Uit- of ingaande kant afkijpen maakt niet uit want waar je vernauwing laat optreden, het resultaat op de flow door de radiator is hetzelfde.JDOBL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:02:
[...]
Let niet op de kabels
[Afbeelding]
Volgens mij moet je uitgaande stroom afknellen toch? Niet in de ingaande maar ik ben er vrij zeker van dat er Delta T op de knop staat.
Het zijn Jaga convectoren zie ik nu pas.
Verder prutsen maar...pomp ao draait nu wel netjes met cop op 3.0. twee convectoren iets geknepen maar niet veel. Ik hoor het wel nog flink stromen. Ik ga aan Dewarmte vragen of ze de flow naar 15 of 14 willen zetten. Daarna kijken wat het doet. Evt convectoren weer open.
Ik hoop alleen niet dat door de flow iets af te knellen dat dit slecht is voor de pomp ao.
[Afbeelding]
Ev volgens AI (maar wel met andere stelknop als bron van informatie)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ivm de geluiden door het afknijpen is het inderdaad het beste om de flow flink lager te laten zetten door dewarmte, zeker omdat je eigenlijk toch teveel vermogen hebt.
Je kan ook vragen of ze de waterpomp wel op dynamisch hebben staan want met de dynamische instelling kunnen ze de delta-t instellen op bv 5 graden en wanneer de delta-t te klein wordt zal de waterpomp dan automatich minder hard gaan pompen.
Ivm geluiden bij opstarten en zolang de delta-t nog boven de 5 graden is, is het verstandig om de pompsnelheid te laten beperken tot zeg 13l/m maximaal.
Zolang je nog voldoende doorstrom hebt in enkele convectoren of radiatoren hoef je je geen zorgen te maken over de pomp, die moet hooguit wat harder werken maar maximaal vermogen van de pomp wordt nooit meer dan maximaal vermogen en daar kan hij gewoon tegen.
:strip_exif()/f/image/l6UFkbCa3Id0RH3fD53simUV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kE7s2wZ9oAYh36MHdrX941Wj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/AC9dY8ViMvp4YSi8l1Oy9xNw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2HkBbqLZWTgTGFd1T8jAy2Pc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xyWOfJiXBL9HOGiQQVgdvmkB.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KilP2cSGASPTFeQ4VUGg0aiL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tia4V0aa7uSPFco6tsblRXjx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NOoePLdG9go44bWg5RtzIIwu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vSxNfZeK59WocuLKSakrVl3S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VhYTiH8KphkDuaspZydpCXZQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pqaX9v0NilEaRf3Ynq5w3IAb.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AZFJTMYqofriTq6D5yGFJC35.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/WOHQn3qAap2yzd0vMrn9JlFT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/cke4mIrQWbI0oD634Xcyjzcp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jqmUTgHcLxkmeII4sjJV9p7o.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/g1mxi6oEE6xyiya7wvYaopEo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CrvVoh8drse0lq1nkbqOw4BL.png?f=fotoalbum_large)