Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste
Acties:

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:06
apexia0087 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:14:
Vraagje, er wordt hier in november een atlantic explorer v5 geinstalleerd voor ons tapwater. De pomp ao draait al 2 jaar electric only en cv ketel heeft nooit moeten bijspringen.

Voordat ik een definitieve go geef op het verwijderen van de ketel wil ik weten:

Kan mijn Pomp AO zonder aangesloten cv-ketel zelfstandig blijven functioneren? Ik ga ervanuit van wel maar misschien dat andere mensen mij een defintieve ja kunnen geven.
Ja de pompAO kan zelfstandig functioneren. Ik heb een electrische ketel hangen en de PompAO weet niet of deze werkelijk aan staat en werkt. Systemen draaien parallel. De vraag is meer of het systeem een nood backup nodig heeft omdat er volgens mij geen los verwarming systeem in zit tegen bevriezing van de cv leiding. De gas ketel heb ik vervangen door een electrische cv ketel variant.

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:29
Hier ook een PompAO en een Atlantic explorer v5. CV ketel hangt er nog, maar gaskraan zit al een jaar dicht.

Stel dat ooit het cv water te ver is afgekoeld om PompAO niet meer uit defrost te halen, dan is het huis neem ik aan al een tijdje flink afgekoeld (en merken we dat dus). Zo nodig kan ik met de haard de boel weer opwarmen en het cv water door circuleren weer op laten warmen.

PV: 4425 Wp via SMA, WP: DeWarmte PompAO, WPB: Atlantic explorer v5 270L, aansturing via Home Assistant, vrijstaande woning uit 1926, sinds 19-12-2025 van het gas af.

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste