Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:09
Bij mij pompt hij ook alleen rond, hij koelt niet. Het water is 22 graden, setpoint op 16. Getest om setpoint op 14 te zetten, maar hij blijft vrolijk rondpompen met 22 graden water.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-09 09:22
Zie mijn opmerking op 22 juni
Veel van jullie vragen zijn eerder in dit topic behandeld en kun je lezen als je terug bladert.
Heb al eens voorgesteld om van de koeling een apart topic te maken, want nu staat veel informatie over ervaringen versnipperd tussen discussies over wel of niet een PompAO aan te schaffen…….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
HenkHA22 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:51:
Zie mijn opmerking op 22 juni
Veel van jullie vragen zijn eerder in dit topic behandeld en kun je lezen als je terug bladert.
Heb al eens voorgesteld om van de koeling een apart topic te maken, want nu staat veel informatie over ervaringen versnipperd tussen discussies over wel of niet een PompAO aan te schaffen…….
Jouw opmerking met dat het zo goed werkt bedoel je? Dat is fijn :)

Enig andere opmerking van jou zie ik niet op 22 juni. Maar on topic, 22->16 is een delta T van 6, dus dat zou moeten functioneren.
Ik heb hem nu dus tijdelijk voor langere tijd omlaag geschroefd naar 14 en nu is hij eindelijk aangesprongen. Wel gelijk weer teruggezet op 16 graden ivm condens.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
Opvolgend: vannacht is de warmtepomp, ondanks een setpoint op 16 graden, tot 13 graden gaan koelen… heel vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:41
jevin20 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:52:
Opvolgend: vannacht is de warmtepomp, ondanks een setpoint op 16 graden, tot 13 graden gaan koelen… heel vervelend.
Dat kan. De PompAO start op een bepaald vermogen en moduleerd hierna omlaag. Daardoor krijgt je een periode en stuk koudere aanvoer.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
Hoe is dat op te lossen? Want ik heb de enige radiator die ik heb (badkamer, aangesloten op vloerverwarming verdeelblok) hartstikke nat vanaf de helft tot aan de onderkant. Ik wil er niet aan denken hoe het onder de vloer eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
jevin20 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:52:
Als je niet wil dat de wp (‘s nachts) gaat koelen zet je simpelweg de thermostaat op een hogere vraagstand dan je kamertemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:23
jevin20 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:06:
Hoe is dat op te lossen? Want ik heb de enige radiator die ik heb (badkamer, aangesloten op vloerverwarming verdeelblok) hartstikke nat vanaf de helft tot aan de onderkant. Ik wil er niet aan denken hoe het onder de vloer eruit ziet.
De radiator dichtdraaien. De vloerverwarming zou ik in de gaten houden. Eventjes te koud lijkt mij niet erg maar structureel condens wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
JDOBL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:16:
[...]

De radiator dichtdraaien. De vloerverwarming zou ik in de gaten houden. Eventjes te koud lijkt mij niet erg maar structureel condens wel.
Dat kan inderdaad, maar ook de puntstukken op de verdelers worden nat, inclusief de stalen leidingen (die overigens niet in de vloer liggen, alleen erbuiten).
Is dit niet gewoon een fout in de werking van het systeem?
Ik wil gewoon koelen tot 16 graden invoer temp en dat blijven rondpompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
HenkHA22 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:13:
[...]

Als je niet wil dat de wp (‘s nachts) gaat koelen zet je simpelweg de thermostaat op een hogere vraagstand dan je kamertemperatuur
Voor de duidelijkheid, hij stond op koelen en dat is prima. Maar er is een setpoint temperatuur met als doel dat je condens voorkomt. Ik weet niet hoe dit bij jouw systeem werkt, maar als dat setpoint genegeerd wordt en het systeem gewoon naar <16 graden koelt, dan heb je overal condens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
Als de wp zich niets aantrekt van je setpoint dan adviseer ik contact op te nemen met support@dewarmte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDOBL
jevin20 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Dat kan inderdaad, maar ook de puntstukken op de verdelers worden nat, inclusief de stalen leidingen (die overigens niet in de vloer liggen, alleen erbuiten).
Is dit niet gewoon een fout in de werking van het systeem?
Ik wil gewoon koelen tot 16 graden invoer temp en dat blijven rondpompen.
Koelen tot 16 graden kan leiden tot condens. Ik zie de pomp er ook weleens ondergaan. De condens onstaat, zeker als het wat warmer wordt en dus de lucht meer vochtig wordt. Ik heb een handleiding gezien waarin werd vermeld dat in de oude app er een melding komt als je lager dan 18 graden koelt. In de nieuwe app niks van gemerkt.
Inderdaad als er condens ontstaat is dat op de niet geïsoleerde en zichtbare delen.

Inderdaad even contact opnemen met Dewarmte zij kunnen precies zien wat er gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door JDOBL op 29-06-2025 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Ik vind 16 graden vrij laag, ik heb gemerkt dat ik onder de 18 graden condens krijg.
En zeker dipt hij wel eens onder de 18 richting de 16 maar dat is maar kort.

Support even vragen wat er gebeurt.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:06
Nog even een tip - want ik zie dat er hier een paar met radiatoren proberen te koelen - dat kan alleen als ze diagonaal zijn aangesloten (wat meestal niet zo is). Anders zakt het koude water meteen weer naar beneden van aanvoer naar retour - en krijg je kortsluiting in het systeem waardoor de warmtepomp te koud water retour krijg en weer snel afslaat. Bij verwarmen heb je dit effect niet omdat warm water boven in de radiator blijft hangen en zich dan over de hele breedte verdeeld. Convectoren (zeker met fans) werken wel. Als je een combinatie hebt van radiatoren en vloerverwarming en je wil gaan koelen - dan dus alle radiatoren dichtdraaien.

[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 30-06-2025 13:16 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Hier ook slechte ervaring met koelen met aanvoer lager dan 18 graden. Condensvorming. En als je er dan te laat achter komt heb je plassen water op je laminaat of vocht in je stucwerk met alle schades die daaruit voortvloeien.

Echt niet doen! Zelfs met radiatoren dicht kan het nog mis gaan met alleen de aanvoer leidingen. Ik heb zelf 2 handmatige afsluiters laten plaatsen op de aanvoer en retour voor ze naar boven gaan (waar ik radiatoren heb), zodat ik zeker weet dat ik alleen beneden koel via de vloer.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
Eens met jullie allen. Ik had 16 graden ook alleen ingesteld omdat hij op 18 graden (setpoint) alleen het water vrolijk rondpompte en verder niks koelde.

Overigens kan ik die situatie ook niet meer echt reproduceren, lijkt me juist heerlijk om een rondpomp stand te hebben. Ik heb 100+ m2 vloerverwarming, maar zelfs zonder actief koelen zou ik graag gewoon water rondpompen. dit kost bij mij 100W, maar levert ook zeker rendement op want de betonnen verdiepingsvloeren blijven dan koeler.

Ik heb support een mail gestuurd, nu maar wachten op reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Nu online
jevin20 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:43:
Eens met jullie allen. Ik had 16 graden ook alleen ingesteld omdat hij op 18 graden (setpoint) alleen het water vrolijk rondpompte en verder niks koelde.

Overigens kan ik die situatie ook niet meer echt reproduceren, lijkt me juist heerlijk om een rondpomp stand te hebben. Ik heb 100+ m2 vloerverwarming, maar zelfs zonder actief koelen zou ik graag gewoon water rondpompen. dit kost bij mij 100W, maar levert ook zeker rendement op want de betonnen verdiepingsvloeren blijven dan koeler.

Ik heb support een mail gestuurd, nu maar wachten op reactie.
Vind ik ook wel wat. Zeker met 14KW Solar op het dak en einde salderingsregeling. Dan boeit die 100W echt niks.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkHA22
Koeling met PompAO:

INLEIDING:
We hebben nu een aantal weken ervaring met de koelfunctie van onze PompAO, waarbij we twee periodes met erg hoge buitentemperaturen hebben beleefd. In die periode zijn we door een leercurve gegaan waarbij het goede contact met Support van DeWarmte goed heeft geholpen. Ook het volgen van discussies op oa dit Tweakers forum leverde bruikbare informatie op.
De laatste dagen valt het op dat aardig wat beginnende gebruikers van de koelfunctie zitten met vragen die wij een paar maanden geleden ook hadden.
Door deze bijdrage delen wij onze ervaring en hopen hiermee iets terug te kunnen doen voor de community.

SYSTEEMBESCHRIJVING:
Vrijstaande woning, bouwjaar 1990, gehele benedenverdieping vloerverwarming.
De oorspronkelijke verwarming van ons huis werd verzorgd door stadsverwarming.
Onze PompAO draait sinds oktober 2023 zonder problemen en heeft al heel wat besparingen opgeleverd. Verbruik stadsverwarming vrijwel nihil (alleen warm water). Sinds een paar maanden is de koelfunctie geactiveerd.
De vloerverwarming is bij installatie van de wp losgekoppeld van de stadsverwarming zodanig dat de wp alleen water voor de vloerverwarming levert.
Bij de installatie is de oorspronkelijke WTH verdelerunit blijven zitten. De toevoer vanaf de wp (25mm slang) is gekoppeld aan de warm water thermostaatkraan die volledig open staat (1/2”) De retour vanaf de WTH verdeler (1/2”) staat ook volledig open en is gekoppeld aan de retour naar de wp (25mm)
De circulatiepomp van de wp is door DeWarmte ingeregeld op 7,5 ltr per minuut wat een acceptabel geruis in de leidingen oplevert en toch ruimschoots voldoende capaciteit geeft om de vloer als hoofdverwarming te gebruiken.

Nu de koelfunctie ook wordt gebruikt blijkt de “oude” mengregeling van de WTH verdeler een uitkomst te zijn. We spelen met een zo laag mogelijke watertemperatuur vanaf de wp tot aan het mengpunt van de WTH verdeler. Daar wordt dit koude water vermengd met retourwater uit de vloer (19 graden) zodanig dat het mengsel tussen de 16 en 17,5 graden de vloer weer in gaat. Hierdoor blijft de temperatuur netjes boven het dauwpunt wat in de verdelerkast wordt gemeten.
Tot nu toe is er slechts incidenteel condens gezien op de koudwaterleiding vanaf de wp. Op zo’n moment wordt het setpoint in de regeling van de wp een graad verhoogd (Met de hand, nog niet geautomatiseerd. Eerst leren welke waardes praktisch zijn.)

Als de koelfunctie van de wp niet nodig is laten we alle instellingen staan behalve de kamerthermostaat. Die wordt verhoogd waardoor de vraagtemperatuur ruim boven de kamertemperatuur komt en de wp stopt. Omgekeerd, kamerthermostaat omlaag, wp begint even later met koelen.

Dit koelen wordt door de wp regeling beperkt om bevriezing van de condensor te voorkomen. De watercirculatie van de wp staat standaard bij koelen op 9 a 9,5 ltr/min. De circulatiepomp draait rond de klok zo lang de kamerthermostaat “vraagt” doordat deze lager staat ingesteld dan de temperatuur in de kamer.
Als het buiten niet warm is koelt de wp zo nu en dan even het circulerende water waardoor de kamer mooi op 22 a 22,5 graden blijft. (Vloertemperatuur 19,5 a 20 graden)
Wordt het buiten warmer dan voert het retourwater uit de vloer zoveel warmte naar de wp dat hij langere tijd achter elkaar blijft koelen. (Dit geldt bij een delta t van 5 graden of meer) Dit is duidelijk te zien in de grafieken hierna.
De temperatuur buiten is op dit moment opgelopen naar 34 graden en binnen stijgt de ruimtetemperatuur langzaam van 22 naar 23 a 24 graden. PRIMA!

Interieur verdelerkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Muhbhdz-Iv6Z_ADHJNCvRDvFWpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnNUJDztlZvrjAlDPtcwU9sQ.jpg?f=fotoalbum_large

Temperaturen buiten en binnen op display weerstation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-mPGAjoC9L4A6iIfkhf_ZMs2Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqrrZxhlXjiQ42T3tTvUlm7x.jpg?f=fotoalbum_large

Grafieken warmtepomp met duidelijk zichtbaar langere koeltijden bij hogere buitentemperaturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kZhWdmiZ6UDUvChCvHSIsifieU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QkVc75JJaKKDPpFe0ETulK2f.png?f=fotoalbum_large

Bewaking condities in verdelerkast vloerverwarming: temperatuur, vochtigheids % en dauwpunt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHMQWEg4w7C_sho_hCWKH5bTghs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QVGgLGlkzNiiKw8bNjgzYuzC.png?f=fotoalbum_large

Het bewijs: mooie vrijwel vlakke kamertemperatuur en pittig oplopende buitentemperatuur!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tj_rxfwgd056X1BLZUvC917PToc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtKrXtyvvF72bhjm2IjxOgz9.jpg?f=fotoalbum_large

En: verrassend laag energiegebruik! Sinds middernacht nog net geen 3 kWh op deze snikhete dag :)F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pFAEfIx0ymQcXFEXCiTunioNgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXgSbejYNd7yTfQaz5hVcPqo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door HenkHA22 op 01-07-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
Goed om te zien dat er iemand is bij wie het goed werkt.

Onze warmtepomp is vanmiddag om 16.00 ineens spontaan begonnen met koelen (koelen stond uit!). Bij toeval keek ik om 16.45 in de app om te zien dat de aanvoer temperatuur 13 graden was met mega condens als gevolg overal. Ik heb hem handmatig aan en weer uit gezet, wat leek te werken.
De warmtepomp verliest sinds dit weekend (gestart met testen koeling, functioneert niet zoals in eerdere reacties geschreven) regelmatig wifi verbinding. Dat is erg irritant vooral als je net test met koelen en de temperatuur zo hard omlaag gaat dat er condens ontstaat.
Vanmiddag gelijk om 16.45 DeWarmte gebeld, er was niemand die me te woord kon staan.

Mijn e-mail van zondag is ook nog niet beantwoord.
Al met al ben ik inmiddels wel bang voor schade door alle condens. 13 graden aanvoer terwijl het buiten 37 graden is is natuurlijk vragen om problemen.

Ter aanvulling ben ik benieuwd wat het stroomverbruik van jullie warmtepompen is in een tijd zonder koeling of verwarming. Ik zie toch consequent de afgelopen weken rond de 2 kWh verbruik per dag, terwijl hij niets zou hoeven doen denk ik?

[ Voor 11% gewijzigd door jevin20 op 01-07-2025 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 12:57
Vandaag ook de koelfunctie geactiveerd. Nog even afwachten of het soelaas biedt, maar wel een goede test bij deze warmte. Wat me alleen wel opvalt is dat de fan behoorlijk aanwezig is, en bij tijden een metaalachtige resonantie heeft. Best wel hard. Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:27
jevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:34:
Ter aanvulling ben ik benieuwd wat het stroomverbruik van jullie warmtepompen is in een tijd zonder koeling of verwarming. Ik zie toch consequent de afgelopen weken rond de 2 kWh verbruik per dag, terwijl hij niets zou hoeven doen denk ik?
Met de slimme stekker er tussen sinds installatie zie ik dat de idle toestand van de pomp 0,2 kWh/dag gebruikt.
Je zit er daar een factor 10 vanaf. Lijkt me niet correct als je geen warmte- of koudevraag hebt.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
Joarie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:11:
[...]

Met de slimme stekker er tussen sinds installatie zie ik dat de idle toestand van de pomp 0,2 kWh/dag gebruikt.
Je zit er daar een factor 10 vanaf. Lijkt me niet correct als je geen warmte- of koudevraag hebt.
Hoe heb jij er een slimme ‘stekker’ tussen? Direct in de meterkast?
Ik haal mijn data alleen uit de DeWarmte app, want ik heb geen andere manier om het te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDOBL
BruceMW schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:10:
Vandaag ook de koelfunctie geactiveerd. Nog even afwachten of het soelaas biedt, maar wel een goede test bij deze warmte. Wat me alleen wel opvalt is dat de fan behoorlijk aanwezig is, en bij tijden een metaalachtige resonantie heeft. Best wel hard. Herkent iemand dit?
Bij de opstart is het even lawaai daarna wordt het flink minder. Dat metaalachtige geluid had ik ook maar is nu ineens weg. Dat is eigenlijk pas sinds dat het wat warmer is... Wellicht nog even toetsen bij Dwarmte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
jevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:30:
[...]

Hoe heb jij er een slimme ‘stekker’ tussen? Direct in de meterkast?
Ik haal mijn data alleen uit de DeWarmte app, want ik heb geen andere manier om het te meten.
Een homewizard slimme stekker in het contact waar de warmtepomp op is aangesloten. Die meet prima nauwkeurig het verbruik. Kun je ook goed de runs mee in de gaten houden.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
Joarie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Een homewizard slimme stekker in het contact waar de warmtepomp op is aangesloten. Die meet prima nauwkeurig het verbruik. Kun je ook goed de runs mee in de gaten houden.
Jij hebt de warmtepomp op een stopcontact?
Ik heb een stroomkabel voor ze klaar moeten leggen direct vanuit een nieuwe groep in de meterkast 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
jevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:20:
[...]

Jij hebt de warmtepomp op een stopcontact?
Ik heb een stroomkabel voor ze klaar moeten leggen direct vanuit een nieuwe groep in de meterkast 🤔
Het is een stopcontact die vanuit een eigen groep wordt gevoed. Dus tja, daar kan een slimme meter tussen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
Joarie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:37:
[...]

Het is een stopcontact die vanuit een eigen groep wordt gevoed. Dus tja, daar kan een slimme meter tussen :+
Handig. Wist niet dat dat een optie was. Heb je dat zelf gedaan of heeft DeWarmte dat zo aangelegd? Het stopcontact bedoel ik dan…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
jevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:41:
[...]

Handig. Wist niet dat dat een optie was. Heb je dat zelf gedaan of heeft DeWarmte dat zo aangelegd? Het stopcontact bedoel ik dan…
Door een bevriende elektricien de voorbereiding zodat de juiste groep gepakt werd en het stopcontact op een logische plek hing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BruceMW
JDOBL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:37:
[...]

Bij de opstart is het even lawaai daarna wordt het flink minder. Dat metaalachtige geluid had ik ook maar is nu ineens weg. Dat is eigenlijk pas sinds dat het wat warmer is... Wellicht nog even toetsen bij Dwarmte?
Het geluid blijft, dus gemeld bij De warmte. Inmiddels heb ik zelf op Silent Mode gezet, en daarmee lijkt het verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BruceMW
BruceMW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:25:
[...]

Het geluid blijft, dus gemeld bij De warmte. Inmiddels heb ik zelf op Silent Mode gezet, en daarmee lijkt het verholpen.
Overigens, wordt het water eigenlijk actief rondgepompt in de koel stand? Ik hoor eigenlijk alleen de ventilator.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
BruceMW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:11:
[...]

Overigens, wordt het water eigenlijk actief rondgepompt in de koel stand? Ik hoor eigenlijk alleen de ventilator.
Als er gekoeld wordt, wordt er rondgepompt. Dit kun je zien in bijvoorbeeld de app, of in HA als je de integratie hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
Ik heb eindelijk mail ontvangen van DeWarmte n.a.v. koeling problemen (negeren setpoint). Ze zeggen de software geupdate te hebben en nu zou het moeten werken. Ik ga weer testen. Heb tevens een alert ingesteld met HA mocht de aanvoer temperatuur onder 18 graden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
jevin20 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Als er gekoeld wordt, wordt er rondgepompt. Dit kun je zien in bijvoorbeeld de app, of in HA als je de integratie hebt.
Is rondpompen op hoge snelheid beter bij koelen? Hier staat ie op 20 liter per minuut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
JDOBL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:33:
[...]

Is rondpompen op hoge snelheid beter bij koelen? Hier staat ie op 20 liter per minuut
Goede vraag, mijn (lang geleden) werktuigbouwkunde achtergrond intuitie zegt dat als je sneller rondpompt de warmtepomp makkelijker zijn koelvermogen kwijt kan aan het water (gezien de WP een minimale hoeveelheid vermogen kwijt moet kunnen). Stroomt het water minder snel, dan koelt het water te hard af wat door de pomp stroomt, waardoor hij in theorie wellicht stopt met koelen?

Bij mij stroomt het met 18.4 l/min,

Misschien heeft er iemand een beter antwoord zonder 'gut feeling' :+

Overigens is mijn WP zojuist gestopt met koelen, hij zit op Ta en Tr van 20 graden. Wellicht hetzelfde verhaal, dat hij op minimaal vermogen alsnog onder de setpoint zou komen en daardoor is gestopt met koelen? Hij pompt wel gewoon rond in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
jevin20 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:41:
[...]

Goede vraag, mijn (lang geleden) werktuigbouwkunde achtergrond intuitie zegt dat als je sneller rondpompt de warmtepomp makkelijker zijn koelvermogen kwijt kan aan het water (gezien de WP een minimale hoeveelheid vermogen kwijt moet kunnen). Stroomt het water minder snel, dan koelt het water te hard af wat door de pomp stroomt, waardoor hij in theorie wellicht stopt met koelen?

Bij mij stroomt het met 18.4 l/min,

Misschien heeft er iemand een beter antwoord zonder 'gut feeling' :+

Overigens is mijn WP zojuist gestopt met koelen, hij zit op Ta en Tr van 20 graden. Wellicht hetzelfde verhaal, dat hij op minimaal vermogen alsnog onder de setpoint zou komen en daardoor is gestopt met koelen? Hij pompt wel gewoon rond in elk geval.
Ik heb de kickspace in de keuken op maximaal gezet. Nu blijft de pomp aan. 17 uit en 18 retour. Verbruik rond 360 /380 watt. Dit is top. Afgifte moet blijkbaar toch wat omhoog zodat het water opwarmt. We hebben helaas geen vvw.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BruceMW
Wellicht dat mijn verwachtingen te hoog zijn, maar de WP staat nu al vanaf vanmorgen te koelen, op dit moment houdt het de temperatuur in de woonkamer stabiel op 24 graden, buiten 36 graden, maar geen temperatuurdaling... Ta 17 graden en Tr rond 19 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDOBL
BruceMW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:22:
Wellicht dat mijn verwachtingen te hoog zijn, maar de WP staat nu al vanaf vanmorgen te koelen, op dit moment houdt het de temperatuur in de woonkamer stabiel op 24 graden, buiten 36 graden, maar geen temperatuurdaling... Ta 17 graden en Tr rond 19 graden.
Dat is herkenbaar. Het wordt niet veel warmer maar echt koeler maken is ook niet het geval. Het zou anders wel wat warmer zijn dus is wel effect. En als het zo warm is buiten voelt het koel aan die 24 graden. Op zich tevreden maar liever ook vvw gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BruceMW
JDOBL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Dat is herkenbaar. Het wordt niet veel warmer maar echt koeler maken is ook niet het geval. Het zou anders wel wat warmer zijn dus is wel effect. En als het zo warm is buiten voelt het koel aan die 24 graden. Op zich tevreden maar liever ook vvw gehad.
Tsja, wij hebben 50m2 vloerverwarming, en dan nog. Enfin, we zitten nog in de testperiode, dus kijk het nog even aan. Toch een behoorlijk bedrag die €750,-. "Jammer" >:) dat de temperaturen de komende dagen weer omlaag gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
BruceMW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:36:
[...]

Tsja, wij hebben 50m2 vloerverwarming, en dan nog. Enfin, we zitten nog in de testperiode, dus kijk het nog even aan. Toch een behoorlijk bedrag die €750,-. "Jammer" >:) dat de temperaturen de komende dagen weer omlaag gaan.
Dat houdt mij ook tegen. De prijsstelling is ongeveer gelijk aan de kale prijs van een airco binnenunit + buitenunit (excl installatie) en dat terwijl het slechts een software-instelling betreft (bitje aan of uit) en het alleen is om het scherpe randje bij warme dagen eraf te kunnen halen (in de meeste huishoudens vanwege hun afgiftesystemen).
Bij mij zijn er in de nok van de zolder twee L/L split-aircos opgehangen, die trekken 800-1000W op de piek van deze dagen maar brengen de temperatuur merkbaar 6-10 graden naar beneden voor de 2 bovenverdiepingen. Dat zou ik nooit verwachten van DeWarmte-opzet. Daarvoor is het afgiftesysteem gewoon niet toereikend en kan ik hooguit inzetten op een temperatuursverlaging van 1-2 graden in de woonkamer (vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
Joarie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Dat houdt mij ook tegen. De prijsstelling is ongeveer gelijk aan de kale prijs van een airco binnenunit + buitenunit (excl installatie) en dat terwijl het slechts een software-instelling betreft (bitje aan of uit) en het alleen is om het scherpe randje bij warme dagen eraf te kunnen halen (in de meeste huishoudens vanwege hun afgiftesystemen).
Bij mij zijn er in de nok van de zolder twee L/L split-aircos opgehangen, die trekken 800-1000W op de piek van deze dagen maar brengen de temperatuur merkbaar 6-10 graden naar beneden voor de 2 bovenverdiepingen. Dat zou ik nooit verwachten van DeWarmte-opzet. Daarvoor is het afgiftesysteem gewoon niet toereikend en kan ik hooguit inzetten op een temperatuursverlaging van 1-2 graden in de woonkamer (vloerverwarming).
Met vvw kom je denk ik iets hoger uit.... Stond in een online handleiding. Je hebt meer oppervlakte qua afgifte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
JDOBL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:54:
[...]

Met vvw kom je denk ik iets hoger uit.... Stond in een online handleiding. Je hebt meer oppervlakte qua afgifte
Bij mij is het wegens alle problemen nog lastig te zeggen, maar wat je ook niet moet vergeten is dat met de huidige isolatie van huizen (huidig bedoel ik de afgelopen 20-30 jaar), warmte heel erg blijft hangen in huis. Het voordeel is dan dat als je 's avonds/'s nachts alles open zet en kan luchten en dus warme lucht eruit werkt, je geen (of beperkt) warmte in je vloeren hebt zitten met vloerverwarming omdat die koel zijn gebleven door de warmtepomp.

Daarnaast beperkt het de opwarming van je huis, actief koelen zal het niet doen. Je delta T is daarvoor veel te klein.
In de winter is je vloer een dikke 10 graden warmer dan je huis (of je vloeren) en dat is voldoende om het op temperatuur te houden. Nu in de zomer is je vloer enkele graden kouder dan je huis (T retour ~20 graden inschatting), dat is met die mega warmte van buiten niet voldoende om echt te koelen, maar wel om het zo goed mogelijk op temperatuur te houden/de opwarming te beperken.

Wij hebben 160 m2 vloerverwarming over 3 verdiepingen, waardoor we twee verdiepingsvloeren koel houden, en elektrische screens op de zonkanten van het huis. De woonkamer (midden verdieping) is sinds gisterochtend 0,5 graden opgewarmd naar 23 graden, en dat zelfs nog met matig/niet werkende koeling.

Ten slotte is het ook goed om te realiseren hoe beperkt de capaciteit van airco's zijn. Daarmee bedoel ik dat het geen 'blijvende' kou/warmte is die er uit komt. Dat zie je in de praktijk omdat zodra je hem uitzet de kou verdwijnt, of in de winter de warmte verdwijnt.
Het beste gebruik van een airco is dan ook alleen om de plek te koelen/verwarmen waar je bent, en hem uit te zetten zodra je weggaat uit die ruimte.
Je moet een airco onderhand 24/7 laten draaien met mega stroomverbruik tot gevolg om de warmte/kou die hij afgeeft in de vloeren/muren/plafonds te laten gaan zitten. Dat wordt echt wel een prijzige aangelegenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
En nog een extra opmerking voor degene met radiatoren, zoals hier al eerder voor is gewaarschuwd: koelen met radiatoren heeft een zeer, zeer beperkt rendement.
De aanvoer leiding bij een radiator zit vaak aan de bovenzijde, en de retour leiding onder. Dat is logisch, want warmte stijgt op, dus als je het warme water aan de bovenkant erin laat stromen en aan de onderzijde afvoert dan wordt de radiator lekker warm omdat het koudste water zakt en aan de onderzijde afgevoerd wordt.
Als je gaat koelen, gaat het koude water aan de bovenzijde de radiator in, zakt direct naar onder en wordt zo gelijk weer afgevoerd. Het warme water blijft bovenin de radiator zitten en de warmtepomp krijgt zijn gekoelde water weer teruggevoerd. Dat werkt dus niet (goed). Ik zou in een situatie met radiatoren ook niet zo snel 750 euro uitgeven voor de koelfunctie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
  • Nu online
BruceMW schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:10:
Ja die resonantie ook gehad. Bij mij was dit het roosters de bouten zaten niet goed vast en heb ik toen aangedraaid. Daarna was het verholpen, maar het komt wel weer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
  • Nu online
Mijn mening over de koelfunctie. Het werkt zeker iets, ik vind zelf de tocht rondom mijn enkels heel fijn die van de koude vloer af komt met deze hitte.

Maar: warmte trekt vanaf de vloer vooral naar boven en kou daalt. Dus een airco unit die vanaf boven naar beneden koelt is vele malen effectiever.

Al met al een goed alternatief als je geen airco hebt. Maar 750€ is veel te veel geld (eigenlijk belachelijk) voor iets wat de PkmpAO zelf gewoon kan. Die 750€ is goed verdiend voor DeWarmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 21:05

iop

Ik heb koelen op 18 C° en vond vandaag bij de radiatoren plasjes condens :(
heb ook vv...

Condens zat enkel bij de invoer, op metalen deel van de radiator.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
iop schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:30:
Ik heb koelen op 18 C° en vond vandaag bij de radiatoren plasjes condens :(
heb ook vv...

Condens zat enkel bij de invoer, op metalen deel van de radiator.
Radiatoren kan je het beste dicht doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQUPYQTtqyegntKKNQ0g5oSaTek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aj45nSlFFub8WHhOwK7Z0Q7.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook gewoon condens met de setpoint op 18 graden. Als je er goed op let in de app zie je dat de aanvoer ook wel eens 19 of 17 graden is.

Vermoedelijk heeft dit met graadminuten te maken. De pomp kan bijv. bij een defrost even geen 18 graden leveren, dus levert hij 19 graden en later 17 graden voor dezelfde periode om dit te compenseren. Maar dan heb je wel direct condens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:42
Ik heb het weer uit laten zetten. Heb alleen radiatoren en het doet me te weinig voor dat hoge bedrag. Iemand ervaring met de ventilator die ze nu cadeau doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
harrr schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:48:
[Afbeelding]

Hier ook gewoon condens met de setpoint op 18 graden. Als je er goed op let in de app zie je dat de aanvoer ook wel eens 19 of 17 graden is.

Vermoedelijk heeft dit met graadminuten te maken. De pomp kan bijv. bij een defrost even geen 18 graden leveren, dus levert hij 19 graden en later 17 graden voor dezelfde periode om dit te compenseren. Maar dan heb je wel direct condens.
Het hangt ook af van de dauwpunttemperatuur natuurlijk. Het was de laatste dagen warm en vochtig (bij mij thuis was het in huis rond de 70% luchtvochtigheid.
Als de temperatuur in huis dan ook nog rond de 25 graden is krijg je al bij 19+ graden condens.
@HenkHA22 heeft daar een mooie regeling voor gemaakt.

Je zou dus bijvoorbeeld, als je handig bent met Home Assistant, de setpoint van het koelen kunnen regelen op basis van een berekende (luchtvochtigheid vs ruimte temperatuur waar je geen condens wilt) of gemeten dauwpunttemperatuur. Dan schaalt je koel setpoint mee met de verandering van condities in huis om condens te voorkomen. Bij mij werkt echter de integratie in Home Assistant nog niet top, in die zin dat mijn setpoint die ik in de DeWarmte app instel niet met de in Home Assistant weergegeven setpoint overeen komt.

Het is overigens inderdaad zo dat de warmtepomp af en toe onder zijn setpoint schiet, om dat vervolgens weer te compenseren. De tijdsperiode waarop die 16 graden is, is echter maar heel kort (<5min). Zie grafiek hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xYht8UpcYs7F51veCvGh2KNN_k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WTB05xwwg7jGnKzNpSgLjdQs.png?f=user_large

Gezien de verversing van de data maar elke 5 (?) minuten gebeurd, is de periode dat de aanvoertemperatuur 16 graden is, dus minder dan 5 minuten.
Overigens zie je in de data ook duidelijk aan het stroomverbruik dat de pomp om een of andere reden ineens veel harder gaat draaien. Ik weet niet waarom dat is, maar dat veroorzaakt de 16 graden piek (dip). Iemand een verklaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
jevin20 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Het hangt ook af van de dauwpunttemperatuur natuurlijk. Het was de laatste dagen warm en vochtig (bij mij thuis was het in huis rond de 70% luchtvochtigheid.
Als de temperatuur in huis dan ook nog rond de 25 graden is krijg je al bij 19+ graden condens.
@HenkHA22 heeft daar een mooie regeling voor gemaakt.

Je zou dus bijvoorbeeld, als je handig bent met Home Assistant, de setpoint van het koelen kunnen regelen op basis van een berekende (luchtvochtigheid vs ruimte temperatuur waar je geen condens wilt) of gemeten dauwpunttemperatuur. Dan schaalt je koel setpoint mee met de verandering van condities in huis om condens te voorkomen. Bij mij werkt echter de integratie in Home Assistant nog niet top, in die zin dat mijn setpoint die ik in de DeWarmte app instel niet met de in Home Assistant weergegeven setpoint overeen komt.

Het is overigens inderdaad zo dat de warmtepomp af en toe onder zijn setpoint schiet, om dat vervolgens weer te compenseren. De tijdsperiode waarop die 16 graden is, is echter maar heel kort (<5min). Zie grafiek hieronder.

[Afbeelding]

Gezien de verversing van de data maar elke 5 (?) minuten gebeurd, is de periode dat de aanvoertemperatuur 16 graden is, dus minder dan 5 minuten.
Overigens zie je in de data ook duidelijk aan het stroomverbruik dat de pomp om een of andere reden ineens veel harder gaat draaien. Ik weet niet waarom dat is, maar dat veroorzaakt de 16 graden piek (dip). Iemand een verklaring?
Misschien kan support@dewarmte ons wat meer kunnen vertellen over het hoe en warom van de wisselende pompcapaciteit? (Lars?)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:05
Nou, bij ons is gister de pompAO geïnstalleerd!
Helaas was er erg weinig communicatie omtrent het installeren. Ik wist niet hoe laat of wie ik kon verwachten. Dus er van uitgegaan dat iemand hier rond 8:00uur wel zou zijn. Maar dat werd dus 10:30uur. Op zich geen problemen mee, maar een berichtje vooraf zou wel fijn zijn.

We hadden 3 mannen op bezoek die later ondersteund werden door een 4e vanuit DeWarmte zelf. Blijkt dat dit de eerste warmtepompinstallatie voor de heren was na hun training bij DeWarmte. Hier ben ik ergens wel blij mee, want ze zullen dit nu wel wat secuurder hebben aangepakt doordat er ook nog iemand meekijkt. Er zijn 2 dingen die mij een beetje tegenvallen; ze zijn nog tot 20:00uur door moeten werken om alles af te ronden. Wij hebben 2 kleine kinderen die al eerder naar bed gaan en die zijn, doordat er telkens trap op/trap af, niet lekker gaan slapen. Als laatste heeft de bus van de werkmannen een flinke olievlek op onze oprit achtergelaten (dusdanig dat ik zelfs twijfel of hij thuisgekomen is).

Al met al staat de kast er mooi bij, ik heb toegang te de app en we hebben alles volledig in werking gezien en de warme vloer gevoelt. Nu weer even de warme dagen afwachten om te kijken wat het koelen voor ons kan betekenen.
Nu ook lekker rustig uitvogelen hoe alles werkt. Zoeken waar jullie die grafiekjes vandaan toveren en dergelijke!

Maar eerst lekker vakantie! Nogmaals bedankt voor jullie inzichten en hulp bij de zoektocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musicmaster20
  • Laatst online: 22:07
Sinds mei heb ik geen communicatie met de de Pi unit gehad. Blijkt nu, keek voor de grap even in de app maar zag geen communicatie. ticket aangemaakt. Vlotte reactie of ik een UTP kon aansluiten zodat ze de Wi-Fi gegevens eventueel konden aanpassen, checken. Mijn Pi is echter altid bekabeld aangesloten. Op de switch ook geen enkele reactie. Lijkt alsof de Pi echt kapot is. Zie ook geen lampje branden (wel op de transfer unit naar de pomp toe) Iemand enige ervaring wat nu verder?

Als die het weer doet in ieder geval ook een HA trigger maken op IP beschikbaarheid :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Musicmaster20 op 09-07-2025 23:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Beste allemaal, begin augustus hebben wij 2 jaar onze warmtepomp van Dewarmte, wij hebben niks gehoord over het eventueel aflopen van onze garantie, iemand enig idee hoe dat werkt, zijn er een soort van abonnementen die je kan afsluiten voor onderhoud? Krijg je daar van zelf bericht over? Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
golfgti5 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:42:
Beste allemaal, begin augustus hebben wij 2 jaar onze warmtepomp van Dewarmte, wij hebben niks gehoord over het eventueel aflopen van onze garantie, iemand enig idee hoe dat werkt, zijn er een soort van abonnementen die je kan afsluiten voor onderhoud? Krijg je daar van zelf bericht over? Alvast bedankt
Die zijn er. Zie de website. Tevens kun je verlengde garantie erbij krijgen als je het abonnement start voor het aflopen van je garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
jevin20 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:57:
[...]

Die zijn er. Zie de website. Tevens kun je verlengde garantie erbij krijgen als je het abonnement start voor het aflopen van je garantie.
Thanks!!!

Eerlijk gezegd had ik wel verwacht daar bericht vab te krijgen vanuit Dewarmte.

Welk abo hebben jullie en wat raden jullie aan om te nemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
golfgti5 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:54:
[...]

Thanks!!!

Eerlijk gezegd had ik wel verwacht daar bericht vab te krijgen vanuit Dewarmte.

Welk abo hebben jullie en wat raden jullie aan om te nemen?
Hier is ca. een halfjaar geleden toen de serviceabonnementen werden ingevoerd, uitgebreid over gecommuniceerd. Dus ik zou even terugzoeken in de mail. Goeie kans dat het ook in dit forum aan bod is.gekomen.

Ik heb onlangs het 'gemiddelde' abonnement waarbij je elke twee jaar een onderhoudsbeurt krijgt, aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musicmaster20
  • Laatst online: 22:07
Musicmaster20 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:36:
Sinds mei heb ik geen communicatie met de de Pi unit gehad. Blijkt nu, keek voor de grap even in de app maar zag geen communicatie. ticket aangemaakt. Vlotte reactie of ik een UTP kon aansluiten zodat ze de Wi-Fi gegevens eventueel konden aanpassen, checken. Mijn Pi is echter altid bekabeld aangesloten. Op de switch ook geen enkele reactie. Lijkt alsof de Pi echt kapot is. Zie ook geen lampje branden (wel op de transfer unit naar de pomp toe) Iemand enige ervaring wat nu verder?

Als die het weer doet in ieder geval ook een HA trigger maken op IP beschikbaarheid :-)
Het blijkt de voeding te zijn. Suf dat niet even zelf gecheckt te hebben. DeWarmte heeft een nieuwe voeding toegezegd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 19:26
Is hier toevallig net als op de Quatt thread een poll geweest van wat tweakers aan gas voor verwarming besparen met de DeWarmte WP?
Nog nog een vraagje. Mijn thermostaat werkt met OpenTherm. Zo ook de WPs van Quatt en WeHeat. DeWarmte niet. Is dat niet nadelig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
RudyL90 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:58:
Is hier toevallig net als op de Quatt thread een poll geweest van wat tweakers aan gas voor verwarming besparen met de DeWarmte WP?
Nog nog een vraagje. Mijn thermostaat werkt met OpenTherm. Zo ook de WPs van Quatt en WeHeat. DeWarmte niet. Is dat niet nadelig?
Ik had mij dus niet goed ingelezen: de pomp AO moduleert uit zichzelf en heeft daarom een aan/uit thermostaat nodig. De WPs van WeHeat en Quatt zullen dat dan wel niet doen en zijn daarom afhankelijk van modulerende thermostaten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Zou iemand met mij willen delen wat het totale jaarlijkse stroomverbuik van de pomp ongeveer is? Ik weet dat het erg afhankelijk is van een heleboel factoren, maar ik zoek een soort van gemiddelde of worst-case om rekening mee te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RudyL90 Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" al doorgenomen? Je komt van 1000 m³ gas dus je mag hopen op iets rond de 2000 kWh elektriciteit. Met radiatoren misschien 2500.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:14
Hier vrijstaande woning uit jaren 70 (nageïsoleerd, energielabel A+, volledig vloerverwarming), zo'n 5000 kWh per jaar, all electric. En dat is met haard aan op de koudste dagen. Historisch gasverbruik hier niet bekend ipv verbouwing voor verhuizing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:15
RudyL90 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:46:
Zou iemand met mij willen delen wat het totale jaarlijkse stroomverbuik van de pomp ongeveer is? Ik weet dat het erg afhankelijk is van een heleboel factoren, maar ik zoek een soort van gemiddelde of worst-case om rekening mee te houden.
Ik heb verbruik van 2300kwh. Eerder gas verbruik van 1200m3. Vloerverwarming niet super geïsoleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudyL90
Proton_ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:32:
@RudyL90 Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" al doorgenomen? Je komt van 1000 m³ gas dus je mag hopen op iets rond de 2000 kWh elektriciteit. Met radiatoren misschien 2500.
Heel nuttige info, dankjewel voor het delen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudyL90
Ok... het afgiftesysteem is dus erg belangrijk. We hebben hier nog radiatoren uit de jaren 70 hangen. Die zijn vast niet zo geschikt voor lage temperaturen en bovendien lees ik dat radiatorventilatoren er vooral zijn voor type 22 en type 33 radiatoren. Misschien toch maar eerst de radiatoren vervangen en ventilatoren onder hangen. Een winter aankijken, zien of verwarmen op lage temperatuur het huis dan comfortabel houdt. En dan merken dat we daar ook weer zoveel gas mee besparen dat het het niet meer waard is om een warmtepomp aan te schaffen 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jijzietdezenaam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-08 14:12
RudyL90 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:08:
Ok... het afgiftesysteem is dus erg belangrijk. We hebben hier nog radiatoren uit de jaren 70 hangen. Die zijn vast niet zo geschikt voor lage temperaturen en bovendien lees ik dat radiatorventilatoren er vooral zijn voor type 22 en type 33 radiatoren. Misschien toch maar eerst de radiatoren vervangen en ventilatoren onder hangen. Een winter aankijken, zien of verwarmen op lage temperatuur het huis dan comfortabel houdt. En dan merken dat we daar ook weer zoveel gas mee besparen dat het het niet meer waard is om een warmtepomp aan te schaffen 🤣
Tip, kijk naar Jaga Hybrid;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Volgens mij is het andersom. De besparing met een warmtepomp bij radiatoren is al vrij groot, dat de investering daarna in betere radiatoren of vloerverwarming financieel minder interessant is. Ik bespaar met mijn standaardradiatoren ruim 500 euro per jaar. De extra investering zou een verdere besparing van 100 euro per jaar opleveren… (bij jou iets meer uitgaande van reductie van 2500 naar 2000 kWh).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:47
Mkw schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Volgens mij is het andersom. De besparing met een warmtepomp bij radiatoren is al vrij groot, dat de investering daarna in betere radiatoren of vloerverwarming financieel minder interessant is. Ik bespaar met mijn standaardradiatoren ruim 500 euro per jaar. De extra investering zou een verdere besparing van 100 euro per jaar opleveren… (bij jou iets meer uitgaande van reductie van 2500 naar 2000 kWh).
Ja, dat is net als met van oud dubbel glas naar hr++ of hr+++ glas gaan.. Als je van gas naar een warmtepomp gaat.. Dan bespaart het plaatsen van nieuw glas veel minder geld dat het wat betreft niet (heel) zinvol meer is.. De kosten per kwh warmte zijn lager dan met gas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Ik kan voor mijn gevoel hier nergens onafhankelijke informatie over vinden. Alle sites waarop ik hierover lees proberen me iets te verkopen (warmtepompen en toebehoren).
Dus jullie zeggen dat die oude radiatoren prima zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
RudyL90 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:40:
Ik kan voor mijn gevoel hier nergens onafhankelijke informatie over vinden. Alle sites waarop ik hierover lees proberen me iets te verkopen (warmtepompen en toebehoren).
Dus jullie zeggen dat die oude radiatoren prima zijn?
Ik heb ook jarenlang van alle deskundigen gehoord dat ik eerst van mijn radiatoren af moest en mijn dak moest isoleren voordat een warmtepomp kon. Maar bij mij is het zo dat ik mijn jaren dertig woning al 2 jaar warm krijg met de pomp en zonder dat de CV nodig is. Elektra kost me 25 ct, gas 1,25 ongeveer, met zonnepanelen is je verhouding nog gunstiger. Als je 1000m3 gas (1125 euro) vervangt door 2500 kWh (625 euro) reken uit je winst.

Afgelopen jaar heel erg veel geld uitgegeven aan het dak (kon alleen van buitenaf), maar qua besparing scheelt het erg weinig, wel iets meer comfort, zeker ook in de zomer. Is het optimaal? Is je COP ideaal? Nee, maar de grootste klap qua besparing heb je wel gemaakt. Achteraf had ik mijn geld liever besteed aan all electric of zonnepanelen ipv het isoleren van het dak, dat had financieel veel meer opgeleverd.

Ps bij mij passen er wel ventilatoren onder de radiatoren, die van speedcomfort. Die heb ik alleen in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Mkw schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:50:
[...]

Ik heb ook jarenlang van alle deskundigen gehoord dat ik eerst van mijn radiatoren af moest en mijn dak moest isoleren voordat een warmtepomp kon. Maar bij mij is het zo dat ik mijn jaren dertig woning al 2 jaar warm krijg met de pomp en zonder dat de CV nodig is. Elektra kost me 25 ct, gas 1,25 ongeveer, met zonnepanelen is je verhouding nog gunstiger. Als je 1000m3 gas (1125 euro) vervangt door 2500 kWh (625 euro) reken uit je winst.

Afgelopen jaar heel erg veel geld uitgegeven aan het dak (kon alleen van buitenaf), maar qua besparing scheelt het erg weinig, wel iets meer comfort, zeker ook in de zomer. Is het optimaal? Is je COP ideaal? Nee, maar de grootste klap qua besparing heb je wel gemaakt. Achteraf had ik mijn geld liever besteed aan all electric of zonnepanelen ipv het isoleren van het dak, dat had financieel veel meer opgeleverd.

Ps bij mij passen er wel ventilatoren onder de radiatoren, die van speedcomfort. Die heb ik alleen in de woonkamer.
Dankjewel voor de uitgebreide reactie.

Het valt nog te bezien of het lukt om zoveel gas te besparen. Maar jij hebt dus ook oude radiatoren hangen? Ik zal me eens verdiepen in de speedcomfort, misschien dat ik toch toch passend krijg.
Maar als je beneden efficiënter verwarmd (met de ventilatoren), wordt het dan niet lastiger om het boven warm te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 21:35
Helemaal kan je het niet meer vergelijken, ik heb zelf ook alleen maar radiatoren, T33 met speedcomfort 10/37 5/45 stooklijn waar ik nu zeg maar 7500kWh thermisch nodig had. dat is gemeten over dit jaar en de 1/2 van vorig jaar. Maar omdat je stookt met radiatoren als vloerverwarming zal je merken dat je huis veel warmer is ook boven, dan dat je met gas stookt.
Met gas is het veel meer nu even hard en weer uit. De WP is het always-on wat je meer comfort geeft en een warmer huis.

Boven radiatoren open laten, hoeft niet helemaal maar wel iets, op mijn werkkamer staat deze vol en wordt het makkelijk 23+ bij beneden 20 ;-) De WPB maar hier wel weer SWW van ;-) het is anders stoken en geen pieken en dalen meer, lijkt beter maar is minder efficient ik schommel max 2 graden, en de WP 1 uur laat na draaien (setting bij dewarmte)

Ik heb de WP in oktober 23 gekregen en nu in maart 25 terugverdiend op basis van verbruik + zonnerenergie. 8mWh/pj

Dit wordt vanaf 1/27 een heel ander verhaal, dan kan ik de 2400kWh niet meer salderen en zal deze moeten kopen. gem 720 euro ( WP verbruik in jan en dec 600kWh per maand)
hier gaar geen thuisbattery jou helpen. Maar ga proberen om meer overdag te stoken kamer veel warmer maken, Tshirt time (maar wordt snel onaangenaam).
Bereken ik het anders dan is worst case het stroom verbruik net zo duur als gas maar veel warmer woning, met als de gas prijs stijgt of stroom prijs daalt een ander verhaal wordt.
Heb een flex contract by essent waarbij ik dit jaar 2000kWh moest bijkopen, geen gas meer geen backupheater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
rob2011 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:35:
Helemaal kan je het niet meer vergelijken, ik heb zelf ook alleen maar radiatoren, T33 met speedcomfort 10/37 5/45 stooklijn waar ik nu zeg maar 7500kWh thermisch nodig had. dat is gemeten over dit jaar en de 1/2 van vorig jaar. Maar omdat je stookt met radiatoren als vloerverwarming zal je merken dat je huis veel warmer is ook boven, dan dat je met gas stookt.
Met gas is het veel meer nu even hard en weer uit. De WP is het always-on wat je meer comfort geeft en een warmer huis.

Boven radiatoren open laten, hoeft niet helemaal maar wel iets, op mijn werkkamer staat deze vol en wordt het makkelijk 23+ bij beneden 20 ;-) De WPB maar hier wel weer SWW van ;-) het is anders stoken en geen pieken en dalen meer, lijkt beter maar is minder efficient ik schommel max 2 graden, en de WP 1 uur laat na draaien (setting bij dewarmte)

Ik heb de WP in oktober 23 gekregen en nu in maart 25 terugverdiend op basis van verbruik + zonnerenergie. 8mWh/pj

Dit wordt vanaf 1/27 een heel ander verhaal, dan kan ik de 2400kWh niet meer salderen en zal deze moeten kopen. gem 720 euro ( WP verbruik in jan en dec 600kWh per maand)
hier gaar geen thuisbattery jou helpen. Maar ga proberen om meer overdag te stoken kamer veel warmer maken, Tshirt time (maar wordt snel onaangenaam).
Bereken ik het anders dan is worst case het stroom verbruik net zo duur als gas maar veel warmer woning, met als de gas prijs stijgt of stroom prijs daalt een ander verhaal wordt.
Heb een flex contract by essent waarbij ik dit jaar 2000kWh moest bijkopen, geen gas meer geen backupheater.
Sjemig, binnen zo'n korte tijd al terugverdiend. Da's snel! In mijn schatting van de terugverdientijd houd ik ook geen rekening met saldering. Is dan max 12 jaar. Maar als de besparing van gas hoger uitvalt kan dat zo 8 jaar worden.

Goed te horen dat je het boven ook nog comfortabel kan houden. Grappig idee om het overdag warmer te stoken zodat je zonder zonne energie 's nachts goedkoper doorkomt.

Wat bedoel je eigenlijk met die 10/37 5/45 stooklijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
RudyL90 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:38:
[...]

Sjemig, binnen zo'n korte tijd al terugverdiend. Da's snel! In mijn schatting van de terugverdientijd houd ik ook geen rekening met saldering. Is dan max 12 jaar. Maar als de besparing van gas hoger uitvalt kan dat zo 8 jaar worden.

Goed te horen dat je het boven ook nog comfortabel kan houden. Grappig idee om het overdag warmer te stoken zodat je zonder zonne energie 's nachts goedkoper doorkomt.

Wat bedoel je eigenlijk met die 10/37 5/45 stooklijn?
Stooklijn is de instelling van de gewenste temperatuur van je warmtepomp, dus bij hem verwarmt de pomp he5 water bij 10 graden buitentemperatuur tot 37 graden en bij 5 graden tot 45 graden. Bij je CV is dit 1 vaste waarde bv 50 graden. Hoe lager hoe minder verbruik, mits de temperatuur binnen natuurlijk op niveau blijft. Bij een WP wil je de temperatuur constant houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Mkw op 29-07-2025 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 14:17
Hier 3600 kWh in 2024, het enige volledige jaar tot nu toe. Voorheen 2600 M3 gas maar behalve pomp AO ook flink geïsoleerd, tevens nog bijverwarmd met airco's in Dec- feb. Totaal 220m2, totaal electra verbruik zie pics (in Feb 2024 waren we een deel niet thuis) .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Gni7zGrfiYj5ylGdE3q-hp7TFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cddyCFjYK8n91SNpjgAKaAB5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYX0UZarkR51T-li1syKY-Nvq_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MaRG0Q0SDCkSsjrFZZ7WrLRl.png?f=fotoalbum_large

Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:52
Je zou natuurlijk ook een test kunnen uitvoeren met de CV. Zet deze op 30-40 graden aanvoer, zo kun je zien of je het huis warm krijgt met de bestaande warmte afgiften systemen en of de warmte ook blijft en dus ook kunt zien wat de staat van isolatie is. Hier een informatieve podcast/video hierover. YouTube: 1️⃣ Isoleren, 2️⃣ warmtepomp, en.. 3️⃣ LAGE TEMPERATUUR VERWARMING! ▵

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Benga1 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:14:
[...]

Je zou natuurlijk ook een test kunnen uitvoeren met de CV. Zet deze op 30-40 graden aanvoer, zo kun je zien of je het huis warm krijgt met de bestaande warmte afgiften systemen en of de warmte ook blijft en dus ook kunt zien wat de staat van isolatie is. Hier een informatieve podcast/video hierover. YouTube: 1️⃣ Isoleren, 2️⃣ warmtepomp, en.. 3️⃣ LAGE TEMPERATUUR VERWARMING! ▵
Mijn stooklijn loopt op tot 50 graden bij strenge vorst en dat is financieel nog steeds erg interessant. Met een pomp zou ik geen of een hele kleine nachtverlaging toepassen omdat je de pomp niet constant aan en uit wil hebben zoals een cv dat wel prima kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Mkw op 30-07-2025 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Ok duidelijk. Is denk ik experimenten wat de meest optimale stooklijn is voor onze woning.

Ik heb nog een prangende vraag.
De pomp AO wordt aangeslote op de hoofdleidingen van een radiator het liefst op de begane grond. Scheelt leidingwerk. De CV staat op zolder en verdeeld de warmte naar voor- en achterzijde van het huis, twee parallele netwerken. En ik zou toch denken dat de radiatoren hierop ingeregeld zijn? De radiator het dichst bij de CV zal het meest geknepen zijn om flow over te houden voor de radiatoren aan het einde van de hoofdleidingen?
Als de pomp AO het circuit overneemt is de radiator op de begange grond (die dus amper geknepen is) ineens onderhevig aan een veel hogere stroom dan normaal bij de CV.
Dan kan ik de radiatoren gaan inregelen op de pomp AO, maar als de CV het dan op koude dagen overneemt zit je weer met een verkeerde inregeling.
Is dat niet een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Benga1 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:14:
[...]

Dat overwoog ik ook, maar dat zou wel vereisen om de laatste winter waarin ik nog gebruik kan maken van saldering over te slaan. Verlengt de terugverdientijd met minimaal een half jaar. Ik ga sowieso besparen (anderen met alleen radiatoren doen het ook) dus is eerst aanschaffen en daarna optimaliseren geen slecht idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL90
Mkw schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:18:
[...]

Mijn stooklijn loopt op tot 50 graden bij strenge vorst en dat is financieel nog steeds erg interessant. Met een pomp zou ik geen of een hele kleine nachtverlaging toepassen omdat je de pomp niet constant aan en uit wil hebben zoals een cv dat wel prima kan.
Heb je testen gedaan met een nachtverlaging? Zoja, leverde dat nog iets op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
RudyL90 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:21:
[...]

Heb je testen gedaan met een nachtverlaging? Zoja, leverde dat nog iets op?
Als je de ruimte in de ochtend echt veel moet opwarmen heb je een hogere stooklijn nodig die niet efficiënt is omdat je dan ook nog korte runs krijgt van je warmtepomp. Het opwarmen van water gaat langzamer dan met je cv dus je wil lange runs op een zo laag mogelijke stooklijn. Testen op 30-40 graden is niet perse nodig, want die test is vooral nuttig om te zien of je huis met andere radiatoren LTV of vloerverwarming zou kunnen werken. Maar elk huis en elke situatie is anders dus je zult je eigen stooklijn proefondervindelijk moet vaststellen. Gelukkig is er nu een app zodat je dat zelf kunt instellen, in mijn eerste maanden had ik de support daarvoor nodig. Tip, zet hem op Pomp Ao only, dus zonder CV als backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Mkw schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Als je de ruimte in de ochtend echt veel moet opwarmen heb je een hogere stooklijn nodig die niet efficiënt is omdat je dan ook nog korte runs krijgt van je warmtepomp. Het opwarmen van water gaat langzamer dan met je cv dus je wil lange runs op een zo laag mogelijke stooklijn. Testen op 30-40 graden is niet perse nodig, want die test is vooral nuttig om te zien of je huis met andere radiatoren LTV of vloerverwarming zou kunnen werken. Maar elk huis en elke situatie is anders dus je zult je eigen stooklijn proefondervindelijk moet vaststellen. Gelukkig is er nu een app zodat je dat zelf kunt instellen, in mijn eerste maanden had ik de support daarvoor nodig. Tip, zet hem op Pomp Ao only, dus zonder CV als backup.
Ok dank voor de tip. Ben benieuwd wat ik ervan leren ga 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudyL90
RudyL90 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:16:
Ok duidelijk. Is denk ik experimenten wat de meest optimale stooklijn is voor onze woning.

Ik heb nog een prangende vraag.
De pomp AO wordt aangeslote op de hoofdleidingen van een radiator het liefst op de begane grond. Scheelt leidingwerk. De CV staat op zolder en verdeeld de warmte naar voor- en achterzijde van het huis, twee parallele netwerken. En ik zou toch denken dat de radiatoren hierop ingeregeld zijn? De radiator het dichst bij de CV zal het meest geknepen zijn om flow over te houden voor de radiatoren aan het einde van de hoofdleidingen?
Als de pomp AO het circuit overneemt is de radiator op de begange grond (die dus amper geknepen is) ineens onderhevig aan een veel hogere stroom dan normaal bij de CV.
Dan kan ik de radiatoren gaan inregelen op de pomp AO, maar als de CV het dan op koude dagen overneemt zit je weer met een verkeerde inregeling.
Is dat niet een probleem?
Ik denk dat er maar één ding op zit. De radiatoren inregelen op de warmtepomp (die draait immers het grootste deel van de tijd) en het verlies in efficiëntie dat ik heb doordat de radiatoren niet meer op de CV ingeregeld zijn (daarbij wil je een delta T van 20 graden ipv 5 à 10 graden bij een warmtepomp) op de koop toe nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleMX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:56
binnenkort wordt er een pomp AO bij ons op het dak geinstalelerd. Nu wil ik een dakdoorvoer maken, zou deze geschikt zijn? wleke radius kunnen de leidingen maken?

https://www.elektrobode.n...x-sk-w-geisoleerd-0770222

de warmte geeft aan dat ze 80 mm nodig hebben, echter gaven ze ook aan zelf dit product te gebruiken:
https://www.warmteservice...plakplaat-75mm/p/90151370

[ Voor 35% gewijzigd door DoubleMX op 09-08-2025 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
Toevallig meer mensen bij wie de pomp sinds vanochtend ~10.00 offline is gegaan? Ik krijg hem niet meer online, of in elk geval niet volgens de app. Mijn router zegt dat hij gewoon data verzend en ontvangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jevin20
Update: Volgens support zit er een fout in de software waardoor geen communicatie meer mogelijk (lijkt?) te zijn na het aanpassen van een instelling. Ze konden het wel op afstand oplossen, maar ik heb hetzelfde probleem sinds gistermiddag weer (zonder een instelling te hebben aangepast).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• durkp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 21:16
mensen hier die gebruik maken van de koelfunctie van DeWarmte?

Is het de 750 euro waard?
Met de warme dagen is het erg warm in ons huis, en de warmtepomp staat er dus kleine twijfel om dit aan te schaffen.

Het huis heeft beneden volledig vloerverwarming en de verdieping radiatoren. Dus ben benieuwd als mensen dezelfde sitatie hebben en dit hebben aangeschaft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
durkp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:56:

Het huis heeft beneden volledig vloerverwarming en de verdieping radiatoren. Dus ben benieuwd als mensen dezelfde sitatie hebben en dit hebben aangeschaft.
Voor de verdieping met radiatoren hoef je het niet te doen, maar voor beneden maakt het het wel merkbaar comfortabeler. Verwacht geen wonderen (je kunt de temperatuur niet te laag zetten want dan krijg je condens) maar als je die pomp toch hebt staan dan zou ik het doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
reinouts schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:59:
[...]

Voor de verdieping met radiatoren hoef je het niet te doen, maar voor beneden maakt het het wel merkbaar comfortabeler. Verwacht geen wonderen (je kunt de temperatuur niet te laag zetten want dan krijg je condens) maar als je die pomp toch hebt staan dan zou ik het doen.
Sluit me hierbij aan.
Direct in de ochtend op een warme dag inschakelen werkt het beste naar mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:43

Met de warme dagen is het erg warm in ons huis, en de warmtepomp staat er dus kleine twijfel om dit aan te schaffen.

Ik heb in het hele huis radiatoren en het is merkbaar koeler in huis.
Wel moet ik op tijd in het seizoen beginnen met koelen want de leidingen die door de vloeren lopen helpen ook enorm mee, maar het duurt even voor de kou zich verspreidt.
Met je vloerverwarming (koeling) zal het prima werken denk ik.

• a.zwikstra
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:33
jevin20 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:49:
Update: Volgens support zit er een fout in de software waardoor geen communicatie meer mogelijk (lijkt?) te zijn na het aanpassen van een instelling. Ze konden het wel op afstand oplossen, maar ik heb hetzelfde probleem sinds gistermiddag weer (zonder een instelling te hebben aangepast).
Goedenavond, ik dacht ik kijk ook even. Mijn AO geeft ook dat die offline is. Maar ik zie wel een in- en uitgaande temperatuur en er is ook een klein beetje stroomgebruik. Wat zegt support hierover?
Aanvulling. Mijn pomp is niet offline, maar off. En dat is logisch voor mijn systeem. Die is alleen voor verwarmen. 🫣

[ Voor 9% gewijzigd door a.zwikstra op 14-08-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Ondertussen heb ik wat data verzameld omdat ik regelmatig een te lage aanvoertemperatuur heb (ik heb een alert ingesteld via HA integratie). Daarin zie ik ook dat de aanvoer temperatuur sensor regelmatig 0 graden doorgeeft, en dat de pomp af en toe ook helemaal geen info meer doorgeeft.
Zie bijgevoegde screenshots (via m’n telefoon even).
Ik heb support om onderzoek gevraagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcz3jYkAkbTBvVUetz2AmYy3Sa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EzINUVEpN214EQTsK1kOa97Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7RSsIRgk3bBwVLU88EmXnSgEtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1AWFPyX7jZA1PKr6AtC4oJK2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9JlMzHhSWo0jTP4-bGipePX6AY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zx2seOUrKQpS9lLLjrGt07BJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjjyTlzb8QaBEQaDZsypFZW38t0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7HOacRYcYE0kmlhnRwhSS1C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BruceMW

Ik ben niet heel enthousiast over de koelfunctie. Na er een aantal zeer warme dagen gebruik van te hebben gemaakt ben ik tot de conclusie gekomen dat het (in onze situatie!) niet brengt wat de extra €750,- rechtvaardigt. Wij hebben vloerverwarming en nog twee radiatoren, en het zorgt er weliswaar voor dat de temperatuur binnen niet heel snel stijgt, tienden van graden. Echter, de temperatuur laten zakken, wat wel min of meer wordt geclaimd met vloerverwarming, doet het zeker niet. Ik heb dan ook besloten tot teruggave van de €750,- en dat te gebruiken als deel van een investering in een airconditioning. Nogmaals, dit geldt voor onze situatie.
Succes met je beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
BruceMW schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:40:
[...]

Ik ben niet heel enthousiast over de koelfunctie. Na er een aantal zeer warme dagen gebruik van te hebben gemaakt ben ik tot de conclusie gekomen dat het (in onze situatie!) niet brengt wat de extra €750,- rechtvaardigt. Wij hebben vloerverwarming en nog twee radiatoren, en het zorgt er weliswaar voor dat de temperatuur binnen niet heel snel stijgt, tienden van graden. Echter, de temperatuur laten zakken, wat wel min of meer wordt geclaimd met vloerverwarming, doet het zeker niet. Ik heb dan ook besloten tot teruggave van de €750,- en dat te gebruiken als deel van een investering in een airconditioning. Nogmaals, dit geldt voor onze situatie.
Succes met je beslissing.
Begrijpelijk, precies wat wij ook ervaren.
Echter heeft het ons doen besluiten dat dit het juist wel waard is. Ik meen me te herinneren dat het destijds wel goedkoper was, maar kan het mis hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joarie
Door een meevaller heb ik ook de koeloptie in huis en ermee kunnen spelen de afgelopen weken.
Wat hierboven gesteld wordt, klopt wel. Ik haal ook niet de temperatuursdaling waarmee DeWarmte adverteert en ik snap ook goed waarom.

Situatie:
- Benedenverdieping vloerverwarming (ca 40 m2), veel raampartijen met zonneschermen.
- Slaapkamers / kantoor (normale radiatoren met daarbij (3rd party) koelventilatoren)

Bij de radiatoren is heel snel duidelijk dat het koude water een bypass route heeft en dit alleen maar opgelost kan worden door de radiatoren anders te laten aansluiten (zodat koude water over de gehele radiator geforceerd wordt). Als ik hier aan wil beginnen dan neem ik meteen die Jaga radiatoren in overweging, als we dan toch bezig zijn. Echter de terugverdientijd is dan oneindig en je doet het alleen maar voor een beetje extra comfort.

Bij de vloerverwarming heb je te maken met energieoverdracht op basis van geleiding en niet op basis van convectie. Hierdoor krijg je een stationaire laag van koude lucht die net boven vloer zweeft. In theorie bij oneindig lange koeltijd zal dit zich doorvertalen tot een koude temperatuur op ooghoogte, maar dat is valsspelen met rekenmodellen voor eigen gewin. Als je de koeling overdag aan hebt staan en je komt thuis dan voel je inderdaad een rare mix van koude voeten/koele benen, maar een warmere temperatuur bij de rest van je lichaam. De thermostaat (op ca 1 meter hoogte) laat zien dat de temperatuur niet gedaald is in de koelperiode maar slechts tienden van graden omhoog is gekropen ipv enkele graden.
Wat je dus nodig hebt om de koeling te laten werken is stroming van lucht. Wellicht dat het wel in nieuwe huizen zit (met centrale luchtverversing), maar bij oudere huizen is dat niet zo snel aanwezig. Ik ben van plan om wat testjes te doen met een staande ventilator die voor de menging moet zorgen.

Dat is ook de reden waarom onze 2 airco units in de zolderverdieping eigenlijk het meeste koelen, deze blazen de lucht goed de ruimte in voor vermenging met de warmere lucht aldaar en de koude lucht rolt als het ware naar beneden en mengt op die manier nog een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lu.cas
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-09 10:30
De koude laag die Joarie mooi omschrijft ervaar ik ook. Bij s avonds wat doorluchten geeft dat een fijn effect. Ik heb de koelfunctie nu voor de tweede zomer op rij en ben er erg tevreden mee. werkt via de vloerverwarming op de begane grond. Met name de tegels blijven goed koud, tot groot plezier van onze hond. Het kan uiteraard niet tippen aan de airco in de slaapkamer, maar toch. Ik merk het direct als hij weer is uitgeschakeld door de timer in de app

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jevin20
Nu het wat kouder begint te worden was het vandaag tijd om de warmtepomp aan te laten springen, maar helaas. Hij reageert nergens op. Volgens de app geeft de thermostaat geen signaal door. Waar het een poos geleden dus mis ging met de koeling, werkt nu de verwarming niet.
(Uiteraard de koeling settings terug naar heating gezet).

Het storingsnummer gebeld, na tig resetten zelf te hebben geprobeerd, en er neemt wel iemand op, maar er is alleen tussen 9-17 iemand beschikbaar om te helpen. Waar heb je dan een storingsnummer voor vraag ik me af… of ben ik dan te kritisch?
In elk geval maar goed dat het nog niet zó koud is buiten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdrie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:07
De warmtepomp kan ook autonoom aanslaan, met de thermostaat op 12 graden C. Dan gaat het niet om het regelmatig kort rondpompen van water.
Vrijdag om 22:08 uur sprong de warmtepomp aan gedurende 5 minuten, met bijbehorend geluidsniveau.
Te zien aan de kleine piek in het stroomverbruik en de kortdurende watertemperatuur verhoging. Zie onderstaande grafiekjes.
Het zou een geprogrammeerde paraatheids-run kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noOrl5vLlQBtZNQfTZUwZvuDTas=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n2Jeo9J2vAEAtyfGYEmSVh9r.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlVWUSonv7lhk9h7uxsVc5NbOm0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CTbYIAGXrkVwLkYNuYAFW3a4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
wdrie schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:11:
De warmtepomp kan ook autonoom aanslaan, met de thermostaat op 12 graden C. Dan gaat het niet om het regelmatig kort rondpompen van water.
Vrijdag om 22:08 uur sprong de warmtepomp aan gedurende 5 minuten, met bijbehorend geluidsniveau.
Te zien aan de kleine piek in het stroomverbruik en de kortdurende watertemperatuur verhoging. Zie onderstaande grafiekjes.
Het zou een geprogrammeerde paraatheids-run kunnen zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb er geen antwoord op, maar wat me wel opvalt is dat bij jou net als bij mij ook het signaal regelmatig kortstondig wegvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
jevin20 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:52:
Nu het wat kouder begint te worden was het vandaag tijd om de warmtepomp aan te laten springen, maar helaas. Hij reageert nergens op. Volgens de app geeft de thermostaat geen signaal door. Waar het een poos geleden dus mis ging met de koeling, werkt nu de verwarming niet.
(Uiteraard de koeling settings terug naar heating gezet).

Het storingsnummer gebeld, na tig resetten zelf te hebben geprobeerd, en er neemt wel iemand op, maar er is alleen tussen 9-17 iemand beschikbaar om te helpen. Waar heb je dan een storingsnummer voor vraag ik me af… of ben ik dan te kritisch?
In elk geval maar goed dat het nog niet zó koud is buiten….
Vandaag om 11.15 baalde ik een beetje nog niks gehoord te hebben dus heb ik zelf maar weer gebeld. Uiteindelijk wel vlot geholpen, blijkbaar is de thermostaat heating input op de printplaat in de control unit kapot. Tijdelijke oplossing is om de draadjes te verplaatsen naar thermostaat cooling input, en dat werkte dan ook nadat ik dat gedaan had en ze bij DeWarmte de software aangepast hadden om hier naar te luisteren.

De printplaat gaat onder garantie vervangen worden, door een nieuwe variant die minder snel stuk zou gaan, die was bij mij bij installatie nog niet beschikbaar.

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste