Jasper_rrr schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:42:
Voor een aankomende renovatie zit ik te kijken naar een mogelijkheid voor een WTW systeem. En heb ik gebaseerd op die video van Zehnder dit ontwerp gemaakt, alleen vrees ik er voor dat er niet genoeg ruimte te maken valt voor al deze kanalen en verdeelsystemen. Dus ik had enkele vragen.
- Zijn er ergens nog plaatsen waar ik dingen kan versimpelen (weghalen)? vooral de BG
- Hoe effectief heeft het systeem als ik het aantal kanalen limitier en dus ook minder aan en afvoer heb? In de tekening is het nu 270 m3/h en dat terugbreng naar 170m3/h?
- Tips om dit weg te werken in een huis met houten tussenvloer, waar gelimiteerd ruimte is voor koofjes en geen hoogte over is voor een verlaagd plafond?
[Afbeelding]
Nee, niet 170m3 voor vier personen als totaal debiet nemen dan gaat je co2 als een malle pieken. 45 op max stand per persoon (66%=30). Niet ingeademde lucht mag je overstromen (officieel max 2x maar velen doen het ook onder drie deuren door). Nog wat voorbeelden terugkijken uit dit topic aub. Pulsie in de keuken vlak naast een extractieventiel is zonde, dan gebruik je de overflow opties niet. 2e verdieping is suboptimaal, te weinig debiet voor de eenpersoons slaapkamers. Badkamer te weinig afzuiging, bij een centrale vochtsensor in de unit (ipv lokale externe vochtsensor) slaat die wellicht niet snel genoeg aan. Ook voldoet het niet aan bbl (75).
2e verdieping
Slaapkamers beide 45 pulsie
cv hok 25 extractie
2e->1e 65 overflow
1e verdieping
Slaapkamer 90 pulsie (twee ventielen kan)
Toilet 25 extractie
Badkamer 75 extractie (lager niet gaan)
1e -> hal begane grond 55 overflow
Toilet 25 extractie
Hal -> woonkamer 30 overflow
Dan moet je nog ca. 150 in je woonkamer brengen voor als je daar met z'n vieren bent. Dat kan over 1x160mm met één ventiel met luchtsnelheid van ca. 2,1 m/s op het randje. Beter is kanaal 1x160 en dan splitsen over 2x125mm (ca. 1,7m/s). Wel ventielen 750mm uit elkaar dan.
Keuken extractie 150+30=180.
Kan over 1x 160 of ook over 2x125, net hoeveel geluid je acceptabel vindt.
Totaal debiet 180 slaapkamers + 150 woonkamer = 330. Neem een 350 of 400 unit.
Als je geen verlaagde plafonds kwijt kunt dan kun je ook ventielen in je muur werken in je woonkamer en keuken. Boringen laten doen voor 2x125 ( 140-150 laten boren) is zo gedaan in de muur. Velen werken de kanalen naar boven weg in de hoek van een hal of in het trapgat. Zoek daar even naar.
In de hal zul je wel flinke koven of verlaagd plafond moeten plaatsen. Aan het werk, succes.