Geschakelde 2-onder-1-kap warmtepomp: L/L & L/W?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:59

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter

Warmtepomp en verduurzamingsslag voor geschakelde 2-onder-1-kap woning

Wij gaan volgende week verhuizen, kortom helaas geen indicatief gasverbruik. Ook helaas geen historisch gasverbruik: de woning staat nu een jaar lang leeg en het verbruik zal totaal niet representatief zijn. De vorige bewoner was in haar eentje, wij zijn nu met ze 2en. We verwachten aankomende 2 jaar ook geen gezinsuitbreiding, maar uit eindelijk zouden we het geluk willen hebben om 2 kids te krijgen.

Wij willen de woning gasloos maken. Deels vanuit economisch perspectief maar vooral vanuit ideologisch perspectief voor moeder natuur. Ook comfort is voor ons erg belangrijk en een WP in combinatie met een centrale WTW installatie voor de luchtkwaliteit lijkt ons erg fijn. Ik kijk nu al jaren naar allemaal Youtube vloggers die hun huis verbouwen en gasloos maken, nu is het mijn beurt :) Kortom ik heb er heel veel zin in.

Tegelijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Het helpt ook niet dat ik veel ga klussen aan de woning en isolatie wil gaan plaatsen / raamwerk ga vervangen. Dat betekend dat historisch gasverbruik nog minder uit gaat maken. Kortom misschien kunnen jullie mij een duwtje in de juiste richting brengen.

Ik heb het template erbij gepakt:
Template
Historisch gasverbruik: onbekend
Afgiftesysteem:
- Vloerverwarming zit nu in de woning, vermoeden is dat deze bijverwarming is en niet zal voldoen aan onze eisen (te grote HoH afstand, zal ik binnenkort gaan controleren met een warmtecamera). Kortom mogelijk eruit, nieuwe dekvloer maken en vloerverwarming leggen met HoH afstand van 10cm. Deze plannen zijn nog niet definitief maar wij willen er sowieso verlijmde PVC in leggen. Kortom dan ben je mogelijk al bezig met de vloer.
- Vloerverwarming oppervlak: 55 m2 begaande grond en dan ~5 m2 voor eerste verdieping (apart toilet + badkamer). Zal met een koofje naar boven gaan, ik vermoed geen extra verdeler op de eerste verdieping gezien het oppervlak van maar ~5m2.
- 1 radiator blijft in de garage, wordt vervangen door lage temperatuur verwarming radiator. Overige radiatoren worden eruit gesloopt.
SWW:
- plek voor boiler: Ja. Zowel op zolder als verwarmde garage.
- Ik gok 300 tot mogelijk 400 liter benodigd. Dit ivm regendouche, de dame des huis met vaak voorkomende migraine klachten en kan tijdens een aanval veel warm water nodig hebben onder de douche. En een bad met 300 liter inhoud.
- DWTW aanwezig?: Ja er komt een verticale douche WTW voor enkel de douche. Afvoer van bad / kranen zal hier niet op worden aangesloten.
- Quooker in de keuken. Kan eventueel worden aangesloten op de warm water leiding zodat deze wordt gekoppeld aan het boilervat mocht de 7 liter op raken. Het leek mij handiger om de keuken "stand-alone" te maken met een Quooker Combi i.p.v. Combi+ zodat deze juist onafhankelijk werkte. Maar dat is een onderbuikgevoel. En ik verwacht sowieso niet dat de 7 liter op raakt, zat capaciteit voor een pan, kop thee en handen wassen.
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Voorkeur voor L/W.
Volgorde: Stil, zuinig, domotica-integratie (Home assistant), milieuvriendelijk, goedkoop, DIY/tweakersvriendelijk (mocht unit niet zelf beschikken over een integratie met bijv. HA zou ik zelf ook een esphome kunnen sleutelen), design, verkrijgbaarheid
Wie gaat het installeren?
Het liefst zo veel mogelijk zelf. Een maat van mij is loodgieter en helpt sowieso met toiletjes, badkamer etc. Samen met hem zou ik al veel leidingwerk kunnen voorbereiden en units kunnen plaatsen. Vullen van het systeem niet, maar wie weet is dat dan een reden om juist voor een monoblok systeem te gaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Foto van de huidige vloerverwarming installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43oXjwsD4G1B6r2xA0FThDED3GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TclhRMYJlZjnAQNB81QiCVth.jpg?f=fotoalbum_large
Concrete vragen
  • Met zoveel verschillende merken zie ik de bomen in het bos niet meer. Merken als WeHeat, Quatt, Mitsubishi. Waar moet ik naar kijken met mijn wensen lijstje?
  • Verschillende capaciteiten waarbij ik het lastig vind om een inschatting te maken. Al helemaal voor een woning waar nog veel aan isolatie zal worden gedaan (dakisolatie van binnen, vloerisolatie met vloerverwarming doppen, vloerisolatie vanuit kruipruimte met PIR platen, gevelisolatie, ramen naar minimaal HR++). Ook worden WTW's geplaatst. Zowel een centrale WTW voor de lucht als een douche WTW. Kortom 7KW? 9KW?
  • De woning gaat 3 fase aansluitingen krijgen. Voor nu hou ik rekening met 3 fase aansluitingen per warmtepomp. Ja ik weet dat een warmtepomp met 7KW niet 7KW aan stroom verbruikt. Maar ik wil wel aangeven dat ik rekening hou met voldoende vermogen.
  • Split unit of toch een monoblok systeem?
  • De staat van subsidie vandaag de dag en installatiepartijen. Hoeveel weegt het nog op om de installatie (deels) zelf uit te voeren gezien je dan geen recht zal krijgen op subsidie? Dit kan mogelijk dubbelop vallen voor andere onderdelen zoals HR+++ glas waar je dan toch liever de dubbele subsidie op zal laten vallen
  • En misschien wel de belangrijkste: ik ben bang dat ik het met verwarming / koeling met vloerverwarming op de begaande grond niet red om de gehele woning constant op temperatuur te brengen. Dan zou ik mogelijk een 2de warmtepomp nodig hebben (lucht/lucht multisplit voor de 3 slaapkamers en zolder?)
  • Plaatsing van de unit(s): ik heb inmiddels genoeg gezien dat ik de units niet op een dakkapel wil hebben staan of schuin dak. Veel te moeilijk te bereiken voor onderhoud. Dat betekend dat ze dan in de tuin komen te staan, mogelijk aan een gevel (in een podcast ook vernomen dat je een buitenunit beter ~30cm van de grond kan plaatsen ivm eventuele sneeuwval maar goed dan zal je deze unit dus goed moeten ontkoppelen voor enige trillingen) of op het kleine stukje platdak welke goed te bereiken valt vanuit de rechter slaapkamer:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-HcvUypVMrJYrXadrAAoxqTfm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKr35etIvJjoW5uKV6ss798j.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zou een blackbird dan weer leuk zijn. Tegelijk zit ik met bijvoorbeeld het platdak bijzonder dicht tegen de buren aan waarmee ik het platdak deel (geschakelde 2-onder-1-kap woning). Kortom de ventilator heb ik dan het liefst parallel aan het huis gezien ik geen directe achterburen heb. En dus niet aan de gevel bij het platdak gezien je direct met de ventilator tegen de buren aan zal blazen met alle gevolgen van dien (aanname.) Vanuit mijn perspectief zou platdak aan de gevel natuurlijk de voorkeur hebben. Ruimte voor 1 a 2 units, eentje op het dak en eentje aan de gevel. Maar goed ik wil mijn nieuwe buren wel tevreden houden.
  • Plaatsing van de binnenunit / het boilervat. Zelf dacht ik hierbij aan de garage achterin en dit dan netjes met wat timmerwerk achter een deurtje zetten uit het zicht. Echter hangt de CV installatie nu op de 2de verdieping. Ik denk dat beide opties kunnen, echter heb ik bijvoorbeeld minder zin om een boilervat van 400 liter naar boven te tillen.
  • De installatie moet zowel verwarmen als koelen

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:21
Paar vragen:
- wat voor afgifte heb je in gedachten voor de 1e en 2e verdieping? Ook vvw?
- is plaatsing van de buitenunit in de voor- of achtertuin een optie, op enige afstand van de gevels?

Vermogen warmtepomp kun je in jouw geval evt met een warmteverliesberekening (nieuwe situatie na isolatie etc) bepalen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
SebastiaanPs schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:01:
Paar vragen:
- wat voor afgifte heb je in gedachten voor de 1e en 2e verdieping? Ook vvw?
Voor verwarming / koeling eerste verdieping en zolder heb ik nu het idee om airco's te gebruiken. Daar zit ik dan wel meteen met andere uitdagingen zoals condensafvoer. Ik ben bang dat een pompje op de slaapkamers te veel geluid gaat maken. Kortom dat zal op een nette manier naar buiten moeten gaan en zal vermoedelijk niet het leidingwerk kunnen volgen voor het koelmiddel en de elektra.

De vloerplaten eerste verdieping en zolder betreffen 18cm dikke betonnen vloeren dus ik zou erin kunnen frezen. Wel met de nodige risico's, ik heb geen idee wat voor leidingwerk ik ga vinden. Maar gezien het karakter van airco's om ook luchtvochtigheid aan te pakken ging hier mijn voorkeur naar uit, plus dat ik het in meerdere verbouwingen heb terug zien komen waar veel bewoners er tevreden mee zijn. Zou jij wel aanraden om ook boven mee te pakken met vloerverwarming?

Eerste verdieping zal wel een kleine lus aan vloerverwarming krijgen. Het idee is om een apart toilet te maken dan een lus te maken voor dit aparte toilet en de badkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-HcvUypVMrJYrXadrAAoxqTfm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKr35etIvJjoW5uKV6ss798j.jpg?f=fotoalbum_large
is plaatsing van de buitenunit in de voor- of achtertuin een optie, op enige afstand van de gevels?
Zeker! De achtertuin is 9 meter diep en zit aan het water. Het is natuurlijk wel fijn om een warmtepomp buitenunit ergens te plaatsen zodat hij niet te veel opvalt. Dus hoe dichter bij de woning, hoe beter. We gaan waarschijnlijk ook een schuifpui / openslaande deuren plaatsen naar de keuken. Kortom ook daar zal dan weinig plaats zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqn2Z0l-XD6qd6l9SfD9YBvZ-NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQLSgxu50zrY7hiWNk3aon1C.jpg?f=fotoalbum_large

Maar er is mogelijk wel wat plaats aan de onderkant in deze hoek (uiteraard dan aan de buitenkant):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyOJ_mZzILm0GKfG0OIXLQlBMEg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d0oRhUKBP8rLUVQjRaSvcvme.jpg?f=user_large
Maar goed dan zou komt de unit mogelijk wel laag te hangen denk ik dan...
Vermogen warmtepomp kun je in jouw geval evt met een warmteverliesberekening (nieuwe situatie na isolatie etc) bepalen.
Leuk ik heb weer wat te doen vanavond :D

[ Voor 6% gewijzigd door Yariva op 23-10-2025 17:16 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:45
Gewoon L/W warmtepomp erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:00
Ik denk dat je idd een warmteverliesberekening moet (laten) maken om 't vermogen van de WP te bepalen. Je kan ook eens bij je nieuwe buren navragen. Met veel warm water verbruik is douche WTW zeker aan te raden, dat gaat je heel veel energieverbruik schelen. En een spaardouchekop voor jou er naast ook :). Als je inderdaad aan een 400l boiler denkt dan is mogelijk een aparte warmtepompboiler nog een overweging waard. 400l water opwarmen hartje winter gaat een aardig tijdsbeslag op de WP leggen en in die tijd wordt je huis niet verwarmd. Ik zou huiverig zijn om met L/L te gaan verwarmen. Als het is voor kamers die je sporadisch gebruikt dan is dat te doen, ik vind de herrie en de luchtstroom van airco's niet comfortabel (voor verwarmen). Dus mijn voorkeur zou zijn 't hele huis verwarmen met een L/W en dan boven ook vvw of als je dat te veel werk vind of niet aandurft LT convectoren met ventilatoren.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 23-10-2025 17:30 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Yariva schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:12:
[...]

Voor verwarming / koeling eerste verdieping en zolder heb ik nu het idee om airco's te gebruiken. Daar zit ik dan wel meteen met andere uitdagingen zoals condensafvoer. Ik ben bang dat een pompje op de slaapkamers te veel geluid gaat maken. Kortom dat zal op een nette manier naar buiten moeten gaan en zal vermoedelijk niet het leidingwerk kunnen volgen voor het koelmiddel en de elektra.

De vloerplaten eerste verdieping en zolder betreffen 18cm dikke betonnen vloeren dus ik zou erin kunnen frezen. Wel met de nodige risico's, ik heb geen idee wat voor leidingwerk ik ga vinden. Maar gezien het karakter van airco's om ook luchtvochtigheid aan te pakken ging hier mijn voorkeur naar uit, plus dat ik het in meerdere verbouwingen heb terug zien komen waar veel bewoners er tevreden mee zijn. Zou jij wel aanraden om ook boven mee te pakken met vloerverwarming?

Eerste verdieping zal wel een kleine lus aan vloerverwarming krijgen. Het idee is om een apart toilet te maken dan een lus te maken voor dit aparte toilet en de badkamer.
[Afbeelding]

[...]

Zeker! De achtertuin is 9 meter diep en zit aan het water. Het is natuurlijk wel fijn om een warmtepomp buitenunit ergens te plaatsen zodat hij niet te veel opvalt. Dus hoe dichter bij de woning, hoe beter. We gaan waarschijnlijk ook een schuifpui / openslaande deuren plaatsen naar de keuken. Kortom ook daar zal dan weinig plaats zijn.
[Afbeelding]

Maar er is mogelijk wel wat plaats aan de onderkant in deze hoek (uiteraard dan aan de buitenkant):
[Afbeelding]
Maar goed dan zou komt de unit mogelijk wel laag te hangen denk ik dan...

[...]

Leuk ik heb weer wat te doen vanavond :D
Over L/W warmtepomp versus airco op de 1e en 2e verdieping kunnen anderen je wellicht beter adviseren. Wat ik vaak hoor: voor verwarmen L/W via vvw prettiger/comfortabeler, airco voor koelen beter. Velen hebben beiden.

Met een dergelijke tussenwoning zal je maar weinig vermogen nodig hebben, 4 a 5 kW gok ik. Als je de 1e en 2e verdieping alleen met airco’s gaat doen dan nog minder. Aan de andere kant wil je voor een 300 liter SWW vat ook niet een al te kleine warmtepomp. Tenslotte: bij een tussenwoning is een stille warmtepomp gewenst, bijv Vaillant Arotherm plus 55/6 (niet de Pure).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
blb4 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:25:
Ik denk dat je idd een warmteverliesberekening moet (laten) maken om 't vermogen van de WP te bepalen. Je kan ook eens bij je nieuwe buren navragen. Met veel warm water verbruik is douche WTW zeker aan te raden, dat gaat je heel veel energieverbruik schelen. En een spaardouchekop voor jou er naast ook :). Als je inderdaad aan een 400l boiler denkt dan is mogelijk een aparte warmtepompboiler nog een overweging waard. 400l water opwarmen hartje winter gaat een aardig tijdsbeslag op de WP leggen en in die tijd wordt je huis niet verwarmd. Ik zou huiverig zijn om met L/L te gaan verwarmen. Als het is voor kamers die je sporadisch gebruikt dan is dat te doen, ik vind de herrie en de luchtstroom van airco's niet comfortabel (voor verwarmen). Dus mijn voorkeur zou zijn 't hele huis verwarmen met een L/W en dan boven ook vvw of als je dat te veel werk vind of niet aandurft LT convectoren met ventilatoren.
Dank voor je advies. Ik moet toegeven dat geen radiatoren ook een esthetische keuze is. Wanneer je het hele huis op de schop neemt zou dat fijn zijn om mee te nemen.

Vloerverwarming boven vrezen in de bestaande dekvloer zou in theorie moeten kunnen. Ik heb dit tot nu toe nog niet meegenomen in plannen. Het betekend extra kosten voor de vloer, die zal dan verlijmd PVC moeten worden in plaats van klik PVC / laminaat. Plus (in mijn hoofd) een ongelofelijke ***** klus met frezen in vergelijking met een split airco systeem plaatsen :+

Ik puzzel dan ook meteen in mijn hoofd met de plaatsing van een eventuele verdeler: er lopen volgens de plannen straks 2 koofjes naar boven: eentje op de plek waar het toilet komt op de eerste verdieping voor afvoer en de huidige koof in de badkamer van 40x40. Mijn plan was om de vloerverwarming naar boven te gooien met de koof die er toch al komt voor de afvoer van het toilet. Het toilet is al erg klein, daar wil ik niet nog meer hapjes uit halen. Idem voor de badkamer. Dan moet ik ergens een hapje halen uit de slaapkamers. Maar goed dan moet de waterleiding ook een stukje in het beton worden gelegd / beton worden weg gebikt(?).

Ik heb wel ergens een angst dat het koelen met enkel vloerverwarming niet voldoende zal zijn. Wij zitten nu in een appartementje waar het simpelweg niet uit te houden is in de zomer. 28 graden binnen is niet ongebruikelijk. En met een goed dik bepakt huis lijkt het mij vrij gemakkelijk dat zodra de warmte eenmaal binnen is deze lastig is om eruit te halen. Al helemaal omdat je niet te veel kan koelen met vloerverwarming (zoals ik tot nu toe heb begrepen ivm condensvorming).

Ook was mijn angst dat niet eens de temperaturen maar ook de luchtvochtigheid veel relevanter is voor het "gevoel" van hitte. Maar volgens mij heeft de WTW die ik voor ogen heb een afvoer en zou de luchtvochtigheid op die manier kunnen reguleren. Daar heb je dan geen airco voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
SebastiaanPs schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:37:
[...]

Over L/W warmtepomp versus airco op de 1e en 2e verdieping kunnen anderen je wellicht beter adviseren. Wat ik vaak hoor: voor verwarmen L/W via vvw prettiger/comfortabeler, airco voor koelen beter. Velen hebben beiden.

Met een dergelijke tussenwoning zal je maar weinig vermogen nodig hebben, 4 a 5 kW gok ik. Als je de 1e en 2e verdieping alleen met airco’s gaat doen dan nog minder. Aan de andere kant wil je voor een 300 liter SWW vat ook niet een al te kleine warmtepomp. Tenslotte: bij een tussenwoning is een stille warmtepomp gewenst, bijv Vaillant Arotherm plus 55/6 (niet de Pure).
Mag ik je uit interesse vragen waarom je specifiek dit model aanbiedt? Zo te lezen is het een monoblok, waarom bijvoorbeeld die keuze? En hoe kom je dan uit op dit model? Bijvoorbeeld een WeHeat Blackbird is ook een monoblok welke ik vaak langs zie komen en die noem je expliciet niet.

Het klopt zeker dat stilte voor ons belangrijk is dus vanuit dat opzicht ben ik blij met je advies :) Ik bedoel mijn vragen dan ook vooral om meer te leren over de WP wereld en de keuzes die worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Yariva schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

Mag ik je uit interesse vragen waarom je specifiek dit model aanbiedt? Zo te lezen is het een monoblok, waarom bijvoorbeeld die keuze? En hoe kom je dan uit op dit model? Bijvoorbeeld een WeHeat Blackbird is ook een monoblok welke ik vaak langs zie komen en die noem je expliciet niet.

Het klopt zeker dat stilte voor ons belangrijk is dus vanuit dat opzicht ben ik blij met je advies :) Ik bedoel mijn vragen dan ook vooral om meer te leren over de WP wereld en de keuzes die worden gemaakt.
Dit is deels een kwestie van smaak. Zelf heb ik voor mijn verwarming het liefst een A-merk wat de producten al ver heeft doorontwikkeld, zoals bijv Mitsubishi Electric. Andere redenen voor een A-merk zijn kwaliteit van onderdelen en gebruikte materialen, plus beschikbaarheid van onderdelen over 10 jaar. De kleinere modellen van Mitsubishi Electric die geschikt zouden zijn voor jouw huis zijn de SUZ-SWM40VA2 (split) en de PUZ-WZ50VAA (monoblock).

Als geluid belangrijk is, dan schijnen de Vaillant Arotherm Plus modellen volgens verschillende installateurs tot de stilste warmtepompen te behoren.

Onder de ‘jongere’ merken lijkt WeHeat me ook geen gekke optie. Met de Blackbird hebben ze een slimme zet gedaan, heel geschikt voor op betonnen daken. Hoe de warmtepompen van WeHeat presteren op de langere termijn (bijv 10 jaar) weet ik niet. In het WeHeat topic krijg ik de indruk dat de meeste eigenaars tevreden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 24-10-2025 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:29
Mooi huis wat je gekocht hebt! Gezien het bouwjaar denk ik dat het al aan de Rc 2,5 norm zal voldoen. Het beste probeer je de originele bouwtekeningen te bemachtigen, daar kun je dat allemaal in terug vinden. Dat is een goed begin om het benodigde vermogen in te schatten en denk ik ook een vereiste om een warmteverlies berekening te maken.

Mijn inschatting is dat je in de huidige staat aan een 7 tot 10 kW WP ruim voldoende moet hebben, inclusief SWW. Gezien je plannen voor verdere isolatie is een 5 a 7kW waarschijnlijk ook een mooie, toekomst gerichte, keuze. Je leest hier vaak dat mensen erg bang zijn het 's winters niet warm te kunnen krijgen (daar hoorde ik zelf ook bij). Maar ik heb eigenlijk nog niemand gehoord die daadwerkelijk in die situatie terecht is gekomen. Misschien kunnen mensen die die ervaing wel hebben gehad zich hier eens melden :) .

Op de bovenverdieping hebben wij de radiatoren altijd dicht staan, net als velen in een huis van na 1990. Er komt genoeg warmte van beneden om het boven op 16 a 18 graden te houden, wat wij voor een slaapkamer prima vinden. Komen er in de toekomst kinderen die boven spelen en of studeren dan mag het wel wat warmer zijn. Een L/L warmtepomp is dan een prima aanvulling en kan 's zomers ook mooi koelen.

De badkamer is ook wel fijn als die wat warmer is. Er zit vloerverwarming is, dat is alvast mooi, al is het bij ons zo dat met de lage aanvoertemperatuur (26 - 30 graden) het toch krap is om een nette badkamer temperatuur (>20 graden) te behouden. Bij een flinke vorst nemen we ons dan ook altijd voor een badkamer kacheltje te plaatsen, maar voor het zover is, is de vorst altijd al weer voorbij :*)

Wat dat betreft is het verbeteren van de daksolatie en de ramen boven misschien wel een van de eerste dingen om naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:08
Als je op de bovenverdieping verwarmt met airco's kun je beter aan de lage kant gaan zitten met het vermogen van de warmtepomp.
Effectief gezien kun je dan namelijk rekenen met geen verliezen van de begane grond naar boven toe.

Een warmtepomp met een te groot vermogen wordt niet niet blij van.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
SebastiaanPs schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Dit is deels een kwestie van smaak. Zelf heb ik voor mijn verwarming het liefst een A-merk wat de producten al ver heeft doorontwikkeld, zoals bijv Mitsubishi Electric. Andere redenen voor een A-merk zijn kwaliteit van onderdelen en gebruikte materialen, plus beschikbaarheid van onderdelen over 10 jaar. De kleinere modellen van Mitsubishi Electric die geschikt zouden zijn voor jouw huis zijn de SUZ-SWM40VA2 (split) en de PUZ-WZ50VAA (monoblock).

Als geluid belangrijk is, dan schijnen de Vaillant Arotherm Plus modellen volgens verschillende installateurs tot de stilste warmtepompen te behoren.

Onder de ‘jongere’ merken lijkt WeHeat me ook geen gekke optie. Met de Blackbird hebben ze een slimme zet gedaan, heel geschikt voor op betonnen daken. Hoe de warmtepompen van WeHeat presteren op de langere termijn (bijv 10 jaar) weet ik niet. In het WeHeat topic krijg ik de indruk dat de meeste eigenaars tevreden zijn.
Dank voor de toelichting. Ik vind het zelf ook wel een fijn idee om een betrouwbaar bewezen merk te kopen. Mocht een onderhouds toko failliet gaan kan ik met industrie standaard onderdelen gewoon naar een andere partij toe stappen. Dat idee is erg fijn :)

Verder is stilte inderdaad echt belangrijk. Mocht de unit dermate weinig geluid produceren en trillingsvrij worden gemonteerd zou hij op het platdak kunnen worden geïnstalleerd. Dat geeft meer vrijheid met de tuin later inrichten. Minder afhankelijkheden :) Ik zie wel dat veel Tweakers niet per se een Vaillant boiler hierbij aanraden. Dat lijkt nog een leuke puzzel te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
KarsS schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:08:
Mooi huis wat je gekocht hebt! Gezien het bouwjaar denk ik dat het al aan de Rc 2,5 norm zal voldoen. Het beste probeer je de originele bouwtekeningen te bemachtigen, daar kun je dat allemaal in terug vinden. Dat is een goed begin om het benodigde vermogen in te schatten en denk ik ook een vereiste om een warmteverlies berekening te maken.

Mijn inschatting is dat je in de huidige staat aan een 7 tot 10 kW WP ruim voldoende moet hebben, inclusief SWW. Gezien je plannen voor verdere isolatie is een 5 a 7kW waarschijnlijk ook een mooie, toekomst gerichte, keuze. Je leest hier vaak dat mensen erg bang zijn het 's winters niet warm te kunnen krijgen (daar hoorde ik zelf ook bij). Maar ik heb eigenlijk nog niemand gehoord die daadwerkelijk in die situatie terecht is gekomen. Misschien kunnen mensen die die ervaing wel hebben gehad zich hier eens melden :) .

Op de bovenverdieping hebben wij de radiatoren altijd dicht staan, net als velen in een huis van na 1990. Er komt genoeg warmte van beneden om het boven op 16 a 18 graden te houden, wat wij voor een slaapkamer prima vinden. Komen er in de toekomst kinderen die boven spelen en of studeren dan mag het wel wat warmer zijn. Een L/L warmtepomp is dan een prima aanvulling en kan 's zomers ook mooi koelen.

De badkamer is ook wel fijn als die wat warmer is. Er zit vloerverwarming is, dat is alvast mooi, al is het bij ons zo dat met de lage aanvoertemperatuur (26 - 30 graden) het toch krap is om een nette badkamer temperatuur (>20 graden) te behouden. Bij een flinke vorst nemen we ons dan ook altijd voor een badkamer kacheltje te plaatsen, maar voor het zover is, is de vorst altijd al weer voorbij :*)

Wat dat betreft is het verbeteren van de daksolatie en de ramen boven misschien wel een van de eerste dingen om naar te kijken.
Thanks! Ja de puzzel voor mij blijft lastig. Het comfort idee van een airco is wel fijn tijdens hete zomers. Tegelijk is het ook weer meer complexiteit en kosten.

Bouwtekeningen heb ik het verleden al gekregen :D
Linkje: https://cloud.twan.tech/s/qGWMfSJz3SKQXke

Wat betreft de staat van de huidige isolatie: ik zou het helaas echt niet weten. Op 1 november ga ik erachter komen. Mijn ogen zijn nu vooral gericht op spouw, vloer, dak isolatie en ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Ben(V) schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:34:
Als je op de bovenverdieping verwarmt met airco's kun je beter aan de lage kant gaan zitten met het vermogen van de warmtepomp.
Effectief gezien kun je dan namelijk rekenen met geen verliezen van de begane grond naar boven toe.

Een warmtepomp met een te groot vermogen wordt niet niet blij van.
Wordt je niet blij van in de vorm van pendel gedrag /.energie verbruik?

Je zou als leek verwachten dat een over-gedimensioneerd systeem toekomstgericht is met toekomstige gezinsuitbreiding (kids die gaan douchen) en dus meer vermogen benodigd, potentieel stiller is (het systeem hoeft minder hard te werken doordat de vraag lager is dan wat het systeem aankan etc.

Alleen pendel gedrag en het effect hiervan moet ik mij meer in verdiepen. En logischerwijs: een hogere aanschaf waarde.

Kloppen deze aannames een beetje?

En het blijft natuurlijk vooral lastig dat de keuze WP afhankelijk gaan zijn van de keuze of er airco's boven komen of toch vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:47
Yariva schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Wordt je niet blij van in de vorm van pendel gedrag /.energie verbruik?

Je zou als leek verwachten dat een over-gedimensioneerd systeem toekomstgericht is met toekomstige gezinsuitbreiding (kids die gaan douchen) en dus meer vermogen benodigd, potentieel stiller is (het systeem hoeft minder hard te werken doordat de vraag lager is dan wat het systeem aankan etc.

Alleen pendel gedrag en het effect hiervan moet ik mij meer in verdiepen. En logischerwijs: een hogere aanschaf waarde.

Kloppen deze aannames een beetje?

En het blijft natuurlijk vooral lastig dat de keuze WP afhankelijk gaan zijn van de keuze of er airco's boven komen of toch vloerverwarming.
Sww water bereiden staat los van verwarmings vermogen .

Een panasonic J monoblock 5 , 7 of 9 kw maakt met hetzelfde vermogen sww , maar in verwarmings bedrijf kan een 5 wel een stuk verder terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:29
Ik heb even naar de bouwtekeningen gekeken maar zie niet zo snel wat de isolatie waarden zijn. Bij de tekeningen van ons huis was er een apart hoekje waar de details voor de vloer, muren en dak uitgetekend en benoemd werden, maar dat zal per aannemer verschillen. Toch moet het ergens te achterhalen zijn, want ook in die tijd waren er eisen voor isolatie en moest dat naar de gemeente voor de vergunningaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:08
Het grootste deel van het jaar gebruik je zo wie zo de minimale capaciteit van elke verwarming, die hoogste vermogens heb je alleen nodig als het -10/-15 wordt wat in Nederland wel is voorkomt maar nooit erg lang en tegenwoordig al helemaal niet meer.

Je wilt dus een systeem hebben dat ver terug kan moduleren want dat regelt gewoon het soepelst en blijft je temperatuur het makkelijkst netjes stabiel (geen over/under shoot).
Tevens heb je minder last dat het systeem gaat pendelen.

Verder zijn grote systemen duurder en maken meer herrie.
En elke leverancier zal je een te groot systeem adviseren, want daar verdienen ze meer op en ze krijgen nooit klachten dat het systeem de kamer niet warm krijgt.
Dat gebeurd al jaren met veel te zware CV ketels die niet ver terug kunnen moduleren.

Een verwarming (dus ook een warmtepomp) is een regel systeem dat het allerbeste functioneert als aanvoer capaciteit (de verwarming) en afvoer (warmte verlies) in balans is.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 25-10-2025 15:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1