Volgens mij komt dat, uit mijn hoofd, door P217. Al zou ik het raar vinden als die P100 zou overrulen.Plantje1978 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:11:
Ik begin hier wel goed van te balen! Het gas wordt duurder dan ooit tevoren en mijn systeem doet niets als gas stoken! Ik heb de P100 parameter zojuist op "Geen backup, alleen warmtepomp" gezet. Want als ik nu de thermostaat op 23 zet om te testen, gaat mijn gasketel het netjes naar 23 graden stoken en dat hoeft nu ook weer niet!
@Plantje1978 : ik ben zeker geen expert, verre van, maar wat mij veel heeft geholpen is een uitleg ergens op een website van milieu centraal of zo waar iets stond als 'een cv ketel verwarmt je huis, een warmtepomp houdt je huis warm'. Daardoor begreep ik als niet techneut dat alles langzaam en beheerst moest gaan.
En dat gaat het bij ons met de Xtend. Hij houdt langzaam het huis op 19 graden en verhoogt 's middags om 16.00 naar 19,5 en om 19.00 naar 20 graden. De Xtend mag over die verhoging best wel even doen, lukt het echt niet, dan springt de cv ketel bij. Dat is vooral met koude dagen en vochtig weer.
Onze radiatoren worden niet veel warmer dan 40/45 graden aanvoertemperatuur. Bij koude dagen moet de ketel af en toe echt helpen. Een gewone dag betekent bij ons 1 a 1,5 kuub gas voor koken en douchen, een echt koude dag betekent nog eens 2 kuub extra om de Xtend te helpen.
Daarmee halen wij heel aanvaardbare waarden met een SCOP die ergens varieert tussen 3,9 en 4,1. Vandaag is het zomaar een COP van 6 of hoger, bij de vorst van ongeveer een week geleden was het 2,8.
Veel parameters zijn er bij ons niet gewijzigd. De Xtend staat ingesteld op vloerverwarming.
Maar misschien hebben we geluk gehad en past het gedrag van de Xtend bij onze redelijk geïsoleerde 2 onder 1 kapper.
En dat gaat het bij ons met de Xtend. Hij houdt langzaam het huis op 19 graden en verhoogt 's middags om 16.00 naar 19,5 en om 19.00 naar 20 graden. De Xtend mag over die verhoging best wel even doen, lukt het echt niet, dan springt de cv ketel bij. Dat is vooral met koude dagen en vochtig weer.
Onze radiatoren worden niet veel warmer dan 40/45 graden aanvoertemperatuur. Bij koude dagen moet de ketel af en toe echt helpen. Een gewone dag betekent bij ons 1 a 1,5 kuub gas voor koken en douchen, een echt koude dag betekent nog eens 2 kuub extra om de Xtend te helpen.
Daarmee halen wij heel aanvaardbare waarden met een SCOP die ergens varieert tussen 3,9 en 4,1. Vandaag is het zomaar een COP van 6 of hoger, bij de vorst van ongeveer een week geleden was het 2,8.
Veel parameters zijn er bij ons niet gewijzigd. De Xtend staat ingesteld op vloerverwarming.
Maar misschien hebben we geluk gehad en past het gedrag van de Xtend bij onze redelijk geïsoleerde 2 onder 1 kapper.
Het enige wat me stoorde (groot woord, minder enthousiast is beter) was de instelling die de installateur enige tijd geleden had gedaan dat de cv ketel altijd mocht helpen tijdens het ontdooien. Daar kreeg ik een echt hoger gasverbruik van.
[ Voor 6% gewijzigd door Oinken op 23-02-2025 20:53 ]
Die heb ik zelf heel eigenwijs terug gezet dat de cv ketel mag ondersteunen als de aanvoertemperatuur onder de 20 graden komt.
Nu begreep ik dus, dat dat niet heel verstandig is omdat ie dan ook geen gas gebruikt voor een eventueel gefaalde defrost. Of zoiets.Krissiejj schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:16:
[...]
Dat gaat hier ook gebeuren in de toekomst. Het alleen elektrisch laten draaien van de wp voor verwarming.
Dat is misschien nog wel een interessant idee! Ben wel bang, dat het weer net wat aan de lompe kant is op de plek waar ik nu de ketel, warmtepomp en waterontharder heb staan.Krissiejj schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:16:
[...]
Probeer anders eens een tapwaterboiler rond 200L te bemachtigen op marktplaats. Soms kom je ze tegen van rond de 200-300 euro.
Als je een beetje handig bent..
Is op zich wel interessant ja.Krissiejj schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:16:
[...]
Zelf heb ik dit ook, schakel hem met zonnige dagen in zoals bijvoorbeeld afgelopen week. Dan heb ik al een temperatuur van +60 graden in mijn vat. Zet de ketel op max. tap van 50graden. Gebruik dan op dagen met 3a4x douchen maar max 0,4m3 gas.
In de zomer zet ik mijn ketel(intergas) op solo en gebruik 3 maand helemaal geen gas.
Ok, dus die 0,01 klopt wellicht gewoon. Kan ik ook ergens de firmwareversie zien zonder weer verbinding met de warmtepomp te moeten maken?a2aan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:31:
[...]
Volgens mij niet. Juist in de oudere firmwareversies was de weergave nog wel goed, maar bij mij staat 'ie sinds V0.70 op 0.01, heel soms 0.02 of 0.03.
Of zorgen dat je temperatuur hoog genoeg is voor een defrost.Plantje1978 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:22:
[...]
Nu begreep ik dus, dat dat niet heel verstandig is omdat ie dan ook geen gas gebruikt voor een eventueel gefaalde defrost. Of zoiets.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Als je voldoende waterinhoud hebt zal dat geen probleem zijn.Plantje1978 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:22:
[...]
Nu begreep ik dus, dat dat niet heel verstandig is omdat ie dan ook geen gas gebruikt voor een eventueel gefaalde defrost. Of zoiets.
Ik heb m'n ketel van de muur gerukt. Mijn Xtend heeft geen backup meer. Sww vanuit een boiler.
Eerste 2 winters proefgedraaid met een nieuwe intergas HRE, maar de Xtend kon het bijna altijd alleen aan. Ingestelde temp is bij ons 21,5. Als het te koud was buiten zakte de temperatuur naar de 20 en ging er een elektrische kachel in de woonkamer aan. Morgen wordt de gasaansluiting weggehaald.
Is warm water maken met een boiler rendabel ? Een HR ketel heeft ook een hoog rendement voor warm water.
Stel je gebruikt 250 m3 per jaar voor warm water, dat is niet eens veel. Kost je bij 1,30 per m3 325 euro per jaar. Met een elektrische boiler zou je 563 euro kwijt zijn (9 kWh/m3 en 0,25/kWh). Daar gaat al een groot deel van de besparing door de weggehaalde gasaansluiting.
En dan hebben we het nog niet eens over het bijstoken met de elektrische kachel en al helemaal niet als we toevallig een strenge winter of zelfs normale (de afgelopen winters waren warm) winter krijgen.
Als je een nieuwe ketel zou moeten kopen is het misschien een ander verhaal, maar een goed functionerende ketel van de muur rukken, nee.
Stel je gebruikt 250 m3 per jaar voor warm water, dat is niet eens veel. Kost je bij 1,30 per m3 325 euro per jaar. Met een elektrische boiler zou je 563 euro kwijt zijn (9 kWh/m3 en 0,25/kWh). Daar gaat al een groot deel van de besparing door de weggehaalde gasaansluiting.
En dan hebben we het nog niet eens over het bijstoken met de elektrische kachel en al helemaal niet als we toevallig een strenge winter of zelfs normale (de afgelopen winters waren warm) winter krijgen.
Als je een nieuwe ketel zou moeten kopen is het misschien een ander verhaal, maar een goed functionerende ketel van de muur rukken, nee.
Mijn zonnepanelen wekken geen gas op. Daarnaast is met een dynamisch contract de gasprijs gek genoeg nooit negatief. Terwijl de buren een terugleverboete betalen voor hun opwek krijg ik er warm water voor.
Deel ook even alle verwante kosten van de gasaansluiting door de m3 die je dan jaarlijks verbruikt. Dikke kans dat je boven de 2,50 of zelf 3 euro komt per m3. Dan is zelfs op de duurdere momenten van een dynamisch contract met een boiler het verwarmen van water goedkoper.
Die elektrische kachel heeft weinig gedaan, maar ik zal hem volgende winter monitoren.
Deel ook even alle verwante kosten van de gasaansluiting door de m3 die je dan jaarlijks verbruikt. Dikke kans dat je boven de 2,50 of zelf 3 euro komt per m3. Dan is zelfs op de duurdere momenten van een dynamisch contract met een boiler het verwarmen van water goedkoper.
Die elektrische kachel heeft weinig gedaan, maar ik zal hem volgende winter monitoren.
1 uur en 45 minuten voordat de klinkers er weer in lagen. Hij is weggehaald tot 2 meter uit de gevel, waar de leiding zich nog steeds identificeert als aansluitleiding. Ik dacht dat het tot aan de hoofdleiding weggehaald moest worden, maar er blijft een klein stukje zitten.
Die laatste paar m3 zijn inderdaad duur. Daar staat tegenover dat het besparen van die laatste paar m3 relatief ook veel duurder is dan het besparen van de rest.DaanTriple7 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:43:
Mijn zonnepanelen wekken geen gas op. Daarnaast is met een dynamisch contract de gasprijs gek genoeg nooit negatief. Terwijl de buren een terugleverboete betalen voor hun opwek krijg ik er warm water voor.
Bij 0,25/kWh kost warm water met een boiler hetzelfde als 2,25 euro per m3 op gas, bij 0,50/kWh hetzelfde als 4,50 euro. En dan heb je de aanschaf en installatie van de boiler nog niet eens meegerekend.
De boiler kon ik 3x bekostigen met de verkoop van de ketel en de installatie was gratis.
De prijs om mee te rekenen hangt nogal van je situatie af. Zoals het wel of niet hebben van een overschot van pv-opwek (op jaarbasis), je contracttype (vast/variabel vs dynamisch).Lecenten schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:34:
Bij 0,25/kWh kost warm water met een boiler hetzelfde als 2,25 euro per m3 op gas, bij 0,50/kWh hetzelfde als 4,50 euro. En dan heb je de aanschaf en installatie van de boiler nog niet eens meegerekend.
De meeste pv-bezitters hebben een groot deel van het jaar beschikking over 'goedkoop' pv-overschot, dat je prima in een boiler kan stoppen. Met een vast/variabel contract met terugleverkosten mag je die aftrekken van de prijs.
Overigens is de COP van een 'gewone' boiler geen 1, maar eerder 0,75, als je rekening houdt met het stilstandverlies. Ik heb er wel aan gerekend, maar sinds ik de Xtend heb, heb ik op jaarbasis geen pv-overschot meer. Als ik ooit nog een keer volledig van het gas af wil (ik kook er ook nog op), dan moet ik ergens plek gaan (vrij)maken voor een grote warmtepompboiler, maar voorlopig is er, voor mij, geen 'business case' om mijn Xtreme weg te doen.
Als je per 2027 niet meer mag salderen wordt de situatie wel anders, dan wordt met pv een (warmtepomp)boiler interessanter. Je krijgt dan voor alle pv teruglevering (niet alleen het overschot) alleen (een deel van) de kale prijs terug dus als je die energie in een boiler stopt is het erg goedkoop.
Je hebt dan wel een vorm van intelligente sturing nodig zodat de boilier bij voorkeur wordt opgewarmd met pv energie.
Je hebt dan wel een vorm van intelligente sturing nodig zodat de boilier bij voorkeur wordt opgewarmd met pv energie.
Het topic is een beetje groot om door te lezen, maar maakt jullie Extend als het buiten vriest ook zoveel lawaai in de leidingen bij ontdooien gevolgd door een grote stoomwolk uit de buitenunit? Vorige week vrijdag is er een monteur van Kemkens geweest en die zei dat dat normaal gedrag is en hij heel veel vergelijkbare geluiden heeft gehoord.
Dat is ons punt een beetje, we verstoken waarschijnlijk dit jaar nog geen 150 m3 gas per jaar. Ik zit nu aan nog geen 60m3 gas vanaf september(start contract) dan is het heel duur als je je gasaansluiting er elk jaar nog bij hebt. Dan verdubbel je bijna je 1,30 naar 2,60 euro per m3.Lecenten schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:33:
Is warm water maken met een boiler rendabel ? Een HR ketel heeft ook een hoog rendement voor warm water.
Heb sinds kort een buffervat van 100L met element in het cv systeem gezet voor 'je weet maar nooit' als je temperatuur te laag zou zijn.
Dus waarschijnlijk gaat volgend winter de wp op elektrisch en gaan we het eens zien. wil dat goed gaan dan eens proberen of we de ketel kunnen passeren voor tapwater. Helemaal de gasaansluiting verwijderen wil ik nog niet per direct, maar het is wel een plan voor over een jaar of 3.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Ja tijdens een defrost schakelt de 4 weg klep om en die is zeer goed te horen (knal) daarna moet hij op vol vermogen gaan ontdooien. dat is waarschijnlijk het meeste geluid wat jij bedoelt. Aan het eind van een defrost komt er een rookwolk als de cyclus klaar is.Miglow schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:47:
Het topic is een beetje groot om door te lezen, maar maakt jullie Extend als het buiten vriest ook zoveel lawaai in de leidingen bij ontdooien gevolgd door een grote stoomwolk uit de buitenunit? Vorige week vrijdag is er een monteur van Kemkens geweest en die zei dat dat normaal gedrag is en hij heel veel vergelijkbare geluiden heeft gehoord.
Dan ga ik denk ik toch de woningbouw bellen dat ze hem weg mogen halen van mij. De leiding loopt langs de muur van mijn slaapkamer om vervolgens over de houten vloer naar de andere kant van de zolder te gaan. Het is net een trein die langs komt razen elk half uur tot een uur en ik word er 's nachts wakker van. Of is er een instelling die ik kan veranderen?Krissiejj schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:49:
[...]
Ja tijdens een defrost schakelt de 4 weg klep om en die is zeer goed te horen (knal) daarna moet hij op vol vermogen gaan ontdooien. dat is waarschijnlijk het meeste geluid wat jij bedoelt. Aan het eind van een defrost komt er een rookwolk als de cyclus klaar is.
Ik verbruik toch niet veel gas, ongeveer 400-500m³ per jaar en op gas is het huis vrijdags wanneer ik thuis kom in een paar uur warm waar dat met de warmtepomp veel langer duurt om van 16 graden op 21 graden te komen.
[ Voor 12% gewijzigd door Miglow op 25-02-2025 17:59 ]
Een beetje installateur of woningbouw had je hierin moeten informeren/adviseren.Miglow schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:52:
[...]
Dan ga ik denk ik toch de woningbouw bellen dat ze hem weg mogen halen van mij. De leiding loopt langs de muur van mijn slaapkamer om vervolgens over de houten vloer naar de andere kant van de zolder te gaan. Het is net een trein die langs komt razen elk half uur tot een uur en ik word er 's nachts wakker van. Of is er een instelling die ik kan veranderen?
Ik verbruik toch niet veel gas, ongeveer 400-500m³ per jaar en op gas is het huis vrijdags wanneer ik thuis kom in een paar uur warm waar dat met de warmtepomp veel langer duurt om van 16 graden op 21 graden te komen.
Een verschil van 5 graden is ook wel behoorlijk overigens. Ik zou dit niet veel meer dan 2 of misschien 3 graden houden.
Volgens mij is er wel ergens een instelling te doen waardoor deze in geluid kan minderen, maar niet perse in defrosts.
Men weet hier vast wel hoe en wat
[ Voor 6% gewijzigd door Krissiejj op 25-02-2025 18:13 ]
@Miglow Je kunt m ook blokkeren beneden de 5 graden buitentemperatuur, dan heb je geen defrosts meer en toch een mooi voordeel. Xtend stookt gewoon veel goedkoper dat je gasketel.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ook ik hoor een 'knal' bij iedere defrost. Soms harder dan anders, mogelijk afhankelijk van hoe hard de Xtend werkte, en/of de aanvoertemperatuur?
Echter: bij mijn vorige buitenunit heb ik er nooit een gehoord. Verschillen: de oude buitenunit was niet bijgevuld met extra R32 (leidingen zijn ongeveer 9m, dus had wel gemoeten), en de nieuwe koelleidingen hebben, binnenshuis, nu drie 90° knietjes, terwijl ze eerst schuin en gebogen liepen.
De knal is echt een heel duidelijk verschil, ik hoor de leidingen ook iets meer ruisen dan eerst, en ik zie structureel hogere nakomeling in de statistieken. Maar of ik onderaan de streep nu een betere installatie heb dan toen 'ie net nieuw was, ben ik nog niet uit.
Echter: bij mijn vorige buitenunit heb ik er nooit een gehoord. Verschillen: de oude buitenunit was niet bijgevuld met extra R32 (leidingen zijn ongeveer 9m, dus had wel gemoeten), en de nieuwe koelleidingen hebben, binnenshuis, nu drie 90° knietjes, terwijl ze eerst schuin en gebogen liepen.
De knal is echt een heel duidelijk verschil, ik hoor de leidingen ook iets meer ruisen dan eerst, en ik zie structureel hogere nakomeling in de statistieken. Maar of ik onderaan de streep nu een betere installatie heb dan toen 'ie net nieuw was, ben ik nog niet uit.
Dat zou inderdaad mooi zijn.Krissiejj schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:12:
[...]
Een beetje installateur of woningbouw had je hierin moeten informeren/adviseren.
Een verschil van 5 graden is ook wel behoorlijk overigens. Ik zou dit niet veel meer dan 2 of misschien 3 graden houden.
Volgens mij is er wel ergens een instelling te doen waardoor deze in geluid kan minderen, maar niet perse in defrosts.
Men weet hier vast wel hoe en wat
De installateur (Kemkens) gaf inderdaad al aan dat ik er het meest aan zou hebben als ik hem gewoon permanent op 21 zou laten staan, maar ik ben alleen thuis van vrijdagmiddag 12:30 t/m maandagochtend 06:00. Beetje onzinnig dan om hem op 21 te laten staan niet?
Enig idee hoe ik dat kan doen? Ik heb al eens in de instellingen gekeken via het wifi netwerk van de binnenunit, maar teveel opties om zomaar wat in rond te grutten.hesselbeertje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:14:
@Miglow Je kunt m ook blokkeren beneden de 5 graden buitentemperatuur, dan heb je geen defrosts meer en toch een mooi voordeel. Xtend stookt gewoon veel goedkoper dat je gasketel.
P103 staat standaard op -5, die zou je op 5 of 6 kunnen zetten.Miglow schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:39:
Enig idee hoe ik dat kan doen? Ik heb al eens in de instellingen gekeken via het wifi netwerk van de binnenunit, maar teveel opties om zomaar wat in rond te grutten.
Screenshotje gemaakt, wat doet dat precies? Uiteraard ben ik niet thuis dus kan niet inloggen nu.a2aan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:43:
[...]
P103 staat standaard op -5, die zou je op 5 of 6 kunnen zetten.
Inderdaad @a2aan P103. Dat is de grens waaronder de warmtepomp niet gebruikt wordt. Zet die op 5 graden en klaar ben je. En je hebt nog steeds een groot deel van het jaar profijt van je Xtend.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Een groot deel van het jaar heb ik hem niet nodig 😎hesselbeertje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:49:
Inderdaad @a2aan P103. Dat is de grens waaronder de warmtepomp niet gebruikt wordt. Zet die op 5 graden en klaar ben je. En je hebt nog steeds een groot deel van het jaar profijt van je Xtend.
Maar ja, snap je punt, bedankt 🙏🏼👍🏼
Sinds gistermiddag heb ik een probleem met de Xtend. Toen wij gisterenavond naar bed toe gingen hoorden we boven in elke kamer een ruisend geluid. Na ook buiten geluisterd te hebben (daar was niets te horen) dacht ik aan de verwarmingsbuizen. Na inspectie bleek de pomp van de Xtend sinds gisterenmiddag nog maar 1 stand te kennen, full power. Er werd 25l/min rondgemompt, omdat wij een parallel buffervat hebben en de secundaire pomp niet harder is gaan draaien denk ik voornamelijk door het buffervat. Te zien is ook dat de delta T van ongeveer 4 a 5 graden is ingezakt naar 1 a 2 graden.
Ik heb (om te kunnen slapen) P081 (maximale snelheid CV waterpomp) op 55% gezet wat in ieder geval het debiet verlaagde naar ongeveer 21 liter/minuut. Een "soft reset", P000 (in bedrijf) op nee zetten resulteerde in een stop van de warmtepomp en het rustig nadraaien op 8l/min van de pomp. Het opnieuw in bedrijf stellen van de Xtend zorgde ervoor dat het debiet naar de normale in bedrijfswaarde (15l/min) toe ging, en ongeveer 10 seconden later weer naar 25l/min.
/f/image/Gr1bDrKyjkee39Mjh46u6q9a.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de Xtend nog niet hard gereset (in de hoop dat @Fullpower kan meekijken en kan zien wat er mis gaat, het lijkt nml een softwareprobleem daar de pomp ook best langzamer kan draaien) maar wil dit wel graag opgelost hebben. De Xtend heeft nu een veel te hoge persgastemperatuur om de gewenste cv water temperatuur te kunnen bereiken met deze hele hoge debiet waarde, en heeft daardoor een lagere COP dan mogelijk is.
Ik heb softwareversie T0.30
@Fullpower Als jij mij kunt helpen, Feenstra bellen wordt lastig uitleggen (hij doet het toch, uw huis is toch warm?) en wil ik graag voorkomen.
Ik heb (om te kunnen slapen) P081 (maximale snelheid CV waterpomp) op 55% gezet wat in ieder geval het debiet verlaagde naar ongeveer 21 liter/minuut. Een "soft reset", P000 (in bedrijf) op nee zetten resulteerde in een stop van de warmtepomp en het rustig nadraaien op 8l/min van de pomp. Het opnieuw in bedrijf stellen van de Xtend zorgde ervoor dat het debiet naar de normale in bedrijfswaarde (15l/min) toe ging, en ongeveer 10 seconden later weer naar 25l/min.
/f/image/Gr1bDrKyjkee39Mjh46u6q9a.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de Xtend nog niet hard gereset (in de hoop dat @Fullpower kan meekijken en kan zien wat er mis gaat, het lijkt nml een softwareprobleem daar de pomp ook best langzamer kan draaien) maar wil dit wel graag opgelost hebben. De Xtend heeft nu een veel te hoge persgastemperatuur om de gewenste cv water temperatuur te kunnen bereiken met deze hele hoge debiet waarde, en heeft daardoor een lagere COP dan mogelijk is.
@Fullpower Als jij mij kunt helpen, Feenstra bellen wordt lastig uitleggen (hij doet het toch, uw huis is toch warm?) en wil ik graag voorkomen.
/f/image/ux0y35PiVlQC4IRVCWQptz98.png?f=fotoalbum_large)
Deze redenering lijkt me iets te kort door de bocht. Als je de Xtend 'gewoon' met een kamerthermostaat aanstuurt, dan zou de situatie na enige tijd moeten 'stabiliseren' (geen idee eigenlijk, of dat al binnen een paar uur is, of langer duurt), waarbij het gevraagde vermogen van de Xtend (weer) gelijk is aan de warmtevraag van je woning, en dan geldt dat bij een hoger debiet de aanvoertemperatuur lager, en de COP dus juist hoger is.Chielp schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:10:
De Xtend heeft nu een veel te hoge persgastemperatuur om de gewenste cv water temperatuur te kunnen bereiken met deze hele hoge debiet waarde, en heeft daardoor een lagere COP dan mogelijk is.
Neemt niet weg dat jouw Xtend zich 'misdraagt', en een té hoog debiet zorgt alsnog voor (onevenredig) veel stroomverbruik van de circulatiepomp (die niet wordt meegenomen in de COP-berekening).
De stabilisatie is er echt al na een paar minuten. Op mijn vorige screenshot van de waardes kun je zien dat de gevraagde temperatuur 39,66 graden is, de Xtend levert 39,60 en heeft een retour van 37.53a2aan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:47:
[...]
Deze redenering lijkt me iets te kort door de bocht. Als je de Xtend 'gewoon' met een kamerthermostaat aanstuurt, dan zou de situatie na enige tijd moeten 'stabiliseren' (geen idee eigenlijk, of dat al binnen een paar uur is, of langer duurt), waarbij het gevraagde vermogen van de Xtend (weer) gelijk is aan de warmtevraag van je woning, en dan geldt dat bij een hoger debiet de aanvoertemperatuur lager, en de COP dus juist hoger is.
Hiervoor moet de persgastemperatuur 86,50 graden zijn.
Ik heb nu de CV pomp hard op 40% gezet (ongeveer 12 l/min):
:strip_exif()/f/image/ag8cm2PX9927Z6UpQW0oNzdW.png?f=user_large)
Ook dit is weer gestabiliseerd na een paar minuten. De retour temperatuur is nu weer gewoon bijna 5 graden kouder, en de persgastemperatuur is gezakt naar 79,5 graden. De compressor kan dat nu met 43Hz af (in plaats van de 53Hz uit de vorige afbeelding.
De extra elektriciteit van de CV pomp moet er inderdaad nog bij.
Volgens mij gebeuren er een aantal dingen als je plotseling het debiet verhoogt:Chielp schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:58:
De stabilisatie is er echt al na een paar minuten. Op mijn vorige screenshot van de waardes kun je zien dat de gevraagde temperatuur 39,66 graden is, de Xtend levert 39,60 en heeft een retour van 37.53
Hiervoor moet de persgastemperatuur 86,50 graden zijn.
- De aanvoertemperatuur daalt, omdat je bij gelijk vermogen en hoger debiet een lagere delta-T krijgt
- De Xtend toert op, om de gevraagde aanvoertemperatuur te kunnen halen (hij 'forceert' de delta-T weer omhoog)
- De retourtemperatuur loopt op, omdat het water door de hogere flow minder afkoelt voordat het weer terugkomt bij de Xtend
- De Xtend toert af, vanwege de lagere delta-T
- Door de lagere delta-T krijg je, bij gelijkblijvende aanvoertemperatuur, een hoger afgiftevermogen, waardoor de Xtend op een hoger vermogen draait dan voor stap 1. Het kán dat de COP ook ietsje lager is, maar dat hangt af van waar de 'sweet spot' van de Xtend ligt. De grootste vijand van COP is het verschil tussen buitentemperatuur en aanvoertemperatuur, en die zijn (nog) niet veranderd!
- Door het hogere afgiftevermogen warmt je huis op, en zal de thermostaat de gevraagde aanvoertemperatuur verlagen
- De Xtend toert terug om de aanvoertemperatuur te laten zakken, en weer iets op om hem te stabiliseren, en wellicht ga je ook nog een paar keer terug naar stap 6
- Uiteindelijk stabiliseert zich alles zodanig dat het opgewekte vermogen van de Xtend hetzelfde is als voor stap 1, maar met een hoger debiet, lagere delta-T, én lagere aanvoertemperatuur. Dat laatste zorgt voor een hogere COP
En als je de Xtend met WAR aanstuurt zou je je stooklijn moeten aanpassen voor de kleinere delta-T.
Volgens mij is het, op de lange termijn, allemaal geneuzel in de marge, maar het is sowieso niet OK dat jouw Xtend zich 'misdraagt', en als je met 25l/min last hebt van ruisende CV-leidingen dan moet je dat ook niet willen.
Maar ergens ben ik wel jaloers dat jij zo weinig weerstand in je installatie hebt. Mijn Xtend komt niet verder dan zo'n 19l/min, op vol vermogen, dus om de ingestelde 16l/min te halen moet de circulatiepomp best hard werken, inclusief bijbehorend stroomverbruik.
Oh, ik realiseer me nu pas dat jij een parallel buffervat hebt. Dan gaat mijn hele verhaal misschien in mindere mate op... Alhoewel je schreef dat je overal de leidingen hoorde ruisen, wat toch wel wijst op een hoger debiet door je afgiftesysteem (en dus niet alleen door je buffervat).
Je moet in dit geval andersom redeneren.a2aan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:30:
[...]
Volgens mij gebeuren er een aantal dingen als je plotseling het debiet verhoogt:
De afgifte temperatuur is precies gelijk aan de gevraagde temperatuur. Er is dus al een evenwicht.
De Xtend verhoogt om onverklaarbare reden ineens het debiet. De Xtend moet, om deze grotere hoeveelheid water toch op de juiste temperatuur te krijgen een hogere persgas temperatuur realiseren. De compressor gaat dus harder werken om dit hogere temperatuursverschil tussen persgastemperatuur en zuiggastemperatuur te bewerkstelligen.
De afgifte van het CV water kun je geheel buiten beschouwing laten. Ik maak gebruik van WAR + opentherm thermostaat, de gevraagde temperatuur kan perfect bereikt worden.
De secundaire pomp staat op constante druk. Alle radiatoren zijn voorzien van Dafoss Dynamic Valve radiatorkranen waardoor ongeacht de druk de hoeveelheid water door de radiatoren gelijk blijft. Alle kranen zijn afgesteld op 5 graden verschil. Ik zie op de secundaire pomp dat het wattage lager is dan normaal (er is al hogere druk van de Xtend pomp), maar niet 0 (er stroomt nog steeds water richting de radiatoren). De rest gaat idd door het buffervat, mengt met het 5 graden koudere water uit de radiatoren en gaat de Xtend weer door.Oh, ik realiseer me nu pas dat jij een parallel buffervat hebt. Dan gaat mijn hele verhaal misschien in mindere mate op... Alhoewel je schreef dat je overal de leidingen hoorde ruisen, wat toch wel wijst op een hoger debiet door je afgiftesysteem (en dus niet alleen door je buffervat).
Ik denk dat we de resonantie door de leidingen konden horen. Onze slaapkamer is ook boven de technische ruimte. Maar zelfs in de slaapkamer van mijn dochter, hemelsbreed zo'n 25 meter van de Xtend af, kon ik het geluid nog horen.
Oh das wel spijtig, ik heb het debiet nu handmatig op 11 l/min gezet, door het maximale vermogen van de pomp op 30% te zetten...Maar ergens ben ik wel jaloers dat jij zo weinig weerstand in je installatie hebt. Mijn Xtend komt niet verder dan zo'n 19l/min, op vol vermogen, dus om de ingestelde 16l/min te halen moet de circulatiepomp best hard werken, inclusief bijbehorend stroomverbruik.
[ Voor 9% gewijzigd door Chielp op 26-02-2025 12:35 ]
Als je afgifte een vaste delta-T heeft, dan kan je dat inderdaad buiten beschouwing laten. Maar ik begrijp/geloof nog steeds niet wat je bedoelt/beschrijft.Chielp schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:33:
Je moet in dit geval andersom redeneren.
De afgifte temperatuur is precies gelijk aan de gevraagde temperatuur. Er is dus al een evenwicht.
De Xtend verhoogt om onverklaarbare reden ineens het debiet. De Xtend moet, om deze grotere hoeveelheid water toch op de juiste temperatuur te krijgen een hogere persgas temperatuur realiseren. De compressor gaat dus harder werken om dit hogere temperatuursverschil tussen persgastemperatuur en zuiggastemperatuur te bewerkstelligen.
De afgifte van het CV water kun je geheel buiten beschouwing laten.
Als we annemen dat de hogere flow alleen/voornamelijk door je buffervat gaat, wat gebeurt er dan? Volgens mij gaat je buffervat als een soort kortsluiting fungeren, waardoor de flow en delta-T over het buffervat en de flow en delta-T over je afgifte zodanig compenseren dat het vermogen van de Xtend gelijk blijft (de delta-T is de resultante van vermogen en flow).
Maar als je niet meer afgiftevermogen hebt, en geen hogere aanvoertemperatuur, waarom gaat je Xtend dan op hogere toeren draaien bij een lagere delta-T van het CV-water? De compressor 'weet' toch helemaal niet met welke snelheid het CV-water stroomt? Of zit het hem in het feit dat de R32 als vloeistof met een hogere temperatuur de condensor verlaat, en dus 'moeilijker' warmte kan opnemen bij de verdamper, waardoor je COP omlaag gaat?
De R32-cyclus, met temperatuur- en drukverschillen heb ik nog niet echt in de vingers. Misschien kan @Fullpower daar iets slims over zeggen?
Het lijkt logisch dat een hogere flow een lagere delta T veroorzaakt. Maar als je naar de grafiek kijkt, dan lijkt het alsof eerst de delta T naar 0 gaat en zelfs negatief wordt en dat daarna de flow wordt opgevoerd. Hoe hard er ook wordt gepompt, de delta T kan daardoor kleiner worden, maar negatief ?Chielp schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:10:
Sinds gistermiddag heb ik een probleem met de Xtend. Toen wij gisterenavond naar bed toe gingen hoorden we boven in elke kamer een ruisend geluid. Na ook buiten geluisterd te hebben (daar was niets te horen) dacht ik aan de verwarmingsbuizen. Na inspectie bleek de pomp van de Xtend sinds gisterenmiddag nog maar 1 stand te kennen, full power. Er werd 25l/min rondgemompt, omdat wij een parallel buffervat hebben en de secundaire pomp niet harder is gaan draaien denk ik voornamelijk door het buffervat. Te zien is ook dat de delta T van ongeveer 4 a 5 graden is ingezakt naar 1 a 2 graden.
Kijk naar wat er rond 5:00 gebeurt, de delta T <=0 lijkt eerder dan het opvoeren van de flow. En de flow gaat om 16:00 pas naar 25 nadat de delta T meerdere malen <=0 is geweest.
Ik heb geen idee hoe een delta T <0 mogelijk is zonder defrost, het zou iets met het buffervat te maken kunnen hebben.
Dat buffervat is een goeie. Maar dat zou, denk ik, alleen kunnen bij een dalende (gevraagde, en dus geleverde) aanvoertemperatuur, waarbij er 'ineens' warmer water uit het buffervat naar de retour van de Xtend gaat. En bij een defrost is een negatieve delta-T natuurlijk 'by design'.Lecenten schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:39:
Ik heb geen idee hoe een delta T <0 mogelijk is zonder defrost, het zou iets met het buffervat te maken kunnen hebben.
Maar zou het ook kunnen liggen aan een meetfout of mismatch tussen de twee sensoren?
Toen mijn binnenunit lek was, en de Xtend dus alleen als circulatiepomp diende, zag ik dat de aanvoertemperatuur structureel een paar tienden van een graag hoger was dan de retourtemperatuur, terwijl je zou denken dat er hoogstens warmte verloren zou kunnen gaan in de wisselaar (de circulatiepomp zit vóór de retoursensor, dus die zit er niet als warmtebron tussen). Maar omdat de Xtend in 'noodmodus' draaide zou het kunnen dat de sensor test/calibratie niet liep, en dat de waarden daardoor scheef zijn gaan lopen.
Hebben jullie niet standaard een extra buffervat? Ik heb sinds de installatie een rood buffervat van de CV en een grijs buffervat van de warmtepomp. Of heb je nog een derde?
Dat tweede buffervat neemt trouwens idioot veel ruimte in op mijn zolder, zal dit weekend eens een foto maken.
Dat tweede buffervat neemt trouwens idioot veel ruimte in op mijn zolder, zal dit weekend eens een foto maken.
[ Voor 24% gewijzigd door Miglow op 26-02-2025 15:30 ]
Zo'n klein rood vat (de mijne is trouwens wit) is denk ik een expansievat, geen buffervat. Hij heeft ook maar één aansluiting (aan de bovenkant). Dat vat had ik al als onderdeel van de CV-installatie met gasketel, en heb ik nog steeds (net als de gasketel).
Buffervaten zijn er in het klein (20-30l), en in het groot (honderden liters), en hebben altijd twee aansluitingen (een ingang, en een uitgang). De meningen over nut/noodzaak lopen nogal uiteen, vooral tussen de meeste Tweakers (vinden het niet nodig), en veel installateurs (plaatsen er toch graag een). Intergas beschrijft in zijn installatiehandleiding van de Xtend twee aansluitschema's, een voor een serieel buffervat in de retour (ook wel voorschakelvat genoemd), en een voor een parallel buffervat in de aanvoer. Echter, Intergas zelf heeft later een whitepaper gepubliceerd waarin staat uitgelegd dat een buffervat in de meeste installaties niet nodig is, en ook kan zorgen voor een slechtere werking/efficiëntie van de warmtepomp.
Edit: ik heb dus geen buffervat, en ben daar blij mee. Mijn installatie heeft voldoende inhoud (10 radiatoren waarvan een aantal flinke T22 die altijd open staan), en voldoende flow (zo'n 19l/min als de circulatiepomp van de Xtend maxomaal draait).
Buffervaten zijn er in het klein (20-30l), en in het groot (honderden liters), en hebben altijd twee aansluitingen (een ingang, en een uitgang). De meningen over nut/noodzaak lopen nogal uiteen, vooral tussen de meeste Tweakers (vinden het niet nodig), en veel installateurs (plaatsen er toch graag een). Intergas beschrijft in zijn installatiehandleiding van de Xtend twee aansluitschema's, een voor een serieel buffervat in de retour (ook wel voorschakelvat genoemd), en een voor een parallel buffervat in de aanvoer. Echter, Intergas zelf heeft later een whitepaper gepubliceerd waarin staat uitgelegd dat een buffervat in de meeste installaties niet nodig is, en ook kan zorgen voor een slechtere werking/efficiëntie van de warmtepomp.
Edit: ik heb dus geen buffervat, en ben daar blij mee. Mijn installatie heeft voldoende inhoud (10 radiatoren waarvan een aantal flinke T22 die altijd open staan), en voldoende flow (zo'n 19l/min als de circulatiepomp van de Xtend maxomaal draait).
[ Voor 10% gewijzigd door a2aan op 26-02-2025 17:21 ]
De waterpomp van de Xtend kan in sommige gevallen naar 100% gaan. Dat gebeurt o.a. wanneer de debietsensor 'lucht' ziet, het signaal van de debietsensor niet stabiel / betrouwbaar is of wanneer tijdens een defrost de temperatuur te lasg wordt. Dan wordt de debietregeling uitgschakeld en draait de pomp op max.Chielp schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik even snel kijk zie ik dat pomp laag draaide (6,5 l/min - compressor uit). Toen moest debiet weer normaal, maar kennelijk gebeurde er even te weinig qua debiet.
Deze conditie duurt tot einde warmtevraag. Dus even thermostaat laagzettem (of met de knop Xtend uit en weer aan zetten, of P000 uit uit en weer aan zetten) lost het op.
Geen ramp als dit incidenteel een keer gebeurt. Als het vaker gebeurt, dan kijken of er nog lucht in het systeem zit en het debiet sensor signaal checken via de webUI, of deze stabiel is.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik heb P081 nu op 50% gezet. Dit zou bij mij maximaal ongeveer 19l/min moeten opleveren. De Xtend springt nu niet meer op maximaal, maar blijft weer gewoon op ongeveer 15l/min of lager draaien.Fullpower schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:46:
[...]
De waterpomp van de Xtend kan in sommige gevallen naar 100% gaan. Dat gebeurt o.a. wanneer de debietsensor 'lucht' ziet, het signaal van de debietsensor niet stabiel / betrouwbaar is of wanneer tijdens een defrost de temperatuur te lasg wordt. Dan wordt de debietregeling uitgschakeld en draait de pomp op max.
Als ik even snel kijk zie ik dat pomp laag draaide (6,5 l/min - compressor uit). Toen moest debiet weer normaal, maar kennelijk gebeurde er even te weinig qua debiet.
Deze conditie duurt tot einde warmtevraag. Dus even thermostaat laagzettem (of met de knop Xtend uit en weer aan zetten, of P000 uit uit en weer aan zetten) lost het op.
Geen ramp als dit incidenteel een keer gebeurt. Als het vaker gebeurt, dan kijken of er nog lucht in het systeem zit en het debiet sensor signaal checken via de webUI, of deze stabiel is.
Defrosts waren gisteren niet aan de orde, te weinig flow kan niet (idd een parallel buffervat dus altijd flow), ineens een verdwaalde luchtbel of een sensor die het even niet meer wist lijkt me eerder het geval.
Ik ga het nu in de gaten houden, heb een alarm in domoticz gezet op >17l/min. Mocht het vaker gebeuren dan neem ik vervolgstappen. Het lijkt nu op een eenmalige (16 uur durende) glitch.
In dit geval moet je echt andersom denken. Begin dus met een pomp die om wat voor reden ook op 100% gaat draaien. Dit levert dus een heel hoog debiet op, waarna de temperatuur van het water daalt. De Xtend probeert dit te compenseren en kan alleen maar de compressor verhogen, enz enz.a2aan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:50:
[...]
Maar als je niet meer afgiftevermogen hebt, en geen hogere aanvoertemperatuur, waarom gaat je Xtend dan op hogere toeren draaien bij een lagere delta-T van het CV-water? De compressor 'weet' toch helemaal niet met welke snelheid het CV-water stroomt? Of zit het hem in het feit dat de R32 als vloeistof met een hogere temperatuur de condensor verlaat, en dus 'moeilijker' warmte kan opnemen bij de verdamper, waardoor je COP omlaag gaat?
Ik heb de temperaturen (deltaT is een berekening, aan/afvoer dus naast elkaar gezet), de pompsnelheid en de compressor snelheid naast elkaar gezet. De negatieve deltaT zie je precies 1 minuut nadat de compressor stopt, en de pomp net is gestopt. Het is dus geen reactie op de pomp, maar een reactie op het stoppen van verwarmen en nadraaien van de pomp. De Externe pomp stopt dan ook, ik denk dat dit water is dat nog in beweging is en uit het buffervat komt (is een kortere loop dan langs alle radiatoren).Lecenten schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:39:
[...]
Ik gok dat de temperatuurmeters zich aan elkaar gelijk zetten bij het aanzetten van de Xtend, en die correctie opslaan. Bij het aanzetten zouden de waardes gelijk moeten zijn. Ik zie wel 1.5 graad verschil tussen de CV en de Xtend.
Tot die "enz enz" volg ik je helemaal.Chielp schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:56:
In dit geval moet je echt andersom denken. Begin dus met een pomp die om wat voor reden ook op 100% gaat draaien. Dit levert dus een heel hoog debiet op, waarna de temperatuur van het water daalt. De Xtend probeert dit te compenseren en kan alleen maar de compressor verhogen, enz enz.
De Xtend moet een paar minuten meer vermogen leveren om de aanvoertemperatuur weer te halen, maar op een bepaald moment gaat de retourtemperatuur oplopen, en zal de Xtend weer terugtoeren. Zeker als je afgiftevermogen (via vaste delta-T op je radiatoren) én je gevraagde aanvoertemperatuur vaste gegevens zijn, kán het toch niet anders dan dat de Xtend weer stabiliseert op het vermogen van voor het verhogen van het debiet?
Met een vaste delta-T op je radiatoren, en een vaste aanvoertemperatuur, kan het extra debiet alleen door je buffervat lopen, en dat zorgt voor het oplopen van de retourtemperatuur naar de Xtend.
[ Voor 99% gewijzigd door Seven_09 op 27-02-2025 11:57 . Reden: verkeerd ]
Sinds het weer wat warmer is geworden zie ik niet per se de COP omhoog schieten en Ketel/gas verbruik omlaag. De laatste dagen verbruikt het systeem best wat gas, op temperaturen waarop voorheen de warmtepomp het prima zelf af kon.
De defrost gebeurt ook op extreem laag vermogen, waar ik eerder gewoon 6000-7000 watt aan vermogen zag tijdens defrosts blijft het nu op zon 700watt hangen.
/f/image/b9mgo8g2krq0bvgceeehTUnh.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben er nog niet helemaal achter wat dit nu ineens veroorzaakt.
Wat ik wel zag is dat het systeem extreem lage verdamper temperatuur meette terwijl hij nog lang niet dicht gevroren was.
Luttele minuten na een defrost zie ik meteen weer -20 staan bij de verdamper temperatuur, dus toch wel echt het idee dat er ergens iets niet goed gaat.
:strip_exif()/f/image/Mf7YwSlmkCNq93BjyM9Z3wuq.jpg?f=fotoalbum_large)
De defrost gebeurt ook op extreem laag vermogen, waar ik eerder gewoon 6000-7000 watt aan vermogen zag tijdens defrosts blijft het nu op zon 700watt hangen.
/f/image/b9mgo8g2krq0bvgceeehTUnh.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben er nog niet helemaal achter wat dit nu ineens veroorzaakt.
Wat ik wel zag is dat het systeem extreem lage verdamper temperatuur meette terwijl hij nog lang niet dicht gevroren was.
Luttele minuten na een defrost zie ik meteen weer -20 staan bij de verdamper temperatuur, dus toch wel echt het idee dat er ergens iets niet goed gaat.
:strip_exif()/f/image/Mf7YwSlmkCNq93BjyM9Z3wuq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/gxniL0DoGqdzHrdR6NMQjmdp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 92% gewijzigd door GroundBreaking op 01-03-2025 08:17 ]
Update.
In service menu even op korte tijd op maximum vermogen gedraaid, toen leek de output ook nog heel slecht, met lage COP en laag maximum vermogen.
Echter nadat daarna de sensor test was voltooid loopt hij lijkt het weer als vanouds, met een veel lagere exhaust gas temperatuur en veel hogere vermogens opbrengst.
Dus het is misschien toch meer software gerelateerd dan ik origineel dacht.
In service menu even op korte tijd op maximum vermogen gedraaid, toen leek de output ook nog heel slecht, met lage COP en laag maximum vermogen.
Echter nadat daarna de sensor test was voltooid loopt hij lijkt het weer als vanouds, met een veel lagere exhaust gas temperatuur en veel hogere vermogens opbrengst.
Dus het is misschien toch meer software gerelateerd dan ik origineel dacht.
Toch niet goed.
Hij gaat toch weer met de ketel verwarmen inplaats van de warmtepomp.
Hij gaat toch weer met de ketel verwarmen inplaats van de warmtepomp.
/f/image/QtpJIZBn55r3l6fZFoysgrhr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door GroundBreaking op 01-03-2025 09:28 ]
@GroundBreaking ergens in de R32-cyclus gaat iets mis, in je eerste screenshot. Het gas komt heel heet in de condensor, koelt daar 'normaal' terug, maar er komt weinig warmte vrij. Het lijkt erop dat de EEV heel ver dicht staat, dus dat er maar heel weinig R32 rondstroomt. Maar waarom? Geen idee.
Ja de installateur nu gevraagd hem uit te lezen en te kijken hoe nu verder. De EEV klep lijkt het logischste probleem.
Heb hetzelfde probleem.GroundBreaking schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:17:
Update, de unit geeft nu ook n070 storing dus hij is er nu ook wat duidelijker over dat er een probleem is.
Eerst een N011 storing ( communicatie buitendeel), door de installateur is toen iets remote reset.
Xtend werkt daarna weer maar vaak gaat de verdamper temperatuur soms binnen 90 seconden naar de -30 na een defrost.
De N070 kreeg ik later ook. Installateur zou Intergas vragen om remote te kijken.
Sinds afgelopen nacht hier de temperatuur langzaam maar zeker van 21 naar 20,1 zien zakken. Dus de hybride mode toch maar even op "Maximaal warmtepomp gebruik" gezet in plaats van "Alleen warmtepomp, geen backup"
Paar dingen begrijp ik nog niet helemaal: Ik heb een aanvoer streefwaarde van 38 graden. Waar wordt dat door bepaald?
En nog maar eens vragen: in oudere reacties zie ik mensen het hebben over een installateursportal of iets dergelijks. Betekent dit dat mijn installateur verbinding kan maken met mijn systeem net zoals Intergas dat kan?
Ik hoef echt niet via internet verbinding te kunnen maken met mijn systeem, maar ik ben het echt behoorlijk zat, dat je iedere keer je telefoon direct moet verbinden met het systeem
Paar dingen begrijp ik nog niet helemaal: Ik heb een aanvoer streefwaarde van 38 graden. Waar wordt dat door bepaald?
En nog maar eens vragen: in oudere reacties zie ik mensen het hebben over een installateursportal of iets dergelijks. Betekent dit dat mijn installateur verbinding kan maken met mijn systeem net zoals Intergas dat kan?
Ik hoef echt niet via internet verbinding te kunnen maken met mijn systeem, maar ik ben het echt behoorlijk zat, dat je iedere keer je telefoon direct moet verbinden met het systeem
Dat ligt aan je instellingen, maar als dat standaard is, dan word deze bepaald mede door de thermostaat. Dus aan de hand van huidige temperatuur en de gewenste temperatuur, de ingestelde manier van verwarmen etc.Plantje1978 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:13:
Als je installateur alles goed ingeregeld heeft dan zou hij ook verbinding moeten kunnen maken ja.Plantje1978 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:13:
Ah ok, dus de streefwaarde is afhankelijk van de ingestelde en werkelijke temperatuur. Goed om te weten.GroundBreaking schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:20:
[...]
Dat ligt aan je instellingen, maar als dat standaard is, dan word deze bepaald mede door de thermostaat. Dus aan de hand van huidige temperatuur en de gewenste temperatuur, de ingestelde manier van verwarmen etc.
[...]
Als je installateur alles goed ingeregeld heeft dan zou hij ook verbinding moeten kunnen maken ja.
Dan moet ik mijn installateur maar weer eens lastig vallen, want hij meent dat iedere keer als hij iets met de ketel moet doen hij langs moet komen om op het knopje te drukken.
En waarom kan de installateur dat wel, maar ik als eigenaar niet?
Omdat dat is hoe Intergas het bedacht heeft. En misschien komt daar in de toekomst verandering in en misschien ook niet. Velen hier op tweakers zouden het graag zien dat je er makkelijker mee kon verbinden al denk ik dat de gemiddelde eigenaar van een Xtend het allemaal wel prima vind zolang het huis maar warm is.
Met een Raspberry Pi, een netwerkpoort, een USB stick en een adapter ben je er ook. Met 10 minuten configuratie heb je een basis install Pi omgezet in een bridge tussen de Xtend en jou eigen netwerk. Vervolgens moet je alleen na een reset van de Xrend / stroomuitval "even" weer op het knopje drukken.
Bij mij is de Pi de bridge voor Home Assistant (kan zo rechtstreeks bij de Xtend), en leest hij de Xtend ook zelf uit om de gegevens via MQTT naat Domoticz te pushen. Ik gebruik beide vanwege de mogelijkheden die Domoticz allemaal wel heeft, en HA niet. o.a. combineren van grafiekjes, e.d.
Mocht er hier behoefte zijn in de stappen om een standaard Pi image te configureren als bridge dan wil ik dat wel beschrijven.
Bij mij is de Pi de bridge voor Home Assistant (kan zo rechtstreeks bij de Xtend), en leest hij de Xtend ook zelf uit om de gegevens via MQTT naat Domoticz te pushen. Ik gebruik beide vanwege de mogelijkheden die Domoticz allemaal wel heeft, en HA niet. o.a. combineren van grafiekjes, e.d.
Mocht er hier behoefte zijn in de stappen om een standaard Pi image te configureren als bridge dan wil ik dat wel beschrijven.
Update: kreeg een bericht van mijn installateur dat er een probleem is met een onderdeel van de Xtend. De fabrikant (Intergas) zal contact opnemen voor het inplannen van een service bezoek.ThermoVolt schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:48:
[...]
Heb hetzelfde probleem.
Eerst een N011 storing ( communicatie buitendeel), door de installateur is toen iets remote reset.
Xtend werkt daarna weer maar vaak gaat de verdamper temperatuur soms binnen 90 seconden naar de -30 na een defrost.
De N070 kreeg ik later ook. Installateur zou Intergas vragen om remote te kijken.
@GroundBreaking Jij lijkt hetzelfde probleem te hebben, misschien even contact opnemen met je installateur.
Ik ben door een vergelijkbaar traject gegaan, de EEV klep werd telkens te ver terug geregeld tot op stand "1", daarna uitval van de gehele Warmtepomp, na 30 minuten een soort interne reset waarna er een nieuw run gestart werd. Na 5 of 6 keer de interne reset krijg je een rode LED plus een n070 waarna een harde reset nodig was.GroundBreaking schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:28:
Ja de installateur nu gevraagd hem uit te lezen en te kijken hoe nu verder. De EEV klep lijkt het logischste probleem.
Bij mij is oa de EEV klep vervangen en nu draait hij weer als een zonnetje.
Goedemiddag, ik heb hier de afgelopen maanden flink meegelezen, maar ik ben eigenlijk niet in de staat om alles te begrijpen waar jullie het over hebben 🙂
Sinds 19 december ook een Intergas Extend 5 kW hybride (in combinatie met een intergas HR 24 –34 geloof ik)
In ieder geval was dit niet hetzelfde soort winter als we hier in noordwest Friesland de laatste jaren hebben gehad, voordat ik tot aanschaf overging heb ik eens gekeken in de weerapp die bijhoud wat de dagelijkse temperaturen zijn en dan in een grafiekje de boel kan weergeven en dan blijkt al heel snel dat het hier nauwelijks heeft gevroren de afgelopen jaren, zeg maar drie of vier nachten één of 2°, stelt dus niks voor. De meeste tijd was het de afgelopen jaren boven de 5°, en zoals ik het heb begrepen, is dat waar deze WP pas echt gaat schijnen, zeg maar.
Dus ik begrijp dat de temperaturen van de afgelopen maanden niet het meest ideale gemiddelde waren om een oordeel te vellen, en daarnaast denk ik - al die tijd hier meelezend - dat er nog het een en ander aan de finetuning gedaan kan worden.
We hebben het de afgelopen winter in ieder geval heerlijk warm gehad, voorheen moesten wij het hebben van alleen de houtkachel met eventueel een straalkacheltje. Bij het begin van dat gedoe in de Oekraïne hebben we meteen de vloerverwarming uitgezet.
Daardoor hadden we natuurlijk de afgelopen jaren een superlage gasrekening, maar nu ben ik tot nu toe vanaf 1 januari zo’n € 350 gas kwijt, als je dat even met twee vermenigvuldigd voor zeg, eind oktober, november en december 2025 dan betaal ik dus alsnog € 700 gas en dat vind ik best veel.
Ik hoop dat de installateur in samenwerking met Intergas de boel nog een keer goed kan afstellen en dat ik dan een knopje of combinatie van knopjes aangewezen krijg waarmee ik de geiser voor wat betreft de verwarming gewoon uit kan zetten.
Het idee is dat ik dan de warmtepomp lekker de hele dag door laten snorren, en als het moet ook ‘s nachts, dat kost mij de kop niet met de salderingsregeling van dit moment.
Ik weet dat veel mensen hier adviseren om de warmtepomp lekker stabiel 24/7 te laten draaien en in combinatie met de geiser zijn ding te laten doen, maar als dan iedere keer te pas en te onpas er ook nog ondertussen voor € 5,50 per dag aan gas wordt verstookt, wordt mij dat wel een beetje te gortig, en dan stok ik liever als het te koud wordt via de warmtepomp alleen. En dan doe ik liever indien nodig weer eens even wat hout erbij, met alle kwalijke gevolgen voor het milieu van dien, we willen juist eigenlijk van de houtkachel af.
Mijn vraag is dus, zijn er andere mensen hier die zo redeneren of is iedereen er met de juiste instellingen er van overtuigd dat het allemaal veel goedkoper kan?
Natuurlijk begrijp ik ook dat ik van zo ongeveer nul gebruik had, behalve douchen en koken en nu naar ~ 125 kubieke meter per maand ben gegaan en dat de meeste mensen die dit apparaat kopen juist zien dat hun gasverbruik daalt, maar ik vind zoals het nu is het al met al toch nog een behoorlijke dure manier van stoken.
Vergeef mij mijn simpele manier van denken, ik zou willen dat ik intelligentere opmerkingen kon maken over verwarming en installatietechniek 🙂
Mochten jullie ideeën hebben, dan hoor ik dat heel graag en hierbij ook bedankt voor het delen van al jullie informatie.
Peter
Sinds 19 december ook een Intergas Extend 5 kW hybride (in combinatie met een intergas HR 24 –34 geloof ik)
In ieder geval was dit niet hetzelfde soort winter als we hier in noordwest Friesland de laatste jaren hebben gehad, voordat ik tot aanschaf overging heb ik eens gekeken in de weerapp die bijhoud wat de dagelijkse temperaturen zijn en dan in een grafiekje de boel kan weergeven en dan blijkt al heel snel dat het hier nauwelijks heeft gevroren de afgelopen jaren, zeg maar drie of vier nachten één of 2°, stelt dus niks voor. De meeste tijd was het de afgelopen jaren boven de 5°, en zoals ik het heb begrepen, is dat waar deze WP pas echt gaat schijnen, zeg maar.
Dus ik begrijp dat de temperaturen van de afgelopen maanden niet het meest ideale gemiddelde waren om een oordeel te vellen, en daarnaast denk ik - al die tijd hier meelezend - dat er nog het een en ander aan de finetuning gedaan kan worden.
We hebben het de afgelopen winter in ieder geval heerlijk warm gehad, voorheen moesten wij het hebben van alleen de houtkachel met eventueel een straalkacheltje. Bij het begin van dat gedoe in de Oekraïne hebben we meteen de vloerverwarming uitgezet.
Daardoor hadden we natuurlijk de afgelopen jaren een superlage gasrekening, maar nu ben ik tot nu toe vanaf 1 januari zo’n € 350 gas kwijt, als je dat even met twee vermenigvuldigd voor zeg, eind oktober, november en december 2025 dan betaal ik dus alsnog € 700 gas en dat vind ik best veel.
Ik hoop dat de installateur in samenwerking met Intergas de boel nog een keer goed kan afstellen en dat ik dan een knopje of combinatie van knopjes aangewezen krijg waarmee ik de geiser voor wat betreft de verwarming gewoon uit kan zetten.
Het idee is dat ik dan de warmtepomp lekker de hele dag door laten snorren, en als het moet ook ‘s nachts, dat kost mij de kop niet met de salderingsregeling van dit moment.
Ik weet dat veel mensen hier adviseren om de warmtepomp lekker stabiel 24/7 te laten draaien en in combinatie met de geiser zijn ding te laten doen, maar als dan iedere keer te pas en te onpas er ook nog ondertussen voor € 5,50 per dag aan gas wordt verstookt, wordt mij dat wel een beetje te gortig, en dan stok ik liever als het te koud wordt via de warmtepomp alleen. En dan doe ik liever indien nodig weer eens even wat hout erbij, met alle kwalijke gevolgen voor het milieu van dien, we willen juist eigenlijk van de houtkachel af.
Mijn vraag is dus, zijn er andere mensen hier die zo redeneren of is iedereen er met de juiste instellingen er van overtuigd dat het allemaal veel goedkoper kan?
Natuurlijk begrijp ik ook dat ik van zo ongeveer nul gebruik had, behalve douchen en koken en nu naar ~ 125 kubieke meter per maand ben gegaan en dat de meeste mensen die dit apparaat kopen juist zien dat hun gasverbruik daalt, maar ik vind zoals het nu is het al met al toch nog een behoorlijke dure manier van stoken.
Vergeef mij mijn simpele manier van denken, ik zou willen dat ik intelligentere opmerkingen kon maken over verwarming en installatietechniek 🙂
Mochten jullie ideeën hebben, dan hoor ik dat heel graag en hierbij ook bedankt voor het delen van al jullie informatie.
Peter
Ik woon ook in Noordwest Friesland. Wij hebben sinds afgelopen zomer een Xtend icm met een nieuwe Xtreme.ptrv schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:53:
Goedemiddag, ik heb hier de afgelopen maanden flink meegelezen, maar ik ben eigenlijk niet in de staat om alles te begrijpen waar jullie het over hebben 🙂
Peter
Ik heb even snel naar het gasverbruik gekeken (inclusief tapwater). Voor december was dit 52 me en voor januari 87 m3. De data voor februari heb ik niet omdat mijn gasmeter of slimme meter momenteel niet functioneerd.
Wij hebben de verwarming 24/7 op 20 graden staan. Betreft een jaren 70 2 onder 1 kap woning met gemiddelde isolatie.
Bedankt voor je gegevens, DurQ, dat komt dan zo ongeveer op hetzelfde neer, met uiteraard iets verschillende omstandigheden.
In die periode dat we de vloerverwarming nog wel gebruikten, kwam het inclusief tapwater op 1700 kubieke meter gas. We letten toen nog niet zo op de prijs en het ging allemaal relatief gemakkelijk. De houtkachel werd voornamelijk gebruikt voor de gezelligheid en niet voor de verwarming van het huis.
Het betreft een vrijstaande woning uit 1992, ik zou zeggen, redelijk tot voldoende geïsoleerd, ik heb twee mensen met van die meters over de vloer gehad en ook de gemeente energie adviseur is langsgeweest en die waren allemaal pico bello tevreden en zeiden dat ik klaar was voor een warmtepomp.
Inmiddels heeft er heel netjes iemand van Intergas even contact met mij opgenomen, ik wacht het even af. Bedankt en succes!
In die periode dat we de vloerverwarming nog wel gebruikten, kwam het inclusief tapwater op 1700 kubieke meter gas. We letten toen nog niet zo op de prijs en het ging allemaal relatief gemakkelijk. De houtkachel werd voornamelijk gebruikt voor de gezelligheid en niet voor de verwarming van het huis.
Het betreft een vrijstaande woning uit 1992, ik zou zeggen, redelijk tot voldoende geïsoleerd, ik heb twee mensen met van die meters over de vloer gehad en ook de gemeente energie adviseur is langsgeweest en die waren allemaal pico bello tevreden en zeiden dat ik klaar was voor een warmtepomp.
Inmiddels heeft er heel netjes iemand van Intergas even contact met mij opgenomen, ik wacht het even af. Bedankt en succes!
Installateur geweest, contact met Intergas gehad en bij Intergas knippert/brand er een mooi lampje van koudemiddel tekort op het scherm als ze hem uitlezen. Dus nu moet er een nieuwe monteur komen om het koudemiddel er uit te halen en te wegen om te kijken of dat ook echt waar is.sirtm schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Ik ben door een vergelijkbaar traject gegaan, de EEV klep werd telkens te ver terug geregeld tot op stand "1", daarna uitval van de gehele Warmtepomp, na 30 minuten een soort interne reset waarna er een nieuw run gestart werd. Na 5 of 6 keer de interne reset krijg je een rode LED plus een n070 waarna een harde reset nodig was.
Bij mij is oa de EEV klep vervangen en nu draait hij weer als een zonnetje.
Zijn er eigenlijk ook mensen die de Xtend zelf betaald hebben? De installateur zei dat de kosten dusdanig hoog waren dat je in de levensduur van de warmtepomp nooit quitte speelt...
Volgens mij hebben de meeste mensen hun Xtend zelf betaald, waarbij je een deel (tot vorig jaar nog €2400) als subsidie terug kon krijgen. Bij mij deed de gemeente er nog €400 subsidie bovenop.
De totale installatiekosten hangen af van wat er allemaal 'nog meer' moet gebeuren (o.a. het traject tussen de buiten- en binnenunit), en je jaarlijkse besparing hangt af van hoeveel gas je verbruikte, en in hoeverre je afgiftesysteem (radiatoren en/of vloerverwarming) 'passen' bij een warmtepomp (die het meest efficiënt werkt bij een lage aanvoertemperatuur).
Ik denk dat de meeste mensen hier wel een behoorlijk positieve 'business case' halen, voor hun Xtend, maar dat wil dus niet zeggen dat een Xtend in ieder huis(houden) de meest geschikte oplossing is. Je zit hier immers op het forum met (voornamelijk) mensen die er zelf een hebben uitgekozen.
De totale installatiekosten hangen af van wat er allemaal 'nog meer' moet gebeuren (o.a. het traject tussen de buiten- en binnenunit), en je jaarlijkse besparing hangt af van hoeveel gas je verbruikte, en in hoeverre je afgiftesysteem (radiatoren en/of vloerverwarming) 'passen' bij een warmtepomp (die het meest efficiënt werkt bij een lage aanvoertemperatuur).
Ik denk dat de meeste mensen hier wel een behoorlijk positieve 'business case' halen, voor hun Xtend, maar dat wil dus niet zeggen dat een Xtend in ieder huis(houden) de meest geschikte oplossing is. Je zit hier immers op het forum met (voornamelijk) mensen die er zelf een hebben uitgekozen.
Bereken zelf je besparing: https://docs.google.com/s...d=389399947#gid=389399947Miglow schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:00:
Zijn er eigenlijk ook mensen die de Xtend zelf betaald hebben? De installateur zei dat de kosten dusdanig hoog waren dat je in de levensduur van de warmtepomp nooit quitte speelt...
Bij mij heeft de Xtend in het eerste jaar na installatie € 1232 bespaard en van 1 november 2024 tot 1 maart 2025 (dat overlapt elkaar een klein beetje) € 750. Na aftrek van ISDE subsidie was de investering € 3600, in ongeveer 3 jaar terugverdiend. Dus nooit quitte spelen ?????
:strip_exif()/f/image/WKYbsrv4l8RPs1pO5FQ03t8N.png?f=user_large)
Nou ja, ik heb er geen cent voor betaald en verbruikte zo'n 550m³ gas per jaar dus de besparing is eigenlijk minimaal in geld uitgedrukt. Hij had het over +/- €5000 inclusief aanpassing van de meterkast enzo.Lecenten schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:29:
[...]
Bereken zelf je besparing: https://docs.google.com/s...d=389399947#gid=389399947
Bij mij heeft de Xtend in het eerste jaar na installatie € 1232 bespaard en van 1 november 2024 tot 1 maart 2025 (dat overlapt elkaar een klein beetje) € 750. Na aftrek van ISDE subsidie was de investering € 3600, in ongeveer 3 jaar terugverdiend. Dus nooit quitte spelen ?????
[Afbeelding]
Meterkast hoeft een veel gevallen niet aangepast voor een Xtend. Maar een gas verbruik van 550m3 is wel heel laag, gemiddeld is iets van 1500m3 per jaar, dus dan is er veel meer om te besparen dan bij de 550 als daar ook nogeens een deel SWW is.
De opnemer wilde de warmtepomp op een aparte groep, omdat de cv op een gedeelde groep zat. Maar idd, ik verbruikte al niet veel gas, maar wekte wel veel stroom op. Het is tenslotte woningbouw, dus weinig keuze in dit soort dingen. Zonnepanelen met verplicht huurbedrag lagen al op het dak (10 stuks), dus toen ik gratis de wp kon krijgen heb ik daar maar ja tegen gezegd.
Hier sinds afgelopen week ook een bezitter vak een Xtend met een nieuwe ketel HR30/36 en een Xtore.
Opwek zonnepanelen ca 5000kwh.
Woning 2003, beneden vloerverwarming ca 75m2 en aanbouw 18m2 komt daar nog bij.
Een paar radiatoren benden en boven vv badkamer en radiatoren die dicht staan.
Nieuwe hybride Verdeler van Robot.
5 persoons huishouden met pubers.
Oud gebruik was ca 1700m3 gas en - 400kwh.
Xtore als thermische batterij en nieuwsgierig wat het doet.
Opwek zonnepanelen ca 5000kwh.
Woning 2003, beneden vloerverwarming ca 75m2 en aanbouw 18m2 komt daar nog bij.
Een paar radiatoren benden en boven vv badkamer en radiatoren die dicht staan.
Nieuwe hybride Verdeler van Robot.
5 persoons huishouden met pubers.
Oud gebruik was ca 1700m3 gas en - 400kwh.
Xtore als thermische batterij en nieuwsgierig wat het doet.
Dat hebben ze veel netter gemaakt dan bij mij.
:strip_exif()/f/image/5WbpSDzHXdfEanA9BcdsJZD9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6oMNVAJ8c4Gmymb5rCoFfxda.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb trouwens even gekeken, over 2 dagen heb ik hem een jaar en in die tijd heeft hij 1353kwh electriciteit verbruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door Miglow op 06-03-2025 15:25 ]
Dat valt reuze mee, hier vanaf Nov 2023 5195kwh waarvan (om het naar 1 jaar te trekken) heel 2024 3090kwh.Miglow schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:18:
[...]
Ik heb trouwens even gekeken, over 2 dagen heb ik hem een jaar en in die tijd heeft hij 1353kwh electriciteit verbruikt.
Wowsers. Ik kom daarmee op een jaarverbruik totaal van 3800kwh. Het grappige, of ja, eigenlijk helemaal niet, is dat ik ook met terugleververgoeding van mijn zonnepanelen zogenaamd voordeel heb, maar wel van 86 naar 129 euro in de maand ga. 50% meer. Toen overgestapt naar Zonneplan waar je hetzelfde krijgt voor je opgewekte energie als dat je gebruikt en nu staat het voorschot nog steeds op ruim 120 euro per maand. Let wel, dit is voor een alleenstaande die maar 2,5-3 dagen per week thuis is.
Wat ik me af zit te vragen, hoe kan ik de Xtend toevoegen aan HomeAssistant? Ik zie er geen directe API voor.
Bovenin zit een zoekfunctie, maak er gebruik van (tik in: homeassistant) omdat het in dit topic al vele malen is besproken met de juiste verwijzingen.
[ Voor 8% gewijzigd door RuudMb op 09-03-2025 11:10 ]
De laatste tijd heb ik regelmatig dat mijn internetverbinding wegvalt. Ik gebruik de tool van DSchoutsen welke de verbinding maakt en vast houdt tussen HomeAssistant en de Xtend.
Bijna iedere dag valt mijn internetverbinding echter weg en komt niet meer terug. Wanneer ik later de verbinding weer op wil zetten, door het knopje op de Xtend in te drukken, gaat wel het paarse ledje knipperen, maar ik kan geen verbinding maken. Mijn telefoon meldt dan: 'verbinding mislukt'. De enige mogelijkheid is dan om de Xtend te powercyclen waarna de verbinding weer tot stand wordt gebracht.
Is dit probleem bekend?? Wie weet hier een oplossing voor?
Bijna iedere dag valt mijn internetverbinding echter weg en komt niet meer terug. Wanneer ik later de verbinding weer op wil zetten, door het knopje op de Xtend in te drukken, gaat wel het paarse ledje knipperen, maar ik kan geen verbinding maken. Mijn telefoon meldt dan: 'verbinding mislukt'. De enige mogelijkheid is dan om de Xtend te powercyclen waarna de verbinding weer tot stand wordt gebracht.
Is dit probleem bekend?? Wie weet hier een oplossing voor?
Nou het blijkt inderdaad de EEV klep/ventiel te zijn, dus nu is het afwachten tot de onderdelen binnenkomen. Ik heb begrepen dat dit maar zo een weekje kan gaan duren, en dan moeten ze natuurlijk ook weer een monteur vrij hebben om het te komen plaatsen.
Wij starten vanmorgen op in een koud huis. De Xtend knippert wit. CV ketel neemt het niet over.
Volgens mij zijn beide ook niet stuk. In de comfort touch app staat storing geen verbinding.
Iemand die dit eerder heeft gehad?
Volgens mij zijn beide ook niet stuk. In de comfort touch app staat storing geen verbinding.
Ja. Al gedaan. Warmgarant heeft gelukkig net al gebeld. Mee gekeken op afstand. Niets kunnen vinden.
Die bellen nu met Intergas.
Die bellen nu met Intergas.
Witte knipperende led betekend dat je Xtend uit staat. Omdat de Xtend ook de warmtevraag naar de ketel stuurt zit je in een koud huis. Druk even op de knop en het zou moeten werken.Oinken schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:40:
Wij starten vanmorgen op in een koud huis. De Xtend knippert wit. CV ketel neemt het niet over.
Er is meegekeken, oorzaak van de storting is nog niet bekend. Maar het werkt eerst wel weer.
CV ketel springt nu bij omdat het huis toch wel lekker koud was geworden.
CV ketel springt nu bij omdat het huis toch wel lekker koud was geworden.
En vanmorgen toch weer pech. De CV ketel verwarmt het huis, de Xtend geeft N 073 aan.
Bijna een jaar probleemloos, nu eventjes pech.
Bijna een jaar probleemloos, nu eventjes pech.
Het gemak waarmee de Xtreme het huis warm houdt, laat je haast twijfelen of een Xtend nodig is........
De heteluchtverwarming van m'n opa hield zijn villa ook met gemak warm. Maar zou jij in zo'n woning met de huidige gasprijzen bijna 10k per jaar willen betalen?
Ik beredeneerde exact andersom.
M'n Xtend lijkt het alleen aan te kunnen. Waarom heb ik de ketel dan nog nodig?
Heb je natuurlijk gelijk in, momenteel heb ik een beetje de balen van de storing waar nog geen oplossing voor is. Dan is mijn vorige post waarschijnlijk wat te ongenuanceerd.DaanTriple7 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:05:
De heteluchtverwarming van m'n opa hield zijn villa ook met gemak warm. Maar zou jij in zo'n woning met de huidige gasprijzen bijna 10k per jaar willen betalen?
Ik snap je. Het draagt niet positief bij aan je gemoedstoestand wanneer apparatuur niet werkt. Het komt echt wel goed 👍🏻
Ondertussen kan ik nu wel zien dat de Xtreme heel mooi constant op een heel laag vermogen door kan werken. Maar ik hoop dat de Xtend snel weer werkt. Normaal heb ik met deze weersomstandigheden ongeveer 1,5 a 2 m3 gas, vandaag zit ik al op ruim 7 m3.
heeft iemand al een beetje een idee hoe je de besparing met de XTORE kunt uitrekenen (grofweg?)
Ik weet hoeveel ik ongeveer verbruik voor de laatste 2 maanden. dus wil dat gebruiken om iets van een schatting te maken.
Ik weet hoeveel ik ongeveer verbruik voor de laatste 2 maanden. dus wil dat gebruiken om iets van een schatting te maken.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ik zie nu na wat aanpassingen aan de Xtore dat mijn verwachting is dat ik 75% van het tapwater kan besparen.
Praten we denk ik over ca 75% van 500M3 bij ons.
5 persoons huishouden.
Hiermee hoop ik <500m3 totaal te blijven .
Als de Xtend niet voor CV staat dan begint hij gelijk weer met opwarmen
Ik heb een tijdvak ingesteld vanaf 11:00 tot 00:00 .
Wij douchen heel verschillend op een dag dus dat is een voordeel.
Praten we denk ik over ca 75% van 500M3 bij ons.
5 persoons huishouden.
Hiermee hoop ik <500m3 totaal te blijven .
Als de Xtend niet voor CV staat dan begint hij gelijk weer met opwarmen
Ik heb een tijdvak ingesteld vanaf 11:00 tot 00:00 .
Wij douchen heel verschillend op een dag dus dat is een voordeel.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eignelijk maar slecht kan nagaan hoeveel tapwater we gebruiken (of in iedergeval gas) iemand een goed idee hoe ik hier inzage in kan krijgen?
Je verbruik in de zomermaanden zal een goede indicatie geven lijkt mij
Voor mij alleen is dat zo'n 4-5m³ per maand. Ik kook namelijk niet op gas, dus is het enige verbruik dat ik in de zomermaanden heb warm tapwater en de 2 emmers water die de schoonmaakster gebruikt per week zal niet heel veel verschil maken. Dat inzicht is trouwens wel waarom ik ben opgehouden met de gekkigheid van douchen op de timer en zo kort mogelijk. Het bespaart je een paar centen gas per maand terwijl er honderden euro's aan gas doorheen gaan (gingen) in de koude maanden.
hmm ik zit op 14-15 kuub per maand. Ik gebruik ook nog wel gas voor koken. . Ik ga de kosten van de xtore waarschijnlijk niet terug verdienen dan. De besparing is ongeveer 180 euro (als ik die volledige 15 kuub toereken aan warm water). Volgens mij is de xtore nog een 1700 euro. Terug verdien tijd van ongeveer 10 jaar.
Valt mij nog mee met de kosten voor de grootste van 80 liter. Komt nog installatie bij uiteraard. Maar had hoger in het hoofd zitten...justice strike schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:51:
hmm ik zit op 14-15 kuub per maand. Ik gebruik ook nog wel gas voor koken. . Ik ga de kosten van de xtore waarschijnlijk niet terug verdienen dan. De besparing is ongeveer 180 euro (als ik die volledige 15 kuub toereken aan warm water). Volgens mij is de xtore nog een 1700 euro. Terug verdien tijd van ongeveer 10 jaar.
1700 Inc installatie door warmgarant als ik me niet vergis. Das 10 jaar terugverdientijd. Maar misschien dat het nog break even is als je rekend met de stijgende gasprijzenAldmar schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:04:
[...]
Valt mij nog mee met de kosten voor de grootste van 80 liter. Komt nog installatie bij uiteraard. Maar had hoger in het hoofd zitten...
[ Voor 3% gewijzigd door justice strike op 15-03-2025 12:19 ]
@Turia Dat kan de installateur oplossen.
Na de installatie van de experimentele firmware van Intergas is het apparaat behoorlijk stiller geworden met ontdooien, ik word er niet meer wakker van en het geluid is nu net alsof de vlotterbak van de wc bijgevuld wordt. Erg acceptabel dus. Wat ik ervan begreep stookt ie als het koud is minder hard en neemt ie meer tijd om te ontdooien. 👍🏼