Even een update na een heel jaar stilte hier. We verhuisden dit jaar naar een vrijstaande woning uit de jaren 90, we kwamen uit een goed (na)geisoleerde rijtjeswoning. In het nieuwe huis besloten we ook een PompAO te nemen. De spouw en dak waren vanuit de bouw al goed geïsoleerd, de vloer hebben we extra nageisoleerd evenals HR++ glas door het hele huis en we hebben de beneden verdieping voorzien van vloerverwarming. Boven hebben we de T10 radiatoren vervangen door T22 radiatoren met een vermogen van 2000W per 11m2.
Ik hoopte al dat ik hiermee het huis volledig zonder gas zou kunnen verwarmen. Dat gaat beter dan verwacht, waar ik in het oude huis een COP van 3.7 kon halen bij temperaturen buiten boven de >10 graden. Haal ik hier een 5.2. De PompAO was veel te groot voor de rijtjeswoning en komt hier beter tot zijn recht (geen gependel meer). De stooklijn is eigenlijk nagenoeg gelijk 25/10 en 40/-10.
Tussen de 0 en de 10 graden buiten haal ik nog een COP van 4,4-4.8. Met deze buitentemperaturen onder de 0 (nu tot -5) graden haal ik nu een 3,5. Ik ben daar enorm tevreden mee.
Gemiddelde COP vorige maand: 5,2 en deze maand toch nog een 5,1. Stroomverbruik is dus ook dikke prima. Nu met -3 zitten we op 1200W continue. Piekjes tot 1450. Ruim 6A dus, heb de boost functie nog helemaal niet nodig gehad. Ga die ook niet nodig hebben vermoed ik.
Benden ondertussen continue 20,5 graden en boven 18 graden. Mijn verwachting heb ik bijgesteld dat we de hele winter zonder gas verbruik (voor verwarmen) wel gaan halen. De volgende stap wordt dan overwegen of er een Pomp T bij komt (want de warmtepomp lijkt genoeg capaciteit over te hebben) of een aparte warmtepomp boiler (minder complex met 2 aparte installaties en nog een keer subsidie).
En dan overwegen: gaan we van het gas af of niet. Dit i.v.m. waarschuwingen die rond gaan over ons stroomnet hier. Ik heb nu thuis accu's waarmee ik stroom kan opslaan om bij een net uitval de CV, thermostaat en regelunit nog een hele poos te voorzien van stroom. Als ik van het gas af ga heb ik geen back-up verwarming meer.
[
Voor 7% gewijzigd door
harrr op 23-11-2025 09:39
]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh