Hier ook al twee winters zeer tevreden gebruiker van de warmtepomp. Heb voor onze situatie prima door wat watertemperatuur moet zijn om het huis goed op temperatuur te houden. Is bij ons afhankelijk van de buitentemperatuur.Joarie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:51:
[...]
En daarom is het afstellen van de heatcurve belangrijk (uitgaande watertemperatuur van de WP). Als je deze goed inregelt dan compenseer je precies je warmteverliezen in huis met een specifieke aanvoertemperatuur van je CV-water. Dit is natuurlijk afhankelijk van buitentemperatuur. Als je dit goed hebt dan maak je mooie lange runs.
Ik heb een Nest thermostaat. Deze heb ik in de koude maanden op 24 graden staan, zodat die continu standje 'AAN' aan de warmtepomp doorgeeft. De temperatuur in huis blijft prima op 20 graden door de warmtecurve goed te sturen. Soms draait de warmtepomp continu op een lage temperatuur en maakt daardoor efficiënte runs. Het grootste voordeel vind ik dat het hele huis lekker comfortabel warm is, geen dips in de temperatuur. Nogmaals, dit werkt voor onze situatie.
Op deze manier zorg ik ervoor dat de pomp weinig aan en uit schakelt, met lage temperatuur verwarmt en mooie lange, efficiënte runs maakt.