Martijn75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:53:
[...]
Volgens de warmteverliesberekening van DeWarmte is dit obv de woninggegevens met correct aangegeven isolatiewaarden 6,7kw en obv mijn gasverbruik met huidige instellingen (continue 20graden) 3,5kw. Dan zal de afweging zijn dat bij -10 de pomp A0 maar 4,6kw heeft en dat zal dan te weinig zijn om het op temperatuur te houden. Het blijft lastig te voorspellen wat wijsheid is....je kunt het maar 1 keer goed doen.
Bij mij bij -10 is het verlies 9,6 kW. Maar zoals ik al vaker hier tegen anderen heb gezegd; de periode dat het -10 is, is ook relevant. Je verliest dan 9,6 kW/h aan energie, maar áls het al voorkomt in Nederland is dat zeer, zeer beperkt en niet voor langere periode.
Ik heb met het element indien nodig 7,6kW dus verlies ik nog steeds warmte. Maar omdat het hoogstens een paar uur -10 is, valt het allemaal wel mee. Ja je huis koelt langzaam af, maar voor al deze scenario's is maar de vraag of en zo ja hoe vaak het voorkomt. Het is ook niet ineens 10 graden in je huis.
Die keuze kan alleen jij maken natuurlijk; als je het geld hebt, kun je ervoor kiezen om het wel te doen. Achteraf hadden wij met de MP een betere keuze gemaakt maar die was er vorig jaar maart nog niet. Desondanks hebben wij het deze winter niet koud gehad
Overigens moet ik wel zeggen dat wij de stooklijn gewoon permanent niet halen hier. Ook met 6-8kW komen wij niet hoger dan 33-35 graden onder de 10 graden, maar gelukkig hebben wij alleen vloerverwarming dus dan is dat prima.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw