Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:20
Ik zou ook graag beide hebben maar de geldboom groeit maar zo hoog helaas. Zijn er mensen die een HRV hebben en echt de ERV missen?

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online

Cbr

nessio schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:11:
@Pnut ik zou nooit in slaapkamers afvoer plaatsen ( sport/speel zijn bedoelt als slaapkamer). Gewoon aanvoer en lekker raam een stukje open. Kan gewoon met wtw. In woonkamer is aanvoer wel heel gering tov afvoer keuken. Kunnen toch makkelijk ventielen bij. Ik heb er 5 in de woonkamer en afvoer 4 ( keuken en 1 in woonkamer richting bijkeuken). Niet teveel met overflow rekenen zie ik overal.
Overflow heeft zeker nadelen (minder geluidsdichte ruimtes o.h.a.) Maar ook flinke voordelen.
Als je bewust kiest voor overflow (en daar ook rekening mee houdt in spleten onder de deur of roosters in muren/deuren) dan bespaart het energie.
Dat werkt zo: Je hoeft minder lucht te verplaatsen (scheelt elektriciteit) en je gooit minder warmte weg (de wtw is nooit 100% efficiënt), dus je hoeft minder bij te verwarmen.

Mogelijk minder geluid uit je wtw-apparaat, want die hoeft minder hard te werken.

Of de voordelen opwegen tegen de nadelen is ieder voor zich (ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je een werk/studeerkamer zonder overflow maakt om die geluidsdicht te krijgen als je daar gevoelig voor bent).
Maar laten we iemand die bewust lijkt te kiezen voor overflow (en zelf al aangeeft daar een rooster voor te willen plaatsen op een strategische plek) niet vertellen dat dat een slechte keuze is.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online

Cbr

Fr33z schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:48:
Ik zou ook graag beide hebben maar de geldboom groeit maar zo hoog helaas. Zijn er mensen die een HRV hebben en echt de ERV missen?
Ik ken iemand die houtskeletbouw heeft toegepast en daar tikt het hout (hard geluid) in de winter van het uitdrogen. Die heeft wel spijt.
Planten in huis en veel water geven en een bevochtiger verhelpen het deels maar niet helemaal.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:14
@cbr. Prima, maar je kunt beter het aantal m3 van de wtw aanpassen aan het aantal personen voor beter energieverbruik ipv met overflow. Het aantal ventielen maakt toch niets uit. De ventielen moet je strategisch plaatsen. Dus 1 aanvoer in woonkamer waar vaak meer mensen zijn lijkt me toch wel weinig. Betekent altijd deur naar hal open.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:20
nessio schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:43:
@cbr. Prima, maar je kunt beter het aantal m3 van de wtw aanpassen aan het aantal personen voor beter energieverbruik ipv met overflow. Het aantal ventielen maakt toch niets uit. De ventielen moet je strategisch plaatsen. Dus 1 aanvoer in woonkamer waar vaak meer mensen zijn lijkt me toch wel weinig. Betekent altijd deur naar hal open.
Maar je 'vergeet' dan het feit waarom mensen graag met overflow werken: zorgen dat je niet onnodig 120-150 m3 rondpompt op je slaapkamers terwijl je daar overdag niet bent en omgekeerd voor de woonkamer. Als ik met weinig of geen overflow zou werken gaat mijn woonkamer snachts ook met 120-150 m3 door en verlies ik dus energie bij de ventilatoren, extra geluid in de wtwbox EN extra verlies door ventilatielucht die niet 100% efficient uitwisseling heeft.

Behalve zonering (wat weer kosten, complexiteit en kans op gedoe oplevert) vind ik het juist een elegante oplossing om in te blazen in de slaapkamers en overflow naar beneden te doen.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:06
Debiet aanpassen aan personen is altijd nuttig natuurlijk. Zonder overflow ventileer je dan alsnog snel 1,5-2x zoveel als nodig, dus daar zet je dan overflow in. Hoeveel, dat ligt aan het type woning, maar 50m3/h kan in elk huis wel.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• nessio
@cgms. Woonkamer is nu +/- 50% (zw wind). Bij noord en oost loopt het terug naar 39%. Boven schommelt het nu ook rond de 40%.
Ja, enthalpie wisselaar ( accesoire) is net zo duur als een “gewone” Brink wtw flair.

• nessio
@P5ycho Waarom zou je met ventielen meer m3 rondpompen als met overflow?
Mijn wtw draait 100m3. Hoe kan er dan meer verplaatst worden door de wtw?

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 21-10-2025 19:12 ]

• P5ycho
Als je klassiek balanceert per verdieping zonder overflow heb je dubbel zoveel debiet nodig als strikt nodig per persoon.
Overflow zorgt ervoor dat wat boven niet gebruikt is, alsnog beneden gebruikt wordt. Dat is efficientere inzet van hetzelfde debiet.
Je tweede vraag snap ik niet :).

• nessio
@P5ycho 100m3 vast is 100m3. Volgens mij ga jij uit van een Co2 /Rh gestuurde wtw.
Heb ik 3 jaar geprobeerd. 2x kapotte RH sensor en 1x Co2 sensor. Energiebesparing te verwaarlozen. Sensors reageren sowieso vrij laat. Dus nu domweg 100m3 vast nav forum.
De meeste energie bespaar je nog door elke 3 maanden de filters te vernieuwen. Die lopen toch behoorlijk vol.

• nessio
@timag. Volgens brink ontvochtigt een gewone wisselaar wel vandaar een afvoer op het riool. Enthalpie wisselaar behoeft geen rioolaansluiting.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:12
Pnut schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Alle feedback is welkom :)
Hoe groot zijn je slaapkamers? Ik zou overwegen naar elke slaapkamer 2 ventielen te leggen zodat er ook in toekomstige andere indelingen , er voldoende debiet is ‘s nachts zonder geluid.

• P5ycho
nessio schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:19:
@P5ycho 100m3 vast is 100m3. Volgens mij ga jij uit van een Co2 /Rh gestuurde wtw.
Heb ik 3 jaar geprobeerd. 2x kapotte RH sensor en 1x Co2 sensor. Energiebesparing te verwaarlozen. Sensors reageren sowieso vrij laat. Dus nu domweg 100m3 vast nav forum.
De meeste energie bespaar je nog door elke 3 maanden de filters te vernieuwen. Die lopen toch behoorlijk vol.
Nee hoor, ik ga gewoon uit van een basis ventilatieplan waar voor 4 personen op de slaapkamers geventileerd wordt en voor dezelfde 4 personen op de begane grond. Die personen kunnen maar op 1 plek tegelijk zijn, dus is er altijd 2x zoveel geventileerd dan de personen nodig hebben. Zonde toch?

Alles wat je daar bovenop bespaart door overflow, maar idd ook ventileren op CO2 waarde, zonesysteem etc is extra winst en/of comfort.

Welke sensoren gebruikte je die zo traag waren? Mijn ervaring met de veelgebruikte Sensirion sensoren is dat ze heel vlot zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 21-10-2025 21:22 ]

• aj_brabant
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-11 23:44
vraag over het reinigen van de kanalen: hoe gaat dat bij het ubbink systeem ? daar gaan 2 kanalen naar 1 ventiel dus reinigen vanuit het ventiel zal dan niet gaan neem ik aan ? dan zou het alleen vanuit de verdeelbox kunnen, maak je dan de kanalen los of hoe doen jullie dat ? Lijkt me niet te doen toch. Ik twijfel zeer tussen een grotendeels spirokanalenstelsel of het ubbink systeem wat meer flexibiliteit biedt.

• P5ycho
Aan 1 kant flink afzuigen en aan de andere kant een roterende borstel erin. Dat werkt bij zowel ubbink als bij spiro. Bij ubbink is het wel dubbel werk, maar ook maar 1 diameter tot aan de verdeelbox.

• nessio
@P5ycho 4 boven of 4 beneden en alles daar tussen in blijft 4. Dus wtw moet 4*30 is 120m3 rond pompen. Overflow of niet.
Hoe kun je dan energie besparen met overflow tussen verdiepingen?

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:53
@nessio
Het punt is dat als je per verdieping gaat balansen, dat je boven 4 aanvoer en 4 afvoer realiseert.
En dat doe je dan beneden ook.
Dan ben je dus meer kosten en meer m3 voor niks aan het maken.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• nessio
@Barleone 120m3 blijft 120m3. Wtw gaat niet harder draaien en meer of minder energie gebruiken.
Dat kan alleen met besturing per ruimte en Co2. Dan kun besparen maar is niet zinvol voor een gemiddelde woning.
Bij mij is het per verdieping in balans ingesteld volgens de opleverbrief.

[ Voor 15% gewijzigd door nessio op 22-10-2025 10:39 ]

• P5ycho
4 personen boven is 120m3.
4 personen beneden is nog eens 120m3.
120 + 120 = 240m3.
dus een huishouden met wtw en 4 personen ventileert dubbel zoveel als strikt nodig als je per verdieping balanceert.

[ Voor 46% gewijzigd door P5ycho op 22-10-2025 10:53 ]

• Joydashy
  • Laatst online: 11:34
Joydashy schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:18:
We hebben recent een bestaande woning gekocht (na slechts 2 jaar zoeken), en ik ben o.a. bezig om te onderzoeken of aanleg van balansventilatie met WTW een beetje gaat passen. De zondagmiddag leek me een mooi moment om eens naar het debietenplan (?) te kijken.

Heb al veel aan dit topic gehad, en heb bijv. gepoogd maximaal gebruik te maken van overflow. De lay-out van ons huis is daar niet ideaal voor (of ik moet iets missen) en ik kom op een totaal van 335 m³/h continue flow.

Een paar opmerkingen bij het plan:
  • Keuken is "maar" 100 afvoer, echter ben ik van plan de WTW aan te sturen op basis van gebruik van de kookplaat en/of CO₂.
  • Ventilatie in de berging is gewenst vanwege aanwezig warme apparatuur, afzuiging is misschien beter, maar dat gaat dan ten koste van de afvoer in de keuken om de balans te bewaren.
  • Hoewel ik aanwezig in toilet zou kunnen monitoren met sensor, heb ik liever dat de afvoer daar standaard ruim is voor nr. 2., vandaar de 30.
  • WTW met vochtsensor, dus heb begrepen dat 30 tot 45 dan afdoende is voor de badkamers. Ik geef de badkamer op de verdieping iets meer vanwege aanwezigheid wasdroger.
  • Een makkelijke verlaging van benodigde capaciteit lijkt een verbinding tussen de werkkamer onderaan op de BG en de "bios", maar ik wil daar zo min mogelijk geluidsoverdracht en plan daar juist een dikke wand met ruime isolatie.
[Afbeelding]

Ziet iemand nog mogelijke verbeteringen?

De enige optie die ik zie om de capaciteit drastisch te verlagen is een 2-zone systeem. Ik heb echter een voorkeur voor de Zehnder ComfoAir vanwege de goede ervaringen alhier en Home Assistant integratie. Bovendien zullen de kids huiswerk doen c.q. spelen op de 1e verdieping, dus die zone kan niet heel de dag uit staan...
Zou een van de experts in de topic nog een blik willen werpen op mijn plan voor de debieten? "Het is perfect, niks meer aan doen" is natuurlijk ook een antwoord _/-\o_

Alvast dank!

• P5ycho
@Joydashy heb je een overzicht van alle debieten en de balanssom? Ik ben te lui om alles na te rekenen namelijk.
Ik zit dan met vragen als:
hoeveel persoons huishouden? gerekend/ingetekend met nominaal of maximaal debiet? wat staat er onder de streep, is het plan in balans?

Verder: Het debiet verlagen op de badkamer vanwege een sensor is mij onbekend. Bron?
Ouderslaapkamer heeft dubbel debiet nodig. Als je daar de walk-in in mee rekent, dan mist de overflow pijl op de tekening. Ik zou overwegen om een laag debiet ventiel in de walk-in te doen en 2 stuks in de slaapkamer, meer future-proof.
Toevoer in de berging moet afvoer worden, of gewoon niets.
iets zeggen over de woonkamer is lastig zonder excel erbij te pakken, maar ik denk dat er nog wel wat beters van te maken is door meer af te voeren op de badkamers en minder in de bios. Ligt ook een beetje aan het aantal stoelen daar.

• Joydashy
P5ycho schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:46:
@Joydashy heb je een overzicht van alle debieten en de balanssom? Ik ben te lui om alles na te rekenen namelijk.
Ik zit dan met vragen als:
hoeveel persoons huishouden? gerekend/ingetekend met nominaal of maximaal debiet? wat staat er onder de streep, is het plan in balans?

Verder: Het debiet verlagen op de badkamer vanwege een sensor is mij onbekend. Bron?
Ouderslaapkamer heeft dubbel debiet nodig. Als je daar de walk-in in mee rekent, dan mist de overflow pijl op de tekening. Ik zou overwegen om een laag debiet ventiel in de walk-in te doen en 2 stuks in de slaapkamer, meer future-proof.
Toevoer in de berging moet afvoer worden, of gewoon niets.
iets zeggen over de woonkamer is lastig zonder excel erbij te pakken, maar ik denk dat er nog wel wat beters van te maken is door meer af te voeren op de badkamers en minder in de bios. Ligt ook een beetje aan het aantal stoelen daar.
Het gaat om een (meestal) vierpersoons huishouden. Het leek mij vreemd om de ventilatie van de bios te verlagen, terwijl daar net zo goed 4 personen aanwezig kunnen zijn als in de woonkamer. Dus de 90 is al een soort compromis.

Nominaal debieten overzicht. Plan B is alternatief met afzuiging in de berging, nadeel is dat ik dan de afvoer in de keuken moet verlagen (ik zie geen betere optie binnen Plan B). Voordeel is dat totale debiet lager is.

Voor de badkamers had ik begrepen (volgens mij uit een post van Theo) dat je die nominaal best lager kan invullen. Aangezien de WTW zal opschalen (vocht sensor) naar een hoger debiet zodra er gedoucht wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXhfaSAb7uS5cFPTvotbI5Qx30A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wlkhaxkBsn88ygUBZj7UNqEJ.png?f=user_large

Ik had inderdaad wat overflow pijlen weg gelaten uit luiheid :+

Update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtN_Nx_5g9mnL1GOLRyqC0DrT2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xmt5OxEIF9gCoEWmJdGOVCht.png?f=fotoalbum_large

• nessio
@P5ycho als wtw 120m3 pompt per uur wordt dat niet ineens 240. Dus 120 pompt ie over alle ventielen. Dus niet de 30 ( volgens schema )per ventiel.
Wat jij zegt is wtw moet 240 pompen anders kan ie nooit 120 + 120 pompen.
Mijn wtw stond uit de bouw op 190 (nml 6 personen -> 5 slaapkamers). Maar waar die personen zijn maakt toch niet uit in een “luchtdicht” huis als de lucht maar ververst wordt.

• Barleone
  • Laatst online: 11:53
@nessio zie @P5ycho

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:23
Fr33z schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Is.ons klimaat dan geschikter voot ERV of HRV? Ik twijfel over toepassing van ERV (enthalpiewisselaar) juist omdat ik denk dat er veel meer tussenseizoen hebben en weinig echt winter EN omdat het serieus extra geld kost
ERV. Nu het nog niet zo koud is kan je prima de bypass open zetten in de nacht, dan krijg je

12°C @ 100% = 21°C @ 57% ingeblazen. Dat ontvochtigt langzaam richting de 65% en koelt je huis ietsje af.

In de winter ben ik heel blij dat die 2°C @ 100% => 21°C @ 31% iets minder droog wordt ingeblazen. Je hebt liters per dag nodig in een bevochtiger om te voorkomen dat je huis volledig statisch wordt, en dat kost ook energie, vergelijkbaar met een flinke soeppan droog koken op een elektrisch fornuis.

Je kan ook gewoon even alle ramen en de tuindeur open zetten nu. KNMI zegt dat het 14.4°C @ 78% is, of 21/52% als je dat lucht opwarmt. Even luchten en dan alles dicht en warm stoken en alle vocht is eruit.

Tool voor relatieve vochtigheid: https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm

[ Voor 15% gewijzigd door w00key op 22-10-2025 15:58 ]

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:00
Heeft een plafond WTW-unit voordelen of nadelen t.o.v. een gewone WTW-unit? Misschien is zo'n plafond unit wel handig voor me, want in mijn situatie moeten de leidingen naar buiten meer dan een meter naar rechts lopen en de leidingen naar binnen eerst een stuk naar links.

• Swelson
En nog een vraag wat betreft de plaatsing van de unit: is het belangrijk om de kanalen naar buiten zo kort mogelijk te houden (waardoor de kanalen naar het huis langer zijn)?

Of is het ook prima om iets langere kanalen naar buiten toe te accepteren (waardoor de kanalen naar binnen wat korter worden).

Buisdiameter wat groter uitvoeren is geen probleem, wil 200 mm naar buiten leggen voor unit van max 400m3 per uur.

• Pnut
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01-11 14:50
brokenp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:39:
[...]

Hoe groot zijn je slaapkamers? Ik zou overwegen naar elke slaapkamer 2 ventielen te leggen zodat er ook in toekomstige andere indelingen , er voldoende debiet is ‘s nachts zonder geluid.
Ja ik vind dit wel een goed idee. Ook omdat ze hier nogal bang zijn dat het systeem straks teveel geluid gaat geven tijdens het slapen. De kamers op de eerste verdieping zijn 14,11,11 en 10m^2.
nessio schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:11:
@Pnut ik zou nooit in slaapkamers afvoer plaatsen ( sport/speel zijn bedoelt als slaapkamer). Gewoon aanvoer en lekker raam een stukje open. Kan gewoon met wtw. In woonkamer is aanvoer wel heel gering tov afvoer keuken. Kunnen toch makkelijk ventielen bij. Ik heb er 5 in de woonkamer en afvoer 4 ( keuken en 1 in woonkamer richting bijkeuken). Niet teveel met overflow rekenen zie ik overal.
@nessio Ja i.v.b. met het eventueel veranderen van functie van die kamer is dat i.d.d wel beter. Maar ik kom dan niet uit met afvoer, tenzij ik in het trappengat heel veel ga afvoeren of zo. Hoe is dat bij jou geregeld dan als je per verdiepingen balanceert?

• P5ycho
De ventielen gaan het verschil niet maken, een ventiel met een goed uitgelegd buizenstelsel maakt geen geluid tot 50m3/h. Zorg dat je demping en drukval in orde is, dat is veel belangrijker.
Een extra ventiel omdat je verwacht dat er 2 personen op een slaapkamer gaan slapen in de toekomst is wel verstandig.

• nessio
@pnut. Ik ga het opzoeken. Heb een opleververslag van innovent.
Wordt morgen. Is wel nieuwbouw

• nessio
Opgezocht en wat blijkt ik heb toch een kleine overflow tussen begane grond en 1e verdieping.

Begane grond = platte U-vorm

Aanvoer : 5 x 30 =150 in lengte huis
Afvoer : keuken 3 x 40 =120 in korte zijde
Afvoer : huiskamer 1x 30 = 30 via muurventiel naar bijkeuken waar 1x afvoer 30
Afvoer : wc 1x 30 komt van 1e verdieping

1 verdieping

Aanvoer ouderslaapkamer en inloopkast 2 x 30 =60
Aanvoer 2x slaapkamer 2 x30 =60
Afvoer badkamer 1x 60
Afvoer wc 1x 30
Dus 1x 30 naar beneden ( aanvoer teveel)

2e verdieping

2e ouderslaapkamer met badkamer ensuite
Aanvoer 2x 30
Afvoer 1x 60 via badkamer ensuite (louvre deuren)
Aanvoer 1 slaapkamer 1x 30
Afvoer op overloop 1x 30 ( was door aannemer gepland voor wasmachine / droger)

Opm: 2e ouderslaapkamer / badkamer was aanpassing tijdens bouw.

• nessio
@P5ycho kom nog op merk sensors terug.
Wordt weekend. Zitten in doos opgeborgen maar waren B-merk oid.

• P5ycho
De kleine overflow wort gebruikt voor een wc en passeert daarmee niet door een 2e leefruimte. Daarmee is het geen overflow :).
Ik tel 360 aanvoer totaal.
De extra badkamer en apart toilet boven maakt overflow al iets moeilijker idd.
Prima opstelling zo lijkt me.

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-10 21:15

pythagorasABC

A²+B²=C²

@Joydashy Ik zou zelf de werkkamer een toevoer geven, de berging afvoer en de badkamer meer afvoer.

Ik weet niet of er bij een sauna nog in het bijzonder rekening gehouden moet worden, maar ik kan me indenken dat daar net als bij een badkamer heel veel vocht vrij komt?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• Joydashy
pythagorasABC schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:34:
@Joydashy Ik zou zelf de werkkamer een toevoer geven, de berging afvoer en de badkamer meer afvoer.

Ik weet niet of er bij een sauna nog in het bijzonder rekening gehouden moet worden, maar ik kan me indenken dat daar net als bij een badkamer heel veel vocht vrij komt?
Dat zou inderdaad kunnen, maar dan gaat het totale nominale debiet echt enorm omhoog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgOGDWGW5ioaHIbttx7fgizBSqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HHOsuTa3gntbKi53OxOmQVcS.png?f=fotoalbum_large

Nominaal is het dan opeens 410 m3/h. Dat lijkt me (onnodig?) hoog, en ook voor een Q600 geen fijne nominale stand. En misschien zelfs nog hoger als de badkamer beneden ook hoger dan 30 moet worden.

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-11 20:57
Hier zehnder comfoair Q450
De energiesensoren lijken niet correct te zijn terwijl het verbruik wel klopt met energiemeter.
Vanaf het moment dat de bypass niet meer actief is, lijkt de curve af te vlakken en klopt de data niet meer.
verbruik met bypass open is ongeveer 35W en met bypass gesloten is ongeveer 25W. Misschien weet iemand de oorzaak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZbifU9n6c60cntNP0IvC-u_1A8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AALaFoKZcHWJMOesE6bckIut.jpg?f=user_large

sensor.zehnder_comfoair_q_38deec_energy_since_start
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GtQTeu6ldnt2XvLEgunCMJp0FI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbDQLcjJiI2O7avRucSPgWTq.jpg?f=fotoalbum_large

sensor.zehnder_comfoair_q_38deec_energy_ytd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_6fxybdHxU30rqP7SAtYzXoQ3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtQMqumFyI1yNhpRujwm6ZZy.jpg?f=fotoalbum_large

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-11 08:19
w00key schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

ERV. Nu het nog niet zo koud is kan je prima de bypass open zetten in de nacht, dan krijg je

12°C @ 100% = 21°C @ 57% ingeblazen. Dat ontvochtigt langzaam richting de 65% en koelt je huis ietsje af.

In de winter ben ik heel blij dat die 2°C @ 100% => 21°C @ 31% iets minder droog wordt ingeblazen. Je hebt liters per dag nodig in een bevochtiger om te voorkomen dat je huis volledig statisch wordt, en dat kost ook energie, vergelijkbaar met een flinke soeppan droog koken op een elektrisch fornuis.

Je kan ook gewoon even alle ramen en de tuindeur open zetten nu. KNMI zegt dat het 14.4°C @ 78% is, of 21/52% als je dat lucht opwarmt. Even luchten en dan alles dicht en warm stoken en alle vocht is eruit.

Tool voor relatieve vochtigheid: https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm
De oplossing is soms simpeler dan gedacht. Vanmorgen een uurtje de ramen open gehad om te luchten en de luchtvochtigheid is van 78% naar rond de 60% gezakt. Moest even wennen aan het idee, na de installatie van de WTW was het juist zo fijn dat we altijd frisse lucht hebben zonder de ramen open te doen en een hoop warmte kwijt te raken. Ga ook nog even spelen of ik met de bypass hetzelfde resultaat kan krijgen, toen ik dat gisteravond probeerde wilde de unit de bypass niet openzetten. Zal wel iets over het hoofd hebben gezien.

Heb nog even zitten kijken naar een HRV wisselaar om dit seizoen om te ruilen zoals gesuggereerd. Dat is wel wat prijzig (voor de Comfoair Q zie ik die voor rond de €700). Ik heb bij het plaatsen ook geen afvoer voorzien en die is ook niet zo heel simpel aan te leggen waar de unit nu hangt. Dus dat wordt hem voorlopig even niet. Dus tenzij ik er ergens eentje heel goedkoop voorbij zie komen en ik zin heb om te klussen gaan we dat niet doen.

Dank voor jullie input!

*edit* Ik heb mijn Q450 aan mijn Homey hangen en heb nu een flow gemaakt die in de herfst 's nachts kijkt hoe hoog de luchtvochtigheid is en dan een uurtje de bypass openzet. Ga ik de komende dagen testen, zal het resultaat hier posten.

[ Voor 10% gewijzigd door timag op 24-10-2025 16:43 . Reden: toevoeging homey flow ]

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

Joydashy schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:02:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, maar dan gaat het totale nominale debiet echt enorm omhoog:

[Afbeelding]

Nominaal is het dan opeens 410 m3/h. Dat lijkt me (onnodig?) hoog, en ook voor een Q600 geen fijne nominale stand. En misschien zelfs nog hoger als de badkamer beneden ook hoger dan 30 moet worden.
Ik dacht zelf aan 15 afvoer in de berging, 45 afvoer in de badkamer beneden (aangenomen dat daar een douche is e.d.). Een badkamer nominaal op 90 is denk ik erg hoog.

Overigens klopt je balans niet. De toevoer gaat omhoog van 335 naar 365 volgens mij.

• Joydashy
pythagorasABC schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:59:
[...]

Ik dacht zelf aan 15 afvoer in de berging, 45 afvoer in de badkamer beneden (aangenomen dat daar een douche is e.d.). Een badkamer nominaal op 90 is denk ik erg hoog.

Overigens klopt je balans niet. De toevoer gaat omhoog van 335 naar 365 volgens mij.
Ok, na wat verder gepuzzel heb ik nu deze variant met nominaal 330:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XhuD4ERsOs5IDAzjWHYAQyEKZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rh3RgX9X8lEEXxYtIYbwNXF0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usMrToTKPeLCf8qDweB-jo80fJs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nCO3nFe1OmS55uFCFhgr8m71.png?f=user_large

Er moet dan wel een rooster komen boven de deur tussen hal en woonkamer, maar dat is misschien sowieso mooier en bovendien betere geluidsisolatie tussen werkkamer en woonkamer/bios.

Ik denk dat +30 in werkkamer en praktijk op zich afdoende zijn. Die kamers zijn 95% van de tijd door max. 1 persoon bezet, dus een CO2 sensor kan de 5% afdekken.

De sauna is overigens Fins, dus droog, daar twijfel ik nog een beetje of de 15 afdoende is. Ik kan ook nog de badkamer met 60 afzuigen, dan is de flow door sauna en bijkeuken een mooiere 30.

• H.A.B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:14
H.A.B. schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:04:
Iemand de Ventmann Circle Coanda al eens toegepast?
https://www.ventilatiesho...-frameloos-ventiel-125mm/

Wil in de woonkamer toch maar instucbare ventielen toepassen denk ik, ondanks dat de Luna S125 beter is. Staat gewoon strakker. Maar de vraag is zoals altijd weer...ga je het verschil uiteindelijk merken.

Eigenlijk past de Ventmann Circle net niet in m'n plafond met 95mm inbouwhoogte. Maar sta op het punt te gaan rachelen, dus kan m'n plafond nog een paar cm lager maken :) Pradovent en Noshow passen wel, maar daar lees ik in dit topic van dat die toch wat minder zijn in drukverlies / geluid.Dus vraag is of de Ventmann Cricle Coanda dermate beter is, om het plafond iets lager voor te maken...
Iemand hier misschien nog een idee bij?

• nessio
@P5ycho 360, tja standaard stond wtw op 190m3. Nu 100m3. Werkt prima.
Zowel voorheen als nu ( met 2e badkamer en 2 ventielen in slaapkamer) werkt afzuiging badkamer 1e verdieping beter als je deur iets openzet😇. De ensuite badkamer afzuiging werkt perfect. Maar voor douchen, etc gaat afzuiging naar stand 3 = 325m3.
@timag Nou dan schrik je helemaal van de prijs van de enthalpie wisselaar van de brink flair

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 26-10-2025 11:55 ]

• Pnut
P5ycho schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:23:
De ventielen gaan het verschil niet maken, een ventiel met een goed uitgelegd buizenstelsel maakt geen geluid tot 50m3/h. Zorg dat je demping en drukval in orde is, dat is veel belangrijker.
Een extra ventiel omdat je verwacht dat er 2 personen op een slaapkamer gaan slapen in de toekomst is wel verstandig.
@P5ycho Ja goed idee, dan zet je dat extra ventiel gewoon dicht voor nu. Dat kan ik op beide slaapkamers wel doen. Hoe doe je het dan als je die later wel gaat gebruiken. Op alle afvoer gewoon een beetje extra afzuigen?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-11 22:22

JT

VETAK y0

Ik heb een Brink Flair 300. Nu hoor ik sinds enkele dagen repeterend een geluid alsof er een uit de kluiten gewassen stuiterbal op de vloer stuitert en doorklinkt, maar dit blijkt uit de WTW te komen. Schijnbaar hebben de buren dat ook gehad en het bleek een kapotte klep te zijn ofzo. Nu lijkt mij dat de enige klep in een Flair 300 van de bypass te zijn? Het gekke is ook, vorige week hadden we een foutmelding, knipperend rode led. Tegen de tijd dat ik was verbonden met de unit was het weer weg, maar het zal er vast mee te maken hebben. Alleen omdat de foutmelding weer weg is kan ik niet zien of het te maken heeft met de Flair.

Nu dacht ik, hoe moeilijk kan het zijn om dat ding uit elkaar te trekken? In de gebruiksaanwijzing kun je in ieder geval een heel stuk van dat proces vinden ten bate van klein en groot onderhoud. Dus ik dacht, ik trek dat ding gewoon een keer uit elkaar en ga het vervangen. Heeft iemand daar ervaring mee? En is er een methode om te testen of de kleppen van de bypass inderdaad kaduuk zijn?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• aj_brabant
Ik heb mijn kanalenplan wel klaar schat ik, en hoor graag of jullie nog verbeterpunten hebben. Met dit plan kan ik alles goed reinigen in de toekomst en hoop ik dat ik geen van de ventielen hoef te knijpen en ze gewoon maximaal open kan laten staan net als @Andrehj Ter info: dit is een gelijkvloerse bungalow, wij zijn met 2 personen.
Suggesties/verbeterpunten zijn welkom !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw6dHWfwu51k5tv_dNMb9xkUhag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjfcNPiU7CaDKZTt8aT5G29a.jpg?f=fotoalbum_large

• sanderr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11 15:48

sanderr

duh!

Zo, na heel veel lezen ga ik me ook eens op het balansventilatieplan storten.

Situatie: jaren 70-huis met 1 verdieping en met natuurlijke ventilatie. Dat is niet zo fijn, want de buren hebben allemaal houtkachels en stookhout uit het bos, of afvalhout van de IKEA. :S Er is al wel een beetje mechanische afvoer, maar dat is analoog ingeregeld: je moet het zelf aanzetten. De hal heeft een open trap, dus volgens mij mag ik dan de aanvoer die niet afgevoerd is, doorzetten naar beneden. Klopt dat?

Boven heb ik
twee slaapkamers voor 2 personen: 2x 90 m3/h. => 180 aanvoer
een badkamer: 75 m3/h afvoer, zoals in het bouwbesluit.
Dan hou ik dus 180-75 = 105 over voor overflow, dat gaat naar benenden.

Beneden heb ik een:
kantoorruimte 12m2: 45m3/h aanvoer
woonkamer 35m2 (2 personen): 110 m3/h aanvoer (bouwbesluit)
wc: 25 afvoer
badkamer: 75 afvoer
keuken 2 personen: 180 afvoer
bijkeuken met een wasmachine: 45 afvoer
meterkast: 10 afvoer

Dat is dus 45+110 - 25 -75 - 180 - 45 -10 + 105 = -75 (tekort dus)

Ik kom dus tekort, dus moet meer aanvoeren om geen valse lucht te trekken. Vul ik nu gewoon de aanvoeren op in de verblijfsruimtes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wJFEfEvZajU2Dcnqmq49SZlPKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UcjUa2PTCmL5exd5CAqsAwWQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door sanderr op 27-10-2025 03:41 . Reden: berekening ]

• P5ycho
Als je de keuken verlaagt naar 140 dan ben je klaar :).

• sanderr

sanderr

duh!

P5ycho schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 06:40:
Als je de keuken verlaagt naar 140 dan ben je klaar :).
Ja, dan is het wel in balans idd. :) Beetje laat denk ik.

Maar, hoe ga je om met bestaande afvoeren? Ik heb namelijk een bestaande afzuigkap die ik evt. wel kan laten zitten en die ik bijvoorbeeld tijdens het koken aan kan zetten. Dat heeft als voordeel dat het systeem minder vervuilt, want de vette lucht is dan gelijk naar buiten. Heeft wel als nadeel dat je warme lucht afvoert.

Om mijn eigen vraag te beantwoorden, die is al eerder langsgekomen, bijvoorbeeld hier:
No Hands schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:42:
[...]
Ik zet altijd gewoon een keukenraampje op kiepstand als de afzuigkap aangaat. ja warmteverlies maar inderdaad, dat is geen uren. Dat warmteverlies is dan ook alleen in de keuken, en daar wordt het weer warm van het koken. Altijd beter dan recirculatie.
Kan dus gewoon, dank allen voor de gestolde wijsheid! Het huis is nu toch nog niet helemaal luchtdicht, want jaren-70, dus het is nu nog niet zo'n probleem. Maar als er meer kieren dichtgaan, kan ik het gaan voelen aan de deuren die moeilijker doen.

[ Voor 39% gewijzigd door sanderr op 27-10-2025 07:36 . Reden: aanvulling jaren 70-huis ]

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03:04

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
sanderr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:09:
[...]

Ja, dan is het wel in balans idd. :) Beetje laat denk ik.

Maar, hoe ga je om met bestaande afvoeren? Ik heb namelijk een bestaande afzuigkap die ik evt. wel kan laten zitten en die ik bijvoorbeeld tijdens het koken aan kan zetten. Dat heeft als voordeel dat het systeem minder vervuilt, want de vette lucht is dan gelijk naar buiten. Heeft wel als nadeel dat je warme lucht afvoert.

Om mijn eigen vraag te beantwoorden, die is al eerder langsgekomen, bijvoorbeeld hier:

[...]

Kan dus gewoon, dank allen voor de gestolde wijsheid! Het huis is nu toch nog niet helemaal luchtdicht, want jaren-70, dus het is nu nog niet zo'n probleem. Maar als er meer kieren dichtgaan, kan ik het gaan voelen aan de deuren die moeilijker doen.
En het kookvocht gaat naar buiten ipv binnen:)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• nessio
Ik heb ook gewoon een afzuigkap. Geen probleem voor de balansventilatie.
Overigens wel lage luchtvochtigheid, zelfs met deze regen blijft ie onder de 50.

• nessio
@JT je bypass “fladderde”. Hoeft nog niet stuk te zijn. Hoe te testen: geen idee. Heb je bij de instelling van de bypass de hysterese op nul staan? Dan weet de bypass soms niet of ie open of dicht moet en gaat fladderen.
Bypass wisselen, tik in bij google:” brink flair bypass wisselen”. Filmpje is heel duidelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door nessio op 27-10-2025 10:28 ]

• JT

JT

VETAK y0

nessio schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:33:
@JT je bypass “fladderde”. Hoeft nog niet stuk te zijn. Hoe te testen: geen idee. Heb je bij de instelling van de bypass de hysterese op nul staan? Dan weet de bypass soms niet of ie open of dicht moet en gaat fladderen.
Bypass wisselen, tik in bij google:” brink flair bypass wisselen”. Filmpje is heel duidelijk.
Dank. Ik keek er net even naar, hysterese staat op 1 graden. Maar het bleek ook dat hij, ondanks de auto stand, open stond :? Maar met de hand dicht gedaan...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• nessio
@jt. Hoe laag / hoog staat de bypass temperatuur?
Ik heb m sinds 3/10 ( warmtepomp ging aan) op 21,5 staan met hysterese 0,5. Bypass is daarna niet meer open geweest.
Van de zomer stond ie op 20 met hysterse 0( is dus niet zo slim, bypass ging best veel open dicht). Volgend jaar zet ik m 19,5 en hysterese 0,5.
Volgens Brink zou bypass dan open gaan bij 20 en dicht bij 19 ( uitgaande temperatuur en buitentemperatuur lager 19,5)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
wat gebruiken jullie om de ventilatie data in in te voeren en die mooie plaatjes met luchtstromen te maken?

als het meezit heb ik binnenkort ook de luxe om een wtw ventilatie aan te laten leggen, maar verdiep me er zelf ook graag een beetje in.

Nukezone FTW

• sanderr

sanderr

duh!

Powrskin schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:21:
wat gebruiken jullie om de ventilatie data in in te voeren en die mooie plaatjes met luchtstromen te maken?

als het meezit heb ik binnenkort ook de luxe om een wtw ventilatie aan te laten leggen, maar verdiep me er zelf ook graag een beetje in.
Ik heb al even geprobeerd in SweetHome 3d, maar daar krijg je niet zulke mooie flowplaatjes mee. Is meer om plattegronden te maken en evt. een 3d-model.

Ik heb wel een online tool gevonden (heat-box.nl, 14 dagen gratis testen), maar die maakt gebruik van dm3/s, dus dat moet je vermenigvuldigen met een factor 3.6 (1 dm3 = 0.001 m3, en je weet hoe lang een uur is).

[ Voor 2% gewijzigd door sanderr op 28-10-2025 09:34 . Reden: weet niet zeker of het belgisch was... + link ]

• Swelson
Wil hier iemand met een Zehnder Comfoair Q350/450/600 me vertellen hoeveel vrije ruimte je aan moet houden rondom de unit?

Volgens mij links rechts en achter 0 cm. Maar hoeveel cm ruimte heb je nodig aan de voorkant?

Mogelijk is het in mijn opstelling handig als ik hem met de voorkant richting een boilervat positioneer, maar je moet natuurlijk wel de filters kunnen vervangen. Dus hoeveel ruimte moet ik minimaal vrij houden aan de voorzijde?

En ik zie vast nog meer over het hoofd.

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-11 13:55
@Swelson je wilt ook de wisselaar er uit kunnen halen. Die is praktisch even diep als de unit, dus minimaal een kleine 60cm zou ik wel aanraden. Dan nog is het een geklooi om hem er in te schuiven als je er alleen vanaf opzij bij kunt.

Ik zat met hetzelfde dilemma in mijn opstelling, maar heb hem uiteindelijk toch zo neergezet dat de voorkant vrij is, maar dat moet maar net passen...

• Swelson
Kijk, dank!

Links en rechts kun je de unit wel volledig inbouwen? Dan draai ik hem een kwartslag.
Swelson schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:42:
Kijk, dank!
Links en rechts kun je de unit wel volledig inbouwen? Dan draai ik hem een kwartslag.
Het enige nadeel van hem met de zijkant tegen een muur zetten is dat je de beschermingsfolie van de staalplaten er niet meer af krijgt.... (kwam ik achter). Die had Zehnder beter al in de fabriek kunnen verwijderen, want die zit ook overal tussen. Als je die eraf wilt halen, moet je dat dus voor plaatsing doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
aj_brabant schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:08:
Ik heb mijn kanalenplan wel klaar schat ik, en hoor graag of jullie nog verbeterpunten hebben. Met dit plan kan ik alles goed reinigen in de toekomst en hoop ik dat ik geen van de ventielen hoef te knijpen en ze gewoon maximaal open kan laten staan net als @Andrehj Ter info: dit is een gelijkvloerse bungalow, wij zijn met 2 personen.
Suggesties/verbeterpunten zijn welkom !
[Afbeelding]
Waarom zitten de aanvoerpunten midden in de kamers?
Heel mooi zijn die inblaasventielen niet.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Andrehj schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:03:
[...]

Het enige nadeel van hem met de zijkant tegen een muur zetten is dat je de beschermingsfolie van de staalplaten er niet meer af krijgt.... (kwam ik achter). Die had Zehnder beter al in de fabriek kunnen verwijderen, want die zit ook overal tussen. Als je die eraf wilt halen, moet je dat dus voor plaatsing doen.
Maar waarom moet die eraf als het ergens tussen zit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

No Hands schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:17:
Maar waarom moet die eraf als het ergens tussen zit?
Een deel van dat paneel zit ook aan de voorkant (achter het losneembare paneel), daar zat de folie deels los, als je dan probeert het eraf te trekken, kom je er achter dat het aan de zijkant verder loopt en je het er dus niet meer af kunt trekken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 01-11 23:06
Swelson schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:28:
Wil hier iemand met een Zehnder Comfoair Q350/450/600 me vertellen hoeveel vrije ruimte je aan moet houden rondom de unit?

Volgens mij links rechts en achter 0 cm. Maar hoeveel cm ruimte heb je nodig aan de voorkant?

Mogelijk is het in mijn opstelling handig als ik hem met de voorkant richting een boilervat positioneer, maar je moet natuurlijk wel de filters kunnen vervangen. Dus hoeveel ruimte moet ik minimaal vrij houden aan de voorzijde?

En ik zie vast nog meer over het hoofd.
De handleiding vermeld het volgende:
� Controleer of er op de installatieplaats voldoende
ruimte aanwezig is voor het volgende:
- Het luchtkanaalsysteem rond het toestel;
- Het uitvoeren van onderhoud aan de voorkant van
het toestel (minimaal 1m);
- De condensafvoer onder het toestel;
- De bedrading van een externe bedrade bediening
(optioneel);
- De stroomaansluiting van het toestel.

• Swelson
Het verbaast me een beetje dat in dit topic de Isoplugg buizen van het Duitse bedrijf Pluggit nog niet voorbij zijn gekomen:

https://www.pluggit.com/produkte/isoplugg-daemmrohr/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouOb7V5mxk47CVwdhYOYpPjIuo4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wO3zrMOlacCLt22KiHvS2w61.jpg?f=user_large

Hebben een wanddikte van 35 mm
https://www.wolf-online-s...268_21188_1821_13371.html

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-10 06:45
Kan interessant zijn, maar ze hebben zo te zien al geen 200mm beschikbaar en die wordt hier wel vaak gebruikt hier.

• Pnut
Ik ben weer een stapje verder en heb nu een concept indeling/loop voor het buizen systeem. Ik wil graag de "Balansventilatie rekenhulp" de buis diameters bepalen. Ik heb alleen nog niet helemaal door hoe je in het bestand omgaat als je direct na je WTW al vertakt naar 2 zijdes van je huis. Bij mij gaat de lucht toevoer naar links naar 2 slaapkamers, en naar rechts voor de de rest van het huis. Ik snap alleen dus niet hoe ik dat moet invullen in de excel sheet zodat er ook waardes uitkomen die kloppen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPRvnVlT0h8Dx201QD-qg_Pqi9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/esthBgOpxvJg1SYSqvulOCVP.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij hier mee helpen?
@Pnut Geen antwoord op je vraag, maar verdiep je even in overspraak (kun je op zoeken in dit topic), want met jouw ontwerp wordt dat wel een dingetje...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Swelson schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:33:
Het verbaast me een beetje dat in dit topic de Isoplugg buizen van het Duitse bedrijf Pluggit nog niet voorbij zijn gekomen:

https://www.pluggit.com/produkte/isoplugg-daemmrohr/

[Afbeelding]

Hebben een wanddikte van 35 mm
https://www.wolf-online-s...268_21188_1821_13371.html
Mooi, lijkt op comfopipe maar dan een dikkere wand dus.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• P5ycho
Pnut schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:56:
Ik ben weer een stapje verder en heb nu een concept indeling/loop voor het buizen systeem. Ik wil graag de "Balansventilatie rekenhulp" de buis diameters bepalen. Ik heb alleen nog niet helemaal door hoe je in het bestand omgaat als je direct na je WTW al vertakt naar 2 zijdes van je huis. Bij mij gaat de lucht toevoer naar links naar 2 slaapkamers, en naar rechts voor de de rest van het huis. Ik snap alleen dus niet hoe ik dat moet invullen in de excel sheet zodat er ook waardes uitkomen die kloppen :)

[Afbeelding]

Kan iemand mij hier mee helpen?
Ik kan je nu even niet helpen omdat ik in het buitenland zit. Stuur me even een dm van het weekend als je nog hulp nodig hebt, dan kijk ik even mee.

• nessio
@Pnut ik heb bijna identieke situatie. Maar bij mij zit er na de wtw/geluidsdemper meteen een T-stuk 200/125/200.

[ Voor 60% gewijzigd door nessio op 29-10-2025 23:30 ]

• aj_brabant
buiter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:05:
[...]

Waarom zitten de aanvoerpunten midden in de kamers?
Heel mooi zijn die inblaasventielen niet.
bedankt voor je reactie. ze komen wel meer richting de muur, helemaal vlak voor gaat niet omdat daar spots komen. ik ga ventmann circle stuc ventielen gebruiken dus ik denk dat het wel meevalt. Het ging mij nu even meer over de opzet vd kanalen en de debieten.

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

@Pnut Ik zou dan bij de eerste aftakking naar de slaapkamers 45+45+45 invullen, bij de tweede aftakking (in de tweede slaapkamer) 45+45 en bij de derde aftakking 45 (in diezelfde slaapkamer).

Of is dat niet wat je bedoelt?

• JT

JT

VETAK y0

nessio schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:28:
@jt. Hoe laag / hoog staat de bypass temperatuur?
Ik heb m sinds 3/10 ( warmtepomp ging aan) op 21,5 staan met hysterese 0,5. Bypass is daarna niet meer open geweest.
Van de zomer stond ie op 20 met hysterse 0( is dus niet zo slim, bypass ging best veel open dicht). Volgend jaar zet ik m 19,5 en hysterese 0,5.
Volgens Brink zou bypass dan open gaan bij 20 en dicht bij 19 ( uitgaande temperatuur en buitentemperatuur lager 19,5)
Ik zie je reactie nu pas (je tag is niet gelukt dus ik kreeg geen notificatie). Maar ik denk dat ik zomerinstellingen heb gedaan waar ik iets te lang bij ben gebleven: temperatuur uit woning 17, van buiten 7 en hysterese 1.

Ecodan warmtepomp

• drluna
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:34
Binnenkort ontvangen wij de sleutel van onze nieuwbouw woning, in deze woning is een WTW unit geplaatst met een capaciteit van 300 m³/h wat voor mijn gevoel aan de krappe kant is.
Van buren welke de sleutel al wel ontvangen hebben begrijp ik dat stand 1 van de unit geblokkeerd is gezien deze onvoldoende lucht verplaatst enkel stand 2 en 3 zijn nog beschikbaar, kan dit zomaar?

De excel sheet om een berekening te maken begrijp ik niet helemaal maar ik heb mijn best gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SlWSePrV5SvvVizGuTYk-KyPWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3b1523DIZE1FJJAlhnwpE95L.png?f=fotoalbum_large

• MatthijsvE
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:56
Hallo allemaal,

Afgelopen jaar heb ik in onze nieuwe huis een WTW-installatie gemaakt inclusief de benodigde berekening en dergelijke(wel eens gedeeld in dit forum, tot eindelijke ontwerp wel anders geworden). Nu ben ik bezig geweest met inregelen van de WTW en loop tegen het probleem aan dat de unit te veel weerstand opbouwt. Hierdoor wordt het benodigde debiet niet behaald. Dit geldt alleen voor de aanvoer.

Nu is het zo dat ik bij de unit zelf beetje tekort ben geschoten qua leidingverloop, mede door ruimte/tijd gebrek. Helaas moet ik dat, dus aanpassen en daarom hoop ik dat men hier wat advies kan geven.

Het debiet wordt niet behaald bij mijn woonkamer(180m³/h). Het debiet wat wordt behaald is circa 115m³/h, dus mis een aanzienlijk deel. De andere ruimtes haal ik het debiet wel.

Het vermoedelijke probleem zit waarschijnlijk vlak na de geluidsdemper. Na de geluidsdemper tak ik af middels een T-stuk met aanvoer 180, slaapkamers 180 en naar de woonkamer een verloopstuk van 180-125. De 125 loopt verder naar een Y-stuk(125mm) en splitst daarna naar 2 x 125mm kanaal die elk naar 2 ventielen gaan(45m³/h per ventiel). Wat zouden jullie adviseren voor het deel na het T-stuk naar de Y-stuk toe, zie ook de foto(links het T-stuk en rechts Y-stuk). Het gaat om het geïsoleerde kanaal. Zelf vermoed ik dat hier te veel weerstand zit, waardoor het debiet niet wordt behaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BImKVgnE-Uxx6nEHU4NQBx4N5S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QhhgeaUcHTZ8cfGKPYwoJMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast zit ik met de situatie voor de afzuiging dat ik een lijnrooster heb toegepast bij onze keuken. Deze kan ik niet inregelen. Handigste dan is denk ik een regelklep in het kanaal naar het lijnrooster te zetten?

Tot slot qua inregelen ik heb niet zo'n fraaie situatie naar de afzuiging van de badkamer, zie de foto. Dit is een flexibele buis 125mm die naar een verdeeldoos gaat en vervolgens naar 2 ventielen, middels flex systeem Ubbink(2 kanalen per ventiel), in de badkamer. Denken jullie dat dit wel zal gaan voor circa 80m³/h of zal ik het aanpassen, zodat er minder weerstand zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQdvi0CNd_musc_oQbqze7moxJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipc6KJjRVyf9dgsXUaY78djA.jpg?f=fotoalbum_large

En als allerlaatste wie heeft er ervaring met haardlucht van andere om zich heen? En een eventuele oplossing hiervoor. Helaas zijn er in onze wijk veel haardstokers, die op elk moment de haard aanzetten met als gevolg, zeker met windstil weer, dat wij die "heerlijke" lucht naar binnen halen.

• nessio
1) Rook = bij ons wtw uit ( heb een draadloze stopcontact schakelaar op de 220 gezet). Paar uur zonder wtw geen probleem voor Co2, etc
2 F9 filter = koolstof filter. Duur en kost meer elektra. Afdoende: geen idee.
Het is gelukkig bij ons de laatste tijd wel minder.

• nessio
@JT bypass testen. Als warm is in huis, kijken of klep dicht is. Dan via de app de bypass temperatuur flink verlagen. Dan moet de klep opengaan. Na half uur temperatuur omhoog. Dan moet klep dichtgaan. De motor van de klep hoor je wel.

• blinded
  • Laatst online: 08:59
Is het normaal dat mijn zhender comfo air q 600 premium een 100+ Watt verbruikt bij 400m3(stand2)

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
KarsS schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:07:
[...]
Voor wat betreft de buisisolatie heb ik hier een vergelijkbare situatie: kanalen over een zoldertje waar de temperaturen beduidend lager zijn dan binnen. Ik heb voor de T-splitsingen e.d. Armaflex ACE gebruikt. Dat kun je op rol kopen en laat zich vrij gemakkelijk om de buis plakken, liefst voor de buis gemonteerd is. Voor de lange stukken heb ik DEC Isodec buitenom de spirobuis geschoven.

[Afbeelding]

De 90 graden bochten naar de ventielen zijn inmiddels ook voorzien van een stukje Isodec.
@KarsS Hier was ik gisteren ook mee begonnen, maar ik neem aan dat je het binnenspiraal eerst hebt verwijderd uit de Isodec? Anders krijg ik die met geen mogelijkheid om de spiro geschoven...

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:06
Ja, inderdaad eerst de binnenspiraal er uit en dan voorzichtig zijn met de kunststof binnenhoes zodat die niet scheurt op de randen van de spirobuis.

• Pnut
pythagorasABC schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:15:
@Pnut Ik zou dan bij de eerste aftakking naar de slaapkamers 45+45+45 invullen, bij de tweede aftakking (in de tweede slaapkamer) 45+45 en bij de derde aftakking 45 (in diezelfde slaapkamer).

Of is dat niet wat je bedoelt?
@pythagorasABC Ok, dus je laat weg wat er in die ruimte ingeblazen wordt, maar hoe gaan je dan verder voor de andere vertakking die vanaf de WTW de andere kant op gaat. Of kan je die als aparte vertakking invoeren omdat je meteen vertakt vanaf de WTW? Dan zou je dit krijgen...?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPhSFMjM4M7cq12YLNN_QH_fOXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pexJO2QAAo9IQbWKIk1PDOMq.png?f=fotoalbum_large
Ik heb voor slaapkamer 2 nu 90 gepakt omdat ik er 2 ventielen plaats maar er 1 dicht zet.
nessio schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:28:
@Pnut ik heb bijna identieke situatie. Maar bij mij zit er na de wtw/geluidsdemper meteen een T-stuk 200/125/200.
@nessio ja dus 200 op de WTW. Aftakken naar 125mm voor die 2 slaapkamers. Daarna die andere vertakking starten met 200 en dan, als de excel zo klopt, na de aftakking voor de woonkamer naar 150 otzo. Zal eens gaan kijken welke maten de juiste hulpstukken hebben.

• Pnut
Andrehj schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:01:
@Pnut Geen antwoord op je vraag, maar verdiep je even in overspraak (kun je op zoeken in dit topic), want met jouw ontwerp wordt dat wel een dingetje...
@Andrehj Ja daar ben ik me van bewust. Dit is nu even heel grof in opzet de loop van de buizen. Ik heb begrepen dat ik tussen de buizen die van kamer tot kamer lopen dempers moet gaan plaatsen om te zorgen dat overspraak verminderd wordt. Maar goed punt! Dat moet ik zeker nog goed uitzoeken voor het definitieve ontwerp.

• JT

JT

VETAK y0

nessio schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:06:
@JT bypass testen. Als warm is in huis, kijken of klep dicht is. Dan via de app de bypass temperatuur flink verlagen. Dan moet de klep opengaan. Na half uur temperatuur omhoog. Dan moet klep dichtgaan. De motor van de klep hoor je wel.
Ga ik eens doen!

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

blinded schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:04:
Is het normaal dat mijn zhender comfo air q 600 premium een 100+ Watt verbruikt bij 400m3(stand2)
Dat verbaast mij niks. Ik heb de wtw nog niet apart gemeten, maar als ik kijk naar het totaal verbruik en ik schakel van 150m2 naar 250m2 dan zie ik een sprong in verbruik van tientallen watts.

Aangezien het modbus register om de ventilatie helemaal stil te leggen niet werkt bij mijn Flair, wil ik er een zigbeestekker tussen drukken, die van mij hebben verbruiksmeting en dan kan ik het eens bekijken.

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

MatthijsvE schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:52:
En als allerlaatste wie heeft er ervaring met haardlucht van andere om zich heen? En een eventuele oplossing hiervoor. Helaas zijn er in onze wijk veel haardstokers, die op elk moment de haard aanzetten met als gevolg, zeker met windstil weer, dat wij die "heerlijke" lucht naar binnen halen.
Wij kunnen niet wachten tot een landelijk stookverbod. Een aantal huizen hier hebben een open haard en natuurlijk stookt men ook bij windkracht 1 of 0. Soms kan dan bij ons de wtw helemaal uit. Ik moet wel zeggen, wij hebben filters die ook een goede fijnstoffiltering hebben en het lijkt wel alsof een bijkomstigheid is dat de stank iets minder en iets minder scherp is. Maar goed, alleen in situaties dat je het een beetje ruikt maakt dat het verschil tussen wel of niet uit, als je het meer ruikt dan gaat het sowieso uit.

Ecodan warmtepomp

• nessio
@Pnut klopt, 200,125,200. Zit op de 2e verdieping. Die 125 gaat naar 2 slaapkamers. Die 200 gaat naar beneden en op elke verdieping wordt die afgetakt naar ubbink platte buis in vloer.
Dus meteen na het T-stuk zit in de vloer weer een aftakking voor de aanvoer 1e verdieping uit plafond, daarna gaat 200 door naar vloer 1e verdieping voor aanvoer beneden in plafond. Afvoer gaat identiek.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:06
JT schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:30:
[...]

Wij kunnen niet wachten tot een landelijk stookverbod. Een aantal huizen hier hebben een open haard en natuurlijk stookt men ook bij windkracht 1 of 0. Soms kan dan bij ons de wtw helemaal uit. Ik moet wel zeggen, wij hebben filters die ook een goede fijnstoffiltering hebben en het lijkt wel alsof een bijkomstigheid is dat de stank iets minder en iets minder scherp is. Maar goed, alleen in situaties dat je het een beetje ruikt maakt dat het verschil tussen wel of niet uit, als je het meer ruikt dan gaat het sowieso uit.
Ik heb voor mijn Zehnder Q350 een aktief koolstof filter gekocht. Welliswaar geen originele van Zehnder maar ik hoop dat deze ook doet wat wordt belooft. Ik heb hem nog maar net en nog geen praktiek ervaring. Zijn hier mensen die al wat meer ervaring met aktief koolstof filters hebben?

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hier staat veel informatie over filters: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1799965

• nessio
@JT ik heb een klik aan klik uit schakelaar er tussen gezet. Rook ->uit.
Koolstof werkte een beetje maar kost veel stroom.

• JT

JT

VETAK y0

nessio schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:12:
Wij hebben geen koolstoffilters maar filters die ook veel fijnstof filteren. Inmiddels zit er hier een zigbeeschakelaar tussen. Straks hopelijk inzicht in het verbruik om de vraag van die andere user te beantwoorden.

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

JT schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:26:
[...]

Dat verbaast mij niks. Ik heb de wtw nog niet apart gemeten, maar als ik kijk naar het totaal verbruik en ik schakel van 150m2 naar 250m2 dan zie ik een sprong in verbruik van tientallen watts.

Aangezien het modbus register om de ventilatie helemaal stil te leggen niet werkt bij mijn Flair, wil ik er een zigbeestekker tussen drukken, die van mij hebben verbruiksmeting en dan kan ik het eens bekijken.
@blinded Hier 28 watt voor 150m3, 87 voor 250m3. Dus om 66% meer lucht te verplaatsen kost het me schijnbaar 310% stroom. Als ik dat extrapoleer naar jouw situatie dan is 100+ watt niet gek :P Sterker nog, lineair rekenen vanaf 250m3/87w geeft ook ruim over de 100 watt bij 400m3.

Ecodan warmtepomp

• MatthijsvE
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:56
nessio schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:12:
Dat is op zich nog wel een slimme. Helaas zie ik zelf niet altijd als bij iemand de haard aan gaat. Er zitten hier 3 bungalows om mij heen met de pijp lager dan de aanzuigende, maar ik zie de bungalows niet vanuit de woning.

Bedankt voor de andere input van andere.

Koolstoffilter kan/mag ik niet toepassen in de Duco WTW vanwege het risico van overbelasting en zal ook het energieverbruik niet ten goede komen.

Iemand nog ideeën over mijn andere vraag van het leidingverloop?

• nessio
Rook zie ik ook niet. Maar ik bedoelde rooklucht binnen ruiken -> uit. Dan is lucht snel weg

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
sanderr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:18:
[...]

Ik heb al even geprobeerd in SweetHome 3d, maar daar krijg je niet zulke mooie flowplaatjes mee. Is meer om plattegronden te maken en evt. een 3d-model.

Ik heb wel een online tool gevonden (heat-box.nl, 14 dagen gratis testen), maar die maakt gebruik van dm3/s, dus dat moet je vermenigvuldigen met een factor 3.6 (1 dm3 = 0.001 m3, en je weet hoe lang een uur is).
dankjewel. nog andere goede opties? wat er gebruikt wordt om een ventilatie ontwerp te maken
ga ik vanavond wat in elkaar zetten

[ Voor 4% gewijzigd door Powrskin op 02-11-2025 10:40 ]

Nukezone FTW

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:59
In het kader van domme vragen bestaan niet. En ik zelf het antwoord hierop nog niet heb kunnen vinden.

De dakdoorvoer van de CV is komen te vervallen door de komst van een WP. Dat gat zit toch al in het dak, dus wellicht kan ik er wat mee.
Als ik hier de aanvoer van de WTW kan plaatsen betekent het dat ik elders in huis een koof kan verwijderen en daar de ruimte praktischer kan indelen. Maar..
Dan komt de aanvoer (of afvoer, kan evt wisselen) lager te zitten dan de WTW unit zelf. Dus een gedeelte van de aanvoerbuis komt dan op het laagste punt. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• P5ycho
Powrskin schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:39:
[...]

dankjewel. nog andere goede opties? wat er gebruikt wordt om een ventilatie ontwerp te maken
ga ik vanavond wat in elkaar zetten
Heb je al gezocht in dit topic? Zeeën van kennis verzameld ondertussen...

• P5ycho
gehaktstaaf schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:43:
In het kader van domme vragen bestaan niet. En ik zelf het antwoord hierop nog niet heb kunnen vinden.

De dakdoorvoer van de CV is komen te vervallen door de komst van een WP. Dat gat zit toch al in het dak, dus wellicht kan ik er wat mee.
Als ik hier de aanvoer van de WTW kan plaatsen betekent het dat ik elders in huis een koof kan verwijderen en daar de ruimte praktischer kan indelen. Maar..
Dan komt de aanvoer (of afvoer, kan evt wisselen) lager te zitten dan de WTW unit zelf. Dus een gedeelte van de aanvoerbuis komt dan op het laagste punt. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Met een goede invoer waar het niet direct in regent kan dat prima.
Waarom denk je zelf dat het een probleem is?

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:59
P5ycho schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:15:
[...]
Waarom denk je zelf dat het een probleem is?
Ik zat zelf meer met evt condensvorming in m'n hoofd. Dat zou zich dan allemaal verzamelen op het laagste punt en doorvoer belemmeren.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• P5ycho
gehaktstaaf schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:44:
[...]

Ik zat zelf meer met evt condensvorming in m'n hoofd. Dat zou zich dan allemaal verzamelen op het laagste punt en doorvoer belemmeren.
Hoe zou condens moeten ontstaan aan de binnenkant van de geisoleerde buis als de lucht kouder is dan de wand van de buis? :).
Ik heb zelf de aanvoer op een 35gr dak, met de.buis deels lager dan de invoer op de wte. Ik heb ze laatst losgehad en geen water of watersporen gevonden.

• irdc
  • Nu online
Heeft iemand hier ervaring met de Cox Geelen CoxDry dakdoorvoerplaten als invoer? Ik ben op zoek naar een mooie dakdoorvoer voor mijn WTW door mijn terracotta dak en deze spreekt me wel aan.
Pagina: 1 ... 99 100 Laatste