Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:00
@Termy Google AI ‘1 pax’:

"1 pax" means one person or one passenger. It is shorthand used in the hospitality, travel, and restaurant industries to denote a single guest, a booking for one, or a rate applied per person. It is derived from, or synonymous with, "passengers" or "persons".

• _kilian_
Vraagje voor degene met een Renson Design dakdoorvoer: Hoe hebben jullie de aansluiting van de dakdoorvoer op de buizen gedaan?

Mijn aannemer heeft de dakdoorvoer geplaatst, maar er is echt minder dan een cm over aan de binnenkant om op aan te sluiten.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:21
Termy schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:35:
[...]

Ik volg je niet helemaal. Ik heb de ventilatieberekening gekregen en die zegt dit:

***members only***

Hieruit krijg ik de indruk dat er idd overstroom vanuit de hal naar de woonkamer/keuken is, maar wat bedoel je met 1pax?

En idd, die glaswand met deur is in principe altijd open behalve 's avonds bij gecombineerd gebruik computer en TV.
Sorry Hospitality achtergrond. 1 pax = persoon.

Die 54 stroomt over uit je hal naar de woonkamer en wordt afgezogen in de keuken.

Die 54 kun je 'bovenlangs' leiden. Overstroomvoorziening onder de trap wellicht? Of suboptimaal van de hal vlak onder het plafond door de muur met een koof naar de af te scheiden werkkamer.

En anders door de vloer van boven naar beneden. Ik ken je tweede verdieping niet dus lastig te zeggen.

Om de lucht dan te dwingen die route te nemen moet je wel een tochtstrip onder je deur van de hal naar de woonkamer. Anders neemt het de kortste route.

[ Voor 7% gewijzigd door GudZ op 19-04-2026 23:20 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:58

Termy

valt er nog wat te fragge?

GudZ schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:19:
[...]

Sorry Hospitality achtergrond. 1 pax = persoon.

Die 54 stroomt over uit je hal naar de woonkamer en wordt afgezogen in de keuken.

Die 54 kun je 'bovenlangs' leiden. Overstroomvoorziening onder de trap wellicht? Of suboptimaal van de hal vlak onder het plafond door de muur met een koof naar de af te scheiden werkkamer.
Ah, zo. Ja het gros van de tijd zal de deur alleen dicht zitten met 1 persoon daar. Het bureau komt aan de onderkant naast de trap en muur met de woonkamer, dus daaronder zou een gat tussen bijkamer en hal kunnen. Maar dan moet er nog ergens een gat zitten om naar de woonkamer te komen (dat stuk muur aan de tuinkant, bv).
En anders door de vloer van boven naar beneden. Ik ken je tweede verdieping niet dus lastig te zeggen.

Om de lucht dan te dwingen die route te nemen moet je wel een tochtstrip onder je deur van de hal naar de woonkamer. Anders neemt het de kortste route.
De andere verdiepingen heb ik wel ook al gepost in dit topic (als je zoek top mijn username) maar door de vloer heen gaan is geen optie ivm vloerverwarming overal. Een valdorpel onder de haldeur is natuurlijk een optie.

Waar ik een beetje mee zit is hoe gehorig dit zou worden. Het hele idee van die glaswand is om het qua geluid juist wat te isoleren dus dat lijkt slecht samen te gaan met enorme gaten in de muren..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:47
_kilian_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:54:
Vraagje voor degene met een Renson Design dakdoorvoer: Hoe hebben jullie de aansluiting van de dakdoorvoer op de buizen gedaan?

Mijn aannemer heeft de dakdoorvoer geplaatst, maar er is echt minder dan een cm over aan de binnenkant om op aan te sluiten.
Heeft hij hem wel onder de panlatten gemaakt ipv er op? Bij mij stak er toch wel met gemak 6cm door het dakbeschot heen, daar op aangesloten en vervolgens rondom opgevuld met de isolatielaag.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:57
_kilian_ schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:54:

Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Genoeg info te vinden :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Heideram
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-04 07:19
Hallo beste tweakers,

Ik volg al een tijdje met grote interesse dit topic, en ben met de opgedane kennis aan het stoeien geweest om voor ons huis een opzet te maken voor het toevoegen van een WTW systeem.
Het betreft een bestaande woning van bouwjaar 2000 welke op dit moment wordt geventileerd door raamroosters en afzonderlijke afzuiging in keuken, wc en badkamer. De woning wordt bewoond door 2 personen en dit zal zolang wij er wonen ook zo blijven. Nu we eea renoveren zijn lijkt mij dit het moment om ook een WTW systeem toe te voegen.

De WTW unit zou ik graag beneden in de berging willen zodat deze altijd makkelijk te bereiken is (toe en afvoer lucht via gevel BG), op onze vliering heb ik geen ruimte ivm beperkte hoogte. Vanaf de WTW unit dan 160mm toe/afvoer via flexibele dempers naar keuken/kamer en standleiding via nog te realiseren doorvoeren in betonvloer richting de vliering om vanaf daar weer te vertakken naar de (mdf) plafonds van de slaapkamers en badkamer. Tussen de aftakkingen van de toevoer leidingen had ik starre dempers in gedachten ivm overspraak.

Willen jullie eens naar mijn opzet kijken en eventueel voorzien van commentaar? Ik wil gebruik maken van de overflow welke enerzijds onder de deur van hal/woonkeuken zal gaan en anderzijds door een te realiseren muurdoorvoer van hal/woonkamer dmv ventiel met demping.

BVD
Edit>> De ventielen op de begane grond zullen via de wand gaan en op de verdieping via het plafond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsojK-Skl5tAFqYlcbH66uO1dhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UyFaGX9hs5MVMP5ZXOvNuEk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WstIUvTapkYyogFKjKZL4kZNvYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kwtlo4IucnzSyM2PFt4Za4r1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Heideram op 21-04-2026 09:50 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:33
Woon nu een paar weken in mijn nieuwbouwwoning met type D ventilatie, eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld in het systeem. Aangezien ik in mijn vorige huis met type C moeite had om de CO2 waardes een beetje op pijl te houden en er vanuit de bouw geen CO2 sensoren aanwezig zijn heb ik een CO2 sensor in de slaapkamer en woonkamer geplaatst. Al snel viel mij op dat het systeem vaak moet opdraaien naar de hoogste stand om de waardes een beetje fatsoenlijk te houden.

Nu ik er mij wat meer in verdiep lijkt het systeem zwaar onder gedimensioneerd te zijn.

In de oplever rapportage zie ik de volgende waardes terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9wv41OPeHPsFeNJJO4-Vhv6OBs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wUDoV3e3MocLQO28UswB8wol.png?f=user_large

Als ik het goed begrijp is een waarde van rond de pak hem beet 45 het streven voor één persoon. Dat verklaart goed waarom zowel de slaapkamer deur als de deur van mijn kantoor open moet om de CO2 een beetje op acceptabele waardes te houden. Zelfs op stand 3 is er dus niet sprake van voldoende luchtverversing.

Is hier nog wat aan te redden?

Mijn droom om zonder luikjes/ramen open te kunnen wonen/slapen zonder mij zorgen te maken over de luchtkwaliteit is wel een beetje in duigen gevallen.

Hieronder nog een tekening van de buizen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2hpXs7H83oWKgEnnMW8SyIdEVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8eFxwV0cVeNnCKmX8jD9s9lC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqawxx2Esihi9CDMYUpIN3zbmNk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y8rI52X2VmDtrehV5NQDcYQG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oXTvMy08enGwp4fM-mIa35B53g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XDmuLyvvCsRZqleBcE3Xgw0H.png?f=fotoalbum_large

• P5ycho
Je slaapkamers zijn ondergedimensioneerd. Voldoet waarschijnlijk wel aan Bbl, maar niet voldoende in de praktijk.

Ik houd 30m3/h op nominale stand aan, dat is 45m3/h per ventiel op max. Minder debiet in woonkamer (gecompenseerd door overflow vanaf de slaapkamers) en meer in de slaapkamers was verstandiger geweest, jammer dat je er pas achter komt nu het er al in zit.

Het mooiste zou zijn als je op de hoofdslaapkamer een extra ventiel toe voegt, en de andere 2 slaapkamers het debiet verhoogt.

• Termy

Termy

P5ycho schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:22:
Je slaapkamers zijn ondergedimensioneerd. Voldoet waarschijnlijk wel aan Bbl, maar niet voldoende in de praktijk.

Ik houd 30m3/h op nominale stand aan, dat is 45m3/h per ventiel op max. Minder debiet in woonkamer (gecompenseerd door overflow vanaf de slaapkamers) en meer in de slaapkamers was verstandiger geweest, jammer dat je er pas achter komt nu het er al in zit.

Het mooiste zou zijn als je op de hoofdslaapkamer een extra ventiel toe voegt, en de andere 2 slaapkamers het debiet verhoogt.
Zo te zien is het ontwerp bij mij net zo. 44, 39, 36 en 35 m3/h voor de slaapkamers waarvan 36 voor onze slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl4oHmGPEz4fFTTJ1fsS-RFIa7Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/UM1sK2tGNzsHI8kay79nKsdQ.png?f=fotoalbum_medium

En dan staat de WTW dus op max capaciteit te loeien.

Wat voor CO2-waarden zie jij dan in die kamers @nooberke?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• jvc87
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-04 10:04
Iemand overlaatst nog de Ubbink Aerflux tool gebruikt om de drukval te berekenen? Het zou onder Technisch overzicht moeten staan maar dat zie ik nergens staan.

• _kilian_
In stap 3 zit een tabje ergens bovenaan waar je tussen ‘duct input’ en ‘calculation details’ kan wisselen. Bij die laatste zie je de drukval. Is dat wat je bedoelt? @jvc87

• _kilian_
Spherix schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:12:
[...]

Heeft hij hem wel onder de panlatten gemaakt ipv er op? Bij mij stak er toch wel met gemak 6cm door het dakbeschot heen, daar op aangesloten en vervolgens rondom opgevuld met de isolatielaag.
Bedankt, ga ik daar nog eens naar kijken en navragen. Dit is zo bijna niet te doen.

Enige optie die ik nu zie, is om er een buis in te schuiven en deze dan van binnenuit in de dakdoorvoer te schroeven.

• P5ycho
Als het goed is schuif je zo een spirobuis om de dakafvoer heen, dus ik zie niet echt waarom dit een probleem is.

• _kilian_
Omdat die momenteel maar een cm overlap heeft en dat nogal weinig voelt, maar dat kan ook aan mij liggen.

• P5ycho
In mijn geval kwam de buis helemaal niet tot binnen en heb ik de plastic buis verlengd met een stuk 200mm spiro zodat deze gelijk met de slimfix dakpanelen zit. Daar een spiro koppelstuk op, en daar de comfopipe op. De comfopipe sluit dus aan op de isolatieschil. Ik heb uiteindelijk purschuim als lijm gebruikt om de comfopipe te monteren.
Daarna heb ik er nog 20cm houtvezel overheen gezet, maar dat is voor deze oplossing minder relevant.

Het doel is de isolatie van de spiro, comfopipe of wat je ook gebruikt aan te sluiten op de isolatieschil van je huis, en daarbij het geheel luchtdicht te houden.

• P5ycho
Spherix schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:12:
[...]

Voor zover ik weet moet deze af/aanvoer juist steunen op de panlatten, zie hier:
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:47
P5ycho schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:24:
[...]

Voor zover ik weet moet deze af/aanvoer juist steunen op de panlatten, zie hier:
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Ah ja je hebt gelijk, ik zat in m'n hoofd met de plaatjes van de installatiehandleiding die het halve dak verzagen om de ovalen manchet te plaatsen. Die heb ik zelf ook overigens niet gebruikt (net als anderen in dit topic) omdat het gat in het dakbeschot anders enorm groot werd. De flex slab ging inderdaad vervolgens óp de lat.

• nooberke
P5ycho schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:22:

Een extra ventiel toevoegen achteraf lijkt mij niet echt een doenbare klus helaas? Als ik er eerder achter was gekomen hadden we misschien nog iets vanuit de koof kunnen doen maar uiteraard is nu alles ingebouwd en afgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIqPdjcW8Wz_YdNy8bMfYQrJAI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NUE7aLixMNSYHsaGHf9IL34L.png?f=fotoalbum_large

Master bedroom zit op dat kleine zijtakje bij de pijl.

Zolder moet ook nog het één en ander gedaan worden en is nu geen ventilatie op de technische ruimte na...zou er een goede installateur te vinden zijn die zich wilt branden aan dit soort bestaande installaties?
Termy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:04:
[...]

Zo te zien is het ontwerp bij mij net zo. 44, 39, 36 en 35 m3/h voor de slaapkamers waarvan 36 voor onze slaapkamer.

[Afbeelding]

En dan staat de WTW dus op max capaciteit te loeien.

Wat voor CO2-waarden zie jij dan in die kamers @nooberke?
Eerste nachten in de slaapkamer klaagde mijn Netatmo steeds over CO2 >1000, daarna met de deur open geslapen. Tijdens het klussen heb ik regelmatig waardes >1500 gezien als iemand druk bezig is met de deur dicht.

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04 10:15
Ik zou voor de slaapkamer met 2x 45 kijken of je de inblaas 2x maximaal weg kan zetten vanaf de deur, ipv 1x nabij de deur de plaatsen.

Ik weet overigens niet of je voldoende overflow door je woonkamer heen krijgt. De kans bestaat dat de lucht toch het liefst de kortste route neemt naar de keuken. Die overflow-doorvoer moet goed gedimensioneerd zijn.
Heideram schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:41:
Hallo beste tweakers,

Ik volg al een tijdje met grote interesse dit topic, en ben met de opgedane kennis aan het stoeien geweest om voor ons huis een opzet te maken voor het toevoegen van een WTW systeem.
Het betreft een bestaande woning van bouwjaar 2000 welke op dit moment wordt geventileerd door raamroosters en afzonderlijke afzuiging in keuken, wc en badkamer. De woning wordt bewoond door 2 personen en dit zal zolang wij er wonen ook zo blijven. Nu we eea renoveren zijn lijkt mij dit het moment om ook een WTW systeem toe te voegen.

De WTW unit zou ik graag beneden in de berging willen zodat deze altijd makkelijk te bereiken is (toe en afvoer lucht via gevel BG), op onze vliering heb ik geen ruimte ivm beperkte hoogte. Vanaf de WTW unit dan 160mm toe/afvoer via flexibele dempers naar keuken/kamer en standleiding via nog te realiseren doorvoeren in betonvloer richting de vliering om vanaf daar weer te vertakken naar de (mdf) plafonds van de slaapkamers en badkamer. Tussen de aftakkingen van de toevoer leidingen had ik starre dempers in gedachten ivm overspraak.

Willen jullie eens naar mijn opzet kijken en eventueel voorzien van commentaar? Ik wil gebruik maken van de overflow welke enerzijds onder de deur van hal/woonkeuken zal gaan en anderzijds door een te realiseren muurdoorvoer van hal/woonkamer dmv ventiel met demping.

BVD
Edit>> De ventielen op de begane grond zullen via de wand gaan en op de verdieping via het plafond

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• P5ycho
nooberke schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:49:
[...]

Een extra ventiel toevoegen achteraf lijkt mij niet echt een doenbare klus helaas? Als ik er eerder achter was gekomen hadden we misschien nog iets vanuit de koof kunnen doen maar uiteraard is nu alles ingebouwd en afgewerkt.
[Afbeelding]

Zolder moet ook nog het één en ander gedaan worden en is nu geen ventilatie op de technische ruimte na...zou er een goede installateur te vinden zijn die zich wilt branden aan dit soort bestaande installaties?
[...]

Eerste nachten in de slaapkamer klaagde mijn Netatmo steeds over CO2 >1000, daarna met de deur open geslapen. Tijdens het klussen heb ik regelmatig waardes >1500 gezien als iemand druk bezig is met de deur dicht.
Ik kan het niet anders maken helaas. Ik kan ook niet zien wat de impact gaat zijn, die kun je zelf beter inschatten.

Ga vragen bij je installateur of aannemer (iig degene die veeantwoordelijk is) of ze willen zorgen dat je met een CO2 van 800 kunt slapen, want wat ze gedaan hebben is wel genoeg volgens Bbl maar niet als je er echt wilt wonen. Verschuilen achter 'het voldoet aan Bbl' is dan ook niet terecht, deze problemen zijn al jaren bekend en de betere installateur met support vanuit de fabrikant maakt deze fout niet meer.

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04 10:15
Wat @P5ycho zegt is route 1 en anders zit je toch met de gebakken peren wat betreft de slaapkamer.

Hier is in bestaand huis ook sprake van ondercapaciteit voor de slaapkamers. De WTW gaat 's nachts altijd in maximale stand - berekend op wat nodig is dus meer door het ventiel dan wat kan. Dit maakt in de afzuig echt wel geluid, maar in de slaapkamer nauwelijks hoorbaar. We komen hiermee boven de 45m3 en de lucht is in elk geval op waarneming fris.

Natuurlijk wil je minder dan 1000 waarde behalen. Als je niet een extra punt kan bijmaken, dat vraagt boorwerk door je plafond, is meer lucht van de WTW forceren door een te klein punt. Dus de maximale stand van de WTW verhogen en inregelen dat slaapkamer een verhoging heeft en beneden gelijkt blijft. En dit tot een niveau waar het geluid nog acceptabel is.. Dit zou mijn strategie zijn maar mogelijk zijn daar andere bezwaren tegen :X

Toevoegen van een punt op zolder kan natuurlijk prima, maar zorg voor een complete berekening en doe dit dan in combinatie met een verhoogde inregeling van de de slaapkamer(s).
nooberke schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:49:
[...]

[Afbeelding]

[...]

• nooberke
P5ycho schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:02:
[...]

Ik kan het niet anders maken helaas. Ik kan ook niet zien wat de impact gaat zijn, die kun je zelf beter inschatten.

Ga vragen bij je installateur of aannemer (iig degene die veeantwoordelijk is) of ze willen zorgen dat je met een CO2 van 800 kunt slapen, want wat ze gedaan hebben is wel genoeg volgens Bbl maar niet als je er echt wilt wonen. Verschuilen achter 'het voldoet aan Bbl' is dan ook niet terecht, deze problemen zijn al jaren bekend en de betere installateur met support vanuit de fabrikant maakt deze fout niet meer.
Ik kan een poging doen bij de aannemer, maar ik verwacht dat ze zich gewoon verschuilen achter het BBL

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:23
Je kunt beginnen met een poging doen de ventielen anders in te stellen. Het lijkt erop dat de ventielen in de woonkamer volledig open staan en die in de slaapkamers veel minder ver open staan. Zet om te beginnen die in de hoofdslaapkamer eens op stand 25 en test hoeveel beter het dan is

• P5ycho
Je kunt ook zelf aan de slag. Trek het ventiel er eens uit voor een nachtje, en meet je CO2. Als het dan wel voldoet dan moet er een mouw aan te passen zijn. Zet daarna je ventiel terug op maximale opening, meting herhalen. Als dat ook voldoet hoef je geen extra ventiel aan te brengen.

• nooberke
@Bromptonrijder en @P5ycho mijn partner is pas volgende week weer terug, ik ga maar geen tijdelijke partner zoeken om 's nachts de CO2 metingen te kunnen doen. >:)

Weet wel van toen de ventielen eruit waren voor schilder/stuc-werk je een enorme bak tocht uit die gaten voelde komen. Dus ik ga het proberen! Bedankt voor het meedenken.

• jvc87
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-04 10:04
_kilian_ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:55:
In stap 3 zit een tabje ergens bovenaan waar je tussen ‘duct input’ en ‘calculation details’ kan wisselen. Bij die laatste zie je de drukval. Is dat wat je bedoelt? @jvc87
Stap 3 is bij mij Raming.
Ik kan ook nergens buislengtes of iets dergelijks ingeven. De tool is eerder om gewoon een stuklijst te genereren.

• P5ycho
nooberke schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:57:
@Bromptonrijder en @P5ycho mijn partner is pas volgende week weer terug, ik ga maar geen tijdelijke partner zoeken om 's nachts de CO2 metingen te kunnen doen. >:)

Weet wel van toen de ventielen eruit waren voor schilder/stuc-werk je een enorme bak tocht uit die gaten voelde komen. Dus ik ga het proberen! Bedankt voor het meedenken.
:+

Die tocht komt omdat de aangevoerde lucht niet geleidelijk gemengd wordt zonder ventiel.

Mijn mening blijft wel dat de aannemer een woning moet leveren waar je met 2 personen in de hoofdslaapkamer kunt verblijven met de deur dicht, iedereen begrijpt dat dat onder normaal gebruik valt. Extra notitie is dat dit op nominale debiet moet kunnen, dus zonder optoeren. Optoeren is voor bezoek en vocht. Er zijn meer mensen in dit topic die geklaagd hebben over de CO2 regeling van de Duco's trouwens, er wordt hoorbaar op- en afgetoerd bij die dingen.

O, en controleer de spleet onder je deuren even. Zonder spleet geen luchtverplaatsing.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 22-04-2026 11:58 ]

• Termy

Termy

nooberke schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:37:
[...]

Ik kan een poging doen bij de aannemer, maar ik verwacht dat ze zich gewoon verschuilen achter het BBL
Ik ben heel benieuwd hoe het bij jou gaat. Tot nu toe krijg ik ook dat ze hardcore verwijzen naar de bbl voor de verwarmingsinstallatie en dat als ik het er niet mee eens ben ik via de formele route een klacht kan indienen dus ik heb 0 hoop wat dit betreft. Als ik ze niet hard dwingen kan gaat het zeker niet anders worden.

Wat vervelend is bij ons is dat dit matige debiet al op 297 m3/h in totaal zit met een Brink Flair 300 dus speling heb ik ook niet.

Wel raar dat de deur open zo'n verschil maakt. Dat klinkt alsof je debieten niet echt gehaald worden?

[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 22-04-2026 14:20 ]

• nooberke
P5ycho schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:56:
[...]

:+

Die tocht komt omdat de aangevoerde lucht niet geleidelijk gemengd wordt zonder ventiel.

Mijn mening blijft wel dat de aannemer een woning moet leveren waar je met 2 personen in de hoofdslaapkamer kunt verblijven met de deur dicht, iedereen begrijpt dat dat onder normaal gebruik valt. Extra notitie is dat dit op nominale debiet moet kunnen, dus zonder optoeren. Optoeren is voor bezoek en vocht. Er zijn meer mensen in dit topic die geklaagd hebben over de CO2 regeling van de Duco's trouwens, er wordt hoorbaar op- en afgetoerd bij die dingen.

O, en controleer de spleet onder je deuren even. Zonder spleet geen luchtverplaatsing.
Het onrustig optoeren herken ik wel ja, ik laat hem nu bij aanwezigheid overdag op standje twee staan. En als we langduring nabij de sensoren zijn of weg zijn zet ik hem op auto.

De kieren onder de deuren zijn fors, zo tussen de 2.5 en 3 centimeter.
Termy schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:19:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe het bij jou gaat. Tot nu toe krijg ik ook dat ze hardcore verwijzen naar de bbl voor de verwarmingsinstallatie en dat als ik het er niet mee eens ben ik via de formele route een klacht kan indienen dus ik heb 0 hoop wat dit betreft. Als ik ze niet hard dwingen kan gaat het zeker niet anders worden.

Wat vervelend is bij ons is dat dit matige debiet al op 297 m3/h in totaal zit met een Brink Flair 300 dus speling heb ik ook niet.

Wel raar dat de deur open zo'n verschil maakt. Dat klinkt alsof je debieten niet echt gehaald worden?
Met de deur open is er wat extra ventilatie door de natuurlijke lucht flow? Ik heb wel iets ruimte op de Duco D325, maar het is gewoon enorm jammer dat installateur eigenlijk zo'n slecht systeem regelt. De 180 liter boiler is ook al zo'n feest :X

• P5ycho
In het geval van projectbouw kun je je ook organiseren met andere kopers. Dat zie je bij crappy warmtepompinstallaties ook gebeuren.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:19
Lucht mixt heel makkelijk. Deur open en je hebt vers lucht via alle andere ventielen.

@nooberke

Ik zou gewoon de balans op zijn kop gooien, inblazen voornamelijk in de slaapkamers, afzuigen hoofdzakelijk in de badkamer en keuken. Lucht maakt een mooie grote ronde, je zit toch nooit overal tegelijk.

Totaal debiet blijft hetzelfde maar je blaast in de nacht niet onnodig 160 m3/uur in de woonkamer waar toch niemand zit. Draai lekker de ventielen boven wijd open, dan shift het vanzelf naar hopelijk 200 m3/uur boven 100 m3/uur beneden, ongeveer. Maakt niet uit dat het niet exact is.

En kijk of je die Duco anders kan inregelen. Sticker zegt 325 max. Je rapport zegt ~260 gemeten. Gooi hem een stand hoger.

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

BrammT

The one and only!

Aangekomen in de volgende fase van de verbouwing, kom ik langzaam aan op het punt dat ik binnenkort moet gaan starten met opbouw van balansventilatie / WTW.... Nu is daar een mooie berekening op los gelaten op last van de gemeente t.b.v. de vergunning, dus ik ben zelf nog wat onbekend in de materie.

Mijn oog is gevallen op de Zehnder modellen, maar ik weet nog niet exact welke. Wel wordt het er sowieso eentje met enthalpiewisselaar en RF module.

Mijn twijfel zit nog in de capaciteit. Als ik het goed begrijp, moet ik de Aan- en afvoercapaciteit bij elkaar optellen en * 1,5 doen volgens bouwbesluit?
Dan zou ik uitkomen op: 277,2 + 77 = 354,2.
254,2 * 1,5 = 531,3.

Dan zou ik dus uitkomen op de Q600 serie, of begrijp ik het dan nog niet goed?
Onderstaand de documentatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lGa4m1Dofd65oZbqa9gF8N_hE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fwOVn7xHjpNNiAlgS6kgK4gF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sknNwirZHwwEI5E3GQQl9BwbQ2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9PS86AY1QX9ouNtG5nMf4VdZ.png?f=fotoalbum_large

Wie kan me een zetje in de goede richting geven? :)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
BrammT schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:15:
Aangekomen in de volgende fase van de verbouwing, kom ik langzaam aan op het punt dat ik binnenkort moet gaan starten met opbouw van balansventilatie / WTW.... Nu is daar een mooie berekening op los gelaten op last van de gemeente t.b.v. de vergunning, dus ik ben zelf nog wat onbekend in de materie.

Mijn oog is gevallen op de Zehnder modellen, maar ik weet nog niet exact welke. Wel wordt het er sowieso eentje met enthalpiewisselaar en RF module.

Mijn twijfel zit nog in de capaciteit. Als ik het goed begrijp, moet ik de Aan- en afvoercapaciteit bij elkaar optellen en * 1,5 doen volgens bouwbesluit?
Dan zou ik uitkomen op: 277,2 + 77 = 354,2.
254,2 * 1,5 = 531,3.

Dan zou ik dus uitkomen op de Q600 serie, of begrijp ik het dan nog niet goed?
Onderstaand de documentatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie kan me een zetje in de goede richting geven? :)
Ik zou beginnen met de spreadsheet pakken van P5ycho uit de openingspost. Over het algemeen wordt de Bouwbesluit norm hier als onvoldoende gezien en dat blijkt vaak ook in de praktijk, zie een aantal topics terug.

Over het algemeen wordt hier gerekend met met een aantal m3/u (meestal 45 op stand hoog) per persoon per ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door balfnl op 23-04-2026 18:35 ]

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:18
Beste Tweakers,

afgelopen week is mijn oude WTW (brink renovent 400) vervangen voor een Brink flair 400.
De flair werd geadviseerd door de installerende partij, obv informatie en foto's/video's van de vliering.

Installatie ansich oke verlopen, maar ik vond toen al dat ze best flink aan het buigen waren met de flexibele tubing huis-in (dus afvoer uit en aanvoer naar huis). De flair is mild groter dan de renovent was, dus het was ook wat krapper wellicht.

Nu heb ik het zo ver dat ik in home assistant alles kan uitlezen en zie ik bij 200m3/u debiet 117Pa inlet druk en bij 300m3/u 255 Pa inlet druk.

Dit is, voor zover ik kan zien in de specsheet en chatGPT mij weet te vertellen, op z'n minst inefficient, maar eigenlijk te hoog.

Wat is jullie oordeel? Ik snap dat de installateur moet werken met wat hij heeft, maar in principe had de hele unit iets verschoven kunnen worden om ruimte te creeeren. Er is in het hele proces niet gesproken over suboptimale plaatsing of moglijke risico's hiervan.

Dus: is dit over de grens van acceptabel en kan ik de installateur hier op aanspreken? Of valt het binnen normaal?

Kan helaas nu geen foto verkrijgen, maar kanalen maken een nagenoeg 180gr knik omlaag, direct nadat ze verticaal omhoog uit de WTW zijn gekomen.
Moet de factuur nog betalen, dus dat evt achter de hand houden als het niet binnen de norm valt :)

Thanks!

• P5ycho
Foto en energieverbruik?
255Pa is bijna wonderbaarlijk hoog.
Was misschien handig geweest om dan ook even de kanalen en integeling te checken?

• Aeien
@P5ycho

Verbruik 200m3/u: 50W bij dus 117Pa 300m3/u: 125W bij dus 255Pa. Gemeten met home wizard stekker.

Foto's bijgevoegd, zo goed als ik ze kon krijgen.
Links de buizen geconnecteerd met het dak, rechts maken ze beiden een 180gr hoek naar onder.

M.i. had de WTW prima 20cm lager kunnen hangen en/of 20cm naar links (met mogelijk verschuiven van enig kabelwerk). Ze hebben denk ik dezelfde montage gebruikt als de oude renovent?

Toegegeven: hoe vaak ga ik 300m3/u draaien? Wellicht enkel voor in bad gaan of incidenteel groot bezoek. Het lijkt alsof ik met 200m3/u het CO2 in de woonkamer prima onder of op de 800ppm kan houden.
Edoch: ik betaal goed geld voor de installatie en had hier op voorhand graag over gepraat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqXwnki1nx0BGXUYYVhrIhxhxHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcoUnD7gS2Au1UPBD2ESOuYH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iRfNwDYxnxBM-tO0DdWPXr8Hd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgS4jY69Nde2IprrKkspOUTv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeGwSC9_utgmlkHt1V1yY4FmxOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kv6CWaYOmcVgsn3aVQB7TJ53.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Aeien op 23-04-2026 21:51 ]

• P5ycho
Beschamend!
Ter vergelijk, hier 200m3/h bij 25W. Dit kost je een hoop geld over de verwachte levensduur van 15 jaar.
De buizen naar het dak moeren ook geisoleerd zijn trouwens.

