Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-09 15:32
Ik start dit topic omdat ik graag de ervaringen en eventuele problemen met de DeWarmte Hybride oplossing wil scheiden van de All Electric oplossing. Dit maakt de installatie dusdanig anders, en ik heb hier en daar al wel wat mensen gelezen met problemen, dat ik die hier graag zou willen horen.

Hopelijk kunnen we hier met z'n allen een toegankelijke bron van informatie van maken. Tevens zal ik proberen echt relevante informatie te pinnen zodat dit overzichtelijk blijft.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:39
Ik behoorde tot de eerste groep klanten die een all-electric upgrade voor de Pomp AO kreeg. Tot nu toe draait de installatie zonder problemen. Wel hoop ik dat de Pomp T op den duur ook in de webapp zichtbaar en instelbaar zal zijn. Dat is nu nog niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijgeb
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 14:38
Ik weet niet of het de bedoeling is om dit topic weer 'omhoog te gooien', maar ik heb het idee dat in het andere DeWarmte-topic de onderwerpen die alleen de Pomp T aangaan onbedoeld ondergesneeuwd worden.
Ik doel op dit topic:
Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Mijn vragen gaan vooral over issues die alleen de Pomp T betreffen, zoals instellingen, ervaringen met gebruik, het hoe en wat over de samenwerking tussen Pomp AO en Pomp T.

Hoe zijn de ervaringen van andere forumleden met deze opstelling?

(als dit niet de bedoeling is, dan mag deze reactie weggemodereerd worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Ik vond dit ook een goed idee, maar ik was een van de weinige kennelijk.
Ondersneeuwen gebeurd zeker, er is weinig over All Electric te vinden.

Ik heb uiteindelijk een andere keuze gemaakt omdat ik de Pomp T veel te duur vond, en zelf toch al alle aansluitingen moest doen, dus ik heb zelf een andere WPB gekozen...

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijgeb
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 14:38
Oh duidelijk. Iedereen maakt zijn eigen afweging!

De goedkoopste is de Pomp T zeker niet te noemen, maar ik ben gegaan voor het feit dat ik al een Pomp AO had en de vormgeving samen met het 'Tweakers-gehalte' me wel aanstond.
De Pomp T zelf doet het goed, alleen heb ik nog best veel issues met de software zoals instellingen en schema's. Hier wil je dan over kunnen bomen met mede-bezitters, maar ik denk dat het er nog maar weinig zijn.

Het zou mooi zijn voor de herkenbaarheid (en vindbaarheid) van deze topic, als de naam van het topic uitgebreid kan worden met iets van 'Pomp T' er in, maar weet niet hoe dat zou moeten (en of dat kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
Wat mij is opgevallen (en dat heb ik ook al als feedback aan DeWarmte gegeven) is dat de Pomp T mee gaat koelen als de Pomp AO in de koelstand staat. Op zich niks mis mee, ware het niet dat hij zich dan niet aan het schema houdt maar gewoon dag en nacht het vat op 60⁰C houdt. Ik zou liever zien dat 'ie overdag opwarmde als er een overschot aan zonne-energie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Dat is niet wenselijk inderdaad. Ik ga er van uit dat meer mensen dat hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-09 20:57
Sins een paar weken ook eigenaar geworden van het FE systeem. Installatie, zijn een paar dingen fout gegaan, maar is inmiddels allemaal opgelost. Ben nu van de dure stadsverwarming af.

Warmtepomp zelf nog niet goed kunnen testen natuurlijk, aangezien al weer te warm wordt binnenshuis.

Pomp T werkt natuurlijk wel, ik zie alleen wel een lage COP. Hij komt niet hoger dan 2,9. Instelling is dat hij water tot 60 graden verwarmt, maakt 1x per dag een run van max 700 watt. Soms 2x op een dag. Ik ben benieuwd naar de cijfers van andere mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
Die COP ziet er normaal uit (tenminste, ik zie dezelfde waarden). Je moet wel meerekenen dat als de Pomp AO het water eerst opwarmt met een COP van 5 en de Pomp T die warmte er weer uit haalt, de eigenlijke efficientie een stukje hoger is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga1
Dacht inderdaad al dat het wel een normale waarde was. Momenteel gaat hij verwarmen als hij rond de 55 graden is. Ik denk dat ik even ga proberen in te stellen dat hij weer terug mag verwarmen bij 50 graden, misschien verhoog ik daar de COP mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:33

dlenstra

....

Het is inderdaad het laatste stukje met de hogere temperaturen waarbij je een lagere COP ziet. Als je een flink afgekoeld vat opwarmt, gaat met name dat eerste stuk met een flink hogere efficiëntie. Overigens twijfel ik een beetje aan de stelling van @reinouts dat door het voor verwarmen door de pomp AO de efficiëntie eigenlijk hoger is. Ik zie dat meer als dat het de Pomp AO energie kost om de bron voor de pomp T op te warmen. Die pomp T heeft vervolgens een warmere bron waar hij meer energie uit zou kunnen halen tegen een hogere COP.

Ik zie zelf overigens de afgelopen maand een COP die ligt tussen de 2,3 en 4,5. Gemiddeld 3,0. Waarbij de dagen met de hoogte COP zijn waar er best wat water is gebruikt en de dagen met lagere COP eens stuk minder. Logisch met het bovenstaande, de boiler is na flink gebruik kouder en dus makkelijker op te warmen. Er wordt dan natuurlijk totaal wel meer energie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
@Benga1 Heb je de koelfunctie aan staan? Dan schakelt de Pomp T automatisch bij richting de 65 graden ofzo, om zo warmte uit de woning te onttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga1
reinouts schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:32:
@Benga1 Heb je de koelfunctie aan staan? Dan schakelt de Pomp T automatisch bij richting de 65 graden ofzo, om zo warmte uit de woning te onttrekken.
Heb nog geen koelfunctie, nog even bekijken.
Pagina: 1