Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste
Acties:

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:28
tentakel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:20:
Hoi!
Heeft iemand ervaring met foutcode E5 op een Pomp T? Heeft iemand deze foutmelding op een Pomp T warmtepomp gehad, of weet iemand van meer specifieke support-documentatie hierover?
Had bij mij te maken met een te lage doorstroomsnelheid van de Cv leiding. Toevallig een radiator dicht gedraaid?

• tentakel
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07-01 17:34
Nee, ik heb de radiatoren niet dichtgedraaid. Misschien hebben de thermostaten wel dicht gemaakt. Maar zoals ik het begrijp zit de AO aan één kant van het verwarmingscircuit en de T aan de andere kant. In dat geval kan het water toch in één grote lus circuleren, toch?

Ik begrijp eigenlijk niet helemaal hoe dit hoort te werken:
Gaat de AO automatisch aan wanneer de T start? En wat gebeurt er in de zomer; kan Pomp T dan simpelweg draaien op de warmte-energie uit mijn huis?

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:28
tentakel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:57:
Nee, ik heb de radiatoren niet dichtgedraaid. Misschien hebben de thermostaten wel dicht gemaakt. Maar zoals ik het begrijp zit de AO aan één kant van het verwarmingscircuit en de T aan de andere kant. In dat geval kan het water toch in één grote lus circuleren, toch?

Ik begrijp eigenlijk niet helemaal hoe dit hoort te werken:
Gaat de AO automatisch aan wanneer de T start? En wat gebeurt er in de zomer; kan Pomp T dan simpelweg draaien op de warmte-energie uit mijn huis?
Ik dacht hetzelfde, systeem steekt hier hetzelfde in elkaar maar de afstemming qua doorstroming vergt soms wat meer werk hoorde ik van support. Hier ook telkens E5 of E6 storing gehad als er iets veranderde in de open radiatoren boven, vooral de support mailen dus. Heb nog geen reactie gehad van support over de temperatuur in de leidingen waarop de MP hier zou moeten aanslaan, daar wil ik ook nog wat meer duidelijkheid over, mag van mij wel een tandje minder...

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:01
Met dank aan @Pupp3tmast3r heb vandaag versie 2.2 van de Home Assistant integratie uitgebracht. Deze heeft ook ondersteuning voor de nieuwe Pomp MP.

Gewoon te vinden in HACS of anders hier:
https://github.com/ronald-willems/dewarmte-homeassistant

Zoals altijd. Vragen, feature requests en problemen zijn welkom.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-01 21:25
jaxxon schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:48:
Goedemorgen,

Inmiddels mijn gesprek met Dewarmte gehad, Uiteindelijk wel als uitgangspunt een enkele pomp MP met Pomp T van 300 liter als baseline in de offerte. Wel met de kanttekening dat het vermogen omlaag gaat met lagere temperatuur. Heb als vergelijking ook een installateur uit de buurt langs laten komen, om eens naar zijn ervaringen te vragen en te zien waar hij mee komt. Hij stond wel te kijken naar het formaat van het huis. Zijn advies was om toch naar 16kW te gaan (eigenlijk op papier ook de pomp MP), echter werkt hij voornamelijk met panasonic, zijn voorstel was de 16kW T-Cap, die gewoon bij -10 ook de 16kW kan leveren, zonder elektrisch element. Ook 300 liter boiler, met element van 1500kW, in geval van storing op de WP kun je dan eventueel altijd nog warm water maken, of schakelen op teruglevering met de homewizard. Wel adviseerde hij een 200 liter buffervat.

Met installatie en subsidie kwam hij 1000€ duurder uit (Pomp MP + Pomp T 300l: €9835 (maar dit is dan de introductieprijs van de Pomp MP en de Panasonic T-Cap 16kW M-series + 300l boiler: 10925€), vind ik nog best meevallen, zeker gezien de performance. Als ik dan de besturing van de pomp MP zie met een raspberry pie, twijfel ik toch over de lange termijn betrouwbaarheid en neig ik toch wel naar de Panasonic, voor dat beperkte prijsverschil. Unit is wel significant groter, maar ik heb hem door de WAF commissie kunnen krijgen qua locatie.

Iemand toevallig aanwezig die hier zijn mening over wil geven.
Ik heb na mijn eerste gesprek met de warmte helemaal niets meer gehoord, ook op een extra mail naar support geen reactie gehad.
Ik neig nu naar de Sparrow van WeHeat, maar die zit met een 300 liter boiler, en een 100 liter buffervat totaal op 13000 euro. daar is de ISDE al af.
Dus jou prijs voor Pannasonic lijkt me niet verkeerd. is dat inclusief de BTW?

• jaxxon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:57
Robbie-1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:48:
[...]

Ik heb na mijn eerste gesprek met de warmte helemaal niets meer gehoord, ook op een extra mail naar support geen reactie gehad.
Ik neig nu naar de Sparrow van WeHeat, maar die zit met een 300 liter boiler, en een 100 liter buffervat totaal op 13000 euro. daar is de ISDE al af.
Dus jou prijs voor Pannasonic lijkt me niet verkeerd. is dat inclusief de BTW?
Blijft nu ook wel stil hier. Maar actie ligt meer aan mijn kant. Contact met Dewarmte was verder wel prima. Twijfel toch over het vermogen, 8,4kW warmtepomp + 3kW elektrisch over bij -10, tov 16kw warmtepomp vermogen bij -10 voor de panasonic.
Prijs is inderdaad met BTW, met de subsidie er af. Dus eigenlijk best goed geprijsd. Plus de mogelijkheden tot uitlezen met de panasonic cloud schijnt wel goed te zijn. Ik vind het design van de warmte wel mooi, maar denk dat op de langere termijn de Panasonic misschien wel de betere keuze is, zeker gezien het beschikbare vermogen.

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
De pompen zijn een paar weken geleden geïnstalleerd. De installateurs schonken geen aandacht aan het huidige vloerverwarmingssysteem. Dus heb ik geen idee wat ik moet doen aan de ingestelde stroomsnelheid van de vloerverdeler. Gewoon laten zoals die is of aanpassen (keuze: langzaam, middel, snel)? Of, wat ik op dit forum net ergens las: pomploos maken, dus de knop dat de stroomsnelheid bepaalt uitzetten of weghalen?
Iemand suggesties?

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-01 14:10
Tha Deo schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 02:22:
De pompen zijn een paar weken geleden geïnstalleerd. De installateurs schonken geen aandacht aan het huidige vloerverwarmingssysteem. Dus heb ik geen idee wat ik moet doen aan de ingestelde stroomsnelheid van de vloerverdeler. Gewoon laten zoals die is of aanpassen (keuze: langzaam, middel, snel)? Of, wat ik op dit forum net ergens las: pomploos maken, dus de knop dat de stroomsnelheid bepaalt uitzetten of weghalen?
Iemand suggesties?
Dat is (naar mijn mening) een nadeel van Dewarmte, het is een DHZ-pakket. Je krijgt een WP geinstalleerd maar hoe dat in je bestaande installatie past is vers twee. Er zijn veel topics op tweakers over het inregelen van je VVW na de installatie van een WP. Ik ben er zelf ook mee bezig, haal er nu vooral uit dat het maatwerk is en sterk ligt aan jouw installatie (wel of geen radiatoren, buisdiameters, etc).
Pomploos maken lijkt inderdaad de beste (maar ook relatief dure, als je het niet zelf doet) optie. Ook zijn er tegenwoordig hybride verdelers (voor als je ook nog radiatoren hebt) en is op sommige systemen lijkt een snellere oplossing het plaatsen van een zgn DVR- of inregel ventiel op je verdeler met pomp. Succes!

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 00:56
Ik heb een vraag. sinds april hebben we de Pomp AO staan. Hij staat 20 cm van de zijgevel en is aangesloten op de cv-leiding in de woonkamer. Ik kan inmiddels de verschillende geluiden plaatsen en ben er achter dat ik het meest last heb van de compressor. Ik heb de indruk dat het geluid niet (alleen) via de leidingen hoor maar ook via de muren. De AO staat op het pad met tegels dat langs het huis loopt. Ik heb de indruk dat die tegels de trillingen doorgeven. (Tegels liggen bijna tegen het huis aan). Heeft iemand ervaring met een oplossing hiervoor? Ik dacht zelf de tegels verwijderen en de silent blocks misschien in grind inbedden? Maar ja, de pomp moet dan wel eerst afgekoppeld en verwijderd worden. Lijkt mij best een klus, of valt dat mee?

[ Voor 52% gewijzigd door WeakTweaker op 30-12-2025 11:22 ]

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:24
Tha Deo schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 02:22:
Iemand suggesties?
Zoals al eerder aangegeven, ieder huis/systeem/situatie is anders. Wij hebben op de begane grond 60 m2 ingefreesde vloerverwarming en drie radiatoren. De radiatoren voor voldoende flow/afgifte om pendelen te voorkomen. Boven staat incidenteel een radiator open.
Doordat een mengverdeler (met pomp) voor de vloerverwarming de aanvoer vanuit de AO en retour vanuit de vloer (deels) mengt, gaat het water met een lagere temperatuur weer terug de vloer in. Ik heb destijds de mengverdeler vervangen, op advies van mede Tweakers, door een open verdeler (zonder pomp). Zodoende gaat het water vanuit de AO met minder temperatuur verlies de vloer in, dus de vloer warmt sneller op. Echter, als het in jouw situatie belangrijk is dat eventuele radiatoren ook voldoende warm worden, laten we zeggen 50 graden, dan heb je wel een mengverdeler nodig.

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
WeakTweaker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:16:
Ik heb een vraag. sinds april hebben we de Pomp AO staan. Hij staat 20 cm van de zijgevel en is aangesloten op de cv-leiding in de woonkamer. Ik kan inmiddels de verschillende geluiden plaatsen en ben er achter dat ik het meest last heb van de compressor. Ik heb de indruk dat het geluid niet (alleen) via de leidingen hoor maar ook via de muren. De AO staat op het pad met tegels dat langs het huis loopt. Ik heb de indruk dat die tegels de trillingen doorgeven. (Tegels liggen bijna tegen het huis aan). Heeft iemand ervaring met een oplossing hiervoor? Ik dacht zelf de tegels verwijderen en de silent blocks misschien in grind inbedden? Maar ja, de pomp moet dan wel eerst afgekoppeld en verwijderd worden. Lijkt mij best een klus, of valt dat mee?
Wij hadden de pomp juist los op het zand staan, ook zo'n 20 cm van de gevel af. In de woonkamer was een aardige resonerende bromtoon te horen als de compressor aan stond. Op verscheidene plekken las ik dat een monoblock een stevige fundering nodig heeft om trillingen op te vangen. Oorspronkelijke plan was ook om op stenen te instelleren, maar sales persoon 2 (1 was met vakantie) zei toen het installatieplan herzien moest worden dat het niet nodig was. Daarom had ik een klacht ingediend. Paar weken terug is een monteur langs geweest om de buitenunit op twee zware stenen te installeren. De resonerende brom is er nog, maar aanzienlijk minder geworden.

Ik kan je helaas niet verder adviseren, maar ik dacht ik deel mijn verhaal. Wie weet kan je er iets mee.

• wdrie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:05
RudyL90 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:34:
[...]

Wij hadden de pomp juist los op het zand staan, ook zo'n 20 cm van de gevel af. In de woonkamer was een aardige resonerende bromtoon te horen als de compressor aan stond. Op verscheidene plekken las ik dat een monoblock een stevige fundering nodig heeft om trillingen op te vangen. Oorspronkelijke plan was ook om op stenen te instelleren, maar sales persoon 2 (1 was met vakantie) zei toen het installatieplan herzien moest worden dat het niet nodig was. Daarom had ik een klacht ingediend. Paar weken terug is een monteur langs geweest om de buitenunit op twee zware stenen te installeren. De resonerende brom is er nog, maar aanzienlijk minder geworden.

Ik kan je helaas niet verder adviseren, maar ik dacht ik deel mijn verhaal. Wie weet kan je er iets mee.
Mijn ervaringen met resonanties hebben een paar mogelijkheden van aanpak opgeleverd. De AO met rubber voeten staat op flinke tuintegels met een strook van 10 cm grind bij de gevel en eromheen betonnen opsluitbanden tot aan de gevel. Na een gebrekkige installatie van de WP was er al enige resonantie.
Na herstel van de installatie was er veel resonantie in huis. Ik denk dat het om 2 soorten resonantie gaat, contact-resonantie en lucht-resonantie. Verschillend in geluidskarakter, en te horen op andere lokaties in huis.
De contact-resonantie was op te lossen door de opsluitbanden met een koevoet 5 cm uit de gevel te duwen. De andere resonantie werd veroorzaakt door de afstand van de WP tot de gevel. Bij levering was hij op 30 cm uit de gevel geplaatst. Na de herstel-werkzaamheden was dat 38 cm.
Door uitproberen bleek dat een afstand tussen 27 en 30 cm uit de gevel het overgebleven probleem oploste.

Ik kan me wel voorstellen dat de beste afstand van de AO naar de gevel kan verschillen per woning.

Hopelijk dat WeakTweaker het geluid in huis hiermee kan verbeteren!

• WeakTweaker
Dank voor de uitgebreide reacties.
Het zou inderdaad best een combinatie van contactresonantie en geluidresonantie kunnen zijn. Als ik het zo lees zou ik het contactgeluid misschien kunnen verminderen door een strook van grind om de wp te maken, maar hem wel op tegels te laten staan. Ik denk dat ik dan wel goed diep grind moet leggen om de zijgevel te isoleren van de trillingen.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-01 21:25
Zijn er mensen die een groot hygienevat (b.v. 500+ liter) verwarmen met de warmte pomp en het douchewater dus door zo'n RVS spiraal laten lopen?
Ik hoor daarover verschillende verhalen, de flow zou een stuk minder zijn, dan een "normaal" boilervat, maar dan heb je volgens mij geen last van legionella, en je kunt het groot buffervat mooi gebruiken voor b.v. je zonnestroom.
Iemand ervaring?

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
@Robbie-1 DeWarmte heeft volgens mij niet ingeregeld dat de PompAO/MP een hygiënebuffer/boilervat kan opwarmen (er zitten volgens mij wel aansluitingen op het PI-boardje). Geen idee waarom niet, want niet iedereen zit te wachten op een PompT en een driewegklep (indien je geen hygïenebuffer, maar een boilervat gebruikt), lijkt me toch niet heel moeilijk aansturen?

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Heeft iemand dit ooit eens gehad? Gisteravond laat begon de pomp een heel vervelend ratelend geluid te maken. Omdat ik al in bed lag, ben ik geen kijkje gaan nemen. Maar ik vervmoed dat het iets van ijsvorming was op de ventilator.
Door het aanpassen van de instellingen ging de pomp uit en nam de CV het over. Daardoor was in ieder geval het geluid weg, maar heel fijn was het niet. Ik kan niet echt iets bedenken wat ik hier aan kan doen, maar als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

PSN: Shiver23

• PVPaneel
  • Nu online
@Shiver23 Ik heb 1x gehad dat druppels defrostwater door de weersomstandigheden een ijsstalagmiet vormden die de behuizing en de ventilator met elkaar verbonden. Ik heb toen hetzelfde gedaan als jou. De volgende ochtend waren de omstandigheden anders en sindsdien is het niet meer voorgekomen.

• Da Terminater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:17
Shiver23 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:24:
Heeft iemand dit ooit eens gehad? Gisteravond laat begon de pomp een heel vervelend ratelend geluid te maken. Omdat ik al in bed lag, ben ik geen kijkje gaan nemen. Maar ik vervmoed dat het iets van ijsvorming was op de ventilator.
Door het aanpassen van de instellingen ging de pomp uit en nam de CV het over. Daardoor was in ieder geval het geluid weg, maar heel fijn was het niet. Ik kan niet echt iets bedenken wat ik hier aan kan doen, maar als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.
Bij ijsvorming op de bladen van de ventilator kun je de wp beter afschakelen en met een föhn de ijsaanslag verwijderen. Door de aanwezigheid van ijs krijg je resonanties of loopt er e.a. tegen de omkasting. Daarnaast als je de pomp laat doorlopen kan het lager van de ventilator stuk gaan.

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 05-01 11:35
WeakTweaker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:16:
Hier idem de compressor. Bij support hebben ze de stille modes 24 uur - continue - ingesteld met 30 procent compressie en 40 proces ventilator. Zo laag kun je het zelf helaas niet instellen. Van de compressor en ventilator heb ik nu geen last meer van. Het is lekker stil. De compressor maakte bij mij LFG geluid wat overal doorheen trilde. Nadeel is nu echter dat de aanvoer temperatuur max 41 graden wordt vanuit de Pomp AO dit met 3 verwarmingen. Aan de instellingen bij 'Sound' durf ik niks aan te passen omdat dit waarschijnlijk dan overschreven wordt. De instelling is namelijk niet terug te zien in de app. Eerst alles rustig aankijken hoe het gaat. Systeem staat constant te draaien en wordt max 20 graden. Het is net aan. Wellicht kan de ventilator wat hoger staan in de toekomst, of een heel klein stapje met de compressor erbij.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:23
Irene2025 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Hier idem de compressor. Bij support hebben ze de stille modes 24 uur - continue - ingesteld met 30 procent compressie en 40 proces ventilator. Zo laag kun je het zelf helaas niet instellen. Van de compressor en ventilator heb ik nu geen last meer van. Het is lekker stil. De compressor maakte bij mij LFG geluid wat overal doorheen trilde. Nadeel is nu echter dat de aanvoer temperatuur max 41 graden wordt vanuit de Pomp AO dit met 3 verwarmingen. Aan de instellingen bij 'Sound' durf ik niks aan te passen omdat dit waarschijnlijk dan overschreven wordt. De instelling is namelijk niet terug te zien in de app. Eerst alles rustig aankijken hoe het gaat. Systeem staat constant te draaien en wordt max 20 graden. Het is net aan. Wellicht kan de ventilator wat hoger staan in de toekomst, of een heel klein stapje met de compressor erbij.
Toch jammer dat dit soort next level configs niet zelf te doen zijn. Of in ieder geval de looptijd van de silent mode.

• WeakTweaker
Inderdaad. Dan kun je optimaliseren welke combinatie aan instellingen acceptabel geluid oplevert en voldoende verwarmingscapaciteit (en acceptabele efficiëntie). Wat mij betreft zetten ze in de app bij de wat extremere (combinatie van) instellingen "not recommended" oid. Best onhandig dat je nu in het optimalisatieproces sowieso de helpdesk nodig hebt (maar toch ook chapeau dat ze het wel voor je aanpassen en meedenken).

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-01 23:31
De buitentemperatuur sensor van mijn wp geeft de hele dag continu wisselende waardes aan tussen de -8 en 0 graden. Hebben meer mensen hier last van? Heeft dit nog invloed op de werking?

[ Voor 5% gewijzigd door BadEendTerror op 02-01-2026 20:55 ]

• RudyL90
  • Nu online
BadEendTerror schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:53:
De buitentemperatuur sensor van mijn wp geeft de hele dag continu wisselende waardes aan tussen de -8 en 0 graden. Hebben meer mensen hier last van? Heeft dit nog invloed op de werking?
Schiet bij ons alleen omhoog bij een defrost. Is verder "constant" (als in alleen fluctuaties die je verwacht door weersinvloeden en dag/nacht). Zou support even bellen want de aanvoertemperatuur wordt gestuurd op de buitentemperatuur en als die niet klopt met de daadwerkelijke buitentemperatuur (en veel fluctueert) krijg je een systeem dat niet optimaal draait.

[ Voor 6% gewijzigd door RudyL90 op 02-01-2026 22:11 ]

• RudyL90
  • Nu online
[...]

Het doet me goed te lezen dat ik niet de enige ben die geluidshinder ervaarde van de AO. Ook ik had last van LFG. Een resonerende lage bromtoon. Is wel stukken beter nu de pomp op 100kg steen staat. :)
Maar het is nog steeds niet wat ik zou willen. Het liefst helemaal geen geluid natuurlijk.
Goed te weten dat ze de compressor nog lager kunnen afstellen! Ga ik eens naar vragen mochten we aan het huidige geluid nog steeds niet kunnen wennen.

• MalleEppie71
Waar lees je die waarde uit? In de app?

• BadEendTerror
In de app inderdaad en systeem werkt ook niet goed.

• MalleEppie71
BadEendTerror schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:19:
In de app inderdaad en systeem werkt ook niet goed.
Die zie ik niet, maar wellicht omdat het een PompMP is, er is ook geen pomp-only instelling.

• marcorolla
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-01 15:34
Komt door de defrosts. Door de stoom die van het toestel afkomt waait dat langs de sensor.

• tentakel
Ik woon in een rijtjeshuis (±5 m breed) en heb daardoor beperkte ruimte om de buitenunit optimaal te plaatsen. Nu het wat kouder wordt, merk ik dat het geluidsniveau en het aantal inschakelcycli meer aandacht vragen.

Vraag 1:
Heeft iemand hier ervaring met een geluidsreducerende omkasting of geëxperimenteerd met geluidsabsorberend en/of -blokkerend materiaal rond de buitenunit?
Ik ben vooral benieuwd wat in de praktijk echt werkt zonder de luchtstroom of efficiëntie te veel te beïnvloeden.

Vraag 2:
Ik heb zelf het idee dat er een interferentie is tussen het ontwerp van het rooster en de ventilatorbladen. Het geluid doet denken aan een soort “wopp wopp wopp”, vergelijkbaar met een helikopter.
Heeft iemand het geluid vergeleken met en zonder rooster, of hier specifiek iets aan aangepast?

Benieuwd naar ervaringen, metingen of concrete oplossingen.

• PVPaneel
  • Nu online
Misschien is het een idee voor reageerders om even aan te geven of ze een PompMP hebben of een PompAO; met die eerste is zo goed als geen relevante ervaring; jullie zijn de testgroep dus er valt nog niet veel over te zeggen...

• tentakel
In mijn geval gaat het om de pomp AO. Overigens heb ik het rooster verwijderd; sommige lage frequenties zijn iets verminderd en de decibelmeter laat een reductie van ongeveer ~1-2 dB zien.

• tentakel
Iets anders:
Ik was eerlijk gezegd wat geschrokken dat alle interactie met de warmtepomp via DeWarmte-servers loopt. Als ik dat vooraf had geweten, had ik mogelijk een ander systeem gekozen.
Dat was voor mij de reden om eens in de Raspberry Pi in de control box te kijken, om beter te begrijpen wat er gebeurt als die servers ooit niet bereikbaar zijn.

Wat ik heb gedaan en gevonden:
• Ik heb een offline kopie van het volledige filesystem bestudeerd
• Het draait op een standaard Raspberry Pi OS met GUI.
• De besturingslogica zit volledig in Python-scripts.
• Support lijkt de Pi te benaderen via VNC; configuratiebestanden staan gewoon op het desktop-niveau van gebruiker pi.
• Ik heb geen onversleutelde login-gegevens of hardcoded wachtwoorden gevonden.
• Het lijkt aannemelijk dat je via de boot-partition instellingen kunt aanpassen om HDMI-output te activeren; die staat momenteel uit.

Benieuwd of anderen hier vergelijkbare bevindingen of ervaringen mee hebben.

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-01 09:44
[...]

Ik kom met de huidige weersomstandigheden niet hoger dan een Ta van 30-31 graden...

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• BrianSalces
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:10
jevin20 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Ik kom met de huidige weersomstandigheden niet hoger dan een Ta van 30-31 graden...
Welke instellingen heb je staan in de app? En wat is jouw situatie mbt radiatoren / Vloerverwarming / oppervlakte etc.?

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

Hier hetzelfde beeld. De defrosts nekken de output. De houtkachel wordt weer als backup gebruikt vanavond.

Settings:
- PompAO only
- Stooklijn naar 41°C
- Boost ingeschakeld (2000+ Watt consumptie)

Layout:
- 40 m2 vloerverwarming
- 10 radiatoren met zoneregeling (hoogstwaarschijnlijk vragen nu 7 daarvan warmte)
- Jaren 30 woning, hoekwoning met onmeunig veel ramen

[ Voor 4% gewijzigd door Joarie op 05-01-2026 14:00 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• RudyL90
  • Nu online
De AO haalt bij ons makkelijk de stooklijn (nu 37 graden). 110 m2. Alleen conventionele radiatoren (stuk of 7). Maar wij stoken tot max 17.5 graden. Dikke trui aan. Denk dat we zo de winter zonder CV als backup wel doorkomen.

• BruceMW
Hier wordt de stooklijn wel gehaald, maar door de vele defrosts wordt de doeltemperatuur met heel veel moeite bereikt. Nog wel met Pomp AO only.
Stroomverbruik is natuurlijk fors, met een COP van 3.9 tot nu toe deze maand. Ik neem dan maar aan dat het nog steeds voordeliger is dan de CV ketel aan te zwengelen.

[ Voor 49% gewijzigd door BruceMW op 05-01-2026 15:22 ]

• BrianSalces
  • Laatst online: 11:10
Hier wordt ook de desbetreffende watertemperatuur gehaald en de resultaten vallen niet tegen:
Ik heb een vaste watertemperatuur: 32 graden
Thermostaat ingesteld: 21 graden (ik laat de pomp daardoor 24h draaien)
Thermostaat temperatuur schommelt tussen 18,5 in de ochtend naar 20 graden halverwege de dag

Rijtjeswoning, beganegrond vloerverwarming +/- 60 m2 en boven (bijna) alle radiatoren vervangen door Jaga's (heb er nog 2 over die overbodig zijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1PeTKykCg-SESpKD3pS1B_6JwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RogjWXOjhnM19S8vuOfzxqc.jpg?f=fotoalbum_large

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:39

dlenstra

....

Stooklijn wordt hier ook goed gehaald, zo'n 33 graden bij -2. Herken het beeld van @BruceMW ook, door de vele defrosts kakt de systeemtemperatuur iedere keer wat in. Gaat de Pomp AO hard werken omdat snel weer recht te trekken, met als gevolg dat hij sneller dichtvriest.

Wat zou hiervoor nou een mooie oplossing zijn?
- Stooklijn hoger zetten? (er is nog een beetje ruimte in het opgenomen vermogen) lijkt me niet per se de oplossing. Bij minder luchtvochtige omstandigheden, of geen sneeuw in de lucht trekt de pomp het een stuk beter. Een stukje kouder en droger is voor de pomp een stuk makkelijker te behappen
- Meer systeem inhoud? Momenteel ongeveer 45m2 vloerverwarming, pomploze verdeler, zou dus een aardige buffer moeten zijn, 3 convectoren en 1 ouderwetse t22 radiator van 60x50. Zou meer inhoud de algehele systeemtemperatuur minder laten zakken?
- De compressor beperken in vermogen? Maakt natuurlijk dat hij minder makkelijk zijn stooklijn haalt, of er in ieder geval langer over doet, maar zorgt er volgens mij ook voor dat de pomp minder snel bevriest.

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
Daarnaast vraag ik me af hoe er bepaald wordt waneer er een defrost moet komen.
Ik zie nu dat deze exact na 60 minuten runtime start, en dat blijft zich elk uur herhalen.
Dit doet hij zowel met als zonder de boost aan in mijn geval.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• jevin20
BrianSalces schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Welke instellingen heb je staan in de app? En wat is jouw situatie mbt radiatoren / Vloerverwarming / oppervlakte etc.?
PompAO only (wij hebben ook geen CV), elektrisch element nog uitgeschakeld vanwege verbruik en niet echt noodzaak voor. Custom heat curve, bij 0 graden target 40, bij 15 graden target 30. Maar we halen de 31 graden net.
Smart correction aan, geen idee of dat wat doet, want hij kan toch niet meer leveren aan vermogen :)

Vrijstaande woning, 1992, 160m2 vloerverwarming, 1 radiator omdat die er toch al hing bij de entree en 1 handdoekradiator in de badkamer.
Denk dat de WP het niet slecht doet, maar gewoon niet meer kan doen.
Ik kan boost mode nog aanzetten bedenk ik me nu, heeft dat bij jullie zin gehad? Kosten/baten?
We houden het in huis nu zo tussen de 19-20 graden met maximaal draaien van de WP. Op zich voldoende.
34,5 kWh per dag stroomverbruik, ~125kWh warmte opgeleverd per dag volgens de app.

[ Voor 4% gewijzigd door jevin20 op 05-01-2026 16:08 ]

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• jevin20
Als ik er zo over na denk is het natuurlijk nog altijd gunstiger om boost te gebruiken t.o.v. het elektrisch element... Wellicht toch nog eens proberen.

• Mkw
  • Laatst online: 09:39
Hier trekt de pomp AO het net. Stooklijn wordt gehaald. 85m2 met alleen radiatoren. Max vermogen haalt ie niet door de defrosts dus of boost modus dan veel zou doen? COP is tot nu 2,8 deze maand. Op zich wel tevreden, al zou ik ook wel willen weten obv welke sensoren de frequentie van defrosts wordt bepaald want dan zakt de temperatuur in huis weer.

• BadEendTerror
[...]

Ik kom inmiddels niet meer hoger als een Ta van 27 graden. Volgens de warmte wordt dat veroorzaakt door een niet werkende vierwegklep waardoor hij niet meer goed kan defrosten. Ze hebben nu intern overleg wat ze daaraan kunnen
doen.

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Mkw schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:25:
Hier trekt de pomp AO het net. Stooklijn wordt gehaald. 85m2 met alleen radiatoren. Max vermogen haalt ie niet door de defrosts dus of boost modus dan veel zou doen? COP is tot nu 2,8 deze maand. Op zich wel tevreden, al zou ik ook wel willen weten obv welke sensoren de frequentie van defrosts wordt bepaald want dan zakt de temperatuur in huis weer.
Hier ook rond die koers van COP 2,8 vindt het wat laag maar meer gaat het vermoedelijk niet worden in ons (ook) 85M2 huis met convectoren met boosters. Geen mogelijkheid om afgifte verder te verhogen. Pomp T in aantocht..... gaat wel helpen voor de COP denk ik.

• jevin20
De COP is bij ons nog 3,5-4 ondanks alles.
Wordt de COP trouwens niet juist lager door een WPB?

• Mkw
  • Laatst online: 09:39
Ben ook erg benieuwd of een pomp T die cop zou verbeteren (door extra afgifte?)

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

BadEendTerror schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Ik kom inmiddels niet meer hoger als een Ta van 27 graden. Volgens de warmte wordt dat veroorzaakt door een niet werkende vierwegklep waardoor hij niet meer goed kan defrosten. Ze hebben nu intern overleg wat ze daaraan kunnen
doen.
Zit die klep in de pomp? Hier zie ik ook alleen maar ijs en veel defrosts. 18 vandaag tot nu toe.

PSN: Shiver23

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
jevin20 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:46:
De COP is bij ons nog 3,5-4 ondanks alles.
Wordt de COP trouwens niet juist lager door een WPB?
De cop wordt bepaald door de hoogte van de Ta die hij moet halen dus afhankelijk van je stooklijn.
De cop wordt dus hoger als je Ta omlaag kan, door bijvoorbeeld meer afgifte te creëren maar met een pomp t creer je wel meer afgifte (want hij haalt warmte uit je warm gemaakte water) maar je Ta kan daar niet mee omlaag gebracht worden omdat je huis er niet warmer van wordt, wel zal de warmtepomp harder moeten werken met een pomp t in je circuit, dus je verbruik gaat wel omhoog. Cop zal niet veranderen.

• jevin20
Shiver23 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Zit die klep in de pomp? Hier zie ik ook alleen maar ijs en veel defrosts. 18 vandaag tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7XZace4LrAxOTN16GOqS33bVy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iELCJ9XGh2Pw5Kz6vTMOqIcP.png?f=fotoalbum_large

Ik heb elk uur een defrost.

• Frans H
  • Nu online
Shiver23 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Ja de 4 weg klep zit in de pomp en zorgt ervoor dat koelmiddelcircuit wordt omgedraaid van verwarmen naar koelen (om te defrosten).

Elk uur een defrost is bij vochtig weer rond het vriespunt echt nodig als de pomp op hoog vermogen zit.
Als je naar het verbuik kijkt zie je opgenomen vermogen ook steeds groter worden als hij dicht begint te raken.
Die 1 uur zal een instelling zijn om ervoor te zorgen dat hij niet elk half uur gaat defrosten, wanneer hij dicht zit, want dan is het redement nog veel slechter. (er zijn wartepompen die dat wel doen)

• Frans H
  • Nu online
Hij zit ook wel aan z'n maximum dus vriest hij ook heel snel weer dicht.
Zie je verschil in het halen van je Ta met de boostfunctie aan? Is het de moeite waard die boost functie?

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Edit

[ Voor 94% gewijzigd door Tha Deo op 06-01-2026 14:56 ]

• jevin20
Frans H schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Hij zit ook wel aan z'n maximum dus vriest hij ook heel snel weer dicht.
Zie je verschil in het halen van je Ta met de boostfunctie aan? Is het de moeite waard die boost functie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOWMizCsnCPnCI9nFnQOWR6ST3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hgJOK62F278qQgrXSX3grbOx.png?f=fotoalbum_large

Nou dit mag je gerust zeer beperkt noemen volgens mij. Heb de boost modus tegen 17.00 aangezet, de buiten temp is niet heel veel veranderd de afgelopen uren.
Ik zie in de volgens DeWarmte app warmteafgifte een verhoging van 300W, precies de hoeveelheid die hij ook extra gebruikt dus COP 1 zou ik bijna willen concluderen.
De defrosts nekken de extra Ta ook, want dan zakt ie weer in, hij krijgt niet voldoende tijd om echt wat met de extra energie te doen lijkt het.
Ondertussen begint nu de temperatuur in huis verder te dalen, dus dit is niet houdbaar ben ik bang. Morgen het 3kW element maar in gaan schakelen.

• JDOBL
  • Nu online
Frans H schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:20:
[...]

De cop wordt bepaald door de hoogte van de Ta die hij moet halen dus afhankelijk van je stooklijn.
De cop wordt dus hoger als je Ta omlaag kan, door bijvoorbeeld meer afgifte te creëren maar met een pomp t creer je wel meer afgifte (want hij haalt warmte uit je warm gemaakte water) maar je Ta kan daar niet mee omlaag gebracht worden omdat je huis er niet warmer van wordt, wel zal de warmtepomp harder moeten werken met een pomp t in je circuit, dus je verbruik gaat wel omhoog. Cop zal niet veranderen.
Dank voor je reactie. En als het huis nu al warm genoeg is? Dus pomp T gaat alleen meer warmte wegsnoepen uit het CV circuit. Binnen is het warm genoeg. Ik vermoed dat ik de stooklijn naar beneden kan bijstellen qua temperatuur. Er is weinig warmteverlies bij ons huis

Ben ook wel benieuwd hoe de Pomp T gaat draaien in de zomer. Met zonnepanelen.

[ Voor 6% gewijzigd door JDOBL op 06-01-2026 08:54 ]

• Frans H
  • Nu online
JDOBL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:48:
[...]

Dank voor je reactie. En als het huis nu al warm genoeg is? Dus pomp T gaat alleen meer warmte wegsnoepen uit het CV circuit. Binnen is het warm genoeg. Ik vermoed dat ik de stooklijn naar beneden kan bijstellen qua temperatuur. Er is weinig warmteverlies bij ons huis

Ben ook wel benieuwd hoe de Pomp T gaat draaien in de zomer. Met zonnepanelen.
Als je voldoende m2 vloerverwarming hebt zal je niet veel merken want het enige resultaat zal zijn dat je vloer iets kouder wordt en dat kan geen kwaad in de zomer. Warmtepomp hoeft dan ook niet mee te helpen bij voldoende vloerverwarming.

• marcorolla
Even een tip voor diegenen die de pomp ao only modus aan hebben en toch af en toe merken dat de CV inschakelt (ik las dat met enige regelmaat terug op dit forum). Vanmorgen was het bij mij weer zover (gebeurd gemiddeld eens per maand). Ik merkte dat de verwarming veel warmer werd dan normaal dus dan is het eerste dat ik check de app en zag Gas Boiler on terwijl ik pomp AO only aan heb staan met de bijspring stand op -25 graden. Dat was het gelukkig nog niet buiten en hoop dat ook nooit in NL mee te maken ;-)

Refreshen hielp niet en de thermostaat eerst uit en toen weer aan gaf hetzelfde effect. CV sprong weer aan en pomp AO bleef uit. Toen viel me op dat ik in de app de buitentemperatuur niet zag dus voor mij een teken dat er geen verbinding was tussen de pomp AO en de control unit in huis. Even de stroom er vanaf gehaald (control unit) en toen zag ik wel weer de buitentemperatuur en werkt alles weer naar behoren. Ik vermoed dus dat wanneer er zich om wat voor reden zo'n situatie zich voordoet de control unit uit voorzorg zegt ok ik weet niet de buitentemperatuur dus gooi de CV aan.

• marcorolla
En even een andere vraag. Ik heb op dit moment nog geen losse kwh uur meter op mijn pomp ao via home wizard. Die wil ik in de toekomst wel gaan aanschaffen en plaatsen in de meterkast.

In de app kun je natuurlijk ook zien hoeveel warmte de pomp ao heeft geleverd en hoeveel electra hij heeft verbruikt. Weet iemand of dat laatste getal ook echt klopt?

• BruceMW
marcorolla schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:06:
En even een andere vraag. Ik heb op dit moment nog geen losse kwh uur meter op mijn pomp ao via home wizard. Die wil ik in de toekomst wel gaan aanschaffen en plaatsen in de meterkast.

In de app kun je natuurlijk ook zien hoeveel warmte de pomp ao heeft geleverd en hoeveel electra hij heeft verbruikt. Weet iemand of dat laatste getal ook echt klopt?
Dat komt, bij ons althans, aardig overeen. Vandaag bv, volgens Home wizard 11.7 kWh verbruikt, in de app 11.8 kWh. Op maand basis 124 vs 123 kWh.

• marcorolla
BruceMW schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Dat komt, bij ons althans, aardig overeen. Vandaag bv, volgens Home wizard 11.7 kWh verbruikt, in de app 11.8 kWh. Op maand basis 124 vs 123 kWh.
Ok dat zijn verwaarloosbare verschillen inderdaad. Heb jij toevallig ervaring of je op die manier ook dynamische energieprijzen er in kunt terugzien (homewizard). Ik ga namelijk op korte termijn over op een dynamisch energiecontract.

• marcorolla
Mbt dynamisch energiecontract. Zijn er hier mensen die ervaring hebben om de pomp a.o. zo in te stellen dat hij op de goedkopere momenten van de dag wat extra warmte in de woning pompt zodat hij op de duurdere momenten bij wijze van spreken uit kan? Ik stook zelf door middel van een stooklijn maar ik heb niet het gevoel dat je daarmee "extra" warmte in de woning kan duwen tenzij je iedere keer handmatig je stooklijn gaat zitten aanpassen. Geld verdienen is leuk maar het moet toch makkelijker kunnen lijkt mij.

• JDOBL
  • Nu online
Frans H schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:32:
[...]

Als je voldoende m2 vloerverwarming hebt zal je niet veel merken want het enige resultaat zal zijn dat je vloer iets kouder wordt en dat kan geen kwaad in de zomer. Warmtepomp hoeft dan ook niet mee te helpen bij voldoende vloerverwarming.
We hebben hier geen vloerverwarming alleen convectoren met heatboosters erop. Als ik op de stooklijn van 10/38 en -10/41 ga zitten dan wordt het warm (en pendelt de pomp wat). COP 2.8 momenteel.
Wat ik verwacht is dat door de Pomp T de Pomp AO beter gaat draaien omdat hij dan meer warmte kwijt kan. Ik hoop op een betere COP, alles is meegenomen in dat opzicht. Verbruik zal stijgen, de verwachting is wel dat het voordeliger gaat zijn dan gas

en in de zomer koeling uiteraard

• BruceMW
marcorolla schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:26:
[...]

Ok dat zijn verwaarloosbare verschillen inderdaad. Heb jij toevallig ervaring of je op die manier ook dynamische energieprijzen er in kunt terugzien (homewizard). Ik ga namelijk op korte termijn over op een dynamisch energiecontract.
Daar heb ik geen ervaring mee, maar hier vind je er meer over, https://helpdesk.homewiza...aken-en-hoe-stel-ik-ze-in.

En mbt tot je andere vraag: Aanbod warmtepompen - Frank Energie https://share.google/anKkPwnDNfP8EYojv

[ Voor 12% gewijzigd door BruceMW op 06-01-2026 16:14 ]

• f.welvering
marcorolla schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:59:
Mbt dynamisch energiecontract. Zijn er hier mensen die ervaring hebben om de pomp a.o. zo in te stellen dat hij op de goedkopere momenten van de dag wat extra warmte in de woning pompt zodat hij op de duurdere momenten bij wijze van spreken uit kan? Ik stook zelf door middel van een stooklijn maar ik heb niet het gevoel dat je daarmee "extra" warmte in de woning kan duwen tenzij je iedere keer handmatig je stooklijn gaat zitten aanpassen. Geld verdienen is leuk maar het moet toch makkelijker kunnen lijkt mij.
Mocht je HomeAssistant draaien zou je eens kunnen kijken naar DAO https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2293338/0
Hiermee kan je dmv aan/uit je pomp sturen op basis van de dynamische tarieven.
Ik draai dit nu een beetje schaduw (heb nog vaste tarieven)

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• marcorolla
BruceMW schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Daar heb ik geen ervaring mee, maar hier vind je er meer over, https://helpdesk.homewiza...aken-en-hoe-stel-ik-ze-in.

En mbt tot je andere vraag: Aanbod warmtepompen - Frank Energie https://share.google/anKkPwnDNfP8EYojv
Dank voor je reacties. 1ste punt helder. 2de punt ja heb ik ook gelezen alleen is dat zoals ik het nu lees ook op de site van de warmte zelf voor als je een pomp T hebt en die heb ik niet. Of heb ik dat verkeerd begrepen en is het ook voor de pomp ao?

• Frans H
  • Nu online
JDOBL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:44:
[...]

We hebben hier geen vloerverwarming alleen convectoren met heatboosters erop. Als ik op de stooklijn van 10/38 en -10/41 ga zitten dan wordt het warm (en pendelt de pomp wat). COP 2.8 momenteel.
Wat ik verwacht is dat door de Pomp T de Pomp AO beter gaat draaien omdat hij dan meer warmte kwijt kan. Ik hoop op een betere COP, alles is meegenomen in dat opzicht. Verbruik zal stijgen, de verwachting is wel dat het voordeliger gaat zijn dan gas

en in de zomer koeling uiteraard
Met dit weer pendelen is onmogelijk tenzij je echt heel weinig systeeminhoud hebt.
Als je werkelijk zo weinig systeeminhoud (water) hebt is een buffervat misschien toch aan te raden, of op een andere manier syteeminhoud vergroten (bv. T33 radiatoren). De pomp-t zal misschien op sommige momenten iets helpen, maar die staat niet continue op te warmen.
Ik zou zonder vloerverwarming geen pomp-t adviseren want juist de pomp-t heeft systeem inhoud nodig anders moet zelfs warmtepomp in de zomer ingeschakeld worden om te werken, daar wordt het maken van heet water niet voordeliger van.
Pendelen is als je warmtepomp op zijn minimum vermogen nog steeds te veel vermogen heeft om je woning op de juiste temperatuur te houden. Dit komt eigenlijk alleen voor in het voor en najaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Frans H op 06-01-2026 18:38 ]

• BadEendTerror
@Shiver23
De 4 wegklep zit in de wp, deze regelt de stroomrichting van de vloeistof.

