Na mijn laatste bericht in mei, waar ik om feedback vroeg op het plan ben ik weer ietsje verder in het traject. Inmiddels contact opgenomen met twee constructeurs die ik alle bouwtekeningen en constructieberekeningen heb aangeleverd, met de vraag of er veilig geboord kan worden.
Linkje naar het plan waar de boorposities/groottes te zien zijn:
xinq in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Constructeur #1:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De grote sparingen gaat dus voornamelijk om de '165mm' sparing die 2 verdiepingsvloeren door moet (breedplaatvloer). Deze constructeur gaf aan verder niks voor mij te kunnen betekenen en gaf bovenstaand advies dus gratis. Heeft zelfs nog 1 en ander telefonisch toegelicht en wat algemene tips gegeven.
Constructeur #2:
Van deze partij kreeg ik alleen een kostenbegroting (2000 ex btw) om het plan te beoordelen en aan te geven waar veilig geboord kon worden. Ik heb deze partij later nog de reactie van constructeur #1 meegegeven met de vraag of het nut had om door hun te laten beoordelen aangezien de andere constructeur al had aangegeven dat het alleen met wapeningdetectie op locatie beoordeeld kon worden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dus een beetje tegenstrijdig met Constructeur #1.
Ik had ook al contact gehad met een van mij bekende betonboorder over het plan en die heb ik bovenstaand ook even voorgelegd. Die gaf aan dat mijn plan helemaal geen bijzonderheden bevat en dat de constructeur een beetje overdrijft en er gewoon geboord kan worden. Nu heeft die veel ervaring met betonboringen maar goed, de constructeur heeft er voor geleerd .. In dit topic ook verschillende posts gezien dat er niet zo maar geboord kan worden in een breedplaatvloer, dus binnenkort komt er een bedrijf met een Hilti PS1000 X langs om te kijken waar er geboord kan worden zonder wapening te raken. Deze partij gaf wel al aan dat de ervaring leert dat gaten groter dan 130mm erg lastig worden zonder wapening te doorboren.
Nu laat ik me deze keer niet ontmoedigen. Ik ben klaar met type C, wil liever echt geen decentraal systeem, dus we zetten door!
Na een lang verhaal, komt er toch nog een vraag, nav deze recente post:
Voor het kanaal waar 190m3/h (op 100%) doorheen moet door de 2 vloeren, had ik eerder 160mm ingecalculeerd. Dat komt uit op 2,62 m/s / 0,6 Pa/m. De kans is echter dus redelijk groot dat ik een 165mm gat niet kwijt kan en 2 buizen gaat in de praktijk ook heel lastig worden.
Als ik echter reken met 125mm, kom ik uit op 4,3m/s en 1,98 Pa/m, dus net onder de 2 Pa/m die in de post wordt aangehaald. Eventueel zou ik het debiet nog iets kunnen knijpen (zonder grote gevolgen) waardoor ik al richting de 1,53 Pa/m ga.
Het gaat hier wel om een kanaal van zo'n 12-15m en ik weet dat er een 'Pa/m totaalbudget' is, maar volgens de theorie zou 125mm dus toch een optie zijn (met grote luchtsnelheid) als ik het goed begrijp. Het isoleren van het kanaal om enig geluidsoverlast te voorkomen is sowieso geen probleem. Iets meer verbruik van de unit ook niet.
Ik snap uiteraard dat ruimer beter is, maar als ik het vergelijk met ventilatie C, ben ik bereid om tot een compromis te komen om toch tot een hopelijk goed (maar misschien niet perfect) D systeem te komen.
Ik wil wel voorkomen dat ik iets over het hoofd zie waardoor het echt af te raden is, dus ben benieuwd naar jullie reacties op bovenstaand!