• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
DavidZH schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:08:
Dank voor je reactie.

[...]

Ik was eigenlijk bang dat ik buizen moet wegwerken voor aan- én afvoer. Ik heb het niet helemaal scherp idd hoe zo'n systeem is opgebouwd.

[...]

Is vooral voor het tussenseizoen, zodra het buiten boven de 10 graden is. Dat zal in de praktijk moeten blijken. Zonwering komt er sowieso. En het gaat niet per se over het warmtebeheer. We slapen gewoon beter met open raam. We wonen in een dorp in het oosten op het platteland. Na 19:00 is het gewoon stil op straat en de "geurtjes" horen er bij hier. Ik heb geen goed gevoel bij een potdicht huis waarbij alles altijd met techniek geventileerd moet worden.

[...]

En hoe reageert de box daar op? Die wil toch altijd in -en uitblaas in balans hebben? Of moet ik dan een 2-zonesysteem hebben; keuken, bk en WC op één zone die altijd afzuigt en de rest op een tweede zone...

Zijn er boxen met een zomerstand die de benodigde kuubs afzuigt en niets inblaast?
Ga uit van het principe altijd aan. Paar punten ter reactie:
  • WTW is balans ventilatie, inblaas en afvoer zijn even groot. Je gaat ze niet apart schakelen. Dan ga je naar een ander type.
  • Ik slaap ondanks de WTW ook met raam open, klein kiertje tot groter afhankelijk van de buiten temperatuur. Schrikbeeld dat het dicht moet is niet valide, je ramen kunnen gewoon open. Desondanks toert de WTW bij mij flink op in de nacht omdat de CO2 waarde in de slaapkamer flink oploopt. Natuurlijke ventilatie is in de basis onvoldoende voor een goede CO2 waarde.
  • Inblaas in de leefruimtes (woonkamer, slaapkamer, kantoor, etc) en afzuig in keuken, toilet, badkamer.
  • WTW is in de basis een 2 buizen-systeem (in en uit). Er zijn wel wat andere varianten beschikbaar waarbij toevoer met hogere druk door trapgat e.d. loopt. Ben er zelf niet in thuis. Zie commentaar hierboven en andere posts in het forum.
  • Je kan in een beetje moderne WTW de bypass prima instellen op lagere temperaturen. Ik heb het niet-stook seizoen op 12ºC staan. Dan heb je dus een gelijke temperatuur als bij ramen open.
  • Het is verse lucht van buiten, als je de geurtjes kan waarderen: die komen ook gewoon door met reguliere filters.
  • Als het 30ºC is buiten, heb je een inblaas in je huis van verse lucht inclusief de geurtjes minus 6-8ºC als het binnen rond de 20ºC is.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:20

Cbr

nessio schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:28:
@dunklefaser helaas bij zehnder en brink wordt het alleen heel kort gemeld. @Cbr werkt dus alleen als lucht van buiten veel vochtiger is dan binnen. Maar nu met mijn gewone wisselaar stroomt het behoorlijk uit de wisselaar. Vocht van buiten, van binnen of beide? Dat was de vraag.
Ik begrijp je vraag niet. Wat ik wel kan zeggsn is: een enthalpiewisselaar heeft geen waterafvoer meer nodig. Dat vocht wordt dus afgestaan aan de lucht met de laagste absolute luchtvochtigheid (ingaand of uitgaand).

• DePruus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:42
Mijn advies zou zijn om ook een regeling voor vocht in jouw nieuwe huis op te nemen. Hierdoor kun je je binnenklimaat aangenamer maken, bijvoorbeeld airco in nok of ontvochtigers in de groter ruimtes met vochtmeting. Een hele klus. Succes.

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:13
Als een prefab bouwer die standaard zonder wtw levert, aangeeft dat wtw installeren ca. € 6000,- gaat kosten, is dat redelijk? Ik heb nog geen enkel detail dan over de installatie. En dan komt nog of er wel de juiste keuzes gemaakt worden m.b.t. de installatie en gekozen middelen.
@DavidZH Ik zou wat tijd besteden aan het goed lezen van dit topic. Dan kom je wat standaard rekensheets tegen en zie je dat het gebruikelijk is om vooral in te blazen in de slaapkamers (en nog een beetje in de woonkamer), en de lucht via overstroom zoveel mogelijk door de woonkamer te laten lopen. Afzuigen doe je dan in (bij)keuken, toiletten en badkamers. Zo gebruik je de lucht in minimaal twee ruimtes en heb je altijd óf een aanvoer-, óf een afvoerventiel(en) in een ruimte, maar (bijna) nooit beide.
Wij wonen overigens ook zo'n beetje in het buitengebied en in ons huis kunnen ook de meeste ramen open, maar door de balansventilatie gebruiken we dat alleen nog maar om ze schoon te maken. De luchtkwaliteit (en de rest van dat comfort) die je via een goed balansventilatiesysteem haalt kun je met ouderwets ventileren gewoon nooit halen.
Zie Andrehj in "Op zoek naar advies(warmtepomp)" voor een overzicht van alle voordelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 06-07-2026 12:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste