Ik leer met je mee, dus weet dat bij het onderstaande…DaVi82 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:51:
Door de renovatie van mijn woning, is alles gestript. Het perfecte moment om balansventilatie met WTW aan te leggen! Ik volg dit topic al een tijdje, heb de TS en veel posts bestudeerd en ben aan de slag gegaan met de rekenhulp van P5yscho. Ik vermoed dat ik wel wat feedback kan gebruiken![]()
SituatieschetsIk merk dat het best pittige materie is. Dus ik ga er stap-voor-stap doorheen. Daarom wil ik beginnen met Stap 1 van de rekenhulp. Ik heb het idee dat het allemaal iets te veel ventilatie is. Maar weet niet goed hoe ik de balans kan vinden. Het gaat dus om drie verdiepingen, waarvan ik er natuurlijk maar op eentje tegelijk ben. Dus wat is qua ventilatie handig? En welke tips hebben jullie op basis van onderstaande berekening?
- Jaren '30-appartement, drie verdiepingen 1e, 2e en 3e (zolder)-etage met schuin dak
- Er is voldoende ruimte om buizen aan te leggen en weg te werken. De vloerbalken tussen de verdiepingen zijn bijvoorbeeld iets van 17cm.
- Woon op dit moment alleen, maar heb regelmatig vrienden op bezoek en hoop uiteindelijk wel met meer mensen te gaan wonen.
- De 'slaapkamer achter' ga ik waarschijnlijk als kantoor gebruiken
- Alles ligt nu open dus pak het liefst alles nu in één keer goed aan
- Ben best handig, dus verwacht dat ik veel zelf kan doen
Ik wil niemands tijd verdoen, dus als ik onvolledig ben of er meer informatie nodig is/ik iets over het hoofd heb gezien wat ik beter eerst had kunnen lezen, dan hoor ik dat graag![]()
~[Afbeelding]
In de spreadsheet staat een woonkamer met open keuken. Vul je het dan niet zo in(?): 90 pulsie woonkamer (passend bij 2 personen ipv 180), op die regel geen overflow. En dan bij keuken enkel 90 extractie invullen. De lucht vanuit de woonkamer ventileert ook je open keuken (voordat deze wordt afgevoerd). Dat is althans mijn, toegegeven beperkte, kennis hierover.
Ik bevind me in zekere zin in dezelfde situatie. Zowel qua leerproces als verbouwing van een jaren 30 woning.
Mij helpt het om te tekenen op plattegronden. Ben nog niet zover om hier het plan te delen. Ik zit met dubbel zoveel vierkante meters en personen, in mijn laatste schets op 450m3 aanvoer/afvoer. Ter indicatie en voor wat het waard moge zijn.