Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 22:11
runeazn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:44:
[...]

Ik verwacht een overproductie van 3000kWH per jaar.

De gas prijzen zijn relatief harder gestegen dan de elektriciteit in mijn geval. Dus zelfs zonder salderen zou ik zeggen dat het in mijn voordeel speelt en zolang de warmtepomp binnen 5 jaar terugbetaalt dan zou ik er voordeel mee hebben gezien de saldering redelijk word afgebouwd in die periode.
Zonder saldering is een goeie situatie om vanuit te gaan. Dan is het, zolang we nog geen betaalbare huis accu’s hebben, het nuttigste om je warm water als energie opslag te gebruiken. Het is het koudst buiten wanneer er weinig of geen licht is, en je dus minimaal stroom opwekt, maar wel juist je WP nodig hebt. Gelukkig heeft een huis ook veel massa dus daar blijft ook warmte in behouden. Met vvw wel meer dan met radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Voor @bommer en de rest van het lezende publiek. Hier het antwoord van de klantenservice van DeWarmte op bijkomende installatiekosten. Dit gaat over installatie in zijn algemeenheid (ongeacht HeatCycle of PompAO).
De installatie is inclusief montage, onderhoud en monitoring. Mochten er bijzonderheden zijn of je wilt een grotere boiler krijg je er meer werk voor. Dat wordt na de schouw aangegeven en kan je wel of niet mee akkoord gaan. Boren is sowieso inbegrepen tenzij het een betonnen muur is. In de meeste gevallen is het zoals al nu berekend is zo niet weet je dat altijd.
Dat hoor je van te voren. Soms moet er wat veranderd worden in de riolering wordt tijdens de schouw bekeken en ook besproken. Eigenlijk moet je er vanuit gaan dan meeste werk via ons gaat terwijl het bijzonderheden zijn en daarom doen we die digitale schouw juist. Daarna krijg je een heel kosten overzicht.
Daarnaast is een digitale schouw voor een bedrijf dat door heel NL levert tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Partijen als HeatTransformers doen het al jaren. Prima als dat niet past in je plaatje of niet ideaal is, wel een beetje raar om daar zo op af te geven.

Even afwachten tot oktober en dan zien we wel weer.. Netjes zoals afgesproken...

EDIT: Net nagestuurd gekregen van de klantenservice:
Nog even niet goed gekeken van mij zodra je kiest voor de POMP is niet alles inbegrepen van boren, bij The Heat Cycle wel.
Dan ben ik het met je eens @bommer Dat is gewoon misleidend! :(

[ Voor 9% gewijzigd door PVPaneel op 20-09-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-03-2023
PVPaneel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:27:

[...]

Op z'n minst onvolledig. Ik snap wel dat wanneer er hak/breek werk nodig is voor de leidingen, of meer/ander boorwerk bij niet-standaard situaties dat je meerkosten in rekening gaat brengen. Maar dan moet je adverteren met inclusief installatie met een voorbehoud op niet-standaard situaties. Dit verdient niet de schoonheidsprijs inderdaad. Ik kreeg nog geen inhoudelijk antwoord op de planning en onafhankelijke tests (die we kunnen raadplegen), wel op dat ze het mooi vonden dat dit forum bestaat haha.

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@NG-wvmh Tja, "niet alles", meer stuurde ze niet na, dus misschien dat sommige boringen er wel in zitten en sommige niet. Ik heb teruggestuurd dat het handig was om de FAQ van de pomp AO aan te vullen met details :)

Verder is het nog even wachten.. Ik zie wel welke prijs er uit rolt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
DNAxtreme schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:31:
[...]

Ik ben (soms) ook installateur en vind het bijzonder hoe je iets gaat beoordelen aan de hand van een whatsapp videocall. Hoe de elektra, hoe richting de cv ketel. Best knap. Ik doe dat zeker niet. En dan komt de installateur op locatie en gaat vervolgens afgeven omdat er van alles niet in orde is.

[...]

Die ervaring deel ik niet met je. Ik had een vraag over de plaatsing van het geheel. Ik wil full electric vast voorbereiden voor de toekomst, hoef ik later niet te hakken en te breken. Daarbij kreeg ik binnen 2 uur reactie op mail. De behandelaar gaf aan mijn reservering niet te kunnen vinden. Daar baalde ik nogal van. Ik heb direct een telefoontje gepleegd en daar werd aangegeven dat het uitgezocht zou worden. Daarop ben ik ook netjes teruggebeld.

Verder gaven ze ook aan dat plaatsing rond de jaarwisseling zou zijn. (meteen gereserveerd bij de launch). November was niet realistisch. Jammer maar helaas.

EDIT:

Hierbij de info omtrent full electric aansluiting:

"Voor een all electric opstelling is het aan te raden om krachtstroom aan te laten leggen. De krachtstroomgroep zal vervolgens gesplitst moet worden, zodat er gewoon 1 fase stroom beschikbaar is. Een elektricien kan dit relatief gemakkelijk aanleggen zolang er al een 3 fase aansluiting in de woning aanwezig is!
Bij een all electric opstelling zullen verschillende warmtepompen tapwater opwarmen en het huis verwarmen. Ook zal er zeer waarschijnlijk een elektrisch element aanwezig zijn die al snel 3 kW aan vermogen vraagt. Als deze apparaten op dezelfde groep aangesloten worden zal het gegarandeerd over de 16A limiet gaan, vandaar mijn advies!
"
wie zij dit? DeWarmte ? volgens de beschikbare gegevens zou voor hun warmtepomp een aparte groep van 16A benodigd zijn, gezien de eis binnen de NEN1010 om elke gebruiker van >2000 W van een eigen groep te voorzien, lijkt me dit ook een prima advies, wil je daarnaast ook nog een WPB heb je ook voor die een aparte groep nodig. In beide gevallen zou ik een alamat kiezen, bv de Siemens (is ook nog 1 Din breed) in een van mijn erdere posts (deze is spanningsonafhankelijk, en voldoet zo ook aan de nieuwe eis binnen de nieuwe NEN 1010:2020.
krachtstroom (3-fase dus) heb je alleen nodig als de rest van je installatie al dermate hoog belastend is dat deze twee extra groepen er niet meer bij kunnen (ook niet na een verhoging van je hoofdzekering (dat moet je netbeheerder doen, daar kom je zelf niet aan, de aansluitwaarde kun je in het aansluitgegevens en nota vinden, vaak 25, 35 of 40 A. bij 3-fase wordt dat dan vaak 3*25 / 35 /40 A, ik kon ook gemakelijk via het nummer van je meter en je adres dit on-line opzoeken)
vaak ligt er tot in de meterkast wel al een 3-fase aansluiting, echter is bij een 1-fase aansluiting alleen 1-fase aangesloten.
Heb je nu een lagere waarde als hoofdzekering, bv 25A, kun je een verzwaring aanvragen naar 35 of 40 A, dat is relatief goedkoop. Is deze verzwaring onvoldoende dan pas zul je dus over moeten gaan naar een 3-Fase (bv 3*25A of 3*35A), beetje afhankelijk van al je andere verbruikers.
nadeel: je zekeringskast zal hier dus aangepast moeten worden, heb je nog geen hoofdschakelaar in je meterkast, zul je deze dus ook moeten installeren, ook als je nog een oude smeltzekering stoppenkast hebt zul je die moeten vervangen omdat je een ingrijpende verandering gaat aanbrengen (eis NEN 1010, Bouwbesluit) bv een hoofdschakelaar voor 1-fase is veelal 2 Din-module breed, voor een 3 Fase hoofdschakelaar heb je al 4 Din breed nodig. hou daar dus rekening mee, soms kun je door een gewone verzwaring aan te vragen het probleem al verhelpen zonder dure andere aanpassingen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PVPaneel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:27:
Voor @bommer en de rest van het lezende publiek. Hier het antwoord van de klantenservice van DeWarmte op bijkomende installatiekosten. Dit gaat over installatie in zijn algemeenheid (ongeacht HeatCycle of PompAO).

[...]

Daarnaast is een digitale schouw voor een bedrijf dat door heel NL levert tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Partijen als HeatTransformers doen het al jaren. Prima als dat niet past in je plaatje of niet ideaal is, wel een beetje raar om daar zo op af te geven.

Even afwachten tot oktober en dan zien we wel weer.. Netjes zoals afgesproken...

[...]

Bij de Pomp AO weten ze dat ze tenminste 1 gat moeten boren, dat is bij een installatie van een airco niet anders, kijk dat ze bij een betonmuur extra gaan rekenen snap ik, echter bij een normale muur dient de boring gewoon incl. te zijn en dat zal ik ze ook zeggen als we zo ver zijn. laten we het gewoon op een misverstand houden en even wachten tot ze echt met nieuwe info komen, ben benieuwd of ze hun belofte nakomen om begin oktober met nieuws te komen. Wat ik wel van baal dat ze niet reageren op dit forum, ik ga er wel van uit dat ze het lezen. Zijn gewoon niet echt slim bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@MacD007 Dat is ook precies wat ik heb teruggestuurd. Minimaal 1 boring door een bakstenen buitenmuur. Ik ken gek genoeg geen mensen die de cvleidingen buiten hangen! Ben benieuwd of ze de FAQ updaten..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Vandaag telefonisch contact gehad met deWarmte en kreeg een aardige vrouw aan de lijn, die vooral aardig was, maar verder nergens verstand van had. Ik vroeg haar wanneer ik mijn geld retour zou krijgen en waarom er niet gereageerd werd op mails over dit onderwerp. Daarna een keer of 5 mijn naam gespeld. Het zou (let op) 2 uur, 2 dagen, 5 dagen, 10 dagen of 2 weken duren. Dat wist ze niet meer precies. Toen ik aangaf dat al die momenten al geweest waren, gaf ze me gelijk en zou op onderzoek gaan. Ik heb aangegeven vrijdag weer te bellen om te vragen naar de stand van zaken. Het was niet de beste klantenservice ooit die ik aan de lijn kreeg. Ergens heb ik er niet zo'n goed gevoel bij.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:23:
Vandaag telefonisch contact gehad met deWarmte en kreeg een aardige vrouw aan de lijn, die vooral aardig was, maar verder nergens verstand van had. Ik vroeg haar wanneer ik mijn geld retour zou krijgen en waarom er niet gereageerd werd op mails over dit onderwerp. Daarna een keer of 5 mijn naam gespeld. Het zou (let op) 2 uur, 2 dagen, 5 dagen, 10 dagen of 2 weken duren. Dat wist ze niet meer precies. Toen ik aangaf dat al die momenten al geweest waren, gaf ze me gelijk en zou op onderzoek gaan. Ik heb aangegeven vrijdag weer te bellen om te vragen naar de stand van zaken. Het was niet de beste klantenservice ooit die ik aan de lijn kreeg. Ergens heb ik er niet zo'n goed gevoel bij.
ja, daar kan die aardige vrouw natuurlijk ook niets aan doen, waarschijnlijk een uitzendkracht die gewoon de telefoon moet opnemen, inwerken, nee, daar hebben we nu geen tijd voor, goede begeleiding, wie zou dat moeten doen, .... dus de heren CEO en COO en CAA en CHW en CKW enz. hebben het natuurlijk allemaal druk, sorry als ik een dergelijk bedrijf met nog geen 25 man een CEO enz nodig hebben, dan is er echt iets mis bij dat soort lui. sorry dit soort titels is aan multinationals met meer dan 100.000 werknemers voorbehouden, voor de rest zijn het gewoon te hoog gevallen lui die niet weten wat werken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:25
PVPaneel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:54:
@MacD007 Ik ken gek genoeg geen mensen die de cvleidingen buiten hangen!
Ik doe regeltechniek voor grote warmte pompen (80kW+) en daar gebruiken we waterleidingen (buiten over het dak) die geïsoleerd zijn, met een verwarmings lint er lang gelegd onder de isolatie of gevuld met glycol.

[ Voor 10% gewijzigd door bommer op 20-09-2022 20:50 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bommer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:29:
[...]

Ik doe regeltechniek voor grote warmte pompen (80kW+) en daar gebruiken we waterleidingen (buiten over het dak) die geïsoleerd zijn, met een verwarmings lint er lang gelegd onder de isolatie of gevuld met glycol.
Ja, maar dat zijn dus geen CV leidingen.
En glycol in je CV zou ik niet echt graag willen.
En ja je kunt de CV leidingen buiten wel van een vorstbeveiliging voorzien, echter dat is bij een warmtepomp een beetje overdone, de CV leidingen zijn min. 35 gr. Warm toevoer en de retour zal rond de 20 gr. zijn.
En voor een kort stuk ( circa 15 tot 30 cm) is een goede isolatie tegen afkoelen meer dan genoeg. Een CV leiding van de warmtepomp enkele meters aan de buitenmuur te laten lopen is meestal niet zo’n goed idee, dus direct bij de warmtepomp naar binnen. Loopt de leidingen in de grond heb je wel uitvoerige isolatie nodig en vooral diep genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@bommer Precies, dan hangt het spul er al. Maar dat doe je niet met je gasketeltje en dat weten ze bij DeWarmte ook!

• okijokii
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxOnR4N1gj6K43nZpYq6BY9wGgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYNDgMuSkQv0XHvtpfdjtqRk.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even een waarschuwing. Beide mailadressen van deWarmte op hun website kloppen niet. Krijg de mails retour.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@okijokii Dat is knullige website opmaak zo te zien (spatie vergeten). Ik heb iig contact via sales@dewarmte.nl
Die ander zal wel support@dewarmte.nl zijn.
Het zal dus wel Afdeling Verkoop sales@dewarmte.nl en Technische Support support@dewarmte.nl moeten zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door PVPaneel op 21-09-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
PVPaneel schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:58:
@okijokii Dat is knullige website opmaak zo te zien (spatie vergeten). Ik heb iig contact via sales@dewarmte.nl
Die ander zal wel support@dewarmte.nl xijn
Sales@dewarmte.nl heb ik 1x een reactie op gehad. Daarna genegeerd (en heb even geduld gehad voordat ik mijn 2e mail stuurde). Tijdens het telefoongesprek kon ze de mailwisseling niet terug vinden. Daarom dacht ik naar de adressen op de website iets te sturen (mogelijk dat die door anderen wordt uitgelezen).
Het zal inderdaad de spatie zijn, maar wel slordig allemaal. Support@dewarmte.nl kwam ook terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:03:
[...]

Sales@dewarmte.nl heb ik 1x een reactie op gehad. Daarna genegeerd (en heb even geduld gehad voordat ik mijn 2e mail stuurde). Tijdens het telefoongesprek kon ze de mailwisseling niet terug vinden. Daarom dacht ik naar de adressen op de website iets te sturen (mogelijk dat die door anderen wordt uitgelezen).
Het zal inderdaad de spatie zijn, maar wel slordig allemaal. Support@dewarmte.nl kwam ook terug.
Heren van DeWarmte; dit zijn echt dermate fouten die gewoon niet mogen gebeuren, dit komt jullie naam echt niet ten goede, zelfs, juist van een .., startup, wat jullie eigenlijk al niet meer zijn, zijn dergelijke fouten taboe.

Zorg dat jullie deze onzin met uiterste SPOED oplossen. anders gaan jullie klanten verliezen, iets wat je als startup gewoon niet kunt veroorloven.
Check en dubbelcheck dit soort zaken. voor mij zijn dit zaken waardoor ik bijna geneigt ben om mijn pre-order te stoppen, ik was eerst een hele grote fan van jullie, maar de laatste tijd, ook door gebrek aan communicatie van jullie kant uit, is dit duidelijk minder geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 23:51
Als ik de pomp AO neem met koel optie, en ventilatoren op mijn radiator monteer, zou dit dan als een ghetto airco kunnen dienen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
Contact gehad met de Chief (E) Commerce en het geld is teruggestort met excuses dat het zo lang heeft geduurd. Netjes vond ik en ter info voor het forum.

• MacD007
Contact met de klantenservice of hoe ze dat ook bij DeWarmte noemen verloopt op dit moment niet bepaald op rolletjes, ze moeten blijkbaar hun draai nog vinden, ik hoop wel op een iets steilere leercurve dan wat ze tot nu toe hebben laten zien.
Eens kijken of ik binnenkort nog meer aanvullende informatie kan krijgen, zo snel ik deze heb zal ik de topicstart aan gaan passen, ook hebben ze beloofdet ze begin oktober met uitvoerige informatie en planning voor de eerste installaties (tijdspad) zouden komen.

• okijokii
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:00:
Contact met de klantenservice of hoe ze dat ook bij DeWarmte noemen verloopt op dit moment niet bepaald op rolletjes, ze moeten blijkbaar hun draai nog vinden, ik hoop wel op een iets steilere leercurve dan wat ze tot nu toe hebben laten zien.
Eens kijken of ik binnenkort nog meer aanvullende informatie kan krijgen, zo snel ik deze heb zal ik de topicstart aan gaan passen, ook hebben ze beloofdet ze begin oktober met uitvoerige informatie en planning voor de eerste installaties (tijdspad) zouden komen.
Wat zou voor jou de reden zijn om te kiezen voor deWarmte in plaats van Quatt?

• PVPaneel
  • Nu online
@okijokii Voor mij zou dat geluid, 1 unit en plaatsingsdatum zijn. Ik heb nog 2500 kWh om te salderen tot 1 maart...

• okijokii
  • Nu online
PVPaneel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:03:
@okijokii Voor mij zou dat geluid, 1 unit en plaatsingsdatum zijn. Ik heb nog 2500 kWh om te salderen tot 1 maart...
Ja dat begrijp ik. Het geluid wat deWarmte aangeeft is nog niet gebaseerd op testen toch?

Zelf hoop ik het af te kunnen met 1 unit van Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@okijokii Volgens mij nog niet idd. Qua uitgave us quatt de betere deal, maar voor 99 euro p/s op 2 paarden wedden leek me wel een goed idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op woensdag 28 september 2022 @ 06:46:
[...]

Wat zou voor jou de reden zijn om te kiezen voor deWarmte in plaats van Quatt?
er zijn een aantal voordelen die ik nu zie, helaas is er nog vrij weinig over bekend, dus dit is nu gebasserd op de huidig beschikbare gegevens.

1) het is maar een unit, juist omdat ik reeds een buitenunit heb zou ik bij twee units vergunningsplichtig worden, dat gaat duur worden plus je loopt de kans dat je ooknog nee als antwoord kunt krijgen, maar wel de kosten hebt. (deze zijn bij ons best hoog, ruim 600 euro voor de aanvraag).

2) het geluid, hoewel ik hier wel een kanttekening moet maken, we weten nog steeds niet wat die 50dB nu echt zijn, het zou zo maar kunnen dat ze de geluidsdruk er mee bedoelen, zie je vaker, en die is gewoon een stuk lager.

3) lager electrisch vermogen 1 unit (12 A) tegen over 2 units van 16 A, het vermogen van deWarmte zou voor mij eigenlijk al voldoende kunnen zijn, mogelijk zelfs dat ik daarmee ook later het SWW zou kunnen afdekken .
4) mogelijk dat DeWarmte de pomp iets eerder kan installeren, echter helaas kun je dus niet zien wat je eigen plaats is op de wachtlijst. Dat vind ik gewoon jammer. Ik vind dat ze hier gewoon transparant in moeten zijn.

De prijs is wel duidelijk hoger dan bij Quatt, dus zelf met de vergunning zou Quatt nog goedkoper zijn.

• MacD007
PVPaneel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:10:
@okijokii Volgens mij nog niet idd. Qua uitgave us quatt de betere deal, maar voor 99 euro p/s op 2 paarden wedden leek me wel een goed idee :)
Ja, mijn idee, heb dus ook op de twee paarden gewed, eens kijken wie de race wint.

• okijokii
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:11:
[...]

er zijn een aantal voordelen die ik nu zie, helaas is er nog vrij weinig over bekend, dus dit is nu gebasserd op de huidig beschikbare gegevens.

1) het is maar een unit, juist omdat ik reeds een buitenunit heb zou ik bij twee units vergunningsplichtig worden, dat gaat duur worden plus je loopt de kans dat je ooknog nee als antwoord kunt krijgen, maar wel de kosten hebt. (deze zijn bij ons best hoog, ruim 600 euro voor de aanvraag).

2) het geluid, hoewel ik hier wel een kanttekening moet maken, we weten nog steeds niet wat die 50dB nu echt zijn, het zou zo maar kunnen dat ze de geluidsdruk er mee bedoelen, zie je vaker, en die is gewoon een stuk lager.

3) lager electrisch vermogen 1 unit (12 A) tegen over 2 units van 16 A, het vermogen van deWarmte zou voor mij eigenlijk al voldoende kunnen zijn, mogelijk zelfs dat ik daarmee ook later het SWW zou kunnen afdekken .
4) mogelijk dat DeWarmte de pomp iets eerder kan installeren, echter helaas kun je dus niet zien wat je eigen plaats is op de wachtlijst. Dat vind ik gewoon jammer. Ik vind dat ze hier gewoon transparant in moeten zijn.

De prijs is wel duidelijk hoger dan bij Quatt, dus zelf met de vergunning zou Quatt nog goedkoper zijn.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord

• okijokii
  • Nu online
PVPaneel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:10:
Heb ik ook even gedaan, maar toch voor Quatt gegaan. Is toch een prijskwestie voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:40:
[...]

Heb ik ook even gedaan, maar toch voor Quatt gegaan. Is toch een prijskwestie voor mij
ik moet nog even afwachten, bij Quatt ben ik voorlopig nog niet aan de beurt, zal in Q2 of Q3 pas worden in 2023, dus ik heb nog even de tijd.

• NG-wvmh
MacD007 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:00:
Herkenbaar. Blijf dit in het perspectief plaatsen van een startup die (zeker in deze tijd) overspoeld wordt door aanvragen, maar dat mag niet een excuus zijn voor alles. Ik heb even afgewacht of ik een inhoudelijke reactie zou krijgen op mijn vragen half september, heb nu gevraagd of ik die alsnog kan krijgen (krijg bij een andere mail de mededeling dat ze veel mails krijgen, waar ik oprecht begrip voor heb).

Twee vragen:

- Kan je op basis van het first come/first serve principe aangeven wat de planning voor mij ongeveer zou zijn?
- Is er meer informatie over (onafhankelijke) tests omdat vergelijken nu nagenoeg onmogelijk is.

Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NG-wvmh
Inmiddels (dit keer dus supersnel) een reactie met excuses. Ik weet alleen niet of ik heel blij moet worden met de inhoudelijke reactie haha.

1. Definitieve planning kan ze niet geven, maar installatie voor mij zit er dit jaar niet meer in. Moet rekening houden met Q1. Ik heb de reservering gedaan in de week voor de launch, maar wel in het weekend, toen stond de inschrijving al bijna een week open voor degene die al de nieuwsbrief kregen.

2. Over het gebrek aan onafhankelijke tests, een raar en nietszeggende reactie:

"Wij hebben geen reviews, echter wij hoeven nauwelijks reclame te doen omdat zo'n 80% van de klanten komt via positieve klanten. Uiteraard zijn er ook pilots gedraaid bij consumenten thuis".

Nu met het energieplafond in het vooruitzicht voor 2023 zijn de ergste scherpe randjes er voor komend jaar er wel vanaf en telt de snelle installatie van de DeWarmte t.o.v. de Rehema Elga Ace ineens een stuk minder als voordeel. DeWarmte heeft echter, op papier, een hogere capaciteit t.o.v. de 4kw die de installateur voor mijn huis aanbeveelt.

Ik had voor deze reactie wel een behoorlijke voorkeur voor DeWarmte, maar ben nu ook weer aan het twijfelen geslagen dus.

• okijokii
  • Nu online
NG-wvmh schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:58:
Inmiddels (dit keer dus supersnel) een reactie met excuses. Ik weet alleen niet of ik heel blij moet worden met de inhoudelijke reactie haha.

1. Definitieve planning kan ze niet geven, maar installatie voor mij zit er dit jaar niet meer in. Moet rekening houden met Q1. Ik heb de reservering gedaan in de week voor de launch, maar wel in het weekend, toen stond de inschrijving al bijna een week open voor degene die al de nieuwsbrief kregen.

2. Over het gebrek aan onafhankelijke tests, een raar en nietszeggende reactie:

"Wij hebben geen reviews, echter wij hoeven nauwelijks reclame te doen omdat zo'n 80% van de klanten komt via positieve klanten. Uiteraard zijn er ook pilots gedraaid bij consumenten thuis".

Nu met het energieplafond in het vooruitzicht voor 2023 zijn de ergste scherpe randjes er voor komend jaar er wel vanaf en telt de snelle installatie van de DeWarmte t.o.v. de Rehema Elga Ace ineens een stuk minder als voordeel. DeWarmte heeft echter, op papier, een hogere capaciteit t.o.v. de 4kw die de installateur voor mijn huis aanbeveelt.

Ik had voor deze reactie wel een behoorlijke voorkeur voor DeWarmte, maar ben nu ook weer aan het twijfelen geslagen dus.
Wel een reactie, maar eigenlijk zeggen ze achter de streep helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-06 22:03
MacD007 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:11:
[...]

Ik vrees dat het geluidsproductie getal niet de maximale waarde is: op hun site staat namelijk: "DeWarmte Pomp AO produceert 50dBA onder standaard testcondities". Maar maximale geluidsproduktie is geen standaardmeting, dat namelijk het punt waar de unit het meeste geluid maakt. Denk ook defrosts. Mogelijk gaat het om A7W35 deellast, zoals nodig voor het energielabel. Dat zegt niet zo veel. Of A7W35 vollast. Zeg het maar, het staat er niet bij.

De volgende vermelding op de website is lachwekkend: "De silent mode maakt hem nog stiller (ongeveer -3 dB) voor de momenten dat je even helemaal niks wil horen." |:( Alsof 3dB verlaging het apparaat compleet stil maakt. Marketing praat waar we niets aan hebben.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Fullpower schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:12:
[...]

Ik vrees dat het geluidsproductie getal niet de maximale waarde is: op hun site staat namelijk: "DeWarmte Pomp AO produceert 50dBA onder standaard testcondities". Maar maximale geluidsproduktie is geen standaardmeting, dat namelijk het punt waar de unit het meeste geluid maakt. Denk ook defrosts. Mogelijk gaat het om A7W35 deellast, zoals nodig voor het energielabel. Dat zegt niet zo veel. Of A7W35 vollast. Zeg het maar, het staat er niet bij.

De volgende vermelding op de website is lachwekkend: "De silent mode maakt hem nog stiller (ongeveer -3 dB) voor de momenten dat je even helemaal niks wil horen." |:( Alsof 3dB verlaging het apparaat compleet stil maakt. Marketing praat waar we niets aan hebben.
ja, dat ben ik met je eens, ook bij navraag kunnen of willen ze over de geluidsproductie gewoon geen uitspraak doen, het enige wat je van hun krijgt zijn eigenlijk niets zeggende uitspraken. Dus die 50 dB neem ik op dit moment nog niet echt serieus, je mag blij zijn als de echte waarde rond de 54 DB uitkomt, dus een beetje gelijk aan Quatt. Ook krijg je van de overige technische vragen niet echt de verwachte informatie, het begint er op te lijken dat ze bij DeWarmte niet echt op de hoogte zijn van oa ook wettelijke bepalingen van hun product of dat ze het gewoon niet weten, beide doen mij het ergste vreezen.
Vroeg of laat zullen ze met dit soort gegevens gewoon over de brug moeten komen, zijn de gegevens minder rooskleurig dan wat ze eerst beloven kunnen ze beter nu door de zure appel bijten, later word het bijten in een rotte appel en dan ben je zeker je fans/klanten kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
Iemand al benaderd voor het contactmoment "begin oktober of eerder"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAxtreme
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 17:33
Op de launch maandag om 12:00 besteld. Nog niet benaderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:19
Ze hebben vandaag op Facebook/linkedin/etc de volgende advertentie geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc_Lgb3I5U12VFBMjPo6a0ifVLY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ixKETDztMcwhqMhgkMVP6RfI.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sander Wapperom
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-01 16:09
Hi Tweakers,

Wat mooi om te zien dat er zoveel aandacht en vraag is naar onze nieuwe warmtepomp, DeWarmte Pomp AO. Ik zie dat de informatievoorziening hier en daar wat achterloopt. Dit komt omdat wij met een klein team erg druk zijn met het op orde brengen van alle processen. Daarnaast missen we capaciteit op (technische) sales. Dus ken of ben jij iemand die het leuk lijkt om bij een duurzame scale-up te werken? Die energie krijgt van klantcontact? En die warm wordt van de duurzame warmtetechniek van DeWarmte? Mail naar team@dewarmte.nl en kom op gesprek :*) !

Ik heb zojuist een tweaker account aangemaakt en zal van tijd tot tijd jullie feedback en vragen lezen. Als je direct antwoord wilt op je vragen kan je het beste even bellen of een mailtje sturen naar sales@dewarmte.nl of support@dewarmte.nl.

Het is voor ons belangrijk om zo transparant mogelijk te zijn, dus ik zal hieronder wat meer toelichten op de vragen die jullie hebben:

Geluid

De dB waarden zijn gemeten in ons eigen lab op 1m afstand. De warmtepomp wordt nog getest door een derde partij om deze waarden te valideren. Het gaat dus om een gemeten geluidsdruk ($L_{p(ST)}$) niveau van 50 dB(A) op 1m afstand bij nominaal vermogen ( (Compressor speed: ~70 Hz) Bij zowel 7/35 en 7/55. Ik heb deze condities ook bij de waarde toegevoegd op de website. Terecht punt dat deze ontbraken, bedankt voor de feedback.

Performance

Het draft rapport van de TUV is binnen. De eerste versie van de resulterende spec sheet heb ik zojuist in de FAQ gehangen. Ik zie vooral vragen over de condities op koude dagen dus hieronder de resultaten voor -10 C op 100% vermogen en voor -7 C op 88% vermogen. deze zijn getest volgens standaard testcondities (NEN-EN 14825) zonder het stijlvolle ontwerp aan de voorkant van de warmtepomp. Door leveringsproblemen hebben we hier wat langer dan verwacht op moeten wachten. We hebben met de design voorkant testen gedaan in ons eigen lab en verwachten geen significante verschillen met onderstaande resultaten:
  • -7/35 (88% Part Load Ratio) - Capacity 4.7 kW, COP 3.1
  • -10/35 (100% Part Load Ratio) - Capacity 4.2 kW COP 2.76
  • -7/55 (88% Part Load Ratio) - Capacity 4.5 kW, COP 2.12
  • -10/55 (100% Part Load Ratio) - Capacity 4.2 kW, COP 1.9
Status installaties

We hebben afgelopen week de eerste volledige installatie bij een collega geplaatst. Matthijs is nu aan het genieten van duurzame warmte. De eerste commerciële installatie in november is haalbaar zoals gepland. Doordat we overspoeld zijn door honderden reserveringen kan het inderdaad zijn dat we zelfs voor relatief vroege bestellingen pas rond Q1 kunnen leveren. Het doel is om iedereen die zich tot nu aan heeft gemeld deze winter te helpen. We zijn keihard aan het werk om dit te realiseren. Zodra we beter zicht hebben op de installatieplanning zullen we deze delen en ook een verwachte levertijd op de website plaatsen. Let wel op dat deze planningen altijd schattingen naar ons beste inzicht op dat moment zijn.

Informatie reserveringen

Door wat problemen in de migratie van onze digitale systemen zijn we wat later dan gepland technisch klaar voor de volgende fase. We mikken erop dat voor november iedereen die een pomp AO gereserveerd heeft een uitnodiging zal krijgen voor de volgende stap. De installaties in november zullen we persoonlijk benaderen zodat die alsnog door kunnen gaan. We zijn de puntjes op de i aan het zetten en werken keihard zodat we de informatie van iedereen netjes kunnen verwerken.

Ik hoop dat ik met bovenstaande informatie wat van de tweaker-zorgen heb kunnen wegnemen en dat jullie net zo enthousiast zijn als wij om de eerste Pomp AO’s te zien draaien.

Bedankt voor jullie feedback _/-\o_ !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Sander Wapperom schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:17:
Hi Tweakers,

Wat mooi om te zien dat er zoveel aandacht en vraag is naar onze nieuwe warmtepomp, DeWarmte Pomp AO. Ik zie dat de informatievoorziening hier en daar wat achterloopt. Dit komt omdat wij met een klein team erg druk zijn met het op orde brengen van alle processen. Daarnaast missen we capaciteit op (technische) sales. Dus ken of ben jij iemand die het leuk lijkt om bij een duurzame scale-up te werken? Die energie krijgt van klantcontact? En die warm wordt van de duurzame warmtetechniek van DeWarmte? Mail naar team@dewarmte.nl en kom op gesprek :*) !
Beste Sander, bedankt dat jullie eindelijk de weg naar Tweakers gevonden hebben, ik heb met uiteraard ondersteuning van een heleboel andere Tweakers geprobeert een informatie en diskussieforum voor jullie warmtepomp op te zetten, uiteraard zonder jullie eigen inbreng aan de bron zouden we een heleboel missen.
Ik hoop ook dat het voor jullie een inspiratiebron kan zijn, en ja soms zijn we best een kritisch, maar daar zouden jullie ook tegen moeten kunnen, ons doel is juist om ook jullie te ondersteunen.

Er is een vraag die denk ik bij alle op de eerste plaats staat, hoe staat het met jullie aanvraag bij de RVO om op de ISDE apparatenlijst Warmtepompen te komen, in de huidige versie (13-10-2022) staat deze pomp nog niet vermeld.
Ik heb zojuist een tweaker account aangemaakt en zal van tijd tot tijd jullie feedback en vragen lezen. Als je direct antwoord wilt op je vragen kan je het beste even bellen of een mailtje sturen naar sales@dewarmte.nl of support@dewarmte.nl.

Het is voor ons belangrijk om zo transparant mogelijk te zijn, dus ik zal hieronder wat meer toelichten op de vragen die jullie hebben:

Geluid

De dB waarden zijn gemeten in ons eigen lab op 1m afstand. De warmtepomp wordt nog getest door een derde partij om deze waarden te valideren. Het gaat dus om een gemeten geluidsdruk ($L_{p(ST)}$) niveau van 50 dB(A) op 1m afstand bij nominaal vermogen ( (Compressor speed: ~70 Hz) Bij zowel 7/35 en 7/55. Ik heb deze condities ook bij de waarde toegevoegd op de website. Terecht punt dat deze ontbraken, bedankt voor de feedback.
Leuk, maar helaas hebben we aan deze waarden niets, in NL hebben we te maken met geluidseisen van buitenunits van oa warmtepompen, dus deze is dus ook op jullie warmtepomp van toepassing. Deze wetgeving (deel van het bouwbesluit) gaat echter uit van geluidvermogenniveau (Lwa max) en dus niet van de waarde die jullie opnieuw publiceren (Lp), dus graag deze waarde publiceren omdat alleen met de geluidvermogenniveau gerekend kan worden. Ook dient deze waarde voor de "nachtmodus" bekend gemaakt worden (Lwa sm) (sm=silent mode). Aan een waarde van ongeveer heb je voor een berekening echter niets. De max. waardes die bij de erfgrens (gemeten of berekend) toegestaan zijn zijn resp. 45 dB (Dag modus) en 40 dB (Nacht modus). Zolang deze waarden niet bekend zijn is een plaatsing niet mogelijk omdat aan de plaatsingsvoorwaarden niet voldaan kan worden.
Ook dient de producent de tonaaltoeslag K1 aan te geven, deze missen wij op dit moment dus ook.
Performance

Het draft rapport van de TUV is binnen. De eerste versie van de resulterende spec sheet heb ik zojuist in de FAQ gehangen. Ik zie vooral vragen over de condities op koude dagen dus hieronder de resultaten voor -10 C op 100% vermogen en voor -7 C op 88% vermogen. deze zijn getest volgens standaard testcondities (NEN-EN 14825) zonder het stijlvolle ontwerp aan de voorkant van de warmtepomp. Door leveringsproblemen hebben we hier wat langer dan verwacht op moeten wachten. We hebben met de design voorkant testen gedaan in ons eigen lab en verwachten geen significante verschillen met onderstaande resultaten:
  • -7/35 (88% Part Load Ratio) - Capacity 4.7 kW, COP 3.1
  • -10/35 (100% Part Load Ratio) - Capacity 4.2 kW COP 2.76
  • -7/55 (88% Part Load Ratio) - Capacity 4.5 kW, COP 2.12
  • -10/55 (100% Part Load Ratio) - Capacity 4.2 kW, COP 1.9
waarom is het zo lastig om het energielabel (conform ErP-richtlijn) op de site te plaatsen, bij een offerte dienen jullie deze sowieso mee te leveren. Het lijkt een kleine moeite en jullie zouden deze ondertussen ook ha opgesteld moeten hebben.
wij missen sowieso een compleet technisch overzicht met alle belangrijke gegevens van de warmtepomp, zo kunnen de tweakers in een opslag zien zonder alles te gaan zoeken. Bv hoe zwaar is de unit.
voorbeeld in jullie FAQ staat bij SCOP volgens ons energielabel (zie opmerking boven) is 4,92 bij een afgifte temperatuur van 35Gr C (A+++) en 3,38 bij 55 Gr. C (A++). (Opm. Scop aangepast)

Waar is overigens het max. vermelde vermogen van 8,3 kW gebleven?
Status installaties

We hebben afgelopen week de eerste volledige installatie bij een collega geplaatst. Matthijs is nu aan het genieten van duurzame warmte. De eerste commerciële installatie in november is haalbaar zoals gepland. Doordat we overspoeld zijn door honderden reserveringen kan het inderdaad zijn dat we zelfs voor relatief vroege bestellingen pas rond Q1 kunnen leveren. Het doel is om iedereen die zich tot nu aan heeft gemeld deze winter te helpen. We zijn keihard aan het werk om dit te realiseren. Zodra we beter zicht hebben op de installatieplanning zullen we deze delen en ook een verwachte levertijd op de website plaatsen. Let wel op dat deze planningen altijd schattingen naar ons beste inzicht op dat moment zijn.
oke, we wachten met spanning af wat er gaat komen.
Helaas kunnen wij niet zien welke plaats we bij de inschrijving hebben, deze informatie is bij de bevestiging van de aanbetaling niet opgegeven. Het zou wel zo eerlijk te zijn om iedereen zijn plaats op de wachtrij te sturen.

even een opmerking mbt jullie ontwerp, hebben jullie rekening gehouden dat bij de meeste gementen (omgevingswetgeving) je met jullie ontwerp nagenoeg geen mogelijkheid hebben om deze op wandbeugels te kunnen installeren zonder hiervoor een (zeer dure) vergunning aan te vragen, ik neem aan dat de ruimte tussen de achterkant van de unit en buitenmuur meer moet zijn dan 5 cm. De maximale maat buiten de buitenmuur mag namelijk niet groter dan 50cm zijn (conform de omgevingswetgeving). Het enige waar dit geen rol speelt is plaatsing op de bg grond.

we missen nog nadere informatie over de volgende punten die of maar aangeduid zijn op juliie site of die helemaal niet genoemd zijn:

- Wat is de garantietermijn van jullie warmtepomp, zijn er bv bepaalde onderdelen waar een langere garantietermijn geld (bv voor de panasonic compressor (is bij panasonic gebruikelijk))

- Informatie over jullie APP en mogelijke API die dor jullie gemaakt worden. welke mobiele systemen worden ondersteund (IOS en Android) en met welke home automation systemen kan een verbinding worden gemaakt? Is er ook een koppeling met oa Windows (PC) of linux (PC) mogelijk.

- Welke termostaten van bv CV installatie kunnen gebruikt worden met de pompAO (openterm ?)

- Wat betekend jullie ondersteuning mbt de subsidieaanvraag en wat zijn de kosten hiervoor?

- Wat is de status van de aangeboden ruimtekoeling ? Wordt dit bv uitgevoerd via een coilfan of word dit uitsluitend via de bestaande radiatoren cq vloerverwarming gedaan.

- Overige Tweakers zullen hier natuurlijk nog de nodige aanvulling op kunnen geven.

Nog een aantal missers op jullie site (kan gebeuren in de hitte van het gevecht, maar het zou wel netjes zijn om hier iets mee te doen:
- conform NEN1010 is bij een aansluiting van de genoemde 12A van één toestel een separate groep benodigd. Je hebt dus bij een dergelijk toestel een vrije groep nodig of je moet deze bijplaatsen.
- de vergelijking van 50 dB met regendruppels is behoorlijk misleidend, het is eerder ëen Koelkast die aanslaat of een auto die langsrijdt.
Informatie reserveringen

Door wat problemen in de migratie van onze digitale systemen zijn we wat later dan gepland technisch klaar voor de volgende fase. We mikken erop dat voor november iedereen die een pomp AO gereserveerd heeft een uitnodiging zal krijgen voor de volgende stap. De installaties in november zullen we persoonlijk benaderen zodat die alsnog door kunnen gaan. We zijn de puntjes op de i aan het zetten en werken keihard zodat we de informatie van iedereen netjes kunnen verwerken.

Ik hoop dat ik met bovenstaande informatie wat van de tweaker-zorgen heb kunnen wegnemen en dat jullie net zo enthousiast zijn als wij om de eerste Pomp AO’s te zien draaien.

Bedankt voor jullie feedback _/-\o_ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
De informatie bij de TS is zo ver bekend aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-06 19:34

RobertowNL

For your gear!

@MacD007 in de pdf specsheet in de faq is de 8.3Kw terug te vinden als maximaal vermogen.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RobertowNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:27:
@MacD007 in de pdf specsheet in de faq is de 8.3Kw terug te vinden als maximaal vermogen.
Bedankt, had ik nog niet gezien, was een beetje verstopt, ik zou deze echt op een andere plaats zetten.
Link is in de TS geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MacD007 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

Beste Sander, bedankt dat jullie eindelijk de weg naar Tweakers gevonden hebben, ik heb met uiteraard ondersteuning van een heleboel andere Tweakers geprobeert een informatie en diskussieforum voor jullie warmtepomp op te zetten, uiteraard zonder jullie eigen inbreng aan de bron zouden we een heleboel missen.
Ik hoop ook dat het voor jullie een inspiratiebron kan zijn, en ja soms zijn we best een kritisch, maar daar zouden jullie ook tegen moeten kunnen, ons doel is juist om ook jullie te ondersteunen.

Er is een vraag die denk ik bij alle op de eerste plaats staat, hoe staat het met jullie aanvraag bij de RVO om op de ISDE apparatenlijst Warmtepompen te komen, in de huidige versie (13-10-2022) staat deze pomp nog niet vermeld.

[...]

Leuk, maar helaas hebben we aan deze waarden niets, in NL hebben we te maken met geluidseisen van buitenunits van oa warmtepompen, dus deze is dus ook op jullie warmtepomp van toepassing. Deze wetgeving (deel van het bouwbesluit) gaat echter uit van geluidvermogenniveau (Lwa max) en dus niet van de waarde die jullie opnieuw publiceren (Lp), dus graag deze waarde publiceren omdat alleen met de geluidvermogenniveau gerekend kan worden. Ook dient deze waarde voor de "nachtmodus" bekend gemaakt worden (Lwa sm) (sm=silent mode). Aan een waarde van ongeveer heb je voor een berekening echter niets. De max. waardes die bij de erfgrens (gemeten of berekend) toegestaan zijn zijn resp. 45 dB (Dag modus) en 40 dB (Nacht modus). Zolang deze waarden niet bekend zijn is een plaatsing niet mogelijk omdat aan de plaatsingsvoorwaarden niet voldaan kan worden.
Ook dient de producent de tonaaltoeslag K1 aan te geven, deze missen wij op dit moment dus ook.

[...]

waarom is het zo lastig om het energielabel (conform ErP-richtlijn) op de site te plaatsen, bij een offerte dienen jullie deze sowieso mee te leveren. Het lijkt een kleine moeite en jullie zouden deze ondertussen ook ha opgesteld moeten hebben.
wij missen sowieso een compleet technisch overzicht met alle belangrijke gegevens van de warmtepomp, zo kunnen de tweakers in een opslag zien zonder alles te gaan zoeken. Bv hoe zwaar is de unit.
voorbeeld in jullie FAQ staat bij SCOP volgens ons energielabel (zie opmerking boven) is 4,92 bij een afgifte temperatuur van 35Gr C (A+++) en 3,38 bij 55 Gr. C (A++). (Opm. Scop aangepast)

Waar is overigens het max. vermelde vermogen van 8,3 kW gebleven?

[...]

oke, we wachten met spanning af wat er gaat komen.
Helaas kunnen wij niet zien welke plaats we bij de inschrijving hebben, deze informatie is bij de bevestiging van de aanbetaling niet opgegeven. Het zou wel zo eerlijk te zijn om iedereen zijn plaats op de wachtrij te sturen.

even een opmerking mbt jullie ontwerp, hebben jullie rekening gehouden dat bij de meeste gementen (omgevingswetgeving) je met jullie ontwerp nagenoeg geen mogelijkheid hebben om deze op wandbeugels te kunnen installeren zonder hiervoor een (zeer dure) vergunning aan te vragen, ik neem aan dat de ruimte tussen de achterkant van de unit en buitenmuur meer moet zijn dan 5 cm. De maximale maat buiten de buitenmuur mag namelijk niet groter dan 50cm zijn (conform de omgevingswetgeving). Het enige waar dit geen rol speelt is plaatsing op de bg grond.

we missen nog nadere informatie over de volgende punten die of maar aangeduid zijn op juliie site of die helemaal niet genoemd zijn:

- Wat is de garantietermijn van jullie warmtepomp, zijn er bv bepaalde onderdelen waar een langere garantietermijn geld (bv voor de panasonic compressor (is bij panasonic gebruikelijk))

- Informatie over jullie APP en mogelijke API die dor jullie gemaakt worden. welke mobiele systemen worden ondersteund (IOS en Android) en met welke home automation systemen kan een verbinding worden gemaakt? Is er ook een koppeling met oa Windows (PC) of linux (PC) mogelijk.

- Welke termostaten van bv CV installatie kunnen gebruikt worden met de pompAO (openterm ?)

- Wat betekend jullie ondersteuning mbt de subsidieaanvraag en wat zijn de kosten hiervoor?

- Wat is de status van de aangeboden ruimtekoeling ? Wordt dit bv uitgevoerd via een coilfan of word dit uitsluitend via de bestaande radiatoren cq vloerverwarming gedaan.

- Overige Tweakers zullen hier natuurlijk nog de nodige aanvulling op kunnen geven.

Nog een aantal missers op jullie site (kan gebeuren in de hitte van het gevecht, maar het zou wel netjes zijn om hier iets mee te doen:
- conform NEN1010 is bij een aansluiting van de genoemde 12A van één toestel een separate groep benodigd. Je hebt dus bij een dergelijk toestel een vrije groep nodig of je moet deze bijplaatsen.
- de vergelijking van 50 dB met regendruppels is behoorlijk misleidend, het is eerder ëen Koelkast die aanslaat of een auto die langsrijdt.

[...]
DeWarmte blijft me verrassen, eerst spreken ze over transparantie en openheid en dan word het na 1 Post van hun weer eens kompleet stil, ook is blijkbaar voor hun erg lastig om te reageren op toch denk ik belangrijke vragen.
ook in oktober hebben ze de boot voor de subsidie apparatenlijst (stand 24-10-2022) weer volledig gemist, het gaat dus eind november cq begin december duren voordat er vanuit het RVO een nieuwe lijst komt, of zij daar op staan is op dit moment maar de vraag en weet de koper dus ook niet welke subsidie hij later krijgt.
Ik vraag me af wat we kunnen doen om ze daar bij DeWarmte wakker te krijgen.
met deze info zal ik echter als ze nu aan komen met een plaatsingsvoorstel eerst eens een heleboel vragen moeten gaan stellen voor dat ze ook maar een kans kunnen maken om een offerte uit te kunnen brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-06 22:03
MacD007 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

DeWarmte blijft me verrassen, eerst spreken ze over transparantie en openheid en dan word het na 1 Post van hun weer eens kompleet stil, ook is blijkbaar voor hun erg lastig om te reageren op toch denk ik belangrijke vragen.
ook in oktober hebben ze de boot voor de subsidie apparatenlijst (stand 24-10-2022) weer volledig gemist, het gaat dus eind november cq begin december duren voordat er vanuit het RVO een nieuwe lijst komt, of zij daar op staan is op dit moment maar de vraag en weet de koper dus ook niet welke subsidie hij later krijgt.
Ik vraag me af wat we kunnen doen om ze daar bij DeWarmte wakker te krijgen.
met deze info zal ik echter als ze nu aan komen met een plaatsingsvoorstel eerst eens een heleboel vragen moeten gaan stellen voor dat ze ook maar een kans kunnen maken om een offerte uit te kunnen brengen.
Vorige week had ik per email aan ze gevraagd om de Ecodesign produktkaart. Want aan de hand daarvan kun je goed inzien hoe het apparaat presteert. Ook hoe ze tot de fantastische A+++ claim komen. Tot op heden nog niks van gehoord. (Kennelijk heeft men deze gedetaileerde gegevens niet, of wil men niet dat wij ze weten. Terwijl het gewoon beschikbaar moet zijn.)

Verder claimen ze een warmtepomp te hebben met een maximum vermogen van 8kWatt. Maar dat zal wel bij A7W35 zijn, want volgens hun eigen data levert de warmtepomp 4,7kWatt bij -7c. En daar knaagt het bij mij een beetje. Want bij +7c heb je weinig aan 8kWatt. En je kunt het niet vergelijken met bijvoorbeeld twee Quatts in cascade. Sterker nog: het is alleen maar nadelig voor de COP. Dat vermogen wil je bij -7c. Niet erg dat het bij A-7 4,7kWatt is, dat is in veel situaties best bruikbaar. Maar zeg dan niet dat hij 8kWatt is, dat is in mijn ogen de boel een beetje beduvelen.

Verder blijven ze maar vaag doen over het geluid. Zelf gemeten op 1 meter afstand. Leuk. Maar dat is dus niet volgens de norm. Als je wilt vergelijken met andere aanbieders dan heb je daar niet veel aan. Het moet geluidsvermogen zijn.

Tot op heden kan ik er niet veel meer van maken dan dat de marketing afdeling goed bezet is, maar dat er van de claims niets is te controleren.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Aaankomende week digitale schouw voor mijn ouders.
Op de oude ketel na gaat dat een vrij rechttoe recht aan installatie worden.

De CV staat tegen de achtergevel, er hoeft maar door 1 muur geboord worden en er is meer dan genoeg ruimte onder de ketel om alles aan te sluiten.

Ben vooral benieuwd hoe ze het in het geval van mijn ouders zien met de besparing. Ze gebruiken zo'n 2000 m3 gas, en ik verwacht niet dat ze bijzonder veel lager dan 55 graden kunnen stoken.
Wellicht dat er met radiator ventilatoren nog wat winst mogelijk is, hogere afgifte = lagere retourtemperatuur = meer te verwarmen voor de WP (en dus minder voor de CV).

Welke vragen moet ik wat jullie betreft zeker meenemen?

- Subsidie status
- Geluid (al is dat bij vrijstaand met groot stuk tot erfgrens minder een issue)
- Extra kosten (leidingwerk, ontluchting & vuilafscheider cv?)
- Koppeling met CV (aan/uit / opentherm)

[ Voor 48% gewijzigd door RobertowNL op 30-10-2022 11:47 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
RobertowNL schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:41:

De CV staat tegen de achtergevel, er hoeft maar door 1 muur geboord worden en er is meer dan genoeg ruimte onder de ketel om alles aan te sluiten.

De subsidie lijkt me de belangrijkste :) en daarna het geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RobertowNL schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:41:

Ben vooral benieuwd hoe ze het in het geval van mijn ouders zien met de besparing. Ze gebruiken zo'n 2000 m3 gas, en ik verwacht niet dat ze bijzonder veel lager dan 55 graden kunnen stoken.
Wellicht dat er met radiator ventilatoren nog wat winst mogelijk is, hogere afgifte = lagere retourtemperatuur = meer te verwarmen voor de WP (en dus minder voor de CV).

- Subsidie status
- Geluid (al is dat bij vrijstaand met groot stuk tot erfgrens minder een issue)
- Extra kosten (leidingwerk, ontluchting & vuilafscheider cv?)
- Koppeling met CV (aan/uit / opentherm)
de eerste vraag die bij me opkomt is naast de punten die je al genoemd hebt:

- energielabel
- vermogen (de 8,3 kW blijkt bij A-7gr.C blijkbaar in lucht zijn opgegaan, is mn ook voor jou situatie van belang (A-7/W55).

ben benieuwd wat ze zeggen op het aspect geluid (zie mijn eerdere posts daarover, het lijkt er op dat ze het bewust niet willen snappen) en de goedkeuring van het RVO (ondertussen moeten ze er iets over kunnen zeggen, anders zou het zelfs zo kunnen zijn dat ze de beloofde (vermogen) niet gaan halen en dus ook het subsidiebedrag aanzienlijk lager uit zou kunnen vallen.

mogelijk dat me later er nog iets invalt, dan plaats ik het wel er bij.

opmerking: die radiatoren ventilatoren zou ik zeker doen, en dan een test hoe laag ze met de CV watertemperatuur kunnen zakken (probeer <55grC) om het nog aangenaam te houden. Hebben ze overigens wel zonnepanelen, anders gaan ze ruim boven het energieplafond komen (zeker met 2.000 m3 gas per jaar), wat overigens wel erg hoog is, kijk mn ook eens waar dat aan ligt (oude ketel (had ik dus ook, verbruik van rond 1.900m3 met nu 1.100m3 (nieuwe ketel, temp op 19gr.C), afgelopen weken ook nog de spouwmuur geisoleerd en deels HR++ (was gewoon DG) in de woonkamer.), mogelijk dat daar ook nog iets te halen is. Dus in 2023 verwacht ik dat ik ruim onder de 900m3 ga komen, mogelijk zelfs richting 800-700m3. (SWW jaarverbruik is rond de 130-150m3).

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 30-10-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@RobertowNL Of ie standalone (permanent zonder cv) ook draait.

Hier nog niets gehoord, ondanks de marketingslogan met "beloofd, voor november een uitnodiging". Beetje jammer, als je je zelf gestelde deadlines niet kunt halen..

Je proeft aan alles dat opschalen nog een stap te ver is. Als je deze week wereldkundig maakt dat de 1e installatie (bij een collega), het eerste designfrontje krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Debitencredit
Ik had een tijd terug vragen gesteld via de e-mail, en uiteindelijk krijg ik een link om een bel afspraak te maken met Mathijs. Dit was ongeveer twee weken geleden,

Mijn voornaamste vraag was of die standalone kon draaien. Hij vulde een aantal gegevens in op basis van mijn huidige verbruik +/- 800m3 gas per jaar en een SWW gedeelte van 250 m3 per jaar. Volgens mij werden deze gegevens ingevoerd in een rekenmodule waarbij het 'Very Likley' was dat de PompAO voldoende vermogen had om ons huis te verwarmen.

Verder gaf hij aan dat ze op planning lagen voor de eerste installaties in November. En dat mijn reservering, een van de laatste range's (+/- nummer 400) voor nu in Maart / April gepland staat, maar dat dit grotendeels afhankelijk is hoeveel mensen hun reservering omzetten in een order. Het gaat hierbij dus om 10x minder reserveringen dan er momenteel bij Quatt zijn gedaan, en de daarbij behorende montagepersoneel ook 10x minder hoeft te zijn, denk ik..

Voor de koeling gaf hij aan dat het standaard mogelijk is maar dat dat met de update beschikbaar vanaf ongeveer de zomer (van € 750??) beter mogelijk was (ik ben helaas niet technisch genoeg onderlegd om hier over door te vragen.

Op Facebook heeft een medewerker van DeWarmte bevestigd dat het om een Pannasonic compressor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@Debitencredit Wanneer heb je je order precies geplaatst? Ik heb op 29 augustus de bestelbevestiging gehad (dus voor de preorder live ging - ik stond al op de mailinglist van DeWarmte i.v.m. interesse in de HeatCycle een paar jaar geleden).

Wel een mailtje gehad met "voor november een uitnodiging voor de vervolgstap", maar helaas nog niets ontvangen qua link, vandaar...

[ Voor 47% gewijzigd door PVPaneel op 01-11-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debitencredit
Ik heb op 28 september de reservering geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@Debitencredit Gewoon om een en ander op te helderen; die belafspraak; is dat om installatie door te spreken of gewoon voor vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Debitencredit
Dat was gewoon voor vragen. Wellicht dat je ze kan mailen op het gewone e-mail adres en verzoekt om een bel afspraak met Mathijs dat deze grotendeels al je vragen kan beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@Debitencredit Dat is precies wat ik gedaan heb. Vanmiddag gesproken met Matthijs. In het kort:

1. Algehele uitrol van de software ten behoeve van de vervolgstappen voor installatie staat gepland voor eind deze week/begin volgende week (vertraging dus)

2. Op beperkte schaal worden nu pre-order klanten individueel benaderd om een installatie plan videocall afspraak te maken.

3. De eerste pomp ao van een klant wordt aanstaande maandag al geïnstalleerd.

Mijn planafspraak videocall staat voor aanstaande vrijdagochtend.

Wat wordt er verwacht:
1. Foto van cv ruimte en cv ketel
2. Foto van de standleiding waar de aansluiting gemaakt kan worden.
3. Foto van de beoogde opstelplaats

Wat zit er niet in?
Let op: het zorgen voor een kabeldoos (of geaard stopcontact) voor de warmtepomp, het afwerken van leidingwerk/hier ruimte voor bieden en het boren van gaten door beton (voor gaten boren kan evt. een partnerbedrijf van ons worden ingeschakeld) valt buiten onze installatiewerkzaamheden en is een eigen verantwoordelijkheid van de klant.
Ik zie vrijdag wel welke ruimte voor vervolgvragen er is. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PVPaneel op 01-11-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
PVPaneel schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:56:
@Debitencredit Dat is precies wat ik gedaan heb. Vanmiddag gesproken met Matthijs. In het kort:

1. Algehele uitrol van de software ten behoeve van de vervolgstappen voor installatie staat gepland voor eind deze week/begin volgende week (vertraging dus)

2. Op beperkte schaal worden nu pre-order klanten individueel benaderd om een installatie plan videocall afspraak te maken.

3. De eerste pomp ao van een klant wordt aanstaande maandag al geïnstalleerd.

Mijn planafspraak videocall staat voor aanstaande vrijdagochtend.

Wat wordt er verwacht:
1. Foto van cv ruimte en cv ketel
2. Foto van de standleiding waar de aansluiting gemaakt kan worden.
3. Foto van de beoogde opstelplaats

Wat zit er niet in?

[...]

Ik zie vrijdag wel welke ruimte voor vervolgvragen er is. ;)
Ik zou willen dat ze eindelijk eens de informatie van de warmtepomp zelf gaan publiceren, denk daarbij aan een formele energielabel, de juiste geluidswaarden ( niet die fantasiewaarden waar ze nu mee komen ) en de juiste vermogenswaarde met de juiste scop waarden. Zodat je een goede afweging kunt gaan maken.
Mogelijk dat die mensen die binnenkort een gesprek hebben om dit te vragen, ik denk dat zij daar ook belang bij hebben.
De huidige werkwijze vind ik van DeWarmte gewoon niet juist en zou zelfs misleidend genoemd kunnen worden. Dit lijkt me ook niet in het belang van DeWarmte zelf, heb je bepaalde dingen (nog) niet, geef het dan aan en lever dan ook niet uit, zorg dat je aan de wettelijke eisen voldoet voor dat je dat doet.
Ik snap gewoon niet dat zij op deze manier doorgaan, op deze manier verlies je gewoon je geloofwaardigheid, ik zou dat gewoon erg jammer vinden.
Vergeet aub ook niet een vuilfilter en ontluchter, bij veruit de meeste andere merken word dit overigens verplicht gesteld, maar is mn voor je levensduur van je warmtepomp belangrijk. Neem het anders gewoon op als optie (ik denk ook dat de meeste mensen hiervoor best willen betalen, kostenpunt circa 150-200 voor beide, kunnen dan ook zonder echt veel meer werk gewoon bij de installatie worden meegenomen, dit achteraf gaan doen ga je gewoon niet willen.

ook de info "wat word er verwacht" lijkt een beetje voorbarig, je kunt beter schrijven "wat verwachten wij als mogelijke klant van DeWarmte", want als je gaat kijken wat ze bieden, bv tegen over een Quatt dan is het eigenlijk maar magerjes, een heel stuk duurder, met een technische beschrijving die erg veel op "wensdenken" is gebasserd (bv het aangegeven vermogen word door de andere (veelal sumiere verdere techn. specs) niet echt onderbouwd (dat zou overigens een pluspunt kunnen zijn cq worden van deze warmtepomp, echter door het ontbreken van echte techn. specs (mogelijk zijn deze dus niet haalbaar, we weten het gewoon niet, echter begint de twijfel steeds groter te worden) en vooral dat de heren NIET TRANSPARANT zijn, ondanks dat ze dat breed uit comuniceren, versterkt deze gedachte alleen maar. Zelfs na herhaalde vragen over bv energielabel, geluid, vermogen en subisidie, zijn zij niet in staat om zelfs de meest elemanaire vragen hierover te beantwoorden.

Overigens vind ik het nog steeds vreemd dat zij de verantwoordelijkheid van de electrische installatie geheel in de verantwoording leggen van de klant. Ik zou tenminste een aantal eisen verwachten die DeWarmte aan een dergelijk aansluitpunt stellt.
De wettelijke bepalingen zijn op dat punt heel duidelijk (bouwbesluit, NEN 1010), dus niet zo maar een aansluitpunt (bij een dergelijke installatie zou ik een stopkontact al helemaal niet overwegen) en bij een vaste aansluiting is een werkschakelaar aan de buitenkant direct naast de unit overigens ook verplicht. Ook de eisen die aan de bekabeling cq zekering (let er op, je hebt bij dit vermogen een eigen groep nodig) van het toestel word gesteld zouden vermeld moeten worden (bv met de huidige info is bv een keuze over een B-kat cq C-kat voor de zekering nu niet te maken (je zou het moeten gokken, en dat is bij een electrische installatie altijd een hele slechte keuze, als je huis daardoor afbrand zul je behoorlijk problemen krijgen met je verzekering). Nogmaals het dringende verzoek, DeWarmte doe je huiswerk opnieuw en kom met deze informatie voordat je bij klanten gaat aankloppen, en de klanten zijn hierbij gewaarschuwd, ze zullen deze vragen dus zelf ook moeten stellen.

[ Voor 43% gewijzigd door MacD007 op 03-11-2022 10:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander Wapperom
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-01 16:09
Hi Tweakers,

Zoals eerder genoemd zal ik hier van tijd tot tijd reageren, dit is eerder maandelijks dan wekelijks in verband met capaciteit. We zijn volle bak bezig met de voorbereiding van de eerste commerciële installatie. Alle collega’s bij DeWarmte zijn hiervoor keihard aan het werk dus ik vraag hiervoor ook wat begrip en geduld. Onderstaand de antwoorden op de gestelde vragen.

ERP data en subsidie

We hebben het conceptrapport binnen en hiermee ook de subsidie meldcode aangevraagd bij de RVO. Dit kan helaas nog een aantal weken duren. Tot de definitieve meldcode binnen is kan er subsidie worden aangevraagd volgens het proces zonder meldcode. Dit zullen wij zo veel mogelijk voorbereiden met onze partners van Simpel Subsidie. Vanuit onze ervaring met de HeatCycle zijn al deze aanvragen, toen ook zonder meldcode, uitgekeerd. Dit kan in het begin wel iets langer duren.

Geluid

Geluid wordt uitvoerig getest door de KIWA waarna we de resultaten direct zullen delen. Onze eigen testresultaten zijn eerder genoemd.

Garantie

We geven 2 jaar garantie op de Pomp AO en 3 jaar garantie op de compressor.

Service

We verlenen 2 jaar gratis full service aan iedereen die nu besteld. Mocht er iets mis zijn? Dan komen wij uiteraard langs om het repareren.

Webapp

Onze webapp draait op alle systemen via de browser. De eerste versie verschaft inzicht in het verbruik van de Pomp AO . Features worden continue toegevoegd op basis van klantenfeedback.

Welke Thermostaten zijn geschikt?

Alle thermostaten met een aan/uit contact.

Ondersteuning subsidie

Wij hebben een samenwerking met Simpel Subsidie. Wij betalen aan hen de kosten voor de aanvraag, dus deze is voor onze klanten helemaal gratis. Met een speciale link kan je inloggen en een van onze producten kiezen. In een paar simpele vervolgstappen kan je wat gegevens invullen en word de subsidieaanvraag voor je geregeld.

Koeling

Koeling gaat via de vloerverwarming, muurverwarming of via ventilatorconvectoren. Niet elk afgiftesysteem is hiervoor geschikt en daarom is dit niet standaard inclusief. Wij rekenen meerkosten van €750 om koeling mogelijk te maken.

Performance -10/35

Bij -10°C buiten en een afgiftetemperatuur van 35°C levert de Pomp AO 4.2kW met een COP van 2.76.

Extra kosten
Het doel is om in de meeste gevallen extra kosten te vermijden om de kostprijs zo simpel en transparant mogelijk te houden. In onderstaande situaties zijn de meerkosten echter te groot of liggen deze buiten ons expertise gebied hier zullen we dus een bijdrage van de klant vragen.

- Buitenleidingwerk is kostbaar dus hier rekenen we extra kosten voor boven de 5m, €50,- extra per meter. Tot 5m valt dit dus binnen het vaste installatiebedrag. In de meeste gevallen zal de buitenleiding onder de 5m blijven.

- Installatie op hoogte: Die zijn alleen bereikbaar door het huren van extra materiaal (bijv. hoogwerker, kraan, etc.). Voor het huren van dit materieel zullen we de kosten doorberekenen. Deze kosten zijn situatieafhankelijk.

- Doorvoeren: 1 geveldoorvoer en 1 doorvoer binnen zijn inclusief. Vaak zijn 2 doorvoeren genoeg. Overige doorvoeren moeten worden geboord voordat wij installeren, onze partner Dikkerboom kan hierbij helpen.

-Gereedmaken elektra: Mochten er aanpassing nodig of gewenst zijn in de elektra voor de aansluiting van de Pomp AO? Dit doen wij niet zelf. We zijn op zoek naar een partner die dit voor onze klanten goed kan voorbereiden. Tot dat we die gevonden hebben is dit de verantwoordelijkheid van onze klanten zelf.

Koppeling CV
Aan/uit. Het vermogen en modulatie bereik van de warmtepomp is zo gekozen dat de gasketel de meeste dagen uit blijft voor verwarming.

Feedback van tweakers voor de DeWarmte website

We hebben de elektriciteitsaansluitingseis duidelijker vermeld op de website.

We hebben een oude koelkast ook in de begeleidende tekst gezet als vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Sander Wapperom schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:54:
Hi Tweakers,

Zoals eerder genoemd zal ik hier van tijd tot tijd reageren, dit is eerder maandelijks dan wekelijks in verband met capaciteit. We zijn volle bak bezig met de voorbereiding van de eerste commerciële installatie. Alle collega’s bij DeWarmte zijn hiervoor keihard aan het werk dus ik vraag hiervoor ook wat begrip en geduld. Onderstaand de antwoorden op de gestelde vragen.
Beste Sander,
mooi om weer eens van je te horen, alvast eerstens bedankt om ook de nieuwe ontwikkelingen hier op tweakers met ons te delen. Bedankt hiervoor, zeker omdat je mogelijk meer mensen mee kunt bereiken, niet iedereen zal regelmatig op jullie website gaan kijken.
overigens een kleine tip, maak wijzigingen of nieuwe info wat meer zichtbaarder op jullie site, deze gaan nu een beetje onder.
ERP data en subsidie

We hebben het conceptrapport binnen en hiermee ook de subsidie meldcode aangevraagd bij de RVO. Dit kan helaas nog een aantal weken duren. Tot de definitieve meldcode binnen is kan er subsidie worden aangevraagd volgens het proces zonder meldcode. Dit zullen wij zo veel mogelijk voorbereiden met onze partners van Simpel Subsidie. Vanuit onze ervaring met de HeatCycle zijn al deze aanvragen, toen ook zonder meldcode, uitgekeerd. Dit kan in het begin wel iets langer duren.
op zich een mooie ontwikkeling, echter wat let jullie om dit ook gewoon op jullie site te zetten, dan ben je ook zichtbaar transparant en niet alleen als marketing slogan.
Geluid

Geluid wordt uitvoerig getest door de KIWA waarna we de resultaten direct zullen delen. Onze eigen testresultaten zijn eerder genoemd.
ook hier goed om te horen, echter pas jullie info op de site daar gewoon op aan, heel veel mensen weten echt niet het verschil tussen geluidsvermogen en geluiddruk. Echter mbt de wettelijke eisen voor de opstelling is alleen het geluidsvermogen van belang.
Garantie

We geven 2 jaar garantie op de Pomp AO en 3 jaar garantie op de compressor.
prima, kijk dat zou ik nu juist ook duidelijk op jullie site zetten. Kijk het zou best eens beter kunnen, maar eerlijk bij een start-up met een nieuw product is dat niet verkeerd.
Service

We verlenen 2 jaar gratis full service aan iedereen die nu besteld. Mocht er iets mis zijn? Dan komen wij uiteraard langs om het repareren.

Webapp

Onze webapp draait op alle systemen via de browser. De eerste versie verschaft inzicht in het verbruik van de Pomp AO . Features worden continue toegevoegd op basis van klantenfeedback.
Betekend dit dat er alleen een webapp komt en geen specifieke mobile app voor IOS en Android ?
Welke Thermostaten zijn geschikt?

Alle thermostaten met een aan/uit contact.
Dat vind ik persoonlijk wel een tegenvaller, dus thermostaten met een openterm protokol worden niet ondersteund?
Ondersteuning subsidie

Wij hebben een samenwerking met Simpel Subsidie. Wij betalen aan hen de kosten voor de aanvraag, dus deze is voor onze klanten helemaal gratis. Met een speciale link kan je inloggen en een van onze producten kiezen. In een paar simpele vervolgstappen kan je wat gegevens invullen en word de subsidieaanvraag voor je geregeld.
deze weg kan echter een heel stuk langer duren en geeft geen zekerheid over de hoogte van de uiteindelijk toegewezen subsidie. Dus de nu genoemde 2.700 euro is via deze weg een beetje voorbarig, wat doen jullie als blijkt dat deze subsidie lager uit gaat vallen?
Koeling

Koeling gaat via de vloerverwarming, muurverwarming of via ventilatorconvectoren. Niet elk afgiftesysteem is hiervoor geschikt en daarom is dit niet standaard inclusief. Wij rekenen meerkosten van €750 om koeling mogelijk te maken.
vind het een beetje een vreemde zaak, waarom 750 euro betalen voor iets wat je zelf al in huis hebt ? via deze weg is er dus geen extra "hardware" nodig om enige koeling met de warmtepomp te kunnen opwekken, de enige "aanpassing" zou een "software" aanpassing zijn, om daar nu 750 euro voor te vragen vind ik ronduit een aanfluiting.
Koeling via de bestaande warmtewisselaars (radiatoren cq vloerverwarming) heeft ook maak een beperkte koelende werking en je moet zorgen dat je geen condensatie gaat krijgen, ik denk dat niemand graag plasjes water op zijn vloer wilt hebben, zeker als dit een houten vloer betreft.
Performance -10/35

Bij -10°C buiten en een afgiftetemperatuur van 35°C levert de Pomp AO 4.2kW met een COP van 2.76.
SCOP bij deze waarde? overigens zou ik me nog steeds wensen dat er meer (S)COP waarden van jullie systeem te vinden zouden zijn, op dit moment vind ik deze nog al magertjes.
Ook hebben jullie nog steeds geen verklaring van jullie vermogenafgifte van 8,3 kW gegeven, bij welke instelling cq waarde kun je dit vermogen bereiken? Zolang dit niet word onderbouwd heb mijn vraagtekens bij deze claim.
Extra kosten
Het doel is om in de meeste gevallen extra kosten te vermijden om de kostprijs zo simpel en transparant mogelijk te houden. In onderstaande situaties zijn de meerkosten echter te groot of liggen deze buiten ons expertise gebied hier zullen we dus een bijdrage van de klant vragen.

- Buitenleidingwerk is kostbaar dus hier rekenen we extra kosten voor boven de 5m, €50,- extra per meter. Tot 5m valt dit dus binnen het vaste installatiebedrag. In de meeste gevallen zal de buitenleiding onder de 5m blijven.

- Installatie op hoogte: Die zijn alleen bereikbaar door het huren van extra materiaal (bijv. hoogwerker, kraan, etc.). Voor het huren van dit materieel zullen we de kosten doorberekenen. Deze kosten zijn situatieafhankelijk.

- Doorvoeren: 1 geveldoorvoer en 1 doorvoer binnen zijn inclusief. Vaak zijn 2 doorvoeren genoeg. Overige doorvoeren moeten worden geboord voordat wij installeren, onze partner Dikkerboom kan hierbij helpen.

-Gereedmaken elektra: Mochten er aanpassing nodig of gewenst zijn in de elektra voor de aansluiting van de Pomp AO? Dit doen wij niet zelf. We zijn op zoek naar een partner die dit voor onze klanten goed kan voorbereiden. Tot dat we die gevonden hebben is dit de verantwoordelijkheid van onze klanten zelf.

Koppeling CV
Aan/uit. Het vermogen en modulatie bereik van de warmtepomp is zo gekozen dat de gasketel de meeste dagen uit blijft voor verwarming.

Feedback van tweakers voor de DeWarmte website

We hebben de elektriciteitsaansluitingseis duidelijker vermeld op de website.
wat ik gevonden heb "Geen aanpassingen in jouw elektra nodig*
*als er een maximum van 12A aangesloten kan worden"

de eerdere vraag blijft bestaan, hoe moet exact deze aansluiting volgens jullie er uit zien? Een aansluiting via een stopkontact zou ik heel duidelijk afwijzen, dit soort aansluitingen dient volgends de stand der techniek gewoon via een vaste aansluiting moeten gebeuren (deze is zelf goedkoper uit te voeren als een stopkontact (WCD met randaarde)).

ik weet niet op welke basis jullie dit stellen, als ik echter dit op de nu beschikbare informatie ga bepalen is deze stelling niet conform de huidige geldende wettelijke normen (NEN1010:2015, gaat begin volgend jaar zelfs naar NEN1010:2020) (Gebruiker >2000W versus 2760W).

Ik heb dit al diverse keren aangedragen, je hebt voor deze aansluiting gewoon een separate eigen groep nodig, ik ken weinig installaties die een "losse" groep hebben die je daarvoor zou kunnen gebruiken. Mn voor de gewenste bedrijfszekerheid wil je eigenlijk geen andere gebruikers op een dergelijke groep hebben (mede gezien de duidelijk langere opwarmtijd die bij een warmtepomp nodig is).
Ook zijn er onvoldoende gegevens beschikbaar om een zekere keuze tussen een B-kat en C-kat te kunnen maken (bij een 16A zekering, overigens is hier een aardlek cq ardlekautomaat (volgens NEN1010:2015 moet deze overigens spanningsonafhankelijk zijn) zeer wenselijk), mn bij warmtepompen kan het wenselijk zijn om een C-kat te gebruiken (is echter zeer afhankelijk van de warmtepomp zelf, dit wil je echt niet gaan gokken), jullie zijn de einige die hier uitsluitsel over kunnen geven.
ook dient er aan de buitenkant (bij een gewenste vaste aansluiting) bij de warmtepomp een werkschakelaar (2P) geplaatst te worden, gezien de prijs (een werkschakelaar kost minder dan 20 euro) verwacht ik dit ook gewoon in de prijs (mede omdat dit een wettelijke eis betrefft)
We hebben een oude koelkast ook in de begeleidende tekst gezet als vergelijking.
dus Sander, je ziet dat er nog een hele aantal kritische vragen over zijn die denk ik veel tweakers willen weten, ook vind ik nog steeds dat jullie claim van transparantie erg marketing gericht is, wat denk ik veel mensen die ondertussen een optie hebben genomen willen weten wat is mijn plaats op de wachtlijst en hoe ziet jullie planning mbt de installatie grofweg er uit. Ik ben bang als je daar binnenkort geen duidelijk antwoord op geeft je een hoop klanten kwijt bent.
Ook je mail van gisteren geeft hier eigenlijk geen duidelijk beeld weer, eigenlijk had je deze mail ook niet hoeven te versturen, omdat jullie over bijna alle punten vaag blijven, ik mis bv een tijdspad waarbinnen jullie op dit moment denken. Ik kan dit helaas niet echt transparant noemen, dit heeft eerder met zeer donker mat glas te maken. Kom op jullie kunnen echt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Een vraag aan DeWarmte gebruiken jullie de inverter techniek in jullie warmtepomp OA ?
In de productomschrijving kon ik dat dus niet zien.

• DNAxtreme
Het is weer angstvallig stil. Met hun communicatie die begin oktober zou volgen. Hoe is het met de eerste installatie gegaan bijvoorbeeld?

Alles valt of staat met een eerste indruk vind ik.

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Als ik wat tijd heb zal ik wat delen over de tweede installatie bij een klant ;).
Die is bij mijn ouders geplaatst, ze zijn rustig aan het opschalen.

[ Voor 38% gewijzigd door RobertowNL op 17-11-2022 11:21 ]

• DNAxtreme
RobertowNL schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:21:
Als ik wat tijd heb zal ik wat delen over de tweede installatie bij een klant ;).
Die is bij mijn ouders geplaatst, ze zijn rustig aan het opschalen.
Ik ben heel erg benieuwd. Zijn je ouders tevreden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnns85
  • Laatst online: 12:28
Ik heb morgen een digitale schouw en kreeg vandaag inloggegevens om alvast wat informatie aan te leveren over mijn woning. Zal jullie hier ook op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
Vandaag de digitale schouw gehad. Ging erg goed, kwam erg kundig over. Alles laten zien en besproken over een maand wordt hij geplaatst, datum meteen geprikt. Inmiddels al meer dan 10 units geplaatst en zijn aan het opschalen werd aangegeven. De eerste installaties worden nog met een extra dag uitloop gepland in geval er iets tegen zit, maar in principe in één dag klaar. Ik moet alleen zorgen voor een stroompunt in de buurt van waar de warmtepomp komt zodat de daar de pomp op aan kunnen sluiten. Ze monteren zelf een werkschakelaar. Krijg volgende week de overeenkomst en heb er erg veel vertrouwen in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
Heb net als @dnns85 de schouw gehad (inmiddels al weer 2 weken geleden), alleen was op dat moment de software nog niet klaar, dus ging alles via mail en videobellen
Het contact met sales (Loek in mijn geval) verliep prettig, er werd de tijd genomen.
Qua elektra zelfde verhaal als @dnns85: aparte vrije groep (B16), zodat zij makkelijk de installatie op een werkschakelaar kunnen aansluiten. Was geen suggestie van mijn kant, kwam DeWarmte zelf mee.
Plaatsen van een microbellen ontluchter/magneetfilter was niet standaard, maar vonden ze tegen geringe meerprijs geen enkel probleem.
En ja, het is een inverter.
Het certificaat is er nog niet; de Kiwa resultaten voor de geluidsmeting zijn nog niet binnen. In het contract wordt dit "opgelost" door aan te geven dat eventueel aanvullende aanpassingen vanuit de certificering kosteloos worden doorgevoerd in reeds geplaatste installaties. Is nu een gok, maar in mijn geval zit ik tientallen meters van de relevante erfgrens af (naastgelegen perceel heeft geen woonbestemming), dus gaan we het zien (/horen)...
Aanbetaling is 3k, de rest pas na installatie.
Subsidie wordt geregeld via SimpelSubidie en zit bij de prijs in.
Installatie kon toen al op 13-14 november, maar omdat ik een datakabel wilde trekken (kan ook draadloos) en de elektra wil aanpassen, staat ie nu op 1-2 december gepland.
We gaan het meemaken. :) Voor mij persoonlijk; het verloopt allemaal een beetje rommelig, de portal staan nog spelfouten in en het feedbackformulier gaf een foutmelding.. Duidelijk nog niet alles is op orde.
Tegelijkertijd wordt er meegedacht en krijg ik zelf de indruk dat ze hun product heel graag uit het lab en in het wild willen zien, kortom: een startup..

[ Voor 19% gewijzigd door PVPaneel op 19-11-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
is er toevallig ook iets gezegd over type/materiaal van het leidingwerk (RVS, koper, meerlagenbuis, diameters?) en de wijze waarop het nabij de CV ketel aan elkaar gekoppeld wordt?
wel goed om te horen dat ze niet 'moeilijk doen' over bij plaatsen van magnetisch vuilfilter

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@Toby-Wan

Alleen indirect (zelf geen vraag over gesteld omdat het bij mij thuis al een mix van 1 en ander is). Tijdens het oriënteren is gesproken over een kant en klare mantelbuis wanneer ze door de tuin moeten, maar daar is in mijn geval geen sprake van. De doorvoer naar binnen is 10cm diameter en ze willen aansluiten op leidingwerk can minmaal 20mm.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Afgelopen maandag en dinsdag (13 / 14 november) zijn ze bij mijn ouders geweest om de AO pomp te installeren. Het was voor de installateurs de tweede installatie en dat was wel een beetje te zien. Vriendelijke jongens maar het was nog wel wat pionieren zullen we maar zeggen.

Uiteindelijk hebben ze dinsdag de installatie kunnen afronden. Mijn ouders hebben bewust gekozen voor montage aan de muur. Daarnaast zit er even een stuk dakgoot op (ivm nalekken van het dak).

Aansturing gaat onderhuids via een Raspberry Pi 4.
De pomp heeft de afgelopen week naar behoren gedraaid, hij kon het tot zaterdag prima warmhouden (zonder gasverbruik). Dit weekend met de kou heeft de ketel het stoken meer overgenomen maar hoe/waarom is nog niet bekend (bewust/voordeliger via gas). Er dient binnen het huis nog e.e.a te afgeregeld te worden met betrekking tot waterzijdig inregelen van de installatie. Maar dat gaan we de komende tijd gebeuren.

Zal tzt nog wel even een betere/uitgebreidere toelichting geven. Maar hieronder alvast een aantal foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8C9moTBFNdbLDbKU-KmrqERNDXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQ6GVOc05gJ6JMY7fn18lke4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kVoOa3ea_9U_ygl1JOU5d_cS6s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3eLGCfTtVzZRSA1g46ylg16.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuJNmup0BTiUBLUib5WBzQ8z4t8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgJap7sTv8EdAem9kcAY8ZmH.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTB3EQF0kZ23IWrjwqIVSwIUMYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVANzNDTXtRZyPFEgo2uhB26.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6Iq3XFl60WVh1sHGdnrChaQ4aw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDoDXJBShrU4QkGmYuX59dBD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7FTZvMhyX6u9xK4Qg6SFhQ0rRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpKHWvyvVwC8frSbYjdJs5qI.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywXPd2RFgF57_akZiK2ScvIaWTI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxmy4zqVv87UNDblwxRPzmqV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00NF5KqlgwbfsctsFwv1yXSUtsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dyRtnrJ1bQbU52ySuiCwQRR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqoNR6pBy-47THEMjCIrfZdjam4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4KZk1486ceTkxAnnJLvOuLw.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhNsJlua9Qvezu8uwCQRtNUN-UE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z78ZPVyqby5SKTdEx7MLcDWg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOZkKqAiAobcDFvwhduAwrPaZz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5v2Bowz3IT8J9MPZ7qTFEsTV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50fCYKs_khPlM172_EdwIkWCIDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEEC5wyaLTZ3r8nNyubXWmZT.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NerX6QOZD-Scnc6qQvDM-HPP33Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFPC4EeGJTUS5hkWyKFgX74M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KC7bGfjbZyItstnL4rx99JXYGeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkYEDQLxeUAFWB0rjdQ8C1gH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15JlZD1XdgPIg5vHtm8Ai9Jd-IQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCqKbaXYZZyTSwbalPEE3Er8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
tering, wat een joekel! Kun je al iets zeggen over het geluid en/of vibraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:57
ja da's een beste :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

olafmol schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:01:
Vibraties zijn niet hoorbaar. Geluid viel mij mee, maar ik heb niet naast een defrost run gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
olafmol schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:01:
Hij is 14 cm breder, 20 cm hoger en 11 cm dieper dan de Quatt. Hij is inderdaad groot (en veel groter dan ik had verwacht als ik eerlijk ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
@RobertowNL Bedankt voor de toelichting & foto's! Een paar kleine vragen als dat geen probleem is:
Heb je toevallig nog foto hoe die richting CV ketel zit aangesloten? Is dat met terugslagklep(pen) of open verdeler oid?
Is die warmtemeter naar WP inclusief of op eigen verzoek?
Kan je iets zeggen of ketel continu heeft bijgestookt of zou het met de defrosts te maken kunnen hebben?

N.B. afmetingen zijn nagenoeg zelfde als een Vaillant VWL 55/6

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 10:47
@RobertowNL Dank voor het delen van de informatie
@Accretion Top gezien ,voor de liefhebber link toegevoegd.
Maar zo te zien was jullie installatie stuk beter voor elkaar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Toby-Wan schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:57:
@RobertowNL Bedankt voor de toelichting & foto's! Een paar kleine vragen als dat geen probleem is:
Heb je toevallig nog foto hoe die richting CV ketel zit aangesloten? Is dat met terugslagklep(pen) of open verdeler oid?
Ik dacht inderdaad dmv een klep, ik ben er niet de gehele dag bij gewest de tweede dag van de installatie.
Een foto volgt binnenkort even, die had ik nu net niet gemaakt ;).
Is die warmtemeter naar WP inclusief of op eigen verzoek?
Die warmtemeter hoort bij de WP, en is daarmee verbonden. De kabels aan dat ding zijn niet enorm lang, maar hij past hier (precies) binnen, ik begreep dat ze hem normaal buiten plaatsen.
Tussen de unit en het DeWarmte kastje zit ook een kabel, maar dit kan ook dmv een draadloze module (links boven op de foto).

De normale aanstuur/afleesmodule van de WP zat er ook gewoon bij, alleen leest DeWarmte deze uit dmv de Raspberry PI (via rs485)
Kan je iets zeggen of ketel continu heeft bijgestookt of zou het met de defrosts te maken kunnen hebben?

N.B. afmetingen zijn nagenoeg zelfde als een Vaillant VWL 55/6
Afgelopen zaterdag heeft de hele dag alleen de ketel gedraaid, overdag heb ik geen warmte voorbij zien komen op de warmtemeter (cumulatieve stand versprong niet).
Ik denk dat dit niet helemaal klopte, maar wellicht heb ik het ook wel fout.

Wat overigens nog wel even goed is om te melden is dat er nog geen app / website beschikbaar is. Van wat ik er van begreep is deze nog niet af. Jammer want ik zou graag wel wat meer inzicht in het (stroom) verbruik en opwek van warmte willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-06 22:04
Afgelopen zaterdag heeft de hele dag alleen de ketel gedraaid, overdag heb ik geen warmte voorbij zien komen op de warmtemeter (cumulatieve stand versprong niet).
Ik denk dat dit niet helemaal klopte, maar wellicht heb ik het ook wel fout.

Wat overigens nog wel even goed is om te melden is dat er nog geen app / website beschikbaar is. Van wat ik er van begreep is deze nog niet af. Jammer want ik zou graag wel wat meer inzicht in het (stroom) verbruik en opwek van warmte willen hebben.
Heb je toevallig al wat meer info over de werking, verbruik, samenwerking met de CV?

Bij mij wordt deze pomp 19/20-12 geplaatst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
De mijne is afgelopen donderdag/vrijdag geplaatst en houdt sinds vrijdagmiddag mijn woning zelfstandig warm. Portal is nog niet live, dus ik moet wachten op de uitgelezen gegevens van m'n slimme meter. Als ie volle bak draait trekt ie ca. 2 kW stroom, incl. stuurkastje (let op: die heeft een eigen stopcontact nodig, dat was sales vergeten te melden!)
Werking is stuurkast tussen thermostaat en ketel. Stuurkast maximeert het aantal schakelingen per uur.
Warmtepomp draait altijd (indien warmtevraag), bij gebrek aan vermogen of te langzame opwarmtijd wordt de cv bijgeschakeld. Ook bij een defrost; dan wordt de ketel kortstondig op 60 graden aangezet en de cyclus omgedraaid; gaat heel vlot.
Stille modus is -3 db en tijdslot afhankelijk.
Bij mij zijn er t-stukken op de aanvoer en retour gezet met twee afsluiters, zodat de monoblock los te koppelen is. Vorstbeveiligingsklep wordt standaard geïnstalleerd, microbellenontluchter/magneetfilter hebben ze er op mijn verzoek tussen geplaatst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMfCxo1CaAN5Ut8Ej_fD4kFBTuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgCZbA69Khdztq29xizaFpKd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xijHlK4k9Ap8mBRJkthVJBA4kjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FbQCZT9XiPtQkggdCFp8QAp.jpg?f=fotoalbum_large

[Edit: Afbeeldingen toegevoegd]

[ Voor 28% gewijzigd door PVPaneel op 04-12-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
PVPaneel schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:05:
De mijne is afgelopen donderdag/vrijdag geplaatst en houdt sinds vrijdagmiddag mijn woning zelfstandig warm. Portal is nog niet live, dus ik moet wachten op de uitgelezen gegevens van m'n slimme meter. Als ie volle bak draait trekt ie ca. 2 kW stroom, incl. stuurkastje (let op: die heeft een eigen stopcontact nodig, dat was sales vergeten te melden!)
Werking is stuurkast tussen thermostaat en ketel. Stuurkast maximeert het aantal schakelingen per uur.
Warmtepomp draait altijd (indien warmtevraag), bij gebrek aan vermogen of te langzame opwarmtijd wordt de cv bijgeschakeld. Ook bij een defrost; dan wordt de ketel kortstondig op 60 graden aangezet en de cyclus omgedraaid; gaat heel vlot.
Stille modus is -3 db en tijdslot afhankelijk.
Bij mij zijn er t-stukken op de aanvoer en retour gezet met twee afsluiters, zodat de monoblock los te koppelen is. Vorstbeveiligingsklep wordt standaard geïnstalleerd, microbellenontluchter/magneetfilter hebben ze er op mijn verzoek tussen geplaatst.
Klinkt goed. Heb je een foto van de unit? En wat vind je van het geluid in het algemeen? -3 db van veel geluid is nog steeds veel geluid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@okijokii Binnen in de keuken (het raam op de foto) hoor ik de ventilator niet en de compressor heel erg licht. Overdag hoor je 'm daarmee eigenlijk binnen niet over het omgevingsgeluid. 's Nachts hoor je een zachte bromtoon op de begane grond, alsof er heel erg in de verte een auto stationair draait. Wij vinden het in ieder geval niet storend, maar het is natuurlijk wel geluid dat er eerst niet was. Buiten hoor je aan het eind van de oprit de uitblazende lucht, maar ook daarvoor geldt, wat ons betreft niet storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
PVPaneel schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:47:
@okijokii Binnen in de keuken (het raam op de foto) hoor ik de ventilator niet en de compressor heel erg licht. Overdag hoor je 'm daarmee eigenlijk binnen niet over het omgevingsgeluid. 's Nachts hoor je een zachte bromtoon op de begane grond, alsof er heel erg in de verte een auto stationair draait. Wij vinden het in ieder geval niet storend, maar het is natuurlijk wel geluid dat er eerst niet was. Buiten hoor je aan het eind van de oprit de uitblazende lucht, maar ook daarvoor geldt, wat ons betreft niet storend.
Bedankt voor de foto's en je reactie 👍 ziet er voor een wp wel mooi uit zo. Geluid blijft een dingetje bij mij, maar het stoort jullie niet. Dat is mooi. Heel veel plezier en warmte ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
Mijn eerste gegevens zijn binnen en man man man wat mis ik die webapp, of wat dat betreft een handleiding. Ik zou graag wat meer inzicht willen in het verbruik en de cop, maar ik heb momenteel alleen een P1 meter die per uur uitgelezen wordt, dus daar moet ik zelf nog wat interpretatie overheen gooien v.w.b. andere verbruikers, pv opwek en instellingen van mijn Tado thermostaat. Ik heb Auke van DeWarmte gesproken en deze geeft aan dat de lifetime COP van mijn pomp nu 3,45 is met ca. 270 kWh geproduceerde warmte in de afgelopen dagen (dat wil zeggen, van vrijdag 16:30 tot aan maandagochtend 20:30 uur). Als ik naar de weerstatistieken kijk is dat Regio schiphol, gemiddeld tussen de 1.5 en 3.3 graden buitentemp. Binnen is gemiddeld 18,5.
Dat klinkt eigenlijk best netjes gezien het nu gaat om een eclectische mix van radiatoren (T11, T22 en T33 wel/niet met speedcomfort) en een piepkleine 1-groeps vloerverwarming als afgiftesysteem in een deels geisoleerde jaren 30 woning (ca. 1000m3 verwarming per jaar). Ik wil zelf nog een en ander narekenen, maar dan moet ik even goed zitten voor gemiddeld verbruik per graaddag en aantal graaddagen, zodat ik weet hoeveel gas ik daadwerkelijk bespaart heb in een gegeven dag.

Ik heb eerder een bierviltjes berekening gedaan en daaruit kwam naar voren dat ik op 4 december 30 kWh stroom verbruikt heb om 7,5 m3 gas te vervangen, dus dat is een heel stuk minder rooskleurig (COP van 2.25 voor die dag). Daarom wil ik alles nog eens goed narekenen.

Regelgedrag ben ik nog niet helemaal achter en kan ook te maken hebben met de TADO die niet lekker samenwerkt of nog aan het inleren is, omdat ie nu van modulerend is omgezet naar aan/uit.
Ik heb nu 2 dagen gehad dat de binnentemperatuur onder het ingestelde minimum zakte en er niet direct een wp of cv werd aangezet, dus dat is wel iets waar ik nog wat meer over wil weten. Als de pomp eenmaal aangaat zie je netjes een stijgende lijn omhoog en vanuit het verbruik kan ik ook zien dat de boel netjes afschaalt op het moment dat de temperatuur bijna is bereikt. Lijkt dus niets met afgegeven vermogen te maken te hebben. Misschien is het TADO of misschien blokkeert de PompAO regelkast doorgifte van het signaal om [reden onbekend].

[ Voor 12% gewijzigd door PVPaneel op 07-12-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
PVPaneel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:25:
ik heb momenteel alleen een P1 meter die per uur uitgelezen wordt, dus daar moet ik zelf nog wat interpretatie overheen gooien v.w.b. andere verbruikers, pv opwek en instellingen van mijn Tado thermostaat.
is het niet mogelijk om nog een kWh meter te (laten) plaatsen specifiek op de WP? dan weet je exacte elektraverbruik om je COP te bepalen en heb je meer inzicht wanneer & op hoeveel vermogen de WP ongeveer draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
Yes, dat is de bedoeling, alles zit op 1 losse groep, dus dat is prima te doen. Moet alleen even kijken hoe; geen stekker voor zo'n simpele verbruiksmeter, dus 't moet direct bedraad (zal vast niet moeilijk zijn, maar ik heb er (nog) geen ervaring mee, dus ik weet even niet wat ik moet hebben en hoe die aan te sluiten.

[ Voor 57% gewijzigd door PVPaneel op 07-12-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
PVPaneel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:25:
Mijn eerste gegevens zijn binnen en man man man wat mis ik die webapp, of wat dat betreft een handleiding. Ik zou graag wat meer inzicht willen in het verbruik en de cop, maar ik heb momenteel alleen een P1 meter die per uur uitgelezen wordt, dus daar moet ik zelf nog wat interpretatie overheen gooien v.w.b. andere verbruikers, pv opwek en instellingen van mijn Tado thermostaat. Ik heb Auke van DeWarmte gesproken en deze geeft aan dat de lifetime COP van mijn pomp nu 3,45 is met ca. 270 kWh geproduceerde warmte in de afgelopen dagen (dat wil zeggen, van vrijdag 16:30 tot aan maandagochtend 20:30 uur). Als ik naar de weerstatistieken kijk is dat Regio schiphol, gemiddeld tussen de 1.5 en 3.3 graden buitentemp. Binnen is gemiddeld 18,5.
Dat klinkt eigenlijk best netjes gezien het nu gaat om een eclectische mix van radiatoren (T11, T22 en T33 wel/niet met speedcomfort) en een piepkleine 1-groeps vloerverwarming als afgiftesysteem in een deels geisoleerde jaren 30 woning (ca. 1000m3 verwarming per jaar). Ik wil zelf nog een en ander narekenen, maar dan moet ik even goed zitten voor gemiddeld verbruik per graaddag en aantal graaddagen, zodat ik weet hoeveel gas ik daadwerkelijk bespaart heb in een gegeven dag.

Ik heb eerder een bierviltjes berekening gedaan en daaruit kwam naar voren dat ik op 4 december 30 kWh stroom verbruikt heb om 7,5 m3 gas te vervangen, dus dat is een heel stuk minder rooskleurig (COP van 2.25 voor die dag). Daarom wil ik alles nog eens goed narekenen.

Regelgedrag ben ik nog niet helemaal achter en kan ook te maken hebben met de TADO die niet lekker samenwerkt of nog aan het inleren is, omdat ie nu van modulerend is omgezet naar aan/uit.
Ik heb nu 2 dagen gehad dat de binnentemperatuur onder het ingestelde minimum zakte en er niet direct een wp of cv werd aangezet, dus dat is wel iets waar ik nog wat meer over wil weten. Als de pomp eenmaal aangaat zie je netjes een stijgende lijn omhoog en vanuit het verbruik kan ik ook zien dat de boel netjes afschaalt op het moment dat de temperatuur bijna is bereikt. Lijkt dus niets met afgegeven vermogen te maken te hebben. Misschien is het TADO of misschien blokkeert de PompAO regelkast doorgifte van het signaal om [reden onbekend].
Bij Quatt zeggen ze dat de Tado niet compatible is met hun regeling. Daar lijken ze de Honeywell T6 als meest compatible aan te geven, al zijn er ook mensen die de iSense goed werkend hebben icm Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@olafmol Ik ben op de hoogte van Quatt (net reservering 4## geannuleerd i.v.m. plaatsing PompAO) en de moeilijkheden die zij hebben bij het merendeel van de thermostaten; het is ook een van de redenen dat ik hierboven aangeef dat het probleem mogelijk in de TADO zit en niet in de aansturing van de ketel door de stuurmodule. Meer dan dat die laatste ook het aantal schakelmomenten beperkt weet ik momenteel niet, dus dat maakt het lastig "debuggen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
PVPaneel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:57:
Yes, dat is de bedoeling, alles zit op 1 losse groep, dus dat is prima te doen. Moet alleen even kijken hoe; geen stekker voor zo'n simpele verbruiksmeter, dus 't moet direct bedraad (zal vast niet moeilijk zijn, maar ik heb er (nog) geen ervaring mee, dus ik weet even niet wat ik moet hebben en hoe die aan te sluiten.
HomeWizard heeft een kWh meter, die lijkt me ideaal voor je

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@wheli Ik heb inmiddels een bestelling geplaatst voor een homewizard P1 meter (en een watermeter, want ja, meer inzicht is meer beter :)) Ben benieuwd.
Het lijkt er overigens op dat er een storing zit in de communicatie van mijn slimme meter. Ik heb sinds de 7e geen stroomgegevens inzichtelijk en vanaf die periode mis ik sporadisch dagen met gasverbruik. Net bij mijn energieleverancier aan de lijn gehangen en die zetten het door, want er lijkt een storing in te zitten aan netbeheerder kant. Super irritant, want dit is juist het moment dat ik gegevens wil!

[EDIT] Voor iedere geïnteresseerde lezer:

Ik heb inmiddels de eindfactuur binnengehad en betaald. Je krijgt netjes een slotofferte met verwijzing naar het SimpelSubsidie portaaltje waar je kunt checken wat het subsidiebedrag is. De PompAO heeft nu zijn eigen ISDE Meldcode (althans, binnen de SimpelSubsidie portal):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8vHjhxz64AQg-ijKgoGX6GKKfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Af6oULYbcu77nxkdoIlZiDlA.png?f=fotoalbum_large

Subsidie bedraagt op dit moment 2850 euro volgens de check:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRyFXHIKWb8aoYcD463knvTYs7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTZn8LBJijnFnHaMytt9y3l6.png?f=fotoalbum_large
Ik zit er over na te denken om een half jaar te wachten, omdat ik dan in combinatie met schuimbeton kan declareren.

[ Voor 53% gewijzigd door PVPaneel op 12-12-2022 09:05 ]

• Toby-Wan
  • Nu online
mag ik vragen aan de gebruikers hoe de WP zich afgelopen dagen gehouden heeft? kan die het redelijk zelf aan of moet CV ketel regelmating bijschakelen?
@PVPaneel @RobertowNL

• Toby-Wan
  • Nu online
PVPaneel schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:54:
@wheli Ik heb inmiddels een bestelling geplaatst voor een homewizard P1 meter (en een watermeter, want ja, meer inzicht is meer beter :)) Ben benieuwd.
met P1 meter krijg je alleen data van de slimme meter, wanneer je specifiek de warmtepomp wil meten heb je de kWh meter nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@Toby-Wan Ik verbruik ca. 2.5-3 kuub gas per dag, het merendeel, 2 kuub komt tussen 23:00 en 7:00 aan bod omdat (op basis van opgenomen vermogen) de nachtmodus de PompAO op max 50% vermogen laat draaien; de pompAO draait dan op 1 kW opgenomen vermogen.. De rest is defrosts.
Mijn kW verbruik ligt tussen de 20 en 30 kW.
Ik zat rond deze tijd altijd op dagen van 9 -12 m3 gas en dat was met 18,5 graden tussen 7 en 22 en 16,5 tussen 22 en 7.
Inmiddels doe ik 18,5 tussen 7 en 22 en 18 tussen 22 en 7.
Woning is 128 m2 uit 1938, met nieuwbouw dakisolatie en hr++ glas.

[ Voor 11% gewijzigd door PVPaneel op 18-12-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
Pomp is gister om 22:00 gestopt (einde tijdslot TADO) en geeft sindsdien geen warmte meer. CV ketel draait alleen, wat zo te zien de noodvoorziening is. Kunstmatige warmtevraag (thermostaat hoger) geeft geen inschakelende pomp.
Gebeld met 24-uur support voor 9 uur; voicemail. Na 9 uur, geen gehoor en geen voicemail. Gebeld met sales, wordt niet opgenomen. Nog geen bericht op de mail.. geen goede beurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
PVPaneel schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:41:
Pomp is gister om 22:00 gestopt (einde tijdslot TADO) en geeft sindsdien geen warmte meer. CV ketel draait alleen, wat zo te zien de noodvoorziening is. Kunstmatige warmtevraag (thermostaat hoger) geeft geen inschakelende pomp.
Gebeld met 24-uur support voor 9 uur; voicemail. Na 9 uur, geen gehoor en geen voicemail. Gebeld met sales, wordt niet opgenomen. Nog geen bericht op de mail.. geen goede beurt...
Exact hetgeen waar de klanten het meest bang voor zijn. Bij problemen niemand aan de lijn krijgen. Zelfs bij een startup erg belangrijk om in ieder geval te reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
Inmiddels support aan de lijn gehad. Storing in de stuurkast. Op afstand een reset uitgevoerd en inmiddels draait ie weer vrolijk, maar eens met @okijokii.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DNAxtreme
PVPaneel schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:06:
Inmiddels support aan de lijn gehad. Storing in de stuurkast. Op afstand een reset uitgevoerd en inmiddels draait ie weer vrolijk, maar eens met @okijokii.
Fijn dat hij weer werkt. En ook fijn dat je nog terug kon vallen op de CV ketel.

Zou je jouw berekening uit de vorige post eens uit willen werken qua kosten? Bijv. van afgelopen zaterdag? Wat is je besparing geweest t.o.v. gas? van bijvoorbeeld een maand terug? Of vorig jaar een koude dag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeutonMartin
Bij mij zijn ze inmiddels vanmorgen gestart met de installatie. Zodra alles klaar is en draait zal ik wat foto’s plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dnns85
Hier vanochtend ook gestart met de installatie. Het weer helpt niet echt mee, foto's volgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
@DNAxtreme Ik zal er naar kijken. Probleem is de hoeveelheid ruis in de gegevens, bijvoorbeeld door ander verbruik omdat we recent gezinsuitbreiding hebben gehad. Ik wilde zelf over de maand december een gemiddelde berekenen.
Om je niet helemaal met lege handen naar huis te sturen; vanochtend gevraagd naar de COP cijfers en de teller staat nu op 3,25; de warmtemeter geeft aan dat de pomp sinds ingebruikname 1,2 megawatt aan thermische energie heeft gemaakt.
Dat zou op ca. 370 kW opgenomen vermogen komen.
Uitgaande van 8,8 kW thermisch per kuub heb ik 137 kuub gas bespaard. De stroom is overschot en kost met afschrijving panelen zo'n 7 cent. Voor gas betaal ik nu nog 1,21.
Dus ca. 165 euro gas vervangen voor 30 euro..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
dnns85 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:43:
Hier vanochtend ook gestart met de installatie. Het weer helpt niet echt mee, foto's volgen!
Vandaag niet heel erg opgeschoten (gevoelsmatig). Nog weinig ervaren installateurs, dit is de 3e die ze doen, al was dat wel te verwachten. Gat voor doorvoer leidingen is gemaakt en locatie (her)bepaald. Ook is de regelkast binnen opgehangen en op de cv aangesloten (geweest). Ze kregen de Nest nog niet helemaal werkend maar dat moet morgen lukken.

Zijn wel wat op en aanmerkingen maar die zal ik later delen. Ze komen morgen terug om het af te maken. Eerst maar de kans geven het netjes werkend op te leveren.

Hieronder vast een foto van de binnenkant van het regelkastje met daarin de Raspberry Pi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhLIy2hibHUPp2w1LoKcrvFdAv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pxl0iiVhGzlB0ay3iDBYMhB7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

RobertowNL schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:53:
Afgelopen maandag en dinsdag (13 / 14 november) zijn ze bij mijn ouders geweest om de AO pomp te installeren. Het was voor de installateurs de tweede installatie en dat was wel een beetje te zien. Vriendelijke jongens maar het was nog wel wat pionieren zullen we maar zeggen.

Uiteindelijk hebben ze dinsdag de installatie kunnen afronden. Mijn ouders hebben bewust gekozen voor montage aan de muur. Daarnaast zit er even een stuk dakgoot op (ivm nalekken van het dak).

Aansturing gaat onderhuids via een Raspberry Pi 4.
De pomp heeft de afgelopen week naar behoren gedraaid, hij kon het tot zaterdag prima warmhouden (zonder gasverbruik). Dit weekend met de kou heeft de ketel het stoken meer overgenomen maar hoe/waarom is nog niet bekend (bewust/voordeliger via gas). Er dient binnen het huis nog e.e.a te afgeregeld te worden met betrekking tot waterzijdig inregelen van de installatie. Maar dat gaan we de komende tijd gebeuren.

Zal tzt nog wel even een betere/uitgebreidere toelichting geven. Maar hieronder alvast een aantal foto's.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Tijd voor een (korte) update.
De eerste week draaide de pomp eigenlijk wel naar behoren. Het was half november natuurlijk vrij warm, de aanvoer bij mijn ouders staat ergens rond de 40-45 graden (exact weet ik helaas niet). Maar daarmee krijgen ze hun woning toch wel prima warm. Qua comfort wel een stukje beter dan de oude situatie waarbij de (30 jaar) oude CV ketel op hoge temperatuur de ruimte stookt (verbruik +-2.000 m3)

Na ongeveer 5 dagen begon de CV meer te draaien, veel korte runs op vol vermogen. Het was niet altijd warm in huis en de Pomp deed het niet. Bij contact met de support werd aangegeven wat de pomp geen stroom meer had. De werkschakelaar stond gewoon aan, maar de pomp was niet bereikbaar.
Dat weekend was het natuurlijk ook vorstig, waardoor de vorstbeveiliging het water uit de pomp liet lopen, waardoor de CV ook de druk kwijt zou raken. Gelukkig kan je dan de afsluiters dicht doen, maar optimaal is anders.

Mijn ouders hadden op dat moment ook geen storingsnummer, dus bellen kon niet. Mijn vader heeft op dat moment op Zondag de pomp met een paar keer aan/uitzetten van de werkschakelaar en de aansturing de pomp weer aan de gang gekregen.

Helaas was dit maar van korte duur. Een aantal dagen later was er weer storing. Hierbij ging communicatie wederom veelal via de mail (verre van ideaal). Op afstand is er toen meegekeken, het zou aan de WIFI, Thermostaat of aansturing kunnen liggen. Het is geen onwil, maar je merkt wel dat de heren van De Warmte nog wel e.e.a kunnen verbeteren op het gebied van bereikbaarheid & troubleshooting.

Ondertussen hebben we ook een UTP kabel gelegd, ook dit loste het probleem niet op.
Uiteindelijk was ik een paar dagen later bij mijn (terecht gefrustreerde) vader op bezoek. Toen schoot mij te binnen dat bij het aansluiten de kabels tussen de aansturing en de pomp wat kort waren. Op de dag van installatie waren kabeltjes ook eens uit de wago klemmetjes geschoten. Ik heb mijn vader dus de hint gegeven om te vragen of hij de zijkant van de pomp eens mocht openen.

Toen kwam de aap snel uit de mouw, in de pomp zit een losse kWh meter, deze was niet juist aangesloten met kortsluiting tot gevolg. De kabeltjes lijken bij installatie niet goed aangedraaid waardoor deze is gesmolten. Het is een wonder dat de pomp het na de eerste storing nog heeft gedaan. Gelukkig is het het bij een gesmolten aansluiting in de kWh meter gebleven.

Na het vaststellen van het probleem is de dag daarna is netjes deze meter & de aansturing van de pomp binnen vervangen. Ook zijn er die dag wat instellingen gewijzigd (nachtmodus uit, buitengebied dus niet nodig).

Sindsdien draait de pomp eigenlijk naar behoren. Zelfs met de goede vorstige dagen van de afgelopen week draaide de pomp (met ondersteuning van de cv) nog door. Het is erg jammer dat er nog geen inzicht is via de (web)app want ik ben wel benieuwd of dit nog een beetje een redelijke COP opleverde (vast niet) maar dat kan je nu niet zien.

TLDR; Pomp stuk, vage klachten, support is nog niet helemaal wat het moet zijn, maar uiteindelijk is alles (netjes) opgelost en draait de pomp weer.

_____

Overigens iemand wat gehoord over de webapp qua planning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
TeutonMartin schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:04:
Bij mij zijn ze inmiddels vanmorgen gestart met de installatie. Zodra alles klaar is en draait zal ik wat foto’s plaatsen.
Hier gister ook niet enorm op geschoten, valt nog veel te tweaken bij deWarmte wat betreft efficiënter werken etc. Toen ze bij mij arriveren was het al 11:00 omdat ze vanuit Delft eerst langs Utrecht moesten om alles op te halen, helaas hebben ze daar ook niet alles mee gekregen waardoor het geheel niet afgemaakt kon worden. Vandaag dus weer eerst vanuit Delft naar Utrecht en dan door naar Nieuwe Niedorp.

Pomp staat zo goed als op zijn plek, besturingskastje hangt, doorvoer is gemaakt (wel meer uit het zicht dan in eerste instantie de bedoeling was, hebben de jongens goed hun best voor gedaan). Voor hun zijn wij nu de 3de pomp AO die ze plaatsen, hiervoor hebben ze wel meerdere Heatcyclus geplaatst (hun andere product).

@RobertowNL Heb het losse kwh metertje in de pomp zien liggen, zal meteen even vragen of ze dit even goed na controleren om zelfde soort problemen als bij je vader te voorkomen.
Volgens de installateurs zou de webapp al moeten werken, volgens mij alleen nog niet. Met wie ik het contact heb gehad alvorens de plaatsing vertelde mij dat ze mikten op begin van het nieuwe jaar, maar dat ze hier geen beloftes over konden doen. Vermoed dus zelf dat het nog wel eventjes duurt.

Zelf heb ik wel een losse kwh meter geplaatst waardoor ik in het begin af en toe even de waarde van de warmte meter kan vergelijken met het verbruik van alleen de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IoIcMY7jnY8EVsh4G-sMEsSxw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F42PxfBm5jcGgnYfQQu384LQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZM_O8hKQrV6VUYd1TtTfxhj-f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWptPYY1eH1o9hYFJcUTN0gk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r7-OITpDvm6YSVyS9cCf7b5wT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKghRyfcT1zh3M8xz9C3ey3f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Nu online
Hij lijkt toch wel moeite te hebben met echt moduleren; hier wordt ik niet blij van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPHux4xvq7kMDgpl6vRaKj2-A7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgs4Nlx3KMenpEl8E5YptD5H.jpg?f=fotoalbum_large

NB. Dit is totaal verbruik (dus niet alleen de pomp), maar die zaagtanden zijn er wel van..(De hele hoge pieken zijn de waterkoker).

[ Voor 3% gewijzigd door PVPaneel op 20-12-2022 16:31 ]

Pagina: 1 2 ... 51 Laatste