Wie bepaalt hier de configuratie van buizen en ventielen? dwing je 1 buis per ventiel af of sta je ook 2 buizen toe? Ik zou verwachten dat met 2 buizen 3-4 ventielen ook kan. Verder mag je prima 5 ventielen gebruiken natuurlijk, maar ik vind het zelf lelijk als het hele plafond vol zit.royduin schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:57:
[...]
Met 1 ventiel lijkt het in de configurator juist goed:
[Afbeelding]
Maak ik daar twee van:
[Afbeelding]
Dan vindt de calculator dat niet leuk en krijg ik de melding: "Verschil in Drukverlies te groot".
In deze calculator van Ubbink, maar ook in VentPlan wordt nergens gevraagd naar aantal personen. In de Excel wel en daar zie je ook duidelijk effect; slaapkamer 1 en 2 nu op 2 personen staan, slaapkamer 3 op 1 persoon. Maar dan staat "2x 90mm flex + 125mm ventiel" in het rood. De "luchtsnelheid per ventiel" is dan te hoog?
***members only***
Wat betreft de buiscalculatietab in mijn sheet, die geeft een indicatie van wat mogelijk is met welke buis en welk debiet. dat de ubbink buizen op iets meer dan 2m/s uitkomen wil niet zeggen dat het fout is. Ik kan hun calculator niet na gaan bouwen in mijn sheet, ik weet hun afwegingen verder niet.
Vergeet niet dat zowel ventplan als mijn sheet ' best effort' is, en je zelf ook tussen de regels zult moeten lezen.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV