In theorie heb je een zeer prima opstelling om mee te koelen. Vandaag is het weer hier ook niet geschikt om met 18 graden te koelen, veel te veel vocht in de lucht.jevin20 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:35:
[...]
Ingefreesd op 2 verdiepingen met PVC, gestort op 1 verdieping met tegels.
Maar als de temperatuur in huis oploopt, en de luchtvochtigheid ook, dan loopt de dauwpuntstemperatuur ook op. Dus met een vast setpoint werken gaat niet. 19 graden ging gister nog, maar vandaag echt niet meer. Ik zit nu in de warmste kamer op een dauwpuntstemperatuur van 21.5, nu komt daar het koudste water niet meteen, maar als ik ga overdrijven komt er echt wel condens. Heb de afgelopen dagen meerdere keren vochtige vloeren gehad.
Zie hieronder grafieken. Er wordt de hele dag alleen maar gependeld. Moet er wel bij zeggen dat mijn retour temp ook 21 graden is, dus op zich doet de pomp nu wat ik van hem vraag, soort van, gezien m’n setpoint nu op 19 staat, en hij daar tussenin middelt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens ook belangrijk: op het moment dát je een keer condens hebt, een vochtige vloer (geen plassen), dan uiteraard loopt de luchtvochtigheid ook op zodra dit opgenomen wordt. Met als gevolg een hogere dauwpuntstemperatuur en dus weer sneller condens. Dit is gewoon natuurkunde natuurlijk, en ook precies de reden dat dit matig werkt.
Nu snap ik ook wel dat ik geen wonderen kan verwachten, maar wat ik wel vreemd vind is dat de pomp gelijk zo vol aan gaat, met een vermogensopname van 700+W, waardoor hij vol door het setpoint heen gaat.
Het is niet alsof hij niet anders kan, hij heeft namelijk enkele dagen terug ook urenlang op 300W gedraaid, alleen negeerde hij toen het setpoint ook waardoor ik condens kreeg en met de instellingen heb moeten lopen klooien. Zie hieronder.
[Afbeelding]
Over het algemeen gaat het hier ook met zo'n 350-400 watt constant, heb niet van die mooie grafiekjes als jij hebt, maar in homewizard is de OA redelijk goed op zijn fase te herleiden. Vreemd dat hij bij jou zo pendelt tussen vol gas en eigenlijk niks. Misschien heb je ergens een circuit dat kortsluit? Denk aan een bypass, handdoeksradiator, of een korte vloerlus?