Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 2 ... 6
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Verdere Omschrijving zal in loop van de dag nog worden aangevuld, graag nog even geduld.
https://www.dewarmte.nl/product-pompao

Als je op hun site gaat kijken met al de media links die zij geplaatst hebben gaat het bijna altijd over hun ander reeds langer bestaand product, namelijk een warmtepomp water/water die uit afvalwater energie gaat halen.
Dit nieuwe product heeft zo ver kon zien nog geen media aandacht gehad, vind het een beetje vreemd.

Helaas op hun site nog zeer weinig concrete informatie, bv zijn de getoonde foto’s van de warmtepomp artist impressions, dus het kan nog van alles worden.

Slechts een type warmtepomp met een vermogen tussen 2,6 kW en ruim 8 kW.
Techniek : monoblok met R32 koelmiddel en blijkbaar een panasonic compressor.

hier een overzicht van de technische informatie zoals deze op de site van de fabrikant staat; let op deze kunnen dus met verloop van de tijd wijzigen of onjuist zijn.
Renders zijn een "artist impression" en kunnen afwijken van het daadwerkelijke product
Model : monoblok met R32 Koelmiddel
Vermogen (output) : max. 8.3 kW (ISDE clasifieert deze als een 5 kW model)
(elektrisch) : max. 2,76 kW ( max. belasting groep 12A / 230V 1 Fase)
Afmeting (b-h-d) : 1.1 - 0,85 - 0,45 (m)
Functie : verwarmen en als optie koelen (€ 750,-) afhankelijk van je warmteafgiftesysteem
(opm: dus zal een beperkend koelvermogen hebben, met mogelijk
condensvorming)
Geluid geluidsvermogenniveau (info 19-04-2023 nieuwsbrief)
Dag waarde = dagstand (vol vermogen 6 kW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMGzPNMZVjhNjrKYhVbooOJ9lyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TmMtTmB6kcuy9Yt3dkQummDu.jpg?f=user_large

Nacht waarde = nachtstand (op 4 kw vermogen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCtXkECUQuYpcIw8JwCYZOwmetg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YvhhpWSS5oQOSfJ6MAvf7xzM.jpg?f=user_large

opmerking: met deze waarden kan men nu via de overheidstool controlleren of men aan de vereisten van 45/40 dB voldoet. Het verschil 58/55 dB versus 50/47 dB tussen de geluidsvermogenniveau en de geluidsdruk is hier heel duidelijk. het is dus meer dan verdubbeld.

Geluid oud op basis van geluidsdruk : Dagstand 50 dB Nachtstand 47 dB

SCOP : bij A(?7?)/W35 (*vermogen 6,5 kW) COP W35 4,92 (was COP 4,93)
bij A(?7?)/W55 (*vermogen 5,9 kW) SCOP W55 3,38 (was COP 3,21)

* Opm 1) de gegevensopgave is op dit moment niet meer weergegeven, dus of deze waarde klopt kan nu niet meer met zekerheid gezegt worden, helaas ontbreekt een vermogensopgave bij deze SCOP (was eerst COP, wijziging nav post op 13-10-22)

Link fact sheet https://ab83b1e5-a806-44b...048b5b101272c79591192.pdf
Kosten : € 6.100 incl. installatie en 2 jaar full service, netto (incl. subsidie) € 3.400
Subsidie : € 2.850 (oude RVO subsidie was € 2.700

Energielabel : geen energielabel op de site,
( opm: er word wel gesproken over A+++, echter een formeel energielabel
ontbreekt, idem CE en verdere productinformatie.)

Garantie : geen informatie beschikbaar (vermoedelijk maar 2 jaar)
onderdelen : de compressor schijnt van Panasonic te komen, type onbekend.

Aansturen icm CV : geen gegevens beschikbaar
( opm: men spreek wel over een of andere app (voor welk platform is onbekend)

Prijs: : 6.250 (incl. installatie en 2 jaar full service) brutto excl. subsidie
: 3.400 (na aftrek subsidie) = subsidiebedrag van € 2.850 (gewijzigd)

Stand van zaken:
Het lijkt erg veel op de andere startup van Quatt, bepaalde zaken zijn anders en hier mis ik nog meer gegevens en informatie dan bij Quatt. Inschrijving kost ook hier € 99. Eerste installaties zouden in November geplant zijn, gezien de huidige informatie die zij op hun website verstrekken lijkt dat zeer optimistisch mogelijk zelfs onhaalbaar.
Wat ik jammer vind dat de FAQ (waar zij zelf naar verwijzen) totaal niet op dit product ingaat en uitsluitend antwoorden geeft op hun andere producten (dit is gewoon slordig), ondertussen hebben zij dat aangepast en is er een tabblad gemaakt specifiek voor de AO.

Er zijn helaas ook een aantal zaken waar ik en denk ik ook anderen vraagtekens bij hebben of waar we gewoon nog informatie missen.
Ook zou afgelopen maandag de echte aftrap gebeurt zijn, echter kan ik daar eigenlijk niets van terugzien, vind ik persoonlijk erg jammer, het kan natuurlijk ook dat ik iets gemist heb.

Helaas is de informatievoorziening, net als bij Quatt overigens, bedroevend, krijgen de Heren in Delft niet tijdens hun studie geleerd of hebben zij deze cursussen geskipt ?

Er zijn een aantal zaken aan het product die ik jammer vind, net of er onvoldoende over is nagedacht. Hier volgen een aantal van deze punten (worden nog verder aangevuld), ik hoop eigenlijk dat Sander en Auke van DeWarmte hierop willen reageren.

- de afmeting van de buitenunit ; blijkbaar heeft de DeWarmte zich onvoldoende ingelezen in de plaatsingsvoorschriften van Gemeenten, ja ik weet deze zijn verschillend, maar je ziet wel een behoorlijke gemene deler in deze, ook logisch, elke keer het wiel uitvinden is niet echt handig en je hebt ook nog zoiets als VNG die vaak dit soort dingen een beetje stuurt.
door mn de diepte van de unit is een vergunningsvrij installeren vrijwel onmogelijk, deze mag in veel gevallen namelijk niet meer dan 50 cm vanuit de gevel uitsteken, met de AO hou je dus maar 5 cm ruimte vrij voor de doorstroming, dat is gewoon te weinig, je creeert hier weerstand en extra geluid mee, beide niet echt handig.
Ik ben echter bang dat aanpassing hierop niet of lastig zal zijn.

- Geluid, geef aub de juiste waarde en omschrijving aan jullie geluidsproductie weer, bedoelen jullie geluidsvermogenniveau (LwA) of bedoelen jullie iets anders. m.b.t. de wettelijke geluidseisen bouwbesluit 2021 die op 1-4-2021 zijn ingegaan heb je dus de waarde geluidsvermogenniveau nodig, elke andere waarde is hier niet van belang en zet de gebruiker op het verkeerde been. Pas dat aub aan.
Ook is de nachtmode (silent mode) van belang. deze missen we nog.

- Energielabel; Blijkbaar heeft de Keuringsinstantie TÜV (welke) een keuring tb het energielabel uitgevoerd, als dat juist kan deze dan ook gepubliceerd worden.

- Ruimtekoeling, de informatie hierover is gewoon onvoldoende, graag een uitleg hoe de koeling gaat werken en wlke voorwaarden daaran worden gesteld.

- Vermogenopgave:
wat is het opgenomen vermogen van de unit en welke eisen worden aan de electrische aansluiting gesteld, (eis een beschikbare 12A 1 Fase Groep, conform NEN1010 dient een toestel met > 2 kW een eigen groep te hebben, dus is een separate groep 16A benodigd en zit blijkbaar niet deze in de prijs, en wat doen jullie als mensen nog oude stoppenkasten hebben (dus smeltzekeringen).
hier een link voor een Siemens spanningsonafhankelijke Alamat (dat is een combinatie van een automatische zekering en een aardlekautomaat. deze zijn normaal 3 Din breed, deze is 1 DIN breed, mn handig voor mensen waar de groepenkast redelijk vol is en ook geen plaats vrij is voor een zekering.
https://www.sandervunderi...tSaqaY2GD0AhoCF_sQAvD_BwE
Graag zien wij ook meer COP (of SCOP), tot hoe laag zal de warmtepomp nog effectief kunnen werken voordat de CV het over neemt cq mee aan het verwarmen is.
dus Graag ook lagere Temp. COP vermelden. (bv COP A-7/W35 /W55).

- Stand ISDE Subsidie ? Is daar bij deWarmte al iets meer over bekend? Op de huidige lijst staan jullie er niet op. Bij een vermogen van 8,3 kW en A++ zou er een subsidiebedrag van €3.150 voor staan, in jullie berekening gaan jullie uit van een subsidie van € 2.850. Subsidiebedrag is ondertussen bekend, door een lager vermogen valt de subsidie dus ook lager uit. Echter zie ik geen wijziging in de vermogensopgave door DeWarmte, ik betwijfel sterk dat de genoemde wardes kloppen. Subidiebedrag is nu €2.700,-

even een aanvulling en toelichting op de "regels" die bij dit specifieke forum van toepassing zijn, de algemene forum regels van Tweakers blijven natuurlijk gewoon van toepassing.
- on cq off-topic; in deze forumpost worden on-topic redelijk breed gezien, zolang zij enige betrekking hebben op deze warmtepomp cq een vergelijk met andere warmtepompen maken word dit als on-topic gezien. Ook onderwerpen die zijdelinks met deze warmtepomp te maken heeft (zolang deze maar enige betrekking hebben met over over ... gaan) worden als on-topic gezien.
- off topic zijn onderwerpen dit niets met warmtepompen te maken hebben (bv een onderwerp die uitsluitend over een CV of ander warmtetoestel gaat zonder deze warmtepomp enige betrekking heeft), ook diskussies die over nut cq onnut gaan over hybride cq all-electric worden hier niet op prijs gestelt (voor deze zijn er voldoende andere topics waar dit beter op zijn plaats is).
De TS is gerechtigd om posters hierop vriendelijk aan te spreken en verzoeken om dit soort post achterwege te laten, verder zal het vanuit de TS ook niet gaan, we willen het hier gezelig houden. Een ieder alvast hartelijk bedankt voor de inbreng.

[ Voor 212% gewijzigd door MacD007 op 20-04-2023 13:43 . Reden: aanpassing per basis van nieuwe gegevens nieuwsbrief 19-4-2023 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• NG-wvmh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-03-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SyVTBWQutXr3tm_WopHFMR954E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4dWweUbBKYJPFINvyCxsdAN5.png?f=fotoalbum_large

Van de ISDE Apparatenlijst, dit is toch nieuw? Of gaat dit toch over de heatcycle?

https://www.rvo.nl/sites/...jst-wamrtepompen-2022.pdf

Ik snap alleen de genoemde subsidiebedragen niet, subsidiebedrag per 1/1/22, 4200 euro?

[ Voor 8% gewijzigd door NG-wvmh op 14-09-2022 17:23 ]

• MacD007
NG-wvmh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:31:
[...]

Dank hiervoor, ik besef me terdege dat ik nog weinig weet hiervan. Ik begrijp dat met het verdwijnen van de salderingsregeling een groot voordeel verdwijnt, maar het is ook dan nog steeds relevant toch? In andere woorden, WP i.c.m. zonnepanelen is nog altijd beter dan zonder zonnepanelen?
Wat denk je zelf? Ja dus, alleen zijn de voordelen niet meer zo groot, echter als je nu nieuwe cq een uitbreiding doet, heb je deze voordat de salderingsregeling weg is allang terugverdient, daarna heb je alleen nog voordeel. Dus elke kW/h wat je zelf gebruikt hoef je niet meer te kopen, daar zit je voordeel in.
Mijn gasbehoefte was vorig jaar zo'n 1300 m3 , maar ik weet niet hoeveel daarvan een SWW behoefte is. Dan kan je niet terugzien op de rekening toch? Stelregel is blijkbaar 20%
is een beetje afhankelijk van je gezinssamenstelling, ik zelf (2-personen) verbruik bij een gasverbruik van 1.700m3 gas per jaar circa 120-130 m3/jaar voor SWW, dus een heel stuk minder dan de 20%. Heb je 2 kids die lekker lang aan het douchen zijn of in bad gaan, gaat het wel een stuk omhoog.
Zijn ze nog klein dan zal dat niet zo veel zijn, vermoed circa max. 15% van je gasverbruik, een kleine 200 m3 gas/jaar.

overigens een tip, heb ik zelf ook, via een P1 meter kan ik prima mijn eigen verbruik (zelfs dagelijks) inzien, hiervoor heb je wel een slimme meter nodig, overigens heeft deze de informatie niet aan de netbeherder doorzetten, wil je van je energieleverancier wel regelmatig je verbruik zien moet dit uiteraard natuurlijk wel.
(sorry beetje offtopic)
(https://www.milieucentraa...besparen-onder-de-douche/). Dat zou dus zo'n 260 m3 per jaar zijn. Ik verwacht overigens dat dit wel gaat stijgen (2 kleine kinderen). Als ik de idiote prijzen van nu bekijk en dat verschil laat doorrekenen bij gaslicht.com dan kost mij dat zo'n 700 euro per jaar. Maar geen idee wat een gemiddeld verbruik van een WPB kost qua stroom per jaar? Of sla ik nu helemaal de plank mis?
kosten WPB (incl. subsidie) circa €2000-2.500, verbruik is sterk afhankelijk van het type dus dat is lastig ze zeggen, veelal geven de Fabrikanten wel een normaal verbruik aan.

Rekensom: Stel 1 m3/gas kost je €4,- dus bij een jaarverbruik van 200 m3 gas SWW kost deze € 800,- Dus alleen de aanschaf heb je ergens rond de 3 jaar terugverdient excl. de bedrijfskosten van de stroom.

Bij een verbruik van 1.300 m3 -/- 200m3 blijft er 1.100 m3 voor de verwarming over, kostenpost met de huidige gasprijs €4.400 /jaar.
Dus de DeWarmte AO warmtepomp heb je dat in 1 jaar terugverdient excl. kosten bedrijfskosten electriciteit
1 kW/h kosten circa €0,90 (bron internet, ik zelf betaal 0,35).
kijk even op deze grafiek (uit het forum : ik wil een warmtepomp) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqZ2aXRaS0GvLlgs1rPIFw-VWDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eIiG61JE1C4gPpQNvVI7q6qT.webp?f=user_large

voorbeeld: uit deze lijst zul je circa op 2.000 - 2.100 kW/h op jaarbasis komen.
kostenpost circa (bij €0,90) = € 1.800 echter als je stoomprijs een stuk lager is (stel 0,45) dan ben je 900 euro kwijt, dus dan heb je de warmtepomp binnen 1 jaar terugverdient.

Mijn mening, gebruik je beschikbaar geld, tenminste als dat niet oneindig is, eerst aan een warmtepomp, dat verdien je veel sneller terug dan een WPB.
[...]

Dank! Ik zie deze alleen terugkomen bij webshops zonder installatie (overigens lijkt deze wel weer op voorraad, dat dan weer wel). Maar dan moet je dus zelf installateurs benaderen voor offertes om in aanmerking te komen voor subsidie begrijp ik. Een snelle zoektocht is dat ik van dit type geen ervaringen kan terugvinden op het forum hier (wel andere types van hetzelfde merk). Ziet er overigens mooi uit.

[ Voor 38% gewijzigd door MacD007 op 14-09-2022 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 21:17
Ik had maandag een e-mail gestuurd welk vermogen hij nog kan leveren bij -7 en kreeg bijgevoegde afbeelding vandaag als reactie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzuFiFHoGor9WiiQdLDasr9kRu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VTb3lWckHrJzZ6HKlkXvQJCQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PVPaneel schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:02:
Quatt heeft tot nu toe in alles slechter gepresteerd dan DeWarmte qua opzet. DeWarmte is nu welgeteld 10 dagen bezig; vergeet niet dat je in een bestelronde voor lifegang zat.Officieel staat het circus pas sinds de 5e open voor het publiek. De FAQ is er, de klantenservice is er (ik had binnen 4 uur antwoord), de COP en vermogensdata is er. Ja, de certificaten ontbreken nog; die gaan niet afwijken van de communicatie (loopt Quatt ook nog steeds achteraan te sukkelen toch?). Is wat mij betreft allemaal een stuk minder spannend; DeWarmte lijkt er nl. niet op uit dat je eerst 6250 euro neertelt voordat de hardware hangt.
Overigens komen ze begin oktober, of eerder over de brug met meer info.

Waarom je een punt maakt van de 8.3 kW? Geen idee; er zijn letterlijk legio warmtepompen die worden geadverteerd met vermogens die niet worden gehaald. Een blik op de subsidielijst zegt genoeg...Wat dat betreft is de Quatt een vreemde eend dat die z'n 5 kW wel afgeeft in de meetcyclus.
omdat ik dat vermogen gewoon nodig heb, met minder zal ik mogelijk niet volledig gasloos zijn als er later een WPB erbij gaat komen. daarom. met 5a 6 kW gaa ik dat dus niet halen, beetje afhankelijk van andere technische gegevens die we dus niet hebben. dus een beetje meer vermogen zou wenselijk zijn.
Je kunt de pomp AO beter zien als een 5-6 kW hybride, die z'n vermogen onder nul minder goed behoud dan de Quatt. Als het je echt puur om vermogen gaat, dan wint een Duoquatt altijd (alleen 7 dB luider en een stuk meer ruimte)

Maar vergelijk het is met de goedkoopste Elga (die er zeker niet voor 3.4k na subsidie en installatie hangt. Dit zijn betere specs dan het 6kW model, voor een prijs onder de 4kW...
daar heb je gelijk in.
Overigens snap ik dat nominaal vermogen/subsidie verhaal niet helemaal, want de Quatt doet bij -7 al max 3.8 kW, dus zou volgens die redenatie nog minder subsidie krijgen toch?
oke, dus gewoon nog even afwachten dus.
dat stuk nominaal vermogen haal ik uit de wet en regelgeving zoals dat bij de ISDE staat.
mn: artikel 3, eerste lid, onderdeel c en bijlage V van de Verordening (EU) nr. 811/2013
onder bijlage 7 staan de berekeningen van de capaciteit van de warmtepomp:
tabel 10: wij vallen onder de gemiddeld (regio gebonden), Zweden valt bv onder Kouder, en Spanje onder warmer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuP9-QVFqQsSg8JhbdxD6GlPknc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iRtp3g5qXBVa08wOxuODMt1Q.jpg?f=user_large
uit deze tabel zie je dat de referentiewaarde (buitentemp.) bij ons dus -10Gr. C is. Dus op deze waarde dient het nominale vermogen gebaseerd te zijn. Het kan zijn dat Quatt hier de uiterste bedrijfstemp. heeft gebruik als ref. , die zit op -7 Gr. C, maar komt dus op het zelfde uit.
ik kan me ook vergissen, maar de EU regelgeving komt uit dit uit, dat is ook het vermogen wat op de energielabel komt te staan (zelfde verordening).

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxOnR4N1gj6K43nZpYq6BY9wGgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYNDgMuSkQv0XHvtpfdjtqRk.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even een waarschuwing. Beide mailadressen van deWarmte op hun website kloppen niet. Krijg de mails retour.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 21:17
Ze hebben vandaag op Facebook/linkedin/etc de volgende advertentie geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc_Lgb3I5U12VFBMjPo6a0ifVLY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ixKETDztMcwhqMhgkMVP6RfI.png?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:21

RobertowNL

For your gear!

Afgelopen maandag en dinsdag (13 / 14 november) zijn ze bij mijn ouders geweest om de AO pomp te installeren. Het was voor de installateurs de tweede installatie en dat was wel een beetje te zien. Vriendelijke jongens maar het was nog wel wat pionieren zullen we maar zeggen.

Uiteindelijk hebben ze dinsdag de installatie kunnen afronden. Mijn ouders hebben bewust gekozen voor montage aan de muur. Daarnaast zit er even een stuk dakgoot op (ivm nalekken van het dak).

Aansturing gaat onderhuids via een Raspberry Pi 4.
De pomp heeft de afgelopen week naar behoren gedraaid, hij kon het tot zaterdag prima warmhouden (zonder gasverbruik). Dit weekend met de kou heeft de ketel het stoken meer overgenomen maar hoe/waarom is nog niet bekend (bewust/voordeliger via gas). Er dient binnen het huis nog e.e.a te afgeregeld te worden met betrekking tot waterzijdig inregelen van de installatie. Maar dat gaan we de komende tijd gebeuren.

Zal tzt nog wel even een betere/uitgebreidere toelichting geven. Maar hieronder alvast een aantal foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8C9moTBFNdbLDbKU-KmrqERNDXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQ6GVOc05gJ6JMY7fn18lke4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kVoOa3ea_9U_ygl1JOU5d_cS6s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3eLGCfTtVzZRSA1g46ylg16.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuJNmup0BTiUBLUib5WBzQ8z4t8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgJap7sTv8EdAem9kcAY8ZmH.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTB3EQF0kZ23IWrjwqIVSwIUMYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVANzNDTXtRZyPFEgo2uhB26.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6Iq3XFl60WVh1sHGdnrChaQ4aw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDoDXJBShrU4QkGmYuX59dBD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7FTZvMhyX6u9xK4Qg6SFhQ0rRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpKHWvyvVwC8frSbYjdJs5qI.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywXPd2RFgF57_akZiK2ScvIaWTI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxmy4zqVv87UNDblwxRPzmqV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00NF5KqlgwbfsctsFwv1yXSUtsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dyRtnrJ1bQbU52ySuiCwQRR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqoNR6pBy-47THEMjCIrfZdjam4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4KZk1486ceTkxAnnJLvOuLw.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhNsJlua9Qvezu8uwCQRtNUN-UE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z78ZPVyqby5SKTdEx7MLcDWg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOZkKqAiAobcDFvwhduAwrPaZz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5v2Bowz3IT8J9MPZ7qTFEsTV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50fCYKs_khPlM172_EdwIkWCIDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEEC5wyaLTZ3r8nNyubXWmZT.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NerX6QOZD-Scnc6qQvDM-HPP33Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFPC4EeGJTUS5hkWyKFgX74M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KC7bGfjbZyItstnL4rx99JXYGeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkYEDQLxeUAFWB0rjdQ8C1gH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15JlZD1XdgPIg5vHtm8Ai9Jd-IQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCqKbaXYZZyTSwbalPEE3Er8.jpg?f=fotoalbum_tile

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:15
De mijne is afgelopen donderdag/vrijdag geplaatst en houdt sinds vrijdagmiddag mijn woning zelfstandig warm. Portal is nog niet live, dus ik moet wachten op de uitgelezen gegevens van m'n slimme meter. Als ie volle bak draait trekt ie ca. 2 kW stroom, incl. stuurkastje (let op: die heeft een eigen stopcontact nodig, dat was sales vergeten te melden!)
Werking is stuurkast tussen thermostaat en ketel. Stuurkast maximeert het aantal schakelingen per uur.
Warmtepomp draait altijd (indien warmtevraag), bij gebrek aan vermogen of te langzame opwarmtijd wordt de cv bijgeschakeld. Ook bij een defrost; dan wordt de ketel kortstondig op 60 graden aangezet en de cyclus omgedraaid; gaat heel vlot.
Stille modus is -3 db en tijdslot afhankelijk.
Bij mij zijn er t-stukken op de aanvoer en retour gezet met twee afsluiters, zodat de monoblock los te koppelen is. Vorstbeveiligingsklep wordt standaard geïnstalleerd, microbellenontluchter/magneetfilter hebben ze er op mijn verzoek tussen geplaatst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMfCxo1CaAN5Ut8Ej_fD4kFBTuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgCZbA69Khdztq29xizaFpKd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xijHlK4k9Ap8mBRJkthVJBA4kjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FbQCZT9XiPtQkggdCFp8QAp.jpg?f=fotoalbum_large

[Edit: Afbeeldingen toegevoegd]

[ Voor 28% gewijzigd door PVPaneel op 04-12-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@wheli Ik heb inmiddels een bestelling geplaatst voor een homewizard P1 meter (en een watermeter, want ja, meer inzicht is meer beter :)) Ben benieuwd.
Het lijkt er overigens op dat er een storing zit in de communicatie van mijn slimme meter. Ik heb sinds de 7e geen stroomgegevens inzichtelijk en vanaf die periode mis ik sporadisch dagen met gasverbruik. Net bij mijn energieleverancier aan de lijn gehangen en die zetten het door, want er lijkt een storing in te zitten aan netbeheerder kant. Super irritant, want dit is juist het moment dat ik gegevens wil!

[EDIT] Voor iedere geïnteresseerde lezer:

Ik heb inmiddels de eindfactuur binnengehad en betaald. Je krijgt netjes een slotofferte met verwijzing naar het SimpelSubsidie portaaltje waar je kunt checken wat het subsidiebedrag is. De PompAO heeft nu zijn eigen ISDE Meldcode (althans, binnen de SimpelSubsidie portal):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8vHjhxz64AQg-ijKgoGX6GKKfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Af6oULYbcu77nxkdoIlZiDlA.png?f=fotoalbum_large

Subsidie bedraagt op dit moment 2850 euro volgens de check:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRyFXHIKWb8aoYcD463knvTYs7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTZn8LBJijnFnHaMytt9y3l6.png?f=fotoalbum_large
Ik zit er over na te denken om een half jaar te wachten, omdat ik dan in combinatie met schuimbeton kan declareren.

[ Voor 53% gewijzigd door PVPaneel op 12-12-2022 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Laatst online: 21:12
dnns85 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:43:
Hier vanochtend ook gestart met de installatie. Het weer helpt niet echt mee, foto's volgen!
Vandaag niet heel erg opgeschoten (gevoelsmatig). Nog weinig ervaren installateurs, dit is de 3e die ze doen, al was dat wel te verwachten. Gat voor doorvoer leidingen is gemaakt en locatie (her)bepaald. Ook is de regelkast binnen opgehangen en op de cv aangesloten (geweest). Ze kregen de Nest nog niet helemaal werkend maar dat moet morgen lukken.

Zijn wel wat op en aanmerkingen maar die zal ik later delen. Ze komen morgen terug om het af te maken. Eerst maar de kans geven het netjes werkend op te leveren.

Hieronder vast een foto van de binnenkant van het regelkastje met daarin de Raspberry Pi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhLIy2hibHUPp2w1LoKcrvFdAv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pxl0iiVhGzlB0ay3iDBYMhB7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:38
TeutonMartin schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:04:
Bij mij zijn ze inmiddels vanmorgen gestart met de installatie. Zodra alles klaar is en draait zal ik wat foto’s plaatsen.
Hier gister ook niet enorm op geschoten, valt nog veel te tweaken bij deWarmte wat betreft efficiënter werken etc. Toen ze bij mij arriveren was het al 11:00 omdat ze vanuit Delft eerst langs Utrecht moesten om alles op te halen, helaas hebben ze daar ook niet alles mee gekregen waardoor het geheel niet afgemaakt kon worden. Vandaag dus weer eerst vanuit Delft naar Utrecht en dan door naar Nieuwe Niedorp.

Pomp staat zo goed als op zijn plek, besturingskastje hangt, doorvoer is gemaakt (wel meer uit het zicht dan in eerste instantie de bedoeling was, hebben de jongens goed hun best voor gedaan). Voor hun zijn wij nu de 3de pomp AO die ze plaatsen, hiervoor hebben ze wel meerdere Heatcyclus geplaatst (hun andere product).

@RobertowNL Heb het losse kwh metertje in de pomp zien liggen, zal meteen even vragen of ze dit even goed na controleren om zelfde soort problemen als bij je vader te voorkomen.
Volgens de installateurs zou de webapp al moeten werken, volgens mij alleen nog niet. Met wie ik het contact heb gehad alvorens de plaatsing vertelde mij dat ze mikten op begin van het nieuwe jaar, maar dat ze hier geen beloftes over konden doen. Vermoed dus zelf dat het nog wel eventjes duurt.

Zelf heb ik wel een losse kwh meter geplaatst waardoor ik in het begin af en toe even de waarde van de warmte meter kan vergelijken met het verbruik van alleen de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IoIcMY7jnY8EVsh4G-sMEsSxw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F42PxfBm5jcGgnYfQQu384LQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZM_O8hKQrV6VUYd1TtTfxhj-f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWptPYY1eH1o9hYFJcUTN0gk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r7-OITpDvm6YSVyS9cCf7b5wT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKghRyfcT1zh3M8xz9C3ey3f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Hij lijkt toch wel moeite te hebben met echt moduleren; hier wordt ik niet blij van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPHux4xvq7kMDgpl6vRaKj2-A7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgs4Nlx3KMenpEl8E5YptD5H.jpg?f=fotoalbum_large

NB. Dit is totaal verbruik (dus niet alleen de pomp), maar die zaagtanden zijn er wel van..(De hele hoge pieken zijn de waterkoker).

[ Voor 3% gewijzigd door PVPaneel op 20-12-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@okijokii De enige zwakke correlatie die ik zie (tijden matchen niet exact) lijkt het feit dat de Tado minder warmte vraagt (lichtgrijs ipv donkergrijs):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF0rL7FaLYSnTyrWB_tk3xcvJMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHW2bqaRoClgiPmBP4pPZzv4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dnns85
  • Laatst online: 21:12
Bij ons is gister de installatie van de warmtepomp afgerond. Ze zijn op maandag begonnen met een uitloop naar dinsdag, was al gepland. Dit was de 3e pomp die deze jongens hebben geïnstalleerd gaven ze aan. We zijn zeker niet ontevreden, maar er zijn nog wel wat verbeterpunten en je merkt aan alles dat het nog de opstartfase is. Ik ben er bij de opstart even bij geweest en verder niet (partner wel), dus niet alles live kunnen meemaken en vragen.

In principe had alles ook in één dag gekund, ik denk dat ze daar ook wel naartoe werken. Ze zijn maandag begonnen om 10 uur ongeveer (om 8 uur vanuit Delft via Utrecht vertrokken, wonen in omgeving Arnhem) en dat kwam niet heel erg snel op gang. Rond 16:30 zijn ze weer vertrokken. Dinsdag waren ze er ook om 10 uur en rond 13:00 uur klaar. Met iets meer tempo (en ervaring) en wat strakker plannen moet een simpele installatie als dit makkelijk in één dag kunnen.

Bij aanvang van de installatie leek eerst de pomp niet goed te passen. We hebben deze tegen de gevel van het huis laten plaatsen (zie onderstaande foto's), maar in eerste instantie wilde ze die 15 cm op/over het pad plaatsen, om zo voldoende ruimte te hebben achter de pomp. De pomp zelf is zo'n 35-40 cm diep (de kap ontbreekt nog, die komt later). Achter de pomp hebben ze minimaal 15-20 cm nodig. Al met al hebben we het net passend gekregen binnen de 60 cm die beschikbaar was. Wel een aandachtspuntje voor de schouw, want daarin was de diepte nooit een probleem ("past makkelijk"). Zo bleken de dempers die eronder stonden 60 cm diep te zijn, waarop de pomp in een rail kan schuiven. Ook waren er geen hoekse koppelingen voorhanden waardoor het allemaal een beetje "geprop" werd. Maargoed, daar zie je niet heel veel van. Het was niet mogelijk vanuit de pomp rechtstreeks door de muur te gaan omdat er binnen onvoldoende ruimte is.

Uiteindelijk vanuit binnen een gat geboord naar buiten en toch nog op een andere plek aangekomen als in eerste instantie gedacht. Niets gemeten, maar op goed geluk. Overigens was het ook de enige optie dus viel er niet veel te meten. Omdat we een grindbak langs het huis hebben moesten we nog een paar tegels leggen om daar de pomp op te kunnen zetten. In de stromende regen nog in orde gemaakt, maar ook dit tijdens de schouw niet besproken. Tip, let daar goed op. Leidingwerk binnen netjes afgewerkt.

Wat wel tijdens de schouw is besproken is dat we een kastje voor de electra op de wand hebben laten maken waar een werkschakelaar op kon. Deze werkschakelaar is uiteindelijk in overleg toch naast het kastje geplaatst omdat dit rustiger was. Alleen zijn we niet helemaal tevreden over het verloop tussen werkschakelaar en pomp (zie foto), maar dat zal onze elektriciën wel netter maken icm met ander werk. Te laat gezien.

De doorvoer en aansluiting binnen zijn erg netjes gemaakt. De 'regelkast' is een 3D geprint kastje met daarin wat elektronica en een Raspberry Pi. Uiteindelijk bleken er nog wat pinnetjes los te zitten waardoor alles niet direct werkte, maar dat is verholpen. Voelt nog een beetje hobbymatig aan, maar wellicht dat daar in de toekomst iets beters voor komt.

Na het aansluiten, ontluchten en bijvullen van het systeem heeft de monteur gebeld met iemand van De Warmte die op afstand e.e.a. heeft aangepast en ingeregeld. Dat ging vrij vlot, waarna de pomp ook meteen werkte. Er is (mij) verder nog niks bekend over instellingen, de (web)app komt later pas. Dat was al wel aangekondigd en is kwestie van weken/maanden. Dus geen idee hoe alles precies is ingesteld of hoe de pomp zich gedraagt. Alleen de nachtstand is aangezet (in overleg tijd bepaald) en de temperatuur (Ta) is ingesteld op 35 graden. De ketel hoger gezet op 50 graden, voor het geval deze bij moet springen. Bewust dit temperatuurverschil ingesteld op advies van De Warmte om te voorkomen dat beide apparaten mogelijk tegelijk gaan verwarmen en de boel overhit raakt, wat ik ervan begreep.

De pomp heeft gisteravond prima gedraaid, geen gas meer verbruikt. Vanochtend ook niet, maar de pomp leek het niet te doen en het koelde langzaam af. Op de warmtevraag kwam geen antwoord. Zelf eerst even de 'regelkast' binnen kort spanningsvrij gemaakt en daarna werkte alles zoals verwacht. Ze checken de logs nog even. Stroomverbruik is een beetje gekleurd omdat o.a. het opladen van de auto daarin meegenomen is, maar komend kerstweekend is er niemand thuis dus kunnen we rustig kijken hoe de pomp het doet en wat het stroomverbruik is. Zal ik delen in een update.

Conclusie:
- Installatie is gelukt, kan nog iets beter maar wel vertrouwen in dat ze dit kunnen stroomlijnen
- Pomp draait (nu 24 uur) zonder echte problemen.
- Maakt wel geluid maar niet onredelijk (indien gewenst kan ik filmpjes maken), al is het nu ook niet al te koud (6-8 graden). Bij vorst wellicht anders.
- Vooral afwachten op meer inzicht via (web)app en hoe de pomp zich houdt de komende tijd.

Wordt vervolgd! En als er vragen zijn, stel ze gerust.

De plek waar de pomp moest komen te staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR9Z43yooR8Wmi5gK_OK-rTml98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0amf41Gx8OfnX99J7rVX8Vaa.jpg?f=fotoalbum_large

Het "straatwerk" zelf nog ter plekke zelf geregeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugHhzEo9bXrEU1jJ5XlJyUAmJlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3zAeYrKuq6Dr7OqhEMmtKoN.jpg?f=fotoalbum_large

De binnenkant van de kast (zonder kap)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHPSXWFLoPSvIT8wy6zY5g2gxkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRMnp0nJJWWdZWxgMrKCXuF3.jpg?f=fotoalbum_large

Doorvoer naar binnen (rood/blauwe leidingen en witte regelkastje bovenaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk0zDyOVfkMZdV-B5t93YS3k1x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MybfiNkFT3FndllHTtDv9Glp.jpg?f=fotoalbum_large

Niet zo nette aansluiting van de elektra (gaan we nog aanpassen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D39Ti_SiAXr36Hvz-iV0o8fDjK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/263aZQk5JyFeiwrfgO2PpuAi.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingwerk tussen pomp en muur met doorvoer naar binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GTp6sRK-5dDnpXAnQkQFbyaIH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2n5tfLx19GXREHMsJi2ya705.jpg?f=fotoalbum_large

Flowmeter ligt buiten maar lijkt nog niet veel te doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vriUPz0NDj-gG-uc4mn7m7nNoqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKidI6dWsDlfMDKY5w63tsCz.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat buiten, nu nog zonder kap, zijkanten blijven zo en kap komt alleen aan voorzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M356qRO_8E_g1yq7ERQsxbX7f_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtTGuIZZmfqd8O5IL69A0feI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
TeutonMartin schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:09:
Bij ons is gister de installatie afgerond. Gister helaas geen tijd meer gehad om nog wat te testen en foto’s te maken bij daglicht. Ik ben vanmorgen vroeg ook vertrokken naar het schip waarop ik werk dus de komende week kan ik helaas ook niks uitproberen.
Zie hier ook wat foto’s van onze installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_ezt4lYcGWaCM8jAY4zCWA8gNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SNJTyzUZExtgQ9IvwKORyy4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KN0ywDizNeA21BTzTSyQS7Qyy3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmlvaMoHnLdOjMQHI5oiiuNQ.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas mist nog de design kap. Door de Bigfoot rubber poten staat hij toch wel wat hoger dan dat op de website van de warmte staat vermeld. Hier hebben ze het alleen over de hoogte van de pomp.
Ruimte waar de pomp tegen de muur staat is onze bijkeuken, heb behalve in de bijkeuken binnen nog nergens iets vernomen van het geluid van de pomp als hij aan staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS9Eo241vTzrwb8yRk7QRxYvL84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfkJqDS5Z8D8uXJDxT9Vv3do.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRutnL3zRqmAIS0iNGjRfpLrOXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyHcSBKxerspk6m6CvvsClh2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBkdy-RUcRLkapgFuoMPMqkyg44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLp8VocJrt8rFWazVA8QvlAm.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingen gaan in een mantelbuis onder het klompenhos door en komen dan op vloer niveau direct in de ruimte waar de CV hangt (moet hier het straatwerk nog even afmaken, staat daar normaal ook nog een regenton waardoor je buiten verder niks van de leidingen ziet).

In de CV ruimte is het met een T-stuk aan gesloten op de bestaande CV leidingen (dit gaat over een jaar of 5 nog geheel op de schop en zal ik al het leidingwerk anders terug plaatsen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDiPIw9RgwYNWEr68FoU0AJEgjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSdkBO54WryeMaycPCSQqz3N.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie is naar mijn wens gegaan, installateurs hadden nog niet veel ervaring met de pomp AO dus moesten met sommige dingen nog een beetje het wiel uitvinden. Met wat meer ervaring kan de installatie ook prima in 1 dag plaats vinden. (Installateurs hebben de leidingen uiteindelijk wel netter weg gewerkt dan met de schouw was besproken).

Verder mis ik ook zeker diverse handleidingen en inzicht in meer gegevens en het aanpassen van diverse settings. Eigenlijk kan je er op dit moment zelf helemaal niks mee en dien je voor alles een mailtje te sturen naar de support of te bellen.
Zoals @PVPaneel al aangaf is het een klein team dus moet je ook wel wat geduld hebben soms met reacties.

Zie hier nog wat gegevens van onze woning:
Is een vrijstaande stolp boerderij en alleen beneden bewoont. Meet een oppervlakte van z’n 160m2 waarvan 150 is voorzien van vloerverwarming (15 cm uit elkaar) en in de woonkamer, keuken erker nog diverse radiatoren. Ook is 1 kamer nog niet voorzien van een betonvloer met vloerverwarming (in die slaapkamer is nog helemaal geen isolatie) en hier hangt een flinke radiator met een extra IR paneel (sinds een aantal maanden onze baby kamer).
Boerderij is z’n 30 jaar geleden door de vorige bewoners aangepakt, z’n 6 cm steenwol in de spouwmuur(3/4de van de boerderij, ongeveer 1/4 is nog enkel steen zonder isolatie), 8 cm dak isolatie, vloerisolatie (dikte onbekend), dubbelglas (alleen de bijkeuken deur heeft nog enkel glas), hier en daar plafond isolatie van z’n 4 a 5 cm.

We hebben een van de schuren al voorzien van 40 zonnepanelen, en sinds een aantal maanden heb ik een warmtepompboiler geplaatst op de zolder waardoor we voor ons tapwater geen gas meer nodig hebben.

Voor de komende 6 jaar (we doen bijna alles zelf dus daar gaan wel wat jaren overheen) hebben we behoorlijk wat plannen, alle ruimte voorzien van voorzetwanden met extra isolatie, vervangen glas, dikkere tussen verdiepingsvloer met isolatie, balansventielatie met wtw unit, leemkachel met warmtewisselaar die ook gekoppeld wordt aan de nieuwe vloerverwarming/buffervat en warmtepomp.

We hebben ook een houtkachel waar we veel gebruik van maken, voor de houtkachel was er ongeveer een verbruik van ruim 2000m3 per jaar (0,8 per graaddag). Overdag thermostaat op 20 en een nacht verlaging van 18. Met de houtkachel hebben we nog een verbruik van rond de 800m3 per jaar (0,35 per graaddag).

Sinds gister ben ik wat aan het experimenteren met onze nieuwe Netatmo thermostaat, heb op dit moment op de cv ketel ook de cv functie uitgeschakeld, zonder houtkachel en cv zou de pomp AO het namelijk tot z’n 0 graden buiten moeten kunnen redden om de standaard ingestelde temperatuur van 18 graden aan te houden. Ik zou liever met de pomp AO in de toekomst wat meer naar een WAR regeling gaan maar omdat er op dit moment weinig te tweaken valt wacht ik dit nu voorlopig nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@TeutonMartin Welke thermostaat gebruik je precies?
Edit: Overheen gelezen. Netatmo dus, ik ben benieuwd.
Hier gister dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zE5AMrGOkLXazPgMewps7mUiXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cET1cR1U59RgT9UtvNehshZ.jpg?f=fotoalbum_large

Pieken zijn de waterkoker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YmFcNX-vVVqVngDe0sDKzG1-7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfZe9ICa1wMkK9swDcnXoWfp.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie lange run, maar de ruimtetemperatuur werd de hele dag niet gehaald, om vervolgens na 20:00 uur ineens omhoog te springen met de ene graad die al de hele dag mist. Misschien de stooklijn? Het is volgens Tado 's avonds ineens 4 graden warmer, dus wie weet?

Vandaag dit beeld;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4u9F-IhJ73LYhfmQ-pCzg4GI3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRMehi1pxeC1ITmhmQDBkicN.jpg?f=fotoalbum_large

Stomme is dat de pomp afslaat, maar er gewoon warmtevraag is (nog steeds 18 naar 19 graden)

[ Voor 121% gewijzigd door PVPaneel op 31-12-2022 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Hier tijd voor een kleine update.
Sinds vorige week woensdag heb ik de Netatmo thermostaat hangen zodat ik een stuk beter mijn warmtevraag kan monitoren en zien hoe de pomp AO hier op reageert.
@PVPaneel mocht je denken aan deze zelfde thermostaat ik ben er zeer tevreden over, hysteresis is zelf aan te passen en blijft er hier bij mij perfect tussen. Standaard temperatuur van de thermostaat bij ons is 18 graden, hysteresis staat ingesteld op 0,2 dus bij 17,8 start de warmte vraag bij 18,2 gaat hij weer uit.
Afgelopen maandag had Dewarmte op mijn verzoek de stooklijn flink naar beneden aangepast, +15 graden aanvoertemp 25 en bij -10 graden aanvoertemp 35 graden. Rond het vriespunt zou de pomp dan een aanvoer van 30,6 moeten geven en bij ons op volvermogen draaien om de temp constant op 18 te kunnen houden. Toevallig werd het deze nacht behoorlijk koud (bij ons tussen de 1 a 2 graden) dus direct een goede test. Pomp AO is om 01:15 gaan draaien en pas nadat ik zelf om 06:30 de houtkachel aan stak is hij uit gegaan. Het lukte pomp AO niet zelf om de temperatuur van 17,8 weer terug te krijgen naar 18+. Toevallig was onze kleine spruit deze nacht lekker aan het spoken dus heb een paar keer midden in de nacht uit nieuwsgierigheid ook meteen even bij de heatmeter gekeken.
Zie hier de foto van de Netatmo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La_9p61sEiYA9RDHY_guxz_lmco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mwZTNhAFPu3ZGolPtXAFVPzs.png?f=fotoalbum_large

Aantal oorzaken waardoor dit niet lukte:
- Pomp AO zat volgens mij aan zijn max vermogen (hier moet ik nog feedback over krijgen vanuit dewarmte)
- Pomp AO vroeg door de laag ingestelde stooklijn enkel hulp van de CV ketel tijdens een defrost run (helemaal richting de vroege ochtend waar de temperatuur rond het vriespunt lag zie je op de foto dat de temp steeds verder terug zakt, ik zag toen regelmatig een defrost). Ook zou hij hulp moeten vragen tijdens piek momenten maar omdat pomp AO dacht dat hij het net niet haalde bleef hij rustig alleen door gaan.
- CV ketel settings had ik wat mee zitten stoeien, door ook hier de laag ingestelde stooklijn en toch het redelijk ingestelde vermogen ontbrande de CV ketel maar enkele seconde waarna deze al in de buurt van zijn aanvoer temperatuur kwam, hierdoor schoot hij in de anti pendel stand. Waarna de pomp ao zijn defrost al had afgerond en dus de warmtevraag van de cv ketel weer uit zetten.
- Afwijking van de temperatuursensors waarmee de PompAO zijn stooklijn op afregelt, deze is z’n 3 graden hoger dan dat ik op de heatmeter zag en ook bij binnenkomst meet. Pomp AO moduleerde het begin van de nacht al terug rond de 28 a 29 graden terwijl dit in werkelijkheid maar 25 a 26 graden is. Hiermee heb ik inderdaad te kort afgifte in het vloerverwarming systeem om het warmte verlies te compenseren.

Dinsdag middag heb ik meteen even telefonisch contact op genomen met de support, op afstand hebben ze even een aantal keer mijn cv ketel aan gestuurd om de nieuw ingestelde settings te testen, ook hebben ze nu mijn stooklijn weer verhoogd mede door die afwijking en om eerder hulp van de CV te krijgen.

Stooklijn is nu bij +20 aanvoer van 25, bij -10 aanvoer van 45 graden.

Het is op die ene nacht na nog niet echt koud geweest, van 20-12-2022 tot 03-01-2023 18:00 heb ik totaal een COP van 4,67. Pomp AO heeft nu pas 52,75 kWh stroom verbruikt en daarmee 30m3 bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
@PVPaneel
Had jij de subsidie aanvraag al gedaan? Ik meen me te herinneren dat de subsidie 2850 euro was. Als ik nu via de link van de eind factuur naar hun subsidie partner ga geeft hij PompAO aan als 5kw model met 2700 euro subsidie.
Ook zie ik hem nu op de lijst staan als 5kw model met 2700 euro (versie 20-12-2022).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJHFE_n4TBmy2MS4aSkzfskjU1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwaYrVE8KI8qPcsnr2k0ObbB.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier een reactie van de subsidie partner:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdPf5Jvwi96y1xuk9xwOXj6ij-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ftU4oYX54E6MKVU5lmxIH7EO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door TeutonMartin op 07-01-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PVPaneel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:57:
Yes, dat is de bedoeling, alles zit op 1 losse groep, dus dat is prima te doen. Moet alleen even kijken hoe; geen stekker voor zo'n simpele verbruiksmeter, dus 't moet direct bedraad (zal vast niet moeilijk zijn, maar ik heb er (nog) geen ervaring mee, dus ik weet even niet wat ik moet hebben en hoe die aan te sluiten.
als je al een P1 meter hebt (waarschijnlijk Homewizard met de app) dan kun je het beste de meter van hun gebruiken omdat deze ook mooi met je bestaande app werkt, https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/, deze plaats je in je groepenkast. je hebt ze in 3-fase en in een 1 fase model (de rechter is de 1 fase uitvoering).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8uQjgNvxYxlwsuog443od9cyT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNKUflimnuTUUeefuBbrDazd.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pompom11
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 16:07
Hoi allen,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en krijg zelf de pompAO geinstalleerd eind februari.
Ook heb ik al de heatcycle van deWarmte dus ik ben al bekend met het bedrijf. Bij de heatcycle liep het contact soepeler dan nu het geval bij de pompAO. Ondanks dat de verkoopmedewerker goed zijn best doet zou ik graag wat duidelijker advies willen. Hopelijk kunnen jullie met me meedenken gebaseerd op jullie ervaring met de pompAO tot nu toe.

Ik heb een nieuw huis (2017), goed geisoleerd en energiezuinig. De pompAO moet op het dak komen te staan. In bijgevoegd plaatje heb ik het ingetekend. Plek 1 of 2. Bij plek 2 zijn er twee mogelijkheden om naar de schotten op zolder te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAMZSu7eXzkLYyt8B1GpDod2khE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lLosb1ayjdr57m9Z3OQmz00P.png?f=fotoalbum_large

1. Dichtbij raam, 3 meter leiding, Voordelen: kortste route naar binnen Nadelen: Mogelijk meer geluid en langer (lelijk) traject binnen.
2a. Verder van het raam, 8 meter buitenleiding. Voordelen: verder van het raam ivm geluid en binnen dichterbij de CV ketel.Nadelen: langere buitenleiding.
2b. Verder van het raam, 6,5 meter buitenleiding. Binnen zal er over de trapgang een leiding moeten worden getrokken richting de CV. Voordelen: verder van het raam ivm geluid. Nadelen: langere buitenleiding en langer (lelijk) traject binnen.

Wat zouden jullie adviseren met betrekking tot geluid en warmteverliezen in de buiten leidingen? De pomp zal altijd naast een kant van het raam komen te staan. Ik gebruik dit raam nauwlijks en heb andere ramen om de kamer te ventileren. Het gaat dan ook om het mogelijk hoorbare geluid dóór het raam heen.

Ik heb geen beeld hoeveel invloed de lengte van buitenleiding heeft op de efficientie van het systeem. Ook heb ik geen goed beeld hoeveel geluid er hoorbaar zal zijn als de pompao dichtbij het gesloten raam staat.

Hoor graag hoe jullie hier over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pompom11 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:37:
Hoi Mac007,

Dank voor het meedenken.

[...]
Erfgrens is 2,5 meter. Dit voldoet uiteraard niet. Voordeel is dat het huis van de buren 6 meter weg is en het een blinde muur betreft. Hun slaapkamer ramen zitten om de hoek en dan heb je het snel over 10 meter. Uiteraard eerst de bure gesproken voordat ik aanbetaling heb gedaan. Zij zijn vooral geinteresseerd en voorzien geen problemen.

[...]

het betreft een betonnen dak en hieronder zit een hoek van de woonkamer. Ik verwacht hier eigenlijk geen problemen.

[...]

het plaatsen van deze warmtepompen is volgens mij vergunningsvrij. Daarnaast zal de pomp vanuit de straat ook niet te zien zijn.
om je een idee te geven wat een gemeente aan eisen heeft hier een plaatje (alleen in het geel gekleurd gebied mag je dus bij mij in de gemeente een warmtepomp (buitenunit) plaatsen. dus best veel eisen. bv de warmtepomp van deWarmte zal door zijn afmetingen heel snel vergunningsplichtig worden. Uiteraard kan dit in jou gemeente weer heel anders zijn. Maar ga er dus niet zo maar van uit dat een gemente geen eisen heeft (deze staan overigens geheel los van de landelijke geluidseisen die aan dergelijke dingen worden gesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fje8RIXmIEYVwhgLWeSOklO8oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQJliTAYp3gx4wAAEhgfDPfs.jpg?f=fotoalbum_large
Verwacht dat het allemaal wel goed gaat komen. Communicatie vanuit dewarmte is minimaal. Ik begrijp ook wel dat mensen wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Ik weet niet of meer mensen al een uitnodiging ontvangen hebben voor de MyDeWarmte app. Maar ik heb me inmiddels kunnen aanmelden en heb nu dus zicht op de verbruiksgegevens van de warmtepomp.
Op dit moment alleen data over de opgewekte warmte en verbruikte kWh’s. Kan je wel netjes filteren gegevens per uur, per dag, per maand, jaar, lifetime COP etc. Ook dagelijkse COP is te zien.
Zie hier een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjAa96MzLlARkzypfWTbliFwCYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RG8LNErnpgYWT1LPLidhtVRK.png?f=fotoalbum_large

Zie hier nog een verschil tussen bijvoorbeeld 01-02 (vrij warm) en 07-02 (vrij koud):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecGc2B4DTGubejoVBbs3at2UmfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4YC6DfzFIkLeDP3WHeFoCzCL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odhoMzFkc4VOJCJoDYnVB3JA7hE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dp8KeL1maFq7XfLRBnVqvbzX.png?f=fotoalbum_large

Ook stond er in de email nog wat info over de subsidie. Advies vanuit dewarmte is om nog te wachten met de subsidie aanvraag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwI_2uVBVx2GlCi3LNsBnAQw46Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSUyFAhmfC71b3gEVWMkpSQd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TeutonMartin op 07-02-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 09:47

Flo

TeutonMartin schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Stel dat de ambient deze keer 10 graden is, dan gaat PompAO in mijn geval toe werken naar een aanvoer temperatuur van 31,67 graden. In mijn geval houd hij een temp verschil van 6 graden aan, dus een retour temperatuur van 18 graden zorgt er voor dat pompAO probeert dit te verhogen naar 24 graden, naar mate hij warmte door het systeem pompt loopt de retour temp op en dus ook de aanvoer temp (mits hij dit met zijn vermogen aan kan). Na 2 uur draaien heeft hij in dit geval mijn stooklijn temperatuur van 31,67 gehaald, hij gaat nu dus zelf terug moduleren met zijn vermogen om niet boven deze ingestelde stooklijn temp uit te komen. Het verschil tussen de aanvoer en retour wordt nu ook kleiner, pompAO moduleert net zolang terug tot hij op zijn minimale vermogen draait, stel dat pompAO dan nog te veel warmte toevoegt dan dat er staat ingesteld dan gaat hij uit. Als mijn Netatmo een temp van 18.1 registreert dan stopt hij de warmtevraag (deze settings kan ik in mijn thermostaat ook aanpassen).
Hier is de PompAO sinds mid december operationeel. Sinds die tijd goed contact gehad met DeWarmte support over de aansturing. Ik heb hier een Tado thermostaat, en dat lijkt nog geen match-made-in-heaven te zijn met de PompAO.

Per jouw beschrijving: haal jij ook lange runs op een dag zoals vandaag waar er wel warmtevraag is maar deze vrij beperkt is?

De thermostaat staat voor de gehele benedenverdieping op een vaste 19 degC, zonder nachtverlaging. Andere ruimten hebben een slimme radiatorknop, maar slechts een ruimte mag zelf actief om warmte vragen en heeft dat vandaag niet hoeven doen. De andere slimme radiatorknoppen gaan wel open, maar zetten geen 'aan' signaal via de thermostaat. Het elektrisch vermogen van de warmtepomp was vandaag zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dreSJfe-m3tvy27Y9Rl4E0W09xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qsy0BDTWV2NzC5GbeRTPBRZE.png?f=fotoalbum_large

Ik heb - na een voorstel vanuit DeWarmte - gevraagd de stooklijn nog wat lager te zetten. Zoals je vast weet is dat nog niet zelf te regelen.

En ik lees dat jij een Netatmo thermostaat hebt. Schakelt die niet aan of uit afhankelijk van hoe snel de temperatuur binnen stijgt of daalt?

Ik heb sterk de indruk dat de Tado dit wel doet, en daarom niet lekker werkt met de PompAO (of mogelijk elke warmtepomp...). Bijvoorbeeld: Tado geeft een 'aan' signaal omdat de temperatuur onder setpoint zakt. Warmtepomp gaat aan en de ruimte begint op te warmen. Tado merkt dat de stijging vrij snel gaat, en stuurt een 'uit' signaal omdat het vermoedt dat de temperatuur gehaald wordt. Vervolgens klopt de voorspelling niet en wordt er weer een 'aan' signaal gestuurd. Op die manier zal een run van de warmtepomp onderbroken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Flo schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Hier is de PompAO sinds mid december operationeel. Sinds die tijd goed contact gehad met DeWarmte support over de aansturing. Ik heb hier een Tado thermostaat, en dat lijkt nog geen match-made-in-heaven te zijn met de PompAO.

Per jouw beschrijving: haal jij ook lange runs op een dag zoals vandaag waar er wel warmtevraag is maar deze vrij beperkt is?

De thermostaat staat voor de gehele benedenverdieping op een vaste 19 degC, zonder nachtverlaging. Andere ruimten hebben een slimme radiatorknop, maar slechts een ruimte mag zelf actief om warmte vragen en heeft dat vandaag niet hoeven doen. De andere slimme radiatorknoppen gaan wel open, maar zetten geen 'aan' signaal via de thermostaat. Het elektrisch vermogen van de warmtepomp was vandaag zo:

[Afbeelding]

Ik heb - na een voorstel vanuit DeWarmte - gevraagd de stooklijn nog wat lager te zetten. Zoals je vast weet is dat nog niet zelf te regelen.

En ik lees dat jij een Netatmo thermostaat hebt. Schakelt die niet aan of uit afhankelijk van hoe snel de temperatuur binnen stijgt of daalt?

Ik heb sterk de indruk dat de Tado dit wel doet, en daarom niet lekker werkt met de PompAO (of mogelijk elke warmtepomp...). Bijvoorbeeld: Tado geeft een 'aan' signaal omdat de temperatuur onder setpoint zakt. Warmtepomp gaat aan en de ruimte begint op te warmen. Tado merkt dat de stijging vrij snel gaat, en stuurt een 'uit' signaal omdat het vermoedt dat de temperatuur gehaald wordt. Vervolgens klopt de voorspelling niet en wordt er weer een 'aan' signaal gestuurd. Op die manier zal een run van de warmtepomp onderbroken worden.
Met deze ambient temperaturen heb ik eigenlijk alleen in de nacht of vroege ochtend runs van pompAO, Netatmo staat altijd op 18 graden, met ingestelde hysteresis van 0,1 (kan ik zelf aanpassen), betekend warmtevraag inschakelen bij 17,9 en uitschakelen 18,1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2W84H9H7KY7whDWk8rT_1q0kRW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CePtirN6Lcf98s7o5pzlbP2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb helaas niet z’n mooie grafiek als jij van enkel pompAO maar had afgelopen nacht (ambient rond de 7) een warmtevraag van 01:50 tot 07:15. Zover ik kan zien heeft pompAO deze gehele run gedraaid, geen enkele stop of defrost. Zie hier een grafiekje van mijn ics2000 P1 (de 2 pieken zijn van een extra infraroodpaneel die extra verwarmt in een kinderkamer die nog helemaal geen isolatie heeft).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOOPubyRVx3SKmkWlFDEdpPsPIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P13APMAtMFTUKGgPmwGDytGM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3qEEoaTfXYmXzz743H9WCi8ZFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/clivCpngihtnmYF6HMZGvARU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp4fwrvnvwUjz6xgoezfb2SHBSA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iStiAtbJipzJ8vetPBtSWPYj.png?f=fotoalbum_large

Ik kan de Netatmo thermostaat zeker aan raden.

@JBtL Het klopt inderdaad dat een lagere temperatuur van de CV ketel aan te raden is, ik heb ook het vermogen verlaagd, echter klopt het niet helemaal wat je schets met pompAO.
Als de regelunit de CV ketel om hulp vraagt gaan ze simultaan draaien, hierdoor loopt de aanvoer temperatuur in het systeem natuurlijk sneller op maar ook de retourtemperatuur. Als de aanvoertemperatuur vervolgens de temperatuur van de ingestelde stooklijn temperatuur bereikt wordt de cv ketel direct weer uitgeschakeld en gaat pompAO weer alleen verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
@Flo Ik heb sinds begin december een PompAO draaien met een Tado. Hoewel de gebruikersinterface prima werkt, bleef de aan/uit schakeling een drama, door het reeds genoemde "modulatie" gedrag v.d. thermostaat.
De 2 workarounds die ik via het forum/DeWarmte heb gekregen waren a) cv-ketel type instellen als Elga Ace en b) via Tado support het schakelinterval naar 1x per uur terugzetten. Hoewel dit zeker iets geholpen heeft, bleef er sprake van een pendelfestijn, alleen nu niet een paar keer per uur, maar 'slechts' 1x.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een Netatmo geïnstalleerd, mede door hetgeen @TeutonMartin al aangaf; de instelbare hysterese. Resultaat; pompt draait een rustige run van meerdere uren. Vergelijk de ochtenden:

Oude situatie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_i_ffWFPqm_VDQdvjKctSuy_CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azM20e3HJqkN5QFXMt7hRhR9.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eowovXB2GTPWFcIJsMfuvMe--0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YODN8NjmxrEtrMOmpOrC9Xka.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door PVPaneel op 25-02-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Zie hier mijn COP cijfers van Januari en Februari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjRfoARipzqiga50dIkJm-EhSHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SUKOnRSQmHc4NM15JCdD6vOn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EYUAhHLtZ5xNa6nhYCs8bDCDRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LmfJps1zXXfzYxaYvRFn86cv.png?f=fotoalbum_large

Heb wel tot 2 weken geleden wat problemen ervaren met het simultaan draaien van mijn CV ketel en PompAO. Ook had PompAO met koude nachten soms het probleem dat hij niet uitging en op zijn minste vermogen bleef hangen zonder dat er warmtevraag was, hij draaide dan soms uren voor niks, dik in het ijs.

Het niet goed simultaan draaien kwam door de manier hoe pompAO was aangesloten in mijn CV systeem, door de krachtigere circulatiepomp blokkeerde hij de helft van mijn afgifte systeem van de CV ketel. Dit zorgde er voor dat maar een deel van mijn afgifte systeem werd bereikt door het cv water. Als noodoplossing is eerst het simultaan draaien uit gezet, vervolgens kwam het tweede probleem, pompAO kon geen hulp vragen tijdens defrost runs waardoor hij daar eens in bleef hangen.
In middels werkt alles nu goed door flinke aanpassingen in de settings van pompAO (mocht dit niet gelukt zijn zou deWarmte langskomen om het leidingwerk van PompAO aan te passen).

Inmiddels ben ik nu dus tevreden en draait alles top samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

geerttttt schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:25:
[...]

Serieus? Dat is weinig. Je zou je afvragen waarom er dan niet meer animo is t.o.v. Quatt waar je bij nu bestellen maar moet hopen rond november/december aan de beurt te zijn, laat staan vloerkoeling... En deze is 6kw lees ik?
Ja, daarnaast is de unit groter. Afwerking van de Quatt is wat mooier. Maar goed ze werken beiden (prima).

COP update van de unit van mijn ouders met een matig geïsoleerde woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tow4l5kqAROtliXyvld_lQq4IMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T86m39PW10oho01Dz1dMu6JE.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZthpRH9VKxNGoUPLJzlGi2Kkc4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yjr01bApkS6pwJziR0F3LtNE.png?f=fotoalbum_large

Kleine update van mijn COP dit jaar, is wel nog inclusief 4 dagen dat pompAO bijna hele dag heeft gedraaid in het ijs wanneer er geen warmtevraag was (draaide dan met een COP van 2). Is een kleine bug die alleen bij mij schijnt voor te komen, hiervoor is dewarmte aanpassingen aan het maken in mijn software.
COP had dus positiever kunnen zijn.
Ook draait bij mij pompAO hoofdzakelijk alleen in de nacht of vroeg in de ochtend (als het buiten op zijn koudst is), vervolgens stoken wij hoofdzakelijk met onze hout kachel. Als ons vaste contract (met behoorlijk hoge teruglevering) 31-10 afloopt ga ik meer gebruik maken van PompAO.
Tot nu toe best tevreden met de COP prestaties. Vermogen had ik alleen toch wel iets meer verwacht, vanaf een ambient van 4 heeft pompAO toch wel al hulp nodig bij onze woning, had verwacht met de eerst bekend gemaakte vermogens dat dit pas bij een ambient van 0 zo zou zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door TeutonMartin op 03-04-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
dnns85 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:09:
[...]

Hij staat nu nog op de lijst voor € 2700 maar ik had laatst ergens gelezen dat dit € 2850 zou worden door het aangepaste vermogen, maar ik kan niet meer terugvinden waar ik dat heb gelezen... :X
Op de nieuwe lijst van 21-03-2023 is het subsidie bedrag 2850, 6KW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soOfPslaTQ_iIlobU9zc2QtCGAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5NvoRf7OZcYmmPEWonIYgkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:36
Nieuwsbrief ontvangen van Dewarmte kiwa rapport zou binnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQiqAZLpQlTBH81n2s4QJ2D6p1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNM2Vo2Qu2o5p5rzisT2Ym9B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:13:
[...]

Door de informatie die door DeWarmte zelf gecommiceerd is (zowel in getest vermogen alsook vermogen bij geluidstest)
zie de gemarkeerde tekst (het is overigens kW en geen kWh, typefoutje zullen we maar zeggen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAkD2NhWXz9B-Az8a_BMisRjs_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4no4YY6YzN4ubb3kEhvuSsXE.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNhD7ifzLvX_A-Xc6nvhhJNLTGk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gFJZK2JFI9qPJAEAhQxIQUra.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 20-04-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 21:19
Even een leken vraag stellen.

Mijn huis heeft 2 verdiepingen vloerverwarming en 1 verdieping met radiatoren (oa in de badkamer). In september komt mijn warmtepomp, maar ik ga nu al voorspellen dat die radiatoren (geen LTV) niet warm genoeg gaan worden om de boel behaaglijk te krijgen.

Mijn vloerverwarmingverdeler zit op een aparte aan en afvoer (zie foto).

Zou het technisch mogelijk zijn om (middels een zoneklep?) de cv ketel toch middels zones (tado knoppen bijv) de bovenverdieping te laten bedienen om het daar wel op gezette tijden wat warmer te stoken? Ik denk dat deWarmte hier niet aan gaat beginnen, maar wil na hun installatie daar best verder naar laten kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHxA_cjrQezQgm-03vPbhcbYiao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N2TBzfAws5d6MJpe9WRhChhd.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cmQ3bNEiafq4RAF0d7ZUL0n_ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JanBLY6Lk9jSohsBqbDZDEI.jpg?f=fotoalbum_large

Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stpieter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBKjGVPz6uuyjlJXqkxOyAsB1ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GybkXd2zRDl7meu6bsCELGaE.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQfR6Z_g30aErkIqtdy0uVf7hIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxYWx5vZtzo2DWksVveUhRuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBKjGVPz6uuyjlJXqkxOyAsB1ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GybkXd2zRDl7meu6bsCELGaE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door stpieter op 05-05-2023 15:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stpieter
Installatie is vandaag, in een dag gelukt. Het was vandaag alleen niet echt een dag om proef te draaien met de warmtepomp AO. Te warm, dan maar de thermostaat naar 28 gr. Wat als eerste opvalt: de wp slaat niet meteen aan als de thermostaat omhoog geregeld wordt, het duurt zeker 5 min. Waarschijnlijk een anti-pendel instelling, want ook bij terugstellen van de thermostaat duurt het best wel een poos voor dat de pomp afslaat. Wat verder opvalt: de wp is stil. Zo stil dat ik eerst dacht dat ie niet goed werkte. Maar hij werkte prima: in een mum van tijd zat de aanvoer op 23.5 bij een retour temp van 19, en na 20 min was dat 25 resp. 20.5 gr. Op de eerste foto de pomp, hij is echt groot! Op de tweede foto de aansluiting van de wp leidingen (26mm) op aanvoer en retour van de CV (22mm). Zoals gezegd, zeer tevreden hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Da7IS96l_HEMtvRqpFs2xQhdbek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHVXnC26Tj7TUbfo7DZHcJZw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jY11gyPkk916TjJ-SU4mz3vLjsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htRSmRKRWd8r6NE8AvhBJm0g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door stpieter op 05-05-2023 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
golfgti5 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Heel netjes!
Ik heb maandag onze digitale schouw.
Staat de pomp bij jou boven of op de begane grond?
Is split level woning, pomp staat op BG ongeveer 5 meter van aansluiting op CV, in totaal 8 meter leiding welke netjes is geïsoleerd en in buitendeel in zwarte koof is weggewerkt zonder meerkosten.
Op de foto is laatste deel koof voor wp zichtbaar met werkschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1yWIo_KoNYbq0eYkQIHVcFhtik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpVepfN4UxQiUpJY8cAUyG14.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door stpieter op 06-05-2023 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
bommer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:26:
[...]

Het zal wel aan de vragen en opmerkingen liggen, denk ik.
als ik zo de laatste foto bekijk, vraag ik mijn af waarom zit er geen buis om de kabel naar de werkschakelaar.
of op zijn minst een paar beugels (dat is gewoon regelgeving).

Snap ook nog steeds niet waarom je een warmte meter buiten achter de pomp moffelt, die dingen zijn niet IP67!
De kabels liggen daar 15 cm vrij, komend vanuit de zwarte koof en gaand naar de wp. Daar een buis om vragen? En beugels voor die 15 cm? Iets met zout en slakken? Maar goed als het moet doe ik dat zelf nog wel.
De warmtemeter is gekoppeld aan de app en op afstand afleesbaar. Verder doet de app nog niet veel trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKEDZWuUAW9VpMlX4jG6vp4fVt0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dZ4qjp0KMJFpAPH3gfbFNYG1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 12-02 18:46
Vandaag de installatie, en gereed. Redelijk verlopen, aardige monteurs was even knoeien met de thermostaat maar ik heb dan ook geen standaard. Uiteindelijk opgelost.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhkEkxLBg1P4y0GgjN2Bq2g7S8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khnxEWJ350BdRFqI7mipW7jo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feHTWguzalyKlXKJWz7RbEMGxZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/On8g7ZunIsYr7Z0DOUUZLC9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBlHVg5LHyLEgb1ySOk87CiHyvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kX0o2OLY42ofUT5GSQfqaseq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxvxJ-YTKsIaGosVHEKjlWcrHv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HagzN2iLreM9mzXSMoYkoghD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1EEIGxfgZz4uQZyeTH0yZMN2tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7LojTfYkxbE2Ec1NqmB6RIl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door nivekamoud op 08-05-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Itweaknot schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:43:
Hoi,
Ik ben druk bezig om de omgevingsvergunning voor de pomp rond te krijgen. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Alle stukken heb ik in principe op orde, maar de onderbouwing van het geluid (tonaaltoeslag en het A-gewogen geluidsniveau) is blijkbaar lastig om snel op te stellen voor DeWarmte.

Was benieuwd of iemand iets kunnen afgeven waar de gemeente mee akkoord is gegaan ;)
Ik heb geen omgevingsvergunning aangevraagd dus heb eigenlijk geen idee. Als ik de site van milieucentraal.nl zie is dit volgens mij ook in heel veel gevallen niet noodzakelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLgTzjntvqdV6X4br3KQv5vYeDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WFiclQbTjmJZ71T4j2au2un.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itweaknot
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-04 16:46
MacD007 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Wat bedoel je met aanvragen, via het loket omgevingsvergunning kun je niets aanvragen, dat moet bij de gemeente. Echter zolang je binnen het vergunningvrij plaatsen blijft kun je zelfs niets aanvragen, dat was namelijk juist de reden om bepaalde zaken vergunningvrij te maken zodat de gemeente niet overspoeld wordt met dingen die ze eigenlijk niet willen weten of er iets mee moeten doen. Dus pas bij een plaatsing die vergunningsplichtig is moet je met de gemeente om de tafel. Kun je aangeven op basis van welke wet en regelgeving zij een vergunningsvrije plaatsing willen weten?
Ik bedoel 'Aanvraag/melding' doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvFC_AdVwHAhs6QRjZEzY-JuwS0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IXC0ncCCp6xPR9DOLRaSChpb.png?f=user_large

Het is niet vergunningsvrij plaatsen waar ik woon in elk geval. Het is geen monument of beschermdstadgezicht, maar wel midden in een woonwijk waar iedereen dicht op elkaar woont. Het geluid is het belangrijkste vanuit de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 12-02 18:46
Was deze al bekend hier? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V09O4vK_cI6gBgz5yIDOJ99XrA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2bfX21jKmPNqJ2JtD7UMirH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
usain schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:15:
[...]

Heeft iemand toevallig een foto van deze kabel, ben wel benieuwd of ik deze vanaf zolder buitenom naar de warmtepomp ga krijgen.
https://www.elektramat.nl...2x0-8-mm-grijs-per-meter/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXzic4RZrl3JtCF74oXj5TMbE58=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/71UIEZLWd9JLASzIlAAW57F0.jpg?f=user_large
als buis zou je een standaard flexibele buis 16mm kunnen gebruiken. (voor in de grond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Beide kan blijkbaar, voor WiFi heb je wel een stabiele WiFi verbinding (ook buiten bij de warmtepomp) nodig, de metalen kap als afscherming zal daarbij ook niet echt helpen, een externe WiFi antenne heb ik op de unit nog niet kunnen zien, mogelijk dat je deze wel kunt plaatsen (wie weet hier mogelijk meer van).
In mijn ogen verdient een kabelverbinding zo veel mogelijk de voorkeur (duidelijk minder storingsgevoelig, een WiFi verbinding is nooit 100%. Hoe zit het overigens met de beveiliging, ook daar kun je helaas niets over nalezen.
of verloopt de Wifi verbinding alleen vanuit de binnenunit ? en verloopt de communicatie tussen buitenunit en binnenunit dan toch alleen via een kabel (signaalkabel, utp of iets dergelijks)
Mogelijk dat iemand die een AO pomp heeft dat even kan melden hoe dit zit?

Helaas plaatst DeWarmte dit soort zaken, zoals helaas zo veel niet op hun site. Voor in het begin snap ik wel dat ze nog niet zo veel info heben cq willen delen, echter we zijn nu alweer ruim 1 jaar verder, en de juiste geluidswaarden zijn nog steeds niet op hun site te vinden, net als de vermogenswaarde die nog steeds als 8 kW aangegeven staat, terwijl ze zelf ook weten dat dit 6,4 kW is en ook via een mail word gecomuniceerd.
Sorry dat ik het zeg, maar communicatief scoren ze heel slecht. Het word ook veelvuldig aangegeven, reactie gelijk nul. Blijkbaar interessert ze het niet, ik vind dit ronduit stom.
Daar trek je toch een te snelle conclusie.
De WP heeft geen WIFI nodig, ze gebruiken een eigen verbinding(433 MHz) tussen de Raspberry pi aansturing en de warmtepomp. Dus ik begrijp prima waarom ze daar niets van op de site zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JC_TQ6mClJyZCZsVigDtnpLP5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVANzNDTXtRZyPFEgo2uhB26.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 00:59
MacD007 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Beide kan blijkbaar, voor WiFi heb je wel een stabiele WiFi verbinding (ook buiten bij de warmtepomp) nodig, de metalen kap als afscherming zal daarbij ook niet echt helpen, een externe WiFi antenne heb ik op de unit nog niet kunnen zien, mogelijk dat je deze wel kunt plaatsen (wie weet hier mogelijk meer van).
In mijn ogen verdient een kabelverbinding zo veel mogelijk de voorkeur (duidelijk minder storingsgevoelig, een WiFi verbinding is nooit 100%. Hoe zit het overigens met de beveiliging, ook daar kun je helaas niets over nalezen.
of verloopt de Wifi verbinding alleen vanuit de binnenunit ? en verloopt de communicatie tussen buitenunit en binnenunit dan toch alleen via een kabel (signaalkabel, utp of iets dergelijks)
Mogelijk dat iemand die een AO pomp heeft dat even kan melden hoe dit zit?

Helaas plaatst DeWarmte dit soort zaken, zoals helaas zo veel niet op hun site. Voor in het begin snap ik wel dat ze nog niet zo veel info heben cq willen delen, echter we zijn nu alweer ruim 1 jaar verder, en de juiste geluidswaarden zijn nog steeds niet op hun site te vinden, net als de vermogenswaarde die nog steeds als 8 kW aangegeven staat, terwijl ze zelf ook weten dat dit 6,4 kW is en ook via een mail word gecomuniceerd.
Sorry dat ik het zeg, maar communicatief scoren ze heel slecht. Het word ook veelvuldig aangegeven, reactie gelijk nul. Blijkbaar interessert ze het niet, ik vind dit ronduit stom.
Bij deze de foto van de achterzijde van mijn Pomp AO voordat hij op zijn plaats gezet werd. Je ziet duidelijk de antennevoet die achterop de kast bevestigd is. Wat je op deze foto niet ziet, is dat er een dunne antenne van een cm of 10 op de voet bevestigd wordt. Hier heb ik helaas geen foto van gemaakt nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLJx1tdT94N1oFyPYrdJpHkehCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTM85aw06n3Zlp1fSwAqIcCl.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt er dus op dat wifi ook een mogelijkheid is, maar ook een 433 Mhz verbinding.

Ik had dan liever de 433 Mhz verbinding gehad, die is zover ik weet veel betrouwbaarder dan een wifi verbinding?

Ik kon nergens een foto vinden van de antenne die ze gebruikt hebben, toen ik naar de geïnstalleerde antenne zocht.

Toen besefte ik me dat de 433 Mhz verbinding wellicht ook een antenne nodig heeft, en ben ik daar op gaan zoeken. Toen vond ik precies de antenne die achterop mijn Pomp AO zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xe-B2_lSEHUlXQjCuMuxjxWlT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDXsl5xhmdM3iY2OH488kUCy.jpg?f=fotoalbum_large

Dus wellicht toch geen WIFI verbinding, maar een LoRa 433 Mhz verbinding, of misschien beide? Ik zal morgen eens kijken of ik kan zien of de CIC een wifi of lora verbinding heeft of wellicht beide.

Tijdens de videoschouw werd in ieder geval duidelijk aangegeven dat het van groot belang was dat er een sterk wifi signaal aanwezig is bij de cv ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Roelio86 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:01:
Vraagje, misschien dat iemand hier iets meer weet. De vraag is even of er een nieuwe groep aangelegd moet worden voor de PompAO of dat deze op de bestaande groep kan. In de CV ruimte zit een stopcontact welke eventueel gebruikt kan worden als stroompunt voor de PompAO. Dit stopcontact zit op een groep met de volgende apparaten: CV (Nefit Topline CW5), v.v. pomp, mechanische ventilatie en led-verlichting in 3 ruimtes (badkamer, hal en bijkeuken). De PompAO heeft als maximum vermogen 12A.
als je dat alles noemd, ook nog een badkamer, zit deze dan niet op een eigen groep?
zolang we niet weten wat het vermogen van de afzondelijke delen is (max. vermogen) dan kun je er eigenlijk niet echt iets van zeggen, bij alleen verlichting (led) zal het wel los lopen.
De vraag die je moet stellen is echter: als in een van deze dingen (zeker bij de badkamer is het een dingetje) een aardfout krijgt, en die zijn soms best lastig te vinden, doet het je warmtepomp het dus ook niet, in de zomer zal dat geen probleem zijn, in de winter ???, ik zou dat dus niet willen.
Daarom het advies, ik heb dat hier al eerder aangegeven is het altijd verstandig om een warmtepomp een onafhankelijke eigen groep (liefst een alamat, want heb je dus ook geen beinvloeding bij een aardlekfout in een andere groep) te plaatsen, bij een hybride opstelling is het ook verstandig om de CV en warmtepomp (ookal zou dat prima kunnen qua vermogen) toch uit elkaar te houden, heeft alles met bedrijfszekerheid te maken, ookal gebeurt dat maar één keer in zeg 5 jaar ben je dan wel blij. Valt de een door een electrische storing cq veroorzaakt een electrische storing uit heb je tenminste die andere nog.
Siemens heeft zelfs één smalle alamat van 1-Din breed, dus ook als je nog maar weinig ruimte hebt kun je deze plaatsen. (aub wel alleen spanningsonafhankelijke gebruiken, dat is met de nieuwere normen namelijk gewijzigd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bimI8qPaCVTHxiszr_XyN41RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large
soms vind je het symbol voor spanningsonafhankelijke op het apparaat, echter nog niet allen fabrikanten doen dat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxKNMqmU2TaxraWvH4b5emzTHmM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hnZONQuFN9TG38uvSafdu5Pi.jpg?f=user_large
Dan zul je echt naar de normen moeten kijken.
EN 61008-2-1 Aardlekschakelaars die onafhankelijk werken van de netspanning
EN 61009-2-1 Aardlekautomaten die onafhankelijk werken van de netspanning
staat er alleen EN 61008-1 of EN 61009-1 is dat dus niet voldoende en mag conform NEN1010 niet meer gebruikt worden (in huisinstallaties).
Ik ga er vanuit dat deze groep de standaard 16A heeft.
Ik ga er van uit?
wat staat er op de desbetreffende installatieautomaat van deze groep? maak anders even een foto, dan kunnen we het hier zien.
er van uitgaan is overigens een hele slechte raadgever, vaak gaat dat mis, in de techniek hoor je het zeker te weten anders schiet het echt niet op. Bij dat soort uitspraken kijg ik het aan mijn maag.
Van de ventilator en de v.v. pomp weet ik het max. vermogen (resp. 0,65A en 0,4A), van de CV kan ik het zo snel nog niet vinden. Denken jullie dat de PompAO bij deze groep op kan of raden jullie aan een nieuwe groep te gebruiken (meer werk en extra kosten)? DeWarmte zegt dat het er waarschijnlijk wel bij op kan, maar garanties kunnen ze niet geven. Hoor graag of iemand hier verstand en advies heeft over dit topic.
vergeet ook niet de werkschakelaar, dit heeft niets te maken voor electrische veiligheid maar is bedoeld voor de veiligheid tijdens reparatie en onderhoud (is wel een van voorgeschreven maatregelen in de NEN1010), deze plaats je dus buiten in zicht van de warmtepomp en dus niet in de meterkast (daar heeft deze namelijk totaal geen zin). kostenfactor circa 20 euro.

Je mag me ook een PM sturen met foto's van je meterkast, dan wil ik wel kijken wat de meest zinnige oplossing bij jou is zonder dat de kosten de spuigaten uit lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 22-06-2023 12:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TeutonMartin
Zojuist weer eens op de webapp gekeken en zie dat er inmiddels een status pagina zichtbaar is. Hebben andere dit ook al?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlhi2GnlXcDs8Lvm4QHhl6-jY5Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R1PnvI2YyFN9CaGRMewSqPbC.png?f=fotoalbum_large

Helaas nog steeds geen mogelijkheid om de ingestelde settings te zien of om hier iets in te wijzigen, heb hier van de week een klacht over ingediend aangezien ik dit wel erg lang vind duren. Heb PompAO inmiddels een half jaar maar kan nog steeds zelf niks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EwRy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
Afgelopen woensdag, jaja, tijdens zomerstorm Poly, hebben twee kundige en aardige monteurs mijn PompAO geplaatst. Ik heb veel mijn besluit voor De Warmte ipv Quatt mede op basis van wat ik op dit forum las genomen, dus ik geef graag iets terug over mijn installatie.

Het voortraject liep tot de digitale schouw prima, die was begin juni. Daarna was het wachten..wachten..wachten.
De voorlopige installatiedatum prikken ze al tijdens de schouw, dus daar maakte ik me geen zorgen over.
Toen ik eindelijk (9 dagen voor installatie), na navraag, het installatieplan en de overeenkomst en factuur kreeg was dit deels 'leeg', er stonden nog teksten in uit een generator/format. Zo stond er in mijn overeenkomst:

Kosten en (aan)betaling
De totale kosten voor de plaatsing van de Pomp AO bedragen €#TOTAL_SUM# incl. 21% BTW. Onderstaand staan de gekozen producten en de eventuele meerkosten.
#PRODUCTS#
De opbrengsten van de Pomp AO zijn sterk afhankelijk van de buitentemperatuur en de verwarmingsvraag.
De aanbetalingssom bedraagt €#HALF_TOTAL_SUM# incl. BTW.

Uiteindelijk was alles 3 dagen voor installatie rond en deed ik mijn aanbetaling.
De avond voor installatie (22:15) kreeg ik bevestiging dat de aanbetaling binnen was en dat men de volgende dag zou komen.

Deze slordigheid past wellicht bij een startup, maar had wat mij betreft iets netter gekund. Klein minpuntje.
Sales stond mij wel telkens netjes te woord, via WhatsApp of telefonisch.

Tijdens de schouw adviseerde De Warmte mij om aan te sluiten op de verdeler van de vloerverwarming ipv bij de cv. Dat hebben we ook gedaan. De pomp staat in naast de woning, leidingen lopen door de kruipruimte en komen bij de verdeler boven (leidingen waren niet toegankelijk in de kruipruimte).

Ik heb 2x 150 EUR betaald voor 2 betonboringen (kruipruimte in en door de vloer naar de verdeler). Volgend slordigheidje was dat men vergeten was een boorbedrijf te regelen. Ze hebben gelukkig nog last-minute Dikkerboom kunnen regelen en is alles goed gekomen.

Inmiddels staat alles klaar en te wachten op de koude dagen :-)

Wat foto's van de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rh1LHwF3J3muL9YD6p2lSQXFn1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMOWb9nifNgTZMvPOObmed06.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50QVo-UO9MTpDuIRLFXWbG_Jtag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFO87J3ooxS6SfsSRLLAhNRz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKR9LqCIv3OE51Hs8_py2xlDu_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4ylJ0dyZZJk5owAuiSJLdwj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF8iMAWI2tXmelclz3ghCBUYBkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuojVQMgFM6fRLlveCdxxbXK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVIXVeW_KVR5CnpD9S-7W5mk7aM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wtcJwyv3LHNMDS8bIaQG1PA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14bLw2av7fQaqKNtByrE0ZBrUho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1t0G0dFJkAo06dgWUMxDZvwy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Misschien voor overige mensen interessant. Heb laatst mijn frustratie geuit (dit was nog voordat de status pagina live was) over de trage ontwikkeling van de Webapp, na nog een aanvullende email kreeg ik dit van de warmte als reactie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SerOqbImxo-McyjFQSabgJ1W2I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2d5c4bkZ0JEcEkYFvhhdChSK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Beste allemaal,

Binnenkort krijgen wij ook een warmtepomp van dewarmte.
Wij hebben nu zo’n aansturingskastje hangen, zie foto, moeten wij deze vervangen voor de Honeywell BDR91T1004 warmtepomp versie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-3L8tN2zwp2zBIEKcHaVkhvjgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4jLP9VsceHThxHEFd3uThS2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:27
Vandaag is de pomp ook bij mij geplaatst.
Waren 2 vakkundige Poolse heren welke goed Nederlands kunnen spreken.

Bij aankomst hebben we eerst de situatie nogmaals doorgesproken zodat er geen onduidelijkheden konden bestaan over de plaatsing van de unit en het trace van de leidingen.

Het was volgens de heren een vrij simpele installatie wat binnen een dag te doen zou moeten zijn.
BIj de intake was gemeld dat er waarschijnlijk meer dan een dag nodig zou zijn.

De leidingen zijn naar mijn idee allemaal erg netjes aangelegd en er is tijdens de plaatsing vaak kort overleg geweest over de gemaakte stappen. Ze wouden graag weten of ik tevreden was over de gedane werkzaamheden zodat men eventueel nog aanpassingen zou kunnen doen.

Afgelopen week ben ik gebeld door DeWarmte met de vraag of ik de koelfunctie wou gaan testen.
Natuurlijk was het antwoord hierop positief. Als het goed is wordt deze functie na het weekend ingeschakeld.

Ik zal zo nog wat foto's maken en deze toevoegen.

Ik zal mijn ervaringen omtrent het koelen ook hier delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzGwNvfWXy1LsDSJZX1Er0Oky_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RX6bwFPF6VNcjAcBisJrErW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PcZX9PNfQn8l4-UYJbWIa5A6LY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsYKtzXjGQu7D3d3C9FxQVWA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAzBR45FHw085GOfSBFZRZBfk4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zl14qLfHmUVqKH6LO90ZS3wY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPqmMcdZ4wQdq4iAcLkhHaTwQwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6Nn1UhzXIFfBbu5DB4lSiOD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29ZP4NAWTDS_iBuZNDJ6U6OSk-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBmuaoMSAvqRoLuK5BTidxaX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door f.welvering op 20-07-2023 19:50 ]

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

okijokii schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:12:
[...]

Waar staan deze cijfers? Ik kan ze slecht vinden op hun website
Mocht je nog veel meer willen weten dan kan je kijken naar BLN-006TB1, dat is het typenummer van Sunrain. Zelfde pomp komt ook voorbij als Solareast of bijvoorbeeld ook geplaatst als de Aurora II door Aldar.

Daar DeWarmte heeft een zelf ontworpen aansturing. Zo zie ik bij de Aldar zo snel geen flowmeter terugkomen. DeWarmte lijkt dus meer data te genereren (en kan wellicht daardoor efficiënter aansturen?)

Maar goed, wanneer je dus zoekt op bovengenoemde type dan kom je genoeg informatie tegen. Daar zal het allicht niet veel van afwijken. Bij -7 dus nog ongeveer 5kW vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2ACpKQzIh343VV78h4dPSEOuUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJxOeiiAIMh0CZIO8JNfvs71.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door RobertowNL op 23-07-2023 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
Nee en ruime week stoeien met de koelfunctie dacht ik mijn ervaring met jullie te delen.

Er zijn meerdere opties om gebruik te kunnen maken van het koelen.
Mooiste is waarschijnlijk met een thermostaat welke ook aansluiting heeft voor koelen, helaas geen ik die niet.

Bij een gewone thermostaat kan je kiezen voor verwarmen, koelen of geforceerd koelen.
Beide functies heb ik geprobeerd en zorgen er ook beiden voor dat de pomp begint te koelen. Vrij snel brengt hij de watertemperatuur naar 16 graden waardoor mijn leidingen onder de cv condenseren. Het duurt even voordat de pomp moduleert en de temperatuur stijgt naar de ingestelde 19 graden.
Na een half uur stopt hij met koelen en start ook niet weer. Ze zijn druk met onderzoeken wat hier gebeurt.

Communicatie met DeWarmte gaat erg goed tot zover. Feedback wordt netjes beantwoord en onderbouwd.

Onderstaand een screenshot van de koel pagina in de webapp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeCODqZxUKIgLt7Rw5p-d1Vooq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpaAdd0iFHJKT6781nq7VK2k.jpg?f=fotoalbum_large

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7Km8G3z2yMooLkxOIgxi9UrMtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3BJXzYF9bpEw1vRKYj4Tp1I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ija6NXbI-DI_rt2IRT-WqZw9CHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K17R8ClMpevSPfVU1s66GJy2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpI8vtPY3TQ_p2fIPB4BXLSQiTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjpSQW0pAB9sd15urCa1LQCu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ec8DedTGYij6_4-hHZwBrQyZSOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QopHhOmLZ7fic7WNSCPXykwP.jpg?f=fotoalbum_large

@TeutonMartin Hier foto's v.d. doos + inhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Sorry, maar dat snap ik dus niet. Je geeft aan dat je minder fossiele brandstof (gas) wilt gebruiken, op zich een zeer vooruitstrevend doel 👍 ) maar je eerste stap (WPB) is nu juist die met het geringste effect (ik laat koken hier even buiten beschouwing, mogelijk dat je al met inductie kookt (wel één aanrader) op dat gasverbruik.
Een warmtepomp zal dus hier een veel groter effect hebben (of dat nu een hybride of een FE versie laat ik even hier buiten beschouwing)
Ik zou graag weten wat je verbruik gas (verwarming/sww) nu is, een WPB kost op dit moment ook al rond de 2.500-3.000 euro. Dus zo veel verschil met de hybride warmtepomp is er niet, ik verwacht zelf dat de investering per euro versus bespaard gas zelfs beduidend lager is bij een WPB, ik zie dit eerder als tweede stap om helemaal gasloos te worden. (Een kleine elektrische cv als backup).
Op zich heb je gelijk dat de WPB een kleiner effect heeft (ik kook inderdaad al op inductie). Maar het verschil is voor mij ook weer niet zo groot (zie plaatje gasverbruik geëxtrapoleerd naar eind dit jaar). Daarbij kost een WPB ongeveer 1500,- en een WP 3000,- dus qua investering best nog wel een verschil. Ook heb ik een huis van 120 jaar oud, wel redelijk geïsoleerd maar ik verwacht dat ik nog wel 2 radiatoren voor fancoils moet vervangen en een buffervat nodig heb. Dus uiteindelijk of 360 kub besparing of 70% van 850 kub.
Het is vooral gedreven uit voorzichtigheid (wat zijn de ervaringen komende winter met DeWarmte AO). Maar ik laat me graag anders overtuigen. Zonder fancoils (dus met radiatoren) heb ik wel tijdens vorst 50 graden water nodig.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib0SoqAHR3DGXAg8XQpJtMdwZJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cc9aqogEtdJ2WsJuxHzXuYSh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Flesym op 15-08-2023 15:16 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
Stefan62 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Waar sluit je de PompAO aan? Hoe zit dat in de keten, dus ik bedoel: de waterstroom?

En hoe werkt dat buffervat? waar staat die en hoe gebruik je die? De CV is volume thechnisch best beperkt mbt buffering. En als je alleen in de woonkamer warmte nodig hebt draait alles op een paar radiatoren. Hoe doen jullie dat ( met n pellet kachel schakel je de radiatoren beneden uit en heb je misschien maar 1 of 2 radiatoren met wat doorstroom..).

Ik ben van plan de PompAO te gebruiken voor de basis verwarming en dan Termisch IR op de locaties waar ik het warmer wil (boven de bank voor de TV - op mijn thuis kantoor boven).

Ik houdt het dus op 15 graden en verwarmen is 17 graden en dan naar 19 graden onder de TIR.
Zie onderstaande overzicht. De Pelletkachel-CV heb ik met een leiding gelegd naar mijn garage, waar oorspronkelijk mijn CV hing. Parallel hierop heb ik een doorstroomverwarmer (met pomp) aangesloten. Uiteraard het geheel met terugslagkleppen. Eveneens zal hierop parallel de PompAO worden aangesloten. Het buffervat kan ik middels een 3-wegklep laten meelopen. Afhankelijk van de stand van de kleppen en de gekozen verwarming, kan ik het huis verwarmen en tevens warmte in het buffervat stoppen of weer eruit halen.
Verder heb ik (rechts) een Warmtepomp boiler, welke ik gebruik als naverwarmer van de zonneboiler. Met deze opstelling ben ik nu ruim 2 jaar volledig van het gas af.

Betreffende jouw vraag over de radiatoren; in de woonkamer heb ik een 3-tal radiatoren welke ik met slimme thermostaatknoppen dicht draai als de pelletkachel (ook in de woonkamer) brandt. Hiermee voorkom ik dat de woonkamer te snel warm wordt terwijl de rest van het huis nog koud is.
Het Buffervat is in mijn geval een zonneboiler van 300L met een CV-spiraal. Deze kan ik gebruiken voor het verwarmen van sanitair water, maar ook als bijverwarming of als warmte opslag.

Het zal nogal wat trial en error zijn om een optimale verwarming te realiseren met deze opstelling, zeker nu hier nog een warmtepomp bij gaat komen. Maar tot nu toe gaat mij dit best goed af en is dit natuurlijk een leuke hobby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gf13fJz7-R8OBPezCa3geeaw3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nv28aMwp0vYaApccEUKDRaqp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ubbinke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:10
Nog even een update over mijn installatie op de 23ste. Alles vlekkeloos verlopen. Ik had installatie nummer 500. Volgens de installatie man hebben ze nu 8 ploegen op de weg.
Ik heb wat extra foto's van de binnenkant, volgens de medewerker zijn de moederborden die bovenin zitten niet standaard maar ontwikkeld door Dewarmte.
Ik heb door de hoge temperaturen nog niet kunnen ervaren of de pomp goed werkt. Tijdens het proefdraaien viel wel op dat de pomp erg stil is. Ik zal proberen hier een filmpje bij te plaatsen. Ik ben echter nog niet zo handig met dit forum.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAirXlefKoCXoGWm4rj_iPQarEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFK3v83H9CNpVeY4AaQIUcfE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OGaEYSSAr2CYYnSlsMTI10kcnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqoocA15VsiRasztsZhZ6mFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNaRJd8aTJEfQi6qx5Xmbc5sBJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aM00tGAUrwqJMIE4QFCDfdvn.jpg?f=fotoalbum_large

[Video: https://1drv.ms/v/s!ArK5Wu092qwlgts4WeCcduL-k3uZjQ?e=f36rdb]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stpieter
Hier nog even een korte update, heb sinds mei ca 500 kWh warmte geleverd met de pomp AO, gaat goed met een hoge COP ( maar ja het was nog niet koud). Geluidsproductie is erg laag, de grote ventilator is wat dit betreft zeer effectief en de compressor hoor je niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTWEf7_koo35zHL_z6VWV4LgAeA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fsXEYc7IA4NSoxlQR6wW8UmZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door stpieter op 30-08-2023 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L_Edje
Vandaag is bij mij PompAO nummer 503 geinstalleerd door een tweetal vriendelijke, meedenkende monteurs. Ondanks mijn complexe installatie was het geheel in ca. 6 uur gepiept. Er waren wat communicatie problemen tussen de stuurunit in de garage en de PompAO. Dit is opgelost door de antenne van de stuurunit te herpositioneren en waarschijnlijk komt dit door de grote hoeveelheid leidingen, vaten en elektronica in mijn garage. Ook zou mogelijk storing van zigbee / z-wave in de weg kunnen zitten. Ik geloof dat communicatie tussen Controleunit en PomAO over 433mhz gaat maar pin me hier niet op vast.

Overige uitdaging: de leidingen hangen aan het plafond van mijn garage. Om voor goede ontluchting te zorgen zijn er 2 ontluchters geplaatst welke deels door een klein gat in het gipsplafond steken, zodat deze het hoogste punt in de leiding vormen. Wat mij betreft een goede oplossing.

Verder hebben we de pompAO getest door gelijktijdig te draaien met mijn doorstroomverwarming, welke door PompAO als back-up werd ingeschakeld. De doorstromer werd direct c.a. 80 graden. Mijn vermoeden is dat de flow van de warmtepomp te hoog is en dat de pomp van de doorstromer het hierdoor niet kan bijbenen. Hier moet ik nog verder mee testen, al vind ik dit geen groot probleem. De doorstromer gebruik ik puur als back-up dus zal deze gewoonlijk niet gelijk met de PompAO draaien. Gewoonlijk zal de PompAO de kachel-cv inschakelen.

Of de pomp van mijn kachel het kan bijbenen zal ik nog beter moeten testen. Door de eerste test waren mijn leidingen al rond de 60 graden waardoor de kachel direct terug moduleerde. Maar dit zijn zaken die nog wel kunnen worden aangepast.

Verder valt me op hoe groot de buitenunit is. Volgens mij is de Quatt echt vele malen kleiner. Mijn dual-split airco buitenunit valt er bij in het niet.
De fan is hierdoor wel heel erg stil maar blaast desondanks echt een flinke bak koude wind. Ook de compressor hoor ik overigens helemaal niet.

Verder vond ik de volgende zaken als nerd erg grappig om te zien:
- De quote op de custom pcb van de stuurunit binnen
- De behuizing is 3d geprint en bevat het zelfde ontwerp als de grille van de buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrhMD4qsQbcPu_qR4Yw4j7RNumI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVVTe2RoL0P4X2EMbtX3Npvl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omqR4uTetyaWh7jTWxQKE4DJorM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YhqLQYbI5M8VITdRGOiAwls.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
Golfgti5 heeft zo'n setupAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnzskkfHiedW1VsoqW0LV4YGKTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y27QGAqZ6ZR2ryrJ3ibxnmvZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
Ik heb maar besloten om de Thermostaat aansluiting te vervangen door een ESP8266 en een 2-relais bordje.
Past nog wel in het stuurkastje en kan gebruik maken van de voeding via de Raspberry Pi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2c0AGCZyqiu5a-bZqpxAGaqXQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxblQogYlXf36W7LfzyUax7r.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen Home Assistant heb ik nu 2 schakelaars en een sensor waarmee ik weet wanneer PompAO de back-up verwarming in wil schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89We8uE4zUg76t53TNfIzpYjheg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCc9DBGBmlzuoTAqzV1r7iD2.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen Node-Red heb ik nu mijn Netatmo thermostaat aan het esp8266-relais gekoppeld voor deverwarming.
Hiermee kan ik dan de Netatmo loskoppelen van directe aansturing van de PompAO en kan ik kiezen voor primair kachel verwarming, buffervat of warmtepomp.

Even een vraagje..
Heeft er al iemand koeling via PompAO ? Zo ja, hoe wordt dit bediend ? Via de webpagina?

[ Voor 3% gewijzigd door L_Edje op 02-09-2023 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Itweaknot
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-04 16:46
nelving schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:30:
Ik krijg met een paar weken de AO. Nu heb ik een afvoer dicht bij de plek waar hij komt te staan. Weet iemand of het condens water een aansluiting op een afvoer heeft?
Er zit een ‘afvoer’ aan de onderkant. Hier zou je een slang met slangklem aan kunnen bevestigen. Staat ook nog op mijn to do lijst 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omFvy2WtswN7_W_sYin1rQJUgyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tg5akXG4o7BE5sI4lCLjWb1p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ5VBoKELrKWH_YM4ZczyULkJi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OOoHiQ0ywuKdyKxg4kB9k9B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_txy6mqg365zB11ArCgerTDurQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewIOMTLpHRbo22i6QHNLw3fI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obVAr_mj5Yomj7yPGdaEwJoKawc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7XoPJ7LUSmPZs08Ujho0Ocv.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie, van achter bezien, 1 klein slangetje linksachter en een grote uitloop rechtsachter. Aan de voorzijde zitten geen uitlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Laatst online: 18:24
Ik krijg volgende week ook een warmtepomp ao. Nu moeten de leidingen een stuk over plat dak.
Dewarmte wil ze gewoon over het dak leggen. Ik zit zelf te denken aan een buis pvc van 10cm of 15cm zodat er nog isolatie om de leidingen kan.

Wat adviseren jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocoZrJBLkpoBkBX5hNUGrcGOdlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bE3YI4C3DklxM92a61XFUxdN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 21:19
Retep91 schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:25:
Ik krijg volgende week ook een warmtepomp ao. Nu moeten de leidingen een stuk over plat dak.
Dewarmte wil ze gewoon over het dak leggen. Ik zit zelf te denken aan een buis pvc van 10cm of 15cm zodat er nog isolatie om de leidingen kan.

Wat adviseren jullie?

[Afbeelding]
Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar ik ga hem toch stellen. Waarom niet vlak naast die dakdoorvoer laten installeren ?

Bij mij staat hij zo: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB51ra8DShNF6RWLhMuIl-_Db_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6eJBeDg77eJbvO2NbgmMNw9.jpg?f=fotoalbum_large

Niet dat ik veel keus had qua ruimte, maar toch. Die daarachter is overigens van de buurman.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:40
Voor diegene die de PompAO ook graag in Home Assistant willen hebben, ik heb een manier om de actuele status uit mydewarmte.nl in Home Assistant te lezen d.m.v. scraping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vgdf4OKbdW_q7D9jm98eDfZ0crE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qxyZqTPyX6IXMKkydIPsRfRU.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dit als een tijdelijke oplossing zolang er geen (lokale) API is, want zodra er iets op de webpage wijzigt is de kans groot dat dit onderhoud nodig heeft of wellicht kapot gaat.

Ik gebruik de multiscrape integratie danieldotnl/ha-multiscript. V6.8.1 (sommige nieuwere versies geven foutmeldingen)

Mijn configuration.yaml ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
multiscrape:
  - resource: https://mydewarmte.com/status
    scan_interval: 300
    headers:
      User-Agent: 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/99.0.4844.83 Safari/537.36'   
      referer: 'https://www.mydewarmte.com/'
      origin: 'https://www.mydewarmte.com'
      host: 'www.mydewarmte.com'
    form_submit:
      submit_once: True
      resource: https://mydewarmte.com/
      select: "body > div > div.wrapper > div.form-block > form"
      input:
        username: PASTE_YOUR_EMAIL
        password: PASTE_YOUR_PASSWORD
    sensor:
      - name: PompAO Water Flow
        unique_id: pompaowaterflow
        select: "body > script:nth-child(1)"
        value_template: "{{ (value.split(';')[0])|replace('\r\n      var WaterFlow = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        unit_of_measurement: "l/min"
      - name: PompAO Supply Temperature
        unique_id: pompao_supplytemp
        value_template: "{{ (value.split(';')[1])|replace('\r\n      var SupplyTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        unit_of_measurement: "°C"
      - name: PompAO Outside Temperature
        unique_id: pompao_outsidetemp
        value_template: "{{ (value.split(';')[2])|replace('\r\n      var OutSideTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO Heat Input
        unique_id: pompao_heatinput
        value_template: "{{ (value.split(';')[3])|replace('\r\n      var HeatInput = ', '')|replace('\"','')|float }}"
        unit_of_measurement: "kW"
      - name: PompAO Return Temperature
        unique_id: pompao_returntemp
        value_template: "{{ (value.split(';')[4])|replace('\r\n      var ReturnTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO Electrical Consumption
        unique_id: pompao_electricalcons
        value_template: "{{ (value.split(';')[5])|replace('\r\n      var ElecConsump = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO PompAo Status
        unique_id: pompao_on_off_status
        value_template: "{{ (value.split(';')[6])|replace('\r\n      var PompAoOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"
      - name: PompAO Heat Output
        unique_id: pompao_heatoutput
        value_template: "{{ (value.split(';')[7])|replace('\r\n      var HeatOutPut = ', '')|replace('\"','')|float }}"
      - name: PompAO Boiler Status
        unique_id: pompao_boiler_on_off_status
        value_template: "{{ (value.split(';')[8])|replace('\r\n      var BoilerOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"
      - name: PompAO Thermostat Status
        unique_id: pompao_thermostat_status
        value_template: "{{ (value.split(';')[9])|replace('\r\n      var ThermostatOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"

Het enige wat je hoeft te doen is ha_multiscrape toevoegen aan je custom_integrations en de code compleet maken met je username/password en in je configuration.yaml te plakken. Hou de scan_interval a.u.b. op 300 seconden want als deze te laag staat kan de server overbelast raken en zal DeWarmte wellicht actie ondernemen om scraping tegen te gaan.

Het volgende op het todo-lijstje is er grafisch nog iets leuks van maken en COP-berekening e.d. in home-assistant toevoegen.

Op verzoek ook de yaml van het dashboard:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
views:
  - title: PompAO
    path: pompao
    icon: mdi:heat-pump-outline
    badges: []
    cards:
      - type: entities
        entities:
          - entity: sensor.pompao_boiler_on_off_status
          - entity: sensor.pompao_electricalcons
          - entity: sensor.pompao_heatinput
          - entity: sensor.pompao_heatoutput
          - entity: sensor.pompao_outsidetemp
          - entity: sensor.pompao_on_off_status
          - entity: sensor.pompao_supplytemp
          - entity: sensor.pompao_thermostat_status
      - type: history-graph
        entities:
          - entity: sensor.pompao_returntemp
          - entity: sensor.pompaowaterflow
        title: PompAO 4h history
        hours_to_show: 4
      - type: history-graph
        entities:
          - entity: sensor.pompao_returntemp
          - entity: sensor.pompaowaterflow
        title: PompAO 24h history
        hours_to_show: 24
title: Dashboards

[ Voor 16% gewijzigd door DutchAce op 30-04-2024 07:23 . Reden: toevoegen scan_interval ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:40
L_Edje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:21:
[...]

_/-\o_ Dank u!! ik heb gewoon de verwarming aan moeten zetten omdat ik zo graag dit scherm in actie wilde zien.
Nu ben ik wel benieuwd naar jouw scherm 😋

Ik heb vandaag de pompAO voor het eerst aangezet, maar ik zie dat de pomp ca. 30s aan staat en daarna gaat die uit, het water stijgt even naar 27 graden C en zakt daarna sf en dan gebeurt er niks meer. De thermostaat staat wel als 'on' weergegeven. Is dit normaal? 🤔
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy7X2_-neIxe_IE3gz13uCLALiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3t9JaI9JSG9vjQMy8URBJJu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou verwachten als de thermostaat aan gaat, dat de Supply temp naar 35-40 graden C geregeld wordt totdat de thermostaat weer uit is.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchAce op 19-09-2023 22:53 ]

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:19
L_Edje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:33:
[...]

Nee, ik had voor de installatie van PompAO een zoneregeling, maar dan zelf gerealiseerd met Home Assistant en zigbee/z-wave thermostaatkranen.
Ik kan er dus helaas niets van zeggen of de zoneregeling van Netatmo goed werkt .

Overigens is er de nodige discussie over de zin/onzin van zonegestuurd i.c.m. een warmtepomp. Ik ben komende winter van plan om beide opties te proberen en te zien wat (in mijn situatie) beter werkt.
Hebben hier een modulerende Honeywell thermostat benden die dus vervangen moet worden door een aan/uit,hebben een pomploze verdeler benden,we hebben voor de boven verdieping ook een pomploze verdeler met meerdere zones,3 slaapkamers en de badkamer,onze installateur heeft met de nieuwbouw bedacht om de verdelers te splitten met een 3weg klep (boven en benden),alle zones boven zitten dicht behalve de badkamer,op de badkamer zit een aan/uit thermostaat die dus de cv ketel aanstuurt samen met de 3weg klep om warmte naar boven te sturen en voor beneden net zo,het is een waardeloos systeem dat voor geen meter werkt en willen gewoon naar een zoneregeling per kamer, badkamer en benedenverdieping.
Vandaar mijn vraag welke thermostaat(en) met zoneregeling het beste werken met de pomp AO. 😅
Op de foto zie je de twee dikkere snoetjes van de beide thermostaten en een thermokoppel op de leiding naar de boven verdeler. :?
Dit ook aan Dewarmte voorgelegd en eigenlijk na 2 dagen nog niks van ze gehoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2CeAWLg3joGnbtEBlx4V0OBTJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCRUOrADsn3G1zbfLDWfmDCy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f97HZrGpHkWp9Wf1rkgl4SY0Slw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPTJzU7354d4HYmpoXpvu2mr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8TpP6OIQzQKNAekbR3tc_zpzN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNZ8KzW4U4os2a89z6i6uEbF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 21-09-2023 21:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:47
En ook bij ons is de PompAO geïnstalleerd. Installatie zou 2 dagen duren, uiteindelijk waren de installateurs 1 dag bezig van 10:00 tot 18:00 en draaide de pomp. Het waren 2 super vriendelijke Polen die tijdens hun pauzes wel in waren voor een praatje. Duidelijk vakkundige lui. Ze hebben de PompAO waterpas aan de muur gekregen, ondanks dat de pomp rechts 80 KG weegt en links 40KG, waardoor deze dus rechts verder door hangt aan de beugel. Bij de inbedrijfstelling belden ze met eigenaar Auke aan de telefoon, leuk om te zien dat die bij de installaties echt betrokken is. Verder goed om te horen dat de Poolse installateurs vol lof spraken over hun werkgever: beste werkgever als het gaat om arbeidsvoorwaarden in 12 jaar gaf een van de mannen aan.

Tot nu toe tevreden, het is wel wennen om zo'n enorm apparaat aan de gevel te hebben, ondanks dat ik wist van te voren hoe groot de PompAO is. Maar over het geluid hoeven we ons gelukkig geen zorgen te maken. Hij hangt naast ons slaapkamer raam en hebben hem al even ingeschakeld toen we gingen slapen door de temperatuur omhoog te gooien, het enige wat we horen is een zacht briesje wind. En dat horen we wel vake, ook zonder warmtepomp.

Nadelen momenteel vind ik op dit moment:

- Dat de techniek zo complex en afhankelijk is van DeWarmte. Zoals het aanpassen van zaken als een Wifi SSID en koppelen aan de PompAO is niet niet gemakkelijk zelf te doen.
- De Webapp vind ik nog niet zo spannend. Wellicht krijg je meer functies als je betaald voor de koel functie, maar had nu toch al gehoopt op zaken die beloofd zijn voor de toekomst zoals de dag/nacht functie zelf regelen. Bijv. handig om de Pomp AO op nacht te kunnen zetten tijdens een nachtdienst van mijn vrouw waarbij ze overdag slaapt. Ook zou een stooklijn aanpassing handig kunnen zijn via de Webapp.
- De website van DeWarmte ziet er niet uit en ik kreeg de eerste keer een lege factuur van hun systeem (wat Google Docs gebruikt), de 2e keer werd de lege sjabloon gevuld met data. Maar het feit dat er Google Docs voor wordt gebruikt geeft me dit toch een beetje een amateuristisch gevoel.
- Voor de subsidie gebruiken ze ook een tool van een derde partij, dat mijn BSN nummer weer moet hebben. Ook kost die partij €75. Dat betaald DeWarmte voor de klant. Maar daarmee had de Pomp AO dus goedkoper kunnen zijn. Dan had ik gewoon bij de ISDE zelf de subsidie aangevraagd (is heel makkelijk) en had me dit weer wat gescheeld (ik verwacht dat DeWarmte geen € 75 betaald per klant maar een dealtje heeft gesloten).

Foto's van de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7z2uTjediWeRPqZ-eHsDoqIFTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pvRLIaTbCEyTBObVaKNnQqk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BaZGf5MGXRppLLSUI3Eav73XlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nQ7qdRfQt0h454Bq1eL9HzK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng_fdJx3-3GNVwKWMFVB7orV7s4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mGu8o3wek7Dm2jigCutx49r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEtQ2iHGvqLlF3vJguGj292ASzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jiLRH9kBmyYzYo5eDRykQ8F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Dnb2N4OAIx7-wWgX4gm9hZO4aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6OUudOKrKPClJTifVDS0DRh.jpg?f=fotoalbum_large

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L_Edje
Vanochtend is de PompAO al aangesprongen. Het valt me op dat deze al flink wat vermogen levert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSZoFGE1g9k-lFIWCTFmgh0Zl5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUdNdePTBav97sF9To3rAZ2z.jpg?f=fotoalbum_large

De PompAO blijft na het uitschakelen nog best een tijdje nalopen, wat resulteert in een flinke overshoot. De thermostaten op de slaapkamers staan nog dicht, wat hier mogelijk ook aan bij heeft gedragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ro8Fyq07Bpw0C_c2vxP7FCpfIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHA7WSufbWRVJmE1NC0uyPiG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Seroo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:46:
[...]

Ik zou ze nog even terug laten komen voor de fittingen die open en blood zitten voor ze het dak in gaan. Daar moet echt wel isolatie overheen.
Ook is de rood/blauw isolatie niet geschikt voor buitentoepassing. Waar ze dus niet achter de leidinggoot zitten zal de isolatie dus verteren door UV.
Zie de een na laatste foto die van een afstandje is genomen. Daar zie je dat alles wel is afgetaped. Hier zie je het ook. Water loopt er ook aan beide kanten niet naar binnen, is luchtdicht met purschuim afgedicht. Zowel de doorvoer door de goot als achter de dakdoorvoer. Wat nog zichtbaar was is afgetaped.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMtljDRe9TKTJ7ion5oKsU9WImg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlEzPoUMPNFoHZU0e6A3lDaV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door harrr op 26-09-2023 15:28 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Retep91
  • Laatst online: 18:24
Hallo hoop dat iemand mij kan helpen. Ze geven aan dat ik altijd 1 radiator moet hebben openstaan maar het liefst nog 1 of 2 groepen van de vloerverwarming zodat de pomp altijd doorstroming heeft. Ook voor de ontdooicyclus heeft de pomp dit nodig.

Nu vraag ik mij af hoe zet ik twee groepen open op de vloerverwarming? Dewarmte kon mij hier niet bij helpen. Of staan de groepen sowieso open?

Foto van de pomp en verdeler:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHcnPsBEqHztEqcEryRt-4V71fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B92NDHwhWMRvvjdlLwFK8mlj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 12:59
stpieter schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie, van achter bezien, 1 klein slangetje linksachter en een grote uitloop rechtsachter. Aan de voorzijde zitten geen uitlopen
Vandaag is de AO geplaatst en precies waar de afvoer gemaakt was n.a.v. de eerder gedeelde foto’s hier. Thx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MlvUQMXlHo9_BOBeb0afakXOmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XF0Hwe5SbfnZYhHGClmCusuf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
Hier heb ik een grindbak van 1.1x1.5m en de PompAO staat 20cm van de muur. Zou ook makkelijk 1x1.5 kunnen zijn hoor, ik vind hem nogal royaal bemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omqR4uTetyaWh7jTWxQKE4DJorM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YhqLQYbI5M8VITdRGOiAwls.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door L_Edje op 01-10-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2c0AGCZyqiu5a-bZqpxAGaqXQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxblQogYlXf36W7LfzyUax7r.jpg?f=fotoalbum_large

De module linksboven in de stuurkast is een RS485 naar lora converter. Hiermee praat de Raspberry Pi met de buitenunit. Dit is een standaard poorttype welke door een beetje techneut wel te uitlezen moet zijn.. mocht de web applicatie niet meer vrij toegankelijk zijn. Vermoedelijk zal dit modbus zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door L_Edje op 03-10-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
Vandaag maar eens de PompAO aangehad en bovendien heb ik een KwH meter in de meterkast gehangen. Er vallen mij een paar dingen op.
De PompAO buitenunit gebruikt de hele dag door 7-8W in standby. Zou ik straffeloos de buitenunit uit kunnen schakelen als ik de warmtepomp niet gebruik ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KS1ELRpK7pA-2edoio25i2Ykq7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pbq3wfcZA6EW7W8rE41bVl7N.png?f=user_large

Verder lijkt het er op dat in de ochtend een mooie lange run wordt gedaan en dat de PompAO in de middag gaat pendelen. Of interpreteer ik de grafieken verkeerd ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_5HQM0qz7jdE-Es7fjtcZ-freQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hXL9nURUUKntA2WrbscpV9mM.png?f=fotoalbum_large

Bonusvraag: waarom wordt de heat-input negatief? is dit een defrost ?

[ Voor 3% gewijzigd door L_Edje op 05-10-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:27
Sinds vorige week ook in het bezit van een PompAO las hier over pendelen etc maar als ik de grafieken (dank aan @DutchAce zie dan valt mij op dat elke ochtend de temperatuur even naar 0 gaat als een reset is dit te verklaren ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08G-dDDK_Zh4htm8Jl8oUJ1KyI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L0tkqp6wPQQ4UJArhkpOhxfw.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik zelf een lyric T6 en heb deze op 18 graden staan en hoorde de PompAO toch wel een paar keer uit aan gaan, heb alleen radiatoren nu even zoeken naar de ideale stooklijn. naast dat ik nog redelijk wat water geklots heb in de leiding. waterflow is 18l/min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLQVbAf90saI89h4TU6dkYh-j8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DQtUaVVmc4dEW3Pz2oJCBVzN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Voor het eerst moet mijn PompAO ook aan de slag, in mijn grafiekjes zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdgEGj230wmMPVq5Kd5qFIm6oB0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hsRZMuiu8lv9gLF4GJBiVxpO.png?f=user_large

Met als stroomverbruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEcVGHuaPYjwhrou0eS2PJE-GSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MDc2KMmnERMqiegEdhP243Ms.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt op stevig pendelen.
Zou hij zijn warmte niet kwijt kunnen?
Ik verwarm mijn woning met +/- 70m2 vw
Ik heb een ruimtetemperatuur ingesteld van 20.5 graden (Lyric T6)

Ben benieuwd wat jullie gedachten zijn als je deze grafieken bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
f.welvering schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:16:
Voor het eerst moet mijn PompAO ook aan de slag, in mijn grafiekjes zie ik het volgende:

[Afbeelding]

Met als stroomverbruik

[Afbeelding]

Dit lijkt op stevig pendelen.
Zou hij zijn warmte niet kwijt kunnen?
Ik verwarm mijn woning met +/- 70m2 vw
Ik heb een ruimtetemperatuur ingesteld van 20.5 graden (Lyric T6)

Ben benieuwd wat jullie gedachten zijn als je deze grafieken bekijkt.
Dat ziet er inderdaad heel erg uit als pendelen.
Ik heb thuis z’n 135 m2 vloerverwarming plus nog diverse radiatoren, met een run van 4 uur draait hij meestal 4 uur lang volle bak (met deze temperaturen z’n 7,4kwh warmte per uur en z’n 1,4kwh stroom. Enkel met buitentemperaturen boven de 15 graden heb ik het pendelen wel eens gezien (2 startstops per uur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss9LvFC2x39Y-XpTeQ2QAPdkIMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WkMXcSzkjgwatOEYS3GkTTSn.png?f=fotoalbum_large

Ik zou denk eerst ook eens starten met het verhogen van je minimale temperatuur richting de 30 graden (bij 15 graden buiten temperatuur).

Wat heb je voor vloerverwarmingsverdeler? Is dit een open of mengt deze bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv8Hy57L6_xEtuNAnWB-RIXYdlM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UbH3RQ9Un6ExsM5eTeZiKRl5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPcRU4i3E_bEqyGk32vm6GPaovg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HArG5EAZScPg7xu03ryBOJW8.png?f=fotoalbum_large

Beste allemaal, wij hebben de Pomp AO vanaf Augustus, gisteren en vandaag voor het eerst wat gedraait, ons huis heeft 60 m² vloerverwarming, ik heb weinig verstand van de app en dus wat screenshots geplaatst, als jullie er naar kijken, ziet dit er dan goed uit?
KwH niet te hoog qua gebruik, zo koud is het immers nog niet.
Hoor het graag, alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Toby-Wan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:41:
[...]

16 oktober: 20 kWh / 7.3 kWh = 2.7 COP
Iets minder, maar nog steeds beroerd..
Ja, ik zag het, nog steeds matig.
Tweede schreenshot ook. Maar goed, iets fijnere resolutie geeft wellicht een beter beeld.

Dit is het beeld bij mijn ouders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DxLDmEG1kitBM7S18VMVAb_tbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtUd1khkNLL2FVZLYF9NPVtl.jpg?f=fotoalbum_large

Die maakt af en toe wel mooie runs. Overdag ook nog een heel aantal kortere runs +-25-30 minuten om op temperatuur te houden

[ Voor 45% gewijzigd door RobertowNL op 16-10-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Toby-Wan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:27:
[...]

Dat je de leidingen hoort lopen komt door de hoge flow van 24 L/min (1400 L/min) door waarschijnlijk 22mm leidingen, dat is wel echt veel.
Zit er op de vloerverwarming beneden een zoneregeling? Zo ja, dan zou dit eigenlijk niet moeten.
Kan je de situatie krijgen dat vvw beneden dicht zit (want temperatuur bereikt) en dat een radiator boven open gaat om de 15 graden te krijgen?
In principe kan je boven zoneregeling hebben, zolang je dat beneden niet hebt en het beneden dus altijd open staat.
Klopt, ik heb voor de vloerverwarming een 2-weg klep zitten, zie foto, die aangestuurd word door zo’n klein vierkant kastje van Honeywell, en ja dan heb je wel eens dat hij beneden dichtloopt als de kamertemp bereikt is, maar er idd boven warmte word gevraagd.
Ik kan die 2-weg klep permanent open zetten als dat beter is, maar word het dan niet te warm beneden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-uwdhFURcBNzUkr2CHAFTZLQxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rT4KtlMmgrdeZ68buOZ6kCUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-3L8tN2zwp2zBIEKcHaVkhvjgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4jLP9VsceHThxHEFd3uThS2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-FuntLpVBC8M6jD4aYmBWLVlOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ct5KD47wMXrp0ulredPblDf7.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier een screenshot van mijn ochtend run, pompAO draait op dit moment vol vermogen en doet het nu 45 minuten, zijn doel temperatuur is nu 36 graden aanvoer. Hij draait dus met een COP van 5,1, met 1,4 kwh elektra wordt nu 7,15kwh warmte geproduceerd.
Wat mij bij mijn systeem opvalt is dat pompAO met deze buiten temperatuur meestal een run maakt van 4 uur (met enkel stops voor eventueel defrosts), wel 4 uur op vol vermogen aangezien de gewenste aanvoertemperatuur van 36 graden niet gehaald word. Na 4 uur is mijn ruimte temperatuur van 19,3 gestegen naar 19,7, met een max behaalde aanvoer temperatuur van 33 a 34 graden. Het afgifte systeem is 135m2 vloerverwarming (diameter 20mm) met nog totaal 5 type t22 radiatoren. Het hele systeem is waterzijdig ingeregeld en staat geheel open, nergens na regeling of thermostaat knop.
Mijn huidige stooklijn is nu -10 a 47 graden en +15 is 29 graden. Ik wil eigenlijk graag nog langere runs met een lagere temperatuur wat nog iets beter voor de COP is zodat pompAO wel zijn aanvoer temperatuur gaat halen en dus kan terug moduleren.
Ik ga voorlopig -10 a 45 graden bij +10 a 29 graden proberen. Alles boven de 10 graden blijft dan 29 graden zodat pompAO met warmere buitentemperaturen niet gaat pendelen (voorheen was dit 25 maar dan heb ik dus ook last van pendelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
TeutonMartin schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:42:
[Afbeelding]

Zie hier een screenshot van mijn ochtend run, pompAO draait op dit moment vol vermogen en doet het nu 45 minuten, zijn doel temperatuur is nu 36 graden aanvoer. Hij draait dus met een COP van 5,1, met 1,4 kwh elektra wordt nu 7,15kwh warmte geproduceerd.
Wat mij bij mijn systeem opvalt is dat pompAO met deze buiten temperatuur meestal een run maakt van 4 uur (met enkel stops voor eventueel defrosts), wel 4 uur op vol vermogen aangezien de gewenste aanvoertemperatuur van 36 graden niet gehaald word. Na 4 uur is mijn ruimte temperatuur van 19,3 gestegen naar 19,7, met een max behaalde aanvoer temperatuur van 33 a 34 graden. Het afgifte systeem is 135m2 vloerverwarming (diameter 20mm) met nog totaal 5 type t22 radiatoren. Het hele systeem is waterzijdig ingeregeld en staat geheel open, nergens na regeling of thermostaat knop.
Mijn huidige stooklijn is nu -10 a 47 graden en +15 is 29 graden. Ik wil eigenlijk graag nog langere runs met een lagere temperatuur wat nog iets beter voor de COP is zodat pompAO wel zijn aanvoer temperatuur gaat halen en dus kan terug moduleren.
Ik ga voorlopig -10 a 45 graden bij +10 a 29 graden proberen. Alles boven de 10 graden blijft dan 29 graden zodat pompAO met warmere buitentemperaturen niet gaat pendelen (voorheen was dit 25 maar dan heb ik dus ook last van pendelen)
Dit gebeurd er bij mij op dit moment, klein huis, 60 m² vloerverwarming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7M67Y8_wW37bUf2VeyiCwyZ7mI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iFP0yA3O6G69TM7R7YqYieMe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ac7m0NJ6G5PQ1W7Fg2rFYC3_2qc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BZJ7YrK6WnDCZFm1QH8skaFL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Als ik hierboven lees zie ik dat er bij veel nog wel optimalisatie gedaan kan worden.
Ik heb vanmorgen een mail aan support gestuurd met de vraag of zijn mijn stooklijn eens goed willen bekijken en wellicht gezamenlijk doorspreken. Mijn aanvoer heb ik nog niet boven de 30 gezien, maar de CV is al wel een aantal keren kort bij gesprongen om de aanvoer boven de 40 te krijgen.

Ik zag in de Beta Web-App de volgende grafiek verschijnen met de naam 'Heat curve'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QL_VqFGpZcL03GsuMcRC5LvhSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0aQdKnX5TjO6UMLrqSTeEgYo.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Retep91 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:28:
[...]
dit ben ik ook van plan denk ik. Is er dan nog een thermostaat aan te raden ?
Ik ben heel tevreden met mij netatmo aan/uit thermostaat. Geeft een goed inzicht in wanneer de warmtevraag was en temperatuur tot 0,1.
Ook kan je zelf instellen tussen welke range de warmtevraag dient te zijn, bijvoorbeeld tussen 19,9 en 20,1 of 19,7 tot 20,3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIq_jcdcmx_T4Frwx8Dq2swVQZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sgJWXHqwFlNemS5iMqcuQjPa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
wheli schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Ik zou je adviseren om eens allés open te zetten zonder beperkingen en kijken wat er gebeurt. Eventueel zelfs op de slaapkamer een raam een stukje open en de deur dicht. Als je warmtepomp dan als een zonnetje draait en een hoge COP hebt ga je kijken waar in huis je het te warm danwel te koud hebt. Via 'waterzijdig inregelen' (zie topic op tweakers of Google) kan je dan finetunen. Draait de WP nog steeds niet efficiënt dan is er iets met de installatie mis.
Staat nu 2 uurtjes open en de 2-wegklep permanent open, zie nu dit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ll0fgwumshbZGn8rcqhx3uhkyeM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zqBN0PNgzYkeoyuMEJcG25vZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Toby-Wan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:15:
[...]

2.73/0.6 = 4.55 COP stuk beter en wat je wilt zien bij deze buitenlucht temperaturen.
nu is dit een moment opnamen, dus laat het een paar dagen / week zo en neem dan een dag- of week- COP

je beste warmte afgifte (vvw) afknijpen bij een WP is alsof je jezelf in de voet schiet terwijl je marathon aan het lopen bent :+
Moment opname van dit moment, lijkt nu goed te werken toch?
Word alleen warm in de woonkamer, en ik ben benieuwd hoeveel KwH mij dit kost, ik zit al op de 10KwH vandaag, maar zit natuurlijk een groot gedeelte in van voor ik alles open zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/403QAG_LBL7V6AQWaPQJrTDoRhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QPb13WhV6qeq4M623m7oh5bT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
wheli schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

Het liefst wil je voor een zuinig werkende installatie zoveel mogelijk afgifte hebben. Dus hoe meer er open staat hoe beter. Enig idee waarom boven nu niet warm wordt?
Het idee van een warmtepomp is dat hij het liefst 24/7 op een zo laag mogelijke stand draait. Dus laat het idee van in de ochtend en avond stoken gaan. Je wil zo min mogelijk aan/uit gedrag zien.
Je COP kan is nu ruim boven de 4 en dat is top. Bedenk dat 10 kWh stroom gelijk staat aan 1 kuub gas. Dus valt wel mee.
COP is nu ongeveer 2?
Zal wel door de nacht temp buiten komen denk ik, binnen is alles zoals ingesteld, ik laat het vandaag zo staan, kijken of het idd zuiniger is.
Enige waarvik over twijfel is of ik die 2-wegklep weer zal inschakelen, gaan op vakantie, kan dus niet in de gaten houden of het te warn word dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66MLHqDrQlu_nPW_TZIB4CW2un4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xq0AMZCdlFuuFqNvHpBRtm0G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Gisteren is de pomp AO geïnstalleerd. Na wat kleine issues met ontluchting en toerental instellingen van de CV begon de pomp het huis te verwarmen. Helaas ontbreekt het frontpaneel nog. Dat hadden ze niet gecommuniceerd en het is onduidelijk wanneer deze alsnog komt. Levert dat nog extra geluid op?

Gisteravond viel het me op toen de Tado weer om warmte ging vragen de pomp 2x aanging voor 10 minuten en weer uitging, te kort om de radiatoren warm te krijgen en de ruimte weer op te warmen tot de gevraagde temperatuur. Heb nu de nacht nog 2 graden kouder staan, en gelukkig werkte de pomp vanmorgen prima. Het heeft 2 uur geduurd om de ruimte 1,5 graden op te warmen en het valt me op dat de temperatuur van de aanvoer niet boven de 50 graden komt. Omdat we nog traditionele radiatoren hebben ben ik gewend om op 55 a 60 graden te verwarmen met de CV. Op echt koude dagen wordt het anders niet warm (volgend jaar volgt nog dakisolatie). De COP ligt op 3.0 tot 3.3. Redelijk of moet dat beter? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRSu6-S_7fUj_HATo0ArDQuARa0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wCT19k2FHBfu5m9SCTwWBk2k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
f.welvering schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:35:
Ik ben even benieuwd wat jullie advies is omtrent eventuele nacht verlaging.

Op dit moment gaat mijn thermostaat om 22u naar 19,5 graden.
Gaandeweg de dag verhoog ik deze af en toe met een halve graag om zo rond 18u op 21 graden uit te komen.
Is dit een goede manier of kan ik beter een kleiner verschil aanhouden?

Erg benieuwd naar jullie mening in deze.
Ik ben het nog zelf aan het uitvinden. Ik heb een Lyric T6 en ben aan het proberen om de delta 's nachts en overdag op max 1 graden te houden. 's nachts 20 graden en over 21 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XveBTw1VU7l9eXKzlIpSdjCNdmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zuo38FFigZuWcYoMcQa8oXBg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofmeister
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:01
golfgti5 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:28:
Mijn pomp doet al een aantal uur niks meer, er is aan alle kanten vraag, heb dewarmte al gemaild en een paar keer gebeld, word niet opgenomen, zwaar balen, ga morgen op vakantie, iemand nog suggesties?

[Afbeelding]
Heb je niet ergens een bypass in je leiding werk ? Aangezien je flow (eerdere post) zo hoog is en het verschil tussen ingangs en uitgangstemperatur ook maar 2 graad.

Ter vergelijking, ik had vandaag een CoP van 4.8, s'ochtend aanvoer 40 gr, in de middag 35 gr.

100 m2 vloerverwarming. Boven 1 radiator open. Flow +- 13,9 l/min.
Netatmo met hysterese op 0,1 gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzjxqB40MN1-bIivQsDeRKudtX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxZ1vBGvnUHS3ukxfBUZsEGo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
BrianSalces schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

Met je er verschil in met de nieuwe update?
Ja, de pomp doet het nu helemaal niet meer, ga vandaag op vakanrie, lekker geruststellend gevoel, echt ziek van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woroKOUUScXy3inb3-2rJd3ahPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ULnR6V4aSE0XimJVjTTVgxy5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianSalces
  • Laatst online: 03-03 10:53
Klopt dat geldt bij mij ook, pomp draait wel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ltQzNrzK25wSb_VqTTkjt-UYsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kiFS2j6DQXT5pEGOOJ6jioH7.png?f=fotoalbum_large
TeutonMartin schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:06:
Komt door een server update deze nacht, ligt inderdaad aan de webapp heb ik net van deWarmte vernomen.
Geen zorgen dus, pompAO zou gewoon zijn werk moeten doen.
Hier de app weer aan het werk: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5e90SsDU2V1ceG_Z1W9v5_A5gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaQMNqfHaaxMY5Vc0S4yiY1N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Nu online
wheli schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

COP van 3 met een aanvoer van 50 is prima. Waarschijnlijk kan je veel zuiniger stoken als je geen of minimale nachtverlaging toepast en het concept opwarmen vervangt door warm houden. Je aanvoertemp kan dan naar beneden en je COP en comfort gaan omhoog
Het lijkt helemaal te kloppen wat je zegt, als de cijfers juist zijn ondanks de storing in de app
Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsc3jlDLAp9_Rh-bLdUYfm3wX10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31dRzU1c343I1XONQBAl7fZY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 20:34
Uit de nieuwsbrief van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVsVVSrKArdS7UAAYtMejI0xPlw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ktT4fQmOpHekcvK1cnlvQERv.png?f=fotoalbum_large
Hoe werkt dit? Haalt deze warmtepompboiler zijn warmte uit door de Pomp AO verwarmd CV-water? Hoe is dat efficiënt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Inmiddels heeft bij ons de pomp ook al 2 dagen staan draaien. Gisteren met een COP van maar 2.8 en vandaag 3.5. Het was buiten 7 graden vanmorgen.

Het voelt voor mij alsof die COP toch echt veel te laag is. Wat vinden jullie? Ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Beneden wel de vloerverwarming flink geknepen om het boven warm te krijgen. Dat lukt aardig, het is daar iets koeler.

Is er ergens achteraf terug te zien hoe warm de aanvoer temperatuur was en de buiten temperatuur op een bepaald moment? Want in de webapp zie ik enkel de afgegeven hoeveelheid warmte en de hoeveelheid verbruikte energie.

Dit is de stroomverbruiksgrafiek van de warmtepomp. Lijkt hij hier aan het pendelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tm_uAvhLvmOVTXzvH6gxbioNTg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiBO8CcnOZsfklnHF2EZWb6S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door harrr op 19-10-2023 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m6j03zW2v2G1KSBUwDCsdgitTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6L6WRL1BU2FgYPUEQhEv6C0.jpg?f=fotoalbum_large

Het kostte de monteur een halve dag en letterlijk alles is open en vervangen geweest, maar uiteindelijk bleek het een loszittend kabelschoentje te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeutonMartin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F68wY2Grg-HoCaPQdymPd1jnUQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tD5NNp0YPYScN7LEOMxiphli.png?f=fotoalbum_large

Mijn nacht/ochtend run met nieuw ingestelde stooklijn (-10=45 / +10=28). Buitentemperatuur was rond de 9 a 10 graden dus dat ziet er niet verkeerd uit. Totaal z’n 5,5 uur zonder startstops met in huis een temperatuursverhoging van 19,3 naar 19,7.

Update:
Nu actueel met 8 graden buiten temp COP van 6.0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pM44wSOxWQSVWofoBJtKn6cfvZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7niO75IUTTjQbKmdLeVylbKa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door TeutonMartin op 20-10-2023 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Ik kijk net na de mooie mail van DeWarmte even in de BETA app en zie hier een waanzinnig mooie pagina waarin ik van alles kan instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4bWfoXDGdJHNMpJEJyxLb_g1E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5A1uTfErtI6uREsCX9juIS4.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 2 ... 6