Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
P000 was set to 0. I have now set it to 1. I can see, HeatPump is ON now under Heat Demand.
Operating Mode - Crankcase Heating.
regards
I must have held on longer on the button, trying to turn on the Xtend WiFi.
Thank you again @Fullpower
Vrijdagavond was de ketel uitgevallen en meldde storingscode 4 (o.a. vlamwegval). Na reset werkte hij weer. Vannacht zijn de Xtend en de ketel beide niet in bedrijf geweest (nachtverlaging wegens een geluidsgevoelig oor in huis....), de ketel mogelijk alleen voor wat tapwater. Vanmorgen na starten van de warmtevraag opnieuw herhaaldelijk dezelfde storing. Door tijdelijk het inschakelen van de ketel vanuit de warmtepomp te blokkeren, tapwater te gebruiken, en later het inschakelen van de ketel weer te deblokkeren en te volgen wat er gebeurde, bleek dat de ketel in storing ging direct nadat hij door de Xtend wordt bijgeschakeld voor de warmtevraag. Bij starten voor tapwater trad geen storing op.
Iemand bekend met dit fenomeen en de mogelijke oorzaak?
Ik had problemen na een nieuwe installatie van een Xtend + Xtreme. Warmtepomp draaide wel goed, maar CV ketel schakelde niet bij wanneer de Xtend daarom vroeg. Tapwater werkte prima.HouterBend schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:31:
Afgelopen donderdag is een onderhoudsbeurt uitgevoerd aan mij Intergas HRE ECO ketel.
Vrijdagavond was de ketel uitgevallen en meldde storingscode 4 (o.a. vlamwegval). Na reset werkte hij weer. Vannacht zijn de Xtend en de ketel beide niet in bedrijf geweest (nachtverlaging wegens een geluidsgevoelig oor in huis....), de ketel mogelijk alleen voor wat tapwater. Vanmorgen na starten van de warmtevraag opnieuw herhaaldelijk dezelfde storing. Door tijdelijk het inschakelen van de ketel vanuit de warmtepomp te blokkeren, tapwater te gebruiken, en later het inschakelen van de ketel weer te deblokkeren en te volgen wat er gebeurde, bleek dat de ketel in storing ging direct nadat hij door de Xtend wordt bijgeschakeld voor de warmtevraag. Bij starten voor tapwater trad geen storing op.
Iemand bekend met dit fenomeen en de mogelijke oorzaak?
Uiteindelijk bleek dat de draadboom naar de cv pomp in de ketel kapot was. De ketel kon dus zijn hete cv water niet kwijt dus springt dan direct in een veiligheids modus. Je kon in mijn geval dus ook prima aan de automatische ontluchting bovenop de ketel voelen dat deze heet werd, terwijl de uitvoerende leidingen koud bleven.
Hier ook, eerst met nachtverlaging geprobeerd.nachtverlaging wegens een geluidsgevoelig oor in huis....
Wat mij beter beviel is Stille modus.
Nachtverlaging is iedere nacht actief, ook als WP het prima aan zou kunnen zonder 'herrie'.
Stille modus alleen wanneer het koud is en de WP op vol vermogen moet draaien.
Met stille modus levert de WP minder en moet de ketel beetje bijspringen.
Geluid is stuk minder en temperatuur blijft constant.
Ik heb zelfs weleens gedacht, zal ik stille modus 24/7 instellen?
Aantal defrosts is namelijk minder, WP hoeft niet op z'n tenen te lopen.
En die Xtreme hangt er toch ook niet voor niets. Het verbruikt niet eens zo heel veel gas.
Het is tenslotte een hybride systeem, dus laat die Xtreme ook maar werken voor z'n geld.
/f/image/kC1FZx9NSL0258KrgNWsyBGY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xC6FZQgksjOUxrLzaz9Kluyt.png?f=user_large)
Ja heb ik ook aan gedacht, maar dan voorzie ik dat de cv-ketel 's nachts vaak gaat bijspringen, en dat wil ik juist niet: doelstelling is minimaliseren CO2-uitstoot. Dan maar 's ochtends wat meer stroomverbruik en wat minder goede COP, en een wat langere opwarmtijd. Wat dan een uitkomst zou zijn is als ik in de stille modus automatisch de CV-ketel zou kunnen blokkeren, maar daar heb ik nog geen mogelijkheid voor gevonden.mjvrbk schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:03:
@HouterBend
[...]
Hier ook, eerst met nachtverlaging geprobeerd.
Wat mij beter beviel is Stille modus.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En: nachtverlaging heeft volgens mij alleen effect op de buitenunit, en niet op het geluid van de binnenunit...
Stel je die in op 0 of -5 of -10 dan is de WP wel stil (stille modus) maar ketel springt niet bij, tenzij kouder dan P102.
Op een gegeven moment zal ketel toch moeten gaan verwarmen omdat WP het niet meer trekt.
Maar dat moment stel je wel uit volgens mij.
Heb ik niet geprobeerd hoor, is maar een idee.
Je kunt de ketel in een bepaald tijdvak blokkeren met P218, P219 en P216.HouterBend schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:33:
Wat dan een uitkomst zou zijn is als ik in de stille modus automatisch de CV-ketel zou kunnen blokkeren, maar daar heb ik nog geen mogelijkheid voor gevonden.
Bijvoorbeeld de thermostaat zo programmeren dat het overdag 21 graad is en in de nacht 20,5.
P218 zet je op 20,5. De ketel is dan 's nachts geblokkeerd.
Die blokkade vervalt zodra het binnen kouder wordt dan 20,5-P219 of het buiten kouder wordt dan P216.
[ Voor 27% gewijzigd door Lecenten op 08-02-2025 17:26 ]
Dit zou inderdaad kunnen, maar overdag mag de ketel van mij wel bijschakelen als dat nodig is om de ingestelde kamertemperatuur te halen.mjvrbk schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:35:
Misschien P102 = Ketelblokkade boven buitentemperatuur?
Stel je die in op 0 of -5 of -10 dan is de WP wel stil (stille modus) maar ketel springt niet bij, tenzij kouder dan P102.
Op een gegeven moment zal ketel toch moeten gaan verwarmen omdat WP het niet meer trekt.
Maar dat moment stel je wel uit volgens mij.
Heb ik niet geprobeerd hoor, is maar een idee.
Dit lijkt inderdaad wel een aantrekkelijke optie.Lecenten schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:21:
[...]
Je kunt de ketel in een bepaald tijdvak blokkeren met P218, P219 en P216.
Bijvoorbeeld de thermostaat zo programmeren dat het overdag 21 graad is en in de nacht 20,5.
P218 zet je op 20,5. De ketel is dan 's nachts geblokkeerd.
Die blokkade vervalt zodra het binnen kouder wordt dan 20,5-P219 of het buiten kouder wordt dan P216.
In principe zijn die grote partijen wel prima, alle installateurs krijgen in orderbevestiging de benodigde trainingen. Maar uiteindelijk valt of staat het toch bij de expertise van de monteur die op dat moment voor je deur staat. En dat weet je pas als het zover is.Medashkh schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:49:
***members only***
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ik heb zo’n onderhoudscontract bij de Saman-groepMedashkh schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:49:
***members only***
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
Eneco heeft mijn warmtepomp in januari geïnstalleerd. De installatie was snel en vakkundig gedaan. Ik heb me ook aangemeld voor hun cv-ketel en warmtepomp onderhoudspakket.Medashkh schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:49:
***members only***
Hier is een link - https://www.eneco.nl/energieproducten/warmtepomp-onderhoud/
[ Voor 30% gewijzigd door cbase216 op 11-02-2025 09:44 ]
:strip_exif()/f/image/GwzTa7UlNbuXvJC8I7v1kQdF.png?f=user_large)
/f/image/S3juBmEmlwsvfakcVIwsz2Hd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YbpkRPP7e3dAbBD2HIYGyxnv.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb sinds vanmiddag een aantal storingen kort na elkaar, eerst twee keer een storing "compressor_outside_op_range" en daarna "low_pressure", de waterdruk was voldoende.
Heeft iemand zoiets eerder gezien, is er een lijst met deze foutcodes ?
Het verbruik van de WP is nu 7 Watt en de warmtevraag wordt verzorgd door de CV ketel, al heel wat gas verbruikt vandaag.
De WP knippert groen / paars want Wifi staat altijd open.
[ Voor 7% gewijzigd door sirtm op 12-02-2025 23:27 ]
Ik ken de F en de N codes, maar de melding waar de vraag over gaat is een melding die alleen in HA te zien is, de webinterface vd Extend zegt alleen "unknown".GroundBreaking schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 05:39:
Foutcodes staan in de installatie manual.
Mn Extend staat nu stil, gebruikt geen stroom, en heeft het verwarmen overgelaten aan de CV, en ik probeer te begrijpen wat er mis is, er is warmtevraag maar de WP doet niets.
Bij een harde reset (knop 8 sec vasthouden) start de warmtepomp wel weer op, doet een ontdooicyclus en werkt dan weer een paar uur.
Het zou kunnen duiden op een probleem bij het ontdooien, te lage temperatur, te lage flow of iets dergelijks.
Probeer eens P130=0 en dan een harde reset.
:strip_exif()/f/image/S5gtXCyy9prK34Di0vMNZTxb.png?f=user_large)
Heb je geprobeerd om P130 op indien nodig te zetten en dan P131 op bijvoorbeeld 20?sirtm schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:44:
[...]
Ik ken de F en de N codes, maar de melding waar de vraag over gaat is een melding die alleen in HA te zien is, de webinterface vd Extend zegt alleen "unknown".
Mn Extend staat nu stil, gebruikt geen stroom, en heeft het verwarmen overgelaten aan de CV, en ik probeer te begrijpen wat er mis is, er is warmtevraag maar de WP doet niets.
Bij een harde reset (knop 8 sec vasthouden) start de warmtepomp wel weer op, doet een ontdooicyclus en werkt dan weer een paar uur.
Ik kan me herinneren dat ik in het begin een paar keer heb gehad dat de Xtend helemaal vast liep met het ontdooien. Toen heb ik het servicemenu handmatig ontdooid. En vervolgens bovenstaande parameter ingesteld.
Dank voor je reactie.Oinken schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:50:
[...]
Heb je geprobeerd om P130 op indien nodig te zetten en dan P131 op bijvoorbeeld 20?
Ik kan me herinneren dat ik in het begin een paar keer heb gehad dat de Xtend helemaal vast liep met het ontdooien. Toen heb ik het servicemenu handmatig ontdooid. En vervolgens bovenstaande parameter ingesteld.
P130 staat default op "altijd", er bleef altijd een band met ijs achter na de ontdooicyclus. in dit soort koudere dagen gebruik ik dan 5 a 6 kuub gas.
ik ben met Intergas in contact hoe nu verder, komt vast goed.
P172 op gebruiker en P167 op 100%.
Mijn theorie is dat dan het voordeel ontstaat dat hij niet direct op maximaal begint.
Maar een theorie is net zo goed of slecht als de praktijk later uitwijst.
[ Voor 0% gewijzigd door Oinken op 15-02-2025 15:03 . Reden: taalfoutjes. ]
Ik heb de over- en undershoot inmiddels aardig kunnen oplossen, door op de Intergas Comfort Touch thermostaat in het menu 'Control' te kiezen voor de instelling 2: 'REG' (Qua reactiesnelheid de middenwaarde, aanbevolen bij gebruik van radiatoren, wat bij ons het geval is). Overschrijdingen van 0,5 graad door binnenvallen resp. verdwijnen van zonnestraling komen niet meer voor, en zijn nu beperkt tot circa 0,2 graad. Ik heb geen noemenswaardige toename van het aantal starts per tijdseenheid opgemerkt.HouterBend schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:29:
Als de zon onze woonkamer via de vele ramen begint op te warmen krijg ik een overschrijding van de op de thermostaat ingestelde temperatuur, en blijft de Xtend nog steeds meer warmte aanleveren. Daardoor gister meer dan 0,5 graden overshoot. En toen de zon eind van de middag wegzakte een undershoot van 0,5 graden.
[ Voor 11% gewijzigd door HouterBend op 15-02-2025 18:41 ]
Toch verbruik ik sinds 1 januari 2025 ineens veel gas. Normaal gebruik ik 15 tot 20 m3 per maand (enkel douchewater) en nu 90 m3...
De xtend gebruikt ook gewoon kwh dus staat zeker niet uit maar het kan niet anders dan dat de cv ketel meehelpt ofzo. Terwijl dit voor 1 januari 0m3 gas was voor de cv gebruik...
Wie weet wat er aan de hand kan zijn??
![]() | ![]() | ![]() |
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik heb een buffervat van 50 liter dus dat denk ik niet. Maar ik.heb het denk ik al gevonden. De minimale cop.stond op standaard 2.0. Lager dan dat dan gaat de cv ketel aan. Ik heb dit nu op.cop 1.0 gezet, tot 1 januari 2027 erna naar economischhesselbeertje schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:45:
@joop81 Koud weer, ketel helpt mee met defrosts?
:strip_exif()/f/image/M1ziv4nbM2ZpzMKUSHfnVr5Y.jpg?f=fotoalbum_large)
De witte streep knippert heel langzaam en kort, wat betekend dat ie uit staat. Maar hoe krijg ik hem dan weer aan??? Ik heb de stekker al 10 sec uit gehad maar geen ander beeld...
Wat een gedoe zeg... ik heb de installateur al contact ej zal ze morgen bellen. Maar ik hoop dat hier iemand iets weet...
Hoe ziet je buitendeel eruit?joop81 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:17:
Nou het gaat vreemd nu. We worden wakker en is steen koud. De xtend krijg ik niet aan en zie geen foutmelding. Ook krijg ik geen contact meer met de xtend via de wifi zeg maar om dat menu te bekijken.
De witte streep knippert heel langzaam en kort, wat betekend dat ie uit staat. Maar hoe krijg ik hem dan weer aan??? Ik heb de stekker al 10 sec uit gehad maar geen ander beeld...
Wat een gedoe zeg... ik heb de installateur al contact ej zal ze morgen bellen. Maar ik hoop dat hier iemand iets weet...
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Je zou hem ook in moeten kunnen schakelen door de knop een bepaalde tijd in te drukken, werkt dat ook niet?joop81 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:17:
Nou het gaat vreemd nu. We worden wakker en is steen koud. De xtend krijg ik niet aan en zie geen foutmelding. Ook krijg ik geen contact meer met de xtend via de wifi zeg maar om dat menu te bekijken.
Een COP van onder de 2 heb ik nog niet gehaald. Tot nu toe is het laagste 2.6.joop81 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:10:
[...]
Ik heb een buffervat van 50 liter dus dat denk ik niet. Maar ik.heb het denk ik al gevonden. De minimale cop.stond op standaard 2.0. Lager dan dat dan gaat de cv ketel aan. Ik heb dit nu op.cop 1.0 gezet, tot 1 januari 2027 erna naar economisch
[Afbeelding]
En dan is de Xtend al niet heel 'gelukkig', is hij (of is het een zij?) heel hard aan het werk. Daarom heb ik ingesteld dat hij na 480 graadminuten bij mag komen met de ketel in het menu onder hybride nog wat.
Heeft de installateur geen storingsnummer? Lijkt me niet fijn om tot morgen in de kou te zittenjoop81 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:17:
Uit men hoofd is er ook een manier om te forceren dat de CV-Ketel het overneemt door de stekker er uit te trekken. 10 seconden wachten. Knop ingedrukt houden terwijl je de stekker er opnieuw in doet.
Maar dat zal de installateur waarschijnlijk over de telefoon wel gaan proberen als je het storingsnummer belt.
1. Loop naar de Xtend
2. Druk de knop boven led in en houd deze ingedrukt.
3. Trek de stekker uit de Xtend en houd de knop ingedrukt
4. Steek de stekker opnieuw in het stopcontact en houd de knop ingedrukt
5. Wacht totdat het toestel rood gaat knipperen.
6. Laat de knop los.
[ Voor 0% gewijzigd door Oinken op 16-02-2025 16:36 . Reden: taalfoutjes. ]
Als het lijkt op een korte flits met langere tussenpozen (1,5 seconde) dan staat hij uit. Opstarten door de knop boven de led 2 seconden in te drukken. De led gaat dan groen knipperen als teken dat hij opstart.joop81 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:17:
Ik heb dit laatst ook bij de hand gehad, wilde de wifi opstarten maar hield de knop te lang ingedrukt waardoor de Xtend uitging.
De wifi werkt niet als hij uitstaat, dus klopt dat je geen contact krijgt.
[ Voor 5% gewijzigd door Willem_M op 16-02-2025 21:11 ]
Ben ik ook heel nieuwsgierig naar. Ik heb hem als test bij mij op 5 (default is 2) gezet, maar na een paar weken kan ik nog niet beoordelen of het enig effect heeft.a2aan schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:47:
Toen ik vanochtend aan het troubleshooten was (denk dat het probleem bij mijn Honeywell thermostaat lag), en nog eens met de stofkam door alle parameters liep, kwam ik ineens P201 tegen. Iets met een maximale compensatie/corectie van de watertemperatuur bij defrosts. Waardebereik 0-5, met een default van 2 graden. Weet iemand wat dit doet? @Fullpower
Als ik Google kom ik uit bij het installatievoorschrift van de Xource, daar staat de parameter uitgelegd.
[ Voor 7% gewijzigd door Oinken op 17-02-2025 11:58 . Reden: Verkeerde waarde ingevuld. ]
Die uitleg gaat over tapwater. De Xtend kent (volgens mij sinds V0.70) allerlei parameters die te maken hebben met het 'tapwatervat' (de nieuwe Xtore). Het lijkt erop dat deze parameter daar ook een van is, en dat 'ie dus geen effect heeft op installaties zonder Xtore.Oinken schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:49:
Als ik Google kom ik uit bij het installatievoorschrift van de Xource, daar staat de parameter uitgelegd.
@Fullpower kan jij dit bevestigen (of ontkennen)?
Zou ook verklaren waarom ik geen effect merk.a2aan schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:21:
[...]
Die uitleg gaat over tapwater. De Xtend kent (volgens mij sinds V0.70) allerlei parameters die te maken hebben met het 'tapwatervat' (de nieuwe Xtore). Het lijkt erop dat deze parameter daar ook een van is, en dat 'ie dus geen effect heeft op installaties zonder Xtore.
Wel jammer, want juist met moment dat de Xtend aan het ontdooien is, is enorm slecht voor de COP en de werking van de Xtend.
[ Voor 11% gewijzigd door Oinken op 17-02-2025 15:02 . Reden: Aangevuld. ]
Dat verhoogd de gevraagde aanvoer vanuit de thermostaat, om zo daling van de gemiddelde temperatuur tgv defrosts te compenseren. Daar kun je een limiet op zetten.a2aan schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:47:
Toen ik vanochtend aan het troubleshooten was (denk dat het probleem bij mijn Honeywell thermostaat lag), en nog eens met de stofkam door alle parameters liep, kwam ik ineens P201 tegen. Iets met een maximale compensatie/corectie van de watertemperatuur bij defrosts. Waardebereik 0-5, met een default van 2 graden. Weet iemand wat dit doet? @Fullpower
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Voor de Xtend heeft dit betrekking op defrosts. Tapwater wordt voor nu niet gecompenseerd omdat de Xtend default alleen tapwater doet als er 'compressor ruimte' over is en de woning op temperatuur is.a2aan schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:21:
[...]
Die uitleg gaat over tapwater. De Xtend kent (volgens mij sinds V0.70) allerlei parameters die te maken hebben met het 'tapwatervat' (de nieuwe Xtore). Het lijkt erop dat deze parameter daar ook een van is, en dat 'ie dus geen effect heeft op installaties zonder Xtore.
Defrosts worden alleen gecompenseerd als de warmtepomp zonder ketel in bedrijf is.
Ik heb een paar vragen.
/f/image/STqbyhPq68gkjSk65CrtBaSI.png?f=fotoalbum_large)
Mijn COP is gestaag gedaald van ongeveer 5 eind januari tot nu 4,1. Kan ik met zekerheid zeggen dat het de koudere dagen zijn? Ik weet het niet zeker.
Geïnstalleerd op 22 januari
Doeltemperatuur - 21,5
Alleen radiatorverwarming (Jaga met SDR Heat Booster en PC-ventilatoren)
99% berekende gasbesparing. De ketel is sinds de installatie nauwelijks ingeschakeld
Q1. De maximale stroomtemperatuur is ingesteld op 55 graden (maar ik heb niet gezien dat hij boven de 45 graden is gekomen). Is dit een goed idee? Maakt het uit of hij op 55 staat en nauwelijks wordt gebruikt? Zal het een verschil maken als ik hem terugbreng naar 45 graden?
Q2. Als ik de kamertemperatuur verlaag naar 21 of 20,5, zou dat dan helpen mijn COP te verhogen (ik geniet echt van de 21,5 graden en het comfort en zou dat liever niet doen)
Q3. Wat kan ik nog meer doen om een efficiëntere COP te garanderen?
Ja, mijn gasrekening is verlaagd, maar mijn elektriciteitskosten zijn meer dan verdubbeld. Bijna dezelfde dagelijkse gemiddelde rekening als toen ik geen warmtepomp had. Het intrinsieke voordeel is gewoon de comfortabelere verwarming en het warmere huis. We durven nu zonder lagen kleding door het huis te lopen
:strip_exif()/f/image/FYIuYBVfrhsyToWlnclGZwWZ.png?f=user_large)
Ik denk toch dat het overgrote gedeelte van de COP daling in de buiten temperatuur zit. Je grafiek lijkt heel logisch als je de dag gemiddelde temperatuur grafiek voor die periode pakt.
Ook als je een aanvoer temperatuur van 45 graden nodig hebt, dan zal een COP 5 gemiddeld halen lastig worden. Ik denk dus eigenlijk dat je het al heel netjes doet.
Kijk eens naar deze grafieken:
:strip_exif()/f/image/Ca3qtwsC29zNeVJSSE6EKqGc.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/erknTk5UDiAY8i26sR3TfsY3.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door GroundBreaking op 18-02-2025 08:44 ]
De Xtore is op dit moment koud omdat deze pas bij 7 graden verwarmd wordt. Nu krijg ik wel steeds op maandag de melding; legionellarun niet voltooit.Fullpower schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:14:
[...]
Voor de Xtend heeft dit betrekking op defrosts. Tapwater wordt voor nu niet gecompenseerd omdat de Xtend default alleen tapwater doet als er 'compressor ruimte' over is en de woning op temperatuur is.
Als er geen compressorruimte is voor tapwater zou hij dit toch ook niet moeten doen?
Hoe kouder het buiten wordt, hoe warmer je het water in de CV moet stoken om het binnen op de juiste temperatuur te houden. Hoe groter dit verschil, hoe moeilijker het wordt voor de Xtend om dit te bereiken. De compressor gaat maximaal draaien, en de Xtend kan ook geen 5kW meer leveren. Bij ons is de COP op dit moment 2.4, en levert de Xtend nog 3.4 kW. Dat is niet voldoende om ghet huis warm te houden, er moet dus flink wat gas bij.cbase216 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:39:
Hallo allemaal,
Ik heb een paar vragen.
Q1. De maximale stroomtemperatuur is ingesteld op 55 graden (maar ik heb niet gezien dat hij boven de 45 graden is gekomen). Is dit een goed idee? Maakt het uit of hij op 55 staat en nauwelijks wordt gebruikt? Zal het een verschil maken als ik hem terugbreng naar 45 graden?
Q2. Als ik de kamertemperatuur verlaag naar 21 of 20,5, zou dat dan helpen mijn COP te verhogen (ik geniet echt van de 21,5 graden en het comfort en zou dat liever niet doen)
Q3. Wat kan ik nog meer doen om een efficiëntere COP te garanderen?
Ja, mijn gasrekening is verlaagd, maar mijn elektriciteitskosten zijn meer dan verdubbeld. Bijna dezelfde dagelijkse gemiddelde rekening als toen ik geen warmtepomp had. Het intrinsieke voordeel is gewoon de comfortabelere verwarming en het warmere huis. We durven nu zonder lagen kleding door het huis te lopen
Ik denk dat we heel blij moeten zijn dat de lucht buiten nu zo enorm droog is dat er vandaag nog maar 6 defrosts zijn geweest. Bij vochtig weer gaat dat gemakkelijk richting de 50 per dag.
De antwoorden:
1) De 55 graden is het theoretische maximum. Hoe lager je echt nodig hebt, hoe energie zuiniger de Xtend zijn werk kan doen. Nu het vannacht buiten hier -6 was, en ons huis vraagt om een CV temperatuur van 53 graden, moet de Xtend dus 59 graden overbruggen.
2) Je geeft (en weet) het antwoord natuurlijk zelf ook al. Je bent nu de situatie voor de Xtend met na de Xtend aan het vergelijken. Dat kan natuurlijk alleen als je de binnen temperatuur niet gaat veranderen. Jou CV moest misschien het water verwarmen tot 40 graden om het bij deze temperaturen binnen 20 graden te houden, en nu moet de Xtend naar de 45 graden. Dat kost uiteraard meer energie.
3) Gewoon blij zijn met de Xtend. Een veel zwaardere warmtepomp is efficiënter bij lagere temperaturen, maar weer minder goed in staat om te gaan met hogere buitentemperaturen. De defrosts horen er gewoon bij, daar kun je niet zoveel aan doen. Wat echt helpt is de aanvoertemperatuur verlagen (zie het 3e grafiekje hierboven, het verschil in temperatuur), maar dat wilde je niet horen
In de praktijk kan je eigenlijk nooit een 'eerlijke' vergelijking maken tussen stoken op gas, en met een warmtepomp (al dan niet hybride), aangezien het 'optimale' stookgedrag nogal verschilt, en beleving/comfort ook verschillend zijn tussen voor en na, en tussen verschillende personen. Zeker als je (primair) met radiatoren verwarmt en veel van huis bent, kan je met dag- en nachverlaging i.c.m. een relatief hoge aanvoertemperatuur zuinig stoken met gas. Die paar uur per dag dat je je huis verwarmt, is het door de stralingswarmte al snel aangenaam, ook bij iets lagere ruimtetemperaturen.Chielp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:37:
2) Je geeft (en weet) het antwoord natuurlijk zelf ook al. Je bent nu de situatie voor de Xtend met na de Xtend aan het vergelijken. Dat kan natuurlijk alleen als je de binnen temperatuur niet gaat veranderen. Jou CV moest misschien het water verwarmen tot 40 graden om het bij deze temperaturen binnen 20 graden te houden, en nu moet de Xtend naar de 45 graden. Dat kost uiteraard meer energie.
Nu ik met mijn warmtepomp 24x7 verwarm heb ik een ruimtetemperatuur van 21 graden 'nodig', terwijl hiervoor de thermostaat altijd op 20,5 stond (en het grote delen van de week kouder was dan dat).
@cbase216 heeft nu (veel?!) meer comfort, tegen dezelfde operationele kosten. De investering van de Xtend verdient zich dan niet financieel terug, en ik kan me voorstellen dat je daar enigszins teleurgesteld over bent.
Ikzelf zit er een beetje tussenin: operationele kosten zijn met de Xtend wel wát lager dan met gas (rijk ga ik er niet van worden), en comfort/beleving is vergelijkbaar. Ik kan niet zeggen dat ik dolenthousiast ben, maar als ik duurzaamheid ook meeweeg, dan blijft er onderaan de streep alsnog wel een dikke plus over.
Dit soort dagen is het gebruik aan gas ongeveer 3 m3, waarvan 1 m3 voor douchen en koken. Dus 2 m3 gebruik ik meer dan normaal door het koudere weer.
Eind maart 2024 geïnstalleerd. Tot op heden 8073 kWh thermisch opgewekt tegen een verbruik van 1920 kWh. En de CV ketel is 124 uur aan geweest.
Ik kom dan toch op een SCOP van 4,1?
Immers (8073 - (124* 1,5)) / 1920
(waarbij mijn aanname is dat een CV ketel 1,5 kuub gas per uur gebruikt)
Het enige wat me soms wat stoort is het geluid dat de Xtend maakt als hij vollle bak staat te werken onder de 4 graden.
[ Voor 5% gewijzigd door Oinken op 18-02-2025 12:02 . Reden: Foutje. ]
Dan hebben we het hele rijtje wat start met een X afgenomen van Intergas.
Wel benieuwd hoe ze daar bij de marketing afdeling steeds weer zitten te puzzelen op de volgende vergezochte verhaspeling van iets met een X aan het begin.....
En hoe bevalt dat? Een warmtepomp is niet echt geschikt om 'snel' de radiatoren 'lekker warm' te laten worden, terwijl een gasketel daar juist wel heel goed in is.Oinken schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:52:
Wel interessant dat @a2aan het over stralingswarmte heeft. Na veel puzzelen laten wij nu ‘s avonds om 19.00 het weekprogramma nog een stapje maken. Speciaal om de radiatoren voor nog even lauw te laten worden.
Volgende maand wordt bij ons de Xtend geïnstalleerd, als uitbreiding op de reeds eerder geplaatste Xtreme 30. Wij hebben een kleine (5Kw) houtkachel die wij stoken wanneer de stookwijzer-app code geel aangeeft.
Vraag: Heeft een van jullie ook een houtkachel, en zijn hiervoor speciale installatie-instellingen gedaan?
Alvast bedankt voor de reactie!
Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer
Dat bevalt heel goed, toevallig hadden we een aantal jaren geleden een extra radiator achter de bank laten plaatsen. Omdat dit zo’n koud hoekje was. Nu wordt het vanaf 19.00 uur in het hoekje achter de bank de radiator ongeveer 40/45 graden. Net genoeg om het lekker te laten voelen.a2aan schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:08:
[...]
En hoe bevalt dat? Een warmtepomp is niet echt geschikt om 'snel' de radiatoren 'lekker warm' te laten worden, terwijl een gasketel daar juist wel heel goed in is.
In de keuken ligt ongeveer 20 m2 vloerverwarming, de rest van het huis heeft radiatoren.
[ Voor 8% gewijzigd door Oinken op 18-02-2025 16:10 ]
Hier zit je net als met zon-inval met een externe warmtebron die de Thermostaat niet kan voorspellen. Waarschijnlijk verstandig om zowel de Xtend als de Thermostaat in te stellen op radiator regeling zodat ze beide wat sneller reageren bij temperatuursverandering.Japyo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:32:
Hallo Tweakers,
Volgende maand wordt bij ons de Xtend geïnstalleerd, als uitbreiding op de reeds eerder geplaatste Xtreme 30. Wij hebben een kleine (5Kw) houtkachel die wij stoken wanneer de stookwijzer-app code geel aangeeft.
Vraag: Heeft een van jullie ook een houtkachel, en zijn hiervoor speciale installatie-instellingen gedaan?
Alvast bedankt voor de reactie!
Vul dit eens in: https://docs.google.com/s...d=389399947#gid=389399947Oinken schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:38:
Eind maart 2024 geïnstalleerd. Tot op heden 8073 kWh thermisch opgewekt tegen een verbruik van 1920 kWh. En de CV ketel is 124 uur aan geweest.
Ik kom dan toch op een SCOP van 4,1?
Immers (8073 - (124* 1,5)) / 1920
(waarbij mijn aanname is dat een CV ketel 1,5 kuub gas per uur gebruikt)
:strip_exif()/f/image/mxfQxVDYZuZjxciAbrNBJcJP.png?f=user_large)
Nog steeds staat er bij samenvatting dat de CV Ketel 124 uur ondersteuning heeft geleverd.
En dat doet hij niet zonder gas te gebruiken.
[ Voor 70% gewijzigd door Oinken op 18-02-2025 18:41 ]
Mijn situatie:
Ik woon in een vrijstaand huis uit de jaren '30, goed geïsoleerd (vloer, dak, spouwmuren en HR++ glas). De woning heeft alleen radiatoren, maar die zijn wel uitgerust met SpeedComfort radiatorventilatoren. De woonkamer van 35m2 staat continu op 20 graden, terwijl de bijkeuken, serre, gang en douche op 15 graden staan.
De installatie bestaat uit een Intergas Xtreme 30 en een Intergas Xtend Hybride Monoblock Warmtepomp van 5kW, zonder buffervat. Met een Intergas Comfort Touch thermostaat. Het monoblock staat op de grond met ongeveer 30 cm afstand van de muur van het huis.
- De aanvoertemperatuur van de warmtepomp is 45 graden, en de ketel heeft een aanvoertemperatuur van 60 graden (de ketel schakelt in wanneer de buitentemperatuur onder de 5 graden komt, omdat de warmtepomp het dan niet alleen kan doen).
- De warmtepomp draait sinds 30 november 2024. Tot nu toe is het verbruik:
- 1700 kWh (alleen warmtepomp), hij draait dus veelal op volvermogen 1.500 watt.
- 115 m3 gas (inclusief douchen).
- De warmtepomp heeft tot nu toe 1693 uur gedraaid en is 2073 keer ontdooid.
Ik besef dat de warmtepomp tot nu toe vooral in een periode heeft gedraaid waarin de buitentemperaturen onder de 5 graden lagen, maar dit aantal ontdooiingen lijkt toch erg hoog.
Ik heb de eerste zes weken met ruimteregeling gewerkt en ben nu sinds een paar weken overgestapt op weersafhankelijke regeling met een vlakke stooklijn. Helaas heeft dit geen effect gehad op het aantal keren dat de warmtepomp is ontdooid.
Mijn vragen:
1. Hebben jullie ook zo vaak defrost met jullie warmtepomp?
2. Is de verwachte levensduur van ongeveer 15 jaar voor deze warmtepomp haalbaar als hij zo'n 3.000 keer per jaar ontdooit?
3. Hebben jullie ideeën of tips om het aantal ontdooiingen te verminderen?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LTvgpUkQDObAT1cVSeZWHwVM.jpg?f=user_large)
/f/image/wwbfrXD00R82sbnRXZbmoQsx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door bertuswilbrink op 18-02-2025 20:45 ]
Vrijwel zeker verbruiken we gas om de Xtend even te helpen. Op dit moment is het buiten koud. Niemand bij ons gebruikt warm water. De Xtreme staat op standje eco (dus geen buffertje water warm houden). Toch gaat de Xtreme ongeveer 5 minuten aan om even te helpen.GroundBreaking schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:25:
@Oinken Bij mijn Xtend als ik kijk zijn de tijd voor stromend warm water en CV altijd gelijk voor de CV-Ketel. Ik denk dus niet dat die goed apart gemeten worden dus ik denk toch eerder dat je geen gas verbruikt voor de verwarming als boven bij de statistieken geen waarde staat bij de CV-Ketel.
