• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-11 15:19
Joarie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

En daarom is het afstellen van de heatcurve belangrijk (uitgaande watertemperatuur van de WP). Als je deze goed inregelt dan compenseer je precies je warmteverliezen in huis met een specifieke aanvoertemperatuur van je CV-water. Dit is natuurlijk afhankelijk van buitentemperatuur. Als je dit goed hebt dan maak je mooie lange runs.
Hier ook al twee winters zeer tevreden gebruiker van de warmtepomp. Heb voor onze situatie prima door wat watertemperatuur moet zijn om het huis goed op temperatuur te houden. Is bij ons afhankelijk van de buitentemperatuur.
Ik heb een Nest thermostaat. Deze heb ik in de koude maanden op 24 graden staan, zodat die continu standje 'AAN' aan de warmtepomp doorgeeft. De temperatuur in huis blijft prima op 20 graden door de warmtecurve goed te sturen. Soms draait de warmtepomp continu op een lage temperatuur en maakt daardoor efficiënte runs. Het grootste voordeel vind ik dat het hele huis lekker comfortabel warm is, geen dips in de temperatuur. Nogmaals, dit werkt voor onze situatie.

Op deze manier zorg ik ervoor dat de pomp weinig aan en uit schakelt, met lage temperatuur verwarmt en mooie lange, efficiënte runs maakt.

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:51
Jeroen.tebrake schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:20:
[...]

Thanks voor je reactie. Ik ben een beetje bang dat de WP vooral veel “overshoots” en aan/uit schakelingen krijgt door een simpel aan/uit signaal.. een warmtepomp wil je het liefste toch geleidend en constant sturen. Teveel aan/uit zorgt ervoor dat de pomp sneller slijt? Voor mijn gevoel gebeurd dit niet.
Dat valt wel mee. Bij mij in de winter gaat deze per dag 5 tot 6 keer aan. Eventueel zou de stooklijn nog iets lager kunnen waardoor de runs langer worden en je COP beter. Maar die 6x aan uit is technisch ook geen probleem.

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Wat zijn de belangrijkste tips om te beginnen met stoken op de stooklijn? Ik heb een lyric T6 en zie dat de pomp vaak aan en uit gaat gedurende de dag. Met wat aanpassingen op de thermostaat is dat nu iets beter geworden, maar het blijft een gependel.

Ik lees dat een andere thermostaat ook kan helpen, maar als het te verbeteren is met een stooklijn dan scheelt dat een aanschaf en installatie.

PSN: Shiver23

• Mkw
Shiver23 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:22:
Wat zijn de belangrijkste tips om te beginnen met stoken op de stooklijn? Ik heb een lyric T6 en zie dat de pomp vaak aan en uit gaat gedurende de dag. Met wat aanpassingen op de thermostaat is dat nu iets beter geworden, maar het blijft een gependel.

Ik lees dat een andere thermostaat ook kan helpen, maar als het te verbeteren is met een stooklijn dan scheelt dat een aanschaf en installatie.
Zoek even terug in dit forum want volgens mij zijn er meerdere mensen die hier een instructie hebben gedeeld bv @harrr

• Mkw
Morgen staat de pomp 2 jaar, dus is het de laatste dag van de standaard serviceperiode. Welk onderhoudspakket hebben jullie afgesloten en wat zou het advies zijn? Niet doen, alleen onderhoud of het duurdere servicepakket?

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:25
Ik heb zelf de middelste optie gekozen.
Paar weken terug is men geweest voor dit onderhoud, bijna 3 uren bezig geweest.

Wat ze doen:
- PompAO grondig schoonmaken, zowel binnen als buitenkant.
- Alle elektronica word gecontroleerd
- Verschillende firmwares op het monoblock zelf zijn van updates voorzien.
- Draadloze verbindings modules zijn aangepast voor een stabielere verbinding (niet dat ik problemen had)
- Uitgebreide test runs gedaan.
- Controller board binnen gecontroleerd.
- CV Systeem na gelopen op waterdruk en functie.

Al met al prima eerste onderhoud denk ik.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Mkw
f.welvering schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:58:

Wat ze doen:
- Draadloze verbindings modules zijn aangepast voor een stabielere verbinding (niet dat ik problemen had)

Dat klinkt wel goed. Voor 300 euro per 2 jaar. Hebben ze ook de printplaat vervangen aangezien deze nogal eens voor problemen zorgde bij de eerste pompen?

• f.welvering
Mkw schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:03:
[...]

Dat klinkt wel goed. Voor 300 euro per 2 jaar. Hebben ze ook de printplaat vervangen aangezien deze nogal eens voor problemen zorgde bij de eerste pompen?
Nee dat dan weer niet.
Wel gevraagd hoe dat zat, maar dat doen ze niet uit voorzorg.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• edegroot1973
f.welvering schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:58:

Wat ze doen:

Mijn pomp staat er bijna twee jaar, ik zit nu nog in de garantieperiode. Zou je dan eigenlijk ook niet die updates van het monoblock moeten krijgen? Kunnen ze deze niet pushen?

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:41
Als er updates zijn, lijkt het me logisch dat we die allemaal krijgen ook al heb je geen servicecontract. Bijzonder dat je daar extra voor moet betalen (ik zit nog paar weken in de garantie, maar krijg dit ook niet aangeboden).

@f.welvering Wat hebben ze aan de verbindingsmodules gedaan?

[ Voor 12% gewijzigd door jansd op 17-10-2025 09:53 ]

• f.welvering
jansd schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:52:
Als er updates zijn, lijkt het me logisch dat we die allemaal krijgen ook al heb je geen servicecontract. Bijzonder dat je daar extra voor moet betalen (ik zit nog paar weken in de garantie, maar krijg dit ook niet aangeboden).

@f.welvering Wat hebben ze aan de verbindingsmodules gedaan?
Ik kreeg het ook niet aangeboden, heb dit op eigen initiatief gedaan.

Geen idee wat hij precies gedaan heeft.

• f.welvering
edegroot1973 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Mijn pomp staat er bijna twee jaar, ik zit nu nog in de garantieperiode. Zou je dan eigenlijk ook niet die updates van het monoblock moeten krijgen? Kunnen ze deze niet pushen?
Dit kon niet op afstand zei de beste man.
Hij zat met een kabeltje tussen zijn laptop en de printplaat

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-11 15:49
Mkw schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:03:
[...]

Dat klinkt wel goed. Voor 300 euro per 2 jaar.
Waarom klinkt het goed om te betalen voor iets waar je vanuit het consumentenrecht gewoon recht op hebt? Als het product stuk gaat binnen x jaar, dan is het een ondeugdelijk product, behoudens normale slijtage.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

• Mkw
Chewmonkey schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:45:
[...]

Waarom klinkt het goed om te betalen voor iets waar je vanuit het consumentenrecht gewoon recht op hebt? Als het product stuk gaat binnen x jaar, dan is het een ondeugdelijk product, behoudens normale slijtage.
Je haalt 2 zaken door elkaar. Dit gaat om onderhoud en zelfs wat updates. En ik ken onderhoudscontracten waar ze veel minder doen voor meer geld. Jouw voorbeelden gaan over reparaties en daar gelden inderdaad ruimere garanties als consument waar je aanspraak op kan maken (al zul je ook dan deels moeten betalen).

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Is DeWarmte de enige warmtepomp die je ‘overal’ in je leidingen kan aansluiten?

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-11 16:27
Tha Deo schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:03:
Is DeWarmte de enige warmtepomp die je ‘overal’ in je leidingen kan aansluiten?
Alle warmtepompen volgen dezelfde natuurkundige principes. Dus het hangt van je circuit af, en niet van de warmtepomp. De warmtepomp doet niets anders dan water rondpompen (vanuit je cv circuit gezien).

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• Tha Deo
  • Niet online
jevin20 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:35:
[...]

Alle warmtepompen volgen dezelfde natuurkundige principes. Dus het hangt van je circuit af, en niet van de warmtepomp. De warmtepomp doet niets anders dan water rondpompen (vanuit je cv circuit gezien).
Dank. Maar de warmtepomp van bijvoorbeeld Quatt moet een directe waterverbinding (leiding waar water doorheen stroomt) hebben met de CV-ketel. Bij DeWarmte hoeft dat niet. Dat onderscheidt DeWarmte van andere warmtepomp-leveranciers, en ik vroeg me af of er meer van dat soort warmtepompen zijn. Of is Quatt de uitzondering?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@Tha Deo zo'n beetje elke willekeurige full electric wp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Mkw
Tha Deo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:16:
[...]

Dank. Maar de warmtepomp van bijvoorbeeld Quatt moet een directe waterverbinding (leiding waar water doorheen stroomt) hebben met de CV-ketel. Bij DeWarmte hoeft dat niet. Dat onderscheidt DeWarmte van andere warmtepomp-leveranciers, en ik vroeg me af of er meer van dat soort warmtepompen zijn. Of is Quatt de uitzondering?
Zou bij de meesten mogelijk moeten zijn lijkt me, maar volgens mij biedt de Warmte het als enige aan. Voor mij reden geweest voor deze pomp te kiezen (want nu maar 1 meter afstand tot aansluiting ipv gaten boren door het hele huis), naast de iets grotere maximale capaciteit en lagere prijs.

• f.welvering
Tha Deo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:16:
[...]

Wellicht omdat de Quatt wp in hybrid opstelling altijd de CV gebruikt voor een defrost?
De PompAO kan dit prima zonder mits er voldoende warmtebuffer in je systeem zit.

• Mkw
Sinds een week hoor ik een duidelijk brommend geluid van de pomp. Vanmorgen weer het geval. Het lijkt erop dat deze een kwartiertje te horen is bij het opstarten van de pomp en dan weer verdwijnt, terwijl de pomp dan nog doordraait zonder dat de brom er is. Iemand een idee want de warmte reageert tot op heden niet.

• WeakTweaker
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:34
Ik herken wel een lichte brom binnenshuis als de compressor wat harder werkt (denk ik). @Sander Wapperom heeft in een eerdere post geschreven:
De Pomp AO draait op 45 Hz voor ongeveer 5 minuten om op te starten (ongeveer 4 kW, afhankelijk van de omstandigheden).
...
Na de opstartfase kan de warmtepomp sterk terug modeleren. Als het afgifte systeem genoeg vermogen kwijt kan zal de Pomp AO niet afslaan maar steady state blijven draaien.
Wellicht hoor je dus de compressor in die opstartfase en moduleert de warmtepomp daarna terug?

[ Voor 3% gewijzigd door WeakTweaker op 22-10-2025 10:55 ]

• Mkw
WeakTweaker schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:54:
Ik herken wel een lichte brom binnenshuis als de compressor wat harder werkt (denk ik). @Sander Wapperom heeft in een eerdere post geschreven:

[...]

Wellicht hoor je dus de compressor in die opstartfase en moduleert de warmtepomp daarna terug?
Dat kan, maar ik heb dit niet eerder gehoord dus dat maakt het niet logisch

• Tha Deo
  • Niet online
f.welvering schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Wellicht omdat de Quatt wp in hybrid opstelling altijd de CV gebruikt voor een defrost?
De PompAO kan dit prima zonder mits er voldoende warmtebuffer in je systeem zit.
Ik heb even rondgekeken, maar voor hybride warmtepompen is het standaard dat er een aansluiting is naar de CV-ketel. DeWarmte is de uitzondering. Ik kon geen andere warmtepomp leverancier vinden. Iemand anders wel?

• WeakTweaker
Remeha zegt volgens mij dat de "vernieuwde Elga Ace Monoblock" ook direct op de CV-standleiding kan worden aangesloten:
https://www.remeha.nl/product/elga-ace-monoblock

• Mkw
WeakTweaker schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:23:
Remeha zegt volgens mij dat de "vernieuwde Elga Ace Monoblock" ook direct op de CV-standleiding kan worden aangesloten:
https://www.remeha.nl/product/elga-ace-monoblock
Interessant, maar qua looks komt ie niet in de buurt!

• PROximity
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 08:53
Hier ook een tevreden DeWarmte gebruiker op reguliere radiatoren met ventilatoren. Ik ben inmiddels 2 uurtjes aan het grasduinen door deze thread, maar kom niet helemaal uit het volgende.

Ik zou jullie hulp kunnen gebruiken als het om het aanschaffen en aansluiten van een thermostaat gaat. Bij de aanschaf van de hybride WP hebben wij een Honeywell DT4 geïnstalleerd gekregen. Tot groot ongenoegen bleek dit een niet slimme thermostaat te zijn, waardoor we geen programma kunnen inregelen en niet op afstand de thermostaat kunnen bedienen. Volstrekt onbegrijpelijk dat dit wordt meegeleverd door DeWarmte (groot minpunt).

Helaas moesten wij afstand doen van onze (niet aan/uit) bedrade Atag one thermostaat die mbv een eigen programma de CV goed aanstuurde. Ik wil graag opnieuw een simpele bedrade thermostaat die ik via een app kan bedienen en een programma voor kan instellen. Liever zou ik geen extra kastje aansluiten (zoals de tado 3+ en de Netatmo nodig lijken te hebben), maar iets als een bedrade Tado+ direct op de CV aansluiten via de bedrading die al door ons huis loopt. Overigens adviseert DeWarmte een Tado3+, maar die heb ik liever niet.

Kan iemand adviseren welke bedrade thermostaat geschikt is voor een hybride DeWarmte setup en uit ervaring goed werkt? Ik heb 0 verstand van hoe de aansturing van en koppeling tussen CV en WP module tot stand komt. Dank voor jullie ervaringen.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:32
PROximity schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:15:
Hier ook een tevreden DeWarmte gebruiker op reguliere radiatoren met ventilatoren. Ik ben inmiddels 2 uurtjes aan het grasduinen door deze thread, maar kom niet helemaal uit het volgende.

Ik zou jullie hulp kunnen gebruiken als het om het aanschaffen en aansluiten van een thermostaat gaat. Bij de aanschaf van de hybride WP hebben wij een Honeywell DT4 geïnstalleerd gekregen. Tot groot ongenoegen bleek dit een niet slimme thermostaat te zijn, waardoor we geen programma kunnen inregelen en niet op afstand de thermostaat kunnen bedienen. Volstrekt onbegrijpelijk dat dit wordt meegeleverd door DeWarmte (groot minpunt).

Helaas moesten wij afstand doen van onze (niet aan/uit) bedrade Atag one thermostaat die mbv een eigen programma de CV goed aanstuurde. Ik wil graag opnieuw een simpele bedrade thermostaat die ik via een app kan bedienen en een programma voor kan instellen. Liever zou ik geen extra kastje aansluiten (zoals de tado 3+ en de Netatmo nodig lijken te hebben), maar iets als een bedrade Tado+ direct op de CV aansluiten via de bedrading die al door ons huis loopt. Overigens adviseert DeWarmte een Tado3+, maar die heb ik liever niet.

Kan iemand adviseren welke bedrade thermostaat geschikt is voor een hybride DeWarmte setup en uit ervaring goed werkt? Ik heb 0 bestand van hoe de aansturing van en koppeling tussen CV en WP module tot stand komt. Dank voor jullie ervaringen.
Hoe erg heb je het draadje nodig naar je CV-ketel? Is je woonkamer zo ver verwijderd van je ketel, heb je lokaal heel veel stoorzenders op de frequentie of is het 1 grote kooi van Faraday?

Bij mij persoonlijk zitten er 3 (houten) vloeren tussen Netatmo thermostaat en ontvanger bij de CV-ketel/DeWarmte raspberry PI module en zit ik net op het randje van bereik van de draadloze zender/ontvanger van Netatmo.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-11 17:03
Ik heb zelf een T6 bedraad. Deze werkt opzich prima, kan met de app en week schema maken waarop de WP loopt.

Ik heb zelf ook een vraag aan jullie, wat ik nog steeds niet begrijp is dat de AO soms gewoon 15min uitvalt. zou zeggen een defrost maar daar is het nu nog te warm voor. hoe zien jullie dit ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kWDGxHAycIQzi2wmMxq9UxHbwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZF7zgLxIN1aLr2Hir8aqGftd.png?f=fotoalbum_large

• PROximity
Joarie schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Hoe erg heb je het draadje nodig naar je CV-ketel? Is je woonkamer zo ver verwijderd van je ketel, heb je lokaal heel veel stoorzenders op de frequentie of is het 1 grote kooi van Faraday?

Bij mij persoonlijk zitten er 3 (houten) vloeren tussen Netatmo thermostaat en ontvanger bij de CV-ketel/DeWarmte raspberry PI module en zit ik net op het randje van bereik van de draadloze zender/ontvanger van Netatmo.
Ik wil gewoon niet nog een stroomvretend (extra stopcontact in gebruik en extra draad) en signaal zendend apparaat in mijn huis als er al bedrading ligt. Daarnaast wil ik me niet hoeven verdiepen in hoe het apparaat met mijn CV/WP praat, ik ben onwetend op dit gebied en heb ook geen behoefte hieraan. Liefst daarom plug & play op de draad die er al loopt. Ben benieuwd of er nog meer opties zijn dan de T6 hiervoor.

Is de bedrade Tado X ook een optie? Ik lees dit model nergens in dit draadje voorbij komen.

Edit: Een bedrade thermostaat heeft géén extra ontvanger unit nodig als de bedrading is aangesloten op de DeWarmte control unit en doorgelust naar de "on/off" ingang van de CV? Ik zie namelijk dat je ook bij een bedrade T6 een ontvanger unit krijgt..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8MW0TKFwI_Pgk9-5pNpC-kpQ2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJrXchRwuaUNW11P4y9ILaic.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door PROximity op 30-10-2025 16:32 . Reden: Toevoeging ]

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01:41
@PROximity Misschien maak ik een denkfout, maar alles wat je opnoemt heeft wel degelijk iets extra's nodig om slim te zijn. Zowel de netatmo als de tado (v3 en x) gebruiken allebei een extra zender (bij tado heet dat de bridge) om hun data via wifi te versturen naar de app waarop je je stroomschema regelt. De daadwerkelijke thermostaat functie is op beide bedraad.

[ Voor 8% gewijzigd door PVPaneel op 30-10-2025 17:53 ]

• PROximity
PVPaneel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:51:
@PROximity Misschien maak ik een denkfout, maar alles wat je opnoemt heeft wel degelijk iets extra's nodig om slim te zijn. Zowel de netatmo als de tado (v3 en x) gebruiken allebei een extra zender (bij tado heet dat de bridge) om hun data via wifi te versturen naar de app waarop je je stroomschema regelt. De daadwerkelijke thermostaat functie is op beide bedraad.
De reden dat ik hiernaar zoek is dat mijn oude bedrade Atag One de wifi verbinding in de thermostaat had zitten en geen tussenkomst van bridge of iets dergelijks nodig was.

Ik denk online te hebben gevonden dat de Honeywell T6 thermostaat ook standalone via wifi/app verbonden is zolang deze via het aan/uit principe is aangesloten. Het bijbehorende homestation is dan niet nodig. Klopt dit?

• WeakTweaker
rob2011 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:57:
Ik heb zelf ook een vraag aan jullie, wat ik nog steeds niet begrijp is dat de AO soms gewoon 15min uitvalt. zou zeggen een defrost maar daar is het nu nog te warm voor. hoe zien jullie dit ?
[Afbeelding]
Het lijkt te gebeuren wanneer de buitentemperatuur stijgt (volgens de sensor van de pomp AO). Ligt de aanvoertemperatuur op dat moment misschien boven de stooklijn? Het is dan wel vreemd dat "target temperature" in de grafiek niet aangepast is...

(Klopt het dat "DeWarmte AO A-535 Actual Temperature" de retourtemperatuur is?)

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

rob2011 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:57:
Ik heb zelf een T6 bedraad. Deze werkt opzich prima, kan met de app en week schema maken waarop de WP loopt.

[Afbeelding]
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar waar haal je die grafiek zo mooi vandaan?

• edegroot1973
Ik gebruik een Nest thermostaat. Heb deze zo geprogrammeerd dat deze de dure uren qua elektratarief uitsluit. (contract met dynamische tarieven). Verder standaard op 20 graden staan en stook op de stooklijn. Al twee jaar dik tevreden met deze methode, heel stabiel een comfortabele temperatuur in huis.

• rob2011
Shiver23 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:43:

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar waar haal je die grafiek zo mooi vandaan?
Home Assistant

• jaxxon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-11 14:57
Goedemorgen,

ook hier op zoek naar een warmtepomp voor ons ieuwe huis waar we vanaf 1 december in kunnen. Veel vragen, (nog) veel onduidelijkheden, maar weet wel dat ivm de grootte van het huis, dat we toch al richting de 10kW warmtepomp zullen moeten. (2000-2500m3 gas voor de vorige bewoners). Er komt nog wel vloerverwarming bij in de woonkamer (~45m2), woonkeuken ligt er al als bijverwarming, dak is nageisoleerd met Rd4 (volgens het energielabel). Eerste contact met dewarmte was niet slecht, maar de Pomp Ao, was na verwachting toch te klein voor mijn toepassing, concept met de Pomp T spreekt me ook wel aan. Na teruggebel;d te zijn in september werd me verteld dat er in november een nieuwe warmtepomp gepresenteerd zou worden. De Pomp MP, ik heb deze al eerder voorbij zien komen in dit draadje. Ik kreeg de brochure doorgestuurd. Hieronder een paar shots eruit. Ik sta met name wel te kijken van het modulerend bereik van 1.9-16.5kW (waarbij wel de 3kW ingebouwde elektrische heater is meegenomen). Maar toch, dan is het nog fors bereik en best interessant als optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWLfEvtirgp8L9VWsDJFhVh3FAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wx3aY7Q5AkeU9vttN5UUQBYE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAGqQJLWRpkQpBGEi6ZLpN0H4Sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HX5HefqeyM6zRujIkmy6L2R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7cAR_T2MgrE2xcyvHSUlHRMtpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbq9qN8EkCJQdmNfgADHVWC1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT8ayQae243eY9zWgcZbqcZ20e8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzSmU2PVhz6YijcjgpjfZKxD.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is jullie gedachte hierover?

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:02
In vergelijking met z’n voorganger AO is de pomp MP volgens mij stiller, heeft een groter bereik en een hogere max afgifte temperatuur en R290.
Wel een stukje duurder en je hebt een vrije kookgroep ipv een vrije enkelfase groep nodig.

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:39
is er ook al een prijs beschikbaar voor die nieuwe pomp?

• Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-11 15:41
sjaak81 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:39:
Einde van de video staat voor 4,985 incl installatie en subsidie

https://www.instagram.com/reel/DPrAKgLjF4A/

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-11 21:07
Hoi allemaal,
Onze AO lijkt te pendelen en ik snap niet helemaal wat de oorzaak is. Ik had de stooklijn vrij laag staan zodat de AO net niet aan de warmtevraag kon voldoen zodat deze mooi lange runs maakt, maar volgens DeWarmte bleef deze pendelen. Ook kon de AO niet goed terugmodeleren (ik denk vermogen omlaag schroeven?) waardoor die minder efficiënt draaide. Ik heb de stooklijn dus maar op hun advies verhoogd.
Nu heb ik het donkerbruine vermoeden dat mijn thermostaat (Honeywell T6R) onderdeel is van het probleem want die thermostaat slaat volgens mij uit als er na een te lange tijd niet aan de warmtevraag voldaan kan worden. Ik heb het aantal cycles per uur op 3 gezet (lager kan niet) en de minimale aantijd op 5 minuten (hoger kan niet). Meer opties geeft de thermostaat niet om mee te spelen.

