Nou kom ik ook maar op Tweakers om even te sparren..
Al enige vragen op Reddit gesteld maar ik zie door de pompen het bos niet meer.
Ik wil graag (moet) mijn ketel vervangen, die hangt nou houtjetouwtje aan een profesorische 5x7 wand omdat ik de schouw heb weggesloopt waar die aan vast zat. Levensduur is nog een jaar of 2 dus betalen om hem op te schuiven gaat het ook niet worden. Dan dus of een nieuwe ketel of over naar een warmtepomp..
Hele zoektocht geweest maar nu neig ik naar DeWarmte MP en Pomp T 200L (300L past niet in mijn keldertje...)
Even wat context van de woning
Hoekwoning 1930, 100m2, volledig gerenoveerd.
Historisch gasverbruik:
De woning in april 24 gekocht dus weinig data.. in 2025 ook begonnen met renoveren dus nog een hoger verbruik dan dit jaar.
2025: 1100 M3 gas verbruikt (waarvan 421 in januari + februari).
2026: tot nu toe 300 kuub, dus voor januari en februari een afname van 120 kuub t.o.v. vorig jaar. Lekker makkelijke vergelijking zo maar in 2025 was het volledige dak ongeïsoleerd en halverwege 2025 pas dicht gegaan. ik verwacht op zon 900-1000 kuub uit te komen.
Sinds december staat de ketel ook op 45 graden en 6kW, -10 buitentemperatuur doorgekomen zonder ook maar enige verandering te merken binnen qua warmte.
Afgiftesysteem:
- 35 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open
- 5 radiatoren, t
otale afgifte bij 40 graden geen flauw idee, het zijn erg grote radiatoren, 3x T20 60x160 voor kamers van 3x4x3 en een yaga tempo op zolder.
SWW:
- plek voor boiler: Binnenunit wil ik in de kelder neerzetten, 200L past net, 300L gaat niet in de kelder en verder nergens echt plek voor dat ding.
- kan dus met Dewarmte niet hoger dan 200, gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen nu. is 200 dan voldoende? (we hebben een bad). Ik krijg niet helemaal duidelijk of ik er een vat naast zou kunnen zetten mocht het echt te klein zijn.
- DWTW aanwezig? : Nee.
Warmtepompvoorkeur:
MP of Sparrow
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed
Van DeWarmte ondertussen een offerte gehad:
Prijs Pomp MP (16.5 kW monoblock warmtepomp):
- Bruto: €8.235 (waarvan ISDE-subsidie: €3.250)
- Netto: €4.985 incl. basisinstallatie & 2 jaar productgarantie
+ Prijs Pomp T (200 liter water/water warmtepompboiler):
- Brutoprijs: €4.850 (waarvan ISDE-subsidie: €950)
- Nettoprijs: €3.900 inclusief btw & basisinstallatie
Na subsidie dus net geen 9k aan kosten.
Concreet mijn vragen:
Ik heb een aardig laag gasverbruik, is een warmtepomp dan uberhaubt nodig, of kan ik beter een nieuwe ketel neerplempen van 2k..
Pomp MP lijkt me voor mijn woning en gasverbruik behoorlijk overpowered.. Er werd me telefonisch verteld dat dat niks uitmaakt en pendelen niet gebeurt/niet zo erg zou zijn. Is deze pomp een goeie keuze of kan ik beter naar een Sparrow kijken (overigens duurder dan Pomp MP zover ik nu zie).
Is 200L voldoende?
Is de binnenunit in de kelder een probleem? Kelder is altijd droog en geen last van grondwater hierzo.
Zie ik nog dingen over het hoofd?