12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Vrienden van me hebben recent een nieuwe woning betrokken en daar viel me op dat de WTW op volle toeren (ivm CO2) echt vrij luid is in de woonkamer, recht onder de ventielen. Ik liep toen ik dat hoorde naar boven en naast de unit was het voor mijn gehoor bijna even luid.
Dit lijkt me niet ok, toch? Is hier geblunderd in de bouw of wat is acceptabel? Ik zag wel van die flexibele demperbuis. Ik zou in ons nieuwe huis iig bijzonder ongelukkig worden als het zo luid is en dat ben ik ook helemaal niet gewend van een appartement waar ik eerder gewoon heb en toen was de unit zelf fysiek een stuk dichter bij dan in dit geval.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb het niet gemeten maar no way dat dit onder de 30 dB is. Ben benieuwd waar dit eindigt, als ze eens de moeite nemen het aan te kaarten.P5ycho schreef op zondag 13 september 2026 @ 23:09:
30dB is acceptabel en af te dwingen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Als je nieuw bouwen gaat, maak dan je eigen (schaduw)ventilatieplan en houd je bouwer in de gaten zodat hij geen fouten maakt die moeilijk te herstellen zijn achteraf. Alle info is in dit topic te vinden.
Edit: een omkasting van de wtw is een must als deze in een niet afgesloten ruimte staat. De flexdempers geven ook veel geluid af aan de omgeving.
[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 14-09-2026 10:03 ]
Kijken wordt beperkt tot 1 of 2 kijkdagen.
Hier heb ik een buurman die vlakbij woont ( zelf woonden we 150km verderop) en met een drone dagelijks opnamen maakte tot ergernis van de aannemer.
Tja, bij mij bleek 2 slaapkamers niet achter de demper te zitten. Zelf maar opgelost.
[ Voor 14% gewijzigd door nessio op 14-09-2026 08:15 ]
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ik overweeg deze dempers achter de ventielen te plaatsen. Zou dat veel verschil maken?
https://www.ventilatielan...eluiddemper-o-125mm/5623/
Of kunnen we beter een extra demper bij de unit zetten? De flexibele buis maakt een beetje een ongelukkige bocht, maar later in het traject is voldoende ruimte beschikbaar voor dempers op de aanvoer en de retour. Bij het apparaat zelf hoor je eigenlijk niet zo veel.
[ Voor 5% gewijzigd door koentjuh op 14-09-2026 11:24 ]
Zo te zien heb je een pvc buizenstelsel?
Lees eens af in het menu wat het verbruik van de ventilatoren is op stand 1 en 2 (incl debiet graag).
De noshow ventielen hebben een hele summiere datasheet met capaciteitsgrafieken waar ik weinig chocola van kan maken. De minimale geteste drukval lijkt 20Pa te zijn, dat is al heel erg hoog imho. De geluidsindicatie kan ik ook niet staven. Volgens de grafiek lijkt bij een toenemende drukval het geluid minder te worden, dat geloof ik niet.
Ventmann PCircle lijkt een beter alternatief. Dat is ook 2.5kg gips ipv een stuk plastic. Zal wel een ander bedrag bij horen.
Als je wilt weten of het aan de ventielen ligt, haal er dan eens een uit. Hoor je de wtw goed, dan is je demper onvoldoende..wel dezelfde afstand aanhouden, met je oor in de buis hoor je altijd wel wat.
[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 14-09-2026 16:15 ]
Ik heb nog een vide boven de zolder, dus kan op termijn eventueel ook eerst naar de vide omhoog en vanuit daar weer terug naar de ventilatie buizen. Dan is er meer ruimte voor dempers direct op de unit en hoeft de flex niet in zo’n gekke bocht. Maar dat wil ik eigenlijk pas doen als we de zolder gaan verbouwen en ook aansluiten op deze box. Tot die tijd zoek ik optimalisatie van bestaande installatie.
[ Voor 25% gewijzigd door koentjuh op 14-09-2026 17:08 ]
Gaan spelen met de debieten is hier niet de oplossing, je verwisselt luchtkwaliteit voor geluidsreductie.
Die noshow ventielen zijn inzetstukken, met een beetje geluk kun je ze lossnijden van de vleugels, eruithalen en Zehnder Luna's erin zetten? Wel meteen heel definitief, eerst even andere maatregelen nemen zoals die flexbuizen fixen. Dat kan met starre bochten, en dan de flex.
Zo:
:strip_exif()/f/image/9XwFAhcbADvwZAvEUt0s6Taw.jpg?f=fotoalbum_medium)
(Deze opstelling was nog in aanbouw)
[ Voor 33% gewijzigd door P5ycho op 15-09-2026 09:12 ]
Is dit alles normaal, en is de stand Bescherming luchtvochtigheid te beïnvloedden qua stand, nu gaat hij automatisch naar stand drie en lijk ik niets te kunnen veranderen.
[ Voor 9% gewijzigd door peter243 op 15-09-2026 08:37 ]
Helder, ik heb voor nu de ventilatie hoeveelheid op ongeveer 250 m3/h gezet. Dat is qua geluid een lichte ondertoon dus prima te doen. (Hoewel mijn vriendin vannacht toch opmerkte dat de ventilatie beter hoorbaar was.. :-))P5ycho schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:18:
5 personen * 30m3/h * 2 - overflow a 50m3/h is 250m3/h minimaal op stand 2, of 300 als er geen overflow ongecalculeerd is.
Gaan spelen met de debieten is hier niet de oplossing, je verwisselt luchtkwaliteit voor geluidsreductie.
Die noshow ventielen zijn inzetstukken, met een beetje geluk kun je ze lossnijden van de vleugels, eruithalen en Zehnder Luna's erin zetten? Wel meteen heel definitief, eerst even andere maatregelen nemen zoals die flexbuizen fixen. Dat kan met starre bochten, en dan de flex.
Zo:
[Afbeelding]
(Deze opstelling was nog in aanbouw)
Ga maar eens met de installateur bespreken wat de opties zijn. Denk dat ik zelf maar met wat opties moet komen. Hij was al geen voorstander van wtw, er kon ook gewoon een raam open toch? :-)
Laat de installateur het ventilatieplan maar eens leveren op papier, daar staat precies op wat de debieten moeten zijn. Dat heeft hij ook aan moeten leveren voor de aanvraag bij de gemeente, dus dat moet er zijn en hoort bij oplevering installatie. Inclusief inregelrapport met ventielstand per ventiel.
Als hij dit met tegenzin aangelegd heeft dan heeft hij vast niet op de details gelet. Hij is echter wel verantwoordelijk voor het goed functioneren en instellen van de unit, dus houd hem eraan. Het geluid hoort daar ook bij en dat is ook vermeld in het bbl.
[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 15-09-2026 09:19 ]
Als het buiten vochtig is kan de wtw ERV niet voorkomen maar wel vertragen (~4x zo langzaam) dat de relatieve vochtigheid binnen toeneemt.peter243 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:35:
wtw zehnder q450 met enthalpie wisselaar. Mist buiten, hoge luchtvochtigheid buiten. Dit leidt er binnen ook toe dat de luchtvochtigheid toeneemt. Er staat ook een melding Bescherming tegen luchtvochtigheid. Echter dan gaat hij vol aan in stand drie, en in de nacht is dat niet echt bevorderlijk voor de nachtrust. Het lijkt wel te werken, de luchtvochtigheid binnen is nu 71%, hoog, maar waardes die ik wel vaker heb gezien. Nieuw huis A++++. Filters net vervangen. Geen condenswater afvoer. WP staat nog niet aan wat betreft vloerverwarming, heeft de afgelopen periode op koelen gestaan. Temp binnen vraagt nog niet om verwarmen.
Is dit alles normaal, en is de stand Bescherming luchtvochtigheid te beïnvloedden qua stand, nu gaat hij automatisch naar stand drie en lijk ik niets te kunnen veranderen.
Als de luchtvochtigheid teveel toeneemt gaat de wtw op standje max om het huis te beschermen, dit kun je uitzetten. Ik heb het niet aanstaan iig.
Als je de RV actief wilt sturen zul je condenserend moeten gaan koelen met een airco of fancoil.
Pas eind oktober of later gaat de enthalpiewisselaar er in.
Dit bevalt ons goed. Airco (inmiddels hele huis) gebruiken we alleen als temperatuur oploopt. Vloerkoeling werkt matig tot slecht. Binnen houden wij het met airco op 22gr, dat is echt wel het maximum.
[ Voor 41% gewijzigd door nessio op 15-09-2026 09:45 ]
Even de handleiding lezenpeter243 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:33:
Airco is inderdaad een overweging, ook omdat afgelopen zomer met extreme temp het koelen niet haalbaar was met te hoge luchtvochtigheid. Weet je zo waar ik dat uit kan zetten in het menu.
er zijn 2 opties die ik nu overweeg, namelijk de Zehnder Comfo-air Q350 en Zehnder ComfoAir E 400 L P. De kosten bij Wasco als ik ze nu zou bestellen zijn respectievelijk ongeveer 2300 eur incl btw voor de Q350 en 2000 eur voor de E400. Naar mijn idee zijn dit de verschillen:
- Q350 is wat luxer door bijv ingebouwde vocht/Rv-sensor en display op de unit? Ook iets stiller zo te zien. meer aansturingsmogelijkheden met een LAN-interface en KNX-optie. Verbruik is 19W en 35W bij 150 en 200m3/u respectievelijk
- E400 is wat meer basic maar wel weer iets zuiniger met 17 en 25W bij 150 en 200 M3/u respectievelijk
Is het de 300-400 euro waard om een Q350 te halen versus een E 400 denken jullie? zie ik wat over het hoofd in de vergelijking?
En waarom wil de unit met HA aansturen? Dat heeft een WTW helemaal niet nodig.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 15% gewijzigd door macbelly op 16-09-2026 09:49 ]
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Je hebt gelijk... Nee de drukken zijn verschillend, bij de E400 is die lagere waarde bij een druk van 25Pa en bij de Q350 is de hogere waarde bij een druk van 50Pa. Nogal wiedes dat het stroomverbruik dan anders is inderdaad...Andrehj schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:30:
@Fr33z Ik vind die verschillen in verbruik wel erg groot. Zijn die wel bij gelijke drukken bepaald?
En waarom wil de unit met HA aansturen? Dat heeft een WTW helemaal niet nodig.
Ben met je eens dat home-assistant aansturen niet per se nodig is maar vind het in elk geval qua monitoring handig en ik wil wat dingetjes doen waarbij ik de unit bijv. harder laat blazen als ik wil koelen in de zomer. Ga een kanaalkoeler plaatsen en vrij koud water uit mijn warmtepomp door ide kanaalkoeler sturen. Het is dan handig om met HomeAssistant of iets anders de unit op bijv. 300m3/u te kunnen zetten.
Misschien is dan meer de vraag: zijn er dingen waar de Q350 echt beter is dan de E400? Zehnder noemt het zelf hun budget-optie en het lijkt me een hele prima WTW-box. Of is er voor rond de 2000 euro en met ~350m3/u als max-stand nog wat anders van een ander merk dat goed kan werken? Ik wil vooral een zo laag mogelijk continu verbruik hebben want dat gaat 15-20 jaar lang elk uur van de dag door.
Ik twijfel nog wat over de noshow ventielen, omdat het maximum debiet slechts 60 is terwijl ik +- 150 nodig heb in de leefruimte.
Ook over de enthalpiewisselaar twijfel ik wat. We hebben nooit in die woning gewoont, dus het is moeilijk in te schatten of dit nodig zal zijn. Maar ik werk zelf 2/5 dagen thuis, mijn partner is in de vakanties thuis en ik merk toch dat ik gevoelig ben aan mijn ogen. Dus de neiging is er wel om dit te plaatsen.
Wat zijn jullie ervaringen / meningen met Brink, noshow en aldan niet een enthalpiewisselaar?
Voor ervaringen met de enthalpiewisselaar is zelfs een separaat topic waar je kunt bijlezen.
Vragen om algemene ervaringen is de luie variant op zelf zoeken naar ervaringen in dit topic, maak er gebruik van zodat we niet in herhaling hoeven vallen
[ Voor 29% gewijzigd door P5ycho op 16-09-2026 13:32 ]
Ik heb het plan voor het huis wel gekregen maar de bouwer in de gaten houden of corrigeren is vrijwel onmogelijk in projectbouw. Het enige realistische is om na oplevering (of beter: vlak voor oplevering op een inmeetdag oid) te signaleren wat niet goed is zodat ze het gaan fixen. Gelukkig staat de unit iig in een volledig afsluitbare (deur) technische ruimte. Wel op dezelfde verdieping als onze slaapkamer.P5ycho schreef op maandag 14 september 2026 @ 07:10:
Er zijn veel factoren die meewegen in het geluidsniveau. Vaak maakt het goed aanbrengen van de dempers (geen bochten, opgerekt ipv slap) of betere dempers al een groot verschil.
Als je nieuw bouwen gaat, maak dan je eigen (schaduw)ventilatieplan en houd je bouwer in de gaten zodat hij geen fouten maakt die moeilijk te herstellen zijn achteraf. Alle info is in dit topic te vinden.
Edit: een omkasting van de wtw is een must als deze in een niet afgesloten ruimte staat. De flexdempers geven ook veel geluid af aan de omgeving.
De zolder is in principe 1 grote ruimte met een soort doos erin waar de douche/wasbak en wc in komt. Langs de zijkanten is open en in de hoogte volgt deze het dak. Met in het midden een doorgang. We hebben een slaapgedeelte en een gedeelte voor sport/fiets en eventueel een knutselruimte. Aan de andere kant van de "doos" twee werkplekken en de WTW.
In mijn oude plan had ik slaapkamer en kantoor apart in een ruimte zonder overstroom mogelijkheid, nu is 140m3/h voor de hele ruimte misschien een overkill? Aan de andere kant ga ik er ook fietsen/sporten en is wat extra ventilatie niet overbodig.
Daarna zal ik het buizenplan delen waar ik al lang aan loop te puzzelen, om hier hopelijk wat feedback en praktische tips op te krijgen.
*edit: de overstroom is 40 naar beneden
We hebben recent door een installateur in onze woning een WTW laten plaatsen. Met oog op de chronische ziekte van mijn man wilde we het binnenklimaat verbeteren.
We hebben een Zehnder Q350 met Ubbink airexcellent luchtverdeelsysteem (90 mm buizen). Het is een vrij kleine gelijkvloerse bungalow van 95 m2 met, volgens Ubbink, een totaal debiet behoefte van 175 m3. We hebben boven de gehele woonlaag een laag zoldertje/technische ruimte, welke verder niet gebruikt wordt, waardoor alle buizen makkelijk over de plafonds gelegd konden worden.
De installateurs zijn al een keer teruggekomen omdat het systeem enorm veel herrie maakte vooral bij de toevoer zijde. Toen hebben ze de flexibele dempers dichter bij de unit geplaatst en wat rechter gelegd. Daarnaast hebben ze op een aantal toevoer ventielen een 2e buis toegevoegd. De toevoer is toen behoorlijk verbeterd ook al zou een nog stillere toevoer wel fijn zijn (op stand 3 nu 38 dB). Momenteel ligt het probleem voornamelijk aan de afvoerzijde (op stand 3 nu 56 dB), deze is zelfs al te horen als de unit op de afwezigheidsstand staat. De installateurs lijken wat weinig ervaring te hebben met WTW's en daarom willen we wat externe kennis inwinnen voor we weer met hen om tafel gaan.
We hebben al veel gelezen in dit topic en zitten nog met de volgende vragen:
- Zijn de dempers nu juist opgehangen (zie foto)? Is 1 meter flexibele demper überhaupt voldoende? Zou het geluidsoverlast op te lossen zijn met het aanpassen van de dempers? Of moeten we het elders zoeken?
- Over de inregeling heb ik vrij weinig kunnen vinden. Maar ik vond het wel bijzonder dat om 175 m3 te halen bij de ventielen de Q350 op 240 m3 is gezet voor zowel toevoer als afvoer. Is dat te verwachten voor een systeem dat volgens de Ubbink tool een drukverlies van zo'n 66 Pa heeft?
- Verder zitten we ook met de overstroom. Vrijwel alle afvoerruimtes zijn aan de voorkant van ons huis en alle toevoerruimtes aan de achterkant. Er is 125 m3 overstroom nodig vanaf de woonkamer richting keuken. Hiervoor zou volgens onze berekening een kier van ruim 5 cm nodig zijn bij een deur van 77 cm breed. De installateurs komen hier nog op terug maar we zijn wel benieuwd op wat voor manier men dit zou oplossen?
Ik zit midden in een verbouwing en heb al langere tijd het nodige meegelezen in zowel dit topic (centrale ventilatie) als in het de-centrale ventilatie topic. Ik zit in twijfel wat ik met en of ik eventuele ventilatie ga aanleggen, of in ieder geval ga voorbereiden. Nu is de situatie als volgt:
- Huis uit 1958
- Spouwmuur van 6 a 7 cm in originele bouw (zie roze muur in onderstaande afbeelding) geisoleerd met EPS parels
- Alle ramen zijn vervangen door kozijnen met triple glas. Met uitzondering van de voordeur die nog twee zijlichten heeft met HR++.
- Geen ventilatieroosters in de ramen aangezien we dit niet mooi vonden. En ik liever de keuze maak om eventueel actieve ventilatie aan te leggen.
- Aanbouw geplaatst met daarin een tuindeur met zijlicht en een pui, ook triple glas.
- Aanbouw heeft 10cm PIR isolatie in de muur en het dak is geisoleerd met 14cm PIR.
- Vloer in de woonkamer, keuken en berging 2 (zowel aanbouw als dus stuk originele bouw) is verwijderd en geisoleerd met 14cm PIR. M.a.w. de wc, berging 1 en entree zijn niet geisoleerd, in verband met een kelder hieronder.
- De hele begane grond heeft vloerverwarming
- 1e etage bevat ramen met HR++ glas
- Zolder is (voor nu) ongeisoleerd. Aangezien hier het complete dak vervangen moet worden voorgaans dit geisoleerd kan worden. In verband met een verkeerde dak constructie.
Betreffende het aanleggen van ventilatie:
- Er komt een verlaagd plafond in de woonkamer / keuken en berging 2. Vanwege het wegwerken van spotjes en ook de stalen balk die ongeveer 3 a 4 cm uitsteekt t.o.v. de rest van het plafond (zie foto).
- Op de 1e etage is het eigenlijk niet mogelijk om ventilatie aan te leggen, i.v.m. dat het plafond al erg laag is (230cm) en het ergens ons de moeite en het geld niet waard is.
- Op de 1e etage hebben we normaliter de ramen (bijna) het hele jaar door open op kiepstand of ventilatiestand.
De vragen die bij mij opkomen ook aangaande het doorspiten van dergelijke topics:
- Hoeveel roosters zijn benodigd? Afvoer en toevoer? Als ik de "officiele" berekeningen doe en ik de woonkamer/keuken en berging 2 als een losse bouw zie van 57m2. Kom ik op 3 toevoer en 2 afvoer uit, en bijvoorbeeld onderstaande opstelling (zie kruizen in afbeelding). Dit is eventueel mogelijk maar dan moet ik vanwege de twee afvoer in de keuken het verlaagd plafond 3 a 4 cm extra verlagen (totaal rond de 11 cm, uitgaande van 220x60 kanalen) omdat hier de stalen balk wat uitsteekt die de achtergevel opvangt.
- Welke systeem is hier uiteindelijk handig? Aangezien de originele bouw maar 6 a 7cm isolatie heeft, vraag ik me af of deze dermate dicht is dat deze niet nog steeds ademt. Of eventuele lucht die van de 1e etage komt via de entree (onder deur) naar de woonkamer. En is balansventilatie dan wel logisch?
- Is er ergens een tussen uitkomt? Wellicht met minder roosters, bijv. alleen in de originele bouw. Omdat het huis wellicht toch al de nodige kieren nog heeft waardoor het ventileert. Of kom ik wellicht zelfs weg met een decentrale unit in berging 2 en zonder roosters in het plafond?
Ik ben bekend met Home Assistant en doe hier al het nodig in, dus als er eventueel het een en ander zelf getweaked moet worden op basis van bijv. CO2 sensoren vind ik wel een optie.
:strip_exif()/f/image/Xql2qv3UnfHpufD9QyEQrMvu.png?f=user_large)
Ze hebben volgens mij helemaal niet nagedacht over hoe de lucht stroomt (dit past bij jullie punt hierboven, maar dit geldt voor alle ruimtes). Bv. hoe komt de afgezogen lucht in de keuken? In combinatie met het verschil 240 - 175 krijg ik de indruk dat het systeem niet in balans is: bv. door kieren met buiten wordt met moeite lucht van buiten de keuken ingezogen. Vandaar de herrie.Tlie schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:27:
...
Over de inregeling heb ik vrij weinig kunnen vinden. Maar ik vond het wel bijzonder dat om 175 m3 te halen bij de ventielen de Q350 op 240 m3 is gezet voor zowel toevoer als afvoer. Is dat te verwachten voor een systeem dat volgens de Ubbink tool een drukverlies van zo'n 66 Pa heeft?...
- Verder zitten we ook met de overstroom. Vrijwel alle afvoerruimtes zijn aan de voorkant van ons huis en alle toevoerruimtes aan de achterkant. Er is 125 m3 overstroom nodig vanaf de woonkamer richting keuken. Hiervoor zou volgens onze berekening een kier van ruim 5 cm nodig zijn bij een deur van 77 cm breed. De installateurs komen hier nog op terug maar we zijn wel benieuwd op wat voor manier men dit zou oplossen?
Qua oplossing zou ik overwegen de hal als overstroom faciliteit te gebruiken, bv. door rooster / ventielen in de muur tussen woonkamer en hal en ook in de muur tussen hal en keuken. Dan kan voldoende lucht daar door heen zonder dat je de deur veel hoeft in te korten.
Of, als de hal voldoende hoog is, maak je een buis (/buizen) die van de woonkamer naar de keuken lopen, boven een verlaagd plafond. Of die buizen gaan niet door de hal, maar door de bovenverdieping. Dan heb je doorstroom ventielen in de woonkamer die via buizen de lucht naar de keuken brengen, met nieuwe ventielen daar.
Maar er moet een eerste plaatje komen hoe de lucht stroom van inblaas tot afvoer.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan Zwanenburg7 op 21-09-2026 17:34 ]
Toen het systeem werd ingeregeld waren alle deuren dicht dus ik kan me voorstellen dat ie toen aardig z'n best moest doen. Maar als we nu alle deuren openzetten en de WTW op stand 3 dan is er geen verschil in geluid te detecteren. Ook als we hem op de afwezigheidstand zetten kun je de afvoer ventielen horen. Dit was de reden waarom we aan de dempers dachten maar misschien is dit niet juist?Jan Zwanenburg7 schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:32:
[...]
Ze hebben volgens mij helemaal niet nagedacht over hoe de lucht stroomt (dit past bij jullie punt hierboven, maar dit geldt voor alle ruimtes). Bv. hoe komt de afgezogen lucht in de keuken? In combinatie met het verschil 240 - 175 krijg ik de indruk dat het systeem niet in balans is: bv. door kieren met buiten wordt met moeite lucht van buiten de keuken ingezogen. Vandaar de herrie.
De installateur kwam vandaag met zijn advies: spleet van 2 cm onder de deuren van woonkamer naar hal en hal naar keuken en in beide daarnaast nog een Renson 461 rooster met buitenmaat afmetingen 455x105mm. We zijn bang dat dit (onnodig) veel geluidsoverdracht van keuken naar woonkamer gaat geven. Je idee van buizen over het plafond is wel interessant (hebben we de ruimte voor). We vragen ons wel of dat dan overspraak geeft en of dat vanzelf de lucht goed doet stromen of dat we dan beter een actief afvoer ventiel in de woonkamer en actief toevoer in de keuken kunnen laten toevoegen? Wat zou de makkelijkste oplossing met het minste geluidsoverlast kunnen zijn (wat we wellicht nog bij de installateurs gedaan krijgen)?Jan Zwanenburg7 schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:32:
[...]
Qua oplossing zou ik overwegen de hal als overstroom faciliteit te gebruiken, bv. door rooster / ventielen in de muur tussen woonkamer en hal en ook in de muur tussen hal en keuken. Dan kan voldoende lucht daar door heen zonder dat je de deur veel hoeft in te korten.
Of, als de hal voldoende hoog is, maak je een buis (/buizen) die van de woonkamer naar de keuken lopen, boven een verlaagd plafond. Of die buizen gaan niet door de hal, maar door de bovenverdieping. Dan heb je doorstroom ventielen in de woonkamer die via buizen de lucht naar de keuken brengen, met nieuwe ventielen daar.
Bijgevoegd. Hopelijk is het leesbaar. Dank voor je meedenken!Jan Zwanenburg7 schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:32:
[...]
Maar er moet een eerste plaatje komen hoe de lucht stroom van inblaas tot afvoer.
Vakantiestand en deuren open en dan nog geluid via afvoerventielen is raar.
Ja, hij hangt aan een bakstenen buitenmuur. De vakantiestand van de afvoer is momenteel luider dan stand 2 van de toevoer en duidelijk te horen. Inderdaad raar.nessio schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:20:
@Tlie hangt de wtw aan de muur?
Vakantiestand en deuren open en dan nog geluid via afvoerventielen is raar.
Dit zijn de verschillen tussen afvoer en toevoer die wij kunnen identificeren. Geen idee of een van deze dingen met geluidoverlast te maken heeft:
- De demper van de afvoer zijde hangt minder strak.
- De demper van de afvoer zijde hangt op een stukje tegen de afvoer dakdoorvoerbuis.
- Op de plekken van de afvoerventielen was geen dubbele vloer en de ventieladapters zijn daar niet of niet echt goed vast gezet (de ventielen zakken ook een cm onder het plafond in de kamers).
- De toevoer buizen zijn gemiddeld zo'n 11 meter lang de afvoerbuizen gemiddeld 4 meter.
