Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

  • WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12:43
De Pomp AO/MP hoeft niet bij de CV aangesloten te worden en kan dus waarschijnlijk op de centrale CV-leiding. DeWarmte werkt volgens mij niet met een buffervat (en ik verwacht dat dat ook niet nodig is wanneer je 110 m2 vloerverwarming hebt). All Electric (woning verwarmen+ sanitair warm water) werkt met toevoeging van de Pomp T, die bijvoorbeeld op de plek kan komen waar de CV-ketel stond.
Vwb Pomp AO of Pomp MP: is de hele woning 110 m2 of groter? Wat is je gasverbruik nu?

  • MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-06 09:05
Ik kan dit beamen. Onze PompAO is opgesteld naast de entree van onze woning. Via de kruipruimte is die daar aangesloten op het CV-circuit dat daar aanwezig is. De CV stond aan de compleet andere kant van het huis. Inmiddels zijn we all-electric gegaan door de Pomp T ook aan te schaffen. Werkt prima voor ons. Wel is de PompAO wat onderbemeten als het heel koud is, dan kan die ons huis niet op temperatuur houden (155 m2, met gebooste radiatoren).

Ik heb nog op de planning staan om de ongeisoleerde leidingen in de kruipruimte te gaan isoleren om het opwarmen van de kruipruimte tegen te gaan en te zorgen dat de warmte naar de radiatoren gaat ipv een warme kruipruimte.

  • Martijn75
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 25-05 20:31
WeakTweaker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:39:
De Pomp AO/MP hoeft niet bij de CV aangesloten te worden en kan dus waarschijnlijk op de centrale CV-leiding. DeWarmte werkt volgens mij niet met een buffervat (en ik verwacht dat dat ook niet nodig is wanneer je 110 m2 vloerverwarming hebt). All Electric (woning verwarmen+ sanitair warm water) werkt met toevoeging van de Pomp T, die bijvoorbeeld op de plek kan komen waar de CV-ketel stond.
Vwb Pomp AO of Pomp MP: is de hele woning 110 m2 of groter? Wat is je gasverbruik nu?
De hele benedenverdieping heeft vloerverwarming en is 110m2. Mijn gasverbruik is nu zo'n 1250m3.
Ik wil ook eerst de ketel laten zitten voor warm water en op termijn deze te laten vervangen door een Pomp T.
De afstand van de buitenunit naar de leidingen is ongeveer 6 meter dus in ieder geval goed isoleren.

  • Martijn75
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 25-05 20:31
MR. RHS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:47:
Ik kan dit beamen. Onze PompAO is opgesteld naast de entree van onze woning. Via de kruipruimte is die daar aangesloten op het CV-circuit dat daar aanwezig is. De CV stond aan de compleet andere kant van het huis. Inmiddels zijn we all-electric gegaan door de Pomp T ook aan te schaffen. Werkt prima voor ons. Wel is de PompAO wat onderbemeten als het heel koud is, dan kan die ons huis niet op temperatuur houden (155 m2, met gebooste radiatoren).

Ik heb nog op de planning staan om de ongeisoleerde leidingen in de kruipruimte te gaan isoleren om het opwarmen van de kruipruimte tegen te gaan en te zorgen dat de warmte naar de radiatoren gaat ipv een warme kruipruimte.
Ik heb volgende week een technische inspectie van DeWarmte staan dus ben benieuwd waar ze mee komen.

  • WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-06 16:54
Martijn75 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:17:
Ik oriënteer mij op een warmtepomp maar heb ondertussen meerdere installateurs over de vloer gehad mbt diverse warmtepompen. In onze woning is het niet mogelijk om op een makkelijke/mooie manier een verbinding te krijgen tussen de buitenunit en een aansluiting bij de ketel (eerste verdieping). De enige mogelijkheid is om een aansluiting op de hoofdleiding van de cv te maken in de kruipruimte. Tot nu toe geven alle installateurs aan dat dit niet mogelijk is omdat dan de ketel en de warmtepomp dan tegen elkaar in gaan werken in een hybride opstelling. Ook het warmteverlies in de kruipruimte zou dan te groot zijn.

Een full-electric oplossing heb ik nog voorgesteld maar hierbij gaven ze nog aan dat dit ook niet mogelijk is omdat dan ook het binnendeel van de warmtepomp in de kruipruimte zou moeten staan. Dit lijkt mij qua vocht e.d. niet wenselijk inderdaad. Eventueel zou het binnendeel nog in de hal kunnen staan maar een eventueel buffervat is dan ook alleen in de kruipruimte mogelijk. Ik zou dan alleen voor het verwarmen overgaan naar full electric door de ketel op tapwater-only te zetten.

Mijn situatie betreft een vrijstaande woning met 110m2 vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Deze radiatoren staan eigenlijk allemaal dicht omdat ik een elektrische radiator in de badkamer heb. De vloerverwarming bestaat uit 10 groepen en zitten op 1 verdeler.

Mijn vraag is zou een Pomp A0 of MP wel werken in mijn situatie? DeWarmte geeft op hun site aan dat ze flexibel zijn qua aansluiting. Is dit wel mogelijk in deze opstelling? Zijn er mensen met vergelijkbare situaties?

En als dit wel zou kunnen, wat is dan de beste optie A0 of MP?
Dit lijk wat op mijn situatie: 90 m2 VV beneden, boven ook VV maar nauwelijks aan. Ik heb ook diverse installateurs gehad, met ' beren op de weg'maar heb uiteindelijk 3 weken geleden de MP laten installateren. Als je een maar pages terugleest kom je het tegen. Mijn Pomp MP staat 10 meter van mijn huis, maar i super stil ( daar had ik het niet voor hoeven doen) en is rechtstreeks op mijn VV verdeler aangesloten. Leidingen in de kruipruimte lijken me prima te isoleren. Tegen werkende CV ketel: geen last van want die wordt enkel nog gebruikt voor SWW en die gaat er binnenkort uit omdat daar een losse WP boiler voor in de plaats komt. De MP heeft voldoende vermogen om het hele huis zonder ketel te verwarmen (2009 bij mij)

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Had het al gepost in het FE topic, maar zal het ook kort hier posten. Mijn installatie heeft nog geen week gedraaid of de Pomp MP reageert niet meer. Support weet ook niet wat het probleem is, enige wat ze weten is dat de MP niet meer communiceert met de control unit. MP uit gehad, control unit opnieuw opgestart maar communicatie is niet terug te krijgen.

Er moet weer een installatieteam komen. Gelukkig is het vandaag en morgen redelijk mooi weer en is het huis deels opgewarmd naar 20 graden. Hopelijk wordt het niet al te fris in huis.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Goed nieuws! De unit buiten is vervangen, en deze had ook gelijk de frontcover. Daarnaast nieuwe topkap van PompT.

Mocht je meer willen lezen, zie mijn post in het FE DeWarmte topic.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Kan ik een DeWarmte warmtepomp ook aansturen met Home Assistant? Ik zou in mijn huis met vloerverwarming en domme thermostaten, als de salderingsregeling verdwijnt, graag willen dat ie in bepaalde maanden aangaat als de zon schijnt (en uit als het donker is). Bij Quatt schijnt dit i.i.g. te kunnen.

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
Tha Deo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:24:
Kan ik een DeWarmte warmtepomp ook aansturen met Home Assistant? Ik zou in mijn huis met vloerverwarming en domme thermostaten, als de salderingsregeling verdwijnt, graag willen dat ie in bepaalde maanden aangaat als de zon schijnt (en uit als het donker is). Bij Quatt schijnt dit i.i.g. te kunnen.
Er is een integratie (community gemaakt), maar je kunt feitelijk hetzelfde als in de DeWarmte app. Uitlezen dus; en wat settings wijzigen, maar je kunt niets aansturen.
Wat ik persoonlijk heb gedaan is een simpele HoneyWell Wireless thermostaat (die ik al in gebruik had) gekoppeld aan een Honeywell RFG100 internet gateway waarmee ik de thermostaat kan bedienen via de TotalComfort app, en dan de HA integratie daarvan gebruiken om in HA de thermostaat omhoog en omlaag te zetten, en bijvoorbeeld te automatiseren bij een bepaalde stroomprijs en een bovengrens kamertemperatuur om aan te springen.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Dank je.
Maar je kunt in HA toch ook de instellingen van je warmtepomp aanpassen? Dan zou het volgende toch mogelijk moet zijn: if de zon schijnt en het is binnen kouder dan x graden dan verhoog stooklijn 1 en 2. Of zie ik dingen over het hoofd? (Ben leek in het gebruik van HA).

  • RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-06 21:13
Tha Deo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 04:55:
Dank je.
Maar je kunt in HA toch ook de instellingen van je warmtepomp aanpassen? Dan zou het volgende toch mogelijk moet zijn: if de zon schijnt en het is binnen kouder dan x graden dan verhoog stooklijn 1 en 2. Of zie ik dingen over het hoofd? (Ben leek in het gebruik van HA).
Zeker mogelijk. Ken geen integratie met een API die realtime zonneschijn geeft, maar met een sensor kan dat zeker.

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik heb zelf een eerste setup gemaakt voor het aansturen van mijn boiler (PompT). Ik maak gebruik van de P1 sensor voor productie. Deze geeft mijn netto teruglevering aan het net aan (productie is wat daadwerkelijk het net op gaat, in tegenstelling tot solar_inverter_watts die pure opwek laat zien). Indien productie voor 10 minuten => 1.5 kW (om te voorkomen dat een wolkje het laat klapperen), zet dan boiler naar 70 graden. Indien productie langer dan 10 minuten onder de 0.5 kW komt, zet dan terug naar 60 graden. Zo wil ik gaan proberen zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
Tha Deo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 04:55:
Dank je.
Maar je kunt in HA toch ook de instellingen van je warmtepomp aanpassen? Dan zou het volgende toch mogelijk moet zijn: if de zon schijnt en het is binnen kouder dan x graden dan verhoog stooklijn 1 en 2. Of zie ik dingen over het hoofd? (Ben leek in het gebruik van HA).
Uiteraard. Maar het verhogen van je stooklijn laat de warmtepomp niet aanspringen wanneer jij dat wilt… Dus je hebt nog steeds een signaal van de thermostaat nodig. De warmtepomp kan niet aangestuurd worden zonder, is wat ik bedoelde. Dat kan met sommige andere warmtepompen kennelijk wel.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • Martijn75
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 25-05 20:31
Martijn75 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:25:
[...]


Ik heb volgende week een technische inspectie van DeWarmte staan dus ben benieuwd waar ze mee komen.
Gisteren eindelijk de technische opname gehad. Zoals verwacht bevelen ze de pomp MP aan. Ik twijfel daar wel over. Met mijn gasverbruik van ca 950 m3 (voor verwarmen) voor 110m2 vloerverwarming met de thermostaat continue op 20 graden lijkt mij deze een beetje overgedimensioneerd. Ik ben bang voor pendelen wanneer de temperaturen boven de 5 graden komen maar volgens DeWarmte is dat geen probleem. Iemand ervaring hiermee? Ik snap dat je het bij -5/-10 ook warm moet hebben maar dat is het natuurlijk niet zo heel vaak.

Daarnaast bevelen ze de Tado X aan omdat deze voor DeWarmte beter uit te lezen is en op afstand is te bedienen. Is dit wel nodig? Aangezien ik de thermostaat toch continue op dezelfde temperatuur laat staat hoef ik geen ingewikkelde programma's. Wellicht op termijn met een dynamisch contract sturen op zonnestroom. Is de meest simpele thermostaat geen betere optie? En welke zou dit moeten zijn?

Ik zie nog niet veel ervaringscijfers mbt het stroomverbruik van de MP. Heeft iemand hier een globale schatting van? Is natuurlijk situatie afhankelijk maar met de boost functie in de mp kan het stroom verbruik behoorlijk oplopen.

Tenslotte nog een vraag over mijn vloerverwarmingsverdeler. Deze heeft een eigen pomp. Is het wenselijk om deze te laten zitten? Volgens DeWarmte geen probleem maar werkt dit in de praktijk ook zo?

Alvast bedankt!!

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:37:
[...]
<knip>

Ik zie nog niet veel ervaringscijfers mbt het stroomverbruik van de MP. Heeft iemand hier een globale schatting van? Is natuurlijk situatie afhankelijk maar met de boost functie in de mp kan het stroom verbruik behoorlijk oplopen.
Hier momenteel per dag zo'n 10 a 16 kW extra verbruik ten opzichte van normaal, en dat is inclusief warmtepompboiler (welke door storing alleen element gebruikt). Temperatuur staat nu hele dag op 20 graden (goed voor de WAF!), verwarming met radiators. Normaal gesproken gebruikten we op dit soort dagen zo'n 4 a 5 kuub gas met toepassing van nachtverlaging naar 17 graden, overdag 19 graden en in de avond 2 uurtjes op 20 graden.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:37:
[...]


Gisteren eindelijk de technische opname gehad. Zoals verwacht bevelen ze de pomp MP aan. Ik twijfel daar wel over. Met mijn gasverbruik van ca 950 m3 (voor verwarmen) voor 110m2 vloerverwarming met de thermostaat continue op 20 graden lijkt mij deze een beetje overgedimensioneerd. Ik ben bang voor pendelen wanneer de temperaturen boven de 5 graden komen maar volgens DeWarmte is dat geen probleem. Iemand ervaring hiermee? Ik snap dat je het bij -5/-10 ook warm moet hebben maar dat is het natuurlijk niet zo heel vaak.

Daarnaast bevelen ze de Tado X aan omdat deze voor DeWarmte beter uit te lezen is en op afstand is te bedienen. Is dit wel nodig? Aangezien ik de thermostaat toch continue op dezelfde temperatuur laat staat hoef ik geen ingewikkelde programma's. Wellicht op termijn met een dynamisch contract sturen op zonnestroom. Is de meest simpele thermostaat geen betere optie? En welke zou dit moeten zijn?

Ik zie nog niet veel ervaringscijfers mbt het stroomverbruik van de MP. Heeft iemand hier een globale schatting van? Is natuurlijk situatie afhankelijk maar met de boost functie in de mp kan het stroom verbruik behoorlijk oplopen.

Tenslotte nog een vraag over mijn vloerverwarmingsverdeler. Deze heeft een eigen pomp. Is het wenselijk om deze te laten zitten? Volgens DeWarmte geen probleem maar werkt dit in de praktijk ook zo?

Alvast bedankt!!
Hier is de MP in december geplaatst, heb ongeveer 50m² aan vloerverwarming en een aantal radiatoren boven. Boostfunctie is hier nog geen enkele keer gebruikt sinds de installatie, sinds een week of 2 staat de MP zelfs continu in de stille modus omdat hij het prima kan redden op die stand.

De vloerverwarmingspomp zit er hier nog steeds tussen, dat werkt op zich prima als je de temperatuur waarop hij aanslaat in kunt stellen. Bij mij stond hij vast op een temperatuur van 30 graden terwijl de stooklijn daar vooral nu soms maar net boven uit komt. Ik heb hem daarom zelf aangesloten op een slimme stekker die door middel van aanvoer temperatuur zichzelf aanzet (via Home Assistant integratie).

Qua stroomverbruik zat ik op een goede 450 kWh in januari, 285 kWh in februari. Dit in het oosten van het land. Temperatuur staat hier altijd op 19.5, kunststof kozijnen, alles HR++ maar wel een woning uit '39, energielabel B. Daarnaast heb ik een Pomp T, dus de MP slaat ook daarvoor nog wel eens aan.

Hier trouwens een Lyric T6 van Honeywell, werkt prima en is dus niet uit te lezen door De Warmte.

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:37:
[...]


Gisteren eindelijk de technische opname gehad. Zoals verwacht bevelen ze de pomp MP aan. Ik twijfel daar wel over. Met mijn gasverbruik van ca 950 m3 (voor verwarmen) voor 110m2 vloerverwarming met de thermostaat continue op 20 graden lijkt mij deze een beetje overgedimensioneerd. Ik ben bang voor pendelen wanneer de temperaturen boven de 5 graden komen maar volgens DeWarmte is dat geen probleem. Iemand ervaring hiermee? Ik snap dat je het bij -5/-10 ook warm moet hebben maar dat is het natuurlijk niet zo heel vaak.

Daarnaast bevelen ze de Tado X aan omdat deze voor DeWarmte beter uit te lezen is en op afstand is te bedienen. Is dit wel nodig? Aangezien ik de thermostaat toch continue op dezelfde temperatuur laat staat hoef ik geen ingewikkelde programma's. Wellicht op termijn met een dynamisch contract sturen op zonnestroom. Is de meest simpele thermostaat geen betere optie? En welke zou dit moeten zijn?

Ik zie nog niet veel ervaringscijfers mbt het stroomverbruik van de MP. Heeft iemand hier een globale schatting van? Is natuurlijk situatie afhankelijk maar met de boost functie in de mp kan het stroom verbruik behoorlijk oplopen.

Tenslotte nog een vraag over mijn vloerverwarmingsverdeler. Deze heeft een eigen pomp. Is het wenselijk om deze te laten zitten? Volgens DeWarmte geen probleem maar werkt dit in de praktijk ook zo?

Alvast bedankt!!
Snap dat je daaraan twijfelt. De vorige bewoners hadden hier 1250m3 per jaar en wij hebben 1x pompAO met Element als backup.
Draait prima op continu 21 graden alleen redden we het onder het vriespunt niet helemaal (zonder Element).
Wat zegt de warmte verliesberekening of hebben ze die niet voor je gemaakt?

Wat betreft de thermostaat hebben wij een Honeywell wireless round, simpele domme thermostaat. Werkt prima. Geen reden om iets van DeWarmte te kiezen. Heb er recent een RFG100 internet gateway tussen gezet voor 70€ op marktplaats zodat ik de thermostaat kan bedienen via Home Assistant integratie.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • Martijn75
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 25-05 20:31
jevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:46:
[...]


Snap dat je daaraan twijfelt. De vorige bewoners hadden hier 1250m3 per jaar en wij hebben 1x pompAO met Element als backup.
Draait prima op continu 21 graden alleen redden we het onder het vriespunt niet helemaal (zonder Element).
Wat zegt de warmte verliesberekening of hebben ze die niet voor je gemaakt?

Wat betreft de thermostaat hebben wij een Honeywell wireless round, simpele domme thermostaat. Werkt prima. Geen reden om iets van DeWarmte te kiezen. Heb er recent een RFG100 internet gateway tussen gezet voor 70€ op marktplaats zodat ik de thermostaat kan bedienen via Home Assistant integratie.
Volgens de warmteverliesberekening van DeWarmte is dit obv de woninggegevens met correct aangegeven isolatiewaarden 6,7kw en obv mijn gasverbruik met huidige instellingen (continue 20graden) 3,5kw. Dan zal de afweging zijn dat bij -10 de pomp A0 maar 4,6kw heeft en dat zal dan te weinig zijn om het op temperatuur te houden. Het blijft lastig te voorspellen wat wijsheid is....je kunt het maar 1 keer goed doen.

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:53:
[...]


Volgens de warmteverliesberekening van DeWarmte is dit obv de woninggegevens met correct aangegeven isolatiewaarden 6,7kw en obv mijn gasverbruik met huidige instellingen (continue 20graden) 3,5kw. Dan zal de afweging zijn dat bij -10 de pomp A0 maar 4,6kw heeft en dat zal dan te weinig zijn om het op temperatuur te houden. Het blijft lastig te voorspellen wat wijsheid is....je kunt het maar 1 keer goed doen.
Bij mij bij -10 is het verlies 9,6 kW. Maar zoals ik al vaker hier tegen anderen heb gezegd; de periode dat het -10 is, is ook relevant. Je verliest dan 9,6 kW/h aan energie, maar áls het al voorkomt in Nederland is dat zeer, zeer beperkt en niet voor langere periode.
Ik heb met het element indien nodig 7,6kW dus verlies ik nog steeds warmte. Maar omdat het hoogstens een paar uur -10 is, valt het allemaal wel mee. Ja je huis koelt langzaam af, maar voor al deze scenario's is maar de vraag of en zo ja hoe vaak het voorkomt. Het is ook niet ineens 10 graden in je huis.

Die keuze kan alleen jij maken natuurlijk; als je het geld hebt, kun je ervoor kiezen om het wel te doen. Achteraf hadden wij met de MP een betere keuze gemaakt maar die was er vorig jaar maart nog niet. Desondanks hebben wij het deze winter niet koud gehad :)

Overigens moet ik wel zeggen dat wij de stooklijn gewoon permanent niet halen hier. Ook met 6-8kW komen wij niet hoger dan 33-35 graden onder de 10 graden, maar gelukkig hebben wij alleen vloerverwarming dus dan is dat prima.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • Martijn75
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 25-05 20:31
jevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:06:
[...]

Bij mij bij -10 is het verlies 9,6 kW. Maar zoals ik al vaker hier tegen anderen heb gezegd; de periode dat het -10 is, is ook relevant. Je verliest dan 9,6 kW/h aan energie, maar áls het al voorkomt in Nederland is dat zeer, zeer beperkt en niet voor langere periode.
Ik heb met het element indien nodig 7,6kW dus verlies ik nog steeds warmte. Maar omdat het hoogstens een paar uur -10 is, valt het allemaal wel mee. Ja je huis koelt langzaam af, maar voor al deze scenario's is maar de vraag of en zo ja hoe vaak het voorkomt. Het is ook niet ineens 10 graden in je huis.

Die keuze kan alleen jij maken natuurlijk; als je het geld hebt, kun je ervoor kiezen om het wel te doen. Achteraf hadden wij met de MP een betere keuze gemaakt maar die was er vorig jaar maart nog niet. Desondanks hebben wij het deze winter niet koud gehad :)

Overigens moet ik wel zeggen dat wij de stooklijn gewoon permanent niet halen hier. Ook met 6-8kW komen wij niet hoger dan 33-35 graden onder de 10 graden, maar gelukkig hebben wij alleen vloerverwarming dus dan is dat prima.
Het gaat mij nog niet zo zeer om het prijsverschil maar met name om de veilige keus. Dus niet in de kou in de winter met de A0 en niet pendelen met de MP omdat deze te zwaar is. Dan is de MP misschien toch het beste om te kiezen.

Dan ook nog een vraag over het geluid. Waar ik hem wil plaatsen staat de buitenunit ca. 4,5 meter van de erfgrens. Op de erfgrens staat een schutting en daarachter zit nog 3 meter waarna de slaapkamer van de buren zit. Zouden ze hier hinder van kunnen ondervinden? DeWarmte gaf aan dat op vol vermogen zonder stille modus ca. 40 db op 1,5 meter zou zijn. Is dit reëel of is dit een verkoopverhaal?

  • CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 13:10
jevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:33:
[...]

Uiteraard. Maar het verhogen van je stooklijn laat de warmtepomp niet aanspringen wanneer jij dat wilt… Dus je hebt nog steeds een signaal van de thermostaat nodig. De warmtepomp kan niet aangestuurd worden zonder, is wat ik bedoelde. Dat kan met sommige andere warmtepompen kennelijk wel.
Je zou die kunnen geven door een simpele relais op 230v te schakelen achter slimme stekker. Beetje beun maar het is enkel aan uit toch

  • Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
jevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:06:
[...]

Bij mij bij -10 is het verlies 9,6 kW. Maar zoals ik al vaker hier tegen anderen heb gezegd; de periode dat het -10 is, is ook relevant. Je verliest dan 9,6 kW/h aan energie, maar áls het al voorkomt in Nederland is dat zeer, zeer beperkt en niet voor langere periode.
Ik heb met het element indien nodig 7,6kW dus verlies ik nog steeds warmte. Maar omdat het hoogstens een paar uur -10 is, valt het allemaal wel mee. Ja je huis koelt langzaam af, maar voor al deze scenario's is maar de vraag of en zo ja hoe vaak het voorkomt. Het is ook niet ineens 10 graden in je huis.
Het -10°C scenario uit de ISSO51 is een daggemiddelde.
Komt niet zo vaak meer voor. De laatste koudegolf was in 2012. Dat was ook wel serieus koud en dan koelt je woning niet "een beetje" af, maar echt veel bij het tekort wat je hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwON8lo9qmSs-GCm0EY7ERLTIhA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AgZw1Ig86yKcfZverPQEkbwq.jpg?f=user_large

In de jaren erna hebben we nog wel een paar keer daggemiddelden van -8 en -9 gehad, maar meestal maar voor 1 dag.

Na 2020 is het eigenlijk alleen in 2021 en 2022 echt koud geweest (met een paar dagen -6 gemiddeld).

Let wel dat als je in het oosten of zuiden wordt, temperaturen in de winter enkele graden lager liggen dan in De Bilt.

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
Skyaero schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:03:
[...]

Het -10°C scenario uit de ISSO51 is een daggemiddelde.
Komt niet zo vaak meer voor. De laatste koudegolf was in 2012. Dat was ook wel serieus koud en dan koelt je woning niet "een beetje" af, maar echt veel bij het tekort wat je hebt.

[Afbeelding]

In de jaren erna hebben we nog wel een paar keer daggemiddelden van -8 en -9 gehad, maar meestal maar voor 1 dag.

Na 2020 is het eigenlijk alleen in 2021 en 2022 echt koud geweest (met een paar dagen -6 gemiddeld).

Let wel dat als je in het oosten of zuiden wordt, temperaturen in de winter enkele graden lager liggen dan in De Bilt.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar dit is dan ook wel data van bijna 15 jaar geleden. Helaas is aan de wintersport elk jaar wel te zien dat die tijden niet meer terugkomen.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:37
Hier 110 m2 vv en 2 radiatoren, pomp AO sinds mei 2023. 2500 m3 gas voorheen, nu 3600 kWh electriciteitsgebruik + 1500 kWh airco's als de temperatuur voorbij het vriespunt zakt. Grootste probleem is dat de pomp AO dan niet meer dan 4,5 kWh produceert door een ontdooi cyclus elk uur waarbij dus ijskoud water de vloer wordt ingepompt. Wat dit betreft is een buffervat waarschijnlijk toch niet zo'n slecht idee. Ook hier een vv verdeler met pomp, waarschijnlijk is pomploos beter maar niet zo relevant omdat de stooklijn inderdaad niet gehaald wordt zodra de buitentemperatuur beneden de 2-3 graden zakt. Als ik nu een warmteverlies berekening maak op de site van deWarmte krijg ik als advies 2x pomp MP, dat is zwaar overdreven maar ik zou wel echt die extra €1000 uitgeven voor de pomp MP. Of een goede pelletkachel maar die is sowieso duurder in aanschaf, gebruik en onderhoud. Al heb je dan wel backup als de electriciteit uitvalt (en je een thuisbatterij hebt om de pelletkachel aan te sturen). Al met al ben ik hier nog steeds tevreden over de pomp AO, mn ook vwb de (geringe) geluidsproductie. Hier beneden zie electraconsumptie vs. warmteproductie van onze pompAO, COP 3,9. Niet slecht! Ah ja, hier Netatmo aan/uit thermostaat, perfect. Succes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIpzmm6e1hsS06E_ZYnI2-VEuHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3yCXzE5uSB1G8bpmxGFTQF2D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door stpieter op 01-04-2026 22:05 ]

Pomp AO 4-7kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l, regenwater voor WC en wasmachine


  • Martijn75
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 25-05 20:31
stpieter schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:56:
Hier 110 m2 vv en 2 radiatoren, pomp AO sinds mei 2023. 2500 m3 gas voorheen, nu 3600 kWh electriciteitsgebruik + 1500 kWh airco's als de temperatuur voorbij het vriespunt zakt. Grootste probleem is dat de pomp AO dan niet meer dan 4,5 kWh produceert door een ontdooi cyclus elk uur waarbij dus ijskoud water de vloer wordt ingepompt. Wat dit betreft is een buffervat waarschijnlijk toch niet zo'n slecht idee. Ook hier een vv verdeler met pomp, waarschijnlijk is pomploos beter maar niet zo relevant omdat de stooklijn inderdaad niet gehaald wordt zodra de buitentemperatuur beneden de 2-3 graden zakt. Als ik nu een warmteverlies berekening maak op de site van deWarmte krijg ik als advies 2x pomp MP, dat is zwaar overdreven maar ik zou wel echt die extra €1000 uitgeven voor de pomp MP. Of een goede pelletkachel maar die is sowieso duurder in aanschaf, gebruik en onderhoud. Al heb je dan wel backup als de electriciteit uitvalt (en je een thuisbatterij hebt om de pelletkachel aan te sturen). Al met al ben ik hier nog steeds tevreden over de pomp AO, mn ook vwb de (geringe) geluidsproductie. Hier beneden zie electraconsumptie vs. warmteproductie van onze pompAO, COP 3,9. Niet slecht! Ah ja, hier Netatmo aan/uit thermostaat, perfect. Succes!
[Afbeelding]
Bedankt!
Ik denk dat ik dan voor de MP ga aangezien ik nu voor de tweede keer lees dat de A0 de stooklijn niet haalt.
Mbt de thermostaat vraag ik mij inderdaad af wat de meerwaarde is dat de DeWarmte kan meekijken in de thermostaat ze kunnen toch meekijken in de warmtepomp zelf.

  • stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:37
Juist het pendelen is voor meerdere gebruikers op dit forum reden geweest om van de Tado op de Netatmo over te stappen. Lees maar terug. Maar verder voldoet elke aan/ uit schakeling, dus ook via bijv. HA kun je nog automatiseren (anticiperen op zonne-instraling etc). Een meerwaarde voor het realtime meekijken van support is er niet, bij een probleem kun je altijd een recente temperatuurlog mailen.

Pomp AO 4-7kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l, regenwater voor WC en wasmachine


  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Inmiddels heb ik met mijn Lyric T6 ook flink last van pendelen (Ik durf de grafiek niet eens te laten zien hier zo erg is het :X ) en heb ik het advies gekregen mijn thermostaat te vervangen. En dat terwijl bij de intake werd aangegeven dat de Lyric T6 zeer goed zou werken met de PompMP, en de reactie nu is dat ze eigenlijk wel weten dat de T6 niet goed werkt.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:37:
[...]


Tenslotte nog een vraag over mijn vloerverwarmingsverdeler. Deze heeft een eigen pomp. Is het wenselijk om deze te laten zitten? Volgens DeWarmte geen probleem maar werkt dit in de praktijk ook zo?

Alvast bedankt!!
Verdeler werkt wel redelijk, bij mij wordt er relatief veel koud bijgemengd waardoor de retour temperatuur te laag is en de MP harder blijft werken (groot verschil tussen aanvoer en retour). Ligt er ook aan of je FE of hybride wilt. Veel info vind je in dit topic

[ Voor 4% gewijzigd door MalleEppie71 op 02-04-2026 09:42 ]


  • RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-06 21:13
The Executer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:38:
Inmiddels heb ik met mijn Lyric T6 ook flink last van pendelen (Ik durf de grafiek niet eens te laten zien hier zo erg is het :X ) en heb ik het advies gekregen mijn thermostaat te vervangen. En dat terwijl bij de intake werd aangegeven dat de Lyric T6 zeer goed zou werken met de PompMP, en de reactie nu is dat ze eigenlijk wel weten dat de T6 niet goed werkt.
Ik had een thermostaat die niet compatible was. Toen viel mijn oog op de Lyric T6. DeWarmte zei dat dat prima ging met de AO. Nou, niet dus... En toen kocht ik op hun advies de Tado, zonder te weten dat de Netatmo eigenlijk beter is. Maar goed, de AO pendelt weinig, dus ik zit voorlopig even goed.

  • f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 18:10
Ik kan inderdaad bevestigen dat de Netatmo goed werkt icm de PompAO.
Binnen de Netatmo heb je zelf voldoende ruimte om de Hysterese zo in te stellen dat je geen pendel gedrag meer hebt,

Ik heb zelf ondertussen een alternatief om het via Home Assistant aan te sturen met een Generic Thermostat icm een Shelly 1PM droog contact. Hiermee kan ik de pomp zelf sturen op basis van dynamische tarieven

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu


  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
delima schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:25:
Ik was zelf opnieuw begonnen om samen met AI een custom integration te schrijven die ook kan updaten. Zodat je ook vanuit HA bijvoorbeeld je heat curve tijdelijk kunt wijzigen. Zie hier de eerste resultaten

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kunt de integratie zelf installeren. Zie hier:
https://github.com/ronald-willems/dewarmte-homeassistant

Let wel: het is nog echt alpha. Nog niet alle instellingen kun je aanpassen. Bandbreedte van heat curves kloppen nog niet. etc. Ik ga ook de code nog opschonen, want AI maakt er soms wel een rommeltje van.
@delima is er een optie om de polling rate te verhogen? De updates komen soms best laat, en in de app komen ze onmiddellijk. Ik heb een issue met mijn thermostaat signaal, dus t zou ideaal zijn als ik dat sneller kan zien.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • rabussa
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 24-06 14:07
Hey, iets anders voor deze thread.

Ik heb een WPAC akoestisch berekeningsdocument ontvangen voor mijn Pomp AO installatie. Blijkbaar zat er een fout in de eerste versie — ik heb daarna een gecorrigeerde versie ontvangen. Ik wil graag onomstotelijk vaststellen dat de gecorrigeerde versie correct is en de werkelijke installatiegeometrie weerspiegelt.

Is er een akoestisch ingenieur of iemand die bekend is met de WPAC-tool die het bestand zou kunnen controleren en bevestigen of de waarden kloppen voor mijn specifieke situatie?

De installatie staat in Hoorn, Noord-Holland. Ik ben bereid te betalen voor een professionele beoordeling.
Alvast bedankt!

  • Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:47
The Executer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:38:
Inmiddels heb ik met mijn Lyric T6 ook flink last van pendelen (Ik durf de grafiek niet eens te laten zien hier zo erg is het :X ) en heb ik het advies gekregen mijn thermostaat te vervangen. En dat terwijl bij de intake werd aangegeven dat de Lyric T6 zeer goed zou werken met de PompMP, en de reactie nu is dat ze eigenlijk wel weten dat de T6 niet goed werkt.
De T6 werkt prima hier. Zet in de lyrics T6 de instelling aantal schakelingen P/U op 12. En de instelling van de warmtepomp op Long Delay. Het probleem was bij mij hiermee verlopen.

Het klinkt misschien tegenstrijdig om het aantal schakelingen te verhogen maar hierdoor krijgt de warmtepomp sneller een nieuwe puls waardoor deze aan blijft. _/-\o_

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Irene2025 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:59:
[...]


De T6 werkt prima hier. Zet in de lyrics T6 de instelling aantal schakelingen P/U op 12. En de instelling van de warmtepomp op Long Delay. Het probleem was bij mij hiermee verlopen.

Het klinkt misschien tegenstrijdig om het aantal schakelingen te verhogen maar hierdoor krijgt de warmtepomp sneller een nieuwe puls waardoor deze aan blijft. _/-\o_
Dat bleek hier dus niet te werken, maar ook het verlagen van 6 naar 3 helpt niets. Vanuit support de volgende tips gekregen:
We hebben de volgende tips voor de thermostaat instellingen:

- zo min mogelijk schakelt per uur
- zo lang mogelijke minimale aan-tijd heeft
- een zo rustig mogelijk regelgedrag heeft
- indien mogelijk een warmtepomp-profiel selecteert

Ik zie als Support natuurlijk vooral de probleemgevallen, maar heb het gevoel dat het alsnog lastig is om een T6 goed ingeregeld te krijgen.

Een andere manier van stoken, zou hierbij ook nog wel kunnen helpen. Dit is de steady-state methode, welke vergelijkbaar is met je auto op cruise-control te laten rijden. In deze methode zijn er drie uitgangspunten: je zet de thermostaat hoog en laat deze verder met rust, je regelt de temperatuur in huis via de stooklijn en geeft het systeem de tijd om stabiel te worden.

Om dit in de praktijk voor elkaar te krijgen doe je het volgende:

zet de thermostaat op een voor jou comfortabele temperatuur. Bijvoorbeeld 20 graden.
zet in het begin de stooklijn op een fixed supply temperature. Gebaseerd op de data van jouw systeem raad ik aan om met 35 graden te beginnen.
het doel is dat de Pomp MP de hele dag door continue draait. Als deze de stooklijn haalt, dan zal deze terugmoduleren en op een lager pitje draaien en dan verbruikt deze heel weinig stroom.

belangrijk; kijk dit gedrag een dagje aan; hoe is de temperatuur in huis over de dag heen?

gaat de Pomp MP alsnog uit, of wordt het te warm in huis? Zet de stooklijn dan iets lager.

wordt het niet comfortabel warm genoeg in huis? Zet de stooklijn dan iets hoger (2 tot 5 graden per keer).

Doe je een wijziging? Doe dit dan in kleine stapjes en met één wijziging per keer. Geef het systeem minstens een dag de tijd om zich aan te passen en voor jou om het gedrag te ervaren.


Als alternatieve thermostaat bieden wij de Tado X aan. Wij zijn een samenwerking gestart met Tado zodat wij deze ook kunnen gebruiken om de binnentemperatuur uit te lezen, en de aansturing van de thermostaat dan zo mooi mogelijk te krijgen.

Voor deze integratie dien je de thermostaat wel via ons aan te schaffen, wat €250,- kost.

Je kunt ook zelf de Tado X, of Tado V3+ aanschaffen. Dit zal in de regel goedkoper zijn, maar dan krijg je niet de integratie erbij. Voor de V3+ hebben wij wel een specifieke regeling gemaakt, die ook voor een heel mooi thermostaat signaal zorgt.

De OpenTherm thermostaten werken inderdaad niet met ons systeem.

Met dit alles zou ik aanraden om eerst een tijdje de steady-state manier van verwarmen uit te proberen. Dit is namelijk een heel duurzame manier van stoken en kan het pendelende gedrag mooi oplossen. Het zorgt ook voor de grootste levensduur van de warmtepomp.

Als je toch het gevoel hebt dat de thermostaat te wispelturig is, ook voor steady-state verwarmen, dan kun je dan overwegen om een andere thermostaat aan te schaffen, en hoeveel je dit waard is.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:47
- Het aantal schakelingen te verhogen naar 12 P/U in de T6
- De minimale looptijd op 5 minuten te zetten in de T6
- Nalooptijd in de app van de deWarmte op Long Delay

De gedachte gang hierachter:
De schakelunit van de warmte PompAO krijgt elke keer een nieuwe aansturing van dat deze toch moet aanblijven voordat deze de kans krijgt om uit te gaan. Daarom heb ik de instelling op Long Delay gezet.
Stel dat de Long Delay 10 minuten duurt om uit te gaan wanneer de thermostaat uit gaat.
Binnen deze 10 minuten krijgt deze van de T6 weer een nieuw signaal, dat de WP toch aan moet blijven. Vervolgens wordt de Long Delay weer gereset naar 10 minuten bij uitgaan. En zo blijft de loop doorgaan.
Vandaar dat ik de T6 veel pulsen per uur laat geven om de pompAO continue te laten draaien. Ik gebruik de weer afhankelijke temperatuur instelling in de app van deWarmte.

Ps. sla de instellingen niet te snel achter elkaar op in de app van deWarmte. Anders wat je ziet in de app klopt niet met wat er daadwerkelijk is opgeslagen. Er is daar geen goede terugkoppeling van.

  • delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:44
jevin20 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:38:
[...]


@delima is er een optie om de polling rate te verhogen? De updates komen soms best laat, en in de app komen ze onmiddellijk. Ik heb een issue met mijn thermostaat signaal, dus t zou ideaal zijn als ik dat sneller kan zien.
Je kunt de integratie verwijderen en opnieuw installeren. Dan kun je het polling interval aanpassen. Je zou het eigenlijk ook gewoon moeten kunnen aanpassen. Dat is een mooie uitbreiding. Staat nu op mijn backlog :-)

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Irene2025 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:51:
- Het aantal schakelingen te verhogen naar 12 P/U in de T6
- De minimale looptijd op 5 minuten te zetten in de T6
- Nalooptijd in de app van de deWarmte op Long Delay

De gedachte gang hierachter:
De schakelunit van de warmte PompAO krijgt elke keer een nieuwe aansturing van dat deze toch moet aanblijven voordat deze de kans krijgt om uit te gaan. Daarom heb ik de instelling op Long Delay gezet.
Stel dat de Long Delay 10 minuten duurt om uit te gaan wanneer de thermostaat uit gaat.
Binnen deze 10 minuten krijgt deze van de T6 weer een nieuw signaal, dat de WP toch aan moet blijven. Vervolgens wordt de Long Delay weer gereset naar 10 minuten bij uitgaan. En zo blijft de loop doorgaan.
Vandaar dat ik de T6 veel pulsen per uur laat geven om de pompAO continue te laten draaien. Ik gebruik de weer afhankelijke temperatuur instelling in de app van deWarmte.

Ps. sla de instellingen niet te snel achter elkaar op in de app van deWarmte. Anders wat je ziet in de app klopt niet met wat er daadwerkelijk is opgeslagen. Er is daar geen goede terugkoppeling van.
Dat had ik dus ook ingesteld maar blijkbaar werkt het niet. Dit was bv gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diDJq1WXSIj1S3LrpnGivzARtTs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AavKDb6STJy1lWKXdV0fEh2M.jpg?f=fotoalbum_medium

Vervolgens geprobeerd met de fixed supply, zoals door DeWarmte aangegeven. Het middenstuk was na het instellen van een fixed supply, dus zonder weersafhankelijke regeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFqS2hulHDchG0cMOXSv-ZGHZLA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wz04vP3jz1HeZ2L7ZR1062wG.jpg?f=fotoalbum_medium

In eerste instantie lijkt het goed te gaan, maar daarna weer veel pendelgedrag.

Sinds vanavond hangt er een Tado X aan (buiten DeWarmte gekocht overigens, komt van marktplaats in praktisch ongebruikte staat voor €100). Dit is het gedrag nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK6-Oze9MD1BbT8LY7b5YDvyyeI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZbcWb6G80xpWNYe5wkfznyN.jpg?f=fotoalbum_medium

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:47
Die T6 is best een apart ding. Je kan die schakel momenten niet uitzetten. Wellicht dat pomp AO en MP anders reageren.

Hoe kom je aan zo mooi grafiekje. Uit HA? Daar ben ik niet thuis mee. Zou daar best wat meer van af willen weten.

Bijzonder dat het zoveel uitmaakt. Is de laatste grafiek goed of niet?

Ook heb ik een korte periode gehad dat de pompAO in storing raakte omdat de waterflow te laag stond en het vermogen was verhoogd. Hierdoor werd het water te snel warm in de pompAO en sloeg deze tijdelijk telkens uit ondanks warmte vraag. Allemaal 0 waarden in de app. Het zijn maar ideeën die ik oppert die kunnen optreden.

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Irene2025 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:35:
Die T6 is best een apart ding. Je kan die schakel momenten niet uitzetten. Wellicht dat pomp AO en MP anders reageren.

Hoe kom je aan zo mooi grafiekje. Uit HA? Daar ben ik niet thuis mee. Zou daar best wat meer van af willen weten.
Die komt inderdaad uit HA!
Bijzonder dat het zoveel uitmaakt. Is de laatste grafiek goed of niet?
Beter, heel mooi vond ik hem nog niet.

Om het verschil nog even te laten zien:
Dit was het beeld met de Honeywell Lyric T6, klik voor groter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_CsH4D2k5pEhwZwpG_6mrlmTA8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/7tDAPNv4657JCPMBjMHO6p88.png?f=fotoalbum_medium

Dit is het beeld met de Tado X, klik voor groter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckFkr2M0zremICghjuXhA-hgrE4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3tSku5OXJYIyswxLCBMrWnn5.png?f=fotoalbum_medium

Bij de eerste zie je heel veel in- en uitschakelmomenten, bij de tweede zie je b.v. in de nacht een veel rustiger beeld.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-06 19:48
Hier ook een T6 en ja pendelen zit er snel in maar is ook afhankelijk van de warmte afgifte. hier alleen radiatoren. T6 staat op 3x en long delay in de app. Eerder deed ik het via een schema verwarmen, en telkens een trapje er bij. dit werkt mooi in de winter op koude dagen. nu gaat hij gewoon handmatig aan en om 9pm weer uit naar 15 graden met long delay loop deze nog zeker 60min door en zodra de long delay in gaat en of hij gaat van de nacht stand af is er altijd een overschot van warmte kan zo een graad warmer worden in de kamer. Bij pendelen kan je ook de water temp wat lager zetten dan heeft de WP langer nodig om de kamer te verwarmen. Dit is per woning en gevoel weer anders. probeer anders met gpt een stooklijn te bepalen op basis van de grafieken en huidige stooklijn. Dit zal je moeten aanpassen in de winter temp is nu te warm. verbruik is hier 2500kWh vs 1200m3 gas cop 3,2 gem per jaar en deze maand 3,7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REaMqTwlmMCZRsfzyd8eVLlPQQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TBUqgZJqqGcmpZTaeqVyGkF7.png?f=fotoalbum_large

  • delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:44
jevin20 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:38:
[...]


@delima is er een optie om de polling rate te verhogen? De updates komen soms best laat, en in de app komen ze onmiddellijk. Ik heb een issue met mijn thermostaat signaal, dus t zou ideaal zijn als ik dat sneller kan zien.
Ik heb net release 2.2.2 uitgebracht. Daar zit nu een configuratiescherm in zodat je zonder herinstallatie het update interval kunt aanpassen.

Zoals altijd: heb je wensen of bugs laat het hier of op github weten.

  • Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
delima schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:33:
[...]

Ik heb net release 2.2.2 uitgebracht. Daar zit nu een configuratiescherm in zodat je zonder herinstallatie het update interval kunt aanpassen.

Zoals altijd: heb je wensen of bugs laat het hier of op github weten.
Heb de update even meegenomen en geprobeerd om de interval naar 20 seconden te zetten, vanaf een minuut, maar het lijkt niks te veranderen. Kan het überhaupt sneller dan 60 seconden?

  • delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:44
Pupp3tmast3r schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:54:
[...]

Heb de update even meegenomen en geprobeerd om de interval naar 20 seconden te zetten, vanaf een minuut, maar het lijkt niks te veranderen. Kan het überhaupt sneller dan 60 seconden?
Ik heb 'm in mijn systeem net even van 30 naar 10 seconden gezet. Ik de log file zie ik ook dat ie dan iedere 10 seconden update. Dus het zou moeten kunnen. Je kunt me evt via PB een logfile sturen. Daarvoor even de integratie op debug modus zetten. Heb je een restart van HA al gedaan?

  • Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
Had hem al herstart, maar na de wijziging van de interval moest ik hem nog even herladen, dat werkt nu wel! Thanks voor de update maar weer!

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
delima schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:33:
[...]

Ik heb net release 2.2.2 uitgebracht. Daar zit nu een configuratiescherm in zodat je zonder herinstallatie het update interval kunt aanpassen.

Zoals altijd: heb je wensen of bugs laat het hier of op github weten.
Hey super! Ik had m al geherinstalleerd, maar top. Ik heb m op 5sec staan maar heb geen idee eerlijk gezegd of die dat ook doet. Nog niet uitgebreid naar gekeken en om heel eerlijk te zijn ook geen flauw idee hoe ik dat zou kunnen checken.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-06 16:54
Martijn75 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 07:25:
[...]


Bedankt!
Ik denk dat ik dan voor de MP ga aangezien ik nu voor de tweede keer lees dat de A0 de stooklijn niet haalt.
Mbt de thermostaat vraag ik mij inderdaad af wat de meerwaarde is dat de DeWarmte kan meekijken in de thermostaat ze kunnen toch meekijken in de warmtepomp zelf.
sterker nog ze kunnen hem op afstand zo aan uit zetten!
Ik heb ook het volle vermogen van de MP niet nodig, maar de MP heeft een enorm modulatie bereik, van de week draaide hij bij mij op 340 watt!

Wil je hem eens horen draaien, stuur me dan aan DM

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
Kan iemand me enig inzicht geven, ik heb hier gewoon nog niet echt verstand van. Waarom pendelt de WP nou zo enorm net na 00.00 vannacht? Daarna gaat hij toch vol aan dus ik snap niet waarom hij eerst gaat pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxJpSp2BMYXry_f7pQlLU3QLlFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wScFJauvQvDXC31kDaE1jXRB.jpg?f=fotoalbum_large

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:01
jevin20 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:24:
Kan iemand me enig inzicht geven, ik heb hier gewoon nog niet echt verstand van. Waarom pendelt de WP nou zo enorm net na 00.00 vannacht? Daarna gaat hij toch vol aan dus ik snap niet waarom hij eerst gaat pendelen.

[Afbeelding]
Ik heb zoiets ooit eens gezien als het water in het CV-circuit te koud was. Dan kwam hij in zo'n soortgelijke control-loop terecht waar hij niet uitkwam. Kun je zien of hij om 2:30 een aanvraag doet op de CV-ketel om het circuit te verwarmen zodat hij uit die loop komt?

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.


  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik heb een reactie van DeWarmte ontvangen omtrent mijn problemen. Voor de details zie mijn post in het FE-topic.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
Joarie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:27:
[...]


Ik heb zoiets ooit eens gezien als het water in het CV-circuit te koud was. Dan kwam hij in zo'n soortgelijke control-loop terecht waar hij niet uitkwam. Kun je zien of hij om 2:30 een aanvraag doet op de CV-ketel om het circuit te verwarmen zodat hij uit die loop komt?
Dat is hier geen optie, ik heb geen cv ketel. Draai alleen op de AO.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:49

dlenstra

....

jevin20 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:24:
Kan iemand me enig inzicht geven, ik heb hier gewoon nog niet echt verstand van. Waarom pendelt de WP nou zo enorm net na 00.00 vannacht? Daarna gaat hij toch vol aan dus ik snap niet waarom hij eerst gaat pendelen.

[Afbeelding]
Is het daadwerkelijk pendelen? Gaat hij uit op de momenten van de diepjes in de grafiek? Anders zou ik zeggen dat het moduleren is. Zou het kunnen dat de buitentemperatuur iets gezakt is (en dus een hogere setpoint op de stooklijn), waardoor hij wat harder gaat werken om het cv water daar naar toe te brengen? Of msschien gaat er ergens een radiator of een zone open waardoor er kouder water retour komt?

  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:23
Vraagje, wij hebben de Pomp T deze week ontvangen en laten installeren. Alles werkt. Nu komt het instellen. Ik zie dat de Pomp T rustig draait en het water opwarmt zoals gewenst. Ik zie alleen wel de de Pomp AO het CV circuit verwarmt tot 36 graden terwijl ik de stooklijn flink naar beneden heb gezet (om te kijken of dat werkt, op 30 water temp, 15 buiten temp). Dat werkt niet.

Wat ik wil is dat de Pomp T warmte uit het CV water haalt maar dat het CV water niet warmer wordt dan (zeg) 30 graden max.

Iemand een tip? met koeling jaagt hij de temperatuur naar 11 graden (terwijl de setpoint op 18 staat... ook iets geks). Ik heb een vraag lopen bij Dewarmte.

Ps. de Pomp T staat in het CV circuit als 'eindpunt' zodat hij van de retour de warmte kan pakken. Nu is ons huis goed geïsoleerd dus de Pomp AO heeft teveel capaciteit.

Voor de rest tevreden. Warme water gaat best snel en het vat is ruimschoot voldoende (300 L).

  • dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:49

dlenstra

....

verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door dlenstra op 20-04-2026 09:10 . Reden: niet meer nodig ]


  • BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 22:19
Ik heb hier problemen met het koelen met de dewarmte wp (hybride). Watertemperatuur komt niet onder de 19 graden terwijl ik 17 graden heb ingesteld. Pendeld daardoor continu. Meer mensen hier last van?

  • BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 22:19
Heb vanwege de problemen de wp van de stroom gehaald. Daarna kreeg ik een fan error die inmiddels weer weg is. Maar wel reeël dat het daar aan ligt. Mijn wp heeft ook problemen met defrosten, maar ze kunnen er niet achter komen waar dat aan ligt.

  • reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 22:13
@BadEendTerror Als 'ie aan het koelen is dan moet de fan in een laag toerental draaien. Staan alle radiatoren en vvw open?

  • Jhinta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 13:23
Vraagje is die cool functie een volledige firmware update ofzo?

Zit naar de bestanden te kijken maar vind het maar niet.

Iemand die het ooit gekraakt heeft?

  • f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 18:10
Jhinta schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:55:
Vraagje is die cool functie een volledige firmware update ofzo?

Zit naar de bestanden te kijken maar vind het maar niet.

Iemand die het ooit gekraakt heeft?
Is geen firmware update, een bool welke op True gezet wordt. Maar dat gaat via het systeem van DeWarmte

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu


  • Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:35

Tead

nnb

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn met ervaring met deze cool functie. Ik merk dat met dit weer de woonkamer best wel warm kan worden en als dat met een paar graden kouder kan zijn zal dat wel lekker zijn.

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
Tead schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:51:
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn met ervaring met deze cool functie. Ik merk dat met dit weer de woonkamer best wel warm kan worden en als dat met een paar graden kouder kan zijn zal dat wel lekker zijn.
Sinds vanochtend volop aan het draaien om te koelen, de gewapend betonnen verdiepingsvloeren zijn nog redelijk koel (~20 graden aanvoer water naar WP), dus dat scheelt al, en met 17 graden er weer in.

Hier lijkt het toch echt wel een graad of 2 te schelen als ik het vergelijk met gister toen ik niet thuis was en de koeling niet aan had staan. Gisteravond was het 23,2 graden in de woonkamer, vannacht wel alles open gehad dus afgekoeld in huis, vanavond is het 21,3 graden maximaal na zonsondergang met hele dag koelen.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 18:10
Ik vind de koeling ook een fijne uitbreiding.
Ik gebruik het in combinatie met vvw.
Ik merk dat als ik het in de ochtend meteen inschakel ik de opwarming van de woning sterk kan afremmen.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu


  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
Ik wil hier inmiddels wel nog wat aan toevoegen. Ik heb na 1 succesvolle dag alleen maar problemen met de koeling. De setpoint wordt zo goed als volledig genegeerd, en ik heb gister de hele dag condensvorming gehad, ondanks het continu verhogen van de setpoint. Op een bepaald punt stond de setpoint op maar liefst 21 graden, waarbij je niet echt koeling meer kunt verwachten als de woonkamer 21.5 is, maar de aanvoertemperatuur gaat vervolgens regelmatig voor meer dan 15min naar 15 graden wat enorme condens opleverde.

Dit gebeurde niet één keer maar consequent de hele dag. Dan zou je je afvragen of de warmtepomp zijn energie wellicht niet kwijt kan, zoals DeWarmte in een (vlot ontvangen) reactie aangaf omdat de buitentemperatuur ‘s ochtends nog niet voldoende verschilde met de gewenste aanvoertemperatuur. In de loop van de dag blijkt echter dat de warmtepomp continu volop aanspringt en vaak ruim meer dan 500W vermogen trekt, terwijl dat eergisteren netjes de gehele dag zo’n 250-300W was. Hij kan dus prima lager moduleren maar om één of andere reden deed hij dat niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70B20_Ut94Bt9dtL7AP1eO3Klnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/berCZo50hOcfwyqHcv5VWLeu.jpg?f=fotoalbum_large Dit heb ik bij DeWarmte aangegeven, maar daar geen reactie meer op mogen ontvangen op dit moment heb ik de koeling echt uit moeten schakelen, want ik ben bang dat er vocht in onze vloeren gaat ontstaan.

Tevens is me opgevallen dat de volumestroom glaasjes in de vloerverwarming verdelers roestkleurig zijn geworden. Ik verwacht niet dat dat hier aan te relateren is (roest heeft zuurstof nodig, condens zit buiten de leidingen?), maar dit is wel zorgelijk. Ik heb een zo goed als nieuw cv circuit aangelegd voor de warmtepomp installatie vorig jaar, dus eigenlijk is de warmtepomp de enige die dit kan veroorzaken. Ook dit heb ik aangegeven bij DeWarmte.

Ik wacht een reactie af, maar dit is wel vervelend.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 22:19
@reinouts
Er is voldoende mogelijkheid om het vermogen kwijt te kunnen, inmiddels komt de aanvoer niet meer lager als 20. Dus gebruik de koeling nu niet meer tot het opgelost is.

  • Peter777
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-06 08:42
Als het water bruin is door roest is het te overwegen om een magneetfilter in de retourleiding naar de warmtepomp te plaatsen. Zo’n filter kost 150 - 200 Euro. Zoek bijvoorbeeld naar een Caleffi filter. Veel installateurs van warmtepompen plaatsen zo’n filter standaard, maar DeWarmte niet. Deeltjes die ijzer bevatten, ook zeer fijne deeltjes, blijven ter plaatse van de magneet in het filter hangen, dat zonder gereedschap te reinigen is.

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
Peter777 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:34:
Als het water bruin is door roest is het te overwegen om een magneetfilter in de retourleiding naar de warmtepomp te plaatsen. Zo’n filter kost 150 - 200 Euro. Zoek bijvoorbeeld naar een Caleffi filter. Veel installateurs van warmtepompen plaatsen zo’n filter standaard, maar DeWarmte niet. Deeltjes die ijzer bevatten, ook zeer fijne deeltjes, blijven ter plaatse van de magneet in het filter hangen, dat zonder gereedschap te reinigen is.
Bedankt voor de tip. Ik heb inderdaad al bij installatie van alles zo’n magneetfilter geplaatst evenals een microbellen ontluchter.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 22:19
Ik krijg vanwege alle problemen een nieuwe wp. (Problemen met koelen en defrosten)

  • PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:47
Als iemand een werkende PompAO wil overnemen: ik ga per november over naar een FE oplossing van een ander bedrijf. Geen garantie meer (december 2022 en niet verlengd), maar unit functioneert al jaren naar behoren (en doet dat nog steeds). Geen idee hoe dat precies gaat qua backoffice/user maar dat moet toch te regelen zijn (ander adres, ander e-mailadres). PI board is onder garantie vervangen en heeft de nieuwere, losse voeding. In's en out's van de installatie zijn hier de afgelopen jaren langsgekomen. Ik heb als extra ook de originele Chinese controller (die werden nog meegeleverd bij de eerste installaties). Installatie is nu nog in gebruik (staat nu te niksen gezien de buitentemp - geen koelfunctie aangekocht, maar heeft de afgelopen jaren standalone als ruimteverwarming gediend).

[EDIT]: Waarom neem ik wat anders?

-Kleinere buitenunit op hoogte geplaatst heeft voor mijn locatie aanzienlijke voordelen qua buitenruimte en geluidsreflectie.

-Monotower binnenunit omdat ik niet nog een extra apparaat qua onderhoud wilde. Merk is gelijk aan mijn airco's dus onderhoud (voor zover nodig) kan door 1 bedrijf.

-Vermogen PompAO schoot net te kort (ga nu naar 6 kW bij A-7 ipv 4,2).

[ Voor 21% gewijzigd door PVPaneel op 02-06-2026 11:02 ]


  • Konstantins
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-06 18:56
Allereerst bedankt aan iedereen die hier zijn ervaringen deelt. Ik lees met veel interesse mee, juist omdat er nog relatief weinig praktijkervaringen over de All-Electric uitvoering te vinden zijn.

Ik overweeg momenteel om mijn huidige warmtepomp te vervangen. Op dit moment is mij de DeWarmte MP voorgesteld. Mijn grootste probleem met het huidige systeem is geluidsoverlast, daarom ben ik erg benieuwd hoe een DeWarmte All-Electric installatie in de praktijk klinkt.

Zou iemand, bij voorkeur in de regio Nijmegen, het leuk vinden om mij eens kort langs te laten komen zodat ik de installatie kan zien en vooral kan horen draaien? Ik begrijp dat dit een persoonlijke vraag is, maar het zou mij enorm helpen bij het maken van een keuze.

Stuur mij gerust een privébericht als je hiervoor openstaat. Alvast hartelijk dank!

  • Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Uitzetten of aanlaten?

[ Voor 82% gewijzigd door Tha Deo op 10-06-2026 14:01 ]


  • Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
Als het goed is draait de Pomp sowieso 1x per week even om de lagers van de ventilator en pomp op gang te houden. Zou hem dus zeker niet van de stroom afhalen!

  • f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 18:10
Zeker niet uit zetten, het systeem schakelt zichzelf zo nu en dan een kwartiertje in om inderdaad alles in beweging te houden.

Uitschakelen kan voor nare uitdagingen zorgen zodra je deze weer inschakeld.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu


  • Mathieu888
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-06 14:59
Hi all, ik ga binnenkort tekenen voor de pomp AO. Kan iemand mij voorzien van een vriendenkorting link? Verdienen we allebei €100 :)

Alvast dank!

Update: Inmiddels voorzien, dank!

[ Voor 10% gewijzigd door Mathieu888 op 16-06-2026 11:21 ]


  • seraxje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 11:00
Mathieu888 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:40:
Hi all, ik ga binnenkort tekenen voor de pomp AO. Kan iemand mij voorzien van een vriendenkorting link? Verdienen we allebei €100 :)

Alvast dank!
Als je me even een Dm stuurt heb ik wel een link voor je.

  • RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-06 21:13
Iemand die alleen klassieke radiatoren heeft en naar tevredenheid koelt met de AO?

  • reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 22:13
RudyL90 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:22:
Iemand die alleen klassieke radiatoren heeft en naar tevredenheid koelt met de AO?
Wij hebben op de bovenverdieping klassieke radiatoren, maar het effect van koeling daar is nauwelijks te merken. Misschien als je er fans op zou zetten dat het dan beter gaat maar ik zou het niet adviseren.

  • RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-06 21:13
reinouts schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:11:
[...]

Wij hebben op de bovenverdieping klassieke radiatoren, maar het effect van koeling daar is nauwelijks te merken. Misschien als je er fans op zou zetten dat het dan beter gaat maar ik zou het niet adviseren.
Bedankt voor de info. Dit vreeste ik ook. Boven hebben we geen radiatoren met lamellen dus boosten heeft weinig zin. En gezien daar koelen het belangrijkst is sla ik de AO koeler toch maar over. Binnenkort eens een airco uitzoeken.

  • Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-06 09:10
Misschien een stomme vraag, maar moet ik iets met de thermostaatkraan van m’n vloerverwarmingspomp doen als ik het koelen aanzet? Heb het idee dat onze vloer niet echt koud wordt.

  • delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:44
Heeft iemand van jullie deze dagen de koeling aan staan? Hoe bevalt dat? Ik denk nu toch om 'm aan te schaffen. pfff. heet hier. Ik heb zelf deels vloerverwarming en deels radiatoren

  • Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
Precedente schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:09:
Misschien een stomme vraag, maar moet ik iets met de thermostaatkraan van m’n vloerverwarmingspomp doen als ik het koelen aanzet? Heb het idee dat onze vloer niet echt koud wordt.
Is de temperatuur van de pomp in te stellen? Ik had zelf een vrij ouderwetse die alleen aan gaat als de temperatuur in de leiding boven de 35 graden is namelijk. Bij mij is dat een losse controller waarin ik een stekker van de pomp steek, dus ik heb hem losgehaald van de controller en schakel hem nu met een slimme stekker. Iets makkelijker om dan zelf te bepalen wanneer hij aan of uit gaat.

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
delima schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:16:
Heeft iemand van jullie deze dagen de koeling aan staan? Hoe bevalt dat? Ik denk nu toch om 'm aan te schaffen. pfff. heet hier. Ik heb zelf deels vloerverwarming en deels radiatoren
Werkt zeer matig naar mijn mening.

Vaak heeft hij teveel capaciteit, waardoor hij (ver!) onder de ingestelde minimum aanvoer temperatuur duikt en enorm condens veroorzaakt, wat je echt niet wilt in/op je vloeren. Dan kan hij ook nog enorm gaan lopen pendelen, aan uit aan uit.

Nu heb ik er zoveel over geklaagd omdat hij bij mij gewoon volledig het setpoint negeert, ingesteld op 21 graden en desondanks koelt de pomp het water naar 15 graden met enorme condens als gevolg, en gevraagd waarom ze niet gewoon afgekoeld water laten circuleren ipv elke keer zo hard te moeten koelen, en sinds gisteravond circuleert hij alleen nog maar water en koelt hij helemaal niet meer.

Voelt als een beetje frustratie bij DeWarmte omdat ze het niet zo gemoduleerd krijgen dat t echt zinvol werkt.

In de praktijk kom ik tot de conclusie dat het alleen werkt als het water in je leidingen zo warm is dat de pomp z’n minimum energie erin kan stoppen en naar de gewenste temperatuur kan koelen. Dat betekent echter dan ook dat je vloeren (leidingwater) al zo’n 25 graden moet zijn, waarvoor het waarschijnlijk 28 graden in je huis moet zijn, en dan kan ik je wel voorspellen dat met gekoeld leidingwater van 20 graden je je woning echt niet meer (flink) afgekoeld krijgt. Het scheelt dan hoogstens 2 graden of dempt het verdere opwarmen.

Al met al werkt het gewoon zeer, zeer matig, tenzij je je niet druk maakt om condens :)

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 22:13
@jevin20 Er is vast en zeker iets niet goed ingeregeld in jouw systeem. Condens krijg ik echt alleen als ik het setpoint handmatig op 17 of lager instel.

  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:23
jevin20 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:14:
[...]

Werkt zeer matig naar mijn mening.

Vaak heeft hij teveel capaciteit, waardoor hij (ver!) onder de ingestelde minimum aanvoer temperatuur duikt en enorm condens veroorzaakt, wat je echt niet wilt in/op je vloeren. Dan kan hij ook nog enorm gaan lopen pendelen, aan uit aan uit.

Nu heb ik er zoveel over geklaagd omdat hij bij mij gewoon volledig het setpoint negeert, ingesteld op 21 graden en desondanks koelt de pomp het water naar 15 graden met enorme condens als gevolg, en gevraagd waarom ze niet gewoon afgekoeld water laten circuleren ipv elke keer zo hard te moeten koelen, en sinds gisteravond circuleert hij alleen nog maar water en koelt hij helemaal niet meer.

Voelt als een beetje frustratie bij DeWarmte omdat ze het niet zo gemoduleerd krijgen dat t echt zinvol werkt.

In de praktijk kom ik tot de conclusie dat het alleen werkt als het water in je leidingen zo warm is dat de pomp z’n minimum energie erin kan stoppen en naar de gewenste temperatuur kan koelen. Dat betekent echter dan ook dat je vloeren (leidingwater) al zo’n 25 graden moet zijn, waarvoor het waarschijnlijk 28 graden in je huis moet zijn, en dan kan ik je wel voorspellen dat met gekoeld leidingwater van 20 graden je je woning echt niet meer (flink) afgekoeld krijgt. Het scheelt dan hoogstens 2 graden of dempt het verdere opwarmen.

Al met al werkt het gewoon zeer, zeer matig, tenzij je je niet druk maakt om condens :)
Eens. Hier heb ik koeling uitgezet. In combinatie met Pomp T gaat de Pomp AO naar 13 graden.... Setpoint 20. Pomp AO schiet altijd aan als Pomp T water gaat verwarmen... Men is in onderzoek. Ik vind het momenteel geen aanrader. Teveel risico. Inderdaad is er overcapaciteit en blijkbaar is de gezamenlijke werking nog niet optimaal..

Stroomt nu warm water door de leidingen. Met dit warme weer is elke graad teveel....en het is helaas ook merkbaar.


Je zou zeggen dat de pomp AO (ook in samenwerking met Pomp T) koelt tot 20 graden of eigenlijk beter, de Pomp T het water laten koelen tot 20 graden alleen zo werkt het niet. Zodra je de 20 graden bereikt moet de Pomp T nog steeds warm(er) water hebben wat er dan niet is of niet gemaakt kan worden door Pomp AO want die staat in koelmodus. Water warmt niet snel genoeg op door temp in huis.

Geen idee wat de toekomst gaat brengen maar fijn is het niet.

  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:23
reinouts schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:49:
@jevin20 Er is vast en zeker iets niet goed ingeregeld in jouw systeem. Condens krijg ik echt alleen als ik het setpoint handmatig op 17 of lager instel.
Hier alleen convectoren. Wellicht is er te weinig capaciteit in de leidingen of output. We hebben wel boosters, die werken ook bij koeling.

  • Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-06 09:10
Pupp3tmast3r schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:36:
[...]

Is de temperatuur van de pomp in te stellen? Ik had zelf een vrij ouderwetse die alleen aan gaat als de temperatuur in de leiding boven de 35 graden is namelijk. Bij mij is dat een losse controller waarin ik een stekker van de pomp steek, dus ik heb hem losgehaald van de controller en schakel hem nu met een slimme stekker. Iets makkelijker om dan zelf te bepalen wanneer hij aan of uit gaat.
Bij veel moderne vloerverwarmingspompen kun je kiezen tussen standen zoals:
  • Δp-c / constant drukverschil;
  • Δp-v / variabel drukverschil;
  • constant toerental I, II, III.
Wilo (het merk wat wij thuis hebben) geeft aan dat bij een vloerverwarmingsverdeler vaak drukverschil constant, Δp-c, de logische stand is, vooral als de circulatie na de pomp niet steeds wordt dichtgeknepen.   Wilo beschrijft ook dat Δp-c het ingestelde drukverschil constant houdt en noemt vloerverwarming en vloer-/plafondkoeling als toepassingsgebied.

Dus zolang je pomp deze instellingen heeft kun je de kraan het beste op 35/40graden laten staan zodat deze open staat. Dan gaat het koele water er ook gewoon doorheen. Vloer is nu wel goed koud bij ons.

Persoonlijk niet echt een hele fijne ervaring met koelen. Krijgt met 90m2 vloerverwarming de ruimte echt niet koeler, misschien een graadje. Wel wordt alles een stuk vochtiger waardoor het nog onaangenamer wordt als de kinderen per ongeluk een buitendeur niet dichtdoen.

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
reinouts schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:49:
@jevin20 Er is vast en zeker iets niet goed ingeregeld in jouw systeem. Condens krijg ik echt alleen als ik het setpoint handmatig op 17 of lager instel.
Mijn mail conversatie met DeWarmte is inmiddels een stuk of 40 mails lang, ze zeggen dat dit gewoon is hoe het systeem werkt. Ik vind het ronduit belachelijk en mijn geduld is nu na ruim een jaar wel een beetje op eerlijk gezegd.

Ik heb 160m2 vloerverwarming, dus meer dan voldoende volume, en een debiet van 18,5l/min. Als jij het weet, hoor ik het heel erg graag.

Ze hebben duidelijk iets aangepast in ons systeem na mijn laatste mail, want er wordt nu gewoon helemaal niet meer gekoeld. Hij doet gewoon niks meer alleen rondpompen. Het is echt alles of niks lijkt het bij onze vrienden van DeWarmte. Geirriteerd door mijn aanhoudende problemen wellicht, ik heb aangegeven pomp het koude water nou gewoon eens rond in plaats van dit gedoe met elke 30min de PompAO aan laten springen terwijl het water nog niet eens warm geworden is. Nu wordt er dus alleen nog maar rondgepompt |:( |:( |:(

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 22:13
@jevin20 Het enige dat ik zie is dat jij een Auer Edel Eau hebt ipv een Pomp T. Misschien leidt dat tot ander gedrag aangezien die niet door DeWarmte wordt aangestuurd? Ik weet het helaas verder ook niet. 😐

  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:23
reinouts schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:34:
@jevin20 Het enige dat ik zie is dat jij een Auer Edel Eau hebt ipv een Pomp T. Misschien leidt dat tot ander gedrag aangezien die niet door DeWarmte wordt aangestuurd? Ik weet het helaas verder ook niet. 😐
Pomp T in combinatie met Pomp AO zit ook lastig met koeling. Setpoint is niet te halen (oftewel hij gaat onder de gestelde setpoint). Verwarmen kan niet in koelmodus.... dus kom je in een grijs gebied. Te koud water om Pomp T water op te warmen. Dan zou de Pomp T naar een COP 1:1 moeten gaan. Dat gebeurt ook zoals de app laat zien alleen de Pomp AO blijft door koelen... en dat laatste wil je niet. Het lijkt mij dat dit wel in te stellen is.

  • dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:49

dlenstra

....

jevin20 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Mijn mail conversatie met DeWarmte is inmiddels een stuk of 40 mails lang, ze zeggen dat dit gewoon is hoe het systeem werkt. Ik vind het ronduit belachelijk en mijn geduld is nu na ruim een jaar wel een beetje op eerlijk gezegd.

Ik heb 160m2 vloerverwarming, dus meer dan voldoende volume, en een debiet van 18,5l/min. Als jij het weet, hoor ik het heel erg graag.

Ze hebben duidelijk iets aangepast in ons systeem na mijn laatste mail, want er wordt nu gewoon helemaal niet meer gekoeld. Hij doet gewoon niks meer alleen rondpompen. Het is echt alles of niks lijkt het bij onze vrienden van DeWarmte. Geirriteerd door mijn aanhoudende problemen wellicht, ik heb aangegeven pomp het koude water nou gewoon eens rond in plaats van dit gedoe met elke 30min de PompAO aan laten springen terwijl het water nog niet eens warm geworden is. Nu wordt er dus alleen nog maar rondgepompt |:( |:( |:(
160m2 vloerverwarming zou je echt flink wat koude in moeten kunnen stoppen. Wat voor verdelers heb je? mooiste zou zijn niet mengend en zonder pomp. Heb je wel een pomp, zorg dat dat die zeker weten draait als je koelt, ze zitten veelal achter een pompschakelaar die de pomp juist pas inschakelt als het cv water warm is.

  • reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 22:13
JDOBL schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:17:
[...]

Pomp T in combinatie met Pomp AO zit ook lastig met koeling. Setpoint is niet te halen (oftewel hij gaat onder de gestelde setpoint). Verwarmen kan niet in koelmodus.... dus kom je in een grijs gebied. Te koud water om Pomp T water op te warmen. Dan zou de Pomp T naar een COP 1:1 moeten gaan. Dat gebeurt ook zoals de app laat zien alleen de Pomp AO blijft door koelen... en dat laatste wil je niet. Het lijkt mij dat dit wel in te stellen is.
Ik denk dat je je vergist: in koelmodus helpt de Pomp T juist mee koelen en blijft het boilervat prima op temperatuur. Misschien dat 'ie soms met COP1 moet bijverwarmen, zou kunnen, maar zolang die dat overdag doet ben ik blij dat mijn PV kilowattuurtjes daarin gaan.

  • Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:41
delima schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:16:
Heeft iemand van jullie deze dagen de koeling aan staan? Hoe bevalt dat? Ik denk nu toch om 'm aan te schaffen. pfff. heet hier. Ik heb zelf deels vloerverwarming en deels radiatoren
Ja, staat hier weer aan en ik moet zeggen dat het ons goed bevalt.
Dit word de 3e zomer. Ongeveer 200m2 vloerverwarming (huis + praktijk aan huis)

Temperatuur van het water heeft de afgelopen 2 jaar op 18 graden gestaan en altijd goed gewerkt. Dit jaar naar 20 graden gezet omdat ik condens op de leidingen zag bij de verdelers van de vloerverwarming en de 3 radiatoren welke we nog hebben hangen. Op de vloer zelf heb ik nooit condens gehad.

Ik heb ons huis nooit warmer zien worden dan 25 tijdens langere periodes heet weer.
Uiteraard moet je zorgen dat ramen en deuren zoveel mogelijk dicht blijven zodat er ook zo min mogelijk warmte van buiten naar binnen komt.
Thermostaat staat bij ons met koelen op 22 graden. Ik heb nooit de illusie gehad dat we die temperaturen halen als het buiten langer 30+ graden is.

Ik weet op dit moment niet hoe de HWP draait. Ik zit in een verbouwing dus om het gedrag van de pomp bij te houden gaat voorlopig niet lukken :P

  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:23
reinouts schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:16:
[...]

Ik denk dat je je vergist: in koelmodus helpt de Pomp T juist mee koelen en blijft het boilervat prima op temperatuur. Misschien dat 'ie soms met COP1 moet bijverwarmen, zou kunnen, maar zolang die dat overdag doet ben ik blij dat mijn PV kilowattuurtjes daarin gaan.
Hier gaat de combinatie van Pomp AO en Pomp T te ver met koelen. Gisteren was de watertemperatuur 14 graden en zelfs een periode 12 graden. Pomp AO draait altijd mee met de Pomp T. Dat is volgens mij niet juist. Is nog in onderzoek ..

  • Gordian Knot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:55
Ik denk er sterk over om de AO te laten installeren. Ik heb zo mijn bedenkingen bij de tado optimizer gezien het abbonement model, waar ik geen trek in heb. Heeft iemand ervaring met de Tado X en de AO van dewarmte.nl?

Daarnaast zie ik een vriendenkorting zeker zitten, dus wie o wie wil er een maatje bij :)

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Gordian Knot schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:03:
Ik denk er sterk over om de AO te laten installeren. Ik heb zo mijn bedenkingen bij de tado optimizer gezien het abbonement model, waar ik geen trek in heb. Heeft iemand ervaring met de Tado X en de AO van dewarmte.nl?

Daarnaast zie ik een vriendenkorting zeker zitten, dus wie o wie wil er een maatje bij :)
Ik heb zelf een Tado X in combinatie met een PompMP. Bij de eerste setup kon ik nog niet kiezen voor de MP, dus gekozen voor de AO. Onlangs een mailtje gehad dat de MP er nu ook in zit, maar het lijkt erop dat ik een abonnement moet afsluiten om dat voor elkaar te krijgen, ik zie menu-opties niet die wel beschreven worden, maar dat is in het 'betaalde' deel lijkt het.

Hier draait de PompMP daadwerkelijk beter met de Tado, zonder optimizer instellingen geactiveerd.

Voor de vriendenlink, zie je DM ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 24-06-2026 06:37 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • Gordian Knot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:55
He, dus de MP pomp werkt in de Tado als AO. Je heb deze dus: uitvoering: Tado Warmtepomp Optimizer X

Ik zit nog met een ander vraagstuk; mijn intergas cv ketel is geconfigureerd met aan/uit box voor honeywell evohome. Dat evohome heeft al de nodige problemen en is sowieso niet geschikt voor WP. Daarnaast moduleert het niet (meer) en moet vervangen worden. Neem aan dat de tado dit kan en zal 10 ouderwetse radiatorknoppen moeten scoren.

Maar goed, ik zie het echt gebeuren dat ik features nodig ga hebben en ga er absoluut niet voor betalen. Ik boycot het liefst bedrijven die zo geld proberen te verdienen. Iemand opperde al Netatmo on/off maar vermoed dat die voor full-electric zijn en niet moduleren.

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Gordian Knot schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:54:
He, dus de MP pomp werkt in de Tado als AO. Je heb deze dus: uitvoering: Tado Warmtepomp Optimizer X
Ah, dit product kende ik niet. Deze heb ik dus niet in gebruik, ik heb de 'gewone' Tado X.
Ik zit nog met een ander vraagstuk; mijn intergas cv ketel is geconfigureerd met aan/uit box voor honeywell evohome. Dat evohome heeft al de nodige problemen en is sowieso niet geschikt voor WP. Daarnaast moduleert het niet (meer) en moet vervangen worden. Neem aan dat de tado dit kan en zal 10 ouderwetse radiatorknoppen moeten scoren.
Voor een warmtepomp ben je een aan/uit schakeling nodig. Moduleren doet hij zelf op basis van zijn sensoren.

Ik heb de Lyric T6 gehad maar dat leverde veel problemen op, alhoewel er hier ook mensen zijn waar het wel goed bij werkt.
Maar goed, ik zie het echt gebeuren dat ik features nodig ga hebben en ga er absoluut niet voor betalen. Ik boycot het liefst bedrijven die zo geld proberen te verdienen. Iemand opperde al Netatmo on/off maar vermoed dat die voor full-electric zijn en niet moduleren.
Ik gebruik de features dus ook niet, ik blijf het liefst zover mogelijk weg bij abonnementsvormen voor iets simpels als een thermostaat.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • Gordian Knot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:55
Ah, goed om te weten dat jij een ander model hebt; ondanks de specifieke vraag aan dewarmte.nl welke hardware ze nu precies leveren als Tado X, nog geen duidelijk antwoord. Is geoffreerd voor 250 euro en als dit een "gewone" thermostaat is dat behoorlijk prijzig. Die Optimizer kost momenteel overal 250 euro, maar weet nog steeds niet of deze dan de cv-ketel ook volledig aanstuurt en dat de Evohome volledig kan ontmantelen; re zit nog een aan/uit kastje (BDR module) bij de ketel nl.

  • stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:37
Bericht wordt later vandaag opnieuw gepost met actuele info

[ Voor 172% gewijzigd door stpieter op 25-06-2026 08:39 ]

Pomp AO 4-7kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l, regenwater voor WC en wasmachine


  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
dlenstra schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:54:
[...]

160m2 vloerverwarming zou je echt flink wat koude in moeten kunnen stoppen. Wat voor verdelers heb je? mooiste zou zijn niet mengend en zonder pomp. Heb je wel een pomp, zorg dat dat die zeker weten draait als je koelt, ze zitten veelal achter een pompschakelaar die de pomp juist pas inschakelt als het cv water warm is.
Sorry, late reactie.

Ik heb volledig open verdelers, alle drie nieuw geplaatst voor elke verdieping toen de warmtepomp ging komen. Er wordt niet gemengd en er zitten geen pompen tussen.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:49

dlenstra

....

jevin20 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Sorry, late reactie.

Ik heb volledig open verdelers, alle drie nieuw geplaatst voor elke verdieping toen de warmtepomp ging komen. Er wordt niet gemengd en er zitten geen pompen tussen.
Net nog even een paar posts van je terug gelezen. Je verdelers zijn dus geschikt. Vloerverwarming in de vloer gefreesd of gestort? Of heb je een droogbouw systeem?

Verder lees ik dat je water van 20 graden vraagt. Ik herken je beeld deels van de schommelende temperatuur. Wanneer ik hier kies voor 20 graden zie ik de uitgaande temperatuur ook wat fluctueren, het komt bij mij niet tot pendelen (in/uit schakelen). Ook schiet daarbij de temperatuur wel eens, kortstondig onder de setpoint. ik vermoed dat dat komt omdat er toch nog wat geprobeerd wordt om te moduleren rond het minimum vermogen en het feit dat de temperatuurverschil van het cv water, kamertemperatuur en de setpoint gewoon ook erg klein zijn.

Ik gebruik over het algemeen 18 graden voor koelen, vrijwel nooit condens op de leidingen, enkel vorige week vrijdag dat ik echt condens opmerkte. Met dat setpoint wordt hier echt uren achter elkaar gekoeld. Zoals verder ook beschreven: het dempt vooral de temperatuurstijging, verwacht geen airco resultaat, maar ben er zelf tevreden mee.

BG vloerverwarming, etage Jaga's met boosters

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:39
dlenstra schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:41:
[...]

Net nog even een paar posts van je terug gelezen. Je verdelers zijn dus geschikt. Vloerverwarming in de vloer gefreesd of gestort? Of heb je een droogbouw systeem?

Verder lees ik dat je water van 20 graden vraagt. Ik herken je beeld deels van de schommelende temperatuur. Wanneer ik hier kies voor 20 graden zie ik de uitgaande temperatuur ook wat fluctueren, het komt bij mij niet tot pendelen (in/uit schakelen). Ook schiet daarbij de temperatuur wel eens, kortstondig onder de setpoint. ik vermoed dat dat komt omdat er toch nog wat geprobeerd wordt om te moduleren rond het minimum vermogen en het feit dat de temperatuurverschil van het cv water, kamertemperatuur en de setpoint gewoon ook erg klein zijn.

Ik gebruik over het algemeen 18 graden voor koelen, vrijwel nooit condens op de leidingen, enkel vorige week vrijdag dat ik echt condens opmerkte. Met dat setpoint wordt hier echt uren achter elkaar gekoeld. Zoals verder ook beschreven: het dempt vooral de temperatuurstijging, verwacht geen airco resultaat, maar ben er zelf tevreden mee.

BG vloerverwarming, etage Jaga's met boosters
Ingefreesd op 2 verdiepingen met PVC, gestort op 1 verdieping met tegels.

Maar als de temperatuur in huis oploopt, en de luchtvochtigheid ook, dan loopt de dauwpuntstemperatuur ook op. Dus met een vast setpoint werken gaat niet. 19 graden ging gister nog, maar vandaag echt niet meer. Ik zit nu in de warmste kamer op een dauwpuntstemperatuur van 21.5, nu komt daar het koudste water niet meteen, maar als ik ga overdrijven komt er echt wel condens. Heb de afgelopen dagen meerdere keren vochtige vloeren gehad.

Zie hieronder grafieken. Er wordt de hele dag alleen maar gependeld. Moet er wel bij zeggen dat mijn retour temp ook 21 graden is, dus op zich doet de pomp nu wat ik van hem vraag, soort van, gezien m’n setpoint nu op 19 staat, en hij daar tussenin middelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dqRid8BA2golNfGdTy3FqDbKE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kcp0kmL42D5zphlHEUFM7hzu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh1Rh8iUGYUHg4-GsPgg_sj2DBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2Dzz5KHkcc72UvCj3eboLwu.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens ook belangrijk: op het moment dát je een keer condens hebt, een vochtige vloer (geen plassen), dan uiteraard loopt de luchtvochtigheid ook op zodra dit opgenomen wordt. Met als gevolg een hogere dauwpuntstemperatuur en dus weer sneller condens. Dit is gewoon natuurkunde natuurlijk, en ook precies de reden dat dit matig werkt.

Nu snap ik ook wel dat ik geen wonderen kan verwachten, maar wat ik wel vreemd vind is dat de pomp gelijk zo vol aan gaat, met een vermogensopname van 700+W, waardoor hij vol door het setpoint heen gaat.

Het is niet alsof hij niet anders kan, hij heeft namelijk enkele dagen terug ook urenlang op 300W gedraaid, alleen negeerde hij toen het setpoint ook waardoor ik condens kreeg en met de instellingen heb moeten lopen klooien. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoKmmCsuDh5kw4DZAn68YDjxS2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JExhr0hkPgGMMdISNmOWLGBM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door jevin20 op 25-06-2026 18:39 ]

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste