Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 2 ... 50 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:10
Verdere Omschrijving zal in loop van de dag nog worden aangevuld, graag nog even geduld.
https://www.dewarmte.nl/product-pompao

Als je op hun site gaat kijken met al de media links die zij geplaatst hebben gaat het bijna altijd over hun ander reeds langer bestaand product, namelijk een warmtepomp water/water die uit afvalwater energie gaat halen.
Dit nieuwe product heeft zo ver kon zien nog geen media aandacht gehad, vind het een beetje vreemd.

Helaas op hun site nog zeer weinig concrete informatie, bv zijn de getoonde foto’s van de warmtepomp artist impressions, dus het kan nog van alles worden.

Slechts een type warmtepomp met een vermogen tussen 2,6 kW en ruim 8 kW.
Techniek : monoblok met R32 koelmiddel en blijkbaar een panasonic compressor.

hier een overzicht van de technische informatie zoals deze op de site van de fabrikant staat; let op deze kunnen dus met verloop van de tijd wijzigen of onjuist zijn.
Renders zijn een "artist impression" en kunnen afwijken van het daadwerkelijke product
Model : monoblok met R32 Koelmiddel
Vermogen (output) : max. 8.3 kW (ISDE clasifieert deze als een 5 kW model)
(elektrisch) : max. 2,76 kW ( max. belasting groep 12A / 230V 1 Fase)
Afmeting (b-h-d) : 1.1 - 0,85 - 0,45 (m)
Functie : verwarmen en als optie koelen (€ 750,-) afhankelijk van je warmteafgiftesysteem
(opm: dus zal een beperkend koelvermogen hebben, met mogelijk
condensvorming)
Geluid geluidsvermogenniveau (info 19-04-2023 nieuwsbrief)
Dag waarde = dagstand (vol vermogen 6 kW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMGzPNMZVjhNjrKYhVbooOJ9lyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TmMtTmB6kcuy9Yt3dkQummDu.jpg?f=user_large

Nacht waarde = nachtstand (op 4 kw vermogen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCtXkECUQuYpcIw8JwCYZOwmetg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YvhhpWSS5oQOSfJ6MAvf7xzM.jpg?f=user_large

opmerking: met deze waarden kan men nu via de overheidstool controlleren of men aan de vereisten van 45/40 dB voldoet. Het verschil 58/55 dB versus 50/47 dB tussen de geluidsvermogenniveau en de geluidsdruk is hier heel duidelijk. het is dus meer dan verdubbeld.

Geluid oud op basis van geluidsdruk : Dagstand 50 dB Nachtstand 47 dB

SCOP : bij A(?7?)/W35 (*vermogen 6,5 kW) COP W35 4,92 (was COP 4,93)
bij A(?7?)/W55 (*vermogen 5,9 kW) SCOP W55 3,38 (was COP 3,21)

* Opm 1) de gegevensopgave is op dit moment niet meer weergegeven, dus of deze waarde klopt kan nu niet meer met zekerheid gezegt worden, helaas ontbreekt een vermogensopgave bij deze SCOP (was eerst COP, wijziging nav post op 13-10-22)

Link fact sheet https://ab83b1e5-a806-44b...048b5b101272c79591192.pdf
Kosten : € 6.100 incl. installatie en 2 jaar full service, netto (incl. subsidie) € 3.400
Subsidie : € 2.850 (oude RVO subsidie was € 2.700

Energielabel : geen energielabel op de site,
( opm: er word wel gesproken over A+++, echter een formeel energielabel
ontbreekt, idem CE en verdere productinformatie.)

Garantie : geen informatie beschikbaar (vermoedelijk maar 2 jaar)
onderdelen : de compressor schijnt van Panasonic te komen, type onbekend.

Aansturen icm CV : geen gegevens beschikbaar
( opm: men spreek wel over een of andere app (voor welk platform is onbekend)

Prijs: : 6.250 (incl. installatie en 2 jaar full service) brutto excl. subsidie
: 3.400 (na aftrek subsidie) = subsidiebedrag van € 2.850 (gewijzigd)

Stand van zaken:
Het lijkt erg veel op de andere startup van Quatt, bepaalde zaken zijn anders en hier mis ik nog meer gegevens en informatie dan bij Quatt. Inschrijving kost ook hier € 99. Eerste installaties zouden in November geplant zijn, gezien de huidige informatie die zij op hun website verstrekken lijkt dat zeer optimistisch mogelijk zelfs onhaalbaar.
Wat ik jammer vind dat de FAQ (waar zij zelf naar verwijzen) totaal niet op dit product ingaat en uitsluitend antwoorden geeft op hun andere producten (dit is gewoon slordig), ondertussen hebben zij dat aangepast en is er een tabblad gemaakt specifiek voor de AO.

Er zijn helaas ook een aantal zaken waar ik en denk ik ook anderen vraagtekens bij hebben of waar we gewoon nog informatie missen.
Ook zou afgelopen maandag de echte aftrap gebeurt zijn, echter kan ik daar eigenlijk niets van terugzien, vind ik persoonlijk erg jammer, het kan natuurlijk ook dat ik iets gemist heb.

Helaas is de informatievoorziening, net als bij Quatt overigens, bedroevend, krijgen de Heren in Delft niet tijdens hun studie geleerd of hebben zij deze cursussen geskipt ?

Er zijn een aantal zaken aan het product die ik jammer vind, net of er onvoldoende over is nagedacht. Hier volgen een aantal van deze punten (worden nog verder aangevuld), ik hoop eigenlijk dat Sander en Auke van DeWarmte hierop willen reageren.

- de afmeting van de buitenunit ; blijkbaar heeft de DeWarmte zich onvoldoende ingelezen in de plaatsingsvoorschriften van Gemeenten, ja ik weet deze zijn verschillend, maar je ziet wel een behoorlijke gemene deler in deze, ook logisch, elke keer het wiel uitvinden is niet echt handig en je hebt ook nog zoiets als VNG die vaak dit soort dingen een beetje stuurt.
door mn de diepte van de unit is een vergunningsvrij installeren vrijwel onmogelijk, deze mag in veel gevallen namelijk niet meer dan 50 cm vanuit de gevel uitsteken, met de AO hou je dus maar 5 cm ruimte vrij voor de doorstroming, dat is gewoon te weinig, je creeert hier weerstand en extra geluid mee, beide niet echt handig.
Ik ben echter bang dat aanpassing hierop niet of lastig zal zijn.

- Geluid, geef aub de juiste waarde en omschrijving aan jullie geluidsproductie weer, bedoelen jullie geluidsvermogenniveau (LwA) of bedoelen jullie iets anders. m.b.t. de wettelijke geluidseisen bouwbesluit 2021 die op 1-4-2021 zijn ingegaan heb je dus de waarde geluidsvermogenniveau nodig, elke andere waarde is hier niet van belang en zet de gebruiker op het verkeerde been. Pas dat aub aan.
Ook is de nachtmode (silent mode) van belang. deze missen we nog.

- Energielabel; Blijkbaar heeft de Keuringsinstantie TÜV (welke) een keuring tb het energielabel uitgevoerd, als dat juist kan deze dan ook gepubliceerd worden.

- Ruimtekoeling, de informatie hierover is gewoon onvoldoende, graag een uitleg hoe de koeling gaat werken en wlke voorwaarden daaran worden gesteld.

- Vermogenopgave:
wat is het opgenomen vermogen van de unit en welke eisen worden aan de electrische aansluiting gesteld, (eis een beschikbare 12A 1 Fase Groep, conform NEN1010 dient een toestel met > 2 kW een eigen groep te hebben, dus is een separate groep 16A benodigd en zit blijkbaar niet deze in de prijs, en wat doen jullie als mensen nog oude stoppenkasten hebben (dus smeltzekeringen).
hier een link voor een Siemens spanningsonafhankelijke Alamat (dat is een combinatie van een automatische zekering en een aardlekautomaat. deze zijn normaal 3 Din breed, deze is 1 DIN breed, mn handig voor mensen waar de groepenkast redelijk vol is en ook geen plaats vrij is voor een zekering.
https://www.sandervunderi...tSaqaY2GD0AhoCF_sQAvD_BwE
Graag zien wij ook meer COP (of SCOP), tot hoe laag zal de warmtepomp nog effectief kunnen werken voordat de CV het over neemt cq mee aan het verwarmen is.
dus Graag ook lagere Temp. COP vermelden. (bv COP A-7/W35 /W55).

- Stand ISDE Subsidie ? Is daar bij deWarmte al iets meer over bekend? Op de huidige lijst staan jullie er niet op. Bij een vermogen van 8,3 kW en A++ zou er een subsidiebedrag van €3.150 voor staan, in jullie berekening gaan jullie uit van een subsidie van € 2.850. Subsidiebedrag is ondertussen bekend, door een lager vermogen valt de subsidie dus ook lager uit. Echter zie ik geen wijziging in de vermogensopgave door DeWarmte, ik betwijfel sterk dat de genoemde wardes kloppen. Subidiebedrag is nu €2.700,-

even een aanvulling en toelichting op de "regels" die bij dit specifieke forum van toepassing zijn, de algemene forum regels van Tweakers blijven natuurlijk gewoon van toepassing.
- on cq off-topic; in deze forumpost worden on-topic redelijk breed gezien, zolang zij enige betrekking hebben op deze warmtepomp cq een vergelijk met andere warmtepompen maken word dit als on-topic gezien. Ook onderwerpen die zijdelinks met deze warmtepomp te maken heeft (zolang deze maar enige betrekking hebben met over over ... gaan) worden als on-topic gezien.
- off topic zijn onderwerpen dit niets met warmtepompen te maken hebben (bv een onderwerp die uitsluitend over een CV of ander warmtetoestel gaat zonder deze warmtepomp enige betrekking heeft), ook diskussies die over nut cq onnut gaan over hybride cq all-electric worden hier niet op prijs gestelt (voor deze zijn er voldoende andere topics waar dit beter op zijn plaats is).
De TS is gerechtigd om posters hierop vriendelijk aan te spreken en verzoeken om dit soort post achterwege te laten, verder zal het vanuit de TS ook niet gaan, we willen het hier gezelig houden. Een ieder alvast hartelijk bedankt voor de inbreng.

[ Voor 212% gewijzigd door MacD007 op 20-04-2023 13:43 . Reden: aanpassing per basis van nieuwe gegevens nieuwsbrief 19-4-2023 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eddieko33
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:43
Volgens de LinkedIn van DeWarmte volgt er aanstaande maandag meer informatie, dan gaan ze officieel live.

Jaren ‘30 rijtjeswoning, omgeving Utrecht, 100m2, redelijk tot goed geïsoleerd, Quatt mono sinds maart 2023, radiatoren met Heatboosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-04 13:18
Lijkt heel erg op Quatt, zou me niet verbazen als dat hetzelfde is alleen dan onder een andere naam. Die €99 aanbetaling is ook gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

BadEendTerror schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:07:
Lijkt heel erg op Quatt, zou me niet verbazen als dat hetzelfde is alleen dan onder een andere naam. Die €99 aanbetaling is ook gelijk.
Het betreft een ander bedrijf. Ook het product lijkt wel deels anders, veel meer vermogen in een enkele unit.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BadEendTerror schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:07:
Denk het ook niet, de heren van Quatt hebben hun handen vol met hun eigen product, ook zoals hiervoor gepost word verschillen deze toch behoorlijk. Ze vissen natuurlijk wel in de zelfde vijver, maar gezien de gevestigde orde.niet in staat is te leveren bied dit natuurlijk kansen voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAxtreme
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-12-2024
Zojuist de reservering gedaan. Ik denk dat de Quatt en de Pomp AO aan elkaar zijn gewaagd. Ik hoop dat ze de installatietijd, november, waar gaan maken :) Weet iemand of je in hybride setup ook voor de optie koelen kunt gaan? Ik heb namelijk een nieuwe CV ketel (1 jaar) en wil daarom graag voor een hybride opstelling gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:55
De FAQ verwijzing is inmiddels aangevuld met (summiere) gegevens over de Pomp AO. https://www.dewarmte.nl/f...da-4b3e-85a4-1bfb40f327e5
De sales medewerkster wist me niets te vertellen over COP bij -7, maar uit de FAQ maak ik op dat de eerste versie al getest is door Tüv, dus dan zullen we binnenkort wel de verklaring zien...
Ja we hebben het product uitvoerig getest in ons laboratorium in Delft. Daarnaast heeft de TÜV keuringsinstantie hem getest op prestaties en het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@DNAxtreme me

Vanaf de website:

Ruimtekoeling
Voor slechts €750,- extra heb jij airco in jouw hele huis.*
*of koelen mogelijk is hangt af van het warmteafgiftesysteem.

Aangezien de AO specifiek als hybride wordt ingezet lijkt me dit van wel. Je zult alleen naar je afgiftesysteem moeten kijken. Als je geen fancoils hebt, zal het igg bij niet condenserend koelen blijven steken, dus de vergelijking met airco is wel een beetje wensdenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Zullen twee hybride pompen met elkaar kunnen samenwerken?

Mee specifiek een Elga hybride split en deze DeWarmte monoblok. Case is dat de Elga normaal genoeg is, maar het net niet alleen afkan en wat betreft vermogen deze (of bv de Quatt) genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
canonball schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:52:
Zullen twee hybride pompen met elkaar kunnen samenwerken?

Mee specifiek een Elga hybride split en deze DeWarmte monoblok. Case is dat de Elga normaal genoeg is, maar het net niet alleen afkan en wat betreft vermogen deze (of bv de Quatt) genoeg is.
Lastig denk ik, de vraag zul je denk bij de elga en DeWarmte moeten stellen, wat jij eigenlijk wilt is de functie van CV door een andere warmtepomp laten overnemen, echter zowel van de de wp van DeWarmte als weten we nog geen echte COP bij (extreem) lage temperaturen en juist dan heb je wel nodig. De Elga gaat bij rond de +2 afschakeleren ( als ik het juist gelezen heb ) de Quatt heeft een COP A-7/35 van 2,8 met een vermogen van 3,6 kW. ( de 4 kW unit ) voor DeWarmte heb ik geen COP voor die waarde gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PVPaneel schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:08:
@DNAxtreme me

Vanaf de website:

Ruimtekoeling
Voor slechts €750,- extra heb jij airco in jouw hele huis.*
*of koelen mogelijk is hangt af van het warmteafgiftesysteem.
Koeling via de vloerverwarming / radiatoren, een unit zoals je dat bij een airco ziet ( fancoil) en bv bij Quatt aan word gedacht zal het niet zijn omdat je dan een dergelijk unit op verschillende kamers zou moeten plaatsen, voor 750 euro zie dat echter niet gebeuren.
Aangezien de AO specifiek als hybride wordt ingezet lijkt me dit van wel. Je zult alleen naar je afgiftesysteem moeten kijken. Als je geen fancoils hebt, zal het igg bij niet condenserend koelen blijven steken, dus de vergelijking met airco is wel een beetje wensdenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-03-2023
Speciaal even voor dit topic geregistreerd voor het forum :-).

Inmiddels heb ik me ook aangemeld voor de AO pomp. Blijf echter twijfel hebben of het voor ons rendabel is. Ik krijg deze week zonnepanelen, maar daarnaast is het een oud hoekhuis (<1920). Dak is geisoleerd, heb dubbele beglazing, maar het blijft een oud pand. Ik heb ook geen vloerverwarming, geen lage temperatuur radiatoren. en (vanwege de leeftijd) ook geen spouwmuur, al is de buitenmuur jaren geleden door een vorige eigenaar wat geisoleerd, maar kan me niet voorstellen dat dit veel voorstelt. Ons gasverbruik valt overigens nog wel aardig mee (1300 m3 p/j). Ik ben overigens recent overgestapt naar electrisch koken dus dat moet ook wel schelen. Aankomende januari moet ik weer overstappen van energiecontract, maar daar word je echt niet vrolijk van, ook als ik de geschatte opbrengt van de zonnepanelen daarin meeneem.

Voor de hele energiecrisis las ik overal dat een hybridepomp in onze situatie dan niet rendabel zou zijn (met name over lage temp radiatoren/vloerverwarming). Nu met de gasprijzen ligt dat (mogelijk?) anders. Ik heb daarover gemaild met De Warmte en zij geven aan dat dit voor mij zeker een interessante optie is. Vragen naar een nadere onderbouwing levert echter vooralsnog weinig op. Ze verwijzen naar de digitale schouw die later (oktober?) volgt.

Iemand ervaringen met WP in oude huizen die deels zijn geisoleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
NG-wvmh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:26:
Speciaal even voor dit topic geregistreerd voor het forum :-).

Inmiddels heb ik me ook aangemeld voor de AO pomp. Blijf echter twijfel hebben of het voor ons rendabel is. Ik krijg deze week zonnepanelen, maar daarnaast is het een oud hoekhuis (<1920). Dak is geisoleerd, heb dubbele beglazing, maar het blijft een oud pand. Ik heb ook geen vloerverwarming, geen lage temperatuur radiatoren. en (vanwege de leeftijd) ook geen spouwmuur, al is de buitenmuur jaren geleden door een vorige eigenaar wat geisoleerd, maar kan me niet voorstellen dat dit veel voorstelt. Ons gasverbruik valt overigens nog wel aardig mee (1300 m3 p/j). Ik ben overigens recent overgestapt naar electrisch koken dus dat moet ook wel schelen. Aankomende januari moet ik weer overstappen van energiecontract, maar daar word je echt niet vrolijk van, ook als ik de geschatte opbrengt van de zonnepanelen daarin meeneem.
even een kleine tip, maak gewoon een warmteverliesberekening van je huis, zul je waarschijnlijk niet echt blij van worden, maar zoals je zegt blijft het een 100 jaar oud huis, daar verander je dus niets aan.
maar je hebt best wat dingen gedaan.

Link van een warmteverliesberekening in excel.
https://view.officeapps.l...r.xls&wdOrigin=BROWSELINK

Hoeveel zonnepanelen heb je en wat is je huidig verbruik. Heb je nog de mogelijkheid om ze uit te breiden (is super handig met een warmtepomp, verbruik ergens tussen grofweg 3000 tot 4000 kwh per jaar, beetje afhankelijk van de woning en gasverbruik)

Je kunt nog kleine dingen doen die niet veel geld kosten: bv de achterkant van je radiatoren met speciale isolatiefolie isoleren, zeker in jou geval kan dat weer iets bijdragen en het koste ook niet veel.

Welke soort radiatoren heb je, nog oude (gietijzeren/dik plaatstaal) of reeds normale moderne convectie radiatoren? Heb je de laatste zou je met radiatorventilatoren (die zijn wel iets duurder, maar doen ook best veel door de capaciteit van de radiatoren bij LTW omhoog te halen), heb je nog echt oude radiatoren zou ik deze in de ruimten die je echt veel verwarmd gaan vervangen door LTW radiatoren, in combinatie met een warmtepomp kan dat dus prima.
Voor de hele energiecrisis las ik overal dat een hybridepomp in onze situatie dan niet rendabel zou zijn (met name over lage temp radiatoren/vloerverwarming). Nu met de gasprijzen ligt dat (mogelijk?) anders. Ik heb daarover gemaild met De Warmte en zij geven aan dat dit voor mij zeker een interessante optie is. Vragen naar een nadere onderbouwing levert echter vooralsnog weinig op. Ze verwijzen naar de digitale schouw die later (oktober?) volgt.

Iemand ervaringen met WP in oude huizen die deels zijn geisoleerd?
Helaas zijn de kosten bij een dergelijk huis iets hoger dan alleen de warmtepomp maar dus wel te doen, zeker gezien de prijzen, nu bv extra geld in bv zonnepanelen steken, zolang de saldering nog 100% is gewoon handig, RIO is op dit moment extreem laag (ergens tussen 2 a 3 jaar), een warmtepomp heb je ook in circa 2 jaar (met zonnepanellen, stroom die je zelf maakt hoef je niet te kopen) terugverdient.
zeker met de huidige gasprijzen, ik verwacht deze in de winter echt richting 4,5 tot 6 euro /m3 te gaan, is een warmtepomp echt te doen, bij de oude gasprijzen was dat wel anders.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 06-09-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Lijkt mij ook wel interessant maar kan op de website nog niet vinden of hij ook beschikbaar komt in een full electric uitvoering en of die dan uitgerust is met een geïntegreerd boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
MacD007 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:40:
[...]

even een kleine tip, maak gewoon een warmteverliesberekening van je huis, zul je waarschijnlijk niet echt blij van worden, maar zoals je zegt blijft het een 100 jaar oud huis, daar verander je dus niets aan.
maar je hebt best wat dingen gedaan.

Waarvoor dank. Ziet er uitgebreid uit en geloof dat ik niet alles helemaal snap wat er staat.

Link van een warmteverliesberekening in excel.
https://view.officeapps.l...r.xls&wdOrigin=BROWSELINK

Hoeveel zonnepanelen heb je en wat is je huidig verbruik. Heb je nog de mogelijkheid om ze uit te breiden (is super handig met een warmtepomp, verbruik ergens tussen grofweg 3000 tot 4000 kwh per jaar, beetje afhankelijk van de woning en gasverbruik)

Ik krijg 11 panelen met een verwachtte opbrengst van 3200 kwh/jaar, verbruik ligt op zo'n 2100 kwh/jaar dus ik had al ruim gepland bij het plaatsen (en dat is gelijk ook het max aan dakruimte). Ik las elders dat een WP iets van een geschat verbruik van 1000 kwh/jaar heeft, of is dat ook compleet uit de lucht gegrepen c.q. verschillend per huis.

Je kunt nog kleine dingen doen die niet veel geld kosten: bv de achterkant van je radiatoren met speciale isolatiefolie isoleren, ---> folie gekocht! zeker in jou geval kan dat weer iets bijdragen en het koste ook niet veel.

Welke soort radiatoren heb je, nog oude (gietijzeren/dik plaatstaal) of reeds normale moderne convectie radiatoren?

Geen idee eerlijk gezegd.

Heb je de laatste zou je met radiatorventilatoren (die zijn wel iets duurder, maar doen ook best veel door de capaciteit van de radiatoren bij LTW omhoog te halen),

Ik heb speedcomforts gekocht enkele jaren geleden, bedoel je dat?

heb je nog echt oude radiatoren zou ik deze in de ruimten die je echt veel verwarmd gaan vervangen door LTW radiatoren, in combinatie met een warmtepomp kan dat dus prima.

[...]

Helaas zijn de kosten bij een dergelijk huis iets hoger dan alleen de warmtepomp maar dus wel te doen, zeker gezien de prijzen, nu bv extra geld in bv zonnepanelen steken, zolang de saldering nog 100% is gewoon handig, RIO is op dit moment extreem laag (ergens tussen 2 a 3 jaar), een warmtepomp heb je ook in circa 2 jaar (met zonnepanellen, stroom die je zelf maakt hoef je niet te kopen) terugverdient.
zeker met de huidige gasprijzen, ik verwacht deze in de winter echt richting 4,5 tot 6 euro /m3 te gaan, is een warmtepomp echt te doen, bij de oude gasprijzen was dat wel anders.
Die gedachte deel ik ook, ben alleen benieuwd naar het omslagpunt, wanneer is het rendabel/wanneer niet. Het blijft natuurlijk een investering die duur is wanneer het geen toegevoegde waarde heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@BadEendTerror FAQ Warmtepomp AO:
Wij zoeken een full electric oplossing. Kan dit ook met de AO?
De Pomp AO is bedoeld voor een hybride toepassing. Wij werken eraan om in de toekomst een all electric opstelling te maken waar de Pomp AO onderdeel van is. Dit kan gezien worden als een soort “upgrade” pakket. Stapsgewijs verduurzamen dus! Samen met de HeatCycle kan dit deze winter al.
Ze lijken dus iig ook in te zetten op iets naast de HeatCycle voor SWW. Maar ook hier geen tijdspad. Nog iets te vroeg...Lijkt me gezien het feit dat ze al de HeatCycle kunnen aanbieden ook geen focus voor nu, maar wie weet,, (geen kruipruimte, geen centrale afvoer, dus geen HeatCycle in huize PVPaneel)

[Edit]:
De Pomp AO is bedoeld voor een hybride toepassing. Wij werken eraan om in de toekomst een all electric opstelling te maken waar de Pomp AO onderdeel van is. De stap naar all-electric zal waarschijnlijk rond de €3000,-* na aftrek van subsidie(s) liggen maar dit hangt af van de oplossing.

*dit bedrag is een schatting op basis van onze huidige informatie. Zodra we hier meer inzicht in hebben zullen we dit delen. Dit kan dus veranderen en aan dit bedrag kunnen geen rechten ontleent worden.

[ Voor 40% gewijzigd door PVPaneel op 07-09-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Over de HeatCycle heb ik zo mijn twijfels, omdat de temperatuur van rioolwater nogal eens kan variëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BadEendTerror schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:14:
Lijkt mij ook wel interessant maar kan op de website nog niet vinden of hij ook beschikbaar komt in een full electric uitvoering en of die dan uitgerust is met een geïntegreerd boilervat.
"een geïntegreerd boilervat" in een monoblok (deze staat buiten), het kleine kastje is alleen maar voor de aansturing wat ik er uit lees, lijkt me niet handig.

Met dit vermogen zou je wel denken dat hij ook een boiler voor SWW zou aan kunnen. zo duur zijn die ook weer niet, je moet er gewoon ook plaats voor hebben.

Dus is een beetje afhankelijk van de benoodigde vermogen (verwarming) of je hiermee ook all electric kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BadEendTerror schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:51:
Over de HeatCycle heb ik zo mijn twijfels, omdat de temperatuur van rioolwater nogal eens kan variëren.
ik heb ook zo mijn twijfels of dit systeem wel echt werkt, in mijn riool (staat vrijwel altijd leeg) heb je dus gewoon geen water waar je warmte uit zou kunnen halen, en dat lijkt me bij een water/water warmtepomp wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
Gisteren nog een installateur over de vloer gehad om te kijken of een hybride warmtepomp bij ons een optie zou zijn. Hij is leverancier van Rehema, en het zou voor ons dan ook gaan om een Rehema Elga Ace. (zie ook: https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/beste-warmtepomp). In een oud huis als van ons, kon hij moeilijk aangeven wat de terugverdientijd is, dat deed hij dan ook niet, maar wel dat het met de huidige gasprijzen sowieso de moeite waard is.

De prijs zal naar verwachting wel hoger uitkomen tussen de 3600 en 4600 euro inclusief installatie en aftrek subsidie. Dat maakt het voor mij wel een lastige afweging. Hoe vergelijk je een startup warmtepomp met een gevestigd merk die al getest is? Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NG-wvmh schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:07:
Gisteren nog een installateur over de vloer gehad om te kijken of een hybride warmtepomp bij ons een optie zou zijn. Hij is leverancier van Rehema, en het zou voor ons dan ook gaan om een Rehema Elga Ace. (zie ook: https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/beste-warmtepomp). In een oud huis als van ons, kon hij moeilijk aangeven wat de terugverdientijd is, dat deed hij dan ook niet, maar wel dat het met de huidige gasprijzen sowieso de moeite waard is.

De prijs zal naar verwachting wel hoger uitkomen tussen de 3600 en 4600 euro inclusief installatie en aftrek subsidie. Dat maakt het voor mij wel een lastige afweging. Hoe vergelijk je een startup warmtepomp met een gevestigd merk die al getest is? Any thoughts?
Dat is nu de hamlet vraag, heb je ook naar de levertijd van die Rehema Elga gevraagd ? Levering vermoed ik in 2024 en mogelijk zelfs 2025 als ik de berichten zo tegenkom.
En ja, ik geloof dat we alle met deze vraag zitten, ook de lui die bv een Quatt zouden willen, op dit moment heb je mogelijk kans dat je eerder een van deze nieuwe spelers op de markt een warmtepomp kunt scoren dan bij de gevestigde orde, want daar worden op dit moment levertijden van 1 tot 1,5 jaar genoemd.

De vraag is nu eerder hoe krijg ik in 2023 een warmtepomp, maakt niet uit welke dan de keuze welke ik ga nemen, het lijkt wel de DDR, toen moesten ze op een trabant ook 15 jaar wachten.
Het is op dit moment zelfs zo erg dat nieuwbouw huizen op dit moment niet opgeleverd kunnen worden omdat ze de warmtepomp missen ( all-electric, dus ook geen CV meer om terug te vallen)

Ik ben alleen bang dat de levertijd van DeWarmte waarschijnlijk nu ook al ergens midden 2023 of later zal liggen, hebben hun daar al uitspraak over gedaan?

Bij Quatt zit je vrijwel zeker pas in q3 of q4 2023 aan de beurt als je nu een pre-order plaatst, ze hebben nu al rond de 4000 pre-orders, dus die moeten nu eerst eens geleverd worden, daar zullen wel de nodige nog afvallen, maar veel beter zal het denk ik niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@MacD007
De uitspraak is dat DeWarmte begint met installaties op first-come-first-serve basis vanaf november. Ik las vanuit een artikeltje dat ze 115 vooraanmeldingen voor de livegang van 5 september hebben ontvangen.

Dan nog is de vraag hoeveel worden er dan nog in Q4 2022 geinstalleerd, want ze hebben wel wat eigen installateurs, maar die zullen ook HeatCycles moeten doen en als we 2 dagen per installatie rekenen met een team van 2 man kun je heel gemakkelijk al in Q2 van 2023 terecht komen :)

[ Voor 40% gewijzigd door PVPaneel op 07-09-2022 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Iets anders trouwens, wat ik me net bedenk. Als het subsidiebedrag 2700 euro is, dan hebben ze in de meetcyclus voor het energielabel "slechts" 5 kW vermogen met hun 8 kW warmtepomp gerealiseerd. Dus gelijk aan 1 enkele Quatt voor het gegeven temperatuuttraject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
MacD007 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:40:
[...]

Dat is nu de hamlet vraag, heb je ook naar de levertijd van die Rehema Elga gevraagd ? Levering vermoed ik in 2024 en mogelijk zelfs 2025 als ik de berichten zo tegenkom.
Het het een eenpitter en hij bestelt zijn batches in series van 10. Hij heeft al een tijd geleden een nieuwe batch besteld en daarvan heeft hij er al 8 verkocht, hij verwacht dat deze in Q1 van 2023 binnenkomt - zeker weten doet hij het natuurlijk niet. Om die reden ben ik ook gaan twijfelen, want de levertijd ligt dan waarschijnlijk niet zo heel veel uit elkaar.

Als jullie - even fictief zonder de levertijdskwestie in mind - een keuze zouden maken tussen een startup (die iets goedkoper lijkt te zijn op basis van beperkte info en onzekerheid over de prestaties en een gevestigd merk die wel wat duurder is. Wat zou je dan doen en waarom?
Ik ben alleen bang dat de levertijd van DeWarmte waarschijnlijk nu ook al ergens midden 2023 of later zal liggen, hebben hun daar al uitspraak over gedaan?
De enige info die ik heb is wat iedereen weet, start in november op basis van first come first serve. Ik hoop wel dat ze binnenkort bekend maken hoe het staat met de wachtrij (welke plaats) en wanneer je dan ongeveer aan de beurt bent. Ik heb in het weekend voor de launch me ingeschreven, dus ik zal niet de eerste zijn in de planning, maar hopelijk wel voor de grote (?) toestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NG-wvmh schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:06:
[...]

Het het een eenpitter en hij bestelt zijn batches in series van 10. Hij heeft al een tijd geleden een nieuwe batch besteld en daarvan heeft hij er al 8 verkocht, hij verwacht dat deze in Q1 van 2023 binnenkomt - zeker weten doet hij het natuurlijk niet. Om die reden ben ik ook gaan twijfelen, want de levertijd ligt dan waarschijnlijk niet zo heel veel uit elkaar.
Kijk maar eens op het forum Levertijd Remeha elga, ik denk dat je daar dus niet vrolijk van gaat worden, een post van deze maand, bestelling op nov 2021 - levering vermoedelijk op november 2022. Dat was dus nog een bestelling voor dat echt mis is gegaan, als je nu moet gaan bestellen, ik vrees voor je.
Als jullie - even fictief zonder de levertijdskwestie in mind - een keuze zouden maken tussen een startup (die iets goedkoper lijkt te zijn op basis van beperkte info en onzekerheid over de prestaties en een gevestigd merk die wel wat duurder is. Wat zou je dan doen en waarom?
Kijk ik wacht even af hoe Quatt en DeWarmte het gaan doen, heb me wel ingeschreven voor een pre-order, Mn de Quatt is qua prijs echt een ding, 2.200 voor een 9 kW incl. Installatie, hiermee ben ik bijna gasloos, alleen het SWW deel nog denk ik.

De warmte is daar helaas een heel stuk duurder, ook omdat je daar maar 2.700 euro subsidie krijgt, bij Quatt is dat 5.400 euro.
[...]

De enige info die ik heb is wat iedereen weet, start in november op basis van first come first serve. Ik hoop wel dat ze binnenkort bekend maken hoe het staat met de wachtrij (welke plaats) en wanneer je dan ongeveer aan de beurt bent. Ik heb in het weekend voor de launch me ingeschreven, dus ik zal niet de eerste zijn in de planning, maar hopelijk wel voor de grote (?) toestroom.
Kun je dat niet zien op basis van je factuur nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
MacD007 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:16:
[...]

Kijk maar eens op het forum Levertijd Remeha elga, ik denk dat je daar dus niet vrolijk van gaat worden, een post van deze maand, bestelling op nov 2021 - levering vermoedelijk op november 2022. Dat was dus nog een bestelling voor dat echt mis is gegaan, als je nu moet gaan bestellen, ik vrees voor je.
Wat ik probeerde uit te leggen is dat hij ze al enkele maanden geleden heeft besteld, maar enkele van zijn batch nog niet heeft verkocht, hij verwacht de levering in Q1 2023, dat zal tegen 1 jaar levertijd zijn, waarschijnlijk. Dus ik zou bij hem deels meeliften op een bestelling die al is geplaatst.
Kijk ik wacht even af hoe Quatt en DeWarmte het gaan doen, heb me wel ingeschreven voor een pre-order, Mn de Quatt is qua prijs echt een ding, 2.200 voor een 9 kW incl. Installatie, hiermee ben ik bijna gasloos, alleen het SWW deel nog denk ik.
De warmte is daar helaas een heel stuk duurder, ook omdat je daar maar 2.700 euro subsidie krijgt, bij Quatt is dat 5.400 euro.
Als ik de website van Quatt goed begrijp, zijn dat gewoon 2 single units die gekoppeld zijn. Bij DeWarmte, geen idee of je daar ook een dubbele bestelling kan plaatsen en of die gekoppeld kunnen worden (misschien zeg ik iets heel doms nu), maar dan zou je in theorie op hetzelfde uitkomen.
Kun je dat niet zien op basis van je factuur nummer?
Ik heb niet echt een factuur gekregen. Ik zie een betalingsbevestiging en een separate mail dat ik op de wachtlijst sta, op beide staat geen nummer (of ik zie het over het hoofd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Op prijs wint Quatt idd, maar geluid is daar echt een heel groot ding. De 8 kW van DeWarmte produceert op basis van de huidige gegevens 7 db minder, dat is echt flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@NG-wvmh De crux zit hem denk ik in hoe lang je kunt wachten. Wat je wilt kunnen doen is een objectieve vergelijking op basis van alle relevante gegevens qua vermogen, cop en geluid en die heb je bij dewarmte nu nog niet, maar hopelijk wel binnenkort.
Wat je mee zou kunnen nemen in je overweging is dat een nieuw product last kan hebben van kinderziektes, maar dat je wel 2 jaar full service garantie krijgt bij de warmtepomp AO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DNAxtreme
PVPaneel schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:19:
Op prijs wint Quatt idd, maar geluid is daar echt een heel groot ding. De 8 kW van DeWarmte produceert op basis van de huidige gegevens 7 db minder, dat is echt flink.
DeWarmte was voor mij ook doorslaggevend op basis van geluid. 7db is inderdaad veel. Ik wil ook graag rekening houden met mijn omgeving.

Ook zag ik 2 Quatt units aan de gevel niet echt zitten.
NG-wvmh schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:31:
[...]

Ik heb niet echt een factuur gekregen. Ik zie een betalingsbevestiging en een separate mail dat ik op de wachtlijst sta, op beide staat geen nummer (of ik zie het over het hoofd).
Nee klopt. Dit heb ik ook niet. Alleen een stappenplan. De eerste stap is het contactmoment in Oktober.

In 3 eenvoudige stappen zorgen wij voor een zorgeloze installatie.

1. Reserveren (voltooid)
2. Woningcheck
3. Installatie

En besparen maar! Geen zorgen, we leggen de stappen hieronder in detail uit.

Volgende stap begin oktober (Nog even wachten dus)

We zijn druk bezig om de onderstaande stappen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Wij zullen een mailtje sturen zodra we klaar zijn voor stap 2. We verwachten dat dit begin oktober is. Maar dit kan ook eerder zijn. Voor nu is er vanuit jou dus geen actie nodig en vragen we nog heel even om je geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:48
NG-wvmh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:19:
[...]

Die gedachte deel ik ook, ben alleen benieuwd naar het omslagpunt, wanneer is het rendabel/wanneer niet. Het blijft natuurlijk een investering die duur is wanneer het geen toegevoegde waarde heeft
Putin niet meer direct sponsoren is al een erg grote toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NG-wvmh schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:31:
[...]

Wat ik probeerde uit te leggen is dat hij ze al enkele maanden geleden heeft besteld, maar enkele van zijn batch nog niet heeft verkocht, hij verwacht de levering in Q1 2023, dat zal tegen 1 jaar levertijd zijn, waarschijnlijk. Dus ik zou bij hem deels meeliften op een bestelling die al is geplaatst.
Ik hoop voor je, als ik echter de berichten zie verwacht ik eerder een levertijd van meer dan 1,5 jaar in het huidig tijdsbestek, maar wie weet en ploppen deze toch onverwacht op.
[...]

Als ik de website van Quatt goed begrijp, zijn dat gewoon 2 single units die gekoppeld zijn. Bij DeWarmte, geen idee of je daar ook een dubbele bestelling kan plaatsen en of die gekoppeld kunnen worden (misschien zeg ik iets heel doms nu), maar dan zou je in theorie op hetzelfde uitkomen.
laat ik het zo zeggen, bij de Quatt heb je die koppeling nodig om aan het vermogen van 9 kW te komen, de Warmtepomp van DeWarmte heeft al een bereik van circa 8,5 kW, voor een hybride zal dat voor de meeste huizen meer dan genoeg zijn, het probleem, maar dat geld dus voor alle warmtepompen is je warmteafgifte, en hier verwacht ik gezien de cijfers dat DeWarmte hier een hoge COP bij hogere CV water temp. (COP A7/W55) heeft dan de Quatt.
[...]

Klopt, had het ook nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PVPaneel schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:19:
Ja, dat als het de juiste geluidswaarde is wel een groot pluspunt zijn.
En het voordeel dat maar zoals ookal werd genoemd maar een unit is, dus ook met de gemeente dan geen last ivm meer units dan vergunningvrij mogen, bij veel gemeentes is dat 2 buitenunits, dus als je al een een airco hebt wordt het lastig met de Quatt 2 units.

Ben benieuwd wat het opgenomen vermogen gaat worden.

• NG-wvmh
Iets anders en gerelateerd aan de keuze tussen Elga Ace en DeWarmte is het afstemmen tussen de pomp en zonnepanelen. De QenA zegt daar dit over:
Heeft de Pomp AO software-optimalisatie icm. zonnepanelen? (kan hij moduleren op basis van de stroomprijs tussen de CV ketel en de Pomp AO?)

De Pomp AO is met de huidige prijzen altijd goedkoper dan de CV-ketel dus wisselen op basis van de stroomprijs is niet nodig. Daarnaast is deze functionaliteit nu ook niet beschikbaar. Onze software wordt continu verbeterd en aangepast. Welke functionaliteiten prioriteit hebben hangt af van de vraag van onze klanten. Hebben veel klanten deze vraag? Dan zal de mogelijkheid snel beschikbaar komen.
Deze functionaliteit heeft de Elga Ace wel. Hoe zien jullie dit? Natuurlijk is het nu crisis met de gasprijzen, maar de duur daarvan is onmogelijk te voorspellen, dan is dit echt wel handig toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Tja, volgens mij geef je bij de Elga in wat de prijs voor 1 kWh stroom is en de prijs voor 1 kuub gas en is dat het; dus niks met realtime stroomprijzen. Dus zo megaslim is het ook allemaal weer niet voor zover als ik me kan herinneren.

Gister gebruikshandleiding opgezocht en idd. Je geeft de prijs voor gas en de prijs voor stroom in (dus niet dynamisch, maar eenmalige invoer)

[ Voor 23% gewijzigd door PVPaneel op 09-09-2022 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
ik heb de topicstart info gewijzigd cq zaken bijgevoegd. als jullie dingen missen en of zaken hierin opgenomen dienen te worden graag even een berichtje, bedankt.

• MacD007
NG-wvmh schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:11:
Iets anders en gerelateerd aan de keuze tussen Elga Ace en DeWarmte is het afstemmen tussen de pomp en zonnepanelen. De QenA zegt daar dit over:

[...]

Deze functionaliteit heeft de Elga Ace wel. Hoe zien jullie dit? Natuurlijk is het nu crisis met de gasprijzen, maar de duur daarvan is onmogelijk te voorspellen, dan is dit echt wel handig toch?
om een dergelijke functie goed te kunnen gebruiken heb je wel en flex contract met je energieleverancier nodig, en zo ik weet worden deze nog niet veel aangeboden, zeker niet door de groote jongens. Die werken nog steeds met vaste energieprijzen (dag/week/maand), los van het feit of je hiermee blij zou moeten zijn, uiteindelijk zal de energieleverancier daar de vruchten van plukken en niet de consument. Ik heb gelukkig dit jaar nog een jaarcontract kunnen afsluiten, zeker als je de huidige prijzen van energie ziet.

op dit moment kun je er toch weinig mee sturen, zeker tijdens de wintermaanden waar de opbrengst van je panelen het laagst zijn kun je beter alle energie die je krijgt via je panelen intern opmaken, met een warmtepomp die sowieso in de wintermanden bijna altijd draaid is dat dus geen probleem.
Dit gaat pas echt interessant worden als er geen saldering meer is en je een behoorlijke productie hebt (in de winter), daarvoor heb je wel heel veel panelen nodig (stuk of 30 a 50 stuks, in nederland kom je dit op woonhuizen niet echt veel tegen), een gemiddeld huis heeft er circa 10 liggen. Dezember heb je gemid. tussen de 10%-5% opbrengst ; bij een piekvermogen van 4.000 Wp is dat circa 0,3 kWh wat je opbrengst is, daar blijft dus voor je WP niet veel over.

Heeft dus op dit moment geen echte impact en zou voor mij geen argument zijn om voor een bepaalde WP te kiezen.

voor mij zijn verwarmingsvermogen (min-max), COP's , opgenomen electrisch vermogen, geluid, technische ondersteuning en support, merk, levertijd, Prijs van meer belang.
en daar zit hem nu juist de krux. De ideale warmtepomp bestaat dus niet, bv de monoblok van valliant of Bosch zijn hele goede maar dan de prijs.

Je zult dus voor je zelf een lijstje moeten maken welke aspecten voor jou het meest belangrijk zijn en welke op de tweede plaats staan en welke nice to have zijn maar eigenlijk geen echte meerwaarde bieden.
De door mij genoemde aspecten zijn voor mij prio 1 en 2.
De Elga Ace zal daar zijn punten mee kunnen scoren, echter of hij het tegen de deWarmte AO wint is op dit moment afhankelijk van waneer leverbaar en nog een paar aspecten die bij beide nog onduidelijk zijn.
De Elga Ace verliest bij mij op het aspect vermogen, COP en in mindere mate de Prijs, los als ik er nu eentje wil hebben ik waarschijnlijk pas in 2024 er eentje heb hangen.

• MacD007
PVPaneel schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:49:
@BadEendTerror FAQ Warmtepomp AO:

[...]

Ze lijken dus iig ook in te zetten op iets naast de HeatCycle voor SWW. Maar ook hier geen tijdspad. Nog iets te vroeg...Lijkt me gezien het feit dat ze al de HeatCycle kunnen aanbieden ook geen focus voor nu, maar wie weet,, (geen kruipruimte, geen centrale afvoer, dus geen HeatCycle in huize PVPaneel)

[Edit]:
Wij werken eraan om in de toekomst een all electric opstelling te maken waar de Pomp AO onderdeel van is. De stap naar all-electric zal waarschijnlijk rond de €3000,-* na aftrek van subsidie(s) liggen maar dit hangt af van de oplossing.
[...]
als ik deze prijs zie denk ik dat kan goedkoper, een WPB incl. subsidie kun je op dit moment voor rond de 2000 euro krijgen (Douche SWW, bad is duurder), mijn huidige CV doet het prima, 120 m3 gas voor SWW per jaar, dus de echte noodzaak om nu direct gasloos te gaan heb ik niet, de echt grote stap maak ik via de verwarming, daar kan ik op korte termijn echt geld mee verdienen cq de kosten omlaag mee brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DNAxtreme
Nog even een aanvulling voor de te gebruiken spanning/voeding. Ik wou vast e.e.a. voorbereiden daar waar hij gaat komen dus een mailtje naar support gestuurd.

Ha Robin,

Mooi om te zien dat je de Pomp AO hebt gereserveerd!

De warmtepomp zal maximaal 12A bij 1 fase 230V verbruiken. Er hoeft dus geen 3 fase groep aangelegd te worden, maar als er niet een 'vrije' 1 fase groep beschikbaar is is het wel aangeraden om er zo één aan te leggen.

Fijne avond alvast!

Met vriendelijke groeten | Best regards

Lars

• MacD007
DNAxtreme schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:04:
Nog even een aanvulling voor de te gebruiken spanning/voeding. Ik wou vast e.e.a. voorbereiden daar waar hij gaat komen dus een mailtje naar support gestuurd.

Ha Robin,

Mooi om te zien dat je de Pomp AO hebt gereserveerd!

De warmtepomp zal maximaal 12A bij 1 fase 230V verbruiken. Er hoeft dus geen 3 fase groep aangelegd te worden, maar als er niet een 'vrije' 1 fase groep beschikbaar is is het wel aangeraden om er zo één aan te leggen.
Bedankt voor de info, heb deze info in de topicstart info geplaatst. (y)
Fijne avond alvast!

Met vriendelijke groeten | Best regards

Lars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@MacD007 Aangaande de SWW oplossing; hangt ook af van de omvang van de boiler? Een 270 liter Edel Air + installatie zal toch ook rond dat bedrag uitkomen? Is na aftrek subsidie ca. 1950 euro ex. installatie.
Die 3000 kan ook ingegeven zijn om hun eigen HeatCycle niet al direct uit de markt te prijzen..
Maar wel eens; goedkoop klinkt ie niet

[ Voor 6% gewijzigd door PVPaneel op 09-09-2022 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PVPaneel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 06:35:
@MacD007 Aangaande de SWW oplossing; hangt ook af van de omvang van de boiler? Een 270 liter Edel Air + installatie zal toch ook rond dat bedrag uitkomen? Is na aftrek subsidie ca. 1950 euro ex. installatie.
Die 3000 kan ook ingegeven zijn om hun eigen HeatCycle niet al direct uit de markt te prijzen..
Maar wel eens; goedkoop klinkt ie niet
Met die prijs zul je hoger uitkomen, ik vind het in deze tijd erg lastig om bedragen van installaties in te schatten, soms valt het mee maar vaak ben je bijna nog meer kwijt aan de installatie dan aan het product zelf.

Als ik even hardop denk ... rond 600 euro telt ben je denk ik spekkoper, maar het zou ook zomaar 1000 euro kunnen zijn.

Mbt tot de heatcycle ben ik niet overtuigt maar dat is meer buikgevoel en inschatting van mijn eigen situatie, meer dan 30 min per dag zal mijn riool niet watervoerend zijn, maar dat heeft ook met hoogteverschil te maken, dus de rest doet hij niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@MacD007 Eens. Ik heb thuis dezelfde situatie; ons SWW verbruik is bescheiden. Als het vermogen van de AO afdoende is voor het verwarmen van de ruimtes is het zelf installeren van een Auer Edel Eau hier denk ik de goedkoopste optie om volledig gasloos te gaan zonder gedoe met doorvoeren en zonder geluidseisen.
Ik ben net als jou (mocht dit wat worden) van plan om de CV nog even laten hangen (inmiddels 13 jaar oud). Als ie dan de geest geeft, of ik heb de tijd, dan vervangen door een WPB en dan kan de gasaansluiting de deur uit..

[ Voor 26% gewijzigd door PVPaneel op 09-09-2022 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:05:
[...]

ik heb ook zo mijn twijfels of dit systeem wel echt werkt, in mijn riool (staat vrijwel altijd leeg) heb je dus gewoon geen water waar je warmte uit zou kunnen halen, en dat lijkt me bij een water/water warmtepomp wel belangrijk.
Dit systeem krijgt een zak (alsin: tank) in je kruipruimte waar het water in blijft staan. Dus als je douched / afwasmachine gooi je er warm water in, als je de WC doorspoelt gooi je er water in wat kamertemperatuur/koeler is. De warmtepomp ontrekt water uit de zak koelt het water af tot 2 graden en dumpt het dan in je riool.

Dus je hebt altijd een voorraadvat waarin water zit, met normaal gesproken een temperatuur hoger dan een graad of 2. Of het werkt qua efficientie durf ik niet te zeggen, ergens in een topic elders op Tweakers werd het betwist met berekeningen, DeWarmte zelf claimed 40 tot 60 procent gas besparing. De waarheid zal in het midden liggen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een warmtepompboiler omdat er toch nog wel wat geboord zou moeten gaan worden, wat eigenlijk nergens echt vermeld wordt en kost €150 per gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PVPaneel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:19:
@MacD007 Eens. Ik heb thuis dezelfde situatie; ons SWW verbruik is bescheiden. Als het vermogen van de AO afdoende is voor het verwarmen van de ruimtes is het zelf installeren van een Auer Edel Eau hier denk ik de goedkoopste optie om volledig gasloos te gaan zonder gedoe met doorvoeren en zonder geluidseisen.
PVPaneel
Helemaal met je eens, snap alleen dat laatste over de geluidseisen niet.

Ik snap ook die hele volksstammen niet die met met alle macht direct all-electric/gasloos willen en dat met de reden dat ze het vastrecht besparen. We hebben het hier over rond de 170 per jaar, mijn SWW gasverbruik is een kleine 120 m3 /jaar, zelfs met de huidige gasprijs van meer dan 4,5 /m3 (ik schrok behoorlijk, ben ik blij met mijn vast contract) krijg je een investering van rond de 10.000 in een redelijke korte tijd niet terugverdient. De AO heb ik echter binnen 3 jaar terug, moet mijn zonnepanelen wel uitbreiden, maar dat heb je ook binnen 2 a 3 terug. Overigens zou ik dat met all-electric minimaal ook moeten doen.Daarna kan ik dan de volgende stap maken, en vooral ik ben warmteproof, houd de WP het bij extreem koude niet bij heb ik nog altijd mijn CV als backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Saus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:30:
[...]

Dit systeem krijgt een zak (alsin: tank) in je kruipruimte waar het water in blijft staan. Dus als je douched / afwasmachine gooi je er warm water in, als je de WC doorspoelt gooi je er water in wat kamertemperatuur/koeler is. De warmtepomp ontrekt water uit de zak koelt het water af tot 2 graden en dumpt het dan in je riool.

Dus je hebt altijd een voorraadvat waarin water zit, met normaal gesproken een temperatuur hoger dan een graad of 2. Of het werkt qua efficientie durf ik niet te zeggen, ergens in een topic elders op Tweakers werd het betwist met berekeningen, DeWarmte zelf claimed 40 tot 60 procent gas besparing. De waarheid zal in het midden liggen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een warmtepompboiler omdat er toch nog wel wat geboord zou moeten gaan worden, wat eigenlijk nergens echt vermeld wordt en kost €150 per gat.
Bedankt voor de uitleg, nu snap ik het, dus voor mij geen optie, heb alleen een kelder maar geen kruipruimte, dus geen plaats voor die zak, deze komt niet in mijn kelder, wil geen zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@MacD007 Offtopic: Mijn opmerking teruglezend snap ik dat! :) De Edel Eau werkt op de vloerverwarmingsretour, dus er zijn geen aan-/ of afvoerkanalen voor (ventilatie) lucht nodig en het apparaat is vanuit zichzelf vrij stil (36 db). Ik doelde niet op wettelijke geluidseisen, maar op het beperken/ontbreken van overlast voor de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
PVPaneel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:45:
@MacD007 Offtopic: Mijn opmerking teruglezend snap ik dat! :) De Edel Eau werkt op de vloerverwarmingsretour, dus er zijn geen aan-/ of afvoerkanalen voor (ventilatie) lucht nodig en het apparaat is vanuit zichzelf vrij stil (36 db). Ik doelde niet op wettelijke geluidseisen, maar op het beperken/ontbreken van overlast voor de gebruiker.
Interessant, werkt zoiets alleen via vloerverwarming of kan het ook zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@NG-wvmh Het antwoord is "mogelijk". Voor meer info, lees de topic start van deze topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1941248

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
PVPaneel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:13:
@NG-wvmh Het antwoord is "mogelijk". Voor meer info, lees de topic start van deze topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1941248
Dank, snelle blik leert dat dit niet een super handige investering lijkt in mijn geval.

• NG-wvmh
NG-wvmh schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:28:
[...]

Dank, snelle blik leert dat dit niet een super handige investering lijkt in mijn geval.
Ondertussen even proberen in te lezen in warmtepompboilers hier op het forum, een combinatie met de DeWarmtepomp AO zou een interessante kunnen zijn. Probleem is mogelijk wel dat ik in dit huis (volgend jaar 100 jaar) geen enkele vorm van (mechanische) ventilatie is, en ik zie dat dit voor veel systemen wel een vereiste is. Iemand ervaringen met een WPB in een oud huis? Daarnaast denk ik dat het relevant is te weten hoeveel bij mij het verbruik zal zijn van de warmtepomp i.c.m. met de zonnepanelen die vandaag als het goed is geplaatst zullen worden. Als ik dan gelijk aan de max zit met electraverbruik, komt het verbruik van een WPB daar nog bovenop. Daarnaast heb ik beperkt plek voor zo'n boiler in de CVruimte, terwijl de Rehema ACE wel de nodige plek zal innemen, bij de FAQ van de Pomp AO staat dat er bij de CV ketel electra zal komen met beperkte omvang, naar schatting: 20x10x10cm. Overweegt iemand anders ook nog een WPB ernaast (die niet werkt op de vloerverwarming)? Benieuwd naar jullie afwegingen.

Overigens heb ik net een mailtje gestuurd met de vraag of ze al - op basis van mijn plek op de lijst - iets kunnen zeggen over de planning (is dit jaar realistisch of niet?). En een vraag of er inmiddels sprake is van een onafhankelijke test die we kunnen raadplegen omdat vergelijkingen met andere apparaten nu wel erg lastig is.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 20:45
Er zijn ook warmtepompboilers die met buitenlucht (Auer Edel Air) werken. Dan werk je ook zonder mechanische ventilatie.

De boiler wordt dan aan een buitenmuur bevestigd met een concentrische pijp naar buiten.

Ik weet niet hoe de COP zich verhoud t.o.v. werken met ventilatielucht (warmer dan buitenlucht in de winter). Maar die vraag is misschien beter gesteld in het warmtepompboiler topic.

Al met al lijkt me dit ook een interessante optie, dat vond ik van Quatt ook, laat ze maar lekker ontwikkelen en concurreren. Dat komt de uiteindelijke producten meestal alleen maar ten goede. Ik denk dat dit soort ontwikkelingen nu in een stroomversnelling raakt door de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt.

Interpolis, glashelder!

• PVPaneel
@NG-wvmhSalderen gaat eruit, dus die vraag is een stuk minder revelant mijns inziens. Waar je denk ik beter naar kunt kijken is wat je gasaansluiting en SWW-behoefte per jaar is en dat afzetten tegen de kosten voor een warmtepompboiler.

• PVPaneel
EDIT: was al beantwoord...

[ Voor 78% gewijzigd door PVPaneel op 14-09-2022 15:55 ]

• NG-wvmh
PVPaneel schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:49:
@NG-wvmhSalderen gaat eruit, dus die vraag is een stuk minder revelant mijns inziens. Waar je denk ik beter naar kunt kijken is wat je gasaansluiting en SWW-behoefte per jaar is en dat afzetten tegen de kosten voor een warmtepompboiler.
Dank hiervoor, ik besef me terdege dat ik nog weinig weet hiervan. Ik begrijp dat met het verdwijnen van de salderingsregeling een groot voordeel verdwijnt, maar het is ook dan nog steeds relevant toch? In andere woorden, WP i.c.m. zonnepanelen is nog altijd beter dan zonder zonnepanelen?

Mijn gasbehoefte was vorig jaar zo'n 1300 m3 , maar ik weet niet hoeveel daarvan een SWW behoefte is. Dan kan je niet terugzien op de rekening toch? Stelregel is blijkbaar 20% (https://www.milieucentraa...besparen-onder-de-douche/). Dat zou dus zo'n 260 m3 per jaar zijn. Ik verwacht overigens dat dit wel gaat stijgen (2 kleine kinderen). Als ik de idiote prijzen van nu bekijk en dat verschil laat doorrekenen bij gaslicht.com dan kost mij dat zo'n 700 euro per jaar. Maar geen idee wat een gemiddeld verbruik van een WPB kost qua stroom per jaar? Of sla ik nu helemaal de plank mis?
TheIbex schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:32:
Er zijn ook warmtepompboilers die met buitenlucht (Auer Edel Air) werken. Dan werk je ook zonder mechanische ventilatie.

De boiler wordt dan aan een buitenmuur bevestigd met een concentrische pijp naar buiten.

Ik weet niet hoe de COP zich verhoud t.o.v. werken met ventilatielucht (warmer dan buitenlucht in de winter). Maar die vraag is misschien beter gesteld in het warmtepompboiler topic.

Al met al lijkt me dit ook een interessante optie, dat vond ik van Quatt ook, laat ze maar lekker ontwikkelen en concurreren. Dat komt de uiteindelijke producten meestal alleen maar ten goede. Ik denk dat dit soort ontwikkelingen nu in een stroomversnelling raakt door de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt.
Dank! Ik zie deze alleen terugkomen bij webshops zonder installatie (overigens lijkt deze wel weer op voorraad, dat dan weer wel). Maar dan moet je dus zelf installateurs benaderen voor offertes om in aanmerking te komen voor subsidie begrijp ik. Een snelle zoektocht is dat ik van dit type geen ervaringen kan terugvinden op het forum hier (wel andere types van hetzelfde merk). Ziet er overigens mooi uit.

[ Voor 32% gewijzigd door NG-wvmh op 14-09-2022 16:33 ]

• NG-wvmh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SyVTBWQutXr3tm_WopHFMR954E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4dWweUbBKYJPFINvyCxsdAN5.png?f=fotoalbum_large

Van de ISDE Apparatenlijst, dit is toch nieuw? Of gaat dit toch over de heatcycle?

https://www.rvo.nl/sites/...jst-wamrtepompen-2022.pdf

Ik snap alleen de genoemde subsidiebedragen niet, subsidiebedrag per 1/1/22, 4200 euro?

[ Voor 8% gewijzigd door NG-wvmh op 14-09-2022 17:23 ]

• RobertowNL
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

NG-wvmh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:21:
[Afbeelding]

Van de ISDE Apparatenlijst, dit is toch nieuw? Of gaat dit toch over de heatcycle?

Ik snap alleen de genoemde subsidiebedragen niet, subsidiebedrag per 1/1/22, 4200 euro?
Ja, dat lijkt hem te zijn.
Subsidies zijn per 1/1 flink verhoogd. Ze geven gewoon de oude bedragen van afgelopen jaar ook weer.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

• PVPaneel
@NG-wvmh Auer Edel Air heeft 23 topics op het forum waarin genoemd. De isde subsidie is voor de HeatCycle; 4200 subsidie voor 6 kW betekent per definitie water/water warmtepomp, dus @RobertowNL zit fout. Het is 2700-2850 euro subsidie naar gelang de meetcyclus op 5 of 6 kW uitkomt. Ze rekenen zelf met 6250 ex. subsidie in de FAQ en 6100 ex. subsidie in de communicatie...
WPB verbruik is globaal 260 (m3 gas voor sww) * 8/scop WPB. Zal zo'n 700/900 kW zijn.
Het is voornamelijk interessant als je middels die stap je vastrecht gas kunt weghalen..

[ Voor 54% gewijzigd door PVPaneel op 14-09-2022 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

PVPaneel schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:05:
@NG-wvmh Auer Edel Air heeft 23 topics op het forum waarin genoemd. De isde subsidie is voor de HeatCycle; 4200 subsidie voor 6 kW betekent per definitie water/water warmtepomp, dus @RobertowNL zit fout. Het is 2700-2850 euro subsidie naar gelang de meetcyclus op 5 of 6 kW uitkomt. Ze rekenen zelf met 6250 ex. subsidie in de FAQ en 6100 ex. subsidie in de communicatie...
WPB verbruik is globaal 260 (m3 gas voor sww) * 8/scop WPB. Zal zo'n 700/900 kW zijn.
Het is voornamelijk interessant als je middels die stap je vastrecht gas kunt weghalen..
Ik zie het nu ook, ik dacht dat @NG-wvmh aangaf dat ze twee keer in de lijst stonden ondertussen.

• MacD007
NG-wvmh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:31:
[...]

Dank hiervoor, ik besef me terdege dat ik nog weinig weet hiervan. Ik begrijp dat met het verdwijnen van de salderingsregeling een groot voordeel verdwijnt, maar het is ook dan nog steeds relevant toch? In andere woorden, WP i.c.m. zonnepanelen is nog altijd beter dan zonder zonnepanelen?
Wat denk je zelf? Ja dus, alleen zijn de voordelen niet meer zo groot, echter als je nu nieuwe cq een uitbreiding doet, heb je deze voordat de salderingsregeling weg is allang terugverdient, daarna heb je alleen nog voordeel. Dus elke kW/h wat je zelf gebruikt hoef je niet meer te kopen, daar zit je voordeel in.
Mijn gasbehoefte was vorig jaar zo'n 1300 m3 , maar ik weet niet hoeveel daarvan een SWW behoefte is. Dan kan je niet terugzien op de rekening toch? Stelregel is blijkbaar 20%
is een beetje afhankelijk van je gezinssamenstelling, ik zelf (2-personen) verbruik bij een gasverbruik van 1.700m3 gas per jaar circa 120-130 m3/jaar voor SWW, dus een heel stuk minder dan de 20%. Heb je 2 kids die lekker lang aan het douchen zijn of in bad gaan, gaat het wel een stuk omhoog.
Zijn ze nog klein dan zal dat niet zo veel zijn, vermoed circa max. 15% van je gasverbruik, een kleine 200 m3 gas/jaar.

overigens een tip, heb ik zelf ook, via een P1 meter kan ik prima mijn eigen verbruik (zelfs dagelijks) inzien, hiervoor heb je wel een slimme meter nodig, overigens heeft deze de informatie niet aan de netbeherder doorzetten, wil je van je energieleverancier wel regelmatig je verbruik zien moet dit uiteraard natuurlijk wel.
(sorry beetje offtopic)
(https://www.milieucentraa...besparen-onder-de-douche/). Dat zou dus zo'n 260 m3 per jaar zijn. Ik verwacht overigens dat dit wel gaat stijgen (2 kleine kinderen). Als ik de idiote prijzen van nu bekijk en dat verschil laat doorrekenen bij gaslicht.com dan kost mij dat zo'n 700 euro per jaar. Maar geen idee wat een gemiddeld verbruik van een WPB kost qua stroom per jaar? Of sla ik nu helemaal de plank mis?
kosten WPB (incl. subsidie) circa €2000-2.500, verbruik is sterk afhankelijk van het type dus dat is lastig ze zeggen, veelal geven de Fabrikanten wel een normaal verbruik aan.

Rekensom: Stel 1 m3/gas kost je €4,- dus bij een jaarverbruik van 200 m3 gas SWW kost deze € 800,- Dus alleen de aanschaf heb je ergens rond de 3 jaar terugverdient excl. de bedrijfskosten van de stroom.

Bij een verbruik van 1.300 m3 -/- 200m3 blijft er 1.100 m3 voor de verwarming over, kostenpost met de huidige gasprijs €4.400 /jaar.
Dus de DeWarmte AO warmtepomp heb je dat in 1 jaar terugverdient excl. kosten bedrijfskosten electriciteit
1 kW/h kosten circa €0,90 (bron internet, ik zelf betaal 0,35).
kijk even op deze grafiek (uit het forum : ik wil een warmtepomp) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqZ2aXRaS0GvLlgs1rPIFw-VWDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eIiG61JE1C4gPpQNvVI7q6qT.webp?f=user_large

voorbeeld: uit deze lijst zul je circa op 2.000 - 2.100 kW/h op jaarbasis komen.
kostenpost circa (bij €0,90) = € 1.800 echter als je stoomprijs een stuk lager is (stel 0,45) dan ben je 900 euro kwijt, dus dan heb je de warmtepomp binnen 1 jaar terugverdient.

Mijn mening, gebruik je beschikbaar geld, tenminste als dat niet oneindig is, eerst aan een warmtepomp, dat verdien je veel sneller terug dan een WPB.
[...]

Dank! Ik zie deze alleen terugkomen bij webshops zonder installatie (overigens lijkt deze wel weer op voorraad, dat dan weer wel). Maar dan moet je dus zelf installateurs benaderen voor offertes om in aanmerking te komen voor subsidie begrijp ik. Een snelle zoektocht is dat ik van dit type geen ervaringen kan terugvinden op het forum hier (wel andere types van hetzelfde merk). Ziet er overigens mooi uit.

[ Voor 38% gewijzigd door MacD007 op 14-09-2022 19:27 ]

• MacD007
dit is de heatcycle, staat ook bij de water/water warmtepompen. helaas is er nog geen nieuwe lijst van september 2022, de laatste (van 10 augustus) is nog steeds niet van een update van september voorzien.

[quote]

/[quote]

de Subsidiebedragen voor water/water warmtepompen liggen hoger dan voor lucht/water warmtepompen, dus daarom zie je deze hoge bedragen, voor de DeWarmte AO warmtepomp zal dat minder zijn, voor een warmtepomp met een vermogen van 8,3 kW zou dat op € 3.150 komen (via de rekentool), dus nog even geduld, ik hoop dat DeWarmte op de nieuwe lijst zit, helaas is er van DeWarmte nog geen informatie beschikbaar.
Ook reageren zij niet op vragen, dat vind ik wel minder, wacht nu al bijna 2 weken op enige reactie.

• PVPaneel
@MacD007 Dat is wat ik al eerder aangaf; in de meetcyclus geeft DeWarmte blijkbaar geen 8 kW, want de door DeWarmte genoemde subsidie bedragen liggen tussen de 2700 en 2850 euro en komen dan dus overeen met een vermogen van 5 tot 6 kW.
In hun eerste mailing ging het om 6100 ex. subsidie en inmiddels om 6250 ex. subsidie op de website.

Dat kan ofwel om een spelfout gaan, ofwel om verbeterd vermogen. Zoals je zelf al aangaf; bij 8 kW hoort een veel hoger bedrag. Ben persoonlijk dan ook gefascineerd door het hele "panasonic scroll compressor" verhaal, want daar maakt SPRSUN nl. ook reclame mee :)

[ Voor 28% gewijzigd door PVPaneel op 14-09-2022 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-01 07:23
Ik had maandag een e-mail gestuurd welk vermogen hij nog kan leveren bij -7 en kreeg bijgevoegde afbeelding vandaag als reactie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzuFiFHoGor9WiiQdLDasr9kRu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VTb3lWckHrJzZ6HKlkXvQJCQ.png?f=fotoalbum_large

• MacD007
RobertowNL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:17:
[...]

Ik zie het nu ook, ik dacht dat @NG-wvmh aangaf dat ze twee keer in de lijst stonden ondertussen.
DeWarmte staat in de lijst alleen hun lucht/water warmtepomp DeWarmte AO staat er nog niet in (de nieuwste lijst is van 10 augustus 2022). De wat nu in de lijst staat zijn hun water/waterwarmtepomp, dat is een andere groep.

• MacD007
Debitencredit schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:41:
Ik had maandag een e-mail gestuurd welk vermogen hij nog kan leveren bij -7 en kreeg bijgevoegde afbeelding vandaag als reactie

[Afbeelding]
Bedankt, ik zit ook nog te wachten op een aantal antwoorden, helaas nog geen reactie gehad.
Dus bij -5 begint het duidelijk af te nemen COP A-7W35 is rond de 3,5 dat gaat nog. Lager zal het lastiger worden, bij -7 heeft hij nog redelijk vermogen (circa 4,75-5 kW, bij lagere buitentemp. gaat het vermogen duidelijk omlaag.
was wel verbaast dat het vermogen van zowel de W35 en W55 redelijk dicht bijelkaar zitten, had iets meer afstand verwacht. ik weet niet hoe ze het vermogen m.b.t. de subsidie berekenen, of dat bij A7/W35 is ? want dan komen ze net boven de 6 kW uit, of dat ze de max. kW waarde nemen van het systeem wat deze kan afgeven (8,3 kW)? weet iemand dit?

• PVPaneel
@MacD007 Nooit de max, hoef je alleen maar voor in de lijst te kijken. DeWarmte krijgt geen 3150 euro subsidie, anders had de afdeling marketing daar wel op ingesprongen. Zoals gezegd 5 of 6 kW en dat wordt dus ondersteunt door het grafiekje. Ben ik de enige die de COP waardes wat rooskleurig vind? COP van 3 bij -10 is bijzonder goed..

• MacD007
De nieuwe ISDE Subsidielijst van 13 september 2022 van het RVO zijn gepubliceerd, helaas staat de warmtepomp van DeWarmte AO er NIET tussen, dat is wel een tegenvaller. De warmtepomp van Quatt staat er nu wel op.
Het word nu wel tijd dat DeWarmte hierop reageert, een eerste installatie ligt ondertussen dan wel erg ver weg.

Wat is de oorzaak van deze vertraging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:11:
De nieuwe ISDE Subsidielijst van 13 september 2022 van het RVO zijn gepubliceerd, helaas staat de warmtepomp van DeWarmte AO er NIET tussen, dat is wel een tegenvaller. De warmtepomp van Quatt staat er nu wel op.
Het word nu wel tijd dat DeWarmte hierop reageert, een eerste installatie ligt ondertussen dan wel erg ver weg.

Wat is de oorzaak van deze vertraging?
Het zou zomaar kunnen dat de RVO weer achterloopt (net zoals bij Quatt). Ik hecht er weinig waarde aan dat het een maandje later op de lijst staat.

• MacD007
RobertowNL schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:13:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat de RVO weer achterloopt (net zoals bij Quatt). Ik hecht er weinig waarde aan dat het een maandje later op de lijst staat.
Dat zou kunnen, echter er is geen enkele informatie vanuit DeWarmte, we weten niet eens hoever ze met de informatieverstrekking zijn. Ook het subsidiebedrag is een beetje vreemd, met hun 8,3 kW zou deze namelijk een stuk hoger moeten zijn.

Ondertussen zou DeWarmte ook met iets meer technische informatie op de proppen moeten komen, vind het op dit moment nog allemaal een beetje vaag, wat meer duidelijkheid en openheid zou het merk echt goed doen, wat hebben ze te verliezen ? ze kunnen er eigenlijk alleen maar me winnen.

op de RVO site staat het volgende:
Let op: wij ontvangen vooral voor (hybride) warmtepompen veel nieuwe aanvragen voor opname in de maatregellijst. We geven voorrang aan de apparaten die in een subsidie-aanvraag staan.
dat betekend dat DeWarmte dus achteraan op de lijst komt te staan omdat zij nog geen product geinstalleerd hebben. Ik zou zo snel een prototype of voor-serie model (wel voorzien van CE) laten installeren en een aanvraag indienen. Ik weet namelijk niet of er veel mensen de gok willen nemen als ze niet zeker zijn van een subsidie, want dan word wel erg duur.

[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 15-09-2022 20:32 ]

• RobertowNL
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:25:
[...]

Dat zou kunnen, echter er is geen enkele informatie vanuit DeWarmte, we weten niet eens hoever ze met de informatieverstrekking zijn. Ook het subsidiebedrag is een beetje vreemd, met hun 8,3 kW zou deze namelijk een stuk hoger moeten zijn.

Ondertussen zou DeWarmte ook met iets meer technische informatie op de proppen moeten komen, vind het op dit moment nog allemaal een beetje vaag, wat meer duidelijkheid en openheid zou het merk echt goed doen, wat hebben ze te verliezen ? ze kunnen er eigenlijk alleen maar me winnen.
Ik ben bang dat net als bij Quatt je verwachtingen van informatievoorziening te hoog liggen.

Niet dat ik ook niet nieuwsgierig ben. Maar ik ben bang dat dit ook bij dergelijke startups hoort.
Voordat de eerste units op de rol staan zal het vast allemaal duidelijker worden.

• MacD007
RobertowNL schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:28:
[...]

Ik ben bang dat net als bij Quatt je verwachtingen van informatievoorziening te hoog liggen.

Niet dat ik ook niet nieuwsgierig ben. Maar ik ben bang dat dit ook bij dergelijke startups hoort.
Voordat de eerste units op de rol staan zal het vast allemaal duidelijker worden.
Ik zie niet in waarom ik te hoge verwachtingen heb, er zijn tenslotte wettelijke bepalingen en daar voldoen ze op dit moment al niet aan. Overigens zijn de gegevens gewoon beschikbaar, dus ze kunnen dat gewoon publiceren.
Dat zag je ook met de grafiek van Vermogen en COP waar ze plotseling mee op de proppen komen.

Maar zolang wij dit soort informatie niet aan hun vragen denken zij dat dat wel goed komt, niet dus.

• MacD007
Ondertussen de officiële documentatie gevonden (EU regelgeving) hoe je de nominale vermogen moet bepalen, in onze regio is dit bij - 10 Graden Celsius, dat betekend dat het vermogen van DeWarme op basis van hun grafiek op circa 4,75 kW uit zou moeten komen. Volgens de rekentool betekend dit een subsidiebedrag van 2550 euro. Dus of hun opgave van het subsidiebedrag klopt niet of de grafiek klopt niet of er is iets anders wat we niet weten, om de 2700 euro aan subsidie te krijgen heeft de warmtepomp een nominaal vermogen van 5 kW nodig.

• PVPaneel
Quatt heeft tot nu toe in alles slechter gepresteerd dan DeWarmte qua opzet. DeWarmte is nu welgeteld 10 dagen bezig; vergeet niet dat je in een bestelronde voor lifegang zat.Officieel staat het circus pas sinds de 5e open voor het publiek. De FAQ is er, de klantenservice is er (ik had binnen 4 uur antwoord), de COP en vermogensdata is er. Ja, de certificaten ontbreken nog; die gaan niet afwijken van de communicatie (loopt Quatt ook nog steeds achteraan te sukkelen toch?). Is wat mij betreft allemaal een stuk minder spannend; DeWarmte lijkt er nl. niet op uit dat je eerst 6250 euro neertelt voordat de hardware hangt.
Overigens komen ze begin oktober, of eerder over de brug met meer info.

Waarom je een punt maakt van de 8.3 kW? Geen idee; er zijn letterlijk legio warmtepompen die worden geadverteerd met vermogens die niet worden gehaald. Een blik op de subsidielijst zegt genoeg...Wat dat betreft is de Quatt een vreemde eend dat die z'n 5 kW wel afgeeft in de meetcyclus.

Je kunt de pomp AO beter zien als een 5-6 kW hybride, die z'n vermogen onder nul minder goed behoud dan de Quatt. Als het je echt puur om vermogen gaat, dan wint een Duoquatt altijd (alleen 7 dB luider en een stuk meer ruimte)

Maar vergelijk het is met de goedkoopste Elga (die er zeker niet voor 3.4k na subsidie en installatie hangt. Dit zijn betere specs dan het 6kW model, voor een prijs onder de 4kW...

Overigens snap ik dat nominaal vermogen/subsidie verhaal niet helemaal, want de Quatt doet bij -7 al max 3.8 kW, dus zou volgens die redenatie nog minder subsidie krijgen toch?

[ Voor 7% gewijzigd door PVPaneel op 15-09-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PVPaneel schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:02:
Quatt heeft tot nu toe in alles slechter gepresteerd dan DeWarmte qua opzet. DeWarmte is nu welgeteld 10 dagen bezig; vergeet niet dat je in een bestelronde voor lifegang zat.Officieel staat het circus pas sinds de 5e open voor het publiek. De FAQ is er, de klantenservice is er (ik had binnen 4 uur antwoord), de COP en vermogensdata is er. Ja, de certificaten ontbreken nog; die gaan niet afwijken van de communicatie (loopt Quatt ook nog steeds achteraan te sukkelen toch?). Is wat mij betreft allemaal een stuk minder spannend; DeWarmte lijkt er nl. niet op uit dat je eerst 6250 euro neertelt voordat de hardware hangt.

Waarom je een punt maakt van de 8.3 kW? Geen idee; er zijn letterlijk legio warmtepompen die worden geadverteerd met vermogens die niet worden gehaald. Een blik op de subsidielijst zegt genoeg...Wat dat betreft is de Quatt een vreemde eend dat die z'n 5 kW wel afgeeft in de meetcyclus.
omdat ik dat vermogen gewoon nodig heb, met minder zal ik mogelijk niet volledig gasloos zijn als er later een WPB erbij gaat komen. daarom. met 5a 6 kW gaa ik dat dus niet halen, beetje afhankelijk van andere technische gegevens die we dus niet hebben. dus een beetje meer vermogen zou wenselijk zijn.
Je kunt de pomp AO beter zien als een 5-6 kW hybride, die z'n vermogen onder nul minder goed behoud dan de Quatt. Als het je echt puur om vermogen gaat, dan wint een Duoquatt altijd (alleen 7 dB luider en een stuk meer ruimte)

Maar vergelijk het is met de goedkoopste Elga (die er zeker niet voor 3.4k na subsidie en installatie hangt. Dit zijn betere specs dan het 6kW model, voor een prijs onder de 4kW...
daar heb je gelijk in.
Overigens snap ik dat nominaal vermogen/subsidie verhaal niet helemaal, want de Quatt doet bij -7 al max 3.8 kW, dus zou volgens die redenatie nog minder subsidie krijgen toch?
oke, dus gewoon nog even afwachten dus.
dat stuk nominaal vermogen haal ik uit de wet en regelgeving zoals dat bij de ISDE staat.
mn: artikel 3, eerste lid, onderdeel c en bijlage V van de Verordening (EU) nr. 811/2013
onder bijlage 7 staan de berekeningen van de capaciteit van de warmtepomp:
tabel 10: wij vallen onder de gemiddeld (regio gebonden), Zweden valt bv onder Kouder, en Spanje onder warmer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuP9-QVFqQsSg8JhbdxD6GlPknc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iRtp3g5qXBVa08wOxuODMt1Q.jpg?f=user_large
uit deze tabel zie je dat de referentiewaarde (buitentemp.) bij ons dus -10Gr. C is. Dus op deze waarde dient het nominale vermogen gebaseerd te zijn. Het kan zijn dat Quatt hier de uiterste bedrijfstemp. heeft gebruik als ref. , die zit op -7 Gr. C, maar komt dus op het zelfde uit.
ik kan me ook vergissen, maar de EU regelgeving komt uit dit uit, dat is ook het vermogen wat op de energielabel komt te staan (zelfde verordening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
MacD007 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:23:

Dus elke kW/h wat je zelf gebruikt hoef je niet meer te kopen, daar zit je voordeel in.
Dank, ik dacht eerder dat ik je niet goed begreep, maar dat was niet zo.
overigens een tip, heb ik zelf ook, via een P1 meter kan ik prima mijn eigen verbruik (zelfs dagelijks) inzien, hiervoor heb je wel een slimme meter nodig, overigens heeft deze de informatie niet aan de netbeherder doorzetten, wil je van je energieleverancier wel regelmatig je verbruik zien moet dit uiteraard natuurlijk wel.
(sorry beetje offtopic)
Hele fijne tip, ik kwam em elders ook tegen op het forum. Even kijken of dat voor mij toegevoegde waarde heeft. Net verbouwing gehad, waar de electra ook is aangepast, dus nu idd slimme meter.
Rekensom: [...]

Mijn mening, gebruik je beschikbaar geld, tenminste als dat niet oneindig is, eerst aan een warmtepomp, dat verdien je veel sneller terug dan een WPB.

[...]
Dank voor deze bevestiging en de uitgebreide onderbouwing. Geld is ook hier zeker niet oneindig. Zat wel te kijken naar die zachte leningen (www.warmtefonds.nl) bijvoorbeeld, maar sowieso eerst even de warmtepomp afwachten.
PVPaneel schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:02:
DeWarmte lijkt er nl. niet op uit dat je eerst 6250 euro neertelt voordat de hardware hangt.
Het is toch zo dat je eerst het volledige bedrag moet neertellen om vervolgens daarna zelf pas de subsidie aan te vragen? Of bedoel je gewoon dat het niet de intentie is om misleidende info te verstrekken over de grootte van de subsidie?

Heel blij met jullie input en discussie. Helpt mij weer met mijn kennisniveau, met name omdat ik twijfelde of ik toch niet beter moest wachten op de Elga Ace. Wat je aangeeft in de vergelijking met de Elga i.c.m. met het tabelletje wat MacD007 aanhaalde (gasgebruik afgezet tegen kwh) vraag ik me af of het advies wat ik kreeg om voor de Elga Ace 4kw niet te weinig vermogen is voor mijn huis. Ook dan zou de DeWarmte pompAO (op papier) iig een betere keuze zijn.

Overigens is de offerte voor de Elga Ace 4w binnen (ex subsidie/met installatie) 6300 euro. Dus inderdaad wat duurder en met lagere specs, maar wel een gevestigde naam met bewezen prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@NG-wvmh Je hebt gelijk dat je het hele bedrag voorschiet, alvorens je subsidie aanvraagt. Waar ik echter op doel is dat Quatt graag alles ontvangen wil hebben (dus 7299 euro bij een 8 kW Quatt) voorafgaand aan de installatiedatum. Ik zie bij DeWarmte aanbetaling en eindfactuur langskomen. Ik ga er dan ook van uit dat een aanbetaling afdoende is voorafgaande aan de installatiedatum. Dat moet echter nog maar blijken, ik hoop het igg van harte :)

[ Voor 13% gewijzigd door PVPaneel op 16-09-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
PVPaneel schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:36:
@NG-wvmh Je hebt gelijk dat je het hele bedrag voorschiet, alvorens je subsidie aanvraagt. Waar ik echter op doel is dat Quatt graag alles ontvangen wil hebben (dus 7299 euro bij een 8 kW Quatt) voorafgaand aan de installatiedatum. Ik zie bij DeWarmte aanbetaling en eindfactuur langskomen. Ik ga er dan ook van uit dat een aanbetaling afdoende is voorafgaande aan de installatiedatum. Dat moet echter nog maar blijken, ik hoop het igg van harte :)
Helemaal helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:28
Inmiddels alweer 2 weken geleden heb ik de aanvraag geannuleerd en gevraagd de 99 euro terug te storten. Inmiddels een extra mail en telefoontje aan gewaagd, maar helaas nog niet gelukt. Wanneer je belt krijg je een antwoordapparaat met de vraag iets in te spreken na de piep. Op de eerste mail werd wel snel gereageerd met de vraag om welke reden ik annuleerde. Verder blijft het tot nu toe stil.... Geen reactie meer op mail, alleen antwoordapparaat aan de lijn.

[ Voor 7% gewijzigd door okijokii op 16-09-2022 12:59 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
okijokii schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:44:
Inmiddels alweer 2 weken geleden heb ik de aanvraag geannuleerd en gevraagd de 99 euro terug te storten. Inmiddels een extra mail en telefoontje aan gewaagd, maar helaas nog niet gelukt. Wanneer je belt krijg je een antwoordapparaat met de vraag iets in te spreken na de piep. Op de eerste mail werd wel snel gereageerd met de vraag om welke reden ik annuleerde. Verder blijft het tot nu toe stil.... Geen reactie meer op mail, alleen antwoordapparaat aan de lijn.
Mag ik weten wat de overwegingen zijn? Ik gok dat dit het risico is wat gepaard gaat met een startup. Grote ambities, zich volop storten op het nieuwe product, dan schieten deze dingen erbij in. Inmiddels wel een bedrijf met enkele jaren ervaring, dus vertrouw erop dat het goed moet komen.

Om mijn verhaal/overweging nog wat moeilijker te maken, heb ik een aannemer gebeld die hier onlangs ook wat klussen heeft gedaan en ervaring heeft met installatietechniek. Even los van dit merk/type heeft hij grote twijfels aan het rendement in een oud als die van ons en het energieverlies bij het omzetten van electriciteit naar warmte wat bij airco's niet aan de orde is. Hij raad ons daarom aan om airco's te installeren die ook kunnen verwarmen.

Ik kan oprecht door de bomen het bos niet meer zien... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:28
NG-wvmh schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:37:
[...]

Mag ik weten wat de overwegingen zijn? Ik gok dat dit het risico is wat gepaard gaat met een startup. Grote ambities, zich volop storten op het nieuwe product, dan schieten deze dingen erbij in. Inmiddels wel een bedrijf met enkele jaren ervaring, dus vertrouw erop dat het goed moet komen.
Ik heb op 2 paarden gewed (deWarmte en Quatt) en heb ervoor gekozen verder te gaan met Quatt. Slordig wanneer het annuleren erbij inschiet. Het lijkt me toch niet heel veel werk om geld terug te storten en draagt ook niet bij aan vertrouwen. Probeer ze maar eens te bellen. Je mag kiezen tussen 1 (verkoop) waar je een bericht kunt achterhalen en 2 (technische afdeling) waar je het bericht krijgt dat iedereen in gesprek is en je op een later moment kan terugbellen. Startup of niet... Wil je klanten (behouden) is dit niet de manier.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:35
Debitencredit schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:41:

[Afbeelding]
Beetje ongeloofwaardige plaatjes. Waar zijn de defrosts? In de praktijk nooit een rechte lijn.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@Fullpower Je bedoelt dat bij ca 2 graden er relatief veel defrosts plaatsvinden door makkelijk aanvriezen vd buitenunit en dat je daar een terugval in vermogen verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:35
PVPaneel schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:14:
@Fullpower Je bedoelt dat bij ca 2 graden er relatief veel defrosts plaatsvinden door makkelijk aanvriezen vd buitenunit en dat je daar een terugval in vermogen verwacht?
Ja, je ziet in de praktijk onder de +4c de grafiek knikken tgv defrosts. COP lager en minder vermogen. Bij -7c nemen defrosts weer af, dan gaat het weer beter.

Een rechte lijn zegt mij: 'gefantaseerde' waarden en geen echt meetwaarden :)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NG-wvmh schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:37:
[...]

Om mijn verhaal/overweging nog wat moeilijker te maken, heb ik een aannemer gebeld die hier onlangs ook wat klussen heeft gedaan en ervaring heeft met installatietechniek. Even los van dit merk/type heeft hij grote twijfels aan het rendement in een oud als die van ons en het energieverlies bij het omzetten van electriciteit naar warmte wat bij airco's niet aan de orde is. Hij raad ons daarom aan om airco's te installeren die ook kunnen verwarmen.
zonder een warmteverliesberekening kun je dat niet zo maar zeggen. Heb je die al gedaan, als je even op mijn naam zoekt vind je een link naar een excel waar je die zelf kunt maken, is wel een hele klus.
even los een paar vragen om het wat duidelijker te krijgen:
wat is de isolatie van je huis ? Dak ? Spouwmuur ? Type Glas Vloer BG ? (als je kruipruimte hebt.)

als dat redelijk tot goed is dan vind ik die opmerking een beetje overdreven en lijkt meer op iets te gaan verkopen.

Verwarmen met airco's kan en word ook veel gedaan, in feite is een airco ook een warmtepomp, alleen waar een warmtepomp dit via lucht -> CV water -> radiatoren/vloerverwarming -> convectie en stralingswarmte doet, werkt een airco iets anders Lucht -> Buitenunit) koudemiddel -> fancoil (binnenunit) -> Lucht.dus je verwarmt direct de lucht door lucht door de warmtewisselaar van de binnenunit te sturen. Dus je hoort deze (de betere merken zijn wel stil, maar horen doe je ze. een radiator is normaal geruisloos.

Je kunt bv een airco prima als verwarming gebruiken als het buiten nog niet zo koud is, of als je warmtepomp nog te kort schiet. kijk maar op het forum Lucht / Lucht warmtepompen.
Ik kan oprecht door de bomen het bos niet meer zien... 8)7
ik snap het er zijn ook zo veel opties, elke mijn zijn voor en ook nadelen. een nieuwe auto kopen is er niets bij, de kleur uitzoeken is mogelijk nog het lastigste. Dat problem heb je bij warmtepompen vaak niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
MacD007 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:20:
[...]

zonder een warmteverliesberekening kun je dat niet zo maar zeggen. Heb je die al gedaan, als je even op mijn naam zoekt vind je een link naar een excel waar je die zelf kunt maken, is wel een hele klus.
Nog niet gedaan, ik had em wel gezien, maar voor een leek nog vrij ingewikkeld. Zal er nog een blik op moeten werpen en daar even tijd voor vrij moetenmaken
even los een paar vragen om het wat duidelijker te krijgen:

wat is de isolatie van je huis ? Dak ? Spouwmuur ? Type Glas Vloer BG ? (als je kruipruimte hebt.)

als dat redelijk tot goed is dan vind ik die opmerking een beetje overdreven en lijkt meer op iets te gaan verkopen.
Het (hoek)huis is uit begin 1920, maar er zit geen spouwmuur in. De buitenmuur is dan ook een steense muur, met binnen een voorzetwand. Die is door een van de vorige bewoners erin geplaatst, maar zou me verbazen als daar superveel isolatie in zit. Tegelijkertijd heb ik me verbaasd over hoe comfortabel de verwaming werkt. We stoken in de winter (hele koude dagen uitgezonderd) op 18 graden.

Ik heb dit jaar een opbouw (zolder) laten plaatsen, die heeft dus de meest moderne isolatie. Ik heb op de BG echter ook een uitbouw met plat dak, daarvan weet ik niet hoe goed dit dak is geisoleerd.

Op één (groot) raam na zit het huis vol met HR++ beglazing, dat raam wordt hopelijk dit jaar nog vervangen.

Onder de vloer op de BG zit beton en ik heb geen kruipruimte. Veel isolatie zit daar dus denk ik niet, en mogelijkheden dus ook beperkt.

Al met al vond ik het gasvebruik tot nu best meevallen, ik ben benieuwd wat het effect van de verbouwing zal zijn. Hoop dat dit positief uitvalt, maar de ruimte is wel toegenomen natuurlijk.
Verwarmen met airco's kan en word ook veel gedaan, in feite is een airco ook een warmtepomp, alleen waar een warmtepomp dit via lucht -> CV water -> radiatoren/vloerverwarming -> convectie en stralingswarmte doet, werkt een airco iets anders Lucht -> Buitenunit) koudemiddel -> fancoil (binnenunit) -> Lucht.dus je verwarmt direct de lucht door lucht door de warmtewisselaar van de binnenunit te sturen. Dus je hoort deze (de betere merken zijn wel stil, maar horen doe je ze. een radiator is normaal geruisloos.
Klopt was me al eerder bekend, was me door een andere installateur ook al aanbevolen. Vond het toen een beetje gemakzuchtig advies.

Nu we het toch over koeling hebben, die koeling van de warmtepomp zal wrs niet mogelijk zijn met normale radiatoren bij mij neem ik aan... Maar goed, jullie hebben daar ook al over opgemerkt dat daar geen info over is. Afhankelijk van het warmteafgiftesysteem was het voorbehoud... Dan bedoelen ze denk ik mijn radiatoren mee als een no go...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NG-wvmh schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:54:
[...]

Nog niet gedaan, ik had em wel gezien, maar voor een leek nog vrij ingewikkeld. Zal er nog een blik op moeten werpen en daar even tijd voor vrij moetenmaken

[...]

Het (hoek)huis is uit begin 1920, maar er zit geen spouwmuur in. De buitenmuur is dan ook een steense muur, met binnen een voorzetwand. Die is door een van de vorige bewoners erin geplaatst, maar zou me verbazen als daar superveel isolatie in zit. Tegelijkertijd heb ik me verbaasd over hoe comfortabel de verwaming werkt. We stoken in de winter (hele koude dagen uitgezonderd) op 18 graden.

Ik heb dit jaar een opbouw (zolder) laten plaatsen, die heeft dus de meest moderne isolatie. Ik heb op de BG echter ook een uitbouw met plat dak, daarvan weet ik niet hoe goed dit dak is geisoleerd.

Op één (groot) raam na zit het huis vol met HR++ beglazing, dat raam wordt hopelijk dit jaar nog vervangen.

Onder de vloer op de BG zit beton en ik heb geen kruipruimte. Veel isolatie zit daar dus denk ik niet, en mogelijkheden dus ook beperkt.
dus als ik dat zo hoor, ben je met de isolatie redelijk op orde, als je die dingen nog doet, lijkt het me dat je verder niet veel meer kunt doen, of het gaat echt geld kosten.
Als je iemand weet die een warmtecamera heeft kun je in de winter, als het echt koud is, eventueel nog zwakke plekken zoeken.
Al met al vond ik het gasvebruik tot nu best meevallen, ik ben benieuwd wat het effect van de verbouwing zal zijn. Hoop dat dit positief uitvalt, maar de ruimte is wel toegenomen natuurlijk.

[...]

Klopt was me al eerder bekend, was me door een andere installateur ook al aanbevolen. Vond het toen een beetje gemakzuchtig advies.

Nu we het toch over koeling hebben, die koeling van de warmtepomp zal wrs niet mogelijk zijn met normale radiatoren bij mij neem ik aan... Maar goed, jullie hebben daar ook al over opgemerkt dat daar geen info over is. Afhankelijk van het warmteafgiftesysteem was het voorbehoud... Dan bedoelen ze denk ik mijn radiatoren mee als een no go...?
koelen via de radiatoren gaat maar zeer beperkt, omdat je anders condens gaat krijgen, dat wil je daar dus niet, in een airco heb je dat ook, maar daar wordt dat opgevangen en afgevoerd.
Ik heb zelf in de slaapkamer een airco, puur voor de koeling, je kunt altijd nog een airco daar bijplaatsen waar je de koeling wilt hebben. een single split is overigens vaak goedkoper dan een multi-split (waar met 1 buitenunit meerdere binnenunits aangesloten worden.) die kan eventueel dus ook voor verwarming gebruikt worden.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
DNAxtreme schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:02:
Zojuist de reservering gedaan. Ik denk dat de Quatt en de Pomp AO aan elkaar zijn gewaagd. Ik hoop dat ze de installatietijd, november, waar gaan maken :) Weet iemand of je in hybride setup ook voor de optie koelen kunt gaan? Ik heb namelijk een nieuwe CV ketel (1 jaar) en wil daarom graag voor een hybride opstelling gaan.
De Warmte meld mij in een email antwoord dat de heatcycle nog dit najaar en de pomp AO medio 2023 geïnstalleerd kan worden. november is dus te voorbarig. Dit zie ik helaas terug bij veel bedrijven, als je eenmaal besteld hebt is de levertijd in eens anders.

ze schouwen de installatie door middel van video gesprekken en toe gestuurde foto's. Ik werk al wat jaren in de techniek en een installatie inschatten vanaf een foto is lastig.

Deze zorgen heb ik gedeeld met de warmte, als antwoord kreeg ik het verzoek snel te reserveren (eerst betalen dus) voor dat er verder advies komt.

Hmm, in plaats van dat er twijfel is weg genomen is het alleen maar toegenomen. Ik krijg het gevoel dat het ontbreekt aan praktijk kennis.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
  • Nu online
RobertowNL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:04:
[...]

Ja, dat lijkt hem te zijn.
Subsidies zijn per 1/1 flink verhoogd. Ze geven gewoon de oude bedragen van afgelopen jaar ook weer.
Dit betreft de Heatcycle, hij staat ook onder het kopje water/water. De Pomp AO is lucht/water en staat er nog niet op de RVO lijst.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
bommer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:15:
[...]

De Warmte meld mij in een email antwoord dat de heatcycle nog dit najaar en de pomp AO medio 2023 geïnstalleerd kan worden. november is dus te voorbarig. Dit zie ik helaas terug bij veel bedrijven, als je eenmaal besteld hebt is de levertijd in eens anders.
Wanneer heb je besteld? Of heb je dat (nog) niet gedaan? Het kan natuurlijk zijn, dat ze nu met de bestellingen die ze al binnen hebben, deze winter niet meer gaan halen m.b.t. nieuwe bestellingen. Echter vind ik dat je sowieso een punt hebt, want ze geven op de website dit nog wel aan:

'reserveer hem nu en krijg hem deze winter nog geïnstalleerd'.

Ik heb van de week gemaild en gevraagd of ze in ieder geval met betrekking tot de reservering die ik heb gedaan, al een indicatie kunnen geven wanneer een evt. plaatsing mogelijk zal zijn. We gaan het zien.
MacD007 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:43:
[...]

dus als ik dat zo hoor, ben je met de isolatie redelijk op orde, als je die dingen nog doet, lijkt het me dat je verder niet veel meer kunt doen, of het gaat echt geld kosten.
Als je iemand weet die een warmtecamera heeft kun je in de winter, als het echt koud is, eventueel nog zwakke plekken zoeken.
Isolatie is wmb inderdaad redelijk, ga deze winter nog wel kleine dingen doen hoor, zoals tochtstips aanbrengen en ik heb speedcomforts onder de radiatoren. Watertemperatuur heb ik op 50 graden gezet voor de verwarming en water op 60 graden. Alle beetjes helpen.
koelen via de radiatoren gaat maar zeer beperkt, omdat je anders condens gaat krijgen, dat wil je daar dus niet, in een airco heb je dat ook, maar daar wordt dat opgevangen en afgevoerd.
Ik heb zelf in de slaapkamer een airco, puur voor de koeling, je kunt altijd nog een airco daar bijplaatsen waar je de koeling wilt hebben. een single split is overigens vaak goedkoper dan een multi-split (waar met 1 buitenunit meerdere binnenunits aangesloten worden.) die kan eventueel dus ook voor verwarming gebruikt worden.
Dank voor de toelichting, dus een evt koeling van deze waterpomp, zal wrs. via bijv. vloerverwarming verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
Wanneer heb je besteld? Of heb je dat (nog) niet gedaan? Het kan natuurlijk zijn, dat ze nu met de bestellingen die ze al binnen hebben, deze winter niet meer gaan halen m.b.t. nieuwe bestellingen. Echter vind ik dat je sowieso een punt hebt, want ze geven op de website dit nog wel aan:
Ik had een mail gestuurd met de vraag voor een afspraak, maar blijkt nu dat ze alleen digitaal een schouw doen. Ik ben zelf al 30 jaar techneut en vind het best knap als je de installatie kan inschatten vanaf een foto.

Ze zullen vast een clausule hebben waarin het een en ander uitgesloten wordt wat niet zichtbaar was op de foto's. En ik las dat gaten boren al 150 extra per gat kost. Kijk zo kan ik het ook goedkoop doen.

Iemand zei hier ook al dat mocht je cancelen, je achter je geld aankan. Ze telefonisch slecht bereikbaar zijn.
Ik had al twijfel gekregen, maar na de berichten hier alleen nog maar meer.

Denk toch dat het een A-merk wordt, dan maar langer wachten. Ik was voor de hoge prijzen al aan het oriënteren. Omdat ik graag wil verduurzamen.

En met een gas verbruik nu van 600m3 en 3000kWh overschot aan elektra, heb ik niet gelijk paniek.
Mijn voorschotbedrag kan zelfs met de huidige hoge prijzen 60 euro p/m omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
En ik las dat gaten boren al 150 extra per gat kost. Kijk zo kan ik het ook goedkoop doen.
@bommer Waar vind ik deze info?

[ Voor 3% gewijzigd door PVPaneel op 18-09-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
In het bericht van Saus op de 2e pagina van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@bommer Maar dat bericht gaat over het installeren v.d. HeatCycle vs een gewone wpb? En er staat niet bij wat de situatie is? Als in, bij de aircoboer moet ik ook bijbetalen als het door gewapend beton is?
Maar goed punt, ik ga het eerst wel even navragen bij DeWarmte en dan koppel ik terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAxtreme
bommer schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:42:
[...]

Ik had een mail gestuurd met de vraag voor een afspraak, maar blijkt nu dat ze alleen digitaal een schouw doen. Ik ben zelf al 30 jaar techneut en vind het best knap als je de installatie kan inschatten vanaf een foto.

Ze zullen vast een clausule hebben waarin het een en ander uitgesloten wordt wat niet zichtbaar was op de foto's. En ik las dat gaten boren al 150 extra per gat kost. Kijk zo kan ik het ook goedkoop doen.
Ik ben (soms) ook installateur en vind het bijzonder hoe je iets gaat beoordelen aan de hand van een whatsapp videocall. Hoe de elektra, hoe richting de cv ketel. Best knap. Ik doe dat zeker niet. En dan komt de installateur op locatie en gaat vervolgens afgeven omdat er van alles niet in orde is.
bommer schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:42:
[...]

Iemand zei hier ook al dat mocht je cancelen, je achter je geld aankan. Ze telefonisch slecht bereikbaar zijn.
Ik had al twijfel gekregen, maar na de berichten hier alleen nog maar meer.
Die ervaring deel ik niet met je. Ik had een vraag over de plaatsing van het geheel. Ik wil full electric vast voorbereiden voor de toekomst, hoef ik later niet te hakken en te breken. Daarbij kreeg ik binnen 2 uur reactie op mail. De behandelaar gaf aan mijn reservering niet te kunnen vinden. Daar baalde ik nogal van. Ik heb direct een telefoontje gepleegd en daar werd aangegeven dat het uitgezocht zou worden. Daarop ben ik ook netjes teruggebeld.

Verder gaven ze ook aan dat plaatsing rond de jaarwisseling zou zijn. (meteen gereserveerd bij de launch). November was niet realistisch. Jammer maar helaas.

EDIT:

Hierbij de info omtrent full electric aansluiting:

"Voor een all electric opstelling is het aan te raden om krachtstroom aan te laten leggen. De krachtstroomgroep zal vervolgens gesplitst moet worden, zodat er gewoon 1 fase stroom beschikbaar is. Een elektricien kan dit relatief gemakkelijk aanleggen zolang er al een 3 fase aansluiting in de woning aanwezig is!
Bij een all electric opstelling zullen verschillende warmtepompen tapwater opwarmen en het huis verwarmen. Ook zal er zeer waarschijnlijk een elektrisch element aanwezig zijn die al snel 3 kW aan vermogen vraagt. Als deze apparaten op dezelfde groep aangesloten worden zal het gegarandeerd over de 16A limiet gaan, vandaar mijn advies!
"

[ Voor 16% gewijzigd door DNAxtreme op 19-09-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
PVPaneel schreef op maandag 19 september 2022 @ 05:45:
@bommer Maar dat bericht gaat over het installeren v.d. HeatCycle vs een gewone wpb? En er staat niet bij wat de situatie is? Als in, bij de aircoboer moet ik ook bijbetalen als het door gewapend beton is?
Maar goed punt, ik ga het eerst wel even navragen bij DeWarmte en dan koppel ik terug..
Als je zegt/aangeeft inclusief installatie, is dat ook inclusief gaten boren en (klein) materiaal.
Dan moet je specifieker zijn en zeggen ex boren van doorvoeren en maximaal lengte leidingen van 10M bijvoorbeeld. Anders is het misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Nu online
DNAxtreme wrote:
De krachtstroomgroep zal vervolgens gesplitst moet worden, zodat er gewoon 1 fase stroom beschikbaar is.
Je bedoelt toch niet aan het einde van de krachtstroom kabel deze splitsen in 3 aparte 230v aansluitingen.
want dat is toch echt verboden volgens de huidige regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 17:25
Ik zit te kijken of ik van het gas afgaat, en heb wel interesse hierin. Maar ik las net het een hybride warmtepomp is? We gebruiken maar 650m^3 gas per jaar dus aan isolatie zou voldoende moeten zijn voor dit kW WP.

Echter is de CV ketel al oud en willen we langzaam naar volledig elektrisch omdat we van het gas kunnen.

Is het mogelijk om van het gas af te gaan met de pomp AO, en hier later een buffervat / WPB zonder CV ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@runeazn Er wordt geadverteerd met all electric ready, maar zeker weten doen we 't nog niet..Wat jij omschrijft is voor velen het beoogde doel, dus hoop van harte met je mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:28
runeazn schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:58:
Ik zit te kijken of ik van het gas afgaat, en heb wel interesse hierin. Maar ik las net het een hybride warmtepomp is? We gebruiken maar 650m^3 gas per jaar dus aan isolatie zou voldoende moeten zijn voor dit kW WP.

Echter is de CV ketel al oud en willen we langzaam naar volledig elektrisch omdat we van het gas kunnen.

Is het mogelijk om van het gas af te gaan met de pomp AO, en hier later een buffervat / WPB zonder CV ketel?
Of je van het gas afkan en of je buffervat nodig hebt ligt vooral aan hoeveel energie je huis verliest en je afgifte systeem. Bij radiatoren heb je ws wel een buffervat nodig, omdat een wp meer water sneller rondpompt vanwege de lagere aanvoer temperatuur. Bij vloerverwarming heb je meer volume in je afgifte systeem en hoeft het meestal niet.

Met je lage gas verbruik moet je wel opletten dat de busines case klopt. Elektriciteit wordt duurder, saldering gaat eraf, en momenteel zijn warmtepompen, en de installatie eromheen, nog erg aan de prijs. Dat gaat vast veranderen maar reken je niet te snel rijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DNAxtreme
bommer schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:30:
DNAxtreme wrote:

[...]

Je bedoelt toch niet aan het einde van de krachtstroom kabel deze splitsen in 3 aparte 230v aansluitingen.
want dat is toch echt verboden volgens de huidige regelgeving.
Uiteraard mag dit niet. Ik stuurde het bericht van support 1 op 1 door. Lijkt mij niet handig zo op deze manier 8)7 Ik leg zelf 2 kabels vanaf de meterkast. Een YMVK omdat ik geen loze leidingen meer heb maar deze wel makkelijk ergens langs op kan leggen. Voor nu leg ik een 3x2,5 en een 5x2,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 17:25
olafmol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:21:
[...]

Of je van het gas afkan en of je buffervat nodig hebt ligt vooral aan hoeveel energie je huis verliest en je afgifte systeem. Bij radiatoren heb je ws wel een buffervat nodig, omdat een wp meer water sneller rondpompt vanwege de lagere aanvoer temperatuur. Bij vloerverwarming heb je meer volume in je afgifte systeem en hoeft het meestal niet.

Met je lage gas verbruik moet je wel opletten dat de busines case klopt. Elektriciteit wordt duurder, saldering gaat eraf, en momenteel zijn warmtepompen, en de installatie eromheen, nog erg aan de prijs. Dat gaat vast veranderen maar reken je niet te snel rijk.
Ik verwacht een overproductie van 3000kWH per jaar.

De gas prijzen zijn relatief harder gestegen dan de elektriciteit in mijn geval. Dus zelfs zonder salderen zou ik zeggen dat het in mijn voordeel speelt en zolang de warmtepomp binnen 5 jaar terugbetaalt dan zou ik er voordeel mee hebben gezien de saldering redelijk word afgebouwd in die periode.
Pagina: 1 2 ... 50 Laatste