timag schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:59:
[...]
Ik heb 2 varianten geprobeerd: half uurtje luchten met de ramen tegen elkaar open en de unit ‘s nachts twee uur de bypass open. Werkt allebei (kreeg de luchtvochtigheid terug van 75%+ naar tussen de 60 en 65%) maar was er nog niet uit wat het beste is.
Alleen heeft mijn unit nu kuren (afvoerventilator stopt er af en toe mee) en ik doe het nu dus met de ramen tot de unit weer gerepareerd is.
Heb nu een regeling met home assistent die goed werkt. Voor wie ook een enthalpie unit heeft en ook wat meer controle over de luchtvochtigheid wil:
- Onze Zehnder Q450 met enthalpiewisselaar hangt aan home assistant met een esp32 bordje van medetweaker SkullboyNL.
- Met dit kwakkelweer nu binnen een luchtvochtigheid van tussen de ~50% en 55%.
- Regeling gaat op basis van bypass openen, zodra het binnen te vochtig is en het buiten minder vochtig is.
- Daarvoor is absolute luchtvochtigheid nodig, hiervoor kun je met HACS de "Thermal Comfort" plugin gebruiken. Die rekent dat automatisch voor je uit obv de waarden die de Zehnder doorgeeft.
Het volgende nu ingesteld:
- Sensor absolute luchtvochtigheid binnen obv Thermal Comfort, met waarden van de Airgradient sensor.
- Absolute luchtvochtigheid buiten, obv waarden van de Zehnder outside temp en humidity.
- Helper numeriek voor instellen wens luchtvochtigheid
- Wens/doel absolute luchtvochtigheid obv helper en temp binnen van Airgradient
Dan de regeling zelf:
- Elk uur een controle doen: als de absulute lvh binnen hoger is dan het doel, en buiten is lager dan binnen, dan gaat de bypass een uur open.
- De Zehnder sluit de bypass vanzelf als er geen actie wordt gedaan
- De Zehnder regelt zelf dat de inblaas temp niet te koud wordt. Zoals vannacht buiten temp rond vriespunt, zorgt de Zehnder zelf voor een inblaas van minimaal 13, volgens de handleiding. In de praktijk kan ik dat bevestigen. De sturing van de bypass is dus enigzins beperkt door de vorstbeveiliging van de Zehnder.
Bovenstaande werkt nu eigenlijk heel goed. Nadeel is natuurlijk dat je meer warmteverlies hebt omdat de bypass lang openstaat. Omdat we in nieuwbouw zitten, en er nog veel vocht in het huis vrij komt, denk ik dat dat volgend jaar wel beter wordt. Het is nu domweg nog even stoken.
NB: rekenen met de absolute luchtvochtigheid vond ik zelf het handigst, omdat dat onafhankelijk is van van de temperatuur buiten of binnen. De regeling werkt dan ook met name als het buiten kouder wordt dan binnen. Je kunt het ook nog simpeler doen en als voorwaarden een bepaalde buiten temperatuur en luchtvochtigheid aanhouden, waarbij de bypass opent.
[
Voor 7% gewijzigd door
barbarbar op 17-11-2025 11:07
]