@
justice strike de crux zit hem, denk ik, inderdaad in die 'blinde vlekken', die bij de een groter en anders zijn dan de ander. Wat jij nodig hebt is iemand die echt het totaal overziet, óf iemand die specifieke kennis/ervaring heeft met precies (of ongeveer) jouw situatie.
Die met dat bad van 260l was zeker die in Artis had gewerkt.

Alhoewel, als je een groot bad hebt, dat erg vol vult, én je boilerwater maar op 40 graden opslaat, dan kom je misschien nog wel aan die 260l, en als je daarna nog een half uur heet doucht met 12l/min, dan zit je inderdaad aan die 600l. Maar als je echt zo veel warm water wilt verbruiken dan kan je misschien toch beter je gasketel houden.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk, met de Xtend, dan verwarm ik bij een buitentemperatuur van iets boven het vriespunt met een aanvoertemperatuur van ongeveer 40 graden. Die temperatuur haalt de Xtend wel, maar (mede) door defrosts geeft de Xtend niet het benodigde vermogen (iets meer dan 3kW in mijn geval), waardoor de ketel moet meehelpen. Ik ben blij met mijn Xtend, en denk dat ik er flink mee ga besparen.
Ter illustratie, ik hoop van zo'n 150-200m3 SWW plus 800-900m3 verwarming naar in totaal onder de 500m3 gas te gaan, en op basis van wat ik tot nu toe zie verwacht ik dat dat wel gaat lukken. Tot nu toe heb ik dit stookseizoen 317kWh in de Xtend gestopt, er 1707kWh uitgehaald, plus 91kWh gas verstookt (zo'n 11m3).
Volgens mij waren er bij jou twijfels welke aanvoertemperatuur je minimaal nodig hebt met je bestaande afgiftesysteem, en als dat 5 of meer graden hoger is dan bij mij, dan gaat de Xtend het al een stuk moeilijker krijgen...
Misschien een beetje vloeken in de kerk, maar de R290 All Electric warmtepompen kunnen wat beter omgaan met hogere aanvoertemperaturen dan R32, en bovendien lijkt R290 wat toekomstbestendiger. Voor jou zou een 8kW warmtepomp die bij -7 nog steeds (bijna) die 8kW levert, plus een 'normale' warmtepompboiler (van 200l of zo) ook uit moeten komen, lijkt me, maar dan heb je het wel over een heel ander prijskaartje dan alleen een Xtend aan je ketel vastplakken. Ik weet niet uit mijn hoofd of je dan ook al naar 3 fase moet, maar het 'voelt' wel logisch/verstandig om dat te gaan doen, als je helemaal van het gas af wil.