Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:51
MalleEppie71 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:01:
[...]

Dat zou mooi zijn, want dan kan je in principe los van de servers van DeWarmte de WP bedienen? Het is nu een startup, die worden echter een keer verkocht?
Je hebt dan geen updates/fixes meer, maar t.z.t. zou het een uitgekristalliseerd product moeten zijn.
De HA integratie draait helaas ook gewoon via de cloud, maar het lijkt wel alsof Home Assistant de wijziging gewoon even vast laat staan tot de cloud weer beschikbaar is (dat was hier rond half 3 vannacht). Er is dus geen directe controle mogelijk. Mijn Pomp T heeft vaak last van het niet opvolgen van wijzigingen, dus lokale controle zou wel fijn zijn. Inmiddels is de server trouwens weer bereikbaar!

[ Voor 3% gewijzigd door Pupp3tmast3r op 10-02-2026 18:09 ]

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:06
En we zijn er weer......😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkHpCZgB80EC0UEKkmlVbHbsYVE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bAM5AVeYUUTqUrhOpNicI7Vp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 194% gewijzigd door BruceMW op 10-02-2026 19:48 ]

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-02 09:35
Ik zou op de afbeelding wel even het adres weghalen als ik jou was..

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

• VickyG
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22-02 11:58
Staat jullie pomp AO weather gestuurd , of met een fixed temperature ?

• BruceMW
VickyG schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:53:
Staat jullie pomp AO weather gestuurd , of met een fixed temperature ?
Die staat ingesteld op Weather, buiten temperatuur.

• BruceMW
BruceMW schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:30:
[...]
Die staat ingesteld op Weather, buiten temperatuur gemeten door de AO.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:56
Als er geen serververbinding meer is met een DeWarmte (AO hybride) warmtepomp, betekent dit doorgaans dat de warmtepomp zelf blijft werken, maar dat je de instellingen niet kunt aanpassen via de app en geen actuele verbruiksdata ziet. De warmtepomp draait dan door op de laatst bekende instellingen. ( dit pas je ook niet dagelijks aan )
Als de verbinding wegvalt:
Werking blijft gegarandeerd: Bij een serverstoring aan de kant van DeWarmte (cloud-probleem) blijft de pomp gewoon verwarmen en warm water leveren. <> info dewarmte , lijkt mij dat er dan geen koud huis kan zijn toch.
Hier ook Weather

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-02 19:45
Ik stook op stooklijn en gebruik schakeling thermostaat (aan/uit) vanuit Homey om de pomp te stoppen als buffer vol zit en vraag lager is. Komt niet zo heel veel voor. Maar nu was de stooklijn door de storing ineens weg (0) en was de buffer 35 graden te hoog dus ging thermostaat uit. Daarom stopte hij hier. Dat aangepast dus nu bleef hij wel door stoken en kreeg ik melding in Homey.

Overigens is de Pomp AO eigenlijk een pomp van Sunrain (dacht de BLN-006TC1) en zou deze ook aan te sturen moeten zijn helemaal buiten Dewarmte om, zelfs zonder de Raspberry.

In ben in elk geval bezig om daar iets voor op te zetten en zal het melden als het werkt. Ik wacht heel even tot m'n extra warmtepomp (geen AO) is geïnstalleerd zodat ik daar mee kan gaan testen.

• jijzietdezenaam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:10
dnns85 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:45:
Ik stook op stooklijn en gebruik schakeling thermostaat (aan/uit) vanuit Homey om de pomp te stoppen als buffer vol zit en vraag lager is. Komt niet zo heel veel voor. Maar nu was de stooklijn door de storing ineens weg (0) en was de buffer 35 graden te hoog dus ging thermostaat uit. Daarom stopte hij hier. Dat aangepast dus nu bleef hij wel door stoken en kreeg ik melding in Homey.

Overigens is de Pomp AO eigenlijk een pomp van Sunrain (dacht de BLN-006TC1) en zou deze ook aan te sturen moeten zijn helemaal buiten Dewarmte om, zelfs zonder de Raspberry.

In ben in elk geval bezig om daar iets voor op te zetten en zal het melden als het werkt. Ik wacht heel even tot m'n extra warmtepomp (geen AO) is geïnstalleerd zodat ik daar mee kan gaan testen.
klopt de eerste modellen werden ook geleverd met bijbehorende schermpje om hem te bedienen en ook parameters te kunnen wijzigen. Ook via Tuya te bedienen & daardoor ook native in Home Assistant:)

• Chewmonkey
Heb hier stooklijn op basis van stroomtarief: hoog tarief= setpoints 1 graad omlaag en laag tarief= setpoints 1 graad omhoog.
Heb dus denk ik een stuk of 6 mutaties per dag voor de pomp ao.

Zojuist antwoord van de support op mijn melding van gisteren (best snel vind ik zelf):
Beste Chewmonkey,

Bedankt voor jouw bericht naar support. De melding in de app had te maken met een extern server probleem. Gisteravond is het probleem verholpen en dat app werkt weer naar behoren.

Fijne dag!
Voor mij dus case closed.. Voor nu.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online

Voor <1100 euro te koop bij Alibaba. Klopt dat wel?

• jijzietdezenaam
Tha Deo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Klopt zeker;)

• dnns85
Tha Deo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Klopt zeker, dan kan ie nog koelen ook. Maar vergeet transport en BTW niet. Al met al heb ik een sterkere versie van 2,9 - 9,1 kW op 3 fasen voor <€2000, de BLN-008TC3. En R290 ipv R32. Daarom had ik van de surplus van Dewarmte ook wel betere support en software verwacht eigenlijk.

• jijzietdezenaam
dnns85 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:46:
[...]

Klopt zeker, dan kan ie nog koelen ook. Maar vergeet transport en BTW niet. Al met al heb ik een sterkere versie van 2,9 - 9,1 kW op 3 fasen voor <€2000, de BLN-008TC3. En R290 ipv R32. Daarom had ik van de surplus van Dewarmte ook wel betere support en software verwacht eigenlijk.
ja dat koelen is echt 1 parameter in de software, ook met schermpje die erbij hoort is koelen "gratis"

• seraxje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-02 15:47
jijzietdezenaam schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:54:
[...]

ja dat koelen is echt 1 parameter in de software, ook met schermpje die erbij hoort is koelen "gratis"
Voor mij voelt daarom de optie koelen in de zomer nog vrij onaantrekkelijk.
Ik denk dat het in de praktijk niet veel toe voegt (of heb ik dat mis?)
Er is zelfs gezegd bij deWarmte dat je het ook een aantal weken mag proberen.

Maar wel vrolijk € 750 euro vragen... :o

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:06
seraxje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Voor mij voelt daarom de optie koelen in de zomer nog vrij onaantrekkelijk.
Ik denk dat het in de praktijk niet veel toe voegt (of heb ik dat mis?)
Er is zelfs gezegd bij deWarmte dat je het ook een aantal weken mag proberen.

Maar wel vrolijk € 750 euro vragen... :o
Ik vind de functie zeker wat toevoegen, maar ik denk enkel met vvw.
De prijs kun je daarintegen zeker wel iets van vinden, maar het scheelt me de aanschaf van een airco dus in dat opzicht is het een stuk goedkoper.
Op een warme dag laat ik de PompAO rond 8u starten met koelen en laat hem lekker door pruttelen de hele dag, dan wordt het eens 22 a 23 graden in de woonkamer terwijl het op een warme dag zonder koelen zomaar 30 graden wordt.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Tha Deo
  • Niet online

Mocht er langere tijd een communicatiestoornis zijn: kun jij een handleiding van de Sunrain posten? Wellicht kan ik dan handmatig wijzigingen doorvoeren.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:49
Tha Deo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:57:
[...]

Mocht er langere tijd een communicatiestoornis zijn: kun jij een handleiding van de Sunrain posten? Wellicht kan ik dan handmatig wijzigingen doorvoeren.
Deze?

1e hit op Google

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• dnns85
Tha Deo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:57:
[...]

Zonder RS485 modbus controller of display die dezelfde poort gebruikt (vermoed ik) kan je niet zo heel veel. Daarvoor mis je de aansturing.

Ik zal niet teveel op de zaken vooruit lopen maar in principe zou de pomp met wat eenvoudige hardware zelf aan te sturen moeten zijn met bijvoorbeeld Home Assistant. Zie https://github.com/CNC-Buddy/R290_heatpump.

Zelf heb ik geen HA draaien, maar ik heb wel goede hardware gevonden waarmee ik ga testen. Je kan de pomp dan lokaal aansturen met MQTT bijvoorbeeld. Dan kan de Pi in principe gewoon weg.

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 00:42

Tead

nnb

Ook wij gaan de overstap maken naar volledig elektrisch. We hebben een andere woning gekocht en de huidige CV installatie is 23 jaar oud. We twijfelde eerst om voor een hybride oplossing te gaan met een nieuwe CV, maar zijn uiteindelijk voor volledig elektrisch gegaan. De gevel en het dak waren een aantal jaar geleden al geheel geïsoleerd en wij laten nu ook een geheel nieuwe geïsoleerde vloer plaatsen met schuimbeton en vloerverwarming. Dit in combinatie van een relatief kleine woning en een 2 persoons huishouden past dat prima op 1 PompMP.

De PompMP en 200 Liter T Pomp worden over 2 maanden geïnstalleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Tead op 12-02-2026 23:41 ]

• Tha Deo
  • Niet online
Tead schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:25:
Ook wij gaan de overstap maken naar volledig elektrisch. We hebben een andere woning gekocht en de huidige CV installatie is 23 jaar oud. We twijfelde eerst om voor een hybride oplossing te gaan met een nieuwe CV, maar zijn uiteindelijk voor volledig elektrisch gegaan. De gevel en het dak waren een aantal jaar geleden al geheel geïsoleerd en wij laten nu ook een geheel nieuwe geïsoleerde vloer plaatsen met schuimbeton en vloerverwarming. Dit in combinatie van een relatief kleine woning en een 2 persoons huishouden past dat prima op 1 PompMP.

De PompMP en 200 Liter T Pomp worden over 2 maanden geïnstalleerd.

Enige wat ik nu nog nodig heb ik uiteraard een vriendenkorting code. :)
Zie PM:

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:50
MalleEppie71 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Ja inderdaad bizar. De (ietwat jonge) monteur twijfelde, ging een oudere collega videobellen (citaat toen hij de controller unit zag: "wat is dit voor hobby project") die het maar niks vond. Vervolgens een andere senior gebeld die ook nog nooit van DeWarmte had gehoord. Ondertussen ze er op gewezen dat ze zelf op hun website aangeven met DeWarmte te kunnen werken ("dit is mogelijk als de warmtepomp van Daikin, Quatt of DeWarmte is waarbij onze monteur volgens vaste instructies zonder veiligheidsrisico kan werken aan de cv-ketel en de warmtepomp buiten beschouwing kan worden gelaten. Onze monteur bepaalt uiteindelijk ter plekke of een huurcontract/ serviceabonnement kan worden voortgezet.") maar toen was het leed al geleden. Binnen een uur nadat de monteur vertrokken was had ik de opzegging in de mail.

Uit de e-mail:

Wij werken alleen met warmtepompen van specifieke merken die voldoen aan onze normen om veilig te kunnen werken. Uw merk warmtepomp komt niet in aanmerking voor een abonnement. Daarom moeten we helaas uw Feenstra cv-ketel serviceabonnement stopzetten.

Waarom geen Feenstra cv-ketel serviceabonnement voor alléén de cv-ketel?
In uw woning werken de hybride warmtepomp en de cv-ketel samen als één systeem. Daarom is het belangrijk dat de toestellen gezamenlijk onderhouden worden. Bij de melding van een storing is vaak niet duidelijk in welk deel van de installatie de storing zit of is ontstaan. We kunnen u dan niet garanderen de juiste hulp te bieden. Het is dus niet mogelijk om uw Feenstra cv-ketel serviceabonnement voort te zetten voor alleen de cv-ketel.

Wellicht dat ik nog ga reageren maar heb eigenlijk weinig zin in dit soort discussies. Misschien dat ik er DeWarmte op zal wijzen, het is voor hen ook een pluspunt als je niet je CV onderhoud kwijt bent als je WP koopt.
Een positief bericht over Feenstra: na een inhoudelijke mailwisseling wordt het onderhoudscontract toch doorgezet. Sinds 2025 worden 3 merken warmtepompen gedoogd, waaronder dus DeWarmte.
Uiteraard met de disclaimer “Het serviceabonnement wordt voortgezet onder de bestaande voorwaarden, mits onze monteur zonder veiligheidsrisico’s kan werken aan de cv-ketel, los van de warmtepomp”, maar dat lijk me redelijk.

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-02 19:39
In je browser voorheen kon je toch zelf je setpoint en graden enzo in een grafiek instellen, ik kan dat in de app niet vinden, of moet ik mijn bril opzetten?
Weet iemand waar ik dat kan doen?

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
@golfgti5 Settings=>Change Settings=>Heat Curve=>Custom

[ Voor 7% gewijzigd door PVPaneel op 15-02-2026 09:01 ]

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:51
golfgti5 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:54:
In je browser voorheen kon je toch zelf je setpoint en graden enzo in een grafiek instellen, ik kan dat in de app niet vinden, of moet ik mijn bril opzetten?
Weet iemand waar ik dat kan doen?
Onder Settings van je AO/MP, dan Heat Curve, Curve even op Custom zetten. Dan moet je een grafiekje zien als het goed is!

• golfgti5
Pupp3tmast3r schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:28:
[...]

Onder Settings van je AO/MP, dan Heat Curve, Curve even op Custom zetten. Dan moet je een grafiekje zien als het goed is!
Gevonden, bedankt!

• golfgti5
PVPaneel schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:00:
@golfgti5 Settings=>Change Settings=>Heat Curve=>Custom
Topper, bedankt!

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23-02 22:19
Ik heb zojuist voor het eerst in de app "Gas fired boiler heating only" aangezet en kom er nu achter dat de CV-ketel helemaal niet aanspringt... In het dashboard staat "Gas boiler" wel op "on", wat er op wijst dat het regelsysteem een signaal geeft. Heeft iemand hier een vergelijkbare ervaring (gehad)? (Het gaat om een Remeha Tzerra 39C CW5)

Edit: ik heb sinds de installatie de app.altijd ingesteld gehad op "Pomp AO only".

[ Voor 11% gewijzigd door WeakTweaker op 17-02-2026 21:00 ]

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:50
Op de controller zit een schuifknopje waarmee je de controller passeert en de thermostaat rechtreeks de CV ketel aanstuurt. Werkt het dan wel?

• rabussa
  • Laatst online: 09:40
Nou, ik heb nog steeds last van het lawaai van de warmtepomp. Vandaag is er een monteur geweest, maar er is nog niets concreets. Het enige wat zeker is, is dat hij het ermee eens is dat de warmtepomp lawaai maakt.

Nog iets: afgelopen december heeft de warmtepomp een paar dagen lang de ingestelde temperatuur (volgens de app) niet bereikt. Ik heb contact opgenomen met Dewarmte en zij zeiden dat er iets mis was met de app. Vandaag heb ik de ultrasone warmtemeter die aan de pomp is bevestigd bekeken en ik zie dat de waarden ongeveer 3 graden lager zijn dan wat ik in de app zie. In de app staat 35 graden aanvoer en 31 graden retour.

Heeft iemand van jullie ook zulke afwijkende metingen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSdPn-AaWWk0VM2zeIgBEiyMnlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4InfqKzsvdtZfaFqwz334aE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPijNkKe_DC2EPsLEsbjjgyz2JQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JD7E1KJvqMfQKCAchaJtOIyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elVUE4B32bY2TGodGfNgjU7BmQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Um6b9Kv4mEL8EQrvPHEX52ok.jpg?f=fotoalbum_large

• marcorolla
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-02 11:07
[quote]rabussa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:47:
Nou, ik heb nog steeds last van het lawaai van de warmtepomp. Vandaag is er een monteur geweest, maar er is nog niets concreets. Het enige wat zeker is, is dat hij het ermee eens is dat de warmtepomp lawaai maakt.

Nog iets: afgelopen december heeft de warmtepomp een paar dagen lang de ingestelde temperatuur (volgens de app) niet bereikt. Ik heb contact opgenomen met Dewarmte en zij zeiden dat er iets mis was met de app. Vandaag heb ik de ultrasone warmtemeter die aan de pomp is bevestigd bekeken en ik zie dat de waarden ongeveer 3 graden lager zijn dan wat ik in de app zie. In de app staat 35 graden aanvoer en 31 graden retour.

Ik zal er ook eens naar kijken. Niet om bijdehand te zijn maar wel een kleine tip, ik zie op je foto flink wat bladeren tegen de WP aanliggen. Dat verstoort wel de luchtaanzuiging. Zal zeker niet zo zijn dat het geluid daardoor zo erg is maar helpen doet het in ieder geval niet ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door marcorolla op 18-02-2026 13:52 ]

• rabussa
marcorolla schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:51:
[quote]rabussa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:47:

Ik zal er ook eens naar kijken. Niet om bijdehand te zijn maar wel een kleine tip, ik zie op je foto flink wat bladeren tegen de WP aanliggen. Dat verstoort wel de luchtaanzuiging. Zal zeker niet zo zijn dat het geluid daardoor zo erg is maar helpen doet het in ieder geval niet ;-)
Geen probleem, de evaporator is schoon :P

• WeakTweaker
rabussa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:47:

Heeft iemand van jullie ook zulke afwijkende metingen?
Volgens mij is er eerder hier op het forum de constatering geweest dat de pomp (AO) intern ook temperatuursensoren heeft (die een paar graden verschil hebben tov de warmtemeter) en dat de app daar gebruik van maakt, zie onderstaand bericht en de reacties daarop:
https://gathering.tweaker...message/84047014#84047014

• WeakTweaker
MalleEppie71 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:52:
Op de controller zit een schuifknopje waarmee je de controller passeert en de thermostaat rechtreeks de CV ketel aanstuurt. Werkt het dan wel?
Dank voor de tip! Ik ga het testen als ik weer thuis ben.

• Joarie
WeakTweaker schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Dank voor de tip! Ik ga het testen als ik weer thuis ben.
En controleer ook even of de aansturingsdraad van de DeWarmte Raspberry Pi wel goed is aangesloten bij zowel de controller als de CV-ketel zelf. Zeker omdat je zelf al aangeeft nooit de CV te hebben aangesproken sinds de installatie en het nu pas test. Kan vaak zoiets stoms zijn als de aansluiting en niet zo zeer falen van een component :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• rabussa
Kan iemand alsjeblieft de controle uitvoeren die ik een paar berichten geleden noemde met betrekking tot de temperatuurverschillen? Het is belangrijk voor me, omdat ik geen enkele bereidheid zie van Dewarmte om mijn problemen op te lossen en ik om een ​​terugbetaling zal vragen. Ik wil gewoon een sterke zaak kunnen opbouwen.
Alvast bedankt

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:05

dlenstra

....

rabussa schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:52:
Kan iemand alsjeblieft de controle uitvoeren die ik een paar berichten geleden noemde met betrekking tot de temperatuurverschillen? Het is belangrijk voor me, omdat ik geen enkele bereidheid zie van Dewarmte om mijn problemen op te lossen en ik om een ​​terugbetaling zal vragen. Ik wil gewoon een sterke zaak kunnen opbouwen.
Alvast bedankt
Zie het bericht van @WeakTweaker de daarin aangehaalde post is van mij. En lees ook even rondom die post. Die afwijking bestaat nog steeds. Getallen die in de app worden getoond komen dus van sensoren in de Pomp AO en niet van de heatmeter. Afwijking is bij mij (en bij meer mensen hier) ook ongeveer 3 graden.
Het heeft op enig moment zo in de app gestaan dat op je insights tabblad wel de interne meting werd getoond. Dat riep toen een hoop vragen op omdat de ingestelde stooklijn nog op de oude manier werd getoond (die was niet gecorrigeerd, er wordt nog steeds gestookt naar de werkende oude stooklijn, die dus ook door de interne sensor wordt nagestreefd). Het leek er daarom op dat de stooklijn niet gehaald, maar er (logischerwijs) 2-3 graden onder bleef hangen. Is toen, helaas, weer terug gedraaid ipv een aanpassing te doen op de ingestelde stooklijn of de gebruikte sensor om die stooklijn te bewaken.

Je COP wordt wel berekend aan de hand van de heatmeater getallen.

• rabussa
dlenstra schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:34:
[...]

Zie het bericht van @WeakTweaker de daarin aangehaalde post is van mij. En lees ook even rondom die post. Die afwijking bestaat nog steeds. Getallen die in de app worden getoond komen dus van sensoren in de Pomp AO en niet van de heatmeter. Afwijking is bij mij (en bij meer mensen hier) ook ongeveer 3 graden.
Het heeft op enig moment zo in de app gestaan dat op je insights tabblad wel de interne meting werd getoond. Dat riep toen een hoop vragen op omdat de ingestelde stooklijn nog op de oude manier werd getoond (die was niet gecorrigeerd, er wordt nog steeds gestookt naar de werkende oude stooklijn, die dus ook door de interne sensor wordt nagestreefd). Het leek er daarom op dat de stooklijn niet gehaald, maar er (logischerwijs) 2-3 graden onder bleef hangen. Is toen, helaas, weer terug gedraaid ipv een aanpassing te doen op de ingestelde stooklijn of de gebruikte sensor om die stooklijn te bewaken.

Je COP wordt wel berekend aan de hand van de heatmeater getallen.
Ik maak me geen zorgen over COP of iets dergelijks. Mijn probleem is dat het water in mijn huis bijvoorbeeld niet de 35 graden bereikt. Dat is de normale temperatuur die ik gebruik. De temperatuur die ik zie, is de temperatuur van de warmtemeter, en niet die van de app. Ik vraag me af waarom dat zo is? Zijn er defecte sensoren in de warmtepomp? Ik zou graag de oorzaak willen weten. Van Dewarmte heb ik nog geen antwoord gekregen.

• PVPaneel
  • Nu online
Hoe ver tussen buitenunit en huis in? Als in, wat verlies je tot in je huis?

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:05

dlenstra

....

Dat is bij mij, en waarschijnlijk meerdere anderen, ook zo. De watertemperatuur die ik binnen meet is ongeveer gelijk aan de weergave op de heatmeter.
Hoewel ik het zelf ook graag anders zou zien, moet je er bij het instellen van de stooklijn dus eigenlijk gewoon rekening mee houden dat je die 3 graden hoger instelt dan temperatuur die je aan water wilt hebben. Dus wil je 29 graden water, dan 32 instellen. Is wat mij betreft ook omgekeerd redeneren. Je stelt je stooklijn zo in dat de kamertemperatuur op het gewenste niveau is, of je daar nou 29 graden water of 35 graden voor nodig hebt.

• Joarie
Zonder die heatmeter hadden we deze discussie ook niet gehad en had je dit verschil gegooid op warmteverlies vanaf de bron tot in huis bij je afgiftesysteem en de kalibratie van een sensor.

• rabussa
PVPaneel schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:14:
Hoe ver tussen buitenunit en huis in? Als in, wat verlies je tot in je huis?
De warmtepomp staat naast het gebouw. ​​Als het om warmteverlies zou gaan, zouden de waarden niet overeenkomen met de metingen van de heat meater

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:52
Verlies in de leidingen over een afstand kan zomaar een temperatuur verschil laten zien. Daarnaast, als je temperatuurmeting niet gekalibreerd is kan je er eigenlijk niets zinnigs over zeggen. Ik zal dan vooral naar de Delta kijken en niet naar de individuele aanvoer en retour temperatuur. Ook waar meet je is belangrijk. Die warmtemeter meet in de buis, jij erop en in de WP waarschijnlijk ook.

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:08
Bij mij ook iets minder dan 3 graden verschil. Stooklijn 37, heatmeter 34.7 en de heatmeister controller voor de radiatorfans geeft aan de andere kant van het huis (uiterste van het cv circuit) 32.8.
Maar eigenlijk alleen maar een gunstig beeld toch, ervanuitgaande dat de heatmeter een beetje gekallibreerd is stoken we met een lagere temperatuur dan de app ons doet geloven.

• rabussa
RudyL90 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:03:
Bij mij ook iets minder dan 3 graden verschil. Stooklijn 37, heatmeter 34.7 en de heatmeister controller voor de radiatorfans geeft aan de andere kant van het huis (uiterste van het cv circuit) 32.8.
Maar eigenlijk alleen maar een gunstig beeld toch, ervanuitgaande dat de heatmeter een beetje gekallibreerd is stoken we met een lagere temperatuur dan de app ons doet geloven.
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar ik zie dat niet als iets positiefs. Ik zie het andersom. Sinds de installatie dacht ik dat dit de werkelijke temperatuur was van het water dat het pand binnenkwam, en toen had ik een beetje moeite om het huis te verwarmen. Vóór de warmtepomp heb ik getest met de CV-Ketel die de werkelijke temperatuur gaf die ik vroeg en ik ondervond geen problemen om het huis te verwarmen. Toen werd ik me ervan bewust, ik verhoogde het doel om het verschil te compenseren en het huis verwarmt prima, maar natuurlijk... kost meer.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:52
En hoe weet je zo zeker dat de CV de juiste temperatuur geeft? Uiteindelijk maakt het niets uit, het is fine tuning. Als de WP iets hoger ingesteld moet worden om het warm te krijgen, wat is dan het probleem. Dat weet je nu en dus pas je de instelling aan en het huis wordt warm. Dat is toch de functie van de WP. Verder kijken we toch niet naar die getalletjes.

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:03
Als het huis prima warm, wat is het probleem. Als deze afwijkt bij de warmtepomp t.o.v. de cv, zet je de temperatuur gewoon wat hoger. Maakt niks uit.

Temperatuur is onnauwkeurig. Afwijking bij cv, warmtepomp en thermostaat. Warmte verlies in de leiding. Zo is de hoogte en plaats al heel verschillend waar de thermostaat hangt. Kijk maar naar een sauna. Temperatuur verschil van 20 graden tussen vloer en plafond. Er is niet voor niks vloerverwarming.

Je kunt een inductie kookplaat wel op 3 zetten i.p.v. 9. maar het kost wat het kost aan energie om het water te laten koken. Niks meer of minder met kosten.

Huis goed isoleren, dat bespaart.

[ Voor 6% gewijzigd door Irene2025 op 19-02-2026 20:01 ]

• RudyL90
rabussa schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:39:
[...]

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar ik zie dat niet als iets positiefs. Ik zie het andersom. Sinds de installatie dacht ik dat dit de werkelijke temperatuur was van het water dat het pand binnenkwam, en toen had ik een beetje moeite om het huis te verwarmen. Vóór de warmtepomp heb ik getest met de CV-Ketel die de werkelijke temperatuur gaf die ik vroeg en ik ondervond geen problemen om het huis te verwarmen. Toen werd ik me ervan bewust, ik verhoogde het doel om het verschil te compenseren en het huis verwarmt prima, maar natuurlijk... kost meer.
Je huis heeft een bepaalde warmtevraag en de pomp moet daaraan voldoen om het op temperatuur te houden. Een afwijking in de temperatuur in de app verandert daar niets aan toch? Het is niet alsof de situatie nu anders is als voorheen en je heen warmer moet stoken om het huis op temperatuur te houden?

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-02 12:15
Is er een tweaker met de pomp MP en de pomp T in de omgeving Utrecht/Driebergen of enigszins op de route van Driebergen naar Europoort/Maasvlakte waar ik eens zou kunnen luisteren.
Ben als de dood voor het geluid en/of trillingen en twijfel. Op papier lijkt de MP extreem stil maar is ie het ook echt.

• Chewmonkey
Hier wat anders, ook over de stooklijn: de target temperature verandert niet als ik de stooklijn aanpas tijdens de run. In mijn beleving was dit vóór de connection-perikelen anders in mijn beleving, maar ik heb pas 2 dagen kunnen testen toen.

In home assistant laat ik de stooklijn aan beide zijden 1 graad verhogen als ik bijvoorbeeld 0,3 graden de thermostaat verhoog: dat de warmtepomp daadwerkelijk harder gaat draaien als ik het huis warmer wil hebben. Dat werkte, maar nu niet meer.

Herkent iemand dit, dat het aanpassen van de stooklijn geen effect heeft?

Edit: als ik via de DeWarmte app de stooklijn wil aanpassen, blijft bovenin die blauwe balk met 'Saving your changes..' hangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Chewmonkey op 20-02-2026 22:42 ]

• rabussa
Ik gebruik geen verwarmingscurve, dus ik weet het niet. In de vaste lijn heb ik gisteren geprobeerd de temperatuur te veranderen en dat werkte.

• RudyL90
Chewmonkey schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:09:
Hier wat anders, ook over de stooklijn: de target temperature verandert niet als ik de stooklijn aanpas tijdens de run. In mijn beleving was dit vóór de connection-perikelen anders in mijn beleving, maar ik heb pas 2 dagen kunnen testen toen.

In home assistant laat ik de stooklijn aan beide zijden 1 graad verhogen als ik bijvoorbeeld 0,3 graden de thermostaat verhoog: dat de warmtepomp daadwerkelijk harder gaat draaien als ik het huis warmer wil hebben. Dat werkte, maar nu niet meer.

Herkent iemand dit, dat het aanpassen van de stooklijn geen effect heeft?

Edit: als ik via de DeWarmte app de stooklijn wil aanpassen, blijft bovenin die blauwe balk met 'Saving your changes..' hangen.
Het werkt hier gewoon. Misschien even control unit resetten?

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:34
Ik heb twee pompAO's hier, 1 voor het huis met radiatoren, de andere voor een loods aan het huis met vloerverwarming.
Eerste is in 2023 geplaatst en de 2e een ruim jaar later.
Tijdens de schouw allemaal data zoals oppervlakte en gasverbruik en isolatie e.d. besproken.
Behalve de standaard problemen/ergernissen die hier vaker te lezen zijn werken beide pompen prima boven de +/-5 graden en moet ik ze zelfs wat afknijpen op de stooklijn etc. Soms zelf onder 5 graden of met korte vorst ook redelijke werking.
Maar met de afgelopen koude en lange winter blijkt dat beide behoorlijk onder vermogen hebben voor onze woning, huis komt niet boven de 17 graden , loods niet boven de 14, beide units staan in turbo mode, stroomverbruik is aso te noemen en alle mogelijke instellingen/oplossingen doen weinig goeds.
Volgens de site zelf die nu zegt voor een vrijstaande woning/loodsruimte zoals wij die hebben het advies pompMP tot aan de warmte verliesberekening van deWarmte zelf tot aan alle andere sites die ik maar kan vinden.
Ben in overleg gegaan over een oplossing maar krijg behalve trage reactie uiteindelijk alleen een "oplossing in de vorm van zelf nieuwe kabels+aansluiting meterkast aanleggen a 500 euro om daarna nog ongeveer 8000 euro bij te betalen voor 2x pompMP plaatsen en dan nemen ze de oude AO's mee terug. Na mijn reactie dat ik dit niet zie als een gepaste oplossing nog een mail gehad waarin ze allerlei data en cijfers gooien en zeggen dat het allemaal prima lijkt te werken en dat ze geen oplossing zien in meer vermogen toevoegen...

Ben net begonnen met rechtsbijstand maar zou graag meer willen weten van mensen die soortgelijk meegemaakt hebben of advies hebben.
(we hebben sinds een jaar geen gas meer op de woning, gelukkig nog wel backup van airco's maar zie behalve upgraden naar 2x MP geen goede oplossing op lange termijn qua comfort en energieverbruik behalve weer overstappen op een andere manier van verwarmen namelijk een cv palletkachel tegen ook behoorlijke kosten..)

• Chewmonkey
RudyL90 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:24:
[...]

Het werkt hier gewoon. Misschien even control unit resetten?
Gisteravond voor het slapengaan inderdaad gedaan en zag gedurende de nacht dat de stooklijn verhoogd werd bij lage energieprijs en weer een graadje later werd vanmorgen toen het tarief weer gestegen was; het is dus opgelost.

• rabussa
WouteruitTB schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:00:
Ik heb twee pompAO's hier, 1 voor het huis met radiatoren, de andere voor een loods aan het huis met vloerverwarming.
Eerste is in 2023 geplaatst en de 2e een ruim jaar later.
Tijdens de schouw allemaal data zoals oppervlakte en gasverbruik en isolatie e.d. besproken.
Behalve de standaard problemen/ergernissen die hier vaker te lezen zijn werken beide pompen prima boven de +/-5 graden en moet ik ze zelfs wat afknijpen op de stooklijn etc. Soms zelf onder 5 graden of met korte vorst ook redelijke werking.
Maar met de afgelopen koude en lange winter blijkt dat beide behoorlijk onder vermogen hebben voor onze woning, huis komt niet boven de 17 graden , loods niet boven de 14, beide units staan in turbo mode, stroomverbruik is aso te noemen en alle mogelijke instellingen/oplossingen doen weinig goeds.
Volgens de site zelf die nu zegt voor een vrijstaande woning/loodsruimte zoals wij die hebben het advies pompMP tot aan de warmte verliesberekening van deWarmte zelf tot aan alle andere sites die ik maar kan vinden.
Ben in overleg gegaan over een oplossing maar krijg behalve trage reactie uiteindelijk alleen een "oplossing in de vorm van zelf nieuwe kabels+aansluiting meterkast aanleggen a 500 euro om daarna nog ongeveer 8000 euro bij te betalen voor 2x pompMP plaatsen en dan nemen ze de oude AO's mee terug. Na mijn reactie dat ik dit niet zie als een gepaste oplossing nog een mail gehad waarin ze allerlei data en cijfers gooien en zeggen dat het allemaal prima lijkt te werken en dat ze geen oplossing zien in meer vermogen toevoegen...

Ben net begonnen met rechtsbijstand maar zou graag meer willen weten van mensen die soortgelijk meegemaakt hebben of advies hebben.
(we hebben sinds een jaar geen gas meer op de woning, gelukkig nog wel backup van airco's maar zie behalve upgraden naar 2x MP geen goede oplossing op lange termijn qua comfort en energieverbruik behalve weer overstappen op een andere manier van verwarmen namelijk een cv palletkachel tegen ook behoorlijke kosten..)
Ik herken het patroon... lang wachten... en dan proberen ze je wijs te maken dat alles in orde is, volgens hun eigen inschatting. Ik heb zelf ook een aanhoudend probleem met ze. Ik heb (nog) geen juridische stappen tegen ze ondernomen en ik hoop dat dat ook nooit nodig zal zijn. Als je er 100% zeker van bent dat zij de schuldigen zijn, documenteer dan alles. Dat is het enige advies dat ik je kan geven. Dat doe ik zelf ook.

• Irene2025
WouterUitTB, ik herken deze problemen niet zo met de temperatuur. Haalde altijd wel minimaal 19,5 graden. Ben nog wat aan het fijner afstellen maar mijn systeem staat 24 uur in stille modes en trekt dat makkelijk. Onder de 5 graden hebben de warmtepompen er eenmaal veel meer moeite mee. Mijn woning is best goed geïsoleerd, koelt nauwelijks af. Kun je nog wat aan betere isolatie doen. Ik denk dat dit je enorm zal helpen. Zie het verschil al tussen je loods en de woning.

• PVPaneel
  • Nu online
@WouteruitTB Je noemt net niets. Twee AO's voor huis en loods. Mooi. Wat is...
Het warmteverlies, je afgiftesysteem, je stooklijn, het historisch gasverbruik? Zonder die info kan niemand oordelen of DeWarmte heeft liggen slapen of dat je je systeem niet op orde hebt. En ik wil je graag helpen! Die warmteverliesberekeningen zijn trouwens best extreem; in mijn geval verwacht de berekening 2 PompMP's en een 300liter PompT; ik garandeer je dat ik met 1 PompMP en een 200L toe kan.. (1200m3 gas totaal voordat ik de afgifte en isolatie verbeterde).

[ Voor 29% gewijzigd door PVPaneel op 21-02-2026 17:14 ]

• WouteruitTB
wat meer info:
1 AO voor vrijstaande woning, alleen radiatoren 155m2 was redelijk geïsoleerd (E label bij aankoop en al diverse dingen zelf verbeterd zoals de vloer met pir platen en zeil op de grond.Sinds 2025 overal triple glas, kunststof deuren/kozijnen en spouwmuur isolatie.
Pomp draait all-electric want in 2025 van het gas af gegaan.
Stooklijn heeft op meerdere standen gestaan, vandaag red ik 25/40 en de fan in lage (compressor 45% ,fan in 60%) stand met gemak maar heb met het koude weer ook de std radiator aangehad, alles op max gezet en meer, altijd met het resultaat dat ik niet meer als max 29/30 graden aanvoer temperatuur kreeg met een AO in Boost mode, stroomverbruik van gemiddeld 2kWh en 1a2 defrosts per uur wat de hele boel weer in liet zakken.
Warmteverlies toen online ingevuld en nergens meer terug te vinden... online opnieuw ingevuld vorige week en kom ik op 14.2kW maar in hetzelfde rapport staat niet duidelijke tot precies hoeveel rc waarde de nieuwe isolatie is e.d.
Ik heb 3x 7kW airco's in huis sinds 2022 waarmee ik het huis ook bij koud goed kan warm houden ook op halve kracht (gaf mij ook het idee dat ik 10 a 12 kW qua warmtepomp nodig had voor de woning)
gasverbruik wat ik terug lees bij de warmte was 1300m3 rond 2020/21 voor we over gingen op airco's terwijl het daadwerkelijke gebruik wat ik terug vond op 2500a2750 m3 lag(is dan wel voor de woning+loods samen waarbij de loods alleen op antivorst stand stond)

De loods is minder goed geisoleerd, 200m2 met een pirplaten dak, damwand/isolatiepur/houten panelen muren en vloerverwarming over 70% van die ruimte.merendeel glas is daar hr+ en 2 grote roldeuren met helft plastic dubbel pvc ramen e.d. wat nog wat verlies geeft.
Hier hetzelfde verhaal als het huis, warmteverlies niet terug te vinden en huidig rapport geeft aan 17.6kW maar staat ook weer diverse dingen in die niet kloppen (is 1300m3 gas verbruik etc.)
In de loods hangen ook 3x 7kW airco naast elkaar wat zelfs beter dan in huis de ruimte kan verwarmen omdat het een grote ruimte is, nadeel is wel dat de warmte ook sneller verdwijnt zodra een of beide roldeuren open gaan..

Kan nog veel meer details geven maar globaal komt het erop neer dat in 23 en in 24 ze uitgebreid alles hebben bekeken en genoteerd, ook alle hints dat ik toen al met airco's verwarmde en hoeveel kW die hadden en in welke stand (50%) en stroomverbruik e.d. en toch hebben ze tot 2 maal toe een te zwakke pomp neergezet die het keurig doet in het voorjaar/najaar maar tijdens vorst/echte gewoon simpelweg vermogen mist om zowel het huis als de loods genoeg vermogen te geven.

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
WouteruitTB schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:40:
wat meer info:
1 AO voor vrijstaande woning, alleen radiatoren 155m2 was redelijk geïsoleerd (E label bij aankoop en al diverse dingen zelf verbeterd zoals de vloer met pir platen en zeil op de grond.Sinds 2025 overal triple glas, kunststof deuren/kozijnen en spouwmuur isolatie.
Pomp draait all-electric want in 2025 van het gas af gegaan.
Stooklijn heeft op meerdere standen gestaan, vandaag red ik 25/40 en de fan in lage (compressor 45% ,fan in 60%) stand met gemak maar heb met het koude weer ook de std radiator aangehad, alles op max gezet en meer, altijd met het resultaat dat ik niet meer als max 29/30 graden aanvoer temperatuur kreeg met een AO in Boost mode, stroomverbruik van gemiddeld 2kWh en 1a2 defrosts per uur wat de hele boel weer in liet zakken.
Warmteverlies toen online ingevuld en nergens meer terug te vinden... online opnieuw ingevuld vorige week en kom ik op 14.2kW maar in hetzelfde rapport staat niet duidelijke tot precies hoeveel rc waarde de nieuwe isolatie is e.d.
Ik heb 3x 7kW airco's in huis sinds 2022 waarmee ik het huis ook bij koud goed kan warm houden ook op halve kracht (gaf mij ook het idee dat ik 10 a 12 kW qua warmtepomp nodig had voor de woning)
gasverbruik wat ik terug lees bij de warmte was 1300m3 rond 2020/21 voor we over gingen op airco's terwijl het daadwerkelijke gebruik wat ik terug vond op 2500a2750 m3 lag(is dan wel voor de woning+loods samen waarbij de loods alleen op antivorst stand stond)

De loods is minder goed geisoleerd, 200m2 met een pirplaten dak, damwand/isolatiepur/houten panelen muren en vloerverwarming over 70% van die ruimte.merendeel glas is daar hr+ en 2 grote roldeuren met helft plastic dubbel pvc ramen e.d. wat nog wat verlies geeft.
Hier hetzelfde verhaal als het huis, warmteverlies niet terug te vinden en huidig rapport geeft aan 17.6kW maar staat ook weer diverse dingen in die niet kloppen (is 1300m3 gas verbruik etc.)
In de loods hangen ook 3x 7kW airco naast elkaar wat zelfs beter dan in huis de ruimte kan verwarmen omdat het een grote ruimte is, nadeel is wel dat de warmte ook sneller verdwijnt zodra een of beide roldeuren open gaan..

Kan nog veel meer details geven maar globaal komt het erop neer dat in 23 en in 24 ze uitgebreid alles hebben bekeken en genoteerd, ook alle hints dat ik toen al met airco's verwarmde en hoeveel kW die hadden en in welke stand (50%) en stroomverbruik e.d. en toch hebben ze tot 2 maal toe een te zwakke pomp neergezet die het keurig doet in het voorjaar/najaar maar tijdens vorst/echte gewoon simpelweg vermogen mist om zowel het huis als de loods genoeg vermogen te geven.
Bizar met 1 AO. Ik heb ook 1 AO, maar ik heb ook 160m2, en vergelijkbaar geisoleerd dan jullie huis (geen triple glas) maar wel overal vloerverwarming, en bij mij kwamen ze er mee dat ik het net niet zou gaan redden...
En dat klopt ook wel, met temperaturen net onder het vriespunt redden we het ook net niet.
Maar dan zou je zeggen dat jullie dus never nooit niet uitkomen.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• PVPaneel
  • Nu online
Als ze gedimensioneerd hebben op basis van 1400m3 (laat staan op 2500) dan komt een PompAO al aanzienlijk te kort, dat is ca. 6,7 kW warmteverlies bij -10. De pomp doet dan nog knap 4 en een beetje... Maar ja, is ie aan je verkocht als All Electric of als hybride? Heb je daar goede documentatie van? Want je draait sinds 2025 all electric en de pomp is van 2023?

[ Voor 9% gewijzigd door PVPaneel op 22-02-2026 11:26 ]

• WouteruitTB
Zit in de mail te zoeken maar de ellende is dat ik wel een installatieplan vind maar dus nergens wat er bij schouw/installatie van de 1e pomp genoemd is als jaarlijks gasverbruik..
(ik zie jaar afrekeningen van 2020 & 2021 terug met 2450 en 2750m3 maar nergens info hierover in de stukken van DeWarmte op hun site, in de mail of anders..)
Er staat nergens dat de pomp specifiek als een hybride oid verkocht is en wel meerdere support berichten waarin ik aangeef dat de cv bij springt terwijl ik dat niet wil e.d. met ook reactie van hun kant dat het daarna opgelost is.Dat deel lijkt goed. Ik denk ook algemeen goed te staan met het feit dat ik 2 maal op hun advies een een AO heb aangeschaft terwijl er tal van redenen te vinden zijn dat het toen al niet kon en nu helemaal een rare combi is. (zowel hybride als all-electric.)

Hierbij ook voor de gein de laatste mail waar ik helemaal niks meer kan rijmen (hebben ze het over 1 of over 2 jaar? en hoe dan als de 2e pomp pas december 2024 geplaatst is...)

En voor zover ik zeker ben was ons gasverbruik voor de flinke isolerende maatregelen +/- 2500m3 dus hoe kan ik 8000!m3 "bespaard" hebben?

Daarnaast lijkt het best aardig op papier idd, maar dat geef ik zelf ook aan, boven de 4/5 graden en 80% van de tijd dat de verwarming aanstaat werkt het systeem om prima (al zag ik vanmiddag een youtube film voorbij komen van ketelklets en dan hoor ik dat die 550 kWh en 60 euro kwijt was voor januari terwijl mijn huis in januari bijna het dubbele koste qua kWh & euro's...)

Vind het een goedkope manier om de klacht proberen af te kappen zonder daadwerkelijk een oplossing te bieden of concreet meer te overleggen omtrent prijzen of gerichte acties.
(alleen al het begin stuk dat ze eerst aangeven dat de 2 pompen het zouden moeten redden zonder onderbouwing, daarna beginnen over dat ik een hybride opstelling? hoe dan zonder gasaansluiting? etc...

"Dag Wouter,

Ik heb jouw situatie uitvoerig besproken met mijn collega’s en we zijn er gezamenlijk diep in gedoken. We hebben ook naar de daadwerkelijke prestaties en cijfers van de installaties gekeken. Op basis daarvan zijn we tot een duidelijke conclusie gekomen.

Meer vermogen toevoegen gaat naar onze overtuiging niet het resultaat opleveren waar jij naar op zoek bent. Het vermogen van de twee huidige warmtepompen zou voldoende moeten zijn om jouw woning te verwarmen. Bovendien werk je met een hybride opstelling, wat betekent dat de cv-ketel automatisch bijspringt zodra de warmtepompen het alleen niet aankunnen. In theorie zou je woning daarmee altijd op temperatuur moeten kunnen komen.

We hebben daarnaast de daadwerkelijke prestaties van jouw warmtepompen geanalyseerd. Daaruit blijkt dat beide units technisch goed functioneren en leveren wat ze behoren te leveren.

Pomp: A-539 44.944 kWh, COP 3.81

Pomp: A-1481 24.591kWh, COP 3.99

Stap 1 — Gas-equivalent (m³) van de geleverde warmte

A-539 (44.944 kWh) → 5.112 m³ gas-equivalent

A-1481 (24.591 kWh) → 2.797 m³ gas-equivalent

Totaal → 7.908 m³

Stap 2 — Besparing in euro

A) “Bruto” besparing (alleen vermeden gasinkoop)

Met gemiddeld 2024–2025: 1,33191 €/m³:

A-539: 5.112 m³ × 1,33191 = € 6.808

A-1481: 2.797 m³ × 1,33191 = € 3.725

Totaal: 7.908 m³ × 1,33191 = € 10.533

B) “Netto” besparing (vermijden gas – extra stroom voor warmtepomp via COP)

Stroomverbruik:

A-539: 44.944 / 3,81 = 11.796 kWh

A-1481: 24.591 / 3,99 = 6.163 kWh

Totaal: 17.959 kWh

Met gemiddeld 2024–2025: gas 1,33191 €/m³ en stroom 0,28861 €/kWh:

A-539: €6.808 (gas) − €3.404 (stroom) = € 3.404

A-1481: €3.725 (gas) − €1.779 (stroom) = € 1.946

Totaal: €10.533 − €5.183 = € 5.350

Op basis van deze cijfers zien we dat de warmtepompen technisch goed presteren en een solide rendement behalen. Achteraf kunnen we dus concluderen dat het probleem waarschijnlijk niet zit in het vermogen van de pompen, maar elders gezocht moet worden (bijvoorbeeld in afgifte, regeling, hydraulische balans of instellingen).Wij hebben er alles aan gedaan om de situatie inhoudelijk te analyseren en op basis van data te beoordelen."

• PVPaneel
  • Nu online
Waar ben je naar op zoek? De COPs zijn uitstekend voor radiatoren, de warmteafgifte laat zien dat er aanzienlijke warmteopwek is en het systeem is duidelijk als hybride opgeleverd, want de cv hing er nog en kon bijspringen. Die 8000m3 gas is het energetisch equivalent dat is opgewekt. Er is niets mis met de AO als hybride; dat beaam je ook, want tot 5 graden blijft de toko prima warm. DeWarmte heeft je niet gedwongen om de cv ketel weg te halen toch?

• WouteruitTB
Een goede oplossing, 8000m3 gas is zowel in gasvorm als in elektra vorm niet correct gezien de woning eerder met 2500m3 gas beter verwarmd kon worden (of met minder elektra via de airco's.)
Daarnaast is zijn de pomp hybride geplaatst via een CV maar besproken en beschreven heb ik staan dat ik van het gas af wou en is de verwachting gemaakt dat het prima zonder cv zou werken.
Nee de Warmte heeft me niet gedwongen maar heeft mij wel beloftes gemaakt tot 2 maal toe en belofte maakt schuld.
Als dan de reactie is 1 we ruilen 2x AO in voor MP maar dan moet je wel nog 8500 euro +/- bijleggen vind ik dat niet correct. 2 als ze daarna reageren met bovenstaand verhaal om aan te tonen dat alles goed werkt en dat er geen problemen zijn terwijl deze er duidelijk wel zijn dan vind ik dat ook niet correct.
3 Zoals genoemd op papier lijkt dit best leuk, maar als ik op een koude dag 2 pompen heb staan die de helft van de tijd in defrost staan, de andere helft van de tijd vol vermogen proberen om wat warmte in het systeem te knallen met resultaat dat binnen no time de boel weer in defrost schiet en die momenten niet goed terug te zien zijn (cop die niks waard is/geen resultaat geeft) dan vind ik dat ook niet correct.

Mijn idee van een correcte oplossing is 2 MP's plaatsen voor een schappelijke prijs.

[ Voor 19% gewijzigd door WouteruitTB op 21-02-2026 21:35 ]

• PVPaneel
  • Nu online
En je verwarmde toen ook al 24/7? Ik zie niet waar ze in gebreke zijn? Maar ga eerst eens na waar al die opgewekte warmte naar toe gaat?

[ Voor 67% gewijzigd door PVPaneel op 21-02-2026 21:56 ]

• WouteruitTB
Ik denk 75% van hetgeen wat ik nu doe (Huis hetzelfde loods stond op vorstbescherming/15gradenmax en nu probeer ik 17 te halen)

• VickyG
En opnieuw een vraag; sinds het wat minder koud is buiten gaat onze pomp vaak in een rust modus ; de temperatuur zakt dan zo 5/6 C onder z’n target ! Gevolg ; vloer verwarming (thermostaat loos systeem, WP is de pomp) daalt de temp ook aanzienlijk. Volgens onze parket boer niet gunstig voor het eiken lamel parket wat door allerlei temperatuur veranderingen gaat, dit is niet de bedoeling.

Hoe kan ik dit aanpassen? Stooklijn ophogen lijkt niet echt uit te maken.

• PVPaneel
  • Nu online
Stapje terug @WouteruitTB. Je hebt een hybride systeem opgeleverd gekregen, dat gegeven de cijfers goed functioneerde: er is een aanzienlijke hoeveelheid warmte tegen een mooie COP geleverd. Dat beaam je zelf; tot ca. 5 graden werkt het prima. Daarnaast schaf je geen tweede warmtepomp aan als de eerste niet functioneert. Defrosten en naverwarmen ging nog op de CV ketel.
Toen ben je gaan isoleren en heb je de cv ketel vaarwel gezegd (waarom?) en nu trekt de PompAO het niet, wat volkomen logisch is, want je vraagt ca 7 kW aan warmte (de 1400 m3 voor je woonhuis) van een WP die dan (bij strenge vorst) max 4 kW kan leveren. Nu wil je de leverancier aansprakelijk stellen voor jouw comfortverlies; waarom?

[ Voor 10% gewijzigd door PVPaneel op 22-02-2026 08:36 ]

• PVPaneel
  • Nu online
@VickyG Is dat ruimte temperatuur of water temperatuur? Klinkt alsof de Pomp zijn minimale vermogen moeilijk kwijt kan? Welk systeem heb je en op welke stooklijn draai je.

[ Voor 50% gewijzigd door PVPaneel op 22-02-2026 07:49 ]

• VickyG
Water temperatuur , de kamer blijft volgend tado thermosstaat rond 18 C.

Pomp ao, -10 44 c / + 15 27 C

Als de pomp wel draait is warme verlies 2-3 C aanvoer t.o.v. retour temp. En flow 20 l/min , COP heel hoog

Boven zijn nog 3 conventionele radiatoren , die doen ook mee in het systeem

• PVPaneel
  • Nu online
Tja, je warmtevraag is te laag; er is weinig verlies, de pomp heeft niets te doen, totdat de thermostaat weer aangaat. Dit gedrag kun je iets manipuleren door je watertemperatuur iets te verlagen. Het duurt dan langer voor je het temperatuurverschil weer gecompenseerd hebt dus de standby tijd is dan minder en het cv water krijgt minder tijd om af te koelen (en is ook minder warm, dus beter voor je hout). Let op: als je stooklijn té laag staat, dan kakt de afgifte van je radiatoren in en heb je kans dat de Pomp zijn minimum vermogen niet kwijt kan. Dat had ik nl. Ik zit overigens met hetzelfde probleem; er zit soms 4 tot 6 uur tussen runs en dan koelt het water flink af (dus gaat de AO vol aan om daarna weer snel terug te schakelen).
Eikenhout met vvw hadden we in ons oude appartement in 2011; ik kan het iedereen van harte afraden; eindeloos bezig met luchtvochtigheid..😭

[ Voor 7% gewijzigd door PVPaneel op 22-02-2026 08:33 ]

• VickyG
De tado (dus woonkamer thermosstaat) staat op 21 C.. dus de warmte vraag is niet gehaald.
Nu bijvoorbeeld : target temp is 30 c met 10 c buiten temp en tado zegt dat 18 C in woonkamer is. De pomp staat alweer een uur te pauzeren , water temp is momenteel 24 c

We hebben een jaren 20 hoekhuis geïsoleerd met Faber schuim beton beneden met vloer verwarming in anhydriet. Mozaïek ondervloer met lamel parket in kleine visgraat plank. De vochtigheid is nog prima , zit meestal rond 50%

• PVPaneel
  • Nu online
Ok, dus volgens de DeWarmte portal staat de thermostaat op ON, maar de Pomp gaat niet aan? Of staat ie aan maar blijft ie op ca. 100 watt draaien? Of staat ie echt standby op 8 watt?
Hoe groot is het te verwarmen oppervlak? Je zegt tado, heb je dan ook naregeling (op alles?), of alleen de thermostaat?

Ik vraag dit, want als je totale open afgifte te klein is, dan zal de PompAO zijn warmte niet kwijt kunnen en uitgaan.

[ Voor 59% gewijzigd door PVPaneel op 22-02-2026 10:18 ]

• Joarie
VickyG schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:22:
De tado (dus woonkamer thermosstaat) staat op 21 C.. dus de warmte vraag is niet gehaald.
Nu bijvoorbeeld : target temp is 30 c met 10 c buiten temp en tado zegt dat 18 C in woonkamer is. De pomp staat alweer een uur te pauzeren , water temp is momenteel 24 c

We hebben een jaren 20 hoekhuis geïsoleerd met Faber schuim beton beneden met vloer verwarming in anhydriet. Mozaïek ondervloer met lamel parket in kleine visgraat plank. De vochtigheid is nog prima , zit meestal rond 50%
Ah, je hebt last van dezelfde bug die ik heb en toevallig gisteravond ook weer zag. De pomp blijft dan in een soort apathische toestand water lafjes rondpompen en geen warmte toevoegen terwijl de thermostaat op ON staat.
Hoe op te lossen? Thermostaat even voor 5 min naar een lage waarde zetten zodat de Pomp een OFF status krijgt. Daarna de thermostaat weer normaal zetten en de warmtevraag triggeren

• VickyG
De pomp staat op ON, thermosstaat staat ON, verbruik is echt stand by stand. Circulatie is 2 l/min.

We hebben alleen een losse tado thermosstaat er bij de warmte bijgekocht. Die kon goed samenwerkingen met deze pomp begrepen we en de instellingen staan dus ook op pomp ao ingesteld .

Beneden is 55 m2 vloerverwarming van Faber in 7 cm anhydriet gelegd. Op schuimbeton dus. in de gang en keuken ligt een keramische tegel, de overige 40 m2 ligt 14 mm eiken lamel parket (8 mm mozaïek en rest is eiken plankje). Alle groepen staan open.
Beneden zit in de grote achter pui m3, rest van kozijnen is hr ++, spouw is matig geïsoleerd

Boven 2 grote radiatoren en 1 kleintje . Staan open .

Helpt deze informatie ?

Toevallig slaat ie nu echt aan! Gebruikt 0.7 kw nu

• Joarie
VickyG schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:21:
De pomp staat op ON, thermosstaat staat ON, verbruik is echt stand by stand. Circulatie is 2 l/min.

We hebben alleen een losse tado thermosstaat er bij de warmte bijgekocht. Die kon goed samenwerkingen met deze pomp begrepen we en de instellingen staan dus ook op pomp ao ingesteld .

Beneden is 55 m2 vloerverwarming van Faber in 7 cm anhydriet gelegd. Op schuimbeton dus. in de gang en keuken ligt een keramische tegel, de overige 40 m2 ligt 14 mm eiken lamel parket (8 mm mozaïek en rest is eiken plankje). Alle groepen staan open.
Beneden zit in de grote achter pui m3, rest van kozijnen is hr ++, spouw is matig geïsoleerd

Helpt deze informatie ?

Zie mijn bericht hierboven. Je hebt precies hetzelfde bugje. Waarschijnlijk heb je ook een kleine kortstondige vraag gehad op de CV (mits je je slimme meter uitleest)

• PVPaneel
  • Nu online
@VickyG Als alles openstaat en het thermostaatsignaal doorkomt is het ook geen afgifte probleem. Het kan het bugje van @Joarie zijn, of een beveiliging in de PompAO waarbij deze niet start als de aanvoertemperatuur vh water te laag is. Ik heb ze beide gehad, maar voor die laatste moest support een instelling veranderen.

• Joarie
PVPaneel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:44:
@VickyG Als alles openstaat en het thermostaatsignaal doorkomt is het ook geen afgifte probleem. Het kan het bugje van @Joarie zijn, of een beveiliging in de PompAO waarbij deze niet start als de aanvoertemperatuur vh water te laag is. Ik heb ze beide gehad, maar voor die laatste moest support een instelling veranderen.
Interessant, dat zou idd wel de basis kunnen zijn van die hapering en ook waarom de CV ketel gevraagd wordt om bij te springen. Maar waarom zo'n beveiliging hebben die zichzelf in een non-responsive loop kan doen laten komen. Dit is voor de doorsnee-gebruiker niet te bevatten en je krijgt dit soort reacties zoals Vicky laat zien

• WouteruitTB
PVPaneel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 07:41:
Stapje terug @WouteruitTB. Je hebt een hybride systeem opgeleverd gekregen, dat gegeven de cijfers goed functioneerde: er is een aanzienlijke hoeveelheid warmte tegen een mooie COP geleverd. Dat beaam je zelf; tot ca. 5 graden werkt het prima. Daarnaast schaf je geen tweede warmtepomp aan als de eerste niet functioneert. Defrosten en naverwarmen ging nog op de CV ketel.
Toen ben je gaan isoleren en heb je de cv ketel vaarwel gezegd (waarom?) en nu trekt de PompAO het niet, wat volkomen logisch is, want je vraagt ca 7 kW aan warmte (de 1400 m3 voor je woonhuis) van een WP die dan (bij strenge vorst) max 4 kW kan leveren. Nu wil je de leverancier aansprakelijk stellen voor jouw comfortverlies; waarom?
Krijg het gevoel dat je aandelen hebt of werkt bij...
Nogmaals ja systemen zijn in hybride vorm geplaatst want dat was de beste optie volgend DeWarmte toendertijd. Gaf al vanaf de 1e AO aan dat ik graag in de toekomst zonder gas en all-electric wou. Dat kon volgens hun met wat toen nog moest komen de PompT etc. klonkt allemaal goed maar gezien de prijzen en meer heb ik uiteindelijk rond 2024 een LG warmtepompboiler genomen, een kookplaat ipv op gas en ja de AO heeft met de CV samen gewerkt maar gaf dezelfde problemen, kwam alsnog vermogen tekort+ kreeg een dubbele rekening met gas zat er iets meer ruimte in het systeem maar tegen een flinke extra prijs voor m3 gas erbij + vaak vloog dan ook de temperatuur van de verwarming ineens flink omhoog voor korte periode wat ik niet comfortabel vond.
Rond installatie van het tweede systeem ook alles goed nagevraagd en duidelijk bovenstaande issues genoemd + het feit dat we de afgelopen jaren merendeels al met airco's verwarmden (de loods iig) en de elektrische aanpassingen en dat het eerste systeem al een winter zonder cv backup draaide en behalve de echt koude dagen het goed trok (maar met cv erbij er ook problemen waren en de enige oplossing leek om met koud weer terug op de cv over te gaan ook geen goede oplossing was.) Tevens toen ook al gemeld dat ik de loods het liefst zonder cv in een all-electric opstelling wou hebben en dat we van het gas af wouden gaan daarna. Kon allemaal volgens DeWarmte. Uiteindelijk hebben ze de loods wel op de cv aangesloten omdat dit de makkelijkste optie was en ook als stond deze alleen op stand-by kon het systeem dan prima werken.
We zijn inderdaad flink gaan isoleren zodra het kon want dit geeft altijd het beste resultaat en het advies was dat dit alleen maar de AO's beter zou laten werken.Dat we daarna boven de 5 graden flink wat verbetering zien maar daaronder het nog steeds drama is kan ik niet rijmen na het halve huis a 50.000 euro+ investeren aan isolatie.

Feit blijft dat er qua advies een hoop niet correct gegaan is, dat het vreemd is dat alle toen ingevulde gegevens niet terug te vinden zijn en dat een AO die met of zonder CV back-up het niet goed warm kan houden met vorst niet klopt hoe je het ook neerzet. (beetje alsof je zegt dat je auto prima is terwijl deze bij precies 110 uur uitvalt en dan redeneert dat je eigenlijk toch nooit harder dan 100 mag rijden...)
@PVPaneel Je noemde dat je meer info wou en dat je graag wou helpen maar dit voelt niet echt als hulp..
de andere bedankt voor feedback en info. Ik heb het verhaal volledig en compleet ingeleverd bij de rechtsbijstand en ben benieuwd waar het schip strand.

• PVPaneel
  • Nu online
@WouteruitTB
Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag; het draait allemaal om wat je op papier geoffreerd hebt gekregen; een AO als hybride bij 155mm2 is niet gek (waarom denk je dat?), een AO als stand alone, zonder backup, om 1400m3 te vervangen is klinklare onzin.

De problemen die je beschrijft zijn allemaal het gevolg van een te klein vermogen. Powermode gaat niets toevoegen, behalve meer verbruik. Hoger vermogen, is meer defrosts; door slechtere COP en minder draaitijd denk ik niet dat er meer netto opwek is, alleen meer verbruik. Je bent waarschijnlijk beter af door de airco de "missende" 3 kW toe te laten voegen, dan kan de Pomp op normaal vermogen leveren en gaat het aantal defrosts naar beneden en de COP omhoog.

Tegelijkertijd moet je wel eerlijk tegen jezelf zijn. Je bent meer gaan verwarmen in duur (24/7) en in vermogen (loods op hogere temperatuur) en er is geen inzage in hoeveel dat aan gas gekost zou hebben in de uitgangssituatie (met zekerheid meer dan de 2750 m3 waar je mee schermt. Ja, je hebt vervolgens geisoleerd, maar ja, hoeveel minder warmtevraag dat oplevert is onbekend, ook bij jezelf. Het kan dus best zijn dat de vermindering in warmtevraag door beter isoleren wordt weggestreept tegen de toegenome vraag door langer stoken en een hogere temperatuur.

• PVPaneel
  • Nu online
Eh nee, ik heb geen aandelen of associatie. Ik ben de 6de PompAO installatie in het land (ik heb A-10, omdat ze op dag 2 van installatie de eerste unit volledig hebben vervangen, ik draai vanaf 4 december 2022) en als je dit topic terugleest zie je dat ik ook de nodige problemen heb gehad en al helemaal niet onverdeeld positief ben. Ik geef je 100% gelijk dat support soms eeuwen duurt en dat het product niet ideaal is.

Edit: het is óók de reden dat ik zelf nog niet van het gas ben; omdat ik gezien mijn ervaringen twijfel of ik dat bij DeWarmte wil doen; ik heb 6 kW nodig bij -10, dat is een AO + backup heater,maar ja ik verwarm veel minder dan 155 m2

Edit 2: En over de kritiek op wat ik je vertel; soms helpt een spiegel beter dan iemand die je napraat. Maar het is al goed, ik wens je veel sterkte en hoop dat jullie er samen uitkomen.

[ Voor 52% gewijzigd door PVPaneel op 22-02-2026 12:47 ]

• Irene2025
@WouteruitTB Ik denk dat je te hoge verwachtingen van een warmtepomp heb. Ook de airco's bij mijn vorige baan die trokken het ook niet toen zo koud was. De cv werd gewoon weer aangezet. Dat wist ik van te voren bij de aanschaf van de AO. Op papier wordt het altijd mooier gebracht dan de werkelijkheid is. Het is afstellen en proberen. Daar zouden ze best meer tijd en aandacht aan mogen besteden. Het staat nog erg in de kinderschoenen en het is voor een iedereen anders. Tot heden toe heb je eigenlijk altijd denk ik wel een back-up systeem nodig voor de koude dagen. Als je zo grote vrijstaande woning hebt, kun je misschien een 2e warmtepomp bij je woning laten plaatsen of die van je loods bij je woning laten verplaatsen? Bij Quatt zie ik ook dubbele systemen boven elkaar of naast elkaar staan in mijn wijk. Op mijn zolder staat nu een elektrische ketel van 6 KW om bij te springen indien noodzakelijk, deze is ingesteld op max 4 KW. (Ja het verbruikt veel stroom van maar liefst cop 1!)

Ik was eerst heel verdrietig over het geluid van de buiten unit en geruis door de leidingen toen het systeem was opgeleverd. Maar nu met de 24 uur stille modes en de lagere waterflow gaat het goed. De koude dagen is voor mij ook wat afzien en kijken of ik het beter afgesteld krijg. De installatie vind ik mooi uitgevoerd en geen leidingen door mijn huis. Al met al ben ik best tevreden.

• WouteruitTB
PVPaneel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:09:
@WouteruitTB
De problemen die je beschrijft zijn allemaal het gevolg van een te klein vermogen. Powermode gaat niets toevoegen, behalve meer verbruik. Hoger vermogen, is meer defrosts; door slechtere COP en minder draaitijd denk ik niet dat er meer netto opwek is, alleen meer verbruik. Je bent waarschijnlijk beter af door de airco de "missende" 3 kW toe te laten voegen, dan kan de Pomp op normaal vermogen leveren en gaat het aantal defrosts naar beneden en de COP omhoog.
Zoals ik begon, te weinig vermogen vanaf het begin.. op advies van..
Powermode mee eens doet net niks. Maar zoals ik ook voorlegde met de AO te vervangen door een MP zou er toch een hele andere situatie moeten ontstaan dan? ( meer vermogen qua pomp maar deze zou een stuk rustiger moeten kunnen draaien waardoor het huis dan wel warm gehouden kan blijven,stroomverbruik hoger lijkt als ik de specs lees maar ik nu volle toeren draai en dan 50 a max 75% van wat de MP aankan.)
Ik zoek oplossingen en idd airco zou kunnen maar werkt lastig samen ivm een thermostaat die dan 2 dingen gaat meten, wind van airco niet zo prettig is als radiatoren, veel extra stof etc door het huis geblazen wordt, hoop gedoe met 2 systemen door elkaar heen etc etc.

Om even opnieuw te beginnen is misschien een betere vraag, wat zijn opties om in mijn huidige situatie er nog iets van te maken zonder helemaal opnieuw te beginnen of 1000en euro's extra te investeren.

[ Voor 7% gewijzigd door WouteruitTB op 22-02-2026 13:09 ]

• WouteruitTB
Irene2025 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:55:
@WouteruitTB Ik denk dat je te hoge verwachtingen van een warmtepomp heb. Ook de airco's bij mijn vorige baan die trokken het ook niet toen zo koud was. De cv werd gewoon weer aangezet. Dat wist ik van te voren bij de aanschaf van de AO. Op papier wordt het altijd mooier gebracht dan de werkelijkheid is. Het is afstellen en proberen. Daar zouden ze best meer tijd en aandacht aan mogen besteden. Het staat nog erg in de kinderschoenen en het is voor een iedereen anders. Tot heden toe heb je eigenlijk altijd denk ik wel een back-up systeem nodig voor de koude dagen. Als je zo grote vrijstaande woning hebt, kun je misschien een 2e warmtepomp bij je woning laten plaatsen of die van je loods bij je woning laten verplaatsen? Bij Quatt zie ik ook dubbele systemen boven elkaar of naast elkaar staan in mijn wijk. Op mijn zolder staat nu een elektrische ketel van 6 KW om bij te springen indien noodzakelijk, deze is ingesteld op max 4 KW. (Ja het verbruikt veel stroom van maar liefst cop 1!)

Ik was eerst heel verdrietig over het geluid van de buiten unit en geruis door de leidingen toen het systeem was opgeleverd. Maar nu met de stille modes en de lagere waterflow gaat het goed. De koude dagen is voor mij ook wat afzien en kijken of ik het beter afgesteld krijg. De installatie vind ik mooi uitgevoerd en geen leidingen door mijn huis. Al met al ben ik best tevreden.
Mee eens, het probleem is dat gas van de woning is nu (+ de investering a 2 pompen al gedaan is etc.)
Had in overleg ook gevraagd of het bijvoorbeeld een optie was om de huidige 2 AO's aan elkaar te zetten en bv 1 MP op de woning te zetten maar merk dat ze daar niet happig op zijn ( vanwege meer risico onderhoud,leefstijd verschil tussen de 2 pompen en het prijs/aansluiten meer voordelen geeft op meteen een MP neer te zetten) nare is dat je weinig kunt met de bestaande pompen en het een beetje zonde is om die 2 weg te laten halen (dag 7000 euro+) en dan weer opnieuw te beginnen.. (al is het een optie die ik ook overweeg) Ik ben ook best tevreden alleen baal van dat ik het gevoel heb dat mijn situatie prima op te lossen/ te verbeteren is maar dat ik niet verder wordt geholpen door DeWarmte.

• PVPaneel
  • Nu online
@WouteruitTB Om all electric te gaan wel ja; het doel van een hybride is alleen niet automatisch 100% vd cv vraag dekken; het is bedoeld om een groot deel van je gasverbruik in te wisselen voor elektra en dat doet het ook. In die zin snap ik DeWarmte; die AO's werken prima, ze gaan alleen nooit voorzien in de volledige warmtevraag bij -10. Een MP heeft aanzienlijk meer vermogen, maar vergis je niet; de geadverteerde 11kW bij -10 is mét 3 kW backup heater aan; ook een MP moet behoorlijk hard werken om aan die warmtevraag bij -10 te voldoen.

• WouteruitTB
PVPaneel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:12:
@WouteruitTB Om all electric te gaan wel ja; het doel van een hybride is alleen niet automatisch 100% vd cv vraag dekken; het is bedoeld om een groot deel van je gasverbruik in te wisselen voor elektra en dat doet het ook. In die zin snap ik DeWarmte; die AO's werken prima, ze gaan alleen nooit voorzien in de volledige warmtevraag bij -10. Een MP heeft aanzienlijk meer vermogen, maar vergis je niet; de geadverteerde 11kW bij -10 is mét 3 kW backup heater aan; ook een MP moet behoorlijk hard werken om aan die warmtevraag bij -10 te voldoen.
Met echt koud weer iets moeten inleveren (bv 19 graden in huis) zou ik ook nog prima kunnen leven.
Goede info idd over die 3kW back up want dat speelt ook nog een grote rol.
Stel ik kom er met de warmte niet uit, zou ik dan meer baat hebben bij een dubbele Quatt of dubbele AO opstelling (of een andere partij?) Want dat is nu hele hele ding momenteel, ik kom heel ver met de huidige setup, maar mis feitelijk een halve AO in vermogen op de mindere dagen (en soms is dat maar een paar dagen per jaar en soms dus helaas zoals dit jaar bijna 3 maanden :X )

• rabussa
WouteruitTB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Feit blijft dat er qua advies een hoop niet correct gegaan is, dat het vreemd is dat alle toen ingevulde gegevens niet terug te vinden zijn en dat een AO die met of zonder CV back-up het niet goed warm kan houden met vorst niet klopt hoe je het ook neerzet. (beetje alsof je zegt dat je auto prima is terwijl deze bij precies 110 uur uitvalt en dan redeneert dat je eigenlijk toch nooit harder dan 100 mag rijden...)
De informatie die u hebt ingevoerd, mag niet zomaar verdwijnen. Die moet zichtbaar blijven in uw account. Als zij beweren dat u de informatie niet hebt ingevoerd of dat deze "magisch" is verdwenen, is dat hun probleem.

1 - Stel dat u de informatie niet hebt ingevoerd? Waarop baseerden ze hun advies dan?
2 - Als het "magisch" is verdwenen... hoe kan dat?

Hoe dan ook, in uw installatieplan zou een deel van de informatie die u hebt ingevoerd moeten staan. Bij mij staat het in ieder geval.

• rabussa
Irene2025 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:55:
Ik was eerst heel verdrietig over het geluid van de buiten unit en geruis door de leidingen toen het systeem was opgeleverd. Maar nu met de 24 uur stille modes en de lagere waterflow gaat het goed. De koude dagen is voor mij ook wat afzien en kijken of ik het beter afgesteld krijg. De installatie vind ik mooi uitgevoerd en geen leidingen door mijn huis. Al met al ben ik best tevreden.
Maar bent u zich ervan bewust dat u met de stille modus 24/7 eigenlijk meer uitgeeft dan nodig is? Hebben ze u daarover geïnformeerd toen ze de stille modus 24/7 inschakelden?

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:30
WouteruitTB schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:55:
Ik denk 75% van hetgeen wat ik nu doe (Huis hetzelfde loods stond op vorstbescherming/15gradenmax en nu probeer ik 17 te halen)
Hoeveel vermogen hebben die wp's dan ? Ik kijk op de website maar ze specificeren dat niet duidelijk ergens.. Volgens mij moet je dan informatie aanvragen.. Nou, als je naar de capciteiten moet zoeken.. hou dan maar op. zal wel aan mij liggen,,

• WouteruitTB
@rabussa Goede info om idd mee te nemen, in mijn installatieplan staan de oude gegevens nog wel maar staat niks over het gasverbruik e.d.
Tijdens het overleg de afgelopen weken gaven ze aan dat ze dingen niet terug konden vinden en verzochten ze me om op de site een nieuwe warmte verliesberekening in te vullen, dit is het enige wat ik nog kan inzien.

Omtrent de tip naar Irene25, ik heb momenteel ook de compressor en fan lager staan in combi met een lage stooklijn. Lees ik goed dat het beter is om deze weer op normaal te zetten en de stooklijn verder te verlagen? (nu 30/50 radiatoren en 25/40 vloerverwarming)

@belmonde specificatie staan redelijk duidelijk in de brochure die je eerst moet downloaden, 1.9 min tot 16kW max doet de MP, de AO doet 1,4 min tot 8.3kW max.. tenminste volgende de brochure.

[ Voor 4% gewijzigd door WouteruitTB op 22-02-2026 19:43 ]

• belmonde
Blijft de vraag over de geproduceerde warmte volgens 'de warmte' en het enorme omgerekende gasverbruik,... en het vroegere gasverbruik ! I

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 21:00
@belmonde is dat niet gewoon de cumulatieve besparing over meerdere jaren?

• jevin20
@WouteruitTB ik heb alles gelezen wat je geschreven hebt, en verbaas me toch een beetje. De loods kan ik niks over zeggen, maar mijn huis à 160m2 is minder goed geisoleerd dan jouw huis sinds de na-isolatie maatregelen, en ik red het wel redelijk met 1 PompAO (kouder dan 19 is het in huis echt niet geweest met vrieskou buiten -5, en in principe altijd alles op 20,5 graad). Tot -5 hou ik het minimaal 19 graden in huis, ook al komt mijn aanvoertemp niet meer boven de 28 graden uit.
Ik heb daarnaast een vrijstaande dijkwoning, vol in de wind, dus dat is ook nog een nadeel. De vorige bewoners stookten op 19 graden 1200m3 gas per jaar.
Wat wij wel hebben gedaan is overal vloerverwarming neergelegd. We hebben nu 160m2 vloerverwarming, en ik vraag me nu toch af wat voor radiatoren jij hebt. Iedereen heeft het over gasverbruik, isolatie etc, maar het verschil tussen jouw en mijn installatie is wel dat mijn vloerverwarming maar 30 graden nodig heeft om het huis op te warmen, en jouw radiatoren echt veel minder doen bij die lage temperaturen denk ik.
Heb je speciale lage temperatuur radiatoren in het hele huis? Ik vraag het, want dat blijkt niet uit je stooklijn (30/50), en met normale radiatoren begrijp ik heel erg goed waarom je het niet haalt.
Als de AO namelijk het niet meer trekt kakt de aanvoer temp in, en waar dat bij jou niet meer voldoende is, is dat bij mij wel zo.

Het antwoord op je vraag 'waar kan ik nog wat aan doen zonder veel geld te investeren' is dan misschien wel: kijk naar je afgiftesysteem, wat kun je nog? radiatoren vervangen vs vloerverwarming laten leggen?
Dit is uiteindelijk wellicht niet de hoofdoplossing, maar als dat het verschil maakt tussen het redden van 5 graden tot -5, dan is dat wellicht acceptabel? Dat scheelt heel veel in elk geval, want hoe vaak is het kouder dan -5? Wij hebben overigens het Element van DeWarmte laten installeren als backup, dat is 3kW elektrische hulp. Ik weiger hem eigenlijk te gebruiken vanwege de stroomkosten, maar het helpt weldegelijk een hoop bij vrieskou.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:56
Klopt wat @Joarie vermeld, dit gedrag is soms er vreemd. JE denkt waarom verwarm de niet, Thermostaat uitzetten/lager xx minuten en dan weer aan maar met een 0,5 graad omhoog dan langzaam op schakelen.

Ik zie dit hier ook vaak in de winter, wanneer ik bv van 18 naar 20 graden wil icm buiten temp. Dan lijkt de AO zich te verstikken in de grote stap. en soms gaat het ook prima.
Maar het heeft ook met je water temp te maken we willen een mooie COP, maar met comfort etc is het een ander spel, ik wil niet telkens aan de water temp draaien, de AO moet WAF vriendelijk zijn.
Maar met alleen radiatoren waar ik 5/45 had en deze nu naar 0/50 gezet heb ivm de -5 temp geeft het wel veel meer comfort en max terug in de nacht naar 18,5 waar ik overdag 19,5 -20 prima vindt. je COP zakt wel naar 2,6 .
Maar nu over de weken zie ik dat ik elke dag gem de zelfde warmte en verbruik heb, zit max 5 om 3 kWh warmte/verbruik tussen.

Ook hier een AO van 2023 waar dewarmte een drama was. maar in 2024 had ik een COP van 3,24 gem en in 2025 nu 3,08 maar wel veel meer comfort en warmte geleverd, met iets meer verbruik.
Ook hier net als bij @WouteruitTB FE en een mooie besparing tov gas in euro's zeker nu nog icm zonnepannelen. De AO is reeds dik terug verdiend, in 2027 wordt alles een tikkie duurder maar nog steeds goedkoper dan gas. Overigens denk ik wel dat een propaan WP zuiniger loopt dan de AO

• belmonde
jevin20 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:51:
@WouteruitTB ik heb alles gelezen wat je geschreven hebt, en verbaas me toch een beetje. De loods kan ik niks over zeggen, maar mijn huis à 160m2 is minder goed geisoleerd dan jouw huis sinds de na-isolatie maatregelen, en ik red het wel redelijk met 1 PompAO (kouder dan 19 is het in huis echt niet geweest met vrieskou buiten -5, en in principe altijd alles op 20,5 graad). Tot -5 hou ik het minimaal 19 graden in huis, ook al komt mijn aanvoertemp niet meer boven de 28 graden uit.
Ik heb daarnaast een vrijstaande dijkwoning, vol in de wind, dus dat is ook nog een nadeel. De vorige bewoners stookten op 19 graden 1200m3 gas per jaar.
Wat wij wel hebben gedaan is overal vloerverwarming neergelegd. We hebben nu 160m2 vloerverwarming, en ik vraag me nu toch af wat voor radiatoren jij hebt. Iedereen heeft het over gasverbruik, isolatie etc, maar het verschil tussen jouw en mijn installatie is wel dat mijn vloerverwarming maar 30 graden nodig heeft om het huis op te warmen, en jouw radiatoren echt veel minder doen bij die lage temperaturen denk ik.
Heb je speciale lage temperatuur radiatoren in het hele huis? Ik vraag het, want dat blijkt niet uit je stooklijn (30/50), en met normale radiatoren begrijp ik heel erg goed waarom je het niet haalt.
Als de AO namelijk het niet meer trekt kakt de aanvoer temp in, en waar dat bij jou niet meer voldoende is, is dat bij mij wel zo.

Het antwoord op je vraag 'waar kan ik nog wat aan doen zonder veel geld te investeren' is dan misschien wel: kijk naar je afgiftesysteem, wat kun je nog? radiatoren vervangen vs vloerverwarming laten leggen?
Dit is uiteindelijk wellicht niet de hoofdoplossing, maar als dat het verschil maakt tussen het redden van 5 graden tot -5, dan is dat wellicht acceptabel? Dat scheelt heel veel in elk geval, want hoe vaak is het kouder dan -5? Wij hebben overigens het Element van DeWarmte laten installeren als backup, dat is 3kW elektrische hulp. Ik weiger hem eigenlijk te gebruiken vanwege de stroomkosten, maar het helpt weldegelijk een hoop bij vrieskou.
Pas wel op met wwerstand tegen gebruik van het element bij echte koude... Bevriezing van de wamtewisselaar.. en daarmee schade.. denk ik ?

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-02 20:28
VickyG schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:21:

Helpt deze informatie ?

Naar mijn idee kan hij z'n warmte niet goed kwijt.
Als hij z'n warmte niet kwijt kan zal de delta-t (ta-tr) te klein worden waarna de de ta boven de gevraagde ta uitkomt waardoor de warmtepomp uit zal gaan.

N.b. Als de flow 2 l/m is staat de pomp niet in standby, (standby is 8w) maar staat hij hoogstwaarschijnlijk te wachten tot het verschil tussen ta en tr groter is dan 5 graden, waarna hij zal starten. (die groter dan 5 graden is een parameter die standaard op 5 graden staat)

Je kan het volgende doen:
- De kleine radiator dicht zetten, want die zorgt waarschijnlijk voor een kortsluiting in je watercircuit (hij kan niet voldoende warmteafgifte geven waardoor t-in van de radiator vrijwel gelijk is aan t-uit) hierdoor wordt de delta-t van je gehele systeem te klein, met als gevolg de overshoot van ta.
De andere radiatoren zal je ook moeten tunen (afklijpen met bv. voetventiel zodat ook bij die radiatoren de delta hoger wordt) (De kleine radiator kun je ook tunen, dwz bijna helemaal afknijpen)
- Stooklijn hoger zetten zodat het probleem met de minimaal 5 graden verschil tussen ta en tr niet meer optreed zodat hij meteen start als de thermostaat daarom vraagt.

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-02 20:28
WouteruitTB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:19:
[...]

Met echt koud weer iets moeten inleveren (bv 19 graden in huis) zou ik ook nog prima kunnen leven.
Goede info idd over die 3kW back up want dat speelt ook nog een grote rol.
Stel ik kom er met de warmte niet uit, zou ik dan meer baat hebben bij een dubbele Quatt of dubbele AO opstelling (of een andere partij?) Want dat is nu hele hele ding momenteel, ik kom heel ver met de huidige setup, maar mis feitelijk een halve AO in vermogen op de mindere dagen (en soms is dat maar een paar dagen per jaar en soms dus helaas zoals dit jaar bijna 3 maanden :X )
Kleine poging van mij om je misschien iets te helpen.

De Loods:
Ik heb vluchtig door je eerdere post gescant en het viel mij op dat je in de loods vloerverwarming met een pomp heb en ook een bypass, eigenlijk 2 zaken die je niet wilt hebben bij een warmtepomp.
Die bypass zit er alleen omdat de verdeler een pomp heeft.
Een grote verbetering levert het verwijderen van die pomp uit de verdeler (nieuwe verdeler of ombouwen) en daarna die bypass volledig dicht zetten.
Als je het dan nog niet red in de loods zou ik ervoor kiezen 1 of meer airco's op een lage stand mee te laten draaien (dus niet themperatuur gestuurd maar altijd aan op bv de ecostand)

Het Huis:
In de scan door jouw posts heb ik niet gezien wat voor afgiftesysteem je hebt, behalve dat het radiatoren zijn. Radiatoren zonder ventilatoren gaat eigenlijk nooit lekker werken met een warmtepomp (zie ook het commentaar wat Jevin20 geeft), omdat de temperatuur veel te hoog moet zijn om een beetje effect te hebben.
Er zijn forums om ventilatoren te maken om een radiator veel efficiënter te laten werken. Tevens zijn niet alle radiatoren even geschikt om met ventilatoren efficiënter te maken, t10 en t11 gaat niets worden, t22 en t33 kun je wel wat mee. (je Ta kan dan enorm omlaag en daarmee verhoog je de cop aanzienlijk)
Dus als eerste stap om het te verbeteren is het nodig om naar je afgifte systeem te kijken.
Hoogstwaarschijnlijk zal je nog steeds te wel te weinig capaciteit hebben voor je vijstaande huis met 1 pomp oa.
Bijvewarmen met airco onder de 5 graden zou kunnen, maar ik ben het met je eens dat het niet ideaal is (luchtstroom en geluid).
Ik zou in jou geval aan Dewarmte voor stellen om voor het huis een 2e pomp ao voor een redelijke prijs er te laten bijzetten, hiermee moet het wel lukken lijkt mij, als je de afgifte van de raditoren op orde hebt.

• WouteruitTB
Bedankt Frans,

De tips voor de loods waren idd bij de bron wat zaken aanpassen (bypass&vloerpomp) ivm de conclusie dat beide beide AO's tekorten schieten stond dat nog even op uitstel.
Had Jevin zijn tips ook al te harte genomen en ga mij binnenkort eens goed laten voorlichten over lage temperatuur radiatoren (heb nu een diverse combi in huis van vooral t21/t22 en heb ooit heatfans eronder gehad, dat alleen voegde niks toe en gaf wel lawaai en meer.)

Ik ga kijken wat haalbaar is (via rechtbijstand) bij DeWarmte qua opties en anders plannen maken + kosten voor loods laten aanpassen en huis andere lage temperatuur radiatoren (en/of vloerverwarming want beneden moet ooit nog een groot gedeelte nieuwe vloeren in)

• jevin20
belmonde schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Pas wel op met wwerstand tegen gebruik van het element bij echte koude... Bevriezing van de wamtewisselaar.. en daarmee schade.. denk ik ?
Dit begrijp ik niet, wat bedoel je?

Het element zit in lijn op de aanvoer leiding van de WP, dus die bevriest niet?

• Irene2025
rabussa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:19:
[...]

Maar bent u zich ervan bewust dat u met de stille modus 24/7 eigenlijk meer uitgeeft dan nodig is? Hebben ze u daarover geïnformeerd toen ze de stille modus 24/7 inschakelden?
Nee hoor, het gaat erom dat de stille modus nu 24/7 aanstaat in plaats van alleen van 23:00 tot 07:00 uur. Bij mij werken deze twee schuifjes permanent zodra de stille modus is geselecteerd. ’s Nachts staat de warmtepomp/thermostaat gewoon uit.

Ik kan altijd nog terugschakelen naar de normale modus, maar daar heb ik geen behoefte aan; zo is het heerlijk stil. Mijn systeem kan dit makkelijk aan. De waterflow is rustig ingesteld op circa 10 l/m over 3 radiatoren. Omdat er maar 3 radiatoren altijd open staan, hoeft de flow ook niet hoger te zijn. Dat komt neer op ongeveer 3,2 liter per minuut per radiator.

De delta-T is hierdoor verbeterd; eerder waren de aanvoer- en retourtemperatuur bijna gelijk.

Ik vond de tekst eerst wat onduidelijk, maar als ik het goed begrijp werkt de AO overdag tussen 07:00 en 23:00 op 85%, net als in de normale modus. Tussen 23:00 en 07:00 uur gelden de twee instellingen daaronder. Dit is nu aangepast en geldt dus 24/7.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieGdgFPuVHMl16DCD_Lyyb0rJow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRTIdXZFUdrGofQTLuNaBdA6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Irene2025 op 23-02-2026 23:05 . Reden: tekst beter opgesteld. ]

• belmonde
jevin20 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Dit begrijp ik niet, wat bedoel je?

Het element zit in lijn op de aanvoer leiding van de WP, dus die bevriest niet?
Ik bedoel de warmtewisselaar.. niet het element (BUH).
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste