Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:50
De Pomp AO/MP hoeft niet bij de CV aangesloten te worden en kan dus waarschijnlijk op de centrale CV-leiding. DeWarmte werkt volgens mij niet met een buffervat (en ik verwacht dat dat ook niet nodig is wanneer je 110 m2 vloerverwarming hebt). All Electric (woning verwarmen+ sanitair warm water) werkt met toevoeging van de Pomp T, die bijvoorbeeld op de plek kan komen waar de CV-ketel stond.
Vwb Pomp AO of Pomp MP: is de hele woning 110 m2 of groter? Wat is je gasverbruik nu?

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:50
Ik kan dit beamen. Onze PompAO is opgesteld naast de entree van onze woning. Via de kruipruimte is die daar aangesloten op het CV-circuit dat daar aanwezig is. De CV stond aan de compleet andere kant van het huis. Inmiddels zijn we all-electric gegaan door de Pomp T ook aan te schaffen. Werkt prima voor ons. Wel is de PompAO wat onderbemeten als het heel koud is, dan kan die ons huis niet op temperatuur houden (155 m2, met gebooste radiatoren).

Ik heb nog op de planning staan om de ongeisoleerde leidingen in de kruipruimte te gaan isoleren om het opwarmen van de kruipruimte tegen te gaan en te zorgen dat de warmte naar de radiatoren gaat ipv een warme kruipruimte.

• Martijn75
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02-04 07:25
WeakTweaker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:39:
De Pomp AO/MP hoeft niet bij de CV aangesloten te worden en kan dus waarschijnlijk op de centrale CV-leiding. DeWarmte werkt volgens mij niet met een buffervat (en ik verwacht dat dat ook niet nodig is wanneer je 110 m2 vloerverwarming hebt). All Electric (woning verwarmen+ sanitair warm water) werkt met toevoeging van de Pomp T, die bijvoorbeeld op de plek kan komen waar de CV-ketel stond.
Vwb Pomp AO of Pomp MP: is de hele woning 110 m2 of groter? Wat is je gasverbruik nu?
De hele benedenverdieping heeft vloerverwarming en is 110m2. Mijn gasverbruik is nu zo'n 1250m3.
Ik wil ook eerst de ketel laten zitten voor warm water en op termijn deze te laten vervangen door een Pomp T.
De afstand van de buitenunit naar de leidingen is ongeveer 6 meter dus in ieder geval goed isoleren.

• Martijn75
MR. RHS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:47:
Ik kan dit beamen. Onze PompAO is opgesteld naast de entree van onze woning. Via de kruipruimte is die daar aangesloten op het CV-circuit dat daar aanwezig is. De CV stond aan de compleet andere kant van het huis. Inmiddels zijn we all-electric gegaan door de Pomp T ook aan te schaffen. Werkt prima voor ons. Wel is de PompAO wat onderbemeten als het heel koud is, dan kan die ons huis niet op temperatuur houden (155 m2, met gebooste radiatoren).

Ik heb nog op de planning staan om de ongeisoleerde leidingen in de kruipruimte te gaan isoleren om het opwarmen van de kruipruimte tegen te gaan en te zorgen dat de warmte naar de radiatoren gaat ipv een warme kruipruimte.
Ik heb volgende week een technische inspectie van DeWarmte staan dus ben benieuwd waar ze mee komen.

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-03 22:25
Martijn75 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:17:
Ik oriënteer mij op een warmtepomp maar heb ondertussen meerdere installateurs over de vloer gehad mbt diverse warmtepompen. In onze woning is het niet mogelijk om op een makkelijke/mooie manier een verbinding te krijgen tussen de buitenunit en een aansluiting bij de ketel (eerste verdieping). De enige mogelijkheid is om een aansluiting op de hoofdleiding van de cv te maken in de kruipruimte. Tot nu toe geven alle installateurs aan dat dit niet mogelijk is omdat dan de ketel en de warmtepomp dan tegen elkaar in gaan werken in een hybride opstelling. Ook het warmteverlies in de kruipruimte zou dan te groot zijn.

Een full-electric oplossing heb ik nog voorgesteld maar hierbij gaven ze nog aan dat dit ook niet mogelijk is omdat dan ook het binnendeel van de warmtepomp in de kruipruimte zou moeten staan. Dit lijkt mij qua vocht e.d. niet wenselijk inderdaad. Eventueel zou het binnendeel nog in de hal kunnen staan maar een eventueel buffervat is dan ook alleen in de kruipruimte mogelijk. Ik zou dan alleen voor het verwarmen overgaan naar full electric door de ketel op tapwater-only te zetten.

Mijn situatie betreft een vrijstaande woning met 110m2 vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Deze radiatoren staan eigenlijk allemaal dicht omdat ik een elektrische radiator in de badkamer heb. De vloerverwarming bestaat uit 10 groepen en zitten op 1 verdeler.

Mijn vraag is zou een Pomp A0 of MP wel werken in mijn situatie? DeWarmte geeft op hun site aan dat ze flexibel zijn qua aansluiting. Is dit wel mogelijk in deze opstelling? Zijn er mensen met vergelijkbare situaties?

En als dit wel zou kunnen, wat is dan de beste optie A0 of MP?
Dit lijk wat op mijn situatie: 90 m2 VV beneden, boven ook VV maar nauwelijks aan. Ik heb ook diverse installateurs gehad, met ' beren op de weg'maar heb uiteindelijk 3 weken geleden de MP laten installateren. Als je een maar pages terugleest kom je het tegen. Mijn Pomp MP staat 10 meter van mijn huis, maar i super stil ( daar had ik het niet voor hoeven doen) en is rechtstreeks op mijn VV verdeler aangesloten. Leidingen in de kruipruimte lijken me prima te isoleren. Tegen werkende CV ketel: geen last van want die wordt enkel nog gebruikt voor SWW en die gaat er binnenkort uit omdat daar een losse WP boiler voor in de plaats komt. De MP heeft voldoende vermogen om het hele huis zonder ketel te verwarmen (2009 bij mij)

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

The Executer

Lekker belangrijk!

Had het al gepost in het FE topic, maar zal het ook kort hier posten. Mijn installatie heeft nog geen week gedraaid of de Pomp MP reageert niet meer. Support weet ook niet wat het probleem is, enige wat ze weten is dat de MP niet meer communiceert met de control unit. MP uit gehad, control unit opnieuw opgestart maar communicatie is niet terug te krijgen.

Er moet weer een installatieteam komen. Gelukkig is het vandaag en morgen redelijk mooi weer en is het huis deels opgewarmd naar 20 graden. Hopelijk wordt het niet al te fris in huis.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Goed nieuws! De unit buiten is vervangen, en deze had ook gelijk de frontcover. Daarnaast nieuwe topkap van PompT.

Mocht je meer willen lezen, zie mijn post in het FE DeWarmte topic.

• Tha Deo
  • Niet online
Kan ik een DeWarmte warmtepomp ook aansturen met Home Assistant? Ik zou in mijn huis met vloerverwarming en domme thermostaten, als de salderingsregeling verdwijnt, graag willen dat ie in bepaalde maanden aangaat als de zon schijnt (en uit als het donker is). Bij Quatt schijnt dit i.i.g. te kunnen.

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:47
Tha Deo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:24:
Kan ik een DeWarmte warmtepomp ook aansturen met Home Assistant? Ik zou in mijn huis met vloerverwarming en domme thermostaten, als de salderingsregeling verdwijnt, graag willen dat ie in bepaalde maanden aangaat als de zon schijnt (en uit als het donker is). Bij Quatt schijnt dit i.i.g. te kunnen.
Er is een integratie (community gemaakt), maar je kunt feitelijk hetzelfde als in de DeWarmte app. Uitlezen dus; en wat settings wijzigen, maar je kunt niets aansturen.
Wat ik persoonlijk heb gedaan is een simpele HoneyWell Wireless thermostaat (die ik al in gebruik had) gekoppeld aan een Honeywell RFG100 internet gateway waarmee ik de thermostaat kan bedienen via de TotalComfort app, en dan de HA integratie daarvan gebruiken om in HA de thermostaat omhoog en omlaag te zetten, en bijvoorbeeld te automatiseren bij een bepaalde stroomprijs en een bovengrens kamertemperatuur om aan te springen.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• Tha Deo
  • Niet online
Dank je.
Maar je kunt in HA toch ook de instellingen van je warmtepomp aanpassen? Dan zou het volgende toch mogelijk moet zijn: if de zon schijnt en het is binnen kouder dan x graden dan verhoog stooklijn 1 en 2. Of zie ik dingen over het hoofd? (Ben leek in het gebruik van HA).

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-04 14:18
Tha Deo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 04:55:
Dank je.
Maar je kunt in HA toch ook de instellingen van je warmtepomp aanpassen? Dan zou het volgende toch mogelijk moet zijn: if de zon schijnt en het is binnen kouder dan x graden dan verhoog stooklijn 1 en 2. Of zie ik dingen over het hoofd? (Ben leek in het gebruik van HA).
Zeker mogelijk. Ken geen integratie met een API die realtime zonneschijn geeft, maar met een sensor kan dat zeker.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik heb zelf een eerste setup gemaakt voor het aansturen van mijn boiler (PompT). Ik maak gebruik van de P1 sensor voor productie. Deze geeft mijn netto teruglevering aan het net aan (productie is wat daadwerkelijk het net op gaat, in tegenstelling tot solar_inverter_watts die pure opwek laat zien). Indien productie voor 10 minuten => 1.5 kW (om te voorkomen dat een wolkje het laat klapperen), zet dan boiler naar 70 graden. Indien productie langer dan 10 minuten onder de 0.5 kW komt, zet dan terug naar 60 graden. Zo wil ik gaan proberen zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken.

• jevin20
Tha Deo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 04:55:
Dank je.
Uiteraard. Maar het verhogen van je stooklijn laat de warmtepomp niet aanspringen wanneer jij dat wilt… Dus je hebt nog steeds een signaal van de thermostaat nodig. De warmtepomp kan niet aangestuurd worden zonder, is wat ik bedoelde. Dat kan met sommige andere warmtepompen kennelijk wel.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• Martijn75
Martijn75 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:25:
[...]

Ik heb volgende week een technische inspectie van DeWarmte staan dus ben benieuwd waar ze mee komen.
Gisteren eindelijk de technische opname gehad. Zoals verwacht bevelen ze de pomp MP aan. Ik twijfel daar wel over. Met mijn gasverbruik van ca 950 m3 (voor verwarmen) voor 110m2 vloerverwarming met de thermostaat continue op 20 graden lijkt mij deze een beetje overgedimensioneerd. Ik ben bang voor pendelen wanneer de temperaturen boven de 5 graden komen maar volgens DeWarmte is dat geen probleem. Iemand ervaring hiermee? Ik snap dat je het bij -5/-10 ook warm moet hebben maar dat is het natuurlijk niet zo heel vaak.

Daarnaast bevelen ze de Tado X aan omdat deze voor DeWarmte beter uit te lezen is en op afstand is te bedienen. Is dit wel nodig? Aangezien ik de thermostaat toch continue op dezelfde temperatuur laat staat hoef ik geen ingewikkelde programma's. Wellicht op termijn met een dynamisch contract sturen op zonnestroom. Is de meest simpele thermostaat geen betere optie? En welke zou dit moeten zijn?

Ik zie nog niet veel ervaringscijfers mbt het stroomverbruik van de MP. Heeft iemand hier een globale schatting van? Is natuurlijk situatie afhankelijk maar met de boost functie in de mp kan het stroom verbruik behoorlijk oplopen.

Tenslotte nog een vraag over mijn vloerverwarmingsverdeler. Deze heeft een eigen pomp. Is het wenselijk om deze te laten zitten? Volgens DeWarmte geen probleem maar werkt dit in de praktijk ook zo?

Alvast bedankt!!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:37:
[...]
<knip>

Ik zie nog niet veel ervaringscijfers mbt het stroomverbruik van de MP. Heeft iemand hier een globale schatting van? Is natuurlijk situatie afhankelijk maar met de boost functie in de mp kan het stroom verbruik behoorlijk oplopen.
Hier momenteel per dag zo'n 10 a 16 kW extra verbruik ten opzichte van normaal, en dat is inclusief warmtepompboiler (welke door storing alleen element gebruikt). Temperatuur staat nu hele dag op 20 graden (goed voor de WAF!), verwarming met radiators. Normaal gesproken gebruikten we op dit soort dagen zo'n 4 a 5 kuub gas met toepassing van nachtverlaging naar 17 graden, overdag 19 graden en in de avond 2 uurtjes op 20 graden.

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-04 09:57
[...]

Gisteren eindelijk de technische opname gehad. Zoals verwacht bevelen ze de pomp MP aan. Ik twijfel daar wel over. Met mijn gasverbruik van ca 950 m3 (voor verwarmen) voor 110m2 vloerverwarming met de thermostaat continue op 20 graden lijkt mij deze een beetje overgedimensioneerd. Ik ben bang voor pendelen wanneer de temperaturen boven de 5 graden komen maar volgens DeWarmte is dat geen probleem. Iemand ervaring hiermee? Ik snap dat je het bij -5/-10 ook warm moet hebben maar dat is het natuurlijk niet zo heel vaak.

Daarnaast bevelen ze de Tado X aan omdat deze voor DeWarmte beter uit te lezen is en op afstand is te bedienen. Is dit wel nodig? Aangezien ik de thermostaat toch continue op dezelfde temperatuur laat staat hoef ik geen ingewikkelde programma's. Wellicht op termijn met een dynamisch contract sturen op zonnestroom. Is de meest simpele thermostaat geen betere optie? En welke zou dit moeten zijn?

Tenslotte nog een vraag over mijn vloerverwarmingsverdeler. Deze heeft een eigen pomp. Is het wenselijk om deze te laten zitten? Volgens DeWarmte geen probleem maar werkt dit in de praktijk ook zo?

Alvast bedankt!!
Hier is de MP in december geplaatst, heb ongeveer 50m² aan vloerverwarming en een aantal radiatoren boven. Boostfunctie is hier nog geen enkele keer gebruikt sinds de installatie, sinds een week of 2 staat de MP zelfs continu in de stille modus omdat hij het prima kan redden op die stand.

De vloerverwarmingspomp zit er hier nog steeds tussen, dat werkt op zich prima als je de temperatuur waarop hij aanslaat in kunt stellen. Bij mij stond hij vast op een temperatuur van 30 graden terwijl de stooklijn daar vooral nu soms maar net boven uit komt. Ik heb hem daarom zelf aangesloten op een slimme stekker die door middel van aanvoer temperatuur zichzelf aanzet (via Home Assistant integratie).

Qua stroomverbruik zat ik op een goede 450 kWh in januari, 285 kWh in februari. Dit in het oosten van het land. Temperatuur staat hier altijd op 19.5, kunststof kozijnen, alles HR++ maar wel een woning uit '39, energielabel B. Daarnaast heb ik een Pomp T, dus de MP slaat ook daarvoor nog wel eens aan.

Hier trouwens een Lyric T6 van Honeywell, werkt prima en is dus niet uit te lezen door De Warmte.

• jevin20
[...]

Alvast bedankt!!
Snap dat je daaraan twijfelt. De vorige bewoners hadden hier 1250m3 per jaar en wij hebben 1x pompAO met Element als backup.
Draait prima op continu 21 graden alleen redden we het onder het vriespunt niet helemaal (zonder Element).
Wat zegt de warmte verliesberekening of hebben ze die niet voor je gemaakt?

Wat betreft de thermostaat hebben wij een Honeywell wireless round, simpele domme thermostaat. Werkt prima. Geen reden om iets van DeWarmte te kiezen. Heb er recent een RFG100 internet gateway tussen gezet voor 70€ op marktplaats zodat ik de thermostaat kan bedienen via Home Assistant integratie.

• Martijn75
jevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:46:
[...]

Snap dat je daaraan twijfelt. De vorige bewoners hadden hier 1250m3 per jaar en wij hebben 1x pompAO met Element als backup.
Draait prima op continu 21 graden alleen redden we het onder het vriespunt niet helemaal (zonder Element).
Wat zegt de warmte verliesberekening of hebben ze die niet voor je gemaakt?

Wat betreft de thermostaat hebben wij een Honeywell wireless round, simpele domme thermostaat. Werkt prima. Geen reden om iets van DeWarmte te kiezen. Heb er recent een RFG100 internet gateway tussen gezet voor 70€ op marktplaats zodat ik de thermostaat kan bedienen via Home Assistant integratie.
Volgens de warmteverliesberekening van DeWarmte is dit obv de woninggegevens met correct aangegeven isolatiewaarden 6,7kw en obv mijn gasverbruik met huidige instellingen (continue 20graden) 3,5kw. Dan zal de afweging zijn dat bij -10 de pomp A0 maar 4,6kw heeft en dat zal dan te weinig zijn om het op temperatuur te houden. Het blijft lastig te voorspellen wat wijsheid is....je kunt het maar 1 keer goed doen.

• jevin20
Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:53:
[...]

Volgens de warmteverliesberekening van DeWarmte is dit obv de woninggegevens met correct aangegeven isolatiewaarden 6,7kw en obv mijn gasverbruik met huidige instellingen (continue 20graden) 3,5kw. Dan zal de afweging zijn dat bij -10 de pomp A0 maar 4,6kw heeft en dat zal dan te weinig zijn om het op temperatuur te houden. Het blijft lastig te voorspellen wat wijsheid is....je kunt het maar 1 keer goed doen.
Bij mij bij -10 is het verlies 9,6 kW. Maar zoals ik al vaker hier tegen anderen heb gezegd; de periode dat het -10 is, is ook relevant. Je verliest dan 9,6 kW/h aan energie, maar áls het al voorkomt in Nederland is dat zeer, zeer beperkt en niet voor langere periode.
Ik heb met het element indien nodig 7,6kW dus verlies ik nog steeds warmte. Maar omdat het hoogstens een paar uur -10 is, valt het allemaal wel mee. Ja je huis koelt langzaam af, maar voor al deze scenario's is maar de vraag of en zo ja hoe vaak het voorkomt. Het is ook niet ineens 10 graden in je huis.

Die keuze kan alleen jij maken natuurlijk; als je het geld hebt, kun je ervoor kiezen om het wel te doen. Achteraf hadden wij met de MP een betere keuze gemaakt maar die was er vorig jaar maart nog niet. Desondanks hebben wij het deze winter niet koud gehad :)

Overigens moet ik wel zeggen dat wij de stooklijn gewoon permanent niet halen hier. Ook met 6-8kW komen wij niet hoger dan 33-35 graden onder de 10 graden, maar gelukkig hebben wij alleen vloerverwarming dus dan is dat prima.

• Martijn75
jevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:06:
[...]

Bij mij bij -10 is het verlies 9,6 kW. Maar zoals ik al vaker hier tegen anderen heb gezegd; de periode dat het -10 is, is ook relevant. Je verliest dan 9,6 kW/h aan energie, maar áls het al voorkomt in Nederland is dat zeer, zeer beperkt en niet voor langere periode.
Ik heb met het element indien nodig 7,6kW dus verlies ik nog steeds warmte. Maar omdat het hoogstens een paar uur -10 is, valt het allemaal wel mee. Ja je huis koelt langzaam af, maar voor al deze scenario's is maar de vraag of en zo ja hoe vaak het voorkomt. Het is ook niet ineens 10 graden in je huis.

Die keuze kan alleen jij maken natuurlijk; als je het geld hebt, kun je ervoor kiezen om het wel te doen. Achteraf hadden wij met de MP een betere keuze gemaakt maar die was er vorig jaar maart nog niet. Desondanks hebben wij het deze winter niet koud gehad :)

Overigens moet ik wel zeggen dat wij de stooklijn gewoon permanent niet halen hier. Ook met 6-8kW komen wij niet hoger dan 33-35 graden onder de 10 graden, maar gelukkig hebben wij alleen vloerverwarming dus dan is dat prima.
Het gaat mij nog niet zo zeer om het prijsverschil maar met name om de veilige keus. Dus niet in de kou in de winter met de A0 en niet pendelen met de MP omdat deze te zwaar is. Dan is de MP misschien toch het beste om te kiezen.

Dan ook nog een vraag over het geluid. Waar ik hem wil plaatsen staat de buitenunit ca. 4,5 meter van de erfgrens. Op de erfgrens staat een schutting en daarachter zit nog 3 meter waarna de slaapkamer van de buren zit. Zouden ze hier hinder van kunnen ondervinden? DeWarmte gaf aan dat op vol vermogen zonder stille modus ca. 40 db op 1,5 meter zou zijn. Is dit reëel of is dit een verkoopverhaal?

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-04 13:30
jevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:33:
[...]

Uiteraard. Maar het verhogen van je stooklijn laat de warmtepomp niet aanspringen wanneer jij dat wilt… Dus je hebt nog steeds een signaal van de thermostaat nodig. De warmtepomp kan niet aangestuurd worden zonder, is wat ik bedoelde. Dat kan met sommige andere warmtepompen kennelijk wel.
Je zou die kunnen geven door een simpele relais op 230v te schakelen achter slimme stekker. Beetje beun maar het is enkel aan uit toch

• Skyaero
  • Niet online
jevin20 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:06:
[...]

Het -10°C scenario uit de ISSO51 is een daggemiddelde.
Komt niet zo vaak meer voor. De laatste koudegolf was in 2012. Dat was ook wel serieus koud en dan koelt je woning niet "een beetje" af, maar echt veel bij het tekort wat je hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwON8lo9qmSs-GCm0EY7ERLTIhA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AgZw1Ig86yKcfZverPQEkbwq.jpg?f=user_large

In de jaren erna hebben we nog wel een paar keer daggemiddelden van -8 en -9 gehad, maar meestal maar voor 1 dag.

Na 2020 is het eigenlijk alleen in 2021 en 2022 echt koud geweest (met een paar dagen -6 gemiddeld).

Let wel dat als je in het oosten of zuiden wordt, temperaturen in de winter enkele graden lager liggen dan in De Bilt.

• jevin20
Skyaero schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:03:
[...]

Het -10°C scenario uit de ISSO51 is een daggemiddelde.
Komt niet zo vaak meer voor. De laatste koudegolf was in 2012. Dat was ook wel serieus koud en dan koelt je woning niet "een beetje" af, maar echt veel bij het tekort wat je hebt.

[Afbeelding]

In de jaren erna hebben we nog wel een paar keer daggemiddelden van -8 en -9 gehad, maar meestal maar voor 1 dag.

Na 2020 is het eigenlijk alleen in 2021 en 2022 echt koud geweest (met een paar dagen -6 gemiddeld).

Let wel dat als je in het oosten of zuiden wordt, temperaturen in de winter enkele graden lager liggen dan in De Bilt.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar dit is dan ook wel data van bijna 15 jaar geleden. Helaas is aan de wintersport elk jaar wel te zien dat die tijden niet meer terugkomen.

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-04 20:29
Hier 110 m2 vv en 2 radiatoren, pomp AO sinds mei 2023. 2500 m3 gas voorheen, nu 3600 kWh electriciteitsgebruik + 1500 kWh airco's als de temperatuur voorbij het vriespunt zakt. Grootste probleem is dat de pomp AO dan niet meer dan 4,5 kWh produceert door een ontdooi cyclus elk uur waarbij dus ijskoud water de vloer wordt ingepompt. Wat dit betreft is een buffervat waarschijnlijk toch niet zo'n slecht idee. Ook hier een vv verdeler met pomp, waarschijnlijk is pomploos beter maar niet zo relevant omdat de stooklijn inderdaad niet gehaald wordt zodra de buitentemperatuur beneden de 2-3 graden zakt. Als ik nu een warmteverlies berekening maak op de site van deWarmte krijg ik als advies 2x pomp MP, dat is zwaar overdreven maar ik zou wel echt die extra €1000 uitgeven voor de pomp MP. Of een goede pelletkachel maar die is sowieso duurder in aanschaf, gebruik en onderhoud. Al heb je dan wel backup als de electriciteit uitvalt (en je een thuisbatterij hebt om de pelletkachel aan te sturen). Al met al ben ik hier nog steeds tevreden over de pomp AO, mn ook vwb de (geringe) geluidsproductie. Hier beneden zie electraconsumptie vs. warmteproductie van onze pompAO, COP 3,9. Niet slecht! Ah ja, hier Netatmo aan/uit thermostaat, perfect. Succes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIpzmm6e1hsS06E_ZYnI2-VEuHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3yCXzE5uSB1G8bpmxGFTQF2D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door stpieter op 01-04-2026 22:05 ]

Pomp AO 4-7kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l, regenwater voor WC en wasmachine

