Inmiddels de adviesafspraak eens ingepland. Na alles in de online omgeving te hebben ingevuld, ook het adviesrapport gegenereerd. Advies: 2x pomp MP + 200l pomp T. Ik ga even uit van 250m2 woonoppervlak, kadaster stelt 323m2, maar daar zit waarschijnlijk ook de kelder bij die momenteel niet verwarmd wordt. Ook zullen er boven kamers zijn, die niet volledig op woonkamertemperatuur gehouden moeten worden.
Ze presenteren wel een aantal alternatieve berekeningen en daar zit toch best een groot verschil tussen. persoonlijk neig ik toch naar een enkele pomp MP (komt redelijk overeen met het gasverbruik (is momenteel een inschatting van de vorige bewoners over de afgelopen jaren (oudere mensen, dus waarschijnlijk veel thuis), zeker gezien de -10°C waar ie op berekend wordt, steeds minder vaak gaat voorkomen. Daarnaast hebben we altijd nog een houtkachel in de woonkamer en een speksteenkachel in de keuken. De slaapkamers worden voorzien van Airco, dus dan hebben we daar nog een alternatieve verwarmingsmanier.
De woonkamer wordt nog voorzien van vloerverwarming, dat zal ook wel schelen tov de huidige radiatoren daar.
Daarnaast zou ik niet zo goed weten hoe ik 2x een pomp MP op mijn 3x25A aansluiting kwijt moet qua vermogen, zeker als er ook nog op inductie gekookt moet worden.
Tweede twijfel is of ik een 200 liter of 300 liter vat neer moet zetten....
Of zou ik de gasketel voorlopig laten hangen, dus toch een hybride opstelling en zien hoe ik uit kom en dan later de CV volledig verwijderen.... . Dan zou ik eigenlijk wel de pomp T willen en de gasketel dus alleen als backup voor CV. Ik kan in de CV gewoon de warmwaterfunctie uitschakelen. Mijn inziens zou dat toch niet zo'n probleem moeten zijn...
Er viel me trouwens nog wat op, ik had de "oude" brochure ontvangen en daar stond het maximale vermogen bij -10° omschreven als 14.4kW inclusief 3kw heater bij 35°C, in de nieuwe brochure hebben ze dat verlaagd naar 11.4kW, dus zonder 3kW elektrische heater hou je "maar" 8.4kW aan vermogen over....
Ook wel weer een puntje om over na te denken...
Ben benieuwd naar jullie gevoel hierover....
[
Voor 13% gewijzigd door
jaxxon op 08-12-2025 14:40
]