Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste
Acties:

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-07 20:20

dlenstra

....

jevin20 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Ingefreesd op 2 verdiepingen met PVC, gestort op 1 verdieping met tegels.

Maar als de temperatuur in huis oploopt, en de luchtvochtigheid ook, dan loopt de dauwpuntstemperatuur ook op. Dus met een vast setpoint werken gaat niet. 19 graden ging gister nog, maar vandaag echt niet meer. Ik zit nu in de warmste kamer op een dauwpuntstemperatuur van 21.5, nu komt daar het koudste water niet meteen, maar als ik ga overdrijven komt er echt wel condens. Heb de afgelopen dagen meerdere keren vochtige vloeren gehad.

Zie hieronder grafieken. Er wordt de hele dag alleen maar gependeld. Moet er wel bij zeggen dat mijn retour temp ook 21 graden is, dus op zich doet de pomp nu wat ik van hem vraag, soort van, gezien m’n setpoint nu op 19 staat, en hij daar tussenin middelt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens ook belangrijk: op het moment dát je een keer condens hebt, een vochtige vloer (geen plassen), dan uiteraard loopt de luchtvochtigheid ook op zodra dit opgenomen wordt. Met als gevolg een hogere dauwpuntstemperatuur en dus weer sneller condens. Dit is gewoon natuurkunde natuurlijk, en ook precies de reden dat dit matig werkt.

Nu snap ik ook wel dat ik geen wonderen kan verwachten, maar wat ik wel vreemd vind is dat de pomp gelijk zo vol aan gaat, met een vermogensopname van 700+W, waardoor hij vol door het setpoint heen gaat.

Het is niet alsof hij niet anders kan, hij heeft namelijk enkele dagen terug ook urenlang op 300W gedraaid, alleen negeerde hij toen het setpoint ook waardoor ik condens kreeg en met de instellingen heb moeten lopen klooien. Zie hieronder.

[Afbeelding]
In theorie heb je een zeer prima opstelling om mee te koelen. Vandaag is het weer hier ook niet geschikt om met 18 graden te koelen, veel te veel vocht in de lucht.

Over het algemeen gaat het hier ook met zo'n 350-400 watt constant, heb niet van die mooie grafiekjes als jij hebt, maar in homewizard is de OA redelijk goed op zijn fase te herleiden. Vreemd dat hij bij jou zo pendelt tussen vol gas en eigenlijk niks. Misschien heb je ergens een circuit dat kortsluit? Denk aan een bypass, handdoeksradiator, of een korte vloerlus?

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-07 18:23
Ik overweeg de koelfunctie op mijn PompMP bij te kopen. Werkt dit met iedere thermostaat?

Ik kan me nl. indenken dat het instellen van een doeltemperatuur lager dan de huidige omgevingstemperatuur in de winter tot een andere actie moet leiden dan in zomer (winter: stop verwarmen, zomer: start koelen). Of klopt mijn redenatie niet?

Gebruik nu een Netatmo, eventueel ook Homey of HomeAssistant.

29 juni Update: gevonden op de website van DeWarmte Je bedient het dus via de app als je een gewone aan-uit thermostaat hebt zoals ik. Op deze pagina zag ik dat de controller een apart 'cooling' contact heeft. Je zou dus via Homey of HA eenvoudig een relais kunnen aansturen om zo de koeling te schakelen (en een flow maken dat er niet gelijktijdig gekoeld en verwarmd kan worden).

[ Voor 40% gewijzigd door MalleEppie71 op 29-06-2026 23:30 ]

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 16:14

Tead

nnb

MalleEppie71 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:18:
Ik overweeg de koelfunctie op mijn PompMP bij te kopen. Werkt dit met iedere thermostaat?

Ik kan me nl. indenken dat het instellen van een doeltemperatuur lager dan de huidige omgevingstemperatuur in de winter tot een andere actie moet leiden dan in zomer (winter: stop verwarmen, zomer: start koelen). Of klopt mijn redenatie niet?

Gebruik nu een Netatmo, eventueel ook Homey of HomeAssistant.

29 juni Update: gevonden op de website van DeWarmte Je bedient het dus via de app als je een gewone aan-uit thermostaat hebt zoals ik. Op deze pagina zag ik dat de controller een apart 'cooling' contact heeft. Je zou dus via Homey of HA eenvoudig een relais kunnen aansturen om zo de koeling te schakelen (en een flow maken dat er niet gelijktijdig gekoeld en verwarmd kan worden).
Wij hebben recent de koeling functie aangeschaft om deze te testen voor onze PompMP en zal mijn ervaring hier delen.

Als je de functie aanschaft krijg je in de de app een nieuw menu Cooling er bij. Daar kan je aangeven wat voor type thermostaat je hebt en hoe je het systeem wilt laten reageren.

De meeste thermostaten hebben geen koel functie, maar dat betekend niet dat ze niet gaan werken. Ze kunnen namelijk de setpoint van je thermostaat gebruiken om te koelen. Je moet wel in het menu aangeven hoe het systeem moet reageren. Je kan heating of cooling only selecteren zodat je niet gaat koelen in de winter of vice versa. Ook kan je koeling forceren voor een x aantal uren/dagen. Deze laatste functie heb ik gebruikt.

We hebben geen gigantisch huis en hebben beneden ongeveer 60 m2 vloerverwarming en op de rest van de etages radiatoren. Met een set point van 18 graden bleef beneden tijdens de hitte de woonkamer op 25 en soms even op 26 graden. De radiatoren op de etages werden wel koud, maar had weinig invloed op de temperatuur en werden goed warm. We hebben ook geen boosters en de gordijnen hangen over de radiatoren in de meeste kamers.

Wel merkte ik dat afgelopen zondag de luchtvochtigheid in huis omhoog ging en daarom de leidingen vochtig werden. Ik heb de setpoint toen op 20 graden gezet. Ik denk niet dat de woonkamer dan ook de 25 graden aanhoud bij extreme hitte.

We twijfelen nog of we de funcite houden (we zitten nog in de proeftijd van 2 weken). We willen in de slaapkamer airco laten installeren en zullen de woonkamer dan ook meenemen. Misschien houden we de functie zodat de airco minder zijn best hoeft te doen bij hitte.

Hierbij nog een aantal screenshots van de app met de Cooling functie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQoMu0lUrEG_3z8IrEb52-NDIyg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUli5qNMnE3jIWd8bWcVx8wD.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIzmu3uANdZBA18VXkeisddPF_E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VJAQr1imavA6NykYyBSpRWL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIzmu3uANdZBA18VXkeisddPF_E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VJAQr1imavA6NykYyBSpRWL.jpg?f=fotoalbum_medium

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-07 21:42
Ook wij hebben de koelfunctie op proef voor de AO, icm vloerverwarming(/koeling..😏) en een paar radiatoren. Ik gebruik ook de functie Forced Cooling, met Set point 19 graden, bij 18 graden ontstaat er wat condens op de radiatoren. Ook bij ons bleef de temperatuur in de woonkamer rond de 25 graden, ondanks 36/37 graden, en 1 dag 39 graden, buiten. Wel hebben we overal screens die direct zonlicht tegenhouden. Hoe dan ook, mijn idee is dat de cool functie de temperatuur stabiel houdt, maar verwacht geen echte actieve koeling die de temperatuur met graden laat dalen. Dan blijft natuurlijk de vraag of je daar €750,- voor over hebt.

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:00
Even een vraagje: wat zijn de afmetingen van het 200l buffervat. Kon het niet zo snel terugvinden in het forum of de website.

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-07 20:20

dlenstra

....

Neem aan dat je het boilervat (Pomp T) bedoelt. Volgens mij 175 cm hoog en 56 cm diameter.

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10-07 17:19
Vandaag heeft deWarmte app een update gehad bij mij. Wie weet wat er veranderd is?

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Ik ben me ook aan het oriënteren op een all-electric-warmtepomp van DeWarmte. Ze spreken mij aan omdat ze momenteel een van de betaalbaarste zware warmtepompen op de markt hebben. Dat roept meteen de vraag op: waar zit het prijsverschil in? In de kwaliteit? Ze staan immers nog niet zo lang in het veld.

Dat is overigens niet mijn voornaamste reden om hier te posten. Mijn vraag gaat vooral over het spoelen van de vloerverwarming. Om mij heen hoor ik dat dit erg belangrijk is voordat je een warmtepomp laat plaatsen, om verontreiniging in het systeem te voorkomen. Maar wat is hiervan waar? En is dit iets wat DeWarmte standaard doet bij de installatie?

Daarnaast vraag ik me af of ik tijdens het verkoopproces van DeWarmte een warmteverliesberekening mag verwachten, of dat ik daar zelf om moet vragen.

En stel dat ik een onderhouds- en servicecontract afsluit: is er dan een nummer dat je 24/7 kunt bellen, of geldt het principe: ‘Maandag ben je de eerste’? Voor zoiets cruciaals als een verwarmingssysteem wil ik graag dat er ook ’s avonds en in het weekend daadwerkelijk iemand de telefoon opneemt. De prijs van het contract is er immers wel naar.

Never gonna let you down

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:41
Beste Rick,

Hier pomp AO sinds 2023. Gasloos sinds 2024, sww met losse eboiler 100l (alleen gestookt tijdens de drie goedkoopste uren, dynamisch contract). Functioneert zonder problemen. Hier hebben we > 100 M2 vv welke destijds niet gespoeld is (waarom zou dat moeten?). Ook twee radiatoren. Ik wist destijds al dat we krap zaten qua dimensionering (warmteverlies berekening: 13,8 kW/h verlies. Echter op basis gasverbruik (voor installatie pomp AO was dit 12-1500 m3) gokje genomen, tijdens koude periodes bijverwarming 3 AC units totaal 10 kW). Dit blijkt toch te krap omdat bij koude er al vanaf 2°C er uurlijkse defrosts optreden welke de capaciteit van pomp AO en de AC units halveren, tijdens de defrosts heb je n.l. geen verwarming en het water uit het systeem koelt telkens behoorlijk af door de ontdooicyclus. Hierdoor max verwarmings capaciteit dan ca 10 kW, wat niet genoeg is om de het verlies te compenseren. Ik zou nu dus kiezen voor een pomp MP ( toen nog niet leverbaar, maar ook deze zal bij koude een halvering van de capaciteit kennen!). Zit voor komende winters toch te denken aan een pelletkachel voor erbij, zeker gezien de snode plannen om ook de netwerk tarieven variabel te gaan maken, dan zijn warmtepomp gebruikers echt wel de klos.

Een warmteverlies berekening kun je zelf doen op de site van de warmte, hiervoor heb je een account nodig en uitgebreide woning gegevens welke je zelf kunt invoeren. Kies bij de hieruit resulterende berekening voor de meest conservatieve optie anders eindig je met het advies voor 2 pompen MP ....

https://www.dewarmte.nl/account/all-electric-advies/

Uit wat ik hier op de site lees is de reactie bij het onderhoudscontract niet dermate adequaat dat het zich loont. Vandaar dat ik liever investeer in een fallback-optie (of hou je CV ketel als back-up).

Als laatste: de koelfunctie heb ik afgelopen weken uitgebreid kunnen testen maar voldoet niet, de vloer wordt weliswaar koel maar het koude water wordt kortgesloten door de radiators. Daarboven een extra electra verbruik van ca 8 kWh/ dag. Dat stop ik liever in de AC units, is vele malen effectiever.

Succes met je proces.

[ Voor 5% gewijzigd door stpieter op 13-07-2026 18:59 ]

Pomp AO 4-7kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l, regenwater voor WC en wasmachine

• stpieter
In mijn vorige post hierboven bespreek ik de kortsluiting welke in radiatoren optreedt bij koelen via de warmtepomp. Ter verduidelijking hierbij een opname van een van onze radiatoren op 23/6, na activering van de koelfunctie op de pomp AO. De radiator beslaat het hele horizontale vlak van de foto (gemaakt met een Uni-T infraroodcamera adapter op een Pixel 6a). Je ziet dat het corpus van de radiator 25.2°C aangeeft, omgevingstemperatuur is 26.7°C. alleen ter hoogte van de aansluiting rechts zie je het koude water, omhoog stromend naar de radiatorknop (smalle verticale lijn naast grote donkere blok) waarna dit koude water gelijk weer verdwijnt naar de aansluiting beneden (ja want natuurkunde, koud water zakt ). Om dit op te lossen zou je de radiator aansluiting moeten omdraaien. Geen optie dus. En boosters / ventilatoren gaan hierbij niet helpen. Daarnaast stroomt dit koude water weer subiet terug naar de pomp AO waardoor deze al snel denkt dat het wel goed is > moduleert terug of kan zelfs gaan pendelen. Gedeeltelijk dichtdraaien radiatorkraan verandert niets aan het beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqaUBAr2JnNyu7BkVWdZKTwILVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKb82iWi8r3ShuknssqQLvx5.jpg?f=fotoalbum_large

Over een periode van 2 weken daalde de gemiddelde temperatuur ca. 1°C bij gebruik van de koelfunctie (verticale streep staat ca 12u na inschakelen koelfunctie, toen werd de infrarood opname van de radiator gemaakt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjM7990aZr8wGKC9JKWy3_BhOKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nMQQQgYCooSZg1ROuAvHT2P0.png?f=fotoalbum_large

Electra verbruik tussen 5-9 kWh per dag. Dit is vergelijkbaar met het verbruik door de AC units die een temperatuurdaling van 5°C realiseren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxex8KuumrRWBvBDFj8YEW28GMI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5CJfYbe15bn8aNbszigXOAKz.png?f=fotoalbum_large

Conclusie m.b.t. de koelfunctie: niet doen. Voor iets meer geld heb je een AC welke in de winter ook extra kan verwarmen.

Pomp AO 4-7kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l, regenwater voor WC en wasmachine

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-07 18:23
De app heeft weer een update gekregen. De instellingen voor koelen zijn wat logischer ingedeeld en je kunt nu ook een weekschema maken.

Koelfunctie bevalt hier overigens prima.

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-07 14:57
MalleEppie71 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:56:
De app heeft weer een update gekregen. De instellingen voor koelen zijn wat logischer ingedeeld en je kunt nu ook een weekschema maken.
Die update heeft helaas wel de HomeAssistant Integration kapot gemaakt. Settings werken niet meer. Ik probeer het vanavond op te lossen.

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-07 14:57
delima schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:30:
[...]

Die update heeft helaas wel de HomeAssistant Integration kapot gemaakt. Settings werken niet meer. Ik probeer het vanavond op te lossen.
De integratie werkt weer

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 12:28

emzed

*

stpieter schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:57:
Beste Rick,

Hier pomp AO sinds 2023. Gasloos sinds 2024, sww met losse eboiler 100l (alleen gestookt tijdens de drie goedkoopste uren, dynamisch contract). Functioneert zonder problemen. Hier hebben we > 100 M2 vv welke destijds niet gespoeld is (waarom zou dat moeten?). Ook twee radiatoren. Ik wist destijds al dat we krap zaten qua dimensionering (warmteverlies berekening: 13,8 kW/h verlies. Echter op basis gasverbruik (voor installatie pomp AO was dit 12-1500 m3) gokje genomen, tijdens koude periodes bijverwarming 3 AC units totaal 10 kW). Dit blijkt toch te krap omdat bij koude er al vanaf 2°C er uurlijkse defrosts optreden welke de capaciteit van pomp AO en de AC units halveren, tijdens de defrosts heb je n.l. geen verwarming en het water uit het systeem koelt telkens behoorlijk af door de ontdooicyclus. Hierdoor max verwarmings capaciteit dan ca 10 kW, wat niet genoeg is om de het verlies te compenseren. Ik zou nu dus kiezen voor een pomp MP ( toen nog niet leverbaar, maar ook deze zal bij koude een halvering van de capaciteit kennen!). Zit voor komende winters toch te denken aan een pelletkachel voor erbij, zeker gezien de snode plannen om ook de netwerk tarieven variabel te gaan maken, dan zijn warmtepomp gebruikers echt wel de klos.

Een warmteverlies berekening kun je zelf doen op de site van de warmte, hiervoor heb je een account nodig en uitgebreide woning gegevens welke je zelf kunt invoeren. Kies bij de hieruit resulterende berekening voor de meest conservatieve optie anders eindig je met het advies voor 2 pompen MP ....

https://www.dewarmte.nl/account/all-electric-advies/

Uit wat ik hier op de site lees is de reactie bij het onderhoudscontract niet dermate adequaat dat het zich loont. Vandaar dat ik liever investeer in een fallback-optie (of hou je CV ketel als back-up).

Als laatste: de koelfunctie heb ik afgelopen weken uitgebreid kunnen testen maar voldoet niet, de vloer wordt weliswaar koel maar het koude water wordt kortgesloten door de radiators. Daarboven een extra electra verbruik van ca 8 kWh/ dag. Dat stop ik liever in de AC units, is vele malen effectiever.

Succes met je proces.
Dank en goed om dit te lezen. Mag ik vragen wat voor huis en energielabel je hebt? Wij overwegen ook DeWarmte met MP, maar ons redelijk geisoleerde jaren 30 hoekhuis moet er natuurlijk wel warm mee kunnen worden. Voor zover ik kan vinden, leveren ze geen optie voor een buffervat. Of is dat altijd nog van een ander merk bij te plaatsen?

• stpieter
Wij hebben een redelijk groot huis, energielabel is E (van voor isolatiemaatregelen) maar aangezien we nu voldoen aan BENG 1 (gebouwgebonden energiebehoefte nu 28 kWh/M2/jaar ) alsook aan BENG 2 en 3 zouden we A++ of hoger moeten krijgen. Zegt allemaal niks, ik zou gewoon uitgaan van het gasgebruik voor verwarming (dus als je voor sww en koken ook nog gas gebruikt moet je dat er af trekken). Als dat boven de 800 M3 uitkomt zou ik fijn de MP kiezen, deze kan voldoende ver terug moduleren. Als je geen vv hebt maar radiatoren is een buffervat niet verkeerd, tenzij je je gasketel laat hangen dan vang je de defrosts daar mee op.... Achteraf gezien hadden wij er ook goed aan gedaan de gasketel te houden, maar ja dat is de koe in de kont kijken. We dachten slim te zijn daarmee vastrecht voor gas te besparen, en kijk ons eens gasloos zijn 😅.Nu komt er een dure pelletketel 🤣

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste