Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 17:13
[quote]Miglow schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:17:
Na de installatie van de experimentele firmware van Intergas is het apparaat behoorlijk stiller geworden met ontdooien, ik word er niet meer wakker van en het geluid is nu net alsof de vlotterbak van de wc bijgevuld wordt. Erg acceptabel dus. Wat ik ervan begreep stookt ie als het koud is minder hard en neemt ie meer tijd om te ontdooien. 👍🏼

Welke versie draait er nu bij jou? Hier draait nu ongeveer 2 maanden versie V0.80 en web-app versie: v.0.5.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turia
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-05 08:38
Dus het is wel mogelijk om zowel de ketel als de pomp in één app te hebben? Zou ik dit eventueel zelf ook kunnen toevoegen? En, hoe ziet dit er dan uit in de app? Heb je daar een voorbeeld van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:54
Roel S schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:44:
[quote]Miglow schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:17:
Na de installatie van de experimentele firmware van Intergas is het apparaat behoorlijk stiller geworden met ontdooien, ik word er niet meer wakker van en het geluid is nu net alsof de vlotterbak van de wc bijgevuld wordt. Erg acceptabel dus. Wat ik ervan begreep stookt ie als het koud is minder hard en neemt ie meer tijd om te ontdooien. 👍🏼

Welke versie draait er nu bij jou? Hier draait nu ongeveer 2 maanden versie V0.80 en web-app versie: v.0.5.0.
Zou ik niet durven zeggen. @Fullpower ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:03
Bezig met een intergas xtend van een collega:

probleem1:
De thermostaat (Intergas Comfort Touch) lijkt geen enkel effect te hebben op de requested temperature. Iemand enig idee?

P209 op 50
P202 op 7

probleem2:
Vanmorgen was het even -6 (onder de ingestelde -5 van P103.) De requested temp ging naar 20graden, warmtepomp uit. Maar de ketel werd niet aangezet. Iemand enig idee? Ketel doet wel mee tijdens defrosts.

[ Voor 48% gewijzigd door RaymondD op 16-03-2025 21:34 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Turia schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:48:
Ik heb een vraagje. Sinds vrijdag heb ik de Xtend. In eerste instantie wou de app alleen de ketel herkennen en niet de xtend. Nu ik de app weer open herkent de app enkel de xtend.

Is er een mogelijkheid om beide in de app te hebben?[Afbeelding]
De app is sowieso ruk.

Heb ook sinds vrijdag 2x een Xtend hangen in combinatie met een HRE 36/30 A en een HRE 28/24.

Ik wilde beide binnenunits op één gateway hebben omdat de app aangaf dat het mogelijk is maximaal 8 toestellen te koppelen en ik niet meerdere accounts wilde hebben. Koppelen was één drama, de app was steeds de koppeling met één unit kwijt en als ie de verbinding wel hield werd de temperatuur niet doorgestuurd (Ondanks temperatuur aanpassing in app sprong ie steeds terug naar 20.0º)

Toen toen de installateur Intergas had gebeld voor hulp werd er doodleuk gezegd dat het niet mogelijk is om 2 units op één gateway in te stellen en er per unit een gateway moet worden gebruikt. |:(

Ook dat bleek vervolgens een uitdaging omdat de unit aan de andere gateway was gekoppeld, zelfs met een fabriekreset vanuit de binnenunit bleef hij een koppeling met een gateway tonen. Na 2,5 uur leek alles uiteindelijk stabiel gekoppeld te zijn.

Nu is de ene unit met de Comfort Touch aangesloten en de andere via een bestaande Tado installatie. Mijn installateur gaf aan dat ze slechte ervaringen hebben met die laatste koppeling omdat die de WP niet goed (genoeg) aan kan sturen.

Dat lijkt hier ook het geval te zijn aangezien ik tegen een forse stijging in verbruik van gas in de nacht/ochtend aan zit te kijken de afgelopen dagen.

Er zijn 3 ruimtes die warmtevraag sturen:
- 1 ruimte met 2 radiatorknoppen en een draadloze thermostaat
- 1 ruimte met een draadloze thermostaat
- 1 slaapkamer met 1 radiatorknop

Ik heb deze thread even doorzocht en ben benieuwd of @KMvrtr, @Fullpower, @RuudMb, @TheBaldEagle, @mick83 of @haan101 zich in dit verhaal herkennen (Jullie accounts matchen op mijn "tado" zoekterm :+ )

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:25
Voor de Home Assistant gebruikers: er is een update naar Home Asisstant OS 15.0.

Bij mij werkte de USB WiFi adapter (AC600) niet meer na deze update. Dat wil zeggen dat de driver wel lijkt te laden, maar er wordt geen WiFi netwerk meer gevonden. Vorige versie van HAOS (14.2) teruggezet en alles werkte weer.

Ik denk dat de nieuwe kernel 6.12 in HAOS 15.0 het probleem veroorzaakt en dat ook andere adapters dit probleem zouden kunnen hebben. Volgens Grok:

Compatibility with HAOS (Kernel 6.6–6.12)

Your Experience: You’ve reported issues with a Realtek-based Edimax AC600 (RTL8188EUS) on HAOS kernel 6.12, where the driver loads but fails to scan for networks. The TL-WN725N, using the same chipset and driver (r8188eu), is likely to encounter the same problem—a regression in scanning functionality between kernels 6.6 and 6.12.

General Linux Support: The TL-WN725N is advertised as compatible with Linux kernels 2.6.18–4.4.3 (per TP-Link’s specs), but community efforts (e.g., GitHub repos like lwfinger/rtl8188eu) extend support to newer kernels. However, HAOS’s locked-down nature makes installing external drivers challenging, so you’re reliant on the in-kernel r8188eu.

Reported Issues: On kernels beyond 5.x, r8188eu has known quirks—scanning failures, connection drops, or firmware mismatches—especially if the kernel’s wireless stack (e.g., cfg80211) changes, as it did between 6.6 and 6.12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Lecenten schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:45:
Voor de Home Assistant gebruikers: er is een update naar Home Asisstant OS 15.0.

Bij mij werkte de USB WiFi adapter (AC600) niet meer na deze upgrade. Dat wil zeggen dat de driver wel lijkt te laden, maar er wordt geen WiFi netwerk meer gevonden. Vorige versie van HAOS (14.2) teruggezet en alles werkte weer.

Ik denk dat de nieuwe kernel 6.12 in HAOS 15.0 het probleem veroorzaakt en dat ook andere adapters dit probleem zouden kunnen hebben. Volgens Grok:

Compatibility with HAOS (Kernel 6.6–6.12)

Your Experience: You’ve reported issues with a Realtek-based Edimax AC600 (RTL8188EUS) on HAOS kernel 6.12, where the driver loads but fails to scan for networks. The TL-WN725N, using the same chipset and driver (r8188eu), is likely to encounter the same problem—a regression in scanning functionality between kernels 6.6 and 6.12.

General Linux Support: The TL-WN725N is advertised as compatible with Linux kernels 2.6.18–4.4.3 (per TP-Link’s specs), but community efforts (e.g., GitHub repos like lwfinger/rtl8188eu) extend support to newer kernels. However, HAOS’s locked-down nature makes installing external drivers challenging, so you’re reliant on the in-kernel r8188eu.

Reported Issues: On kernels beyond 5.x, r8188eu has known quirks—scanning failures, connection drops, or firmware mismatches—especially if the kernel’s wireless stack (e.g., cfg80211) changes, as it did between 6.6 and 6.12.
Ummmm, ik mis ff wat je bedoelt in relatie met de warmtepomp denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lecenten
HA_connection_Xtend

An HowTo article on connecting the Intergas Xtend hybrid heatpump to Home Assistant (HA) via wifi network adapter (multi homed) in three steps:

https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nugion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-08 19:39
Heeft iemand firmware bestanden?

Ik heb de vraag al aan intergas gesteld, die verwees me naar de leverancier, en die zei; "filmwaar" wat is dat? eh, we gaan het navragen en toen bleef het stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:59
Miglow schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Ummmm, ik mis ff wat je bedoelt in relatie met de warmtepomp denk ik.
Mijn app gaf vanmorgen een melding dat ze zijn overgestapt op cloud api? Ik zie ook meer gegevens nu in app. Mogelijk kun je dit nu rechtstreeks uitlezen met HA?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:11
Ik zat vanmorgen de Xtore installatie handleiding te lezen, veel te duur apparaat trouwens

Maar voor iedereen die de firmware wil updaten staat er wel een leuk linkje in!

https://www.intergas-verw.../download-xtend-software/

Als je hier je SSID + Wachtwoord in stopt van de Xtend dan zou de software update naar je apparaat gepusht moeten worden

Net zelf getest, van V0.60 naar V0.86 gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Laatst online: 22:44
Nice, thanks @Thomasvt
Geprobeerd en idd werkt, kan het een typo bij je zijn? Van 0.60, naar v0.68 nu :P

[ Voor 20% gewijzigd door Weerz op 21-03-2025 11:54 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
Weerz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:53:
Geprobeerd en idd werkt, kan het een typo bij je zijn? Van 0.60, naar v0.68 nu :P
Haha geen typo, wel gek want volgens de documentatie zou je minimaal 0.70 moeten krijgen voor ondersteuning de Xtore als je de OTA doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Laatst online: 22:44
@Thomasvt
Wij hebben heen Xstore, alleen de Xtend. Die deed netjes update maar dan naar 0.68

Merkte dat verbinding nu net weg was....opnieuw sync aangezet en nu naar 0.86.
Er zit dus een tussen update(s) in :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXsUJTKEyKkI1MCMHqYIg93KoYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ZQ5h62EkCNajhnssIF4fH2a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door Weerz op 21-03-2025 12:48 ]

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
@Weerz ja snap ik. Ik heb ook geen Xtore, maar deze webpagina is gemaakt om installateurs de Xtend te updaten naar een firmware die geschikt is voor de Xtore.

Kijk maar naar hoofdstuk 5 van de handleiding

Vandaar dat ik verbaasd ben dat je firmware < 0.70 krijgt

Zie nu je edit, dat verklaart een hoop 😁 volgens Intergas is ook V0.86 de laatste update op dit moment.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomasvt op 21-03-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 14:48
Paar weekjes zonder Xtend gezeten, deze had dus een kapotte EEV en door extreme te korten aan technisch personeel bij de installateur zat er elke keer 1+ week tussen dat er iets gebeurde. Uiteindelijk voor het gemak door hun besloten een complete nieuwe buiten unit te plaatsen, en nu weer lekker met de Xtend aan het stoken. En gisteren kreeg die automatisch zonder dat ik iet gedaan had ook al de V0.86 update.

Ben benieuwd of ik daar ook echt wat van ga merken nu het warmer weer word en aangezien ik denk dat deze nu ook op de 15hz kan draaien inplaats van op de minimale 25hz van de oude firmwares?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Ik ben even benieuwd naar de mening hier.uy Ik heb zonnepannelen en ik denk dat ik nu ongeveer op mijn max verbruik overdag zit (auto laden etc...) De zomer moet er nog aan komen, dus wat te doen met het overtollige electra?

Nu zat ik al een tijdje te tobben over een Xtore, rendabel is het sommetje niet, het alternatief is een accu, ik denk dat daar ook het sommetje niet heel positief zal zijn.

In mijn hoofd denk ik dat een Xtore beter tot zijn recht zal komen dan een accu, aangezien je met een xtore (zeker in de zomer) meer warmte kunt genereren met 1 kwh dan je met een accu kunt besparen (ook als je de verliezen mee gaat rekenen).

Nu weet ik niet wat voor COP ik kan verwachten in de zomer dus ik kan het niet narekenen, maar snijd deze redenering een beetje hout?

Tevens, is het in te stellen wanneer de XTORE verwarmt wordt of doet het systeem het lukraak wanneer er een warmtevraag is?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinFl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:51
Tot nu toe heb ik voor het vullen van de Xtore een COP van 3.7
Het kost 1 kwh elektrisch om hem op te warmen van ongeveer 13C naar 50C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
EdwinFl schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:07:
Tot nu toe heb ik voor het vullen van de Xtore een COP van 3.7
Het kost 1 kwh elektrisch om hem op te warmen van ongeveer 13C naar 50C.
Kun je ook tijdsdelen inplannen voor het opwarmen? Ik weet namelijk eigenlijk dagelijks wel wanneer er 1600 watt wordt opgewekt.

1kw is ook wel weinig op dag basis. Zal dan toch een batterij er naast moeten denk ik. Hoop eigenlijk dat die nog wat goedkoper worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinFl
Ja, zelf heb ik het tijdvak van 10:00 tot 17:00 uur wanneer de opbrengst het hoogst is. Maar inderdaad de Xtend is te efficiënt om de opgewekte stroom op te maken.
Maar als je overdag warm water gebruikt wordt de Xtore weer opnieuw verwarmd dus het maakt wel uit wanneer je warm water gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door EdwinFl op 21-03-2025 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51
exepti0n schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:51:
[...]
Nu is de ene unit met de Comfort Touch aangesloten en de andere via een bestaande Tado installatie. Mijn installateur gaf aan dat ze slechte ervaringen hebben met die laatste koppeling omdat die de WP niet goed (genoeg) aan kan sturen.
Ik heb de Tado niet zo lang gehad, gewoon via Opentherm laten aansturen. Uiteindelijk toch maar naar de Touch overgestapt omdat de software (programmeren van tijden en temperaturen) langzaamaan verbeterde. En ik ging er eigenlijk vanuit dat het beter was om alles van dezelfde fabrikant te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSchoutsen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 00:21
Thomasvt schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:58:

Maar voor iedereen die de firmware wil updaten staat er wel een leuk linkje in!

https://www.intergas-verw.../download-xtend-software/

....
Upgrade naar V0.86 zorgt ervoor dat de connectie met Home Assistant niet meer werkt met mijn originele code.

Ik heb zojuist een fix verwerkt op github,

Oorzaak is code 8e38 in de API call (zie sensor_intergas_Xtend.yaml en sensor_intergas_xtreme.yaml) wat een connection reset veroorzaakt. Je kunt deze veilig verwijderen, want wordt niet gebruikt in de template files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
GroundBreaking schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:28:.

Ben benieuwd of ik daar ook echt wat van ga merken nu het warmer weer word en aangezien ik denk dat deze nu ook op de 15hz kan draaien inplaats van op de minimale 25hz van de oude firmwares?
Nou de 15hz lijkt niet in deze firmware te zitten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
RaymondD schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:11:
De thermostaat (Intergas Comfort Touch) lijkt geen enkel effect te hebben op de requested temperature. Iemand enig idee?
Weet je zeker dat je de draden op de juiste manier hebt aangesloten op de Xtend? Zie technische handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
RuudMb schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:26:
[...]

Weet je zeker dat je de draden op de juiste manier hebt aangesloten op de Xtend? Zie technische handleiding.
Huh? Die draden zijn niet potentiaal-vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLa9cuT_GJjOCWvjQYerur4NiTc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mi4znJ94mZcyZqCZdMb56ku3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Precies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:00
Weerz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:44:
@Thomasvt
Wij hebben heen Xstore, alleen de Xtend. Die deed netjes update maar dan naar 0.68

Merkte dat verbinding nu net weg was....opnieuw sync aangezet en nu naar 0.86.
Er zit dus een tussen update(s) in :+

[Afbeelding]
Klopt, ik heb het vanmorgen ook gedaan.

Oude versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-NKnqwKNz3erxRIxaxkuan2goE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uufJlDdisIh1UmYlmWkmbuFl.png?f=fotoalbum_large

Na ongeveer 3 minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m7sby1CrVh7rR9IQ5DC0dJu3UI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rdganCtba6cdbVWxf0qCzJW3.png?f=fotoalbum_large

Na de update na ongeveer 10 minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGtxEGg22hsn9Kkj8xnJ_uusGbU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZAx52FaamvVgDNj6rJ74O0m6.png?f=fotoalbum_large

Edit: mijn xtendgegevens verwijderd.

[ Voor 91% gewijzigd door VySio op 23-03-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 14:10
Vandaag is hier de Xtend geplaatst door Feenstra. Die kwamen met 4 man sterk aanzetten om 08:30 en waarom om 14:00 klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1j1c7SqgrSWuqc5fi6H_CPc4jfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3qGMDdtbwuqGxaWdDSIVKvS.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier is een buffervat geplaatst (van 50L), net zoals bij @patrique70. Met hetzelfde argument als hierboven werd benoemd. Zat allemaal bij de prijs in (evenals de gateway voor remote toegang tot de Interags thermostaat) en Feenstra was nog steeds de goedkoopste offerte die ik heb ontvangen, terwijl dit bij andere partijen beide nog een meerprijs had.

Ze hebben flink wat moeten schuiven, het ketelvat zat eerst op de plek van het buffervat met de ventilatiebox er net boven. Oorspronkelijke plan van mij was om het buffervat wat naar voren te plaatsen, maar zij gaven aan dat het zo de minste oppervlakte innam in het hok (en ik de kerstspullen er dan weer makkelijker bij kon zetten) en het een kleine moeite voor ze was. Dus daar ben ik wel blij mee.

Wel een paar instellingen vast aangepast op basis van de adviezen hier, want ze hebben hem verder vrij 'standaard' opgeleverd met de COP-switch op 2.

Volgende week wordt op zich een mooie test, met nachttemperaturen van 4/5 graden, eens zien wat het verbruik gaat zijn.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-09 19:55
Onze warmtepomp draait weer gelukkig.
Hij is nu bezig het huis weer op te warmen. De afgelopen week heeft de cv ketel het huis warm gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Zijn er ook nadelen aan het updaten van je Xtend of kun je dit gewoon doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-08 15:33
Oinken schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:44:
Zijn er ook nadelen aan het updaten van je Xtend of kun je dit gewoon doen?
Ik heb geen nadelen ondervonden, hij is een stuk stiller geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Behalve dat bij statistieken de temperatuur van de cv ketel bijzonder staat weergegeven, werkt het allemaal prima.

De Xtend werkt na de reparatie ook weer prima. Wij zijn goed geholpen door Warmgarant en een hele fijne monteur uit Winschoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Iemand anders ook dat er eigenlijk altijd wel lucht in de ketel zit?
Ik kan denk ik nagenoeg dagelijks de ketel ontluchten, dat er ook echt lucht uit komt terwijl de Xtend binnenunit eigenlijk nooit lucht heeft tenzij recent bijgevuld. Iemand een idee hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 17:15
GroundBreaking schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:18:
Iemand anders ook dat er eigenlijk altijd wel lucht in de ketel zit?
Ik kan denk ik nagenoeg dagelijks de ketel ontluchten, dat er ook echt lucht uit komt terwijl de Xtend binnenunit eigenlijk nooit lucht heeft tenzij recent bijgevuld. Iemand een idee hoe dit komt?
Een beetje lucht (na bijvullen) is er altijd wel natuurlijk. Maar altijd wel lucht hoort m.i. niet.
Scheelt wel dat er standaard geen automatische ontluchter, iig op de Intergas HReco 36/30 van ons, op zit, die heb ik er naderhand zelf opgezet. Dat scheelt het handmatig elke keer moeten doen. Hiervoor ontluchtte ik iedere paar maanden op de ketel, dan was het hooguit een heel klein beetje.
Heb je de gehele installatie al gecontroleerd? Misschien zit er ergens een heel klein lekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
rekel schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Een beetje lucht (na bijvullen) is er altijd wel natuurlijk. Maar altijd wel lucht hoort m.i. niet.
Scheelt wel dat er standaard geen automatische ontluchter, iig op de Intergas HReco 36/30 van ons, op zit, die heb ik er naderhand zelf opgezet. Dat scheelt het handmatig elke keer moeten doen. Hiervoor ontluchtte ik iedere paar maanden op de ketel, dan was het hooguit een heel klein beetje.
Heb je de gehele installatie al gecontroleerd? Misschien zit er ergens een heel klein lekje.
Maar dat is het stomme dus eigenlijk, de Xtend is een hoger punt, en de ketel staat weinig aan, de druk zakt eigenlijk ook niet. Dus ik begrijp eigenlijk vooral niet waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb deze in het circuit opgenomen, vlak onder de binnenunit.

https://www.warmtebeheer....3fy6UQPNbqP0aAr7NEALw_wcB

Als ik wat water bijvul en de vulslang is los geweest, komt er een klein beetje lucht in het systeem. Dit ontlucht ik niet, het verdwijnt vanzelf uit m'n systeem. Als ik het wel probeer te ontluchten krijg ik direct water, 0 lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinFl
Het viel mij vandaag op dat de Xtend zelf niet naar zomertijd gaat maar dat je toch in moet loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
DaanTriple7 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:49:
Ik heb deze in het circuit opgenomen, vlak onder de binnenunit.

https://www.warmtebeheer....3fy6UQPNbqP0aAr7NEALw_wcB

Als ik wat water bijvul en de vulslang is los geweest, komt er een klein beetje lucht in het systeem. Dit ontlucht ik niet, het verdwijnt vanzelf uit m'n systeem. Als ik het wel probeer te ontluchten krijg ik direct water, 0 lucht.
Hier zit alleen de vuilafscheider, zonder ontluchter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 17:11
EdwinFl schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:16:
Het viel mij vandaag op dat de Xtend zelf niet naar zomertijd gaat maar dat je toch in moet loggen.
Is dat zo? Verdorie! Net de waterontharder verzet! Wat is dat toch dat bedrijven zulke simpele dingen niet inbouwen in hun software?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Plantje1978 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:14:
[...]

Is dat zo? Verdorie! Net de waterontharder verzet! Wat is dat toch dat bedrijven zulke simpele dingen niet inbouwen in hun software?!?
Zomer- / wintertijd (en tijd/data) in het algemeen, zijn alles behalve simpel om in te bouwen in software. Er is een reden waarom connected devices dit niet zelf doen en juist de data van een smartphone overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
RobbieB schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:18:
[...]

Zomer- / wintertijd (en tijd/data) in het algemeen, zijn alles behalve simpel om in te bouwen in software. Er is een reden waarom connected devices dit niet zelf doen en juist de data van een smartphone overnemen.
Geloof me: ik heb bij verschillende energiebedrijven gewerkt en ik weet van de ellende van zomer-/wintertijd. Vooral in systemen die nog niet full time connected met internet zijn. Maar in de huidige tijd moet dit toch niet meer zo'n probleem zijn? Ik zou denken dat ze hier standaard libraries voor hebben. Zeker voor iets als een waterontharder die ze willen kunnen instellen op een tijd gedurende de nacht om te regenereren.

Maar ik geloof je wel... Ben daar al een tijdje uit en blijkbaar is het nog steeds niet zo simpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Plantje1978 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Geloof me: ik heb bij verschillende energiebedrijven gewerkt en ik weet van de ellende van zomer-/wintertijd. Vooral in systemen die nog niet full time connected met internet zijn. Maar in de huidige tijd moet dit toch niet meer zo'n probleem zijn? Ik zou denken dat ze hier standaard libraries voor hebben. Zeker voor iets als een waterontharder die ze willen kunnen instellen op een tijd gedurende de nacht om te regenereren.

Maar ik geloof je wel... Ben daar al een tijdje uit en blijkbaar is het nog steeds niet zo simpel
Maar maakt het voor de waterontharder nou echt zoveel uit of dat om 02:00 of om 03:00 gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ja eigenlijk wel. Want ik laat de dweilrobot 's nachts dweilen en hij moet net net zijn water vullen als ik juist geen zacht water heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:26
Chielp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:01:
[...]

Jahoor dat kan. Ik gebruik een Pi op deze manier als port forwarder (Ik kan vanuit mijn thuis netwerk de Xtend bereiken) en ik haal de informatie die ik in Domoticz wil tonen uit de statuspagina. Dit doe ik met een service die ik geschreven heb in C. Deze service leest de json (op dezelfde manier als Thomasvt doet) en pushed de velden die ik wil zien via MQTT naar Domoticz. Ik heb voor MQTT->Domoticz gekozen zodat ik hopelijk weinig werk heb mocht de Xtend MQTT gaan ondersteunen.
waar kan ik de uitleg vinden ?
heb ook een intergas ketel en een xtend 5kw en wil ook graag inloggen via domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
kort vraagje hier. Heeft iemand toevallig een zigbee wattage meter tussen het stopcontact en de extend zitten? Ik heb er 2 geprobeerd maar die klappen er allebei na een tijd uit (aantal dagen). ben even benieuwd welke wel goed zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Ik heb een homewizard stekker er tussen zitten. En dat werkt prima.

Verder valt het me op dat sinds ik ook de update naar 0.86 heb gedaan, het ontdooien anders verloopt.

Ik zie in de grafieken van Homewizard een ander patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
justice strike schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:41:
kort vraagje hier. Heeft iemand toevallig een zigbee wattage meter tussen het stopcontact en de extend zitten? Ik heb er 2 geprobeerd maar die klappen er allebei na een tijd uit (aantal dagen). ben even benieuwd welke wel goed zou werken?
Hier een HomeWizard stekker en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
Plugwise hier in gebruik, werkt goed zoals je zou mogen verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
misschien voor het nageslacht. Ik heb een Aqara plug en een Tuya gebruikt. Beide slaan uit na een aantal dagen. (beide zijn rated voor 3500w als ik me niet vergis)

[ Voor 18% gewijzigd door justice strike op 01-04-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:00
Ook een homewizard socket. Deze kan 16A piekstroom en 12A continu aan. Met mijn auto a 12A is hij er nog nooit uitgeklapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Oinken schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:46:
Verder valt het me op dat sinds ik ook de update naar 0.86 heb gedaan, het ontdooien anders verloopt.

Ik zie in de grafieken van Homewizard een ander patroon.
Wat voor verschil zie je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
GroundBreaking schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:02:
[...]

Wat voor verschil zie je dan?
Deel het, deel het nuuuuu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Zal zo even knippen en plakken uit de homewizard app.

Maar wat ik denk te zien is dat de pieken en dalen weg zijn.
Afgelopen nacht was het een graad buiten hier, dan ga ik normaal een ontdooicyclus in met van die hoge pieken in het stroomverbruik.

Volgens mij zag ik die afgelopen nacht niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Voor de update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qodfV20FWHRgJaqs3N_YO3fda8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pm6BLZSEtxZlTzkg3mAz1ISP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Na de update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5NiuF5pIgEN3ZA2E0pRmQkLl9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RVqFySTCJZ93R4RlhdllmYsz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Tenminste, ik denk te zien dat de pieken en dalen minder groot zijn in het stroomverbruik. Dat alles gelijkmatiger is. Maar misschien zie ik dingen die er niet zijn. Zijn er anderen die dit effect ook herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
En daarnaast: wat doet de Xtend als hij de status wachten op cv heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het afgelopen nacht zo zacht was, dat de Xtend niet aan ontdooien toe kwam.
Maar ik zag vanmorgen op de thermometer 1 graad staan buiten, dat is normaal een temperatuur waarbij ik de pieken en dalen in het stroomverbruik van de Xtend zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ik heb er een Nous tussenstekker tussen zitten. Nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ik heb een keer een Shelly plug tussen mijn 5kW Midea warmtepomp gehad, maar die kon dat niet aan, die ging in de overstroombeveiliging. Een Tapo deed het wel goed, nu gewoon een vaste meter in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:34

ewh

Oinken schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:23:
Zal zo even knippen en plakken uit de homewizard app.

Maar wat ik denk te zien is dat de pieken en dalen weg zijn.
Afgelopen nacht was het een graad buiten hier, dan ga ik normaal een ontdooicyclus in met van die hoge pieken in het stroomverbruik.

Volgens mij zag ik die afgelopen nacht niet meer.
Hoi, ben nieuw met de warmtepomp. Waar haal je deze grafieken vandaan?
>> laat maar, ga met koppeling van Schoutsen eens uitproberen

[ Voor 9% gewijzigd door ewh op 05-04-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaot
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19-04 21:08
Vraag: de warmtepomp hangt bij ons aan de muur. Staat op trillingsdempers en toch houden geluiden aan de binnenkant naast de wp. Hoe lossen we dit probleem op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
slaot schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:30:
Vraag: de warmtepomp hangt bij ons aan de muur. Staat op trillingsdempers en toch houden geluiden aan de binnenkant naast de wp. Hoe lossen we dit probleem op?
Is het continu een probleem, of vooral op bepaalde momenten/frequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaot
Het is een contante zoemtoon wanneer de pomp draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ja, dat is volgens mij toch vrij normaal. Hier horen we het ding ook gewoon draaien. Staat op een plat dak van de garage een paar meter van de slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaot
De bromtoon is zo storend dat ik vannacht, 4.00uur, de thermostaat een graad lager heb gezet.
Bij ons hangt de pomp aan zijmuur, staat op trillingsdempers en vorige week is nog rubber achter de steun gemonteerd. De slaapkamer naast de pomp laat je op zo'n manier niet iemand slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Er zijn wel wat oplossingen als nog extra/betere/duurdere dempers etc. Maar het klinkt alsof het met een 25% reductie zelfs niet op te lossen is. Dan zijn er wat mij betreft eigenlijk nog 2 opties over, of er is een probleem met de unit, die zou overmatig kunnen trillen(maakt hij buiten ook veel lawaai?), of de plaatsing is niet handig. Als het een wat dunne muur is of toevallig resoneert hij precies met het huis dan zou je toch kunnen overwegen om hem totaal ergens anders te gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-09 13:03
slaot schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:43:
De bromtoon is zo storend dat ik vannacht, 4.00uur, de thermostaat een graad lager heb gezet.
Bij ons hangt de pomp aan zijmuur, staat op trillingsdempers en vorige week is nog rubber achter de steun gemonteerd. De slaapkamer naast de pomp laat je op zo'n manier niet iemand slapen.
Heb je misschien foto’s van je buitendeel kwa bevestiging? Misschien is hier wel wat aan te verbeteren. Ben sowieso geen voorstander van ophangen naast een slaapkamer of woonkamer maar dat is even wat anders.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Kijk ook vooral even in het topic over trillingen door WP wat mogelijke oorzaken en oplossingen zijn.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
Als je de frequentie weet, die storend is, dan kan je die bij de instellingen onder P157, 158 of 159 invoeren, deze frequenties worden overgeslagen.
Heeft bij mij heel erg geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Sinds de update naar 0.86 is mijn indruk dat de compressor frequentie lager is en de ventilator snelheid hoger bij een vergelijkbare buitentemperatuur als eerder.

[ Voor 0% gewijzigd door Oinken op 07-04-2025 19:24 . Reden: Taalfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
En dat is volgens mij voor de geluidsdruk een slimme zet.

Klopt mijn aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ik denk niet dat je dat zo makkelijk kunt stellen @Oinken , vooral als je ook nog mee rekend dat pure geluidsdruk vaak niet het probleem is maar trilling & resonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
GroundBreaking schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:41:
Ik denk niet dat je dat zo makkelijk kunt stellen @Oinken , vooral als je ook nog mee rekend dat pure geluidsdruk vaak niet het probleem is maar trilling & resonantie.
Het was ook maar een aanname.

Denk wel dat het gedrag / aansturing van de buitenunit anders is dan voor de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
Lagere toeren van de compressor i.c.m. hogere toeren van de ventilator gaat in ieder geval (ook) helpen bij het voorkomen van defrosts. Bij mij is de warmtepomp binnenshuis 'beter' hoorbaar naarmate de compressor verder optoert (maar gelukkig nooit echt storend), terwijl ik de ventilator ook op maximale toeren helemaal niet hoor, dus voor mij is het win-win, maar dat zal wellicht niet voor iedereen zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
a2aan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:31:
Lagere toeren van de compressor i.c.m. hogere toeren van de ventilator gaat in ieder geval (ook) helpen bij het voorkomen van defrosts. Bij mij is de warmtepomp binnenshuis 'beter' hoorbaar naarmate de compressor verder optoert (maar gelukkig nooit echt storend), terwijl ik de ventilator ook op maximale toeren helemaal niet hoor, dus voor mij is het win-win, maar dat zal wellicht niet voor iedereen zo zijn.
Voor mij is het ook een vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
De eerste 2 weken met de Xtend zijn goed bevallen.

Positieve punten:
- Het gasverbruik is met 96% afgenomen in de afgelopen weken (aldus de welbekende rekensheet die in dit topic rondgaat). Deze temperaturen zijn natuurlijk perfect geweest voor een hybride unit, waarbij de ketel alleen een paar heel koude nachten bij heeft hoeven springen (hij staat nu ingesteld op bijspringen onder de 5 graden, mogelijk dat ik dit nog wat verlaag, maar comfort is belangrijker dan kosten). Dit in combinatie met zonnepanelen en een 3-jarig contract waarbij ik in ieder geval nog tot 2027 kan salderen is in ieder geval erg positief voor de terugverdientijd.

- Vermogen. Hij heeft de afgelopen weken behoorlijk wat keren op flink vermogen moeten draaien, hij moet 195m3 benedenverdieping verwarmen met de vloerverwarming met flink wat dubbelglas (geen HR++), maar hij lijkt het aardig op temperatuur te kunnen houden. Je merkt wel dat hij een overshoot probeert te voorkomen en dus al afschakelt als hij 0,2/0,3 graden van de doeltemperatuur is. Iemand een andere oplossing dan de temperatuur 0,5 graden hoger zetten?

Geluid van de buitenunit valt echt enorm mee. Hij hangt aan een beugel aan de buitenmuur boven de carport (dus ter hoogte van de slaapkamers) en we merken er binnen eigenlijk niks van. En we wonen ver genoeg van onze buren af zodat die er ook geen last van hebben. Dit was eigenlijk mijn enige serieuze zorgpuntje na wat klachten hier, maar ik heb het hele ding binnen nog niet gehoord.

Wat valt (een beetje) tegen:

- Mijn werkkantoor is naast het ketelhok, en ik merk dat het geluid van de Xtend binnenunit wat 'irritanter' is dan van de CV-ketel als hij aan het ratelen is. Niks onoverkoombaars, maar het valt op.

- Misschien boven toch maar eens serieus op zoek gaan naar LTV radiatoren, want met 30-35 graden door de leidingen gaat dat niet veel doen in de winter, alhoewel we de verwarming daar zelden aanhebben.

- De CV-ketel stookte (vanzelfsprekend) een hogere temperatuur, wat ervoor zorgde dat in de ochtend de vloer beneden 'lekker warm aan de voeten was'. Dat is met de Xtend een stuk minder, simpelweg omdat deze niet zo hoog stookt. Ben nog een beetje aan het klooien met de nachtverlaging, om in de ochtend een 'boost' te krijgen, wat een beetje lijkt te werken. In dit geval is comfort voor mij belangrijker dan verbruik, dus als iemand tips heeft dan hoor ik het graag!

P.s. hoe voer ik die firmware update uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-09 13:03
RobbieB schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:42:

Positieve punten:
- Het gasverbruik is met 96% afgenomen in de afgelopen weken (aldus de welbekende rekensheet die in dit topic rondgaat). Deze temperaturen zijn natuurlijk perfect geweest voor een hybride unit, waarbij de ketel alleen een paar heel koude nachten bij heeft hoeven springen (hij staat nu ingesteld op bijspringen onder de 5 graden, mogelijk dat ik dit nog wat verlaag, maar comfort is belangrijker dan kosten). Dit in combinatie met zonnepanelen en een 3-jarig contract waarbij ik in ieder geval nog tot 2027 kan salderen is in ieder geval erg positief voor de terugverdientijd.

- Vermogen. Hij heeft de afgelopen weken behoorlijk wat keren op flink vermogen moeten draaien, hij moet 195m3 benedenverdieping verwarmen met de vloerverwarming met flink wat dubbelglas (geen HR++), maar hij lijkt het aardig op temperatuur te kunnen houden. Je merkt wel dat hij een overshoot probeert te voorkomen en dus al afschakelt als hij 0,2/0,3 graden van de doeltemperatuur is. Iemand een andere oplossing dan de temperatuur 0,5 graden hoger zetten?

Geluid van de buitenunit valt echt enorm mee. Hij hangt aan een beugel aan de buitenmuur boven de carport (dus ter hoogte van de slaapkamers) en we merken er binnen eigenlijk niks van. En we wonen ver genoeg van onze buren af zodat die er ook geen last van hebben. Dit was eigenlijk mijn enige serieuze zorgpuntje na wat klachten hier, maar ik heb het hele ding binnen nog niet gehoord.

- Mijn werkkantoor is naast het ketelhok, en ik merk dat het geluid van de Xtend binnenunit wat 'irritanter' is dan van de CV-ketel als hij aan het ratelen is. Niks onoverkoombaars, maar het valt op.

- Misschien boven toch maar eens serieus op zoek gaan naar LTV radiatoren, want met 30-35 graden door de leidingen gaat dat niet veel doen in de winter, alhoewel we de verwarming daar zelden aanhebben.

- De CV-ketel stookte (vanzelfsprekend) een hogere temperatuur, wat ervoor zorgde dat in de ochtend de vloer beneden 'lekker warm aan de voeten was'. Dat is met de Xtend een stuk minder, simpelweg omdat deze niet zo hoog stookt. Ben nog een beetje aan het klooien met de nachtverlaging, om in de ochtend een 'boost' te krijgen, wat een beetje lijkt te werken. In dit geval is comfort voor mij belangrijker dan verbruik, dus als iemand tips heeft dan hoor ik het graag!

Mooi dat het bevalt, maar eigenlijk kun je hier nog vrij weinig mee. Het is eigenlijk niet koud om echt goed te kunnen testen.

Als je met deze temperaturen al wat “last” hebt op je kantoortje, dan vrees ik dat als het een week overdag vriespunt of lager is je je kantoor uit word gejaagd;)

In je instellingen van je wp kan je je temperatuur hysterese instellen. Deze staat volgens mij standaard op 0,5, je zou hem op 0,2 zetten maar weet niet of dat veel gaat uitmaken.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Krissiejj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:01:
[...]

Als je met deze temperaturen al wat “last” hebt op je kantoortje, dan vrees ik dat als het een week overdag vriespunt of lager is je je kantoor uit word gejaagd;)
We gaan het meemaken.. En anders maar wat geluidsisolatie gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow

Positieve punten:

Gewoon geen nacht verlaging... Dan zit de warmte in je huis en hoef je bijna niet bij te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Miglow schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:45:
[...]

Gewoon geen nacht verlaging... Dan zit de warmte in je huis en hoef je bijna niet bij te stoken.
Dat klopt, maar dan is de vloer in de ochtend ook niet 'lekker warm aan de voeten'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
RobbieB schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:03:
[...]

Dat klopt, maar dan is de vloer in de ochtend ook niet 'lekker warm aan de voeten'...
Nee, maar ik denk dat de 5kW van de Xtend niet voldoende is voor dat gevoel. CV maakt je huis warm, Xtend houdt het warm. In mijn geval niet omdat ik eigenlijk een hele slechte use case ben en de verwarming zondagavond uit gaat en pas vrijdagochtend weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
RobbieB schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:03:
[...]

Dat lekker warm aan de voeten, voor 195m2 en een 5kw warmtepomp lijkt me een uitdaging bij kouder weer, als het zo rond of onder het vriespunt word zou het me verbazen als de warmtepomp het gaat lukken om de aanvoer 40+ graden te krijgen.

Heb je een mengverdeler of een open verdeler op de vloerverwarming? Dat zou ook nog een verschil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 13:39

Hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Krissiejj schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:01:
[...]
In je instellingen van je wp kan je je temperatuur hysterese instellen. Deze staat volgens mij standaard op 0,5, je zou hem op 0,2 zetten maar weet niet of dat veel gaat uitmaken.
De hysterese instelling (P203) heeft alleen betrekking op een WAR+aan/uit thermostaat regeling (P202=2 of 3). Bij de standaard OpenTherm regeling wordt dit door de thermostaat bepaald.

Het is me ook niet helemaal duideljk wat RobbieB precies wil, 's morgens opstoken en dan ook nog bewust een overshoot van 0,5 graad ?

Als de thermostaat na een tijd goed ingeregeld is en je hebt geen externe invloeden zoals zoninstraling, dan houdt die de kamertemperatuur vrijwel constant, ik heb wel dagen gehad met maximaal 0,1 graad afwijking. Dan werkt de warmtepomp ook optimaal, 24/7 dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Waarom hebben jullie geen warme voeten met de Xtend? Mijn vloer was de hele winter lekker warm aan de voeten. Zonder bijschakelen van de ketel, want die stond uit en is inmiddels weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
GroundBreaking schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:33:
[...]

Dat lekker warm aan de voeten, voor 195m2 en een 5kw warmtepomp lijkt me een uitdaging bij kouder weer, als het zo rond of onder het vriespunt word zou het me verbazen als de warmtepomp het gaat lukken om de aanvoer 40+ graden te krijgen.

Heb je een mengverdeler of een open verdeler op de vloerverwarming? Dat zou ook nog een verschil kunnen maken.
Zo op/rond het vriespunt verwacht/hoop ik dat de CV ketel bijspringt, dus dat zou dan mogelijk positief uit kunnen vallen. het is een mengverdeler met de optie het ventiel open te zetten en er een open verdeler van te maken. Op dit moment staat het ventiel open. Het is even wachten tot de winterdagen of dat met de CV ook nog een goed idee is (en ik niet water van 55 graden de vloer in knal).

(het is overigens 195m3, 75m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:58:
Waarom hebben jullie geen warme voeten met de Xtend? Mijn vloer was de hele winter lekker warm aan de voeten. Zonder bijschakelen van de ketel, want die stond uit en is inmiddels weg.
Wat was de temperatuur die je vloer in ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Lecenten schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:43:
[...]

De hysterese instelling (P203) heeft alleen betrekking op een WAR+aan/uit thermostaat regeling (P202=2 of 3). Bij de standaard OpenTherm regeling wordt dit door de thermostaat bepaald.

Het is me ook niet helemaal duideljk wat RobbieB precies wil, 's morgens opstoken en dan ook nog bewust een overshoot van 0,5 graad ?

Als de thermostaat na een tijd goed ingeregeld is en je hebt geen externe invloeden zoals zoninstraling, dan houdt die de kamertemperatuur vrijwel constant, ik heb wel dagen gehad met maximaal 0,1 graad afwijking. Dan werkt de warmtepomp ook optimaal, 24/7 dezelfde temperatuur.
Met puur de CV ketel die 's ochtends aansloeg ging er water van 35-40 graden de vloer in, wat voor lekkere warme voeten zorgt (want rond/boven lichaamstemperatuur). Met de Xtend merk ik dat dit eerder rond de 28-30 ligt, wat nog steeds wel ok is, maar niet 'lekker warm'...

Het is een puur luxe probleem, want de xtend doet wat hij moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
RobbieB schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:58:
[...]

Wat was de temperatuur die je vloer in ging?
Dat is 1 op 1 wat de Xtend levert, en dat is vaak 30/33. (En dan wat verlies over traject van zolder naar begane grond door een krappe 16mm meerlaagbuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:05
Nieuw hier in dit topic heb al het een en ander terug gelezen maar nog niet alles het zijn nogal wat pagina’s. Ik ben benieuwd of jullie op dit moment een xtend zouden aanschaffen? Met in het achterhoofd saldering gaat eraf en met de opgedane ervaring met het apparaat zelf. Ik heb meerdere installateurs over de vloer gehad maar allemaal hebben ze uiteraard hun eigen ideeen over warmtepomp. Van een aantal kreeg ik de term all electric ready om de oren. Hun advies zou zijn om een zwaardere warmtepomp te nemen zodat op den duur de cv ketel eruit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@japiesa

Als ik het opnieuw kan doen kies ik geen hybride meer, maar all-electric. Het laatste beetje gas is per m3 juist heel duur door de vaste lasten die met je gasaansluiting gemoeid gaan. Deze kosten worden de komende jaren ook nog eens gigantisch veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
japiesa schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:08:
Nieuw hier in dit topic heb al het een en ander terug gelezen maar nog niet alles het zijn nogal wat pagina’s. Ik ben benieuwd of jullie op dit moment een xtend zouden aanschaffen? Met in het achterhoofd saldering gaat eraf en met de opgedane ervaring met het apparaat zelf. Ik heb meerdere installateurs over de vloer gehad maar allemaal hebben ze uiteraard hun eigen ideeen over warmtepomp. Van een aantal kreeg ik de term all electric ready om de oren. Hun advies zou zijn om een zwaardere warmtepomp te nemen zodat op den duur de cv ketel eruit kan.
De Xtend is opzich top in dat het goed met de ketel om gaat en dus een prima hybride oplossing is. Mijn grootste minpunt is het maximale vermogen onder de 3 graden, dat zakt dus in en effectief heb je eigenlijk maar een 3kw warmtepomp op de momenten dat je hem het meest nodig hebt.
Dus ik zou niet zo zeer voor all electric gaan, maar wel voor meer vermogen voor het huis dat we hebben.
Huis is 195m2, twee onder een kap uit 2011/2012 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:14:
@japiesa

Als ik het opnieuw kan doen kies ik geen hybride meer, maar all-electric. Het laatste beetje gas is per m3 juist heel duur door de vaste lasten die met je gasaansluiting gemoeid gaan.
Dat klopt, maar daar staat tegenover dat de investering om dat laatste beetje gas niet meer te gebruiken ook onevenredig duur is.

Bij mij is de Xtend een perfect voorbeeld van de 80/20 regel. Ik bespaar 80% op mijn gasverbruik voor verwarming met 20% van de investering van gasloos gaan. Netto investering was 3600 euro, als ik gasloos wil gaan moet ik een full electric warmtepomp aanschaffen, elektrisch warm water maken, de keuken verbouwen om elektrisch te koken en mijn elektrische installatie grondig laten verbouwen. Dat had 5 keer zo veel gekost en zal nooit rendabel zijn.

Ik zou direct weer een Xtend kopen maar misschien liever een 7 kW versie. Daar is sprake van geweest maar nooit meer wat van gehoord.

De vaste lasten van een gasaansluting zullen vast stijgen maar ik verwacht niet dat dat extreem gaat worden, dat probleem zit vooral in de stroomaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Nou nou, de keuken verbouwen?
Een kookplaatje lepel je er met hetzelfde gemak in waarmee de gasplaat eruit komt. Elektrisch warm water maken hoeft niet meer als je een all-electric setup hebt, want die doet dat al voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 12-09 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

Vermoedelijk haal je, in sommige gevallen, een e-boiler er ook uit als je die tegenover vastrecht gas, afschrijving ketel et. cetera. zet.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
DaanTriple7 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:45:
Nou nou, de keuken verbouwen?
Een kookplaatje lepel je er met hetzelfde gemak in waarmee de gasplaat eruit komt. Elektrisch warm water maken hoeft niet meer als je een all-electric setup hebt, want die doet dat al voor je.
OK, ik kan de keuken verbouwen veranderen in het monteren van een elektrische kookplaat. Je zult alsnog een boiler nodig hebben, ook als je die indirect verwarmt met een warmtepomp. En zonder een aparte warmtepompboiler heb je een grotere warmtepomp nodig. Plus - misschien specifiek voor mijn geval - een ingrijpende verbouwing van de elektrische installatie.

Hoe je het ook noemt, full electric had in mijn geval een kostenplaatje van rond de 17K en dat was ongeveer 5 keer zo duur als de Xtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Lecenten schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:41:
[...]

De vaste lasten van een gasaansluting zullen vast stijgen maar ik verwacht niet dat dat extreem gaat worden, dat probleem zit vooral in de stroomaansluiting.
Ik denk dat je jezelf bij die aanname veel te comfortabel voelt.

YouTube: Gas is een sterfhuisconstructie geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Die kosten zijn maar een klein deel van de netbeheerkosten. Netbeheerkosten voor gas zijn bij mij van 2024 naar 2025 met nog geen 23 euro per jaar gestegen.

Slechts 18% van de woningen is gasloos en dat percentage stijgt niet heel hard. Hoe mooi (en onhaalbaar) de door de politiek verzonnen doelstellingen ook zijn.

Daarnaast zal gas de komende jaren fors goedkoper worden. Dat is geen glazen bol verwachting maar een feit, gas met levering over bijvoorbeeld 5 jaar kun je nu al kopen.

We blijven nog heel lang op gas verwarmen.
Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste