Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-01 18:09
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:57:
[...]

Jij hebt juist behoefte aan een lage pompsnelhed.
Je kan dewarmte vragen om je pompsnelheid zo laag mogelijk te laten zetten, dit heeft tevens
het voordeel dat je minder last hebt van geluid bij ver afgeknepen radiatoren.
(lagerepompsnelheid geeft een hogere delta--t)
Goed om te horen. Ik heb dit in de kerstvakantie gevraagd. Nog geen antwoord. Stond altijd op max te pompen ivm koeling in de zomer. Veel ruis geluid.

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
RudyL90 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Dit had ik ook overwogen, maar verlaag je daarmee niet ook de afgifte?
ja daarmee verlaag je de afgifte (als je de Ta niet aanpast), maar dat wil je in het geval dat hij pendelt ook hebben.

Bij een lage pompsnelheid en dus hogere delta-t zal je een hogere Ta nodig hebben voor het zelfde resultaat.

• JDOBL
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:03:
[...]

ja daarmee verlaag je de afgifte (als je de Ta niet aanpast), maar dat wil je in het geval dat hij pendelt ook hebben.

Bij een lage pompsnelheid en dus hogere delta-t zal je een hogere Ta nodig hebben voor het zelfde resultaat.
Lees net het antwoord van Dewarmte..staat nu op max 17 liter per minuut. Nog best hoog of valt dat mee?

Wat je eerder schrijft, zou ideaal zijn..lage pompsnelheid. Hoge temperatuur

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:11
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Dit is met de boost aan zo te zien.
Kun jij het verschil goed merken, met of zonder boost?
In iedergeval wel in het stroomverbruik. Qua halen van de stooklijn vind ik het moeilijk te zeggen. Geen dag is hetzelfde, de output volgens de app is zeker hoger, vandaag sta ik op dit moment op 133 kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door MR. RHS op 07-01-2026 22:35 ]

• Frans H
JDOBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Lees net het antwoord van Dewarmte..staat nu op max 17 liter per minuut. Nog best hoog of valt dat mee?

Wat je eerder schrijft, zou ideaal zijn..lage pompsnelheid. Hoge temperatuur
ik denk dat je eerst de radiatoren moet afregelen om te kijken of daar het probleem al mee opgelost is.
17 is voor jouw situatie nog best hoog omdat de warmtepomp eigenlijk te groot is voor jouw goed geisoleerde huis.
Waarschijnlijk kan jij wel naar 10l/m
Om 5kw warmte te leveren bij een delta-t van 5 heb je z'n 18 á 20 l/m nodig, maar die 5 kW is voor jouw veel te veel.
Je had dacht ik 50kW (ik zit nu al op 103kW) verbruikt over de hele dag dus dat is slechts 2kW continue dus dan is 17l/m nog steeds veel te veel.
In het voor en najaar ga je heel veel last van pendelen krijgen ben ik bang. (er zijn wel wat truckjes om daar mee om te gaan)

• jijzietdezenaam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03:40
JDOBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Goed om te horen. Ik heb dit in de kerstvakantie gevraagd. Nog geen antwoord. Stond altijd op max te pompen ivm koeling in de zomer. Veel ruis geluid.
Als het goed is moet de pomp zelf moduleren in flow om delta t van 5 te halen. Dit staat standaard ingesteld, ik denk dat er iets met inregeling niet goed staat waardoor de pomp te snel water retour krijgt wat te warm is dmv bypass oid.

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:04
jijzietdezenaam schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:47:
[...]

Als het goed is moet de pomp zelf moduleren in flow om delta t van 5 te halen. Dit staat standaard ingesteld, ik denk dat er iets met inregeling niet goed staat waardoor de pomp te snel water retour krijgt wat te warm is dmv bypass oid.
De pomp kan dus de flow ook moduleren? Ik zie nooit maar ook enige verandering in de flow (14 l/min). En de deltaT is vaak genoeg slechts 3 graden. Dan zou de pomp toch eigenlijk minder hard moeten gaan draaien om weer bij die 5 te komen?

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:54
RudyL90 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:16:
[...]

De pomp kan dus de flow ook moduleren? Ik zie nooit maar ook enige verandering in de flow (14 l/min). En de deltaT is vaak genoeg slechts 3 graden. Dan zou de pomp toch eigenlijk minder hard moeten gaan draaien om weer bij die 5 te komen?
Wellicht is de 14 l/min de default minimale waarde en kan alleen de servicedesk deze wijzigingen in de configuratie.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:03
Zal de delta t waarde ook niet afhangen v.d. instellingen rond radiatoren/vloerverwarming of een mix van beide? Voor radiatoren wat hoger, voor vloerverwarming is 3 volgens mij ideaal? Ik heb overigens met mijn nieuwe 32mm hoofdleiding nu 24,6L/m, was altijd 19,6

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In een gesprek dat ik met DeWarmte had, werd verteld dat eer aangesloten moet worden op een stalen 22mm. leiding en dat het dus geen zin had om bijvoorbeeld 28mm., of 32mm. leiding aan te gaan leggen?

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:10
rokil schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:18:
In een gesprek dat ik met DeWarmte had, werd verteld dat eer aangesloten moet worden op een stalen 22mm. leiding en dat het dus geen zin had om bijvoorbeeld 28mm., of 32mm. leiding aan te gaan leggen?
Ik begreep dat je voor een AO minimaal 22 mm nodig hebt. Grotere diameter zou de flow kunnen verbeteren, maar dan zul je de kosten, en inspanningen, tegen de baten moeten afwegen. Wij hebben dus 22 mm en halen rond de 20 l/min, wat op zich prima is.

• RudyL90
BruceMW schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Ik begreep dat je voor een AO minimaal 22 mm nodig hebt. Grotere diameter zou de flow kunnen verbeteren, maar je moet je dan afvragen of de kosten, en inspanningen, tegen de baten wegen. Wij hebben dus 22 mm en halen rond de 20 l/min, wat op zich prima is.
En dat zonder geluid? Bij ons zit er net een overgang van 22 naar 15 mm en dat zorgt voor een vreemd tikkend geruis bij flows hoger dan 15 l/min.

• BruceMW
RudyL90 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:30:
[...]

En dat zonder geluid? Bij ons zit er net een overgang van 22 naar 15 mm en dat zorgt voor een vreemd tikkend geruis bij flows hoger dan 15 l/min.
Bij ons is de AO vanaf de voorkant van het huis in de kruipruimte op 22 mm aangesloten, deels onder de woonkamer. Daar horen we wat ruis van het stromende water, maar geen tikkende geluiden. Wellicht zijn leidingen >22 mm beter, maar als er overal 22 mm ligt, moet je afwegen om dat allemaal te gaan vervangen.

• BruceMW
BruceMW schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Bij ons is de AO vanaf de voorkant van het huis in de kruipruimte op 22 mm aangesloten, deels onder de woonkamer. Daar horen we wat ruis van het stromende water, maar geen tikkende geluiden. Wellicht zijn leidingen >22 mm beter, maar als er overal 22 mm ligt, moet je afwegen om dat allemaal te gaan vervangen.
P.s. wat we overigens wel bij tijden horen is een hoge "fluit" toon, maar ik begreep dat dit ook door de compressor kan worden veroorzaakt, omdat ie deze dagen harder moet werken.

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:19

dlenstra

....

Je ziet veel verschillende flows bij mensen, kan door een instelling zijn vanuit DeWarmte, maar is ook zeker afhankelijk van de eigen installatie en hoeveel weerstand daarin zit.
In mijn geval: het installatiedeel van DeWarmte is uitgevoerd in 26 mm meerlagenbuis vanaf de Pomp AO naar binnen (het stukje Pomp T is 20 mm MLB, maar loopt parallel). Vanaf die 26 MLB gebruiken ze een overgangskoppeling van 26 MLB naar een stukje 22 staal. Daar zal het advies vandaan komen om op 22 mm aan te sluiten. Vermoedelijk minimaal 22 staal vanwege de flow en niet groter, om gewoon een standaard voorraad in alle bussen te hebben. Ik heb ervoor gekozen om mijn installatie binnen, tot aan alle verdelingen uit te voeren in 28 mm staal, ik heb ze daarom ook voorzien van een overgansknelkoppeling 28-22, zij hebben daar enkel hun stukjes 22 staal van de overgangskoppeling in hoeven drukken.
Die 28 mm gaat bij mij rechtstreeks de pomploze vloerverwarmingsverdeler in en heeft vlak daarvoor nog een aftakking naar 20 mm MLB voor 3 Jaga convectoren op de bovenverdieping. Die convectoren boven zijn bij mij afhankelijk van een zoneregeling en staan dus niet altijd open en als ze open staan ook niet altijd volledig. De flow moduleert bij mij wel, als alles open staat en het verschil tussen aanvoer en retour is groot genoeg (ongeveer 4 graden of meer) dan zie ik ongeveer 16,5 - 17 l/m, wordt het verschil kleiner dan gaat de flow omlaag en het laagste wat ik dan zie is ongeveer 12,5 l/m. Het open of sluiten van de Jaga's heeft een klein effect, maar niet mega. Vloerverwarming staat altijd open.

• JDOBL
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:19:
[...]

ik denk dat je eerst de radiatoren moet afregelen om te kijken of daar het probleem al mee opgelost is.
17 is voor jouw situatie nog best hoog omdat de warmtepomp eigenlijk te groot is voor jouw goed geisoleerde huis.
Waarschijnlijk kan jij wel naar 10l/m
Om 5kw warmte te leveren bij een delta-t van 5 heb je z'n 18 á 20 l/m nodig, maar die 5 kW is voor jouw veel te veel.
Je had dacht ik 50kW (ik zit nu al op 103kW) verbruikt over de hele dag dus dat is slechts 2kW continue dus dan is 17l/m nog steeds veel te veel.
In het voor en najaar ga je heel veel last van pendelen krijgen ben ik bang. (er zijn wel wat truckjes om daar mee om te gaan)
Die trucjes verneem ik graag :) en ik zal nogmaals contact opnemen met Dewarmte m.b.t. de flow. Levensduur van de pomp vind ik belangrijker dan de COP of verbruik (gezien dat toch niet heel hoog is ivm isolatie). Delta T van 5 heb ik nog niet vaak gezien, wel afentoe bij een defrost maar veel vaker een Delta T van 3 graden (of zelfs 2 graden). Wordt vervolgd

• JDOBL
RudyL90 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:16:
[...]

Ik heb aan Dewarmte gevraagd m.b.t. de flow. Die staat nu op 17 l/min alleen dat zie ik ook altijd. Dus niet modulerend (blijkbaar)

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:23
Ben wel nieuwsgierig naar hoe iedereen om zal gaan met de verwachte uitzonderlijk lage temperaturen komend weekend. Ik dacht dat het beter was om de pomp door te laten werken eventueel met aanvulling van de CV. (Vind het een hele dure optie omdat dan de cv vol aangaat en de pomp ook op vol vermogen door blaast…).

Maar in de settings kun je juist aangeven dat bij een bepaalde temperatuur de cv het helemaal zelf mag uitzoeken en de pomp uitgaat? Kan de pomp dan niet bevriezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEyyVWv5z3OoxIe3CRxSPRrnYnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2uAy0wm1tp4NvncyiAw5brT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Mkw op 08-01-2026 15:35 ]

• sendermen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:22
Mijn ervaring met DeWarmte:
Mijn overburen hebben een DeWarmte-buitenunit/monoblock. Op zich een mooi ding en ze zijn er blij mee, maar ik vind het niet de stilste. Geen trillingen of geratel, maar wel een erg diepe ruis met best wat laag, ook. Niet ergerlijk storend, maar wel heel aanwezig. Voor mij is dat echt teveel op 8 meter afstand, dus zelf zou ik een ander merk zoeken. Als elk huis zo'n unit voor de gevel zet, hebben we echt een probleem.
Dat kan echt nog wel even een flink stuk stiller, DeWarmte!

[ Voor 5% gewijzigd door sendermen op 08-01-2026 15:43 ]

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:19

dlenstra

....

Mkw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:35:
Ben wel nieuwsgierig naar hoe iedereen om zal gaan met de verwachte uitzonderlijk lage temperaturen komend weekend. Ik dacht dat het beter was om de pomp door te laten werken eventueel met aanvulling van de CV. (Vind het een hele dure optie omdat dan de cv vol aangaat en de pomp ook op vol vermogen door blaast…).

Maar in de settings kun je juist aangeven dat bij een bepaalde temperatuur de cv het helemaal zelf mag uitzoeken en de pomp uitgaat? Kan de pomp dan niet bevriezen?

[Afbeelding]
De pomp zit in serie in het CV circuit toch? Het door de Cv ketel verwarmde water loopt door de pomp AO, mogelijk draait de circulatiepomp zelfs mee.

Hier benieuwd naar het weekend. FE en geen Element, afgelopen dagen ging goed zonder hulp, van het weekend maar eens kijken wat het gaat worden.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:39
Mijn ervaring met warmtepompen (heb er meerdere gehad) is dat ze meer moeite hebben met temperaturen rond het vriespunt dan met lagere temperaturen. Dat komt omdat er meestal veel vocht in de lucht ziet zo rond het vriespunt. Bij echte diepvries temperaturen is de lucht veel droger en dus minder defrosts. Dus ja hebt minder piekvermogen maar meestal wel meer continue vermogen. We gaan het zien, ik verwacht geen problemen eigenlijk (draai 100% op de WP).

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:42
Ik vraag me dus zeer af of er minder defrosts zullen zijn.
Ik zie op de minuut af elke 60 minuten een defrost, volgens mij zit er geen intelligentie achter om te bepalen of een defrost al wel nodig is.

Viel me gisteren op dat er een defrost begon terwijl er naar mijn idee niet veel ijs aanwezig was, heb wel eens veel meer ijsgroei gezien.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• PVPaneel
@f.welvering Ik ervaar hetzelfde. Soms iets langer (70 ipv 60 minuten).

• TLer
Het zou heel raar zijn als dit tijd gebonden zou zijn. Ze zijn namelijk eenvoudig te herkennen. Je ziet het gegenereerde vermogen stek teruglopen als de unit bevriest. Dat kan je eenvoudig in de software herkennen. Wel is het zo dat als de omstandigheden gelijk blijven, het aantal defrosts en de timing er tussen ook vrij gelijk zullen blijven. Het is immers een herhalend proces.

• f.welvering
Eens, maar op de minuut af is wel heel toevallig naar mijn idee

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• TLer
Dit weekend weten we meer :)

• Frans H
JDOBL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Die trucjes verneem ik graag :) en ik zal nogmaals contact opnemen met Dewarmte m.b.t. de flow. Levensduur van de pomp vind ik belangrijker dan de COP of verbruik (gezien dat toch niet heel hoog is ivm isolatie). Delta T van 5 heb ik nog niet vaak gezien, wel afentoe bij een defrost maar veel vaker een Delta T van 3 graden (of zelfs 2 graden). Wordt vervolgd
Alvorens wat trucjes toe te passen in het geval van pendelen moet je eerst zorgen dat je de afgifte op orde krijgt want als jij nu 2kW continue aan warmte nodig hebt zou je geen last van pendelen mogen hebben omdat de Pomp ao een minimum opgenomen vermogen heeft van zo'n 350W.
2000/350=5.7 en een cop van 5.7 ga je bij deze temperaturen niet halen.
Nu had je een cop van 2.8 dus dat betekenen dat hij dan continue 2000/2.8=714W verbruiken (theoretisch), wat een stuk meer is dan wat minimaal aan zou kunnen, dus geen probleem als de afgifte goed is.

Kortom eerst zorgen dat je systeem beter zijn warmte kwijt kan en dan kun je daarna kijken over hoeveel starts en stops deze nog maakt per dag. (in het voor en najaar dan, want nu mag je geen problemen hebben met deze buitentemperatuur).
Als hij 1 start per uur of langer maakt zou ik mij er niet veel zorgen over maken.

Bij heel veel starts kun je gaan denken aan trucjes zoals:
Stooklijn een stuk hoger zetten dan nodig en dan in blokken van bv een uur gaan werken of een thermostaat nemen met een regelbare delta en de delta dan op een halve graad of hoger zetten wat als gevolg heeft dat het dan telkens een tijdje iets warmer is als dat je zou willen.

• RudyL90
Frans H schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:58:
[...]

Alvorens wat trucjes toe te passen in het geval van pendelen moet je eerst zorgen dat je de afgifte op orde krijgt want als jij nu 2kW continue aan warmte nodig hebt zou je geen last van pendelen mogen hebben omdat de Pomp ao een minimum opgenomen vermogen heeft van zo'n 350W.
2000/350=5.7 en een cop van 5.7 ga je bij deze temperaturen niet halen.
Nu had je een cop van 2.8 dus dat betekenen dat hij dan continue 2000/2.8=714W verbruiken (theoretisch), wat een stuk meer is dan wat minimaal aan zou kunnen, dus geen probleem als de afgifte goed is.

Kortom eerst zorgen dat je systeem beter zijn warmte kwijt kan en dan kun je daarna kijken over hoeveel starts en stops deze nog maakt per dag. (in het voor en najaar dan, want nu mag je geen problemen hebben met deze buitentemperatuur).
Als hij 1 start per uur of langer maakt zou ik mij er niet veel zorgen over maken.

Bij heel veel starts kun je gaan denken aan trucjes zoals:
Stooklijn een stuk hoger zetten dan nodig en dan in blokken van bv een uur gaan werken of een thermostaat nemen met een regelbare delta en de delta dan op een halve graad of hoger zetten wat als gevolg heeft dat het dan telkens een tijdje iets warmer is als dat je zou willen.
Ik heb met google home (binnenkort overzetten in home assistant) mijn thermostaat zo ingesteld dat deze bij een bepaalde buitentemperatuur (8 graden+) een nachtverlaging ingaat. 's Nachts daalt de temperatuur dan een graad of twee en overdag kan de pomp dan zijn minimale vermogen kwijt. Het werkt nog niet helemaal lekker en er zijn denk ik meer stappen nodig om het pendelen helemaal tegen te gaan.

Maar in blokken verwarmen is misschien nog wel een beter idee. Afhankelijk van de buitentemperatuur kan je de lengte van die blokken dan instellen en zo ervoor zorgen dat de pomp nooit pendelt. Dankjewel voor dit idee. ;)

• Mkw
Bij meer mensen problemen in de app (tab insights) met alle data? Bij mij loopt deze tot 9 uur vanmorgen… Bij products zie ik wel live status, dus het zal bij DeWarmte ergens fout gaan?

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:57
Mkw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:17:
Bij meer mensen problemen in de app (tab insights) met alle data? Bij mij loopt deze tot 9 uur vanmorgen… Bij products zie ik wel live status, dus het zal bij DeWarmte ergens fout gaan?
Klopt, ik zie hetzelfde. Kreeg de data wel gewoon binnen via Home Assistant, API werkte dus wel netjes.

• MR. RHS
Same here, ik zie wel de data onder “now” live binnenkomen maar er is inderdaad geen data van na 09:00 vandaag.

• keescab
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-01 18:20
Hier ook, ik kan de gemiddelde cop niet meer zien.

• Frans H
f.welvering schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:45:
Eens, maar op de minuut af is wel heel toevallig naar mijn idee
De tijdstuur tussen refrosts is niet standaard 1 uur (55 min bij sommige) maar is inderdaad afhankelijk van diverse factoren ( merken hebben verschillende algoritmes hiervoor)
De 1 uur (55min.) is de minimum tijd in ongunstige condities. (snel dichtgevriezen)
Dit is bij de verschillende merken anders, er zijn pompen waar het om het half uur kan zijn bij snelle dichtgroei.
Dit is een afweging die gemaakt wordt want elke defrost geeft een behoorlijke efficiëntie terugslag maar door blijven draaien met een dichtgevroren verdamper levert uiteindelijk ook geen efficiëntie meer op.

[ Voor 5% gewijzigd door Frans H op 09-01-2026 12:51 ]

• marcorolla
  • Registratie: December 2024
Mkw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:17:
Kennelijk een hardnekkig probleem. Vandaag nog helemaal geen data binnen en melding in de app start using your heathpump to receive data. Nou die draait allang hoor :'(

• marcorolla
Ik ben me aan het oriënteren op homey of home assistant. Iemand tips wat het beste met de pomp AO werkt?

• Mkw
De data komt nu wel weer binnen bij insights, maar hoop dat ze nog wel de ontbrekende uren aanvullen.

• f.welvering
marcorolla schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:13:
Ik ben me aan het oriënteren op homey of home assistant. Iemand tips wat het beste met de pomp AO werkt?
Ik werk met Home Assistant, stijle leercurve maar uiteindelijk heb je een veel uitgebreider systeem en meer mogelijkheden. En volledig lokaal wat ook een sterk pluspunt is.

De integratie met Home Assistant werkt ook zeer goed.

• rjs1987
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11-01 08:01
Mogelijk al eerder besproken, maar kan het zo niet vinden;

Weet iemand of de berekende COP in de warmte app inclusief of exclusief defrosten is (netto/bruto)? Anders gezegd; defrosten kost energie en als dat veel energie onttrekt aan het systeem is de daadwerkelijk COP lager dan de weergegeven COP

• keescab
Ik denk dat het inclusief defrosten is, zelfs als de pomp stand-by staat gebruikt hij 8 watt. Dat gaat ook van je gemiddelde cop af.

• rjs1987
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11-01 08:01
Dat stand-by verbruik is goed om mee te nemen.
Maar punt bij defrost is dat je niet ziet hoeveel van de geproduceerde warmte hij daadwerkelijk aan je huis geeft en hoeveel van de geproduceerde warmte hij zelf gebruikt om te defrosten. Mijn app geeft vandaag een COP van 3,5 aan, maar wie zegt mij dat dit niet eigenlijk 2,5 is ( waarbij er ook 1,0 ‘opgaat’ aan defrosten)

• RudyL90
De AO is ineens energiezuinig geworden zeg! :9
Denk dat de data nog steeds niet goed doorkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZWs0OfUsRCgaJhc-jJf9Nzr4Jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bucgbrq9dNaQpXRWRVSAFiT.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ah, vanaf gisteren 13 uur lijkt de data weer normaal door te komen. Maar ze hebben het gat nog niet opgevuld.

[ Voor 11% gewijzigd door RudyL90 op 10-01-2026 08:02 ]

• nivekamoud
  • Laatst online: 11-01 21:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOltmR7P52ud5HfLTGNYUrVuFqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZsbDhgzqEToUhD3NoqE8IP6v.png?f=fotoalbum_large
De defrosts zin regelmatig maar je nu ook al dat de lucht droger wordt door de vrieskou en het langer duurt . Nu 3e jaar met de Ao en nul problemen, nu wel een open verdeler geplaatst en ik zie dat het nu beter gaat, de pomp kan zijn warmte beter kwijt.

• WouteruitTB
  • Laatst online: 12:59
Mischien een rare vraag maar met komende nachten -9 voorspeld en een pompao die nu al matig zijn werk doet; is het mogelijk om wat extra's uit de pomp te halen? boost modus klonk heel logisch maar het doet momenteel echt niks tot 1% verschil maken en kost wel veel extra stroom. Vraag me af of het bijvoorbeeld helpt om een grote kast om de buitenunit te plaatsen en of bijvoorbeeld een heater op lage stand ervoor te zetten want dit is drama. pomp blijft ongeacht welke stooklijn ik pas hangen op +/- 32 graden (huis met radiatoren) en binnen krijg ik het max 17.5 graden zonder bijverwarming...
Ben ik staat mocht het helpen om komende 2 dagen liever 800w per uur extra te verbruiken om de defrosts kwijt te raken en/of de pomp beter te laten werken want nu is het -1 a -2 laat staan wat de pomp nog doet bij -9 a -10..

• Frans H
WouteruitTB schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:10:
Mischien een rare vraag maar met komende nachten -9 voorspeld en een pompao die nu al matig zijn werk doet; is het mogelijk om wat extra's uit de pomp te halen? boost modus klonk heel logisch maar het doet momenteel echt niks tot 1% verschil maken en kost wel veel extra stroom. Vraag me af of het bijvoorbeeld helpt om een grote kast om de buitenunit te plaatsen en of bijvoorbeeld een heater op lage stand ervoor te zetten want dit is drama. pomp blijft ongeacht welke stooklijn ik pas hangen op +/- 32 graden (huis met radiatoren) en binnen krijg ik het max 17.5 graden zonder bijverwarming...
Ben ik staat mocht het helpen om komende 2 dagen liever 800w per uur extra te verbruiken om de defrosts kwijt te raken en/of de pomp beter te laten werken want nu is het -1 a -2 laat staan wat de pomp nog doet bij -9 a -10..
Ik heb voor het eerst de boost aan staan en het werkt!
Zonder boost functie is het opgenomen vermogen gemiddeld 1600W en haalde hij de stooklijn net niet (2 graden te weinig) nu met de boost aan tussen de 2000W en 1800W en haalt hij de stooklijn wel.
Dit is nu wel met een lage luchtvochtigheid, waarschijnlijk dat het met hoge luchtvochtigheid minder goed gaat werken ivm snellere defrosts.

Omkastingen om de warmtepomp zorgen alleen voor efficiëntie verlies, door het verlies aan luchtstroming.
(houd natuurlijk wel wat geluid tegen)
Een dakje op voldoende hoogte helpt natuurlijk wel tegen regen en sneeuw.
Als je het nu niet warm kan krijgen in huis dan is een extra elektrisch kacheltje (cop 1) op de juiste plaats misschien zelfs beter dan cop 1 heater die dan het hele huis wat warmer maakt, ervan uitgaande dat je geen cv ketel meer hebt.
Voor de defosts is de cop 1 heater natuurlijk wel een voordeel omdat je raditoren dan minder afkoelen, bij vloerverwarming is dit niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Frans H op 10-01-2026 14:52 ]

• WouteruitTB
Ik ga na het weekend even bellen met deWarmte.. heb vloerverwarming met 1 pomp en radiatoren op een andere. beide van te voren goede berekening en advies gehad en het kon allemaal prima en nu zie ik op hun site dat de MP pomp geschikt is voor vrijstaande woningen, de AO voor flat of tussenwoning..
Had vorig jaar in huis ook al moeite met temperatuur boven de 18.5 graden te houden in de winter, afgelopen zomer hele huis spouwmuurisolatie, tripple glas + kunststof deuren/kozijnen etc. en merk dat tot 4/5+ graden ik nu ineens idd met een superlage stooklijn goed kan verwarmen maar rond en onder het vriespunt verlies ik gigantisch en dus ook met boostmode aan e.d. geen tot weinig verschil.
(Heb gelukkig nog airco's hangen dus ben nu duur en rare combi aan het verwamen.)
Had verwacht dat het stroomverbruik omhoog zou gaan of iets van comfort verlies met dit weer maar ik krijg er gewoon niet meer dan 1800w per pomp in. krijg de temperatuur invoer niet hoger dan +/-30 graden en zie geen verschil bij wijzigingen in de app.
Klein correctie, de vloerverwarming pomp zie ik net wel 2kW en 32 graden aantikken in de boost mode.... is een begin

[ Voor 5% gewijzigd door WouteruitTB op 10-01-2026 15:40 ]

• Frans H
WouteruitTB schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:29:
Ik ga na het weekend even bellen met deWarmte.. heb vloerverwarming met 1 pomp en radiatoren op een andere. beide van te voren goede berekening en advies gehad en het kon allemaal prima en nu zie ik op hun site dat de MP pomp geschikt is voor vrijstaande woningen, de AO voor flat of tussenwoning..
Had vorig jaar in huis ook al moeite met temperatuur boven de 18.5 graden te houden in de winter, afgelopen zomer hele huis spouwmuurisolatie, tripple glas + kunststof deuren/kozijnen etc. en merk dat tot 4/5+ graden ik nu ineens idd met een superlage stooklijn goed kan verwarmen maar rond en onder het vriespunt verlies ik gigantisch en dus ook met boostmode aan e.d. geen tot weinig verschil.
(Heb gelukkig nog airco's hangen dus ben nu duur en rare combi aan het verwamen.)
Had verwacht dat het stroomverbruik omhoog zou gaan of iets van comfort verlies met dit weer maar ik krijg er gewoon niet meer dan 1800w per pomp in. krijg de temperatuur invoer niet hoger dan +/-30 graden en zie geen verschil bij wijzigingen in de app.
Klein correctie, de vloerverwarming pomp zie ik net wel 2kW en 32 graden aantikken in de boost mode.... is een begin
Die vloerverwarmingspomp moet er tussenuit, want die zorgt voor het enorme verlies bij defrosts.
Een verdeler met pomp helpt niet bij de defrost omdat de doorstroming heel klein is, gevolg hij haalt al z'n water om de defrost te doen uit de radiatoren die natuurlijk heel snel afkoelen. Tevens duurt de defrost langer omdat de hoeveelheid water uit de raditoren te klein is t.o.v een vloerverwarming zonder pomp.

Ik voorspel je dat als de pomp eruit is je een heel groot verschil gaat merken bij temperaturen onder de 5 graden.
Als de raditoren geboost worden met ventilatoren kan je temperatuur op de warmtepomp flink naar beneden wat weer een forse verhoging van je cop geeft.

N.B. Een airco is een stuk zuiniger als een cv ketel.

• Joarie
Over de werkende boost vandaag: let op dat het dauwpunt nu opeens vandaag een stuk lager ligt dan afgelopen week. Ik heb deze middag nog geen defrost gehad.

Die verdeler pomp eruit slopen staat wel op de to-do-lijst. Enige spannende is wel dat de CV ketel op de ingestelde waarde van 40 graden moet blijven staan want mijn houten vloer kan niet goed tegen 45+ ivm uitzetten.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• Frans H
Joarie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:09:
Over de werkende boost vandaag: let op dat het dauwpunt nu opeens vandaag een stuk lager ligt dan afgelopen week. Ik heb deze middag nog geen defrost gehad.

Die verdeler pomp eruit slopen staat wel op de to-do-lijst. Enige spannende is wel dat de CV ketel op de ingestelde waarde van 40 graden moet blijven staan want mijn houten vloer kan niet goed tegen 45+ ivm uitzetten.
cv ketel kan vaak nog veel lager (30 )

• Joarie
Frans H schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:10:
[...]

cv ketel kan vaak nog veel lager (30 )
Daar ben ik niet bang voor. Ik heb hem zelf op 40 ingesteld met de laagste stand qua kW. Ik vrees echter servicemonteurs :+

• WouteruitTB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2z6tMv_blQd601bXZP8Kqpdwk0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKNggdmvpXJnrsDoekR2MLsB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WI7vXj3foG2siR5D29oN0oSJsbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuK26c1YdWi0jLN55H5LDRj4.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik letterlijk alleen de pomp weghalen en vervangen door een stuk buis of meer voor nodig? (Of beter de hele cv overslaan of anders aan laten leggen?) De woning is gesloopt sinds de zomer dus beide cvketels is alleen maar een belemmering lijkt mij, warm water gaat via wpboiler en nadeel is dat de driewegklep nu nog gebruikt wordt en enige voordeel is dat ik via cv warm water temperatuur of 40 heb staan en de boiler op 60 ivm legionella.)

• Frans H
Joarie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:11:
[...]

Daar ben ik niet bang voor. Ik heb hem zelf op 40 ingesteld met de laagste stand qua kW. Ik vrees echter servicemonteurs :+
??

• nivekamoud
Daar is wel meer voor nodig, staat je thermostaat van de vloerverwarming ook op max ? Scheelt ook, vd zomer ombouwen naar een open verdeler zoek naar eens op YouTube hoe dat werkt

• Frans H
WouteruitTB schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan ik letterlijk alleen de pomp weghalen en vervangen door een stuk buis of meer voor nodig? (Of beter de hele cv overslaan of anders aan laten leggen?) De woning is gesloopt sinds de zomer dus beide cvketels is alleen maar een belemmering lijkt mij, warm water gaat via wpboiler en nadeel is dat de driewegklep nu nog gebruikt wordt en enige voordeel is dat ik via cv warm water temperatuur of 40 heb staan en de boiler op 60 ivm legionella.)
Zo simpel is het helaas niet.
- Pomp eruit halen en afdoppen op de retourbalk van de verdeler (bovenste)
- Thermostaatkraan eruit
- De toevoerleiding die naar de thermostaatkraan ging verlengen (omleggen) en aansluiten op het gat inde toevoerbalk waar eerst de pomp zat
- Als laatste het reduceerventiel weghalen tussen de retourleiding en de retourbalk

Is wel wat werk maar aanzienlijk minder dan een geheel nieuwe verdeler.

• BruceMW
Ik heb de boost ook aanstaan, maar geen idee of die al is aangesproken. Vanaf hoeveel watt werkt de boost?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dr_ogthLAbD-CS9kuw5q-uXPzE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFiEb1TxPkhY46NgxCxAr3KI.png?f=fotoalbum_large

• PVPaneel
@BruceMW De PompAO verbruikt onder normale omstandigheden 1600 watt maximaal en tot 2000 watt in de boostmodus(volgens de portal). Hoeveel energie je daarvoor terugkrijgt hangt af van stooklijn en buitentemperatuur. Op z'n best rond deze temperatuur (zeg cop 3-4) dus maximaal ca. 1,2~1,6kW thermisch extra (bij 35 graden water of minder).

[ Voor 10% gewijzigd door PVPaneel op 10-01-2026 17:10 ]

• Mkw
Bij mij staat de boostmodus uit en dan kom ik al aan 2kwh in een uur, volgens de app. Dat herken ik ook wel van de live data.

• nivekamoud
Dat heb ik idd ook 2000watt zonder boost modus.

• JDOBL
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:33:
[...]

Dit lijkt op een kortsluiting in je CV circuit.

Zit er misschien een by-pass in cv circuit die openstaat, of een hele kleine radiator die volledig openstaat.
Die kortsluiting zorgt er dan voor dat het hete water uit de warmtepomp vrijwel onafgekoelt weer terug naar de warmtepomp gaat waardoor deze, als het verschil tussen Ta en Tr te klein wordt, zal afslaan en als het verschil weer groter geworden is weer aan zal gaan.

De manier om je systeem beter te krijgen is om ervoor te zorgen dat alle radiatoren (en convectoren) een zelfde delta T hebben, dus ingaande temperatuur - uitgaande temperatuur bij allemaal een beetje gelijk maken.
Dit doe je door de voetventielen op de radiatoren een beetje af te knijpen waardoor de delta-t voor die radiator zal toenemen. N.B. De grootste convectoren zijn dan de basis die zet je voledig open.

Kleine plaatradiatoren en handdoekradiatoren met weinig afgifte zijn vaak de boosdoeners.

Je kan voor een paar euro temperatuur metertjes kopen die je met wat isolatiemateriaal om de buizen van en naar de radiator kan klemmen om de delta-t vrij naukeurig te meten.

Als test zou je kunnen beginnen met alle kleine plaatradiatoren en handdoek radiator bijna dicht te draaien en kijken of dit helpt.

[Afbeelding]
Hoi @Frans H ,

Zojuist op onderzoek geweest (en die temp. meters besteld). Op de tast voel ik maar weinig verschil tussen ingaande temp en uitgaande temp bij zowel de convectoren als ook bij de badkamerradiator.
Hier een aantal foto's om er zeker van te zijn dat ik aan de juiste 'knop' ga draaien ;). Graag je advies. Laten we de foto's nummeren van 1/m 5 (van boven naar beneden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPFwcfewndX-Ee0zqTqldxBdXrA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vqmeWLCSicFGPHNOu32qc6Zi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6np2s2bxt9s7YrYdtty8I6AXtzU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SvwGUb3CB6vhRlvPXsxKpHBC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8CPG8MjcGnXjx0CUrJTuVFTyD8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dZN2GRbjXkSl3TimPVrHr84M.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va4yDPTNurjSJEsx3KPd1TITt-I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FBTXmYzHTjPDkMwmM5yP649Z.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG2jB9O6P1gpTO4aV3d42rrKYCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kCUhtuGD6eBwpYteodSQxnpd.png?f=fotoalbum_large

• Frans H
JDOBL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Hoi @Frans H ,

Zojuist op onderzoek geweest (en die temp. meters besteld). Op de tast voel ik maar weinig verschil tussen ingaande temp en uitgaande temp bij zowel de convectoren als ook bij de badkamerradiator.
Hier een aantal foto's om er zeker van te zijn dat ik aan de juiste 'knop' ga draaien ;). Graag je advies. Laten we de foto's nummeren van 1/m 5 (van boven naar beneden)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Badkamerradiator heeft zo te zien geen mogelijkheid om de flow af te knijpen.
De thermostaatknop zou je eraf kunnen halen en er een gewone knop opzetten die je dan een heel klein stukje open draaien.
De andere radiator is ook lastig, ik ken die aansluitingen niet maar je kan kijken of die ronde schroef met gleuf (die je omcirkeld hebt) een stelschroef is (of misschien zit er een inbus achter die je kan dichtdraaien) (gewoon proberen door hem eerst helemaal dicht te draaien dan zie je snel genoeg of het de juiste schroef is).
Alle andere zaken zijn geen stelschroeven.

• BruceMW
[quote]JDOBL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Hoi @Frans H ,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[/quote]
JDOBL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:37:

[...]

Hoi @Frans H ,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik "zeg" het voorzichtig, want ik ben geen techneut, maar ik heb bij de retour ook zo'n 6 kantige "dop", als ik die eraf draai zit daar een inbus achter waarmee je de retour kunt afknijpen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zhkFeqxjaSIcmSR7XoLQEvefgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhMxU3YE1vEHHG9hbpKVepL6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8DthlQ9a1RtK0JtmfiF3ZevCxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isAwghv3rq7NMrwX2mjKB9cF.jpg?f=fotoalbum_large

• BruceMW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVnegY1ZFt_O23NJxPHZN5yLUqQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6aqW9d8EEwqNsgDE91knpt50.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door BruceMW op 10-01-2026 20:21 ]

• JDOBL
Frans H schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:52:
[...]

De thermostaatknop zou je eraf kunnen halen en er een gewone knop opzetten die je dan een heel klein stukje open draaien.
De andere radiator is ook lastig, ik ken die aansluitingen niet maar je kan kijken of die ronde schroef met gleuf (die je omcirkeld hebt) een stelschroef is (of misschien zit er een inbus achter die je kan dichtdraaien) (gewoon proberen door hem eerst helemaal dicht te draaien dan zie je snel genoeg of het de juiste schroef is).
Alle andere zaken zijn geen stelschroeven.
Dankje. Op de bovenste foto, de convector, zit ook een knop. Heeft die ook nog een functie?

• JDOBL
BruceMW schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Ik "zeg" het voorzichtig, want ik ben geen techneut, maar ik heb bij de retour ook zo'n 6 kantige "dop", als ik die eraf draai zit daar een inbus achter waarmee je de retour kunt afknijpen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah kijk. Dankjewel. Ik dacht dat je dan gelijk een waterbad kreeg ;)

• MR. RHS
PVPaneel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:48:
@BruceMW De PompAO verbruikt onder normale omstandigheden 1600 watt maximaal en tot 2000 watt in de boostmodus(volgens de portal). Hoeveel energie je daarvoor terugkrijgt hangt af van stooklijn en buitentemperatuur. Op z'n best rond deze temperatuur (zeg cop 3-4) dus maximaal ca. 1,2~1,6kW thermisch extra (bij 35 graden water of minder).
Ik tik af en toe 2650 watt aan met de boost aan (gemeten MID-meter in de meterkast). En dag met de boost aan full pull komt er dan 139 kWh uit volgens de app met een COP van 2.8 😳

[ Voor 8% gewijzigd door MR. RHS op 10-01-2026 20:35 ]

• Frans H
JDOBL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Dankje. Op de bovenste foto, de convector, zit ook een knop. Heeft die ook nog een functie?
Convector zou ik als basis nemen dus volledig open zetten.

• Frans H
JDOBL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:22:
[...]

Ah kijk. Dankjewel. Ik dacht dat je dan gelijk een waterbad kreeg ;)
Deze had ik over het hoofd gezien! Goede aanvulling van BruceMW

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11-01 18:10
Frans H schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:52:
[...]

Ik heb in huis één thermostaatknop (Heimeier) en als je die eraf haalt kun je daarachter met een speciale sleutel het debiet in 6 standen instellen. Misschien kan dan hier ook?

• RudyL90
WeakTweaker schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Ik heb in huis één thermostaatknop (Heimeier) en als je die eraf haalt kun je daarachter met een speciale sleutel het debiet in 6 standen instellen. Misschien kan dan hier ook?
Hier kan je inderdaad waterzijdig inregelen (flow zo instellen dat je de gewenste deltaT haalt). Heb je eigenlijk een speciale Heimeier sleutel voor nodig maar gaat prima als je het rustig met een waterpomptang doet.

• keescab
Ik heb op alle radiatoren heimeiers eclipse 300, maar je kan nooit aan een delta t komen volgens het boekje. Dan moet je de zaak zo knijpen dat de radiatoren bijna geen warmte meer afgeven. Ik heb de flow iets laten verlagen tot 15 liter per minuut.

• JDOBL
Frans H schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:54:
[...]

Convector zou ik als basis nemen dus volledig open zetten.
Onder het mom van uitproberen en wachten op temp meters heb ik een grote convector, welke in de slaapkamer hangt die (slaapkamer) altijd koud is ivm deur open voor de helft dichtgedraaid met de knop die erop zit. Of het ligt aan de koude nacht maar COP steeg van 2.5 naar 2.9..... en beneden de temperatuur half graadje hoger (dus de convectoren beneden kunnen meer warmte kwijt). Zodra de sensoren binnen zijn begint het meten.

Heb de convector op de werkkamer, dichtbij ingang leidingen uit warmtepomp ook half dichtgezet omdat het altijd super warm wordt in die kamer (met boosters op de convector ook nog eens)

En de beneden convector met booster geeft veel meer warmte af. Manmanman....als ik dit eerder had geweten _/-\o_

Ik ga nog wel verder 'prutsen'

[ Voor 7% gewijzigd door JDOBL op 11-01-2026 09:00 ]

• RudyL90
keescab schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:56:
Ik heb op alle radiatoren heimeiers eclipse 300, maar je kan nooit aan een delta t komen volgens het boekje. Dan moet je de zaak zo knijpen dat de radiatoren bijna geen warmte meer afgeven. Ik heb de flow iets laten verlagen tot 15 liter per minuut.
Als je overal thermostatische knoppen hebt kan je inderdaad beter de pompsnelheid verlagen, ik vermoeden dat je anders de pomp alleen maar tegenwerkt met het knijpen. Maar als het om één radiator gaat kan je best daar de flow knijpen om de deltaT wat hoger te krijgen. Soms is het zelfs noodzakelijk, als de radiator amper warmte afgeeft (flow veel te hoog, water geen tijd om warmte af te geven).

• Da Terminater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:56
Gezien de kou van ca -10gr buitentemperatuur mooie testcase hoe het product zich houd. Ik heb de boost functie aangezet en hou het net 19gr binnen. Ik verwarm hiermee dan wel alle verdiepingen v/h huis. De rek is er wel uit nu maar product doet min of meer hoe deze ook verkocht is. In dat opzicht wel tevreden, temeer omdat ik enkel via oude radiatoren momenteel verwarm. (150m2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AKRnAYf7OXOTl4pXuaEuiRkcDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2vjuiHqymqPaDWYruswTW9m.jpg?f=fotoalbum_large

• Mkw
RudyL90 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:31:
[...]

Als je overal thermostatische knoppen hebt kan je inderdaad beter de pompsnelheid verlagen, ik vermoeden dat je anders de pomp alleen maar tegenwerkt met het knijpen. Maar als het om één radiator gaat kan je best daar de flow knijpen om de deltaT wat hoger te krijgen. Soms is het zelfs noodzakelijk, als de radiator amper warmte afgeeft (flow veel te hoog, water geen tijd om warmte af te geven).
Is het te berekenen hoe hoog de flow moet zijn voor optimale werking/warmteafgifte? Ik heb alleen maar radiatoren waarvan in de woonkamer met ventilatoren. Ik heb standaard knoppen erop zitten dus geen mogelijkheid tot knijpen? De flow is nu max 16l/m omdat bij een hogere flow er lawaai ontstond bij de aansluiting op de 22m leidingen. Op 7 januari had ik maximale gegenereerde warmte van 71kwh bij een cop van 2,6. De delta is meestal 5 graden.

• Frans H
JDOBL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:10:
[...]

Onder het mom van uitproberen en wachten op temp meters heb ik een grote convector, welke in de slaapkamer hangt die (slaapkamer) altijd koud is ivm deur open voor de helft dichtgedraaid met de knop die erop zit. Of het ligt aan de koude nacht maar COP steeg van 2.5 naar 2.9..... en beneden de temperatuur half graadje hoger (dus de convectoren beneden kunnen meer warmte kwijt). Zodra de sensoren binnen zijn begint het meten.

Heb de convector op de werkkamer, dichtbij ingang leidingen uit warmtepomp ook half dichtgezet omdat het altijd super warm wordt in die kamer (met boosters op de convector ook nog eens)

En de beneden convector met booster geeft veel meer warmte af. Manmanman....als ik dit eerder had geweten _/-\o_

Ik ga nog wel verder 'prutsen'
Mooi dat je nu al resultaat ziet.

Belangrijk is straks, als je het wat beter kan meten dat elke radiator wel een verschil in toe- en afvoer temperatuur laat zien, want dan ben je de kortsluiting in je circuit kwijt en zal hij minder pendelen.

Inderdaad wat RudyL90 zegt je moet wel voldoende open hebben staan om de flow niet te blokkeren.
(grote convector bv. open)
Thermostaat knoppen zijn eigenlijk niet handig omdat die de flow volledig kunnen afsluiten. Het liefst wil je de radiator of convector waar een thermostaatknop op zit kunnen afknijpen tot de goede waarde (bij een volledig opengedraaide thermostaatknop).
Als ze zijn afgeregeld dan moet je de thermostaatknoppen lekker maximaal open laten staan om ervoor te zorgen dat de flow goed blijft. (zonesystemen bij een warmtepomp is eigenlijk ook geen goed idee want die geven vaak ook problemen)

Ik weet niet of dat afknijpen kan bij jouw thermostaatknoppen, bij de wat modernere kan dat. (ik heb zelf ook heimeier en daar kan dat bij, maar afstellen met voetventiel als dat er zit werkt beter).
Misschien kun je van de radiatoren met een thermostaatknop nog een foto van de toe en afvoer maken om te zien of daar een stelmogelijkheid zit.

Succes straks met de themperatuurmetertjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Frans H op 11-01-2026 10:16 ]

• Frans H
Mkw schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Is het te berekenen hoe hoog de flow moet zijn voor optimale werking/warmteafgifte? Ik heb alleen maar radiatoren waarvan in de woonkamer met ventilatoren. Ik heb standaard knoppen erop zitten dus geen mogelijkheid tot knijpen? De flow is nu max 16l/m omdat bij een hogere flow er lawaai ontstond bij de aansluiting op de 22m leidingen. Op 7 januari had ik maximale gegenereerde warmte van 71kwh bij een cop van 2,6. De delta is meestal 5 graden.
Thermostaatknoppen heb je eigenlijk helemaal niets aan bij een goed ingeregeld systeem, dus geen probleem dat je ze niet hebt.
Waterzijdig afregelen doe je in pricipe met de voetventielen en niet met de thermostaatknppen.
Hooguit kun je een houtje-touwtje oplossing toepassen door met de gewone radiatorknoppen de boel wat te tunen als je geen voetventielen hebt.

• JDOBL
Frans H schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Mooi dat je nu al resultaat ziet.

Belangrijk is straks, als je het wat beter kan meten dat elke radiator wel een verschil in toe- en afvoer temperatuur laat zien, want dan ben je de kortsluiting in je circuit kwijt en zal hij minder pendelen.

Inderdaad wat RudyL90 zegt je moet wel voldoende open hebben staan om de flow niet te blokkeren.
(grote convector bv. open)
Thermostaat knoppen zijn eigenlijk niet handig omdat die de flow volledig kunnen afsluiten. Het liefst wil je de radiator of convector waar een thermostaatknop op zit kunnen afknijpen tot de goede waarde (bij een volledig opengedraaide thermostaatknop).
Als ze zijn afgeregeld dan moet je de thermostaatknoppen lekker maximaal open laten staan om ervoor te zorgen dat de flow goed blijft. (zonesystemen bij een warmtepomp is eigenlijk ook geen goed idee want die geven vaak ook problemen)

Ik weet niet of dat afknijpen kan bij jouw thermostaatknoppen, bij de wat modernere kan dat. (ik heb zelf ook heimeier en daar kan dat bij, maar afstellen met voetventiel als dat er zit werkt beter).
Misschien kun je van de radiatoren met een thermostaatknop nog een foto van de toe en afvoer maken om te zien of daar een stelmogelijkheid zit.

Succes straks met de themperatuurmetertjes.
Zie ik dit nu goed? Staat hier niet delta T op de knop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAt0WTI3v_EenI0ulb8h4jCaKFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXQqb0r4vZqnBWLz4Y4ii64s.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zit onder de knop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CmJ4JMpfwMIQk6lXhRPUqGr4oQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iULvY3AX1kHDlqw0sQCj0Alb.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de eerder genomen foto's, de 5 of 6 hoek dop...daar komt zwart water uit. Het andere 'ventiel' stelschroef aan de bovenkant achter de de draaiknop....daar kwam helder water uit.

Tot zover de bevindingen #nieuwe hobby

[ Voor 13% gewijzigd door JDOBL op 11-01-2026 11:42 ]

• Frans H
JDOBL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Zie ik dit nu goed? Staat hier niet delta T op de knop?

[Afbeelding]

Dit zit onder de knop
[Afbeelding]

Uit de eerder genomen foto's, de 5 of 6 hoek dop...daar komt zwart water uit. Het andere 'ventiel' stelschroef aan de bovenkant achter de de draaiknop....daar kwam helder water uit.

Tot zover de bevindingen #nieuwe hobby
Ik kan er geen wijs uit worden want de eerste foto lijkt inderdaad op een stelschroef maar bij de 2e lijkt het weer een alleen open en dicht mechaniek.
Maak ook eens een foto van de in en uitgaande leidingaansluitingen (van deze radiator).

• JDOBL
Frans H schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Ik kan er geen wijs uit worden want de eerste foto lijkt inderdaad op een stelschroef maar bij de 2e lijkt het weer een alleen open en dicht mechaniek.
Maak ook eens een foto van de in en uitgaande leidingaansluitingen (van deze radiator).
Let niet op de kabels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZEguwi8C4B7W7ddOQ4XKtGP3r0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkXfgZJZhMQMKqroTfR4nfKS.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij moet je uitgaande stroom afknellen toch? Niet in de ingaande maar ik ben er vrij zeker van dat er Delta T op de knop staat.

Het zijn Jaga convectoren zie ik nu pas :).

Verder prutsen maar...pomp ao draait nu wel netjes met cop op 3.0. twee convectoren iets geknepen maar niet veel. Ik hoor het wel nog flink stromen. Ik ga aan Dewarmte vragen of ze de flow naar 15 of 14 willen zetten. Daarna kijken wat het doet. Evt convectoren weer open.

Ik hoop alleen niet dat door de flow iets af te knellen dat dit slecht is voor de pomp ao.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwD7WCleFR7_7IP57KF4YqWjcdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7qKTXY8iTSpYqXWnGTTxrzkp.png?f=fotoalbum_large

Ev volgens AI (maar wel met andere stelknop als bron van informatie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmmEn0fM5ptX0dnWfvl-1AoMxD4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mO4vZvt31PKGXuYKEU46Av4g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbGF12iXXhBRhb883RwzdefokmM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7S4sqd3q70lAr3WZzDWnl7Yt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door JDOBL op 11-01-2026 12:25 ]

• Frans H
JDOBL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Let niet op de kabels

[Afbeelding]

Volgens mij moet je uitgaande stroom afknellen toch? Niet in de ingaande maar ik ben er vrij zeker van dat er Delta T op de knop staat.

Het zijn Jaga convectoren zie ik nu pas :).

Verder prutsen maar...pomp ao draait nu wel netjes met cop op 3.0. twee convectoren iets geknepen maar niet veel. Ik hoor het wel nog flink stromen. Ik ga aan Dewarmte vragen of ze de flow naar 15 of 14 willen zetten. Daarna kijken wat het doet. Evt convectoren weer open.

Ik hoop alleen niet dat door de flow iets af te knellen dat dit slecht is voor de pomp ao.

[Afbeelding]

Ev volgens AI (maar wel met andere stelknop als bron van informatie)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uit- of ingaande kant afkijpen maakt niet uit want waar je vernauwing laat optreden, het resultaat op de flow door de radiator is hetzelfde.
Ivm de geluiden door het afknijpen is het inderdaad het beste om de flow flink lager te laten zetten door dewarmte, zeker omdat je eigenlijk toch teveel vermogen hebt.
Je kan ook vragen of ze de waterpomp wel op dynamisch hebben staan want met de dynamische instelling kunnen ze de delta-t instellen op bv 5 graden en wanneer de delta-t te klein wordt zal de waterpomp dan automatich minder hard gaan pompen.
Ivm geluiden bij opstarten en zolang de delta-t nog boven de 5 graden is, is het verstandig om de pompsnelheid te laten beperken tot zeg 13l/m maximaal.
Zolang je nog voldoende doorstrom hebt in enkele convectoren of radiatoren hoef je je geen zorgen te maken over de pomp, die moet hooguit wat harder werken maar maximaal vermogen van de pomp wordt nooit meer dan maximaal vermogen en daar kan hij gewoon tegen.

• Mkw
Frans H schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Thermostaatknoppen heb je eigenlijk helemaal niets aan bij een goed ingeregeld systeem, dus geen probleem dat je ze niet hebt.
Waterzijdig afregelen doe je in pricipe met de voetventielen en niet met de thermostaatknppen.
Hooguit kun je een houtje-touwtje oplossing toepassen door met de gewone radiatorknoppen de boel wat te tunen als je geen voetventielen hebt.
Gaat om deze knoppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvOBpyR_YaIJTeYha829ds3m74o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6UFkbCa3Id0RH3fD53simUV.jpg?f=fotoalbum_large

• Frans H
Het geldt eigenlijk voor alle thermostaatknoppen dat je die het beste volledig open kan zetten en met dan waterzijdig afregelen zodanig de ruimte op de goede temperatuur blijft. (moet de radiator natuurlijk wel voldoende vermogen hebben maar dat spreekt voor zich)

• a.zwikstra
  • Laatst online: 11:28
Goedemiddag allen, ik kom net thuis en ik zie dat de Warmtepomp 0Watt gebruikt. Mijn vrouw gaf aan dat ze een hard geluid hoorde en daarna niets meer. Ik heb de stroomschakelaar op de pomp uit en aan gezet. Maar geen leven meer in de pomp. Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn? Pomp heeft het zwaar gehad, maar daar moet de pomp toch tegen kunnen?

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11-01 18:10
Wat vervelend. Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Vergeet niet de waterdruk te controleren. (Bij een te lage druk schakelt de Pomp AO uit).

Edit: branden de lampjes op de regelunit nog wel? (Kastje bij de CV-ketel).

[ Voor 21% gewijzigd door WeakTweaker op 11-01-2026 13:36 ]

• a.zwikstra
WeakTweaker schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:30:
Wat vervelend. Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Vergeet niet de waterdruk te controleren. (Bij een te lage druk schakelt de Pomp AO uit).

Edit: branden de lampjes op de regelunit nog wel? (Kastje bij de CV-ketel).
De regelunit doet het wel nog. Die stuurt nu gelukkig de CV aan. Ik heb een slimme stekker ertussen, die meet 0Watt. De druk is nog prima, want de CV doet het gelukkig heel goed. Maar wel balen. Ik meldt het nu bij DeWarmte. Gelukkig de komende week minder koud. Zonde van al het gas dat nu gebruikt wordt.

• Frans H
a.zwikstra schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:17:
[...]

De regelunit doet het wel nog. Die stuurt nu gelukkig de CV aan. Ik heb een slimme stekker ertussen, die meet 0Watt. De druk is nog prima, want de CV doet het gelukkig heel goed. Maar wel balen. Ik meldt het nu bij DeWarmte. Gelukkig de komende week minder koud. Zonde van al het gas dat nu gebruikt wordt.
Als hij helemaal geen stroom verbruikt nu, dan lijkt het op een elektrisch probleem, misschien is de kWh meter er uitgeklapt.

• marcorolla
a.zwikstra schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Zie je in de app wel de buitentemperatuur vermeld staan?

• Da Terminater
a.zwikstra schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:04:
Goedemiddag allen, ik kom net thuis en ik zie dat de Warmtepomp 0Watt gebruikt. Mijn vrouw gaf aan dat ze een hard geluid hoorde en daarna niets meer. Ik heb de stroomschakelaar op de pomp uit en aan gezet. Maar geen leven meer in de pomp. Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn? Pomp heeft het zwaar gehad, maar daar moet de pomp toch tegen kunnen?
Staat alles op 0 in de app? Bij mij was het de powermeter, hopelijk kunnen ze je snel helpen.

• BruceMW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe2P5R3x3v19Y4XAL8DIVy1LOtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kE7s2wZ9oAYh36MHdrX941Wj.jpg?f=fotoalbum_large
Er wordt bij tijden veel gemopperd op de AO, ook door mij..... ;), maar ons huis bleef, ondanks de strenge vorst, lekker warm. Ook dat mag worden gezegd.

• a.zwikstra
Da Terminater schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Staat alles op 0 in de app? Bij mij was het de powermeter, hopelijk kunnen ze je snel helpen.
In de app staat alles op nul. Je ziet wel de thermostaat aan gaan en de cv ketel ook. Ik ga zo bellen.

• f.welvering
BruceMW schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:28:
[Afbeelding]
Er wordt bij tijden veel gemopperd op de AO, ook door mij..... ;), maar ons huis bleef, ondanks de strenge vorst, lekker warm. Ook dat mag worden gezegd.
Hier kan ik me ook helemaal in vinden, de PompAO heeft ons huis de gehele week netjes op 21 graden kunnen houden. Aan de statistieken te zien heeft hij niet eens zijn maximale vermogen aangeraakt.
Had wel de boost nodig anders trok hij het niet niet.

• a.zwikstra
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:02:
[...]

In de app staat alles op nul. Je ziet wel de thermostaat aan gaan en de cv ketel ook. Ik ga zo bellen.
Inmiddels contact gehad met deWarmte. Als het goed is komt er vrijdag een monteur. Wel zonde dat de CV nu staat de branden en de pomp AO 5 dagen offline staat. Hopelijk kunnen ze het vrijdag fixen.

• marcorolla
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:02:
[...]

Dat probleem heb ik ook met enige regelmaat (zie mijn post van enkele dagen terug). Even je control unit de stekkers van de stroom halen en dan na enkele minuten hersteld de verbinding weer. Dan ziet de control unit de buitentemperatuur weer en zal de warmtepomp weer aangaan.

• marcorolla
BruceMW schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:28:
[Afbeelding]
Ja helemaal eens, ondanks wat kleine issues die naar mijn idee vooral op software vlak liggen hier ook dik tevreden zeker na afgelopen weekend. Ik durf met vertrouwen in de toekomst mijn CV ketel de deur uit te doen, die ik sinds de installatie van de pomp AO alleen nog maar voor warm tapwater gebruik.

• a.zwikstra
marcorolla schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Dat probleem heb ik ook met enige regelmaat (zie mijn post van enkele dagen terug). Even je control unit de stekkers van de stroom halen en dan na enkele minuten hersteld de verbinding weer. Dan ziet de control unit de buitentemperatuur weer en zal de warmtepomp weer aangaan.
De PompAO is helemaal "dood". Ik heb een smartstekker erop en die geeft aan dat er 0 Watt wordt gebruikt. In de zomer wanneer de pomp niets doet is het ongeveer 20Watt. Ik heb voor alle zekerheid de unit uit en aan gehad, maar geen resultaat. Maar thanks voor het meedenken. :)

• PVPaneel
@a.zwikstra De werkschakelaar van de buitenunit staat nog goed?

• marcorolla
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:53:
[...]

De PompAO is helemaal "dood". Ik heb een smartstekker erop en die geeft aan dat er 0 Watt wordt gebruikt. In de zomer wanneer de pomp niets doet is het ongeveer 20Watt. Ik heb voor alle zekerheid de unit uit en aan gehad, maar geen resultaat. Maar thanks voor het meedenken. :)
Ik had mijn "probleem" ook even per mail aan de warmte voorgelegd en bijgaand antwoord gekregen. Ben nu niet thuis dus kan het verder niet checken en ik kijk het eerst nog even aan of het nog vaak gaat voorkomen (zoals gezegd het was nu toevallig twee keer op dezelfde dag en voorheen eens in de maand).

Beste Marco,

In de Control Unit zit een USB-stick die de communicatie tussen onze software en het verwarmingssysteem regelt. De USB-poort waar deze in zit kan wel eens storingen geven.

Om het huidige probleem op te lossen, kun je de USB-stick verplaatsen. Maak hiervoor de Control Unit open door het voorpaneel te verwijderen. Lokaliseer de Raspberry Pi en verplaats de USB stick naar één van de andere poorten.

Zie de afbeelding hieronder:

https://26202849.fs1.hubs...%20Pi%20usb%20poorten.jpg

Voor extra informatie over de onderdelen van de control unit kunt u deze pagina raadplegen:
https://help-center.dewar...n-bestaat-de-control-unit

Ik hoor het graag als het probleem blijft!

• a.zwikstra
PVPaneel schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:57:
@a.zwikstra De werkschakelaar van de buitenunit staat nog goed?
Die staat goed. Inmiddels staat de hoofdschakelaar op advies van de warmte uit en de 2 kraantjes dicht. Dit omdat er null watt wordt gebruikt en de pomp dus geen teken van leven vertoont. Monteur komt woensdag ochtend. Ik laat het weten wat de oplossing is.

[ Voor 3% gewijzigd door a.zwikstra op 12-01-2026 11:28 ]

• marcorolla
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Die staat goed. Inmiddels staat de hoofdschakelaar op advies van de warmte uit en de 2 kraantjes dicht. Dit omdat er null watt wordt gebruikt en de pomp dus geen teken van leven vertoont. Monteur komt woensdag ochtend. Ik laat het weten wat de oplossing is.
sterkte en ik ben benieuwd naar wat het probleem bij jou is.

• Joarie
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Even een stomme vraag, maar waarom het advies om de warmtepomp in te blokken met de 2 kranen dicht terwijl deze nog gevuld is met CV-water? Het vriest gelukkig (overdag) niet meer, maar ik zou zelf daar wel wat vraagtekens bij plaatsen. Liever dat het systeem warm gehouden wordt met CV-water dat gecirculeerd wordt door de CV-ketel.

• Da Terminater
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Dit had ik ook, powermeter is in rook op gegaan. Fijn dat ze zo snel kunnen helpen!
Pagina: 1 ... 58 59 Laatste