Ze hebben alleen een terugslagklep en automatische ontluchter geïnstalleerd bij de CV.dlenstra schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:10:
[...]
Is er misschien een bypass geïnstalleerd die momenteel doorlaat?
Kan zijn dat hij bij de plaatsing van de CV al eens is geinstalleerd. Je zult niet de eerste tweaker zijn die ergens in zijn kruipruimte ontdekt dat er een, voor hem onbekende, bypass is geplaatst en waarvan dan het veersysteem niet goed ingeregeld is of vastgekoekt is na verloop van tijd.RudyL90 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:02:
[...]
Ze hebben alleen een terugslagklep en automatische ontluchter geïnstalleerd bij de CV.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Ik heb alles gecontroleerd en vind nergens een bypass. Dan moet die goed weggewerkt zitten ergens achter en dat lijkt me sterk. Ik ga morgen wel even met DeWarmte bellen.Joarie schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:16:
[...]
Kan zijn dat hij bij de plaatsing van de CV al eens is geinstalleerd. Je zult niet de eerste tweaker zijn die ergens in zijn kruipruimte ontdekt dat er een, voor hem onbekende, bypass is geplaatst en waarvan dan het veersysteem niet goed ingeregeld is of vastgekoekt is na verloop van tijd.
Hoeveel minuten naloop heb je ingesteld in de T6?Irene2025 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:53:
[...]
Hier ook de OA met Honewell T6 aan het onderzoeken wat het beste werkt. Door juist het aantal cycles hoger te zetten naar minimaal 9 per uur in de Honewell en in de AO App dit op 'long delay' te zetten voorkomt dit juist het pendelen naar mijn inziens. Dit lijkt goed te gaan. Hierdoor wordt de AO regelmatig opnieuw geactiveerd door de thermostaat en wordt de long delay telkens gereset. De AO krijgt dan niet de kans op uit te gaan. De stooklijn staat bij mij laag. Probeer dit eens?
PSN: Shiver23
Waarom heb je bij 3680W max vermogen een vrije kookgroep nodig? 16A groep volstaat gewoon?MalleEppie71 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:06:
In vergelijking met z’n voorganger AO is de pomp MP volgens mij stiller, heeft een groter bereik en een hogere max afgifte temperatuur en R290.
Wel een stukje duurder en je hebt een vrije kookgroep ipv een vrije enkelfase groep nodig.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw
Dat vroeg ik me ook af. In de folder staat in een voetnoot iets over een elektrische booster van 3kW, wellicht is dat de reden.jevin20 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:03:
[...]
Waarom heb je bij 3680W max vermogen een vrije kookgroep nodig? 16A groep volstaat gewoon?
Dat is zo inderdaad, daarmee red je het natuurlijk niet op 1 groep. Maar dat betekent dan ook dat je niet kunt koken met een kookgroep (dus 2x 230v) en de warmtepomp+elektrische booster tegelijk op 1 fase, want dan ga je over je 35A aansluiting heen. Maar oké, dat zal een zeer zeldzame situatie zijn, als die uberhaupt al voor doet.MalleEppie71 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:43:
[...]
Dat vroeg ik me ook af. In de folder staat in een voetnoot iets over een elektrische booster van 3kW, wellicht is dat de reden.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw
Klopt inderdaad, bij de Pomp AO was dat een losse optie, bij de MP zit hij er bij in, vandaar de kookgroep. Ben toevallig net alle aanpassingen aan de meterkast/bekabeling aan het doen om hier halverwege December ook een MP te installeren. Ik ga deze topic de komende tijd maar even goed in de gaten houden dus!
Beste bizar eigenlijk. Het 3kW element kost 700€, en de MP is 1000€ duurder dan de standaard PompAO. Dus kunnen we concluderen dat de MP 300€ duurder is voor ruim 1,5x meer vermogen (3kW element eraf getrokken)?Pupp3tmast3r schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:19:
Klopt inderdaad, bij de Pomp AO was dat een losse optie, bij de MP zit hij er bij in, vandaar de kookgroep. Ben toevallig net alle aanpassingen aan de meterkast/bekabeling aan het doen om hier halverwege December ook een MP te installeren. Ik ga deze topic de komende tijd maar even goed in de gaten houden dus!
Goede deal...
Moet eerlijk zeggen dat ik het ook een beetje vreemd vond, maar goed, ik ga niet klagen natuurlijk. De MP is natuurlijk wel nieuw, dus misschien nog wat kinderziektes, maar daar komen we vanzelf wel achter.jevin20 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:22:
[...]
Beste bizar eigenlijk. Het 3kW element kost 700€, en de MP is 1000€ duurder dan de standaard PompAO. Dus kunnen we concluderen dat de MP 300€ duurder is voor ruim 1,5x meer vermogen (3kW element eraf getrokken)?
Goede deal...
Maakt de AO bij jullie ook een hoog zoemend geluid als de pomp aanstaat? Ik hoor het sinds kort en het lijkt harder te worden. Ook gebrom, maar dat is vooral als hij aan het stoken gaat.
Bij mij incidenteel harde brom eerste kwartiertje, nadat hij de 24 uur ervoor uit was. Doordat het nu kouder is heb ik er nu geen last van. Moet het een keertje filmen als het weer gebeurt.RudyL90 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:10:
Maakt de AO bij jullie ook een hoog zoemend geluid als de pomp aanstaat? Ik hoor het sinds kort en het lijkt harder te worden. Ook gebrom, maar dat is vooral als hij aan het stoken gaat.
Ik kom net ook uit een gesprek met DeWarmte, ook mij werd verteld dat de capaciteit 16,5kW is, maar als dit bij +7 graden is hebben we daar weinig aan. Ik zie wel dat ze de MP ook in cascade kunnen opstellen, voor €3500 extra, dat zou nog kunnen.jaxxon schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:37:
Goedemorgen,
ook hier op zoek naar een warmtepomp voor ons ieuwe huis waar we vanaf 1 december in kunnen. Veel vragen, (nog) veel onduidelijkheden, maar weet wel dat ivm de grootte van het huis, dat we toch al richting de 10kW warmtepomp zullen moeten. (2000-2500m3 gas voor de vorige bewoners). Er komt nog wel vloerverwarming bij in de woonkamer (~45m2), woonkeuken ligt er al als bijverwarming, dak is nageisoleerd met Rd4 (volgens het energielabel). Eerste contact met dewarmte was niet slecht, maar de Pomp Ao, was na verwachting toch te klein voor mijn toepassing, concept met de Pomp T spreekt me ook wel aan. Na teruggebel;d te zijn in september werd me verteld dat er in november een nieuwe warmtepomp gepresenteerd zou worden. De Pomp MP, ik heb deze al eerder voorbij zien komen in dit draadje. Ik kreeg de brochure doorgestuurd. Hieronder een paar shots eruit. Ik sta met name wel te kijken van het modulerend bereik van 1.9-16.5kW (waarbij wel de 3kW ingebouwde elektrische heater is meegenomen). Maar toch, dan is het nog fors bereik en best interessant als optie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is jullie gedachte hierover?
Monoblock is helaas minder gewenst voor ons, vanwege de afstand van de buitenunit naar de SWW en vloerverwarming verdeler binnen..
Ervaring met deze nieuwe unit hoor ik graag! Ik begrijp dat hij vanaf volgende week geïnstalleerd gaat worden.
Wat betekent dit? De COP of KW?Muldert schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:02:
En ik krijg net van de adviseur nog wat gegevens:
A-7/W35 -> 3.2
A-10/W35 -> 2.9
Tech data van de voorverwarmer heeft ie nog niet, volgende week pas.
zou dan wel redelijk overeenkomen met het vermogen in de datasheet.Muldert schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:02:
En ik krijg net van de adviseur nog wat gegevens:
A-7/W35 -> 3.2
A-10/W35 -> 2.9
Tech data van de voorverwarmer heeft ie nog niet, volgende week pas.
Goede tip van die kookgroep, in ons nieuwe huis moet er nog een kookgroep bij voor de inductieplaat. Vraag is dan even hoe dit te schakelen is met 3 fasen. Inductieplaat pakt er al 2, dan zit je al op 2x16A max, zou je de andere fase de WP op kunnen zetten, dan kan die ook de 16A max pakken, zit je alleen nog met je extra heater, die je ergens kwijt zou moeten. Ik heb op 1 groep zonnepanelen zitten, zou ik deze groep niet kunnen ombouwen naar een PV verdeler en daar de heater aan knopen? Of toch op een van de fasen van de kookgroep, Koudste temperaturen komen met name in de nacht voor, Dus als ie bij zou springen, zou je verwachten dat dit 's nachts is.
Ik neem aan dat deze situatie wel vaker gaat voorkomen bij mensen met een 3 fase aansluiting en volledig van het gas af willen. Tegen de tijd dat we ons huis in kunnen, maar eens een gesprek aanvragen.
Ik heb een Toon thermostaat en de PompAO van DeWarmte sinds mei 2025. Via de support gevraagd om mijn setup te evalueren en hun advies:
"je systeem lijkt mooi ingesteld te zijn, op één ding na: momenteel geeft jouw thermostaat vaak korte signalen om te gaan verwarmen. Er staat wel een nadraaitijd ingesteld op de warmtepomp, maar die is nog niet lang genoeg om deze pieken van de thermostaat volledig te overbruggen.
Ik zou je aanraden om te kijken of je je thermostaat zo kunt instellen dat deze:
- zo min mogelijk schakelt per uur
- zo lang mogelijke minimale aan-tijd heeft
- een zo rustig mogelijk regelgedrag heeft
- indien mogelijk een warmtepomp-profiel selecteert"
Vragen:
1) kan ik dit instellen in mijn Toon?
2) zo niet; welke thermostaat adviseren jullie die dit wel kan?
"je systeem lijkt mooi ingesteld te zijn, op één ding na: momenteel geeft jouw thermostaat vaak korte signalen om te gaan verwarmen. Er staat wel een nadraaitijd ingesteld op de warmtepomp, maar die is nog niet lang genoeg om deze pieken van de thermostaat volledig te overbruggen.
Ik zou je aanraden om te kijken of je je thermostaat zo kunt instellen dat deze:
Vragen:
Dit lijkt hier veruit de beste oplossing met de T6.Irene2025 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:53:
[...]
Hier ook de OA met Honewell T6 aan het onderzoeken wat het beste werkt. Door juist het aantal cycles hoger te zetten naar minimaal 9 per uur in de Honewell en in de AO App dit op 'long delay' te zetten voorkomt dit juist het pendelen naar mijn inziens. Dit lijkt goed te gaan. Hierdoor wordt de AO regelmatig opnieuw geactiveerd door de thermostaat en wordt de long delay telkens gereset. De AO krijgt dan niet de kans op uit te gaan. De stooklijn staat bij mij laag. Probeer dit eens?
Ik ga van
/f/image/xSmimDVzrzk0Rgd0glmrcs56.png?f=fotoalbum_large)
Naar
/f/image/YDVQCBBiTjMUv9FPjZ0wHlpV.png?f=fotoalbum_large)
Op de T6 schakelingen naar 9 en 5 minuten nalooptijd.
Warmtepomp op 'Thermostat delay' long.
Ik heb bij DeWarmte aangegeven dat ik een eventuele nieuwe versie van de app best wel zou willen testen. Toen kwam de vraag terug of ze mijn installatie ook als test-setup mogen gebruiken; bug-fixes in het regelsysteem worden daar eerst uitgerold. Heeft iemand ervaring met het zijn van "test-setup" voor DeWarmte?
Ik zou adviseren even goed te kijken naar de inductiekookplaat. Een 2-fase kookplaat bestaat namelijk niet, ook al wordt het zo genoemd. Dit wordt meestal aangesloten als 2x 1-fase kookplaat waarbij je 2 aparte bruine fasedraden gebruikt op aparte 16A zekeringen in de meterkast, maar wel op dezelfde fase (met een totale beperking van 25A of 35A afhankelijk van de hoofdzekering).jaxxon schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:40:
[...]
zou dan wel redelijk overeenkomen met het vermogen in de datasheet.
Goede tip van die kookgroep, in ons nieuwe huis moet er nog een kookgroep bij voor de inductieplaat. Vraag is dan even hoe dit te schakelen is met 3 fasen. Inductieplaat pakt er al 2, dan zit je al op 2x16A max, zou je de andere fase de WP op kunnen zetten, dan kan die ook de 16A max pakken, zit je alleen nog met je extra heater, die je ergens kwijt zou moeten. Ik heb op 1 groep zonnepanelen zitten, zou ik deze groep niet kunnen ombouwen naar een PV verdeler en daar de heater aan knopen? Of toch op een van de fasen van de kookgroep, Koudste temperaturen komen met name in de nacht voor, Dus als ie bij zou springen, zou je verwachten dat dit 's nachts is.
Ik neem aan dat deze situatie wel vaker gaat voorkomen bij mensen met een 3 fase aansluiting en volledig van het gas af willen. Tegen de tijd dat we ons huis in kunnen, maar eens een gesprek aanvragen.
Dit betekent dat je kookplaat maar 1 daadwerkelijke fase gebruikt, en je dus prima de rest kan indelen op de resterende 2 fases.
Overigens, als je een 3 fase aansluiting hebt, heb je meestal (en minimaal) 3x25A , dus daar moet je vooral naar kijken, en dat dan opdelen. 16A is je limiet per fasedraad, als je 2 fasedraden gebruikt op dezelfde fase mag de totale belasting in principe niet over de 25A heen.
Ten slotte: als je wel een 3 fase aansluiting hebt, kun je natuurlijk inderdaad 2 aparte fases gebruiken voor je kookplaat, maar dan heb je gelijk wat betreft de verdeling. Ik zou inderdaad even logisch nadenken over het gebruik, de kans dat het 3kW element aangaat tegelijk met volop koken is niet zo groot.
Ik zou dus de pomp op een andere fase zetten als de kookplaat, en de heater op 1 van de fases die je dan ook voor de kookplaat gebruikt, of de kookplaat limiteren op 5,75 kW en 2x 1-fase gebruiken.
Mocht je vragen hebben, stuur maar een PB.
[ Voor 18% gewijzigd door jevin20 op 07-11-2025 12:17 . Reden: Verduidelijking van tekst ]
Ik heb geen ervaring met Toon, dus daar kan ik niet mee helpen.andrek schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:52:
Ik heb een Toon thermostaat en de PompAO van DeWarmte sinds mei 2025. Via de support gevraagd om mijn setup te evalueren en hun advies:
Vragen:
Tav vraag 2: In dit topic zijn positieve ervaringen te lezen over de Netatmo Aan/uit thermostaat. Bij mij is de Tado v3+ geïnstalleerd (door DeWarmte). Die heeft een Pomp AO programma. Bij mij is Long delay verlengd naar 20 min ('normaal' 15 min is mij verteld) omdat mij opviel dat het aan/uitschakelingen hoog was (en warmteafgifte toen niet de bottleneck). Ik heb de indruk dat de Tado modulatie probeert na te bootsen met aan/uitschakelingen... Achteraf gezien had ik liever een thermostaat met instelbare hysterese zoals de Netatmo, zodat ik de runs wat langer kan maken. Met de huidige instellingen heb ik maximaal 0.4 graden overshoot en schakelt hij weer aan wanneer de temperatuur 0.1-0.2 graden onder het set point komt. Dat is dus niet te wijzigen bij de Tado. (De overshoot wel enigzins door de long delay-instelling in de app. Het zou me overigens niets verbazen als het Tado-algoritme de vertraging door dong delay na een tijdje doorkrijgt en vervolgens ook eerder gaat afschakelen om de overshoot te beperken...)
[ Voor 7% gewijzigd door WeakTweaker op 07-11-2025 12:23 ]
Ik had al de Tado en dezelfde ervaring. Ben overgestapt op de genoemde Netatmo en dat bevalt prima. Snap echt niet dat de Warmte nog steeds de Tado installeert, want hun slimme werking is niet zo slim bij een warmtepomp helaas. Bij een CV werkte het top.WeakTweaker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:18:
[...]
Ik heb geen ervaring met Toon, dus daar kan ik niet mee helpen.
Tav vraag 2: In dit topic zijn positieve ervaringen te lezen over de Netatmo Aan/uit thermostaat. Bij mij is de Tado v3+ geïnstalleerd (door DeWarmte). Die heeft een Pomp AO programma. Bij mij is Long delay verlengd naar 20 min ('normaal' 15 min is mij verteld) omdat mij opviel dat het aan/uitschakelingen hoog was (en warmteafgifte toen niet de bottleneck). Ik heb de indruk dat de Tado modulatie probeert na te bootsen met aan/uitschakelingen... Achteraf gezien had ik liever een thermostaat met instelbare hysterese zoals de Netatmo, zodat ik de runs wat langer kan maken. Met de huidige instellingen heb ik maximaal 0.4 graden overshoot en schakelt hij weer aan wanneer de temperatuur 0.1-0.2 graden onder het set point komt. Dat is dus niet in te stellen bij de Tado.
Frank Energie kondigt aan WP’s slim aan te kunnen sturen, waaronder DeWarmte. Link
Mij is verteld dat er een vernieuwde app komt in december dit jaar die ook naar weersomstandigheden kijkt. Ik ben benieuwdMalleEppie71 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:00:
Frank Energie kondigt aan WP’s slim aan te kunnen sturen, waaronder DeWarmte. Link
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar!JDOBL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:34:
[...]
Mij is verteld dat er een vernieuwde app komt in december dit jaar die ook naar weersomstandigheden kijkt. Ik ben benieuwd
Zou fijn zijn als ze eens wat vaker iets zouden delen over wat ze op de achtergrond doen!
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Bedoel je een nieuwe versie van de app van DeWarmte of van Frank Energie?JDOBL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:34:
[...]
Mij is verteld dat er een vernieuwde app komt in december dit jaar die ook naar weersomstandigheden kijkt. Ik ben benieuwd
Ik heb een vraagje m.b.t. de Pomp T.
Als ik volgend jaar de Pomp AO laat installeren, twijfel ik of ik ook de Pomp T laat plaatsen. Als de warmtepomp zelf in de voortuin zou komen, wordt hij bijna meteen gekoppeld aan de (2 groeps) vloerverwarming. Daarna loopt de hoofdleiding 2 verdiepingen omhoog naar zolder, waar nu nog de cv ketel staat en waar dus een boilervat zou moeten komen.
Hierna gaat de hoofdleiding weer 2 verdiepingen naar beneden, om zo 2 T22 radiatoren te verwarmen.
De eventuele Pomp T zou dus, als ik het goed begrijp, alleen de warmte uit die 2 radiatoren trekken en niet uit de vloerverwarming. Zou dit goed gaan, of stuurt de Pomp T de Pomp AO aan als de temperatuur te laag wordt vanuit die 2 radiatoren?
Als de Pomp AO in de achtertuin zou worden geplaatst, wordt deze bijna direct op de 2 T22 radiatoren aangesloten. Dan wordt wel de warmte uit de vloerverwarming gebruikt door de Pomp T, maar dan moet er wel een erg lang traject afgelegd worden om de warmte van de Pomp AO in de vloer te krijgen. Ruim 30 meter zou dat worden.
Wat is wijsheid?
Als ik volgend jaar de Pomp AO laat installeren, twijfel ik of ik ook de Pomp T laat plaatsen. Als de warmtepomp zelf in de voortuin zou komen, wordt hij bijna meteen gekoppeld aan de (2 groeps) vloerverwarming. Daarna loopt de hoofdleiding 2 verdiepingen omhoog naar zolder, waar nu nog de cv ketel staat en waar dus een boilervat zou moeten komen.
Hierna gaat de hoofdleiding weer 2 verdiepingen naar beneden, om zo 2 T22 radiatoren te verwarmen.
De eventuele Pomp T zou dus, als ik het goed begrijp, alleen de warmte uit die 2 radiatoren trekken en niet uit de vloerverwarming. Zou dit goed gaan, of stuurt de Pomp T de Pomp AO aan als de temperatuur te laag wordt vanuit die 2 radiatoren?
Als de Pomp AO in de achtertuin zou worden geplaatst, wordt deze bijna direct op de 2 T22 radiatoren aangesloten. Dan wordt wel de warmte uit de vloerverwarming gebruikt door de Pomp T, maar dan moet er wel een erg lang traject afgelegd worden om de warmte van de Pomp AO in de vloer te krijgen. Ruim 30 meter zou dat worden.
Wat is wijsheid?
Vernieuwde app volgens De warmte. We zijn bezig met de Pomp T, toen gaf de persoon aan dat er een vernieuwing van de app komt die kijkt naar weersomstandigheden...WeakTweaker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:24:
[...]
Bedoel je een nieuwe versie van de app van DeWarmte of van Frank Energie?
Allereerst ik ben geen expert, dus mogelijk (waarschijnlijk...) klopt er niets van de volgende redenering:rokil schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:58:
Wat is wijsheid?
De Pomp T onttrekt toch gewoon warmte aan de CV-leiding? Als dit één systeem is, doen de warmtecapaciteit van de vvw en de radiatoren toch beiden mee? Ik denk wel dat er af en toe wat rondgepompt moet worden om de temperatuur te verdelen als de Pomp AO uit staat(?) Ik weet niet of de Pomp T de Pomp AO kan activeren als het water een te lage temperatuur bereikt. Iemand?
Tav de locatie van de Pomp AO: wat wellicht nog slim is om mee te nemen in de overweging is dat radiatoren doorgaans op een hogere temperatuur werken dan vloerverwarming. Het lijkt mij dan handiger om de aanvoer eerst door de radiatoren te laten lopen en daarna door de vloerverwarming. Maar goed, door een hoog debiet is de deltaT van een warmtepompsysteem meestal wel lager dan bij een gasketelsysteem, dus misschien is dit wel gerommel in de marge. (Maar nogmaals, ik ben een leek!).
Vooropgesteld snap ik de redenatie niet dat alleen warmte uit de radiatoren gebruikt zou worden.rokil schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:58:
Wat is wijsheid?
Het is 1 circuit, waar water in rond gepompt wordt. Dus zolang je in die kring de PompT ergens tussen zet, wordt al het water van het hele circuit door de PompT gepompt met behulp van de interne pomp in de PompT. Dit zorgt voor een stromend water als de PompAO uitstaat.
Het maakt dus helemaal niet uit waar de PompT staat in het circuit, zolang hij in de kring staat en niet ergens in een aftakking.
Verder is het denk ik ook belangrijk om te noemen dat radiatoren niet efficiënt zijn, omdat, afhankelijk van hoe de radiatoren aangesloten zijn, het water niet lekker door de gehele radiator heen gepompt wordt. Je krijgt dan een soort kortsluiting tussen aan en afvoer van lauw water waardoor de capaciteit niet tot zijn recht komt en de PompT kan daar heel weinig mee, vandaar dat er vaak gezegd wordt dat bij een warmtepompboiler het aantal m2 van vloerverwarming relevant is, je hebt namelijk voldoende liters water nodig dat verwarmd is geweest (danwel door de PompAO danwel door gewoon de warmte die het water heeft in een huis dat niet koud is).
Okee, dat is een stuk duidelijker dan. Helaas heb ik maar 2 groepen vloerverwarming, dus dan zou de Pomp T niet goed kunnen werken, als ik het goed begrijp?
Nee dat kun je helaas niet zo concluderen. Het hangt samen met de hoeveelheid vierkante meters vloeroppervlakte. Bij mij werd 100m2+ geadviseerd, maar ik durf zo niet alle factoren te noemen die daarmee samen hingen.rokil schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:19:
Okee, dat is een stuk duidelijker dan. Helaas heb ik maar 2 groepen vloerverwarming, dus dan zou de Pomp T niet goed kunnen werken, als ik het goed begrijp?
Ze kunnen je dat bij DeWarmte echter wel vertellen hoor.
Nou ja, dat is de reden dat ik het een soort van navraag bij de mensen met ervaring hier. DeWarmte heeft hier niet eens naar gevraagd toen ik belde om informatie hierover. Alleen dat hun oplossing gaat werken. Ze weten dus niet eens welke apparatuur en hoeveel ik heb, maar wel dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
Ik heb maar 35 m² vloeroppervlak met de vloerverwarming met dus 2 groepen. Verder dan nog 2 radiatoren met ventilatoren.
Op de slaapkamers convectoren met ventilatoren, maar die staan vaker dicht dan open.
Ik heb maar 35 m² vloeroppervlak met de vloerverwarming met dus 2 groepen. Verder dan nog 2 radiatoren met ventilatoren.
Op de slaapkamers convectoren met ventilatoren, maar die staan vaker dicht dan open.
Ah, de eerste partnership is aangekondigd. Al is de titel wel erg misleidend aangezien het gewoon regelen is van energieverbruik op de goedkoopste momenten. Er zit geen schakeling om onbalans in de energiemarkt te kapitaliseren. Deze titel zal wel voor de clicks-statistieken zijn.
nieuws: Frank Energie laat klanten met warmtepomp automatisch handelen op ene...
Wat ik nog niet goed begrijp is hoe DeWarmte de binnentemperatuur weet. Of ga je een koppeling aan met je Tado/Netatmo/Honeywell richting DeWarmte/Frank. Ik heb wel Netatmo weten te koppelen met de Tibber app, maar tot dusverre kun je daarmee alleen de "ik ben nu lang van huis dus zet de boel maar op spaarstand" modus beschikbaar in de Tibber app.
nieuws: Frank Energie laat klanten met warmtepomp automatisch handelen op ene...
Wat ik nog niet goed begrijp is hoe DeWarmte de binnentemperatuur weet. Of ga je een koppeling aan met je Tado/Netatmo/Honeywell richting DeWarmte/Frank. Ik heb wel Netatmo weten te koppelen met de Tibber app, maar tot dusverre kun je daarmee alleen de "ik ben nu lang van huis dus zet de boel maar op spaarstand" modus beschikbaar in de Tibber app.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Ik denk dat hiervoor andere mensen met een PompT zullen moeten reageren.rokil schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:29:
Nou ja, dat is de reden dat ik het een soort van navraag bij de mensen met ervaring hier. DeWarmte heeft hier niet eens naar gevraagd toen ik belde om informatie hierover. Alleen dat hun oplossing gaat werken. Ze weten dus niet eens welke apparatuur en hoeveel ik heb, maar wel dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
Ik heb zelf wel een warmtepompboiler, maar geen PompT. Ik moest echt 100m2 vloerverwarming hebben, als ik me goed herinner omdat de PompAO niet kan communiceren met de WPB. Ik ga er dan vanuit dat de PompAO aanspringt als de PompT het vraagt. Efficient is dat niet, maar dat kan wel je oplossing zijn.
Is er al iets bekend over een "propaan variant" van de warmte?
Voor zover ik weet is deze nog niet beschikbaar?
Voor mijn gevoel niet handig om nu nog een R32 variant te laten installeren toch?
Wellicht wil ik ooit een groot boilervat gaan verwarmen, en die propaan kan een hogere temperatuur leveren toch?
Voor mijn gevoel niet handig om nu nog een R32 variant te laten installeren toch?
Wellicht wil ik ooit een groot boilervat gaan verwarmen, en die propaan kan een hogere temperatuur leveren toch?
De MP gebruikt al wel R290, weet niet of de AO dat ook gaat doen...Robbie-1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:31:
Is er al iets bekend over een "propaan variant" van de warmte?
Nog even over de Pomp T: ja het systeem kan de Pomp AO inschakelen als warmte-aanvoer nodig is. Verder is het wel van belang dat de Pomp T niet ergens middenin maar aan het eind van het circuit zit, omdat het restwarmte uit het water haalt en dat water daarna dus niet meer geschikt is om mee te verwarmen totdat de AO het opnieuw heeft opgewarmd.
Dan zou de Pomp T voor mij dus niet geschikt zijn, want hij zou in het midden komen van de installatie. Zowel vanaf een plaatsing van de PompAO aan de voorkant, als aan de achterkant van mijn woning.
Ik ga dus op zoek naar andere warmtepompboiler voor de zekerheid.
Wel vreemd dat ze bij DeWarmte hier niet op wijzen....
Ik zou eens kijken naar een andere warmtepompboiler. Behalve dat die voordeliger zijn dan de PompT, zijn de meeste ook op lucht. Je sluit ze aan op de buitenlucht (invoer/afvoer lucht) en dan aan op je warmwatercircuit, volledig gescheiden van je CV circuit. Veel mensen hebben er een van Atlantic hier op het forum, maar er is keus genoeg.rokil schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:39:
Dan zou de Pomp T voor mij dus niet geschikt zijn, want hij zou in het midden komen van de installatie. Zowel vanaf een plaatsing van de PompAO aan de voorkant, als aan de achterkant van mijn woning.
Is dit bevestigd door Dewarmte? Wij hebben een aanvraag lopen m.b.t. de Pomp T. Daar is niet gesproken over bovenstaande. Mij lijkt ook dat als de Pomp AO voldoende warmte levert en de stroomsnelheid van het water hoog is, dat er voldoende warmte overblijft om het huis te verwarmen, lijkt mij. Wellicht de temperatuur van de Pomp AO wat verhogen (de stooklijn)reinouts schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:21:
Nog even over de Pomp T: ja het systeem kan de Pomp AO inschakelen als warmte-aanvoer nodig is. Verder is het wel van belang dat de Pomp T niet ergens middenin maar aan het eind van het circuit zit, omdat het restwarmte uit het water haalt en dat water daarna dus niet meer geschikt is om mee te verwarmen totdat de AO het opnieuw heeft opgewarmd.
Allicht kun je het afkoel-effect tegengaan door een hogere aanvoertemperatuur. Dus als DeWarmte anders adviseert zou ik op hun advies afgaan. Ik spreek alleen vanuit mijn beperkte ervaring.JDOBL schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:05:
[...]
Is dit bevestigd door Dewarmte? Wij hebben een aanvraag lopen m.b.t. de Pomp T. Daar is niet gesproken over bovenstaande. Mij lijkt ook dat als de Pomp AO voldoende warmte levert en de stroomsnelheid van het water hoog is, dat er voldoende warmte overblijft om het huis te verwarmen, lijkt mij. Wellicht de temperatuur van de Pomp AO wat verhogen (de stooklijn)
Reinout heeft wel een punt natuurlijk. Want stel het verwarmde water van de PompAO gaat eerst naar het woonkamer circuit, dan naar de PompT en dan naar de badkamer/bovenverdieping, dan kun je de aanvoertemperatuur wel verhogen om voldoende warmte boven te krijgen, maar dan heb je ook weer heel veel warm water door je woonverdieping en raken de temperaturen uit balans tenzij je weer met doorstroming op de verdelers gaat spelen.JDOBL schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:05:
[...]
Is dit bevestigd door Dewarmte? Wij hebben een aanvraag lopen m.b.t. de Pomp T. Daar is niet gesproken over bovenstaande. Mij lijkt ook dat als de Pomp AO voldoende warmte levert en de stroomsnelheid van het water hoog is, dat er voldoende warmte overblijft om het huis te verwarmen, lijkt mij. Wellicht de temperatuur van de Pomp AO wat verhogen (de stooklijn)
Bovendien heeft ook de PompT een bepaalde hoeveelheid water nodig om warmte uit te onttrekken, dus ik denk niet dat dat in alle situaties kan.
Persoonlijk vind ik dat DeWarmte erg makkelijk lijkt te roepen dat het allemaal wel kan. Dit is toch erg afhankelijk van de specifieke situaties.
Is het echt zo dat de Pomp T per se als laatste moet? De Pomp T zal toch gewoon een gedeelte van de warmte onttrekken uit de CV-leiding? Als je vloerverwarming genoeg heeft aan de resterende warmte zou je de volgorde Radiatoren > Pomp T > Vloerverwarming toch ook kunnen hanteren? Als de Pomp AO aanstaat krijgt de Pomp T in dat geval een wat hogere temperatuur dan wanneer hij na de vloerverwarming is geinstalleerd, wat de cop van de Pomp T ten goede komt. Als je de resterende warmte nog kan worden afgegeven door vloerverwarming, is deze volgorde dan mogelijk? Ik zal vast iets missen, dus schiet maar!reinouts schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:21:
Wat zijn de ervaringen met de service van de Warmte?
Ik las ergens dat ze gebruik maken van lokale installateurs? Is hier ergens een overzicht van?
Waar kan ik wat uitgebreide specificaties van hun warmtepomp boiler vinden?
Kun je die WP boiler in combinatie met de propaan monoblock opstoken boven de 60 graden?
Zit er een elektrisch element in de boiler die ik met HA aan / uit kan schakelen als bv. de stroom goedkoop is, of overschot ivm zonnepanelen?
Ik las ergens dat ze gebruik maken van lokale installateurs? Is hier ergens een overzicht van?
Waar kan ik wat uitgebreide specificaties van hun warmtepomp boiler vinden?
Kun je die WP boiler in combinatie met de propaan monoblock opstoken boven de 60 graden?
Zit er een elektrisch element in de boiler die ik met HA aan / uit kan schakelen als bv. de stroom goedkoop is, of overschot ivm zonnepanelen?
@Robbie-1 de Pomp T gaat in elk geval tot 65⁰C en heeft een elektrisch element. Hij schakelt automatisch naar de hogere temperatuur in combinatie met de koelmodus van de Pomp AO.
In de twee jaar dat ik klant ben heb ik geen lokale installateurs gezien, alleen mensen die door DeWarmte zelf zijn opgeleid.
In de twee jaar dat ik klant ben heb ik geen lokale installateurs gezien, alleen mensen die door DeWarmte zelf zijn opgeleid.
We hebben een groot bad van 500+ liter, die ik niet wekelijks gebruik, maar incidenteel.reinouts schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:30:
@Robbie-1 de Pomp T gaat in elk geval tot 65⁰C en heeft een elektrisch element. Hij schakelt automatisch naar de hogere temperatuur in combinatie met de koelmodus van de Pomp AO.
Met de 300 liter Pomp T verwacht ik het bad met 36 graden badwater te kunnen vullen toch?
Mijn ervaring is, dat een goede installateur best lastig te vinden is, en dat installatiebedrijven alleen hun eigen aangelegde installatie's willen onderhouden.
Het gaat mij erom, dat ik bij iemand kan aankloppen als ik ad hoc een probleem heb, b.v. een lekkende leiding onder de vloer. Kan ik dan op de Warmte zelf terugvallen?
Lees mijn reactie vlak boven die van jou even, want daar leg ik het uit volgens mij.WeakTweaker schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:14:
[...]
Is het echt zo dat de Pomp T per se als laatste moet? De Pomp T zal toch gewoon een gedeelte van de warmte onttrekken uit de CV-leiding? Als je vloerverwarming genoeg heeft aan de resterende warmte zou je de volgorde Radiatoren > Pomp T > Vloerverwarming toch ook kunnen hanteren? Als de Pomp AO aanstaat krijgt de Pomp T in dat geval een wat hogere temperatuur dan wanneer hij na de vloerverwarming is geinstalleerd, wat de cop van de Pomp T ten goede komt. Als je de resterende warmte nog kan worden afgegeven door vloerverwarming, is deze volgorde dan mogelijk? Ik zal vast iets missen, dus schiet maar!
Sowieso, zoals eerder gezegd, heb je een bepaalde hoeveelheid m2 vloerverwarming nodig. Radiatoren zijn erg inefficient en hebben niet zoveel liters warm water in zich, ten opzichte van vloerverwarming. Je hebt een bepaald volume warm water nodig om warmte uit te onttrekken voor de PompT. Als dat volume te laag is, daalt de temperatuur van het volume dat je beschikbaar hebt veel te hard, waardoor je zeker weten dat water niet meer kunt hergebruiken voor een verwarmingscircuit, én je PompT komt misschien in de problemen omdat deze niet voldoende energie kan onttrekken en daardoor het vat niet opgewarmd krijg (naast dat deze ook nog erg inefficient wordt vanwege een hoge delta T).
Hi! Ik heb inmiddels de Netatmo aangeschaft maar zit met een uitdaging met de relais. Volgens mij moet die aan de control unit worden gekoppeld van de warmtepomp (witte plastic kastje bij de CV).Mkw schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:22:
[...]
Ik had al de Tado en dezelfde ervaring. Ben overgestapt op de genoemde Netatmo en dat bevalt prima. Snap echt niet dat de Warmte nog steeds de Tado installeert, want hun slimme werking is niet zo slim bij een warmtepomp helaas. Bij een CV werkte het top.
Er zitten 2 relais bij de Netatmo: een draadloze en een bedrade. Volgens de servicedienst van Dewarmte moet de bedrade gekoppeld worden maar kunnen de stroomdraden niet aan de controlunit gekoppeld worden. Hiervoor zou dan een stekker aan het relais moeten worden gemaakt.
Is dat bij jou ook zo gedaan?
Wij hebben een normaal bad en dat kunnen we prima vullen met de 200L versie en dan is het water nog niet koud.Robbie-1 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:27:
[...]
We hebben een groot bad van 500+ liter, die ik niet wekelijks gebruik, maar incidenteel.
Met de 300 liter Pomp T verwacht ik het bad met 36 graden badwater te kunnen vullen toch?
Ik spreek niet voor DeWarmte maar hier staan de voorwaarden van hun onderhoudscontract. Ik krijg de indruk dat ze in principe alleen hun eigen systemen onderhouden. Dat gezegd hebbend, toen ik een servicemonteur over de vloer kreeg gaf hij mij zijn 06-nummer voor het geval het expansievat binnenkort vervangen zou moeten worden. Hij zei dat DW het prima vindt als ik dat direct met hem regel omdat ze ook het liefst zien dat iemand met ervaring met hun systeem eraan knutselt.Mijn ervaring is, dat een goede installateur best lastig te vinden is, en dat installatiebedrijven alleen hun eigen aangelegde installatie's willen onderhouden.
Het gaat mij erom, dat ik bij iemand kan aankloppen als ik ad hoc een probleem heb, b.v. een lekkende leiding onder de vloer. Kan ik dan op de Warmte zelf terugvallen?
Hier aan het relais een stekker gemaakt omdat er geen stroomvoorziening was op de CV om aan te koppelen (dat is eigenlijk de methode hoe hij van stroom moet worden voorzien).andrek schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:34:
[...]
Hi! Ik heb inmiddels de Netatmo aangeschaft maar zit met een uitdaging met de relais. Volgens mij moet die aan de control unit worden gekoppeld van de warmtepomp (witte plastic kastje bij de CV).
Er zitten 2 relais bij de Netatmo: een draadloze en een bedrade. Volgens de servicedienst van Dewarmte moet de bedrade gekoppeld worden maar kunnen de stroomdraden niet aan de controlunit gekoppeld worden. Hiervoor zou dan een stekker aan het relais moeten worden gemaakt.
Is dat bij jou ook zo gedaan?
Bij mij was het heel simpel: ik heb de Tado van de muur in de woonkamer gehaald, de draden vanaf cv (of eigenlijk nu regelpaneel) waaraan hij vastzat losgemaakt en de Netatmo aan dezelfde draden weer vastgemaakt (moest even puzzelen welke draad waaraan vastgemaakt moest worden, want ik ben maar een leek).Joarie schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:06:
[...]
Hier aan het relais een stekker gemaakt omdat er geen stroomvoorziening was op de CV om aan te koppelen (dat is eigenlijk de methode hoe hij van stroom moet worden voorzien).
Ben ik de enige die me zorgen maakt om het totale vermogen dat ik straks uit mijn 3 x 25 Amp. ga halen?
Ik doe al jaren mijn best om de load tussen de fasen netjes te verdelen, maar zo langzamerhand houdt het een keer op.
Dan heb ik het nog niet over de laadpaal voor de EV, die heeft gelukkig een load balanceer, en schakelt netjes de boel terug.
Daar moet voor de pomp MP en de pomp T straks nog eens 3600 + 3000 Watt bij.
Hoe zien jullie dit?
Ik doe al jaren mijn best om de load tussen de fasen netjes te verdelen, maar zo langzamerhand houdt het een keer op.
- Wasmachine
- Kookplaat
- Droger
- Boiler in het keukenkastje
- Waterpomp in de tuin
- elektrische verwarming in de badkamer.
- 's zomers pak ik de hogedrukreiniger nog wel eens.
- en ga zo maar door.
Dan heb ik het nog niet over de laadpaal voor de EV, die heeft gelukkig een load balanceer, en schakelt netjes de boel terug.
Hoe zien jullie dit?
[ Voor 7% gewijzigd door Robbie-1 op 14-11-2025 22:11 ]
Vergeet hierin vooral niet het extra element van de MP die er ook nog eens 3000 watt erbovenop gooit. Installatie van de MP en T is hier half december gepland, maar ik zit door een slechte planning nog op 1 fase op dit moment. Zelfs met 3 fase vind ik het krap met elektrisch koken en de rest van het huis erbij, dus ik maak me hier ook zeker wel zorgen over. Gelukkig kun je het extra element softwarematig uitschakelen zodat de MP niet de volle kookgroep gebruikt en blijf ik totdat alles aangepast wordt nog maar even op gas koken...Robbie-1 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:20:
Ben ik de enige die me zorgen maakt om het totale vermogen dat ik straks uit mijn 3 x 25 Amp. ga halen?
Ik doe al jaren mijn best om de load tussen de fasen netjes te verdelen, maar zo langzamerhand houdt het een keer op.Ik heb groepen genoeg, maar per fase blijft het natuurlijk maar 25 ampère.
- Wasmachine
- Droger
- Waterpomp in de tuin
- en ga zo maar door.
Hoe zien jullie dit?
Dat 3 kw element wordt wel slim geschakeld volgens De Warmte. gaat nooit tegelijk aan met de boiler.
Maar het is wel een puzzel.
Aan de andere kant, ik denk dat er weinig particulieren zijn met 3 x 35 Amp. En ik ben niet de enige met genoemde stroomvreters, dus het zal dan wel normaal zijn.
Aan de andere kant, ik denk dat er weinig particulieren zijn met 3 x 35 Amp. En ik ben niet de enige met genoemde stroomvreters, dus het zal dan wel normaal zijn.
Dat gaven ze hier ook aan, maar de pomp vraagt niet voor niks om een kookgroep, dus ze dekken zich wel in. Ben zelf heel benieuwd hoe de software uiteindelijk gaat werken en of dat hele extra element ook vaak aangeslingerd gaat worden. Ik ga hier vast updates posten zodra de pomp er staat!Robbie-1 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:14:
Dat 3 kw element wordt wel slim geschakeld volgens De Warmte. gaat nooit tegelijk aan met de boiler.
De kookgroep voor onze inductie kookplaat is 2 fase aangesloten. Dat kan voor de MP niet las ik?
Als ik twee aparte fasen zou pakken, wordt de load iets beter verdeeld lijkt me.
Als ik twee aparte fasen zou pakken, wordt de load iets beter verdeeld lijkt me.
Mij werd verteld dat ik gewoon een kookgroep naar buiten kon trekken hiervoor. Ze noemden specifiek een perilex aansluiting, dus ik heb nu zelf een 5 aderige kabel naar buiten getrokken en een kookgroep laten installeren ik de meterkast. Als ik het goed heb begrepen draait de normale pomp op 1 fase en heeft hij gewoon extra nodig om dat warmte element aan te zetten, vandaar de behoefte aan de kookgroep (dus 2e fase eigenlijk).
Ik heb uiteindelijk de Tado v3+ op aanbeveling van DeWarmte aangeschaft omdat de AO met de Honeywell T6R bleef pendelen. Nu lijkt het pendelen gelukkig verleden tijd.
Maar wat is er zo goed aan de Netatmo? Draait de AO daar nog efficiënter mee?
Een kookgroep is niets anders dan fase 1+nul en fase 2+nul op één automaat, ook tweemaal fase 1, 2 of 3 kan. Het zijn feitelijk gewoon twee 1 fase 230Vac groepen verdeeld over de kookplaat.Pupp3tmast3r schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:47:
Mij werd verteld dat ik gewoon een kookgroep naar buiten kon trekken hiervoor. Ze noemden specifiek een perilex aansluiting, dus ik heb nu zelf een 5 aderige kabel naar buiten getrokken en een kookgroep laten installeren ik de meterkast. Als ik het goed heb begrepen draait de normale pomp op 1 fase en heeft hij gewoon extra nodig om dat warmte element aan te zetten, vandaar de behoefte aan de kookgroep (dus 2e fase eigenlijk).
Een 3 fasegroep is krachtstroom 3 fases 380Vac, vaak gebruikt voor draaistroommotoren, voor de besturing heeft het apparaat 230Vac nodig en daarvoor zit er een nul bij in, 3F+ nul.
In geval van de Warmtepomp MP heeft deze ook slechts 230Vac nodig, meerdere 1 fase groepen
Ik had een ouder model van Tado en bij mij leverde zijn ingenieuze algoritme om goedkoop te stoken heel erg veel onnodige aan uit schakelingen op. En dat wil je bij een pomp gewoon niet. Iets eerder uitgaan omdat de Tado denkt dat het wel genoeg is, dat is dan niet zo dus toch weer aan, maar dan weer doorschieten er ver boven. Netatmo is super simpel. Gaat aan als de temperatuur onder de ingestelde temperatuur zit (incl de hysteresis die je kunt instellen) en gaat weer uit als hij er boven zit. Helemaal prima! Denk dat het bij mij zeker 50% aan schakelingen scheelde en de temperatuur is ook nog veel constanter.RudyL90 schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:37:
Ik heb uiteindelijk de Tado v3+ op aanbeveling van DeWarmte aangeschaft omdat de AO met de Honeywell T6R bleef pendelen. Nu lijkt het pendelen gelukkig verleden tijd.
Tov de T6 draait hij zeker een stuk efficiënter bij ons. Stroomverbruik was ook lager doordat hij langer draaide en daardoor op lager vermogen.RudyL90 schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:37:
Steeds stoppen en starten zorgde ervoor dat het systeem weer afkoelde
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Ok met de Tado kun je dus nog steeds pendelgedrag krijgen, wat het stroomverbruik vergoot. Tot nu toe merk ik dat nog niet. Nog niet!
Even CV-water rondpompen zodat de leidingen bij de buitenunit niet bevriezen? De nachtvorst komt er weer langzaam aan.BruceMW schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:32:
Ik zie de afgelopen tijd dat de AO korte momenten rond de 42W verbruikt. Iemand enig idee waardoor?[Afbeelding]
Waar haal je die grafiek vandaan?BruceMW schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:32:
Ik zie de afgelopen tijd dat de AO korte momenten rond de 42W verbruikt. Iemand enig idee waardoor?[Afbeelding]
Homewizzard P1 meter i.c.m. Energy Socket voor de AO
[ Voor 50% gewijzigd door BruceMW op 17-11-2025 08:17 ]
Je bent zeker niet de enige. Ik heb hetzelfde.Robbie-1 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:20:
Ik doe al jaren mijn best om de load tussen de fasen netjes te verdelen, maar zo langzamerhand houdt het een keer op.Ik heb groepen genoeg, maar per fase blijft het natuurlijk maar 25 ampère.
- Wasmachine
- Kookplaat
- Droger
- Waterpomp in de tuin
- en ga zo maar door.
Hoe zien jullie dit?
Maar het is ook een kwestie van nadenken over de momenten waarop je belast; en de verdeling over de fasen op dat moment.
De vraag is hoe vaak je de kookplaat tegelijk met de hogedrukreiniger gebruikt, of de waterpomp in de tuin in combinatie met de warmtepomp?
Bij ons staat de auto of overdag aan de lader als de zonopbrengst het grootst is, of 's nachts als de stroom voordeliger is; dan staan er verder nagenoeg geen apparaten aan. Als de zonopbrengst hoog is, staat de warmtepomp meestal niet (hard) te draaien, en zo voort.
Neemt allemaal niet weg dat het krap wordt. Ik heb nog ouderwetse smelt hoofdzekeringen, dus die kunnen, naar het schijnt, wat meer hebben dan 25A. Toen laatst de auto op 11kW stond te laden, mijn vriendin aan het koken was, en de thuisbatterijen ook beide aan laden waren met 2,5kW toen heb ik de laadpaal maar even uitgezet voor de zekerheid.
Ik heb nog niet de moeite genomen om in de load balancing/grid protection settings van onze Zappi te kijken.
Gisteren viel mij iets op in de app: Via mijn weer-app zag ik dat de buitentemperatuur best snel daalde. Maar in DeWarmte app zag ik dat nog lang dezelfde (hogere) buitentemperatuuur werd weergegeven, terwijl de aanvoertemperatuur van de Pomp AO al omhoog leek te gaan. De Pomp AO leek dus een andere buitentemperatuur te hanteren dan in de app werd weergegeven. Een paar minuten later kwam de weergegeven buitentemperatuur weer overeen met de aanvoertemperatuur volgens de stooklijn.
Is dit herkenbaar?
Is dit herkenbaar?
Ja, ik merk dat wanneer er een defrost is de buitentemperatuurmeting beïnvloed wordt door de waterdamp die dan van de lamellen afkomt. Dat duurt even een minuutje en dan zakt hij weer naar de normale waarde. Eigenlijk niet zo'n goed ontwerp. Ik meen dat ergens in dit forum ook iemand zijn sensor afgeschermd heeft met een buis, al weet ik niet of hij dat nou deed tegen de zon of vanwege dit defrosten.WeakTweaker schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:34:
Gisteren viel mij iets op in de app: Via mijn weer-app zag ik dat de buitentemperatuur best snel daalde. Maar in DeWarmte app zag ik dat nog lang dezelfde (hogere) buitentemperatuuur werd weergegeven, terwijl de aanvoertemperatuur van de Pomp AO al omhoog leek te gaan. De Pomp AO leek dus een andere buitentemperatuur te hanteren dan in de app werd weergegeven. Een paar minuten later kwam de weergegeven buitentemperatuur weer overeen met de aanvoertemperatuur volgens de stooklijn.
Is dit herkenbaar?
Ik kreeg vandaag een mailtje van DeWarmte over de nieuwe PompMP.
Had hier al teruggevonden dat deze kan moduleren van 1,9 tot 16,5 kW vermogen. Ik kan niet zo snel vinden hoeveel de 'gewone' PompAO kan moduleren?
Bij andere warmtepompen met R290 wordt gemeld dat deze minimaal 1 meter van ramen en deuren die open kunnen, of ventilatieroosters geplaatst moet worden. Dat zie ik bij de PompMP niet staan.
Gelden voor de PompMP deze regels niet, of doet DeWarmte gewoon niet zo moeilijk?
Had hier al teruggevonden dat deze kan moduleren van 1,9 tot 16,5 kW vermogen. Ik kan niet zo snel vinden hoeveel de 'gewone' PompAO kan moduleren?
Bij andere warmtepompen met R290 wordt gemeld dat deze minimaal 1 meter van ramen en deuren die open kunnen, of ventilatieroosters geplaatst moet worden. Dat zie ik bij de PompMP niet staan.
Gelden voor de PompMP deze regels niet, of doet DeWarmte gewoon niet zo moeilijk?
Volgens de spec sheet van de huidige pomp: 2,3 - 7,6 kW (watertemp in 30°C, watertemp uit 35°C).rokil schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:28:
Mijn observatie was volgens mij niet tijdens een defrost, maar ik zal dit ook eens in de gaten houden.Joarie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:52:
[...]
Ja, ik merk dat wanneer er een defrost is de buitentemperatuurmeting beïnvloed wordt door de waterdamp die dan van de lamellen afkomt. Dat duurt even een minuutje en dan zakt hij weer naar de normale waarde. Eigenlijk niet zo'n goed ontwerp. Ik meen dat ergens in dit forum ook iemand zijn sensor afgeschermd heeft met een buis, al weet ik niet of hij dat nou deed tegen de zon of vanwege dit defrosten.
In de nieuwe brochure staat bij Pomp AO 1,4-8,3 kW en bij Pomp MP 1,9-16,5 kW. De MP heeft dus een behoorlijk vermogensbereik. Let wel; het minimale elektrische vermogen van de Pomp AO ligt in de praktijk rond ongeveer 400-500 W. Rond 10 graden ligt de COP (bij aanvoer 35 C) ruim boven de 5, omdat er veel warmte in de buitenlucht zit. Houd er dus rekening mee dat het minimale thermische vermogen bij die omstandigheden dus meer dan 2 kW is. (Bij koud weer is het minimum vermogen van de Pomp AO misschien wel 1,4 kW, maar dan heb je vaak juist meer vermogen nodig).rokil schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:28:
Edit: Je kunt dus beter de getallen uit de spec sheet gebruiken (bericht van @Joarie).
Toevoeging: de Pomp AO start bij mij vaak rond 1,3 kW elektrisch om vervolgens terug te moduleren. Ik ben benieuwd met welk vermogen de Pomp MP start; je moet dit vermogen wel kwijt kunnen in het afgiftesysteem.
[ Voor 8% gewijzigd door WeakTweaker op 18-11-2025 10:25 ]
Ik heb een offerte van Adler en ik ga er deze week een krijgen van DeWarmte, ik zal hier ook even updaten wat de technisch adviseur me verder kan vertellen over de nieuwe Pomp MP.dlenstra schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:54:
[...]
Zelf ook voor dezelfde keuze gestaan en gekozen voor DeWarmte. Voor mij was doorslaggevend de manier van SWW verwarmen. DeWarmte kiest voor een WPB in de retour. De buitenunit hoeft dus niet gebruikt te worden voor SWW en daarmee periodes te hebben dat er geen CV water wordt gemaakt.
Er zullen ook genoeg mensen kiezen voor juist die manier van SWW verwarmen, de buitenunit is immers veel krachtiger dan een WPB en zal in een kortere periode het boilervat kunnen verwarmen.
Moet zeggen dat ik wel ontzettend gecharmeerd ben van de Sparrow, net als de PompAO een ok uiterlijk en WeHeat lijkt ontzettend goed bezig met de ontwikkeling van software, bijvoorbeeld WeHeat intelligence. Verder ook meer gegevens in het webportal en de app zichtbaar dan bij DeWarmte. DeWarmte lijkt daar juist een beetje stil te staan.
Overigens geen spijt van mij keuze voor DeWarmte en als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik ook nu weer twijfelen tussen deze 2 opties.
Dit concept hierboven (boiler op de retour CV leiding) werken ze allebei mee. Klinkt logisch, maar wat zijn de nadelen er dan van? Beide partijen gooien graag met cijfers van hun WPs, maar de over de WPB is veel minder bekend.
Ik heb een nieuwe kleine release van de HomeAssistant integratie gedaan die onder andere een hick-up oplost die ieder uur plaats vond als het authorisatie token verloopt. De release komt automatisch in je HA.
Laat vooral weten als je problemen ondervindt of verzoeken hebt. Mocht iemand straks de Pomp MP hebben, dan kom ik graag in contact om die ook te integreren.
Voor de volledigheid de link nog een keer. Hij is ook rechtstreeks in HACS te vinden.
https://github.com/ronald-willems/dewarmte-homeassistant
Laat vooral weten als je problemen ondervindt of verzoeken hebt. Mocht iemand straks de Pomp MP hebben, dan kom ik graag in contact om die ook te integreren.
Voor de volledigheid de link nog een keer. Hij is ook rechtstreeks in HACS te vinden.
https://github.com/ronald-willems/dewarmte-homeassistant
Je zet een warmtepomp op een warmtepomp. Alle omzettingen hebben een verlies. Dus je gaat voor je SWW een dubbel verlies aan.Muldert schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:32:
[...]
Ik heb een offerte van Adler en ik ga er deze week een krijgen van DeWarmte, ik zal hier ook even updaten wat de technisch adviseur me verder kan vertellen over de nieuwe Pomp MP.
Dit concept hierboven (boiler op de retour CV leiding) werken ze allebei mee. Klinkt logisch, maar wat zijn de nadelen er dan van? Beide partijen gooien graag met cijfers van hun WPs, maar de over de WPB is veel minder bekend.
Meer techniek, je hebt feitelijk dus 2 warmtepompen, dus meer dingen die stuk kunnen gaan / onderhoud (mogelijk) nodig hebben.
Meer gelijktijdig stroom verbruik. In NL willen de energiemaatschappijen graag over naar het systeem wat ook in belgie geldt, namelijk dat je betaald voor je piekbelasting (per kwartier). Dus als je dan 11 kw verbruikt voor een uur, betaal je meer dan als je 7kw verbruikt voor 1,5 uur.
Dat je om SWW te maken even geen verwarming hebt als je met een klep werkt ipv de boiler op de retour hebt hoeft geen issue te zijn, hangt ervan af hoe goed je warmte buffert in je huis. Dus als je aant isoleren bent en je warmte goed buffert in je huis hoef je hier geen last van te hebben. Als je SWW 's nachts aanvult (je weet wel, na het douchen/baden) dan heeft de WP ruim de tijd om weer op warmte te komen voor de ochtend.
(Adler is wel een gevalletje apart hoor, kennis van mij heeft er 1 (wel hybride) en dat ding heeft veel kuren)
[ Voor 28% gewijzigd door Kodess op 19-11-2025 10:50 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Kodess Het is maar wat je als 'verlies' beschouwt. Het ding (Pomp T) geeft bij mij op jaarbasis een COP van 3.3 dus nog steeds ruimschoots efficiënter dan de efficiëntste HR-ketel.
In de zomer gebruikt hij zelfs overtollige warmte uit het huis om SWW te verwarmen dus dat zou ik zelfs als winst rekenen.
In de zomer gebruikt hij zelfs overtollige warmte uit het huis om SWW te verwarmen dus dat zou ik zelfs als winst rekenen.
@Muldert @Kodess Hier tevreden over de opstelling met de pomp T aan het einde van het circuit. Van maart t/m nu een cop van 3.9 voor het verwarmen van SWW en zoals hierboven wordt gezegd in de zomer een mooie manier om een beetje warmte uit huis af te vangen in plaats van naar buiten te blazen.
Waar ik wel nog even naar wil kijken met DeWarmte is het regelgedrag van de Pomp AO als de Pomp T gaat draaien. Ze geven het zelf wel aan, maar er wordt dan wat extra warmte in je systeem gepompt door de AO.
bijvoorbeeld: bij de huidige temperaturen heb ik de stooklijn op ongeveer 29 graden staan. Als de Pomp T dan aan het werk gaat wordt die stooklijn verhoogd naar 31 of 32 graden. Op zich een mooi idee om wat extra warmte in het systeem te krijgen, zodat de T in theorie wat efficiënter gaat draaien. Maar aangezien de T aan het einde van het hele circuit zit en dus het retourwater van alle afgifte zit wordt in het hele circuit gewerkt met dat warmere water. Zo gaan bijvoorbeeld ook de ventilatoren op de Jaga's wat harder draaien en zou je in theorie bij een wat hogere settemp en een pomploze verdeler (die ik heb), wat hoge temperaturen in de vloer kunnen krijgen. Ik zie zelf niet zo in waarom hij per se boven de gekozen stooklijn moet komen. Zou er zelf voor kiezen dat hij juist gewoon die stooklijn probeert aan te houden.
Waar ik wel nog even naar wil kijken met DeWarmte is het regelgedrag van de Pomp AO als de Pomp T gaat draaien. Ze geven het zelf wel aan, maar er wordt dan wat extra warmte in je systeem gepompt door de AO.
bijvoorbeeld: bij de huidige temperaturen heb ik de stooklijn op ongeveer 29 graden staan. Als de Pomp T dan aan het werk gaat wordt die stooklijn verhoogd naar 31 of 32 graden. Op zich een mooi idee om wat extra warmte in het systeem te krijgen, zodat de T in theorie wat efficiënter gaat draaien. Maar aangezien de T aan het einde van het hele circuit zit en dus het retourwater van alle afgifte zit wordt in het hele circuit gewerkt met dat warmere water. Zo gaan bijvoorbeeld ook de ventilatoren op de Jaga's wat harder draaien en zou je in theorie bij een wat hogere settemp en een pomploze verdeler (die ik heb), wat hoge temperaturen in de vloer kunnen krijgen. Ik zie zelf niet zo in waarom hij per se boven de gekozen stooklijn moet komen. Zou er zelf voor kiezen dat hij juist gewoon die stooklijn probeert aan te houden.
Hoe wordt die COP dan berekent?dlenstra schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:22:
@Muldert @Kodess Hier tevreden over de opstelling met de pomp T aan het einde van het circuit. Van maart t/m nu een cop van 3.9 voor het verwarmen van SWW en zoals hierboven wordt gezegd in de zomer een mooie manier om een beetje warmte uit huis af te vangen in plaats van naar buiten te blazen.
Is dat alleen de PompT of ook met een berekeningsfactor voor de COP van de PompAO, aangezien die het warme water voorziet waar de PompT zijn warmte uit haalt.
Ik zeg btw niet dat het fout is of slecht, het is gewoon wat het verschil is met andere systemen
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Die berekening heb jij inderdaad wel een punt denk ik. De warmte die onttrokken wordt aan je verwarmingsysteem is in de koude maanden natuurlijk wel gemaakt door de Pomp AO. Is uiteindelijk de retourwarmte van je verwarmingssysteem dat wordt gebruikt, maar wat de Pomp T daaruit pakt zal wel weer moeten worden bijverwarmd door de AO.Kodess schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:33:
[...]
Hoe wordt die COP dan berekent?
Is dat alleen de PompT of ook met een berekeningsfactor voor de COP van de PompAO, aangezien die het warme water voorziet waar de PompT zijn warmte uit haalt.
Ik zeg btw niet dat het fout is of slecht, het is gewoon wat het verschil is met andere systemen
Mijn keuze voor deze opstelling is uiteindelijk voortgekomen uit het feit dat je je verwarmingssysteem contant op temperatuur houdt, ook tijdens de SWW run en dat de buitenunit in dit geval ook niet (veel) harder gaat draaien. Mogelijk een keuze op gevoel, want begrijp een systeem waarbij de buitenunit de SWW verzorgd in een kortere tijd ook prima.
Nou net technisch advies gesprek met DeWarmte gehad:
Voor 600m2 adviseert hij 2x de pomp MP voor een totaal van 33kW. Zoals gezegd levert deze set dan zelfs bij -10 22kW, daar moet je dan 6kW vanaf trekken voor de doorstroomvervarmers. Dat noemen ze steevast 'elementen' en geen doorstroomverwarmers. Maar goed, in hartje winter zou hij niet onder de 16kW moet komen (nogmaals, met een cascade opstelling dus).
Installatie was dit jaar nog maar één mogelijkheid, daar moest hij echt moeite voor doen. En dan moet ik eigenlijk wel binnen een dag of 3-4 tekenen, dat plekje kon hij niet vasthouden. Tja, ergens geloof ik het wel maar ik ben niet achterlijk natuurlijk.
Dan de Pomp T, 2x200L geadviseerd, voor 6 persoons huishouden. Daar was ik het overigens wel redelijk mee eens. Ik heb wat doorgevraagd over die Pomp T maar dat leek een vrij simpele WPB te zijn, voor een klap geld, in een mooi jasje. Maar aangezien deze op een zolder komt waar ik niet kom, denk ik dat ik zelf gewoon een WPB ga zoeken met vergelijkbare specs.
DeWarmte was de eerste die de installatie eigenlijk heel simpel uitlegde voor me. We hebben nu een souterain dat klaar is (incl vvw), en een casco begane grond en 1e verdieping. Die kerel van DeWarmte stelde voor nu gewoon een cascade-opstelling aan te sluiten op de souterain vvw, daar kunnen we makkelijk bij die loopt letterlijk langs de buitenmuur waar de WPs komen. En dan later de CV hoofdlus gewoon doortrekken naar de vvw verdelers van de andere 2 verdiepingen.
Hij legde het zó simpel uit, dat ik dacht, tja, dat kan ik eigenlijk zelf ook!
Dus terwijl hij die offerte opmaakt ga ik even snel kijken naar wat het prijsverschil gaat zijn met niet-DTC warmtepompen, gewoon een Daikin of LG o.i.d. En even uitzoeken hoe de subsidie werkt als ik hem zelf installeer, misschien moet ik dat dan door mijn eigen BV laten doen, zoals ik dat nu ook met de isolatie doe.
Voor 600m2 adviseert hij 2x de pomp MP voor een totaal van 33kW. Zoals gezegd levert deze set dan zelfs bij -10 22kW, daar moet je dan 6kW vanaf trekken voor de doorstroomvervarmers. Dat noemen ze steevast 'elementen' en geen doorstroomverwarmers. Maar goed, in hartje winter zou hij niet onder de 16kW moet komen (nogmaals, met een cascade opstelling dus).
Installatie was dit jaar nog maar één mogelijkheid, daar moest hij echt moeite voor doen. En dan moet ik eigenlijk wel binnen een dag of 3-4 tekenen, dat plekje kon hij niet vasthouden. Tja, ergens geloof ik het wel maar ik ben niet achterlijk natuurlijk.
Dan de Pomp T, 2x200L geadviseerd, voor 6 persoons huishouden. Daar was ik het overigens wel redelijk mee eens. Ik heb wat doorgevraagd over die Pomp T maar dat leek een vrij simpele WPB te zijn, voor een klap geld, in een mooi jasje. Maar aangezien deze op een zolder komt waar ik niet kom, denk ik dat ik zelf gewoon een WPB ga zoeken met vergelijkbare specs.
DeWarmte was de eerste die de installatie eigenlijk heel simpel uitlegde voor me. We hebben nu een souterain dat klaar is (incl vvw), en een casco begane grond en 1e verdieping. Die kerel van DeWarmte stelde voor nu gewoon een cascade-opstelling aan te sluiten op de souterain vvw, daar kunnen we makkelijk bij die loopt letterlijk langs de buitenmuur waar de WPs komen. En dan later de CV hoofdlus gewoon doortrekken naar de vvw verdelers van de andere 2 verdiepingen.
Hij legde het zó simpel uit, dat ik dacht, tja, dat kan ik eigenlijk zelf ook!
Dus terwijl hij die offerte opmaakt ga ik even snel kijken naar wat het prijsverschil gaat zijn met niet-DTC warmtepompen, gewoon een Daikin of LG o.i.d. En even uitzoeken hoe de subsidie werkt als ik hem zelf installeer, misschien moet ik dat dan door mijn eigen BV laten doen, zoals ik dat nu ook met de isolatie doe.
Dat kan natuurlijk, maar ik zou de Pomp T dan ook niet voor de looks kiezen maar omdat je het hele systeem bij één leverancier afneemt (voorkomt wijzen naar elkaar bij problemen) en de werking van de Pomp T en de AO/MP op elkaar zijn afgestemd.Muldert schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:41:
Nou net technisch advies gesprek met DeWarmte gehad:
Is er iets zinnigs dat die 2 apparaten op elkaar afstemmen? Want in die zin is er geen slimme regeling per sé, of wel?reinouts schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:01:
[...]
Dat kan natuurlijk, maar ik zou de Pomp T dan ook niet voor de looks kiezen maar omdat je het hele systeem bij één leverancier afneemt (voorkomt wijzen naar elkaar bij problemen) en de werking van de Pomp T en de AO/MP op elkaar zijn afgestemd.
Dat wijzen is wel waar ja, dat ga je nu niet krijgen.
@Muldert Iets zinnigs, tja dat zijn de dingen die hierboven al voorbij kwamen. Ik denk dan aan het inschakelen van de Pomp AO/MP bij warmtevraag en het automatisch mee-koelen in de zomer door de WPB-temperatuur naar 65°C te zetten wanneer de AO in de koelmodus draait.
Uiteindelijk kan ik me dat niet voorstellen. Ik heb een Auer Edel Eau (zelfde principe als een PompT maar dan voor minder dan de helft van geld wat DeWarmte er voor vraagt), en nooit problemen gehad. In de zomer is het water in je vloer voldoende warm om de WPB te laten draaien, en in de winter draait je WP toch wel, dus ook dan zit er voldoende warmte in je vloer. Hier nog niet onder een koude douche hoeven staan in elk gevalMuldert schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:04:
[...]
Is er iets zinnigs dat die 2 apparaten op elkaar afstemmen? Want in die zin is er geen slimme regeling per sé, of wel?
Dat wijzen is wel waar ja, dat ga je nu niet krijgen.
En dat wijzen is ook maar relatief, want uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of er een extra radiator / m2 vloerverwarming in het circuit zit wat leidt tot 1 graad afkoeling van je retourwater, of een WPB die ook leidt tot 1 graad afkoeling. Dus wat valt er dan te wijzen?
Tja, als de vloertemperatuur heel koud is (<17 graden), de WP niet aangaat, en de WPB een error geeft omdat de aanvoer te koud is, dan heb je een uitdaging. In de praktijk gebeurd dat eigenlijk niet, zijn ook de ervaringen in het Auer Edel topic hier op Tweakers.
Ja lijkt me een stug scenario ja.jevin20 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:40:
[...]
Uiteindelijk kan ik me dat niet voorstellen. Ik heb een Auer Edel Eau (zelfde principe als een PompT maar dan voor minder dan de helft van geld wat DeWarmte er voor vraagt), en nooit problemen gehad. In de zomer is het water in je vloer voldoende warm om de WPB te laten draaien, en in de winter draait je WP toch wel, dus ook dan zit er voldoende warmte in je vloer. Hier nog niet onder een koude douche hoeven staan in elk geval
En dat wijzen is ook maar relatief, want uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of er een extra radiator / m2 vloerverwarming in het circuit zit wat leidt tot 1 graad afkoeling van je retourwater, of een WPB die ook leidt tot 1 graad afkoeling. Dus wat valt er dan te wijzen?
Tja, als de vloertemperatuur heel koud is (<17 graden), de WP niet aangaat, en de WPB een error geeft omdat de aanvoer te koud is, dan heb je een uitdaging. In de praktijk gebeurd dat eigenlijk niet, zijn ook de ervaringen in het Auer Edel topic hier op Tweakers.
Dan blijft voor mij wel dat een WPB op de CV retour dus een dubbele efficiëntie “kost”. Je verwarmt met water dat afkoelt en de WP daardoor opnieuw moet verwarmen
Dat klopt, maar een WPB op lucht heeft sowieso een lagere COP dan een op CV retour, dus de vraag is of het dan uitmaakt.Muldert schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:51:
[...]
Ja lijkt me een stug scenario ja.
Dan blijft voor mij wel dat een WPB op de CV retour dus een dubbele efficiëntie “kost”. Je verwarmt met water dat afkoelt en de WP daardoor opnieuw moet verwarmen
Bovendien helpt de WPB in de zomer met het koelen van je huis, dat kun je geen efficiëntie noemen, maar wellicht wel een voordeel.
Het zou voor mij gaan om de tussenperioden.
Als bijvoorbeeld in het voor-, of najaar de warmtepomp niet aan hoeft omdat het binnen warm genoeg is, maar de warmtepompboiler heeft wel warmte nodig vanuit de retour.
Als dat retourwater dan te koud wordt, gaat hij dan in storing, gebruikt hij het dure cop1 element, of geeft hij een seintje door aan de warmtepomp dat die even moet draaien om de retourtemperatuur iets op te hogen?
In het laatste geval zou ik de combinatie van DeWarmte een kleine meerprijs wel waard vinden.
Als bijvoorbeeld in het voor-, of najaar de warmtepomp niet aan hoeft omdat het binnen warm genoeg is, maar de warmtepompboiler heeft wel warmte nodig vanuit de retour.
Als dat retourwater dan te koud wordt, gaat hij dan in storing, gebruikt hij het dure cop1 element, of geeft hij een seintje door aan de warmtepomp dat die even moet draaien om de retourtemperatuur iets op te hogen?
In het laatste geval zou ik de combinatie van DeWarmte een kleine meerprijs wel waard vinden.
Ik denk(!) dat dat niet relevant is.rokil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:52:
Het zou voor mij gaan om de tussenperioden.
Net zoals een LW warmtepomp zelfs als het vriest, warmte kan onttrekken aan de lucht,
zo denk ik dat een WPB ook bij 18 graden retour water warmte kan onttrekken uit de CV.
Maar dat is niks meer dan mijn boerenverstand, misschien werkt dat anders. Monoblock warmtepompen worden vaak ook gebruikt voor vloerkoeling, incl die van DeWarmte. Stel ik ga in de zomer lang douchen, dan mag ik hopen dat de Pomp MP niet de hele CV installatie gaat verwarmen..
Ik gok (!) dat er een anti-condensvorming-regeling is die verhindert dat je lager dan een bepaalde temperatuurwaarde wilt gaan in je CV-circuit.Muldert schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:35:
[...]
Ik denk(!) dat dat niet relevant is.
Net zoals een LW warmtepomp zelfs als het vriest, warmte kan onttrekken aan de lucht,
zo denk ik dat een WPB ook bij 18 graden retour water warmte kan onttrekken uit de CV.
Maar dat is niks meer dan mijn boerenverstand, misschien werkt dat anders. Monoblock warmtepompen worden vaak ook gebruikt voor vloerkoeling, incl die van DeWarmte. Stel ik ga in de zomer lang douchen, dan mag ik hopen dat de Pomp MP niet de hele CV installatie gaat verwarmen..
Ja daarom noemde ik 18 graden, volgens mij is dat de ondergrens voor vloerkoeling, ivm condens.Joarie schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:48:
[...]
Ik gok (!) dat er een anti-condensvorming-regeling is die verhindert dat je lager dan een bepaalde temperatuurwaarde wilt gaan in je CV-circuit.
Ik kan/wil niet koelen met de warmtepomp, dus de temperatuur mag sowieso niet lager dan die 18 graden komen.
Maar wat als de retour temperatuur nou toch rond die 18 graden komt. Krijg je dan een foutmelding, wordt het elektrisch element gebruikt, of gaat de warmtepomp aan.
Ik heb vrij veel glas in de woonkamer en het komt regelmatig voor dat de temperatuur in de woonkamer dan al snel boven de 20 graden komt. Op de temperatuurmeter van de cv zie ik dan bijvoorbeeld 20 graden. Als de boiler dan die 20 graden gaat gebruiken, zal hij waarschijnlijk onder de 18 graden uit kunnen komen, omdat overdag in de slaapkamers altijd alle ramen openstaan. Op een frisse dag, met veel zon, zie ik dan wel eens 15 graden kamertemperatuur, oftewel de cv retour zal dan te koud zijn.
Maar wat als de retour temperatuur nou toch rond die 18 graden komt. Krijg je dan een foutmelding, wordt het elektrisch element gebruikt, of gaat de warmtepomp aan.
Ik heb vrij veel glas in de woonkamer en het komt regelmatig voor dat de temperatuur in de woonkamer dan al snel boven de 20 graden komt. Op de temperatuurmeter van de cv zie ik dan bijvoorbeeld 20 graden. Als de boiler dan die 20 graden gaat gebruiken, zal hij waarschijnlijk onder de 18 graden uit kunnen komen, omdat overdag in de slaapkamers altijd alle ramen openstaan. Op een frisse dag, met veel zon, zie ik dan wel eens 15 graden kamertemperatuur, oftewel de cv retour zal dan te koud zijn.
Ik zit al een tijdje met die stooklijn te klooien. Iemand tips hoe ik die het beste kan instellen?
Je wil die toch zo laag mogelijk instellen om stroomgebruik te besparen?
Ik vind het vreemd dat ik merk dat als ik 'm zo laag inzet dat hij de warmtevraag net niet aankan, de pomp toch soms uitschakelt en weer een lage aanvoertempetatuur heeft. Zou hij de aanvoertemperatuur dan niet op peil moeten houden? Kan ook aan m'n Tado v3+ liggen die random uitschakelt binnen de hysterese.
Ik vind het vreemd dat ik merk dat als ik 'm zo laag inzet dat hij de warmtevraag net niet aankan, de pomp toch soms uitschakelt en weer een lage aanvoertempetatuur heeft. Zou hij de aanvoertemperatuur dan niet op peil moeten houden? Kan ook aan m'n Tado v3+ liggen die random uitschakelt binnen de hysterese.
Hi there, bijna had ik mijn keuze gemaakt voor een Weheat, tot ik via een (blijkbaar) heel oude aanmelding eergisteren op de nieuwe WP van DeWarmte werd gewezen. Ik ben daar opnieuw ingedoken en heb enkele vragen, want deWarmte kan best een goede keuze zijn voor mij. Even een stukje reflectie vanuit jullie als dat mag:
Omdat het leidingwerk naar mijn oude ketel hok heul lang is, en ik de WP wat verder van mijn woning wil hebben staan (geluidsgevoelig) is het willekeurig kunnen aansluiten op op het leidingsysteem een erge plus voor mij. Ik wil daarom laten aansluiten op de verdeler beneden (toevallig achter de voordeur). Vraag: hoe gaat dat in de praktijk. De leidingen die normaal vanaf het ketelhok komen worden nu omgekeerd gebruikt naar boven toe en leiden daar naar de verdeler boven( = zolder = 2e verdiep). Gaat dat werken, met verschil in weerstand? Verdere beneden staat bij mij altjjd open, boven ( 1e en 2 verdieping) zitten zone regelaars
Ik wil al electric. die (idd beetje dure) WPboiler die warmte uit het systeem haalt klinkt mooi, maar is het ook mooi. Idd er zijn voor en nadelen, zoals jullie al beschreven hierboven.: Vraag: heeft iemand dat ding draaien? en wat zijn de ervaringen dan vooral in lente en herfst als er nog geen warmtevraag in de woning is?
vraag: zit er nu ook een naverwarmer/boostet/ element in de boiler die ik kan aansturen als ik overproductie zonnepanelen heb?
Alternatief is een WP boiler op lucht (heb al kanalen). Vraag: Kan de WP AO/MP dan functioneren zonder ketel? Dus all-electric als ik de WP T boiler van DeWarmte niet neem? Ik zie wat op tegen het laten draaien van het WP AO/MP systeem als er helemaal geen warmtevraag is voor de woning
Dan de belangrijkste vragen: Wat weten we nu over de nieuwe versie MP:
- hij is stiller 34 dBa tov 42dBa voor wat het waard is
- hij kan veel meer vermogen leveren. Ja. ik begrijp dat die 16,5 kW is in de ideale situatie met hoge COP plus de booster. maar wordt dat vermogen niet veel te hoog voor mijn woning (tweekap 180m2, BG 90m2) of werkt dat moduleren inderdaad zo goed dat ie zachtjes 1,9 kw kan blijven leveren? en wat betekent dat voor de minimale flow? Is die gelijk, of hoger dan bv de Weheat (1m3/u) en ga ik dat dan in de leidingen horen?
- Wat weten we nog meer?
- Heeft iemand hem al draaien :-) ?
Omdat het leidingwerk naar mijn oude ketel hok heul lang is, en ik de WP wat verder van mijn woning wil hebben staan (geluidsgevoelig) is het willekeurig kunnen aansluiten op op het leidingsysteem een erge plus voor mij. Ik wil daarom laten aansluiten op de verdeler beneden (toevallig achter de voordeur). Vraag: hoe gaat dat in de praktijk. De leidingen die normaal vanaf het ketelhok komen worden nu omgekeerd gebruikt naar boven toe en leiden daar naar de verdeler boven( = zolder = 2e verdiep). Gaat dat werken, met verschil in weerstand? Verdere beneden staat bij mij altjjd open, boven ( 1e en 2 verdieping) zitten zone regelaars
Ik wil al electric. die (idd beetje dure) WPboiler die warmte uit het systeem haalt klinkt mooi, maar is het ook mooi. Idd er zijn voor en nadelen, zoals jullie al beschreven hierboven.: Vraag: heeft iemand dat ding draaien? en wat zijn de ervaringen dan vooral in lente en herfst als er nog geen warmtevraag in de woning is?
vraag: zit er nu ook een naverwarmer/boostet/ element in de boiler die ik kan aansturen als ik overproductie zonnepanelen heb?
Alternatief is een WP boiler op lucht (heb al kanalen). Vraag: Kan de WP AO/MP dan functioneren zonder ketel? Dus all-electric als ik de WP T boiler van DeWarmte niet neem? Ik zie wat op tegen het laten draaien van het WP AO/MP systeem als er helemaal geen warmtevraag is voor de woning
Dan de belangrijkste vragen: Wat weten we nu over de nieuwe versie MP:
- hij is stiller 34 dBa tov 42dBa voor wat het waard is
- hij kan veel meer vermogen leveren. Ja. ik begrijp dat die 16,5 kW is in de ideale situatie met hoge COP plus de booster. maar wordt dat vermogen niet veel te hoog voor mijn woning (tweekap 180m2, BG 90m2) of werkt dat moduleren inderdaad zo goed dat ie zachtjes 1,9 kw kan blijven leveren? en wat betekent dat voor de minimale flow? Is die gelijk, of hoger dan bv de Weheat (1m3/u) en ga ik dat dan in de leidingen horen?
- Wat weten we nog meer?
- Heeft iemand hem al draaien :-) ?
Ik vermoed eerder dat het komt doordat de aanvoer en retour te dichtbij elkaar komen.RudyL90 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:13:
Ik zit al een tijdje met die stooklijn te klooien. Iemand tips hoe ik die het beste kan instellen?
De PompAO kan dan niet verder terug moduleren en schakelt daardoor uit. Ofwel stooklijn iets hoger zetten of zorgen voor meer afgifte zodat het water koeler terug komt bij de PompAO
[ Voor 4% gewijzigd door f.welvering op 20-11-2025 19:04 ]
Even vraagje tussendoor. Wat is jullie COP de afgelopen week?
Bij ons 4,4 met deze temperaturen.
Hier 3,6 door alle defrosts. Zonder de defrosts door de lage temperaturen zaten we afgelopen maand op 4,8.jevin20 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:50:
Even vraagje tussendoor. Wat is jullie COP de afgelopen week?
Ik zie wel dat de pomp aan zijn max zit en ons huis eigenlijk kandidaat is voor de zwaardere versie. Maar ja, de huidige is niet in 1 jaar terugverdiend 😂
Ik heb de Pomp T (200 l) draaien. Kan alleen maar zeggen dat ik er geen omkijken naar heb. We hebben lente, zomer, herfst en winter warm water in de badkamer.WPMC schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:49:
Hij heeft inderdaad een booster, maar of je hem apart kan aansturen weet ik niet, daar ben ik nooit in gedoken.
:strip_exif()/f/image/P69RmLlWNGcI3Zp2yf9fO0UM.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/p9zFtjo0FthsLFdUom4tgGov.png?f=fotoalbum_large)