Ik wil de runs langer maken en denk dat ik daarvoor mijn thermostaat vervangen moet. Kunnen jullie mij hierover adviseren?

• RudyL90
Hoe krijg je de data in Home Assistant dan?

• Mkw
RudyL90 schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:18:
Hoi allemaal,
Onze AO lijkt te pendelen en ik snap niet helemaal wat de oorzaak is. Ik had de stooklijn vrij laag staan zodat de AO net niet aan de warmtevraag kon voldoen zodat deze mooi lange runs maakt, maar volgens DeWarmte bleef deze pendelen. Ook kon de AO niet goed terugmodeleren (ik denk vermogen omlaag schroeven?) waardoor die minder efficiënt draaide. Ik heb de stooklijn dus maar op hun advies verhoogd.
Nu heb ik het donkerbruine vermoeden dat mijn thermostaat (Honeywell T6R) onderdeel is van het probleem want die thermostaat slaat volgens mij uit als er na een te lange tijd niet aan de warmtevraag voldaan kan worden. Ik heb het aantal cycles per uur op 3 gezet (lager kan niet) en de minimale aantijd op 5 minuten (hoger kan niet). Meer opties geeft de thermostaat niet om mee te spelen.

Ik wil de runs langer maken en denk dat ik daarvoor mijn thermostaat vervangen moet. Kunnen jullie mij hierover adviseren?
Het kan ook zijn dat het minimale vermogen van de pomp wordt bereikt. Dat probleem heb ik (en anderen) ook, huis en stookvolume is dan zeker bij hoge temperaturen buiten te klein, en inderdaad wordt dat opgelost door een iets hogere stooklijn. Een oplossing is om grotere radiatoren te installeren alleen is dat natuurlijk best kostbaar. Succes!

• RudyL90
Mkw schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:47:
[...]

Het kan ook zijn dat het minimale vermogen van de pomp wordt bereikt. Dat probleem heb ik (en anderen) ook, huis en stookvolume is dan zeker bij hoge temperaturen buiten te klein, en inderdaad wordt dat opgelost door een iets hogere stooklijn. Een oplossing is om grotere radiatoren te installeren alleen is dat natuurlijk best kostbaar. Succes!
Hoe werkt dat dan? Als hij alleen op minimaal vermogen draait zou de pomp toch juist langer moeten draaien? De pomp kreegt de woonkamer net niet op temperatuur, dus dan zou ik lange runs verwachten. Als je de stooklijn dan hoger zet wordt de temperatuur wel bereikt waardoor de AO juist meer aan/uit gaat.

• Mkw
RudyL90 schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:07:
[...]

Hoe werkt dat dan? Als hij alleen op minimaal vermogen draait zou de pomp toch juist langer moeten draaien? De pomp kreegt de woonkamer net niet op temperatuur, dus dan zou ik lange runs verwachten. Als je de stooklijn dan hoger zet wordt de temperatuur wel bereikt waardoor de AO juist meer aan/uit gaat.
Als de pomp op een te laag vermogen moet draaien om de temperatuur op de ingestelde stooklijn vast te houden, dan gaat hij even uit. De pomp kent je binnentemperatuur niet. Ik had het toevallig net nog. Op minimaal vermogen kwam de supply temperatuur boven de 38 graden die ik heb ingesteld. Hij leverde heel kort 40 graden en schakelt dan uit. Je kunt het in de app live volgen, mocht je net als ik geen mooie grafiekjes in HA hebben. Dit gebeurt dan vrij vaak en dan is het echt beter om de stooklijn iets hoger te zetten, dat levert minder aan uit schakelingen op. En continu draaien op alleen de stooklijn is best moeilijk want wel of geen zon, of een harde wind spelen bij mij ook een grote rol.

• RudyL90
Mkw schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:18:
[...]

Als de pomp op een te laag vermogen moet draaien om de temperatuur op de ingestelde stooklijn vast te houden, dan gaat hij even uit. De pomp kent je binnentemperatuur niet. Ik had het toevallig net nog. Op minimaal vermogen kwam de supply temperatuur boven de 38 graden die ik heb ingesteld. Hij leverde heel kort 40 graden en schakelt dan uit. Je kunt het in de app live volgen, mocht je net als ik geen mooie grafiekjes in HA hebben. Dit gebeurt dan vrij vaak en dan is het echt beter om de stooklijn iets hoger te zetten, dat levert minder aan uit schakelingen op. En continu draaien op alleen de stooklijn is best moeilijk want wel of geen zon, of een harde wind spelen bij mij ook een grote rol.
Het huis moet inderdaad zeer weinig last hebben van de weersomstandigheden om alleen op de stooklijn de verwarmen. Is wel iets dat ik misschien ga proberen als het niet lukt om de AO efficiënter te laten draaien.

OK, als de pomp aan het minimale vermogen zit en je een overshoot in supply temp hebt schakelt hij uit omdat hij niet kan terugmodeleren? En bij een hogere stooklijn is dat minder een probleem omdat je minder snel een overshoot hebt? Grotere radiatoren geven meer warmte af waardoor je die overshoot minder snel hebt?

• f.welvering
En de T6 helpt hier zeker niet in mee.
Ik had deze ook en zie met de huidige thermostaat dat de PompAO veel beter loopt.

Verder helpt een te lage stooklijn niet mee, de PompAO moet wel zijn minimale vermogen kwijt kunnen om te blijven draaien.

Als het verschil tussen aanvoer en retour te klein wordt stopt het verwarmen als de PompAO al op minimaal vermogen draait. Ook als de warmtevraag blijft.

[ Voor 24% gewijzigd door f.welvering op 02-11-2025 11:59 ]

• RudyL90
f.welvering schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:57:
En de T6 helpt hier zeker niet in mee.
Ik had deze ook en zie met de huidige thermostaat dat de PompAO veel beter loopt.

Verder helpt een te lage stooklijn niet mee, de PompAO moet wel zijn minimale vermogen kwijt kunnen om te blijven draaien.

Als het verschil tussen aanvoer en retour te klein wordt stopt het verwarmen als de PompAO al op minimaal vermogen draait. Ook als de warmtevraag blijft.
Ik zal eens naar de Netatmo kijken. Zie hem op marktplaats aangeboden staan juist omdat mensen een warmtepomp aangeschafd hebben. Is die dan toevallig voor de Pomp AO wel geschikt en voor andere niet?

• jaxxon
sjaak81 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:39:
Prijs na subsidie is inderdaad 4985.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r46SYKzUnQM5pWjj89DIK4EdUEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nO43RlIIdHTFNfOxayI0wifv.png?f=fotoalbum_large

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:39
Oké top mooi vermogen

Kwam met die andere pomp wss net vermogen te kort

• Joarie
sjaak81 schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:11:
Oké top mooi vermogen

Kwam met die andere pomp wss net vermogen te kort
Dat heb ik hier ook. Het is net krap aan met een oud huis. Maar kun je het grotere vermogen wel effectief inzetten als de dimensies van de warmtewisselaar hetzelfde blijven? De natuurwetten van bevriezend water op de warmtewisselaar veranderen niet als je de capaciteit van een compressor vergroot, het is en blijft een spel van dauwpunt en warmteoverdracht.

Edit. Hmm de afmetingen suggereren dat hij 10 cm breder en 5 cm hoger is dan de huidige AO.
Ik denk nog steeds dat de defrosts je zullen remmen in het daadwerkelijk inbrengen van de verhoogde vermogen, maar goed laat maar eens zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Joarie op 02-11-2025 22:16 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:09
jaxxon schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:37:
Goedemorgen,

ook hier op zoek naar een warmtepomp voor ons ieuwe huis waar we vanaf 1 december in kunnen. Veel vragen, (nog) veel onduidelijkheden, maar weet wel dat ivm de grootte van het huis, dat we toch al richting de 10kW warmtepomp zullen moeten. (2000-2500m3 gas voor de vorige bewoners). Er komt nog wel vloerverwarming bij in de woonkamer (~45m2), woonkeuken ligt er al als bijverwarming, dak is nageisoleerd met Rd4 (volgens het energielabel). Eerste contact met dewarmte was niet slecht, maar de Pomp Ao, was na verwachting toch te klein voor mijn toepassing, concept met de Pomp T spreekt me ook wel aan. Na teruggebel;d te zijn in september werd me verteld dat er in november een nieuwe warmtepomp gepresenteerd zou worden. De Pomp MP, ik heb deze al eerder voorbij zien komen in dit draadje. Ik kreeg de brochure doorgestuurd. Hieronder een paar shots eruit. Ik sta met name wel te kijken van het modulerend bereik van 1.9-16.5kW (waarbij wel de 3kW ingebouwde elektrische heater is meegenomen). Maar toch, dan is het nog fors bereik en best interessant als optie.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die specs lijken me toch wat rooskleurig...

Uit 3680w 13.500w halen bij -7C?, bij welke aanvoertemperatuur?

Worden defrosts meegeteld?

Ter referentie;
Een Vaillant arotherm plus (75/6 vwl) heeft ook een maximaal opgenomen vermogen van 3680w en daarvan is het maximale vermogen bij -7C en een aanvoertemperatuur van 35C 8kW.

Een Ovum ac417p levert bij -7C wel nog 13500w met een opgenomen vermogen van 3500w, maar dat apparaat is prijstechnisch alsook qua formaat en gewicht wel van de buitencategorie.... (We plaatsen ze met liefde...)

Edit; lees net 14,4kw bij -10c.
Incl. 3kw backup.

Dat zou 11,4 kw uit 3680w zijn.
Niet heel ongebruikelijk, de vraag is hoe hard de defrosts er in gaan slaan. Gezien het formaat en gewicht lijkt het mij geen gigantische warmtepomp met weinig defrosts.

[ Voor 4% gewijzigd door BjornHero op 02-11-2025 18:38 ]

2050vandaag, waarom wachten?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Pomp MP
Noot 1 is belangrijk. Het gecommuniceerde vermogen van 16.5 kW is bij +7°C en inclusief hulpverwarming.
Bij A-10W35 blijft er iets van 11 kW over. Voor jou dus OK.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Irene2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-11 09:03
RudyL90 schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:18:
Hoi allemaal,

Hier ook de OA met Honewell T6 aan het onderzoeken wat het beste werkt. Door juist het aantal cycles hoger te zetten naar minimaal 9 per uur in de Honewell en in de AO App dit op 'long delay' te zetten voorkomt dit juist het pendelen naar mijn inziens. Dit lijkt goed te gaan. Hierdoor wordt de AO regelmatig opnieuw geactiveerd door de thermostaat en wordt de long delay telkens gereset. De AO krijgt dan niet de kans op uit te gaan. De stooklijn staat bij mij laag. Probeer dit eens?

[ Voor 3% gewijzigd door Irene2025 op 02-11-2025 20:04 ]

• f.welvering
RudyL90 schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:13:
[...]

Ik zal eens naar de Netatmo kijken. Zie hem op marktplaats aangeboden staan juist omdat mensen een warmtepomp aangeschafd hebben. Is die dan toevallig voor de Pomp AO wel geschikt en voor andere niet?
Ik gebruik ook een Netatmo, de aan/uit versie.
Hier kan je goed de hysterese aanpassen wat het pendelen vrijwel voorkomt als je een juiste stooklijn gebruikt. Tenminste in mijn situatie.

Dit kreeg ik met de T6 niet voor elkaar. Hiermee bleef ik veel pendel gedrag zien wat ook resulteerde in hoger energie verbruik.

• f.welvering
Irene2025 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:53:
[...]

Hier ook de OA met Honewell T6 aan het onderzoeken wat het beste werkt. Door juist het aantal cycles hoger te zetten naar minimaal 9 per uur in de Honewell en in de AO App dit op 'long delay' te zetten voorkomt dit juist het pendelen naar mijn inziens. Dit lijkt goed te gaan. Hierdoor wordt de AO regelmatig opnieuw geactiveerd door de thermostaat en wordt de long delay telkens gereset. De AO krijgt dan niet de kans op uit te gaan. De stooklijn staat bij mij laag. Probeer dit eens?
In mijn tijd was long delay er nog niet. Misschien is deze manier wel de oplossing met de T6.

• RudyL90
Ik zie dat de return temperature nagenoeg hetzelfde is als de supply. Dit ruikt naar beter waterzijdig inregelen en verbeteren van de afgifte (ventilatoren).

• Joarie
RudyL90 schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:29:
Ik zie dat de return temperature nagenoeg hetzelfde is als de supply. Dit ruikt naar beter waterzijdig inregelen en verbeteren van de afgifte (ventilatoren).
Inderdaad dat óf dat je kortsluiting hebt op je circuit en dat het aangevoerde water te snel weer geretourneerd wordt.

• rob2011
RudyL90 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:31:
[...]

Hoe krijg je de data in Home Assistant dan?
@delima heeft de HA integratie gemaakt zie hier zijn github. _/-\o_
Van uit dit kan je makkelijk je eigen grafieken maken.
https://github.com/ronald-willems/dewarmte-homeassistant

• WeakTweaker
Heeft iemand al een dergelijke integratie gemaakt voor Domoticz?

• RudyL90
rob2011 schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:10:
[...]

@delima heeft de HA integratie gemaakt zie hier zijn github. _/-\o_
Van uit dit kan je makkelijk je eigen grafieken maken.
https://github.com/ronald-willems/dewarmte-homeassistant
Dank voor het delen. Langleve (mede)nerds!

• RudyL90
Ik snap er even niks meer van. Ik heb voor het gemak even de radiatoren met thermostaatknoppen uitgeschakeld (geen idee nog hoe ik die inregel) en meet met een IR gun minimaal 5 graden verschil op alle radiatoren die aanstaan. Tóch blijf de return temperature hetzelfde als de supply temperature. Iemand tips?

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-11 16:30

dlenstra

....

RudyL90 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:06:
Ik snap er even niks meer van. Ik heb voor het gemak even de radiatoren met thermostaatknoppen uitgeschakeld (geen idee nog hoe ik die inregel) en meet met een IR gun minimaal 5 graden verschil op alle radiatoren die aanstaan. Tóch blijf de return temperature hetzelfde als de supply temperature. Iemand tips?
Is er misschien een bypass geïnstalleerd die momenteel doorlaat?

• Joarie
dlenstra schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:10:
[...]

Dat...of de aanvoer en de afvoer zijn verkeerd om aangesloten vanaf de pomp naar het cv-circuit :+

• RudyL90
dlenstra schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:10:
[...]

Ze hebben alleen een terugslagklep en automatische ontluchter geïnstalleerd bij de CV.

• Joarie
RudyL90 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:02:
[...]

Ze hebben alleen een terugslagklep en automatische ontluchter geïnstalleerd bij de CV.
Kan zijn dat hij bij de plaatsing van de CV al eens is geinstalleerd. Je zult niet de eerste tweaker zijn die ergens in zijn kruipruimte ontdekt dat er een, voor hem onbekende, bypass is geplaatst en waarvan dan het veersysteem niet goed ingeregeld is of vastgekoekt is na verloop van tijd.

• RudyL90
Joarie schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:16:
[...]

Kan zijn dat hij bij de plaatsing van de CV al eens is geinstalleerd. Je zult niet de eerste tweaker zijn die ergens in zijn kruipruimte ontdekt dat er een, voor hem onbekende, bypass is geplaatst en waarvan dan het veersysteem niet goed ingeregeld is of vastgekoekt is na verloop van tijd.
Ik heb alles gecontroleerd en vind nergens een bypass. Dan moet die goed weggewerkt zitten ergens achter en dat lijkt me sterk. Ik ga morgen wel even met DeWarmte bellen.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

[...]

Hoeveel minuten naloop heb je ingesteld in de T6?

• jevin20
MalleEppie71 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:06:
In vergelijking met z’n voorganger AO is de pomp MP volgens mij stiller, heeft een groter bereik en een hogere max afgifte temperatuur en R290.
Wel een stukje duurder en je hebt een vrije kookgroep ipv een vrije enkelfase groep nodig.
Waarom heb je bij 3680W max vermogen een vrije kookgroep nodig? 16A groep volstaat gewoon?

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• MalleEppie71
jevin20 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:03:
[...]

Waarom heb je bij 3680W max vermogen een vrije kookgroep nodig? 16A groep volstaat gewoon?
Dat vroeg ik me ook af. In de folder staat in een voetnoot iets over een elektrische booster van 3kW, wellicht is dat de reden.

• jevin20
MalleEppie71 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:43:
[...]

Dat vroeg ik me ook af. In de folder staat in een voetnoot iets over een elektrische booster van 3kW, wellicht is dat de reden.
Dat is zo inderdaad, daarmee red je het natuurlijk niet op 1 groep. Maar dat betekent dan ook dat je niet kunt koken met een kookgroep (dus 2x 230v) en de warmtepomp+elektrische booster tegelijk op 1 fase, want dan ga je over je 35A aansluiting heen. Maar oké, dat zal een zeer zeldzame situatie zijn, als die uberhaupt al voor doet.

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:33
Klopt inderdaad, bij de Pomp AO was dat een losse optie, bij de MP zit hij er bij in, vandaar de kookgroep. Ben toevallig net alle aanpassingen aan de meterkast/bekabeling aan het doen om hier halverwege December ook een MP te installeren. Ik ga deze topic de komende tijd maar even goed in de gaten houden dus!

• jevin20
Pupp3tmast3r schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:19:
Klopt inderdaad, bij de Pomp AO was dat een losse optie, bij de MP zit hij er bij in, vandaar de kookgroep. Ben toevallig net alle aanpassingen aan de meterkast/bekabeling aan het doen om hier halverwege December ook een MP te installeren. Ik ga deze topic de komende tijd maar even goed in de gaten houden dus!
Beste bizar eigenlijk. Het 3kW element kost 700€, en de MP is 1000€ duurder dan de standaard PompAO. Dus kunnen we concluderen dat de MP 300€ duurder is voor ruim 1,5x meer vermogen (3kW element eraf getrokken)?
Goede deal...

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:33
jevin20 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:22:
[...]

Beste bizar eigenlijk. Het 3kW element kost 700€, en de MP is 1000€ duurder dan de standaard PompAO. Dus kunnen we concluderen dat de MP 300€ duurder is voor ruim 1,5x meer vermogen (3kW element eraf getrokken)?
Goede deal...
Moet eerlijk zeggen dat ik het ook een beetje vreemd vond, maar goed, ik ga niet klagen natuurlijk. De MP is natuurlijk wel nieuw, dus misschien nog wat kinderziektes, maar daar komen we vanzelf wel achter.

• RudyL90
Maakt de AO bij jullie ook een hoog zoemend geluid als de pomp aanstaat? Ik hoor het sinds kort en het lijkt harder te worden. Ook gebrom, maar dat is vooral als hij aan het stoken gaat.

• Mkw
RudyL90 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:10:
Maakt de AO bij jullie ook een hoog zoemend geluid als de pomp aanstaat? Ik hoor het sinds kort en het lijkt harder te worden. Ook gebrom, maar dat is vooral als hij aan het stoken gaat.
Bij mij incidenteel harde brom eerste kwartiertje, nadat hij de 24 uur ervoor uit was. Doordat het nu kouder is heb ik er nu geen last van. Moet het een keertje filmen als het weer gebeurt.

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-11 10:16
Goedemorgen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kom net ook uit een gesprek met DeWarmte, ook mij werd verteld dat de capaciteit 16,5kW is, maar als dit bij +7 graden is hebben we daar weinig aan. Ik zie wel dat ze de MP ook in cascade kunnen opstellen, voor €3500 extra, dat zou nog kunnen.

Monoblock is helaas minder gewenst voor ons, vanwege de afstand van de buitenunit naar de SWW en vloerverwarming verdeler binnen..

Ervaring met deze nieuwe unit hoor ik graag! Ik begrijp dat hij vanaf volgende week geïnstalleerd gaat worden.

• Muldert
En ik krijg net van de adviseur nog wat gegevens:
A-7/W35 -> 3.2
A-10/W35 -> 2.9

Tech data van de voorverwarmer heeft ie nog niet, volgende week pas.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Muldert schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:02:
A-7/W35 -> 3.2
A-10/W35 -> 2.9

Wat betekent dit? De COP of KW?

• Muldert
Shiver23 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:14:
[...]

Wat betekent dit? De COP of KW?
Sorry ja de COP!

• jaxxon
Muldert schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:02:
A-7/W35 -> 3.2
A-10/W35 -> 2.9

zou dan wel redelijk overeenkomen met het vermogen in de datasheet.
Goede tip van die kookgroep, in ons nieuwe huis moet er nog een kookgroep bij voor de inductieplaat. Vraag is dan even hoe dit te schakelen is met 3 fasen. Inductieplaat pakt er al 2, dan zit je al op 2x16A max, zou je de andere fase de WP op kunnen zetten, dan kan die ook de 16A max pakken, zit je alleen nog met je extra heater, die je ergens kwijt zou moeten. Ik heb op 1 groep zonnepanelen zitten, zou ik deze groep niet kunnen ombouwen naar een PV verdeler en daar de heater aan knopen? Of toch op een van de fasen van de kookgroep, Koudste temperaturen komen met name in de nacht voor, Dus als ie bij zou springen, zou je verwachten dat dit 's nachts is.

Ik neem aan dat deze situatie wel vaker gaat voorkomen bij mensen met een 3 fase aansluiting en volledig van het gas af willen. Tegen de tijd dat we ons huis in kunnen, maar eens een gesprek aanvragen.

• andrek
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-11 17:14
Ik heb een Toon thermostaat en de PompAO van DeWarmte sinds mei 2025. Via de support gevraagd om mijn setup te evalueren en hun advies:

"je systeem lijkt mooi ingesteld te zijn, op één ding na: momenteel geeft jouw thermostaat vaak korte signalen om te gaan verwarmen. Er staat wel een nadraaitijd ingesteld op de warmtepomp, maar die is nog niet lang genoeg om deze pieken van de thermostaat volledig te overbruggen.

Ik zou je aanraden om te kijken of je je thermostaat zo kunt instellen dat deze:
- zo min mogelijk schakelt per uur
- zo lang mogelijke minimale aan-tijd heeft
- een zo rustig mogelijk regelgedrag heeft
- indien mogelijk een warmtepomp-profiel selecteert"

Vragen:
1) kan ik dit instellen in mijn Toon?
2) zo niet; welke thermostaat adviseren jullie die dit wel kan?

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

[...]

Dit lijkt hier veruit de beste oplossing met de T6.
Ik ga van Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pogFM7WXa-jGbVK5jPUuJBYw7Kk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSmimDVzrzk0Rgd0glmrcs56.png?f=fotoalbum_large

Naar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Imx3qTteJ23nPHjHbHwzR0quhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YDVQCBBiTjMUv9FPjZ0wHlpV.png?f=fotoalbum_large

Op de T6 schakelingen naar 9 en 5 minuten nalooptijd.
Warmtepomp op 'Thermostat delay' long.

• WeakTweaker
Ik heb bij DeWarmte aangegeven dat ik een eventuele nieuwe versie van de app best wel zou willen testen. Toen kwam de vraag terug of ze mijn installatie ook als test-setup mogen gebruiken; bug-fixes in het regelsysteem worden daar eerst uitgerold. Heeft iemand ervaring met het zijn van "test-setup" voor DeWarmte?

• jevin20
jaxxon schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:40:
[...]

zou dan wel redelijk overeenkomen met het vermogen in de datasheet.
Goede tip van die kookgroep, in ons nieuwe huis moet er nog een kookgroep bij voor de inductieplaat. Vraag is dan even hoe dit te schakelen is met 3 fasen. Inductieplaat pakt er al 2, dan zit je al op 2x16A max, zou je de andere fase de WP op kunnen zetten, dan kan die ook de 16A max pakken, zit je alleen nog met je extra heater, die je ergens kwijt zou moeten. Ik heb op 1 groep zonnepanelen zitten, zou ik deze groep niet kunnen ombouwen naar een PV verdeler en daar de heater aan knopen? Of toch op een van de fasen van de kookgroep, Koudste temperaturen komen met name in de nacht voor, Dus als ie bij zou springen, zou je verwachten dat dit 's nachts is.

Ik neem aan dat deze situatie wel vaker gaat voorkomen bij mensen met een 3 fase aansluiting en volledig van het gas af willen. Tegen de tijd dat we ons huis in kunnen, maar eens een gesprek aanvragen.
Ik zou adviseren even goed te kijken naar de inductiekookplaat. Een 2-fase kookplaat bestaat namelijk niet, ook al wordt het zo genoemd. Dit wordt meestal aangesloten als 2x 1-fase kookplaat waarbij je 2 aparte bruine fasedraden gebruikt op aparte 16A zekeringen in de meterkast, maar wel op dezelfde fase (met een totale beperking van 25A of 35A afhankelijk van de hoofdzekering).
Dit betekent dat je kookplaat maar 1 daadwerkelijke fase gebruikt, en je dus prima de rest kan indelen op de resterende 2 fases.
Overigens, als je een 3 fase aansluiting hebt, heb je meestal (en minimaal) 3x25A , dus daar moet je vooral naar kijken, en dat dan opdelen. 16A is je limiet per fasedraad, als je 2 fasedraden gebruikt op dezelfde fase mag de totale belasting in principe niet over de 25A heen.

Ten slotte: als je wel een 3 fase aansluiting hebt, kun je natuurlijk inderdaad 2 aparte fases gebruiken voor je kookplaat, maar dan heb je gelijk wat betreft de verdeling. Ik zou inderdaad even logisch nadenken over het gebruik, de kans dat het 3kW element aangaat tegelijk met volop koken is niet zo groot.
Ik zou dus de pomp op een andere fase zetten als de kookplaat, en de heater op 1 van de fases die je dan ook voor de kookplaat gebruikt, of de kookplaat limiteren op 5,75 kW en 2x 1-fase gebruiken.

Mocht je vragen hebben, stuur maar een PB.

[ Voor 18% gewijzigd door jevin20 op 07-11-2025 12:17 . Reden: Verduidelijking van tekst ]

• WeakTweaker
andrek schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:52:
Ik heb een Toon thermostaat en de PompAO van DeWarmte sinds mei 2025. Via de support gevraagd om mijn setup te evalueren en hun advies:

"je systeem lijkt mooi ingesteld te zijn, op één ding na: momenteel geeft jouw thermostaat vaak korte signalen om te gaan verwarmen. Er staat wel een nadraaitijd ingesteld op de warmtepomp, maar die is nog niet lang genoeg om deze pieken van de thermostaat volledig te overbruggen.

Ik zou je aanraden om te kijken of je je thermostaat zo kunt instellen dat deze:
- zo min mogelijk schakelt per uur
- zo lang mogelijke minimale aan-tijd heeft
- een zo rustig mogelijk regelgedrag heeft
- indien mogelijk een warmtepomp-profiel selecteert"

Vragen:
1) kan ik dit instellen in mijn Toon?
2) zo niet; welke thermostaat adviseren jullie die dit wel kan?
Ik heb geen ervaring met Toon, dus daar kan ik niet mee helpen.
Tav vraag 2: In dit topic zijn positieve ervaringen te lezen over de Netatmo Aan/uit thermostaat. Bij mij is de Tado v3+ geïnstalleerd (door DeWarmte). Die heeft een Pomp AO programma. Bij mij is Long delay verlengd naar 20 min ('normaal' 15 min is mij verteld) omdat mij opviel dat het aan/uitschakelingen hoog was (en warmteafgifte toen niet de bottleneck). Ik heb de indruk dat de Tado modulatie probeert na te bootsen met aan/uitschakelingen... Achteraf gezien had ik liever een thermostaat met instelbare hysterese zoals de Netatmo, zodat ik de runs wat langer kan maken. Met de huidige instellingen heb ik maximaal 0.4 graden overshoot en schakelt hij weer aan wanneer de temperatuur 0.1-0.2 graden onder het set point komt. Dat is dus niet te wijzigen bij de Tado. (De overshoot wel enigzins door de long delay-instelling in de app. Het zou me overigens niets verbazen als het Tado-algoritme de vertraging door dong delay na een tijdje doorkrijgt en vervolgens ook eerder gaat afschakelen om de overshoot te beperken...)

[ Voor 7% gewijzigd door WeakTweaker op 07-11-2025 12:23 ]

• Mkw
WeakTweaker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:18:
[...]

Ik heb geen ervaring met Toon, dus daar kan ik niet mee helpen.
Tav vraag 2: In dit topic zijn positieve ervaringen te lezen over de Netatmo Aan/uit thermostaat. Bij mij is de Tado v3+ geïnstalleerd (door DeWarmte). Die heeft een Pomp AO programma. Bij mij is Long delay verlengd naar 20 min ('normaal' 15 min is mij verteld) omdat mij opviel dat het aan/uitschakelingen hoog was (en warmteafgifte toen niet de bottleneck). Ik heb de indruk dat de Tado modulatie probeert na te bootsen met aan/uitschakelingen... Achteraf gezien had ik liever een thermostaat met instelbare hysterese zoals de Netatmo, zodat ik de runs wat langer kan maken. Met de huidige instellingen heb ik maximaal 0.4 graden overshoot en schakelt hij weer aan wanneer de temperatuur 0.1-0.2 graden onder het set point komt. Dat is dus niet in te stellen bij de Tado.
Ik had al de Tado en dezelfde ervaring. Ben overgestapt op de genoemde Netatmo en dat bevalt prima. Snap echt niet dat de Warmte nog steeds de Tado installeert, want hun slimme werking is niet zo slim bij een warmtepomp helaas. Bij een CV werkte het top.

• MalleEppie71
Frank Energie kondigt aan WP’s slim aan te kunnen sturen, waaronder DeWarmte. Link

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:03
MalleEppie71 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:00:
Frank Energie kondigt aan WP’s slim aan te kunnen sturen, waaronder DeWarmte. Link
Mij is verteld dat er een vernieuwde app komt in december dit jaar die ook naar weersomstandigheden kijkt. Ik ben benieuwd

• f.welvering
JDOBL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:34:
[...]

Mij is verteld dat er een vernieuwde app komt in december dit jaar die ook naar weersomstandigheden kijkt. Ik ben benieuwd
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar!
Zou fijn zijn als ze eens wat vaker iets zouden delen over wat ze op de achtergrond doen!

• WeakTweaker
JDOBL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:34:
[...]

Bedoel je een nieuwe versie van de app van DeWarmte of van Frank Energie?

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb een vraagje m.b.t. de Pomp T.
Als ik volgend jaar de Pomp AO laat installeren, twijfel ik of ik ook de Pomp T laat plaatsen. Als de warmtepomp zelf in de voortuin zou komen, wordt hij bijna meteen gekoppeld aan de (2 groeps) vloerverwarming. Daarna loopt de hoofdleiding 2 verdiepingen omhoog naar zolder, waar nu nog de cv ketel staat en waar dus een boilervat zou moeten komen.
Hierna gaat de hoofdleiding weer 2 verdiepingen naar beneden, om zo 2 T22 radiatoren te verwarmen.
De eventuele Pomp T zou dus, als ik het goed begrijp, alleen de warmte uit die 2 radiatoren trekken en niet uit de vloerverwarming. Zou dit goed gaan, of stuurt de Pomp T de Pomp AO aan als de temperatuur te laag wordt vanuit die 2 radiatoren?
Als de Pomp AO in de achtertuin zou worden geplaatst, wordt deze bijna direct op de 2 T22 radiatoren aangesloten. Dan wordt wel de warmte uit de vloerverwarming gebruikt door de Pomp T, maar dan moet er wel een erg lang traject afgelegd worden om de warmte van de Pomp AO in de vloer te krijgen. Ruim 30 meter zou dat worden.
Wat is wijsheid?

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:03
WeakTweaker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:24:
[...]

Bedoel je een nieuwe versie van de app van DeWarmte of van Frank Energie?
Vernieuwde app volgens De warmte. We zijn bezig met de Pomp T, toen gaf de persoon aan dat er een vernieuwing van de app komt die kijkt naar weersomstandigheden...

• WeakTweaker
rokil schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:58:
Als ik volgend jaar de Pomp AO laat installeren, twijfel ik of ik ook de Pomp T laat plaatsen. Als de warmtepomp zelf in de voortuin zou komen, wordt hij bijna meteen gekoppeld aan de (2 groeps) vloerverwarming. Daarna loopt de hoofdleiding 2 verdiepingen omhoog naar zolder, waar nu nog de cv ketel staat en waar dus een boilervat zou moeten komen.
Hierna gaat de hoofdleiding weer 2 verdiepingen naar beneden, om zo 2 T22 radiatoren te verwarmen.
De eventuele Pomp T zou dus, als ik het goed begrijp, alleen de warmte uit die 2 radiatoren trekken en niet uit de vloerverwarming. Zou dit goed gaan, of stuurt de Pomp T de Pomp AO aan als de temperatuur te laag wordt vanuit die 2 radiatoren?
Als de Pomp AO in de achtertuin zou worden geplaatst, wordt deze bijna direct op de 2 T22 radiatoren aangesloten. Dan wordt wel de warmte uit de vloerverwarming gebruikt door de Pomp T, maar dan moet er wel een erg lang traject afgelegd worden om de warmte van de Pomp AO in de vloer te krijgen. Ruim 30 meter zou dat worden.
Wat is wijsheid?
Allereerst ik ben geen expert, dus mogelijk (waarschijnlijk...) klopt er niets van de volgende redenering:
De Pomp T onttrekt toch gewoon warmte aan de CV-leiding? Als dit één systeem is, doen de warmtecapaciteit van de vvw en de radiatoren toch beiden mee? Ik denk wel dat er af en toe wat rondgepompt moet worden om de temperatuur te verdelen als de Pomp AO uit staat(?) Ik weet niet of de Pomp T de Pomp AO kan activeren als het water een te lage temperatuur bereikt. Iemand?
Tav de locatie van de Pomp AO: wat wellicht nog slim is om mee te nemen in de overweging is dat radiatoren doorgaans op een hogere temperatuur werken dan vloerverwarming. Het lijkt mij dan handiger om de aanvoer eerst door de radiatoren te laten lopen en daarna door de vloerverwarming. Maar goed, door een hoog debiet is de deltaT van een warmtepompsysteem meestal wel lager dan bij een gasketelsysteem, dus misschien is dit wel gerommel in de marge. (Maar nogmaals, ik ben een leek!).

• jevin20
rokil schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:58:
Wat is wijsheid?
Vooropgesteld snap ik de redenatie niet dat alleen warmte uit de radiatoren gebruikt zou worden.
Het is 1 circuit, waar water in rond gepompt wordt. Dus zolang je in die kring de PompT ergens tussen zet, wordt al het water van het hele circuit door de PompT gepompt met behulp van de interne pomp in de PompT. Dit zorgt voor een stromend water als de PompAO uitstaat.
Het maakt dus helemaal niet uit waar de PompT staat in het circuit, zolang hij in de kring staat en niet ergens in een aftakking.
Verder is het denk ik ook belangrijk om te noemen dat radiatoren niet efficiënt zijn, omdat, afhankelijk van hoe de radiatoren aangesloten zijn, het water niet lekker door de gehele radiator heen gepompt wordt. Je krijgt dan een soort kortsluiting tussen aan en afvoer van lauw water waardoor de capaciteit niet tot zijn recht komt en de PompT kan daar heel weinig mee, vandaar dat er vaak gezegd wordt dat bij een warmtepompboiler het aantal m2 van vloerverwarming relevant is, je hebt namelijk voldoende liters water nodig dat verwarmd is geweest (danwel door de PompAO danwel door gewoon de warmte die het water heeft in een huis dat niet koud is).

• rokil
  • Niet online
Okee, dat is een stuk duidelijker dan. Helaas heb ik maar 2 groepen vloerverwarming, dus dan zou de Pomp T niet goed kunnen werken, als ik het goed begrijp?

• jevin20
rokil schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:19:
Okee, dat is een stuk duidelijker dan. Helaas heb ik maar 2 groepen vloerverwarming, dus dan zou de Pomp T niet goed kunnen werken, als ik het goed begrijp?
Nee dat kun je helaas niet zo concluderen. Het hangt samen met de hoeveelheid vierkante meters vloeroppervlakte. Bij mij werd 100m2+ geadviseerd, maar ik durf zo niet alle factoren te noemen die daarmee samen hingen.
Ze kunnen je dat bij DeWarmte echter wel vertellen hoor.

• rokil
  • Niet online
Nou ja, dat is de reden dat ik het een soort van navraag bij de mensen met ervaring hier. DeWarmte heeft hier niet eens naar gevraagd toen ik belde om informatie hierover. Alleen dat hun oplossing gaat werken. Ze weten dus niet eens welke apparatuur en hoeveel ik heb, maar wel dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.

Ik heb maar 35 m² vloeroppervlak met de vloerverwarming met dus 2 groepen. Verder dan nog 2 radiatoren met ventilatoren.
Op de slaapkamers convectoren met ventilatoren, maar die staan vaker dicht dan open.

• Joarie
Ah, de eerste partnership is aangekondigd. Al is de titel wel erg misleidend aangezien het gewoon regelen is van energieverbruik op de goedkoopste momenten. Er zit geen schakeling om onbalans in de energiemarkt te kapitaliseren. Deze titel zal wel voor de clicks-statistieken zijn.

nieuws: Frank Energie laat klanten met warmtepomp automatisch handelen op ene...

Wat ik nog niet goed begrijp is hoe DeWarmte de binnentemperatuur weet. Of ga je een koppeling aan met je Tado/Netatmo/Honeywell richting DeWarmte/Frank. Ik heb wel Netatmo weten te koppelen met de Tibber app, maar tot dusverre kun je daarmee alleen de "ik ben nu lang van huis dus zet de boel maar op spaarstand" modus beschikbaar in de Tibber app.

• jevin20
rokil schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:29:
Nou ja, dat is de reden dat ik het een soort van navraag bij de mensen met ervaring hier. DeWarmte heeft hier niet eens naar gevraagd toen ik belde om informatie hierover. Alleen dat hun oplossing gaat werken. Ze weten dus niet eens welke apparatuur en hoeveel ik heb, maar wel dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.

Ik heb maar 35 m² vloeroppervlak met de vloerverwarming met dus 2 groepen. Verder dan nog 2 radiatoren met ventilatoren.
Op de slaapkamers convectoren met ventilatoren, maar die staan vaker dicht dan open.
Ik denk dat hiervoor andere mensen met een PompT zullen moeten reageren.
Ik heb zelf wel een warmtepompboiler, maar geen PompT. Ik moest echt 100m2 vloerverwarming hebben, als ik me goed herinner omdat de PompAO niet kan communiceren met de WPB. Ik ga er dan vanuit dat de PompAO aanspringt als de PompT het vraagt. Efficient is dat niet, maar dat kan wel je oplossing zijn.

Pagina: 1 ... 53 54 Laatste