Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Beste allemaal, begin augustus hebben wij 2 jaar onze warmtepomp van Dewarmte, wij hebben niks gehoord over het eventueel aflopen van onze garantie, iemand enig idee hoe dat werkt, zijn er een soort van abonnementen die je kan afsluiten voor onderhoud? Krijg je daar van zelf bericht over? Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-09 20:52
golfgti5 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:42:
Beste allemaal, begin augustus hebben wij 2 jaar onze warmtepomp van Dewarmte, wij hebben niks gehoord over het eventueel aflopen van onze garantie, iemand enig idee hoe dat werkt, zijn er een soort van abonnementen die je kan afsluiten voor onderhoud? Krijg je daar van zelf bericht over? Alvast bedankt
Die zijn er. Zie de website. Tevens kun je verlengde garantie erbij krijgen als je het abonnement start voor het aflopen van je garantie.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
jevin20 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:57:
[...]

Die zijn er. Zie de website. Tevens kun je verlengde garantie erbij krijgen als je het abonnement start voor het aflopen van je garantie.
Thanks!!!

Eerlijk gezegd had ik wel verwacht daar bericht vab te krijgen vanuit Dewarmte.

Welk abo hebben jullie en wat raden jullie aan om te nemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:44
golfgti5 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:54:
[...]

Thanks!!!

Eerlijk gezegd had ik wel verwacht daar bericht vab te krijgen vanuit Dewarmte.

Welk abo hebben jullie en wat raden jullie aan om te nemen?
Hier is ca. een halfjaar geleden toen de serviceabonnementen werden ingevoerd, uitgebreid over gecommuniceerd. Dus ik zou even terugzoeken in de mail. Goeie kans dat het ook in dit forum aan bod is.gekomen.

Ik heb onlangs het 'gemiddelde' abonnement waarbij je elke twee jaar een onderhoudsbeurt krijgt, aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musicmaster20
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 21:22
Musicmaster20 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:36:
Sinds mei heb ik geen communicatie met de de Pi unit gehad. Blijkt nu, keek voor de grap even in de app maar zag geen communicatie. ticket aangemaakt. Vlotte reactie of ik een UTP kon aansluiten zodat ze de Wi-Fi gegevens eventueel konden aanpassen, checken. Mijn Pi is echter altid bekabeld aangesloten. Op de switch ook geen enkele reactie. Lijkt alsof de Pi echt kapot is. Zie ook geen lampje branden (wel op de transfer unit naar de pomp toe) Iemand enige ervaring wat nu verder?

