Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 25 ... 35 Laatste
Acties:

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 21:22
Lecenten schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:43:
[...]

Die besparing gaat je volgens mij wel halen, ik denk zelfs nog meer. Met 1100 m3 heb je volgens de Koevlaas formule 5,3 kW nodig bij -10. Voor full electric zou je dan bijvoorbeeld een 7 kW warmtepomp kunnen nemen.

Ik schat dat de Xtend het tot ongeveer +2 graden alleen af kan (3 kW nodig) en onder die temperatuur werkt de Xtend ook nog mee. Dit alles mits de radiatoren voldoende afgifte hebben, ik zou de aanvoer nu direct op maximaal 40 graden zetten en dan weet je de komende dagen al meer.

Zelf ben ik over een heel jaar van 2250 naar 450 m3 gegaan (-80%) en dat met alleen radiatoren.

Als je de ketel moet vervangen zou in jouw geval eerder aan full electric denken.
full electric is de moeite waard? ik vind er te weinig over.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-05 10:26
Genoeg te vinden hier: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Je moet dan kijken wat de meerprijs van een full electric 7 kW WP zal zijn ten opzichte van de Xtend. En je moet een WP boiler laten installeren voor warm water, daar staat tegenover dat je dan geen nieuwe ketel hoeft te kopen. En als je al elektrisch kookt, dan kun je het gas laten afsluiten, dat bespaart ruim 300 euro per jaar.

• justice strike
Lecenten schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:03:
Genoeg te vinden hier: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Je moet dan kijken wat de meerprijs van een full electric 7 kW WP zal zijn ten opzichte van de Xtend. En je moet een WP boiler laten installeren voor warm water, daar staat tegenover dat je dan geen nieuwe ketel hoeft te kopen. En als je al elektrisch kookt, dan kun je het gas laten afsluiten, dat bespaart ruim 300 euro per jaar.
Ik moet hier goed over nadenken, ik moet dan veel gaan verbouwen in een korte tijd.

1. electra verzwaren
2. nieuwe kookplaat (want dan is er het meeste baat om gewoon van het gas af te gaan)
3. 1 slaapkamer moet nog extra geisoleerd worden (de rest is in principe max geisolleerd)

en ik moet iets hebben voor de tado die heb ik net gekocht namelijk (en dat moet ook omdat ik de zones anders niet op de juiste temperatuur krijg)

[ Voor 4% gewijzigd door justice strike op 21-11-2024 12:09 ]

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:26
@Chielp kun je niks instellen aan de regelaar wanneer hij overschakeld?

• Lecenten
justice strike schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:08:
[...]

Ik moet hier goed over nadenken, ik moet dan veel gaan verbouwen in een korte tijd.

1. electra verzwaren
2. nieuwe kookplaat (want dan is er het meeste baat om gewoon van het gas af te gaan)
Klopt, daar zat ik ook mee. En omdat mijn ketel nog vrij nieuw was toch maar voor de Xtend gekozen, dat is wel een groot verschil met jouw situatie. Misschien valt het verzwaren van de elektra mee als je nog niet elektrisch gaat koken en alleen een WP en WP boiler neemt. Kwestie van een offerte vragen.

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:56
a2aan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:42:
@DurQ Het lijkt erop dat de Xtend de ketel niet 'ziet'. Geen idee of @Fullpower dat kan bevestigen en/of verklaren, maar met P102 op 4 klopt het dat de Xtend uitschakelt, maar vervolgens had de Xtend de ketel moeten aansturen, maar dat gebeurt kennelijk niet.

Die piekjes van het gas lijken me te klein voor ondersteuning bij defrosts. Misschien tapwatercomfort, of het fornuis?

Idealiter zou je willen dat de Xtend en de ketel 'samenwerken', totdat de Xtend geen 'toegevoegde waarde' meer heeft (P100 en P102).
Na inspectie installateur blijkt dat de pomp in de ketel defect is, waardoor er geen warm water vanuit de ketel in het systeem stroomt wanneer de Xtend hierom vraagt. Ketel slaat in de beveiliging omdat intern het water dus wel opwarmt.

Even wachten op een nieuwe pomp en dan zijn de problemen hopelijk verholpen.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-05 17:18
DurQ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:49:
Na inspectie installateur blijkt dat de pomp in de ketel defect is, waardoor er geen warm water vanuit de ketel in het systeem stroomt wanneer de Xtend hierom vraagt. Ketel slaat in de beveiliging omdat intern het water dus wel opwarmt.

Even wachten op een nieuwe pomp en dan zijn de problemen hopelijk verholpen.
Ah, ja, dat klinkt logisch. En is ook direct een verklaring waarom er wel warm water uit de ketel kwam.

• berryberry
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-12-2024
Tja heb je een sensortest gehad nadat retour watertemp hoger werd als aanvoer temp
( door koken op gas en elektrische verwarming de temperatuur omhoog bracht) ging warmtepomp uit en deed een sensortest maar daarna gaat hij wachten op CV?????? Die heb ik op 2graden buitentemp gezet en nu is het 4 graden dus die CV komt er nooit bij maw nul verwarming.
Tuurlijk kan ik ik de ketel blokkade naar 5 graden brengen maar dat is niet de bedoeling….

• a2aan
berryberry schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:11:
Tja heb je een sensortest gehad nadat retour watertemp hoger werd als aanvoer temp
( door koken op gas en elektrische verwarming de temperatuur omhoog bracht) ging warmtepomp uit en deed een sensortest maar daarna gaat hij wachten op CV?????? Die heb ik op 2graden buitentemp gezet en nu is het 4 graden dus die CV komt er nooit bij maw nul verwarming.
Tuurlijk kan ik ik de ketel blokkade naar 5 graden brengen maar dat is niet de bedoeling….
Bedoel je dat de status van de Xtend "Wachten op CV" is?

Volgens mij beekent dat simpelweg dat hij wacht tot de thermostaat weer een seintje geeft dat er verwamd moet worden. Dus als de kamer weer voldoende is afgekoeld (van het koken en de elektrische verwarming), dan zal de thermostaat weer gewoon de Xtend gaan aansturen.

• justice strike
Lecenten schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:43:
[...]

Die besparing gaat je volgens mij wel halen, ik denk zelfs nog meer. Met 1100 m3 heb je volgens de Koevlaas formule 5,3 kW nodig bij -10. Voor full electric zou je dan bijvoorbeeld een 7 kW warmtepomp kunnen nemen.

Ik schat dat de Xtend het tot ongeveer +2 graden alleen af kan (3 kW nodig) en onder die temperatuur werkt de Xtend ook nog mee. Dit alles mits de radiatoren voldoende afgifte hebben, ik zou de aanvoer nu direct op maximaal 40 graden zetten en dan weet je de komende dagen al meer.

Zelf ben ik over een heel jaar van 2250 naar 450 m3 gegaan (-80%) en dat met alleen radiatoren.

Als je de ketel moet vervangen zou in jouw geval eerder aan full electric denken.
7 kw alleen? is dat wel voldoende? mijn huidige cv is 22kw. ga ik het redden met 7 kw?

overigens begin ik me ook een beetje zorgen te maken over onderhoud. Lijkt niet dat er veel partijen zijn die onderhouds contracten aanbieden (althans niet de grote partijen)

[ Voor 9% gewijzigd door justice strike op 21-11-2024 14:12 ]

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-05 20:38
Er is hier al veel gezegd over het aantal defrosts, maar in de afgelopen 24 uur heb ik er 58 gehad.
De COP zat die hele tijd tussen 2,6 en 3,4
Het thermisch vermogen de hele tijd tussen 4kW en 5kW

De cv ketel is 6 keer heel kort bijgeschakeld.

Het huis blijft wel op temperatuur

Schokkend of normaal?

[ Voor 6% gewijzigd door remcon op 21-11-2024 14:12 ]

• Lecenten
Volkomen normaal bij de huidige temperaturen, op jaarbasis kan je makkelijk aan de 3500 komen. Een warmtepomp is hier voor gemaakt en kan er tegen.

De Xtend zit dan in een cyclus van rond de 23 minuten, vaker ontdooien dan dat zal hij ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Lecenten op 21-11-2024 14:34 ]

• Lecenten
justice strike schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:09:
[...]

7 kw alleen? is dat wel voldoende? mijn huidige cv is 22kw. ga ik het redden met 7 kw?

overigens begin ik me ook een beetje zorgen te maken over onderhoud. Lijkt niet dat er veel partijen zijn die onderhouds contracten aanbieden (althans niet de grote partijen)
Volgens mij is dat wel voldoende, maar dat moet je aan de installateur vragen die de offerte gaat maken want daar kun je klagen als dat achteraf niet zo blijkt, niet bij mij ;)

Een warmtepomp heeft weinig onderhoud nodig, vooral zorgen dat de buitenunit en met name de verdamper schoon blijft. Maar als je toch een contract zou willen, bijvoorbeeld Energiewacht voor een aantal met name genoemde modellen. Of natuurlijk de installateur die het ding gaat leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
@remcon en @Lecenten welke aanvoertemoperatuur hebben jullie?

Ik heb de ketel wat teruggeregeld (conform installatiehandleiding Xtend; heeft de installateur verzuimd), en gisteren ben ik uitgekmen op 56,5kWh thermisch van de Xtend met een COP van 3,4, plus 15kWh van de ketel.

Dat is met een aanvoertemperatuur van 36-39 graden, behalve een paar uurtjes in de avond, toen de woonkamer is opgewamd door het koken. Toen heeft de Xtend zelfs nog een half uurtje helemaal uit gestaan.

Misschien had de Xtend het alleen afgekund. Financieel was het een paar dubbeltjes goedkoper geweest om 24u 3kW met COP 3 uit de ketel te halen (24*0,25=6 euro), dan nu (16*0,25+15*0,15=6,25 euro). Vooralsnog ben ik niet ontevreden met hoe het nu draait, in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1VvJeLEm6c8Xb2A85Rt8XQ3E5M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1IZHMAUBjObwQO71hhuhulNk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcon
a2aan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:35:
@remcon en @Lecenten welke aanvoertemoperatuur hebben jullie?

Ik heb de ketel wat teruggeregeld (conform installatiehandleiding Xtend; heeft de installateur verzuimd), en gisteren ben ik uitgekmen op 56,5kWh thermisch van de Xtend met een COP van 3,4, plus 15kWh van de ketel.

Dat is met een aanvoertemperatuur van 36-39 graden, behalve een paar uurtjes in de avond, toen de woonkamer is opgewamd door het koken. Toen heeft de Xtend zelfs nog een half uurtje helemaal uit gestaan.

Misschien had de Xtend het alleen afgekund. Financieel was het een paar dubbeltjes goedkoper geweest om 24u 3kW met COP 3 uit de ketel te halen (24*0,25=6 euro), dan nu (16*0,25+15*0,15=6,25 euro). Vooralsnog ben ik niet ontevreden met hoe het nu draait, in ieder geval.
Hier was de aanvoer afgelopen nacht 36 graden, nu overdag 32

• GreasyAce
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-05 17:43
Ik merk toch echt dat mijn systeem beduidend moeite heeft met de hoge luchtvochtigheid van ~99% in Friesland met buitentemperaturen rond het vriespunt. Gisteren en vandaag heeft de Cv-ketel veel van het werk overgenomen en vandaag bijna volledig. Valt me wel wat tegen dat ik bij deze temperaturen toch al snel moet terugvallen op de CV ketel omdat de buitenunit de hele tijd bevriest en in defrost mode gaat. Zie foto's en afbeeldingen van mijn installatie en verbruik. Ben benieuwd of dit een beetje normaal is?

Installatie:
CV-ketel Intergas 28/24A
Warmtepomp Xtend 5
Buffervat en Expansievat
Radiatoren met speedcomfort bijna allemaal T33
Vloerverwarming hal en badkamer.
Hoekwoning uit 1910, 107m² groot, hoge plafonds 3.1m en deels geïsoleerd (vloer, gevel, HR++ en deels dak)
Vaste temp van 20° (geen nachtverlaging)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvM4i2nbDDJlEYJqivppGij8rMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSJU6hvPR8N8vA2CuK56Elmh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ohg9fQJMaJGFTnNebXmeIBYDfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7GBp4st0bn7mdMehfCwpeVm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RRSE8mA3oXXCQ71SS0OlHUQlWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVmd9IXlKe8qNkvmvBUSoCXv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door GreasyAce op 21-11-2024 15:27 ]

• Lecenten
Hoe weet je dat de Xtend niets meer doet vandaag ? Dat grafiekje is van alle stroomverbruik incl de productie van de panelen zo te zien.

In ieder geval, wat is de waarde van P103 ?

Heb je een minimale COP ingesteld, zo ja welke (P101) ?

En hoe staan P194 en P120 ? Want als de ketel te warm water in het systeem pompt, dan wordt de retour te hoog en dan stopt de Xtend er mee.

[ Voor 106% gewijzigd door Lecenten op 21-11-2024 15:09 ]

• GreasyAce
Vergeleken met gisteren, zie afbeelding is de Warmtepomp nauwelijks aan geweest en zonne energie is nagenoeg niet opgewekt, althans ik zie maar bar weinig in de Enphase app.Geen idee betreft die parameters en de waardes alles staat op fabriek instellingen, Ik heb hier niks in aangepast.

De p101 is een COP van 2 = standaard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dtr05356gJIxtd3gRVJZeJY8LuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFRIxDwKVnJGIuz5STO5kgYq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door GreasyAce op 21-11-2024 15:14 ]

• a2aan
@Lecenten als ik jouw grafieken goed interpreteer dan is bij jou:
  • de buitentemperatuur vergelijkbaar met mijn situatie
  • de benodigde aanvoertemperatuur vergelijkbaar met mijn situatie
  • het totale warmteverlies van je woning een stuk groter dan bij mij
  • heb jij de afgelopen dagen ook gas verbruikt
Kan jij makkelijk (via WiFi) de statsistieken van 'gisteren' uit de Xtend halen?

Zoals gezegd had ik 16,2/56,5 uit de Xtend (COP 3,4), plus 15kWh uit de ketel. Ben wel benieuwd wat bij jou de verhoudingen zijn.

Misschien is het toch 'beter' om de Xtend minder 'geforceerd' te helpen door de ketel bij te schakelen bij het ontdooien. Ik denk dat ik nu misschien ietsje goedkoper uit ben (of ietsje duurder, maar veel zal het niet schelen), maar juist als het weinig scheelt, is het wel zo duurzaam om de Xtend zoveel mogelijk zelf te laten doen.

Edit: al vind ik het er wel heel 'netjes' uit zien hoe tijdens het ontdooien de ketel ervoor zorgt dat het water op/rond de gevraagde aanvoertemperatuur wordt geleverd, zodat de Xtend na de defrost gewoon de 'draad weer oppakt'. Je ziet nog wel wat 'nervositeit' omdat het water uit de ketel niet precies de juiste temperatuur heeft, en er dus wat koudere/warmere golven via de retour weer terugkomen. Maar zonder bijspringen zou er een enorme plens koud water de aanvoer in gaan, die ook weer in 'golven' terug de retour in komen na de defrost, met veel grotere schommelingen dan ik nu heb.

[ Voor 27% gewijzigd door a2aan op 21-11-2024 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Die waarden bij totaal verbruik moet je delen door 24 om het gemiddelde aantal kW te berekenen.

Huis heeft rond het vriespunt 5,1 kW nodig, de Xtend levert dan nog een kleine 3. Moet de ketel dus iets meer dan 2 kW leveren.

COP lag rond de 2,5. Ik betaal 17 cent voor een kWh en pas bij een COP < 1,3 is gas voordeliger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_hzJzTkPrnu73XJHEXTfZ7Q_eY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WWDARjIjPGdcfR12ZS0Wudyj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
En blijf bedenken dat dit niet erg interessant is, want hoe vaak is het nog zo koud in Nederland ?

Over een heel jaar gerekend leverde de Xtend bij mij 80% van de warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
GreasyAce schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:10:
Vergeleken met gisteren, zie afbeelding is de Warmtepomp nauwelijks aan geweest en zonne energie is nagenoeg niet opgewekt, althans ik zie maar bar weinig in de Enphase app.Geen idee betreft die parameters en de waardes alles staat op fabriek instellingen, Ik heb hier niks in aangepast.
Dat is misschien het probleem. Het lijkt er op dat de Xtend zichzelf uitschakelt, kijk dan naar

P103, P194 en P120.

• GreasyAce
@Lecenten ja ben er al achter, dank voor het meedenken ;). Door de hoge luchtvochtigheid en net geen vriespunt zorgt dat de WP bevriest dan gaat de CV aan die klapt er 60-70° aan aanvoerwarmte in dan is retour rond de 50° dan schakelt het systeem de WP uit, af te leiden aan de handleiding van Intergas, zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/453tuKTKqEaUsSgH1mXghrmASQU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A3CMnX81ZTyit9ePzKySPxf1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
P194 zo laag mogelijk zetten (wat je nodig hebt om het warm te krijgen) en dan P120 10 graden hoger.

Bijvoorbeeld 35/45 of 40/50 of 45/55.

[ Voor 3% gewijzigd door Lecenten op 21-11-2024 15:41 ]

• a2aan
@Lecenten Voor mij is dit het eerste stookseizoen met de Xtend. Maandag was de eerste dag dat er gas bij moest, en toen stond de ketel nog (veel) te hard, en heeft die relatief war te veel gedaan. Als ik zie dat jouw Xtend gisteren zo'n 65kWh aan warmte heeft geproduceerd, dan is dat nog steeds iets minder dan wat ik 'nodig' had (71,5), dus helemaal zonder gas had ik het gisteren waarschijnlijk ook niet gered.

Maar vervolgens zit er dus wel een subtiel verschil tussen 'zo min mogelijk gas verbruiken', en 'zo goedkoop mogelijk stoken'. Bij jou zit het omslagpunt op COP 1,3, dus dan lijkt een COP van 2,6 goed, maar die van mij was 3,4, met vergelijkbare aanvoertemperatuur en buitentemperatuur. Als je met relatief weinig (extra!) gas de COP van je Xtend zou kunnen verhogen, dan kan dat financieel best lonen.

Weet jij of jouw ketel op dagen als vandaag vooral (of extra hard) werkt tijdens defrosts?

• GreasyAce
@Lecenten ik zie geen P193 in de handleiding
de p120 staat op standaard = 80° en de CV staat op max 70°

https://www.intergas-verw...evoorschrift-Xtend-NL.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
P193 was typefout, moet P194 zijn (verbeterd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
@GreasyAce Als bij jou de aanvoer zo snel zo warm wordt, dan heb je denk ik ook wel (te) weinig flow, of een hele kleine installatie, edit: of een vloerverwarmingsverdeler die het (te) warme water meteen weer terug de retour in stuurt? Bij mij is de gevraagde aanvoertemperatuur (van de Xtend aan de ketel) tijdens het ontdooien altijd 51 graden, en dat kan ik niet relateren aan welke parameter dan ook.

Wat bij mij ernom hielp is om het maximumvermogen van de ketel (in de instellingen van de ketel zelf) op 35% te zetten (in theorie 9kW, in de praktijk 8kW). Dat is ook conform de handleiding van de Xtend, die voorschrijft dat je het maximumvermogen van de ketel moet instellen op wat je maximaal nodig denkt te hebben.

Bij mij zorgt dat er nu voor dat tijdens het ontdooien de aanvoertemperatuur die uit de ketel komt ongeveer gelijk is aan wat er nodig is (40 graden). Tijdens het ontdooien neemt de ketel de warmtevraag dus over, plus de extra compensatie voor het ontdooien van de Xtend.

Edit: bij mij staan P120 en P194 allebei op 60, en de ketel zelf staat op 70. En zelfs toen mijn ketel nog 20+kW aan het leveren was tijdens de defrost, kwam de aanvoertemperatuur nog niet aan de 51 die door de Xtend werd gevraagd.

[ Voor 15% gewijzigd door a2aan op 21-11-2024 15:59 ]

• GreasyAce
@a2aan Goed punt, ik moet dus even goed kijken naar de flow. Het zit namelijk zo ik heb 4 forse T33 radiatoren in de woonkamer en vloerverwarming in de hal totaal oppervlakte 60m², boven heb ik ook 3 T22 radiatoren, alles (boven en beneden) heeft speedcomfort fans, oppervlakte 47m², maar ik denk idd dat mijn CV-ketel op teveel vermogen staat ingesteld deze kan wel 28kW leveren en wellicht staat ie gewoon op 100%, ik ga hier even naar kijken. Thnx in elk geval ik ben weer wat wijzer. Want dit vreet zo gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:40:

Weet jij of jouw ketel op dagen als vandaag vooral (of extra hard) werkt tijdens defrosts?
Ja, als de ketel bijschakelt (en dat regelt hij zelf) gaat tijdens de defrost het vermogen van de ketel even omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uy7Md4Bh3U7nhJXTBFwd1NRLn1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qrOxHBjLooG80GaMlffOeQCa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
GreasyAce schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:16:
ik denk idd dat mijn CV-ketel op teveel vermogen staat ingesteld deze kan wel 28kW leveren en wellicht staat ie gewoon op 100%, ik ga hier even naar kijken. Thnx in elk geval ik ben weer wat wijzer. Want dit vreet zo gas.
Vaak kun je ook het minimum vermogen instellen. Ik heb bij mijn Intergas HReco 28/24 het minimum ingesteld op 20% (4,7 kW) en het maximum op 30% (7,1 kW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-05 23:18
a2aan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:50:
Wat bij mij ernom hielp is om het maximumvermogen van de ketel (in de instellingen van de ketel zelf) op 35% te zetten (in theorie 9kW, in de praktijk 8kW). Dat is ook conform de handleiding van de Xtend, die voorschrijft dat je het maximumvermogen van de ketel moet instellen op wat je maximaal nodig denkt te hebben.
In de handleiding 8.8.3 (pag 47) staat:
Aanvullende info t.b.v. CV-ketel instellingen via OpenTherm:

Stel de maximale aanvoertemperatuur van de CV-ketel in op 80°C.

Indien gebruik wordt gemaakt van vloerverwarming, stel dan de maximale aanvoertemperatuur van de CV-ketel 20°C hoger in dan de maximale aanvoer van de Xtend (P194).

Stel het ketelvermogen in op maximaal.

Stel zowel de minimale als de maximale pompcapaciteit van de CV-ketel in op 50%.
Nu weet ik niet wat het effect is zoals je dit op jouw manier hebt ingesteld. Maar ik denk (speculatie) dat de juiste instelling er wel voor zorgt dat de xtend dit volledig aanstuurt, want mijn ketelpomp wisselt wel qua pompvermogen ondanks 50/50.

[ Voor 5% gewijzigd door VySio op 21-11-2024 20:02 ]

• a2aan
VySio schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:29:

[...]

Nu weet ik niet wat het effect is wanneer je dit zoals bovenstaande hebt ingesteld. Maar ik denk (speculatie) dat de juiste instelling er wel voor zorgt dat de xtend dit volledig aanstuurt, want mijn ketelpomp wisselt wel qua pompvermogen.
In mijn papieren handleiding staat jouw tekst op pagina 46 i.p.v. 47, maar in de digitale versie, die ik normaalgesproken gebruik is hoofdstuk 8.8.3 veel beknopter, en staat er in hoofdstuk 9.3.1 weer net iets andere info. De maximale aanvoertemperatuur op te ketel moet 20 graden hoger zijn dan P194 op de Xtend bij OpenTherm, en 10 graden hoger bij aan/uit. En over het vermogen staat er: "Stel het maximum CV-ketel vermogen in op het maximaal geschatte benodigde vermogen (bijvoorbeeld: 10kW)".

Dat laatste werkt bij mij een stuk beter dan met maximaal vermogen, doordat de ketel tijdens defrosten nu 8kW levert i.p.v. 25, waardoor het CV-water nu niet meer onnodig warm wordt.

Ik weet niet of het nog uitmaakt dat ik geen Gateway en geen Comfort Touch gebruik, maar ik zie mijn Xtend, via OpenTherm dus 51 graden aanvoertemperatuur vragen aan mijn Xtreme 36, wat hij door het gemaximeerde vermogen bij lange na niet redt. Volgens mij bepaalt mijn ketel volledig zelf zijn brandervermogen en pompsnelheid binnen de grenzen van zijn eigen instellingen, en krijgt hij van de Xtend dus alleen het commando '51 graden'.

• VySio
a2aan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:18:
[...]

over het vermogen staat er: "Stel het maximum CV-ketel vermogen in op het maximaal geschatte benodigde vermogen (bijvoorbeeld: 10kW)".
Super! Bedankt voor je reactie. Max vermogen nu dus wél instellen en pomp nog altijd 50/50.
Binnenkort de online handleiding maar eens doorspitten.

Toch wel jammer dat je geen changelig krijgt als er een update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 22:10
justice strike schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:50:
Wat ik echter niet helemaal kan opmaken, wat is realistisch om te kunnen besparen aan gas met een warmte pomp. Ik zie echt hele uiteenlopende getallen van 40% tot 80%. Ik wil het rekensommetje maken om te kijken waar ik ongeveer op uit kan komen.
Ik kijk al een tijdje mee in dit topic en weet dat er 'ergens' in het begin (op 1/3?) een aantal berichten over dit onderwerp gingen, inclusief een gedeelde Excel. Zoekt en gij zult vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
a2aan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:51:
[...]

Ah, ja, dat klinkt logisch. En is ook direct een verklaring waarom er wel warm water uit de ketel kwam.
Nou helaas. Cv pomp vervangen maar nog steeds geen resultaat. Er wordt nu een service verzoek gedaan bij Intergas. Hopelijk kunnen ze snel langskomen wat dit is waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:07
GroundBreaking schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:16:
@Chielp kun je niks instellen aan de regelaar wanneer hij overschakeld?
Jahoor dat kan. Je kunt de temperatuur instellen wanneer de verdeler van LT naar HT omschakelt en (zoals bij alle HT's) de radiatorknop die de aanvoer dichtknijpt boven een bepaalde temperatuur. Het woordje dichtknijpt zegt het eigenlijk al. Bij die temperatuur moet de verdeler op HT staan anders wordt er geen water meer gemengt (en stopt de doorstroming van de vloerverwarming gewoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Aah dan is dat voor mij top. Want ik kan het huis onder normale omstandigheden prima warm houden met water onder de 30 in de vloer. Dus als het warmer dan dat moet worden dan is waarschijnlijk sowieso de CV-Ketel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:58

Aldmar

Niks...

Vanmorgen was het in de woonkamer 19.2, terwijl het 20 graden zou moeten zijn. Oftewel de Xtend lukt het met deze weersomstandigheden niet om het 20 graden te houden. Het was ook mijn bedoeling om te kijken tot hoe ver de Xtend het zelf warm kon houden. Dat weet ik dus nu :) Nu weet ik dus dat onder de 1 graad buiten temp de CV moet meehelpen.

Zo dus ook ingesteld met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xen5FMQ_vj7k3gRVjWhlLORqSG4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6itfrVc5x2SDk5EGHIWyfjjX.png?f=user_large

Vlat mij wel op dat het vermogen ietsje hoger ligt van de Xtend als de ketel meehelpt. Zo'n 100W extra.

De Aanvoer-temp is zo'n 8 graden hoger gegaan door medewerking van de ketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZmcLou87HznZnI0TqiSdjfdlaU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/E6nFM9TQfbcHaqdOoEQBWJHz.png?f=user_large

Blijkbaar heb ik zo'n 40 graden aanvoer temperatuur nodig om de vloerverwarming de woonkamer op temp te krijgen. Al met al 1.2m3 gas verbruikt tot nu toe.

-edit- nog even een quizvraag: welke leiding moet volgens jullie het warmst (dus aanvoer) zijn richting de verdeler? De bovenste of onderste?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3lE3OnfRY1EPAxrSSRwgbR__JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFaZnLjEZoOBpOWlcOwIKewE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Aldmar op 22-11-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Het zou kunnen zijn dat door de ingestelde maximum aanvoer temperatuur van de Xtend in combinatie met de verlaging van de flow als de delta T lager word dan ingesteld in parameter P086 de Xtend dus niet al z'n vermogen kwijt kan.
Als de CV-Ketel bijspringt, word de aanlever temperatuur hoger, en daarmee ook de Delta T, waardoor ook het volume weer opgeschroefd kan worden en dus de Xtend wel z'n volle vermogen kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
De bovenste/rechtse leiding is de aanvoer.
Ook leuk trouwens die korte lus van 1 groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:44
Voorbereidend op de toekomstige situatie waarin ik de ketel heb vervangen voor een boiler en de Xtend niet zelf een backup kan aanspreken staat mijn warmtevraag ingesteld op: alleen warmtepomp, geen backup.

Ingestelde kamertemperatuur: 21,5.
Afgelopen dagen buitentemperaturen rond het nulpunt gehad, daarmee is de kamertemperatuur nu inmiddels gezakt naar 20,6.

Valt me tot nu toe reuze mee. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als het goed onder de 0 duikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
DurQ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:15:
[...]

Nou helaas. Cv pomp vervangen maar nog steeds geen resultaat. Er wordt nu een service verzoek gedaan bij Intergas. Hopelijk kunnen ze snel langskomen wat dit is waardeloos.
Je schreef eerder dit:
"P211 = OpenTherm (alleen aan/uit)
P202 = externe (openTherm) kamerthermostaat"

P211 gaat over heel wat anders, je bedoelt dat P121 op 1 staat "OpenTherm (alleen aan/uit)" ?

Dat lijkt me vreemd, standaard staat dat op 2 en aangezien je een Intergas ketel hebt lijkt me dat dat bij jou ook zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
Lecenten schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:25:
[...]

Je schreef eerder dit:
"P211 = OpenTherm (alleen aan/uit)
P202 = externe (openTherm) kamerthermostaat"

P211 gaat over heel wat anders, je bedoelt dat P121 op 1 staat "OpenTherm (alleen aan/uit)" ?

Dat lijkt me vreemd, standaard staat dat op 2 en aangezien je een Intergas ketel hebt lijkt me dat dat bij jou ook zou moeten.
OpenTherm is idd een aanpassing nog in gedaan samen met Intergas helpdesk. Heb het nu niet bij de hand maar dat moet nu weer goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:58

Aldmar

Niks...

GroundBreaking schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:27:
Het zou kunnen zijn dat door de ingestelde maximum aanvoer temperatuur van de Xtend in combinatie met de verlaging van de flow als de delta T lager word dan ingesteld in parameter P086 de Xtend dus niet al z'n vermogen kwijt kan.
Als de CV-Ketel bijspringt, word de aanlever temperatuur hoger, en daarmee ook de Delta T, waardoor ook het volume weer opgeschroefd kan worden en dus de Xtend wel z'n volle vermogen kan leveren.
Het debiet (9,5 l/min) en DeltaT (5 a 6 graden) zijn beiden hetzelfde gebleven. P086 staat volgens mij op 0 (standaard instelling)
GroundBreaking schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:29:
De bovenste/rechtse leiding is de aanvoer.
Ook leuk trouwens die korte lus van 1 groep.
Dat dacht ik ook, maar de onderste lijkt warmer aan te voelen... Zou het verkeerdom aangesloten zijn?!? :F
Zal eens kijken of ik een temperatuur kan meten van beiden...

En die lus van 1 groep is ook apart inderdaad. Waarom zouden ze dat doen? Verkeerd geteld met aantal groepen en aantal op de verdeler? Belangrijker nog; kan het kwaad op deze maner? Lijkt mij niet heel handig...

[ Voor 35% gewijzigd door Aldmar op 22-11-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSchoutsen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:46
VySio schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:29:
[...]

[...]
Thanks voor deze verwijzing.

Toen de CV ketel gisteren het bij mij moest overnemen begon deze te pendelen. Door de retour leiding naar de ketel ging afwisselend koud en warm water. De ketel schakele iedere keer na enkele minuten weer af.

Door het pompvermogen op de ketel 'vast' te zetten kwam de ketel tot rust en ging het in 1 run de achterstand wegwerken.
Een foutje van de installateur die de handleiding niet heeft gevolgd. Gelukkig was ik thuis toen het gebeurde, kwam dit bericht precies op tijd en heb ik het in 1 dag opgelost. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Aldmar schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:00:
[...]

Het debiet (9,5 l/min) en DeltaT (5 a 6 graden) zijn beiden hetzelfde gebleven. P086 staat volgens mij op 0 (standaard instelling)
Bij mij is 5 de default van P086. Dus dat zou net kunnen dat hij de flow geknepen heeft daarvoor, ook al is het niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-05 19:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WREqm8gI0PbBr6lQJmFMvehk4Cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4uc5O6pFbWDy6jE4VXTs5zB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCpo5nOiXUcmjxu6Actpw2T3CzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WgVKaHhx9ugJCkr3op5IvdPJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRceiwacctxuXDlFjBD02ORBBos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZpsYLegRb7mPPwMlLnWp6nM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRc6cJoHwtnpd0u-Nf-37GkXMXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ISL6PoDdtaBsIlMgE1T6Etfs.png?f=fotoalbum_largeGisteren en vandaag zijn de weersomstandigheden zo dat de wp veel defrost. Dat is nu eenmaal blijkbaar zo. Bij ons ging de cv-ketel meehelpen, omdat de gevraagde kamertemperatuur niet werd gehaald. Maar waarom gaat dat de hele dag door met van die korte intervalletjes. Ik zou denken dat als de temperatuur in de kamer eenmaal is gehaald de cv ketel weer stopt. Zie bijgevoegde plaatjes. Of is dit toch wel een normaal beeld? Voor de volledigheid, de wp werkt van 22 tot 10 uur in stille modus. Reden: ik hoopte hiermee te voorkomen dat in de koudste periode de wp te snel defrost. Dat blijkt ijdele hoop....

[ Voor 5% gewijzigd door miepet op 22-11-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Aldmar schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:19:
Vanmorgen was het in de woonkamer 19.2, terwijl het 20 graden zou moeten zijn. Oftewel de Xtend lukt het met deze weersomstandigheden niet om het 20 graden te houden. Het was ook mijn bedoeling om te kijken tot hoe ver de Xtend het zelf warm kon houden. Dat weet ik dus nu :) Nu weet ik dus dat onder de 1 graad buiten temp de CV moet meehelpen.

Zo dus ook ingesteld met dit als resultaat:

[Afbeelding]

Vlat mij wel op dat het vermogen ietsje hoger ligt van de Xtend als de ketel meehelpt. Zo'n 100W extra.

De Aanvoer-temp is zo'n 8 graden hoger gegaan door medewerking van de ketel:
[Afbeelding]

Blijkbaar heb ik zo'n 40 graden aanvoer temperatuur nodig om de vloerverwarming de woonkamer op temp te krijgen. Al met al 1.2m3 gas verbruikt tot nu toe.

-edit- nog even een quizvraag: welke leiding moet volgens jullie het warmst (dus aanvoer) zijn richting de verdeler? De bovenste of onderste?
[Afbeelding]
Bij mij is dit hetzelfde, snachts kan de xtend het net niet op temperatuur houden, maar dat komt vooral door de grote hoeveelheid defrosts is, wat eigenlijk allemaal verlies is.
Als het buiten onder 0 wordt dan is het vocht grotendeels weg en dus ook de defrosts. Vorig jaar kon de xtend onder het nulpunt het bij mij goed volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
miepet schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Voor de volledigheid, de wp werkt van 22 tot 10 uur in stille modus. Reden: ik hoopte hiermee te voorkomen dat in de koudste periode de wp te snel defrost. Dat blijkt ijdele hoop....
De stille modus is niet een soort Eco modus. De stille mode gebruik je echt alleen als er geluidsklachten zijn, uiteindelijk probeert het systeem hetzelfde doel met minder regelvrijheid te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-05 19:24
@VySio Ah zo, ik was in de veronderstelling dat de wp bij minder 'toeren' ook minder snel zou bevriezen. Dat is namelijk wat ik wel teruglees bij anderen af en toe. Maar dat klopt dus blijkbaar niet. Het doel (minder ontdooien) werd immers niet bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
miepet schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:04:
@VySio Ah zo, ik was in de veronderstelling dat de wp bij minder 'toeren' ook minder snel zou bevriezen. Dat is namelijk wat ik wel teruglees bij anderen af en toe. Maar dat klopt dus blijkbaar niet. Het doel (minder ontdooien) werd immers niet bereikt.
In de stille modus gaat ook de ventilator minder hard draaien, dit helpt niet mee om defrosts te verninderen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n999zuid
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-03 15:18
Beste allemaal veel goede info over gebruik xtend. Heb deze pas aangeschaft met hre ketel en vloerverwarming. Xtend is voldoende echter de cv ketel (gas) schakelt vaak bij.
Als ik ketel alleen op warmwater instel werkt dan de xtend nog goed.

Ik verbruik liever kwu dan gas.

Gr Jb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-05 19:22
n999zuid schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:10:
Beste allemaal veel goede info over gebruik xtend. Heb deze pas aangeschaft met hre ketel en vloerverwarming. Xtend is voldoende echter de cv ketel (gas) schakelt vaak bij.
Als ik ketel alleen op warmwater instel werkt dan de xtend nog goed.

Ik verbruik liever kwu dan gas.

Gr Jb
Het ligt er een beetje aan wat je instellingen zijn. Veel xtend’s hebben afgelopen week flink moeten draaien ivm de lage buitentemperatuur.
Kan jij je gegevens en instellingen inzien?

Je kan je ketel wel solo instellen maar als hij ingesteld staat met bepaalde temperatuur dat hij mag mee helpen(gas) dan zou hij in storing kunnen vallen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Van oud:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLYhzw3gIEkLDMurQEjd1LhvCPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFLZIrpzKimwFOMuAfW0yTKV.jpg?f=fotoalbum_large

Naar nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dp60TYrHjfUxUM0kyofSNUA0z48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fObGbVVAXOCokIx1kQgnKEGp.jpg?f=fotoalbum_large

Eens kijken of de Xtend dit fijner vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:07
GroundBreaking schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:20:
Van oud:

Naar nieuw:
[Afbeelding]

Eens kijken of de Xtend dit fijner vind.
Kan de knop aan de rechterkant nog “uitzetten”? Even onthouden waar de temperatuurmeter op staat en deze dan op 10 zetten. Na een paar minuten gaat de knop rechts open (hij wordt 5 mm langer), en zit dan wel heel strak tegen de rand aan ben ik bang…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ja dat kan zeker, nu de rechterwand vrij hing komt ie een beetje naar binnen. Als het geheel van de kappen weer in elkaar zit heeft ie ruimte genoeg. Al is het zeer waarschijnlijk zelfs nooit nodig, ik denk het altijd met de warmtepomp < 35 graden af te kunnen, is de automatische schakeling wel fijn om te hebben als back-up.

Eerste indruk is dat zelfs met volle volume van de pomp van de Xtend er nu een stuk minder ruis in het systeem zit, ook als hij op hoge temperatuur staat de verdeler, waarschijnlijk mede omdat nu die veel te kleine bochten die op de oude zaten er nu tussenuit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_n-qbEGRDSFFUXrdZDloOlhUNkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZBSzXulTkx0YlCivAMYhFlg.png?f=fotoalbum_large

Nu gaat op zon dag als vandaag de warmtepomp veel aan/uit. Nu zit daar een mooie Comfort Touch op met P202 op OpenTherm, nu is me dat opzich prima maar met een iets grotere hysterese zou dit nog iets mooier kunnen, echter kan ik volgens mij de hysterese van de comfort touch niet instellen, of heeft iemand hier iets op gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
GroundBreaking schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:22:
[Afbeelding]

Nu gaat op zon dag als vandaag de warmtepomp veel aan/uit. Nu zit daar een mooie Comfort Touch op met P202 op OpenTherm, nu is me dat opzich prima maar met een iets grotere hysterese zou dit nog iets mooier kunnen, echter kan ik volgens mij de hysterese van de comfort touch niet instellen, of heeft iemand hier iets op gevonden?
Dit is waarschijnlijk 'low load'. De regeling zet de compressor aan en uit op minimum vermogen omdat de vraag minder is dan minimum vermogen van de warmtepomp.

Als P165 op '0' (default), dan is er een adaptieve regeling. Het kan tot een paar dagen duren voordat die ingeregeld is. Dus geeft het even de tijd 😀

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Het is combinatie van allebei toch?
Er is lage warmte vraag, dus de warmtepomp draait met een "te hoog" vermogen waardoor de ruimte opwarmte en boven setpoint komt waardoor de thermostaat geen warmte vraag meer stuurt.

Dus dan maakt het toch weinig uit wat de Xtend zelf beslist? Als de thermostaat de warmtevraag uit zet, stopt de Xtend toch ook of is dat een foute aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
GroundBreaking schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:22:
maar met een iets grotere hysterese zou dit nog iets mooier kunnen,
Mooi is ook maar een kwestie van smaak, toch? Een gemiddelde periodetijd van ruim een uur vind ik mooi genoeg.

Wat ik bij mezelf soms zie gebeuren is dat de Xtend in 'low load' soms maar heel kort uit gaat (slechts enkele minuten), maar zolang de omliggende runs orde grootte uur of meer zijn, vind ik het niet zo'n issue.

Ik gebruik trouwens een andere OpenTherm thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch), en ik heb nooit helemaal begrepen hoe 'low load' precies in zijn werk gaat, maar zo lang er niks heel geks gebeurt vind ik het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
GroundBreaking schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:50:
Het is combinatie van allebei toch?
Er is lage warmte vraag, dus de warmtepomp draait met een "te hoog" vermogen waardoor de ruimte opwarmte en boven setpoint komt waardoor de thermostaat geen warmte vraag meer stuurt.

Dus dan maakt het toch weinig uit wat de Xtend zelf beslist? Als de thermostaat de warmtevraag uit zet, stopt de Xtend toch ook of is dat een foute aanname?
De Xtend heeft een regeling die er voor zorgt dat de geleverde watertemperatuur gemiddeld overeenkomt met wat de thermostaat (of andere regeling) vraagt. Dus als de thermosraat een watertemperatuur 22c vraagt, dan zal de Xtend dat gemiddeld proberen te maken.

Het is dus niet zo dat de watertemperatuur die wordt geleverd gemiddeld veel hoger is dan gevraagd, waardoor de ruimtetemperstuur ver doorschiet, en de thermostaat de warmtevraag stopt. Dat is niet zo efficient: de woning wordt warmer dan gewenst en de hogere temperatuur en daardoor lagere COP.

Bij relatief hoge buitentemperatuur zou je een kleine nachtverlaging of dagverhoging kunnen toepassen, dan forceer je meer en langer overdag met minder start/stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
GroundBreaking schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:50:
Als de thermostaat de warmtevraag uit zet, stopt de Xtend toch ook of is dat een foute aanname?
Volgens mij zit er in de Xtend wel logica die eventuele commando's van de thermostaat om 6x per uur aan/uit te gaan 'negeert', om zelf langere runs te maken. Of dat wel of niet anders werkt met de Comfort Touch thermostaat t.o.v. andere thermostaten weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@Fullpower ik had ook tot de kou introk inderdaad een kleine nachtverlaging. Daarna op constante temperatuur gezet echter hadden we nu ineens de krankzinnige zondag er weer tussendoor die ineens weer warm was.

Maar opzich dus wel goed om te weten dat de Xtend probeert om overshoot te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Nou, toch maar weer terug hier naar. Heb ondertussen wel wat offertes opgevraagd voor all electric (en ook andere hybrides) maar kom toch weer telkens terug naar intergas.

All electric kost een hoop. Laagste "schatting" die ik kreeg was 13k. De rest kwam aanzetten met 20 tot 30K. Zelfs met 13k kom ik op een terugverdientijd van 10+ jaar uit (op basis van een harde winter, dus best case scenario). Tevens was warm water altijd een probleem. Ik moest dan toch ergens een warmwater vat van 300-600 liter kwijt en de vraag of de radiatoren goed gaan werken, want ik moest toch zeker op 35 graden gaan stoken... dat was wel heel laag.

Met hybride had ik ook naar ATAG gekeken... maar intergas komt kwa prijs (en kwaliteit) toch beter uit de bus. Nu is even de vraag. Is het nog nodig om een hele dure ketel te gaan halen (bijv een extreme 36) of kan die goedkoper omdat het gros van de warmte vraag door de xtend wordt gedaan.

Atag komt op een terugverdientijd uit van 6 tot 10 jaar en intergas op ongeveer 5 tot 9 jaar. (even een schatting op basis van een zachte en een harde winter)

Tevens, er schijnt ook een 7kw xtend te zijn (volgens een aantal installateurs). Ze willen er alleen niet aan omdat liever het rendement hoog willen houden en 2 weekjes extra gas zouden willen stoken dan dat je een lagere cop krijgt en niets hoeft bij te stoken.... maar ik vraag mij af in hoeverre dat de juiste afweging is.

[ Voor 13% gewijzigd door justice strike op 27-11-2024 23:28 ]

• DaanTriple7
justice strike schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:24:
Nou, toch maar weer terug hier naar. Heb ondertussen wel wat offertes opgevraagd voor all electric (en ook andere hybrides) maar kom toch weer telkens terug naar intergas.

All electric kost een hoop. Laagste "schatting" die ik kreeg was 13k. De rest kwam aanzetten met 20 tot 30K. Zelfs met 13k kom ik op een terugverdientijd van 10+ jaar uit (op basis van een harde winter, dus best case scenario). Tevens was warm water altijd een probleem. Ik moest dan toch ergens een warmwater vat van 300-600 liter kwijt en de vraag of de radiatoren goed gaan werken, want ik moest toch zeker op 35 graden gaan stoken... dat was wel heel laag.

Met hybride had ik ook naar ATAG gekeken... maar intergas komt kwa prijs (en kwaliteit) toch beter uit de bus. Nu is even de vraag. Is het nog nodig om een hele dure ketel te gaan halen (bijv een extreme 36) of kan die goedkoper omdat het gros van de warmte vraag door de xtend wordt gedaan.

Atag komt op een terugverdientijd uit van 6 tot 10 jaar en intergas op ongeveer 5 tot 9 jaar. (even een schatting op basis van een zachte en een harde winter)

Tevens, er schijnt ook een 7kw xtend te zijn (volgens een aantal installateurs). Ze willen er alleen niet aan omdat liever het rendement hoog willen houden en 2 weekjes extra gas zouden willen stoken dan dat je een lagere cop krijgt en niets hoeft bij te stoken.... maar ik vraag mij af in hoeverre dat de juiste afweging is.
Als je SWW behoefte groot is, heb je nog steeds een grote ketel nodig. Google even het verschil tussen CW3 CW4 en CW5.
Je hoeft trouwens niet perse een boiler voor full-electric. Een doorstroomverwarmer is ook een optie.

Als de warmtepomp het om wat voor reden niet doet, moet de ketel genoeg vermogen hebben om de woning warm te krijgen.
Maar hoe groot je woning ook is, de kleinste ketel moet sterk genoeg zijn om de woning op temperatuur te krijgen en houden (tenzij je graag alle ramen en deuren de hele winter open hebt staan)

• GroundBreaking
Als je een 600 liter vat nodig denkt te hebben, dan heb je wel echt een heel hoog SWW verbruik. Dus dan is de kans dat je een CW5 CV-Ketel wilt ook wel groot. Echter is een Xtreme sowieso een goede keus voor als de warmtepomp en Ketel in tandem zouden werken aangezien de Xtreme naar een lager vermogen kunnen moduleren. En ikzelf vind het verschil in prijs van de CV-Ketels eigenlijk helemaal niet zo groot. Groot deel van de kosten is altijd het zelfde zoals alle accessoires en arbeidsuren.

• remcon
DaanTriple7 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 04:16:
[...]

Als je SWW behoefte groot is, heb je nog steeds een grote ketel nodig. Google even het verschil tussen CW3 CW4 en CW5.
Je hoeft trouwens niet perse een boiler voor full-electric. Een doorstroomverwarmer is ook een optie.

Als de warmtepomp het om wat voor reden niet doet, moet de ketel genoeg vermogen hebben om de woning warm te krijgen.
Maar hoe groot je woning ook is, de kleinste ketel moet sterk genoeg zijn om de woning op temperatuur te krijgen en houden (tenzij je graag alle ramen en deuren de hele winter open hebt staan)
Elektrische doorstroom verwarmers hebben een laag debiet, daarmee wordt douchen al lastig. Of je moet gelijk veel meer dan 3,5kw hebben

• DaanTriple7
Juist, je debiet hangt af van het vermogen. Ik zei niet dat het met een 1-fase 3,5kW opgelost zou zijn :p

• justice strike
GroundBreaking schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:12:
Als je een 600 liter vat nodig denkt te hebben, dan heb je wel echt een heel hoog SWW verbruik. Dus dan is de kans dat je een CW5 CV-Ketel wilt ook wel groot. Echter is een Xtreme sowieso een goede keus voor als de warmtepomp en Ketel in tandem zouden werken aangezien de Xtreme naar een lager vermogen kunnen moduleren. En ikzelf vind het verschil in prijs van de CV-Ketels eigenlijk helemaal niet zo groot. Groot deel van de kosten is altijd het zelfde zoals alle accessoires en arbeidsuren.
Installateur geeft aan dat je voor een bad al 260 liter. Wil je met 3 personen kunnen douchen daarna nog dan zit je al gauw op 600 liter. Die installateur gaf ook aan dat een doorstromer enorm veel electra zuipt en dat je dan zeker moet opschalen naar 3 fase (als dat al voldoende is). Deze deed overigens normaliter commercielle installaties (artis, hotels, tuinbouw etc..), dus misschien wat overkill

Een andere installateur kon het af met 300 maar dat gaf weer extra eisen aan de all electric (want je moet opslaan op hogere temperaturen, en bijmengen met koud water). Ook hier geen doorstromer aangeraden. Deze was redelijk in prijs, maar kwa aanvoer temperatuur was dat echt max 35 graden... ik ben bang dat dat gewoon te weinig is.

Ik merk echt op dat veel installateurs heel veel verschillende oplossingen hebben en dat iedereen weer "blinde vlekken" heeft op oplossings mogelijkheden (doorstromers zijn vaak niet bekend in werking, sommige installateurs bieden opwarmen via boilervat aan, andere weten hier helemaal niets van etc...). Lijkt me echt een hele jonge markt waar de standaarden nog niet echt ontwikkeld zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door justice strike op 28-11-2024 09:14 ]

• DaanTriple7
justice strike schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:12:
[...]

Installateur geeft aan dat je voor een bad al 260 liter. Wil je met 3 personen kunnen douchen daarna nog dan zit je al gauw op 600 liter. Die installateur gaf ook aan dat een doorstromer enorm veel electra zuipt en dat je dan zeker moet opschalen naar 3 fase (als dat al voldoende is). Deze deed overigens normaliter commercielle installaties (artis, hotels, tuinbouw etc..), dus misschien wat overkill

Een andere installateur kon het af met 300 maar dat gaf weer extra eisen aan de all electric (want je moet opslaan op hogere temperaturen, en bijmengen met koud water). Ook hier geen doorstromer aangeraden. Deze was redelijk in prijs, maar kwa aanvoer temperatuur was dat echt max 35 graden... ik ben bang dat dat gewoon te weinig is.

Ik merk echt op dat veel installateurs heel veel verschillende oplossingen hebben en dat iedereen weer "blinde vlekken" heeft op oplossings mogelijkheden (doorstromers zijn vaak niet bekend in werking, sommige installateurs bieden opwarmen via boilervat aan, andere weten hier helemaal niets van etc...). Lijkt me echt een hele jonge markt waar de standaarden nog niet echt ontwikkeld zijn.
Wat je merkt is dat heel veel installateurs geen idee hebben waar ze het over hebben, en dus maar een eind raak lullen.

• justice strike
DaanTriple7 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:28:
[...]

Wat je merkt is dat heel veel installateurs geen idee hebben waar ze het over hebben, en dus maar een eind raak lullen.
Nou, ik had echt wel het idee dat deze twee genoeg inhoudelijke kennis hadden (ik bedoel, je wordt niet ingevlogen om een hotel te doen als je niet goed bent, en Artis zal ook wel een kleine aanbieding uitvoeren waar je toch goed om moeten kunnen reageren).

Maar de hele denkwijze en hoe ze het probleem aanvliegen is opzich wel logisch, maar totaal anders.

Tevens het verschil tussen split en monoblock

• max.v
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 14:40
mij inziens wil je sowieso geen doorstroom verwarmer, dat is een apparaat met een COP van 1 en kost je dus meer dan het gebruiken van een moderne gas ketel om je SWW te produceren.

Je mag een elektrische ketel in Nederland bijvoorbeeld ook niet als hooftverwarming gebruiken omdat deze gewoon te veel energie kost om warmte te leveren, dus waarom zou je dan wel al je bad en douche water op die manier verwarmen?

• justice strike
of ik ga gewoon voor airco's. Dat zijn in principe ook gewoon warmtepompen. En dan heb ik een fatsoenlijke backup

• DaanTriple7
max.v schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:43:
mij inziens wil je sowieso geen doorstroom verwarmer, dat is een apparaat met een COP van 1 en kost je dus meer dan het gebruiken van een moderne gas ketel om je SWW te produceren.

Je mag een elektrische ketel in Nederland bijvoorbeeld ook niet als hooftverwarming gebruiken omdat deze gewoon te veel energie kost om warmte te leveren, dus waarom zou je dan wel al je bad en douche water op die manier verwarmen?
Waarom?
Als je je gas alleen voor SWW gebruikt heb je inclusief alle lasten een gasprijs van bijna 3 euro per kuub.
Zeker wel dat je dat goedkoper kunt doen door met cop1 je water te verwarmen, en al helemaal wanneer je dit (met een boiler) kunt doen met overtollige pv opwek of gunstige dynamische prijzen.
Bij een doorstromer kun je hier veel minder gebruik van maken, maar dat is dan ook een oplossing voor mensen die geen boiler kwijt kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:34
justice strike schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:48:
of ik ga gewoon voor airco's. Dat zijn in principe ook gewoon warmtepompen. En dan heb ik een fatsoenlijke backup
Als de warmte behoefte niet al te groot is , zeg een kleine 1100m3 per jaar inclusief douchen / bad en er is op de benedenverdieping vloerverwarming aanwezig dan zou ik geen hybride warmtepomp nemen.
Dat de gemiddelde installateur je een 4kw hybride warmtepomp wilt aansmeren is vrij eenvoudig.
Het debiet van de 4kw is niet zo hoog, past dus altijd wel in een cv leiding systeem en de ketel is er nog als back-up.

• a2aan
@justice strike de crux zit hem, denk ik, inderdaad in die 'blinde vlekken', die bij de een groter en anders zijn dan de ander. Wat jij nodig hebt is iemand die echt het totaal overziet, óf iemand die specifieke kennis/ervaring heeft met precies (of ongeveer) jouw situatie.

Die met dat bad van 260l was zeker die in Artis had gewerkt. ;) Alhoewel, als je een groot bad hebt, dat erg vol vult, én je boilerwater maar op 40 graden opslaat, dan kom je misschien nog wel aan die 260l, en als je daarna nog een half uur heet doucht met 12l/min, dan zit je inderdaad aan die 600l. Maar als je echt zo veel warm water wilt verbruiken dan kan je misschien toch beter je gasketel houden.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, met de Xtend, dan verwarm ik bij een buitentemperatuur van iets boven het vriespunt met een aanvoertemperatuur van ongeveer 40 graden. Die temperatuur haalt de Xtend wel, maar (mede) door defrosts geeft de Xtend niet het benodigde vermogen (iets meer dan 3kW in mijn geval), waardoor de ketel moet meehelpen. Ik ben blij met mijn Xtend, en denk dat ik er flink mee ga besparen.

Ter illustratie, ik hoop van zo'n 150-200m3 SWW plus 800-900m3 verwarming naar in totaal onder de 500m3 gas te gaan, en op basis van wat ik tot nu toe zie verwacht ik dat dat wel gaat lukken. Tot nu toe heb ik dit stookseizoen 317kWh in de Xtend gestopt, er 1707kWh uitgehaald, plus 91kWh gas verstookt (zo'n 11m3).

Volgens mij waren er bij jou twijfels welke aanvoertemperatuur je minimaal nodig hebt met je bestaande afgiftesysteem, en als dat 5 of meer graden hoger is dan bij mij, dan gaat de Xtend het al een stuk moeilijker krijgen...

Misschien een beetje vloeken in de kerk, maar de R290 All Electric warmtepompen kunnen wat beter omgaan met hogere aanvoertemperaturen dan R32, en bovendien lijkt R290 wat toekomstbestendiger. Voor jou zou een 8kW warmtepomp die bij -7 nog steeds (bijna) die 8kW levert, plus een 'normale' warmtepompboiler (van 200l of zo) ook uit moeten komen, lijkt me, maar dan heb je het wel over een heel ander prijskaartje dan alleen een Xtend aan je ketel vastplakken. Ik weet niet uit mijn hoofd of je dan ook al naar 3 fase moet, maar het 'voelt' wel logisch/verstandig om dat te gaan doen, als je helemaal van het gas af wil.

• justice strike
Ramon_1984 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:53:
[...]

Als de warmte behoefte niet al te groot is , zeg een kleine 1100m3 per jaar inclusief douchen / bad en er is op de benedenverdieping vloerverwarming aanwezig dan zou ik geen hybride warmtepomp nemen.
Dat de gemiddelde installateur je een 4kw hybride warmtepomp wilt aansmeren is vrij eenvoudig.
Het debiet van de 4kw is niet zo hoog, past dus altijd wel in een cv leiding systeem en de ketel is er nog als back-up.
mja, ik zie net dat er geen subsidie is. dus kosten effectief zal het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
justice strike schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:58:
[...]

mja, ik zie net dat er geen subsidie is. dus kosten effectief zal het niet zijn.
Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar een warmtepomp instaleren is prima zelf te doen

• justice strike
a2aan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:58:
@justice strike de crux zit hem, denk ik, inderdaad in die 'blinde vlekken', die bij de een groter en anders zijn dan de ander. Wat jij nodig hebt is iemand die echt het totaal overziet, óf iemand die specifieke kennis/ervaring heeft met precies (of ongeveer) jouw situatie.

Die met dat bad van 260l was zeker die in Artis had gewerkt. ;) Alhoewel, als je een groot bad hebt, dat erg vol vult, én je boilerwater maar op 40 graden opslaat, dan kom je misschien nog wel aan die 260l, en als je daarna nog een half uur heet doucht met 12l/min, dan zit je inderdaad aan die 600l. Maar als je echt zo veel warm water wilt verbruiken dan kan je misschien toch beter je gasketel houden.
Klopt inderdaad, en dat is ook hoe hij het had uitgelegd. Tevens wilde hij ook niet echt consessies doen, omdat hij niet gelooft dat het goed zal werken (en dan bonje met de klant krijgt)
Als ik naar mijn eigen situatie kijk, met de Xtend, dan verwarm ik bij een buitentemperatuur van iets boven het vriespunt met een aanvoertemperatuur van ongeveer 40 graden. Die temperatuur haalt de Xtend wel, maar (mede) door defrosts geeft de Xtend niet het benodigde vermogen (iets meer dan 3kW in mijn geval), waardoor de ketel moet meehelpen. Ik ben blij met mijn Xtend, en denk dat ik er flink mee ga besparen.

Ter illustratie, ik hoop van zo'n 150-200m3 SWW plus 800-900m3 verwarming naar in totaal onder de 500m3 gas te gaan, en op basis van wat ik tot nu toe zie verwacht ik dat dat wel gaat lukken. Tot nu toe heb ik dit stookseizoen 317kWh in de Xtend gestopt, er 1707kWh uitgehaald, plus 91kWh gas verstookt (zo'n 11m3).
Volgens mij waren er bij jou twijfels welke aanvoertemperatuur je minimaal nodig hebt met je bestaande afgiftesysteem, en als dat 5 of meer graden hoger is dan bij mij, dan gaat de Xtend het al een stuk moeilijker krijgen...
Ik denk dat 40 graden echt wel heel uitdagend gaat worden. Misschien dat de vloerverwarming dan aangepast moet worden, want dat is eigenlijk waar de grootste uitdaging zit.
Misschien een beetje vloeken in de kerk, maar de R290 All Electric warmtepompen kunnen wat beter omgaan met hogere aanvoertemperaturen dan R32, en bovendien lijkt R290 wat toekomstbestendiger. Voor jou zou een 8kW warmtepomp die bij -7 nog steeds (bijna) die 8kW levert, plus een 'normale' warmtepompboiler (van 200l of zo) ook uit moeten komen, lijkt me, maar dan heb je het wel over een heel ander prijskaartje dan alleen een Xtend aan je ketel vastplakken. Ik weet niet uit mijn hoofd of je dan ook al naar 3 fase moet, maar het 'voelt' wel logisch/verstandig om dat te gaan doen, als je helemaal van het gas af wil.
iedere instalateur komt ongeveer uit op 5kw, met weinig animo om naar 7kw te gaan (omdat ze aangeven dat overdimensionering killing is voor de efficientie) maar alsik je verhaal hoor en ik zie dat van de 5kw maar effectie 3 kw over is, dan vraag ik me af of ik niet gewoon groter moet gaan.

maar ja als je met r290 monoblock gaat dan zit je inderdaad ook weer echt een stuk duurder (13k) maar dat is overigens voor elke all-electric pomp

• Ramon_1984
justice strike schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:09:
[...]

Klopt inderdaad, en dat is ook hoe hij het had uitgelegd. Tevens wilde hij ook niet echt consessies doen, omdat hij niet gelooft dat het goed zal werken (en dan bonje met de klant krijgt)

[...]

[...]

Ik denk dat 40 graden echt wel heel uitdagend gaat worden. Misschien dat de vloerverwarming dan aangepast moet worden, want dat is eigenlijk waar de grootste uitdaging zit.

[...]

iedere instalateur komt ongeveer uit op 5kw, met weinig animo om naar 7kw te gaan (omdat ze aangeven dat overdimensionering killing is voor de efficientie) maar alsik je verhaal hoor en ik zie dat van de 5kw maar effectie 3 kw over is, dan vraag ik me af of ik niet gewoon groter moet gaan.

maar ja als je met r290 monoblock gaat dan zit je inderdaad ook weer echt een stuk duurder (13k) maar dat is overigens voor elke all-electric pomp
Overderdimensioneren is niet zo heel erg, van 5kw naar een 7kw moet mits het afgifte systeem hiervoor geschikt is geen enkel probleem zijn.
Je geeft aan dat de grootste uitdaging de vloerverwarming is, wat bedoel je hier precies mee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• max.v
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 14:40
DaanTriple7 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:51:
[...]

Waarom?
Als je je gas alleen voor SWW gebruikt heb je inclusief alle lasten een gasprijs van bijna 3 euro per kuub.
Zeker wel dat je dat goedkoper kunt doen door met cop1 je water te verwarmen, en al helemaal wanneer je dit (met een boiler) kunt doen met overtollige pv opwek of gunstige dynamische prijzen.
Bij een doorstromer kun je hier veel minder gebruik van maken, maar dat is dan ook een oplossing voor mensen die geen boiler kwijt kunnen.
Mijn opmerking ging niet over een boiler maar over een doorstoomverwarmer die als mogelijkheid werd aangegeven. Het ging er juist om dat het grote boiler vat vermeden kon worden,.

Een gas prijs van 3 euro haal ik niet en als je weinig gas verbruikt is je vastrecht weer lager en gezien er flinke buffervaten worden geadviseerd denk ik dat er dus best nog wel wat gas gebruik zal worden voor sww.

Mij is niet bekend of er panelen op dat dak liggen, maar over een paar jaar heeft dat dus enkel effect als je echt op dat moment van opwek je doorstoomverwarmer gebruikt. En mogelijk gebruik die dusdanig veel dat je op dat moment nog steeds extra stroom van het net nodig hebt en in de winter wanneer je toch meer en warmer water gebruikt is je opwek zeer lag dus gaat die vlieger ook niet op.

Een dynamische contract moet je willen, die onzekerheid wil niet iedereen, maar als jij in de avond rond 18 uur lekker gaat douche betaal je dus wel de hoofdprijs met je doorstroom verwarmer

[ Voor 23% gewijzigd door max.v op 28-11-2024 10:18 ]

• a2aan
@justice strike ik weet even niet meer in hoeverre die radiatoren op je bovenverdieping echt nodig zijn, of dat het voldoende is om met de vloerverwarming je hele huis warm (genoeg) te krijgen. Als dat laatste zo is, dan is het een relatief eenvoudige aanpassing van je verdeler om met lage temperatuur te stoken. Meer dan 35 graden kan/mag je toch niet je vloer in stoppen. Als je hybride gaat met de Xtend kom je alleen nog steeds wel wat vermogen te kort bij lagere buitentemperaturen, dus dan zou je naar een Vaillant aroTHERM Plus kunnen kijken, als je hybride wil met meer vermogen, en een groeipad naar all-electric, voor als je in de toekomst nog een keer helemaal van het gas af wilt. Die dingen lijken nou ook niet direct de hoofdprijs te kosten...

Aan de andere kant, als je je vloerverwarming zo inricht dat 'ie met hoge én lage temperatuur om kan gaan (volgens mij had @GroundBreaking daar laatst een voorbeeld van gepost), én je redt het tot ongeveer het vriespunt met maximaal 40 graden aanvoertemperatuur, én je accepteert dat de ketel nog wel een deel van de verwarming voor zijn rekening neemt, dan zou de Xtend zomaar eens een valide optie kunnen zijn.

• justice strike
a2aan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:45:
@justice strike ik weet even niet meer in hoeverre die radiatoren op je bovenverdieping echt nodig zijn, of dat het voldoende is om met de vloerverwarming je hele huis warm (genoeg) te krijgen. Als dat laatste zo is, dan is het een relatief eenvoudige aanpassing van je verdeler om met lage temperatuur te stoken. Meer dan 35 graden kan/mag je toch niet je vloer in stoppen. Als je hybride gaat met de Xtend kom je alleen nog steeds wel wat vermogen te kort bij lagere buitentemperaturen, dus dan zou je naar een Vaillant aroTHERM Plus kunnen kijken, als je hybride wil met meer vermogen, en een groeipad naar all-electric, voor als je in de toekomst nog een keer helemaal van het gas af wilt. Die dingen lijken nou ook niet direct de hoofdprijs te kosten...

Aan de andere kant, als je je vloerverwarming zo inricht dat 'ie met hoge én lage temperatuur om kan gaan (volgens mij had @GroundBreaking daar laatst een voorbeeld van gepost), én je redt het tot ongeveer het vriespunt met maximaal 40 graden aanvoertemperatuur, én je accepteert dat de ketel nog wel een deel van de verwarming voor zijn rekening neemt, dan zou de Xtend zomaar eens een valide optie kunnen zijn.
Ik heb geen vloerverwarming in de slaapkamers. Alleen in de woonkamer.

dat de ketel bijspringt is voor mij prima. Maar betekent volgens mij dat ik handmatig de aanvoer moet veranderen als het buiten (of eigenlijk binnen) koud wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door justice strike op 28-11-2024 11:21 ]

• a2aan
De belangrijkste vraag blijft: wat is de minimale aanvoertemperatuur waarbij je je huis warm kan krijgen/houden. En het lastige bij jou is dat je nu waarschijnlijk een HT-verdeler voor je vloerverwarming hebt, waardoor je niet 'zomaar' kan kijken wat er gebeurt als je op 30 graden aanvoertemperatuur gaat stoken.

Je zou eventueel zo'n LT/HT verdeler (die automatisch schakelt) kunnen nemen zoals in dit bericht beschreven staat, met hier een plaatje van een recent geïnstalleerd exemplaar bij @GroundBreaking . Sowieso lijkt jouw situatie misschien best behoorlijk op die van @Chielp, dus wellicht kan je met de zoekfunctie (vooral) zijn berichten terugzoeken.

Toen ik nog alleen op gas stookte, had ik de maximum temperatuur op 55 graden (was in de praktijk nooit nodig, behalve bij aanwarmen na nachtverlaging), en als het huis eenmaal op temperatuur was, dan vroeg mijn OpenTherm kamerthermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation) netjes 30-45 graden aanvoertemperatuur van de gasketel (Intergas Xtreme 36), afhankelijk van hoe koud het buiten was. Omdat de gasketel minimaal 4kW kan leveren, en ik dat vermogen pas nodig heb als het buiten onder nul is, stond de ketel het grootste deel van de tijd te pendelen. Met de Xtend red ik het nu 'solo' tot een graad of 4-5 buiten (aanvoertemperatuur zo'n 37 graden), en dan is er een vrij abrupt omslagpunt waarbij het hogere gevraagd vermogen, de hogere benodigde aanvoertemperatuur en de lagere buitentemperatuur elkaar allemaal versterken waardoor de verdamper gaat invriezen, waarbij 'ie in een vicieuze cirkel terecht komt omdat het defrosten ervoor zorgt dat er nóg meer vermogen nodig is. Ik ben zelf heel tevreden over het effect van de gasketel (altijd) te laten ondersteunen bij het defrosten.

Bij een 'grotere' warmtepomp ligt het omslagpunt verderweg, en is de vicieuze cirkel volgens mij ook een stuk minder 'heftig'.

Sowieso vind ik dat mijn Xtend een redelijk smal gebied heeft waarin 'ie 'lekker doordraait'. Voor mijn gevoel gaat 'ie vrij snel van een situatie waarin de hoge COP ervoor zorgt dat 'ie op minimaal vermogen af en toe moet pauzeren, naar het niet meer alleen kunnen redden door defrosten. Maar het kan er natuurlijk ook aan liggen dat de buitentemperatuur de afgelopen weken nogal veranderlijk was, waardoor de overgangen misschien sneller gingen dan normaal...

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:02
a2aan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:58:
@justice strike

Mag ik eens vragen over precies welke periode dit gaat?

Ik ga verhuizen en heb nu een Quatt warmtepomp die mij zeer goed bevalt. Maar alles van 1 merk is ook een optie en ik heb straks vloerverwarming. Nu alleen radiatoren. Ik denk dan aan de HReco 36 met de Xtend en de Comfort Touch.

In heel 2024 heb ik met de Quatt 1,45 MWh gebruikt voor 6,15 MWh warmte. Daarbij is tot nu toe 22,6 m3 gas verstookt. Vanaf half oktober zelfs helemaal geen gas meer. Vermoedelijk door een update van het systeem. Die krijgen we met enige regelmaat.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• a2aan
pietjm schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:29:
Mag ik eens vragen over precies welke periode dit gaat?

Ik ga verhuizen en heb nu een Quatt warmtepomp die mij zeer goed bevalt. Maar alles van 1 merk is ook een optie en ik heb straks vloerverwarming. Nu alleen radiatoren. Ik denk dan aan de HReco 36 met de Xtend en de Comfort Touch.

In heel 2024 heb ik met de Quatt 1,45 MWh gebruikt voor 6,15 MWh warmte. Daarbij is tot nu toe 22,6 m3 gas verstookt. Vanaf half oktober zelfs helemaal geen gas meer. Vermoedelijk door een update van het systeem. Die krijgen we met enige regelmaat.
De Xtend is bij mij half september geplaatst, maar toen was het stookseizoen nog niet begonnen, en de getallen die ik gaf waren tot en met vanochtend vroeg.

Zoals gezegd ben ik best tevreden over de Xtend, maar onder de 5 graden buitentemperatuur holt het maximale vermogen heel hard achteruit van 5kW naar rond de 3kW (nog lager bij lage buitentemperatuur i.c.m. hoge aanvoertemperatuur). En in mijn huis is dat nou ook precies zo'n beetje het punt dat ik meer dan 3kW nodig heb om het op temperatuur te houden, dus dat betekent accepteren dat er eerder/meer gas bij moet dan wanneer ik een 'grotere' warmtepomp had gehad.

Daartegenover staat wel dat de Xtend (volgens mij) best wel een laag minimumvermogen heeft. Het buitendeel kan terugmoduleren tot ongeveer 250W (totaal is dan zo'n 300W, afhankelijk van hoe hard je circulatiepomp draait); thermisch zie ik hem minimaal op zo'n 1800-200W draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
@a2aan @justice strike Even een update over de Robot Hybride verdeler. Ik zie dat het systeem een stuk sneller reageert, als in je merkt het eerder als hij aangaat, aangezien de aanvoer temperatuur ook echt de vloer in gaat inplaats van eerst gemengd wordt. Nu is er natuurlijk nog steeds het zelfde vermogen nodig om het huis warm te houden, alleen gaat dat lukken met gemiddeld genomen een lagere aanvoer temperatuur. Exacte data heb ik niet aangezien ik alleen uitlees via directe verbinding met de Xtend, maar de aanvoer lijkt bij zelfde buiten temperatuur zo'n 2 graden lager te zijn, en een stuk groter volume te kunnen verpompen.

Ik heb de bouwtekeningen er eens bijgepakt want ik vond dat er nog steeds wel een hoge aanvoertemperatuur gevraagd werd de afgelopen dagen, nu blijkt dat de leidingen 200mm HOH liggen. Wat natuurlijk niet wenselijk is, maar goed met de hele benedenverdieping met die vloerverwarming maakt toch het hele huis warm tot nu toe.

Huis uit 2009, 3 verdiepingen en 200m2. Dus wel redelijk geïsoleerd, maar ook wel een serieuze oppervlakte/volume om met een 5kw Xtend te verwarmen.

Daarnaast een Xtreme 36, maar die wordt tot nu toe eigenlijk niet gebruikt voor verwarming, alleen voor SWW.

• justice strike
Ik merk net dat ik ongeveer hetzelfde systeem heb. Die zou ook geschikt moeten zijn voor zowel hoog als laag.

[url]file:///G:/belasting%202023/Therminon-Verdeler-SteelLine-Standaard-LTV-Plus.pdf[/url]

De versie die ik heb is hetzelfde, afgezien van het feit dat er geen thermometer op de bovenste balk zit. Maar zou verder gewoon met hoog en lage temperatuur moeten kunnen omgaan.

of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door justice strike op 28-11-2024 13:53 ]

• GroundBreaking
https://www.google.com/ur...Vaw1J7uz-OeM1QEj9JNaqyGc_

Indien dat hem is, dan is hij geschikt voor zowel mengen als directe doorvoer, nadeel is wel dat je zelf het ventiel moet verdraaien om de switch te maken. Dus dit bekend dat als je hem als open verdeler gaat gebruiken dat je ook met je CV-Ketel er bij niet boven de 35-40 graden water wilt komen.
Ik weet niet hoe makkelijk dat ventiel te vervangen is voor de geautomatiseerde variant om bij hybride automatisch the switchen.

• justice strike
GroundBreaking schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:15:
https://www.google.com/ur...Vaw1J7uz-OeM1QEj9JNaqyGc_

Indien dat hem is, dan is hij geschikt voor zowel mengen als directe doorvoer, nadeel is wel dat je zelf het ventiel moet verdraaien om de switch te maken. Dus dit bekend dat als je hem als open verdeler gaat gebruiken dat je ook met je CV-Ketel er bij niet boven de 35-40 graden water wilt komen.
Ik weet niet hoe makkelijk dat ventiel te vervangen is voor de geautomatiseerde variant om bij hybride automatisch the switchen.
over welk ventiel hebben we het dan eigenlijk? want ik zie alleen een thermostaat knop die de temperatuur regelt. Die zorgt er voor dat de vloerverwarming nooit over de 40 graden heen kan. Dus als de aanvoer 40 is, zou die thermostaat volledig open moeten staan.

[ Voor 7% gewijzigd door justice strike op 28-11-2024 15:04 ]

• pietjm
a2aan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:49:
[...]

De Xtend is bij mij half september geplaatst, maar toen was het stookseizoen nog niet begonnen, en de getallen die ik gaf waren tot en met vanochtend vroeg.

Zoals gezegd ben ik best tevreden over de Xtend, maar onder de 5 graden buitentemperatuur holt het maximale vermogen heel hard achteruit van 5kW naar rond de 3kW (nog lager bij lage buitentemperatuur i.c.m. hoge aanvoertemperatuur). En in mijn huis is dat nou ook precies zo'n beetje het punt dat ik meer dan 3kW nodig heb om het op temperatuur te houden, dus dat betekent accepteren dat er eerder/meer gas bij moet dan wanneer ik een 'grotere' warmtepomp had gehad.

Daartegenover staat wel dat de Xtend (volgens mij) best wel een laag minimumvermogen heeft. Het buitendeel kan terugmoduleren tot ongeveer 250W (totaal is dan zo'n 300W, afhankelijk van hoe hard je circulatiepomp draait); thermisch zie ik hem minimaal op zo'n 1800-200W draaien.
Dank voor de info. Hier sinds september iets minder stroom verbruikt, maar ook maar 0,4 m3 gas. Wel een lagere COP. Het wordt dus een lastige keuze. Zeker omdat ik weet wat ik aan de Quatt heb, maar niet met vloerverwarming.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• a2aan
pietjm schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:22:
Dank voor de info. Hier sinds september iets minder stroom verbruikt, maar ook maar 0,4 m3 gas. Wel een lagere COP. Het wordt dus een lastige keuze. Zeker omdat ik weet wat ik aan de Quatt heb, maar niet met vloerverwarming.
Zou je niet eerst eens afwachten hoe je nieuwe huis het doet met alleen de Xtreme? Zowel benodigd vermogen, als de benodigde aanvoertemperatuur zijn nogal bepalend voor welke warmtepomp het meest geschikt is, en allebei lijkt me lastig 'gokken' voor een huis waar je nog niet in woont.

Edit: full disclosure, voor mij waren er hele andere factoren waardoor ik voor de Xtend heb gekozen, namelijk het formaat van de binnenunit (alleen een smalle ruimte naast de ketel beschikbaar), het feit dat het een split is (koudeleidingen onder de dakpannen door), en dat 'ie er met een stekker in het stopcontact op een bestaande groep bij kon. Dat ik met een andere/grotere pomp meer gas had kunnen besparen is een gegeven, maar dat zat er voor mij simpelweg niet in.

De Xtreme kan je prima op lage temperatuur met een hoge flow laten draaien (wel even de pompsnelheid omhoog zetten). Zijn lage minimum vermogen van 4kW is (als het goed is!) nog steeds te hoog voor de dagen dat het niet (hard) vriest, maar ook als 'ie iedere 10min op en neer pendelt, kan je prima zien of je aan 30 graden aanvoer genoeg hebt, en hoeveel vermogen je écht nodig hebt om je huis warm te houden.

Een (of misschien zelfs maar een halve) winter puur op gas stoken zal de planeet niet direct van vergaan (kost je, ten opzichte van het grotere geheel, ook maar weinig), en dan weet je wel zeker wat je nu een beetje aan het gokken bent.

[ Voor 15% gewijzigd door a2aan op 28-11-2024 16:19 ]

• pietjm
a2aan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:10:
[...]

Zou je niet eerst eens afwachten hoe je nieuwe huis het doet met alleen de Xtreme? Zowel benodigd vermogen, als de benodigde aanvoertemperatuur zijn nogal bepalend voor welke warmtepomp het meest geschikt is, en allebei lijkt me lastig 'gokken' voor een huis waar je nog niet in woont.

De Xtreme kan je prima op lage temperatuur met een hoge flow laten draaien (wel even de pompsnelheid omhoog zetten). Zijn lage minimum vermogen van 4kW is (als het goed is!) nog steeds te hoog voor de dagen dat het niet (hard) vriest, maar ook als 'ie iedere 10min op en neer pendelt, kan je prima zien of je aan 30 graden aanvoer genoeg hebt, en hoeveel vermogen je écht nodig hebt om je huis warm te houden.

Een (of misschien zelfs maar een halve) winter puur op gas stoken zal de planeet niet direct van vergaan (kost je, ten opzichte van het grotere geheel, ook maar weinig), en dan weet je wel zeker wat je nu een beetje aan het gokken bent.
Niet helemaal gokken. Het andere huis is qua isolatie en inhoud ongeveer aan wat ik nu heb. Isolatie misschien iets beter, want nieuwer. Daarnaast is wachten zonde van de mindere subsidie in 2025 en ik wil nog graag van de overgangsregeling gebruik maken. Beneden is het groter dan ik nu heb, maar wel vloerverwarming en boven kleiner. Maar daar stook ik toch niet veel.

• a2aan
pietjm schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:21:
Daarnaast is wachten zonde van de mindere subsidie in 2025 en ik wil nog graag van de overgangsregeling gebruik maken.
Ik vraag me af of je die 400 euro (zoiets was het verschil in subsidie toch?) echt gaat 'verdienen', of dat de prijzen volgend jaar misschien nog wel harder gaan zakken doordat de vraag naar warmtepompen nog verder afneemt. Daarnaast: als je de 'verkeerde' keuze maakt kan je dat over de levensduur van de warmtepomp best wel eens meer dan die 400 euro extra kosten (plus het extra geld dat je voor gas zou betalen als je eerst ervaring doet met alleen de Xtreme in je nieuwe huis).

• GroundBreaking
justice strike schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:04:
[...]

over welk ventiel hebben we het dan eigenlijk? want ik zie alleen een thermostaat knop die de temperatuur regelt. Die zorgt er voor dat de vloerverwarming nooit over de 40 graden heen kan. Dus als de aanvoer 40 is, zou die thermostaat volledig open moeten staan.
Er zit dan nog een ventiel in de "buis" waar alle retour slangen in komen, aan de kant waar de aanvoer vanuit de Warmtepomp/CV is. Waarschijnlijk te verstellen met een inbussleutel. Hiermee kun je bepalen hoeveel van het retour water met het inkomende water gemengd moet worden.

• pietjm
a2aan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:26:
[...]

Ik vraag me af of je die 400 euro (zoiets was het verschil in subsidie toch?) echt gaat 'verdienen', of dat de prijzen volgend jaar misschien nog wel harder gaan zakken doordat de vraag naar warmtepompen nog verder afneemt. Daarnaast: als je de 'verkeerde' keuze maakt kan je dat over de levensduur van de warmtepomp best wel eens meer dan die 400 euro extra kosten (plus het extra geld dat je voor gas zou betalen als je eerst ervaring doet met alleen de Xtreme in je nieuwe huis).
Het scheelt € 700,- en daar wil ik de gok links of rechtsom wel maken. Het verschil tussen beide systemen zal niet echt groot zijn als ik de cijfers vergelijk. Het is dan meer het gevoel. In beide gevallen verdien ik het sowieso terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 22:10
justice strike schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:24:Nu is even de vraag. Is het nog nodig om een hele dure ketel te gaan halen (bijv een extreme 36) of kan die goedkoper omdat het gros van de warmte vraag door de xtend wordt gedaan.
Als je alleen een douche hebt (zoals ik) is een CW3 ruim voldoende, dat gaat bij mij prima. Xtend met 35 graden lijkt mij aan de lage kant als je gewone radiatoren hebt. En inderdaad, een kleine doorstromer bij bv. de badkamerkraan is een optie, net zoals een Quooker in de keuken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
RuudMb schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:38:
[...]

Als je alleen een douche hebt (zoals ik) is een CW3 ruim voldoende, dat gaat bij mij prima. Xtend met 35 graden lijkt mij aan de lage kant als je gewone radiatoren hebt. En inderdaad, een kleine doorstromer bij bv. de badkamerkraan is een optie, net zoals een Quooker in de keuken ;-)
We hadden een quooker (of een franke eigenlijk). Zelfs warmteservice wil me hier geen nieuwe van verkopen omdat ze aangeven dat hij toch weer binnen een jaar kapot is.

Dus ik zal een heel nieuw systeem moeten hebben wil dat weer gaan gebeuren.

Pagina: 1 ... 25 ... 35 Laatste