Ditzelfde zie ik in de grafieken van afgelopen nacht (dat was een koude nacht) in de app van HomeWizard. Dan gebruikt niemand hier warm water, toch gasverbruik. En dat gebeurt alleen bij koude nachten.
in de buitenunit ook het snelst dicht.
Met een aanvoer van 45 °C moet de wp waarschijnlijk behoorlijk stampen.
Ik zou niet weten hoe je dit kan voorkomen of minder vaak kan laten gebeuren.
Natuurkunde of zoiets.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Voor ontdooien hoef je niet bang te zijn. Dat is geen stop/start van de compressor. De compressor gaat naar 25 Hz, de richting wordt omgedraaid, de compressor gaat even naar de 75 en daarna weer naar de 25 waarna de richting weer wordt omgedraaid.bertuswilbrink schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:02:
Vraag: Hebben jullie ook zo vaak "defrost" met jullie warmtepomp?
1. Hebben jullie ook zo vaak defrost met jullie warmtepomp?
2. Is de verwachte levensduur van ongeveer 15 jaar voor deze warmtepomp haalbaar als hij zo'n 3.000 keer per jaar ontdooit?
3. Hebben jullie ideeën of tips om het aantal ontdooiingen te verminderen?
De compressor kan ongeveer 100.000 uur draaien en 125.000 keer starten. Zolang het aantal starts onder het aantal draai uren zit is er niets aan de hand (meet dit over een jaar en kijk niet naar het begin/einde van het stookseizoen als er veel meer op laag vermogen wordt verwarmd)
Als het buiten onder de 5 graden is, en vochtig, en de Xtend op vol vermogen moet draaien, krijg je iets meer dan 2 defrosts per uur. Dit hoort erbij en verkort de levensduur niet.
Koud en vochtig is een waardeloze combinatie.
Als je een hybride wilt vergelijk met full electric zou je daar een berekening op lost kunnen laten door de ketel opgewekte kwh's als een COP van 1 te zien, maar economisch is dat ook weer niet eerlijk. Dus daarom zou de excel die eerder aangehaald is de beste manier zijn om dat te berekenen, maar dan zouden we daar de juiste kwh's opgewekt door de ketel in moeten vullen, en die zouden dus in het statistieken scherm van de Xtend ook te zien moeten zijn.
Even los van je algemene vraag reageer ik alleen hier even op: eco is wél met het buffertje warm water. De functie kijkt naar patronen wanneer je warm water gebruikt. Deze stand verbruikt ongeveer 0.5 a 0.75m3 per dag (afhankelijk van je patroon natuurlijk) . Je moet bij tapwaterinstelling de stand op off zetten om de buffer uit te zetten.Oinken schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:02:
[...]
De Xtreme staat op standje eco (dus geen buffertje water warm houden). Toch gaat de Xtreme ongeveer 5 minuten aan om even te helpen.
Volgens mij heeft @Krissiejj hier wel eens een screenshot getoond die hij uit een installateursomgeving had gehaald. Daar kon hij in ieder geval meer (statistieken) zien dan wij via de rechtstreekse WiFi van de Xtend, maar ik weet niet of een installateur daar ook dingen kan doen/aanpassen. Intergas zelf kan dat in ieder geval wél, als je Xtend met het internet is verbonden (via je lokale WiFi; de Gateway is daar niet voor nodig).MakeItSo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:20:
Is het met de Xtend mogelijk voor installateurs om het apparaat op afstand uit te lezen (en iets te "doen") als hij verbonden is met Wifi?
Dank voor je reactie. Misschien is er iemand die weet of installateurs dan ook iets kunnen doen/aanpassen. En vooral ook, of ik dan ergens zou kunnen zien wie er toegang heeft?a2aan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:21:
[...]
Volgens mij heeft @Krissiejj hier wel eens een screenshot getoond die hij uit een installateursomgeving had gehaald. Daar kon hij in ieder geval meer (statistieken) zien dan wij via de rechtstreekse WiFi van de Xtend, maar ik weet niet of een installateur daar ook dingen kan doen/aanpassen. Intergas zelf kan dat in ieder geval wél, als je Xtend met het internet is verbonden (via je lokale WiFi; de Gateway is daar niet voor nodig).
Perfecte cijfers en ook financieel een flink voordeel.Oinken schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:30:
[Afbeelding]
Nog steeds staat er bij samenvatting dat de CV Ketel 124 uur ondersteuning heeft geleverd.
En dat doet hij niet zonder gas te gebruiken.
Als de Xtend statistiek zegt dat de ketel niet is gebruikt voor verwarmen, dan klopt dat echt wel. Het berekende verbruik in m3 kan ik bij mij ook vergelijken met het daadwerkelijke verbruik, rekening houdend met het verbruik voor koken en warm water. En dat klopt heel precies.
Ik begrijp dat de tapwater instelling bij jou op eco staat, dat moet dan de oorzaak zijn van het gasverbruik als je zelf niets hebt gebruikt voor warm water of koken.
Bedankt voor het meedenken. Leuke toon en manier van reageren hier op Tweakers.
Je kan idd parameters aanpassen via de installateurs account zowel ketel als xtend.MakeItSo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:47:
[...]
Dank voor je reactie. Misschien is er iemand die weet of installateurs dan ook iets kunnen doen/aanpassen. En vooral ook, of ik dan ergens zou kunnen zien wie er toegang heeft?
Je ziet nagenoeg dezelfde parameters van de xtend welke je zelf ook ziet.
Eén voordeel vind ik dat je niet telkens de xtend verbinding hoeft te laten maken dmv de knop.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Maar wat heeft een installateur nodig om bij je systeem te kunnen? Alleen het serienummer, net zoals Intergas? Serienummers lijken niet heel moeilijk om te 'gokken'. En de groep installateurs is alweer een stuk groter dan de groep interne medewerkers bij Intergas.Krissiejj schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:06:
Je kan idd parameters aanpassen via de installateurs account zowel ketel als xtend.
Je ziet nagenoeg dezelfde parameters van de xtend welke je zelf ook ziet.
Eén voordeel vind ik dat je niet telkens de xtend verbinding hoeft te laten maken dmv de knop.
Misschien mis ik wat, maar het voelt niet heel transparant, en misschien zelfs wel ietwat onveilig.
Let wel: ik ben heel blij met de assistentie die ik tot nu toe vanuit Intergas heb gehad! Maar de manier waarop dit is ingericht laat ook nog wel wat te wensen over.
Edit: in de cloudomgeving van mijn pv-omvormers (Enphase), kan ik in ieder geval zien welk bedrijf "mijn installateur" is. En daar is de potentiële schade die een kwaadwillende kan aanrichten kleiner dan bij mijn Xtend. Als die laatste op een onhandig moment uitvalt zit ik letterlijk binnen een halve dag thuis in de kou, terwijl een dag geen pv-opwek me hooguit een paar euro kost.
[ Voor 17% gewijzigd door a2aan op 19-02-2025 20:29 ]
Daar zit een tabbladje service in, daar staat bij mij degene die de Xtend heeft geleverd en die heeft ook toegang.
Lecenten schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:13:
[...]
Perfecte cijfers en ook financieel een flink voordeel.
Als de Xtend statistiek zegt dat de ketel niet is gebruikt voor verwarmen, dan klopt dat echt wel. Het berekende verbruik in m3 kan ik bij mij ook vergelijken met het daadwerkelijke verbruik, rekening houdend met het verbruik voor koken en warm water. En dat klopt heel precies.
Ik begrijp dat de tapwater instelling bij jou op eco staat, dat moet dan de oorzaak zijn van het gasverbruik als je zelf niets hebt gebruikt voor warm water of koken.
:strip_exif()/f/image/gQfQElKeM9pNNkmgmPdDOv79.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lxz2ASR2vNMOijvXmAd5oFGu.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke firmware versie heb je?
Dat dacht ik al; die versie toonde nog niet de bijdrage van de ketel. Dus dat hij 0kWh aangeeft, maar wel gas verbruikt, klopt. Ik stuur je even een PM.Oinken schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:02:
V 0.21 staat er onderaan.
Vandaag;Oinken schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:58:
En nu de koude weer voorbij is, schakelt de xtend bij ons nu overdag aan en uit. 40 minuten aan. Dan half uur uit. Dan weer 40 minuten aan. Ook het werken op het laagste niveau levert waarschijnlijk teveel warmte op.

Alleen als het buiten 19 graden is.Plantje1978 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:55:
Quick question: is een COP van rond de 9 normaal?
En toevallig vandaag ook wel, mijn warmtepomp heeft praktisch niet aan gestaan. De laatste gemeten COP was 9,7
[ Voor 20% gewijzigd door remcon op 22-02-2025 23:01 ]
Ik heb zuiggasdruk van 0,01 bar. En joepie joepie.... ik kan niet zien hoe lang dat al zo is, want ik kan verdorie alleen de live data zien! Er is niets te loggen! Ja, als ik de hele dag een telefoon aan de warmtepomp hang. Ik heb ook wel wat anders te doen!
Weet je zo of dit al gefikst is? Misschien heb ik dus wel degelijk een goede zuiggasdruk.GroundBreaking schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:02:
Ja, dat zijn foutjes in de Web-App Versie die ik heb. Net als dat deze ook zuiggasdruk van 0.01 bar in statistieken laat zien. De juiste data is dus wel bekend in het systeem, is echt een probleem in wat de web app laat zien.
Toch komt dit systeem meer en meer op me over als: veel te vroeg gereleased!
Waarom kunnen ze bij Intergas wel terugkijken en via internet naar het systeem kijken? En waarom kun je als eindgebruiker (zelfs met de Intergas gateway aan je netwerk gekoppeld) enkel verbinden rechtstreeks met de warmtepomp en dan gewoon alleen de live data zien?
Dat gaat hier ook gebeuren in de toekomst. Het alleen elektrisch laten draaien van de wp voor verwarming.Plantje1978 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:18:
Hmmm.... Dan zal het toch aan mij liggen. Ik laat hem voorlopig eens op "Geen backup, alleen warmtepomp" staan. Dat is ook wat ik in principe wil: verwarming op warmtepomp en warm water op gasketel.
Probeer anders eens een tapwaterboiler rond 200L te bemachtigen op marktplaats. Soms kom je ze tegen van rond de 200-300 euro.
Als je een beetje handig bent..
Zelf heb ik dit ook, schakel hem met zonnige dagen in zoals bijvoorbeeld afgelopen week. Dan heb ik al een temperatuur van +60 graden in mijn vat. Zet de ketel op max. tap van 50graden. Gebruik dan op dagen met 3a4x douchen maar max 0,4m3 gas.
In de zomer zet ik mijn ketel(intergas) op solo en gebruik 3 maand helemaal geen gas.
Volgens mij niet. Juist in de oudere firmwareversies was de weergave nog wel goed, maar bij mij staat 'ie sinds V0.70 op 0.01, heel soms 0.02 of 0.03.Plantje1978 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:28:
Weet je zo of dit al gefikst is? Misschien heb ik dus wel degelijk een goede zuiggasdruk.
Zo kan je ernaar kijken, maar voor mij is het glas halfvol. Ondanks dat de hele installatie al eens vervangen moest worden, heb ik al een hele hoop gas bewaard. Een heel jaar langer doorstoken met alleen de gasketel was voor mij niet beter geweest.Toch komt dit systeem meer en meer op me over als: veel te vroeg gereleased!
Dat vind ik ook jammer, ja. Maar wederom: voor mij is het glas halfvol.Waarom kunnen ze bij Intergas wel terugkijken en via internet naar het systeem kijken? En waarom kun je als eindgebruiker (zelfs met de Intergas gateway aan je netwerk gekoppeld) enkel verbinden rechtstreeks met de warmtepomp en dan gewoon alleen de live data zien?