- Ubbink tool zegt zo'n 67 Pa drukverlies aan de afvoerzijde en 54 aan de toevoerzijde (waarbij we voor beide dempers 7 Pa schatten). Als we in de tool een 2e buis naar de badkamer toevoegen wordt de afvoerzijde 52 Pa, dat is wellicht de moeite?
Misschien is deze foto nog nuttig van de unit met pijlen om de luchtstroom richting te verduidelijken:
O, als je nog steeds veel geluid hebt met de deuren klopt mijn idee niet: dan ligt het niet aan de te grote weerstand van inblaas naar afzuig.Tlie schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:47:
[...]
Toen het systeem werd ingeregeld waren alle deuren dicht dus ik kan me voorstellen dat ie toen aardig z'n best moest doen. Maar als we nu alle deuren openzetten en de WTW op stand 3 dan is er geen verschil in geluid te detecteren. Ook als we hem op de afwezigheidstand zetten kun je de afvoer ventielen horen. Dit was de reden waarom we aan de dempers dachten maar misschien is dit niet juist?
[...]
De aanpak met de roosters gaat flink helpen met de doorstroom, maar ik weet niet goed wat dat met het geluid doet. Als je buizen over het plafond laat lopen kun je daar starre dempers (tegen overspraak) in monteren, dus dan heb je wel overstroom zonder geluidsoverlast. Het nadeel van actieve afvoer en toevoer ventiel is dat je totale debiet flink omhoog gaat omdat je geen gebruik meer maakt van overstroom. Dat betekent meer stroomverbruik en wat meer geluid van de unit zelf.De installateur kwam vandaag met zijn advies: spleet van 2 cm onder de deuren van woonkamer naar hal en hal naar keuken en in beide daarnaast nog een Renson 461 rooster met buitenmaat afmetingen 455x105mm. We zijn bang dat dit (onnodig) veel geluidsoverdracht van keuken naar woonkamer gaat geven. Je idee van buizen over het plafond is wel interessant (hebben we de ruimte voor). We vragen ons wel of dat dan overspraak geeft en of dat vanzelf de lucht goed doet stromen of dat we dan beter een actief afvoer ventiel in de woonkamer en actief toevoer in de keuken kunnen laten toevoegen? Wat zou de makkelijkste oplossing met het minste geluidsoverlast kunnen zijn (wat we wellicht nog bij de installateurs gedaan krijgen)?
Nu is de (geplande) luchtstroom duidelijk. Is dit ingetekend op normaal stand of op maximale stand ('stand 3')?Bijgevoegd. Hopelijk is het leesbaar. Dank voor je meedenken!
***members only***
Overigens, ik vind het moeilijk in te schatten waarom de afvoer zo'n herrie maakt, zelfs bij stand afwezig.Hoe zit het met de aansluiting van de flexibele demper van de afvoer op de unit? Uit de foto krijg ik de indruk dat dat een heel scherpe bocht is, maar ik kan het niet goed zien.
Wat doet het met het geluid als je de ventielen er uit haalt?
Installateur die dit heeft gemaakt moet zich toch wel aardig schamen. Al die tie-wraps (afknippen was nog te veel werk), ventielen die uit het plafond naar beneden zakken, dat betekend dat de adapters er ook maar los inhangen. Althans bij mij kan een Zehnder ventiel echt niet vanzelf zakken in een Ubbink ventieladapter.Tlie schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:51:
[...]
Ja, hij hangt aan een bakstenen buitenmuur. De vakantiestand van de afvoer is momenteel luider dan stand 2 van de toevoer en duidelijk te horen. Inderdaad raar.
Dit zijn de verschillen tussen afvoer en toevoer die wij kunnen identificeren. Geen idee of een van deze dingen met geluidoverlast te maken heeft:
- De demper van de afvoer zijde hangt minder strak.
- De demper van de afvoer zijde hangt op een stukje tegen de afvoer dakdoorvoerbuis.
- Op de plekken van de afvoerventielen was geen dubbele vloer en de ventieladapters zijn daar niet of niet echt goed vast gezet (de ventielen zakken ook een cm onder het plafond in de kamers).
- De toevoer buizen zijn gemiddeld zo'n 11 meter lang de afvoerbuizen gemiddeld 4 meter.
- Ubbink tool zegt zo'n 67 Pa drukverlies aan de afvoerzijde en 54 aan de toevoerzijde (waarbij we voor beide dempers 7 Pa schatten). Als we in de tool een 2e buis naar de badkamer toevoegen wordt de afvoerzijde 52 Pa, dat is wellicht de moeite?
Misschien is deze foto nog nuttig van de unit met pijlen om de luchtstroom richting te verduidelijken:
***members only***
Dank voor het meedenken, super fijn!
Staan die ventielen volledig open? Of hebben ze die dicht gedraaid?
Buiten de kwaliteit van het werk snap ik niet waarop gerekend is, 240 kuub per uur is nogal wat voor dit formaat huis. Als je dat vervolgens onder 1 deur door moet drukken is dat mission impossible. Zelfs met een rooster heb ik (zonder het door te rekenen) mijn twijfels of je op een acceptabele druk komt. Het huis zal zeker niet luchtdicht zijn, dus als de weerstand te hoog is dan wordt de toegevoerde lucht gewoon naar buiten geduwd en wordt er elders in het huis koude lucht van buiten aangezogen.
2. Alle ventielen er uit -> nog steeds lawaai. Wel onthouden welke ventielen waar zitten.
3. Wtw op 100m3 zetten ( voor 2 personen genoeg) —> nog steeds lawaai?
4. Hoor je die wtw op zolder dan zelf lawaai maken op zolder?
Je moet nu eerst zaken uitsluiten.
Dan pas verder.
De oorzaak van het lawaai moet je achterhalen.
In de app loop ik echter ook vast.
Ik wil graag mijn drukval berekenen om te zien of ik nog aanpassingen moet doen aan het ontworpen systeem.
Ik heb natuurlijk nog geen meting kunnen doen. Maar zelfs als ik hier fictieve waardes invul (of ze nou overeenkomen, of afwijken), dan loop ik de stap hierna vast.
Bovenstaand is dan met een fictief ingestelde 'initiële meting'. Wat ik doe of klik, 'volgende' wordt niet beschikbaar. Iemand een tip om me (opnieuw) verder te helpen? Ik twijfel er hard over om op te zoek te gaan naar een ander programma. Bedankt voor de tips, wordt zeer gewaardeerd.
Ga nu een poging wagen in ventplan.
[ Voor 10% gewijzigd door RISL op 23-09-2026 20:03 ]
Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB
Dank voor het meedenken en de ideeën. We gaan even zo centraal verder.
We hebben nu alle ventielen eruit gehaald en met alle deuren open wat geluidsmetingen gedaan (wel met mobiel dus niet heel accuraat):
/f/image/c6XjizwAd9ZJjBl94HUbwQ1u.png?f=fotoalbum_large)
We horen geen verschil als de ventielen eruit zijn. Er zijn inregelringen in de verdeeldozen gebruikt dus de ventielen zelf zijn niet of nauwelijks geknepen.
We hebben ook contact opgenomen met Ubbink. Die verwacht, gebaseerd op ons huis/plan, dat dit systeem gewoon stil moet kunnen zijn en dachten meer aan een verkeerd ingestelde unit of een verkeerd geplaatste demper. Wij hebben ook nog eens goed gekeken en het lijkt dat de afvoer en toevoer naar buiten verkeerd om gemonteerd zijn. Hij lijkt nu aan te zuigen door de Ubbink Valetis die bedoeld is als afvoer en af te voeren via de Ubbink Ventus. Dit is uit de Zehnder handleiding en deze afbeelding staat ook op de unit.
:strip_exif()/f/image/CZkiHldyLWiLXkL7ZXF68SKc.jpg?f=fotoalbum_large)
Tegen onze verwachting in zit de Valetis afvoer dakdoorvoer aan de rechterkant en de Ventus invoer aan de linkerkant.
We hebben ook de dempers opgemeten. Van aansluitpunt tot en met aansluitpunt zijn ze beide een meter (het zouden ook dempers van een meter moeten zijn) maar het dikkere daadwerkelijke demper deel is bij de toevoer ongeveer 90 cm en bij de afvoer net aan 85 (hangt totaal niet recht/strak).
Hierbij nog een foto van hoe de dempers op de unit zijn aangesloten:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Goed tip! Daar kan ik mijn ontwerp mooi op aanpassen. Dank voor deze post!Andrehj schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:29:
@Tlie Ik vind dat er vrij weinig demping is toegepast. Hier heb ik op de toevoer (waar het meeste geluid uit komt en je het minste wilt hebben) twee dempers in serie toegepast, een vaste en een flexibele. Toen vond ik het pas stil genoeg.
Ik zie vrij veel Ubbink Aerfoam als ik me niet vergis. In eerdere posts is weleens naar voren gekomen dat deze geisoleerde buizen meer geluid (bij de buis) afstralen dan bijvoorbeeld comfopipe of andere geisoleerde kanalen.Zijn er nog andere dingen die we zouden kunnen testen/uitsluiten om de installateurs straks op weg te kunnen helpen?
Zou het zo kunnen zijn dat het geluid op de vliering makkelijk via plafond en/of via aansluitingen van ventiel/plafond geluid lekt naar de kamers?
Als dat zo is dan zou je het volgende kunnen proberen:
- Kijk eerst of je kieren kan afdichten van vliering naar kamers.
- Als kieren nog niet genoeg werken dan misschien de vloer van de vliering verzwaren of isolatiemateriaal op leggen waardoor geluid niet doorgegeven wordt of gedempt wordt
- Kijk of je de stukken Aerfoam kan vervangen door een andere buis, bijvoorbeeld voor geisoleerde spiro
- Mocht de bron toch niet de aerfoam buizen zijn dan kan het de unit zelfs zijn die veel geluid afstraald. Punt 1 en 2 zouden dan ook moeten werken maar mocht dat niet voldoende zijn dan zou je de unit kunnen omtimmeren.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
als ik nu toch de aandacht heb heb ik zelf nog een vraag voor mijn aan te leggen systeem:
ik ga in de slaapkamers luna ventielen hangen 120mm diameter. Nu komt er over twee maanden een stukadoor langs die de plafonds gaat doen en kreeg ik de ingeving om instucbare ventielen op te hangen. Maar de ventielen die ik tegenkom online, bijvoorbeeld 'ergovent' lijken niet echt geschikt voor betonplaat, meer voor systeemplafonds. zijn er mensen met ervaring?
at your service
En nog even ter aanvulling: dit topic staat vol met klachten over hoe slecht aerfoam presteert vwb geluid. Zie bijvoorbeeld: Glenfiddich in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic” Ik vrees aan de bron-kant van het geluid het probleem bij aerfoam ligt. Daarnaast idd de isolatie van vliering.nessio schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:03:
@Tlie @bensss meldde ik ook : luister op die vliering of je daar ook dat lawaai hoort.
Zo ja: is die vliering wel geisoleerd?
Nee: dan wtw inderdaad wtw omtimmeren.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Houd er rekening mee dat:
-De wtw meer geluid gaat maken door hogere weerstand in het buizenwerk.
- het geluid afstraalt van de wtw kast en ook via het kanaal door het huis te horen is.
- de aerfoam en de flexdempers geluid door de buiswand afstralen aan de zolderruimte. Flexdenpers dempen deels, maar laten ook een hoop geluid door aan de directe omgeving.
- Starre dempers en spirobuis houden geluid binnen, starre dempers zijn niet zo sterk in het dempen van lage tonen, wel beter tegen overspraak.
Dus laaghangend fruit qua restricties aanpakken, onderzoeken of de zolderruimte wel genoeg dempt tov de verdieping eronder, en evt de aerfoam vervangen door spiro aan de huiszijde.
Wat zijn beter presterende alternatieven die ook geisoleerd zijn?bensss schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:18:
[...]
En nog even ter aanvulling: dit topic staat vol met klachten over hoe slecht aerfoam presteert vwb geluid. Zie bijvoorbeeld: Glenfiddich in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic” Ik vrees aan de bron-kant van het geluid het probleem bij aerfoam ligt. Daarnaast idd de isolatie van vliering.
Thermoduct en comfopipe zijn goede opties. Zelf spiro naisoleren met armaflex kan ook maar is veel werk. Zelf heb ik mn comfopipe nog nageisoleerd met rotswol en ik heb er zelfs nog een mdf kast omheen geplaatst omdat dit kanaal door de slaapkamer loopt. Trouwens, mjjn ervaring is dat het uitblaaskanaal de meeste herrie geeft dus daar zou ik extra aandacht aan schenken bij ontwerp en materiaalkeuze.tinus89 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:59:
[...]
Wat zijn beter presterende alternatieven die ook geisoleerd zijn?
Om te dempen heb je gewicht nodig, spiro met isolatie werkt het beste. Maar, dat is ook arbeidsintensief, dus installateurs kiezen daar niet voor.tinus89 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:59:
[...]
Hierboven lijk je te schrijven dat spiro meer luchtweerstand heeft dan die buizen van Ubbink, maar dat bedoel je vast niet. Bij gelijke diameter is de luchtweerstand van de rechte delen gelijk, en de bochten van spiro zijn (als je de juiste koopt tenminste) mooi stromend en hebben daar dus minder weerstand.P5ycho schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:27:
Vervangen door spiro aan de huiszijde is gelukkig niet zoveel werk.
Blijft de vraag wat je wel bedoelde...
Enkel die geisoleerde buis voor de buizen naar buiten gebruiken. En dan is verreweg de beste de Comfopipe+ van Zehnder (als je die nog kunt krijgen tenminste...), omdat die 43 mm isolatiedikte heeft. Voor binnen zou ik altijd weer gewoon spiro gebruiken.tinus89 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:59:
zo te zien bij de oosterburen wel te koop maar kost wel ~60 euro voor een meter. Is dat het waard?Andrehj schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:51:
[...]
Enkel die geisoleerde buis voor de buizen naar buiten gebruiken. En dan is verreweg de beste de Comfopipe+ van Zehnder (als je die nog kunt krijgen tenminste...), omdat die 43 mm isolatiedikte heeft. Voor binnen zou ik altijd weer gewoon spiro gebruiken.
:strip_exif()/f/image/Ou0ZxuZrgpBRnlIsJ50YfMC2.png?f=user_large)
dit is op www.selfio.de , https://www.selfio.de/pro...160-lueftungsrohr-1000-mm , ze lijken dit gewoon naar NL te verschepen voor 15 euro.
En ja, ik vond het dat toen wel waard. Ik leg zoiets maar één keer aan. Doe het goed of doe het niet. Maar door die instelling kostte mijn ventilatiesysteem wel ca 9 k€ aan materiaal, waarvan ca € 540 aan comfopipe+ materiaal...
Ik heb mijn Comfopipe+ buizen en adapters in 2020 gekocht bij www.my-electro.be.
Daar moest nog een newline tussen.Andrehj schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:49:
[...]
Hierboven lijk je te schrijven dat spiro meer luchtweerstand heeft dan die buizen van Ubbink, maar dat bedoel je vast niet. Bij gelijke diameter is de luchtweerstand van de rechte delen gelijk, en de bochten van spiro zijn (als je de juiste koopt tenminste) mooi stromend en hebben daar dus minder weerstand.
Blijft de vraag wat je wel bedoelde...
die staat er ook gewoonVervangen door spiro aan de huiszijde is gelukkig niet zoveel werk.
Kwestie 1:
ik kan geen aanbieder of merk vinden voor 100, 125 en 160mm in één serie die hetzelfde eruit zien, zowel pulsie als extractie alledrie de diameters.
De 160mm moet 130m3 kunnen afvoeren en 90m3 kunnen toevoeren.
Kwestie 2:
Hoeveel cm mag de spiro uit het plafond steken zodat ventielen nog naadloos aansluiten?
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Je zou de Lindab Airy kunnen overwegen. Ik heb er een in de woonkamer hangen van 160mm. Pas op, ze zijn niet goedkoop. oa te krijgen bij Warmteservice.
Kwestie 2: Normaliter zorg je dat de spiro niet uitsteekt. Net even gekeken bij een Zehnder Luna, daar heb je hooguit een paar mm voordat de boel niet meer past.
[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 24-09-2026 20:54 ]
We hadden eerder geluisterd bij de unit (in Tlie in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" is dat de kolom "unit (dB)", dit is op 1 meter van de Q350). Hij staat boven de keuken die deels geïsoleerd is. We hebben geprobeerd om te destilleren of dit de (hoofd)oorzaak is van het geluid, maar gebaseerd op de volgende observaties denken we dat niet:
- als je in de kamer onder de zolder precies op de plek direct onder de unit gaat staan hoor je ook alleen de ventielen 2 meter verderop.
- de afvoerventielen zijn overal luider dan de unit zelf.
- de bijkeuken is gescheiden van de unit door een dikke buitenmuur en als we de gehele ventiel/slang/adapter unit uit die muur halen verdwijnt het geluid en bij het terugplaatsen keert het terug. Dit ventiel doet bovendien slechts 25 m3.
- in een hal zonder ventiel op dezelfde afstand als ruimtes met ventiel hoor je enkel geluid uit die aanliggende ruimtes komen en niet van boven.
Ik denk dat de conclusie van de vele meedenkende comments is dat het probleem rond de unit en dempers/aerofoam gezocht moet worden, maar dat de oorzaak vanaf foto's niet meteen evident is. Ik verwacht dat we een derde partij zullen moeten inschakelen om dit verder te onderzoeken, want de nu voorgestelde actie van de installateur is om de 90mm Ubbink buizen van de afvoer langer te maken zodat ze meer zoals de toevoer zouden zijn (ondanks dat er momenteel al meer drukverlies in de afvoer is dan de toevoer!)...
Als jullie onze vragen hopelijk nog niet zat zijn, zijn we nu vooral nog benieuwd naar de volgende 2 punten:
1. Zijn er misschien meer mensen met een Q350 i.c.m. het Ubbink Air Excellent systeem die zouden kunnen aangeven wat het debiet is op de unit om het gewenste debiet bij de ventielen te halen. Dit is bij ons dus 240 m3 om 175 m3 te behalen. In Franciesco in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" bijvoorbeeld gaf iemand aan dat ze minder dan 3% verlies hadden.
2. Daarnaast zitten we ook nog steeds met het probleem waar er 125 m3 onder een deur door moet waar we geluid willen minimaliseren. Zijn er mensen die een dempend rooster in de muur hebben die iets zinnigs kunnen zeggen over hoe goed dit geluid tegenhoud? De genoemde route over het plafond van @Jan Zwanenburg7 lijkt wel nog steeds de beste contender.
Alles wijst erop dat je teveel geluidsbelasting van de bovenliggende ruimte hebt door combinatie van de factoren die ik (en anderen) eerder benoemde. Dat het geluid via een afvoerventiel in het plafond beter hoorbaar is is misschien een beetje contra-intuïtief maar mijn hypothese is dat als je het gat rondom dit ventiel beter afdicht je het geluid sterk verminderd. Het kan namelijk zijn dat het ventiel het geluid versterkt door weerkaatsing van omliggende trillingen en als een toeter doorgeeft. Met afdichten van de kieren rondom het ventiel sla je twee vliegen in een klap, je verminderd direct geluid via de kier en de ventieladapter kan de trilling/weerkaatsing minder goed doorgeven.Tlie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:33:
@Andrehj @bensss @The_Butler @nessio @P5ycho hartelijk dank wederom voor iedereen die mee wilt sparren!
We hadden eerder geluisterd bij de unit (in Tlie in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" is dat de kolom "unit (dB)", dit is op 1 meter van de Q350). Hij staat boven de keuken die deels geïsoleerd is. We hebben geprobeerd om te destilleren of dit de (hoofd)oorzaak is van het geluid, maar gebaseerd op de volgende observaties denken we dat niet:
- als je in de kamer onder de zolder precies op de plek direct onder de unit gaat staan hoor je ook alleen de ventielen 2 meter verderop.
- de bijkeuken is gescheiden van de unit door een dikke buitenmuur en als we de gehele ventiel/slang/adapter unit uit die muur halen verdwijnt het geluid en bij het terugplaatsen keert het terug. Dit ventiel doet bovendien slechts 25 m3.
- in een hal zonder ventiel op dezelfde afstand als ruimtes met ventiel hoor je enkel geluid uit die aanliggende ruimtes komen en niet van boven.
Ik denk dat de conclusie van de vele meedenkende comments is dat het probleem rond de unit en dempers/aerofoam gezocht moet worden, maar dat de oorzaak vanaf foto's niet meteen evident is. Ik verwacht dat we een derde partij zullen moeten inschakelen om dit verder te onderzoeken, want de nu voorgestelde actie van de installateur is om de 90mm Ubbink buizen van de afvoer langer te maken zodat ze meer zoals de toevoer zouden zijn (ondanks dat er momenteel al meer drukverlies in de afvoer is dan de toevoer!)...
Als jullie onze vragen hopelijk nog niet zat zijn, zijn we nu vooral nog benieuwd naar de volgende 2 punten:
1. Zijn er misschien meer mensen met een Q350 i.c.m. het Ubbink Air Excellent systeem die zouden kunnen aangeven wat het debiet is op de unit om het gewenste debiet bij de ventielen te halen. Dit is bij ons dus 240 m3 om 175 m3 te behalen. In Franciesco in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" bijvoorbeeld gaf iemand aan dat ze minder dan 3% verlies hadden.
2. Daarnaast zitten we ook nog steeds met het probleem waar er 125 m3 onder een deur door moet waar we geluid willen minimaliseren. Zijn er mensen die een dempend rooster in de muur hebben die iets zinnigs kunnen zeggen over hoe goed dit geluid tegenhoud? De genoemde route over het plafond van @Jan Zwanenburg7 lijkt wel nog steeds de beste contender.
Probeer dit eens:
1 plaats een plaatje mdf/gips/multiplex met een mooi rond gat in de diameter van het ventiel kan plaatsen. Dicht dan van onderen de aansluiting af tussen plafond en ventieladapter met kit.
2 als dat nog niet genoeg helpt leg dan isoleren materiaal over de laatste meters ubbink en ventiel adapter. Kan in eerste instantie met een oude deken.
Het zou wel fijn zijn als je gewoon enkele van bovenstaande tips uitvoert. Dan help je jezelf met uitsluiten en je geeft ons meteen feedback of de tips nuttig zijn of niet. Tot nu toe lever je eigenlijk vooral repliek waarom het volgens jou toch anders zit waardoor tips niet zouden werken
Ik heb een Lindab OLR in twee muren zitten en heb niet het idee dat daar nou meer geluid doorheen lekt dan wat er normaal gesproken al door een dichte deur gaatTlie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:33:
@Andrehj @bensss @The_Butler @nessio @P5ycho hartelijk dank wederom voor iedereen die mee wilt sparren!
@RISL Ook hiervoor geld, met ventplan.nl kan je makkelijk de drukval uitrekenen voor elke uitloper. Dan zie je vanzelf waar misschien de bottlenecks zitten en of je er iets aan moet doen, en waar. ---edit--- ik zie dat je al een duimpje omhoog had gegeven op mijn post!
[ Voor 6% gewijzigd door martijnenco op 25-09-2026 10:17 ]
Op vraag 1: De unit stuurt op debiet, je kunt dus alleen minder debiet meten op de ventielen dan op de unit als je niet goed meet, of serieuze lekkage hebt ergens onderweg. Hoe is dit gemeten?Tlie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:33:
Het aanvoer- en retourpad zijn compleet gescheiden van elkaar, lengte toevoegen aan de aanvoer omdat de afvoer dat ook heeft betekent dat de installateur niet begrijpt hoe het systeem werkt en maar wat aan het gokken is.
Ah dan hebben we onze observaties waarschijnlijk verkeerd geinterpreteerd en moeten we met geluid van boven aan de slag.bensss schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:18:
[...]
Alles wijst erop dat je teveel geluidsbelasting van de bovenliggende ruimte hebt door combinatie van de factoren die ik (en anderen) eerder benoemde. Dat het geluid via een afvoerventiel in het plafond beter hoorbaar is is misschien een beetje contra-intuïtief maar mijn hypothese is dat als je het gat rondom dit ventiel beter afdicht je het geluid sterk verminderd. Het kan namelijk zijn dat het ventiel het geluid versterkt door weerkaatsing van omliggende trillingen en als een toeter doorgeeft. Met afdichten van de kieren rondom het ventiel sla je twee vliegen in een klap, je verminderd direct geluid via de kier en de ventieladapter kan de trilling/weerkaatsing minder goed doorgeven.
Probeer dit eens:
1 plaats een plaatje mdf/gips/multiplex met een mooi rond gat in de diameter van het ventiel kan plaatsen. Dicht dan van onderen de aansluiting af tussen plafond en ventieladapter met kit.
2 als dat nog niet genoeg helpt leg dan isoleren materiaal over de laatste meters ubbink en ventiel adapter. Kan in eerste instantie met een oude deken.
Het zou wel fijn zijn als je gewoon enkele van bovenstaande tips uitvoert. Dan help je jezelf met uitsluiten en je geeft ons meteen feedback of de tips nuttig zijn of niet. Tot nu toe lever je eigenlijk vooral repliek waarom het volgens jou toch anders zit waardoor tips niet zouden werken
Goeie tip. Dit gaan we dit weekend proberen en koppelen we terug.
We durven nog niet zo goed dingen aan de installatie zelf aan te passen en te proberen nu we er nog met de installateurs uit proberen te komen, maar met isolatiemateriaal/dekens aan de slag gaan we zeker vast proberen.
Al de extra tips en kennis zijn in ook super fijn voor als we komende week weer met de installateurs om tafel gaan. Dat helpt ook met inschatten of ze met goede ideeen komen of eigenlijk gewoon geen idee hebben.
Goed om te horen. Kan bij ons een mooie oplossing zijn.balfnl schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:01:
[...]
Ik heb een Lindab OLR in twee muren zitten en heb niet het idee dat daar nou meer geluid doorheen lekt dan wat er normaal gesproken al door een dichte deur gaat
Ze hebben beneden bij de ventielen debiet gemeten en opgeteld met zo'n grote kap om de ventielen. Ze kregen alleen niet genoeg eruit beneden als ze de unit op de beoogde 175 zette, dus die hebben ze toen omhoog gezet tot 240, toen lukte het pas.P5ycho schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:27:
[...]
Op vraag 1: De unit stuurt op debiet, je kunt dus alleen minder debiet meten op de ventielen dan op de unit als je niet goed meet, of serieuze lekkage hebt ergens onderweg. Hoe is dit gemeten?
Het aanvoer- en retourpad zijn compleet gescheiden van elkaar, lengte toevoegen aan de aanvoer omdat de afvoer dat ook heeft betekent dat de installateur niet begrijpt hoe het systeem werkt en maar wat aan het gokken is.
Wij krijgen ook de indruk dat ze nog weinig ervaring hebben met WTW systemen...
Edit: ik ga er vanuit dat de wtw uit de verpakking goed werkt. De wtw kan wel een meetfout maken als de differentiele druksensor stof binnenkrijgt, ik ga er vanuit dat dat hier niet het geval is.
[ Voor 27% gewijzigd door P5ycho op 25-09-2026 15:37 ]
Voor wat betreft dat creëren van een overstroommogelijkheid voor die 125m3: je gaat toch geen gaten in je muur/deur maken om een slecht uitgedacht systeem op te lappen? Dat is de wereld op zijn kop lijkt mij.Tlie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:33:
Het mooie van die Ubbink buizen is dat je veel flexibiliteit hebt bij de aanleg. Kan je niet beter door iemand met kennis een nieuw ventilatieplan laten ontwerpen waarbij de aanvoer en afvoer evenrediger zijn verdeeld over de woning? Je geeft aan dat je over de gehele woning ruimte hebt om buizen weg te werken dus eventueel een extra ventiel ergens zou ook moeten kunnen.
Dan het kanalenverloop met een paar simpele 3D tekeningen.
Ik ben met name opzoek naar wat praktijk ervaring uit dit topic, of mijn keuzes goed zijn uit te voeren en of het slimmer / beter kan.
De berekening & ventielen:
/f/image/DrjlYG3CrEazpNCqFQB6VMiC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xfhe7MeJiPBVbhVsDC0otmRc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KnaQvYVv5PsYDxDPe9BfbKN3.png?f=fotoalbum_large)
Het ontwerp:
Omdat de zolder helemaal leeg gaat en de 1e verd plafonds er ook uit gaan op den duur kan ik dat deel goed voorbereiden vanaf boven. De kanalen naar BG en kelder gaan via een inbouwkast waar het huidige schoorsteenafvoer wordt verwijderd,naar beneden. Precies daar waar het lage plafond zit tpv entree/mk/wc heb ik aardig wat ruimte in de hoogte en hoef ik maar kleine delen van het nieuwe stuc weg te breken.
Totaal:
WTW zolder:
We maken een voorzetwand om ruimte achter de WTW te maken zodat de kanalen er ook achterlangs kunnen. Afvoer splits na 90cm comfopipe naar beneden 180mm en badkamer 1+2 welke dan meteen weer splitst naar beide badkamers.
Aanvoer splits na 90cm naar 125 spiro BG en later twee hoofdbuizen slaapkamers 1e en zolder.
/f/image/55S7fV7P29ckmND9kqOB95oh.png?f=fotoalbum_large)
De afvoer keuken 3x zit redelijk dicht bij elkaar, maar zie nog geen andere opties.
/f/image/47WDtRG0Oy9P4ofHBxmQXrbb.png?f=fotoalbum_large)
Overzicht kanalen zolder en 1e.
Zoveel mogelijk tussen de balken om het knieschot te behouden voor kastruimte.
Ik moet van voor naar achtergevel, dat kan alleen door de voorzetwand en zal ik een verloop moeten toepassen bij het knieschot van rond naar rechthoekig. Voor de slaapkamer en sportruimte zolder zal ik in het knieschot overgaan op een verdeeldoos naar comfoflat
Wat is de vraag?
Ik wil graag wat spullen bestellen om in de herfstvakantie een paar dingen uit te zetten en er wat gevoel bij te krijgen. Wat spiro, bevestigingsmateriaal, ventielen etc.
Graag heb ik een paar extra ogen met ervaring wat even meekijkt naar mijn opzet en of ik hele domme dingen bedacht heb
Al zal de lucht wel koeler zijn dan het pannendak dat in de zomer het grote deel van de dag de zon erop heeft staan.
[ Voor 20% gewijzigd door Plint op 26-09-2026 13:07 ]
@P5ychoWij denken ook dat er echt iets verkeerd gemeten/ingeregeld. De unit geeft die 240 debiet bij zowel toe als afvoer aan. En het lijkt ons inderdaad de verwachting dat de Unit goed werkend uitgepakt is hier.
@The_Butler Unit is inderdaad niet waterpas maar helt ligt naar voren. Links rechts wel waterpas.
@nessio Standaard meegeleverde basisfilters. Geen extra voor pollen oid.
@rupie99 Die hebben we niet zelf gecontroleerd nog en het zou ons ondertussen niet meer verbazen dat dit ook niet goed is gegaan. Ik kreeg alleen de buizen niet van de verdeeldoos dus ik moet even wachten op sterk bezoek om te kunnen kijken..
@bensss
We hebben ondertussen wel even getest of wat dekens en isolatiemateriaal over de buizen naar de afvoer ventielen + isolatiemateriaal rond de plafondopening iets scheelt. Dat geeft geen (duidelijk hoorbaar) verschil. Al bestaat de kans nog steeds dat een deel van het geluid wel de Unit is want de plafond isolatie is niet fantastisch...
@Pimpulse Helemaal gelijk. Voordat we grote gaten in muren gaan overwegen en andere drastische maatregelen zijn we inderdaad op zoek gegaan naar iemand met meer kennis.
We hebben nu een bedrijf in de buurt gevonden die veel installaties controleren en inregelen bij problemen. Ze zijn zo vriendelijk om over 3 weken even bij ons langs te komen om te checken of er geen rare dingen zijn in de unit instellingen/inregelen. Ze zullen dan meteen de hele installatie inspecteren op echt foute rare dingen. Hopelijk vangen we op die manier al een deel van de problemen weg en kunnen ze ook meedenken over een aangepast isolatieplan of andere oplossing voor het overstroom probleem.
Dan gaan we daarna (indien nog nodig) pas aan de slag met het plaatsen van extra dempers/aerofoam kanalen vervangen door spiro, kiertjes rond ventielen extra dichten/plafonds beter isoleren en alle andere tips uit dit forum.
Voor nu wachten we even de inregelman/controleur van dit andere bedrijf af. Mochten mensen het interessant vinden kunnen we eind oktober een update geven. Hopelijk met hoe alles goed is opgelost!
[ Voor 34% gewijzigd door Tlie op 27-09-2026 16:50 ]
Dat klopt niet. Tlie heeft een q350. Daarin zitten links en rechts een ventilator, waarvan de as overdwars (dus van links naar rechts) in de unit zit. Een kanteling naar voren of achteren maakt voor de lagers van de ventilator niks uit.P5ycho schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:53:
@Tlie als de unit overhelt naar voren heeft dat gevolgen voor de lagers. Links/rechts is minder erg.
Overigens denk ik dat ook een kanteling opzij nauwelijks invloed op de levensduur heeft. De lagers zijn immers kogellagers, die kunnen prima een axiale belasting opnemen. (Sterker nog, ze zijn zelfs door veren axiaal voorgespannen om speling tegen te gaan.)
Voor de condenswaterafvoer is een vlakke opstelling overigens wel belangrijk. Anders loopt het water niet goed weg.
- Kan de WTW unit op een ongeïsoleerde en onverwarmde vliering geplaatst worden? Isolatie van het plafond van de 2e verdieping (=vloer van vliering) is een stuk makkelijk in onze situatie, maar dat plaatst de WTW dan buiten de geïsoleerde schil. Is dit een kwestie slechts van geïsoleerde buizen gebruiken op de vliering, of is dit een situatie die we eigenlijk moeten voorkomen? (toch dakisolatie doortrekken)
- Kunnen de ventilatiebuizen in bestaande (tot voorkort gebruikte) schoorsteenkanalen worden geplaatst? Een aannemer die langskwam had het over last van roet(geur) dat in de buizen komt, tijdens aanleg of gebruik. Hij adviseerde alle kanalen te slopen en opnieuw na te bouwen als koof. Echter zie ik hier veel mensen de kanalen hergebruiken (al weet ik niet of die nog net zo recent gebruikt zijn). Hergebruiken zou uiteraard moeite schelen (en risico op mogelijk dragende schouw/schoorsteen problemen bij sloop).
1. Liever niet. Dat kost je warmte. Ik zou alsnog het dak isoleren.
2. Dat gaat wel en is al vaak in dit topic gedaan.
De units zelf zijn meestal behoorlijk geïsoleerd, dus dat lijkt me geen probleem. Mits het op zolder niet vriest, want dan gaat het condenswater bijvoorbeeld bevriezen. Zorg wel absoluut voor geïsoleerde buizen. Bij bekenden van me was dit niet gedaan en die bracht zoveel kou binnen door ongeïsoleerde buizen op zolder, dat het rendement van de WTW teniet werd gedaan.Deusesque schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:59:
- Kan de WTW unit op een ongeïsoleerde en onverwarmde vliering geplaatst worden? Isolatie van het plafond van de 2e verdieping (=vloer van vliering) is een stuk makkelijk in onze situatie, maar dat plaatst de WTW dan buiten de geïsoleerde schil. Is dit een kwestie slechts van geïsoleerde buizen gebruiken op de vliering, of is dit een situatie die we eigenlijk moeten voorkomen? (toch dakisolatie doortrekken)
Unit buiten thermische schil zou ik niet doen. Je unit zelf en de kanalen ernaartoe worden dan de buitenschil van je woning. Misschien is er een tussenoplossing waarbij de hoofdisolatie in/op de zoldervloer zit (makkelijk te plaatsen, dus mooi continu) en waarbij je bijkomend nog de vliering (evt enkel het gedeelte van de vliering waar de unit staat) isoleert. Dan zou dan met kleinere isolatiediktes kunnen en/of met minder aandacht voor koudebruggen.
2
Bestaande schoorsteenkanalen gebruiken is hier goed gegaan. Zie willem7q in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" Geen probleem met roetgeur.
Mijn WTW-unit komt boven mijn slaapkamer te staan (houten zoldervloer). Dat zoldervloertje is een soort vide die weer uitkomt in mijn schuur die ik op circa 12 graden houdt.
De schuur is 100 m2 en de aangrenzende vide is nog zo'n 50 m2, dus de stookkosten lopen nogal op als ik die verder verwarm. De unit zelf komt op diverse akoestische isolatiematten en terrastegels om een massademper te creëren.
Om condens te voorkomen en zoveel mogelijk geluid te dempen, wilde ik Ubbink Aerfoam gebruiken. Nu lees ik dat Aerfoam toch meer geluid uitstoot dan gedacht. Om alvast wat te passen, heb ik net begin vorige week wat Aerfoam bochten aangeschaft. Die kan ik dus beter retourneren als ik dit zo lees. Of is dit, in combinatie met een paar forse dempers, toch het meest geschikte materiaal ivm de condensatie?
Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB
weet je nog wat je kwijt was voor het laten boren? ik heb hier 6 boringen door kanaalplaatvloer nodig en heb een offerte uitgevraagd maar weinig richtlijn / gevoel voor wat redelijk zou zijn. Ik heb 6 x 125mm gaten nodigGudZ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:54:
[...]
Nee, niet 170m3 voor vier personen als totaal debiet nemen dan gaat je co2 als een malle pieken. 45 op max stand per persoon (66%=30). Niet ingeademde lucht mag je overstromen (officieel max 2x maar velen doen het ook onder drie deuren door). Nog wat voorbeelden terugkijken uit dit topic aub. Pulsie in de keuken vlak naast een extractieventiel is zonde, dan gebruik je de overflow opties niet. 2e verdieping is suboptimaal, te weinig debiet voor de eenpersoons slaapkamers. Badkamer te weinig afzuiging, bij een centrale vochtsensor in de unit (ipv lokale externe vochtsensor) slaat die wellicht niet snel genoeg aan. Ook voldoet het niet aan bbl (75).
2e verdieping
Slaapkamers beide 45 pulsie
cv hok 25 extractie
2e->1e 65 overflow
1e verdieping
Slaapkamer 90 pulsie (twee ventielen kan)
Toilet 25 extractie
Badkamer 75 extractie (lager niet gaan)
1e -> hal begane grond 55 overflow
Toilet 25 extractie
Hal -> woonkamer 30 overflow
Dan moet je nog ca. 150 in je woonkamer brengen voor als je daar met z'n vieren bent. Dat kan over 1x160mm met één ventiel met luchtsnelheid van ca. 2,1 m/s op het randje. Beter is kanaal 1x160 en dan splitsen over 2x125mm (ca. 1,7m/s). Wel ventielen 750mm uit elkaar dan.
Keuken extractie 150+30=180.
Kan over 1x 160 of ook over 2x125, net hoeveel geluid je acceptabel vindt.
Totaal debiet 180 slaapkamers + 150 woonkamer = 330. Neem een 350 of 400 unit.
Als je geen verlaagde plafonds kwijt kunt dan kun je ook ventielen in je muur werken in je woonkamer en keuken. Boringen laten doen voor 2x125 ( 140-150 laten boren) is zo gedaan in de muur. Velen werken de kanalen naar boven weg in de hoek van een hal of in het trapgat. Zoek daar even naar.
In de hal zul je wel flinke koven of verlaagd plafond moeten plaatsen. Aan het werk, succes.
De resterende rechtstand is te kort voor voldoende geluidsdemping. Nu zag ik een starre demper in een bocht, die heb ik hier niet eerder voorbij zien komen. Iemand hier ervaring mee? Best een kostbaar dingetje namelijk...
https://www.techniekwebsh...al-buitenbuis-overig.html
[ Voor 4% gewijzigd door ZonnigY op 29-09-2026 18:01 ]
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Hij is al voor 80 euro minder te vinden als je zoekt op het EAN-nummer, scheelt al een aardige slok op een borrel.ZonnigY schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:56:
Vraagje, in mijn installatie is een flexibele buis gebruikt als 90 graden bocht. Bak aan weerstand teveel in het systeem.
De resterende rechtstand is te kort voor voldoende geluidsdemping. Nu zag ik een starre demper in een bocht, die heb ik hier niet eerder voorbij zien komen. Iemand hier ervaring mee? Best een kostbaar dingetje namelijk...
https://www.techniekwebsh...al-buitenbuis-overig.html
Kan de specificaties niet vinden bij Inatherm, zou ze eens bellen en dan vergelijken met een standaard geluiddemper van ze. Dan krijg je een idee.
en ik heb een prijsopgave ter referentie:Fr33z schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:34:
[...]
weet je nog wat je kwijt was voor het laten boren? ik heb hier 6 boringen door kanaalplaatvloer nodig en heb een offerte uitgevraagd maar weinig richtlijn / gevoel voor wat redelijk zou zijn. Ik eb 6 x 125mm gaten nodig
200 euro ex BTW voor het boren van 6 gaten 132mm door beton kanaalplaatvloer van onder (met statief en stofafzuiging) + 4 gaten 132mm door baksteenmuren. Beide gevallen droogboren (voor zover dat uitmaakt). ik had gerekend op 500-600 dus dit valt me ontzettend mee zeg
nu nog uitzoeken hoe we de wapening gaan lokaliseren zodat we daar mooi tussendoor kunnen boren. Mocht dat erg tegenvallen dan wissel ik misschien nog naar 100mm gaten maar liever niet, wil liefst 125mm ventielen in het plafond namelijk.
Fr33z schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:03:
[...]
en ik heb een prijsopgave ter referentie:
200 euro ex BTW voor het boren van 6 gaten 132mm door beton kanaalplaatvloer van onder (met statief en stofafzuiging) + 4 gaten 132mm door baksteenmuren. Beide gevallen droogboren (voor zover dat uitmaakt). ik had gerekend op 500-600 dus dit valt me ontzettend mee zeg![]()
Bij welke partij heb je dit voor elkaar gekregen als ik vragen mag? als je zeker weet dat dit niet de prijs per gat is en ze werken in het midden van Nederland dan wil ik zeker hun gegevens even!
at your service
Gelukkig nietnessio schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:38:
Bocht is maar 50mm!
Nom. kanaaldiameter 200 mm
Isolatiedikte 50 mm
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Goede prijsFr33z schreef op woensdag 30 september 2026 @ 12:03:
[...]
en ik heb een prijsopgave ter referentie:
200 euro ex BTW voor het boren van 6 gaten 132mm door beton kanaalplaatvloer van onder (met statief en stofafzuiging) + 4 gaten 132mm door baksteenmuren. Beide gevallen droogboren (voor zover dat uitmaakt). ik had gerekend op 500-600 dus dit valt me ontzettend mee zeg![]()
nu nog uitzoeken hoe we de wapening gaan lokaliseren zodat we daar mooi tussendoor kunnen boren. Mocht dat erg tegenvallen dan wissel ik misschien nog naar 100mm gaten maar liever niet, wil liefst 125mm ventielen in het plafond namelijk.
Ik was kwijt 420€ voor 2x 220mm door 22cm baksteen, watergekoeld en 35m1 freeslijnen in beton.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°