Vloerverwarming als hoofdverwarming 15cm hoh

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dwar
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:06
In ons nieuwe huis vervangen wij de koude vloerverwarming die als bijverwarming diende, door vloerverwarming bedoeld als hoofdverwarming. (en omdat de oude buizen poreus zijn)

De nieuwe buizen zijn 15cm hoh gelegd. Dit is het zelfde als de oude situatie.
De nieuwe buizen zijn 16mm ipv 18mm in de oude situatie.
Het aantal groepen is wel verdubbeld van 3 naar 6.

De totale oppervlakte is iets meer dan 60 m2, het huis is in 1993 gebouwd en heeft een energielabel C (dicht tegen B aan waarschijnlijk)

Voor mijn gevoel had de hoh niet meer dan 10cm moeten zijn om goed als hoofdverwarming te kunnen dienen. Kan iemand mij van de onzekerheid afhelpen en vertellen dat het goed is, met een goed onderbouwde bron? (De instalateur zegd uiteraard dat het goed is, maar ook heb er een raar gevoel over)

Groeten RUdie

[ Voor 5% gewijzigd door Dwar op 15-04-2022 23:17 . Reden: Energielabel en jaartal toegevoegd ]

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:48
Wat is de lengte van de groepen, hoe verwarm je het cv water en wat is je watertemperatuur?

• Dwar
Wat ik begrijp is dat 7 a 8 meter gebruikt word met 15cm hoh. 6 groepen over 60m2 zou dus 70 a 80 meter per groep betekenen.

Op dit moment hebben zit hij aan de CV, maar we hebben wel aangegeven dat we het doen ivm toekomst bestendigheid.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Misschien werkt 15 bij jou prima.

Maar volgens mij is de stelregel voor hoofdverwarming 10 cm.
Je kan wel minder vaak stoken,. Maar langer dan maximaal lukt niet. En als je dan ook aan een max temperatuur zit, dan kan het vervelend zijn.

Begin vorige zomer laten invrezen. 10cm hoh. 6 groepen 92 meter elk.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Dwar
Morgen vroeg wordt er beton gestort, en tot vanavond ging ik er nog vanuit dat er gewoon 10 cm hoh in zou komen. Het idee was dat we er op vooruit zouden gaan maar dat gevoel heb ik op het moment niet meer zo :-S

• Mojo
  • Laatst online: 28-11 20:36

Mojo

The Power Within

Volgens mij moet je weten wat de warmteafgifte moet zijn van je vloer in W/m2. Mag toch hopen dat je installateur dit weet als je dit aanlegt.

Als je dat weet en je weet wat de watertemperatuur is (delta T) kan je ook nagaan hoeveel warmte je moet afgeven per m2 over een bepaalde lengte slang. Met een 15cm h.o.h heb je 6,6m aan slang liggen per m2; met 10m2 per groep zit je dus op 66m slang per groep. Dat is iig niet zo vreemd om aardig wat warmte mee af te geven. E.e.a. ook afhankelijk van je stroomsnelheid.

Check deze eens iig:
YouTube: How to set up underfloor heating manifold

[ Voor 5% gewijzigd door Mojo op 16-04-2022 00:16 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:38
Wat hebt je besteld/gespecificeerd, wat is er aangeboden (offerte) en wat ligt er nu (uitgevoerd)?
Hoeveel warmte je huis nodig heeft, welke kleur de petunia van de buren heeft, maakt niets uit. Als jij een offerte hebt geaccepteerd met hoh 10 of met hoh 15, of erger nog hoh niet gespecificeerd is dat de basis waarop je de legger moet aanspreken.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-12 10:13
Hier 7 groepen hoh 10cm 16x2mm buis voor 55m2 BG vloer. Isolatiewaarde vloer (en rest vd woning) is rc6, bj 2013, energielabel A. (Inmiddels met 5500wp zonnepanelen gaan we naar A++)

Woning is goed snel warm te krijgen met 35gr water dat de vloer in gaat. Afgelopen winter binnen een uur van 19 naar 20,5 graden.

Met 7 groepen wellicht een tikkeltje overgedimensioneerd qua afgiftevermogen, maar de huidige ervaringen leveren wel vertrouwen dat de boel met een warmtepomp ook goed warm te krijgen gaat zijn.

6 groepen met hoh 15cm en ook nog een iets grotere oppervlakte lijkt me aan de krappe kant.

Zoals @tcw82 aangeeft: wat staat er in de offerte/opdrachtomschrijving?

Hoe dan ook kun je wellicht beter nu je verlies pakken (qua tijd en evt ooo financieel) en de boel correct laten aanleggen / herstellen) dan dat je over een paar jaar weer aam de beurt bent wanneer je naar een warmtepomp over gaat.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:39
In beginsel (heerlijk juridisch) kan een vloerverwarming met een hoh van 30 cm ook als hoofdverwarming dienen, met de juiste voorlooptemperatuur en een gering warmteverlies is dat perfect mogelijk.

In de praktijk komt die situatie niet/nauwelijks voor in bestaande bouw.

Ik adviseer mensen altijd heel duidelijk hun offertes te laten specificeren (als adviseur/ingenieur verduurzaming) en help ze daarbij... Dat vergt vaak wel enige vakkennis.

Zoiets kan dan voorkomen worden, hoewel je daar nu (vrij weinig) aan hebt.

Om op je vraag terug te komen: ja een hoh afstand van 15cm kan als hoofdverwarming worden gebruikt maar zal altijd een hogere toevoer temperatuur nodig hebben dan een kleinere hoh afstand.
Hoe hoog deze moet zijn kan ik niet zeggen, dat is afhankelijk van je specifieke situatie (warmteverlies, ventilatie, gebruiksgewoontes etc...)

Met het zicht op de toekomst, waarin we (meestal) zo veel mogelijk met lage temperaturen willen verwarmen is het aan te raden de systemen zo te dimensioneren dat ze een zo hoog mogelijke warmteafgiftecapaciteit hebben bij een zo laag mogelijke temperatuur.

Wat ik zou doen: in de huidige tijd waarin vakmensen moeilijk te vinden zijn zou ik mijn excuses aanbieden bij de installateur en zeggen dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest bij de specificatie...

Dat je echt je VV op 10 cm HOH wilt hebben liggen met zo kort mogelijke groepen...

En hem voorstellen dit eventueel samen met hem te doen, en de meerkosten te dragen, je hebt immers haast..

Pak nu je verlies, stel je nederig op en help hem mee.. met de vinger wijzen zal je niet gaan helpen.

Tip: Google op afgifte vermogen albrand voor tabellen qua afgifte vermogen.

P.s. mocht er in de offerte expliciet hoh 10cm staan zou ik minder vriendelijk zijn...

Succes!

2050vandaag, waarom wachten?

• Dwar
BjornHero schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:16:
In beginsel (heerlijk juridisch) kan een vloerverwarming met een hoh van 30 cm ook als hoofdverwarming dienen, met de juiste voorlooptemperatuur en een gering warmteverlies is dat perfect mogelijk.

In de praktijk komt die situatie niet/nauwelijks voor in bestaande bouw.

Ik adviseer mensen altijd heel duidelijk hun offertes te laten specificeren (als adviseur/ingenieur verduurzaming) en help ze daarbij... Dat vergt vaak wel enige vakkennis.

Zoiets kan dan voorkomen worden, hoewel je daar nu (vrij weinig) aan hebt.

Om op je vraag terug te komen: ja een hoh afstand van 15cm kan als hoofdverwarming worden gebruikt maar zal altijd een hogere toevoer temperatuur nodig hebben dan een kleinere hoh afstand.
Hoe hoog deze moet zijn kan ik niet zeggen, dat is afhankelijk van je specifieke situatie (warmteverlies, ventilatie, gebruiksgewoontes etc...)

Met het zicht op de toekomst, waarin we (meestal) zo veel mogelijk met lage temperaturen willen verwarmen is het aan te raden de systemen zo te dimensioneren dat ze een zo hoog mogelijke warmteafgiftecapaciteit hebben bij een zo laag mogelijke temperatuur.

Wat ik zou doen: in de huidige tijd waarin vakmensen moeilijk te vinden zijn zou ik mijn excuses aanbieden bij de installateur en zeggen dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest bij de specificatie...

Dat je echt je VV op 10 cm HOH wilt hebben liggen met zo kort mogelijke groepen...

En hem voorstellen dit eventueel samen met hem te doen, en de meerkosten te dragen, je hebt immers haast..

Pak nu je verlies, stel je nederig op en help hem mee.. met de vinger wijzen zal je niet gaan helpen.

P.s. mocht er in de offerte expliciet hoh 10cm staan zou ik minder vriendelijk zijn...

Succes!
Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Als de betonvloer er nu nog niet had in gelegen had ik dat idd beter kunnen doen. Helaas heb ik niet gedaan.

Op papier is er niet gespecificeerd hoe het gelegd moet worden. Alleen dat het als hoofdverwarming moet dienen. Dus het is uiteindelijk idd mijn probleem. Wel hebben we het er mondeling over gehad dat het tzt ook met een warmtepomp moet gaan werken en dat we toekomst bestendig willen zijn. Het wijzen is voor mij ook niet het punt, een goede vloerverwarming wel.

De groepen zijn wel relatief kort (6 groepen, 62m2) volgens installateur, waardoor 15cm goed zou moeten kunnen.

Conclusie:
Met CV zal ik waarschijnlijk geen probleem hebben (en garantie op). Voor toekomstbestendigheid had het zeker 10cm hoh moeten zijn. Maar daar heb ik niet genoeg bovenop gezeten (blind vanuit gegaan dat het 10cm zou worden.)
Als we over gaan op een warmtepomp kan het een probleem worden, maar zelfs dat hoeft niet. Maar dan zou ook op te lossen moeten zijn door beter te isoleren.

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 10:17
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, maar heb je expliciet de vraag over een warmtepomp icm 15 hoh ook gesteld aan de installateur? Misschien kan hij je gelijk geruststellen.

Daarnaast staat de warmtepomp techniek ook niet stil, wat nu een uitdaging zou zijn hoeft dat straks niet te zijn

• rbaidjoe
Dwar schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:03:
[...]

Als we over gaan op een warmtepomp kan het een probleem worden, maar zelfs dat hoeft niet. Maar dan zou ook op te lossen moeten zijn door beter te isoleren.
Zelfs zonder het op een achterkant van een bierviltje uit te rekenen kun je op je klompen aanvoelen dat je dan met een draak aan maatregelen en bijkomende kosten gaat moeten isoleren om een probleem van 33% te weinig vloerverwarmingsbuis te compenseren. Dat kan een keuze zijn natuurlijk.

• Dwar
BjornHero schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:16:
Die had ik ook gevonden. Maar van welke aanvoer temperatuur moet je uit gaan?

Ook kon/kan ik niet echt een goede manier vinden om te berekenen hoeveel vermogen ik nodig zou hebben. ergens tussen de 45 W/m3 en 70 W/m3, maar dat maakt nogal een verschil. Volgens mij zou het aan de hand van de Rc waardes van het energielabel moeten kunnen. (allemaal rond de 2)

Uiteindelijk had ik mij gewoon onafhankelijk moeten laten adviseren en de specificaties moeten aanleveren en de offerte daarop moeten (laten) controleren.

ps. Ik ga geenszins van opzet van de installateur uit.

• rbaidjoe
Dwar schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:26:
[...]

Die had ik ook gevonden. Maar van welke aanvoer temperatuur moet je uit gaan?
Als je op de toekomst (lees: warmtepomp) voorbereid wil zijn ga je uit van ten hoogste een Ta van 35gr en een Tr van 30 graden. In het lucht water warmtepomp topic zie je ook tweakers met nog lagere temperaturen werken. Dat komt de efficientie zeer ten goede bijv een Ta van 27 gr. Dan mag je wel flink veel afgiftevermogen hebben om het daarmee re redden. Ta van 35gr is een beetje een standaard uitgangspunt om met een warmtepomp te verwarmen. Elke graad lager is winst in efficientie.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-12 21:49
rbaidjoe schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:16:
[...]

