Het tweaken van mijn ventilatie is inmiddels zo goed als af.
In mijn nieuwbouwhuis zit een WtW systeem ingebouwd waar ik niet helemaal tevreden mee ben:
- De slaapkamers hebben allemaal 1 inblaasventiel, ook al slapen er 2 volwassenen op de 'grote' slaapkamer en 1 kind op beide kleinere slaapkamers. Het is lastig om met dit ene ventiel genoeg aanvoer te krijgen in de grote slaapkamer.
- Er is geen zonering in het systeem, dus alle ruimtes worden continu 100% geventileerd. Met bovenstaand probleem in het achterhoofd zou ik het fijner vinden om in de nacht wat minder te ventileren in de woonkamer, zodat de slaapkamers voldoende ventilatie krijgen.
- Op mijn werkkamer op zolder is te weinig ventilatie als ik daar zit met de deur dicht. Dit komt omdat dit oorspronkelijk geen verblijfsruimte was, dus de ventilatie en verwarming zijn minder dan op de slaapkamers.
- De ventilatie unit (Zehnder ComfoAir E300) is niet op afstand bedienbaar.
Ik ben ooit begonnen met een Shelly dimmer te koppelen aan de 0-10V ingang. Nu kan ik de ventilatiesnelheid op afstand aanpassen (en ook autmatisch met Home Assistant op basis van de CO2 concentratie in huis).
Afgelopen tijd ben ik druk geweest met een ander project: zonering aanbrengen.
Hiervoor heb ik 2 motorbediende kleppen besteld:
Klep
Het was een klus om deze in te bouwen in de bestaande buizen. Hiervoor heb ik een deel vlak na de demper weggehaald, de aftakking van de woonkamer en de slaapkamers. Deze heb ik vervangen door Spiro buis waar de kleppen bij in zitten.
Kleppen geinstalleerd
Het moelijkste was de
aansluiting van de spiro buis naar de bestaande PVC buis, omdat hier een bochtstuk zat. Na wat prutsen pastten ze redelijk in elkaar en heb ik het verder luchtdicht gemaakt met PVC tape. Misschien moet ik hier op termijn nog een overschuifmof voor kopen, als de tape snel verouderd en het gaat lekken.
De kleppen kan ik aansturen via een
Shelly 2PM relais. Deze heeft 2 uitgangen en wordt vaak gebruikt om screens of rolluiken te bedienen.
De motor in deze kleppen kan ook 2 kanten op, contact 1 is dicht, contact 2 is open. De relais hebben ook een positie indicatie, helaas werkt de kalibratie hiervan niet, omdat de motor te weinig vermogen verbruikt, waardoor de Shelly gelijk denkt dat de motor niet draait, terwijl dat wel zo is. Nu moet ik dus onthouden in welke stand de kleppen staan, of even kijken op zolder.
In 90 seconden is de klep van helemaal open naar helemaal dicht. Ik wil de klep niet helemaal sluiten, zodat er nog ventilatie blijft in de ruimtes waar we niet zijn. Dat heb ik opgelost door een tijdsvariabele in Home Assistant te maken, die er voor zorgt dat na afloop van die duratie de motor weer uit gaat.
Home Assistant bediening
Ik ben blij verrast met het resultaat, het werkt zoals ik had gehoopt.
Het grootste voordeel is dat ik nu bij thuiswerken de woonkamer en slaapkamers gedeeltelijk kan dichtzetten, waardoor er op zolder voldoende ventilatie is.
En in de nacht kan de woonkamer klep gedeeltelijk dicht.
Er zijn nog wat kleine optimalisaties. Op dit moment heb ik geen informatie over de positie van de kleppen. Het liefste zou ik de kalibratie van de Shelly relais gebruiken, maar ik weet niet of dat gaat werken. Dan zou ik moeten gaan werken met sensoren in Home Assistant die tellen hoe lang de motor open en dicht is gegaan en daar de positie van afleiden.
Ook maakt het systeem wat meer geluid, vooral als de ventilatie al harder staat. Dit komt natuurlijk ook omdat de kleppen na de geluidsdemper zitten, dus dus turbulentie wordt niet meer gedempt. Ook wordt de luchtstroom hoger als een deel van het systeem afgesloten is met een klep. De komende tijd ga ik wat experimenteren om een optimum te vinden tussen geluid en ventilatie.