Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 29 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-09 17:28
@remcon Als je dat nog niet hebt gedaan: pas ook het maximum en minimum vermogen van de ketel aan, het minimum vermogen zo laag mogelijk.

Daardoor is ten eerste de piek bij het aanslaan van de ketel lager en de ketel kan langer doorbranden. Zie hieronder het effect bij mijn Kombi Kompakt HReco 28/24 met minimum/maximum vermogen op 20/30%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xl04GznYfYPy2lbXwV43KwkH4jg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cJZ26htr1Q9pRMrrg0mvTkVu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:19
HouterBend schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:09:
Mijn Xtend is van 28/12 circa 11u v.m. tot 29/12 circa 4u v.m. spontaan circa 17 uur uit bedrijf gegaan en heeft de verwarming in die periode geheel aan de ketel overgelaten. Gelet op de buitentemperaturen (vlak bij de kust) en de instellingen was hier m.i. geen reden toe. Er is eerder deze maand een koudere dag geweest en toen is de ketel niet in bedrijf hoeven komen. In die 17 uur is maar 1 keer ontdooid. Wat opvalt is dat er in die 17 uur 12 starts van de carterverwarming zijn geweest.
Ik vraag me af wat er aan de hand is geweest. Kan het zijn dat de Xtend een storing heeft gehad en vanwege de stilstand het carter warm heeft moeten houden?
Dat was de dag dat er extreem veel mist was of niet;)?

Hoe staat je COP ingesteld.

Het was die dag extreem vochtig weer en rond het vriespunt, Vochtig weer betekend veel defrosts en dit zorgt voor een lage COP. als die onder je ingesteld cop komt gaat de ketel bij springen. En dat kan best zijn dat dat die dag bij jou gebeurde.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Te lage COP kan er inderdaad voor zorgen dat de Xtend er mee stopt en de ketel alles doet.

Of het komt doordat de ketel te heet water produceert, dan komt de retour boven de 50 graden en dan stopt de Xtend er ook mee.

@HouterBend Welke waarden hebben P120 en P194 ?

Maximum temperatuur ketel is P120, minimaal 10 graden hoger dan P194.

Als P120 te hoog staat: probeer het eens met P194=45 en P120=55. Met vloerverwaming mogelijk lager. Als je het niet warm kan houden met deze waarden dan mogelijk hoger, maar wel P120 10 graden hoger dan P194.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:47
Even voor de zekerheid, klopt het volgende?
  • P194 is de maximale temperatuur die de Xtend 'zal' maken, én ook de maximale temperatuur die de thermostaat (via OpenTherm) 'mag' vragen.
  • P120 is de maximale temperatuur die de Xtend (via OpenTherm) van de ketel 'mag' vragen.
  • Op de ketel zelf stel je óók een maximum in, wat hij 'mag' leveren, en wat tevens het maximum zou zijn wat de Xtend (vis OpenTherm) zal vragen, al wordt die waarschijnlijk meer beperkt door P120.
Wat ik ervan begrijp is dat de temperatuur óp de ketel minimaal 10 graden hoger moet staan dan P120, omdat je anders het risico loopt dat je ketel uit, en in de (antipendel) beveiliging schiet als de Xtend de ketel laat bijschakelen.

Maar het heeft toch geen/weinig zin om P194 lager te zetten dan P120? Als een aanvoertemperatuur van 50 graden nodig is (als het buiten -10 is), dan wil je toch dat de thermostaat 50 kan vragen aan de Xtend (P194), en dan hoeft P120 toch niet hoger te staan dan dat? Maar dan moet de temperatuur op ketel zelf wél op 60+ staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Maximum temperatuur op de ketel je rustig op 80 graden zetten. De ketel zal toch niet hoger gaan dan wordt gevraagd door de Xtend en als de Xtend hoger vraagt dan de max op ketel krijg je een foutmelding.

Volgens mij moet P120 hoger staan dan P194 (10 graden hoger volgens de installatiehandleiding) om te kunnen mengen bij gelijktijdig gebruik van de Xtend en de ketel. Dus stel er wordt water van 45 graden gevraagd en de Xtend kan 40 leveren, bij 50%/50% Xtend/ketel zal het water dan 45 graden worden als de ketel 50 graden levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:19:
Volgens mij moet P120 hoger staan dan P194 (10 graden hoger volgens de installatiehandleiding) om te kunnen mengen bij gelijktijdig gebruik van de Xtend en de ketel. Dus stel er wordt water van 45 graden gevraagd en de Xtend kan 40 leveren, bij 50%/50% Xtend/ketel zal het water dan 45 graden worden als de ketel 50 graden levert.
Ah, ja, bij 50/50 mengen is dat een logisch scenario waar ik niet aan gedacht had, bedankt!

Maar is er een manier waarop de Xtend de mengverhouding kan bepalen, of zelfs beïnvloeden? De flow van de Xtend is in principe constant en bekend, en de flow door de ketel is ook constant (als je de handleiding van de Xtend netjes hebt gevolgd), maar wel onbekend, denk ik.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat (vrijwel) al het water vanuit de Xtend óók door de ketel gaat, maar misschien zit het dichter bij 50/50? Wie weet dit? Hangt erg af van wat de pomp in de ketel precies doet, lijkt me.

Het ketelvermogen dat ik 'live' in de statistieken van de Xtend zie komt op mij niet heel betrouwbaar over (het fluctueert nogal, terwijl de ketel zelf constant 8kW aangeeft), maar flow is wel een van de relevante variabelen i.r.t. vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 12:12
a2aan schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:44:
[...]

Ik ging er eigenlijk vanuit dat (vrijwel) al het water vanuit de Xtend óók door de ketel gaat, maar misschien zit het dichter bij 50/50? Wie weet dit? Hangt erg af van wat de pomp in de ketel precies doet, lijkt me.
Bij mij zit er een terugslagklep en ik zou daarom verwachten dat het mengen in de openverdeler plaatsvindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Precies, de open verdeler. Volgens mij is de flow van de Xtend variabel en de pomp van de ketel kan aan/uit, als die uit staat gaat er geen water door de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
rtunru schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:56:
Bij mij zit er een terugslagklep en ik zou daarom verwachten dat het mengen in de openverdeler plaatsvindt.
Al het retourwater gaat via de Xtend naar de open verdeler. De vraag is hoeveel van dat water door de ketel wordt 'opgezogen' om in verwarmde toestand weer in dezelfde open verdeler terecht te komen, en hoeveel water er 'rechtstreeks' van de Xtend, via de open verdeler, het afgiftesysteem in gaat.

Edit: we hadden het hier specifiek over de situatie waarin de ketel ook meedoet.

[ Voor 7% gewijzigd door a2aan op 30-12-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
a2aan schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:02:
[...]

Edit: we hadden het hier specifiek over de situatie waarin de ketel ook meedoet.
OK, CV levert warm water, Xtend ook.
Deze komen bij elkaar in de open verdeler.
Retour van de ketel komt ook uit de open verdeler.

Ik zou verwachten dat dit retour water weer door de ketel wordt verwerkt tot aan zijn maximale water temperatuur.
Hierdoor zal het water in de open verdeler warmer en warmer worden.

[ Voor 7% gewijzigd door rtunru op 30-12-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnlffn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 10:02
Firmware Versie V0.20
Web app versie v0.1.5
Instellingen die ik momenteel al door gevoed heb van de cv ketel zelf.
Minimaal vermogen 25%
Maximaal vermogen 30%
Aanvoertemp CV 75 graden
Tapwater temperatuur 60 graden
Na draaitijdpomp cv 3minuten
Starttoerental verwarming 50%
Startoerental warmwater 50%

Voor de Xtend heb ik:
Nieuwe wizard installatie gedaan! Deze stond op vloerverwarming, maar aangezien we dit niet hadden heb ik dit op radiatoren gezet.
P081 Maximaal snelheid CV-waterpomp 40%
P125 Na-draaitijd cv-waterpomp bij alleen ketel bedrijf 3 minuten

Zijn er nog meerdere settings die ik door zou kunnen voeren?

We verlagen de kamertemperatuur van 20 naar 19
Wat ik ook merk is dat het soms erg lang duurt voor dat de woonkamer warm is, (duurt heel lang van 19 naar 20 graden).

De installateur hier heeft wat mij betreft de boel niet goed ingesteld na dit hele topic gelezen te hebben.

Ter info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttLjDmZVEg7CYlSezQc-Ld1NIeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puoK7czvM69snKueQdmUS44H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ-TqSOYRlebQ1VNR1_a47FmBM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vb76HQeBMQmbpXXJvIZOskpc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door dnlffn op 30-12-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
dnlffn schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:52:
Firmware Versie V0.20
Web app versie v0.1.5
Minimaal vermogen 25%
Maximaal vermogen 30%
Aanvoertemp CV 75 graden

Voor de Xtend heb ik:
Nieuwe wizard installatie gedaan! Deze stond op vloerverwarming, maar aangezien we dit niet hadden heb ik dit op radiatoren gezet.

Wat ik ook merk is dat het soms erg lang duurt voor dat de woonkamer warm is, (duurt heel lang van 19 naar 20 graden).

De installateur hier heeft wat mij betreft de boel niet goed ingesteld na dit hele topic gelezen te hebben.

Ter info:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Juist wel, de CV heeft niet gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
dnlffn schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:52:
Firmware Versie V0.20
Web app versie v0.1.5
Minimaal vermogen 25%
Maximaal vermogen 30%
Aanvoertemp CV 75 graden

Voor de Xtend heb ik:

Ter info:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je met 40% ook garanderen dat je installatie de 15l/min haalt?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V
  • Laatst online: 29-06 18:51

C V

FitzJac schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:55:
@C V Je keerklep zit in de verkeerde leiding, staat niet goed beschreven in de installatiehandleiding. Bij deze: 3-wegklep in de retour dan ook keerklep in de retour.
Tenzij de default instelling in je Remeha Tzerra gewijzigd is: DP007, stand van driewegklep tijdens standby, 0=CV posite, 1=Warmwater. default =1

Been there, done that.

Je Tzerra zegt in de display dat de druk 1.4 bar is, kijk maar eens wat je Xtend zegt wat de druk is.
Het is al meer dan een half jaar geleden, maar intussen is er veel gewijzigd in de installatie en de parameter instellingen.
De keerklep zit al in de cv en de extra keerklep buiten de cv is er nu helemaal tussenuit gehaald.
Hierdoor krijg ik geen onverklaarbare grote drukverschillen. Nu laat hij netjes zien dat de druk constant is of licht oploopt met max. 0,4 bar als de wp of cv warmte geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Thomasvt schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Daarom zitten we op Tweakers :)

Maar om op je vraag in te gaan, dit is wat Intergas er zelf over zegt: (pagina 27 van de PDF)

[...]

https://www.intergas-verw...evoorschrift-Xtend-NL.pdf

Ik ben niet bekend met jou CV ketel, maar als de 3-weg klep standaard op SWW staat lijkt het me prima om hem te verwijderen inderdaad.
De keerklep is verwijderd en het probleem is nu opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnlffn
Krissiejj schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:21:
[...]

Kun je met 40% ook garanderen dat je installatie de 15l/min haalt?
Als je de woning hiermee normaal warm krijgt, zonder dat het te lang duurt en hiermee de retourtemperatuur lager krijgt waarom niet? is dan de vraag? + hiermee geeft je betere warmte afgifte af aan de radiatoren in dit geval.

[ Voor 9% gewijzigd door dnlffn op 30-12-2024 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:37
a2aan schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:12:
Even voor de zekerheid, klopt het volgende?
  • P194 is de maximale temperatuur die de Xtend 'zal' maken, én ook de maximale temperatuur die de thermostaat (via OpenTherm) 'mag' vragen.
  • P120 is de maximale temperatuur die de Xtend (via OpenTherm) van de ketel 'mag' vragen.
  • Op de ketel zelf stel je óók een maximum in, wat hij 'mag' leveren, en wat tevens het maximum zou zijn wat de Xtend (vis OpenTherm) zal vragen, al wordt die waarschijnlijk meer beperkt door P120.
Wat ik ervan begrijp is dat de temperatuur óp de ketel minimaal 10 graden hoger moet staan dan P120, omdat je anders het risico loopt dat je ketel uit, en in de (antipendel) beveiliging schiet als de Xtend de ketel laat bijschakelen.

Maar het heeft toch geen/weinig zin om P194 lager te zetten dan P120? Als een aanvoertemperatuur van 50 graden nodig is (als het buiten -10 is), dan wil je toch dat de thermostaat 50 kan vragen aan de Xtend (P194), en dan hoeft P120 toch niet hoger te staan dan dat? Maar dan moet de temperatuur op ketel zelf wél op 60+ staan!
Eigenlijk hoef je P120 niet in te stellen, mits je de ketel goed hebt ingesteld. Met P120 kun je temperatuurvraag naar de ketel extra begrenzen, mocht daar een reden voor zijn.

Als je bijvoorbeeld een Xtore (tapwatervat) aan de Xtend hebt gekoppeld, dan moet je de ketel op 75c zetten vanwege de legionella preventie run. In dat geval kun de max. gevraagde temperatuur voor CV beperken met P120.

Omdat je ketel nu, dus met tapwatervat, niet meer voor CV kunt begrenzen, kun je nu met P120 de max. CV aanvoer voor de ketel begrenzen. Er geldt dan P120 = P194 + 10c.

Bij standaard installaties zonder tapwater geldt gewoon de instelling volgens de installatie handleiding:
* Met P194 stel je de maximum systeem aanvoertemperatuur in.
* Max. Aanvoer van de ketel beperken : P194 + 10c voor aan/uit ketels. Voor opentherm zou je de maximum aanvoer op de ketel iets higer kunnen instellen. In principe bepaalt bij opentherm de Xtend welke temperatuur de ketel moet maken.

Die P120 hoef je voor standaard systemen daarom alleen in te stellen als er problemen zijn, die veroorzaakt worden door een te hoge watertemperatuur vanuit de ketel, of situaties waarbij je geen toegang tot de ketel instellingen hebt. In dat geval overruled / verlaagd P120 de max. Aanvoer waarde van de ketel. Normaal kun je deze gewoon op 80c default laten staan.

Het is dus niet zo dat de max. Aanvoer op de ketel ook weer 10c hoger moet liggen dan P120. Dat is dubbel op.

Als je de maximum aanvoer op ketel of P120 te laag hebt ingesteld dan bestaat de kans dat de ketel na ontsteken meteeb weer uit gaat. Bij een Intergas ketel krijg je dan status code 1 op het display. De ketel kan in dat geval geen warmte toevoegen.

Let extra op met aan/uit ketels. Deze kunnen alleen de instelde watertemperatuur op de ketel maken. Stel deze dus nooit te hoog in, want dan krijg je notificatie n056.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnlffn
Fullpower schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:14:
[...]

Eigenlijk hoef je P120 niet in te stellen, mits je de ketel goed hebt ingesteld. Met P120 kun je temperatuurvraag naar de ketel extra begrenzen, mocht daar een reden voor zijn.

Als je bijvoorbeeld een Xtore (tapwatervat) aan de Xtend hebt gekoppeld, dan moet je de ketel op 75c zetten vanwege de legionella preventie run. In dat geval kun de max. gevraagde temperatuur voor CV beperken met P120.

Omdat je ketel nu, dus met tapwatervat, niet meer voor CV kunt begrenzen, kun je nu met P120 de max. CV aanvoer voor de ketel begrenzen. Er geldt dan P120 = P194 + 10c.

Bij standaard installaties zonder tapwater geldt gewoon de instelling volgens de installatie handleiding:
* Met P194 stel je de maximum systeem aanvoertemperatuur in.
* Max. Aanvoer van de ketel beperken : P194 + 10c voor aan/uit ketels. Voor opentherm zou je de maximum aanvoer op de ketel iets higer kunnen instellen. In principe bepaalt bij opentherm de Xtend welke temperatuur de ketel moet maken.

Die P120 hoef je voor standaard systemen daarom alleen in te stellen als er problemen zijn, die veroorzaakt worden door een te hoge watertemperatuur vanuit de ketel, of situaties waarbij je geen toegang tot de ketel instellingen hebt. In dat geval overruled / verlaagd P120 de max. Aanvoer waarde van de ketel. Normaal kun je deze gewoon op 80c default laten staan.

Het is dus niet zo dat de max. Aanvoer op de ketel ook weer 10c hoger moet liggen dan P120. Dat is dubbel op.

Als je de maximum aanvoer op ketel of P120 te laag hebt ingesteld dan bestaat de kans dat de ketel na ontsteken meteeb weer uit gaat. Bij een Intergas ketel krijg je dan status code 1 op het display. De ketel kan in dat geval geen warmte toevoegen.

Let extra op met aan/uit ketels. Deze kunnen alleen de instelde watertemperatuur op de ketel maken. Stel deze dus nooit te hoog in, want dan krijg je notificatie n056.
Thanks! CV installatie die naast de xtend hangt is een HRE 24/18. bij deze ketel heb ik via het installateus menu in de ketel zelf de parameters veranderd, begrijp ik hieruit dat alle instellingen die in de xtend zijn nu gewoon lijdend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
rtunru schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:44:
OK, CV levert warm water, Xtend ook.
Deze komen bij elkaar in de open verdeler.
Retour van de ketel komt ook uit de open verdeler.

Ik zou verwachten dat dit retour water weer door de ketel wordt verwerkt tot aan zijn maximale water temperatuur.
Hierdoor zal het water in de open verdeler warmer en warmer worden.
Er zit een volgordelijkheid in: al het retourwater gaat altijd eerst door de Xtend, en dan naar de open verdeler. Vanaf daar kan al het water direct het afgiftesysteem in (als de ketel niet meedraait), of een deel kan door de ketel heen, misschien wel (bijna) 100%? En het water dat uit de ketel komt gaat deels (ik hoop vrijwel 100%) het afgiftesysteem in, of direct weer terug naar de ketel ('kortsluiting', wat hopelijk maar een heel klein beetje is).

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe die mengverhoudingen ongeveer tot stand komen. Als de pomp van de ketel 'te hard' staat, krijg je dan meer kortsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Fullpower bedankt weer voor de uitleg! Op de ketel zet je dus P194 +10 (of nog iets meer), en P120 'mag' gewoon op 80 staan. MAAR: als je geen Xtore hebt, dan kan je P120 tot net zo goed op hetzelfde als P194 zetten?

Of gaat op wat @Lecenten aangeeft, dat de Xtend meer dan P194 aan de ketel moet kunnen vragen, omdar het warmere ketelwater wordt gemengd, waardoor de ketel warmer water moet bereiden dan de gevraagde aanvoertemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
a2aan schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:35:
@Fullpower bedankt weer voor de uitleg! Op de ketel zet je dus P194 +10 (of nog iets meer), en P120 'mag' gewoon op 80 staan. MAAR: als je geen Xtore hebt, dan kan je P120 tot net zo goed op hetzelfde als P194 zetten?
Nee, P120 op default laten staan óf als je hem wilt instellen, da altijd 10c hoger dan P194. (En dan staan max aanvoer ketel zelf én P120 op dezelfde waarde, dat is prima).

Als je P120 of max. Aanvoer CV op de ketel te laag insteld, kun je situatie krijgen dat de Xtend de ketel niet in lowload kan sturen, omdar hij niet hoger 'mag'. Tijdens lowload wil je voorkomen dat de ketel naar status 1 (te warm) gaat.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Technician- schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:01:
[...]

Juist wel, de CV heeft niet gedraaid.
Hier zit v0.20 op. Daar werd de ketelbijdrage nog niet geregistreerd. Dus het feit dat hij op 0kWh hoeft niet te betekenen dat de ketel niet aangestuurd is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19:24
Krissiejj schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:29:
[...]

Dat was de dag dat er extreem veel mist was of niet;)?

Hoe staat je COP ingesteld.

Het was die dag extreem vochtig weer en rond het vriespunt, Vochtig weer betekend veel defrosts en dit zorgt voor een lage COP. als die onder je ingesteld cop komt gaat de ketel bij springen. En dat kan best zijn dat dat die dag bij jou gebeurde.
Het was hier wel wat mistig maar niet extreem. Mijn minimum COP staat op 1,5. P120 = 80 en P194 = 70. Op de ketel staat de max temp op 60. Ik zie nu bij een nadere check dat er in de 25 uur voorafgaand aan het uitvallen van de Xtend 33 defrosts zijn geweest. Ik vermoed nu dat dit het gevolg was van een verhoging van de gevraagde kamertemperatuur met 0,5 graden in combinatie met de lage buitentemperaturen en vochtige lucht. Die massa defrosts heeft de Xtend waarschijnlijk doen besluiten om het even op te geven......
Ik ga denk ik wel P104 op 55 graden zetten. Staat nu op 50.

[ Voor 3% gewijzigd door HouterBend op 30-12-2024 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
P104 op 55 graden zetten gaat volgens mij niet helpen. Dan komt er dus water van (maximaal) 55 graden in de retour en de Xtend moet dat dan verder opwarmen. Dat gaat denk ik niet lukken.

33 defrosts in 25 uur is volkomen normaal, zelfs nog meer is normaal. En alleen die defrosts is voor de Xtend geen reden om het op te geven. Ik denk dat Xtend stopte omdat er water van 50 graden of meer retour kwam.

Wat je kan doen ? Ten eerste de kamertemperatuur constant houden en geen nachtverlaging toepassen.

En P194 verlagen, probeer het eens met 50 graden. P120 kun je dan zo laten als nu volgens Fullpower of op 60 graden zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Ik wil jullie bedanken voor het meedenken en de vele suggesties (eerste helft 2024) en vandaar deze update.

Wat is gewijzigd?
CV-ketel:
* Nefit Ecomline HR Excellent vervangen door Remeha Tzerra 39 Ace
* Externe keerklep bij de Remeha verwijderd (gevolg, geen onverklaarbare grote drukverschillen meer op de cv-ketel)
* Bypass toegevoegd (bij de vloerverwarmingsverdeler), maar hij staat dicht.
Gewijzigde paramater instellingen CV-ketel (anders dan de default)
* P006: van 0.8 naar 1,5 Bar Minimale druk. (Reden: Door de lange leidingen en bochten is een hoger waterdruk beter voor een hogere flow.)
* DP070: van 60 naar 65°C Comfort temperatuur warmwater.
* CP7550: van 0 naar 240 Minuten Maximale aanwarmtijd groep.
* PP016: van 100 naar 60% Maximum pomptoerental CV bedrijf. (Reden: De wp is veel krachtiger en levert voldoende.)
* PP017 van 30 naar 100% Maximum pomptoerental bij laaglast als percentage van het max. pomptoerental. (Reden: De flow was bij laaglast vaak rond de 7,5 l/min en dan stroomt er nauwelijks warm water door het systeem. Nu is de flow meestal tussen 11 - 17 l/min. Bij 12,5 l/min, merk je goed dat er warmte wordt afgegeven. Kost weinig extra energie, maar levert wel veel op.)

Radiatoren:
* Kleine radiator verwijderd
* T21 radiator vervangen door Demrad T33
* 2 T21 radiatoren vervangen door 2 Demrad T22
* T21 radiator vervangen door Demrad T22
* Designradiator vervangen

Dynamische afsluiters van Oventrop gemonteerd: AQ en AQH’s.
Radiatorknoppen van Oventrop gemonteerd: Uni SH

Aanvankelijk waren er 4 radiatoren met niet-regelbare afsluiters. Pas na plaatsing van de dynamische afsluiters op alle radiatoren, lukte het waterzijdig inregelen wel.
Er wordt minder flow gebruikt nadat de radiatoren waterzijdig zijn ingeregeld d.m.v. de dynamische afsluiters. Het systeem is nu gebalanceerd en de ruimtes worden keurig warm. Een hogere of lagere vraagtemperatuur in een ruimte leidt nu ook niet tot onbalans.

CV-leidingen: cv-leidingen in kruipruimte vervangen
Verdeler: verdeler voor cv-leidingen in kruipruimte toegevoegd.

Vloerverwarmingsverdeler
* Vloerverwarmingsverdeler Thermrad vervangen door een Therminon.
* Vloerverwarmingsverdeler Therminon omgebouwd naar hybride.
Instelling vloerverwarmingsverdeler:
* De bypass knop op 45 °C gezet. (Voorkomt kapotte vloer). Boven deze temperatuur gaat al het aanvoerwater (100%) direct naar de afvoer.
* Debiet gewijzigd naar 1.5 l/min per sector d.m.v. de flowmeters.
* Daarna d.m.v. de thermostatische ventielen (blauwe knoppen) elke sector afgesteld op een ∆T van 5 °C .
* Vervolgens het debiet van de sector bij de raampartij gewijzigd naar 2 l/min per sector d.m.v. het thermostatische ventiel. Plus ∆T naar 3 °C (Meer flow en iets hogere gem. temp. geeft meer warmte afgifte en voorkomt koudeval bij de ramen.)
* Vloerverwarmingspomp:
* Druk: verschildruk variabel (∆p-v). Dit is tegen het advies van de specialisten, maar werkt toch het best. Gevolg: Geen piepgeluiden als de temperatuur wat hoog wordt. Hij trekt ook geen water weg ten koste van de radiatoren, wat hij wel doet bij verschildruk constant (∆p-c).
* Pompsnelheid III.
* Extra (2e) vloerverwarmingspompschakelaar aangesloten.
Instelling vloerverwarmingspompschakelaars:
* Vloerverwarmingspompschakelaar 1 schakelt op 40° de vloerverwarmingsmengregeling.
* Vloerverwarmingspompschakelaar 2 schakelt op 23° de vloerverwarmingspomp.

Warmtepomp (nieuw)
Gewijzigde paramater instellingen Warmtepomp (anders dan de default)
P100: 4 maximaal wp gebruik
P101: 1,8 min. COP voor wp. (Heeft waarschijnlijk geen nut t.g.v. P100 = 4)
P102: 8°C boven deze buitentemperatuur helpt de cv niet mee
P115: 0 min. Ketelvertraging bij lage buitentemperatuur
P120: 50°C max. cv-ketel temperatuur
P127: 5 min. Minimum-vermogen mode periode ketel
P165: 0,17 graadmin. Gewijzigd als test, maar kan niet mee terug naar 0 (raar!)
P167: 85 Hz max. compressor frequentie tijdens stille modus
P172: ‘Gebruiker’ De stille modus staat de hele dag aan.
P183: 20 l/min. max. debiet als wp aan is
P194: 45°C max. Ta wp
P203: 0,1°C Thermostaat hysterese (heeft waarschijnlijk geen effect)
P206: 0°C nachtverlaging
P219: 0,2°C Toegestane kamertemperatuur daling voordat ketel bij schakelt

Isolatie
Kruipruimte
* Geïsoleerde vw aanvoer- en afvoerbuizen beter geïsoleerd (naden dichtgeplakt met Duct tape).
* Ongeïsoleerde vw aanvoer- en afvoerbuizen geïsoleerd.
* Ongeïsoleerde svw aanvoerleiding geïsoleerd.
Voordeur
* Isolatie strips aangebracht.
* Zijraam isolatiefolie aangebracht.
Achterdeur

Wat heeft de meeste impact gehad om de combinatie van radiatoren en vloerverwarming stabiel te krijgen?
Het verwijderen van de externe keerklep.
Het vervangen van de afsluiters door dynamische afsluiters.
Het waterzijdig inregelen.
Op de cv-ketel parameter PP017 gewijzigd van 30 naar 100%.

Wat heeft de meeste impact gehad om bijgeluiden te reduceren?
Het inregelen van de vloerverwarmingverdelerpomp op verschildruk variabel (∆p-v)
Het instellen van de wp op P172 ‘Gebruiker’ en P167 op 85 Hz. Het kost iets meer gas, maar het scheelt veel herrie.

Welke factoren hebben nog een aanzienlijke impact op een stabiele binnentemperatuur?
Vanwege de slechte isolatie van het huis heeft harde wind en kou uit bepaalde windrichtingen een groot negatief effect. Hogere temperaturen overdag (voor- en najaar) hebben eveneens een groot effect omdat de wp soms uren uitstaat.
Om te zorgen dat de binnentemperatuur in alle omstandigheden goed is, blijkt dat P102 op 8°C i.p.v. 4°C altijd goed werkt. Helaas gaat dit ten koste van het gasverbruik. Maar je hebt een installatie om eenmalig in te stellen en niet om hem elke week bij te regelen.

Wat heeft het opgeleverd?
De wp hebben we bijna een jaar. Het jaargebruik van gas was 2650 m3 en lijkt uit te komen op minder dan 800 m3. Dit is inclusief tapwater gebruik.
Het verbruik van elektriciteit is toegenomen van 6.000 naar 7.500 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
C V schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:56:
Ik wil jullie bedanken voor het meedenken en de vele suggesties (eerste helft 2024) en vandaar deze update.

Wat is gewijzigd?
CV-ketel:
* Nefit Ecomline HR Excellent vervangen door Remeha Tzerra 39 Ace
* Externe keerklep bij de Remeha verwijderd (gevolg, geen onverklaarbare grote drukverschillen meer op de cv-ketel)
* Bypass toegevoegd (bij de vloerverwarmingsverdeler), maar hij staat dicht.
Gewijzigde paramater instellingen CV-ketel (anders dan de default)
* P006: van 0.8 naar 1,5 Bar Minimale druk. (Reden: Door de lange leidingen en bochten is een hoger waterdruk beter voor een hogere flow.)
* DP070: van 60 naar 65°C Comfort temperatuur warmwater.
* CP7550: van 0 naar 240 Minuten Maximale aanwarmtijd groep.
* PP016: van 100 naar 60% Maximum pomptoerental CV bedrijf. (Reden: De wp is veel krachtiger en levert voldoende.)
* PP017 van 30 naar 100% Maximum pomptoerental bij laaglast als percentage van het max. pomptoerental. (Reden: De flow was bij laaglast vaak rond de 7,5 l/min en dan stroomt er nauwelijks warm water door het systeem. Nu is de flow meestal tussen 11 - 17 l/min. Bij 12,5 l/min, merk je goed dat er warmte wordt afgegeven. Kost weinig extra energie, maar levert wel veel op.)

Radiatoren:
* Kleine radiator verwijderd
* 2 T21 radiatoren vervangen door 2 Demrad T22
* Designradiator vervangen

Dynamische afsluiters van Oventrop gemonteerd: AQ en AQH’s.
Radiatorknoppen van Oventrop gemonteerd: Uni SH

Aanvankelijk waren er 4 radiatoren met niet-regelbare afsluiters. Pas na plaatsing van de dynamische afsluiters op alle radiatoren, lukte het waterzijdig inregelen wel.
Er wordt minder flow gebruikt nadat de radiatoren waterzijdig zijn ingeregeld d.m.v. de dynamische afsluiters. Het systeem is nu gebalanceerd en de ruimtes worden keurig warm. Een hogere of lagere vraagtemperatuur in een ruimte leidt nu ook niet tot onbalans.

CV-leidingen: cv-leidingen in kruipruimte vervangen
Verdeler: verdeler voor cv-leidingen in kruipruimte toegevoegd.

Vloerverwarmingsverdeler
* Vloerverwarmingsverdeler Thermrad vervangen door een Therminon.
* Vloerverwarmingsverdeler Therminon omgebouwd naar hybride.
Instelling vloerverwarmingsverdeler:
* De bypass knop op 45 °C gezet. (Voorkomt kapotte vloer). Boven deze temperatuur gaat al het aanvoerwater (100%) direct naar de afvoer.
* Debiet gewijzigd naar 1.5 l/min per sector d.m.v. de flowmeters.
* Daarna d.m.v. de thermostatische ventielen (blauwe knoppen) elke sector afgesteld op een ∆T van 5 °C .
* Vervolgens het debiet van de sector bij de raampartij gewijzigd naar 2 l/min per sector d.m.v. het thermostatische ventiel. Plus ∆T naar 3 °C (Meer flow en iets hogere gem. temp. geeft meer warmte afgifte en voorkomt koudeval bij de ramen.)
* Vloerverwarmingspomp:
* Druk: verschildruk variabel (∆p-v). Dit is tegen het advies van de specialisten, maar werkt toch het best. Gevolg: Geen piepgeluiden als de temperatuur wat hoog wordt. Hij trekt ook geen water weg ten koste van de radiatoren, wat hij wel doet bij verschildruk constant (∆p-c).
* Pompsnelheid III.
* Extra (2e) vloerverwarmingspompschakelaar aangesloten.
Instelling vloerverwarmingspompschakelaars:
* Vloerverwarmingspompschakelaar 1 schakelt op 40° de vloerverwarmingsmengregeling.
* Vloerverwarmingspompschakelaar 2 schakelt op 23° de vloerverwarmingspomp.

Warmtepomp (nieuw)
Gewijzigde paramater instellingen Warmtepomp (anders dan de default)
P100: 4 maximaal wp gebruik
P101: 1,8 min. COP voor wp. (Heeft waarschijnlijk geen nut t.g.v. P100 = 4)
P102: 8°C boven deze buitentemperatuur helpt de cv niet mee
P115: 0 min. Ketelvertraging bij lage buitentemperatuur
P120: 50°C max. cv-ketel temperatuur
P127: 5 min. Minimum-vermogen mode periode ketel
P165: 0,17 graadmin. Gewijzigd als test, maar kan niet mee terug naar 0 (raar!)
P167: 85 Hz max. compressor frequentie tijdens stille modus
P172: ‘Gebruiker’ De stille modus staat de hele dag aan.
P183: 20 l/min. max. debiet als wp aan is
P194: 45°C max. Ta wp
P203: 0,1°C Thermostaat hysterese (heeft waarschijnlijk geen effect)
P206: 0°C nachtverlaging
P219: 0,2°C Toegestane kamertemperatuur daling voordat ketel bij schakelt

Isolatie
Kruipruimte
* Geïsoleerde vw aanvoer- en afvoerbuizen beter geïsoleerd (naden dichtgeplakt met Duct tape).
* Ongeïsoleerde vw aanvoer- en afvoerbuizen geïsoleerd.
* Ongeïsoleerde svw aanvoerleiding geïsoleerd.
Voordeur
* Zijraam isolatiefolie aangebracht.
Achterdeur

Wat heeft de meeste impact gehad om de combinatie van radiatoren en vloerverwarming stabiel te krijgen?
Het verwijderen van de externe keerklep.
Het vervangen van de afsluiters door dynamische afsluiters.
Het waterzijdig inregelen.
Op de cv-ketel parameter PP017 gewijzigd van 30 naar 100%.

Wat heeft de meeste impact gehad om bijgeluiden te reduceren?
Het inregelen van de vloerverwarmingverdelerpomp op verschildruk variabel (∆p-v)
Het instellen van de wp op P172 ‘Gebruiker’ en P167 op 85 Hz. Het kost iets meer gas, maar het scheelt veel herrie.

Welke factoren hebben nog een aanzienlijke impact op een stabiele binnentemperatuur?
Vanwege de slechte isolatie van het huis heeft harde wind en kou uit bepaalde windrichtingen een groot negatief effect. Hogere temperaturen overdag (voor- en najaar) hebben eveneens een groot effect omdat de wp soms uren uitstaat.
Om te zorgen dat de binnentemperatuur in alle omstandigheden goed is, blijkt dat P102 op 8°C i.p.v. 4°C altijd goed werkt. Helaas gaat dit ten koste van het gasverbruik. Maar je hebt een installatie om eenmalig in te stellen en niet om hem elke week bij te regelen.

Wat heeft het opgeleverd?
De wp hebben we bijna een jaar. Het jaargebruik van gas was 2650 m3 en lijkt uit te komen op minder dan 800 m3. Dit is inclusief tapwater gebruik.
Het verbruik van elektriciteit is toegenomen van 6.000 naar 7.500 kWh.
Een paar opmerkingen bij jouw parameter instellingen:

P127 heb je op 5min. gezet, dat betekent dat de ketel tot 12x per uur starten. Default staat hij op 6x per uur (periodetijd 10minuten). Bij alleen vloerverwarming zou dit naar 20 minuten kunnen (3 perioden per uur). Als de periodetijd bij radiatoren te lang zet, zal de retour te snel te veel opwarmen door de ingeschakelde ketel, en zal de warmtepomp stoppen. Maar bij voldoende volume in het systeem is 6x per uur doorgaans prima.

P165 heb je nu op de laagste waarde staan die je in kunt vullen. Na een software update is deze op 0 gekomen, dat is opzettelijk door ons gedaan. Het vervelende is dat de webUI (nog) niet geupdate kan worden. De waarde 0,17 is NIET goed; je kunt hier gigantisch veel start/stops door krijgen. Als je de waarde niet op 0 kunt krijgen, dan kun je hem het beste op default waarde terugzetten:
41 graadminuten voor vloerverwarming en
16 graadminuten voor radiatoren.
Maar nooit op bijna nul zetten. Als je wel 0 kunt instellen, dan hem op 0 (= auto) zetten. Dat geeft veelal het beste resultaat.

P167 is een percentage ipv Herz. Hiermee kun je inderdaad de compressor begrenzen in de door de gebruiker instelbare silentmode (P172 is 'gebruiker').
Weetje: deze modus verlaagd niet het fantoerental, iets wat bij de standaard (-5dB) silent modus wel gebeurd. Ook zal de compressor langzamer optoeren na een defrost.

[ Voor 3% gewijzigd door Fullpower op 31-12-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Fullpower schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:09:
[...]

Een paar opmerkingen bij jouw parameter instellingen:

P127 heb je op 5min. gezet, dat betekent dat de ketel tot 12x per uur starten. Default staat hij op 6x per uur (periodetijd 10minuten). Bij alleen vloerverwarming zou dit naar 20 minuten kunnen (3 perioden per uur). Als de periodetijd bij radiatoren te lang zet, zal de retour te snel te veel opwarmen door de ingeschakelde ketel, en zal de warmtepomp stoppen. Maar bij voldoende volume in het systeem is 6x per uur doorgaans prima.

P165 heb je nu op de laagste waarde staan die je in kunt vullen. Na een software update is deze op 0 gekomen, dat is opzettelijk door ons gedaan. Het vervelende is dat de webUI (nog) niet geupdate kan worden. De waarde 0,17 is NIET goed; je kunt hier gigantisch veel start/stops door krijgen. Als je de waarde niet op 0 kunt krijgen, dan kun je hem het beste op default waarde terugzetten:
41 graadminuten voor vloerverwarming en
16 graadminuten voor radiatoren.
Maar nooit op bijna nul zetten. Als je wel 0 kunt instellen, dan hem op 0 (= auto) zetten. Dat geeft veelal het beste resultaat.

P167 is een percentage ipv Herz. Hiermee kun je inderdaad de compressor begrenzen in de door de gebruiker instelbare silentmode (P172 is 'gebruiker').
Weetje: deze modus verlaagd niet het fantoerental, iets wat bij de standaard (-5dB) silent modus wel gebeurd. Ook zal de compressor langzamer optoeren na een defrost.
Hoi Fullpower,

Bedankt voor je feedback!

Het systeem bevat redelijk wat water. Er zijn 9 radiatoren, waarvan 2 disign. De vv heeft 7 sectoren van een meter of 90 per stuk.
Als het erg koud is en hard waait en de wind uit de verkeerde hoek komt, dan kan het in 10 minuten snel afkoelen (veel plat dak en erg veel ramen). De wp kan het dan echt niet alleen aan. Daarom laat ik de cv ketel sneller bijschakelen (als het systeem daarom vraagt). Vandaar dat ik hem op 5 minuten heb ingesteld. Het gevolg is dat ook in die situatie de kamertemperatuur redelijk constant blijft. Hooguit 0,2°C daling. Dit is nog net niet heel nadelig bij een vloerverwarming. Een daling van 0,5°C is veel te veel bij een matig geïsoleerd huis. Het kost dan heel erg veel gas om terug te komen op de vraagtemperatuur.

P165 stond op 0 (auto) en heb ik als test op een andere waarde ingesteld, maar deze kan ik helaas niet meer terug zetten naar 0. Daarom heb ik maar de laagst mogelijke waarde (0,17) ingesteld. Ik heb Firmware versie 0.60 en web-app versie 0.1.6.
Je geeft aan dat P165 voor de vv op 41 en bij radiatoren op 16 moet staan, maar waar moet ik P165 op zetten bij een combinatie van vv en radiatoren?

Ik zie dat P167 inderdaad een percentage is.
Bij ons is het geluid van de wp onder de 85% prima, daarboven wordt het bij ons onaangenaam. Als P172 op "Gebruiker" staat haalt hij de 85% nu niet. Hij zou best wel wat meer mogen doen en in de stand "Gebruiker" meer mogen leveren, maar dat doet hij niet.
Als ik hem op "standaard (-5dB) silent modus" zet, dan komt de wp wel boven de 85% uit en dat is niet echt prettig. Het zou mooi zijn als de P167 ook effect zou hebben bij de andere instellingen van P172. Dat geeft meer regelvrijheid.

Het zou voor onze situatie ook mooi zijn als je een minimum debiet zou kunnen instellen bij laaglast. Gelukkig heb ik dat nu indirect voor elkaar gekregen door de PP017 van de CV-ketel te wijzigen.
Al met al heb ik nog wel een paar suggesties, maar dat gaat misschien wat ver en is toch echt iets voor Intergas en niet deze blog (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
C V schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:11:
[...]

Je geeft aan dat P165 voor de vv op 41 en bij radiatoren op 16 moet staan, maar waar moet ik P165 op zetten bij een combinatie van vv en radiatoren?
Je zou 41 (een hoge waarde) kunnen proberen, om mee te beginnen.
[...]
Als P172 op "Gebruiker" staat haalt hij de 85% nu niet. Hij zou best wel wat meer mogen doen en in de stand "Gebruiker" meer mogen leveren, maar dat doet hij niet.
Als ik hem op "standaard (-5dB) silent modus" zet, dan komt de wp wel boven de 85% uit en dat is niet echt prettig. Het zou mooi zijn als de P167 ook effect zou hebben bij de andere instellingen van P172. Dat geeft meer regelvrijheid.
Bij de 'gebruiker' silentmode start hij altijd op helft van het maximum percentage. Het idee is om rustig op te bouwen en daarmee defrosts te verminderen. Als hij de max. Niet haalt, zou je hem wat hoger kunnen zetten.

Verder is er nog een maximum compressor limiet, P061. Maar deze werkt altijd. Dus onsfhanlekijk van silentmode klokprogramma.
[...]
Al met al heb ik nog wel een paar suggesties, maar dat gaat misschien wat ver en is toch echt iets voor Intergas en niet deze blog (denk ik).
Je mag de suggesties altjjd via een PB delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V

C V

Fullpower schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:43:
[...]

Je zou 41 (een hoge waarde) kunnen proberen, om mee te beginnen.
[...]
Zie mijn reactie in PB.
Bij de 'gebruiker' silentmode start hij altijd op helft van het maximum percentage. Het idee is om rustig op te bouwen en daarmee defrosts te verminderen. Als hij de max. Niet haalt, zou je hem wat hoger kunnen zetten.

Verder is er nog een maximum compressor limiet, P061. Maar deze werkt altijd. Dus onsfhanlekijk van silentmode klokprogramma.

[...]
Ik heb P167 nu op 90% gezet. Ik heb geconstateerd dat er een nieuwe versie van de handleiding is. Daarin staan parameters die niet in de oude handleiding staan. De P061 staat niet in de oude handleiding. Ik kan deze parameter niet zien en dus niet aanpassen in de webapplicatie.
Je mag de suggesties altjjd via een PB delen.
Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
Lecenten schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:30:
P104 op 55 graden zetten gaat volgens mij niet helpen. Dan komt er dus water van (maximaal) 55 graden in de retour en de Xtend moet dat dan verder opwarmen. Dat gaat denk ik niet lukken.

33 defrosts in 25 uur is volkomen normaal, zelfs nog meer is normaal. En alleen die defrosts is voor de Xtend geen reden om het op te geven. Ik denk dat Xtend stopte omdat er water van 50 graden of meer retour kwam.

Wat je kan doen ? Ten eerste de kamertemperatuur constant houden en geen nachtverlaging toepassen.

En P194 verlagen, probeer het eens met 50 graden. P120 kun je dan zo laten als nu volgens Fullpower of op 60 graden zetten.
Die 55 graden betreft toch de aanvoertemperatuur en niet de retourtemperatuur? Als de Xtend 55 graden aanvoert dan is bij delta T = 5 de retour 50 en kan hij het weer 5 graden opwarmen toch?
Nachtverlaging hadden en hebben we niet, maar we hadden de thermostaat eenmalig iets lager gezet en later weer verhoogd. Niet meer doen dus! 8)7 En ik zal P194 verlagen. Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Bij 50 graden retour zou de Xtend in theorie nog verder kunnen opwarmen. Als dat al lukt zal er van het vermogen en de COP weinig overblijven.

Maar heb je echt 55 graden aanvoer nodig ? Ik stook alleen met radiatoren en P194 staat bij mij op 45 graden en dat al meer dan een jaar.

Probeer de aanvoer zo laag mogelijk te zetten, dan zal de Xtend langer meewerken en met een hoger rendement. Als het met P194=50 makkelijk lukt om het warm te houden, dan kun je nog lager proberen.

Ik zie zelden een aanvoer van meer dan 40 graden. De waarden hieronder zijn etmaal gemiddelden. Dus zelfs met een etmaal gemiddelde buitentemperatuur onder 0 is de aanvoer gemiddeld ruim onder de 40 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZdClSTi5Z9u_CJsA00rguSUfMg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/syrziNVa10JOvW69mheps28O.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
Lecenten schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:37:
Bij 50 graden retour zou de Xtend in theorie nog verder kunnen opwarmen. Als dat al lukt zal er van het vermogen en de COP weinig overblijven.

Maar heb je echt 55 graden aanvoer nodig ? Ik stook alleen met radiatoren en P194 staat bij mij op 45 graden en dat al meer dan een jaar.

Probeer de aanvoer zo laag mogelijk te zetten, dan zal de Xtend langer meewerken en met een hoger rendement. Als het met P194=50 makkelijk lukt om het warm te houden, dan kun je nog lager proberen.

Ik zie zelden een aanvoer van meer dan 40 graden. De waarden hieronder zijn etmaal gemiddelden. Dus zelfs met een etmaal gemiddelde buitentemperatuur onder 0 is de aanvoer gemiddeld ruim onder de 40 graden.

[Afbeelding]
Bedankt weer voor je reactie. Dat zijn mooie grafiekjes! Bij ons ook alleen radiatoren, met speedcomforts. Mijn doelstelling is (i.v.m. CO2-emissies) om alleen nog gas te gebruiken als het echt niet anders kan, ook al gaat dat tegen een erg lage COP. Daarom minimum COP op 1,5 gezet, en ook ingesteld dat bij defrosten de ketel alleen mag bijspringen als het echt nodig is.
De Xtend draait vanaf 1 november. Ik neem 1 maal per dag de actuele productiegegevens op, ergens in de ochtend. Sinds 1/11 heb ik al 13 maal een aanvoertemperatuur boven 40 graden genoteerd. De hoogste waarde was 43,6.
Jouw data betreffen daggemiddeldes, die alle onder de 40 graden liggen. Misschien geldt dat ook wel voor mijn daggemiddeldes. Maar ook bij jou zullen de actuele temperaturen af en toe boven de 40 gaan.
Ik vermoed dat de defrost-aanpak ook een rol speelt. Na een defrost zal de Xtend vermoedelijk wat hogere aanvoertemperaturen nodig hebben om de boel weer op te warmen.
De laagste daggemiddelde buitentemperatuur hier tot nu toe was 2,0 gr. (KNMI opgave voor Wijk aan Zee)
Gezien mijn doelstelling wil ik met de Xtend zo veel mogelijk gas verdringen, vandaar het idee om P104 te verhogen naar 55 gr., zodat het bijschakelen van de ketel zo lang mogelijk wordt uitgesteld, ook als de buitentemperaturen nog verder gaan dalen. En het is een maximum: de Xtend zal sowieso niet van die extra ruimte gebruik maken als dat niet nodig is.
Ik ken natuurlijk niet jouw doelstelling, die is misschien anders dan de mijne. Zou dat kunnen verklaren waarom we niet dezelfde voorkeuren hebben m.b.t. de instellingen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@HouterBend een defrost zorgt ervoor dat het water in de cv-systeem afkoelt. Na een defrost zal de Xtend extra hard moeten werken om het water weer terug op te warmen naar de oorspronkelijke aanvoertemperatuur, om het daarna nog verder door te verwarmen naar een hogere aanvoertemperatuur om inderdaad het verlies te compenseren, en dan moet je hopen dat dat lukt voordat de volgende defrost er alweer aankomt...

De grote vraag is hoe groot het warmteverlies van je woning is onder verschillende omstandigheden. Onder 'defrost omstandigheden' daalt het nettovermogen van de Xtend vrij hard van 5kW tot onder de 3kW, en als je huis meer dan 3kW aan warmte verliest dan ontkom je er niet aan om met gas bij te stoken.

Wat mij opvalt (tegenvalt is een te zwaar woord), specifiek voor mijn woning/afgiftesysteem, is dat er een vrij abrupte overgang is tussen omstandigheden waarin de Xtend het 'makkelijk' en met een hoge COP warm houdt, en omstandigheden waarin de Xtend het niet meer (alleen) redt. Boven de 7 graden buiten draait de Xtend op een laag pitje, maar onder de 5 graden heeft 'ie 'ineens' heel veel moeite. Precieze omslagpunt hangt verder ook af van de wind en luchtvochtigheid.

Bij mij vallen het punt dat mijn woning >3kW nodig heeft, en het punt waar defrosts gaan spelen 'toevallig' dicht bij elkaar in de buurt. En dat ik radiatoren heb i.p.v. vloerverwarming 'helpt' dan ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 16:51

Aldmar

Niks...

a2aan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:53:
@HouterBend
Wat mij opvalt (tegenvalt is een te zwaar woord), specifiek voor mijn woning/afgiftesysteem, is dat er een vrij abrupte overgang is tussen omstandigheden waarin de Xtend het 'makkelijk' en met een hoge COP warm houdt, en omstandigheden waarin de Xtend het niet meer (alleen) redt. Boven de 7 graden buiten draait de Xtend op een laag pitje, maar onder de 5 graden heeft 'ie 'ineens' heel veel moeite. Precieze omslagpunt hangt verder ook af van de wind en luchtvochtigheid.
Bij mij zie je volgens mij exact hetzelfde.

Hieronder een plaatje van de laatste 48u van de buientemperatuur in relatie tot het getrokken vermogen van de Xtend.

Eergisteren was het redelijk warm. Tussen de 9 en 6 graden. Je ziet dat de Xtend dan zelfs af en toe helemaal uit gaat. (ook zichtbaar rond 14u gisteren) Tussen de 6 en 4 graden kan hij het op 'half' vermogen aan. En onder de 4 graden schiet hij in de defrosts. Zoals te zien afgelopen nacht.

(Dal net voor 23u komt door een warmtebron (kerstverlichting) te dicht bij de thermostaat waardoor de gemeten kamer temp te hoog gemeten werd. :X )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJIdTBp6sYSMY8VYqYpWrrWBgEY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oh6BuuuJkNmB5UCNh953N0MK.png?f=user_large

PS: mijn Xtend heb ik sinds september 2024 en tot nu toe al dik 1100 defrosts :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:37
HouterBend schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:17:
[...]
Gezien mijn doelstelling wil ik met de Xtend zo veel mogelijk gas verdringen, vandaar het idee om P104 te verhogen naar 55 gr., zodat het bijschakelen van de ketel zo lang mogelijk wordt uitgesteld, ook als de buitentemperaturen nog verder gaan dalen. En het is een maximum: de Xtend zal sowieso niet van die extra ruimte gebruik maken als dat niet nodig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvjrTfSSUC3qhksD-7MHVh9Wmf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lS4za5nXhSFRx5nx5yShbBF.png?f=fotoalbum_large

De Xtend kan minder vermogen leveren op hoge aanvoertemperatuur en lage buiten temperatuur.
Dus naast efficientie is het ook voor maximaal vermogen belangrijk om zo laag mogelijk aanvoer te hebben.
(Hogere efficientie is ook lager CO2 uitstoot, dus moet onderdeel van de afweging zijn. Zelfs bij groene stroom, minder stroom verbruik is minder windmolens/zonnepanelen bouwen is minder uitstoot.)

In ben zelf naar een open verdeler van de vloerverwarming gegaan en toen ook de Delta T verlaagd waarbij de Xtend het volume gaat verlagen. Wat neer komt op langer op lage aanvoer temperatuur kunnen stoken. Nu weet ik niet hoe goed dat zou gaan met radiatoren met speedcomfort.

Hier aan toevoegend weet ik niet dat wanneer het doel zo min mogelijk Co2 uitstoten en een Xtend voor een huis met alleen radiatoren een goede combi is.

[ Voor 4% gewijzigd door GroundBreaking op 04-01-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
a2aan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:53:
@HouterBend

Bij mij vallen het punt dat mijn woning >3kW nodig heeft, en het punt waar defrosts gaan spelen 'toevallig' dicht bij elkaar in de buurt. En dat ik radiatoren heb i.p.v. vloerverwarming 'helpt' dan ook niet mee.
Bedoel je dat onder de 5 graden de CV wordt bijgeschakeld?
Is dat dan omdat de Xtend zijn maximum vermogen heeft bereikt en de ketel moet bijspringen, of omdat je het zo hebt ingesteld dat hij altijd inspringt tijdens een defrost?

Ter info hieronder 3 grafiekjes van daggemiddelde vermogens versus daggemiddelde temperatuur die ik heb geregistreerd. NB: Onze thermostaat staat 24/7 op 21 graden. Je ziet dat het vermogen niet altijd hetzelfde is bij een bepaalde temperatuur. Uiteraard spelen wind en zon-instraling daarbij een rol, en ook verwarmen we soms twee extra slaapkamers i.v.m. logerende kleinkinderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlrzlMZ1zb9oWrLIbVRe91inYD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/epkl6WXD6jVifrBwZgpdbVwN.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EjBYBImSvxhWjM9nYdUpDIGSSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4GLVndRpNWrWec7u6JujEesS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EI8tRubEPepBR6619l_9giJXC4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ckona1KeUEv1ehMnW8W88k9p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
HouterBend schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:17:
[...]

Bedankt weer voor je reactie. Dat zijn mooie grafiekjes! Bij ons ook alleen radiatoren, met speedcomforts. Mijn doelstelling is (i.v.m. CO2-emissies) om alleen nog gas te gebruiken als het echt niet anders kan, ook al gaat dat tegen een erg lage COP. Daarom minimum COP op 1,5 gezet, en ook ingesteld dat bij defrosten de ketel alleen mag bijspringen als het echt nodig is.
De Xtend draait vanaf 1 november. Ik neem 1 maal per dag de actuele productiegegevens op, ergens in de ochtend. Sinds 1/11 heb ik al 13 maal een aanvoertemperatuur boven 40 graden genoteerd. De hoogste waarde was 43,6.
Jouw data betreffen daggemiddeldes, die alle onder de 40 graden liggen. Misschien geldt dat ook wel voor mijn daggemiddeldes. Maar ook bij jou zullen de actuele temperaturen af en toe boven de 40 gaan.
Ook ik wil zo weinig mogelijk gas gebruiken. Of het nu om de CO2 is of om geld te besparen, ik heb een contract met een zeer lage stroomprijs (16,5 cent) en stoken op gas is pas goedkoper bij een COP<1,27.

Ik zie toch zelden een aanvoer van meer dan 40 graden. P194 staat bij mij op 45 graden en dat heb ik in het afgelopen jaar bijna nooit gezien. Terwijl dit toch geen heel goed geisoleerd huis is, gasverbruik was 2700 m3 per jaar voordat ik de Xtend had. En zonder radiatorventilatoren.

Blijkbaar werken de radiatoren hier heel goed met een warmtepomp. Wat best wel apart is, want de CV installatie is ruim 40 jaar oud. Het zijn van die stalen ledenradiatoren, grote waterinhoud en warmtebuffer. Plus een dikwandige installatie dus geen problemen met de flow. Gewoon geluk gehad.

Als je de Xtend langer wil laten werken en de COP omhoog wil krijgen, dan moet de aanvoer omlaag. Dus proberen om het afgiftesysteem verder te optimaliseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgnVllV5_dI-PqVk0H3RviG1yfg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vtwvIheXJ0ozrNJJROvetZ5k.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
HouterBend schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:55:
Bedoel je dat onder de 5 graden de CV wordt bijgeschakeld?
Is dat dan omdat de Xtend zijn maximum vermogen heeft bereikt en de ketel moet bijspringen, of omdat je het zo hebt ingesteld dat hij altijd inspringt tijdens een defrost?
Bij mij springt de ketel bij iedere defrost bij (heb ik expres zo ingesteld). Daarmee probeer ik de COP van de Xtend zo hoog mogelijk te houden, en accepteer ik dat ik iets meer gas verbruik dan strikt noodzakelijk. Of dit financieel ook optimaal is weet ik niet zeker, maar met de hoeveelheden gas/defrosts tot nu toe kan het nooit heel veel duurder zijn geweest. Las van iemand die dit stookseizoen al 1100 defrosts heeft gehad; ik tot nu toe 398.

Bedankt voor de interessante grafiekjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Vanochtend is mijn Xtend uitgevallen. Bij thuiskomst lag er een plas bruin water op de grond (kan niet achterhalen waar het precies vandaan komt), de Xtend maakt een brommend geluid (waarschijnlijk de circulatiepomp), en de foutmelding geeft aan dat er geen flow is. De druk is ook iets hoger dan normaal: 2,5 bar in plaats van 1,8-2,2.

Ik vermoed dat de circulatiepomp van de Xtend defect is, of dat er ergens een blokkade zit (terugslagklep of vuilfilter?).

Heeft iemand anders hier misschien andere/betere ideeën, of zoiets zelf al eens aan de hand gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Gelukkig geen ervaring mee, de oplopende druk wijst volgens mij in de richting van een blokkade. In ieder geval de installateur bellen.

Normaal zou je bij een storing van de Xtend het noodprogramma kunnen activeren waarbij alleen de pomp werkt en de ketel voor de verwarming zorgt. Maar als de pomp echt defect is werkt dat niet en dan heb je geen verwarming meer. Gebeurt natuurlijk altijd op vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Lijkt me zsm de installateur er bij @a2aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Ja, dat heb ik direct gedaan, maar de storingsmonteur van dienst zei geen 'onderdelen' (en ik denk persoonlijk ook geen expertise) voor warmtepompen te hebben. Hij komt als het goed is nog wel langs, straks, en hopelijk kan hij er, al dan niet met hulp van Intergas, toch uit komen, aangezien het probleem in het cv-deel van de installatie zit.

Maar als de circulatiepomp van de Xtend defect zou zijn, weet ik niet of die dan nog voor het weekeind vervangen kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-09 12:57
a2aan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Ja, dat heb ik direct gedaan, maar de storingsmonteur van dienst zei geen 'onderdelen' (en ik denk persoonlijk ook geen expertise) voor warmtepompen te hebben. Hij komt als het goed is nog wel langs, straks, en hopelijk kan hij er, al dan niet met hulp van Intergas, toch uit komen, aangezien het probleem in het cv-deel van de installatie zit.

Maar als de circulatiepomp van de Xtend defect zou zijn, weet ik niet of die dan nog voor het weekeind vervangen kan worden...
Kan je in de gereedschappen wel de programmas kiezen van servicemode warmtepomp (minimum/maximum), programma pomp, servicemode ketel? Gaat het hier bij alle 3 mis, of alleen bij warmtepomp.
Ik zeg dit uit mijn hoofd, dus waarschijnlijk heten ze anders.

Als je een vloerverwarmingverdelen hebt, check even of deze thermostaat wel open staat (desnoods even tijdens je onderzoek volledig open)

[ Voor 11% gewijzigd door VySio op 03-01-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
a2aan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:58:
Vanochtend is mijn Xtend uitgevallen. Bij thuiskomst lag er een plas bruin water op de grond (kan niet achterhalen waar het precies vandaan komt), de Xtend maakt een brommend geluid (waarschijnlijk de circulatiepomp), en de foutmelding geeft aan dat er geen flow is. De druk is ook iets hoger dan normaal: 2,5 bar in plaats van 1,8-2,2.

Ik vermoed dat de circulatiepomp van de Xtend defect is, of dat er ergens een blokkade zit (terugslagklep of vuilfilter?).

Heeft iemand anders hier misschien andere/betere ideeën, of zoiets zelf al eens aan de hand gehad?
Kan het water uit een overstort gekomen zijn? Die gaat normaal rond de 3 bar open, als om één of ander reden het expansievat buitenspel gezet wordt loopt de druk wel hard op en kan die zomaar over de 3 bar heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@ErnstvV Daar dacht ik ook aan, maar dan zou ik niet verwachten dat de Xtend een Flow storing geeft. Of in ieder geval dat die te resetten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
GroundBreaking schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:35:
@ErnstvV Daar dacht ik ook aan, maar dan zou ik niet verwachten dat de Xtend een Flow storing geeft. Of in ieder geval dat die te resetten is.
Dat ligt ook een beetje er aan waar het expansievat zit, als er een blokkade zit waardoor het expansievat ook niet meer mee doet kan het helpen de locatie van de blokkade te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Nou, wat er waarschijnlijk is gebeurd: er is lucht, heel veel lucht, in de Xtend gekomen. Geen idee hoe dat nou 'ineens' gebeurd kan zijn. Door de lucht was er geen flow meer. Vervolgens is de ketel aangegaan, al dan niet om te ondersteunen bij een defrost, en doordat er geen flow was is het water zodanig heet geworden dat er water uit de overstort is gekomen.

Waarom de Xtend zonder flow de ketel heeft geactiveerd, en waarom de ketel zonder flow (zo lang) is aangegaan, vind ik ook nog wat vreemd.

Had het expansievat dat moeten opvangen? Die zit in de retour vóór de Xtend, dus in directe verbinding met de ketel. Het expansievat is nog geen anderhalf jaar oud. Zou die dan wellicht toch defect zijn?

Maar er kwam dus echt heel veel lucht uit de Xtend, en ook nog wat uit de radiatoren op zolder. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dat al meer dan drie maanden 'ergens' in het systeem zat. Ik heb na de installatie van de Xtend, in september, alles een aantal keren goed ontlucht. En er heeft in die maanden geen drukverlies opgetreden.

Ik ga straks nog eens alles langs om te ontluchten, inclusief het expansievat (was ik eerder vanavond vergeten).

En dan in de gaten houden of het goed op druk blijft. Want als die lucht recent in het systeem terecht is gekomen, moet er ergens water zijn weggelekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
En in het kader van de wet van Murphy werkt het buitendeel van de Xtend nu niet meer. Of althans, de communicatie met het buitendeel lijkt af en toe weg te vallen, en de Xtend geeft ook een foutmelding die daarop duidt. Om het huis weer even snel op te warmen had ik de Xtend tijdens het eten in 'ketel only' modus gezet; nu ga ik alles ontluchten, en opnieuw proberen de Xtend aan te zetten.

Wat ik zag was dat 'ie regelmatig (opnieuw) sensor tests ging doen, dat de 'live statistieken' van het buitendeel soms wegviel, en dat zelfs met een draaiende compressor er geen warmte opgewekt leek te worden, met een verdamper die ruim boven 0 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Aldmar schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:14:
[...]

PS: mijn Xtend heb ik sinds september 2024 en tot nu toe al dik 1100 defrosts :o
Dat is wel heel fors aantal defrosts in 4 maanden. Ik weet niet wat normaal is maar ik draai nu ruim een jaar en zit op 1980 defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-08 20:15
Hoi allen,

Ik kreeg vanochtend een rood lampje op de Xtend, notificatie code n070. "Reset" in het service menu deed niets, dus ik heb het ding uit en aan gezet.

Vervolgens geen codes meer via de web interface, maar de Xtend <-> Homeassistant bridge geeft error " HP_GEN_FAULT_COMPRESSOR_OUTSIDE_OP_RANGE ".

Pas na meerdere herstarts deed het ding het weer.

Enig iemand idee wat dit kan betekenen?

Edit: nu geeft de bridge " HP_GEN_FAULT_DSH_TOO_LOW " als melding, de Xtend web interface geeft nog niets.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn.2024 op 04-01-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Als hij continu rood brand, dan blijft hij wel werken maar is er een fout bekend. Dus hoeft niet direct problematisch te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:24
Krissiejj schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Dat is wel heel fors aantal defrosts in 4 maanden. Ik weet niet wat normaal is maar ik draai nu ruim een jaar en zit op 1980 defrosts.
Ik vanaf september ook bijna 1100 hoor. Niks aan de hand.

Het is hier in de Achterhoek al heel vaak tussen 0 en5 graden geweest in die periode, en dat toen met een hele hoge luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 21:28
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de Honeywell T6 thermostaat icm met de Xtend?
Ik heb de optie om de Intergas thermostaat erbij te nemen als ze hem komen plaatsen, maar als ik me de euro’s kan besparen (en de euro’s voor de gateway), dan zou dat wel prettig zijn.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
Toch ook hier maar een update, al was het alleen maar dat andere mensen met vergelijkbare symptomen de mogelijke oorzaak van hun probleem kunnen vinden (al hoop ik dat dit niet vaker voor gaat komen!).

De plas bruin water (die bij nader inzien ook een wat vreemde substantie had) is inderdaad door het overstortventiel gekomen, maar de 'lucht' die in de Xtend zat, bleek R32 te zijn. Door een lek in de condensor, in de binnenunit, heeft het koudemiddel (dat onder veel hogere druk staat) het CV-water naar buiten gedrukt.

Dit verklaart ook waarom mijn Xtend het niet lekker meer deed: de draaiende compressor i.c.m. (bijna) geen warmteopwek kwam omdat er er koudemiddel was ontsnapt (en zelfs water in de koelleidingen zat).

Vrijdagavond heb ik nog contact met Intergas gehad, en zij gaven aan dat zowel mijn binnen- als buitenunit vervangen moet worden. Vanwege het risico op kortsluiting door CV-water dat via de koelleidingen in de buitenunit kon komen, was het advies om de werkschakelaar van de buitenunit uit te zetten. Omdat ik het niet zag zitten om in donker/kou/regen de dakkapel op te klimmen, heb ik de draadjes in de binnenunit losgehaald, van de kabel die naar de buitenunit gaat.

Ik kon/mocht wel blijven verwarmen met mijn gasketel, dus de Xtend draait nu in 'noodmodus'. Blijkbaar is R32 niet gevaarlijk voor mens (is via ontluchten in huis gekomen), en kan de gasketel (koper aan de binnenkant van de warmtewisselaar) er ook gewoon tegen. Ik hoop dat hetzelfde geldt voor al het leidingwerk en mijn radiatoren (want ik heb ook redelijk wat ontsnapt via de radiatoren op zolder).

Na nog een keer extra bijgevuld te hebben lijkt de druk nog steeds wat terug te lopen (van 1,8 naar 1,5 bar in twee dagen).

Contact met zowel mijn installateur, als Intergas verliep goed (op vrijdagavond!); hopelijk dat de vervanging van mijn Xtend nu ook soepel gaat lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinFl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:42
Hetzelfde meegemaakt 3 weken geleden. Dacht ook eerst aan het expansievat maar ook de condensor. Deze week komt Intergas de boel repareren. Toch blij dat we nog een ketel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
EdwinFl schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:48:
Hetzelfde meegemaakt 3 weken geleden. Dacht ook eerst aan het expansievat maar ook de condensor. Deze week komt Intergas de boel repareren. Toch blij dat we nog een ketel hebben.
Hoe oud zijn jullie Xtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinFl
51 weken, net zijn verjaardag niet gehaald.

Waar ik me wel zorgen om maak, als dit net na de garantietermijn gebeurd. Dan kost het gewoon een nieuwe installatie, lang voordat hij terugverdiend is.

[ Voor 64% gewijzigd door EdwinFl op 06-01-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Die van mij is nog geen vier maanden geleden geïnstalleerd, maar gezien de versie van de WebApp (0.1.9) is 'ie al veel eerder uit de fabriek gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinFl
Het serienummer begint met jaartal en de maand dus hier zou je iets aan kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
EdwinFl schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:12:
Het serienummer begint met jaartal en de maand dus hier zou je iets aan kunnen zien.
2312, dus ten tijde van installatie 9 maanden oud, en nu 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
EdwinFl schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:01:

Waar ik me wel zorgen om maak, als dit net na de garantietermijn gebeurd. Dan kost het gewoon een nieuwe installatie, lang voordat hij terugverdiend is.
Voor die reden toch maar een All-In Service abbonement afgesloten. Dan blijft het ook dan niet mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB

Dit is naar mijn idee precies iets dat onder het non-conformiteitsbeginsel valt en dus ook na garantietermijn gewoon gefixt dient te worden. De te verwachten levensduur van dit soort apparaten is toch wel minimaal 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Ik hoop dat Intergas in dit soort gevallen minimaal de "wettelijke garantie" biedt, wat betekent dat als een condensor 'zomaar' lek gaat, je recht hebt op reparatie, vervanging of geld terug. Formeel ligt na een jaar de bewijslast bij de consument, maar het lijkt me dat een lekke condensor nooit de schuld van de gebruiker kan zijn, en ook niet valt onder normale slijtage. Zelfs niet als het na 5 of 10 jaar zou gebeuren, lijkt me.

Ondanks dat het nu niet ter sprake is gekomen, ben ik toch blij dat ik er een magnetische vuilafscheider bij heb genomen, ondanks dat de installateur dat niet nodig vond. Het staat immers wel in de voorschriften van Intergas, dus dat had eventueel wel een vervelende discussie kunnen opleveren met de installateur.

Overigens hebben alle partijen altijd nadeel van zo'n situatie. Je wordt nooit gecompenseerd voor het 'ongemak' dat gepaard gaat bij het omruilen van een kapotte tv (of telefoon!), en dus ook niet voor de tijd dat je het product niet hebt kunnen gebruiken. Dat een kapotte Xtend ons nu ook daadwerkelijk geld kost (aan duur gas), maakt het wel extra zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
GroundBreaking schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:32:
Voor die reden toch maar een All-In Service abbonement afgesloten. Dan blijft het ook dan niet mijn probleem.
Een begrijpelijke keuze, maar ergens is het wel treurig dat je zou 'moeten' betalen voor iets waar je gratis recht op hebt, alleen om gedoe/discussies daarover te voorkomen.

De storingsmonteur van dienst vroeg ook of ik een serviceabonnement had, toen ik buiten openingstijden belde (vrijdag 3 januari 14u hadden ze blijkbaar nog vakantie), maar toen ik zei dat zowel mijn ketel als de Xtend minder dan twee jaar oud waren, en het woord "garantie" gebruikte, ging hij daar wel gewoon in mee.

Het helpt dan denk ik ook wel dat beide apparaten van Intergas zijn, en door hetzelfde bedrijf geïnstalleerd. Want het was niet direct heel duidelijk waar de oorzaak precies zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhzelf
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-02 20:34
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom staat de functie bodemplaat verwarmen standaard op uit? (P178) wat houd die functie specifiek in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
Dhzelf schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:38:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom staat de functie bodemplaat verwarmen standaard op uit? (P178) wat houd die functie specifiek in?
De Xtend heeft geen bodemplaat verwarming, en staat daarom uit. Dit is overigens geen standaard parameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhzelf
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-02 20:34
Bedankt ! Weten we dat ook weer 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
Er wordt beweerd dat het voordelig is om alle ruimtes van je woning te verwarmen, zodat de woonkamer geen warmte verliest naar naast- of bovengelegen ruimtes, zodat die met minder warm water en dus met een hogere COP kan worden verwarmd. De warmtepomp moet dan in totaal wel meer opwekken, maar door de lagere COP zou dat dus meer dan gecompenseerd worden, zodat je stroomverbruik lager uitvalt. Tot nu toe doe ik dit niet. Hoe gaan jullie daar mee om? Hebben jullie dit misschien eens getest, of kennen jullie tests of meetresultaten?
PS: ik snap dat dit een beetje off-topic is, maar ik vond nog geen ander topic waarin ditwordt besproken.

[ Voor 9% gewijzigd door HouterBend op 07-01-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
HouterBend schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:37:
Er wordt beweerd dat het voordelig is om alle ruimtes van je woning te verwarmen, zodat de woonkamer geen warmte verliest naar naast- of bovengelegen ruimtes, zodat die met minder warm water en dus met een hogere COP kan worden verwarmd. De warmtepomp moet dan in totaal wel meer opwekken, maar door de lagere COP zou dat dus meer dan gecompenseerd worden, zodat je stroomverbruik lager uitvalt. Tot nu toe doe ik dit niet. Hoe gaan jullie daar mee om? Hebben jullie dit misschien eens getest, of kennen jullie tests of meetresultaten?
Interessante kwestie. Ik heb twee kleine ruimtes in huis die niet warm hoeven, waar wel een radiator hangt, die dus uit staat.

Mijn redenering was: als het in die ruimten kouder is, verliest het huis in totaal (iets) minder warmte, en hoef ik dus minder te stoken.

Maar aan de andere kant geldt ook: meer afgifte zorgt voor lagere aanvoertemperatuur, dus hogere COP.

Voor mijn gevoel is het effect van het extra warmteverlies groter dan de eventuele lagere aanvoertemperatuur, maar dat kan ook een vooroordeel zijn, omdat het verwarmen van ongebruikte ruimten als 'verspilling' voelt. Maar zeker weten doe ik het niet, en ik betwijfel of het eventuele verschil groot genoeg is om meetbaar te zijn.

En vanuit de woonkamer, waar de thermostaat hangt, verlies ik warmte naar de hal en het trappenhuis, omdat de deur altijd op een kier staat (voor de katten). De radiator in de hal staat heel laag, maar misschien is het dan toch goed om die ook hoger te zetten?! Proberen waard, als mijn kapotte Xtend weer is vervangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouterBend
Ik kwam dit artikel tegen waarin wordt berekend dat het voordelig uitpakt om alles te verwarmen.
Ik heb echter een ander type woning dan in het voorbeeld. Dus ik ben nog niet direct overtuigd of het bij ons zo uitpakt. Het lijkt me dat je - bij een hybride - door de hogere opwek ook eerder tegen het maximum vermogen aanloopt, en dus vaker zult zien dat de ketel wordt bijgeschakeld.

https://klimaatproductenk...omp/alle-kamers-verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
HouterBend schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:20:
Ik kwam dit artikel tegen waarin wordt berekend dat het voordelig uitpakt om alles te verwarmen.
Ik heb echter een ander type woning dan in het voorbeeld. Dus ik ben nog niet direct overtuigd of het bij ons zo uitpakt. Het lijkt me dat je - bij een hybride - door de hogere opwek ook eerder tegen het maximum vermogen aanloopt, en dus vaker zult zien dat de ketel wordt bijgeschakeld.

Dat artikel rekent wel met vrij 'theoretische' omstandigheden, zoals -10 buiten en een gehele bovenverdieping zonder afgifte. Ik denk dat er bij mij nog maar geneuzel in de marge overblijft, wat dan ook weer lastig meetbaar is, maar desalniettemin zet het wel weer aan het denken.

De ongebruikte, en dus onverwarmde badkamer op zolder grenst aan de twee ruimten met relatief de kleinste radiatoren, dus als het verwarmen van die badkamer minder kost dan ik dacht (of zelfs geld bespaart), én het comfort in de andere badkamer en mijn werkkamer nemen toe, dan is dat toch de moeite waard.

Zelfde geldt voor de radiator in de hal die wellicht meer gaat 'ondersteunen van bij het verearmen van de woonkamer' (in plaats van 'de slecht geïsoleerde voordeur verwarmen').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Hoe zou je de stromen door de open verdeler kunnen 'optimaliseren', als zowel de Xtend als de gasketel pompen?

Nu bij mij de ketel alle warmtevraag beantwoordt, merk ik dat de leiding van de open verdeler naar de retour van de gasketel warmer is dan de leiding van de Xtend naar de open verdeler toe. Er is dus een (klein beetje) kortsluiting in de open verdeler van aanvoerwater van de gasketel dat 'omhoog' stroomt naar de retour.

Op de Xtend kan ik de flow instellen in l/min, en op de ketel alleen in %, maar hoe kom ik tot instellingen waarmee ik de kortsluiting minimaliseer?

In onderstaande tekening heb ik geprobeerd e.e.a. schematisch weer te geven. A is de flow van de Xtend, en die wil je nooit kleiner hebben dan B, de flow van de gasketel (want dan heb je kortsluiting naar de gasketel). Als de Xtend alleen draait zijn B, C en D allemaal 0, maar als ze samenwerken (ongeacht of de Xtend wel of geen warmte toevoegt), is D het deel dat van de Xtend naar de gasketel gaat. Als dat kleiner is dan A, dan lijkt me dat niet zo nuttig, maar ook weer niet heel erg. Maar de 'kortsluiting' van de gasketel, C, die wil je te allen tijde zo klein mogelijk hebben, omdat een lagere retourtemperatuur tot een hoger (HR) rendement van de gasketel zal leiden.

Kan ik concluderen dat ik in ieder geval de flow van de Xtend 'niet te laag' moet zetten, en die van de gasketel 'niet te hoog'? Het wordt voor de kamerthermostaat (en de Xtend) wel lastig uitvogelen wat dan de gewenste aanvoertemperatuur van de ketel is, aangezien onbekend is wat de temperatuur is van het water dat vanuit de open verdeler naar het afgiftesysteem gaat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoSW5Dx01fN-ihp73JijuUx1K0g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/9iIuJoYIbXAJYAon67TiOgb7.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywew
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-01 20:25
Beste medegebruikers,

Ik heb het topic bijna helemaal doorgelezen en zit zelf ook te denken aan een warmtepomp Xtend 5Kwh hybride. Ik ben benieuwd of er al gebruikers van het systeem zijn die inmiddels een jaaroverzicht hebben van hun toegenomen stroomverbruik en de besparing van het gas? Ik heb deze op 2 posts na niet kunnen vinden.

Ons huidige gasverbruik is momenteel +/- 1700 kuub, maar we verwarmen dan ook niet alle ruimtes effectief (grote woonboerderij, 160m2). De benedenverdieping willen we mogelijk voorzien van vloerverwarming. Grootste deel van die ruimtes (m.u.v. keuken) wordt niet verwamd waardoor ik verwacht een hoger gasverbruik te krijgen (wat we dan weer willen opvangen met de WP en daar de extra Kwh kosten weer van met de overcapaciteit zonnepanelen circa 1200 Kwh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-09 20:46
HouterBend schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:20:

Ik heb het een dagje geprobeerd gisteren, boven de verwarmingen aan, de Xtend draaide de hele dag op topvermogen inclusief heel veel defrosts dus en veel stroom gebruikt door de Xtend en ook meer gas gebruikt. Voor het slapen gaan boven alles weer teruggedraaid en vandaag minder stroomgebruik door de Xtend en minder gas, terwijl de temperaturen vandaag niet hoger waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Mackeessie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:48:
[...]

Ik heb het een dagje geprobeerd gisteren, boven de verwarmingen aan, de Xtend draaide de hele dag op topvermogen inclusief heel veel defrosts dus en veel stroom gebruikt door de Xtend en ook meer gas gebruikt. Voor het slapen gaan boven alles weer teruggedraaid en vandaag minder stroomgebruik door de Xtend en minder gas, terwijl de temperaturen vandaag niet hoger waren.
1 dag is imo te kort om de effectiviteit hiervan goed te testen. De warmte moet de kans krijgen om ook de muren, vloer, etc goed door te verwarmen. De eerste dag zal namelijk altijd hoger zijn, net zoals bij een nacht verlaging.

Allicht dat je dag 2 minder verbruikt, want er hoeft ook weer minder verwarmt te worden.

Ik zeg overigens niet dat het niet klopt, maar dat je test onvoldoende is om de juiste conclusie te kunnen trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door RobbieB op 09-01-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Ywew schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:25:
Ik heb het topic bijna helemaal doorgelezen en zit zelf ook te denken aan een warmtepomp Xtend 5Kwh hybride. Ik ben benieuwd of er al gebruikers van het systeem zijn die inmiddels een jaaroverzicht hebben van hun toegenomen stroomverbruik en de besparing van het gas? Ik heb deze op 2 posts na niet kunnen vinden.
Zie hier onder mijn besparing over een heel jaar. Helaas is door de verlaagde subsidie de netto aanschafprijs inclusief installatie nu ongeveer 4200 euro. Desondanks denk ik dat een Xtend zeker met jouw gasverbruik nog steeds aantrekkelijk is.

Vul in deze berekening in voor:
Warmtepomp vervangt cv-ketel voor: 75% (dat is het maximum hier, ik haalde 80%)
SCOP warmtepomp: 4,2 (bij mij met radiatoren, met vloerverwarming kan het nog wat hoger)
Totale investeringskosten: 4200 euro (daar zit de subsidie al in)

https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UECw1BPhS-xNYqOIef01I3npWw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QEcVSEwuk2AQYpqqOappX2ok.png?f=user_large

Besparing hiermee berekend: https://docs.google.com/s...I4dYB7BGbgVF2QKxKlTlC9mk/

[ Voor 4% gewijzigd door Lecenten op 10-01-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Nou, vanochtend heeft een monteur van Intergas het binnendeel vervangen (omdat het buitendeel op een dakkapel staat moet de installateur daarvoor komen). Het binnendeel is er nu een van 202412, dus een jaar nieuwer dan de oude. Firmware 0.70 (was 0.60), en de webApp 0.4.0 (was 0.1.9).

Waar ik blij verrast door was is dat het geheugen is overgezet, waardoor de Wifi inlog, instellingen en statistieken gewoon zijn behouden.

Wat wel opvalt is dat de sensorwaarden van het buitendeel (dat nog niet is aangesloten), nu niet meer als "-" worden weergegeven, maar 327,67.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinFl
Bij mij is gisteren ook het binnendeel vervangen. Nu nog wachten op de buitenunit. Ondertussen in 1 maand net zoveel gas gebruikt als de overige 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 16:51

Aldmar

Niks...

Ik heb de berekening ook eens gedaan.

Xtend hangt er sinds okt 2024, dus een 4 maanden.

Doel was om zo weinig mogelijk gas te verbruiken. Na wat trail/error lijkt het erop dat tot een graad of 4 buitentemp de warmtepomp het alleen af kan. Daaronder wat hulp nodig heeft om de deforsts weg te werken. Dus dat gebeurt nu ook. Moet wel zeggen dat het nog niet echt vaak onder 0 is geweest, af en toe snachts maar overdag nagenoeg niet.

Zo'n 100m2 vloerverwarming woonkamer en radiator badkamer. Dynamisch contract zowel elektra als gas, dus de prijzen zullen niet helemaal kloppen. Maar goed, 91% besparing op gas is toch mooi ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kieH701NIA42veCLWNUXJgqcMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VaEBeS7qX77kPtLqyB3LVJuT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-09 12:56
Nu we eindelijk weer een beetje zon hebben in de afgelopen dagen valt mij iets op. Onze woonkamer (waar de thermostaat hangt) ligt op het zuiden en wij hebben vrij veel glas. Dat helpt natuurlijk enorm bij het opwarmen van de woonkamer.

De afgelopen dagen gebeurt echter iedere keer het volgende;

de thermostaat staat ingesteld op 18,5gr. Dan komt de zon lekker in de woonkamer in de ochtend en kan de X-tend lekker achterover zitten en na een tijdje gaat hij gewoon uit. De temperatuur in de woonkamer loopt dan op richting de 20gr. Zodra de zon wat wolken krijgt, of deels achter onze schuur komt, dan zakt de temperatuur. Het duurt dang vrij lang voordat de Xtend uberhaupt in actie komt. Meestal pas als de temperatuur richting de 18,4 komt. En zelfs dan op een zeer laag vermogen (rond de 300/400Wh) bij een debiet van rond de 9l/min (normaal tussen de 12 en 15).. De temperatuur blijft dan ook gewoon langzaam teruglopen tot wel 18,1gr. En als ik niet ingrijp (thermostaat omhoog zetten naar bijvoorbeeld 19), dan blijft hij op dat hele lage vermogen draaien, terwijl de temperatuur dus terugloopt. Kort gezegd; ik vind dus eigenlijk dat de Xtend niet snel genoeg reageert op terugval in temperatuur. Ik snap dat zo'n warmtepomp trager reageert, maar dan zou ik dus juist verwachten dat als er terugval in temperatuur is, dat hij eerder naar een hoger vermogen zal gaan.

Ik heb de Xtend overigens ingesteld op alleen draaien op warmtepomp en defrosts altijd met ketel (anders zakt de temp hier te ver terug).

Zijn er instellingen die ik hierop aan kan passen om hem sneller te laten reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:52
MakeItSo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:33:
Nu we eindelijk weer een beetje zon hebben in de afgelopen dagen valt mij iets op. Onze woonkamer (waar de thermostaat hangt) ligt op het zuiden en wij hebben vrij veel glas. Dat helpt natuurlijk enorm bij het opwarmen van de woonkamer.

de thermostaat staat ingesteld op 18,5gr. Dan komt de zon lekker in de woonkamer in de ochtend en kan de X-tend lekker achterover zitten en na een tijdje gaat hij gewoon uit. De temperatuur in de woonkamer loopt dan op richting de 20gr. Zodra de zon wat wolken krijgt, of deels achter onze schuur komt, dan zakt de temperatuur. Het duurt dang vrij lang voordat de Xtend uberhaupt in actie komt. Meestal pas als de temperatuur richting de 18,4 komt. En zelfs dan op een zeer laag vermogen (rond de 300/400Wh) bij een debiet van rond de 9l/min (normaal tussen de 12 en 15).. De temperatuur blijft dan ook gewoon langzaam teruglopen tot wel 18,1gr. En als ik niet ingrijp (thermostaat omhoog zetten naar bijvoorbeeld 19), dan blijft hij op dat hele lage vermogen draaien, terwijl de temperatuur dus terugloopt. Kort gezegd; ik vind dus eigenlijk dat de Xtend niet snel genoeg reageert op terugval in temperatuur. Ik snap dat zo'n warmtepomp trager reageert, maar dan zou ik dus juist verwachten dat als er terugval in temperatuur is, dat hij eerder naar een hoger vermogen zal gaan.

Ik heb de Xtend overigens ingesteld op alleen draaien op warmtepomp en defrosts altijd met ketel (anders zakt de temp hier te ver terug).

Zijn er instellingen die ik hierop aan kan passen om hem sneller te laten reageren?
Geen idee hoe de communicatie tussen thermostaat en xtend precies gaat, maar ik vind het niet raar dat bij een verschil van 0,1 graad tussen gewenste en gemeten ruimte-temperatuur (ervan uitgaande dat de thermostaat deze info naar de xtend stuurt, en dat die adhv deze thermostaat data werkt) de xtend op een laag pitje gaat werken...

groet, Olaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj

Je thermostaat gaat aan bij een verschil groter dan 0,5 graden.(standaard) Volgens mij is dit kleiner te maken bij de parameters. P203

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Ik was niet helemaal duidelijk volgens mij. De thermostaat gaat wel aan, de Xtend gaat dus ook "aan" maar hij doet dat op een dusdanig laag vermogen, dat de temperatuur in ieder geval 0,4gr terugzakt, van de gewenste 18,5 tot 18,1.

Ik had altijd begrepen dat een warmtepomp juist bedoeld is om de temperatuur constant te houden. Dat is ook wat hij normaal gesproken ook altijd doet, hij houdt hem keurig op de ingestelde temperatuur (18,5 24x7 hier). Maar alleen als hij even uit geweest is na de zon, pakt hij hem pas heel laat op en met dusdanig beperkt vermogen, dat de temperatuur terugzakt, terwijl de thermostaat en de Xtend dus wel aan zijn. Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Krissiejj schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Je thermostaat gaat aan bij een verschil groter dan 0,5 graden.(standaard) Volgens mij is dit kleiner te maken bij de parameters. P203
P203 is alleen van toepassing als je niet met een opentherm thermostaat werkt.

Het probleem wat je hier ziet is denk ik dat je Xtend leert dat bij 4 graden buiten hij het met bijv. 30 graden water temperatuur het huis warm kan houden. Want dat is waar als de zon er op staat. Dan ineens valt de zon weg, en lukt het met die 30 graden water temperatuur niet, maar dat gaat hij toch eerst wel proberen, want dat lukte 6 uur geleden nog wel.

Ik denk dat je met een WAR+Thermostaat regeling dit beter onder controle zou kunnen krijgen. Dan is het systeem niet meer zelflerend, of in dit geval zelf-in-de-war-brengend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
GroundBreaking schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:53:
[...]

P203 is alleen van toepassing als je niet met een opentherm thermostaat werkt.

Het probleem wat je hier ziet is denk ik dat je Xtend leert dat bij 4 graden buiten hij het met bijv. 30 graden water temperatuur het huis warm kan houden. Want dat is waar als de zon er op staat. Dan ineens valt de zon weg, en lukt het met die 30 graden water temperatuur niet, maar dat gaat hij toch eerst wel proberen, want dat lukte 6 uur geleden nog wel.

Ik denk dat je met een WAR+Thermostaat regeling dit beter onder controle zou kunnen krijgen. Dan is het systeem niet meer zelflerend, of in dit geval zelf-in-de-war-brengend.
Dat klinkt inderdaad logisch. Hij houdt de watertemperatuur inderdaad op zo'n 30gr ongeveer. Op zich is het voor in de woonkamer niet zo'n issue, maar de andere kant van het huis (de noordkant, minder goed geïsoleerd) hebben wij onze kantoren en daar voel je het dan echt wel.

Die WAR+ regeling, is dat een instelling die ik kan kiezen en werkt dat in combinatie met de Comfort Touch, of heb ik dan een andere thermostaat nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Dat kan zeker met de Comfort Touch, is Parameter P202.
Maar dan zul je zelf de stooklijn moeten instellen, en ik heb daar zelf geen gedegen advies over hoe daar aan te beginnen. Maar anderen hier vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
GroundBreaking schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:01:
Dat kan zeker met de Comfort Touch, is Parameter P202.
Maar dan zul je zelf de stooklijn moeten instellen, en ik heb daar zelf geen gedegen advies over hoe daar aan te beginnen. Maar anderen hier vast wel.
Ok dank! Goed om te weten. Ik kijk het in ieder geval de komende dagen (ze hebben zon beloofd....) nog even aan. Ook even kijken wat er gebeurt als ik niet ingrijp, hoe ver hij het terug laat vallen. En mocht dat niet bevallen, dan is dit een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
MakeItSo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:51:
Ik was niet helemaal duidelijk volgens mij. De thermostaat gaat wel aan, de Xtend gaat dus ook "aan" maar hij doet dat op een dusdanig laag vermogen, dat de temperatuur in ieder geval 0,4gr terugzakt, van de gewenste 18,5 tot 18,1.

Ik had altijd begrepen dat een warmtepomp juist bedoeld is om de temperatuur constant te houden. Dat is ook wat hij normaal gesproken ook altijd doet, hij houdt hem keurig op de ingestelde temperatuur (18,5 24x7 hier). Maar alleen als hij even uit geweest is na de zon, pakt hij hem pas heel laat op en met dusdanig beperkt vermogen, dat de temperatuur terugzakt, terwijl de thermostaat en de Xtend dus wel aan zijn. Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
Bij de standaard regeling wordt de vraag bepaald door de thermostaat (ruimteregeling). Wanneer er een extra warmtebron is (zon, mensen, kachel, etc.), dan regelt de thermostaat terug.

Zon in de kamer geeft wel warmte, maar wanneer die weg is, is de invloed daarvan ook weer voor een deel weg. De thermostaat is heiemaal omlaag geregeld. Als je vloerverwarming hebt is de vloer ook nog eens afgekoeld. Wanneer er weer serieus warmte geleverd moet worden onstaan problemen: de thermostaat moet weer 'helemaal' opregelen en de vloer moet weer opwarmen. Dat gaat niet instantaan. Dus krijg je een temperatuurdip.

Een deel van dit probleem is op te lossen door deels op stooklijn te werken: dus srooklijn en opentherm thermostaat.

(En lees nu dat het verhaal hier boven al ongeveer zo verteld 😀)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-09 12:57
Met de stooklijn (WAR) wordt voornamelijk gekeken naar de buitentemperatuur in plaats van de temperatuur op de thermostaat. Wanneer je een stooklijn instelt (het finetunen hiervan vergt vaak wat experimenteren), kun je de invloed van de thermostaat op de regeling verminderen.

De invloed van de thermostaat wordt uitgedrukt in een percentage:

0% betekent volledig afhankelijk van de stooklijn.

100% betekent volledig afhankelijk van de thermostaat.

Standaard staat dit ingesteld op 50%, wat een balans is tussen beide. Zelf heb ik dit ingesteld op 33%, en dit werkt voor mij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLpwtMPiW_XBpE83DEjxe8YmVm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1mxulz5zlDD6QiNqSbejQhj.png?f=fotoalbum_large
@Fullpower Als de kamerthermostaat waarde van P219 onder het setpoint valt, werkt de ketel dan mee tot het setpoint weer bereikt is, of alleen tot het weer boven setpoint-P219 is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBR333
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-08 10:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tThsmNoKi8Unu1OcbKhs8pYbK04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nObdts0IAIOuJrJ5hwZxFynh.png?f=fotoalbum_large

Goedemorgen, weet iemand waar deze (ongedocumenteerde) parameter P118 voor is?
Hij stond bij mij op 'ja'.

Ik heb de Xtend sinds augustus in combi met een HRE 28/24, 60m2 vloerverwarming beneden, hybride verdeler met grote doorlaat, en radiatoren boven en ben heel tevreden.
Vannacht (-3 buiten) is voor het eerst ca 1m3 gas gebruikt om hybride bij te stoken, temp woonkamer 19°C. Ik heb aardig met de parameters zitten experimenteren, heb het goed draaien nu. Woon in het westen aan de kust. Ik heb overigens een excel lijst gemaakt met alle parameters en beschrijving, die kan ik hier niet uploaden. Mocht je interesse hebben, stuur dan maar een PB.

Met P131 kun je ook spelen om te bepalen wanneer de CV bijschakeld, is afhankelijk van je afgifte systeem. Staat bij mij nu op 18gr. Dit voorkomt dat mijn vloer te veel afkoelt bij defrosts, een comfort dingetje dus.

Gr. Martin

[ Voor 8% gewijzigd door MBR333 op 11-01-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
GroundBreaking schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:47:
[Afbeelding]
@Fullpower Als de kamerthermostaat waarde van P219 onder het setpoint valt, werkt de ketel dan mee tot het setpoint weer bereikt is, of alleen tot het weer boven setpoint-P219 is?
Deze parameter hoort bij een functie waarmee het mogelijk is om de ketel binnen een kamertemperatuur marge te blokkeren (' verlaagde kamertemperatuur').

Er zijn 2 mogelijkheden:
* Nachtverlaging ingesteld via de App
* 24/7 dezelfde kamertemp.

Met nachtverlaging:
Met P218 geef je een kamer setpunt op wordt gezien als 'verlaagde temperstuur'. Dus als actuele setpunt op of onder deze waarde komt, dan wordt de functie actief. (Bij instelling 10c is functie uitgeschakeld).
Met P219 stel je een marge in. Zolang de kamertemp. Niet onder die marge komt, blijft de ketel geblokkeerd. Zakt hij eronder, dan wordt kan de ketel worden bijgeschakeld. Er is een hysteresis van 0,1c op de kamertemp. (Antwoord op je vraag 😉).

Zonder nachtverlaging:
In dit geval wordt het CV klokprogramma gebruikt voor deze functie: tijdens 'uit' (niet actief) blok wordt de 'verlaagde temperatuur' actief, en werkt P219. Als de

Blokkeren van de backup is bij lagere buitentemperaturen vaak ongewenst, omdat de warmtepomp de achterstand dan niet meer kan inhalen. Met P216 is een buitentemperatuur in te stellen waaronder de ketel blokkade niet meer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
MBR333 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:34:
[Afbeelding]

Goedemorgen, weet iemand waar deze (ongedocumenteerde) parameter P118 voor is?
Hij stond bij mij op 'ja'.

Ik heb de Xtend sinds augustus in combi met een HRE 28/24, 60m2 vloerverwarming beneden, hybride verdeler met grote doorlaat, en radiatoren boven en ben heel tevreden.
Vannacht (-3 buiten) is voor het eerst ca 1m3 gas gebruikt om hybride bij te stoken, temp woonkamer 19°C. Ik heb aardig met de parameters zitten experimenteren, heb het goed draaien nu. Woon in het westen aan de kust. Ik heb overigens een excel lijst gemaakt met alle parameters en beschrijving, die kan ik hier niet uploaden. Mocht je interesse hebben, stuur dan maar een PB.

Met P131 kun je ook spelen om te bepalen wanneer de CV bijschakeld, is afhankelijk van je afgifte systeem. Staat bij mij nu op 18gr. Dit voorkomt dat mijn vloer te veel afkoelt bij defrosts, een comfort dingetje dus.

Gr. Martin
Die P118 is een expert parameter 😉. Zonder in details te treden; hij bepaald hoe de Xtend 'luistert'naar regelwaarden vanuit de thermostaat. Default staat dat uit. Of en hoeveel invloed deze parameter heeft hangt dus af van je thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-08 22:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXccEhIdMp3KPGo8HYJ_5eQkWG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYO42q8KnYweBSSPAxVOUwr0.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn warmtepomp gaat nu meerdere keren op storing N11. Maar wat betekend de code 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Mijn Xtend verliest de verbinding met de Intergas Gateway.
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?
Uit en aan zetten hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend

Bij ons zag ik een dergelijk effect ook op 11/1 namiddag, maar dan omgekeerd. De kamertemperatuur liep toen de zon binnenkwam op tot max 0,6 graden boven de ingestelde temperatuur. Ik heb helaas later die middag niet gevolgd wat er gebeurde toen de zon weer verdween.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
markie1985 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:45:
[Afbeelding]

Mijn warmtepomp gaat nu meerdere keren op storing N11. Maar wat betekend de code 24.
Welke firmware versie heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-08 22:15
Fullpower schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Welke firmware versie heb je?
V0. 30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
rtunru schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:46:
Mijn Xtend verliest de verbinding met de Intergas Gateway.
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?
Uit en aan zetten hielp niet.
Volgens mij kun je dan het beste de installateur bellen. Die linken hem dan opnieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-09 20:46
RobbieB schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:26:
[...]

1 dag is imo te kort om de effectiviteit hiervan goed te testen. De warmte moet de kans krijgen om ook de muren, vloer, etc goed door te verwarmen. De eerste dag zal namelijk altijd hoger zijn, net zoals bij een nacht verlaging.

Allicht dat je dag 2 minder verbruikt, want er hoeft ook weer minder verwarmt te worden.

Ik zeg overigens niet dat het niet klopt, maar dat je test onvoldoende is om de juiste conclusie te kunnen trekken.
Nu 3 dagen geprobeerd en zowel het stroomgebruik als het gas gebruik is echt veel groter dan als ik de radiatoren boven bijna dicht zet. In ons huis gaat de truc denk ik niet op.
Pagina: 1 ... 29 ... 38 Laatste