Staat het elektrisch element niet continue aan? Soort comfort instelling is dat. Als je een foto van je display stuurt kun je het zo zien:)Subby!me schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:50:
Heeft er iemand ervaring met de Pomp T? We hebben nu sinds paar dagen de MP en pomp T. Helaas is het buiten warm nu waardoor de warmtepomp meer stil staat dan aan gaat. Maar wat ik zie is dat de Pomp T zich continue verwarmt door het warmte element ipv retour water. Ik dacht dat pomp t zich vooral zou verwarmen door retour water. En als het nodig de WP aan zet voor hoger retour water.
Verder weet iemand hoe het electra verbruik kan zie van Pomp en de MP? Ik krijg het niet gevonden behalve de grafieken.
Heb je al het leidingwerk zelf gedaan of heeft DeWarmte dat gedaan?WPMC schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:42:
Ja daar is ie dan!! mijn DeWarmteMP afgelopen woensdag geinstalleerd, incl 10 meter Terrendis leiding. Beetje jammer dat de winter ineens over is :-((
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw
Wauw, wel mooi zo Terrendis leiding. Niet eerder gezien. Ik zie veel draden lopen, zijn die allemaal van de warmtepomp?
Is er hier toevallig iemand welke een tabelletje heeft bij gehouden wat het verbruik in kWh is bij een range aan buiten temperaturen en wat de output daarbij is?
Ik kan dit natuurlijk zelf in kaart brengen maar als iemand dit al heeft gedaan scheelt dit veel werk.
Mijn doel is om dit te gebruiken voor het slimmer aansturen van de PompAO op basis van Day Ahead prijzen.
Ben benieuwd
Ik kan dit natuurlijk zelf in kaart brengen maar als iemand dit al heeft gedaan scheelt dit veel werk.
Mijn doel is om dit te gebruiken voor het slimmer aansturen van de PompAO op basis van Day Ahead prijzen.
Ben benieuwd
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Zoals ik al dacht;) je elektrische element staat continue aan. Kun je uitzetten door op het 2e knopje van links naast de powerknop te drukken. Het lampje op het display gaat dan ook uit. Hij warmt dan alleen nog op met de interne warmtepomp die via het retourwater van de pomp ao/mp werkt.
Dat heb ik gedaan dit hele seizoen lang. Maar wat de situatie is per huis verschillend, heb je dan wel iets aan mijn data?f.welvering schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:00:
Is er hier toevallig iemand welke een tabelletje heeft bij gehouden wat het verbruik in kWh is bij een range aan buiten temperaturen en wat de output daarbij is?
Ben benieuwd
Ja als ik hem uitzet gaat hij daarna meteen weer aan
Is het niet zo dat wanneer de pomp het niet alleen af kan(of het water niet voldoende warmte heeft) het elektrisch bij verwarmen vanzelf aanspringt?Subby!me schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
Ja als ik hem uitzet gaat hij daarna meteen weer aan
Dit zie ik hier ook af en toe wel eens.
Ligt de verbinding met de servers er bij meerdere mensen uit?
YupPupp3tmast3r schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:24:
Ligt de verbinding met de servers er bij meerdere mensen uit?
The chances of being killed by a cow are low but never 0%.
Beste Allemaal... mijn eerste post hier. Ik ben van plan de pomp MP 1 dezer dagen te bestellen. Het lijkt mij de beste warmtepomp deal van dit moment. Het is alleen wel jammer dat DeWarmte geen optie bied om de warmtepomp helemaal lokaal aan te sturen, en je dus afhankelijk bent van grillen en voortbestaan van dit bedrijf.
Wil er iemand behulpzaam zijn met een welkomstdeal? ik geloof dat dat weer 150€ scheelt, toch lekker om dit te besparen.
@WPMC, heb jij de Terrendis leiding zelf geregeld? Ik overweeg dit ook te doen, de unit komt wel vlak bij huis maar de warmte aan/afvoer moet wel eerst zo'n 4 meter onder mijn nieuw te storten vloer heen. Dan denk ik dat dit wel handig is om te gebruiken.
Wil er iemand behulpzaam zijn met een welkomstdeal? ik geloof dat dat weer 150€ scheelt, toch lekker om dit te besparen.
@WPMC, heb jij de Terrendis leiding zelf geregeld? Ik overweeg dit ook te doen, de unit komt wel vlak bij huis maar de warmte aan/afvoer moet wel eerst zo'n 4 meter onder mijn nieuw te storten vloer heen. Dan denk ik dat dit wel handig is om te gebruiken.
Hier ook weer geen verbinding met de server
Afgelopen vrijdag de PompT 200L geleverd gekregen. Ik werd eerder in de week gebeld door de transporteur dat ze niet zo vaak in het noorden komen, en of hij misschien vrijdag langs mocht komen. Dat is de dag dat ik standaard vrij ben, dus dat was geen probleem! Wat was die man blij dat dat kon!
3 kwartier voordat ze arriveerden werd ik netjes gebeld dat ze eraan kwamen. Ze hebben hem uit de vrachtauto gehaald, bij de voordeur de doos eraf gehaald en vervolgens naar boven getild. Ondanks dat hij 66KG is, is het toch wel een flinke klus. Gelukkig een modern huis dus veel ruimte bij de trap. Op de eerste verdieping even een korte pauze, en daarna door naar de tweede etage!
:strip_exif()/f/image/lpyaGOGRICL1rlimruAjg1bm.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas blijkt de PompT niet goed te zijn, het scherm zit aan 1 zijde helemaal los. Er lijken schroeven te ontbreken oid:
:strip_exif()/f/image/X9u4FpGmMRdFOhaScd3ATbDk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gezien dat de mannen die hem kwamen leveren ook hadden gezien, maar dacht dat hij over het schermpje had geveegd. Direct na levering het supportnummer gebeld. Middels een bandje kreeg ik te horen dat het eigenlijk alleen voor spoedeisende zaken was zoals een koud huis oid. Aangezien de installatie dichterbij komt (12 & 13 maart) toch besloten te blijven hangen. Situatie besproken, en ze nemen bij de installatie van de PompT een nieuwe kap mee.
Daarnaast kreeg ik vandaag telefoon dat het installatieteam de gekozen locatie voor de PompMP niet goedkeurt, 1 week voor installatie. Dit terwijl deze locatie met de video-intake nog goedgekeurd was. Had bij de bestelling van de nieuwe meterkast ook kabel meebesteld op lengte, waar ik nu naar alle waarschijnlijk niets aan ga hebben omdat hij veel verder weg komt te staan. Daarnaast zal er nu waarschijnlijk gegraven moeten gaan worden, gat in de fundering en een gat in de bodem van de meterkast, oftewel extra kosten die niet voorzien waren. Bovenop de garage zou nog kunnen, maar die heeft een houten plafond dus dat wordt waarschijnlijk een grote klankkast dus ook geen optie. Plus, hij moet dan de hoogte in dus ook extra kosten. Ik moet zeggen dat ik hier wel flink van baal en ben benieuwd wat de oplossing gaat worden.
3 kwartier voordat ze arriveerden werd ik netjes gebeld dat ze eraan kwamen. Ze hebben hem uit de vrachtauto gehaald, bij de voordeur de doos eraf gehaald en vervolgens naar boven getild. Ondanks dat hij 66KG is, is het toch wel een flinke klus. Gelukkig een modern huis dus veel ruimte bij de trap. Op de eerste verdieping even een korte pauze, en daarna door naar de tweede etage!
:strip_exif()/f/image/lpyaGOGRICL1rlimruAjg1bm.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas blijkt de PompT niet goed te zijn, het scherm zit aan 1 zijde helemaal los. Er lijken schroeven te ontbreken oid:
:strip_exif()/f/image/X9u4FpGmMRdFOhaScd3ATbDk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gezien dat de mannen die hem kwamen leveren ook hadden gezien, maar dacht dat hij over het schermpje had geveegd. Direct na levering het supportnummer gebeld. Middels een bandje kreeg ik te horen dat het eigenlijk alleen voor spoedeisende zaken was zoals een koud huis oid. Aangezien de installatie dichterbij komt (12 & 13 maart) toch besloten te blijven hangen. Situatie besproken, en ze nemen bij de installatie van de PompT een nieuwe kap mee.
Daarnaast kreeg ik vandaag telefoon dat het installatieteam de gekozen locatie voor de PompMP niet goedkeurt, 1 week voor installatie. Dit terwijl deze locatie met de video-intake nog goedgekeurd was. Had bij de bestelling van de nieuwe meterkast ook kabel meebesteld op lengte, waar ik nu naar alle waarschijnlijk niets aan ga hebben omdat hij veel verder weg komt te staan. Daarnaast zal er nu waarschijnlijk gegraven moeten gaan worden, gat in de fundering en een gat in de bodem van de meterkast, oftewel extra kosten die niet voorzien waren. Bovenop de garage zou nog kunnen, maar die heeft een houten plafond dus dat wordt waarschijnlijk een grote klankkast dus ook geen optie. Plus, hij moet dan de hoogte in dus ook extra kosten. Ik moet zeggen dat ik hier wel flink van baal en ben benieuwd wat de oplossing gaat worden.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Beste allen,
Vraagje.
Wij hebben sinds mei 2025 de Pomp AO.
Begane grond vloerverwarming + radiatoren.
Eerste etage radiatoren.
Tweede etage (zolder) radiatoren.
We draaien de AO op AO only, dus cv alleen tapwater.
Alles werkt top op de begane grond en eerste etage behalve op zolder waar 2 slaapkamers en een badkamer zit worden de radiatoren niet warm.
Alle test gedaan:
- Voetventielen kwart slag begane grond en eerste etage.
- vloerverwarming ook kwartslag en helemaal uit ook getest. (Wanneer vloerverwarming uit word gezet is er nog maar 6L waterlow waar normaal rond de 22L waterflow is)
- alles ontlucht etc etc.
Op CV worden de radiatoren wel warm.
Is er iemand die de oplossing weet, op deze manier kunnen we ‘nog’ niet full electric.
Vraagje.
Eerste etage radiatoren.
Alles werkt top op de begane grond en eerste etage behalve op zolder waar 2 slaapkamers en een badkamer zit worden de radiatoren niet warm.
Alle test gedaan:
- vloerverwarming ook kwartslag en helemaal uit ook getest. (Wanneer vloerverwarming uit word gezet is er nog maar 6L waterlow waar normaal rond de 22L waterflow is)
Is er iemand die de oplossing weet, op deze manier kunnen we ‘nog’ niet full electric.
@The Executer Dat is balalen inderdaad. Het enige dat ik kan zeggen is dat de Pomp T relatief stil is (vergelijkbaar met een koelkast) dus over een klankkast-effect zou ik me niet te veel zorgen maken.
De afkeur qua locatie gaat om de PompMP. Beetje onduidelijk, heb mijn post aangepast.reinouts schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:35:
@The Executer Dat is balalen inderdaad. Het enige dat ik kan zeggen is dat de Pomp T relatief stil is (vergelijkbaar met een koelkast) dus over een klankkast-effect zou ik me niet te veel zorgen maken.
Deels is dat waar, maar het gaat in dit geval vooral om de buiten unit. Als je de gegevens zou willen delen, graag.RudyL90 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:56:
[...]
Dat heb ik gedaan dit hele seizoen lang. Maar wat de situatie is per huis verschillend, heb je dan wel iets aan mijn data?
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Waar gaat die 6L waterflow dan heen?GooD2SeeYou schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:26:
Beste allen,
Vraagje.
Eerste etage radiatoren.
Alle test gedaan:
Staat de cv ook op zolder? Misschien idioot idee van mij maar zit de keer klep goed gemonteerd dat deze niet de bovenste verdieping blokkeert.
Hi irene,Irene2025 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:44:
[...]
Waar gaat die 6L waterflow dan heen?
Staat de cv ook op zolder? Misschien idioot idee van mij maar zit de keer klep goed gemonteerd dat deze niet de bovenste verdieping blokkeert.
Ik heb geen idee, kan ook 2L zijn trouwens.
Cv staat inderdaad ook op zolder.
Waar vind ik de keerklep?
Als ik cv only aan heb staan word de zolder wel warm…
Ik zit te denken om volledig van het gas af te gaan. De Pomp AO redt het volgens mij 99% van de tijd zonder backup.
De all-electric upgrade van DeWarmte vind ik eerlijk gezegd vrij duur. Daarom zit ik te denken aan een warmtepompboiler Atlantic Explorer V5 voor tapwater.
Waar ik nog over twijfel: moet ik nog een backup plaatsen voor verwarming als de cv-ketel weggaat?
Opties waar ik aan denk:
* doorstroomverwarmer van DeWarmte (aardig prijzig die alleen laten plaatsen)
* elektrische cv-ketel
Die elektrische cv wil ik dan ook gebruiken om boven af en toe te verwarmen als de kinderen in hun kamer spelen (radiatoren). Dat is hooguit 2-3 keer per week een paar uur.
Is dit een logische aanpak of zien jullie betere opties?
De all-electric upgrade van DeWarmte vind ik eerlijk gezegd vrij duur. Daarom zit ik te denken aan een warmtepompboiler Atlantic Explorer V5 voor tapwater.
Waar ik nog over twijfel: moet ik nog een backup plaatsen voor verwarming als de cv-ketel weggaat?
Opties waar ik aan denk:
* elektrische cv-ketel
Die elektrische cv wil ik dan ook gebruiken om boven af en toe te verwarmen als de kinderen in hun kamer spelen (radiatoren). Dat is hooguit 2-3 keer per week een paar uur.
Ik heb mijn gas ketel vervangen voor een 6kw electrische cv ketel. Staat ingesteld op 4kw. Daarnaast een normale electrische boiler erbij gezet, dat was makkelijk zelf te plaatsen en aansluiten. Zou wel een backup erbij houden, met koude dagen zul je dit waarschijnlijk nodig hebben omdat het rendenent van een WP dan slecht is.Retep91 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:47:
Ik zit te denken om volledig van het gas af te gaan. De Pomp AO redt het volgens mij 99% van de tijd zonder backup.
Opties waar ik aan denk:
* elektrische cv-ketel
Als de keerklep verkeerd geplaatst is, dan kan dit. Heb een pb gestuurd met uitleg.GooD2SeeYou schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:31:
[...]
Hi irene,
Ik heb geen idee, kan ook 2L zijn trouwens.
Cv staat inderdaad ook op zolder.
Waar vind ik de keerklep?
Als ik cv only aan heb staan word de zolder wel warm…
Kun je dit in de app zien of alleen op de pomp zelf?seraxje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Is het niet zo dat wanneer de pomp het niet alleen af kan(of het water niet voldoende warmte heeft) het elektrisch bij verwarmen vanzelf aanspringt?
Dit zie ik hier ook af en toe wel eens.
Het is opgelost met de pomp T. Support van de warmte heeft de code aangepast. Nu draait ie op wp i.p.v. de heater 😃
Is het energieverbruik van verwarmen met element of in de WP modus bekend?Subby!me schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:06:
Het is opgelost met de pomp T. Support van de warmte heeft de code aangepast. Nu draait ie op wp i.p.v. de heater 😃
Bij mij zet de Pomp T de Pomp AO aan die dan eerst de hele buffer gaat verwarmen waar de Pomp T dan op de retour z'n energie aan onttrekt. Denk dat verwarmen op het element bijna voordeliger is, zeker met voldoende PV opwek.
Zoek ik ook graag. DM.mMarco schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:21:
Is er iemand die mij vriendenkorting wil geven? Het levert je zelf ook 100€ op...
En mocht er iemand met een pomp mp in de omgeving utrecht wonen of tussen Driebergen en Rotterdam die me even de pomp mp kan laten luisteren houdt ik me aanbevolen.
Dank jullie wel voor de vriendenkorting, inmiddels heb ik er voldoende. Het lag aan mij dat ik niet zag dat ik pm's ontvangen had. Al mijn halve leven als een lezende tweaker aanwezig maar nog nooit aangemeld/gereageerd, excuses!
Ik heb sinds 14 april 2025 de dagwaarden uit de app bijgehouden met de buitentemperatuur (uit Buienradar API), zie bijgevoegde grafieken. Ik heb het elektriciteitsverbruik afgeleid uit de opgewekte warmte en gerapporteerde COP-waarde. (In de grafiek met COP heb ik alleen de waarden getoond wanneer er meer dan 8 kWh warmte werd opgewekt).f.welvering schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:00:
Ben benieuwd
/f/image/QcbgDEZZtZBBxF9ur2mKPKLK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xDjMLplGapTCpHURWxi63Apx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/URHBQQnWpEVSpCOBYyxl7thl.png?f=fotoalbum_large)
Mijn hoekwoning uit 1968 is 112 m2, is goed geïsoleerd en verwarmd met alleen radiatoren. Het grootste gedeelte van het jaar stond de stooklijn ingesteld op (buitentemperatuur/cv-temperatuur) 5/36 C en -10/48 C. De thermostaat stond continu op 20.0 of 19.5 C. De CV-ketel is niet gebruikt voor het verwarmen van de woning. Silent modus stond aan (standaard: tussen 23:00-07:00). Alleen bij de echt koude nachten heb ik Silent modus niet aan gehad.
Het is natuurlijk allemaal per situatie verschillend, maar misschien heb je hier iets aan.
In de app zie je of pomp T aanstaat. Ook zie ik wel eens alleen Pomp T zonder AO. Maar op welke stand hij dan exact staat is voor zover ik weet niet uit te lezen.MR. RHS schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:01:
[...]
Kun je dit in de app zien of alleen op de pomp zelf?
Ik zou de toevoeging 'silent' op de pomp AO ook wel waarderen.. dan weet je in ieder geval altijd op welke modus hij ingesteld staat
Graafwerk zelf gedaan( dat was de deal maar veel meer werk dan gedacht, want grond na 30 cm keihard). machinaal was geen optie want daar lopen heel veel leidingen: ik heb een complete extra meterkast in de schuur geplaatst, heb twee laadpalen, zonnepanelen (4 keer want DC en AC naar en van de schuur want omvormer in schuur) en de rest zijn data kabels alvast voor de batterij. Daar wil ik De Warmte niet in laten scheppen :-)jevin20 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:34:
[...]
Heb je al het leidingwerk zelf gedaan of heeft DeWarmte dat gedaan?
Dus zij hebben de terrendis van 10 meter gelegd. Wel met veel mopperen, want totaal onhandelbaar. Ik heb de rest gedaan.
Tot nu toe: nauwelijks kunnen testen ivm het warme weer....
Ik ben mij aan het oriënteren op de volgende stap. (Van het gas af). Zoals ik in mijn vorige post schreef wordt mijn woning verwarmd met alleen radiatoren, geen vloerverwarming. Weet iemand of de Pomp T dan nog mogelijk is? Dit ivm met het lagere volume. Ik denk dan m.n. aan de situaties dat de kamerthermostaat geen warmte vraagt, maar de Pomp T wel. Ik verwacht dat de leidingtemperatuur dan snel afneemt tot ondergrens van 18 C omdat de radiatoren niet/nauwelijks warmte onttrekken aan de lucht.
1. Schakelt de Pomp T dan de Pomp AO in om de cv-leidingtemperatuur op te krikken?
2. Zou ik ook een water/water warmtepompboiler van een ander merk kunnen installeren en indien vraag 1 met ja is beantwoord, hoe kan die warmtepompboiler de Pomp AO dan inschakelen om de cv-leidingtemperatuur op minimaal 18 C te houden?
3. Heeft iemand (ervaring met) een Pomp T icm alleen radiatoren?
(Overigens gaat mijn voorkeur uit naar een water/water-wpb ipv lucht/water-wpb ivm geluid; hij zou dan op een niet afgesloten zolderoverloop komen te staan. Ik heb begrepen dat w/w-wpb stiller is)
Dank alvast!
1. Schakelt de Pomp T dan de Pomp AO in om de cv-leidingtemperatuur op te krikken?
2. Zou ik ook een water/water warmtepompboiler van een ander merk kunnen installeren en indien vraag 1 met ja is beantwoord, hoe kan die warmtepompboiler de Pomp AO dan inschakelen om de cv-leidingtemperatuur op minimaal 18 C te houden?
(Overigens gaat mijn voorkeur uit naar een water/water-wpb ipv lucht/water-wpb ivm geluid; hij zou dan op een niet afgesloten zolderoverloop komen te staan. Ik heb begrepen dat w/w-wpb stiller is)
Dank alvast!
Ik kan helaas niet al je vragen beantwoorden, maar hier draait dus een combi MP en T met vloerverwarming (losse pomp) en 2 radiatoren boven. De T zuigt inderdaad alle warmte uit het systeem en zet dan de MP aan om de leidingtemperatuur omhoog te krijgen. Op dit moment stookt de MP dan zelfs tot de stooklijn door, maar daar komt een software update voor om een aparte waarde in te kunnen stellen waar nodig. Ik programmeer mijn vloerverwarmingspomp zelf aan de hand van de aanvoertemperatuur en zet de stooklijn met deze buitentemperatuur gewoon een stuk lager (zodra de thermostaat eigenlijk uit gaat). Zodra de T begint te verwarmen zet ik dan ook de vloerverwarmingspomp aan om de warmte uit de vloer te halen (koelt dus ook licht de woonkamer af). Dit werkt hier prima met een goede 50 vierkante meter aan vloerverwarming, dus het is misschien een beetje afhankelijk van de hoeveelheid radiatoren in je huis.
Als toevoeging nog even het geluid. De T staat hier op een open zolder, als hij draait klinkt het een beetje als een koelkast die net is aangezet, verre van storend maar wel degelijk hoorbaar.
Als toevoeging nog even het geluid. De T staat hier op een open zolder, als hij draait klinkt het een beetje als een koelkast die net is aangezet, verre van storend maar wel degelijk hoorbaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Pupp3tmast3r op 09-03-2026 22:37 ]
Ik heb de pompT in combinatie met de PompAO op een huis van 155 m2 met gebooste radiatoren. Werkt prima, wat mij is opgevallen is dat de radiatoren die na PompT zijn aangesloten geen of weinig warmte afgeven op het moment dat de PompT gaat verwarmen. Bij de radiatoren aan het begin van het circuit valt dit mee. De PompAO schakelt ook automatisch bij indien deze niet aanstaat.WeakTweaker schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:15:
Ik ben mij aan het oriënteren op de volgende stap. (Van het gas af). Zoals ik in mijn vorige post schreef wordt mijn woning verwarmd met alleen radiatoren, geen vloerverwarming. Weet iemand of de Pomp T dan nog mogelijk is? Dit ivm met het lagere volume. Ik denk dan m.n. aan de situaties dat de kamerthermostaat geen warmte vraagt, maar de Pomp T wel. Ik verwacht dat de leidingtemperatuur dan snel afneemt tot ondergrens van 18 C omdat de radiatoren niet/nauwelijks warmte onttrekken aan de lucht.
Dank alvast!
Er zijn nog wel wat zaken onhandig in de bediening van de PompT. Het schema dat je kunt instellen op basis van setpoint is de temperatuur onderin het vat en het laagste setpoint is 40 graden, duikt het hieronder dan gaat die verwarmen of je het wilt of niet. Dat is niet handig met name op een koude winterdag, dan wil je op een zelf gekozen moment verwarmen. Daarnaast is het schema beperkt instelbaar (aantal tijdsvakken op een dag) maar niet schema’s per dag.
Dank voor de reacties!
Waarbij dus net als bij @Pupp3tmast3r wordt verwarmd tot de stooklijn?MR. RHS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:30:
[...]
De PompAO schakelt ook automatisch bij indien deze niet aanstaat.
Bedoel je dat je op dat moment je huis dan niet warm genoeg krijgt? Of dat je liever hebt dat de Pomp T op een gunstiger moment qua zonnestroom/energieprijs de temperatuur weer opkrikt?MR. RHS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:30:
Er zijn nog wel wat zaken onhandig in de bediening van de PompT. Het schema dat je kunt instellen op basis van setpoint is de temperatuur onderin het vat en het laagste setpoint is 40 graden, duikt het hieronder dan gaat die verwarmen of je het wilt of niet. Dat is niet handig met name op een koude winterdag, dan wil je op een zelf gekozen moment verwarmen.
Je bedoelt een schema per dag van de week? Bijvoorbeeld in het weekend op een ander moment verwarmen dan door de week. Het ingestelde schema is dus elke dag hetzelfde?MR. RHS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:30:
Daarnaast is het schema beperkt instelbaar (aantal tijdsvakken op een dag) maar niet schema’s per dag.
Nou kom ik ook maar op Tweakers om even te sparren..
Al enige vragen op Reddit gesteld maar ik zie door de pompen het bos niet meer.
Ik wil graag (moet) mijn ketel vervangen, die hangt nou houtjetouwtje aan een profesorische 5x7 wand omdat ik de schouw heb weggesloopt waar die aan vast zat. Levensduur is nog een jaar of 2 dus betalen om hem op te schuiven gaat het ook niet worden. Dan dus of een nieuwe ketel of over naar een warmtepomp..
Hele zoektocht geweest maar nu neig ik naar DeWarmte MP en Pomp T 200L (300L past niet in mijn keldertje...)
Even wat context van de woning
Hoekwoning 1930, 100m2, volledig gerenoveerd.
2025: 1100 M3 gas verbruikt (waarvan 421 in januari + februari).
2026: tot nu toe 300 kuub, dus voor januari en februari een afname van 120 kuub t.o.v. vorig jaar. Lekker makkelijke vergelijking zo maar in 2025 was het volledige dak ongeïsoleerd en halverwege 2025 pas dicht gegaan. ik verwacht op zon 900-1000 kuub uit te komen.
Sinds december staat de ketel ook op 45 graden en 6kW, -10 buitentemperatuur doorgekomen zonder ook maar enige verandering te merken binnen qua warmte.
- 5 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden geen flauw idee, het zijn erg grote radiatoren, 3x T20 60x160 voor kamers van 3x4x3 en een yaga tempo op zolder.
- kan dus met Dewarmte niet hoger dan 200, gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen nu. is 200 dan voldoende? (we hebben een bad). Ik krijg niet helemaal duidelijk of ik er een vat naast zou kunnen zetten mocht het echt te klein zijn.
- DWTW aanwezig? : Nee.
Van DeWarmte ondertussen een offerte gehad:
Concreet mijn vragen:
Ik heb een aardig laag gasverbruik, is een warmtepomp dan uberhaubt nodig, of kan ik beter een nieuwe ketel neerplempen van 2k..
Pomp MP lijkt me voor mijn woning en gasverbruik behoorlijk overpowered.. Er werd me telefonisch verteld dat dat niks uitmaakt en pendelen niet gebeurt/niet zo erg zou zijn. Is deze pomp een goeie keuze of kan ik beter naar een Sparrow kijken (overigens duurder dan Pomp MP zover ik nu zie).
Is 200L voldoende?
Is de binnenunit in de kelder een probleem? Kelder is altijd droog en geen last van grondwater hierzo.
Zie ik nog dingen over het hoofd?
Ik wil graag (moet) mijn ketel vervangen, die hangt nou houtjetouwtje aan een profesorische 5x7 wand omdat ik de schouw heb weggesloopt waar die aan vast zat. Levensduur is nog een jaar of 2 dus betalen om hem op te schuiven gaat het ook niet worden. Dan dus of een nieuwe ketel of over naar een warmtepomp..
Hele zoektocht geweest maar nu neig ik naar DeWarmte MP en Pomp T 200L (300L past niet in mijn keldertje...)
Hoekwoning 1930, 100m2, volledig gerenoveerd.
Historisch gasverbruik:
De woning in april 24 gekocht dus weinig data.. in 2025 ook begonnen met renoveren dus nog een hoger verbruik dan dit jaar.2025: 1100 M3 gas verbruikt (waarvan 421 in januari + februari).
2026: tot nu toe 300 kuub, dus voor januari en februari een afname van 120 kuub t.o.v. vorig jaar. Lekker makkelijke vergelijking zo maar in 2025 was het volledige dak ongeïsoleerd en halverwege 2025 pas dicht gegaan. ik verwacht op zon 900-1000 kuub uit te komen.
Sinds december staat de ketel ook op 45 graden en 6kW, -10 buitentemperatuur doorgekomen zonder ook maar enige verandering te merken binnen qua warmte.
Afgiftesysteem:
- 35 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open- 5 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden geen flauw idee, het zijn erg grote radiatoren, 3x T20 60x160 voor kamers van 3x4x3 en een yaga tempo op zolder.
SWW:
- plek voor boiler: Binnenunit wil ik in de kelder neerzetten, 200L past net, 300L gaat niet in de kelder en verder nergens echt plek voor dat ding.- kan dus met Dewarmte niet hoger dan 200, gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen nu. is 200 dan voldoende? (we hebben een bad). Ik krijg niet helemaal duidelijk of ik er een vat naast zou kunnen zetten mocht het echt te klein zijn.
- DWTW aanwezig? : Nee.
Warmtepompvoorkeur:
MP of SparrowWie gaat het installeren?
het wordt uitbesteedVan DeWarmte ondertussen een offerte gehad:
Na subsidie dus net geen 9k aan kosten.Prijs Pomp MP (16.5 kW monoblock warmtepomp):
- Bruto: €8.235 (waarvan ISDE-subsidie: €3.250)
- Netto: €4.985 incl. basisinstallatie & 2 jaar productgarantie
+ Prijs Pomp T (200 liter water/water warmtepompboiler):
- Brutoprijs: €4.850 (waarvan ISDE-subsidie: €950)
- Nettoprijs: €3.900 inclusief btw & basisinstallatie
Concreet mijn vragen:
Ik heb een aardig laag gasverbruik, is een warmtepomp dan uberhaubt nodig, of kan ik beter een nieuwe ketel neerplempen van 2k..
Pomp MP lijkt me voor mijn woning en gasverbruik behoorlijk overpowered.. Er werd me telefonisch verteld dat dat niks uitmaakt en pendelen niet gebeurt/niet zo erg zou zijn. Is deze pomp een goeie keuze of kan ik beter naar een Sparrow kijken (overigens duurder dan Pomp MP zover ik nu zie).
Is 200L voldoende?
Is de binnenunit in de kelder een probleem? Kelder is altijd droog en geen last van grondwater hierzo.
Lijkt een klein beetje op mijn situatie.Beunvakker schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:00:
Hoekwoning 1930, 100m2, volledig gerenoveerd.Historisch gasverbruik:
De woning in april 24 gekocht dus weinig data.. in 2025 ook begonnen met renoveren dus nog een hoger verbruik dan dit jaar.
Sinds december staat de ketel ook op 45 graden en 6kW, -10 buitentemperatuur doorgekomen zonder ook maar enige verandering te merken binnen qua warmte.Afgiftesysteem:
- 35 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open
- 5 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden geen flauw idee, het zijn erg grote radiatoren, 3x T20 60x160 voor kamers van 3x4x3 en een yaga tempo op zolder.SWW:
- plek voor boiler: Binnenunit wil ik in de kelder neerzetten, 200L past net, 300L gaat niet in de kelder en verder nergens echt plek voor dat ding.
- kan dus met Dewarmte niet hoger dan 200, gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen nu. is 200 dan voldoende? (we hebben een bad). Ik krijg niet helemaal duidelijk of ik er een vat naast zou kunnen zetten mocht het echt te klein zijn.
- DWTW aanwezig? : Nee.Warmtepompvoorkeur:
het wordt uitbesteed
[...]
Na subsidie dus net geen 9k aan kosten.
Concreet mijn vragen:
Is 200L voldoende?
Hier vrijstaand uit 1950, 110 m2. Inmiddels aardig nageïsoleerd. Gasverbruik zat voorheen rond de 950 - 1000m3 per jaar. Ongeveer 45m2 vloerverwarming hoh 10. diameter 16 met een pomploze verdeler in een dikke betonvloer. Boven 3 slaapkamers met jaga's.
Sinds maart vorig jaar staat hier een Pomp AO en een Pomp T 200 liter. Hier ook 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Klein bad, douche met douche WTW. Gaat hier voor nu goed. Heb wel in gedachten dat als 200 liter ooit te krap zou worden dat ik er een simpele boiler in serie achter zou zetten. Dan regelt de pomp T het opwarmen en zou de boiler daarachter het alleen op temperatuur moeten houden. nu dus nog niet nodig.
Qua verwarming er dus inmiddels een jaar ervaring mee. Geen moment in de kou gezeten. Afgelopen januari ook goed doorgekomen, maar daar heeft de pomp AO af en toe wel hard voor moeten werken. Ik heb geen backup element T, maar ook de defrosts goed doorgekomen. Dat dankzij de dikke betonvloer waar veel warmte in zit.
Een MP zou dat denk ik goed moeten kunnen redden, misschien zelfs wel wat overpowerd. Ik zou nu wel voor de MP, ipv de AO kiezen trouwens. Kan mooi terug moduleren en er zit standaard een backup in. Die is er niet bij de AO en de meerprijs daarvan brengt je inde buurt van de MP.
Hier draait de pomp T regelmatig zonder dat de AO bijspringt. Wanneer de watertemperatuur in het cv circuit onder een bepaalde temperatuur komt slaat de AO aan. Die regelt dan inderdaad naar de stooklijn die bij die buitentemperatuur hoort. Dat is wat mij betreft niet wenselijk. Dus goed om te horen dat daar nog iets voor ontwikkeld wordt.WeakTweaker schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:53:
Dank voor de reacties!
[...]
Waarbij dus net als bij @Pupp3tmast3r wordt verwarmd tot de stooklijn?
[...]
Bedoel je dat je op dat moment je huis dan niet warm genoeg krijgt? Of dat je liever hebt dat de Pomp T op een gunstiger moment qua zonnestroom/energieprijs de temperatuur weer opkrikt?
[...]
Je bedoelt een schema per dag van de week? Bijvoorbeeld in het weekend op een ander moment verwarmen dan door de week. Het ingestelde schema is dus elke dag hetzelfde?
Schema is voor nu niet per dag verschillend in te stellen. Wel zou je er voor kunnen kiezen om dat geheel automatisch te laten regelen aan de hand van dynamische tarieven en zonneopbrengst. Gaat dan via een externe partij en heb ik nu niet voor gekozen. Ik heb een schema ingesteld dat hij verwarmt op tijdstippen waarop regelmatig zonopbrengst is en een blokje in de ochtend voor het douchen.
[ Voor 16% gewijzigd door dlenstra op 11-03-2026 10:39 ]
WeakTweaker schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:53:
Dank voor de reacties!
[...]
Waarbij dus net als bij @Pupp3tmast3r wordt verwarmd tot de stooklijn?
Klopt
[...]
Bedoel je dat je op dat moment je huis dan niet warm genoeg krijgt? Of dat je liever hebt dat de Pomp T op een gunstiger moment qua zonnestroom/energieprijs de temperatuur weer opkrikt?
Ja, met name het gedeelte aan het einde van het circuit. Dus waar de Pomp T inkoppelt is wel van belang
[...]
Je bedoelt een schema per dag van de week? Bijvoorbeeld in het weekend op een ander moment verwarmen dan door de week. Het ingestelde schema is dus elke dag hetzelfde?
Exact dat, in de toekomst wil ik gaan proberen of ik in combinatie met een Homey dit wat geavanceerder kan aansturen.
Als antwoord op je vraag, en in aanvulling op mijn post van december:Beunvakker schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:00:
Hoekwoning 1930, 100m2, volledig gerenoveerd.Historisch gasverbruik:
De woning in april 24 gekocht dus weinig data.. in 2025 ook begonnen met renoveren dus nog een hoger verbruik dan dit jaar.
Sinds december staat de ketel ook op 45 graden en 6kW, -10 buitentemperatuur doorgekomen zonder ook maar enige verandering te merken binnen qua warmte.Afgiftesysteem:
- 35 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open
- 5 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden geen flauw idee, het zijn erg grote radiatoren, 3x T20 60x160 voor kamers van 3x4x3 en een yaga tempo op zolder.SWW:
- plek voor boiler: Binnenunit wil ik in de kelder neerzetten, 200L past net, 300L gaat niet in de kelder en verder nergens echt plek voor dat ding.
- DWTW aanwezig? : Nee.Warmtepompvoorkeur:
het wordt uitbesteed
[...]
Na subsidie dus net geen 9k aan kosten.
Concreet mijn vragen:
Is 200L voldoende?
Hier 220m2 vvo, sinds maart 2024 van het gas af, pomp AO, en voor SWW een 100 liter e-boiler die alleen tijdens de drie laagste tariefuren wordt opgewarmd (65 gr) (via HW stekker, dit jaar 2026 overgegaan op dynamisch contract). E-Boiler gebruikt ca 3,3 kWh / dag gemiddeld (als onze drie dochters thuis zijn draai ik hem op 75gr, continue verwarmen en dan wordt het makkelijk 10 kWh). Hiervan ca 700kWh van de zon en 500 kWh uit het net: kosten voor SWW hiermee €60,- per jaar. Boiler van de Hornbach, €250, ik ga er misschien nog een ophangen welke in serie vóór de eerste komt, deze wordt dan via HW aangestuurd om alleen te stoken op zonnestroom wanneer deze niets oplevert. Daarmee heb ik dan 200 liter aan 65 gr voor €60 / jaar. Onze 220m2 verwarmen met alleen de pomp AO lukt zeker niet, november-februari moet ik bijstoken met 3 airco's omdat het effectieve vermogen van de pomp AO beneden 3gr C terugzakt naar 4,5 kWh waardoor de stooklijn niet meer gehaald wordt: ik mag blij zijn wanneer de aanvoertemp boven de 30 gr komt. Dus achteraf had ik graag de MP geïnstalleerd maar die was er toe nog niet. Al met al toch erg tevreden, de pomp AO is ook nog eens zeer stil vergeleken met andere warmtepompen in deze buurt.
Nog wat cijfers ter vergelijk: voorheen 2500m3 gas per jaar, nu 3600kWh voor de pomp AO, aangevuld met 1200 kWh voor de airco's nov- februari, en 1200 kWh voor de eBoiler. Totaal electriciteits verbruik 8000 kWh. Conclusie: ook de pomp MP zal fors inzakken qua productie rond / voorbij het vriespunt, dus ik zou deze kiezen zeker als je er de pomp T bij wil zetten....
[ Voor 3% gewijzigd door stpieter op 11-03-2026 18:53 ]
Pomp AO 4-7kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l, regenwater voor WC en wasmachine
Dat inzakken lijkt mij vooralsnog wel mee te vallen, zeg ik voorzichtig. Ze specificeren 11,4 kW bij min 10. Is het ook waar? In de koude periode in januari 2026 bleef de MP bij mij rond de 12 kW leveren (zonder elektrisch element). Diverse dagen van 175 kWh geleverde warmte. Je haalt niet 12 kW x 24 uur = 288 kWh, door de vele anti-vorst cycli, maar ook omdat de thermostaat niet altijd blijft vragen. Ik reken altijd met 1 m3 aardgas levert 35 MJ ofwel ongeveer 10 kWh. Dan zou 175 kWh overeenkomen met 17,5 m3 aardgas. Als je je historisch gasverbruik kent kan je zien wat de piekverbruiken per dag zijn en hoeveel dagen per jaar je het dan niet zou halen met alleen de MP. Die overigens nog wel 3 kW elektrisch extra kan. Ik heb ook wel eens bijverwarmd met een 5 kW airco, maar dat begrijpt een EvoHome niet zo goed meer en die gaat dan uren niet meer vragen terwijl de actuele temperatuur onder het setpoint ligt.
Gister en vandaag is de oplevering geweest van mijn systeem. Betreft de PompMP + PompT. Zal even zien wanneer ik foto's kan plaatsen, heb behoorlijk migraine nu.
Wat ik mij afvraag, ik zie alleen de PompMP, zou ik de T ook moeten zien in de app?
Deze heb ik overigens zelf maar qua tijd goed gezet, stond op 20:00 uur in de avond ergens.
Wat ik mij afvraag, ik zie alleen de PompMP, zou ik de T ook moeten zien in de app?
Deze heb ik overigens zelf maar qua tijd goed gezet, stond op 20:00 uur in de avond ergens.
Je zou ze inderdaad allebei onder Products moeten zien, tijd zou ook via de controller goed moeten staan. Denk dat het een gevalletje slechte communicatie is. Is de T draadloos of bedraad aangesloten?The Executer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:48:
Gister en vandaag is de oplevering geweest van mijn systeem. Betreft de PompMP + PompT. Zal even zien wanneer ik foto's kan plaatsen, heb behoorlijk migraine nu.
Ze hebben de T bedraad gehad om de eerste communicatie op te zetten. Daarna heeft hij een screenshot met de WiFi instellingen doorgestuurd naar zijn collega op kantoor welke de gegevens erin heeft gezet.Pupp3tmast3r schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:51:
[...]
Je zou ze inderdaad allebei onder Products moeten zien, tijd zou ook via de controller goed moeten staan. Denk dat het een gevalletje slechte communicatie is. Is de T draadloos of bedraad aangesloten?
Ah, ik bedoelde meer de communicatie tussen de T en de controller (die dus ook het signaal van je thermostaat ontvangt). Bij mij zit de T zelf niet op WiFi maar met een kabel verbonden aan de controller zodat die hem kan aansturen. Als daar ergens iets misgaat krijg je dit soort klachten, is support bij mij nu ook mee bezig omdat mijn T geen temperatuurwijziging wil opslaan vanuit de app.The Executer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:55:
[...]
Ze hebben de T bedraad gehad om de eerste communicatie op te zetten. Daarna heeft hij een screenshot met de WiFi instellingen doorgestuurd naar zijn collega op kantoor welke de gegevens erin heeft gezet.
Net even gekeken, zit hier ook bedraad aangesloten op de controllerPupp3tmast3r schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:03:
[...]
Ah, ik bedoelde meer de communicatie tussen de T en de controller (die dus ook het signaal van je thermostaat ontvangt). Bij mij zit de T zelf niet op WiFi maar met een kabel verbonden aan de controller zodat die hem kan aansturen. Als daar ergens iets misgaat krijg je dit soort klachten, is support bij mij nu ook mee bezig omdat mijn T geen temperatuurwijziging wil opslaan vanuit de app.
Dan lijkt het me een communicatie error, maar aangezien je installatie net klaar is kan het ook zijn dat DeWarmte nog bezig is met het inregelen op afstand. Ik had de eerste 5 dagen sowieso geen app. Even een belletje aan wagen dus!The Executer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:22:
[...]
Net even gekeken, zit hier ook bedraad aangesloten op de controller
Gebeld met support, T bleek nog niet gekoppeld te zijn aan mijn account. Dit is gelijk aangepast. Daarnaast wordt er nogmaals achteraan gegaan waarom er geen vervanging voor het losse scherm geregeld is. Aangegeven dat ze wat mij betreft de rit voor de topkap van T en het frontpaneel van MP in 1 rit mogen. Er werd mij toen verteld dat ze misschien het paneel opsturen met korting op de factuur. Nog even afwachten tot ik hier meer van hoor.Pupp3tmast3r schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:30:
[...]
Dan lijkt het me een communicatie error, maar aangezien je installatie net klaar is kan het ook zijn dat DeWarmte nog bezig is met het inregelen op afstand. Ik had de eerste 5 dagen sowieso geen app. Even een belletje aan wagen dus!
Aangezien het vat er al een aantal uren over doet om op te warmen en de vrouw straks wil douchen even in de handleiding gekeken. Er zijn 2 opties om geforceerd sneller op te warmen:
- Boostmodus activeren
- Geforceerd instellen op 70 graden
Bij het activeren van de boostmodus zie ik het stroomverbruik pieken, maar dat is maar voor een paar tellen, daarna schiet hij weer terug. Hij lijkt hem niet vast te houden. Daarna geforceerd naar 70 graden gezet, maar hij blijft op 300w doorpruttelen ipv te boosten. Herkennen jullie dit?
Bij mij doet die snelle boostfunctie het dus alleen boven de 60 graden, dus daar moet ik hem dan ook op instellen voordat ik die boost activeer, anders valt hij inderdaad weer uit.
Is het niet tijd dat mensen met een pomp MP/T een eigen aparte topic gaan starten?
Haha, I tried......RudyL90 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:21:
Is het niet tijd dat mensen met een pomp MP/T een eigen aparte topic gaan starten?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2276752
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw
ff support contacten.WPMC schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:31:
[Afbeelding]
Iemand bekend met dit probleem? Gisteren is de stroom er even afgeweest maar dat mag geen invloed hebben. Nu al vanalles geprobeerd. Reset stroom er opnieuw af. Aan uit.
Heb dit in het verleden ook al eens gehad, was destijds een software bug welke geplet werdt met een patch.
Pomp werkte er bij mij ook niet meer door dus ik heb beroep gedaan op de storingsdienst (menu optie bij bellen)
Jammer van die trieste smileyRudyL90 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:21:
Maar goed, om aan je wens te voldoen, en voor een ieder die foto's wil zien en wil lezen hoe de installatie vergaan is van de PompMP met PompT, zie mijn post in het FE topic: The Executer in "Ervaringen met DeWarmte All Electric"
[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 13-03-2026 20:06 ]
Blijft mooi hoe iedereen zijn eigen interpretaties heeft van emojis. Het is niet mijn bedoeling tweakers met een MP/T te verjagen. Maar ik stoor mijzelf soms aan posts die over MP/T specifieke zaken gaan en ik wilde vooral peilen of anderen er ook zo over denken. Kan me ook voorstellen dat andere AO eigenaren er juist graag over lezen en dan zou het zonde zijn als MP/T eigenaren naar hun eigen topic vertrekken.The Executer schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:54:
[...]
Jammer van die trieste smiley. Denk dat we in dit topic redelijk hetzelfde doel hebben toch?
![]()
Maar goed, om aan je wens te voldoen, en voor een ieder die foto's wil zien en wil lezen hoe de installatie vergaan is, zie mijn post in het FE topic: The Executer in "Ervaringen met DeWarmte All Electric"
Laten we het democratisch houden:
https://poll-maker.com/poll5737475x86Ce4D57-168
Sorry, mijn verwoording was niet helemaal handigRudyL90 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:16:
[...]
Blijft mooi hoe iedereen zijn eigen interpretaties heeft van emojis. Het is niet mijn bedoeling tweakers met een MP/T te verjagen. Maar ik stoor mijzelf soms aan posts die over MP/T specifieke zaken gaan en ik wilde vooral peilen of anderen er ook zo over denken. Kan me ook voorstellen dat andere AO eigenaren er juist graag over lezen en dan zou het zonde zijn als MP/T eigenaren naar hun eigen topic vertrekken.
Laten we het democratisch houden:
https://poll-maker.com/poll5737475x86Ce4D57-168
Nee, ik moet mijn excuses aanbieden. Ik had best wat directer mogen communiceren! Sorry daarvoor.The Executer schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:05:
[...]
Sorry, mijn verwoording was niet helemaal handig. Wat ik bedoelde was, een smiley die triest kijkt. Mijn excuses!
Tot nu toe ziet de poll ernaar uit dat de MP/T eigenaren lekker hier laten posten!
Ja scheelt best veel. Met heater 2de per uur. Wat neer kwam op per dag ongeveer 7kw na 4 douchebeurten. Nu via de warmtepomp ongeveer 2kw per per dag. Hij verbruikt via WP maar 300watt. Duurt wel langer maar is veel zuiniger.MR. RHS schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:02:
[...]
Is het energieverbruik van verwarmen met element of in de WP modus bekend?
Geen idee hoeveel mensen hier actief zijn, maar ik heb iets van tussen de 15 en 17 stemmen op de poll en 63% stemt dat MP/T tweakers hier mogen blijven posten of dat het ze niet uitmaakt. Een ruime meerderheid. Ik trek mij nederig terug: excusses voor deze vervuiling van de thread. 🤐RudyL90 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 06:27:
[...]
Nee, ik moet mijn excuses aanbieden. Ik had best wat directer mogen communiceren! Sorry daarvoor.
Tot nu toe ziet de poll ernaar uit dat de MP/T eigenaren lekker hier laten posten!
Laten we dus open blijven posten over alles wat met DeWarmte te maken heeft!
[ Voor 4% gewijzigd door RudyL90 op 14-03-2026 17:25 ]
Blij toe dat we hier zowel ervaringen met de pomp AO, MP en T kunnen blijven volgen! Zo druk is het hier ook weer niet ;-)
Pomp AO 4-7kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l, regenwater voor WC en wasmachine
Ik oriënteer mij op een warmtepomp maar heb ondertussen meerdere installateurs over de vloer gehad mbt diverse warmtepompen. In onze woning is het niet mogelijk om op een makkelijke/mooie manier een verbinding te krijgen tussen de buitenunit en een aansluiting bij de ketel (eerste verdieping). De enige mogelijkheid is om een aansluiting op de hoofdleiding van de cv te maken in de kruipruimte. Tot nu toe geven alle installateurs aan dat dit niet mogelijk is omdat dan de ketel en de warmtepomp dan tegen elkaar in gaan werken in een hybride opstelling. Ook het warmteverlies in de kruipruimte zou dan te groot zijn.
Een full-electric oplossing heb ik nog voorgesteld maar hierbij gaven ze nog aan dat dit ook niet mogelijk is omdat dan ook het binnendeel van de warmtepomp in de kruipruimte zou moeten staan. Dit lijkt mij qua vocht e.d. niet wenselijk inderdaad. Eventueel zou het binnendeel nog in de hal kunnen staan maar een eventueel buffervat is dan ook alleen in de kruipruimte mogelijk. Ik zou dan alleen voor het verwarmen overgaan naar full electric door de ketel op tapwater-only te zetten.
Mijn situatie betreft een vrijstaande woning met 110m2 vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Deze radiatoren staan eigenlijk allemaal dicht omdat ik een elektrische radiator in de badkamer heb. De vloerverwarming bestaat uit 10 groepen en zitten op 1 verdeler.
Mijn vraag is zou een Pomp A0 of MP wel werken in mijn situatie? DeWarmte geeft op hun site aan dat ze flexibel zijn qua aansluiting. Is dit wel mogelijk in deze opstelling? Zijn er mensen met vergelijkbare situaties?
En als dit wel zou kunnen, wat is dan de beste optie A0 of MP?
Een full-electric oplossing heb ik nog voorgesteld maar hierbij gaven ze nog aan dat dit ook niet mogelijk is omdat dan ook het binnendeel van de warmtepomp in de kruipruimte zou moeten staan. Dit lijkt mij qua vocht e.d. niet wenselijk inderdaad. Eventueel zou het binnendeel nog in de hal kunnen staan maar een eventueel buffervat is dan ook alleen in de kruipruimte mogelijk. Ik zou dan alleen voor het verwarmen overgaan naar full electric door de ketel op tapwater-only te zetten.
Mijn situatie betreft een vrijstaande woning met 110m2 vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Deze radiatoren staan eigenlijk allemaal dicht omdat ik een elektrische radiator in de badkamer heb. De vloerverwarming bestaat uit 10 groepen en zitten op 1 verdeler.
Mijn vraag is zou een Pomp A0 of MP wel werken in mijn situatie? DeWarmte geeft op hun site aan dat ze flexibel zijn qua aansluiting. Is dit wel mogelijk in deze opstelling? Zijn er mensen met vergelijkbare situaties?
De Pomp AO/MP hoeft niet bij de CV aangesloten te worden en kan dus waarschijnlijk op de centrale CV-leiding. DeWarmte werkt volgens mij niet met een buffervat (en ik verwacht dat dat ook niet nodig is wanneer je 110 m2 vloerverwarming hebt). All Electric (woning verwarmen+ sanitair warm water) werkt met toevoeging van de Pomp T, die bijvoorbeeld op de plek kan komen waar de CV-ketel stond.
Vwb Pomp AO of Pomp MP: is de hele woning 110 m2 of groter? Wat is je gasverbruik nu?
Vwb Pomp AO of Pomp MP: is de hele woning 110 m2 of groter? Wat is je gasverbruik nu?
Ik kan dit beamen. Onze PompAO is opgesteld naast de entree van onze woning. Via de kruipruimte is die daar aangesloten op het CV-circuit dat daar aanwezig is. De CV stond aan de compleet andere kant van het huis. Inmiddels zijn we all-electric gegaan door de Pomp T ook aan te schaffen. Werkt prima voor ons. Wel is de PompAO wat onderbemeten als het heel koud is, dan kan die ons huis niet op temperatuur houden (155 m2, met gebooste radiatoren).
Ik heb nog op de planning staan om de ongeisoleerde leidingen in de kruipruimte te gaan isoleren om het opwarmen van de kruipruimte tegen te gaan en te zorgen dat de warmte naar de radiatoren gaat ipv een warme kruipruimte.
Ik heb nog op de planning staan om de ongeisoleerde leidingen in de kruipruimte te gaan isoleren om het opwarmen van de kruipruimte tegen te gaan en te zorgen dat de warmte naar de radiatoren gaat ipv een warme kruipruimte.
De hele benedenverdieping heeft vloerverwarming en is 110m2. Mijn gasverbruik is nu zo'n 1250m3.WeakTweaker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:39:
De Pomp AO/MP hoeft niet bij de CV aangesloten te worden en kan dus waarschijnlijk op de centrale CV-leiding. DeWarmte werkt volgens mij niet met een buffervat (en ik verwacht dat dat ook niet nodig is wanneer je 110 m2 vloerverwarming hebt). All Electric (woning verwarmen+ sanitair warm water) werkt met toevoeging van de Pomp T, die bijvoorbeeld op de plek kan komen waar de CV-ketel stond.
Ik wil ook eerst de ketel laten zitten voor warm water en op termijn deze te laten vervangen door een Pomp T.
De afstand van de buitenunit naar de leidingen is ongeveer 6 meter dus in ieder geval goed isoleren.
Ik heb volgende week een technische inspectie van DeWarmte staan dus ben benieuwd waar ze mee komen.MR. RHS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:47:
Ik kan dit beamen. Onze PompAO is opgesteld naast de entree van onze woning. Via de kruipruimte is die daar aangesloten op het CV-circuit dat daar aanwezig is. De CV stond aan de compleet andere kant van het huis. Inmiddels zijn we all-electric gegaan door de Pomp T ook aan te schaffen. Werkt prima voor ons. Wel is de PompAO wat onderbemeten als het heel koud is, dan kan die ons huis niet op temperatuur houden (155 m2, met gebooste radiatoren).
Dit lijk wat op mijn situatie: 90 m2 VV beneden, boven ook VV maar nauwelijks aan. Ik heb ook diverse installateurs gehad, met ' beren op de weg'maar heb uiteindelijk 3 weken geleden de MP laten installateren. Als je een maar pages terugleest kom je het tegen. Mijn Pomp MP staat 10 meter van mijn huis, maar i super stil ( daar had ik het niet voor hoeven doen) en is rechtstreeks op mijn VV verdeler aangesloten. Leidingen in de kruipruimte lijken me prima te isoleren. Tegen werkende CV ketel: geen last van want die wordt enkel nog gebruikt voor SWW en die gaat er binnenkort uit omdat daar een losse WP boiler voor in de plaats komt. De MP heeft voldoende vermogen om het hele huis zonder ketel te verwarmen (2009 bij mij)Martijn75 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:17:
Ik oriënteer mij op een warmtepomp maar heb ondertussen meerdere installateurs over de vloer gehad mbt diverse warmtepompen. In onze woning is het niet mogelijk om op een makkelijke/mooie manier een verbinding te krijgen tussen de buitenunit en een aansluiting bij de ketel (eerste verdieping). De enige mogelijkheid is om een aansluiting op de hoofdleiding van de cv te maken in de kruipruimte. Tot nu toe geven alle installateurs aan dat dit niet mogelijk is omdat dan de ketel en de warmtepomp dan tegen elkaar in gaan werken in een hybride opstelling. Ook het warmteverlies in de kruipruimte zou dan te groot zijn.
Had het al gepost in het FE topic, maar zal het ook kort hier posten. Mijn installatie heeft nog geen week gedraaid of de Pomp MP reageert niet meer. Support weet ook niet wat het probleem is, enige wat ze weten is dat de MP niet meer communiceert met de control unit. MP uit gehad, control unit opnieuw opgestart maar communicatie is niet terug te krijgen.
Er moet weer een installatieteam komen. Gelukkig is het vandaag en morgen redelijk mooi weer en is het huis deels opgewarmd naar 20 graden. Hopelijk wordt het niet al te fris in huis.
Er moet weer een installatieteam komen. Gelukkig is het vandaag en morgen redelijk mooi weer en is het huis deels opgewarmd naar 20 graden. Hopelijk wordt het niet al te fris in huis.
Goed nieuws! De unit buiten is vervangen, en deze had ook gelijk de frontcover. Daarnaast nieuwe topkap van PompT.
Mocht je meer willen lezen, zie mijn post in het FE DeWarmte topic.
Mocht je meer willen lezen, zie mijn post in het FE DeWarmte topic.
Kan ik een DeWarmte warmtepomp ook aansturen met Home Assistant? Ik zou in mijn huis met vloerverwarming en domme thermostaten, als de salderingsregeling verdwijnt, graag willen dat ie in bepaalde maanden aangaat als de zon schijnt (en uit als het donker is). Bij Quatt schijnt dit i.i.g. te kunnen.
Er is een integratie (community gemaakt), maar je kunt feitelijk hetzelfde als in de DeWarmte app. Uitlezen dus; en wat settings wijzigen, maar je kunt niets aansturen.Tha Deo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:24:
Kan ik een DeWarmte warmtepomp ook aansturen met Home Assistant? Ik zou in mijn huis met vloerverwarming en domme thermostaten, als de salderingsregeling verdwijnt, graag willen dat ie in bepaalde maanden aangaat als de zon schijnt (en uit als het donker is). Bij Quatt schijnt dit i.i.g. te kunnen.
Wat ik persoonlijk heb gedaan is een simpele HoneyWell Wireless thermostaat (die ik al in gebruik had) gekoppeld aan een Honeywell RFG100 internet gateway waarmee ik de thermostaat kan bedienen via de TotalComfort app, en dan de HA integratie daarvan gebruiken om in HA de thermostaat omhoog en omlaag te zetten, en bijvoorbeeld te automatiseren bij een bepaalde stroomprijs en een bovengrens kamertemperatuur om aan te springen.
Dank je.
Maar je kunt in HA toch ook de instellingen van je warmtepomp aanpassen? Dan zou het volgende toch mogelijk moet zijn: if de zon schijnt en het is binnen kouder dan x graden dan verhoog stooklijn 1 en 2. Of zie ik dingen over het hoofd? (Ben leek in het gebruik van HA).
Maar je kunt in HA toch ook de instellingen van je warmtepomp aanpassen? Dan zou het volgende toch mogelijk moet zijn: if de zon schijnt en het is binnen kouder dan x graden dan verhoog stooklijn 1 en 2. Of zie ik dingen over het hoofd? (Ben leek in het gebruik van HA).
Zeker mogelijk. Ken geen integratie met een API die realtime zonneschijn geeft, maar met een sensor kan dat zeker.Tha Deo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 04:55:
Dank je.
Ik heb zelf een eerste setup gemaakt voor het aansturen van mijn boiler (PompT). Ik maak gebruik van de P1 sensor voor productie. Deze geeft mijn netto teruglevering aan het net aan (productie is wat daadwerkelijk het net op gaat, in tegenstelling tot solar_inverter_watts die pure opwek laat zien). Indien productie voor 10 minuten => 1.5 kW (om te voorkomen dat een wolkje het laat klapperen), zet dan boiler naar 70 graden. Indien productie langer dan 10 minuten onder de 0.5 kW komt, zet dan terug naar 60 graden. Zo wil ik gaan proberen zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken.
Uiteraard. Maar het verhogen van je stooklijn laat de warmtepomp niet aanspringen wanneer jij dat wilt… Dus je hebt nog steeds een signaal van de thermostaat nodig. De warmtepomp kan niet aangestuurd worden zonder, is wat ik bedoelde. Dat kan met sommige andere warmtepompen kennelijk wel.Tha Deo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 04:55:
Dank je.
Gisteren eindelijk de technische opname gehad. Zoals verwacht bevelen ze de pomp MP aan. Ik twijfel daar wel over. Met mijn gasverbruik van ca 950 m3 (voor verwarmen) voor 110m2 vloerverwarming met de thermostaat continue op 20 graden lijkt mij deze een beetje overgedimensioneerd. Ik ben bang voor pendelen wanneer de temperaturen boven de 5 graden komen maar volgens DeWarmte is dat geen probleem. Iemand ervaring hiermee? Ik snap dat je het bij -5/-10 ook warm moet hebben maar dat is het natuurlijk niet zo heel vaak.Martijn75 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:25:
[...]
Ik heb volgende week een technische inspectie van DeWarmte staan dus ben benieuwd waar ze mee komen.
Daarnaast bevelen ze de Tado X aan omdat deze voor DeWarmte beter uit te lezen is en op afstand is te bedienen. Is dit wel nodig? Aangezien ik de thermostaat toch continue op dezelfde temperatuur laat staat hoef ik geen ingewikkelde programma's. Wellicht op termijn met een dynamisch contract sturen op zonnestroom. Is de meest simpele thermostaat geen betere optie? En welke zou dit moeten zijn?
Ik zie nog niet veel ervaringscijfers mbt het stroomverbruik van de MP. Heeft iemand hier een globale schatting van? Is natuurlijk situatie afhankelijk maar met de boost functie in de mp kan het stroom verbruik behoorlijk oplopen.
Tenslotte nog een vraag over mijn vloerverwarmingsverdeler. Deze heeft een eigen pomp. Is het wenselijk om deze te laten zitten? Volgens DeWarmte geen probleem maar werkt dit in de praktijk ook zo?
Alvast bedankt!!
Hier momenteel per dag zo'n 10 a 16 kW extra verbruik ten opzichte van normaal, en dat is inclusief warmtepompboiler (welke door storing alleen element gebruikt). Temperatuur staat nu hele dag op 20 graden (goed voor de WAF!), verwarming met radiators. Normaal gesproken gebruikten we op dit soort dagen zo'n 4 a 5 kuub gas met toepassing van nachtverlaging naar 17 graden, overdag 19 graden en in de avond 2 uurtjes op 20 graden.Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:37:
[...]
<knip>
Ik zie nog niet veel ervaringscijfers mbt het stroomverbruik van de MP. Heeft iemand hier een globale schatting van? Is natuurlijk situatie afhankelijk maar met de boost functie in de mp kan het stroom verbruik behoorlijk oplopen.
Hier is de MP in december geplaatst, heb ongeveer 50m² aan vloerverwarming en een aantal radiatoren boven. Boostfunctie is hier nog geen enkele keer gebruikt sinds de installatie, sinds een week of 2 staat de MP zelfs continu in de stille modus omdat hij het prima kan redden op die stand.Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:37:
[...]
Gisteren eindelijk de technische opname gehad. Zoals verwacht bevelen ze de pomp MP aan. Ik twijfel daar wel over. Met mijn gasverbruik van ca 950 m3 (voor verwarmen) voor 110m2 vloerverwarming met de thermostaat continue op 20 graden lijkt mij deze een beetje overgedimensioneerd. Ik ben bang voor pendelen wanneer de temperaturen boven de 5 graden komen maar volgens DeWarmte is dat geen probleem. Iemand ervaring hiermee? Ik snap dat je het bij -5/-10 ook warm moet hebben maar dat is het natuurlijk niet zo heel vaak.
Daarnaast bevelen ze de Tado X aan omdat deze voor DeWarmte beter uit te lezen is en op afstand is te bedienen. Is dit wel nodig? Aangezien ik de thermostaat toch continue op dezelfde temperatuur laat staat hoef ik geen ingewikkelde programma's. Wellicht op termijn met een dynamisch contract sturen op zonnestroom. Is de meest simpele thermostaat geen betere optie? En welke zou dit moeten zijn?
Tenslotte nog een vraag over mijn vloerverwarmingsverdeler. Deze heeft een eigen pomp. Is het wenselijk om deze te laten zitten? Volgens DeWarmte geen probleem maar werkt dit in de praktijk ook zo?
Alvast bedankt!!
De vloerverwarmingspomp zit er hier nog steeds tussen, dat werkt op zich prima als je de temperatuur waarop hij aanslaat in kunt stellen. Bij mij stond hij vast op een temperatuur van 30 graden terwijl de stooklijn daar vooral nu soms maar net boven uit komt. Ik heb hem daarom zelf aangesloten op een slimme stekker die door middel van aanvoer temperatuur zichzelf aanzet (via Home Assistant integratie).
Qua stroomverbruik zat ik op een goede 450 kWh in januari, 285 kWh in februari. Dit in het oosten van het land. Temperatuur staat hier altijd op 19.5, kunststof kozijnen, alles HR++ maar wel een woning uit '39, energielabel B. Daarnaast heb ik een Pomp T, dus de MP slaat ook daarvoor nog wel eens aan.
Hier trouwens een Lyric T6 van Honeywell, werkt prima en is dus niet uit te lezen door De Warmte.
Snap dat je daaraan twijfelt. De vorige bewoners hadden hier 1250m3 per jaar en wij hebben 1x pompAO met Element als backup.Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:37:
[...]
Gisteren eindelijk de technische opname gehad. Zoals verwacht bevelen ze de pomp MP aan. Ik twijfel daar wel over. Met mijn gasverbruik van ca 950 m3 (voor verwarmen) voor 110m2 vloerverwarming met de thermostaat continue op 20 graden lijkt mij deze een beetje overgedimensioneerd. Ik ben bang voor pendelen wanneer de temperaturen boven de 5 graden komen maar volgens DeWarmte is dat geen probleem. Iemand ervaring hiermee? Ik snap dat je het bij -5/-10 ook warm moet hebben maar dat is het natuurlijk niet zo heel vaak.
Alvast bedankt!!
Draait prima op continu 21 graden alleen redden we het onder het vriespunt niet helemaal (zonder Element).
Wat zegt de warmte verliesberekening of hebben ze die niet voor je gemaakt?
Wat betreft de thermostaat hebben wij een Honeywell wireless round, simpele domme thermostaat. Werkt prima. Geen reden om iets van DeWarmte te kiezen. Heb er recent een RFG100 internet gateway tussen gezet voor 70€ op marktplaats zodat ik de thermostaat kan bedienen via Home Assistant integratie.
Volgens de warmteverliesberekening van DeWarmte is dit obv de woninggegevens met correct aangegeven isolatiewaarden 6,7kw en obv mijn gasverbruik met huidige instellingen (continue 20graden) 3,5kw. Dan zal de afweging zijn dat bij -10 de pomp A0 maar 4,6kw heeft en dat zal dan te weinig zijn om het op temperatuur te houden. Het blijft lastig te voorspellen wat wijsheid is....je kunt het maar 1 keer goed doen.jevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:46:
[...]
Snap dat je daaraan twijfelt. De vorige bewoners hadden hier 1250m3 per jaar en wij hebben 1x pompAO met Element als backup.
Draait prima op continu 21 graden alleen redden we het onder het vriespunt niet helemaal (zonder Element).
Wat zegt de warmte verliesberekening of hebben ze die niet voor je gemaakt?
Wat betreft de thermostaat hebben wij een Honeywell wireless round, simpele domme thermostaat. Werkt prima. Geen reden om iets van DeWarmte te kiezen. Heb er recent een RFG100 internet gateway tussen gezet voor 70€ op marktplaats zodat ik de thermostaat kan bedienen via Home Assistant integratie.
Bij mij bij -10 is het verlies 9,6 kW. Maar zoals ik al vaker hier tegen anderen heb gezegd; de periode dat het -10 is, is ook relevant. Je verliest dan 9,6 kW/h aan energie, maar áls het al voorkomt in Nederland is dat zeer, zeer beperkt en niet voor langere periode.Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:53:
[...]
Volgens de warmteverliesberekening van DeWarmte is dit obv de woninggegevens met correct aangegeven isolatiewaarden 6,7kw en obv mijn gasverbruik met huidige instellingen (continue 20graden) 3,5kw. Dan zal de afweging zijn dat bij -10 de pomp A0 maar 4,6kw heeft en dat zal dan te weinig zijn om het op temperatuur te houden. Het blijft lastig te voorspellen wat wijsheid is....je kunt het maar 1 keer goed doen.
Ik heb met het element indien nodig 7,6kW dus verlies ik nog steeds warmte. Maar omdat het hoogstens een paar uur -10 is, valt het allemaal wel mee. Ja je huis koelt langzaam af, maar voor al deze scenario's is maar de vraag of en zo ja hoe vaak het voorkomt. Het is ook niet ineens 10 graden in je huis.
Die keuze kan alleen jij maken natuurlijk; als je het geld hebt, kun je ervoor kiezen om het wel te doen. Achteraf hadden wij met de MP een betere keuze gemaakt maar die was er vorig jaar maart nog niet. Desondanks hebben wij het deze winter niet koud gehad
Overigens moet ik wel zeggen dat wij de stooklijn gewoon permanent niet halen hier. Ook met 6-8kW komen wij niet hoger dan 33-35 graden onder de 10 graden, maar gelukkig hebben wij alleen vloerverwarming dus dan is dat prima.
Het gaat mij nog niet zo zeer om het prijsverschil maar met name om de veilige keus. Dus niet in de kou in de winter met de A0 en niet pendelen met de MP omdat deze te zwaar is. Dan is de MP misschien toch het beste om te kiezen.jevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:06:
[...]
Bij mij bij -10 is het verlies 9,6 kW. Maar zoals ik al vaker hier tegen anderen heb gezegd; de periode dat het -10 is, is ook relevant. Je verliest dan 9,6 kW/h aan energie, maar áls het al voorkomt in Nederland is dat zeer, zeer beperkt en niet voor langere periode.
Ik heb met het element indien nodig 7,6kW dus verlies ik nog steeds warmte. Maar omdat het hoogstens een paar uur -10 is, valt het allemaal wel mee. Ja je huis koelt langzaam af, maar voor al deze scenario's is maar de vraag of en zo ja hoe vaak het voorkomt. Het is ook niet ineens 10 graden in je huis.
Die keuze kan alleen jij maken natuurlijk; als je het geld hebt, kun je ervoor kiezen om het wel te doen. Achteraf hadden wij met de MP een betere keuze gemaakt maar die was er vorig jaar maart nog niet. Desondanks hebben wij het deze winter niet koud gehad
Overigens moet ik wel zeggen dat wij de stooklijn gewoon permanent niet halen hier. Ook met 6-8kW komen wij niet hoger dan 33-35 graden onder de 10 graden, maar gelukkig hebben wij alleen vloerverwarming dus dan is dat prima.
Dan ook nog een vraag over het geluid. Waar ik hem wil plaatsen staat de buitenunit ca. 4,5 meter van de erfgrens. Op de erfgrens staat een schutting en daarachter zit nog 3 meter waarna de slaapkamer van de buren zit. Zouden ze hier hinder van kunnen ondervinden? DeWarmte gaf aan dat op vol vermogen zonder stille modus ca. 40 db op 1,5 meter zou zijn. Is dit reëel of is dit een verkoopverhaal?
Je zou die kunnen geven door een simpele relais op 230v te schakelen achter slimme stekker. Beetje beun maar het is enkel aan uit tochjevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:33:
[...]
Uiteraard. Maar het verhogen van je stooklijn laat de warmtepomp niet aanspringen wanneer jij dat wilt… Dus je hebt nog steeds een signaal van de thermostaat nodig. De warmtepomp kan niet aangestuurd worden zonder, is wat ik bedoelde. Dat kan met sommige andere warmtepompen kennelijk wel.
Het -10°C scenario uit de ISSO51 is een daggemiddelde.jevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:06:
[...]
Bij mij bij -10 is het verlies 9,6 kW. Maar zoals ik al vaker hier tegen anderen heb gezegd; de periode dat het -10 is, is ook relevant. Je verliest dan 9,6 kW/h aan energie, maar áls het al voorkomt in Nederland is dat zeer, zeer beperkt en niet voor langere periode.
Komt niet zo vaak meer voor. De laatste koudegolf was in 2012. Dat was ook wel serieus koud en dan koelt je woning niet "een beetje" af, maar echt veel bij het tekort wat je hebt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AgZw1Ig86yKcfZverPQEkbwq.jpg?f=user_large)
In de jaren erna hebben we nog wel een paar keer daggemiddelden van -8 en -9 gehad, maar meestal maar voor 1 dag.
Na 2020 is het eigenlijk alleen in 2021 en 2022 echt koud geweest (met een paar dagen -6 gemiddeld).
Let wel dat als je in het oosten of zuiden wordt, temperaturen in de winter enkele graden lager liggen dan in De Bilt.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar dit is dan ook wel data van bijna 15 jaar geleden. Helaas is aan de wintersport elk jaar wel te zien dat die tijden niet meer terugkomen.Skyaero schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:03:
[...]
Het -10°C scenario uit de ISSO51 is een daggemiddelde.
Komt niet zo vaak meer voor. De laatste koudegolf was in 2012. Dat was ook wel serieus koud en dan koelt je woning niet "een beetje" af, maar echt veel bij het tekort wat je hebt.
[Afbeelding]
In de jaren erna hebben we nog wel een paar keer daggemiddelden van -8 en -9 gehad, maar meestal maar voor 1 dag.
Na 2020 is het eigenlijk alleen in 2021 en 2022 echt koud geweest (met een paar dagen -6 gemiddeld).
Let wel dat als je in het oosten of zuiden wordt, temperaturen in de winter enkele graden lager liggen dan in De Bilt.
Hier 110 m2 vv en 2 radiatoren, pomp AO sinds mei 2023. 2500 m3 gas voorheen, nu 3600 kWh electriciteitsgebruik + 1500 kWh airco's als de temperatuur voorbij het vriespunt zakt. Grootste probleem is dat de pomp AO dan niet meer dan 4,5 kWh produceert door een ontdooi cyclus elk uur waarbij dus ijskoud water de vloer wordt ingepompt. Wat dit betreft is een buffervat waarschijnlijk toch niet zo'n slecht idee. Ook hier een vv verdeler met pomp, waarschijnlijk is pomploos beter maar niet zo relevant omdat de stooklijn inderdaad niet gehaald wordt zodra de buitentemperatuur beneden de 2-3 graden zakt. Als ik nu een warmteverlies berekening maak op de site van deWarmte krijg ik als advies 2x pomp MP, dat is zwaar overdreven maar ik zou wel echt die extra €1000 uitgeven voor de pomp MP. Of een goede pelletkachel maar die is sowieso duurder in aanschaf, gebruik en onderhoud. Al heb je dan wel backup als de electriciteit uitvalt (en je een thuisbatterij hebt om de pelletkachel aan te sturen). Al met al ben ik hier nog steeds tevreden over de pomp AO, mn ook vwb de (geringe) geluidsproductie. Hier beneden zie electraconsumptie vs. warmteproductie van onze pompAO, COP 3,9. Niet slecht! Ah ja, hier Netatmo aan/uit thermostaat, perfect. Succes!
[ Voor 10% gewijzigd door stpieter op 01-04-2026 22:05 ]
Bedankt!stpieter schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:56:
Hier 110 m2 vv en 2 radiatoren, pomp AO sinds mei 2023. 2500 m3 gas voorheen, nu 3600 kWh electriciteitsgebruik + 1500 kWh airco's als de temperatuur voorbij het vriespunt zakt. Grootste probleem is dat de pomp AO dan niet meer dan 4,5 kWh produceert door een ontdooi cyclus elk uur waarbij dus ijskoud water de vloer wordt ingepompt. Wat dit betreft is een buffervat waarschijnlijk toch niet zo'n slecht idee. Ook hier een vv verdeler met pomp, waarschijnlijk is pomploos beter maar niet zo relevant omdat de stooklijn inderdaad niet gehaald wordt zodra de buitentemperatuur beneden de 2-3 graden zakt. Als ik nu een warmteverlies berekening maak op de site van deWarmte krijg ik als advies 2x pomp MP, dat is zwaar overdreven maar ik zou wel echt die extra €1000 uitgeven voor de pomp MP. Of een goede pelletkachel maar die is sowieso duurder in aanschaf, gebruik en onderhoud. Al heb je dan wel backup als de electriciteit uitvalt (en je een thuisbatterij hebt om de pelletkachel aan te sturen). Al met al ben ik hier nog steeds tevreden over de pomp AO, mn ook vwb de (geringe) geluidsproductie. Hier beneden zie electraconsumptie vs. warmteproductie van onze pompAO, COP 3,9. Niet slecht! Ah ja, hier Netatmo aan/uit thermostaat, perfect. Succes!
[Afbeelding]
Ik denk dat ik dan voor de MP ga aangezien ik nu voor de tweede keer lees dat de A0 de stooklijn niet haalt.
Mbt de thermostaat vraag ik mij inderdaad af wat de meerwaarde is dat de DeWarmte kan meekijken in de thermostaat ze kunnen toch meekijken in de warmtepomp zelf.
Juist het pendelen is voor meerdere gebruikers op dit forum reden geweest om van de Tado op de Netatmo over te stappen. Lees maar terug. Maar verder voldoet elke aan/ uit schakeling, dus ook via bijv. HA kun je nog automatiseren (anticiperen op zonne-instraling etc). Een meerwaarde voor het realtime meekijken van support is er niet, bij een probleem kun je altijd een recente temperatuurlog mailen.
Inmiddels heb ik met mijn Lyric T6 ook flink last van pendelen (Ik durf de grafiek niet eens te laten zien hier zo erg is het
) en heb ik het advies gekregen mijn thermostaat te vervangen. En dat terwijl bij de intake werd aangegeven dat de Lyric T6 zeer goed zou werken met de PompMP, en de reactie nu is dat ze eigenlijk wel weten dat de T6 niet goed werkt.
Verdeler werkt wel redelijk, bij mij wordt er relatief veel koud bijgemengd waardoor de retour temperatuur te laag is en de MP harder blijft werken (groot verschil tussen aanvoer en retour). Ligt er ook aan of je FE of hybride wilt. Veel info vind je in dit topicMartijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:37:
[...]
Alvast bedankt!!
[ Voor 4% gewijzigd door MalleEppie71 op 02-04-2026 09:42 ]
Ik had een thermostaat die niet compatible was. Toen viel mijn oog op de Lyric T6. DeWarmte zei dat dat prima ging met de AO. Nou, niet dus... En toen kocht ik op hun advies de Tado, zonder te weten dat de Netatmo eigenlijk beter is. Maar goed, de AO pendelt weinig, dus ik zit voorlopig even goed.The Executer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:38:
Inmiddels heb ik met mijn Lyric T6 ook flink last van pendelen (Ik durf de grafiek niet eens te laten zien hier zo erg is het) en heb ik het advies gekregen mijn thermostaat te vervangen. En dat terwijl bij de intake werd aangegeven dat de Lyric T6 zeer goed zou werken met de PompMP, en de reactie nu is dat ze eigenlijk wel weten dat de T6 niet goed werkt.
Ik kan inderdaad bevestigen dat de Netatmo goed werkt icm de PompAO.
Binnen de Netatmo heb je zelf voldoende ruimte om de Hysterese zo in te stellen dat je geen pendel gedrag meer hebt,
Ik heb zelf ondertussen een alternatief om het via Home Assistant aan te sturen met een Generic Thermostat icm een Shelly 1PM droog contact. Hiermee kan ik de pomp zelf sturen op basis van dynamische tarieven
Binnen de Netatmo heb je zelf voldoende ruimte om de Hysterese zo in te stellen dat je geen pendel gedrag meer hebt,
Ik heb zelf ondertussen een alternatief om het via Home Assistant aan te sturen met een Generic Thermostat icm een Shelly 1PM droog contact. Hiermee kan ik de pomp zelf sturen op basis van dynamische tarieven
@delima is er een optie om de polling rate te verhogen? De updates komen soms best laat, en in de app komen ze onmiddellijk. Ik heb een issue met mijn thermostaat signaal, dus t zou ideaal zijn als ik dat sneller kan zien.delima schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:25:
Ik was zelf opnieuw begonnen om samen met AI een custom integration te schrijven die ook kan updaten. Zodat je ook vanuit HA bijvoorbeeld je heat curve tijdelijk kunt wijzigen. Zie hier de eerste resultaten
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt de integratie zelf installeren. Zie hier:
https://github.com/ronald-willems/dewarmte-homeassistant
Let wel: het is nog echt alpha. Nog niet alle instellingen kun je aanpassen. Bandbreedte van heat curves kloppen nog niet. etc. Ik ga ook de code nog opschonen, want AI maakt er soms wel een rommeltje van.
Hey, iets anders voor deze thread.
Ik heb een WPAC akoestisch berekeningsdocument ontvangen voor mijn Pomp AO installatie. Blijkbaar zat er een fout in de eerste versie — ik heb daarna een gecorrigeerde versie ontvangen. Ik wil graag onomstotelijk vaststellen dat de gecorrigeerde versie correct is en de werkelijke installatiegeometrie weerspiegelt.
Is er een akoestisch ingenieur of iemand die bekend is met de WPAC-tool die het bestand zou kunnen controleren en bevestigen of de waarden kloppen voor mijn specifieke situatie?
De installatie staat in Hoorn, Noord-Holland. Ik ben bereid te betalen voor een professionele beoordeling.
Alvast bedankt!
Ik heb een WPAC akoestisch berekeningsdocument ontvangen voor mijn Pomp AO installatie. Blijkbaar zat er een fout in de eerste versie — ik heb daarna een gecorrigeerde versie ontvangen. Ik wil graag onomstotelijk vaststellen dat de gecorrigeerde versie correct is en de werkelijke installatiegeometrie weerspiegelt.
Is er een akoestisch ingenieur of iemand die bekend is met de WPAC-tool die het bestand zou kunnen controleren en bevestigen of de waarden kloppen voor mijn specifieke situatie?
De installatie staat in Hoorn, Noord-Holland. Ik ben bereid te betalen voor een professionele beoordeling.
Alvast bedankt!
De T6 werkt prima hier. Zet in de lyrics T6 de instelling aantal schakelingen P/U op 12. En de instelling van de warmtepomp op Long Delay. Het probleem was bij mij hiermee verlopen.The Executer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:38:
Inmiddels heb ik met mijn Lyric T6 ook flink last van pendelen (Ik durf de grafiek niet eens te laten zien hier zo erg is het) en heb ik het advies gekregen mijn thermostaat te vervangen. En dat terwijl bij de intake werd aangegeven dat de Lyric T6 zeer goed zou werken met de PompMP, en de reactie nu is dat ze eigenlijk wel weten dat de T6 niet goed werkt.
Het klinkt misschien tegenstrijdig om het aantal schakelingen te verhogen maar hierdoor krijgt de warmtepomp sneller een nieuwe puls waardoor deze aan blijft.
Dat bleek hier dus niet te werken, maar ook het verlagen van 6 naar 3 helpt niets. Vanuit support de volgende tips gekregen:Irene2025 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:59:
[...]
De T6 werkt prima hier. Zet in de lyrics T6 de instelling aantal schakelingen P/U op 12. En de instelling van de warmtepomp op Long Delay. Het probleem was bij mij hiermee verlopen.
Het klinkt misschien tegenstrijdig om het aantal schakelingen te verhogen maar hierdoor krijgt de warmtepomp sneller een nieuwe puls waardoor deze aan blijft.
We hebben de volgende tips voor de thermostaat instellingen:
- zo min mogelijk schakelt per uur
- zo lang mogelijke minimale aan-tijd heeft
- een zo rustig mogelijk regelgedrag heeft
- indien mogelijk een warmtepomp-profiel selecteert
Ik zie als Support natuurlijk vooral de probleemgevallen, maar heb het gevoel dat het alsnog lastig is om een T6 goed ingeregeld te krijgen.
Een andere manier van stoken, zou hierbij ook nog wel kunnen helpen. Dit is de steady-state methode, welke vergelijkbaar is met je auto op cruise-control te laten rijden. In deze methode zijn er drie uitgangspunten: je zet de thermostaat hoog en laat deze verder met rust, je regelt de temperatuur in huis via de stooklijn en geeft het systeem de tijd om stabiel te worden.
Om dit in de praktijk voor elkaar te krijgen doe je het volgende:
zet de thermostaat op een voor jou comfortabele temperatuur. Bijvoorbeeld 20 graden.
zet in het begin de stooklijn op een fixed supply temperature. Gebaseerd op de data van jouw systeem raad ik aan om met 35 graden te beginnen.
het doel is dat de Pomp MP de hele dag door continue draait. Als deze de stooklijn haalt, dan zal deze terugmoduleren en op een lager pitje draaien en dan verbruikt deze heel weinig stroom.
belangrijk; kijk dit gedrag een dagje aan; hoe is de temperatuur in huis over de dag heen?
gaat de Pomp MP alsnog uit, of wordt het te warm in huis? Zet de stooklijn dan iets lager.
wordt het niet comfortabel warm genoeg in huis? Zet de stooklijn dan iets hoger (2 tot 5 graden per keer).
Doe je een wijziging? Doe dit dan in kleine stapjes en met één wijziging per keer. Geef het systeem minstens een dag de tijd om zich aan te passen en voor jou om het gedrag te ervaren.
Als alternatieve thermostaat bieden wij de Tado X aan. Wij zijn een samenwerking gestart met Tado zodat wij deze ook kunnen gebruiken om de binnentemperatuur uit te lezen, en de aansturing van de thermostaat dan zo mooi mogelijk te krijgen.
Voor deze integratie dien je de thermostaat wel via ons aan te schaffen, wat €250,- kost.
Je kunt ook zelf de Tado X, of Tado V3+ aanschaffen. Dit zal in de regel goedkoper zijn, maar dan krijg je niet de integratie erbij. Voor de V3+ hebben wij wel een specifieke regeling gemaakt, die ook voor een heel mooi thermostaat signaal zorgt.
De OpenTherm thermostaten werken inderdaad niet met ons systeem.
Met dit alles zou ik aanraden om eerst een tijdje de steady-state manier van verwarmen uit te proberen. Dit is namelijk een heel duurzame manier van stoken en kan het pendelende gedrag mooi oplossen. Het zorgt ook voor de grootste levensduur van de warmtepomp.
Als je toch het gevoel hebt dat de thermostaat te wispelturig is, ook voor steady-state verwarmen, dan kun je dan overwegen om een andere thermostaat aan te schaffen, en hoeveel je dit waard is.
- Het aantal schakelingen te verhogen naar 12 P/U in de T6
- De minimale looptijd op 5 minuten te zetten in de T6
- Nalooptijd in de app van de deWarmte op Long Delay
De gedachte gang hierachter:
De schakelunit van de warmte PompAO krijgt elke keer een nieuwe aansturing van dat deze toch moet aanblijven voordat deze de kans krijgt om uit te gaan. Daarom heb ik de instelling op Long Delay gezet.
Stel dat de Long Delay 10 minuten duurt om uit te gaan wanneer de thermostaat uit gaat.
Binnen deze 10 minuten krijgt deze van de T6 weer een nieuw signaal, dat de WP toch aan moet blijven. Vervolgens wordt de Long Delay weer gereset naar 10 minuten bij uitgaan. En zo blijft de loop doorgaan.
Vandaar dat ik de T6 veel pulsen per uur laat geven om de pompAO continue te laten draaien. Ik gebruik de weer afhankelijke temperatuur instelling in de app van deWarmte.
Ps. sla de instellingen niet te snel achter elkaar op in de app van deWarmte. Anders wat je ziet in de app klopt niet met wat er daadwerkelijk is opgeslagen. Er is daar geen goede terugkoppeling van.
De schakelunit van de warmte PompAO krijgt elke keer een nieuwe aansturing van dat deze toch moet aanblijven voordat deze de kans krijgt om uit te gaan. Daarom heb ik de instelling op Long Delay gezet.
Stel dat de Long Delay 10 minuten duurt om uit te gaan wanneer de thermostaat uit gaat.
Binnen deze 10 minuten krijgt deze van de T6 weer een nieuw signaal, dat de WP toch aan moet blijven. Vervolgens wordt de Long Delay weer gereset naar 10 minuten bij uitgaan. En zo blijft de loop doorgaan.
Vandaar dat ik de T6 veel pulsen per uur laat geven om de pompAO continue te laten draaien. Ik gebruik de weer afhankelijke temperatuur instelling in de app van deWarmte.
Ps. sla de instellingen niet te snel achter elkaar op in de app van deWarmte. Anders wat je ziet in de app klopt niet met wat er daadwerkelijk is opgeslagen. Er is daar geen goede terugkoppeling van.
Je kunt de integratie verwijderen en opnieuw installeren. Dan kun je het polling interval aanpassen. Je zou het eigenlijk ook gewoon moeten kunnen aanpassen. Dat is een mooie uitbreiding. Staat nu op mijn backlog :-)jevin20 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:38:
[...]
@delima is er een optie om de polling rate te verhogen? De updates komen soms best laat, en in de app komen ze onmiddellijk. Ik heb een issue met mijn thermostaat signaal, dus t zou ideaal zijn als ik dat sneller kan zien.
Dat had ik dus ook ingesteld maar blijkbaar werkt het niet. Dit was bv gisteren:Irene2025 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:51:
- Het aantal schakelingen te verhogen naar 12 P/U in de T6
:strip_exif()/f/image/AavKDb6STJy1lWKXdV0fEh2M.jpg?f=fotoalbum_medium)
Vervolgens geprobeerd met de fixed supply, zoals door DeWarmte aangegeven. Het middenstuk was na het instellen van een fixed supply, dus zonder weersafhankelijke regeling:
:strip_exif()/f/image/wz04vP3jz1HeZ2L7ZR1062wG.jpg?f=fotoalbum_medium)
In eerste instantie lijkt het goed te gaan, maar daarna weer veel pendelgedrag.
Sinds vanavond hangt er een Tado X aan (buiten DeWarmte gekocht overigens, komt van marktplaats in praktisch ongebruikte staat voor €100). Dit is het gedrag nu:
Die T6 is best een apart ding. Je kan die schakel momenten niet uitzetten. Wellicht dat pomp AO en MP anders reageren.
Hoe kom je aan zo mooi grafiekje. Uit HA? Daar ben ik niet thuis mee. Zou daar best wat meer van af willen weten.
Bijzonder dat het zoveel uitmaakt. Is de laatste grafiek goed of niet?
Ook heb ik een korte periode gehad dat de pompAO in storing raakte omdat de waterflow te laag stond en het vermogen was verhoogd. Hierdoor werd het water te snel warm in de pompAO en sloeg deze tijdelijk telkens uit ondanks warmte vraag. Allemaal 0 waarden in de app. Het zijn maar ideeën die ik oppert die kunnen optreden.
Hoe kom je aan zo mooi grafiekje. Uit HA? Daar ben ik niet thuis mee. Zou daar best wat meer van af willen weten.
Bijzonder dat het zoveel uitmaakt. Is de laatste grafiek goed of niet?
Ook heb ik een korte periode gehad dat de pompAO in storing raakte omdat de waterflow te laag stond en het vermogen was verhoogd. Hierdoor werd het water te snel warm in de pompAO en sloeg deze tijdelijk telkens uit ondanks warmte vraag. Allemaal 0 waarden in de app. Het zijn maar ideeën die ik oppert die kunnen optreden.
:strip_exif()/f/image/eaJIpzADQtM6BEwEIWI7DAVR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yhIYxwz4vkjnJ68zrg3HZ2Ea.jpg?f=fotoalbum_large)