Hierbij deel ik graag even mijn ervaring naar de All Electric oplossing van DeWarmte. Na lang wikken en wegen hebben wij de stap gezet.
Waarom?
- Kostenbesparing (ook door het verdwijnen van de netbeheerkosten voor de gasaansluiting á 260 euro p.j)
- Onze woning uit 2013 is al goed geïsoleerd (o.a. U 1.1 glas). Het lag dus eigenlijk al voor de hand.
- Labelsprong van A+ naar (hopelijk) A++++ ook ivm een duurzaamheidskorting bij een hypotheekverlenging
- Milieu/beter klimaat
- Last but not least, was ik onder de indruk van de techniek van DeWarmte. Het is een mooie geïntegreerde oplossing met de Pomp AO (buitenunit) en Pomp T (boiler) die goed lijken samen te werken.
Waarom DeWarmte?
Ik heb meerdere opties bekeken: Quatt, WeHeat en Adlår
- Bij Quatt waren er in onze situatie twee warmtepompen nodig – niet handig qua onderhoud en ruimte.
- WeHeat leek interessant, maar reviews/ervaringen in forums kwamen op mij over als iets minder positief.
- Adlår bood mooie oplossingen, maar DeWarmte was het meest transparant: duidelijke prijs inclusief installatie, één contactpersoon gedurende het gehele proces, en een slimme combinatie van buitenunit + warmtepompboiler.
- Prijs: ± €9.000 na subsidie – een stuk lager dan grote merken zoals Daikin (al zijn die maar weinig transparant met hun prijzen).
Onze setup
- Buitenunit: Pomp AO 8,3 kW
- Warmtepompboiler: Pomp T 300 liter
- Standaard levert DeWarmte een boiler van 200 liter, maar daar kreeg ik mijn vrouw niet enthousiast voor :-) Met een dochter die graag in bad gaat en een zoon onder de douche, wilde ik geen risico op een koude douche. Daarom hebben we gekozen voor de 300 liter variant. Het geeft net dat beetje extra zekerheid.
- We hadden al 14 (oudere) zonnepanelen á 285 wattpiek per stuk en via Zonneplan komen er nog 8 nieuwe bij.
- We hadden nog gevraagd of de buitenunit aan de zijgevel gehangen kon worden (net als onze airco buitenunit). Maar met een gewicht van meer dan 100kg (en ivm. toegang tot het apparaat voor onderhoud) was dit niet handig. Vandaar plaatsing in de tuin.
Installatie
De aansluiting op de CV leidingen kon bij ons alleen via de zolder, dus een lange leidingroute en een gat door de muur waren nodig. Toch ging het vlot: in 1,5 dag was alles klaar. Het team werkte hard, dacht mee en loste enkele uitdagingen snel op. Gedurende de dag is het huis wel een rommel met stukjes installatiepijp, gruis van gaten die geboord zijn, een waskast die bij ons van de muur moest (en daardoor leeggehaald). Vrouwlief was daardoor niet erg enthousiast 😉). Ook het regende het bij onze installatie, met wat modder/natte voetafdrukken op de vloer tot gevolg. Maar voor het goede doel.
Communicatie
Gedurende het hele traject had ik contact met Joris. Hij was super betrokken en reageerde razendsnel. Dat gaf veel vertrouwen. De voorbereidingen/intake gaat volledig digitaal. Doormiddel van een videocall wordt de installatie/route doorgesproken en wordt er een uitgebreid installatieplan gemaakt.
Comfort & prestaties
We zijn positief verrast:
- Vloerverwarming voelt veel constanter en prettiger dan met de CV (nu is er een continue water doorvoer van ±35°C).
- Via de app kun je instellingen aanpassen: stille modus, booster na vakantie en heb je ook het verbruik inzichtelijk etc.
- COP-waarden: buitenunit 4,3, warmtepompboiler 5,1 (tot nu toe).
- Sinds een update van DeWarmte optimaliseert de boiler nu op dynamische energietarieven en eigen zonne-opbrengst.
- Het verbruik van de Pomp AO was in eerste instantie wat hoger, maar dat kwam vooral doordat ons huis na een dag zonder verwarming eerst weer op temperatuur moest komen.
Mijn ervaring is om de temperatuur zo constant mogelijk te houden, ook ’s nachts – anders duurt opwarmen lang.
Kritische punten
- De buitenunit maakt iets meer geluid dan verwacht, maar nog steeds prima acceptabel. Tussen 23:00 en 07:00 schakelt hij automatisch naar een stille stand.
- Ons elektriciteitsverbruik is gestegen: gemiddeld 25 à 30 kWh per dag. Dit is logisch, maar wel iets om rekening mee te houden. Ook met je energiecontract.
Kortom: het was even een investering (qua geld, maar ook qua installatie/voorbereidingen met extra elekrakabels trekken etc). maar wij zijn blij met de keuze. Hierbij een aantal foto's::strip_exif()/f/image/lQUYoNg6t3ot5Yd8f0jhjCy6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cbGu3dcYPo7ndABQ8WOF7Cq3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lwDT7EFyMqnV41rRDGxSQuWb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kTjrqiCG78qOruJMprq85jM8.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom?
- Kostenbesparing (ook door het verdwijnen van de netbeheerkosten voor de gasaansluiting á 260 euro p.j)
- Onze woning uit 2013 is al goed geïsoleerd (o.a. U 1.1 glas). Het lag dus eigenlijk al voor de hand.
- Labelsprong van A+ naar (hopelijk) A++++ ook ivm een duurzaamheidskorting bij een hypotheekverlenging
- Milieu/beter klimaat
- Last but not least, was ik onder de indruk van de techniek van DeWarmte. Het is een mooie geïntegreerde oplossing met de Pomp AO (buitenunit) en Pomp T (boiler) die goed lijken samen te werken.
Waarom DeWarmte?
Ik heb meerdere opties bekeken: Quatt, WeHeat en Adlår
- Bij Quatt waren er in onze situatie twee warmtepompen nodig – niet handig qua onderhoud en ruimte.
- WeHeat leek interessant, maar reviews/ervaringen in forums kwamen op mij over als iets minder positief.
- Adlår bood mooie oplossingen, maar DeWarmte was het meest transparant: duidelijke prijs inclusief installatie, één contactpersoon gedurende het gehele proces, en een slimme combinatie van buitenunit + warmtepompboiler.
- Prijs: ± €9.000 na subsidie – een stuk lager dan grote merken zoals Daikin (al zijn die maar weinig transparant met hun prijzen).
Onze setup
- Buitenunit: Pomp AO 8,3 kW
- Warmtepompboiler: Pomp T 300 liter
- Standaard levert DeWarmte een boiler van 200 liter, maar daar kreeg ik mijn vrouw niet enthousiast voor :-) Met een dochter die graag in bad gaat en een zoon onder de douche, wilde ik geen risico op een koude douche. Daarom hebben we gekozen voor de 300 liter variant. Het geeft net dat beetje extra zekerheid.
- We hadden al 14 (oudere) zonnepanelen á 285 wattpiek per stuk en via Zonneplan komen er nog 8 nieuwe bij.
- We hadden nog gevraagd of de buitenunit aan de zijgevel gehangen kon worden (net als onze airco buitenunit). Maar met een gewicht van meer dan 100kg (en ivm. toegang tot het apparaat voor onderhoud) was dit niet handig. Vandaar plaatsing in de tuin.
Installatie
De aansluiting op de CV leidingen kon bij ons alleen via de zolder, dus een lange leidingroute en een gat door de muur waren nodig. Toch ging het vlot: in 1,5 dag was alles klaar. Het team werkte hard, dacht mee en loste enkele uitdagingen snel op. Gedurende de dag is het huis wel een rommel met stukjes installatiepijp, gruis van gaten die geboord zijn, een waskast die bij ons van de muur moest (en daardoor leeggehaald). Vrouwlief was daardoor niet erg enthousiast 😉). Ook het regende het bij onze installatie, met wat modder/natte voetafdrukken op de vloer tot gevolg. Maar voor het goede doel.
Communicatie
Gedurende het hele traject had ik contact met Joris. Hij was super betrokken en reageerde razendsnel. Dat gaf veel vertrouwen. De voorbereidingen/intake gaat volledig digitaal. Doormiddel van een videocall wordt de installatie/route doorgesproken en wordt er een uitgebreid installatieplan gemaakt.
Comfort & prestaties
We zijn positief verrast:
- Vloerverwarming voelt veel constanter en prettiger dan met de CV (nu is er een continue water doorvoer van ±35°C).
- Via de app kun je instellingen aanpassen: stille modus, booster na vakantie en heb je ook het verbruik inzichtelijk etc.
- COP-waarden: buitenunit 4,3, warmtepompboiler 5,1 (tot nu toe).
- Sinds een update van DeWarmte optimaliseert de boiler nu op dynamische energietarieven en eigen zonne-opbrengst.
- Het verbruik van de Pomp AO was in eerste instantie wat hoger, maar dat kwam vooral doordat ons huis na een dag zonder verwarming eerst weer op temperatuur moest komen.
Mijn ervaring is om de temperatuur zo constant mogelijk te houden, ook ’s nachts – anders duurt opwarmen lang.
Kritische punten
- De buitenunit maakt iets meer geluid dan verwacht, maar nog steeds prima acceptabel. Tussen 23:00 en 07:00 schakelt hij automatisch naar een stille stand.
- Ons elektriciteitsverbruik is gestegen: gemiddeld 25 à 30 kWh per dag. Dit is logisch, maar wel iets om rekening mee te houden. Ook met je energiecontract.
Kortom: het was even een investering (qua geld, maar ook qua installatie/voorbereidingen met extra elekrakabels trekken etc). maar wij zijn blij met de keuze. Hierbij een aantal foto's:
:strip_exif()/f/image/lQUYoNg6t3ot5Yd8f0jhjCy6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cbGu3dcYPo7ndABQ8WOF7Cq3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lwDT7EFyMqnV41rRDGxSQuWb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kTjrqiCG78qOruJMprq85jM8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tLxRFfs10XaU0FlME5WjJ0mw.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/JieIq3w4flCEU1tM88M4HcZF.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/y5fAtfU3SRhbmP9iZvZmD5YT.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/pzfeDSGzVAotgUj3YpTWyib5.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/eJA4O93CpyzVUVz2f2uXFMVb.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/KFm4AecK5dkX8IkF8re42kYc.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/VHFQjIKgCmDJelg4R34BqQBK.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/cBSa29RTxYnRMCOpCtX0dZMo.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/p9v6bM9gj6SQDrsDhKgaC9dc.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/xkk61kgbkbc2OamUFqkDwSD9.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/yZDQH8UFZszmKCdNKGAMQoiy.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/TRS5NogbwgjJvb3GEpy42jMk.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/9yDBnJJFEtTk1q6cOMNXozoI.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/qm1BcfETzmhSEqrtc9IIEzlh.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/XOVk0PB5NOJTBbhTcFbZAkHA.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/jBUEzx0r3OFaTXPXcJdoeLyF.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/cNt9S3QPipeJMzlsOd1tByt0.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/9Zr7L89Ybp6TsW9tveUi4Ef9.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/7tDAPNv4657JCPMBjMHO6p88.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/3tSku5OXJYIyswxLCBMrWnn5.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/aQr7VWW5YiUjwkQp5kJ81fVM.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/XDAqsOFV6khSzg7bzlj9C3Ad.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/HGCAfaN900gFcIJfh1WZU0zD.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/QGeviupkCJCwTbSfEdlSqI4t.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/tPrVvm0x1g6d2weKAMANehDL.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/PdXGNC4fRwhsqnWccKgNpJH2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6lZysGnwkJBMdXRHNAGw2WRU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QKesA9WY1loy7xGLuYwo0ja0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HmQfr2B4Z0Y4G2057UqMsTVO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mIMZp0wR6GfdzBLM2rHynaKg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VFx4rkPb5K8fe2qc1vPcrslB.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/yJ7QrEio74jq8DLYstgfYZwN.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/YvchCuPDezcw7Yw0XjxHlopx.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NJs2yaW2C0KkJpt92Su4MRkR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GGBNj1ZliFtm8shaDZWWydce.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Lbq4buwAi0J2MYe98bsm7Tun.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R3YFr3mwHpX4TF0XhLHHOe3F.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JCzddS1oI1VD5yCoU54Hk3FN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F5YfQVlEaLPxwt2P14DzSyOQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L1rR9sy7TVtxm2KcMwRwTnnK.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/53cRhuWq8CRRgEajLQYpN7ok.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Io7X7U8mK3zGq1x6zt484X1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zIQCM8XgWVTYfjymtYo46zEO.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/kblUe36yRWSmfXFUfOJsKLTX.png?f=user_large)