Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste
Acties:

• martijnenco
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:19
P5ycho schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 02:54:
Wil ik wel doen, maar tot half mei alleen mobiel beschikbaar en dat wil niet echt lekker met de site.
Mobile friendliness zit er nu in.
Next up, een pagina vol met tabellen van debieten, waarschuwingen, etc etc, (afkijkend van de al hier rondgaande excelsheet)

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:42
@RobinCollie ik zou dan denk ik zelf toch voor wat meer debiet gaan en de flexibiliteit behouden, maar dat is mijn mening :P

Dan nog even een advies vraag voor mijn installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sffK488YQpq9BOvp3HqfiFJennw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D439RtLfCaihynN1FplNN8hC.jpg?f=fotoalbum_large

Alle aansluitingen op de wtw unit zijn gedaan met flexibele dempers. Zowel naar binnen (links) als naar buiten (rechts). Er zitten behoorlijke bochten in.

Sowieso hoeven er voor de verbinding naar buiten geen dempers toch? Alleen geïsoleerde kanalen?

Ik ben aan het kijken om de kanalen aan te passen, omdat de hoofdkanalen deels uitgevoerd zijn in flexibel 160 ><.

Ook lijken die bochten in die flexibele dempers mij ook niet ideaal en kan ik daar beter eerst met spiro kanalen richting het dak. Daar kan ik dan de dempers ophangen, zodat die recht hangen.

En dan ook meteen die flexibele dempers naar buiten vervangen door thermoduct.

Heeft dit nut denken jullie? De wtw unit maakt op dit moment best een bak herrie, omdat hij veel te hard moet werken (denk ik). Dat zal voornamelijk door die Flex 160 komen, maar als ik dan toch bezig ga wil ik het de unit natuurlijk wel zo makkelijk mogelijk maken.

[ Voor 16% gewijzigd door balfnl op 06-05-2026 13:08 ]

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:10
balfnl schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:40:
@RobinCollie ik zou dan denk ik zelf toch voor wat meer debiet gaan en de flexibiliteit behouden, maar dat is mijn mening :P

Dan nog even een advies vraag voor mijn installatie:

[Afbeelding]

Alle aansluitingen op de wtw unit zijn gedaan met flexibele dempers. Zowel naar binnen (links) als naar buiten (rechts). Er zitten behoorlijke bochten in.

Sowieso hoeven er voor de verbinding naar buiten geen dempers toch? Alleen geïsoleerde kanalen?

Ik ben aan het kijken om de kanalen aan te passen, omdat de hoofdkanalen deels uitgevoerd zijn in flexibel 160 ><.

Ook lijken die bochten in die flexibele dempers mij ook niet ideaal en kan ik daar beter eerst met spiro kanalen richting het dak. Daar kan ik dan de dempers ophangen, zodat die recht hangen.

En dan ook meteen die flexibele dempers naar buiten vervangen door thermoduct.

Heeft dit nut denken jullie? De wtw unit maakt op dit moment best een bak herrie, omdat hij veel te hard moet werken (denk ik). Dat zal voornamelijk door die Flex 160 komen, maar als ik dan toch bezig ga wil ik het de unit natuurlijk wel zo makkelijk mogelijk maken.
Zo min mogelijk flex.

Dempers op de aanzuig frisse lucht kan wel - scheelt geluid heb ik wel eens gelezen. Maar hoe veel weet ik niet.

Ikzelf ben (nogsteeds) bezig met de laatste loodjes van alles aansluiten. Ik doe een Panama gelduiddemper (D200) op m'n aanzuig vanaf buiten richting de Duco WTW. Hoe meer demping hoe minder geluid is mijn idee. En inderdaad i.c.m. thermoduct buizen t.b.v. uitsluiten condens en mogelijk geluid.

• RobinCollie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-05 13:36
balfnl schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:40:
Tja ik blijf het zelf ook lastig kiezen vinden, voor veel van mijn keuzes kan ik het baseren op onderzoeken en feiten, dit lijkt dan toch meer een gevoelskwestie. Als ik voor het hogere debiet ga kom ik uit op deze samenstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx02uZehaEFR0jDeiNmhRiwGqow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18FwQ5OjNIA8exXSUCHz9U4p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cRFbp7l0GO1QQbxknjgpppJ9jY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZPYo1232KOIaOZahZe0SjLj.png?f=fotoalbum_large

De reden dat ik hier een aanpassing op heb gedaan is omdat op bovenstaande ontwerp de feedback werd gegeven dat het een hoog debiet is voor een huishouden van 4 en dat de overstroom van 250m³/h van verdieping 1 naar de bg wel heel hoog is. Maar echt doorslaggevende argumenten voor een van de twee ontwerpen lijken er helaas niet.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
In ons nieuwbouwhuis hebben we een goed werkend HRU 350 systeem. Echter in deze tijd van het jaar is het met zonnige dagen op zolder heel warm en beneden op het noorden koud zonder verwarming.

Zou ik de kanalen kunnen gebruiken om de lucht in het huis beter te "mixen" qua temperatuur?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Mils
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:25
Sinds kort hebben wij een issue met onze Brink Flarir 300 waarbij de aanvoerventilator klinkt alsof de lagers zijn versleten. Ik heb inmiddels wel de ventilator schoongemaakt, echter heeft dit niet geholpen.

De WTW unit is nu ca 4,5 jaar oud. Mochten de lagers versleten zijn dan vindt ik dat snel voor een dergelijk apparaat.

Heeft er iemand al ervaring met de kosten voor het vervangen van de aanvoer ventilator? Hoe aannemelijk is het dat ook de korte termijn ook de afvoer ventilator vervangen moeten worden? Afhankelijk van de kosten zou een gehele vervanging mogelijk ook interessant worden.

WP: Ecodan PUHZ-SW50

Mils schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:05:
Sinds kort hebben wij een issue met onze Brink Flarir 300 waarbij de aanvoerventilator klinkt alsof de lagers zijn versleten. Ik heb inmiddels wel de ventilator schoongemaakt, echter heeft dit niet geholpen.

De WTW unit is nu ca 4,5 jaar oud. Mochten de lagers versleten zijn dan vindt ik dat snel voor een dergelijk apparaat.

Heeft er iemand al ervaring met de kosten voor het vervangen van de aanvoer ventilator? Hoe aannemelijk is het dat ook de korte termijn ook de afvoer ventilator vervangen moeten worden? Afhankelijk van de kosten zou een gehele vervanging mogelijk ook interessant worden.
Je moet niet de ventilatoren (of zelfs de hele unit :o ) vervangen, maar die uit de unit halen en dan van die ventilatoren de lagers vervangen. Dat kost maar een paar euro, wat handigheid en een uurtje van je tijd.
4.5 jaar valt overigens binnen het normale bereik. Ik heb afgelopen december, na 5.5 jaar, ook de lagers van onze Zehnder Q600 vervangen (en nu nieuwe lagers op voorraad liggen). Zie Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• balfnl
RobinCollie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Tja ik blijf het zelf ook lastig kiezen vinden, voor veel van mijn keuzes kan ik het baseren op onderzoeken en feiten, dit lijkt dan toch meer een gevoelskwestie. Als ik voor het hogere debiet ga kom ik uit op deze samenstelling:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De reden dat ik hier een aanpassing op heb gedaan is omdat op bovenstaande ontwerp de feedback werd gegeven dat het een hoog debiet is voor een huishouden van 4 en dat de overstroom van 250m³/h van verdieping 1 naar de bg wel heel hoog is. Maar echt doorslaggevende argumenten voor een van de twee ontwerpen lijken er helaas niet.
Ik kom op een hoger totaal debiet uit voor mijn woning, dus ik vind 390 best netjes :P. En als er 50m3/u onder de deur door kan, zou 250 m3/u in een trappenhuis niet zo'n issue moeten zijn denk ik

• Mils
Andrehj schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:18:
[...]

Je moet niet de ventilatoren (of zelfs de hele unit :o ) vervangen, maar die uit de unit halen en dan van die ventilatoren de lagers vervangen. Dat kost maar een paar euro, wat handigheid en een uurtje van je tijd.
4.5 jaar valt overigens binnen het normale bereik. Ik heb vorig jaar, na 5 jaar, ook de lagers van onze Zehnder Q600 vervangen (en nu nieuwe lagers op voorraad liggen). Zie Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Dat was ook mijn eerste gedachte. Echter ben ik nog geen succesverhalen tegengekomen bij het vervangen de lagers. Ook heb ik nog geen lagerkit kunnen vinden voor deze ventilator.

Helaas is er geen handleiding om de ventilator te onderhouden. Brink stuurt erop aan om de ventilator in z’n geheel te vervangen.

Ik kom wel een aantal revisie bedrijven tegen.

Zijn er hier mensen geweest die zelf de lagers hebben vervangen van een Brink Flair?

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Mils schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte. Echter ben ik nog geen succesverhalen tegengekomen bij het vervangen de lagers. Ook heb ik nog geen lagerkit kunnen vinden voor deze ventilator.

Helaas is er geen handleiding om de ventilator te onderhouden. Brink stuurt erop aan om de ventilator in z’n geheel te vervangen.

Ik kom wel een aantal revisie bedrijven tegen.

Zijn er hier mensen geweest die zelf de lagers hebben vervangen van een Brink Flair?
Ik zou gewoon de unit even openhalen en kijken welke motoren erin zitten. Als je dan het motortype opzoekt, kom je waarschijnlijk al gauw tegen welk type lager je nodig hebt.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:48
ice-T106 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:39:
In ons nieuwbouwhuis hebben we een goed werkend HRU 350 systeem. Echter in deze tijd van het jaar is het met zonnige dagen op zolder heel warm en beneden op het noorden koud zonder verwarming.

Zou ik de kanalen kunnen gebruiken om de lucht in het huis beter te "mixen" qua temperatuur?
Nee.

Een airco blaast op standje middel 6.5 m3/minuut of 390 m3/uur rond om temperatuur in 1 kamer te egaliseren. Met 200 m3/uur in een huis ga je niks bereiken.

Het is niet voor niets dat centrale luchtverwarming en koeling met mega grote kanalen en ventielen werken. Zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x90-1qe5DIh2BUYiswiP6ytOxpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PD6XZiFKp0a0KkY91JYgtTcW.jpg?f=fotoalbum_large

Met onze zielige kleine rondjes ga je weinig verschil maken.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-05 07:55
@Mils vermoedelijk zit in de flair 350 dezelfde ventilator als in de 400. Tja een nieuwe ventilator kost zo iets als 650 euris.

Reparatie handleiding ook nooit gevonden. Bij de buren is er een vervangen door Brink.

[ Voor 25% gewijzigd door nessio op 06-05-2026 23:57 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:00
@Mils
Als je er geen vertrouwen in hebt dat je dat zelf kunt, laat em dan reviseren. Vaak boedyen ze een omruilservice aan.
Of je trekt de stoute schoenen aan en loopt met de lagers langs een lagerboer, dan heb je maximaal bespaard.
Mooier kan ik het niet maken.

O, en kijk vor de zekerheid even of je unit waterpas staat. Lagerslijtage komt van onbalans door troep, versterkt door een verdraaiing tov het zwaartekrachtveld.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:22
Ik ben m'n spirobuis installatie aan het installeren voor wtw. Ik heb plekken waar ik met 160 mm heenga en gepland had om 2x 125 ventielen te plaatsen.

Vraag 1: is er iets op tegen om een debiet van 135 door één ventiel af te zuigen in een keuken? Luchtsnelheid en daarmee verwachte geluid is ca. 1.8 ipv 2x 1.4 m/s.

Vraag 2: is er iets op tegen om 1x 135 ipv 2x 62 pulsie te doen? Het hangt op 3 meter hoogte, veroorzaakt dat tocht? Het scheelt toch weer extra broekstukken, ventielen en arbeid.

Vraag 3: is er iets op tegen om in een slaapkamer door 160mm een pulsie ventiel van 90 m/h te plaatsen, het is niet recht boven het bed.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• P5ycho
Zolang je het juiste ventiel kiest (met coanda-effect voor pulsie) kan dat. Ik heb ook een ventiel van 160mm in de woonkamer.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:33

backupdevice

No Risk , Full Push

Vraagje

Dit is wat de aannemer heeft uitgerekend qua spleten onder onze deuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUuo3ptfQ8Qha7aqqX8jFSE0kiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vVWNuASfZ7ojfQzkj9fmwDx3.png?f=fotoalbum_large Dit is wat het inregelrapport zegt.
  • Slaapkamer BGG 42M3 Toevoer
  • Wasruimte Badkamer 72M3 Afvoer
  • Toilet bgg 55m3 afvoer
  • Slaapkamer Rechts 49M3 toevoer
  • Slaapkamer Links 48M3 toevoer
  • Slaapkamer achter 50M3 toevoer
  • Badkamer 72M3 afvoer
  • Toilet verdieping 55m3
alle spleten onder de deuren zijn 1CM , en als ik dit via internet uitreken dan zou ik velen malen hoger moeten zitten. We merken op de slaapkamers en badkamer dat er gewoon niet genoef flow is. Slaapkamer BGG is mijn kantoor en daar loopt de PPM langzaam omhoog totdat ik de deur op een kier zet.

Het lijkt wel of die tabel voor Type C is ipv Balans Ventilatie.

De vraag is klopt het dat ik denk dat de debieten uit het inregel rapport veel meer ruimte onder de deuren vragen dat de aannemer neerzet en ook heeft heeft gemaakt. Alle deuren 1cm

[ Voor 19% gewijzigd door backupdevice op 07-05-2026 16:03 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

backupdevice schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:52:
Vraagje

Dit is wat de aannemer heeft uitgerekend qua spleten onder onze deuren.

[Afbeelding] Dit is wat het inregelrapport zegt.
  • Slaapkamer BGG 42M3 Toevoer
  • Wasruimte Badkamer 72M3 Afvoer
  • Toilet bgg 55m3 afvoer
  • Slaapkamer Rechts 49M3 toevoer
  • Slaapkamer Links 48M3 toevoer
  • Slaapkamer achter 50M3 toevoer
  • Badkamer 72M3 afvoer
  • Toilet verdieping 55m3
alle spleten onder de deuren zijn 1CM , en als ik dit via internet uitreken dan zou ik velen malen hoger moeten zitten. We merken op de slaapkamers en badkamer dat er gewoon niet genoef flow is. Slaapkamer BGG is mijn kantoor en daar loopt de PPM langzaam omhoog totdat ik de deur op een kier zet.

Het lijkt wel of die tabel voor Type C is ipv Balans Ventilatie
Maar wat is dan de vraag, ik zie nergens een vraagteken?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:33

backupdevice

No Risk , Full Push

SpongeRob schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Maar wat is dan de vraag, ik zie nergens een vraagteken?
Ugh, thx voor het oprmerken dat de vraag mist

De vraag is klopt het dat ik denk dat de debieten uit het inregel rapport veel meer ruimte onder de deuren vragen dat de aannemer neerzet en ook heeft heeft gemaakt. Alle deuren 1cm

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• P5ycho
In de calculatorsheet staan de formules voor zowel NL als BE in m3/h, tabblad 3 zo uit het hoofd. Kun je zelf even narekenen.

Normaal kom je uit op 25m3/h per cm bij een deur van 900mm. Praktisch limiet is ~2cm, anders wordt het lelijk.

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-05 10:25
P5ycho schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:36:
In de calculatorsheet staan de formules voor zowel NL als BE in m3/h, tabblad 3 zo uit het hoofd. Kun je zelf even narekenen.

Normaal kom je uit op 25m3/h per cm bij een deur van 900mm. Praktisch limiet is ~2cm, anders wordt het lelijk.
hoe los je dit dan normaal gesproken op voor een hoofdslaapkamer? In ons ontwerp bijvoorbeeld hanteren we daar 90 m3/h inblaas, en die moet als overstroom naar de gang toe maar dan zou je bijna 4 cm nodig hebben wat echt teveel is.

• Jasper_rrr
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:44
Voor een aankomende renovatie zit ik te kijken naar een mogelijkheid voor een WTW systeem. En heb ik gebaseerd op die video van Zehnder dit ontwerp gemaakt, alleen vrees ik er voor dat er niet genoeg ruimte te maken valt voor al deze kanalen en verdeelsystemen. Dus ik had enkele vragen.

- Zijn er ergens nog plaatsen waar ik dingen kan versimpelen (weghalen)? vooral de BG

- Hoe effectief heeft het systeem als ik het aantal kanalen limitier en dus ook minder aan en afvoer heb? In de tekening is het nu 270 m3/h en dat terugbreng naar 170m3/h?

- Tips om dit weg te werken in een huis met houten tussenvloer, waar gelimiteerd ruimte is voor koofjes en geen hoogte over is voor een verlaagd plafond?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQV6mls8E_WUqh8DtvoevVcytbI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xffXDDlLKoL9oFuvSRKf8Z3R.png?f=fotoalbum_large

• GudZ
Jasper_rrr schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:42:
Voor een aankomende renovatie zit ik te kijken naar een mogelijkheid voor een WTW systeem. En heb ik gebaseerd op die video van Zehnder dit ontwerp gemaakt, alleen vrees ik er voor dat er niet genoeg ruimte te maken valt voor al deze kanalen en verdeelsystemen. Dus ik had enkele vragen.

- Zijn er ergens nog plaatsen waar ik dingen kan versimpelen (weghalen)? vooral de BG

- Hoe effectief heeft het systeem als ik het aantal kanalen limitier en dus ook minder aan en afvoer heb? In de tekening is het nu 270 m3/h en dat terugbreng naar 170m3/h?

- Tips om dit weg te werken in een huis met houten tussenvloer, waar gelimiteerd ruimte is voor koofjes en geen hoogte over is voor een verlaagd plafond?[Afbeelding]
Nee, niet 170m3 voor vier personen als totaal debiet nemen dan gaat je co2 als een malle pieken. 45 op max stand per persoon (66%=30). Niet ingeademde lucht mag je overstromen (officieel max 2x maar velen doen het ook onder drie deuren door). Nog wat voorbeelden terugkijken uit dit topic aub. Pulsie in de keuken vlak naast een extractieventiel is zonde, dan gebruik je de overflow opties niet. 2e verdieping is suboptimaal, te weinig debiet voor de eenpersoons slaapkamers. Badkamer te weinig afzuiging, bij een centrale vochtsensor in de unit (ipv lokale externe vochtsensor) slaat die wellicht niet snel genoeg aan. Ook voldoet het niet aan bbl (75).

2e verdieping

Slaapkamers beide 45 pulsie

cv hok 25 extractie

2e->1e 65 overflow

1e verdieping

Slaapkamer 90 pulsie (twee ventielen kan)

Toilet 25 extractie

Badkamer 75 extractie (lager niet gaan)

1e -> hal begane grond 55 overflow

Toilet 25 extractie

Hal -> woonkamer 30 overflow

Dan moet je nog ca. 150 in je woonkamer brengen voor als je daar met z'n vieren bent. Dat kan over 1x160mm met één ventiel met luchtsnelheid van ca. 2,1 m/s op het randje. Beter is kanaal 1x160 en dan splitsen over 2x125mm (ca. 1,7m/s). Wel ventielen 750mm uit elkaar dan.

Keuken extractie 150+30=180.

Kan over 1x 160 of ook over 2x125, net hoeveel geluid je acceptabel vindt.

Totaal debiet 180 slaapkamers + 150 woonkamer = 330. Neem een 350 of 400 unit.

Als je geen verlaagde plafonds kwijt kunt dan kun je ook ventielen in je muur werken in je woonkamer en keuken. Boringen laten doen voor 2x125 ( 140-150 laten boren) is zo gedaan in de muur. Velen werken de kanalen naar boven weg in de hoek van een hal of in het trapgat. Zoek daar even naar.

In de hal zul je wel flinke koven of verlaagd plafond moeten plaatsen. Aan het werk, succes.

• P5ycho
Gerundium schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:39:
[...]

hoe los je dit dan normaal gesproken op voor een hoofdslaapkamer? In ons ontwerp bijvoorbeeld hanteren we daar 90 m3/h inblaas, en die moet als overstroom naar de gang toe maar dan zou je bijna 4 cm nodig hebben wat echt teveel is.
Accepteren dat de drukval daar ietsje hoger is dan 2 Pa, of een rooster plaatsen. Ik heb een tijdje met 80m3/h en een spleet van ~1cm gedaan en dat ging nog goed, maar het effectieve debiet was met de deur dicht wel wat lager waarschijnlijk.

De Vlaamse regels werken iets anders, die accepteren onder bepaalde omstandigheden tot 10 Pa drukval.

• balfnl
@GudZ bouwbesluit is toch 14 l/s ofwel 50,4 m3/u voor de badkamer? Niet 75

• Mils
Ik heb de ventilator open gemaakt om verder te onderzoeken en de schoepen goed schoon te maken. Het viel mij op dat deze erg gecorrodeerd is. Zien jullie dit ook bij jullie aanvoer ventilatoren?

Merk en model is ebmpapst g3g 190-rp03-11 Ik denk dat ik hem gewoon ga laten reviseren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHkYh1XO7O1ZSedSsHMdJrRuxiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puOQkOUP2uiFZvrDj44opzb1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYhgJwmRziJZ4TSKY6giHEB5yrE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqJ3T1OsOwFPRcmtxWSNT89J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVURKb_QRbAyEKhzbTV--kj4NeM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IZvppfIKdMcPNCCvbJezo07.jpg?f=fotoalbum_tile

• GudZ
balfnl schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:42:
@GudZ bouwbesluit is toch 14 l/s ofwel 50,4 m3/u voor de badkamer? Niet 75
Goed gevonden inderdaad, fout van mij.

Inderdaad 50m3 voor badkamer. Ik ben in de war met de keuken, die is 21 dm3/s, ca. 75m3.

75m3 op 330m3 max is 22,7%. 15% is het laagste om de vochtsensor goed te laten werken volgens Zehnder video. Kan in de praktijk natuurlijk meevallen.

Als hij 50 afzuigt in de badkamer gaat het totaaldebiet met 25 omlaag. kan er 30+ 25 = 55 overstromen naar de woonkamer en hoeft er maar 125 ingebracht te worden in de woonkamer. Keuken wordt dan 155 afzuigen. Totaaldebiet 305 / 50 = 16,4 % afzuiging in de badkamer.

• Jasper_rrr
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:44
Bedankt voor de input, voor wat extra context er zit momenteel eigenlijk geen ventilatie in dit huis alleen natuurlijke ventilatie. Met de uitzondering van de afzuiging in het washok, wat nu nog een badkamer is.

De kanalen naar de BG leggen word lastig, dus ik zit te denken om dit deels achterwegen laten, bijvoorbeeld alleen in aan en afvoer ventiel daar. En de tweede en derde verdieping wel voldoende aan en afvoer en het hele systeem in balans, hoeveel zin heeft dit dan nog? is het de moeite nog waard? Zelf denk ik alles is beter dan niks maar misschien verkijk ik me hier op.

• balfnl
GudZ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:46:
[...]

Goed gevonden inderdaad, fout van mij.

Inderdaad 50m3 voor badkamer. Ik ben in de war met de keuken, die is 21 dm3/s, ca. 75m3.

75m3 op 330m3 max is 22,7%. 15% is het laagste om de vochtsensor goed te laten werken volgens Zehnder video. Kan in de praktijk natuurlijk meevallen.

Als hij 50 afzuigt in de badkamer gaat het totaaldebiet met 25 omlaag. kan er 30+ 25 = 55 overstromen naar de woonkamer en hoeft er maar 125 ingebracht te worden in de woonkamer. Keuken wordt dan 155 afzuigen. Totaaldebiet 305 / 50 = 16,4 % afzuiging in de badkamer.
Kan je geen rechthoekige kanalen kwijt tussen de balken van je tussenvloer? Als je een grote maat neemt kan je volgens mij rustige meerdere ventielen op 1 kanaal kwijt

• GudZ
Jasper_rrr schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:00:
Bedankt voor de input, voor wat extra context er zit momenteel eigenlijk geen ventilatie in dit huis alleen natuurlijke ventilatie. Met de uitzondering van de afzuiging in het washok, wat nu nog een badkamer is.

De kanalen naar de BG leggen word lastig, dus ik zit te denken om dit deels achterwegen laten, bijvoorbeeld alleen in aan en afvoer ventiel daar. En de tweede en derde verdieping wel voldoende aan en afvoer en het hele systeem in balans, hoeveel zin heeft dit dan nog? is het de moeite nog waard? Zelf denk ik alles is beter dan niks maar misschien verkijk ik me hier op.
Beslissingen nemen doe je zelf, kijk aub dus verder dan bestaande plafond hoogtes en wat je denkt dat kan. Er kan altijd meer dan je denkt.

Mils schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:11:
Ik heb de ventilator open gemaakt om verder te onderzoeken en de schoepen goed schoon te maken. Het viel mij op dat deze erg gecorrodeerd is. Zien jullie dit ook bij jullie aanvoer ventilatoren?
Hier zijn ze schoon, maar ik weet niet meer precies hoe dat kapje er hier uit ziet. Dergelijke corrosie was me vast wel opgevallen.
Ik denk dat je lagers direct onder het printje zitten. Als je die er uit haalt kun je ze vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 08-05-2026 19:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:50
Mils schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:11:

Merk en model is ebmpapst g3g 190-rp03-11 Ik denk dat ik hem gewoon ga laten reviseren.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wordt het debiet bij de brink niet gemeten met een anemometer aan het slakkenhuis (bij zehnder is dit op verschildruk)? Zoja dan is deze misschien ook versleten. Vandaar het er misschien standaard enkel een revisie gedaan wordt?

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-05 17:00
Hoi,

Heeft iemand ervaring met een luchtverdeelsysteem met kleine (ovaal 60x130) buizen waarbij het systeem zich pas nabij de verblijfsruimte splitst in meerdere buizen? Zodat in of nabij bijvoorbeeld de slaapkamer de luchtsnelheid in de buis laag is, maar daarbuiten hoog?

Ik bedoel dit:

WTW luchtverdeelsysteem met splitsing vlakbij de verblijfsruimte

Groen is ubbink 55SC 60x130. De verdeelkast kan weg gelaten worden en de splitsing zou ik met ubbink Y-stukken doen.

Ik zie tot nu toe 160mm aanvoerbuizen naar enorme luchtverdeelkasten en vervolgens per ventiel 2 buizen van verdeler naar de verblijfsruimte. Dat allemaal wegwerken vind ik lastig. Waarom niet 1 buis 75mm (of ovaal) genomen die zich splitst in meerder buizen in het plafond van de hal. Dan is in en nabij de slaapkamer de luchtsnelheid normaal; dat het in de hal en op zolder een beetje ruist is acceptabel.

Ik hoop dat ik het goed kan uitleggen. Ik vind verdeling vanaf de WTW unit erg veel gedoe, maar misschien zie ik het verkeerd:

WTW luchtverdeelsysteem met verdeling vanaf de verdeelkast

Want ik kom op minimaal 24 buizen en dat vind ik erg veel om weg te werken in plafonds en muren. Het huis is heel smal (<4m) en op de 1e best laag; ik heb in voorzetwanden voorzien maar die zijn 70mm dik.

Ik heb bij de renovatie gekozen voor WTW balansventilatie. Omdat de installateur niet met overstroom wilde werken ("dat fluit heel erg") en wel met aan- en afvoerventielen in elke ruimte heb ik afscheid van hem genomen. Nu doe ik het zelf en zie ik een beetje op tegen het wegwerken van 24 of meer buizen.

Dank voor het meedenken!

• GudZ
Kapt.Mobylette schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:17:
Hoi,

Heeft iemand ervaring met een luchtverdeelsysteem met kleine (ovaal 60x130) buizen waarbij het systeem zich pas nabij de verblijfsruimte splitst in meerdere buizen? Zodat in of nabij bijvoorbeeld de slaapkamer de luchtsnelheid in de buis laag is, maar daarbuiten hoog?

Ik bedoel dit:

[Afbeelding: WTW luchtverdeelsysteem met splitsing vlakbij de verblijfsruimte]

Groen is ubbink 55SC 60x130. De verdeelkast kan weg gelaten worden en de splitsing zou ik met ubbink Y-stukken doen.

Ik zie tot nu toe 160mm aanvoerbuizen naar enorme luchtverdeelkasten en vervolgens per ventiel 2 buizen van verdeler naar de verblijfsruimte. Dat allemaal wegwerken vind ik lastig. Waarom niet 1 buis 75mm (of ovaal) genomen die zich splitst in meerder buizen in het plafond van de hal. Dan is in en nabij de slaapkamer de luchtsnelheid normaal; dat het in de hal en op zolder een beetje ruist is acceptabel.

Ik hoop dat ik het goed kan uitleggen. Ik vind verdeling vanaf de WTW unit erg veel gedoe, maar misschien zie ik het verkeerd:

[Afbeelding: WTW luchtverdeelsysteem met verdeling vanaf de verdeelkast]

Want ik kom op minimaal 24 buizen en dat vind ik erg veel om weg te werken in plafonds en muren. Het huis is heel smal (<4m) en op de 1e best laag; ik heb in voorzetwanden voorzien maar die zijn 70mm dik.

Ik heb bij de renovatie gekozen voor WTW balansventilatie. Omdat de installateur niet met overstroom wilde werken ("dat fluit heel erg") en wel met aan- en afvoerventielen in elke ruimte heb ik afscheid van hem genomen. Nu doe ik het zelf en zie ik een beetje op tegen het wegwerken van 24 of meer buizen.

Dank voor het meedenken!
Heb je een ventilatieplan met plattegrond?

• P5ycho
@Kapt.Mobylette in het stuk in de hal, wat is daar dan de luchtsnelheid? Te hoge luchtsnelheid is teveel weerstand, is hard werken voor de wtw, is herrie, is energieverbruik, etc.

Je kunt niet zomaar luchtsnelheid verhogen en diameter verlagen zonder tegen een grens te lopen. Jij kunt ook niet ademen door een rietje, dat debiet is ook te laag om te overleven.

• Kapt.Mobylette
GudZ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Heb je een ventilatieplan met plattegrond?
Nee. Het plan is in de praktijk te kijken naar obstakels als rioleringsbuis, stalen liggers en vloerbalken. Om het boren, hakken en omleiden zoveel mogelijk te beperken.

• Kapt.Mobylette
P5ycho schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:23:
@Kapt.Mobylette in het stuk in de hal, wat is daar dan de luchtsnelheid? Te hoge luchtsnelheid is teveel weerstand, is hard werken voor de wtw, is herrie, is energieverbruik, etc.

Je kunt niet zomaar luchtsnelheid verhogen en diameter verlagen zonder tegen een grens te lopen. Jij kunt ook niet ademen door een rietje, dat debiet is ook te laag om te overleven.
Dat weet ik nog niet.

Ik mik op 4 personen en ga uit van 200m3/u. Mijn voorkeur gaat uit naar de Brink Flair 300 ivm beter wat teveel dan teweinig. Die doet in stand 1 standaard 100 m3/u of 28l/s.

Als ik Ubbink AE55 als aanvoer gebruik, in het extreme (wel makkelijke) geval dat ik 1 aanvoerbuis gebruik dan is de luchtsnelheid in de buis, voor de splitsingen, in stand 1, bijna 3,5 meter per seconde.

• P5ycho
Uit de datasheet:
70 m3/h, 3,5 m/s, 3,8 dPa/m
Daar kun je niet veel ventielen mee bedienen.

De wtw standen kun je zelf instellen, stand 1 is afwezig, stand 2 is normale bezetting, stand 3 is bezoek/vocht. Dat pas je dus aan op wat je nodig hebt.

Met 4 personen en 3 slaapkamers kom je al snel uit op 270 - 315 m3/h.

Maak eerst maar eens een ventilatieplan, als je niet weet wat je nodig hebt kun je er ook niet op ontwerpen.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 11-05-2026 01:58 ]

• Kapt.Mobylette
Hoi,

Dank voor je antwoord. Mijn ventilatie plan is als volgt:
Aanvoerm3/u
Voorkamer150
Slaap- / badkamer2100
Slaapkamer 2150
Slaapkamer 3150
Werkkamer150
totaal300
Afvoerm3/u
Toilet 1150
Slaap- / badkamer150
Woonkeuken150
Toilet 2150
Douche2100
totaal300
Mer 2 buizen per ventiel kom ik op 24 buizen. Die vanaf de WTW tot aan de ventielen trekken lijkt me geen doen. 160mm hoofdkanaal van de WTW doortrekken tot nabij de verblijfsruimten is, met houten balken, ook geen doen. Mind you alles ligt open; geen plafonds, voorzetwanden en tussenwanden zijn nog niet bekleed (alleen frames).

Vandaar de vraag of iemand die 160mm hoofdkanaal heeft vervangen door 1x of 2x kleinere buis.

• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:32

dv2

Ik zit met een vraag over de zolder in onze nieuwbouwwoning en ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

Situatie:
De zolder is oorspronkelijk als bergruimte ontworpen (geen ventilatie), maar wij hebben wel een dakkapel laten plaatsen en extra WCD’s + internet laten aanleggen met het idee om er een werk-/slaapkamer van te maken. Er zit een WTW-unit op zolder, maar geen inblaas- of afzuigventielen in de ruimte zelf.

Aannemer heeft nu een meerwerkvoorstel gedaan van ~€500 om ventilatie toe te voegen (inblaas + afzuig), maar beide zouden “in de zone van de WTW” komen met leidingen niet afgewerkt en in het zicht.

Mijn gevoel zegt dat dit technisch wel iets doet, maar niet optimaal is als je de ruimte echt als kamer wilt gebruiken (i.v.m. luchtverdeling / kortsluiting van luchtstromen).

Vragen:

- Wat is volgens jullie de beste plek voor inblaas en afzuig op zo’n zolder?
- Hoe zouden jullie de indeling van deze ruimte uberhaupt aanpakken in relatie tot ventilatie en comfort?

Plattegrond toegevoegd ter referentie.

Benieuwd naar jullie inzichten 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqXh_y4TR5uVFg159ElW5JI_sjs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sGuBaaDhu2qZup4uKKokyseq.jpg?f=user_large

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Idealiter zou bijvoorbeeld inblazen links naast je dakkapel en afzuigen rechts naast je trap zodat je dwarsventilatie krijgt

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• P5ycho
Kapt.Mobylette schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:27:
Hoi,

Aanvoerm3/u
Voorkamer150
Slaap- / badkamer2100
Slaapkamer 2150
Slaapkamer 3150
Werkkamer150
totaal300
Afvoerm3/u
Toilet 1150
Slaap- / badkamer150
Woonkeuken150
Toilet 2150
Douche2100
totaal300
Mer 2 buizen per ventiel kom ik op 24 buizen. Die vanaf de WTW tot aan de ventielen trekken lijkt me geen doen. 160mm hoofdkanaal van de WTW doortrekken tot nabij de verblijfsruimten is, met houten balken, ook geen doen. Mind you alles ligt open; geen plafonds, voorzetwanden en tussenwanden zijn nog niet bekleed (alleen frames).

Vandaar de vraag of iemand die 160mm hoofdkanaal heeft vervangen door 1x of 2x kleinere buis.
Ok, nu zitten we al op 300m3/h, de grens van je Flair. Ik denk dat er nog veel meer te halen is als je verder kijkt dan het debiet per kamer. Je wijkt wat af van wat gebruikelijk is hier en daar, en ik kan zo niet inschatten of je gebruik maakt van overflow. Wil je aan het bouwbesluit voldoen?

Verder, of je dunnere leidingen kunt kiezen is dus afhankelijk van de lengte en de diameter. Er zijn ook platte stalen instortbuizen als je meer debiet maar niet meer hoogte wilt, daar kun je ook nog naar kijken. Al dat plastic kan best in de papieren lopen bij zoveel meters. Spirobuis ipv plastic kan natuurlijk ook nog.

• balfnl
Hoi,

Aanvoerm3/u
Voorkamer150
Slaap- / badkamer2100
Slaapkamer 2150
Slaapkamer 3150
Werkkamer150
totaal300
Afvoerm3/u
Toilet 1150
Slaap- / badkamer150
Woonkeuken150
Toilet 2150
Douche2100
totaal300

De eerste volgende standaard maat is dan 125mm en daar wil je geen 300m3/uur doorheen pompen, uitgaande van 1 buis. Dat leidt tot de issues die P5ycho al aangeeft. Sterker nog: 300m3/u over 1 160mm buis is eigenlijk al teveel. De 60 * 130 buizen uit je eerdere post hebben maar 40% van het oppervlak van een 160mm buis, waardoor de lucht veel sneller moet stromen. Je zal dus minstens 3 van die kanalen moeten hebben vanaf de WTW en afhankelijk van welke ventielen op welke buis zitten nog wel meer.

Nou heb je de hoeveelheden wat afgerond naar boven zie ik. Klein stukje feedback daarop:

Volgens bouwbesluit moet een keuken minstens 75m3/u hebben, dus daar moet je wat meer afzuigen. Als je daar langdurig verblijft (wordt geïmpliceerd door het woord woonkeuken) dan wordt het zelfs nog meer, namelijk 45m3/u per persoon. Je hebt een huis geschikt voor 4 personen, dus dan kom je uit op 180m3/u afvoer.
  • Slaap/badkamer invoer naar 90.
  • Slaapkamer 2 & 3 en de werkkamer kan je bijstellen naar 45 ipv 50.
  • Afvoer van de douche kan omlaag naar 50
  • Toiletten naar 25 ieder
Wat ik overigens nog mis in je overzicht is een woonkamer. Is dat de voorkamer? Want daarvoor is 50m3/u wel erg weinig.

Heb je plattegronden van de woning? Dat maakt het voor ons een stuk inzichtelijker.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:34
Mer 2 buizen per ventiel kom ik op 24 buizen. Die vanaf de WTW tot aan de ventielen trekken lijkt me geen doen.
Gaat hier prima met 39 stuks door 't huis heen. Ik zet wel een voorzetwand op nagenoeg elke verdieping, per verdieping verdwijnen ze weer tussen de houten vloerbalken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THaAIhGKBl5S21MTMFHbtUFwIAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3N8jvFcmYm1AqWtkoi9royM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puCBG795VFWmRg-1Hj_qlnEv-uQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ngi5v5EzIeWFa23oZd8THU2.jpg?f=fotoalbum_large

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:21
Hoi,

Aanvoerm3/u
Voorkamer150
Slaap- / badkamer2100
Slaapkamer 2150
Slaapkamer 3150
Werkkamer150
totaal300
Afvoerm3/u
Toilet 1150
Slaap- / badkamer150
Woonkeuken150
Toilet 2150
Douche2100
totaal300

In jouw geval zou je ook even een ontwerp op normaal stand tegen dit ontwerp op maximaal stand kunnen houden en eventueel een iets lagere maximaalstand. Dat is niet ideaal maar soms in een renovatie heb je inderdaad een compromis nodig, en die zou je hier het beste kunnen maken niet in je hoofdkanaal. Zodat je toe kan met 1 buis per ventiel. 12 buizen toch een stuk beter haalbaar. Die optie is hier vaker langskomen en de 30m3/h van een nogmaalstand kan net nog door 1x kleine buis. Je kan misschien ook werken met 2 ventielen van 25 normaalstand in de slaapkamers om stromingsgeluid van de ventielen helemaal uit te sluiten. Je zult dan wel wat stromingsgeluidsoverlast hebben als je de WTW op maximaal zet met 45 door een enkele buis, maar vaak als je die stand nodig hebt (feestje) is enig geluid acceptabel.

• Kapt.Mobylette
Spherix schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Gaat hier prima met 39 stuks door 't huis heen. Ik zet wel een voorzetwand op nagenoeg elke verdieping, per verdieping verdwijnen ze weer tussen de houten vloerbalken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel! Dat geeft wel perspectief. Erg strak aangelegd, ook!

• Kapt.Mobylette
balfnl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:01:
[...]

De eerste volgende standaard maat is dan 125mm en daar wil je geen 300m3/uur doorheen pompen, uitgaande van 1 buis. Dat leidt tot de issues die P5ycho al aangeeft. Sterker nog: 300m3/u over 1 160mm buis is eigenlijk al teveel.
Help me even. Ik herinner me alleen maar installaties met 1x 160mm (of soms 125mm) buis voor aanvoer vanaf de unit naar een verdeelkast, soms over meerdere meters en/ of met dempers. Of zijn dat 200m3/u WTWs?
Nou heb je de hoeveelheden wat afgerond naar boven zie ik. Klein stukje feedback daarop:

Volgens bouwbesluit moet een keuken minstens 75m3/u hebben, dus daar moet je wat meer afzuigen. Als je daar langdurig verblijft (wordt geïmpliceerd door het woord woonkeuken) dan wordt het zelfs nog meer, namelijk 45m3/u per persoon. Je hebt een huis geschikt voor 4 personen, dus dan kom je uit op 180m3/u afvoer.
  • Slaap/badkamer invoer naar 90.
  • Slaapkamer 2 & 3 en de werkkamer kan je bijstellen naar 45 ipv 50.
  • Afvoer van de douche kan omlaag naar 50
  • Toiletten naar 25 ieder
Ik ben van de 50 m3/u per persoon uitgegaan. De "bezetting" van het huis wisselt, tussen de 1-4 personen. En een kat.
Wat ik overigens nog mis in je overzicht is een woonkamer. Is dat de voorkamer? Want daarvoor is 50m3/u wel erg weinig.

Heb je plattegronden van de woning? Dat maakt het voor ons een stuk inzichtelijker.
Hierbij:

Plattegrond van de begane grond met aan- en afvoeren.

Het huis is 4 meter, de uitbouw 5 meter breed.

Plattegrond van de eerste verdieping met aan- en afvoeren.

• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:32

dv2

PaT schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:55:
Idealiter zou bijvoorbeeld inblazen links naast je dakkapel en afzuigen rechts naast je trap zodat je dwarsventilatie krijgt
Bedankt voor de tip! Denken jullie dat het de 500 euro waard is om dit door de aannemer te laten doen, of is dit op een later moment redelijk makkelijk zelf te realiseren en het geld te gebruiken om de WTW opnieuw te laten inregelen? De zolder is nog onafgewerkt

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-05 07:55
@dv2 Niet doen, pas als je die zolder gaat aanpakken is het zinvol om aan / afvoer aan te leggen.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• GudZ
dv2 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:52:
[...]

Bedankt voor de tip! Denken jullie dat het de 500 euro waard is om dit door de aannemer te laten doen, of is dit op een later moment redelijk makkelijk zelf te realiseren en het geld te gebruiken om de WTW opnieuw te laten inregelen? De zolder is nog onafgewerkt
Als je weet dat de zolder een verblijfsruimte wordt zou ik het alvast aanleggen. Bepaal alvast je plafondhoogte in het hoge gedeelte en laat je buizen ruim daarboven installeren. Wellicht kies je voor een ombouw van al je techniek en dan kun je voor muurventielen kiezen, eentje aan iedere kant van je te plannen ombouw. Schets van tweede optie in bijlage (het is nacht dus graag begrip voor kwaliteit).

Of dit €500 waard is? Ik vind van niet. Wel alvast doen want het scheelt je een boel gerommel achteraf. En je kunt ook laten overstromen vanuit je bovenverdieping dus wellicht is een extractie ventiel dan niet nodig, echter ken ik het ventilatieplan niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJlbiPXapV6a2l3OiFNZ_3mzj-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySbv4FuomMn33VGFSt2YrnU1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door GudZ op 13-05-2026 03:51 ]

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:35
Ik ben bezig met het maken van een globaal verbouwplan/huisindeling, en voor mijn gevoel het leidingwerk 1 van de basisdingen om globaal te ontwerpen. Naast de electra-voorziening (waar ik ookal veel over te vragen had in een ander topic) probeer ik de ventilatie ook vast mee te nemen. Ik ben al een ochtendje aan het lezen, heb de invul-sheet er al bij gehad maar er gaat nog even wat mis bij de basis.

Wij hebben een jaren 70 huis met centrale hal / Vide. In totaal zijn er op de begane grond 2 grote verblijfsruimtes waarvan 1 met keuken, 2 slaapkamers, 1 wc en 1 badkamer (klein). Op de bovenverdieping 2 slaapkamers en 1 badkamer (ruim).

We zijn straks met z`n 3en, waarschijnlijk voornamelijk in de verblijfsruimte met keuken en in 2 slaapkamers. Toch lijkt het me dat je elke ruimte wil ventileren, met het aantal personen in die ruimte als leidraad. Ik kom er dan op uit dat ik vrijwel alle ruimtes volblaas, dat wordt allemaal overgestort in de hal waar ik een grote overflow heb, en afgevoerd in de 2 badkamers, 1 wc en bij de keuken. Wil alles in balans zijn, dan is de afvoer in die ruimtes zo hoog, dat voelt niet alsof ik een kloppend ontwerp heb. Of ga je dan de vide/hal ook voorzien van afvoer? Het voelt ook vreemd om een slaapkamer te voorzien van alleen afvoer (theoretisch is er voldoende overflow uit de hal) i.p.v. toevoer, of is dat wel gangbaar?

Voor de verblijfsruimte met keuken heb ik afvoer voor 4 personen (120m3) gerekend, met 80m3 toevoer via ventielen en 40m3 overflow uit de hal/vide. Er is 1 toegangsdeur, daar kan ook niet oneindig veel overflow onderdoor denk ik?

Ik worstel dus vooral met de grote theoretische vraag aan verse lucht terwijl we met z`n 3en zijn. Maar niet overal tegelijk, alleen wil je wel overal verversen.

• Mils
TomVH2 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:30:
[...]

Wordt het debiet bij de brink niet gemeten met een anemometer aan het slakkenhuis (bij zehnder is dit op verschildruk)? Zoja dan is deze misschien ook versleten. Vandaar het er misschien standaard enkel een revisie gedaan wordt?
Mbt tot jouw opmerking over de anemometer: Ik lees overal terug dat de Flair dat afleidt aan de motorsensoren. Dan ga ik ervanuit dat de Flair geen anemometer heeft.

Inmiddels heb ik de ventilator laten reviseren. De lagers waren inderdaad versleten en binnen 30 minuten waren ze vervangen.

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-05 13:25
LV87 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:29:
Ik ben bezig met het maken van een globaal verbouwplan/huisindeling, en voor mijn gevoel het leidingwerk 1 van de basisdingen om globaal te ontwerpen. Naast de electra-voorziening (waar ik ookal veel over te vragen had in een ander topic) probeer ik de ventilatie ook vast mee te nemen. Ik ben al een ochtendje aan het lezen, heb de invul-sheet er al bij gehad maar er gaat nog even wat mis bij de basis.

Wij hebben een jaren 70 huis met centrale hal / Vide. In totaal zijn er op de begane grond 2 grote verblijfsruimtes waarvan 1 met keuken, 2 slaapkamers, 1 wc en 1 badkamer (klein). Op de bovenverdieping 2 slaapkamers en 1 badkamer (ruim).

We zijn straks met z`n 3en, waarschijnlijk voornamelijk in de verblijfsruimte met keuken en in 2 slaapkamers. Toch lijkt het me dat je elke ruimte wil ventileren, met het aantal personen in die ruimte als leidraad. Ik kom er dan op uit dat ik vrijwel alle ruimtes volblaas, dat wordt allemaal overgestort in de hal waar ik een grote overflow heb, en afgevoerd in de 2 badkamers, 1 wc en bij de keuken. Wil alles in balans zijn, dan is de afvoer in die ruimtes zo hoog, dat voelt niet alsof ik een kloppend ontwerp heb. Of ga je dan de vide/hal ook voorzien van afvoer? Het voelt ook vreemd om een slaapkamer te voorzien van alleen afvoer (theoretisch is er voldoende overflow uit de hal) i.p.v. toevoer, of is dat wel gangbaar?

Voor de verblijfsruimte met keuken heb ik afvoer voor 4 personen (120m3) gerekend, met 80m3 toevoer via ventielen en 40m3 overflow uit de hal/vide. Er is 1 toegangsdeur, daar kan ook niet oneindig veel overflow onderdoor denk ik?

Ik worstel dus vooral met de grote theoretische vraag aan verse lucht terwijl we met z`n 3en zijn. Maar niet overal tegelijk, alleen wil je wel overal verversen.
Kun je je ventilatieplan (plattegrond en berekening) delen? Nu is het wat onduidelijk allemaal. Op basis van de genoemde ruimtes zou er niet direct een probleem met de hoeveelheid afvoer moeten zijn

Voor overstroom geldt dat bij een standaard spleet van 2cm 50 m3/h onder een deur door kan. Bij veel binnendeuren kan er ook lucht via de kier rondom de deur stromen. Bij taatsdeuren is er nog meer mogelijk. En anders kun je met roosters ook meer overstroom realiseren

• LV87
Oke, even een snelle schets. En wat verder nagedacht.. in de jaren 90 is een aanbouw gemaakt met slaapkamer & verblijfsruimte. De deur die ertussen zit, heb ik bij voorkeur dicht i.v.m. groot verschil in isolatie. Ik heb 50m3 overflow in de verblijfsruimte + keuken dmv een deur geschetst.

Beide verdiepingen samen, op deze manier min of meer in balans. Maar het liefst heb ik die 120m3 van de aanbouw niet in de hal.

Aanvoer: (120-50)=70+60+60+60+60+60 = 370

Afvoer: 120 + 80 + 40 + 120 = 360

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S14WlnzYLtT10NXUizyyxvII-Sw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zeN3hxnPzmJCRzOj9R9VTjMQ.png?f=user_large

• GudZ
LV87 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:04:
Oke, even een snelle schets. En wat verder nagedacht.. in de jaren 90 is een aanbouw gemaakt met slaapkamer & verblijfsruimte. De deur die ertussen zit, heb ik bij voorkeur dicht i.v.m. groot verschil in isolatie. Ik heb 50m3 overflow in de verblijfsruimte + keuken dmv een deur geschetst.

Beide verdiepingen samen, op deze manier min of meer in balans. Maar het liefst heb ik die 120m3 van de aanbouw niet in de hal.

Aanvoer: (120-50)=70+60+60+60+60+60 = 370

Afvoer: 120 + 80 + 40 + 120 = 360

[Afbeelding]
aanvoer en afvoer kunnen niet anders dan gelijk zijn. Die 10 verdwijnt niet zomaar, tenzij je een unit hebt die dat kan en je wilt het zo instellen? Je hebt een gecompliceerde situatie met twee slaapkamers op de begane grond, dat is contra tot wat ik veel zie: overstroom vanuit boven naar woonkamer beneden. Ook wil je een kierdichte deur rechts maar je zult moeten overstromen vanuit daar naar de keuken om je systeem klein te houden.

Je ontwerpt het beste op 100% stand, 30 heeft een persoon nodig maar dat is op 66%
(2/3) en daarom met 45 per persoon rekenen. Ik zie dat je op 4 personen ontwerpt, ookal zijn jullie nog met 3?

1e verdieping:

Master 90 pulsie, kleine slaapkamer 45 pulsie, badkamer extractie 70, 1e -> 0e overflow 65

0e verdieping:

Rechts verblijf 180 pulsie (4 pers?), overstroomvoorziening 45 door slaapkamer, overflow naar hal 180

Onder slaapkamer 45 pulsie, overflow naar hal 45

WC 45 extractie, badkamer 65 extractie

Keuken links 180 extractie

Totaal pulsie: 90+45+180+45 = 360, totaal extractie: 70+45+65+180

Badkamers beide meer dan 50m³, keuken meer dan 75m³, check.

Wellicht kun je iets aan de isolatie of warmteafgifte van de uitbouw doen? Jaren 90 aanbouw zou toch wel een vorm van isolatie moeten hebben, misschien is de radiator te klein bemeten?

• LV87
Super, ik ga het even intekenen zodat ik het wat beter voor me zie. Ik verdiep me hier nog maar kort in dus de kans op foute aannames is groot ;)

Ja, we hebben een complexe situatie, ons huis is gebouwd in de jaren 70 en heeft veel hoogteverschillen. De aanbouw was oorspronkelijk een garage die later als woonruime in gebruik genomen is. Het hoogteverschil tussen garage en woonkamer/keuken is zo’n 1.5m. We hebben veel oppervlak maar echt efficiënt is het niet qua indeling. Wel charmant.

Waar ik nog aan zat te denken is om de aanbouw een eigen ventilatiesysteem te geven op termijn.

• GudZ
LV87 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:06:
Super, ik ga het even intekenen zodat ik het wat beter voor me zie. Ik verdiep me hier nog maar kort in dus de kans op foute aannames is groot ;)

Ja, we hebben een complexe situatie, ons huis is gebouwd in de jaren 70 en heeft veel hoogteverschillen. De aanbouw was oorspronkelijk een garage die later als woonruime in gebruik genomen is. Het hoogteverschil tussen garage en woonkamer/keuken is zo’n 1.5m. We hebben veel oppervlak maar echt efficiënt is het niet qua indeling. Wel charmant.

Waar ik nog aan zat te denken is om de aanbouw een eigen ventilatiesysteem te geven op termijn.
Als je in die aanbouw met z'n vieren bent is dat een dubbele investering en moet je daar structureel 180 m3 ventileren, zonder voordeel van overstroom.

Je kunt beter in het klus of isolatie topic eens je materiaal doorsnedes en plattegrond van je aanbouw posten met de vraag hoe dat gunstig geïsoleerd kan worden.

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-05 09:36
GudZ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:02:
[...

Je ontwerpt het beste op 100% stand, 30 heeft een persoon nodig maar dat is op 66%
(2/3) en daarom met 45 per persoon rekenen. Ik zie dat je op 4 personen ontwerpt, ookal zijn jullie nog met 3?
Dit lees ik vaker, maar begrijp ik niet goed. De rekensheet van @P5ycho rekent toch ook met 30 en daarmee reken je dan toch ook verder je leidingwerk uit?

Is er iemand die dat wat uitgebreider kanen wil toelichten? Ik ben druk bezig met mijn systeem uitrekenen en uittekenen en kom er liever eerder dan later achter als ik fout bezig ben.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• GudZ
RISL schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:26:
[...]

Dit lees ik vaker, maar begrijp ik niet goed. De rekensheet van @P5ycho rekent toch ook met 30 en daarmee reken je dan toch ook verder je leidingwerk uit?

Is er iemand die dat wat uitgebreider kanen wil toelichten? Ik ben druk bezig met mijn systeem uitrekenen en uittekenen en kom er liever eerder dan later achter als ik fout bezig ben.
De rekensheet had in mijn laatst gebruikte versie een kolom waarin deze omrekent van 30->45 (oftewel x / 66,66%).

Het is handig om met de maximale waarden te werken, dat is namelijk waarop je het buizenstelsel en de grootte en/of aantal ventielen dimensioneert. Het is onprettig als je huisgenoot onder een fluitend ventiel de krant leest als er iemand anders kookt of doucht, of dat de unit nauwelijks zijn waarde kan halen en onnodig veel vermogen trekt omdat je lucht door rietjes wilt verplaatsen. En zo kun je zoeken naar een unit op basis van je max behoefte.

• P5ycho
Het bbl eist een bepaalde ventilatie, en normaliter ontwerp je op 66% van die eis. Krijg je bezoek, sta je te douchen of koken, of ben je actiever dan normaal (Nederland in beweging voor de tv, slaapkameractiviteit etc). dan kan de unit manueel of automatisch wat harder lopen om dat op te vangen.
Het zou ook vervelend zijn als je luchtkwaliteit meteen matig wordt sls je een keer een avondje 2 personen bezoek hebt.

• Kapt.Mobylette
Goedemorgen. Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag. Ondertussen rommel ik verder.

Ik heb van marktplaats een rol Ubbink AE55 gehaald om er mee te leren werken. Het is behoorlijk stijf spul en is niet te torderen. Wel heb ik ontdekt dat 90mm riool materiaal (lijmmof) er heel goed in past, met wat hulp van een heteluchtpistool.

Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/AE55_90mm.jpeg

Dit opent mogelijkheden om 90mm Y-stukken te gebruiken.

Het is niet uit luiigheid dat ik het anders wil doen dan in dit topic wordt aangeraden. Het is echt een klein huis wat ik renoveer; ik heb bijvoorbeeld geen zolder en boven zijn de dakbalken op 2m10. Voorzet wanden zijn een oplossing, die wil ik ook voor de isolatie, maar iedere decimeter telt (vandaar ook 90mm riolering).

Ik wil graag ventilatie met warmteterugwinning vanwege buitengeluid (het huis staat vlakbij een drukke snelweg en tegenover een fabriek), duurzaamheid (warmtepomp ipv cv ketel) en gezondheid (filteren.) Ik heb ook geen ventilatieroosters genomen in de nieuwe kozijnen dus ik wandel dit pad helemaal af.

• RISL
@GudZ @P5ycho

Bedankt, ik zie inderdaad dat de Excel omrekent van 30 naar 45 en dat daar ook het leidingwerk op gebaseerd is. Bedankt voor de toelichting! Ik kan met een gerust hart verder.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• LV87
GudZ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Als je in die aanbouw met z'n vieren bent is dat een dubbele investering en moet je daar structureel 180 m3 ventileren, zonder voordeel van overstroom.
Goed, @GudZ ik heb je verhaal aandachtig door kunnen lezen. Het klopt dat wij een aparte situatie hebben. De aanbouw is bedoeld als garage en is daarom destijds niet echt goed voorzien van isolatie. Inspectie van de spouw leerde dat er wel piepschuimen platen in zitten, maar lijkt een beetje los te zitten. Helaas is spouwmuurisolatie daardoor lastig. Het dak (plat) is echter recent goed geisoleeerd. De steensoort van deze uitbouw is niet echt passend bij de rest van het huis, daarom de wens om dat gedeelte ooit buitenom te isoleren en weer mooi af te werken. Maar realistisch gezien zal dat nog wel 10 jaar kunnen duren. Door het hoogteverschil in huis en de vide, merk je toch een koude-trek vanaf daar. In de aanbouw gaan we overigens ook eerst tijdelijk wonen zodat de rest van het huis aangepakt kan worden.

Hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer "nadelen" ik tegenkom, zoals het gebruik van een afzuigkap dat dan eigenlijk niet zo goed meer werkt. Dus los van de berekening, die door jou nu mooi "kloppend" is voorgesteld, wordt het ook weer een brei in mijn hoofd. Waarbij ik soms ook denk: Is een CO gestuurd type C ventilatiesysteem niet beter? Het gaat tegen mijn gevoel in om koude lucht van buiten naar binnen te halen, maar een simpel overzichtelijk systeem staat me ook wel aan. En die zuigt (voor zover ik kan lezen) af wanneer nodig. Valt het warmteverlies daardoor in de praktijk niet erg mee?

Dan even door naar het gequote gedeelte (ik worstel nog een beetje met de opmaak hier). De dubbele investering. Ik zou liegen als ik zeg dat dat geen probleem zou zijn, maar wanneer dat voordelen oplevert in dingen simpel houden, dan is me dat wel iets waard. Maar inderdaad, met de deur dicht zit je met veel toevoer dat je ergens kwijt moet.

• P5ycho
Systeem D met wtw scheelt je zo 1-2kW thermisch tov systeem C. Dst betekent dat je je toekomstige warmtepomp 2kW kleiner kunt kiezen. Beter is systeem C dus zeker niet.
Afzuigkap werkt prima als.je een raampje open zet, of recirculatie als alternatief. Geen reden om het niet te doen iig.
Overigens meet je CO2.en niet CO. Vast een typfoutje.

• GudZ
LV87 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:50:
[...]

Goed, @GudZ ik heb je verhaal aandachtig door kunnen lezen. Het klopt dat wij een aparte situatie hebben. De aanbouw is bedoeld als garage en is daarom destijds niet echt goed voorzien van isolatie. Inspectie van de spouw leerde dat er wel piepschuimen platen in zitten, maar lijkt een beetje los te zitten. Helaas is spouwmuurisolatie daardoor lastig. Het dak (plat) is echter recent goed geisoleeerd. De steensoort van deze uitbouw is niet echt passend bij de rest van het huis, daarom de wens om dat gedeelte ooit buitenom te isoleren en weer mooi af te werken. Maar realistisch gezien zal dat nog wel 10 jaar kunnen duren. Door het hoogteverschil in huis en de vide, merk je toch een koude-trek vanaf daar. In de aanbouw gaan we overigens ook eerst tijdelijk wonen zodat de rest van het huis aangepakt kan worden.

Hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer "nadelen" ik tegenkom, zoals het gebruik van een afzuigkap dat dan eigenlijk niet zo goed meer werkt. Dus los van de berekening, die door jou nu mooi "kloppend" is voorgesteld, wordt het ook weer een brei in mijn hoofd. Waarbij ik soms ook denk: Is een CO gestuurd type C ventilatiesysteem niet beter? Het gaat tegen mijn gevoel in om koude lucht van buiten naar binnen te halen, maar een simpel overzichtelijk systeem staat me ook wel aan. En die zuigt (voor zover ik kan lezen) af wanneer nodig. Valt het warmteverlies daardoor in de praktijk niet erg mee?

Dan even door naar het gequote gedeelte (ik worstel nog een beetje met de opmaak hier). De dubbele investering. Ik zou liegen als ik zeg dat dat geen probleem zou zijn, maar wanneer dat voordelen oplevert in dingen simpel houden, dan is me dat wel iets waard. Maar inderdaad, met de deur dicht zit je met veel toevoer dat je ergens kwijt moet.
Dat je de huisige tocht als zo ernstig ervaart is wel vervelend. Je weet nu echter niet hoeveel tocht er langs komt.

Straks is de luchtstroom gecontroleerd berekend en nagenoeg kamertemperatuur. Dat zou al wel eens het verschil kunnen maken!

Je kunt een voorverwarmer plaatsen voor die kamer. Kost wel €150-300 en wat verbruik. Toch zou het nog gunstiger kunnen zijn dan structureel overventileren en/of een dubbel ventilatieplan.

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-05 20:02

BrammT

The one and only!

balfnl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:34:
[...]

Ik zou beginnen met de spreadsheet pakken van P5ycho uit de openingspost. Over het algemeen wordt de Bouwbesluit norm hier als onvoldoende gezien en dat blijkt vaak ook in de praktijk, zie een aantal topics terug.

Over het algemeen wordt hier gerekend met met een aantal m3/u (meestal 45 op stand hoog) per persoon per ruimte.
Door omstandigheden ging dit project even op pauze en ben ik hier pas vandaag weer aan toe gekomen.

Bedankt voor je reactie, ik heb nu een eerste poging gedaan om het sheet in ter vullen. Er zit voor mij als leek nogal een leercurve in. Volgens mij heb ik hem aardig goed ingevuld.

Willen jullie eens meekijken of ik het goed in heb gevuld en wat de conclusie hieruit is?
Qua gezinssamenstelling ga ik uit vh volgende:
2 volwassenen
1 kind onderweg
1 kind hopen we daarna ook nog te krijgen
1 lief labradortje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0xoY4LTVH0fxhITVT-nh9W1ACc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2aJ9objzvarrN4HJmAQmpNi.png?f=fotoalbum_large

Kijkende naar de pulsieberekening @100 procent met overflow, zouden we toe kunnen met een Q450, is die aanname juist? Ik merk dat ik het toch wel lastige materie vind..

Ik vraag me ook af wat ik als overflow tussen woonkamer/keuken het beste aan zou kunnen houden. Er zit/komt een schuifeur tussen met een netto opening van grofweg 120x220. (Moet nog afgetimmerd worden). Ik denk dat in de praktijk die schuifdeur 99% vd tijd open zal staan.

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• P5ycho
Als die schufdeur open staat heb je geen aanvoer in de keuken nodig.
Uitgaande van 180 in de woonkamer en minimaal 50 overflow van boven kun je denk ik zelfs met een Q350 uit.

Edit:
Volgende stap is de plattegrond pakken, per kamer het debiet intekenen, de luchtstromen in/uit elke kamer aangeven, het overschot per verdieping bepalen, en kijken welk overschot dan de woonkamer in moet stromen om weer afgezogen te worden in de keuken. Dat is je overflow. In de keuken pas je het debiet aan zodat er in de sheet balans is onder de streep, want dat mist nog.

[ Voor 52% gewijzigd door P5ycho op 18-05-2026 15:52 ]

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Een kleine reminder voor iedereen (zoals ik) die denkt "mijn technische ruimte is ruim bemeten" : die dingen zijn echt groot!

Met het deurtje past het niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO44gO9UHwbiHH5Pp92GPFk5FIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAjt4ShDzo7yiydl6FjWzJ8n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Th2OjmpAca93BQ1KX2WntkfT_eg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pyqxkmSaP2thdlaC378iKnK.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder deurtje past het zeer nipt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1n9Hr2GeqS1LPfzbZbrCpnbW9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0R4Dbw7uLcNIhfikyTokJ3X.jpg?f=fotoalbum_large

Blij dat het ding nu op zijn plek staat!

(Ubbink Vigor W600)

• balfnl
@BrammT Aanvullend op de reactie van @P5ycho: Voor die 1% van de tijd zou je zelfs nog een rooster in die schuifdeur kunnen overwegen + een spleet onder de deur. Zonder een rooster zou de spleet onder de deur nogal groot moeten zijn, dat wil je denk ik ook niet.

De vraag is ook hoe goed die schuifdeur afsluit. Als het zo'n barn door/loft deur is dan heb je best kans dat er voldoende langs kan ventileren.

De derde optie is om naast de schuifdeur een rooster in de muur te maken. En de laatste optie is uiteraard gewoon niks doen. Lang verhaal kort: De keuken en de woonkamer zou ik dus ook als 1 ruimte zien, waarin je 180m3 afzuigt en dan zoveel mogelijk gebruik probeert te maken van overflow. Wat je niet redt met overflow blaas je dan direct in de woonkeuken in.

Dan vallen me nog iets op: Je ventileert de werkkamer niet? Verse lucht daar lijkt me toch ook wel prettig als je aan het werk bent.

En nog een dingetje om rekening mee te houden: Afhankelijk van hoe groot je overflow wordt de woonkamer in ga je het wellicht niet redden om voldoende lucht onder je deur door te ventileren. De norm is om maximaal 50m3/uur onder een deur van 85cm te ventileren bij een spleet van 2cm. Ga je daar (ver) overheen dan zijn er een aantal scenario's mogelijk:
  1. Het plaatsen van een rooster in de deur, zodat je wel aan het juiste aantal mm2 komt
  2. Het plaatsen van een rooster in de muur, met hetzelfde effect als bovenstaande
  3. Elders meer afzuigen in de woning en meer direct invoeren in de keuken, zodat je minder gebruikt maakt van overflow. Nadeel van deze optie is dat je dus wel dat je minder efficient draait en in potentie een grotere wtw nodig hebt.
Het aantal mm2 wat je nodig hebt onder je deur (of elders) kan je als volgt uitrekenen:

x = y * 8.3 dm/s

Waarbij x het aantal liter per seconde is en y het aantal dm2. En om het makkelijk te maken:
  • L/s = m3/u / 3.6
  • mm2 = dm/2 * 10.000

[ Voor 36% gewijzigd door balfnl op 18-05-2026 16:05 ]

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:08
P5ycho schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:56:
Systeem D met wtw scheelt je zo 1-2kW thermisch tov systeem C. Dst betekent dat je je toekomstige warmtepomp 2kW kleiner kunt kiezen. Beter is systeem C dus zeker niet.
Afzuigkap werkt prima als.je een raampje open zet, of recirculatie als alternatief. Geen reden om het niet te doen iig.
Overigens meet je CO2.en niet CO. Vast een typfoutje.
Bij een binnentemperatuur van 20 graden en 200m3/u aan ventilatie is de besparing met een wtw van 90% efficiency:
  • -13 graden: 2kwh per uur
  • 0 graden: 1,22 kWh per uur.
  • 10 graden: 0.61 kwh per uur

• P5ycho
@RusFighter zeker de moeite waard dus, bedankt voor de getallen. En, de COP van een wtw is grofweg 10x zo hoog als een wp.

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-05 20:02

BrammT

The one and only!

P5ycho schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:50:
Als die schufdeur open staat heb je geen aanvoer in de keuken nodig.
Uitgaande van 180 in de woonkamer en minimaal 50 overflow van boven kun je denk ik zelfs met een Q350 uit.

Edit:
Volgende stap is de plattegrond pakken, per kamer het debiet intekenen, de luchtstromen in/uit elke kamer aangeven, het overschot per verdieping bepalen, en kijken welk overschot dan de woonkamer in moet stromen om weer afgezogen te worden in de keuken. Dat is je overflow. In de keuken pas je het debiet aan zodat er in de sheet balans is onder de streep, want dat mist nog.
Bedankt voor je input. Hoe zeker ben je dat ik met een 350 uitkan? Want dat scheelt nogal leuk geld, grofweg EUR 700,00. Da's toch geld in deze fase van de verbouwing. Maar we moeten denk ik ook voorkomen dat we een "net niet" situatie krijgen, dan is 700 Euro weer geen geld zullen we maar zeggen...
balfnl schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:58:
@BrammT Aanvullend op de reactie van @P5ycho: Voor die 1% van de tijd zou je zelfs nog een rooster in die schuifdeur kunnen overwegen + een spleet onder de deur. Zonder een rooster zou de spleet onder de deur nogal groot moeten zijn, dat wil je denk ik ook niet.

De vraag is ook hoe goed die schuifdeur afsluit. Als het zo'n barn door/loft deur is dan heb je best kans dat er voldoende langs kan ventileren.

De derde optie is om naast de schuifdeur een rooster in de muur te maken. En de laatste optie is uiteraard gewoon niks doen. Lang verhaal kort: De keuken en de woonkamer zou ik dus ook als 1 ruimte zien, waarin je 180m3 afzuigt en dan zoveel mogelijk gebruik probeert te maken van overflow. Wat je niet redt met overflow blaas je dan direct in de woonkeuken in.

Dan vallen me nog iets op: Je ventileert de werkkamer niet? Verse lucht daar lijkt me toch ook wel prettig als je aan het werk bent.

En nog een dingetje om rekening mee te houden: Afhankelijk van hoe groot je overflow wordt de woonkamer in ga je het wellicht niet redden om voldoende lucht onder je deur door te ventileren. De norm is om maximaal 50m3/uur onder een deur van 85cm te ventileren bij een spleet van 2cm. Ga je daar (ver) overheen dan zijn er een aantal scenario's mogelijk:
  1. Het plaatsen van een rooster in de deur, zodat je wel aan het juiste aantal mm2 komt
  2. Het plaatsen van een rooster in de muur, met hetzelfde effect als bovenstaande
  3. Elders meer afzuigen in de woning en meer direct invoeren in de keuken, zodat je minder gebruikt maakt van overflow. Nadeel van deze optie is dat je dus wel dat je minder efficient draait en in potentie een grotere wtw nodig hebt.
Het aantal mm2 wat je nodig hebt onder je deur (of elders) kan je als volgt uitrekenen:

x = y * 8.3 dm/s

Waarbij x het aantal liter per seconde is en y het aantal dm2. En om het makkelijk te maken:
  • L/s = m3/u / 3.6
  • mm2 = dm/2 * 10.000
Het wordt een vrij "lompe" deur denk ik. Geen ensuite-achtige deur die kierdicht is. Ik denk dat ie onder, maar ook a/d zijkanten en bovenkant wel enige speling zal gaan hebben. Dus dat durf ik op dit moment zonder rooster wel af, anders hebben we nog vrij eenvoudig een optie om een rooster bij te gaan zetten in de toekomst, maar aangezien ik dat wel lelijk vind, wou ik die proberen te voorkomen.

De werkkamer op de tekening, die is komen te vervallen., We hebben die muur er toch tussenuit gehaald en een stalen balk gelegd. De ruimte is er dus nog wel, maar is één met de woonkamer. Ik heb hieronder even snel een paintje gemaakt van de nieuwe situatie beneden. Het bovenste hokje/puntje v/d woonkamer zou werk-/speelkamer worden omdat er een bestaande muur was. Maar we hebben toch besloten deze te gaan verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GkJxQrWyWPqdOCS6AS90TIlyvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zxc0FRjMLSjQICAERzfiMfHG.png?f=fotoalbum_large

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• P5ycho
@BrammT als je je plan af hebt en je komt onder de 350 debiet dan voldoet een Q350. Is afhankelijk van je overflow.

4pax*2*45 minus overflow, bij 50 overflow kom je op 310 uit. Lijkt me prima te doen dus.

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:18
Hier ook bezig met WTW systeem, nog best lastige materie wanneer je het voor het eerst doet. Hulp gevraagd aan een bedrijf in de omgeving en daar een berekening van gekregen dat weer bij Ubbink vandaan komt. De woning:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Om te beginnen de Excel, nog niet helemaal bekend met alle termen dus hoop dat deze eerste poging een beetje klopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Q86O-lPzexj90woEPkcQPy75Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lcu9t328EW9m0SNGg9gIbP20.png?f=fotoalbum_large

Dan de eerste berekening die we kregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5okjRlXYOtYKi90nhWNAAw9IW1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S8JUFH3o8h8GRVVHN7IVOJno.png?f=fotoalbum_large

Gevolgd door de 2e berekening na het doorspreken van het plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLii3hVaXWCyhOrLgMITQCn1QIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J1JHMFcYD3xFBD9xjAupbxw5.png?f=fotoalbum_large

De tekening die we kregen was niet ingedeeld zoals gewenst, dat nu zelf zo gedaan:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
(ook nog niet helemaal bekend met alles hier en of het juist ingetekend is), vooral de positie van de ventielen (en de buizen erheen) in de woonkamer is op dit moment voor ons belangrijk zodat we verder kunnen met de tussenvloer dichtmaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpMm-25JMALnOiseTTglJR77p6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lCu4re80c1cViewcTFPJXV9R.png?f=fotoalbum_large

Let niet op de meubels, daar klopt niets van. De indeling zijn we nog niet over uit, we zullen niet onder een ventiel gaan zitten.
  • Toevoer: 158m3/h = 5x 31,6m3/h
  • Afvoer: 116m3/h = 4x 29m3/h
Een aantal vragen waar ik mee zit:
  1. Klopt dit uberhaupt een beetje?
  2. Het idee is om alles met Ubbink AE48c buizen te doen, daar kan 48m3/h door bij 3m/s, Ubbink zelf zegt alles onder de 3m/s is goed maar ik wil zo min mogelijk horen (eigenlijk helemaal niets), dus met de huidige berekening gaat dat al terug naar 2m/s (31,6m3/h ipv 48m3/h). Is dit stil genoeg?
  3. Ubbink heeft ventilatie adapters voor enkele en dubbele buizen, met maximaal 32m3/h per ventiel heeft een dubbele buis trekken nut? Ik kwam bijv. ook dit topic tegen: 1 of 2 slangen / kanalen aansluiten op ventilatieventiel? en dat bracht me weer aan het twijfelen. Of een extra ventiel ergens plaatsen om het nog meer te spreiden?
  4. We kregen de ComfoAir Q600 aangeraden (mede omdat ik aangaf hem in Home Assistant te willen hebben), maar met de huidige berekening lijkt dat wat overkill?

• RISL
Je hoeveelheid aan- en afvoer moeten in balans zijn.

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:18
RISL schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:02:
Je hoeveelheid aan- en afvoer moeten in balans zijn.
In mijn laatste 2 bulletjes lijkt het inderdaad dat dat niet het geval is maar in de berekening van Ubbink is dat wel meegenomen met de overflow.

• P5ycho
@royduin je bent te veel bezig met details die er niet zo toe doen.
Meubels kunnen prima onder de juiste ventielen, het coanda effect zorgt voor goede inmenging.
Een beetje goed ventiel is onhoorbaar tot 50m3/h.
Als je de buizen te krap dimensioneert moet je wtw te hard werken en krijg je geluidshinder. Zorg dus dat de weerstand van de buis niet te groot wordt, ipv alleen te letten op luchtsnelheid. 1 meter op 3m/s of 10 meter op 3m/s maakt nogal uit. De ubbink calculator laat de drukval voor elke buis zien, maak daar gebruik van.

Ik vond 5 vwntielen in de woonkamer nogal overdreven, als je gebruik maakt van overflow kun je ook af met 2 stuks waarschijnlijk.

Je slaapkamers zijn in de calculatie van de installateur veelste krap. Hij rekent met oppervlak, maar personen afemen niet minder als ze zich in een kleinere ruimte bevinden.

• martijnenco
royduin schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:36:
***members only***

(ook nog niet helemaal bekend met alles hier en of het juist ingetekend is), vooral de positie van de ventielen (en de buizen erheen) in de woonkamer is op dit moment voor ons belangrijk zodat we verder kunnen met de tussenvloer dichtmaken:

[Afbeelding]
Ik heb echt net de applicatie een update gegeven. Nu is het mogelijk om ruimtes die eigenlijk zouden moeten afvoeren (zoals je open woonkeuken) ook een toevoer kunnen hebben. Daarvoor moet je de ruimte bewerken en dan is er een dropdown waarin je kan zeggen dat je beide wilt, en hoeveel van wat je wilt hebben.

Mochten er verder vragen/opmerkingen zijn over de applicatie dan hoor ik die zeer graag :), ik ben een software guru, niet persee een ventilatie guru.

[ Voor 4% gewijzigd door martijnenco op 20-05-2026 00:17 ]

• RusFighter
Kent iemand of heeft iemand ooit naar op afstand controleerbare (toevoer)ventielen gekeken/gezocht? Ik zou graag mijn toevoerventielen in de woonkamer willen knijpen (of dicht doen) als er niemand is/in de nacht. Kan zo 123 niet online iets vinden maar wellicht heeft iemand hier wel iets van gezien. Helaas heb ik geen mogelijk om (zone) kleppen te installeren mbt geen toegang tot de ventilatiebuizen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
RusFighter schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:21:
Kent iemand of heeft iemand ooit naar op afstand controleerbare (toevoer)ventielen gekeken/gezocht? Ik zou graag mijn toevoerventielen in de woonkamer willen knijpen (of dicht doen) als er niemand is/in de nacht. Kan zo 123 niet online iets vinden maar wellicht heeft iemand hier wel iets van gezien. Helaas heb ik geen mogelijk om (zone) kleppen te installeren mbt geen toegang tot de ventilatiebuizen.
Helaas is dit een effect van het ontwerp van de meeste ventilatiesystemen. Je bent gewoon 50% van de tijd niet in ruimtes die je wel ventileert en hebt eigenlijk nul sturing. De hier vaak aangehaalde optie tot invoer in de slaapkamers maar dan vooral afvoer in de leefruimte zorgt voor overstroom en daarmee wordt dit "probleem" wat beperkt. Ik ben nog geen dingen tegengekomen die werken zoals jij beschrijft dus volgens mij bestaat het niet. Zone-kleppen zijn je enige optie als je hier iets mee wilt maar ik zou er niet wakker van liggen. Hoe groot is het probleem dat je probeert op te lossen? Mijn eigen inschatting is dat ventileren relatief weinig elektrische energie kost en dat de helft besparen hierop dus weinig zoden aan de dijk zet.

er zijn vast mensen die hier betere getallen voor hebben, iemand die het elektriciteitsverbruik op jaarbasis van een WTW wil delen?

• dunklefaser
  • Laatst online: 23:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RusFighter, @Fr33z Er was eens een systeem "Quality Flow" wat met centrale inblaas en overflow werkte en uiteraard via CO2 gestuurde afzuigventielen. Maar volgens mij niet meer op de markt is?
@AUijtdehaag had hier ervaring mee, maar heeft het systeem niet meer voor zover ik weet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:20
Fr33z schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:20:
[...]
er zijn vast mensen die hier betere getallen voor hebben, iemand die het elektriciteitsverbruik op jaarbasis van een WTW wil delen?
Het verbruik van de ventilatie is niet alleen de kWh van de ventilatie unit, maar ook het missende rendement van de WTW. Waar je bij traditionele ventilatie warme lucht naar buiten blaast en koude lucht naar binnen haalt, wordt met een WTW ca 90% van die energie nog terug gewonnen. Die laatste paar procent raak je dan nog steeds kwijt.

Voorbeeld buiten 0°, binnen 20°C, 200m3 per uur (vereenvoudiging, geen rekening houdend met luchtvochtigheid etc):
Q = V × ρ × c × ΔT

Waar:
  • Q = Energieverlies per uur (in Watt, W)
  • V = Ventilatievolume (200 m³/uur)
  • ρ = Dichtheid van lucht (ca. 1,2 kg/m³ bij 20°C)
  • c = Soortelijke warmtecapaciteit van lucht (ca. 1005 J/kg·K)
  • ΔT = Temperatuurverschil (20°C - 0°C = 20 K)
  • Ventilatievolume (V): 200 m³/uur
  • Dichtheid lucht (ρ): 1,2 kg/m³
  • Soortelijke warmtecapaciteit (c): 1005 J/kg·K
  • Temperatuurverschil (ΔT): 20 K\
disclaimer: bovenstaande is samengesteld met AI
Verlies zonder wtw: 1.340 W Met een WTW met 90% rendement: 134 W, en bij 95% 67 W. Dat scheelt veel, maar het verlies is niet verwaarloosbaar geworden imo.

It's time to play the music, it's time to light the lights

@RusFighter
Ik zou er niet aan beginnen. De beste installatie is de simpelste installatie. Elke klep die je aan wilt sturen kost je ten eerste extra installatiekosten, maar kan ook stuk en vraagt daarom onderhoud.
Hier verbruikt de Zehnder Q600 gemiddeld 320 kWh per jaar (voor een ventilatiedebiet van rond de 210 m²/h). En dat zonder ingewikkelde regelingen, kleppen of zones. Het hele huis is altijd lekker fris (CO2-niveau schommelt rond de 600 ppm in de woonkamer). Wat wil je nog meer.

De kosten (en vooral de opbrengsten) van het WTW-ventilatiesysteem heb ik vier jaar geleden al eens uitgebreid uitgerekend, zie Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 20-05-2026 10:53 ]

• Fr33z
big bang schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Het verbruik van de ventilatie is niet alleen de kWh van de ventilatie unit, maar ook het missende rendement van de WTW. Waar je bij traditionele ventilatie warme lucht naar buiten blaast en koude lucht naar binnen haalt, wordt met een WTW ca 90% van die energie nog terug gewonnen. Die laatste paar procent raak je dan nog steeds kwijt.

Voorbeeld buiten 0°, binnen 20°C, 200m3 per uur (vereenvoudiging, geen rekening houdend met luchtvochtigheid etc):

[...]

Verlies zonder wtw: 1.340 W Met een WTW met 90% rendement: 134 W, en bij 95% 67 W. Dat scheelt veel, maar het verlies is niet verwaarloosbaar geworden imo.
Niet echt. ik bedoel een totaal andere situatie. ik reageer op de vraag of je ergens ventielen kunt dichtzetten op moment dat je er niet bent. Ik ga dan uit van een situatie waarbij iemand wel WTW in huis heeft maar helaas door ontwerp zoals alle bouwers dat maken ongeveer dus zowel woonkamer als slaapkamers continu worden geventileerd. Dan gaat mijn verhaal dus wel op en is overventilatie dus vooral een kwestie van elektrische energie.

Als je t wil vergelijken met wel of geen WTW dan wordt het anders ja. Je zou daar nog tegenin kunnen brengen dat de meeste woningen zonder WTW toch niet voldoende geventileerd worden en daarmee de berening wel een beetje kunstmatig is.
Fr33z schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:53:
Niet echt. ik bedoel een totaal andere situatie. ik reageer op de vraag of je ergens ventielen kunt dichtzetten op moment dat je er niet bent. Ik ga dan uit van een situatie waarbij iemand wel WTW in huis heeft maar helaas door ontwerp zoals alle bouwers dat maken ongeveer dus zowel woonkamer als slaapkamers continu worden geventileerd.
Dat is om twee redenen geen probleem;
  1. Je wilt slaapkamers, ook als die niet bezet zijn, continu ventileren. Je wilt niet weten hoeveel luchtjes er nog uit je bed ontsnappen als jij er al lang uit bent. Dit is ook één van de (vele) zwaktes van het eerder genoemde Qualityflow van Itho.
  2. Bij een ontwerp met voldoende overstroom blaas je het grootste deel van de lucht in de slaapkamers in, en laat je die via de hal naar je woonkamer overstromen. Dezelfde lucht ventileert dus meerdere kamers, en kun je gebruiken waar je op dat moment bent. Dat geeft dus ook geen extra energieverlies.

• Fr33z
Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:57:
[...]

1. Je wilt slaapkamers, ook als die niet bezet zijn, continu ventileren. Je wilt niet weten hoeveel luchtjes er nog uit je bed ontsnappen als jij er al lang uit bent. Dit is ook één van de (vele) zwaktes van het eerder genoemde Qualityflow van Itho.
  2. Bij een ontwerp met voldoende overstroom blaas je het grootste deel van de lucht in de slaapkamers in, en laat je die via de hal naar je woonkamer overstromen. Dezelfde lucht ventileert dus meerdere kamers, en kun je gebruiken waar je op dat moment bent. Dat geeft dus ook geen extra energieverlies.
Sure, maar dat is ook precies niet de situatie die ik meen te lezen. Ik lees een vraag om zonering, ik neem dus aan dat je dat wilt omdat er geen overstroom naar de woonkamer is. Dit is het typisch ontwerp van de meeste systemen die in nieuwbouw worden aangelegd.

• RusFighter
Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Mijn doel is niet om energie te besparen maar geluid verminderen. Ik heb traploze CO2 gestuurde WTW (sensor in slaapkamer & woonkamer). Echter omdat mijn huis (2001) een slecht ontwerp heeft kwa buizenstelsel krijg ik snel geluidsoverlast in de slaapkamers als de WTW hard gaat blazen. Om de WTW minder hard te laten blazen zou ik de toevoerventielen in de woonkamer moeten knijpen zodat er verhoudingswijs meer frisse lucht naar de slaapkamers gaat en dus de WTW m3/u hoeft te leveren.

• martijnenco
Ik ben over een paar jaar van plan (cq als ik weer meer vrije tijd) om een apparaatje te maken die aan de home assistant hangt die een temp., humidity, pm2.5, co2, co, radar, voc sensor (mic en speaker) heeft. Die ik dan in elke ruimte ophang en met een beetje software en all die data zou ik dan alle kleppen kunnen regelen per kamer.

Ik ben ervan overtuigd dat dit in een groot huis echt wel flink wat doet in de efficientie van het systeem. Als een normaal 'dom' wtw-systeem je 2kwh bespaart aan stookkosten, dan ben ik ervan overtuigd dat zo een slim wtw-systeem misschien wel 4kwh bespaard..

Idem voor zonering voor de (vloer-)verwarming.

• P5ycho
RusFighter schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:10:
[...]

Mijn doel is niet om energie te besparen maar geluid verminderen. Ik heb traploze CO2 gestuurde WTW (sensor in slaapkamer & woonkamer). Echter omdat mijn huis (2001) een slecht ontwerp heeft kwa buizenstelsel krijg ik snel geluidsoverlast in de slaapkamers als de WTW hard gaat blazen. Om de WTW minder hard te laten blazen zou ik de toevoerventielen in de woonkamer moeten knijpen zodat er verhoudingswijs meer frisse lucht naar de slaapkamers gaat en dus de WTW m3/u hoeft te leveren.
Heb je dan last van kastgeluid van een wtw die niet netjes weggewerkt is in een technische ruimte, of van motorgeluid dat via de buizen te horen is in de slaapkamers?
Als je motorgeluid hoort in de slaapkamers dan mis je voldoende demping, ik zou eens kijken of een betere demper helpt voordat je allerlei specials gaat bedenken.

• RusFighter
P5ycho schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:29:
[...]

Heb je dan last van kastgeluid van een wtw die niet netjes weggewerkt is in een technische ruimte, of van motorgeluid dat via de buizen te horen is in de slaapkamers?
Als je motorgeluid hoort in de slaapkamers dan mis je voldoende demping, ik zou eens kijken of een betere demper helpt voordat je allerlei specials gaat bedenken.
Het is vooral de combinatie van motorgeluid en "lucht" geluid (gok 80%-20%). Omdat onze slaapkamer vrijwel onder de unit ligt en vanuit de unit de toevoerleiding 1 meter de vloer ingaat, kan ik niet meer tussen zetten dan 1 meter aan flexibele demper (https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/flexibele-geluiddemper-non-woven-met-aansluiting-diameter-150-mm-lengte-1000mm/6184/). Helaas hebben ze maar 80 cm diameter toevoerbuizen naar de slaapkamers gestort in de plafond/vloer

• P5ycho
het lucht geluid kun je neit fixen zonder de debiet te verminderen, maar het motorgeluid is een kwestie van dempen. Ik zou daar dan ook de focus op leggen. De ene demper is de andere niet, de panflex iso master aks staat goed aangeschreven in dit topic. 1 meter flexibele demper zou genoeg moeten zijn om de wtw te dempen, mits goed geinstalleerd. Heb je daar een foto van?

edit: RusFighter in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
deze?

[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 20-05-2026 13:56 ]

• pprold
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:17
Hi allemaal!

Als onderdeel van een verbouwing leek het ons leuk om zelf het nieuwe WTW systeem en de kanalen te maken. Nu we halverwege de verbouwing zijn, komen we er (natuurlijk 8)7 ) achter dat het ondiepe plafond van de nieuw aangebouwde ruimtes te weinig ruimte laat voor kanalen. En met de stucadoren gepland voor over 2 weken, ben ik zenuwachtig over het maken van de kanalen. Ik heb mijn best gedaan om de kennis in dit topic te absorberen en toe te passen m.b.v. het xls model van @P5ycho (waarvoor veel dank _/-\o_ ), en ik vroeg me af of jullie me kunnen helpen met een kritische blik op het ontwerp en openstaande vragen.

Wat context:
  • Het gaat over ongeveer 100m2, alles beganegrond
  • 2 personen met regelmatig bezoek
  • Open woonkamer-keuken
  • We kijken naar een Zehnder Q350 WTW unit met enthalpiewisselaar (ivm stil, condensafvoer, stabiele vochtniveaus). De standen stellen we in op lagere debieten.
  • De hoop is dat de bypass functie in de zomeravonden in combinatie met vloerverwarming (koeling boven dauwpunt) voldoende verkoeling geeft.
  • Spirobuizen gebruiken waar mogelijk
  • Geïsoleerde spirobuizen voor toevoerkanalen, ivm bypass koeling op koele zomeravonden en eventueel toekomstige actieve koeling
  • In de slaapkamer, badkamer en entree/toilet is helaas geen ruimte in het plafond, maar op de zolder en boven het plafond van de hal is er wel een boel ruimte boven het plafond.
  • Voor het toevoerkanaal naar de slaapkamer is nu het plan om vanuit de hal 1x160mm of 2x125mm spirobuizen (ff kijken wat past) door de wand de slaapkamer in te brengen, en die in een koof boven de kledingkast te laten uitblazen.
  • Voor de afvoer van de badkamer/toilet en het gastentoilet is het plan om 1x160mm vanuit de hal naar een koof in de entree te brengen en daar op te splitsen naar 1x125mm voor het gastentoilet, en 2x125mm voor de badkamer/toilet.
Hier is de ventilatieberekening op basis van P5ycho's model (dus uitgaande van max. debiet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exQwjgqir3XZEISqUUoLopOY7N4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zdVhOH4DWw9eslcWYozzNWO1.png?f=fotoalbum_large

(de 30m3/uur toevoer en afvoer heb ik meegenomen om eventueel de (opslag)zolder te ventileren.

Hier is de bijbehorende plattegrond met ventielen en luchtstroom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IikdBfHX_TogpxxMoa6V7Z-t0ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9whngqwjc629LLfKrtjJPiVg.jpg?f=fotoalbum_large

En hier is de plattegrond van de zolder met kanalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdPk60ShduLRXSOMRgWFoe2Jt_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okBzNPifzeBwC3hFFAEnIMRG.jpg?f=fotoalbum_large

Onze vragen:
  1. Zitten er fouten in het ontwerp en zien we nog dingen over het hoofd?
  2. Wat is jullie ervaring met geïsoleerde toevoerkanalen – gewone spirobuis (met/zonder SAFE rubbers) en zelf armaflex eromheen, of Thermoduct voorgeïsoleerde kanalen nemen?
  3. De dakdoorvoer voor verse lucht komt op de noordkant van het dak. Klopt het dat we dan het beste een horizontale dakdoorvoer kunnen gebruiken (bijv. deze van Thermoduct)?
Dank voor het meedenken _/-\o_ .

• pprold
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:17
PS sorry voor de gedraaide plattegrond :+ .

• Aeien
  • Laatst online: 23:09
Aeien schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:46:
@P5ycho

Verbruik 200m3/u: 50W bij dus 117Pa 300m3/u: 125W bij dus 255Pa. Gemeten met home wizard stekker.

Foto's bijgevoegd, zo goed als ik ze kon krijgen.
Links de buizen geconnecteerd met het dak, rechts maken ze beiden een 180gr hoek naar onder.

M.i. had de WTW prima 20cm lager kunnen hangen en/of 20cm naar links (met mogelijk verschuiven van enig kabelwerk). Ze hebben denk ik dezelfde montage gebruikt als de oude renovent?

Toegegeven: hoe vaak ga ik 300m3/u draaien? Wellicht enkel voor in bad gaan of incidenteel groot bezoek. Het lijkt alsof ik met 200m3/u het CO2 in de woonkamer prima onder of op de 800ppm kan houden.
Edoch: ik betaal goed geld voor de installatie en had hier op voorhand graag over gepraat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beste Tweakers,

In navolging op mijn vorige posts een update met nieuwe vraag.
Recap: mijn WTW is vervangen door zijn opvolger (Brink flair 400). Deze was te hoog gehangen, met te scherpe bochten van de buizen en dus hogere weerstanden als gevolg (zie gequote post).

Vandaag zijn ze teruggekomen en hebben de unit lager gehangen. In goed overleg de hoogte gekozen en qua aansluiting lijkt het een stuk beter te zijn. Helaas nog steeds flex buizen (ze doen gewoon niet aan spiro), maar de acute hoeken zijn er uit. Op het eerste gezicht dus oke.
Zij hadden zelf echter geen idee van aan/afvoerdrukken, dus kon niet met ze praten over verbetering hiervan.

Maar: Nu ik de drukken weer kan uitlezen en uittesten, kom ik op de volgende metingen, vergeleken met 6u vanochtend.

voor:
debiet: 208m3/u
inlet: 141 Pa
outlet: 141 Pa

Nu:
debiet: 210 m3/u 300m3/u
inlet: 161 Pa 330 Pa
outlet: 103 Pa 214 Pa

De outlet druk is dus een stuk lager, maar de inlet druk veel hoger. Op onderstaande foto's lijkt het allemaal mooier te lopen, dus de mannen hebben "gedaan waar ze voor kwamen" en konden dus niks met praten over drukken ("gewoon niet naar kijken, hij doet wat ie moet").

Snappen jullie dit? Twijfel erover om gewoon de inlet buis eraf te schroeven om te kijken wat ik zie :) Kan ook prima zelf een 90gr spiro op de uitgangen->huis zetten, maar zou liever eerst snappen wat aan de hand is.

Thanks alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxTsQ4WpqkEdD-S2hVVr4U93-Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVMiodWXDQjYKwwtpjLbKObP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld8I1oChK9x0_GDuVU6RBJUq5xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpCwNBkATrkAIq5GTK3N1s6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMVQOVqp7U_41twO4nRK9P8YIMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cv81vB2jBPcXPKtL11kuEMNk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4XCw0IzdeHA6_J138A9QLh9XNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYxC1mJleAQXbPptwAQdrlZ4.jpg?f=fotoalbum_large

• P5ycho
Ik vind hier nog steeds niets moois aan...

Ik ga gewoon weer verwijzen naar deze video:
YouTube: Hoe voorkom je ventilatiegeluid? Praktijkdemonstratie door ‘Flex & I...

Je installateur zou em ook eens moeten kijken.

• Aeien
Ik waardeer je reactie en ben het helemaal met je eens :)

Edoch, ben ook benieuwd of iemand advies kan geven hoe verder in specifiek dit geval.
Ga van de installateur denk ik weinig meer kunnen verwachten, gezien dit is hoe ze altijd werken en ze hebben gedaan wat ik van ze vroeg: de acute hoeken eruit halen.

Ik snap die toename in inlet druk gewoon niet.

• P5ycho
Ik vind die 2 slangen rechts nog steeds zeer matig, ze hangen slap en knikken in de 180gr bocht. Dat moet flinke weestand geven.
Ik zou proberen daar de knik uit te halen (straal bocht groter maken, fixeren), of er 2x90gr spiro op zetten.
Als je vantevoren het effect daarvan wilt bepalen kun je er met de hand een andere vorm in aanbrengen en het effect op de drukval aflezen.

Die op foto 2 kan ook nog steeds beter. Spiro met wat isolatie eromheen, mischien 2x 60gr bocht zo op het zicht?

[ Voor 31% gewijzigd door P5ycho op 20-05-2026 20:30 ]

• Seauleaux
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:40
Ik had een (vrij uitgebreide) vraag gesteld over onze Factory Zero ICEM/Ventilatie opstelling in Seauleaux in "Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero"

Helaas daar nog geen advies mogen ontvangen, dus hier even de link droppen in de hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen en mijn plan kan reviewen.

TLDR: Ventilatie slangen zijn bijna allemaal uitgevoerd in flex, veel knikken/bochten/doorhangen. Daardoor veel geluid, hoge weerstand en hoog verbruik.

Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

• Aeien
P5ycho schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:18:
Ik vind die 2 slangen rechts nog steeds zeer matig, ze hangen slap en knikken in de 180gr bocht. Dat moet flinke weestand geven.
Ik zou proberen daar de knik uit te halen (straal bocht groter maken, fixeren), of er 2x90gr spiro op zetten.
Als je vantevoren het effect daarvan wilt bepalen kun je er met de hand een andere vorm in aanbrengen en het effect op de drukval aflezen.

Die op foto 2 kan ook nog steeds beter. Spiro met wat isolatie eromheen, mischien 2x 60gr bocht zo op het zicht?
Ja, de slangen naar het huis had ik al bedacht: beiden een 90gr spiro bocht geven.

Tav de slangen in foto 2: ja, zeker die omhoog naar de schoorsteen loopt is onnodig lang en daardoor met bochten. 60gr bocht erin zou heel mooi zijn, denk ik. En als ik jou goed begrijp, mag dat dus wel naar buiten, als je het isoleert? Want dacht idd dat dit niet in spiro kon ivm condens

• P5ycho
Spiro voorgeisoleerd(wat duurder), spiro wat je achteraf isoleert (veel werk), of een niet-spiro buis, vaak een schuimmateriaal (dempt geluid minder goed ivm weinig massa). Het mag allemaal.

Ik bedoelde 2x 90gr bocht per buis bovenaan (of 90+45 boven en 45 beneden na de flex als dat netter past), en dan een goede demper ertussen ipv generiek flex als je nog geluid ervaart in huis.

• Aeien
Oke, wat jou betreft liever 2x90gr achter elkaar dan de flex zoals ie nu hangt?

Ik zal morgen gaan meten; ondanks dat de unit zo'n 25cm lager hangt, vraag ik me af of ik voor de buizen huis-in de ruimte heb voor 90 + 45gr.

Maar ik blijf het gek vinden dat de inlet druk hoger is dan ie was vanochtend, want dit was hoe het er toen bij hing: dit is toch al wel beter, zou ik denken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iRfNwDYxnxBM-tO0DdWPXr8Hd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgS4jY69Nde2IprrKkspOUTv.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 114 115 Laatste