• Aeien
Thanks.
Ja ik had al gerekend: 10W verschil op 25 cent/kwh doet al 90e per jaar, dus 1350e over 15 jaar. En 10W is conservatief ingeschat.

Voor mij moeilijk te stellen hoeveel weerstand door specifiek deze bochten komen, maar de kans is reëel dat dit beter had gekund en geld had bespaard.

Iemand anders vanuit ervaring een mening? Of zitten er toevallig installateurs op dit thread?

• P5ycho
Het waren toch installateurs die dit gedaan hebben? :X

De hele handel zal moeten zakken, red je dat met de condenswaterafvoer?

10W het jaar door kost ~22 euro bij €0,25 per kWh,.
Bij 25W besparing is dat 825 euro over 15 jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door P5ycho op 23-04-2026 22:48 ]

• Heideram
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 28-04 07:19
Emmie111 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:52:
Ik zou voor de slaapkamer met 2x 45 kijken of je de inblaas 2x maximaal weg kan zetten vanaf de deur, ipv 1x nabij de deur de plaatsen.

Ik weet overigens niet of je voldoende overflow door je woonkamer heen krijgt. De kans bestaat dat de lucht toch het liefst de kortste route neemt naar de keuken. Die overflow-doorvoer moet goed gedimensioneerd zijn.

[...]
Bedankt voor de feedback, de ventielen in de slaapkamer kunnen wellicht op een andere plaats komen ik had deze zo geplaatst zodat deze niet gericht zijn op het bed (niet ingetekend maar deze komt met het hoofdeinde aan de rechterkant). Voor wat betreft de overflow had ik zelf ook al het gevoel dat de meeste lucht door de ventielen uit de keuken zullen worden aangezogen. Ik had een overflow ventiel van de hal/kamer in gedachten omdat 125m3 (op 100%) niet onder de deur past van de hal/keuken. Eventueel had ik nog een inblaasventiel naar de kamer in gedachten maar dan moet ik met de afzuiging ook weer wat doen ivm balans. De deur van de hal zit een beetje ongelukkig om de overflow mooi in de woonkamer te krijgen, maar zal door de gehele luchtstroming in de kamer/keuken niet voldoende lucht gemengd worden?

• Aeien
P5ycho schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:30:
Het waren toch installateurs die dit gedaan hebben? :X

De hele handel zal moeten zakken, red je dat met de condenswaterafvoer?
Helaas waren het idd monteurs, maar weet uit de warmtepomp fora dat helaas de ene installateur de andere niet is.

Denk dat de installatie met geen/minimale aanpassing aan syfon of kabels zeker 15-20cm naar onder en 5cm naar links kan. Beiden creëeren ruimte.

Ik zal morgen proberen brink te contacteren met wat zij vinden van deze waardes en dan contact opnemen met de installateur.

Gelukkig de factuur nog niet betaald, dat scheelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn71Ltgpen1xC7AEKKTAADUHCn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuRGPVmvDlOlW4Zeb8oUzyAq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Aeien op 23-04-2026 22:49 ]

• P5ycho
Wijs ze even vriendelijk op de installatiehandleiding, je behoort dempers van een meter lengte gestrekt te monteren. Wat hier gedaan is is lekker makkelijk, vroeg thuis.
Check ook even of die buis helemaal tot onderin de zwanenhals steekt, anders zuigt de wtw unit daar valse lucht aan. Met een droogsifon zou je nog verder kunnen zakken.

[ Voor 33% gewijzigd door P5ycho op 23-04-2026 22:55 ]

• Aeien
Thanks; ik lees wel over de 1m toevoer, maar ihkv geluidsdemping, niet de drukken, en niks over gestrekt.

Lees in de handleiding verder niks over streefdrukken bij bepaalde debieten. Wel een grafiek en tabel over drukken en verbruik, maar daar zitten mijn waardes zo ver vandaan dat ik niet weet of ik ze goed interpreteer :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTXMQFalqtsodO8xtPZdOrv9-xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsJ20o1SOyBPWnxTeibEYEwB.jpg?f=fotoalbum_large

• P5ycho
Als je dan de handleiding van de betreffende demper leest, zul je zien dat deze het best presteren en dempen als ze volledig uitgerekt zijn.

Brink zal wel goed gek zijn om streefwaarden te vermelden, daar zitten installateurs niet op te wachten natuurlijk.

Er is ook best kans dat jouw buizenstelsel ook onderbemeten is, of je ventielen teveel geknepen.

• Aeien
Ja, dus dat kan een welles/nietes spelletje worden of het komt door hun aandeel in de installatie,of de rest van de kanalen.
Vandaar dat ik wat steun zoek hier of bij brink, tav hoe dit uit ziet 😋
Apparaat kan de max van 400m3/u ook niet halen, maar blijft steken op 330m3/u. Weet dat het een technisch maximum is, maar vind het wel riant minder

Edit:
Net brink gebeld: technische service geeft aan dat "normale drukken" sterk wisselen afhankelijk van je totale installatie, maar dat mijn drukken absoluut hoog zijn en zouden moeten aanzetten tot onderzoek.
4 buizen met direct 180gr hoeken erin zouden hier zeker aan bijdragen en zouden vermeden moeten worden.

Wat mij betreft dus absoluut ondersteuning om terug te gaan naar de installateur. Zal een mailtje sturen :)

[ Voor 81% gewijzigd door Aeien op 24-04-2026 09:17 ]

• P5ycho
Ik zou het heel simpel houden. Je hebt gevraagd om de unit te vervangen, de installateurs hebben niet hun best gedaan om de unit kwalitatief aan te sluiten op het bestaande buizenstelsel. Dst hoef je niet te meten, want visuele inspectie laat bochten van 180gr (rechts) en geplette buizen (links) zien. Dat had opgevangen kunnen worden met betere planning.

De unit 30cm.laten zakken en zo ver mogelijk naar links, evt een droogsifon, (zie ook installatiehandleiding waarschijnlijk), geisoleerde starre buis op de dakaansluitingen, en gestrekte dempers met spirobuis waar nodig op de huisaansluitingen. Dat is wat ik zou verwachten/doen.

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:07
Aeien schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:46:
@P5ycho

Verbruik 200m3/u: 50W bij dus 117Pa 300m3/u: 125W bij dus 255Pa. Gemeten met home wizard stekker.

Foto's bijgevoegd, zo goed als ik ze kon krijgen.
Links de buizen geconnecteerd met het dak, rechts maken ze beiden een 180gr hoek naar onder.

M.i. had de WTW prima 20cm lager kunnen hangen en/of 20cm naar links (met mogelijk verschuiven van enig kabelwerk). Ze hebben denk ik dezelfde montage gebruikt als de oude renovent?

Toegegeven: hoe vaak ga ik 300m3/u draaien? Wellicht enkel voor in bad gaan of incidenteel groot bezoek. Het lijkt alsof ik met 200m3/u het CO2 in de woonkamer prima onder of op de 800ppm kan houden.
Edoch: ik betaal goed geld voor de installatie en had hier op voorhand graag over gepraat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is al wat reactie op voorbij gekomen maar doe graag nog een duit in het zakje. Gelukkig is de rekening nog niet betaald en kun je dat achter de hand houden. Als ik dit zakelijk zo achter zou laten zou ik me dood schamen en geen rekening durven sturen. Zo zie je maar dat de gemiddelde thuisklusser met wat hulp van GoT een heel stuk verder komt en kwalitatief beter werk aflevert dan de gemiddelde beun-de-haas.

Sterkte met het oplossen hiervan. In termen van verbetering niets toe te voegen, in termen van verbazing dan weer wel.
@Aeien Je wilt sowieso een droogsifon, want het grootste deel van het jaar heb je geen condens, en dan droogt zo'n normale sifon uit, met stankoverlast als gevolg.
En als je dan toch die droogsifon monteert, kun je ook de unit flink laten zakken en de bochten fatsoenlijk in spiro uitvoeren .

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Aeien
@Andrehj thanks. We hebben geen last van stank, maar zag bij de sifon idd ook ruimte; een droogsifon lijkt veel te besparen.

Wat bedoel je met de bochten "fatsoenlijk in spiro laten uitvoeren"? Andere buizen, of dit type buis gewoon fatsoenlijk installeren als de WTW lager hangt?

Zat nog te kijken of een flair in 2boven/2onder opzet zou werken, omdat de buizen richting huis op de vloer liggen. maar dan heb ik netto alleen maar dubbele ruimte nodig voor bochten (boven én onder, ipv alleen boven), dus in deze niet handig lijkt me.
Aeien schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:37:
Wat bedoel je met de bochten "fatsoenlijk in spiro laten uitvoeren"? Andere buizen, of dit type buis gewoon fatsoenlijk installeren als de WTW lager hangt?
Precies zoals ik het zeg. Voor de bochten gebruik je 45° en 90° bochten van spiro. De geluidsdemper doe je dan ergens in een (zoveel mogelijk) recht stuk, of in een zo ruim mogelijk bocht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Aeien
Andrehj schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:40:
[...]

Precies zoals ik het zeg. Voor de bochten gebruik je 45° en 90° bochten van spiro. De geluidsdemper doe je dan ergens in een (zoveel mogelijk) recht stuk, of in een zo ruim mogelijk bocht.
Oja, duidelijk, zie nu wat spiro daadwerkelijk is :)

Moet zeggen: de vorige wtw was op precies dezelfde manier aangesloten (dempers op de wtw aangesloten) , alleen qua formaat anders; de hoeken waren dus minder extreem.
Wmb de keuze die de installateur heeft gemaakt om het zo aan te pakken en dus iets voor mij om wat van te vinden.

• _kilian_
Wat zou de voorkeur hebben om vanaf de WTW naar de buizen het huis in een 180 graden bocht te maken met spiro buizen of met een flexibele buis/demper?

Wanneer ik het met spiro doe, dan zijn er sowieso verderop in het netwerk nog flexibele dempers voorzien om geen trillingen door te geven.

Moet nu voor zowel de toe- als afvoer een 180 graden bocht maken vanuit de unit en dan meteen op t stukken die die naar voor en achter van het huis aftakken. Op alle uitgangen van die t-stukken kan ik wel dempers kwijt.

• _kilian_
jvc87 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:34:
[...]

Stap 3 is bij mij Raming.
Ik kan ook nergens buislengtes of iets dergelijks ingeven. De tool is eerder om gewoon een stuklijst te genereren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNYMg3235p0ryjwGEPNQRdV9hRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t8Q6PlQW4IhNHeskwJIIDhtt.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er bij mij (in het Nederlands) uit. Deel anders even een screenshot met wat jij ziet.

Hier nog twee screenshots van de Onderdelen / Ventielen en kanalen pagina

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roDPKyoBxY_yRpU-Op-YELBslE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YzmBkqwW5nP0Bnw8IIawjGdJ.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_s1TxDeXpnlyyfypgElZ2Tz9EI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pd8SRYnFEjxedncDK8z6C97D.png?f=fotoalbum_large En met een installing bovenaan krijg je de drukval e.d. te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnb92Jo8BRgK2QbO64aZZ3lmq_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enKtkFFHnijk0TqCxnE9oTwu.png?f=fotoalbum_large
@_kilian_ Heb je überhaupt de moeite genomen om eens een stukje terug te lezen om te kijken of je vraag misschien al eerder gesteld is? Het antwoord op je vraag staat letterlijk in de berichten er direct boven. Zucht...

• _kilian_
Andrehj schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:40:
[...]

Neem aan dat je op dit bericht doelt @Andrehj, die had ik inderdaad over het hoofd gezien. Mijn Excuses. Lees al 100en pagina's zo goed als elk bericht mee...

Maar conclusie is dus dat het de voorkeur heeft om bochten in spiro te doen, zodat de dempers ergens anders zo uitgestrekt en recht mogelijk neer kan leggen.

Bedankt voor de hulp. Wordt gewaardeerd.
_kilian_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:06:
Neem aan dat je op dit bericht doelt @Andrehj, die had ik inderdaad over het hoofd gezien. Mijn Excuses. Lees al 100en pagina's zo goed als elk bericht mee...
Ik bedoelde vooral ook deze post en dan de reacties daar op.
Maar conclusie is dus dat het de voorkeur heeft om bochten in spiro te doen, zodat de dempers ergens anders zo uitgestrekt en recht mogelijk neer kan leggen.
Het kan zoals gezegd ook met een demper, maar dan wel in een grote radius. Dan valt de vernauwing mee, en dempt de demper bovendien extra goed, omdat geluid dan niet rechtdoor door de demper kan.
Hierboven was een veel te krappe 180° bocht gemaakt, en dan heb zeker met zo'n demper een enorme weerstand.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 25-04-2026 18:33 ]

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-04 21:24
@Aeien de flair 400 heeft standaard een droogsifon. Dat is dat zwarte ding onder de unit. Het is een “bal” sifon.
Tja en hoe was de druk voorheen met de renovent?
Je hebt eigenlijk geen ruimte voor goede aansluitingen + dempers van minimaal 1 meter.
De installateur heeft gedaan wat jij wilde renovent vervangen door een flair.
Vroeger zat het ook zo klungelig en dat hebben ze zo gelaten.
Aanpassen is niet gratis.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Aeien
nessio schreef op zondag 26 april 2026 @ 00:10:
@Aeien de flair 400 heeft standaard een droogsifon. Dat is dat zwarte ding onder de unit. Het is een “bal” sifon.
Tja en hoe was de druk voorheen met de renovent?
Je hebt eigenlijk geen ruimte voor goede aansluitingen + dempers van minimaal 1 meter.
De installateur heeft gedaan wat jij wilde renovent vervangen door een flair.
Vroeger zat het ook zo klungelig en dat hebben ze zo gelaten.
Aanpassen is niet gratis.
Je hebt gelijk en tegelijkertijd niet. Jouw mening gaat heel waarschijnlijk ook de mening van de installateur zijn, dus leuk om te oefenen.
Ik zie het anders;
- ik heb niet gevraagd specifiek een flair te installeren. Ik heb gevraagd om een vervangende unit, en de flair is mij stellig geadviseerd.
- ik heb niet gevraagd om de flair op precies dezelfde plek te installeren (mgl dezelfde beugel gebuikt ook?) en De vorige installatie was niet zo suboptimaal geplaatst . Daanaast: als de unit verkeerd geïnstalleerd zat, is dat toch geen argument om de nieuwe verkeerd te installeren?
- er is met mij niet gepraat over de suboptimale positie nu. Wel "dat het krap is", maar niet over de negatieve gevolgen (hoge drukken, hoge gebruikskosten).
- er hadden redelijk simpel maatregelen genomen kunnen worden die de aansluiting/werking hadden verbeterd (positie) . Mogelijk had dit wat gekost, maar dat had ik prima willen betalen.

Mijn conclusie: zij hebben onvoldoende inspanning geleverd om het systeem optimaal (voor mijn woning) te plaatsen.

Dus als het neerkomt op extra kosten voor aanpassing: prima, ik betaal graag de kosten die aanpassingen tijdens de originele installatie hadden gekost. Maar het kiezen van een optimale plek op de muur voor wtw is toch een basale stap van de installatie?

In deze situatie zullen de extra gebruikskosten over 15j levensduur 1.500-4.500 euro kunnen zijn. Dat is voor mij onacceptabel, gezien mijn bovenstaande punten.

Dus we gaan het zien komende week :)

[ Voor 12% gewijzigd door Aeien op 26-04-2026 07:16 ]

• nessio
Zowel de renovent als de flair hangen niet aan een beugel.
Tja, als de installateur slim was geweest had hij een enthalpie flair 400 geadviseerd dan heb je geen afvoer nodig. Kan het ding met zijn voetjes op de grond staan en heb je tenminste ruimte er boven om met de pijpen redelijk weg te komen. Tja, dat kost wel wat.
Maar zoals je al zelf opmerkte : het is een geluk als je een goede installateur kunt vinden. Wtw, warmtepomp kennis matig.
Succes

[ Voor 22% gewijzigd door nessio op 26-04-2026 20:00 ]

offtopic:
[quote]nessio schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:49:
Na bijna 4 jaar van de week ontdekt dat al mijn zonnepanelen verkeerd zijn aangesloten zodat mijn nieuwe laadpaal vrijwel nooit met goed met overstroom kan worden geladen.[/quote]
Zou je die case willen plaatsen in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12? Ik vraag me namelijk af of dat wel klopt, wellicht dat je in dat topic hulp en correct advies kunt krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 26-04-2026 11:23 ]

• Aeien
nessio schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:49:
Zowel de renovent als de flair hangen niet aan een beugel.
Tja, als de installateur slim was geweest had hij een enthalpie flair 400 geadviseerd dan heb je geen afvoer nodig. Kan het ding met zijn voetjes op de grond staan en heb je tenminste ruimte er boven om met de pijpen redelijk weg te komen. Tja, dat kost wel wat.
Maar zoals je al zelf opmerkte : het is een geluk als je een goede installateur kunt vinden. Wtw, warmtepomp kennis matig.
Na bijna 4 jaar van de week ontdekt dat al mijn zonnepanelen verkeerd zijn aangesloten zodat mijn nieuwe laadpaal vrijwel nooit met goed met overstroom kan worden geladen.
Succes
Grappig genoeg heb ik het nog met hem over een enthalpie gehad, ihkv vochthuishouding. maar dit werd ook weer ontraden...
Overigens lees ik in de installatie instructies:
- wel een ophang haak/beugel, maar niet dezelfde als de Renovent. Wat dat betreft zit ik er naast dus qua hergebruik.
- ondanks de sifon onder de flair wordt aangeraden een "normale" sifon te gebruiken, of odor trap, zoals de Engelse handleiding het noemt.

Kan me overigens goed voorstellen dat in mijn situatie, ook bij lager gehangen unit een 180gr bocht met spiro niet gaat lukken. Evt een korte 90gr spiro, gevolgd door de demper, zou al best wat uitmaken denk ik. Verwacht geen wonderen, maar wel inzet :)

[ Voor 17% gewijzigd door Aeien op 26-04-2026 20:17 ]

• nessio
@Aeien ik heb ook nog een normale sifon.
Mijn flair staat op een “stoel” ivm uitgang in/uit huis rechtsonder.
Ik heb zowel een enthalpie als gewone wisselaar. Ik verwissel begin mei en begin oktober.

• P5ycho
@Aeien liefst een gladde bocht gebruiken:
https://www.ventilatielan...80mm-voor-spirobuis/7202/

• Aeien
Ja, die lijkt me mooier, maar de andere is korter.
Moet ff inschatten of er ruimte is voor de gladde.

Alles beter dan 180gr gebogen demper iig

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19

backupdevice

No Risk , Full Push

Vraag over een in gebruik zijnde nieuwe Zehnder Q600. Is het normaal dat deze op auto stand met een ingesteld debiet van 170m3/h pendelt tussen de 168 en 172 . En hoe hoger we gaan , hoe meer wij een zingende zoom toon horen en hem zien pendelen tussen waarden. Bijv 180 debiet , en dan pendelen tussen 178 en 183, inclusief dat omhoog en omlaag gaande zoomende zingende geluid . Hoorbaar in alle vertrekken

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 27-04-2026 08:37 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• nessio
@Aeien vanuit mijn flair 400 heb ik in / uit huis alsvolgt aangesloten.
Uit /in is 180 overgangsstuk 180/200 daarna gladde korte bocht van 200 weer overgangsstuk 200/180 dan gladde bocht 90 gr 180 dan dempers 1000 dan verder huis in/uit.
Voor de korte bocht 200 onder de flair heb je dan maar 30cm nodig.
Volgens mij heb je dan boven de flair ook zo iets ruimte nodig. Ik heb korte bocht 200 ipv 180 genomen op advies van iemand die deze systemen installeert. Je zou dan een betere doorstroming en minder geluid hebben.
Bij jou zou dat dan zijn overgangsstuk180/200 dan korte gladde 90 gr bocht 200/200 dan mof 200/200 dan weer gladde 90gr bocht 200/200 dan overgangsstuk 200/180 dan rechte dempers 1000? Denk dat je maar 600 kwijt kan.
Naar het dak geisoleerde pijp gebruiken
Ik heb bij mij alles aangepast daar een deel van het huis niet achter maar voor de dempers was aangesloten.
Ik hoor mijn wtw op stand 4 ( 375m3) vrijwel niet. Ook 400m3 getest dan haalt ie 396m3.
Ik zal in de loop van vandaag nog een foto plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 27-04-2026 09:56 ]

• P5ycho
backupdevice schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:33:
Vraag over een in gebruik zijnde nieuwe Zehnder Q600. Is het normaal dat deze op auto stand met een ingesteld debiet van 170m3/h pendelt tussen de 168 en 172 . En hoe hoger we gaan , hoe meer wij een zingende zoom toon horen en hem zien pendelen tussen waarden. Bijv 180 debiet , en dan pendelen tussen 178 en 183, inclusief dat omhoog en omlaag gaande zoomende zingende geluid . Hoorbaar in alle vertrekken
Dat kan normaal zijn ja, beetje afhankelijk van de wind op de invoer/uitvoer.
Waarom maar 170m3/h met een Q600, vraag ik me dan af :).
Als het goed is is de installatiewizard doorlopen en zijn debieten tot 600m3/h hoorbaar geweest, dan moet geluid echt wel opgevallen zijn.
Verder is het een beetje gokken zonder meer informatie. Heb je een installateur bij de hand die het even kan checken?

backupdevice schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:33:
Dat zingen en continu licht variëren van toerental klopt, doet ie hier ook, maar dat hoor ik alleen in de technische ruimte waar de Q600 hangt. Als je dat ook via je ventielen kunt horen heb je te weinig geluiddemping in je aanvoerleidingen zitten.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

P5ycho schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:31:
[...]

Dat kan normaal zijn ja, beetje afhankelijk van de wind op de invoer/uitvoer.
Waarom maar 170m3/h met een Q600, vraag ik me dan af :).
Als het goed is is de installatiewizard doorlopen en zijn debieten tot 600m3/h hoorbaar geweest, dan moet geluid echt wel opgevallen zijn.
Verder is het een beetje gokken zonder meer informatie. Heb je een installateur bij de hand die het even kan checken?
Huis is net opgeleverd. Unit hangt in de gang , alles boven de 200 geeft veel herrie via de buizen . Ik heb geen idee hoe deze is ingesteld . Wij hebben de aannemer schriftelijk op de hoogte gebracht dat dit niet acceptabel is en een 5% kwestie is geworden . Wij horen een zoemen/zingend geluid in elke kamer en hoger als 170m3 geeft steeds meer overlast . Lucht suizen is geen probleem maar dat zingen is echt niet te doen .

Installateur en aannemer hebben tijdens de bouw niet echt advies of waarschuwingen gegeven , behalve dat het allemaal kan . Nu zitten we dus met deze kwestie. Beneden is de lucht wel ok maar boven niet . Met deuren open en 2 uur zonder iemand in een slaapkamer is de luchtkwaliteit nog steeds 938ppm.

Nu zegt de installateur dat het een uitdagend buizenstelsel is die veel weerstand geeft , dus tja het zal wel probleem zijn.
Andrehj schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:38:
[...]

Dat zingen en continu licht variëren van toerental klopt, doet ie hier ook, maar dat hoor ik alleen in de technische ruimte waar de Q600 hangt. Als je dat ook via je ventielen kunt horen heb je te weinig geluiddemping in je aanvoerleidingen zitten.
Wij horen het overal via de ventielen

Wij gebruiken co2 meter qua aansturing. Beneden met 4 personen spint hij op naar 180m3 en dan blijft de lucht fris . Ik weet er voor de rest weinig van af dus ik heb geen idee wat een standaard m3 stand moet zijn voor 4 personen , 5 slaapkamers.

Ik zie dat de max m3 die ik kan instellen gemaximaliseerd is op 310m3 . 250m3 is echt niet te doen . Grappige is , er komt dan meer lawaai uit de ventielen dan uit de kast waar hij hangt . Als ik hem nu op 310m3 zet , springt de unit meteen in de weerstand beveiliging.

Ik vrees dat wij in een zeer slecht scenario zijn beland .

[ Voor 32% gewijzigd door backupdevice op 27-04-2026 15:36 ]

backupdevice schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:15:
Huis is net opgeleverd. Unit hangt in de gang
Daar gaat het al fout. In de specs staat duidelijk hoeveel geluid de unit via zijn omkasting maakt. Een WTW (eender welk merk) hoort gewoon in een afgesloten ruimte, zoals een (niet bewoonde) zolder, technische ruimte, of evt een bijkeuken. Die wil je toch niet zo op de gang hebben hangen?
, alles boven de 200 geeft veel herrie via de buizen . Ik heb geen idee hoe deze is ingesteld . Wij hebben de aannemer schriftelijk op de hoogte gebracht dat dit niet acceptabel is en een 5% kwestie is geworden . Wij horen een zoemen/zingend geluid in elke kamer en hoger als 170m3 geeft steeds meer overlast . Lucht suizen is geen probleem maar dat zingen is echt niet te doen .
Wat zit er aan geluiddemping tussen de unit en de ventielen? Ik had hier pas een (voor een gevoelig iemand) acceptabel resultaat met een vaste en een flexibele geluiddemper in serie.
Installateur en aannemer hebben tijdens de bouw niet echt advies of waarschuwingen gegeven , behalve dat het allemaal kan . Nu zitten we dus met deze kwestie. Beneden is de lucht wel ok maar boven niet . Met deuren open en 2 uur zonder iemand in een slaapkamer is de luchtkwaliteit nog steeds 938ppm.
Dat is nog OK. Maar wat wordt het als er wel twee personen in een nacht in slaapkamer slapen?
Nu zegt de installateur dat het een uitdagend buizenstelsel is die veel weerstand geeft , dus tja het zal wel probleem zijn.
Als het een uitdagend stelsel is, waarom heeft hij het dan zo aangelegd?
Wij horen het overal via de ventielen

Wij gebruiken co2 meter qua aansturing. Beneden met 4 personen spint hij op naar 180m3 en dan blijft de lucht fris . Ik weet er voor de rest weinig van af dus ik heb geen idee wat een standaard m3 stand moet zijn voor 4 personen , 5 slaapkamers.

Ik zie dat de max m3 die ik kan instellen gemaximaliseerd is op 310m3 . 250m3 is echt niet te doen . Grappige is , er komt dan meer lawaai uit de ventielen dan uit de kast waar hij hangt . Als ik hem nu op 310m3 zet , springt de unit meteen in de weerstand beveiliging.
Dan heb je een keihard handvat om je installateur of aannemer mee om de oren te slaan. Hij verkoopt je een Q600, die 600 m³ moet kunnen ventileren, maar die niet eens de helft in het buizenstelsel kan duwen. Dan zijn de buizen dus ontzettend ondergedimensioneerd.
Ik vrees dat wij in een zeer slecht scenario zijn beland .
Daar lijkt het wel op. Tijd om je aannemer (of installateur, als je die zelf in hebt gehuurd) schriftelijk in gebreke te stellen.

Nog een handvat: Wat staat er in de ventilatieberekeningen, die onderdeel zijn van je bouwvergunning? Die grote Q600 zal niet voor niets gekozen zijn. Ik acht de kans best groot dat de woning met het huidige onderbemeten buizenstelsel (waardoor slechts de helft van de capaciteit beschikbaar is) niet eens aan de bouwvergunning voldoet. Als dat zo is sta je juridisch erg sterk.
Bovendien stelt de wetgever ook geluidseisen aan verblijfsruimten, maar ik weet niet precies hoe die norm is. Best kans dat je (mocht je ventilatie daar toch nét voldoen) dat ook nog kunt gebruiken om aan te tonen dat er bagger geleverd is.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 27-04-2026 16:22 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Andrehj schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:16:
[...]

Daar gaat het al fout. In de specs staat duidelijk hoeveel geluid de unit via zijn omkasting maakt. Een WTW (eender welk merk) hoort gewoon in een afgesloten ruimte, zoals een (niet bewoonde) zolder, technische ruimte, of evt een bijkeuken. Die wil je toch niet zo op de gang hebben hangen?

[...]

Wat zit er aan geluiddemping tussen de unit en de ventielen? Ik had hier pas een (voor een gevoelig iemand) acceptabel resultaat met een vaste en een flexibele geluiddemper in serie.

[...]

Dat is nog OK. Maar wat wordt het als er wel twee personen in een nacht in slaapkamer slapen?

[...]

Als het een uitdagend stelsel is, waarom heeft hij het dan zo aangelegd?

[...]

Dan heb je een keihard handvat om je installateur of aannemer mee om de oren te slaan. Hij verkoopt je een Q600, die 600 m³ moet kunnen ventileren, maar die niet eens de helft in het buizenstelsel kan duwen. Dan zijn de buizen dus ontzettend ondergedimensioneerd.

[...]

Daar lijkt het wel op. Tijd om je aannemer (of installateur, als je die zelf in hebt gehuurd) schriftelijk in gebreke te stellen.

Nog een handvat: Wat staat er in de ventilatieberekeningen, die onderdeel zijn van je bouwvergunning? Die grote Q600 zal niet voor niets gekozen zijn. Ik acht de kans best groot dat de woning met het huidige onderbemeten buizenstelsel (waardoor slechts de helft van de capaciteit beschikbaar is) niet eens aan de bouwvergunning voldoet. Als dat zo is sta je juridisch erg sterk.
Bovendien stelt de wetgever ook geluidseisen aan verblijfsruimten, maar ik weet niet precies hoe die norm is. Best kans dat je (mocht je ventilatie daar toch nét voldoen) dat ook nog kunt gebruiken om aan te tonen dat er bagger geleverd is.
Ik heb vandaag een mail verzonden naar de aannemer met het melden dat dit gebrek en aangeven dat het sowieso op de 5% lijst komt te staan. Heb daarin aangeven het inregel rapport te leveren .

Pfff gaat weer een leuk gevecht worden .

• P5ycho
@backupdevice hier heeft de installateur wel een druppel aan de neus ben ik bang. 310m3/h kunnen halen met een Q600 is... verre van ok. Ik hoop vooral dat het buizenstelsel niet in een breedplaatvloer ligt ofzo.

Mocht je info van de installateur kunnen verkrijgen over ventilatieplan en gelegde buizenstelsel, deel deze dan gerust. Foto's van de bouw zijn ook welkom, als je die hebt.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

P5ycho schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 03:57:
@backupdevice hier heeft de installateur wel een druppel aan de neus ben ik bang. 310m3/h kunnen halen met een Q600 is... verre van ok. Ik hoop vooral dat het buizenstelsel niet in een breedplaatvloer ligt ofzo.

Mocht je info van de installateur kunnen verkrijgen over ventilatieplan en gelegde buizenstelsel, deel deze dan gerust. Foto's van de bouw zijn ook welkom, als je die hebt.
Ligt uiteraard allemaal in een breedplaatvloer .

Gisteren de aannemer van het gebrek op de hoogte gebracht . Ik verwacht vandaag een telefoontje. De installateur zal deze week ook langskomen want 1 van de CO2 meters was kapot .

Ik heb het idee dat de bovenverdieping gewoon niet genoeg verversing krijgt . Beneden is het allemaal ok in mijn ogen , behalve het geluid uit de ventielen boven de 200m3 . Maar boven op de slaapkamers is het niet ok in mijn ogen .

Nog iets leuks, als ik hem nu naar 300 jaag geeft hij geen weerstand melding maar hoor je een rateltje .

Baal er gruwelijk van . Wij hebben nul feedback gekregen behalve dat dingen mogelijk zouden zijn zonder waarschuwingen van geluid en zo. Nu zit alles erin en tja daar zit je dan.

[ Voor 13% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2026 07:52 ]

• nessio
Je kunt bij de gemeente de bouwaanvraag opvragen. Daar staat het ventilatieplan in.
Maximale geluidsniveau bij ventielen is 30db (ergens in dit forum gelezen).
Projectwoning?

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 28-04-2026 08:01 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:37
Wat ook zou kunnen is dat de Q600 stuk is en daarom zo veel lawaai maakt en zijn max debiet niet haalt. Misschien een long shot omdat hij nieuw is, maar uitgesloten is het ook niet lijkt me.
Dat zou te testen zijn door de buizen los te koppelen van de wtw en dan kijken of hij wel zijn max debiet haalt.

Ook interessant om de status/belasting van de twee ventilatoren onderling (ongeveer gelijk of een groot verschil?) uit te lezen via de app of via het display van de unit.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Franciesco schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:29:
Wat ook zou kunnen is dat de Q600 stuk is en daarom zo veel lawaai maakt en zijn max debiet niet haalt. Misschien een long shot omdat hij nieuw is, maar uitgesloten is het ook niet lijkt me.
Dat zou te testen zijn door de buizen los te koppelen van de wtw en dan kijken of hij wel zijn max debiet haalt.

Ook interessant om de status/belasting van de twee ventilatoren onderling (ongeveer gelijk of een groot verschil?) uit te lezen via de app of via het display van de unit.
Net de aannemer aan de telefoon gehad , en die heeft het doorgezet naar zijn onderaannemer.

We gaan het meemaken, ik hou jullie op de hoogte

Betreffende de belasting / weerstand . Ik kan dat nergens in het menu vinden dus ben afhankelijk van de installateur

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2026 08:44 ]

• P5ycho
Ik hoop van harte dat de Q600 stuk is, want een breedplaatvloer leg je maar 1 keer en dan moet je het er mee doen. Of een verstopte buis door stucafval ofzo...

Het risico is best groot voor de aannemer, ik zou als onderaannemer de gabrikant buizen en wtw op de bouw erbij willen hebben gehad voor het beton erin gaat.
Fingers crossed!

Als indicatie belasting kun je naar het ventilatorverbruik kijken. Met 170m3/h zou je onder de 25W moeten zitten.
Grote verschillen in toerental tussen de ventilatoren is ook een indicatie van problemen.

[ Voor 68% gewijzigd door P5ycho op 28-04-2026 10:46 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

P5ycho schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:41:
Ik hoop van harte dat de Q600 stuk is, want een breedplaatvloer leg je maar 1 keer en dan moet je het er mee doen. Of een verstopte buis door stucafval ofzo...

Het risico is best groot voor de aannemer, ik zou als onderaannemer de gabrikant buizen en wtw op de bouw erbij willen hebben gehad voor het beton erin gaat.
Fingers crossed!

Als indicatie belasting kun je naar het ventilatorverbruik kijken. Met 170m3/h zou je onder de 25W moeten zitten.
Grote verschillen in toerental tussen de ventilatoren is ook een indicatie van problemen.
De aannemer is op de hoogte en heeft het doorgezet naar de onderaannemer. Wij hebben formeel laten weten dit als een gebrek te zien met daarbij de melding dat deze dus op de 5% regeling gezet is .

Ook hebben wij aktiepunten en onze verwachtingen gemeld .

Inregelrapport , debiet per ruimte en weerstand
Volledige inbedrijfstelling en kalibratie opnieuw
Oorzaak zingend geluid wegnemen
Zorgen dat wij een stil en stabiel systeem krijgen

Aannemer gaf aan dat de unit door de installateur was ingeregeld op 450m3 . Wij komen zelf niet verder als 310m3 , met daarbij een aan en uit gaande weerstand beveiliging.

[ Voor 16% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2026 12:59 ]

• w00key
backupdevice schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:41:
[...]

Net de aannemer aan de telefoon gehad , en die heeft het doorgezet naar zijn onderaannemer.

We gaan het meemaken, ik hou jullie op de hoogte

Betreffende de belasting / weerstand . Ik kan dat nergens in het menu vinden dus ben afhankelijk van de installateur
https://zehnder.compano.c...omfoair-q---gebruiker.pdf

Menu -> Status -> Ventilatoren
Menu -> Status -> Energie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5MbbQGHfYfn7zN7Iqh_fiGH6ug=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hwpW0x8Ke0PmWS9xuMGbgwE9.png?f=user_large

Een Q350/450/600 verschillen niet zoveel van elkaar, een ratel kan betekenen dat er een lager stuk is, maar een gewoon kastje, nee dat gaat hem niet worden. Ik heb eentje op 180 m3/uur standaard, ~35W verbruik, ~35% werkingspercentage (power level), en hoewel het geen excessief geluid maakt is het wel meer dan een PC. Nul geluid uit de ventielen gelukkig, dat is vrij eenvoudig op te lossen met dempers, maar de kast zelf, die moet in een lucht en geluidsdichte ruimte of kast zitten. Dus dik multiple en rubberen strips minimaal, en liefst bekleed met "Mass loaded vinyl" zoals https://www.fibers-foams....idsisolerende-massaplaten

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

w00key schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:56:
[...]

https://zehnder.compano.c...omfoair-q---gebruiker.pdf

Menu -> Status -> Ventilatoren
Menu -> Status -> Energie

[Afbeelding]

Een Q350/450/600 verschillen niet zoveel van elkaar, een ratel kan betekenen dat er een lager stuk is, maar een gewoon kastje, nee dat gaat hem niet worden. Ik heb eentje op 180 m3/uur standaard, ~35W verbruik, ~35% werkingspercentage (power level), en hoewel het geen excessief geluid maakt is het wel meer dan een PC. Nul geluid uit de ventielen gelukkig, dat is vrij eenvoudig op te lossen met dempers, maar de kast zelf, die moet in een lucht en geluidsdichte ruimte of kast zitten. Dus dik multiple en rubberen strips minimaal, en liefst bekleed met "Mass loaded vinyl" zoals https://www.fibers-foams....idsisolerende-massaplaten
170m3

toevoerventilator - verwerkings percentage 44% - toerental 1973 tr/min

Afvoer ventilator- 40% - toerental 1799

Vermogen ventilatoren 40W

• Vech
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:02
Ik denk wel relevant: na 4 weken heb ik eindelijk mijn comfopipe plus binnengekregen van Groothandel.BE. Niet dus. Ze hebben doodleuk comfopipe compact opgestuurd met de mededeling dat comfopipe plus (ook) in België niet meer beschikbaar is en vervangen is door comfopipe compact

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:07
Vech schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:25:
Ik denk wel relevant: na 4 weken heb ik eindelijk mijn comfopipe plus binnengekregen van Groothandel.BE. Niet dus. Ze hebben doodleuk comfopipe compact opgestuurd met de mededeling dat comfopipe plus (ook) in België niet meer beschikbaar is en vervangen is door comfopipe compact
Balen zeg! Zeker als je extra lang wacht erop. Is de prijs nog gecompenseerd voor je?

• Vech
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:02
Mats007 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:37:
[...]

Balen zeg! Zeker als je extra lang wacht erop. Is de prijs nog gecompenseerd voor je?
Nog niet maar dat ga ik zeker eisen. Sws echt geen aanrader om daar te bestellen, je kan ze alleen maar mailen :(

• w00key
backupdevice schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:04:
[...]

170m3

toevoerventilator - verwerkings percentage 44% - toerental 1973 tr/min

Afvoer ventilator- 40% - toerental 1799

Vermogen ventilatoren 40W
Hmm dan hebben ze nog krapper aangelegd dan een bouwjaar 2004 projectwoning met ~80mm buisjes naar de ventielen. Dat is wel shit als het niet alleen komt door bijvoorbeeld vervrommelde flexibele kananlen bij het toestel.

En een Q600 44/40% >> Q350 ~35%. Sheez wat hebben ze gedaan...

Ik ben ook bezig met een nieuwe woning en daar gaan we zeker voor relatief overkill in de ingestorte kanalen. Einde mag nog steeds 2x 90mm zijn, van die plastic buisjes, maar zeker 160/180 tot de verdeeldozen.

[ Voor 21% gewijzigd door w00key op 28-04-2026 16:46 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

w00key schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:44:
[...]

Hmm dan hebben ze nog krapper aangelegd dan een bouwjaar 2004 projectwoning met ~80mm buisjes naar de ventielen. Dat is wel shit als het niet alleen komt door bijvoorbeeld vervrommelde flexibele kananlen bij het toestel.

En een Q600 44/40% >> Q350 ~35%. Sheez wat hebben ze gedaan...

Ik ben ook bezig met een nieuwe woning en daar gaan we zeker voor relatief overkill in de ingestorte kanalen. Einde mag nog steeds 2x 90mm zijn, van die plastic buisjes, maar zeker 160/180 tot de verdeeldozen.
Aan welke kant krapper ? Naar binnen halen van de lucht en dan richting de ventielen ?

Wat zouden de waardes moeten zijn? Want wat ik heb neergezet qua waardes zegt mij niks

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2026 17:16 ]

• w00key
backupdevice schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:15:
[...]

Aan welke kant krapper ? Naar binnen halen van de lucht en dan richting de ventielen ?

Wat zouden de waardes moeten zijn? Want wat ik heb neergezet qua waardes zegt mij niks
Allebei.

Bij nieuwbouw zeker met een Q600 zou ik verwachten dat je dus voor je bbl meer dan 350 m3/uur nodig had, anders hadden ze de Q350 gekocht.

Dus richtwaarde zou zijn, 400 m3 per uur bij acceptabele toerental, zoals 50% power. Dit haal je volgens mij niet eens met je bestaande buizenstelsel zelfs op 100%, of ze hebben bij inregelen het compleet verkeerd gedaan en staan alle ventielen op een kleine spleet.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

w00key schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:25:
[...]

Allebei.

Bij nieuwbouw zeker met een Q600 zou ik verwachten dat je dus voor je bbl meer dan 350 m3/uur nodig had, anders hadden ze de Q350 gekocht.

Dus richtwaarde zou zijn, 400 m3 per uur bij acceptabele toerental, zoals 50% power. Dit haal je volgens mij niet eens met je bestaande buizenstelsel zelfs op 100%, of ze hebben bij inregelen het compleet verkeerd gedaan en staan alle ventielen op een kleine spleet.
Op duidelijk. Ik kan hem niet hogers 320 zetten en dan springt de weerstand beveiliging aan .

Ik hoop dat het inregelen is ….

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

w00key schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:25:
[...]

Allebei.

Inregelrapport laat 414M3/u zien

• Aeien
In opvolging van mijn vorige posts:
Net gebeld door installateur: navraag bij monteurs leert dat ze mij kosten van water-afvoer-aanpassing wilden besparen en de unit daarom hoog hebben opgehangen. Willen het aanpassen, want zijn het ermee eens dat huidige drukken bij dit buizenverloop niet oké is.

Ze komen de unit lager plaatsen en indien water afvoer veranderd moet worden, komt er een bakje onder en moet ik dit zelf laten aanpassen (zij doen dit niet). wmb prima; dan kan ik zelf kijken hoe ik het aansluit met een horizontale sifon oid.

2 punten:
- op mijn vraag of ze met een spiro buis iig de eerste 90gr hoek wilden maken: dat doen ze nooit. Ze sluiten altijd aan met een flex-slang. Geisoleerde spiro zou ook erg duur zijn. M.i. niet hoe het hoort, maar toegegeven: zo zat de installatie eerst ook in elkaar. Belangrijkste voor mij is dat de extreme hoeken eruit zijn; kan altijd zelf op termijn de spiro er nog tussen zetten.
- Onder de WTW (zie foto) zit ook een pvc buis met een stroomkabel erin, die uiteindelijk beperkend gaat zijn voor hoe laag hij kan, naast de sifon. Zouden jullie die preventief al anders leggen, bijv. over de vloer en daarna pas omhoog? Wil nu natuurlijk dat ding wel echt goed hebben hangen en niet op dat moment er tegen aan lopen.

In ieder geval een veel prettiger gesprek dan ik bang voor was, dus vooralsnog positief over dat het redelijkerwijs in orde wordt gemaakt.

Thanks voor jullie steun!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn71Ltgpen1xC7AEKKTAADUHCn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuRGPVmvDlOlW4Zeb8oUzyAq.jpg?f=fotoalbum_large

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:58
@Aeien stukje elektra buis zit in de weg om het netjes aan te laten sluiten tegen de muur.
Dus idd net boven vloer een bocht naar horizontaal en dan een bocht recht omhoog naar de verdeeldoos.
Voor afvoer een droogsyfon toepassen net buiten de “voetprint” van je unit.
Zorg dat je even wat stukjes pvc buis en bochtjes van 90 en 45 graden hebt zodat ze er netjes op aan kunnen sluiten. Hoe lager je unit hoe beter je later de bochten kunt maken van je lucht toe en afvoer.
Aeien schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:42:
2 punten:
- op mijn vraag of ze met een spiro buis iig de eerste 90gr hoek wilden maken: dat doen ze nooit. Ze sluiten altijd aan met een flex-slang. Geisoleerde spiro zou ook erg duur zijn. M.i. niet hoe het hoort, maar toegegeven: zo zat de installatie eerst ook in elkaar. Belangrijkste voor mij is dat de extreme hoeken eruit zijn; kan altijd zelf op termijn de spiro er nog tussen zetten.
Nu heb je het over isolatie. Betekent dat dat dit de leidingen naar buiten zijn? Dat verandert de zaak wel, want leiding van en naar buiten kun je niet met spiro doen, want dan krijg je condens op die leidingen. Hier heeft je installateur dus zeker een punt. Spiro gebruik je normaliter enkel voor leidingen vanaf de WTW van en naar de woning.
Voor de leidingen naar buiten heb ik Comfopipe+ van Zehnder gebruikt, wat nu helaas niet meer leverbaar is.

Die elektrabuis (die trouwens ook helemaal niet vast zit, zo hoort dat niet!) zou ik zo dicht mogelijk op de vloer opzij leggen en dan naar boven. Kun je van de gelegenheid ook gebruik maken om hem fatsoenlijk te monteren.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 29-04-2026 11:19 ]

• P5ycho
@Aeien een bakje onder de unit is geen tijdelijke oplossing omdat de wtw dan valse lucht aan gaat zuigen. Dat had de installateur niet voor moeten stellen vind ik.

Wel sneu dat ze wel een wtw tegen de muur kunnen schroeven maar niet even een afvoer kunnen verplaatsen, maargoed dat is hoe de markt tegenwoordig in elkaar zit ben ik bang.

Ik zou die elektraleiding en afvoer dan zelf even doen, maar begrijp dat dat niet voor iedereen weggelegd is.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 29-04-2026 11:33 ]

• Aeien
@Andrehj

Alle buizen zijn met extreme hoeken aangesloten; linkszijdig alles naar buiten, rechtszijdig naar binnen.
Snap dus dat spiro voor de buizen naar buiten niet kan, maar naar binnen zou het evt wel kunnen?
Zinvol om hier nog op in te gaan, als de installateur aangeeft het nooit te doen? Weet niet wat het effect van een 90gr spiro bocht is ipv een rustig lopende flexbuis.

Zal kijken dat ik de elektrabuis verleg, moet niet teveel werk zijn.

Als droogsifon: gewoon zoiets?
Het is heerlijk idioot, maar de elektricien die de warmtepomp heeft aangesloten, heeft een elektrabuis onder de afvoer doorgelegd. Je ziet het nog net op de foto rechts onder. Zou even moeten kijken of die nog goed afloopt zonder de hydrostatische druk van de sifon, of evt die leiding verleggen.

• P5ycho
Je installateur heeft gewoon niet veel verstand van zaken en schuift graag dozen. Ik zou via hier de juiste info verzamelen, hun die unit zo laag mogelijk op de muur laten hangen en de rest even zelf regelen.

Droogsifon:
assje in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Scheelt weer een tientje.

Effect slechte buisinstallatie op mechanische ventilatie:
YouTube: Hoe voorkom je ventilatiegeluid? Praktijkdemonstratie door ‘Flex & I...

[ Voor 63% gewijzigd door P5ycho op 29-04-2026 12:04 ]

• Aeien
Nader onderzoek:
Verleggen van de elektriciteits-buis is fluitje van een cent, daarmee de WTW toch 30-40cm lager, wat enorm veel ruimte geeft.

Denk dat ik de installateur hem daarna laat aansluiten zoals hij doet, dus ws met flex buis. Dan is hij namelijk nog steeds 100% verantwoordelijk voor de installatie. Als ik zelf daarna ga aanpassen, kan dat altijd nog, afhankelijk van het netto resultaat in weerstand, flow en geluid.

Tav de condens afvoer: monteurs lijken alles met tape lucht/waterdicht te hebben aangesloten en kan dingen niet goed zien. Zou jullie idee zijn om de droogsifon direct op de condensafvoer aan te sluiten? Lijkt mij het makkelijkstet, echter heeft de sifon een schroefdraad/manchet en weet niet of dit goed past. Of de rechte hoek laten zitten en met nog een hoek weer verticaal naar de sifon toe?
Uiteindelijke afvoerende buis is 4cm, dus moet de sifon daar met een koppelstuk op aansluiten?

Sorry, heb met elektra ondertussen wat ervaring, met waterafvoer niet :)

• w00key
backupdevice schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:24:
[...]

Inregelrapport laat 414M3/u zien
Heh dan mogen ze dat komen laten zien hoe ze het op 414 m3/uur krijgen zonder excessief geluid, 30 dB voor woonfunctie, https://iplo.nl/regelgevi...uid-bouwwerkinstallaties/

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een nette dakdoorvoer voor de q350. We hebben een gemetseld afvoerkanaal van betonblokken waar de cv ketel eerder op uitmondde. Hierdoor kan mooi de afvoer van de wtw lopen. Het kanaal is zo'n 175mm in diameter.

Één van de opties die ik zag was deze van ubbink:
https://www.ubbink.com/nl...-zwart-aansluitm-150_160/
Echter bij navraag naar de technische tekening blijfkt er maar een nominale diameter over van 135,5 cm, die valt dus al af.

De thermoduct van econox lijkt het dan wat beter te doen met een onderdakse opening van 150/170 binnen/buiten.
https://www.econox.nl/nl_...t-dakdoorvoer-o150mm/340/

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:52
ik heb een renson design xl liggen hier klaar liggen voor onze q350. veelal aangeraden hier vanwege de lage weerstand.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

w00key schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:37:
[...]

Heh dan mogen ze dat komen laten zien hoe ze het op 414 m3/uur krijgen zonder excessief geluid, 30 dB voor woonfunctie, https://iplo.nl/regelgevi...uid-bouwwerkinstallaties/
Ik ook. Als het goed is komt binnenkort de installateur inclusief Zehnder op de koffie .

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste