Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:49
JDOBL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Let niet op de kabels

[Afbeelding]

Volgens mij moet je uitgaande stroom afknellen toch? Niet in de ingaande maar ik ben er vrij zeker van dat er Delta T op de knop staat.

Het zijn Jaga convectoren zie ik nu pas :).

Verder prutsen maar...pomp ao draait nu wel netjes met cop op 3.0. twee convectoren iets geknepen maar niet veel. Ik hoor het wel nog flink stromen. Ik ga aan Dewarmte vragen of ze de flow naar 15 of 14 willen zetten. Daarna kijken wat het doet. Evt convectoren weer open.

Ik hoop alleen niet dat door de flow iets af te knellen dat dit slecht is voor de pomp ao.

[Afbeelding]

Ev volgens AI (maar wel met andere stelknop als bron van informatie)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uit- of ingaande kant afkijpen maakt niet uit want waar je vernauwing laat optreden, het resultaat op de flow door de radiator is hetzelfde.
Ivm de geluiden door het afknijpen is het inderdaad het beste om de flow flink lager te laten zetten door dewarmte, zeker omdat je eigenlijk toch teveel vermogen hebt.
Je kan ook vragen of ze de waterpomp wel op dynamisch hebben staan want met de dynamische instelling kunnen ze de delta-t instellen op bv 5 graden en wanneer de delta-t te klein wordt zal de waterpomp dan automatich minder hard gaan pompen.
Ivm geluiden bij opstarten en zolang de delta-t nog boven de 5 graden is, is het verstandig om de pompsnelheid te laten beperken tot zeg 13l/m maximaal.
Zolang je nog voldoende doorstrom hebt in enkele convectoren of radiatoren hoef je je geen zorgen te maken over de pomp, die moet hooguit wat harder werken maar maximaal vermogen van de pomp wordt nooit meer dan maximaal vermogen en daar kan hij gewoon tegen.

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:00
Frans H schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Thermostaatknoppen heb je eigenlijk helemaal niets aan bij een goed ingeregeld systeem, dus geen probleem dat je ze niet hebt.
Waterzijdig afregelen doe je in pricipe met de voetventielen en niet met de thermostaatknppen.
Hooguit kun je een houtje-touwtje oplossing toepassen door met de gewone radiatorknoppen de boel wat te tunen als je geen voetventielen hebt.
Gaat om deze knoppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvOBpyR_YaIJTeYha829ds3m74o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6UFkbCa3Id0RH3fD53simUV.jpg?f=fotoalbum_large

• Frans H
Het geldt eigenlijk voor alle thermostaatknoppen dat je die het beste volledig open kan zetten en met dan waterzijdig afregelen zodanig de ruimte op de goede temperatuur blijft. (moet de radiator natuurlijk wel voldoende vermogen hebben maar dat spreekt voor zich)

• a.zwikstra
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-01 15:31
Goedemiddag allen, ik kom net thuis en ik zie dat de Warmtepomp 0Watt gebruikt. Mijn vrouw gaf aan dat ze een hard geluid hoorde en daarna niets meer. Ik heb de stroomschakelaar op de pomp uit en aan gezet. Maar geen leven meer in de pomp. Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn? Pomp heeft het zwaar gehad, maar daar moet de pomp toch tegen kunnen?

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:08
Wat vervelend. Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Vergeet niet de waterdruk te controleren. (Bij een te lage druk schakelt de Pomp AO uit).

Edit: branden de lampjes op de regelunit nog wel? (Kastje bij de CV-ketel).

[ Voor 21% gewijzigd door WeakTweaker op 11-01-2026 13:36 ]

• a.zwikstra
WeakTweaker schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:30:
Wat vervelend. Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Vergeet niet de waterdruk te controleren. (Bij een te lage druk schakelt de Pomp AO uit).

Edit: branden de lampjes op de regelunit nog wel? (Kastje bij de CV-ketel).
De regelunit doet het wel nog. Die stuurt nu gelukkig de CV aan. Ik heb een slimme stekker ertussen, die meet 0Watt. De druk is nog prima, want de CV doet het gelukkig heel goed. Maar wel balen. Ik meldt het nu bij DeWarmte. Gelukkig de komende week minder koud. Zonde van al het gas dat nu gebruikt wordt.

• Frans H
a.zwikstra schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:17:
[...]

De regelunit doet het wel nog. Die stuurt nu gelukkig de CV aan. Ik heb een slimme stekker ertussen, die meet 0Watt. De druk is nog prima, want de CV doet het gelukkig heel goed. Maar wel balen. Ik meldt het nu bij DeWarmte. Gelukkig de komende week minder koud. Zonde van al het gas dat nu gebruikt wordt.
Als hij helemaal geen stroom verbruikt nu, dan lijkt het op een elektrisch probleem, misschien is de kWh meter er uitgeklapt.

• marcorolla
  • Laatst online: 30-01 20:44
a.zwikstra schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Zie je in de app wel de buitentemperatuur vermeld staan?

• Da Terminater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-01 07:29
a.zwikstra schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:04:
Goedemiddag allen, ik kom net thuis en ik zie dat de Warmtepomp 0Watt gebruikt. Mijn vrouw gaf aan dat ze een hard geluid hoorde en daarna niets meer. Ik heb de stroomschakelaar op de pomp uit en aan gezet. Maar geen leven meer in de pomp. Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn? Pomp heeft het zwaar gehad, maar daar moet de pomp toch tegen kunnen?
Staat alles op 0 in de app? Bij mij was het de powermeter, hopelijk kunnen ze je snel helpen.

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe2P5R3x3v19Y4XAL8DIVy1LOtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kE7s2wZ9oAYh36MHdrX941Wj.jpg?f=fotoalbum_large
Er wordt bij tijden veel gemopperd op de AO, ook door mij..... ;), maar ons huis bleef, ondanks de strenge vorst, lekker warm. Ook dat mag worden gezegd.

• a.zwikstra
Da Terminater schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Staat alles op 0 in de app? Bij mij was het de powermeter, hopelijk kunnen ze je snel helpen.
In de app staat alles op nul. Je ziet wel de thermostaat aan gaan en de cv ketel ook. Ik ga zo bellen.

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-02 08:15
BruceMW schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:28:
[Afbeelding]
Er wordt bij tijden veel gemopperd op de AO, ook door mij..... ;), maar ons huis bleef, ondanks de strenge vorst, lekker warm. Ook dat mag worden gezegd.
Hier kan ik me ook helemaal in vinden, de PompAO heeft ons huis de gehele week netjes op 21 graden kunnen houden. Aan de statistieken te zien heeft hij niet eens zijn maximale vermogen aangeraakt.
Had wel de boost nodig anders trok hij het niet niet.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• a.zwikstra
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:02:
[...]

In de app staat alles op nul. Je ziet wel de thermostaat aan gaan en de cv ketel ook. Ik ga zo bellen.
Inmiddels contact gehad met deWarmte. Als het goed is komt er vrijdag een monteur. Wel zonde dat de CV nu staat de branden en de pomp AO 5 dagen offline staat. Hopelijk kunnen ze het vrijdag fixen.

• marcorolla
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:02:
[...]

Dat probleem heb ik ook met enige regelmaat (zie mijn post van enkele dagen terug). Even je control unit de stekkers van de stroom halen en dan na enkele minuten hersteld de verbinding weer. Dan ziet de control unit de buitentemperatuur weer en zal de warmtepomp weer aangaan.

• marcorolla
[Afbeelding]
Ja helemaal eens, ondanks wat kleine issues die naar mijn idee vooral op software vlak liggen hier ook dik tevreden zeker na afgelopen weekend. Ik durf met vertrouwen in de toekomst mijn CV ketel de deur uit te doen, die ik sinds de installatie van de pomp AO alleen nog maar voor warm tapwater gebruik.

• a.zwikstra
marcorolla schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Dat probleem heb ik ook met enige regelmaat (zie mijn post van enkele dagen terug). Even je control unit de stekkers van de stroom halen en dan na enkele minuten hersteld de verbinding weer. Dan ziet de control unit de buitentemperatuur weer en zal de warmtepomp weer aangaan.
De PompAO is helemaal "dood". Ik heb een smartstekker erop en die geeft aan dat er 0 Watt wordt gebruikt. In de zomer wanneer de pomp niets doet is het ongeveer 20Watt. Ik heb voor alle zekerheid de unit uit en aan gehad, maar geen resultaat. Maar thanks voor het meedenken. :)

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01:22
@a.zwikstra De werkschakelaar van de buitenunit staat nog goed?

• marcorolla
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:53:
[...]

De PompAO is helemaal "dood". Ik heb een smartstekker erop en die geeft aan dat er 0 Watt wordt gebruikt. In de zomer wanneer de pomp niets doet is het ongeveer 20Watt. Ik heb voor alle zekerheid de unit uit en aan gehad, maar geen resultaat. Maar thanks voor het meedenken. :)
Ik had mijn "probleem" ook even per mail aan de warmte voorgelegd en bijgaand antwoord gekregen. Ben nu niet thuis dus kan het verder niet checken en ik kijk het eerst nog even aan of het nog vaak gaat voorkomen (zoals gezegd het was nu toevallig twee keer op dezelfde dag en voorheen eens in de maand).

Beste Marco,

In de Control Unit zit een USB-stick die de communicatie tussen onze software en het verwarmingssysteem regelt. De USB-poort waar deze in zit kan wel eens storingen geven.

Om het huidige probleem op te lossen, kun je de USB-stick verplaatsen. Maak hiervoor de Control Unit open door het voorpaneel te verwijderen. Lokaliseer de Raspberry Pi en verplaats de USB stick naar één van de andere poorten.

Zie de afbeelding hieronder:

https://26202849.fs1.hubs...%20Pi%20usb%20poorten.jpg

Voor extra informatie over de onderdelen van de control unit kunt u deze pagina raadplegen:
https://help-center.dewar...n-bestaat-de-control-unit

Ik hoor het graag als het probleem blijft!

• a.zwikstra
PVPaneel schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:57:
@a.zwikstra De werkschakelaar van de buitenunit staat nog goed?
Die staat goed. Inmiddels staat de hoofdschakelaar op advies van de warmte uit en de 2 kraantjes dicht. Dit omdat er null watt wordt gebruikt en de pomp dus geen teken van leven vertoont. Monteur komt woensdag ochtend. Ik laat het weten wat de oplossing is.

[ Voor 3% gewijzigd door a.zwikstra op 12-01-2026 11:28 ]

• marcorolla
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Die staat goed. Inmiddels staat de hoofdschakelaar op advies van de warmte uit en de 2 kraantjes dicht. Dit omdat er null watt wordt gebruikt en de pomp dus geen teken van leven vertoont. Monteur komt woensdag ochtend. Ik laat het weten wat de oplossing is.
sterkte en ik ben benieuwd naar wat het probleem bij jou is.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:33
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Even een stomme vraag, maar waarom het advies om de warmtepomp in te blokken met de 2 kranen dicht terwijl deze nog gevuld is met CV-water? Het vriest gelukkig (overdag) niet meer, maar ik zou zelf daar wel wat vraagtekens bij plaatsen. Liever dat het systeem warm gehouden wordt met CV-water dat gecirculeerd wordt door de CV-ketel.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• Da Terminater
a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Dit had ik ook, powermeter is in rook op gegaan. Fijn dat ze zo snel kunnen helpen!

• a.zwikstra
Joarie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Even een stomme vraag, maar waarom het advies om de warmtepomp in te blokken met de 2 kranen dicht terwijl deze nog gevuld is met CV-water? Het vriest gelukkig (overdag) niet meer, maar ik zou zelf daar wel wat vraagtekens bij plaatsen. Liever dat het systeem warm gehouden wordt met CV-water dat gecirculeerd wordt door de CV-ketel.
Mocht ik afgelopen weekend dit advies gekregen hebben had ik het inderdaad niet gedaan. ;-)

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-02 14:28

dlenstra

....

a.zwikstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:30:
[...]

Mocht ik afgelopen weekend dit advies gekregen hebben had ik het inderdaad niet gedaan. ;-)
Eens met @Joarie maar ook nog wel extra vraagtekens. Ik heb zelf geen hybride dus weet het niet zeker, maar is de PompAO niet in serie in je cv circuit opgenomen? Maw kan je cv wel rondpompen als de Pomp AO helemaal afgesloten is?

Hier na de afgelopen periode toch ook best tevreden over de prestaties van de PompAO en PompT. FE, zonder backup element. Boost wel nodig gehad en hij heeft voor m'n gevoel af en toe op z'n tenen moeten lopen, maar het hele huis is op de gewenste temperatuur gebleven.

• Frans H
marcorolla schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Ik had mijn "probleem" ook even per mail aan de warmte voorgelegd en bijgaand antwoord gekregen. Ben nu niet thuis dus kan het verder niet checken en ik kijk het eerst nog even aan of het nog vaak gaat voorkomen (zoals gezegd het was nu toevallig twee keer op dezelfde dag en voorheen eens in de maand).

Beste Marco,

In de Control Unit zit een USB-stick die de communicatie tussen onze software en het verwarmingssysteem regelt. De USB-poort waar deze in zit kan wel eens storingen geven.

Om het huidige probleem op te lossen, kun je de USB-stick verplaatsen. Maak hiervoor de Control Unit open door het voorpaneel te verwijderen. Lokaliseer de Raspberry Pi en verplaats de USB stick naar één van de andere poorten.

Zie de afbeelding hieronder:

https://26202849.fs1.hubs...%20Pi%20usb%20poorten.jpg

Voor extra informatie over de onderdelen van de control unit kunt u deze pagina raadplegen:

Ik hoor het graag als het probleem blijft!
ik heb netzelfde gehad 1,5 jaar terug en dat hebben ze verholpen door de communicatiesoftware in de pomp te updaten (in dit geval was het zelf downgraden dacht ik). Daarna geen last meer van gehad.
Wat je ook kan checken is of er geen grote obstakels zitten tussen de antenne van de pomp en de antenne van de controlunit.
Bij mij stonden in de kamer ernaast ijzeren kantoor kasten precies tussen de 2 antennes, ik heb control unit toen op een andere plaats gehangen.

• Frans H
dlenstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Eens met @Joarie maar ook nog wel extra vraagtekens. Ik heb zelf geen hybride dus weet het niet zeker, maar is de PompAO niet in serie in je cv circuit opgenomen? Maw kan je cv wel rondpompen als de Pomp AO helemaal afgesloten is?

Hier na de afgelopen periode toch ook best tevreden over de prestaties van de PompAO en PompT. FE, zonder backup element. Boost wel nodig gehad en hij heeft voor m'n gevoel af en toe op z'n tenen moeten lopen, maar het hele huis is op de gewenste temperatuur gebleven.
Nee parallel

• marcorolla
Frans H schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:28:
[...]

ik heb netzelfde gehad 1,5 jaar terug en dat hebben ze verholpen door de communicatiesoftware in de pomp te updaten (in dit geval was het zelf downgraden dacht ik). Daarna geen last meer van gehad.
Wat je ook kan checken is of er geen grote obstakels zitten tussen de antenne van de pomp en de antenne van de controlunit.
Bij mij stonden in de kamer ernaast ijzeren kantoor kasten precies tussen de 2 antennes, ik heb control unit toen op een andere plaats gehangen.
Dank voor je reactie. Ik denk niet dat het een probleem tussen de antennes is want vorig jaar heb ik er nooit last van gehad en er is niets veranderd in de opstelling. hahaha het blijft altijd puzzelen wat het probleem dan wel is.

• Frans H
marcorolla schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Dank voor je reactie. Ik denk niet dat het een probleem tussen de antennes is want vorig jaar heb ik er nooit last van gehad en er is niets veranderd in de opstelling. hahaha het blijft altijd puzzelen wat het probleem dan wel is.
Ja dat zou vreemd zijn (tenzij ze software hebben aangepast in de pomp vlak voorde problemen onstonden), ik had het echt meteen vanaf het begin.

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:08
[Afbeelding]
Eens! Hier hielden we het ook warm (19,5-20,0 C) met Boost modus, maar ook silent modus. Hierdoor ontstond het effect van nachtverlaging (17.9 C in het meest extreme geval), omdat hij dan de aanvoertemperatuur van de stooklijn niet haalde. Daardoor 's nachts geen last van geronk (anders dan mijn gesnurk) en overdag trok de temperatuur weer bij. (Hoekhuis uit 1968, 110 m2, goed geïsoleerd, alleen radiatoren, 10C/36C, -10C/48C). Met silent modus uit kan hij het sowieso op temperatuur houden.

[ Voor 3% gewijzigd door WeakTweaker op 12-01-2026 19:13 ]

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:46
Joarie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Ik had vorige week ook een storing. Uit de mail van DeWarmte: ‘ Voordat het water in de leidingen van de MP bevriest zal de vorstbeveiligingsklep het water lozen zodat de pomp niet kapot gaat. Dit is een mechanisch systeem, dus de elektra kan alsnog van de pomp af.’

Zie ook : hoe-zet-ik-de-pomp-ao-veilig-aan-en-uit

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:34
f.welvering schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Hier kan ik me ook helemaal in vinden, de PompAO heeft ons huis de gehele week netjes op 21 graden kunnen houden. Aan de statistieken te zien heeft hij niet eens zijn maximale vermogen aangeraakt.
Had wel de boost nodig anders trok hij het niet niet.
Hier ook prima gegaan. Nog wat verder tweaken met de temperatuur meten en waterzijdig inregelen. Haal ik de cop 4.0 een keer en rond koude periodes cop 3.0.

Nu nog de pomp T in april / mei en de pomp AO kan echt aan het werk

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-02 14:04
marcorolla schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Iemand al de tekst op de printplaat van de control unit opgevallen:
Nerreges, aankomen wij zijn onderweg! - Picobello BV

:+

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:02
In het na jaar keek ik even naar de water druk van de cv deze was 1,5 bar deze weer netjes naar 2 bar gezet, nu keek ik weer en weer 1,5 bar welke ik reeds 2x heb bijgevuld. Ik heb nergens lekkage zo lijkt het de ao kan dit natuurlijk ook lozen, hoe zit dit bij jullie.
Ik heb alleen radiatoren met nergens lucht in de platen.

AO werkt prima en heeft het zo warm in huis, naar vandaag 0,89kwh met 3,5 kWh warmte per uur.
En op 11 januari was je het 1,8 om 4,38 kWh alles met een vaste temperatuur 24/7.
De druk komt ook niet onder de 1,5 bar
De water flow is strak op 18L tot 22L/min tijdens de defrost. Expansievat is vervangen bij het plaatsen van de AO, in 2023

Tips? Of is dit normaal?

• PVPaneel
@Irene2025 Op die van ons staat "De ketel slaat niet aan? Hoe ken dat dan? Heb er net een nieuwe in gezet"

• PVPaneel
@rob2011 Geen idee. Eerste gedachte; veel lucht in het systeem wat langzaam wegbloed door microbellenontluchter? Maar dan moet het op een gegeven moment stabiel worden. Tweede ingeving; lekt ie (een beetje) bij de vorstbeveiligingsklep? Dat is buiten, dus daar merk je dan niets van. [Edit]: dan bedoel ik én de reguliere werking en de mogelijkheid dat ie niet helemaal goed sluitend is aangesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door PVPaneel op 14-01-2026 09:01 ]

• a.zwikstra
Da Terminater schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Dit had ik ook, powermeter is in rook op gegaan. Fijn dat ze zo snel kunnen helpen!
Update: net gebeld door de planning van de Warmte. Monteur is ziek. Volgende mogelijkheid is volgende week donderdag. :( Dus nog even op gas draaien..

• marcorolla
a.zwikstra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Update: net gebeld door de planning van de Warmte. Monteur is ziek. Volgende mogelijkheid is volgende week donderdag. :( Dus nog even op gas draaien..
Ai, dat is natuurlijk onfortuinlijk maar ik krab me daarbij nog wel even achter de oren voor mijn plannen om de CV op termijn de deur uit te doen. Los van dat jij nu onnodig kosten maakt (en op termijn wordt gas alleen maar duurder) wat nu als je dus geen CV meer had. Ik weet even niet wat de warmte voor termijnen heeft staan in hun onderhoudscontracten maar dit is echt wel lelijk om iemand dan bijna 2 weken te laten wachten.

• Da Terminater
All electric heeft natuurlijk de voorkeur. Echter dan ben je wel aangewezen op de service en support van dewarmte als er problemen zijn. Eigenlijk moeten ze daar 24/7 service dienst voor hebben gedurende de winterperiode. Bij lokale installateurs kan dat in enkele gevallen ook.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:02
PVPaneel schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:59:
@rob2011 Geen idee. Eerste gedachte; veel lucht in het systeem wat langzaam wegbloed door microbellenontluchter? Maar dan moet het op een gegeven moment stabiel worden. Tweede ingeving; lekt ie (een beetje) bij de vorstbeveiligingsklep? Dat is buiten, dus daar merk je dan niets van. [Edit]: dan bedoel ik én de reguliere werking en de mogelijkheid dat ie niet helemaal goed sluitend is aangesloten.
Minimale lekkage is natuurlijk moeilijk te zien, nu helemaal de defrost lekt ook water. Maar vindt het wel vreemd dat de druk niet onder de 1.5 bar komt. Ik zal de warmte ook eens vragen.

• tentakel
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-01 21:03
Ondanks dat silent mode altijd actief staat, lijkt het erop dat de pomp na 23:00 soms in een nóg stillere modus terechtkomt.

Op dit moment draait hij al ongeveer een uur met:
• Elektrisch verbruik: ~0,67 kW
• Warmteafgifte: ~3,5 kW
• Buitentemperatuur: ~6 °C

Dat zou neerkomen op een COP >5, wat me opvallend hoog lijkt.
Klopt dit volgens jullie, of mis ik hier iets in de meting of interpretatie?

Als dit reëel is, zou de pomp theoretisch 90% van de winter in deze modus kunnen draaien, en dan zouden al mijn geluidsproblemen in één klap opgelost zijn.

Ter vergelijking: normaal moduleert hij terug naar 4–5Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7g8g3GxDwcIf8_mWug06XHbwn7c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AC9dY8ViMvp4YSi8l1Oy9xNw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bLOpNBaPCVBjqbWzxyhvPn5MjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2HkBbqLZWTgTGFd1T8jAy2Pc.png?f=fotoalbum_large kW warmteafgifte, maar dat gaat bij mij gepaard met ~20 dB meer geluid (gemeten met een simpele dB-meter).

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:03
tentakel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:20:
Ondanks dat silent mode altijd actief staat, lijkt het erop dat de pomp na 23:00 soms in een nóg stillere modus terechtkomt.

Op dit moment draait hij al ongeveer een uur met:
• Elektrisch verbruik: ~0,67 kW
• Warmteafgifte: ~3,5 kW
• Buitentemperatuur: ~6 °C

Dat zou neerkomen op een COP >5, wat me opvallend hoog lijkt.
Klopt dit volgens jullie, of mis ik hier iets in de meting of interpretatie?

Als dit reëel is, zou de pomp theoretisch 90% van de winter in deze modus kunnen draaien, en dan zouden al mijn geluidsproblemen in één klap opgelost zijn.

Ter vergelijking: normaal moduleert hij terug naar 4–5[Afbeelding]

[Afbeelding] kW warmteafgifte, maar dat gaat bij mij gepaard met ~20 dB meer geluid (gemeten met een simpele dB-meter).
Heb je het hierbij over meerdere dagen? Ik denk dat het weer uitzonderlijk gunstig was de afgelopen dagen. Ook bij ons minder geluid (niet gemeten) en een hogere COP dan je zou verwachten. Wat voor apparaat gebruik je om het geluid te meten?

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:54
Yep, het is het weer: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIA7WFGiw--UmZMHD2V3JTYA_Ws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xyWOfJiXBL9HOGiQQVgdvmkB.png?f=fotoalbum_large

Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l

• tentakel
  • Laatst online: 28-01 21:03
Ja, klopt, de buitentemperatuur maakt dit natuurlijk mogelijk.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is het volgende:
• Ik ben verrast dat in deze lage deellast nog steeds zo’n hoge COP wordt gehaald
• Ik zou de warmtepomp liever 24 uur per dag in ~30 dB-modus laten draaien dan 12 uur rond ~50 dB

Als dat betekent dat hij langer draait maar stiller en misschien efficiënter, dan lijkt me dat in de praktijk een duidelijke win.

De geluidsmeter die ik gebruik heb ik voor <20 euro online gekocht. Zeker niet 100% precies, maar de relatieve verschillen zijn zeer duidelijk.

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
In HA zie ik de switch 'Sound Compressor Power' staan met als keuze min/med/max. Neem aan dat dit om geluidsniveaus gaat. Iemand ervaring met de keuze van deze switch? Wordt de COP beter als je hoger geluidsniveau toestaat? Of beter helemaal vanaf blijven?

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:48
Tha Deo schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:25:
In HA zie ik de switch 'Sound Compressor Power' staan met als keuze min/med/max. Neem aan dat dit om geluidsniveaus gaat. Iemand ervaring met de keuze van deze switch? Wordt de COP beter als je hoger geluidsniveau toestaat? Of beter helemaal vanaf blijven?
Dit heeft alleen effect op de silent mode, zelfde opties kun je terugvinden onder de advanced sound options in de app van de Warmte. Heb het een aantal avonden lopen veranderen, maar ik merk echt amper verschil met mijn MP en deze setting qua geluid of COP. Schakelt ook maar tussen 65, 55 of 45%, maar volgens mij is dat wel de snelheid van de compressor dus!

• highcity
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 10:50
Toen ik net naar buiten ging, hoorde ik de pomp draaien. Even snel in de app gekeken en de pomp wordt aangestuurd volgens de app.
In app wordt aangegeven dat de thermostaat warmte vraagt, echter staat de thermostaat uit. Na wat onderzoek blijkt dat de thermostaat normaal schakelt en geen warmte vraagt. Pomp en witte kastje herstart. Volgens de app blijft de thermostaat vragen. Contact gehad met DeWarmte en morgen word ik gebeld.
Iemand dit eerder gehad?

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:33
highcity schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:53:
Toen ik net naar buiten ging, hoorde ik de pomp draaien. Even snel in de app gekeken en de pomp wordt aangestuurd volgens de app.
In app wordt aangegeven dat de thermostaat warmte vraagt, echter staat de thermostaat uit. Na wat onderzoek blijkt dat de thermostaat normaal schakelt en geen warmte vraagt. Pomp en witte kastje herstart. Volgens de app blijft de thermostaat vragen. Contact gehad met DeWarmte en morgen word ik gebeld.
Iemand dit eerder gehad?
Wellicht een overbodige vraag maar welke thermostaat heb je?
Ik had ditzelfde gedrag toen ik nog het Honeywell Evohome systeem had gekoppeld aan de warmtepomp. Die thermostaat ging "slim" regelen en dat betekende dat hij een vraag van 5% stuurde in de veronderstelling dat de ontvanger een OpenTherm protocol begreep, maar in de praktijk werd dit gewoon door de pomp als warmtevraag=TRUE gelezen :+
Dit deed de thermostaat zelfs als ze groepen al hun gevraagde temperatuur hadden behaald

[ Voor 4% gewijzigd door Joarie op 17-01-2026 19:54 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• f.welvering
highcity schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:53:
Iemand dit eerder gehad?
Ja dit heb ik recent gehad. Was een relais kapot.
Afgelopen vrijdag is deze vervangen.
Voor nu kan je de stooklijn lager zetten zodat hij stopt met verwarmen.
Ze hebben voor mij het koel en verwarm relais omgedraaid in de config ter overbrugging.
Ik heb zelf de thermostaat vervolgens op de koel contacten aangesloten.

Ik heb een pomp uit de eerste periode, dit gebeurde vaker zei men, dus na ruim twee jaar onder garantie vervangen.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• highcity
Joarie schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Wellicht een overbodige vraag maar welke thermostaat heb je?
Ik had ditzelfde gedrag toen ik nog het Honeywell Evohome systeem had gekoppeld aan de warmtepomp. Die thermostaat ging "slim" regelen en dat betekende dat hij een vraag van 5% stuurde in de veronderstelling dat de ontvanger een OpenTherm protocol begreep, maar in de praktijk werd dit gewoon door de pomp als warmtevraag=TRUE gelezen :+
Dit deed de thermostaat zelfs als ze groepen al hun gevraagde temperatuur hadden behaald
Ik gebruik de Netatmo thermostaat. Deze is gewoon aan/uit en geen ot.
Werkte prima, tot vanmiddag.
Ook als ik de thermostaat los koppel blijft hij hangen op ' thermostaat aan".

• highcity
f.welvering schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:05:
[...]

Ja dit heb ik recent gehad. Was een relais kapot.
Afgelopen vrijdag is deze vervangen.
Voor nu kan je de stooklijn lager zetten zodat hij stopt met verwarmen.
Ze hebben voor mij het koel en verwarm relais omgedraaid in de config ter overbrugging.
Ik heb zelf de thermostaat vervolgens op de koel contacten aangesloten.

Ik heb een pomp uit de eerste periode, dit gebeurde vaker zei men, dus na ruim twee jaar onder garantie vervangen.
Ik ben bang dat bij mij ook het relais kapot is. Ik word morgen gebeld door DeWarmte en hoop dat ze dezelfde oplossing kunnen geven.
Hoe lang duurde het voordat de print bij jou werd vervangen?

• f.welvering
highcity schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:20:
[...]

Ik ben bang dat bij mij ook het relais kapot is. Ik word morgen gebeld door DeWarmte en hoop dat ze dezelfde oplossing kunnen geven.
Hoe lang duurde het voordat de print bij jou werd vervangen?
Maandje, maar dat kwam ook doordat ik aangaf dat het geen haast had gezien het weer werkte.

Ze hadden het overigens nu liever niet vervangen, maar omdat ik het koelrelais gebruik moesten ze wel. Ze wouden het anders uitstellen tot het volgende onderhoud over krap twee jaar.

• highcity
f.welvering schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Maandje, maar dat kwam ook doordat ik aangaf dat het geen haast had gezien het weer werkte.

Ze hadden het overigens nu liever niet vervangen, maar omdat ik het koelrelais gebruik moesten ze wel. Ze wouden het anders uitstellen tot het volgende onderhoud over krap twee jaar.
Oke, nou wacht morgen het telefoontje wel af en leg een schroevendraaier klaar.

• highcity
highcity schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:27:
[...]

Oke, nou wacht morgen het telefoontje wel af en leg een schroevendraaier klaar.
Vanmiddag contact gehad support van DeWarmte.
Op afstand hebben ze de aansluiting van de thermostaat verzet naar de cooling aansluiting. Draadjes gewisseld en het werkt weer. Bij het volgende servicebezoek wordt de printplaat vervangen.

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:00
JDOBL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:49:
[...]

Hier ook prima gegaan. Nog wat verder tweaken met de temperatuur meten en waterzijdig inregelen. Haal ik de cop 4.0 een keer en rond koude periodes cop 3.0.

Nu nog de pomp T in april / mei en de pomp AO kan echt aan het werk
Vandaag op de momenten dat de pomp aanstond ook eens de radiatoren gaan instellen. Ben uitgegaan van ongeveer 20/25% verschil tussen aanvoer en retour. Bij mij komen beide leidingen van onderen, maar heb naar de verschillen gekeken tussen boven en onderaan de radiator. Bij een aantal flink wat tikjes verder afgeknepen.

Wat me opviel is:
- dat ik nu de 16l/m niet meer haal (ingesteld maximum door De Warmte ivm geluid), maar rond de 13 l/m uitkom in de pomp. Dat past goed bij wat @Frans H eerder zei.
- De COP vergelijken vind ik altijd wat lastig, maar wellicht dat het over een langere periode wel zichtbaar wordt.
- Grootste verschil is dat de pomp sneller doorschakelt naar hoger vermogen waar deze eerder altijd heel lang bleef hangen. Wellicht kan de stooklijn iets naar beneden, zodat ik niet meer aan en uitschakelingen krijg.

PS dit inregelen zou eigenlijk bij de installatie door De Warmte gedaan moeten worden

[ Voor 3% gewijzigd door Mkw op 19-01-2026 00:00 ]

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:34
Mkw schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:59:
[...]

Vandaag op de momenten dat de pomp aanstond ook eens de radiatoren gaan instellen. Ben uitgegaan van ongeveer 20/25% verschil tussen aanvoer en retour. Bij mij komen beide leidingen van onderen, maar heb naar de verschillen gekeken tussen boven en onderaan de radiator. Bij een aantal flink wat tikjes verder afgeknepen.

Wat me opviel is:
- dat ik nu de 16l/m niet meer haal (ingesteld maximum door De Warmte ivm geluid), maar rond de 13 l/m uitkom in de pomp. Dat past goed bij wat @Frans H eerder zei.
- De COP vergelijken vind ik altijd wat lastig, maar wellicht dat het over een langere periode wel zichtbaar wordt.
- Grootste verschil is dat de pomp sneller doorschakelt naar hoger vermogen waar deze eerder altijd heel lang bleef hangen. Wellicht kan de stooklijn iets naar beneden, zodat ik niet meer aan en uitschakelingen krijg.

PS dit inregelen zou eigenlijk bij de installatie door De Warmte gedaan moeten worden
Goed om te horen. Helaas nog geen tijd gehad om te meten maar dat gaat wel komen. 2 meters liggen klaar. Ik ga ook nog kijken naar de thermostaatknop. Vermoed dat ik die open kan maken en kan inregelen.

Ik heb 1 convector iets geknepen. COP is rond de 4.0 maar buitentemperatuur ook flink omhoog en inderdaad lastig te vergelijken. Wel goed om te horen dat de flow dan ook naar beneden gaat..!

En ik moet Dewarmte nog mailen.... Drukdruk |:(

• theoneice
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23-01 09:08
Hello,
I have a PumpAO installed (all electric) with a 300L boiler from deWarmte. My house is from 1974, has double glazed windows and a bit of a draft in the living room. In my living room i have underfloor heating that goes also to the hallway and in the rest of the house i have very old radiators, some with thermostatic valves, some with normal valves. I have insulation under the house and in all outside walls.
Not sure if this is a problem for here, but i have had a lot of issues trying to heat my living room to a temperature of 22 degrees. I have the water temperature set to 45 (i have also tried 50 and 55 degrees) and the pump seems to be able to get to more or less that temperature (not all the time, but it goes up and down) so i think at least that this is working as expected. However, i can feel (and measured) that most of the time, my floor in the living room doesn't go above 23 degrees, is this normal with underfloor heating ? I also noticed that sometimes, the pipes going to the underfloor heating are only slightly warm, but the pipes going from the outside unit to the heatpump are hot and the radiators on the first floor are also hot.
I tried to change the speed with which the underfloor water pump is pumping the water (there are several options on the water pump, but i tried the medium and low settings for now, as in the beginning it was set to maximum), and it seemed to work, but only some days and only part of the day (i can't see a pattern if there is one). So i have no idea what is happening. I called deWarmte and got some very mixed answers that i should maybe buy the extra heating element, but i thought that with underfloor heating and the water temp of around 45 degrees i should be able to heat the room at least to 22 degrees, even at temps of below 0.
If someone here can at least give me some ideas to try and troubleshoot or some advices, i would very much appreciate it.
Sorry for the english, but i am still learning dutch.

• PVPaneel
@theoneice You seem to have underfloor heating with a build in pump. Your PompAO supplies the heat, the distribution of which is governed by the thermostatic valves on your radiators and the return valve on your underfloor heating manifold which probably also has a thermostatic mixing valve as overheating protection. The underfloor heating pump will mix cold returnwater from the floor with the warm water the PompAO produces to get the desired underfloor temperature (which is maximised by the thermostatic protection of your underfloor heating).
Likely causes I think are:
1) The radiator circuit is the way of least resistance, meaning most of the warm water the AO produces is distributed to the upstairs instead of into your floor. =>Solution/Test is too limit the flow to the radiators and see if your floor gets warmer
2) The thermostatic mixing valve either doesn't allow enough warm water into your underfloor circuit or it mixes too much cold return water.

I think that what's happening is as you describe: the radiators upstairs take all the heat, until the ones with thermostatic valves reach the desired temperature and close off, by which point more of the warm water will start flowing to your underfloor heating. As soon as the temperature drops in the radiator rooms with a thermostatic valve, they open and become the preferred flow again, limiting what goes into the floor?

Lowering the pump speed probably limits the amount of cold return water mixed (so it does help), but as soon as the radiator's "open up", they'll hog most of the heat output is my guess.

[ Voor 6% gewijzigd door PVPaneel op 20-01-2026 13:41 ]

• theoneice
@PVPaneel Thanks for the response and for the advices.
I will try to close all other radiators and see if that helps, but what can i do if, that does help and i still need some of the radiators to be open (my baby's room and bathroom namely), what should the fix be if i also would like those radiators to work ?
Here are some pictures of the underflow heating manifold and pump, don't know if they will help.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DabwRlLM_7ZFr9rgOqpiS2vc2mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KilP2cSGASPTFeQ4VUGg0aiL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNJuptRnbh0GyC_h1Dfm9NnhXcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tia4V0aa7uSPFco6tsblRXjx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeKBlid-X0IDQi_OS7mKMCZyU3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOoePLdG9go44bWg5RtzIIwu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBl7Z-zReRGImUGnx6BXlQh2K8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSxNfZeK59WocuLKSakrVl3S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeNMQAwCnqrUIbUHtdQ0uN4lclE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhYTiH8KphkDuaspZydpCXZQ.jpg?f=fotoalbum_large

• PVPaneel
The thermostatic valve seems fully open; I read a 38 degrees supply and a 33 degrees return temperature (funny that the larger gauge is the lower return temp?), which means Delta-T of 5 (quite high for underfloor heating, but that means it does give of the heat to the floor). What is the distance between the heating loops, the diameter of the underfloor piping and how many m2 are you trying to heat? I.e. could it be the underfloor heating lacks the heating capacity? Is there underfloor isolation present or a crawl space?

• theoneice
@PVPaneel These are pictures from a couple of days ago, but i will put some new ones as soon as i get home.
The distance and diameter i am not sure of. I will ask with the company that installed it, but the room is around 60m2.
I put insulation under the house.
Tomorrow i will get a thermal camera to check the house for cold spots, don't have any experience with that, but i will check some youtube to see how it is done.

• theoneice
@PVPaneel wrote :
Sure, no problem. You might miss out on better advice in the topic though :) If the floor heating is new-ish it'll probably have 16x2 diameter pipes, spaced 10 -15 cm apart. Here's a link to a document showing the number of watts per meter underfloor heating can give off for 16x2 piping at a certain water temperature. https://albrand.nl/storag...warmteafgifte_16x2_lr.pdf It might be the underfloor heating is delivering it's maximum capacity and it's not enough. Raising the supply temperature further will not really fix that. Is the PompAO running at max capacity (i.e. using 1,8-2 kW of power when running?).
I am told the space is 10 cm appart, waiting for the pipe size.
Here are some screenshots from the heat pump from the app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nO12UyZooFGY2xEBAeWK4H3s230=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqaX9v0NilEaRf3Ynq5w3IAb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MveImWbwsEw7P8dC4_5lXEueABA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AZFJTMYqofriTq6D5yGFJC35.jpg?f=user_large

[url="https://tweakers.net/i/81E4_8N092vVOixqbzUfAgw3yiM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wFLkWBitiEewCAVR1L1GMX0j.jpg?f=user_large",,"1"]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiqVetrxg_xPldgrv_9R_yrcfw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOHQn3qAap2yzd0vMrn9JlFT.jpg?f=fotoalbum_large
Looks like almost always the power consumption is around 1.5 kw/h.
But i don't understand, i thought that with underfloor heating, even with lower temps of 40 degrees, i was supposed to easilly heat my living room up to 22 degrees. But that is not the case. Was the installation wrong or is something else the problem ?

[ Voor 6% gewijzigd door theoneice op 20-01-2026 15:31 ]

• PVPaneel
Underfloor heating delivers around 80-100 watts per m2 with a supply temperature of 35 degrees, so your 60m2 of underfloor heating delivers around 6000 watts thermal in optimum state if the flow through the floor is sufficient. If the underfloor isn't isolated and is ventilated, you'll bleed off some of the heating provided into the crawlspace. So it's hard to tell from behind a laptop :).
You seem to be running at the normal max power (1.6 - 1.8 kWh consumption) continuously, producing between 4.5 and 5 kW's of heat output.. That might be on the low side for what your house needs or not, but it's basically the normal maximum the PompAO can supply. If half of that heat goes to the radiators in the other rooms, there's only 2.5 kWs max left for heating the living.
Also don't forget; the higher temperature you're running, the lower the CoP and thus the thermal power provided by the pump (it will produce more heat on lower supply temperature, but if that heat can be delivered into your house is up to the heating systems - radiators and underfloor heating).

[ Voor 19% gewijzigd door PVPaneel op 20-01-2026 19:07 ]

• Frans H
highcity schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:01:
[...]

Vanmiddag contact gehad support van DeWarmte.
Op afstand hebben ze de aansluiting van de thermostaat verzet naar de cooling aansluiting. Draadjes gewisseld en het werkt weer. Bij het volgende servicebezoek wordt de printplaat vervangen.
Hoe kunnen ze op afstand draadjes verwisselen?

• Henk Vriesma
  • Laatst online: 30-01 09:34
MR. RHS schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:28:
[...]

De pompsnelheid is ook eerder op mijn verzoek naar beneden gezet ivm stromingsgeluiden in de leidingen. Draaien jullie bij deze temperaturen vol continu met de warmtepomp?
Hi RhS. Ik ben hier benieuwd naar. Ik overweeg MP aan te schaffen maar stromings geluid wil ik niet. Kun je eens vertellen wat jouw situatie is? Vloerverwarming ivm radiatoren of alleen vloerverwarming hele huis zoals ik? En hoever hebben ze het kunnen terug schroeven qua flow?

• Frans H
Henk Vriesma schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Hi RhS. Ik ben hier benieuwd naar. Ik overweeg MP aan te schaffen maar stromings geluid wil ik niet. Kun je eens vertellen wat jouw situatie is? Vloerverwarming ivm radiatoren of alleen vloerverwarming hele huis zoals ik? En hoever hebben ze het kunnen terug schroeven qua flow?
Ik zou mij er ggen zorgen over maken bij vlierverwarming.
Bij alleen vloerverwarming is het zaak om vloerverwarmingverdelers te hebben zonder pomp.
Verdelers zonder pomp hebben een grote doorstroming waardoor je vrijwel nooit last van stromingsgeluiden zal hebben.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:41
Henk Vriesma schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Een vrijstaand huis van ongeveer 155 m2, met afgifte via radiatoren die geboost zijn. De pomp koppelt in vlakbij onze slaapkamer en t leidingwerk loopt door de kruipruimte. Meeste stromingen geluiden zijn daar waar er ongekoppeld is en bij de radiatoren die daar het dichtste bij zitten. Dus een waar je inkoppelt speelt mee is mijn inschatting. Kun je daarmee uit de voeten?

• BruceMW
MR. RHS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 06:36:
[...]

Een vrijstaand huis van ongeveer 155 m2, met afgifte via radiatoren die geboost zijn. De pomp koppelt in vlakbij onze slaapkamer en t leidingwerk loopt door de kruipruimte. Meeste stromingen geluiden zijn daar waar er ongekoppeld is en bij de radiatoren die daar het dichtste bij zitten. Dus een waar je inkoppelt speelt mee is mijn inschatting. Kun je daarmee uit de voeten?
Bij ons is de AO vanaf de voorkant van het huis (zie foto die ik eerder heb gepost) in de kruipruimte op 22 mm aangesloten, dus aan de voorkant van de woonkamer. Gaat van daaruit naar 53m2 vloerverwarming en drie radiatoren op de begane grond. Aan die kant horen we ruis van het stromende water, wij vinden dat niet storend (het went), maar dat is persoonlijk.

• theoneice
PVPaneel schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:02:
Underfloor heating delivers around 80-100 watts per m2 with a supply temperature of 35 degrees, so your 60m2 of underfloor heating delivers around 6000 watts thermal in optimum state if the flow through the floor is sufficient. If the underfloor isn't isolated and is ventilated, you'll bleed off some of the heating provided into the crawlspace. So it's hard to tell from behind a laptop :).
You seem to be running at the normal max power (1.6 - 1.8 kWh consumption) continuously, producing between 4.5 and 5 kW's of heat output.. That might be on the low side for what your house needs or not, but it's basically the normal maximum the PompAO can supply. If half of that heat goes to the radiators in the other rooms, there's only 2.5 kWs max left for heating the living.
Also don't forget; the higher temperature you're running, the lower the CoP and thus the thermal power provided by the pump (it will produce more heat on lower supply temperature, but if that heat can be delivered into your house is up to the heating systems - radiators and underfloor heating).
I talked to the company that installed the underfloor heating and the guy told me that he has to basically bypass the pump on the underfloor heating manifold, as the mixing of the hot water and cold water is basically not needed for underfloor with an all electric heat pump. Does that sound correct ?

• PVPaneel
@Henk Vriesma Stromingsgeluid ontstaat bij vernauwing in je leidingsysteem (koppelingen, haakse hoeken, braampjes). Ik heb de PompAO in december 2022 aangeschaft, waarbij ik in eerste instantie op een leidingsysteem draaide dat op 28mm koper begon en na enkele meters in (2x) 22 mm splitste. Bij vol vermogen en max flow (toen 18-20 liter per minuut) hoorde je alles stromen. Inmiddels heb ik deels vloerverwarming en deels LTV-convectoren en is de hoofdleiding 32mm kunststof (dat was hier redelijk eenvoudig te realiseren). Ik hoor nu niets meer, zelfs op de plekken waar knietjes i.p.v. bochten zijn gebruikt, bij een flow van 25 liter per minuut.

• PVPaneel
@theoneice Yes, that does sound correct in an all electric system; the pump inside your PompAO is powerful enough to supply the entire circuit and the supplied water temperature should be low enough that there's no need for mixing: it's how my system runs at home. Note; some manifolds with pump can be tweaked so there's essentially no mixing of return water and the manifold basically acts as if there's no pump (can't tell from the photo's). Removing the pump and mixing valve from a high temperature manifold so it becomes a low temperature manifold is common enough; I don't know if the manifold you show can be tweaked that way, but the idea is that there is less resistance/obstruction into the underfloor circuit, hence more flow. Before you commit to this; know that this will limit the maximum supply temperature of the water as there will be no thermal protection: if you decide to make 60 degrees water with the PompAO it will go straight into the floor.

• highcity
Frans H schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Hoe kunnen ze op afstand draadjes verwisselen?
Door netjes een foto te sturen welke draden je moet wisselen.....waarna je zelf een schroevendraaier pakt en de draden wisselt.
Software doen ze op afstand........

• MR. RHS
Is er iemand die de PompAO of de Pomp-t aanstuurt en/of uitleest met Homey? Had even gezocht het topic en kon niks vinden (ook niet op het hele forum). Overweeg een Homey Pro 2026 aan te schaffen.

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
Zeker. Heb een eigen Homey app gemaakt en die doet het eigenlijk prima. Ik lees alle waarden uit en ik kan de stooklijn aanpassen. Het is een eigen (developer) app die je kan installeren. Mocht je interesse hebben en hem zelf willen installeren dan kan ik je 'm sturen.

• MR. RHS
dnns85 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:41:
Zeker. Heb een eigen Homey app gemaakt en die doet het eigenlijk prima. Ik lees alle waarden uit en ik kan de stooklijn aanpassen. Het is een eigen (developer) app die je kan installeren. Mocht je interesse hebben en hem zelf willen installeren dan kan ik je 'm sturen.
Cool dit ga ik even onthouden voor als ik er aan toe ben.

• RudyL90
Ik heb in HA een utility sensor aangemaakt om de electricity_consumption_energy en heat_output_energy dagelijks te loggen in een csv. Dit werkt aardig, maar ik zie kleine afwijkingen (soms enkele kWh) ten opzichte van wat de app aan verbruik / warmteafgifte aangeeft. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• Pupp3tmast3r
Vraag is waarschijnlijk al vaak gesteld, maar toch, ik begin me nogal te ergeren aan de Honeywell T6 die hier aan de muur hangt. Schakelt veel te vaak in en uit, wat ik ook met de instellingen doe. Ik zag hier al een paar keer Tado en Netatmo voorbij komen, maar welke thermostaat zouden jullie nou aanraden? Goede integratie met Home Assistant zou fijn, maar verder zijn er weinig eisen.

• BruceMW
Pupp3tmast3r schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:16:
Vraag is waarschijnlijk al vaak gesteld, maar toch, ik begin me nogal te ergeren aan de Honeywell T6 die hier aan de muur hangt. Schakelt veel te vaak in en uit, wat ik ook met de instellingen doe. Ik zag hier al een paar keer Tado en Netatmo voorbij komen, maar welke thermostaat zouden jullie nou aanraden? Goede integratie met Home Assistant zou fijn, maar verder zijn er weinig eisen.
Ik heb een Netatmo, aan/uit, en die doet wat het moet doen. Met een drempel hysteresis van 0,1⁰C, draait de AO langere runs. Met natuurlijk de juiste stooklijn. Verder is de Netatmo "zelflerend" en heeft een verwarmings algoritme gekozen, waardoor de AO al een aantal uur van tevoren begint te stoken om de avond temperatuur van 20 ⁰C te bereiken. Ben dus zeer tevreden.

• MR. RHS
dnns85 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:41:
Hoe ziet zoiets eruit, heb je een screenshot oid?

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
Zeker, hierbij wat screenshots. Ik heb het zo gemaakt dat de stooklijn in principe leidend is maar dat ik een paar graden erbij of eraf kan doen om iets te corrigeren, maar dat hoeft in principe niet. Ik gebruik geen thermostaat, maar een aan/uit contact met een Shelly die ik ook via Homey aanstuur. Dit werkt voor ons prima zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCHqexFsRDvgZuEu4OZzs3INQ54=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cke4mIrQWbI0oD634Xcyjzcp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSW3bZ3vqG2n60YiZzZYgV68kfw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jqmUTgHcLxkmeII4sjJV9p7o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL_CAmQAy3T4-ahWzmzkNZLBzu8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g1mxi6oEE6xyiya7wvYaopEo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXc_c5y2Mvip7HqTso_wu7oHRLo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CrvVoh8drse0lq1nkbqOw4BL.png?f=fotoalbum_large

• MR. RHS
Awesome, heel mooi. Kan niet wachten om er mee te gaan spelen en verder te optimaliseren.

• RudyL90
De app reageert niet meer bij jullie. Heeft de laatste tijd sowieso vaak dat als je een instelling veranderd hebt je de app daarna opnieuw moet opstarten om iets anders aan te passen: dat werkt nu niet. Iemand anders ook een niet reagerende app?

• RudyL90
Klagen helpt :)

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Edit

[ Voor 98% gewijzigd door Tha Deo op 27-01-2026 15:01 ]

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 22:36
RudyL90 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:17:
De app reageert niet meer bij jullie. Heeft de laatste tijd sowieso vaak dat als je een instelling veranderd hebt je de app daarna opnieuw moet opstarten om iets anders aan te passen: dat werkt nu niet. Iemand anders ook een niet reagerende app?
Nee maar de app is gewoon een schilletje om https://mydewarmte.com/. Inloggen met je browser en klaar. Bookmark opslaan als PWA als je dat handig vindt.

• RudyL90
reinouts schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Nee maar de app is gewoon een schilletje om https://mydewarmte.com/. Inloggen met je browser en klaar. Bookmark opslaan als PWA als je dat handig vindt.
Bedankt voor de tip, ga ik doen :)

• RudyL90
Ik stook nu al lange tijd op enkel de stooklijn en ik heb het idee dat zodra het buiten vochtiger is en de temperatuur rond nul het huis te ver afkoelt door alle defrosts. Over een aantal dagen zakt het dan een graad of 1,5. Iemand anders ook die ervaring?
Ik ga de stooklijn denk ik via home assistant wat opkrikken zodra het buiten koud en vochtig is. Of gewoon opkrikken als de temperatuur in huis zakt...

• BruceMW
RudyL90 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:06:
Ik stook nu al lange tijd op enkel de stooklijn en ik heb het idee dat zodra het buiten vochtiger is en de temperatuur rond nul het huis te ver afkoelt door alle defrosts. Over een aantal dagen zakt het dan een graad of 1,5. Iemand anders ook die ervaring?
Ik ga de stooklijn denk ik via home assistant wat opkrikken zodra het buiten koud en vochtig is. Of gewoon opkrikken als de temperatuur in huis zakt...
Tsja, dit zijn lastige omstandigheden voor een WP, temperaturen rond het vriespunt en veel vocht in de lucht. Ook bij ons wordt met moeite de set temperatuur gehaald, maar ik laat de stooklijn voor wat het is. Vind het wel goed zo, het is nog steeds behagelijk.

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:17
Goedemorgen,

In 1 ruimte krijgt de warmtepomp het niet behagelijk, hier hangt een radiator die niet echt warm word, helpt het nou echt om zo’n vin op of onder de radiator te plaatsen, werkt dat goed en zo ja, welke kan ik het beste aanschaffen?
Bedankt

• PVPaneel
@golfgti5 Jazeker. Het ligt er wel een beetje aan wat voor type radiator (liefst 1 met convectoren werkt beter dan alleen een plaat), maar het forceert koude lucht langs het warme oppervlak. Toen ik nog radiatoren had heb ik speedcomforts gekocht, maar de echt tweaker (ben ik niet :O)), die knutselt zelf met pc-fans en een eigen omkasting/aansturing).

• MR. RHS
RudyL90 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:06:
Boostmodus aanzetten?

• RudyL90
Ik kom er net achter dat ik zonder dat ik het doorhad al een paar dagen silent mode aan had staan. _O-
Dat verklaart het waarschijnlijk! De temperatuur stijgt nu weer langzaam.

• Da Terminater
a.zwikstra schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Is dit inmiddels hersteld? Ben benieuwd naar het defect.

• Benga1
  • Laatst online: 01:11
golfgti5 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 06:26:
Goedemorgen,

In 1 ruimte krijgt de warmtepomp het niet behagelijk, hier hangt een radiator die niet echt warm word, helpt het nou echt om zo’n vin op of onder de radiator te plaatsen, werkt dat goed en zo ja, welke kan ik het beste aanschaffen?
Bedankt
Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

Je bent ongeveer hetzelfde geld kwijt in vergelijking met die speedcomforts boosts, daarin tegen heb je vele grotere fans die je gehele warmteopervlak kunnen benutten.

• Benga1
  • Laatst online: 01:11
RudyL90 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Ik kom er net achter dat ik zonder dat ik het doorhad al een paar dagen silent mode aan had staan. _O-
Dat verklaart het waarschijnlijk! De temperatuur stijgt nu weer langzaam.
De buren schrikken zich nu rot :P.

• a.zwikstra
Da Terminater schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Is dit inmiddels hersteld? Ben benieuwd naar het defect.
Ik zou inderdaad nog een update geven. De pomp werkt weer. Het was toch wel een "vreemd" probleem. Ik heb een goede smartstekker er tussen zitten. Die leek het normaal te doen. Ik heb deze stekker ook tijdelijk verwijderd toen de pomp niets deed. Zonder de stekker deed de pomp ook niets en de dag erna ook niet. Daarna helaas niet meer naar gekeken. Toen de monteur kwam ging hij de spanning doormeten en toen zag hij geen stroom. Slimme stekker verwijdert en toen startte de pomp gewoon weer. :-( Had ik later nog een keer getest had de monteur niet hoeven kopen. Slimme stekker heb ik vervangen door een Homewizzard en alles draait weer als een zonnetje.

• RudyL90
RudyL90 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:31:
Ik heb in HA een utility sensor aangemaakt om de electricity_consumption_energy en heat_output_energy dagelijks te loggen in een csv. Dit werkt aardig, maar ik zie kleine afwijkingen (soms enkele kWh) ten opzichte van wat de app aan verbruik / warmteafgifte aangeeft. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Even hierop terugkomend. Het verbruik krijg ik nu goed gelogd, ik zie slechts een minimale afwijking. Zal komen door een iets andere manier van meten. De heat output echter wijkt standaard ~3,5% af van wat ik in de app zie (mijn log noteert meer). Iemand anders die dat is opgevallen? Of ben ik de enige die data logt in HA. :+

• Subby!me
  • Laatst online: 21:01
Vandaag getekend bij DeWarmte voor pomp mp met Pomp T boiler. Veel vergelijk gedaan tussen weheat/quatt/daikin maar uiteindelijk toch voor Dewarmte gekozen. 1. Scherpe prijsstelling 2. Pomp T via retour cv sprak me wel aan. 3. En de stille en krachtige werking van de Pomp MP. Bij quatt moest ik er 2 hebben dus dubbele kans op fouten.

In mijn onderzoek ben ik er wel achtergekomen dat alles staat en valt bij de installateur. Ik ben benieuwd als het goed is einde volgende maand installatie. Ons huis is van 1992 met vloerverwarming en vrijstaand. Gasverbruik rond de 1500m3 en dan stoken we ook nog in de avond met pelletkachel voor het lekker warm te krijgen. Iemand hier al ervaring met Pomp MP? Geloof dat ze pas 150 van deze hebben neergezet…

• Pupp3tmast3r
Subby!me schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:02:
Vandaag getekend bij DeWarmte voor pomp mp met Pomp T boiler. Veel vergelijk gedaan tussen weheat/quatt/daikin maar uiteindelijk toch voor Dewarmte gekozen. 1. Scherpe prijsstelling 2. Pomp T via retour cv sprak me wel aan. 3. En de stille en krachtige werking van de Pomp MP. Bij quatt moest ik er 2 hebben dus dubbele kans op fouten.

In mijn onderzoek ben ik er wel achtergekomen dat alles staat en valt bij de installateur. Ik ben benieuwd als het goed is einde volgende maand installatie. Ons huis is van 1992 met vloerverwarming en vrijstaand. Gasverbruik rond de 1500m3 en dan stoken we ook nog in de avond met pelletkachel voor het lekker warm te krijgen. Iemand hier al ervaring met Pomp MP? Geloof dat ze pas 150 van deze hebben neergezet…
Jazeker, MP en T combo draait hier nu ongeveer anderhalve maand, tot nu toe zeker tevreden. Natuurlijk best een koude tijd achter de rug, maar de MP heeft z'n boostmodus hier nog niet hoeven te gebruiken. Wij hebben nog wel een issue met de combinatie met de T, aangezien de MP telkens naar de stooklijn gaat stoken als de T om wat warmte in de leidingen vraagt (dit zou niet zo hoog hoeven te zijn). Hierdoor vloog soms de temperatuur in huis ook omhoog, maar daar wordt nu een aanpassing in de software voor gemaakt. Krijg daar binnenkort een update voor als het goed is!

• Subby!me
  • Laatst online: 21:01
Oké goed nieuws. Ben benieuwd hoe hij het bij ons gaat doen. Ik weet niet wat voor huis jij hebt. Ik had idd gehoord van de Dewarmte dat ze hier en daar wat kleine issues hadden maar die kunnen oplossen met wat tweaking van het systeem. Ik hoop dat ze niet in korte tijd failliet gaan maar dat is altijd het risico met een startup bedrijf .

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:45
Subby!me schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:02:

Hier is de All electric MP met pomp T afgelopen week geïnstalleerd in Noord Nederland. De temperaturen zijn buiten nagenoeg niet boven nul geweest.

Mijn situatie

- 180m2 oppervlak, waarvan 60/70m2 continu verwarmd

- normale radiatoren

- dubbel glas, geen hr ++

- dak 4cm isolatie op dagplaten, binnenuit wel 50% na geïsoleerd met RD 4.

- stooklijn -10 60 graden / +15 45 graden

Op dit moment is de gemiddelde COP 3.1 met een temperatuur van rond de 0 en onder nul buiten met vrij vochtig weer.

Ik vind dat tot op heden een super resultaat en lekker warm in huis.
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste