@
DavidZH Ik zou wat tijd besteden aan het goed lezen van dit topic. Dan kom je wat standaard rekensheets tegen en zie je dat het gebruikelijk is om vooral in te blazen in de slaapkamers (en nog een beetje in de woonkamer), en de lucht via overstroom zoveel mogelijk door de woonkamer te laten lopen. Afzuigen doe je dan in (bij)keuken, toiletten en badkamers. Zo gebruik je de lucht in minimaal twee ruimtes en heb je altijd óf een aanvoer-, óf een afvoerventiel(en) in een ruimte, maar (bijna) nooit beide.
Wij wonen overigens ook zo'n beetje in het buitengebied en in ons huis kunnen ook de meeste ramen open, maar door de balansventilatie gebruiken we dat alleen nog maar om ze schoon te maken. De luchtkwaliteit (en de rest van dat comfort) die je via een goed balansventilatiesysteem haalt kun je met ouderwets ventileren gewoon nooit halen.
Zie
Andrehj in "Op zoek naar advies(warmtepomp)" voor een overzicht van alle voordelen.
[
Voor 30% gewijzigd door
Andrehj op 06-07-2026 12:38
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.