Beste Tweakers,
Graag vraag ook ik wat advies over de juiste dimensionering/routering van de WTW. We hebben een klushuis (eind jaren 50) wat we nu behoorlijk verbouwen en verduurzamen. Een WTW is daar ook onderdeel van. Dit weekend heb ik het forum bestudeerd en verschillende tools gebruikt, maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Uiteindelijk was voor mij de handigste tool VentPlan van @
martijnenco, echt mooi werk! Fijn om zowel routering als dimensionering berekend en visueel te hebben. Helaas werkt de export functie nog niet helemaal mee, dus hieronder even drie screenshots. Ik deel een link zodra dat kan.
Wens
Hoewel we er nu met twee personen gaan wonen wil ik de WTW uitleggen op gebruik voor een gezin van vijf. Het huis krijgt vijf slaap/werkkamers. Dat betekent dus één slaapkamer met minimaal 60 m3/h, en drie slaapkamers met minimaal 30 m3/h. En ook nog één werkkamer waar ook op 60 m3/h heb gepland i.v.m. werken met twee personen.
WTW voorkeur voor incl. enthalpiewisselaar. De WTW komt op zolder, zie weergave hieronder. Gedachte is met een soort centrale toevoer/afvoerbuis te werken, die aftakkingen heeft, ook naar de eerste verdieping en begane grond op de juiste plekken. Deze locaties zijn goed te realiseren in de verbouwing van het huis.
De centrale buizen wilde ik achter de knieschotten wegwerken, alleen aan de linkerzijde moet je wel de ‘oversteek’ maken naar de andere kant. Ik wil dat wegwerken met een soort koof op de vloer aan, maar daar maakt het dus nogal uit welke diameter buis we moeten gebruiken of dat een heel grote koof wordt of niet…
Probleem dimensionering
In totaal heb ik nu 350 m3/h toevoer en 265 m3/h afvoer. Het systeem is alleen nog niet in balans.
Hiermee lijk ik nu (overstroom meegerekend) veel te veel toevoer te hebben voor beperkte afvoer. Afvoer gaat om 96 m3/h in (open) keuken, 30 toilet, 50 badkamer, 30 toilet, 50 afvoer op de overloop zolder.
Ik heb nu in de woonkamer toevoeren die 0 m3/h debiet hebben. Ik snap nog niet zo goed hoe ik dat moet oplossen, meer afvoerventielen toevoegen (ook buiten de ‘natte’ ruimtes)? Of juist minder toevoeren en meer gebruik maken van overstroom. In de woonkamer/open keuken (L-vorm) ben ik bang zonder toevoer op de juiste plekken ‘dode hoeken’ te creëren. Of moet ik daar niet bang voor zijn en dus de toevoer in woonkamer reduceren? Er is maar één deur tussen gang en woonkamer, dus ik wil ook voorkomen dat hier te veel overstroom doorheen gaat.
Zolder is nu ingetekend op aparte ruimtes, maar zal in eerste instantie nog één grote open ruimte blijven (gaan we later verbouwen).
Kanaalkeuze en kosten
We hadden een offerte van installateur voor ruim elfduizend euro. Daar hebben we vanaf gezien omdat ik dacht dat het zelf goedkoper aan te leggen was (montagekosten was toch wel een goede 1/3
e hiervan). Voorstel ging uit van Zehnder Q450 en spirobuizen.
Gisteravond bij Ubbink ook de calculator gebruikt en ik schrok wel van de materiaalprijs die daaruit kwam, gebruik makende van verdeelkasten. Mogelijk kan ik dat nog wat optimaliseren, maar alleen aan materiaal voor de kanalen/ventielen (excl. WTW-unit) was dit al meer dan €7000.
Dat zou met Bungler wel wat goedkoper kunnen, maar ik overweeg daarmee toch ook gebruik van Spirobuizen.
Uit Ventplan blijkt dat ik op zolder stukken tot 225 mm diameter nodig zou hebben. I.v.m wegwerking achter knieschotten/koof: hoe voorzichtig moet ik zijn met de aangeraden maximale 3 m/s? (In Ventplan gebruik ik nu de standaard waarde van 2.5 m/s). Want een kleinere diameter, met hogere stroomsnelheid, zou wel echt beter weg te werken zijn. En hoe gemakkelijk is realiseren van overgang van diameter? Als ik de snelheid verhoog van 2.5 naar 3 m/s heb ik nog steeds 225 mm nodig, maar wel alleen voor het eerste ‘makkelijke’ stuk. Waar het esthetisch moeilijker wordt, zakt dit al naar 160 mm en zo verder. De aanleg zal samen met een ZZP’er gebeuren die geen ervaring heeft met WTW maar wel allround met de bouw. In hoeverre heeft 225 mm überhaupt zin als de uitgangskanaal van een Zehnder 180 mm is?
Vragen- Hoe los ik de onbalans op? Hoe ga ik op een juiste manier om met de overstroom?
- Hoe kijken jullie naar spirobuizen vs. verdeelboxen in deze situatie?
- Welke dimensionering van WTW en omvang kanalen lijkt hier de juiste te zijn?
- Andere tips en adviezen voor deze situatie?
Dank alvast!
/f/image/GluTCA4CDsZ89JXM9asfgGTt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/brKu8ZErw39TJEqhz8iWGGWA.png?f=fotoalbum_large)