Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
@WouteruitTB
Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag; het draait allemaal om wat je op papier geoffreerd hebt gekregen; een AO als hybride bij 155mm2 is niet gek (waarom denk je dat?), een AO als stand alone, zonder backup, om 1400m3 te vervangen is klinklare onzin.

De problemen die je beschrijft zijn allemaal het gevolg van een te klein vermogen. Powermode gaat niets toevoegen, behalve meer verbruik. Hoger vermogen, is meer defrosts; door slechtere COP en minder draaitijd denk ik niet dat er meer netto opwek is, alleen meer verbruik. Je bent waarschijnlijk beter af door de airco de "missende" 3 kW toe te laten voegen, dan kan de Pomp op normaal vermogen leveren en gaat het aantal defrosts naar beneden en de COP omhoog.

Tegelijkertijd moet je wel eerlijk tegen jezelf zijn. Je bent meer gaan verwarmen in duur (24/7) en in vermogen (loods op hogere temperatuur) en er is geen inzage in hoeveel dat aan gas gekost zou hebben in de uitgangssituatie (met zekerheid meer dan de 2750 m3 waar je mee schermt. Ja, je hebt vervolgens geisoleerd, maar ja, hoeveel minder warmtevraag dat oplevert is onbekend, ook bij jezelf. Het kan dus best zijn dat de vermindering in warmtevraag door beter isoleren wordt weggestreept tegen de toegenome vraag door langer stoken en een hogere temperatuur.

• PVPaneel
  • Nu online
Eh nee, ik heb geen aandelen of associatie. Ik ben de 6de PompAO installatie in het land (ik heb A-10, omdat ze op dag 2 van installatie de eerste unit volledig hebben vervangen, ik draai vanaf 4 december 2022) en als je dit topic terugleest zie je dat ik ook de nodige problemen heb gehad en al helemaal niet onverdeeld positief ben. Ik geef je 100% gelijk dat support soms eeuwen duurt en dat het product niet ideaal is.

Edit: het is óók de reden dat ik zelf nog niet van het gas ben; omdat ik gezien mijn ervaringen twijfel of ik dat bij DeWarmte wil doen; ik heb 6 kW nodig bij -10, dat is een AO + backup heater,maar ja ik verwarm veel minder dan 155 m2

Edit 2: En over de kritiek op wat ik je vertel; soms helpt een spiegel beter dan iemand die je napraat. Maar het is al goed, ik wens je veel sterkte en hoop dat jullie er samen uitkomen.

[ Voor 52% gewijzigd door PVPaneel op 22-02-2026 12:47 ]

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-03 15:38
@WouteruitTB Ik denk dat je te hoge verwachtingen van een warmtepomp heb. Ook de airco's bij mijn vorige baan die trokken het ook niet toen zo koud was. De cv werd gewoon weer aangezet. Dat wist ik van te voren bij de aanschaf van de AO. Op papier wordt het altijd mooier gebracht dan de werkelijkheid is. Het is afstellen en proberen. Daar zouden ze best meer tijd en aandacht aan mogen besteden. Het staat nog erg in de kinderschoenen en het is voor een iedereen anders. Tot heden toe heb je eigenlijk altijd denk ik wel een back-up systeem nodig voor de koude dagen. Als je zo grote vrijstaande woning hebt, kun je misschien een 2e warmtepomp bij je woning laten plaatsen of die van je loods bij je woning laten verplaatsen? Bij Quatt zie ik ook dubbele systemen boven elkaar of naast elkaar staan in mijn wijk. Op mijn zolder staat nu een elektrische ketel van 6 KW om bij te springen indien noodzakelijk, deze is ingesteld op max 4 KW. (Ja het verbruikt veel stroom van maar liefst cop 1!)

Ik was eerst heel verdrietig over het geluid van de buiten unit en geruis door de leidingen toen het systeem was opgeleverd. Maar nu met de 24 uur stille modes en de lagere waterflow gaat het goed. De koude dagen is voor mij ook wat afzien en kijken of ik het beter afgesteld krijg. De installatie vind ik mooi uitgevoerd en geen leidingen door mijn huis. Al met al ben ik best tevreden.

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:21
PVPaneel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:09:
@WouteruitTB
De problemen die je beschrijft zijn allemaal het gevolg van een te klein vermogen. Powermode gaat niets toevoegen, behalve meer verbruik. Hoger vermogen, is meer defrosts; door slechtere COP en minder draaitijd denk ik niet dat er meer netto opwek is, alleen meer verbruik. Je bent waarschijnlijk beter af door de airco de "missende" 3 kW toe te laten voegen, dan kan de Pomp op normaal vermogen leveren en gaat het aantal defrosts naar beneden en de COP omhoog.
Zoals ik begon, te weinig vermogen vanaf het begin.. op advies van..
Powermode mee eens doet net niks. Maar zoals ik ook voorlegde met de AO te vervangen door een MP zou er toch een hele andere situatie moeten ontstaan dan? ( meer vermogen qua pomp maar deze zou een stuk rustiger moeten kunnen draaien waardoor het huis dan wel warm gehouden kan blijven,stroomverbruik hoger lijkt als ik de specs lees maar ik nu volle toeren draai en dan 50 a max 75% van wat de MP aankan.)
Ik zoek oplossingen en idd airco zou kunnen maar werkt lastig samen ivm een thermostaat die dan 2 dingen gaat meten, wind van airco niet zo prettig is als radiatoren, veel extra stof etc door het huis geblazen wordt, hoop gedoe met 2 systemen door elkaar heen etc etc.

Om even opnieuw te beginnen is misschien een betere vraag, wat zijn opties om in mijn huidige situatie er nog iets van te maken zonder helemaal opnieuw te beginnen of 1000en euro's extra te investeren.

[ Voor 7% gewijzigd door WouteruitTB op 22-02-2026 13:09 ]

• WouteruitTB
Irene2025 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:55:
@WouteruitTB Ik denk dat je te hoge verwachtingen van een warmtepomp heb. Ook de airco's bij mijn vorige baan die trokken het ook niet toen zo koud was. De cv werd gewoon weer aangezet. Dat wist ik van te voren bij de aanschaf van de AO. Op papier wordt het altijd mooier gebracht dan de werkelijkheid is. Het is afstellen en proberen. Daar zouden ze best meer tijd en aandacht aan mogen besteden. Het staat nog erg in de kinderschoenen en het is voor een iedereen anders. Tot heden toe heb je eigenlijk altijd denk ik wel een back-up systeem nodig voor de koude dagen. Als je zo grote vrijstaande woning hebt, kun je misschien een 2e warmtepomp bij je woning laten plaatsen of die van je loods bij je woning laten verplaatsen? Bij Quatt zie ik ook dubbele systemen boven elkaar of naast elkaar staan in mijn wijk. Op mijn zolder staat nu een elektrische ketel van 6 KW om bij te springen indien noodzakelijk, deze is ingesteld op max 4 KW. (Ja het verbruikt veel stroom van maar liefst cop 1!)

Ik was eerst heel verdrietig over het geluid van de buiten unit en geruis door de leidingen toen het systeem was opgeleverd. Maar nu met de stille modes en de lagere waterflow gaat het goed. De koude dagen is voor mij ook wat afzien en kijken of ik het beter afgesteld krijg. De installatie vind ik mooi uitgevoerd en geen leidingen door mijn huis. Al met al ben ik best tevreden.
Mee eens, het probleem is dat gas van de woning is nu (+ de investering a 2 pompen al gedaan is etc.)
Had in overleg ook gevraagd of het bijvoorbeeld een optie was om de huidige 2 AO's aan elkaar te zetten en bv 1 MP op de woning te zetten maar merk dat ze daar niet happig op zijn ( vanwege meer risico onderhoud,leefstijd verschil tussen de 2 pompen en het prijs/aansluiten meer voordelen geeft op meteen een MP neer te zetten) nare is dat je weinig kunt met de bestaande pompen en het een beetje zonde is om die 2 weg te laten halen (dag 7000 euro+) en dan weer opnieuw te beginnen.. (al is het een optie die ik ook overweeg) Ik ben ook best tevreden alleen baal van dat ik het gevoel heb dat mijn situatie prima op te lossen/ te verbeteren is maar dat ik niet verder wordt geholpen door DeWarmte.

• PVPaneel
  • Nu online
@WouteruitTB Om all electric te gaan wel ja; het doel van een hybride is alleen niet automatisch 100% vd cv vraag dekken; het is bedoeld om een groot deel van je gasverbruik in te wisselen voor elektra en dat doet het ook. In die zin snap ik DeWarmte; die AO's werken prima, ze gaan alleen nooit voorzien in de volledige warmtevraag bij -10. Een MP heeft aanzienlijk meer vermogen, maar vergis je niet; de geadverteerde 11kW bij -10 is mét 3 kW backup heater aan; ook een MP moet behoorlijk hard werken om aan die warmtevraag bij -10 te voldoen.

• WouteruitTB
PVPaneel schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:12:
@WouteruitTB Om all electric te gaan wel ja; het doel van een hybride is alleen niet automatisch 100% vd cv vraag dekken; het is bedoeld om een groot deel van je gasverbruik in te wisselen voor elektra en dat doet het ook. In die zin snap ik DeWarmte; die AO's werken prima, ze gaan alleen nooit voorzien in de volledige warmtevraag bij -10. Een MP heeft aanzienlijk meer vermogen, maar vergis je niet; de geadverteerde 11kW bij -10 is mét 3 kW backup heater aan; ook een MP moet behoorlijk hard werken om aan die warmtevraag bij -10 te voldoen.
Met echt koud weer iets moeten inleveren (bv 19 graden in huis) zou ik ook nog prima kunnen leven.
Goede info idd over die 3kW back up want dat speelt ook nog een grote rol.
Stel ik kom er met de warmte niet uit, zou ik dan meer baat hebben bij een dubbele Quatt of dubbele AO opstelling (of een andere partij?) Want dat is nu hele hele ding momenteel, ik kom heel ver met de huidige setup, maar mis feitelijk een halve AO in vermogen op de mindere dagen (en soms is dat maar een paar dagen per jaar en soms dus helaas zoals dit jaar bijna 3 maanden :X )

• rabussa
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15:55
WouteruitTB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Feit blijft dat er qua advies een hoop niet correct gegaan is, dat het vreemd is dat alle toen ingevulde gegevens niet terug te vinden zijn en dat een AO die met of zonder CV back-up het niet goed warm kan houden met vorst niet klopt hoe je het ook neerzet. (beetje alsof je zegt dat je auto prima is terwijl deze bij precies 110 uur uitvalt en dan redeneert dat je eigenlijk toch nooit harder dan 100 mag rijden...)
De informatie die u hebt ingevoerd, mag niet zomaar verdwijnen. Die moet zichtbaar blijven in uw account. Als zij beweren dat u de informatie niet hebt ingevoerd of dat deze "magisch" is verdwenen, is dat hun probleem.

1 - Stel dat u de informatie niet hebt ingevoerd? Waarop baseerden ze hun advies dan?
2 - Als het "magisch" is verdwenen... hoe kan dat?

Hoe dan ook, in uw installatieplan zou een deel van de informatie die u hebt ingevoerd moeten staan. Bij mij staat het in ieder geval.

• rabussa
  • Laatst online: 15:55
Irene2025 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:55:
Ik was eerst heel verdrietig over het geluid van de buiten unit en geruis door de leidingen toen het systeem was opgeleverd. Maar nu met de 24 uur stille modes en de lagere waterflow gaat het goed. De koude dagen is voor mij ook wat afzien en kijken of ik het beter afgesteld krijg. De installatie vind ik mooi uitgevoerd en geen leidingen door mijn huis. Al met al ben ik best tevreden.
Maar bent u zich ervan bewust dat u met de stille modus 24/7 eigenlijk meer uitgeeft dan nodig is? Hebben ze u daarover geïnformeerd toen ze de stille modus 24/7 inschakelden?

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:37
WouteruitTB schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:55:
Ik denk 75% van hetgeen wat ik nu doe (Huis hetzelfde loods stond op vorstbescherming/15gradenmax en nu probeer ik 17 te halen)
Hoeveel vermogen hebben die wp's dan ? Ik kijk op de website maar ze specificeren dat niet duidelijk ergens.. Volgens mij moet je dan informatie aanvragen.. Nou, als je naar de capciteiten moet zoeken.. hou dan maar op. zal wel aan mij liggen,,

• WouteruitTB
@rabussa Goede info om idd mee te nemen, in mijn installatieplan staan de oude gegevens nog wel maar staat niks over het gasverbruik e.d.
Tijdens het overleg de afgelopen weken gaven ze aan dat ze dingen niet terug konden vinden en verzochten ze me om op de site een nieuwe warmte verliesberekening in te vullen, dit is het enige wat ik nog kan inzien.

Omtrent de tip naar Irene25, ik heb momenteel ook de compressor en fan lager staan in combi met een lage stooklijn. Lees ik goed dat het beter is om deze weer op normaal te zetten en de stooklijn verder te verlagen? (nu 30/50 radiatoren en 25/40 vloerverwarming)

@belmonde specificatie staan redelijk duidelijk in de brochure die je eerst moet downloaden, 1.9 min tot 16kW max doet de MP, de AO doet 1,4 min tot 8.3kW max.. tenminste volgende de brochure.

[ Voor 4% gewijzigd door WouteruitTB op 22-02-2026 19:43 ]

• belmonde
Blijft de vraag over de geproduceerde warmte volgens 'de warmte' en het enorme omgerekende gasverbruik,... en het vroegere gasverbruik ! I

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:20
@belmonde is dat niet gewoon de cumulatieve besparing over meerdere jaren?

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:11
@WouteruitTB ik heb alles gelezen wat je geschreven hebt, en verbaas me toch een beetje. De loods kan ik niks over zeggen, maar mijn huis à 160m2 is minder goed geisoleerd dan jouw huis sinds de na-isolatie maatregelen, en ik red het wel redelijk met 1 PompAO (kouder dan 19 is het in huis echt niet geweest met vrieskou buiten -5, en in principe altijd alles op 20,5 graad). Tot -5 hou ik het minimaal 19 graden in huis, ook al komt mijn aanvoertemp niet meer boven de 28 graden uit.
Ik heb daarnaast een vrijstaande dijkwoning, vol in de wind, dus dat is ook nog een nadeel. De vorige bewoners stookten op 19 graden 1200m3 gas per jaar.
Wat wij wel hebben gedaan is overal vloerverwarming neergelegd. We hebben nu 160m2 vloerverwarming, en ik vraag me nu toch af wat voor radiatoren jij hebt. Iedereen heeft het over gasverbruik, isolatie etc, maar het verschil tussen jouw en mijn installatie is wel dat mijn vloerverwarming maar 30 graden nodig heeft om het huis op te warmen, en jouw radiatoren echt veel minder doen bij die lage temperaturen denk ik.
Heb je speciale lage temperatuur radiatoren in het hele huis? Ik vraag het, want dat blijkt niet uit je stooklijn (30/50), en met normale radiatoren begrijp ik heel erg goed waarom je het niet haalt.
Als de AO namelijk het niet meer trekt kakt de aanvoer temp in, en waar dat bij jou niet meer voldoende is, is dat bij mij wel zo.

Het antwoord op je vraag 'waar kan ik nog wat aan doen zonder veel geld te investeren' is dan misschien wel: kijk naar je afgiftesysteem, wat kun je nog? radiatoren vervangen vs vloerverwarming laten leggen?
Dit is uiteindelijk wellicht niet de hoofdoplossing, maar als dat het verschil maakt tussen het redden van 5 graden tot -5, dan is dat wellicht acceptabel? Dat scheelt heel veel in elk geval, want hoe vaak is het kouder dan -5? Wij hebben overigens het Element van DeWarmte laten installeren als backup, dat is 3kW elektrische hulp. Ik weiger hem eigenlijk te gebruiken vanwege de stroomkosten, maar het helpt weldegelijk een hoop bij vrieskou.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:29
Klopt wat @Joarie vermeld, dit gedrag is soms er vreemd. JE denkt waarom verwarm de niet, Thermostaat uitzetten/lager xx minuten en dan weer aan maar met een 0,5 graad omhoog dan langzaam op schakelen.

Ik zie dit hier ook vaak in de winter, wanneer ik bv van 18 naar 20 graden wil icm buiten temp. Dan lijkt de AO zich te verstikken in de grote stap. en soms gaat het ook prima.
Maar het heeft ook met je water temp te maken we willen een mooie COP, maar met comfort etc is het een ander spel, ik wil niet telkens aan de water temp draaien, de AO moet WAF vriendelijk zijn.
Maar met alleen radiatoren waar ik 5/45 had en deze nu naar 0/50 gezet heb ivm de -5 temp geeft het wel veel meer comfort en max terug in de nacht naar 18,5 waar ik overdag 19,5 -20 prima vindt. je COP zakt wel naar 2,6 .
Maar nu over de weken zie ik dat ik elke dag gem de zelfde warmte en verbruik heb, zit max 5 om 3 kWh warmte/verbruik tussen.

Ook hier een AO van 2023 waar dewarmte een drama was. maar in 2024 had ik een COP van 3,24 gem en in 2025 nu 3,08 maar wel veel meer comfort en warmte geleverd, met iets meer verbruik.
Ook hier net als bij @WouteruitTB FE en een mooie besparing tov gas in euro's zeker nu nog icm zonnepannelen. De AO is reeds dik terug verdiend, in 2027 wordt alles een tikkie duurder maar nog steeds goedkoper dan gas. Overigens denk ik wel dat een propaan WP zuiniger loopt dan de AO

• belmonde
jevin20 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:51:
@WouteruitTB ik heb alles gelezen wat je geschreven hebt, en verbaas me toch een beetje. De loods kan ik niks over zeggen, maar mijn huis à 160m2 is minder goed geisoleerd dan jouw huis sinds de na-isolatie maatregelen, en ik red het wel redelijk met 1 PompAO (kouder dan 19 is het in huis echt niet geweest met vrieskou buiten -5, en in principe altijd alles op 20,5 graad). Tot -5 hou ik het minimaal 19 graden in huis, ook al komt mijn aanvoertemp niet meer boven de 28 graden uit.
Ik heb daarnaast een vrijstaande dijkwoning, vol in de wind, dus dat is ook nog een nadeel. De vorige bewoners stookten op 19 graden 1200m3 gas per jaar.
Wat wij wel hebben gedaan is overal vloerverwarming neergelegd. We hebben nu 160m2 vloerverwarming, en ik vraag me nu toch af wat voor radiatoren jij hebt. Iedereen heeft het over gasverbruik, isolatie etc, maar het verschil tussen jouw en mijn installatie is wel dat mijn vloerverwarming maar 30 graden nodig heeft om het huis op te warmen, en jouw radiatoren echt veel minder doen bij die lage temperaturen denk ik.
Heb je speciale lage temperatuur radiatoren in het hele huis? Ik vraag het, want dat blijkt niet uit je stooklijn (30/50), en met normale radiatoren begrijp ik heel erg goed waarom je het niet haalt.
Als de AO namelijk het niet meer trekt kakt de aanvoer temp in, en waar dat bij jou niet meer voldoende is, is dat bij mij wel zo.

Het antwoord op je vraag 'waar kan ik nog wat aan doen zonder veel geld te investeren' is dan misschien wel: kijk naar je afgiftesysteem, wat kun je nog? radiatoren vervangen vs vloerverwarming laten leggen?
Dit is uiteindelijk wellicht niet de hoofdoplossing, maar als dat het verschil maakt tussen het redden van 5 graden tot -5, dan is dat wellicht acceptabel? Dat scheelt heel veel in elk geval, want hoe vaak is het kouder dan -5? Wij hebben overigens het Element van DeWarmte laten installeren als backup, dat is 3kW elektrische hulp. Ik weiger hem eigenlijk te gebruiken vanwege de stroomkosten, maar het helpt weldegelijk een hoop bij vrieskou.
Pas wel op met wwerstand tegen gebruik van het element bij echte koude... Bevriezing van de wamtewisselaar.. en daarmee schade.. denk ik ?

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-03 13:25
VickyG schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:21:
De pomp staat op ON, thermosstaat staat ON, verbruik is echt stand by stand. Circulatie is 2 l/min.

We hebben alleen een losse tado thermosstaat er bij de warmte bijgekocht. Die kon goed samenwerkingen met deze pomp begrepen we en de instellingen staan dus ook op pomp ao ingesteld .

Beneden is 55 m2 vloerverwarming van Faber in 7 cm anhydriet gelegd. Op schuimbeton dus. in de gang en keuken ligt een keramische tegel, de overige 40 m2 ligt 14 mm eiken lamel parket (8 mm mozaïek en rest is eiken plankje). Alle groepen staan open.
Beneden zit in de grote achter pui m3, rest van kozijnen is hr ++, spouw is matig geïsoleerd

Boven 2 grote radiatoren en 1 kleintje . Staan open .

Helpt deze informatie ?

Toevallig slaat ie nu echt aan! Gebruikt 0.7 kw nu
Naar mijn idee kan hij z'n warmte niet goed kwijt.
Als hij z'n warmte niet kwijt kan zal de delta-t (ta-tr) te klein worden waarna de de ta boven de gevraagde ta uitkomt waardoor de warmtepomp uit zal gaan.

N.b. Als de flow 2 l/m is staat de pomp niet in standby, (standby is 8w) maar staat hij hoogstwaarschijnlijk te wachten tot het verschil tussen ta en tr groter is dan 5 graden, waarna hij zal starten. (die groter dan 5 graden is een parameter die standaard op 5 graden staat)

Je kan het volgende doen:
- De kleine radiator dicht zetten, want die zorgt waarschijnlijk voor een kortsluiting in je watercircuit (hij kan niet voldoende warmteafgifte geven waardoor t-in van de radiator vrijwel gelijk is aan t-uit) hierdoor wordt de delta-t van je gehele systeem te klein, met als gevolg de overshoot van ta.
De andere radiatoren zal je ook moeten tunen (afklijpen met bv. voetventiel zodat ook bij die radiatoren de delta hoger wordt) (De kleine radiator kun je ook tunen, dwz bijna helemaal afknijpen)
- Stooklijn hoger zetten zodat het probleem met de minimaal 5 graden verschil tussen ta en tr niet meer optreed zodat hij meteen start als de thermostaat daarom vraagt.

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-03 13:25
WouteruitTB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:19:
[...]

Met echt koud weer iets moeten inleveren (bv 19 graden in huis) zou ik ook nog prima kunnen leven.
Goede info idd over die 3kW back up want dat speelt ook nog een grote rol.
Stel ik kom er met de warmte niet uit, zou ik dan meer baat hebben bij een dubbele Quatt of dubbele AO opstelling (of een andere partij?) Want dat is nu hele hele ding momenteel, ik kom heel ver met de huidige setup, maar mis feitelijk een halve AO in vermogen op de mindere dagen (en soms is dat maar een paar dagen per jaar en soms dus helaas zoals dit jaar bijna 3 maanden :X )
Kleine poging van mij om je misschien iets te helpen.

De Loods:
Ik heb vluchtig door je eerdere post gescant en het viel mij op dat je in de loods vloerverwarming met een pomp heb en ook een bypass, eigenlijk 2 zaken die je niet wilt hebben bij een warmtepomp.
Die bypass zit er alleen omdat de verdeler een pomp heeft.
Een grote verbetering levert het verwijderen van die pomp uit de verdeler (nieuwe verdeler of ombouwen) en daarna die bypass volledig dicht zetten.
Als je het dan nog niet red in de loods zou ik ervoor kiezen 1 of meer airco's op een lage stand mee te laten draaien (dus niet themperatuur gestuurd maar altijd aan op bv de ecostand)

Het Huis:
In de scan door jouw posts heb ik niet gezien wat voor afgiftesysteem je hebt, behalve dat het radiatoren zijn. Radiatoren zonder ventilatoren gaat eigenlijk nooit lekker werken met een warmtepomp (zie ook het commentaar wat Jevin20 geeft), omdat de temperatuur veel te hoog moet zijn om een beetje effect te hebben.
Er zijn forums om ventilatoren te maken om een radiator veel efficiënter te laten werken. Tevens zijn niet alle radiatoren even geschikt om met ventilatoren efficiënter te maken, t10 en t11 gaat niets worden, t22 en t33 kun je wel wat mee. (je Ta kan dan enorm omlaag en daarmee verhoog je de cop aanzienlijk)
Dus als eerste stap om het te verbeteren is het nodig om naar je afgifte systeem te kijken.
Hoogstwaarschijnlijk zal je nog steeds te wel te weinig capaciteit hebben voor je vijstaande huis met 1 pomp oa.
Bijvewarmen met airco onder de 5 graden zou kunnen, maar ik ben het met je eens dat het niet ideaal is (luchtstroom en geluid).
Ik zou in jou geval aan Dewarmte voor stellen om voor het huis een 2e pomp ao voor een redelijke prijs er te laten bijzetten, hiermee moet het wel lukken lijkt mij, als je de afgifte van de raditoren op orde hebt.

• WouteruitTB
Bedankt Frans,

De tips voor de loods waren idd bij de bron wat zaken aanpassen (bypass&vloerpomp) ivm de conclusie dat beide beide AO's tekorten schieten stond dat nog even op uitstel.
Had Jevin zijn tips ook al te harte genomen en ga mij binnenkort eens goed laten voorlichten over lage temperatuur radiatoren (heb nu een diverse combi in huis van vooral t21/t22 en heb ooit heatfans eronder gehad, dat alleen voegde niks toe en gaf wel lawaai en meer.)

Ik ga kijken wat haalbaar is (via rechtbijstand) bij DeWarmte qua opties en anders plannen maken + kosten voor loods laten aanpassen en huis andere lage temperatuur radiatoren (en/of vloerverwarming want beneden moet ooit nog een groot gedeelte nieuwe vloeren in)

• jevin20
belmonde schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Pas wel op met wwerstand tegen gebruik van het element bij echte koude... Bevriezing van de wamtewisselaar.. en daarmee schade.. denk ik ?
Dit begrijp ik niet, wat bedoel je?

Het element zit in lijn op de aanvoer leiding van de WP, dus die bevriest niet?

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• Irene2025
rabussa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:19:
[...]

Maar bent u zich ervan bewust dat u met de stille modus 24/7 eigenlijk meer uitgeeft dan nodig is? Hebben ze u daarover geïnformeerd toen ze de stille modus 24/7 inschakelden?
Nee hoor, het gaat erom dat de stille modus nu 24/7 aanstaat in plaats van alleen van 23:00 tot 07:00 uur. Bij mij werken deze twee schuifjes permanent zodra de stille modus is geselecteerd. ’s Nachts staat de warmtepomp/thermostaat gewoon uit.

Ik kan altijd nog terugschakelen naar de normale modus, maar daar heb ik geen behoefte aan; zo is het heerlijk stil. Mijn systeem kan dit makkelijk aan. De waterflow is rustig ingesteld op circa 10 l/m over 3 radiatoren. Omdat er maar 3 radiatoren altijd open staan, hoeft de flow ook niet hoger te zijn. Dat komt neer op ongeveer 3,2 liter per minuut per radiator.

De delta-T is hierdoor verbeterd; eerder waren de aanvoer- en retourtemperatuur bijna gelijk.

Ik vond de tekst eerst wat onduidelijk, maar als ik het goed begrijp werkt de AO overdag tussen 07:00 en 23:00 op 85%, net als in de normale modus. Tussen 23:00 en 07:00 uur gelden de twee instellingen daaronder. Dit is nu aangepast en geldt dus 24/7.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieGdgFPuVHMl16DCD_Lyyb0rJow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRTIdXZFUdrGofQTLuNaBdA6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Irene2025 op 23-02-2026 23:05 . Reden: tekst beter opgesteld. ]

• belmonde
jevin20 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Dit begrijp ik niet, wat bedoel je?

Het element zit in lijn op de aanvoer leiding van de WP, dus die bevriest niet?
Ik bedoel de warmtewisselaar.. niet het element (BUH).

• seraxje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:55
Ik vind de tekst in de app nog steeds niet helemaal duidelijk.

By default zou de pomp tussen 23:00 - 07:00 in silent mode draaien?
Maar de settings onder het knopje silent mode zijn toch alleen actief wanneer je deze silent mode ingeschakeld houdt? Welke settings kiest hij dan strandaard tussen 23:00 - 07:00 vraag ik me af..
Irene2025 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:07:
[...]

Ik vond de tekst eerst wat onduidelijk, maar als ik het goed begrijp werkt de AO overdag tussen 07:00 en 23:00 op 85%, net als in de normale modus. Tussen 23:00 en 07:00 uur gelden de twee instellingen daaronder. Dit is nu aangepast en geldt dus 24/7.
[Afbeelding]

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:04
seraxje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:45:
Ik vind de tekst in de app nog steeds niet helemaal duidelijk.

By default zou de pomp tussen 23:00 - 07:00 in silent mode draaien?
Maar de settings onder het knopje silent mode zijn toch alleen actief wanneer je deze silent mode ingeschakeld houdt? Welke settings kiest hij dan strandaard tussen 23:00 - 07:00 vraag ik me af..

[...]
Voorheen kon je de Silent Mode alleen inschakelen tussen 23:00 - 07:00 uur, de default.
Tegenwoordig kan (dit moet je aanvragen) de Silent Mode, bij wijze van, 24/7 aanstaan. De default geldt dan niet meer. Kwestie van aan en uitschakelen in de settings.

[ Voor 4% gewijzigd door BruceMW op 24-02-2026 13:09 ]

• seraxje
Aah dat eerste was mij niet duidelijk, ik dacht dat het altijd zo geweest was.
BruceMW schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:05:
[...]

Voorheen kon je de Silent Mode alleen inschakelen tussen 23:00 - 07:00 uur, de default.
Tegenwoordig kan (dit moet je aanvragen) de Silent Mode, bij wijze van, 24/7 aanstaan. De default geldt dan niet meer. Kwestie van aan en uitschakelen in de settings.

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:45
Joarie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:16:
[...]

En controleer ook even of de aansturingsdraad van de DeWarmte Raspberry Pi wel goed is aangesloten bij zowel de controller als de CV-ketel zelf. Zeker omdat je zelf al aangeeft nooit de CV te hebben aangesproken sinds de installatie en het nu pas test. Kan vaak zoiets stoms zijn als de aansluiting en niet zo zeer falen van een component :+
Inmiddels contact gehad met DeWarmte. Uiteindelijk bleek dat aan de ketelkant de kabels inderdaad niet goed waren aangesloten. Dus gefixt en toen werkte het gewoon.
Wat ik wel vreemd vind is dat DeWarmte beweert dat het wel heeft gefunctioneerd, omdat ze in de documentatie zouden zien dat het is getest na de installatie. Maar hoe het aangesloten was kan het niet zijn dat het heeft gefunctioneerd en er is niemand meer bij die ketel geweest sinds de installatie van de pomp. Ik geloof dus niets van die bewering...
Ik heb ze geadviseerd bij installatie foto's te laten maken van de aansluiting op de ketel en die te archiveren.

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-03 17:21
Ja daar is ie dan!! mijn DeWarmteMP afgelopen woensdag geinstalleerd, incl 10 meter Terrendis leiding. Beetje jammer dat de winter ineens over is :-((
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ti7KsSn6h974f5XKuedkQVicLts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqe5DbDc2s5QoIrcEXvmWh4v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4_x8NoxHmE3ARq801s_V1Eg6P0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qf5EYLNreVDCBoEAiQbKZQ1q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZpWTKoVGRLbOuc9NNAI0zk0IgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOROtEn586gK2UH3A0Bic3Xo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-DmZxZBm2W9xzDnObt3QZsd_6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgStI0v5auYbYk2OXfLyNIQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO3I8Zp0R3TlST8IniGtodmKfn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2q8PM7yXnKV5Zl9qp5lF1vh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iV-WnnIj7M4K7Pr9qkTM5TnFBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVpzLIvNCHTx3Fth30eQXD6C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAtHM2fvAY0H4C3avTbiJZcvZlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sICWgdGS5Jm4jGsnhsXEPm92.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNsQKCsNX_y7OmIAQ3UNpwEQE-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VA8h84MJDTDBBT4mhwdtST2.jpg?f=fotoalbum_large

Even een vraagje: DeWarmte kan de MP wel zien en ook instellingen aanpassen maar nog niet uitlezen. Dus daarom zie ik ook nog niets in de app. De control unit "Picobello' is bedraad verbonden met mijn KPN Experiabox V10.Maar zowel bedraad als met Wifi werkt dat niet. Degene van DeWarmte die ik vanmiddag aan de telefoon had, kwam er ook niet uit. Er lijkt ergens een poort open te moeten. Iemand?

Oja: helaas geleverd zonder frontje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilQ-ADLfd5moeQ-SFOFLMLEgBAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5OqLd4GiWEpxtvNfKdKnYsJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door WPMC op 27-02-2026 17:46 ]

• Subby!me
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16-03 09:53
Heeft er iemand ervaring met de Pomp T? We hebben nu sinds paar dagen de MP en pomp T. Helaas is het buiten warm nu waardoor de warmtepomp meer stil staat dan aan gaat. Maar wat ik zie is dat de Pomp T zich continue verwarmt door het warmte element ipv retour water. Ik dacht dat pomp t zich vooral zou verwarmen door retour water. En als het nodig de WP aan zet voor hoger retour water.

Verder weet iemand hoe het electra verbruik kan zie van Pomp en de MP? Ik krijg het niet gevonden behalve de grafieken.

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-03 09:40
Subby!me schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:50:
Heeft er iemand ervaring met de Pomp T? We hebben nu sinds paar dagen de MP en pomp T. Helaas is het buiten warm nu waardoor de warmtepomp meer stil staat dan aan gaat. Maar wat ik zie is dat de Pomp T zich continue verwarmt door het warmte element ipv retour water. Ik dacht dat pomp t zich vooral zou verwarmen door retour water. En als het nodig de WP aan zet voor hoger retour water.

Verder weet iemand hoe het electra verbruik kan zie van Pomp en de MP? Ik krijg het niet gevonden behalve de grafieken.
Op welke temperatuur heb je de T ingesteld? In principe zou het element alleen aan moeten gaan boven de 60 graden, tenzij er een storing is! Stroomverbruik staat in de app onder insights, dan moet je hem dus even op Day zetten en niet op Now. Als je op de balkjes klikt zie je wel het verbruik. Ik lees hem zelf uit door een Home Assistant integratie, stukje makkelijker.

• Subby!me
Hij staat op 60 graden. En elke keer zie het verwarmingselement element symbool branden. Nu naar 1x bad is deze gezakt zelfs naar 27 graden dit is wel even wennen nu.

• Pupp3tmast3r
Subby!me schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:39:
Hij staat op 60 graden. En elke keer zie het verwarmingselement element symbool branden. Nu naar 1x bad is deze gezakt zelfs naar 27 graden dit is wel even wennen nu.
Na een dubbele douche is het hier vaak ook een graad of 30 met de 200 liter versie. Geduld is hierin een schone zaak vaak, de temperatuur op het scherm is de onder temperatuur en betekent dus niet perse dat er helemaal geen warm water meer is. In de app moet je even checken of de balkjes in de grafiek dan groen zijn in plaats van blauw, onder de noemer electric backup usage, om zeker te zijn dat hij echt het element gebruikt. Als ik hier al m'n radiatoren sluit gaat de T ook dit gedrag vertonen omdat er dan niet voldoende temperatuur uit het cv water te halen is.

• Subby!me
We hebben de 300 liter versie. Als ik en de app kijk zien ik bijv 4kw blauw en 3kw groen op een dag. En als ik op de dag per uur kijk zie ik altijd veel blauw. Als dit weer gaat terug rekenen wat we eerst aan gasverbruik voor tapwater hadden was ongeveer 0.9 m3 per dag. En nu dus 7kw aan stroom per dag. Dit is dusver duurder.

• Pupp3tmast3r
Eens, lijkt me wel even een kwestie voor support dit. Hier gaat het element eigenlijk alleen aan bij z'n wekelijkse legionella cyclus, dus dat lijkt me niet helemaal goed gaan bij jou. Geen idee of de 300 liter versie anders werkt natuurlijk. Tijd voor een belletje ben ik bang!

• jijzietdezenaam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:18
Subby!me schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:50:

Staat het elektrisch element niet continue aan? Soort comfort instelling is dat. Als je een foto van je display stuurt kun je het zo zien:)

• jevin20
WPMC schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:42:
Ja daar is ie dan!! mijn DeWarmteMP afgelopen woensdag geinstalleerd, incl 10 meter Terrendis leiding. Beetje jammer dat de winter ineens over is :-((
Heb je al het leidingwerk zelf gedaan of heeft DeWarmte dat gedaan?

• Irene2025
Wauw, wel mooi zo Terrendis leiding. Niet eerder gezien. Ik zie veel draden lopen, zijn die allemaal van de warmtepomp?

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:11
Is er hier toevallig iemand welke een tabelletje heeft bij gehouden wat het verbruik in kWh is bij een range aan buiten temperaturen en wat de output daarbij is?

Ik kan dit natuurlijk zelf in kaart brengen maar als iemand dit al heeft gedaan scheelt dit veel werk.
Mijn doel is om dit te gebruiken voor het slimmer aansturen van de PompAO op basis van Day Ahead prijzen.

Ben benieuwd

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Subby!me
@jijzietdezenaam hierbij de foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgwsDoTQv2-rxexJtnjOFPmVQ_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaJIpzADQtM6BEwEIWI7DAVR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 168% gewijzigd door Subby!me op 03-03-2026 21:46 ]

• jijzietdezenaam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:18
Zoals ik al dacht;) je elektrische element staat continue aan. Kun je uitzetten door op het 2e knopje van links naast de powerknop te drukken. Het lampje op het display gaat dan ook uit. Hij warmt dan alleen nog op met de interne warmtepomp die via het retourwater van de pomp ao/mp werkt.

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:58
f.welvering schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:00:
Is er hier toevallig iemand welke een tabelletje heeft bij gehouden wat het verbruik in kWh is bij een range aan buiten temperaturen en wat de output daarbij is?

Ik kan dit natuurlijk zelf in kaart brengen maar als iemand dit al heeft gedaan scheelt dit veel werk.
Mijn doel is om dit te gebruiken voor het slimmer aansturen van de PompAO op basis van Day Ahead prijzen.

Ben benieuwd
Dat heb ik gedaan dit hele seizoen lang. Maar wat de situatie is per huis verschillend, heb je dan wel iets aan mijn data?

• Subby!me
Ja als ik hem uitzet gaat hij daarna meteen weer aan

• seraxje
Subby!me schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
Ja als ik hem uitzet gaat hij daarna meteen weer aan
Is het niet zo dat wanneer de pomp het niet alleen af kan(of het water niet voldoende warmte heeft) het elektrisch bij verwarmen vanzelf aanspringt?
Dit zie ik hier ook af en toe wel eens.

• Pupp3tmast3r
Ligt de verbinding met de servers er bij meerdere mensen uit?

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Pupp3tmast3r schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:24:
Ligt de verbinding met de servers er bij meerdere mensen uit?
Yup

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• mMarco
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12:53
Beste Allemaal... mijn eerste post hier. Ik ben van plan de pomp MP 1 dezer dagen te bestellen. Het lijkt mij de beste warmtepomp deal van dit moment. Het is alleen wel jammer dat DeWarmte geen optie bied om de warmtepomp helemaal lokaal aan te sturen, en je dus afhankelijk bent van grillen en voortbestaan van dit bedrijf.
Wil er iemand behulpzaam zijn met een welkomstdeal? ik geloof dat dat weer 150€ scheelt, toch lekker om dit te besparen.
@WPMC, heb jij de Terrendis leiding zelf geregeld? Ik overweeg dit ook te doen, de unit komt wel vlak bij huis maar de warmte aan/afvoer moet wel eerst zo'n 4 meter onder mijn nieuw te storten vloer heen. Dan denk ik dat dit wel handig is om te gebruiken.

• VickyG
  • Laatst online: 04-03 17:12
Hier ook weer geen verbinding met de server

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:47

The Executer

Lekker belangrijk!

Afgelopen vrijdag de PompT 200L geleverd gekregen. Ik werd eerder in de week gebeld door de transporteur dat ze niet zo vaak in het noorden komen, en of hij misschien vrijdag langs mocht komen. Dat is de dag dat ik standaard vrij ben, dus dat was geen probleem! Wat was die man blij dat dat kon!

3 kwartier voordat ze arriveerden werd ik netjes gebeld dat ze eraan kwamen. Ze hebben hem uit de vrachtauto gehaald, bij de voordeur de doos eraf gehaald en vervolgens naar boven getild. Ondanks dat hij 66KG is, is het toch wel een flinke klus. Gelukkig een modern huis dus veel ruimte bij de trap. Op de eerste verdieping even een korte pauze, en daarna door naar de tweede etage!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcFUclHFmEQqTiPq4sdRMix0l5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpyaGOGRICL1rlimruAjg1bm.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas blijkt de PompT niet goed te zijn, het scherm zit aan 1 zijde helemaal los. Er lijken schroeven te ontbreken oid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jc-bw8K0hD1xisPTAzSn5mPvh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9u4FpGmMRdFOhaScd3ATbDk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gezien dat de mannen die hem kwamen leveren ook hadden gezien, maar dacht dat hij over het schermpje had geveegd. Direct na levering het supportnummer gebeld. Middels een bandje kreeg ik te horen dat het eigenlijk alleen voor spoedeisende zaken was zoals een koud huis oid. Aangezien de installatie dichterbij komt (12 & 13 maart) toch besloten te blijven hangen. Situatie besproken, en ze nemen bij de installatie van de PompT een nieuwe kap mee.
Daarnaast kreeg ik vandaag telefoon dat het installatieteam de gekozen locatie voor de PompMP niet goedkeurt, 1 week voor installatie. Dit terwijl deze locatie met de video-intake nog goedgekeurd was. Had bij de bestelling van de nieuwe meterkast ook kabel meebesteld op lengte, waar ik nu naar alle waarschijnlijk niets aan ga hebben omdat hij veel verder weg komt te staan. Daarnaast zal er nu waarschijnlijk gegraven moeten gaan worden, gat in de fundering en een gat in de bodem van de meterkast, oftewel extra kosten die niet voorzien waren. Bovenop de garage zou nog kunnen, maar die heeft een houten plafond dus dat wordt waarschijnlijk een grote klankkast dus ook geen optie. Plus, hij moet dan de hoogte in dus ook extra kosten. Ik moet zeggen dat ik hier wel flink van baal en ben benieuwd wat de oplossing gaat worden.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• GooD2SeeYou
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-03 23:50
Beste allen,

Vraagje.
Wij hebben sinds mei 2025 de Pomp AO.
Begane grond vloerverwarming + radiatoren.
Eerste etage radiatoren.
Tweede etage (zolder) radiatoren.

We draaien de AO op AO only, dus cv alleen tapwater.
Alles werkt top op de begane grond en eerste etage behalve op zolder waar 2 slaapkamers en een badkamer zit worden de radiatoren niet warm.
Alle test gedaan:
- Voetventielen kwart slag begane grond en eerste etage.
- vloerverwarming ook kwartslag en helemaal uit ook getest. (Wanneer vloerverwarming uit word gezet is er nog maar 6L waterlow waar normaal rond de 22L waterflow is)
- alles ontlucht etc etc.
Op CV worden de radiatoren wel warm.

Is er iemand die de oplossing weet, op deze manier kunnen we ‘nog’ niet full electric.

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:20
@The Executer Dat is balalen inderdaad. Het enige dat ik kan zeggen is dat de Pomp T relatief stil is (vergelijkbaar met een koelkast) dus over een klankkast-effect zou ik me niet te veel zorgen maken.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

reinouts schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:35:
@The Executer Dat is balalen inderdaad. Het enige dat ik kan zeggen is dat de Pomp T relatief stil is (vergelijkbaar met een koelkast) dus over een klankkast-effect zou ik me niet te veel zorgen maken.
De afkeur qua locatie gaat om de PompMP. Beetje onduidelijk, heb mijn post aangepast.

• f.welvering
RudyL90 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:56:
[...]

Dat heb ik gedaan dit hele seizoen lang. Maar wat de situatie is per huis verschillend, heb je dan wel iets aan mijn data?
Deels is dat waar, maar het gaat in dit geval vooral om de buiten unit. Als je de gegevens zou willen delen, graag.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Irene2025
GooD2SeeYou schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:26:
Beste allen,

Vraagje.
Wij hebben sinds mei 2025 de Pomp AO.
Begane grond vloerverwarming + radiatoren.
Eerste etage radiatoren.
Tweede etage (zolder) radiatoren.

We draaien de AO op AO only, dus cv alleen tapwater.
Alles werkt top op de begane grond en eerste etage behalve op zolder waar 2 slaapkamers en een badkamer zit worden de radiatoren niet warm.
Alle test gedaan:
- Voetventielen kwart slag begane grond en eerste etage.
- vloerverwarming ook kwartslag en helemaal uit ook getest. (Wanneer vloerverwarming uit word gezet is er nog maar 6L waterlow waar normaal rond de 22L waterflow is)
- alles ontlucht etc etc.
Op CV worden de radiatoren wel warm.

Is er iemand die de oplossing weet, op deze manier kunnen we ‘nog’ niet full electric.
Waar gaat die 6L waterflow dan heen?
Staat de cv ook op zolder? Misschien idioot idee van mij maar zit de keer klep goed gemonteerd dat deze niet de bovenste verdieping blokkeert.

• GooD2SeeYou
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-03 23:50
Irene2025 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:44:
[...]

Waar gaat die 6L waterflow dan heen?
Staat de cv ook op zolder? Misschien idioot idee van mij maar zit de keer klep goed gemonteerd dat deze niet de bovenste verdieping blokkeert.
Hi irene,

Ik heb geen idee, kan ook 2L zijn trouwens.
Cv staat inderdaad ook op zolder.
Waar vind ik de keerklep?
Als ik cv only aan heb staan word de zolder wel warm…

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-03 22:46
Ik zit te denken om volledig van het gas af te gaan. De Pomp AO redt het volgens mij 99% van de tijd zonder backup.

De all-electric upgrade van DeWarmte vind ik eerlijk gezegd vrij duur. Daarom zit ik te denken aan een warmtepompboiler Atlantic Explorer V5 voor tapwater.

Waar ik nog over twijfel: moet ik nog een backup plaatsen voor verwarming als de cv-ketel weggaat?
Opties waar ik aan denk:
* doorstroomverwarmer van DeWarmte (aardig prijzig die alleen laten plaatsen)
* elektrische cv-ketel

Die elektrische cv wil ik dan ook gebruiken om boven af en toe te verwarmen als de kinderen in hun kamer spelen (radiatoren). Dat is hooguit 2-3 keer per week een paar uur.

Is dit een logische aanpak of zien jullie betere opties?

• Irene2025
Retep91 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:47:
Ik zit te denken om volledig van het gas af te gaan. De Pomp AO redt het volgens mij 99% van de tijd zonder backup.

De all-electric upgrade van DeWarmte vind ik eerlijk gezegd vrij duur. Daarom zit ik te denken aan een warmtepompboiler Atlantic Explorer V5 voor tapwater.

Waar ik nog over twijfel: moet ik nog een backup plaatsen voor verwarming als de cv-ketel weggaat?
Opties waar ik aan denk:
* doorstroomverwarmer van DeWarmte (aardig prijzig die alleen laten plaatsen)
* elektrische cv-ketel

Die elektrische cv wil ik dan ook gebruiken om boven af en toe te verwarmen als de kinderen in hun kamer spelen (radiatoren). Dat is hooguit 2-3 keer per week een paar uur.

Is dit een logische aanpak of zien jullie betere opties?
Ik heb mijn gas ketel vervangen voor een 6kw electrische cv ketel. Staat ingesteld op 4kw. Daarnaast een normale electrische boiler erbij gezet, dat was makkelijk zelf te plaatsen en aansluiten. Zou wel een backup erbij houden, met koude dagen zul je dit waarschijnlijk nodig hebben omdat het rendenent van een WP dan slecht is.

• Irene2025
GooD2SeeYou schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Hi irene,

Ik heb geen idee, kan ook 2L zijn trouwens.
Cv staat inderdaad ook op zolder.
Waar vind ik de keerklep?
Als ik cv only aan heb staan word de zolder wel warm…
Als de keerklep verkeerd geplaatst is, dan kan dit. Heb een pb gestuurd met uitleg.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:50
seraxje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Is het niet zo dat wanneer de pomp het niet alleen af kan(of het water niet voldoende warmte heeft) het elektrisch bij verwarmen vanzelf aanspringt?
Dit zie ik hier ook af en toe wel eens.
Kun je dit in de app zien of alleen op de pomp zelf?

• mMarco
Is er iemand die mij vriendenkorting wil geven? Het levert je zelf ook 100€ op...

• Subby!me
Het is opgelost met de pomp T. Support van de warmte heeft de code aangepast. Nu draait ie op wp i.p.v. de heater 😃

• MR. RHS
Subby!me schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:06:
Het is opgelost met de pomp T. Support van de warmte heeft de code aangepast. Nu draait ie op wp i.p.v. de heater 😃
Is het energieverbruik van verwarmen met element of in de WP modus bekend?

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:28
Bij mij zet de Pomp T de Pomp AO aan die dan eerst de hele buffer gaat verwarmen waar de Pomp T dan op de retour z'n energie aan onttrekt. Denk dat verwarmen op het element bijna voordeliger is, zeker met voldoende PV opwek.

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-03 21:05
mMarco schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:21:
Is er iemand die mij vriendenkorting wil geven? Het levert je zelf ook 100€ op...
Zoek ik ook graag. DM.

En mocht er iemand met een pomp mp in de omgeving utrecht wonen of tussen Driebergen en Rotterdam die me even de pomp mp kan laten luisteren houdt ik me aanbevolen.

• mMarco
Dank jullie wel voor de vriendenkorting, inmiddels heb ik er voldoende. Het lag aan mij dat ik niet zag dat ik pm's ontvangen had. Al mijn halve leven als een lezende tweaker aanwezig maar nog nooit aangemeld/gereageerd, excuses!

• WeakTweaker
f.welvering schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:00:

Ben benieuwd
Ik heb sinds 14 april 2025 de dagwaarden uit de app bijgehouden met de buitentemperatuur (uit Buienradar API), zie bijgevoegde grafieken. Ik heb het elektriciteitsverbruik afgeleid uit de opgewekte warmte en gerapporteerde COP-waarde. (In de grafiek met COP heb ik alleen de waarden getoond wanneer er meer dan 8 kWh warmte werd opgewekt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DMPed4W5S6eG0TUtJ0-1N81YI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QcbgDEZZtZBBxF9ur2mKPKLK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6h4h68XCGY82_AgakErPZVOhWeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xDjMLplGapTCpHURWxi63Apx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lG0VjKXhiDcReu4EZ-ee5Vwyzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/URHBQQnWpEVSpCOBYyxl7thl.png?f=fotoalbum_large
Mijn hoekwoning uit 1968 is 112 m2, is goed geïsoleerd en verwarmd met alleen radiatoren. Het grootste gedeelte van het jaar stond de stooklijn ingesteld op (buitentemperatuur/cv-temperatuur) 5/36 C en -10/48 C. De thermostaat stond continu op 20.0 of 19.5 C. De CV-ketel is niet gebruikt voor het verwarmen van de woning. Silent modus stond aan (standaard: tussen 23:00-07:00). Alleen bij de echt koude nachten heb ik Silent modus niet aan gehad.
Het is natuurlijk allemaal per situatie verschillend, maar misschien heb je hier iets aan.

• seraxje
MR. RHS schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:01:
[...]

Kun je dit in de app zien of alleen op de pomp zelf?
In de app zie je of pomp T aanstaat. Ook zie ik wel eens alleen Pomp T zonder AO. Maar op welke stand hij dan exact staat is voor zover ik weet niet uit te lezen.

Ik zou de toevoeging 'silent' op de pomp AO ook wel waarderen.. dan weet je in ieder geval altijd op welke modus hij ingesteld staat

• WPMC
jevin20 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Heb je al het leidingwerk zelf gedaan of heeft DeWarmte dat gedaan?
Graafwerk zelf gedaan( dat was de deal maar veel meer werk dan gedacht, want grond na 30 cm keihard). machinaal was geen optie want daar lopen heel veel leidingen: ik heb een complete extra meterkast in de schuur geplaatst, heb twee laadpalen, zonnepanelen (4 keer want DC en AC naar en van de schuur want omvormer in schuur) en de rest zijn data kabels alvast voor de batterij. Daar wil ik De Warmte niet in laten scheppen :-)

Dus zij hebben de terrendis van 10 meter gelegd. Wel met veel mopperen, want totaal onhandelbaar. Ik heb de rest gedaan.

Tot nu toe: nauwelijks kunnen testen ivm het warme weer....

• WeakTweaker
Ik ben mij aan het oriënteren op de volgende stap. (Van het gas af). Zoals ik in mijn vorige post schreef wordt mijn woning verwarmd met alleen radiatoren, geen vloerverwarming. Weet iemand of de Pomp T dan nog mogelijk is? Dit ivm met het lagere volume. Ik denk dan m.n. aan de situaties dat de kamerthermostaat geen warmte vraagt, maar de Pomp T wel. Ik verwacht dat de leidingtemperatuur dan snel afneemt tot ondergrens van 18 C omdat de radiatoren niet/nauwelijks warmte onttrekken aan de lucht.
1. Schakelt de Pomp T dan de Pomp AO in om de cv-leidingtemperatuur op te krikken?
2. Zou ik ook een water/water warmtepompboiler van een ander merk kunnen installeren en indien vraag 1 met ja is beantwoord, hoe kan die warmtepompboiler de Pomp AO dan inschakelen om de cv-leidingtemperatuur op minimaal 18 C te houden?
3. Heeft iemand (ervaring met) een Pomp T icm alleen radiatoren?

(Overigens gaat mijn voorkeur uit naar een water/water-wpb ipv lucht/water-wpb ivm geluid; hij zou dan op een niet afgesloten zolderoverloop komen te staan. Ik heb begrepen dat w/w-wpb stiller is)
Dank alvast!

• Pupp3tmast3r
Ik kan helaas niet al je vragen beantwoorden, maar hier draait dus een combi MP en T met vloerverwarming (losse pomp) en 2 radiatoren boven. De T zuigt inderdaad alle warmte uit het systeem en zet dan de MP aan om de leidingtemperatuur omhoog te krijgen. Op dit moment stookt de MP dan zelfs tot de stooklijn door, maar daar komt een software update voor om een aparte waarde in te kunnen stellen waar nodig. Ik programmeer mijn vloerverwarmingspomp zelf aan de hand van de aanvoertemperatuur en zet de stooklijn met deze buitentemperatuur gewoon een stuk lager (zodra de thermostaat eigenlijk uit gaat). Zodra de T begint te verwarmen zet ik dan ook de vloerverwarmingspomp aan om de warmte uit de vloer te halen (koelt dus ook licht de woonkamer af). Dit werkt hier prima met een goede 50 vierkante meter aan vloerverwarming, dus het is misschien een beetje afhankelijk van de hoeveelheid radiatoren in je huis.

Als toevoeging nog even het geluid. De T staat hier op een open zolder, als hij draait klinkt het een beetje als een koelkast die net is aangezet, verre van storend maar wel degelijk hoorbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Pupp3tmast3r op 09-03-2026 22:37 ]

• MR. RHS
WeakTweaker schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:15:
Ik ben mij aan het oriënteren op de volgende stap. (Van het gas af). Zoals ik in mijn vorige post schreef wordt mijn woning verwarmd met alleen radiatoren, geen vloerverwarming. Weet iemand of de Pomp T dan nog mogelijk is? Dit ivm met het lagere volume. Ik denk dan m.n. aan de situaties dat de kamerthermostaat geen warmte vraagt, maar de Pomp T wel. Ik verwacht dat de leidingtemperatuur dan snel afneemt tot ondergrens van 18 C omdat de radiatoren niet/nauwelijks warmte onttrekken aan de lucht.
1. Schakelt de Pomp T dan de Pomp AO in om de cv-leidingtemperatuur op te krikken?
2. Zou ik ook een water/water warmtepompboiler van een ander merk kunnen installeren en indien vraag 1 met ja is beantwoord, hoe kan die warmtepompboiler de Pomp AO dan inschakelen om de cv-leidingtemperatuur op minimaal 18 C te houden?
3. Heeft iemand (ervaring met) een Pomp T icm alleen radiatoren?

(Overigens gaat mijn voorkeur uit naar een water/water-wpb ipv lucht/water-wpb ivm geluid; hij zou dan op een niet afgesloten zolderoverloop komen te staan. Ik heb begrepen dat w/w-wpb stiller is)
Dank alvast!
Ik heb de pompT in combinatie met de PompAO op een huis van 155 m2 met gebooste radiatoren. Werkt prima, wat mij is opgevallen is dat de radiatoren die na PompT zijn aangesloten geen of weinig warmte afgeven op het moment dat de PompT gaat verwarmen. Bij de radiatoren aan het begin van het circuit valt dit mee. De PompAO schakelt ook automatisch bij indien deze niet aanstaat.

Er zijn nog wel wat zaken onhandig in de bediening van de PompT. Het schema dat je kunt instellen op basis van setpoint is de temperatuur onderin het vat en het laagste setpoint is 40 graden, duikt het hieronder dan gaat die verwarmen of je het wilt of niet. Dat is niet handig met name op een koude winterdag, dan wil je op een zelf gekozen moment verwarmen. Daarnaast is het schema beperkt instelbaar (aantal tijdsvakken op een dag) maar niet schema’s per dag.

• WeakTweaker
Dank voor de reacties!
MR. RHS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:30:
[...]
De PompAO schakelt ook automatisch bij indien deze niet aanstaat.
Waarbij dus net als bij @Pupp3tmast3r wordt verwarmd tot de stooklijn?
Er zijn nog wel wat zaken onhandig in de bediening van de PompT. Het schema dat je kunt instellen op basis van setpoint is de temperatuur onderin het vat en het laagste setpoint is 40 graden, duikt het hieronder dan gaat die verwarmen of je het wilt of niet. Dat is niet handig met name op een koude winterdag, dan wil je op een zelf gekozen moment verwarmen.
Bedoel je dat je op dat moment je huis dan niet warm genoeg krijgt? Of dat je liever hebt dat de Pomp T op een gunstiger moment qua zonnestroom/energieprijs de temperatuur weer opkrikt?
Daarnaast is het schema beperkt instelbaar (aantal tijdsvakken op een dag) maar niet schema’s per dag.
Je bedoelt een schema per dag van de week? Bijvoorbeeld in het weekend op een ander moment verwarmen dan door de week. Het ingestelde schema is dus elke dag hetzelfde?

• Beunvakker
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:46
Nou kom ik ook maar op Tweakers om even te sparren..
Al enige vragen op Reddit gesteld maar ik zie door de pompen het bos niet meer.
Ik wil graag (moet) mijn ketel vervangen, die hangt nou houtjetouwtje aan een profesorische 5x7 wand omdat ik de schouw heb weggesloopt waar die aan vast zat. Levensduur is nog een jaar of 2 dus betalen om hem op te schuiven gaat het ook niet worden. Dan dus of een nieuwe ketel of over naar een warmtepomp..
Hele zoektocht geweest maar nu neig ik naar DeWarmte MP en Pomp T 200L (300L past niet in mijn keldertje...)

Even wat context van de woning

Hoekwoning 1930, 100m2, volledig gerenoveerd.
Historisch gasverbruik:
De woning in april 24 gekocht dus weinig data.. in 2025 ook begonnen met renoveren dus nog een hoger verbruik dan dit jaar.
2025: 1100 M3 gas verbruikt (waarvan 421 in januari + februari).
2026: tot nu toe 300 kuub, dus voor januari en februari een afname van 120 kuub t.o.v. vorig jaar. Lekker makkelijke vergelijking zo maar in 2025 was het volledige dak ongeïsoleerd en halverwege 2025 pas dicht gegaan. ik verwacht op zon 900-1000 kuub uit te komen.
Sinds december staat de ketel ook op 45 graden en 6kW, -10 buitentemperatuur doorgekomen zonder ook maar enige verandering te merken binnen qua warmte.
Afgiftesysteem:
- 35 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open
- 5 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden geen flauw idee, het zijn erg grote radiatoren, 3x T20 60x160 voor kamers van 3x4x3 en een yaga tempo op zolder.
SWW:
- plek voor boiler: Binnenunit wil ik in de kelder neerzetten, 200L past net, 300L gaat niet in de kelder en verder nergens echt plek voor dat ding.
- kan dus met Dewarmte niet hoger dan 200, gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen nu. is 200 dan voldoende? (we hebben een bad). Ik krijg niet helemaal duidelijk of ik er een vat naast zou kunnen zetten mocht het echt te klein zijn.
- DWTW aanwezig? : Nee.
Warmtepompvoorkeur:
MP of Sparrow
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Van DeWarmte ondertussen een offerte gehad:
Prijs Pomp MP (16.5 kW monoblock warmtepomp):

- Bruto: €8.235 (waarvan ISDE-subsidie: €3.250)

- Netto: €4.985 incl. basisinstallatie & 2 jaar productgarantie

+ Prijs Pomp T (200 liter water/water warmtepompboiler):

- Brutoprijs: €4.850 (waarvan ISDE-subsidie: €950)

- Nettoprijs: €3.900 inclusief btw & basisinstallatie
Na subsidie dus net geen 9k aan kosten.

Concreet mijn vragen:
Ik heb een aardig laag gasverbruik, is een warmtepomp dan uberhaubt nodig, of kan ik beter een nieuwe ketel neerplempen van 2k..

Pomp MP lijkt me voor mijn woning en gasverbruik behoorlijk overpowered.. Er werd me telefonisch verteld dat dat niks uitmaakt en pendelen niet gebeurt/niet zo erg zou zijn. Is deze pomp een goeie keuze of kan ik beter naar een Sparrow kijken (overigens duurder dan Pomp MP zover ik nu zie).

Is 200L voldoende?

Is de binnenunit in de kelder een probleem? Kelder is altijd droog en geen last van grondwater hierzo.

Zie ik nog dingen over het hoofd?

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-03 14:49

dlenstra

....

Beunvakker schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:00:
Ik wil graag (moet) mijn ketel vervangen, die hangt nou houtjetouwtje aan een profesorische 5x7 wand omdat ik de schouw heb weggesloopt waar die aan vast zat. Levensduur is nog een jaar of 2 dus betalen om hem op te schuiven gaat het ook niet worden. Dan dus of een nieuwe ketel of over naar een warmtepomp..
Hele zoektocht geweest maar nu neig ik naar DeWarmte MP en Pomp T 200L (300L past niet in mijn keldertje...)

Historisch gasverbruik:
De woning in april 24 gekocht dus weinig data.. in 2025 ook begonnen met renoveren dus nog een hoger verbruik dan dit jaar.
2026: tot nu toe 300 kuub, dus voor januari en februari een afname van 120 kuub t.o.v. vorig jaar. Lekker makkelijke vergelijking zo maar in 2025 was het volledige dak ongeïsoleerd en halverwege 2025 pas dicht gegaan. ik verwacht op zon 900-1000 kuub uit te komen.
Sinds december staat de ketel ook op 45 graden en 6kW, -10 buitentemperatuur doorgekomen zonder ook maar enige verandering te merken binnen qua warmte.
Afgiftesysteem:
- 35 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open
- 5 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden geen flauw idee, het zijn erg grote radiatoren, 3x T20 60x160 voor kamers van 3x4x3 en een yaga tempo op zolder.
SWW:
- plek voor boiler: Binnenunit wil ik in de kelder neerzetten, 200L past net, 300L gaat niet in de kelder en verder nergens echt plek voor dat ding.
- kan dus met Dewarmte niet hoger dan 200, gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen nu. is 200 dan voldoende? (we hebben een bad). Ik krijg niet helemaal duidelijk of ik er een vat naast zou kunnen zetten mocht het echt te klein zijn.
Warmtepompvoorkeur:
MP of Sparrow
het wordt uitbesteed

[...]

Concreet mijn vragen:
Ik heb een aardig laag gasverbruik, is een warmtepomp dan uberhaubt nodig, of kan ik beter een nieuwe ketel neerplempen van 2k..

Pomp MP lijkt me voor mijn woning en gasverbruik behoorlijk overpowered.. Er werd me telefonisch verteld dat dat niks uitmaakt en pendelen niet gebeurt/niet zo erg zou zijn. Is deze pomp een goeie keuze of kan ik beter naar een Sparrow kijken (overigens duurder dan Pomp MP zover ik nu zie).

Is 200L voldoende?

Is de binnenunit in de kelder een probleem? Kelder is altijd droog en geen last van grondwater hierzo.

Lijkt een klein beetje op mijn situatie.
Hier vrijstaand uit 1950, 110 m2. Inmiddels aardig nageïsoleerd. Gasverbruik zat voorheen rond de 950 - 1000m3 per jaar. Ongeveer 45m2 vloerverwarming hoh 10. diameter 16 met een pomploze verdeler in een dikke betonvloer. Boven 3 slaapkamers met jaga's.
Sinds maart vorig jaar staat hier een Pomp AO en een Pomp T 200 liter. Hier ook 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Klein bad, douche met douche WTW. Gaat hier voor nu goed. Heb wel in gedachten dat als 200 liter ooit te krap zou worden dat ik er een simpele boiler in serie achter zou zetten. Dan regelt de pomp T het opwarmen en zou de boiler daarachter het alleen op temperatuur moeten houden. nu dus nog niet nodig.

Qua verwarming er dus inmiddels een jaar ervaring mee. Geen moment in de kou gezeten. Afgelopen januari ook goed doorgekomen, maar daar heeft de pomp AO af en toe wel hard voor moeten werken. Ik heb geen backup element T, maar ook de defrosts goed doorgekomen. Dat dankzij de dikke betonvloer waar veel warmte in zit.

Een MP zou dat denk ik goed moeten kunnen redden, misschien zelfs wel wat overpowerd. Ik zou nu wel voor de MP, ipv de AO kiezen trouwens. Kan mooi terug moduleren en er zit standaard een backup in. Die is er niet bij de AO en de meerprijs daarvan brengt je inde buurt van de MP.
WeakTweaker schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:53:
Dank voor de reacties!

[...]

[...]

Bedoel je dat je op dat moment je huis dan niet warm genoeg krijgt? Of dat je liever hebt dat de Pomp T op een gunstiger moment qua zonnestroom/energieprijs de temperatuur weer opkrikt?

[...]

Je bedoelt een schema per dag van de week? Bijvoorbeeld in het weekend op een ander moment verwarmen dan door de week. Het ingestelde schema is dus elke dag hetzelfde?
Hier draait de pomp T regelmatig zonder dat de AO bijspringt. Wanneer de watertemperatuur in het cv circuit onder een bepaalde temperatuur komt slaat de AO aan. Die regelt dan inderdaad naar de stooklijn die bij die buitentemperatuur hoort. Dat is wat mij betreft niet wenselijk. Dus goed om te horen dat daar nog iets voor ontwikkeld wordt.

Schema is voor nu niet per dag verschillend in te stellen. Wel zou je er voor kunnen kiezen om dat geheel automatisch te laten regelen aan de hand van dynamische tarieven en zonneopbrengst. Gaat dan via een externe partij en heb ik nu niet voor gekozen. Ik heb een schema ingesteld dat hij verwarmt op tijdstippen waarop regelmatig zonopbrengst is en een blokje in de ochtend voor het douchen.

[ Voor 16% gewijzigd door dlenstra op 11-03-2026 10:39 ]

• MR. RHS
WeakTweaker schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:53:
Dank voor de reacties!

[...]

Klopt
[...]

Ja, met name het gedeelte aan het einde van het circuit. Dus waar de Pomp T inkoppelt is wel van belang
[...]

Exact dat, in de toekomst wil ik gaan proberen of ik in combinatie met een Homey dit wat geavanceerder kan aansturen.

• stpieter
  • Laatst online: 16-03 09:38
Beunvakker schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:00:

Historisch gasverbruik:
Afgiftesysteem:
SWW:
Warmtepompvoorkeur:
MP of Sparrow
het wordt uitbesteed

[...]

Concreet mijn vragen:

Is 200L voldoende?

Als antwoord op je vraag, en in aanvulling op mijn post van december:
Hier 220m2 vvo, sinds maart 2024 van het gas af, pomp AO, en voor SWW een 100 liter e-boiler die alleen tijdens de drie laagste tariefuren wordt opgewarmd (65 gr) (via HW stekker, dit jaar 2026 overgegaan op dynamisch contract). E-Boiler gebruikt ca 3,3 kWh / dag gemiddeld (als onze drie dochters thuis zijn draai ik hem op 75gr, continue verwarmen en dan wordt het makkelijk 10 kWh). Hiervan ca 700kWh van de zon en 500 kWh uit het net: kosten voor SWW hiermee €60,- per jaar. Boiler van de Hornbach, €250, ik ga er misschien nog een ophangen welke in serie vóór de eerste komt, deze wordt dan via HW aangestuurd om alleen te stoken op zonnestroom wanneer deze niets oplevert. Daarmee heb ik dan 200 liter aan 65 gr voor €60 / jaar. Onze 220m2 verwarmen met alleen de pomp AO lukt zeker niet, november-februari moet ik bijstoken met 3 airco's omdat het effectieve vermogen van de pomp AO beneden 3gr C terugzakt naar 4,5 kWh waardoor de stooklijn niet meer gehaald wordt: ik mag blij zijn wanneer de aanvoertemp boven de 30 gr komt. Dus achteraf had ik graag de MP geïnstalleerd maar die was er toe nog niet. Al met al toch erg tevreden, de pomp AO is ook nog eens zeer stil vergeleken met andere warmtepompen in deze buurt.
Nog wat cijfers ter vergelijk: voorheen 2500m3 gas per jaar, nu 3600kWh voor de pomp AO, aangevuld met 1200 kWh voor de airco's nov- februari, en 1200 kWh voor de eBoiler. Totaal electriciteits verbruik 8000 kWh. Conclusie: ook de pomp MP zal fors inzakken qua productie rond / voorbij het vriespunt, dus ik zou deze kiezen zeker als je er de pomp T bij wil zetten....

[ Voor 3% gewijzigd door stpieter op 11-03-2026 18:53 ]

Pomp AO 4-7kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l, regenwater voor WC en wasmachine

• Peter777
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-03 12:07
Dat inzakken lijkt mij vooralsnog wel mee te vallen, zeg ik voorzichtig. Ze specificeren 11,4 kW bij min 10. Is het ook waar? In de koude periode in januari 2026 bleef de MP bij mij rond de 12 kW leveren (zonder elektrisch element). Diverse dagen van 175 kWh geleverde warmte. Je haalt niet 12 kW x 24 uur = 288 kWh, door de vele anti-vorst cycli, maar ook omdat de thermostaat niet altijd blijft vragen. Ik reken altijd met 1 m3 aardgas levert 35 MJ ofwel ongeveer 10 kWh. Dan zou 175 kWh overeenkomen met 17,5 m3 aardgas. Als je je historisch gasverbruik kent kan je zien wat de piekverbruiken per dag zijn en hoeveel dagen per jaar je het dan niet zou halen met alleen de MP. Die overigens nog wel 3 kW elektrisch extra kan. Ik heb ook wel eens bijverwarmd met een 5 kW airco, maar dat begrijpt een EvoHome niet zo goed meer en die gaat dan uren niet meer vragen terwijl de actuele temperatuur onder het setpoint ligt.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Gister en vandaag is de oplevering geweest van mijn systeem. Betreft de PompMP + PompT. Zal even zien wanneer ik foto's kan plaatsen, heb behoorlijk migraine nu.

Wat ik mij afvraag, ik zie alleen de PompMP, zou ik de T ook moeten zien in de app?

Deze heb ik overigens zelf maar qua tijd goed gezet, stond op 20:00 uur in de avond ergens.

• Pupp3tmast3r
The Executer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:48:
Gister en vandaag is de oplevering geweest van mijn systeem. Betreft de PompMP + PompT. Zal even zien wanneer ik foto's kan plaatsen, heb behoorlijk migraine nu.

Wat ik mij afvraag, ik zie alleen de PompMP, zou ik de T ook moeten zien in de app?

Deze heb ik overigens zelf maar qua tijd goed gezet, stond op 20:00 uur in de avond ergens.
Je zou ze inderdaad allebei onder Products moeten zien, tijd zou ook via de controller goed moeten staan. Denk dat het een gevalletje slechte communicatie is. Is de T draadloos of bedraad aangesloten?

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Pupp3tmast3r schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:51:
[...]

Je zou ze inderdaad allebei onder Products moeten zien, tijd zou ook via de controller goed moeten staan. Denk dat het een gevalletje slechte communicatie is. Is de T draadloos of bedraad aangesloten?
Ze hebben de T bedraad gehad om de eerste communicatie op te zetten. Daarna heeft hij een screenshot met de WiFi instellingen doorgestuurd naar zijn collega op kantoor welke de gegevens erin heeft gezet.

• Pupp3tmast3r
The Executer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:55:
[...]

Ze hebben de T bedraad gehad om de eerste communicatie op te zetten. Daarna heeft hij een screenshot met de WiFi instellingen doorgestuurd naar zijn collega op kantoor welke de gegevens erin heeft gezet.
Ah, ik bedoelde meer de communicatie tussen de T en de controller (die dus ook het signaal van je thermostaat ontvangt). Bij mij zit de T zelf niet op WiFi maar met een kabel verbonden aan de controller zodat die hem kan aansturen. Als daar ergens iets misgaat krijg je dit soort klachten, is support bij mij nu ook mee bezig omdat mijn T geen temperatuurwijziging wil opslaan vanuit de app.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Pupp3tmast3r schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:03:
[...]

Ah, ik bedoelde meer de communicatie tussen de T en de controller (die dus ook het signaal van je thermostaat ontvangt). Bij mij zit de T zelf niet op WiFi maar met een kabel verbonden aan de controller zodat die hem kan aansturen. Als daar ergens iets misgaat krijg je dit soort klachten, is support bij mij nu ook mee bezig omdat mijn T geen temperatuurwijziging wil opslaan vanuit de app.
Net even gekeken, zit hier ook bedraad aangesloten op de controller

• Pupp3tmast3r
The Executer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:22:
[...]

Net even gekeken, zit hier ook bedraad aangesloten op de controller
Dan lijkt het me een communicatie error, maar aangezien je installatie net klaar is kan het ook zijn dat DeWarmte nog bezig is met het inregelen op afstand. Ik had de eerste 5 dagen sowieso geen app. Even een belletje aan wagen dus!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Pupp3tmast3r schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Dan lijkt het me een communicatie error, maar aangezien je installatie net klaar is kan het ook zijn dat DeWarmte nog bezig is met het inregelen op afstand. Ik had de eerste 5 dagen sowieso geen app. Even een belletje aan wagen dus!
Gebeld met support, T bleek nog niet gekoppeld te zijn aan mijn account. Dit is gelijk aangepast. Daarnaast wordt er nogmaals achteraan gegaan waarom er geen vervanging voor het losse scherm geregeld is. Aangegeven dat ze wat mij betreft de rit voor de topkap van T en het frontpaneel van MP in 1 rit mogen. Er werd mij toen verteld dat ze misschien het paneel opsturen met korting op de factuur. Nog even afwachten tot ik hier meer van hoor.
Aangezien het vat er al een aantal uren over doet om op te warmen en de vrouw straks wil douchen even in de handleiding gekeken. Er zijn 2 opties om geforceerd sneller op te warmen:

- Boostmodus activeren
- Geforceerd instellen op 70 graden

Bij het activeren van de boostmodus zie ik het stroomverbruik pieken, maar dat is maar voor een paar tellen, daarna schiet hij weer terug. Hij lijkt hem niet vast te houden. Daarna geforceerd naar 70 graden gezet, maar hij blijft op 300w doorpruttelen ipv te boosten. Herkennen jullie dit?

• Pupp3tmast3r
Bij mij doet die snelle boostfunctie het dus alleen boven de 60 graden, dus daar moet ik hem dan ook op instellen voordat ik die boost activeer, anders valt hij inderdaad weer uit.

• RudyL90
Is het niet tijd dat mensen met een pomp MP/T een eigen aparte topic gaan starten? :')

• jevin20
RudyL90 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:21:
Is het niet tijd dat mensen met een pomp MP/T een eigen aparte topic gaan starten? :')
Haha, I tried......
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2276752

• WPMC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAV8MUp2Co4ydlnLq5PnQbsTyAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhIYxwz4vkjnJ68zrg3HZ2Ea.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand bekend met dit probleem? Gisteren is de stroom er even afgeweest maar dat mag geen invloed hebben. Nu al vanalles geprobeerd. Reset stroom er opnieuw af. Aan uit.

• f.welvering
WPMC schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:31:
[Afbeelding]

Iemand bekend met dit probleem? Gisteren is de stroom er even afgeweest maar dat mag geen invloed hebben. Nu al vanalles geprobeerd. Reset stroom er opnieuw af. Aan uit.
ff support contacten.
Heb dit in het verleden ook al eens gehad, was destijds een software bug welke geplet werdt met een patch.
Pomp werkte er bij mij ook niet meer door dus ik heb beroep gedaan op de storingsdienst (menu optie bij bellen)

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

RudyL90 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:21:
Jammer van die trieste smiley :| . Denk dat we in dit topic redelijk hetzelfde doel hebben toch? :)

Maar goed, om aan je wens te voldoen, en voor een ieder die foto's wil zien en wil lezen hoe de installatie vergaan is van de PompMP met PompT, zie mijn post in het FE topic: The Executer in "Ervaringen met DeWarmte All Electric"

[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 13-03-2026 20:06 ]

• RudyL90
The Executer schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:54:
[...]

Jammer van die trieste smiley :| . Denk dat we in dit topic redelijk hetzelfde doel hebben toch? :)

Maar goed, om aan je wens te voldoen, en voor een ieder die foto's wil zien en wil lezen hoe de installatie vergaan is, zie mijn post in het FE topic: The Executer in "Ervaringen met DeWarmte All Electric"
Blijft mooi hoe iedereen zijn eigen interpretaties heeft van emojis. Het is niet mijn bedoeling tweakers met een MP/T te verjagen. Maar ik stoor mijzelf soms aan posts die over MP/T specifieke zaken gaan en ik wilde vooral peilen of anderen er ook zo over denken. Kan me ook voorstellen dat andere AO eigenaren er juist graag over lezen en dan zou het zonde zijn als MP/T eigenaren naar hun eigen topic vertrekken.
Laten we het democratisch houden:
https://poll-maker.com/poll5737475x86Ce4D57-168

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

RudyL90 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:16:
[...]

Blijft mooi hoe iedereen zijn eigen interpretaties heeft van emojis. Het is niet mijn bedoeling tweakers met een MP/T te verjagen. Maar ik stoor mijzelf soms aan posts die over MP/T specifieke zaken gaan en ik wilde vooral peilen of anderen er ook zo over denken. Kan me ook voorstellen dat andere AO eigenaren er juist graag over lezen en dan zou het zonde zijn als MP/T eigenaren naar hun eigen topic vertrekken.
Laten we het democratisch houden:
https://poll-maker.com/poll5737475x86Ce4D57-168
Sorry, mijn verwoording was niet helemaal handig :$ . Wat ik bedoelde was, een smiley die triest kijkt. Mijn excuses!

• RudyL90
The Executer schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:05:
[...]

Sorry, mijn verwoording was niet helemaal handig :$ . Wat ik bedoelde was, een smiley die triest kijkt. Mijn excuses!
Nee, ik moet mijn excuses aanbieden. Ik had best wat directer mogen communiceren! Sorry daarvoor.
Tot nu toe ziet de poll ernaar uit dat de MP/T eigenaren lekker hier laten posten!

• Subby!me
MR. RHS schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Is het energieverbruik van verwarmen met element of in de WP modus bekend?
Ja scheelt best veel. Met heater 2de per uur. Wat neer kwam op per dag ongeveer 7kw na 4 douchebeurten. Nu via de warmtepomp ongeveer 2kw per per dag. Hij verbruikt via WP maar 300watt. Duurt wel langer maar is veel zuiniger.

• RudyL90
RudyL90 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 06:27:
[...]

Nee, ik moet mijn excuses aanbieden. Ik had best wat directer mogen communiceren! Sorry daarvoor.
Tot nu toe ziet de poll ernaar uit dat de MP/T eigenaren lekker hier laten posten!
Geen idee hoeveel mensen hier actief zijn, maar ik heb iets van tussen de 15 en 17 stemmen op de poll en 63% stemt dat MP/T tweakers hier mogen blijven posten of dat het ze niet uitmaakt. Een ruime meerderheid. Ik trek mij nederig terug: excusses voor deze vervuiling van de thread. 🤐
Laten we dus open blijven posten over alles wat met DeWarmte te maken heeft!

[ Voor 4% gewijzigd door RudyL90 op 14-03-2026 17:25 ]

• stpieter
  • Laatst online: 16-03 09:38
Blij toe dat we hier zowel ervaringen met de pomp AO, MP en T kunnen blijven volgen! Zo druk is het hier ook weer niet ;-)

Pomp AO 4-7kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l, regenwater voor WC en wasmachine

• Martijn75
  • Laatst online: 16-03 18:46
Ik oriënteer mij op een warmtepomp maar heb ondertussen meerdere installateurs over de vloer gehad mbt diverse warmtepompen. In onze woning is het niet mogelijk om op een makkelijke/mooie manier een verbinding te krijgen tussen de buitenunit en een aansluiting bij de ketel (eerste verdieping). De enige mogelijkheid is om een aansluiting op de hoofdleiding van de cv te maken in de kruipruimte. Tot nu toe geven alle installateurs aan dat dit niet mogelijk is omdat dan de ketel en de warmtepomp dan tegen elkaar in gaan werken in een hybride opstelling. Ook het warmteverlies in de kruipruimte zou dan te groot zijn.

Een full-electric oplossing heb ik nog voorgesteld maar hierbij gaven ze nog aan dat dit ook niet mogelijk is omdat dan ook het binnendeel van de warmtepomp in de kruipruimte zou moeten staan. Dit lijkt mij qua vocht e.d. niet wenselijk inderdaad. Eventueel zou het binnendeel nog in de hal kunnen staan maar een eventueel buffervat is dan ook alleen in de kruipruimte mogelijk. Ik zou dan alleen voor het verwarmen overgaan naar full electric door de ketel op tapwater-only te zetten.

Mijn situatie betreft een vrijstaande woning met 110m2 vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Deze radiatoren staan eigenlijk allemaal dicht omdat ik een elektrische radiator in de badkamer heb. De vloerverwarming bestaat uit 10 groepen en zitten op 1 verdeler.

Mijn vraag is zou een Pomp A0 of MP wel werken in mijn situatie? DeWarmte geeft op hun site aan dat ze flexibel zijn qua aansluiting. Is dit wel mogelijk in deze opstelling? Zijn er mensen met vergelijkbare situaties?

En als dit wel zou kunnen, wat is dan de beste optie A0 of MP?

• WeakTweaker
De Pomp AO/MP hoeft niet bij de CV aangesloten te worden en kan dus waarschijnlijk op de centrale CV-leiding. DeWarmte werkt volgens mij niet met een buffervat (en ik verwacht dat dat ook niet nodig is wanneer je 110 m2 vloerverwarming hebt). All Electric (woning verwarmen+ sanitair warm water) werkt met toevoeging van de Pomp T, die bijvoorbeeld op de plek kan komen waar de CV-ketel stond.
Vwb Pomp AO of Pomp MP: is de hele woning 110 m2 of groter? Wat is je gasverbruik nu?

• MR. RHS
Ik kan dit beamen. Onze PompAO is opgesteld naast de entree van onze woning. Via de kruipruimte is die daar aangesloten op het CV-circuit dat daar aanwezig is. De CV stond aan de compleet andere kant van het huis. Inmiddels zijn we all-electric gegaan door de Pomp T ook aan te schaffen. Werkt prima voor ons. Wel is de PompAO wat onderbemeten als het heel koud is, dan kan die ons huis niet op temperatuur houden (155 m2, met gebooste radiatoren).

Ik heb nog op de planning staan om de ongeisoleerde leidingen in de kruipruimte te gaan isoleren om het opwarmen van de kruipruimte tegen te gaan en te zorgen dat de warmte naar de radiatoren gaat ipv een warme kruipruimte.

• Martijn75
WeakTweaker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:39:
De Pomp AO/MP hoeft niet bij de CV aangesloten te worden en kan dus waarschijnlijk op de centrale CV-leiding. DeWarmte werkt volgens mij niet met een buffervat (en ik verwacht dat dat ook niet nodig is wanneer je 110 m2 vloerverwarming hebt). All Electric (woning verwarmen+ sanitair warm water) werkt met toevoeging van de Pomp T, die bijvoorbeeld op de plek kan komen waar de CV-ketel stond.
Vwb Pomp AO of Pomp MP: is de hele woning 110 m2 of groter? Wat is je gasverbruik nu?
De hele benedenverdieping heeft vloerverwarming en is 110m2. Mijn gasverbruik is nu zo'n 1250m3.
Ik wil ook eerst de ketel laten zitten voor warm water en op termijn deze te laten vervangen door een Pomp T.
De afstand van de buitenunit naar de leidingen is ongeveer 6 meter dus in ieder geval goed isoleren.

• Martijn75
MR. RHS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:47:
Ik kan dit beamen. Onze PompAO is opgesteld naast de entree van onze woning. Via de kruipruimte is die daar aangesloten op het CV-circuit dat daar aanwezig is. De CV stond aan de compleet andere kant van het huis. Inmiddels zijn we all-electric gegaan door de Pomp T ook aan te schaffen. Werkt prima voor ons. Wel is de PompAO wat onderbemeten als het heel koud is, dan kan die ons huis niet op temperatuur houden (155 m2, met gebooste radiatoren).

Ik heb nog op de planning staan om de ongeisoleerde leidingen in de kruipruimte te gaan isoleren om het opwarmen van de kruipruimte tegen te gaan en te zorgen dat de warmte naar de radiatoren gaat ipv een warme kruipruimte.
Ik heb volgende week een technische inspectie van DeWarmte staan dus ben benieuwd waar ze mee komen.

• WPMC
Martijn75 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:17:
Ik oriënteer mij op een warmtepomp maar heb ondertussen meerdere installateurs over de vloer gehad mbt diverse warmtepompen. In onze woning is het niet mogelijk om op een makkelijke/mooie manier een verbinding te krijgen tussen de buitenunit en een aansluiting bij de ketel (eerste verdieping). De enige mogelijkheid is om een aansluiting op de hoofdleiding van de cv te maken in de kruipruimte. Tot nu toe geven alle installateurs aan dat dit niet mogelijk is omdat dan de ketel en de warmtepomp dan tegen elkaar in gaan werken in een hybride opstelling. Ook het warmteverlies in de kruipruimte zou dan te groot zijn.

Een full-electric oplossing heb ik nog voorgesteld maar hierbij gaven ze nog aan dat dit ook niet mogelijk is omdat dan ook het binnendeel van de warmtepomp in de kruipruimte zou moeten staan. Dit lijkt mij qua vocht e.d. niet wenselijk inderdaad. Eventueel zou het binnendeel nog in de hal kunnen staan maar een eventueel buffervat is dan ook alleen in de kruipruimte mogelijk. Ik zou dan alleen voor het verwarmen overgaan naar full electric door de ketel op tapwater-only te zetten.

Mijn situatie betreft een vrijstaande woning met 110m2 vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Deze radiatoren staan eigenlijk allemaal dicht omdat ik een elektrische radiator in de badkamer heb. De vloerverwarming bestaat uit 10 groepen en zitten op 1 verdeler.

Mijn vraag is zou een Pomp A0 of MP wel werken in mijn situatie? DeWarmte geeft op hun site aan dat ze flexibel zijn qua aansluiting. Is dit wel mogelijk in deze opstelling? Zijn er mensen met vergelijkbare situaties?

En als dit wel zou kunnen, wat is dan de beste optie A0 of MP?
Dit lijk wat op mijn situatie: 90 m2 VV beneden, boven ook VV maar nauwelijks aan. Ik heb ook diverse installateurs gehad, met ' beren op de weg'maar heb uiteindelijk 3 weken geleden de MP laten installateren. Als je een maar pages terugleest kom je het tegen. Mijn Pomp MP staat 10 meter van mijn huis, maar i super stil ( daar had ik het niet voor hoeven doen) en is rechtstreeks op mijn VV verdeler aangesloten. Leidingen in de kruipruimte lijken me prima te isoleren. Tegen werkende CV ketel: geen last van want die wordt enkel nog gebruikt voor SWW en die gaat er binnenkort uit omdat daar een losse WP boiler voor in de plaats komt. De MP heeft voldoende vermogen om het hele huis zonder ketel te verwarmen (2009 bij mij)
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste