Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 55 ... 59 Laatste
Acties:

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:24
jevin20 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:05:
[...]

En is een defrost elke +- 75min dan normaal met buitentemperaturen zo tussen 0-2 graden?
Ja dat is wel normaal. Rond die temperatuur is de luchtvochtigheid ook erg hoog en zie je veel defrosts.
Onder de -2 worden de aantal defrosts naar mjin idee minder en bij hogere temperaturen vanzelfsprekend ook.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:02
Meer mensen de nieuwe feature al aangezet- en of gevonden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OniSTrHJNX1sugBYi66gHGFwWgY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f3LybSVykgoYiUi5y0FcVb9v.png?f=user_large

Ik kan hem nergens terugvinden in de app. Al een keer opnieuw gedownload, opnieuw ingelogd etc.

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:36
Benga1 schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:03:
Meer mensen de nieuwe feature al aangezet- en of gevonden?

[Afbeelding]

Ik kan hem nergens terugvinden in de app. Al een keer opnieuw gedownload, opnieuw ingelogd etc.
Pomp AO niet, Pomp T wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp0edk_LWBKx3zJlhnaQLtpYpfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dWlg5vwFweS3tvzGeJooEu2f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bge80y-_rKI8BwwirL1SNOS6ow0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xhFILovV8gY5fYvl5QkuXFHb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kz-dFsTbvP07EHpc1FiSVEDMOp8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d5bfDj21OUqD6gVaYDgjUPXR.png?f=fotoalbum_large

• f.welvering
Zou het dan enkel voor de Pomp T zijn?
Daar is de nieuwsbrief niet duidelijk in dan.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-01 21:32
f.welvering schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:02:
Zou het dan enkel voor de Pomp T zijn?
Daar is de nieuwsbrief niet duidelijk in dan.
Zoals ik het lees is het voor beiden, alleen bij de pomp werkt het nu alleen via Frank energy. Op de website staat hierover een artikel waar de werking voor beide apparaten wordt uitgelegd.

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-01 14:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB2kPS-rEl_Gv-sJ4mrS2-Far5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQgqR8us2mbsHxEfWuOelfrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag over mijn vloerverwarming. De PompAO draait prima. Ik heb 35 graden output en 31 graden retour. De vloer wordt wel warm, retourtemperatuur net iets onder 30 graden. Als het echt koud is, zou ik de temperatuur iets hoger willen, maar deze blijft steken op deze temperatuur. Ook als ik de thermostartknop op een hogere temperatuur zet. Mbt de verdeler: de voorste drie buizen zijn aanvoer van de groepen, de achterste drie zijn de retourleidingen. Nu lijkt het alsof de meest rechtse groep wel warm wordt in de aanvoer, maar de andere twee juist warm worden in de retourleiding. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Zou het nog zin hebben om een andere verdeler erop te zetten? Na twee winters ben ik wel overtuigd dat we het huis met lage temperatuur <45 kunnen verwarmen, dus een open verdeler zou wellicht kunnen. Iemand een advies hierover?

Alvast dank!

• f.welvering
Mkw schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:56:
[...]

Zoals ik het lees is het voor beiden, alleen bij de pomp werkt het nu alleen via Frank energy. Op de website staat hierover een artikel waar de werking voor beide apparaten wordt uitgelegd.
Gevonden, voor de liefhebber https://www.dewarmte.nl/k...dynamische-stroomprijzen/

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:52
edegroot1973 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:44:
[Afbeelding]

Vraag over mijn vloerverwarming. De PompAO draait prima. Ik heb 35 graden output en 31 graden retour. De vloer wordt wel warm, retourtemperatuur net iets onder 30 graden. Als het echt koud is, zou ik de temperatuur iets hoger willen, maar deze blijft steken op deze temperatuur. Ook als ik de thermostartknop op een hogere temperatuur zet. Mbt de verdeler: de voorste drie buizen zijn aanvoer van de groepen, de achterste drie zijn de retourleidingen. Nu lijkt het alsof de meest rechtse groep wel warm wordt in de aanvoer, maar de andere twee juist warm worden in de retourleiding. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Zou het nog zin hebben om een andere verdeler erop te zetten? Na twee winters ben ik wel overtuigd dat we het huis met lage temperatuur <45 kunnen verwarmen, dus een open verdeler zou wellicht kunnen. Iemand een advies hierover?

Alvast dank!
Doordat de mengverdeler de aanvoer vanuit de AO en retour vanuit de vloer (deels) mengt, gaat het water met een lagere temperatuur weer terug de vloer in. Ik heb destijds de mengverdeler vervangen, op advies van mede Tweakers, door een open verdeler (zonder pomp). Zodoende gaat het met minder temperatuur verlies de vloer in.

• BruceMW
.

[ Voor 99% gewijzigd door BruceMW op 25-11-2025 12:30 ]

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:36
BruceMW schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:28:
[...]

Doordat de mengverdeler de aanvoer vanuit de AO en retour vanuit de vloer (deels) mengt, gaat het water met een lagere temperatuur weer terug de vloer in. Ik heb destijds de mengverdeler vervangen, op advies van mede Tweakers, door een open verdeler (zonder pomp). Zodoende gaat het met minder temperatuur verlies de vloer in.
Zag en merkte je aantoonbaar een verschil toen je dat gedaan had?
Ik zit hier ook nog met een gesloten mengverdeler en merk dat de woonkamer maar moeizaam op temperatuur komt en blijft. Ook al heb ik de thermostaatkraan eraf gehaald en hij daardoor vrijer zou moeten kunnen stromen.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• BruceMW
Joarie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:57:
[...]

Zag en merkte je aantoonbaar een verschil toen je dat gedaan had?
Ik zit hier ook nog met een gesloten mengverdeler en merk dat de woonkamer maar moeizaam op temperatuur komt en blijft. Ook al heb ik de thermostaatkraan eraf gehaald en hij daardoor vrijer zou moeten kunnen stromen.
Wij hebben een ingefreesde vloerverwarming. Deze warmt sneller op, maar koelt ook sneller af dan een vloerverwarming die dieper in het dek zit. Nadat ik de verdeler had vervangen, wordt de woonkamer sneller warm. Er is geen temperatuurverlies meer door de mengverdeler.

• BruceMW
dlenstra schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:49:
Afgelopen week voor het eerst sinds de installatie in maart temperaturen waarbij de Pomp AO mocht laten zien wat hij waard is. Al met al redelijk tevreden. Cop over afgelopen week van 4.3. En waar ik verwacht had dat de bovenverdieping lastig zou worden met op temperatuur houden, gaat dat prima. De benedenverdieping met ca 45 m2 vloerverwarming op een pomploze, niet mengende verdeler blijkt het iets lastiger te hebben. Duidelijk is wel dat met nachten rond het vriespunt de silent mode in ieder geval een stapje minder stil, of uit zal moeten.
Afstellen van de stooklijn ben ik nog een beetje zoekende in. Dacht de stooklijn op de lagere temperaturen wat omhoog te zetten, maar zie regelmatig dat die hogere settemp dan niet wordt gehaald door de pomp AO. En weet zelf nog niet zo goed waar dat aan ligt. Volgens mij is er nog ruimte om verder op te toeren, zie de pomp eigenlijk niet boven de 1,5 kW vragen. dT ligt op die momenten rond de 4-5 graden.
Tijdens dat afstellen van de stooklijn viel me verder op de de temperatuur op de vloerverdeler flink afweek van de temperaturen in de app (een stuk lager). Nou heb ik niet al te veel vertrouwen in die metertjes, maar de afwijking was nu wel erg groot aan het worden. Aangezien de verdeler op ongeveer 2 meter leidingwerk van de pomp zit, toch even verder gezocht en ook en meten op het leidingwerk voor de verdeler (28mm staal) geeft temperaturen die lager zijn dan in de app. Toen even buiten gekeken op de heatmeter achter de pomp. en ook daar zijn de temperaturen lager dan in de app. Voor beide waarden rond de 3 graden lager dan in de app en redelijk overeenkomstig met wat ik binnen meet. is dit herkenbaar bij anderen? Maakt voor mij het afstellen van de stooklijn, met name voor de vloer, wat lastiger. heb DeWarmte gevraagd waar dit verschil vandaan komt en of ze het kunnen aanpassen. Het lijkt mij dat de temperaturen die ik binnen op de leidingen meet, de heatboosters op de Jaga's weergeven en de gelijkwaardige tempetuur op hun eigen heatmeter dichter bij de waarheid zitten dan de app. En als het waar is wat ik dacht, namelijk de temperatuur in de app komt van de heatmeter, dan plust DeWarmte de waarden in de app dus bewust op.
Heb je al reactie gehad van DeWarmte op jouw vraag over het temperatuurverschil tussen de app en de heatmeter? Ik ervaar nl hetzelfde, volgens de app aanvoer 33°C / retour 30°C, heatmeter 30.92°C / 27°C.

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-01 17:06

dlenstra

....

BruceMW schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:36:
[...]

Heb je al reactie gehad van DeWarmte op jouw vraag over het temperatuurverschil tussen de app en de heatmeter? Ik ervaar nl hetzelfde, volgens de app aanvoer 33°C / retour 30°C, heatmeter 30.92°C / 27°C.
Ja, heb een kort en niet tevredenstellend antwoord gehad. Kortgezegd zou de heatmeter op een andere manier meten en kunnen ze die waarden niet aanpassen. Heb dus geantwoord dat dat niet is wat ik vraag, maar dat de temperatuur in de app naar mijn mening (beter) overeen zou moeten komen met de meting en weergave op de heatmeter, de waarde die ik ook ongeveer meet in huis.

Daarbij werd nog vermeld dat het verschil niks afdoet aan de werking. En dat klopt natuurlijk. Ergens heb ik het gevoel dat het toch niet helemaal ok is. De app geeft namelijk ook weer dat hij van een bepaald opgenomen vermogen een temperatuur maakt en berekend aan de hand daarvan zijn efficiëntie. Nog niet over nagedacht of die efficiëntie hetzelfde is als beide weergegeven temperaturen lager liggen.

Heb ze vanochtend geantwoord, dus vermoed dat het in ieder geval 2 werkdagen duurt voor ik weer reactie heb.

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:37
https://www.dewarmte.nl/k...-van-je-systeem-verhogen/

Las net dit stuk.. Maar met een reguliere radiator kan je toch niet koelen of zie ik dat verkeerd?
Is dit iets exclusief voor de warmte dat koelen met bestaande radiatoren of klopt het niet?

overweeg zelf mijn laatste paar radiatoren te vervangen voor Jaga radiatoren. Is dit aan te raden voor deze warmtepomp of in het algemeen? Of kan ik beter mijn bestaande radiatoren behouden en daar bijvoorbeeld zo'n climatebooster op installeren?

• Joarie
jjbrrr schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:50:
https://www.dewarmte.nl/k...-van-je-systeem-verhogen/

Las net dit stuk.. Maar met een reguliere radiator kan je toch niet koelen of zie ik dat verkeerd?
Is dit iets exclusief voor de warmte dat koelen met bestaande radiatoren of klopt het niet?

overweeg zelf mijn laatste paar radiatoren te vervangen voor Jaga radiatoren. Is dit aan te raden voor deze warmtepomp of in het algemeen? Of kan ik beter mijn bestaande radiatoren behouden en daar bijvoorbeeld zo'n climatebooster op installeren?
Hangt ervan af of je het erg vindt dat de terugverdientijd van je investering om bestaande radiatoren te vervangen naar Jaga radiatoren langer is dan 20 jaar. En met een beetje pech moet je ook electrapunten aanleggen achter of bij de radiatorplek aangezien dit bij oude woningen niet standaard werd gedaan, maar dit wel nodig is om een Jaga radiator te laten functioneren.

Lang verhaal kort:
Ik heb bij een aantal radiatoren van die radiatorventilatoren opgehangen van 50 euro per stuk (zullen vast via alibaba goedkoper te krijgen zijn) bij radiatoren waar wel een stopcontact in de buurt was en waar extra conventie gewenst was om een betere warmteoverdracht te krijgen.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• BruceMW
dlenstra schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:47:
[...]

Ja, heb een kort en niet tevredenstellend antwoord gehad. Kortgezegd zou de heatmeter op een andere manier meten en kunnen ze die waarden niet aanpassen. Heb dus geantwoord dat dat niet is wat ik vraag, maar dat de temperatuur in de app naar mijn mening (beter) overeen zou moeten komen met de meting en weergave op de heatmeter, de waarde die ik ook ongeveer meet in huis.

Daarbij werd nog vermeld dat het verschil niks afdoet aan de werking. En dat klopt natuurlijk. Ergens heb ik het gevoel dat het toch niet helemaal ok is. De app geeft namelijk ook weer dat hij van een bepaald opgenomen vermogen een temperatuur maakt en berekend aan de hand daarvan zijn efficiëntie. Nog niet over nagedacht of die efficiëntie hetzelfde is als beide weergegeven temperaturen lager liggen.

Heb ze vanochtend geantwoord, dus vermoed dat het in ieder geval 2 werkdagen duurt voor ik weer reactie heb.
Idd vreemd verhaal, het zou gewoon moeten kloppen. Sowieso twijfel ik hier en daar aan de accuratesse van de app. Gas Saved, op basis waarvan is dit berekend? Evenals Money saved. Ik heb ze nooit mijn tarieven gegeven. Ik hoop in iedergeval wel dat Total heat supplied enigzins klopt, dan bereken ik zelf wel m'n besparing. :)

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:48
@BruceMW Total heat supplied kun je van de warmtemeter achter je PompAO aflezen (geen idee hoe accuraat ie is). Gas saved en Money saved is hilarisch: in de voorgaande versie van de app stond daadwerkelijk een info-icoontje met "gemiddelde energetische waarde van een kuub gas" en "gemiddelde prijs van een kuub gas". Die gegevens zijn er niet meer in de nieuwere versie zo te zien..

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
Na alle DTC warmtepomp leveranciers te hebben gesproken, en ook alle custom oplossingen + zelf installatie te hebben uitgeplozen, heb ik besloten voor DeWarmte te gaan.
Hun cascade oplossing is verreweg het krachtigste momenteel, en hun prijs was ook gewoon goed. Ik heb de indruk dat een custom installatie beter kan zijn (bijv sanitair water direct vanuit de wp verwarmen) maar niets komt ook maar enigszins in de buurt qua prijs.

Daarnaast ga ik ook 2x een Pomp T van 200 liter. Niet de goedkoopste oplossing, en niet de meest efficiente. Mijn zorg hier is de efficientie van de pomp wanneer het buiten warm is en de CV een hele lage temp heeft, of zelfs gaat koelen. Dan gaat de COP hard richting of onder de 2. Dat is de COP op water dat al een keer verwarmd is soms, dus de effectieve COP is nog veel lager.
Het enige echte alternatief zou direct SWW verwarmen met de WP zijn, maar dat is me een te prijzige (of arbeidsintensieve als ik het zelf doe) optie. Ventilatie warmtepomp heb ik teveel verbruik voor door groot huishouden, en een elektrische boiler is COP 1 dus ook niet beter.

• jjbrrr
Muldert schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:34:
Na alle DTC warmtepomp leveranciers te hebben gesproken, en ook alle custom oplossingen + zelf installatie te hebben uitgeplozen, heb ik besloten voor DeWarmte te gaan.
Hun cascade oplossing is verreweg het krachtigste momenteel, en hun prijs was ook gewoon goed. Ik heb de indruk dat een custom installatie beter kan zijn (bijv sanitair water direct vanuit de wp verwarmen) maar niets komt ook maar enigszins in de buurt qua prijs.

Daarnaast ga ik ook 2x een Pomp T van 200 liter. Niet de goedkoopste oplossing, en niet de meest efficiente. Mijn zorg hier is de efficientie van de pomp wanneer het buiten warm is en de CV een hele lage temp heeft, of zelfs gaat koelen. Dan gaat de COP hard richting of onder de 2. Dat is de COP op water dat al een keer verwarmd is soms, dus de effectieve COP is nog veel lager.
Het enige echte alternatief zou direct SWW verwarmen met de WP zijn, maar dat is me een te prijzige (of arbeidsintensieve als ik het zelf doe) optie. Ventilatie warmtepomp heb ik teveel verbruik voor door groot huishouden, en een elektrische boiler is COP 1 dus ook niet beter.
Ben wel benieuwd waarom kies je voor cascade en niet de pomp mp?

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-01 21:22
Heeft een van jullie ervaring met radiatorventilatoren? Ik heb heatfans aangeschafd. Ze zeggen dat ze geluidloos zijn. Mijn vrouw en ik zullen wel te weinig naar de disco zijn geweest. Die gaan dus retour. Tips?

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
jjbrrr schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:02:
[...]

Ben wel benieuwd waarom kies je voor cascade en niet de pomp mp?
Nee het is cascade MP, dus 2x 16,5 kW.

Ook wel naar 32 of 36kW warmtepompen gekeken, maar ik maak me zorgen over het modulatiebereik. 1/3e van onze woning is het grootste deel van het jaar leeg dus de warmtepomp moet ook op lagere capaciteit goed kunnen draaien.

• Joarie
RudyL90 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:44:
Heeft een van jullie ervaring met radiatorventilatoren? Ik heb heatfans aangeschafd. Ze zeggen dat ze geluidloos zijn. Mijn vrouw en ik zullen wel te weinig naar de disco zijn geweest. Die gaan dus retour. Tips?
Ik heb Speedcomforts. Zijn ook niet geruisloos en ergens wil je dat ook niet want het is juist de luchtdruk die voor een goede flow zorgt. Beetje tegenstrijdige eigenschappen namelijk.
Ik heb ze niet in mijn eigen slaapkamer daardoor maar heb ze wel bij mijn kinderen hangen. Die slapen goed op de extra white noise :+

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-01 21:09
RudyL90 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:44:
Als je een beetje handig bent, kun je ze zelf maken.
Ik heb er een paar gemaakt (2,5 m lang), met Artic p12 ventilatoren (cá €5 per stuk).ventilatoren allemaal parallel zetten en bv aansluiten op een simpele 5v usb lader.
Doordat de ventilatoren normaal op 12v worden aangesloten en nu op slechts 5 volt zijn ze onhoorbaar en toch zorgen ze (omdat ze vrij groot zijn in tegenstelling tot de meest verkochte systeemen) voor voldoende luchtverpaatsing.
Verbruik van 10 ventilatoren van 12cm (dus 1,2m lang) is cá 2 watt bij 5 volt)
In mijn geval staan de ventiltoren onder de radiator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhUp84Nq_EH9ryTaRhjgIJGZnLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhN976BMDTinYJ8sZpqsq6PU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Frans H op 25-11-2025 22:26 ]

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-01 21:51
Frans H schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:18:
[...]

Ik heb er een paar gemaakt (2,5 m lang), met Artic p12 ventilatoren (cá €5 per stuk).ventilatoren allemaal parallel zetten en bv aansluiten op een simpele 5v usb lader.
Doordat de ventilatoren normaal op 12v worden aangesloten en nu op slechts 5 volt zijn ze onhoorbaar en toch zorgen ze voorvoldoende luchtverpaatsing.
[Afbeelding]
Hoi,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een dergelijk voorbeeld. kun je wat meer foto's en maten delen? ik heb sommige oude radiatoren die redelijk dicht bij de vloer staan, heb je dit van aluminium of zo gemaakt?

• RudyL90
Frans H schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:18:
[...]

Doordat de ventilatoren normaal op 12v worden aangesloten en nu op slechts 5 volt zijn ze onhoorbaar en toch zorgen ze (omdat ze vrij groot zijn in tegenstelling tot de meest verkochte systeemen) voor voldoende luchtverpaatsing.
[Afbeelding]
Dankjewel voor dit voorbeeld! Dat zou ik ook wel moeten kunnen maken. Is een simpele 5V usb lader echt voldoende? Ook als je er 25 parallel schakelt? 25x 2 watt is 50 watt en bij 5V heb je dan 10 A nodig, heb ik er dus 5 van 2A nodig?

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:48
Er is een topic over zelfbouw ventilatoren

• RudyL90
Ook Speedcomfort geprobeerd vandaag, maar het geluid is ook met die fans meer dan alleen het geruis van luchtverplaatsing. Zelf bouwen it is. 👍🏻

• Frans H
RudyL90 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 06:42:
[...]

Dankjewel voor dit voorbeeld! Dat zou ik ook wel moeten kunnen maken. Is een simpele 5V usb lader echt voldoende? Ook als je er 25 parallel schakelt? 25x 2 watt is 50 watt en bij 5V heb je dan 10 A nodig, heb ik er dus 5 van 2A nodig?
10 parallel is ongeveer 2 watt, dus 25 is dan ongeveer 5 watt (dus 1 ampere bij 5 volt)
In dit geval wel flink wat speling houden want hij staat natuurlijk continue aan en een 1 amp voedingkje wordt dan veel te heet
Een 2 amp of 3 amp usb ladertje is dan een stuk veiliger.
Persoonlijk zou ik bij 25 ventilatoren een 3 amp voeding van 5 volt nemen (die dingen kosten ook niets), die dat dan met gemak aan kan.
Ik heb er ook 2 op een variabele voeding van 12v gemaakt, maar in de praktijk zette ik die toch op een volt of 5 6 zodat je ze niet kan horen.
Bij mij heb ik ze alleen op de slaapkamers en daar wil je ze niet horen.
(Op de begane grond heb ik vloerverwarming)
Die lange van de foto heb ik voor mijn zus gemaakt (2 stuks) voor in de woonkamer.

Ik zal morgen een paar foto's maken want het is eigenlijk super simpel om ze zelf te maken.

• Frans H
Robbie-1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:28:
[...]

Hoi,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een dergelijk voorbeeld. kun je wat meer foto's en maten delen? ik heb sommige oude radiatoren die redelijk dicht bij de vloer staan, heb je dit van aluminium of zo gemaakt?
Ik zal morgen een paar foto's maken, want het is echt heel makkelijk zelf te doen.
Als je te weinig ruimte onder de radiator hebt kun je ze ook op de radiator leggen (op rubertjes tegen tril geluid )

[ Voor 12% gewijzigd door Frans H op 26-11-2025 21:27 ]

• RudyL90
Frans H schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:19:
[...]

10 parallel is ongeveer 2 watt, dus 25 is dan ongeveer 5 watt (dus 1 ampere bij 5 volt)
In dit geval wel flink wat speling houden want hij staat natuurlijk continue aan en een 1 amp voedingkje wordt dan veel te heet
Een 2 amp of 3 amp usb ladertje is dan een stuk veiliger.
Persoonlijk zou ik bij 25 ventilatoren een 3 amp voeding van 5 volt nemen (die dingen kosten ook niets), die dat dan met gemak aan kan.
Ik heb er ook 2 op een variabele voeding van 12v gemaakt, maar in de praktijk zette ik die toch op een volt of 5 6 zodat je ze niet kan horen.
Bij mij heb ik ze alleen op de slaapkamers en daar wil je ze niet horen.
(Op de begane grond heb ik vloerverwarming)
Die lange van de foto heb ik voor mijn zus gemaakt (2 stuks) voor in de woonkamer.

Ik zal morgen een paar foto's maken want het is eigenlijk super simpel om ze zelf te maken.
Jij hebt ze dus altijd aan staan. Maar omdat ze geen geluid maken en amper stroom gebruiken is het denk ik niet de moeite waard wat logic toe te voegen met een temperatuursensor zodat ze alleen aangaan als de radiator warm wordt? Ach, met de AO zijn de radiatoren toch nagenoeg continu warm. 😅

• Frans H
RudyL90 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:02:
[...]

Jij hebt ze dus altijd aan staan. Maar omdat ze geen geluid maken en amper stroom gebruiken is het denk ik niet de moeite waard wat logic toe te voegen met een temperatuursensor zodat ze alleen aangaan als de radiator warm wordt? Ach, met de AO zijn de radiatoren toch nagenoeg continu warm. 😅
Ja ze staan altijd aan, alleen in de zomer trek ik de stekker er uit.
Als je het goed is loopt de warmtepomp vrijwel de gehele dag (en bij mij ook de nacht)
Logic kost ook vermogen dus uiteindelijk win je weinig of niets.

• Frans H
Robbie-1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:28:
[...]

Hoi,
Hierbij nog een paar foto's van een kleintje tbv een t21 radiator.
Plastic strip aan de voorkant is alleen esthetisch (opgeplakt met nanotape van de action)
De pootjes zijn bij deze heel simpel gehouden mbv van de allerkleinste plankhouder die ik kon vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-pXuYYlgSjquBueJFEPIq_m3_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvV0v4EsxekCxrMLla1GRFhc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zxxYQ2-AfM5UwOxI0Yc2v62umk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpWV6snOCfyBW4uXmTkgzVUt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWTvPNxqDE8pwtT2_UwfTElDpx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4sOCbevrkADoZt0wbun9Brl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G09ooPP_iqVP-xlKHcy-wqL2kRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZC9TkolA9ww2YDieojkAgnk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNKtJEhO2VLxjXeHYWgyj1OOQWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKK2TuMOR1oNNkRKFNtnbkJC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Frans H op 27-11-2025 12:25 ]

• dlenstra

dlenstra

....

Voor de zelfbouwers die wel wat sturing en vrijheid tot aanpassen willen hebben: Ik heb 3 Jaga's met fans die ik hiermee aanstuur. Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

• dlenstra

dlenstra

....

Inmiddels ook een antwoord op de afwijking bij de temperaturen in de app. De weergegeven waarden komen van sensoren in de pomp AO zelf en niet vanuit de heatmeter. Ze geven aan dat die sensoren minder nauwkeurig zijn en dat er daarom voor de berekening van de COP gebruik wordt gemaakt van de heatmeter. Het is in de app helaas niet aan te passen dat daar een juistere waarde of de waarde uit de heatmeter weergegeven wordt. Jammer en volgens mij niet onmogelijk, ze halen immers waarden uit de heatmeter om de COP te berekenen en die COP plaatsen ze in de app.
Ook lijkt de afwijking bij meerdere mensen (zag met zoeken laats ook een bericht van @TeutonMartin uit 2023 die ook een afwijking van 3 graden naar boven constateert) redelijk gelijk. De gemeten waarden -3 graden weergeven lijkt dan een redelijk simpele oplossing
Ik geef ze het mee als suggestie ;)

• Joarie
Dat verklaart ook wel het fenomeen wat ik zie als de controller dan toch de CV activeert (shoot me waarom, instelling staat op Pomp Only) deze een enorme terugregeling veroorzaakt op de PompAO.

Vanochtend weer zo'n gevalletje. De PompAO staat met moeite het CV-water op 37°C op te warmen en gebruikt hiervoor 1600-1800W. De CV wordt geactiveerd, welke ik heb begrenst op minimal kW stand en max 40°C watertemp, waarna de pomp helemaal terug regelt en zelfs de compressor uitzet.

Volgens de P1 meter is er in 20 min dan 0,06 m3 gas gebruikt wat ongeveer 0,6 kW aan extra energie aan het CV-water zou moeten zijn. Dat is slechts een klein deel van wat de PompAO op dat moment probeert te leveren. Ergens moet er een discrepantie zijn met de temp-opnemers.

[ Voor 22% gewijzigd door Joarie op 27-11-2025 16:23 ]

• Mkw
dlenstra schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:36:
Inmiddels ook een antwoord op de afwijking bij de temperaturen in de app. De weergegeven waarden komen van sensoren in de pomp AO zelf en niet vanuit de heatmeter. Ze geven aan dat die sensoren minder nauwkeurig zijn en dat er daarom voor de berekening van de COP gebruik wordt gemaakt van de heatmeter. Het is in de app helaas niet aan te passen dat daar een juistere waarde of de waarde uit de heatmeter weergegeven wordt. Jammer en volgens mij niet onmogelijk, ze halen immers waarden uit de heatmeter om de COP te berekenen en die COP plaatsen ze in de app.
Ook lijkt de afwijking bij meerdere mensen (zag met zoeken laats ook een bericht van @TeutonMartin uit 2023 die ook een afwijking van 3 graden naar boven constateert) redelijk gelijk. De gemeten waarden -3 graden weergeven lijkt dan een redelijk simpele oplossing
Ik geef ze het mee als suggestie ;)
Even checken of ik het goed begrijp: zijn de live waarden onder Now (binnen insights) van de sensors en de waarden bij Day uit de heatmeter? Of lopen die waardes gewoon dwars door elkaar heen en kun je dan dus vrij weinig met die data?

• dlenstra

dlenstra

....

@Mkw Zo heb ik het inderdaad wel begrepen. De actuele waarden op de now pagina uit sensoren in de pomp AO en dan de berekening van de COP op Day middels de heatmeter.

• Robbie-1
Toch nog een keer mijn vraag terug over het aansluiten van de MP op een groot buffervat.
Ik denk er over om onze pelletkachel te vervangen door een exemplaar met CV mogelijkheid.
Een slimme regeling die een groot buffervat van 1000 liter of zo gaat verwarmen.

Kan en wil "de Warmte" hun MP op mijn buffervat aansluiten? ik heb ze die vraag 2 week geleden gesteld, maar helaas krijg ik geen enkele reactie.

Ik zou dan trouwens een vat willen met zo'n RVS spiraal waarmee ook mijn tapwater opgewarmd kan worden.

• apexia0087
  • Nu online
Case: Huis gekocht waar vorige bewoners al een POMP AO hebben geplaatst. Weer aangeslingerd na 3 maanden verbouwen.

Wij hebben zelf vloerverwarming aan laten leggen op de gehele beneden verdieping, boven nog wel radiatoren welke allemaal een tado radiator thermostaat knop hebben plus tado thermostaat in de woonkamer. Dit werkt allemaal erg goed. Ik wil alleen graag de stooklijn aanpassen aangezien we beneden nu LTV verwarming hebben kan ik dus gaan proberen om de aanvoer temperatuur naar beneden te gaan brengen. Nu heb ik aanvoer van 45gr. En retour is ongeveer 42gr.

Als ik via de app van de warmte mijn settings wil aanpassen krijg ik constant dat de settings niet bewaard kunnen worden, als ik dan later kijk dan zijn soms de wijzingen ineens wel opgeslagen? Soms gebeurd het ook dat wanneer ik een week later kijk alles weer terug staat zoals het altijd stond?? Heb gemaild met support maar heb al 2 weken geen reactie gehad.

Is dit iets wat bekend is bij de POMP AO?

Ik zou graag nog wat tweaken aangezien ik denk dat er nog wel wat winst te behalen is, COP is afgelopen week 3.4. Verbruik schommelt tussen de 15 en 22 kWh per dag.

2 Onder 1 Kap 178m2
Bouwjaar 2005
80m2 vloerverwarming begane grond met hybride 8 groeps verdeler.

[ Voor 7% gewijzigd door apexia0087 op 28-11-2025 20:29 ]

Strava Profile

• Mkw
apexia0087 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:26:
Case: Huis gekocht waar vorige bewoners al een POMP AO hebben geplaatst. Weer aangeslingerd na 3 maanden verbouwen.

Wij hebben zelf vloerverwarming aan laten leggen op de gehele beneden verdieping, boven nog wel radiatoren welke allemaal een tado radiator thermostaat knop hebben plus tado thermostaat in de woonkamer. Dit werkt allemaal erg goed. Ik wil alleen graag de stooklijn aanpassen aangezien we beneden nu LTV verwarming hebben kan ik dus gaan proberen om de aanvoer temperatuur naar beneden te gaan brengen. Nu heb ik aanvoer van 45gr. En retour is ongeveer 42gr.

Als ik via de app van de warmte mijn settings wil aanpassen krijg ik constant dat de settings niet bewaard kunnen worden, als ik dan later kijk dan zijn soms de wijzingen ineens wel opgeslagen? Soms gebeurd het ook dat wanneer ik een week later kijk alles weer terug staat zoals het altijd stond?? Heb gemaild met support maar heb al 2 weken geen reactie gehad.

Ik zou graag nog wat tweaken aangezien ik denk dat er nog wel wat winst te behalen is, COP is afgelopen week 3.4. Verbruik schommelt tussen de 15 en 22 kWh per dag.

2 Onder 1 Kap 178m2
Bouwjaar 2005
Ik heb zelf alleen radiatoren. Sinds de app er is, is deze bij mij heel stabiel en gaat het opslaan eigenlijk altijd goed. Je moet wel altijd even 10 seconden wachten na het opslaan. Als je gaat tweaken aan de stooklijn, dan zou ik beginnen bij de default voor de combi vloerverwarming en radiatoren die de Warmte in de app biedt. Deze is afhankelijk van de buitentemperatuur. Mij lijkt de 45 graden wel flink te hoog, tenzij het hard vriest. Succes en er zijn hier genoeg mensen met dezelfde situatie, maar elk huis is ook net anders, dus je zult je eigen optimum moeten vinden!

• apexia0087
  • Nu online
Mkw schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:24:
[...]

Ik heb zelf alleen radiatoren. Sinds de app er is, is deze bij mij heel stabiel en gaat het opslaan eigenlijk altijd goed. Je moet wel altijd even 10 seconden wachten na het opslaan. Als je gaat tweaken aan de stooklijn, dan zou ik beginnen bij de default voor de combi vloerverwarming en radiatoren die de Warmte in de app biedt. Deze is afhankelijk van de buitentemperatuur. Mij lijkt de 45 graden wel flink te hoog, tenzij het hard vriest. Succes en er zijn hier genoeg mensen met dezelfde situatie, maar elk huis is ook net anders, dus je zult je eigen optimum moeten vinden!
Dank voor je reactie, helaas gaat het opslaan hier niet goed zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9-sIk9G_TKji4NCvzViFergrPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEq4OrwA7HKl1ubOICigHNu8.jpg?f=fotoalbum_large

Strava Profile

• RudyL90
Opslaan gaat bij mij probleemloos.

• Benga1
apexia0087 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:30:
[...]

[Afbeelding]
App al een keer opnieuw gedownload?

• Benga1

2 Onder 1 Kap 178m2
Bouwjaar 2005
Daarnaast denk ik ook dat je makkelijk omlaag kan gaan in de aanvoer temp. Ik woon ook in een huis uit 2002 (dus ong zelfde BENG waarde), vloerverwarming beneden voel ik al goed warm worden met 35 graden aanvoer, enige minpunt gaat voor jou de radiatoren zijn als je 35 graden aanvoer temp instelt.

Daarom zou ik eerst 40 graden instellen, paar dagen aankijken of hij overal de beaamde temperatuur haalt. Ook zou ik een keer goed kijken naar heatboosters (ventilatoren onder radiatoren). Hierdoor verhoog je de warmteafgifte van je radiatoren. Wanneer je dit hebt toegepast kun je nog verder je aanvoer temp verlagen

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15-01 21:35
Irene2025 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:53:
[...]

Hier ook de OA met Honewell T6 aan het onderzoeken wat het beste werkt. Door juist het aantal cycles hoger te zetten naar minimaal 9 per uur in de Honewell en in de AO App dit op 'long delay' te zetten voorkomt dit juist het pendelen naar mijn inziens. Dit lijkt goed te gaan. Hierdoor wordt de AO regelmatig opnieuw geactiveerd door de thermostaat en wordt de long delay telkens gereset. De AO krijgt dan niet de kans op uit te gaan. De stooklijn staat bij mij laag. Probeer dit eens?
Inmiddels een periode verder met de T6 en AO. Het aantal cycles staat nu op 12 in de Honewell T6. Hierdoor pakt de AO het nog beter op icm met Long Delay in de AO app. Het klinkt tegenstrijdig het aantal cycles juist verhogen en niet verlagen.

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Benga1 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:32:
[...]

Daarnaast denk ik ook dat je makkelijk omlaag kan gaan in de aanvoer temp. Ik woon ook in een huis uit 2002 (dus ong zelfde BENG waarde), vloerverwarming beneden voel ik al goed warm worden met 35 graden aanvoer, enige minpunt gaat voor jou de radiatoren zijn als je 35 graden aanvoer temp instelt.

Daarom zou ik eerst 40 graden instellen, paar dagen aankijken of hij overal de beaamde temperatuur haalt. Ook zou ik een keer goed kijken naar heatboosters (ventilatoren onder radiatoren). Hierdoor verhoog je de warmteafgifte van je radiatoren. Wanneer je dit hebt toegepast kun je nog verder je aanvoer temp verlagen
Wat bedoel je hier precies met de aanvoertemperatuur. Met een stooklijn heb je verschillende variabelen. Of stook je met een vaste aanvoertemperatuur?

PSN: Shiver23

• Etype51
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-11-2025

2 Onder 1 Kap 178m2
Bouwjaar 2005
Met vloerverwarming op de hele benedenverdieping is een stooklijn van :
target temp (aanvoer) 32 oC bij outside temp >7oC en
target temp (aanvoer) 42 oC bij outside temp -10 oC
meer dan voldoende.
meerdere gebruikers kunnen terug tunen tot 30 oC ( ikzelf zelfs tot 29 oC) maar dan moet je het wel goed in de gaten houden dat de binnentamp ook gehaald wordt.
Met genoemde stooklijn heb je geen omkijken , en een goede COP.

• Benga1
Shiver23 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:41:
[...]

Wat bedoel je hier precies met de aanvoertemperatuur. Met een stooklijn heb je verschillende variabelen. Of stook je met een vaste aanvoertemperatuur?
Bedoel met aanvoertemperatuur: De temperatuur die je hebt ingesteld wat de pomp AO moet aanmaken.

• apexia0087
  • Nu online
apexia0087 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:30:
[...]

[Afbeelding]
Probleem is opgelost na interventie van de warmte support. Bleek dat de firmware/software dermate verouderd was dat die beetje de weg kwijt was. Support heeft de laatste firmware/software remote geïnstalleerd en alles werkt weer naar behoren, ook gelijk mn stooklijn aangepast naar 35gr aanvoer, even kijken wat dat doet aankomende dagen, ook met de radiatoren boven.

Strava Profile

• Mkw
Op dagen zoals vandaag zou het m.i. handiger zijn als de pomp draait obv de gevoelstemperatuur. Formeel is het 7 graden maar waar de pomp mijn huis dan in 2 uurtjes op temperatuur krijgt, draait ie vandaag met een veel lagere gevoelstemperatuur continu (zoals sommigen hier graag willen) maar zonder dat de gewenste binnen temperatuur wordt gehaald. Als ik verbruik dan zie t.o.v. hoeveelheid graaddagen, dan lijkt het me toch niet zuiniger dan een iets hogere stooklijn met iets meer aan- en uitschakelingen. Kan ook komen doordat mijn ramen inmiddels ruim 20 jaar oud zijn natuurlijk…

• PVPaneel
@MKW Dan zou je eventueel smart correction in kunnen stellen? Althans, daar lijkt het voor bedoeld. Ik heb een soortgelijke situatie (jaren '30 woning, geen spouwmuurisolatie), maar accepteert dat het allemaal wat langer duurt (ik pas geen smart correction toe).

• Mkw
PVPaneel schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:52:
@MKW Dan zou je eventueel smart correction in kunnen stellen? Althans, daar lijkt het voor bedoeld. Ik heb een soortgelijke situatie (jaren '30 woning, geen spouwmuurisolatie), maar accepteert dat het allemaal wat langer duurt (ik pas geen smart correction toe).
Ja, ken de optie, maar zou dit alleen gebruiken als ik zelf kan configureren na hoeveel tijd en met hoeveel graden. Dat kan nu niet en aanpassen via support is geen optie (dat duurt weken).

• PVPaneel
@Mkw Ja, eens. Ik wil zelf niet al te warm water door de vloer i.v.m. marmoleum, dus de black box die deze functie is (want wat is max temperatuur?) en een open verdeler zonder thermische bescherming maken dat ik het lekker laat :)

• RudyL90
Was er nou nieuws dat er een nieuwe app zou komen? Hopelijk met meer functionaliteiten?

• Robbie-1
Is er een algemeen nummer van de Warmte waar ik technische vragen kan stellen?
Degene waarmee ik contact heb gehad, reageert al een week of 3 niet meer op mijn mail en WhatsApp.
Hierdoor zakt het vertrouwen in de Warmte wel, en ga ik toch maar eens verder kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbie-1 op 03-12-2025 20:08 ]

• jjbrrr
YouTube: DeWarmte All-Electric (Pomp AO + Pomp T + Element) review

Kwam deze video tegen. Hier laat de installatie de wensen over. Moet ik hier uit opmaken dat de prijs laag is omdat het er even snel ingegooid wordt? Zijn anderen wel tevreden over de installatie, ziet het er netjes uit?

• PVPaneel
@jjbrrr Tja, als je pietje precies bent heb je tegenwoordig twee opties: of je trekt je portemonnee, of je doet het zelf. Ik heb - helaas voor goed geld - mijn benedenverdieping laten verbouwen, maar eigenlijk was alleen de elektricien bezig met z'n werk netjes te doen.
Het bouwbedrijf heeft leidingwerk niet goed verankert/te ondiep gelegd, de loodgieter is 3x teruggeweest voor het aansluiten van de keuken, de door de loodgieter ingehuurde vloerverwarmingsspecialist vergat gemakshalve de folie tussen het schuimbeton en de anhydrietvloer, dus het hele wapeningsgaas + vloerverwarmingsnet is eventjes opgetild, de keukenboer maakte een meetfout in de tekening, de stukadoor was ok, maar ja, het was het-vriendje-van en niet de persoon die we bij naam hadden ingehuurd (tja, hernia, overmacht) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik was installatie 10 van DeWarmte en het ontbrak duidelijk aan ervaring. Het is redelijk netjes gedaan, maar veel liefde zit er niet in. Hadden en hebben geen last van lekkages oid, installatie doet het vanaf het begin zonder lekken, maar het is ook niet superstrak gemonteerd. Goed voorbeeld is de volgende foto. De installatie automaat is met zorg en liefde achter de regenpijp weggewerkt (eigen elektricien) en het aanvoerende leidingwerk van de elektra is niet te zien; daar kwam DeWarmte aan met een PompAO met een lullig snoertje van 1,5m o.i.d. Het kon er net aan vast, maar i.p.v. dat het -zoals beoogd - in keraliet langs de muur liep, hangt het nu dus vol in het zicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xijHlK4k9Ap8mBRJkthVJBA4kjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FbQCZT9XiPtQkggdCFp8QAp.jpg?f=fotoalbum_large
En die rood/blauwe pakking is niet voor onbeschermd buiten hangen, maar dat hebben ze zo gelaten.
Voor 3495 euro (toen), is het prima gedaan en je bent, zoals bij ieder bedrijf, volledig afhankelijk van de juiste persoon binnen een bedrijf. Ik laat in januari de cv-installatie uitbreiden door een andere lokale firma en ik blijf hopen dat ik er eentje tref die het wél goed wil doen. :)

Edit: Het is in 1,5 dag gedaan, waarbij ze op dag 1 de monoblock per ongeluk beschadigde (krassen op de lak) en ze dag 2 begonnen zijn met het verwisselen voor een nieuwe; dus het is zeker wel met de beste intenties gedaan...

Edit2: Ik lees ook het Weheat topic en daar zijn de installaties over het algemeen netter, maar ook daar zit het niet altijd goed (terugslagklep verkeerd om :D). DeWarmte is (mijn mening) minder bezig met alles strak krijgen en meer met het functioneel ophangen..

[ Voor 10% gewijzigd door PVPaneel op 03-12-2025 21:43 ]

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Robbie-1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:39:
Is er een algemeen nummer van de Warmte waar ik technische vragen kan stellen?
Degene waarmee ik contact heb gehad, reageert al een week of 3 niet meer op mijn mail en WhatsApp.
Hierdoor zakt het vertrouwen in de Warmte wel, en ga ik toch maar eens verder kijken.
Nee. Alles via mail.

[ Voor 20% gewijzigd door Tha Deo op 04-12-2025 22:04 ]

• jjbrrr
PVPaneel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:59:
@jjbrrr Tja, als je pietje precies bent heb je tegenwoordig twee opties: of je trekt je portemonnee, of je doet het zelf. Ik heb - helaas voor goed geld - mijn benedenverdieping laten verbouwen, maar eigenlijk was alleen de elektricien bezig met z'n werk netjes te doen.
Het bouwbedrijf heeft leidingwerk niet goed verankert/te ondiep gelegd, de loodgieter is 3x teruggeweest voor het aansluiten van de keuken, de door de loodgieter ingehuurde vloerverwarmingsspecialist vergat gemakshalve de folie tussen het schuimbeton en de anhydrietvloer, dus het hele wapeningsgaas + vloerverwarmingsnet is eventjes opgetild, de keukenboer maakte een meetfout in de tekening, de stukadoor was ok, maar ja, het was het-vriendje-van en niet de persoon die we bij naam hadden ingehuurd (tja, hernia, overmacht) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik was installatie 10 van DeWarmte en het ontbrak duidelijk aan ervaring. Het is redelijk netjes gedaan,
Snap je verhaal. Maar als nummer 10 kan ik er nog wel wat van begrijpen. Het contact met dewarmte is goed, maar ben bang dat zodra geplaatst dit wegvalt. Is de technische dienst tegenwoordig goed te bereiken of moet je dan eerst optie 1 sales kiezen. Ik zit echt in een split; het design van de warmte spreekt mij aan en het aansluiten lijkt makkelijk. Zijn er voordelen aan deze manier van aansluiten ten opzichte van de weheat? en is er een voordeel dat het boilervat ook een soort water water warmtepomp is? Dit is bij andere merken niet zo volgens mij? Weheat spreekt mij dan weer goed aan omdat ik vertrouwen heb in deze plaatselijke installateur en er van uitga dat ik een nette installatie krijg. Ook vind ik het merk weheat sterker overkomen met hun fabriek hier die ook te bezoeken is maar bijv ook het aantal volgers en ook meer activiteit op tweakers. Daarbij als weheat failliet gaat, lijkt de wp wat betreft de manier van installeren makkelijker te vervangen. Ik zie geen andere merken die aansluiten op de cv leidingen? Ik vind het een lastige keuze en overzie niet genoeg wat nu echt de voordelen / verschillen zijn van de verschillende werking en aansluitingen.

• Tha Deo
  • Niet online
jjbrrr schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:43:

Kwam deze video tegen. Hier laat de installatie de wensen over. Moet ik hier uit opmaken dat de prijs laag is omdat het er even snel ingegooid wordt? Zijn anderen wel tevreden over de installatie, ziet het er netjes uit?
Mijn recente ervaring: twee zzp-ers voor een bedrijf dat DeWarmte inhuurt. Dedicated: de zzp-ers deden alleen DeWarmte-installaties. Het zijn installateurs: ze hebben niet per se verstand of ervaring met de werking van warmtepompen. Of de app bijvoorbeeld. Bij mij werden fouten gemaakt, maar ook weer hersteld. De afwerking was netjes.

Nog niet alles werkt goed, de oplossing laat echter op zich wachten; afdeling support is niet of moeilijk bereikbaar. Mochten de problemen zijn verholpen, dan hebben ze een tevreden klant.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:35

Ik heb deze ervaring helemaal niet. Voor de PompAO (vorig jaar) en PompT (afgelopen maand) zeer professioneel team van deWarmte over de vloer gehad. Poolse jongens die inmiddels je ook goed te woord staan in het Nederlands. Werken netjes, super beleefd en keurig eind resultaat. Dus dat erin gooien herken ik niet. Vanuit deWarmte is overleg ook meer mogelijk in vergelijking met Quatt. Ik had het verzoek om de vrijkomende CV-ketel in onze BnB te plaatsen, na wat afstemming is dit keurig als extra meegenomen en uitgevoerd. Dus tevreden klant hier :-)

• marcorolla
  • Laatst online: 08:22

Lullig hoe het bij deze man is verlopen en volgens mij op basis van wat we in zn video zien staat hij ook in zn recht om de eindfactuur (nog) niet te betalen. Immers geen werkend systeem. Bij mij draait de pomp AO bijna een jaar (ook in de zomer de koelfunctie gebruikt) en naar tevredenheid. Mbt installatie ging dat vlekkenloos, in zoverre dat zij de betonboring uitbesteden en er even paniek was of alles wel ging passen (met name vanuit de externe partij die de boring moest doen). De monteurs van de warmte waren idd ZZP 'ers maar gaven wel aan inmiddels fulltime met deze installatie aan de slag te zijn en dat kon je wel merken. Bij mij is alles netjes afgewerkt en ik had ook wel het "gevoel" dat het met zorg gebeurde. Wat zou er in mijn ogen beter kunnen? Nog iets meer info ook over hoe je nu precies weet of je installatie naar behoren werkt. Ik realiseer me dat dit best een uitdaging is zeker gezien alle verschillende verwarmingssystemen en ook isolaties van woningen. Maar ja je wil er niet later achterkomen dat je alsnog veel energie verliest door een verkeerde instelling. Zo kwam ik er via gemini achter bij het navragen over het vele afslaan na bereiken van de temperatuur als tip zet je thermostaat wat hoger (22,5 in mijn geval) iets dat je dmv je stooklijn nooit bereikt waardoor de pomp ao ook door blijft draaien op een laag pitje. Dat soort tips zou je wel mogen verwachten van de installateur.

Maar ik zou er zo weer 1 bij ze aanschaffen.

• RudyL90
Bij onze installatie was de control unit vergeten dus moest één van de twee weer terug (2.5h+ rijden heen en terug) om die op te halen. Gevolg was tijdgebrek en dat de installatie wat afgeraffeld werd. Naderhand is er een ander langsgekomen en is alles rechtgezet. Enige wat nu nog speelt is dat ik eerst geadviseerd werd om de buitenunit op een stevige ondergrond te plaatsen (stenen) en toen het installatieplan aangepast moest worden en sales persoon 1 met vakantie en sales persoon 2 het overnam mij verteld werd dat die ook prima direct op zand gezet kon worden (dus dacht ik: waarom dan met zware tegels sjouwen?). Ik vermoed dat omdat de buitenunit geen stevige massieve ondergrond heeft wij last hebben van meer contactgeluid in huis. Bovendien staat de buitenunit niet waterpas. Dat geluid kregen we natuurlijk pas te horen toen de unit ging draaien (nadat de tweede monteur langs was geweest). Klacht over ingediend, werd vriendelijk en begripvol op gereageerd maar we zijn nu weken verder en antwoord blijf uit, ook als ik reminders stuur. Het is duidelijk niet belangrijk genoeg.

Dus voorlopig zijn wij nog geen tevreden klanten.

• RudyL90
marcorolla schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:55:
[...]

Lullig hoe het bij deze man is verlopen en volgens mij op basis van wat we in zn video zien staat hij ook in zn recht om de eindfactuur (nog) niet te betalen. Immers geen werkend systeem. Bij mij draait de pomp AO bijna een jaar (ook in de zomer de koelfunctie gebruikt) en naar tevredenheid. Mbt installatie ging dat vlekkenloos, in zoverre dat zij de betonboring uitbesteden en er even paniek was of alles wel ging passen (met name vanuit de externe partij die de boring moest doen). De monteurs van de warmte waren idd ZZP 'ers maar gaven wel aan inmiddels fulltime met deze installatie aan de slag te zijn en dat kon je wel merken. Bij mij is alles netjes afgewerkt en ik had ook wel het "gevoel" dat het met zorg gebeurde. Wat zou er in mijn ogen beter kunnen? Nog iets meer info ook over hoe je nu precies weet of je installatie naar behoren werkt. Ik realiseer me dat dit best een uitdaging is zeker gezien alle verschillende verwarmingssystemen en ook isolaties van woningen. Maar ja je wil er niet later achterkomen dat je alsnog veel energie verliest door een verkeerde instelling. Zo kwam ik er via gemini achter bij het navragen over het vele afslaan na bereiken van de temperatuur als tip zet je thermostaat wat hoger (22,5 in mijn geval) iets dat je dmv je stooklijn nooit bereikt waardoor de pomp ao ook door blijft draaien op een laag pitje. Dat soort tips zou je wel mogen verwachten van de installateur.

Maar ik zou er zo weer 1 bij ze aanschaffen.
De pomp enkel op de stooklijn laten draaien werkt vast goed als er voldoende warmtevraag is. Maar doe je dat ook in de herfst? Ga je dan niet juist meer stroom verbruiken omdat het waarschijnlijk gunstiger is om de pomp ook uit te hebben staan?

• MR. RHS
Eigenlijk is het enige wat ik mis nog wat weer hulp om tot een goed energieverbruik te komen. Welke geadvanceerde settings van toegevoegde waarde zijn wanneer. Of hoe de stooklijn werkt en je hiermee deze kunt instellen op de optimale waarde van je huis.

• Joarie
MR. RHS schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:33:
Eigenlijk is het enige wat ik mis nog wat weer hulp om tot een goed energieverbruik te komen. Welke geadvanceerde settings van toegevoegde waarde zijn wanneer. Of hoe de stooklijn werkt en je hiermee deze kunt instellen op de optimale waarde van je huis.
Dan ben je hier aan het goede adres in het forum :)
Welke hulp heb je nodig?

• jjbrrr
Is er iemand die iets kan zeggen of er voordelen zijn van de warmtepomp direct op de cv leidingen aan te sluiten los van plaatsingsvrijheid. Daarnaast zit ik nog met de vraag of de pomp t iets toevoegt ten opzichte van reguliere boilervaten?

• BruceMW
Ik lees geregeld dat er forumleden zijn die er de voorkeur voor hebben dat de AO zo lang mogelijk rustig "door pruttelt". Bij ons stookt de AO op deze manier, waar de thermostaat "aanstuurt". Zijn er leden die dit herkennen? COP is prima.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBmIKocScgB3yHbmL-7iaYx5UNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tcLWZDO0NnU6LCPn6BKOQz2u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38fF_pWKZ8_lC7XNDPucqPIo3K8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0JJUx9TOWYo83m0LELaEB1iD.png?f=fotoalbum_large

• Joarie
BruceMW schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:58:
Ik lees geregeld dat er forumleden zijn die er de voorkeur voor hebben dat de AO zo lang mogelijk rustig "door pruttelt". Bij ons stookt de AO op deze manier, waar de thermostaat "aanstuurt". Zijn er leden die dit herkennen? COP is prima.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat hangt er een beetje vanaf wat je startpunt is.
Als je een vast contract hebt met vaste prijzen dan is dit een prima patroon. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de stooklijn iets lager te zetten zodat je in het 600-800W regelgebied komt, maar dat is dan weer afhankelijk of je afgiftesysteem wel goed overweg kan met een iets lagere aanvoerstemperatuur.

Als je een dynamisch contract hebt met uur/kwartierprijzen dan wil je dit tweaken.
Zelf heb ik dynamisch en probeer op de lange blokken met lage prijzen (voornamelijk 's nachts) de pomp te laten draaien en het huis een halve graad warmer te krijgen dan het normale setpoint. Dan laat ik het huis overdag "afkoelen" naar de gewenste waarde en vermijd ik het activeren van de pomp op de dure momenten.
Dit kan alleen goed bij de huidige temperaturen van 6-15C, weinig wind en weinig regen. Bij lagere temperaturen merk ik dat niet voldoende capaciteit in de pomp heb zitten om ditzelfde spel te spelen. Toch het nuk van een ouder huis met minder goede isolatie dan nieuwbouwwoningen.

• BruceMW
Joarie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:16:
[...]

Dat hangt er een beetje vanaf wat je startpunt is.
Als je een vast contract hebt met vaste prijzen dan is dit een prima patroon. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de stooklijn iets lager te zetten zodat je in het 600-800W regelgebied komt, maar dat is dan weer afhankelijk of je afgiftesysteem wel goed overweg kan met een iets lagere aanvoerstemperatuur.

Als je een dynamisch contract hebt met uur/kwartierprijzen dan wil je dit tweaken.
Zelf heb ik dynamisch en probeer op de lange blokken met lage prijzen (voornamelijk 's nachts) de pomp te laten draaien en het huis een halve graad warmer te krijgen dan het normale setpoint. Dan laat ik het huis overdag "afkoelen" naar de gewenste waarde en vermijd ik het activeren van de pomp op de dure momenten.
Dit kan alleen goed bij de huidige temperaturen van 6-15C, weinig wind en weinig regen. Bij lagere temperaturen merk ik dat niet voldoende capaciteit in de pomp heb zitten om ditzelfde spel te spelen. Toch het nuk van een ouder huis met minder goede isolatie dan nieuwbouwwoningen.
We hebben idd nog een vast contract tot juli, volgens "oude" voorwaarden. Tevens de silent mode, die ik zo lang mogelijk probeer te handhaven. Wellicht komen er dan vanzelf langere runs als het weer kouder wordt, maar boven alles moet het wel comfortabel blijven.
Heb bij zachter weer wel een paar keer meegemaakt dat de AO even ermee stopte, omdat de delta T te klein werd =< 3 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door BruceMW op 04-12-2025 22:15 ]

• RudyL90
jjbrrr schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:18:
Is er iemand die iets kan zeggen of er voordelen zijn van de warmtepomp direct op de cv leidingen aan te sluiten los van plaatsingsvrijheid. Daarnaast zit ik nog met de vraag of de pomp t iets toevoegt ten opzichte van reguliere boilervaten?
Ik zat precies met deze vraag en legde die bij Quatt neer. Zij zagen natuurlijk allerlei nadelen aan de plaatsing zoals DeWarmte dat doet. Ik moet bekennen dat ik de redenen vergeten ben, maar ik vond ze weinig overtuigend.
In ons geval was aansluiten zoals DeWarmte dat doet voordeliger omdat je anders een enorme lange leiding richting de CV ketel moest leggen. Dan hadden we 20 meter leiding in plaats van maar twee meter. Er is ongetwijfeld iets van warmteverlies over zo'n lange leiding.
Maar een nadeel dat ik naderhand ontdekte is dat er bij de aansluiting best wat geluid was. Flink turbulente stroming gok ik zo. Ze hebben de flow van 20 L/min naar 13 L/min moeten brengen zodat je in het kamertje waar het aangesloten is niet het idee heb dat er een bubbelbad stond te borrelen. Dat geluid is nu weg. Een lagere flow gaat ten koste van de afgifte en dus krijg je een lagere COP, maar om eerlijk te zijn ligt de COP bij ons nog steeds in de lijn der verwachting ondanks dat we alleen conventionele radiatoren hebben.

Je vraag over de boiler kan ik helaas niet beantwoorden.

• RudyL90
BruceMW schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:58:
Ik lees geregeld dat er forumleden zijn die er de voorkeur voor hebben dat de AO zo lang mogelijk rustig "door pruttelt". Bij ons stookt de AO op deze manier, waar de thermostaat "aanstuurt". Zijn er leden die dit herkennen? COP is prima.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedoel je met dat de thermostaat "aanstuurt" dat deze continu signaal geeft omdat de pomp niet aan de warmtevraag kan voldoen en je dus op de stooklijn stookt?

• BruceMW
RudyL90 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:33:
[...]

Bedoel je met dat de thermostaat "aanstuurt" dat deze continu signaal geeft omdat de pomp niet aan de warmtevraag kan voldoen en je dus op de stooklijn stookt?
Nee, ik drukte het wellicht verkeerd uit. De AO reageert op warmtevraag van de thermostaat, icm de stooklijn. Die is dusdanig ingesteld dat, op dit moment, de gevraagde temperatuur nog steeds wordt gehaald. Vandaar dat mooie "berglandschap" in die grafieken.

• RudyL90
BruceMW schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:48:
[...]

Nee, ik drukte het wellicht verkeerd uit. De AO reageert op warmtevraag van de thermostaat, icm de stooklijn. Die is dusdanig ingesteld dat, op dit moment, de gevraagde temperatuur nog steeds wordt gehaald. Vandaar dat mooie "berglandschap" in die grafieken.
Duidelijk. Zo stoken wij ook. Af en toe gaat de pomp dan uit.

Ik ben wel in de verleiding binnenkort een keer alleen op de stooklijn te stoken. Wie weet valt dat toch voordeliger uit. :)

• RudyL90
Even een vraag aan zij die enkel op de stooklijn stoken:
Als je dat doet geef dus eigenlijk een stuk controle over de binnentemperatuur weg. Want op dagen dat het droog is en windstil zal het huis warmer worden dan op een stormachtige dag. Hoe doen jullie dat? Of stoken jullie op een andere wijze bij als het door noodweer te koud wordt? Of valt die fluctuatie wel mee (hangt vast sterk van het huis af)?

En: heeft een van jullie toevallig data verzameld om te zien of je op die manier zuiniger stookt?

• PVPaneel
@BruceMW Heb je toevallig een TADO? Zo zag mijn homewizard grafiekje er nl. ook uit. Het hoeft dus niet aan de stooklijn te liggen, maar kan ook aan de hysterese van je thermostaat liggen. Als het niet aan de hysterese ligt, dan kun je proberen de temperatuur van je water met een graad te verlagen. Dan doet ie er iets langer over op iets lager vermogen (dus minder hoge bergen, maar kortere dalen). Moet je afgifte systeem natuurlijk wel nog genoeg vermogen leveren..
Ik draai met 6-8 graden buitentemperatuur op 31 graden CV-water (28 retour, vloervewarming), dan doet ie er ca. 2-3 uur over om van 18,5 naar 19,5 te komen (hysterese van een halve graad). Ik heb 3 van dat soort runs per dag met een COP tussen de 4,8 en 5,1...

Ben er overigens ook nog niet over uit: Ik heb zelf een stijle start (1,2 kW input) omdat het water in de vloer dan al een paar uur aan het afkoelen is, maar zodra de boel draait begint ie direct terug te moduleren, om ergens rond de 680 watt te eindigen (en dan is het meestal afschakeltijd)

[ Voor 19% gewijzigd door PVPaneel op 05-12-2025 08:20 ]

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Om het gependel van de pomp wat te verminderen heb ik toch maar een Netatmo aan/uit thermostaat gekocht. Iemand die van een Honeywell Lyric naar een Netatmo is overgestapt en mij even op weg kan helpen met de juiste aansluiting? Het mag in een PM.

PSN: Shiver23

• marcorolla
RudyL90 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:01:
[...]

De pomp enkel op de stooklijn laten draaien werkt vast goed als er voldoende warmtevraag is. Maar doe je dat ook in de herfst? Ga je dan niet juist meer stroom verbruiken omdat het waarschijnlijk gunstiger is om de pomp ook uit te hebben staan?
Goede vraag, ik heb de pomp nu op deze manier aanstaan vanaf pak hem beet 3de week november. Ik ben begonnen met stoken vanaf half oktober en ik denk inderdaad dat in de warmere maanden het wel anders moet maar dat moet ik nog gaan ontdekken. Ik lees overal dat het vele af en aanslaan (vooral dat laatste) zorgt voor een lagere COP.

• marcorolla
RudyL90 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 05:40:
Even een vraag aan zij die enkel op de stooklijn stoken:
Als je dat doet geef dus eigenlijk een stuk controle over de binnentemperatuur weg. Want op dagen dat het droog is en windstil zal het huis warmer worden dan op een stormachtige dag. Hoe doen jullie dat? Of stoken jullie op een andere wijze bij als het door noodweer te koud wordt? Of valt die fluctuatie wel mee (hangt vast sterk van het huis af)?

En: heeft een van jullie toevallig data verzameld om te zien of je op die manier zuiniger stookt?
Goede vraag, ik ben net pas begonnen om op die manier te stoken. Wat ik wel doe als er veel wind staat is op de kant waar de ventilatieroosters zitten die dan dichthouden want dat scheelt echt een slok op een borrel. Verder is ons huis goed geïsoleerd dus ik vermoed dat het volgen van een stooklijn dan ook beter werkt met niet al te veel fluctuaties.

• BruceMW
PVPaneel schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:16:
@BruceMW Heb je toevallig een TADO? Zo zag mijn homewizard grafiekje er nl. ook uit. Het hoeft dus niet aan de stooklijn te liggen, maar kan ook aan de hysterese van je thermostaat liggen. Als het niet aan de hysterese ligt, dan kun je proberen de temperatuur van je water met een graad te verlagen. Dan doet ie er iets langer over op iets lager vermogen (dus minder hoge bergen, maar kortere dalen). Moet je afgifte systeem natuurlijk wel nog genoeg vermogen leveren..
Ik draai met 6-8 graden buitentemperatuur op 31 graden CV-water (28 retour, vloervewarming), dan doet ie er ca. 2-3 uur over om van 18,5 naar 19,5 te komen (hysterese van een halve graad). Ik heb 3 van dat soort runs per dag met een COP tussen de 4,8 en 5,1...

Ben er overigens ook nog niet over uit: Ik heb zelf een stijle start (1,2 kW input) omdat het water in de vloer dan al een paar uur aan het afkoelen is, maar zodra de boel draait begint ie direct terug te moduleren, om ergens rond de 680 watt te eindigen (en dan is het meestal afschakeltijd)
Ik heb een Netatmo met een hysterese van 0,1. Ik kan die natuurlijk ook naar b.v. 0.5 zetten, maar dan krijg je wel temperatuurschommelingen, met minder comfort. Ik vraag me dan ook af wat voordeliger uitpakt, kortere runs met wat meer vermogen of langere met minder vermogen. Tot nu toe deze week een gemiddelde COP van 5.3, wat ik prima vind.

• PVPaneel
@BruceMW Ik ook, nog even gecontroleerd, maar bij mij staat ie op 0,3 en niet 0,5 zoals ik eerder aangaf. Mijn weekgemiddelde blijft steken op 4,9, dus ik ben wel benieuwd naar je instellingen qua stooklijn, want radiatoren met 5,3 klinkt echt geweldig! Zit hier nu op 34/-2 en 28/15 met vvw..

[ Voor 4% gewijzigd door PVPaneel op 05-12-2025 11:23 ]

• BruceMW
PVPaneel schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:17:
@BruceMW Ik ook, nog even gecontroleerd, maar bij mij staat ie op 0,3 en niet 0,5 zoals ik eerder aangaf. Mijn weekgemiddelde blijft steken op 4,9, dus ik ben wel benieuwd naar je instellingen qua stooklijn, want radiatoren met 5,3 klinkt echt geweldig! Zit hier nu op 34/-2 en 28/15 met vvw..
Ter info, ik heb ong. 50 m2 vloerverwarming en nog drie radiatoren beneden, stooklijn -10/40 - 15/30, maar probeer te finetunen. Comfort gaat boven alles.

• MR. RHS
Joarie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:47:
[...]

Dan ben je hier aan het goede adres in het forum :)
Welke hulp heb je nodig?
Vorig stookseizoen draaide de PompAO perfect, er was een dag dat hij het huis niet op temperatuur wist te houden. Voor de rest uitsluitend op de WP gedraaid zonder ondersteuning van de CV (die is inmiddels ook weg). Wel is het energieverbruik in het algemeen hoog, in januari van dit jaar lag het verbruik tussen de rond de 35 kWh met een COP van 3.7 (volgens de warmte). Mijn doel is om het energieverbruik naar beneden te krijgen door de pomp beter te gaan instellen. Hierbij denk ik aan het stookregime, stooklijn en andere instelling van de Pomp.

Ik wilde eigenlijk starten met hoe ik de stooklijn goed kan instellen. Ons huis (+/- 155 m2 vrijstaand, 2 bouwlagen) wordt verwarm middels radiatoren die ik geboost heb met ventilatoren, hiermee krijgen we het goed comfortabel. De standaard instelling ' radiatoren' is volgens mij overkill en kan wel een tandje minder, maar hoe kom ik erachter middels trail & error waar het optimum ligt.

• WPMC
  • Laatst online: 12-12-2025
RudyL90 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:30:
[...]

Ik zat precies met deze vraag en legde die bij Quatt neer. Zij zagen natuurlijk allerlei nadelen aan de plaatsing zoals DeWarmte dat doet. Ik moet bekennen dat ik de redenen vergeten ben, maar ik vond ze weinig overtuigend.
In ons geval was aansluiten zoals DeWarmte dat doet voordeliger omdat je anders een enorme lange leiding richting de CV ketel moest leggen. Dan hadden we 20 meter leiding in plaats van maar twee meter. Er is ongetwijfeld iets van warmteverlies over zo'n lange leiding.
Maar een nadeel dat ik naderhand ontdekte is dat er bij de aansluiting best wat geluid was. Flink turbulente stroming gok ik zo. Ze hebben de flow van 20 L/min naar 13 L/min moeten brengen zodat je in het kamertje waar het aangesloten is niet het idee heb dat er een bubbelbad stond te borrelen. Dat geluid is nu weg. Een lagere flow gaat ten koste van de afgifte en dus krijg je een lagere COP, maar om eerlijk te zijn ligt de COP bij ons nog steeds in de lijn der verwachting ondanks dat we alleen conventionele radiatoren hebben.
Hi Allemaal, ik orienteer me al maanden. En twijfel tussen een pomp van DeWarmte en Weheat. Het grote grote voordeel van DeWarmte voor mij is het rechtstreeks kunnen aansluiten op de vloerverwarming verdeler. De WP zelf komt op oprit en dat scheelt 18 meter leidingen heen en weer naar zolder. Net zoals bij RudyL90.

Als ik dan lees over het geluid wat dat kan maken wordt ik minder blij, dat zou ik super storend vinden. Heeft iemand een gelijkende situatie als op de foto's en wat zijn de ervaringen?

De oorspronkelijke leidingen die van zolder komen (22mm gok ik) , worden dan omgekeerd gebruikt voor warmtevraag boven. Benieuwd naar jullie ervaringen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOdkp_j0B_E_v6Mnff-FgGR4klg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gWuMa1vjOqbLWUxP336GbbZ1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjrdJ0cETyni73PHlUHTYi4XE80=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5bpoozmEF3XkgbcfmvEUSPEy.jpg?f=user_large

• RudyL90
WPMC schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:25:
[...]

Hi Allemaal, ik orienteer me al maanden. En twijfel tussen een pomp van DeWarmte en Weheat. Het grote grote voordeel van DeWarmte voor mij is het rechtstreeks kunnen aansluiten op de vloerverwarming verdeler. De WP zelf komt op oprit en dat scheelt 18 meter leidingen heen en weer naar zolder. Net zoals bij RudyL90.

Als ik dan lees over het geluid wat dat kan maken wordt ik minder blij, dat zou ik super storend vinden. Heeft iemand een gelijkende situatie als op de foto's en wat zijn de ervaringen?

De oorspronkelijke leidingen die van zolder komen (22mm gok ik) , worden dan omgekeerd gebruikt voor warmtevraag boven. Benieuwd naar jullie ervaringen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat geluid bij de aansluiting komt denk ik ook omdat we daar vrij dichtbij dunnere leidingen hebben. De stroomsnelheid gaat daar dus flink omhoog. Kan voor het geluid zorgen.
Ik heb verder weinig gelezen over mensen die problemen hebben met geluid.

• RudyL90
Vandaag voor het eerst op de stooklijn gestookt. Wat me opvalt is dat de COP nagenoeg hetzelfde is als afgelopen dagen en het stroomverbruik valt zo'n 30% lager uit! Maar goed. N = 1. Zal over een maand eens een grafiekje posten hier.

Nog een bijkomend voordeel: de compressor heeft veel minder te verduren doordat de AO niet meer aan/uit gaat -> minder geluid! 😃😃😃

• BruceMW
RudyL90 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:35:
Vandaag voor het eerst op de stooklijn gestookt. Wat me opvalt is dat de COP nagenoeg hetzelfde is als afgelopen dagen en het stroomverbruik valt zo'n 30% lager uit! Maar goed. N = 1. Zal over een maand eens een grafiekje posten hier.

Nog een bijkomend voordeel: de compressor heeft veel minder te verduren doordat de AO niet meer aan/uit gaat -> minder geluid! 😃😃😃
Wat zijn je instellingen?

• RudyL90
Wij stoken niet zo hoog. Thermostaat op 19 graden (maar doel is 17 à 18: wij hebben dikke truien aan). En de stooklijn is nu 8/30 -10/50. Vannacht is het een graad afgekoeld, maar ik denk dat dat door silent mode komt, heb daarom de stooklijn opgeschroefd. Kijken waar de binnentemperatuur zal pieken de komende tijd.

• Tha Deo
  • Niet online
Bij mij in de app is bij Insights de supply temperature vaak gelijk aan en soms iets lager dan de return temperature. Dat kan toch niet kloppen? Iemand hier ervaring mee?

• Joarie
MR. RHS schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:34:
[...]

Vorig stookseizoen draaide de PompAO perfect, er was een dag dat hij het huis niet op temperatuur wist te houden. Voor de rest uitsluitend op de WP gedraaid zonder ondersteuning van de CV (die is inmiddels ook weg). Wel is het energieverbruik in het algemeen hoog, in januari van dit jaar lag het verbruik tussen de rond de 35 kWh met een COP van 3.7 (volgens de warmte). Mijn doel is om het energieverbruik naar beneden te krijgen door de pomp beter te gaan instellen. Hierbij denk ik aan het stookregime, stooklijn en andere instelling van de Pomp.

Ik wilde eigenlijk starten met hoe ik de stooklijn goed kan instellen. Ons huis (+/- 155 m2 vrijstaand, 2 bouwlagen) wordt verwarm middels radiatoren die ik geboost heb met ventilatoren, hiermee krijgen we het goed comfortabel. De standaard instelling ' radiatoren' is volgens mij overkill en kan wel een tandje minder, maar hoe kom ik erachter middels trail & error waar het optimum ligt.
Ah niemand heeft nog op je gereageerd :)
Ik kan me januari vorig jaar ook nog goed herinneren. Dat was namelijk mijn 2e maand dat de pompAO er stond en we niet bij de settings konden omdat de webpagina eruit lag (in aanloop naar de inmiddels uitgegeven app).
Die maand was erg waterkoud (temperaturen tussen 0-5 graden) en weinig wind. Daardoor onmeunig veel defrosts die de COP geen goed deden. Ik tikte jouw verbruikwaardes ook aan.

Om het stroomverbruik naar beneden te krijgen zijn eigenlijk de volgende gouden regels:
- Isoleren (want dan hoef je minder warmteverlies te compenseren met je pomp)
- Radiatoren en vloerverwarming optimaliseren (zijn ze allemaal luchtvrij, worden de radiatoren goed gevuld, geen bypass stroom, is de flow van de radiatoren afgestemd op de te verwarmen ruimte, heb je zoneregelingknoppen zoals Tado/Honeywell die je erbij helpen?)
- Thermostaat (liefst domme regeling met hysterese)
- Stooklijn die liefst net voldoende warmte geeft bij die buitentemperatuur, ook als er wind en regen is.
- Dynamisch of vast energietarief? Bij dynamisch is de meeste besparing te behalen door het juiste tijdstip te kiezen om ff volle bak te gaan. Als stroomprijs 50% goedkoper is dan tijdens de piekmoment dan maakt 5-10% inefficiëntie van de pomp niet uit. More Powerrrr!

Het helpt denk ik zeker als je wat meer van de parameters die de app doorgeeft kunt loggen en plotten. Op die manier kun je sneller zien wat je pomp doet wanneer je aan de instellingen hebt gedraaid.
Ikzelf mis echter wel veel parameters die voor ons niet zichtbaar zijn. Zo zou ik dolgraag de PID-regeling willen kunnen trenden en ook de uitsturen van de compressor en ventilator.

• RudyL90
Tha Deo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:33:
Bij mij in de app is bij Insights de supply temperature vaak gelijk aan en soms iets lager dan de return temperature. Dat kan toch niet kloppen? Iemand hier ervaring mee?
Als jullie verwarmen met conventionele radiatoren kan waterzijdig inregelen helpen (maar volgens mij kan dat ook met vloerverwarming). Als het warme water te snel door de radiatoren stroomt krijgt het te weinig de tijd de warmte af te geven. Kunst is om het zo ver dicht te schroeven dat de temperatuur aan de onderzijde van de radiator zo'n 5 graden lager uitvalt dan aan de bovenkant (kan je meten met een IR gun). Met thermostatische knoppen heb je vaak een voetventiel of kan je de knop zelf inregelen door hem even eraf te halen (zie handleiding fabrikant), normale knoppen kan je gewoon een stukje dichter draaien. Het duurt altijd wel even tot de return gezakt is, dus pas na 15-30 min opnieuw meten na een wijziging.

• MR. RHS
Joarie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:58:
[...]

Ah niemand heeft nog op je gereageerd :)
Ik kan me januari vorig jaar ook nog goed herinneren. Dat was namelijk mijn 2e maand dat de pompAO er stond en we niet bij de settings konden omdat de webpagina eruit lag (in aanloop naar de inmiddels uitgegeven app).
Die maand was erg waterkoud (temperaturen tussen 0-5 graden) en weinig wind. Daardoor onmeunig veel defrosts die de COP geen goed deden. Ik tikte jouw verbruikwaardes ook aan.

Om het stroomverbruik naar beneden te krijgen zijn eigenlijk de volgende gouden regels:
- Isoleren (want dan hoef je minder warmteverlies te compenseren met je pomp)
- Radiatoren en vloerverwarming optimaliseren (zijn ze allemaal luchtvrij, worden de radiatoren goed gevuld, geen bypass stroom, is de flow van de radiatoren afgestemd op de te verwarmen ruimte, heb je zoneregelingknoppen zoals Tado/Honeywell die je erbij helpen?)
- Thermostaat (liefst domme regeling met hysterese)
- Stooklijn die liefst net voldoende warmte geeft bij die buitentemperatuur, ook als er wind en regen is.
- Dynamisch of vast energietarief? Bij dynamisch is de meeste besparing te behalen door het juiste tijdstip te kiezen om ff volle bak te gaan. Als stroomprijs 50% goedkoper is dan tijdens de piekmoment dan maakt 5-10% inefficiëntie van de pomp niet uit. More Powerrrr!

Het helpt denk ik zeker als je wat meer van de parameters die de app doorgeeft kunt loggen en plotten. Op die manier kun je sneller zien wat je pomp doet wanneer je aan de instellingen hebt gedraaid.
Ikzelf mis echter wel veel parameters die voor ons niet zichtbaar zijn. Zo zou ik dolgraag de PID-regeling willen kunnen trenden en ook de uitsturen van de compressor en ventilator.
Wat een uitgebreid antwoord, waarvoor dank. Er zit al een geruststelling in het feit dat ik niet de enige ben die tegen die hoge verbruik aankijkt met de koudere temperaturen. Ik heb ook nog even verder gelezen in wat gerelateerde WP-topics, sturen op de stooklijn lijkt me wenselijk. Op basis van een post die net voorbij kwam. met een punt 8/30 op stooklijn begonnen. Dan hield de WP het huis niet op temperatuur, inmiddels met 8/37 draait de Pomp de gehele dag steady met een verbruik van 700 watt met een COP van 5.2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaBHwUxaIKm2iNl3pGNNKyU5a0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eDCUFKOHcfH2WOAis1D5beh9.png?f=fotoalbum_large

In de nacht draai ik met de silent mode, niet zozeer om het geluid, maar meer om het vermogen te knijpen zodat de WP niet volle bak gaat draaien om het huis om temperatuur te houden wanneer we slapen. Een graadje afkoelen gedurende de nacht vind ik geen probleem.

Wat me wel verbaasd is dat pomp zelf aangeeft een aanvoer van 37 te leveren op dit moment met een retour van 34 graden. Ik heb in totaal 3 heatmeisters hangen (2x in de woonkamer, 1x in de keuken), die meten een aanvoer van rond de 30 graden en een retour van rond 27. Het isoleren van de leiding staat nog op de to-do lijst, hou niet echt van het verwarmen van de kruipruimte |:( Hoop dat hiermee de waardes tussen de Pomp en de heatmeisters wat meer naar elkaar toe bewegen.

Bij mij weten zijn alle radiatoren goed ingeregeld, dit op basis dat ze allemaal goed gelijkmatig warm worden. Merk wel dat aan het einde van het circuit (slaapkamers boven) dat die fysieke afstand door het circuit erg lang is en dat die radiatoren niet heel erg warm worden in vergelijking tot radiatoren beneden. Wel twijfel ik nog of ik twee radiatoren vlakbij het punt waar de pomp op het circuit is ingekoppeld tot een by-pass stroom leiden, weet alleen nog goed hoe dit te controleren. Tips?

Ik maak gebruik van Tado om de WP te regelen met een regime van 19 overdag en 18 graden 's nachts. Ik heb diverse zone aangebracht maar deze allemaal losgekoppeld van de thermostaat. Gebruik ze feitelijk om per ruimte te kiezen of ik wel of niet te verwarmen. In de praktijk komt dit neer dat ik studeerkamer wel of niet laat meedraaien.

Op dit moment een vast tarief, durfde het afgelopen jaar niet aan om dynamisch te gaan met alle geopolitieke onzekerheid. Wellicht komend jaar.

• jaxxon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:06
Inmiddels de adviesafspraak eens ingepland. Na alles in de online omgeving te hebben ingevuld, ook het adviesrapport gegenereerd. Advies: 2x pomp MP + 200l pomp T. Ik ga even uit van 250m2 woonoppervlak, kadaster stelt 323m2, maar daar zit waarschijnlijk ook de kelder bij die momenteel niet verwarmd wordt. Ook zullen er boven kamers zijn, die niet volledig op woonkamertemperatuur gehouden moeten worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqQuvBsplU0tUame96G84_MowWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WNuD26jjeoVI4wSaLJWIQ3GA.png?f=fotoalbum_large

Ze presenteren wel een aantal alternatieve berekeningen en daar zit toch best een groot verschil tussen. persoonlijk neig ik toch naar een enkele pomp MP (komt redelijk overeen met het gasverbruik (is momenteel een inschatting van de vorige bewoners over de afgelopen jaren (oudere mensen, dus waarschijnlijk veel thuis), zeker gezien de -10°C waar ie op berekend wordt, steeds minder vaak gaat voorkomen. Daarnaast hebben we altijd nog een houtkachel in de woonkamer en een speksteenkachel in de keuken. De slaapkamers worden voorzien van Airco, dus dan hebben we daar nog een alternatieve verwarmingsmanier.
De woonkamer wordt nog voorzien van vloerverwarming, dat zal ook wel schelen tov de huidige radiatoren daar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuEDSM0gETj0bbbznZAaZuntU40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zty7gvehPr7D1blSWzswQofp.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast zou ik niet zo goed weten hoe ik 2x een pomp MP op mijn 3x25A aansluiting kwijt moet qua vermogen, zeker als er ook nog op inductie gekookt moet worden.

Tweede twijfel is of ik een 200 liter of 300 liter vat neer moet zetten....

Of zou ik de gasketel voorlopig laten hangen, dus toch een hybride opstelling en zien hoe ik uit kom en dan later de CV volledig verwijderen.... . Dan zou ik eigenlijk wel de pomp T willen en de gasketel dus alleen als backup voor CV. Ik kan in de CV gewoon de warmwaterfunctie uitschakelen. Mijn inziens zou dat toch niet zo'n probleem moeten zijn...

Er viel me trouwens nog wat op, ik had de "oude" brochure ontvangen en daar stond het maximale vermogen bij -10° omschreven als 14.4kW inclusief 3kw heater bij 35°C, in de nieuwe brochure hebben ze dat verlaagd naar 11.4kW, dus zonder 3kW elektrische heater hou je "maar" 8.4kW aan vermogen over....
Ook wel weer een puntje om over na te denken...

Ben benieuwd naar jullie gevoel hierover....

[ Voor 13% gewijzigd door jaxxon op 08-12-2025 14:40 ]

• PVPaneel
@BruceMW Afgelopen week de hysterese naar 0,2 verlaagd en de stooklijn van 0/34 en 15/30 omgezet naar -2/34 en 15/28. De COP ging merkbaar omhoog, alleen de WP bleef soms hangen. Thermostaat en WP 'ON', maar alleen 4l/pm water rond en geen warmteproductie... Even gebeld met support; blijkt dat ie dan z'n minimum vermogen niet kwijt kan.. In januari komen er 4 convectoren en een radiator bij, test ik opnieuw...;)

• Joarie
PVPaneel schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:26:
@BruceMW Afgelopen week de hysterese naar 0,2 verlaagd en de stooklijn van 0/34 en 15/30 omgezet naar -2/34 en 15/28. De COP ging merkbaar omhoog, alleen de WP bleef soms hangen. Thermostaat en WP 'ON', maar alleen 4l/pm water rond en geen warmteproductie... Even gebeld met support; blijkt dat ie dan z'n minimum vermogen niet kwijt kan.. In januari komen er 4 convectoren en een radiator bij, test ik opnieuw...;)
Heb je niet per ongeluk het scenario te pakken waarbij je afgifte juist als een kaartenhuis in elkaar dondert omdat een radiator bij lagere temperatuur juist inefficienter wordt? Juist de stooklijn-temperatuur verhogen, verhoogt de afgifte. Staar u niet te blind op de COP! :)

Of heb je wel vloerverwarming en mag je mijn opmerking compleet negeren? :+

• PVPaneel
@Joarie Ik draai momenteel alleen vloerverwarming, maar je analyse klopt; ook de vloer geeft bij die stooklijn niet genoeg af, maar dan voor het minimumvermogen v.d. wp.

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15-01 21:41
jaxxon schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:56:
Er viel me trouwens nog wat op, ik had de "oude" brochure ontvangen en daar stond het maximale vermogen bij -10° omschreven als 14.4kW inclusief 3kw heater bij 35°C, in de nieuwe brochure hebben ze dat verlaagd naar 11.4kW, dus zonder 3kW elektrische heater hou je "maar" 8.4kW aan vermogen over....
Ook wel weer een puntje om over na te denken...

Ben benieuwd naar jullie gevoel hierover....
Inderdaad vreemd dat ze dat hebben aangepast. Het is overigens nog steeds twee keer zoveel als de Pomp AO bij die temperatuur. (Bij -10 Celsius buitentemperatuur is het vermogen van de Pomp AO 4.2/4.1 kW bij 35/55 Celsius aanvoertemperatuur)

• jaxxon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:06
De nieuwe pomp MP is inderdaad wel een stap vooruit, neemt niet weg dat ik het niet zie zitten om een dubbele unit neer te zetten, weet ook niet of ik dat er thuis doorkrijg🫣. Design van deWarmte wordt hier nog best gewaardeerd.... Daarnaast heb ik toch echt wel mijn twijfels over hoe dat op mijn aansluiting zou moeten en hoe dit over de 3 fasen te verdelen is. Misschien valt het uiteindelijk mee en wekken beide pompen samen met de warmtepomp voldoende vermogen op, zonder dat het element bij hoeft te springen.

Ik heb nog een ander traject lopen voor een Panasonic 12kW systeem, deze levert nog wel 12kw bij -7°C. Eens horen wat die beste man te vertellen heeft en adviseert. Nu we de sleutel hebben, worden dit soort afspraken toch wel makkelijker.

• BruceMW
PVPaneel schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:58:
@Joarie Ik draai momenteel alleen vloerverwarming, maar je analyse klopt; ook de vloer geeft bij die stooklijn niet genoeg af, maar dan voor het minimumvermogen v.d. wp.
Dank! Uit alle reacties in dit forum blijkt dat de stooklijn een lastig "fenomeen" is. Ieder huis is anders; ligging, radiatoren met of zonder vloerverwarming, of alleen vvw, en natuurlijk mate van isolatie. Hoeveel comfort wil je of streef je een zo hoog mogelijke COP na. Ik denk dat je in de basis met de standaard instellingen moet beginnen en dan experimenteren tot de gewenste stooklijn is gevonden, en dan kun je weer teleurgesteld zijn als het een paar dagen mistig is of hard waait.....Ik wil het gewoon warm krijgen binnen en zit dan misschien wat aan de hoge kant met de stooklijn en een lagere COP.

• PVPaneel
@BruceMW. Zeker. Ik heb in dit geval echt minimale aanpassingen gedaan, maar het minimale verschil is toch net op (of nou ja over) het randje. Iets warmere watertemperatuur is in dit geval net de extra moeite die de PompAO nodig heeft om niet af te schakelen.. :)
Pagina: 1 ... 55 ... 59 Laatste