Wij zijn aan het kijken naar het vervangen van onze bestaande WTW unit.
Ons huis is uit 2000, en de WTW unit komt ook uit die tijd. Best op leeftijd, en een aantal maanden geleden ook al eens foutcode E3 gehad (we zijn er vorig jaar komen wonen).
We hebben een goed geisoleerd huis, 5 toevoerventielen (voor 3 slaapkamers ieder 1 ventiel en twee in de woonkamer) en 4 afvoerventielen (badkamer, toilet en twee in de open keuken). Een woning van 120 m2, met de wtw unit op zolder, en de ventielen op de begaande grond en op de eerste verdieping.
We hebben nu een Stork Air WHR 90 L (Perilex), en op
https://www.zehnder.nl/nl/service-kennis/service/je-stork-air-vervangen-door-zehnder zie ik dat de opvolger van deze de Zehnder ComfoAir Standard is.
We hebben een offerte voor vervanging uitgevraagd, daarbij konden we alleen aangeven wat de oude situatie was.
De offerte vonden we best duur en summier, deze was 3585 Euro incl:
- een all-in prijs inclusief: nieuwe wtw, oude wtw afvoeren, alles 1 meter rond de mantel (ventilatieslangen, condens afvoer, steekverbindingen etc), kanalenreiniging en opnieuw in-leren en afstellen wtw unit.
- Zehnder ComfoAir Standard 300 LP RF
- Zehnder RFZ zender
- Klein materiaal
- Kanalenreiniging
- Voorrijkosten
- Arbeidsloon
Ze komen inderdaad met de opvolger die Zehnder adviseert. Als ik kijk op
https://www.123installatieshop.nl/zehnder-comfoair-standard-300-basis-rf-l-perilex-471239620 zie ik dat de unit met zender ca 1900 Euro kost, dus voor de installatie zelf betaal ik dan zo'n 1700 Euro. Het voelt best duur om bijna het dubbele te betalen, is dit een gangbare prijs (ik weet dat arbeidskosten de laatste tijd behoorlijk gestegen zijn)? Zoals ik het lees worden hiervoor wel de kanalen gereinigd en wordt er ingeleerd. Is dat inleren het inregelen van de ventilatiedoppen op de juiste stand/ debieten?
Ik zie ook dat ze een Zehnder RFZ zender meenemen, kan ik de unit nog wel bedienen met de knop in de keuken? Daar is de perilex aansluiting toch voor bedoeld? Ik weet niet hoe goed het bereik vanuit de keuken is om deze draadloos te bedienen (hij moet door twee betonnen vloeren om de zolder te bereiken). Ik zou de draadloze zender dan wel in de badkamer willen plaatsen om de wtw makkelijk te bedienen bij het douchen.
Als installeren standaard zoveel geld kost, dan valt de prijs van de unit een 'beetje in het niet' op de totaalprijs, kan ik dan wellicht beter kiezen voor Zehnder Q350 die hier veel in het topic wordt besproken?
Wij hebben nu met name last van veel geluid uit de gaten in de kamers (zowel met als zonder ventieldop), zelfs in de laagste stand van de wtw unit. We hopen dat dit met een nieuwe unit (en dempers) veel minder is.
Op zolder hebben we nu 1 van de kamers als kantoor ingericht, is het nodig om daar ook een aansluiting te maken voor toevoer, en dit meteen mee te nemen?