Ook ik wil voor mijn verbouwing een WTW aanschaffen. Ik post graag mijn plan zodat de slimme mensen hier er nog een plasje over kunnen doen: wie weet ben ik iets vergeten en ik verwacht dat de totale kosten niet mals zullen zijn.
Wij wonen nu nog met ze 2en in dit klushuis: onze wens is wel om in de toekomst 2 kinderen op te voeden mochten wij dit geluk hebben. Kortom ik ga van 2 volwassenen en 2 kinderen uit in deze berekeningen. Plus thuiswerkplek op zolder en een hond die dagelijks lekker zal chillen in de woonkamer. Alhoewel ik er niet vanuit ga dat die zo veel meer dan 45m3/h nodig zal hebben
De woning heeft betonnen platen, alle gaten en wensen zijn reeds gecontroleerd door een constructeur en een aantal gaten zitten al in het plafond.
Debiet berekeningen
N.a.v. het topic door lezen ben ik afgestapt van het bouwbesluit en overgegaan op de advisering van 45m3/h aan te houden per persoon in het huishouden. Dit zal zeker nu nog niet het geval zijn maar ik kan de buizen er alvast maar beter op voorbereiden zo is het idee.
Ik heb alle berekeningen op basis van de informatie uit dit filmpje gedaan (dus ook afstand deur tot vloer / eventuele roosters in deur naar toilet / badkamer etc.)
YouTube: Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en RensaAlles is zo in balans, ik heb wel het gevoel dat ik dit niveau niet allemaal tegelijk aan hoef te sturen. Bijvoorbeeld de 2 volwassenen zullen oftewel in de slaapkamer zijn danwel in de woonkamer. Tegelijk is er wel een minimum wat aangehouden zal moeten worden. Tel ik nu alles bij elkaar (180m3/h voor de beneden verdieping + 150 + 75 voor boven) dan kom ik uit op ~405m3/h.
Ventielen en pijpwerk
Alle ventielen zijn 125mm met de bekende maximale toevoer / afvoer limieten. Verder komt de WTW op zolder te hangen met mogelijkheid tot aansluiting op het riool.
Toevoer
Vanaf de unit op zolder vertrekt richting het noorden een spirobuis 150mm welke uit eindelijk aftakt op 3x 125mm. 2x ventielen voor de slaapkamer van 90m3/h en 1x ventiel voor de slaapkamer met 45m3/h. Ik twijfel nog of ik hier een box tussen plaats of ga werken met 150mm - Y stuk naar 2x 125mm en van daaruit een T stuk bij de slaapkamer plaats.
Er gaat nog meer leidingwerk naar de laatste slaapkamer op de eerste verdieping en naar de zolder zelf. Beide 45m3/h. Kortom: wederom een kleine buis. Ik denk voor nu aan 125mm maar ik zou hem wat groter kunnen maken.
Als laatste vertrekt er ook een flinke buis naar beneden met voor nu oftewel 160mm, 180mm of mogelijk een plat kanaal om ruimte in de koof te besparen. Hier komt de toevoer van de beneden verdieping door heen. Deze zal vanaf zolder - koof badkamer - garage begaande grond lopen. Vanuit daar langs de dragende muur en uit eindelijk met 4 ventielen met ~80cm afstand van elkaar verse lucht in de woonkamer blazen. Hier is 180m3/h voor benodigd. Dit is een lang traject met ook relatief veel debiet. Op foto's zijn de betonboringen deels aangegeven met gele cirkels op de eerste verdieping.
Afvoer
Voor afvoer starten we wederom op zolder. Vanuit daar zal een spirobuis naar het verlaagd plafond van de badkamer gaan. Onder dit verlaagd plafond wil ik 2 afvoer ventielen plaatsen voor 150m3/h totaal. De overige afvoer zal vanaf het toilet komen met 1x 125mm ventiel. Ik hoop een doos / iets te vinden voor een aansluiting van 180mm naar 3x 125mm ventiel gezien het debiet in beide ruimtes hoog is. Over de exacte invulling en de aansluiting voor deze ruimte ben ik helaas nog niet 100% uit.
Het liefst wil ik ook vanuit deze centrale doos nog 1x 125mm trekken met wederon een boring naar beneden. Mijn voorkeur hierbij zou uit gaan naar een plat kanaal of een 90mm buis voor de resterende 45m3/h op de begaande grond toilet.
De overige afvoer start op zolder en zal onder het knieschot naar het westen gaan. Vanuit daar direct naar beneden, door een koof op de eerste verdieping en zal deze uitkomen in de keuken. Daar zal de resterende 135m3/h worden afgezogen door 2 ventielen in een koof met minimaal 1 meter afstand tussen de ventielen. Ik wil hiervoor een 150mm buis gaan gebruiken.
Keuze WTW unit
Hier ben ik nog niet over uit. Ik lees dat Duco 460 de "stilste van Europa" zou moeten zijn, echter lees ik ook terug in het topic dat een unit zoals de Zehnder ComfoAir Q450 een enthalpiewisselaar heeft waar mijn voorkeur naar uit gaat en welke ook redelijk stil zou moeten zijn. In ieder geval heb ik wel deze boxen ge-sized a.d.v. de debiet berekening. Verder lees ik wel over de Duco dat het een 2-zone systeem zou hebben en dat concept staat mij wel aan (overdag alle zones met een schone toevoer inblazen en snachts wanneer iedereen slaapt enkel de eerste verdieping + zolder.) Ik weet niet of dit no heel veel meerwaarde heeft / de Zehnder dit ook prima kan a.d.v. ingebouwde sensoren.
Aanstuur mogelijkheden
Ik ben vooral geïnteresseerd in slimme aansturing / data verzamelen met bijv. Home Assistant. Het liefst lokaal, exacte invulling en implementatie laat ik even achterwege. Er ligt een internet kabel naast de unit. Ik zal geen gebruik maken van traditionele 5 polige schakelaars / aansturing. Alle schakelaars zullen via RF moeten lopen.
Alvast dank voor het meedenken met in ieder geval welke unit voor mij geschikt zou zijn.