• f.welvering
marcorolla schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Dank voor je reacties. 1ste punt helder. 2de punt ja heb ik ook gelezen alleen is dat zoals ik het nu lees ook op de site van de warmte zelf voor als je een pomp T hebt en die heb ik niet. Of heb ik dat verkeerd begrepen en is het ook voor de pomp ao?
Helaas (nog) niet voor de PompAO, daarnaast wil ik eigenlijk niet aan een leverancier vast zitten. Dus bij voorkeur een api waar ik zelf tegen kan babbelen

• jevin20
marcorolla schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:59:
De vraag is of het comfortabel is om zulke temperatuursverschillen te creëren in huis, zeker met het vertraagde resultaat van vloerverwarming/lage temperatuur verwarming.

Maar behalve dat, in alle seizoenen behalve de winter heb ik de warmtepomp op silent mode staan gedurende de nacht omdat dat de duurste momenten zijn, en ik liever heb dat de warmtepomp overdag met goedkope of eigen stroom volop draait. In de winter gaat dat niet op natuurlijk, plus heb je dan sneller vol vermogen de hele dag misschien nodig.

• JDOBL
  • Nu online
Frans H schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Met dit weer pendelen is onmogelijk tenzij je echt heel weinig systeeminhoud hebt.
Als je werkelijk zo weinig systeeminhoud (water) hebt is een buffervat misschien toch aan te raden, of op een andere manier syteeminhoud vergroten (bv. T33 radiatoren). De pomp-t zal misschien op sommige momenten iets helpen, maar die staat niet continue op te warmen.
Ik zou zonder vloerverwarming geen pomp-t adviseren want juist de pomp-t heeft systeem inhoud nodig anders moet zelfs warmtepomp in de zomer ingeschakeld worden om te werken, daar wordt het maken van heet water niet voordeliger van.
Pendelen is als je warmtepomp op zijn minimum vermogen nog steeds te veel vermogen heeft om je woning op de juiste temperatuur te houden. Dit komt eigenlijk alleen voor in het voor en najaar.
Dankje voor bovenstaande. Ik hoop eigenlijk dat de Pomp AO aangaat in de zomer. Kunnen we de energie van de zonnepanelen wegkrijgen, hoewel het niet veel zal zijn. We hebben beneden 1 grote convector in de woonkamer en 1 kleine in de gang. In elke slaapkamer (3x) en badkamer 1 radiator (die houdt het best warm). Ik denk / hoop dat dit voldoende waterinhoud is.

Ik vermoed wel dat hij nu pendelt omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Haalt met gemak de stooklijn en stopt dan. Zelfde als @Mkw . We hebben 85m2 te verwarmen en huis is overal goed geïsoleerd. Warmteverlies is minimaal. Stoken we niks dan wordt het nooit kouder dan 16 of 17 graden.

Ik wist niet ten tijde van de aankoop dat er zoveel 'overshoot' zou zijn.

• Frans H
  • Nu online
JDOBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:28:
[...]

Dankje voor bovenstaande. Ik hoop eigenlijk dat de Pomp AO aangaat in de zomer. Kunnen we de energie van de zonnepanelen wegkrijgen, hoewel het niet veel zal zijn. We hebben beneden 1 grote convector in de woonkamer en 1 kleine in de gang. In elke slaapkamer (3x) en badkamer 1 radiator (die houdt het best warm). Ik denk / hoop dat dit voldoende waterinhoud is.

Ik vermoed wel dat hij nu pendelt omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Haalt met gemak de stooklijn en stopt dan. Zelfde als @Mkw . We hebben 85m2 te verwarmen en huis is overal goed geïsoleerd. Warmteverlies is minimaal. Stoken we niks dan wordt het nooit kouder dan 16 of 17 graden.

Ik wist niet ten tijde van de aankoop dat er zoveel 'overshoot' zou zijn.
Heb je homewizard of een andere manier om te zien hoe vaak hij aan en uit gaat?
Daar kun je vaak beter aan zien of hij een beetje naar tevredenheid loopt.
Wel fijn zo'n goed geïsoleerd en zuinig huis.

• MR. RHS
Het is hier in het Noorden nu wel alle hens aan dek om het huis warm te houden. Met een setpoint op 19 graden draait alles nu volcontinue op vol vermogen. Eigenlijk kan de PompAO icm met PompT het niet aan. Het huis is comfortabel maar je merkt zodra de PompT moet verwarmen dat die de warmte uit het systeem trek met direct een val in temperatuur in het huis, bij de defrosts merk je dit ook een beetje. Ansich ook verklaarbaar met de ons vrijstaande huis van 155 m2 verwarmd middels gebooste radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqfE_1IQCUAvaZ7QihcD7DVYJ6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lXEhM5PVZjQXPctlfjfT27MX.png?f=fotoalbum_large

We hebben nog een back-up in de vorm van een gaskachel in de woonkamer, die hebben we nog niet moeten inzetten. Maar met nachttemperaturen van t komend weekend ga we er niet aan ontkomen.

• Frans H
  • Nu online
MR. RHS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:18:
Het is hier in het Noorden nu wel alle hens aan dek om het huis warm te houden. Met een setpoint op 19 graden draait alles nu volcontinue op vol vermogen. Eigenlijk kan de PompAO icm met PompT het niet aan. Het huis is comfortabel maar je merkt zodra de PompT moet verwarmen dat die de warmte uit het systeem trek met direct een val in temperatuur in het huis, bij de defrosts merk je dit ook een beetje. Ansich ook verklaarbaar met de ons vrijstaande huis van 155 m2 verwarmd middels gebooste radiatoren.

[Afbeelding]

We hebben nog een back-up in de vorm van een gaskachel in de woonkamer, die hebben we nog niet moeten inzetten. Maar met nachttemperaturen van t komend weekend ga we er niet aan ontkomen.
Dit is met de boost aan zo te zien.
Kun jij het verschil goed merken, met of zonder boost?

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:12
Hier net zo, hebben een wp op het huis met alleen radiatoren. afgelopen zomer alles triple glas,kunststof en spouwmuur isolatie dus merk dat waar de wp vorig jaar het gewoon niet redde zonder boost etc (en zelfs dan nog niet) het nu wel redelijk lukt.
De loods hebben we ook wp met vloerverwarming en daar kan ik doen wat ik wil; stooklijn op max, boost erbij aan.. het maakt niks uit(behalve 1 graad invoer en veel stroomverbruik) ik krijg het niet warmer dan 16 a 16.5 graden en de max invoer temperatuur niet hoger dan 30/31 graden. ben erg benieuwd idd wat het met komende -8! temperaturen gaat gebeuren...
huis is toevallig ook +/- 150m2 en loods 200m2. Denk dat de berekening toendertijd gewoon erg rooskleurig gedaan was en heb van de week ook gebeld om te kijken of er nog iets gedaan kon worden met de loods iig en kreeg doodleuk het antwoord dat misschien de wissel naar een pompMP a 3500 euro geen optie was...

[ Voor 20% gewijzigd door WouteruitTB op 07-01-2026 20:15 ]

• JDOBL
  • Nu online
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Heb je homewizard of een andere manier om te zien hoe vaak hij aan en uit gaat?
Daar kun je vaak beter aan zien of hij een beetje naar tevredenheid loopt.
Wel fijn zo'n goed geïsoleerd en zuinig huis.
Nee helaas. Vandaag wel in de gaten gehouden. Hij gaat echt uit bij het halen van de stooklijn, zodra het verschil tussen uitstroom en instroom bijna gelijk is. Er is overshoot. Kan het helaas niet in een mooi grafiekje laten zien. Wel zie ik een warmtelevering van ongeveer 50 kWh per dag met een cop van 2.8. En dan is het 20.5 graden binnen. Inderdaad prima zo een geisoleer huis alleen wel jammer van het vele vermogen van de Pomp AO wat eigenlijk geen waarde heeft. Wel tevreden qua performance. Geen storingen gehad oid. Draait als een zonnetje. Vanaf mei met de Pomp T erbij. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn. 300L versie.

• RudyL90
  • Nu online
Als de mensen met vermogen te veel dat nou konden geven aan hen met vermogen te weinig...

Vandaag heb ik home assistant draaien met de DeWarmte integratie. Nu ik de silent mode 24/7 aan/uit kan zetten in plaats van alleen tussen 23h-7h heb ik er een automation op gezet waardoor de pomp nu elke dag tussen 17h en 00h stiller draait ('s avonds in de woonkamer en tijdens het in slaap vallen heb ik het meeste last van het geluid). En het instellen was nog kinderspel ook! Hulde aan Ronald Willems!

• Frans H
  • Nu online
JDOBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:41:
[...]

Nee helaas. Vandaag wel in de gaten gehouden. Hij gaat echt uit bij het halen van de stooklijn, zodra het verschil tussen uitstroom en instroom bijna gelijk is. Er is overshoot. Kan het helaas niet in een mooi grafiekje laten zien. Wel zie ik een warmtelevering van ongeveer 50 kWh per dag met een cop van 2.8. En dan is het 20.5 graden binnen. Inderdaad prima zo een geisoleer huis alleen wel jammer van het vele vermogen van de Pomp AO wat eigenlijk geen waarde heeft. Wel tevreden qua performance. Geen storingen gehad oid. Draait als een zonnetje. Vanaf mei met de Pomp T erbij. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn. 300L versie.
Dit lijkt op een kortsluiting in je CV circuit.

Zit er misschien een by-pass in cv circuit die openstaat, of een hele kleine radiator die volledig openstaat.
Die kortsluiting zorgt er dan voor dat het hete water uit de warmtepomp vrijwel onafgekoelt weer terug naar de warmtepomp gaat waardoor deze, als het verschil tussen Ta en Tr te klein wordt, zal afslaan en als het verschil weer groter geworden is weer aan zal gaan.

De manier om je systeem beter te krijgen is om ervoor te zorgen dat alle radiatoren (en convectoren) een zelfde delta T hebben, dus ingaande temperatuur - uitgaande temperatuur bij allemaal een beetje gelijk maken.
Dit doe je door de voetventielen op de radiatoren een beetje af te knijpen waardoor de delta-t voor die radiator zal toenemen. N.B. De grootste convectoren zijn dan de basis die zet je voledig open.

Kleine plaatradiatoren en handdoekradiatoren met weinig afgifte zijn vaak de boosdoeners.

Je kan voor een paar euro temperatuur metertjes kopen die je met wat isolatiemateriaal om de buizen van en naar de radiator kan klemmen om de delta-t vrij naukeurig te meten.

Als test zou je kunnen beginnen met alle kleine plaatradiatoren en handdoek radiator bijna dicht te draaien en kijken of dit helpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_SMllaV_ZdX5JL3KN_gnydfIH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNdTBfBCFwCijfBCa0GL27P8.jpg?f=fotoalbum_large

• JDOBL
  • Nu online
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:33:
[...]

Dit lijkt op een kortsluiting in je CV circuit.

Zit er misschien een by-pass in cv circuit die openstaat, of een hele kleine radiator die volledig openstaat.
Die kortsluiting zorgt er dan voor dat het hete water uit de warmtepomp vrijwel onafgekoelt weer terug naar de warmtepomp gaat waardoor deze, als het verschil tussen Ta en Tr te klein wordt, zal afslaan en als het verschil weer groter geworden is weer aan zal gaan.

De manier om je systeem beter te krijgen is om ervoor te zorgen dat alle radiatoren (en convectoren) een zelfde delta T hebben, dus ingaande temperatuur - uitgaande temperatuur bij allemaal een beetje gelijk maken.
Dit doe je door de voetventielen op de radiatoren een beetje af te knijpen waardoor de delta-t voor die radiator zal toenemen.

Kleine plaatradiatoren en handdoekradiatoren met weinig afgifte zijn vaak de boosdoeners.

Je kan voor een paar euro temperatuur metertjes kopen die je met wat isolatiemateriaal om de buizen van en naar de radiator kan klemmen om de delta-t vrij naukeurig te meten.

Als test zou je kunnen beginnen met alle kleine plaatradiatoren en handdoek radiator bijna dicht te draaien en kijken of dit helpt.

[Afbeelding]
Dankjewel voor bovenstaande. Deze optie had ik nog niet eerder gelezen of gehoord..we hebben convectoren en alleen in de badkamer een joekel van een radiator. Ik zal eens meten wat de Delta T is. Iets afknijpen van een convector of radiator kan dan geen kwaad? In de zin dat de Pomp AO hinder gaat ondervinden door harder het water rond te moeten pompen? Of zeg ik dan iets vreemds?

• Joarie
  • Nu online
JDOBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:44:
[...]

Dankjewel voor bovenstaande. Deze optie had ik nog niet eerder gelezen of gehoord..we hebben convectoren en alleen in de badkamer een joekel van een radiator. Ik zal eens meten wat de Delta T is. Iets afknijpen van een convector of radiator kan dan geen kwaad? In de zin dat de Pomp AO hinder gaat ondervinden door harder het water rond te moeten pompen? Of zeg ik dan iets vreemds?
Je kunt wat gesuis krijgen omdat het water door een nauwere opening geperst wordt. Maar dat hangt een beetje van het type afsluiter af.

Hier staat de handdoekradiator flink geknepen. Gaat prima

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• RudyL90
  • Nu online
Joarie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Je kunt wat gesuis krijgen omdat het water door een nauwere opening geperst wordt. Maar dat hangt een beetje van het type afsluiter af.

Aan zo'n handdoekradiator heb je met lage temperaturen drie keer niks, althans niet aan de onze. Ik krijg de deltaT maar niet omlaag hoe ver ik 'm ook knijp en als ik 'm te hard knijp gaat de aanvoertempetatuur ook omlaag. En de afgifte is om van te huilen. Maar de handdoeken worden nog wel droog. d:)b

Edit: tiepvautjes gefixt

• JDOBL
  • Nu online
Joarie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Dankjewel. Ik ga er dit weekend mee aan de slag. Meten en afknijpen. Zou mooi zijn als dit het systeem optimaliseert. Het klopt voorgaande aangaf. De Pomp ao gaat uit omdat de delta T te klein wordt. Draait momenteel op 39 in en 36 uit en raakt dan net de 37 uit aan en dan stopt de pomp ao.

Dank!

• Frans H
  • Nu online
JDOBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:44:
[...]

Jij hebt juist behoefte aan een lage pompsnelhed.
Je kan dewarmte vragen om je pompsnelheid zo laag mogelijk te laten zetten, dit heeft tevens
het voordeel dat je minder last hebt van geluid bij ver afgeknepen radiatoren.
(lagerepompsnelheid geeft een hogere delta--t)

• RudyL90
  • Nu online
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:57:
[...]

Je kan dewarmte vragen om je pompsnelheid zo laag mogelijk te laten zetten, dit heeft tevens
Dit had ik ook overwogen, maar verlaag je daarmee niet ook de afgifte?

• JDOBL
  • Nu online
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:57:
[...]

Goed om te horen. Ik heb dit in de kerstvakantie gevraagd. Nog geen antwoord. Stond altijd op max te pompen ivm koeling in de zomer. Veel ruis geluid.

• Frans H
  • Nu online
RudyL90 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Dit had ik ook overwogen, maar verlaag je daarmee niet ook de afgifte?
ja daarmee verlaag je de afgifte (als je de Ta niet aanpast), maar dat wil je in het geval dat hij pendelt ook hebben.

Bij een lage pompsnelheid en dus hogere delta-t zal je een hogere Ta nodig hebben voor het zelfde resultaat.

• JDOBL
  • Nu online
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:03:
[...]

ja daarmee verlaag je de afgifte (als je de Ta niet aanpast), maar dat wil je in het geval dat hij pendelt ook hebben.

Bij een lage pompsnelheid en dus hogere delta-t zal je een hogere Ta nodig hebben voor het zelfde resultaat.
Lees net het antwoord van Dewarmte..staat nu op max 17 liter per minuut. Nog best hoog of valt dat mee?

Wat je eerder schrijft, zou ideaal zijn..lage pompsnelheid. Hoge temperatuur

• MR. RHS
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Dit is met de boost aan zo te zien.
Kun jij het verschil goed merken, met of zonder boost?
In iedergeval wel in het stroomverbruik. Qua halen van de stooklijn vind ik het moeilijk te zeggen. Geen dag is hetzelfde, de output volgens de app is zeker hoger, vandaag sta ik op dit moment op 133 kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door MR. RHS op 07-01-2026 22:35 ]

• Frans H
  • Nu online
JDOBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Lees net het antwoord van Dewarmte..staat nu op max 17 liter per minuut. Nog best hoog of valt dat mee?

Wat je eerder schrijft, zou ideaal zijn..lage pompsnelheid. Hoge temperatuur
ik denk dat je eerst de radiatoren moet afregelen om te kijken of daar het probleem al mee opgelost is.
17 is voor jouw situatie nog best hoog omdat de warmtepomp eigenlijk te groot is voor jouw goed geisoleerde huis.
Waarschijnlijk kan jij wel naar 10l/m
Om 5kw warmte te leveren bij een delta-t van 5 heb je z'n 18 á 20 l/m nodig, maar die 5 kW is voor jouw veel te veel.
Je had dacht ik 50kW (ik zit nu al op 103kW) verbruikt over de hele dag dus dat is slechts 2kW continue dus dan is 17l/m nog steeds veel te veel.
In het voor en najaar ga je heel veel last van pendelen krijgen ben ik bang. (er zijn wel wat truckjes om daar mee om te gaan)

• jijzietdezenaam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-01 23:32
JDOBL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Goed om te horen. Ik heb dit in de kerstvakantie gevraagd. Nog geen antwoord. Stond altijd op max te pompen ivm koeling in de zomer. Veel ruis geluid.
Als het goed is moet de pomp zelf moduleren in flow om delta t van 5 te halen. Dit staat standaard ingesteld, ik denk dat er iets met inregeling niet goed staat waardoor de pomp te snel water retour krijgt wat te warm is dmv bypass oid.

• RudyL90
  • Nu online
jijzietdezenaam schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:47:
[...]

Als het goed is moet de pomp zelf moduleren in flow om delta t van 5 te halen. Dit staat standaard ingesteld, ik denk dat er iets met inregeling niet goed staat waardoor de pomp te snel water retour krijgt wat te warm is dmv bypass oid.
De pomp kan dus de flow ook moduleren? Ik zie nooit maar ook enige verandering in de flow (14 l/min). En de deltaT is vaak genoeg slechts 3 graden. Dan zou de pomp toch eigenlijk minder hard moeten gaan draaien om weer bij die 5 te komen?

• Joarie
  • Nu online
RudyL90 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:16:
[...]

De pomp kan dus de flow ook moduleren? Ik zie nooit maar ook enige verandering in de flow (14 l/min). En de deltaT is vaak genoeg slechts 3 graden. Dan zou de pomp toch eigenlijk minder hard moeten gaan draaien om weer bij die 5 te komen?
Wellicht is de 14 l/min de default minimale waarde en kan alleen de servicedesk deze wijzigingen in de configuratie.

• PVPaneel
  • Nu online
Zal de delta t waarde ook niet afhangen v.d. instellingen rond radiatoren/vloerverwarming of een mix van beide? Voor radiatoren wat hoger, voor vloerverwarming is 3 volgens mij ideaal? Ik heb overigens met mijn nieuwe 32mm hoofdleiding nu 24,6L/m, was altijd 19,6

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In een gesprek dat ik met DeWarmte had, werd verteld dat eer aangesloten moet worden op een stalen 22mm. leiding en dat het dus geen zin had om bijvoorbeeld 28mm., of 32mm. leiding aan te gaan leggen?

• BruceMW
rokil schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:18:
In een gesprek dat ik met DeWarmte had, werd verteld dat eer aangesloten moet worden op een stalen 22mm. leiding en dat het dus geen zin had om bijvoorbeeld 28mm., of 32mm. leiding aan te gaan leggen?
Ik begreep dat je voor een AO minimaal 22 mm nodig hebt. Grotere diameter zou de flow kunnen verbeteren, maar dan zul je de kosten, en inspanningen, tegen de baten moeten afwegen. Wij hebben dus 22 mm en halen rond de 20 l/min, wat op zich prima is.

• RudyL90
  • Nu online
BruceMW schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Ik begreep dat je voor een AO minimaal 22 mm nodig hebt. Grotere diameter zou de flow kunnen verbeteren, maar je moet je dan afvragen of de kosten, en inspanningen, tegen de baten wegen. Wij hebben dus 22 mm en halen rond de 20 l/min, wat op zich prima is.
En dat zonder geluid? Bij ons zit er net een overgang van 22 naar 15 mm en dat zorgt voor een vreemd tikkend geruis bij flows hoger dan 15 l/min.

• BruceMW
RudyL90 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:30:
[...]

En dat zonder geluid? Bij ons zit er net een overgang van 22 naar 15 mm en dat zorgt voor een vreemd tikkend geruis bij flows hoger dan 15 l/min.
Bij ons is de AO vanaf de voorkant van het huis in de kruipruimte op 22 mm aangesloten, deels onder de woonkamer. Daar horen we wat ruis van het stromende water, maar geen tikkende geluiden. Wellicht zijn leidingen >22 mm beter, maar als er overal 22 mm ligt, moet je afwegen om dat allemaal te gaan vervangen.

• BruceMW
BruceMW schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Bij ons is de AO vanaf de voorkant van het huis in de kruipruimte op 22 mm aangesloten, deels onder de woonkamer. Daar horen we wat ruis van het stromende water, maar geen tikkende geluiden. Wellicht zijn leidingen >22 mm beter, maar als er overal 22 mm ligt, moet je afwegen om dat allemaal te gaan vervangen.
P.s. wat we overigens wel bij tijden horen is een hoge "fluit" toon, maar ik begreep dat dit ook door de compressor kan worden veroorzaakt, omdat ie deze dagen harder moet werken.

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:39

dlenstra

....

Je ziet veel verschillende flows bij mensen, kan door een instelling zijn vanuit DeWarmte, maar is ook zeker afhankelijk van de eigen installatie en hoeveel weerstand daarin zit.
In mijn geval: het installatiedeel van DeWarmte is uitgevoerd in 26 mm meerlagenbuis vanaf de Pomp AO naar binnen (het stukje Pomp T is 20 mm MLB, maar loopt parallel). Vanaf die 26 MLB gebruiken ze een overgangskoppeling van 26 MLB naar een stukje 22 staal. Daar zal het advies vandaan komen om op 22 mm aan te sluiten. Vermoedelijk minimaal 22 staal vanwege de flow en niet groter, om gewoon een standaard voorraad in alle bussen te hebben. Ik heb ervoor gekozen om mijn installatie binnen, tot aan alle verdelingen uit te voeren in 28 mm staal, ik heb ze daarom ook voorzien van een overgansknelkoppeling 28-22, zij hebben daar enkel hun stukjes 22 staal van de overgangskoppeling in hoeven drukken.
Die 28 mm gaat bij mij rechtstreeks de pomploze vloerverwarmingsverdeler in en heeft vlak daarvoor nog een aftakking naar 20 mm MLB voor 3 Jaga convectoren op de bovenverdieping. Die convectoren boven zijn bij mij afhankelijk van een zoneregeling en staan dus niet altijd open en als ze open staan ook niet altijd volledig. De flow moduleert bij mij wel, als alles open staat en het verschil tussen aanvoer en retour is groot genoeg (ongeveer 4 graden of meer) dan zie ik ongeveer 16,5 - 17 l/m, wordt het verschil kleiner dan gaat de flow omlaag en het laagste wat ik dan zie is ongeveer 12,5 l/m. Het open of sluiten van de Jaga's heeft een klein effect, maar niet mega. Vloerverwarming staat altijd open.

• JDOBL
  • Nu online
Frans H schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:19:
[...]

ik denk dat je eerst de radiatoren moet afregelen om te kijken of daar het probleem al mee opgelost is.
17 is voor jouw situatie nog best hoog omdat de warmtepomp eigenlijk te groot is voor jouw goed geisoleerde huis.
Waarschijnlijk kan jij wel naar 10l/m
Om 5kw warmte te leveren bij een delta-t van 5 heb je z'n 18 á 20 l/m nodig, maar die 5 kW is voor jouw veel te veel.
Je had dacht ik 50kW (ik zit nu al op 103kW) verbruikt over de hele dag dus dat is slechts 2kW continue dus dan is 17l/m nog steeds veel te veel.
In het voor en najaar ga je heel veel last van pendelen krijgen ben ik bang. (er zijn wel wat truckjes om daar mee om te gaan)
Die trucjes verneem ik graag :) en ik zal nogmaals contact opnemen met Dewarmte m.b.t. de flow. Levensduur van de pomp vind ik belangrijker dan de COP of verbruik (gezien dat toch niet heel hoog is ivm isolatie). Delta T van 5 heb ik nog niet vaak gezien, wel afentoe bij een defrost maar veel vaker een Delta T van 3 graden (of zelfs 2 graden). Wordt vervolgd

• JDOBL
  • Nu online
RudyL90 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:16:
[...]

Ik heb aan Dewarmte gevraagd m.b.t. de flow. Die staat nu op 17 l/min alleen dat zie ik ook altijd. Dus niet modulerend (blijkbaar)
Pagina: 1 ... 57 58 Laatste