Ervaringen warmtepomp buitenunit op schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-06 11:48
Goedemorgen tweakers,

Zoals zovelen ben ik al een tijdje (een jaar of 2 inmiddels) bezig met de zoektocht naar een mooie warmtepompinstallatie voor ons jaren 70 twee-onder-een-kap huis en een installateur waar ik vertrouwen in heb. Inmiddels ben ik een stuk wijzer geworden dan ik was voordat de zoektocht begon. Totaal 4 offertes gekregen voor all-electric systemen met een vermogen van 7,4 - 9kW. (Daikin, Panasonic) Helaas had elke installateur wel weer zijn eigen visie op wat de beste installatiewijze was...

Belangrijke bottleneck voor ons is de plaatsing van de buitenunit. We hebben geen plat dak (garage ligt vol met zonnepanelen), in de achtertuin is lelijk en maakt installatie complexer (graaf-,boor- en breekwerk), de zijgevel vinden we esthetisch ook lelijk en tevens zijn we genoodzaakt hier gevelmontage toe te passen in verband met behoud van goede doorgang op de oprit. Een monoblock valt hiermee af. (denk ik) Daarnaast willen we een systeem met een duurzaam koudemiddel, zoals propaan. Dit koudemiddel wordt dan weer juist veel in monoblocks toegepast.

Wat ik al vanaf begin af aan in mijn hoofd had, was dat montage op het schuine dak het meest ideaal zou zijn. Aan de achterkant is denk ik het handigst in onze situatie, omdat je hier naast een dakraam zit en op redelijke afstand van de erfgrens. (zie foto) Je zit ook dicht bij de technische ruimte die zich bij ons op de foto links op zolder bevindt en ook verwacht ik hier de minste kans op veroorzaken van geluidsoverlast voor onze buren. Als het dan ook nog eens een monoblock is, scheelt ons dit ruimte op de zolder. Ik lees dat schuinedak plaatsing veel wordt toegepast bij nieuwbouw, maar ook voor bestaande bouw. Er zijn diverse systemen op de markt. (Ubbink, hydrotop etc) Ook heb ik vernomen dat de woningbouw in mijn straat vergelijkbare huizen gaat voorzien van een hybride warmtepomp met schuine dak plaatsing.

Ik lees verschillende verhalen over hoe geschikt schuindak plaatsing is qua doorgeven van trillingen aan het huis. Ons dak is van binnenuit geïsoleerd met 10-12 cm glaswol en onze hoofdverwarming is vloerverwarming. Een tussenpersoon (DLE) waar ik recent veel contact mee heb gehad raad mij het af. Uit informatie van fabrikanten van schuine dak systemen maak ik nergens op dat het in bepaalde situaties niet zou kunnen. Wat is jullie visie hierop en zijn er mensen die er al ervaring mee hebben?

(net als meer Tweakers vind ik de monoblock Nefit Bosch 5800i AWR een interessant product, maar hier kan ik nog maar weinig informatie over vinden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kPABpn8P2V9sm11Umfgn3k65OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgB1JssZbh2tHorbsU0jCjf6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe zit je in de voortuin? Dat is vaak een hele geschikte plek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lijkt mij vrij duur. Plaatsing en onderhoud zijn een stuk lastiger.

In de winter met sneeuw en ijzel is er niemand die jouw schuine dak opgaat om het apparaat te repareren.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 26-12-2022 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 21:16
Alxwin schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:35:
Goedemorgen tweakers,

Zoals zovelen ben ik al een tijdje (een jaar of 2 inmiddels) bezig met de zoektocht naar een mooie warmtepompinstallatie voor ons jaren 70 twee-onder-een-kap huis en een installateur waar ik vertrouwen in heb. Inmiddels ben ik een stuk wijzer geworden dan ik was voordat de zoektocht begon. Totaal 4 offertes gekregen voor all-electric systemen met een vermogen van 7,4 - 9kW. (Daikin, Panasonic) Helaas had elke installateur wel weer zijn eigen visie op wat de beste installatiewijze was...

Belangrijke bottleneck voor ons is de plaatsing van de buitenunit. We hebben geen plat dak (garage ligt vol met zonnepanelen), in de achtertuin is lelijk en maakt installatie complexer (graaf-,boor- en breekwerk), de zijgevel vinden we esthetisch ook lelijk en tevens zijn we genoodzaakt hier gevelmontage toe te passen in verband met behoud van goede doorgang op de oprit. Een monoblock valt hiermee af. (denk ik) Daarnaast willen we een systeem met een duurzaam koudemiddel, zoals propaan. Dit koudemiddel wordt dan weer juist veel in monoblocks toegepast.

Wat ik al vanaf begin af aan in mijn hoofd had, was dat montage op het schuine dak het meest ideaal zou zijn. Aan de achterkant is denk ik het handigst in onze situatie, omdat je hier naast een dakraam zit en op redelijke afstand van de erfgrens. (zie foto) Je zit ook dicht bij de technische ruimte die zich bij ons op de foto links op zolder bevindt en ook verwacht ik hier de minste kans op veroorzaken van geluidsoverlast voor onze buren. Als het dan ook nog eens een monoblock is, scheelt ons dit ruimte op de zolder. Ik lees dat schuinedak plaatsing veel wordt toegepast bij nieuwbouw, maar ook voor bestaande bouw. Er zijn diverse systemen op de markt. (Ubbink, hydrotop etc) Ook heb ik vernomen dat de woningbouw in mijn straat huizen gaat voorzien van een hybride warmtepomp met schuine dak plaatsing.

Ik lees verschillende verhalen over hoe geschikt schuindak plaatsing is qua doorgeven van trillingen aan het huis. Ons dak is van binnenuit geïsoleerd met 10-12 cm glaswol en onze hoofdverwarming is vloerverwarming. Een tussenpersoon (DLE) waar ik recent veel contact mee heb gehad raad mij het af. Uit informatie van fabrikanten van schuine dak systemen maak ik nergens op dat het in bepaalde situaties niet zou kunnen. Wat is jullie visie hierop en zijn er mensen die er al ervaring mee hebben?

(net als meer Tweakers vind ik de monoblock Nefit Bosch 5800i AWR een interessant product, maar hier kan ik nog maar weinig informatie over vinden)

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik niet voor plaatsing op het schuine dak gaan:

- resonantie van de pomp word overgebracht naar het dak
- geluid pomp word verder weggedragen (kans op geluidsoverlast bij meerdere buren)
- afvoer water kan bij matige vorst bevriezen (recent bij de buren nog gezien)
- onderhoudswerken aan de pomp is moeilijker uit te voeren.

Mijn voorkeur is/ was de achtertuin.

+ grindkoffer waar de pomp boven staat.
+ onderhoud makkelijk uit te voeren.
- hoge kosten geïsoleerde leidingen.

Waar zit de vloerverdeler boven of beneden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWuLoRPbF9T31MW7GIKxicaZrY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMQfYlJbHgfUjdcS12eMhf7w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlgIzgL-Wp5ZwMNVoBnK_gJqemk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4Xtm9Kgfl3eaQFqCOl7rhfh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OOXkMjHU72p0q8ID0D0gWfhCaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onPeHaTpCgLUIvJIcHRgLX8L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Dank voor jullie snelle reacties! In de voortuin vind ik eigenlijk geen optie. Rechts naast de voordeur vind ik zelf wel een mooie plek, maar dit is te dicht op de erfgrens. Gemeente heeft ook aangegeven dat dit geen optie is. Ook is het lastig om het leidingwerk naar zolder te brengen. Voor het raam is geen optie in verband met de hoogte van de unit en doorloop. (voor het raam loopt een paadje) Enige optie zou nog zijn op het punt waar de oprit breder wordt. Er moet dan een stukje van de oprit open en vervolgens is ook hier de opgave hoe het leidingwerk naar de zolder gebracht moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrwaiDSbxElEmgnBLOKJBGXpmxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lp16uNgIbi5rDv2ajUWwPjDC.jpg?f=fotoalbum_large

De verdeler van de vloerverwarming zit in de trapkast in de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:44
er zijn een soort omgekeerde dakkapellen in de handel waar die pomp dan in staat op je schuine dak. Voor onderhoud kan er dan een luik aan de binnenzijde worden geopend. Kost je dus binnenruimte maar verder vrij van resonantie en trilling enzo. Ik heb ze bij Daikin in de showroom gezien. Weet alleen niet of dat dan van Daikin is of iets universeels.

-edit- die oplossing had je dus zelf al gevonden :)

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 26-12-2022 12:58 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
No Hands schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:58:
er zijn een soort omgekeerde dakkapellen in de handel waar die pomp dan in staat op je schuine dak. Voor onderhoud kan er dan een luik aan de binnenzijde worden geopend. Kost je dus binnenruimte maar verder vrij van resonantie en trilling enzo. Ik heb ze bij Daikin in de showroom gezien. Weet alleen niet of dat dan van Daikin is of iets universeels.

-edit- die oplossing had je dus zelf al gevonden :)
Die ken ik ook ja. Probleem is dat we binnen ook vrij beperkt ruimte hebben. Daarnaast zijn deze oplossingen vrij kostbaar. Heb al prijzen van een paar duizend euro gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
Waar zit de vloerverwarming verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
apepannetje schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:05:
Waar zit de vloerverwarming verdeler?
Zie boven. 😉 Zit in de trapkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:18
Tot 1 meter hoog mag het in de voor/zijtuin. Ik zou overwegen onder het zijraam of naast de voordeur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
BiLLY_daKid schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:08:
Tot 1 meter hoog mag het in de voor/zijtuin. Ik zou overwegen onder het zijraam of naast de voordeur..
Onder het zijraam is geen optie qua doorgang. Naast de deur gaat geluidstechnisch lastig worden. Hier heb ik al met de gemeente over gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:18
De gemeente gaat volgens mij niet over geluid, alleen over de overlast :)

Je moet kijken naar de specs van de poml. Er is ook een Excel vanuit de overheid waarmee je de afstand tot de perceelgrens kan berekenen.

https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Mijn pomp had in de voortuin gekund (60db ofzo) maar is 1m35 zonder blokken. En daarmee vergunningplichtig.

En eventueel ophangen boven dat raam aan de zijkant?

[ Voor 5% gewijzigd door BiLLY_daKid op 26-12-2022 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alxwin
De gemeente gaat hier inderdaad niet over, maar vanuit een duurzaamheidsproject hier in de wijk is er een projectmanager aangewezen. Hier heb ik zo nu en dan contact mee. Vanuit deze rol heeft ie aangegeven dat deze plaatsing vrijwel zeker niet binnen de geluidsnormen zal vallen. Vanuit dit project heb ik ook een plaatsingonderzoek ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSfjLRfzqUAolH4LTWP3b2p5b48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTwapwN0sRfdT4cNMqL3VrQy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Hang de pomp op de gevel aan de zijkant van jouw woning maar dan op 2 m hoogte?

Geen geluidsoverlast, vrije doorgang, monobloc leidingen direct naar VW verdeler, geen graven in de tuin, ladder erbij voor onderhoud.

Alleen even goede veerdemperw eronder en een goede steun aan de gevel zodat je geen vibraties binnen krijgt.

Het stroomtraject zal ook makkelijker zijn.

Als je van daar niet naar je SWW komt, kan je altijd een losse WP boiler op zolder nemen. Kost nagenoeg hetzelfde na subsidie dan SWW met de WP en een 3 weg klep en losse boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:02
Is het geen idee om de warmtepomp voor de gevel van de garage te plaatsen? Dat ziet er een ideale plek uit gezien er 2 garages tussen de warmtepomp en de buren dan zitten.
Ook ideaal voor onderhoud van de pomp en je zult geen last hebben van trillingen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Naliya schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:48:

Geen geluidsoverlast, vrije doorgang, monobloc leidingen direct naar VW verdeler, geen graven in de tuin, ladder erbij voor onderhoud.

Alleen even goede veerdemperw eronder en een goede steun aan de gevel zodat je geen vibraties binnen krijgt.

Als je van daar niet naar je SWW komt, kan je altijd een losse WP boiler op zolder nemen. Kost nagenoeg hetzelfde na subsidie dan SWW met de WP en een 3 weg klep en losse boilervat.
Dit is inderdaad de setup waar nu vanuit gegaan is in de laatste offerte. Vind dit esthetisch lelijk, maar het is sowieso een keuze van de minst lelijke. Je geeft als voorbeeld een monoblock WP, maar kunnen deze inderdaad ook opgehangen worden? Ik kreeg het idee dat dit (vanwege extra gewicht?) niet gedaan werd? Een tweede WP voor SWW heb ik ook overwogen. Dit is zelfs door een installateur geopperd, maar daarna hebben twee installateurs mij dit afgeraden onder het mom van complexiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Broodro0ster schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:54:
Is het geen idee om de warmtepomp voor de gevel van de garage te plaatsen? Dat ziet er een ideale plek uit gezien er 2 garages tussen de warmtepomp en de buren dan zitten.
Ook ideaal voor onderhoud van de pomp en je zult geen last hebben van trillingen.
Ga ervanuit dat je de zijgevel van de garage bedoeld. Mijn vrouw ziet een WP in de tuin niet zitten, daarnaast levert het vrij veel extra werk op in verband met graven, boren en breken.

[ Voor 5% gewijzigd door Alxwin op 26-12-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:02
Alxwin schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:44:
[...]

Ga ervanuit dat je de zijgevel van de garage bedoeld. Mijn vrouw ziet een WP in de tuin niet zitten, daarnaast levert het vrij veel extra werk op in verband met graven, boren en breken.
Inderdaad. Aan de zijgevel in de tuin waar ik precies een deur naar de oprit of garage zie.
Ja, je moet wat breken, maar zal het minst hinder geven voor jezelf en de buren. Leg er mooie witte keien onder en het zicht valt wel mee :) Binnenkort heeft iedereen zo’n ding in z’n tuin.

Onderschat het contact geluid van de pomp niet. Hoe dat aan zijgevel is, kan ik helaas niet zeggen. Maar op het dak met houten balken gaat dit serieus doordreunen. Vooral het koud is of er defrosts plaats vinden en de pomp dicht bij het maximaal vermogen aan het draaien is.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

monoblok in de achtertuin.
via kruipruimte inhaken op de verdeler beneden (2 gaten boren naast de verdeler)
losse warmtepompboiler zoals een atlantic explorer op zolder. alleen 2 dakdoorvoeren nodig van 160mm, dus 1 van de cv ff groter maken en 1 extra erbij.

geen leidingen door de toko trekken en je kan het allemaal zelf als je de buurman of andere bekende lokt met een kratje bier om de sleuf te graven...

ophangen aan de muur moet je niet doen. het gewicht is absoluut het probleem niet, de resonanties wel, die gaan je slapeloze nachten opleveren. en het feit dat je er niet bijkomt als er wat is. denk maar niet dat jij iemand zo gek gaat krijgen om bij -5 iemand 8 meter hoog een metalen trap op te sturen. nog afgezien van de kosten om dat ding daar te krijgen.

er is ook totaal geen reden om dat ding boven neer te zetten ergens om maar in de buurt te komen van de oude CV. die gaat toch weg dus dat kan je negeren. je moet kijken waar de verdeler zit beneden. en met een kruiruimte kan je overal om je huis dat ding neerzetten. het word alleen een zaterdagje schelden om die sleuf te graven voor de terrendis leiding. gezien het feit dat grootste deel van de tuin betegeld is zal dat dus ook niks ingrijpends zijn, einde van verhaal gewoon tegels weer terug en je ziet er niks meer van.

[ Voor 73% gewijzigd door flippy op 27-12-2022 00:16 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdcoo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 06:11
Heb je wel eens bij DHPS gekeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zuz9Uv-tOTZT9qW8LN6q2sbnibg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsxgJl4NGGzKgMcdYiifuPHI.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons huis is er een soort bak geplaatst in de schuine dakhelling. Dit heet hydrotop.

https://hydrotopworks.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
mdcoo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:27:
Heb je wel eens bij DHPS gekeken?

[Afbeelding]

Bij ons huis is er een soort bak geplaatst in de schuine dakhelling. Dit heet hydrotop.

https://hydrotopworks.nl/
Hydrotop is inderdaad één van de oplossingen die ik bekeken heb. Heb nergens iets van prijzen en informatie over in welke situatie dit toegepast kan worden gevonden. Is de hydrotop door de aannemer aangebracht in jullie nieuwe huis of hebben jullie dit zelf geregeld? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alxwin
@flippy en @Broodro0ster thanks voor jullie input, neem ik mee. 👍 Doel van dit topic was om concrete ervaringen te horen over schuine dak plaatsing, maar desalniettemin goed om jullie visie te horen. Zet mij wel weer aan het denken over de setup met twee warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcoo
Alxwin schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:18:
[...]

Hydrotop is inderdaad één van de oplossingen die ik bekeken heb. Heb nergens iets van prijzen en informatie over in welke situatie dit toegepast kan worden gevonden. Is de hydrotop door de aannemer aangebracht in jullie nieuwe huis of hebben jullie dit zelf geregeld? Wat zijn jullie ervaringen?
Is door de aannemer aangebracht. Er is een aparte technische ruimte voor de Warmtepomp, boiler, WTW, Zonne omvormers en elektra voor de 1e en 2e etage.

Onze ervaring is goed mbt dat de warmtepomp uit weer en wind staat. Dat scheelt enorm in onderhoud. Buiten dat, als het heel erg koud is, dan heeft deze nog enigzins een beetje warmte vanuit binnen. Hij blaast de koude 'gebruikte' lucht uit naar buiten. Waar je op moet letten, is dat de warmtepomp bevriest door vocht en daardoor moet defrosten, dat kost heel veel energie.

Als ik alles bij elkaar optel kom ik op EUR 11.066 voor een 9kW systeem. (air-to-water) - Exclusief subsidie, die moet er nog vanaf. (Edit: dit was eind 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik zette hem in het perkje in de voortuin. Bij mij staat die naast de voordeur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpHda4sarSFpzC0aH5j6CU8w37w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gq9FO4oAuRXQu81X8PfZSVl.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik ben er geen fan van, maar Nefit-Bosch heeft dit als oplossing:
https://www.nefit-bosch.n...tepomp/compress-5800i-awr

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
mdcoo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:27:
[...]

Is door de aannemer aangebracht. Er is een aparte technische ruimte voor de Warmtepomp, boiler, WTW, Zonne omvormers en elektra voor de 1e en 2e etage.

Onze ervaring is goed mbt dat de warmtepomp uit weer en wind staat. Dat scheelt enorm in onderhoud. Buiten dat, als het heel erg koud is, dan heeft deze nog enigzins een beetje warmte vanuit binnen. Hij blaast de koude 'gebruikte' lucht uit naar buiten. Waar je op moet letten, is dat de warmtepomp bevriest door vocht en daardoor moet defrosten, dat kost heel veel energie.

Als ik alles bij elkaar optel kom ik op EUR 11.066 voor een 9kW systeem. (air-to-water) - Exclusief subsidie, die moet er nog vanaf. (Edit: dit was eind 2020)
Mmmmm lucht van binnen.?

Ik heb me bedenkingen hierbij.
Als er lucht van binnen word aangezogen zakt de temperatuur, met gevolg dat er meer lucht nodig is om de
Temperatuur te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
flippy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:05:
monoblok in de achtertuin.
via kruipruimte inhaken op de verdeler beneden (2 gaten boren naast de verdeler)
losse warmtepompboiler zoals een atlantic explorer op zolder. alleen 2 dakdoorvoeren nodig van 160mm, dus 1 van de cv ff groter maken en 1 extra erbij.

geen leidingen door de toko trekken en je kan het allemaal zelf als je de buurman of andere bekende lokt met een kratje bier om de sleuf te graven...

ophangen aan de muur moet je niet doen. het gewicht is absoluut het probleem niet, de resonanties wel, die gaan je slapeloze nachten opleveren. en het feit dat je er niet bijkomt als er wat is. denk maar niet dat jij iemand zo gek gaat krijgen om bij -5 iemand 8 meter hoog een metalen trap op te sturen. nog afgezien van de kosten om dat ding daar te krijgen.

er is ook totaal geen reden om dat ding boven neer te zetten ergens om maar in de buurt te komen van de oude CV. die gaat toch weg dus dat kan je negeren. je moet kijken waar de verdeler zit beneden. en met een kruiruimte kan je overal om je huis dat ding neerzetten. het word alleen een zaterdagje schelden om die sleuf te graven voor de terrendis leiding. gezien het feit dat grootste deel van de tuin betegeld is zal dat dus ook niks ingrijpends zijn, einde van verhaal gewoon tegels weer terug en je ziet er niks meer van.
Ik kan me hier helemaal in vinden flippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcoo
apepannetje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:50:
[...]

Mmmmm lucht van binnen.?

Ik heb me bedenkingen hierbij.
Als er lucht van binnen word aangezogen zakt de temperatuur, met gevolg dat er meer lucht nodig is om de
Temperatuur te halen
Heb niet gezegd dat hij binnenlucht gebruikt. Met een hydrotop haalt hij geen lucht van binnen. Maar hij staat 'binnen', en ventileert zodoende de lucht via de Hydrotop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGzwaXEYQPC4qWcAa82zreZezsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3ruIA9na7Voi2ZDCyAP3OWbE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g99V9eAxSrHOysNr9jX--ncZQok=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bknuAiWbO8j0SZAPmlBzGOC7.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door mdcoo op 27-12-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:17

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Mijn 2 centjes, wat je ook doet, hang hem niet aan de gevel. Ze zouden dit moeten verbieden. Want de resonantie ga jij en/of je buren horen.

Ik had ook zo’n buurman die dat heeft gedaan. Hij hoorde het niet beweerde hij, maar ik kon iedere keer prima horen wanneer de compressor aan ging. Alsof er een vrachtauto stationair staat te draaien, hoorndol word je ervan. Dit heeft een hoop hoofdpijn opgeleverd aan beide kanten.

[ Voor 53% gewijzigd door TTommie op 29-12-2022 13:10 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

TTommie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:01:
Mijn 2 centjes, wat je ook doet, hang hem niet aan de gevel. Ze zouden dit moeten verbieden. Want de resonantie ga jij of je buren horen.

Ik had ook zo’n buurman die dat heeft gedaan. Hij hoorde het niet beweerde hij, maar ik kon iedere keer prima horen wanneer de compressor aan ging. Alsof er een vrachtauto stationair staat te draaien, hoorndol wordt je ervan. Dit heeft een hoop hoofdpijn opgeleverd aan beide kanten.
Ligt aan de massa van de gevel, type dempers, type muur pluggen en etc.

Zelfs een cv ketels op een niet geschikte muur gaat resoneren. (Ervaring mee)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:17

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

DutchWing schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:10:
[...]

Ligt aan de massa van de gevel, type dempers, type muur pluggen en etc.

Zelfs een cv ketels op een niet geschikte muur gaat resoneren. (Ervaring mee)
Yup, en ik zeg ook niet dat het niet is op te lossen, maar aan de gevel geeft te vaak gedonder. De spullen worden opgehangen door de installateur, en die zegt kijk het werkt en dat is ook zo, de installatie functioneert maar controle op geluiden of resonantie is er niet. De nieuwe eigenaar is zo gelukkig dat het draait dat die er niet bij stil staat en de installateur gaat je hier ook niet op attenderen. Het besef dat jij of je buren wat horen komt pas in de avond als je op de bank zit, en dan begint het gedonder en daar heb ik ervaring mee. De buurman zit er warm bij en ik had het kabaal.

Nou zie dan maar eens iemand in beweging te krijgen…. Want het kost allemaal extra geld als de installateur terug moet komen, en waarvoor? Hij heeft er tenslotte geen last van. Na veel,vijfen en zessen wordt er dan contact opgenomen maar de installateur beweert dat het niet anders kan. Alles is moeilijk, lastig, vervelend en geen tijd maar na veel gezeur gebeurt er wat en dan zetten ze er een paar dunne rubbertjes tussen die niets op kunnen lossen. Echt het begin van een dossier ellende. Ik kan er een forum mee vullen, maar dat ga ik niet doen.

Mijn advies aan een ieder die het maar wil horen, zet het op de grond, op rubberen blokken en bij voorkeur op een vers gestort stukje beton en hang het niet aan de gevel… (tenzij je een vrijstaand huis hebt natuurlijk, dan heb je alleen jezelf ermee)

[ Voor 13% gewijzigd door TTommie op 28-12-2022 02:04 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
mdcoo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:34:
[...]

Heb niet gezegd dat hij binnenlucht gebruikt. Met een hydrotop haalt hij geen lucht van binnen. Maar hij staat 'binnen', en ventileert zodoende de lucht via de Hydrotop.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik doelde op deze regel:

Buiten dat, als het heel erg koud is, dan heeft deze nog enigzins een beetje warmte vanuit binnen.

Nogmaals: een leuke optie, maar persoonlijk zou ik niet hier voor kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
apepannetje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:58:
[...]

Ik doelde op deze regel:

Buiten dat, als het heel erg koud is, dan heeft deze nog enigzins een beetje warmte vanuit binnen.

Nogmaals: een leuke optie, maar persoonlijk zou ik niet hier voor kiezen
Hier een tevreden HydroTop eigenaar, en er is een mogelijkheid om je mechanische ventilatie aan te sluiten, waardoor je warme lucht van je huis weer opgenomen wordt door de buitenunit, om zo optimaal rendement te behalen. Het helpt ook zeer tegen defrosts, afgelopen ijskoude week in totaal 4 defrosts gehad over een hele week. In vergelijking met de koudere dagen en een collega die exact dezelfde Aquarea 5kwh WP heeft, met de unit buiten, scheelde het in 1 week ruim 50kWh. Tijdens de koude nachten had hij ruim 10 defrosts in 1 nacht. Tel uit je winst ;-)

Ook na een jaar draaien de klep open gehad, en de buitenunit was nog in nieuwstaat! Nog geen spinnenwebje, niks.

En qua geluid is het verwaarloosbaar, de isolatie werkt echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
mdcoo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:27:
[...]

Goeie tips! Wat merken jullie qua resonantie? Is er ook gespecificeerd wat de kapconstructie kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Dakillerbean schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:53:
[...]

Hier een tevreden HydroTop eigenaar, en er is een mogelijkheid om je mechanische ventilatie aan te sluiten, waardoor je warme lucht van je huis weer opgenomen wordt door de buitenunit, om zo optimaal rendement te behalen. Het helpt ook zeer tegen defrosts, afgelopen ijskoude week in totaal 4 defrosts gehad over een hele week. In vergelijking met de koudere dagen en een collega die exact dezelfde Aquarea 5kwh WP heeft, met de unit buiten, scheelde het in 1 week ruim 50kWh. Tijdens de koude nachten had hij ruim 10 defrosts in 1 nacht. Tel uit je winst ;-)

Ook na een jaar draaien de klep open gehad, en de buitenunit was nog in nieuwstaat! Nog geen spinnenwebje, niks.

En qua geluid is het verwaarloosbaar, de isolatie werkt echt top!
Dat klinkt erg positief! Totaal geen last van resonantie dus? Mag ik weten wat dit jou gekost heeft en wat voor huis je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
TTommie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 01:50:
[...]

Yup, en ik zeg ook niet dat het niet is op te lossen, maar aan de gevel geeft te vaak gedonder. De spullen worden opgehangen door de installateur, en die zegt kijk het werkt en dat is ook zo, de installatie functioneert maar controle op geluiden of resonantie is er niet. De nieuwe eigenaar is zo gelukkig dat het draait dat die er niet bij stil staat en de installateur gaat je hier ook niet op attenderen. Het besef dat jij of je buren wat horen komt pas in de avond als je op de bank zit, en dan begint het gedonder en daar heb ik ervaring mee. De buurman zit er warm bij en ik had het kabaal.

Nou zie dan maar eens iemand in beweging te krijgen…. Want het kost allemaal extra geld als de installateur terug moet komen, en waarvoor? Hij heeft er tenslotte geen last van. Na veel,vijfen en zessen wordt er dan contact opgenomen maar de installateur beweert dat het niet anders kan. Alles is moeilijk, lastig, vervelend en geen tijd maar na veel gezeur gebeurt er wat en dan zetten ze er een paar dunne rubbertjes tussen die niets op kunnen lossen. Echt het begin van een dossier ellende. Ik kan er een forum mee vullen, maar dat ga ik niet doen.

Mijn advies aan een ieder die het maar wil horen, zet het op de grond, op rubberen blokken en bij voorkeur op een vers gestort stukje beton en hang het niet aan de gevel… (tenzij je een vrijstaand huis hebt natuurlijk, dan heb je alleen jezelf ermee)
Bedankt voor het delen van deze ervaring, erg nuttig!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
Alxwin schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:50:
[...]

Dat klinkt erg positief! Totaal geen last van resonantie dus? Mag ik weten wat dit jou gekost heeft en wat voor huis je hebt?
De exacte prijs heb ik geen idee van, deze zat bij ons nieuwbouwhuis inbegrepen, evenals de complete WP installatie. Huis is februari 2021 opgeleverd. Ik weet dat @buzzlightyear er een heeft aangeschaft, wellicht wil hij de prijs met je delen.

Als we in bed liggen (we slapen met de deur open i.v.m. kids), met de open zolder opgang en het is koud, dan hoor je de WP wel, maar niet zozeer de buitenunit in de Hydrotop. Als je die wil horen moet je er echt naast gaan staan. De mechanische ventilatie maakt meer geluid.

Als je de boel in een afgesloten ruimte kan plaatsen, of je hebt een dichte zolder, verwacht ik dat het totaal niet te horen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Dakillerbean op 29-12-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
Naliya schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:48:

In het geval je kiest voor een losse WP boiler en de Monoblock in de voortuin, waar plaats je dan het CV buffervat? In de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alxwin schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:36:
[...]

In het geval je kiest voor een losse WP boiler en de Monoblock in de voortuin, waar plaats je dan het CV buffervat? In de kruipruimte?
welk buffervat? :?

je hebt vloerverwarming, daar is geen buffervat voor nodig. je moet alleen je verdelers vervangen als die niet aangepast kan worden. en eventuele naregeling (motortjes) moet er natuurlijk af. daar heb je niks aan straks.

lees dit nog even door: flippy in "Ervaringen warmtepomp buitenunit op schuin dak"

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 01-01-2023 16:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxwin
@flippy

Ik lees overal dat een buffervat wel degelijk geadviseerd wordt, zeker icm de naregeling die ik heb en graag wil behouden. Ik vind het zonde om mijn woonkamer de hele dag op een (te hoge) temperatuur te moeten houden om het op zolder waar ik de hele dag werk comfortabel te hebben. Jij ziet dit anders begrijp ik? Hoe doe je dit dan met slaapkamers, laat je die ook volledig meedraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alxwin schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:53:
@flippy

Ik lees overal dat een buffervat wel degelijk geadviseerd wordt, zeker icm de naregeling die ik heb en graag wil behouden. Ik vind het zonde om mijn woonkamer de hele dag op een (te hoge) temperatuur te moeten houden om het op zolder waar ik de hele dag werk comfortabel te hebben. Jij ziet dit anders begrijp ik? Hoe doe je dit dan met slaapkamers, laat je die ook volledig meedraaien?
naregeling en buffervaten vereisen een hogere watertemperatuur wat je efficinetie omlaag haalt. en het doel is om zo laag mogelijk en zo lang mogelijk te draaien. en vloerverwarming is zo traag icm met WAR stoken dat naregeling gewoon nutteloos is. het duurt letterlijk uren voor een ruimte warm is geworden wat het hele nut van naregeling teniet doet. of je gaat met onchristelijke watertemperaturen draaien om het sneller warm te krijgen waardoor je hele "winst" van ruimtes niet verwarmen compleet teniet doet. de rekensommen hiervoor zijn al tot in den treure behandeld op dit forum en naregeling is altijd de verliezer tenzij je echt hele speciefieke bouw hebt of zwaarwegende eisen op andere gebieden.
de enigste naregeling die je moet/kan behouden is eventueel voor de slaapkamers zodat die dicht kunnen omdat veel mensen koelere slaapkamers aan willen houden. maar je reguliere ruimtes en met name je referentieruimte (de woonkamer) staat altijd open en aan als de warmtepomp loopt.
als je door je naregeling en buffervat met 10 graden hogere watertemperatuur moet stoken lever je grofweg 20% efficeintie in, dus letterlijk een 20% hogere energierekening. dat is gewoon teveel ten opzichte van gewoon rustig alles doorstoken. als er ruimtes zijn die sneller warmer worden dan andere moet je waterzijdig inregelen door de debieten in de groepen aan te passen, niet motortjes en thermostaten overal monteren. straks stook je het water net warm genoeg om je verlies naar buiten op te vangen, niks meer (ok, klein beetje meer) of minder. dus dan zal je ineens merken dat je watertemperatuur de vloer in meschien maar 24~25 graden is bijvoorbeeld ipv de 35~40 die je nodig hebt om vloerverwarming een beetje rap te laten reageren.
ook warm je zo gelijkmatig op dat naregeling gewoon niks meer doet in een regulier huis. naregeling heeft pas effect als je richting de gooise villa achtige woningen gaat anders is het huis gewoon te klein en het temperatuursverschil tussen de ruimtes is nihil. in een 2-1kapper of rijtjeshuis van onder de 200m2 ga je het gewoon niet merken straks.

naregeling is iets wat nut heeft bij CV ketels. die heb je straks niet meer dus valt die noodzaak ervoor ook weg.

en als men een buffervat adviseert bij vloerverwarming weet dat persoon niet waar buffervaten voor zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 03-01-2023 22:52 ]

Pagina: 1