Zelfs zonder het op een achterkant van een bierviltje uit te rekenen kun je op je klompen aanvoelen dat je dan met een draak aan maatregelen en bijkomende kosten gaat moeten isoleren om een probleem van 33% te weinig vloerverwarmingsbuis te compenseren. Dat kan een keuze zijn natuurlijk.
Hohoho, niet zo negatief :)
Hier een eigenaar van een huis uit 1987 met puntdak in de kamer, dus veel volume, en oude tyleen vloerverwarming bestaande uit drie groepen voor 55m2 die in het gunstigste geval hoh 20 liggen. En daarmee krijg ik die hut dus ook warm. Ik heb daar wel een hogere stooklijn voor nodig (20/20 en -10/50), maar toch, warm wordt het wel... En de cop dan, zul je je afvragen? Nou, die is al 6 jaar lang 3,25 en dat is met de huidige prijzen meer dan genoeg ;)
Wil je echt weten wat je aan moet houden dan moet je een warmteverliesberekening laten maken, dan kun je pas echt wat nuttigs zeggen over het feit of hoh 15 genoeg is.
Tot die tijd kun je alleen maar aanames doen en weet je niets zeker...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• rbaidjoe
@Stoofie goed tegengeluid. Zonder feiten valt tw overwegen om aan de veilige kant te zitten, en dus wat te te overdimensioneren. Met de juiste feiten op tafel (warmteverliesberekening) kun je evt strak afgemeten dimensioneren. Of in ieder geval uitsluitsel krijgen over de mate van de huidige dimensionering. Lijkt me waardevol in deze situatie.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:00
rbaidjoe schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:16:
[...]

De uiteindelijke verschillen in temperatuur van het vloeroppervlak en de afgifte per m2 zijn echt niet héél dramatisch bij hoh 10cm versus 15cm. Misschien toch eens de achterkant van een bierviltje er bij pakken en grof uitrekenen wat het verschil in praktijk nou echt is bij een huis uit met Rc 2,5 (conform bouwbesluit uit 1992).

Ja, bij een kleinere hoh afstand haal je met een warmtepomp net iets hoger rendement, omdat je met een net iets lagere aanvoertemperatuur toe kunt.

Onze huidige woning heeft voor 65 m2 vloerverwarming slechts 5 groepen (dus ik verwacht hoh 15cm) en is met bouwjaar 1979 minder goed geïsoleerd dan het huis uit 1993 van TS. Toch krijgen we het prima warm met de warmtepomp.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:18
Ik heb hier de berging gestort met 15 hoh in 12cm beton op 16cm PIR. Gaat 40 graden in, 15 retour en dat hok wordt gewoon goed warm. Retour wordt geregeld met een RTL ventiel, als ik die verder open draai zweet je je kapot (misschien toch maar thermostaatkraan in aanvoer zetten)

Enige nadeel is dat je kunt voelen waar de warme en koude leidingen liggen, bij 10 hoh heb je dat veel minder merkbaar.

• Pietjuh
  • Laatst online: 29-11 02:06
Hier ook 15 cm hoh, geen enkel probleem (120m2 op de benedenverdieping ). Temperatuur van de ketel staat op 35 graden. Door de opbouw van de vloer is deze snel en homogeen warm (15cm eps, beton, 2cm eps, smeervloer).

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:48

Zenix

BOE!

Mijn huis uit 2020 heeft ook 15 cm hoh en vloerverwarming als hoofdverwarming. Na 2 uurtjes op 30 graden (lager kan de CV niet) is het al te warm in huis en stopt de CV alweer...

Dus ja, het kan prima, maar is wel afhankelijk van de isolatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 16-04-2022 22:25 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:04
voor in de teokomst een verdeler zonder pomp en thermostaat oftewel een gesloten verdeler. icm met een warmtepomp. deze opsteling wil ook weleens helpen. dan heb je namelijk geen vermening met koude water.
het kan dus een oplossing zijn in de toekomst /maar het kan ook een complete misser zijn net welke kant het kwartje valt.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@Dwar Wat een vervelende situatie zeg, ik hoop dat je wat gerustgesteld ben door de latere reacties dat het waarschijnlijk vaak toch wel moet kunnen maar ik voel compleet met je mee!

Je zou inderdaad verwachten dat zo’n installateur met je meedenkt en zeker als je het over een warmtepomp in de toekomst hebt gehad dat hij dan meteen voor 10HoH gaat dus ik snap helemaal waarom je daar blind vanuit ben gegaan en je frustratie en onzekerheid nu.

Heb het helaas al veel vaker meegemaakt dat je tegenwoordig niet meer van de expertise van de experts uit kan gaan en je dus zelf helemaal moet inlezen op de details om een halve expert te worden om de mensen die je inhuurt te kunnen controleren. :X

Bij mijn huis was het 2 jaar geleden ook bijna verkeerd gegaan met de vloerverwarming terwijl ik het met mijn aannemer ook duidelijk over een toekomstige warmtepomp had gehad.
Bleek dat zijn infrees-machine maar 15cm hoh afstand kon en hij daarom dat altijd gebruikte en was echt geen probleem voor hoofdverwarming. |:(

Heb er toen op gestaan dat het 10cm hoh werd omdat ik me toevallig had ingelezen anders was het 15 geworden.
Was ook nog een extra kostenpost omdat er toen niet ingefreesd kon worden en in plaats daarvan de hele dekvloer eruit moest om vvw op netten te plaatsen en daarna weer een dekvloer terug.

Tegenwoordig ben ik helaas wat paranoïde geworden en durf ik niet meer zomaar iemand in te huren voor een klus zonder eerst zelf alle details uit te zoeken en soms zelfs tot de conclusie te komen dat ik het beter zelf kan doen ook al kost het tig meer keer tijd.

Sterkte daar nog en ik hoop dat je het uiteindelijk naast je neer kan leggen ook al kan je jezelf eigenlijk niets verwijten, dat zou voor mij zelf nog het lastigste zijn.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-12 21:49
@Vliegvlug: hoh 15 is meestal geen enkel probleem, het gaat enkel om de benodigde warmte en de afgifte per m2. Zolang de afgifte groter is dan het warmteverlies is er geen enkel probleem. Hier roeptoeteren dat 10cm de norm is bij warmtepompen slaat nergens op en is volledig bezijden de waarheid, zoals @Ivow85 al zei: het verschil tussen hoh 10 en 15 is helemaal niet zo dramatisch groot. Wellicht had je je de extra kosten voor de nieuwe dekvloer zelfs kunnen besparen door voor €500,- een warmteverliesberekening te laten maken in plaats van je in te lezen...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@Stoofie
Ik hoop dat @Dwar ook wat rust uit die informatie kan halen, ik ben in elk geval blij dat ik 10cm hoh heb en daar op tijd achter kwam, want dat ik geen berekening heb laten doen is een aanname van jouw kant.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Hier een woning uit 2001 met matige isolatie onder de vloer, onbekend wat het is. Ligt gemiddeld 30cm HOH en krijg met de warmtepomp de woonkamer warm. Zijn effectief 3-4 groepen in de woonkamer. Ik stook lage temperaturen. Duurt natuurlijk wel even dus 24/7 stoken maar.

Ik denk dat het goed komt voor je. Jammer maar helaas, belangrijke les geleerd. Niet te veel werk van maken.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-12 14:13
Hier een woning met 58m2 deels hoh 15 (bestaande deel) en hoh 10 in de uitbouw verdeeld over 6 groepen. Ik heb geen probleem de boel warm te krijgen en/of te houden. Max temp dat ik de vloer in stuur is 35 graden. Woning is van 1987, het is een stuk comfortabeler geworden na de verbouwing. Echter toen ik de ramen afgelopen jaar heb vervangen is het nog fijner geworden.
Het zal van je huis afhangen en ik ben geen warmte expert (hoewel ik we thermische berekeningen voor constructies maak) maar ik denk dat het we losloopt

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:21
hoh 15 kan wel maar daardoor moet je CV op veel hogere temperatuur stoken en stijgt het gasverbruik dus, dit kan later problematisch worden bij overstap naar warmtepomp.

bij hoh 10 heb je een betere waterbuffer en kan de cv temperatuur omlaag waardoor het veel efficiënter is.
Als je het spul er toch uittrekt dan gelijk goed doen.

Hier ligt hoh 12,5 achteraf had ik toch hoh 10 genomen, het wordt wel warm daar niet van, hier gebruik ik het als bijverwarming.

Afgaan van Tweakers hier heb je niks aan want de woonkamer temperatuur wordt er niet bij gezegt, voor de 1 is 18c al warm en bij de ander 22c en dat maakt nogal uit.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 17-04-2022 17:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:00
mr_evil08 schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:45:
hoh 15 kan wel maar daardoor moet je CV op veel hogere temperatuur stoken en stijgt het gasverbruik dus, dit kan later problematisch worden bij overstap naar warmtepomp.
Nogmaals: dat "veel hoger" valt reuze mee.

Als ik kijk naar zomaar de eerste afgiftetabel voor vloerverwarming die ik op internet vindt dan geldt het volgende:

Bij hoh 10 cm, kamertemperatuur 20 graden en een gemiddelde watertemperatuur van 30 graden is de afgifte 64W/m²

Bij hoh 15 cm en een kamertemperatuur van 20 graden geeft een gemiddelde watertemperatuur van 30 graden een afgifte van 51W/m². Dat lijkt zo in eerste instantie dus best een fors verschil.
Maar kijken we verder, dan zien we dat bij een hoh 15cm en een gemiddelde watertemperatuur van 35 graden de warmte afgifte al 80W/m² is. Daaruit durf ik te concluderen dat om een gelijke warmteafgifte te halen als met de 30 graden watertemperatuur bij hob 10cm met hoh 15cm de gemiddelde watertemperatuur maar ca 2-2,5 graden hoger hoeft te zijn dan met hoh 10cm. En dat dan op behoorlijk koude dagen in het geval van de woning van TS, want een huis uit 1993 is best redelijk geïsoleerd en je zal dan die 64W/m² in praktijk alleen nodig hebben als het de hele dag vriest.

Over het hele stookseizoen gaat het dan om een aanvoer die bij hoh 15cm gemiddeld misschien anderhalve graad hoger moet zijn dan bij een vloerverwarming met hoh 10cm.
Nu zal die anderhalve graad verschil bij een warmtepomp ongetwijfeld *iets* doen met de sCOP, maar het gaat echt geen dramatische effecten hebben.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:21
Ook rekening mee gehouden dat je CV systeem minder water heeft? natuurlijk kun je dat opvangen met een buffervat.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:53
Hier ook even wat tegengas geven:

Ik ben het er mee eens dat het best wel goed kan komen.

Ik heb zelf een vergelijkbare situatie qua vloeroppervlak:

50m2, hier ligt de vloerverwarming ook hoh 15cm, in totaal 5 groepen, met dus ong. een gemiddelde lengte van 65m per groep.
ik verwarm met een warmtepomp, gemiddelde aanvoertemperatuur van 30 graden wat de vloer in gaat.
(paar graadjes warmer als het écht heel koud is buiten), en ik krijg de woonkamer makkelijk op 20 graden hoor, vloer is lekker warm!
Mijn huis is uit bouwjaar 1955.

Paar belangrijke aandachtspunten:
-- Als het glas nooit vervangen is, dan is het traditioneel dubbel glas. Dit zou ik vervangen voor HR++. Heb ik bij mijn huis ook gedaan, en dit scheelt weer een stuk in benodigde warmtebehoefte.
-- Zorg in ieder geval voor voldoende ruime diameter hoofdaanvoer/retourleidingen naar de vloerverwarming-verdeler! Dat heb je in de toekomst met een WP zeker nodig, dus géén 15/16mm leiding daarvoor, wat traditioneel nog wel eens gebruikt werd bij HT systemen.
-- Zoals hierboven ook al eens genoemd: Op moment dat je overgaat naar een warmtepomp, moet je de vloerverwarmings-verdeler vervangen voor een gesloten verdeler, zonder pomp, en zonder mengfunctie die je aanvoerwater afkoelt door bijmengen. Dát scheelt echt veel in het goed op temperatuur kunnen houden van je vloer met vloerverwarming. (en daar heb je dan ook die dikkere aanvoerleidingen voor nodig, er moet gewoon veel meer water doorheen kunnen)
Ik heb mijn omwissel-actie hiervan hier al eens eerder beschreven:

BrainCrash in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"

Dus, ik zou me er niet zo'n zorgen over maken.
Ook met 15cm hoh, én een warmtepomp kun je prima je huis op temperatuur houden.
Eventueel nog kijken naar wat aanvullende isolatieopties zoals HR++ glas, dat verlaagt gewoon effectief je warmtebehoefte, verhoogt comfort, en verlaagt je energierekening.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1