Ga je die buizen nog wel beugelen in rubbers?RobertowNL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:55:
[...]
Binnenkort kan ik er als het goed is meer over vertellen. Deze past namelijk goed in de ruimte waar ik hem wil plaatsen en tikte eigenlijk alle eisen voor mij aan.
Dus hij staat in bestelling. Op dit moment bij de Wasco ook nog eens in de folder als welkomsaanbieding voor 1525,- ex BTW. Ik zal ongetwijfeld wat inleveren t.o.v. een Zhender, maar gezien die fysiek niet past dan houdt het op.
Korte termijn is het verschil in ieder geval via mijn installateur al bijna 1000 euro in het voordeel van de Renson. Ik hoop dus niet dat ik er 1000 euro spijt van ga krijgen.
Zelf overigens de afgelopen week het leidingstelsel aangelegd (en daar nog mee bezig). Blijft toch een kleine uitdaging als je niet met een koof wil werken. Maar het lijkt vooralsnog gelukt om alles tussen de plafonds te krijgen. Zo veel mogelijk met 160mm, maar wel een paar concessies gedaan (o.a. soms 90 graden bochten).
Optimaal gaat het systeem pas echt werken wanneer het traditionele rieten dak vervangen is voor iets met isolatieplaten eronder. Tot die tijd is het helaas niet helemaal dicht. De benedenverdieping hebben we in ieder geval al zo dicht mogelijk geisoleerd.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ben benieuwd naar het geluid. Voor beide 350 units maakt de toevoer zo'n 5dB meer geluid bij de Renson dan de Zehnder (bij 250m3/100Pa). Maar volgens mij kunnen die metingen ook nog eens verschillen. Itho HRU400 heeft bv een erg laag geluid voor toevoer, maar dan staat er "* in duct".
:strip_exif()/f/image/sJkvhYsQUYxt4I8BaJNz84b3.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/q3reeDsuk0UeTK6FQ2l90y5A.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/42qO1BphR5nl42CrsbMYRIpr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q5GNB6L5VSkOIh3bUapyt8Gc.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/hqhWXvcc9F6svrSPZ0tqosUm.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4xuYamAPouTVt5a2IYP5TN98.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KCS66skGVTvYEj7aZiWhcjQa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FYXBlZLf8O1AKFlo4rly220m.png?f=user_large)

:strip_exif()/f/image/uSSwl1GJSb5FtQ3BmwaVvv0d.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QWCdKUzB9RjVUb4H4ZU9NeKs.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9XwFAhcbADvwZAvEUt0s6Taw.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/xanbndzcK4eNMQHG3GdhHmRk.png?f=fotoalbum_large)