Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-10 13:45
Joarie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

En daarom is het afstellen van de heatcurve belangrijk (uitgaande watertemperatuur van de WP). Als je deze goed inregelt dan compenseer je precies je warmteverliezen in huis met een specifieke aanvoertemperatuur van je CV-water. Dit is natuurlijk afhankelijk van buitentemperatuur. Als je dit goed hebt dan maak je mooie lange runs.
Hier ook al twee winters zeer tevreden gebruiker van de warmtepomp. Heb voor onze situatie prima door wat watertemperatuur moet zijn om het huis goed op temperatuur te houden. Is bij ons afhankelijk van de buitentemperatuur.
Ik heb een Nest thermostaat. Deze heb ik in de koude maanden op 24 graden staan, zodat die continu standje 'AAN' aan de warmtepomp doorgeeft. De temperatuur in huis blijft prima op 20 graden door de warmtecurve goed te sturen. Soms draait de warmtepomp continu op een lage temperatuur en maakt daardoor efficiënte runs. Het grootste voordeel vind ik dat het hele huis lekker comfortabel warm is, geen dips in de temperatuur. Nogmaals, dit werkt voor onze situatie.

Op deze manier zorg ik ervoor dat de pomp weinig aan en uit schakelt, met lage temperatuur verwarmt en mooie lange, efficiënte runs maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:22
Jeroen.tebrake schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:20:
[...]

Thanks voor je reactie. Ik ben een beetje bang dat de WP vooral veel “overshoots” en aan/uit schakelingen krijgt door een simpel aan/uit signaal.. een warmtepomp wil je het liefste toch geleidend en constant sturen. Teveel aan/uit zorgt ervoor dat de pomp sneller slijt? Voor mijn gevoel gebeurd dit niet.
Dat valt wel mee. Bij mij in de winter gaat deze per dag 5 tot 6 keer aan. Eventueel zou de stooklijn nog iets lager kunnen waardoor de runs langer worden en je COP beter. Maar die 6x aan uit is technisch ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Wat zijn de belangrijkste tips om te beginnen met stoken op de stooklijn? Ik heb een lyric T6 en zie dat de pomp vaak aan en uit gaat gedurende de dag. Met wat aanpassingen op de thermostaat is dat nu iets beter geworden, maar het blijft een gependel.

Ik lees dat een andere thermostaat ook kan helpen, maar als het te verbeteren is met een stooklijn dan scheelt dat een aanschaf en installatie.

PSN: Shiver23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Shiver23 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:22:
Wat zijn de belangrijkste tips om te beginnen met stoken op de stooklijn? Ik heb een lyric T6 en zie dat de pomp vaak aan en uit gaat gedurende de dag. Met wat aanpassingen op de thermostaat is dat nu iets beter geworden, maar het blijft een gependel.

Ik lees dat een andere thermostaat ook kan helpen, maar als het te verbeteren is met een stooklijn dan scheelt dat een aanschaf en installatie.
Zoek even terug in dit forum want volgens mij zijn er meerdere mensen die hier een instructie hebben gedeeld bv @harrr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
Morgen staat de pomp 2 jaar, dus is het de laatste dag van de standaard serviceperiode. Welk onderhoudspakket hebben jullie afgesloten en wat zou het advies zijn? Niet doen, alleen onderhoud of het duurdere servicepakket?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:09
Ik heb zelf de middelste optie gekozen.
Paar weken terug is men geweest voor dit onderhoud, bijna 3 uren bezig geweest.

Wat ze doen:
- PompAO grondig schoonmaken, zowel binnen als buitenkant.
- Alle elektronica word gecontroleerd
- Verschillende firmwares op het monoblock zelf zijn van updates voorzien.
- Draadloze verbindings modules zijn aangepast voor een stabielere verbinding (niet dat ik problemen had)
- Uitgebreide test runs gedaan.
- Controller board binnen gecontroleerd.
- CV Systeem na gelopen op waterdruk en functie.

Al met al prima eerste onderhoud denk ik.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
f.welvering schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:58:

Wat ze doen:
- Draadloze verbindings modules zijn aangepast voor een stabielere verbinding (niet dat ik problemen had)

Dat klinkt wel goed. Voor 300 euro per 2 jaar. Hebben ze ook de printplaat vervangen aangezien deze nogal eens voor problemen zorgde bij de eerste pompen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
Mkw schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:03:
[...]

Dat klinkt wel goed. Voor 300 euro per 2 jaar. Hebben ze ook de printplaat vervangen aangezien deze nogal eens voor problemen zorgde bij de eerste pompen?
Nee dat dan weer niet.
Wel gevraagd hoe dat zat, maar dat doen ze niet uit voorzorg.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-10 13:45
f.welvering schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:58:

Wat ze doen:

Mijn pomp staat er bijna twee jaar, ik zit nu nog in de garantieperiode. Zou je dan eigenlijk ook niet die updates van het monoblock moeten krijgen? Kunnen ze deze niet pushen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:35
Als er updates zijn, lijkt het me logisch dat we die allemaal krijgen ook al heb je geen servicecontract. Bijzonder dat je daar extra voor moet betalen (ik zit nog paar weken in de garantie, maar krijg dit ook niet aangeboden).

@f.welvering Wat hebben ze aan de verbindingsmodules gedaan?

[ Voor 12% gewijzigd door jansd op 17-10-2025 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
jansd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:52:
Als er updates zijn, lijkt het me logisch dat we die allemaal krijgen ook al heb je geen servicecontract. Bijzonder dat je daar extra voor moet betalen (ik zit nog paar weken in de garantie, maar krijg dit ook niet aangeboden).

@f.welvering Wat hebben ze aan de verbindingsmodules gedaan?
Ik kreeg het ook niet aangeboden, heb dit op eigen initiatief gedaan.

Geen idee wat hij precies gedaan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
edegroot1973 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Mijn pomp staat er bijna twee jaar, ik zit nu nog in de garantieperiode. Zou je dan eigenlijk ook niet die updates van het monoblock moeten krijgen? Kunnen ze deze niet pushen?
Dit kon niet op afstand zei de beste man.
Hij zat met een kabeltje tussen zijn laptop en de printplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:45
Mkw schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:03:
[...]

Dat klinkt wel goed. Voor 300 euro per 2 jaar.
Waarom klinkt het goed om te betalen voor iets waar je vanuit het consumentenrecht gewoon recht op hebt? Als het product stuk gaat binnen x jaar, dan is het een ondeugdelijk product, behoudens normale slijtage.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Chewmonkey schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:45:
[...]

Waarom klinkt het goed om te betalen voor iets waar je vanuit het consumentenrecht gewoon recht op hebt? Als het product stuk gaat binnen x jaar, dan is het een ondeugdelijk product, behoudens normale slijtage.
Je haalt 2 zaken door elkaar. Dit gaat om onderhoud en zelfs wat updates. En ik ken onderhoudscontracten waar ze veel minder doen voor meer geld. Jouw voorbeelden gaan over reparaties en daar gelden inderdaad ruimere garanties als consument waar je aanspraak op kan maken (al zul je ook dan deels moeten betalen).
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste