Hoi allemaal,
Ik heb sinds april een Intergas Xtend hybride WP hangen. Hij doet het goed, geen probleem. Wat ik wel merk is dat ik bij koudere dagen van dit jaar (dus overdag 0-5gr en s nachts niet lager dan -2) zeker nog wel 2-2,5kuub gas verstookt. Aan mn energie app zie ik dat dat logischerwijs in de avond start en doortgaat tot max ong midden-ochtend.
Bij de verkoop/installatie werd mij verteld dat mijn 5KW WP het prima elektrisch af zou moeten kunnen maar “alleen op de echt koude dagen zou hij bijspringen”. Nu zie ik de winter die we tot op heden hebben gehad niet als echt koud, maar vraag ik mij wel af wat de WP (en dus eigenlijk de CV) gaat doen als het 2-3 weken nog eens écht winter wordt (vorst overdag en streng snachts bijv). Ter info: ik heb voor de plaatsing van de hybride wp heel mijn nieuwe huis gestript en alles is maximaal geisoleerd. Al is een deel nog oude jaren 30 bouw, maar wat kan is daar ook geisoleerd (spouw, plafond, vloer, alleen de ruiten gaan binnenkort nog gedaan worden want heb last van koudeval, is nog heel oud dubbelglas). Aanbouw is helemaal tiptop tegen huidige standaard. Totaal 90-95m2 vloerverwarming ong.
Kortom de vraag: hoe kan ik zien of de huidige instellingen van cv/wp/vloerverwarming juist zijn en dat ik niet per ongeluk heel inefficiënt aan t verwarmen ben?
Bijv: het is nu 6gr buiten, binnen zegt thermostaat 19,1gr (instel is 19,0), thermosstaat vloerverwarming staat op 45gr, maar hij was net toch gas aan t verstoken zag ik op de cv toen ik keek. Ik zie hem sws vaak ‘branden’ op t schermpje thermostaat in de woonkamer, dus er is activiteit terwijl de temp boven de 19 staat. Dit zal ook zijn als de warmtepomp draait of is dat alleen bij gas?
Ohja, ik ben een complete leek met wp/cv cop/kwh etc haha. Dus snap er weinig van. Enige wat ik weet is dat de WP van 1kwh max 5 kan maken (bij COP 5,0 en als het 3,0 is dan wordt het dus 3 ipv 5) en hoe kouder buiten hoe lager de COP. Klopt toch?
Alvast dank voor alle tips/hulp!
[
Voor 18% gewijzigd door
Offie87 op 05-12-2024 14:04
]