Daar gaat het al fout. In de specs staat duidelijk hoeveel geluid de unit via zijn omkasting maakt. Een WTW (eender welk merk) hoort gewoon in een afgesloten ruimte, zoals een (niet bewoonde) zolder, technische ruimte, of evt een bijkeuken. Die wil je toch niet zo op de gang hebben hangen?
, alles boven de 200 geeft veel herrie via de buizen . Ik heb geen idee hoe deze is ingesteld . Wij hebben de aannemer schriftelijk op de hoogte gebracht dat dit niet acceptabel is en een 5% kwestie is geworden . Wij horen een zoemen/zingend geluid in elke kamer en hoger als 170m3 geeft steeds meer overlast . Lucht suizen is geen probleem maar dat zingen is echt niet te doen .
Wat zit er aan geluiddemping tussen de unit en de ventielen? Ik had hier pas een (voor een gevoelig iemand) acceptabel resultaat met een vaste en een flexibele geluiddemper in serie.
Installateur en aannemer hebben tijdens de bouw niet echt advies of waarschuwingen gegeven , behalve dat het allemaal kan . Nu zitten we dus met deze kwestie. Beneden is de lucht wel ok maar boven niet . Met deuren open en 2 uur zonder iemand in een slaapkamer is de luchtkwaliteit nog steeds 938ppm.
Dat is nog OK. Maar wat wordt het als er wel twee personen in een nacht in slaapkamer slapen?
Nu zegt de installateur dat het een uitdagend buizenstelsel is die veel weerstand geeft , dus tja het zal wel probleem zijn.
Als het een uitdagend stelsel is, waarom heeft hij het dan zo aangelegd?
Wij horen het overal via de ventielen
Wij gebruiken co2 meter qua aansturing. Beneden met 4 personen spint hij op naar 180m3 en dan blijft de lucht fris . Ik weet er voor de rest weinig van af dus ik heb geen idee wat een standaard m3 stand moet zijn voor 4 personen , 5 slaapkamers.
Ik zie dat de max m3 die ik kan instellen gemaximaliseerd is op 310m3 . 250m3 is echt niet te doen . Grappige is , er komt dan meer lawaai uit de ventielen dan uit de kast waar hij hangt . Als ik hem nu op 310m3 zet , springt de unit meteen in de weerstand beveiliging.
Dan heb je een keihard handvat om je installateur of aannemer mee om de oren te slaan. Hij verkoopt je een Q600, die 600 m³ moet kunnen ventileren, maar die niet eens de helft in het buizenstelsel kan duwen. Dan zijn de buizen dus ontzettend ondergedimensioneerd.
Ik vrees dat wij in een zeer slecht scenario zijn beland .
Daar lijkt het wel op. Tijd om je aannemer (of installateur, als je die zelf in hebt gehuurd) schriftelijk in gebreke te stellen.
Nog een handvat: Wat staat er in de ventilatieberekeningen, die onderdeel zijn van je bouwvergunning? Die grote Q600 zal niet voor niets gekozen zijn. Ik acht de kans best groot dat de woning met het huidige onderbemeten buizenstelsel (waardoor slechts de helft van de capaciteit beschikbaar is) niet eens aan de bouwvergunning voldoet. Als dat zo is sta je juridisch erg sterk.
Bovendien stelt de wetgever ook geluidseisen aan verblijfsruimten, maar ik weet niet precies hoe die norm is. Best kans dat je (mocht je ventilatie daar toch nét voldoen) dat ook nog kunt gebruiken om aan te tonen dat er bagger geleverd is.
[
Voor 10% gewijzigd door
Andrehj op 27-04-2026 16:22
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.