Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste
Acties:

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Mijn skere HRU350 heeft geen voorverwarming maar mengt bij vorst binnenlucht bij en compenseert dit door het debiet te verhogen.
Pejdref schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:24:
Mijn skere HRU350 heeft geen voorverwarming maar mengt bij vorst binnenlucht bij en compenseert dit door het debiet te verhogen.
Hint: Er is een reden dat een WTW zonder voorverwarmer in de BENG niet meetelt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-04 17:52
Ik ben aardig opgang met het aanleggen van de WTW ventilatie. Maar met 1 kleine slaapkamer twijfel ik toch nog even. Die zit op een soort schiereiland en is iets lastiger te komen. Alles is houtskelet, met SLS 180x38 balken waar ik doorheen moet met gaten van 90mm. Maar de sterkte komt van het CLT frame, als er een paar SLS balken compleet weg zouden zijn, maakt dat nog niet uit.
Onderstaande zal de aan en afvoer 2 meter van elkaar afzitten (wat het minimum is), hoog vlak onder plafond. Het grote raam tot de vloer aan de linkerkant, had soms condensvocht (indicatie dat ventilatie niet op orde was). Dat zal straks wel voorbij zijn, maar ik vraag me af of ik heel veel extra moeite moet gaan doen om de aan of afvoer, de hoek om laten gaan om naar de andere kant van de ruimte te komen. Dat zal weinig uitmaken toch bij zo'n kleine kamer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1FZO0lDATZUKrk5asklmISphfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJNJDfxyF7nrZC41DhGjokkE.png?f=fotoalbum_large

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Pejdref
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:55:
[...]

Hint: Er is een reden dat een WTW zonder voorverwarmer in de BENG niet meetelt...
WTW zonder vorstbeveiliging telde in de oude norm niet mee. Een vorstklep telde in de oude norm als volwaardig mee, net zoals een voorverwarmer.
Er zijn ook apparaten die onbalans gaan introduceren om bevriezing te voorkomen waardoor je dus lucht door kieren naar binnen gaat trekken, die telden in de oude norm 0% mee en in de nieuwe 75%.

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-04 08:33
P5ycho schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:17:
[...]
Als je het ding op max 395 instelt dan heb je helemaal neits aan die overcapaciteit natuurlijk, een Q600 zal dan niets toevoegen.
[...]

Voorverwarmer doet weinig extra voor een ERV wtw. De voorverwarmer springt dan pas aan bij iets van -7 buitentemperatuur. Een eigen groep lijkt me wat overdreven, maar de aansluitwaarde is idd iets van 2000W met voorverwarmer.

Je hebt in je excelsheet overal wat minder dan de gebruikelijke 45m3/h/persoon toegepast. Heb je daar een speciale reden voor? Ik ben bang dat het nu een beetje te krap is allemaal.
Excel is inderaad aangepast, dit icm praktische uitvoerbaarheid in de renovatie. Het is daarmee ook beetje schipperen. We zijn een samengesteld gezin 100% met zn 4en, 50% met zn 6en.

De groep boven is al redelijk bezet, dus zal dan goed moeten kijken naar de vermogen. Maar als ik het zo lees, kan ik ook eventueel zonder voorverwarming (of gezien tie modulerend is, ervanuit gaan dat t vermogen wel mee valt..)

Zitten er verder nog ergens fouten in mn plan? Filters en (overspraak)dempers moet ik nog uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door siem123 op 27-03-2026 09:14 ]

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:59
De nieuwe ERV modellen van Zehnder hebben standaard geen voorverwarmer meer volgens mij

• Bromptonrijder
Andrehj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:55:
[...]

Dit klopt niet voor Nederland iig. In de BENG in Nederland telt WTW altijd mee ongeacht voorverwarmer of niet.

Voor de warmteverliesberekening mocht WTW rendement niet worden meegenomen in de oude norm, maar zoals @Pejdref aangeeft is dat ook verandert en mag nu worden gerekend met 75% van het WTW rendement.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:41
siem123 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Excel is inderaad aangepast, dit icm praktische uitvoerbaarheid in de renovatie. Het is daarmee ook beetje schipperen. We zijn een samengesteld gezin 100% met zn 4en, 50% met zn 6en.

De groep boven is al redelijk bezet, dus zal dan goed moeten kijken naar de vermogen. Maar als ik het zo lees, kan ik ook eventueel zonder voorverwarming (of gezien tie modulerend is, ervanuit gaan dat t vermogen wel mee valt..)

Zitten er verder nog ergens fouten in mn plan? Filters en (overspraak)dempers moet ik nog uitzoeken.
Ik denk nog steeds dat je te weinig capaciteit hebt in woonkamer en slaapkamers.
Heb je al naar de tips gekeken die ik @skaaf gegeven heb?
skaaf in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Volgens mij is veel daarvan ook voor jou van toepassing.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-04 23:22
Vandaag heb ik eindelijk de installatie van de WTW kanalen afgerond. Echter hoorde ik in een installatiefilmpje van Zehnder dat je de flexibele demper beter niet in een bocht kan leggen want dat vergroot de weerstand enorm. Eerder las ik juist dat je dat beter wel kan doen want dan werkt het veel efficiënter tegen geluid. Wat is hier nou de beste oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ir8TAGj1oCSi88GE_mKsB31mNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOmCtOq2AEO6slqrz1oEs4PD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwmehN9C1jgLGvahytET1LlMf68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zg5BXC0flffoDLARTm0dA7Zt.jpg?f=fotoalbum_large

(let niet op de rommel, het was laat zat - morgen weer een dag om op te ruimen :+ )

Vanwege de beperkte hoogte heb ik flink moeten proppen. De buizen naar buiten zijn nog geen meter lang, naast de unit zelf door de gevel de afvoer, en vlak boven de unit de aanvoer vanaf het dak. Het ventiel dat veruit het verste weg zit gaat naar de woonkamer, die gaat van rechtsachter tussen de buizen van de unit heen door naar de verdeelbox aan de linkerkant. Het voordeel van deze setup is dat de slaapkamers en woonkamer/werkkamer gescheiden zijn, zodat overspraak miniem is en ik eventueel nog zoneregeling zou kunnen toevoegen.

Gaat die flexibele geluidsdemper in een bocht van 90 graden naar m'n zadelstuk een probleem zijn voor het debiet? Ik zou het nog kunnen aanpassen naar een 90-graden spirobocht + 0,5 meter demper, maar da's wel een drama om aan te passen 8) . Gewoon proberen?

• P5ycho
Een flexibele demper in een bocht heeft een hoge weerstand.
Betere demping door het aanbrengen van een bocht heb ik de fabrikanten nog nooit horen zeggen, die testen allemaal met een rechte demper die volledig uitgerekt is zodat de binnenkant de minste weerstand geeft.
Ik zou het gewoon even proberen zo.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 29-03-2026 09:43 ]

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:54
Verplaatsen naar recht stuk onder omvormer?
Heb je alleen dempers op de aanvoer?

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• TheJVH
nessio schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:45:
Verplaatsen naar recht stuk onder omvormer?
Heb je alleen dempers op de aanvoer?
De aanvoer is die twee buizen vanaf het broekstuk aan de voorkant, langs het dak. De demper daarvan zit direct op de unit zelf met een 90 graden bocht, niet echt te zien op de foto. De afvoer heeft 2 dempers, 1 naar links op de foto, en een kleine 125mm naar rechts voor 1 ventiel in de badkamer. Die twee kan ik nog wel redelijk recht krijgen, alleen de demper van de aanvoer is lastig. Kan hem wel vervangen voor een rechte van 0,5m vlak na de machine, of een stuk van die buizen langs het dak eraf halen en daar 2 dempers plaatsen...

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-04 07:38
P5ycho schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:40:
Betere demping door het aanbrengen van een bocht heb ik de fabrikanten nog nooit horen zeggen, die testen allemaal met een rechte demper die volledig uitgerekt is zodat de binnenkant de minste weerstand geeft.
Een starre demper in 90° zou wel beter zijn (informatie van lindab). Misschien haalt @TheJVH de 2 (star vs flexibel) door elkaar.

• nessio
Foto vergroot, nu zie ik het.

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 23:41
TheJVH schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 23:24:

Gaat die flexibele geluidsdemper in een bocht van 90 graden naar m'n zadelstuk een probleem zijn voor het debiet? Ik zou het nog kunnen aanpassen naar een 90-graden spirobocht + 0,5 meter demper, maar da's wel een drama om aan te passen 8) . Gewoon proberen?
geen idee maar je hebt alle ruimte om ná dat broekstuk parallel aan die dakvlakken twee rechte dempers aan te leggen, dat zou ik doen en dat deel voor het broekstuk zo glad mogelijk laten.

Q350 ERV+Svenar controller Wifi+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

• TheJVH
Ik heb hem even tijdelijk aangesloten zonder de ventielen in te regelen, en hij gaf aan dat het maximale debiet 350m3/u is (is een Q350 ERV) en tijdens de inregelfase haalde ik volgens mij makkelijk 300m3. Ik heb volgens mijn berekeningen een maximaal debiet van 275 nodig dus dat moet goedkomen, ik voel ook netjes overal lucht stromen bij elk ventiel. Dit weekend maar alles eens inregelen, en als ik het teveel lawaai vind dan pas ik het nog aan :) .

Is het verstandiger om bij de ventielen te regelen? Of met bijvoorbeeld de reductieringen in de Ubbink luchtverdeelkasten?

• SDL
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 31-03 21:21

SDL

Wij hebben twee jaar geleden een huis gekocht met daarin de WTW-unit Stork WHR 90. Deze is bij de bouw in 2000 in het huis geplaatst op de vliering. Nu is deze niet stuk, maar werkt het ook niet optimaal. Hier en daar hebben we beetje schimmel, het geluid kan wat mij betreft stiller (hij staat direct boven de slaapkamer) en hij heeft geen functies als een bypass. Daarnaast lees ik dat de levensduur van een wtw ongeveer 15 jaar is, dus daar zit ie al ver boven.

Nu heb ik contact gehad met twee grote partijen, Feenstra en Alpha Ventilatie, alsmede enkele lokale (Groningen) kleine bedrijven met goede recensies en ik krijg te horen dat ze mij niet kunnen helpen omdat de ruimte op de vliering te klein is. Ik heb ook met Zehnder gemail, de fabrikant van de originele unit, en die zeggen dat de Comfoair Standard 300 de directe opvolger is. Deze is 13 cm hoger, maar dat lijkt mij te kunnen, zie foto, ook kunnen daar de buizen van draaien zodat het op het huidige leidingensysteem zou moeten passen. Dit is echter volgens de eerder genoemde ventilatiebedrijven geen oplossing.

Kunnen jullie met mij meedenken wat wel een oplossing is? Kan het wel? Is er een unit dat wel past? Wij kunnen zelf enige subsidie aanvragen en zijn bereid zelf te investeren dus kunnen aan de hoge kant zitten van op het internet genoemde bedragen.

Hoewel wij voorkeur geven aan vervangen van WTW-unit met een nieuwe WTW hoor ik ook graag wat onze opties zijn als dit echt niet kan. Bijvoorbeeld mechanische ventilatie (ook al hebben wij nergens roosters, dus moeten we dan direct ook alle ramen vervangen). Of iets heel anders wat wij nog niet gevonden hebben.

Nog wat feiten: huis ongeveer 140m2, 5 toevoer en 5 afvoer ventilatiepunten. Geen ruimte op de eerste verdieping om iets plaatsen (wel in of op garage, toch liever op vliering). De unit kan niet veel hoger, maar in de breedte hebben wij nog wel ruimte voor een unit drie keer zo groot als de huidige.

Dank voor het meedenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe4pRt-gfFUJQDz6HH4jO98f59Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18dkgSwbPeoMaaOusvyxXcqA.jpg?f=fotoalbum_large

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:38
SDL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:42:
Dit is echter volgens de eerder genoemde ventilatiebedrijven geen oplossing.
Waarom niet?

Zelf heb ik overigens van resthout een frame gemaakt metdezelfde afmetingen als de WTW unit zodat ik kon gaan passen & meten voordat ik de aanschaf maakte.
P5ycho schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:40:
Een flexibele demper in een bocht heeft een hoge weerstand.
In theorie klopt dat. Maar toch heb ik hier ook een flexibele demper in een bocht zitten. Het was niet anders.
Gelukkig is die demper ø200 en ik ventileer meestal maar op 200 à 220 m³/h. Bij een verbruik van zo'n 30 Watt. Dus ik klaag niet.
Ik heb wel het idee dat die demper de max flow beperkt, want de unit komt niet hoger meer dan 550 m³/h. Maar dat is niet erg, want zo hoog ventileren we toch nooit.

