Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 4 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-09 18:25
De stooklijn is nog standaard. Ik heb hem eerst een tijdje terug laten zetten naar 50 graden bij -20 wat prima werkte met de kou, maar waar problemen mee ontstonden bij warmere buitentemperatuur. De radiatoren hadden niet genoeg afgifte, dus hij draaide dan non stop zonder dat het warmer werd.
Uit mijn hoofd mag de pomp er 3 uur over doen. Daarnaast heb ik de nachtverlaging laten stopzetten, omdat ie het net niet haalde zonder cv bij de beperkte afgifte.
Al met al moet het schuimbeton, de nieuw vvw en de vergrote capaciteit v.d. nieuwe radiatoren er voor zorgen dat de temperatuur nog flink kan zakken.

[ Voor 18% gewijzigd door PVPaneel op 26-02-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:44
Ik lees oa op dit forum dat je zoneverwarming niet zou moeten willen combineren met een wp. Terwijl ik op diverse andere forums lees dat zoneverwarming juist goed - sterker nog - een must have is. Ook igv een warmtepomp.

Ik blijf het lastig vinden om hier een goed besluit te maken. We hebben cv 15 zones. Het lijkt me - als leek - niet best als steeds de wp tig keer per dag een signaal krijgt om aan de slag te moeten (maar nog belangrijker midden in een cyclus de opdracht krijgt om uit te moeten)

Kan iemand mij hier nog over bijpraten
Wij doen in grote installaties niet anders dan zone regeling. De WP draait over buffervat om schakel cycli beperkt te houden en deze pompen moduleren op hun retour temp.

Aansturing is dus aan/uit

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colawodka81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06-2023
Al weer bijna een maand stil hier. Dat is bijzonder voor een Wamrtepomp/bedrijf dat zo in ontwikkeling is.
Ik heb zojuist mijn digitale schouw gehad, lijkt niet een moeilijke installatie te worden.
Paar vragen nog vergeten te stellen, misschien kunnen jullie helpen (anders vraag ik t alsnog binnenkort aan DeWarmte)
- Ik zie over de Quatt allemaal berichten m.b.t. tot afwatering (slangetjes, tuinpaden als ijsbaan ,etc), maar hier zie ik er niets over. Kan deze gewoon op de tegels naast mijn huis staan, geen grind ofso nodig?
- Ik lees hier over een "microbellenontluchter/magneetfilter ", wat doet dat / waarom zou ik die willen?
- Ik heb een groep over in mijn meterkast (werd alleen gebruikt voor deurbel in t verleden), moet een elektricien bellen om dat aan te passen naar een nieuw stopcontact in bijkeuken, OF buiten. Enig idee wat dit ongeveer kost, en wat is handiger? stopcontact buiten vlakbij pomp, of binnen in bijkeuken (dichtbij meterkast)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 21:42

RobertowNL

For your gear!

colawodka81 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:06:
Al weer bijna een maand stil hier. Dat is bijzonder voor een Wamrtepomp/bedrijf dat zo in ontwikkeling is.
Ik heb zojuist mijn digitale schouw gehad, lijkt niet een moeilijke installatie te worden.
Paar vragen nog vergeten te stellen, misschien kunnen jullie helpen (anders vraag ik t alsnog binnenkort aan DeWarmte)
Tja, denk dat ze er ook veel minder verkopen door de hogere prijs. Die ook al dichter bij de 'bewezen' merken zit dan Quatt (bijvoorbeeld de Elga Ace, al heeft die 'maar 4Kw).

Moet wel zeggen, na wat 'strubbelingen' in het begin draait de pomp bij mijn ouders nu wel naar behoren. Dus er valt ook weinig te melden.
- Ik zie over de Quatt allemaal berichten m.b.t. tot afwatering (slangetjes, tuinpaden als ijsbaan ,etc), maar hier zie ik er niets over. Kan deze gewoon op de tegels naast mijn huis staan, geen grind ofso nodig?
Een waterafvoer is wel wenselijk denk ik, bij de defrost komt er best veel water vrij.
- Ik lees hier over een "microbellenontluchter/magneetfilter ", wat doet dat / waarom zou ik die willen?
Moderne pompen hebben een magneet in de pomp zitten. Je radiatoren/leidingen roesten door lucht in de leidingen altijd een beetje, daardoor ontstaan roest deeltjes. Met een magneetfilter vang je deze deeltjes af waardoor ze niet bij de pomp komen.

Wat betreft de ontluchter, efficiëntie, lucht kan minder warmte bevatten dan water. Door een microbelontluchter zal de installatie beter werken.
- Ik heb een groep over in mijn meterkast (werd alleen gebruikt voor deurbel in t verleden), moet een elektricien bellen om dat aan te passen naar een nieuw stopcontact in bijkeuken, OF buiten. Enig idee wat dit ongeveer kost, en wat is handiger? stopcontact buiten vlakbij pomp, of binnen in bijkeuken (dichtbij meterkast)?
Vlak bij de pomp is praktischer voor de installatie, ze pakken gewoon een stopcontact in de buurt (mits er niet te veel op zit.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itweaknot
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-04 16:46
Hoi. Ik heb me net aangemeld speciaal voor dit Topic. Ik heb me afgelopen aangemeld voor een Pomp AO :)

Ik had me ook aangemeld voor een Vincent en Quatt, maar een Vincent gaat het sowieso niet worden (omdat ik geen tuin heb was het blijkbaar niet mogelijk).

Ik heb de Quatt nog niet afgestreept (is wat kleiner en ziet er in mijn ogen net wat beter uit), maar neig steeds meer naar de AO. Ze kunnen veel sneller leveren. En omdat, vertelde iemand van hun technische afdeling me, dat hij niet in de buurt van je CV geïnstalleerd hoeft te worden. Ze kunnen hem blijkbaar direct aansluiten op je radiator buizen. Mits deze 22mm zijn (hoewel ze ook al installaties hadden waar ze hem op 15mm hadden aangesloten)

Iemand hier toevallig ervaring mee?

Ook dat ze met een aan/uit protocol werken lijkt me ook minder gedoe met thermostaten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itweaknot
Ik heb net de digitale schouw ingepland. Wel netjes dat je dat ook bij ze in het weekend en avond kunt plannen _/-\o_

Iemand nog tips wat ik niet moet vergeten om te vragen (of vertellen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
Ik heb deze vorige week gehad maar wacht nog op het verslag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Ik ben benieuwd of ze de installatie ook waterzijdig inregelen.

Daarmee bedoel ik ook de vloerverwarming en radiatoren.

Ik kan overigens https://warmtepomp-tips.nl aanbevelen als informatie bron.
Zeer uitgebreide informatie van installateurs.

[ Voor 59% gewijzigd door bommer op 25-03-2023 07:35 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-09 17:43
Gisteren een reservering geplaatst voor de Pomp AO. We krijgen half mei de sleutel van ons nieuwe huis, vrijstaand jaren '30. In 2010 volledig gerenoveerd en redelijk goed geïsoleerd. Momenteel energielabel B. De hoofdverwarming geschied dmv vloerverwarming. Beneden zijn nog 2 radiatoren aanwezig, boven op alle slaapkamers. Het idee is om deze op termijn te vervangen door LT exemplaren. Ben erg benieuwd hoeveel we de CV nog nodig gaan hebben voor verwarmen. Mocht blijken dat deze eigenlijk niet meer nodig is, dan overweeg ik een Edel Auer Eau voor het SWW. Hopelijk blijft DeWarmte zich goed ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@Roelio86 Wijze les; mijn plannetje voor dezelfde combi werkte niet, want de Edel Eau heeft volgens de fabrikant minimaal 80m2 vvw nodig... Dus goed op letten!

[ Voor 7% gewijzigd door PVPaneel op 28-03-2023 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 12:46
Hier al een paar maanden de PompAO naar tevredenheid draaien. CV staat uit voor verwarming, prima warm te houden. Vrijstaand huis uit 1998 met vloerverwarming beneden en twee losse radiatoren boven (weinig aan). Altijd rond de 21 graden binnen. Volgende maand gaat de CV eruit en wpb ervoor in de plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelio86
PVPaneel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:57:
@Roelio86 Wijze les; mijn plannetje voor dezelfde combi werkte niet, want de Edel Eau heeft volgens de fabrikant minimaal 80m2 vvw nodig... Dus goed op letten!
Wij zitten wel rond de 80m2 vloerverwarming..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelio86
dnns85 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:01:
Hier al een paar maanden de PompAO naar tevredenheid draaien. CV staat uit voor verwarming, prima warm te houden. Vrijstaand huis uit 1998 met vloerverwarming beneden en twee losse radiatoren boven (weinig aan). Altijd rond de 21 graden binnen. Volgende maand gaat de CV eruit en wpb ervoor in de plaats.
Hoeveel m2? En al een keuze gemaakt voor een WPB? Ben wel even benieuwd waar je voor gaat en hoe je ervaring is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:52
PVPaneel schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:57:
Dat gaat om de systeeminhoud, buffervat in serie voor de inhoud en je bent klaar. Zolang je dan alles in je systeem maar open laat staan gaat dat prima.
Itweaknot schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:12:
Hoi. Ik heb me net aangemeld speciaal voor dit Topic. Ik heb me afgelopen aangemeld voor een Pomp AO :)

Ik had me ook aangemeld voor een Vincent en Quatt, maar een Vincent gaat het sowieso niet worden (omdat ik geen tuin heb was het blijkbaar niet mogelijk).

Ik heb de Quatt nog niet afgestreept (is wat kleiner en ziet er in mijn ogen net wat beter uit), maar neig steeds meer naar de AO. Ze kunnen veel sneller leveren. En omdat, vertelde iemand van hun technische afdeling me, dat hij niet in de buurt van je CV geïnstalleerd hoeft te worden. Ze kunnen hem blijkbaar direct aansluiten op je radiator buizen. Mits deze 22mm zijn (hoewel ze ook al installaties hadden waar ze hem op 15mm hadden aangesloten)

Iemand hier toevallig ervaring mee?

Ook dat ze met een aan/uit protocol werken lijkt me ook minder gedoe met thermostaten opleveren.
Sorry, maar als je als installateur een 8kW warmtepomp op 15mm leidingen aansluit dan heb je echt geen idee waar je mee bezig bent. De volumestromen zijn echt veel te groot voor dat soort kleine leidingdiameters, zelfs 22mm is al krap aan. Liever ga je naar 28mm zodat je de weerstand in je systeem beperkt en ook de leidingsnelheden binnen de perken houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
Bij mijn installatie (begin december 2022) was het nog 28mm minimaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NG-wvmh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-03-2023
Hier haak ik (helaas) definitief af. In januari de digitale schouw gehad, was allemaal prima. Definitieve offerte zou binnen een week volgen en aanvullende vragen kon ik ook aanleveren. Installatie zou verder geen probleem zijn en de geplande installatie stond voor volgende week gepland. Omdat ik geen reactie meer kreeg en dus ook geen offerte, laat staan dat mijn vragen beantwoord werden heb ik 2.5 week geleden mijn bestelling geannuleerd. Vanwege ontbreken reactie, vorige week een reminder gestuurd. Vandaag werd ik gebeld met excuses. De persoon die mijn schouw had gedaan, daar werken ze niet meer mee. Indien ik nog interesse had, konden ze mij ter compensatie wat korting aanbieden. Ik vroeg of hij dat op de mail kon zetten. Zojuist de mail gekregen, de aangeboden korting bleek echter teniet worden gedaan door de extra installatiekosten van 500 euro die er wordt gerekend om de warmtepomp op de eerste verdieping te krijgen. Kwam destijds niet uit de schouw, vertelde hij ook niet aan de telefoon. Dat komt dus zeer onbetrouwbaar over, jammer, het blijft een sympathieke startup. Maar voor mij stopt het hier helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
Roelio86 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:44:
[...]

Hoeveel m2? En al een keuze gemaakt voor een WPB? Ben wel even benieuwd waar je voor gaat en hoe je ervaring is.
Zo'n 70 m2 benedenverdieping, overal vloerverwarming. Aanvoertemperatuur stond eerst vrij hoog maar is naar beneden gebracht. Bij 0 graden buiten is het nu 45 graden aanvoer en bij 20 graden buiten is de aanvoer 25 graden. We gebruiken een Nest thermostaat trouwens maar die doet het prima. We gebruiken 'm als domme thermostaat, geen programma en dus geen verlaging maar kunnen zelf een graad meer of minder vragen op deze manier. Staat standaard op 21 en nooit koud of moeite gehad, ook niet met temperaturen onder het vriespunt.

Voor de wpb willen we voor een Vaillant aroSTOR VWL B 150/5 gaan, maar dat vooral omdat ie dan op de oude plek van de CV kan omdat deze maar een diameter van 52,5 cm heeft en daar precies ruimte voor heeft. Huishouden van 2 personen dus zou genoeg moeten zijn.

Overigens hebben we geen kruipruimte dus kunnen daardoor niet voor de HeatCycle van DeWarmte gaan, al was deze anders wellicht ook te groot geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door dnns85 op 28-03-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itweaknot
Sorry, maar als je als installateur een 8kW warmtepomp op 15mm leidingen aansluit dan heb je echt geen idee waar je mee bezig bent. De volumestromen zijn echt veel te groot voor dat soort kleine leidingdiameters, zelfs 22mm is al krap aan. Liever ga je naar 28mm zodat je de weerstand in je systeem beperkt en ook de leidingsnelheden binnen de perken houdt.
Ik neem het mee morgen. Thanks. 28mm heb ik helaas niet in de buurt liggen daar waar de pomp zou moet komen te staan. 22 wel - van de vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Nieuwe lijst van het RVO staat online, subsidie aangepast naar €2.850,-

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

dnns85 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:54:
[...]

Zo'n 70 m2 benedenverdieping, overal vloerverwarming. Aanvoertemperatuur stond eerst vrij hoog maar is naar beneden gebracht. Bij 0 graden buiten is het nu 45 graden aanvoer en bij 20 graden buiten is de aanvoer 25 graden. We gebruiken een Nest thermostaat trouwens maar die doet het prima. We gebruiken 'm als domme thermostaat, geen programma en dus geen verlaging maar kunnen zelf een graad meer of minder vragen op deze manier. Staat standaard op 21 en nooit koud of moeite gehad, ook niet met temperaturen onder het vriespunt.

Voor de wpb willen we voor een Vaillant aroSTOR VWL B 150/5 gaan, maar dat vooral omdat ie dan op de oude plek van de CV kan omdat deze maar een diameter van 52,5 cm heeft en daar precies ruimte voor heeft. Huishouden van 2 personen dus zou genoeg moeten zijn.

