Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 30 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 17:44
Same here!
Nu paar dagen op 1e verdieping alles open. Daar goed warm, maar beneden trekt de vloerverwarming het slechter daardoor en verbruikt daardoor meer gas. Nu is het wel koud buiten en zou hij meer verbruiken. Maar 8m is wel erg veel met 30kwh per dag in Xtend. Zeker meer dan alles boven dicht, dan zal het rond de 3/4m en 26kwh

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-09 09:41
@Fullpower : In een van je berichten schrijf je dit: "....Je moet dus minimaal P192 instellen, dit is de helling van de stooklijn, of beter gezegd: het aantal graden watertemperatuur verhoging per graad buitentemperatuur daling. In (laatste versie) van de handleiding staan wat richtwaarden (onder het kopje van de aan/uit termostaten)..." Ik heb ergens een handleiding gevonden, maar die richtwaarden heb ik niet kunnen vinden. Heb je misschien een downloadlink van dit document?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-09 10:36
@miepet
bedoel je deze: (?)
oa. hier te vinden:
https://framerusercontent...szF1MzhhCmGc4Zwf7w69Y.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
@Ojohan : die bedoelde ik inderdaad, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-09 15:12
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over parameter P121.
Je kunt hier o.a. kiezen voor waarde “2” (open therm) en “4” (open therm low load o.b.v. temperatuur).
Wat is hier de betere keuze i.c.m. een Intergas Xtreme CV ketel?

Groet, Willem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-09 12:57
Willem_M schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:28:
Goedemiddag,

Je kunt hier o.a. kiezen voor waarde “2” (open therm) en “4” (open therm low load o.b.v. temperatuur).

Groet, Willem.
Uit mijn hoofd:
open therm low load o.b.v. OCH (of iets in die trant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:37
Willem_M schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:28:
Goedemiddag,

Groet, Willem.
De 2e optie is voor Intergas ketels.
(En vele andere ketels).

Optie 4 moet je instellen als je de 3-weg in ketel bij elke lowload cyclus heen en weer ziet gaan. Dat gebeurt bij ketels die 'default' de 3-weg klep naar de tapwater stand zetten. Bij optie 2e schakelt het warmtevraag signaal naar de ketel. Bij optie 4 blijft het warmtevraag signaal actief tijdens lowload sturing naar de ketel. Bekend is dat sommige Nefit ketels dit doen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
Mbv mede-forumlid Fullpower heb ik de instellingen van mijn Xtend de afgelopen tijd nog iets aangepast. Het draait mooi, maar toch zit ik nog met iets. Ik laat een plaatje zien van afgelopen nacht. Rond middernacht was de kamertemperatuur zoals ingesteld (21 graden). De ketel mag onder nul graden meehelpen, en dat gebeurde, dus prima. Toch zakt de temperatuur een halve graad onder de gevraagde waarde. De ketel kan het op zijn sloffen aan, dus waarom dan toch die temperatuurdaling? Tweede vraag, is het beeld van bijspringen vd ketel (Nefit, voor zover relevant?) normaal? Het zou mij logischer lijken dat de ketel een tijdje mee verwarmt tot de gevraagde temperatuur is gehaald. Nu springt die aan en weer uit, zonder dat de gevraagde temperatuur wordt gehaald. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eONAcJZZCSljnvfC90I7ET5X6SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x17rc3XP4bVrFgqGjcpdAzCo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-09 12:56
Lecenten schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:54:
[...]

Ik begrijp niet hoe je aan die gasprijs van 54 cent komt. Vandaag was de dynamische stroomprijs over de hele dag gemiddeld ongeveer 45 cent. De gasprijs ongeveer 1,32.

Om met een COP van geschat 3,5 en 9 kW voor een m3 gas dezelfde warmte te produceren als een m3 kost dan 0,45/9*3,5=1,16 dus nog steeds goedkoper dan gas.

Bij een gasprijs van 1,32 zal het omslagpunt boven de 50 cent per kWh liggen.
Sorry dat ik zo'n oud bericht naar boven haal, maar morgen weer een prijzig stroom dagje bij dynamische tarieven en dit onderwerp bleef toch een beetje malen. Ik kijk er vast helemaal verkeerd naar, dus ik hoor graag welke denkfout ik maak.

Als ik kijk naar de weersomstandigheden die wij de afgelopen periode gehad hebben, dan verwacht ik dat bij gebruik van de warmtepomp morgen ongeveer 70,6kWh aan thermische warmte nodig is om ons huis op temperatuur te houden. Deze aanname doe ik op basis van de gegevens die ik in de statistieken terug zie.

Als ik het goed begrijp, dan zou je uit 1m3 gas 9 kwh thermische warmte kunnen halen. Dus dan zou er ongeveer 7,8m3 gas nodig zijn morgen. Ik gok even dat de prijs morgen rond de € 1,36 zal liggen. Totale kosten voor gas (ex vastrecht) dan dus €10,66

De stroomprijs ligt morgen gedurende enkele uren tussen de 0,52 en 0,58. Gemiddeld komt het zo rond de 0,42. Dus als ik met dat gemiddelde tarief reken en ik ga uit van een COP van 2.8 (zoals ik dat heb gezien in de afgelopen dagen), dan betekent dat dat er 25,21kWh stroom verbruikt zou moeten worden, wat € 10,59 kost. Kortom, 7ct goedkoper dan met gas.

Klopt wat ik hierboven bereken nou of ga ik ergens gruwelijk de mist in?

En als het klopt wat hier staat, dan ben ik toch beter af als ik tijdens de uren waarbij het stroomtarief tussen de € 0,52 en € 0,58 kost de ketel aan het werk zet in plaats van de warmtepomp?

Of het zinvol is, dat is een ander punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
miepet schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:08:
Mbv mede-forumlid Fullpower heb ik de instellingen van mijn Xtend de afgelopen tijd nog iets aangepast. Het draait mooi, maar toch zit ik nog met iets. Ik laat een plaatje zien van afgelopen nacht. Rond middernacht was de kamertemperatuur zoals ingesteld (21 graden). De ketel mag onder nul graden meehelpen, en dat gebeurde, dus prima. Toch zakt de temperatuur een halve graad onder de gevraagde waarde. De ketel kan het op zijn sloffen aan, dus waarom dan toch die temperatuurdaling? Tweede vraag, is het beeld van bijspringen vd ketel (Nefit, voor zover relevant?) normaal? Het zou mij logischer lijken dat de ketel een tijdje mee verwarmt tot de gevraagde temperatuur is gehaald. Nu springt die aan en weer uit, zonder dat de gevraagde temperatuur wordt gehaald. [Afbeelding]
Misschien eens een paar dagen zonder nachtverlaging proberen? En in ieder geval langer wachten. De thermostaat heeft er 24uur over gedaan om vanmiddag de max. te bereiken. Die vloerverwarmingsstand van de Comfort Touch is heeeel erg traaaaag. En is mogelijk te traag als je vloertemperatuur in een korte tijd flink omhoog moet om meer afgifte te creëren. Dat gaat gewoon niet: regeling is traag en de vloer is traag.

Als je echt sneller wil schakelen met het setpunt of een snellere regeling wilt: kies dan de 'normale' regelstand gebruiken op de Comfort Touch. Of parameter P200 van de Xtend op 'radiatoren' zetten. Ik verwacht dat dan de temperatuur veel vlakker zal zijn. Wel ten koste van gasverbruik en een onrustiger verloop.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-09 19:24
MakeItSo schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:25:
[...]

Klopt wat ik hierboven bereken nou of ga ik ergens gruwelijk de mist in?
Klopt volgens mij helemaal, als de COP inderdaad 2,8 wordt morgen. Maar bij mij is de buitentemperatuur de komende dagen hoger dan in de afgelopen dagen, dus grote kans dat je COP hoger zal uitvallen.

[ Voor 20% gewijzigd door HouterBend op 14-01-2025 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem_M
Fullpower schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:45:
[...]

De 2e optie is voor Intergas ketels.
(En vele andere ketels).

Optie 4 moet je instellen als je de 3-weg in ketel bij elke lowload cyclus heen en weer ziet gaan. Dat gebeurt bij ketels die 'default' de 3-weg klep naar de tapwater stand zetten. Bij optie 2e schakelt het warmtevraag signaal naar de ketel. Bij optie 4 blijft het warmtevraag signaal actief tijdens lowload sturing naar de ketel. Bekend is dat sommige Nefit ketels dit doen.
Bedankt, dus gewoon op 2 (default waarde) laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:52
Weerz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:41:
Same here!
Nu paar dagen op 1e verdieping alles open. Daar goed warm, maar beneden trekt de vloerverwarming het slechter daardoor en verbruikt daardoor meer gas. Nu is het wel koud buiten en zou hij meer verbruiken. Maar 8m is wel erg veel met 30kwh per dag in Xtend. Zeker meer dan alles boven dicht, dan zal het rond de 3/4m en 26kwh
Een van de verschillen tussen de theorie en de praktijk is dat er in het artikel met een constante flow op de benedenverdieping wordt gerekend, waardoor de lagere (benodigde) afgifte volledig via lagere aanvoertemperatuur wordt gerealiseerd.

Om dat in de praktijk te bewerkstelligen zou je, samen met het openzetten van de bovenverdieping, dus ook de flow van de Xtend (flink) moeten verhogen. En bovendien moet je bovenverdieping zodanig zijn ingeregeld (of nageregeld?!) dat het er niet té warm wordt. In ieder geval niet warmer dan op de benedenverdieping, want die extra energie gaat dan alleen nog maar naar buiten (extra verlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-09 19:24
Weet iemand wat de hoogste frequentie is waarmee de compressor wordt aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackenlucas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-03 19:36
Warmtepomp stopt regelmatig terwijl de gewenste kamer temperatuur niet bereikt is.
Wat kan het probleem zijn.Graag advies daar de installateur het niet weet.En geen support mogelijk van Intergas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4IqiTQ3FCFRCkdjaubRG3DP-yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IvDHhayxoCWgpsCgFiVXQYv9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh5sPCLo4bwJG3B2L0rI_pIsaHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2G67578SbFVBUlsdh0J6bHgw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Jackenlucas op 16-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Jackenlucas schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:42:
Warmtepomp stopt regelmatig terwijl de gewenste kamer temperatuur niet bereikt is.
Wat kan het probleem zijn.Graag advies daar de installateur het niet weet.En geen support mogelijk van Intergas.
Nam de ketel het op dat moment over? Kan het zijn dat bij jou de buitentemperatuur die dinsdagoctend onder de -2 is gekomen? Bij mij is de buitentemperatuur die de Xtend aangeeft vaak 1-2 graden lager dan ik zou verwachten (o.b.v. metingen van een weerstation in de buurt).

Sowieso komen de waarden voor P102 en P103 niet logisch over. Wat probeer je te bereiken? Als je zo veel mogelijk met de warmtepomp wil doen zou ik P103 op -20 zetten (i.p.v. -2), dan probeert de Xtend de warmtepomp nog zo lang mogelijk 'nuttig' te gebruiken. P102 zou ik zo laag mogelijk zetten, maar wel zodanig dat de Xtend het bij die temperatuur nog wel alleen aan kan.

En heb je P100 (standaard) op 1 staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-09 17:28
Naast wat @a2aan al schrijft: P107 staat heel hoog, volgens mij kun je dat beter op 0 zetten (adaptief).

Verder: wat zijn de waarden voor P194 en P120 ?

Meest waarschijnlijke oorzaak voor het blokkeren van de Xtend is dat de ketel te heet water produceert en dat de retour dan boven de 55 graden komt.

Het zou kunnen dat die hoge waarde van P107 met het probleem te maken heeft, want daardoor schakelt de ketel heel laat bij. Als de kamertemperatuur dan inmiddels te veel gezakt is, dan moet er warmer water gemaakt worden om de kamer weer op temperatuur te krijgen. Waardoor de retour boven de 55 graden komt. Ik zie ook dat in jouw omschrijving van P107 die 0 voor adaptief niet voorkomt (te oude firmware?). Als je P107 niet op 0 kan zetten, dan zou ik de standaardwaarde van 600 gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door Lecenten op 16-01-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 17:44
a2aan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:50:
[...]

Een van de verschillen tussen de theorie en de praktijk is dat er in het artikel met een constante flow op de benedenverdieping wordt gerekend, waardoor de lagere (benodigde) afgifte volledig via lagere aanvoertemperatuur wordt gerealiseerd.

Om dat in de praktijk te bewerkstelligen zou je, samen met het openzetten van de bovenverdieping, dus ook de flow van de Xtend (flink) moeten verhogen. En bovendien moet je bovenverdieping zodanig zijn ingeregeld (of nageregeld?!) dat het er niet té warm wordt. In ieder geval niet warmer dan op de benedenverdieping, want die extra energie gaat dan alleen nog maar naar buiten (extra verlies).
Yes!
Moet alleen de radiatoren nog vervangen/verbeteren. Dan zou het in theorie beter moeten werken.

Idee is dan om de radiatoren met een single(Zigbee) thermostaat uit te voeren en die bijv op 19C zetten.
Beneden op 20C met vloerverwarming en dan kijken wat het doet. Werkt dat nog niet, dan flow verhogen.

leuk project, buiten investering dan....maar ja moet toch de radiatoren vernieuwen.

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackenlucas
Bedankt voor de informatie en heb de parameters aangepast.Ben benieuwd of de Extend nu niet meer stopt als kamer temperatuur nog niet is bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Heb je ook P194 en P120 aangepast ? Wat is hun waarde (ook als je ze niet hebt aangepast) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
HouterBend schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:53:
Weet iemand wat de hoogste frequentie is waarmee de compressor wordt aangestuurd?
82Hz, maar max is wel buitentemperatuur afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:51
Misschien dat jij hier een antwoord op kunt geven @Fullpower, de leverancier van de Xtend heeft geen idee.

Bij onze installatie is de extra pomp parallel aan het buffervat aangesloten op X13. Deze is ingesteld met P068=3, secundaire CV pomp, uit tijdens ontdooien. Wij hebben ook een 3e pomp, aangesloten op de verdeler voor de vloerverwarming. Deze draait standaard 24/7, volgens Feenstra omdat deze in de zomer niet te lang stil mocht staan.

De 2 vragen:
1) Dat geldt ook voor de secundaire pomp, wordt X13 af en toe actief tijdens de zomerperiode zodat de pomp niet te lang stil staat?
2) Kan ik in dat geval ook de VV pomp hierop aansluiten (X13 contacten 1+2) en deze ook instellen op P069=3?

Dat scheelt volgens mij het 24/7 draaien van de pomp in de zomer, en ook tijdens de defrosts geen (kleine) flow omdat de VV pomp blijft draaien.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Chielp schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:49:
Misschien dat jij hier een antwoord op kunt geven @Fullpower, de leverancier van de Xtend heeft geen idee.

Bij onze installatie is de extra pomp parallel aan het buffervat aangesloten op X13. Deze is ingesteld met P068=3, secundaire CV pomp, uit tijdens ontdooien. Wij hebben ook een 3e pomp, aangesloten op de verdeler voor de vloerverwarming. Deze draait standaard 24/7, volgens Feenstra omdat deze in de zomer niet te lang stil mocht staan.

De 2 vragen:
1) Dat geldt ook voor de secundaire pomp, wordt X13 af en toe actief tijdens de zomerperiode zodat de pomp niet te lang stil staat?
2) Kan ik in dat geval ook de VV pomp hierop aansluiten (X13 contacten 1+2) en deze ook instellen op P069=3?

Dat scheelt volgens mij het 24/7 draaien van de pomp in de zomer, en ook tijdens de defrosts geen (kleine) flow omdat de VV pomp blijft draaien.

Alvast bedankt!
1) Een extra pomp wordt ook eens per dag, net als de pomp in de Xtend zelf, kort ingeschakeld tegen vastzitten.

2) Alle relais uitgangen zijn vrij programmeerbaar. Dus je kunt inderdaad een tweede relais configureren voor een 3e pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 18:37
Fullpower schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:02:
[...]

82Hz, maar max is wel buitentemperatuur afhankelijk.
Nou het is nu de goede buitentemperatuur, want dat draait ie hier nu continu.🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackenlucas
Kan ik zonder problemen de CV ketel uitzetten en alleen met de Extend verwarmen.
Als ik de CV ketel uitzet krijg ik wel een foutmelding op de Comfort Touch thermostaat.Graag advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackenlucas
Lecenten schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:27:
Naast wat @a2aan al schrijft: P107 staat heel hoog, volgens mij kun je dat beter op 0 zetten (adaptief).

Verder: wat zijn de waarden voor P194 en P120 ?

Meest waarschijnlijke oorzaak voor het blokkeren van de Xtend is dat de ketel te heet water produceert en dat de retour dan boven de 55 graden komt.

Het zou kunnen dat die hoge waarde van P107 met het probleem te maken heeft, want daardoor schakelt de ketel heel laat bij. Als de kamertemperatuur dan inmiddels te veel gezakt is, dan moet er warmer water gemaakt worden om de kamer weer op temperatuur te krijgen. Waardoor de retour boven de 55 graden komt. Ik zie ook dat in jouw omschrijving van P107 die 0 voor adaptief niet voorkomt (te oude firmware?). Als je P107 niet op 0 kan zetten, dan zou ik de standaardwaarde van 600 gebruiken.
Ik P120 van 80 naar 90 graden gezet. als ik p194 verhoog krijg ik een foutmelding op de thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:59
Jackenlucas schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:05:
Kan ik zonder problemen de CV ketel uitzetten en alleen met de Extend verwarmen.
Als ik de CV ketel uitzet krijg ik wel een foutmelding op de Comfort Touch thermostaat.Graag advies
Nee want hij heeft communicatie nodig vanuit de ketel. Je kan wel met je instellingen van de xtend een parameter omzetten voor “volledig elektrisch”

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Waarom wil je dit doen? Dat helpt als achtergrond wel bij het advies denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Jackenlucas schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Ik P120 van 80 naar 90 graden gezet. als ik p194 verhoog krijg ik een foutmelding op de thermostaat
P194 is de maximum aanvoer van Xtend+ketel, P120 is de maximum aanvoer van de ketel. P120 moet 10 graden hoger dan P194.

Het is juist de bedoeling om P194 zo laag mogelijk te zetten, om te voorkomen dat de ketel te heet water in het systeem pompt waardoor de Xtend stopt. Maar P194 moet wel hoog genoeg zijn om het warm te houden.

Probeer het met deze instellingen:
P102=5
P103=-10
P107=0 of 600 als je geen 0 kan instellen
P194=45
P120=55

Als je de ketel helemaal wil uitschakelen kun je P100=0 instellen (standaard = 1). Dan heb je wel het probleem dat het niet meer warm blijft als de Xtend het niet alleen af kan.

Ik zou het eerst proberen met de instellingen zoals hierboven aangegeven. Als de Xtend dan toch stopt,maak dan verbinding met de wifi van de Xtend en kijk wat je daar ziet bij aanvoer en retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Lecenten schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Het is juist de bedoeling om P194 zo laag mogelijk te zetten, om te voorkomen dat de ketel te heet water in het systeem pompt waardoor de Xtend stopt. Maar P194 moet wel hoog genoeg zijn om het warm te houden.
In principe regelt de Xtend zelf het vermogen/gevraagde temperatuur aan de ketel. Dus ook al staat het maximum op 80 graden vraagt de Xtend bij mij zover ik gezien heb nooit meer dan 50 graden aan de ketel, en dat is alleen tijden defrosts, anders is het zelfs nog lager.

Dus het is niet zo dat je zelf moet zoeken naar de laagst mogelijke temperatuur waarop je het huis nog warm kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
GroundBreaking schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:47:
principe regelt de Xtend zelf het vermogen/gevraagde temperatuur aan de ketel. Dus ook al staat het maximum op 80 graden vraagt de Xtend bij mij zover ik gezien heb nooit meer dan 50 graden aan de ketel, en dat is alleen tijden defrosts, anders is het zelfs nog lager.

Dus het is niet zo dat je zelf moet zoeken naar de laagst mogelijke temperatuur waarop je het huis nog warm kunt houden.
Dat is niet altijd/helemaal waar. Als je Xtend wordt aangestuurd via OpenTherm bepaalt de thermostaat de aanvoertemperatuur. Als je aan nachtverlaging zou doen (of verlaging tijdens vakantie, of als je huis is afgekoeld door onderhoud aan de CV-installatie), dan zou het zomaar kunnen dat de thermostaat een 'onnodig' hoge aanvoertemperatuur vraagt. Met P194 kan je dit een beetje 'in toom' houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Met P202 op 4 is het niet rechtstreeks de thermostaat die de temperatuur bepaald, maar ook de Xtend. Maar je zou het kunnen limiteren inderdaad als je trager op temperatuur wilt komen.
Al zie ik juist meer mensen die klagen over dat het te lang duurt dan te kort.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
GroundBreaking schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Alles werkt ongewijfeld goed met de standaard instellingen, de vraag is alleen of het ook optimaal (in de zin van zo weinig mogelijk gebruik van de ketel) werkt. We hebben hier toch meerdere keren gezien dat mensen vroegen waarom de Xtend uitschakelde en voor zover ik me kan herinneren lag dat aan een te hoge retour.

Als je de temperatuur verlaagt en de Xtend schakelt niet meer uit, dan weet je dat dat de oorzaak is geweest. Heb je geen probleem met een uitschakelende Xtend, dat is het misschien minder zinvol om de watertemperatuur te verlagen. Hoewel het aan de andere kant ook geen enkel nadeel heeft, zolang het tenminste warm blijft.

In dit specifieke geval denk ik dat de hele hoge waarde van P107 ook met het probleem te maken heeft. Waardoor de ketel veel te laat bijschakelt, de kamertemperatuur kan dan als flink gezakt zijn waardoor er warmer water in het systeem moet om het weer op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleernam
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-09 12:06
Goedenavond, Wij hebben de onderstaande instellingen maar krijgen het huis niet aangenaam warm in deze tijd. Het lijkt alsof de cvketel te weinig meedoet. Wij hebben de blokkade aangezet in de nacht alleen lukt het de cv ketel niet om het huis 's ochtends netjes op temperatuur te krijgen zodat de warmtepomp het overdag lekker kan overnemen. We hebben een goed geïsoleerd huis maar het hybride systeem heeft de hele dag nodig om 1 graadje erbij te krijgen.
Is het mogelijk om via de Xtend de cv iets harder te laten werken?
De blokkade hebben we 's nachts aan gezet omdat de ontdooifunctie best wat geluid geeft binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvrKmXV-v-y1NivrPiTEIpP0sts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Falrv84vzsTxAUZWJBiduCg0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:59
vleernam schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:19:
Goedenavond, Wij hebben de onderstaande instellingen maar krijgen het huis niet aangenaam warm in deze tijd. Het lijkt alsof de cvketel te weinig meedoet. Wij hebben de blokkade aangezet in de nacht alleen lukt het de cv ketel niet om het huis 's ochtends netjes op temperatuur te krijgen zodat de warmtepomp het overdag lekker kan overnemen. We hebben een goed geïsoleerd huis maar het hybride systeem heeft de hele dag nodig om 1 graadje erbij te krijgen.
De blokkade hebben we 's nachts aan gezet omdat de ontdooifunctie best wat geluid geeft binnen.
[Afbeelding]
Wat zijn je instellingen van de parameters?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleernam
Bedankt voor je reactie, er zijn natuurlijk een hoop instellingen en parameters om uit te kiezen.
101 / 2COP
102 / 15 graden
103 / -5
104 / 50 graden
105 60 sec
107 30 sec
108 0
109 0
110 32
112 15 graden
115 0 min
117 JA
118 Nee
120 55 graden
121 opentherm low
124 25 graden
128 JA
129 10%
60 0%
61 100
160 laag
161 15
162 0
170 Nee
176 Auto
180 Comfort
181 3 graden
186 2,2 graden
191 uit

Ik heb zoveel mogelijk opgeschreven en ik hoop dat je er iets mee kunt. Mochten er nog een paar ontbreken dan hoor ik het graag. We hebben veel vloerverwarmingen en radiatoren met ventilatoren. Ik begrijp goed dat de warmtepomp er lang over doet om de warmte in het huis te krijgen en dat de blokkade in de nacht niet meewerkt. Ik hoop dat de CV een tandje extra kan bijspringen om het toch aangenaam te krijgen in de ochtend.
Bedankt voor alle suggesties alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleernam
vleernam schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:18:
Bedankt voor je reactie, er zijn natuurlijk een hoop instellingen en parameters om uit te kiezen.
101 / 2COP
102 / 15 graden
103 / -5
104 / 50 graden
105 60 sec
107 30 sec
108 0
109 0
110 32
112 15Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVFcLYzjLwlehlETVEVPMjWh274=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oRP64RoOn6yFJBxOPqzjCcj7.png?f=fotoalbum_large graden
115 0 min
117 JA
118 Nee
120 55 graden
121 opentherm low
124 25 graden
128 JA
129 10%
60 0%
61 100
160 laag
161 15
162 0
170 Nee
176 Auto
180 Comfort
181 3 graden
186 2,2 graden
191 uit

Ik heb zoveel mogelijk opgeschreven en ik hoop dat je er iets mee kunt. Mochten er nog een paar ontbreken dan hoor ik het graag. We hebben veel vloerverwarmingen en radiatoren met ventilatoren. Ik begrijp goed dat de warmtepomp er lang over doet om de warmte in het huis te krijgen en dat de blokkade in de nacht niet meewerkt. Ik hoop dat de CV een tandje extra kan bijspringen om het toch aangenaam te krijgen in de ochtend.
Bedankt voor alle suggesties alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Dus als ik het goed begrijp zet je snachts de verwarming dus compleet uit. Dan moet hij best stoken ja 's ochtends.

Hoe staat de thermostaat ingesteld? Heb je een Comfort Touch? Op vloerverwarming? Dan regelt die ook gewoon heel traag, en kan je daar al een hoop tijdswinst pakken denk ik.

Gaat de ketel wel aan 's ochtends? Of helemaal niet nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleernam
GroundBreaking schreef op zondag 19 januari 2025 @ 06:15:
Dus als ik het goed begrijp zet je snachts de verwarming dus compleet uit. Dan moet hij best stoken ja 's ochtends.

Hoe staat de thermostaat ingesteld? Heb je een Comfort Touch? Op vloerverwarming? Dan regelt die ook gewoon heel traag, en kan je daar al een hoop tijdswinst pakken denk ik.

Gaat de ketel wel aan 's ochtends? Of helemaal niet nu?
We hebben alleen de warmtepompblokkade aan in de nacht tot 7uur 'smorgens. Thermostaat ( Comfort Touch) staat overdag op 20,5 en 'snachts op 19,5 graden. De vloerverwarming gaat aan bij water van 24 graden dmv temperatuurschakelaar. De ketel gaat maar af en toe aan en dan ook bij korte momentjes waardoor we zien dat bijvoorbeeld in de stille stand de temperatuur op de thermostaat rustig zakt in de avond. Als er suggesties of vragen zijn dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 20:05
Hoi,

Mijn Xtend is kneiter bevroren, en we zijn dus geheel op gas overgeschakeld, op zich geen probleem maar ik dacht dat dit een mooi moment was om eens de manuele intdooicyclus te testen
in het Service meny de manuele ontdooicyclus gestart, maar er lijkt niets te gebeuren, compressor blijft op 0.0, de fan blijft uit en de buitenunit ontdooit niet.
doe ik iets verkeerd? ik zou verwachten dat de buitenunit nu zou gaan ontdooien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5nRPEHCNIdZddVk3oE76dsAAWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOOZh3c1A6JEKdJZbP9FHNKe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@vleernam Bij mij zijn er twee dingen die de trigger zijn voor de ketel. Ik stook op constante temperatuur.

De waarde in P131 voor tijdens een defrost. (Ik heb het idee dat de Xtend een verwachting doet of hij onder die temperatuur gaat komen bij een defrost, en hij lijkt hier vrij goed in moet ik zeggen. Maar het is niet zo dat als hij helemaal aan het eind van een defrost onder die waarde komt dat dan de Ketel pas aan gaat.)

P219, wanneer de actuele temperatuur van de thermostaat deze hoeveelheid onder de ingestelde waarde komt gaat de ketel erbij aan.

Doordat jij de temperatuur ook veranderd gaandeweg de dag is de P219 dan minder van belang maar meer P217? Dat je ook meteen de ketel aanspreekt als je die sprong in temperatuur insteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
sirtm schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:21:
Hoi,

Mijn Xtend is kneiter bevroren, en we zijn dus geheel op gas overgeschakeld, op zich geen probleem maar ik dacht dat dit een mooi moment was om eens de manuele intdooicyclus te testen
in het Service meny de manuele ontdooicyclus gestart, maar er lijkt niets te gebeuren, compressor blijft op 0.0, de fan blijft uit en de buitenunit ontdooit niet.
doe ik iets verkeerd? ik zou verwachten dat de buitenunit nu zou gaan ontdooien.[Afbeelding]
Wat voor kleur lampje heeft de Xtend? Want ik zou zeggen als hij helemaal uit gaat omdat hij dicht gevroren is dat er wel een fout is ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
vleernam schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:19:
[Afbeelding]
Probeer het eens zonder de nachtverlaging. Wat ik denk dat er gebeurt: de Xtend is in de nacht geblokkeerd, maar met 1 graad nachtverlaging zal het bij een goed geisoleerd huis lang duren voor de temperatuur die ene graad in huis is gedaald. En zolang de temperatuur niet 1 graad is gedaald zal de ketel ook niet bijschakelen. Als het inmiddels dan weer vroeg in de ochtend is wordt de Xtend weer actief en die zal dan proberen om die ene graad weer bij te stoken, wat lang kan duren.

Nog beter zou zijn om het geluidsprobleem aan te pakken. Komt dat uit de binnenunit of de buitenunit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
GroundBreaking schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Wat voor kleur lampje heeft de Xtend? Want ik zou zeggen als hij helemaal uit gaat omdat hij dicht gevroren is dat er wel een fout is ergens.
Groen paars knipperend, want ik heb de Wifi constant open staan. er staat geen error code op.
P103 staat op -5, minimum COP 2,5
Verder meest op Default

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
sirtm schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:21:
Hoi,

doe ik iets verkeerd? ik zou verwachten dat de buitenunit nu zou gaan ontdooien.[Afbeelding]
Het lijkt erop dat de buitentemperatuur sensor aan de verdamper is vastgevroren, doordat hij er te dicht op zit, en dat daardoor het probleem is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleernam
GroundBreaking schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:28:
@vleernam Bij mij zijn er twee dingen die de trigger zijn voor de ketel. Ik stook op constante temperatuur.

De waarde in P131 voor tijdens een defrost. (Ik heb het idee dat de Xtend een verwachting doet of hij onder die temperatuur gaat komen bij een defrost, en hij lijkt hier vrij goed in moet ik zeggen. Maar het is niet zo dat als hij helemaal aan het eind van een defrost onder die waarde komt dat dan de Ketel pas aan gaat.)

P219, wanneer de actuele temperatuur van de thermostaat deze hoeveelheid onder de ingestelde waarde komt gaat de ketel erbij aan.

Doordat jij de temperatuur ook veranderd gaandeweg de dag is de P219 dan minder van belang maar meer P217? Dat je ook meteen de ketel aanspreekt als je die sprong in temperatuur insteld?
@Fullpower heeft gekeken naar de Xtend en heeft wat aanwijzingen gegeven. We kijken het deze aankomende koude dagen even aan wat de wijziging doet. P200 stond op vloerverwarming ipv op radiatoren en blijkbaar werkt dat erg traag. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleernam
Lecenten schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Probeer het eens zonder de nachtverlaging. Wat ik denk dat er gebeurt: de Xtend is in de nacht geblokkeerd, maar met 1 graad nachtverlaging zal het bij een goed geisoleerd huis lang duren voor de temperatuur die ene graad in huis is gedaald. En zolang de temperatuur niet 1 graad is gedaald zal de ketel ook niet bijschakelen. Als het inmiddels dan weer vroeg in de ochtend is wordt de Xtend weer actief en die zal dan proberen om die ene graad weer bij te stoken, wat lang kan duren.

Nog beter zou zijn om het geluidsprobleem aan te pakken. Komt dat uit de binnenunit of de buitenunit ?
Het geluid van het ontdooi-proces schijnt normaal te zijn maar bij ons "hangen" de leidingen open en bloot bij het trapgat naar de zolderkamer. We gaan hier nog even aftimmeren met geluidsisolatie en dan hopelijk horen we het straks een stuk minder. Verder loopt de Xtend goed volgens de kenners.
Dank voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lecenten
Ik zou ook zeker stoppen met de nachtverlaging. Ten eerste is de besparing op het warmteverlies (en dus de benodigde hoeveelheid energie om het warm te houden) marginaal. Warmteverlies is recht evenredig met het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur.

Als het zoals nu in de nacht buiten -2 graden is, dan is het warmteverlies bij 19,5 graden binnen ten opzichte van 20,5 graden binnen: (19,5- -2)/(20,5- -2)=21,5/22,5=0.955. Het bespaart 4,5% als je de binnentemperatuur de hele dag 1 graad verlaagt. Alleen in de nacht bespaart het dus 1,5%.

Daavoor moet je het vroeg in de ochtend, als het op zijn koudsts is, weer opwarmen. Precies op het moment dat het rendement van de Xtend op zijn laagst is ga je het nog een keer verlagen door de warmtepomp voluit te laten draaien. Zelfs als je het op de ketel doet heb je hetzelfde probleem, alleen is het met een ketel niet zo sterk. Het gaat er uiteindelijk niet om hoeveel warmte je produceert, maar hoeveel energie je nodig hebt om erin te stoppen. Want dat moet je betalen.

Dit bespaart echt geen geld, op zijn hoogsts zou ik zeggen dat weinig uitmaakt. Of het kost geld (en comfort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Deze winterdagen hakken er wel in qua COP. Afgelopen dagen gemiddeld 2.5, ondertussen overall gezakt naar 4.7, dat word nog een hele klus om weer boven de 5.0 te komen en het jaar doel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-09 12:56
sirtm schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Groen paars knipperend, want ik heb de Wifi constant open staan. er staat geen error code op.
P103 staat op -5, minimum COP 2,5
Verder meest op Default
Hoe heb je dat ingesteld dat de Wifi constant open staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
GroundBreaking schreef op maandag 20 januari 2025 @ 06:18:
Deze winterdagen hakken er wel in qua COP. Afgelopen dagen gemiddeld 2.5, ondertussen overall gezakt naar 4.7, dat word nog een hele klus om weer boven de 5.0 te komen en het jaar doel te halen.
Als je een zo hoog mogelijke COP wil zou je kunnen overwegen om de ketel bij te laten springen bij iedere defrost. Gevolg: minder defrosts, en de Xtend draait 'rustiger'. Als je doel is om zo min mogelijk gas te verbruiken is dit waarschijnlijk niet de beste strategie.

Het financiële plaatje hangt o.a. af van je tarieven, maar heel veel zal het sowieso niet schelen, denk ik.

Verbruik je nu al gas, of kan de Xtend het alleen af? Als je nu (ook) al gas verbruikt ben ik wel nieuwsgierig wat het eventuele effect is van die defrostinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
a2aan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:53:
[...]

Als je een zo hoog mogelijke COP wil zou je kunnen overwegen om de ketel bij te laten springen bij iedere defrost. Gevolg: minder defrosts, en de Xtend draait 'rustiger'. Als je doel is om zo min mogelijk gas te verbruiken is dit waarschijnlijk niet de beste strategie.

Het financiële plaatje hangt o.a. af van je tarieven, maar heel veel zal het sowieso niet schelen, denk ik.

Verbruik je nu al gas, of kan de Xtend het alleen af? Als je nu (ook) al gas verbruikt ben ik wel nieuwsgierig wat het eventuele effect is van die defrostinstelling.
Het doel is zo goedkoop mogelijk. Dus daarmee ook met COP2.5 gewoon de Xtend z'n werk laten doen.
Er zijn volgens mij gewoon even veel defrosts hoor, of mijn ketel nu helpt of niet. Is gewoon de cyclus van +/-23minuten die ik zie.

Maar als het overdags boven 1-2 graden komt kan de Xtend het zelf. Want ook al zakt de temperatuur dan in de nacht, dan komt ie overdags wel weer bij. Nu moet af en toe de Ketel helpen, en dat doet ie voornamelijk bij de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
GroundBreaking schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:44:
Het doel is zo goedkoop mogelijk. Dus daarmee ook met COP2.5 gewoon de Xtend z'n werk laten doen.
Er zijn volgens mij gewoon even veel defrosts hoor, of mijn ketel nu helpt of niet. Is gewoon de cyclus van +/-23minuten die ik zie.

Maar als het overdags boven 1-2 graden komt kan de Xtend het zelf. Want ook al zakt de temperatuur dan in de nacht, dan komt ie overdags wel weer bij. Nu moet af en toe de Ketel helpen, en dat doet ie voornamelijk bij de defrosts.
Helaas is het vorige week vrijdag (de monteur van Intergas samen met mijn installateur) niet gelukt om mijn vervangende Xtend weer aan de praat te krijgen, dus ik heb zelf nog geen ervaring met de Xtend in de (meer) uitdagende omstandigheden van de afgelopen dagen.

Maar toen mijn Xtend nog wel werkte, inclusief ketelondersteuning bij iedere defrost, heb ik nooit vaker dan 1x per 30min defrosts gezien, en zelfs dat was redelijk uitzonderlijk. Iedere defrost is (vrij letterlijk) het verwarmen van de buitenlucht met warmte uit je huis. Volledig voorkomen kan (met dit weer) helaas niet, maar volgens mij is het wel realistisch om met een relatief weinig gas de COP van de Xtend flink te verhogen, door het aantal defrosts met een kwart tot een derde te verlagen.

Nog een keer een hypothetisch voorbeeld:
  • 30kWh Xtend @COP 2,5 geeft 75kWh warmte die je huis in gaat.
  • 19kWh Xtend @COP 3 plus 2m3 gas levert dezelfde 75kWh warmte op, en dan speel je quitte als 5,5kWh elektriciteit hetzelfde kost als 1m3 gas.
Misschien dat het in de praktijk iets negatiever uitpakt, en dat het toch duurder is (alhoewel nooit meer dan een paar dubbeltjes per dag), maar wat ik probeer te zeggen is dat het te simpel is om te stellen dat zo lang de COP boven X blijft (bijvoorbeeld 2,5), dat het 'dus' goedkoper is om de Xtend alles alleen te laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirtm
MakeItSo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:22:
[...]

Hoe heb je dat ingesteld dat de Wifi constant open staat?
Ik gebruik Home Assistant, en heb deze integratie geinstalleerd, https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

Die pollt elke 120 Seconden de Xtend midddels de API en dus blijft de verbinding open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:39:
[...]
Maar toen mijn Xtend nog wel werkte, inclusief ketelondersteuning bij iedere defrost, heb ik nooit vaker dan 1x per 30min defrosts gezien, en zelfs dat was redelijk uitzonderlijk. Iedere defrost is (vrij letterlijk) het verwarmen van de buitenlucht met warmte uit je huis. Volledig voorkomen kan (met dit weer) helaas niet, maar volgens mij is het wel realistisch om met een relatief weinig gas de COP van de Xtend flink te verhogen, door het aantal defrosts met een kwart tot een derde te verlagen.
De Xtend zoekt zelf wel uit of het nodig is om de ketel bij te schakelen. Met de buitentemperaturen van de afgelopen dagen (rond of onder het vriespunt) bevriest de Xtend elke 23 minuten, met of zonder dat de ketel bijschakelt. Dat maakt geen verschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8s9JeV7QJSdHG4m2Hq1O_YRcDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/81BA70w9AZPLZewhVR1nPXsx.png?f=fotoalbum_large

Ook als het nog kouder wordt blijft de Xtend in die cyclus van 23 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
a2aan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Nog een keer een hypothetisch voorbeeld:
  • 30kWh Xtend @COP 2,5 geeft 75kWh warmte die je huis in gaat.
  • 19kWh Xtend @COP 3 plus 2m3 gas levert dezelfde 75kWh warmte op, en dan speel je quitte als 5,5kWh elektriciteit hetzelfde kost als 1m3 gas.
Wat je hier dus schetst is dat je door gas te verbruiken je de gemiddelde COP van de Xtend verbeterd. Dit kan alleen als de aanvoerwater temperatuur daardoor kan dalen. Of het totaal gevraagde vermogen van de Xtend naar beneden kan, waardoor hij ook zuiniger kan gaan lopen.

Dat laatste is vooral theoretisch als het zo koud is en veel defrosts, aangezien de Xtend na een defrost vollebak er tegenaan gaat. Ook als de ketel ondersteund tijdens de defrost zo ver ik kan zien.

Dus dan blijft over dat door de ketel bij te schakelen tijdens defrosts de aanvoer temperatuur significant kan dalen. Ook dat zie ik niet gebeuren.

Dus ik weet niet hoe die 2m3 gas voor de verbeterde COP gaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Lecenten bedankt voor de grafiek; zeer leerzaam! Heb je hem ook met Ta, en misschien ook over een wat langere periode?

Overigens is het lastig om de 'echte' Ta vast te stellen, wanneer de ketel is bijgeschakeld. We weten immers niet hoeveel % van het aanvoerwater van de Xtend 'via de ketel' loopt, en hoeveel aanvoerwater van de ketel 'kortsluit' terug naar de retour, via de open verdeler.

@GroundBreaking mijn 'theorie' is er vooral op gestoeld dat je door het slim inzetten van de ketel het aantal defrosts van de Xtend kan verminderen, wat effectief betekent dat de totale hoeveelheid benodigde warmte daalt (want iedere defrost is puur verlies, en gaat ten koste van je COP). Alleen wijst de grafiek van @Lecenten erop dat het aantal defrosts op een bepaald moment een constante is, dus dan zou mijn theorie niet op gaan.

Een ander aspect dat wellicht meespeelt is het 'verloop' van de aanvoertemperatuur. @GroundBreaking heeft natuurlijk helemaal gelijk dat het warmteverlies van de woning, en dus de benodigde aanvoertemperatuur, een gegeven is. Echter, als je de Xtend alleen laat werken krijg je een sterk schommelende aanvoertemperatuur, waardoor hij een deel van de tijd onder het gemiddelde, en een deel van de tijd erboven moet zitten. Meestal komen zulke schommelingen de overall efficiëntie niet ten goede, maar in dit geval zou ik het eigenlijk niet weten of het echt iets uitmaakt. Wie heeft hier een theorie voor?

De ketel zou er voor kunnen zorgen dat de aanvoertemperatuur volledig constant blijft. Maar of dat dan beter is voor de COP van de Xtend, is dus de vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door a2aan op 20-01-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackenlucas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHoOyRIiZplzQYw5iYpFvWqDwu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z8ruZYLpW43HgjJ0e40aqJy2.png?f=fotoalbum_large

Op welke parameter P121 gezet worden om warmtepomp zoveel mogelijk te laten functioneren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:43:
@Lecenten bedankt voor de grafiek; zeer leerzaam! Heb je hem ook met Ta, en misschien ook over een wat langere periode?
Ta vs temperatuur ketel. De 3 pieken rond de 60 graden komen van warm water gebruik. Onderste grafiek is het vermogen van de ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AWRrF44jaqsbwBaHH53mvb0vRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Gx6M7bEGCB2H7kBVShX3GOi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Jackenlucas schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:00:
[Afbeelding]

Op welke parameter P121 gezet worden om warmtepomp zoveel mogelijk te laten functioneren
Dat heeft daar geen invloed op, dit gaat alleen om de manier waarop de ketel wordt aangestuurd. Volgens mij moet je dat alleen veranderen als de ketel deze standaard instelling niet aankan.

Heb je dan nog steeds het probleem dat de Xtend afschakelt ? Als het probleem weer optreedt, maak dan contact met de wifi van de Xtend. Kijk wat je ziet bij Statistieken en dan Live Data en plaats een screenprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:24:
Ta vs temperatuur ketel. De 3 pieken rond de 60 graden komen van warm water gebruik. Onderste grafiek is het vermogen van de ketel.

[Afbeelding]
Nice!

Het lastige is dat 'what if?' vragen erg moeilijk te beantwoorden zijn, omdat de omstandigheden waarin je test continu (kunnen) veranderen.

Wat ik 'mooier' had gevonden, was als de ketel ook tijdens defrosts was bijgeschakeld (bijvoorbeeld bij de twee tussen 1:30 en 2:00), want daarmee was de Ta minder snel naar beneden gelopen, en had je het moment dat de ketel voor langere tijd bij moest schakelen nog wat kunnen oprekken.

En op die momenten dat de ketel voor langere tijd op minimumvermogen draait, had ik het ook 'mooier' gevonden als 'ie niet extra had opgetoerd tijdens de defrosts. Dan was de Ta ook minder snel opgelopen (tussen bijvoorbeeld 2:15 en 3:50).

Op die manier zou je de Ta denk ik een stuk vlakker kunnen trekken. Maar of dat ook goedkoper is, weet ik niet zo zeker... En als het toch niet uitmaakt, dan is de huidige werking natuurlijk gewoon prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Merk op dat er tussen 0:00 en 1:20 een paar defrosts zijn met bijschakelen van de ketel en tussen 1:20 en 2:20 een paar zonder. Ik zie geen verschil qua COP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMJBMOSnWCCMb9qh_DbRbv2M0YQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W5aujY0oBJgzGv5jaygwC5qV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:42:
Merk op dat er tussen 0:00 en 1:20 een paar defrosts zijn met bijschakelen van de ketel en tussen 1:20 en 2:20 een paar zonder. Ik zie geen verschil qua COP:

[Afbeelding]
Volgens mij is de COP om 1:40 duidelijk hoger dan om 1:12. en om 2:04 nóg wat hoger. De logische verklaring is dat de Ta op die momenten steeds iets lager was. Wat ik me afvraag is of het niet alleen 'mooier', maar ook efficiënter zou zijn om de ketel zo aan te sturen dat de Ta minder snel, en minder ver fluctueert. Ik denk dat als het al iets uitmaakt, dat het verschil bijzonder klein zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackenlucas
Lecenten schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Dat heeft daar geen invloed op, dit gaat alleen om de manier waarop de ketel wordt aangestuurd. Volgens mij moet je dat alleen veranderen als de ketel deze standaard instelling niet aankan.

Heb je dan nog steeds het probleem dat de Xtend afschakelt ? Als het probleem weer optreedt, maak dan contact met de wifi van de Xtend. Kijk wat je ziet bij Statistieken en dan Live Data en plaats een screenprint.
De parameters gewijzigd zoals voorgesteld.De warmtepomp schakelt nog steeds uit.Door deze wijzigingen komt de kamer niet meer op temperatuur.De hele dag slechts 0,8 graad omhooggegaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLNY9XWLW4Xy0LXZFhEd90aQs3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FlsKjsUMQbSmYlWgSQU8wzsK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0EvfyhLQsOjtmSecDXxIxFQohU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DTVSkbJclk98FGegQ2tbgUK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem_M
Goedemiddag,

Met de huidige weersomstandigheden (koud en vochtig) heeft de Xtend het best moeilijk om de op de thermostaat ingestelde temperatuur te halen. Deze staat op 19 graden, maar ik zie regelmatig 18,8 18,7 of zelfs 18,6 op het display staan. Meestal is er dan sprake van een defrost en springt de ketel bij, ik zie dat dan ook terug in de dagrapportage van Essent voor wat betreft het gasverbruik. Ook het eletriciteitsverbruik is vrij hoog met dit weer.
Gemiddeld boven de 20kWh per dag, plus 2 tot 3 m3 gas. Zijn dit te verwachte waarden?

Andere vraag: hoe werkt het defrost proces eigenlijk, technisch gezien? Wat gebeurt er in het systeem?

Groet, Willem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Willem_M schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:20:
Gemiddeld boven de 20kWh per dag, plus 2 tot 3 m3 gas. Zijn dit te verwachte waarden?
Zeker geen schrikbarende waarden
Willem_M schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:20:
Andere vraag: hoe werkt het defrost proces eigenlijk, technisch gezien? Wat gebeurt er in het systeem?
Waar normaal de Xtend het water dat retour komt vanuit de vloer/radiatoren verwarmt, wordt het op dat moment gekoeld, waardoor er dus warmte naar de buitenunit getransporteerd kan worden, met die warmte wordt het ijs ontdooit. Als dit klaar is dan schakeld de Xtend weer om en dan gaat hij zijn verdamper weer koelen en de huis weer verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Jackenlucas schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:00:
[Afbeelding]

P121 is niet een knop om aan te draaien als de Xtend meer of minder wil laten doen. Deze instelling bepaald hoe de ketel aangestuurd worden. En dat is weer afh. Van het merk / type ketel.

Zoek even in dit topic naar P121; ik heb recent daar iets over geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
GroundBreaking schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:44:

Waar normaal de Xtend het water dat retour komt vanuit de vloer/radiatoren verwarmt, wordt het op dat moment gekoeld, waardoor er dus warmte naar de buitenunit getransporteerd kan worden, met die warmte wordt het ijs ontdooit. Als dit klaar is dan schakeld de Xtend weer om en dan gaat hij zijn verdamper weer koelen en de huis weer verwarmen.
Die opwarmen van het buitendeel gebeurd letterlijk door het omdraaien van het systeem. Normaal is het buitendeel de verdamper waar het koudemiddel van vloeibaar naar gas over gaat en daarbij energie uit de buitenlucht intrekt, en in het binnendeel zit de condensor waarin het gasvormige koude weer condenseert waarbij de opgenomen warmte wordt afgegeven aan het CV water. Bij een ontdooi actie wordt dit omgedraaid. Het deel in het binnendeel wordt de verdamper waarin de vloeistof weer gas wordt waarbij er warmte aan het CV water onttrokken wordt. Het gasvormige koudemiddel condenseert nu in het buitendeel waarbij er warmte afgegeven wordt, waardoor het buitendeel op warmt en het ijs smelt.
Er zit een 4 weg klep in het buitendeel die dit mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Aldmar

Niks...

Hoe staat jullie buitenunit er bij met deze temperaturen rond het nul-punt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYijVEUjuyl4cIPGWCr9oa6Scg0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/32IcRH4Ix5HJIauHc1LAiQny.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuOzrzUu4H3AfG2ngUsobW7tCPc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZCdVCjwx0aP5LiPLOv8Y3IZt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Wg3WdadAEXfbtGBGltXm50W0rE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/71vx1JEmsMgCzBUKpztb5vZ4.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qi90rDwPTiEVhLw0AHk8ARBjK88=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aXD3BTMVpjeb2P281zkbxq6H.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ualtEKPnyXtxiiGfVPRbnIzgFPU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4QsIOomimv6la1LMY9XLkgd2.png?f=fotoalbum_tile

Denk dat hij een week volle bak aan het draaien is, met cv als ondersteuning tijdens defrosts. (elke dag 27kwh en zo'n 2 a 3 m3 gas) Geen foutmeldingen of iets dergelijks, gewoon lekker aan het werk. :D

Op zich zijn de koelribben mooi vrij, maar rondom wel redelijk wat aanvriezing. Is ook niet gek natuurlijk; de unit zelf is koud en het warme water komt tijdens defrosts natuurlijk niet in de buurt van de ombouw. En niet te vergeten de langdurige (vochtige) mist. Valt wel op dat met name de linkerkant ijzig is. Temperatuursensor lijkt wel (net) mooi vrij te blijven.

Heb wel het idee dat ik hem nu wat meer hoor brommen. Maar kan ook komen door de ijsplaat er rondom heen, dat dit allemaal mee resorneert.

Vanaf morgen weer wat hogere temperaturen, dus dan zal hij wel ontdooien. :(:)

Lijkt mij geen kwaad te kunnen allemaal. Zo'n apparaat is immers ontworpen om in koud weer te werken. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-09 12:57
Jackenlucas schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:42:
[...]

De parameters gewijzigd zoals voorgesteld.De warmtepomp schakelt nog steeds uit.Door deze wijzigingen komt de kamer niet meer op temperatuur.De hele dag slechts 0,8 graad omhooggegaan

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de eerdere adviezen aan jou niet gelezen. Als eerste zou ik aanraden om naar de temperatuurinstellingen van je warmtepomp te kijken. Ik zie dat er bij de aanvoer/retour al een temperatuur van 50 graden gemeten is. Houd er rekening mee dat de Xtend boven deze temperatuur niet meer actief bijdraagt.

Als het huis bij een aanvoertemperatuur onder de 50 graden niet warm genoeg wordt, is het belangrijk om ook je afgiftesysteem onder de loep te nemen. Mogelijk is dit niet geschikt voor lagere temperaturen. In dat geval zou het aanpassen van je afgiftesysteem een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Jackenlucas schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Maar waarom zou de temperatuur omhoog moeten gaan, gebruik je nog steeds nachtverlaging ?

Dat moet je echt niet doen, je ziet dat de warmtepomp 's nachts draait. Om 7 uur in de ochtend gaat hij dan uit, dan moet hij blijkbaar voluit draaien en voor dat opwarmen is een zo'n hoge aanvoer nodig dat de retour boven de 50 graden komt en dan schakelt de Xtend uit.

Ik denk dat je radiatoren hebt en dat de warmteafgifte daarvan niet voldoende is om het huis met lage watertemperatuur op te warmen. Met 24 uur per dag dezelfde temperatuur voorkom je dat, dan hoeft het alleen maar warm te blijven. Als dat ook niet meer lukt is het een ander verhaal, maar zo ver is het nog niet.

Op zich laten de statistieken zien dat de Xtend best goed draait, de COP sinds de installatie is ongeveer 4 en de Xtend heeft 72% van de warmte geleverd (en de ketel dus 28%). Die 72% zal nog hoger worden als je de Xtend langer kan laten draaien door de temperatuur in huis constant te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 12:44
de buitenunit van de extend is net geinstalleerd. (binnenunit is al 2 weken geleden geinstalleerd) en hij draait net een dag.

Wat ik merk is dat hij bijna vol aan het draaien is (veel vermogen) en steeds pieken heeft. (zie ook grafiek hieronder. Is misschien op 500 watt na precies het verbruik van de xtend)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB0qvR9Nadf8-Z8wSTt0guE0Nt0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ycFIkqctaHkry44oshMqxe5U.jpg?f=user_large

COP is overigens erg goed. 4.7 Dus ga er vanuit dat hij goed zijn werk doet. Gasmeter is maar met 3 kuub omhoog gegaan. Waarschijnlijk allemaal te danken aan douche gebruik.

Installateur gaat nog nacalibreren daar heeft ie een maandje data voor nodig. Vooralsnog best tevreden, maar niet verwacht dat hij al meteen zoveel stroom zou gaan verbruiken.

Enfin, ga ook nog kijken naar de xtore. Iemand ervaringen ermee en weet iemand wat voor verbruik je zou kunnen besparen?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
justice strike schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:21:
de buitenunit van de extend is net geinstalleerd. (binnenunit is al 2 weken geleden geinstalleerd) en hij draait net een dag.

Wat ik merk is dat hij bijna vol aan het draaien is (veel vermogen) en steeds pieken heeft.
Dat komt doordat de verdamper van de buitenunit bevriest en daarna wordt ontdooid (wat vermogen kost). Met het huidige weer is dat onvermijdelijk, de Xtend komt dan in een bevries/ontdooi cyclus van ongeveer 25 minuten. Kijk maar naar de tijd tussen de pieken, dat klopt precies.

Niks aan de hand, zodra de temperatuur boven de 5 graden komt stopt dat en dan zal het verbruik van de Xtend in een keer fors dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 08:44
Ook ik zit te kijken naar een xtend. Ik gebruik echter op dit moment zoneregeling in elke ruimte en ben daar eigelijk wel heel tevreden over. Ik begrijp van de installateur dat dit bij een warmtepomp niet werkt. Hoe regelen jullie nu de temperatuur in de slaapkamers etc dan? Via thermostaat knoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Het is opzich niet dat het niet kan. Er moet gewoon altijd voldoende flow mogelijk zijn, en voldoende volume om een defrost te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 08:44
GroundBreaking schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:36:
Het is opzich niet dat het niet kan. Er moet gewoon altijd voldoende flow mogelijk zijn, en voldoende volume om een defrost te kunnen doen.
In de offerte zie ik een 40l buffervat. Is dat voor de defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Nu online

Aldmar

Niks...

Aldmar schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:21:
Hoe staat jullie buitenunit er bij met deze temperaturen rond het nul-punt?

Lijkt mij geen kwaad te kunnen allemaal. Zo'n apparaat is immers ontworpen om in koud weer te werken. Toch?
Vandaag toch de buitentemperatuur-sensor bevroren. Schommelingen van de waarde tussen 0 en -10 graden. :o Op een gegeven moment schakelt de Xtend zich uit omdat het te koud werd. Maar dat was het in werkelijkheid dus niet. Leek er op dat hij dan in een neerwaartse spiraal kwam…

Begin van de avond ijs om de sensor een beetje weggehaald. Duidelijk te zien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyH91E5_Hxr_UJN4yJdren6om5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a25tlFlNsrYsEz0pN0X386Iv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
GroundBreaking schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:36:
Ik heb ook gewoon zone reveling met de xtend. Stekker nog, aangezien je de xtend met opentherm kunt aansturen maakt dit juist zoneregeling makkelijk (itt sommige andere warmtepompen).

Met flow, gewoon een driewegklep installeren zodat het water altijd kan doorstromen. Ik moet wel zeggen dat die xtend wel cardigan hard doorpompt. Ik hoor het water door de cv heen razen. Dit moet de installateur toch wat beter afstellen want het ia soms wel heel erg bont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
justice strike schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:09:
Ik moet wel zeggen dat die xtend wel cardigan hard doorpompt. Ik hoor het water door de cv heen razen. Dit moet de installateur toch wat beter afstellen want het ia soms wel heel erg bont.
De Xtend pompt standaard 15l/min door het systeem. Door zoneregeling krijg je dat de flow door de open radiatoren groter wordt naarmate er meer radiatoren dicht gaan. Dit lijkt me de oorzaak van het variëren van de ruisoverlast.

@Fullpower ik zag een parameter om de pompsturing o.b.v. vermogen i.p.v. flow in te stellen. Maar hoe werkt dat? Worden de getallen bij (alle verschillende!) flow parameters dan ineens als % geïnterpreteerd i.p.v. l/min?

@justice strike je hebt niet alleen flow nodig, maar ook systeeminhoud, om te kunnen defrosten. Dus je zoneregeling mag niet te veel tegelijk dichtzetten, tenzij je ook nog een buffervat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
a2aan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:23:
[...]

De Xtend pompt standaard 15l/min door het systeem. Door zoneregeling krijg je dat de flow door de open radiatoren groter wordt naarmate er meer radiatoren dicht gaan. Dit lijkt me de oorzaak van het variëren van de ruisoverlast.

@Fullpower ik zag een parameter om de pompsturing o.b.v. vermogen i.p.v. flow in te stellen. Maar hoe werkt dat? Worden de getallen bij (alle verschillende!) flow parameters dan ineens als % geïnterpreteerd i.p.v. l/min?

@justice strike je hebt niet alleen flow nodig, maar ook systeeminhoud, om te kunnen defrosten. Dus je zoneregeling mag niet te veel tegelijk dichtzetten, tenzij je ook nog een buffervat hebt.
er zit een buffervat in van 30 liter als ik mij niet vergis. Misschien dat ik ook nog een XStore zal gaan nemen, maar ik weet niet hoeveel gas ik daarmee ga besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkUgmXgPrpgcOjpf_iAc0bJuJeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meOmB2fDRKmWdrBl3xJTdBPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UlSGPh5qA0X2ZCqvADGgkJQQEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wfMJsrRjkqaz0VkIPDjkpQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6XTxgm_rE5j6EcDsQIVXR8PYeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlXqpgWlCKu1J2yZeSr8wSk8.jpg?f=fotoalbum_large

Ketel eruit, boiler erin. Koos gasloos nu.
Wanneer de kou echt lang aanhoudt lukt het de Xtend niet om m'n woonkamer op 21,5 te houden en zakt de temp naar 20 a 20,5. Een kleine elektrische kachel met thermostaat helpt dan om de 21,5 te waarborgen. Ik heb drie koukleumen in huis... voor mij was die 20 graden al prima geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaplar
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-06 11:34
Hier heeft de Xtend het de laatste paar dagen niet heel leuk volgens mij.

We hebben de temperatuur dag en nacht op 19c staan, maar ik zie dat hij sinds afgelopen zondag elke dag een COP van 2.0 heeft, en daarom ook veel gas gebruikt om de woning warm te houden. De afgelopen 3 dagen heeft de Xtend zo'n 10kWh aan stroom en 3,5m3 aan gas verbruikt.

Tot afgelopen zondag heeft hij eigenlijk amper gas verbruikt om te verwarmen. Alleen bij sommige defrosts pakte hij af en toe gas als het te koud was.

Nu is de buitenunit ook wel echt veranderd in een ijsblokje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5DPFzuhqZuF1w_bVVzDGPL0A4g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L2l05A8vOroyn19UXIZSC6UP.png?f=user_large

Ik vroeg me af of dit normaal is? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Je temperatuursensor zit in ijs, dat is niet goed.
Als die voeler in het ijs zit klopt z'n defrost aansturing niet meer, en wordt je hele unit een ijsklomp.

[ Voor 7% gewijzigd door DaanTriple7 op 22-01-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
In vervolg op de vraag van Plaplar heb ik een enigzins vergelijkbare vraag. Vanmorgen zag ik dat de Xtend er helemaal mee stopte, de ketel werkte wel gewoon. Even later deed zich dit weer voor, zie de grafiek. De Xtend was volledig bevroren en ontdooide blijkbaar even niet. Ik heb ingesteld dat ketel alleen mag bijspringen wanneer P131 = 15. Volgens mij komt dat nooit voor. Hoe dan ook, weet iemand hoe het kan dat de Xtend niet meer defrost. Als oplossing heb ik nu ingesteld dat de ketel altijd defrost, maar liever heb ik dit niet ivm beperken vh gasverbruik. Overigens, ter info voor @Plaplar afgelopen dagen was verbruik per dag ongeveer 16 tot 20 kWh met gasverbruik tussen 1 en 2,5. Vrijstaande woning, constante temperatuur van 21 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v29-NJDda_PZ54KThtC1MD9dIZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrIQXkq8lSBRL2ZlvAcODNfc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20ReYFhlXTDKZJkedb27fu0KP9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67qOjRgmiR0myCjUPkJimXZE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyGMViXkhr8mFWCg91o0udiJQ04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YS8vjHargB9PV3p2mM76pQoi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS0mklAX8hNA6ARJtEtL9EGfRrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UNDHJPjppjTOcT3QO6NVXVyo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door miepet op 22-01-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaplar
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-06 11:34
Dank voor de reacties. Enig idee hoe ik ervoor zorg dat de temperatuursensor niet meer in ijs zit? is de temperatuursensor dat zwarte ding linksbovenin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ja dat is hem. Wellicht kun je er lauwwarm water overheen gieten tot hij ijsvrij is. Dat is wat ik zodadelijk ga proberen, want bij mij kruipt het ijs er ook naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDCZopgvZ1MaMB0HObOBJ8jh8GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHTo35YH6QslDY9YO35fQM5j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHdLJCd1ec3rzVKKnHdLOfCFfnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIk6y5amiU8MrSDNtz9WIMPF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik zie net dat het gat voor de waterafvoer onderin de buitenunit is dichtgevroren. Daardoor blijft de verdamper aan de onderkant in een laag ijs staan, ook na het ontdooien. Dit zal de efficiëntie niet helpen. Wellicht knutsel ik daar aankomende zomer een warmtelint in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X63QUG5xNpKkCNhojrG9ZLkfjPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwWJASQAyzrW56v33CjEApha.jpg?f=fotoalbum_large

Hij heeft nu iig geen ijs meer in de buurt van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Nu online

Aldmar

Niks...

Plaplar schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:57:
Hier heeft de Xtend het de laatste paar dagen niet heel leuk volgens mij.

We hebben de temperatuur dag en nacht op 19c staan, maar ik zie dat hij sinds afgelopen zondag elke dag een COP van 2.0 heeft, en daarom ook veel gas gebruikt om de woning warm te houden. De afgelopen 3 dagen heeft de Xtend zo'n 10kWh aan stroom en 3,5m3 aan gas verbruikt.

Tot afgelopen zondag heeft hij eigenlijk amper gas verbruikt om te verwarmen. Alleen bij sommige defrosts pakte hij af en toe gas als het te koud was.

Nu is de buitenunit ook wel echt veranderd in een ijsblokje:

[Afbeelding]

Ik vroeg me af of dit normaal is? 8)7
Ik heb hetzelfde ervaren. Lijkt er op dat de Xtend 'denkt' dat het buiten -10 is, omdat de sensor is bevroren. Bij dergelijke kou schakelt de Xtend uit en gaat over naar de ketel. En dus als gevolg meer gasverbruik, terwijl het buiten rond het nulpunt is.

Je ziet het ook in het grafiekje van @miepet. Net na 7u gaat de Xtend helemaal uit. En even later gaat hij weer aan, waarschijnlijk omdat dan de sensor voldoende ontdooit is en weer normale waarde meet. Even later weer hetzelfde; uitschakeling en even later weer aan.

Beetje lauw water over de sensor lostte het bij mij op. :)

10 kWh per dag verbruik valt nog mee. Ik zit op ruim het dubbele per dag als de hij de hele dag doortrekt. (27kWh). Ook een teken dat hij dus niet volle bak draait bij dergelijk verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Aldmar bij mij draait hij ook de hele dag en trekt daarmee gemiddeld 25kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
Nog een toevoeging/vraag van mijn kant. Kijkend in de statistieken zie ik wel dat de gewone buitentemperatuur 'gezien' wordt, bij ons was dat straks -1. Ondanks veel ijs bij de sensor. Dit rijmt dan toch niet met de opmerking dat de Xtend een te lage temperatuur meet en daardoor afslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Nu online

Aldmar

Niks...

miepet schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:15:
Nog een toevoeging/vraag van mijn kant. Kijkend in de statistieken zie ik wel dat de gewone buitentemperatuur 'gezien' wordt, bij ons was dat straks -1. Ondanks veel ijs bij de sensor. Dit rijmt dan toch niet met de opmerking dat de Xtend een te lage temperatuur meet en daardoor afslaat?
Kijk je naar live data of kan je ook historisch zien?

Ik kan (via Home Assistant) ook de historie zien. Dan zie je dat de gemeten waarden erg verschillen. Net ná een defrost normale temperaturen, maar vlak er vóór hele lage (ijs) temperaturen. Paar post terug heb ik mijn waarden van afgelopen dagen laten zien. Helemaal rechts in de grafiek zie je de temperaturen nadat ik het ijs weggehaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Als de Xtend afslaat komt dat door

- een te lage buitentemperatuur (P103)
- een te lage COP (P101)
- een te hoge retour (P104)

meestal komt het door het laatste.

Volgens mij wordt de temperatuur bij de standaardinstelling van P007=0 van het internet gehaald. Ik had een tijd terug een hele vreemde temperatuurwaarde. Toen P007=3 gezet (sensor buitenunit) en het probleem was over. Als de sensor van de buitenunit bevriest wil je deze instelling natuurlijk niet, dan kun je P007=2 zetten (internet).

[ Voor 3% gewijzigd door Lecenten op 22-01-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:29:
Als de Xtend afslaat komt dat door

- een te lage buitentemperatuur (P103)
- een te lage COP (P101)
- een te hoge retour (P104)

meestal komt het door het laatste.
P103 staat standaard op -5, dus als je temperatuursensor de neiging heeft om in te vriezen, dan zou je inderdaad P007 kunnen tweaken (of zelfs een externe voeler installeren), maar zou je P103 niet sowieso op -20 willen hebben?

Want eigenlijk zijn alleen P101 en P104 echt 'nuttige' redenen om de Xtend uit te laten schakelen. Of zie ik iets over het hoofd?

Oh, en tijdens defrosts wil/moet je ook voorkomen dat de condensor bevriest, dus ik neem aan dat er een ondergrens (met veiligheidsmarge) voor de Tr/Ta wordt gehanteerd, tijdens defrosts, waardoor de Xtend zichzelf niet kapot kan vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miepet
Aldmar schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:25:
[...]

Kijk je naar live data of kan je ook historisch zien?

Ik kan (via Home Assistant) ook de historie zien. Dan zie je dat de gemeten waarden erg verschillen. Net ná een defrost normale temperaturen, maar vlak er vóór hele lage (ijs) temperaturen. Paar post terug heb ik mijn waarden van afgelopen dagen laten zien. Helemaal rechts in de grafiek zie je de temperaturen nadat ik het ijs weggehaald heb.
Ik zie alleen live-data. De temperatuur wordt bij gemeten door combinatie van sensor buitenunit en internet (P007 = waarde 0). Misschien zie ik daardoor ook niet de lagere temperatuur die de sensor van de buitenunit wellicht registreert ? Maar dan blijft het toch vreemd dat de Xtend uitgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Als het niet door de buitentemperatuur komt, dan moet je naar de COP in combinatie met P101 kijken en naar de retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:44:
[...]

P103 staat standaard op -5, dus als je temperatuursensor de neiging heeft om in te vriezen, dan zou je inderdaad P007 kunnen tweaken (of zelfs een externe voeler installeren), maar zou je P103 niet sowieso op -20 willen hebben?
De Xtend levert bij -5 nog 2,5 kW met een COP van boven de 2, ik zie ook geen enkele reden om bij die temperatuur de warmtepomp al te blokkeren. Uiteindelijk zakt of de COP teveel of de retour wordt te warm en dan gaat hij vanzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:36:
De Xtend levert bij -5 nog 2,5 kW met een COP van boven de 2, ik zie ook geen enkele reden om bij die temperatuur de warmtepomp al te blokkeren. Uiteindelijk zakt of de COP teveel of de retour wordt te warm en dan gaat hij vanzelf uit.
Precies. Dus het is eigenlijk wel raar dat P103 standaard op -5 staat, als het geen nadelen, en wel voordelen heeft om hem op -20 te zetten. Tenzij we nog iets over het hoofd zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Wellicht omdat het met ongunstige stroomtarieven en het ontbreken van pv (en straks het ontbreken van de salderingsregeling) rond de -5 niet meer uit kan tov verwarmen op gas.
Pagina: 1 ... 30 ... 38 Laatste