Hallo allemaal,
Afgelopen jaar heb ik in onze nieuwe huis een WTW-installatie gemaakt inclusief de benodigde berekening en dergelijke(wel eens gedeeld in dit forum, tot eindelijke ontwerp wel anders geworden). Nu ben ik bezig geweest met inregelen van de WTW en loop tegen het probleem aan dat de unit te veel weerstand opbouwt. Hierdoor wordt het benodigde debiet niet behaald. Dit geldt alleen voor de aanvoer.
Nu is het zo dat ik bij de unit zelf beetje tekort ben geschoten qua leidingverloop, mede door ruimte/tijd gebrek. Helaas moet ik dat, dus aanpassen en daarom hoop ik dat men hier wat advies kan geven.
Het debiet wordt niet behaald bij mijn woonkamer(180m³/h). Het debiet wat wordt behaald is circa 115m³/h, dus mis een aanzienlijk deel. De andere ruimtes haal ik het debiet wel.
Het vermoedelijke probleem zit waarschijnlijk vlak na de geluidsdemper. Na de geluidsdemper tak ik af middels een T-stuk met aanvoer 180, slaapkamers 180 en naar de woonkamer een verloopstuk van 180-125. De 125 loopt verder naar een Y-stuk(125mm) en splitst daarna naar 2 x 125mm kanaal die elk naar 2 ventielen gaan(45m³/h per ventiel). Wat zouden jullie adviseren voor het deel na het T-stuk naar de Y-stuk toe, zie ook de foto(links het T-stuk en rechts Y-stuk). Het gaat om het geïsoleerde kanaal. Zelf vermoed ik dat hier te veel weerstand zit, waardoor het debiet niet wordt behaald.
Daarnaast zit ik met de situatie voor de afzuiging dat ik een lijnrooster heb toegepast bij onze keuken. Deze kan ik niet inregelen. Handigste dan is denk ik een regelklep in het kanaal naar het lijnrooster te zetten?
Tot slot qua inregelen ik heb niet zo'n fraaie situatie naar de afzuiging van de badkamer, zie de foto. Dit is een flexibele buis 125mm die naar een verdeeldoos gaat en vervolgens naar 2 ventielen, middels flex systeem Ubbink(2 kanalen per ventiel), in de badkamer. Denken jullie dat dit wel zal gaan voor circa 80m³/h of zal ik het aanpassen, zodat er minder weerstand zal zijn.
En als allerlaatste wie heeft er ervaring met haardlucht van andere om zich heen? En een eventuele oplossing hiervoor. Helaas zijn er in onze wijk veel haardstokers, die op elk moment de haard aanzetten met als gevolg, zeker met windstil weer, dat wij die "heerlijke" lucht naar binnen halen.