WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Oef, dit is wel erg gaaf zeg. Dat malletje ergens online gevonden of zelf ontworpen?TheJVH schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:45:
Malletje ge-3D-print, inclusief stofafzuiging,
Q350 ERV+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex
TheJVH in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"nl2dav schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 02:41:
[...]
Oef, dit is wel erg gaaf zeg. Dat malletje ergens online gevonden of zelf ontworpen?
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Er zijn twee opties om de lucht te verdelen via luchtverdeelkasten:
1) werken met luchtverdeelkasten die in de chape komen op 1ste verdiep en plat dak (https://ubbink.com/be/pro...v125-200-8-aansluitingen/)
2) werken met luchtverdeelkast die aan de muur komt (https://ubbink.com/be/pro...125-200-24-aansluitingen/)
Ik dacht om voor optie 2 te kiezen omdat je dan het debiet kan afregelen via de luchtverdeelkast (luchtrestrictiering per aansluiting) en er niks in de chape zit dus je kan altijd aan alles voor onderhoud. Ik zie dat je ook geluidsdempers kan toevoegen. De ventilatieunit komt op het 1ste verdiep te staan. Het nadeel is wel dat je per leiding een gat moet boren naar het plat dak. Neemt ook wat meer plaats in maar dat is niet echt een probleem.
Zijn er nog voor- of nadelen die ik over het hoofd zie?
[ Voor 7% gewijzigd door jvc87 op 11-02-2026 13:58 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik laat een wtw ventilatiesysteem installeren in mijn woning die nu wordt verbouwd.
De installateur is begonnen met het kanalenwerk. Op de begane grond moeten de kanalen boven of onder een HEA-balk. Een van de kanalen is boven de balk met twee haakse bochten geïnstalleerd. Zie onderstaande afbeelding. Ik heb mijn twijfels reeds geuit naar de installateur en gevraagd of hij middels berekening kan aantonen dat dit geen negatief effect heeft op de luchtstroming, geluid en onderhoud.
Ik ben benieuwd naar reacties van jullie op dit bochtenwerk.
:strip_exif()/f/image/UmVq3yUUhF273htuY5iIxL75.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij een foto van de bovenverdieping van de aansluiting van beneden naar boven. Een haakse verbinding van een ronde buis naar platte sprirobuis. Lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de luchtstroom.
[ Voor 23% gewijzigd door Luc1988 op 12-02-2026 12:00 ]
Bedankt, is aangepast.Andrehj schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:35:
@jvc87 Je links zijn stuk. Je hebt een verkorte link in je tekst geplakt.
Bevorderlijk zijn deze haakse bochten natuurlijk niet. In de berekening van de drukval zou de installateur hier rekening moeten hebben gehouden. Daar kun je hem uiteraard altijd naar vragen.Luc1988 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:36:
Beste forumlezers,
Ik laat een wtw ventilatiesysteem installeren in mijn woning die nu wordt verbouwd.
De installateur is begonnen met het kanalenwerk. Op de begane grond moeten de kanalen boven of onder een HEA-balk. Een van de kanalen is boven de balk met twee haakse bochten geïnstalleerd. Zie onderstaande afbeelding. Ik heb mijn twijfels reeds geuit naar de installateur en gevraagd of hij middels berekening kan aantonen dat dit geen negatief effect heeft op de luchtstroming, geluid en onderhoud.
[Afbeelding]
Hoe minder bochten/obstructie, hoe beter de flow, hoe minder hard de unit moet werken en hoe blijer je wordt van het energieverbruik en het geluid ervan. Nou heb ik alles zelf gedaan in een rigoreuze verbouw en weet ik dondersgoed dat een verbouw letterlijk 'werken met wat je hebt/kunt' is en dat resulteert soms in sub-optimale constructen.
Goed overleg nu je er nog bij kunt is cruciaal als je het mij vraagt.
Hoeveel lucht moet er doorheen?Luc1988 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:36:
Beste forumlezers,
[Afbeelding]
Een standaard ventiel heeft genoeg aan rond ø 80, dus dit lijkt me op het eerste gezicht geen probleem.
Hoeveel lucht er doorheen gaat weet ik niet, afhankelijk of dit de aanvoer of retour is. Als het de toevoerleiding voor naar boven dan 3 slaapkamers en 1 zolder - 4x40m3 per uur? De vraag ligt bij de installateur om de berekening aan te leveren.w00key schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:10:
[...]
Hoeveel lucht moet er doorheen?
Een standaard ventiel heeft genoeg aan rond ø 80, dus dit lijkt me op het eerste gezicht geen probleem.
Wat voor maat is dit? Mijn afzuigkap duwt 400 m³/u door een rechthoekig kanaal, maar wel van 220 x 55. Bij 120 m³/u is drukverval maar 1.6 Pa/m dus dat gaat prima. Bij 250 m³/u zou ik iets ruimers of beters willen, 6 Pa/m plus wat bochten is gaat dan wel snel richting 50 totaal voor dat traject.Luc1988 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:00:
[...]
Hoeveel lucht er doorheen gaat weet ik niet, afhankelijk of dit de aanvoer of retour is. Als het de toevoerleiding voor naar boven dan 3 slaapkamers en 1 zolder - 4x40m3 per uur? De vraag ligt bij de installateur om de berekening aan te leveren.
Zelf heb ik voor de tweede optie (DB824) gekozen. Weliswaar voor renovatie en ze zijn bovenop de houten zoldervloer geplaatst.jvc87 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:20:
Ik zou in onze nieuwbouw graag werken met het Ubbink luchtverdeelsysteem.
Er zijn twee opties om de lucht te verdelen via luchtverdeelkasten:
1) werken met luchtverdeelkasten die in de chape komen op 1ste verdiep en plat dak (https://ubbink.com/be/pro...v125-200-8-aansluitingen/)
2) werken met luchtverdeelkast die aan de muur komt (https://ubbink.com/be/pro...125-200-24-aansluitingen/)
Ik dacht om voor optie 2 te kiezen omdat je dan het debiet kan afregelen via de luchtverdeelkast (luchtrestrictiering per aansluiting) en er niks in de chape zit dus je kan altijd aan alles voor onderhoud. Ik zie dat je ook geluidsdempers kan toevoegen. De ventilatieunit komt op het 1ste verdiep te staan. Het nadeel is wel dat je per leiding een gat moet boren naar het plat dak. Neemt ook wat meer plaats in maar dat is niet echt een probleem.
Zijn er nog voor- of nadelen die ik over het hoofd zie?
Ik heb voor dit type gekozen omdat die andere te weinig buisaansluitingen had voor mijn systeem: voor de toevoer wilde ik namelijk 14 slangen aansluiten (2 per ventiel). En zo hoefde ik maar één toevoer zonder splitsingen van wtw naar verdeelkast te leggen. Idem voor de afvoer.
De dempers heb ik er ook in zitten (aangevuld door extra semi starre en flexibele dempers). De restrictieringen heb ik niet gebruikt omdat ik de afregeling via de (Zehnder) ventielen veel handiger vind.
[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 11-02-2026 22:07 ]
Je wisselt deze in het stookseizoen om de luchtvochtigheid omhoog te brengen? Maar waarom wissel je hem dan weer om voor hrv in de zomermaanden? Dan kan de enthalpiewisselaar toch gebruikt worden om de luchtvochtigheid omlaag te brengen?TomVH2 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:37:
[...]
@Yariva
ik wil het volgende nog toevoegen. Als je kiest voor een ERV (enthalpiewisselaar) dan bestaat de kans dat je meer moet ventileren om vocht af te voeren. Het rendement (vochtrecuperatie) van een ERV is ongeveer 75%. Dus 25% (van het verschil binnen/buiten) voer je af naar buiten. Hoe meer je ventileert, hoe meer vocht je naar buiten duwt. Hou dan hiermee ook rekening in het akoestisch ontwerp omdat je toestel misschien meer op een hoger debiet zal draaien om vocht af te voeren (wat je niet hebt met een standaard wisselaar). Het prijsverschil tussen een Q350 en Q450 was ongeveer 1000EUR dacht ik. Voor 1000EUR heb je een enthalpiewisselaar. Een Q350 HRV met extra enthalpiewisselaar (die je wisselt in het stookseizoen) zou mijn voorkeur hebben als je een normaalstand <250m³/h hebt. Voor alles daarboven zou persoonlijk zeker voor een Q450 gaan.
Luchtvochtigheid omlaag brengen in de zomer dient dan ook te gebeuren door een extern of additioneel warmtepompsysteem. In de volksmond "airco" genoemd. Persoonlijk zie ik de zin niet zo van wisselen, er worden veelvuldig gebruikte HRV's op de tweedehands markt aangeboden wat ook een indicatie is dat een HRV niet veel toegevoegde waarde heeft tov permanent een ERV voeren. Bedenk ook dat je bij een HRV een condensafvoer moet aanleggen.
Ik ben er geen fan van maar het is wel de goedkoopste oplossing. Anders moet je aan Renson Easyflex of Ubbink Air Excellent 55 flexibele buis gaan denken en dat dubbel uit gaan voeren (verloop van 125mm rond naar dubbel vlakkanaal). Dan ben je minimaal het vijfvoudige kwijt als het niet meer is. Wel met antibacteriële laag dan.Luc1988 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:36:
Volgens offerte zouden ze gaan werken met Dyka-air en Ubbink AE48C.nl2dav schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 03:12:
[...]
Ik ben er geen fan van maar het is wel de goedkoopste oplossing. Anders moet je aan Renson Easyflex of Ubbink Air Excellent 55 flexibele buis gaan denken en dat dubbel uit gaan voeren (verloop van 125mm rond naar dubbel vlakkanaal). Dan ben je minimaal het vijfvoudige kwijt als het niet meer is. Wel met antibacteriële laag dan.
De stalen kanalen zouden Dyka-air zijn. De vraag waarom dit afwijkt ligt bij de installateur. De installateur gaf wel aan dat wanneer het plafond open is en de stalen constructies zijn gemonteerd hij daarop het leidingwerk mogelijk zou aanpassen.
Goedkoop is de offerte niet. Dus ik verwacht dat ze de juiste onderdelen gebruiken.
Dyka-air is ook kunststof zie ik. Tsja eehh... Ik zou niet zozeer vragen maar dit pertinent in zn geheel niet accepteren. Is wel makkelijker gezegd als buitenstaander maar toch. Het ligt nu nog open, beter ten halve gekeerd ... etc.. Betekent wel dat alles er weer uit moet. Ga er maar aanstaan
[ Voor 40% gewijzigd door nl2dav op 13-02-2026 06:32 ]
In vochtige en warme klimaten wordt ERV ook toegepast om luchtvochtigheid in de zomer omlaag te krijgen in de woning. Bron: webinar ventilatie iPHA. Zelf hierin geen praktische ervaring.Voggy schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:56:
[...]
Je wisselt deze in het stookseizoen om de luchtvochtigheid omhoog te brengen? Maar waarom wissel je hem dan weer om voor hrv in de zomermaanden? Dan kan de enthalpiewisselaar toch gebruikt worden om de luchtvochtigheid omlaag te brengen?
Mening op basis van praktische ervaring? Zoja, wil je die delen?nl2dav schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 02:57:
Persoonlijk zie ik de zin niet zo van wisselen, er worden veelvuldig gebruikte HRV's op de tweedehands markt aangeboden wat ook een indicatie is dat een HRV niet veel toegevoegde waarde heeft tov permanent een ERV voeren.
Zolang ze er dempers tussen plaatsen is dit geen probleem(tussen de ruimtes).nl2dav schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 06:15:
Pwoah, je hebt er nu een tweede foto bijgezet zie ik. Zoveel metaal, ik wil geen angst aanjagen maar denk dat de luchtstroom nog de minste zorg is. Ik zie een grote verzameling van overspraak tussen woon/slaapruimtes en systeemgeluiden. Dit bedrijf lijkt normaal werkzaam in de industrie.
Dyka-air is ook kunststof zie ik. Tsja eehh... Ik zou niet zozeer vragen maar dit pertinent in zn geheel niet accepteren. Is wel makkelijker gezegd als buitenstaander maar toch. Het ligt nu nog open, beter ten halve gekeerd ... etc.. Betekent wel dat alles er weer uit moet. Ga er maar aanstaan
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Ikke wel: zie Andrehj in "Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie"TomVH2 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:29:
In vochtige en warme klimaten wordt ERV ook toegepast om luchtvochtigheid in de zomer omlaag te krijgen inde woning. Bron: webinar ventilatie iPHA. Zelf hierin geen praktische ervaring.
Praktische ervaring met enthalpiewisselaars (ook @Voggy) vind je in het topic wat daarvoor speciaal is geopend: Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatieMening op basis van praktische ervaring? Zoja, wil je die delen?
Dit is Dyka air: https://www.dyka.nl/binne...tiesystemen-dyka-air.htmlLuc1988 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:52:
Volgens offerte zouden ze gaan werken met Dyka-air en Ubbink AE48C.
De stalen kanalen zouden Dyka-air zijn.
Geen staal dus.
Die ronde stalen buizen zijn standaard spiro buizen, die je overal kunt kopen. Hoe het rechthoekige systeem heet weet ik niet, maar zeker geen Dyka air.
Overigens vind ik het wel bijzonder dat je het ontwerp niet in detail met de installateur hebt doorgenomen. Vooral het deel wat vlak onder de balken door moet is altijd lastig. Met Dyka air had je daar een heleboel parallelle buizen gekregen voor voldoende doorlaat. In dat opzicht snap ik de keus voor die rechthoekige stalen leidingen wel.
Nu heb ik gisteren de oude installatie afgehaald en vandaag de nieuwe ontvangen. Nu wil ik graag de bestaande geïsoleerde en akoestisch gedempte flexibele slang aansluiten maar zie dat er een groot maatverschil is (oud: 150 binnenmaat, nieuwe 180 binnen en 200 buitenmaat).
Hoe kan ik dit goed / mooi oplossen? Verloop van 180 naar 150 aanschaffen en daarop aansluiten?
[ Voor 30% gewijzigd door P5ycho op 13-02-2026 18:39 ]
Nou, dat dacht ik dus ook maar ik ben er nu net achter waar het verschil in zit. Ik heb deze uit België besteld en daar wordt bij de Q350 180/200 gehanteerd. Ik kon er al geen logische verklaring voor vinden ;-).P5ycho schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:38:
Een Q350 is 160mm, geen 180. Verloopje, klaar. Lees even de installatiehandleiding ook.
Wat zijn eigenlijk goede verlopen? Of maakt dat niet uit zolang dit goed aansluit?
Nee, enkel de aansluitpunten zijn 2cm wijder. Moest de handleidingen van het NL model met die van BE vergelijken om het te ontdekken. Weet dat meer mensen via Groothandel.be willen bestellen dus goed om te weten.P5ycho schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:27:
Heb je dan ook de grotere kast van de Q450/600?
https://www.zehnder.be/nl...r-q/zehnder-comfoair-q350 (pagina 2, Handleiding voor de installateur)
Er wordt ook gesproken over een max debiet van 400m3/h ipv 350
kasten hebben allemaal hetzelfde formaatP5ycho schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:27:
Heb je dan ook de grotere kast van de Q450/600?
[ Voor 220% gewijzigd door nl2dav op 14-02-2026 14:48 ]
Vanwaar vind je de afregeling via de ventielen handiger? Ik wil precies dezelfde setup kiezen, maar het lijkt mij juist handiger (en mogelijk beter qua geluid) om een eerste filtering op het niveau van de verdeelbox te doen en het laatste beetje bij de ventielen zelf.Franciesco schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:05:
[...]
De restrictieringen heb ik niet gebruikt omdat ik de afregeling via de (Zehnder) ventielen veel handiger vind.
Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras
In theorie kun je via de Ubbink rekentool berekenen welke restrictieringen in de verdeelbox per slang(en) die naar een ventiel lopen je moet plaatsen. Maar dat staat of valt dan met de juiste opgave van alle materialen, lengtes van slangen, bochten etc in die tool. En is daarom mijn inziens foutgevoelig. In dit opzicht ben ik meer van ‘meten is weten’.
Gelukkig, ik word niet gek ;-). Vandaag opgehangen en aangesloten / geconfigureerd. Via deze link 4x passende verloopstukken kunnen vinden die perfect passen (202mm binnenmaat). Heel benieuwd wat m.n. onze luchtvochtigheid gaat doen.nl2dav schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:33:
Hey verdraaid inderdaad
https://www.zehnder.be/nl...r-q/zehnder-comfoair-q350 (pagina 2, Handleiding voor de installateur)
Er wordt ook gesproken over een max debiet van 400m3/h ipv 350
[...]
kasten hebben allemaal hetzelfde formaat
Goed idee, of is er een reden die ik niet ken waardoor dit juist een heel slecht idee is?
Douchen jullie met kokend water?
[ Voor 52% gewijzigd door P5ycho op 15-02-2026 08:34 ]
Duidelijk, ik ben van plan om restrictieringen te gebruiken, en alleen de laatste beetjes te restricten op het ventiel zelf. Dit om zo min mogelijk geluid te hebben (en misschien mogelijkheid om meer te knijpen). Waarschijnlijk niet nodig dus als dat bij jou geen problemen zijn.Franciesco schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:43:
Omdat je dan het debiet per ventiel kan meten en direct ter plaatse bijregelen. Met die restrictieringen zou je het debiet bij het ventiel moeten meten, naar de verdeelbox gaan en restrictieringen plaatsen of aanpassen, weer meten bij het ventiel, weer ringen aanpassen etc. Veel omslachtiger wat mij betreft.
In theorie kun je via de Ubbink rekentool berekenen welke restrictieringen in de verdeelbox per slang(en) die naar een ventiel lopen je moet plaatsen. Maar dat staat of valt dan met de juiste opgave van alle materialen, lengtes van slangen, bochten etc in die tool. En is daarom mijn inziens foutgevoelig. In dit opzicht ben ik meer van ‘meten is weten’.
Als het (niet) goed uit pakt zal ik dat hier nog delen
Mijn idee is vooralsnog om een ophangbeugel te gebruiken, maar de geperste moer niet te gebruiken en hem direct aan de muur vast te maken.
[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 15-02-2026 12:07 ]
Liever wel netjes (het komt enigszins in het zicht), maar montageband is wel een goed alternatief ook, had ik nog niet bedacht.P5ycho schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:06:
Als het niet netjes hoeft kun je ook montageband gebruiken, of de boel vastzetten met purschuim als de buis al enigszins geklemd zit.
Misschien dat ik wat houders 3d print, misschien met wat rubber er tussen om trillingen tegen te gaan?
Ik wil met 7 a 8 kanalen dezelfde kant op gericht.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik denk dat het geluid van het systeem meer afhankelijk is van de rest dan van de methode van knijpen van de toe- en afvoer. In mijn geval is het systeem op de normaalstand (210m3/h) niet hoorbaar. En zelfs op de max maar heel beperkt, op de badkamer na waar het wat duidelijker hoorbaar is omdat de unit daar vlakbij staat. Maar dat is voor mij geen punt aangezien er tijdens het douchen toch al meer geluid is door het klateren van het water.pythagorasABC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:46:
[...]
Duidelijk, ik ben van plan om restrictieringen te gebruiken, en alleen de laatste beetjes te restricten op het ventiel zelf. Dit om zo min mogelijk geluid te hebben (en misschien mogelijkheid om meer te knijpen). Waarschijnlijk niet nodig dus als dat bij jou geen problemen zijn.
Als het (niet) goed uit pakt zal ik dat hier nog delen
Overigens zijn bij mij bijna alle ventielen nauwelijks geknepen. Uiteraard is dat afhankelijk van hoe het systeem is aangelegd mbt weerstand per ventieltraject icm de verhouding debiet van dat ventiel t.o.v. de rest.
n.a.v. jouw post ben ik beginnen denken over het nut van het wissels van ERV naar HRV. Ik heb eens gekeken hoeveel % van de tijd dat de bypass open staat per maand met de HRV.nl2dav schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 02:57:
Indien het echt zomer is (koeler buiten in de avond/nacht dan binnen) haalt het weinig uit omdat dan de bypass actief is.
:strip_exif()/f/image/bgJ0EbfaOhXz6XtteQj1MigY.jpg?f=fotoalbum_large)
Eest had ik het plan om de nieuwe ERV te wisselen maar ik laat deze nu zitten. Het zou wel eens goed kunnen dat het wisselen inderdaad weinig zin heeft. Ik ben benieuwd in maart en april.
Ja hoor, dat past. Dat heb ik bij sommige aansluitingen op zowel de toevoer als de afvoer verdeelkast.!null schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:43:
Weet iemand of je van deze Ubbink luchtverdeelkasten met adapters naar AE48C (dus 90mm) boven elkaar kunt doen? Naast elkaar lukt sowieso. Maar gaat me om boven elkaar, want anders werkt mijn plan niet.
Ik wil met 7 a 8 kanalen dezelfde kant op gericht.
[Afbeelding]
Wel is het belangrijk dat de slangen dan niet direct naar boven of onderen gaan. Maar zeg eerst 30cm horizontaal en dan pas naar beneden of boven.
Ik neem de 8 voudige variant hiervan (geen zij uitgang), die past precies tussen mijn houten balken frame.
Bijvoorbeeld:
https://www.solyd.be/nl/u...200-ex-188583-188950.html
https://www.solyd.be/nl/u...-ab-50-meter-0120427.html
Ik heb wat houders geprint omdat mijn buis vlak op de muur uitkwam. Van die antislip foam van de Hornbach erin geplakt.pythagorasABC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:13:
[...]
Liever wel netjes (het komt enigszins in het zicht), maar montageband is wel een goed alternatief ook, had ik nog niet bedacht.
Misschien dat ik wat houders 3d print, misschien met wat rubber er tussen om trillingen tegen te gaan?
:strip_exif()/f/image/boCBjv7caFvFoWhddpCAQuz7.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb er inmiddels 3 beugels omheen zitten, werkt prima. Ga er zelf wel nog een koof omheen bouwen.
Ziet er erg strak uit!TheJVH schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:32:
[...]
Ik heb wat houders geprint omdat mijn buis vlak op de muur uitkwam. Van die antislip foam van de Hornbach erin geplakt. [Afbeelding]
Heb er inmiddels 3 beugels omheen zitten, werkt prima. Ga er zelf wel nog een koof omheen bouwen.
Kun je de 3d files delen toevallig? Dan ga ik voor dezelfde oplossing
Onze brink Renovent HR 400 heeft het per acuut begeven en ik zal morgen op zoek gaan naar we vervanging.
Normaal lees ik me in, in dit soort topics, maar gezien ik nu geen ventilatie heb met dit weer, heb ik een beetje haast
Kunnen jullie me een suggestie doen van een goede vervanger?
Heb dus beperkte kennis, dus weet niet wat m'n voorkeuren zouden zijn.
Automatische aansturing obv luchtkwaliteit (evt gemeten in het apparaat) zou fijn zijn, evenals home assistant functionaliteit.
Het systeem in huis is echter redelijk simpel: bij keuken, toilet en badkamers lucht uit, in alle kamers lucht in, maar bij de wtw 1 buis in en 1 uit.
Dus qua aansturing via HA zal dus sowieso beperkt zijn?
Verder: 160m2 woonoppervlakte, huis uit 2002, goed geïsoleerd, maar geen andere ventilatie dan de wtw.
Thanks alvast voor enige richting! En verder maar een raampje open zo nu en dan
[ Voor 6% gewijzigd door Aeien op 15-02-2026 19:23 ]
Yes bij deze: https://makerworld.com/en...bracket#profileId-2632910pythagorasABC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:37:
[...]
Ziet er erg strak uit!
Kun je de 3d files delen toevallig? Dan ga ik voor dezelfde oplossing
Is voor 150mm spirobuis maar met de bronbestanden kan je hem denk ik relatief eenvoudig aanpassen.
[ Voor 3% gewijzigd door TheJVH op 15-02-2026 20:05 ]
/f/image/asGgjwtBfCkEz53BJXa8o2D8.png?f=fotoalbum_large)
Ik had eerder al een kleine afname van 200 naar 180 waargenomen, de unit gaf 'geluidsbeperking' aan. Geen tijd voor genomen, doorgegaan met verbouwen enzo.
Laatst stond het debiet op 110 ipv 200 en werd het muf in de slaapkamer, hoog tijd voor actie dus. Omdat ik de boel nog een keer opnieuw moest inregelen maar eens de setup procedure opnieuw doorlopen, dat hielp niets behalve dat de unit niet meer zijn extract toerental op peil hield met een lager debiet ivm geluid, maar nu wel 200m3/h deed met 2300 toeren ipv 1300, 48W ipv 24W.
Net de unit opengehaald, extract ventilator bekeken, niets aan te zien behalve een beetje stof. Voor de zekerheid de stofzuiger op de rode slangen die voor differentiele drukmeting dienen gezet, en nu loopt hij weer braaf op 1300 toeren zoals vanouds, 21W ventilatorverbruik bij 200m3/h.
Binnenkort maar eens een slimme alert in HA maken die me attendeert op debietverlies...
Ik ben niet de enige, zie ook:
PeterJones in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Blijkbaar toch een zwak puntje.
[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 16-02-2026 05:11 ]
Helemaal nieuw hier op Tweakers. Inmiddels grote delen van dit topic al wel met veel interesse gelezen! Ik ben momenteel een woning uit 1965 aan het renoveren en wil proberen ook gelijk een WTW-systeem te installeren. We gaan er straks met z'n vieren wonen (oppervlakte ca. 190m2).
Grootste uitdaging: het betonnen plafond in de keuken/eetkamer. We willen dit absoluut niet verlagen. Ik probeer de ventielen nu zo te positioneren dat we het plafond vrijhouden, maar voordat ik de rest van het leidingwerk (bochten, diameters, etc.) uitteken, wil ik checken of mijn berekening klopt.
/f/image/1CkRV1Uy16aHniyvUFtwFPk9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/u81aCcfAEpTH6pMD078zOo1M.png?f=fotoalbum_large)
Mijn aannames:
- Startpunt de slaapkamers, wat neerkomt op 180 m3/h aanvoer waarvan nog 55 naar beneden gaat
- Klein beetje overflow uit de hal zodat we kier onder deur kunnen beperken
- Alle toevoer zit in ruimtes waar geen betonnen plafond zit. Vanuit daar aanvoer naar eetkamer/keuken. Vandaar ook 2 ventielen in tuinkamer om overflow te hebben richting eetkamer. Deze schuifdeuren zullen meestal op zijn.
- Bij de keuken 1 koof om afvoerventielen te kunnen plaatsen
- Zolder wordt later verbouwd. Voor nu 45 aanvoer en afvoer voor werkruimte en drogen van de was
- In de grootste ruimte (keuken en eetkamer) heb ik momenteel geen toevoer. Dit moet allemaal vanuit de TV-kamer en tuinkamer komen. Gaat dat werken? En wat als de schuifdeuren bij de TV-kamer dicht zijn als de kids TV aan het kijken en zijn en wij nog rustig zitten te eten?
- Zou ik vanuit de TV-kamer ook rekening moeten houden met overflow?
- Als alternatief voor aanvoer in keuken zit ik te denken aan toevoer via plinten in keukeneiland. Buizen kunnen dan in de vloer worden verwerkt
• Zou de afvoer in de keuken, als het even kan, iets meer naar het einde van de keuken verplaatsen. Gevoelsmatig heb je nu daar veel stilstaande lucht.qHenk schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:19:
Hoi allemaal,
Helemaal nieuw hier op Tweakers. Inmiddels grote delen van dit topic al wel met veel interesse gelezen! Ik ben momenteel een woning uit 1965 aan het renoveren en wil proberen ook gelijk een WTW-systeem te installeren. We gaan er straks met z'n vieren wonen (oppervlakte ca. 190m2).
Grootste uitdaging: het betonnen plafond in de keuken/eetkamer. We willen dit absoluut niet verlagen. Ik probeer de ventielen nu zo te positioneren dat we het plafond vrijhouden, maar voordat ik de rest van het leidingwerk (bochten, diameters, etc.) uitteken, wil ik checken of mijn berekening klopt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn aannames:Vragen:
- Startpunt de slaapkamers, wat neerkomt op 180 m3/h aanvoer waarvan nog 55 naar beneden gaat
- Klein beetje overflow uit de hal zodat we kier onder deur kunnen beperken
- Alle toevoer zit in ruimtes waar geen betonnen plafond zit. Vanuit daar aanvoer naar eetkamer/keuken. Vandaar ook 2 ventielen in tuinkamer om overflow te hebben richting eetkamer. Deze schuifdeuren zullen meestal op zijn.
- Bij de keuken 1 koof om afvoerventielen te kunnen plaatsen
- Zolder wordt later verbouwd. Voor nu 45 aanvoer en afvoer voor werkruimte en drogen van de was
Zit ik hiermee op de goede weg of zie ik iets over het hoofd qua capaciteit? Alvast bedankt voor het meekijken!
- In de grootste ruimte (keuken en eetkamer) heb ik momenteel geen toevoer. Dit moet allemaal vanuit de TV-kamer en tuinkamer komen. Gaat dat werken? En wat als de schuifdeuren bij de TV-kamer dicht zijn als de kids TV aan het kijken en zijn en wij nog rustig zitten te eten?
- Zou ik vanuit de TV-kamer ook rekening moeten houden met overflow?
- Als alternatief voor aanvoer in keuken zit ik te denken aan toevoer via plinten in keukeneiland. Buizen kunnen dan in de vloer worden verwerkt
• De 180m3 per uur bij de tv kamer is veel zeker bij een gesloten schuifdeur. Je moet dan een goede kier over de gehele lengte hebben wil dat goed werken.
• De slaapkamers, per persoon 45 of 50m3 per kamer aan houden. Zie overal 2P bedden maar niet overal de 90 of 100m3. Weet niet of er ook twee personen komen te slapen. De slaapkamer zijn wat ventilatie betreft belangrijk.
Ziet er verder heel netjes uit, veel lucht verversing met helaas een beperkte overflow.
[ Voor 3% gewijzigd door Epep op 15-02-2026 23:58 ]
Ik vermoed dat de meesten dezelfde unit of een opvolger adviseren. (flair 400 in dit geval)Aeien schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:54:
Beste tweakers,
Onze brink Renovent HR 400 heeft het per acuut begeven en ik zal morgen op zoek gaan naar we vervanging.
Normaal lees ik me in, in dit soort topics, maar gezien ik nu geen ventilatie heb met dit weer, heb ik een beetje haast
Kunnen jullie me een suggestie doen van een goede vervanger?
Heb dus beperkte kennis, dus weet niet wat m'n voorkeuren zouden zijn.
Automatische aansturing obv luchtkwaliteit (evt gemeten in het apparaat) zou fijn zijn, evenals home assistant functionaliteit.
Het systeem in huis is echter redelijk simpel: bij keuken, toilet en badkamers lucht uit, in alle kamers lucht in, maar bij de wtw 1 buis in en 1 uit.
Dus qua aansturing via HA zal dus sowieso beperkt zijn?
Verder: 160m2 woonoppervlakte, huis uit 2002, goed geïsoleerd, maar geen andere ventilatie dan de wtw.
Thanks alvast voor enige richting! En verder maar een raampje open zo nu en danzal de WP leuk vinden
Je kunt ook kiezen voor exact hetzelfde model maar dan tweede hands (al dan niet gereviseerd).
Op marktplaats zie je regelmatig iets voorbij komen.
Maar dat is afhankelijk van je insteek/budget.
Overigens zijn de Brink units prima bereikbaar met HA doormiddel van een eBus adapter.
Luchtkwaliteit kun je beter meten met een los kastje die je op de belangrijkste locatie(s) neerzet.
Thanks! En zou de flair ook een prima vervanger zijn? Ik wil voorkomen dat ik uit haast iets neem uit gemak/automatisme waar ik achteraf niet helemaal blij mee ben.buiter schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:09:
[...]
Ik vermoed dat de meesten dezelfde unit of een opvolger adviseren. (flair 400 in dit geval)
Je kunt ook kiezen voor exact hetzelfde model maar dan tweede hands (al dan niet gereviseerd).
Overigens zijn de Brink units prima bereikbaar met HA doormiddel van een eBus adapter.
Luchtkwaliteit kun je beter meten met een los kastje die je op de belangrijkste locatie(s) neerzet.
Kwam bij zoeken ook de zehnder comfoair tegen oid, die leek me ook goed.
Budget technisch: ik wil een kwalitatief goed apparaat, hoeft niet de hoofdprijs te zijn, maar tis wel weer investeren voor 15j ofzo. Derhalve dan ook liever niet dezelfde unit 2e hands,
[ Voor 5% gewijzigd door Aeien op 16-02-2026 08:55 ]
Ik ben enigszins beperkt in de grafische vormgeving van mijn tekening en ik heb geen bovenverdieping plattegrond, dus die is wat minder professioneel dan de plattegrond van de onderverdieping (deze is nu nog anders ingedeeld, ik ga de komende twee jaar deze indeling maken. Van tevoren wil ik de wtw maken.
Ik heb in de 'oversteek' tussen schuur en huis een heel laag plafond, dus ik ga op zoek naar lage, rechthoekige kanalen hiervoor. Iemand een tip?
Ook de ventielen die in dit plafond moeten komen, worden lastig denk ik. Zijn er ventielen met haakse aansluitingen?
Alle tips, trucs/reactie zijn welkom. Ik ga voor een enthalpiewisselaar zodat ik geen sifon hoef aan te sluiten, dat wordt namelijk erg lastig op de plek die ik nu in gedachten heb om de unit te plaatsen.
Ik denk dat ik neig naar de Zehnder WTW ComfoAir Q350 L/R.
De plaatjes lijken wat vaag, maar als ik erop klik, vergroten ze en zijn ze scherp. Hopelijk werkt dat bij jullie ook zo. Alvast hartelijk dank!
In groen het inblazen, in rood het afzuigen en de twee gele pijlen heb ik getekend voor de overflow van de ruimtes. De tekeningen zijn wat provosorisch, maar ik heb even niet veel meer tot mijn beschikking.
:strip_exif()/f/image/G4mdzpVp12nOBuQCkAiLHN6U.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB
Je hebt tot toe gelijk, trouwens: de ene installateur die met carnaval bereikbaar is, gaat direct voor een flair 400buiter schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:09:
[...]
Ik vermoed dat de meesten dezelfde unit of een opvolger adviseren. (flair 400 in dit geval)
Dus brink flair 400, Alles inclusief, met reiniging toe en afvoer kanalen, 3500.-. Klinkt dit redelijk?
Dan moet ik misschien toch overwegen om een deel van de afvoer via de plinten van het kookeiland te laten lopen. Heeft iemand daar ervaring mee?Epep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:51:
[...]
• Zou de afvoer in de keuken, als het even kan, iets meer naar het einde van de keuken verplaatsen. Gevoelsmatig heb je nu daar veel stilstaande lucht.
Maakt het nog verschil of ik de ventielen aan de zijkant van de koof plaats (richting de keuken) in plaats van aan de onderkant (naar beneden gericht)?
Oké, goed om te weten. Bij nader inzien zullen de schuifdeuren alleen dicht zijn als er minder dan 4 personen zitten, dus ik zet hem terug naar 3x 45. Wat gebeurt er eigenlijk als je in zo'n situatie alleen invoer hebt en de deuren gesloten zijn met beperkte kieren?Epep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:51:
[...]
• De 180m3 per uur bij de tv kamer is veel zeker bij een gesloten schuifdeur. Je moet dan een goede kier over de gehele lengte hebben wil dat goed werken.
ScherpEpep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:51:
[...]
• De slaapkamers, per persoon 45 of 50m3 per kamer aan houden. Zie overal 2P bedden maar niet overal de 90 of 100m3. Weet niet of er ook twee personen komen te slapen. De slaapkamer zijn wat ventilatie betreft belangrijk.
een verhoogde druk natuurlijk, eventueel resulterend in verhoogde luchtstroom bij "kieren" naar buiten.qHenk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:07:
Wat gebeurt er eigenlijk als je in zo'n situatie alleen invoer hebt en de deuren gesloten zijn met beperkte kieren?
Ik wil eigenlijk de comfoswitch op de plek hebben van de huidige wipper die mijn huidige ventilator bedient. Dus samen met meerdere in 1 raam van 3.
Het is me niet helemaal 100% duidelijk of dit nu kan of niet. Ik zit niet vast aan de Reflex SI, dus als ik daar iets anders voor moet monteren dan is dat prima. Als ik maar kan voorkomen dat ik ergens een losse opbouwschakelaar moet gaan monteren zeg maar...
Iemand ervaring mee?
Bedankt voor je reactie. Ik was niet heel duidelijk in mijn vraag want ik vroeg me vooral af wat in zo'n situatie de impact is om de rest van het systeem?nl2dav schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:12:
[...]
een verhoogde druk natuurlijk, eventueel resulterend in verhoogde luchtstroom bij "kieren" naar buiten.
Bij welke installateur midden nederland moet ik wezen voor een proper Zehnder systeem?
[ Voor 4% gewijzigd door 3V3RT op 16-02-2026 18:20 ]
Zo'n unit kost zo'n €2400 (eerste zoekresultaat)Aeien schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:37:
[...]
Je hebt tot toe gelijk, trouwens: de ene installateur die met carnaval bereikbaar is, gaat direct voor een flair 400
Dus brink flair 400, Alles inclusief, met reiniging toe en afvoer kanalen, 3500.-. Klinkt dit redelijk?
Kanalen schoonmaken kost rond de €450 (ook eerst zoekresultaat)
Dus dan betaal je zo'n €650 voor het installeren zelf.
Lijkt me op zich een prima prijs.
Iemand anders die iets zinnigs kan zeggen?
Ben je handig? dan kun je het waarschijnlijk ook wel zelf. (we zitten hier wel op Tweakers hè)
Niet alleen voordeliger maar je weet dan ook iets meer over je eigen ventilatiesysteem.
Je moet de debiet instelling misschien nog wel instellen.
Het vervangen en configureren is an sich niet heel ingewikkeld.
125mm ventielen zijn standaard. De buizen aan de WTW kant moeten wel groter zijn.3V3RT schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:12:
Ik heb een offerte ontvangen voor een WTW installatie op basis van een brink flair 400. Ik had om een Zehnder systeem gevraagd, dus geen idee waarom ze dit hebben geoffreerd, dat ga ik navragen. Nu zie ik dat ze ook 125mm ventielen hebben geoffreerd, dan neem ik aan dat er ook 125mm buizen gebruikt gaan worden? Waarom kiezen ze niet groter? Ik lees hier dat 125mm gewoon wel echt heel minimaal is? De installatie handleiding stelt zelf 180mm….
Bij welke installateur midden nederland moet ik wezen voor een proper Zehnder systeem?
Ventilatieplan, inregelen en inregelrapport zijn cruciaal, dus dat zou ik er bij verwachten.Aeien schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:37:
[...]
Je hebt tot toe gelijk, trouwens: de ene installateur die met carnaval bereikbaar is, gaat direct voor een flair 400
Dus echt een plan maken is het nog niet, maar achteraf inregelen zou ik idd ook verwachten.
En hoewel het zou jeuken om het zelf te doen, zou ik voor 650.- het denk ik laten doen, als na inregeling per kamer etc er ook bij zit. Dan kan ik ook iemand lastig vallen voor garantie
Even wachten wat andere aanbieders mee komen
Nu komt de vraag: Pas je ook nog dempers toe in de afzuigkanalen? Kan daar overspraak voorkomen?
Heb de volgende opzet voor ogen:
Q450, Wat bochten en een t-stuk in spiro om uiteindelijk 2 'hoofdkanalen' over te houden. Aan het begin van beide kanalen de flexibele demper om het motor geluid van de WTW unit te dempen.
1 kanaal begint met 180mm, takt af naar 125 mm voor het toilet (45 m3/h max) en 160 mm naar de badkamer. Door gebruik aan ruimte pas ik een luchtverdeelkast en ovale buizen toe. Hierdoor is overspraak tussen de badkamer en het toilet al redelijk uitgesloten. De toilet naar de rest gaat door 2x flexibele dempers dus dat lijkt me ook wel goed zitten.
Het andere kanaal begint ook (na de flex demper) in 180mm. Daar wordt 125mm vanaf getakt voor de afzuiging van de wasruimte (45 m3/h) om dan in 180mm door te gaan naar de keuken, 2 verdiepingen lager om 180 m3/h af te zuigen.
De wasruimte en keuken hebben dus een vrij directe verbinding. Ik kan een demper wel goed kwijt (voor de verandering). Heeft dat nog toegevoegde waarde, of is dat niet nodig omdat het om afzuiging gaat?
Ik heb een oude direct gestookte Brink B8MDG, een Vaillant geiser en een mechanische ventilatie vervangen door een Intergas CV, Brink Elan 10 (indirect gestookt) en een Brink Renovent Elan WTW er bovenop. Mijn huis had alle buizen al. De Intergas CV laten installeren, de Brink apparatuur zelf gedaan. Volgende stap is de Brink spullen aan Home Assistent koppelen. Die Brink Elan 10 past dus naadloos op dezelfde plek als de oude luchtverwarmer op de zolder.
[ Voor 0% gewijzigd door Ruud5808 op 17-02-2026 11:31 . Reden: typo ]
Ook bij afzuig kan je overspraak hebben, kanaal is een kanaal. Wat ik mij wel afvraag is of je hier echt effect van gaat merken. Misschien geldt hier wel: better safe than sorry_kilian_ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:09:
Dit voelt als een redelijks simpele vraag, maar kon het antwoord niet 1 2 3 vinden. Om geluid te voorkomen kan/moet je de verbinding van de WTW unit en het buizennetwerk wat de toe en afvoer in huis regelen dempen, het liefst met een flexibele demper. Om overspraak tussen kamers te voorkomen, kan je tussen de buizen die de kamers verbinden dempers toepassen of van een luchtverdeelsysteem gebruik maken.
Nu komt de vraag: Pas je ook nog dempers toe in de afzuigkanalen? Kan daar overspraak voorkomen?
Heb de volgende opzet voor ogen:
Q450, Wat bochten en een t-stuk in spiro om uiteindelijk 2 'hoofdkanalen' over te houden. Aan het begin van beide kanalen de flexibele demper om het motor geluid van de WTW unit te dempen.
1 kanaal begint met 180mm, takt af naar 125 mm voor het toilet (45 m3/h max) en 160 mm naar de badkamer. Door gebruik aan ruimte pas ik een luchtverdeelkast en ovale buizen toe. Hierdoor is overspraak tussen de badkamer en het toilet al redelijk uitgesloten. De toilet naar de rest gaat door 2x flexibele dempers dus dat lijkt me ook wel goed zitten.
Het andere kanaal begint ook (na de flex demper) in 180mm. Daar wordt 125mm vanaf getakt voor de afzuiging van de wasruimte (45 m3/h) om dan in 180mm door te gaan naar de keuken, 2 verdiepingen lager om 180 m3/h af te zuigen.
De wasruimte en keuken hebben dus een vrij directe verbinding. Ik kan een demper wel goed kwijt (voor de verandering). Heeft dat nog toegevoegde waarde, of is dat niet nodig omdat het om afzuiging gaat?
En denk bij je demperkeuze ook aan het reinigen.. flex gaat niet zo goed.
[ Voor 3% gewijzigd door Emmie111 op 17-02-2026 13:30 ]
Ik neem aan dat je over een hardwired switch praat? Ik zou gewoon zo'n switch bestellen, past het niet of werkt het niet zoals je in gedachten had is het een kwestie van terugsturen. Misschien ben ik te makkelijk gaan denken met al die online bestellingen maar eehh als je het netjes behandeld zie ik het probleem van uitproberen niet zo.Juppehup schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:47:
Ik wil graag een Zehnder Comfoswitch aansluiten op mijn Q350 in de badkamer.
[..]
Iemand ervaring mee?
Die foamisolatie werkt verrassend goed, als ik de buis in roeptoeter of een fluitend geluid maak heb ik minder echo dan in het geval er geen foam omheen zit. Had een proefbestelling gedaan dus de buizen zijn maar een meter lang. Als je een hele doos besteld zijn ze twee meter per stuk;
https://vendrigpackaging.com/164-buisisolatie
Ik had eerst bij ventilatieland "Ubbink Air Excellent 34C AE35SC kanaal isolatie 10m" besteld maar dat blijkt iets van de firma DEC te zijn met een binnendiameter van 82mm, alufolie en een dot mineraalwol als binnenvoering. Zal ook wel werken maar zo'n zak eromheen is niet helemaal mijn kop thee.
:strip_exif()/f/image/qUmNqiwZDJF7QzDCTtRbr62M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CqqZB0rqWcWVzi4BThGtYMfR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ubbink Aerfoam 125mm -> adapter 2x 34C/75mm (63mm binnendiameter, buisisolatie brengt het geheel op 102mm buitendiameter)
[ Voor 17% gewijzigd door nl2dav op 17-02-2026 20:08 ]
Ik heb het nog aan een webshop gevraagd, maar zij wisten het eigenlijk ook niet. Denk dat er weinig anders op zit dan idd gewoon bestellen een (aan)passen....nl2dav schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:42:
[...]
Ik neem aan dat je over een hardwired switch praat? Ik zou gewoon zo'n switch bestellen, past het niet of werkt het niet zoals je in gedachten had is het een kwestie van terugsturen. Misschien ben ik te makkelijk gaan denken met al die online bestellingen maar eehh als je het netjes behandeld zie ik het probleem van uitproberen niet zo.
Ontwerpprincipes
· Voorbereid op 4 personen met een basisdebiet van 45 m3/h pp.
· Op basis van Ubbink Air Excellent AE48C met 125mm ventielen, 2 buizen per ventiel.
· Omdat ik de overflow van de bovenverdieping niet mooi in de woonkamer kan toepassen (stroomt direct de keuken in) laat ik deze naar de aanbouw stromen en daar afzuigen.
· Beneden staat een trapkast met wasmachine, daarom 1x30 extra ingetekend
Vragen hierbij:
- Alle ventielen aangesloten op 2 buizen om de luchtsnelheid < 1.5 m/s te houden, uitgezonderd WC en trapkast. Daar zit ik op 1.89 m/s op 100% > lijkt me prima. Of beter van niet?
- In de badkamer kom ik op 2.34 m/s op 100% met 1 ventiel > lijkt me ook prima. Of beter van niet?
- Twijfel nog over 45m3/h extra pulsie (en extractie) in de woonkamer. Wel of niet doen?
- Kantoor is berekend op 2 personen. Ik werk 2 dagen thuis en mijn vrouw ook, soms tegelijk, soms alleen. Is 90m3/h hier goed of te veel?
- De WTW-unit plaats ik op de vliering boven de hoofdslaapkamer op de muur of grond. Bovenverdieping is opgetrokken in HSB. Is dat handig qua geluidsoverdracht?
- Totaal debiet voor het hele huis is 360 m3/h. Welke WTW-capaciteit past hier goed bij? Max 450m3/h genoeg?
/f/image/4SfBql82T2Rd9MYlNDT36iBj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SdJNBgoj4bWmBMubJ2437OWK.png?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() | ![]() |
Woonkamer wordt doorstroomd via de keuken-afzuig, slaapkamers hebben DIY mixfan voor WTW zonder kanalen .
De woonkamer heeft ook nog een Vents Micra 100 decentrale WTW die nu werkloos (en dus eindelijk stil
Dit ter vervanging van een Type C ventilatiesysteem.
Ervaring na twee weken: WAF++, geen koude trek tijdens het douchen, betere nachtrust door geen geluiden door het rooster en betere luchtkwaliteit in het hele huis.
De mixfans moet ik nog tunen maar zelfs met de eerste versie software komt het in de slaapkamer niet meer boven de 1000 ppm uit (dat was, afhankelijk van het weer, 1200-2000 ppm zonder open raam).
Nu nog even twijfelen over een aftermarket enthalpiewisselaar.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mocht je voor die enthalpiewisselaar gaan, houd ons op de hoogteProton_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:12:
Hier ook mijn ventilatie-avontuurtje even showen:Een Orcon WTW unit op de plek van de CV ketel die in het trapgat inblaast en afzuigt via bestaande kanalen uit keuken, badkamer en toilet.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Woonkamer wordt doorstroomd via de keuken-afzuig, slaapkamers hebben DIY mixfan voor WTW zonder kanalen .
De woonkamer heeft ook nog een Vents Micra 100 decentrale WTW die nu werkloos (en dus eindelijk stil) is behalve bij veel bezoek.
Dit ter vervanging van een Type C ventilatiesysteem.
Ervaring na twee weken: WAF++, geen koude trek tijdens het douchen, betere nachtrust door geen geluiden door het rooster en betere luchtkwaliteit in het hele huis.
De mixfans moet ik nog tunen maar zelfs met de eerste versie software komt het in de slaapkamer niet meer boven de 1000 ppm uit (dat was, afhankelijk van het weer, 1200-2000 ppm zonder open raam).
Nu nog even twijfelen over een aftermarket enthalpiewisselaar.
/f/image/0ZPYo1232KOIaOZahZe0SjLj.png?f=fotoalbum_large)
Totaal debiet van 605m³/h, waarvan 390m³/h door pulsie en de overige 35% door overflow. Met de volgende opbouw in ventielen:
:strip_exif()/f/image/9u4YSAhl07KSeD8zXxieZjof.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/rkqAwaNRN23y4cnMG3n8ICRW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UvX8RLMqjIs0ku1U4BWbQDzN.png?f=fotoalbum_large)
Voor de stroming van de hal naar de woonkamer op de begane grond wil ik een muurrooster plaatsen door het gipswandje waar nu de groene pijl met '165 staat' of wellicht als het mogelijk is zelfs via het plafond erboven. Idealiter met een debiet van 215 zodat theoretisch alle overflow er door kan. Om te beperken dat er veel schone lucht direct onder de deur naar de woonkamer richting de afzuiging in de keuken verdwijnt wil ik de deur zo kierdicht mogelijk maken. Helemaal gaat niet lukken besef ik me, maar hoe dichter die deur hoe meer er via het wandrooster zal stromen is mijn gedachte.
Ben erg benieuwd naar de feedback, het is in ieder geval al een flinke stap ten opzichte van mijn 1e ontwerp
Vanwaar de 30 toevoer in de woonkamer? Dat lijkt me moeilijk te bereiken, en niet zo heel erg nuttig aangezien je al 215 verversing hebt zonder die extra toevoer. Dan zou je ook eventueel nog met een kleinere WTW kunnen gaan.
Rooster in de muur lijkt me een goed plan, en je hebt ook als voordeel dat de deur niet zo heel dicht bij de keuken ligt, dus ook als daar wel wat meer dan 50 door zou gaan is het niet zo'n probleem lijkt me.
Je zou nog kunnen overwegen om een rooster in de vloer van de slaapkamer te maken, al denk ik dat en de hal logischer is.
[ Voor 5% gewijzigd door pythagorasABC op 19-02-2026 20:41 ]
Ik ben ook wel geïnteresseerd naar de ervaringbalfnl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:42:
[...]
Mocht je voor die enthalpiewisselaar gaan, houd ons op de hoogte. Ik zat ook al naar zo'n unit te kijken die je direct op het kanaal zet, maar daar heb ik de ruimte niet voor. Als dit werkt zou het een uitkomst zijn.
Om hier even op in te haken, uit nieuwsgierigheid. Ik neem aan dat je het systeem in aerflux getekend hebt, gezien het vermelden van de stroomsnelheden. Zelf ben ik er ook mee bezig en ben maar even in de telefoon geklommen deze week, Ubbink gaf daarbij aan dat ze bij het ontwerpen zelf tot 3-3,2 m/s stroomsnelheden rekenen (op maximaal vermogen van de unit). Daardoor zou je veelal wegkomen met 1 kanaal per ventiel. Het overdimensioneren zoals hier, doe je dit vanwege geluid of is er nog een andere reden?lst128 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:00:
Allereerst dank aan iedereen voor alle informatie in dit mooie topic, erg waardevol! Graag laat ik jullie expertise los op mijn ontwerp. Adviezen / suggesties ter verbetering?
Ontwerpprincipes
· Voorbereid op 4 personen met een basisdebiet van 45 m3/h pp.
· Op basis van Ubbink Air Excellent AE48C met 125mm ventielen, 2 buizen per ventiel.
· Omdat ik de overflow van de bovenverdieping niet mooi in de woonkamer kan toepassen (stroomt direct de keuken in) laat ik deze naar de aanbouw stromen en daar afzuigen.
· Beneden staat een trapkast met wasmachine, daarom 1x30 extra ingetekend
Vragen hierbij:Hieronder de rekensheet en de plattegronden:
- Alle ventielen aangesloten op 2 buizen om de luchtsnelheid < 1.5 m/s te houden, uitgezonderd WC en trapkast. Daar zit ik op 1.89 m/s op 100% > lijkt me prima. Of beter van niet?
- In de badkamer kom ik op 2.34 m/s op 100% met 1 ventiel > lijkt me ook prima. Of beter van niet?
- Twijfel nog over 45m3/h extra pulsie (en extractie) in de woonkamer. Wel of niet doen?
- Kantoor is berekend op 2 personen. Ik werk 2 dagen thuis en mijn vrouw ook, soms tegelijk, soms alleen. Is 90m3/h hier goed of te veel?
- De WTW-unit plaats ik op de vliering boven de hoofdslaapkamer op de muur of grond. Bovenverdieping is opgetrokken in HSB. Is dat handig qua geluidsoverdracht?
- Totaal debiet voor het hele huis is 360 m3/h. Welke WTW-capaciteit past hier goed bij? Max 450m3/h genoeg?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Spullen zijn binnen en het past uitstekend in een Busch Jaeger Reflex SI.Juppehup schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:13:
[...]
Ik heb het nog aan een webshop gevraagd, maar zij wisten het eigenlijk ook niet. Denk dat er weinig anders op zit dan idd gewoon bestellen een (aan)passen....
Onderstaand nog wat fotos, mochten er meerdere twijfelen over de comfoswitch:
:strip_exif()/f/image/M7LIjZoAPz4TVjMkhav7OpBl.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfde situatie gehad en toen wel Brink Flair genomen. Lijkt goed maar na 2 jaar elk jaar problemen gehad met diverse sensoren, met uitval tot gevolg. Is blijkbaar niet gebouwd met lange termijnkwaliteit in gedachten.3V3RT schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:12:
Ik heb een offerte ontvangen voor een WTW installatie op basis van een brink flair 400. Ik had om een Zehnder systeem gevraagd
Klopt, getekend in Aerflux inderdaad! Weet je of die 3-3.2 ook geldt voor houtskeletbouw? Kan me voorstellen dat instorten van de buizen voor meer demping zorgt en daarmee hogere luchtsnelheden mogelijk zijn zonder bijgeluiden.Laurences schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:25:
[...]
Om hier even op in te haken, uit nieuwsgierigheid. Ik neem aan dat je het systeem in aerflux getekend hebt, gezien het vermelden van de stroomsnelheden. Zelf ben ik er ook mee bezig en ben maar even in de telefoon geklommen deze week, Ubbink gaf daarbij aan dat ze bij het ontwerpen zelf tot 3-3,2 m/s stroomsnelheden rekenen (op maximaal vermogen van de unit). Daardoor zou je veelal wegkomen met 1 kanaal per ventiel. Het overdimensioneren zoals hier, doe je dit vanwege geluid of is er nog een andere reden?
Wel interessant, want dat betekent inderdaad dat 1 buis per ventiel ruim voldoende is
Mijn ervaring met support van Brink uit is wel zeer goed te noemen.Sendak239 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:16:
[...]
Zelfde situatie gehad en toen wel Brink Flair genomen. Lijkt goed maar na 2 jaar elk jaar problemen gehad met diverse sensoren, met uitval tot gevolg. Is blijkbaar niet gebouwd met lange termijnkwaliteit in gedachten.
Ze reageren inderdaad snel en correct maar verwijzen bij storingen logischerwijs naar de dealer. Ook in de eerste twee jaar is garantie zonder arbeidsloon, maar na 2 jaar heb je helemaal geen garantie meer. Misschien moet ik toch eens het begrip non-conformiteit noemen. Een regelmatig schoongemaakt en onderhouden apparaat zou er niet binnen 4 jaar mee op moeten houden.Frantic schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:34:
[...]
Mijn ervaring met support van Brink uit is wel zeer goed te noemen.
Ik zou alle spiro kanalen via een oud schoorsteenkanaal in het huis laten lopen, zo heb ik 1 centraal punt in huis vanuit waar alle aftakkingen ontstaan:pythagorasABC schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:41:
Vanwaar de 30 toevoer in de woonkamer? Dat lijkt me moeilijk te bereiken, en niet zo heel erg nuttig aangezien je al 215 verversing hebt zonder die extra toevoer. Dan zou je ook eventueel nog met een kleinere WTW kunnen gaan.
:strip_exif()/f/image/pxnJFyx2G3br4CXcN0ZdLgVX.png?f=user_large)
Daarmee is het wel een lange afstand, maar in de praktijk moet dit wel lukken gezien ik alle plafonds nog uit ga breken.
Waarom ik voor toevoer in de woonkamer heb gekozen? Dit is eigenlijk vooral gevoelsmatig. Dit om toch iets van mechanische verversing te hebben en niet volledig te rustten op overflow. Mocht het qua overflow toch tegenvallen heb ik in ieder geval een uitgangspunt vanuit waar ik verder kan bouwen.
Misschien een onnozole vraag, ik ben nog niet helemaal thuis hierin, maar zou je niet liever max 30 m3/h bij alle ventielen willen om het geluid, vooral in de slaapkamers, tot een minimum te beperken? Of krijg je dan onevenredig veel meer buizen?RobinCollie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:06:
Heb wat aanpassingen gedaan aan mijn ontwerp van vorig jaar en wil nog even een laatste sanity check doen voor ik hem verder uitwerk. Allereerstde balansberekening
[Afbeelding]
Totaal debiet van 605m³/h, waarvan 390m³/h door pulsie en de overige 35% door overflow. Met de volgende opbouw in ventielen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de stroming van de hal naar de woonkamer op de begane grond wil ik een muurrooster plaatsen door het gipswandje waar nu de groene pijl met '165 staat' of wellicht als het mogelijk is zelfs via het plafond erboven. Idealiter met een debiet van 215 zodat theoretisch alle overflow er door kan. Om te beperken dat er veel schone lucht direct onder de deur naar de woonkamer richting de afzuiging in de keuken verdwijnt wil ik de deur zo kierdicht mogelijk maken. Helemaal gaat niet lukken besef ik me, maar hoe dichter die deur hoe meer er via het wandrooster zal stromen is mijn gedachte.
Ben erg benieuwd naar de feedback, het is in ieder geval al een flinke stap ten opzichte van mijn 1e ontwerp
Lees de datasheet van de gebruikte ventielen en zoek op wat het verschil is, dan zul je zien dat stiller dan fluisterstil geen verschil meer maakt. Je krijgt er wel een onnodig complexe ellende van, met 3 ventielen in je slaapkamer en 6 in je keuken.3V3RT schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:03:
[...]
Misschien een onnozole vraag, ik ben nog niet helemaal thuis hierin, maar zou je niet liever max 30 m3/h bij alle ventielen willen om het geluid, vooral in de slaapkamers, tot een minimum te beperken? Of krijg je dan onevenredig veel meer buizen?
Voor de maat huis kom je wel op een aardig hoog debiet uit. Met hoeveel personen wordt het bewoond? Bijv de zolder kamer en de speelkamer is 90 kuub per kamer mogelijk onnodig veel. 250 kuub die je vanuit de hal in de woonkamer moet krijgen wordt ook wel een uitdaging.RobinCollie schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:06:
Heb wat aanpassingen gedaan aan mijn ontwerp van vorig jaar en wil nog even een laatste sanity check doen voor ik hem verder uitwerk. Allereerstde balansberekening
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, dit ga ik nog wel kunnen optimaliseren in het definitieve ontwerp, ik ben van plan alles in 3D uit te tekenen en hier te delen.nl2dav schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:39:
Zal wel een of andere reden hebben maar ik zou dat toch via de stelling van Pythagoras inkorten, zo die enorme haakse hoek
4 personen in huis. Ik heb nu de benodigde toevoer bepaald aan de hand van het aantal personen wat zich in de ruimte zal bevinden en dan de aangeraden 45m³/h (max. stand) aangehouden. De zolder zal een slaapkamer worden voor 2 personen en de speelkamer is voor de kids (2). Dan kom je al snel op een grote optelsom met veel kamers. Ik zou het op twee manieren aan kunnen passen:Oilman schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:30:
Voor de maat huis kom je wel op een aardig hoog debiet uit. Met hoeveel personen wordt het bewoond? Bijv de zolder kamer en de speelkamer is 90 kuub per kamer mogelijk onnodig veel. 250 kuub die je vanuit de hal in de woonkamer moet krijgen wordt ook wel een uitdaging.
1. Niet toevoeren op de logeerkamer omdat daar zelden niemand is. Niet ideaal, de kamer kan je dan nooit herinrichten voor intensiever gebruik.
2. Op de logeerkamer of het kantoor van de eerste verdieping in plaats van toevoeren juist afzuigen waardoor er middels overflow verse lucht binnen komt. Maar daarmee gaat de mogelijke overflow naar de woonkamer in een klap al met 90m³/h achteruit. Met een totale verversing van 245 naar 155m³/h. Door de toevoer in de woonkamer van 30 naar 45m³/h te verhogen kom je op 170m³/h.
Optie 2 lijkt me het meest logische, wel vraag ik me af of de 30m³/h vermindering in pulsie opweegt tegen dat je eigenlijk 10m³/h te kort gaat komen in de woonkamer. Ik kan voor beide argumenten voor en tegen verzinnen, hoe zou jij de afweging maken? Of zijn er nog andere alternatieven waar ik niet aan heb gedacht?
Ik ben vooral nog even op zoek naar de waarom, is het een probleem om voor een huishouden van 4 personen een pulsie van 390m³/h te hanteren?
Wanneer vind de uitvoering dan plaats? Er wordt al anderhalf jaar getekend zie ik. Maakt mij verder niet uit hoor maar met die tekeningen moet echt het complete huis van binnen gerenoveerd worden. Het is nogal wat.RobinCollie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:49:
[...]
ik ben van plan alles in 3D uit te tekenen en hier te delen.
Het is inderdaad een flinke klus. Gaat om een jaren 30 woning waar eigenlijk nooit iets van vernieuwing aan is gedaan buiten een dakkapel. Mijn doel is om deze zomer alles aan te leggen. Prioriteit lag afgelopen maanden in eerste instantie op de isolatie van de ramen, spouw & dak. Dit is nu een heel eind en dat geeft de ruimte om binnen alles aan te pakken. alle plafonds gaan open om elektra te vernieuwen en zodra dit aan bod komt ga ik de spirobuizen leggen en geluidsisolatie tussen de verdiepingen toepassen. Voor die tijd wil ik het ontwerp helemaal compleet hebben, ben voor mijn gevoel nu op 80-90% en moet enkel nog de laatste tweaks toepassen.nl2dav schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:52:
[...]
Wanneer vind de uitvoering dan plaats? Er wordt al anderhalf jaar getekend zie ik. Maakt mij verder niet uit hoor maar met die tekeningen moet echt het complete huis van binnen gerenoveerd worden. Het is nogal wat.
[ Voor 7% gewijzigd door RobinCollie op 24-02-2026 16:39 ]
Aangezien deze ruimte zoveel mogelijk geluid en lichtdicht moet worden komt er o.a. een deur met valdorpel.
Nu ben ik echter benieuwd of er ‘muurdoorvoeren’ bestaan die zoveel mogelijk het geluid dempen. Zodat de ventilatie wel normaal plaats blijft vinden.
Iemand een idee?
Yup! Maar dat is wel een uitdaging om ze te vinden. Lindab heeft/had een aantal modellen, maar ik kan ze in Nederland nergens meer vinden. Volgens de documentatie op de Belgische site zijn ze end of life.Frantic schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:57:
Wij gaan een scheidingswand op de zolder plaatsen. Nu zit er in deze ruimte een afzuigventiel.
Aangezien deze ruimte zoveel mogelijk geluid en lichtdicht moet worden komt er o.a. een deur met valdorpel.
Nu ben ik echter benieuwd of er ‘muurdoorvoeren’ bestaan die zoveel mogelijk het geluid dempen. Zodat de ventilatie wel normaal plaats blijft vinden.
Iemand een idee?
Toevallig ben ik er laatst achter gekomen dat ze in Tsjechie nog te bestellen zijn: https://en.ventilatory.ne...WY8JVw0iBHpPqmD6PY0DMIvg1
Ik heb ze zelf nog niet besteld, dus ik heb geen idee of die website betrouwbaar is.
Een alternatief is een geluiddempende doorvoer in de deur, zoals een Duco Doorvent
Dit topic is een zeer waardevolle bron, en heeft -ook zonder nog iets te vragen- bijgedragen aan ons ontwerp. Dank voor al jullie waardevolle bijdragen tot nu.
Ontwerpprincipes:
· woon/winkelpand, gesitueerd op een dijk (winkelruimte sluit aan op dijkhoogte), zeer stedelijk gebied.
· +- 260m2 bvo, over 4 verdiepingen
· Ventilatie type D voor de woning, C voor de winkel (buiten scope voor deze post)
· Ontworpen op 4 personen
· WTW op basis van Zhender (Zhender Q450 /Q600?)
· 180mm spiro via een centraal stijgpunt voor aanvoor en afvoer, aftakkingen in spiro of ubbink?
· ontworpen op zo veel mogelijk overflow, en maximale afvoer via de keuken.
Mijn vragen:
- Ik krijg de nummers in de rekenhulp nog niet rond. Wat doe ik fout?
- De garderobe / berging is gesitueerd in een dijk. Onze ervaring is dat deze ruimte qua tempratuur mooi middeld in de zomer en winter, maar wel regelmatig (te) vochtig is. De vochtigheid wil ik (naast andere maatregelen) aanpakken door verse lucht in te blazen, en zo via de tuinkamer (en entree van de woning) de rest van de woning in te blazen. het voelt nog een beetje als een theoretisch idee, Is dit verstandig? Ik wil ook voorkomen dat de omliggende ruimtes een kelder geur krijgen.
- De badkamer in de gastenkamer (begane grond) zal niet wekelijks worden gebruikt. Kom ik ermee weg om deze ruimte maar 30m³/h af te zuigen? (en te laten optoeren als de ruimte wel gebruikt wordt?)
/f/image/baKBcFlY44wzNZwIqPGXXrLv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wT5mxy4EgEJgUUWL5aeZyWRa.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties! Alvast mijn dank!
Je overflow kolom klopt niet, kijk even af bij anderen in dit topic hoe zij dat ingevuld hebben. Normaal heb je alleen overflow naar je woonkamer. De boel is ook niet in balans, dat is makkelijk op te lossen.spatialfabric schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:32:
Mijn vragen:Ik ben benieuwd naar jullie suggesties! Alvast mijn dank!
- Ik krijg de nummers in de rekenhulp nog niet rond. Wat doe ik fout?
- De garderobe / berging is gesitueerd in een dijk. Onze ervaring is dat deze ruimte qua tempratuur mooi middeld in de zomer en winter, maar wel regelmatig (te) vochtig is. De vochtigheid wil ik (naast andere maatregelen) aanpakken door verse lucht in te blazen, en zo via de tuinkamer (en entree van de woning) de rest van de woning in te blazen. het voelt nog een beetje als een theoretisch idee, Is dit verstandig? Ik wil ook voorkomen dat de omliggende ruimtes een kelder geur krijgen.
- De badkamer in de gastenkamer (begane grond) zal niet wekelijks worden gebruikt. Kom ik ermee weg om deze ruimte maar 30m³/h af te zuigen? (en te laten optoeren als de ruimte wel gebruikt wordt?)
Als je berging muf is, zorg dan dat je die muffe lucht niet andere vertrekken inblaast straks ruik je het overal... Kijk ook even of de oorzaak bij gebrek aan ventilatie, of iets anders zoals intrekkend vocht komt.
Het gastenverblijf zou ik gewoon ventileren. Mocht je daar toch iets slims willen doen, dan is optoeren niet het beste idee. Dan ventileer je de rest van het huis weer teveel. Een klep kan daar uitkomst in bieden, maar ik zou daar geen moeite in steken.
Zou achter t knieschot kunnen, maar is beetje exorbitantwillem7q schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:13:
Of gewoon ventiel, kanaaldemper naar keuze en weer een gewoon ventiel. Als je daar genoeg plaats voor hebt.
:strip_exif()/f/image/glpy82GuM4sL8huBO9qTnQc6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yyiyklpBW39SNmvSb4IhkSu3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fLKOUyFbCJHhBAysZxj4ZBS9.jpg?f=fotoalbum_tile)