Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 28 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15:52
Ook ik hik nog een beetje aan tegen het opzetten van HA. Had het wel soort van draaiend op mijn NAS (in een Docker container), maar dan moet je ook nog een WiFi-verbinding naar de Xtend leggen. Weet iemand of/hoe dat zou kunnen, met een 'goedkope' WiFi adapter? Zal vast ook afhangen van je merk/type NAS (heb zelf een QNAP TBS-464).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-06 16:15
Zelf geen ervaring mee, maar volgens QNAP:

https://www.qnap.com/nl-n...ty/?model=593&category=12
https://www.amazon.nl/D-L...A-182/dp/B0099XFRIY/?th=1

[ Voor 15% gewijzigd door Lecenten op 18-12-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowheart
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 08:52
Hallo mede Tweakers,

Ik ben van plan een hybride warmtepomp te nemen voordat de subsidie minder wordt.
Nu ben ik erg aan het twijfelen wat handig is voor mijn situatie.

Mijn situatie:
Twee onder 1 kap woning.
Grote woonkamer 87 vierkante meter

Isolatie:
Spouwmuren.
Triple glas overal op de begaande grond met kunstof kozijnen.
Tonzon bodemisolatie( wordt in Januari geplaatst)
Dakisolatie
Vloerverwarming met een mengverdeler 12 groepen.
Intergas Xtreme CW5 ( wordt alleen voor vloerverwarming en douchen gebruikt, keuken heb ik een Quooker met boiler).
Airco in woonkamer geïnstalleerd voor verwarmen de:
Mitsubishi heavy industries Inverter split-systeem airconditioning R32
1 stuks Buitendeel :SRC60 ZSX-W
1 stuks Binnendeel :SRK60 ZSX-WF Wandmodel binnendeel
Koelvermogen 1000-6900 watt
Verwarmingsvermogen 800-8800 watt
Verwarmingsvermogen bij -10⁰C 5200 watt

Bovenverdieping heb ik allemaal infrarood radiotoren van Herschel genomen.
Ik wil in de toekomst volledig van het gas af en zonnepanelen ga ik nog voor de zomer aanschaffen.

Nu wil ik graag weten of ik voor de Quatt moet gaan (of duo) of dat Xtend een betere optie is.

Om zo min mogelijk gas te verbruiken gebruik ik voornamelijk de Airco om te verwarmen en in de nacht staat de vloerverwarming aan(thermostaat op 18 graden en wateraanvoer op 35 graden om mijn pvc vloer warm te houden en niet te laten krimpen).

Kan iemand mij helpen om een betere keuze te maken in deze?
Mijn voorkeur ligt momenteel bij Quatt vanwege de support, app ontwikkeling en plannen van Quatt voor de all electic oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhzelf
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-02 20:34
Hierbij wat specs de warmtepomp draait een kleine week , aanpassingen;

P100-4 max warmtepomp gebruik
P102- 4graden
P120- 50graden
P194- 35 graden
P180-comfort met 1 graad nachtverlaging
P202 -interne war met xterne opentherm.
Ik heb het idee dat er iets niet goed gezien de pieken.. stille modus staat aan vanaf 22 tot 07

Iemand een idee? Betreft vvw, temp is constant 19,5 7 stringen ingeregeld dmv flowmeters, mss moet ik het de tijd geven maar ben gewend aan een mooie modulerende lijn die ik altijd had met de cv ketel 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNRD2Q20n5YmxMMKc3lr-p0OuD8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hdJlqScrPXRlatZASPZjlbgK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2M52ekmhxBHVnabrVaZ9TXlCSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ju1A5bJxVNCZf5gkvfzPV1J7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TICb1bpvg3W7bVpwYHEvwjfskxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bw2EZrWOcWdGaJKRKcotwiA5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Dhzelf op 18-12-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:03
Dhzelf schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:26:
Hierbij wat specs de warmtepomp draait een kleine week , aanpassingen;

P100-4 max warmtepomp gebruik
P102- 4graden
P120- 50graden
P194- 35 graden
P180-comfort met 1 graad nachtverlaging
P202 -interne war met xterne opentherm.
Ik heb het idee dat er iets niet goed gezien de pieken.. stille modus staat aan vanaf 22 tot 07

Iemand een idee? Betreft vvw, temp is constant 19,5 7 stringen ingeregeld dmv flowmeters, mss moet ik het de tijd geven maar ben gewend aan een mooie modulerende lijn die ik altijd had met de cv ketel 😅
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je weet dat je voor P202 (interne war met xterne opentherm thermostaat) een stooklijn moet instellen? Het is naar de vraag of default waarde voldoet.

Je moet dus minimaal P192 instellen, dit is de helling van de stooklijn, of beter gezegd: het aantal graden watertemperatuur verhoging per graad buitentemperatuur daling. In (laatste versie) van de handleiding staan wat richtwaarden (onder het kopje van de aan/uit thermostaten).

Daarnaast kunt je het voetpunt omhoog schuiven (met P210). Verder kun je je stookgrens (of beter gezegd een afstand van je kamertemperatuur setpunt) opgeven, of de verdeling tussen stooklijn en kamerthermostaat aanpassen.

Je zit nog niet aan de 1 start van de compressor per uur, dus wat je ziet is prima: het is relatief warm buiten, en dan is het minimum vermogen van de compressor gewoon groter dan het warmteverlies.

[ Voor 5% gewijzigd door Fullpower op 18-12-2024 18:47 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhzelf
  • Laatst online: 27-02 20:34
Bedankt voor je bericht ! Een mede tweaker had al even mee gekeken en kon ook niks geks vinden , dus zal me erbij neer leggen dat het wel oké is wat de wp doet 😂p 202 klopt niet die staat op opentherm nr 4. Bedankt igg
Fullpower schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:45:
[...]

Je weet dat je voor P202 (interne war met xterne opentherm thermostaat) een stooklijn moet instellen? Het is naar de vraag of default waarde voldoet.

Je moet dus minimaal P192 instellen, dit is de helling van de stooklijn, of beter gezegd: het aantal graden watertemperatuur verhoging per graad buitentemperatuur daling. In (laatste versie) van de handleiding staan wat richtwaarden (onder het kopje van de aan/uit thermostaten).

Daarnaast kunt je het voetpunt omhoog schuiven (met P210). Verder kun je je stookgrens (of beter gezegd een afstand van je kamertemperatuur setpunt) opgeven, of de verdeling tussen stooklijn en kamerthermostaat aanpassen.

Je zit nog niet aan de 1 start van de compressor per uur, dus wat je ziet is prima: het is relatief warm buiten, en dan is het minimum vermogen van de compressor gewoon groter dan het warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_09
  • Laatst online: 15:50
Hallo GB,  ff geen tijd gehad om te reageren.
Jazeker er is zeker iets mis, hij werkt als iedere andere Xtend, paars lampje knippert ook.
De eerste installatie duurde het 45 minuten voordat ze de kamerthermostaat hadden geïnstalleerd, de Touch werd volledig niet gezien.
Afgelopen week heeft Intergas er nog proberen een update op te zetten die volledig mislukte.
Ik kwam thuis en schrok mij een hoedje, zonder kennisgeving vooraf!
Het gehele systeem en cv ketel compleet van de slag, daar snapte ze ook niets van.
Hoogstwaarschijnlijk is dit een demomodel die tussen de productie is terecht gekomen, met of zonder mede weten hiervan. Later doen ik de doos bij oud papier zette stond er aan de onderkant nog opgeschreven not assigned/aproved!  Nu snap ik dit ook.
Het klote van het device is, als deze uitvalt wordt het externe buffervat ook niet aangestuurd en de CV kan de warmte ook niet kwijt, in levende live mee gemaakt. Als je inlogt en de menu structuur ziet en met een gezond boerenverstand naar kijkt dan zie je dar er behoorlijk wat hiaten inzitten.
Het gehele proces van four steps thinking komt er totaal niet in voor. Hoogstwaarschijnlijk DOS 6.22 editor gebruikt.
Lang getwijfeld of ik voor een Quatt en of een Extend moeten gaan, achteraf gezien is een Quatt een logischer keuze, zij lopen mijlenver vooruit met hun device en software. Hier kan men nog veel van leren.

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-06 10:54
Lecenten schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:37:
Home Assistant is de makkelijke manier. Wat je nodig hebt is een computer die op een plek staat waar de wifi van de Xtend kan worden ontvangen.

Voor ongeveer 50 euro koop je op Marktplaats een server met daarop Home Assistant al geinstalleerd. Bij voorkeur een met een SSD, bijvoorbeeld deze;
https://www.marktplaats.n...n-client-van-hp-t620-t630

Verder heb je nodig een USB wifi adapter met Linux ondersteuning (ongeveer 10 euro op Amazon), bijvoorbeeld deze:
https://www.amazon.nl/TP-...ysteem/dp/B008IFXQFU?th=1

En je moet deze software installeren;
https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

Als je geen Home Assistant server wil aanschaffen dan kun je het ook laten werken op Home Asisstant in Virtualbox op je gewone PC, dat is wel meer werk.
Ok, jammer dat er geen ander manier is, maar ik ben heel blij met je bericht. Dat helpt om te starten met Home Assistant. Dat zit al een tijdje in mijn hoofd om daarmee te starten. Misschien dat dit het laatste zetje gaat zijn :)

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:04
MakeItSo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:35:
[...]

Ok, jammer dat er geen ander manier is, maar ik ben heel blij met je bericht. Dat helpt om te starten met Home Assistant. Dat zit al een tijdje in mijn hoofd om daarmee te starten. Misschien dat dit het laatste zetje gaat zijn :)
Er is wel een andere manier, de Home Assistant green.
Wel iets duurder.

• a2aan
rtunru schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:19:
Er is wel een andere manier, de Home Assistant green.
Wel iets duurder.
En dan óók met een aparte WiFi dongle om hem met de Xtend te laten verbinden?

Die 2W verbruik spreekt mij wel aan.

Is vast ook makkelijker om alles aan de praat te krijgen dan nog weer via een Docker container op mijn NAS.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:04
a2aan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:57:
[...]

En dan óók met een aparte WiFi dongle om hem met de Xtend te laten verbinden?

Die 2W verbruik spreekt mij wel aan.

Is vast ook makkelijker om alles aan de praat te krijgen dan nog weer via een Docker container op mijn NAS.
Je kunt, zoals eerder is aangegeven, deze proberen:

https://www.amazon.nl/TP-...systeem/dp/B008IFXQFU?th=

Je hebt inderdaad WIFI dongel nodig om verbinding te maken met de WIFI van Xtend

• Ojohan
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:56
we kregen vanmiddag ineens een continu-rode led op de Xtend en via Wifi de Notificatie: n103 notify_code.n103.
In het Installatievoorschrift (88008402) gaan de Notificatiecodes maar tot N060.
Weet iemand wat notify_code.n103 betekent? En weet jij @Fullpower wat je er aan moet doen?

• Fullpower
Ojohan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:14:
we kregen vanmiddag ineens een continu-rode led op de Xtend en via Wifi de Notificatie: n103 notify_code.n103.
In het Installatievoorschrift (88008402) gaan de Notificatiecodes maar tot N060.
Weet iemand wat notify_code.n103 betekent? En weet jij @Fullpower wat je er aan moet doen?
Ik stuur je even een PB.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haycoonline
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-05 23:32
Hallo Tweakers,

Hierbij heb ik 2 vragen t.a.v. jullie ervaring.
Ik heb meerdere installateurs gehad voor een Xtend intake offerte.
De helft geeft aan je moet de Intergas thermostaat nemen de andere helft geeft aan je kan gewoon je Tado behouden. Wat is jullie ervaring en waar zit nu het verschil, beide werken met opentherm? Wat is jullie advies?

In de whitepaper van Intergas staat, dat een buffervat niet nodig is, zie whitepaper:
https://www.intergas-verw..._Buffervat_Whitepaper.pdf

Ik heb een 2 onder 1 kap woning uit 2005 goed geïsoleerd met 90m2 vloerverwarming (Grundfos mengverdeler) en boven en op zolder T11 radiatoren. In mijn beleving genoeg buffer maar de installateurs zien niets in de whitepaper van Intergas.
Wat is jullie ervaring wie heeft ook geen buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-06 13:49
haycoonline schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:49:
Hallo Tweakers,

Hierbij heb ik 2 vragen t.a.v. jullie ervaring.
Ik heb meerdere installateurs gehad voor een Xtend intake offerte.
De helft geeft aan je moet de Intergas thermostaat nemen de andere helft geeft aan je kan gewoon je Tado behouden. Wat is jullie ervaring en waar zit nu het verschil, beide werken met opentherm? Wat is jullie advies?

In de whitepaper van Intergas staat, dat een buffervat niet nodig is, zie whitepaper:
https://www.intergas-verw..._Buffervat_Whitepaper.pdf

Ik heb een 2 onder 1 kap woning uit 2005 goed geïsoleerd met 90m2 vloerverwarming (Grundfos mengverdeler) en boven en op zolder T11 radiatoren. In mijn beleving genoeg buffer maar de installateurs zien niets in de whitepaper van Intergas.
Wat is jullie ervaring wie heeft ook geen buffervat?
Ik heb het in combinatie met tado werken en dat gaat goed. Vloerverwarming op de begane grond. Ik heb alleen de radiatorknoppen op de radiatoren losgekoppeld van de woonkamer thermostaat, want dit liep niet lekker (zie ook een eerdere post van mij).
Ik heb wel een buffervat. Alle radiatoren en de vloerverwarming zouden dicht kunnen staan, dus dan wordt het circuit te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haycoonline
remcon schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:03:
[...]

Ik heb het in combinatie met tado werken en dat gaat goed. Vloerverwarming op de begane grond. Ik heb alleen de radiatorknoppen op de radiatoren losgekoppeld van de woonkamer thermostaat, want dit liep niet lekker (zie ook een eerdere post van mij).
Ik heb wel een buffervat. Alle radiatoren en de vloerverwarming zouden dicht kunnen staan, dus dan wordt het circuit te klein.
Dank voor je reactie. Ik heb bewust nergens Tado knoppen maar Heimeier thermostaatkranen die altijd open staan. Mede ook omdat ik het anders boven met T11 niet warm ga krijgen moeten ze altijd open staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-06 15:38
Genoeg buffer hebben heeft natuurlijk te maken met de vraag wat staat er in het slechtste geval nog open? maar 1 radiator? Dan is a vraag of het volume wat daar dan doorheen kan/gaat groot genoeg gaat zijn ook tijdens een ontdooi cyclus. Naast dat de warmtepomp kan gaan pendelen omdat hij z'n vermogen niet kwijt kan. Dus ik denk dat een Tado niet zo'n probleem is als je er maar voor zorgt dat er niet een te klein volume overblijft.

Zover ik weet maakt Grundfos alleen pompen, en geen verdelers. Dus we gaan er even van uit dat het een mengverdeler met pomp is, dit zorgt er voor dat je met een wat hogere aanvoer temperatuur gaat stoken, wat niet per definitie een probleem is maar dus wel invloed heeft op de efficiëntie.

Ik heb overigens geen buffervat, wel een Intergas thermostaat. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren. De vloerverwarming alleen is zo'n 50 liter, en daar komen de radiatoren nog bij dus dat is volgens het Intergas onderzoek ruim voldoende en het gaat tot zo ver prima. Altijd ruimte voor verbetering, al heb ik nog geen idee wat ik dan echt zou willen, behalve de leidingen in de grond dichter op elkaar, maar dat gaat niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haycoonline
GroundBreaking schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:17:
Genoeg buffer hebben heeft natuurlijk te maken met de vraag wat staat er in het slechtste geval nog open? maar 1 radiator? Dan is a vraag of het volume wat daar dan doorheen kan/gaat groot genoeg gaat zijn ook tijdens een ontdooi cyclus. Naast dat de warmtepomp kan gaan pendelen omdat hij z'n vermogen niet kwijt kan. Dus ik denk dat een Tado niet zo'n probleem is als je er maar voor zorgt dat er niet een te klein volume overblijft.

Zover ik weet maakt Grundfos alleen pompen, en geen verdelers. Dus we gaan er even van uit dat het een mengverdeler met pomp is, dit zorgt er voor dat je met een wat hogere aanvoer temperatuur gaat stoken, wat niet per definitie een probleem is maar dus wel invloed heeft op de efficiëntie.

Ik heb overigens geen buffervat, wel een Intergas thermostaat. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren. De vloerverwarming alleen is zo'n 50 liter, en daar komen de radiatoren nog bij dus dat is volgens het Intergas onderzoek ruim voldoende en het gaat tot zo ver prima. Altijd ruimte voor verbetering, al heb ik nog geen idee wat ik dan echt zou willen, behalve de leidingen in de grond dichter op elkaar, maar dat gaat niet gebeuren.
Dank voor je reactie en terechte opmerking, ik heb een pomp van Grundfos en natuurlijk geen verdeler van Grundos. Hier staan standaard altijd alle radiatoren helemaal open dus zou het ook in mijn situatie moeten goedkopen t.a.v. het buffervat.
Wat is in jou ogen het voordeel van een Intergas thermostaat t.o.v. een Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:24
Wie wordt er ook gek van die ***appbediening.
Wat een gemis dat er geen bedienunit opzit met een wlan module die gewoon een app draait met alle data.
Ipv die domme webpagina via interne wifi.

Meest irritante is wel, je maakt naar 5 keer vloeken verbinding, het lukt vaak niet in een keer.
Dan ben je aan het analyseren bv de flow houdt je in de gaten terwijl je met de installatie inregeld. Dan gaat je scherm op je telefoon op standby, is je web verbinding uit en inmiddels de paarse led ook.
Moet je weer naar boven, weer op de knop drukken, de pagina kwijt, deze weer opstarten.
Ik wordt elke keer bloedlink als ik bij een Xtend wat moet doen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Technician- ideaal is het niet, maar voor mij wel werkbaar. Al ben ik geen installateur, dat scheelt denk ik wel.

Zo lang je apparaat niet in stand-by schiet, en je binnen Wifi bereik blijft, is er niks aan de hand, en anders heb je nog het kwartier dat de Xtend de Wifi actief houd nadat de verbinding was verbroken. Dat is voor mij genoeg.

En ik verbind altijd in een keer succesvol, maar heb wel natuurlijk maar één Xtend waarmee ik altijd verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ik moest toch een nieuwe thermostaat en zag weinig voordeel van iets anders. En nu kan ik gewoon de installateur/Intergas vertellen het werkt niet, los het maar op. Komt allemaal van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ik zal niet zeggen dat ik de manier van verbinden echt fantastisch vind. Maar denk dat het voor de meeste gebruikers helemaal prima is zo, die hebben liever een goedkopere unit dan een makkelijke verbinding.

Ik moet ook zeggen dat het verbinden over het algemeen prima gaat. Soms als je wat te snel bent met verbinden moet je wel de web pagina ene paar keer verversen tot ie op komt. Maar dat is zo gebeurt als je het weet.

Als je dit vaak moet doen is het misschien een idee om op de telefoon/tablet waarmee je verbinding maakt een wat langere tijd in te stellen waarna het scherm uit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:14
haycoonline schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:39:
[...]

Dank voor je reactie en terechte opmerking, ik heb een pomp van Grundfos en natuurlijk geen verdeler van Grundos. Hier staan standaard altijd alle radiatoren helemaal open dus zou het ook in mijn situatie moeten goedkopen t.a.v. het buffervat.
Wat is in jou ogen het voordeel van een Intergas thermostaat t.o.v. een Tado?
Je hebt thermostaatkranen boven las ik? Dan als de temperatuur is bereikt dan schiet de kraan dicht en is je buffer ook weg.
Dan moet je wel zeker van zijn dat je buffer beneden met je vloerverwarming voldoende is. Als ik mag adviseren en je hebt plek zou ik een buffervat nemen. Al is het alleen al voor je ontdooicyclus, sommige delen deze mening anderen niet, maar dat mag je zelf bepalen;)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 22:31
Ik moest toch een nieuwe thermostaat en zag weinig voordeel van iets anders. En nu kan ik gewoon de installateur/Intergas vertellen het werkt niet, los het maar op. Komt allemaal van jullie.
Ik dacht dus ook dat ik goed zat met een Intergas Touch Comfort, maar let even op: die dingen kunnen verschillende versies hebben. Ik heb blijkbaar een 1.5 en deze werken goed samen met een Xtend vanaf versie 1.8. Ik heb alleen geen idee waar je die versies kunt zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plantje1978
Krissiejj schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:46:
[...]

Je hebt thermostaatkranen boven las ik? Dan als de temperatuur is bereikt dan schiet de kraan dicht en is je buffer ook weg.
Dan moet je wel zeker van zijn dat je buffer beneden met je vloerverwarming voldoende is. Als ik mag adviseren en je hebt plek zou ik een buffervat nemen. Al is het alleen al voor je ontdooicyclus, sommige delen deze mening anderen niet, maar dat mag je zelf bepalen;)
Mij werd geadviseerd dat een buffervat niet nodig was. Ik heb immers vloerverwarming beneden (is ook de enige verwarming die ik heb) en dat is genoeg buffer. Heb het niet zelf bedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:08
Verbinden gaat prima met de Xtend. Maar ik vind het ook best prehistorisch dat je niet via de app al deze data kan benaderen als je in het bezit bent van de gateway.

Dat gezegd hebbende: ik verwacht de komende jaren niet vaak deze gegevens in te hoeven, dus verder geen probleem voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Plantje1978 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:49:
[...]

Mij werd geadviseerd dat een buffervat niet nodig was. Ik heb immers vloerverwarming beneden (is ook de enige verwarming die ik heb) en dat is genoeg buffer. Heb het niet zelf bedacht
In de meeste gevallen heb je dd niet een buffer nodig, Je vloerverwarming is altijd open en heeft geen naregeling?

Zelf heb ik een buffer ertussen aangezien ik een complete naregeling heb, tevens haalt tijdens het ontdooien van mijn buitendeel hij daar de warmte vandaan, en niet uit de installatie zelf.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:56
Hier is een voorschakelvat geplaatst; ivm vloerverwarming was geen buffervat nodig.
Zie ook:
https://www.intergas-verw...ervat-Whitepaper-2024.pdf
Een buffervat wordt parallel geplaatst en een voorschakelvat serieel.

[ Voor 15% gewijzigd door Ojohan op 21-12-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haycoonline
Krissiejj schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:46:
[...]

Dank voor je reactie en heb je ook een goed punt waar ik nog niet aan gedacht had.
Maar alle T11 radiatoren staan op de maximale stand open, in mijn beleving is dat 24C en dat gaat boven nooit gehaald worden en zullen de kranen altijd open blijven staan. Maar zeker dank voor het goede meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ojohan schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:34:
Hier is een voorschakelvat geplaatst; ivm vloerverwarming was geen buffervat nodig.
Zie ook:
https://www.intergas-verw...ervat-Whitepaper-2024.pdf
Een buffervat wordt parallel geplaatst en een voorschakelvat serieel.
Die terminologie loopt nogweleens door elkaar wat mij betreft. Dus veelal worden beide toch samengevat in buffervat.
Maar ik vraag me weleens af of een voorschakelvat bij mij nuttig zou zijn, aangezien alleen de vloerverwarming dus al een 51 liter is. En de meeste radiatoren boven staan ook gewoon helemaal open, aangezien het nu echt lage temperatuur verwarming is geworden zou het me verbazen als ze het ooit al boven de 21 graden krijgen, maar voor het extra volume gekozen voor altijd open dat het sowieso niet mis kan gaan.
(Nog niet echt een duidelijke uitleg van volume van radiatoren gevonden dus niet echt een idee hoeveel liter dat nog toevoegd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Plantje1978 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:46:
[...]

Ik dacht dus ook dat ik goed zat met een Intergas Touch Comfort, maar let even op: die dingen kunnen verschillende versies hebben. Ik heb blijkbaar een 1.5 en deze werken goed samen met een Xtend vanaf versie 1.8. Ik heb alleen geen idee waar je die versies kunt zien
Op de Touch Comfort naar Menu-Info-5r dan zie je de versie volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
GroundBreaking schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:30:
[...]

Ik ga nog eens kijken als ik thuis ben! 😆

Voor de duidelijkheid: + en - tegelijkertijd ingedrukt houden om in het menu te komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
DurQ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:49:
Verbinden gaat prima met de Xtend. Maar ik vind het ook best prehistorisch dat je niet via de app al deze data kan benaderen als je in het bezit bent van de gateway.
Dat ik wat meer historische en verbuiksdata verwacht had in de app als je de Gateway hebt. Dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
DurQ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:49:
Dat was voor mij ook reden om een gateway aan te schaffen. Blijkt het enkel een manier te zijn om je thermostaat op afstand te kunnen bedienen.

Het "interessante" is ook, dat als je je Xtend aan je WiFi (en internet) koppelt, ze bij Intergas je systeem compleet kunnen uitlezen en instellen!
GroundBreaking schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:30:
[...]

Nope, die optie heb ik niet in het menu

[ Voor 17% gewijzigd door Plantje1978 op 21-12-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Helemaal geen info in het menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vcDhTm391lklULcHLtvxhsE81Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOtNaNAx5y2mlRnmXj5ug0qy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebaIYtmstmO6hmvkb5zuwW7kmpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cE776wC4SUXRH9KlqCsV4lDB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RR8rtZBrxvN3AOSYUxOxgVCutkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUHoEJVIbUqA09PSAQ5F1e6M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIXJEW3q1kL5bSnCgXvIq16nkP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JZ6UkV4soBKcMaAVZyVXKEY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Nee, niets. Ik kan een paar dingen instellen, maar het menu ziet er precies zo uit als in deze handleiding: https://www.intergas-verw...ort-Touch-handleiding.pdf
Er is dus geen "NFO" submenu

[ Voor 6% gewijzigd door Plantje1978 op 21-12-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Hij zit voordat je in de config gaat. Dus als je CONF ziet, dan op de + drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ik kijk nog een keer :)

Als ik "CONF" zie staan kan ik enkel op + en - drukken en op de + drukken maakt dat ik door het menu heen ga.

Wel heel bijzonder hoe diverse versies van deze apparaatjes blijkbaar flink verschillen. Hardwarematig verschilt er niets volgens mij. Ik zou eigenlijk de firmware moeten kunnen updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haan101
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-02 16:08
Hallo,
Iemand ervaring met een omkasting mbt de xtend 5kw (buitenunit).
Ik wilde gisteren Floli cover large aanschaffen maar kreeg een no go van de verkoper, deze zou de xtend in een storing brengen.
Het gaat mij niet zo zeer om het geluid maar aanzicht.
Iemand? Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
haycoonline schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:42:
[...]

Dank voor je reactie en heb je ook een goed punt waar ik nog niet aan gedacht had.
Maar alle T11 radiatoren staan op de maximale stand open, in mijn beleving is dat 24C en dat gaat boven nooit gehaald worden en zullen de kranen altijd open blijven staan. Maar zeker dank voor het goede meedenken!
je slaapkamers staan ook op 24 graden open? Dan hoop ik dat je systeem goed is ingeregeld, anders gaat er heel veel warmte naar je bovenverdieping en niet naar je vloerverwarming beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haycoonline
Krissiejj schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:44:
[...]

je slaapkamers staan ook op 24 graden open? Dan hoop ik dat je systeem goed is ingeregeld, anders gaat er heel veel warmte naar je bovenverdieping en niet naar je vloerverwarming beneden.
Dat is hier in dit huis juist het probleem, alle warmte gaat de vloer in en niet naar boven naar de slaapkamers.
De enige optie is dan ook om boven alles max open te zetten om daar nog wat warmte te krijgen.

Zie mijn Home Assistant overzicht. Door alles open te zetten kan ik de warmte redelijk goed verdelen tussen boven en beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1Sl3XyyGXGpjIxHbuZHA6HcqVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U2XX7kP24qwVnHTKItKveuad.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
haycoonline schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:16:
[...]

Dat is hier in dit huis juist het probleem, alle warmte gaat de vloer in en niet naar boven naar de slaapkamers.
De enige optie is dan ook om boven alles max open te zetten om daar nog wat warmte te krijgen.

Zie mijn Home Assistant overzicht. Door alles open te zetten kan ik de warmte redelijk goed verdelen tussen boven en beneden.

[Afbeelding]
Theoretisch zou het niet veel uit moeten maken of de thermostaat knoppen op 5 of op 3 staan hiervoor. Maar ik zou ze ook gewoon volledig open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-06 00:30
SInds 1/11 draait onze Xtend. Hij staat op een plat dakdeel op een verhoging gemaakt van tegels, zie foto. Ik merkte dat er af en toe dreunende geluiden optraden in alle ruimtes onder het platte dak.(buiten niet hoorbaar) en ben toen gaan kijken bij welke compressorfrequentie dit optrad. Zo kwamen 27Hz en 34 HZ als resonantiefrequenties uit de bus. Die frequenties heb ik toen via het parametermenu geblokkeerd, waarna de resonanties wegbleven. Wel heb ik ook bij 30Hz wat geluid waargenomen. Mogelijk ga ik die ook blokkeren, met de laatst overgebleven blokkeeroptie. Het platte dak is van dik beton, met daarop isolatieplaten en bitumen afdekking.
Zijn er onder jullie mensen die ook dergelijke ervaringen hebben?

PS ik ontdekte zojuist dat er een apart topic is over trillingen van warmtepompen:
Trillingen warmtepomp dempen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jI5WRDb5a8GbqBO9LdFgb2bgUVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXWorLztWkA7hs4IQugbx3PM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door HouterBend op 22-12-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Krissiejj schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:54:
[...]

In de meeste gevallen heb je dd niet een buffer nodig, Je vloerverwarming is altijd open en heeft geen naregeling?
Zag deze zojuist pas. Nee, geen naregeling. Op de verdeler staat alles nagenoeg open. Eén groep heb ik wat verder open gezet dan de andere. Ik dacht over naregeling en zo de diverse zones te regelen, maar in de praktijk is dit hier gewoon niet nodig. Woonkamer, eetkamer en keuken is gewoon één grote ruimte. In mijn kantoor is het een tikkie kouder/minder warm (en dat is prima). En ook in de hal en de bijkeuken is het net iets minder warm en dat is ook ok.

Was wel wat verbaasd, dat de vloerverwarming mensen de thermostaatknop op de vloerverwarming op 30-40 willen hebben en de man van Intergas aanraadde om deze op 55 graden te zetten in lijn met de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Ergens logisch, want anders gaat de warmtepomp zijn best doen om het op 55 te krijgen en gaat de verderler vervolgens doodleuk koud water bijmengen om het op 30-40 te krijgen.
Mijn idee was: warmtepomp instellen op 35 graden aanvoertemperatuur en de thermostaatkraan ook op 35 zetten. Of is dat een hele gekke gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Was vandaag bij familie op verjaardagsvisite en daar hadden ze ook een Comfort Touch hangen. Even gekeken en precies hetzelfde als bij die van mij: geen "Info" menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Plantje1978 schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:42:
[...]
Was wel wat verbaasd, dat de vloerverwarming mensen de thermostaatknop op de vloerverwarming op 30-40 willen hebben en de man van Intergas aanraadde om deze op 55 graden te zetten in lijn met de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Ergens logisch, want anders gaat de warmtepomp zijn best doen om het op 55 te krijgen en gaat de verderler vervolgens doodleuk koud water bijmengen om het op 30-40 te krijgen.
Mijn idee was: warmtepomp instellen op 35 graden aanvoertemperatuur en de thermostaatkraan ook op 35 zetten. Of is dat een hele gekke gedachte?
Even een paar dingen duidelijk krijgen. Als er een meng verdeler zit, dan word er altijd gemengd onafhankelijk van wat de temperatuur is. Een thermostaat knop zal alleen de aanvoer gewoon afknijpen als het te warm word.
Zover ik weet is inderdaad het advies om die niet veel hoger dan 35-40 graden te zetten voor je vloerverwarming voor zowel het comfort als ook dat te grote temperatuurverschillen niet fijn zijn voor de vloer.
Waarom de installateur dat zegt is dat hij waarschijnlijk bang is dat de thermostaatkraan dichtgaat en dan of de stroming beperkt word of het volume van het nog circulerende water zo laag is dat bijvoorbeeld een defrost niet meer goed gaat. De Thermostaat kraan meet dus ook de temperatuur van het water dat de vloer in gaat, en reageert daar op. En interesseert het dus niks wat de aanvoer temperatuur is. Dus er kan prima 55 graden water aangevoerd worden als de thermostaat kraan op 35 staat, dan word er dus ook niet meer of minder gemengd, want alleen bij hybride verdelers kan de meng verhouden veranderen, anders is die altijd het zelfde, ongeacht de temperatuur.

Het verlagen van de aanvoer temperatuur is voordelig in de zin dat de Xtend dan ook efficiënter wordt. De vraag is wel of je het met de lagere temperatuur ook nog steeds warm kunt houden.

Zeker met een meng verdeler en max 35 graden aanvoer kan dat weleens lastig worden. Maar ik kon het ook bij -2 nog op temperatuur houden met 37 graden aanvoer, dus het kan wel.

[ Voor 11% gewijzigd door GroundBreaking op 23-12-2024 06:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
GroundBreaking schreef op maandag 23 december 2024 @ 06:08:
Even een paar dingen duidelijk krijgen. Als er een meng verdeler zit, dan word er altijd gemengd onafhankelijk van wat de temperatuur is. Een thermostaat knop zal alleen de aanvoer gewoon afknijpen als het te warm word.
Ah ok. En op het moment dat ik die op 40 zet en de warmtepomp blijft het water doorverwarmen naar 55 en dat aanleveren, dan kan de warmtepomp zijn warme water niet kwijt en ben ik de flow en mijn buffer kwijt toch? Immers, de kamerthermostaat staat op 21, dat is het nog niet dus die blijft de cv om warmte vragen, de warmtepomp blijft proberen om dat te leveren, maar de thermostaatkraan op de verdeler houdt dat tegen?
Zover ik weet is inderdaad het advies om die niet veel hoger dan 35-40 graden te zetten voor je vloerverwarming voor zowel het comfort als ook dat te grote temperatuurverschillen niet fijn zijn voor de vloer.
De thermostaatkraan stond op de verdeler stond op 55. Ik heb deze nu op 40 gezet; vooral om het punt dat je maakt dat het niet fijn is voor de vloer. Wel vond ik de instelling op 55 prima voelen aan de voetjes :)
Met de thermostaat op 55 zag het er zo uit (ik heb nét voor de foto de thermostaatkraan op 40 gezet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkGVu3l0uCKDOHFpGfbn0A1ny0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3MX5IZre37DKGDKdZHVtayB.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals ik het begrijp geeft de thermometer bovenop de verdeler aan, dat er slechts 40 graden het systeem in gaat. Dat zou wel ok zijn toch?
Waarom de installateur dat zegt is dat hij waarschijnlijk bang is dat de thermostaatkraan dichtgaat en dan of de stroming beperkt word of het volume van het nog circulerende water zo laag is dat bijvoorbeeld een defrost niet meer goed gaat. De Thermostaat kraan meet dus ook de temperatuur van het water dat de vloer in gaat, en reageert daar op. En interesseert het dus niks wat de aanvoer temperatuur is. Dus er kan prima 55 graden water aangevoerd worden als de thermostaat kraan op 35 staat, dan word er dus ook niet meer of minder gemengd, want alleen bij hybride verdelers kan de meng verhouden veranderen, anders is die altijd het zelfde, ongeacht de temperatuur.
Ok, volgens mij heb ik geen hybride verdeler. Als de stroming beperkt wordt dan zit ik toch weer met het probleem dat de warmtepomp aan het duwen is tegen een gesloten deur? Of gaat het 55 graden warme water dan gewoon weer via de retour terug naar mijn installatie en besluit de warmtepomp dan gewoon iets eerder dat het wel welletjes is geweest?
Het verlagen van de aanvoer temperatuur is voordelig in de zin dat de Xtend dan ook efficiënter wordt. De vraag is wel of je het met de lagere temperatuur ook nog steeds warm kunt houden.

Zeker met een meng verdeler en max 35 graden aanvoer kan dat weleens lastig worden. Maar ik kon het ook bij -2 nog op temperatuur houden met 37 graden aanvoer, dus het kan wel.
Hmmm.... dan denk ik dat ik als test wel de maximale aanvoertemperatuur van de warmtepomp op 40 graden ga zetten.

Het uitgangspunt lijkt me sowieso: zolang het in huis aangenaam blijft, zo min mogelijk vragen van het systeem.

Wat me wel.... nou ja... laat ik het noemen "opvalt" is dat er zoveel meningen zijn en vooral dat de meningen zo uiteenlopen! Ik heb de afgelopen maanden sinds het plaatsen van de Xtreme 36 en Xtend 5KW met heel veel mensen te maken gehad die er iets vanaf wisten. Daarvoor al bij het oriënteren op een warmtepomp. Maar ook daarna: installateur die alles bij elkaar met zijn vijven hier geweest zijn, mensen hier op het Tweakers forum, de monteur van Intergas, de leverancier van de vloerverwarming, degene die de dakdoorvoer voor de Xtreme heeft gemaakt blijkt ook Xtends te plaatsen en die had ook wel een mening en advies, de mensen van Intergas klantenservice, de installateur die ooit de oude ketel op de verdeler heeft aangesloten....
En natuurlijk verschillen er wat meningen, maar het loopt echt zo ontzettend uiteen! De één zegt dat ik een buffervat moet hebben, de ander zegt van niet. Weer iemand zegt dat de aanvoertemperatuur gewoon op de standaard 55 graden moet staan en de verdeler ook zo hoog mogelijk. Want anders gaat de warmtepomp te veel pendelen. Weer iemand zegt dat de thermostaarkraan op de verdeler juist op 35 moet staan en maakt zich niet druk om de warmtepomp.
De installateur zegt dat de waarde van parameter ### beslist op de standaard moet staan! Maar wat een andere parameter doet (die er voor mijn gevoel over hetzelfde gaat) daar weet ie niets van.

Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Je weet op een gegeven moment echt niet meer wie je kunt vertrouwen. Excuses voor de rant, maar dit is wel een beetje waar ik in ieder geval tegenaan loop. En dat geldt misschien wel voor meer mensen.
Een hele tijd geleden heb ik dat ook eens tegen de installateur gezegd en hij reageerde met "Heb je wel eens van een hoofdaannemer gehoord?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ik denk dat je nog steeds 1 belangrijk punt mist.
Je hebt een mengverdeler, wat betekend dat als je bijv 50 graden water aanvoer hebt, en er komt 30 graden water uit je vloer terug, en de meng verhouding is 1:1 dan gaat er 40 graden water je vloer in. Sommige verdelers hebben 2:1 dus dan gaat er maar 36 graden water je vloer in.
Wat de thermostaat kraan meet(vandaar dat draadje/buisje er aan) is wat er echt je vloer in gaat, niet wat de temperatuur is van het water dat binnenkomt.

Hierdoor zul je zeer waarschijnlijk geen verschil merken tussen die op 55 en 40 graden hebben staan, want waarschijnlijk haalt de Xtend niet vaak 55 graden en zit er een mengverhouding van 2:1 op, met een vloer die dan alsnog 30 graden ofzo terug levert zal het niet snel boven die temperatuur komen.

Op die foto lijkt de flow door die groep ook wel eeuhm, hoog, maar dat kan ik mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
En natuurlijk zijn er altijd heel veel meningen, is ook over CV-Ketels en hoe die het efficiëntst werken. Al lijkt het er op dat mensen daarmee rommelen spannender vinden, en dus zich er niet zo snel aan branden dan bij warmtepompen. Ook blijven het best complexe dingen waarbij vaak veel met generalisaties en aannames word gewerkt mbt keuze voor warmtepomp en benodigd vermogen etc.

Dus de ervaring bij de een werkt absoluut niet bij de ander ook al lijken van een afstandje de systemen/huizen best op elkaar. Ook zijn er echt wel verschillen tussen hoe een Mitsubishi en Xtend warmtepompen zich gedragen, ook al zit er in beide een heel vergelijkbaar process/systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
HouterBend schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:30:
SInds 1/11 draait onze Xtend. Hij staat op een plat dakdeel op een verhoging gemaakt van tegels, zie foto. Ik merkte dat er af en toe dreunende geluiden optraden in alle ruimtes onder het platte dak.(buiten niet hoorbaar) en ben toen gaan kijken bij welke compressorfrequentie dit optrad. Zo kwamen 27Hz en 34 HZ als resonantiefrequenties uit de bus. Die frequenties heb ik toen via het parametermenu geblokkeerd, waarna de resonanties wegbleven. Wel heb ik ook bij 30Hz wat geluid waargenomen. Mogelijk ga ik die ook blokkeren, met de laatst overgebleven blokkeeroptie. Het platte dak is van dik beton, met daarop isolatieplaten en bitumen afdekking.
Zijn er onder jullie mensen die ook dergelijke ervaringen hebben?

PS ik ontdekte zojuist dat er een apart topic is over trillingen van warmtepompen:
Trillingen warmtepomp dempen

[Afbeelding]
In welk menu kun je opgeven welke frequnties je kunt blokkeren?
Of is dat pas vanaf een bepaalde nieuwere firmware versie beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
remcon schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:48:
[...]

In welk menu kun je opgeven welke frequnties je kunt blokkeren?
Of is dat pas vanaf een bepaalde nieuwere firmware versie beschikbaar?
Als je via de wifi van de Xtend inlogt krijg je het scherm Xtend overzicht. Open daarin het menu (3 streepjes rechtsboven). Kies dan Service. Dan word gevraagd om een code in te vullen. Gebruik 15 (20 schijnt ook te kunnen). Kies dan Parameters aanpassen. Klik daarna bij Warmtepomp specifieke parameters op Weergeven. Scroll dan naar P157, P158, P159. Daar kun je de resonantiefrequenties invullen. NB: Tijdens optreden van resonantie zie je in het menu Statistieken > Live data met welke frequentie de compressor wordt aangestuurd. Die frequentie dus invullen! Daarna klikken op Opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
HouterBend schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:33:
[...]

Als je via de wifi van de Xtend inlogt krijg je het scherm Xtend overzicht. Open daarin het menu (3 streepjes rechtsboven). Kies dan Service. Dan word gevraagd om een code in te vullen. Gebruik 15 (20 schijnt ook te kunnen). Kies dan Parameters aanpassen. Klik daarna bij Warmtepomp specifieke parameters op Weergeven. Scroll dan naar P157, P158, P159. Daar kun je de resonantiefrequenties invullen. NB: Tijdens optreden van resonantie zie je in het menu Statistieken > Live data met welke frequentie de compressor wordt aangestuurd. Die frequentie dus invullen! Daarna klikken op Opslaan.
Ik denk dat jij een nieuwere firmware versie hebt dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
GroundBreaking schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:49:
Ik denk dat je nog steeds 1 belangrijk punt mist.
Je hebt een mengverdeler, wat betekend dat als je bijv 50 graden water aanvoer hebt, en er komt 30 graden water uit je vloer terug, en de meng verhouding is 1:1 dan gaat er 40 graden water je vloer in. Sommige verdelers hebben 2:1 dus dan gaat er maar 36 graden water je vloer in.
Wat de thermostaat kraan meet(vandaar dat draadje/buisje er aan) is wat er echt je vloer in gaat, niet wat de temperatuur is van het water dat binnenkomt.
Ok. Maar dan kijken we al naar wat er terugkomt uit de vloer.
Ik heb wel wat vragen. Die zet ik even dik gedrukt. Het systeem staat op 55 graden maximale aanvoertemperatuur ingesteld (zowel Xtreme als Xtend, want de Xtend kan niet hoger staan dan de Xtreme). En de thermostaatknop op de verdeler heb ik op 40 graden staan. Dan gaat het systeem toch gewoon zorgen voor 55 graden? En als de Xtend het niet op 55 graden krijgt, springt de Xtreme toch gewoon bij om het op 55 graden te krijgen?
Dan gaat er bij mijn weten gewoon 55 graden warm water van het systeem naar de verdeler. Daar aangekomen houdt de verdeler dus niets tegen? Hij mengt gewoon zoveel water bij uit wat de vloer uit komt totdat de temperatuur op 40 graden zit? En wat er terugkomt uit de vloer gaat deels weer de vloer in en deels via de retour terug naar de Xtreme en Xtend? Dan begrijp ik, dat de Xtreme en de Xtend die restwarmte kunnen gebruiken voor eventuele defrost of om het simpele feit dat er dan nu eenmaal minder aan temperatuurverschil te overbruggen is. En die thermometer die op de verdeler zit is gewoon een extra thermometer en zou eigenlijk de temperatuur aan moeten geven die op de thermostaatkraan is ingesteld?
Hierdoor zul je zeer waarschijnlijk geen verschil merken tussen die op 55 en 40 graden hebben staan, want waarschijnlijk haalt de Xtend niet vaak 55 graden en zit er een mengverhouding van 2:1 op, met een vloer die dan alsnog 30 graden ofzo terug levert zal het niet snel boven die temperatuur komen.
Maar dan springt de Xtreme toch bij om hem op 55 te krijgen?
Op die foto lijkt de flow door die groep ook wel eeuhm, hoog, maar dat kan ik mis hebben.
Dan bedoel je de instelling van de pomp? Dat heb ik dus gedaan aan de hand van de zeer gekunstelde handleiding van de leverancier van de vloerverwarming: met 9-12 groepen moet ie op stand 3 en stand vloerverwarming staan.

Edit: azijnzeikerij van mijn kant er even uitgehaald. Dat is niet heel constructief en niet on topic

[ Voor 28% gewijzigd door Plantje1978 op 24-12-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
remcon schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:03:
[...]

Ik denk dat jij een nieuwere firmware versie hebt dan ik.
Bij mij: Firmware versie V0.60- web-app versie: v0.3.0
Ik heb zojuist ook 30 Hz geblokkeerd. Hopelijk kom ik niet nog meer resonantiefrequenties tegen ....

[ Voor 17% gewijzigd door HouterBend op 23-12-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
HouterBend schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:22:
[...]

Bij mij: Firmware versie V0.60- web-app versie: v0.3.0
Ik heb zojuist ook 30 Hz geblokkeerd. Hopelijk kom ik niet nog meer resonantiefrequenties tegen ....
Ook te vinden in V0.5 met web-app v0.2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:44
Vandaag een offerte ontvangen van Feenstra voor het plaatsen van een Xtend 5kW die op zich redelijk aantrekkelijk is.

Situatie:
- Vrijstaande woning uit 2002, 175m2, 640m3
- Intergas HRE 36/30 uit 2023 (geplaatst door vorige eigenaar)
- Benedenverdieping vloerverwarming (dit jaar geplaatst, 10 groepen van ~65m, 16mm, 10cm HoH)
- Bovenverdieping en zolder radiatoren, maar op de badkamer na worden die amper gebruikt. Op zolder een simpele convectorkachel voor als daar iemand werkt, want: zonnepanelen met overproductie. Op 2 slaapkamers hangen airco's die kunnen verwarmen en op zolder een straalkacheltje indien er thuis gewerkt wordt.
- Honeywell T6 Thermostaat, alleen op de benedenverdieping
- 8600Wp aan zonnepanelen (incl. EV, maar verbruik daarvan wordt vergoed door de zaak). ik mag nog 2,5 jaar salderen volgens mijn contract (net op tijd een 3-jarig contract gesloten), en dit jaar saldeer ik alles op (~2000kWh te weinig aan panelen liggen).
- Isolatie is nooit iets aan gedaan na bouw in 2002, er zit 'standaard' dubbelglas in, geen HR(++).
- Gasverbruik dit jaar tot nu toe is 1550m3, ik verwacht op 1700/1750m3 uit te komen als december net zoals januari wordt.
- Koevlaas formule (1750 * 8 / 1650) geeft me 8,5Kw vermogen
- Koken op inductie, gas wordt gebruikt voor verwarming en warm water op bovenverdieping. In de keuken is een Quooker Combi die alleen op koud water is aangesloten.

Paar vragen waar ik hoop dat jullie mee kunnen helpen:
- De 5kW gaat zeker niet voldoende zijn voor de verwarming als ik Koevlaas formule volg, maar in principe hoeft dat natuurlijk niet bij hybride, maar is dit verschil niet erg groot (3,5kW minder)?
- mochten we over 10 jaar naar volledig elektrisch willen dan gaat die 5kW sowieso niet voldoende zijn, is dit makkelijk te upgraden (bv alleen buitenunit vervangen) of moet er dan een volledig nieuw systeem in?
- zijn er mensen met een vergelijkbare situatie die deze ook hebben laten plaatsen en wat zijn de ervaringen?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
- Het grote verschil tussen de Xtend en full electric is geen probleem. Dat verschil gebruik je namelijk maar op een beperkt aantal dagen per jaar. Gasverbruik hier was voor de Xtend gemiddeld 2700 m3 en de Xtend heeft het afgelopen jaar 81% van de warmte geleverd (en ongeveer 1200 euro bespaard).

- Upgraden kan denk ik niet. Er is wel sprake geweest van een 7 kW Xtend maar het is onduidelijk of die echt komt en zo ja, of er een upgrade van de 5 kW mogelijk is. Aan de andere kant, 10 jaar is erg lang. Dan is de Xtend met jouw gasverbruik al lang terugverdiend en meer. Mocht je veel eerder naar full electric willen gaan, dan kun je denk ik beter een andere warmtepomp overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Overigens over de Koevlaas formule, bij 2700 m3 geeft die bij mij aan dat er 13 kW nodig is.

Er is een zeer sterk lineair verband tussen het benodigde vermogen en de gemiddelde dagtemperatuur. Als je gedurende pakweg 14 dagen per dag de gemiddelde temperatuur en het benodigde vermogen bijhoudt, dan zou dat voldoende moeten zijn om het verband te bepalen. Benodigd vermogen in kW is (gasverbruik van die dag-geschat verbruik voor warm water) in m3 * 9 / 24.

En dat wijkt bij mij toch wel veel af van de Koevlaas formule:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3V8bTvr9HnWdXG9hKyPp6cf7ZVg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6C0TXoP4AgDDVKqlVAkmcx0P.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardV1981
  • Laatst online: 01:03
Heeft iemand een idee waar het Mac adres van de Xtend terug te vinden is?
En dan bedoel ik als de Xtend met je thuisnetwerk verbonden is waarop Intergas de Xtend ook op afstand kan benaderen. ( Netwerk naam en wachtwoord, ooit ingesteld tijdens de eerste installatie van de Xtend )

Ik ben al mijn ip en mac adressen aan het inventariseren en kom een device tegen die ik niet ken en wellicht is dit de Xtend.

Alvvast bedankt oor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lecenten
MAC adres begint bij mij met 58-CF-79, fabrikant is Espressif Inc. en de naam die in het netwerk wordt weergegeven is mydevice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MentalMatthew
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 23:05
De koppeling van de leiding boven mijn XTend lekt iets of wat een vettige transparante substantie.

Het is maar heel minimaal soms een kleine drup zichtbaar.

Moet ik mij zorgen maken of dit een koudemiddel lek is of kan het zijn dat de koppeling nog wat vet geeft bij warmte. Installatie is van juni 2024, dus begint nu de laatste tijd pas echt te proefdraaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSyNDiCfnSekhUGuyX3tpxakEZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Or9RAkANFD0Z3XUwMuOYsIJG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
MentalMatthew schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:14:
De koppeling van de leiding boven mijn XTend lekt iets of wat een vettige transparante substantie.

Moet ik mij zorgen maken of dit een koudemiddel lek is of kan het zijn dat de koppeling nog wat vet geeft bij warmte. Installatie is van juni 2024, dus begint nu de laatste tijd pas echt te proefdraaien.

[Afbeelding]
Hij kan iets ingevet zijn tijdens het vastdraaien. Maar als er na een aantal dagen een dikke drup nog aan zit, lijkt mij dit een lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:44
Lecenten schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:27:
- Het grote verschil tussen de Xtend en full electric is geen probleem. Dat verschil gebruik je namelijk maar op een beperkt aantal dagen per jaar. Gasverbruik hier was voor de Xtend gemiddeld 2700 m3 en de Xtend heeft het afgelopen jaar 81% van de warmte geleverd (en ongeveer 1200 euro bespaard).

- Upgraden kan denk ik niet. Er is wel sprake geweest van een 7 kW Xtend maar het is onduidelijk of die echt komt en zo ja, of er een upgrade van de 5 kW mogelijk is. Aan de andere kant, 10 jaar is erg lang. Dan is de Xtend met jouw gasverbruik al lang terugverdiend en meer. Mocht je veel eerder naar full electric willen gaan, dan kun je denk ik beter een andere warmtepomp overwegen.
Mag ik vragen met hoeveel je stroomverbruik dan is toegenomen? Of weet je precies/ongeveer wat de WP heeft verbruikt?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardV1981
  • Laatst online: 01:03
Lecenten schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:44:
MAC adres begint bij mij met 58-CF-79, fabrikant is Espressif Inc. en de naam die in het netwerk wordt weergegeven is mydevice.
Bedankt dat is inderdaad het onbekende device op mijn netwerk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lecenten
RobbieB schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:31:
[...]

Mag ik vragen met hoeveel je stroomverbruik dan is toegenomen? Of weet je precies/ongeveer wat de WP heeft verbruikt?
Ik weet precies hoeveel kWh de Xtend heeft gebruikt, hoeveel kWh de Xtend heeft geproduceerd en ook hoeveel m3 gas er is bespaard (namelijk de geproduceerde kWh/9).

Zonder Xtend had ik ongeveer 2650 m3 gas gebruikt (2249 + 400 voor warm water en koken), met de Xtend was dat berekend ongeveer 850 m3 (456+ 400 voor warm water en koken) wat heel goed overeenkomt met het werkelijke gasverbruik (820 m3).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UECw1BPhS-xNYqOIef01I3npWw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QEcVSEwuk2AQYpqqOappX2ok.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Lecenten op 25-12-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@Lecenten ik ging wat zeggen over die 9 kwh/m3, aangezien dan alles wel echt efficiënt moet draaien om dat te halen. Maar ik heb even gekeken tussen wat ik volgens de Xtend met de Ketel gisteren opgewekt heb, 14.6 kwh, en wat ik volgens HomeWizard gebruikt heb, 1.3-1.4 m3, dus die 9 heb ik voor de hulp gisteren gewoon ruim gehaald.

Waarmee ik toch wel een beetje twijfel aan 1 of allebei de waarden.

[ Voor 9% gewijzigd door GroundBreaking op 25-12-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:48
Theoretisch zou je voor CV niet een hoger rendement dan 100% kunnen hebben, toch? Je hebt warmteverlies aan het toestel zelf en aan de rookgassen. Ik ga er dus voor het gemak even vanuit dat dit niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
GroundBreaking schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:28:
@Lecenten ik ging wat zeggen over die 9 kwh/m3, aangezien dan alles wel echt efficiënt moet draaien om dat te halen. Maar ik heb even gekeken tussen wat ik volgens de Xtend met de Ketel gisteren opgewekt heb, 14.6 kwh, en wat ik volgens HomeWizard gebruikt heb, 1.3-1.4 m3, dus die 9 heb ik voor de hulp gisteren gewoon ruim gehaald.

Waarmee ik toch wel een beetje twijfel aan 1 of allebei de waarden.
Als ik over een langere periode de werkelijk voor verwarming gebruikte m3's relateer aan de volgens de Xtend door de ketel geproduceerde kWh's, dan kom ik aan 9,15 kWh/m3.

Een goed werkende HR ketel zou iets van 9,4 kWh/m3 moeten kunnen halen, de Xtend gebruikt hem alleen als bijverwarming met relatief korte runs.

Die 9 kWh is een prima schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Ik denk dat die 14,6 kWh die de Xtend weergeeft bij jou weergeeft bij Gisteren niet klopt.

Als ik in de webinterface van de Xtend bij Gisteren kijk, dan staat daar 30,3 kWh door de ketel. Na aftrek van het geschatte maar bijhoorlijk stabiele verbruik voor koken en warm water heb ik 2,9 m3 gebruikt gisteren. Zou dus meer dan 10 kWh/m3 zijn wat niet kan.

Maar Home Asisstant geeft 27 kWh geproduceerd door de ketel, dat geeft 9,3 kWh/m3.

Ik zie zo niet waar het verschil zit. En als je naar Totaal kijkt (meest rechtse kolom in de webinterface), dan klopt het weer wel. Gisteren aan het eind van de dag had de ketel 4555 kWh geproduceerd en aan het begin van de dag 4528, het verschil is 27 kWh en dat komt er dus uit Home Asisstant.

Geen idee waar de webinterface van de Xtend die 30,3 kwh vandaan haalt.

[ Voor 17% gewijzigd door Lecenten op 25-12-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
GroundBreaking schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 05:28:
[...]

Ook te vinden in V0.5 met web-app v0.2.1
Ik heb firmware versie 0.5 met web-app v0.1.7
Daar zit het dus nog niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
remcon schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb firmware versie 0.5 met web-app v0.1.7
Daar zit het dus nog niet in.
vind het wel vreemd dat er eigenlijk veel versies zijn, Zelf heb ik de versie 0.50 en web app v0.1.6

Misschien heeft @Fullpower daar een antwoord op?
Neem eigenlijk aan dat je iedereen met de meest recente versie wilt hebben en niet overal een andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Krissiejj schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:12:
[...]

vind het wel vreemd dat er eigenlijk veel versies zijn, Zelf heb ik de versie 0.50 en web app v0.1.6

Misschien heeft @Fullpower daar een antwoord op?
Neem eigenlijk aan dat je iedereen met de meest recente versie wilt hebben en niet overal een andere?
Die verschillende versie combinaties zijn ontstaan doordat de firmware van het gebruikersinterface deel (webUI) niet te updaten was. Dat is en blijft dus de versie die hij af fabriek heeft gekregen. Firmware van de besturing zijn al heel lang mogelijk. Wat een Xtend wel of niet kan wordt bepaald door de firmware in de besturing, maar wat je daarvan wel of niet kunt instellen of gebruiken hangt af van de webUI. Updaten van Xtend gebeurde tot recent wanneer daar aanleiding tot was of op aanvraag.

Er zijn wel plannen om in de toekomst alle Xtend's die online zijn compleet te updaten (dus zowel besturing als webUI), zodat ook oudere Xtend's gebruik kunnen maken van nieuwe features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Wat ik ervan begrijp is dat de webApp nog bij niemand geüpdatet kan worden, dus iedereen heeft de versie zoals die er in de fabriek (van de printplaat) op is gezet, en blijkbaar zijn dat nogal wat verschillende. Op termijn zou het wel mogelijk moeten worden om nieuwe webApp-versies gepusht te krijgen.

De 'echte' firmware, die daadwerkelijk de besturing van het apparaat regelt, kan wél worden gepusht, en volgens mij doen ze dat gefaseerd. En dan heeft Intergas zelf ook nog mogelijkheden om een Xtend te configureren én uit te lezen, wat weer uitgebreider is dan wat wij zelf in de webApp kunnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-04 10:45
a2aan schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:45:
Wat ik ervan begrijp is dat de webApp nog bij niemand geüpdatet kan worden, dus iedereen heeft de versie zoals die er in de fabriek (van de printplaat) op is gezet, en blijkbaar zijn dat nogal wat verschillende. Op termijn zou het wel mogelijk moeten worden om nieuwe webApp-versies gepusht te krijgen.

De 'echte' firmware, die daadwerkelijk de besturing van het apparaat regelt, kan wél worden gepusht, en volgens mij doen ze dat gefaseerd. En dan heeft Intergas zelf ook nog mogelijkheden om een Xtend te configureren én uit te lezen, wat weer uitgebreider is dan wat wij zelf in de webApp kunnen...
Dit moet Intergas wel kunnen, is namelijk hier al gebeurt. (recentste Web-Ui is geplaatst). V 0.5.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Dat is wel, eeuhm, verrassend, dat je dus de "recentste", wat dat dan ook mogen wezen WEB-UI hebt, maar niet een firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-04 10:45
GroundBreaking schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:27:
Dat is wel, eeuhm, verrassend, dat je dus de "recentste", wat dat dan ook mogen wezen WEB-UI hebt, maar niet een firmware update.
Ook de firmware is geüpdatet en komt ook omdat wij twee warmtepompen parallel hebben draaien en wel naast de Xtend ook een Spaarpomp van Inventum. Ze beïnvloeden elkaar altijd een beetje en de temperatuur instellingen zijn mogelijk van invloed op de ander.
Maar voor verwarming gebruiken we tot nog toe geen gas meer.

• Dedier
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:52
MentalMatthew schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:14:

[Afbeelding]
Ik heb een zelfde probleem bij mijn buiten unit koppeling. Uiteindelijk heeft de Intergas monteur aangegeven dat dit niet juist is en dat het vettige komt door een lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Ik ben even benieuwd naar de ervaringen van de afgelopen 24 uur bij de anderen. Tot gisteravond een uurtje of 23:00 draaide het systeem hier puur op de warmtepomp, maar vanaf 23:00 trekt hij het niet meer alleen op de WP. Ingestelde temperatuur is 18,5 en de buitentemperatuur was tussen de 0,5 en -0,5 buiten. Het was flink mistig, dus ik ga er voorzichtig even vanuit dat het daardoor komt dat de WP het niet meer volledig trekt en de CV ketel het af en toe overneemt. Zie onderstaande grafiek. De "golfjes" is wanneer de CV ketel aan het werk was. Zien anderen dit ook? Oh aanvulling; alles staat nog redelijk "standaard" ingesteld, enige aanpassing is dat ik heb ingesteld dat bij defrosts de CV Ketel alleen gebruikt mag worden indien nodig. Er waren ook geen foutmeldingen bij het inloggen te zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xP2DWXBDdxY_YbPDyDsG5Cq9vTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfny569TEUzM75cO9UnzbElX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door MakeItSo op 28-12-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Als de Xtend compleet overschakelt op ketel dan is dat omdat:
- hij niet meer verder 'mag' draaien, vanwege lage COP; gas is dan goedkoper. Deze drempelwaarde is bijvootbeeld afhankelijk van ingestelde prijzen voor stroom en gas.
- hij niet verder 'kan' draaien omdat watertemperatuur te hoog wordt (retourwater boven 50c).
- de buitentemperatuur (gemeten bij de warmtepomp) onder ingestelde minimum temperatuur komt (standaard -5c).

Wanneer de Xtend 'het niet trekt' wordt de ketel naast de warmtepomp erbij ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Dank voor je reactie.

Ik heb even gekeken voor zover ik dat kan zien nu; de ingestelde tarieven zijn 132ct voor gas en 38ct voor stroom.
De ingestelde minimumtemperatuur staat op de standaard -5 en dat is het echt niet geweest.

Dan zou overblijven dat de retourwater temperatuur boven de 50c geweest zou moeten zijn. Ik kan dat nu niet meer controleren natuurlijk, maar het valt mij wel op dat de WP er mee gestopt is en de ketel het heeft overgenomen nadat de ketel is bijgesprongen gisteravond zo na 23:00.
Zou het kunnen dat de temperatuur van de CV Ketel te hoog staat? En hoe kan ik dat controleren (welke parameters).
Aanvulling, ik heb even in de parameters gekeken en zie bij P194 maximum aanvoertemperatuur staan 55.

[ Voor 7% gewijzigd door MakeItSo op 28-12-2024 10:41 . Reden: P194 waarde toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-05 08:13
Ik heb een vraag over bijschakelen CV ketel. Wanneer buitentemperatuur minder dan 1 is, mag de ketel bijschakelen. Tot die temperatuur kan de wp het alleen af. Echter nu (bij -1,5) wordt de gewenste binnentemperatuur net niet gehaald. Ik zou verwachten dat de CV dan bijschakelt totdat die temperatuur is gehaald, maar dat gebeurt (nog) niet. De hele ochtend draait de wp op volle toeren, de cv springt soms (heel even) bij, maar de kamertemperatuur blijft hetzelfde. Dat lijkt me niet efficiënt. Wat ik zelf het veranderd is P107 verlagen naar 0, maar dat lijkt niets te doen. Wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
MakeItSo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:07:
Ik ben even benieuwd naar de ervaringen van de afgelopen 24 uur bij de anderen. Tot gisteravond een uurtje of 23:00 draaide het systeem hier puur op de warmtepomp, maar vanaf 23:00 trekt hij het niet meer alleen op de WP. Ingestelde temperatuur is 18,5 en de buitentemperatuur was tussen de 0,5 en -0,5 buiten. Het was flink mistig, dus ik ga er voorzichtig even vanuit dat het daardoor komt dat de WP het niet meer volledig trekt en de CV ketel het af en toe overneemt. Zie onderstaande grafiek. De "golfjes" is wanneer de CV ketel aan het werk was. Zien anderen dit ook? Oh aanvulling; alles staat nog redelijk "standaard" ingesteld, enige aanpassing is dat ik heb ingesteld dat bij defrosts de CV Ketel alleen gebruikt mag worden indien nodig. Er waren ook geen foutmeldingen bij het inloggen te zien. [Afbeelding]
Ik heb hem ingesteld op 'alleen warmtepomp'. Bij mij is de binnentemperatuur gezakt van 21,5 naar 21.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTGgLU59KklseOvLPxtA0plUNCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94uPrMBMfqPr0FYNyinBzEMj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
DaanTriple7 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:38:
[...]

Ik heb hem ingesteld op 'alleen warmtepomp'. Bij mij is de binnentemperatuur gezakt van 21,5 naar 21.

[Afbeelding]
Even voor het vergelijk, hier gaat het om een woonboererij (helemaal vrij en dus op de wind gelegen) met gemiddelde isolatie. Wij verwarmen middels normale radiatoren. Oppervlak dat verwarmd moet worden is ongeveer 120m2. Wat is jouw situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@MakeItSo

Ik heb een postzegel tussenwoning uit '55 van 100m2 welke in meerdere stappen aardig is geïsoleerd in de afgelopen jaren. Ik heb beneden vloerverwarming en boven overbemeten radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
MakeItSo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:37:
Dank voor je reactie.

Ik heb even gekeken voor zover ik dat kan zien nu; de ingestelde tarieven zijn 132ct voor gas en 38ct voor stroom.
De ingestelde minimumtemperatuur staat op de standaard -5 en dat is het echt niet geweest.

Dan zou overblijven dat de retourwater temperatuur boven de 50c geweest zou moeten zijn. Ik kan dat nu niet meer controleren natuurlijk, maar het valt mij wel op dat de WP er mee gestopt is en de ketel het heeft overgenomen nadat de ketel is bijgesprongen gisteravond zo na 23:00.
Zou het kunnen dat de temperatuur van de CV Ketel te hoog staat? En hoe kan ik dat controleren (welke parameters).
Aanvulling, ik heb even in de parameters gekeken en zie bij P194 maximum aanvoertemperatuur staan 55.
Maximum temperatuur ketel is P120, minimaal 10 graden hoger dan P194.

Probeer het eens met P194=50 en P120=60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Bedankt voor de tip. Het bleek dat de Xtend hier nog op oude firmware draaide. Die is nu bijgewerkt. Ik kijk het even een paar dagen aan en ga dan kijken of de voorgestelde aanpassingen van P194 en P120 positief effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Als je het warm kan houden met P194=50 en P120=60, probeer dan P194=45 en P120=55. Dat zou nog beter zijn.

Is conform de Xtend installatiehandleiding op de ketel minimum en maximum pompcapaciteit op 50 gezet ?

En het maximum vermogen van de ketel verlaagd ? En als het kan ook het minimum vermogen (zo laag mogelijk) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Lecenten schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:00:
Als je het warm kan houden met P194=50 en P120=60, probeer dan P194=45 en P120=55. Dat zou nog beter zijn.

Is conform de Xtend installatiehandleiding op de ketel minimum en maximum pompcapaciteit op 50 gezet ?

En het maximum vermogen van de ketel verlaagd ? En als het kan ook het minimum vermogen (zo laag mogelijk) ?
Goede vraag. Dat durf ik niet te zeggen. Hoe/waar kan ik dat controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Op de ketel zelf. Hoe precies hangt van het merk/type af. Is het een Intergas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Intergas HRE Combi Kompakt. Ik ga de handleiding uitpluizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Je moet deze parameters veranderen: 3 3. c c.

Zie voorbeeld van mijn Intergas Kombi Kompakt HReco 28/24

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZBsBJ6NRF9U1_TOH36ZDXnXeHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QDxdzdHQfvdEkxacH3oGOCcD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Lecenten schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:21:
Je moet deze parameters veranderen: 3 3. c c.

Zie voorbeeld van mijn Intergas Kombi Kompakt HReco 28/24

[Afbeelding]
Gecheckt, die staan inderdaad beide op 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
OK, dan nog c (minimum vermogen) zo laag mogelijk zetten (meestal 20%).

3 (maximum vermogen) hangt natuurlijk van je situatie af, maar met mijn HReco 28/24 is 30% tot nu toe genoeg geweest en ik gebruikte 2700 m3 per jaar voordat de Xtend kwam.

[ Voor 3% gewijzigd door Lecenten op 28-12-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Gisteren en vandaag besloot de Xtend dat hij het niet alleen af kon en dat hij zijn vriend de CV ketel nodig had. De temperatuur in de woonkamer staat vast ingesteld op 20,5 graden, maar dit kon de Xtend alleen niet redden, omdat de hele dag door er ook defrosts waren.

Op zich niet erg natuurlijk, maar er viel me wel wat op. De Target temperatuur is de hele tijd hoger dan de Supply temperatuur. Wanneer de CV ketel bij schakelt dan is er steeds een korte piek in de supply temperatuur, die boven de Target temperatuur uitkomt. Dan gaat de cv ketel weer uit en duikt de supply temperatuur gelijk weer een eind onder de Target temperatuur. De ketel staat meestal 10 minuten aan.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de xtend de cv ketel langer laat mee werken zodat de Target temperatuur van het systeem wel gehaald wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_T_fYcyIXIN-xM7oYXA68tzq_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6tQPtfpsRjPY1eCFOtQsMpE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsYWfVia23G6Rt95RjHEx74AK_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCbK8xArYLk30VzMIHdiWPxb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Waarschijnlijk zoals hierboven beschreven de vermogens instellingen van de Ketel aanpassen. Al is sowieso de vraag hoeveel warmte de ketel moet leveren om het wel te halen, als dat minder is dan het minimum vermogen zul je sowieso blijven zien dat hij uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
remcon schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:07:
Gisteren en vandaag besloot de Xtend dat hij het niet alleen af kon en dat hij zijn vriend de CV ketel nodig had. De temperatuur in de woonkamer staat vast ingesteld op 20,5 graden, maar dit kon de Xtend alleen niet redden, omdat de hele dag door er ook defrosts waren.

Op zich niet erg natuurlijk, maar er viel me wel wat op. De Target temperatuur is de hele tijd hoger dan de Supply temperatuur. Wanneer de CV ketel bij schakelt dan is er steeds een korte piek in de supply temperatuur, die boven de Target temperatuur uitkomt. Dan gaat de cv ketel weer uit en duikt de supply temperatuur gelijk weer een eind onder de Target temperatuur. De ketel staat meestal 10 minuten aan.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de xtend de cv ketel langer laat mee werken zodat de Target temperatuur van het systeem wel gehaald wordt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ziet er uit alsof de ketel een veels te hoge temperatuur maakt of op een te hoog vermogen brandt, en dan wordt de ketel bijschakeling gestopt, omdat de gevraagde temperattur tever wordt overschreden.

Heb je misschien parameter waarden in het bereik tussen P100 en P129 aangepast? Ik vermoed P126.

Bijvoorbeeld:
P126: minimum gevraagde temperatuur voor de ketel. Afhankelijk van hoe de ketel moet worden aangestuurd kan dit grote impact hebben. Als de ketel bijvoorbeeld geen 'load control' heeft, dan moet hij gestuurd worden via de temperatuur vraag. Maar als deze wordt overruled met een te hoge waarde, zal de ketel niet op minimum vermogen kunnen branden.

P129: minimum dutycycle voor lowload. Als de dutycycle niet laag genoeg 'mag' (default 10%), kan het ook zijn dat er teveel warmte wordt geleverd.

Het puntje verschil tussen gevraagde en werkelijke aanvoertemperatuur: dat kan, als de kamertemperatuur gehaald is / blijft, zal de Xtend geen moeite doen om de ketel extra bij te schakelen, ook al vraagt de thermostaat hierom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
Mijn Xtend is van 28/12 circa 11u v.m. tot 29/12 circa 4u v.m. spontaan circa 17 uur uit bedrijf gegaan en heeft de verwarming in die periode geheel aan de ketel overgelaten. Gelet op de buitentemperaturen (vlak bij de kust) en de instellingen was hier m.i. geen reden toe. Er is eerder deze maand een koudere dag geweest en toen is de ketel niet in bedrijf hoeven komen. In die 17 uur is maar 1 keer ontdooid. Wat opvalt is dat er in die 17 uur 12 starts van de carterverwarming zijn geweest.
Ik vraag me af wat er aan de hand is geweest. Kan het zijn dat de Xtend een storing heeft gehad en vanwege de stilstand het carter warm heeft moeten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
Fullpower schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:55:
[...]

Het ziet er uit alsof de ketel een veels te hoge temperatuur maakt of op een te hoog vermogen brandt, en dan wordt de ketel bijschakeling gestopt, omdat de gevraagde temperattur tever wordt overschreden.

Heb je misschien parameter waarden in het bereik tussen P100 en P129 aangepast? Ik vermoed P126.

Bijvoorbeeld:
P126: minimum gevraagde temperatuur voor de ketel. Afhankelijk van hoe de ketel moet worden aangestuurd kan dit grote impact hebben. Als de ketel bijvoorbeeld geen 'load control' heeft, dan moet hij gestuurd worden via de temperatuur vraag. Maar als deze wordt overruled met een te hoge waarde, zal de ketel niet op minimum vermogen kunnen branden.

P129: minimum dutycycle voor lowload. Als de dutycycle niet laag genoeg 'mag' (default 10%), kan het ook zijn dat er teveel warmte wordt geleverd.

Het puntje verschil tussen gevraagde en werkelijke aanvoertemperatuur: dat kan, als de kamertemperatuur gehaald is / blijft, zal de Xtend geen moeite doen om de ketel extra bij te schakelen, ook al vraagt de thermostaat hierom.
Inderdaad stond P126 op 40 graden ingesteld.
Ik heb deze weer teruggezet naar 20.
P129 stond wel op 10

En het verschil tussen gevraagde en werkelijke aanvoertemperatuur: De kamertemperatuur kon juist niet op 20,5 gehouden worden, deze zakte naar 20 graden. En toch bleef de werkelijke temperatuur altijd onder de gevraagde temperatuur, behalve als de cv ketel bijsprong, dan zag je even een spike die boven de gevraagde temperatuur uitkwam. Daarna was de werkelijke temperatuur gelijk weer onder de gevraagde temperatuur.
Maar dit is waarschijnlijk omdat P126 op 40 stond en er gelijk te warm water in het systeem kwam door de cv ketel.

@Fullpower bedankt maar weer :)
Pagina: 1 ... 28 ... 36 Laatste