Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 27 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSchoutsen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 10:04
RichardV1981 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:33:
[...]

Na een aantal dagen stopt de Wifi verbinding en moet ik weer op het knopje op de binnenunit drukken.
En in Home Assistant opnieuw verbinding maken met het Wifi netwerk van de Xtend.
Is dit bij jullie ook?
Verder werkt het super!
Ik had in het begin ook regelmatig verbindings problemen. Niet alleen dat de Wifi wegviel maar ook dat internet verbinding van Add Ons (bijv. bij updates) niet werkte - probeerde verbinding via de xtend Wifi die geen internet verbinding heeft.
Dat de verbinding met de Xtend niet automatisch terug komt is omdat de Xtend het wifi access point uitschakelt als er een periode geen connecties zijn verbonden. Dus het is te verklaren waarom je opnieuw op de knop moet drukken.

Mijn oplossing die nu al een tijdje stabiel draait is:
* fixed IP-adres - 10.20.30.2
* gateway address van het LAN invullen - xtend heeft geen eigen gateway adres nodig omdat deze niet naar internet routeert.

Ik hoop dat het helpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND_iz6Qo_ymXey4T7i4M_QKF2SU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gbGqlAMwNFzLuII8MjZOb4nM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23-09 22:27
Sinds 1/11 draait mijn Xtend (5kW). De kWh-meter die ik in de voeding naar de Xtend hebt geplaatst geeft tot nu toe een verbruik aan dat 15% hoger ligt dan wat de Xtend zelf aangeeft. Heb ergens gelezen dat wat de Xtend zelf aangeeft alleen het verbruik van de buitenunit betreft. Vragen:
1. Hebben anderen dezelfde ervaring?
2. Is dan de conclusie gerechtvaardigd dat de COP's die de Xtend opgeeft eigenlijk zo'n 15% te hoog zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardV1981
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-09 13:20
DSchoutsen schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:31:
[...]

Ik had in het begin ook regelmatig verbindings problemen. Niet alleen dat de Wifi wegviel maar ook dat internet verbinding van Add Ons (bijv. bij updates) niet werkte - probeerde verbinding via de xtend Wifi die geen internet verbinding heeft.
Dat de verbinding met de Xtend niet automatisch terug komt is omdat de Xtend het wifi access point uitschakelt als er een periode geen connecties zijn verbonden. Dus het is te verklaren waarom je opnieuw op de knop moet drukken.

* gateway address van het LAN invullen - xtend heeft geen eigen gateway adres nodig omdat deze niet naar internet routeert.

Ik hoop dat het helpt.

[Afbeelding]
Ik ben de instellingen van jouw afbeelding aan het instellen.
Gateway adress van het Lan is dat hezelfde als het IP adres van mijn modem?

[ Voor 12% gewijzigd door RichardV1981 op 08-12-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-09 16:40
GroundBreaking schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:54:
Deze instelling begrijp ik nog steeds niet. Want als de ketel via OpenTherm aangesloten is zal deze toch automatisch op een lager vermogen draaien? Die paar keer dat de ketel aan geweest is en dat ik toevallig ook thuis was om te checken dat de ketel ook echt nagenoeg op minimum vermogen draaide. Dus wat heeft het dan voor zin om het maximum te verlagen?
Bij mij heeft de ketel tot nu toe alleen nog ondersteund tijdens defrosts, en wat ik dan zie is dat de Xtend vast 51 graden aanvoer van de ketel vraagt. Eigenlijk is dat gek, want hij had ook gewoon zijn eigen aanvoertemperatuur kunnen doorsturen naar de ketel, desnoods met een paar graden erbovenop (voor de marge).

@Fullpower weet jij waarom dit gedrag zo is? Lijkt mij een mooie wens voor op de backlog.

Bij mij 'hielp' het dus wel om het maximumvermogen van de ketel op 35% te zetten (als het goed is genoeg om het huis bij -10 op temperatuur te houden). Daarmee 'kost' een defrost me nu nog maar ongeveer de helft, qua gas.

Maar het is wel 'onhandig' zo, want als ik het een keertje snel wil opwarmen (bijvoorbeeld als de vrouw aan het bevallen is), dan moet ik eerst weer rommelen met parameters op de ketel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
HouterBend schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:54:
Sinds 1/11 draait mijn Xtend (5kW). De kWh-meter die ik in de voeding naar de Xtend hebt geplaatst geeft tot nu toe een verbruik aan dat 15% hoger ligt dan wat de Xtend zelf aangeeft. Heb ergens gelezen dat wat de Xtend zelf aangeeft alleen het verbruik van de buitenunit betreft. Vragen:
2. Is dan de conclusie gerechtvaardigd dat de COP's die de Xtend opgeeft eigenlijk zo'n 15% te hoog zijn?
1. Ja. Het percentage hangt erg af van hoe hard de cv-pomp draait t.o.v. de compressor. Als het buitendeel rustig staat te snorren, is het percentage >20%, maar als het buiten wat kouder is zakt het tot <10%.

Naar aanleiding van je vraag heb ik het nog eens gecheckt, en dit stookseizoen zegt de Xtend 430kWh, en HomeWizard 540kWh, dus dat scheelt zelfs meer dan 25%!

2. Schijnbaar 'mag' je het verbruik van de cv-pomp weglaten bij het berekenen van de COP, 'thermisch' klopt dat ook gewoon, en als je het vergelijkt met het verbruik van je gasketel, dan had je diens elektriciteitsverbruik ook niet meegeteld.

Maar ik deel je 'gevoel' wel dat het beeld dat de Xtend weergeeft ietwat vertekend is. Daarbij komt ook dat mijn Xtend meer uren, en een hoger debiet draait dan mijn gasketel deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-09 21:26
HouterBend schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:54:
Tja dat is nou eenmaal hoe de formule van COP is bepaald. En dat is in principe ook het eerlijkst, want het is niet bekend hoeveel "randapparatuur" er nog mee draait, extra pompen, kleppen, displays, monitoren, wifi verbindingen. Je kunt van alles verzinnen wat je er nog bij zou kunnen verzinnen. Reken ik mij raspberry pi ook mee, want daar lees ik de gegevens mee uit?
Dus de COP is echt alleen het ingaande vermogen dat echt alleen voor de verwarming wordt gebruikt tov het uitgaande warmte vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:48
a2aan schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:41:
[...]

@Fullpower weet jij waarom dit gedrag zo is? Lijkt mij een mooie wens voor op de backlog.
Hoe de ketel wordt aangestuurd hangt er van af hoe de ketel zich wil laten sturen. Dat is afhankelijk van de opentherm implementatie van de ketel. De Xtend past zich voor wat dat befreft op de ketel aan. Standaard gedrag tijfens defrosts is sturing zoals tijdens lowload. Dus als je ketel vermogensturing heeft, dan is de basis sturing op minimum vermogen en temperatuur hoger dan CV setpunt. Maar er zijn vele uitzonderingen op deze regel. En er zijn redenen om dit zo te doen.

Dus wat je ziet klopt: het vermogen wat de ketel doet tijdens een defrost wordt dus ook bepaald door de ketel zelf, namelijk zijn minimum vermogen.

Verder zal er geprobeerd worden de gevraagde aanvoer temperatuur ook te behalen / behouden tijdens de defrost. De warmtepomp onttrekt naar zo 5 tot 7kWatt tijdens een defrost. Dus de ketel zal ook dat weer willen aanvullen. Als je maximum van de ketel begrenst zul je idd minder warmte toevoegen. Dus dat klinkt ook logisch 😀

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Fullpower Dank voor je snelle reactie, maar ik snap nog niet helemaal waarom mijn ketel (Intergas Xtreme 36) bij een defrost naar 100% vermogen gaat, als de standaard low load is... En zijn er nog parameters om dat te beïnvloeden?

Wat ik dus zie, op de Xtend, is dat er tijdens de defrosts altijd 51 graden van de ketel wordt gevraagd (bij setpoint richting Xtend van 35-40 graden), en dat de ketel dat niet (snel genoeg) kan halen, dus dat 'ie naar 100% optoert. Door het maximum te begrenzen zorg ik er nu voor dat de Xtreme geen 45+ graden maakt, terwijl 39 genoeg was geweest.

Waarom vraagt de Xtend niet gewoon zijn eigen setpoint (al dan niet ietsjes opgehoogd) aan de ketel? Dat zou, richting het afgiftesysteem, het 'mooiste' zijn, toch?

En bij die 5-7kW die de Xtend tijdens een defrost opneemt, moet je ook nog het vermogen optellen die je nodig hebt om het retourwater op de gevraagde aanvoertemperatuur te krijgen, dus zeker voor een Xtreme zit je dan al snel boven minimumvermogen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSchoutsen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 10:04
RichardV1981 schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:58:
[...]

Ik ben de instellingen van jouw afbeelding aan het instellen.
Gateway adress van het Lan is dat hezelfde als het IP adres van mijn modem?
@RichardV1981 ja klopt. Bij mij is dat 10.44.61.1. bij jouw kan dat 10.0.0.1 zijn of een ander adres.

Voor de verbinding met de Xtend maakt het geen verschil. Alleen voor eventuele issues met Add-ons in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-09 12:46
a2aan schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:24:
@Fullpower Dank voor je snelle reactie, maar ik snap nog niet helemaal waarom mijn ketel (Intergas Xtreme 36) bij een defrost naar 100% vermogen gaat, als de standaard low load is... En zijn er nog parameters om dat te beïnvloeden?

Wat ik dus zie, op de Xtend, is dat er tijdens de defrosts altijd 51 graden van de ketel wordt gevraagd (bij setpoint richting Xtend van 35-40 graden), en dat de ketel dat niet (snel genoeg) kan halen, dus dat 'ie naar 100% optoert. Door het maximum te begrenzen zorg ik er nu voor dat de Xtreme geen 45+ graden maakt, terwijl 39 genoeg was geweest.

Waarom vraagt de Xtend niet gewoon zijn eigen setpoint (al dan niet ietsjes opgehoogd) aan de ketel? Dat zou, richting het afgiftesysteem, het 'mooiste' zijn, toch?

En bij die 5-7kW die de Xtend tijdens een defrost opneemt, moet je ook nog het vermogen optellen die je nodig hebt om het retourwater op de gevraagde aanvoertemperatuur te krijgen, dus zeker voor een Xtreme zit je dan al snel boven minimumvermogen...
Hier gewoon een vraag van 39 graden water aan de ketel en komt op 5-7kw van de Xtreme 36. Alleen op absolute piek even heel kort 12kw ofzo gezien. Wat natuurlijk nog lang geen max vermogen is. Dus zitten jouw ketel en Xtend wel via OpenTherm aangesloten?🤔

[ Voor 3% gewijzigd door GroundBreaking op 08-12-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
GroundBreaking schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:36:
Hier gewoon een vraag van 39 graden water aan de ketel en komt op 5-7kw van de Xtreme 36. Alleen op absolute piek even heel kort 12kw ofzo gezien. Wat natuurlijk nog lang geen max vermogen is. Dus zitten jouw ketel en Xtend wel via OpenTherm aangesloten?🤔
Heel in het begin hebben de Xtend en de ketel 'samen' gewerkt, en volgens mij ging dat gewoon met de door de thermostaat gevraagde aanvoertemperatuur. Maar nu heb ik het zo ingesteld dat de ketel pas bijspringt als het écht koud is (wat het de afgelopen tijd nog niet is geweest), óf specifiek tijdens defrosts. En dan zie ik dus altijd precies 51 graden gevraagd worden van Xtend naar ketel, ondanks dat de thermostaat maar 39 aan de Xtend vraagt (of 38, of 40, afhankelijk van de omstandigheden).

Dat @Offie87 zo veel gas heeft verstookt met defrosts komt overeen met mijn beeld, van toen ik de ketel nog niet had afgeknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Houdt rekening met dat de ketel niet (altijd) het gehele volume aan water verpompt, dus het kan prima zijn dat met 51 graden van de ketel, er dus wel word voldaan aan de gevraagde temperatuur die het huis in gaat, dat is natuurlijk gewoon te berekenen door de extend, Ketel verwarmt bijv 5L/min naar 50 graden, de Xtend levert 30 graden water aan met 10L/min, dan komt er als ze weer mengen dus 40 graden water met 10l/min het systeem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
GroundBreaking schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:16:
Houdt rekening met dat de ketel niet (altijd) het gehele volume aan water verpompt, dus het kan prima zijn dat met 51 graden van de ketel, er dus wel word voldaan aan de gevraagde temperatuur die het huis in gaat, dat is natuurlijk gewoon te berekenen door de extend, Ketel verwarmt bijv 5L/min naar 50 graden, de Xtend levert 30 graden water aan met 10L/min, dan komt er als ze weer mengen dus 40 graden water met 10l/min het systeem in.
Goed punt, maar in dit geval zag ik de ketel >20kW leveren, wat overduidelijk te veel was. Resultaat was dat er een 'bel' heet water in mijn afgiftesysteem zat, waardoor het ook weer even duurde voordat de Xtend weer constant ging draaien.

Overigens lopen de statistieken van de Xtend niet helemaal synchroon met wat ik op de ketel zie. Die laatste meldt nu tijdens een defrost een constante 8kW (wat wel iets lager lijkt dan de 35% waarop mijn Xtreme 36 nu is afgeknepen), terwijl het statistieken scherm van de Xtend tijdens de defrost alle kanten op schiet, qua geleverd vermogen door de ketel.

Maar de constante factor is de gevraagde aanvoertemperatuur van 51 graden, die de ketel niet haalt. Op 8kW niet, maar ook niet toen 'ie nog niet was afgeknepen.

Overigens 'denkt' de Xtend dat de ketel op 100% draait (zie ik in de statistieken van de Xtend), maar dat is dus 100% van het afgeknepen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJ-ykir59LWzfWskseiIfl3jXqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5OR2zpAhnhUSSmb2z8LB9zF.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie strakke lijn ofnie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:59
Je accesspoint iets dichterbij zetten? 8)
(Of misschien was het gewoon een internet/HW storing)

De keren dat ik zo'n strakke lijn had was dat de reden iig. :) Helemaal omdat het overdag was, dan heeft de zon wel zoveel invloed dat die lijn volgens mij nooit zo strak afbouwt.

[ Voor 17% gewijzigd door SmiGueL op 09-12-2024 11:56 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Interessante stelling in een ander topic: de meeste warmtepompen nemen de negatieve energie niet 'netjes' mee in het berekenen van de COP (over langere periode). Vervolgens wordt in een andere post beweerd dat dit maar een paar procent verschilt.

Nou weet ik dat de Xtend, tijdens defrosts, gewoon negatieve COP's laat zien, maar zijn er hier mensen die weten (of kunnen/willen uitzoeken) of die ook netjes worden meegenomen bij het berekenen van de COP van de vorige dag en het overall totaal?

Mijn gevoel zegt van wel, aangezien het dagtotaal op een 'defrost dag' op mij eerder laag dan hoog overkomt. Daarmee zou de Xtend dit zuiverder doen dan 'de meeste warmtepompen' (voor zover die stelling ook echt klopt, natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerdenberg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 09:27
dyrc schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:46:

advies gevraagd: buitenunit nu gemonteerd aan de gevel, daar kunnen nog veren tussen. zet dat zoden aan de dijk?
Onze buitenunit (geplaatst op 5 december jl.) staat los op een grintbak, met de zijkant ~ 50cm vanaf de buitenmuur van de woonkamer, en ik kwam bij dit topic terecht omdat ik de brom nogal storend vind (duidelijk te horen in huis), dus ik betwijfel of een andere verbinding met de muur helpt. Bij onze unit maak ik maar een geluidswal en meteen maar een afdakje voor de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Jerdenberg schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:42:
[...]

Onze buitenunit (geplaatst op 5 december jl.) staat los op een grintbak, met de zijkant ~ 50cm vanaf de buitenmuur van de woonkamer, en ik kwam bij dit topic terecht omdat ik de brom nogal storend vind (duidelijk te horen in huis), dus ik betwijfel of een andere verbinding met de muur helpt. Bij onze unit maak ik maar een geluidswal en meteen maar een afdakje voor de regen.
Ik vraag me af of de brom die je hoort weg gaat als je er een geluidswal tussen zet. Dat zou me verbazen als er al een enigzins geïsoleerde muur tussen zit. Een brom doordat de trilling word doorgegeven aan het gebouw zelf lijkt me logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:46
GroundBreaking schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:46:
[...]

Ik vraag me af of de brom die je hoort weg gaat als je er een geluidswal tussen zet. Dat zou me verbazen als er al een enigzins geïsoleerde muur tussen zit. Een brom doordat de trilling word doorgegeven aan het gebouw zelf lijkt me logischer.
Staat hij wel op rubber blokken?
Onze Xtend hangt aan de muur boven de woonkamer die uitsteekt als aparte uitbouw. Wij horen niets, hij staat wel met behoorlijke rubber dempers op steunen aan de muur. Ook als je binnen staat aan de ander kant van de muur waar hij aan hangt hoor je niets. Als het raam open staat hoor je hem zoemen, maar niet brommen. Onze buren ( het is een 2 onder een kap huis) hebben 2 airco's hangen aan diezelfde muur iets verder van ons af, maar die hoor je echt brommen in de zomer.Die staan op steunen zonder goede dempers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:04
DSchoutsen schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:31:
[...]

Ik hoop dat het helpt.

[Afbeelding]
@DSchoutsen
Het is me gelukt om jouw templates te laden.
Ik zie ze alleen onder Helpers en niet onder Entities
De sensoren worden naar HA getrokken en de WIFI is ook stabiel.

Nu moet ik nog uitzoeken hoe ik jouw dashboard kan laten verschijnen in HA.

Heb je wat tips?

UPDATE: het is GELUKT!

[ Voor 10% gewijzigd door rtunru op 10-12-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:44
Wat betreft de brom. Vanuit mijn opleiding weet ik dat interferentie van geluidsgolven (maar ook lichtgolven) de golf kunnen versterken (de amplitude) . Dus een brom kan erger ervaren worden terwijl deze misschien net zoveel geluid maakt als een ander.

Een zichtbaar voorbeeld waar juist gebruik gemaakt wordt van dit effect zijn ontspiegelde glazen, die de amplitude van het weerkaatste lichtgolven verminderen. en een spiegelcoating (veel gebruikt bij zonneglazen) waarbij de weerkaatste lichtgolven juist versterkt worden.

Met deze kennis denk ik dat het niet heel raar is om de warmtepomp even enkele cm's naar voren (1e keus, of anders naar achteren) te verplaatsen als dit mogelijk is en zo evenwijdig mogelijk aan een muur.

Redelijk kort informatief filmpje:
YouTube: Licht - Interferentie

[ Voor 12% gewijzigd door VySio op 09-12-2024 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
@VySio Volgens mij moet je minimaal enkele tientallen centimeters verplaatsen, en mogelijk wel meters, om echt effect te krijgen. Geluid gaat zo'n 300m/s door lucht, dus een golf van 75Hz is 4m lang (die van 25Hz zelfs 12m).

Ik denk overigens dat resonantie een grotere rol speelt dan interferentie, maar ook daarvoor kan het helpen de buitenunit te verplaatsen, zeker als een trilling met een specifieke frequentie wordt doorgegeven van het ene materiaal aan het andere.

Mijn Xtend staat op een dakkapel, en daaronder hoor ik niks, maar een paar meter verderop, in het trappenhuis onder het schuine dak hoor ik een heel licht gebrom, door 'iets' dat daar meetrilt (misschien het dakraam?). Dat gebrom is op de hele onderliggende verdieping hoorbaar (maar niet storend). Het zou zomaar kunnen dat als ik de Xtend een meter opzij zet, dat het geluid binnen weg is (of juist erger!), omdat het resonerende object verplaatst tussen buik en knoop. Betere demping zou ook nog kunnen, maar ik vind het wel prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdenberg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 09:27
Ik vraag me af of onze buitenunit wel OK is: weliswaar moet de warmtepomp hard werken met dit weer, maar de bromtoon is buiten op 10 meter afstand luid en duidelijk te horen. Binnen merk je wel wat van interferentie, maar met een "bromgolflengte" van een meter of 2 zou verplaatsen van de buitenunit alleen de verdeling van buiken en knopen veranderen lijkt me. O ja, de buitenunit staat op Bigfoots.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerdenberg op 11-12-2024 09:23 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-09 22:13
Met de huidige (in ieder gevalvandaag en morgen) hoge stroomprijzen bij een dynamisch contract, is het volgens mij economischer om op gas te verwarmen. Onze ketel stond de afgelopen maand ingesteld op "Comfort" en daarbij bleef het gasverbruik beperkt tot defrosts.
Vanmorgen heb ik de instelling omgezet naar "Economic" en als tarief de 54ct voor de gasprijs en 40ct voor stroom ingevuld. Vanaf dat moment leek het er inderdaad op dat de warmtevraag primair door de CV ketel werden afgehandeld, met enkele momenten waarop de WP voor 400w meedraaide.
Vanmiddag zie ik ineens dat hij toch weer vermogen gaat opnemen tot wel 1400W, zie afbeelding (laatste piekje liep ook door tot 1400W, maar de grafiek is nog niet helemaal bijgewerkt).

Is dat normaal gedrag? Ik zou verwachten dat de WP buiten spel zou blijven in deze situatie. Benieuwd naar de ervaringen van anderen. En ik probeer vooral ook even scherp te krijgen hoe ik eea (indien ik het verkeerd doe) wél correct in kan stellen, want morgen zijn de uurtarieven nog veel hoger (tot 105ct)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heN9JJU7cZz8D73Q1M1XXhF-n7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XF3GeOtu3dU0GAgMOD9Crit8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@MakeItSo voor mij is het ook 'gissen' naar de logica achter het gedrag van de Xtend. Zomaar wat wilde ideeën/vragen:
  • Kan het zijn dat dat de Xtend tijdens die 'blokjes' overdag daadwerkelijk een COP van >6 kon halen, en dus ook echt goedkoper verwarmen dan met gas? (ik reken hier met 8kWh uit een m3 gas, met 9 is de benodigde COP 6,7) Of zou hij het soms moeten/willen 'proberen'?
  • Was de ketel tijdens die hoge piek misschien bezig met het bereiden van tapwater, waardoor de Xtend de wamrtevraag voor zijn rekening nam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-09 17:28
MakeItSo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:33:
Met de huidige (in ieder gevalvandaag en morgen) hoge stroomprijzen bij een dynamisch contract, is het volgens mij economischer om op gas te verwarmen. Onze ketel stond de afgelopen maand ingesteld op "Comfort" en daarbij bleef het gasverbruik beperkt tot defrosts.
Vanmorgen heb ik de instelling omgezet naar "Economic" en als tarief de 54ct voor de gasprijs en 40ct voor stroom ingevuld.
Ik begrijp niet hoe je aan die gasprijs van 54 cent komt. Vandaag was de dynamische stroomprijs over de hele dag gemiddeld ongeveer 45 cent. De gasprijs ongeveer 1,32.

Om met een COP van geschat 3,5 en 9 kW voor een m3 gas dezelfde warmte te produceren als een m3 kost dan 0,45/9*3,5=1,16 dus nog steeds goedkoper dan gas.

Bij een gasprijs van 1,32 zal het omslagpunt boven de 50 cent per kWh liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Ik begrijp niet hoe je aan die gasprijs van 54 cent komt. Vandaag was de dynamische stroomprijs over de hele dag gemiddeld ongeveer 45 cent. De gasprijs ongeveer 1,32.
Excuus, dat was de kale prijs inclusief BTW, maar exclusief de belastingen etc. Ik ging er vanuit dat dat de prijs is die je in moet geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sl-xtbCq4L6GXJ8YoB_MG0rWW-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDhYPh9EUHXaW0UTC85tlpxw.png?f=fotoalbum_large

Begrijp ik goed dat ik de prijs inclusief alle belastingen in moet vullen?

[ Voor 28% gewijzigd door MakeItSo op 11-12-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Ja, want dat is wat je betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
a2aan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:47:
@MakeItSo voor mij is het ook 'gissen' naar de logica achter het gedrag van de Xtend. Zomaar wat wilde ideeën/vragen:
  • Kan het zijn dat dat de Xtend tijdens die 'blokjes' overdag daadwerkelijk een COP van >6 kon halen, en dus ook echt goedkoper verwarmen dan met gas? (ik reken hier met 8kWh uit een m3 gas, met 9 is de benodigde COP 6,7) Of zou hij het soms moeten/willen 'proberen'?
  • Was de ketel tijdens die hoge piek misschien bezig met het bereiden van tapwater, waardoor de Xtend de wamrtevraag voor zijn rekening nam?
Ik heb tijdens de piek van 1400W gekeken en toen zat de COP op 4,7. Maar dat was een momentopname, wellicht zat hij hoger voordat hij aan de piek begon, dat weet ik niet.

Wij gebruiken de WP/CV Ketel niet voor tapwater, daar hebben wij een WPBoiler voor, dus dat was het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Dank, dan zal ik dat in ieder geval aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
MakeItSo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:02:
Excuus, dat was de kale prijs inclusief BTW, maar exclusief de belastingen etc. Ik ging er vanuit dat dat de prijs is die je in moet geven.

Begrijp ik goed dat ik de prijs inclusief alle belastingen in moet vullen?
Het lijkt me dat je moet invullen wat het jou daadwerkelijk kost. Die Xtend gaat op basis van jouw input berekenen wat het goedkoopst is: gas, elektriciteit, of een combi, op basis van de COP die hij op dat moment kan halen (of denkt te kunnen halen). De Xtend gaat niet zelf nog de belasting bij de bedragen optellen...

Misschien dat de Xtend ooit nog gekoppeld kan worden met een bron voor dynamische tarieven, zodat e.e.a. automaisch gaat, i.p.v. dat jij steeds andere tarieven moet opgeven? Alhoewel, de mensen die dat per se willen, kunnen dat misschien via HA voor elkaar krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
MakeItSo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:06:
[...]

Dank, dan zal ik dat in ieder geval aanpassen.
Morgen zit de all-in prijs voor stroom wel boven de 50 cent gemiddeld. Zelfs als het 60 cent zou zijn, dan ligt het omslagpunt ongeveer bij een COP van 4.

Stoken op stroom met een warmtepomp is bijna altijd goedkoper dan op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Bedankt voor de feedback. Het is vooral nog alles ervaren, kijken hoe het werkt en uitpluizen wat het voordeligste werkt, afgezet tegen het comfort. Hij hang nog geen maand bij ons en de informatie van de installateur was "beperkt" zullen we maar zeggen. Dus we proberen het allemaal zelf uit te vinden. Maar met alles wat ik hier lees, komt dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haycoonline
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 15:01
Wie kan mij helpen?
Mijn buurman en ik wonen in een 2 onder 1 kap uit 2005 met beneden vloerverwarming en boven en op zolder T11 radiatoren.
Mijn bejaarde buurman heeft de Intergas Xtend laten plaatsen en nu zien wij dat er eigenlijk de gehele dag door gas wordt verbruikt. Ook zien wij dat de Xtend vaak in de nacht helemaal uit staat terwijl je zou verwachten dat hij netjes zachtjes door zal verwarmen. De thermostaat staat 24x7 op 21c.
Om de buurman te helpen heb ik mijn Home Assistant ESP sensoren aan zijn Xtend aanvoer gemonteerd en zien wij in mijn beleving raar gedrag. Hierbij wat screenshots van gisteren.
Er staat [Verwarming retour] maar dit is de aanvoer van de Xtend, deze ESP had ik hier eerder aan een retour hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xr-NiKj31Y1qDQiUacIb7NjMKSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPRX2wkjeiPias8Wi8ph9nWo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjD4luNKAuaUWjyJGh0vvyMPc5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NHYuMPoxveD9dTZo1vMyQxOU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZU0qnFbIuCZi4prWorkyzRQkMoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/etb9MvAnmkdSQwIOUJEh2KzV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door haycoonline op 11-12-2024 20:52 . Reden: Iets vergeten te vermelden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ik denk dat de Xtend/CV ingesteld staan op een hoge aanvoertemperatuur, waardoor al snel de ketel moet helpen om de hoge temperatuur te maken. Opzich zou dat met wat je beschrijft niet nodig moeten zijn, maar er word nog steeds een grote hoeveelheid warmte door de Warmtepomp gemaakt zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haycoonline
Als ik het goed begrijp geef je aan dat als de Xtend hoger dan 30c aan aanvoer temperatuur gaat leveren dat dan de CV bijspringt. Als ik de aanvoer temperatuur van de Xtend zou verlagen, ga ik dan nog wel 21c aan temperatuur halen?
Heb jij voor mij een vergelijkbaar overzicht van bijvoorbeeld een Home Wizard?

Collega's van mij die een andere warmtepomp hebben, die hebben bijna de hele dag een flatline van de kwh van de warmtepomp en geen gas verbruik.

[ Voor 33% gewijzigd door haycoonline op 11-12-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 20:05
a2aan schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:41:
[...]

Maar het is wel 'onhandig' zo, want als ik het een keertje snel wil opwarmen (bijvoorbeeld als de vrouw aan het bevallen is), dan moet ik eerst weer rommelen met parameters op de ketel...
Daar kan je je maanden van tevoren op voorbereiden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Hoeft niet 30 graden te zijn. Ik denk eerder dat hij ingesteld staat op 50 graden ofzo. Ik draai zelf tot 37 graden met de warmtepomp alleen.

Mijn grafiek van vandaag, niet zon mooie vlakke lijn als je soms bij bijv. De Mitsubishi Ecodans ziet, maar opzich niet verkeerd. Het zaagtand motief dat je ziet op sommige plekken komt door de ontdooi cycli. Dat is te verwachten met de huidige temperaturen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rN0cFB4zbFm382hz-rZjgEqMk4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZHpplRT31J7ZKm9sUC5Qf41.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Het lukt mij niet om in 3 regels uit te leggen wat je allemaal zou kunnen checken in de instellingen van de Xtend. Maar ik ben eens dat er winst te behalen is bij de buurman, maar vind het heel eerlijk niet schokkend wat je ziet. Er zal vast ergens tussen de 50-70% aan gas bespaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@haycoonline twee gokjes op basis van mijn eigen ervaringen:
  1. Het gasverbruik komt doordat de Xtend staat ingesteld om bij ontdooien altijd de ketel bij de schakelen. Dit kan je veranderen met P130 en eventueel P131.
  2. Het volledig idle zijn in de avond komt doordat de ruimte waar de thermostaat hangt wordt opgewarmd door mensen en/of apparaten, zoals kookplaat, oven, vaatwasser, en eventueel zelfs de tv en verlichting. Edit: hier heeft de thermostaat zelfs flink 'last' als de (ouderwetse) stofzuiger met 2kW warme lucht de kamer in blaast!
Maar er zijn legio andere oorzaken te bedenken...

[ Voor 10% gewijzigd door a2aan op 11-12-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haycoonline
Beste @GroundBreaking en @a2aan ,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Voor mij is dit allemaal nieuw en overweeg ik om ook een Xtend te nemen bij mijn Xtreme 36. Mijn buurman is dan ook een goede test case of de Xtend goed gaat werken in onze 2 onder 1 kap woning. Aangezien ik bang ben als er een te lage temperatuur uit de Xtend komt, het boven met alle T11 radiatoren niet meer warm gaat worden. Te weinig warmte afgifte boven met temperatuur onder de 30c.
Iemand ervaring met beneden vloerverwarming en met boven T11 radiatoren? Gaat dit goed komen als het buiten onder 5c en kouder gaat worden?

• GroundBreaking
Bij mij is de aanvoer temperatuur dus variabel voor de Xtend om te bepalen. Doet dit aan de hand van de gevraagde temperatuur en buiten temperatuur. Zit ergens tussen de 27 en 36 graden en ik houd het huis warm tot nu toe deze winter zonder de ketel nodig te hebben of hogere aanvoer temperatuur.

Hier ook vloerverwarming beneden en radiatoren boven. De vloer verwarming ligt zelfs 200mm hoh. Boven is het wel dat alle radiatoren nu open staan terwijl vroeger, met alleen een ketel, niet het geval was. Maar het gaat oprecht goed. De grootste vraag of dit goed gaat is of het huis voldoende geïsoleerd is.

• GroundBreaking
Zo deze koude dagen zijn niet goed voor het COP gemiddelde zeg😅. Maar wel gewoon 100% met de Xtend verwarmd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC_Oj3jz2GT4CJ-8VoIOs0QOub8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PDuUBKL3Ab8zhJk56qBlxI1r.png?f=fotoalbum_large

• Dhzelf
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-02 20:34
Goedemorgen, gisteren is bij ons de Xtend geplaatst en werkt tot nu toe prima geen storingen e.d. enigste wat ik me afvroeg waarom staat de persgasdruk op 0.01? De leidinglengte bedraagt rond de 9 meter en is niet bijgevuld , was niet nodig volgens installateur, kan dit hiermee te maken hebben? Bedankt alvast !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UP0Tki-Fl85iidGdi6dox1LOacg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9O44loZ1AcMXBACjPZkcViW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6Hx33iAUO9n0S7IkHlrcaAyhRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGr37AeAfrwAw8ml3CC0KfF2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Dat is waarschijnlijk een bug in de UI, dat hebben meerdere mensen al gezien.

• Dhzelf
Bedankt voor de snelle feedback!
Lees al een tijdje mee in dit forum en heb eea in de settings ook al aangepast. Kan je ook wat info geven over de foto’s? Of dat een beetje ergens op lijkt :), het betreft een vvw installatie van rond de 75m2 is tevens de hoofdverwarming, rest word verwarmd dmv hybride convectoren. Bedankt alvast !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Je hebt wel nieuwe Web-UI versie zo te zien. De 3.0, maar inderdaad die druk kan niet bij de temperatuur, er is een directe relatie tussen de druk en temperatuur waardoor je met de een de ander uit kunt rekenen. Als je gas 7 graden is dan is de druk sowieso geen 0 bar. De juiste data is ook wel bekend in de Xtend hij word alleen niet correct laten zien in dat scherm. Dus wanneer je de Xtend via Service op Maximaal vermogen zet, dan krijg je ook allemaal waarden te zien. Daar is hij wel correct.
Als Intergas hen uitleest zien ze ook de correcte waarde.

• haycoonline
GroundBreaking schreef op donderdag 12 december 2024 @ 06:01:
Bij mij is de aanvoer temperatuur dus variabel voor de Xtend om te bepalen. Doet dit aan de hand van de gevraagde temperatuur en buiten temperatuur. Zit ergens tussen de 27 en 36 graden en ik houd het huis warm tot nu toe deze winter zonder de ketel nodig te hebben of hogere aanvoer temperatuur.

Hier ook vloerverwarming beneden en radiatoren boven. De vloer verwarming ligt zelfs 200mm hoh. Boven is het wel dat alle radiatoren nu open staan terwijl vroeger, met alleen een ketel, niet het geval was. Maar het gaat oprecht goed. De grootste vraag of dit goed gaat is of het huis voldoende geïsoleerd is.
Dank voor je reactie, maak jij dan gebruik van een buiten temperatuur sensor voor een weersafhankelijke stooklijn? Ik heb de hele ochtend tot aan 13:00 de zon op de gevel staan, beïnvloed dit dan ook de Xtend?
Ons huis hebben wij gebouwd in 2005 en is voorzien van vloer, muur en dak isolatie. Onze vloerverwarming is hoh 100mm. Wanneer het buiten 5C is, dan duurt het 6uur voordat het beneden 0,5C is gedaald. Boven met radiatoren gaat dit wat sneller

• Dhzelf
Ga ik dat nog even proberen , opzich ben ik tot nu toe wel tevreden, unit draait rustig door op 300 a 400 watt.. zonder nachtverlaging op 19,5 volgens mij lijken de retour en aanvoer ook prima, ik ben van plan om dit een week te laten draaien om te zien wat het systeem doet, ik had het idee dat er koelgas bij moest omdat de leiding rond de 8,5 / 9 meter zit, maar als alles werkt dan valt dat mee.
GroundBreaking schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:54:
Je hebt wel nieuwe Web-UI versie zo te zien. De 3.0, maar inderdaad die druk kan niet bij de temperatuur, er is een directe relatie tussen de druk en temperatuur waardoor je met de een de ander uit kunt rekenen. Als je gas 7 graden is dan is de druk sowieso geen 0 bar. De juiste data is ook wel bekend in de Xtend hij word alleen niet correct laten zien in dat scherm. Dus wanneer je de Xtend via Service op Maximaal vermogen zet, dan krijg je ook allemaal waarden te zien. Daar is hij wel correct.
Als Intergas hen uitleest zien ze ook de correcte waarde.

• GroundBreaking
haycoonline schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:56:
[...]

Dank voor je reactie, maak jij dan gebruik van een buiten temperatuur sensor voor een weersafhankelijke stooklijn? Ik heb de hele ochtend tot aan 13:00 de zon op de gevel staan, beïnvloed dit dan ook de Xtend?
Ons huis hebben wij gebouwd in 2005 en is voorzien van vloer, muur en dak isolatie. Onze vloerverwarming is hoh 100mm. Wanneer het buiten 5C is, dan duurt het 6uur voordat het beneden 0,5C is gedaald. Boven met radiatoren gaat dit wat sneller
Nee ik stook op de thermostaat. Maar de Extend zelf weet wel wat de buiten temperatuur is natuurlijk.

• MakeItSo
Toch nog wat vragen over het instellen van economisch, met het oog op de hoge stroomprijzen van vandaag.
Ik heb om 08:00 het tarief voor stroom ingesteld op 80 cent en voor gas op 132 cent. Dat ging de hele dag prima, alle warmtevraag werd afgehandeld door de CV ketel. En juist nu het hoogste uurtarief van de dag geldt (122ct) besluit de warmtepomp om ineens via de WP de warmtevraag af te gaan handelen. Tarief stond gewoon ingesteld, COP was op dat moment zelfs maar 2,5 wat ik zo snel zag. Wie kan mij de logica daarvan uitleggen? Stroomverbruik gedurende de dag ligt rond de 20W en de piek ging naar de 1400W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X81brvo9CB_zg9WyurN7Vuc6ED0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/54hmbt3fHhRu0T11xKAGWDLY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door MakeItSo op 12-12-2024 17:21 ]

• GroundBreaking
Ben heel benieuwd hoe dat zit, want je kunt ook niet verwachten dat het systeem de COP maar gokt, dus er zal toch af en toe iets moeten draaien om dat uit te vogelen denk ik.

• MakeItSo
De Warmtepompt heeft de gehele dag door wel steeds een beetje meegedraaid als de CV Ketel aan het verwarmen was viel mij, op maximaal 80W en dan ging hij weer terug richting de 10W. Iedere 10 minuten of zo. Lijkt mij inderdaad ook wel logisch dat hij dat af en toe doet. Ik zou verwachten dat die runs van rond de 80W daar genoeg voor zouden zijn. En aangezien hij van 08:00 tot 17:00 verder niets gedaan heeft, zou ik vermoeden dat die piek van rond de 1400W niet was om de COP te bepalen. Maar ik ben een leek op dit gebied, moet alles nog ontdekken.

[ Voor 45% gewijzigd door MakeItSo op 12-12-2024 17:41 ]

• GroundBreaking
Eigenlijk kan de compressor niet draaien op 80 watt, dus verwacht ik eerder dat je keer iets van 250+ watt gezien zou hebben. Maar dit nooit zelf getest met de instellingen van economisch wat er dan gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
MakeItSo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:39:
De Warmtepompt heeft de gehele dag door wel steeds een beetje meegedraaid als de CV Ketel aan het verwarmen was viel mij, op maximaal 80W en dan ging hij weer terug richting de 10W. Iedere 10 minuten of zo. Lijkt mij inderdaad ook wel logisch dat hij dat af en toe doet. Ik zou verwachten dat die runs van rond de 80W daar genoeg voor zouden zijn. En aangezien hij van 08:00 tot 17:00 verder niets gedaan heeft, zou ik vermoeden dat die piek van rond de 1400W niet was om de COP te bepalen. Maar ik ben een leek op dit gebied, moet alles nog ontdekken.
Dat is waarschijnlijk alleen de waterpomp geweest, doordat de CV ketel via een open verdelen is gekoppeld moet de waterpomp van de Xtend het water door het systeem pompen.
En waarschijnlijk staat/stond de carterverwarming ook aan met dit soort buitentemperaturen.

• MakeItSo
GroundBreaking schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:35:
Eigenlijk kan de compressor niet draaien op 80 watt, dus verwacht ik eerder dat je keer iets van 250+ watt gezien zou hebben. Maar dit nooit zelf getest met de instellingen van economisch wat er dan gebeurt.
Die 250+ watt is in ieder geval niet gebeurd tussen 8:00 en 17:00. Pas opm 17:00 ging hij daarboven en toen schoot hij ook meteen door naar 1400watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Hoe lang heeft die piek geduurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
2 minuten, maar dat komt omdat ik de instelling toen heb aangepast naar "alleen ketel (P100). Ik heb het niet aangekeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 16:51

Aldmar

Niks...

Ik merk dat met deze temperaturen de Xtend het niet trekt. In het begin van de koude dagen (maand terug) ging het goed. Dit was blijkbaar op het randje en profiteerde ik wellicht nog van de restwarmte in de rest van het huis.

De 'Requested Temperature' zat gisteren de gehele dag op de 40 graden, maar de aanvoer kwam continu niet hoger dan de 30 graden. Tijdens defrost iets eronder.

Zojuist de threshold van 1 naar 3 graden buitentemperatuur gezet waarbij de ketel mag bijspringen. En je ziet vrijwel meteen dat de aanvoer naar 40 graden gaat.

DeltaT blijft rond de 4 a 5 graden en debiet blijft ook nagenoeg zelfde 13.5 l/min.

Ik begin volgens mij steeds beter te snappen wat de grenzen zijn om het enkel met de Xtend te doen en wanneer de ketel moet bijspringen :)

Andere vraag:
Vorige week de verbinding hersteld met de Gateway. Ik kon niet verbinden via de app, maar na een belletje naar de installateur is de koppeling naar mijn account hersteld. Echter gisteren wilde ik (alszijnde test tijdens de dure dynamische uren,) de temperatuur lager zetten maar dat lukte niet. Hij sprong telkens terug naar 20 graden waar hij ook op stond. Nu zag ik als ik direct connect met de Xtend dat deze niet verbonden is met de gateway. Is dat het probleem? Hoe krijg ik deze wel verbonden, ook weer via de Installateur? Ondanks dat ik aangaf "is nu de Xtend ook verbonden met de gateway? - Ja meneer zeker weten".... :F

[ Voor 28% gewijzigd door Aldmar op 13-12-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@Aldmar Daalde te temperatuur in huis ook daadwerkelijk toen de gevraagde temperatuur op 40 graden stond maar er maar 30 graden geleverd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 16:51

Aldmar

Niks...

GroundBreaking schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:06:
@Aldmar Daalde te temperatuur in huis ook daadwerkelijk toen de gevraagde temperatuur op 40 graden stond maar er maar 30 graden geleverd werd?
De kamertemperatuur daalt niet substantieel, maar hij kreeg het niet meer terug naar de 20 graden.

Zie hieronder van de afgelopen 24u. Je ziet precies vanaf het moment vanmorgen dat de ketel bij sprong. En als gevolg daarvan zie je ook vrijwel direct de kamertemperatuur omhoog klimmen. Op exact moment van schrijven is de 20 graden bereikt.

PS: let even niet op de diep na 18u gisteren. Daarbij zat ik te klooien met de dynamische prijzen en stond de xtend uit. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXKSqyLeGF7woMBUx-wLIUWjqHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DCjnM12qMyE5o33UulWcZuvV.png?f=user_large

Hieronder de setpoint icm het vermogen van de warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hvvdsxmC_rs4biC-xJ29AjNAmE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NtdkPJm6NsDAVARAW4OlgLi1.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Aldmar op 13-12-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Opzich denk ik wel dat het mogelijk was geweest dat de Xtend het op temperatuur had gehouden als gisteravond niet een uurtje of 2-3 uitgestaan had. Want das toch iets van 9 kwh aan warmte die je mist. Daardoor begon hij natuurlijk toch met een kleine achterstand.
Maar je heb inderdaad wel het kantelpunt bereikt zo te zien, waarop de Xtend het niet echt meer goed alleen kan.

[ Voor 16% gewijzigd door GroundBreaking op 13-12-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
Misschien een domme vraag, maar, waarom is de retourtemperatuur hoger dan de aanvoertemperatuur?
Ik zag dit gebeuren nadat de ketel is bijgeschakeld.

Dank aan @DSchoutsen voor zijn fantastische Home Assistant bijdrage waardoor ik dt kon waarnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Als er een defrost plaats vind dan zal de retour hoger zijn dan de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhzelf
De retour en aanvoer temp is dat
Iets wat de xtend zelf regelt? De aanvoer blijft bij mij schommelen rond de 23a24 en de retour rond de 19 a 20.. thermostaat vraagt 19,5 en dat word ook wel gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ja, de Xtend is met de default instellingen zelf lerend, en vind dus zelf uit wat voor aanvoer temperatuur hij nodig heeft om het huis op de gevraagde temperatuur te krijgen & houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhzelf
Bedankt voor je bericht ! Temperatuur is prima, alleen de vloer voelt vrij koud , althans vind de vrouw ;), is dat adhv parameters in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhzelf
Ik zag net dat er inmiddels 44x is ontdooit is dit normaal? In 48 uur tijd

[ Voor 11% gewijzigd door Dhzelf op 13-12-2024 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
Dhzelf schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:50:
Ik zag net dat er inmiddels 44x is ontdooit is dit normaal? In 48 uur tijd
De mijne is 14 November 2024 geinstalleerd en heeft tot nu toe 303 Defrost cycles gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhzelf
Duidelijk! Morgen komt er een socket binnen om de xtend beter te monitoren, 303 zijn er heel wat dan valt 44x nog wel mee !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
Dhzelf schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:06:
Duidelijk! Morgen komt er een socket binnen om de xtend beter te monitoren, 303 zijn er heel wat dan valt 44x nog wel mee !
Ik heb een foutje gemaakt, de mijne is 14 November 2024 geinstalleerd.
Hij draait nu dus 1 maaand en had 303 defrosts

Heb je een Home Assistant draaien?

Dan kan ik je dit aanbevelen:

https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend/tree/main

[ Voor 14% gewijzigd door rtunru op 14-12-2024 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhzelf
Goedemorgen, nee dat niet ik houd het bij via de homewizard p1, maar zo’n home assistent wil ik me nog wel eens mee bezig gaan houden ! Vind het wel interessant hoe alles in z’n werk gaat en wat je kan in regelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
De Xtend draait nu al een aantal dagen onafgebroken, met natuurlijk een heel aantal defrosts. Dus vandaag eens even gaan kijken zo rond het moment dat die zou komen.
2 minuten ofzo voor de defrost zag de Xtend er zo uit. Niet helemaal dicht gevroren dus. Bepaalde delen nog gewoon open.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqmANFH1F3l9MuqtJhk-gZfVZQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xa72PGreckZHBShM3PtflJqF.jpg?f=fotoalbum_large

Seconden voor de defrost zo. Dus helemaal onderin niet bevroren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn42fQ9ymVIpXtWCguo6shEG16w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umNi4lKKGXq3d7uwt1af5prW.jpg?f=fotoalbum_large

Na de defrost bleef het ijs dat bovenin zat nog over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VUhC56XzdhF-23fJ-Ry2A5JR1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ok5PkXpKTQ19mcKPjvaXPJnh.jpg?f=fotoalbum_large

Vind het verwonderlijk dat hij onderin niet volledig dichtvriest, maar verder lijkt het process mooi te gaan.

Ik heb ook een video van het hele process gemaakt, maar is toch wel saai om 5 minuten naar een ontdooiende warmtepomp te gaan zitten kijken😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:50
GroundBreaking schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:12:
De Xtend draait nu al een aantal dagen onafgebroken, met natuurlijk een heel aantal defrosts. Dus vandaag eens even gaan kijken zo rond het moment dat die zou komen.
2 minuten ofzo voor de defrost zag de Xtend er zo uit. Niet helemaal dicht gevroren dus. Bepaalde delen nog gewoon open.[Afbeelding]

Seconden voor de defrost zo. Dus helemaal onderin niet bevroren.
[Afbeelding]

Na de defrost bleef het ijs dat bovenin zat nog over.
[Afbeelding]

Vind het verwonderlijk dat hij onderin niet volledig dichtvriest, maar verder lijkt het process mooi te gaan.

Ik heb ook een video van het hele process gemaakt, maar is toch wel saai om 5 minuten naar een ontdooiende warmtepomp te gaan zitten kijken😅
En wat is je conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Dat ik toch opnieuw twijfel aan de vulling sinds hij niet helemaal dicht vriest.

Dat de afwatering goed is. En dat er na dagen van vol draaien wat ijsopbouw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhzelf
In de zin van te weinig koelmiddel? Ik zit een beetje in dubio mijn leidinglengte zit tegen de acht meter aan.. er is niet bijgevuld (hoefde niet
Volgens koelmonteur) ik zie hier anders tegenaan en ben bang dat er op den duur problemen gaan komen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
GroundBreaking schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:19:
Dat ik toch opnieuw twijfel aan de vulling sinds hij niet helemaal dicht vriest.

Dat de afwatering goed is. En dat er na dagen van vol draaien wat ijsopbouw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Dhzelf schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:31:
In de zin van te weinig koelmiddel? Ik zit een beetje in dubio mijn leidinglengte zit tegen de acht meter aan.. er is niet bijgevuld (hoefde niet
Volgens koelmonteur) ik zie hier anders tegenaan en ben bang dat er op den duur problemen gaan komen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
[...]
Ik weet niet wat mijn leidinglengte is; ze hebben het koelmiddel wel bijgevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
  • Laatst online: 24-02 21:47
Lecenten schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:09:
[...]

Dan kun je volgens mij het beste P100=4 zetten, P103 zo laag mogelijk (-20) en dan het punt van P102 zoeken waarop de Xtend het net nog lukt om het warm te houden. Ik zou beginnen met 3 graden en als het dan volgende week kouder wordt en het lukt nog steeds, dan verlagen tot het niet meer lukt.

Volgens mij hoef je P100 niet terug te zetten als het echt koud wordt, P100=4 doet volgens mij hetzelfde als P100=1 en dan de COP op (bijna) 0 zetten.
Deze aanpassingen heb ik nog niet gemaakt (wel de vorige) maar mijn Hybride systeem verbruikt nu geen gas meer! Ook niet op de koude dagen van afgelopen week.

Dank voor de hulp allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_09
  • Laatst online: 26-09 14:52
Beste Tweakers,

Sinds 3 weken heb ik ook een Xtend "hangen" De wet van Murphy heeft goed zijn best gedaan, zal niet in details treden en zal de ellende besparen!

Sinds vorige week maandag is de WiFI connector defect van de Xtend, hij zend wel uit echter kan met dit "netwerk geen verbinding maken" Heb wel 5 verschillende devices geprobeerd, ook via 10.20.30.1 Geen resultante

Ik kan de power er wel van afhalen, dan krijg ik hem niet meer aan, een parameter in het menu algemeen moet aan staan, zodra de power eraf is hij zo dood als een pier.

Nu verwarmd hij nog. Ik heb dit ook bij de installateur en bij Intergas aangemeld, de enige die wil helpen is de receptioniste. De rest leeft nog onder een steen en schijnbaar nog geen daglicht gezien.

Iemand ook met een defecte WiFI connector issue gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Even vooraan beginnen.
De parameters blijven zoals ze ingesteld staan als er een power cycle is. Dus in die zin zou hem een even uitzetten niet uit moeten maken. Als dat wel is, is er sowieso iets mis als je het mij vraagt.

Kan de Installateur hem nog wel uitlezen? Of kom je zo ver niet om daar achter te komen?

Gaat het paarse lampje wel knipperen als je op de knop van Xtend drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
De Xtend draait bij ons best aardig op het moment. Er is 1 dingetje waar ik mij aan stoor en dat is dat de radiatorleidingen van de radiator in de keuken en (deels) in de woonkamer flink geluid maken. Het is geen lucht in de leidingen en volgens de installateur is het gewoon het geluid van het water dat door de leidingen gaat.

Voordat de Xtend werd geinstalleerd hadden we dit eigenlijk niet in een dergelijke mate dat het zo opviel.

Ik heb gekeken naar de parameters in de Xtend en zie dat het pompvermogen op 100% staat. Het debiet zit doorgaans zo rond de 14-15l/m dus dat is volgens mij netjes.

Klopt mijn veronderstelling dat als ik het pompvermogen wat terug zou zetten, dat ik dan minder geluid zou moeten hebben? En klopt het dan ook dat het water dus langzamer stroomt, meer warmte aan de radiatoren af zou geven en koeler terugkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@MakeItSo je veronderstellingen kloppen.

Alleen gaat de parameter die je gevonden hebt over het maximaal pompvermogen (P081, staat standaard op 100%); het werkelijke pompvermogen hangt af van de weerstand in je systeem. De Xtend probeert de flow te halen die is ingesteld met P183 (standaard 15l/min). Als je je flow wil verlagen zou ik dus eerder aan P183 draaien, dan aan P081. Er is overigens ook nog een parameter voor de flow tijdens defrosts; die wil je dan waarschijnlijk ook aanpassen.

Let wel op dat de Xtend minder efficiënt gaat werken als je de flow verlaagt. Zoals je zelf al veronderstelt koelt het water met een lagere flow verder af, wat betekent dat je een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt om dezelfde hoeveelheid warmte af te geven aan je huis, en een hogere aanvoertemperatuur betekent een lagere COP.

Je moet dus zoeken naar een zo hoog mogelijke flow waarbij het geluid nog acceptabel is. Volgens deze whitepapar van Intergas is de minimale (acceptabele) flow voor de Xtend 8,5l/min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
In dat whitepaper staat trouwens ook dat Intergas werkt aan een update waarmee de compressor (ook van reeds geplaatste exemplaren) verder kan terugtoeren tot 15Hz (i.p.v. 25Hz). De betere COP is natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar ik ben benieuwd of het minimum afgiftevermogen dan óók nog iets lager gaat worden.

Mijn Xtend draait best veel uurtjes op 25Hz, dus ik wacht met smart op die update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
MakeItSo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:48:
De Xtend draait bij ons best aardig op het moment. Er is 1 dingetje waar ik mij aan stoor en dat is dat de radiatorleidingen van de radiator in de keuken en (deels) in de woonkamer flink geluid maken. Het is geen lucht in de leidingen en volgens de installateur is het gewoon het geluid van het water dat door de leidingen gaat.

Voordat de Xtend werd geinstalleerd hadden we dit eigenlijk niet in een dergelijke mate dat het zo opviel.

Ik heb gekeken naar de parameters in de Xtend en zie dat het pompvermogen op 100% staat. Het debiet zit doorgaans zo rond de 14-15l/m dus dat is volgens mij netjes.

Klopt mijn veronderstelling dat als ik het pompvermogen wat terug zou zetten, dat ik dan minder geluid zou moeten hebben? En klopt het dan ook dat het water dus langzamer stroomt, meer warmte aan de radiatoren af zou geven en koeler terugkomt?
De waterpomp van de warmtepomp kan ook mechanisch niet in orde zijn. Een collega heeft dit gehad, weliswaar in veel grotere mate.
In elke ruimte van zijn huis was een gigantisch lawaai te horen dat de radiatoren rond galmden, dit was een defecte pomp (lagers, is mijn aanname).

Mijn boodschappenauto maakte een niet al te luid, maar wel vervelend geluid toen het lager van de waterpomp de transformatie had voltooid van kogellager naar schuur-/schraaplager.
Andere toepassing, zelfde idee.

Ik heb boven radiatoren, die zijn fluisterstil.
Maar ik heb niet jouw radiatoren, en ook niet jouw leidingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
a2aan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:54:
In dat whitepaper staat trouwens ook dat Intergas werkt aan een update waarmee de compressor (ook van reeds geplaatste exemplaren) verder kan terugtoeren tot 15Hz (i.p.v. 25Hz). De betere COP is natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar ik ben benieuwd of het minimum afgiftevermogen dan óók nog iets lager gaat worden.

Mijn Xtend draait best veel uurtjes op 25Hz, dus ik wacht met smart op die update!
Zeer nice!
@Fullpower rolt die update wél automatisch uit of moeten we die zelf aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
DaanTriple7 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:55:
[...]

Ik heb boven radiatoren, die zijn fluisterstil.
Maar ik heb niet jouw radiatoren, en ook niet jouw leidingen....
Het aparte is dat het alleen om 2 radiatoren gaat. Alle andere (radiatoren (8 stuks) in huis zijn prima, geen geluid.
Die andere 8 zitten allemaal op het circuit zoals dit was toen wij het huis kochten. Het was een huis met dubbele bewoning, waarbij 1 deel nog op gaskachels werd warmgestookt. Die kachels hebben wij weg laten halen en daar 2 radiatoren laten plaatsen. die zijn dus aangesloten op het bestaande circuit, maar "afgetakt" van het bestaande circuit. En die aftakking is dus waar het geluid zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
a2aan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:49:
@MakeItSo je veronderstellingen kloppen.

Alleen gaat de parameter die je gevonden hebt over het maximaal pompvermogen (P081, staat standaard op 100%); het werkelijke pompvermogen hangt af van de weerstand in je systeem. De Xtend probeert de flow te halen die is ingesteld met P183 (standaard 15l/min). Als je je flow wil verlagen zou ik dus eerder aan P183 draaien, dan aan P081. Er is overigens ook nog een parameter voor de flow tijdens defrosts; die wil je dan waarschijnlijk ook aanpassen.
Bedoel je P184: CV Laag debiet voor het aanpassen van de flow tijdens defrosts? Een andere zie ik zo niet staan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@MakeItSo dan ligt het iig niet aan de Xtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Dan zullen die radiatoren op een kleine leiding aangesloten zitten denk ik zo. Dan hoort je het stromende geluid veel sneller.
Bij mij is het hele systeem een stuk stiller geworden toen ik de versmallingen die voor de vloerverwarmingsverdeler zaten er uit gehaald heb, dus nu is stroomsnelheid uniformer en lager dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@MakeItSo misschien moet je voor die defrostinstellingen servicecode 20 gebruiken, i.p.v. 15. Het is in ieder geval een apart 'hoofdstukje', wat ook niet in de handleiding staat gedocumenteerd. En als je hem nog steeds niet kan vinden, zou het kunnen dat je nog een oudere firmware versie hebt, waar je dit niet mee kan instellen.

@DaanTriple7 de standaard 15l/min flow van de Xtend is hoger dan wat normaal is voor een gasketel, en bij een hogere flow, krijg je eerder/meer last van stromingsgeluiden. Dus alhoewel de Xtend zelf misschien niet de 'bron' van het geluid is, kan het nog steeds zo zijn dat het in gebruik nemen van de Xtend ervoor zorgt dat er nu meer geluid is dan eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Even voor de goede orde, die aanpassing/uitbreiding hebben wij 3 jaar geleden gedaan. Toen nog op een gewone gas CV. Nooit overdreven geluid gemerkt. Dat is pas sinds wij vorige maand de Xtend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
GroundBreaking schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:12:
Dan zullen die radiatoren op een kleine leiding aangesloten zitten denk ik zo. Dan hoort je het stromende geluid veel sneller.
Bij mij is het hele systeem een stuk stiller geworden toen ik de versmallingen die voor de vloerverwarmingsverdeler zaten er uit gehaald heb, dus nu is stroomsnelheid uniformer en lager dan voorheen.
Dat klopt volgens mij. Het eerste stuk leiding dat erop zit is meerlaags in 1 maatje dunner dan het bestaande circuit en daarna volgt een stuk leidingen (dat zichtbaar is in de kamer en keuken) van gewone leiding, die nog een maatje dunner zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
MakeItSo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:16:
[...]

Even voor de goede orde, die aanpassing/uitbreiding hebben wij 3 jaar geleden gedaan. Toen nog op een gewone gas CV. Nooit overdreven geluid gemerkt. Dat is pas sinds wij vorige maand de Xtend hebben.
Je kunt het debiet voor CV met P183 aanpassen naar lagere waarde, maar ga daarbij niet later dan strikt noodzakelijk. De pomp start standaard altijd op 100%. Als je weet welke pomp duty (vermogen) je maximaal nodig hebt (aflezen in de webUI), kun je P081 wat omlaag zetten. Zet hem dan op een waarde iets hoger dan wat je afleest, zodat er nog wat 'reserve' is. Dan start de pomp lager en kan hij ook niet meer op maximaal gaan draaien.

Het debiet tijdens defrost staat los van debiet voor normaal CV bedrijf. Deze kun je evetueel ook omlaag zetten, maar pas er mee op. Want als de Xtend ten gevolge van een te laag debiet in de problemen komt tijdens een defrost, dan zal de pomp op maximaal gezet worden. En dan is het middel erger dan de kwaal. Als je P081 wat omlaag hebt gezet, zal het debiet tijdens defrost ook wat lager zijn.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Fullpower schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:41:
Als je weet welke pomp duty (vermogen) je maximaal nodig hebt (aflezen in de webUI), kun je P081 wat omlaag zetten.
Het actuele pompvermogen heb ik nog niet kunnen ontdekken in de webUI, dus misschien pas vanaf een bepaalde versie? Behalve op de 15Hz voor de compressor, hoop ik dus ook dat we snel OTA updates van de webUI kunnen krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Even voor de goede orde, de webUI, is dat wanneer ik op de Xtend het knopje indruk en vervolgens met mijn tablet of smartphone verbinding maak met de Xtend? (Dus via Wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
a2aan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:54:
[...]

Het actuele pompvermogen heb ik nog niet kunnen ontdekken in de webUI, dus misschien pas vanaf een bepaalde versie? Behalve op de 15Hz voor de compressor, hoop ik dus ook dat we snel OTA updates van de webUI kunnen krijgen!
Dat is maximum pomp dutycycle, P081. (Maar misschien zit die in het Expert menu, dat weet ik even niet).

[ Voor 9% gewijzigd door Fullpower op 17-12-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
MakeItSo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:03:
Even voor de goede orde, de webUI, is dat wanneer ik op de Xtend het knopje indruk en vervolgens met mijn tablet of smartphone verbinding maak met de Xtend? (Dus via Wifi)
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
a2aan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:13:
@MakeItSo misschien moet je voor die defrostinstellingen servicecode 20 gebruiken, i.p.v. 15. Het is in ieder geval een apart 'hoofdstukje', wat ook niet in de handleiding staat gedocumenteerd. En als je hem nog steeds niet kan vinden, zou het kunnen dat je nog een oudere firmware versie hebt, waar je dit niet mee kan instellen.
Het is inderdaad terug te vinden met code 20 bij service, onder het kopje ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Ik zie dat veel mensen hier gebruik maken van Home Assistant om de Xtend uit te lezen. Ik heb (nog) geen Home Assistant, maar wil wel graag data hebben. Zijn er andere mogelijkheden om data uit de Xtend te krijgen? Het gaat mij dan vooral om de basics; opgenomen vermogen, thermisch vermogen en COP per dag. Nu kijk ik iedere dag even in de WebUI en pak de gegevens van de vorige dag, maar ik hoop dat er andere en vooral makkelijkere manieren zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lecenten
Home Assistant is de makkelijke manier. Wat je nodig hebt is een computer die op een plek staat waar de wifi van de Xtend kan worden ontvangen.

Voor ongeveer 50 euro koop je op Marktplaats een server met daarop Home Assistant al geinstalleerd. Bij voorkeur een met een SSD, bijvoorbeeld deze;
https://www.marktplaats.n...n-client-van-hp-t620-t630

Verder heb je nodig een USB wifi adapter met Linux ondersteuning (ongeveer 10 euro op Amazon), bijvoorbeeld deze:
https://www.amazon.nl/TP-...ysteem/dp/B008IFXQFU?th=1

En je moet deze software installeren;
https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

Als je geen Home Assistant server wil aanschaffen dan kun je het ook laten werken op Home Asisstant in Virtualbox op je gewone PC, dat is wel meer werk.

[ Voor 21% gewijzigd door Lecenten op 18-12-2024 15:47 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 38 Laatste