Bij deze wil ik even mijn ervaring delen met de aanleg van een WTW-systeem waar ik de afgelopen 1,5 jaar mee bezig ben geweest. Sommige keuzes zullen jullie je in kunnen vinden, andere misschien niet maar hopelijk is het iig leerzaam voor degenen die er ook mee bezig zijn of aan willen gaan beginnen.
Om met het begin te beginnen: we hebben in 2024 een huis gekocht met ongeveer 240m2 oppervlak en 800m3 inhoud, er zit nog een bijgebouw bij en samen gaf dat een gasverbruik van 3000 kuub bij de vorige bewoners (niet bepaald zuinige types :-)). Naast een WP wilde ik ook wat met de ventilatie doen voor beter comfort, duurzaamheid en zodat die lelijke ventilatieroosters weg konden.
Ik heb destijds een offerte aangevraagd bij een installateur en dat bedrag was dermate fors dat ik al snel dacht 'dan doe ik het zelf wel'. (Achteraf was het bedrag gezien de uren die ik er zelf in het zitten waarschijnlijk hartstikke redelijk.)
Hoe ben ik begonnen:
- Aangezien ik lui ben heb ik Ventilatieland een ventilatieberekening laten maken, zij geven dan ook op de tekening aan waar de punten ongeveer moeten komen in een ideale wereld. Ik heb geprobeerd in de uitvoering daar zoveel mogelijk bij in de buurt te komen.
- Op Youtube is een video te vinden van Rensa/Zehnder waarin zo'n beetje alle belangrijke WTW aandachtspunten voorbijkomen. Dit heb ik min of meer als 'bijbel' gebruikt bij de aanleg. YouTube: Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en Rensa
- Ik ben op het plafond gaan aangeven waar de kanalen 125mm geboord moeten worden. Hierbij rekening houdend met de tips van de vloerconstructeur. Als hulpmiddel heb ik een Makita DWD181 muurscanner gebruikt. Dit werkt redelijk. Electraleidingen pik je er goed uit. Wapening vermijden is lastiger. We hebben een breedplaatvloer van 20cm dik en de scanner red het niet om daar helemaal doorheen te 'kijken'. Uiteindelijk zijn er 11 gaten geboord in de breedplaatvloer en daarvan gingen er 10 goed :-/. De laatste zat door de wasmachine afvoer heen.... De gaten op de 1e verdieping heb ik zelf geboord want dat is gipsplaat met een houten vlieringvloer.
:strip_exif()/f/image/y2v8T5VXM58dlS0gF8iisk8N.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat vrijwel alle buizen achter de knieschotten langs moeten was het traject van veel buizen al min of meer duidelijk. Ik heb geen tekening gemaakt van het buizensysteem maar ben gewoon gaan construeren. Hierbij heb ik als uitgangspunt genomen altijd zo min mogelijk restricties in te bouwen, dus bijvoorbeeld geen T-stukken maar altijd Y-stukken en zo ruim mogelijke bochten. Parkers door het staal boren hou ik niet van dus alles is achteraf afgewerkt met alutape en daarover PVC tape.
:strip_exif()/f/image/dtTqA5MsztLolXDW7Q8woM8k.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanvoer naar de woonkamer.
:strip_exif()/f/image/yuvK2mr4Y3UUASRDXsjv3Sqw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TsOgPcQtStWceRVXZBs5KDeA.jpg?f=fotoalbum_large)
De vliering heb ik zoveel als mogelijk geprobeerd bruikbaar te houden door de buizen bovenin te monteren (aan 1 kant dan, de andere kant ligt vol :-)). Gelukkig vond mijn vrouw het goed.
Bruikbare kant vliering naar de slaapkamer van mijn zoons. Om geluidsoverlast te voorkomen twee inbaasventielen per kamer. Daarnaast de splitsing van 1 naar 2 buizen ver van de twee kamers af om eventuele geluidsoverdracht te voorkomen.
:strip_exif()/f/image/gsT3BTR9eaX8yKk6lDeSecgB.jpg?f=fotoalbum_large)
Minder bruikbare kant van de vliering nu:
:strip_exif()/f/image/PrlbJUqlMEm09bS6qAp5UfKu.jpg?f=fotoalbum_large)
Spaghetti: ik wilde geen verdeelbox gebruiken al was dat misschien wel makkelijker :-)
:strip_exif()/f/image/KmIquZTzcp6ffCWTvXsgoXJ6.jpg?f=fotoalbum_large)
In het huis was al een beperkte mechanische ventilatie aanwezig, deze heb ik voor het toilet beneden ongemoeid gelaten. Die van de woonkamer zat op een onhandige plek en heb ik dichtgemaakt. Daardoor kwam er ook meer debiet vrij voor de twee overgebleven ventielen in het bestaande kanaal. De bestaande in de bijkeuken heb ik doorgelust naar de woonkamer en ter vervanging is in de bijkeuken een nieuw kanaal aangelegd. Zoals te zien hier heb ik alle muurdoorvoeren luchtdicht afgekit met Zwaluw Ducting Seal.
Uiteindelijk alles samengebracht ik de technische ruimte, wat nogal een uitdaging was icm met de warmtepomp. Op basis van ervaringen hier op het forum gekozen voor een Zehnder Q600. Dat Zehnder een inregelservice voor particulieren aanbiedt heeft ook zeker meegeholpen. Qua maatvoering van de buizen heb ik mij gehouden aan de voorgeschreven diameters. Dus groot bij de WTW (200mm).
Ivm het beperken van de weerstand wilde ik de dempers perse recht gemonteerd hebben. De voorste demper op de foto is 1 meter lang. Daarachter kwam ik alleen weg met eentje van 0,5m. Dit zijn ook de enige dempers in het hele systeem. Zelf op stand 3 maakt het in de kamers vrijwel geen geluid, dus wat mij betreft prima.
Bovenste buis is de aanvoer, daaronder de retour.
Lijkt wat scheef door de groothoek maar staat toch echt recht :-)
:strip_exif()/f/image/5PWJ6DkNM8N9iD1kCOV2tsCZ.jpg?f=fotoalbum_large)
\
Uit het advies van VL kwam naar voren dat de inblaas en uitblaas 1,2 meter horizontaal en verticaal van elkaar af moeten zitten. Daarom voor de inblaas gekozen voor de welbekende Renson en voor de uitblaas eentje van VL (heeft ook weinig weerstand).
Zoals al eerder aangegeven heeft Zehnder een inregelservice voor particulieren. Aangezien ik nogal druk ben heb ik hier graag gebruik van gemaakt. Eerst zelf de WTW een referentiemeting laten doen om te zien of hij zijn debiet wel haalt (best spannend na 1,5 jaar knutselen). Hij haalde keurig 600m3 dus daarna durfde ik het wel aan om een afspraak te maken.
In totaal is meneer Zehnder 2 tot 3 uurtjes bezig geweest. Berekend debiet was 450m3. Uiteindelijk is hij ingeregeld op een debiet van 470m3. Achteraf krijg je een mooi rapport met alle waardes. Wat mij betreft prima service.
Het draait inmiddels een aantal maandjes en eigenlijk naar volle tevredenheid. Het enige puntje wat ik nog aan wil pakken is het geluid van de WTW zelf. Dit is nog net wat teveel naar mijn smaak.