jaxxon schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:40:
[...]
zou dan wel redelijk overeenkomen met het vermogen in de datasheet.
Goede tip van die kookgroep, in ons nieuwe huis moet er nog een kookgroep bij voor de inductieplaat. Vraag is dan even hoe dit te schakelen is met 3 fasen. Inductieplaat pakt er al 2, dan zit je al op 2x16A max, zou je de andere fase de WP op kunnen zetten, dan kan die ook de 16A max pakken, zit je alleen nog met je extra heater, die je ergens kwijt zou moeten. Ik heb op 1 groep zonnepanelen zitten, zou ik deze groep niet kunnen ombouwen naar een PV verdeler en daar de heater aan knopen? Of toch op een van de fasen van de kookgroep, Koudste temperaturen komen met name in de nacht voor, Dus als ie bij zou springen, zou je verwachten dat dit 's nachts is.
Ik neem aan dat deze situatie wel vaker gaat voorkomen bij mensen met een 3 fase aansluiting en volledig van het gas af willen. Tegen de tijd dat we ons huis in kunnen, maar eens een gesprek aanvragen.
Ik zou adviseren even goed te kijken naar de inductiekookplaat. Een 2-fase kookplaat bestaat namelijk niet, ook al wordt het zo genoemd. Dit wordt meestal aangesloten als 2x 1-fase kookplaat waarbij je 2 aparte bruine fasedraden gebruikt op aparte 16A zekeringen in de meterkast, maar wel op dezelfde fase (met een totale beperking van 25A of 35A afhankelijk van de hoofdzekering).
Dit betekent dat je kookplaat maar 1 daadwerkelijke fase gebruikt, en je dus prima de rest kan indelen op de resterende 2 fases.
Overigens, als je een 3 fase aansluiting hebt, heb je meestal (en minimaal) 3x25A , dus daar moet je vooral naar kijken, en dat dan opdelen. 16A is je limiet per fasedraad, als je 2 fasedraden gebruikt op dezelfde fase mag de totale belasting in principe niet over de 25A heen.
Ten slotte: als je wel een 3 fase aansluiting hebt, kun je natuurlijk inderdaad 2 aparte fases gebruiken voor je kookplaat, maar dan heb je gelijk wat betreft de verdeling. Ik zou inderdaad even logisch nadenken over het gebruik, de kans dat het 3kW element aangaat tegelijk met volop koken is niet zo groot.
Ik zou dus de pomp op een andere fase zetten als de kookplaat, en de heater op 1 van de fases die je dan ook voor de kookplaat gebruikt, of de kookplaat limiteren op 5,75 kW en 2x 1-fase gebruiken.
Mocht je vragen hebben, stuur maar een PB.
[
Voor 18% gewijzigd door
jevin20 op 07-11-2025 12:17
. Reden: Verduidelijking van tekst ]
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw