12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Om de overgang van de aanslutingen op de unit naar 180mm te maken heb ik Aerfoam 180mm intern gebruikt: dat is redelijk flexibel spul en krijg je over de 190mm extern heen. Zie mijn eerdere berichten hierover en onderstaande foto.
Ik had dat stuk flex puur voor de mechanische ontkoppeling. Is een flex demper alleen daar ook goed genoeg voor?
Die aerfoam zit daar idd ook met geluid in het achterhoofd.
Ik omkast de unit en leidingen sowieso. Weet nog niet precies met welke akoestische maatregelen, maar dat is wel het plan iig.
Zijn er nog aanraders voor starre dempers. Ik zit een beetje in de better safe than sorry modus en leg het liever nu aan dan dat ik over een half jaar weer alles open moet schroeven.
@Franciesco Das wel lekker zo in 1x die 180 er overheen 👌. Die ga ik onthouden. Strakker ga je het niet vinden ☺️
350 m³ is de max-stand, de normaalstand zal meestal eerder rond de 220 m³/uur zijn of zelfs minder.Juppehup schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:12:
Je leest overal dat 2.5m/s een beetje de max is vwb geluid. 160mm @350m3/hr is gewoon 4.8m/s. Ik snap eigenlijk niet zo goed dat het dan zo door een fabrikant wordt geleverd.
Ik had dat stuk flex puur voor de mechanische ontkoppeling. Is een flex demper alleen daar ook goed genoeg voor?
Ik omkast de unit en leidingen sowieso. Weet nog niet precies met welke akoestische maatregelen, maar dat is wel het plan iig.
Zijn er nog aanraders voor starre dempers. Ik zit een beetje in de better safe than sorry modus en leg het liever nu aan dan dat ik over een half jaar weer alles open moet schroeven.
@Franciesco Das wel lekker zo in 1x die 180 er overheen 👌. Die ga ik onthouden. Strakker ga je het niet vinden ☺️
160 mm op de hoofdkanalen is dan 3 m/s. Dat gaat prima, de laatste meter(s) heb je dan kanalen waar de lucht nog minder hard stroomt, dus nog minder geluid maakt. Die meter(s) afstand tot het hoofdkanaal dempen ook.
Daarnaast is er nog een effect dat in een buis van 160 mm er meer ruimte verder weg van de randen af is, dan in een buis van 80 mm doorsnee. Dat maakt het makkelijker voor de lucht om rustig te stromen (laminaire stroming), tot zelfs hogere gemiddelde snelheden.
Dus een buis van 160 mm werkt beter dan vier buizen van 80 mm. Ook al hebben vier buizen van 80 mm net zoveel oppervlakte als een buis van 160 mm.
Als je die 180mm flexbuis over de WTW-aansluiting 'trekt' (binnen 160, buiten 190), dan zou het me niet verbazen wanneer de weerstand die zo'n plotse rand in je buiswerk veroorzaakt meer herrie maakt dan normaal stromende lucht met 3 of zelfs 4 m/s.
[ Voor 11% gewijzigd door Cbr op 04-12-2025 08:05 ]
Aerfoam houdt geluid juist niet binnen de buis, dus hoor je het aan de buitenkant. Daar zijn al voorbeelden in dit topic van geweest, niet handig binnenshuis.Juppehup schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:12:
Je leest overal dat 2.5m/s een beetje de max is vwb geluid. 160mm @350m3/hr is gewoon 4.8m/s. Ik snap eigenlijk niet zo goed dat het dan zo door een fabrikant wordt geleverd.
Mechanische ontkoppeling is echt niet nodig, gewoon starre bochten maken. Heb ik zelf ook, werkt prima.
Oeh, nou idd. Had dit topic al zo goed mogelijk door gescand (400+ pagina's helemaal lezen is niet echt te doenP5ycho schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:49:
[...]
Aerfoam houdt geluid juist niet binnen de buis, dus hoor je het aan de buitenkant. Daar zijn al voorbeelden in dit topic van geweest, niet handig binnenshuis.
Toch maar eens kijken naar Spiro met Armaflex dan.
Bedankt voor de tip
Richting huis kun je spiro zonder armaflex gebruiken.
Naar buiten toe doe je er goed aan om de boel te isoleren tegen condens, en ook warmteverlies. Daar is aerfoam of comfopipe wel handig. Armaflex over spiro kan ook, maar is veel meer werk.
Ik ben zelf meer van de comfopipe, PPE is wat steviger dan aerfoam's EPE. Qua demping is het allebei matig, want weinig massa.
Een omkasting of wat extra isolatie houdt het geluid dan weer uit je kamer.
er is ook nog gewoon geïsoleerde spiro te koop, dan hoeft er geen dure armaflex omheen geworsteld te worden.P5ycho schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:05:
Ja, we hebben heel wat bij elkaar getypt met z'n allen.
Richting huis kun je spiro zonder armaflex gebruiken.
Naar buiten toe doe je er goed aan om de boel te isoleren tegen condens, en ook warmteverlies. Daar is aerfoam of comfopipe wel handig. Armaflex over spiro kan ook, maar is veel meer werk.
Ik ben zelf meer van de comfopipe, PPE is wat steviger dan aerfoam's EPE. Qua demping is het allebei matig, want weinig massa.
Een omkasting of wat extra isolatie houdt het geluid dan weer uit je kamer.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat is waar, goed punt.No Hands schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:22:
[...]
er is ook nog gewoon geïsoleerde spiro te koop, dan hoeft er geen dure armaflex omheen geworsteld te worden.
En nu het probleem: Na de herinstallatie van de ERV is er een geurtje aan de toevoerlucht. Even een nacht afgewacht maar vandaag geen verandering. Terug de HRV er in en nare geur is weg. Dus bij nieuw installatie van ERV was alles OK. Na enkele dagen stilstand van de ERV (in huis, buiten de unit in de kartonnen doos) en terug monteren is de geur er gekomen. Het is zowat dezelfde geur die aan het begin het koelseizoen kan vrijkomen bij de daikin planfond airco's op het werk bij ons.
Visueel kan ik niets vaststellen aan de ERV maar je ruikt duidelijk iets NOK.
Als ik zoek in dit topic op het trefwoord "geur" kan ik niets nuttig vinden.
