Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 31 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16:32
DaanTriple7 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:08:
Wellicht omdat het met ongunstige stroomtarieven en het ontbreken van pv (en straks het ontbreken van de salderingsregeling) rond de -5 niet meer uit kan tov verwarmen op gas.
Dat 'bestuur' je toch juist met de COP-instelling (of met ingevulde elektriciteits- en gasprijzen)?

Gevolg van die instellingen kan zijn dat de Xtend er mee stopt, maar 'domweg' omdat het buiten -5 is, lijkt me nooit een goede reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-09 10:36
Ook bij ons heeft de Xtend het koud en zat / zit de zwarte Temp-voeler / sensor flink in het ijs.
Desondanks geeft hij een nu buitentemp van 4.8c wat klopt vergeleken met onze andere buitentemp meter.
De Xtend werkt goed. Ook te zien via de hwenergy.app.
Maar heel vreemd is dat bij Live data onder CV-ketel twee temp waardes worden aangegeven boven de 300C..
Het gaat om Retour 327.67 °C en om Streefwaarde 327.67 °C
Kan iemand dit verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:16
justice strike schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:09:
[...]

Ik heb ook gewoon zone reveling met de xtend. Stekker nog, aangezien je de xtend met opentherm kunt aansturen maakt dit juist zoneregeling makkelijk (itt sommige andere warmtepompen).

Met flow, gewoon een driewegklep installeren zodat het water altijd kan doorstromen. Ik moet wel zeggen dat die xtend wel cardigan hard doorpompt. Ik hoor het water door de cv heen razen. Dit moet de installateur toch wat beter afstellen want het ia soms wel heel erg bont.
Haha dat is een contradictie.
Je zegt dat dat goed gaat en klaagt later over veel gesuis. Nou dat komt dus de naregeling, niet omdat de installateur iets moet afstellen.

Als alles openloop is is 15 l/min peanuts. Wil je dat door 3 radiatortjes pushen valt het niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Ojohan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:44:
Dit lijkt 'standaard' te worden getoond als de waarde onbekend is, vanaf een bepaalde versie van de WebApp. Oudere versies toonden "-". Voor de retour van de ketel komt dat omdat je ketel daar geen temperatuursensor heeft, en gevraagd is zo als er geen vraag naar de ketel is.

Storender vind ik de bug dat de zuiggasdruk als 0.01 wordt weergegeven, terwijl daar in oudere versies van de software wel de echte waarde stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-02 21:47
Ik heb een vraag.
Mijn Xtend heeft een CV aanvoer streefwaarde van 45graden alleen de werkelijke aanvoer temperatuur wil maar niet boven de 29,5 graad uitkomen, terwijl ik het gevoel heb dat de WP niet op volle toeren draait. Het is namelijk nu met het koude weer 29,5gr en toen het 5-8graden overdag was was dit ook 29,5 ong.

Weet iemand hoe ik de aanvoer temperatuur omhoog kan krijgen?

Reden dat ik het vraag is omdat de kamertemperatuur bij de thermostaat beetje rond 18,5 blijft hangen terwijl 19 de vraag is. Maar het lijkt erop dat de temp van et water in de vloerverwarming te laag is; 45 vs 29,5.

[ Voor 21% gewijzigd door Offie87 op 22-01-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Haha dat is een contradictie.
Je zegt dat dat goed gaat en klaagt later over veel gesuis. Nou dat komt dus de naregeling, niet omdat de installateur iets moet afstellen.

Als alles openloop is is 15 l/min peanuts. Wil je dat door 3 radiatortjes pushen valt het niet mee.
ik bedoel natuurlijk inregelen ipv afstellen. Beide worden gedaan door de installateur.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:18
Ojohan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:44:

Het is gelijk aan 2^15 -1
Lijkt gewoon op de grootst mogelijke waarde waarin het getal wordt opgeslagen. (De -1 is omdat je bij 0 begint met tellen)
Beetje hetzelfde als 999999 op je kilometerteller. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:16
justice strike schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:53:
[...]

ik bedoel natuurlijk inregelen ipv afstellen. Beide worden gedaan door de installateur.
Dat bedoel ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 18:37
Offie87 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:51:
Ik heb een vraag.
Mijn Xtend heeft een CV aanvoer streefwaarde van 45graden alleen de werkelijke aanvoer temperatuur wil maar niet boven de 29,5 graad uitkomen, terwijl ik het gevoel heb dat de WP niet op volle toeren draait. Het is namelijk nu met het koude weer 29,5gr en toen het 5-8graden overdag was was dit ook 29,5 ong.

Weet iemand hoe ik de aanvoer temperatuur omhoog kan krijgen?

Reden dat ik het vraag is omdat de kamertemperatuur bij de thermostaat beetje rond 18,5 blijft hangen terwijl 19 de vraag is. Maar het lijkt erop dat de temp van et water in de vloerverwarming te laag is; 45 vs 29,5.
Hoe kom je aan die 45 en 29.5 graad? Haal je die uit de wifi verbinding met de Xtend? Zou je daar dan eens een screenshot van willen sturen? Misschien dat we daar iets meer uit kunnen halen.

Of als je die getallen op een andere manier ziet zou het fijn zijn om te weten waar vandaan ze dan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
@a2aan @SmiGueL
bedankt voor de info.
Heb zelf in Live data ook een Zuiggasdruk van 0.01 bar staan ...
@Fullpower Weet jij hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
GroundBreaking schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Hoe kom je aan die 45 en 29.5 graad? Haal je die uit de wifi verbinding met de Xtend? Zou je daar dan eens een screenshot van willen sturen? Misschien dat we daar iets meer uit kunnen halen.

Of als je die getallen op een andere manier ziet zou het fijn zijn om te weten waar vandaan ze dan komen.
https://postimg.cc/gallery/q757XBQ

Dit is een screenshot van twee dagen terug.

Gisterenavond rond 22u heb ik overigens alles terug gezet naar fabriekinstellingen en hij heeft flink lopen stoken vannacht. Is incl gas ipv enkel de WP; dat had ik voorheen ingesteld namelijk (dat CV ketel pas mag bijspringen bij buiten temp van -5) want heb nog overcapaciteit op mijn dak liggen wachtende op elek auto) en nu is het 19,3gr binnen en de WP staat op dit moment niet eens te draaien... frapante was ook dat de thermostaat op 19,0 stond gisterenavond maar het vanmorgen 19,4 was in de woonkamer :?

Dit zie ik nu actueel https://postimg.cc/gallery/47PYNZ3 (thermosstaat staat op 18,5)

[ Voor 7% gewijzigd door Offie87 op 23-01-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-09 17:28
Wat er gisteren dan is gebeurd: de Xtend kon niet meer voldoende vermogen leveren om het warm te houden. Dan zou normaal de ketel bijspringen, maar je had blijkbaar ingesteld dat dat niet mocht.

Waarom de Xtend dan geen hogere aanvoer dan 29,5 gebruikte ? Het gaat om het vermogen, niet de aanvoer per se. Blijkbaar is je afgiftesysteem (vloerverwarming) zo goed dat al met een aanvoer van 29,5 het maximum vermogen wordt geleverd. Dan gaat de Xtend geen hogere aanvoertemperatuur gebruiken, dat zou niet meer vermogen opleveren maar wel een lager rendement.

Die gevraagde aanvoer van 45 zou met het bijspringen van de ketel misschien wel worden gehaald, maar dat had je geblokkeerd.

Uit je screenshot blijkt dat er gisteren 83,3 kWh is gebruikt om het huis warm te houden. 83,3 / 24 = 3,5 kW gemiddeld, dat kan de Xtend bij temperaturen rond het vriespunt inderdaad niet meer leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kG-MCP27WI2vBLIqyBkQ6pPHGXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4qZ9a1tOg80AmH9Ra4vl1Kir.png?f=fotoalbum_large

Verder werkt de Xtend prima zo te zien en er maar heel weinig gas gebruikt voor verwarming. Ik zou de temperatuur waarop de Xtend mag bijspringen instellen op de maximum temperatuur van gisteren.

[ Voor 34% gewijzigd door Lecenten op 23-01-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
Laat ik vooropstellen dat ik een leek ben he, ik snap niks van dit allemaal niks haha

Is de streeftemperatuur in de WP dan een variabel cijfertje wat je ziet staan? Geeft de WP welke temp hij *eigenlijk* nodig heeft om te kunnen verwarmen? Dus gisteren moest 45 zijn maar dat haalde de WP niet, die haalt max die 29 en een beetje (met de huidige buitentemp/COP). Ene dag kan het 45 zijn, andere keer 40, andere keer 29,5 etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Klopt, de vraag om een bepaalde aanvoer komt meestal uit de thermostaat en die wordt hoger als de thermostaat ziet dat er meer warmte nodig is.

Aanvoer (geel) vs gevraagde aanvoer (blauw), in de onderste grafiek kun je zien wanneer de ketel bijschakelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajAmdGo30nQX3sDNgDNRULkTDz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SNEj9gPthNX6jt7ga9vDtsYh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
Ok, en omdat het buiten relatief koud was (vriezen) dan kon hij enkel op Kwh de boel niet warm houden.
Dan stook je normaliter bij, waardoor hij daarna het wel weer op temp kan houden via de WP.

Vind het opzich wel opmerkelijk dat dit "al" gebeurd met temperaturen rond het vriespunt (-2/-4 gr). Toen ik de WP kocht werd met verteld dat het "alleen met de echte koude temp" zou zijn. Nu blijkt het al bij het kleinste beetje winter al stoken te worden. Is niet erg, maar nadeel is dat het stoken vooral snachts is en dan ben je eig beetje voor janlul gas aan t stoken.

Gevoelsmatig vind ik het overigens wel apart dat hij het niet trekt; ik had eig altijd wel een COP van 3 oid. Dus structureel 3kwh en dat is dan niet voldoende om naar 19gr te stoken? Of zou die 3kwh normaliter wel genoeg zijn geweest om het op temperatuur te houden vs het opstoken (maar dan moet je her en der beetje gas opofferen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
's nachts stoken zorgt ervoor dat je niet op het koudste moment van de dag (vroeg in de ochtend) maximaal moet gaan stoken waardoor a. het rendement van de Xtend zal dalen, b. de Xtend het misschien niet meer trekt. 24 uur per dag dezelfde temperatuur werkt beter met een warmtepomp:

Lecenten in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"

3 kW was niet voldoende, dat blijkt uit het gegeven dat over de hele dag gemiddeld 3,5 kW nodig was en op de koudste momenten dus nog meer. Dat kan de Xtend rond het vriespunt gewoon niet leveren.

Reken er op dat over hele jaar gerekend de Xtend 80 a 90% van de warmte zal leveren. Over die laatste procenten moet je je dan niet druk meer maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Lecenten op 23-01-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
OK thanks.. het is helder voor mij (voor nu ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:31
Ojohan schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:47:
@a2aan @SmiGueL
bedankt voor de info.
Heb zelf in Live data ook een Zuiggasdruk van 0.01 bar staan ...
@Fullpower Weet jij hier meer van?
Jawel, dat is een bug in de weergave in de webUI. Intern heeft de Xtend wel zinnige waarde.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojohan
@Fullpower
bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
@Lecenten toch nog een vraag.
Stel ik zet de WP op stille modus, dan wordt het begrenst tot niveau X. Stel de WP heeft toch meer vermogen nodig om te verwarmen, pakt hij dan de CV bij of doet hij dat niet en wordt de streeftemp van thermostaat niet meer gehaald? Of kan je zelf instellen welke van de twee opties gebeurd? Neem aan van wel; als de temp buiten hoger is dan de CV blokade temp in WP dan wordt de CV niet ingeschakeld toch? Ook niet in de stille modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Nu online
Heeft iemand toevallig ervaring met de store en hoeveel gas kun je daar een beetje mee besparen?

Ik kan helemaal geen info vinden en de installateur duration het product ook eigenlijk bijna niet aan te raden tenzij je een energie productie overshot hebt.

Ben overigens wel benieuwd of nieuwe features zoals koelen of een overstep op volledige electrisch ooit zullen komen voor de xtwnd. Zou wel mooi zij als intergas of termijn (5 jaar ofzo) een oplossing voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinFl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:55
Er zullen nog weinig ervaringen zijn met de Xtore. Zelf heb ik 1 van de eerste uit december maar geen ervaring omdat de Xtend zelf al 6 weken defect is en het nog 3 weken duurt voordat deze gerepareerd wordt. De standaardinstelling is dat de Xtore pas boven de 7 graden verwarmd wordt dus afgelopen tijd zullen er weinig ervaring opgedaan zijn. Uiteraard kan je deze instelling lager zetten maar waarschijnlijk blijft er weinig capaciteit over voor warm water bij lage temperaturen. Kijk eens in de installatiehandleiding van de Xtore dan krijg je een idee wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:30

Aldmar

Niks...

justice strike schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:16:
Heeft iemand toevallig ervaring met de store en hoeveel gas kun je daar een beetje mee besparen?

Ik kan helemaal geen info vinden en de installateur duration het product ook eigenlijk bijna niet aan te raden tenzij je een energie productie overshot hebt.
Interessant.

Handleiding Xtore

"De Xtore, in de varianten 40 en 80 liter, bevat een verwarmingsspiraal
waar warm CV-water doorheen stroomt. Dit warme CV-water,
afkomstig van de warmtepomp, verwarmt het koude tapwater
voordat het de CV-ketel in gaat. De CV-ketel hoeft bij een tapvraag
in veel gevallen niet of minimaal bij te verwarmen waardoor er een
aanzienlijke besparing van het gasgebruik gerealiseerd kan worden."

Oftewel, de ketel hoeft alleen de stap van 40 naar 60(?) graden uit te voeren in plaats van 15-20 graden. Xtend kan niet hoger dan 40 graden verwarmen toch? Vraag is inderdaad hoeveel besparing in gas (en extra kWh) levert dit op?

Ik heb redelijk wat zonnepanelen liggen en in de zomer genoeg opbrengst om dit te gebruiken om tapwater te verwarmen. Met salderen vandaag de dag nog niet zo'n probleem, maar als dat er af is zou de Xtore wellicht een alternatief kunnen zijn om zonne-energie (en Xtend) nuttig(er) te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Nu online
Aldmar schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Interessant.

Handleiding Xtore

"De Xtore, in de varianten 40 en 80 liter, bevat een verwarmingsspiraal
waar warm CV-water doorheen stroomt. Dit warme CV-water,
afkomstig van de warmtepomp, verwarmt het koude tapwater
voordat het de CV-ketel in gaat. De CV-ketel hoeft bij een tapvraag
in veel gevallen niet of minimaal bij te verwarmen waardoor er een
aanzienlijke besparing van het gasgebruik gerealiseerd kan worden."

Oftewel, de ketel hoeft alleen de stap van 40 naar 60(?) graden uit te voeren in plaats van 15-20 graden. Xtend kan niet hoger dan 40 graden verwarmen toch? Vraag is inderdaad hoeveel besparing in gas (en extra kWh) levert dit op?

Ik heb redelijk wat zonnepanelen liggen en in de zomer genoeg opbrengst om dit te gebruiken om tapwater te verwarmen. Met salderen vandaag de dag nog niet zo'n probleem, maar als dat er af is zou de Xtore wellicht een alternatief kunnen zijn om zonne-energie (en Xtend) nuttig(er) te gebruiken.
de extend kan tot 55 graden verwarmen. En met warmere temperatuur is de COP ook veel beter. Maar de investering is ergens tussen de 1200 en 1700 dus het is maar de vraag of dit veel zoden aan de dijk zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Het zou mij verbazen als je met de Xtore (veel) meer dan 60% reductie op je SWW-gas kan realiseren, dus als je pessimistisch bent kan je misschien met 50% rekenen, en als je (zeer) optimistisch bent met 80%. sCOP zal wel heel hoog zijn, omdat je het ding vooral in de zomer gebruikt. En als je dan PV-overschot hebt is de elektriciteit misschien wel (bijna) gratis.

Je maximale besparing hangt dus vooral af van hoeveel gas je voor SWW gebruikt. Bij 150m3 per jaar (€210 bij €1,40 per m3 gas), is je besparing €100-€170 per jaar. Met 300m3 SWW-gas wordt het dus wel interessant, zeker als je met de Xtore onder de grens van 500m3 per jaar kan komen, wat je nog eens €60 aan extra besparing oplevert. Al is de vraag of 80l op (maximaal) 50 graden niet veel te weinig is als je zoveel SWW verbruikt.

Als het gas nog eens veel duurder zou worden (ook in de zomer!), en de salderingsregeling komt te vervallen, dan wordt het misschien interessant. En tegen die tijd is er vast ook meer praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Offie87 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:59:
@Lecenten toch nog een vraag.
Stel ik zet de WP op stille modus, dan wordt het begrenst tot niveau X. Stel de WP heeft toch meer vermogen nodig om te verwarmen, pakt hij dan de CV bij of doet hij dat niet en wordt de streeftemp van thermostaat niet meer gehaald? Of kan je zelf instellen welke van de twee opties gebeurd? Neem aan van wel; als de temp buiten hoger is dan de CV blokade temp in WP dan wordt de CV niet ingeschakeld toch? Ook niet in de stille modus.
Ik heb zelf geen ervaring met de stille modus, maar volgens mij werkt die net als de gewone modus alleen met minder vermogen. De ketel zal dus bijschakelen als de streeftemp niet gehaald wordt zolang de WP niet geblokeerd is door P102. Door het mindere vermogen zal je P102 waarschijnlijk wel hoger moeten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 20:28
Ik sta op het punt om een Intergas Xtreme 36 CV-ketel te laten installeren in ons vrijstaande woning uit 1996. Ik wil op korte termijn <2 jaar hier een Xtend op laten installeren zodat we gaan besparen op gas kosten. Degene die een Intergas Xtend hebben, zijn jullie tevreden over jullie warmtepomp of hadden jullie het achteraf toch anders gedaan?

Ik hoop op advies zodat ik eventueel mijn keuzes nog kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:30
Tempestus schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:28:
Ik sta op het punt om een Intergas Xtreme 36 CV-ketel te laten installeren in ons vrijstaande woning uit 1996. Ik wil op korte termijn <2 jaar hier een Xtend op laten installeren zodat we gaan besparen op gas kosten. Degene die een Intergas Xtend hebben, zijn jullie tevreden over jullie warmtepomp of hadden jullie het achteraf toch anders gedaan?

Tevreden gebruiker hier, nagenoeg geen gas te gebruiken en heeft bij mij nog nooit problemen gegeven. draait hier nu ruim 1 jaar, en in het eerste jaar nog geen 1400 kWh in gebruik genomen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking

Ik heb denk ik twee kanten van dit verhaal.
Hier een twee onder één kap, maar wel 200m2 woonoppervlak, de Xtend hier samen met een Xtreme 36, allebei nu bijna een jaar oud. De ketel moest sowieso vervangen, en toen besloten voor een nieuwe set te gaan.

De Xtend doet goed zn werk, en neemt een groot deel van de warmtevraag over, ik hoor hem nooit. (was door plaatsing wss bij een andere net zo geweest, maar naast de horror verhalen mogen de installaties waarbij een warmtepomp niet storend is ook wel genoemd worden).

Wat ik misschien wel jammer vind is dat de Xtend gewoon niet genoeg vermogen heeft voor mij huis als het onder de 1-2 graden is. Dus de afgelopen weken had ik ook de ketel nodig en dat voelt toch een beetje jammer als er andere (hybride) warmtepompen zijn die ook bij die temperaturen 4-5kw produceren voor vergelijkbare investering.

Tegelijkertijd het feit dat het een complete set van 1 fabrikant is vind ik ook wel weer positief, nooit geen gewijs tussen de warmtepomp en CV-Ketel fabrikant bij enig probleem.

De Xtend heeft geen fraaie app of iets dergelijks, je kunt wel direct verbinding maken via de ingebouwde wifi voor instellingen en uitlezen. Heb je dat vaak nodig? Denk het niet, als je graag in de instellingen zit en dingen test, dan misschien weer wel. Dan moet je hier even rekening mee houden.

Hij doet het dus goed, fijne ervaring met contact met intergas etc. Dus ik ga hem zeker niet vervangen voor iets anders, maar ik had heel misschien een andere keuze gemaakt als ik goed uitgerekend had hoeveel vermogen ik nodig had bij zegmaar -5.
Maar voor de duidelijkheid ik ga waarschijnlijk bij precies een jaar wel boven de 95% van gas besparing voor verwarming uit komen. Wat effectief neer gaat komen op zon +/- €850 besparing per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door GroundBreaking op 25-01-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
GroundBreaking schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Ik heb denk ik twee kanten van dit verhaal.
Hier een twee onder één kap, maar wel 200m2 woonoppervlak, de Xtend hier samen met een Xtreme 36, allebei nu bijna een jaar oud. De ketel moest sowieso vervangen, en toen besloten voor een nieuwe set te gaan.

De Xtend doet goed zn werk, en neemt een groot deel van de warmtevraag over, ik hoor hem nooit. (was door plaatsing wss bij een andere net zo geweest, maar naast de horror verhalen mogen de installaties waarbij een warmtepomp niet storend is ook wel genoemd worden).

Wat ik misschien wel jammer vind is dat de Xtend gewoon niet genoeg vermogen heeft voor mij huis als het onder de 1-2 graden is. Dus de afgelopen weken had ik ook de ketel nodig en dat voelt toch een beetje jammer als er andere (hybride) warmtepompen zijn die ook bij die temperaturen 4-5kw produceren voor vergelijkbare investering.

Tegelijkertijd het feit dat het een complete set van 1 fabrikant is vind ik ook wel weer positief, nooit geen gewijs tussen de warmtepomp en CV-Ketel fabrikant bij enig probleem.

De Xtend heeft geen fraaie app of iets dergelijks, je kunt wel direct verbinding maken via de ingebouwde wifi voor instellingen en uitlezen. Heb je dat vaak nodig? Denk het niet, als je graag in de instellingen zit en dingen test, dan misschien weer wel. Dan moet je hier even rekening mee houden.

Hij doet het dus goed, fijne ervaring met contact met intergas etc. Dus ik ga hem zeker niet vervangen voor iets anders, maar ik had heel misschien een andere keuze gemaakt als ik goed uitgerekend had hoeveel vermogen ik nodig had bij zegmaar -5.
Maar voor de duidelijkheid ik ga waarschijnlijk bij precies een jaar wel boven de 95% van gas besparing voor verwarming uit komen. Wat effectief neer gaat komen op zon +/- €850 besparing per jaar.
Mag ik vragen wat jij netto hebt betaald voor het laten plaatsen van de set? Xtreme 36 + Xtend? Vorig jaar nog wel een hogere subsidie dan nu natuurlijk.

Het klinkt goed, alleen wel jammer dat het inderdaad niet lukt om volledig op de warmtepomp te draaien bij een te koude temperatuur.

Ik krijg momenteel offerte van €2500 voor plaatsen van een nieuwe Intergas Xtreme 36 met Spirotech filters en nieuwe rookgasafvoer.
Lijkt me niet gek, alleen denk dus dat er nog minimaal 4 bij moet voor het plaatsen van een Xtend warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
Krissiejj schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:40:
[...]

Tevreden gebruiker hier, nagenoeg geen gas te gebruiken en heeft bij mij nog nooit problemen gegeven. draait hier nu ruim 1 jaar, en in het eerste jaar nog geen 1400 kWh in gebruik genomen.
Klinkt positief! Vind 1400 kWh niet veel, zit afgelopen weken elke dag op minimaal 5 kuub gas en dan zitten we doordeweeks op 18 en in het weekend op 19 graden in het huis..

Liefst hebben we het op 20 met de vloerverwarming...

Wat heb jij netto betaald voor de installatie ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Hele set kwam volgens mij op iets van 6500-6800 na subsidie. Dus vergelijkbaar met nu als ik zo even snel online kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-09 12:57
Bij mij bevalt de set inmiddels goed. Ik heb echter één hele belangrijke tip: iedereen kan een Xtend plaatsen, maar zorg ervoor dat je een installateur kiest die ruime ervaring heeft met Intergas/Xtend.

Mijn installateur deed alsof hij het vaker had geplaatst, maar tijdens het instellen van het apparaat kwam ik er direct achter dat hij geen idee had hoe het werkte. Achteraf bleek ook dat de installatie niet goed was. Na een traject van acht maanden heb ik uiteindelijk afscheid kunnen nemen van de installateur, maar Intergas helpt je niet zonder installateur (zelfs niet met uitleg). Een andere installateur vinden die bereid is om andermans fouten te herstellen, is erg lastig, want bedrijven staan daar meestal niet om te springen.

Verder ben ik erg tevreden. Mijn verbruik was rond de 900 m³, maar deze winter heb ik nog geen 20 m³ verbruikt. Huis 95m2 maar verwarm alleen beneden met vloerverwarming (+/-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Tempestus schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:16:
[...]

Klinkt positief! Vind 1400 kWh niet veel, zit afgelopen weken elke dag op minimaal 5 kuub gas en dan zitten we doordeweeks op 18 en in het weekend op 19 graden in het huis..

Liefst hebben we het op 20 met de vloerverwarming...

Wat heb jij netto betaald voor de installatie ervan?
Het is mijn beroep dus ik heb hem wel iets goedkoper dan gemiddeld. Maar binnendeel-buitendeel. Externe pomp leidingen en koppelingen. Je zit zo op €5000/5500.
Maar hij is nu een stuk goedkoper dan een jaar geleden.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
VySio schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:13:
Bij mij bevalt de set inmiddels goed. Ik heb echter één hele belangrijke tip: iedereen kan een Xtend plaatsen, maar zorg ervoor dat je een installateur kiest die ruime ervaring heeft met Intergas/Xtend.

Mijn installateur deed alsof hij het vaker had geplaatst, maar tijdens het instellen van het apparaat kwam ik er direct achter dat hij geen idee had hoe het werkte. Achteraf bleek ook dat de installatie niet goed was. Na een traject van acht maanden heb ik uiteindelijk afscheid kunnen nemen van de installateur, maar Intergas helpt je niet zonder installateur (zelfs niet met uitleg). Een andere installateur vinden die bereid is om andermans fouten te herstellen, is erg lastig, want bedrijven staan daar meestal niet om te springen.

Verder ben ik erg tevreden. Mijn verbruik was rond de 900 m³, maar deze winter heb ik nog geen 20 m³ verbruikt. Huis 95m2 maar verwarm alleen beneden met vloerverwarming (+/-)
Wat een besparing zeg! Ongelofelijk. Stook je op 20 graden dag en nacht of verlaag je het in de nacht?

Waar heb jij de buitenunit laten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
Krissiejj schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:04:
[...]

Het is mijn beroep dus ik heb hem wel iets goedkoper dan gemiddeld. Maar binnendeel-buitendeel. Externe pomp leidingen en koppelingen. Je zit zo op €5000/5500.
Maar hij is nu een stuk goedkoper dan een jaar geleden.
Wat zou jij aanraden? De hele handel in 1 keer aansluiten dus de nieuwe Intergas Xtreme 36 en Xtend tegelijk of op termijn? Woning is nog niet goed genoeg geïsoleerd naar mijn mening, bouwjaar 1996 en vrijstaand. Mocht ik het geld over 2 jaar uitgeven of nu, mocht het meteen geld besparen misschien beter om alles in 1x te laten aanleggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Tempestus schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Wat zou jij aanraden? De hele handel in 1 keer aansluiten dus de nieuwe Intergas Xtreme 36 en Xtend tegelijk of op termijn? Woning is nog niet goed genoeg geïsoleerd naar mijn mening, bouwjaar 1996 en vrijstaand. Mocht ik het geld over 2 jaar uitgeven of nu, mocht het meteen geld besparen misschien beter om alles in 1x te laten aanleggen..
Ik had het geluk dat ik al een ketel had in de woning van net 2 jaar oud. Dat maakte de overstap wat makkelijker omdat ik ook graag kon kiezen tussen met of zonder gas verwarmen.

Jij hebt een vrijstaande grote woning. Matig geïsoleerd.

Mijn woning is van 2000 en redelijk tot goed geïsoleerd. Aan mijn berekeningen welke ik heb gemaakt zou 5kw te klein zijn voor mijn gehele woning. Maar omdat ik alleen beneden en in de badkamer verwarm met vloerverwarming blijf ik net binnen de 5kw. Dat is wel iets waar je rekening mee kan houden.

Zelf ben ik voorstander om het gelijk alles aan te pakken dan tezijnertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-09 12:57
Tempestus schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Wat een besparing zeg! Ongelofelijk. Stook je op 20 graden dag en nacht of verlaag je het in de nacht?

Waar heb jij de buitenunit laten plaatsen?
Kleine nuance: 900m3 is incl mijn tapwater á +/- 150m2, dus ik had al niet bijster veel verbruik. Verder: 2 onder 1 kap, Bouwjaar 93 en niet nageisoleerd vloerverwarmingoppervlakte +/- 38m2. Buitenunit op een carport geplaatst. Standaard temperatuur 20 graden en vanaf 1630u naar 20.5 tot 23.30u.

Ook zou ik direct alles in een keer plaatsen, je begint direct met besparen. Mijn onderbuik zegt dat 2 aparte installaties meer zal gaan kosten dan 1 complete installatie.
Isolatie is ongetwijfeld ook belangrijk, maar als je nu grotendeels voldoende hebt aan het berekende vermogen van de xtend dan zou ik eerder voor de combi kiezen en later isoleren dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11:41
Als de zon onze woonkamer via de vele ramen begint op te warmen krijg ik een overschrijding van de op de thermostaat ingestelde temperatuur, en blijft de Xtend nog steeds meer warmte aanleveren. Daardoor gister meer dan 0,5 graden overshoot. En toen de zon eind van de middag wegzakte een undershoot van 0,5 graden.
Dit gedrag wil ik graag verbeteren. Eerder is in dit topic ter sprake gekomen dat instelling van P202 op 2 en toepassing van een beperkte hysterese via P203 te grote over- en undershoots zijn te voorkomen.
Bij mij blijken bij P202 9 verschillende waardes te kunnen worden ingesteld. Zie plaatje. De huidige instelling is 4 (dit is ook de standaard). Bij P203 staat vermeld dat deze alleen actief is als P202 op 2 of 3 staat. Dat zijn beide weersafhankelijke regelingen, terwijl ik die nu -in stand 4- dus niet toepas. Zou ik dan toch P202 op 2 moeten zetten?
Of is het beter om bij P197 een hogere waarde dan 0 in te stellen, zodat de Xtend sneller gaat reageren op veranderde omstandigheden? Zo ja, welke waarde zou ik dan om te beginnen het beste kunnen kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYphRgS3Htd87-Fl63Qb5N_g2fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gEwgrLaV2lh6Q6uPgHBKocQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
@HouterBend volgens mij heeft op 'standje 4' de thermostaat (vrijwel) de volledige regie over wat de Xtend doet. Bij andere opties gaat de Xtend zelf dingen regelen, rekening houdend met verschillende factoren (die je in sommige gevallen ook nog kan 'wegen', volgens mij).

Je kan dus kijken of de Xtend het beter kan dat wat je thermostaat nu doet, maar misschien is er nog een andere optie: de besturing van je thermostaat tunen. Ik weet niet wat de Comfort Touch van Intergas allemaal wel/niet kan, maar mijn Honeywell Chronotherm Touch kan ook (zelf) met WAR werken.

Er zijn echter twee uitdagingen met WAR waardoor ik zelf nog wat huiverig ben:
  1. Temperatuur is slechts één aspect, wind speelt ook een belangrijke rol
  2. Bij mij heeft de (standaard) termperatuursensor van de buitenunit 'last' van de zon
En iets dat je volgens mij zou moeten willen, maar waarvan ik niet weet of/welke producten het kunnen: eigenlijk wil je niet zozeer acteren op de actuele situatie, maar op de eerste afgeleide (mate van stijging/daling van bijvoorbeeld de ruimtetemperatuur), of zelfs de tweede afgeleide (of de stijging/daling versnelt of juist vertraagt).

Ik hoop dat we hier over een paar jaar niet meer over hoeven na te denken, en dat AI de besturing van de warmtepomp voor zijn rekening neemt, rekening houdend met actuele paramaters (temperatuur, wind, en zon), maar ook de weersvoorspelling, je wens/gedrag, of/wanneer je gaat koken, etc., maar ook met de 'traagheid' van je afgiftesysteem, en dan ook nog maar even de COP maximaliseren (ten koste van een zo vlak mogelijke binnentemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouterBend
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11:41
a2aan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:30:
@HouterBend volgens mij heeft op 'standje 4' de thermostaat (vrijwel) de volledige regie over wat de Xtend doet. Bij andere opties gaat de Xtend zelf dingen regelen, rekening houdend met verschillende factoren (die je in sommige gevallen ook nog kan 'wegen', volgens mij).

En iets dat je volgens mij zou moeten willen, maar waarvan ik niet weet of/welke producten het kunnen: eigenlijk wil je niet zozeer acteren op de actuele situatie, maar op de eerste afgeleide (mate van stijging/daling van bijvoorbeeld de ruimtetemperatuur), of zelfs de tweede afgeleide (of de stijging/daling versnelt of juist vertraagt).
Dank voor je reactie. Als de Comfort Touch de volledige regie zou hebben dan zou hij de Xtend toch sneller moeten stoppen lijkt me. Ik zie in de app van de Comfort Touch geen opties om de regeling anders in te stellen.
Reageren op de 1e afgeleide (door instellen van P197) lijkt me inderdaad ook een optie, zoals ik al schreef.
Ik wacht nog even de evt. reacties van andere Xtend-experts af, voordat ik tot actie over ga.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-09 20:24
HouterBend schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:29:
Als de zon onze woonkamer via de vele ramen begint op te warmen krijg ik een overschrijding van de op de thermostaat ingestelde temperatuur, en blijft de Xtend nog steeds meer warmte aanleveren. Daardoor gister meer dan 0,5 graden overshoot. En toen de zon eind van de middag wegzakte een undershoot van 0,5 graden.
Dit gedrag wil ik graag verbeteren. Eerder is in dit topic ter sprake gekomen dat instelling van P202 op 2 en toepassing van een beperkte hysterese via P203 te grote over- en undershoots zijn te voorkomen.
Bij mij blijken bij P202 9 verschillende waardes te kunnen worden ingesteld. Zie plaatje. De huidige instelling is 4 (dit is ook de standaard). Bij P203 staat vermeld dat deze alleen actief is als P202 op 2 of 3 staat. Dat zijn beide weersafhankelijke regelingen, terwijl ik die nu -in stand 4- dus niet toepas. Zou ik dan toch P202 op 2 moeten zetten?
Of is het beter om bij P197 een hogere waarde dan 0 in te stellen, zodat de Xtend sneller gaat reageren op veranderde omstandigheden? Zo ja, welke waarde zou ik dan om te beginnen het beste kunnen kiezen?

[Afbeelding]
Zelf heb ik P202 op 7 staan.
Om de streefwaarde van de aanvoertemperatuur te bepalen wordt dan de interne WAR gebruikt, samen met de kamerthermostaat.
Hiervoor moet je volgens mij wel de externe buitenvoeler T42 hebben aangesloten.

De interne WAR is de stooklijn die je instelt met P189 en P192 (en eventueel P210)
De invloed van de kamerthermostaat stel je dan in met P209

Als voorbeeld: bij mij staat P189 op 20 graden en P192 op 0,67
De formule voor de streefwaarde van de aanvoertemperatuur wordt dan
Ttarget = 20 + (20 - Tbuiten) * 0,67
Bij 20 graden buitentemperatuur heb je dan een Ttarget van 20 graden.
Bij - 10 graden buitentemperatuur heb je dan een Ttarget van 40 graden.

De interne WAR zorgt er voor dat het de aanvoertemperatuur grotendeels goed wordt ingesteld, afhankelijk van de buitentemperatuur. Door deze waarden goed in te stellen zorg je er voor dat je huis netjes op temperatuur blijft bij verschillende buitentemperaturen. De stooklijn houdt geen rekening gehouden met externe omstandigheden die de binnentemperatuur kunnen veranderen, zoals open deuren, zonnewarmte of kookplaat.

De externe omstandigheden (zon, open deuren etc) die de binnentemperatuur aanpassen worden gemeten door de thermostaat. De afwijking die de thermostaat meet tov de gewenste binnentemperatuur is de input voor de PID regeling (P195, P196 en P197).

Let op: Alle waarden die je invult bij P185, P196 en P197 worden gedeeld door 32. Een waaarde van 160 is dus eigenlijk 5

Stel
Buitentemperatuur = 5 graden
gewenste binnentemperatuur = 21 graden
Actuele binnentemperatuur = 20,5 graden
P = 160
I = 0
D = 0

De target aanvoertemperatuur volgens de stooklijn is dan
Ttarget = 20 + (20 - Tbuiten) * 0,67 = 20 + (20 - 5) * 0,67 = 20 + 10,05 = 30,05 graden.

De waarde uit de PID regeling wordt daarbij opgeteld.
De afwijking van de gewenste kamertemperatuur tov actuele kamertemperatuur = 21 - 20,5 = 0,5 graden.
Dit wordt vermenigvuldigd met de P waarde (P195) van 160 / 32 = 5, oftewel 0,5 graden * 5 is 2,5 graden.
De thermostaat telt default 50% mee (P209). Oftewel 50% * 2,5 graden = 1,25 graden.
Dit wordt bij de target aanvoertemperatuur opgeteld.
dus 30,05 + 1,25 = 31,3 graden target aanvoertemperatuur.

De P waarde past dus de target aanvoertemperatuur aan op basis van de actuele afwijking tussen gewenste en actuele kamertemperatuur.

Door en te lage P waarde te gebruiken reageert de regeling traag. Door een te hoge P waarde gaat het systeem oversturen en krijgt de kamertemperatuur een grotere overshoot/undershoot. Het kost een aantal pogingen en dagen om uit te vinden wat een goede P waarde is.

Wanneer de P waarde is goed is ingesteld dan ontstaat er een redelijk stabiele kamertemperatuur. Hier kan echter toch nog een offset in zitten, oftewel de kamertemperatuur is 20,3 graden terwijl je 20,5 hebt ingesteld. Dit kun je aanpassen door de I waarde (P196) te verhogen. In mijn geval (vloerverwarming) staat P196 op 80 (oftewel 2,5). Dit zorgde er voor dat de offset nog werd weggeregeld.

Nu is de D faktor (P197) aan de beurt. Dit is de "voorspellende" factor van de regeling.
Stel de kamer heeft zonnewarmte opgenomen en is 22 graden. De gewenste kamertemperatuur is 20,5 dus de Xtend staat uit. Als de zon nu weg gaat en de kamertemperatuur zakt, dan wil je niet dat de Xtend pas weer gaat werken als de kamertemperatuur 20,4 graden is. Voordat de vloerverwarming dan is opgewarmd dan is de kamertemperatuur al gezakt richting 20,0 graden. Je wilt dat de Xtend eigenlijk vooruit kijkt en ziet dat er een dalende trend is ingezet en dan al bij misschien 20,8 graden de vloerverwarming begint op te warmen. Dit stel je in met de D factor (P197). Bij mij staat deze op 32 (oftewel 1).

De I en D factoren zorgen dus ook voor een aanpassing van de target aanvoertemperatuur.

Ik ben hier nu een jaar mee bezig en heb het nu redelijk in orde. Omdat echter de vloerverwarming meer dan een uur nodig heeft om op te warmen merk je dat snelle kamertemperatuurveranderingen (veel korter dan een uur) zie je dat dit lastig te voorspellen is. (10 minuten deur open, temperatuur 2 graad omlaag, deur dicht, warmte nog in de vloer, kamer warmt weer snel op en is zo weer de gewenste temperatuur). Je ziet de target aanvoertemperatuur dus sterk varieren, maar gemiddeld komt het wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
HouterBend schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:29:

[Afbeelding]
Ik heb recent een post geschreven hierover. Daar zou je even naar kunnen zoeken. Na flinke zonneinstraling is een dip nl. bijna niet tevoorkomen.

Verder is het ontwerp van de Xtend zo dat hij standaard juist door kan/gaat draaien bij zonneinstraling. De Comfort Touch heeft een uitschakel drempel van 0,5c wanneer alleen de warmtepomp draait. Door een instelling op de Xtend is daar wat aan te doen.

Ook de Xtend zelf heeft functionaliteit om de warmtevraag vast te houden, binnen grenzen, mocht er een thermostaat aan hangen met een erg kleine hysteresis. Want dit geeft namelijk onnodig veel start/stops. Voor wat betreft de Xtend zelf is dit gedrag wel aan te passen. Maar hangt af van de firmware versie.

Dit zijn expert instellingen die (voor nu) niet voor de gebruiker toegankelijk zijn.

De overshoot komt waarschijnlijk niet door de Xtend zelf maar door de extra warmte die in huis komt. En de Xtend stopt zodra de maximale overschrijding is bereikt. Zoals je zelf ook aangaf is die temperatuur ook zo weer weg als de zon weg is. En als de Xtend dan weer start is alles afgekoeld en krijg je een dip.

Over de regelmodi. Hier heb ik ook wat over geschreven. Zoek op parameter P202 op '7' (stooklijn + opentherm thermostaat). Als je voldoende kennis hebt van regeltechniek en vooral er de nodige tijd in kunt/wil stoppen, dan kun je de modi P202 op 0 t.e.m. 3 proberen. Maar anders zou ik daar wegblijven 😀

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
remcon schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Zelf heb ik P202 op 7 staan.
Om de streefwaarde van de aanvoertemperatuur te bepalen wordt dan de interne WAR gebruikt, samen met de kamerthermostaat.
Hiervoor moet je volgens mij wel de externe buitenvoeler T42 hebben aangesloten.

De interne WAR is de stooklijn die je instelt met P189 en P192 (en eventueel P210)
De invloed van de kamerthermostaat stel je dan in met P209

Als voorbeeld: bij mij staat P189 op 20 graden en P192 op 0,67
De formule voor de streefwaarde van de aanvoertemperatuur wordt dan
Ttarget = 20 + (20 - Tbuiten) * 0,67
Bij 20 graden buitentemperatuur heb je dan een Ttarget van 20 graden.
Bij - 10 graden buitentemperatuur heb je dan een Ttarget van 40 graden.

De interne WAR zorgt er voor dat het de aanvoertemperatuur grotendeels goed wordt ingesteld, afhankelijk van de buitentemperatuur. Door deze waarden goed in te stellen zorg je er voor dat je huis netjes op temperatuur blijft bij verschillende buitentemperaturen. De stooklijn houdt geen rekening gehouden met externe omstandigheden die de binnentemperatuur kunnen veranderen, zoals open deuren, zonnewarmte of kookplaat.

De externe omstandigheden (zon, open deuren etc) die de binnentemperatuur aanpassen worden gemeten door de thermostaat. De afwijking die de thermostaat meet tov de gewenste binnentemperatuur is de input voor de PID regeling (P195, P196 en P197).

Let op: Alle waarden die je invult bij P185, P196 en P197 worden gedeeld door 32. Een waaarde van 160 is dus eigenlijk 5

Stel
Buitentemperatuur = 5 graden
gewenste binnentemperatuur = 21 graden
Actuele binnentemperatuur = 20,5 graden
P = 160
I = 0
D = 0

De target aanvoertemperatuur volgens de stooklijn is dan
Ttarget = 20 + (20 - Tbuiten) * 0,67 = 20 + (20 - 5) * 0,67 = 20 + 10,05 = 30,05 graden.

De waarde uit de PID regeling wordt daarbij opgeteld.
De afwijking van de gewenste kamertemperatuur tov actuele kamertemperatuur = 21 - 20,5 = 0,5 graden.
Dit wordt vermenigvuldigd met de P waarde (P195) van 160 / 32 = 5, oftewel 0,5 graden * 5 is 2,5 graden.
De thermostaat telt default 50% mee (P209). Oftewel 50% * 2,5 graden = 1,25 graden.
Dit wordt bij de target aanvoertemperatuur opgeteld.
dus 30,05 + 1,25 = 31,3 graden target aanvoertemperatuur.

De P waarde past dus de target aanvoertemperatuur aan op basis van de actuele afwijking tussen gewenste en actuele kamertemperatuur.

Door en te lage P waarde te gebruiken reageert de regeling traag. Door een te hoge P waarde gaat het systeem oversturen en krijgt de kamertemperatuur een grotere overshoot/undershoot. Het kost een aantal pogingen en dagen om uit te vinden wat een goede P waarde is.

Wanneer de P waarde is goed is ingesteld dan ontstaat er een redelijk stabiele kamertemperatuur. Hier kan echter toch nog een offset in zitten, oftewel de kamertemperatuur is 20,3 graden terwijl je 20,5 hebt ingesteld. Dit kun je aanpassen door de I waarde (P196) te verhogen. In mijn geval (vloerverwarming) staat P196 op 80 (oftewel 2,5). Dit zorgde er voor dat de offset nog werd weggeregeld.

Nu is de D faktor (P197) aan de beurt. Dit is de "voorspellende" factor van de regeling.
Stel de kamer heeft zonnewarmte opgenomen en is 22 graden. De gewenste kamertemperatuur is 20,5 dus de Xtend staat uit. Als de zon nu weg gaat en de kamertemperatuur zakt, dan wil je niet dat de Xtend pas weer gaat werken als de kamertemperatuur 20,4 graden is. Voordat de vloerverwarming dan is opgewarmd dan is de kamertemperatuur al gezakt richting 20,0 graden. Je wilt dat de Xtend eigenlijk vooruit kijkt en ziet dat er een dalende trend is ingezet en dan al bij misschien 20,8 graden de vloerverwarming begint op te warmen. Dit stel je in met de D factor (P197). Bij mij staat deze op 32 (oftewel 1).

De I en D factoren zorgen dus ook voor een aanpassing van de target aanvoertemperatuur.

Ik ben hier nu een jaar mee bezig en heb het nu redelijk in orde. Omdat echter de vloerverwarming meer dan een uur nodig heeft om op te warmen merk je dat snelle kamertemperatuurveranderingen (veel korter dan een uur) zie je dat dit lastig te voorspellen is. (10 minuten deur open, temperatuur 2 graad omlaag, deur dicht, warmte nog in de vloer, kamer warmt weer snel op en is zo weer de gewenste temperatuur). Je ziet de target aanvoertemperatuur dus sterk varieren, maar gemiddeld komt het wel goed uit.
Voor P202 op 7 (stooklijn + opentherm thermostaat) hoef je alleen een stooklijn zoals je aangaf in te stellen. En eventueel een percentage voor aandeel stooklijn en aandeel ruimteregeling. De ruimteregeling wordt verzorgd door aangesloten thermostaat (control setpunt). Instellingen voor de interne PID regelaar worden genegeerd. Warmtevraag aan/uit komt uit de thermostaat.

Bij P202 op 0 t.e.m. 3 werkt de Xtend compleet met een interne regeling, met als input de kamer setpunt en actuele kamertemperatuur. De PID instellingen van de Xtend hebben nu wel invloed. Control setpunt uit de thermostaat wordt genegeerd. Er wordt intern een aan/uit warmtevraag aangemaakt op basis van kamer setpunt en actuele kamertemp. Aan/uit watmtevraag vanuit opentherm thermostaat wordt genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-09 20:24
Oei, wist ik ook wel dat P202 op 0 tot 3 moest staan, had je me al eens eerder verteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miepet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-09 09:41

Hallo, ik wil er wel wat over zeggen. De onze draait vanaf 20 november 2023, in combinatie met een Nefit HR ketel. De eerste maanden was het - ook voor de installateur - zoeken hoe die het beste kon draaien. Daar zit gelijk mijn eerste tip, zoek een installateur in de buurt die ook bereid is te investeren in fine-tunen.

Wij wonen in vrijstaande woning, bouwjaar 2014, dus prima geisoleerd. Gezien ons gasverbruik dacht installateur dat onze warmtepomp het misschien wel helemaal in zijn eentje aankon. Dat is helaas niet gelukt. Met name bij temperaturen rond 0 graden of lager schakelt de ketel bij. Ik probeer nog steeds zover te komen dat het zonder ketel lukt, maar met name bij vochtige koude dagen lukt dat niet. Het defrosten dat dan zeer frequent gebeurt gooit denk ik roet in het eten. Mogelijk ook dat de opstelling van de buitenunit hierin een rol speelt, die staat op een plat dak met vrij spel van de wind. Hoe het ook zij, overall zijn we heel tevreden. Gasverbruik afgelopen jaar was 108 m3, de Xtend verbruikte 1514 kWh. Daarbij aangetekend dat we in januari 2024 nog veel gas verbruikten (54 m3) vanwege onjuiste instellingen, dus dit jaar verwacht ik nog minder gas te verbruiken. De Xtend leverde 92% van de warmtebehoefte, dat is dus zeer positief. Hoeveel geld het heeft bespaard? Geen idee, maar dat was ook niet de hoofdreden tot aanschaf. Een beetje steun aan het klimaat was minstens zo belangrijk.

Zouden we nu opnieuw voor deze gaan? Misschien. Eigenlijk wilden we volledig elektrisch, maar dat was toen nog (veel) te duur vergeleken met deze oplossing. Maar met de kennis van nu zou ik goed kijken of er geen hybride pomp is te vinden die ook bij lagere temperaturen toch net wat meer kan leveren, zodat je zelfs met een hybride gasloos kunt. En tenslotte, ik mis wel de mogelijkheid om instellingen aan te passen vanuit mijn luie stoel. Als ik wat wil veranderen moet ik op zolder handmatig een verbinding opstellen. Er wordt gezegd dat dat op termijn komt, maar vooralsnog is dat toekomstmuziek. Er zijn diverese tweakers die zelf iets gefabriceerd hebben, maar dat gaat mij net een (techische) stap te ver.

Succes met je overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Nu online
miepet schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Hallo, ik wil er wel wat over zeggen. De onze draait vanaf 20 november 2023, in combinatie met een Nefit HR ketel. De eerste maanden was het - ook voor de installateur - zoeken hoe die het beste kon draaien. Daar zit gelijk mijn eerste tip, zoek een installateur in de buurt die ook bereid is te investeren in fine-tunen.

Wij wonen in vrijstaande woning, bouwjaar 2014, dus prima geisoleerd. Gezien ons gasverbruik dacht installateur dat onze warmtepomp het misschien wel helemaal in zijn eentje aankon. Dat is helaas niet gelukt. Met name bij temperaturen rond 0 graden of lager schakelt de ketel bij. Ik probeer nog steeds zover te komen dat het zonder ketel lukt, maar met name bij vochtige koude dagen lukt dat niet. Het defrosten dat dan zeer frequent gebeurt gooit denk ik roet in het eten. Mogelijk ook dat de opstelling van de buitenunit hierin een rol speelt, die staat op een plat dak met vrij spel van de wind. Hoe het ook zij, overall zijn we heel tevreden. Gasverbruik afgelopen jaar was 108 m3, de Xtend verbruikte 1514 kWh. Daarbij aangetekend dat we in januari 2024 nog veel gas verbruikten (54 m3) vanwege onjuiste instellingen, dus dit jaar verwacht ik nog minder gas te verbruiken. De Xtend leverde 92% van de warmtebehoefte, dat is dus zeer positief. Hoeveel geld het heeft bespaard? Geen idee, maar dat was ook niet de hoofdreden tot aanschaf. Een beetje steun aan het klimaat was minstens zo belangrijk.

Zouden we nu opnieuw voor deze gaan? Misschien. Eigenlijk wilden we volledig elektrisch, maar dat was toen nog (veel) te duur vergeleken met deze oplossing. Maar met de kennis van nu zou ik goed kijken of er geen hybride pomp is te vinden die ook bij lagere temperaturen toch net wat meer kan leveren, zodat je zelfs met een hybride gasloos kunt. En tenslotte, ik mis wel de mogelijkheid om instellingen aan te passen vanuit mijn luie stoel. Als ik wat wil veranderen moet ik op zolder handmatig een verbinding opstellen. Er wordt gezegd dat dat op termijn komt, maar vooralsnog is dat toekomstmuziek. Er zijn diverese tweakers die zelf iets gefabriceerd hebben, maar dat gaat mij net een (techische) stap te ver.

Succes met je overwegingen.
Zelfde overweging hier. Ik had ook all electric willen gaan, maar de terugverdientijden voor de meest optimistische ramingen waren 12 jaar (ook rekening houdend met de besparing om van het gas af te gaan i.e. vastrecht)

Daarbij kon niemand mij garanderen dat we genoeg warm water zouden hebben voor een lange douche (of bad) en dat was toch wel echt belangrijk voor ons.

Maar, ik verbruik nu maar 2-6 kuub gas per dag maximaal (dat was voorheen 20-45 kuub), daar zit koken douchen en verwarming allemaal in. En het was de afgelopen tijd nou ook niet echt warm. Wat dat betreft ben ik wel tevreden.

Daarbij denk ik, dat je die intergas xtreme 36 op termijn ook wel kunt vervangen met een electric boiler. Dat heb je in principe gewoon een all electric systeem. Zou voor intergas een gat in de markt zijn als ze dat zouden introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens mij doet de Xtend het helemaal niet zonder ketel, dus die past niet in een ingroeimodel naar all electric. De lock-in op de gasaansluiting wordt zo sterker en de kapitaalvernietiging bij de uiteindelijke overstap groter. Kan wel, maar is er niet op ontworpen.

Misschien dat de Intergas Xource ook hybride toegepast kan worden? Het topic en de site doen vermoeden van niet.
Apart dan dat Intergas zo'n harde scheiding maakt tussen hybride en full-e buitenunits. Volgens mij zijn ze het enige merk dat dat zo doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 29-01-2025 13:19 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.v
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-08 12:28
justice strike schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:20:
[...]
Maar, ik verbruik nu maar 2-6 kuub gas per dag maximaal (dat was voorheen 20-45 kuub), daar zit koken douchen en verwarming allemaal in. En het was de afgelopen tijd nou ook niet echt warm. Wat dat betreft ben ik wel tevreden.

Daarbij denk ik, dat je die intergas xtreme 36 op termijn ook wel kunt vervangen met een electric boiler. Dat heb je in principe gewoon een all electric systeem. Zou voor intergas een gat in de markt zijn als ze dat zouden introduceren.
met een gas verbruik van nog 2 tot 6 kub lijkt me een elektrische boiler toch helemaal niet interessant?

er van uitgaande dat je 2 kub per dag gebruikt heel het jaar door, zit je nog steeds op 730 kub per jaar, dat staat ongeveer gelijk aan 5840 kW. met een gas prijs van rond de €1,30 en €0,25 voor stroom ben je respectievelijk €949 aan gas kwijt en €1460 aan stroom, met de extra investeringen die je dan dus moet doen op van het gas af te gaan lijkt het mij niet rendabel, tenzij je enorm veel zonnen panelen heb die je straks (zodra salderen weg is) gericht kan gebruiken voor het opwarmen van water op bepaalde momenten of een WP boiler, maar vraag me af of de xtend daar mee samen kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Nu online
max.v schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:01:
[...]

met een gas verbruik van nog 2 tot 6 kub lijkt me een elektrische boiler toch helemaal niet interessant?

er van uitgaande dat je 2 kub per dag gebruikt heel het jaar door, zit je nog steeds op 730 kub per jaar, dat staat ongeveer gelijk aan 5840 kW. met een gas prijs van rond de €1,30 en €0,25 voor stroom ben je respectievelijk €949 aan gas kwijt en €1460 aan stroom, met de extra investeringen die je dan dus moet doen op van het gas af te gaan lijkt het mij niet rendabel, tenzij je enorm veel zonnen panelen heb die je straks (zodra salderen weg is) gericht kan gebruiken voor het opwarmen van water op bepaalde momenten of een WP boiler, maar vraag me af of de xtend daar mee samen kan werken.
Ja, ik denk dat er nog een stukje verwarming bij zit, want 730 kuub is wel veel voor alleen sww.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lecenten
Proton_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:52:
Volgens mij doet de Xtend het helemaal niet zonder ketel, dus die past niet in een ingroeimodel naar all electric. De lock-in op de gasaansluiting wordt zo sterker en de kapitaalvernietiging bij de uiteindelijke overstap groter.
De Xtend werkt prima zonder ketel, hij heeft alleen geen backup heater.

Een losse backup heater die aan/uit aangestuurd wordt als ketel zou volgens mij wel moeten werken. Een elektrische CV ketel als backup heater zal zeker werken.

Die keren dat je de backup heater nodig hebt stook je dan wel veel duurder dan op gas. Dat kan dus alleen uit als je nog maar heel weinig gas gebruikt. Maar juist omdat je nog maar zo weinig gas gebruikt is de besparing gering en zelfs met de extra besparing van het vastrecht is het maar de vraag of full electric dan uit kan. Want dan moet je ook nog je warm water voorziening elektrisch regelen en misschien ook het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Volgens mij doet de Xtend het helemaal niet zonder ketel, dus die past niet in een ingroeimodel naar all electric. De lock-in op de gasaansluiting wordt zo sterker en de kapitaalvernietiging bij de uiteindelijke overstap groter.
Weet je zeker dat dit ook voor de Xtend geldt? Ik dacht alleen voor de Daikin Hybride.

Praktisch gezien denk ik dat er maar weinig huizen zijn die je met alleen een Xtend goed warm kan houden, aangezien het vermogen bij buitentemperaturen onder het vriespunt daalt tot onder de 3kW.

Dus als je van plan bent om voor het einde van de levensduur van de WP de stap van hybride naar FE te maken, heb je voor de meeste huizen een wat zwaardere WP nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Lecenten een elektrische CV als manier om FE te gaan i.c.m. een Xtend had ik nog niet aan gedacht, maar is in theorie een prima optie. Al deel ik je analyse dat het waarschijnlijk (financieel) niet uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Nu online
a2aan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:22:
@Lecenten een elektrische CV als manier om FE te gaan i.c.m. een Xtend had ik nog niet aan gedacht, maar is in theorie een prima optie. Al deel ik je analyse dat het waarschijnlijk (financieel) niet uit kan.
is het dan niet goedkoper of makkelijker om dan gewoon een electrische boiler aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Zoiets als dit: https://www.groenehoedduu...-verwarming-met-pomp.html

Maar goed, stel dat je nog maar 100 m3 per jaar gebruikt voor verwarming, dat kost laten we zeggen 130 euro.
Ga je dat via een elektrische backup heater doen, dan kost dat ongeveer het dubbele. Aan de andere kant bespaar je 300 euro op het vastrecht. Per saldo besparing 170 euro per jaar.

Daarvoor moet je dan de elektrische backup heater aanschaffen, warm water voorziening elektrisch regelen (en niet via de elektrische CV ketel want dat is veel te duur tenzij je bijna geen warm water gebruikt) en misschien ook nog het koken. Dat kan nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
justice strike schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:25:
is het dan niet goedkoper of makkelijker om dan gewoon een electrische boiler aan te sluiten?
We hebben het hier niet over SWW, maar echt over CV. Je zal óók een elektrische boiler moeten aansluiten als je FE wil gaan met een Xtend, maar die elektrische CV is om bij te springen op de momenten dat het buiten te koud is voor de Xtend om het alleen te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-09 15:12
Hallo, ons huis is uit 1975, vrijstaand en redelijk goed geïsoleerd, verwarming met radiatoren.

De Xtend draait nu voor de 2e winter. De eerste winter hebben we nodig gehad om hem in te stellen.
Deze winter draait hij beter dan de vorige, het gasverbruik is nog verder gedaald.
Wat wel is opgevallen is dat de Xtend het erg moeilijk heeft bij temperaturen net boven 0 en en hoge luchtvochtigheid. Zowel stroom- als gasverbruik schieten dan omhoog. Dat laatste komt denk ik door het grote aantal defrosts, de ketel springt alleen bij indien nodig, maar dat is bij dat soort weersomstandigheden best vaak.

Wat ik me afvraag is of het zinvol is om de aansturing van de Xtend te wijzigen. Nu staat P202 op 4 (default; Opentherm). Levert het werken met (interne)WAR en stooklijnen enz. iets op of werkt dat alleen goed bij vloerverwarming?
De bijdrages van Remcon en Fullpower hierover lijken mij meer bedoeld voor experts dan voor een doorsnee consument, dus liever niet aan beginnen?

Groet, Willem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Willem_M de aansturing gaat niks helpen. Hoogstens kan je spelen met P130 om te proberen om met een beetje gas wat meer elektriciteit te besparen, maar als het al 'winst' oplevert, is het maar zeer beperkt.

De enige manier om minder defrosts te krijgen (en minder energie te verbruiken) via je thermostaat, is door die omlaag te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
@Willem_M Dat de Xtend bij bepaalde weersomstandigheden bevriest, daar kun je weinig aan doen.

Maar hoe goed werkt hij nu ? Vul dit eens in:

https://docs.google.com/s...d=389399947#gid=389399947

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Lecenten Je hebt gelijk, als ik de installatiehandleiding lees dan kan je de parameters zo instellen dat het blijft werken. Er is alleen geen voorbeeld installatieschema dus het is een beetje gokken (en wie levert support?). Vooral n053 en n054 lijken me vervelend als die ook met aan/uit gedetecteerd worden.

Mocht je ooit all-electric willen doorgroeien, dan is dit m.i. geen logische warmtepomp om als eerste stap te nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 29-01-2025 13:53 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
n053 is alleen van toepassing bij OpenTherm en n054 heb je volgens mij niets mee te maken als er geen warmtevraag komt.

Aansluiten lijkt me simpel: als je geen backup heater en geen ketel gebruikt dan kun je de open verdeler weglaten. Verder verandert er niets.

En een elektrische CV ketel als backup heater sluit je aan als.... CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower

Misschien dat de Intergas Xource ook hybride toegepast kan worden? Het topic en de site doen vermoeden van niet.
Apart dan dat Intergas zo'n harde scheiding maakt tussen hybride en full-e buitenunits. Volgens mij zijn ze het enige merk dat dat zo doet.
De Xtend kán wel zonder ketel werken, en dat wordt ook wel gedaan. Bijvoorbeeld bij woningen met weinig warmtevraag.

Je moet dan wel zorgen voor een backup (heater) voor de situatie dat er geen defrost meer gedaan kan worden doordat het water te koud is, en dit wel nodig is. De Xtend kan dat aansturen via een extern relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
Lecenten schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:39:
@Willem_M Dat de Xtend bij bepaalde weersomstandigheden bevriest, daar kun je weinig aan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tinRKNgi8Z_AJwUTCRmIoplb1NQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/73sovTZdugZMplE7U0wNiUix.png?f=user_large

Parameters:
P194 = 60
P120 = 75
P130 = Indien nodig
P131 = 15 (default waarde)

Groet, Willem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Dat lijkt me meer dan prima, ik zou er niets aan veranderen.

Ik begrijp dat die 185 m3 die je hebt gebruikt voor anderhalf stookseizoen is, zal per jaar niet veel meer dan 100 m3 zijn. Zeker nu hij de tweede winter beter werkt. Daar valt weinig tot niets meer te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
Lecenten schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:15:
Dat lijkt me meer dan prima, ik zou er niets aan veranderen.

Ik begrijp dat die 185 m3 die je hebt gebruikt voor anderhalf stookseizoen is, zal per jaar niet veel meer dan 100 m3 zijn. Zeker nu hij de tweede winter beter werkt. Daar valt weinig tot niets meer te winnen.
Gasverbruik was vorig jaar 323 m3 (CV, warmwater en koken) (periode 25-09-2023 t/m 24-09-2024)
Gas verbruik is dit jaar 113 m3 (25-09-2024 t/m 28-01-2025)
Ik schat dat we de 223 m3 wel gaan halen, dus nog eens 100m3 besparing.
Hoe die 223 dan verdeeld is? Ik denk hooguit 50 m3 voor CV en de rest voor warmwater en koken.

Dus best wel een tevreden gebruiker.

[ Voor 6% gewijzigd door Willem_M op 29-01-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Nu online
Lecenten schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:39:

Vraagje, full ik bij de CV ketel nu het getal in van Boiler Generated of Total Generated?

Tevens, Boiler Generated staat op 1152kwh (tov 510kwh heatpump generated). Neemt de extend de statistieken vanaf het moment dat hij aan staat of wanneer hij in bedrijf is genomen. Hij heeft namelijk een week aangesloten gestaan zonder dat de buitenunit aagesloten was.

Als ik kijk naar gister dan zie ik in het geheel geen verbruik van de boiler.

en dan een laatste vraag. Weet iemand of deze statiestieken ook te importeren zijn naar home assistant oid? zou wel handig zijn ipv altijd maar op mijn extend in te loggen, overigens zie ik op de een of andere manier alleen maar de RF gateway op mijn router. De extend geeft wel aan connected te zijn met de wifi, maar ik zie het aparaat helemaal niet tussen mijn connected devices (op de router).

[ Voor 10% gewijzigd door justice strike op 29-01-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
CV ketel opgewekt is Boiler Generated. De statistieken zijn sinds de Xtend in gebruik is genomen, dat wil zeggen aanstaat. Als de buitenunit niet werkt, dan zal alleen de teller van Boiler Generated oplopen.

Als die cijfers kloppen heeft de Xtend minder dan een derde van de warmte opgewekt. Als dat komt doordat de warmtepomp een groot deel van de tijd niet heeft gewerkt, dan hoeft dat niet te betekenen dat er iets fout is. De cijfers zeggen dan alleen niet veel.

Home Assistant zeker, zie:
Lecenten in "Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp"

[ Voor 10% gewijzigd door Lecenten op 29-01-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@justice strike als het binnendeel van je Xtend wel vanaf dag 1 (via de open verdeler) was aangesloten op je gasketel, dan heeft hij die ene week dus wel 100% gasverbruik meegeteld met het totaal.

Overigens zijn de ketelstatistieken van de Xtend maar een (grove, en onnauwkeurige) benadering. Het geeft een indicatie, en je kan ze van dag tot dag vergelijken, maar de absolute waarden zou ik niet te veel waarde aan hechten.

Ik heb de afgelopen vier weken praktijkervaring op mogen doen met een Xtend waarvan het binnendeel de ketel aanstuurde, en het buitendeel buiten gebruik was. De berekening van de Xtend is o.b.v. zijn eigen flow, zijn eigen aanvoertemperatuur, en de aanvoertemperatuur van de gasketel. Het is alleen niet zo dat alle flow van de Xtend ook door de gasketel gaat (een deel gaat via de open verdeler naar je afgiftesysteem), en het is ook niet zo dat al het aanvoerwater van je ketel naar je afgiftesysteem gaat (een deel gaat via de open verdeler direct naar de retour van de ketel). Je kán een temperatuursensor op de aanvoer van de open verdeler zetten, en aansluiten op de Xtend, waardoor 'ie wél het echte vermogen van de gasketel kan meten, maar denk dat er maar weinig installaties zijn die dat hebben.

De kWh's van de ketel die de Xtend in zijn statistieken laat zien zijn dus te hoog. Hoe veel hangt af van hoe hard de pomp van de ketel staat t.o.v. die van de Xtend. Bij mij (Xtend op 16l/min, Xtreme 36 op 50% pompcapaciteit) staat er voor gisteren 67kWh, terwijl ik maar (ongeveer) 6,5m3 gas heb verbruikt, dus de waarde van de Xtend lijkt bij mij minimaal 10% te hoog.

En mijn eigen Xtend doet het ein-de-lijk weer helemaal! Het heeft vijf (!) bezoeken van Intergas monteurs gekost (waarvan drie keer samen met mijn eigen installateur), maar dan heb je ook wat. Jammer van de 'cosmetische' bugjes in web-app v0.4.0 (zuiggasdruk altijd op 0.01, al heb ik hem ook even op 0.03 gezien, en dat de kWh's van 'gisteren' niet goed worden opgeteld), maar met firmware V0.70 moduleert mijn Xtend nu terug naar 15Hz, waar hij de afgelopen uren al strak op draait!

Opgenomen vermogen 164W (volgens de HW-socket 211, inclusief binnendeel), en een COP van 6,7, om met 16l/min een aanvoertemperatuur van 27 graden te maken voor mijn radiatoren.

Dat voelt toch wel veel lekkerder dan zo'n pendelende gasketel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
En ineens toert 'ie op tot 60Hz, gedurende minder dan een minuut (ik kan hem vanaf mijn thuiswerkplek nét heel zachtjes horen). @Fullpower is dat een oil return, of iets anders? En hoe vaak doet 'ie zoiets? Kan me niet herinneren dat ik eerder zulk gedrag heb ervaren (maar het is natuurlijk ook weer niet heel erg, of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Proton_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:06:
@Lecenten Je hebt gelijk, als ik de installatiehandleiding lees dan kan je de parameters zo instellen dat het blijft werken. Er is alleen geen voorbeeld installatieschema dus het is een beetje gokken (en wie levert support?). Vooral n053 en n054 lijken me vervelend als die ook met aan/uit gedetecteerd worden.

Mocht je ooit all-electric willen doorgroeien, dan is dit m.i. geen logische warmtepomp om als eerste stap te nemen.
Als je Xtend instelt op aan/uit ketel, dan krijg je geen opentherm gerelateerde foutcodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
a2aan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:56:
En ineens toert 'ie op tot 60Hz, gedurende minder dan een minuut (ik kan hem vanaf mijn thuiswerkplek nét heel zachtjes horen). @Fullpower is dat een oil return, of iets anders? En hoe vaak doet 'ie zoiets? Kan me niet herinneren dat ik eerder zulk gedrag heb ervaren (maar het is natuurlijk ook weer niet heel erg, of zo).
Dat klopt. Als compressor onder de 60Hz blijft dan doet hij dst elke 2 uur. Dat gedrag zat er ook bij vorige versies al in.

[ Voor 4% gewijzigd door Fullpower op 29-01-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:44:
Overigens zijn de ketelstatistieken van de Xtend maar een (grove, en onnauwkeurige) benadering. Het geeft een indicatie, en je kan ze van dag tot dag vergelijken, maar de absolute waarden zou ik niet te veel waarde aan hechten.

....

De kWh's van de ketel die de Xtend in zijn statistieken laat zien zijn dus te hoog.
Bij mij klopt het wel. Als je het over 1 dag uitrekent krijg je nog wel eens rare uitslagen omdat het vaak over weinig kWh en m3 gaat. Maar over een week of langer krijg ik consequent iets van 9,1 kWh per m3, ook als ik dat relateer aan de werkelijk gebruikte m3. Dat is wel wat je kan verwachten voor een goed onderhouden HR ketel die op relatief lage temperatuur werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Lecenten als ik de drie (volle) weken pak dat ik met alleen de ketel heb gestookt, dan rapporteert de Xtend 2071kWh, bij een gasverbruik van 178m3. Daar gaat SWW en koken nog vanaf (naar schatting ruim 10m3).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
a2aan schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:01:
@Lecenten als ik de drie (volle) weken pak dat ik met alleen de ketel heb gestookt, dan rapporteert de Xtend 2071kWh, bij een gasverbruik van 178m3. Daar gaat SWW en koken nog vanaf (naar schatting ruim 10m3).
In gevallen dat er geen externe aanvoertemperatuur sensor geplaatst is, is de nauwkeurigheid van het ketelvermogen afhankelijk van het debiet door Xtend en ketel. Zo'n sensor moet geplaatst worden voor aan/uit ketels, en mag ook geplaatst worden bij opentherm sturing.

Als het debiet door de ketel (te) laag is, zal de ingaande temperatuur naar de ketel meer in de buurt liggen van uitgangs temperatuur van de warmtepomp. De uitgangs temperatuur van de ketel ligt dan echter (veel) hoger.

Als het debiet door de ketel (te) hoog is, is juist het uitgaande water van de ketel meer gelijk zijn aan de temperatuur temperatuur na de openverdeler van de Xtend.

Nu komt het allemaal niet heel erg kritisch, maar als het debiet door de ketel relatief laag is, dan zal de afwijking wat groter kunnen zijn. Dus debiet door de ketel beter te hoog dan te laag instellen (met pomp instellingen op de ketel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Fullpower dank voor de uitleg. Ik heb er niet heel veel tijd/moeite in gestoken, maar ik had het idee dat als het debiet van de ketel (te) hoog werd, er meer aanvoerwater van de ketel omhoog stroomde door de open verdeler, direct weer terug naar de retour van de ketel. Dat wilde ik voorkomen, want de ketel draait zuiniger bij een zo laag mogelijke Tr. Ik had wat gespeelt met het debiet van de ketel tussen 50 en 60% (Xtreme 36), en debiet van de Xtend tussen 12 en 18l/min. Uiteindelijk uitgekomen op 50% op de Xtreme, en 16l/min op de Xtend.

Nou is het misschien wel 'verwarrend' voor de Xtend als de Ta van de ketel veel hoger is dan de Ta na de open verdeler, maar voor de afgifte maakt het niet uit, lijkt me.

Alhoewel de kamerthermostaat misschien ook in de war raakt als de de Ta van de Xtend overeenkomst met de werkelijke Ta, maar dat wanneer de ketel bijschakelt (zonder dat de thermostaat dat door heeft), de gerapporteerde Ta ineens niet meer klopt.

Zo'n externe voeler achter de open verdeler zou ook i.c.m. OpenTherm wel voordelen kunnen hebben, lijkt me.

Voorlopig hoop ik weer zoveel mogelijk zónder ketel te draaien, en bij defrosts doet 'ie gewoon zijn maximale van 8kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
a2aan schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:07:
Uiteindelijk uitgekomen op 50% op de Xtreme, en 16l/min op de Xtend.
Heb je het debiet van de Xtend dan vast ingesteld ? Bij mij staat P086 op 5, zodra de delta-T onder de 5 graden komt wordt het debiet verlaagd en dat gebeurt best veel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MjdMfCarq-EMTFK4gDsHEhwhUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wwui0YHefQSYHaG1JnF6R93S.png?f=fotoalbum_large

Ik zie in de laatste installatiehandleiding van de Xtend dat de default nu op 0 staat, maar bij mij was destijds 5.

Ben wel benieuwd wat nu de beste instelling is. @Fullpower ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Lecenten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Heb je het debiet van de Xtend dan vast ingesteld ? Bij mij staat P086 op 5, zodra de delta-T onder de 5 graden komt wordt het debiet verlaagd en dat gebeurt best veel:

[Afbeelding]

Ik zie in de laatste installatiehandleiding van de Xtend dat de default nu op 0 staat, maar bij mij was destijds 5.

Ben wel benieuwd wat nu de beste instelling is. @Fullpower ?
De default instelling P086 voor de debietregeling zou 5c moeten zijn. Ik vermoed dat er een foutje in de manual staat mbt de defaultwaarde.

Uiteindelijk is een hoge flow het beste voor het rendement van de warmtepomp. Maar als de compressor veel terugtoert wordt de dT klein. Een verschil van 2K of 3K maakt niet zoveel meer uit. Dan mag het debiet wel wat omlaag. En het pomp vermogen neemt bij een lager debiet ook flink af. Nu zit het vermogen van de waterpomp niet in de COP, maar het verbruik is er natuurlijk wel. Dat één reden waarom het debiet omlaag gaat.

Een tweede is geluid in de leidingen. De Xtend hangt nog al eens in installaties die hydraulisch niet zo best zijn. Bij dat soort installaties geeft terugtoeren van de waterpomp wanneer het kan wat meer rust.

Bij installaties met een parallel buffervat kan de dT regeling voor de pomp beter uitgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Dat van het geluid in de leidingen begrijp ik, dat is hier met een dikwandige CV installatie geen probleem.

De eerste reden kan ik denk ik niet helemaal volgen. Je zegt dat in principe een hoge flow het beste is voor het rendement, maar met een lagere flow gebruikt de pomp minder stroom en dat compenseert het lagere rendement van de WP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Lecenten Ja, ik heb mijn debiet vast staan, en probeer een beetje een balans te vinden tussen zo hoog mogelijk, zodat de 'krapste' radiatoren nog net wat extra afgifte krijgen, en 'acceptabel' verbruik van de pomp. Afhankelijk van hoeveel radiatoren (met thermostaatkranen) open staan, is de maximale flow 18-22/min. Last van stromingsgeluid heb ik gelukkig niet.

Bij tijdens defrosts heb ik de pomp nu op max, zodat de defrost het water zo min mogelijk afkoelt (zie weleens vermogens van >8kW langskomen).

Liever had ik een regeling gehad met een vast pompvermogen tijdens verwarmen, zodat de radiatoren met naregeling minder invloed hebben op de afgifte in de woonkamer (waar de thermostaat hangt, en waar alles altijd open staat).

Met een installatie die waterzijdig goed is ingeregeld, is een vaste delta T van 5 graden misschien wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Lecenten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:12:
De eerste reden kan ik denk ik niet helemaal volgen. Je zegt dat in principe een hoge flow het beste is voor het rendement, maar met een lagere flow gebruikt de pomp minder stroom en dat compenseert het lagere rendement van de WP ?
In het algemeen L/W topic heeft iemand een keer voorgerekend dat er een optimum is. Eens kijken of ik die post nog kan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
a2aan schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:31:
In het algemeen L/W topic heeft iemand een keer voorgerekend dat er een optimum is. Eens kijken of ik die post nog kan terugvinden.
Gevonden: in deze post een rekenvoorbeeld waarbij het verhogen van de flow (tot maximaal) weliswaar een hogere COP oplevert, maar toch meer energie kost. Voor mijn gevoel heb je aan de bovenkant van het pompvermogen ook relatief veel extra energie nodig t.o.v. de extra flow die het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Lecenten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:12:
Dat van het geluid in de leidingen begrijp ik, dat is hier met een dikwandige CV installatie geen probleem.

Wat ik bedoel is dat op laaglast verlaging van het waterpompvermogen zou op kunnen opwegen tegen extra de vermogensopname van de compressor t.g v. Bijv. 1 of 2 graden hogere aanvoertemperatuur.

(Waterpomp zou bijv. Afh. Van werkpunt van 40Watt naar 10Watt zou kunnen zijn, dus verlaging van 30Watt).

Met name als de compressor op lage frequentie draait én lage watertemperatuur, dan is het elektrisch vermogen laag en telt vermogen voor randzaken (elektronika, pomp, fan) harder aan.

Maar het blijft gerommel in de marge.
Misschien telt het geluid argument wel zwaarder.

[ Voor 9% gewijzigd door Fullpower op 31-01-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
a2aan schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:53:
[...]

Gevonden: in deze post een rekenvoorbeeld waarbij het verhogen van de flow (tot maximaal) weliswaar een hogere COP oplevert, maar toch meer energie kost. Voor mijn gevoel heb je aan de bovenkant van het pompvermogen ook relatief veel extra energie nodig t.o.v. de extra flow die het oplevert.
Dat klopt, bij een verdubbeling van het debiet gaat het elektrisch vermogen met een factor vier omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Fullpower schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:03:
[...]

De default instelling P086 voor de debietregeling zou 5c moeten zijn. Ik vermoed dat er een foutje in de manual staat mbt de defaultwaarde.
Ik heb die naar 3 gezet, omdat met 5 ik heel vaak zag dat het setpoint van de thermostaat niet gehaald werd, maar de warmtepomp z'n vermogen niet kwijt kon doordat het debiet inzakte door de 5c delta T. Nu met 3 zie je dat hij wel altijd maximaal vermogen kwijt kan indien nodig.
Misschien lukt 4 ook wel, maar nooit nagedacht of dat energie zuinger zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:21
Dit begint toch wel wat vervelend te worden!

Onlangs iemand van Intergas langs gehad en alle koudemiddel bleek weg te zijn uit onze installatie. Hij heeft dat gefikst en de rekening naar de installateur gestuurd.

Nu zag ik vandaag op de thermostaat een F50 code en na verbinden met de warmtepomp het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlLReyJ0hKmP1GzdQqBzwKrykFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqXh4gYU81IJA2Q8f3LsU6WC.jpg?f=fotoalbum_large

Een reset werkte niet. Ik heb even de stekker eruit getrokken. Stekker er weer in en ik moet in de parameters CV ook weer aan zetten volgens mij.

In het overzicht zie ik ook, dat ie gisteren (ik was voor mijn werk een dagje weg) gewoon niets gedaan heeft. Nu zie ik hem wel weer wat verbruiken, maar dan voor het ontdooien.
Hij lijkt nu een beetje op te krabbelen.
Kent iemand deze fout?

Maar wat dus ook knap waardeloos is, is dat inloggen. Het is natuurlijk sowieso bloedirritant, dat je een Intergas thermostaat, Intergas Gateway (aan je netwerk gehangen), Intergas ketel en Intergas warmtepomp hebt, maar om te kunnen verbinden met het apparaat moet je het WiFi netwerk van het apparaat in de lucht gooien en daar rechtstreeks mee verbinden!

Waar heb ik concreet hulp nodig heb: als ik inlog op de warmtepomp/verbind met de warmtepomp doe ik dat met mijn telefoon. Ik gebruik dan een Samsung Galaxy S24 Ultra en Microsoft Edge. Dat werkte prima. Maar op een gegeven moment werkte het overzicht niet meer (rondje bleef maar draaien) en zo stopten meer en meer onderdelen van de configuratiepagina's ermee. Met een InPrivate scherm werkt het wel nog, maar daarmee kan ik geen screen shot maken.
Nu eens met Samsung Internet verbonden om het bovenstaande screen shot te maken en dat is gelukt. Maar bij die browser werkt nu de overzichtspagina al niet meer. Op een gegeven moment ben ik wel door mijn apparaten heen! Ik heb zojuist al de cache leeggegooid, maar dat werkt ook niet.

Herkent iemand dit en is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ik moet af en toe de pagina aan het begin weleens verversen als ik contact maakt. Maar verder geen problemen, ook op elk apparaat eigenlijk zelfde ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:21
Ik zal eens kijken of ie met Chrome wel blijft werken. Hoewel ik het hopelijk niet nodig heb.

Vanochtend weer de F50 en n073 error

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Plantje1978 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:43:
Ik zal eens kijken of ie met Chrome wel blijft werken. Hoewel ik het hopelijk niet nodig heb.

Vanochtend weer de F50 en n073 error
Die F050 krijg je er geen Intergas Comfort Touch is aangesloten (of een oudere firmware versie heeft), maar een thermostaat van een ander merkt. Het is geen 'lockout', maar een indicatie dan er een notificatie is voor het warmtepomp deel.

n073 betekent dat een defrost een meerdere keren niet is gelukt, en dat de oorzaak mogelijk is: te weinig koudemiddel in het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Als ik met mijn Android telefoon via WiFi verbind komt er een notificatie "Sign in to Wifi network", en als ik daarop druk kom ik, volgens mij met de 'instellingen browser' op de webpagina van de Xtend.

Soms blijft het scherm leeg, maar dan helpt verversen (naar beneden swipen) meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDH21
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-02 22:41
Beste mensen

Mijn xtend icm remeha ace werkte een tijd lang goed, maar sinds kort zie ik dat de wp aanvoer temperatuur stelselmatig 0,4 graden onder de retour zit. Zie screenshot. Wat is hier aan de hand?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StnhnTGYhBwKum1gqdGH6m44Tsk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/54itlQl2t8oWWEQdlx7zEofv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Die Persgas druk en Temperatuur kunnen volgens mij helemaal niet samen, en 105 graden is sowieso wel hoog. Daar lijkt iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:10
welke installateur is goedkoop? ik ben ook al tijdje aan het zoeken en kijken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
MrOsman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:52:
Volgens mij zitten de meeste helemaal niet zo ver uit elkaar.
Denk dat je vooral op zoek moet naar een betrouwbare partij die je ook echt wil/gaat helpen bij potentiële problemen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:10
GroundBreaking schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Volgens mij zitten de meeste helemaal niet zo ver uit elkaar.
Denk dat je vooral op zoek moet naar een betrouwbare partij die je ook echt wil/gaat helpen bij potentiële problemen later.
advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:38
MrOsman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:52:
Goedkoop is duurkoop. Vooral van die cowboys die denken dat een warmtepomp gewoon de nieuwe CV is.

Ik zou voor de grotere betrouwbare partijen gaan waar je evt na de garantieperiode een onderhoudscontract kan afsluiten. Dus denk aan de Feenstra, Hoppenbrouwers, etc.. Of een lokale partij die ervaring heeft met warmtepompen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Nu online
RobbieB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Goedkoop is duurkoop. Vooral van die cowboys die denken dat een warmtepomp gewoon de nieuwe CV is.

Ik zou voor de grotere betrouwbare partijen gaan waar je evt na de garantieperiode een onderhoudscontract kan afsluiten. Dus denk aan de Feenstra, Hoppenbrouwers, etc.. Of een lokale partij die ervaring heeft met warmtepompen.
Haal Feenstra daar maar uit. Die gaan geen hybride onderhouden. De monteur gaf zelf aan dat het ze teveel moeite kost om alle problemen tussen boiler en warmtepomp te gaan uitzoeken, hebben ze geen zin in.

Met deze kou draait onze warmtepomp overuurtjes. COP is nog wel goed (3), maar de boiler moet vaak bijspringen. Gelukkig maar .15m3 per uur gemiddeld. Het geeft me altijd zo'n dubbel gevoel, het is nog maar zo weinig, maar ik weet dat all electric het niet makkelijk warm had kunnen houden in dit huis.

Daarbij is de huidige situatie niet heel erg handig voor het SWW. Er zou een 300 liter boiler in de zolder moete komen te staan (daar staat de boiler nu) of we moesten flink verbouwen. Ik ga eerst even kijken hoeveel gas ik nu eigenlijk verbruik met SWW en dan maar kijken of de XTORE daar niet een oplossing voor is.

Trouwens, kan iemand mij hiermee helpen. Ik heb de xtend op de wifi aangesloten (intern netwerk). Maar:

1. ik zie de xtend niet in mijn router, terwijl de xtend zelf wel zegt dat hij connected is
2. ik kan ook de statistieken pagina niet bereiken via het netwerk

Iemand dit probleem wel eens gehad?

[ Voor 19% gewijzigd door justice strike op 03-02-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@justice strike in de lijst met devices op je router 'heet' de Xtend "mydevice". De WiFi chip lijkt van Espressif te zijn, andere Tweakers meldden hier MAC-adressen beginnend met 58-CF-79, die van mij begint met D4:F9:8D.

Helaas is het alleen mogelijk om de Xtend uit te lezen via zijn eigen lokale WiFi-netwerk (tot enige frustratie hier op het forum); Intergas kan zelf wél via de 'normale' WiFi-verbinding alles uitlezen, maar wij dus niet.

De work-around is om een extra WiFi-verbinding op te zetten op de machine waar je HA draait (nog één keer op de knop drukken, en daarna blijft de verbinding in stand). Zoek in dit topic bijvoorbeeld op "ESP8266", "Raspberry" of "dongle". @Thomasvt heeft een integratie geschreven die de webpagina van de Xtend uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Nu online
hoor je het niet gewoon via de intergas gateway te kunnen uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
justice strike schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:05:
hoor je het niet gewoon via de intergas gateway te kunnen uitlezen?
Als je Tweakers vraagt of dat wenselijk is (ja), krijg je een ander antwoord dan wanneer je vraagt of het. op dit moment, technisch mogelijk is (nee dus).

Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat de Gateway niet nodig zou moeten zijn. Intergas zelf kan ook zonder Gaterway alle mogelijke statistieken uit de Xtend halen (meer dan wij in de webinterface kunnen zien), dus ik zou graag willen dat je daar als eigenaar ook gewoon bij kan (liever niet via het internet, maar over de 'gewone' huis-WiFi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbase216
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-04 06:34
Hello,

I'm not sure if everything is fine with my setup. The heat pump is just idle and not heating the room. I suspect the heating is turned off.

Target room temp: 21.5 (I have just increased it to 23)
Room Temp: (20.53 now and still dropping)

attached are my stats

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOWoHdIrtWl7c1aT4MuwQg28Vzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gpFZjkRaudciDNC2aeS9lxgN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KLVWPyWHgnuX0yhEEpDg48gOT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZatcObGzmy7FjVtwbeRwWjcy.png?f=fotoalbum_large

Regards

[ Voor 51% gewijzigd door cbase216 op 04-02-2025 17:26 . Reden: attached images ]

Pagina: 1 ... 31 ... 38 Laatste