dlenstra schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:41:
[...]
Net nog even een paar posts van je terug gelezen. Je verdelers zijn dus geschikt. Vloerverwarming in de vloer gefreesd of gestort? Of heb je een droogbouw systeem?
Verder lees ik dat je water van 20 graden vraagt. Ik herken je beeld deels van de schommelende temperatuur. Wanneer ik hier kies voor 20 graden zie ik de uitgaande temperatuur ook wat fluctueren, het komt bij mij niet tot pendelen (in/uit schakelen). Ook schiet daarbij de temperatuur wel eens, kortstondig onder de setpoint. ik vermoed dat dat komt omdat er toch nog wat geprobeerd wordt om te moduleren rond het minimum vermogen en het feit dat de temperatuurverschil van het cv water, kamertemperatuur en de setpoint gewoon ook erg klein zijn.
Ik gebruik over het algemeen 18 graden voor koelen, vrijwel nooit condens op de leidingen, enkel vorige week vrijdag dat ik echt condens opmerkte. Met dat setpoint wordt hier echt uren achter elkaar gekoeld. Zoals verder ook beschreven: het dempt vooral de temperatuurstijging, verwacht geen airco resultaat, maar ben er zelf tevreden mee.
BG vloerverwarming, etage Jaga's met boosters
Ingefreesd op 2 verdiepingen met PVC, gestort op 1 verdieping met tegels.
Maar als de temperatuur in huis oploopt, en de luchtvochtigheid ook, dan loopt de dauwpuntstemperatuur ook op. Dus met een vast setpoint werken gaat niet. 19 graden ging gister nog, maar vandaag echt niet meer. Ik zit nu in de warmste kamer op een dauwpuntstemperatuur van 21.5, nu komt daar het koudste water niet meteen, maar als ik ga overdrijven komt er echt wel condens. Heb de afgelopen dagen meerdere keren vochtige vloeren gehad.
Zie hieronder grafieken. Er wordt de hele dag alleen maar gependeld. Moet er wel bij zeggen dat mijn retour temp ook 21 graden is, dus op zich doet de pomp nu wat ik van hem vraag, soort van, gezien m’n setpoint nu op 19 staat, en hij daar tussenin middelt.
Overigens ook belangrijk: op het moment dát je een keer condens hebt, een vochtige vloer (geen plassen), dan uiteraard loopt de luchtvochtigheid ook op zodra dit opgenomen wordt. Met als gevolg een hogere dauwpuntstemperatuur en dus weer sneller condens. Dit is gewoon natuurkunde natuurlijk, en ook precies de reden dat dit matig werkt.
Nu snap ik ook wel dat ik geen wonderen kan verwachten, maar wat ik wel vreemd vind is dat de pomp gelijk zo vol aan gaat, met een vermogensopname van 700+W, waardoor hij vol door het setpoint heen gaat.
Het is niet alsof hij niet anders kan, hij heeft namelijk enkele dagen terug ook urenlang op 300W gedraaid, alleen negeerde hij toen het setpoint ook waardoor ik condens kreeg en met de instellingen heb moeten lopen klooien. Zie hieronder.
[
Voor 17% gewijzigd door
jevin20 op 25-06-2026 18:39
]
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53