Overigens hebben we geen kruipruimte dus kunnen daardoor niet voor de HeatCycle van DeWarmte gaan, al was deze anders wellicht ook te groot geweest.
Dan valt er nog veel te winnen qua energieverbruik en COP , 45* bij 0* is veel te hoog wanneer vloerverwarming je hoofd verwarming is.
Heb je een mengverdeler met pomp bij de vloerverwarming? Zit er nog een thermostaat bij deze verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
CJG schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Dan valt er nog veel te winnen qua energieverbruik en COP , 45* bij 0* is veel te hoog wanneer vloerverwarming je hoofd verwarming is.
Heb je een mengverdeler met pomp bij de vloerverwarming? Zit er nog een thermostaat bij deze verdeler?
Ah kijk aan. Hij stond eerst op 60 en ze hebben hem teruggezet naar 45. Er zit idd nog een pomp en thermostaat op de verdeler van de vloerverwarming, die staat op max 35 ivm houten vloer. Zou zeggen dat de pomp dan ook niet meer dan 35 hoeft maar toch hebben ze hem op 45 gezet 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG

CJG

dnns85 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Ah kijk aan. Hij stond eerst op 60 en ze hebben hem teruggezet naar 45. Er zit idd nog een pomp en thermostaat op de verdeler van de vloerverwarming, die staat op max 35 ivm houten vloer. Zou zeggen dat de pomp dan ook niet meer dan 35 hoeft maar toch hebben ze hem op 45 gezet 🤷🏼‍♂️
Bij vervangen CV door WP moeten er vaak een paar dingen worden aangepast : je wilt met een zo laag mogelijke Ta verwarmen, voor vloerverwarming tussen 25 en 35*, bij uitzondering hoger.
Meet maar eens welke watertemperatuur nu de vloer in gaat dat is wrsch > 5 graden lager dan uit de WP komt omdat het warme water in de verdeler gemengd wordt met het koude retour water.
Vervang je verdeler door een LTV verdeler waarbij aanvoer en retour gescheiden zijn, of bouw deze verdeler om ( voor de handige jongens onder ons).
Verder is voor de efficiëntie van een WP flow belangrijk. Zo groot mogelijke diameter van de aanvoer naar de verdeler van de vloerverwarming, alle obstakels er tussen uit. Bij een thermostaatknop wordt het water door een hele kleine opening geperst, weghalen dat ding, je hebt hem ook niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG

CJG

En lees mee met het onvolprezen " Lucht / Water warmtepomp om te verwarmen en koelen" topic, daar is alle kennis en ervaring over warmtepompen verzameld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Vandaag een aanvraag naar De Warmte eruit gestuurd, om een PompAO te plaatsen. SWW wil ik daarna via een Auer Edel Eau verzorgen.

Ben benieuwd hoe snel ze zijn met reageren en hoe de ervaring in het voortraject bij mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelio86
HvB83 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:53:
Vandaag een aanvraag naar De Warmte eruit gestuurd, om een PompAO te plaatsen. SWW wil ik daarna via een Auer Edel Eau verzorgen.

Ben benieuwd hoe snel ze zijn met reageren en hoe de ervaring in het voortraject bij mij is.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen, wil je ze hier met me delen? Zit aan dezelfde setup te denken namelijk!
Hoe is de situatie van je woning, afgifte systeem, m2, isolatie etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvB83
Het betreft een woning uit 1989 van zo'n 180m2 woonoppervlak en een onverwarmde kelder eronder. Toen we het huis 3 jaar geleden betrokken, heb ik het dak laten opwaarderen naar Rc 4 en de gevel laten naïsoleren naar Rc 3. In de woonkamer hebben we de schuifpui laten vervangen door een nieuwe met U 1.1, de rest is nog oorspronkelijk Thermopane. Zodra de markt voor glaszetters weer iets normaliseert gaan we dat nog wel een keer aanpakken en moet de isolatie op dat punt nog een stuk beter kunnen worden.

De vloer van de BG heeft alleen de isolatie vanuit de bouw mee, wat in de praktijk neerkomt op wat EPS maar veel kaal beton. De vorige bewoner heeft de kelder gebruikt als klushok en daar een net plafond in gemaakt waarvan ik nu geen zin heb om het eruit te gaan halen. Daarom denk ik dat ik de luchtspouw ertussen ga volblazen met Easyfill.

We hebben ook overal vloerverwarming laten infrezen en met de bestaande HR-ketel halen we normaliter een verbruik van 850m3 op jaarbasis (incl. koken). Afgelopen jaar was dat 550m3, ook al heb ik nog een oud contract, ik vond dat ik m'n steentje bij moest dragen aan het doorkomen van de winter. Die 850 is in ieder geval wel representatief en ook comfortabel. Met een PompAO zou ik als ik de Koevlaas2-methode gebruik in theorie prima zonder piekketel uit moeten kunnen.

Ventilatie is mechanisch, zonder WTW. In de toekomst ga ik daar nog een keer iets op basis van elektrisch gestuurde kleppen op basis van aanwezigheid bij maken, maar dat is meer een hobbyproject voor de middellange termijn.

Het dak ligt vol met PV, door de ongunstige ligging helaas Noord/Oost en een deel op Zuid/West, maar het is niet anders. In ieder geval heb ik daardoor meer verspreid over de dag opbrengst, wat in het geval van afbouwen van de salderingsregeling in combinatie met een warmtepomp wel gaat helpen om het kleine beetje opbrengst in de wintermaanden direct zelf te verbruiken in plaats van terug te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nivekamoud
Installatie gepland 8 mei, ik denk dat ik pas in oktober kan melden of het bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Heeft iemand een idee wat de levertijd is van DeWarmte als je nu zou reserveren?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-09 12:05
geerttttt schreef op zondag 2 april 2023 @ 06:52:
Heeft iemand een idee wat de levertijd is van DeWarmte als je nu zou reserveren?
Toen ik ze sprak vorige week was het enkele weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Chillmeister schreef op zondag 2 april 2023 @ 07:39:
[...]

Toen ik ze sprak vorige week was het enkele weken.
Serieus? Dat is weinig. Je zou je afvragen waarom er dan niet meer animo is t.o.v. Quatt waar je bij nu bestellen maar moet hopen rond november/december aan de beurt te zijn, laat staan vloerkoeling... En deze is 6kw lees ik?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

geerttttt schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:25:
[...]

Serieus? Dat is weinig. Je zou je afvragen waarom er dan niet meer animo is t.o.v. Quatt waar je bij nu bestellen maar moet hopen rond november/december aan de beurt te zijn, laat staan vloerkoeling... En deze is 6kw lees ik?
Ja, daarnaast is de unit groter. Afwerking van de Quatt is wat mooier. Maar goed ze werken beiden (prima).

COP update van de unit van mijn ouders met een matig geïsoleerde woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tow4l5kqAROtliXyvld_lQq4IMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T86m39PW10oho01Dz1dMu6JE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
Hier ook een cop van 3,3 gemiddeld dit jaar (pomp is eind december geplaatst), laatste dagen ook wel wat hoger door hogere buitentemperatuur, met uitschieters naar bijna 5.

Hij is inderdaad wat groter (en iets minder fancy) dan de Quatt maar hier geen probleem. Vind het geluid ook erg meevallen. Ik lees dat een Quatt de CV nog wel nodig heeft bij een defrost, dat is bij deze pomp bij ons niet het geval geweest, de CV stond al die tijd uit en hij doet het prima. Service ook op orde.

In het begin een beetje getwijfeld tussen DeWarmte en Quatt maar ben toch blij dat ik voor DeWarmte ben gegaan. Zeker het hogere vermogen (zelf hebben ze het over tussen de 2 en 8 kW) geeft hier voldoende vertrouwen om binnenkort afscheid te nemen van de CV. En met de huidige prijsverhoging bij Quatt krijg je ook meer vermogen voor je geld heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40
dnns85 schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:34:
Hier ook een cop van 3,3 gemiddeld dit jaar (pomp is eind december geplaatst), laatste dagen ook wel wat hoger door hogere buitentemperatuur, met uitschieters naar bijna 5.

Hij is inderdaad wat groter (en iets minder fancy) dan de Quatt maar hier geen probleem. Vind het geluid ook erg meevallen. Ik lees dat een Quatt de CV nog wel nodig heeft bij een defrost, dat is bij deze pomp bij ons niet het geval geweest, de CV stond al die tijd uit en hij doet het prima. Service ook op orde.

In het begin een beetje getwijfeld tussen DeWarmte en Quatt maar ben toch blij dat ik voor DeWarmte ben gegaan. Zeker het hogere vermogen (zelf hebben ze het over tussen de 2 en 8 kW) geeft hier voldoende vertrouwen om binnenkort afscheid te nemen van de CV. En met de huidige prijsverhoging bij Quatt krijg je ook meer vermogen voor je geld heb ik het idee.
Welke thermostaat heb je eraan hangen? Bij Quatt veel gedoe over thermostaten en types NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:45
Ik lees dat een Quatt de CV nog wel nodig heeft bij een defrost
Je kan exact hetzelfde zeggen voor DeWarmte pompAO, zelfs aangegeven in dit topic door @PVPaneel, (even paar pagina's teruglezen of zoeken in dit topic op defrost)

Ik heb inmiddels een Quatt hangen aan alleen radiatoren en die doet defrosts zonder enig CV. Denk dat het voor beide WP's een kwestie is van of hoeveel (warm) water er beschikbaar is in het systeem om de defrost te doorlopen, en wanneer dit te weinig is pas de CV wordt bijgeschakeld

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Zeker het hogere vermogen (zelf hebben ze het over tussen de 2 en 8 kW) geeft hier voldoende vertrouwen om binnenkort afscheid te nemen van de CV.
Ja de pompAO heeft een iets hoger vermogen, op de site spreekt de DeWarmte over een getest vermogen 6.4 kW bij A7W35 (Quatt 4.5kW). Echter de 8 kW blijkt tot dusver nog nergens uit.
Is er verder al iets bekend over het vermogen bij lagere buitentemperatuur (A-7W35)? Gezien dat de website hier niks over aangeeft..
Voor mij heeft de afwezigheid van die informatie in het voordeel van de Quatt doen besluiten

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
Ik kon al in april installeren maar dan kan ikzelf niet, voordeel van deze wp is dat ze hem overal plaatsen en niet alleen maar bij de ketel aansluiten Dat was voor mij belangrijk ik wil dat ding niet 3meter hoog aan de gevel hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Laatst online: 13:36
nivekamoud schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:12:
Ik kon al in april installeren maar dan kan ikzelf niet, voordeel van deze wp is dat ze hem overal plaatsen en niet alleen maar bij de ketel aansluiten Dat was voor mij belangrijk ik wil dat ding niet 3meter hoog aan de gevel hebben
Dat is interessant. Kan deze wel parallel ingeschakeld worden? Was voor mij een reden om de Quatt on hold te zetten. De cv ketel staat bij mij te ver van de plaatsingsplek van de warmtepomp af. Ik heb in de garage een verwarming die ik niet meer gebruik en waar ik de warmtepomp graag op aan wil sluiten. Dat gaat bij Quatt de komende tijd zeker niet gebeuren.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itweaknot
Ik hoor net van de gemeente dat ik met het plaatsen van een hybride warmtepomp ten alle tijde een omgevingsvergunning moet aanvragen.

Een verplicht onderdeel daarvan is een geluidsrapport waarvoor een of ander ministerie een rekentool heeft laten ontwikkelen... Niet te doen. Het is een excel bestand dat je moet invullen waar een handleiding van 63 bladzijde bij zit. Het duizelt me al als ik probeer duidelijk te krijgen welke situatie voor mij van toepassing is.

Iemand deze toevallig al eens ingevuld?

https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
@Toby-Wan @dnns85 Ik heb navraag gedaan bij DeWarmte, omdat ik zeker wilde weten dat er geen 65 graden door mijn nieuwe vloerverwarming zou gaan. Pas als de retourtemperatuur onder een grenswaarde komt, zal de pompAO een signaal sturen voor bijverwarming, is je systeem groot genoeg, dan wordt er dus niets bijgeschakeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
olafmol schreef op maandag 3 april 2023 @ 06:51:
[...]

Welke thermostaat heb je eraan hangen? Bij Quatt veel gedoe over thermostaten en types NL.
Een Nest (v3). Bij installatie waren ze even een beetje aan het klooien om het goed te krijgen maar draait prima sindsdien. Was ook een van de eerste installaties eind vorig jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door dnns85 op 03-04-2023 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
PVPaneel schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:27:
@Toby-Wan @dnns85 Ik heb navraag gedaan bij DeWarmte, omdat ik zeker wilde weten dat er geen 65 graden door mijn nieuwe vloerverwarming zou gaan. Pas als de retourtemperatuur onder een grenswaarde komt, zal de pompAO een signaal sturen voor bijverwarming, is je systeem groot genoeg, dan wordt er dus niets bijgeschakeld..
Dit is dus in principe hetzelfde als een Quatt, waarbij dit gebeurd wanneer retour onder de 16 a 18 graden komt.
de vraag of CV wordt bijgeschakeld bij een defrost zal dus afhangen van grootte van je 'actieve' systeem (vvw ja/nee, alle radiatoren open ja/nee, etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 19:15
Toby-Wan schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:03:
[...]

Dit is dus in principe hetzelfde als een Quatt, waarbij dit gebeurd wanneer retour onder de 16 a 18 graden komt.
de vraag of CV wordt bijgeschakeld bij een defrost zal dus afhangen van grootte van je 'actieve' systeem (vvw ja/nee, alle radiatoren open ja/nee, etc.)
Klopt, mij is verteld wanneer deze beneden de 15 graden komt dan schakelt de CV in tijdens een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
dnns85 schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:49:
[...]

Een Nest (v3). Bij installatie waren ze even een beetje aan het klooien om het goed te krijgen maar draait prima sindsdien. Was ook een van de eerste installaties eind vorig jaar.
Ok, tnx. Weet je ook met welke instellingen (bv type verwarming, voorlooptemperatuur, trueradiant aan/uit etc? En aan/uit of OpenTherm aangesloten? BVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZthpRH9VKxNGoUPLJzlGi2Kkc4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yjr01bApkS6pwJziR0F3LtNE.png?f=fotoalbum_large

Kleine update van mijn COP dit jaar, is wel nog inclusief 4 dagen dat pompAO bijna hele dag heeft gedraaid in het ijs wanneer er geen warmtevraag was (draaide dan met een COP van 2). Is een kleine bug die alleen bij mij schijnt voor te komen, hiervoor is dewarmte aanpassingen aan het maken in mijn software.
COP had dus positiever kunnen zijn.
Ook draait bij mij pompAO hoofdzakelijk alleen in de nacht of vroeg in de ochtend (als het buiten op zijn koudst is), vervolgens stoken wij hoofdzakelijk met onze hout kachel. Als ons vaste contract (met behoorlijk hoge teruglevering) 31-10 afloopt ga ik meer gebruik maken van PompAO.
Tot nu toe best tevreden met de COP prestaties. Vermogen had ik alleen toch wel iets meer verwacht, vanaf een ambient van 4 heeft pompAO toch wel al hulp nodig bij onze woning, had verwacht met de eerst bekend gemaakte vermogens dat dit pas bij een ambient van 0 zo zou zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door TeutonMartin op 03-04-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeutonMartin schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:31:
[Afbeelding]

Kleine update van mijn COP dit jaar, is wel nog inclusief 4 dagen dat pompAO bijna hele dag heeft gedraaid in het ijs wanneer er geen warmtevraag was (draaide dan met een COP van 2). Is een kleine bug die alleen bij mij schijnt voor te komen, hiervoor is dewarmte aanpassingen aan het maken in mijn software.
COP had dus positiever kunnen zijn.
Ook draait bij mij pompAO hoofdzakelijk alleen in de nacht of vroeg in de ochtend (als het buiten op zijn koudst is), vervolgens stoken wij hoofdzakelijk met onze hout kachel. Als ons vaste contract (met behoorlijk hoge teruglevering) 31-10 afloopt ga ik meer gebruik maken van PompAO.
Tot nu toe best tevreden met de COP prestaties. Vermogen had ik alleen toch wel iets meer verwacht, vanaf een ambient van 4 heeft pompAO toch wel al hulp nodig bij onze woning, had verwacht met de eerst bekend gemaakte vermogens dat dit pas bij een ambient van 0 zo zou zijn.
Wat is een "ambient"?

NB hoop toch niet (voor hunzelf) dat DeWarmte aanpassingen in soft/firmware moet maken voor individuele gevallen? Dat is niet echt onderhoudbaar cq schaalbaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
olafmol schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:39:
[...]

Wat is een "ambient"?

NB hoop toch niet (voor hunzelf) dat DeWarmte aanpassingen in soft/firmware moet maken voor individuele gevallen? Dat is niet echt onderhoudbaar cq schaalbaar...
Met ambient bedoel ik de buitentemperatuur.
Wat mij verteld is is dat ze de software/firmware moeten aanpassen door mijn issue, dit wordt dan eerst alleen bij mij gedaan en getest. Als dit dan naar behoren werkt zal dit inderdaad ook bij alle pompAO’s worden geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
Even een vraag, heeft iemand al nieuws over het subsidiebedrag wat door RVO gewijzigd zou gaan worden, ik kan daar zo snel namelijk niets meer over vinden. Ook lijkt de informatiebron vanuit de warmte niet echt op gang te komen. Het laatste wat ik vorige week heb kunnen zien was dat deze de 100 st. AO warmtepomp geplaatst hebben. Ben ook benieuwd of ook zij net als Quatt hun prijzen moeten gaan verhogen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
MacD007 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:59:
Even een vraag, heeft iemand al nieuws over het subsidiebedrag wat door RVO gewijzigd zou gaan worden, ik kan daar zo snel namelijk niets meer over vinden. Ook lijkt de informatiebron vanuit de warmte niet echt op gang te komen. Het laatste wat ik vorige week heb kunnen zien was dat deze de 100 st. AO warmtepomp geplaatst hebben. Ben ook benieuwd of ook zij net als Quatt hun prijzen moeten gaan verhogen.
Hij staat nu nog op de lijst voor € 2700 maar ik had laatst ergens gelezen dat dit € 2850 zou worden door het aangepaste vermogen, maar ik kan niet meer terugvinden waar ik dat heb gelezen... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
dnns85 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:09:
[...]

Hij staat nu nog op de lijst voor € 2700 maar ik had laatst ergens gelezen dat dit € 2850 zou worden door het aangepaste vermogen, maar ik kan niet meer terugvinden waar ik dat heb gelezen... :X
Op de nieuwe lijst van 21-03-2023 is het subsidie bedrag 2850, 6KW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soOfPslaTQ_iIlobU9zc2QtCGAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5NvoRf7OZcYmmPEWonIYgkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Ja, staat gewoon op de nieuwe lijst van het RVO Zoals ik ook al had gemeld in het topic:
RobertowNL schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 06:33:
Nieuwe lijst van het RVO staat online, subsidie aangepast naar €2.850,-
Mensen die reeds toekenning hebben gehad van de subsidie zullen zelf bezwaar moeten maken.
De Warmte heeft hier een voorbeeldtekst voor opgestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dnns85 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:09:
[...]

Daar doelde ik op, dewarmte zou namelijk protest hebben ingediend tegen het besluit om de ao-pomp op een vermogen van 5 kW te zetten en dus ook een subsidie voor maar 2700 euro. Ipv de geadverteerde waarde van 2850 euro.
De RVO zal dat gedaan hebben aan de hand van de ingediende technische documentatie. Ook zie ik nog steeds de verkeerde geluidswaarde bij hun.blijkbaar zijn ze doof aan hun beide oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeutonMartin schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:15:
[...]

Op de nieuwe lijst van 21-03-2023 is het subsidie bedrag 2850, 6KW

[Afbeelding]
Dank je wel, ik had net daar vantevoren, enkele dagen ervoor, op de lijst gekeken. Blijkbaar nu dus wel gewijzigd. Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
okijokii schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:23:
[...]

Dat is interessant. Kan deze wel parallel ingeschakeld worden? Was voor mij een reden om de Quatt on hold te zetten. De cv ketel staat bij mij te ver van de plaatsingsplek van de warmtepomp af. Ik heb in de garage een verwarming die ik niet meer gebruik en waar ik de warmtepomp graag op aan wil sluiten. Dat gaat bij Quatt de komende tijd zeker niet gebeuren.
Parallel niet ze plaatsen deze in de retour vilgens mij, en ik heb dezelfde situatie als bij jou, wordt ook aangesloten in de garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
nivekamoud schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:41:
[...]

Parallel niet ze plaatsen deze in de retour volgens mij, en ik heb dezelfde situatie als bij jou, wordt ook aangesloten in de garage
Bij jou wordt de warmtepomp aangesloten op een leiding in de garage en staat de cv ketel op zolder? En betekent in de retour aansluiten dat de warmtepomp en cv ketel nog wel tegelijk aan kunnen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
Ja ketel boven op zolder en waarom niet tegelijk aan, alleen zal de wp denk ik uitgaan op het moment dat de ketel aan is. Maar verwacht dat de ketel weinig draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
nivekamoud schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:02:
Ja ketel boven op zolder en waarom niet tegelijk aan, alleen zal de wp denk ik uitgaan op het moment dat de ketel aan is. Maar verwacht dat de ketel weinig draait
Dat was het antwoord van Quatt: Voor nu moeten we dus in de buurt van de ketel inkoppelen, waardoor we tegelijk met ketel en warmtepomp kunnen verwarmen. Bij parallelle inkoppeling vervalt deze mogelijkheid en zal de warmtepomp wat minder uren kunnen maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nivekamoud
Omdat de ketel warmer water maakt dan de warmtepomp zal deze denk uit gaan. Als de ketel ook op maximaal 40c staat en de stooklijn van de warmtepomp hoger is zal dit niet het geval zijn. Ik verwacht dat ze samen kunnen
draaien, ligt ook een beetje aan de software natuurlijk Maar ik ga het meemaken eind dit jaar. Zal nu niet echt koud meer worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
nivekamoud schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:21:
Omdat de ketel warmer water maakt dan de warmtepomp zal deze denk uit gaan. Als de ketel ook op maximaal 40c staat en de stooklijn van de warmtepomp hoger is zal dit niet het geval zijn. Ik verwacht dat ze samen kunnen
draaien, ligt ook een beetje aan de software natuurlijk Maar ik ga het meemaken eind dit jaar. Zal nu niet echt koud meer worden
Het hangt een beetje van de settings af maar inprincipe als na een bepaalde tijd het gelijktijdig draaien wordt geactiveerd loopt de aanvoer maar ook de retour temp in je gehele systeem op, als de retourtemp die weer door de warmtepomp gaat in de buurt komt van de stooklijn die staat ingesteld op de warmtepomp zal het regelkastje je CV weer uit schakelen en gaat de warmtepomp weer de ingestelde tijd alleen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Heb de Warmte een mail gestuurd met (20) vragen welke ik niet beantwoord zie op de site en hier in het forum.
Ben benieuwd naar de antwoorden.

Als ze de prijs verhogen dan prijzen ze zich zelf uit de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
bommer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:17:
[...]

Heb de Warmte een mail gestuurd met (20) vragen welke ik niet beantwoord zie op de site en hier in het forum.

Mwoah. Vraag maar eens een offerte voor een 6kW warmtepomp aan bij een installateur. Schrik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelio86
[...]

Ben benieuwd, deel je ze als je reactie hebt gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Ik heb afgelopen week een mail gehad over een referral programma van DeWarmte, anderen toevallig ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

PVPaneel schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:44:
Ik heb afgelopen week een mail gehad over een referral programma van DeWarmte, anderen toevallig ook?
Ja, ter ere van de 100e plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
PVPaneel schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:44:
Wat houdt dat programma in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

okijokii schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:46:
[...]

Wat houdt dat programma in?
100 euro korting voor de persoon die is aangedragen, 100 voor de aandrager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
RobertowNL schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:47:
[...]

100 euro korting voor de persoon die is aangedragen, 100 voor de aandrager.
Zal het dan bij 200 plaatsingen ook 200,- worden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
ik hoop dat ik dan nummer 200 ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Iemand trouwens een idee of de Pi die ze gebruiken op een sd-kaartje schrijft, of dat ze daar wel iets fatsoenlijks voor bedacht hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:07
Weet iemand of het mogelijk is om op een later moment te kiezen voor de koeloptie die aangeboden wordt voor €750?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
HvB83 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:17:
Iemand trouwens een idee of de Pi die ze gebruiken op een sd-kaartje schrijft, of dat ze daar wel iets fatsoenlijks voor bedacht hebben?
Dat is ook een van de vragen die ik gesteld heb aan De Warmte (2 weken geleden).
geen antwoorden tot nu toe! (misschien er is nu iemand bij de warmte die geschrokken is, omdat ze dit niet wisten)

Als je er een industrial SD card in zet, wordt het al minder. Maar kan hij nog steeds crashen.
En dat zal natuurlijk na de garantie zijn.
Ik zou liever dedicated hardware zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Ja ze gebruiken de SD in de Pi. Heb ik ze ook aangeven. Maar ze schreven niet of beperkt blijkbaar want ze zagen het niet als issue?

Zelf had ik het idee om ooit de SD dan maar eens te klonen. Dan ben je bij problemen niet afhankelijk van het leveren van een nieuwe SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Er zijn echt betere oplossingen dan een Pi, om de regelingen op te maken.

Helaas voor de warmte wordt het mij steeds duidelijke. Ze zullen echt hun best moeten doen mij
te overtuigen.

De ideeën zijn goed, alleen de uitwerking laat nog wat te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
[...]

Heb je al antwoord ontvangen op je vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ik heb ze ook een aantal vragen gesteld, oa mbt het geluid en handleidingen, handleiding heb ik gekregen, daar lusten overigens zelfs honden nog geen brood van, ronduit slecht ( nog geen 2 a4 jes en over de inhoud kun je maar beter zwijgen)
Mbt het geluid krijg je weer een ontwijkend antwoord, kiwa zou bezig zijn met het rapport, dat had ik een half jaar geleden ook al gehoord. Ik ken Kiwa, dat duurt echt niet zo lang. Ben bang dat de uitkomsten niet zo goed zijn. Die 50 dB waar ze mee adverteren is pure misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
MacD007 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:34:
Ik heb ze ook een aantal vragen gesteld, oa mbt het geluid en handleidingen, handleiding heb ik gekregen, daar lusten overigens zelfs honden nog geen brood van, ronduit slecht ( nog geen 2 a4 jes en over de inhoud kun je maar beter zwijgen)
Mbt het geluid krijg je weer een ontwijkend antwoord, kiwa zou bezig zijn met het rapport, dat had ik een half jaar geleden ook al gehoord. Ik ken Kiwa, dat duurt echt niet zo lang. Ben bang dat de uitkomsten niet zo goed zijn. Die 50 dB waar ze mee adverteren is pure misleiding.
Heb je al een hangen of is de misleiding puur, omdat ze geen rapport hebben op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:26:
[...]

Heb je al een hangen of is de misleiding puur, omdat ze geen rapport hebben op dit moment?
Met deze info ben je niet eens in staat om een juiste berekening uit te voeren of je deze kunt plaatsen.
Voor is dat een van de redenen om een order uit te stellen. Loop je ook nog de kans om hem weer van de muur te halen.
Ook dat gedoe met het RVO.
Hun handleiding is ook één lachertje, dat ze zo iets uit durven te geven. Op dit moment ben ik erg teleurgesteld van hun.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 19-04-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
0xygen500 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:06:
Weet iemand of het mogelijk is om op een later moment te kiezen voor de koeloptie die aangeboden wordt voor €750?
Ik heb vandaag in een mail te horen gekregen dat dit mogelijk is. Gaat dan via een software update.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Djvdb schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:57:
[...]

Ik heb vandaag in een mail te horen gekregen dat dit mogelijk is. Gaat dan via een software update.
Heb inderdaad ook dit via de mail ontvangen en dat het later ook nog geüpdatet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Djvdb schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:57:
[...]

Voor een SW update vrijschakeling vind ik het wel een behoorlijke prijs, zeker al dus blijkt dat er geen aanvullende hardware benodigd is. Wat is dan de koelcapaciteit? En nog belangrijker wat zijn de voorwaarden van je verwarmingssysteem om het te laten werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
Nieuwsbrief ontvangen van Dewarmte kiwa rapport zou binnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQiqAZLpQlTBH81n2s4QJ2D6p1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNM2Vo2Qu2o5p5rzisT2Ym9B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

0xygen500 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:57:

[Afbeelding]
Link naar de hele nieuwsbrief:
https://www.dewarmte.nl/s...82-4365-8b71-3af294131f98

Fijn om te lezen dat ze rustig stappen maken. Geluidsdata voor wie dat wil. Update van de portal on ook om de overige variabelen zoals het actuele vermogen, de in en uitgaande temperatuur binnenkort op het dashboard te kunnen zien.

Ze schalen een stuk minder snel dan Quatt, het oogt allemaal wat minder fancy, maar het werkt allemaal gewoon prima.

[ Voor 24% gewijzigd door RobertowNL op 19-04-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
MacD007 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:34:
Ben je nog steeds vna mening dat het misleiding is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roelio86
Vind het af en toe wel erg fel hier hoor, bij een aantal zaken geven ze aan dat ze ermee bezig zijn maar we hebben hier maar weinig geduld. De subsidie is uiteindelijk gewoon goed gekomen, daarin zijn ze ook maar afhankelijk van de RVO. Evenals de geluidstesten, ze hebben al een behoorlijke tijd terug laten zien dat ze dit hebben laten uitvoeren, maar voor de uitkomsten zijn ze ook afhankelijk van derden. Het is een startup met een nieuw product en ik denk dat ze heel veel dingen al wel behoorlijk goed op orde hebben t.o.v. gerenommeerde merken. Mijn contact met DeWarmte is tot nu toe zeer positief, ik vind ze altijd vlot en adequaat reageren op vragen. Heb je geen geduld? Ze hebben een live chat op hun website, dus maak daar gebruik van.

En 750 euro voor een update is inderdaad een hoop geld, maar anderzijds zitten er vanuit DeWarmte natuurlijk een hoop ontwikkelingsuren in die ook terugverdiend moeten worden. Bij de meeste warmtepompen betaal je extra voor de koelfunctie. En aangezien het nog in ontwikkeling is, kunnen ze nu nog niet alle details vrijgeven, lijkt me niet zo gek.

Ik ga op korte termijn een digitale schouw inplannen, ben benieuwd hoe dit gaat en zal mijn ervaring hier met jullie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
leuk verhaal, echter je oordeelt zonder de achterliggende feiten te kennen.
Laten we een ding hier HEEL duidelijk stellen, dit topic is GEEN reklame site voor DeWarmte, dat hebben ze zelf.
Wat we hier proberen te doen is een zo objectief mogelijk (gezien mn DeWarmte erg karig is mbt gegevens en informatie over hun product) beeld te geven over deze warmtepomp.
In het begin was ik reuze enthousiast over hun product. En in het begin was het ook helemaal niet zo erg dat alle informatie die een tweaker zou willen weten (om mn een juiste afweging te kunnen maken, en ja we zijn hier wel wat meer veel eisender dan een gemiddelde consument die mogelijk dat ding op basis wat de WAF goedkeurd (bv kleur) gaat kiezen) er nog niet was, dat zou in een later statium wel komen.
We zijn ondertussen al meer dan een jaar verder, en helaas blijkt dat het met de real informatie niet zo'n vaart is gaan lopen. Ik heb zelf diverse keren met hun aan de telefoon gehangen, en ja, ze zijn vriendelijk, maar helaas antwoorden kwamen er niet of waren zeer bedroeft.
Het is dus niet verwonderlijk dat ze dit via dit forum voor de voeten geworpen krijgen, al deze punten zijn ook al met hun besproken (ook ik had altijd een vriendelijk gesprek, inhoudelijk vaak gewoon slecht (men wist het gewoon niet)) echter zie je weinig animo om bv ook foutive/verkeerde informatie van hun site te halen. Oke het is hun site, dus daar zijn ze ook zelf voor verantwoordelijk.
Het geluid verhaal is al ruim een 1/2 jaar oud, en ik ken de club KIWA zeer goed, dit soort dingen hebben wel tijd nodig, dat snap ik, ik heb echter twijfels over de tijdsduur, dus de oorzaak zal eerder bij DeWamte liggen dan bij KIWA waar men zich nu achter verschuilt. De blijven overigens nog steeds weer praten over geluidsdruk (logisch, omdat deze waarden een stuk lager zijn (ze zijn hierin ook echt niet de enige die dit doen) alleen is het wel een misleiding naar de consument toe want die weet echt niet het verschil tussen geluidsdruk en geluidsvermogen, ze kijken alleen naar het getal en beide is in dB dus zal het wel het zelfde zijn (nietwaar?). Overigens blijken we het nu over de geluidsvermogen hebben de waarden plots een heel stuk slechter zijn, het zou ook zo maar kunnen dat mensen die dit ding al geinstalleerd hebben nu niet meer aan de wettelijke eisen voor het opstellen van warmtepompen (buitenunit) voldoen. Ik heb ze daar ook opgewezen, maar blijkbaar is dat niet voor hun interessant. (wettelijk is dat ook zo omdat de gebruiker daarvoor verantwoordelijk is). Ik verwacht dat met deze waarden de toepassing van deze warmtepomp voor een aantal huizen gewoon niet meer mogelijk is.
In jouw geval zul je nu dus (mogelijk opnieuw) een berekening moeten doen met de overheid tool of je op de gewenste plek deze warmtepomp mag plaatsen gezien het geluidsaspect. Als je hierbij hulp nodig hebt wil ik je natuurlijk graag bij helpen, heb ik voor heel wat andere tweakers hier ookal gedaan.

Hou aub ook nog rekening met overige omgevingsvoorschriften van jou Gemeente, waar en aan welke eisen de warmtepomp moet voldoen om deze vergunningsvrij op te kunnen stellen, een heleboel Gemeentes hebben bv een max. dieptebeperking vanuit je gevel in hun voorschriften bepaald, door de afmeting van deze warmtepomp kun je daaraan bv niet meer voldoen en dien je dus een vergunning aan te vragen. ter info mijn Gemeente (die overigens de regels van de VNG heeft overgenomen) kun je deze warmtepomp dus niet vergunningsvrij plaatsen, kostenpost circa 700 euro alleen voor de aanvraag.

Als ze een mooie koeloptie voor 750 euro kunnen bieden is dat voor diegene die ook graag wil gaan koelen een prima aanbieding, echter meer dan "koelen" word niet gezegt (hoe men dit wil gaan doen ontbreekt totaal, nog sterker dit is blijkbaar anfhankelijk van je eigen installatie, echter aan welke eisen die installatie weer moet voldoen om te kunnen koelen ontbreekt. Gisteren word ook nog doodleuk gezegt dat het ook achteraf geinstalleerd kan worden (op het eerste gezicht prima, mogelijk zelfs perfect) echter blijkt dat dit dus puur software matig gebeurt, dus geen aanvullende hardware er bij nodig is. Dus ook in jou geval weet je nog helemaal niet of überhaupt die koelfunctie met jouw verwarmingsysteem werkt.
Als dat dus voor jou wel een belangrijk keuzeaspect is moet je op dit moment daar dus een heel groot vraagteken bij zetten, ik heb zelfs het vermoeden dat DeWamte het nog niet exact weet.

Zolang zij niet aangeven hoe de koelfunctie werkt en met welke koelcapaciteit je kunt rekenen en aan welke voorwaarden je verwarmingssysteem moet voldoen is het voor mij een lege beloffte, ik geloof zelfs dat waarschijnlijk voor de meeste huizen die dus niet werkbaar blijkt, maar dat kunnen we pas beoordelen als er informatie is.

Mbt het vermogen wat ze nog steeds als een soort 8kW aangaven blijkt gisteren een wijziging te zijn opgetreden, nu spreken ze van een 6 kW model (wat ik zelf al geruime tijd aan te vertellen ben).

Wat nu de exacte oorzaak van de verkeerde subsidiebepaling door het RVO is geweest weet ik natuurlijk niet, echter omdat ik redelijk goed op de hoogte ben hoe dit traject loopt, heb ik sterkte vermoeden dat dit veroorzaakt word door onnauwkeurige informatievoorziening vanuit DeWarmte richting RVO, deze bepaling gebeurt namelijk uitsluitend op basis van documentatie, als daar dus iets niet goed of iets niet is gedocumenteerd gaat het dus fout. IK verwacht ook dat dit gewoon nog door een stuk onbewuste onkunde vanuit DeWarmte is gebeurt omdat zij natuurlijk nog niet heel veel ervaring met dit proces hebben kunnen opdoen (dus het is hun te vergeven).
Wat ik veel erger vind is dat zij nog steeds niet in staat zijn om aan wettelijke (oa NL en EU eisen) te voldoen.
Je vind nog steeds geen verplicht ErP label (ook vaak Energielabel genoemd, is in feite niet helemaal juist) publiceren, wel word bij levering de label op het product aangebracht (heb dit één keer kunnen zien via forto's) ook ontbreekt enige verplichte documentatie mbt het "CE"label. CE label zit gelukkig wel op de pomp (maar is is gewoon onvoldoende en mogelijk zelf strafbaar als de bijbehoorende documenten er niet bij zitten (deze werden in iedergeval tot voorkort niet bijgeleverd) Ook de getoonde handleiding voldoet niet aan de eisen die daaran gesteld worden (het is een 1 1/2 A4). Als je het helemaal formeel gaat beoordelen zou dit product eigenlijk niet op de Europease en dus op de Nederlandse markt verkocht mogen worden. Het zou mij niet verbasen dat opnieuw de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die hiervoor verantwoordelijk is weer gaat optreden. In 2020 is dit namelijk al gebeurt en 3 fabrikanten hebben een waarschuwingsbrief van de ILT gekregen. Ik zou dit erg jammer vinden, juist omdat dit soort zaken gewoon goed geregeld moeten zijn.

al met al vind ik nog steeds het een leuk product echter moeten ze gewoon werk maken om dat soort dingen uit de wereld te helpen. ik snap dat kritiek krijgen niet leuk is maar probeer daarvan te leren.

Kijk als blijkt dat dit de warmtepomp voor jou is is dat natuurlijk perfect en wens ik je heel veel geluk met deze pomp. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 20-04-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]
Je was me voor, vind je het erg als ik dat nog in de startpost ga bijwerken, dan zijn de gegevens ook daar weer acuteel?
Heb je gezien dat ze nu spreken over een 6 kW model? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]
Je ziet dat marketing weer zijn fingers bij dit plaatje hebben gehad. Dit is overigens de nachtstand, word er wel bijgezet maar toch, niet echt zuiver. De waarden zijn dus 58/55 dB. Ook hier is weer een duidelijke -3dB te zijn naar de nachtstand toe, wat bij andere pomp veelal ook zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 14:38
Roelio86 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:59:
Vind het af en toe wel erg fel hier hoor, bij een aantal zaken geven ze aan dat ze ermee bezig zijn maar we hebben hier maar weinig geduld. De subsidie is uiteindelijk gewoon goed gekomen, daarin zijn ze ook maar afhankelijk van de RVO. Evenals de geluidstesten, ze hebben al een behoorlijke tijd terug laten zien dat ze dit hebben laten uitvoeren, maar voor de uitkomsten zijn ze ook afhankelijk van derden. Het is een startup met een nieuw product en ik denk dat ze heel veel dingen al wel behoorlijk goed op orde hebben t.o.v. gerenommeerde merken. Mijn contact met DeWarmte is tot nu toe zeer positief, ik vind ze altijd vlot en adequaat reageren op vragen. Heb je geen geduld? Ze hebben een live chat op hun website, dus maak daar gebruik van.

En 750 euro voor een update is inderdaad een hoop geld, maar anderzijds zitten er vanuit DeWarmte natuurlijk een hoop ontwikkelingsuren in die ook terugverdiend moeten worden. Bij de meeste warmtepompen betaal je extra voor de koelfunctie. En aangezien het nog in ontwikkeling is, kunnen ze nu nog niet alle details vrijgeven, lijkt me niet zo gek.

Ik ga op korte termijn een digitale schouw inplannen, ben benieuwd hoe dit gaat en zal mijn ervaring hier met jullie delen.
Ben ook zeer tevreden. Digitale schouw als prettig ervaren (al was dat met Quatt ook prima). Tevens hebben ze geen moeite om de warmtepomp op het platte dak te plaatsen (9 meter hoog). Weliswaar voor een meerprijs, maar daar wilde Quatt niet eens aan beginnen. (onbegrijpelijjk, want mijn buurman doet ook mee.. en binnen de makkelijkste installatie mogelijk, want 3 meter leiding voldoende)

Ik ben positief..

Hopelijk ben ik dat over half jaar nog :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
MacD007 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:25:
[...]

Je was me voor, vind je het erg als ik dat nog in de startpost ga bijwerken, dan zijn de gegevens ook daar weer acuteel?
Ik vind het niet erg hoor. Ik wacht nog ff deze week af wat ze met de website doen of er nog gegevens worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:25:
[...]

Nominaal =/= maximaal.
Ze hebben bij mijn ouders aangeven dat hij het vermogen met enig gemak gehaald werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
@MacD007 waar lees je op hun website dat het nu over 6kwh gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:24:
@MacD007 waar lees je op hun website dat het nu over 6kwh gaat?
Door de informatie die door DeWarmte zelf gecommiceerd is (zowel in getest vermogen alsook vermogen bij geluidstest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:13:
[...]

Door de informatie die door DeWarmte zelf gecommiceerd is (zowel in getest vermogen alsook vermogen bij geluidstest)
zie de gemarkeerde tekst (het is overigens kW en geen kWh, typefoutje zullen we maar zeggen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAkD2NhWXz9B-Az8a_BMisRjs_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4no4YY6YzN4ubb3kEhvuSsXE.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNhD7ifzLvX_A-Xc6nvhhJNLTGk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gFJZK2JFI9qPJAEAhQxIQUra.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 20-04-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Daar is die inderdaad op getest, maar het maximale vermogen is niet aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:25:
[...]

Daar is die inderdaad op getest, maar het maximale vermogen is niet aangepast
de geluidsmetingen moeten op max. vermogen gemeten worden (voor de nacht mag dan 1 vastgestelde verminderd vermogen gebruikt worden), dit in afwijking tot de meetwaarde bij de ErP Label (Eergielabel) daar mag de fabrikant zelf de vermogenswaarde kiezen.
Dus door deze test heeft de warmtepomp dus een max. vermogen van 6,4 kW. sorry kan het helaas niet mooier maken, maar dat zijn echt de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
0xygen500 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:28:
[...]

Heb je al antwoord ontvangen op je vragen?
Helaas niets meer vernomen van de warmte,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
MacD007 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:54:
[...]

Voor een SW update vrijschakeling vind ik het wel een behoorlijke prijs, zeker al dus blijkt dat er geen aanvullende hardware benodigd is. Wat is dan de koelcapaciteit? En nog belangrijker wat zijn de voorwaarden van je verwarmingssysteem om het te laten werken?
Allemaal vragen die ik dus ook gesteld heb aan de warmte!
Voor mij begint het duidelijk te worden, ik kies voor een ander merk dan de Warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 15:50

iop

Hoi,

Ik ben aan het kijken welke thermostaat ik zou willen en ik heb nu een atag one icm atag e325EC. Voordeel van deze is dat hij de status en probleemmeldingen van de ketel ook weergeeft.

Nu heeft dewarmte ons oa. een tado aangeraden, en die heeft als voordeel slim te zijn en te werken icm google home.

Nu snap ik even niet of ik nu juist aan/uit of modulerend nodig heb icm dewarte AO of juist niet.
Is er ook een andere manier zonder atag one thermostaat om die meldingen en status uit te lezen?

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
Even het topic lezen, dan weet je dat de aansturing alleen aan/uit is en dat je absoluut geen tado met willekeurig welke warmtepomp moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 15:50

iop

Ok bedankt, vreemd dat ze die zelf nog zojuist aan ons aanraden.

Zijn er andere slimme thermostaten die de status en meldingen van ATAG uitlezen? Anders blijft de atag one hangen denk ik.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Pagina: 1 ... 4 ... 52 Laatste