• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
dlenstra schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Weet je of dit een update is die algemeen uitgerold wordt? Hier ook dat het verwarmen boven de 60 graden middels het geïntegreerde element gebeurt.
Bij mij gaat ie pas boven de 65 graden aan. Er is bij mij via Marlies ook een update gedraaid maar weet niet of dat nu dezelfde is die hier genoemd wordt.

Wel ervaar ik nog veel ruis / turbulentie in de leidingen en 'knallende' leidingen.... Ik ga kijken of ik het systeem kan ontluchten / water eruit (niet alles maar vanaf de pomp T naar de (warm)water kranen. Mogelijk zit er nog lucht of rommel in de leidingen.

Daarnaast lijkt het als je gaat koelen dat de setpoint van de Pomp AO (om te koelen) wordt verlaagd met resultaat dat hij gaat koelen tot 15/16 graden (ingesteld op 20 graden). Pomp T blijft dan warmte ontrekken met condens op de leidingen als gevolg (overigens niet alle leidingen). Wat blijkt is dat ons CV systeem in twee lussen is gemaakt (Pomp AO destijds alleen om te verwarmen is in het midden aangesloten). 1 lus pompt dus rustig water rond met minimale afgite en gaat vermengd water retour. Pomp AO denkt dat het allemaal prima is en blijft pompen. Pomp T koelt het water in de andere lus af tot vriespunt (bijna dan ;)).... condens... dus nu uitproberen wat werkt..... ik heb de setpoint van koelen op 22 gezet (dan zou hij uit moeten komen op 17 graden als de Pomp T aan gaat --> wordt morgen).

Ik heb nu de optie aangezet dat er wordt gestuurd vanuit Dewarmte (op de Pomp T) om te kijken of men dan ook daadwerkelijk maximaal gebruik gaat maken van de zonnestroom. Max temp ingesteld op 70 en min op 55. Eens kijken wat dit gaat doen.

Blijft een beetje prutsen voor mijn gevoel.

  • Christje71
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 14-06 20:46
Is de warmtepomp Mp of Pomp T gekoppeld met P1 meter op slimme meter zodat bij stroom terug levering tapwater kan worden opgewarmd ?

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Christje71 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:27:
Is de warmtepomp Mp of Pomp T gekoppeld met P1 meter op slimme meter zodat bij stroom terug levering tapwater kan worden opgewarmd ?
Nee, dit zit er niet in. Zelf heb ik een automatisering in Home Assistant gebouwd die dit regelt voor mij (bij meer dan 1.5 kWh overproductie voor >15 minuten zet hij de Pomp T op 70 graden. Bij >10 minuten minder dan 0.5 kWh overproductie zet hij hem terug op 55 graden. Ik verwacht dat dit in de winter niet volledig gaat werken, maar voor nu gaat het prima.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06 18:18
Heeft iemand de buitenunit laten installeren met flexibele leidingen naar de warmtepomp? Ik heb een voorkeurspositie waarin ik hem wil hebben maar als ie (2m van de erfgrens) teveel lawaai maakt wil ik hem graag 90 graden kunnen draaien zonder te hoeven afkoppelen.

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Hier is meerlagenbuis (Bonfix) gebruikt.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06 18:18
@The Executer wat voor aansluiting is aan de achterkant van de Pomp MP aanwezig, die overgaat in de 26mm meerlagenbuis? G1?

  • Konstantins
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-06 18:56
Allereerst bedankt aan iedereen die hier zijn ervaringen deelt. Ik lees met veel interesse mee, juist omdat er nog relatief weinig praktijkervaringen over de All-Electric uitvoering te vinden zijn.

Ik overweeg momenteel om mijn huidige warmtepomp te vervangen. Mijn grootste probleem met het huidige systeem is geluidsoverlast, daarom ben ik erg benieuwd hoe een DeWarmte All-Electric installatie in de praktijk klinkt.

Zou iemand, bij voorkeur in de regio Nijmegen, het leuk vinden om mij eens kort langs te laten komen zodat ik de installatie kan zien en vooral kan horen draaien? Ik begrijp dat dit een persoonlijke vraag is, maar het zou mij enorm helpen bij het maken van een keuze.

Stuur mij gerust een privébericht als je hiervoor openstaat. Alvast hartelijk dank!

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

jazz schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:54:
@The Executer wat voor aansluiting is aan de achterkant van de Pomp MP aanwezig, die overgaat in de 26mm meerlagenbuis? G1?
Ik ben niet helemaal bekend met type aansluitingen, ik hoop dat je iets hebt aan mijn foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRro6U7Kl9EvmYPZvdlofommzsc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F5YfQVlEaLPxwt2P14DzSyOQ.jpg?f=user_large

Is dit overigens een vuilafscheider?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzLEeG4RVqVKmNWTPwu4RrgnTO8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MmkSgdd0vpWROqDVArPyV3Ub.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door The Executer op 08-06-2026 09:19 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
The Executer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:32:
Goed, weer een update vanuit mijn kant.

- Afgelopen vrijdag is er een monteur (extern ingehuurd door DeWarmte) langs geweest in verband met de vele E5-errors die de PompT geeft. Hij verbaasde zich over de installatie, zowel over het feit dat zoals het nu staat je totaal niet meer bij de leidingen kan komen, als het feit dat er 2 keerkleppen kort op elkaar zaten en dat er Boxfix gebruikt is. Zij gebruiken zelf uitsluitend CV-leiding en koper. Bonfix heeft als nadeel dat je de koppeling erin moet schuiven, en op die manier dus met elke koppeling de diameter verkleint. Hij heeft het deel met de keerkleppen en koppelingen er tussenuit gehaald en e.e.a. opnieuw aangesloten. Daarnaast heeft hij een 'drukverschilregelaar' geplaatst. Deze behoeft geen afstelling ten opzichte van een hydraulische versie wanneer er slimme thermostaatknoppen gebruikt worden.
Helaas zag ik een uurtje nadat de monteur vertrokken was een issue... Geen temperaturen meer van de Pomp T in de app. Wel was het energieverbruik te zien. Hierop telefonisch contact opgenomen met DeWarmte. Ook zij zagen geen tempwaardes meer doorkomen. Vervolgens is er door DeWarmte contact geweest met het ingehuurde bedrijf.

- Die zijn vandaag weer langs gekomen, om er achter te komen dat er in de Pomp T een draad los lag. Aanschouw en huiver:
[Afbeelding]

Oftewel, 2 draden in 1 aansluiting gefrot, geen deugdelijke trekontlasting met als gevolg dat 1 draad losgeschoten was. Daarnaast, de klem was van het merk "Wanjie", wie kent het nie! Deze lasklem is vervangen door 2 x een 3voudige WAGO en netjes aangesloten. Jammer dat hij daarvoor uit Lelystad moest komen, maar het werkt.

Verdere inhoudt achter de klep:

[Afbeelding]
Eigenlijk zijn hiermee bijna alle problemen nu verholpen. Openstaande issues:
- Geluid Pomp T: Volgens de monteur van vandaag vind hij het meevallen. Zijn WeHeat heeft meer lawaai geeft hij aan. Ik ben nog steeds van mening dat het bij lange na niet in de buurt komt van de aan mij beloofde "geluid van een koelkast".
- Inschakelen element: Element schakelt nog steeds uit na inschakelen op de Pomp T ondanks beloofde update.
Heb jij een foto van de drukverschil regelaar? Zit die bij de watermeter? Hoofdkraan zeg maar? In de meterkast of in de ruimte waar de pomp T staat?

Hier zijn er best wat issues. Er is een monteur geweest maar goed en efficiënt werken doet het nog niet. Ik ben in afwachting van een reactie. Ook dus veel stroom geluid bij de hoofddouche.

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

JDOBL schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Heb jij een foto van de drukverschil regelaar? Zit die bij de watermeter? Hoofdkraan zeg maar? In de meterkast of in de ruimte waar de pomp T staat?
Hij zit bij de PompT op de bypassleiding zo uit mijn hoofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DggP56JZg6VmYi-LhWxnlmL0rHE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L1rR9sy7TVtxm2KcMwRwTnnK.jpg?f=user_large
Hier zijn er best wat issues. Er is een monteur geweest maar goed en efficiënt werken doet het nog niet. Ik ben in afwachting van een reactie. Ook dus veel stroom geluid bij de hoofddouche.
Welke issues spelen er nog bij jou als ik vragen mag? PompT of MP/AO gerelateerd?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:58

dlenstra

....

The Executer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:17:
[...]


Ik ben niet helemaal bekend met type aansluitingen, ik hoop dat je iets hebt aan mijn foto:

[Afbeelding]

Is dit overigens een vuilafscheider?
[Afbeelding]
Je onderste afbeelding is het vorstventiel. Zorgt dat de installatie leegloopt wanneer er een risico is dat de installatie kapot vriest, bijvoorbeeld in het geval van een storing.

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:00
jazz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:31:
Heeft iemand de buitenunit laten installeren met flexibele leidingen naar de warmtepomp? Ik heb een voorkeurspositie waarin ik hem wil hebben maar als ie (2m van de erfgrens) teveel lawaai maakt wil ik hem graag 90 graden kunnen draaien zonder te hoeven afkoppelen.
Late reactie, sorry, maar bij ons idd ook met meerlagenbuis.

Flexibel is trouwens op z’n minst relatief te noemen, echt (makkelijk) buigzaam is het niet. Bovendien nog minder als het onder 2 bar druk gevuld zit met water verwacht ik.

Maar in theorie kan het wat je zegt ja.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06 18:18
The Executer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:17:
[...]


Ik ben niet helemaal bekend met type aansluitingen, ik hoop dat je iets hebt aan mijn foto:

[Afbeelding]

Is dit overigens een vuilafscheider?
[Afbeelding]
Dank voor de foto's! Ik denk dat dat inderdaad een G1 aansluiting op de WP is, om het zeker te weten zou je de buitendiameter van de schroefdraad met een schuifmaat moeten meten (33mm is G1).
jevin20 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:24:
[...]

Late reactie, sorry, maar bij ons idd ook met meerlagenbuis.

Flexibel is trouwens op z’n minst relatief te noemen, echt (makkelijk) buigzaam is het niet. Bovendien nog minder als het onder 2 bar druk gevuld zit met water verwacht ik.

Maar in theorie kan het wat je zegt ja.
Mijn idee was daar zoiets tussen te zetten: https://www.nexaparts.nl/flexibele-aansluitslang-rvs-gevlochten-binnendraad-x-buitendraad-1-dn25-lengte-80cm

Dan kan ik de boel misschien nog draaien zonder de hele boel af te hoeven koppelen. Maar misschien zijn kogelkranen vlak bij de buitenunit geen slecht alternatief.

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

jazz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:04:
[...]

Dank voor de foto's! Ik denk dat dat inderdaad een G1 aansluiting op de WP is, om het zeker te weten zou je de buitendiameter van de schroefdraad met een schuifmaat moeten meten (33mm is G1).
Zal even kijken vanavond voor je of dat lukt.
[...]

Mijn idee was daar zoiets tussen te zetten: https://www.nexaparts.nl/flexibele-aansluitslang-rvs-gevlochten-binnendraad-x-buitendraad-1-dn25-lengte-80cm

Dan kan ik de boel misschien nog draaien zonder de hele boel af te hoeven koppelen. Maar misschien zijn kogelkranen vlak bij de buitenunit geen slecht alternatief.
Bij mij zit in de garage op ± 2m leidinglengte vanaf de buitenunit 2 kogelkranen, zie The Executer in "Ervaringen met DeWarmte All Electric"

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
The Executer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:23:
[...]

Hij zit bij de PompT op de bypassleiding zo uit mijn hoofd.

[Afbeelding]


[...]


Welke issues spelen er nog bij jou als ik vragen mag? PompT of MP/AO gerelateerd?
ah dankjewel voor het delen. Hier hebben we de Pomp AO en Pomp T. Men is nu in onderzoek. Gisteren weer reactie gekregen. Wat met name nog niet lukt is om de Pomp T zo te laten draaien dat de Pomp AO niet nodig is omdat er voldoende warm water in de CV leidingen zou zijn. Op een gegeven moment gaat de Pomp T over op COP 1:1 (0.38 kwh input/output oftewel geen warmte ontrekkend aan het CV water).

Daarnaast als de koeling aangaat (en ik ga morgen dit weer testen) schiet de temperatuur naar 12 graden (inclusief condens op de leidingen). Het is allemaal best te verklaren in onze installatie alleen is het niet juist. Want de setpoint (op de Pomp AO) is er niet voor niks. Ik ben benieuwd naar morgen.

Zoals ik het zie is ons huis verdeeld in twee warmtelussen. Achterkant huis, voorkant huis (voorheen hing de CV ketel in het midden). Pomp AO is aangesloten op de linker lus (waarbij zover ik kan zien het warme water dat in deze lus rond gaat niet door de Pomp T gaat maar gelijk terug in de retour naar de Pomp AO). De Pomp T staat op de plaats van de CV ketel. De instroom in de Pomp T is de input van de Pomp AO (maar dan wel nadat het water gesplitst wordt tussen 'achterkant' en 'voorkant' (naar mijn inziens 50%). Corrigeer me graag als ik iets hierin niet juist zeg.

Pomp AO gaat altijd aan zodra de Pomp T warm water gaat maken. Direct, niet eerst een stukje warm water uit de leidingen trekken en dan pas aan. Nee, gelijk aan.

Andere probleem is het ruisen in de leidingen. Hopelijk te verhelpen met een waterdrukreduceerder net na de hoofdkraan (hoewel de ruimte daar erg beperkt is). Ruisen is zodanig storend dat we nu alleen maar met de handdouche douchen. Je voelt aan de douchekraan (aan de draaiknop) het water kolken door de leidingen (je voelt trillingen). Je ziet de hoofddouchekop (regendouche) bewegen c.q. trillen. Alsof het met horten en stoten uit de leiding komt. Er zitten ook wel wat haakse bochten in de leidingen maar ik weet niet of dat nu zoveel effect kan hebben. Bij dichtdraaien hoofdkraan (90%) is het geluid weg (inclusief waterdruk bij alle kranen).

Men is er mee bezig, dat is prima maar dit nadat een monteur is langs geweest. Had het liever andersom gezien.

Wordt vast vervolgd

  • Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:35
Hoe zijn de ervaringen hier van de mensen die al een poosje all-electric zijn gegaan met de warmte?

Wij zoeken een all-electric oplossing voor onze nieuwe woning en wij hebben inmiddels een offerte liggen voor een pomp-mp en een pomp-t 300 liter.

op papier lijkt het een mooi systeem maar als ik hier zo zit te lezen heb ik het idee dat ze wel echt nog een start-up zijn en ze nog veel dingen aan het uitzoeken zijn om te optimaliseren. Natuurlijk wordt er op een forum met name gesproken over dingen die niet goed gaan maar zijn er ook mensen waar alles gewoon vlekkeloos werkt?

Ik houd er van om lekker te prutsen met techniek maar in het geval van verwarming moet het gewoon werken wat mij betreft.

Ik heb ook een offerte liggen van quatt maar zij kunnen niet koelen met de vloerverwarming, alleen met de chill, dus die vallen af.

Weheat heb ik ook overwogen maar de Sparrow heeft niet voldoende capaciteit en de blackbird is wat mij betreft geen gezicht om naast de woning neer te zetten (wij hebben geen plat dak waar hij op kan staan).

  • Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-06 21:47
Na wat opstart problemen moet ik zeggen dat ik eigenlijk amper issues heb. Het zijn vooral wat features die ik nog mis in de software om bijvoorbeeld de T wat beter aan te sturen (maar dat is via Home Assistant wel te fixen). Systeem draait hier sinds december, nergens in de kou gezeten, douchen gaat hier prima met 2 personen en een 200 liter vat. MP staat hier nu altijd in de stille modus omdat hij eigenlijk iets te groot is voor de woning, maar dat zorgt wel voor een lekker stil systeem.

  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Robsta86 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:36:
Hoe zijn de ervaringen hier van de mensen die al een poosje all-electric zijn gegaan met de warmte?

Wij zoeken een all-electric oplossing voor onze nieuwe woning en wij hebben inmiddels een offerte liggen voor een pomp-mp en een pomp-t 300 liter.

op papier lijkt het een mooi systeem maar als ik hier zo zit te lezen heb ik het idee dat ze wel echt nog een start-up zijn en ze nog veel dingen aan het uitzoeken zijn om te optimaliseren. Natuurlijk wordt er op een forum met name gesproken over dingen die niet goed gaan maar zijn er ook mensen waar alles gewoon vlekkeloos werkt?

Ik houd er van om lekker te prutsen met techniek maar in het geval van verwarming moet het gewoon werken wat mij betreft.

Ik heb ook een offerte liggen van quatt maar zij kunnen niet koelen met de vloerverwarming, alleen met de chill, dus die vallen af.

Weheat heb ik ook overwogen maar de Sparrow heeft niet voldoende capaciteit en de blackbird is wat mij betreft geen gezicht om naast de woning neer te zetten (wij hebben geen plat dak waar hij op kan staan).
Er zitten wat hickups in lijkt het. Ik zou vooral goed kijken naar de voor en na situatie en of de gehele installatie inclusief leidingwerk niet voor verrassingen zorgt. Zoals de waterdruk. Wij hebben de Pomp AO en Pomp T. Het werkt maar er zijn wel issues. Geen reden om het niet te doen wat mij betreft maar je moet er wel zin in hebben om een aantal dingen te proberen. Ligt wel aan de gehele set-up uiteraard.

Instellingen zouden wel mogen worden uitgebreid inderdaad en verwacht niet al teveel van de koeling. Ik ga volgende week weer kijken hoe dat werkt. Hie drukte of de Pomp AO of de Pomp T de setpoint ver onder het dauwpunt met condens tot gevolg. Kwam / komt door software. Wordt momenteel onderzocht.

Weet niet of dat een Pomp AO ding is en dat dit bij de Pomp MP niet zo is.

Hier ook de silent modus.

Oh en geluid Pomp T vind ik iets meer dan verwacht. Je hoort het 'knorren' vrij goed door de deur heen. Ik ga isoleren om dat weg te nemen. Op slaapkamer (dus 2 deuren verder) is het niet te horen

[ Voor 4% gewijzigd door JDOBL op 14-06-2026 13:21 ]


  • reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 22:13
De combinatie Pomp AO en Pomp T 200l draait hier alweer ruim een jaar probleemloos. Er was nog één koppelstukje waar na verloop van tijd zich een heel klein waterdruppeltje op vormde. Na enig heen en weer met support is ook dat naar tevredenheid opgelost.

  • dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:58

dlenstra

....

Hier sinds maart 25 FE. En over het algemeen heel tevreden. In het begin werkte mijn Pomp T niet goed, werd veroorzaakt door een verkeerd gemonteerd mengventiel in de pomp T. Wel via support een aantal instellingen laten aanpassen, met name in het bijspring gedrag van de AO als de T warm water maakt en er geen thermostaatvraag vanuit huis is. Dit om te voorkomen dat er warm CV water door heel het huis gaat terwijl het warm genoeg is.

Denk verder dat het belangrijk is om goed naar de aansluiting op je cv systeem te kijken. Hier kon ik laten aansluiten op de oude plek van de cv + wat aanpassingen en er zo voor zorgen dat de AO aan het "begin van de cv cirkel" zit en de T juist na alle afgifte.

  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
dlenstra schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:12:
Hier sinds maart 25 FE. En over het algemeen heel tevreden. In het begin werkte mijn Pomp T niet goed, werd veroorzaakt door een verkeerd gemonteerd mengventiel in de pomp T. Wel via support een aantal instellingen laten aanpassen, met name in het bijspring gedrag van de AO als de T warm water maakt en er geen thermostaatvraag vanuit huis is. Dit om te voorkomen dat er warm CV water door heel het huis gaat terwijl het warm genoeg is.

Denk verder dat het belangrijk is om goed naar de aansluiting op je cv systeem te kijken. Hier kon ik laten aansluiten op de oude plek van de cv + wat aanpassingen en er zo voor zorgen dat de AO aan het "begin van de cv cirkel" zit en de T juist na alle afgifte.
Oeh, dankje. Deze ga ik ook nog even meegeven aan Dewarmte. Wellicht helpt het in het onderzoek (dat van dat mengventiel). Hier schiet ook de Pomp AO direct aan zodra de Pomp T gaat verwarmen. Mijns inziens zou eerst de warmte uit het CV water getrokken moeten worden en dan pas support van de Pomp AO.

  • dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:58

dlenstra

....

JDOBL schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:40:
[...]

Oeh, dankje. Deze ga ik ook nog even meegeven aan Dewarmte. Wellicht helpt het in het onderzoek (dat van dat mengventiel). Hier schiet ook de Pomp AO direct aan zodra de Pomp T gaat verwarmen. Mijns inziens zou eerst de warmte uit het CV water getrokken moeten worden en dan pas support van de Pomp AO.
Dat mengventiel zorgde bij mij voor E5 storingen, onvoldoende flow vanuit de bron. Als ik jouw probleem zo even teruglees, zou ik dat meer zoeken in de plek in het cv-circuit waar de AO en/of de pomp T ingeprikt is. Ik ben van mening dat het haast essentieel is dat de AO aan het "begin" van het circuit zit, dus voor alle cv afgifte, pas daarna de T en dan weer naar de AO.

De instellingen die ik heb laten wijzigen zorgen ervoor de cv temperatuur lager mag worden voordat de AO aan springt en als hij dan aanspringt dat hij dan enkel verwarmt naar de setpoint +0,1 ipv setpoint +5

[ Voor 11% gewijzigd door dlenstra op 15-06-2026 15:51 ]


  • jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06 18:18
Is er iemand in de buurt van Ede/Arnhem/Nijmegen waarbij ik een kijkje mag komen nemen naar de FE installatie? Ze komen de boel hier over een krap maandje installeren, wil even kijken of ik niets over het hoofd zie :)

  • Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-06 21:47
Niet helemaal in de buurt, maar als je niemand anders kunt vinden mag je bij mij in Hengelo rustig eens komen kijken!

  • jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06 18:18
Pupp3tmast3r schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:42:
Niet helemaal in de buurt, maar als je niemand anders kunt vinden mag je bij mij in Hengelo rustig eens komen kijken!
Dank voor het aanbod! :) Ik kijk of er nog iemand reageert die iets dichter in de buurt woont, het pittoreske Hengelo ligt helaas niet om de hoek! 8)

  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

jazz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:45:
[...]

Dank voor het aanbod! :) Ik kijk of er nog iemand reageert die iets dichter in de buurt woont, het pittoreske Hengelo ligt helaas niet om de hoek! 8)
Je bent bij mij ook welkom... In Friesland :+

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:00
Hier werkt de koeling ook niet goed. Hij duikt telkens voor 16min ver onder het setpoint, de verklaring van DeWarmte is dat de pomp’s vermogen te groot is en dat hij daardoor pendelt en dan gelijk onder de setpoint schiet. Wat ik niet snap is waarom hij niet gewoon het water dat onder de setpoint temperatuur ligt rond blijft circuleren.

Zeer irritant, en voornamelijk uiteraard vanwege condensvorming.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:05
jazz schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:28:
Is er iemand in de buurt van Ede/Arnhem/Nijmegen waarbij ik een kijkje mag komen nemen naar de FE installatie? Ze komen de boel hier over een krap maandje installeren, wil even kijken of ik niets over het hoofd zie :)
Altijd welkom, maar Paterswolde is ook niet echt om de hoek.

Ten aanzien van de ervaringen. Ik herken ook wat veel geschreven wordt hier, de PompAO en PompT draaien bijna altijd parallel voor het verwarmen van het water in de boiler. Afgelopen week kwam ik condensvorming op een handdoek radiator tegen. Dit is degene in het circuit het dichtst bij de PompT. Wilde DeWarmte bijschakelen om hier naar te gaan kijken en werd onaangenaam verast door de AI chatbot die inmiddels is geïntroduceerd op de hulp website. Nog geen ticket aangemaakt en voor nu deze specifieke radiator meer even uitgezet.

Dat gezegd hebbende is dit tweede kleine issue dat ik heb. Eerder wat E5 errors maar dit was omdat ik teveel radiatoren niet openstonden. Al met al wel tevreden maar over de werking, wel ben ik ietwat pessimistisch of DeWarmte goed meekan naar de toekomst toe. De Pomp aansturen op tijd, beschikbare energie en bufferen gaat belangrijker worden. Merk echt te weinig ontwikkeling. Ongetwijfeld heeft de PompMP veel focus van het bedrijf gekost. De besturing en doorontwikkeling baart me een tikkeltje zorgen.

Denk dat Quatt hier toch stappen verder is. Maar het blijft een scherp geprijsde oplossing, waarbij het goed te realiseren dat het afgifte systeem je eigen pakkie an is.

[ Voor 8% gewijzigd door MR. RHS op 20-06-2026 23:38 ]


  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
jevin20 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:57:
Hier werkt de koeling ook niet goed. Hij duikt telkens voor 16min ver onder het setpoint, de verklaring van DeWarmte is dat de pomp’s vermogen te groot is en dat hij daardoor pendelt en dan gelijk onder de setpoint schiet. Wat ik niet snap is waarom hij niet gewoon het water dat onder de setpoint temperatuur ligt rond blijft circuleren.

Zeer irritant, en voornamelijk uiteraard vanwege condensvorming.
Helaas herkenbaar.

  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
MR. RHS schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:35:
[...]

Altijd welkom, maar Paterswolde is ook niet echt om de hoek.

Ten aanzien van de ervaringen. Ik herken ook wat veel geschreven wordt hier, de PompAO en PompT draaien bijna altijd parallel voor het verwarmen van het water in de boiler. Afgelopen week kwam ik condensvorming op een handdoek radiator tegen. Dit is degene in het circuit het dichtst bij de PompT. Wilde DeWarmte bijschakelen om hier naar te gaan kijken en werd onaangenaam verast door de AI chatbot die inmiddels is geïntroduceerd op de hulp website. Nog geen ticket aangemaakt en voor nu deze specifieke radiator meer even uitgezet.

Dat gezegd hebbende is dit tweede kleine issue dat ik heb. Eerder wat E5 errors maar dit was omdat ik teveel radiatoren niet openstonden. Al met al wel tevreden maar over de werking, wel ben ik ietwat pessimistisch of DeWarmte goed meekan naar de toekomst toe. De Pomp aansturen op tijd, beschikbare energie en bufferen gaat belangrijker worden. Merk echt te weinig ontwikkeling. Ongetwijfeld heeft de PompMP veel focus van het bedrijf gekost. De besturing en doorontwikkeling baart me een tikkeltje zorgen.

Denk dat Quatt hier toch stappen verder is. Maar het blijft een scherp geprijsde oplossing, waarbij het goed te realiseren dat het afgifte systeem je eigen pakkie an is.
Dank voor het delen..... Herkenbaar en ook vervelend. Ik wel goed contact met de support alleen kom ik nog niet veel verder... In afwachting van hun reactie. Helaas is de koelmodus nu niet te gebruiken zonder condens. Ik verwacht dat een product(combinatie) doet wat er wordt beloofd en dat is in de FE setup zeker niet volledig het geval. Aantoonbaar. Ik hoef het knop maar om te zetten en binnen enkele minuten is het zichtbaar.

Ook nog issue met waterdruk.

Op zich werkt het systeem als geheel wel zuinig alleen je verwacht meer (ook met de koeling) omdat dit zo wordt aangeprezen.

Wordt vast vervolgd.

  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Vraagje, gaat bij jullie de pomp T ook later op de dag over in een cop 1:1? Na een uurtje of 3? Als je dan water gebruikt schakelt hij weer naar een efficiëntere modus voor een tijdje en daarna weer cop 1:1. Meestal verbruik 0,38kwh in (en dus ook uit)

  • jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:00
Wel een belangrijke aanvulling, gezien dit topic onderwerp, dat ik geen PompT heb. Ik heb een eigen oplossing (Auer Edel Eau), die op eenzelfde manier is aangesloten als de PompT maar gelukkig niet door DeWarmte aangestuurd wordt.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53


  • MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:05
JDOBL schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:08:
Vraagje, gaat bij jullie de pomp T ook later op de dag over in een cop 1:1? Na een uurtje of 3? Als je dan water gebruikt schakelt hij weer naar een efficiëntere modus voor een tijdje en daarna weer cop 1:1. Meestal verbruik 0,38kwh in (en dus ook uit)
Ik herken dit gedrag niet wilde ik schrijven. Todat ik dit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJGA_gOcAGlIMqzgWv0gfWuzbp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53cRhuWq8CRRgEajLQYpN7ok.jpg?f=fotoalbum_large

Kennelijk wel dus. Gedrag dat wat mij betreft achterwege mag blijven.

  • Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-06 21:47
MR. RHS schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Ik herken dit gedrag niet wilde ik schrijven. Todat ik dit zag:

[Afbeelding]

Kennelijk wel dus. Gedrag dat wat mij betreft achterwege mag blijven.
Maar op welke temperatuur staat jouw T ingesteld? Want die boost in verbruik aan het eind is gewoon het ingebouwde element lijkt mij, die dus boven de 60 graden sowieso aan gaat.

  • MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:05
Ik snap de opmerking hiervoor rondom COP 1:1 niet helemaal goed merk ik.

Fair point vwb het setpoint, had een schema aangemaakt om de zonnestroom beter te gebruiken…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oLh6j3RNs0uVA7bZw2RRJiIyus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Io7X7U8mK3zGq1x6zt484X1.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien dit schema iets afschalen om te zorgen in de middag de temp piekt op 60 graden.

  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
MR. RHS schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:31:
Ik snap de opmerking hiervoor rondom COP 1:1 niet helemaal goed merk ik.

Fair point vwb het setpoint, had een schema aangemaakt om de zonnestroom beter te gebruiken…..

[Afbeelding]

Misschien dit schema iets afschalen om te zorgen in de middag de temp piekt op 60 graden.
Hierbij wat meer informatie

Pomp T gaat na x uur over op COP 1:1. Mijn verklaring is dat er niet voldoende warm water in de leidingen zit. Dewarmte geeft iets anders aan. Men is er (mogelijk) nog wel mee bezig in de software. Omdat de Pomp AO wel door draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty03NxIO3edLeDuPPx7dLC5whno=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zIQCM8XgWVTYfjymtYo46zEO.png?f=user_large

Pomp AO: blijft doordraaien (overigens zonder koeling, je ziet dat in onderstaande dat ik die in de avond heb aangezet - 20:00).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15_0uApkjuZHHsFz2PBWs8n2EQo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kblUe36yRWSmfXFUfOJsKLTX.png?f=user_large

Punt rondom koeling blijft. Setpoint wordt eigenlijk genegeerd. De Pomp AO (of Pomp T) koelt het water ver tot onder de setpoint. Wat mij betreft zou de Pomp AO helemaal niet hoeven koelen. De Pomp T kan het gemakkelijk zelf doen. Zolang de setpoint van de Pomp AO (van koeling) gehandhaafd blijft. Ik begrijp alleen niet wat er zo lastig aan is om dit in te stellen?

En het waterdruk issue is er helaas ook nog. Gisteren nog even gerommeld en ik weet nu zeker dat het de waterdruk is. Ik hoop op een goede reactie vanuit Dewarmte. Het loopt al eventjes.

  • dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:58

dlenstra

....

JDOBL schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:27:
[...]

Hierbij wat meer informatie

Pomp T gaat na x uur over op COP 1:1. Mijn verklaring is dat er niet voldoende warm water in de leidingen zit. Dewarmte geeft iets anders aan. Men is er (mogelijk) nog wel mee bezig in de software. Omdat de Pomp AO wel door draait.

[Afbeelding]

Pomp AO: blijft doordraaien (overigens zonder koeling, je ziet dat in onderstaande dat ik die in de avond heb aangezet - 20:00).

[Afbeelding]

Punt rondom koeling blijft. Setpoint wordt eigenlijk genegeerd. De Pomp AO (of Pomp T) koelt het water ver tot onder de setpoint. Wat mij betreft zou de Pomp AO helemaal niet hoeven koelen. De Pomp T kan het gemakkelijk zelf doen. Zolang de setpoint van de Pomp AO (van koeling) gehandhaafd blijft. Ik begrijp alleen niet wat er zo lastig aan is om dit in te stellen?

En het waterdruk issue is er helaas ook nog. Gisteren nog even gerommeld en ik weet nu zeker dat het de waterdruk is. Ik hoop op een goede reactie vanuit Dewarmte. Het loopt al eventjes.
Ik zou me goed kunnen voorstellen dat je installatie niet mooi is aangesloten. Je afbeelding van de pomp T laat zien dat alles op de compressor gebeurt, het element had een groen balkje moeten opleveren. Hardop een optie: zou het kunnen dat de pomp T en de pomp AO beide in een "aparte" lus rondpompen. Je geeft aan dat de AO meedraait als de T warm water maakt en je vermoed dat er onvoldoende warm water bij de T komt. Heb je een beetje inzicht in hoe de CV circuits door je huis lopen. dan misschien eens schematisch uittekenen hoe dat loopt en waar de AO en T op het circuit zijn aangesloten. Verder zou ik eens proberen te volgen waar het (als het goed is) warmere water van de AO heen loopt en of dat dus wel bij de T komt.

Ik meen dat je op het display van de T ook kan zien wat de inkomende brontemperatuur is.

Herken de klachten die meerdere mensen over het koelen hebben hier niet. Kan meerdere uren achter elkaar draaien met een setpoint van 18 graden. Afgifte is hierbij zo mogelijk nog belangrijker/lastiger dan bij verwarmen. Ik heb hier vloerverwarming met een pomploze verdeler, gaat door een dikke betonvloer waar flink wat energie uit te halen is. Met het weer van de afgelopen dagen wel goed uitkijken qua condens op de leidingen, het is warm en vochtig, dus een hoog dauwpunt.

[ Voor 9% gewijzigd door dlenstra op 22-06-2026 15:48 ]


  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
dlenstra schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:45:
[...]

Ik zou me goed kunnen voorstellen dat je installatie niet mooi is aangesloten. Je afbeelding van de pomp T laat zien dat alles op de compressor gebeurt, het element had een groen balkje moeten opleveren. Hardop een optie: zou het kunnen dat de pomp T en de pomp AO beide in een "aparte" lus rondpompen. Je geeft aan dat de AO meedraait als de T warm water maakt en je vermoed dat er onvoldoende warm water bij de T komt. Heb je een beetje inzicht in hoe de CV circuits door je huis lopen. dan misschien eens schematisch uittekenen hoe dat loopt en waar de AO en T op het circuit zijn aangesloten. Verder zou ik eens proberen te volgen waar het (als het goed is) warmere water van de AO heen loopt en of dat dus wel bij de T komt.

Ik meen dat je op het display van de T ook kan zien wat de inkomende brontemperatuur is.

Herken de klachten die meerdere mensen over het koelen hebben hier niet. Kan meerdere uren achter elkaar draaien met een setpoint van 18 graden. Afgifte is hierbij zo mogelijk nog belangrijker/lastiger dan bij verwarmen. Ik heb hier vloerverwarming met een pomploze verdeler, gaat door een dikke betonvloer waar flink wat energie uit te halen is. Met het weer van de afgelopen dagen wel goed uitkijken qua condens op de leidingen, het is warm en vochtig, dus een hoog dauwpunt.
Ja, ik heb een schematische weergave. Deze heeft de Dewarmte zelf (ook) getekend. Het is wat mij betreft inderdaad zo dat er lussen zijn. Ik zal even kijken wanneer ik de tekening kan laten zien. Destijds met nog een CV waren er twee lussen (CV in het midden) en dan achterkant huis en voorkant huis. Nu is de Pomp AO aangesloten op 'achterkant huis' (met een T stuk waar de Pomp AO het huis binnenkomt) oftewel er gaat 50% naar de Pomp T invoer (is mijn redenatie) en de andere helft gaat via 3 convectoren linea recta de retour in naar de Pomp AO (na vermenging met het andere water). Mijns inziens is dit niet juist. De Pomp AO zou 100% procent op de Pomp T (vooraan in circuit) moeten worden aangesloten. Nu zit er 50% input op de invoer van de Pomp T. Het lukt alleen niet om dit goed over te brengen. Heb het meerdere keren aangegeven. Men zegt dat parallel gewoon prima kan (maar ik zie bij de koeling een negatief effect namelijk condens en dat komt wat mij betreft omdat er maar 50% van het 'lauw / warme' water door de Pomp T heen gaat.

Alleen ik ben geen installateur maar ik kan toch vrij goed redeneren dat water wat naar links gaat niet rechts uitgaat komen. De lussen zijn niet met elkaar verbonden (ja alleen in de CV ruimte, alleen daar zit juist de discrepantie want in de CV ruimte (voor de CV voorheen hing) komt dus maar 50% van het gekoelde of verwarmde water terecht.

Hier het plaatje

Hier thuis zijn er 3 convectoren aan de achterkant (niet 2 zoals in onderstaande). Ook in de andere lus zijn er meerdere convectoren en 1 handdoek radiator. Mijn redenatie is dat het (CV) water in 'achterkant huis' (oftewel de 3 convectoren getekend naast de Pomp AO) nooit naar de Pomp T kan geraken.... dan mis je de helft van je volume... overigens in de 'achterkant huis' lus zit de retour rechtstreeks op de retourleiding (dus het paarse lijntje gaat over de verdere instroom en is daar niet op de instroom aangesloten)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGb33qMYNNCEZJKTYYW0abSQ7FE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qwnd2rfLrHgKdtFD6WEQDGq8.png?f=user_large

Nog een aanvulling op bovenstaande. 2 weken geleden hebben ze de instroom / uitstroom bij de Pomp T omgedraaid. Schematisch klopt bovenstaande niet (instroom/uitstroom zijn omgedraaid). Nu staat de Pomp T schematisch in feite op het einde (maar dat is dan wat mij betreft maar 50% van het einde, de rest van de retour wordt in 'achterkant huis' vermengt met de andere retour).

Alle hulp is welkom!

[ Voor 17% gewijzigd door JDOBL op 22-06-2026 18:05 ]


  • dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:58

dlenstra

....

Zelf ook geen installateur, dus pin me niet vast op mijn bevindingen en ideeën ;)

Doordat de AO in "lus achter" is aangesloten en daar alleen convectoren zitten lijkt me dat sowieso een lus met weinig weerstand en waarschijnlijk een stuk minder weerstand dan over de oude cv leiding naar "lus voor" waar, als ik de afbeelding goed bekijken keerkleppen (weerstand) convectoren (weinig weerstand), een handdoekradiator (weinig weerstand) en de pomp T (weerstand). Het water uit "lus achter" komt niet langs "lus voor". Verder heeft water de eigenschap op de weg van minste weerstand te kiezen. Het hoeft dus niet eens zo te zijn dat het 50/50 verdeeld wordt. Kan best zo zijn dat het grootste deel van het water door de lage weerstand alleen over lus achter circuleert. In mijn ogen enigszins op te lossen door de convectoren in lus achter te knijpen.

Dan lus voor.
Ik neem aan dat de 2 blokjes onder aan keerkleppen zijn, wat is het icoontje voor de 2e convector?
zoals de boel nu in de afbeelding staat, staat de Pomp T parallel aan de afgifte apparaten. Met de pijltjes zoals ze nu staan kan de pomp T gebruikmaken van de retour van de afgifte apparaten (gewenst), maar kan deze ook circuleren over lus voor (ongewenst, je wilt dat de retour van de T naar de AO gaat.
Je geeft aan dat de aan en afvoer van de T gewisseld is. Dat betekent dat er niet meer gebruik wordt gemaakt van de retour van de afgifte in lus voor, maar van de aanvoer van de AO. Ook nu staat de T parallel aan de afgifte apparaten (ongewenst, je wilt graag, ten minste, gebruik kunnen maken van het volledige volume in lus voor). Ook kan ik niet zien of het nog steeds mogelijk is om te blijven circuleren binnen lus voor.

Een en ander wat mogelijk is, is natuurlijk flink afhankelijk van de plek waar de T in huis staat en hoe je leidingwerk loopt. De mooiste plek om de T aan te sluiten is in mijn ogen in de retour van alles, vlak voordat het de AO in gaat. Tweede keus juist als eerste na de AO, maar voor de splitsing naar circuit achter en voor. Deze beide keuzes geredeneerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van al het volume in huis. Ik kan me echter voorstellen dat het door de standplaats van de T lastig wordt om "lus achter hierbij te betrekken. Dan wil je zoveel mogelijk volume gebruiken van "lus voor", de T moet dan niet parallel aan alle afgifte staan, maar juist (liefst) na alle afgifte in de retour richting de AO.

Stap 1 is denk ik beide lussen in balans brengen door "lus achter" te knijpen. Kan me nu voorstellen dat in de winter "lus voor" ook lastig warm wordt.
Stap 2 is zorgen dat de T niet parallel aan alle afgifte staat en gebruik kan maken van de retour van zoveel mogelijk afgifte apparaten.

  • JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
dlenstra schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:01:
Zelf ook geen installateur, dus pin me niet vast op mijn bevindingen en ideeën ;)

Doordat de AO in "lus achter" is aangesloten en daar alleen convectoren zitten lijkt me dat sowieso een lus met weinig weerstand en waarschijnlijk een stuk minder weerstand dan over de oude cv leiding naar "lus voor" waar, als ik de afbeelding goed bekijken keerkleppen (weerstand) convectoren (weinig weerstand), een handdoekradiator (weinig weerstand) en de pomp T (weerstand). Het water uit "lus achter" komt niet langs "lus voor". Verder heeft water de eigenschap op de weg van minste weerstand te kiezen. Het hoeft dus niet eens zo te zijn dat het 50/50 verdeeld wordt. Kan best zo zijn dat het grootste deel van het water door de lage weerstand alleen over lus achter circuleert. In mijn ogen enigszins op te lossen door de convectoren in lus achter te knijpen.

Dan lus voor.
Ik neem aan dat de 2 blokjes onder aan keerkleppen zijn, wat is het icoontje voor de 2e convector?
zoals de boel nu in de afbeelding staat, staat de Pomp T parallel aan de afgifte apparaten. Met de pijltjes zoals ze nu staan kan de pomp T gebruikmaken van de retour van de afgifte apparaten (gewenst), maar kan deze ook circuleren over lus voor (ongewenst, je wilt dat de retour van de T naar de AO gaat.
Je geeft aan dat de aan en afvoer van de T gewisseld is. Dat betekent dat er niet meer gebruik wordt gemaakt van de retour van de afgifte in lus voor, maar van de aanvoer van de AO. Ook nu staat de T parallel aan de afgifte apparaten (ongewenst, je wilt graag, ten minste, gebruik kunnen maken van het volledige volume in lus voor). Ook kan ik niet zien of het nog steeds mogelijk is om te blijven circuleren binnen lus voor.

Een en ander wat mogelijk is, is natuurlijk flink afhankelijk van de plek waar de T in huis staat en hoe je leidingwerk loopt. De mooiste plek om de T aan te sluiten is in mijn ogen in de retour van alles, vlak voordat het de AO in gaat. Tweede keus juist als eerste na de AO, maar voor de splitsing naar circuit achter en voor. Deze beide keuzes geredeneerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van al het volume in huis. Ik kan me echter voorstellen dat het door de standplaats van de T lastig wordt om "lus achter hierbij te betrekken. Dan wil je zoveel mogelijk volume gebruiken van "lus voor", de T moet dan niet parallel aan alle afgifte staan, maar juist (liefst) na alle afgifte in de retour richting de AO.

Stap 1 is denk ik beide lussen in balans brengen door "lus achter" te knijpen. Kan me nu voorstellen dat in de winter "lus voor" ook lastig warm wordt.
Stap 2 is zorgen dat de T niet parallel aan alle afgifte staat en gebruik kan maken van de retour van zoveel mogelijk afgifte apparaten.
Dankje voor je uitgebreide reactie. Ik hoop dat Dewarmte meeleest. Eens met wat je schrijft. Ik had aan de monteur van Dewarmte aangegeven om de instroom uit de Pomp AO rechtstreeks op de instroom Pomp T te monteren..wel een extra leiding maar dan werkt het volgens mij wel zoals gewenst.

Pomp T staat op locatie waar de CV ketel hing (midden in het huis, lmog voor lus achterkant huis en lus voorkant huis). Pomp T krijgt nu volgens mij in ieder geval niet de volle mep vanuit lus achter (volgens mij schrijf je dat ook). Alleen bij Dewarmte willen hierin niet meewegen zo lijkt het. De vraagt ligt er nog wel.

Afknijpen werd mij door Dewarmte afgeraden in combinatie met koeling. Maar ik heb het wel geprobeerd en dan werkt het iets beter omdat de Pomp AO dan daadwerkelijk de watertemperatuur uit lus voorkant huis meekrijgt. Alleen ik moest alle convectoren vol openzetten. Ik denk nog steeds dat ze de leidingen niet helemaal helder hebben.

Eens met punt 2. Ik zou het liefst hebben dat de Pomp T aan de voorkant komt te staan. Oftewel leiding waar de Pomp AO het huis binnenkomt doortrekken. Geen lekker klusje en cosmetisch gaat het er niet uit zien (leiding tegen de muur op een vloer... Zucht) alleen dan krijg je wel efficiëntie.

Waterdruk geeft ook nog issues. Dat is ook nog in onderzoek.

Het is alleen frustrerend om iets x keer uit te leggen en dat men hierin niet mee gaat..ik ben namelijk vrij zeker dat het een juiste benadering is.

Lus voor wordt minder snel warm en lus achterkant wel snel warm. Afknijpen in winter kan wel. We hebben een goed geisoleerd huis dus over warmte maak ik mij geen zorgen. Koelen en opwarmen van water in de zomer wel. Er stroomt nu 30nl graden warm water door het CV systeem en buiten is het 30+ graden.....

Dank voor je reactie. Wordt vervolgd.

  • dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:58

dlenstra

....

JDOBL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:05:
[...]


Lus voor wordt minder snel warm en lus achterkant wel snel warm. Afknijpen in winter kan wel. We hebben een goed geisoleerd huis dus over warmte maak ik mij geen zorgen. Koelen en opwarmen van water in de zomer wel. Er stroomt nu 30nl graden warm water door het CV systeem en buiten is het 30+ graden.....

Dank voor je reactie. Wordt vervolgd.
Ik verwacht dat ook dit opgelost worden door de pomp T meer volume te laten gebruiken. Door het kleine volume dat de T nu kan gebruiken zakt de temperatuur daarvan vrij snel en gaat er een signaal naar de AO om bij te springen. Dat bijspringen van de AO komt nu niet op de goede plek terecht.

Ter vergelijk, de AO springt hier al een hele tijd niet meer bij. Ik heb de T achteraan het hele circuit zitten (wel met vloerverwarming met een niet mengende verdeler). De T kan dus gebuik maken van het hele volume van het hele huis en gaat vervolgens naar de AO.
Pagina: 1 2 Laatste