Als die het weer doet in ieder geval ook een HA trigger maken op IP beschikbaarheid :-)
Het blijkt de voeding te zijn. Suf dat niet even zelf gecheckt te hebben. DeWarmte heeft een nieuwe voeding toegezegd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 19:26
Is hier toevallig net als op de Quatt thread een poll geweest van wat tweakers aan gas voor verwarming besparen met de DeWarmte WP?
Nog nog een vraagje. Mijn thermostaat werkt met OpenTherm. Zo ook de WPs van Quatt en WeHeat. DeWarmte niet. Is dat niet nadelig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
RudyL90 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:58:
Is hier toevallig net als op de Quatt thread een poll geweest van wat tweakers aan gas voor verwarming besparen met de DeWarmte WP?
Nog nog een vraagje. Mijn thermostaat werkt met OpenTherm. Zo ook de WPs van Quatt en WeHeat. DeWarmte niet. Is dat niet nadelig?
Ik had mij dus niet goed ingelezen: de pomp AO moduleert uit zichzelf en heeft daarom een aan/uit thermostaat nodig. De WPs van WeHeat en Quatt zullen dat dan wel niet doen en zijn daarom afhankelijk van modulerende thermostaten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Zou iemand met mij willen delen wat het totale jaarlijkse stroomverbuik van de pomp ongeveer is? Ik weet dat het erg afhankelijk is van een heleboel factoren, maar ik zoek een soort van gemiddelde of worst-case om rekening mee te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@RudyL90 Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" al doorgenomen? Je komt van 1000 m³ gas dus je mag hopen op iets rond de 2000 kWh elektriciteit. Met radiatoren misschien 2500.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:38
Hier vrijstaande woning uit jaren 70 (nageïsoleerd, energielabel A+, volledig vloerverwarming), zo'n 5000 kWh per jaar, all electric. En dat is met haard aan op de koudste dagen. Historisch gasverbruik hier niet bekend ipv verbouwing voor verhuizing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:45
RudyL90 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:46:
Zou iemand met mij willen delen wat het totale jaarlijkse stroomverbuik van de pomp ongeveer is? Ik weet dat het erg afhankelijk is van een heleboel factoren, maar ik zoek een soort van gemiddelde of worst-case om rekening mee te houden.
Ik heb verbruik van 2300kwh. Eerder gas verbruik van 1200m3. Vloerverwarming niet super geïsoleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudyL90
Proton_ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:32:
@RudyL90 Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" al doorgenomen? Je komt van 1000 m³ gas dus je mag hopen op iets rond de 2000 kWh elektriciteit. Met radiatoren misschien 2500.
Heel nuttige info, dankjewel voor het delen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudyL90
Ok... het afgiftesysteem is dus erg belangrijk. We hebben hier nog radiatoren uit de jaren 70 hangen. Die zijn vast niet zo geschikt voor lage temperaturen en bovendien lees ik dat radiatorventilatoren er vooral zijn voor type 22 en type 33 radiatoren. Misschien toch maar eerst de radiatoren vervangen en ventilatoren onder hangen. Een winter aankijken, zien of verwarmen op lage temperatuur het huis dan comfortabel houdt. En dan merken dat we daar ook weer zoveel gas mee besparen dat het het niet meer waard is om een warmtepomp aan te schaffen 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jijzietdezenaam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-08 14:12
RudyL90 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:08:
Ok... het afgiftesysteem is dus erg belangrijk. We hebben hier nog radiatoren uit de jaren 70 hangen. Die zijn vast niet zo geschikt voor lage temperaturen en bovendien lees ik dat radiatorventilatoren er vooral zijn voor type 22 en type 33 radiatoren. Misschien toch maar eerst de radiatoren vervangen en ventilatoren onder hangen. Een winter aankijken, zien of verwarmen op lage temperatuur het huis dan comfortabel houdt. En dan merken dat we daar ook weer zoveel gas mee besparen dat het het niet meer waard is om een warmtepomp aan te schaffen 🤣
Tip, kijk naar Jaga Hybrid;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:01
Volgens mij is het andersom. De besparing met een warmtepomp bij radiatoren is al vrij groot, dat de investering daarna in betere radiatoren of vloerverwarming financieel minder interessant is. Ik bespaar met mijn standaardradiatoren ruim 500 euro per jaar. De extra investering zou een verdere besparing van 100 euro per jaar opleveren… (bij jou iets meer uitgaande van reductie van 2500 naar 2000 kWh).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:32
Mkw schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Volgens mij is het andersom. De besparing met een warmtepomp bij radiatoren is al vrij groot, dat de investering daarna in betere radiatoren of vloerverwarming financieel minder interessant is. Ik bespaar met mijn standaardradiatoren ruim 500 euro per jaar. De extra investering zou een verdere besparing van 100 euro per jaar opleveren… (bij jou iets meer uitgaande van reductie van 2500 naar 2000 kWh).
Ja, dat is net als met van oud dubbel glas naar hr++ of hr+++ glas gaan.. Als je van gas naar een warmtepomp gaat.. Dan bespaart het plaatsen van nieuw glas veel minder geld dat het wat betreft niet (heel) zinvol meer is.. De kosten per kwh warmte zijn lager dan met gas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Ik kan voor mijn gevoel hier nergens onafhankelijke informatie over vinden. Alle sites waarop ik hierover lees proberen me iets te verkopen (warmtepompen en toebehoren).
Dus jullie zeggen dat die oude radiatoren prima zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
RudyL90 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:40:
Ik kan voor mijn gevoel hier nergens onafhankelijke informatie over vinden. Alle sites waarop ik hierover lees proberen me iets te verkopen (warmtepompen en toebehoren).
Dus jullie zeggen dat die oude radiatoren prima zijn?
Ik heb ook jarenlang van alle deskundigen gehoord dat ik eerst van mijn radiatoren af moest en mijn dak moest isoleren voordat een warmtepomp kon. Maar bij mij is het zo dat ik mijn jaren dertig woning al 2 jaar warm krijg met de pomp en zonder dat de CV nodig is. Elektra kost me 25 ct, gas 1,25 ongeveer, met zonnepanelen is je verhouding nog gunstiger. Als je 1000m3 gas (1125 euro) vervangt door 2500 kWh (625 euro) reken uit je winst.

Afgelopen jaar heel erg veel geld uitgegeven aan het dak (kon alleen van buitenaf), maar qua besparing scheelt het erg weinig, wel iets meer comfort, zeker ook in de zomer. Is het optimaal? Is je COP ideaal? Nee, maar de grootste klap qua besparing heb je wel gemaakt. Achteraf had ik mijn geld liever besteed aan all electric of zonnepanelen ipv het isoleren van het dak, dat had financieel veel meer opgeleverd.

Ps bij mij passen er wel ventilatoren onder de radiatoren, die van speedcomfort. Die heb ik alleen in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Mkw schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:50:
[...]

Ik heb ook jarenlang van alle deskundigen gehoord dat ik eerst van mijn radiatoren af moest en mijn dak moest isoleren voordat een warmtepomp kon. Maar bij mij is het zo dat ik mijn jaren dertig woning al 2 jaar warm krijg met de pomp en zonder dat de CV nodig is. Elektra kost me 25 ct, gas 1,25 ongeveer, met zonnepanelen is je verhouding nog gunstiger. Als je 1000m3 gas (1125 euro) vervangt door 2500 kWh (625 euro) reken uit je winst.

Afgelopen jaar heel erg veel geld uitgegeven aan het dak (kon alleen van buitenaf), maar qua besparing scheelt het erg weinig, wel iets meer comfort, zeker ook in de zomer. Is het optimaal? Is je COP ideaal? Nee, maar de grootste klap qua besparing heb je wel gemaakt. Achteraf had ik mijn geld liever besteed aan all electric of zonnepanelen ipv het isoleren van het dak, dat had financieel veel meer opgeleverd.

Ps bij mij passen er wel ventilatoren onder de radiatoren, die van speedcomfort. Die heb ik alleen in de woonkamer.
Dankjewel voor de uitgebreide reactie.

Het valt nog te bezien of het lukt om zoveel gas te besparen. Maar jij hebt dus ook oude radiatoren hangen? Ik zal me eens verdiepen in de speedcomfort, misschien dat ik toch toch passend krijg.
Maar als je beneden efficiënter verwarmd (met de ventilatoren), wordt het dan niet lastiger om het boven warm te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 20:22
Helemaal kan je het niet meer vergelijken, ik heb zelf ook alleen maar radiatoren, T33 met speedcomfort 10/37 5/45 stooklijn waar ik nu zeg maar 7500kWh thermisch nodig had. dat is gemeten over dit jaar en de 1/2 van vorig jaar. Maar omdat je stookt met radiatoren als vloerverwarming zal je merken dat je huis veel warmer is ook boven, dan dat je met gas stookt.
Met gas is het veel meer nu even hard en weer uit. De WP is het always-on wat je meer comfort geeft en een warmer huis.

Boven radiatoren open laten, hoeft niet helemaal maar wel iets, op mijn werkkamer staat deze vol en wordt het makkelijk 23+ bij beneden 20 ;-) De WPB maar hier wel weer SWW van ;-) het is anders stoken en geen pieken en dalen meer, lijkt beter maar is minder efficient ik schommel max 2 graden, en de WP 1 uur laat na draaien (setting bij dewarmte)

Ik heb de WP in oktober 23 gekregen en nu in maart 25 terugverdiend op basis van verbruik + zonnerenergie. 8mWh/pj

Dit wordt vanaf 1/27 een heel ander verhaal, dan kan ik de 2400kWh niet meer salderen en zal deze moeten kopen. gem 720 euro ( WP verbruik in jan en dec 600kWh per maand)
hier gaar geen thuisbattery jou helpen. Maar ga proberen om meer overdag te stoken kamer veel warmer maken, Tshirt time (maar wordt snel onaangenaam).
Bereken ik het anders dan is worst case het stroom verbruik net zo duur als gas maar veel warmer woning, met als de gas prijs stijgt of stroom prijs daalt een ander verhaal wordt.
Heb een flex contract by essent waarbij ik dit jaar 2000kWh moest bijkopen, geen gas meer geen backupheater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
rob2011 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:35:
Helemaal kan je het niet meer vergelijken, ik heb zelf ook alleen maar radiatoren, T33 met speedcomfort 10/37 5/45 stooklijn waar ik nu zeg maar 7500kWh thermisch nodig had. dat is gemeten over dit jaar en de 1/2 van vorig jaar. Maar omdat je stookt met radiatoren als vloerverwarming zal je merken dat je huis veel warmer is ook boven, dan dat je met gas stookt.
Met gas is het veel meer nu even hard en weer uit. De WP is het always-on wat je meer comfort geeft en een warmer huis.

Boven radiatoren open laten, hoeft niet helemaal maar wel iets, op mijn werkkamer staat deze vol en wordt het makkelijk 23+ bij beneden 20 ;-) De WPB maar hier wel weer SWW van ;-) het is anders stoken en geen pieken en dalen meer, lijkt beter maar is minder efficient ik schommel max 2 graden, en de WP 1 uur laat na draaien (setting bij dewarmte)

Ik heb de WP in oktober 23 gekregen en nu in maart 25 terugverdiend op basis van verbruik + zonnerenergie. 8mWh/pj

Dit wordt vanaf 1/27 een heel ander verhaal, dan kan ik de 2400kWh niet meer salderen en zal deze moeten kopen. gem 720 euro ( WP verbruik in jan en dec 600kWh per maand)
hier gaar geen thuisbattery jou helpen. Maar ga proberen om meer overdag te stoken kamer veel warmer maken, Tshirt time (maar wordt snel onaangenaam).
Bereken ik het anders dan is worst case het stroom verbruik net zo duur als gas maar veel warmer woning, met als de gas prijs stijgt of stroom prijs daalt een ander verhaal wordt.
Heb een flex contract by essent waarbij ik dit jaar 2000kWh moest bijkopen, geen gas meer geen backupheater.
Sjemig, binnen zo'n korte tijd al terugverdiend. Da's snel! In mijn schatting van de terugverdientijd houd ik ook geen rekening met saldering. Is dan max 12 jaar. Maar als de besparing van gas hoger uitvalt kan dat zo 8 jaar worden.

Goed te horen dat je het boven ook nog comfortabel kan houden. Grappig idee om het overdag warmer te stoken zodat je zonder zonne energie 's nachts goedkoper doorkomt.

Wat bedoel je eigenlijk met die 10/37 5/45 stooklijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
RudyL90 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:38:
[...]

Sjemig, binnen zo'n korte tijd al terugverdiend. Da's snel! In mijn schatting van de terugverdientijd houd ik ook geen rekening met saldering. Is dan max 12 jaar. Maar als de besparing van gas hoger uitvalt kan dat zo 8 jaar worden.

Goed te horen dat je het boven ook nog comfortabel kan houden. Grappig idee om het overdag warmer te stoken zodat je zonder zonne energie 's nachts goedkoper doorkomt.

Wat bedoel je eigenlijk met die 10/37 5/45 stooklijn?
Stooklijn is de instelling van de gewenste temperatuur van je warmtepomp, dus bij hem verwarmt de pomp he5 water bij 10 graden buitentemperatuur tot 37 graden en bij 5 graden tot 45 graden. Bij je CV is dit 1 vaste waarde bv 50 graden. Hoe lager hoe minder verbruik, mits de temperatuur binnen natuurlijk op niveau blijft. Bij een WP wil je de temperatuur constant houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Mkw op 29-07-2025 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:19
Hier 3600 kWh in 2024, het enige volledige jaar tot nu toe. Voorheen 2600 M3 gas maar behalve pomp AO ook flink geïsoleerd, tevens nog bijverwarmd met airco's in Dec- feb. Totaal 220m2, totaal electra verbruik zie pics (in Feb 2024 waren we een deel niet thuis) .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Gni7zGrfiYj5ylGdE3q-hp7TFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cddyCFjYK8n91SNpjgAKaAB5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYX0UZarkR51T-li1syKY-Nvq_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MaRG0Q0SDCkSsjrFZZ7WrLRl.png?f=fotoalbum_large

Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:16
Je zou natuurlijk ook een test kunnen uitvoeren met de CV. Zet deze op 30-40 graden aanvoer, zo kun je zien of je het huis warm krijgt met de bestaande warmte afgiften systemen en of de warmte ook blijft en dus ook kunt zien wat de staat van isolatie is. Hier een informatieve podcast/video hierover. YouTube: 1️⃣ Isoleren, 2️⃣ warmtepomp, en.. 3️⃣ LAGE TEMPERATUUR VERWARMING! ▵

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Benga1 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:14:
[...]

Je zou natuurlijk ook een test kunnen uitvoeren met de CV. Zet deze op 30-40 graden aanvoer, zo kun je zien of je het huis warm krijgt met de bestaande warmte afgiften systemen en of de warmte ook blijft en dus ook kunt zien wat de staat van isolatie is. Hier een informatieve podcast/video hierover. YouTube: 1️⃣ Isoleren, 2️⃣ warmtepomp, en.. 3️⃣ LAGE TEMPERATUUR VERWARMING! ▵
Mijn stooklijn loopt op tot 50 graden bij strenge vorst en dat is financieel nog steeds erg interessant. Met een pomp zou ik geen of een hele kleine nachtverlaging toepassen omdat je de pomp niet constant aan en uit wil hebben zoals een cv dat wel prima kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Mkw op 30-07-2025 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Ok duidelijk. Is denk ik experimenten wat de meest optimale stooklijn is voor onze woning.

Ik heb nog een prangende vraag.
De pomp AO wordt aangeslote op de hoofdleidingen van een radiator het liefst op de begane grond. Scheelt leidingwerk. De CV staat op zolder en verdeeld de warmte naar voor- en achterzijde van het huis, twee parallele netwerken. En ik zou toch denken dat de radiatoren hierop ingeregeld zijn? De radiator het dichst bij de CV zal het meest geknepen zijn om flow over te houden voor de radiatoren aan het einde van de hoofdleidingen?
Als de pomp AO het circuit overneemt is de radiator op de begange grond (die dus amper geknepen is) ineens onderhevig aan een veel hogere stroom dan normaal bij de CV.
Dan kan ik de radiatoren gaan inregelen op de pomp AO, maar als de CV het dan op koude dagen overneemt zit je weer met een verkeerde inregeling.
Is dat niet een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Benga1 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:14:
[...]

Dat overwoog ik ook, maar dat zou wel vereisen om de laatste winter waarin ik nog gebruik kan maken van saldering over te slaan. Verlengt de terugverdientijd met minimaal een half jaar. Ik ga sowieso besparen (anderen met alleen radiatoren doen het ook) dus is eerst aanschaffen en daarna optimaliseren geen slecht idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL90
Mkw schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:18:
[...]

Mijn stooklijn loopt op tot 50 graden bij strenge vorst en dat is financieel nog steeds erg interessant. Met een pomp zou ik geen of een hele kleine nachtverlaging toepassen omdat je de pomp niet constant aan en uit wil hebben zoals een cv dat wel prima kan.
Heb je testen gedaan met een nachtverlaging? Zoja, leverde dat nog iets op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
RudyL90 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:21:
[...]

Heb je testen gedaan met een nachtverlaging? Zoja, leverde dat nog iets op?
Als je de ruimte in de ochtend echt veel moet opwarmen heb je een hogere stooklijn nodig die niet efficiënt is omdat je dan ook nog korte runs krijgt van je warmtepomp. Het opwarmen van water gaat langzamer dan met je cv dus je wil lange runs op een zo laag mogelijke stooklijn. Testen op 30-40 graden is niet perse nodig, want die test is vooral nuttig om te zien of je huis met andere radiatoren LTV of vloerverwarming zou kunnen werken. Maar elk huis en elke situatie is anders dus je zult je eigen stooklijn proefondervindelijk moet vaststellen. Gelukkig is er nu een app zodat je dat zelf kunt instellen, in mijn eerste maanden had ik de support daarvoor nodig. Tip, zet hem op Pomp Ao only, dus zonder CV als backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL90
Mkw schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Als je de ruimte in de ochtend echt veel moet opwarmen heb je een hogere stooklijn nodig die niet efficiënt is omdat je dan ook nog korte runs krijgt van je warmtepomp. Het opwarmen van water gaat langzamer dan met je cv dus je wil lange runs op een zo laag mogelijke stooklijn. Testen op 30-40 graden is niet perse nodig, want die test is vooral nuttig om te zien of je huis met andere radiatoren LTV of vloerverwarming zou kunnen werken. Maar elk huis en elke situatie is anders dus je zult je eigen stooklijn proefondervindelijk moet vaststellen. Gelukkig is er nu een app zodat je dat zelf kunt instellen, in mijn eerste maanden had ik de support daarvoor nodig. Tip, zet hem op Pomp Ao only, dus zonder CV als backup.
Ok dank voor de tip. Ben benieuwd wat ik ervan leren ga 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudyL90
RudyL90 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:16:
Ok duidelijk. Is denk ik experimenten wat de meest optimale stooklijn is voor onze woning.

Ik heb nog een prangende vraag.
De pomp AO wordt aangeslote op de hoofdleidingen van een radiator het liefst op de begane grond. Scheelt leidingwerk. De CV staat op zolder en verdeeld de warmte naar voor- en achterzijde van het huis, twee parallele netwerken. En ik zou toch denken dat de radiatoren hierop ingeregeld zijn? De radiator het dichst bij de CV zal het meest geknepen zijn om flow over te houden voor de radiatoren aan het einde van de hoofdleidingen?
Als de pomp AO het circuit overneemt is de radiator op de begange grond (die dus amper geknepen is) ineens onderhevig aan een veel hogere stroom dan normaal bij de CV.
Dan kan ik de radiatoren gaan inregelen op de pomp AO, maar als de CV het dan op koude dagen overneemt zit je weer met een verkeerde inregeling.
Is dat niet een probleem?
Ik denk dat er maar één ding op zit. De radiatoren inregelen op de warmtepomp (die draait immers het grootste deel van de tijd) en het verlies in efficiëntie dat ik heb doordat de radiatoren niet meer op de CV ingeregeld zijn (daarbij wil je een delta T van 20 graden ipv 5 à 10 graden bij een warmtepomp) op de koop toe nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleMX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 15:54
binnenkort wordt er een pomp AO bij ons op het dak geinstalelerd. Nu wil ik een dakdoorvoer maken, zou deze geschikt zijn? wleke radius kunnen de leidingen maken?

https://www.elektrobode.n...x-sk-w-geisoleerd-0770222

de warmte geeft aan dat ze 80 mm nodig hebben, echter gaven ze ook aan zelf dit product te gebruiken:
https://www.warmteservice...plakplaat-75mm/p/90151370

[ Voor 35% gewijzigd door DoubleMX op 09-08-2025 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jevin20
Toevallig meer mensen bij wie de pomp sinds vanochtend ~10.00 offline is gegaan? Ik krijg hem niet meer online, of in elk geval niet volgens de app. Mijn router zegt dat hij gewoon data verzend en ontvangt.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jevin20
Update: Volgens support zit er een fout in de software waardoor geen communicatie meer mogelijk (lijkt?) te zijn na het aanpassen van een instelling. Ze konden het wel op afstand oplossen, maar ik heb hetzelfde probleem sinds gistermiddag weer (zonder een instelling te hebben aangepast).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• durkp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-09 21:16
mensen hier die gebruik maken van de koelfunctie van DeWarmte?

Is het de 750 euro waard?
Met de warme dagen is het erg warm in ons huis, en de warmtepomp staat er dus kleine twijfel om dit aan te schaffen.

Het huis heeft beneden volledig vloerverwarming en de verdieping radiatoren. Dus ben benieuwd als mensen dezelfde sitatie hebben en dit hebben aangeschaft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:44
durkp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:56:

Het huis heeft beneden volledig vloerverwarming en de verdieping radiatoren. Dus ben benieuwd als mensen dezelfde sitatie hebben en dit hebben aangeschaft.
Voor de verdieping met radiatoren hoef je het niet te doen, maar voor beneden maakt het het wel merkbaar comfortabeler. Verwacht geen wonderen (je kunt de temperatuur niet te laag zetten want dan krijg je condens) maar als je die pomp toch hebt staan dan zou ik het doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
  • Laatst online: 08:42
reinouts schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:59:
[...]

Voor de verdieping met radiatoren hoef je het niet te doen, maar voor beneden maakt het het wel merkbaar comfortabeler. Verwacht geen wonderen (je kunt de temperatuur niet te laag zetten want dan krijg je condens) maar als je die pomp toch hebt staan dan zou ik het doen.
Sluit me hierbij aan.
Direct in de ochtend op een warme dag inschakelen werkt het beste naar mijn ervaring.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17

Met de warme dagen is het erg warm in ons huis, en de warmtepomp staat er dus kleine twijfel om dit aan te schaffen.

Ik heb in het hele huis radiatoren en het is merkbaar koeler in huis.
Wel moet ik op tijd in het seizoen beginnen met koelen want de leidingen die door de vloeren lopen helpen ook enorm mee, maar het duurt even voor de kou zich verspreidt.
Met je vloerverwarming (koeling) zal het prima werken denk ik.

• a.zwikstra
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-09 10:13
jevin20 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:49:
Update: Volgens support zit er een fout in de software waardoor geen communicatie meer mogelijk (lijkt?) te zijn na het aanpassen van een instelling. Ze konden het wel op afstand oplossen, maar ik heb hetzelfde probleem sinds gistermiddag weer (zonder een instelling te hebben aangepast).
Goedenavond, ik dacht ik kijk ook even. Mijn AO geeft ook dat die offline is. Maar ik zie wel een in- en uitgaande temperatuur en er is ook een klein beetje stroomgebruik. Wat zegt support hierover?
Aanvulling. Mijn pomp is niet offline, maar off. En dat is logisch voor mijn systeem. Die is alleen voor verwarmen. 🫣

[ Voor 9% gewijzigd door a.zwikstra op 14-08-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Ondertussen heb ik wat data verzameld omdat ik regelmatig een te lage aanvoertemperatuur heb (ik heb een alert ingesteld via HA integratie). Daarin zie ik ook dat de aanvoer temperatuur sensor regelmatig 0 graden doorgeeft, en dat de pomp af en toe ook helemaal geen info meer doorgeeft.
Zie bijgevoegde screenshots (via m’n telefoon even).
Ik heb support om onderzoek gevraagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcz3jYkAkbTBvVUetz2AmYy3Sa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EzINUVEpN214EQTsK1kOa97Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7RSsIRgk3bBwVLU88EmXnSgEtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1AWFPyX7jZA1PKr6AtC4oJK2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9JlMzHhSWo0jTP4-bGipePX6AY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zx2seOUrKQpS9lLLjrGt07BJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjjyTlzb8QaBEQaDZsypFZW38t0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7HOacRYcYE0kmlhnRwhSS1C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 12:57

Ik ben niet heel enthousiast over de koelfunctie. Na er een aantal zeer warme dagen gebruik van te hebben gemaakt ben ik tot de conclusie gekomen dat het (in onze situatie!) niet brengt wat de extra €750,- rechtvaardigt. Wij hebben vloerverwarming en nog twee radiatoren, en het zorgt er weliswaar voor dat de temperatuur binnen niet heel snel stijgt, tienden van graden. Echter, de temperatuur laten zakken, wat wel min of meer wordt geclaimd met vloerverwarming, doet het zeker niet. Ik heb dan ook besloten tot teruggave van de €750,- en dat te gebruiken als deel van een investering in een airconditioning. Nogmaals, dit geldt voor onze situatie.
Succes met je beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Laatst online: 08:42
BruceMW schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:40:
[...]

Ik ben niet heel enthousiast over de koelfunctie. Na er een aantal zeer warme dagen gebruik van te hebben gemaakt ben ik tot de conclusie gekomen dat het (in onze situatie!) niet brengt wat de extra €750,- rechtvaardigt. Wij hebben vloerverwarming en nog twee radiatoren, en het zorgt er weliswaar voor dat de temperatuur binnen niet heel snel stijgt, tienden van graden. Echter, de temperatuur laten zakken, wat wel min of meer wordt geclaimd met vloerverwarming, doet het zeker niet. Ik heb dan ook besloten tot teruggave van de €750,- en dat te gebruiken als deel van een investering in een airconditioning. Nogmaals, dit geldt voor onze situatie.
Succes met je beslissing.
Begrijpelijk, precies wat wij ook ervaren.
Echter heeft het ons doen besluiten dat dit het juist wel waard is. Ik meen me te herinneren dat het destijds wel goedkoper was, maar kan het mis hebben.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:49
Door een meevaller heb ik ook de koeloptie in huis en ermee kunnen spelen de afgelopen weken.
Wat hierboven gesteld wordt, klopt wel. Ik haal ook niet de temperatuursdaling waarmee DeWarmte adverteert en ik snap ook goed waarom.

Situatie:
- Benedenverdieping vloerverwarming (ca 40 m2), veel raampartijen met zonneschermen.
- Slaapkamers / kantoor (normale radiatoren met daarbij (3rd party) koelventilatoren)

Bij de radiatoren is heel snel duidelijk dat het koude water een bypass route heeft en dit alleen maar opgelost kan worden door de radiatoren anders te laten aansluiten (zodat koude water over de gehele radiator geforceerd wordt). Als ik hier aan wil beginnen dan neem ik meteen die Jaga radiatoren in overweging, als we dan toch bezig zijn. Echter de terugverdientijd is dan oneindig en je doet het alleen maar voor een beetje extra comfort.

Bij de vloerverwarming heb je te maken met energieoverdracht op basis van geleiding en niet op basis van convectie. Hierdoor krijg je een stationaire laag van koude lucht die net boven vloer zweeft. In theorie bij oneindig lange koeltijd zal dit zich doorvertalen tot een koude temperatuur op ooghoogte, maar dat is valsspelen met rekenmodellen voor eigen gewin. Als je de koeling overdag aan hebt staan en je komt thuis dan voel je inderdaad een rare mix van koude voeten/koele benen, maar een warmere temperatuur bij de rest van je lichaam. De thermostaat (op ca 1 meter hoogte) laat zien dat de temperatuur niet gedaald is in de koelperiode maar slechts tienden van graden omhoog is gekropen ipv enkele graden.
Wat je dus nodig hebt om de koeling te laten werken is stroming van lucht. Wellicht dat het wel in nieuwe huizen zit (met centrale luchtverversing), maar bij oudere huizen is dat niet zo snel aanwezig. Ik ben van plan om wat testjes te doen met een staande ventilator die voor de menging moet zorgen.

Dat is ook de reden waarom onze 2 airco units in de zolderverdieping eigenlijk het meeste koelen, deze blazen de lucht goed de ruimte in voor vermenging met de warmere lucht aldaar en de koude lucht rolt als het ware naar beneden en mengt op die manier nog een beetje.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lu.cas
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-09 10:30
De koude laag die Joarie mooi omschrijft ervaar ik ook. Bij s avonds wat doorluchten geeft dat een fijn effect. Ik heb de koelfunctie nu voor de tweede zomer op rij en ben er erg tevreden mee. werkt via de vloerverwarming op de begane grond. Met name de tegels blijven goed koud, tot groot plezier van onze hond. Het kan uiteraard niet tippen aan de airco in de slaapkamer, maar toch. Ik merk het direct als hij weer is uitgeschakeld door de timer in de app

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jevin20
Nu het wat kouder begint te worden was het vandaag tijd om de warmtepomp aan te laten springen, maar helaas. Hij reageert nergens op. Volgens de app geeft de thermostaat geen signaal door. Waar het een poos geleden dus mis ging met de koeling, werkt nu de verwarming niet.
(Uiteraard de koeling settings terug naar heating gezet).

Het storingsnummer gebeld, na tig resetten zelf te hebben geprobeerd, en er neemt wel iemand op, maar er is alleen tussen 9-17 iemand beschikbaar om te helpen. Waar heb je dan een storingsnummer voor vraag ik me af… of ben ik dan te kritisch?
In elk geval maar goed dat het nog niet zó koud is buiten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdrie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:12
De warmtepomp kan ook autonoom aanslaan, met de thermostaat op 12 graden C. Dan gaat het niet om het regelmatig kort rondpompen van water.
Vrijdag om 22:08 uur sprong de warmtepomp aan gedurende 5 minuten, met bijbehorend geluidsniveau.
Te zien aan de kleine piek in het stroomverbruik en de kortdurende watertemperatuur verhoging. Zie onderstaande grafiekjes.
Het zou een geprogrammeerde paraatheids-run kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noOrl5vLlQBtZNQfTZUwZvuDTas=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n2Jeo9J2vAEAtyfGYEmSVh9r.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlVWUSonv7lhk9h7uxsVc5NbOm0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CTbYIAGXrkVwLkYNuYAFW3a4.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste