JDOBL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:10:
[...]
Onder het mom van uitproberen en wachten op temp meters heb ik een grote convector, welke in de slaapkamer hangt die (slaapkamer) altijd koud is ivm deur open voor de helft dichtgedraaid met de knop die erop zit. Of het ligt aan de koude nacht maar COP steeg van 2.5 naar 2.9..... en beneden de temperatuur half graadje hoger (dus de convectoren beneden kunnen meer warmte kwijt). Zodra de sensoren binnen zijn begint het meten.
Heb de convector op de werkkamer, dichtbij ingang leidingen uit warmtepomp ook half dichtgezet omdat het altijd super warm wordt in die kamer (met boosters op de convector ook nog eens)
En de beneden convector met booster geeft veel meer warmte af. Manmanman....als ik dit eerder had geweten
Ik ga nog wel verder 'prutsen'
Mooi dat je nu al resultaat ziet.
Belangrijk is straks, als je het wat beter kan meten dat elke radiator wel een verschil in toe- en afvoer temperatuur laat zien, want dan ben je de kortsluiting in je circuit kwijt en zal hij minder pendelen.
Inderdaad wat RudyL90 zegt je moet wel voldoende open hebben staan om de flow niet te blokkeren.
(grote convector bv. open)
Thermostaat knoppen zijn eigenlijk niet handig omdat die de flow volledig kunnen afsluiten. Het liefst wil je de radiator of convector waar een thermostaatknop op zit kunnen afknijpen tot de goede waarde (bij een volledig opengedraaide thermostaatknop).
Als ze zijn afgeregeld dan moet je de thermostaatknoppen lekker maximaal open laten staan om ervoor te zorgen dat de flow goed blijft. (zonesystemen bij een warmtepomp is eigenlijk ook geen goed idee want die geven vaak ook problemen)
Ik weet niet of dat afknijpen kan bij jouw thermostaatknoppen, bij de wat modernere kan dat. (ik heb zelf ook heimeier en daar kan dat bij, maar afstellen met voetventiel als dat er zit werkt beter).
Misschien kun je van de radiatoren met een thermostaatknop nog een foto van de toe en afvoer maken om te zien of daar een stelmogelijkheid zit.
Succes straks met de themperatuurmetertjes.
[
Voor 5% gewijzigd door
Frans H op 11-01-2026 10:16
]