Laten we allereeerst stellen dat, los van hoe je ventileert, een gezond debiet gelijk is over alle systemen. Dat betekent dus dat het in jouw huis gezond is om, bijvoorbeeld, 45m3/h/persoon te ventileren. Dat is bij mijn huis ook zo, uitgaande van hetzelfde aantal personen. De hoeveelheid aangetrokken troep schaalt lineair met het ventilatiedebiet.Guido7619 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:21:
[...]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ik heb geen fan in huis die zooi naar binnen zuigt met het volume wat een wtw doet. Enkel een fan die lucht afzuigt, via roosters in de ramen. Daar zou ongezien ook wel zooi naar binnen kunnen komen. Enige voordeel is dat die zooi dan niet gaat lopen rotten in het filter.
Dat gezegd hebbende, alle lucht die jij mechanisch afzuigt (systeem C) wordt vervangen door nieuwe, ongefilterde lucht van buiten. Als dat nie zo is, dan ben je je huis vacuum aan het trekken. Dat is natuurlijk onmogelijk. De druk blijft gelijk, dus is invoer en uitvoer gelijk.
Die ingevoerde lucht die jij niet mechanisch invoert maar op een natuurlijke manier laat binnenstromen, zit dus nog al die troep in. En ook die insecten komen via die kieren wel naar binnen.
Waar je dan nog discussie over kunt hebben is hoe efficient een wtw systeem ingericht is op absoluut debiet tov systeem C, waar ik toch het idee heb dat de buisdiematers en debieten vaak wat lager zijn.
Ja, dat is te verwachten natuurlijk. Het is een directe verbinding met buiten. Daar is echter niets mis mee. Een dood insect droogt uit en blijft lekker liggen, het is geen rottend rattenlijk ofzo (en mijn huis ook zeker geen cleanroom met mensen, vogels en katten).Mijn huis had ook WTW. Bij aankoop deze unit verwijdert en de leidingen ook. Toen bleek al wel dat er veel insecten inzaten. Alle buizen in het aanzuiggedeelte waren behoorlijk vervuild met dode insecten en spinnewebben enz. Moet wel zeggen dat al het leidingwerk na de unit wel schoon was.
In dit topic zeggen we natuurlijk allemaal: doen!Dat gezeged hebbende, heb ik er nu 8 jaar later best spijt van dit systeem toch te hebben verwijdert. Er waren diverse redenen voor toendertijd, maar het principe van de wtw bevalt mij wel en zou het eigenlijk wel weer in ere willen herstellen.
[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 22-08-2026 10:36 ]
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV