• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:53
dlenstra schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Weet je of dit een update is die algemeen uitgerold wordt? Hier ook dat het verwarmen boven de 60 graden middels het geïntegreerde element gebeurt.
Bij mij gaat ie pas boven de 65 graden aan. Er is bij mij via Marlies ook een update gedraaid maar weet niet of dat nu dezelfde is die hier genoemd wordt.

Wel ervaar ik nog veel ruis / turbulentie in de leidingen en 'knallende' leidingen.... Ik ga kijken of ik het systeem kan ontluchten / water eruit (niet alles maar vanaf de pomp T naar de (warm)water kranen. Mogelijk zit er nog lucht of rommel in de leidingen.

Daarnaast lijkt het als je gaat koelen dat de setpoint van de Pomp AO (om te koelen) wordt verlaagd met resultaat dat hij gaat koelen tot 15/16 graden (ingesteld op 20 graden). Pomp T blijft dan warmte ontrekken met condens op de leidingen als gevolg (overigens niet alle leidingen). Wat blijkt is dat ons CV systeem in twee lussen is gemaakt (Pomp AO destijds alleen om te verwarmen is in het midden aangesloten). 1 lus pompt dus rustig water rond met minimale afgite en gaat vermengd water retour. Pomp AO denkt dat het allemaal prima is en blijft pompen. Pomp T koelt het water in de andere lus af tot vriespunt (bijna dan ;)).... condens... dus nu uitproberen wat werkt..... ik heb de setpoint van koelen op 22 gezet (dan zou hij uit moeten komen op 17 graden als de Pomp T aan gaat --> wordt morgen).

Ik heb nu de optie aangezet dat er wordt gestuurd vanuit Dewarmte (op de Pomp T) om te kijken of men dan ook daadwerkelijk maximaal gebruik gaat maken van de zonnestroom. Max temp ingesteld op 70 en min op 55. Eens kijken wat dit gaat doen.

Blijft een beetje prutsen voor mijn gevoel.

• Christje71
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 27-05 08:27
Is de warmtepomp Mp of Pomp T gekoppeld met P1 meter op slimme meter zodat bij stroom terug levering tapwater kan worden opgewarmd ?

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:39

The Executer

Lekker belangrijk!

Christje71 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:27:
Is de warmtepomp Mp of Pomp T gekoppeld met P1 meter op slimme meter zodat bij stroom terug levering tapwater kan worden opgewarmd ?
Nee, dit zit er niet in. Zelf heb ik een automatisering in Home Assistant gebouwd die dit regelt voor mij (bij meer dan 1.5 kWh overproductie voor >15 minuten zet hij de Pomp T op 70 graden. Bij >10 minuten minder dan 0.5 kWh overproductie zet hij hem terug op 55 graden. Ik verwacht dat dit in de winter niet volledig gaat werken, maar voor nu gaat het prima.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Pagina: 1 2 Laatste