Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 3 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:31
PVPaneel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:30:
Hij lijkt toch wel moeite te hebben met echt moduleren; hier wordt ik niet blij van:

[Afbeelding]

NB. Dit is totaal verbruik (dus niet alleen de pomp), maar die zaagtanden zijn er wel van..(De hele hoge pieken zijn de waterkoker).
Enig idee waardoor de lijn redelijk vlak is van 11.00 tot 14.00?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-09 18:25
@okijokii De enige zwakke correlatie die ik zie (tijden matchen niet exact) lijkt het feit dat de Tado minder warmte vraagt (lichtgrijs ipv donkergrijs):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF0rL7FaLYSnTyrWB_tk3xcvJMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHW2bqaRoClgiPmBP4pPZzv4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 19:15
PVPaneel schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:30:
Hij lijkt toch wel moeite te hebben met echt moduleren; hier wordt ik niet blij van:

[Afbeelding]

NB. Dit is totaal verbruik (dus niet alleen de pomp), maar die zaagtanden zijn er wel van..(De hele hoge pieken zijn de waterkoker).
Kan het zijn dat je Tado regelmatig door verschillende radiator knoppen om warmte vraagt? Waardoor de pomp even gaat lopen, Temperatuur snel bereikt is in die ruimte en dan vervolgens weer uit gaat, tot dat de volgende ruimte weer warmte vraagt?

In mijn vorige woning had ik een Evohome systeem, dit gebeurde toen regelmatig, waardoor de cv heel vaak heel kort bij sprong om elke ruimte op zijn ingestelde temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@TeutonMartin Er is alleen de thermostaat in de huiskamer, verder geen naregeling of andere knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Bij ons is gister de installatie afgerond. Gister helaas geen tijd meer gehad om nog wat te testen en foto’s te maken bij daglicht. Ik ben vanmorgen vroeg ook vertrokken naar het schip waarop ik werk dus de komende week kan ik helaas ook niks uitproberen.

Ik vraag me nu eigenlijk wel af hoe de PompAO goed modulerend kan gaan werken met een aan/uit thermostaat die uit eindelijk de warmtevraag regelt. Het enigste wat deze thermostaat immers door geeft is aan of uit. Of dit nu gaat om een kleine temperatuur verhoging of een grote wordt immers niet doorgegeven aan het kastje van Dewarmte dus hoe gaat die dat dan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TeutonMartin schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:09:
Bij ons is gister de installatie afgerond. Gister helaas geen tijd meer gehad om nog wat te testen en foto’s te maken bij daglicht. Ik ben vanmorgen vroeg ook vertrokken naar het schip waarop ik werk dus de komende week kan ik helaas ook niks uitproberen.

Ik vraag me nu eigenlijk wel af hoe de PompAO goed modulerend kan gaan werken met een aan/uit thermostaat die uit eindelijk de warmtevraag regelt. Het enigste wat deze thermostaat immers door geeft is aan of uit. Of dit nu gaat om een kleine temperatuur verhoging of een grote wordt immers niet doorgegeven aan het kastje van Dewarmte dus hoe gaat die dat dan regelen?
Hij regelt dat obv de watertemperatuur. Er zijn legio Tweakers die helemaal geen thermostaat gebruiken.
Je moet daarvoor wel je stooklijn goed inregelen.

En je moet het moduleren ook in verhouding zien, volgas van een WP'tje zoals deze (zeg ~5kW) kan goed alsnog minder zijn dan een volledig teruggemoduleerde CV ketel die nominaal >20kW kan leveren.

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-12-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
En dat is precies het stuk waar het me om gaat. Wat veroorzaakt dit? Zit ik te kijken naar pendelen doordat ie z'n min vermogen niet kwijt kan, zit ik te kijken naar aan/uit schakelingen van een triggerhappy thermostaat die nu 1 op 1 ipv gemaximeerd doorkomen, moet mijn stooklijn vlakker, geen idee. Nog geen respons van DeWarmte, maar ja, de lead developer is ook degene die de elektrische installaties in regelt, oftewel, handjes tekort..Niet blij hier. Ik wil graag sparren, meedenken, finetunen, maar dat zit er niet in op deze manier..
Vermogen niet kwijt kunnen lijkt me overigens erg onlogisch; er zitten op 7 radiatoren geen thermostaatkranen en de WP is krap bemeten...

[ Voor 21% gewijzigd door PVPaneel op 21-12-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
bbbrumbrum schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:16:
[...]

Hij regelt dat obv de watertemperatuur. Er zijn legio Tweakers die helemaal geen thermostaat gebruiken.
Je moet daarvoor wel je stooklijn goed inregelen.

En je moet het moduleren ook in verhouding zien, volgas van een WP'tje zoals deze (zeg ~5kW) kan goed alsnog minder zijn dan een volledig teruggemoduleerde CV ketel die nominaal >20kW kan leveren.
Bedankt voor de informatie, heb duidelijk nog een hoop te leren over deze onderwerpen :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 12:46
Bij ons is gister de installatie van de warmtepomp afgerond. Ze zijn op maandag begonnen met een uitloop naar dinsdag, was al gepland. Dit was de 3e pomp die deze jongens hebben geïnstalleerd gaven ze aan. We zijn zeker niet ontevreden, maar er zijn nog wel wat verbeterpunten en je merkt aan alles dat het nog de opstartfase is. Ik ben er bij de opstart even bij geweest en verder niet (partner wel), dus niet alles live kunnen meemaken en vragen.

In principe had alles ook in één dag gekund, ik denk dat ze daar ook wel naartoe werken. Ze zijn maandag begonnen om 10 uur ongeveer (om 8 uur vanuit Delft via Utrecht vertrokken, wonen in omgeving Arnhem) en dat kwam niet heel erg snel op gang. Rond 16:30 zijn ze weer vertrokken. Dinsdag waren ze er ook om 10 uur en rond 13:00 uur klaar. Met iets meer tempo (en ervaring) en wat strakker plannen moet een simpele installatie als dit makkelijk in één dag kunnen.

Bij aanvang van de installatie leek eerst de pomp niet goed te passen. We hebben deze tegen de gevel van het huis laten plaatsen (zie onderstaande foto's), maar in eerste instantie wilde ze die 15 cm op/over het pad plaatsen, om zo voldoende ruimte te hebben achter de pomp. De pomp zelf is zo'n 35-40 cm diep (de kap ontbreekt nog, die komt later). Achter de pomp hebben ze minimaal 15-20 cm nodig. Al met al hebben we het net passend gekregen binnen de 60 cm die beschikbaar was. Wel een aandachtspuntje voor de schouw, want daarin was de diepte nooit een probleem ("past makkelijk"). Zo bleken de dempers die eronder stonden 60 cm diep te zijn, waarop de pomp in een rail kan schuiven. Ook waren er geen hoekse koppelingen voorhanden waardoor het allemaal een beetje "geprop" werd. Maargoed, daar zie je niet heel veel van. Het was niet mogelijk vanuit de pomp rechtstreeks door de muur te gaan omdat er binnen onvoldoende ruimte is.

Uiteindelijk vanuit binnen een gat geboord naar buiten en toch nog op een andere plek aangekomen als in eerste instantie gedacht. Niets gemeten, maar op goed geluk. Overigens was het ook de enige optie dus viel er niet veel te meten. Omdat we een grindbak langs het huis hebben moesten we nog een paar tegels leggen om daar de pomp op te kunnen zetten. In de stromende regen nog in orde gemaakt, maar ook dit tijdens de schouw niet besproken. Tip, let daar goed op. Leidingwerk binnen netjes afgewerkt.

Wat wel tijdens de schouw is besproken is dat we een kastje voor de electra op de wand hebben laten maken waar een werkschakelaar op kon. Deze werkschakelaar is uiteindelijk in overleg toch naast het kastje geplaatst omdat dit rustiger was. Alleen zijn we niet helemaal tevreden over het verloop tussen werkschakelaar en pomp (zie foto), maar dat zal onze elektriciën wel netter maken icm met ander werk. Te laat gezien.

De doorvoer en aansluiting binnen zijn erg netjes gemaakt. De 'regelkast' is een 3D geprint kastje met daarin wat elektronica en een Raspberry Pi. Uiteindelijk bleken er nog wat pinnetjes los te zitten waardoor alles niet direct werkte, maar dat is verholpen. Voelt nog een beetje hobbymatig aan, maar wellicht dat daar in de toekomst iets beters voor komt.

Na het aansluiten, ontluchten en bijvullen van het systeem heeft de monteur gebeld met iemand van De Warmte die op afstand e.e.a. heeft aangepast en ingeregeld. Dat ging vrij vlot, waarna de pomp ook meteen werkte. Er is (mij) verder nog niks bekend over instellingen, de (web)app komt later pas. Dat was al wel aangekondigd en is kwestie van weken/maanden. Dus geen idee hoe alles precies is ingesteld of hoe de pomp zich gedraagt. Alleen de nachtstand is aangezet (in overleg tijd bepaald) en de temperatuur (Ta) is ingesteld op 35 graden. De ketel hoger gezet op 50 graden, voor het geval deze bij moet springen. Bewust dit temperatuurverschil ingesteld op advies van De Warmte om te voorkomen dat beide apparaten mogelijk tegelijk gaan verwarmen en de boel overhit raakt, wat ik ervan begreep.

De pomp heeft gisteravond prima gedraaid, geen gas meer verbruikt. Vanochtend ook niet, maar de pomp leek het niet te doen en het koelde langzaam af. Op de warmtevraag kwam geen antwoord. Zelf eerst even de 'regelkast' binnen kort spanningsvrij gemaakt en daarna werkte alles zoals verwacht. Ze checken de logs nog even. Stroomverbruik is een beetje gekleurd omdat o.a. het opladen van de auto daarin meegenomen is, maar komend kerstweekend is er niemand thuis dus kunnen we rustig kijken hoe de pomp het doet en wat het stroomverbruik is. Zal ik delen in een update.

Conclusie:
- Installatie is gelukt, kan nog iets beter maar wel vertrouwen in dat ze dit kunnen stroomlijnen
- Pomp draait (nu 24 uur) zonder echte problemen.
- Maakt wel geluid maar niet onredelijk (indien gewenst kan ik filmpjes maken), al is het nu ook niet al te koud (6-8 graden). Bij vorst wellicht anders.
- Vooral afwachten op meer inzicht via (web)app en hoe de pomp zich houdt de komende tijd.

Wordt vervolgd! En als er vragen zijn, stel ze gerust.

De plek waar de pomp moest komen te staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR9Z43yooR8Wmi5gK_OK-rTml98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0amf41Gx8OfnX99J7rVX8Vaa.jpg?f=fotoalbum_large

Het "straatwerk" zelf nog ter plekke zelf geregeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugHhzEo9bXrEU1jJ5XlJyUAmJlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3zAeYrKuq6Dr7OqhEMmtKoN.jpg?f=fotoalbum_large

De binnenkant van de kast (zonder kap)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHPSXWFLoPSvIT8wy6zY5g2gxkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRMnp0nJJWWdZWxgMrKCXuF3.jpg?f=fotoalbum_large

Doorvoer naar binnen (rood/blauwe leidingen en witte regelkastje bovenaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk0zDyOVfkMZdV-B5t93YS3k1x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MybfiNkFT3FndllHTtDv9Glp.jpg?f=fotoalbum_large

Niet zo nette aansluiting van de elektra (gaan we nog aanpassen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D39Ti_SiAXr36Hvz-iV0o8fDjK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/263aZQk5JyFeiwrfgO2PpuAi.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingwerk tussen pomp en muur met doorvoer naar binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GTp6sRK-5dDnpXAnQkQFbyaIH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2n5tfLx19GXREHMsJi2ya705.jpg?f=fotoalbum_large

Flowmeter ligt buiten maar lijkt nog niet veel te doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vriUPz0NDj-gG-uc4mn7m7nNoqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKidI6dWsDlfMDKY5w63tsCz.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat buiten, nu nog zonder kap, zijkanten blijven zo en kap komt alleen aan voorzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M356qRO_8E_g1yq7ERQsxbX7f_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtTGuIZZmfqd8O5IL69A0feI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Net bericht gehad:
Hoi PVPaneel,

Ik vermoed dat dit je thermostaat is. Op welke Config Mode staat de Tado?
Ook heb ik een programmatje opgestart dat het schakelgedrag van de thermostaat direct laat zien. Die kan een tijdje draaien en op die manier kunnen we goed zien wat het gedrag van het warmtevraagsignaal is. Hier kom ik later op terug.
Kijk, dat is wat ik wil. Overigens zie ik bij het Quatt topic exact hetzelfde geneuzel over de thermostaat, dus de eerste kandidaat voor het vuurpeloton is inderdaad de Tado..

[ Voor 6% gewijzigd door PVPaneel op 21-12-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
ik begrijp uit je foto's dat de pomp in de CV & WP paralell staan en dat deze samen in serie staan met de pomp op de vloerverwarmingverdeler. Hoe wordt ervoor gezorgd dat de debieten / werkbereiken van deze pomp goed met elkaar samen gaan? of gaat de vvw-pomp nog afgekoppeld worden?
Als is mag afgaan wat er op andere topics (algemene L/W) gezegd wordt, zou er in dit geval een buffervat nodig zijn..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Support van Tado heeft het schakelinterval vergroot. Was iedere 10 minuten en is nu 25. Daarnaast aan DeWarmte gevraagd om de stooklijn aan te passen. Is nu remote op 50/-10 gezet (was 60). Ik kijk komende week even voor een nieuwe homewizard grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
PVPaneel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:36:
Support van Tado heeft het schakelinterval vergroot. Was iedere 10 minuten en is nu 25. Daarnaast aan DeWarmte gevraagd om de stooklijn aan te passen. Is nu remote op 50/-10 gezet (was 60). Ik kijk komende week even voor een nieuwe homewizard grafiek.
Hebben de aanpassing van deze settings al voor een verbetering gezorgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Voorlopig niet. Het schakelinterval heeft wel gewerkt, maar de Tado blijft veelvuldig schakelen, dus optimaal is het niet.
De aanpassing van de stooklijn lijkt het elektraverbruik iets te verminderen, maar er wordt nu vaker gas bij gevraagd ipv dat het leidt tot langere runs. Vermoedelijk omdat het algoritme dan denkt dat ie het niet haalt binnen tijd X, maar dat is speculatie.
Belangrijkste nu is dat er weer een storing in het systeem zit. Geen kW verbruik, geen gasverbruik en nu 14,5 graad in huis. Vermoedelijk moet het kastje weer gereset. Zo maar kijken of ze bereikbaar zijn..Ben nu bij familie, anders had ik de schakelkast zelf gereset.
Ik overweeg de aanschaf van een andere thermostaat (Netatmo) om te kijken of ik daar verder mee kom. Daar valt de hysterese handmatig van aan te passen.

Edit: Gebeld, maar geen gehoor. Gemaild met hetzelfde resultaat.

Edit2: inmiddels Auke aan de lijn gehad. Stuurmodule krijgt stroom, dus misschien is het iets anders. Hij heeft nu op afstand de cv aangezet. Als ik thuis ben kijk ik nog wel even verder.

[ Voor 29% gewijzigd door PVPaneel op 27-12-2022 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
PVPaneel schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:17:
Voorlopig niet. Het schakelinterval heeft wel gewerkt, maar de Tado blijft veelvuldig schakelen, dus optimaal is het niet.
De aanpassing van de stooklijn lijkt het elektraverbruik iets te verminderen, maar er wordt nu vaker gas bij gevraagd ipv dat het leidt tot langere runs. Vermoedelijk omdat het algoritme dan denkt dat ie het niet haalt binnen tijd X, maar dat is speculatie.
Belangrijkste nu is dat er weer een storing in het systeem zit. Geen kW verbruik, geen gasverbruik en nu 14,5 graad in huis. Vermoedelijk moet het kastje weer gereset. Zo maar kijken of ze bereikbaar zijn..Ben nu bij familie, anders had ik de schakelkast zelf gereset.
Ik overweeg de aanschaf van een andere thermostaat (Netatmo) om te kijken of ik daar verder mee kom. Daar valt de hysterese handmatig van aan te passen.

Edit: Gebeld, maar geen gehoor. Gemaild met hetzelfde resultaat.

Edit2: inmiddels Daniël aan de lijn gehad. Stuurmodule krijgt stroom, dus misschien is het iets anders. Hij heeft nu op afstand de cv aangezet. Als ik thuis ben kijk ik nog wel even verder.
Ik heb toevallig van de week deze thermostaat besteld van Netatmo. Als ik van de week weer thuis ben ga ik hem monteren. Had eerst een Opentherm thermostaat maar dat werkte niet met de pomp AO. Heb toen even simpel een Honeywell round gemonteerd maar deze werkt alles behalve nauwkeurig. Ik zag dat de temperatuur op mijn zigbee temperatuur sensor die naast de honeywell hangt regelmatig tot onder de 16,5 zakt voordat hij een warmtevraag door geeft aan de regelkast van DeWarmte terwijl hij vast staat ingesteld op 18 graden (warmer stoken wij meestal met de houtkachel).

Had gelezen dat de Netatmo tot 0,1 graden nauwkeurig zou moeten zijn. Ook kan ik met deze thermostaat op afstand wat meer gegevens in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Vanochtend contact gehad met DeWarmte. Onder telefonische begeleiding de kap van de monoblock en van de stuurmodule gehad. Ook hier geen verrassingen qua losse kabel. De draadloze communicatie module (tussen stuurkast en monoblock) geeft echter geen verbinding (groen lampje is uit), dus dat is de kandidaat om vervangen te worden. Ik krijg nog te horen wat de vervolgstappen zijn.

Kon wel bij de kWh meter, dus de pomp heeft vanaf 2 december tot nu 1474,7 kW warmte opgewekt tegen een verbruik van 434 kW.

Edit: Auke heeft het Pi-boardje binnen de stuurmodule afzonderlijk gereset en dat heeft de boel verholpen. Er is weer communicatie tussen stuurmodule en buitenunit.

[ Voor 14% gewijzigd door PVPaneel op 27-12-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
PVPaneel schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:05:
Vanochtend contact gehad met DeWarmte. Onder telefonische begeleiding de kap van de monoblock en van de stuurmodule gehad. Ook hier geen verrassingen qua losse kabel. De draadloze communicatie module (tussen stuurkast en monoblock) geeft echter geen verbinding (groen lampje is uit), dus dat is de kandidaat om vervangen te worden. Ik krijg nog te horen wat de vervolgstappen zijn.

Kon wel bij de kWh meter, dus de pomp heeft vanaf 2 december tot nu 1474,7 kW warmte opgewekt tegen een verbruik van 434 kW.

Edit: Auke heeft het Pi-boardje binnen de stuurmodule afzonderlijk gereset en dat heeft de boel verholpen. Er is weer communicatie tussen stuurmodule en buitenunit.
Staat jou buitenunit ver vanaf het stuurkastje?
Persoonlijk had me een vaste kabel voor de sturing toch wat beter geleken dan draadloos.

Voor deze periode is misschien best wel netjes, waar ik woon waren dat van 02-12 tot vandaag ongeveer 427 graaddagen, dat is best flink in 24 dagen, een COP van z’n ongeveer 3,4.
Weet je toevallig ook hoeveel gas er nog is bij gestookt en toevallig wat normaal je gasverbruik per graaddag was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@TeutonMartin De unit staat op ca. 60 cm v.d. stuurkast, bedraad had geen enkel probleem geweest (en had ik ook liever gehad). De stuurkast zelf heb ik ook bekabeld internet gegeven.
Vorig jaar december was op mijn toenmalige stookregime zo'n 0,52 m3 per graaddag. Ik stook nu warmer (minder nachtverlaging) en zit nu op 64 m3, incl. sww. Zo'n 20 m3 extra verbruik doordat de pomp door storingen niet aanstond en de ketel het overnam. Vorig jaar was voor heel december 217 m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Een nieuwe dag, een nieuwe storing. PompAO pruttelt tot 4.45 uur 's ochtends en daarna niet meer. Wel schakelt de gasketel weer in.
Werkschakelaar pomp om, stuurkast uit de stekker, 30 seconden wachten, schakelaar pomp aan, stuurkast in het stopcontact en hoppa; pomp draait weer als een zonnetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAxtreme
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-08 00:50
Gelukkig heb je de CV ketel nog. Lijkt me een enorm frustrerende situatie. Komen hier dan firmware updates voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Ik heb vanochtend met Daniël gesproken en die heeft (doordat de pomp het voor de tweede keer liet afweten vandaag) uit de logging kunnen halen wat het euvel is. Een fout in de software, waarbij de tijdsvariabele voor het bijschakelen van de pomp niet werd geleegd.
Wat er gebeurde komt deels tot uiting door de recente aanpassingen aan de Tado en de stooklijn. In het kort, als de doeltemp is bereikt en de temperatuur na een uur onder een bepaalde grenswaarde komt, wordt de cv bijgeschakeld. In mijn situatie, met de wens voor langere runs met lagere watertemperatuur en minder schakelmomenten, werd die situatie iedere nacht gehaald.
Door het ontbreken van een reset kwam de pomp niet meer in actie en pendelde de cv vervolgens ieder half uur totdat de doeltemperatuur was bereikt.
Met iedere harde reset zorgde ik voor het legen vd variabele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:32
PVPaneel schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:47:
Ik heb vanochtend met Daniël gesproken en die heeft (doordat de pomp het voor de tweede keer liet afweten vandaag) uit de logging kunnen halen wat het euvel is. Een fout in de software, waarbij de tijdsvariabele voor het bijschakelen van de pomp niet werd geleegd.
Wat er gebeurde komt deels tot uiting door de recente aanpassingen aan de Tado en de stooklijn. In het kort, als de doeltemp is bereikt en de temperatuur na een uur onder een bepaalde grenswaarde komt, wordt de cv bijgeschakeld. In mijn situatie, met de wens voor langere runs met lagere watertemperatuur en minder schakelmomenten, werd die situatie iedere nacht gehaald.
Door het ontbreken van een reset kwam de pomp niet meer in actie en pendelde de cv vervolgens ieder half uur totdat de doeltemperatuur was bereikt.
Met iedere harde reset zorgde ik voor het legen vd variabele.
Oei. Klinkt als gebrekkige QA in de software/firmware afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik heb een paar weken geleden de uitnodiging ontvangen om gegeven up te loaden, maar ik moet zeggen dat deze eerste gebruikers signalen nou niet bepaald motiverend zijn. Wat is het koopadvies van de “early adopter”?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
Tja, an sich tevreden, hoe gek dat ook klinkt. Ik heb geen onoverkomelijke problemen en de lifetime COP is gezien het weer, de afgifte en de woning zeker niet slecht. Nu ie bijna een maand staat; ik vind 'm mooi en stil. Onderhuids is het een chinese warmtepomp, maar dat is wat mij betreft logisch gezien het prijspeil.

Wat je wel goed moet beseffen; het is een heel klein team, zonder gigantische support en ze zijn wel degelijk voor zichzelf het wiel aan het uitvinden. Dus als er met de kerstdagen iets mis gaat, dan kost het moeite om iemand aan de lijn te krijgen en dan proef je de frustratie in mijn posts, maar uiteindelijk altijd iemand gesproken en nog niet met een kluitje het riet in gestuurd.

Wat ik wel een gemiste kans vind is het gebrek aan de portal en het ontbreken van een handleiding. Ik wil zelf kunnen tweaken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door PVPaneel op 28-12-2022 20:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
TeutonMartin schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:09:
Zie hier ook wat foto’s van onze installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_ezt4lYcGWaCM8jAY4zCWA8gNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SNJTyzUZExtgQ9IvwKORyy4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KN0ywDizNeA21BTzTSyQS7Qyy3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmlvaMoHnLdOjMQHI5oiiuNQ.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas mist nog de design kap. Door de Bigfoot rubber poten staat hij toch wel wat hoger dan dat op de website van de warmte staat vermeld. Hier hebben ze het alleen over de hoogte van de pomp.
Ruimte waar de pomp tegen de muur staat is onze bijkeuken, heb behalve in de bijkeuken binnen nog nergens iets vernomen van het geluid van de pomp als hij aan staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS9Eo241vTzrwb8yRk7QRxYvL84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfkJqDS5Z8D8uXJDxT9Vv3do.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRutnL3zRqmAIS0iNGjRfpLrOXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyHcSBKxerspk6m6CvvsClh2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBkdy-RUcRLkapgFuoMPMqkyg44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLp8VocJrt8rFWazVA8QvlAm.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingen gaan in een mantelbuis onder het klompenhos door en komen dan op vloer niveau direct in de ruimte waar de CV hangt (moet hier het straatwerk nog even afmaken, staat daar normaal ook nog een regenton waardoor je buiten verder niks van de leidingen ziet).

In de CV ruimte is het met een T-stuk aan gesloten op de bestaande CV leidingen (dit gaat over een jaar of 5 nog geheel op de schop en zal ik al het leidingwerk anders terug plaatsen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDiPIw9RgwYNWEr68FoU0AJEgjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSdkBO54WryeMaycPCSQqz3N.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie is naar mijn wens gegaan, installateurs hadden nog niet veel ervaring met de pomp AO dus moesten met sommige dingen nog een beetje het wiel uitvinden. Met wat meer ervaring kan de installatie ook prima in 1 dag plaats vinden. (Installateurs hebben de leidingen uiteindelijk wel netter weg gewerkt dan met de schouw was besproken).

Verder mis ik ook zeker diverse handleidingen en inzicht in meer gegevens en het aanpassen van diverse settings. Eigenlijk kan je er op dit moment zelf helemaal niks mee en dien je voor alles een mailtje te sturen naar de support of te bellen.
Zoals @PVPaneel al aangaf is het een klein team dus moet je ook wel wat geduld hebben soms met reacties.

Zie hier nog wat gegevens van onze woning:
Is een vrijstaande stolp boerderij en alleen beneden bewoont. Meet een oppervlakte van z’n 160m2 waarvan 150 is voorzien van vloerverwarming (15 cm uit elkaar) en in de woonkamer, keuken erker nog diverse radiatoren. Ook is 1 kamer nog niet voorzien van een betonvloer met vloerverwarming (in die slaapkamer is nog helemaal geen isolatie) en hier hangt een flinke radiator met een extra IR paneel (sinds een aantal maanden onze baby kamer).
Boerderij is z’n 30 jaar geleden door de vorige bewoners aangepakt, z’n 6 cm steenwol in de spouwmuur(3/4de van de boerderij, ongeveer 1/4 is nog enkel steen zonder isolatie), 8 cm dak isolatie, vloerisolatie (dikte onbekend), dubbelglas (alleen de bijkeuken deur heeft nog enkel glas), hier en daar plafond isolatie van z’n 4 a 5 cm.

We hebben een van de schuren al voorzien van 40 zonnepanelen, en sinds een aantal maanden heb ik een warmtepompboiler geplaatst op de zolder waardoor we voor ons tapwater geen gas meer nodig hebben.

Voor de komende 6 jaar (we doen bijna alles zelf dus daar gaan wel wat jaren overheen) hebben we behoorlijk wat plannen, alle ruimte voorzien van voorzetwanden met extra isolatie, vervangen glas, dikkere tussen verdiepingsvloer met isolatie, balansventielatie met wtw unit, leemkachel met warmtewisselaar die ook gekoppeld wordt aan de nieuwe vloerverwarming/buffervat en warmtepomp.

We hebben ook een houtkachel waar we veel gebruik van maken, voor de houtkachel was er ongeveer een verbruik van ruim 2000m3 per jaar (0,8 per graaddag). Overdag thermostaat op 20 en een nacht verlaging van 18. Met de houtkachel hebben we nog een verbruik van rond de 800m3 per jaar (0,35 per graaddag).

Sinds gister ben ik wat aan het experimenteren met onze nieuwe Netatmo thermostaat, heb op dit moment op de cv ketel ook de cv functie uitgeschakeld, zonder houtkachel en cv zou de pomp AO het namelijk tot z’n 0 graden buiten moeten kunnen redden om de standaard ingestelde temperatuur van 18 graden aan te houden. Ik zou liever met de pomp AO in de toekomst wat meer naar een WAR regeling gaan maar omdat er op dit moment weinig te tweaken valt wacht ik dit nu voorlopig nog even af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Zie hier wat info vanuit DeWarmte over de stooklijn en afmoduleren van de PompAO:
De stooklijn van de PompAO gebruikt twee punten als start en einde van de stooklijn, waarbinnen linear wordt geïnterpoleerd. Die punten zijn standaard -10°C buiten --> 60°C aanvoer en 20°C buiten --> 25°C aanvoer. De aanvoertemperaturen op de door jou gevraagde daartussen worden dan het volgende (afgerond op gehelen):
15°C buiten --> 31°C aanvoer
10°C buiten --> 37°C aanvoer
5°C buiten --> 43°C aanvoer
0°C buiten --> 48°C aanvoer
-5°C buiten --> 54°C aanvoer
-10°C buiten --> 60°C aanvoer

Dit kan natuurlijk ook worden bijgesteld als je dat wil. Het makkelijkste is dan om naar dit mailadres te mailen met het verzoek om de stooklijn bij te stellen.

Verder kan de PompAO afmoduleren naar 3 - à 3.5 kW, en dit is deels afhankelijk van de buitentemperatuur en aanvoertemperatuur. Hoe kouder het buiten is en hoe warmer de aanvoertemperatuur is, hoe verder de PompAO kan afmoduleren. Op dit moment zien we nog geen afmoduleren voorkomen, want de warmtevraag is niet lang genoeg om het CV systeem helemaal op temperatuur te laten komen m.b.v de warmtepomp. De PompAO levert dus vrij veel vermogen omdat het verschil tussen gewenste en actuele aanvoertemperatuur vrij lang groot is.

Wat de COP maximaliseren betreft is het verstandig om het verschil tussen buitentemperatuur en aanvoertemperatuur te beperken, dus om de stooklijn wat lager af te stellen. Ook het zo rustig mogelijk schakelen van de thermostaat komt de COP ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:55
...

[ Voor 99% gewijzigd door Fullpower op 30-12-2022 16:00 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:55
TeutonMartin schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:22:
[...]

Zie hier ook wat foto’s van onze installatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas mist nog de design kap. Door de Bigfoot rubber poten staat hij toch wel wat hoger dan dat op de website van de warmte staat vermeld. Hier hebben ze het alleen over de hoogte van de pomp.
Ruimte waar de pomp tegen de muur staat is onze bijkeuken, heb behalve in de bijkeuken binnen nog nergens iets vernomen van het geluid van de pomp als hij aan staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leidingen gaan in een mantelbuis onder het klompenhos door en komen dan op vloer niveau direct in de ruimte waar de CV hangt (moet hier het straatwerk nog even afmaken, staat daar normaal ook nog een regenton waardoor je buiten verder niks van de leidingen ziet).

In de CV ruimte is het met een T-stuk aan gesloten op de bestaande CV leidingen (dit gaat over een jaar of 5 nog geheel op de schop en zal ik al het leidingwerk anders terug plaatsen).

[Afbeelding]

Installatie is naar mijn wens gegaan, installateurs hadden nog niet veel ervaring met de pomp AO dus moesten met sommige dingen nog een beetje het wiel uitvinden. Met wat meer ervaring kan de installatie ook prima in 1 dag plaats vinden. (Installateurs hebben de leidingen uiteindelijk wel netter weg gewerkt dan met de schouw was besproken).

Verder mis ik ook zeker diverse handleidingen en inzicht in meer gegevens en het aanpassen van diverse settings. Eigenlijk kan je er op dit moment zelf helemaal niks mee en dien je voor alles een mailtje te sturen naar de support of te bellen.
Zoals @PVPaneel al aangaf is het een klein team dus moet je ook wel wat geduld hebben soms met reacties.

Zie hier nog wat gegevens van onze woning:
Is een vrijstaande stolp boerderij en alleen beneden bewoont. Meet een oppervlakte van z’n 160m2 waarvan 150 is voorzien van vloerverwarming (15 cm uit elkaar) en in de woonkamer, keuken erker nog diverse radiatoren. Ook is 1 kamer nog niet voorzien van een betonvloer met vloerverwarming (in die slaapkamer is nog helemaal geen isolatie) en hier hangt een flinke radiator met een extra IR paneel (sinds een aantal maanden onze baby kamer).
Boerderij is z’n 30 jaar geleden door de vorige bewoners aangepakt, z’n 6 cm steenwol in de spouwmuur(3/4de van de boerderij, ongeveer 1/4 is nog enkel steen zonder isolatie), 8 cm dak isolatie, vloerisolatie (dikte onbekend), dubbelglas (alleen de bijkeuken deur heeft nog enkel glas), hier en daar plafond isolatie van z’n 4 a 5 cm.

We hebben een van de schuren al voorzien van 40 zonnepanelen, en sinds een aantal maanden heb ik een warmtepompboiler geplaatst op de zolder waardoor we voor ons tapwater geen gas meer nodig hebben.

Voor de komende 6 jaar (we doen bijna alles zelf dus daar gaan wel wat jaren overheen) hebben we behoorlijk wat plannen, alle ruimte voorzien van voorzetwanden met extra isolatie, vervangen glas, dikkere tussen verdiepingsvloer met isolatie, balansventielatie met wtw unit, leemkachel met warmtewisselaar die ook gekoppeld wordt aan de nieuwe vloerverwarming/buffervat en warmtepomp.

We hebben ook een houtkachel waar we veel gebruik van maken, voor de houtkachel was er ongeveer een verbruik van ruim 2000m3 per jaar (0,8 per graaddag). Overdag thermostaat op 20 en een nacht verlaging van 18. Met de houtkachel hebben we nog een verbruik van rond de 800m3 per jaar (0,35 per graaddag).

Sinds gister ben ik wat aan het experimenteren met onze nieuwe Netatmo thermostaat, heb op dit moment op de cv ketel ook de cv functie uitgeschakeld, zonder houtkachel en cv zou de pomp AO het namelijk tot z’n 0 graden buiten moeten kunnen redden om de standaard ingestelde temperatuur van 18 graden aan te houden. Ik zou liever met de pomp AO in de toekomst wat meer naar een WAR regeling gaan maar omdat er op dit moment weinig te tweaken valt wacht ik dit nu voorlopig nog even af.
Waarom zie ik telkens die warmtemeter buiten in de regen? Ook al is hij IP65. Dit blijft vast niet 15 a 20 jaar zo werken. 8)7 Aan de andere kant van de muur, binnen, lijkt mij een veel betere plaats.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 21:42

RobertowNL

For your gear!

Fullpower schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:59:
[...]

Waarom zie ik telkens die warmtemeter buiten in de regen? Ook al is hij IP65. Dit blijft vast niet 15 a 20 jaar zo werken. 8)7 Aan de andere kant van de muur, binnen, lijkt mij een veel betere plaats.
Eens, dat is de reden dat ik bij mijn ouders er op aangedrongen heb om hem binnen te plaatsen (en dat is gedaan). Ik meende overigens dat de kabels die er aan zaten niet enorm lang waren en dat dat de reden was dat hij vlak bij de pomp diende te zitten.

Overigens draait de Warmte daar nu prima. Hij krijgt de woning (waar toch eerder wel 2000 m3 gas doorheen ging) boven de 3-4 graden prima op temperatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertowNL op 30-12-2022 18:09 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@TeutonMartin Welke thermostaat gebruik je precies?
Edit: Overheen gelezen. Netatmo dus, ik ben benieuwd.
Hier gister dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zE5AMrGOkLXazPgMewps7mUiXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cET1cR1U59RgT9UtvNehshZ.jpg?f=fotoalbum_large

Pieken zijn de waterkoker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YmFcNX-vVVqVngDe0sDKzG1-7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfZe9ICa1wMkK9swDcnXoWfp.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie lange run, maar de ruimtetemperatuur werd de hele dag niet gehaald, om vervolgens na 20:00 uur ineens omhoog te springen met de ene graad die al de hele dag mist. Misschien de stooklijn? Het is volgens Tado 's avonds ineens 4 graden warmer, dus wie weet?

Vandaag dit beeld;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4u9F-IhJ73LYhfmQ-pCzg4GI3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRMehi1pxeC1ITmhmQDBkicN.jpg?f=fotoalbum_large

Stomme is dat de pomp afslaat, maar er gewoon warmtevraag is (nog steeds 18 naar 19 graden)

[ Voor 121% gewijzigd door PVPaneel op 31-12-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NG-wvmh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-03-2023
Sitelabs schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:49:
Ik heb een paar weken geleden de uitnodiging ontvangen om gegeven up te loaden, maar ik moet zeggen dat deze eerste gebruikers signalen nou niet bepaald motiverend zijn. Wat is het koopadvies van de “early adopter”?
Ik heb deze week de gegevens ingevoerd, maar zit met dezelfde twijfel. Ik ben technisch gezien echt een leek, ik zie hier op het forum best veel inzicht over wat beter kan/moet. Qua kosten (en levertijd, denk ik want geen idee wat de wachttijd is?) is deze warmtepomp heel aantrekkelijk, maar moet je dit wel willen als dat inzicht ontbreekt, een app/of webpagina er ook niet is en de helpdesk niet goed bereikbaar blijkt?

Ook een vraagteken, er is zit 2 jaar garantie en hulp bij. Maar hoe zit het voor de jaren daarna? Er zullen ook weinig (lokale) installateurs zijn die bekend zullen zijn met dit systeem toch? Hoe zien jullie dit?

Hoeveel tijd zat er voor jullie tussen het online invoeren van gegevens en fotos, de digitale schouw en uiteindelijke plaatsing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
@PVPaneel ik denk even hard op met je mee. Ik vermoed dat het niet halen van jou doel temperatuur op de Tado te maken heeft met de stooklijn, voor jou woning geeft je systeem (vloerverwarming/radiatoren) te weinig vermogen af bij die ingestelde aanvoer temperatuur om de ingestelde temperatuur van de Tado te bereiken. Je ziet namelijk wel dat de PompAO zijn ingestelde temp haalt en dit met een verschil van z’n 5 graden tussen aanvoer en retour met minder vermogen kan vast houden, vandaar ook de lange run.

Afgelopen nacht werd het natuurlijk een stuk warmer, je ziet dat de pompAO dan nog maar z’n 600 a 700 watt draait. Volgens mij als het verschil tussen de aanvoer en retour minder wordt dan 5 graden (en de temperatuur van de ingestelde stooklijn is behaalt) gaat de warmtepomp terug moduleren om dat verschil van 5 te handhaven, loopt het dan met de minste mogelijke stand van de pomp nog steeds op gaat hij helemaal uit om vervolgens een poos later weer terug op te starten.
Met een buiten temperatuur van z’n 12 graden en een verbruik van 0,52 m3 gas per graaddag heeft jou woning dus maar ongeveer 31 kwh warmte verlies per 24 uur, pompAO geeft minimaal z’n 3kwh warmte werd mij gister verteld. Betekend dan z’n 10 uur draaien per dag. Vandaar dus denk die haaien tanden.

Ik kwam hier ergens op het tweakers forum wat info tegen over het bepalen van de stooklijn, misschien interessant om dit eens te bekijken.
Ik ga op deze manier de juiste stooklijn proberen te bepalen, in Januari ben ik een week niet thuis waardoor de houtkachel geen invloed heeft op het stookbeleid, dan kan ik mooi eens zien hoe de pompAO dan werkt

[ Voor 24% gewijzigd door TeutonMartin op 31-12-2022 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Hier tijd voor een kleine update.
Sinds vorige week woensdag heb ik de Netatmo thermostaat hangen zodat ik een stuk beter mijn warmtevraag kan monitoren en zien hoe de pomp AO hier op reageert.
@PVPaneel mocht je denken aan deze zelfde thermostaat ik ben er zeer tevreden over, hysteresis is zelf aan te passen en blijft er hier bij mij perfect tussen. Standaard temperatuur van de thermostaat bij ons is 18 graden, hysteresis staat ingesteld op 0,2 dus bij 17,8 start de warmte vraag bij 18,2 gaat hij weer uit.
Afgelopen maandag had Dewarmte op mijn verzoek de stooklijn flink naar beneden aangepast, +15 graden aanvoertemp 25 en bij -10 graden aanvoertemp 35 graden. Rond het vriespunt zou de pomp dan een aanvoer van 30,6 moeten geven en bij ons op volvermogen draaien om de temp constant op 18 te kunnen houden. Toevallig werd het deze nacht behoorlijk koud (bij ons tussen de 1 a 2 graden) dus direct een goede test. Pomp AO is om 01:15 gaan draaien en pas nadat ik zelf om 06:30 de houtkachel aan stak is hij uit gegaan. Het lukte pomp AO niet zelf om de temperatuur van 17,8 weer terug te krijgen naar 18+. Toevallig was onze kleine spruit deze nacht lekker aan het spoken dus heb een paar keer midden in de nacht uit nieuwsgierigheid ook meteen even bij de heatmeter gekeken.
Zie hier de foto van de Netatmo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La_9p61sEiYA9RDHY_guxz_lmco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mwZTNhAFPu3ZGolPtXAFVPzs.png?f=fotoalbum_large

Aantal oorzaken waardoor dit niet lukte:
- Pomp AO zat volgens mij aan zijn max vermogen (hier moet ik nog feedback over krijgen vanuit dewarmte)
- Pomp AO vroeg door de laag ingestelde stooklijn enkel hulp van de CV ketel tijdens een defrost run (helemaal richting de vroege ochtend waar de temperatuur rond het vriespunt lag zie je op de foto dat de temp steeds verder terug zakt, ik zag toen regelmatig een defrost). Ook zou hij hulp moeten vragen tijdens piek momenten maar omdat pomp AO dacht dat hij het net niet haalde bleef hij rustig alleen door gaan.
- CV ketel settings had ik wat mee zitten stoeien, door ook hier de laag ingestelde stooklijn en toch het redelijk ingestelde vermogen ontbrande de CV ketel maar enkele seconde waarna deze al in de buurt van zijn aanvoer temperatuur kwam, hierdoor schoot hij in de anti pendel stand. Waarna de pomp ao zijn defrost al had afgerond en dus de warmtevraag van de cv ketel weer uit zetten.
- Afwijking van de temperatuursensors waarmee de PompAO zijn stooklijn op afregelt, deze is z’n 3 graden hoger dan dat ik op de heatmeter zag en ook bij binnenkomst meet. Pomp AO moduleerde het begin van de nacht al terug rond de 28 a 29 graden terwijl dit in werkelijkheid maar 25 a 26 graden is. Hiermee heb ik inderdaad te kort afgifte in het vloerverwarming systeem om het warmte verlies te compenseren.

Dinsdag middag heb ik meteen even telefonisch contact op genomen met de support, op afstand hebben ze even een aantal keer mijn cv ketel aan gestuurd om de nieuw ingestelde settings te testen, ook hebben ze nu mijn stooklijn weer verhoogd mede door die afwijking en om eerder hulp van de CV te krijgen.

Stooklijn is nu bij +20 aanvoer van 25, bij -10 aanvoer van 45 graden.

Het is op die ene nacht na nog niet echt koud geweest, van 20-12-2022 tot 03-01-2023 18:00 heb ik totaal een COP van 4,67. Pomp AO heeft nu pas 52,75 kWh stroom verbruikt en daarmee 30m3 bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
@PVPaneel
Had jij de subsidie aanvraag al gedaan? Ik meen me te herinneren dat de subsidie 2850 euro was. Als ik nu via de link van de eind factuur naar hun subsidie partner ga geeft hij PompAO aan als 5kw model met 2700 euro subsidie.
Ook zie ik hem nu op de lijst staan als 5kw model met 2700 euro (versie 20-12-2022).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJHFE_n4TBmy2MS4aSkzfskjU1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwaYrVE8KI8qPcsnr2k0ObbB.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier een reactie van de subsidie partner:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdPf5Jvwi96y1xuk9xwOXj6ij-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ftU4oYX54E6MKVU5lmxIH7EO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door TeutonMartin op 07-01-2023 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Dat staat ook nog zo op de site €6250 na subsidie €3400. Dat is dus €2850.

Gezien dat is waar ze mee adverteren ga ik vanuit dat bestaande klanten een oplossing krijgen voor die 150 euro.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
PVPaneel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:57:
Yes, dat is de bedoeling, alles zit op 1 losse groep, dus dat is prima te doen. Moet alleen even kijken hoe; geen stekker voor zo'n simpele verbruiksmeter, dus 't moet direct bedraad (zal vast niet moeilijk zijn, maar ik heb er (nog) geen ervaring mee, dus ik weet even niet wat ik moet hebben en hoe die aan te sluiten.
als je al een P1 meter hebt (waarschijnlijk Homewizard met de app) dan kun je het beste de meter van hun gebruiken omdat deze ook mooi met je bestaande app werkt, https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/, deze plaats je in je groepenkast. je hebt ze in 3-fase en in een 1 fase model (de rechter is de 1 fase uitvoering).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8uQjgNvxYxlwsuog443od9cyT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNKUflimnuTUUeefuBbrDazd.png?f=user_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PVPaneel schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:05:
De mijne is afgelopen donderdag/vrijdag geplaatst en houdt sinds vrijdagmiddag mijn woning zelfstandig warm. Portal is nog niet live, dus ik moet wachten op de uitgelezen gegevens van m'n slimme meter. Als ie volle bak draait trekt ie ca. 2 kW stroom, incl. stuurkastje (let op: die heeft een eigen stopcontact nodig, dat was sales vergeten te melden!)
Werking is stuurkast tussen thermostaat en ketel. Stuurkast maximeert het aantal schakelingen per uur.
Warmtepomp draait altijd (indien warmtevraag), bij gebrek aan vermogen of te langzame opwarmtijd wordt de cv bijgeschakeld. Ook bij een defrost; dan wordt de ketel kortstondig op 60 graden aangezet en de cyclus omgedraaid; gaat heel vlot.
Stille modus is -3 db en tijdslot afhankelijk.
Bij mij zijn er t-stukken op de aanvoer en retour gezet met twee afsluiters, zodat de monoblock los te koppelen is. Vorstbeveiligingsklep wordt standaard geïnstalleerd, microbellenontluchter/magneetfilter hebben ze er op mijn verzoek tussen geplaatst.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Edit: Afbeeldingen toegevoegd]
Leuke foto's, bedankt.
een kleine tip, de isolatie van de CV leidingen lijken me aan de kleine kant, dit soort isolatie is eigenlijk niet voor buiten zonder afscherming bedoeld, ik zou hier echt deze nog na-isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
@MacD007 weet je toevallig een goed geschikte buiten isolatie om dit mee te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

TeutonMartin schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:55:
@MacD007 weet je toevallig een goed geschikte buiten isolatie om dit mee te doen?
Mijn vader heeft de leiding extra geïsoleerd. Daar hadden ze er zelfs alleen maar isolerende tape omheen. Ik zal even vragen wat hij besteld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:13:
[...]

als je al een P1 meter hebt (waarschijnlijk Homewizard met de app) dan kun je het beste de meter van hun gebruiken omdat deze ook mooi met je bestaande app werkt, https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/, deze plaats je in je groepenkast. je hebt ze in 3-fase en in een 1 fase model (de rechter is de 1 fase uitvoering).
[Afbeelding]
Ik verwacht dat je ook zonder meter dit heel makkelijk kan zien. De AO pomp heeft namelijk een ingebouwde (losse) kWh meter met RS-485. Die leest de Warmte al uit met de unit die de pomp aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@TeutonMartin Ik heb deze nog niet aangevraagd, omdat er in maart of april ook vloerisolatie wordt geplaatst en dit dan meer subsidie oplevert.
Het bedrag was inderdaad 2850 euro (zie ook screenshots uit een eerdere post van mij). Ik ben benieuwd wat ze met het verschil doen, aangezien er ook op de website nog met 3400 na aftrek subsidie wordt geadverteerd.
Overigens snap ik niet helemaal hoe het een verrassing kan zijn bij DeWarmte; het energielabel geeft 5kW bij gemiddeld klimaat..

[ Voor 4% gewijzigd door PVPaneel op 08-01-2023 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
PVPaneel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:26:
@TeutonMartin Ik heb deze nog niet aangevraagd, omdat er in maart of april ook vloerisolatie wordt geplaatst en dit dan meer subsidie oplevert.
Het bedrag was inderdaad 2850 euro (zie ook screenshots uit een eerdere post van mij). Ik ben benieuwd wat ze met het verschil doen, aangezien er ook op de website nog met 3400 na aftrek subsidie wordt geadverteerd.
Overigens snap ik niet helemaal hoe het een verrassing kan zijn bij DeWarmte; het energielabel geeft 5kW bij gemiddeld klimaat..
Helemaal in het begin adverteerde ze nog met 6100 all in prijs en 3400 netto bedrag voor de klant.

Persoonlijk valt me het label van 5kw toch wel tegen (Quatt adverteert met 4kw en die heeft een 5kw label) en vind de info op de site toch wel een klein beetje misleidend. Helemaal voor de pomp AO pioniers die op deze info hun reservering hebben gemaakt. Ze adverteren op hun site met een warmtepomp die tussen de 2,5 en 8,3 kan leveren. Hier is op zich niks aan gelogen alleen wanneer de pomp AO zijn 8,3 kw levert is het buiten erg warm en heb je dit niet nodig, het had dan juist leuk geweest als pomp AO kon terug moduleren naar 2,5 kWh warmte maar dit kan pas als het buiten erg koud is waardoor de meeste dan juist veel vermogen nodig hebben. Die info voegt dus eigenlijk helemaal niks toe, het zou fair zijn als ze gewoon vermelden wat het vermogen is volgens het label.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
@TeutonMartin Ja, eens. Geen idee of ik met Quatt beter af was geweest, maar daarvoor is het nu te laat. We gaan zien hoe lang ie het volhoudt. In het slechtste geval altijd nog meer vermogen en minder geluid dan een Elga Ace tegen een vriendelijke prijs..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pompom11
  • Laatst online: 28-08 21:09
Hoi allen,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en krijg zelf de pompAO geinstalleerd eind februari.
Ook heb ik al de heatcycle van deWarmte dus ik ben al bekend met het bedrijf. Bij de heatcycle liep het contact soepeler dan nu het geval bij de pompAO. Ondanks dat de verkoopmedewerker goed zijn best doet zou ik graag wat duidelijker advies willen. Hopelijk kunnen jullie met me meedenken gebaseerd op jullie ervaring met de pompAO tot nu toe.

Ik heb een nieuw huis (2017), goed geisoleerd en energiezuinig. De pompAO moet op het dak komen te staan. In bijgevoegd plaatje heb ik het ingetekend. Plek 1 of 2. Bij plek 2 zijn er twee mogelijkheden om naar de schotten op zolder te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAMZSu7eXzkLYyt8B1GpDod2khE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lLosb1ayjdr57m9Z3OQmz00P.png?f=fotoalbum_large

1. Dichtbij raam, 3 meter leiding, Voordelen: kortste route naar binnen Nadelen: Mogelijk meer geluid en langer (lelijk) traject binnen.
2a. Verder van het raam, 8 meter buitenleiding. Voordelen: verder van het raam ivm geluid en binnen dichterbij de CV ketel.Nadelen: langere buitenleiding.
2b. Verder van het raam, 6,5 meter buitenleiding. Binnen zal er over de trapgang een leiding moeten worden getrokken richting de CV. Voordelen: verder van het raam ivm geluid. Nadelen: langere buitenleiding en langer (lelijk) traject binnen.

Wat zouden jullie adviseren met betrekking tot geluid en warmteverliezen in de buiten leidingen? De pomp zal altijd naast een kant van het raam komen te staan. Ik gebruik dit raam nauwlijks en heb andere ramen om de kamer te ventileren. Het gaat dan ook om het mogelijk hoorbare geluid dóór het raam heen.

Ik heb geen beeld hoeveel invloed de lengte van buitenleiding heeft op de efficientie van het systeem. Ook heb ik geen goed beeld hoeveel geluid er hoorbaar zal zijn als de pompao dichtbij het gesloten raam staat.

Hoor graag hoe jullie hier over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
pompom11 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:42:
Hoi allen,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en krijg zelf de pompAO geinstalleerd eind februari.
Ook heb ik al de heatcycle van deWarmte dus ik ben al bekend met het bedrijf. Bij de heatcycle liep het contact soepeler dan nu het geval bij de pompAO. Ondanks dat de verkoopmedewerker goed zijn best doet zou ik graag wat duidelijker advies willen. Hopelijk kunnen jullie met me meedenken gebaseerd op jullie ervaring met de pompAO tot nu toe.

Ik heb een nieuw huis (2017), goed geisoleerd en energiezuinig. De pompAO moet op het dak komen te staan. In bijgevoegd plaatje heb ik het ingetekend. Plek 1 of 2. Bij plek 2 zijn er twee mogelijkheden om naar de schotten op zolder te gaan.
[Afbeelding]

1. Dichtbij raam, 3 meter leiding, Voordelen: kortste route naar binnen Nadelen: Mogelijk meer geluid en langer (lelijk) traject binnen.
2a. Verder van het raam, 8 meter buitenleiding. Voordelen: verder van het raam ivm geluid en binnen dichterbij de CV ketel.Nadelen: langere buitenleiding.
2b. Verder van het raam, 6,5 meter buitenleiding. Binnen zal er over de trapgang een leiding moeten worden getrokken richting de CV. Voordelen: verder van het raam ivm geluid. Nadelen: langere buitenleiding en langer (lelijk) traject binnen.

Wat zouden jullie adviseren met betrekking tot geluid en warmteverliezen in de buiten leidingen? De pomp zal altijd naast een kant van het raam komen te staan. Ik gebruik dit raam nauwlijks en heb andere ramen om de kamer te ventileren. Het gaat dan ook om het mogelijk hoorbare geluid dóór het raam heen.

Ik heb geen beeld hoeveel invloed de lengte van buitenleiding heeft op de efficientie van het systeem. Ook heb ik geen goed beeld hoeveel geluid er hoorbaar zal zijn als de pompao dichtbij het gesloten raam staat.

Woon je toevallig in Noord Holland?
Geluid is denk voor iedereen anders, je mag anders best even komen luisteren als hij draait en kan je daar je eigen plan op aan passen.

Kortste lengte in elk geval buiten is natuurlijk het best voor eventuele warmte verliezen.

Als aanvulling op je vraag, bij mij staat de pomp voor het raam van de bijkeuken, hierboven zit ook een rooster, als het rooster geopend is en de pomp draait hoor ik dat als ik goed luister een klein beetje. Als ik het rooster sluit hoor ik het in principe niet echt.
Nu denk ik dat het voor een slaapkamer raam wel iets anders kan zijn omdat je dan muisstil in je bed ligt maar echt veel geluid vind ik hem niet maken.

[ Voor 8% gewijzigd door TeutonMartin op 16-01-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pompom11
TeutonMartin schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:38:
[...]

Woon je toevallig in Noord Holland?
Geluid is denk voor iedereen anders, je mag anders best even komen luisteren als hij draait en kan je daar je eigen plan op aan passen.

Kortste lengte in elk geval buiten is natuurlijk het best voor eventuele warmte verliezen.
Ja woon toevallig in Noord Holland. Zal je een persoonlijk berichtje sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
Kleine verbruik update:
03-01-2023 18:00 52,74 kWh stroom verbruikt en 245,9 kWh warmte opgewekt COP 4,66

15-01-2023 10:00 105.27 kWh stroom verbruikt en 524,7 kWh warmte opgewekt COP 4,98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@pompom11 Ik heb dezelfde ervaring als @TeutonMartin. Bij ons staat ie ook voor het keukenraam en hoor je hem eigenlijk alleen als het rooster open is (en dan nog twijfel ik soms en kan ik het alleen zien aan de trillingen vd waterdruppels op de kast. Wat voor resonantie er bij jou ontstaat door plaatsing op het dak durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pompom11
Dank voor de antwoorden. Ik neig ernaar om de pomp met de kortste weg naar binnen te plaatsen. Verwacht dat het met geluid wel goed gaat. In het raam zit geen rooster, in het raam om de hoek wel maar dat is dan weer op een paar meter en om een hoek.Zal wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelandhartmans
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-07-2023
Hi,

Ik sta ook ingepland voor een installatie half feb 2023 maar begin steeds meer te twijfelen.

Slechte communicatie en steeds meer twijfels over de producten.
Lees nu dat de wp feitelijk niet verder komt dan 5kw vermogen.

Ook een redelijk simpele vraag hoe de aansturing is als je gebruik maakt van zone verwarming (wat stuurt wat aan en maak me zorgen over de kans op voortdurend aan en uit schakelen als er geen buffervat aanwezig is) waar geen antwoord op komt ..

Ben ik te negatief voor een scale up en moet ik wat meer vertrouwen hebben?

Ook het meten wat de apparaten precies besparen is voor mij niet gemakkelijk te bepalen.
Zo heb ik ook een heatcycle laten installeren maar voelt een beetje black box.

Even concreet: ik zie in deze blog verschillende meetresultaten. Nu ben ik benieuwd hoe dat wordt berekend?

Groet en dank aan iedereen voor het delen van de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
roelandhartmans schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:57:
Hi,

Ik sta ook ingepland voor een installatie half feb 2023 maar begin steeds meer te twijfelen.

Slechte communicatie en steeds meer twijfels over de producten.
Lees nu dat de wp feitelijk niet verder komt dan 5kw vermogen.

Ook een redelijk simpele vraag hoe de aansturing is als je gebruik maakt van zone verwarming (wat stuurt wat aan en maak me zorgen over de kans op voortdurend aan en uit schakelen als er geen buffervat aanwezig is) waar geen antwoord op komt ..

Ben ik te negatief voor een scale up en moet ik wat meer vertrouwen hebben?

Ook het meten wat de apparaten precies besparen is voor mij niet gemakkelijk te bepalen.
Zo heb ik ook een heatcycle laten installeren maar voelt een beetje black box.

Even concreet: ik zie in deze blog verschillende meetresultaten. Nu ben ik benieuwd hoe dat wordt berekend?

Groet en dank aan iedereen voor het delen van de info.
juist, dat en ook andere items hebben mij bewust de aangeboden installatie even niet laten doen, zeker gezien de prijs en de nu duidelijk lagere subsidie die in verhouding staat met het cq beloofde vermogen, wat nu dus gewoon < 5kW blijkt te zijn hebben me bewogen om een pas op de plaats te maken.
een warmtepomp die bijna dubbel zo duur is als een vergelijkbare Quatt (zelfde subsidie), een hoop onduidelijke zaken (o.a. bij het geluid, vermogen, de zeer grote afmeting van de pomp die het voor mij bijna onmogelijk maakt om deze vergunningsvrij te installeren (in mijn gemeente hebben ze helaas heel duidelijke omgevingseisen mbt warmtepompen) en dat ze gewoon niet reageren op vragen of je krijgt van hun onzinnige en compleet foutiefe antwoorden cq antwoorden op een heel andere vraag die dus niet gesteld is. Al dat geeft mij op dit moment niet het vertrouwen om met hun in zee te gaan, dus nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pompom11 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:42:
Hoi allen,

[Afbeelding]

Eerste vraag: Hoe ver is het tot de erfgrens naar je buren? heb je de berekening gedaan met de tool van de overheid (voor warmtepompen)?

Het vervelende met de huidige wettelijke norm is dat je helemaal niets met "bij mij is hij best stil" hebt, het tweede probleem is dat deWarmte nog steeds niet de juiste geluidswaarde weet aan te geven. "info op de site van deWarmte: De geluidsdruk is door DeWarmte gemeten op 1m afstand.", dat is dus niet de bedoelde waarde (zou dus geluidsvermogen(niveau) moeten zijn, is is een heel andere waarde) die je nodig hebt voor de wettelijke berekening, ook dient juiste deze waarde op het energielabel te staan. DeWarmte is niet in staat, ondanks dat ze al diverse keren door verschillende mensen hierop gewezen is, om dit te verbeteren, fouten maken is nog niet zo erg, echter niet van je fouten leren, neem ik hun wel kwalijk.
Even met de buren praten kan dus geen kwaad, want als deze niet gaan klagen heb je mbt geluid veel minder kans dat een gemeente zich er mee gaat bemoeien.

vraag twee : wat is je bouwondergrond van je dak en wat bevind zich daar onder? Het vermoeden is dat het een houten constructie is, dus gevoelig voor trillingen, ik zou hier dus eerder voor een goede wandhouder tegen de muur kiezen (met speciale pluggen (demping) en goede trillingsvoetjes. De kans dat je dan minder cq nauwelijks geen hinder ondervind is hierbij een heel stuk beter dan als je deze op het dak monteert.

Ik weet niet welke omgevingseisen binnen jou gemeente worden gesteld aan de warmtepompen (buitenunits), ik ken gemeentes die ondertussen d.m.v. luchtopnames en andere media (oa streetview) specifiek kijken naar omgevingsaspecten. Als ze hierbij een overtreding zien kan dat behoorlijk kostbaar worden, dus beter even naar de eisen kijken (ik zou hierbij wel niet direct naar de gemeente zelf vragen, maar kijk op hun site cq op het omgevingsloket).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pompom11
Hoi Mac007,

Dank voor het meedenken.
Eerste vraag: Hoe ver is het tot de erfgrens naar je buren? heb je de berekening gedaan met de tool van de overheid (voor warmtepompen)?

Het vervelende met de huidige wettelijke norm is dat je helemaal niets met "bij mij is hij best stil" hebt, het tweede probleem is dat deWarmte nog steeds niet de juiste geluidswaarde weet aan te geven. "info op de site van deWarmte: De geluidsdruk is door DeWarmte gemeten op 1m afstand.", dat is dus niet de bedoelde waarde (zou dus geluidsvermogen(niveau) moeten zijn, is is een heel andere waarde) die je nodig hebt voor de wettelijke berekening, ook dient juiste deze waarde op het energielabel te staan. DeWarmte is niet in staat, ondanks dat ze al diverse keren door verschillende mensen hierop gewezen is, om dit te verbeteren, fouten maken is nog niet zo erg, echter niet van je fouten leren, neem ik hun wel kwalijk.
Even met de buren praten kan dus geen kwaad, want als deze niet gaan klagen heb je mbt geluid veel minder kans dat een gemeente zich er mee gaat bemoeien.
Erfgrens is 2,5 meter. Dit voldoet uiteraard niet. Voordeel is dat het huis van de buren 6 meter weg is en het een blinde muur betreft. Hun slaapkamer ramen zitten om de hoek en dan heb je het snel over 10 meter. Uiteraard eerst de bure gesproken voordat ik aanbetaling heb gedaan. Zij zijn vooral geinteresseerd en voorzien geen problemen.
vraag twee : wat is je bouwondergrond van je dak en wat bevind zich daar onder? Het vermoeden is dat het een houten constructie is, dus gevoelig voor trillingen, ik zou hier dus eerder voor een goede wandhouder tegen de muur kiezen (met speciale pluggen (demping) en goede trillingsvoetjes. De kans dat je dan minder cq nauwelijks geen hinder ondervind is hierbij een heel stuk beter dan als je deze op het dak monteert.
het betreft een betonnen dak en hieronder zit een hoek van de woonkamer. Ik verwacht hier eigenlijk geen problemen.
Ik weet niet welke omgevingseisen binnen jou gemeente worden gesteld aan de warmtepompen (buitenunits), ik ken gemeentes die ondertussen d.m.v. luchtopnames en andere media (oa streetview) specifiek kijken naar omgevingsaspecten. Als ze hierbij een overtreding zien kan dat behoorlijk kostbaar worden, dus beter even naar de eisen kijken (ik zou hierbij wel niet direct naar de gemeente zelf vragen, maar kijk op hun site cq op het omgevingsloket).
het plaatsen van deze warmtepompen is volgens mij vergunningsvrij. Daarnaast zal de pomp vanuit de straat ook niet te zien zijn.

Verwacht dat het allemaal wel goed gaat komen. Communicatie vanuit dewarmte is minimaal. Ik begrijp ook wel dat mensen wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Afgelopen week eens even de status opgevraagd. Ik begreep dat de eerste mensen testen met de bèta van de (web)app. Zelf uitlezen dmv Home assistant is nog niet mogelijk maar een API staat ooit wel op het wensenlijstje (maar logischerwijs niet bovenaan).

De lifetime COP sinds 14 november is 3,98 met een opwek van ruim 2650kWh aan warmte.

Afgelopen 7 dagen zit het gemiddelde op 3.1 wat mij gezien het wat koudere weer ook nog best prima lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pompom11 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:37:
Hoi Mac007,

Dank voor het meedenken.

[...]
Erfgrens is 2,5 meter. Dit voldoet uiteraard niet. Voordeel is dat het huis van de buren 6 meter weg is en het een blinde muur betreft. Hun slaapkamer ramen zitten om de hoek en dan heb je het snel over 10 meter. Uiteraard eerst de bure gesproken voordat ik aanbetaling heb gedaan. Zij zijn vooral geinteresseerd en voorzien geen problemen.

[...]

het betreft een betonnen dak en hieronder zit een hoek van de woonkamer. Ik verwacht hier eigenlijk geen problemen.

[...]

het plaatsen van deze warmtepompen is volgens mij vergunningsvrij. Daarnaast zal de pomp vanuit de straat ook niet te zien zijn.
om je een idee te geven wat een gemeente aan eisen heeft hier een plaatje (alleen in het geel gekleurd gebied mag je dus bij mij in de gemeente een warmtepomp (buitenunit) plaatsen. dus best veel eisen. bv de warmtepomp van deWarmte zal door zijn afmetingen heel snel vergunningsplichtig worden. Uiteraard kan dit in jou gemeente weer heel anders zijn. Maar ga er dus niet zo maar van uit dat een gemente geen eisen heeft (deze staan overigens geheel los van de landelijke geluidseisen die aan dergelijke dingen worden gesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fje8RIXmIEYVwhgLWeSOklO8oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQJliTAYp3gx4wAAEhgfDPfs.jpg?f=fotoalbum_large
Verwacht dat het allemaal wel goed gaat komen. Communicatie vanuit dewarmte is minimaal. Ik begrijp ook wel dat mensen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@RobertowNL Ben je(/je ouders) één vd beta users voor de portal? Of mail je regelmatig naar de COP? De onze is sinds 2 december 3,78 met 3565 kW warmte opgewekt (even gemaild). Valt mij niet tegen gezien het afgiftesysteem en de woning!
Voor heel januari heb ik tot nu toe 25 kuub gas. Dat is grotendeels SWW, afgewisseld met defrosts; de PompAO redt het soms net niet met de nachtverlaging, dus die laat ik als experiment uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

PVPaneel schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:14:
@RobertowNL Ben je(/je ouders) één vd beta users voor de portal? Of mail je regelmatig naar de COP? De onze is sinds 2 december 3,78 met 3565 kW warmte opgewekt (even gemaild). Valt mij niet tegen gezien het afgiftesysteem en de woning!
Voor heel januari heb ik tot nu toe 25 kuub gas. Dat is grotendeels SWW, afgewisseld met defrosts; de PompAO redt het soms net niet met de nachtverlaging, dus die laat ik als experiment uitzetten.
Helaas geen bèta user, had naar aanleiding van een post van jou hier ook maar eens gemaild.

Hier zijn het aantal schakelingen per uur verminderd (door de thermostaat). Om zo de COP en schakelingen van de warmte te beperken.
Overigens zou ik dat als ik de warmte was zelf afvangen, de ketel schakelt toch via de aanstuurunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@RobertowNL Wat hebben jullie gebruikt om de buitenleidingen na te isoleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

PVPaneel schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:31:
@RobertowNL Wat hebben jullie gebruikt om de buitenleidingen na te isoleren?
Dat heb ik nu eindelijk even opgezocht ;).
https://www.deboerdrachte...e-48-mm-x-13-mm-2-meter/3
Dat past dus om de huidige isolatie van de Warmte heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RobertowNL schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:11:
[...]

Dat heb ik nu eindelijk even opgezocht ;).
https://www.deboerdrachte...e-48-mm-x-13-mm-2-meter/3
Dat past dus om de huidige isolatie van de Warmte heen.
ik verwacht dat dit isolatie een duidelijk betere bescherming en isolatie geeft voor de buitentoepassing. deze heeft mooie product eigenschappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Ik weet niet of meer mensen al een uitnodiging ontvangen hebben voor de MyDeWarmte app. Maar ik heb me inmiddels kunnen aanmelden en heb nu dus zicht op de verbruiksgegevens van de warmtepomp.
Op dit moment alleen data over de opgewekte warmte en verbruikte kWh’s. Kan je wel netjes filteren gegevens per uur, per dag, per maand, jaar, lifetime COP etc. Ook dagelijkse COP is te zien.
Zie hier een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjAa96MzLlARkzypfWTbliFwCYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RG8LNErnpgYWT1LPLidhtVRK.png?f=fotoalbum_large

Zie hier nog een verschil tussen bijvoorbeeld 01-02 (vrij warm) en 07-02 (vrij koud):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecGc2B4DTGubejoVBbs3at2UmfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4YC6DfzFIkLeDP3WHeFoCzCL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odhoMzFkc4VOJCJoDYnVB3JA7hE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dp8KeL1maFq7XfLRBnVqvbzX.png?f=fotoalbum_large

Ook stond er in de email nog wat info over de subsidie. Advies vanuit dewarmte is om nog te wachten met de subsidie aanvraag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwI_2uVBVx2GlCi3LNsBnAQw46Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSUyFAhmfC71b3gEVWMkpSQd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TeutonMartin op 07-02-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
beste mensen, hier dan de link en tekst (samenvatting met commentaar) van de e-mail ik vandaag door DeWarmte verstuurt is. Nieuwsbrief nr. 13 (heb de teller niet op na gehouden)
https://www.dewarmte.nl/s...57-42de-ab35-c529cfdeba4g

Q4 2022: onder tussen leven we wel in Q1 2023, dus of oud nieuws of ze hebben bij DeWamte een andere kalender, wie weet?

* is de eerste versie van de Pomp AO Webapp live📱.

* Kiwa geluidstesten, we weten dus nog steeds niets.

Ondertussen zijn we druk bezig geweest met geluidscertificeringen van Kiwa. Kiwa is een wereldwijd toonaangevende organisatie op het gebied van testen, inspectie en certificeringen. De testen zijn uitgevoerd onder toezicht van Daniel (links) en Dennis (rechts) en we wachten nu op de resultaten. Zodra deze binnen zijn zullen we de website updaten. Dat kan ik beaamen, ken de club heel goed.

Opm: Eigenlijk als deze test er nog niet zijn, mag dan het product überhaupt in de markt worden gezet, aangezien de geluidseisen een voorwaarde voor de CE en overige voorwaarden zijn? vreemd.
ook vraag ik me af of ondertussen de verplichte documentatie van het product nu op orde is, worden deze nu met de warmtepomp mee geleverd en worden deze aan reeds geplaatste warmtepompen alsnog nageleverd. Kan iemand daar helderheid in geven, uiteraard mag DeWarmte met alle plezier hierop reageren cq de huidige status ons mededelen, alvast bedankt.

Update ISDE subsidie RVO voor Pomp AO

Op dit moment zijn wij in gesprek met de RVO omdat de Pomp AO helaas in een lagere vermogenscategorie is ingedeeld dan verwacht op basis van het gemeten vermogen. Wij dringen bij RVO aan op aanpassing op basis van onze testresultaten. Dit heeft bij ons de hoogste prioriteit. We houden jullie op de hoogte zodra we nieuws hebben.

opm: Het RVO deelt de WP in op basis van de aangeleverde gegevens en info vanuit de fabrikant, dus of is de informatie richting RVO onvoldoende geweest of hebben delen daarvan tegenstrijdigheden gehad waardoor RVO het zekere voor het onzekere genomen heeft en deze in een lagere klasse heeft geplaatst.
Ik hoop dat de aanvullende informatie meer helderheid hierin geeft, voor mij was dit één van redenen om voorlopig af te zien van een bestelling, anders was deze mogelijk al geplaatst.

* Nieuwe duurzame toppers, nieuwe medewerkers werden in het zonnetje gezet, vind ik een prima idee, hou dat vol, tenslotte zijn je medewerkers het echte goud van je onderneming, helaas hebben dat heel veel bedrijven dat nog niet echt door.

* Webapp release nu ook voor de Pomp AO
Vorig jaar is onze Webapp gelanceerd. Deze biedt nu ook voor Pomp AO bezitters een actueel overzicht van de prestaties van hun warmtepomp.
daar ging de vorige post over, dus hier geen opmerkingen over

Leuk nieuws: met de toekomstige versie, nu nog in ontwikkeling, heeft de klant zelfs toegang tot bepaalde instellingen van de pomp.
Ik had dit eigenlijk al in de eerste versie verwacht, dus benieuwd hoelang het gaat duren en welke instellingen mogelijk zijn.

*⚡Pomp AO upgrades, We zijn bezig met de all-electric upgrade en de koeling functie van de Pomp AO (ook voor geplaatste pompen mogelijk).
Helaas ook hier weer, het lijkt wel een rode draad te worden bij DeWarmte, te veel nietszeggende kreten zonder verdere onderbouwing cq omschrijvingen. Leuk deze opmerkingen, maar met zo weinig info kun je er als consument eigenlijk niets mee, kijk als dit schrijft weet je ondertussen echt al iets meer.

Enthousiast?
Op dit moment eigenlijk niet, voor mij zijn gewoon een aantal essentiële zaken niet cq onvoldoende op orde, zeker gezien de prijs had ik hier duidelijk mee van verwacht.
Beste Sander & Auke, mogelijk dat jullie iets met deze goedbedoelde opmerkingen en opbouwende kritiek kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeutonMartin schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:56:
Ik weet niet of meer mensen al een uitnodiging ontvangen hebben voor de MyDeWarmte app. Maar ik heb me inmiddels kunnen aanmelden en heb nu dus zicht op de verbruiksgegevens van de warmtepomp.
Op dit moment alleen data over de opgewekte warmte en verbruikte kWh’s. Kan je wel netjes filteren gegevens per uur, per dag, per maand, jaar, lifetime COP etc. Ook dagelijkse COP is te zien.
Zie hier een foto:
[Afbeelding]

Zie hier nog een verschil tussen bijvoorbeeld 01-02 (vrij warm) en 07-02 (vrij koud):
[Afbeelding]
even een vraag : het lijkt wel of hij op de 7 helemaal niets gedaan heeft, klopt dit of lees ik het fout.
[Afbeelding]

Ook stond er in de email nog wat info over de subsidie. Advies vanuit dewarmte is om nog te wachten met de subsidie aanvraag:
[Afbeelding]
Goede tip, als je net geplaatst bent zou ik even wachten, want ik geloof niet dat je van de RVO dan de hogere subsisie gaat krijgen, ze baseren dit volgens mij gewoon op op die datum geldende subsidielijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelandhartmans
Hi,

Even terug is hier opmerking geplaatst dat de warmtepomp ao alleen een aan/uit schakeling heeft.
Heb gisteren overleg gehad met DeWarmte. Het blijkt te gelden voor beide aansturingen dus zowel vanaf de stuurunit naar de warmtepomp als naar de gas cv ketel.

In hoeverre is dat eigenlijk onvoordelig voor het stroomverbruik (cop) en of levensduur.

Toen ik er naar vroeg gaf men aan dat de inverter functie icm een goede stooklijn eigenlijk de wp en gas cv nagenoeg even zuinig laat zijn.
Ook het feit dat we hier zoneverwarming (iedere kamer (8) heeft zn eigen thermostaat) hebben maakt het hebben van bijv een opentherm/0-10v moduleerfunctie minder tot niet nuttig.
Ik heb zo mijn twijfels met alles wat ik lees op het internet, MAAR ben niet meer dan een goedingelezen leek.

Wie weet hier meer van?

Groet,

R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
roelandhartmans schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:31:
Hi,

Even terug is hier opmerking geplaatst dat de warmtepomp ao alleen een aan/uit schakeling heeft.
Heb gisteren overleg gehad met DeWarmte. Het blijkt te gelden voor beide aansturingen dus zowel vanaf de stuurunit naar de warmtepomp als naar de gas cv ketel.

In hoeverre is dat eigenlijk onvoordelig voor het stroomverbruik (cop) en of levensduur.

Toen ik er naar vroeg gaf men aan dat de inverter functie icm een goede stooklijn eigenlijk de wp en gas cv nagenoeg even zuinig laat zijn.
Ook het feit dat we hier zoneverwarming (iedere kamer (8) heeft zn eigen thermostaat) hebben maakt het hebben van bijv een opentherm/0-10v moduleerfunctie minder tot niet nuttig.
Ik heb zo mijn twijfels met alles wat ik lees op het internet, MAAR ben niet meer dan een goedingelezen leek.

Wie weet hier meer van?

Groet,

R
vind dit maar weer de zoveelste rare opmerking van DeWarmte zonder de achterliggende info te geven, dit zou dus kunnen betekenen dat de warmtepomp of aan staat of uit staat, zonder rekening te houden met de temperatuur in de kamer (huis)? krijg je dan niet steeds pendelen als je rond het schakelpunt bent? juist de inverter techniek heeft juist informatie nodig om te kijken hoe hard cq hoe weinig den compressor / pomp moet gaan lopen? maak ik hier een denk fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:14:
[...]

vind dit maar weer de zoveelste rare opmerking van DeWarmte zonder de achterliggende info te geven, dit zou dus kunnen betekenen dat de warmtepomp of aan staat of uit staat, zonder rekening te houden met de temperatuur in de kamer (huis)? krijg je dan niet steeds pendelen als je rond het schakelpunt bent? juist de inverter techniek heeft juist informatie nodig om te kijken hoe hard cq hoe weinig den compressor / pomp moet gaan lopen? maak ik hier een denk fout ?
De pomp heeft zelf ook aansturing. De flow & warmte meter op de aanvoer en retour lopen via de warmtepomp en niet via de regelunit. In dat opzicht niet zo gek denk ik.

Aantal schakemomenten kan je natuurlijk gewoon regelen, wellicht met wat overshoot.

Maar goed, ben wel benieuwd hoe het werkt inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertowNL op 11-02-2023 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:44
Hi,

Wie weet hier meer van?

Groet,

R
Ik denk (hoop eigenlijk) dat de pomp zelf terug moduleerd op retour temperatuur.

Zo doen grote pompen >90KW dat ook, die sturen wij aan met aan/uit kontakten.

Ik heb een ander forum aangemaakt over de heatcycle van de warmte.
Ervaringen met DeWarmte Heatcycle

Ik had een poos geleden wat informatie opgevraagd en wegens gebrek aan voldoende informatie over de heatcycle en pompAO
het eigenlijk op pauze gezet.

Nu hebben ze mij weer benaderd over de heatcycle en ben ik benieuwd naar de ervaringen.

Over de all electric upgrade (die zou 3000 euro gaan kosten) ben ik ook wel benieuwd hoe ze dat gaan doen. En gezien de totaal prijs PompAO met koelen/all electic + heatcycle wordt het persoonlijk een no-go. Een install van bijv Daikin is goedkoper en die geven wel de juiste info en is betrouwbaarder.

En als ik dan naar de installatie fotos kijk, die warmte meter achter de unit gemoffeld. Dat kastje met de pi, waarde voeding in gepakt zit!
Die losse meter in de buitenunit.

Allemaal een beetje amaturistisch geknutsel, ik zit in de meet en regel techniek. Als ik het zo oplever, kan ik gelijk vertrekken!

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:44
MacD007 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:56:
[...]

even een vraag : het lijkt wel of hij op de 7 helemaal niets gedaan heeft, klopt dit of lees ik het fout.

[...]

Goede tip, als je net geplaatst bent zou ik even wachten, want ik geloof niet dat je van de RVO dan de hogere subsisie gaat krijgen, ze baseren dit volgens mij gewoon op op die datum geldende subsidielijst.
Persoonlijk zou ik liever nu €2700 hebben dan misschien €2850 in de toekomst. Pot leeg, subsidie afgeschaft, nieuwe eisen aan een installatie, de Warmte failliet/stopt/wijzigt typenrs..

[ Voor 3% gewijzigd door Noutie op 15-02-2023 09:03 . Reden: Toevoeging ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Noutie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Persoonlijk zou ik liever nu €2700 hebben dan misschien €2850 in de toekomst. Pot leeg, subsidie afgeschaft, nieuwe eisen aan een installatie, de Warmte failliet/stopt/wijzigt typenrs..
op dit moment ben ik daar niet zo bang dat de subsidiepot leeg is (op de korte duur), aangezien deze pas weer met een behoorlijke pot is gevuld.

met de andere redenen weet je dat veelal wel ruim van te voren. Dus daar kun je wel op anticiperen, echter vind ik op dit moment de meerwaarde van DeWarmte tegenover bv Quaat niet bepaald in hun voordeel uitslaan.
wat mij op dit moment stoort is dat ze gewoon het beloofde product niet kunnen leveren, de 8 kW unit blijkt nu onder 5 kW te liggen, ze moeten eerst maar eens kunnen aantonen dat RVO hier fout zit, met hun gesloten communicatie, het niet eens kunnen tonen cq op hun site plaatsen van het ErP Label (energielabel), ik mis ook hun CE certificatie en de daarbij hoorende documenten, idem handleidingen en installatiehandleidingen zijn ook ver te zoeken, terwijl deze eigenlijk verplicht bij de warmtepomp meegeleverd moeten worden.
kijk is snap dat ze aan het opstarten zijn, maar dat betekend echter niet dat men zich niet aan wetgeving hoeft te houden, wat helaas nu wel gebeurd.
Ik ben bang als ze een audit krijgen van de toezichthouder dat ze voorlopig de levering moeten staken, iets waar wij natuurlijk niet op zitten te wachten.
door gewoon een open communicatie er op na te houden en bv een voorlopige handleiding en andere documenten te tonen met het vermerk dat de orginele spoedig worden nageleverd kun je als consument wel verder, nu kun je hun alleen op hun mooie blauwe ogen geloven. En we hebben in het verleden al voldoende gezien waar een dergelijk geloof eindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RobertowNL schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:31:
[...]

De pomp heeft zelf ook aansturing. De flow & warmte meter op de aanvoer en retour lopen via de warmtepomp en niet via de regelunit. In dat opzicht niet zo gek denk ik.

Aantal schakemomenten kan je natuurlijk gewoon regelen, wellicht met wat overshoot.

Maar goed, ben wel benieuwd hoe het werkt inderdaad.
Sorry voor verlate reactie, maar dat betekend dat we met twee kapiteins op een schip spreken, lijkt me niet zo’n prima idee, waarvoor heb je een regelunit als er anders onafhankelijk van deze ook dingen worden geregeld. Kijk dit soort zaken dient gewoon goed gedocumenteerd te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TeutonMartin
Hi,

Wie weet hier meer van?

Groet,

R
@MacD007 Regelunit van de warmte verzorgt gewoon de communicatie tussen de thermostaat, pompAO, CV ketel, heatmeter en het internet zodat er op afstand dingen veranderd kunnen worden en uitgelezen. Ook zorgt dit er voor dat alles met elkaar samenwerkt.

Het klopt inderdaad dat pomp ao enkel een aan/uit schakeling heeft, net als je huis thermostaat. PompAO regelt zijn warmteafgifte gewoon op de aanvoer en retour van het CV water op basis van de in gestelde stooklijn. In mijn geval staat de stooklijn zo afgesteld bij een ambient van 20 moet de aanvoer temperatuur 25 graden zijn, bij een ambient van -10 moet dit 45 zijn, bij alle temperaturen hier tussen loopt het gewoon lineair op. Deze settings zullen dus optimaal voor iedereen anders zijn afhankelijk van je afgifte systeem en je warmteverlies.

Als voorbeeld:
Op het moment dat bij mij in huis de temperatuur zakt tot 17.9 schakelt mijn Netatmo thermostaat de warmtevraag (aan/uit) door naar de regelunit. Regelunit schakelt dan pompAO aan, regelunit staat zo afgesteld dat hij pompAO eerst 3 uur de tijd geeft om aan de warmtevraag te voldoen alvorens hij de CV ketel om hulp mag vragen (dit is alleen bij een normale warmtevraag, als hij een piekvraag registreert of met defrost runs zal hij soms ook hulp vragen).
Stel dat de ambient deze keer 10 graden is, dan gaat PompAO in mijn geval toe werken naar een aanvoer temperatuur van 31,67 graden. In mijn geval houd hij een temp verschil van 6 graden aan, dus een retour temperatuur van 18 graden zorgt er voor dat pompAO probeert dit te verhogen naar 24 graden, naar mate hij warmte door het systeem pompt loopt de retour temp op en dus ook de aanvoer temp (mits hij dit met zijn vermogen aan kan). Na 2 uur draaien heeft hij in dit geval mijn stooklijn temperatuur van 31,67 gehaald, hij gaat nu dus zelf terug moduleren met zijn vermogen om niet boven deze ingestelde stooklijn temp uit te komen. Het verschil tussen de aanvoer en retour wordt nu ook kleiner, pompAO moduleert net zolang terug tot hij op zijn minimale vermogen draait, stel dat pompAO dan nog te veel warmte toevoegt dan dat er staat ingesteld dan gaat hij uit. Als mijn Netatmo een temp van 18.1 registreert dan stopt hij de warmtevraag (deze settings kan ik in mijn thermostaat ook aanpassen).

Ik heb bewust voor een wat lagere stooklijn gekozen zodat pompAO lange runs maakt en CV ketel dus niet te snel om hulp vraagt. Dit zorgt er ook voor dat pompAO ten opzichte van de buitentemperatuur een kleiner verschil hoeft te overbruggen wat zorgt voor een betere COP. Standaard is de stooklijn setting 25 bij 20 graden en 60 bij -10. In mijn voorbeeld had de temperatuur waar pompAO dan naar toe werkt 36,67 geweest, dit is 5 graden meer waardoor de COP minder goed zou zijn als dat hij nu is.
Mijn laag in gestelde stooklijn temperatuur kan er alleen ook voor zorgen dat niet altijd aan de warmtevraag kan worden voldaan, wij wonen vrijstaand in een open gebied, met een flinke westenwind (bijvoorbeeld 7bft) koelt mijn huis bij 10 graden veel sneller af dan dat het windstil is. Ik heb dus al een keer gehad dat pompAO al 12 uur stond te draaien en netjes terug moduleerde omdat hij de 31,67 netjes had bereikt, maar dat mijn afgifte systeem niet voldoende afgifte had om bij deze aanvoer temp met de harde wind de gewenste 18.1 te bereiken. Temperatuur was in dit geval gezakt tot 17.2 graden. Ik ben dus ook nog steeds aan het monitoren om eventueel de stooklijn wat te tweaken. Ook hebben wij een houtkachel die we altijd gebruiken, dus in dit geval heeft die uiteindelijk er voor gezorgd dat de temperatuur in huis wel ging stijgen.

Stel dat we het zelfde voorbeeld gebruiken maar dan met een ambient van -5. Netatmo schakelt weer bij 17.9 en pompAO begint te draaien. Stooklijn temp is in dit geval 41,67 graden. PompAO probeert hier naar toe te werken maar heeft in mijn geval daar zeker te kort vermogen voor. Regelunit zal dus zien dat op vol vermogen het verschil van de gewenste 6 graden tussen aanvoer en retour niet gehaald kan worden, hij zal dit of zien als een piek vermogen waardoor de cv ketel gaat helpen, of laat pompAO eerst zijn ingestelde run doen van 3 uur om vervolgens de hulp van de cv in te roepen. In beide gevallen schakelt de regelunit ook de cv ketel bij om naar deze 41,67 graden te werken, als deze wordt gehaald zal de cv ketel automatisch weer uit gaan en zal pompAO alleen weer proberen deze temperatuur vast te houden, als dit niet lukt en de temp weer inzakt zal de cv ketel weer bij schakelen.

Standaar settings zullen denk voor veel mensen prima zijn, huis wordt warm en er wordt gas bespaard, maar ik probeer wel een optimale setting te krijgen voor ons huis. Het is jammer dat we op dit moment nog maar weinig gegevens zelf kunnen inzien en niks zelf kunnen wijzigen. Echter als je telefonisch contact op neemt met de support staan Auke en Daniel open om van alles en nog wat uit te testen en uit te zoeken en settings te veranderen om die setup voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Hi,

Wie weet hier meer van?

Groet,

R
Ik heb nog even over je vraag na gedacht maar het enigste verschil wat ik zou kunnen bedenken waarom de opentherm beter zou kunnen zijn voor de COP dan de aan/uit schakeling is dat de warmtepomp eventueel bewust kan afwijken van zijn stooklijn om juist net niet de gevraagde warmte temperatuur te bereiken die staat ingesteld op de stooklijn of deze juist bewust kan verhogen als hij ziet dat de temperatuur verder door zakt. In mijn voorbeeld van 1 post hier boven zou hij via de thermostaat kunnen zien dat de temperatuur na een tijd van 17.9 weer oploopt naar 18.0 om vervolgens rustiger te gaan draaien en niet de warmtevraag afmaakt naar 18.1. (Dit zou positief uitpakken voor de COP).
Andersom zou het kunnen dat hij ziet dat door bijvoorbeeld meer afkoeling de temperatuur van 17.9 verder door zakt naar 17.8 a 17.7 hij de stooklijn temperatuur juist moet verhogen (Dit zou juist negatief uit vallen voor de COP, maar zorgt wel voor meer comfort aangezien de ingestelde temperatuur dan wel wordt behaalt).

COP wordt nou eenmaal simpel bepaald door de buiten temperatuur, het verschil tussen de buiten temperatuur en de gewenste aanvoer temperatuur (des te groter het verschil, des te harder PompAO moet werken wat er voor zorgt dat zijn efficiëntie afneemt), en nog de mate van isolatie.

Zelf denk ik dat juist een zoneregeling in combinatie met een warmtepomp heel vaak niet een goed idee is, eigenlijk alleen als je ook zorgt voor een flinke buffer waar eventueel na een warmtevraag nog warmte in opgeslagen kan worden.
Zoneregeling zorgt er namelijk voor dat er meerdere thermostaten zijn die tegen de regelunit gaan zeggen dat pompAO moet starten. PompAO heeft nu eenmaal een minimaal vermogen waarop hij kan draaien, produceert hij dan nog te veel warmte gaat hij uit.
Als je bijvoorbeeld warmtevraag hebt in een slaapkamer van 4x4 met een radiator of vloerverwarming en een temp van 18 graden zal je met een aanvoer temp van 35 graden tussen de 1000 en de 1500 watt kunnen afgeven. PompAO draait met een ambient van 7 graden met een minimaal vermogen van z’n 3 a 3,5kwh aan warmte. Aanvoer en retour temp zullen dus in korte tijd heel snel oplopen want de warmte die in 15 a 20 min wordt geproduceerd heeft een uur nodig om afgegeven te worden. Dit zal er dus voor zorgen dat je behoorlijk veel start en stops (die met hogere temperaturen alleen maar meer gaan worden) gaat hebben wat in mijn ogen voor een warmtepomp juist niet wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 14:07

Flo

TeutonMartin schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Stel dat de ambient deze keer 10 graden is, dan gaat PompAO in mijn geval toe werken naar een aanvoer temperatuur van 31,67 graden. In mijn geval houd hij een temp verschil van 6 graden aan, dus een retour temperatuur van 18 graden zorgt er voor dat pompAO probeert dit te verhogen naar 24 graden, naar mate hij warmte door het systeem pompt loopt de retour temp op en dus ook de aanvoer temp (mits hij dit met zijn vermogen aan kan). Na 2 uur draaien heeft hij in dit geval mijn stooklijn temperatuur van 31,67 gehaald, hij gaat nu dus zelf terug moduleren met zijn vermogen om niet boven deze ingestelde stooklijn temp uit te komen. Het verschil tussen de aanvoer en retour wordt nu ook kleiner, pompAO moduleert net zolang terug tot hij op zijn minimale vermogen draait, stel dat pompAO dan nog te veel warmte toevoegt dan dat er staat ingesteld dan gaat hij uit. Als mijn Netatmo een temp van 18.1 registreert dan stopt hij de warmtevraag (deze settings kan ik in mijn thermostaat ook aanpassen).
Hier is de PompAO sinds mid december operationeel. Sinds die tijd goed contact gehad met DeWarmte support over de aansturing. Ik heb hier een Tado thermostaat, en dat lijkt nog geen match-made-in-heaven te zijn met de PompAO.

Per jouw beschrijving: haal jij ook lange runs op een dag zoals vandaag waar er wel warmtevraag is maar deze vrij beperkt is?

De thermostaat staat voor de gehele benedenverdieping op een vaste 19 degC, zonder nachtverlaging. Andere ruimten hebben een slimme radiatorknop, maar slechts een ruimte mag zelf actief om warmte vragen en heeft dat vandaag niet hoeven doen. De andere slimme radiatorknoppen gaan wel open, maar zetten geen 'aan' signaal via de thermostaat. Het elektrisch vermogen van de warmtepomp was vandaag zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dreSJfe-m3tvy27Y9Rl4E0W09xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qsy0BDTWV2NzC5GbeRTPBRZE.png?f=fotoalbum_large

Ik heb - na een voorstel vanuit DeWarmte - gevraagd de stooklijn nog wat lager te zetten. Zoals je vast weet is dat nog niet zelf te regelen.

En ik lees dat jij een Netatmo thermostaat hebt. Schakelt die niet aan of uit afhankelijk van hoe snel de temperatuur binnen stijgt of daalt?

Ik heb sterk de indruk dat de Tado dit wel doet, en daarom niet lekker werkt met de PompAO (of mogelijk elke warmtepomp...). Bijvoorbeeld: Tado geeft een 'aan' signaal omdat de temperatuur onder setpoint zakt. Warmtepomp gaat aan en de ruimte begint op te warmen. Tado merkt dat de stijging vrij snel gaat, en stuurt een 'uit' signaal omdat het vermoedt dat de temperatuur gehaald wordt. Vervolgens klopt de voorspelling niet en wordt er weer een 'aan' signaal gestuurd. Op die manier zal een run van de warmtepomp onderbroken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@Flo Ik heb ook een Tado en die schakelen nogal aggressief.. Heb je al aan support van Tado gevraagd om het schakelinterval naar 60 minuten te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 10:34
Een aan/uit regeling is prima icm een modulerende warmtepomp met weersafhankelijke regeling. Beter in ieder geval dan OpenTherm, wat eigenlijk bedoelt is voor CV-ketels en met warmtepompen over het algemeen niet lekker werkt.
Hier goed uitgelegd waarom:
YouTube: Webinar 'Aan de slag met hybride' - Remeha en Rensa

Dan de Tado, waarom ze dit nog niet voor elkaar hebben (bij Tado dus) is mij een raadsel. Deze probeert ook als deze aan/uit is aangesloten, namelijk een modulerend signaal te geven, namelijk door te moduleren IN DE TIJD. D.w.z. korte stukjes aan/uit, wat voor een warmtepomp natuurlijk dramatisch is. Hier goed beschreven. Tado kan inderdaad op afstand wel een workaround bieden waardoor het aan/uit schakelen wat langer duurt, maar echt lekker werken doet dat nog steeds niet.

Als de verbinding tussen PompAO en ketel inderdaad ook aan/uit is, is het wel van belang de verwarmingstemperatuur van de ketel terug te zetten, liefst zo laag mogelijk, maar maximaal 50 graden. Doe je dat niet, dan gaat de ketel water van bijv. 70-80 graden maken, de warmtepomp kan hier niets mee en gaat uit. De ketel drukt dan als het ware de warmtepomp weg.

[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 20-02-2023 22:03 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Flo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Hier is de PompAO sinds mid december operationeel. Sinds die tijd goed contact gehad met DeWarmte support over de aansturing. Ik heb hier een Tado thermostaat, en dat lijkt nog geen match-made-in-heaven te zijn met de PompAO.

Per jouw beschrijving: haal jij ook lange runs op een dag zoals vandaag waar er wel warmtevraag is maar deze vrij beperkt is?

De thermostaat staat voor de gehele benedenverdieping op een vaste 19 degC, zonder nachtverlaging. Andere ruimten hebben een slimme radiatorknop, maar slechts een ruimte mag zelf actief om warmte vragen en heeft dat vandaag niet hoeven doen. De andere slimme radiatorknoppen gaan wel open, maar zetten geen 'aan' signaal via de thermostaat. Het elektrisch vermogen van de warmtepomp was vandaag zo:

[Afbeelding]

Ik heb - na een voorstel vanuit DeWarmte - gevraagd de stooklijn nog wat lager te zetten. Zoals je vast weet is dat nog niet zelf te regelen.

En ik lees dat jij een Netatmo thermostaat hebt. Schakelt die niet aan of uit afhankelijk van hoe snel de temperatuur binnen stijgt of daalt?

Ik heb sterk de indruk dat de Tado dit wel doet, en daarom niet lekker werkt met de PompAO (of mogelijk elke warmtepomp...). Bijvoorbeeld: Tado geeft een 'aan' signaal omdat de temperatuur onder setpoint zakt. Warmtepomp gaat aan en de ruimte begint op te warmen. Tado merkt dat de stijging vrij snel gaat, en stuurt een 'uit' signaal omdat het vermoedt dat de temperatuur gehaald wordt. Vervolgens klopt de voorspelling niet en wordt er weer een 'aan' signaal gestuurd. Op die manier zal een run van de warmtepomp onderbroken worden.
Met deze ambient temperaturen heb ik eigenlijk alleen in de nacht of vroege ochtend runs van pompAO, Netatmo staat altijd op 18 graden, met ingestelde hysteresis van 0,1 (kan ik zelf aanpassen), betekend warmtevraag inschakelen bij 17,9 en uitschakelen 18,1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2W84H9H7KY7whDWk8rT_1q0kRW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CePtirN6Lcf98s7o5pzlbP2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb helaas niet z’n mooie grafiek als jij van enkel pompAO maar had afgelopen nacht (ambient rond de 7) een warmtevraag van 01:50 tot 07:15. Zover ik kan zien heeft pompAO deze gehele run gedraaid, geen enkele stop of defrost. Zie hier een grafiekje van mijn ics2000 P1 (de 2 pieken zijn van een extra infraroodpaneel die extra verwarmt in een kinderkamer die nog helemaal geen isolatie heeft).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOOPubyRVx3SKmkWlFDEdpPsPIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P13APMAtMFTUKGgPmwGDytGM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3qEEoaTfXYmXzz743H9WCi8ZFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/clivCpngihtnmYF6HMZGvARU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp4fwrvnvwUjz6xgoezfb2SHBSA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iStiAtbJipzJ8vetPBtSWPYj.png?f=fotoalbum_large

Ik kan de Netatmo thermostaat zeker aan raden.

@JBtL Het klopt inderdaad dat een lagere temperatuur van de CV ketel aan te raden is, ik heb ook het vermogen verlaagd, echter klopt het niet helemaal wat je schets met pompAO.
Als de regelunit de CV ketel om hulp vraagt gaan ze simultaan draaien, hierdoor loopt de aanvoer temperatuur in het systeem natuurlijk sneller op maar ook de retourtemperatuur. Als de aanvoertemperatuur vervolgens de temperatuur van de ingestelde stooklijn temperatuur bereikt wordt de cv ketel direct weer uitgeschakeld en gaat pompAO weer alleen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Het was me al eens opgevallen dat de Netatmo een van de meest uitgebreide instellingen had voor algoritmes. Heb jij de aan/uit of de modulerende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
olafmol schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:57:
Het was me al eens opgevallen dat de Netatmo een van de meest uitgebreide instellingen had voor algoritmes. Heb jij de aan/uit of de modulerende?
Ik heb de aan/uit, anders werkt het niet samen met deWarmte.
Wel kreeg ik na 1 maand de melding dat er een speciaal algoritme gemaakt was voor mijn woning maar door Netatmo werd me afgeraden dit te gebruiken in samenwerking met een warmtepomp. Gewoon dus simpel aan/uit op basis van ingestelde hysteresis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeutonMartin schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:20:
[...]

Ik heb de aan/uit, anders werkt het niet samen met deWarmte.
Wel kreeg ik na 1 maand de melding dat er een speciaal algoritme gemaakt was voor mijn woning maar door Netatmo werd me afgeraden dit te gebruiken in samenwerking met een warmtepomp. Gewoon dus simpel aan/uit op basis van ingestelde hysteresis.
Interessant! In hun eigen handleiding raden ze voor warmtepompen overigens PID aan met een hystereris van 0,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
olafmol schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:24:
[...]

Interessant! In hun eigen handleiding raden ze voor warmtepompen overigens PID aan met een hystereris van 0,5.
Sorry ik was in de war, je hebt inderdaad gelijk de PID voor de warmtepomp is inderdaad juist goed allee omdat ik ook gebruik maak van een houtkachel was de hystereris setting beter.

Ik had hem eerst op 0,3 staan maar toen had ik vaak nog een overshoot. Met 0,1 heb ik die nu een stuk minder, meestal maar tot 18,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeutonMartin schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:34:
[...]

Sorry ik was in de war, je hebt inderdaad gelijk de PID voor de warmtepomp is inderdaad juist goed allee omdat ik ook gebruik maak van een houtkachel was de hystereris setting beter.

Ik had hem eerst op 0,3 staan maar toen had ik vaak nog een overshoot. Met 0,1 heb ik die nu een stuk minder, meestal maar tot 18,2.
Tnx. Ik zou denken dat zo'n kleine hysteresis de warmtepomp juist erg vaak laat in en uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
olafmol schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:39:
[...]

Tnx. Ik zou denken dat zo'n kleine hysteresis de warmtepomp juist erg vaak laat in en uitschakelen?
Dat is denk normaal gesproken ook zo maar in mijn woning niet echt. Ik woon in een vrijstaande stolp met beneden 156m2 vloer oppervlakte met vloerverwarming (20mm buizen) en nog diverse normale radiatoren. Omdat we vaak de houtkachel gebruiken koelt het complete cv systeem toch best wel af, door de lage stooklijn temp en dus een hele flinke inhoud van het hele systeem duurt het behoorlijk lang voordat pompAO mijn afgifte systeem en de betonvloer weer wat op temperatuur heeft, ook zit er dus een vertraging in. Meestal draait pompAO zeker 2 uur voordat de temp begint te stijgen, of enkel stabiel blijft (heb sinds deze setting nog geen run korter dan 2 uur aan een gesloten gezien).
Voorheen had ik hem op 0,3 staan, zakte de temp vaak toch nog iets verder door tot 17,5 en duurde het heel lang voordat de 18,3 behaalt werd, meestal met een overshoot naar 18,6.
Ook werd toen de CV ketel veel vaker extra ingeschakeld als het buiten richting de 8 graden ging (of kouder) omdat pompAO binnen 3 uur nog niet de stooklijn temp had bereikt, wat nu minder gebeurd.

Ik denk dat het dus erg afhankelijk is van je woning en je systeem (en ook je eigen comfort en wensen) wat de juiste setting is. Op dit moment bevalt dit mij erg goed. Maar ik ga zeker nog andere dingen uitproberen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo

Flo

PVPaneel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:18:
@Flo Ik heb ook een Tado en die schakelen nogal aggressief.. Heb je al aan support van Tado gevraagd om het schakelinterval naar 60 minuten te zetten?
Thx. Ze hebben schakelgedrag al verminderd, en vraag om dat nog verder te verbeteren staat uit bij Tado. Bij feedback van Tado zal ik specifiek eens vragen naar de 60 minuten.
TeutonMartin schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:36:
[...]

Met deze ambient temperaturen heb ik eigenlijk alleen in de nacht of vroege ochtend runs van pompAO, Netatmo staat altijd op 18 graden, met ingestelde hysteresis van 0,1 (kan ik zelf aanpassen), betekend warmtevraag inschakelen bij 17,9 en uitschakelen 18,1.
[Afbeelding]

Ik heb helaas niet z’n mooie grafiek als jij van enkel pompAO maar had afgelopen nacht (ambient rond de 7) een warmtevraag van 01:50 tot 07:15. Zover ik kan zien heeft pompAO deze gehele run gedraaid, geen enkele stop of defrost. Zie hier een grafiekje van mijn ics2000 P1 (de 2 pieken zijn van een extra infraroodpaneel die extra verwarmt in een kinderkamer die nog helemaal geen isolatie heeft).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan de Netatmo thermostaat zeker aan raden.
Super info zo! Als ik er met Tado niet uit kom misschien toch de thermostaat eens vervangen door Netatmo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:06
Zo te zien is specificatie-sheet geupdate van V3 naar V4: https://ab83b1e5-a806-44b...1443aaa509233c0bb348f.pdf

Grootste verschillen die ik zo snel zie:

- Vermogen aangepast van 8.3 naar 6.4kW (A7/35W) en van 7.6 naar 6.0 kW (A7/55W)
- COP bij A7/35W van 4.9 naar 5.3, COP van 3.2 naar 3.0 bij A7/55W

Samengevat, vermogen naar beneden bijgesteld (maar wel voldoende voor veel woningen en duidelijk meer dan de Quatt). Verder wat efficiënter bij lage aanvoer en minder efficiënt bij hogere aanvoertemperatuur. sCOP gelijk gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@Taxi645 Met die gegevens zouden ze bij RVO idd wel hogere subsidie moeten krijgen. Huidige bedrag is gebaseerd op 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 12-02 18:46
Mooie cijfers, ik hoop dat ze een hogere subsidie krijgen,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelandhartmans
Hi,

Dank voor de info.
Zoals (in de video) uitgelegd begrijp ik:
. Voorkeur aansturing vanuit de thermostaat naar de wp Aan/Uit ipv open therm
. Voorjeur aansturing vanuit wp naar gas cv is open therm ipv aan/uit. Workaround is gas cv terugzetten in temp naar 50gr of minder.

Mijn cv ketel producent Vaillant geeft aan:

"...De Vaillant cv-ketels kunnen worden aangestuurd via een aan-uit signaal, maar die gebruiken we liever niet. In een Vaillant hybride systeem zal de systeemregelaar ( de sensoCOMFORT) de cv-ketel modulerend aansturen via de ebus..."

Opm Vaillant sluit dus aan bij bivenstaand. Dus beter zou zijn dat Warmtepomp AO hier vroeg of laat een aanpassing op maakt. Eens?

Blijft voor mij nog 1 vraag over.
》》zone verwaming icm wp
(Denk dan aan : het aantal schakelmomenten cq levensduur wp cq efficiency wp)

Ik lees oa op dit forum dat je zoneverwarming niet zou moeten willen combineren met een wp. Terwijl ik op diverse andere forums lees dat zoneverwarming juist goed - sterker nog - een must have is. Ook igv een warmtepomp.

Ik blijf het lastig vinden om hier een goed besluit te maken. We hebben cv 15 zones. Het lijkt me - als leek - niet best als steeds de wp tig keer per dag een signaal krijgt om aan de slag te moeten (maar nog belangrijker midden in een cyclus de opdracht krijgt om uit te moeten)

Kan iemand mij hier nog over bijpraten?

Groet,

Roeland

===
JBtL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:58:
Een aan/uit regeling is prima icm een modulerende warmtepomp met weersafhankelijke regeling. Beter in ieder geval dan OpenTherm, wat eigenlijk bedoelt is voor CV-ketels en met warmtepompen over het algemeen niet lekker werkt.
Hier goed uitgelegd waarom:
YouTube: Webinar 'Aan de slag met hybride' - Remeha en Rensa

Dan de Tado, waarom ze dit nog niet voor elkaar hebben (bij Tado dus) is mij een raadsel. Deze probeert ook als deze aan/uit is aangesloten, namelijk een modulerend signaal te geven, namelijk door te moduleren IN DE TIJD. D.w.z. korte stukjes aan/uit, wat voor een warmtepomp natuurlijk dramatisch is. Hier goed beschreven. Tado kan inderdaad op afstand wel een workaround bieden waardoor het aan/uit schakelen wat langer duurt, maar echt lekker werken doet dat nog steeds niet.

Als de verbinding tussen PompAO en ketel inderdaad ook aan/uit is, is het wel van belang de verwarmingstemperatuur van de ketel terug te zetten, liefst zo laag mogelijk, maar maximaal 50 graden. Doe je dat niet, dan gaat de ketel water van bijv. 70-80 graden maken, de warmtepomp kan hier niets mee en gaat uit. De ketel drukt dan als het ware de warmtepomp weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@roelandhartmans Je kan de radiatorknoppen bij Tado ook zo instellen dat ze niet de CV schakelen, maar alleen als thermostaatknoppen met instelbaar tijdschema functioneren. Je kan dan zelf nog beslissen of je de centrale thermostaat blijft gebruiken, de knoppen zullen ook blijven werken zonder centrale aansturing, zeker omdat je (Tado of andere) centrale thermostaat het liefst zo instelt dat de warmtepomp meestal 24h per dag aanstaat. Houd er wel rekening mee dat je eigenlijk de afgifte van de radiatoren met een warmtepomp zo veel mogelijk gebruikt, de afgiftetemperatuur kan dan omlaag wat de efficiëntie bevorderd. Dus heel erg selectief en hard schakelen zoals je met een gasketel gewend bent is eigenlijk niet ideaal. Wat misschien als verspilling voelt (verwarmen van een kamer terwijl je er niet bent) kan met een warmtepomp eigenlijk ' gratis' warmte zijn, vergeet niet dat het warmtetransport tussen kamers/verdiepingen veel makkelijker gaat dan tussen binnen en buiten. Uitzonderingen (zoals hout-skelet-bouw) daargelaten.

[ Voor 42% gewijzigd door JBtL op 25-02-2023 11:19 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelandhartmans
Hi,

Dank. Begrijpen doe ik nog niet helemaal.
(Ik ben geen Tado gebruiker maar wel op zoek naar een vervanger voor de huidige)

Als je de thermostaten in de kamers de cv resp wp niet laten schakelen, hoe komt dan de warmte (het warme water tot stand)?
Heb hier ook (2e huis) de situatie dat het huis 1 thermostaat in de woonkamer heeft en 'domme' thermostaten op de radiatoren. Als de thermostaat in de woonkamer op temperatuur is dan kan je instellen in de kamers wat je wilt maar het wordt daar niet warmer, immers de cv ketel gaat niet aan.

Wat zie ik in je berichtje over het hoofd?
(Ik heb geen buffervat of iets waar ik warmte uit kan halen) of mis ik iets in het concept van een warmtepomp. Is daar het idee dat de wp obv de stooklijn min of meer altijd aanstaat en daar mee een constante beschikbaarheid van warm water heeft zodat als de thermostaat in een v d kamer warmtevraag heeft (lees: temp wordt omhoog gedraaid ) dat er gelijk warm water naar die kamer gaat lopen? Anders kan ik me er niets bij voorstellen. Ben benieuwd.
Groet,

Roeland
JBtL schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:12:
@roelandhartmans Je kan de radiatorknoppen bij Tado ook zo instellen dat ze niet de CV schakelen, maar alleen als thermostaatknoppen met instelbaar tijdschema functioneren. Je kan dan zelf nog beslissen of je de centrale thermostaat blijft gebruiken, de knoppen zullen ook blijven werken zonder centrale aansturing, zeker omdat je (Tado of andere) centrale thermostaat het liefst zo instelt dat de warmtepomp meestal 24h per dag aanstaat. Houd er wel rekening mee dat je eigenlijk de afgifte van de radiatoren met een warmtepomp zo veel mogelijk gebruikt, de afgiftetemperatuur kan dan omlaag wat de efficiëntie bevorderd. Dus heel erg selectief en hard schakelen zoals je met een gasketel gewend bent is eigenlijk niet ideaal. Wat misschien als verspilling voelt (verwarmen van een kamer terwijl je er niet bent) kan met een warmtepomp eigenlijk ' gratis' warmte zijn, vergeet niet dat het warmtetransport tussen kamers/verdiepingen veel makkelijker gaat dan tussen binnen en buiten. Uitzonderingen (zoals hout-skelet-bouw) daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
roelandhartmans schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:32:
Is daar het idee dat de wp obv de stooklijn min of meer altijd aanstaat en daar mee een constante beschikbaarheid van warm water heeft zodat als de thermostaat in een v d kamer warmtevraag heeft (lees: temp wordt omhoog gedraaid ) dat er gelijk warm water naar die kamer gaat lopen?

[...]
Exact, met nog 1 toevoeging, als er een radiator (verder) open gaat zal de retourtemperatuur iets zakken, de warmtepomp zal dan iets meer vermogen gaan leveren om de juiste aanvoertemperatuur (bepaald d.m.v. de stooklijn) te bereiken. Dat is een veel warmtepomp-vriendelijkere manier van regelen dan de warmtepomp hard te schakelen op basis van warmtevraag van 1 van de zones/kamers/radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
@Flo Ik heb sinds begin december een PompAO draaien met een Tado. Hoewel de gebruikersinterface prima werkt, bleef de aan/uit schakeling een drama, door het reeds genoemde "modulatie" gedrag v.d. thermostaat.
De 2 workarounds die ik via het forum/DeWarmte heb gekregen waren a) cv-ketel type instellen als Elga Ace en b) via Tado support het schakelinterval naar 1x per uur terugzetten. Hoewel dit zeker iets geholpen heeft, bleef er sprake van een pendelfestijn, alleen nu niet een paar keer per uur, maar 'slechts' 1x.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een Netatmo geïnstalleerd, mede door hetgeen @TeutonMartin al aangaf; de instelbare hysterese. Resultaat; pompt draait een rustige run van meerdere uren. Vergelijk de ochtenden:

Oude situatie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_i_ffWFPqm_VDQdvjKctSuy_CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azM20e3HJqkN5QFXMt7hRhR9.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eowovXB2GTPWFcIJsMfuvMe--0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YODN8NjmxrEtrMOmpOrC9Xka.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door PVPaneel op 25-02-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo

Flo

PVPaneel schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:27:
@Flo Ik heb sinds begin december een PompAO draaien met een Tado. Hoewel de gebruikersinterface prima werkt, bleef de aan/uit schakeling een drama, door het reeds genoemde "modulatie" gedrag v.d. thermostaat.
De 2 workarounds die ik via het forum/DeWarmte heb gekregen waren a) cv-ketel type instellen als Elga Ace en b) via Tado support het schakelinterval naar 1x per uur terugzetten. Hoewel dit zeker iets geholpen heeft, bleef er sprake van een pendelfestijn, alleen nu niet een paar keer per uur, maar 'slechts' 1x.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een Netatmo geïnstalleerd, mede door hetgeen @TeutonMartin al aangaf; de instelbare hysterese. Resultaat; pompt draait een rustige run van meerdere uren. Vergelijk de ochtenden:

Oude situatie [Afbeelding]

Nieuwe situatie
[Afbeelding]
Dat is nogal een verschil…. Dank voor t delen!

Bij mij idd ook al de Elga Ace als apparaat in Tado op advies van DeWarmte. Tado heeft paar dagen geleden tijdsinterval op 30min gezet. Maar de ‘modulatie’ blijft idd.

Volgens deWarmte hebben ze (met enige moeite) wel contact gehad met Tado om een specifieke PompAO instelling te maken voor Tado. Maar wat ik zie op het Tado forum is er geen tijdspad voor WP aansturing. En dan zou daarin evt nog per WP geoptimaliseerd moeten worden. Support berichtjes geven ook geen enkele indicatie dat ze met WP functionaliteit bezig zin. Jammer.

@PVPaneel heb jij toevallig ook Tado radiatorknoppen? In theorie zouden die vermoedelijk gewoon moeten kunnen blijven werken zoals ik ze nu ook heb ingesteld: ze gaan open/dicht, maar geven geen aan/uit signaal naar ketel/WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelandhartmans
Hi,

Dank weer voor de update.

Kan jouw installatiemethode dan ook de oplossing zijn voor de hier beschreven aan/uit problemen van de Tado?
Immers er hoeft niet meer geschakeld te worden.
Of is de aan/uit schakeling op een andere manier noodzakelijk/efficient?

Heb nog 2 vragen:
Nu zijn we gewend om tijdelijk (als we t koud hebben) de thermostaat tijdelijk hoger te zetten (ff een uurtje op 21 graden ipv standaard 19 (niets zo verandelijk als een mens).

Werkt dit met een wp die werkt obv een stooklijn?

Moet je bijv de stooklijn op de maximale temperatuur zetten en dan altijd mbv de thermostaten terug regelen?

Zijn er - zover je weet - ook andere zoneregelingen die kunnen werken zoals de Tado?

Groet,
JBtL schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:02:
[...]

Exact, met nog 1 toevoeging, als er een radiator (verder) open gaat zal de retourtemperatuur iets zakken, de warmtepomp zal dan iets meer vermogen gaan leveren om de juiste aanvoertemperatuur (bepaald d.m.v. de stooklijn) te bereiken. Dat is een veel warmtepomp-vriendelijkere manier van regelen dan de warmtepomp hard te schakelen op basis van warmtevraag van 1 van de zones/kamers/radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@Flo Dat was oorspronkelijk de bedoeling, met name voor het toilet dat ik niet warm kreeg. Heb ze echter nog niet geïnstalleerd en dat gaat nu ook niet gebeuren. De huidige installatie bestaat uit radiatoren met gewone kraan en door de langdurige afgifte blijft alles beter op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
PVPaneel schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:27:

Oude situatie [Afbeelding]

Nieuwe situatie
[Afbeelding]
Kijk aan, dat ziet er een stuk beter uit.
Misschien valt er nog wat te halen als je de radiatoren waterzijdig in regelt (als dit nog niet is gebeurd). Misschien krijgt de WC te kort water en de ruimtes die dichter op de pompAO zitten wat te veel.

@PVPaneel wat zijn jou COP cijfers van de maand januari? en tot nu toe februari, ben wel eens benieuwd wat de cijfers bij iemand anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Zie hier mijn COP cijfers van Januari en Februari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjRfoARipzqiga50dIkJm-EhSHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SUKOnRSQmHc4NM15JCdD6vOn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EYUAhHLtZ5xNa6nhYCs8bDCDRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LmfJps1zXXfzYxaYvRFn86cv.png?f=fotoalbum_large

Heb wel tot 2 weken geleden wat problemen ervaren met het simultaan draaien van mijn CV ketel en PompAO. Ook had PompAO met koude nachten soms het probleem dat hij niet uitging en op zijn minste vermogen bleef hangen zonder dat er warmtevraag was, hij draaide dan soms uren voor niks, dik in het ijs.

Het niet goed simultaan draaien kwam door de manier hoe pompAO was aangesloten in mijn CV systeem, door de krachtigere circulatiepomp blokkeerde hij de helft van mijn afgifte systeem van de CV ketel. Dit zorgde er voor dat maar een deel van mijn afgifte systeem werd bereikt door het cv water. Als noodoplossing is eerst het simultaan draaien uit gezet, vervolgens kwam het tweede probleem, pompAO kon geen hulp vragen tijdens defrost runs waardoor hij daar eens in bleef hangen.
In middels werkt alles nu goed door flinke aanpassingen in de settings van pompAO (mocht dit niet gelukt zijn zou deWarmte langskomen om het leidingwerk van PompAO aan te passen).

Inmiddels ben ik nu dus tevreden en draait alles top samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
roelandhartmans schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:00:
Hi,

Dank weer voor de update.

Kan jouw installatiemethode dan ook de oplossing zijn voor de hier beschreven aan/uit problemen van de Tado?
Immers er hoeft niet meer geschakeld te worden.
Of is de aan/uit schakeling op een andere manier noodzakelijk/efficient?

Heb nog 2 vragen:
Nu zijn we gewend om tijdelijk (als we t koud hebben) de thermostaat tijdelijk hoger te zetten (ff een uurtje op 21 graden ipv standaard 19 (niets zo verandelijk als een mens).

Werkt dit met een wp die werkt obv een stooklijn?

Moet je bijv de stooklijn op de maximale temperatuur zetten en dan altijd mbv de thermostaten terug regelen?

Zijn er - zover je weet - ook andere zoneregelingen die kunnen werken zoals de Tado?

Groet,

[...]
Dat hangt helemaal van je setup af, in mijn geval zou het lang duren aangezien ik een stooklijn heb gekozen die maar een lichte verhoging in mijn huis kan realiseren, ik gebruik de CV ketel en PompAO ook enkel maar om de temperatuur van 18 graden constant te houden. In kan de thermostaat ook gewoon op 20 zetten maar moet dan wel rekening houden met een duur van misschien wel 6 tot 8 uur voor dit is bereikt.
Wij hebben een houtkachel die na aansteken binnen een uur de woonkamer boven de 20 graden heeft.

Als ik me stooklijn nu een paar graden zou laten verhogen lukt dit ook in een kortere tijd dan de 6 tot 8 uur, enkel wordt dan mijn complete huis a 160m2 met 2 graden verhoogd (met veel hulp van de cv ketel) maar dat is niet wat ik wil.

Dus om antwoord op je vraag te geven, je kan nog steeds met de hybride setup met settings het zelfde voor elkaar krijgen als je met je cv ketel gewend bent, alleen zal dit zeker niet de zuinigste en efficiëntste manier zijn van verwarmen.
Dat is net wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@TeutonMartin
December 2022 COP 3.5 1642 kW geleverd
Januari 2023 COP 4.0 2262 kW geleverd
Februari 2023 COP 3.9 1783 kW geleverd

In december was pionieren v.w.b. inregeling, daar draaide de CV nog mee. Inmiddels heb ik laten instellen dat de pomp langdurig de tijd krijgt om alles op te warmen. Ik doe alleen defrosts en sww met gas. Voor februari 8 kuub gas. :)

Afgifte is niet optimaal, maar aankomende week gaat de begane grond er uit en worden de meeste radiatoren vervangen door andere exemplaren (grotere afgifte). Daarna kan ik waterzijdig inregelen.

Ik draai nu op een grote t33 met speedcomforts, 1 groeps vloerverwarming en 3 t22's ongeboost in de woonkamer en wat t22/t21s op de slaapkamers.

[ Voor 11% gewijzigd door PVPaneel op 26-02-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeutonMartin schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:11:
Zie hier mijn COP cijfers van Januari en Februari:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb wel tot 2 weken geleden wat problemen ervaren met het simultaan draaien van mijn CV ketel en PompAO. Ook had PompAO met koude nachten soms het probleem dat hij niet uitging en op zijn minste vermogen bleef hangen zonder dat er warmtevraag was, hij draaide dan soms uren voor niks, dik in het ijs.

Het niet goed simultaan draaien kwam door de manier hoe pompAO was aangesloten in mijn CV systeem, door de krachtigere circulatiepomp blokkeerde hij de helft van mijn afgifte systeem van de CV ketel. Dit zorgde er voor dat maar een deel van mijn afgifte systeem werd bereikt door het cv water. Als noodoplossing is eerst het simultaan draaien uit gezet, vervolgens kwam het tweede probleem, pompAO kon geen hulp vragen tijdens defrost runs waardoor hij daar eens in bleef hangen.
In middels werkt alles nu goed door flinke aanpassingen in de settings van pompAO (mocht dit niet gelukt zijn zou deWarmte langskomen om het leidingwerk van PompAO aan te passen).

Inmiddels ben ik nu dus tevreden en draait alles top samen.
Kun je wat meer vertellen over hoe het precies opgelost is? Wat zijn die aanpassingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
olafmol schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:47:
[...]

Kun je wat meer vertellen over hoe het precies opgelost is? Wat zijn die aanpassingen?
Hoofdzakelijk het terug stellen van de circulatiepomp van PompAO tijdens het simultaan draaien en tijdens een defrostrun als de cv ketel om hulp wordt gevraagd (gebeurd geloof ik niet standaard tijdens een defrost, enkel als de retour temp beneden de 15 graden zakt). Heb dit meerdere keren met Auke geprobeerd tot het juiste vermogen van de circulatiepomp was gehaald (te weinig flow geeft namelijk ook weer problemen bij de warmtepomp). Door lagere circulatie van pompAO is ook tijdens simultaan draaien de deltaT aangepast, en volgens moduleert hij dan ook direct wat terug.
Volgens mij waren er nog wat kleine aanpassingen maar weet dit niet in detail.

@PVPaneel Wat voor stooklijn is er bij jou ingesteld? en wat voor tijd krijgt PompAO eerst de mogelijkheid om aan je warmte vraag te voldoen voordat de CV om hulp wordt gevraagd?

Ik heb nu eerst 2 uur pompAO, daarna met een half uur hulp cv (en als stooklijn temp eerder wordt bereikt gaat de cv meteen weer uit, teller van 2 uur pompAO start dan weer opnieuw).
In de toekomst wil ik de duur van pompAO nog wat gaan verlengen (zou eigenlijk graag verschillende settings willen afhankelijk van de ambient temperatuur maar moet hier nog eens achter aan).
Pagina: 1 ... 3 ... 52 Laatste