Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 26 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:46
justice strike schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:14:
[...]

We hadden een quooker (of een franke eigenlijk). Zelfs warmteservice wil me hier geen nieuwe van verkopen omdat ze aangeven dat hij toch weer binnen een jaar kapot is.

Dus ik zal een heel nieuw systeem moeten hebben wil dat weer gaan gebeuren.
Vreemd, wij hebben al 10 jaar een originele Quooker, werkt nog prima
, wel 1x storing gehad omdat door een montage fout van de kraan lekkage ontstond en er sluiting kwam. Oplossing bleek niet duur en we kregen goede service van Quooker zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Mackeessie op 29-11-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 20:15
Bij ons draait de Quooker ook al meer dan 10 jaar. Een keer het filter vervangen (was echt wel nodig!) en verder totaal geen problemen. Maar dit terzijde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:47
Hoeveel stroom gebruikt verbruikt de Xtend hybride bij jullie gemiddeld.

Reden vraag;

Volgende week word er een geplaatst.

Ketel vorig jaar laten vervangen voor een Nefit Proline NXT, gasverbruik 800 m3, ik heb gewoon radiatoren. Doe geen grote nachtverlaging. Overdag 20gr in de nacht 19gr. Vermigen ketel staat op 6kw.

Nog tips , of na installeren lekker laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-09 08:25
eenhoorntje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:30:

Reden vraag;

Ketel vorig jaar laten vervangen voor een Nefit Proline NXT, gasverbruik 800 m3, ik heb gewoon radiatoren. Doe geen grote nachtverlaging. Overdag 20gr in de nacht 19gr. Vermigen ketel staat op 6kw.

Een xtend heeft zeker wat extra aandacht nodig na het plaatsen.

Gemiddeld per dag zit je bij ons op zo’n 7/8 kWh.
Maar het ligt veelal aan de buitentemperatuur.

Vorige week was het koud, dan zit je zo gemiddeld aan 15kwh

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:46
eenhoorntje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:30:

Reden vraag;

Bij mij draait de Xtend in combinatie met Extreme 36 sinds april 2024, huis uit 1970, alleen radiatoren, wel redelijk geïsoleerd. In 2023 1600 m gas gebruikt. Tot nu toe 1190 m. Warm water via de Extreme, we koken op gas en er staat nog een apart gebouw in de tuin, 10x3m dat ook met een aparte gasketel verwarmd wordt. Afgelopen dagen 15-16 kWh gebruikt door de Xtend, en gas 2,5-3 m gas per dag, COP gisteren 4,3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:52
Problemen met de nieuwe Xtreme ketel lijken eindelijk opgelost. Pomp was al vervangen maar dat had geen effect. Medewerker van Intergas langs geweest vandaag en die ontdekte dat de bedrading naar de pomp het euvel was. Gelijk vervangen gelukkig.

Nu kan ik eindelijk zien hoe het hybride systeem werkt aangezien vooralsnog de warmtepomp alles voor zijn rekening heeft genomen. Ondanks dat was de COP tot nog toe wel zeer netjes en zeker nooit onder de 2 geweest. Zijn advies was zelfs om COP instelling op 1.5 te zetten ivm met genoeg zonnepanelen.

Verder alle parameters doorgelopen en daarin was zijn advies om in principe alles op fabrieksinstellingen te laten staan.

Firmware ook nog even gecontroleerd. Zit nu op versie 6 volgens mij. Inmiddels is er ook een versie 7 maar die wordt in fases gepushed naar systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-09 16:40
@eenhoorntje verbruik hangt natuurlijk erg af van de inhoud en isolatie van je huis, en van de aanvoertemperatuur die je radiatoren 'nodig' hebben.

Weet je hoeveel van die 800m3 puur voor verwarming was? Maar ik zou denken dat je wel 500m3 gas moet kunnen vervangen door 1200kWh elektriciteit. Beide +/- 20%. Mits je radiatoren het redden met 40, max 45 graden aanvoertemperatuur als het buiten rond het vriespunt is.

En de tip: stop met nachtverlaging, ook al is het maar een graad. Tenzij jouw 'nacht' tot 12:00 de volgende middag duurt, dan kan het eventueel wel. 's Ochtends vroeg, als de buitentemperatuur het laagst is, moet je niet (extra) hard gaan stoken om die graad weer te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Bedankt! Koudste dag deze week 5m3 gas verbruik. Valt mee dus.

[ Voor 12% gewijzigd door eenhoorntje op 29-11-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 12:44
RuudMb schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:37:
Bij ons draait de Quooker ook al meer dan 10 jaar. Een keer het filter vervangen (was echt wel nodig!) en verder totaal geen problemen. Maar dit terzijde....
het is dus niet van het merk Quooker, maar een Franke (of Itho Daalderop). Warmteservice gaf inderdaad aan dat Quooker veel beter is met service (na de verkoop) en levering van onderdelen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-09 12:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1te2S_7wqLuGKGB4aJy7Vhi0d2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AwbWKRaewUde7lLj2T7D5sJi.png?f=fotoalbum_large
Vandaag voor het eerst de Xtend en Xtreme in tandem zien werken. Dus niet even bij een ontdooi cyclus, maar ook gewoon op een laag vermogen bij verwarmen. Mooi aan de Xtreme dat die dus laag genoeg kan in vermogen.

In totaal maar 0.8m3 verbruikt, dus niet alsof er echt veel nodig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23-09 22:27
GroundBreaking schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:11:
[Afbeelding]
Vandaag voor het eerst de Xtend en Xtreme in tandem zien werken. Dus niet even bij een ontdooi cyclus, maar ook gewoon op een laag vermogen bij verwarmen. Mooi aan de Xtreme dat die dus laag genoeg kan in vermogen.

In totaal maar 0.8m3 verbruikt, dus niet alsof er echt veel nodig was.
Ik zie ook bij jou dat 'Totaal opgewekt' precies 2 maal de opwek van de warmtepomp is, en niet de optelling van opwek warmtepomp en opwek ketel. Bij de optelling voor de vorige dag is het 2 maal de opwek van de ketel. Foutjes in de Intergas-data lijkt me....

[ Voor 4% gewijzigd door HouterBend op 30-11-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ja, dat zijn foutjes in de Web-App Versie die ik heb. Net als dat deze ook zuiggasdruk van 0.01 bar in statistieken laat zien. De juiste data is dus wel bekend in het systeem, is echt een probleem in wat de web app laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preselos
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-11-2024
Hi-Fi schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:39:
Bij deze wat gegevens van de afgelopen 3 weken, leuk om te delen denk ik.
Huis uit 1960, 40m2 vloerverwarming beneden, boven en op zolder radiatoren.
Buffervat 40 liter.
Redelijk tot goed geïsoleerd.
Wel een lage COP de laatste dagen, maar amper gasverbruik, max 1 kuub.
[Afbeelding]
We hebben nu sinds feb '23 een Xtend 5KW icm een Remeha Calenta ACE 40c (CW5) hangen en ben er nog steeds niet over te spreken. Installateur geeft veelal niet thuis. Mag ik vragen hoe je deze info zelf uit de Xtend kunt halen? Mijn gevoel is dat hij vooral af en toe op vol vermogen aan gaat en verder weinig doet. Zou zelf eerder verwachten dat het apparaat nagenoeg de hele dag op een constant vermogen zou moeten draaien voor optimale werking, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Preselos schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:53:
[...]

We hebben nu sinds feb '23 een Xtend 5KW icm een Remeha Calenta ACE 40c (CW5) hangen en ben er nog steeds niet over te spreken. Installateur geeft veelal niet thuis. Mag ik vragen hoe je deze info zelf uit de Xtend kunt halen? Mijn gevoel is dat hij vooral af en toe op vol vermogen aan gaat en verder weinig doet. Zou zelf eerder verwachten dat het apparaat nagenoeg de hele dag op een constant vermogen zou moeten draaien voor optimale werking, of zie ik dat verkeerd?
Dat ligt eraan hoe hij is ingesteld, een xtend heeft wel wat fine tuning nodig.

Je kan op de knop midden op de xtend drukken, dan gaat deze knipperen (rood,roze) ga dan naar je wifi van je telefoon en zoek daar je “xtend……” en klik hier op.

Als het goed is opent er een pagina waardoor je in de xtend zit. Ga naar service en toets je code 15 in. Dan ben je bij de live gegevens.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Iemand al zon xtore watervat live gezien? Werkt toch alleen met een Intergas ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
eenhoorntje schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:42:
Iemand al zon xtore watervat live gezien? Werkt toch alleen met een Intergas ketel?
Zeker niet live gezien. Maar volgens mij is het voorverwarmen van het water dat door de Ketel tot eind temperatuur verwarmd wordt toch? Zou me verbazen als er dan enige communicatie over gevoerd word met de ketel. Misschien dat er potentiële problemen zijn dat niet alle ketels om kunnen gaan met warm aanvoer water, dat er daarom gekozen is voor alleen met Intergas ketels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Eigenlijk werkt zo’n Xtore een beetje als een zonneboiler, de ketel krijgt gewoon warmer water binnen dan normaal en hoeft dus minder zijn best te doen het op te warmen. Als je de tapwater temperatuur van de ketel lager in stelt dan wat er uit het vat komt hoeft de ketel niets meer te doen. De ketel wordt nog wel gebruikt voor legionellapreventie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Eigenlijk zou ik de gebruiksaanwijzing van de Xtore eens moeten lezen, omdat ik ook wel nieuwsgierig ben hoe het precies werkt.

Een Xtend lijkt me sowieso een voorwaarde om dat ding aan te sturen. Daarnaast denk ik dat je wel een ketel moet hebben die geschikt is om water uit een "zonneboiler" na te verwarmen, maar zou die niet per se van Intergas hoeven zijn, lijkt me. Om een zonneboiler voor een Xtreme te zetten heb je volgens mij wel een extra sensor nodig. Bij andere merken ketels is dat dan wellicht ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
Krissiejj schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:55:
[...]

Dat ligt eraan hoe hij is ingesteld, een xtend heeft wel wat fine tuning nodig.

Je kan op de knop midden op de xtend drukken, dan gaat deze knipperen (rood,roze) ga dan naar je wifi van je telefoon en zoek daar je “xtend……” en klik hier op.

Als het goed is opent er een pagina waardoor je in de xtend zit. Ga naar service en toets je code 15 in. Dan ben je bij de live gegevens.
Mijn Xtend draait nu 1 maand naar tevredenheid, hoewel het inschakelen van de ketel t.b.v. het ontdooien me verraste (Circa 1 kWh ketel-opwek per defrost; is dat bij jullie ook zo?). De instellingen zijn gedaan door de installateur. Ik zou om het gedrag te beoordelen graag weten hoe alle parameters zijn ingesteld, maar ik durf het service-menu nog niet te openen vanwege de waarschuwing in de handleiding dat dan alle parameters automatisch op de standaard instelling worden gezet. Is er een manier om de status van de parameters te bekijken zonder ze te wijzigen en zonder dat alles naar standaard instelling terugvalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
HouterBend schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:56:
Mijn Xtend draait nu 1 maand naar tevredenheid, hoewel het inschakelen van de ketel t.b.v. het ontdooien me verraste (Circa 1 kWh ketel-opwek per defrost; is dat bij jullie ook zo?).
Met de standaard instellingen van de ketel was het bij mij nog ietsje meer: ruim 140l gas per defrost. Sinds ik het maximumvermogen van de ketel heb verlaagd naar 35% (Xtreme 36) verbruikt een defrost zo'n 75l gas, dus zo'n 0,65kWh.

Ik ben blij met dit gedrag, omdat de 3kW die de Xtend maximaal kan leveren i.c.m. defrosts toch niet genoeg is om mijn huis met radiatoren warm te houden als het buiten kouder dan vier graden is. Als jij minder dan 3kW nodig hebt zou je kunnen overwegen het bijspringen bij (iedere) defrost uit te zetten.
De instellingen zijn gedaan door de installateur. Ik zou om het gedrag te beoordelen graag weten hoe alle parameters zijn ingesteld, maar ik durf het service-menu nog niet te openen vanwege de waarschuwing in de handleiding dat dan alle parameters automatisch op de standaard instelling worden gezet. Is er een manier om de status van de parameters te bekijken zonder ze te wijzigen en zonder dat alles naar standaard instelling terugvalt?
Service > code 20 (of 15) > parameters wijzigen. Dan verandert er echt alleen iets als je daadwerkelijk wat wijzigt én opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
HouterBend schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:56:
[...]

Mijn Xtend draait nu 1 maand naar tevredenheid, hoewel het inschakelen van de ketel t.b.v. het ontdooien me verraste (Circa 1 kWh ketel-opwek per defrost; is dat bij jullie ook zo?). De instellingen zijn gedaan door de installateur. Ik zou om het gedrag te beoordelen graag weten hoe alle parameters zijn ingesteld, maar ik durf het service-menu nog niet te openen vanwege de waarschuwing in de handleiding dat dan alle parameters automatisch op de standaard instelling worden gezet. Is er een manier om de status van de parameters te bekijken zonder ze te wijzigen en zonder dat alles naar standaard instelling terugvalt?
Als je alleen de parameters bekijkt gebeurd er niets, maar als je de installatiewizard opnieuw start zet die inderdaad een aantal instellingen terug naar de defaults. Maar dat is wel een apart item in het installatiescherm dus daar moet je dan echt zelf op klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-09 21:26
a2aan schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:06:
[...]

Met de standaard instellingen van de ketel was het bij mij nog ietsje meer: ruim 140l gas per defrost. Sinds ik het maximumvermogen van de ketel heb verlaagd naar 35% (Xtreme 36) verbruikt een defrost zo'n 75l gas, dus zo'n 0,65kWh.

Ik ben blij met dit gedrag, omdat de 3kW die de Xtend maximaal kan leveren i.c.m. defrosts toch niet genoeg is om mijn huis met radiatoren warm te houden als het buiten kouder dan vier graden is. Als jij minder dan 3kW nodig hebt zou je kunnen overwegen het bijspringen bij (iedere) defrost uit te zetten.

[...]

Service > code 20 (of 15) > parameters wijzigen. Dan verandert er echt alleen iets als je daadwerkelijk wat wijzigt én opslaat.
Vanaf welke firmware versie zit service code 20 er in? En wat kun je hier extra instellen of zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
remcon schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:01:
Vanaf welke firmware versie zit service code 20 er in? En wat kun je hier extra instellen of zien?
Geen idee; in mijn herinnering was het 'altijd al zo' dat je met 20 meer kan dan met 15, én dat er (voor mij) relevante exta settings tussen zaten, maar de details heb ik niet scherp voor ogen. Ik gebruik zelf in ieder geval altijd 20.

Maar het is zeker ook niet ondenkbaar dat ik me vergis, en dat 15 ook gewoon 'goed genoeg' is. Ik zou zeggen: probeer het zelf eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Overigens wordt ik wel een beetje jaloers als ik hier soms screenshots zie van grafische weergaven (zowel qua settings als status/historie). Ik dénk dat hem dat zit in de web-app versie (ik heb 'slechts' v0.1.9, dus blijkbaar was het een exemplaar uit een oude voorraad, dat ik in september heb gekregen), en ik meen dat die niet op afstand (door Intergas) bijgewerkt kan worden.

@Fullpower kan jij iets meer vertellen over het (in de toekomst) kunnen updaten van de web-app van de Xtend (vanaf v0.1.9)? Moet ik daar een hele nieuwe print voor krijgen? Kan het via het lokale netwerk, of op termijn zelfs wél op afstand, door Intergas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:51
eenhoorntje schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:42:
Ik heb het thuis draaien icm een Remeha Tzerra ace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
De Xtend is jarig, hij is gisteren 1 jaar geworden;)

Toch positief verast met een COP 5,6, hij lag vorige maand nog tegen 6 aan maar aangezien het wat kouder is geweest afgelopen weken iets gezakt.

Tevens is gisteren de installatie aangepast zoals ik laatst heb getekend dmv de spiraal mee te laten draaien in het systeem achter het buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hi0yE8JJxfntODg7Y80ndQE9pU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sx1WVKlvFMIccJ7a8BmIodwa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOmcQZR2qJxeiqpwngIOGnagIGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awGeemskjVSxAajfgDAxxNrq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c90XY4VZ_z0mUYB97_j6_ptYWO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79TPflCksyD9vPFshbOGk01i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
FitzJac schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:20:
[...]

Ik heb het thuis draaien icm een Remeha Tzerra ace.
Werkt dat een beetje zuinig? Wat zijn de ups and downs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:48
a2aan schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:32:
Overigens wordt ik wel een beetje jaloers als ik hier soms screenshots zie van grafische weergaven (zowel qua settings als status/historie). Ik dénk dat hem dat zit in de web-app versie (ik heb 'slechts' v0.1.9, dus blijkbaar was het een exemplaar uit een oude voorraad, dat ik in september heb gekregen), en ik meen dat die niet op afstand (door Intergas) bijgewerkt kan worden.

@Fullpower kan jij iets meer vertellen over het (in de toekomst) kunnen updaten van de web-app van de Xtend (vanaf v0.1.9)? Moet ik daar een hele nieuwe print voor krijgen? Kan het via het lokale netwerk, of op termijn zelfs wél op afstand, door Intergas?
Als het goed is, zou dat op een gegeven moment automatisch mogelijk moeten zijn. Zonder uitwisselen van de printplaat.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
Ik zit sinds ingebruikname deze zomer op een COP van 4.9.

Misschien niet al te hoog maar ik vermoed dat de reden daarvan is dat pas sinds afgelopen week de ketel hybride meedoet (die had dus eerst een storing. Of heeft dat geen invloed op de COP van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:51
eenhoorntje schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:36:
[...]

Werkt dat een beetje zuinig? Wat zijn de ups and downs?
Up: Ik bespaar ongeveer 50% gas per douchebeurt.
Down: Het kost meer electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
DurQ schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:15:
Ik zit sinds ingebruikname deze zomer op een COP van 4.9.

Misschien niet al te hoog maar ik vermoed dat de reden daarvan is dat pas sinds afgelopen week de ketel hybride meedoet (die had dus eerst een storing. Of heeft dat geen invloed op de COP van de warmtepomp?
Dat maakt zeker uit. De ketel had kunnen bijspringen op de momenten dat de COP van de Xtend het laagst waren, maar doordat de Xtend alles alleen moest doen, heeft dat je gemiddelde COP naar beneden gehaald.

Financieel is het de vraag of het gunstiger was geweest om de ketel te laten meewerken. Mijn theorie is dat je geld kan besparen door de ketel te laten helpen met defrosts, zodat ze minder vaak voorkomen, en de Xtend daartussendoor met een nóg hogere COP kan draaien. Maar niet iedereen in dit topic lijkt mijn visie daarop te delen...

Wat ik van jou begreep is dat de Xtend het alleen het huis niet goed warm kon houden, dus zelfs als het niet goedkoper wordt, dan nog ga je zeker winst boeken op comfort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
FitzJac schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:43:
Up: Ik bespaar ongeveer 50% gas per douchebeurt.
Down: Het kost meer electriciteit.
In hoeverre heb je capaciteit van je Xtend 'over' voor SWW? Bij mij draait de Xtend de laatste weken vrijwel continu t.b.v. verwarming; financieel weet ik niet of ik wat zou winnen door de Xtend langer (en harder!) te laten werken om SWW 'erbij' te doen.

In de zomer is het een heel ander verhaal, dan zou ik hopen dat je bijna 100% op gas kan besparen, mits de Xtore groot genoeg is. Dan zou je alleen nog gas nodig hebben voor een periodieke legionelka run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 20:15
Een ESP-bordje (ESP2) voor het uitlezen is per ongeluk stuk gegaan en moest ik vervangen. Volgens mij levert de ESP1 nog steeds data (kan ik zien in Arduino) maar in Homeassistant/Nodered (bij error-code) zie ik een foutmelding; "HP_GEN_FAULT_NONE".

Wel heb ik de nieuwste json file geimporteerd, https://github.com/thomas...idge/blob/main/flows.json. Zie dat er kennelijk ook een ander bestand is (parse-message.js). Beide bestanden zijn zo te zien recent bijgewerkt. Any help @Thomasvt ? Heb ik dat tweede bestand ook ergens nodig? Hoe kan ik de foutmelding verhelpen?

Edit: kennelijk heeft wat langer wachten geholpen, het probleem heeft zich vanzelf opgelost ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RuudMb op 03-12-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Laatst online: 20-09 17:28
a2aan schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:20:
[...]

Dat maakt zeker uit. De ketel had kunnen bijspringen op de momenten dat de COP van de Xtend het laagst waren, maar doordat de Xtend alles alleen moest doen, heeft dat je gemiddelde COP naar beneden gehaald.

Financieel is het de vraag of het gunstiger was geweest om de ketel te laten meewerken. Mijn theorie is dat je geld kan besparen door de ketel te laten helpen met defrosts, zodat ze minder vaak voorkomen, en de Xtend daartussendoor met een nóg hogere COP kan draaien. Maar niet iedereen in dit topic lijkt mijn visie daarop te delen...
Een theorie kun je toetsen aan de praktijk. Met de standaard instelling (laat de Xtend zelf uitzoeken wanneer de ketel moet bijschakelen) kostte dat op een dag met ruim 40 defrosts 7 kWh aan gas, ongeveer 0,8 m3. Bij elke defrost de ketel laten bijschakelen had bij 75 liter gas per defrost meer dan 3 m3 gekost. Dat had je toch pakweg 2,50 euro meer gekost en dat op 1 dag. Minder defrosts had je waarschijnlijk niet gehad, want beneden een bepaalde temperatuur krijg je er ongeveer 2 per uur en dat wordt niet minder doordat je de ketel laat bijschakelen. En zelfs als je er minder zou hebben, hoeveel minder defrosts heb je dan nodig om het extra gasverbruik te compenseren ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZkCiLUgkkrcmr9xL6DeIdB2S8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iih7uhk2PF7L7Sb8sPM81Ytk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFBqgh53EolYx1psYPkI58ZIGmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jTP2OKgoy2doveoSoKaxIegu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Lecenten op 03-12-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:32:
Die mooie grafiekjes komen uit Home Assistant. Daarvoor moet je een HA server installeren en je Xtend koppelen met die HA server. Dat kost je pakweg 60 euro en een paar uur werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Krissiejj schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:50:
Net op tijd voor een defrost. Beginstand was 26 graden aanvoer temp. en Hz 46 compressor. Met een buitentemperatuur van 3,5 graden.

De dalen van temperatuur was op zijn laagst bij 16 graden aanvoer temp.

Aan het einde van de defrost bij ongeveer 22,5 graden aanvoer temp., starte de pomp op en ging de temperatuur naar 25,3 graden. Je ziet de compressor dan ook weer teruggaan waar die vandaan kwam.

[Afbeelding]
@Lecenten de grafiek uit bovenstaande post lijkt toch echt uit de web-app van de Xtend te komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 16:51

Aldmar

Niks...

a2aan schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:27:
[...]

@Lecenten de grafiek uit bovenstaande post lijkt toch echt uit de web-app van de Xtend te komen...
Komen die niet uit een speciale installateurs website? Ik ken het zelf niet hoor, maar herinnerde mij dit.

@Krissiejj kan het vast toelichten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Aldmar op 03-12-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Aldmar schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:44:
Komen die niet uit een speciale installateurs website? Ik ken het zelf niet hoor, maar herinnerde mij dit.

Ahh, goeie. Alsnog zou ik het mooi vinden als dit in de web-app komt.

Wat wél zeker uit de web-app komt is een grafische weergave van de stooklijn, die ik niet heb (al weet ik het niet zeker, aangezien ik zelf niks met stooklijnen doe). Die hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Lecenten het lastige van de discussie over wel of geen ketelondersteuning bij defrosten vind ik dat we alletwee nooit met zekerheid kunnen zeggen dat er gebeurd was met andere instellingen, simpelweg omdat geen enkele dag precies hetzelfde is.

En ja, ook met ketelondersteuning blijf je defrosts houden, bij mij (tot nu toe) met minimaal 30 minuten ertussen, maar tot nu toe nooit meer dan 30 op een dag.

Een praktijkvoorbeeld: op vrijdag 29 november had ik 15 defrosts, wat me (volgens HomeWizard) zo'n 1,1m3 gas heeft gekost. Pakken we daarbij de statistieken uit de Xtend:
  • 15,4kWh opgenomen door de Xtend
  • 59,7kWh afgegeven door de Xtend (COP 3,8)
  • 9,2kWh aan gas verbruikt
  • 68,9 kWh aan totale warmteproductie
Totale kosten: 15,4*0,25+1,1*1,38=5,37 euro.

Maar hoeveel elektriciteit zou de Xtend verbruikt hebben als 'ie het alleen had moeten doen? En had 'ie het dan überhaupt wel gered om de gewenste temperatuur (de hele tijd) te handhaven? Financiëel lag het omslagpunt bij een COP van 3,2. Ik denk dat het 'spannend' was geweest of de Xtend dat zou halen, maar jij bent er nog steeds van overtuigd dat dat wel was gelukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
Aldmar schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:44:
[...]

Klopt dat is de installateurs account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:50
Iemand die deze kent?

Thermostaat F 3
Ketel lijkt in rust
Xtend brand rood
App geeft: storing met ketel, storing 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Je ketel zelf toont geen storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Technician- schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:10:
Iemand die deze kent?

Thermostaat F 3
Ketel lijkt in rust
Xtend brand rood
Wat geeft de xtend aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxAp_F3Z9Xjy3eMvij1PMpd1Fxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3htZmwhNPuOfaE2trtK0GX5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:50
“De foutcode is 3” staat er op de app.
Ben er zelf niet bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 03-12-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:48
Technician- schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:10:
Iemand die deze kent?

Thermostaat F 3
Ketel lijkt in rust
Xtend brand rood
Knippert de LED rood op de Xtend?
Lockout 3... komt niet zo vaak voor, heb het niet zo paraat, maar volgens mij is dat 'condensor temperatuur te hoog'.

Hangt er een aan/uit ketel aan?
Of een zonesysteem waar alles dichtgelopen is?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Net is er weer een monteur gekomen voor een offerte. Deze monteur geeft aan dat er geen hybride geplaatst kan worden. De optie om de slang van de buitenunit door de grond te laten gaan (in een PVC buis) vond hij geen goed idee, omdat het isolatie materiaal water opzuigt en dat het rendement dan omlaag gaat.

Is dit een valide argument? want er blijven voor mij maar weinig opties over om nog zo'n hybride unit te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
justice strike schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:52:
Net is er weer een monteur gekomen voor een offerte. Deze monteur geeft aan dat er geen hybride geplaatst kan worden. De optie om de slang van de buitenunit door de grond te laten gaan (in een PVC buis) vond hij geen goed idee, omdat het isolatie materiaal water opzuigt en dat het rendement dan omlaag gaat.

Is dit een valide argument? want er blijven voor mij maar weinig opties over om nog zo'n hybride unit te plaatsen.
Dan leg je de slang toch in een mantelbuis?
Mijn buurman heeft de slang ook door de grond liggen in een mantelbuis, gewoon door een installateur zo aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
remcon schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:29:
[...]

Dan leg je de slang toch in een mantelbuis?
Mijn buurman heeft de slang ook door de grond liggen in een mantelbuis, gewoon door een installateur zo aangelegd.
Dat had ik geopperd. Maar daar gaf de beste monteur aan dat je dan 2 zwanenhalsen moet maken om ook te zorgen dat er geen water in de mantelbuis kan komen. En daar creëer je weer meer weerstand.

De eerste instalateur die wilde dat ik zelf even een 75mm pvc buis mocht, verder geen bochtjes of wat dan ook. Die pvc buis was ter bescherming tegen een schep. Niet zozeer om te zorgen dat het water er niet bij kan komen.

Ik weet nu niet in hoeverre ik echt moet denken aan het water dat in het isolatie materiaal gaat komen van de slang het rendement omlaag haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
justice strike schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:38:
[...]

Dat had ik geopperd. Maar daar gaf de beste monteur aan dat je dan 2 zwanenhalsen moet maken om ook te zorgen dat er geen water in de mantelbuis kan komen. En daar creëer je weer meer weerstand.

De eerste instalateur die wilde dat ik zelf even een 75mm pvc buis mocht, verder geen bochtjes of wat dan ook. Die pvc buis was ter bescherming tegen een schep. Niet zozeer om te zorgen dat het water er niet bij kan komen.

Ik weet nu niet in hoeverre ik echt moet denken aan het water dat in het isolatie materiaal gaat komen van de slang het rendement omlaag haalt.
Het rendement omlaag haalt.
Van 60% naar 58% ?
of van 70% naar 20%

Ik denk dat het wel meevalt. Er zijn heel veel mensen die de buitenunit op afstand van het huis hebben staan. Dan zouden die dus allemaal een laag rendement hebben. Dan zou er veel meer over te lezen/vinden moeten zijn dat je dit absoluut moet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
remcon schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:48:
[...]

Het rendement omlaag haalt.
Van 60% naar 58% ?
of van 70% naar 20%

Ik denk dat het wel meevalt. Er zijn heel veel mensen die de buitenunit op afstand van het huis hebben staan. Dan zouden die dus allemaal een laag rendement hebben. Dan zou er veel meer over te lezen/vinden moeten zijn dat je dit absoluut moet voorkomen.
Denk wel dat je gelijk hebt. Ergens begrijp ik de redenering wel. Want water verteerd echt isolatie materiaal, zeker als het gaat vriezen. En zo'n slang moet het liefst wel blijven werken de komende 15 jaar.

Maar ik weet ook niet hoe zo'n slang eruit ziet. Als deze nou gewoon gecoat is met plastic of pvc zoals bijv een YMVKAS kabel. Dan zou er niets aan het handje moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ze hebben ook speciale leidingen voor ondergronds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-09 22:13
Goedendag. Wij hebben nu enkele weken een Intergas Xtend in combinatie met een Intergas Kompakt HRE. Hij draait nog maar net, dus in deze fase vooral aan het kijken hoe alles zich gedraagt.

1 ding valt mij wel op en ik heb daar in dit topic eigenlijk niet echt iets over gelezen; als hij een defrost doet, dan geeft hij daarbij een redelijk luide "plof". Is dat gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Een plof? Buiten of binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Buiten, zo'n beetje aan het einde van de defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
MakeItSo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:00:
Goedendag. Wij hebben nu enkele weken een Intergas Xtend in combinatie met een Intergas Kompakt HRE. Hij draait nog maar net, dus in deze fase vooral aan het kijken hoe alles zich gedraagt.

1 ding valt mij wel op en ik heb daar in dit topic eigenlijk niet echt iets over gelezen; als hij een defrost doet, dan geeft hij daarbij een redelijk luide "plof". Is dat gebruikelijk?
Ik merk dat ook wel eens op ja. Alsof er druk wordt opgebouwd wat dan weg moet. Ik zie dan ook na die plof een wolkje damp of zo. Overigens weet ik niet of dit specifiek na een defrost is of op een ander moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Dat is inderdaad precies zoals ik het ook ervaar; alsof er iets vrijkomt. Goed punt overigens; het was mijn idee dat het na defrosts was, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb wel het idee dat dat zo is, dus de volgende keer zal ik checken of dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-02 21:47
Hoi allemaal,

Ik heb sinds april een Intergas Xtend hybride WP hangen. Hij doet het goed, geen probleem. Wat ik wel merk is dat ik bij koudere dagen van dit jaar (dus overdag 0-5gr en s nachts niet lager dan -2) zeker nog wel 2-2,5kuub gas verstookt. Aan mn energie app zie ik dat dat logischerwijs in de avond start en doortgaat tot max ong midden-ochtend.

Bij de verkoop/installatie werd mij verteld dat mijn 5KW WP het prima elektrisch af zou moeten kunnen maar “alleen op de echt koude dagen zou hij bijspringen”. Nu zie ik de winter die we tot op heden hebben gehad niet als echt koud, maar vraag ik mij wel af wat de WP (en dus eigenlijk de CV) gaat doen als het 2-3 weken nog eens écht winter wordt (vorst overdag en streng snachts bijv). Ter info: ik heb voor de plaatsing van de hybride wp heel mijn nieuwe huis gestript en alles is maximaal geisoleerd. Al is een deel nog oude jaren 30 bouw, maar wat kan is daar ook geisoleerd (spouw, plafond, vloer, alleen de ruiten gaan binnenkort nog gedaan worden want heb last van koudeval, is nog heel oud dubbelglas). Aanbouw is helemaal tiptop tegen huidige standaard. Totaal 90-95m2 vloerverwarming ong.

Kortom de vraag: hoe kan ik zien of de huidige instellingen van cv/wp/vloerverwarming juist zijn en dat ik niet per ongeluk heel inefficiënt aan t verwarmen ben?

Bijv: het is nu 6gr buiten, binnen zegt thermostaat 19,1gr (instel is 19,0), thermosstaat vloerverwarming staat op 45gr, maar hij was net toch gas aan t verstoken zag ik op de cv toen ik keek. Ik zie hem sws vaak ‘branden’ op t schermpje thermostaat in de woonkamer, dus er is activiteit terwijl de temp boven de 19 staat. Dit zal ook zijn als de warmtepomp draait of is dat alleen bij gas?

Ohja, ik ben een complete leek met wp/cv cop/kwh etc haha. Dus snap er weinig van. Enige wat ik weet is dat de WP van 1kwh max 5 kan maken (bij COP 5,0 en als het 3,0 is dan wordt het dus 3 ipv 5) en hoe kouder buiten hoe lager de COP. Klopt toch?

Alvast dank voor alle tips/hulp!

[ Voor 18% gewijzigd door Offie87 op 05-12-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Fullpower schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:13:
[...]

Knippert de LED rood op de Xtend?
Lockout 3... komt niet zo vaak voor, heb het niet zo paraat, maar volgens mij is dat 'condensor temperatuur te hoog'.

Hangt er een aan/uit ketel aan?
Of een zonesysteem waar alles dichtgelopen is?
Hoe lang draait hij al? Hoe loopt de aircoleiding ? Mogelijk niet goed gevuld, maakt de unit ook veel lawaai tijdens defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
MakeItSo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:00:

Dat zou de 4 wegs klep kunnen zijn voor het schakelen van verwarmen naar ontdooien en weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Ok. Dan hoef ik mij daar geen zorgen over te maken dus, neem ik aan. Zal kijken of ik er eens een filmpje van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Die van mij maakt ook behoorlijk veel geluid bij een defrost, maar ik hoor alleen de binnenunit. Dat klinkt als een plotseling krachtig stromingsgeluid (wat wel klopt). De buitenunit hoor ik niet, maar een plof zou heel goed kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Offie87 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:11:
Hoi allemaal,

Ik heb sinds april een Intergas Xtend hybride WP hangen. Hij doet het goed, geen probleem. Wat ik wel merk is dat ik bij koudere dagen van dit jaar (dus overdag 0-5gr en s nachts niet lager dan -2) zeker nog wel 2-2,5kuub gas verstookt. Aan mn energie app zie ik dat dat logischerwijs in de avond start en doortgaat tot max ong midden-ochtend.

Bij de verkoop/installatie werd mij verteld dat mijn 5KW WP het prima elektrisch af zou moeten kunnen maar “alleen op de echt koude dagen zou hij bijspringen”.
Daar kun je alleen wat van zeggen als je weet hoeveel warmte het huis nodig heeft. Maak met je telefoon contact met de wifi van de Xtend (knop op de Xtend indrukken) en plaats een screenshot van wat je daar ziet bij Statistieken (kiezen in menu rechtsboven).

Hoeveel m3 gas gebruikte je per jaar voordat je de Xtend had ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Die van mij maakt ook behoorlijk veel geluid bij een defrost, maar ik hoor alleen de binnenunit. Dat klinkt als een plotseling krachtig stromingsgeluid (wat wel klopt). De buitenunit hoor ik niet, maar een plof zou heel goed kunnen.
Dat geluid van de binnenunit heb ik inderdaad ook wel eens gehoord. De buitenunit zit pal naast het raam van mijn kantoor, dus ik hoor alles wat hij doet redelijk duidelijk. Ik maak mij in ieder geval geen zorgen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online

Is hij uit gegaan van een echte split of van de monoblok versie? De laatste zou je met speciale grondbuis aan kunnen sluiten, die kan je waterdicht afsluiten en zijn goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
Offie87 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:11:
Hoi allemaal,

Het zou best kunnen dat dat gasverbruik te maken heeft met defrosts van de buitenunit, waarvoor de Xtend de CV-ketel start. Dat is bij mij ook gebeurd in de periode 18-24 nov en 29 nov - 1 dec. Als je inlogt op de Xtend kun je het aantal defrosts tot dan toe zien, en als je dat dagelijks doet kun je dat volgen versus je gasverbruik.
Overigens vergt bij mij 1 defrost gemiddeld 1 kWh van de CV-ketel, dus circa 9 defrosts kosten 1 m3 gas.
Ik woon langs de NH-kust en heb in genoemde periodes totaal 75 defrosts gehad. Op andere plekken in NL treden wellicht meer of minder defrosts op.

[ Voor 13% gewijzigd door HouterBend op 05-12-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ErnstvV schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:53:
[...]

Is hij uit gegaan van een echte split of van de monoblok versie? De laatste zou je met speciale grondbuis aan kunnen sluiten, die kan je waterdicht afsluiten en zijn goed geïsoleerd.
echte split. Ik heb net het bedrijf gebeld en ze zeggen dat alles wat de grond in gaat nog eens extra ingetaped wordt en dat het echt geen probleem zou moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybow
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-07 20:40
Ik kan je ook verder helpen met een Xtend.

Door mantelbuis in de grond is geen probleem mits er noodzaak voor is.
Vermijden is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ben benieuwd.
Wat is voor jullie de COP wanneer je tevreden bent? En wat is het doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Greybow schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:24:
Ik kan je ook verder helpen met een Xtend.

Door mantelbuis in de grond is geen probleem mits er noodzaak voor is.
Vermijden is altijd beter.

[...]
Nou, dan gaan we voor in de grond. Is de enige oplossing nu. Zal nog vragen of het e ht niet op een ander manier kan maar wil ook voortgang maken

[ Voor 11% gewijzigd door justice strike op 06-12-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
Lecenten schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:51:
[...]

Daar kun je alleen wat van zeggen als je weet hoeveel warmte het huis nodig heeft. Maak met je telefoon contact met de wifi van de Xtend (knop op de Xtend indrukken) en plaats een screenshot van wat je daar ziet bij Statistieken (kiezen in menu rechtsboven).

Hoeveel m3 gas gebruikte je per jaar voordat je de Xtend had ?
Ik heb geen referentie qua gas verbruik want ik woon hier pas sinds april. Daarnaast is het huis qua bouw, isolatie en verbruik totaal niet te vergelijken met nu. Ik heb alle oude bouw gesloopt en/of gestript, opnieuw gebouwd en geisoleerd en woon er met 2 volwassene en 2 jonge kids. Hiervoor een oud vrouwtje van 94.

Wat betreft de statistieken: dit zie ik in de WP https://imgur.com/a/GqvgBdf
Geen idee waar ik naar kijk overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
GroundBreaking schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 06:32:
Ben benieuwd.
Wat is voor jullie de COP wanneer je tevreden bent? En wat is het doel?
Ik denk dat het voor ieder huishouden wel wat verschillend is. Ook of je met radiatoren werk of met vloerverwarming.

Ik heb natuurlijk net mijn xtend een jaar met een scop van 5,6 Dat is meer dan goed en zeker meer dan ik had verwacht. Denk wel dat ik alles onder een 5 toch wel wat teleurstellend zou vinden.
Maar dit is natuurlijk wel afhankelijk van het weer. In de tijd van mijn xtend hebben we zachte winters gehad, en misschien bij elkaar maar 4-5 weken echt -2 / -5 overdag/snachts.

Denk dat als je een serieuze winter krijgt je cop gauw naar 2 ofzo gaat tijdens het draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
HouterBend schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:17:
[...]

Het zou best kunnen dat dat gasverbruik te maken heeft met defrosts van de buitenunit, waarvoor de Xtend de CV-ketel start. Dat is bij mij ook gebeurd in de periode 18-24 nov en 29 nov - 1 dec. Als je inlogt op de Xtend kun je het aantal defrosts tot dan toe zien, en als je dat dagelijks doet kun je dat volgen versus je gasverbruik.
Overigens vergt bij mij 1 defrost gemiddeld 1 kWh van de CV-ketel, dus circa 9 defrosts kosten 1 m3 gas.
Ik woon langs de NH-kust en heb in genoemde periodes totaal 75 defrosts gehad. Op andere plekken in NL treden wellicht meer of minder defrosts op.
Thanks, wist ik niet. Maar de defrost trekt dus warmte van de CV, ik lees online dat dat uit het buffervat oid doet? (sorry, ben een leek).

Ik heb overigens sinds start (eind mrt) 422 defrost. Aanname dat jun-sept geen defrosts hadden, is dat voor in 4 maanden 422 defrost, dus 100x per maand. Maar logischer is sommige maanden nauwelijks en laatste 2 maanden 200 oid.

Ik zal het eens in de gaten houden

Edit: lees nu dat de CV het verwarmen overneemt van de WP als hij aan het defrosten is. Dus niet zo zeer het defrosten verbruikt gas, maar wel het overnemen van het defrosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Offie87 op 06-12-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Krissiejj schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:14:
[...]

Ik denk dat het voor ieder huishouden wel wat verschillend is. Ook of je met radiatoren werk of met vloerverwarming.

Ik heb natuurlijk net mijn xtend een jaar met een scop van 5,6 Dat is meer dan goed en zeker meer dan ik had verwacht. Denk wel dat ik alles onder een 5 toch wel wat teleurstellend zou vinden.
Maar dit is natuurlijk wel afhankelijk van het weer. In de tijd van mijn xtend hebben we zachte winters gehad, en misschien bij elkaar maar 4-5 weken echt -2 / -5 overdag/snachts.

Denk dat als je een serieuze winter krijgt je cop gauw naar 2 ofzo gaat tijdens het draaien.
DIt is zeker heel afhankelijk van huis en huishouden. Maar was gewoon benieuwd naar wat mensen hier als doel hadden.

Ik heb de ROI uitgerekend op COP van 4.0. Maar zou onder de 5 toch inderdaad ook wel wat teleurgesteld zijn. Ik zie het nu wel echt zakken natuurlijk, want stond eerst boven de 6 en nu zit ik nog op 5.5. Xtend draait sinds Maart, dus dit zijn de eerste koude dagen die hij mee maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Offie87 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:11:
[...]

Ik heb geen referentie qua gas verbruik want ik woon hier pas sinds april. Daarnaast is het huis qua bouw, isolatie en verbruik totaal niet te vergelijken met nu. Ik heb alle oude bouw gesloopt en/of gestript, opnieuw gebouwd en geisoleerd en woon er met 2 volwassene en 2 jonge kids. Hiervoor een oud vrouwtje van 94.

88-89% van de warmte gemaakt door de Xtend. Een COP van 6.0.
Lijken mij eigenlijk hele mooie waardes, je zou kunnen zeggen, dat als het qua maximaal vermogen kan, dat de Xtend nog wat meer voor z'n rekening zou mogen nemen ook al lever je qua COP dan wat in, want dat zou nog steeds goedkoper moeten zijn. Maar ik denk dat menig installateur blij zou zijn als hij deze waarden zou zien na een winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
Volgens de servicemedewerker van Intergas wordt de defrost inderdaad uitgevoerd door de WP en dus niet door de ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroundBreaking
DurQ schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:16:
Volgens de servicemedewerker van Intergas wordt de defrost inderdaad uitgevoerd door de WP en dus niet door de ketel.
Wat er gebeurt bij een defrost is dat de warmtepomp andersom gaat werken.
Normaal krijgt de warmtepomp bijv. 25 graden uit het huis en verwarmt deze tot bijv. 35 graden en dit gaat je huis in om te verwarmen.
Tijdens het ontdooien krijg de warmtepomp de 25 graden water uit huis en koelt deze tot bij 20 of 15 graden, hierdoor krijgt de warmtepomp tijdelijk warmte om het ijs te ontdooien.

Wat er kan, is dat de CV-ketel die na de warmtepomp in het CV-Circuit zit, dit water dat nu 15 graden is verwarmt naar de gevraagde 35+ graden om het huis te blijven verwarmen. De ketel zal dus nooit direct warmte naar de warmtepomp sturen. Maar hij kan er wel voor zorgen dat tijdens een ontdooi cyclus geen kouder water het huis in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Offie87 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:11:
[...]

Wat je daar ziet is dat de Xtend sinds installatie 89% van de warmte heeft geleverd (3477/3918) en dat met een COP van 6 (576/3477). Prima.

Wat je ook ziet is dat je een behoorlijk goed geisoleerd huis hebt, want met de temperatuur van gisteren had de woning 48,1 kWh nodig om warm te blijven, dat is gemiddeld 48,1/24=2 kW. Dat had de Xtend makkelijk kunnen leveren zonder de ketel te gebruiken, zelfs met een paar graden lagere buitentemperatuur had dat nog makkelijk gekund.

Er klopt dus inderdaad iets niet, want de ketel heeft ongeveer 1,6 m3 (14/9) gas gebruikt en dat was niet nodig.

Gebruik je nachtverlaging, zo ja, hoeveel graden ?
Heb je de thermostaat handmatig verzet, zo ja, hoeveel graden ?

Maak contact met de wifi van de Xtend en kies Service in het menu, de code is 15.

Welke waarden zie je daar bij Parameters voor
P100
P101
P102
P103
P130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:27:
Maak contact met de wifi van de Xtend en kies Service in het menu, de code is 15.

P100
P101
P102
P103
P130
P217 zou ik ook naar kijken. Bij mij zorgde die, i.c.m. nachtverlaging, voor het ongewenst bijspringen van de ketel. Ik heb P217 nu op 1,7 staan, en doe ook niet meer aan nachtverlaging.

Verder is het misschien een goed idee om het maximumvermogen van de gasketel naar beneden bij te stellen (op de ketel zelf, dus niet via de Xtend), conform de nieuwste versie van de handleiding van de Xtend. Dan verbruik je per defrost aanzienlijk minder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
Lecenten schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:27:
[...]

Wat je daar ziet is dat de Xtend sinds installatie 89% van de warmte heeft geleverd (3477/3918) en dat met een COP van 6 (576/3477). Prima.

Wat je ook ziet is dat je een behoorlijk goed geisoleerd huis hebt, want met de temperatuur van gisteren had de woning 48,1 kWh nodig om warm te blijven, dat is gemiddeld 48,1/24=2 kW. Dat had de Xtend makkelijk kunnen leveren zonder de ketel te gebruiken, zelfs met een paar graden lagere buitentemperatuur had dat nog makkelijk gekund.

Er klopt dus inderdaad iets niet, want de ketel heeft ongeveer 1,6 m3 (14/9) gas gebruikt en dat was niet nodig.

Gebruik je nachtverlaging, zo ja, hoeveel graden ?
Heb je de thermostaat handmatig verzet, zo ja, hoeveel graden ?

P100
P101
P102
P103
P130
Nachtverlaging? Geen idee, we laten hem dag en nacht op 19gr staan en hebben (naar mijn weten) niks ingesteld van een nachtprogramma.
Handmatig verzet: Nee

P100: minimale COP (P101)
P101: 2
P102: 15
P103: -5
P130: Altijd (is dit niet de boosdoener? 8))
P217: 0.7000000000000001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Offie87 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:00:
Nachtverlaging? Geen idee, we laten hem dag en nacht op 19gr staan en hebben (naar mijn weten) niks ingesteld van een nachtprogramma.
Handmatig verzet: Nee

P100: minimale COP (P101)
P101: 2
P102: 15
P103: -5
P130: Altijd (is dit niet de boosdoener? 8))
P217: 0.7000000000000001
Ja, P130 zorgt ervoor dat je bij iedere defrost gas verbruikt. Hoeveel gas hangt dus af van de instellingen van je ketel, maar in jouw geval lijkt het beter om P130 anders in te stellen, bijvoorbeeld i.c.m. een minimale aanvoertemperatuur van 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
P101 hangt van je energiecontract af, stroomprijs/(gasprijs/9). Of je zet P100 op 3 en vult bij P140, P142 en P144 de prijzen in.

P102 kan veel lager, ik zou het op 3 graden zetten. Mocht het toch te laag zijn dan merk je dat vanzelf als de Xtend het niet alleen warm kan houden.

P103 zou ook nog wat lager kunnen, hoewel bij -5 misschien de COP al zo laag is dat hij sowieso overschakelt op de ketel.

P130 is inderdaad de boosdoener, die zou ik op 1 zetten.

Bij een stroomprijs van 0,25 en een gasprijs van 1,25 kostte het verwarmen met de Xtend gisteren 7,4kWh*0,25= € 1,85 en het defrosten met de ketel 1,6 m3*1,25=€ 2,00.

Dan zie je meteen wat er overblijft van het argument dat defrosten op de ketel zorgt voor een hogere COP van de Xtend en dat je daarom voordeliger uit kan zijn. Als door het defrosten alleen op de Xtend (wat makkelijk zou kunnen met slechts 2 kW warmtevraag) de COP zou zijn gedaald van 4,6 naar 4 (kosten dan (48,1/4)*0,25=€3 in plaats van de €3,85 van gisteren) of zelfs naar 3,5, dan was je alsnog goedkoper uitgeweest dan met defrosten op de ketel. Pas bij een COP van ongeveer 3 is het omslagpunt en dat is niet realistisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Lecenten op 06-12-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:51:
Dan zie je meteen wat er overblijft van het argument dat defrosten op de ketel zorgt voor een hogere COP van de Xtend en dat je daarom voordeliger uit kan zijn. Als door het defrosten alleen op de Xtend (wat makkelijk zou kunnen met slechts 2 kW warmtevraag) de COP zou zijn gedaald van 4,6 naar 4 (kosten dan (48,1/4)*0,25=€3 in plaats van de €3,85 van gisteren) of zelfs naar 3,5, dan was je alsnog goedkoper uitgeweest dan met defrosten op de ketel. Pas bij een COP van ongeveer 3 is het omslagpunt en dat is niet realistisch.
Dat @Offie87 gisteren te veel gas heeft verbruikt ben ik met je eens. Maar we zullen nooit weten wat er precies wat gebeurd als zijn ketel zo was afgesteld dat hij de helft of misschien zelfs 1/3 gas had verbruikt, per defrost.

Ik had gisteren één defrost, die 0,9kWh aan gas heeft gekost. Natuurlijk had de ketel dat ook alleen afgekund, maar hoeveel extra defrosts had me dat gekost? Ook dat zullen we niet weten... Maar die 14 cent aan gas lig ik niet wakker van.

Bij mij gisteren: 14kWh/66,9kWh Xtend (COP 4,7), plus 0,9kWh gas.

Totaal dit stookseizoen: 409kWh/2125kWh Xtend (COP 5,2), plus 125kWh gas (5,6%). 445 compressorstarts, 888 draaiuren en 217 defrosts. Regio Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybow
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-07 20:40
justice strike schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:57:
[...]

Nou, dan gaan we voor in de grond. Is de enige oplossing nu. Zal nog vragen of het e ht niet op een ander manier kan maar wil ook voortgang maken
Wil je een offerte?
Bij een akkoord nog dit jaar krijg je de subsidie van dit jaar nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:04
Een vraagje over de app.
Onder gebruikgegevens staat dat Gasverbruik CV 5889 uur is.
Wat is dit? Mijn Xtend is een maand geleden geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 17:44
De Xtend is gekoppeld aan de CV.
Die kan hij ook uitlezen en is dit waarschijnlijk hoe lang je CV heeft gedraaid vanaf plaatsing.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:04
Weerz schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:39:
De Xtend is gekoppeld aan de CV.
Die kan hij ook uitlezen en is dit waarschijnlijk hoe lang je CV heeft gedraaid vanaf plaatsing.
Dankje.
Ik vind de app verwarrend omdat het steeds weer over CV heeft. Ook als het om Xtend gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
rtunru schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:15:
[...]

Dankje.
Ik vind de app verwarrend omdat het steeds weer over CV heeft. Ook als het om Xtend gaat.
Uiteindelijk is de Xtend ook een CV, het is immers een centraal verwarmingssysteem. Dan kan je onderscheid maken tussen gas voor CV of elektriciteit voor CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
Lecenten schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:51:
P101 hangt van je energiecontract af, stroomprijs/(gasprijs/9). Of je zet P100 op 3 en vult bij P140, P142 en P144 de prijzen in.

P102 kan veel lager, ik zou het op 3 graden zetten. Mocht het toch te laag zijn dan merk je dat vanzelf als de Xtend het niet alleen warm kan houden.

P103 zou ook nog wat lager kunnen, hoewel bij -5 misschien de COP al zo laag is dat hij sowieso overschakelt op de ketel.

P130 is inderdaad de boosdoener, die zou ik op 1 zetten.

Bij een stroomprijs van 0,25 en een gasprijs van 1,25 kostte het verwarmen met de Xtend gisteren 7,4kWh*0,25= € 1,85 en het defrosten met de ketel 1,6 m3*1,25=€ 2,00.

Ok ik heb eea aangepast, ben benieuwd wat het gaat doen als het weer wat kouder wordt volgende week.

Nog ff mbt P100: ik heb op dit moment zonnepanelen op mijn dak en heb op jaarbasis verwacht ik zeker meer opwek dan verbruik (ivm electrische auto volgend jaar zomer heb ik nu nog overcapaciteit erop liggen). Is het dan niet logischer om bij P100 'geen backup, alleen warmtepomp' of 'maximaal warmtepomp gebruik' te doen? Mijn COP is op dit moment niet super interessant want ik kan namelijk nog volledig salderen. Elke kuub gas er er dus eigenlijk een te veel (puur vanuit financieel oogpunt). Je kan dan uiteraard het moment krijgen dat de WP het niet trekt en dat het niet meer 19 gr wordt binnen, maar als dat zo is kan ik het zo weer omzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroundBreaking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VysPwpOPkqa6I3BYuIdBBbjwmqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SmzxhITskFHcz5bKWN9dS1aR.png?f=fotoalbum_large

Aangezien onze Xtend vergelijkbare periode draait en vergelijkbaar totaal verbruik heeft ze eens naast elkaar gezet. Ik heb echt zelden de Ketel ter ondersteuning aangehad.
Dit suggereert dat de ketel altijd aan in ieder geval niet zuiniger is financieel gezien, maar heeft natuurlijk ook te maken met je energie prijzen. En het verschil in totaal is zon 7.5% per kWh warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 17:44
Offie87 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:11:
[...]

Ok ik heb eea aangepast, ben benieuwd wat het gaat doen als het weer wat kouder wordt volgende week.

Nog ff mbt P100: ik heb op dit moment zonnepanelen op mijn dak en heb op jaarbasis verwacht ik zeker meer opwek dan verbruik (ivm electrische auto volgend jaar zomer heb ik nu nog overcapaciteit erop liggen). Is het dan niet logischer om bij P100 'geen backup, alleen warmtepomp' of 'maximaal warmtepomp gebruik' te doen? Mijn COP is op dit moment niet super interessant want ik kan namelijk nog volledig salderen. Elke kuub gas er er dus eigenlijk een te veel (puur vanuit financieel oogpunt). Je kan dan uiteraard het moment krijgen dat de WP het niet trekt en dat het niet meer 19 gr wordt binnen, maar als dat zo is kan ik het zo weer omzetten?
Je kan het proberen, alles is afhankelijk van het huis.
Ergens zal de Xtend zelf niet genoeg warmtevraag meer kunnen produceren icm met buitentemperatuur en wat het huis nodig heeft om op temperatuur te houden. Dan heeft de Xtend de ketel nodig.
Doorloop het topic een beetje voor meer informatie.
Maximaal zou dan kunnen verwacht ik zodat hij wel de CV kan vragen als die echt nodig is. Alleen Xtend dan niet(verwacht ik)

Maar het is een beetje spelen en aankijken in enkele dagen in wat hij doet. Aankomende temperaturen is mooi om er dan mee te spelen en wat het voor je doet.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Offie87 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:11:
[...]

Dan kun je volgens mij het beste P100=4 zetten, P103 zo laag mogelijk (-20) en dan het punt van P102 zoeken waarop de Xtend het net nog lukt om het warm te houden. Ik zou beginnen met 3 graden en als het dan volgende week kouder wordt en het lukt nog steeds, dan verlagen tot het niet meer lukt.

Volgens mij hoef je P100 niet terug te zetten als het echt koud wordt, P100=4 doet volgens mij hetzelfde als P100=1 en dan de COP op (bijna) 0 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
GroundBreaking schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:39:
[Afbeelding]

Aangezien onze Xtend vergelijkbare periode draait en vergelijkbaar totaal verbruik heeft ze eens naast elkaar gezet. Ik heb echt zelden de Ketel ter ondersteuning aangehad.
Dit suggereert dat de ketel altijd aan in ieder geval niet zuiniger is financieel gezien, maar heeft natuurlijk ook te maken met je energie prijzen. En het verschil in totaal is zon 7.5% per kWh warmte.
Heb jij P130 op 1 staan? En waarop staat P131?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
HouterBend schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:34:
[...]

Heb jij P130 op 1 staan? En waarop staat P131?
Sowieso P130 op 1, en ik geloof P131 op 15 graden, maar dat moet ik straks thuis even checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF2IOdoYsx423iIq7BF6JCxXT8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vffwwtPmZoDhSak7jfwivD79.png?f=fotoalbum_large
Maar ik denk dat ik die pas verlaagd heb sinds ik de nieuwe verdeler heb. Dus een week of 2 geleden.

[ Voor 13% gewijzigd door GroundBreaking op 07-12-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
GroundBreaking schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:38:
[Afbeelding]
Maar ik denk dat ik die pas verlaagd heb sinds ik de nieuwe verdeler heb. Dus een week of 2 geleden.
Vanaf welke temperatuur wordt het onwenselijk om water je afgiftesysteem in te pompen, en vanaf welke temperatuur potentieel schadelijk (bijvoorbeeld i.v.m. condensvorming?

Een en ander hangt er ook vanaf of je wel of niet defrosts van/naar een parallel buffervat.

En aan de andere kant: onder de omstandigheden dat je aanvoer zó ver daalt was de ketel waarschijnlijk allang bijgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardV1981
  • Laatst online: 27-09 13:20
Anjos schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:06:
[...]

In de afgelopen weken deze oplossing gedaan op mijn Home Assistant. Deze draait op een HP620 Thin Client zonder wifi. Nu schijnt de keuze van een wifi dongle nogal kritisch te zijn i.v.m. de samenwerking met HAoS. Ik heb deze gebruikt en die werkt goed: https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1
Aandachtspunt was alleen dat het password van de SSID van de Xtend tussen aanhalingstekens ("xxxx") gezet moet worden omdat er control karakters in het wachtwoord staan.

In een contact met Intergas ook nog gevraagd naar de API die zou komen, maar dat wordt 2025. Ze zijn nu vooral bezig met operationele issues met klanten gezien de winter.

Ik vind bovenstaande oplossing echter al geweldig. Veel parameters om te volgen hoe de Xtend en Xtreme zich gedragen. Veel dank dan ook naar @Thomasvt en @DSchoutsen _/-\o_ .
Na een aantal dagen stopt de Wifi verbinding en moet ik weer op het knopje op de binnenunit drukken.
En in Home Assistant opnieuw verbinding maken met het Wifi netwerk van de Xtend.
Is dit bij jullie ook?
Verder werkt het super!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcon
RichardV1981 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:33:
[...]

Na een aantal dagen stopt de Wifi verbinding en moet ik weer op het knopje op de binnenunit drukken.
En in Home Assistant opnieuw verbinding maken met het Wifi netwerk van de Xtend.
Is dit bij jullie ook?
Verder werkt het super!
Hier draait het al maanden achter elkaar door.
Weet je zeker dat de xtend de verbinding stopt? Als de andere kant namelijk de wifi verbinding een tijd onderbreekt dan schakelt de xtend de wifi verbinding om naar je eigen netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardV1981
  • Laatst online: 27-09 13:20
remcon schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:06:
[...]

Weet je zeker dat de xtend de verbinding stopt? Als de andere kant namelijk de wifi verbinding een tijd onderbreekt dan schakelt de xtend de wifi verbinding om naar je eigen netwerk
Ik zou niet weten waarom vanaf de Home Assistant kant de verbinding onderbroken zou worden?
Is er een instelling die ik na zou kunnen kijken?
Home Assistant draait hier op een Intel Mini PC.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
a2aan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:19:
[...]
Verder is het misschien een goed idee om het maximumvermogen van de gasketel naar beneden bij te stellen (op de ketel zelf, dus niet via de Xtend), conform de nieuwste versie van de handleiding van de Xtend. Dan verbruik je per defrost aanzienlijk minder gas.
Deze instelling begrijp ik nog steeds niet. Want als de ketel via OpenTherm aangesloten is zal deze toch automatisch op een lager vermogen draaien? Die paar keer dat de ketel aan geweest is en dat ik toevallig ook thuis was om te checken dat de ketel ook echt nagenoeg op minimum vermogen draaide. Dus wat heeft het dan voor zin om het maximum te verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
remcon schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:06:
[...]

Dit vroeg ik me dus al eerder af, als je de HA dus aan de extend hangt kan Intergas/Installateur hem dus niet meer uitlezen/updaten aangezien dit over de zelfde Wifi adapter gaat?
Pagina: 1 ... 26 ... 38 Laatste