Mijn conclusie: Demper in een bocht beter niet doen, en als je het wel doet, zorg dan dat de diameter flink groot is, en de bocht niet te scherp, dan valt het wel mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• SDL
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 31-03 21:21

SDL

"
Spherix schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:57:
[...]

Waarom niet?

Zelf heb ik overigens van resthout een frame gemaakt metdezelfde afmetingen als de WTW unit zodat ik kon gaan passen & meten voordat ik de aanschaf maakte.
Ik weet niet helemaal waarom niet. Met Alpha ventilatie had het over de hoek van de buizen. Met hen heb ik vaak gebeld en heen en weer gemaild. Feenstra reageerde niet op mijn offerteaanvraag, maar na een paar herinneringen sturen reageerde ze simpelweg dat ze geen unit in hun assortiment hadden die zou passen, heb niet nog eens gereageerd. Een installateur uit de regio vandaag stuurde op de vraag waarom niet: "je zet nooit een wtw koud op de grond (trillingen en geluid). Word vaak geplaatst op een montagestoel om geluidsoverdracht te voorkomen. Dan word het gewoon te krap om hier fatsoenlijk de leidingen weer op aan te sluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door SDL op 30-03-2026 18:11 ]

• P5ycho
Onder je unit zit een condenswaterafvoer, daar moet je rekening mee houden als je een nieuwe gaat plaatsen.
Of, je neemt er een met enthalpiewisselaar. Die heeft geen afvoer nodig.
Voordat je een unit kiest is het misschien goed om eens naar je ventilatieplan te kijken als je nu klachten hebt. Misschien wil je eens meten hoe de luchtkwaliteit (CO2) is met het huidige systeem, of dat de ventilatiewensen veranderd zijn. Vroeger werd er structureel ondergeventileerd op de master bedroom bijvoorbeeld.
Verder, als de unit fysiek past en de uitgangen de juiste kant op wijzen dan is er vast wel een mouw aan te passen.

De ondergrond is wel belangrijk, je wil geen trillingen doorgeven aan de constructie. Maar, als je met een 20 jaar oude whr geen problemen hebt gehad in al die jaren dan is er misschien niet zoveel te vrezen.

• P5ycho
Andrehj schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:08:
[...]

In theorie klopt dat. Maar toch heb ik hier ook een flexibele demper in een bocht zitten. Het was niet anders.
Gelukkig is die demper ø200 en ik ventileer meestal maar op 200 à 220 m³/h. Bij een verbruik van zo'n 30 Watt. Dus ik klaag niet.
Ik heb wel het idee dat die demper de max flow beperkt, want de unit komt niet hoger meer dan 550 m³/h. Maar dat is niet erg, want zo hoog ventileren we toch nooit.

Mijn conclusie: Demper in een bocht beter niet doen, en als je het wel doet, zorg dan dat de diameter flink groot is, en de bocht niet te scherp, dan valt het wel mee.
Het perfecte systeem bestaat niet, hier ook meteen 2x 90gr bocht op de uitgang. Niet ideaal, maar prima werkend (200m3@23W vandaag :Y)).
Uiteindelijk stapelen al die imperfecties op, als er dan toch onbedoeld fouten gemaakt worden stapelt dat op en kom je toch in een ander ventilatorwerkgebied uit, met wel klachten tot gevolg.

• pythagorasABC
  • Laatst online: 08-04 19:31

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik ben begonnen met de installatie van mijn ventilatiesysteem, hier de huidige status, mogelijk nuttig voor anderen. Ik heb het geluk dat de vloer bestaat uit oude planken met daarbovenop underlayment waardoor ik relatief makkelijk een gat in de vloer kan maken. De spirobuis is mede mogelijk gemaakt dankzij de houder van @TheJVH.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/affEKVuJ0NzqpZH_Wt4x1TsjZXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvSMRHgeNgReu7C09E7b5xEy.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me wel opviel is dat de verbindingsstukken voor AE48C er anders uitzien dan op de foto's (geen rubberen ring):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uqc4dhVSZ9weHPVPqkr8QZBjYj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ek1qPNc6gYr1IFbsxOFZnYUw.jpg?f=fotoalbum_large

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
P5ycho schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:21:
[...]

De duco ventielen zijn prado ventielen. Er zijn zat alternatieve ventielen die instucbaar zijn en een groter debiet aankunnen. Ik vind sowieso dat die prado ventielen beperkte technische informatie hebben (ik mis geluidsdata), en zou ze daarom al niet installeren.
Kijk eens naar de Ventmann PCIRCLE bijvoorbeeld. Even oppassen dat je niet de gewone CIRCLE neemt, de P staat voor coanda effect.

[...]

Normaal rekenen we met ~25m3/h per cm spleet voor een 90cm brede deur. uitgaande van 180cm kan daar minstens 100m3/h onderdoor, en in de praktijk nog wel iets meer.

[...]

Het bbl rekent de schuine delen van een kamer niet mee tot een hoogte van ~2.5m itt de makelaar/architect die alles vanaf 1.5m al meeneemt als woonoppervlak. Je begint ondertussen te snappen waarom het Bbl niet heilig is? :).

[...]

Als je 2 ventielen plaatst zou ik daar weer een debiet van 90 op zetten en dat volledig naar de woonkamer laten stromen. Iets meer of minder kan natuurlijk ook.

[...]

Dat kan zeker, al merk ik dat het niet heel vervelend is dat was staat te drogen op een kamer waar aangevoerd wordt ipv afgevoerd. Je ruikt dan wel het wasmiddel op de overloop.
Nu we het toch over vocht hebben, neem een Zehnder met enthalpiewisselaar (ERV). Ga je geen spijt van krijgen.

[...]

Je kunt naar de totale pulsie/extractie onder de streep (dikgedrukt) kijken. Deze moet in balans zijn, en onder de 450 liggen voor de q450. De genoemde aanpassingen zullen wat debiet verschuiven van woonkamer naar slaapkamers en speelruimte. Je gaat nu op 405 m3/h uitkomen als ik goed gerekend heb.
We hebben inmiddels het plan voor het leidingwerk binnen. Maar heb nog twee check vragen:
  • De afvoerventielen in de badkamer worden tegen de wand aan geplaatst. Geldt voor afvoerventielen niet de verplichte afstand van 35cm uit een wand?
  • Daarnaast worden een paar invoerventielen niet in de uithoek van slaapkamers geplaatst, maar dicht bij de deur. Maakt dat nog iets uit qua luchtmenging? Afvoer vindt namelijk plaats via de deur.

• P5ycho
Afvoerventielen worden sneller stoffig, als ze langs een muur af zuigen wordt de muur misschien ook sneller stoffig. Ik heb zelf 2 luna e125s op een muur vlak onder het plafond zitten en dat werkt verder prima.

Als het zijwaarts blazende coanda ventielen zijn zou ik ze in het plafond bij de deur vandaan plaatsen, als het ventielen zijn die vooruit blazen dan kunnen die ook boven een deur. Ze blazen dan meters de kamer in, dat mengt wel. Het best is het ventiel zo mikken dat je licht omhoog tegen het plafond blaast voor wederom dat coanda effect.

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:34
pythagorasABC schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:20:
Ik ben begonnen met de installatie van mijn ventilatiesysteem, hier de huidige status, mogelijk nuttig voor anderen. Ik heb het geluk dat de vloer bestaat uit oude planken met daarbovenop underlayment waardoor ik relatief makkelijk een gat in de vloer kan maken. De spirobuis is mede mogelijk gemaakt dankzij de houder van @TheJVH.
[Afbeelding]

Wat me wel opviel is dat de verbindingsstukken voor AE48C er anders uitzien dan op de foto's (geen rubberen ring):
[Afbeelding]
Is dat een geprinte houder? Heb je een stl?

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• martijnenco
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:33
Hallo iedereen! Eerste keer dat ik hier mijn gezicht laat zien, maar heb stilletjes aan al redelijk wat pagina's meegelezen.

Omdat ik zelf aan de slag ben gegaan met het ontwerpen van mijn WTW-balansventilatiesysteem, merkte ik dat het maken van een goede ventilatieberekening (met inachtneming van debieten en overstroom) best veel puzzelwerk kan zijn. De bestaande Excel-sheets (zoals de bekende P5ycho sheet uit de startpost) werken op zich prima, maar ik miste zelf een manier om dit makkelijk visueel én direct op een plattegrond in kaart te brengen.

Daarom heb ik de afgelopen tijd als project een eigen, tool gebouwd: ventplan.

Met VentPlan kun je visueel je plattegrond opzetten, de verschillende ruimtes definiëren en ventielen/deuren plaatsen. De tool rekent vervolgens automatisch de benodigde ventilatiebalans, debieten en overstroom voor je uit. Het is dus ideaal voor "Stap 1: Ventilatieberekening maken" en "Stap 2: Buizenstelsel ontwerpen" uit dit topic.

Een greep uit wat je er (nu) mee kunt:

Visueel uittekenen van de woning (met ondersteuning voor meerdere verdiepingen).
Automatische balansberekening per kamer en voor de hele woning.
Ingebouwde validatie met waarschuwingen (bijvoorbeeld als de berekende overstroom via een deur te hoog is en er sprake kan zijn van geluids- of tochtklachten).
Overzichtelijke systeemstatistieken voor de keuze van je WTW-unit (aanbevolen en maximale debieten).
Je projecten opslaan en exporteren naar duidelijke overzichten voor eventuele materiaallijsten.
Omdat er in dit topic ontzettend veel praktijkervaring en theoretische kennis aanwezig is over ventilatiesystemen, wil ik jullie graag uitnodigen om de tool eens uit te proberen. Ik ben heel er benieuwd of dit voor jullie van toegevoegde waarde kan zijn bij het bedenken van een installatie.

Mijn hoofddoel is om deze tool zo nuttig mogelijk te maken voor zelfbouwers (en professionals). Ik hoor dus erg graag jullie feedback! Missen jullie essentiële functionaliteiten? Lopen jullie tegen bugs aan? Of zitten er wellicht onhandige aannames in de huidige achterliggende berekeningen? Alle opbouwende kritiek en ideeën zijn meer dan welkom; deel ze gerust hieronder.

Alvast bedankt voor het meekijken en meedenken! :D

Linkje: https://ventplan.nl/

Missen er nog features in dit rijtje die je er per se bij wilt hebben, of wil je de tekst nog op een andere manier insteken? Laat het gerust weten!

• skaaf
  • Nu online
P5ycho schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:40:
Afvoerventielen worden sneller stoffig, als ze langs een muur af zuigen wordt de muur misschien ook sneller stoffig. Ik heb zelf 2 luna e125s op een muur vlak onder het plafond zitten en dat werkt verder prima.

Als het zijwaarts blazende coanda ventielen zijn zou ik ze in het plafond bij de deur vandaan plaatsen, als het ventielen zijn die vooruit blazen dan kunnen die ook boven een deur. Ze blazen dan meters de kamer in, dat mengt wel. Het best is het ventiel zo mikken dat je licht omhoog tegen het plafond blaast voor wederom dat coanda effect.
Dank, het zijn de luna s125, dus dat moet dan goed gaan.
Ik vraag me trouwens af of het leiding werk voor toevoer woonkamer zo lekker gaat. Is dat niet heel veel lucht door 1 buis? En hoe zit het met geluidsoverdracht van speelkamer naar woonkamer? Of is dat vooral bij afvoer een mogelijk probleem?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5XfKXBJV/plan.png

• P5ycho
De s125 is supply125. Aanvoer dus.
Lastig te zeggen of de diameters kloppen zo van de tekening.

• remarkablez
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:22
Tijdens een aankomende renovatie wil ik ook graag balansventilatie installeren in onze vooroorlogse woning. Ik heb een offerte voor een Zenhder Q350 met spirobuizen, maar omdat ik me een beetje zorgen maak over de installatie heb ik me inmiddels met name hier ingelezen en ben ik ook aan de slag gegaan met de sheet van @P5ycho. Zie hieronder een eerste berekening. Lees ook zojuist het bericht van @martijnenco, tool ziet er interessant uit, dus zal eens kijken of ik daar verder mee kan ontwerpen.

Wat betreft het huidige plan ben ik benieuwd naar feedback, en dan met name:
- Op zolder is een tweepersoonsslaapkamer en kantoor, dus 1 is snachts in gebruik, de ander overdag. Kan er daarom gebruik gemaakt worden van overstroom tussen deze ruimten (zoals ik nu heb ingetekend met minder dan 30 per ventiel)?
- Er is ook een wastafel op de slaapkamer op zolder, maar ik neem aan dat afzuiging daar niet nodig is?
- Afzuiging badkamer wordt een uitdaging. Op dit moment is er een PVC plat kanaal met flexibele buis en ventiel. Een tweede ventiel wordt een uitdaging. Zou het een alternatief zijn om bijvoorbeeld 40-50 m3/h via dat ene ventiel in de badkamer af te zuigen en dan of iets minder in te blazen op de verdiepingen of een tweede ventiel net buiten de badkamer te plaatsen?
- Klopt het dat ik de woon- en eetkamer/keuken als 1 ruimte kan zien? Tussen het middelste deel en keuken zitten grote doorgangen die altijd open zijn, maar tussen de voorkamer en het middelste deel zitten schuifdeuren die af en toe dicht gaan. Maar ik ben van plan grote roosters in die wand te gaan maken voor overstroom indien de schuifdeuren dicht zitten.
- Maakt het dan eigenlijk uit waar ik de ventielen in de woonkamer plaats? Ik heb nu voor de zekerheid een ventiel in het middelste deel, maar eigenlijk zou het makkelijker zijn beide ventielen in de voorkamer te plaatsen. Als ik goede roosters in de schuifdeuren wand maak zou dat moeten kunnen toch? Of is 120 m3/h erg veel voor deze situatie?
- De 120 afzuiging in de uitbouw (keuken/bijkeuken) beneden zou door een spirobuis van 160 gaan. In de sheet staat deze dan in het geel. Is dat iets om me zorgen over te maken?

Ben benieuwd naar de reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VVT-iPArbbGzNf8R9MiEGNHCeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wKJvPDNLoPBs5a3uuuMWKrXF.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6i_T173v4JJGw4q9vdsNjTO26pY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JNLIfY07OrAqVuTftj44zEdS.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2NROxi7F0MJ17H1zooSp3ZetcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDoHp8vZfKA3naxchPkPxPGa.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKgkXY5ORGNbgTHviqP7jjBW53A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DUlDaHc0QOQi1auXji7txbc6.png?f=fotoalbum_large

• skaaf
  • Nu online
P5ycho schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:38:
De s125 is supply125. Aanvoer dus.
Lastig te zeggen of de diameters kloppen zo van de tekening.
Ging me er meer om dat er 200m3/h door die buis moet, heeft het achterste ventiel dan nog genoeg debiet?

• nl2dav
[..] die zeggen dat de Comfoair Standard 300 de directe opvolger is. Deze is 13 cm hoger, maar dat lijkt mij te kunnen, zie foto, ook kunnen daar de buizen van draaien zodat het op het huidige leidingensysteem zou moeten passen. Dit is echter volgens de eerder genoemde ventilatiebedrijven geen oplossing.

Dank voor het meedenken.
Lijkt mij ook geen probleem maar de condensafvoer zit dan niet meer aan de zijkant, die zit aan de onderkant en dat is wel een probleem omdat je dan een sifon eronder moet creëren en die ruimte heb je dan weer niet. Ik weet niet hoe diep je zakken zijn qua investering maar ik zou gewoon minimaal voor een Q350 ERV (=enthalpie) gaan. De Duitse "TR" versie wel te verstaan, die heeft nog altijd die afgehoekte kanten met "buizen die kunnen draaien".

edit: Hmm ai, zit achteraf naar de Duitse prijzen te kijken, die zijn wel aanmerkelijk hoger dan Nederlandse webshops ppff

Het maken van een houten frame is wel een goede tip, ik heb dat zelf ook gedaan maar dan met een kartonnen doos. Hout (spaanplaatjes is genoeg) is wel beter op maat te maken.

En is er echt een installatiebedrijf voor nodig? Met een electrische lier en een lage meubelroller kan dit toch gewoon zelf? Ik geef wel het advies om een LED hoofdlamp aan te schaffen, die lampjes op de foto werken niet heel fijn >:)
Comfoair Standard 300 de directe opvolger is. Deze is 13 cm hoger, maar dat lijkt mij te kunnen,
Met een enthalpiewisselaar (+1000 Euro) zit je zo aan de 2500 Euro. Dat vind ik dan wel weer fors voor een gedateerd model.

anders blijft er maar een andere oplossing over, zo'n plafond/wandmodel. Al is het vrij jammer dat men in dit onderwerp nog niet echt fijne ervaring heeft met Orcon HRC 260 of 360.

[ Voor 20% gewijzigd door nl2dav op 31-03-2026 03:48 ]

Q350 ERV+Svenar controller Wifi+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

• martijnenco
@remarkablez ik ben heel benieuwd naar wat je bevindingen zijn. De tool heeft nog niet heel veel vlieguren, dus ben zeer benieuwd naar alle op en aanmerkingen :)

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-04 21:16

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
martijnenco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:24:
Hallo iedereen! Eerste keer dat ik hier mijn gezicht laat zien, maar heb stilletjes aan al redelijk wat pagina's meegelezen.

Omdat ik zelf aan de slag ben gegaan met het ontwerpen van mijn WTW-balansventilatiesysteem, merkte ik dat het maken van een goede ventilatieberekening (met inachtneming van debieten en overstroom) best veel puzzelwerk kan zijn. De bestaande Excel-sheets (zoals de bekende P5ycho sheet uit de startpost) werken op zich prima, maar ik miste zelf een manier om dit makkelijk visueel én direct op een plattegrond in kaart te brengen.

Met VentPlan kun je visueel je plattegrond opzetten, de verschillende ruimtes definiëren en ventielen/deuren plaatsen. De tool rekent vervolgens automatisch de benodigde ventilatiebalans, debieten en overstroom voor je uit. Het is dus ideaal voor "Stap 1: Ventilatieberekening maken" en "Stap 2: Buizenstelsel ontwerpen" uit dit topic.

Een greep uit wat je er (nu) mee kunt:

Visueel uittekenen van de woning (met ondersteuning voor meerdere verdiepingen).
Automatische balansberekening per kamer en voor de hele woning.
Ingebouwde validatie met waarschuwingen (bijvoorbeeld als de berekende overstroom via een deur te hoog is en er sprake kan zijn van geluids- of tochtklachten).
Overzichtelijke systeemstatistieken voor de keuze van je WTW-unit (aanbevolen en maximale debieten).
Je projecten opslaan en exporteren naar duidelijke overzichten voor eventuele materiaallijsten.
Omdat er in dit topic ontzettend veel praktijkervaring en theoretische kennis aanwezig is over ventilatiesystemen, wil ik jullie graag uitnodigen om de tool eens uit te proberen. Ik ben heel er benieuwd of dit voor jullie van toegevoegde waarde kan zijn bij het bedenken van een installatie.

Mijn hoofddoel is om deze tool zo nuttig mogelijk te maken voor zelfbouwers (en professionals). Ik hoor dus erg graag jullie feedback! Missen jullie essentiële functionaliteiten? Lopen jullie tegen bugs aan? Of zitten er wellicht onhandige aannames in de huidige achterliggende berekeningen? Alle opbouwende kritiek en ideeën zijn meer dan welkom; deel ze gerust hieronder.

Linkje: https://ventplan.nl/

Missen er nog features in dit rijtje die je er per se bij wilt hebben, of wil je de tekst nog op een andere manier insteken? Laat het gerust weten!
Ziet er gaaf uit so far! Alleen als je een kamer gaat tekenen zie je niet direct hoe lang de muur is die je trekt, je ziet pas achteraf hoe groot de kamer wordt of zie ik dat verkeerd?

Zal binnenkort mijn huidige systeem is intekenen en kijken wat ik allemaal fout heb gedaan, haha.

Na 4 maanden nog steeds niet goed mijn systeem ingeregeld, voorlopig werkt het al top. Aangezien ik destijds voor een Ducobox D325 heb gekozen nu wel een luchtbevochtiger via Xiaomi staan die automatisch de luchtvochtigheid regelt en ik soms moet bijvullen.. Haha

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 13:31
P5ycho schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:40:
Dat viel mij dus ook op bij mijn Luna E125 op de badkamer. Hoe vaak maken jullie die schoon?
Hangt er nog geen jaar. Vraagt je dan af waar al dat stof vandaan komt....

• martijnenco
Terrie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:51:
[...]
Ziet er gaaf uit so far! Alleen als je een kamer gaat tekenen zie je niet direct hoe lang de muur is die je trekt, je ziet pas achteraf hoe groot de kamer wordt of zie ik dat verkeerd?
Thanks!
Bij het uploaden van de plattegrond kan je de schaal aangeven. Dus op het moment van het overtekenen van een kamer zal de maat dus al goed moeten staan. Maar zal de ux hierin wel wat kunnen verbeteren :)
Thanks voor de eerste feedback! :D

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-04 19:40
martijnenco schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:24:

...
...
Leuk initiatief! Ik heb er maar heel even naar gekeken, en een ding dat me opvalt is dat de aanbeveling in dit forum is om te kijken naar de bezetting van de ruimtes (x personen) in plaats van de oppervlakte (die gebruikt wordt door het bouwbesluit). Ik denk dat voor deze doelgroep de mogelijkheid om de bezetting te gebruiken een belangrijke feature is.

• martijnenco
@Jan Zwanenburg7 ja, daar zat ik ook al over te twijfelen om te integreren. Maar hoe ga ik dat doen?
Samen met de nen1087? Dat het dubbelop is en dat je dus voldoet aan beide? Of het een of het ander?
Of ik laat de gebruikers zelf kiezen tussen de nen, nen+aanbeveling of aanbeveling?

• Jan Zwanenburg7
martijnenco schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:32:
@Jan Zwanenburg7 ja, daar zat ik ook al over te twijfelen om te integreren. Maar hoe ga ik dat doen?
Samen met de nen1087? Dat het dubbelop is en dat je dus voldoet aan beide? Of het een of het ander?
Of ik laat de gebruikers zelf kiezen tussen de nen, nen+aanbeveling of aanbeveling?
Ik denk het laatste, omdat ik denk dat er 3 use cases zijn:
* Renovatie: bouwbesluit doet er niet toe: als het maar goed ventileert in de praktijk.
* 'Zuinige' nieuwbouw: moet aan het bbl voldoen, maar de gebruiker geeft minder om hoe goed het in praktijk ventileert (natuurlijk niet aanbevolen door dit forum, maar als ik het programma zou maken zou ik deze doelgroep wel meenemen).
* 'Goede' nieuwbouw: moet aan het bbl voldoen, maar moet ook goed in praktijk werken.

• martijnenco
@Jan Zwanenburg7 zal eens kijken of ik van de week tijd heb om dit te implementeren. Samen de met ux verbetering van @Terrie. :)

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wij hebben twee jaar geleden een huis gekocht met daarin de WTW-unit Stork WHR 90. Deze is bij de bouw in 2000 in het huis geplaatst op de vliering. Nu is deze niet stuk, maar werkt het ook niet optimaal. Hier en daar hebben we beetje schimmel, het geluid kan wat mij betreft stiller (hij staat direct boven de slaapkamer) en hij heeft geen functies als een bypass. Daarnaast lees ik dat de levensduur van een wtw ongeveer 15 jaar is, dus daar zit ie al ver boven.

Nu heb ik contact gehad met twee grote partijen, Feenstra en Alpha Ventilatie, alsmede enkele lokale (Groningen) kleine bedrijven met goede recensies en ik krijg te horen dat ze mij niet kunnen helpen omdat de ruimte op de vliering te klein is. Ik heb ook met Zehnder gemail, de fabrikant van de originele unit, en die zeggen dat de Comfoair Standard 300 de directe opvolger is. Deze is 13 cm hoger, maar dat lijkt mij te kunnen, zie foto, ook kunnen daar de buizen van draaien zodat het op het huidige leidingensysteem zou moeten passen. Dit is echter volgens de eerder genoemde ventilatiebedrijven geen oplossing.

Kunnen jullie met mij meedenken wat wel een oplossing is? Kan het wel? Is er een unit dat wel past? Wij kunnen zelf enige subsidie aanvragen en zijn bereid zelf te investeren dus kunnen aan de hoge kant zitten van op het internet genoemde bedragen.

Hoewel wij voorkeur geven aan vervangen van WTW-unit met een nieuwe WTW hoor ik ook graag wat onze opties zijn als dit echt niet kan. Bijvoorbeeld mechanische ventilatie (ook al hebben wij nergens roosters, dus moeten we dan direct ook alle ramen vervangen). Of iets heel anders wat wij nog niet gevonden hebben.

Nog wat feiten: huis ongeveer 140m2, 5 toevoer en 5 afvoer ventilatiepunten. Geen ruimte op de eerste verdieping om iets plaatsen (wel in of op garage, toch liever op vliering). De unit kan niet veel hoger, maar in de breedte hebben wij nog wel ruimte voor een unit drie keer zo groot als de huidige.

Dank voor het meedenken.
[Afbeelding]
vanwege de beperkte ruimte in ons huis heb ik de ITHO HRU 300 ECO toegepast.
die kun je ook liggend toepassen, waardoor je minder hoogte nodig hebt, wellicht iets voor jou?
https://www.ventilatielan...-m3-h-euro-stekker/18568/

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• martijnenco
@Jan Zwanenburg7 Is geimplementeerd, maar in mijn geval wijzigt dit in een enkele ruimtes iets.

• Jan Zwanenburg7
martijnenco schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:05:
@Jan Zwanenburg7 Is geimplementeerd, maar in mijn geval wijzigt dit in een enkele ruimtes iets.
Snel geimplementeerd!
Ik probeer het programma te gebruiken, nog wat feedback:
* De plattegrond feature is heel handig, maar ik had dat eerst helemaal gemist. Misschien bij het beginnen met een verdieping altijd eerst de optie geven een plattegrond te uploaden? Dit is toch nodig om de maat te zetten.
* Ik heb nu een paar kamers getekend, maar wil nu naar een kamer selecteren om wat info te veranderen. Hoe doe ik dat? (Het lukt me alleen om meer nieuwe kamers te tekenen.)

PS. Misschien goed om een apart topic te openen.

• P5ycho
loyske schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Dat viel mij dus ook op bij mijn Luna E125 op de badkamer. Hoe vaak maken jullie die schoon?
Dat stof komt van jou! :) Met 2 valkparkieten en 3 katten kan ik de keukenventielen elke 4 maanden doen, jeej.

• nl2dav
loyske schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:54:
[...]

De haarfohn is hier het euvel, heb mn vrouw dan ook al een tijd geleden verzocht om dat gedoe met die fohn niet meer in de badkamer te doen. Die dingen hebben tegenwoordig standen waarmee je haar ioniseert ofzoiets, dat is allemaal leuk en aardig maar de omgevingslucht in de hele ruimte raakt vervolgens ook geactiveerd door dat elektroveld.

• martijnenco
@Jan Zwanenburg7 Dankjewel voor de verdere feedback, kom maar door met meer als je hebt! :)
De plattegrond feature ga ik inderdaad verder naar voren schuiven, en had ook een andere suggestie van iemand een tour of een guide toe te voegen. Dat ga ik ook doen. Die komen in de volgende updates.
En kamer kan geselecteerd worden door op de tool 'cursor' te drukken in de 'gebouw' modus.. (ik ga deze ook hernoemen naar 'selecteren'). Dan kan je in de sidebar op bewerken drukken.
Ja, een nieuwe thread is misschien wel fijn voor de rest van de mensen hier :).

• RobinCollie
  • Laatst online: 03-04 11:45
Kort vraagje over het plaatsen van de kanalen van de WTW naar de dakdoorvoeren.
Ik ben van plan zowel WTW aan te leggen + mijn dak van buiten te renoveren en van binnen te isoleren. Nu heb ik de kans om alles in 1x goed te doen, maar ik ben nog aan het stoeien met de volgorde van zaken. Ik was van plan eerst met het dak aan de slag te gaan, maar wel al de dakdoorvoeren te laten plaatsen voor aan- & afvoer. Dat lijkt me de juiste volgorde, maar ik kan het mis hebben.

Ik vraag me vooral af hoe nauw de positionering komt. Ik probeer het nu in een 3D programma in te tekenen (zie tekeningen onder). Ik neem aan dat de plaatsing van de dakdoorvoeren normaal gesproken wordt bepaald door basis van de plaatsing van de dakpannen, zodat je niet midden tussen meerde pannen uitkomt, dus dat ik in de praktijk toch al wat moet gaan afwijken van mijn tekeningen. Maar hoe gemakkelijk gaat dat? Ik wil comfopipe plus buizen gebruiken, maar die zijn behoorlijk stug, dus ik ben bang dat ik daarmee niet goed kan compenseren voor afwijkingen in bijvoorbeeld de hoek verschillen tussen dak en WTW (dakbeschot is op ongeveer 50 graden, maar is het makkelijk te compenseren als de praktijk bijvoorbeeld 55 graden is?). Hoe lossen jullie dit op?

Zijaanzicht puntdak met in het grijs het silhouet van het dak, paars de WTW, geel de aan&afvoer kanalen welke naar het dak gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrZr30ielKM6WHu_SDFzaMXY1_A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lKj4A8YilaiCxrR8FVkolloy.png?f=user_large
Schuin aanzicht, rood is het dakbeschot aan 1 kant, van de andere kant heb ik het voor het zicht weggelaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W45CZvAhwln4LPbN0Ip8CEcgoWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S4BPPmx2Vvko7xutsAREbbci.png?f=fotoalbum_large

• nessio
Zit je aan- / afvoer haaks op de dakvlakken?

• Spherix
Dakpannen kan je overigens op maat slijpen. Ik heb hier de unit geplaatst, isolatie weggehaald tot het kale dakbeschot, buizenwerk uitgemeten tot waar de dakdoorvoer moet komen, en een paar gaten vanuit binnenuit op de omtrek geboord. Vervolgens buiten pannen weggehaald, regelwerk afgekort, gaten gemaakt, dakdoorvoer geplaatst, regelwerk aangeheeld, pannen op maat gemaakt en teruggelegd/geschroeft waar nodig.

Met wat 45 graden bochten op elkaar kan je je positionering best mooi stellen (comfopipe compact hier). Ik heb ze op gelijke hoogte 3 meter van elkaar aan dezelfde kant van het dak.

• RobinCollie
  • Laatst online: 03-04 11:45
nessio schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:22:
Zit je aan- / afvoer haaks op de dakvlakken?
Zo heb ik ze wel ingetekend, dat is wel de bedoeling, toch? (tenminste zo lijkt het op de instructies wel te moeten)
Spherix schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:45:
Dakpannen kan je overigens op maat slijpen. Ik heb hier de unit geplaatst, isolatie weggehaald tot het kale dakbeschot, buizenwerk uitgemeten tot waar de dakdoorvoer moet komen, en een paar gaten vanuit binnenuit op de omtrek geboord. Vervolgens buiten pannen weggehaald, regelwerk afgekort, gaten gemaakt, dakdoorvoer geplaatst, regelwerk aangeheeld, pannen op maat gemaakt en teruggelegd/geschroeft waar nodig.

Met wat 45 graden bochten op elkaar kan je je positionering best mooi stellen (comfopipe compact hier). Ik heb ze op gelijke hoogte 3 meter van elkaar aan dezelfde kant van het dak.
Goed om te weten. Idealiter hoeft na de dakrenovatie niemand het dak meer op, maar dan blijft die optie in ieder geval open. Ik neem aan dat jouw dakhelling ook niet perfect 45 graden was, dus desondanks toch goed aan kunnen sluiten op de unit. Ontstaan er dan niet kleine kiertjes tussen de comfopipe delen, of zijn die zo gering dat dat geen invloed heeft?

• P5ycho
Ik heb een dakvlak van 35gr met een comfopipe plus die op 45gr aankomt, dus 10gr schuin. Dat heb ik dmv een spirobuis verbindingsstuk en het schuin afzagen van de comfopipe passend gekregen. Dakmateriaal is slimfix plaat met sneldek pannen. De comfopipe heb ik met pur gefixeerd op de slimfix plaat aan de binnenzijde. De pijp moet luchtdicht aansluiten op je isolatielaag, dus afhankelijk van je dakopbouw moet je de buis misschien iets dieper plaatsen.

• Spherix
RobinCollie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:45:
[...]

Zo heb ik ze wel ingetekend, dat is wel de bedoeling, toch? (tenminste zo lijkt het op de instructies wel te moeten)

[...]

Goed om te weten. Idealiter hoeft na de dakrenovatie niemand het dak meer op, maar dan blijft die optie in ieder geval open. Ik neem aan dat jouw dakhelling ook niet perfect 45 graden was, dus desondanks toch goed aan kunnen sluiten op de unit. Ontstaan er dan niet kleine kiertjes tussen de comfopipe delen, of zijn die zo gering dat dat geen invloed heeft?
Bij mij ging dat om een milimeter her en der in de buitenste aansluitnaad, maar die overlap in aansluitdelen is groter dan dat, dus met pur/aftapen kan je het inderdaad nóg dichter maken.

Ik heb om het symmetrisch te krijgen ook 1 comfopipe met een afbreekmes bewerkt om zo een spacertje van 10cm te creeeren met opstaande naad en die tussen 2 45 graden bochten te plaatsen ivm een scheef gebouwd stukje dak.

[ Voor 12% gewijzigd door Spherix op 03-04-2026 12:13 ]

• nessio
@RobinCollie aan-afvoerpijpen gaan meestal verticaal door het dak.
Ik weet niet wat jij gaat gebruiken.

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Na lange tijd (+-2 jaar) actief te hebben meegelezen en veel te hebben getwijfeld tussen decentrale en centrale WTW (gezien de verbouwimpact), heb ik nu toch de knoop doorgehakt. Ik wil graag centrale WTW gaan aanleggen en daar kan ik jullie input heel goed bij gebruiken.
De situatie:
  • Huishouden van 2 personen die beide zo goed als volledig thuiswerken (in aparte ruimtes).
  • Geen kinderwens, dus voornamelijk ingericht op de behoefte van 2 personen (en een hondje).
  • In de keuken een recirculatiekookplaat. We hebben op de BG slechts aan één zijde (boven de kookplaat) raamroosters, maar kookgeuren blijven lang in huis hangen als we geen deur openen. Ik hoop dat de extra afzuiging in de open keuken een positief effect zal hebben (dit is overigens niet de hoofdreden om voor WTW te kiezen).
  • Het kantoor, de woonkamer en de keuken grenzen aan elkaar zonder dichte deuren.
  • We hebben een houten vloer (en airco's), dus de keuze zal waarschijnlijk op een Zehnder ERV vallen (aangezien ik daar veel positieve berichten over heb zien langskomen).
  • We hebben momenteel alleen afzuiging in de badkamer met een Ducobox Silent (max. 400 m³/h) met 125 mm spirobuis op een enkel en simpel 125 mm ventiel. We merken dat deze op ongeveer 75-80% moet staan om de luchtvochtigheid stabiel te houden (op 70% neemt de luchtvochtigheid nog toe). Met 15 minuten nadraaien is de luchtvochtigheid weer op het niveau van vóór het douchen. In veel andere woningen horen we dat de badkamer lang vochtig blijft en spiegels beslaan. Dat is in onze situatie nu niet zo, en dat wil ik graag zo houden.
  • In de huidige situatie hebben we al behoorlijk wat geluid bij het enkele afvoerventiel in de badkamer. Dit vinden we prima en niet storend. Ik las (wel beperkte) informatie over iriskleppen in dit topic en vraag me af of ik wellicht irisklep(pen) kan toepassen om ervoor te zorgen dat ik alleen in de badkamer 100 m³/h via het bestaande ventiel afzuig (met meer geluid tot gevolg), zonder extra weerstand of geluidsgevolgen voor de afzuiging in de keuken. Is dat überhaupt haalbaar? Deze vraag kan eventueel ook later beantwoord worden als ik het buizenstelselontwerp heb.
  • In de garage bakken we af en toe broodjes af. Ik ben me ervan bewust dat het afzuigen van 25 m³/h daar heel laag is. We vinden het prima als de bakgeuren daar wat langer blijven hangen (dat doet het nu ook al). Het alternatief is ergens nog meer aanvoeren, maar we hebben al behoorlijk veel aanvoer voor 2 personen, omdat we zowel in de badkamer als in de keuken veel afvoermogelijkheid willen hebben.
Dan nu de berekening waar ik graag feedback op zou ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFqzTNvP-7P1R-xcZFvY3lnY3ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KKT2csdFuySNXBuR4lJpqMLW.png?f=fotoalbum_large

De plattegronden (rood is afvoer, groen is aanvoer, met alle getallen op de maximale stand):
Zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc9ebbCpVgW93392V8hy8thyCWY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2uKol1aQB6o60eD4OhLb4wN7.png?f=user_large
1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOV4YWinr73zpygRBouWTb0pG2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uoZAKtNGbvxXj4HbwxZITo4C.png?f=fotoalbum_large
Begane grond:
(Plattegrond is een kwartslag gedraaid: ten opzichte van bovenstaande plattegrond zouden het kantoor en het toilet aan de onderzijde zitten.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avWaBbBuV87VBPJQMOog3y6dRRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3qOI0HH24XXyw0q0fUoNNCE.png?f=fotoalbum_large

Aangezien we maar met z'n tweeën zijn en blijven, voldoet elke ruimte volgens mij ruim aan de ventilatiebehoefte. Ik heb alles ruim genomen doordat we zowel in de badkamer als in de keuken dus veel afvoermogelijkheid willen hebben. Als dit echt overdreven is, hoor ik dat uiteraard graag, want de ventilatiebehoefte in bijvoorbeeld de kleedkamer is uiteraard heel laag.

Hopelijk kan ik met jullie feedback weer aan de slag om het verder te verfijnen.
Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door xinq op 04-04-2026 13:05 . Reden: Kleine tekstverbetering ]

• nl2dav
Het is aardig stil hier, dan zeg ik er wel wat over. Ik zou dit niet goedkeuren. Om met de zolder te beginnen, er wordt teveel gerekend op overflow al noem ik het zelf op zn Nederlands, tocht. Alleen als je huis letterlijk tot in de puntjes geïsoleerd is zou je zo strak met die getallen kunnen rekenen. In de praktijk geloof ik niet dat die 20 m3 een verdieping lager stroomt. Sterker nog, waarom zou er niet wat van de middelste verdieping naar boven gaan.

Dan de middelste verdieping, staan daar alle kamerdeuren 24/7 open? Hetzelfde verhaal met die overflow/tocht bij dit trapgat, ik moet maar zien dat daar in de praktijk maar liefst 100 m3 per uur doorheen tocht, dat dat dan uitwaaiert in de hal precies naar garage en woonkamer en de voordeur plus allerlei andere "lekjes" overgeslagen worden.

Ik vind met name de aanvoer in de woonkamer onder de maat.

Nog even een grote opmerking over die spirobuis in de badkamer. Ik snap niet waarom mensen met spirobuizen bezig zijn, die produceren onnodig extra lawaai en in het geval dat je ermee naar buiten gaat trek je er ook nog kou mee naar binnen want zo'n buis wordt steenkoud in de winter. Nu zal het in de muur/spouw nog wel loslopen maar ik heb hier een mafkees gehad die een spirobuis in het toilet naar buiten had gemaakt voor vieze luchtjes afvoer tot in het midden van het toiletplafond. Vervolgens is dan het hele toilet stervenskoud in de winter en je kon live meeluisteren wat er in de straat gebeurde. Als je dan echt naar buiten moet werken dan doe je dat toch op zn minst met een geïsoleerde buis? Liefst dat Ubbink Aerfoam spul of ik heb ook ervaring met Burgerhout EasyAir EPP, die buizen zijn wat stijver.

Lang verhaal heel kort wat betreft die tekeningen, waarom ga je een overflow/tochtsituatie op de trap maken, ik zou een extra aanvoerventiel in de woonkamer aanleggen en helemaal niet uitgaan van tocht/overflow vanaf een trapgat.

En ohja, ik zou die hele Ducobox silent badkamer afvoer helemaal weghalen en dat gat naar buiten dichtmaken. Je hebt dat vocht sowieso toch nodig voor je ERV. Zonde om dat naar buiten te smijten, bovendien loop je het risico dat al je overdruk -als die er al is- door dat gat naar buiten wordt gedrukt en niet het trapgat door. Voor beslagen spiegels / vochtige badkamer zou ik niet zo bang zijn, desnoods maak je een ventiel precies boven de doucheruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door nl2dav op 05-04-2026 18:42 ]

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:47

Cbr

nl2dav schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:33:
Het is aardig stil hier, dan zeg ik er wel wat over. Ik zou dit niet goedkeuren. Om met de zolder te beginnen, er wordt teveel gerekend op overflow al noem ik het zelf op zn Nederlands, tocht. Alleen als je huis letterlijk tot in de puntjes geïsoleerd is zou je zo strak met die getallen kunnen rekenen. In de praktijk geloof ik niet dat die 20 m3 een verdieping lager stroomt. Sterker nog, waarom zou er niet wat van de middelste verdieping naar boven gaan.
Tocht is merkbare luchtverplaatsing. Daar is sprake van vanaf een luchtsnelheid van 0,2 - 0,5 m/s (afhankelijk van de temperatuur e.d.).

Stel je trapgat is bijzonder klein, slechts 2 m². Dan is de luchtsnelheid bij 20 m³ / uur luchtverplaatsing 20 m³ ÷ 2 m² ÷ 3.600 = 0,003 m / s. Drie milimeter per seconde. Dat merk je in de praktijk niet.

Er zijn velen in dit topic die succesvol overflow heben toegepast.
Nog even een grote opmerking over die spirobuis in de badkamer. Ik snap niet waarom mensen met spirobuizen bezig zijn, die produceren onnodig extra lawaai en in het geval dat je ermee naar buiten gaat trek je er ook nog kou mee naar binnen want zo'n buis wordt steenkoud in de winter.
Niemand stelt hier dat je klakkeloos ongeisoleerd spiro van binnen naar buiten moet leggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Cbr op 05-04-2026 18:49 ]

• xinq
  • Nu online

Dan de middelste verdieping, staan daar alle kamerdeuren 24/7 open? Hetzelfde verhaal met die overflow/tocht bij dit trapgat, ik moet maar zien dat daar in de praktijk maar liefst 100 m3 per uur doorheen tocht, dat dat dan uitwaaiert in de hal precies naar garage en woonkamer en de voordeur plus allerlei andere "lekjes" overgeslagen worden.

Ik vind met name de aanvoer in de woonkamer onder de maat.

Nog even een grote opmerking over die spirobuis in de badkamer. Ik snap niet waarom mensen met spirobuizen bezig zijn, die produceren onnodig extra lawaai en in het geval dat je ermee naar buiten gaat trek je er ook nog kou mee naar binnen want zo'n buis wordt steenkoud in de winter. Nu zal het in de muur/spouw nog wel loslopen maar ik heb hier een mafkees gehad die een spirobuis in het toilet naar buiten had gemaakt voor vieze luchtjes afvoer tot in het midden van het toiletplafond. Vervolgens is dan het hele toilet stervenskoud in de winter en je kon live meeluisteren wat er in de straat gebeurde. Als je dan echt naar buiten moet werken dan doe je dat toch op zn minst met een geïsoleerde buis? Liefst dat Ubbink Aerfoam spul of ik heb ook ervaring met Burgerhout EasyAir EPP, die buizen zijn wat stijver.

Lang verhaal heel kort wat betreft die tekeningen, waarom ga je een overflow/tochtsituatie op de trap maken, ik zou een extra aanvoerventiel in de woonkamer aanleggen en helemaal niet uitgaan van tocht/overflow vanaf een trapgat.

En ohja, ik zou die hele Ducobox silent badkamer afvoer helemaal weghalen en dat gat naar buiten dichtmaken. Je hebt dat vocht sowieso toch nodig voor je ERV. Zonde om dat naar buiten te smijten, bovendien loop je het risico dat al je overdruk -als die er al is- door dat gat naar buiten wordt gedrukt en niet het trapgat door. Voor beslagen spiegels / vochtige badkamer zou ik niet zo bang zijn, desnoods maak je een ventiel precies boven de doucheruimte.
Bedankt voor je reactie!

Zoals @Cbr ook stelt, heb ik inderdaad overflow toegepast op basis van andere positieve ervaringen die ik in dit topic ben tegengekomen. Maar ben benieuwd of er toch andere inzichten zijn, waardoor ik dat moet minderen.

Wat betreft de spirobuis in de badkamer, denk ik dat daar nu wat verwarring ontstaan is. Ik ben dus van plan om het huidige ventiel en de spirobuis die al naar zolder loopt te hergebruiken. Echter vanaf dat punt wil ik die buis aansluiten op de WTW die ook op zolder komt. De Ducobox gaat dus weg.

• nl2dav
Ik heb het ook niet over die 20 m3, ik stel dat die in praktijk zelfs helemaal niet aanwezig zou kunnen zijn. 100m3 merk je weldegelijk, steek maar een kaars aan. Echter stel ik hier helemaal niet ter discussie of je iets wel of niet merkt van die tocht. Tocht - m. (-en), trekking van den wind, zuig-wind. Je kan het modieus "overflow" noemen maar het is toch echt een trekking van den wind.
Cbr schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:47:
[...]

Niemand stelt hier dat je klakkeloos ongeisoleerd spiro van binnen naar buiten moet leggen.
En?

Waarom zit je nou op mij te reageren, xinq verwacht al een dag een reactie, niet ik
xinq schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:59:
[...]

Wat betreft de spirobuis in de badkamer, denk ik dat daar nu wat verwarring ontstaan is. Ik ben dus van plan om het huidige ventiel en de spirobuis die al naar zolder loopt te hergebruiken. Echter vanaf dat punt wil ik die buis aansluiten op de WTW die ook op zolder komt. De Ducobox gaat dus weg.
Aha, top! Helder

[ Voor 23% gewijzigd door nl2dav op 05-04-2026 19:03 ]

nl2dav schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:00:
Ik heb het ook niet over die 20 m3, ik stel dat die in praktijk zelfs helemaal niet aanwezig zou kunnen zijn. 100m3 merk je weldegelijk, steek maar een kaars aan. Echter stel ik hier helemaal niet ter discussie of je iets wel of niet merkt van die tocht. Tocht - m. (-en), trekking van den wind, zuig-wind. Je kan het modieus "overflow" noemen maar het is toch echt een trekking van den wind.
Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Je schetst een niet bestaand probleem.
Ook 100 m³/h kan heel erg gemakkelijk en ongemerkt door een trapgat. Neem even het voorbeeld van hiervoor van een klein trapgat van 2 m². Dan is de luchtsnelheid dus 100 m³/h / 2 m² = 50 m/h = 0.014 m/s.
  1. Dat is volkomen onmerkbaar, het is zeker een factor 10 langzamer dan wat een stilzittend persoon als tocht kan ervaren en
  2. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik zit nooit langdurig stil in mijn overloop of trapgat. Daar loop ik. En wel met ca 5 km/h. Dat is een factor 100 (!) sneller dan de lucht die in datzelfde trapgat beweegt. Trek zelf je conclusies.

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

nessio schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:31:
@RobinCollie aan-afvoerpijpen gaan meestal verticaal door het dak.
Ik weet niet wat jij gaat gebruiken.
Ik ben zelf naar twee verschillende dakdoorvoeren aan het kijken, en die gaan volgens mij allebei haaks door het dak:
- https://www.123installati...racotta-pannendaken-10917
- https://www.123installati...-55-180-200-zwart-0169880

Zelfs de ventus waarbij de pijp omhoog staat gaat de doorvoer haaks door het dak volgens mij? Als ik het mis heb hoor ik het graag, dat verandert mijn plan enigszins. Of heb ik toevallig twee dakdoorvoeren gekozen die de uitzondering zijn?

• pythagorasABC

pythagorasABC

A²+B²=C²

xinq schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:01:
Na lange tijd (+-2 jaar) actief te hebben meegelezen en veel te hebben getwijfeld tussen decentrale en centrale WTW (gezien de verbouwimpact), heb ik nu toch de knoop doorgehakt. Ik wil graag centrale WTW gaan aanleggen en daar kan ik jullie input heel goed bij gebruiken.
De situatie:
  • Huishouden van 2 personen die beide zo goed als volledig thuiswerken (in aparte ruimtes).
  • Geen kinderwens, dus voornamelijk ingericht op de behoefte van 2 personen (en een hondje).
  • In de keuken een recirculatiekookplaat. We hebben op de BG slechts aan één zijde (boven de kookplaat) raamroosters, maar kookgeuren blijven lang in huis hangen als we geen deur openen. Ik hoop dat de extra afzuiging in de open keuken een positief effect zal hebben (dit is overigens niet de hoofdreden om voor WTW te kiezen).
  • Het kantoor, de woonkamer en de keuken grenzen aan elkaar zonder dichte deuren.
  • We hebben een houten vloer (en airco's), dus de keuze zal waarschijnlijk op een Zehnder ERV vallen (aangezien ik daar veel positieve berichten over heb zien langskomen).
  • We hebben momenteel alleen afzuiging in de badkamer met een Ducobox Silent (max. 400 m³/h) met 125 mm spirobuis op een enkel en simpel 125 mm ventiel. We merken dat deze op ongeveer 75-80% moet staan om de luchtvochtigheid stabiel te houden (op 70% neemt de luchtvochtigheid nog toe). Met 15 minuten nadraaien is de luchtvochtigheid weer op het niveau van vóór het douchen. In veel andere woningen horen we dat de badkamer lang vochtig blijft en spiegels beslaan. Dat is in onze situatie nu niet zo, en dat wil ik graag zo houden.
  • In de huidige situatie hebben we al behoorlijk wat geluid bij het enkele afvoerventiel in de badkamer. Dit vinden we prima en niet storend. Ik las (wel beperkte) informatie over iriskleppen in dit topic en vraag me af of ik wellicht irisklep(pen) kan toepassen om ervoor te zorgen dat ik alleen in de badkamer 100 m³/h via het bestaande ventiel afzuig (met meer geluid tot gevolg), zonder extra weerstand of geluidsgevolgen voor de afzuiging in de keuken. Is dat überhaupt haalbaar? Deze vraag kan eventueel ook later beantwoord worden als ik het buizenstelselontwerp heb.
  • In de garage bakken we af en toe broodjes af. Ik ben me ervan bewust dat het afzuigen van 25 m³/h daar heel laag is. We vinden het prima als de bakgeuren daar wat langer blijven hangen (dat doet het nu ook al). Het alternatief is ergens nog meer aanvoeren, maar we hebben al behoorlijk veel aanvoer voor 2 personen, omdat we zowel in de badkamer als in de keuken veel afvoermogelijkheid willen hebben.
[Afbeelding]

De plattegronden (rood is afvoer, groen is aanvoer, met alle getallen op de maximale stand):
Zolder:
[Afbeelding]
1e verdieping:
[Afbeelding]
Begane grond:
(Plattegrond is een kwartslag gedraaid: ten opzichte van bovenstaande plattegrond zouden het kantoor en het toilet aan de onderzijde zitten.)
[Afbeelding]

Aangezien we maar met z'n tweeën zijn en blijven, voldoet elke ruimte volgens mij ruim aan de ventilatiebehoefte. Ik heb alles ruim genomen doordat we zowel in de badkamer als in de keuken dus veel afvoermogelijkheid willen hebben. Als dit echt overdreven is, hoor ik dat uiteraard graag, want de ventilatiebehoefte in bijvoorbeeld de kleedkamer is uiteraard heel laag.

Hopelijk kan ik met jullie feedback weer aan de slag om het verder te verfijnen.
Alvast heel erg bedankt!
Ziet er uit als een behoorlijk prima plan volgens mij, maar ik zou zelf twijfelen aan twee dingen:
- Is 25m3/h afzuiging voor de was wel genoeg? Zelf heb ik er niet naar gekeken, maar het klinkt als enigszins weinig.
- 100m3/h in de huiskamer is meer dan genoeg als je altijd met zijn tweeën bent, maar zou het met het idee op bezoek (of mogelijk verkoop in de toekomst) niet handiger zijn om daar iets meer verversing te realiseren?

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
In de topicstart wordt aangeraden om elk 125mm ventiel aan te sluiten met twee 90mm flexibele slangen, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat de achterliggende reden is.
Is dit met name om stromingsgeluid in de 90mm slangen te voorkomen? Want qua drukval valt het volgens mij wel mee.

• nessio
@pythagorasABC @RobinCollie
Inderdaad allemaal haaks.
Wordt oud, want ik ken alleen verticale.
Haaks is natuurlijk veel makkelijker geisoleerd aan te sluiten.
Die 1e is heel mooi, maar zit wel vlak bij het dak. Denk dat iets verder weg van dak zoals 2e pijp beter is. Het zijn wel prijzige exemplaren.

• P5ycho
Ik zou juist de Renson pakken omdat die naar beneden blaast. Dat is ideaal als je in- en uitvoer op 2 verschillende dakvlakken hebt. Nul kans om je uitvoer weer aan te zuigen zo. Vanzelfsprekend de aanvoer aan de noordkant als dat even kan.

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 06-04-2026 10:08 ]

• Cbr

Cbr

Tinkerer84 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:11:
In de topicstart wordt aangeraden om elk 125mm ventiel aan te sluiten met twee 90mm flexibele slangen, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat de achterliggende reden is.
Is dit met name om stromingsgeluid in de 90mm slangen te voorkomen? Want qua drukval valt het volgens mij wel mee.
Als je 50 m³ / uur gaat doen kan een tweede slang helpen tegen stromingsgeluid.

Drukval wil je vooral voorkom bij ventielen die al veel drukval hebben gehad (meestal die het verste weg weg liggen van je WTW). Het ventiel met de meeste drukval bepaalt de energiezuinigheid van je systeem. (Zuiniger is ook stiller qua motorgeluid.) Dus, daar wil je er alles aan doen om je drukval te beperken.

Bij een ventiel waar je 25 m³ / uur doorheen haalt die dichtbij (weinig totale drukval) de WTW hangt kun je gerust één flexibele slang gebruiken.

• P5ycho
Tinkerer84 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:11:
Als je de WC met 2 meter enkele buis aansluit is dat natuurlijk geen probleem.
Het pad met de meeste drukval bepaalt de efficientie, die pas op dat je niet dat ene ventiel met een enkele 90mm buis toevallig ver weg hebt zitten. Verder, gebruik de tools van de fabrikant (Ubbink) om te controleren of je de boel enigszins in belans hebt qua drukval.

edit: ninja'd :+

• nessio
@P5ycho @pythagorasABC
Bij die renson staat geschikt voor afvoer.
Wordt ook als min-punt gemeld
Dus ongeschikt voor aanvoer?

[ Voor 16% gewijzigd door nessio op 06-04-2026 10:26 ]

• P5ycho
xinq schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:01:
De situatie:
[Afbeelding]

Zolder:
[Afbeelding]
1e verdieping:
[Afbeelding]
Begane grond:
[Afbeelding]

Alvast heel erg bedankt!
Het is een mooi plan, netjes.
Mijn opmerkingen:
- Ik zou de woonkamer ventileren voor 4 personen. Het huis is groot genoeg voor 4 personen, het is een beetje gek om dan de woonkamer tekort te doen. Bovendien kom je echt flink tekort als je met kerst 10 man in de woonkamer hebt zitten. Dat houd je geen middag vol, iedereen koppijn.
De keuken kun je dan ophogen om de balans te herstellen.
- Dat is ook een reden om wel de kleedkamer op 45m3/h te ventileren: je gaat niet de laatste zijn die in dit huis woont. Bovendien, het is 'gratis', want wordt gebruikt als overflow in woonkamer.
- je garagedeuren zullen goed moeten sluiten, dat is zeker niet altijd het geval.
- 100m3/h in de badkamer is echt wel veel, je kunt best nog 25m3/h verschuiven naar de woonkamer via overflow.

• P5ycho
nessio schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:22:
@P5ycho @pythagorasABC
Bij die renson staat geschikt voor afvoer.
Ongeschikt voor aanvoer?
Werkt prima voor aanvoer, zit hier al aantal jaar op het dak. Je moet vooral oppassen met de Renson dat je ze niet direct boven elkaar plaatst (ook als je rekening houdt met de verdunningsfactor). Dan zuig je deels je uitvoer weer aan omdat de bovenste op de onderste blaast. Vraag maar niet hoe ik dat weet :)

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 06-04-2026 10:33 ]

• P5ycho
RobinCollie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:33:
Kort vraagje over het plaatsen van de kanalen van de WTW naar de dakdoorvoeren.
Ik ben van plan zowel WTW aan te leggen + mijn dak van buiten te renoveren en van binnen te isoleren. Nu heb ik de kans om alles in 1x goed te doen, maar ik ben nog aan het stoeien met de volgorde van zaken. Ik was van plan eerst met het dak aan de slag te gaan, maar wel al de dakdoorvoeren te laten plaatsen voor aan- & afvoer. Dat lijkt me de juiste volgorde, maar ik kan het mis hebben.

Ik vraag me vooral af hoe nauw de positionering komt. Ik probeer het nu in een 3D programma in te tekenen (zie tekeningen onder). Ik neem aan dat de plaatsing van de dakdoorvoeren normaal gesproken wordt bepaald door basis van de plaatsing van de dakpannen, zodat je niet midden tussen meerde pannen uitkomt, dus dat ik in de praktijk toch al wat moet gaan afwijken van mijn tekeningen. Maar hoe gemakkelijk gaat dat? Ik wil comfopipe plus buizen gebruiken, maar die zijn behoorlijk stug, dus ik ben bang dat ik daarmee niet goed kan compenseren voor afwijkingen in bijvoorbeeld de hoek verschillen tussen dak en WTW (dakbeschot is op ongeveer 50 graden, maar is het makkelijk te compenseren als de praktijk bijvoorbeeld 55 graden is?). Hoe lossen jullie dit op?

Zijaanzicht puntdak met in het grijs het silhouet van het dak, paars de WTW, geel de aan&afvoer kanalen welke naar het dak gaan:
[Afbeelding]
Schuin aanzicht, rood is het dakbeschot aan 1 kant, van de andere kant heb ik het voor het zicht weggelaten:
[Afbeelding]
Nog een aanvulling: de comfopipe adapter is niet perse nodig als je je buizen zo legt als op de tekening. Als je een van de 2 buizen ~1cm bijsnijdt passen ze gewoon naast elkaar.

• xinq
  • Nu online
pythagorasABC schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:09:
[...]

Ziet er uit als een behoorlijk prima plan volgens mij, maar ik zou zelf twijfelen aan twee dingen:
- Is 25m3/h afzuiging voor de was wel genoeg? Zelf heb ik er niet naar gekeken, maar het klinkt als enigszins weinig.
- 100m3/h in de huiskamer is meer dan genoeg als je altijd met zijn tweeën bent, maar zou het met het idee op bezoek (of mogelijk verkoop in de toekomst) niet handiger zijn om daar iets meer verversing te realiseren?
P5ycho schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:25:
[...]

Het is een mooi plan, netjes.
Mijn opmerkingen:
- Ik zou de woonkamer ventileren voor 4 personen. Het huis is groot genoeg voor 4 personen, het is een beetje gek om dan de woonkamer tekort te doen. Bovendien kom je echt flink tekort als je met kerst 10 man in de woonkamer hebt zitten. Dat houd je geen middag vol, iedereen koppijn.
De keuken kun je dan ophogen om de balans te herstellen.
- Dat is ook een reden om wel de kleedkamer op 45m3/h te ventileren: je gaat niet de laatste zijn die in dit huis woont. Bovendien, het is 'gratis', want wordt gebruikt als overflow in woonkamer.
- je garagedeuren zullen goed moeten sluiten, dat is zeker niet altijd het geval.
- 100m3/h in de badkamer is echt wel veel, je kunt best nog 25m3/h verschuiven naar de woonkamer via overflow.
Thanks @pythagorasABC en @P5ycho, zeer waardevol!

Goed om te weten dat de badkamer strakker kan.
Er is niet vaak bezoek en als er bezoek is, zijn het er vaak gelijk zoveel (bijv. ~14 extra tijdens een verjaardag) dat in die situaties denk de enige optie is om tijdelijk even een raam open te zetten? We verwachten ook nog tientallen jaren in dit huis te wonen, dus rekening houden voor verkoop in de toekomst is wel iets minder relevant, maar ik kan (of eigenlijk wil) het wel in 1x goed doen uiteraard!

Obv de feedback zit ik dan hier aan te denken (getallen obv max stand):
1. Badkamer extractie verlagen van 100 > 75
2. Vervolgens keuken extractie ophogen van 100 naar 125 (dan heb ik in de max stand dus genoeg voor 4 personen in woonkamer/keuken)
3. Opslag zolder aanvoer van 45 naar 65, waardoor extractie wasruimte op zolder van 25 naar 45 kan. Alternatief: ik zou ook alle aanvoerventielen op 1e verdieping en zolder (totaal 5 ventielen) van 45 kunnen ophogen naar 50. Dan kan de wasruimte van 25 naar 50. Optie 2 denk logischer?
4. De garagedeuren naar buiten sluiten redelijk goed (zijn ook afstelbaar), maar ik vermoed dat ze (gezien de dikte) niet top isoleren. Ik heb een radiator in de garage (rest van bg is vloerverwarming) die momenteel heel laag staat maar de garage wordt niet heel erg koud in de winter (wel kouder dan overige ruimtes). Na WTW ben ik van plan om die radiator hoger te zetten om het temperatuurverschil te verkleinen. Is er naast isolatie nog een ander risico als de deuren niet goed genoeg luchtdicht zijn?

Hoe klinkt dit :)?

• nessio
Ok. Weet ik dan ook weer.
Bij mij moet het ooit veranderd worden.
Nu zit aan-/afvoer in een ubbink dakunit van de wp.

• P5ycho
@xinq kun je niet gewoon genoeg ventielen aanbrengen voor 4 personen bij nominaal (66%) zoals gebruikleijk en dan iets extra knijpen in de woonkamer als je zo graag minder debiet wilt? Zo hoeft een toekomstige bewoner niet te breken en slopen. Bovendien wijk je af van het Bbl, lijkt me minder wenselijk.
De 25m3/h voor de was vind ik persoonlijk genoeg, hier hangt de was gewoon te drogen in een kamer met toevoer ipv afvoer. Gewassen was ruikt fris, dus prima.
Je hoeft voor de wtw de garage niet te verwarmen iig, dat is zonde. Als je garagedeuren niet luchtdicht zijn trek je daar valse lucht aan, daar ging het mij om.

• govertsoet
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-04 00:23
Beste allemaal,

Ik zou heel graag mijn plan voorleggen en hoor graag jullie mening.

Situatie:
- We zijn een gezin van 4 (2 volwassenen, 2 jonge kinderen) en een hond. Hopelijk zullen we uiteindelijk met 5 (3 kinderen) zijn.
- Het is een tussenwoning van 189m2 (was 171m2 voor uitbouw) uit 1934. Hoogte plafonds bg en 1e zijn rond 2,75m, op de 2e 2,40m (schuindak+dakkapel). En er is een vliering met max 1,60m hoogte waar de unit komt te staan.
- We zijn bezig met een totaalrenovatie; vloerisolatie + vloerverwarming, gevel- en dakisolatie, HR++. Vandaar de (WTW-)ventilatie behoefte.

Ontwerp:
Ventilatie berekening:
- Ik heb ontworpen op 66% (normaal stand), achteraf had ik beter op 100% kunnen berekenen, maar denk dat we er zo ook wel uit komen :)
- Op de 1e verdieping gaan wij in 1 kamer slapen en de jongens samen in de andere kamer (vandaar 2 x 30m3/h). Later gaan ze naar boven, allebei apart (waarschijnlijk)
- Vanaf de 1e verdieping heb ik 25 m3/h overstroom naar de 2e verdieping en 40m3/h overstroom naar de begane grond.
- Op de begane grond kom ik niet makkelijk met een buis in de uitbouw, vandaar geen toe- of afvoer daar.
- Tussen de zitkamer en eetkamer komt een en-suite kast waarvan de schuifdeuren voornamelijk open zullen staan. Ik heb nu 1 ventiel boven in de kast, die open is (soort boekenkast idee).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/monN3F8gjNFyT-C0U0oRqkRFpzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPdgruPtiCloB3OekNTzE1AT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJiQOzFezCuzooynzWrmMfETDow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9UvjDgRA8JcTWihbfQPe06EG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5hluJE46BXE3ky-AnUVeVGSTJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sbiujy4gaLbyIKxHi6TXqcYv.png?f=fotoalbum_large

Buizen ontwerp (sorry voor het gepriegel in standaard Mac spul):
- Doordat we overal met houten balken te maken hebben, was het nogal een puzzel.
- Toevoer zit voornamelijk aan de ene kant van het huis en de afvoer aan de andere kant. Dit is puur toeval.
- Er zullen 3 verdeelkasten op de vliering komen en 1 verdeelkast (die afvoert met een 180mm spiro buis) op de begane grond in het plafond boven de garderobe (met luik te openen lijkt me handig denk ik)
- Alle ventielen zijn vanuit en naar de verdeelkasten aangesloten op een 75mm (binnen)diameter flex buis.
- WTW-unit denk ik nu aan de Zehnder Q450

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAvgJi8F67-x8uJHfdbnmV460HQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FFq4uaanppnWVkCk01n5VtLs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrXlJTNTdLmqhFZC0bilCZVJqAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N67GbYbWrEMqHakTpIszn4xI.png?f=fotoalbum_large

VRAGEN:
- Klopt mijn debiet berekening (per ruimte)?
- Logische plekken voor de verdeelkasten?
- Heb ik teveel verval om richting de verdeelkast op de bg te gaan en van daaruit naar de 4 afvoer punten (keuken/WC)? Alsin, moet ik de keuken ventielen met 2x75mm aansluiten?
- Ik heb nu vanuit de WTW unit aan beide kanten (afvoer en aanvoer) meteen een y-stuk om naar de 4 verdeelkasten te gaan.
Is het goed ontworpen als ik uit de aanvoer van 180mm (standaard vanuit de Q450) eerst naar 200mm ga en dan van 200mm met een T-splitsing 45gr een 160mm afsplits. Dan heb ik een 200mm en een 160mm die naar 2 verdeelkasten gaan die respectievelijk 110m3/h en 210m3/h nodig hebben.
Voor de afvoer breng ik 2 buizen van 180mm uit de verdeelkasten (150m3/h en 170m3/h) bij elkaar met een y-stuk dat eindigt in de WTW unit.

Heel veel dank alvast! _/-\o_

• P5ycho
Ik tel 320 aanvoer, / 66%=480. Die Zehnder Q450 gaat dat niet redden ben ik bang. Heb je al overwogen wat meer overflow toe te passen?

• govertsoet
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-04 00:23
Dank voor je reactie.
Ik heb hem wat aangepast waardoor ik op een totale toevoer van 295 komt;
1 ventiel in de woonkamer weg (de andere 3 op 30). Overflow van 60 naar de begane grond.
Op de max stand zou dat 442,5 vragen, dus tegen de max van de Q450 aan. Is daar mee te werken?

Hoe vind je dat het ontwerp verder in elkaar zit? En zou je me nog een stukje verder kunnen helpen met de andere vragen die ik nog heb?

Thanks
@govertsoet Ik zou die toevoer 30 van de eetkamer verplaatsen naar de zitkamer, en ook de overflow vanaf de gang zoveel mogelijk door de zitkamer leiden. (Ene deur strak laten afsluiten en onder de andere een kier houden). Dan gebruik je de flow het meest optimaal.

• Yariva
  • Laatst online: 15:07

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Een kleine vooruitdenkende vraag.

Over een paar weken wordt de woning bij mij gestuct. Ik ga ervoor zorgen dat de balansventilatie daarvoor erin zit. In ieder geval met de spiro buizen etc. Ventielen ga ik er denk ik opschroeven zodra er een kleurtje verf of het gedroogde stucwerk zit.

Nu heb ik een Q450 met ERV / enthalpiewisselaar hangen. Is het mogelijk deze (tijdelijk) uit te schakelen, puur als doel om het proces van stucwerk drogen een beetje mee te helpen? Ik ben dan ook met dit scenario niet geïnteresseerd in de pure WTW functionaliteit, simpelweg "zo veel mogelijk vocht in de woning afvoeren". En zou dit ook al kunnen zonder de ventielen erop? Ik kan mij zo bedenken dat je daarmee onbalans zou kunnen creëren.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-04 10:50
Yariva schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:29:
Een kleine vooruitdenkende vraag.

Over een paar weken wordt de woning bij mij gestuct. Ik ga ervoor zorgen dat de balansventilatie daarvoor erin zit. In ieder geval met de spiro buizen etc. Ventielen ga ik er denk ik opschroeven zodra er een kleurtje verf of het gedroogde stucwerk zit.

Nu heb ik een Q450 met ERV / enthalpiewisselaar hangen. Is het mogelijk deze (tijdelijk) uit te schakelen, puur als doel om het proces van stucwerk drogen een beetje mee te helpen? Ik ben dan ook met dit scenario niet geïnteresseerd in de pure WTW functionaliteit, simpelweg "zo veel mogelijk vocht in de woning afvoeren". En zou dit ook al kunnen zonder de ventielen erop? Ik kan mij zo bedenken dat je daarmee onbalans zou kunnen creëren.
Je kunt de bypass activeren voor een bepaalde periode, zie de gebruikershandleiding. Dan wordt de ERV ge-bypassed en gaat er direct buitenlucht het huis in.

Zonder ventielen gaat vast maar dan zal de lucht de weg van de minste weerstand nemen en voornamelijk dicht bij de unit afgezogen / uitgeblazen worden (misschien kun je tactisch wat ventielen afplakken). Het kan denk ik in ieder geval geen kwaad.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Yariva

Yariva

Power to the people!

peeter123 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:54:
[...]

Je kunt de bypass activeren voor een bepaalde periode, zie de gebruikershandleiding. Dan wordt de ERV ge-bypassed en gaat er direct buitenlucht het huis in.

Zonder ventielen gaat vast maar dan zal de lucht de weg van de minste weerstand nemen en voornamelijk dicht bij de unit afgezogen / uitgeblazen worden (misschien kun je tactisch wat ventielen afplakken). Het kan denk ik in ieder geval geen kwaad.
Dat zal dan inderdaad afplakken worden en in Home Assistant de Q450 zo inregelen dat deze op bypass blijft staan voor 2 weekjes :P En met de bypass wordt het vocht dan middels de afvoer buis naar buiten weg geblazen? Niet dat ik dan opeens wel een afvoer / syfon nodig heb voor al dat condens welke standaard zou worden hergebruikt met de ERV unit?

[ Voor 14% gewijzigd door Yariva op 07-04-2026 08:59 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Cbr

Cbr

Yariva schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:57:
[...]

Dat zal dan inderdaad afplakken worden en in Home Assistant de Q450 zo inregelen dat deze op bypass blijft staan voor 2 weekjes :P En met de bypass wordt het vocht dan middels de afvoer buis naar buiten weg geblazen? Niet dat ik dan opeens wel een afvoer / syfon nodig heb voor al dat condens welke standaard zou worden hergebruikt met de ERV unit?
Bypass = lucht naar buiten. Dus ook dan geen afvoer nodig. Klopt.

• nessio
Uitzetten vanwege het stof. Gewoon ramen open zetten.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-04 21:16

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
nessio schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:39:
Uitzetten vanwege het stof. Gewoon ramen open zetten.
Ik zou inderdaad als ze staan te mixen het zeker uitzetten, daarna zou je hem eventueel wel aan kunnen zetten maar vinden de stucadoors vaak niet leuk. Die willen dat je stuc geleidelijk groeit.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• nessio
@Terrie klopt. Bij mij hebben ze gestuct met kant en klaar spul. Werd op muur gespoten in 3 lagen. Elke dag een laag. Wel duur spul. Maar met het normale mp75 van 2cm dik duurt het drogen heel lang.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Ik zal het even navragen. Mijn intentie is zeker niet om tijdens de werkzaamheden de installatie aan te zetten. Maar ik ben wel benieuwd met een "normale" circulatie stand of deze dan niet net zo goed werkt / het zelfde effect heeft als raampjes open. Per slot van rekening heb je daarmee geen controle, juist met een WTW met ramen dicht zou het droog proces erg nauwkeurig en geleidelijk moeten gaan zou ik zeggen.

• nessio
Geen zon er op. Verder veel ventileren als ze klaar zijn.
Goede stucadoors plakken alles af : kozijnen, ramen, deuren ivm beschadigingen.

[ Voor 7% gewijzigd door nessio op 08-04-2026 08:08 ]

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:16
Ik zou gaan voor de gewone ventilatiestand - bypass inderdaad - en ramen op ventilatiestand. Controleer het de volgende ochtend, water aan het plafond en op de ramen is harder ventileren. E.e.a. hangt wat af van de laagdikte die nodig is en het reparatiewerk.
In vorig huis heb ik aanvullend aan ventileren een bouwdroger nodig gehad omdat het voor geen meter wilde drogen. In stucwerk gaat ongelofelijk veel water.

En eens met wat nessio zegt: directe zonnestralen voorkomen, dan krijg je een onbeheerst proces.

• P5ycho
De Zehnder Q kan zelf bepalen of harder geventileerd moet worden met vochtigheidsbescherming, of hoe die functie ook alweer heet. Hij toert dan op naar max om te zorgen dat het niet te vochtig wordt in huis.

• nessio
Ik weet niet hoe groot het huis van Yariva is.
Maar hier waren alle buren met een of twee bouwdrogers bezig. Huis is bijna 800m3. Daar gaat heel veel water in bij stuccen met mp75( dit wordt veel gebruikt).
Mp75 = machine pleister 75.
Daarna komt er nog een afwerklaag overheen.

• remarkablez
remarkablez schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:00:
Tijdens een aankomende renovatie wil ik ook graag balansventilatie installeren in onze vooroorlogse woning. Ik heb een offerte voor een Zenhder Q350 met spirobuizen, maar omdat ik me een beetje zorgen maak over de installatie heb ik me inmiddels met name hier ingelezen en ben ik ook aan de slag gegaan met de sheet van @P5ycho. Zie hieronder een eerste berekening. Lees ook zojuist het bericht van @martijnenco, tool ziet er interessant uit, dus zal eens kijken of ik daar verder mee kan ontwerpen.

Wat betreft het huidige plan ben ik benieuwd naar feedback, en dan met name:
- Op zolder is een tweepersoonsslaapkamer en kantoor, dus 1 is snachts in gebruik, de ander overdag. Kan er daarom gebruik gemaakt worden van overstroom tussen deze ruimten (zoals ik nu heb ingetekend met minder dan 30 per ventiel)?
- Er is ook een wastafel op de slaapkamer op zolder, maar ik neem aan dat afzuiging daar niet nodig is?
- Afzuiging badkamer wordt een uitdaging. Op dit moment is er een PVC plat kanaal met flexibele buis en ventiel. Een tweede ventiel wordt een uitdaging. Zou het een alternatief zijn om bijvoorbeeld 40-50 m3/h via dat ene ventiel in de badkamer af te zuigen en dan of iets minder in te blazen op de verdiepingen of een tweede ventiel net buiten de badkamer te plaatsen?
- Klopt het dat ik de woon- en eetkamer/keuken als 1 ruimte kan zien? Tussen het middelste deel en keuken zitten grote doorgangen die altijd open zijn, maar tussen de voorkamer en het middelste deel zitten schuifdeuren die af en toe dicht gaan. Maar ik ben van plan grote roosters in die wand te gaan maken voor overstroom indien de schuifdeuren dicht zitten.
- Maakt het dan eigenlijk uit waar ik de ventielen in de woonkamer plaats? Ik heb nu voor de zekerheid een ventiel in het middelste deel, maar eigenlijk zou het makkelijker zijn beide ventielen in de voorkamer te plaatsen. Als ik goede roosters in de schuifdeuren wand maak zou dat moeten kunnen toch? Of is 120 m3/h erg veel voor deze situatie?
- De 120 afzuiging in de uitbouw (keuken/bijkeuken) beneden zou door een spirobuis van 160 gaan. In de sheet staat deze dan in het geel. Is dat iets om me zorgen over te maken?

Ben benieuwd naar de reacties!

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Is er nog iemand die feedback heeft op mijn eerste ontwerp in het bericht hierboven? Alle feedback wordt zeer gewaardeerd! _/-\o_

Ik ben met name benieuwd naar:
- het gebruik van de overflow van kantoor voor de slaapkamer op zolder (of kan ik beter voor 2x25 of 2x30 gaan in de slaapkamer?), en overflow naar woonkamer
- er is nu 1 ventiel in de badkamer, en een tweede is lastig te realiseren. Toch de moeite doen? Of eventueel een tweede ventiel op de overloop?
- De afvoer in de keuken moet door een gevel tussen de woonkamer en keuken/eetkamer. Het huidige ontwerp gaat uit van 1x 160mm buis, maar dat is misschien wel veel voor 120m3? Of is 180mm een beter idee voor die buis (ik geloof dat dat ook past op een Q350)?
- risico op overspraak (ik neig naar alleen dempers op de motor, en niet op de ventielen, het huis is gehorig en mogelijk lekt er meer geluid door muren en deuren dan door de buizen)

• Bromptonrijder
remarkablez schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:48:
[...]

Is er nog iemand die feedback heeft op mijn eerste ontwerp in het bericht hierboven? Alle feedback wordt zeer gewaardeerd! _/-\o_

Ik ben met name benieuwd naar:
- het gebruik van de overflow van kantoor voor de slaapkamer op zolder (of kan ik beter voor 2x25 of 2x30 gaan in de slaapkamer?), en overflow naar woonkamer
- er is nu 1 ventiel in de badkamer, en een tweede is lastig te realiseren. Toch de moeite doen? Of eventueel een tweede ventiel op de overloop?
- De afvoer in de keuken moet door een gevel tussen de woonkamer en keuken/eetkamer. Het huidige ontwerp gaat uit van 1x 160mm buis, maar dat is misschien wel veel voor 120m3? Of is 180mm een beter idee voor die buis (ik geloof dat dat ook past op een Q350)?
- risico op overspraak (ik neig naar alleen dempers op de motor, en niet op de ventielen, het huis is gehorig en mogelijk lekt er meer geluid door muren en deuren dan door de buizen)
Het was makkelijker geweest als je het had ingetekend op het maximale debiet, maar om even een reactie te geven:
- Slaapkamers en kantoor op zolder gaat niet werken zo met overstroom. Er wordt alleen lucht toegevoerd door de ventielen wat overstroomt naar de overloop. Hier zul je dus wel het volledige debiet moeten toevoeren.
- In je sheet staat ook nog overstroom voor de andere kamers, maar dat kan dus ook niet.
- 160 mm is ruim voldoende voor 120 m3/h en ook voor 180 m3/h op de maximum stand.
- Badkamer met één ventiel zou je genoeg afvoer moeten kunnen halen voor voldoende verversing, maar efficientie hangt een beetje af van de weerstand van de bestaande kanalen die eraan zitten.
- Overspraak is met spiro wel een wat groter risico, maar hangt af van verdere ontwerp kanalensysteem.

• P5ycho
@remarkablez je hebt de debieten in de sheet ingevuld op 66% ipv 100%, was dat de bedoeling?

• nl2dav
Andrehj schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:46:
[...]

Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Je schetst een niet bestaand probleem.
Ook 100 m³/h kan heel erg gemakkelijk en ongemerkt door een trapgat. Neem even het voorbeeld van hiervoor van een klein trapgat van 2 m². Dan is de luchtsnelheid dus 100 m³/h / 2 m² = 50 m/h = 0.014 m/s.
  1. Dat is volkomen onmerkbaar, het is zeker een factor 10 langzamer dan wat een stilzittend persoon als tocht kan ervaren en
  2. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik zit nooit langdurig stil in mijn overloop of trapgat. Daar loop ik. En wel met ca 5 km/h. Dat is een factor 100 (!) sneller dan de lucht die in datzelfde trapgat beweegt. Trek zelf je conclusies.
sorry maar jouw aanval slaat nergens op, ik heb het nergens over stilzittende personen of lopende personen met wat voor snelheid dan ook.

Ik ben simpelweg tegen de verengelsing, overflow is gewoon tocht en daarmee basta. Dat het zogenaamd niet merkbaar zou zijn dan doe je dus afbreuk aan de eigen theorie. Verse lucht moet je niet van een andere verdieping, zelfs een heel andere kamer, een overloop, een trapgat en een hal door laten gaan op een ongecontroleerde manier. Bewijs dat dat werkt, dat slaat nou werkelijk helemaal nergens op. Einde discussie.

nl2dav schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:52:
Ik ben simpelweg tegen de verengelsing, overflow is gewoon tocht en daarmee basta.
Nee. De Nederlandse vertaling van overflow is overstroom. En dat is heel iets anders dan tocht. Want tocht is een luchtstroom die je waarneemt en waar je last van hebt. En overstroom is gewoon lucht die van de ene naar de andere ruimte stroomt, wat je bij een goed aangelegd systeem dus niet merkt (anders dan dat er overal een goede luchtkwaliteit is).
Dat het zogenaamd niet merkbaar zou zijn dan doe je dus afbreuk aan de eigen theorie. Verse lucht moet je niet van een andere verdieping, zelfs een heel andere kamer, een overloop, een trapgat en een hal door laten gaan op een ongecontroleerde manier.
Overstroom is juist niet ongecontroleerd. Dat verzin jij er bij. Als ik lucht in de ene kamer inblaas, en in de andere afzuig, dan dwing je die lucht dus om onder de deur door te stromen van de ene naar de andere kamer. Daar is niks ongecontroleerd aan. En het werkt prima, dat kunnen de ervaringsdeskundigen (waaronder ikzelf) uit dit topic allemaal bevestigen.
Bewijs dat dat werkt, dat slaat nou werkelijk helemaal nergens op. Einde discussie.
Sorry, maar zo werkt GoT niet. Je kunt niet een (zeer controversiële) stelling droppen en dan zeggen dat er niet meer over gediscussieerd mag worden.

Verder zou je misschien aan het aantal duimpjes bij jouw post (0) en mijn reactie daarop (4) ook iets af kunnen leiden...

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 08-04-2026 16:29 ]

• Cbr

Cbr

nl2dav schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:52:
[...]
Bewijs dat dat werkt, dat slaat nou werkelijk helemaal nergens op. Einde discussie.
Zelfs het conservatieve (Nederlandse) bouwbesluit gaat ervan uit dat je tot 50% van de aangevoerde lucht uit andere ruimtes haalt.

Dat je je ogen bewust sluit voor de diverse mensen in dit topic die met CO2-metingen aantonen dat dit prima werkt, ook bij niet perfect geïsoleerde woningen, verschillende verdiepingen, of verdergaande toepassing dan bouwbesluit, dat komt echt voor jouw rekening.

Uiteraard moet het verstandig worden toegepast. Maar ga de mensen die hier vragen stellen niet aanpraten dat overstroom per definitie niet werkt of onnuttig is. Dan vertel je fabeltjes.

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:31
Even wat praktische vragen aan de gebruikers van het Ubbink Air Excellent systeem:
  1. Hoe hebben jullie Spiro buizen aangesloten op de luchtverdeelkasten goed luchtdicht gekregen?
    Als ik een spiro kanaal op de luchtverdeelkast zet, dan is er nog best wel een hoop speling. had verwacht/gehoopt dat dit direct netjes dicht zou zitten, zoals de rest van het systeem. Nu moet ik waarschijnlijk met kit/tape en of schroefjes aan de slag.
    Zo te zien zou deze beter moeten werken Air Excellent DBOX meervoudig verloopstuk 125-150-160-180-200 (Artikelnummer: 0188970)
  2. Heeft er iemand aanbevelingen voor schroefjes om de onderdelen (luchtverdeelkasten, Ubbink universele beugels) vast te schroeven op hout?
    De kop van degene die ik gehaald had, was alsnog te klein en ging door de sparing heen. Kan natuurlijk ook met ringetjes aan de slag, maar benieuwd wat anderen hiervoor gebruikt hebben.
  3. Heb in een kamer een enkele Air Excellent AE45sc Ventieladapter 90° 125. Deze wordt aangesloten op twee AE45sc kanalen. Ik kan echter niet bij een luchtverdeelkast komen en een kast kopen voor een enkel ventiel voelt ook wat onnodig. Wil hem eigenlijk aansluiten op een 125mm spiro buis. Zit er nu aan te denken om gewoon nog een Ventieladapter te kopen en dan in plaats van de 125mm buis waar je normaliter een ventiel in doet, dan met en mof/verbindingsstuk op een spiro buis door te gaan. Alleen lijkt er geen koppelstuk van een AE45SC te zijn naar een AE35 of 55... zucht...

• remarkablez
@P5ycho @Bromptonrijder Ah, dat is een vergissing, ik dacht dat het gebruikelijk was om op 66% in te tekenen, maar 100% is beter natuurlijk. Dit heb ik nu aangepast.

Verder heb ik de overflow tussen kamers geschrapt na de feedback van Bromptonrijder, en voor de balans een afvoerventiel op de overloop op zolder (waar de was ook droogt) toegevoegd. Op de verdiepingen is weinig ruimte en probeer ik met zo min mogelijk ventielen te werken (daarom de 45m3/h), op de begane grond is er ruimte in het plafond voor meer ventielen (vandaar de 30m3/h). Met deze aanpassingen komt In de buisdiameter+ventielen tab de spiro 160 buis nu wel in het rood, maar dat is alleen het gedeelte voor de vertakkingen.

Qua kanalen en overspraak is het plan om de vanaf de WTW-unit op zolder direct door de houten wanden aan weerszijde te gaan en de kast op de 1e verdieping onder de WTW als centrale koker te gebruiken met vertakkingen voor de kamers aan weerszijde, want op de verdiepingen is er geen ruimte in het plafond. Op de begane grond gaat het plafond open en kan de afvoer in een verlaagd plafond of koof, en tussen de vloerbalken (in de breedte van de woning). De centrale koker met broekstukken en ventielen aan weerszijden op een meter van het centrale kanaal lijkt mij wel een groot risico op overspraak, anderzijds las ik dat @w00key ook zoiets? heeft en geen last van overspraak. Dus misschien neem ik het risico om het te proberen zonder dempers, en hopelijk te kunnen we nog testen en indien nodig aanpassen voor het plafond dicht gaat. Ik dacht ook eventueel al enkele foam dempers van Zehnder (SGD 2-125) aan te schaffen, en die dan in de ventielen te schuiven waar de overspraak tijdens het testen het meest storend is. Maar ik begrijp ook dat deze niet veel doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tDWisw8VtuRKkKn4HsX_B7jMM8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hjybeX5qW2mqDSYPnKWDT8iO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L61nPk3sHbtx-zT9sU9hI2l-vPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APgRq3o2iqYgkIkTuHqia8ni.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGK3cZRx-sEmxtCPGvUeHiXCOKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/viyiR2ceO31btzUmiEzUNELM.png?f=fotoalbum_large

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:50
@remarkablez Het is hier wel aangelegd met smalle stalen kanaaltjes in beton, dus luchtsnelheid helpt dat tegen te gaan.

50 m3/uur door 80mm ~= 2.8m/s en 1.6 Pa/m. Prima drukverval, je hebt 100+ Pa "te besteden", maar mensen hier doen vaak overkill met 125mm of groter en dan ga je elkaar horen, dan zijn de kamers gewoon akoestisch verbonden.

Vergelijkbaar met ComfoTube 90 met binnendiameter van 77. Daar zit je op 3 m/s voor 50 m3/uur uit 1 ventiel.

• P5ycho
@remarkablez Ik zie geen reden om zoveel ventielen te gebruiken in de woonkamer/eetkamer. 50m3/h voor aanvoer en 75m3/h voor afvoer kan prima. Scheelt je een hoop puisten op je plafond.
Je zou kunnen overwegen om de aanvoerventielen meer links in de woonkamer te plaatsen, 2 stuks van 45 ipv 3 van 30. Samen met de overflow heb je dan maximale 'coverage' van woonkamer tot eetkamer.
Let ook even op de doorgangen tussen hal, woonkamer, woonkamer midden(keuken?), en eetkamer.
De geurtjes van de keuken worden nu ook de eetkamer ingetrokken, daar moet je ook nog even over nadenken.

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste