Zou ik persoonlijk ook graag zien. Ik verhoog nu de temperatuur van het vat rond die tijd zodat de zonnepanelen wat meer werk hebben. Boost functie is helaas niet apart te schakelen via de app, hoop dat ze dat snel toevoegen. Op zich gebruikt de T trouwens niet meer dan 1800 watt hier. Zou er niet teveel bij op dezelfde groep gooien, maar helemaal niks is ook overdreven. Hier hangt er nog een koelkast bij op dezelfde groep.
Er is mij beloofd (zie mijn eerdere reactie in 1 van beide topics) dat dit op zeer korte termijn toegevoegd gaat worden. Nog even volhouden! Of, als je net als mij issues hebt en hij in E5 schiet, gebruikt hij alleen maar het element. Dan kun je spelen met een lagere temp buiten de zonne-uren (b.v. 55 graden) en tijdens zonne-uren zet je hem op 70 gradenPupp3tmast3r schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:19:
Boost functie is helaas niet apart te schakelen via de app, hoop dat ze dat snel toevoegen.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Het zou mij niets verbazen...dlenstra schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:04:
[...]
Ik heb bij mijn installatie in het begin ook veel last van de E5 storing gehad. Bleek uiteindelijk dat er in de Pomp T een mengventiel verkeerd om gemonteerd was. Dat ventiel is redelijk makkelijk te vinden onder de kap als je de inkomende bronleiding volgt. Staat een pijltje op voor de richting. Mocht je er behoefte aan hebben, ik heb ergens nog een foto van de locatie, maar zou ik even moeten zoeken.
:strip_exif()/f/image/aQr7VWW5YiUjwkQp5kJ81fVM.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/XDAqsOFV6khSzg7bzlj9C3Ad.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/HGCAfaN900gFcIJfh1WZU0zD.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/QGeviupkCJCwTbSfEdlSqI4t.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dit zijn de foto's die ik het van wat er onder de kap van de PompT zit. Zal zo even op zoek.
Ik wist dat ik het ergens gelezen had ja, als ik bij hoge opbrengst gewoon dat element aan kan gooien scheelt het ook weer draaitijd van de MP hier, zou prima zijn!The Executer schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:00:
[...]
Er is mij beloofd (zie mijn eerdere reactie in 1 van beide topics) dat dit op zeer korte termijn toegevoegd gaat worden. Nog even volhouden! Of, als je net als mij issues hebt en hij in E5 schiet, gebruikt hij alleen maar het element. Dan kun je spelen met een lagere temp buiten de zonne-uren (b.v. 55 graden) en tijdens zonne-uren zet je hem op 70 graden.
Doel je op deze?dlenstra schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:04:
[...]
Ik heb bij mijn installatie in het begin ook veel last van de E5 storing gehad. Bleek uiteindelijk dat er in de Pomp T een mengventiel verkeerd om gemonteerd was. Dat ventiel is redelijk makkelijk te vinden onder de kap als je de inkomende bronleiding volgt. Staat een pijltje op voor de richting. Mocht je er behoefte aan hebben, ik heb ergens nog een foto van de locatie, maar zou ik even moeten zoeken.
:strip_exif()/f/image/tPrVvm0x1g6d2weKAMANehDL.jpg?f=fotoalbum_medium)
@JDOBL Zou je eens foto's van het leidingwerk van de PompT kunnen plaatsen? Zodat ik kan vergelijken met de situatie hier.
Er wordt morgen gestofzuigd en dan maak ik een foto.The Executer schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:05:
[...]
Doel je op deze?
[Afbeelding]
@JDOBL Zou je eens foto's van het leidingwerk van de PompT kunnen plaatsen? Zodat ik kan vergelijken met de situatie hier.
Eens, hoop dat DeWarmte nog een slag gaat maken om het geheel meer tweakbaar te maken. De slimme aansturing mogelijkheid is een start maar wel eigenlijk het systeem veel meer naar m’n eigen hand kunnen zetten en t gedrag ook per seizoen beter sturen op de eigenschappen van het seizoen, opwek, etc etc. Daar vind ik de ontwikkeling toch wat traag gaan. Zeker als je ziet waar de concurrentie, met name Quatt staat.JDOBL schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:48:
Afgelopen dinsdag is de Pomp T geïnstalleerd. Een Pomp AO hebben we ongeveer 2 jaar. Systeem werkt naar behoren. De instellingen vind ik beperkt. Ook in de samenwerking met de Pomp T. De pomp AO staat nu te draaien en de Pomp T onttrekt de warmte alleen er zit nog ruim voldoende warmte in het hele systeem. Pomp AO gaat nu pendelen en niet de hele tijd op laag wattage pruttelen. Dat had ik wel verwacht.
Wel goed om te zien dat het vrij zuinig draait. COP op de Pomp T van 5.0 en COP van 4.0 op Pomp AO in stille modus de hele dag. Ben benieuwd als we de koeling aanzetten hoe dat gaat werken. Volgens mijn kan de Pomp AO dan niet extra verwarmen..... Weet hoe dat gaat uitwerken.
Installatie van het 300 L vat was prima. Harde werkers en mooi resultaat. Wel is het de vraag of alles op 1 groep kan / mocht. Electricien dacht wat anders...
Al met al tevreden maar hoop wel meer te kunnen tweaken aan het gehele systeem en dan met name in de wisselwerking tussen Pomp AO en Pomp T om zo efficiënt mogelijk te draaien
Ja, dat is hem. lijkt bij jou goed te zitten. De H aan de bronkant, mix naar binnen. Onder die zwarte dop zit de draaiknop voor het mengventiel. Die moet volgens de monteur die het hier heeft gefixt tussen de 30 en 35 graden staan. Verder zit er onder de kap ook een automatische ontluchter, je zou even kunnen kijken of daar nog wat lucht uitkomt, wanneer je die een stukje opendraait.The Executer schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:05:
[...]
Doel je op deze?
[Afbeelding]
Ik heb wat aanpassingen laten doen aan het inschakelgedrag van de AO voor als de T draait, maar er geen warmtegvraag is vanuit huis, ik vond namelijk ook dat de AO te vaak onnodig warmte het huis inbracht. Normaal schakelt de AO bij als het CV water onder de 18 of 19 graden komt, ook als het in huis nog warm genoeg is, dat is bij mij aangepast naar 16 graden.JDOBL schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:48:
Afgelopen dinsdag is de Pomp T geïnstalleerd. Een Pomp AO hebben we ongeveer 2 jaar. Systeem werkt naar behoren. De instellingen vind ik beperkt. Ook in de samenwerking met de Pomp T. De pomp AO staat nu te draaien en de Pomp T onttrekt de warmte alleen er zit nog ruim voldoende warmte in het hele systeem. Pomp AO gaat nu pendelen en niet de hele tijd op laag wattage pruttelen. Dat had ik wel verwacht.
Wel goed om te zien dat het vrij zuinig draait. COP op de Pomp T van 5.0 en COP van 4.0 op Pomp AO in stille modus de hele dag. Ben benieuwd als we de koeling aanzetten hoe dat gaat werken. Volgens mijn kan de Pomp AO dan niet extra verwarmen..... Weet hoe dat gaat uitwerken.
Installatie van het 300 L vat was prima. Harde werkers en mooi resultaat. Wel is het de vraag of alles op 1 groep kan / mocht. Electricien dacht wat anders...
Al met al tevreden maar hoop wel meer te kunnen tweaken aan het gehele systeem en dan met name in de wisselwerking tussen Pomp AO en Pomp T om zo efficiënt mogelijk te draaien
Verder is het standaard gedrag dat als de AO aanspringt vanwege de werking van de T, dat hij verwarmt naar de momentane stooklijn +5 graden. Helemaal als je een volledig LTV systeem hebt is dat fors. Dat is bij mij aangepast naar momentane stooklijn +0,1 graad
Heeft voor mij geresulteerd in een in mijn ogen logischer en rustiger systeem.
Dat m.b.t. momentane stooklijn ga ik ook vragen. We zitten met LTV (convectoren). Het huis blijft altijd best lang warm, ook zonder stoken.... Is 'momentane' ook iets wat zij begrijpen als ik het zo ga aangeven?dlenstra schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:52:
[...]
Ik heb wat aanpassingen laten doen aan het inschakelgedrag van de AO voor als de T draait, maar er geen warmtegvraag is vanuit huis, ik vond namelijk ook dat de AO te vaak onnodig warmte het huis inbracht. Normaal schakelt de AO bij als het CV water onder de 18 of 19 graden komt, ook als het in huis nog warm genoeg is, dat is bij mij aangepast naar 16 graden.
Verder is het standaard gedrag dat als de AO aanspringt vanwege de werking van de T, dat hij verwarmt naar de momentane stooklijn +5 graden. Helemaal als je een volledig LTV systeem hebt is dat fors. Dat is bij mij aangepast naar momentane stooklijn +0,1 graad
Heeft voor mij geresulteerd in een in mijn ogen logischer en rustiger systeem.
foto's volgen later (hopelijk zometeen)
[ Voor 8% gewijzigd door JDOBL op 16-04-2026 18:52 ]
Ik heb over die aanpassing contact gehad met Marlies en we hebben het toen ook in die bewoording met elkaar besproken. Verwacht dat het via haar goed moet komen.JDOBL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:33:
[...]
Dat m.b.t. momentane stooklijn ga ik ook vragen. We zitten met LTV (convectoren). Het huis blijft altijd best lang warm, ook zonder stoken.... Is 'momentane' ook iets wat zij begrijpen als ik het zo ga aangeven?
foto's volgen later (hopelijk zometeen)
Gisteren een uitgebreide reactie gekregen van Marliesdlenstra schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:16:
[...]
Ik heb over die aanpassing contact gehad met Marlies en we hebben het toen ook in die bewoording met elkaar besproken. Verwacht dat het via haar goed moet komen.
Daarnaast heb ik aangegeven dat als de Pomp AO aanslaat als gevolg van de Pomp T dat hij verwarmt naar de stooklijn toe terwijl het binnen al dik 20 graden is (die extra warmte in het systeem is wat mij betreft niet nodig). Hoe is dit te verhelpen. Zij geeft ook dat de Pomp AO max tot rond de 24 graden verwarmt en dan uitgaat (als de Pomp AO aangaat als gevolg van de Pomp T warmtevraag). Dat heb ik nog niet zo ervaren dus ik heb netjes gereageerd met een aantal vragen.
Ook omdat ik binnenkort weer wil gaan koelen. Dan zou de Pomp AO niet aan hoeven gaan is er aangegeven. Nu zit er in ons CV circuit best wat warm water maar vorige zomer zag ik dat de Pomp AO dit in no-tim eruit kon halen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat samenwerken met de Pomp T. Die kan best ook wat warmte onttrekken.
Zie hierbij de foto's van de opstelling (let niet op het stof, dat gaat vandaag weggehaald worden). Rode kabel ga ik ook nog wat netter monteren.
Enige is dat ik wij warmwater afname wel wat geborrel hoor in de doucheleiding (regendouche). Kop vervangen en volgens mij is het weg (een wat kleinere kop)
:strip_exif()/f/image/PdXGNC4fRwhsqnWccKgNpJH2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6lZysGnwkJBMdXRHNAGw2WRU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QKesA9WY1loy7xGLuYwo0ja0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HmQfr2B4Z0Y4G2057UqMsTVO.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi dat je nu verder lijkt te komen.JDOBL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:31:
[...]
Gisteren een uitgebreide reactie gekregen van Marlies. Dat was voorheen wel anders qua reactie dus blij hiermee. Zij geeft aan erg voorzichtig te zijn en het stapsgewijs wilt ophogen. Prima wat mij betreft. Ze herkende de term wel.
Daarnaast heb ik aangegeven dat als de Pomp AO aanslaat als gevolg van de Pomp T dat hij verwarmt naar de stooklijn toe terwijl het binnen al dik 20 graden is (die extra warmte in het systeem is wat mij betreft niet nodig). Hoe is dit te verhelpen. Zij geeft ook dat de Pomp AO max tot rond de 24 graden verwarmt en dan uitgaat (als de Pomp AO aangaat als gevolg van de Pomp T warmtevraag). Dat heb ik nog niet zo ervaren dus ik heb netjes gereageerd met een aantal vragen.
Ook omdat ik binnenkort weer wil gaan koelen. Dan zou de Pomp AO niet aan hoeven gaan is er aangegeven. Nu zit er in ons CV circuit best wat warm water maar vorige zomer zag ik dat de Pomp AO dit in no-tim eruit kon halen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat samenwerken met de Pomp T. Die kan best ook wat warmte onttrekken.
Zie hierbij de foto's van de opstelling (let niet op het stof, dat gaat vandaag weggehaald worden). Rode kabel ga ik ook nog wat netter monteren.
Enige is dat ik wij warmwater afname wel wat geborrel hoor in de doucheleiding (regendouche). Kop vervangen en volgens mij is het weg (een wat kleinere kop)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb destijds ook aangegeven dat de AO wat mij betreft helemaal niet aan zou hoeven als er geen warmtevraag vanuit de thermostaat is. Dat was toen niet mogelijk en ergens ook wel logisch, er moet een minimale temperatuur in het systeem zijn voor de pomp T om warmte te kunnen onttrekken.
Dat de AO tot 24 graden verwarmt om de T te ondersteunen herken ik ook niet. Wat mij betreft ook een welkome aanpassing. Hoor graag als dat bij jou wel zo aangepast is, dan ga ik daar ook nog even achteraan.
Ik laat het weten. Ik hoop niet dat als er wat warmte van de Pomp AO nodig is om de Pomp T op te warmen dat hij elke keer naar de stooklijn gaat (met name in de zomer... wordt dan wel erg warm in huis). Iets verwarmen prima maar niet de stooklijn. Of de stooklijn met de setting 0,1 zodat hij niet heel veel meer verhoogt door de aansluiting op de Pomp T... want de Pomp AO krijgt het huis snel op temperatuur.dlenstra schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:47:
[...]
Mooi dat je nu verder lijkt te komen.
Ik heb destijds ook aangegeven dat de AO wat mij betreft helemaal niet aan zou hoeven als er geen warmtevraag vanuit de thermostaat is. Dat was toen niet mogelijk en ergens ook wel logisch, er moet een minimale temperatuur in het systeem zijn voor de pomp T om warmte te kunnen onttrekken.
Dat de AO tot 24 graden verwarmt om de T te ondersteunen herken ik ook niet. Wat mij betreft ook een welkome aanpassing. Hoor graag als dat bij jou wel zo aangepast is, dan ga ik daar ook nog even achteraan.
In de zomer komt het bij mij vrijwel niet voor dat de AO bijspringt voor de T. Er zit dan echt ruim voldoende warmte in het systeem (vloer) om de T op te kunnen laten draaien. Het bijspringen is iets van het tussenseizoen voor mn gevoel.JDOBL schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:19:
[...]
Ik laat het weten. Ik hoop niet dat als er wat warmte van de Pomp AO nodig is om de Pomp T op te warmen dat hij elke keer naar de stooklijn gaat (met name in de zomer... wordt dan wel erg warm in huis). Iets verwarmen prima maar niet de stooklijn. Of de stooklijn met de setting 0,1 zodat hij niet heel veel meer verhoogt door de aansluiting op de Pomp T... want de Pomp AO krijgt het huis snel op temperatuur.
Belangrijk punt is hierbij wel dat als je een losse vloerverwarmingspomp hebt je die dan wel laat draaien als de T wil verwarmen. Als ik dat hier niet doe dan springt de MP een stuk sneller aan omdat het water uit de vloer dan niet vlot bij de T kan komen.dlenstra schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:45:
[...]
In de zomer komt het bij mij vrijwel niet voor dat de AO bijspringt voor de T. Er zit dan echt ruim voldoende warmte in het systeem (vloer) om de T op te kunnen laten draaien. Het bijspringen is iets van het tussenseizoen voor mn gevoel.
Wij hebben hier een vrij klein huis (85 m2) met gebooste convectoren (boosten voor koeling met name) en geen vloerverwarming. Ik hoop dat er voldoende warm water in het systeem zit maar zag met het koelen en de pomp T de temperatuur naar 11 graden staan (setpoint is 18).dlenstra schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:45:
[...]
In de zomer komt het bij mij vrijwel niet voor dat de AO bijspringt voor de T. Er zit dan echt ruim voldoende warmte in het systeem (vloer) om de T op te kunnen laten draaien. Het bijspringen is iets van het tussenseizoen voor mn gevoel.
Overigens bleven de leidingen aan de voorkant van het huis ijskoud zodra de Pomp T ging draaien. Zodra die stopt werden ze weer warm. Ik hoop dat ze dat kunnen optimaleren. Lijkt mij n de winter onwenselijk.
Wat mij betreft is het positief als de Pomp AO mee moet werken in zomer, meer stroomverbruik, minder teruglevering van de zonnepanelen.
Zodra er reactiek komt van de Dewarmte horen jullie
[ Voor 11% gewijzigd door JDOBL op 20-04-2026 11:24 ]
Reactie kregen, goed onderbouwd verhaal. Volgens mij zijn er nu instellingen gewijzigd maar ik heb nog een paar andere vragen gesteld.
Bevindingen:
1. de Pomp AO verwarmt nog steeds conform stooklijn. Ondanks dat er is aangegeven dat hij tot 24 graden max opwarmt (als er geen warmtevraag is (van de thermosstaat) en de Pomp T staat aan voor warmte uit het water te halen). Daar loopt nog een vraag
2. Pomp AO gaat nu 'extra' aan (was voorheen niet, naar mijn beleving) als de thermostaat om warmte vraagt er komt dan 4 graden (voorheen 5) bij zodat ook het huis warm blijft. Dat werkt prima hoewel aan de achterkant van het huis het dan extra warm wordt omdat er twee convectoren nagenoeg rechtstreeks op de Pomp AO zijn aangesloten (en het twee kleine slaapkamers zijn... is mee te leven)
3. Naarmate de warmte uit het water verdwijnt gaat de Pomp T minder efficient draaien. Hij gaat van COP 5 naar COP 3.5 (ongeveer 0.36 kwh verbruik versus 1,26 kwh opbrengst of zelfs 1,2 COP dan lager dan 3.5). Dus dan wil ik eigenlijk dat de Pomp AO wat sneller bijspringt zodat de boiler wat sneller op temperatuur komt. Ik ga dat navragen.
Nog wel ook de vraag uitstaan of het mogelijk is om de 2 convectoren in de kleine slaapkamers te ontzien in het CV circuit... of iets knijpen wellicht omdat het anders toch warmer wordt (ook zonder warmtevraag van de thermostaat (Toon).
4. De Pomp T krijgt het water niet opgewarmd van 24 graden (temperatuur onderin, bovenin 58 graden) naar 60 graden in 5 uur (ook niet met behulp van de Pomp T). Ik had wel verwacht dat het sneller zou gaan
Was blij en enigszins verrast door de uitgebreide en duidelijke terugkoppeling van Dewarmte.
Bevindingen:
1. de Pomp AO verwarmt nog steeds conform stooklijn. Ondanks dat er is aangegeven dat hij tot 24 graden max opwarmt (als er geen warmtevraag is (van de thermosstaat) en de Pomp T staat aan voor warmte uit het water te halen). Daar loopt nog een vraag
2. Pomp AO gaat nu 'extra' aan (was voorheen niet, naar mijn beleving) als de thermostaat om warmte vraagt er komt dan 4 graden (voorheen 5) bij zodat ook het huis warm blijft. Dat werkt prima hoewel aan de achterkant van het huis het dan extra warm wordt omdat er twee convectoren nagenoeg rechtstreeks op de Pomp AO zijn aangesloten (en het twee kleine slaapkamers zijn... is mee te leven)
3. Naarmate de warmte uit het water verdwijnt gaat de Pomp T minder efficient draaien. Hij gaat van COP 5 naar COP 3.5 (ongeveer 0.36 kwh verbruik versus 1,26 kwh opbrengst of zelfs 1,2 COP dan lager dan 3.5). Dus dan wil ik eigenlijk dat de Pomp AO wat sneller bijspringt zodat de boiler wat sneller op temperatuur komt. Ik ga dat navragen.
Nog wel ook de vraag uitstaan of het mogelijk is om de 2 convectoren in de kleine slaapkamers te ontzien in het CV circuit... of iets knijpen wellicht omdat het anders toch warmer wordt (ook zonder warmtevraag van de thermostaat (Toon).
4. De Pomp T krijgt het water niet opgewarmd van 24 graden (temperatuur onderin, bovenin 58 graden) naar 60 graden in 5 uur (ook niet met behulp van de Pomp T). Ik had wel verwacht dat het sneller zou gaan
Was blij en enigszins verrast door de uitgebreide en duidelijke terugkoppeling van Dewarmte.
[ Voor 6% gewijzigd door JDOBL op 20-04-2026 18:03 ]
Wederom een goede reactie gekregen van Marlies. Ze heeft de indicatoren waar nodig aangepast en dit wordt een weekje aanzien.
Blijkbaar zit er op de Pomp T of Pomp AO een indicator tot hoe warm het water mag worden (als de thermostaat uit staat). Default 35 graden maar in de zomer lijkt mij dat flink warm omdat je dan alsnog warmteafgifte krijgt in je huis (en precies in de kamers waar we dat niet willen). Je zou eigenlijk bij ons de convectoren op de retourleiding willen hebben. Dan pak je in die ruimtes minimale warmte.... maar dat is wel een ingreep die ik nu nog niet gelijk aan wil gaan.
Eerst een aankijken maar nog steeds tevreden met hoe er wordt gereageerd. Dat was weleens anders.
Blijkbaar zit er op de Pomp T of Pomp AO een indicator tot hoe warm het water mag worden (als de thermostaat uit staat). Default 35 graden maar in de zomer lijkt mij dat flink warm omdat je dan alsnog warmteafgifte krijgt in je huis (en precies in de kamers waar we dat niet willen). Je zou eigenlijk bij ons de convectoren op de retourleiding willen hebben. Dan pak je in die ruimtes minimale warmte.... maar dat is wel een ingreep die ik nu nog niet gelijk aan wil gaan.
Eerst een aankijken maar nog steeds tevreden met hoe er wordt gereageerd. Dat was weleens anders.
Nou, het verhaal loopt nog steeds, en nog steeds geen oplossing. Ondertussen nog steeds regelmatig een E5 error (lees, meerdere malen per dag) en hoog verbruik van de Pomp T. Wel heeft Marlies (de opdracht gegeven tot het uitvoeren van) het ontluchtingsprogramma laten draaien. Dit lijkt iets te helpen, we hebben nu meerdere dagen dat we 's ochtends de Pomp T hebben gereset en dat deze in de avond nog steeds draaide.
Ondertussen vraag ik mij ernstig af of de PompT wel goed aangesloten zit. In de oude situatie zat er op zolder een CV-ketel. Vanaf hier ging een aanvoer- en retourleiding het huis in. Na het verwijderen van de ketel waren deze leidingen 'open', immers kwamen deze van de ketel af. Deze leidingen zijn met een stuk CV-buis en 2 knietjes op elkaar aangesloten, met volgens mij een ontluchter erop. Hierna is op 1 van beide ('oude') leidingen 2 keer een T stuk geplaatst waarop de leidingen zitten naar de PompT (met nog een flink aantal knietjes er tussen
).
Is het niet veel logischer om de 'oude' aanvoer-CV-leiding de PompT in te laten gaan, en op de uitgang van de PompT de retour-CV-leiding om op die manier de kring compleet te maken? Nu moet de PompT maar genoeg stroming zien te krijgen uit de aftakkingen (met naar mijn vermoeden ook nog eens een kleinere binnen-diameter op de T-stukken) met daarop ook nog eens een buis met kleinere diameter dan de CV-leiding, en allemaal knietjes. Water volgt de weg van de minste weerstand. Naar mijn idee zal dus veruit het meeste water langs de aftakkingen 'vliegen' en amper iets zijwaarts richting de PompT gaan.
Zie ook deze afbeelding:
:strip_exif()/f/image/VFx4rkPb5K8fe2qc1vPcrslB.jpg?f=fotoalbum_medium)
- Rood en groen zijn de 'oude' CV-leidingen.
- Blauw is het stuk CV-leiding dat er tussen geplaatst is om de kring te sluiten. Hier zit denk ik een automatische ontluchting tussen? (deels te zien / deels verstopt achter de leiding)
- Op het groene stuk zie je 2 maal een aftakking (eerste is makkelijk te zien, tweede zit wat verstopt achter de PompT.
Schematisch:
/f/image/yJ7QrEio74jq8DLYstgfYZwN.png?f=fotoalbum_medium)
M.i. is dit toch niet logisch? Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Vanuit DeWarmte wordt er gesproken over een terugslagklep. Ik zou niet weten waar deze in mijn systeem zou moeten zitten, het is alleen maar leiding, aftakking en knietjes. Zij stellen het volgende voor:
Ondertussen vraag ik mij ernstig af of de PompT wel goed aangesloten zit. In de oude situatie zat er op zolder een CV-ketel. Vanaf hier ging een aanvoer- en retourleiding het huis in. Na het verwijderen van de ketel waren deze leidingen 'open', immers kwamen deze van de ketel af. Deze leidingen zijn met een stuk CV-buis en 2 knietjes op elkaar aangesloten, met volgens mij een ontluchter erop. Hierna is op 1 van beide ('oude') leidingen 2 keer een T stuk geplaatst waarop de leidingen zitten naar de PompT (met nog een flink aantal knietjes er tussen
Is het niet veel logischer om de 'oude' aanvoer-CV-leiding de PompT in te laten gaan, en op de uitgang van de PompT de retour-CV-leiding om op die manier de kring compleet te maken? Nu moet de PompT maar genoeg stroming zien te krijgen uit de aftakkingen (met naar mijn vermoeden ook nog eens een kleinere binnen-diameter op de T-stukken) met daarop ook nog eens een buis met kleinere diameter dan de CV-leiding, en allemaal knietjes. Water volgt de weg van de minste weerstand. Naar mijn idee zal dus veruit het meeste water langs de aftakkingen 'vliegen' en amper iets zijwaarts richting de PompT gaan.
Zie ook deze afbeelding:
:strip_exif()/f/image/VFx4rkPb5K8fe2qc1vPcrslB.jpg?f=fotoalbum_medium)
- Blauw is het stuk CV-leiding dat er tussen geplaatst is om de kring te sluiten. Hier zit denk ik een automatische ontluchting tussen? (deels te zien / deels verstopt achter de leiding)
- Op het groene stuk zie je 2 maal een aftakking (eerste is makkelijk te zien, tweede zit wat verstopt achter de PompT.
Schematisch:
/f/image/yJ7QrEio74jq8DLYstgfYZwN.png?f=fotoalbum_medium)
Vanuit DeWarmte wordt er gesproken over een terugslagklep. Ik zou niet weten waar deze in mijn systeem zou moeten zitten, het is alleen maar leiding, aftakking en knietjes. Zij stellen het volgende voor:
Ik had vuil nog als optie benoemd, aangezien de leidingen niet gespoeld zijn oid. Maar ik ga na al dit (sorry voor mijn woorden, langzaamaan begint er een frustratiegrens in zicht te komen) geklootzak niet NOG eens € 250 er achteraan gooien.We kunnen denk ik het best de bronleidingen van de Pomp T omdraaien, waarbij we de terugslagklep constructie vervangen voor eentje met een drukgeregelde bypass. Daarbij draaien we de mengklep van de Pomp T ietsje verder dicht, zodat die maar beperkte flow door zich heen krijgt als de bron 30+ graden is.
Wat betreft het geluid kan Kareltje * (naam is vervangen door een fictieve naam) daar dan ook gelijk even naar kijken. Miss trilt er iets tegen elkaar aan.
Het gehele verwarmingssysteem is een netwerk aan (variabele) weerstanden die per plek een bepaalde druk veroorzaken. Door de leidingen van de Pomp T om te draaien komt deze kort gezegd voor het afgiftesysteem te staan, in plaats van er achter.
Hierdoor is deze minder afhankelijk van de stromingsverschillen die het afgiftesysteem veroorzaakt en kunnen we de doorstroming gemakkelijker bepalen via het afstellen van de bypass.
Hoe het systeem werkt, is logischerwijs enorm afhankelijk van de buitenlucht temperatuur en gewenste binnen temperatuur. Daarom kan het zijn dat het bij installatie (met koudere temperaturen) beter werkte dan met deze temperaturen nu.
Ik zal zo dadelijk het ontluchtingsprotocol even voor je draaien. Dat kan altijd.
Vuil is altijd een mogelijkheid, maar verwacht ik niet om problemen te geven zo kort na installatie. Als je wilt kan ik Kareltje2 * (jaja) opdracht geven om direct een vuilfilter te plaatsen, als hij toch bezig is. Hier zullen we dan wel kosten voor in rekening brengen (a €250,-).
De oplossing oogt misschien niet helemaal netjes maar lijkt mij wel juist. Als de T geen warmte vraagt wil je ook niet dat er water door gaat stromen (ook aangezien er nog een pomp in de T zit die dan zou "meedraaien") dus sluiten ze hem net als een radiator aan en lussen ze de rest van de leiding weer aan elkaar door zodat het kan circuleren als de AO draait. Hier ongeveer hetzelfde aangesloten, ook met die automatische ontluchter ertussen. Heb zelf in het begin ook vaak de E5 storing gehad maar die werd verholpen door het open draaien van de 2 radiatoren die ik nog had en het automatiseren van mijn vloerverwarmingspomp.
Is het niet veel logischer om de 'oude' aanvoer-CV-leiding de PompT in te laten gaan, en op de uitgang van de PompT de retour-CV-leiding om op die manier de kring compleet te maken?The Executer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:27:
Nou, het verhaal loopt nog steeds, en nog steeds geen oplossing. Ondertussen nog steeds regelmatig een E5 error (lees, meerdere malen per dag) en hoog verbruik van de Pomp T. Wel heeft Marlies (de opdracht gegeven tot het uitvoeren van) het ontluchtingsprogramma laten draaien. Dit lijkt iets te helpen, we hebben nu meerdere dagen dat we 's ochtends de Pomp T hebben gereset en dat deze in de avond nog steeds draaide.
Ondertussen vraag ik mij ernstig af of de PompT wel goed aangesloten zit. In de oude situatie zat er op zolder een CV-ketel. Vanaf hier ging een aanvoer- en retourleiding het huis in. Na het verwijderen van de ketel waren deze leidingen 'open', immers kwamen deze van de ketel af. Deze leidingen zijn met een stuk CV-buis en 2 knietjes op elkaar aangesloten, met volgens mij een ontluchter erop. Hierna is op 1 van beide ('oude') leidingen 2 keer een T stuk geplaatst waarop de leidingen zitten naar de PompT (met nog een flink aantal knietjes er tussen).
Zie ook deze afbeelding:
[Afbeelding]
Schematisch:
[Afbeelding]
[...]
Ik had vuil nog als optie benoemd, aangezien de leidingen niet gespoeld zijn oid. Maar ik ga na al dit (sorry voor mijn woorden, langzaamaan begint er een frustratiegrens in zicht te komen) geklootzak niet NOG eens € 250 er achteraan gooien.
Is bovenstaande niet hetzelfde als wat Dewarmte voorstelt? Om de Pomp T niet op de 'retour' aan te sluiten maar op de 'supply'?
Hier (nog) geen storing gehad. Wel lijkt het erop dat als je radiatoren of convectoren in een lus hebt staan welke bij binnenkomst van de leidingen vanaf de Pomp AO zijn aangesloten dat deze warmer worden dan de rest van het huis (bij alleen Pomp T aan). Men kan wel de temp van het water instellen.
Sterkte met de keuzes en verder onderzoeken. Wellicht kan Dewarmte nog een monteur langsturen ter controle en wellicht dat deze dan nog een leiding kan omleggen waar dat nodig is.
Lijkt mij niet fijn om elke keer te moeten kijken of het wel werkt.....
Oh ja, bij mij werd er ook gesproken over een terugslagklep maar wij hebben alleen convectoren en 1 grote radiator (handdoek). Ik heb zo een terugslagklep niet gevonden... Of deze moet men ertussen hebben gezet vanuit Dewarmte maar dat kan ik mij niet voorstellen...
[ Voor 3% gewijzigd door JDOBL op 21-04-2026 20:48 ]
Bij mij zit de T juist aan het einde van het circuit, dus in de retour na het afgiftesysteem. Daar zit dan een terugslagklep waar volgens mij de hele flow van het circuit overheen gaat als de T niet draait.The Executer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:27:
Ondertussen vraag ik mij ernstig af of de PompT wel goed aangesloten zit. In de oude situatie zat er op zolder een CV-ketel. Vanaf hier ging een aanvoer- en retourleiding het huis in. Na het verwijderen van de ketel waren deze leidingen 'open', immers kwamen deze van de ketel af. Deze leidingen zijn met een stuk CV-buis en 2 knietjes op elkaar aangesloten, met volgens mij een ontluchter erop. Hierna is op 1 van beide ('oude') leidingen 2 keer een T stuk geplaatst waarop de leidingen zitten naar de PompT (met nog een flink aantal knietjes er tussen).
Zie ook deze afbeelding:
[Afbeelding]
Schematisch:
[Afbeelding]
[...]
Ik had vuil nog als optie benoemd, aangezien de leidingen niet gespoeld zijn oid. Maar ik ga na al dit (sorry voor mijn woorden, langzaamaan begint er een frustratiegrens in zicht te komen) geklootzak niet NOG eens € 250 er achteraan gooien.
Heeft als voordeel dat de T daadwerkelijk gebruikmaakt van de restwarmte in huis, maar betekent ook dat wanneer de AO draait om de T te ondersteunen, deze warmte is door het afgiftecircuit moet.
De aanpassing in het bijschakelgedrag van de AO die is gedaan dus eigenlijk geen probleem. Ik heb vloerverwarming met een pomploze verdeler (en 4 geregelde convectoren boven/bijkeuken), er is dus altijd flow over het systeem mogelijk en door de betonvloer waar de vloerverwarming in ligt meestal ook voldoende warmte om daar de T mee te laten draaien.
Edit: In die beide schema's, Moet er trouwens niet iets van een keerklep in om te voorkomen dat, wanneer alleen de T draait, het water niet tegengesteld door het afgiftecircuit gaat lopen?
Goed, weer een update vanuit mijn kant.
- Afgelopen vrijdag is er een monteur (extern ingehuurd door DeWarmte) langs geweest in verband met de vele E5-errors die de PompT geeft. Hij verbaasde zich over de installatie, zowel over het feit dat zoals het nu staat je totaal niet meer bij de leidingen kan komen, als het feit dat er 2 keerkleppen kort op elkaar zaten en dat er Boxfix gebruikt is. Zij gebruiken zelf uitsluitend CV-leiding en koper. Bonfix heeft als nadeel dat je de koppeling erin moet schuiven, en op die manier dus met elke koppeling de diameter verkleint. Hij heeft het deel met de keerkleppen en koppelingen er tussenuit gehaald en e.e.a. opnieuw aangesloten. Daarnaast heeft hij een 'drukverschilregelaar' geplaatst. Deze behoeft geen afstelling ten opzichte van een hydraulische versie wanneer er slimme thermostaatknoppen gebruikt worden.
Helaas zag ik een uurtje nadat de monteur vertrokken was een issue... Geen temperaturen meer van de Pomp T in de app. Wel was het energieverbruik te zien. Hierop telefonisch contact opgenomen met DeWarmte. Ook zij zagen geen tempwaardes meer doorkomen. Vervolgens is er door DeWarmte contact geweest met het ingehuurde bedrijf.
- Die zijn vandaag weer langs gekomen, om er achter te komen dat er in de Pomp T een draad los lag. Aanschouw en huiver:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NJs2yaW2C0KkJpt92Su4MRkR.jpg?f=user_large)
Oftewel, 2 draden in 1 aansluiting gefrot, geen deugdelijke trekontlasting met als gevolg dat 1 draad losgeschoten was. Daarnaast, de klem was van het merk "Wanjie", wie kent het nie! Deze lasklem is vervangen door 2 x een 3voudige WAGO en netjes aangesloten. Jammer dat hij daarvoor uit Lelystad moest komen, maar het werkt.
Verdere inhoudt achter de klep:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GGBNj1ZliFtm8shaDZWWydce.jpg?f=user_large)
Eigenlijk zijn hiermee bijna alle problemen nu verholpen. Openstaande issues:
- Geluid Pomp T: Volgens de monteur van vandaag vind hij het meevallen. Zijn WeHeat heeft meer lawaai geeft hij aan. Ik ben nog steeds van mening dat het bij lange na niet in de buurt komt van de aan mij beloofde "geluid van een koelkast".
- Inschakelen element: Element schakelt nog steeds uit na inschakelen op de Pomp T ondanks beloofde update.
- Afgelopen vrijdag is er een monteur (extern ingehuurd door DeWarmte) langs geweest in verband met de vele E5-errors die de PompT geeft. Hij verbaasde zich over de installatie, zowel over het feit dat zoals het nu staat je totaal niet meer bij de leidingen kan komen, als het feit dat er 2 keerkleppen kort op elkaar zaten en dat er Boxfix gebruikt is. Zij gebruiken zelf uitsluitend CV-leiding en koper. Bonfix heeft als nadeel dat je de koppeling erin moet schuiven, en op die manier dus met elke koppeling de diameter verkleint. Hij heeft het deel met de keerkleppen en koppelingen er tussenuit gehaald en e.e.a. opnieuw aangesloten. Daarnaast heeft hij een 'drukverschilregelaar' geplaatst. Deze behoeft geen afstelling ten opzichte van een hydraulische versie wanneer er slimme thermostaatknoppen gebruikt worden.
Helaas zag ik een uurtje nadat de monteur vertrokken was een issue... Geen temperaturen meer van de Pomp T in de app. Wel was het energieverbruik te zien. Hierop telefonisch contact opgenomen met DeWarmte. Ook zij zagen geen tempwaardes meer doorkomen. Vervolgens is er door DeWarmte contact geweest met het ingehuurde bedrijf.
- Die zijn vandaag weer langs gekomen, om er achter te komen dat er in de Pomp T een draad los lag. Aanschouw en huiver:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NJs2yaW2C0KkJpt92Su4MRkR.jpg?f=user_large)
Oftewel, 2 draden in 1 aansluiting gefrot, geen deugdelijke trekontlasting met als gevolg dat 1 draad losgeschoten was. Daarnaast, de klem was van het merk "Wanjie", wie kent het nie! Deze lasklem is vervangen door 2 x een 3voudige WAGO en netjes aangesloten. Jammer dat hij daarvoor uit Lelystad moest komen, maar het werkt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GGBNj1ZliFtm8shaDZWWydce.jpg?f=user_large)
- Geluid Pomp T: Volgens de monteur van vandaag vind hij het meevallen. Zijn WeHeat heeft meer lawaai geeft hij aan. Ik ben nog steeds van mening dat het bij lange na niet in de buurt komt van de aan mij beloofde "geluid van een koelkast".
- Inschakelen element: Element schakelt nog steeds uit na inschakelen op de Pomp T ondanks beloofde update.
Welke thermostaat hebben de gebruikers van DeWarmte hier ?
Ik ben (noodgedwongen) overgestapt van de Lyric T6 naar een Tado X.Okidoki4u schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:53:
Lyric T6 hier, veel gedoe mee bij anderen, bij mij werkt het gek genoeg prima met de schakel vertraging op het langst in de app van De Warmte.
Toon... geen aanraderOkidoki4u schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:53:
Goed om te lezen dat het nagenoeg allemaal is opgelost. Hier ben ik met Dewarmte ook weer stapje verder. Er stonden 2 convectoren wat geknepen. Deze vol opengezet. Wat blijkt, de 2 convectoren zitten op een aparte lus. Oftewel de warmte die hier doorheen gaat, gaat eigenlijk nagenoeg zonder enige afgifte weer terug samen met het koele water uit de rest van het systeem. De pomp AO ziet dat hij input = output krijgt en stopt met draaien.The Executer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eigenlijk kwam ik daar zelf achter. Dus de convectoren weer afgeknepen en jahoor ineens werkt alles weer als een trein. Dewarmte heeft wel meegekeken en de situatie nagetekend om het nader te bekijken. Het is wel iets wat ik vind dat bij de installatie van de Pomp T even bekeken had moeten worden, puur ter signalering. Nu was het kijken waarom de Pomp AO de Pomp T niet ging helpen terwijl 1 retourleiding ijskoud was en de ander relatief warm.... het gemiddelde gaf de Pomp AO geen porretje om aan te gaan. Nu wel
Het systeem werkt nu zoals gewenst. Ook dat hij alleen tussen 1100 - 1500 draait (zonnestroom gebruik).
De COP zou iets hoger kunnen (3.7 Pomp T en 4.5 Pomp AO) alleen ik denk dat ons huis te goed is geïsoleerd en zowel de Pomp AO als de Pomp T best stevig zijn qua vermogen.
Nu nog het gas zsm af laten sluiten. De waterdruk is wel hoog. Weet iemand of dat nog af te stellen is? Je hoort afentoe de leiding 'knallen'. De kraan iets langzamer opendraaien lost het op... maja het was voorheen niet zo.
Nu ben ik op zich wel tevreden maar het gevoel blijft toch dat niet alles even duidelijk is en dat je zelf toch nog wat aan het tweaken ben. Ik vind het leuk maar ik kan mij voorstellen dat als iemand het kant en klaar wil hebben draaien, dat je toch even wat tijd moet 'maken'.
Op zich vind jou cijfers nog best goed. Volgens de app zit ik deze maand op PompT 3,3 / PompMP 3,8. Sinds de PompT anders aangesloten zit is de COP wel verbeterd, maar dat wil ook al gauw als hij tijdens storingen alleen maar het element gebruikt.JDOBL schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:29:
[...]
Het systeem werkt nu zoals gewenst. Ook dat hij alleen tussen 1100 - 1500 draait (zonnestroom gebruik).
De COP zou iets hoger kunnen (3.7 Pomp T en 4.5 Pomp AO) alleen ik denk dat ons huis te goed is geïsoleerd en zowel de Pomp AO als de Pomp T best stevig zijn qua vermogen.
Dat herken ik hier ook! Vooral in de keuken klapt het er over. In de badkamer niet zo'n luide klap, maar je ziet wel dat de straal flink hard is, en vervolgens flink afzakt.Nu nog het gas zsm af laten sluiten. De waterdruk is wel hoog. Weet iemand of dat nog af te stellen is? Je hoort afentoe de leiding 'knallen'. De kraan iets langzamer opendraaien lost het op... maja het was voorheen niet zo.
Ik heb het gevoel... Dat het nog dus een startup is, alles soms niet even lekker loopt, soms zelf veel uit moet zoeken inderdaad. Een bedrijf als Intergas komt met zoiets niet weg denk ik. Daarnaast verbaasden de monteurs zich ook flink over de installatie hier, dat had professioneler gekund. Ook het feit dat ik een aantal dagen in een huis van 15 a 16 graden heb moeten zitten, vervolgens hier een dikke kachel had staan die stroom slurpte, en geen compensatie heb gehad voor alle ongemak en stroomverbruik, alleen de aanschaf van de kachel is vergoed.Nu ben ik op zich wel tevreden maar het gevoel blijft toch dat niet alles even duidelijk is en dat je zelf toch nog wat aan het tweaken ben. Ik vind het leuk maar ik kan mij voorstellen dat als iemand het kant en klaar wil hebben draaien, dat je toch even wat tijd moet 'maken'.
Ik heb overigens de speciale update van Marlies ook kunnen testen. Deze update zou het probleem met het element van de PompT op moeten lossen, welke een paar tellen na inschakelen weer uit gaat. Het schijnt een bug in de combinatie PompMP + PompT te zijn. De update blijkt dit probleem inderdaad opgelost te hebben!
Daarnaast heb ik de vraag gesteld vanaf welke temperatuur het element in te schakelen zou moeten zijn. Dat is bij een ingestelde temperatuur vanaf 65 graden gaf ze aan.
Ik heb nu ook een Toon 2. Maar heb nog een T6 Lyric liggen.
Ik heb nu ook een offerte van DeWarmte gekregen.
Ze verwachten dat een Pomp AO (8,3 kW)niet voldoende vermogen levert bij -10°C
Dus ze bieden een Pomp MP (15 kW) aan die iets prijziger is natuurlijk. (prijsverschil weet ik nog niet)
Helaas zit er niks tussenin
Als ik het warmteverlies bereken van mijn huis kom ik bij -10 uit op nog geen 5 kW benodigd vermogen.
Wie heeft er een DeWarmte 9kW ? En hoe was jullie situatie ?
Hier 1050 m3 gasverbruik in redelijk goed geïsoleerd hoekhuis uit 1973.
Gezin van 5. We verwarmen in de winter alleen 3 radiatoren op de beneden verdieping en de badkamer boven.
:strip_exif()/f/image/Lbq4buwAi0J2MYe98bsm7Tun.jpg?f=fotoalbum_large)
De door mij berekende stooklijn / warmteverlies.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R3YFr3mwHpX4TF0XhLHHOe3F.jpg?f=user_large)
Het vermogen wat Pomp AO kan leveren bij -10 is maar 4,1 kW (radiatoren 55 C)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JCzddS1oI1VD5yCoU54Hk3FN.jpg?f=user_large)
Het vermogen van Pomp MP bij -10C voor radiatoren 55C is 10,5kW
Ze verwachten dat een Pomp AO (8,3 kW)niet voldoende vermogen levert bij -10°C
Dus ze bieden een Pomp MP (15 kW) aan die iets prijziger is natuurlijk. (prijsverschil weet ik nog niet)
Helaas zit er niks tussenin
Als ik het warmteverlies bereken van mijn huis kom ik bij -10 uit op nog geen 5 kW benodigd vermogen.
Wie heeft er een DeWarmte 9kW ? En hoe was jullie situatie ?
Hier 1050 m3 gasverbruik in redelijk goed geïsoleerd hoekhuis uit 1973.
Gezin van 5. We verwarmen in de winter alleen 3 radiatoren op de beneden verdieping en de badkamer boven.
:strip_exif()/f/image/Lbq4buwAi0J2MYe98bsm7Tun.jpg?f=fotoalbum_large)
De door mij berekende stooklijn / warmteverlies.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R3YFr3mwHpX4TF0XhLHHOe3F.jpg?f=user_large)
Het vermogen wat Pomp AO kan leveren bij -10 is maar 4,1 kW (radiatoren 55 C)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JCzddS1oI1VD5yCoU54Hk3FN.jpg?f=user_large)
Het vermogen van Pomp MP bij -10C voor radiatoren 55C is 10,5kW
Hoi allemaal,
wij hebben sinds 1,5 jaar de Pomp T en de warmtepomp van De Warmte. Nu kan ik voor de warmtepomp eigenlijk makkelijk de tado thernostaat gebruiken om deze slim te maken. Dus de temperatuur ophogen als dat nodig is qua tijden en integreren met Homey. Ik heb nu een hele serie tijden aangemaakt om gebruik te maken van ofwel zonnestroom ofwel negatieve tarieven.
Voor de pomp t is het tot nu toe wat lastiger. Voorlopig is de instelling die ik gebruik vrij simpel, die heb ik gewoon elke dag om 11 uur tpt 16:00 op 55 graden gezet gezet. Dan is vaak ofwel de stroom goedkoop ofwel de zonnepanelen doen hun best. De pomp moet dan opwarmen tot 55 graden en uiteindelijk de temperatuur de volgende dag 40 graden. Bij negatieve tarieven is het wat lastiger. Dat is niet altijd om 11 en die hele serie tijdsinstellingen komen dan om de hoek, het kan ook om 13.00 zijn.
Heeft iemand al eens gekeken naar het gebruik van de Pomp T als een soort grote water warmte-accu? Of weet iemand toevallig of er ook een Dewarmte API integratie komt net zoals andere merken dat al hebben op Homey?
wij hebben sinds 1,5 jaar de Pomp T en de warmtepomp van De Warmte. Nu kan ik voor de warmtepomp eigenlijk makkelijk de tado thernostaat gebruiken om deze slim te maken. Dus de temperatuur ophogen als dat nodig is qua tijden en integreren met Homey. Ik heb nu een hele serie tijden aangemaakt om gebruik te maken van ofwel zonnestroom ofwel negatieve tarieven.
Voor de pomp t is het tot nu toe wat lastiger. Voorlopig is de instelling die ik gebruik vrij simpel, die heb ik gewoon elke dag om 11 uur tpt 16:00 op 55 graden gezet gezet. Dan is vaak ofwel de stroom goedkoop ofwel de zonnepanelen doen hun best. De pomp moet dan opwarmen tot 55 graden en uiteindelijk de temperatuur de volgende dag 40 graden. Bij negatieve tarieven is het wat lastiger. Dat is niet altijd om 11 en die hele serie tijdsinstellingen komen dan om de hoek, het kan ook om 13.00 zijn.
Heeft iemand al eens gekeken naar het gebruik van de Pomp T als een soort grote water warmte-accu? Of weet iemand toevallig of er ook een Dewarmte API integratie komt net zoals andere merken dat al hebben op Homey?
[ Voor 10% gewijzigd door tweakerx op 15-05-2026 18:38 ]
Dat zou een goeie en nodige stap vooruit zijn. Mijn vermoeden is dat er wel aan gewerkt gezien er ook een bèta draait op het slim aansturen van de pompT met FrankEnergy/zonneenergie. Maar een hoog tempo zit er niet echt in.
Ah top, alleen zit ik bij Zonneplan en niet bij Frank. Maar goed, alles is beter dan dit. Laten we hopen dat de Beta wat breder beschikbaar komt. En uiteindelijk, of je nu bij Frank zit of bij een andere aanbieder, negatieve prijzen en zonnestroom enzovoort blijven toch vaak min of meer gelijke waarden.MR. RHS schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:32:
Dat zou een goeie en nodige stap vooruit zijn. Mijn vermoeden is dat er wel aan gewerkt gezien er ook een bèta draait op het slim aansturen van de pompT met FrankEnergy/zonneenergie. Maar een hoog tempo zit er niet echt in.
Ik ben al een tijdje aan het prutsen met Home Assistant in combinatie met de T, daarmee kun je eventueel wel de ingestelde temperatuur verhogen aan de hand van je opbrengst bijvoorbeeld, misschien is dat iets voor jullie?
Zeker, voor mij wel, kan dat via Homey?Pupp3tmast3r schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:24:
Ik ben al een tijdje aan het prutsen met Home Assistant in combinatie met de T, daarmee kun je eventueel wel de ingestelde temperatuur verhogen aan de hand van je opbrengst bijvoorbeeld, misschien is dat iets voor jullie?
Zelf geen ervaring met Homey helaas! Draai al jaren Home Assistant en kijk nooit ergens anders naar moet ik zeggen. Weet niet of anderen hier ervaring mee hebben?
Home Assistant laat volgens mij meer toe qua programmering, dus wat meer technisch dan wat Homey doet. Is het hier te delen van wat er door u is gemaakt?Pupp3tmast3r schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:18:
Zelf geen ervaring met Homey helaas! Draai al jaren Home Assistant en kijk nooit ergens anders naar moet ik zeggen. Weet niet of anderen hier ervaring mee hebben?
Het is niet super bijzonder. Tweaker user Delima heeft een addon gemaakt voor Home Assistant waarmee je een aantal settings van de Pomp T en MP kunt aanpassen. Ik gebruik nu een gemiddelde opbrengst van mijn zonnepanelen in het afgelopen uur. Als dit boven een bepaalde waarde komt en de voorspellingen zijn gunstig dan zet ik de temperatuur van de T op 65 zodat de panelen goed benut worden. Na het verwarmen gaat hij terug naar z'n standaard instelling.
Graag zou ik jullie advies en ervaringen willen horen.
Ik heb een offerte ontvangen waarbij de Pomp MP (16,5 kW) in combinatie met de Pomp T wordt voorgesteld. Nu zie ik dat er ook een kleiner model is, de Pomp AO. Deze lijkt qua vermogen beter aan te sluiten op ons verbruik. Klopt dat, of is de MP in de praktijk toch duidelijk geschikter?
Ter indicatie: het verbruik van onze MHI airco was afgelopen jaar ongeveer 1400 kWh, wat neerkomt op circa 450 m³ gas. Daarnaast gebruiken we ongeveer 4 GJ voor warm tapwater (bad/douche). Ons huishouden bestaat uit 4 personen.
Verder staat er in de offerte een optie voor koeling van €750 (softwarematig te activeren). Heeft iemand hier ervaring mee of deze optie gekozen? Is dit het waard
Ik heb een offerte ontvangen waarbij de Pomp MP (16,5 kW) in combinatie met de Pomp T wordt voorgesteld. Nu zie ik dat er ook een kleiner model is, de Pomp AO. Deze lijkt qua vermogen beter aan te sluiten op ons verbruik. Klopt dat, of is de MP in de praktijk toch duidelijk geschikter?
Ter indicatie: het verbruik van onze MHI airco was afgelopen jaar ongeveer 1400 kWh, wat neerkomt op circa 450 m³ gas. Daarnaast gebruiken we ongeveer 4 GJ voor warm tapwater (bad/douche). Ons huishouden bestaat uit 4 personen.
Verder staat er in de offerte een optie voor koeling van €750 (softwarematig te activeren). Heeft iemand hier ervaring mee of deze optie gekozen? Is dit het waard
@edddy op veel van je vragen kun je al wel een antwoord vinden in het oudere topic over de Pomp AO. Maar als je slechts het equivalent van 450 kuub gas gebruikt dan durf ik wel te zeggen dat de AO dat op zijn slofjes haalt. Wij (gezin van 4, vloerverwarming op bg en 1e verdieping) hebben All Electric met de combinatie Pomp AO en T (200l) met voorheen een gasverbruik van ongeveer het dubbele.
De koeling: tja als je al een airco hebt hangen is het misschien twijfelachtig. Maar bij ons maakt het het huis wel merkbaar comfortabeler op warmte dagen, al moet je geen wonderen verwachten.
De koeling: tja als je al een airco hebt hangen is het misschien twijfelachtig. Maar bij ons maakt het het huis wel merkbaar comfortabeler op warmte dagen, al moet je geen wonderen verwachten.
Bij mij wordt binnenkort ook een Pomp MP en Pomp T (300L) geïnstalleerd. Wie weet de hart-op-hart afstand tussen de bouten die van de WP in de bigfoots gaan (zowel in de breedte als in de diepte)? Ik wil een frame voor de Pomp MP maken om trillingen tegen te gaan, en uit DW sales krijg ik niet veel meer dan een brochure.
Welke aansluitingen heeft de Pomp T? Aan- en afvoer van het CV circuit lijkt me, gebruiken ze daar 25 mm meerlagenbuis voor? En dan nog 15 mm naar sanitair, en een afvoer naar het riool?
Welke aansluitingen heeft de Pomp T? Aan- en afvoer van het CV circuit lijkt me, gebruiken ze daar 25 mm meerlagenbuis voor? En dan nog 15 mm naar sanitair, en een afvoer naar het riool?
[ Voor 6% gewijzigd door jazz op 23-05-2026 13:37 ]
Hoi Jazz, ik heb volgende week gesprek met de warmte en ben ook voornemens een pomp MP en pomp T (300L) te plaatsen. Hier een gezin van 4 personen met ligbad, regendouche en jaarlijks ca 1300m3 gas verbruik. Ben wel benieuwd hoe bij jou de installatie gaat en wat je ervaringen zijn.
na een incidentele melding dat de pompT in storing staat (E5). Is dit nu omgeslagen naar permanent, gisteren DeWarmte support benaderd, een bevestiging gehad van de call. Maar voor de rest nog geen contact. Ondanks de storing werkt de pomp wel. Benieuwd op welke termijn ze in de lucht gaan komen.
Iemand hier soortgelijke ervaringen?
Neem aan dat de T dan via het element verwarmd op dit moment? Heb het hier gehad nadat ik te veel radiatoren had dicht gedraaid met deze warmte, kwestie van wat meer open zetten fixte het hier.
Hmmm, ik heb hier vanwege het einde stookseizoen wel het een en ander dichtgedraaid. Sindsdien is de foutmelding vaker opgetreden, heb wel een aantal handdoekradiatoren in de afgifte zitten die toch nog open staan. Toch even kijken of dit het openzetten van een aantal radiatoren het euvel verhelpt.
Even proberen en niet vergeten de T misschien even te resetten dan, als hij nog E5 aangeeft
Goed punt. Bedenk me dat met dit warme weer dus eigenlijk goed is om zoveel mogelijk radiatoren op te hebben toch. Heb ook zoneregeling met Tado, die staat nu in de stand ‘alles uitschakelen’, wellicht beter om alles behalve de thermostaat open te zetten juist. Of zie ik dat verkeerd?
Zo heb ik het hier wel ingesteld ja. Als de T begint te verwarmen zet ik zelfs m'n losse vloerverwarmingspomp nog even aan, dan pakt de T ook daar de warmte vandaan. Anders schiet zelfs met dit weer de MP nog aan, wat echt niet nodig is als je hele vloer vol zit met water van 24 graden. In mijn kantoor hangt ook een slimme radiator knop die nu gewoon op 30 graden staat zodat ik hem open forceer.
[ Voor 16% gewijzigd door Pupp3tmast3r op 24-05-2026 13:17 ]
Heb hetzelfde probleem gehad, staat een paar posts geleden beschreven door welk traject ik heb moeten gaan.MR. RHS schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:22:
na een incidentele melding dat de pompT in storing staat (E5). Is dit nu omgeslagen naar permanent, gisteren DeWarmte support benaderd, een bevestiging gehad van de call. Maar voor de rest nog geen contact. Ondanks de storing werkt de pomp wel. Benieuwd op welke termijn ze in de lucht gaan komen.
Nee, dat zie je goed. Juist als alles open staat kan de Pomp T de warmte aan het systeem onttrekken tbv het boilervat.MR. RHS schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:12:
Goed punt. Bedenk me dat met dit warme weer dus eigenlijk goed is om zoveel mogelijk radiatoren op te hebben toch. Heb ook zoneregeling met Tado, die staat nu in de stand ‘alles uitschakelen’, wellicht beter om alles behalve de thermostaat open te zetten juist. Of zie ik dat verkeerd?
Met alle radiatoren open en een reset aan de PompT en PompAO is de melding verdwenen. Lijkt de oplossing te zijn geweest. Eens kijken of dit standhoud.
Als ik nu verder denk wil je programmering dan in de zomer eigenlijk niet zo hebben dat die richting zonsondergang de PompT naar de hoogst mogelijk temperatuur trek om zo de meest warme uit het systeem trekken c.q. de slaap vertrekken een tikkeltje af te koelen?
Als ik nu verder denk wil je programmering dan in de zomer eigenlijk niet zo hebben dat die richting zonsondergang de PompT naar de hoogst mogelijk temperatuur trek om zo de meest warme uit het systeem trekken c.q. de slaap vertrekken een tikkeltje af te koelen?
Houd er rekening mee dat de Pomp T boven de 60 graden z'n verwarmingselement gaat gebruiken. Meer dan dat heeft dus weinig zin in de avonduren, want dan wordt het erg inefficiënt. De Pomp T zelf gebruikt normaal zo'n 350 watt continu tijdens het verwarmen, dus ik zet nu de temperatuur van de T hoger overdag. Als je woning juist overdag lekker warm wordt door de zon is het dan juist slim om de T warm te laten worden, dan pakt ie juist de meeste warmte uit de leidingen en de radiatoren.
Merk je dit ook nog in de woning? Of zeg je placebo
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Nee, daar merk je verder weinig van. Huis is ook prima geïsoleerd dus de temperatuur in de woonkamer blijft met dit weer netjes rond de 21 graden, ik klaag niet!
Op basis van mijn eigen ervaring, een PompT instelling van >60 betekent niet perse dat het element ook aangesproken wordt. Ik laat elke dag bij genoeg overproductie van de zonnepanelen het boilervat naar 70 graden gaan, en dat gaat zonder bijschakelen van het element.Pupp3tmast3r schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:32:
Houd er rekening mee dat de Pomp T boven de 60 graden z'n verwarmingselement gaat gebruiken. <knip>
In de speciale update die ik van Marlies heb gehad, is nu het inschakelen van het element gefixt (dat hij bij inschakelen aanblijft). Ik heb toen ook om meer informatie gevraagd, en het blijkt dat het element vanaf een instelling van 65 graden of hoger ingeschakeld kan worden.
Bij mij vliegt hij automatisch aan zodra het vat boven de 60 komt, maar als ik het element zelf aan zet valt hij inderdaad uit. Zou die update ook wel eens willen zien verschijnen dan!
Weet je of dit een update is die algemeen uitgerold wordt? Hier ook dat het verwarmen boven de 60 graden middels het geïntegreerde element gebeurt.The Executer schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:18:
[...]
Op basis van mijn eigen ervaring, een PompT instelling van >60 betekent niet perse dat het element ook aangesproken wordt. Ik laat elke dag bij genoeg overproductie van de zonnepanelen het boilervat naar 70 graden gaan, en dat gaat zonder bijschakelen van het element.
In de speciale update die ik van Marlies heb gehad, is nu het inschakelen van het element gefixt (dat hij bij inschakelen aanblijft). Ik heb toen ook om meer informatie gevraagd, en het blijkt dat het element vanaf een instelling van 65 graden of hoger ingeschakeld kan worden.
Bij mij gaat ie pas boven de 65 graden aan. Er is bij mij via Marlies ook een update gedraaid maar weet niet of dat nu dezelfde is die hier genoemd wordt.dlenstra schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:44:
[...]
Weet je of dit een update is die algemeen uitgerold wordt? Hier ook dat het verwarmen boven de 60 graden middels het geïntegreerde element gebeurt.
Wel ervaar ik nog veel ruis / turbulentie in de leidingen en 'knallende' leidingen.... Ik ga kijken of ik het systeem kan ontluchten / water eruit (niet alles maar vanaf de pomp T naar de (warm)water kranen. Mogelijk zit er nog lucht of rommel in de leidingen.
Daarnaast lijkt het als je gaat koelen dat de setpoint van de Pomp AO (om te koelen) wordt verlaagd met resultaat dat hij gaat koelen tot 15/16 graden (ingesteld op 20 graden). Pomp T blijft dan warmte ontrekken met condens op de leidingen als gevolg (overigens niet alle leidingen). Wat blijkt is dat ons CV systeem in twee lussen is gemaakt (Pomp AO destijds alleen om te verwarmen is in het midden aangesloten). 1 lus pompt dus rustig water rond met minimale afgite en gaat vermengd water retour. Pomp AO denkt dat het allemaal prima is en blijft pompen. Pomp T koelt het water in de andere lus af tot vriespunt (bijna dan
Ik heb nu de optie aangezet dat er wordt gestuurd vanuit Dewarmte (op de Pomp T) om te kijken of men dan ook daadwerkelijk maximaal gebruik gaat maken van de zonnestroom. Max temp ingesteld op 70 en min op 55. Eens kijken wat dit gaat doen.
Blijft een beetje prutsen voor mijn gevoel.
Is de warmtepomp Mp of Pomp T gekoppeld met P1 meter op slimme meter zodat bij stroom terug levering tapwater kan worden opgewarmd ?
Nee, dit zit er niet in. Zelf heb ik een automatisering in Home Assistant gebouwd die dit regelt voor mij (bij meer dan 1.5 kWh overproductie voor >15 minuten zet hij de Pomp T op 70 graden. Bij >10 minuten minder dan 0.5 kWh overproductie zet hij hem terug op 55 graden. Ik verwacht dat dit in de winter niet volledig gaat werken, maar voor nu gaat het prima.Christje71 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:27:
Is de warmtepomp Mp of Pomp T gekoppeld met P1 meter op slimme meter zodat bij stroom terug levering tapwater kan worden opgewarmd ?
Heeft iemand de buitenunit laten installeren met flexibele leidingen naar de warmtepomp? Ik heb een voorkeurspositie waarin ik hem wil hebben maar als ie (2m van de erfgrens) teveel lawaai maakt wil ik hem graag 90 graden kunnen draaien zonder te hoeven afkoppelen.
Hier is meerlagenbuis (Bonfix) gebruikt.
@The Executer wat voor aansluiting is aan de achterkant van de Pomp MP aanwezig, die overgaat in de 26mm meerlagenbuis? G1?
Allereerst bedankt aan iedereen die hier zijn ervaringen deelt. Ik lees met veel interesse mee, juist omdat er nog relatief weinig praktijkervaringen over de All-Electric uitvoering te vinden zijn.
Ik overweeg momenteel om mijn huidige warmtepomp te vervangen. Mijn grootste probleem met het huidige systeem is geluidsoverlast, daarom ben ik erg benieuwd hoe een DeWarmte All-Electric installatie in de praktijk klinkt.
Zou iemand, bij voorkeur in de regio Nijmegen, het leuk vinden om mij eens kort langs te laten komen zodat ik de installatie kan zien en vooral kan horen draaien? Ik begrijp dat dit een persoonlijke vraag is, maar het zou mij enorm helpen bij het maken van een keuze.
Stuur mij gerust een privébericht als je hiervoor openstaat. Alvast hartelijk dank!
Ik overweeg momenteel om mijn huidige warmtepomp te vervangen. Mijn grootste probleem met het huidige systeem is geluidsoverlast, daarom ben ik erg benieuwd hoe een DeWarmte All-Electric installatie in de praktijk klinkt.
Zou iemand, bij voorkeur in de regio Nijmegen, het leuk vinden om mij eens kort langs te laten komen zodat ik de installatie kan zien en vooral kan horen draaien? Ik begrijp dat dit een persoonlijke vraag is, maar het zou mij enorm helpen bij het maken van een keuze.
Stuur mij gerust een privébericht als je hiervoor openstaat. Alvast hartelijk dank!
Ik ben niet helemaal bekend met type aansluitingen, ik hoop dat je iets hebt aan mijn foto:jazz schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:54:
@The Executer wat voor aansluiting is aan de achterkant van de Pomp MP aanwezig, die overgaat in de 26mm meerlagenbuis? G1?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F5YfQVlEaLPxwt2P14DzSyOQ.jpg?f=user_large)
Is dit overigens een vuilafscheider?
[ Voor 18% gewijzigd door The Executer op 08-06-2026 09:19 ]
Heb jij een foto van de drukverschil regelaar? Zit die bij de watermeter? Hoofdkraan zeg maar? In de meterkast of in de ruimte waar de pomp T staat?The Executer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier zijn er best wat issues. Er is een monteur geweest maar goed en efficiënt werken doet het nog niet. Ik ben in afwachting van een reactie. Ook dus veel stroom geluid bij de hoofddouche.
Hij zit bij de PompT op de bypassleiding zo uit mijn hoofd.JDOBL schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:55:
[...]
Heb jij een foto van de drukverschil regelaar? Zit die bij de watermeter? Hoofdkraan zeg maar? In de meterkast of in de ruimte waar de pomp T staat?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L1rR9sy7TVtxm2KcMwRwTnnK.jpg?f=user_large)
Welke issues spelen er nog bij jou als ik vragen mag? PompT of MP/AO gerelateerd?Hier zijn er best wat issues. Er is een monteur geweest maar goed en efficiënt werken doet het nog niet. Ik ben in afwachting van een reactie. Ook dus veel stroom geluid bij de hoofddouche.
Je onderste afbeelding is het vorstventiel. Zorgt dat de installatie leegloopt wanneer er een risico is dat de installatie kapot vriest, bijvoorbeeld in het geval van een storing.The Executer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Ik ben niet helemaal bekend met type aansluitingen, ik hoop dat je iets hebt aan mijn foto:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Late reactie, sorry, maar bij ons idd ook met meerlagenbuis.jazz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:31:
Heeft iemand de buitenunit laten installeren met flexibele leidingen naar de warmtepomp? Ik heb een voorkeurspositie waarin ik hem wil hebben maar als ie (2m van de erfgrens) teveel lawaai maakt wil ik hem graag 90 graden kunnen draaien zonder te hoeven afkoppelen.
Flexibel is trouwens op z’n minst relatief te noemen, echt (makkelijk) buigzaam is het niet. Bovendien nog minder als het onder 2 bar druk gevuld zit met water verwacht ik.
Maar in theorie kan het wat je zegt ja.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53
Dank voor de foto's! Ik denk dat dat inderdaad een G1 aansluiting op de WP is, om het zeker te weten zou je de buitendiameter van de schroefdraad met een schuifmaat moeten meten (33mm is G1).The Executer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Ik ben niet helemaal bekend met type aansluitingen, ik hoop dat je iets hebt aan mijn foto:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn idee was daar zoiets tussen te zetten: https://www.nexaparts.nl/flexibele-aansluitslang-rvs-gevlochten-binnendraad-x-buitendraad-1-dn25-lengte-80cmjevin20 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:24:
[...]
Late reactie, sorry, maar bij ons idd ook met meerlagenbuis.
Flexibel is trouwens op z’n minst relatief te noemen, echt (makkelijk) buigzaam is het niet. Bovendien nog minder als het onder 2 bar druk gevuld zit met water verwacht ik.
Maar in theorie kan het wat je zegt ja.
Dan kan ik de boel misschien nog draaien zonder de hele boel af te hoeven koppelen. Maar misschien zijn kogelkranen vlak bij de buitenunit geen slecht alternatief.
Zal even kijken vanavond voor je of dat lukt.jazz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:04:
[...]
Dank voor de foto's! Ik denk dat dat inderdaad een G1 aansluiting op de WP is, om het zeker te weten zou je de buitendiameter van de schroefdraad met een schuifmaat moeten meten (33mm is G1).
Bij mij zit in de garage op ± 2m leidinglengte vanaf de buitenunit 2 kogelkranen, zie The Executer in "Ervaringen met DeWarmte All Electric"[...]
Mijn idee was daar zoiets tussen te zetten: https://www.nexaparts.nl/flexibele-aansluitslang-rvs-gevlochten-binnendraad-x-buitendraad-1-dn25-lengte-80cm
Dan kan ik de boel misschien nog draaien zonder de hele boel af te hoeven koppelen. Maar misschien zijn kogelkranen vlak bij de buitenunit geen slecht alternatief.
ah dankjewel voor het delen. Hier hebben we de Pomp AO en Pomp T. Men is nu in onderzoek. Gisteren weer reactie gekregen. Wat met name nog niet lukt is om de Pomp T zo te laten draaien dat de Pomp AO niet nodig is omdat er voldoende warm water in de CV leidingen zou zijn. Op een gegeven moment gaat de Pomp T over op COP 1:1 (0.38 kwh input/output oftewel geen warmte ontrekkend aan het CV water).The Executer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:23:
[...]
Hij zit bij de PompT op de bypassleiding zo uit mijn hoofd.
[Afbeelding]
[...]
Welke issues spelen er nog bij jou als ik vragen mag? PompT of MP/AO gerelateerd?
Daarnaast als de koeling aangaat (en ik ga morgen dit weer testen) schiet de temperatuur naar 12 graden (inclusief condens op de leidingen). Het is allemaal best te verklaren in onze installatie alleen is het niet juist. Want de setpoint (op de Pomp AO) is er niet voor niks. Ik ben benieuwd naar morgen.
Zoals ik het zie is ons huis verdeeld in twee warmtelussen. Achterkant huis, voorkant huis (voorheen hing de CV ketel in het midden). Pomp AO is aangesloten op de linker lus (waarbij zover ik kan zien het warme water dat in deze lus rond gaat niet door de Pomp T gaat maar gelijk terug in de retour naar de Pomp AO). De Pomp T staat op de plaats van de CV ketel. De instroom in de Pomp T is de input van de Pomp AO (maar dan wel nadat het water gesplitst wordt tussen 'achterkant' en 'voorkant' (naar mijn inziens 50%). Corrigeer me graag als ik iets hierin niet juist zeg.
Pomp AO gaat altijd aan zodra de Pomp T warm water gaat maken. Direct, niet eerst een stukje warm water uit de leidingen trekken en dan pas aan. Nee, gelijk aan.
Andere probleem is het ruisen in de leidingen. Hopelijk te verhelpen met een waterdrukreduceerder net na de hoofdkraan (hoewel de ruimte daar erg beperkt is). Ruisen is zodanig storend dat we nu alleen maar met de handdouche douchen. Je voelt aan de douchekraan (aan de draaiknop) het water kolken door de leidingen (je voelt trillingen). Je ziet de hoofddouchekop (regendouche) bewegen c.q. trillen. Alsof het met horten en stoten uit de leiding komt. Er zitten ook wel wat haakse bochten in de leidingen maar ik weet niet of dat nu zoveel effect kan hebben. Bij dichtdraaien hoofdkraan (90%) is het geluid weg (inclusief waterdruk bij alle kranen).
Men is er mee bezig, dat is prima maar dit nadat een monteur is langs geweest. Had het liever andersom gezien.
Wordt vast vervolgd
Hoe zijn de ervaringen hier van de mensen die al een poosje all-electric zijn gegaan met de warmte?
Wij zoeken een all-electric oplossing voor onze nieuwe woning en wij hebben inmiddels een offerte liggen voor een pomp-mp en een pomp-t 300 liter.
op papier lijkt het een mooi systeem maar als ik hier zo zit te lezen heb ik het idee dat ze wel echt nog een start-up zijn en ze nog veel dingen aan het uitzoeken zijn om te optimaliseren. Natuurlijk wordt er op een forum met name gesproken over dingen die niet goed gaan maar zijn er ook mensen waar alles gewoon vlekkeloos werkt?
Ik houd er van om lekker te prutsen met techniek maar in het geval van verwarming moet het gewoon werken wat mij betreft.
Ik heb ook een offerte liggen van quatt maar zij kunnen niet koelen met de vloerverwarming, alleen met de chill, dus die vallen af.
Weheat heb ik ook overwogen maar de Sparrow heeft niet voldoende capaciteit en de blackbird is wat mij betreft geen gezicht om naast de woning neer te zetten (wij hebben geen plat dak waar hij op kan staan).
Wij zoeken een all-electric oplossing voor onze nieuwe woning en wij hebben inmiddels een offerte liggen voor een pomp-mp en een pomp-t 300 liter.
op papier lijkt het een mooi systeem maar als ik hier zo zit te lezen heb ik het idee dat ze wel echt nog een start-up zijn en ze nog veel dingen aan het uitzoeken zijn om te optimaliseren. Natuurlijk wordt er op een forum met name gesproken over dingen die niet goed gaan maar zijn er ook mensen waar alles gewoon vlekkeloos werkt?
Ik houd er van om lekker te prutsen met techniek maar in het geval van verwarming moet het gewoon werken wat mij betreft.
Ik heb ook een offerte liggen van quatt maar zij kunnen niet koelen met de vloerverwarming, alleen met de chill, dus die vallen af.
Weheat heb ik ook overwogen maar de Sparrow heeft niet voldoende capaciteit en de blackbird is wat mij betreft geen gezicht om naast de woning neer te zetten (wij hebben geen plat dak waar hij op kan staan).
Na wat opstart problemen moet ik zeggen dat ik eigenlijk amper issues heb. Het zijn vooral wat features die ik nog mis in de software om bijvoorbeeld de T wat beter aan te sturen (maar dat is via Home Assistant wel te fixen). Systeem draait hier sinds december, nergens in de kou gezeten, douchen gaat hier prima met 2 personen en een 200 liter vat. MP staat hier nu altijd in de stille modus omdat hij eigenlijk iets te groot is voor de woning, maar dat zorgt wel voor een lekker stil systeem.
Er zitten wat hickups in lijkt het. Ik zou vooral goed kijken naar de voor en na situatie en of de gehele installatie inclusief leidingwerk niet voor verrassingen zorgt. Zoals de waterdruk. Wij hebben de Pomp AO en Pomp T. Het werkt maar er zijn wel issues. Geen reden om het niet te doen wat mij betreft maar je moet er wel zin in hebben om een aantal dingen te proberen. Ligt wel aan de gehele set-up uiteraard.Robsta86 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:36:
Hoe zijn de ervaringen hier van de mensen die al een poosje all-electric zijn gegaan met de warmte?
Instellingen zouden wel mogen worden uitgebreid inderdaad en verwacht niet al teveel van de koeling. Ik ga volgende week weer kijken hoe dat werkt. Hie drukte of de Pomp AO of de Pomp T de setpoint ver onder het dauwpunt met condens tot gevolg. Kwam / komt door software. Wordt momenteel onderzocht.
Weet niet of dat een Pomp AO ding is en dat dit bij de Pomp MP niet zo is.
Hier ook de silent modus.
Oh en geluid Pomp T vind ik iets meer dan verwacht. Je hoort het 'knorren' vrij goed door de deur heen. Ik ga isoleren om dat weg te nemen. Op slaapkamer (dus 2 deuren verder) is het niet te horen
[ Voor 4% gewijzigd door JDOBL op 14-06-2026 13:21 ]
De combinatie Pomp AO en Pomp T 200l draait hier alweer ruim een jaar probleemloos. Er was nog één koppelstukje waar na verloop van tijd zich een heel klein waterdruppeltje op vormde. Na enig heen en weer met support is ook dat naar tevredenheid opgelost.
Hier sinds maart 25 FE. En over het algemeen heel tevreden. In het begin werkte mijn Pomp T niet goed, werd veroorzaakt door een verkeerd gemonteerd mengventiel in de pomp T. Wel via support een aantal instellingen laten aanpassen, met name in het bijspring gedrag van de AO als de T warm water maakt en er geen thermostaatvraag vanuit huis is. Dit om te voorkomen dat er warm CV water door heel het huis gaat terwijl het warm genoeg is.
Denk verder dat het belangrijk is om goed naar de aansluiting op je cv systeem te kijken. Hier kon ik laten aansluiten op de oude plek van de cv + wat aanpassingen en er zo voor zorgen dat de AO aan het "begin van de cv cirkel" zit en de T juist na alle afgifte.
Denk verder dat het belangrijk is om goed naar de aansluiting op je cv systeem te kijken. Hier kon ik laten aansluiten op de oude plek van de cv + wat aanpassingen en er zo voor zorgen dat de AO aan het "begin van de cv cirkel" zit en de T juist na alle afgifte.
Oeh, dankje. Deze ga ik ook nog even meegeven aan Dewarmte. Wellicht helpt het in het onderzoek (dat van dat mengventiel). Hier schiet ook de Pomp AO direct aan zodra de Pomp T gaat verwarmen. Mijns inziens zou eerst de warmte uit het CV water getrokken moeten worden en dan pas support van de Pomp AO.dlenstra schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:12:
Hier sinds maart 25 FE. En over het algemeen heel tevreden. In het begin werkte mijn Pomp T niet goed, werd veroorzaakt door een verkeerd gemonteerd mengventiel in de pomp T. Wel via support een aantal instellingen laten aanpassen, met name in het bijspring gedrag van de AO als de T warm water maakt en er geen thermostaatvraag vanuit huis is. Dit om te voorkomen dat er warm CV water door heel het huis gaat terwijl het warm genoeg is.
Dat mengventiel zorgde bij mij voor E5 storingen, onvoldoende flow vanuit de bron. Als ik jouw probleem zo even teruglees, zou ik dat meer zoeken in de plek in het cv-circuit waar de AO en/of de pomp T ingeprikt is. Ik ben van mening dat het haast essentieel is dat de AO aan het "begin" van het circuit zit, dus voor alle cv afgifte, pas daarna de T en dan weer naar de AO.JDOBL schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:40:
[...]
Oeh, dankje. Deze ga ik ook nog even meegeven aan Dewarmte. Wellicht helpt het in het onderzoek (dat van dat mengventiel). Hier schiet ook de Pomp AO direct aan zodra de Pomp T gaat verwarmen. Mijns inziens zou eerst de warmte uit het CV water getrokken moeten worden en dan pas support van de Pomp AO.
De instellingen die ik heb laten wijzigen zorgen ervoor de cv temperatuur lager mag worden voordat de AO aan springt en als hij dan aanspringt dat hij dan enkel verwarmt naar de setpoint +0,1 ipv setpoint +5
[ Voor 11% gewijzigd door dlenstra op 15-06-2026 15:51 ]
Is er iemand in de buurt van Ede/Arnhem/Nijmegen waarbij ik een kijkje mag komen nemen naar de FE installatie? Ze komen de boel hier over een krap maandje installeren, wil even kijken of ik niets over het hoofd zie
Niet helemaal in de buurt, maar als je niemand anders kunt vinden mag je bij mij in Hengelo rustig eens komen kijken!
Dank voor het aanbod!Pupp3tmast3r schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:42:
Niet helemaal in de buurt, maar als je niemand anders kunt vinden mag je bij mij in Hengelo rustig eens komen kijken!
Je bent bij mij ook welkom... In Frieslandjazz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:45:
[...]
Dank voor het aanbod!Ik kijk of er nog iemand reageert die iets dichter in de buurt woont, het pittoreske Hengelo ligt helaas niet om de hoek!
Hier werkt de koeling ook niet goed. Hij duikt telkens voor 16min ver onder het setpoint, de verklaring van DeWarmte is dat de pomp’s vermogen te groot is en dat hij daardoor pendelt en dan gelijk onder de setpoint schiet. Wat ik niet snap is waarom hij niet gewoon het water dat onder de setpoint temperatuur ligt rond blijft circuleren.
Zeer irritant, en voornamelijk uiteraard vanwege condensvorming.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Easee Charge Max - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 428i - Mini Cooper S R53
Altijd welkom, maar Paterswolde is ook niet echt om de hoek.jazz schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:28:
Is er iemand in de buurt van Ede/Arnhem/Nijmegen waarbij ik een kijkje mag komen nemen naar de FE installatie? Ze komen de boel hier over een krap maandje installeren, wil even kijken of ik niets over het hoofd zie
Ten aanzien van de ervaringen. Ik herken ook wat veel geschreven wordt hier, de PompAO en PompT draaien bijna altijd parallel voor het verwarmen van het water in de boiler. Afgelopen week kwam ik condensvorming op een handdoek radiator tegen. Dit is degene in het circuit het dichtst bij de PompT. Wilde DeWarmte bijschakelen om hier naar te gaan kijken en werd onaangenaam verast door de AI chatbot die inmiddels is geïntroduceerd op de hulp website. Nog geen ticket aangemaakt en voor nu deze specifieke radiator meer even uitgezet.
Dat gezegd hebbende is dit tweede kleine issue dat ik heb. Eerder wat E5 errors maar dit was omdat ik teveel radiatoren niet openstonden. Al met al wel tevreden maar over de werking, wel ben ik ietwat pessimistisch of DeWarmte goed meekan naar de toekomst toe. De Pomp aansturen op tijd, beschikbare energie en bufferen gaat belangrijker worden. Merk echt te weinig ontwikkeling. Ongetwijfeld heeft de PompMP veel focus van het bedrijf gekost. De besturing en doorontwikkeling baart me een tikkeltje zorgen.
Denk dat Quatt hier toch stappen verder is. Maar het blijft een scherp geprijsde oplossing, waarbij het goed te realiseren dat het afgifte systeem je eigen pakkie an is.
[ Voor 8% gewijzigd door MR. RHS op 20-06-2026 23:38 ]
Helaas herkenbaar.jevin20 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:57:
Hier werkt de koeling ook niet goed. Hij duikt telkens voor 16min ver onder het setpoint, de verklaring van DeWarmte is dat de pomp’s vermogen te groot is en dat hij daardoor pendelt en dan gelijk onder de setpoint schiet. Wat ik niet snap is waarom hij niet gewoon het water dat onder de setpoint temperatuur ligt rond blijft circuleren.
Dank voor het delen..... Herkenbaar en ook vervelend. Ik wel goed contact met de support alleen kom ik nog niet veel verder... In afwachting van hun reactie. Helaas is de koelmodus nu niet te gebruiken zonder condens. Ik verwacht dat een product(combinatie) doet wat er wordt beloofd en dat is in de FE setup zeker niet volledig het geval. Aantoonbaar. Ik hoef het knop maar om te zetten en binnen enkele minuten is het zichtbaar.MR. RHS schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:35:
[...]
Altijd welkom, maar Paterswolde is ook niet echt om de hoek.
Ten aanzien van de ervaringen. Ik herken ook wat veel geschreven wordt hier, de PompAO en PompT draaien bijna altijd parallel voor het verwarmen van het water in de boiler. Afgelopen week kwam ik condensvorming op een handdoek radiator tegen. Dit is degene in het circuit het dichtst bij de PompT. Wilde DeWarmte bijschakelen om hier naar te gaan kijken en werd onaangenaam verast door de AI chatbot die inmiddels is geïntroduceerd op de hulp website. Nog geen ticket aangemaakt en voor nu deze specifieke radiator meer even uitgezet.
Dat gezegd hebbende is dit tweede kleine issue dat ik heb. Eerder wat E5 errors maar dit was omdat ik teveel radiatoren niet openstonden. Al met al wel tevreden maar over de werking, wel ben ik ietwat pessimistisch of DeWarmte goed meekan naar de toekomst toe. De Pomp aansturen op tijd, beschikbare energie en bufferen gaat belangrijker worden. Merk echt te weinig ontwikkeling. Ongetwijfeld heeft de PompMP veel focus van het bedrijf gekost. De besturing en doorontwikkeling baart me een tikkeltje zorgen.
Denk dat Quatt hier toch stappen verder is. Maar het blijft een scherp geprijsde oplossing, waarbij het goed te realiseren dat het afgifte systeem je eigen pakkie an is.
Ook nog issue met waterdruk.
Op zich werkt het systeem als geheel wel zuinig alleen je verwacht meer (ook met de koeling) omdat dit zo wordt aangeprezen.
Wordt vast vervolgd.
Wel een belangrijke aanvulling, gezien dit topic onderwerp, dat ik geen PompT heb. Ik heb een eigen oplossing (Auer Edel Eau), die op eenzelfde manier is aangesloten als de PompT maar gelukkig niet door DeWarmte aangestuurd wordt.
Ik herken dit gedrag niet wilde ik schrijven. Todat ik dit zag:JDOBL schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:08:
Vraagje, gaat bij jullie de pomp T ook later op de dag over in een cop 1:1? Na een uurtje of 3? Als je dan water gebruikt schakelt hij weer naar een efficiëntere modus voor een tijdje en daarna weer cop 1:1. Meestal verbruik 0,38kwh in (en dus ook uit)
Kennelijk wel dus. Gedrag dat wat mij betreft achterwege mag blijven.
Maar op welke temperatuur staat jouw T ingesteld? Want die boost in verbruik aan het eind is gewoon het ingebouwde element lijkt mij, die dus boven de 60 graden sowieso aan gaat.MR. RHS schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:04:
[...]
Ik herken dit gedrag niet wilde ik schrijven. Todat ik dit zag:
[Afbeelding]
Kennelijk wel dus. Gedrag dat wat mij betreft achterwege mag blijven.
Hierbij wat meer informatieMR. RHS schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:31:
Ik snap de opmerking hiervoor rondom COP 1:1 niet helemaal goed merk ik.
Fair point vwb het setpoint, had een schema aangemaakt om de zonnestroom beter te gebruiken…..
[Afbeelding]
Misschien dit schema iets afschalen om te zorgen in de middag de temp piekt op 60 graden.
Pomp T gaat na x uur over op COP 1:1. Mijn verklaring is dat er niet voldoende warm water in de leidingen zit. Dewarmte geeft iets anders aan. Men is er (mogelijk) nog wel mee bezig in de software. Omdat de Pomp AO wel door draait.
:strip_exif()/f/image/zIQCM8XgWVTYfjymtYo46zEO.png?f=user_large)
Pomp AO: blijft doordraaien (overigens zonder koeling, je ziet dat in onderstaande dat ik die in de avond heb aangezet - 20:00).
:strip_exif()/f/image/kblUe36yRWSmfXFUfOJsKLTX.png?f=user_large)
Punt rondom koeling blijft. Setpoint wordt eigenlijk genegeerd. De Pomp AO (of Pomp T) koelt het water ver tot onder de setpoint. Wat mij betreft zou de Pomp AO helemaal niet hoeven koelen. De Pomp T kan het gemakkelijk zelf doen. Zolang de setpoint van de Pomp AO (van koeling) gehandhaafd blijft. Ik begrijp alleen niet wat er zo lastig aan is om dit in te stellen?
En het waterdruk issue is er helaas ook nog. Gisteren nog even gerommeld en ik weet nu zeker dat het de waterdruk is. Ik hoop op een goede reactie vanuit Dewarmte. Het loopt al eventjes.
Ik zou me goed kunnen voorstellen dat je installatie niet mooi is aangesloten. Je afbeelding van de pomp T laat zien dat alles op de compressor gebeurt, het element had een groen balkje moeten opleveren. Hardop een optie: zou het kunnen dat de pomp T en de pomp AO beide in een "aparte" lus rondpompen. Je geeft aan dat de AO meedraait als de T warm water maakt en je vermoed dat er onvoldoende warm water bij de T komt. Heb je een beetje inzicht in hoe de CV circuits door je huis lopen. dan misschien eens schematisch uittekenen hoe dat loopt en waar de AO en T op het circuit zijn aangesloten. Verder zou ik eens proberen te volgen waar het (als het goed is) warmere water van de AO heen loopt en of dat dus wel bij de T komt.JDOBL schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:27:
[...]
Hierbij wat meer informatie
Pomp T gaat na x uur over op COP 1:1. Mijn verklaring is dat er niet voldoende warm water in de leidingen zit. Dewarmte geeft iets anders aan. Men is er (mogelijk) nog wel mee bezig in de software. Omdat de Pomp AO wel door draait.
[Afbeelding]
Pomp AO: blijft doordraaien (overigens zonder koeling, je ziet dat in onderstaande dat ik die in de avond heb aangezet - 20:00).
[Afbeelding]
Punt rondom koeling blijft. Setpoint wordt eigenlijk genegeerd. De Pomp AO (of Pomp T) koelt het water ver tot onder de setpoint. Wat mij betreft zou de Pomp AO helemaal niet hoeven koelen. De Pomp T kan het gemakkelijk zelf doen. Zolang de setpoint van de Pomp AO (van koeling) gehandhaafd blijft. Ik begrijp alleen niet wat er zo lastig aan is om dit in te stellen?
En het waterdruk issue is er helaas ook nog. Gisteren nog even gerommeld en ik weet nu zeker dat het de waterdruk is. Ik hoop op een goede reactie vanuit Dewarmte. Het loopt al eventjes.
Ik meen dat je op het display van de T ook kan zien wat de inkomende brontemperatuur is.
Herken de klachten die meerdere mensen over het koelen hebben hier niet. Kan meerdere uren achter elkaar draaien met een setpoint van 18 graden. Afgifte is hierbij zo mogelijk nog belangrijker/lastiger dan bij verwarmen. Ik heb hier vloerverwarming met een pomploze verdeler, gaat door een dikke betonvloer waar flink wat energie uit te halen is. Met het weer van de afgelopen dagen wel goed uitkijken qua condens op de leidingen, het is warm en vochtig, dus een hoog dauwpunt.
[ Voor 9% gewijzigd door dlenstra op 22-06-2026 15:48 ]
Ja, ik heb een schematische weergave. Deze heeft de Dewarmte zelf (ook) getekend. Het is wat mij betreft inderdaad zo dat er lussen zijn. Ik zal even kijken wanneer ik de tekening kan laten zien. Destijds met nog een CV waren er twee lussen (CV in het midden) en dan achterkant huis en voorkant huis. Nu is de Pomp AO aangesloten op 'achterkant huis' (met een T stuk waar de Pomp AO het huis binnenkomt) oftewel er gaat 50% naar de Pomp T invoer (is mijn redenatie) en de andere helft gaat via 3 convectoren linea recta de retour in naar de Pomp AO (na vermenging met het andere water). Mijns inziens is dit niet juist. De Pomp AO zou 100% procent op de Pomp T (vooraan in circuit) moeten worden aangesloten. Nu zit er 50% input op de invoer van de Pomp T. Het lukt alleen niet om dit goed over te brengen. Heb het meerdere keren aangegeven. Men zegt dat parallel gewoon prima kan (maar ik zie bij de koeling een negatief effect namelijk condens en dat komt wat mij betreft omdat er maar 50% van het 'lauw / warme' water door de Pomp T heen gaat.dlenstra schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:45:
[...]
Ik zou me goed kunnen voorstellen dat je installatie niet mooi is aangesloten. Je afbeelding van de pomp T laat zien dat alles op de compressor gebeurt, het element had een groen balkje moeten opleveren. Hardop een optie: zou het kunnen dat de pomp T en de pomp AO beide in een "aparte" lus rondpompen. Je geeft aan dat de AO meedraait als de T warm water maakt en je vermoed dat er onvoldoende warm water bij de T komt. Heb je een beetje inzicht in hoe de CV circuits door je huis lopen. dan misschien eens schematisch uittekenen hoe dat loopt en waar de AO en T op het circuit zijn aangesloten. Verder zou ik eens proberen te volgen waar het (als het goed is) warmere water van de AO heen loopt en of dat dus wel bij de T komt.
Ik meen dat je op het display van de T ook kan zien wat de inkomende brontemperatuur is.
Herken de klachten die meerdere mensen over het koelen hebben hier niet. Kan meerdere uren achter elkaar draaien met een setpoint van 18 graden. Afgifte is hierbij zo mogelijk nog belangrijker/lastiger dan bij verwarmen. Ik heb hier vloerverwarming met een pomploze verdeler, gaat door een dikke betonvloer waar flink wat energie uit te halen is. Met het weer van de afgelopen dagen wel goed uitkijken qua condens op de leidingen, het is warm en vochtig, dus een hoog dauwpunt.
Alleen ik ben geen installateur maar ik kan toch vrij goed redeneren dat water wat naar links gaat niet rechts uitgaat komen. De lussen zijn niet met elkaar verbonden (ja alleen in de CV ruimte, alleen daar zit juist de discrepantie want in de CV ruimte (voor de CV voorheen hing) komt dus maar 50% van het gekoelde of verwarmde water terecht.
Hier het plaatje
Hier thuis zijn er 3 convectoren aan de achterkant (niet 2 zoals in onderstaande). Ook in de andere lus zijn er meerdere convectoren en 1 handdoek radiator. Mijn redenatie is dat het (CV) water in 'achterkant huis' (oftewel de 3 convectoren getekend naast de Pomp AO) nooit naar de Pomp T kan geraken.... dan mis je de helft van je volume... overigens in de 'achterkant huis' lus zit de retour rechtstreeks op de retourleiding (dus het paarse lijntje gaat over de verdere instroom en is daar niet op de instroom aangesloten)...
Nog een aanvulling op bovenstaande. 2 weken geleden hebben ze de instroom / uitstroom bij de Pomp T omgedraaid. Schematisch klopt bovenstaande niet (instroom/uitstroom zijn omgedraaid). Nu staat de Pomp T schematisch in feite op het einde (maar dat is dan wat mij betreft maar 50% van het einde, de rest van de retour wordt in 'achterkant huis' vermengt met de andere retour).
Alle hulp is welkom!
[ Voor 17% gewijzigd door JDOBL op 22-06-2026 18:05 ]
Zelf ook geen installateur, dus pin me niet vast op mijn bevindingen en ideeën
Doordat de AO in "lus achter" is aangesloten en daar alleen convectoren zitten lijkt me dat sowieso een lus met weinig weerstand en waarschijnlijk een stuk minder weerstand dan over de oude cv leiding naar "lus voor" waar, als ik de afbeelding goed bekijken keerkleppen (weerstand) convectoren (weinig weerstand), een handdoekradiator (weinig weerstand) en de pomp T (weerstand). Het water uit "lus achter" komt niet langs "lus voor". Verder heeft water de eigenschap op de weg van minste weerstand te kiezen. Het hoeft dus niet eens zo te zijn dat het 50/50 verdeeld wordt. Kan best zo zijn dat het grootste deel van het water door de lage weerstand alleen over lus achter circuleert. In mijn ogen enigszins op te lossen door de convectoren in lus achter te knijpen.
Dan lus voor.
Ik neem aan dat de 2 blokjes onder aan keerkleppen zijn, wat is het icoontje voor de 2e convector?
zoals de boel nu in de afbeelding staat, staat de Pomp T parallel aan de afgifte apparaten. Met de pijltjes zoals ze nu staan kan de pomp T gebruikmaken van de retour van de afgifte apparaten (gewenst), maar kan deze ook circuleren over lus voor (ongewenst, je wilt dat de retour van de T naar de AO gaat.
Je geeft aan dat de aan en afvoer van de T gewisseld is. Dat betekent dat er niet meer gebruik wordt gemaakt van de retour van de afgifte in lus voor, maar van de aanvoer van de AO. Ook nu staat de T parallel aan de afgifte apparaten (ongewenst, je wilt graag, ten minste, gebruik kunnen maken van het volledige volume in lus voor). Ook kan ik niet zien of het nog steeds mogelijk is om te blijven circuleren binnen lus voor.
Een en ander wat mogelijk is, is natuurlijk flink afhankelijk van de plek waar de T in huis staat en hoe je leidingwerk loopt. De mooiste plek om de T aan te sluiten is in mijn ogen in de retour van alles, vlak voordat het de AO in gaat. Tweede keus juist als eerste na de AO, maar voor de splitsing naar circuit achter en voor. Deze beide keuzes geredeneerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van al het volume in huis. Ik kan me echter voorstellen dat het door de standplaats van de T lastig wordt om "lus achter hierbij te betrekken. Dan wil je zoveel mogelijk volume gebruiken van "lus voor", de T moet dan niet parallel aan alle afgifte staan, maar juist (liefst) na alle afgifte in de retour richting de AO.
Stap 1 is denk ik beide lussen in balans brengen door "lus achter" te knijpen. Kan me nu voorstellen dat in de winter "lus voor" ook lastig warm wordt.
Stap 2 is zorgen dat de T niet parallel aan alle afgifte staat en gebruik kan maken van de retour van zoveel mogelijk afgifte apparaten.
Doordat de AO in "lus achter" is aangesloten en daar alleen convectoren zitten lijkt me dat sowieso een lus met weinig weerstand en waarschijnlijk een stuk minder weerstand dan over de oude cv leiding naar "lus voor" waar, als ik de afbeelding goed bekijken keerkleppen (weerstand) convectoren (weinig weerstand), een handdoekradiator (weinig weerstand) en de pomp T (weerstand). Het water uit "lus achter" komt niet langs "lus voor". Verder heeft water de eigenschap op de weg van minste weerstand te kiezen. Het hoeft dus niet eens zo te zijn dat het 50/50 verdeeld wordt. Kan best zo zijn dat het grootste deel van het water door de lage weerstand alleen over lus achter circuleert. In mijn ogen enigszins op te lossen door de convectoren in lus achter te knijpen.
Dan lus voor.
Ik neem aan dat de 2 blokjes onder aan keerkleppen zijn, wat is het icoontje voor de 2e convector?
zoals de boel nu in de afbeelding staat, staat de Pomp T parallel aan de afgifte apparaten. Met de pijltjes zoals ze nu staan kan de pomp T gebruikmaken van de retour van de afgifte apparaten (gewenst), maar kan deze ook circuleren over lus voor (ongewenst, je wilt dat de retour van de T naar de AO gaat.
Je geeft aan dat de aan en afvoer van de T gewisseld is. Dat betekent dat er niet meer gebruik wordt gemaakt van de retour van de afgifte in lus voor, maar van de aanvoer van de AO. Ook nu staat de T parallel aan de afgifte apparaten (ongewenst, je wilt graag, ten minste, gebruik kunnen maken van het volledige volume in lus voor). Ook kan ik niet zien of het nog steeds mogelijk is om te blijven circuleren binnen lus voor.
Een en ander wat mogelijk is, is natuurlijk flink afhankelijk van de plek waar de T in huis staat en hoe je leidingwerk loopt. De mooiste plek om de T aan te sluiten is in mijn ogen in de retour van alles, vlak voordat het de AO in gaat. Tweede keus juist als eerste na de AO, maar voor de splitsing naar circuit achter en voor. Deze beide keuzes geredeneerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van al het volume in huis. Ik kan me echter voorstellen dat het door de standplaats van de T lastig wordt om "lus achter hierbij te betrekken. Dan wil je zoveel mogelijk volume gebruiken van "lus voor", de T moet dan niet parallel aan alle afgifte staan, maar juist (liefst) na alle afgifte in de retour richting de AO.
Stap 1 is denk ik beide lussen in balans brengen door "lus achter" te knijpen. Kan me nu voorstellen dat in de winter "lus voor" ook lastig warm wordt.
Stap 2 is zorgen dat de T niet parallel aan alle afgifte staat en gebruik kan maken van de retour van zoveel mogelijk afgifte apparaten.
Dankje voor je uitgebreide reactie. Ik hoop dat Dewarmte meeleest. Eens met wat je schrijft. Ik had aan de monteur van Dewarmte aangegeven om de instroom uit de Pomp AO rechtstreeks op de instroom Pomp T te monteren..wel een extra leiding maar dan werkt het volgens mij wel zoals gewenst.dlenstra schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:01:
Zelf ook geen installateur, dus pin me niet vast op mijn bevindingen en ideeën![]()
Dan lus voor.
Pomp T staat op locatie waar de CV ketel hing (midden in het huis, lmog voor lus achterkant huis en lus voorkant huis). Pomp T krijgt nu volgens mij in ieder geval niet de volle mep vanuit lus achter (volgens mij schrijf je dat ook). Alleen bij Dewarmte willen hierin niet meewegen zo lijkt het. De vraagt ligt er nog wel.
Afknijpen werd mij door Dewarmte afgeraden in combinatie met koeling. Maar ik heb het wel geprobeerd en dan werkt het iets beter omdat de Pomp AO dan daadwerkelijk de watertemperatuur uit lus voorkant huis meekrijgt. Alleen ik moest alle convectoren vol openzetten. Ik denk nog steeds dat ze de leidingen niet helemaal helder hebben.
Eens met punt 2. Ik zou het liefst hebben dat de Pomp T aan de voorkant komt te staan. Oftewel leiding waar de Pomp AO het huis binnenkomt doortrekken. Geen lekker klusje en cosmetisch gaat het er niet uit zien (leiding tegen de muur op een vloer... Zucht) alleen dan krijg je wel efficiëntie.
Waterdruk geeft ook nog issues. Dat is ook nog in onderzoek.
Het is alleen frustrerend om iets x keer uit te leggen en dat men hierin niet mee gaat..ik ben namelijk vrij zeker dat het een juiste benadering is.
Lus voor wordt minder snel warm en lus achterkant wel snel warm. Afknijpen in winter kan wel. We hebben een goed geisoleerd huis dus over warmte maak ik mij geen zorgen. Koelen en opwarmen van water in de zomer wel. Er stroomt nu 30nl graden warm water door het CV systeem en buiten is het 30+ graden.....
Dank voor je reactie. Wordt vervolgd.
Ik verwacht dat ook dit opgelost worden door de pomp T meer volume te laten gebruiken. Door het kleine volume dat de T nu kan gebruiken zakt de temperatuur daarvan vrij snel en gaat er een signaal naar de AO om bij te springen. Dat bijspringen van de AO komt nu niet op de goede plek terecht.JDOBL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:05:
[...]
Lus voor wordt minder snel warm en lus achterkant wel snel warm. Afknijpen in winter kan wel. We hebben een goed geisoleerd huis dus over warmte maak ik mij geen zorgen. Koelen en opwarmen van water in de zomer wel. Er stroomt nu 30nl graden warm water door het CV systeem en buiten is het 30+ graden.....
Dank voor je reactie. Wordt vervolgd.
Ter vergelijk, de AO springt hier al een hele tijd niet meer bij. Ik heb de T achteraan het hele circuit zitten (wel met vloerverwarming met een niet mengende verdeler). De T kan dus gebuik maken van het hele volume van het hele huis en gaat vervolgens naar de AO.
:strip_exif()/f/image/YvchCuPDezcw7Yw0XjxHlopx.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/2Io7X7U8mK3zGq1x6zt484X1.jpg?f=fotoalbum_large)