HouterBend schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:29:
Als de zon onze woonkamer via de vele ramen begint op te warmen krijg ik een overschrijding van de op de thermostaat ingestelde temperatuur, en blijft de Xtend nog steeds meer warmte aanleveren. Daardoor gister meer dan 0,5 graden overshoot. En toen de zon eind van de middag wegzakte een undershoot van 0,5 graden.
Dit gedrag wil ik graag verbeteren. Eerder is in dit topic ter sprake gekomen dat instelling van P202 op 2 en toepassing van een beperkte hysterese via P203 te grote over- en undershoots zijn te voorkomen.
Bij mij blijken bij P202 9 verschillende waardes te kunnen worden ingesteld. Zie plaatje. De huidige instelling is 4 (dit is ook de standaard). Bij P203 staat vermeld dat deze alleen actief is als P202 op 2 of 3 staat. Dat zijn beide weersafhankelijke regelingen, terwijl ik die nu -in stand 4- dus niet toepas. Zou ik dan toch P202 op 2 moeten zetten?
Of is het beter om bij P197 een hogere waarde dan 0 in te stellen, zodat de Xtend sneller gaat reageren op veranderde omstandigheden? Zo ja, welke waarde zou ik dan om te beginnen het beste kunnen kiezen?
[Afbeelding]
Zelf heb ik P202 op 7 staan.
Om de streefwaarde van de aanvoertemperatuur te bepalen wordt dan de interne WAR gebruikt, samen met de kamerthermostaat.
Hiervoor moet je volgens mij wel de externe buitenvoeler T42 hebben aangesloten.
De interne WAR is de stooklijn die je instelt met P189 en P192 (en eventueel P210)
De invloed van de kamerthermostaat stel je dan in met P209
Als voorbeeld: bij mij staat P189 op 20 graden en P192 op 0,67
De formule voor de streefwaarde van de aanvoertemperatuur wordt dan
Ttarget = 20 + (20 - Tbuiten) * 0,67
Bij 20 graden buitentemperatuur heb je dan een Ttarget van 20 graden.
Bij - 10 graden buitentemperatuur heb je dan een Ttarget van 40 graden.
De interne WAR zorgt er voor dat het de aanvoertemperatuur grotendeels goed wordt ingesteld, afhankelijk van de buitentemperatuur. Door deze waarden goed in te stellen zorg je er voor dat je huis netjes op temperatuur blijft bij verschillende buitentemperaturen. De stooklijn houdt geen rekening gehouden met externe omstandigheden die de binnentemperatuur kunnen veranderen, zoals open deuren, zonnewarmte of kookplaat.
De externe omstandigheden (zon, open deuren etc) die de binnentemperatuur aanpassen worden gemeten door de thermostaat. De afwijking die de thermostaat meet tov de gewenste binnentemperatuur is de input voor de PID regeling (P195, P196 en P197).
Let op: Alle waarden die je invult bij P185, P196 en P197 worden gedeeld door 32. Een waaarde van 160 is dus eigenlijk 5
Stel
Buitentemperatuur = 5 graden
gewenste binnentemperatuur = 21 graden
Actuele binnentemperatuur = 20,5 graden
P = 160
I = 0
D = 0
De target aanvoertemperatuur volgens de stooklijn is dan
Ttarget = 20 + (20 - Tbuiten) * 0,67 = 20 + (20 - 5) * 0,67 = 20 + 10,05 = 30,05 graden.
De waarde uit de PID regeling wordt daarbij opgeteld.
De afwijking van de gewenste kamertemperatuur tov actuele kamertemperatuur = 21 - 20,5 = 0,5 graden.
Dit wordt vermenigvuldigd met de P waarde (P195) van 160 / 32 = 5, oftewel 0,5 graden * 5 is 2,5 graden.
De thermostaat telt default 50% mee (P209). Oftewel 50% * 2,5 graden = 1,25 graden.
Dit wordt bij de target aanvoertemperatuur opgeteld.
dus 30,05 + 1,25 = 31,3 graden target aanvoertemperatuur.
De P waarde past dus de target aanvoertemperatuur aan op basis van de
actuele afwijking tussen gewenste en actuele kamertemperatuur.
Door en te lage P waarde te gebruiken reageert de regeling traag. Door een te hoge P waarde gaat het systeem oversturen en krijgt de kamertemperatuur een grotere overshoot/undershoot. Het kost een aantal pogingen en dagen om uit te vinden wat een goede P waarde is.
Wanneer de P waarde is goed is ingesteld dan ontstaat er een redelijk stabiele kamertemperatuur. Hier kan echter toch nog een offset in zitten, oftewel de kamertemperatuur is 20,3 graden terwijl je 20,5 hebt ingesteld. Dit kun je aanpassen door de I waarde (P196) te verhogen. In mijn geval (vloerverwarming) staat P196 op 80 (oftewel 2,5). Dit zorgde er voor dat de offset nog werd weggeregeld.
Nu is de D faktor (P197) aan de beurt. Dit is de "voorspellende" factor van de regeling.
Stel de kamer heeft zonnewarmte opgenomen en is 22 graden. De gewenste kamertemperatuur is 20,5 dus de Xtend staat uit. Als de zon nu weg gaat en de kamertemperatuur zakt, dan wil je niet dat de Xtend pas weer gaat werken als de kamertemperatuur 20,4 graden is. Voordat de vloerverwarming dan is opgewarmd dan is de kamertemperatuur al gezakt richting 20,0 graden. Je wilt dat de Xtend eigenlijk vooruit kijkt en ziet dat er een dalende trend is ingezet en dan al bij misschien 20,8 graden de vloerverwarming begint op te warmen. Dit stel je in met de D factor (P197). Bij mij staat deze op 32 (oftewel 1).
De I en D factoren zorgen dus ook voor een aanpassing van de target aanvoertemperatuur.
Ik ben hier nu een jaar mee bezig en heb het nu redelijk in orde. Omdat echter de vloerverwarming meer dan een uur nodig heeft om op te warmen merk je dat snelle kamertemperatuurveranderingen (veel korter dan een uur) zie je dat dit lastig te voorspellen is. (10 minuten deur open, temperatuur 2 graad omlaag, deur dicht, warmte nog in de vloer, kamer warmt weer snel op en is zo weer de gewenste temperatuur). Je ziet de target aanvoertemperatuur dus sterk varieren, maar gemiddeld komt het wel goed uit.