leuk verhaal, echter je oordeelt zonder de achterliggende feiten te kennen.
Laten we een ding hier HEEL duidelijk stellen, dit topic is GEEN reklame site voor DeWarmte, dat hebben ze zelf.
Wat we hier proberen te doen is een zo objectief mogelijk (gezien mn DeWarmte erg karig is mbt gegevens en informatie over hun product) beeld te geven over deze warmtepomp.
In het begin was ik reuze enthousiast over hun product. En in het begin was het ook helemaal niet zo erg dat alle informatie die een tweaker zou willen weten (om mn een juiste afweging te kunnen maken, en ja we zijn hier wel wat meer veel eisender dan een gemiddelde consument die mogelijk dat ding op basis wat de WAF goedkeurd (bv kleur) gaat kiezen) er nog niet was, dat zou in een later statium wel komen.
We zijn ondertussen al meer dan een jaar verder, en helaas blijkt dat het met de real informatie niet zo'n vaart is gaan lopen. Ik heb zelf diverse keren met hun aan de telefoon gehangen, en ja, ze zijn vriendelijk, maar helaas antwoorden kwamen er niet of waren zeer bedroeft.
Het is dus niet verwonderlijk dat ze dit via dit forum voor de voeten geworpen krijgen, al deze punten zijn ook al met hun besproken (ook ik had altijd een vriendelijk gesprek, inhoudelijk vaak gewoon slecht (men wist het gewoon niet)) echter zie je weinig animo om bv ook foutive/verkeerde informatie van hun site te halen. Oke het is hun site, dus daar zijn ze ook zelf voor verantwoordelijk.
Het geluid verhaal is al ruim een 1/2 jaar oud, en ik ken de club KIWA zeer goed, dit soort dingen hebben wel tijd nodig, dat snap ik, ik heb echter twijfels over de tijdsduur, dus de oorzaak zal eerder bij DeWamte liggen dan bij KIWA waar men zich nu achter verschuilt. De blijven overigens nog steeds weer praten over geluidsdruk (logisch, omdat deze waarden een stuk lager zijn (ze zijn hierin ook echt niet de enige die dit doen) alleen is het wel een misleiding naar de consument toe want die weet echt niet het verschil tussen geluidsdruk en geluidsvermogen, ze kijken alleen naar het getal en beide is in dB dus zal het wel het zelfde zijn (nietwaar?). Overigens blijken we het nu over de geluidsvermogen hebben de waarden plots een heel stuk slechter zijn, het zou ook zo maar kunnen dat mensen die dit ding al geinstalleerd hebben nu niet meer aan de wettelijke eisen voor het opstellen van warmtepompen (buitenunit) voldoen. Ik heb ze daar ook opgewezen, maar blijkbaar is dat niet voor hun interessant. (wettelijk is dat ook zo omdat de gebruiker daarvoor verantwoordelijk is). Ik verwacht dat met deze waarden de toepassing van deze warmtepomp voor een aantal huizen gewoon niet meer mogelijk is.
In jouw geval zul je nu dus (mogelijk opnieuw) een berekening moeten doen met de overheid tool of je op de gewenste plek deze warmtepomp mag plaatsen gezien het geluidsaspect. Als je hierbij hulp nodig hebt wil ik je natuurlijk graag bij helpen, heb ik voor heel wat andere tweakers hier ookal gedaan.
Hou aub ook nog rekening met overige omgevingsvoorschriften van jou Gemeente, waar en aan welke eisen de warmtepomp moet voldoen om deze vergunningsvrij op te kunnen stellen, een heleboel Gemeentes hebben bv een max. dieptebeperking vanuit je gevel in hun voorschriften bepaald, door de afmeting van deze warmtepomp kun je daaraan bv niet meer voldoen en dien je dus een vergunning aan te vragen. ter info mijn Gemeente (die overigens de regels van de VNG heeft overgenomen) kun je deze warmtepomp dus niet vergunningsvrij plaatsen, kostenpost circa 700 euro alleen voor de aanvraag.
Als ze een mooie koeloptie voor 750 euro kunnen bieden is dat voor diegene die ook graag wil gaan koelen een prima aanbieding, echter meer dan "koelen" word niet gezegt (hoe men dit wil gaan doen ontbreekt totaal, nog sterker dit is blijkbaar anfhankelijk van je eigen installatie, echter aan welke eisen die installatie weer moet voldoen om te kunnen koelen ontbreekt. Gisteren word ook nog doodleuk gezegt dat het ook achteraf geinstalleerd kan worden (op het eerste gezicht prima, mogelijk zelfs perfect) echter blijkt dat dit dus puur software matig gebeurt, dus geen aanvullende hardware er bij nodig is. Dus ook in jou geval weet je nog helemaal niet of überhaupt die koelfunctie met jouw verwarmingsysteem werkt.
Als dat dus voor jou wel een belangrijk keuzeaspect is moet je op dit moment daar dus een heel groot vraagteken bij zetten, ik heb zelfs het vermoeden dat DeWamte het nog niet exact weet.
Zolang zij niet aangeven hoe de koelfunctie werkt en met welke koelcapaciteit je kunt rekenen en aan welke voorwaarden je verwarmingssysteem moet voldoen is het voor mij een lege beloffte, ik geloof zelfs dat waarschijnlijk voor de meeste huizen die dus niet werkbaar blijkt, maar dat kunnen we pas beoordelen als er informatie is.
Mbt het vermogen wat ze nog steeds als een soort 8kW aangaven blijkt gisteren een wijziging te zijn opgetreden, nu spreken ze van een 6 kW model (wat ik zelf al geruime tijd aan te vertellen ben).
Wat nu de exacte oorzaak van de verkeerde subsidiebepaling door het RVO is geweest weet ik natuurlijk niet, echter omdat ik redelijk goed op de hoogte ben hoe dit traject loopt, heb ik sterkte vermoeden dat dit veroorzaakt word door onnauwkeurige informatievoorziening vanuit DeWarmte richting RVO, deze bepaling gebeurt namelijk uitsluitend op basis van documentatie, als daar dus iets niet goed of iets niet is gedocumenteerd gaat het dus fout. IK verwacht ook dat dit gewoon nog door een stuk onbewuste onkunde vanuit DeWarmte is gebeurt omdat zij natuurlijk nog niet heel veel ervaring met dit proces hebben kunnen opdoen (dus het is hun te vergeven).
Wat ik veel erger vind is dat zij nog steeds niet in staat zijn om aan wettelijke (oa NL en EU eisen) te voldoen.
Je vind nog steeds geen verplicht ErP label (ook vaak Energielabel genoemd, is in feite niet helemaal juist) publiceren, wel word bij levering de label op het product aangebracht (heb dit één keer kunnen zien via forto's) ook ontbreekt enige verplichte documentatie mbt het "CE"label. CE label zit gelukkig wel op de pomp (maar is is gewoon onvoldoende en mogelijk zelf strafbaar als de bijbehoorende documenten er niet bij zitten (deze werden in iedergeval tot voorkort niet bijgeleverd) Ook de getoonde handleiding voldoet niet aan de eisen die daaran gesteld worden (het is een 1 1/2 A4). Als je het helemaal formeel gaat beoordelen zou dit product eigenlijk niet op de Europease en dus op de Nederlandse markt verkocht mogen worden. Het zou mij niet verbasen dat opnieuw de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die hiervoor verantwoordelijk is weer gaat optreden. In 2020 is dit namelijk al gebeurt en 3 fabrikanten hebben een waarschuwingsbrief van de ILT gekregen. Ik zou dit erg jammer vinden, juist omdat dit soort zaken gewoon goed geregeld moeten zijn.
al met al vind ik nog steeds het een leuk product echter moeten ze gewoon werk maken om dat soort dingen uit de wereld te helpen. ik snap dat kritiek krijgen niet leuk is maar probeer daarvan te leren.
Kijk als blijkt dat dit de warmtepomp voor jou is is dat natuurlijk perfect en wens ik je heel veel geluk met deze pomp.
[
Voor 10% gewijzigd door
MacD007 op 20-04-2023 13:45
]