Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09:20
De Pomp AO/MP hoeft niet bij de CV aangesloten te worden en kan dus waarschijnlijk op de centrale CV-leiding. DeWarmte werkt volgens mij niet met een buffervat (en ik verwacht dat dat ook niet nodig is wanneer je 110 m2 vloerverwarming hebt). All Electric (woning verwarmen+ sanitair warm water) werkt met toevoeging van de Pomp T, die bijvoorbeeld op de plek kan komen waar de CV-ketel stond.
Vwb Pomp AO of Pomp MP: is de hele woning 110 m2 of groter? Wat is je gasverbruik nu?

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:36
Ik kan dit beamen. Onze PompAO is opgesteld naast de entree van onze woning. Via de kruipruimte is die daar aangesloten op het CV-circuit dat daar aanwezig is. De CV stond aan de compleet andere kant van het huis. Inmiddels zijn we all-electric gegaan door de Pomp T ook aan te schaffen. Werkt prima voor ons. Wel is de PompAO wat onderbemeten als het heel koud is, dan kan die ons huis niet op temperatuur houden (155 m2, met gebooste radiatoren).

Ik heb nog op de planning staan om de ongeisoleerde leidingen in de kruipruimte te gaan isoleren om het opwarmen van de kruipruimte tegen te gaan en te zorgen dat de warmte naar de radiatoren gaat ipv een warme kruipruimte.

• Martijn75
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15-03 20:36
WeakTweaker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:39:
De Pomp AO/MP hoeft niet bij de CV aangesloten te worden en kan dus waarschijnlijk op de centrale CV-leiding. DeWarmte werkt volgens mij niet met een buffervat (en ik verwacht dat dat ook niet nodig is wanneer je 110 m2 vloerverwarming hebt). All Electric (woning verwarmen+ sanitair warm water) werkt met toevoeging van de Pomp T, die bijvoorbeeld op de plek kan komen waar de CV-ketel stond.
Vwb Pomp AO of Pomp MP: is de hele woning 110 m2 of groter? Wat is je gasverbruik nu?
De hele benedenverdieping heeft vloerverwarming en is 110m2. Mijn gasverbruik is nu zo'n 1250m3.
Ik wil ook eerst de ketel laten zitten voor warm water en op termijn deze te laten vervangen door een Pomp T.
De afstand van de buitenunit naar de leidingen is ongeveer 6 meter dus in ieder geval goed isoleren.

• Martijn75
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15-03 20:36
MR. RHS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:47:
Ik kan dit beamen. Onze PompAO is opgesteld naast de entree van onze woning. Via de kruipruimte is die daar aangesloten op het CV-circuit dat daar aanwezig is. De CV stond aan de compleet andere kant van het huis. Inmiddels zijn we all-electric gegaan door de Pomp T ook aan te schaffen. Werkt prima voor ons. Wel is de PompAO wat onderbemeten als het heel koud is, dan kan die ons huis niet op temperatuur houden (155 m2, met gebooste radiatoren).

Ik heb nog op de planning staan om de ongeisoleerde leidingen in de kruipruimte te gaan isoleren om het opwarmen van de kruipruimte tegen te gaan en te zorgen dat de warmte naar de radiatoren gaat ipv een warme kruipruimte.
Ik heb volgende week een technische inspectie van DeWarmte staan dus ben benieuwd waar ze mee komen.

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:36
Martijn75 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:17:
Ik oriënteer mij op een warmtepomp maar heb ondertussen meerdere installateurs over de vloer gehad mbt diverse warmtepompen. In onze woning is het niet mogelijk om op een makkelijke/mooie manier een verbinding te krijgen tussen de buitenunit en een aansluiting bij de ketel (eerste verdieping). De enige mogelijkheid is om een aansluiting op de hoofdleiding van de cv te maken in de kruipruimte. Tot nu toe geven alle installateurs aan dat dit niet mogelijk is omdat dan de ketel en de warmtepomp dan tegen elkaar in gaan werken in een hybride opstelling. Ook het warmteverlies in de kruipruimte zou dan te groot zijn.

Een full-electric oplossing heb ik nog voorgesteld maar hierbij gaven ze nog aan dat dit ook niet mogelijk is omdat dan ook het binnendeel van de warmtepomp in de kruipruimte zou moeten staan. Dit lijkt mij qua vocht e.d. niet wenselijk inderdaad. Eventueel zou het binnendeel nog in de hal kunnen staan maar een eventueel buffervat is dan ook alleen in de kruipruimte mogelijk. Ik zou dan alleen voor het verwarmen overgaan naar full electric door de ketel op tapwater-only te zetten.

Mijn situatie betreft een vrijstaande woning met 110m2 vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Deze radiatoren staan eigenlijk allemaal dicht omdat ik een elektrische radiator in de badkamer heb. De vloerverwarming bestaat uit 10 groepen en zitten op 1 verdeler.

Mijn vraag is zou een Pomp A0 of MP wel werken in mijn situatie? DeWarmte geeft op hun site aan dat ze flexibel zijn qua aansluiting. Is dit wel mogelijk in deze opstelling? Zijn er mensen met vergelijkbare situaties?

En als dit wel zou kunnen, wat is dan de beste optie A0 of MP?
Dit lijk wat op mijn situatie: 90 m2 VV beneden, boven ook VV maar nauwelijks aan. Ik heb ook diverse installateurs gehad, met ' beren op de weg'maar heb uiteindelijk 3 weken geleden de MP laten installateren. Als je een maar pages terugleest kom je het tegen. Mijn Pomp MP staat 10 meter van mijn huis, maar i super stil ( daar had ik het niet voor hoeven doen) en is rechtstreeks op mijn VV verdeler aangesloten. Leidingen in de kruipruimte lijken me prima te isoleren. Tegen werkende CV ketel: geen last van want die wordt enkel nog gebruikt voor SWW en die gaat er binnenkort uit omdat daar een losse WP boiler voor in de plaats komt. De MP heeft voldoende vermogen om het hele huis zonder ketel te verwarmen (2009 bij mij)
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste