Zelf ook geen installateur, dus pin me niet vast op mijn bevindingen en ideeën
Doordat de AO in "lus achter" is aangesloten en daar alleen convectoren zitten lijkt me dat sowieso een lus met weinig weerstand en waarschijnlijk een stuk minder weerstand dan over de oude cv leiding naar "lus voor" waar, als ik de afbeelding goed bekijken keerkleppen (weerstand) convectoren (weinig weerstand), een handdoekradiator (weinig weerstand) en de pomp T (weerstand). Het water uit "lus achter" komt niet langs "lus voor". Verder heeft water de eigenschap op de weg van minste weerstand te kiezen. Het hoeft dus niet eens zo te zijn dat het 50/50 verdeeld wordt. Kan best zo zijn dat het grootste deel van het water door de lage weerstand alleen over lus achter circuleert. In mijn ogen enigszins op te lossen door de convectoren in lus achter te knijpen.
Dan lus voor.
Ik neem aan dat de 2 blokjes onder aan keerkleppen zijn, wat is het icoontje voor de 2e convector?
zoals de boel nu in de afbeelding staat, staat de Pomp T parallel aan de afgifte apparaten. Met de pijltjes zoals ze nu staan kan de pomp T gebruikmaken van de retour van de afgifte apparaten (gewenst), maar kan deze ook circuleren over lus voor (ongewenst, je wilt dat de retour van de T naar de AO gaat.
Je geeft aan dat de aan en afvoer van de T gewisseld is. Dat betekent dat er niet meer gebruik wordt gemaakt van de retour van de afgifte in lus voor, maar van de aanvoer van de AO. Ook nu staat de T parallel aan de afgifte apparaten (ongewenst, je wilt graag, ten minste, gebruik kunnen maken van het volledige volume in lus voor). Ook kan ik niet zien of het nog steeds mogelijk is om te blijven circuleren binnen lus voor.
Een en ander wat mogelijk is, is natuurlijk flink afhankelijk van de plek waar de T in huis staat en hoe je leidingwerk loopt. De mooiste plek om de T aan te sluiten is in mijn ogen in de retour van alles, vlak voordat het de AO in gaat. Tweede keus juist als eerste na de AO, maar voor de splitsing naar circuit achter en voor. Deze beide keuzes geredeneerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van al het volume in huis. Ik kan me echter voorstellen dat het door de standplaats van de T lastig wordt om "lus achter hierbij te betrekken. Dan wil je zoveel mogelijk volume gebruiken van "lus voor", de T moet dan niet parallel aan alle afgifte staan, maar juist (liefst) na alle afgifte in de retour richting de AO.
Stap 1 is denk ik beide lussen in balans brengen door "lus achter" te knijpen. Kan me nu voorstellen dat in de winter "lus voor" ook lastig warm wordt.
Stap 2 is zorgen dat de T niet parallel aan alle afgifte staat en gebruik kan maken van de retour van zoveel mogelijk afgifte apparaten.