Hallo allemaal,
Mijn jaren 30 huis is in verbouwing op de beneden verdieping (tripple glas, voorzetwanden, schuimbeton, plafond isolatie) en het stukje ventilatie was ik vergeten. Binnenkort worden de stucplaten geplaatst en over een aantal weken wordt er gestucced. Al een tijdje heb ik gedacht aan een centrale ventilatie met WTW en heb ik dus uit nood 2 x 160 mm buizen geplaatst op een plek wat practisch erg uitvoerbaar is in het midden van de kamer tussen de eet-deel en tv-deel. Toch wil ik even checken of mijn gedachtegang verkeerd is.
* Precies hoeveel m3/hr ik nodig heb overal ben ik nog aan het uitzoeken; ik heb al 2 x 160 mm aangelegd op woonkamer omdat ik een beetje oversizing just in case aan het toepassen ben. Liever te groot dan te klein.
* 2 x 160 mm spirobuis toevoer en afvoer. Piek van 100 m3/hr per ventiel bij hoogste stand (bezoek) maar normaal gesproken veel midner bij stand 2.
* De keuken heeft 2 x 160 mm afvoer dicht bij elkaar omdat het zeer practisch is. Een ventiel dichterbij de achterdeur is mogelijk maar vereist veel duct lengtes en een koof op een slaapkamer.
* De toevoer lijkt op een plek te staan waar mogelijk een dode hoek ontstaat bij de bank. Mijn gedachte is om de Lindab Airy 160 mm toe te passen die een redelijke worp heeft om voldoende menging te creeeren. Hopelijk geeft dit genoeg worp en volume om geen extra ventielen toe te passen.
* Het is mogelijk om een 125 mm duct en ventiel te plaatsen in de hoek van de tv/woonkamer maar het is zeer onwenselijk doordat het veel extra werk vereist (verwijderen dikwandig stalen CV leiding, koof, verplaatsen stopcontacten) en zal ook niet makkelijk weg te werken zijn op de zolder kamer.
* 100 mm duct toegepast op de beneden toilet - Is het eventueel verstandig om in de toilet een 125 mm duct toe te passen en deze te verjongen naar de 100 mm?
* Ik heb teruggelezen dat 160 mm veel overspraak kan veroorzaken en dat geluidsdemping meer demper lengte nodig heeft. Is het verstandig om de 160 mm ventielen op de beneden verdieping te verjongen (mits drukval toelaaat) naar 125 en dan een 125mm geluiddemper toe te passen?
* is het nodig om armaflex toe te passen op ducting in het plafond als daar sws een dikke laag glaswol omheen komt?
* Overflow zou ik willen toepassen maar boven is veel minder goed geisoleerd dan beneden. Mogelijk krijgt boven ook een flinke update maar daar heb ik nee geen idee van.
* Geen raam ventilatieroosters aanwezig.
* Mogelijk wil ik een milde overdruk creeeren icm multistage filtratie (grof naar fijn met doel weinig drukval door grote filter doorlaat oppervlakte toe te passen) ivm pelletkachel buren.
* Heeft iemand ervaring met een mixfan om dode hoeken op te lossen? Mogelijk in het plafond van de entree een afzuigventiel met ducting naar een mix fan en dan in de woonkamer een toevoer ventiel.
Alvast bedankt voor de reacties!