Heeft iemand tips hoe ik de ERV kan reinigen zodat de nare geurtjes weg zijn? In de handleiding van zehnder staat enkel het gebruik van water.
Het verbaast me.dst je het binnen 5 dagen zoveel vochtiger kunt krijgen. Hoeveel stijging heb je gezien in die periode?
Edit: vergeet niet in het menu in te stellen dat je een ERV hebt, anders gaat de voorverwarmer onnodig aan.
[ Voor 59% gewijzigd door P5ycho op 04-12-2025 23:15 ]
Af fabriek was er geen geur maar na een week of 2 stilstand wel. Zou ik zoiets mogen gebruiken?P5ycho schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:39:
Mijn ERV rook ook een beetje af fabriek, maar dat was niet echt storend en na een weekje wel weg.
Het verbaast me.dst je het binnen 5 dagen zoveel vochtiger kunt krijgen. Hoeveel stijging heb je gezien in die periode?
Rv stijgt bijna direct met 10% ongeveer. Hier wel passief houtskelet. Dampdifussieweerstand van schil is ook wel redelijk hoog heb ik het vermoeden. Ik moet nog experimenteren met juist wisselmoment. Ik heb terug naar HRV gewisseld omdat er condensatie optrad bij dakvlakramen thv glas (3 voudig met warm edge spacers van 18mm) in de hoeken. Ik was misschien wat te snel
[ Voor 6% gewijzigd door TomVH2 op 05-12-2025 07:48 ]
Een erv heeft normaal geen rioolafvoer.
De hrv wel want loost water.
Afvoer loshalen en dichtzetten met mof en dop. Normaal zit alles met 2 rubber moffen ivm schoonmaken sifon.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Jaja, allemaal in orde. Tis puur wisselaar. Tis ook geen rioolgeur maar de typische airco geur.nessio schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:41:
Is de zehnder met een droogsifon aangesloten? Mogelijk rioollucht
Afvoer loshalen en dichtzetten met mof en dop. Normaal zit alles met 2 rubber moffen ivm schoonmaken sifon.
Dit is loos advies, een ERV functioneert prima met aanwezigheid van een droogsifon. Als het probleem daar zit, dan is het een probleem met het sifon en niet met de combinatie van ERV en afvoer.nessio schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:41:
Is de zehnder met een droogsifon aangesloten? Mogelijk rioollucht
[ Voor 7% gewijzigd door nessio op 05-12-2025 08:06 ]
Ik zou nog niet meteen met cleaners aan de slag gaan, of iig eerst even advies vragen bij Zehnder.TomVH2 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:40:
[...]
Af fabriek was er geen geur maar na een week of 2 stilstand wel. Zou ik zoiets mogen gebruiken?
Rv stijgt bijna direct met 10% ongeveer. Hier wel passief houtskelet. Dampdifussieweerstand van schil is ook wel redelijk hoog heb ik het vermoeden. Ik moet nog experimenteren met juist wisselmoment. Ik heb terug naar HRV gewisseld omdat er condensatie optrad bij dakvlakramen thv glas (3 voudig met warm edge spacers van 18mm) in de hoeken. Ik was misschien wat te snel
10% stijging na wisselen is op zich gek, de ERV voegt niets toe maar vertraagt alleen. Dat betekent dat de vochttoename uit je huis moet komen. Bouwvocht wellicht? Misschien voorlopig even de hrv plaatsen tot je huis opgedroogd is?
Maar vochtigheid daalt nu niet meer zoals in vorige winters.
[ Voor 15% gewijzigd door nessio op 05-12-2025 11:26 ]
Ik heb zonet even gebeld met Zehnder. Iets Ph-neutraal mag. Ik denk dat ik verkeerd heb gedaan door na wissel de ERV direct terug in de doos te steken waardoor de wisselaar minder snel kon uitdrogen.P5ycho schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:02:
[...]
Ik zou nog niet meteen met cleaners aan de slag gaan, of iig eerst even advies vragen bij Zehnder.
Geen bouwvocht (droogbouw en al 2 jaar bewoond). Ook geen lekken ofzo. Wel koken, badkamer, veel was drogen, luchtdicht gebouw met hoge dampdiffusieweerstand. En betreft die 10% stijging/daling is het natuurlijk te zien waar je meet. Gisteren bij omwisseling van ERV naar HRV daalt de RV van de toegevoerde lucht, instant, van 50% naar 40%. De RV van de slaapkamers is vrijwel gelijk aan deze van toegevoerde lucht.P5ycho schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:02:
10% stijging na wisselen is op zich gek, de ERV voegt niets toe maar vertraagt alleen. Dat betekent dat de vochttoename uit je huis moet komen. Bouwvocht wellicht? Misschien voorlopig even de hrv plaatsen tot je huis opgedroogd is?
gisteren al gedaan (in bad en uitgespoeld met water van 40°C). Staat nu bijna 24u te drogen maar geur is er nog. Ik vrees een samenloop van omstandigheden (na wisseling zo in de doos gestoken zonder te laten uitdrogen).nessio schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:07:
Dure reinigers is onzin. Gewoon in bad of douche en dan met sproeier schoonmaken. Daarna goed op laten drogen.
Mijn gewone wisselaar heeft 2 weken op vloerverwarming van de zolderoverloop gestaan. Ik heb niet opgeruimd in een doos maar staat op een plateau boven de boiler.
In het voorjaar zet ik daar de erv op
Dit is allemaal berekend met de WTW unit op maximale stand. Ik heb de excelsheet ook ingevuld, maar niks gedaan met de bouwbesluit waarden (bestaande oude woning).
Ik denk dat ik overal gewoon spiro 125 toepas, behalve de grote leidingen op zolder die maak ik zo groot mogelijk. Wellicht in de keuken 1x 180 mm afvoer of is dat heel gek? Er zit al een bestaande 125 mm afvoer.
Alvast bedankt voor het meedenken!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Diezelfde 180 m3/h krijg je niet onder je deur door, tenzij je een spleet van zo’n 7 centimeter oke vindt, dus dan moet je ook aan iets van een muurdoorvoer gaan denken.
Diezelfde uitdaging heb je ook in de master bedroom, hoewel de hoeveelheid minder is en je met een deurrooster oid wel weg komt.
3 ventielen in de keuken wel. De excel sheet geeft aan dat ik een snelheid van 2,04 m/s krijg bij 2x 125 mm, waar 2 de max zou zijn. Krijg je dan gewoon iets meer geluid of heeft dit nog meer gevolgen?
Niet elk ventiel kan ook 90m3/s zonder overlast afzuigen.
Kijk eens naar de STB 2-125 bijvoorbeeld, daar lukt dat iig wel mee.
Als je andere ventielen wilt beoordelen zul je in de datasheet moeten gaan kijken van het betreffende ventiel.
Volledig open valt de blauwe lijn dus onder de 25dB, dat is niet te horen. Bij 50 Pa zit je op 30dB, dat is nog acceptabel.
Als je je buizenstelsel goed dimensioneert hoef je weinig te knijpen op de ventielen, en heb je het stilste systeem.
[ Voor 18% gewijzigd door P5ycho op 07-12-2025 22:17 ]
We zijn druk bezig met onze woning verbouwen/opbouwen en hebben ons veel ingelezen in dit forum. We hebben een opzet gemaakt voor de nieuwe WTW installatie in het huis. Er zat al een oude installatie uit 1990 in. Echter stond de WTW unit in het midden van de zolder, dus hebben we de WTW verwijderd, zodat we slaapkamers kunnen bouwen op zolder.
In onze nieuwe setup blijven we nu over met een debiet van +75. Niet wenselijk lijkt ons.
Nu rest de vraag hoe lossen we dit het beste op?
Opties die wij kunnen bedenken:
- De toevoer in de woonkamer reduceren. We gaan er dan vanuit dat de overflow van zolder en de eerste verdieping naar de woonkamer wordt geleid. Kan deze overflow via de trapgaten naar beneden worden geleid?
- 1 van de zolderslaapkamers een afvoer geven in plaats van een toevoer. Is het nadelig om alleen een afvoer te hebben in een slaapkamer?
- Een extra afvoer in het trapgat tussen de 1ste verdieping en zolder van ongeveer -55.
Wat raden jullie deze wtw-leken aan?
Schets:
:strip_exif()/f/image/ssXT183G2F0PBN6yLgsQ4LiW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cexX0l4Kvvpo54JNfVY04A96.jpg?f=fotoalbum_large)
Die keuken mag wel naar 100+ ofzo.
Het is normaal dat over woonkamer-haldeur altijd lucht binnenstroomt richting woonkamer, niet andersom. Probeer daar op 50 te komen, maar dan wel maximaal ipv nominaal.
[ Voor 91% gewijzigd door P5ycho op 07-12-2025 22:23 ]
We zouden in ieder geval je suggestie toe kunnen passen om vanuit de hal overflow naar de woonkamer te creëren. En minder aanvoer in de woonkamer te doen via de buizen.
Is het eventueel mogelijk om 160mm naar de keuken te krijgen? Dan kan je daar twee keer 160mm afzuigen, ben je er ook.Voggy schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:14:
Een rooster in de muur tussen de hal en de woonkamer is geen probleem.
3 ventielen in de keuken wel. De excel sheet geeft aan dat ik een snelheid van 2,04 m/s krijg bij 2x 125 mm, waar 2 de max zou zijn. Krijg je dan gewoon iets meer geluid of heeft dit nog meer gevolgen?
Dus komend weekend eindelijk beginnen met de aanleg hiervan.
Wellicht goed om toch nog een laatste blik op te werpen; wellicht zie ik nog wat over het hoofd; ik heb alles er nominaal ingetekend. Belangrijkste punten:
- zolder verdieping is in balans; beperkte aanvoer en afvoer (wordt momenteel alleen als opslag gebruikt maar mogelijk in de toekomst wel als verblijfsruimte)
- overflow vanuit de 1e verdieping (slaapkamers) van circa 90 m3/h naar de begane grond.
- nominaal debiet is 300 m3/h.
- buizenstelsel ga ik in spiro uitvoeren met een hoop dempers om contact geluid tussen slaapkamers te reduceren. Mijn uitgangspunt is maximaal 2,5 m/s in slaapkamers en maximaal 3 m/s in woonkamer/keuken.
/f/image/QkngCjTnorlm8svBNdJE85VA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Aphyrnae op 08-12-2025 12:34 ]
In aanvulling op wat @P5ycho al heeft knap heeft uitgelegd...Stanvv schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:51:
En wat betekent die 4w/6w etc?
Die 4w/6w is waarschijnlijk de ventielinstelling, waarbij een hoger getal verder open is.
Hoogte ongeveer 3,5 m. Kanalen van 125mm. Schoorsteen binnenmaat 190x190. Beugel enkel boven en onder. Lukt goed: van bovenaf laten zakken. Verbindingen heb ik voor de zekerheid van alu tape voorzien.
:strip_exif()/f/image/tkykg3Bs59TivrWPEodnkiau.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dYFoxQayoTCMGxkvpfr96LKz.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk, dat is nog is inventief!willem7q schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:19:
Misschien nuttig voor iemand met een gelijkaardige situatie: galva kanalen door een bestaand schoorsteen kanaal.
Hoogte ongeveer 3,5 m. Kanalen van 125mm. Schoorsteen binnenmaat 190x190. Beugel enkel boven en onder. Lukt goed: van bovenaf laten zakken. Verbindingen heb ik voor de zekerheid van alu tape voorzien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Er zit een bestaande buis van 125, die laat ik het liefst gewoon zitten. En ik wil zo min mogelijk boren dus ik kan er 1 gat bij boren van 160. Is dat raar? Dan heb ik twee verschillende ventielen naast elkaar. Wellicht kan ik het bestaande gat vergroten, met een grote ronde diamantboor moet dat toch wel lukken?balfnl schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:12:
[...]
Is het eventueel mogelijk om 160mm naar de keuken te krijgen? Dan kan je daar twee keer 160mm afzuigen, ben je er ook.
Zou je misschien meer details over je opstelling kunnen delen? Ik ben aan het onderzoeken of iets soortgelijks haalbaar is in onze woning. Daar zit nog wat extra complexiteit bij: aanvoer door een oud schoorsteenkanaal en afvoer door een ander oud schoorsteenkanaal elders in het huis, waarbij een van de kanalen bovendien een bocht heeft en dus met een (deels) flexibele buis uitgevoerd zal moeten worden. Daarbij zou ik ook op de eerste en tweede verdieping openingen naar de schoorsteenkanalen moeten laten maken - en moeten we wel goed gaan kijken naar dempers en dergelijke om overspraak te voorkomen. Op zolder moeten de kanalen dan bij elkaar gebracht worden bij de WTW-installatie.willem7q schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:19:
Misschien nuttig voor iemand met een gelijkaardige situatie: galva kanalen door een bestaand schoorsteen kanaal.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is best een operatie en er lijken weinig mensen te zijn die dit echt gedaan hebben, dus alle informatie en ervaringen zijn welkom.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
@P5ycho; een hoop van je opmerkingen eerder verwerkt, kun je a.u.b. er kort naar kijken? Het zal mij enorm helpen... Ik twijfel met name over mijn lay-out in de woonkamer. Zal de lucht overal in de ruimte voldoende ververst worden? Het is in feite één grote ruimte.Aphyrnae schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:22:
Vorig weekend heb ik eindelijk de gaten gezaagd voor balansventilatie hier (jaren 70 woning) en afgelopen weekend druk bezig geweest om alle elektra weer te repareren, zie foto.
Dus komend weekend eindelijk beginnen met de aanleg hiervan.
Wellicht goed om toch nog een laatste blik op te werpen; wellicht zie ik nog wat over het hoofd; ik heb alles er nominaal ingetekend. Belangrijkste punten:Als WTW unit ga ik zeer waarschijnlijk voor een Zehnder ComfoAir Q600.
- zolder verdieping is in balans; beperkte aanvoer en afvoer (wordt momenteel alleen als opslag gebruikt maar mogelijk in de toekomst wel als verblijfsruimte)
- overflow vanuit de 1e verdieping (slaapkamers) van circa 90 m3/h naar de begane grond.
- nominaal debiet is 300 m3/h.
- buizenstelsel ga ik in spiro uitvoeren met een hoop dempers om contact geluid tussen slaapkamers te reduceren. Mijn uitgangspunt is maximaal 2,5 m/s in slaapkamers en maximaal 3 m/s in woonkamer/keuken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
160 zou inderdaad nog wel passen, dat ga ik ook moeten doen bij een ander schoorsteenkanaal (ik zal foto's maken). Maar hier was dat niet nodig, op elke buis van 125 wordt één pulsieventiel aangesloten met een debiet van 37,5 m³/u. Je kan wel zien op de laatste foto dat de beugel dan niet meer in het schoorsteenkanaal gaat passen: die past maar net in 190mm. 180 zou ik niet durven, aangezien de schoorsteenkanalen niet perfect recht zijn.Andrehj schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:30:
@willem7q Goed bezig! Ik weet niet hoeveel lucht hier doorheen moet, maar als je kanaal 190x190 is, had er dan geen buis van 160 of 180 doorheen gepast?
Waarom zou je een beugel gebruiken? In zo'n ruimte is PUR ideaal; dempt de trillling perfect...willem7q schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:02:
[...]
160 zou inderdaad nog wel passen, dat ga ik ook moeten doen bij een ander schoorsteenkanaal (ik zal foto's maken). Maar hier was dat niet nodig, op elke buis van 125 wordt één pulsieventiel aangesloten met een debiet van 37,5 m³/u. Je kan wel zien op de laatste foto dat de beugel dan niet meer in het schoorsteenkanaal gaat passen: die past maar net in 190mm. 180 zou ik niet durven, aangezien de schoorsteenkanalen niet perfect recht zijn.
Laat maar weten wat je precies wil weten.odysseus schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:40:
[...]
Zou je misschien meer details over je opstelling kunnen delen? Ik ben aan het onderzoeken of iets soortgelijks haalbaar is in onze woning. Daar zit nog wat extra complexiteit bij: aanvoer door een oud schoorsteenkanaal en afvoer door een ander oud schoorsteenkanaal elders in het huis, waarbij een van de kanalen bovendien een bocht heeft en dus met een (deels) flexibele buis uitgevoerd zal moeten worden. Daarbij zou ik ook op de eerste en tweede verdieping openingen naar de schoorsteenkanalen moeten laten maken - en moeten we wel goed gaan kijken naar dempers en dergelijke om overspraak te voorkomen. Op zolder moeten de kanalen dan bij elkaar gebracht worden bij de WTW-installatie.
Het is best een operatie en er lijken weinig mensen te zijn die dit echt gedaan hebben, dus alle informatie en ervaringen zijn welkom.
Ik had ook eerst gedacht aan flexibele kanalen, maar ik was er niet helemaal gerust op dat ik de ventieladapters (bijvoorbeeld die 90° adapters van Ubbink) vlot ging kunnen monteren. Op de tweede foto moet er in elk gat een wand-ventiel komen. Een 90° galva bocht kan ik perfect onderaan op de buis schuiven. Om een Ubbink ventiel-adapter te monteren, had ik de gaten groter moeten maken denk ik. Op 2 andere locaties gebruik ik wel flexibele kanalen.
Anders valt mijn buis naar benedenAphyrnae schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:07:
[...]
Waarom zou je een beugel gebruiken? In zo'n ruimte is PUR ideaal; dempt de trillling perfect...
De bovenste beugel was ook handig tijdens de montage. Mijn zolder is niet hoog genoeg om 3,5m buis rechtop te zetten. Dus eerst een stuk van 2m in het schoorsteenkanaal laten zakken, en voorlopig vastzetten met de bovenste beugel (die zit net boven de zoldervloer). Dan een tweede stuk buis vastmaken (mof + alu tape) aan het eerste stuk. Dan de beugel terug lossen, en de buis verder laten zakken (alu tape zorgt dat het onderste stuk er niet af valt). Wanneer de buis op de juiste hoogte zit, beugels boven- en onderaan vastmaken. De alu tape blijft zitten, maar moet dan geen gewicht meer dragen.
Ondertussen heb je de klus afgerond maar kan je met zekerheid zeggen dat PUR zo'n spirobuis (en dan nog een stuk of 10) prima houdtwillem7q schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:16:
[...]
Anders valt mijn buis naar beneden. Het schoorsteenkanaal loopt verder door naar beneden.
De bovenste beugel was ook handig tijdens de montage. Mijn zolder is niet hoog genoeg om 3,5m buis rechtop te zetten. Dus eerst een stuk van 2m in het schoorsteenkanaal laten zakken, en voorlopig vastzetten met de bovenste beugel (die zit net boven de zoldervloer). Dan een tweede stuk buis vastmaken (mof + alu tape) aan het eerste stuk. Dan de beugel terug lossen, en de buis verder laten zakken (alu tape zorgt dat het onderste stuk er niet af valt). Wanneer de buis op de juiste hoogte zit, beugels boven- en onderaan vastmaken. De alu tape blijft zitten, maar moet dan geen gewicht meer dragen.
Even tijdelijk ondersteunen (30 min) en dan ben je klaar
Zo even snel nog wat vragen:Aphyrnae schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:10:
[...]
@P5ycho; een hoop van je opmerkingen eerder verwerkt, kun je a.u.b. er kort naar kijken? Het zal mij enorm helpen... Ik twijfel met name over mijn lay-out in de woonkamer. Zal de lucht overal in de ruimte voldoende ververst worden? Het is in feite één grote ruimte.
Nominaal ingetekend, dus elk ventiel moet nog maal 1.5 voor de maximale flow. dan even uitkijken dat je de juiste ventielen kiest in de keuken.
Het debiet in woonkamer en keuken is flink, maar er zijn genoeg slaapkamers en dus bewoners om dat te verantwoorden.
Als je op 300M3/u nominaal uitkomt dan kom je uit met een Q450.
De luchtverdeling in de woonkamer lijkt me prima, je pakt alleen het rechterdeel wat minder mee. Daar zou ik me niet heel druk om maken, je hebt debiet zat. Je zit denk ik niet te wachten op ventielen aan de andere kant van wat een steunpilaar lijkt te zijn, daar kan ik inkomen.
De slaapkamers op zolder zijn wat minder goed bedeeld qua aanvoer, is daar een reden voor?
De overflow naar de woonkamer moet wel langs de goede deur gaan, staat die deur naar de keuken altijd open of dicht?
Binnen een paar maanden verwacht ik een voorstel van aannemer te hebben (die is al langsgeweest om eens te kijken) en het plan wat verder uitgewerkt te hebben - dan zal ik de casus nog hier op het forum posten en je daar ook bij taggen. Dank alvast!willem7q schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:11:
[...]
Laat maar weten wat je precies wil weten.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Bedankt voor je toelichting, erg waardevol.P5ycho schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:48:
[...]
Zo even snel nog wat vragen:
Nominaal ingetekend, dus elk ventiel moet nog maal 1.5 voor de maximale flow. dan even uitkijken dat je de juiste ventielen kiest in de keuken.
Het debiet in woonkamer en keuken is flink, maar er zijn genoeg slaapkamers en dus bewoners om dat te verantwoorden.
Als je op 300M3/u nominaal uitkomt dan kom je uit met een Q450.
De luchtverdeling in de woonkamer lijkt me prima, je pakt alleen het rechterdeel wat minder mee. Daar zou ik me niet heel druk om maken, je hebt debiet zat. Je zit denk ik niet te wachten op ventielen aan de andere kant van wat een steunpilaar lijkt te zijn, daar kan ik inkomen.
De slaapkamers op zolder zijn wat minder goed bedeeld qua aanvoer, is daar een reden voor?
De overflow naar de woonkamer moet wel langs de goede deur gaan, staat die deur naar de keuken altijd open of dicht?
Kan ik trouwens niet beter voor een Q600 kiezen? Die is ietsjes duurder dan een Q450 (2905 euro i.p.v 2600). Mijn redenatie is dat ik al tegen het systeem debiet aan zit. In de toekomst kan ik i.v.m. mantelzorg te maken hebben met meer debietvraag. En zo'n zwaarder systeem hoeft dan ook minder hard te werken.
ls je echt denkt dat je nog meer nodig gaat hebben, dan zou je dat alvast mee kunnen nemen in je berekening, maar waar laat je die extra ventielen dan?
De zolder is nu qua ventilatie afgeknepen (nominaal 15 m3/u voor de twee slaapkamers). In de toekomst zouden deze naar 30 m3/u kunnen gaan. (+30 m3/u in ieder geval)P5ycho schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 00:16:
De Q450 en Q600 zijn fysiek even groot, de Q600 heeft alleen motoren die beter geschikt zijn voor hogere debieten. Als je niet boven de 450 komt heeft dat niet zoveel nut.
ls je echt denkt dat je nog meer nodig gaat hebben, dan zou je dat alvast mee kunnen nemen in je berekening, maar waar laat je die extra ventielen dan?
Als er verder geen bezwaren zijn om voor een zwaardere unit te gaan dan ga ik daar liever wel voor en heb ik wel die reserve capaciteit. Vooral omdat het in het totaal budget niet zoveel uit maakt.
Bij slechts 1 ventiel is 125 mm inderdaad ruim voldoende.willem7q schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:02:
160 zou inderdaad nog wel passen, dat ga ik ook moeten doen bij een ander schoorsteenkanaal (ik zal foto's maken). Maar hier was dat niet nodig, op elke buis van 125 wordt één pulsieventiel aangesloten met een debiet van 37,5 m³/u.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor mijn afzuiging in de keukenhoek komt er een 180 mm spirobuis naar beneden en dan moeten er drie of vier ventielen in deze hoek komen van 125 mm, zie foto hieronder.
Wellicht is het voor mij veel makkelijker om een luchtverdeelkast zelf te maken op deze locatie.
Een box van lxbxd = 100 cm x 60 cm x 22 cm (de maten hou ik strak aan zodat dit ook aansluit bij mijn bestaande koof/verlaagd plafond voor spotjes) , in een hoek aan de bovenzijde een gat van 180 mm als aansluiting. en dan 4 gaten van 125 mm aan de onderzijde waar ik straks de ventielen in kan steken.
Als ik kijk wat ik moet doen..
- plaatmateriaal bij de hornbach
- plaatranden buigen en inslijpen met een haakse slijper
- zelftappende schroeven gebruiken
- luchtdicht maken met aluminium tape.
Volgens mij is dat redelijk te doen...
Kun je ventielen ook in die hulpstukken (zadelstukken 125 mm) zetten? Of moet het perse in een buis? Ik ga voor de zadelstukken compriband gebruiken om het mooi luchtdicht te krijgen.
Voor afvoer zou ik me daar niet te druk om maken. Voor aanvoer, daar is netjes spreiden verstandig. 2m is wel veel, dat lukt vaak niet.Aphyrnae schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:33:
@P5ycho ik lees op diverse websites dat de nominale afstand tussen twee afvoer ventielen 2m moet zijn. Heb jij hier ervaring mee? Is dit i.v.m. tocht problemen?
(Normaal schuif je een buis 125 mm over zo'n zadel 125 mm)
In mijn zoektocht komt ik de Zehnder E300 en de Zehnder Q350 tegen, evenals de Brink Flair 300.
Vanzelfsprekend is weinig geluid erg belangrijk, en daarnaast efficiënte om het comfort en de temp. in de slaapkamers zo hoog mogelijk te houden.
Voordeel van de Brink is dat deze nog overweg kan met de 3-standen schakelaar in de badkamer. (in passend zwart uitgevoerd). In het geval van de Zehnders moet daar een niet netjes ogende draadloze sensor voor terug komen. Danwel aansturing via de ingebouwde vochtsensor laten verlopen.
Doen de Zehnders en de Brink qua efficiëntie en geluid erg veel voor elkaar onder? De efficiënte cijfers kan ik niet helemaal met elkaar matchen, omdat ze een andere testnorm gebruiken...
https://database.passiveh...ts/list/ventilation_small
Als je minder geluid wilt, kijk dan ook even naar de dempers, en de buizen kunnen vast ook wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.
Sinds we een Q450 hebben staan ter vervanging van een Brink is de 3standen schakelaar overbodig geworden. De vochtsensor regelt alles beter dan ik dat manueel kan.
In principe is een ventiel gemaakt om in een buis te schuiven. Het ventiel is dus uitwendig 125, de buis inwendig 125.Aphyrnae schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:51:
Waarschijnlijk ga ik voor die Luna serie van zehnder. Maar passen die alleen in een spirobuis 125 mm? Zouden ze bijvoorbeeld ook in zo'n zadelstuk 125 mm passen? Of wordt dat te krap?
(Normaal schuif je een buis 125 mm over zo'n zadel 125 mm)
Geen idee wat je met een "zadelstuk" bedoelt, maar als je daarmee het koppelstuk tussen twee buizen bedoelt, dan denk ik niet dat het past.
Maar een algemene tip heb ik wel: Bestel voordat je je definitieve ontwerp maakt eens wat spullen. Dan kun je vast eens voelen hoe alles werkt, wat wel of niet past en daar je ontwerp op finetunen.
Op de investering van ~10 k€ van een compleet WTW-systeem doen die paar euro van de extra verzendkosten je echt de das niet om.
Dank,Andrehj schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:32:
[...]
In principe is een ventiel gemaakt om in een buis te schuiven. Het ventiel is dus uitwendig 125, de buis inwendig 125.
Geen idee wat je met een "zadelstuk" bedoelt, maar als je daarmee het koppelstuk tussen twee buizen bedoelt, dan denk ik niet dat het past.
Maar een algemene tip heb ik wel: Bestel voordat je je definitieve ontwerp maakt eens wat spullen. Dan kun je vast eens voelen hoe alles werkt, wat wel of niet past en daar je ontwerp op finetunen.
Op de investering van ~10 k€ van een compleet WTW-systeem doen die paar euro van de extra verzendkosten je echt de das niet om.
Dat ben ik inderdaad ook van plan..
Ik twijfel over het ontwerpje t.p.v. de keuken afzuiging.
- Hoofdkanaal 180mm met allemaal zadelstukken 125 op en dan buis 125 en daar afvoer ventielen op (foto 1)
- een plenum van stalen platen en daar dan aan de onderzijde of zijkant spiro 125 mm en daar dan de afvoerventielen op (foto 2)
Zou het uitmaken hoe ik de ventielen plaats? Stel ik zou zowel toevoer als afvoer ventielen horizontaal plaatsen (dus 3 cm onder het plafond); kan ik dan problemen krijgen met turbulentie? Het komt voor mij vrijwel overal beter uit om alle ventielen horizontaal te plaatsen ('wand mode') en dan enkele cm's onder het plafond.
Als ik naar het onderzoek van de TU/e in het begin van deze topic kijk moet het helemaal niet uitmaken hoe en waar de ventielen worden gepositioneerd..zolang het maar goed uit komt.
:strip_exif()/f/image/MrvMjKP2GRlcoOcLcpWFILsK.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Aphyrnae op 10-12-2025 10:59 ]
Heten broekstukken, weer wat geleerd😇
[ Voor 23% gewijzigd door nessio op 10-12-2025 18:37 ]
Een zadelstuk spiro 125 op 180 kost 3,60 en zo'n T-stuk 19 euro en bij circa 20 aftakkingen in mijn gevalnessio schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:12:
Waarom niet gewoon t -stukken ipv zadelstukken. Is toch makkelijker.
tikt dat aardig aan. Twee dozen aan zelf-tappende schroeven en meters compriband hier om alles netjes luchtdicht te monteren.
- gat maken in buis met slijper
- compriband rondom het gat (zwelt flink op na montage)
- zadelstuk erop met zelf-tappende schroeven.
aluminium tape is niet nodig
[ Voor 16% gewijzigd door Aphyrnae op 10-12-2025 13:56 ]
Kit en popnagels geeft een mooier resultaat dan schroeven en compriband.
De popnagels zijn wel meer werk, de kit zou ik sowieso altijd gebruiken.
Ik zou vooral doen wat makkelijker is om te maken, ik vond een rechthoekig kanaal makkelijk te bewerken met een gatenzaag of decoupeerzaag. Plenums erop lijmen en vastschroeven met zelftappers. Lijkt mij makkelijker dan gaten maken in een ronde buis voor zadelstukken. Als je er toch een koof omheen gaat bouwen mag het toch lelijk zijn.Aphyrnae schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:57:
Voor welk ontwerpje hierboven zou je gaan @P5ycho ? Of allebei ok?
Ik weet trouwens niet wat handig is voor de schoonmaak. Ik heb voor de zekerheid in mijn oplossing een toegangsluik gemaakt op zolder om die buis schoon te kunnen maken (want die hoek is lastig in de vierkante buis gok ik).
Dus om 15 euro te besparen moet je zelf gaan uittekenen, een rond gat erin slijpen (hoe doe je dat eigenlijk met een haakse slijper?), afbramen, gaten voor de popnagels rondom erin boren etc?Aphyrnae schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:55:
Een zadelstuk spiro 125 op 180 kost 3,60 en zo'n T-stuk 19 euro en bij circa 20 aftakkingen in mijn geval
tikt dat aardig aan. Twee dozen aan zelf-tappende schroeven en meters compriband hier om alles netjes luchtdicht te monteren.
- gat maken in buis met slijper
- compriband rondom het gat (zwelt flink op na montage)
- zadelstuk erop met zelf-tappende schroeven.
aluminium tape is niet nodig
En dan zit je nog steeds met randen die veel scherper zijn dan wanneer je een broekstuk zou gebruiken....
De besparing is overigens kleiner, want een broekstuk bespaart je ook nog 20 cm buis, wat ook weer 3 euro kost. En de schroeven/popnagels en compriband zijn ook niet gratis.
Ik zou het wel weten. Die 20x ca 11 euro = 220 euro kun je beter elders besparen of desnoods via een paar overuurtjes bijverdienen.
Tip: Koop eens een fatsoenlijk broekstuk en kijk hoe mooi stromend dat is afgewerkt. Voor dat geld ga je toch niet zelf zitten prutsen met ook nog een veel slechter resultaat?

(Plaatje van https://www.ventilatiesho...htingsrubber-200mm-125mm/)
Edit: Nog een nadeel van jouw methode: Je wit van buitenaf zelftappende schroeven in je spirobuis schroeven. Als je ooit die buis eens schoon wilt maken ga je jezelf vervloeken....
[ Voor 34% gewijzigd door Andrehj op 10-12-2025 16:03 ]
Dank voor de tips over zelfbouwplenums. Die gaan hier ook komen (broekstukken dus).
Waarom heb je zelftappers of popnagels eigenlijk nodig?sanderr schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:47:
Hmmm... ik heb ook zelftappers in mijn buis gezet en dat zit nu achter een dichte wand. Gelukkis is het rechtdoor en een 200mm buis, maar de rest gaat dus met popnagels.
Als je de buizen met safe-koppelstukken op elkaar zet en netjes beugelt is dat toch voldoende? Ik zie niet in waarom er nog meer nodig zou zijn.
Hier zit het in ieder geval al >5 jaar zonder.
[ Voor 3% gewijzigd door sanderr op 10-12-2025 17:43 ]
Terechte vragen, je moet vooral een plenum-achtig iets bouwen als er niets kan-en-klaar iets te krijgen is, door ruimtegebrek bijvoorbeeld. Wat besparen op t-stukken valt ook wat voor te zeggen imho, zoveel werk is het nu ook weer niet.Andrehj schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:47:
[...]
Dus om 15 euro te besparen moet je zelf gaan uittekenen, een rond gat erin slijpen (hoe doe je dat eigenlijk met een haakse slijper?), afbramen, gaten voor de popnagels rondom erin boren etc?
En dan zit je nog steeds met randen die veel scherper zijn dan wanneer je een broekstuk zou gebruiken....
De besparing is overigens kleiner, want een broekstuk bespaart je ook nog 20 cm buis, wat ook weer 3 euro kost. En de schroeven/popnagels en compriband zijn ook niet gratis.
Ik zou het wel weten. Die 20x ca 11 euro = 220 euro kun je beter elders besparen of desnoods via een paar overuurtjes bijverdienen.
Tip: Koop eens een fatsoenlijk broekstuk en kijk hoe mooi stromend dat is afgewerkt. Voor dat geld ga je toch niet zelf zitten prutsen met ook nog een veel slechter resultaat?
[Afbeelding]
(Plaatje van https://www.ventilatiesho...htingsrubber-200mm-125mm/)
Edit: Nog een nadeel van jouw methode: Je wit van buitenaf zelftappende schroeven in je spirobuis schroeven. Als je ooit die buis eens schoon wilt maken ga je jezelf vervloeken....
Verder kun je met popnagels, decoupeerzaag en kit best een goede verbinding maken met afgevlakte randen. Die zijn niet zo mooi als een voorgevormd t-stuk, maar echt wel goed genoeg, zonder scherpe randen. Beetje vakmanschap tonen
Ik moet de boel nog een keer loshalen binnenkort vanwege naisolatie achter de wtw unit, dan zal ik meteen een foto maken van de naden ter vergelijk.
Edit: kon er zo bij want het plafond ligt nog open:
:strip_exif()/f/image/AyTjlBwBetiSosVU7nhF6lhs.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zit een jaar zo gemonteerd, beetje stoffig al
[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 10-12-2025 18:39 ]
Wel mee eens dat het qua tijd efficienter is om kant en klare verbindingen te gebruiken. In mijn geval is het op een aantal plekken nodig om ook echt maatwerk verbindingen te maken. Als de buis naar beneden komt moet bijna direct er naast loodrecht een ventiel op aangesloten worden en die verbindingen bestaan niet.
![]() | ![]() |
Vooral dat het ding wat vroeger allerlei smerigheid uitbraakte nu wordt gebruikt voor schone, frisse lucht is een hele grote stap vooruit!P5ycho schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:36:
De beste manier om een oude schoorsteen een tweede leven te geven: verse luchttoevoer!
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2025 22:03 ]
Ziet er goed uit, maar sluit je hier de ventielen straks direct op aan? Ik vraag het i.v.m. formaat ventiel (170 mm diameter) en deze buis is denk 125 mm. Of nog een 90 graden bochtstuk hierna?willem7q schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:21:
Speciaal voor @P5ycho en @Aphyrnae: een luchtkanaal van 160 door een schoorsteenkanaal van 200x200. Dit is echt het maximum (aangezien het bestaande schoorsteenkanaal niet helemaal recht is), dus de buis zit effectief klem tussen de stenen. Het schoorsteenkanaal rechts maakt een flauwe bocht, dit kon ik niet anders oplossen dan met een stukje flexibel van 150mm.
[Afbeelding] [Afbeelding]
EDIT: Ik moet beter lezen, zijn geen eindkanalen...
Een ventiel zorgt voor een goede worp (zie bvb. het coanda effect), en zorgt ervoor dat het debiet geregeld kan worden. Bij afvoer is de worp minder van belang. En ik ga hogerop in het kanaal een CAV-klep voorzien om het debiet te regelen.
Edit: zo dus:
![]() | ![]() |
[ Voor 40% gewijzigd door willem7q op 12-12-2025 12:31 . Reden: foto's toegevoegd ]
Ik heb deze: https://sanutal.be/bibliotheek/ventilatie/gegalvaniseerde-hulpstukken/kleppen-en-regelaars/manuele-regelklep-70-geslotenDebuteer schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:36:
Bedenk wel dat de meeste cav kleppen zo 20Pa druk opmaken om goed te kunnen werken. Als je over inregelapparatuur ka beschikken is een hand inregelklep veel efficiënter.
Ik wist niet dat er een verschil was tussen een cav een een handmatige inregelklep, maar dit is dus een handmatige inregelklep?
[ Voor 10% gewijzigd door nessio op 13-12-2025 12:52 ]
Ik woon in een jaren 30 woning met originele kozijnen (lees: kieren). De spouwmuren zijn geïsoleerd met EPS-korrels. Er zijn geen ventilatieroosters aanwezig. In het huis is momenteel geen mechanische ventilatie, behoudens in de badkamer. We ventileren door een aantal keer per week de ramen te openen, maar gezien we aan een doorgaande weg wonen geeft dit relatief veel weggeluid binnen.
Op dit moment zitten we midden in een zolderverbouwing. Het schuine dak is recent voorzien van 10 cm PIR-platen. Gezien de eerste verdieping via de vloer van de zolder nu gemakkelijk te bereiken is, overwegen we om centrale ventilatie te plaatsen voor de eerste verdieping en de zolder. Helaas is de begane grond niet bereikbaar zonder ingrijpende verbouwing.
De vloeroppervlakte van de eerste verdieping en zolder samen is ongeveer 135 m². In totaal zijn er 7 kamers, waarvan 5 slaapkamers, 2 badkamers en 2 halletjes. De hal op de eerste verdieping staat via het trappengat in open verbinding met de hal op de begane grond.
Ik heb al redelijk wat rondgekeken en ook contact opgenomen met Alpha Ventilatie voor een prijsindicatie op afstand. Zij raden een overflowsysteem aan met een Brink Flair 300.
Een aantal vragen:
Is balansventilatie met WTW haalbaar en efficiënt met alle aanwezige kieren?
Is balansventilatie met WTW technisch goed mogelijk met een trapgat dat zorgt voor een open verbinding tussen begane grond en eerste verdieping?
Zijn er ervaringen met overflowsystemen in een vergelijkbare situatie?
Is een Brink Flair 300 een goede keuze of aan de krappe kant?
Zijn er alternatieven of aandachtspunten die ik over het hoofd zie?
En daarna de kieren bij je kozijnen afkitten. Dat moet je toch wel tochtvrij kunnen krijgen? Of (beter) die vervangen door nieuwe met drievoudig glas.
Hoe minder kieren hoe efficienter, maar je huis hoeft niet kiervrij te zijn om te profiferen. Ik zou de investering van de aanleg van een wtw persoonlijk altijd combineren met het dichten van de makkelijkst aan te pakken kieren.sambaldeneerste schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:48:
Is balansventilatie met WTW haalbaar en efficiënt met alle aanwezige kieren?
Is balansventilatie met WTW technisch goed mogelijk met een trapgat dat zorgt voor een open verbinding tussen begane grond en eerste verdieping?
Een open verbinding tussen verdiepingen is een groot voordeel. Zoek in het topic (en de startpost) maar eens op overflow.
- 200 mm hoofdafvoer kanaal
- 4 x 125 mm afzuigpunten
- compriband als afsluiting
- i.v.m. beperkte ruimte heb ik dus ook in overgangszones gezaagd voor de 125 mm gaten.
- ik ga naderhand nog alles dicht tapen en uiteraard ook over de schroeven.
:strip_exif()/f/image/7eLKGC9bRVk2G8zMCEn5nb48.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BhRbgEbJDxhkwUsVTX0SfeTB.jpg?f=fotoalbum_large)
In ons jaren ’90-huis zat hete-luchtverwarming met WTW, met bestaande spirobuizen en roosters.
De afvoer bestaat uit één spirobuis met 3 ventielen: 125 mm voor keuken (ventiel 1) en wc (ventiel 2), die verderop overgaat in 160 mm en ook de badkamer afvoert (ventiel 3).
Onze vraag: hoe bepaal je hoeveel lucht elk ventiel afvoert bij zo’n gedeelde afvoerbuis?
Is daar een formule of vuistregel voor?
Alvast bedankt!
[ Voor 6% gewijzigd door sandah88 op 13-12-2025 20:49 ]
Bepalen hoeveel een ventiel afvoert kun je meten.sandah88 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:37:
Hoi allemaal,
In ons jaren ’90-huis zat hete-luchtverwarming met WTW, met bestaande spirobuizen en roosters.
De afvoer bestaat uit één spirobuis met 3 ventielen: 125 mm voor keuken (ventiel 1) en wc (ventiel 2), die verderop overgaat in 160 mm en ook de badkamer afvoert (ventiel 3).
Onze vraag: hoe bepaal je hoeveel lucht elk ventiel afvoert bij zo’n gedeelde afvoerbuis?
Is daar een formule of vuistregel voor?
Alvast bedankt!
Bepalen hoeveel een ventiel zou moeten afvoeren, dat staat in de topicstart en het bouwbesluit. En, als het goed is, ook in de documentatie die de installateur bij je systeem heeft achtergelaten.
[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 13-12-2025 22:02 ]
/f/image/FrHbaA3Ow3TKnxjKM76NS9Bs.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/qz1bPsFzpdwKm1Xt4rNIkxVs.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/bMzlS9u22a0xPLm3otkhDBEw.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/95C8PTkPB2WGDbdNAhFxJ0cx.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/n3nFOGBnKqn9MKV4ZiQFN7yU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iFqV0iSy1v3Mu93AgFqiOBUo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CpDlGpYMDonmw7ltbplVBn1m.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/G0wJZ7OKuOmD3RWYkLmzFm5O.jpg?f=fotoalbum_tile)