• Martijn75
stpieter schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:56:
Hier 110 m2 vv en 2 radiatoren, pomp AO sinds mei 2023. 2500 m3 gas voorheen, nu 3600 kWh electriciteitsgebruik + 1500 kWh airco's als de temperatuur voorbij het vriespunt zakt. Grootste probleem is dat de pomp AO dan niet meer dan 4,5 kWh produceert door een ontdooi cyclus elk uur waarbij dus ijskoud water de vloer wordt ingepompt. Wat dit betreft is een buffervat waarschijnlijk toch niet zo'n slecht idee. Ook hier een vv verdeler met pomp, waarschijnlijk is pomploos beter maar niet zo relevant omdat de stooklijn inderdaad niet gehaald wordt zodra de buitentemperatuur beneden de 2-3 graden zakt. Als ik nu een warmteverlies berekening maak op de site van deWarmte krijg ik als advies 2x pomp MP, dat is zwaar overdreven maar ik zou wel echt die extra €1000 uitgeven voor de pomp MP. Of een goede pelletkachel maar die is sowieso duurder in aanschaf, gebruik en onderhoud. Al heb je dan wel backup als de electriciteit uitvalt (en je een thuisbatterij hebt om de pelletkachel aan te sturen). Al met al ben ik hier nog steeds tevreden over de pomp AO, mn ook vwb de (geringe) geluidsproductie. Hier beneden zie electraconsumptie vs. warmteproductie van onze pompAO, COP 3,9. Niet slecht! Ah ja, hier Netatmo aan/uit thermostaat, perfect. Succes!
[Afbeelding]
Bedankt!
Ik denk dat ik dan voor de MP ga aangezien ik nu voor de tweede keer lees dat de A0 de stooklijn niet haalt.
Mbt de thermostaat vraag ik mij inderdaad af wat de meerwaarde is dat de DeWarmte kan meekijken in de thermostaat ze kunnen toch meekijken in de warmtepomp zelf.

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-04 20:29
Juist het pendelen is voor meerdere gebruikers op dit forum reden geweest om van de Tado op de Netatmo over te stappen. Lees maar terug. Maar verder voldoet elke aan/ uit schakeling, dus ook via bijv. HA kun je nog automatiseren (anticiperen op zonne-instraling etc). Een meerwaarde voor het realtime meekijken van support is er niet, bij een probleem kun je altijd een recente temperatuurlog mailen.

Pomp AO 4-7kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l, regenwater voor WC en wasmachine

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Inmiddels heb ik met mijn Lyric T6 ook flink last van pendelen (Ik durf de grafiek niet eens te laten zien hier zo erg is het :X ) en heb ik het advies gekregen mijn thermostaat te vervangen. En dat terwijl bij de intake werd aangegeven dat de Lyric T6 zeer goed zou werken met de PompMP, en de reactie nu is dat ze eigenlijk wel weten dat de T6 niet goed werkt.

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:36
[...]

Alvast bedankt!!
Verdeler werkt wel redelijk, bij mij wordt er relatief veel koud bijgemengd waardoor de retour temperatuur te laag is en de MP harder blijft werken (groot verschil tussen aanvoer en retour). Ligt er ook aan of je FE of hybride wilt. Veel info vind je in dit topic

[ Voor 4% gewijzigd door MalleEppie71 op 02-04-2026 09:42 ]

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-04 14:18
The Executer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:38:
Inmiddels heb ik met mijn Lyric T6 ook flink last van pendelen (Ik durf de grafiek niet eens te laten zien hier zo erg is het :X ) en heb ik het advies gekregen mijn thermostaat te vervangen. En dat terwijl bij de intake werd aangegeven dat de Lyric T6 zeer goed zou werken met de PompMP, en de reactie nu is dat ze eigenlijk wel weten dat de T6 niet goed werkt.
Ik had een thermostaat die niet compatible was. Toen viel mijn oog op de Lyric T6. DeWarmte zei dat dat prima ging met de AO. Nou, niet dus... En toen kocht ik op hun advies de Tado, zonder te weten dat de Netatmo eigenlijk beter is. Maar goed, de AO pendelt weinig, dus ik zit voorlopig even goed.

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik kan inderdaad bevestigen dat de Netatmo goed werkt icm de PompAO.
Binnen de Netatmo heb je zelf voldoende ruimte om de Hysterese zo in te stellen dat je geen pendel gedrag meer hebt,

Ik heb zelf ondertussen een alternatief om het via Home Assistant aan te sturen met een Generic Thermostat icm een Shelly 1PM droog contact. Hiermee kan ik de pomp zelf sturen op basis van dynamische tarieven

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• jevin20
delima schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:25:
Ik was zelf opnieuw begonnen om samen met AI een custom integration te schrijven die ook kan updaten. Zodat je ook vanuit HA bijvoorbeeld je heat curve tijdelijk kunt wijzigen. Zie hier de eerste resultaten

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kunt de integratie zelf installeren. Zie hier:
https://github.com/ronald-willems/dewarmte-homeassistant

Let wel: het is nog echt alpha. Nog niet alle instellingen kun je aanpassen. Bandbreedte van heat curves kloppen nog niet. etc. Ik ga ook de code nog opschonen, want AI maakt er soms wel een rommeltje van.
@delima is er een optie om de polling rate te verhogen? De updates komen soms best laat, en in de app komen ze onmiddellijk. Ik heb een issue met mijn thermostaat signaal, dus t zou ideaal zijn als ik dat sneller kan zien.

• rabussa
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 05-04 16:21
Hey, iets anders voor deze thread.

Ik heb een WPAC akoestisch berekeningsdocument ontvangen voor mijn Pomp AO installatie. Blijkbaar zat er een fout in de eerste versie — ik heb daarna een gecorrigeerde versie ontvangen. Ik wil graag onomstotelijk vaststellen dat de gecorrigeerde versie correct is en de werkelijke installatiegeometrie weerspiegelt.

Is er een akoestisch ingenieur of iemand die bekend is met de WPAC-tool die het bestand zou kunnen controleren en bevestigen of de waarden kloppen voor mijn specifieke situatie?

De installatie staat in Hoorn, Noord-Holland. Ik ben bereid te betalen voor een professionele beoordeling.
Alvast bedankt!

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 05-04 08:21
The Executer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:38:
De T6 werkt prima hier. Zet in de lyrics T6 de instelling aantal schakelingen P/U op 12. En de instelling van de warmtepomp op Long Delay. Het probleem was bij mij hiermee verlopen.

Het klinkt misschien tegenstrijdig om het aantal schakelingen te verhogen maar hierdoor krijgt de warmtepomp sneller een nieuwe puls waardoor deze aan blijft. _/-\o_

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Irene2025 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:59:
[...]

De T6 werkt prima hier. Zet in de lyrics T6 de instelling aantal schakelingen P/U op 12. En de instelling van de warmtepomp op Long Delay. Het probleem was bij mij hiermee verlopen.

Het klinkt misschien tegenstrijdig om het aantal schakelingen te verhogen maar hierdoor krijgt de warmtepomp sneller een nieuwe puls waardoor deze aan blijft. _/-\o_
Dat bleek hier dus niet te werken, maar ook het verlagen van 6 naar 3 helpt niets. Vanuit support de volgende tips gekregen:
We hebben de volgende tips voor de thermostaat instellingen:

- zo min mogelijk schakelt per uur
- zo lang mogelijke minimale aan-tijd heeft
- een zo rustig mogelijk regelgedrag heeft
- indien mogelijk een warmtepomp-profiel selecteert

Ik zie als Support natuurlijk vooral de probleemgevallen, maar heb het gevoel dat het alsnog lastig is om een T6 goed ingeregeld te krijgen.

Een andere manier van stoken, zou hierbij ook nog wel kunnen helpen. Dit is de steady-state methode, welke vergelijkbaar is met je auto op cruise-control te laten rijden. In deze methode zijn er drie uitgangspunten: je zet de thermostaat hoog en laat deze verder met rust, je regelt de temperatuur in huis via de stooklijn en geeft het systeem de tijd om stabiel te worden.

Om dit in de praktijk voor elkaar te krijgen doe je het volgende:

zet de thermostaat op een voor jou comfortabele temperatuur. Bijvoorbeeld 20 graden.
zet in het begin de stooklijn op een fixed supply temperature. Gebaseerd op de data van jouw systeem raad ik aan om met 35 graden te beginnen.
het doel is dat de Pomp MP de hele dag door continue draait. Als deze de stooklijn haalt, dan zal deze terugmoduleren en op een lager pitje draaien en dan verbruikt deze heel weinig stroom.

belangrijk; kijk dit gedrag een dagje aan; hoe is de temperatuur in huis over de dag heen?

gaat de Pomp MP alsnog uit, of wordt het te warm in huis? Zet de stooklijn dan iets lager.

wordt het niet comfortabel warm genoeg in huis? Zet de stooklijn dan iets hoger (2 tot 5 graden per keer).

Doe je een wijziging? Doe dit dan in kleine stapjes en met één wijziging per keer. Geef het systeem minstens een dag de tijd om zich aan te passen en voor jou om het gedrag te ervaren.

Als alternatieve thermostaat bieden wij de Tado X aan. Wij zijn een samenwerking gestart met Tado zodat wij deze ook kunnen gebruiken om de binnentemperatuur uit te lezen, en de aansturing van de thermostaat dan zo mooi mogelijk te krijgen.

Voor deze integratie dien je de thermostaat wel via ons aan te schaffen, wat €250,- kost.

Je kunt ook zelf de Tado X, of Tado V3+ aanschaffen. Dit zal in de regel goedkoper zijn, maar dan krijg je niet de integratie erbij. Voor de V3+ hebben wij wel een specifieke regeling gemaakt, die ook voor een heel mooi thermostaat signaal zorgt.

De OpenTherm thermostaten werken inderdaad niet met ons systeem.

Met dit alles zou ik aanraden om eerst een tijdje de steady-state manier van verwarmen uit te proberen. Dit is namelijk een heel duurzame manier van stoken en kan het pendelende gedrag mooi oplossen. Het zorgt ook voor de grootste levensduur van de warmtepomp.

Als je toch het gevoel hebt dat de thermostaat te wispelturig is, ook voor steady-state verwarmen, dan kun je dan overwegen om een andere thermostaat aan te schaffen, en hoeveel je dit waard is.

• Irene2025
- Het aantal schakelingen te verhogen naar 12 P/U in de T6
- De minimale looptijd op 5 minuten te zetten in de T6
- Nalooptijd in de app van de deWarmte op Long Delay

De gedachte gang hierachter:
De schakelunit van de warmte PompAO krijgt elke keer een nieuwe aansturing van dat deze toch moet aanblijven voordat deze de kans krijgt om uit te gaan. Daarom heb ik de instelling op Long Delay gezet.
Stel dat de Long Delay 10 minuten duurt om uit te gaan wanneer de thermostaat uit gaat.
Binnen deze 10 minuten krijgt deze van de T6 weer een nieuw signaal, dat de WP toch aan moet blijven. Vervolgens wordt de Long Delay weer gereset naar 10 minuten bij uitgaan. En zo blijft de loop doorgaan.
Vandaar dat ik de T6 veel pulsen per uur laat geven om de pompAO continue te laten draaien. Ik gebruik de weer afhankelijke temperatuur instelling in de app van deWarmte.

Ps. sla de instellingen niet te snel achter elkaar op in de app van deWarmte. Anders wat je ziet in de app klopt niet met wat er daadwerkelijk is opgeslagen. Er is daar geen goede terugkoppeling van.

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-04 21:16
jevin20 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:38:
[...]

@delima is er een optie om de polling rate te verhogen? De updates komen soms best laat, en in de app komen ze onmiddellijk. Ik heb een issue met mijn thermostaat signaal, dus t zou ideaal zijn als ik dat sneller kan zien.
Je kunt de integratie verwijderen en opnieuw installeren. Dan kun je het polling interval aanpassen. Je zou het eigenlijk ook gewoon moeten kunnen aanpassen. Dat is een mooie uitbreiding. Staat nu op mijn backlog :-)

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Irene2025 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:51:
- Het aantal schakelingen te verhogen naar 12 P/U in de T6
- De minimale looptijd op 5 minuten te zetten in de T6
- Nalooptijd in de app van de deWarmte op Long Delay

De gedachte gang hierachter:
De schakelunit van de warmte PompAO krijgt elke keer een nieuwe aansturing van dat deze toch moet aanblijven voordat deze de kans krijgt om uit te gaan. Daarom heb ik de instelling op Long Delay gezet.
Stel dat de Long Delay 10 minuten duurt om uit te gaan wanneer de thermostaat uit gaat.
Binnen deze 10 minuten krijgt deze van de T6 weer een nieuw signaal, dat de WP toch aan moet blijven. Vervolgens wordt de Long Delay weer gereset naar 10 minuten bij uitgaan. En zo blijft de loop doorgaan.
Vandaar dat ik de T6 veel pulsen per uur laat geven om de pompAO continue te laten draaien. Ik gebruik de weer afhankelijke temperatuur instelling in de app van deWarmte.

Ps. sla de instellingen niet te snel achter elkaar op in de app van deWarmte. Anders wat je ziet in de app klopt niet met wat er daadwerkelijk is opgeslagen. Er is daar geen goede terugkoppeling van.
Dat had ik dus ook ingesteld maar blijkbaar werkt het niet. Dit was bv gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diDJq1WXSIj1S3LrpnGivzARtTs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AavKDb6STJy1lWKXdV0fEh2M.jpg?f=fotoalbum_medium

Vervolgens geprobeerd met de fixed supply, zoals door DeWarmte aangegeven. Het middenstuk was na het instellen van een fixed supply, dus zonder weersafhankelijke regeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFqS2hulHDchG0cMOXSv-ZGHZLA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wz04vP3jz1HeZ2L7ZR1062wG.jpg?f=fotoalbum_medium

In eerste instantie lijkt het goed te gaan, maar daarna weer veel pendelgedrag.

Sinds vanavond hangt er een Tado X aan (buiten DeWarmte gekocht overigens, komt van marktplaats in praktisch ongebruikte staat voor €100). Dit is het gedrag nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK6-Oze9MD1BbT8LY7b5YDvyyeI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZbcWb6G80xpWNYe5wkfznyN.jpg?f=fotoalbum_medium

• Irene2025
Die T6 is best een apart ding. Je kan die schakel momenten niet uitzetten. Wellicht dat pomp AO en MP anders reageren.

Hoe kom je aan zo mooi grafiekje. Uit HA? Daar ben ik niet thuis mee. Zou daar best wat meer van af willen weten.

Bijzonder dat het zoveel uitmaakt. Is de laatste grafiek goed of niet?

Ook heb ik een korte periode gehad dat de pompAO in storing raakte omdat de waterflow te laag stond en het vermogen was verhoogd. Hierdoor werd het water te snel warm in de pompAO en sloeg deze tijdelijk telkens uit ondanks warmte vraag. Allemaal 0 waarden in de app. Het zijn maar ideeën die ik oppert die kunnen optreden.
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste