Toon posts:

Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:16
iop schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:02:
Ok bedankt, vreemd dat ze die zelf nog zojuist aan ons aanraden.

Zijn er andere slimme thermostaten die de status en meldingen van ATAG uitlezen? Anders blijft de atag one hangen denk ik.
Daar heb je echt een atag thermostaat voor nodig. Maar ik denk dat je thermostaat straks tegen de warmtepomp controller aanpraat toch ? Dan ga je überhaupt niks van je cv ketel zien of horen, die wordt dan NL aangestuurd door de warmtepomp logica. Tenminste zo werkt het bij Quatt hybrid wel.

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:03
@iop Dat komt wss. omdat 1 vd oprichters een elga ace met tado besturing heeft (kwam naar boven toen ik probeerde om het schakelgedrag van mijn tado te verklaren bij DeWarmte).
Je krijgt hem iets beter als je Tado support belt om het schakelinterval naar boven bij te stellen, maar als je je op het Tado support forum inleest zie je dat meer mensen klagen en dat de vraag om een aansturing specifiek voor WP's al erg oud is (en niets mee wordt gedaan).

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 11:25
PVPaneel schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:47:
Even het topic lezen, dan weet je dat de aansturing alleen aan/uit is en dat je absoluut geen tado met willekeurig welke warmtepomp moet nemen.
Eens. Ik heb op de zaak Tado, maar ik heb nog nooit zo’n eigenwijs, ondoorzichtig systeem gezien. In de aansturing van de ketels, maar ook mbt het schema en wanneer hij wel of niet aanspringt.

Thuis een aan/uit Netatmo, waarvan je precies weet wat hij doet en waarom. Zeker met een warmtepomp en zoneregelingen zie ik geen reden om geen aan/uit te willen. Bij grote installaties doen ze ook niet anders.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-06 00:49
HvB83 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:21:
[...]

Eens. Ik heb op de zaak Tado, maar ik heb nog nooit zo’n eigenwijs, ondoorzichtig systeem gezien. In de aansturing van de ketels, maar ook mbt het schema en wanneer hij wel of niet aanspringt.

Thuis een aan/uit Netatmo, waarvan je precies weet wat hij doet en waarom. Zeker met een warmtepomp en zoneregelingen zie ik geen reden om geen aan/uit te willen. Bij grote installaties doen ze ook niet anders.
Zou het handig zijn een atag zone thermostaat te hebben bij een hybride warmtepomp die werkt met een atag cv?

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 22:18
0xygen500 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:44:
[...]

Zou het handig zijn een atag zone thermostaat te hebben bij een hybride warmtepomp die werkt met een atag cv?
Dat zal niet gaan. De thermostaat bediend doormiddel van aan/uit de WP en deze weer de CV-ketel met aan/uit.
Opentherm heeft ook niet veel nut voor een WP, deze werkt op een vaste aanvoer temperatuur en moduleerd zelf terug op retour temperatuur en/ -of stooklijn op buitentemperatuur en warmtevraag uit de woning.

Beste is ook een buffervat te gebruiken, met een aparte pomp voor de verbruikers (vloer, radiatoren)
Zo kan de WP draaien over het vat en minimaliseer je de aan/uit cycli. wat weer de levensduur tengoede komt.

[Voor 16% gewijzigd door bommer op 22-04-2023 09:34]

• ldegroot89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:42
bommer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:30:
[...]
Beste is ook een buffervat te gebruiken, met een aparte pomp voor de verbruikers (vloer, radiatoren)
Zo kan de WP draaien over het vat en minimaliseer je de aan/uit cycli. wat weer de levensduur tengoede komt.
Dit is niet bepaald de consensus uit het lucht/water warmtepomp topic & aanverwante topics..
Een beetje warmtepomp hebben zo'n hoge flow dat een standaard 50 of 100 liter buffervat binnen enkele minuten op temperatuur is, en dus minimaliseren van aan/uit cycli vrij minimaal is. Dit zet pas zoden aan de dijk als je warmte echt kan bufferen in een 1000L vat.

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 22:19
[...]

Dat zal niet gaan. De thermostaat bediend doormiddel van aan/uit de WP en deze weer de CV-ketel met aan/uit.
Opentherm heeft ook niet veel nut voor een WP, deze werkt op een vaste aanvoer temperatuur en moduleerd zelf terug op retour temperatuur en/ -of stooklijn op buitentemperatuur en warmtevraag uit de woning.

De atag one (zonder zone) kan ook aan/uit...

Dan kan het toch wel?

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

• PVPaneel
@iop Er is geen directe verbinding met je cv-ketel meer, dus die vlieger gaat niet op. Je verbindt je thermostaat met de stuurmodule v.d. PompAO en die is verbonden met de WP en de CV. Die laatste krijgt alleen het signaal om aan/uit te gaan v.d. stuurmodule als de WP het niet trekt, verder niets. Dus meldingen van je ketel zullen niet gecommuniceerd worden aan je thermostaat.

[Voor 9% gewijzigd door PVPaneel op 22-04-2023 13:02]

• iop
@PVPaneel Dat had ik idd begrepen, maar bommer lijkt er van uit te gaan dat atag one thermostaten alleen opentherm kunnen en dus sowieso niet werken.

Dat zou wel gewoon moeten kunnen toch?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:20
[...]

Buffervat is eigenlijk nooit nodig, en leidt alleen maar tot hogere Ta en lagere cop

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• 0xygen500
DeWarmte maar eens de vraag gesteld wat de scop is bij een temperatuur van 0 en - 7 graden.

• ldegroot89
0xygen500 schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:38:
DeWarmte maar eens de vraag gesteld wat de scop is bij een temperatuur van 0 en - 7 graden.
Vergeet het vermogen niet

• 0xygen500
Op de vraag wat de geluidsproductie is bij 8kwh onderstaande antwoord:
Zowel bij 7 graden buiten en 35 graden afgifte temperatuur als bij 7 graden buiten en 55 graden afgifte temperatuur bij respectievelijk 6.5 kW vermogen en 6.2 kW vermogen. De bijbehorende compressor frequentie is 72 Hz resp. 70 Hz.

Antwoord op de vragen:
Hoeveel is de cop bij een temperatuur van - 7 graden
Hoeveel is de cop bij een temperatuur van 0 graden
De COP waarde bij een gekozen temperatuur hangt deels af welk type en soort verwarmingssysteem wordt gebruikt. Denk aan bijvoorbeeld het verschil tussen radiatoren en vloerverwarming. Bij -7 graden is de COP waarde grofweg tussen 2.2 en 2.6. bij 0 graden is geen standaard testconditie gedaan, maar deze wordt ingeschat ongeveer 3.4

• olafmol
0xygen500 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:33:
Op de vraag wat de geluidsproductie is bij 8kwh onderstaande antwoord:
Zowel bij 7 graden buiten en 35 graden afgifte temperatuur als bij 7 graden buiten en 55 graden afgifte temperatuur bij respectievelijk 6.5 kW vermogen en 6.2 kW vermogen. De bijbehorende compressor frequentie is 72 Hz resp. 70 Hz.

Antwoord op de vragen:
Hoeveel is de cop bij een temperatuur van - 7 graden
Hoeveel is de cop bij een temperatuur van 0 graden
De COP waarde bij een gekozen temperatuur hangt deels af welk type en soort verwarmingssysteem wordt gebruikt. Denk aan bijvoorbeeld het verschil tussen radiatoren en vloerverwarming. Bij -7 graden is de COP waarde grofweg tussen 2.2 en 2.6. bij 0 graden is geen standaard testconditie gedaan, maar deze wordt ingeschat ongeveer 3.4
Ik had iets met decibel verwacht ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 0xygen500
olafmol schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:36:
[...]

Ik had iets met decibel verwacht ;)
Don't shoot the messenger 😉

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:38
Ik heb mij zojuist ook aangemeld voor de pompAO. Ik was eerst van plan voor de Quatt te gaan, maar aangezien dat nog even duurt maar geswitched naar dewarmte. Ik heb het idee dat beide systemen elkaar niet heel veel ontlopen.

Daarnaast had ik ook nog een offerte voor een Daikin/Intergas combinatie met weersafhankelijke regeling maar dat is 2 keer zo duur.

Heeft iemand een idee wat je allemaal in de app/webapp van dewarmte kan zien?

• LxByr
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-06 09:41
jnicolaes schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:22:
Ik heb mij zojuist ook aangemeld voor de pompAO. Ik was eerst van plan voor de Quatt te gaan, maar aangezien dat nog even duurt maar geswitched naar dewarmte. Ik heb het idee dat beide systemen elkaar niet heel veel ontlopen.

Daarnaast had ik ook nog een offerte voor een Daikin/Intergas combinatie met weersafhankelijke regeling maar dat is 2 keer zo duur.

Heeft iemand een idee wat je allemaal in de app/webapp van dewarmte kan zien?
Momenteel kun je alleen de geproduceerde warmte en gebruikte kWh zien in verschillende overzichten, uur, dag, maand, jaar. Ook wordt de COP weergegeven in die overzichten.

Nogal beperkt dus, maar er komt een update aan. In de laatste nieuwsbrief wordt beloofd:
--De Webapp wordt steeds slimmer en krijgt meer functies zoals de statuspagina waarop je actueel kunt inzien wat de huidige temperatuur van het CV water is, op welk vermogen de pomp draait en of de ketel nodig is.
--Daarnaast kun je binnenkort de eerste instellingen zelf bedienen zoals de silent-mode aan of uitschakelen."

https://www.dewarmte.nl/s...82-4365-8b71-3af294131f98

LXBYR

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 22:29
BarryH schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:35:
[...]

Buffervat is eigenlijk nooit nodig, en leidt alleen maar tot hogere Ta en lagere cop
Wel als je niet voldoet aan de minimale systeeminhoud of als je kleine leidingdiameters hebt die je niet wilt vervangen. Dat is vaak de crux, op een leidingsysteem in een oudere woning kun je best een hoop vermogen lost laten met een dT van 20 zonder dat je geluidsproblemen hebt. Met een warmtepomp en een dT van 5 wordt het anders. Veel oudere woningen waar hybrides worden geplaatst hebben leidingsystemen met 15 of 22mm leidingdiameters. Ga je daar een groot volume aan water door heen pompen dan krijg je leidingruis.

De PompAO levert maximaal 8kW en dat is zo'n 23 liter per minuut bij een dT van 5. In 22mm leidingwerk (dus 20mm binnendiameter) komt de stromingssnelheid al op 1,22m/s. Idealiter houd je de leidingsnelheid onder 1m/s om geluidsklachten te voorkomen en dus heb je grotere leidingdiameters nodig. Oftewel, het leidingsysteem in de woning moet vervangen worden door grotere leidingdiameters. Over het algemeen is dat niet wenselijk vanwege de kosten en het hak/breekwerk dat het met zich meebrengt en dan biedt een parallel buffervat een mooie oplossing. Je laat de warmtepomp dan mooi over het buffervat circuleren met een dT van 5 en gebruikt een separate systeempomp voor het afgiftesysteem wat een ander debiet (en dus andere dT) levert om de warmte kwijt te raken.

Wil je het leidingsysteem niet vervangen, geen buffervat en dus je 22mm leidingwerk behouden dan kun je eventueel de pompcapaciteit verlagen. Dat gaat ten koste van je rendement en het vermogen dat geleverd kan worden. Zo kun je niet meer het volledige vermogen van de PompAO (8kW) kwijt in je afgiftesysteem en komt de cv ketel eerder bij.

• ldegroot89
Slarno schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:16:
[...]

Wel als je niet voldoet aan de minimale systeeminhoud of als je kleine leidingdiameters hebt die je niet wilt vervangen. Dat is vaak de crux, op een leidingsysteem in een oudere woning kun je best een hoop vermogen lost laten met een dT van 20 zonder dat je geluidsproblemen hebt. Met een warmtepomp en een dT van 5 wordt het anders. Veel oudere woningen waar hybrides worden geplaatst hebben leidingsystemen met 15 of 22mm leidingdiameters. Ga je daar een groot volume aan water door heen pompen dan krijg je leidingruis.

De PompAO levert maximaal 8kW en dat is zo'n 23 liter per minuut bij een dT van 5. In 22mm leidingwerk (dus 20mm binnendiameter) komt de stromingssnelheid al op 1,22m/s. Idealiter houd je de leidingsnelheid onder 1m/s om geluidsklachten te voorkomen en dus heb je grotere leidingdiameters nodig. Oftewel, het leidingsysteem in de woning moet vervangen worden door grotere leidingdiameters. Over het algemeen is dat niet wenselijk vanwege de kosten en het hak/breekwerk dat het met zich meebrengt en dan biedt een parallel buffervat een mooie oplossing. Je laat de warmtepomp dan mooi over het buffervat circuleren met een dT van 5 en gebruikt een separate systeempomp voor het afgiftesysteem wat een ander debiet (en dus andere dT) levert om de warmte kwijt te raken.

Wil je het leidingsysteem niet vervangen, geen buffervat en dus je 22mm leidingwerk behouden dan kun je eventueel de pompcapaciteit verlagen. Dat gaat ten koste van je rendement en het vermogen dat geleverd kan worden. Zo kun je niet meer het volledige vermogen van de PompAO (8kW) kwijt in je afgiftesysteem en komt de cv ketel eerder bij.
getest vermogen bij A7W35 is 6.4 kW, dit zal stroomsnelheid meer richting / onder 1 m/s brengen
hij zal wellicht 8 kW aan warmte kunnenl leveren, maar waarschijnlijk op de momenten/temperaturen dat je meer geinteresseerd ben in z'n minimum vermogen.

• BarryH
Slarno schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:16:
[...]

Dat buffer vat kost ook flink wat rendement als je dat toepast zoals jij vertelt. De Ta moet dan nog verder omhoog

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Slarno
ldegroot89 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:48:
[...]

getest vermogen bij A7W35 is 6.4 kW, dit zal stroomsnelheid meer richting / onder 1 m/s brengen
hij zal wellicht 8 kW aan warmte kunnenl leveren, maar waarschijnlijk op de momenten/temperaturen dat je meer geinteresseerd ben in z'n minimum vermogen.
Als ie bij A7/W35 maar 6.4kW levert vraag ik me af bij welke condities die 8kW dan is.
BarryH schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:24:
[...]

Dat buffer vat kost ook flink wat rendement als je dat toepast zoals jij vertelt. De Ta moet dan nog verder omhoog
Dat valt echt reuze mee, de COP gaat echt maar een paar tienden omlaag bij een wat hogere temperatuur.

• BarryH
@Slarno van b.v. 4,0 naar 3,7 is wel 15% meer energieverbruik en elke graad hogere Ta is ca. 2% cop.

• ldegroot89
Slarno schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:03:
[...]

Als ie bij A7/W35 maar 6.4kW levert vraag ik me af bij welke condities die 8kW dan is.
Dat is voor iedereen hier gissen.. 8)7 8)7
A18W35 misschien?

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:53
Kan de WP van Dewarmte overweg met Honeywell Evohome zone regeling?
Voor ons is dit echt een must icm vloerverwarming op de begane geond

• PVPaneel
De WP is aan/uit gestuurd en wat ik zo lees van Evohome kan dat zowel op aan/uit als OpenTherm, dus het korte antwoord is "vast wel". Wat zo'n systeem doet met een gemiddelde WP; geen idee, zal vast wel goed komen als er genoeg zones openstaan voor het minimum vermogen. Als het micro management op z'n Tado's is zou ik me er niet aan wagen..

• bommer
iop schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:39:
[...]

De atag one (zonder zone) kan ook aan/uit...

Dan kan het toch wel?
Ja dan kan het wel, ik dacht dat je opentherm aansturing bedoelde.

• mathijsvb
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 22:45
Heeft er iemand ervaring met de Pomp AO in combinatie met de Intergas Xtreme 30/36. Ik wil graag mijn huidige Intergas comfort touch thermostaat behouden. En dan met name de functionaliteiten van de Intergas comfort touch app die feilloos werkt. Is dit mogelijk?

De Intergas gateway in de meterkast communiceert draadloos met de Xtreme ketel en de Intergas comfort touch thermostaat communiceert vervolgens hardwire met de Xtreme ketel. De Intergas comfort touch thermostaat heeft geen batterij of accu en krijgt dus voeding door de signaalkabel vanuit de ketel. De vraag is dan geeft de warmtepomp de signalen + voeding van de ketel rechtstreeks door? Overigens draait de Intergas touch nu ivm vloerverwarming met een simpele aan/uit regeling en dus geen opentherm.

• bommer
BarryH schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:35:
[...]

Waarom gaat de Ta omhoog?

Ik gebruik zonnering, nu nog op de CV ketel. Maar de install staat nu al te pendelen.
dat buffer zal ik nodig hebben, ook al is het maar 100L

Overigens hebben vele andere (installateurs) het er ook over dat een buffer op een WP het beste is.
wat maakt dat jouw inzicht hier in anders is?

[Voor 16% gewijzigd door bommer op 27-04-2023 10:27]

• BarryH
bommer schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:22:
[...]

Waarom gaat de Ta omhoog?

Ik gebruik zonnering, nu nog op de CV ketel. Maar de install staat nu al te pendelen.
dat buffer zal ik nodig hebben, ook al is het maar 100L

Overigens hebben vele andere (installateurs) het er ook over dat een buffer op een WP het beste is.
wat maakt dat jouw inzicht hier in anders is?
Lees het grote wp topic.
Zoneregeling bij een redelijk geïsoleerd huis bespaart niet omdat de binnenruimtes onderling niet echt geïsoleerd zijn en je met alle afgifte punten open een lagere Ta kan gebruiken.
Buffervat is dan niet nodig omdat je afgifte systeem dan voldoende systeeminhoud hebt.

Een Buffervat is minder efficiënt door de hogere Ta en extra pomp, maar wel idiotproof. En dat laatste vinden fabrikant en de meeste installateurs wel prettig
Nb een wp heeft een lager minimaal vermogen dan een gasketel, dus zal minder snel pendelen

[Voor 4% gewijzigd door BarryH op 27-04-2023 10:54]

• bommer
BarryH schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:51:
[...]

Lees het grote wp topic.
Zoneregeling bij een redelijk geïsoleerd huis bespaart niet omdat de binnenruimtes onderling niet echt geïsoleerd zijn en je met alle afgifte punten open een lagere Ta kan gebruiken.
De temperatuur is wel degelijk goed te regelen in een goed geïsoleerd huis (eigen ervaring, kan ik onderschrijven met data, log alle temperaturen en setpoints)
Bespaarde mij 25% ruim 200m3.
Een Buffervat is minder efficiënt door de hogere Ta en extra pomp, maar wel idiotproof. En dat laatste vinden fabrikant en de meeste installateurs wel prettig
Dit is nog geen antwoord op mijn vraag waarom de Ta hoger is bij gebruik buffervat.
Nb een wp heeft een lager minimaal vermogen dan een gasketel, dus zal minder snel pendelen
Mij ketel staat terug geschroefd tot 7 KW en pendelt al op dit vermogen, het is letterlijk maar 15m 26mm leding, als alle zone regelingen gesloten zijn. kan mij niet voorstellen dat een WP met een minimaal vermogen van bijv. 3,6KW daar ook niet op pendeld.

• BarryH
@bommer lees het wp topic.
Kort antwoord: Buffervat is weer de bron voor je warmteafgifte systeem. Als je het afgiftesysteem met Ta=30 wil voeden moet het Buffervat warmer dan 30 graden worden gevoed.
Of wp loopt synchroon met warmteafgiftepomp en dan is de buffer dus niet iets wat pendelen verminderd

Met 3,6kW worden je runs 2 keer zo lang.

• bommer
BarryH schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:03:
Kort antwoord: Buffervat is weer de bron voor je warmteafgifte systeem. Als je het afgiftesysteem met Ta=30 wil voeden moet het Buffervat warmer dan 30 graden worden gevoed.
Of wp loopt synchroon met warmteafgiftepomp en dan is de buffer dus niet iets wat pendelen verminderd
ja van 2 min naar 4 min.

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

• BarryH
@bommer Veel succes
Van mij hoef je je er niet in te verdiepen. Mocht je dat wel willen lees je dan goed in:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Ik ga dat niet allemaal hier herhalen.

• bommer
@BarryH dank voor de juiste link.

zie dat veel info van warmtepomp-info.nl komt, warmtepomp-tips.nl is vergelijkbaar, maar uitgebreider
compleet met berekeningen.

Had mij wel al degelijk goed ingelezen. Beide sites adviseren overigens een buffervat (net zoals installatie wereld) bij gebruik van zonneregeling.

Maar goed het is een vrije wereld en we mogen van mening verschillen.

[Voor 4% gewijzigd door bommer op 27-04-2023 20:57]

• Slarno
BarryH schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:03:

Waarom? Met een geïsoleerd buffervat warm je alleen wat meer systeeminhoud op, het hoeft niet warmer dan 30 graden te worden. Dat is alleen het geval als je verschillende debieten over het primaire en secundaire circuit laat pompen. Dan ga je een grotere dT krijgen en heb je een hogere aanvoertemperatuur van de warmtepomp nodig.
bommer schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:55:
@BarryH dank voor de juiste link.

zie dat veel info van warmtepomp-info.nl komt, warmtepomp-tips.nl is vergelijkbaar, maar uitgebreider
compleet met berekeningen.

Had mij wel al degelijk goed ingelezen. Beide sites adviseren overigens een buffervat (net zoals installatie wereld) bij gebruik van zonneregeling.

Maar goed het is een vrije wereld en we mogen van mening verschillen.
Inderdaad verstandig zodat je altijd voldoende vrij doorstromende systeeminhoud hebt voor de ontdooicyclussen en pendelgedrag voorkomt bij dichtlopende zones. Een andere reden voor een buffervat bij een zoneregeling is er niet.

[Voor 31% gewijzigd door Slarno op 27-04-2023 22:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-05 15:59
Even een leken vraag stellen.

Mijn huis heeft 2 verdiepingen vloerverwarming en 1 verdieping met radiatoren (oa in de badkamer). In september komt mijn warmtepomp, maar ik ga nu al voorspellen dat die radiatoren (geen LTV) niet warm genoeg gaan worden om de boel behaaglijk te krijgen.

Mijn vloerverwarmingverdeler zit op een aparte aan en afvoer (zie foto).

Zou het technisch mogelijk zijn om (middels een zoneklep?) de cv ketel toch middels zones (tado knoppen bijv) de bovenverdieping te laten bedienen om het daar wel op gezette tijden wat warmer te stoken? Ik denk dat deWarmte hier niet aan gaat beginnen, maar wil na hun installatie daar best verder naar laten kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ldegroot89
GijsZePa schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:20:
Even een leken vraag stellen.

Mijn huis heeft 2 verdiepingen vloerverwarming en 1 verdieping met radiatoren (oa in de badkamer). In september komt mijn warmtepomp, maar ik ga nu al voorspellen dat die radiatoren (geen LTV) niet warm genoeg gaan worden om de boel behaaglijk te krijgen.

Mijn vloerverwarmingverdeler zit op een aparte aan en afvoer (zie foto).

Zou het technisch mogelijk zijn om (middels een zoneklep?) de cv ketel toch middels zones (tado knoppen bijv) de bovenverdieping te laten bedienen om het daar wel op gezette tijden wat warmer te stoken? Ik denk dat deWarmte hier niet aan gaat beginnen, maar wil na hun installatie daar best verder naar laten kijken.

[Afbeelding]
bestaande radiatoren vervangen door grotere T33's met fans, zodat je meer afgifte creeert en de ruimtes gewoon mee kunnen met de warmtepomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PVPaneel
@GijsZePa Gooi niet te snel de handdoek in de ring. Ik kreeg het prima warm, omdat de afgifte over een veel langere periode plaatsvond dan voorheen. De badkamer en hoofdslaapkamer alleen verwarmd met een ongebooste enkelplaats radiator en de andere kamers op bestaande t22/t33 met speedcomforts. Misschien eerst proberen in je huidige setup.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
Ik twijfel nog tussen dewarmte en quatt, voordeel dewarmte zitten om de hoek en communicatie is top, iets wat bij quatt minder is.
Quatt is wel weer goedkoper.
Dewarmte schijnt wel met zone regeling van Honeywell Evohome overweg te kunnen, quatt niet.

Meer mensen dit dillema gehad en waar is jullie keus op gevallen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iop
@golfgti5 Ik ben van voorkeur Quatt overgegaan naar Dewarmte. Mede door de online meet en gesprekken met Quatt waarbij de vertegenwoordiger aan de lijn weinig verstand had van zaken (wist bv niet eens welke diameter leiding er wordt gebruikt). Maar vooral door de inflexibiliteit van Quatt mbt installatie en voorbereiding. Ze bieden één standaard installatie om de kosten te drukken (en dat zorgt idd voor de mooie prijs). Als je iets teveel van standaard afwijkt willen ze hier niet in meewerken. Zelfs niet als je zelf het meerwerk voor je rekening neemt. Zo wilde wij de leiding van CV naar plek van de Quatt graag zelf in onze muur klaarleggen omdat we nu in verbouwing zitten, maar dat was niet mogelijk helaas.

Wat ook best wat afbreuk deed aan het vertrouwen was het feit dat beloftes als parallel inkoppelen, koelen en de startupprijs ineens veranderen. Ik begrijp dat het een startup is en dit soort zaken erbij horen, maar het voelt wel erg wankel nu.

Dewarmte maakte een veel betere indruk in gesprek en ze kunnen ook parallel inkoppelen op de CV wat voor ons doorslag gaf.

Lang verhaal kort: Quatt is erg mooi als je een standaard installatie van ze vraag met weinig of geen meerwerk. En idd voor de communicatie krijgen ze gene prijs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• olafmol
iop schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:04:
@golfgti5 Ik ben van voorkeur Quatt overgegaan naar Dewarmte. Mede door de online meet en gesprekken met Quatt waarbij de vertegenwoordiger aan de lijn weinig verstand had van zaken (wist bv niet eens welke diameter leiding er wordt gebruikt). Maar vooral door de inflexibiliteit van Quatt mbt installatie en voorbereiding. Ze bieden één standaard installatie om de kosten te drukken (en dat zorgt idd voor de mooie prijs). Als je iets teveel van standaard afwijkt willen ze hier niet in meewerken. Zelfs niet als je zelf het meerwerk voor je rekening neemt. Zo wilde wij de leiding van CV naar plek van de Quatt graag zelf in onze muur klaarleggen omdat we nu in verbouwing zitten, maar dat was niet mogelijk helaas.

Wat ook best wat afbreuk deed aan het vertrouwen was het feit dat beloftes als parallel inkoppelen, koelen en de startupprijs ineens veranderen. Ik begrijp dat het een startup is en dit soort zaken erbij horen, maar het voelt wel erg wankel nu.

Dewarmte maakte een veel betere indruk in gesprek en ze kunnen ook parallel inkoppelen op de CV wat voor ons doorslag gaf.

Lang verhaal kort: Quatt is erg mooi als je een standaard installatie van ze vraag met weinig of geen meerwerk. En idd voor de communicatie krijgen ze gene prijs.
Denk idd dat dewarmte qua communicatie en flexibiliteit wat directer en beter werkt. Als ik echter hun “controller” zie en vergelijk met die van Quatt denk ik dat Quatt qua industrieel design, operationeel en opschalen wat professioneler in de wedstrijd staat. Dat gaat dan wel ten koste van de directe benaderbaarheid en flexibiliteit, maar daar staat tegenover de vraag in hoeverre dewarmte succesvol kan opschalen als het drukker wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GijsZePa
iop schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:04:

Quatt wilde bij mij m'n platte dak niet op. Echt ongelooflijk. DeWarmte heeft er nu snel 2 klanten bijgekregen. Mijn buurman doet mee. Binnen echt de makkelijkste installatie ooit. Warmtepomp staat op het platte dag en de doorvoer zit er al. Meteen boven de huidige CV ketel. Eenmalig een traplift huren en Quatt had binnen een dag 2 installaties kunnen doen. Die gaan nu naar deWarmte.

Is wel wat duurder, maar ook weer sneller te leveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
GijsZePa schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:53:
[...]

Quatt wilde bij mij m'n platte dak niet op. Echt ongelooflijk. DeWarmte heeft er nu snel 2 klanten bijgekregen. Mijn buurman doet mee. Binnen echt de makkelijkste installatie ooit. Warmtepomp staat op het platte dag en de doorvoer zit er al. Meteen boven de huidige CV ketel. Eenmalig een traplift huren en Quatt had binnen een dag 2 installaties kunnen doen. Die gaan nu naar deWarmte.

Is wel wat duurder, maar ook weer sneller te leveren.
Bizar toch.

Overigens kan quatt niet met zone regeling van honeywell evohome overweg zeggen ze en moet ik daar vanaf stappen.
Ik wil zone regeling, dus gaat quatt afvallen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-05 16:41
Precies daarom geen quatt maar voor de warmte gekozen vanwege flexibeler inkoppelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:34
Ik heb me vandaag ook aangemelden voor de Pomp AO, ben benieuwd hoe het proces gaat. Zal hier ook af en toe een update plaatsen.
Kortere levertijd heeft me uiteindelijk over de streep getrokken tov de Quatt. Ben benieuwd!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-06 10:49
Ik herken de verhalen. Ik wil de quatt leidingen door de goot. Situatie:

Quatt op plat dak aanbouw -> Kabel over de grond -> Kabel over gevel -> Kabel door goot -> Kabel door dakdoorvoer -> CV.

De doorvoer van de goot wil ik zelf verzorgen (laten doen door zink werk bedrijf), dus hoefden ze enkel de leidingen doorheen te trekken en een doorvoer te maken in het pannendak. Maar nee: Quatt wil niet door de goot. Want dat kennen ze niet. Terwijl ze dus enkel een gat zouden hoeven te maken door het dak (= hout) en voor de rest het in een kabelgoot wegwerken tegen de gevel en aansluiten op de CV leidingen: hoe makkelijk wil je het hebben. De goot was ook nog eens bereikbaar op 2 meter hoogte vanaf het platte dak (2,5 meter hoogte), dus met een keuken trapje kun je het doen.

Ik wijk nu ook af naar DeWarmte door dit gedoe met Quatt. Echter vermoed ik dat de WP van DeWarmte te veel geluid maakt voor onze situatie, dus dat moet ik nog bekijken... Morgen wel een installatiegesprek gepland en heb me gisteren aangemeld: hoezo snel.

[Voor 3% gewijzigd door harrr op 04-05-2023 11:44]

• golfgti5
harrr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:42:
Ik herken de verhalen. Ik wil de quatt leidingen door de goot. Situatie:

Quatt op plat dak aanbouw -> Kabel over de grond -> Kabel over gevel -> Kabel door goot -> Kabel door dakdoorvoer -> CV.

De doorvoer van de goot wil ik zelf verzorgen (laten doen door zink werk bedrijf), dus hoefden ze enkel de leidingen doorheen te trekken en een doorvoer te maken in het pannendak. Maar nee: Quatt wil niet door de goot. Want dat kennen ze niet. Terwijl ze dus enkel een gat zouden hoeven te maken door het dak (= hout) en voor de rest het in een kabelgoot wegwerken tegen de gevel en aansluiten op de CV leidingen: hoe makkelijk wil je het hebben. De goot was ook nog eens bereikbaar op 2 meter hoogte vanaf het platte dak (2,5 meter hoogte), dus met een keuken trapje kun je het doen.

Ik wijk nu ook af naar DeWarmte door dit gedoe met Quatt. Echter vermoed ik dat de WP van DeWarmte te veel geluid maakt voor onze situatie, dus dat moet ik nog bekijken... Morgen wel een installatiegesprek gepland en heb me gisteren aangemeld: hoezo snel.
Hoeveel geluid maar de WP van Dewarmte dan?

• harrr
golfgti5 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Hoeveel geluid maar de WP van Dewarmte dan?
DeWarmte WP maakt 58 dB geluid i.p.v. 54 dB van de Quatt. En elke 3dB is een verdubbeling van wat je hoort. Nu schijnt de WP op 4 KW (net zo veel als de Quatt) net zo stil te zijn, maar deze is natuurlijk 6.4 KW en dat wil je ook benutten.

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:05
Ik kan niet echt vergelijken en heb het ook niet gemeten, maar ik heb een pomp van De Warmte sinds eind vorig jaar en vind het geluid echt heel erg meevallen. Verder erg tevreden over!

• harrr
Weet iemand al of DeWarmte full electric kan? In de toekomst zeggen ze, maar heeft dat net als bij Quatt te maken met dat de onder 18 graden water een CV willen of omdat ze het niet durven te garanderen i.c.m. slecht geïsoleerde huizen? Of bijv. omdat ze nog geen SWW hebben?

Ik heb namelijk een oud (1964) maar top (na)geïsoleerd huis (schuimbeton, dak en gevel isolatie i.c.m. HR++ glas) en denk dat ik met 6.4 KW zonder CV mijn huis makkelijk warm krijg.

• golfgti5
Weet iemand hoe snel je de subside terug gestort krijgt als je een WP van Dewarmte aanschaft?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
golfgti5 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:57:
Weet iemand hoe snel je de subside terug gestort krijgt als je een WP van Dewarmte aanschaft?
tussen de 2 en 12 weken

• PVPaneel
@harrr Dat laatste voor zover als ik weet. Het is een reverse cycle die onder de 18 graden cv water retour een signaal stuurt naar de cv bij het defrosten. Als die er niet is dan is dat het, geen verplichting. Ik verwacht voor all electric dat ze een kastje met driewegklep, backup heater en een sww buffer met spiraal gaan aanbieden, maar we gaan het zien..
Ik heb een jaren 30 woning (128m2) die afgelopen winter alleen hr++ en dakisolatie had, waarbij op defrosts na alles door de PompAO is gedaan.. Als je systeeminhoud voldoende is, zal er überhaupt geen signaal worden gestuurd.

[Voor 27% gewijzigd door PVPaneel op 04-05-2023 16:22]

• harrr
PVPaneel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:07:
@harrr Dat laatste voor zover als ik weet. Het is een reverse cycle die onder de 18 graden cv water retour een signaal stuurt naar de cv bij het defrosten. Als die er niet is dan is dat het, geen verplichting. Ik verwacht voor all electric dat ze een kastje met driewegklep, backup heater en een sww buffer met spiraal gaan aanbieden, maar we gaan het zien..
Ik heb een jaren 30 woning (128m2) die afgelopen winter alleen hr++ en dakisolatie had, waarbij op defrosts na alles door de PompAO is gedaan..
Ik heb al een offerte staan voor een normale (goed geïsoleerde) boiler die ik dan wil opwarmen in de zomer met mijn zonne energie en in de winter en op slechte dagen op het net kan verwarmen.

Vandaar dat ik dan enkel nog gas nodig heb voor de DeWarmte, zou ideaal zijn als dat niet meer hoeft. Ik dacht anders nog aan een goedkope elektrische CV i.p.v. gas ketel om het op te lossen.

• paQ
  • Nu online
harrr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:22:
[...]

Ik heb al een offerte staan voor een normale (goed geïsoleerde) boiler die ik dan wil opwarmen in de zomer met mijn zonne energie en in de winter, maar op het net zal verwarmen.

Vandaar dat ik dan enkel nog gas nodig heb voor de DeWarmte, zou ideaal zijn als dat niet meer hoeft. Ik dacht anders nog aan een goedkope electrische CV i.p.v. gas ketel om het op te lossen.
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? De opties die je onderzoekt komen steeds op onzekere factoren uit en/of het nog steeds nodig hebben van gas.
Dan zit je nog steeds met een CV ketel, en DUS een gasaansluiting.

m.i. (maar dat ben ik) ben je beter af met een wp en een losse wpb. Dan ben je toch in 1 klap van al het gedoe af? Dan moet je alleen nog op zoek naar een juist bemeten wp die gewoon start bij 16 graden ofzo, dan is er niks aan de hand :)

• harrr
paQ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? De opties die je onderzoekt komen steeds op onzekere factoren uit en/of het nog steeds nodig hebben van gas.
Dan zit je nog steeds met een CV ketel, en DUS een gasaansluiting.

m.i. (maar dat ben ik) ben je beter af met een wp en een losse wpb. Dan ben je toch in 1 klap van al het gedoe af? Dan moet je alleen nog op zoek naar een juist bemeten wp die gewoon start bij 16 graden ofzo, dan is er niks aan de hand :)
Met ene losse WPB zit ik vast aan een extra buiten unit en daar is geen ruimte voor. Een COP1 (ja ik weet het das niet efficient) heb ik genoeg aan een WP unit buiten en een buffervat binnen.

Met een elektrische CV heb je voor zover ik weet geen gas nodig. :P Deze dus de defrost onder de 18 graden laten doen voor DeWarmte WP.

[Voor 3% gewijzigd door harrr op 04-05-2023 16:31]

• golfgti5
DeWarmte zegt dat ik 850-950 m³ gas kan besparen op een verbruik van 1200 m³, dat lijkt mij wel heel veel.
En stroom verbruik neemt 1600-2000kwh toe, ook dat lijkt mij laaag.
Graag jullie visie of dit mogelijk is

• paQ
  • Nu online
harrr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:31:
[...]

Met ene losse WPB zit ik vast aan een extra buiten unit en daar is geen ruimte voor. Een COP1 (ja ik weet het das niet efficient) heb ik genoeg aan een WP unit buiten en een buffervat binnen.
Als je plek hebt voor een buffervat, heb je ook plek voor een wpb.
Die zijn er gewoon in allerlei maten en met de 'warmtepomp' al bovenop de ketel. (dus geen split)
https://atlanticclimate.n...1IqsMWsIc9dkaAnHVEALw_wcB
Met een elektrische CV heb je voor zover ik weet geen gas nodig. :P Deze dus de defrost onder de 18 graden laten doen voor DeWarmte WP.
maar wel weer een extra aan te schaffen apparaat
(Een defrost is trouwens wat anders dan het opstarten met water van 16 graden)

[Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-05-2023 16:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
golfgti5 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:34:
DeWarmte zegt dat ik 850-950 m³ gas kan besparen op een verbruik van 1200 m³, dat lijkt mij wel heel veel.
zou goed kunnen toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harrr
golfgti5 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:34:
Quatt zij bij ons 700 m2 besparing op 1000m2 verbruik en 1200 kWh extra stroom. Als ik naar de vermogens en COP van beide lijkt lijkt het me niet onmogelijk.

• harrr
[quote]paQ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:34:
[...]

Die zijn er gewoon in allerlei maten en met de 'warmtepomp' al bovenop de ketel. (dus geen split)

[...]

Dan heb ik een lawaaierig apparaat in mijn kantoorruimte (waar nu de CV ook staat). Niet echt wenselijk dus. Vandaar een normale boiler...

• paQ
  • Nu online
harrr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Quatt zij bij ons 700 m2 besparing op 1000m2 verbruik en 1200 kWh extra stroom. Als ik naar de vermogens en COP van beide lijkt lijkt het me niet onmogelijk.
SCOP 4,6
Als het koud is stook je gas, dus wordt blijft de SCOP ook wat hoger. (vals spelen ;) )
in andere woorden: Als de COP ruk wordt vanwege de kou of omstandigheden, gaat de CV ketel weer gewoon aan.

• harrr
paQ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:34:

maar wel weer een extra aan te schaffen apparaat
(Een defrost is trouwens wat anders dan het opstarten met water van 16 graden)
Maar DeWarmte zelf zou in de toekomst toch ook een extra apparaat leveren om all electric te kunnen of begrijp ik dat verkeerd.

• paQ
  • Nu online
harrr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:44:
[quote]paQ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:34:
[...]

[...]

Dan heb ik een lawaaierig apparaat in mijn kantoorruimte (waar nu de CV ook staat). Niet echt wenselijk dus. Vandaar een normale boiler...
Dan laat je hem draaien als je daar niet zit :) (kun je gewoon zelf instellen op de controller)
En ook zo'n WPB kan gewoon COP1 (en dus stil) stoken hoor ;)

• paQ
  • Nu online
harrr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:46:
[...]

Maar DeWarmte zelf zou in de toekomst toch ook een extra apparaat leveren om all electric te kunnen of begrijp ik dat verkeerd.
net als Quatt
Alleen weet niemand wat dat dan is, wat het gaat kosten, wanneer ook vooral, enz
Bovendien maak je je dan geheel afhankelijk van hun keuze, systeem, wachttijd, app, samenwerking, etc

Ik gok op een doorstroomverwarmertje als backup heater voor defrosts en opstart, en een buffervat met wisselaar met ook daar een heater (1800W?) in? (En in geval van Quatt een extra unit erbij)

En even worst case dan:
het is koud, dus de wp staat flink te draaien, maar er moet nodig SWW gemaakt worden, dus schakelt hij over op de spiraal in je vat, is dan uren bezig met het water op temperatuur brengen, in de tussentijd staat je CV uit (want het ding is met SWW bezig)
Hoeft niet, want er is altijd nog de COP1 backup.

Maar waarom zou je jezelf in die situatie gaan brengen? dat is meer de vraag die ik me zou stellen.

• golfgti5
Moet Dewarmte WP op een aparte groep worden aangesloten (de Quatt hoeft dat niet), anders zou dat een probleem kunnen zijn voor mij, geen idee hoe ik een extra groep in de cv ruimte kan krijgen

• MacD007
  • Laatst online: 11:45
harrr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:30:
Weet iemand al of DeWarmte full electric kan? In de toekomst zeggen ze, maar heeft dat net als bij Quatt te maken met dat de onder 18 graden water een CV willen of omdat ze het niet durven te garanderen i.c.m. slecht geïsoleerde huizen? Of bijv. omdat ze nog geen SWW hebben?

Ik heb namelijk een oud (1964) maar top (na)geïsoleerd huis (schuimbeton, dak en gevel isolatie i.c.m. HR++ glas) en denk dat ik met 6.4 KW zonder CV mijn huis makkelijk warm krijg.
ik zou voor de SWW gewoon een voor jou gewenste capaciteit WarmtePompBoiler gaan zoeken, dan kun je de capaciteit van DeWarmte prima gebruiken voor de verwarming. Reken voor een losse WPB ergens rond de € 2.000 euro. Hier op tweakers heb je daar verschillende fora's voor, zou daar eens naar kijken, vermeodelijk ben je onder de streep dan goedkoper uit. (meer keuze en exact wat jij nodig hebt) + doorstroomverwarmertje als backup heater om de warmtepomp op gang te helpen als het CV water te laag is.

[Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 04-05-2023 17:13]

• harrr
MacD007 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:11:
[...]

ik zou voor de SWW gewoon een voor jou gewenste capaciteit WarmtePompBoiler gaan zoeken, dan kun je de capaciteit van DeWarmte prima gebruiken voor de verwarming. Reken voor een losse WPB ergens rond de € 2.000 euro. Hier op tweakers heb je daar verschillende fora's voor, zou daar eens naar kijken, vermeodelijk ben je onder de streep dan goedkoper uit. (meer keuze en exact wat jij nodig hebt) + doorstroomverwarmertje als backup heater om de warmtepomp op gang te helpen als het CV water te laag is.
Heb enkel al een offerte voor een normale boiler getekend. Maar misschien wil de installateur er wel vanaf als ik bij hem een WPB af neem. Het moet echter ook nog in een kleine kast passen bij de CV. Een boiler pastte daar net (en niet elk type).

Idee om zo'n doorstroom verwarmer aan te schaffen en direct door DeWarmte monteur te laten monteren op de leiding voor hij de WP op de leiding aansluit? Stroom groep kan ik wel regelen of anders bij de boiler op.

Neem aan dat zo'n ding moet verwarmen bij minder dan 18 graden warmte en dat dat te realiseren is met een sensor op de leiding die een stekker kan in en uit schakelen. Ze gebruiken dat ook voor vloerverwarming pompen. Of zijn er makkelijkere oplossingen?

• MacD007
golfgti5 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:01:
Moet Dewarmte WP op een aparte groep worden aangesloten (de Quatt hoeft dat niet), anders zou dat een probleem kunnen zijn voor mij, geen idee hoe ik een extra groep in de cv ruimte kan krijgen
2 opties; graven of trekken, zou ik zeggen. 8)7

beetje afhankelijk wat op de groep die wilt gebruiken aan verbruikers hebt aangesloten. uitgaand van een groep die 16A is afgezekerd mag deze eigenlijk niet meer dan 4A gaan trekken (ga altijd van max vermogen uit, dus een CV zou kunnen (of dat slim is is een hele andere diskussie, ik zelf denk van niet (storing op die groep betekend namelijk een koud huis (in de winter)).
tip kijk op de typeplaatjes, daar staat altijd het vermogen op; tel deze bijelkaar op; max dus 920W aan andere gebruikers.

plattegrond van je huis zou je vraag wat makkelijker te beantwoorden zijn, waar zit je meterkast, mogelijk dat je zelf als deze ruimte aan een buitenmuur grenst, de kabel buitenom te laten lopen richting warmtepomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harrr
golfgti5 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:01:
Toevallig ook geen groep van de zonnepanelen vlak bij? Dan kun je nog een PV verdeler plaatsen en heb je ook aparte groep.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:12
Hier dan een bijdrage van een nieuwe Pomp AO gebruiker. Op 7/12/22 aangemeld, vandaag 5/5/23 geïnstalleerd. Installatie had al in februari gekund, maar uiteindelijk is vanwege verplaatsing van de digitale schouw naar maart de plaatsing vandaag gebeurd. Tijdspad is dus niet representatief. De intake verliep rommelig omdat alle gegevens en foto's welke waren geupload via de website niet voorhanden bleken. We moesten alle gegevens opnieuw aanleveren, mijn vertrouwen in het geheel kreeg hier wel een deuk. Uiteindelijk is dit wel helemaal goed gemaakt door een vlekkeloos installatieproces.
Plek van installatie: vrijstaand huis uit 1964, nageisoleerd met nieuwe gevel en HR+++ glas, 1000m3 inhoud, te verwarmen oppervlakte 130 m2 met vv, 1 airco en 2 standaard radiatoren, nog gas CV aanwezig. 70 m2 (slaap- en badkamers) wordt verwarmd met electrische vv en 2 aircos.
Gasverbruik voorheen 3500m3/jaar, na aanbrengen isolatie 1100m3, electra 5000 kWh/jaar uit net en 3000 kWh van zonnepanelen (nog zonder warmtepomp ). Productie zonnepanelen 12 MWh /jaar, dus 9 MWh gaat terug het net in. Plan is CV te laten hangen in hybride configuratie, wel met (nog uit te voeren) een eboiler van 80l als voorverwarmer voor SWW uit CV. Eboiler krijgt alleen stroom vanuit zonnepanelen, met de CV als naverwarming. Weet iemand of het mogelijk is deze boiler (met extra spiraal) als buffervat in te zetten? Thermostaat is een Netatmo aan/uit geworden mede op basis eerdere ervaringen en info op dit forum. Verdere aansturing via Homewizard en HASS. Vanavond meer info en foto's van de installatie!

[Voor 3% gewijzigd door stpieter op 05-05-2023 15:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stpieter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stpieter

[Voor 50% gewijzigd door stpieter op 05-05-2023 15:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• harrr
Ik heb vandaag een installatiegesprek gehad. Ik vond het gesprek met Quatt goed, maar dit gesprek was net iets beter. Er werd door de adviseur (zoals verwacht) beter meegedacht over (on)mogelijkheden.

Positief:

- Waar Quatt niet door de goot wil, wil DeWarmte dit wel, uiteraard als ik zelf een doorvoer laat maken. Echter moet ik ook de doorvoer door het pannendak zelf maken. Dit wou Quatt dan weer wel doen. Dit lijkt me toch wel iets standaards.
- Meer vermogen dan de Quatt.
- Gratis functies in de webapp (al moeten die nog beschikbaar komen) waar Quatt wil dat je hier een betaald abonnement voor afneemt (silent mode zelf aan en uit zetten).
- Plaatsen kan al eind mei.

Negatief:

- Webapp maar geen mobiele app.
- Koel functie kost 750 euro extra, is gewoon een software dingetje, maar kost toch behoorlijk meer. Koelen kan dan enkel met VVW en ze kunnen hiermee de temperatuur 5 graden doen dalen.
- All Ellectric gaat werken met een buffervat, geen bijverwarmer. Daar moet je wel plek voor hebben, anders kun je met de Pomp AO niet van het gas af. Het zou wel een klein vat worden (50 L).
- Quatt rekende voor mij geen extra kosten voor het werken en tillen avn de Quatt onze aanbouw op. Dit kost bij DeWarmte 500 euro extra, ze tillen dan de Pomp met een lift naar boven. Bij mij bleek ook de buiten poort niet breed genoeg (minimaal 120 cm) en daardoor hebben ze een kraan nodig om de Pomp AO op onze aanbouw te plaatsen. Wel goede service: ze willen dit doen voor 500 euro omdat ze eerst zeiden dat een lift moest gaan werken.

Zo, deze nieuwe informatie is vast ook interessant voor anderen. Je weet dan dat je rekening moet houden met behoorlijke extra kosten ten opzichte van een Quatt.

Al met al denken ze ook 2 dagen bezig te zijn en dan maak ik alle dak doorvoeren zelf. Dus het gaat dan om 2 dagen werk voor het plaatsen van de Pomp AO met een kraan aansluiten van de leidingen, installeren van de communicatie module (3 cm dik en zo groot als een A4tje) en het in bedrijf stellen.

Of we hem nemen weten we nog niet. Ik ga overleggen met de persoon met de broek aan in huis: mijn vrouw. >:)

[Voor 3% gewijzigd door harrr op 05-05-2023 14:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ldegroot89
harrr schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:53:
- Gratis functies in de webapp (al moeten die nog beschikbaar komen) waar Quatt wil dat je hier een betaald abonnement voor afneemt (silent mode zelf aan en uit zetten).
Even nuanceren, voor Quatt is het nog totaal niet duidelijk wat er in een eventueel betaald abonnement zou zitten. Enige waar over gesproken is, is het aanpassen/customizen(!) van de standaard silent mode tijden (met standaard 19.00 tot 07.00), wel het aan/uit kunnen zetten. Deze standaard tijden komen namelijk overeen met vanuit overheid opgelegde geluidsnormen.
- All Ellectric gaat werken met een buffervat, geen bijverwarmer. Daar moet je wel plek voor hebben, anders kun je met de Pomp AO niet van het gas af. Het zou wel een klein vat worden (50 L).
Dit zou dan "all-electric" voor alleen verwarming zijn, waarbij buffervat zorgt voor voldoende defrost energie zodat CV ketel daarvoor niet hoeft bij te springen.
een "50L buffervat" heeft namelijk niks te maken met warm water / douchen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:38
Hier mijn digitale schouwing gehad. Heb een vrijstaand huis uit '52(147m2, 500m3), matig geïsoleerd maar daar komt als het goed is deze zomer verandering in. Dan heb ik overal HR++ glas, spouwmuur geïsoleerd, dakisolatie en schuimbeton in de kruipruimte.

Ik heb zelf Tado hangen en dit werd door hun aangeraden als 1 van de 2 thermostaten die zij zelf plaatsen. Enkel als ik als ik alles dicht knijp en kleine ruimtes ging verwarmen zou dit voor pendelen kunnen gaan zorgen. Ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk zo is of dat ik toch naar een andere thermostaat over moet stappen.

Anyway, de schouwing ging erg vlot en het huis is volgens hun geschikt. Mijn CV hangt in de garage en het is eenvoudig om aan de buitenmuur daar de WP te plaatsen. Ik moest zelf wel nog even zorgen voor een vrije groep. Ze hebben komende donderdag al tijd voor de plaatsing, dus dat gaat allemaal erg snel!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harrr
ldegroot89 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:33:

Dit zou dan "all-electric" voor alleen verwarming zijn, waarbij buffervat zorgt voor voldoende defrost energie zodat CV ketel daarvoor niet hoeft bij te springen.
Klopt hoor. Ze raden natuurlijk hun HeatCycle aan voor SWW, welke ik niet zou aanraden. Liever een normale boiler of WPB (indien er ruimte voor is).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
jnicolaes schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:20:
Hier mijn digitale schouwing gehad. Heb een vrijstaand huis uit '52(147m2, 500m3), matig geïsoleerd maar daar komt als het goed is deze zomer verandering in. Dan heb ik overal HR++ glas, spouwmuur geïsoleerd, dakisolatie en schuimbeton in de kruipruimte.

Ik heb zelf Tado hangen en dit werd door hun aangeraden als 1 van de 2 thermostaten die zij zelf plaatsen. Enkel als ik als ik alles dicht knijp en kleine ruimtes ging verwarmen zou dit voor pendelen kunnen gaan zorgen. Ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk zo is of dat ik toch naar een andere thermostaat over moet stappen.

Anyway, de schouwing ging erg vlot en het huis is volgens hun geschikt. Mijn CV hangt in de garage en het is eenvoudig om aan de buitenmuur daar de WP te plaatsen. Ik moest zelf wel nog even zorgen voor een vrije groep. Ze hebben komende donderdag al tijd voor de plaatsing, dus dat gaat allemaal erg snel!
als ze nu zo snel al ruimte hebben zou bij mij de alarmbellen gaan rinkelen, zeker in deze tijd waar je normaal maanden zoniet jaren op warmtepompen moet gaan wachten (geen voorraad, geen mensen noem het maar op welke argumenten je krijgt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:31

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:55:
[...]

als ze nu zo snel al ruimte hebben zou bij mij de alarmbellen gaan rinkelen, zeker in deze tijd waar je normaal maanden zoniet jaren op warmtepompen moet gaan wachten (geen voorraad, geen mensen noem het maar op welke argumenten je krijgt).
Tja de onderbuik is soms een goede raadgever en soms niet.

Ze hebben wellicht een beperkte backlog maar het is ook een nieuw bedrijf met een nieuw product.
Het is niet zo onwaarschijnlijk laag geprijsd als de Quatt (die in die zin zich ook nog onbetrouwbaar opstelde door tussendoor de prijs behoorlijk te verhogen voor bestaande preorders) en advertenties zie ik ook beperkt.

Strategie was in het begin rustig en beheersbaar opschalen. Dat lijkt vooralsnog zo te zijn.
_____

On another note, mijn ouders hadden de pomp als 1 van de eerste units. Het blijkt dat de front cover ook nog een eerdere versie was zonder rooster erachter.

De nieuwe heeft dat wel, dat is een stuk veiliger voor kinderen en dieren. Daarom hebben we gevraagd of ze daar wat aan konden doen.
Afgelopen week heeft de warmte deze netjes (onder 'garantie') vervangen.

[Voor 48% gewijzigd door RobertowNL op 05-05-2023 18:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
RobertowNL schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:14:
[...]

Tja de onderbuik is soms een goede raadgever en soms niet.

Ze hebben wellicht een beperkte backlog maar het is ook een nieuw bedrijf met een nieuw product.
Het is niet zo onwaarschijnlijk laag geprijsd als de Quatt (die in die zin zich ook nog onbetrouwbaar opstelde door tussendoor de prijs behoorlijk te verhogen voor bestaande preorders) en advertenties zie ik ook beperkt.

Strategie was in het begin rustig en beheersbaar opschalen. Dat lijkt vooralsnog zo te zijn.
_____

On another note, mijn ouders hadden de pomp als 1 van de eerste units. Het blijkt dat de front cover ook nog een eerdere versie was zonder rooster erachter.

De nieuwe heeft dat wel, dat is een stuk veiliger voor kinderen en dieren. Daarom hebben we gevraagd of ze daar wat aan konden doen.
Afgelopen week heeft de warmte deze netjes (onder 'garantie') vervangen.
Dat laatste is dan weer een pluspunt, en nogmaals het is maar een gevoel, ik kan er dus ook helemaal mis hebben. Ik zelf heb niets voor niets dit forum geopend en was in het begin ook reuze een fan van hun. Alleen is dat mede door de onwil van DeWarmte zelf door dat zij op normale vragen die je bij een warmtepomp kunt verwachten gewoon onvoldoende antwoorden gaven en nog steeds geven.
Met de nieuwe geluidswaarden krijg ik hun warmtepomp gewoon niet geplaatst op die plaats waar ik dat zou willen. Dat is dus wel een punt. Ook het verhaal om het vermogen en het gedoe met de subsidie was niet bepaald bevoordelijk, echter wens ik hun nog steeds het allerbeste toe. O-)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• stpieter
Installatie is vandaag, in een dag gelukt. Het was vandaag alleen niet echt een dag om proef te draaien met de warmtepomp AO. Te warm, dan maar de thermostaat naar 28 gr. Wat als eerste opvalt: de wp slaat niet meteen aan als de thermostaat omhoog geregeld wordt, het duurt zeker 5 min. Waarschijnlijk een anti-pendel instelling, want ook bij terugstellen van de thermostaat duurt het best wel een poos voor dat de pomp afslaat. Wat verder opvalt: de wp is stil. Zo stil dat ik eerst dacht dat ie niet goed werkte. Maar hij werkte prima: in een mum van tijd zat de aanvoer op 23.5 bij een retour temp van 19, en na 20 min was dat 25 resp. 20.5 gr. Op de eerste foto de pomp, hij is echt groot! Op de tweede foto de aansluiting van de wp leidingen (26mm) op aanvoer en retour van de CV (22mm). Zoals gezegd, zeer tevreden hier.

[Voor 19% gewijzigd door stpieter op 05-05-2023 23:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
stpieter schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:58:
Installatie is vandaag, in een dag gelukt. Het was vandaag alleen niet echt een dag om proef te draaien met de warmtepomp AO. Te warm, dan maar de thermostaat naar 28 gr. Wat als eerste opvalt: de wp slaat niet meteen aan als de thermostaat omhoog geregeld wordt, het duurt zeker 5 min. Waarschijnlijk een anti-pendel instelling, want ook bij terugstellen van de thermostaat duurt het best wel een poos voor dat de pomp afslaat. Wat verder opvalt: de wp is stil. Zo stil dat ik eerst dacht dat ie niet goed werkte. Maar hij werkte prima: in een mum van tijd zat de aanvoer op 23.5 bij een retour temp van 19, en na 20 min was dat 25 resp. 20.5 gr. Op de eerste foto de pomp, hij is echt groot! Op de tweede foto de aansluiting van de wp leidingen (26mm) op aanvoer en retour van de CV (22mm). Zoals gezegd, zeer tevreden hier.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel netjes!
Ik heb maandag onze digitale schouw.
Staat de pomp bij jou boven of op de begane grond?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stpieter
golfgti5 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Heel netjes!
Ik heb maandag onze digitale schouw.
Staat de pomp bij jou boven of op de begane grond?
Is split level woning, pomp staat op BG ongeveer 5 meter van aansluiting op CV, in totaal 8 meter leiding welke netjes is geïsoleerd en in buitendeel in zwarte koof is weggewerkt zonder meerkosten.
Op de foto is laatste deel koof voor wp zichtbaar met werkschakelaar.

[Voor 4% gewijzigd door stpieter op 06-05-2023 13:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bommer
MacD007 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Dat laatste is dan weer een pluspunt, en nogmaals het is maar een gevoel, ik kan er dus ook helemaal mis hebben. Ik zelf heb niets voor niets dit forum geopend en was in het begin ook reuze een fan van hun. Alleen is dat mede door de onwil van DeWarmte zelf door dat zij op normale vragen die je bij een warmtepomp kunt verwachten gewoon onvoldoende antwoorden gaven en nog steeds geven.
Met de nieuwe geluidswaarden krijg ik hun warmtepomp gewoon niet geplaatst op die plaats waar ik dat zou willen. Dat is dus wel een punt. Ook het verhaal om het vermogen en het gedoe met de subsidie was niet bepaald bevoordelijk, echter wens ik hun nog steeds het allerbeste toe. O-)
Ik heb 3 weken geleden een mail gestuurd met een hoop vragen (tja, ik ben meet en regel technicus)
nog steeds geen antwoord, dus op de afdeling verkoop hebben ze het kennelijk niet rustig.
of idd niet voldoende kennis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
bommer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:39:
[...]

Ik heb 3 weken geleden een mail gestuurd met een hoop vragen (tja, ik ben meet en regel technicus)
nog steeds geen antwoord, dus op de afdeling verkoop hebben ze het kennelijk niet rustig.
of idd niet voldoende kennis
Mail naar DeWarmte?
Ik heb ze de laatste 2 weken bijna dagelijks gemaild en altijd binnen een paar uur mail terug gehad, helemaal super

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bommer
golfgti5 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:21:
[...]

Mail naar DeWarmte?
Ik heb ze de laatste 2 weken bijna dagelijks gemaild en altijd binnen een paar uur mail terug gehad, helemaal super
Het zal wel aan de vragen en opmerkingen liggen, denk ik.
als ik zo de laatste foto bekijk, vraag ik mijn af waarom zit er geen buis om de kabel naar de werkschakelaar.
of op zijn minst een paar beugels (dat is gewoon regelgeving).

Snap ook nog steeds niet waarom je een warmte meter buiten achter de pomp moffelt, die dingen zijn niet IP67!

[Voor 33% gewijzigd door bommer op 06-05-2023 21:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
bommer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:26:
[...]

Het zal wel aan de vragen liggen, denk ik
Geloof me, ik heb het ze ook erg lastig gemaakt.
Welk mailadres gebruik jij?
Ik gebruik sales@dewarmte.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bommer
Klopt, dat heb ik ook gebruikt. t.a.v Erik van Lent. die reageerde op een eerder mail van 2 maanden daarvoor.

Ik heb de volgende mail gestuurd:
Beste de Warmte,

Wij hebben interesse in zowel de Heatcycle als de PompAO.
Echter heb ik nog vele vragen/opmerkingen/zorgen waar ik graag een antwoord op zou willen hebben, voordat ik besluit of wij een aanvraag te doen.
Antwoorden op deze vragen kan ik niet vinden op jullie eigen site en blijven ook onbeantwoord op het tweakers forum.

Ik ben zelf werkzaam als meet en regel technicus en begrijp dat het misschien veel en/of lastige vragen zijn, maar wil graag vooraf duidelijk hebben wat er eventueel geïnstalleerd gaat worden en wat daarvan de mogelijkheden en/of beperkingen zijn. Het gaat toch om een investering van ongeveer €15000,-
(edit: dit is zonder subsidie)

Wensen:
• Een netjes aangelegde en goed in geregelde installatie, voor nu en in de toekomst.
Helaas heb ik foto's gezien van losse kabels, warmte meters die achter een pomp gepropt zijn (Warmte
meters zijn niet waterdicht!)
Dit komt de netheid, betrouwbaarheid en storingvrije werking niet ten goede!
• Ons gas verbruik is dus danig laag (800m3) dat alleen een all-electric oplossingen in aanmerking komt.

Vragen Heatcycle:
• Waar kan ik de technische gegevens van de Heatcycle vinden?
• Wat is het vermogen van de Heatcycle in KW?
Evt. in grafiek met vermogen bij aanvoer temperatuur.
• Wat is het elektrisch vermogen en verbruik?
• Wat is de COP van de Heatcycle? (zie nu net dat het aangepast is op de site COP 3-4)
• Wat is de oplaad tijd van het boilervat? (150ltr, 200ltr en 300ltr)
Ik zou een groter vat willen. (200ltr of 300ltr) wat zijn de extra kosten
• Wat zijn de extra kosten voor all-electric Heatcycle.
• Wat is de temperatuur van het boiler water zonder elektrisch element?
• Hoeveel afval water is er nodig, nu zijn wij een gezin van 5, waar regelmatig de vaatwasser en
wasmachine draait. Maar verwacht dat de samenstelling over 3-5 jaar veranderd is.
Heb ik dan nog voldoende afvalwater (bij 2 personen) om te voorzien in warmtapwater (150ltr/200ltr
/300ltr) en evt. assistentie van de Heatcycle bij verwarmen.
• Is er een monitoring platform/API voor de Heatcycle.
Via Modbus of Bacnet zou ideaal zijn.
• Volgens nieuwe regelgeving van de NEN 1006 dient de temperatuur van het tapwater in het hele
systeem 60C te bedragen, Kan de Heatcycle
deze temperaturen zonder elektrisch element leveren?

Vragen PompAO:
• Wat is het koelvermogen in KW?
• Wat is de COP bij koelen?
• Microbellen ontluchter plaatsen.
• Magneet filter plaatsen.
• wij maken gebruik van na-regelingen, om pendelen te voorkomen kan er het best een buffervat
geplaatst worden van 200ltr. Aan de afgaande zijde, dient er voor de vloerwarming een modulerende
circulatie pomp te komen. Met een ingang potentiaal vrij contact om de pomp uit te zetten.
dit contact word aangeleverd.
• Hoeveel ruimte is er nodig rond om de warmtepomp? (links, rechts, achter. Voorzijde is er vrije ruimte)
• Wat is de geluidsdruk op 3m afstand in dB(A)
50dB op 1m is een leuke term, maar zegt niet zoveel. Het gaat om de geluidsdruk op de erfgrens.
• Zit er ook een nachtmodus op?
• Ontkoppeld de installateur ook de CV-ketel
• Wordt de vloerverwarming ook waterzijdig ingeregeld? Bij installatie in de zomer gaat dit lastig
Hoe kan dit worden opgepakt en evt. in de winter gedaan worden.

• Ik wil graag een comfopost van Zehnder op mijn WTW en PompAO aansluiten voor top
koeling,verwarming en ontvochtiging.
Deze installatie neem ik zelf op mij. Alleen graag op de plaats van de CV ketel op de aanvoer en retour
een kraan zetten, zodat ik hierop kan aansluiten.

Zorgen Algemeen:
• Ik zie dat er gebruik gemaakt wordt van Raspberry Pi's, de SD kaarten willen daarvan nog wel eens
crashen. Welke garantie geven jullie daarop?
• Heb foto's gezien waarbij de raspberry pi's in 3D geprinte kastjes gepropt zijn, zonder deugdelijke kabel
invoeren en trekontlastingen.
Voedingen welke niet netjes op een dinrail zit, maar zijwaarts in het kastje is geprakt.
dit kan echt veel beter!
• De toegang op afstand en monitoring hoe is dat geregeld? Cloud/Lokaal/VPN
Het liefst zie ik toegang alleen via VPN en de data webapp ect alleen lokaal toegankelijk.
Het zou wel heel beroerd zijn als er door kwaadwillige software op de PI's geïnstalleerd wordt door
hacking en hier vervolgens
aanvallen ect worden uitgevoerd op interne netwerk of externe servers/toepassingen aangevallen
worden.
Aanvullende informatie:
• Waterverbruik 5 volwassenen 175m3 per jaar.
• Gasverbruik 800m3, waarvan ongeveer 220m3 voor warmtapwater.
• Woning uit 11-2019 (vergunning aanvraag is van voor 1-6-2018, subsidie is dus geen probleem)
• Benodigd vermogen verwarmen 35w/pm2 x 140m2 = 4,9KW. PompAO zou in zijn eentje instaat moeten
zijn all-electric te verwarmen. met de Heatcycle als extra back-up.

De afvoer van de keuken zal moeten worden omgelegd, zodat ook het water van de vaatwasser gebruikt kan worden.
Omleggen van leidingen, leggen van leidingen boren van gaten kan zelf verzorgd worden.
Echter aansluiten/aanpassen kan pas op moment aansluiten warmetontvanger.

Graag zou ik ook een transparant overzicht hebben van de kosten, op de site spreken jullie alleen van kosten na aftrek subsidie.
• Wat zijn de kosten van:
o PompAO inc. koelmodule
o Heatcycle all-electric
o Groter boilervat
o Buffervat 200ltr
o Modulerende transportpomp.

Ik zie graag jullie antwoorden tegemoet.
Deze mail heb ik op 3-4-2023 gestuurd, maar tot op heden dus nog geen antwoord op ontvangen.
Als ik zo al jullie installatie foto's bekijk, heb ik nog al wat moeite met de afwerking door de heren monteurs.

Als ik zo mijn project oplever, dan ben ik bang dat het laatste project is geweest.
En als we de subsidie even niet mee rekenen kan ik voor die 15000, ook van een A-merk een installatie laten installeren. Alleen vind ik het idee van Riothermie erg interessant en zijn er nagenoeg geen bedrijven die dat in de particulieren markt doen.

En waarom niet gewoon een installatie via mijn werkgever zou je zeggen, helaas zijn dat pompen zijn van 100KW+ dan is een elektrische CV goedkoper ingebruik ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
golfgti5 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:29:
[...]

Geloof me, ik heb het ze ook erg lastig gemaakt.
Welk mailadres gebruik jij?
Ik gebruik sales@dewarmte.nl
Sorry, is eigenlijk een reactie op de mail van bommer
De warmtemeter heeft ip65, dat is dus net aan, als ik dan echter de aansluitingen zie heb ik mijn twijfels of de ip65 wel gehaald word. Ik geef je gelijk dat ook de plaats een heel vreemde locatie is, binnen zou eigenlijk een veel logischer plek zijn. Als dan echter weer kijk naar de vele kabels heb ik eerder het idee dat ze deze eigenlijk in de warmtepomp vergeten zijn en dus achteraf maar even aan de buitenkant van de kast geplaatst hebben. Gezien de locatie is het aflezen van het scherm ook niet van belang omdat dat op deze plek niet mogelijk is tijdens het gebruik.
Een ander punt wat je in je vragen hebt geplaatst was het rasp.pi issue, zeker het probleem met de sd kaarten, bij een normaal gebruik van de pi is dat geen probleem, echter in een dergelijke situatie had ik een toepassing van een kleine ssd, die nu ook mogelijk is als opstart, een stuk bedrijfszeker zou zijn, gezien de lage meerprijs tov het totale prijs van de warmtepomp is dat denk ik een no bainer.
Je opmerking mbt de geluiddruk (op 3 meter) is helaas niet helemaal juist, om op je erfgrens de geluidsdruk te kunnen bepalen (berekenen) is dus niet de geluidsdruk van belang maar het geluidsvermogen. Helaas heb je hier eigenlijk 2 mogelijke waarden, de ErP geluidsvermogen die dus ook op de ErP (energie) label staat, deze komt uit de Ecodesign EU wetgeving en de waarde geluidsvermogen op vol vermogen en nachtmodus die in NL per 1-4-2021 verplicht is. De laatste twee zijn dus hoger en die heb je dus ook nodig om via het overheidstool (=berekening) de geluidsbelasting op de erfgrens te bepalen. De waarden zijn nu eindelijk bekend, heeft behoorlijk lang geduurd, en zijn helaas ook een stuk hoger dan de door hun gepubliceerde oude waarden zijnde 58/55 dB (vol/nacht).
De enige andere methode is om achteraf dit te gaan meten, gezien de eisen die aan deze meting worden gesteld gaat dit echt behoorlijk duur worden ( gecertificeerde meting dag/nacht, denk hierbij aan 1.500-2.500 en meer (€)). De keuze is dus of bereken via de aangegeven tool (je kunt dus ook geen andere software hiervoor gebruiken) of meten.
De vraag hoe het geluid ervaren wordt is heel lastig te beantwoorden, geluid wordt heel persoonlijk ervaren, zowel door de toon als geluidssterkte, hier op div forums ontstaan helaas altijd hele discussies.
Het vervelende daarbij is dat wettelijk het gewoon heel duidelijk gesteld is, op de erfgrens mag de waarde niet hoger zijn dan 45 (dag) en 40 (nacht) dB geluidsdruk. De wettelijke basis (bron) is dan weer het geluidsvermogen van de warmtepomp (deze waarde is dus niet afhankelijk van enige afstand maar een eigenschap van de pomp.)
Ik deel je mening over de algemeen mindere technische uitvoering van de diverse installaties die ik gezien heb, ik snap ook dat mensen met mogelijk minder ervaringen op dat gebied eerder tevreden zijn. Vanuit een professionele visie verwacht ik daar gewoon meer van.
Helaas heeft tot nu toe dewarmte mij niet weten te overtuigen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-06 16:52
bommer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:54:
Klopt, dat heb ik ook gebruikt. t.a.v Erik van Lent. die reageerde op een eerder mail van 2 maanden daarvoor.

Ik heb de volgende mail gestuurd:

[...]

Deze mail heb ik op 3-4-2023 gestuurd, maar tot op heden dus nog geen antwoord op ontvangen.
Als ik zo al jullie installatie foto's bekijk, heb ik nog al wat moeite met de afwerking door de heren monteurs.

Als ik zo mijn project oplever, dan ben ik bang dat het laatste project is geweest.
En als we de subsidie even niet mee rekenen kan ik voor die 15000, ook van een A-merk een installatie laten installeren. Alleen vind ik het idee van Riothermie erg interessant en zijn er nagenoeg geen bedrijven die dat in de particulieren markt doen.

En waarom niet gewoon een installatie via mijn werkgever zou je zeggen, helaas zijn dat pompen zijn van 100KW+ dan is een elektrische CV goedkoper ingebruik ;)
Misschien Offtopic maar waarom bestel je in jou geval niet gewoon zelf een warmtepomp van bijvoorbeeld panasonic, en een warmtepompboiler en plaats je dit zelf? Via een bedrijfje (misschien zelfs je werkgever), of bevriende zzper regel je een kleine in gebruiksstelling factuur en hiermee maak je aansprak op de subsidie. Zo heb ik eind vorig jaar zelf ook een wpb op onze zolder geplaatst, heb de subsidie daarvan op deze manier gewoon terug gehad.

Is in jou geval denk ik vele malen goedkoper en heb je alles precies zoals je wilt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
Iemand al ervaring met het geluid wat geproduceerd word?
Weet dat het lastig is, de pomp zal nu minder herrie maken als in de zomer.
De pomp word op een meter of 4 van de slaapkamer geplaatst, is deze dan ‘s-nachts als het stil is nog hoorbaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stpieter
bommer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:26:
[...]

Het zal wel aan de vragen en opmerkingen liggen, denk ik.
als ik zo de laatste foto bekijk, vraag ik mijn af waarom zit er geen buis om de kabel naar de werkschakelaar.
of op zijn minst een paar beugels (dat is gewoon regelgeving).

Snap ook nog steeds niet waarom je een warmte meter buiten achter de pomp moffelt, die dingen zijn niet IP67!
De kabels liggen daar 15 cm vrij, komend vanuit de zwarte koof en gaand naar de wp. Daar een buis om vragen? En beugels voor die 15 cm? Iets met zout en slakken? Maar goed als het moet doe ik dat zelf nog wel.
De warmtemeter is gekoppeld aan de app en op afstand afleesbaar. Verder doet de app nog niet veel trouwens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stpieter
golfgti5 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:42:
Iemand al ervaring met het geluid wat geproduceerd word?
Weet dat het lastig is, de pomp zal nu minder herrie maken als in de zomer.
De pomp word op een meter of 4 van de slaapkamer geplaatst, is deze dan ‘s-nachts als het stil is nog hoorbaar?
Pomp is echt stil. M.n. geen vervelende compressorbrom, het enige wat je hoort is de ventilator. Bij ons staat hij 5 meter van de slaapkamers; we zullen moet wachten tot een stille winternacht om het finale oordeel te vellen maar nu horen we niets. We hebben ook aircos en die maken beduidend meer geluid, binnen en buiten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
stpieter schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:09:
[...]

De kabels liggen daar 15 cm vrij, komend vanuit de zwarte koof en gaand naar de wp. Daar een buis om vragen? En beugels voor die 15 cm? Iets met zout en slakken? Maar goed als het moet doe ik dat zelf nog wel.
De warmtemeter is gekoppeld aan de app en op afstand afleesbaar. Verder doet de app nog niet veel trouwens.

[Afbeelding]
Thanks!!!

Wel jammer dat Dewarmte nog geen app heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bommer
@stpieter Als jij er geen problemen mee hebt, dan vooral ook zo laten zitten.
Voor mij is het een indicatie van het kwaliteit niveau.

En net als @MacD007 ben ik nog niet overtuigd. Als de warmte slim is lezen ze mee.
ze weten i.g.v. van het bestaan van dit forum af.

Ik heb al meer commentaar gegeven op de afwerking, dit zijn zaken die makkelijk op te lossen zijn
en een grote impact hebben op geleverde kwaliteit.
Ik heb er geen moeite mee als je dat zout op slakken leggen vind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:10
stpieter schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:43:
[...]

Pomp is echt stil. M.n. geen vervelende compressorbrom, het enige wat je hoort is de ventilator. Bij ons staat hij 5 meter van de slaapkamers; we zullen moet wachten tot een stille winternacht om het finale oordeel te vellen maar nu horen we niets. We hebben ook aircos en die maken beduidend meer geluid, binnen en buiten
Tja.. als een warmtepomp met dit weer hoorbaar zou zijn, zou dat weinig goeds betekenen. Nu is mijn Pana ook stil; want hij staat uit :*)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-06 21:38
@bommer ik denk dat al je vragen terecht zijn maar passen bij een custom installatie. Ik zie Quatt en PompAO als generieke oplossingen voor een snelle 'update' naar hybride waarbij het einddoel vaak all-electric of een andere bron zal worden (over 10+ jaar). Just my 2 cents

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-05 16:41
Vandaag de installatie, en gereed. Redelijk verlopen, aardige monteurs was even knoeien met de thermostaat maar ik heb dan ook geen standaard. Uiteindelijk opgelost.

[Voor 96% gewijzigd door nivekamoud op 08-05-2023 20:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
Ik heb vandaag een installatiegesprek gehad. Ik vond het gesprek met Quatt goed, maar dit gesprek was net iets beter. Er werd door de adviseur (zoals verwacht) beter meegedacht over (on)mogelijkheden.

Positief:

- Waar Quatt niet door de goot wil, wil DeWarmte dit wel, uiteraard als ik zelf een doorvoer laat maken. Echter moet ik ook de doorvoer door het pannendak zelf maken. Dit wou Quatt dan weer wel doen. Dit lijkt me toch wel iets standaards.
- Meer vermogen dan de Quatt.
- Plaatsen kan al eind mei.

Negatief:

- Webapp maar geen mobiele app.
- Koel functie kost 750 euro extra, is gewoon een software dingetje, maar kost toch behoorlijk meer. Koelen kan dan enkel met VVW en ze kunnen hiermee de temperatuur 5 graden doen dalen.
- Quatt rekende voor mij geen extra kosten voor het werken en tillen avn de Quatt onze aanbouw op. Dit kost bij DeWarmte 500 euro extra, ze tillen dan de Pomp met een lift naar boven. Bij mij bleek ook de buiten poort niet breed genoeg (minimaal 120 cm) en daardoor hebben ze een kraan nodig om de Pomp AO op onze aanbouw te plaatsen. Wel goede service: ze willen dit doen voor 500 euro omdat ze eerst zeiden dat een lift moest gaan werken.

Zo, deze nieuwe informatie is vast ook interessant voor anderen. Je weet dan dat je rekening moet houden met behoorlijke extra kosten ten opzichte van een Quatt.

Al met al denken ze ook 2 dagen bezig te zijn en dan maak ik alle dak doorvoeren zelf. Dus het gaat dan om 2 dagen werk voor het plaatsen van de Pomp AO met een kraan aansluiten van de leidingen, installeren van de communicatie module (3 cm dik en zo groot als een A4tje) en het in bedrijf stellen.

Of we hem nemen weten we nog niet. Ik ga overleggen met de persoon met de broek aan in huis: mijn vrouw. >:)
Hier ook vandaag ons video gesprek gehad, word een vrij basic installatie, heel makkekijk, dakje aanbouw op, gat in de gevel en zitten direct in de cv ruimte, enig nadeel, moet ook 500 euro extra betalen voor een liftje naar 2.30m hoog, vind ik nog vrij fors, ga daar even over nadenken.

Verder zou ik de verkeerde thermostaat hebben, ik heb een Evohome open therm, dat zijn de kosten niet maar loopt zo stiekumweg toch aardig op

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GijsZePa
ldegroot89 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:33:

Zat ik ook aan te denken. 50 liter jaag je er onder de douche binnen een paar minuten doorheen :)
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee