Hier is de MP in december geplaatst, heb ongeveer 50m² aan vloerverwarming en een aantal radiatoren boven. Boostfunctie is hier nog geen enkele keer gebruikt sinds de installatie, sinds een week of 2 staat de MP zelfs continu in de stille modus omdat hij het prima kan redden op die stand.Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:37:
[...]
Gisteren eindelijk de technische opname gehad. Zoals verwacht bevelen ze de pomp MP aan. Ik twijfel daar wel over. Met mijn gasverbruik van ca 950 m3 (voor verwarmen) voor 110m2 vloerverwarming met de thermostaat continue op 20 graden lijkt mij deze een beetje overgedimensioneerd. Ik ben bang voor pendelen wanneer de temperaturen boven de 5 graden komen maar volgens DeWarmte is dat geen probleem. Iemand ervaring hiermee? Ik snap dat je het bij -5/-10 ook warm moet hebben maar dat is het natuurlijk niet zo heel vaak.
Daarnaast bevelen ze de Tado X aan omdat deze voor DeWarmte beter uit te lezen is en op afstand is te bedienen. Is dit wel nodig? Aangezien ik de thermostaat toch continue op dezelfde temperatuur laat staat hoef ik geen ingewikkelde programma's. Wellicht op termijn met een dynamisch contract sturen op zonnestroom. Is de meest simpele thermostaat geen betere optie? En welke zou dit moeten zijn?
Ik zie nog niet veel ervaringscijfers mbt het stroomverbruik van de MP. Heeft iemand hier een globale schatting van? Is natuurlijk situatie afhankelijk maar met de boost functie in de mp kan het stroom verbruik behoorlijk oplopen.
Tenslotte nog een vraag over mijn vloerverwarmingsverdeler. Deze heeft een eigen pomp. Is het wenselijk om deze te laten zitten? Volgens DeWarmte geen probleem maar werkt dit in de praktijk ook zo?
Alvast bedankt!!
De vloerverwarmingspomp zit er hier nog steeds tussen, dat werkt op zich prima als je de temperatuur waarop hij aanslaat in kunt stellen. Bij mij stond hij vast op een temperatuur van 30 graden terwijl de stooklijn daar vooral nu soms maar net boven uit komt. Ik heb hem daarom zelf aangesloten op een slimme stekker die door middel van aanvoer temperatuur zichzelf aanzet (via Home Assistant integratie).
Qua stroomverbruik zat ik op een goede 450 kWh in januari, 285 kWh in februari. Dit in het oosten van het land. Temperatuur staat hier altijd op 19.5, kunststof kozijnen, alles HR++ maar wel een woning uit '39, energielabel B. Daarnaast heb ik een Pomp T, dus de MP slaat ook daarvoor nog wel eens aan.
Hier trouwens een Lyric T6 van Honeywell, werkt prima en is dus niet uit te lezen door De Warmte.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AgZw1Ig86yKcfZverPQEkbwq.jpg?f=user_large)
/f/image/3yCXzE5uSB1G8bpmxGFTQF2D.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AavKDb6STJy1lWKXdV0fEh2M.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/wz04vP3jz1HeZ2L7ZR1062wG.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/6ZbcWb6G80xpWNYe5wkfznyN.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/7tDAPNv4657JCPMBjMHO6p88.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/3tSku5OXJYIyswxLCBMrWnn5.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/TBUqgZJqqGcmpZTaeqVyGkF7.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wScFJauvQvDXC31kDaE1jXRB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/berCZo50hOcfwyqHcv5VWLeu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kcp0kmL42D5zphlHEUFM7hzu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q2Dzz5KHkcc72UvCj3eboLwu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JExhr0hkPgGMMdISNmOWLGBM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aUli5qNMnE3jIWd8bWcVx8wD.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/4VJAQr1imavA6NykYyBSpRWL.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/XKb82iWi8r3ShuknssqQLvx5.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/nMQQQgYCooSZg1ROuAvHT2P0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5CJfYbe15bn8aNbszigXOAKz.png?f=fotoalbum_large)