WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Dat klinkt toch ook wel logisch? Je onttrekt warmte uit het CV-water voor SWW, maar de buitenunit doet precies hetzelfde en gooit de warmte weg naar buiten waardoor je CV-water minder energie bevat.BadEendTerror schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:37:
Hebben jullie ook dat als de wp op koelen staat het veel langer duurt voor het sww warm wordt?
Eigenlijk wil je een geïntegreerd systeem waarbij de warmte/koelte van warmtepompen nuttig gebruikt. Het zijn nu vooral allemaal losse modules waarbij niet goed gekeken wordt naar de totale mogelijkheden. Maar ja, zal nog wel een paar jaar duren voordat we dit soort oplossingen gaan zien.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Is het dan niet beter om de warmtepomp op verwarmen te zetten? Zodat de pomp T warm water kan maken en dat het water daarna rond de koeltemperstuur ligt? Zeg 18 graden celsius.Joarie schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:40:
[...]
Dat klinkt toch ook wel logisch? Je onttrekt warmte uit het CV-water voor SWW, maar de buitenunit doet precies hetzelfde en gooit de warmte weg naar buiten waardoor je CV-water minder energie bevat.
Eigenlijk wil je een geïntegreerd systeem waarbij de warmte/koelte van warmtepompen nuttig gebruikt. Het zijn nu vooral allemaal losse modules waarbij niet goed gekeken wordt naar de totale mogelijkheden. Maar ja, zal nog wel een paar jaar duren voordat we dit soort oplossingen gaan zien.
Ik heb een hybride wp. Dus gewoon met cv ketel. Kost zo juist meer gas.
Nee daar merk ik weinig van. De Pomp T gaat juist maakt juist extra warm water (60-65 graden) als de Pomp AO op koelen staat en doordat het warmte onttrekt uit het systeem, helpt 'ie juist mee koelen.BadEendTerror schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:37:
Hebben jullie ook dat als de wp op koelen staat het veel langer duurt voor het sww warm wordt?
Edit: als je gas voor SWW gebruikt zie ik niet hoe de koeling van de Pomp AO daar invloed op kan hebben. Die koelt het water in je verwarmingssysteem, niet het water dat uit je douche komt.
[ Voor 19% gewijzigd door reinouts op 17-06-2025 14:51 ]
De situatie is 30m2 vloerverwarming in keuken en hall. Woonkamer en bovenverdieping radiatoren met fans.
Ik merk dat de koelfunctie meer pendelt dan de verwarm functie, wat te verwachten was.
Hieronder het beeld van de afgelopen 24 uur.
Bij 100W wordt alleen het water rondgepompt en bij 200W-600W wordt actief gekoeld door de WP. Ingestelde temperatuur is 17 graden.
De runs zijn duidelijk langer later op de dag t/m begin avond.
Hebben anderen een vergelijkbaar beeld?
:strip_exif()/f/image/QPGehvDhBjQRwgsKU5YC97EA.jpg?f=fotoalbum_large)
Herkenbaar alleen niet in zo'n grafiek maar wel te zien in de app.nelving schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:50:
Ik heb sinds gisteren de koel functie en hoop het effect de komende 2 weken te kunnen merken.
De situatie is 30m2 vloerverwarming in keuken en hall. Woonkamer en bovenverdieping radiatoren met fans.
Ik merk dat de koelfunctie meer pendelt dan de verwarm functie, wat te verwachten was.
Bij 100W wordt alleen het water rondgepompt en bij 200W-600W wordt actief gekoeld door de WP. Ingestelde temperatuur is 17 graden.
[Afbeelding]
Mijn beeld van gisteren.nelving schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:50:
Ik heb sinds gisteren de koel functie en hoop het effect de komende 2 weken te kunnen merken.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/7nIDALEtssgGDLVmcskfZGnB.jpg?f=fotoalbum_large)
70m2 vvw. Aanvoer i gesteld op 18 graden.
[ Voor 6% gewijzigd door f.welvering op 18-06-2025 08:53 ]
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Dat zijn mooie runs en is flink wat energie. Vermoedelijk door het aantal m2 vloerverwarming. Jij koelt niet tijdens de nacht?f.welvering schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:51:
[...]
Mijn beeld van gisteren.
[Afbeelding]
70m2 vvw. Aanvoer i gesteld op 18 graden.
Ik zou verwachten als Buitentemperatuur < Gewenste vloertemperatuur dat de warmtepomp alleen maar je CV-water rondpompt en de fan zachtjes laat blazen om het CV-water op die manier energiezuinig af te koelen.nelving schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:55:
[...]
Dat zijn mooie runs en is flink wat energie. Vermoedelijk door het aantal m2 vloerverwarming. Jij koelt niet tijdens de nacht?
Maar vast dat de regeling toch net weer anders werkt dan ik altijd gok
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Helaas, dat kan hij niet.BruceMW schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:36:
Weer iemand of de Netatmo thermostaat ook geschikt is om koelen in te stellen. Kan zo gauw niets zinvols vinden, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Ik gebruik een shelly relay hiervoor.
Nee, ik koel niet in de nacht. Savonds of nachts een raampje open verbruikt wat minder energie.nelving schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:55:
[...]
Dat zijn mooie runs en is flink wat energie. Vermoedelijk door het aantal m2 vloerverwarming. Jij koelt niet tijdens de nacht?
3,23 kwh verbruikt.... Valt mee toch?
Vandaag heb ik de koeling voor het eerst aangezet. Ik heb een hybride installatie. Beneden heb ik vloerverwarming. Boven in de badkamer vloerverwarming en verder boven reguliere radiatoren. Alle verwarmingen heb ik open gedraaid.
Ik heb de optie forced cooling aangezet.
In plaats van dat de temperatuur afneemt zie ik dat de temperatuur in de woonkamer met 2 graden gestegen is. Verder voelen alle verwarmingsbuizen boven warm aan. Verder zie ik tot mijn schrik dat er 6 kuub gas is verbruikt.
Ik heb een thermostaat die alleen een verwarmoptie heeft en setpoint van water staat op 18 graden.
Wat doe ik fout of gaat er fout? Als er verder gas verbruikt gaat worden zet ik de optie ik de forced koeling snel weer uit.
Aanvulling:
De atag cv ketel stond schijnbaar nog op winterstand: verwarming en tapwater. Tapwater standaard op 60 graden en verwarming op 42 graden (waar dit vandaan komt weet ik niet). Nu cv ketel aangepast naar zomerstand: alleen tapwater verwarmen. Misschien dat dit verschil maakt.
[ Voor 16% gewijzigd door jorisNL1234 op 18-06-2025 19:09 ]
Ja ik draai met jaga hybrids, werkt perfect.Mkw schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:18:
Heeft iemand ervaring met koelen met alleen radiatoren? Ga het de komende week zelf ook testen. Ik heb speedcomforts onder de radiatoren beneden, maar die gaan niet automatisch aan (je kunt de sensor loshalen, dan draaien ze continu). Iemand een betere oplossing hiervoor?
Goed om te weten, maar dat vergt nog wel een hele investering aangezien ik nu gewone radiatoren heb. Wel mooi spul die Jaga’s maar ook aan de prijs.jijzietdezenaam schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:19:
[...]
Ja ik draai met jaga hybrids, werkt perfect.
Klopt haha, ik heb erg geluk gehad met een aantal marktplaats aanbiedingen van de Jaga's;) ik heb 2x tempo hybrid van 1x 200 en 1x 100 op kunnen halen voor 80€ doen het fantastisch.Mkw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 00:15:
[...]
Goed om te weten, maar dat vergt nog wel een hele investering aangezien ik nu gewone radiatoren heb. Wel mooi spul die Jaga’s maar ook aan de prijs.
Ah ja, dan kun je wel een terugverdientijd rekenen die niet voorbij de levensduur van je woning gaatjijzietdezenaam schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:44:
[...]
Klopt haha, ik heb erg geluk gehad met een aantal marktplaats aanbiedingen van de Jaga's;) ik heb 2x tempo hybrid van 1x 200 en 1x 100 op kunnen halen voor 80€ doen het fantastisch.
Met een radiatortje of 7 vervangen voor nieuwe Jaga's zit je toch wel aan het aanschafbedrag van de warmtepomp zelf (excl subsidie).
Zo zit ik ook te hikken tegen de aanpassing om de actieve mengverdeler te laten vervangen naar een passieve mengverdeler. Als je zelf handig bent is dat een investering van 150-250 euro, maar laten doen iets meer. Je bespaart er de energiekosten van de mengverdelerpomp mee (20-40 euro jaarbasis als je hem in de zomer laat doordraaien) en krijgt er wellicht een beter regelgedrag van de warmtepomp mee. Maar dan nog is de terugverdientijd nog steeds mager. Maar ja, op een gegeven moment bereikt het verduurzamen van een bestaande woning een punt waarbij het meer een principekwestie wordt dan daadwerkelijk financieel gewin. Enige manier dan om je investering eruit te halen is door je woning te verkopen...om vervolgens doodleuk weer in dezelfde valkuil te stappen bij je nieuwe (oude) woning
Is je probleem al opgelost? Wat ik zelf heb gedaan in de app is de optie thermostat cooling only control aangevinkt (zo laat ik hem staan buiten het stookseizoen). En dan is het een kwestie van je thermostaat op een temperatuur zetten die lager is dan de temperatuur in de kamer van je thermostaat en dan gaan de WP direct koelen. Verwacht er overigens geen wonderen van. Het is een fijne aanvulling maar niet te vergelijken met een echte airco.jorisNL1234 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:11:
Hallo,
Vandaag heb ik de koeling voor het eerst aangezet. Ik heb een hybride installatie. Beneden heb ik vloerverwarming. Boven in de badkamer vloerverwarming en verder boven reguliere radiatoren. Alle verwarmingen heb ik open gedraaid.
Ik heb de optie forced cooling aangezet.
In plaats van dat de temperatuur afneemt zie ik dat de temperatuur in de woonkamer met 2 graden gestegen is. Verder voelen alle verwarmingsbuizen boven warm aan. Verder zie ik tot mijn schrik dat er 6 kuub gas is verbruikt.
Ik heb een thermostaat die alleen een verwarmoptie heeft en setpoint van water staat op 18 graden.
Wat doe ik fout of gaat er fout? Als er verder gas verbruikt gaat worden zet ik de optie ik de forced koeling snel weer uit.
Aanvulling:
De atag cv ketel stond schijnbaar nog op winterstand: verwarming en tapwater. Tapwater standaard op 60 graden en verwarming op 42 graden (waar dit vandaan komt weet ik niet). Nu cv ketel aangepast naar zomerstand: alleen tapwater verwarmen. Misschien dat dit verschil maakt.
Hij staat nu op 18 graden watertemperatuur ivm mogelijke condens. Zou liever lager zetten. Mensen ervaring mee? En waar zie je de condens als eerste?
Zijn er overigens thermostaten (van Netatmo) die wel zowel verwarmen als koelen ondersteunen? Heb nu voor de aan/uit versie van Netatmo een apart koelschema gemaakt op 23,5 graden (dus daarboven begint ie te koelen).
Ik zet hem op 15 graden Celsius en heb geen condens (convectors). Wel rond de 13/14 graden Celsius en dan op alle leidingen die zichtbaar zijn. Het dauwpunt schommelt wel. Toen het drukkend warm was, was er ineens wel condens. Het blijf opletten. inderdaad een koele bries maar bij mij thuis wordt het niet ineens 2 graden koeler. Het wordt wel minder (snel) warm(er).Mkw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:17:
Hij doet het bij mi, met ventilatoren voel je de koele lucht. Benieuwd of het echt effect heeft.
Hij staat nu op 18 graden watertemperatuur ivm mogelijke condens. Zou liever lager zetten. Mensen ervaring mee? En waar zie je de condens als eerste?
Zijn er overigens thermostaten (van Netatmo) die wel zowel verwarmen als koelen ondersteunen? Heb nu voor de aan/uit versie van Netatmo een apart koelschema gemaakt op 23,5 graden (dus daarboven begint ie te koelen).
Op een dag als vandaag met het huis op het zuiden/zuidwesten is het goed te doen en wordt het niet warmer dan het nu is. Wat mij betreft prima, maar zeker geen airco gevoel.
Overigens als ik hem op 15 graden Celsius zet dan wordt het eventjes 15 graden Celsius en daarna weer wat hoger.
Die laatste lijkt heel veel koeling aan de lucht te geven maar heeft het nadeel dat de koele lucht ‘in de put blijft’ omdat de koude lucht eenmaal zwaarder is dan warme lucht.
Ik heb een test met wat ‘schoorstenen’ op de ventilatoren. Hierdoor wordt de lucht omhoog geholpen boven de put uit.
Dit is merkbaar en duidelijk meetbaar.
Hebben jullie nog andere ideeën?
:strip_exif()/f/image/nDLLzBkmBgaxmFh4LURnmEXx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LRYcG3zUydLNUL7iQTdwRz4v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TnfWJNha1ecnCSC1mKvk9jHj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tBmogb6c7UNw1Hjg0H4iphNq.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha klopt, scheelt dat hier uberhaupt geen radiatoren hingen, alleen gasgevelkachels (jaren 20) en nu full electric met allemaal jaga’s van ofwel outlet of marktplaats🫣Joarie schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:03:
[...]
Ah ja, dan kun je wel een terugverdientijd rekenen die niet voorbij de levensduur van je woning gaat
Met een radiatortje of 7 vervangen voor nieuwe Jaga's zit je toch wel aan het aanschafbedrag van de warmtepomp zelf (excl subsidie).
Zo zit ik ook te hikken tegen de aanpassing om de actieve mengverdeler te laten vervangen naar een passieve mengverdeler. Als je zelf handig bent is dat een investering van 150-250 euro, maar laten doen iets meer. Je bespaart er de energiekosten van de mengverdelerpomp mee (20-40 euro jaarbasis als je hem in de zomer laat doordraaien) en krijgt er wellicht een beter regelgedrag van de warmtepomp mee. Maar dan nog is de terugverdientijd nog steeds mager. Maar ja, op een gegeven moment bereikt het verduurzamen van een bestaande woning een punt waarbij het meer een principekwestie wordt dan daadwerkelijk financieel gewin. Enige manier dan om je investering eruit te halen is door je woning te verkopen...om vervolgens doodleuk weer in dezelfde valkuil te stappen bij je nieuwe (oude) woning
Dus ik zie het niet zo zeer als terugverdienen maar gewoon een goede optie ipv cv ketel.
Op de site van heatboosters wordt alleen gesproken over opwarmen, maar ze gaan dus ook aan om te koelen? Hoe werkt dat dan?nelving schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:32:
Nu sinds maandag de koelfunctie 24/7 aan en op 17 graden. Het gezin geeft aan dat het merkbaar is dus op dit moment zijn wij positief. Wel met de heathbooster fan op de radiatoren en de convectorput.
Die laatste lijkt heel veel koeling aan de lucht te geven maar heeft het nadeel dat de koele lucht ‘in de put blijft’ omdat de koude lucht eenmaal zwaarder is dan warme lucht.
Ik heb een test met wat ‘schoorstenen’ op de ventilatoren. Hierdoor wordt de lucht omhoog geholpen boven de put uit.
Dit is merkbaar en duidelijk meetbaar.
Hebben jullie nog andere ideeën?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf gebruik ik home assistent om ze aan te sturen omdat ik de factor tijd ook mee wil nemen. Overdag boost ik de fan op hoge snelheid wanneer de pomp actief aan het koelen is (energiegebruik hoger dan 150W). Maar in de nacht wil ik dat niet voor de slaapkamers ivm geluid.
Ik merk net overigens dat ik helaas condens heb in mijn garage waar de leidingen binnenkomen. Helaas is daar een luchtvochtigheid van 80% wat de oorzaak is. Voor nu even de koeling uit en daar maar eens over nadenken wat daarmee te doen.
Blijft een puzzel.
Mkw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:15:
[...]
Op de site van heatboosters wordt alleen gesproken over opwarmen, maar ze gaan dus ook aan om te koelen? Hoe werkt dat dan?
ik heb hem nu 24/7 draaien op de koelstand, je merkt met convectoren en fans dat de temp echt wel graad of 3/4 kan zakken.JDOBL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:57:
[...]
Ik zet hem op 15 graden Celsius en heb geen condens (convectors). Wel rond de 13/14 graden Celsius en dan op alle leidingen die zichtbaar zijn. Het dauwpunt schommelt wel. Toen het drukkend warm was, was er ineens wel condens. Het blijf opletten. inderdaad een koele bries maar bij mij thuis wordt het niet ineens 2 graden koeler. Het wordt wel minder (snel) warm(er).
Op een dag als vandaag met het huis op het zuiden/zuidwesten is het goed te doen en wordt het niet warmer dan het nu is. Wat mij betreft prima, maar zeker geen airco gevoel.
Overigens als ik hem op 15 graden Celsius zet dan wordt het eventjes 15 graden Celsius en daarna weer wat hoger.
Laat je de koeling wel dag/nacht draaien?jorisNL1234 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:37:
Er is geen gas meer verbruikt na aanpassing cv-ketel. Ik kan nog niet echt zeggen dat het kouder wordt. Radiatoren voelen wel kouder aan. Ik ga komend weekend bij de warm temperaturen nog het effect beoordelen en evt kouder zetten. Indien geen significant verschil dan vraag ik de €750 terug en gaat de koelfunctie uit.
Ja, ik ga nu ook dag/nacht draaien om het verschil te meten.jijzietdezenaam schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:04:
[...]
ik heb hem nu 24/7 draaien op de koelstand, je merkt met convectoren en fans dat de temp echt wel graad of 3/4 kan zakken.
welke watertemperatuur hou jij aan?jijzietdezenaam schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:04:
[...]
ik heb hem nu 24/7 draaien op de koelstand, je merkt met convectoren en fans dat de temp echt wel graad of 3/4 kan zakken.
meestal rond de 16/17 graden. ik heb hem ingesteld op retourtemp van 19/20 graden.
Dankjewel. Geen idee maar dat klinkt wel logischMkw schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:47:
Zou je deze info over de dauwpuntstemperatuur kunnen gebruiken om de watertemperatuur op te baseren? 15 graden zou dan voor midden NL aan de veilige kant zijn? https://weerlive.nl/nederland.php?pagina=hdtemp
Zelfde ervaring. Snap niet waarom de temperatuur niet wordt vastgehouden op de ingestelde temperatuur. Weet iemand dit? Ik zie bij mij dat hij wel 5 graden oploopt en dat komt de koeling niet ten goede…JDOBL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:57:
[...]
Ik zet hem op 15 graden Celsius en heb geen condens (convectors). Wel rond de 13/14 graden Celsius en dan op alle leidingen die zichtbaar zijn. Het dauwpunt schommelt wel. Toen het drukkend warm was, was er ineens wel condens. Het blijf opletten. inderdaad een koele bries maar bij mij thuis wordt het niet ineens 2 graden koeler. Het wordt wel minder (snel) warm(er).
/f/image/6WBf3wl8Kc8IVsfONEQ0jNtS.png?f=fotoalbum_large)
Er is op dit forum weleens genoemd dat er een delta T moet zijn van 5 en dat er daarna pas weer gekoeld gaat worden.Mkw schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:41:
[...]
Zelfde ervaring. Snap niet waarom de temperatuur niet wordt vastgehouden op de ingestelde temperatuur. Weet iemand dit? Ik zie bij mij dat hij wel 5 graden oploopt en dat komt de koeling niet ten goede…
[Afbeelding]
Overigens nu het zo warm is (ook binnen iets warmer) blijft de pomp nu wel beter rond de 15 graden hangen.
Zonder condens. 0.38 kwh koelvermogen
Het antwoord van Dewarmte is dat het met de condensator te maken heeft. Er zijn verschillende voorbeelden gegeven om te duiden dat er voldoende te koelen moet zijn dat de buitentemperatuur hoog genoeg moet zijn maar ik begrijp het uiteindelijk nog steeds niet.
[ Voor 14% gewijzigd door JDOBL op 21-06-2025 19:27 ]
Dit heeft inderdaad te maken met de delta T.Mkw schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:41:
[...]
Zelfde ervaring. Snap niet waarom de temperatuur niet wordt vastgehouden op de ingestelde temperatuur. Weet iemand dit? Ik zie bij mij dat hij wel 5 graden oploopt en dat komt de koeling niet ten goede…
[Afbeelding]
Deze moet een X verschil hebben voordat koelen aan gaat, die was in ieder geval 5,maar ik zie hem soms ook bij 4 verschil weer kan koelen.
En dit alles omdat de PompAO niet op lager vermogen kan draaien. Dan zou het water nog veel verder afkoelen met alle gevolgen van dien.
Zorg dus voor voldoende afgifte zodat het water zoveel mogelijk warmte kan opnemen.
Alle radiatoren staan al vol open, dus dan moet ik grotere radiatoren gaan kopen. Was eerder van plan om jaga aan te schaffen ook al zal dat dit pendelen (in de zomer en overigens ook in de winter) niet voorkomen vermoed ik. Had dat graag ooit bij de inspectie gehoord door DeWarmte dat minimale vermogen van deze pomp een issue zou zijn. Ach, zo leer je elke dag bij en kun je de volgende keer weer een betere keuze maken. Ik kijk de koeling nog een paar dagen aan, maar ik denk dat ik het weer uit laat zetten totdat ik een installatie heb waarbij het koelen echt werkt.f.welvering schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:07:
[...]
Dit heeft inderdaad te maken met de delta T.
Deze moet een X verschil hebben voordat koelen aan gaat, die was in ieder geval 5,maar ik zie hem soms ook bij 4 verschil weer kan koelen.
En dit alles omdat de PompAO niet op lager vermogen kan draaien. Dan zou het water nog veel verder afkoelen met alle gevolgen van dien.
Zorg dus voor voldoende afgifte zodat het water zoveel mogelijk warmte kan opnemen.
Gehele benedenverdieping blijft aangenaam koel met verrassend weinig energiegebruik 👍
Gisteren buiten bijna 32 graden en binnen 23 SUPER, want geen geluid van airco’s, geen wind in de kamers en nog geen 3,5 kWh verbruikt in 24 uur
Heb jij naast de Pomp T ook de koelfunctie in de Pomp AO actief?reinouts schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:49:
[...]
Nee daar merk ik weinig van. De Pomp T gaat juist maakt juist extra warm water (60-65 graden) als de Pomp AO op koelen staat en doordat het warmte onttrekt uit het systeem, helpt 'ie juist mee koelen.
Edit: als je gas voor SWW gebruikt zie ik niet hoe de koeling van de Pomp AO daar invloed op kan hebben. Die koelt het water in je verwarmingssysteem, niet het water dat uit je douche komt.
Heb je deze functie niet direct ook als je de Pomp T hebt staan?
Ik heb heel veel last gehad van condens op de CV-buizen richting de Pomp T, omdat deze afkoelde tot bijna 12 graden...
De pompschakelaar (2HEAT) van de vloerverwarming bleek de boosdoener omdat deze buiten het stookseizoen uit staat. Daardoor stond door de weerstand van de pomp het CV water bijna stil.
Ik probeer het nu op te lossen met een parallelle relais-oplossing om de waterpomp aan te zetten als de Pomp T warmte vraagt. Moet ik alleen weten wanneer dat is, dus dat is wachten op de lokale API jammer genoeg.
Ja, dat heb ik en nee, ook al onttrekt de Pomp T warmte aan het systeem en koelt 'ie dus een beetje mee, dit is niet hetzelfde als de koelfunctie van de AO.Nijgeb schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:42:
[...]
Heb jij naast de Pomp T ook de koelfunctie in de Pomp AO actief?
Heb je deze functie niet direct ook als je de Pomp T hebt staan?
Verder doet de AO bij mij gewoon het pompwerk.
[ Voor 5% gewijzigd door reinouts op 24-06-2025 11:03 ]
Nu kunnen wij de pompAO ophangen aan onze gevel aan de achterkant van ons huis. Aan de andere kant van de gevel zit onze badkamer. Toch vind ik dit erg spannend qua gehoor en trillingen. Heeft iemand van jullie de pomp opgehangen aan de gevel en hoe staat het dan met het geluid binnen? Gewone bakstenen muur met naisolatie.
Als je de mogelijkheid hebt altijd op de grond zetten, heb ik ook gedaan.Precedente schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:25:
Na jullie adviezen te volgen toch gekozen voor DeWarmte ten opzichte van Quatt of WeHeat. De koeling icm beter uitgewerkte app en toch ook het kostenplaatje gaven de doorslag.
Nu kunnen wij de pompAO ophangen aan onze gevel aan de achterkant van ons huis. Aan de andere kant van de gevel zit onze badkamer. Toch vind ik dit erg spannend qua gehoor en trillingen. Heeft iemand van jullie de pomp opgehangen aan de gevel en hoe staat het dan met het geluid binnen? Gewone bakstenen muur met naisolatie.
Hier in de wijk zijn meerdere met een wp aan de muur welke ik allemaal hoor klagen dat het resoneert.
Hier hangt de pomp aan de muur. Geen problemen mee, ook al waren ze eerst vergeten om de extra rubbers te plaatsen. Maar eens dat als je de keuze hebt ik deze ook op de grond zou plaatsen.Precedente schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:25:
Na jullie adviezen te volgen toch gekozen voor DeWarmte ten opzichte van Quatt of WeHeat. De koeling icm beter uitgewerkte app en toch ook het kostenplaatje gaven de doorslag.

/f/image/8JKsTZMoOBCxnjJKn54N47Ai.png?f=fotoalbum_large)
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Veel van jullie vragen zijn eerder in dit topic behandeld en kun je lezen als je terug bladert.
Heb al eens voorgesteld om van de koeling een apart topic te maken, want nu staat veel informatie over ervaringen versnipperd tussen discussies over wel of niet een PompAO aan te schaffen…….
Jouw opmerking met dat het zo goed werkt bedoel je? Dat is fijnHenkHA22 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:51:
Zie mijn opmerking op 22 juni
Veel van jullie vragen zijn eerder in dit topic behandeld en kun je lezen als je terug bladert.
Heb al eens voorgesteld om van de koeling een apart topic te maken, want nu staat veel informatie over ervaringen versnipperd tussen discussies over wel of niet een PompAO aan te schaffen…….
Enig andere opmerking van jou zie ik niet op 22 juni. Maar on topic, 22->16 is een delta T van 6, dus dat zou moeten functioneren.
Ik heb hem nu dus tijdelijk voor langere tijd omlaag geschroefd naar 14 en nu is hij eindelijk aangesprongen. Wel gelijk weer teruggezet op 16 graden ivm condens.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Dat kan. De PompAO start op een bepaald vermogen en moduleerd hierna omlaag. Daardoor krijgt je een periode en stuk koudere aanvoer.jevin20 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:52:
Opvolgend: vannacht is de warmtepomp, ondanks een setpoint op 16 graden, tot 13 graden gaan koelen… heel vervelend.
Als je niet wil dat de wp (‘s nachts) gaat koelen zet je simpelweg de thermostaat op een hogere vraagstand dan je kamertemperatuurjevin20 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:52:
Opvolgend: vannacht is de warmtepomp, ondanks een setpoint op 16 graden, tot 13 graden gaan koelen… heel vervelend.
De radiator dichtdraaien. De vloerverwarming zou ik in de gaten houden. Eventjes te koud lijkt mij niet erg maar structureel condens wel.jevin20 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:06:
Hoe is dat op te lossen? Want ik heb de enige radiator die ik heb (badkamer, aangesloten op vloerverwarming verdeelblok) hartstikke nat vanaf de helft tot aan de onderkant. Ik wil er niet aan denken hoe het onder de vloer eruit ziet.
Dat kan inderdaad, maar ook de puntstukken op de verdelers worden nat, inclusief de stalen leidingen (die overigens niet in de vloer liggen, alleen erbuiten).JDOBL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:16:
[...]
De radiator dichtdraaien. De vloerverwarming zou ik in de gaten houden. Eventjes te koud lijkt mij niet erg maar structureel condens wel.
Is dit niet gewoon een fout in de werking van het systeem?
Ik wil gewoon koelen tot 16 graden invoer temp en dat blijven rondpompen.
Voor de duidelijkheid, hij stond op koelen en dat is prima. Maar er is een setpoint temperatuur met als doel dat je condens voorkomt. Ik weet niet hoe dit bij jouw systeem werkt, maar als dat setpoint genegeerd wordt en het systeem gewoon naar <16 graden koelt, dan heb je overal condens!HenkHA22 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:13:
[...]
Als je niet wil dat de wp (‘s nachts) gaat koelen zet je simpelweg de thermostaat op een hogere vraagstand dan je kamertemperatuur
Koelen tot 16 graden kan leiden tot condens. Ik zie de pomp er ook weleens ondergaan. De condens onstaat, zeker als het wat warmer wordt en dus de lucht meer vochtig wordt. Ik heb een handleiding gezien waarin werd vermeld dat in de oude app er een melding komt als je lager dan 18 graden koelt. In de nieuwe app niks van gemerkt.jevin20 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:56:
[...]
Dat kan inderdaad, maar ook de puntstukken op de verdelers worden nat, inclusief de stalen leidingen (die overigens niet in de vloer liggen, alleen erbuiten).
Is dit niet gewoon een fout in de werking van het systeem?
Ik wil gewoon koelen tot 16 graden invoer temp en dat blijven rondpompen.
Inderdaad als er condens ontstaat is dat op de niet geïsoleerde en zichtbare delen.
Inderdaad even contact opnemen met Dewarmte zij kunnen precies zien wat er gebeurt.
[ Voor 3% gewijzigd door JDOBL op 29-06-2025 17:23 ]
En zeker dipt hij wel eens onder de 18 richting de 16 maar dat is maar kort.
Support even vragen wat er gebeurt.
[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 30-06-2025 13:16 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Echt niet doen! Zelfs met radiatoren dicht kan het nog mis gaan met alleen de aanvoer leidingen. Ik heb zelf 2 handmatige afsluiters laten plaatsen op de aanvoer en retour voor ze naar boven gaan (waar ik radiatoren heb), zodat ik zeker weet dat ik alleen beneden koel via de vloer.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Overigens kan ik die situatie ook niet meer echt reproduceren, lijkt me juist heerlijk om een rondpomp stand te hebben. Ik heb 100+ m2 vloerverwarming, maar zelfs zonder actief koelen zou ik graag gewoon water rondpompen. dit kost bij mij 100W, maar levert ook zeker rendement op want de betonnen verdiepingsvloeren blijven dan koeler.
Ik heb support een mail gestuurd, nu maar wachten op reactie.
Vind ik ook wel wat. Zeker met 14KW Solar op het dak en einde salderingsregeling. Dan boeit die 100W echt niks.jevin20 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:43:
Eens met jullie allen. Ik had 16 graden ook alleen ingesteld omdat hij op 18 graden (setpoint) alleen het water vrolijk rondpompte en verder niks koelde.
Overigens kan ik die situatie ook niet meer echt reproduceren, lijkt me juist heerlijk om een rondpomp stand te hebben. Ik heb 100+ m2 vloerverwarming, maar zelfs zonder actief koelen zou ik graag gewoon water rondpompen. dit kost bij mij 100W, maar levert ook zeker rendement op want de betonnen verdiepingsvloeren blijven dan koeler.
Ik heb support een mail gestuurd, nu maar wachten op reactie.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
INLEIDING:
We hebben nu een aantal weken ervaring met de koelfunctie van onze PompAO, waarbij we twee periodes met erg hoge buitentemperaturen hebben beleefd. In die periode zijn we door een leercurve gegaan waarbij het goede contact met Support van DeWarmte goed heeft geholpen. Ook het volgen van discussies op oa dit Tweakers forum leverde bruikbare informatie op.
De laatste dagen valt het op dat aardig wat beginnende gebruikers van de koelfunctie zitten met vragen die wij een paar maanden geleden ook hadden.
Door deze bijdrage delen wij onze ervaring en hopen hiermee iets terug te kunnen doen voor de community.
SYSTEEMBESCHRIJVING:
Vrijstaande woning, bouwjaar 1990, gehele benedenverdieping vloerverwarming.
De oorspronkelijke verwarming van ons huis werd verzorgd door stadsverwarming.
Onze PompAO draait sinds oktober 2023 zonder problemen en heeft al heel wat besparingen opgeleverd. Verbruik stadsverwarming vrijwel nihil (alleen warm water). Sinds een paar maanden is de koelfunctie geactiveerd.
De vloerverwarming is bij installatie van de wp losgekoppeld van de stadsverwarming zodanig dat de wp alleen water voor de vloerverwarming levert.
Bij de installatie is de oorspronkelijke WTH verdelerunit blijven zitten. De toevoer vanaf de wp (25mm slang) is gekoppeld aan de warm water thermostaatkraan die volledig open staat (1/2”) De retour vanaf de WTH verdeler (1/2”) staat ook volledig open en is gekoppeld aan de retour naar de wp (25mm)
De circulatiepomp van de wp is door DeWarmte ingeregeld op 7,5 ltr per minuut wat een acceptabel geruis in de leidingen oplevert en toch ruimschoots voldoende capaciteit geeft om de vloer als hoofdverwarming te gebruiken.
Nu de koelfunctie ook wordt gebruikt blijkt de “oude” mengregeling van de WTH verdeler een uitkomst te zijn. We spelen met een zo laag mogelijke watertemperatuur vanaf de wp tot aan het mengpunt van de WTH verdeler. Daar wordt dit koude water vermengd met retourwater uit de vloer (19 graden) zodanig dat het mengsel tussen de 16 en 17,5 graden de vloer weer in gaat. Hierdoor blijft de temperatuur netjes boven het dauwpunt wat in de verdelerkast wordt gemeten.
Tot nu toe is er slechts incidenteel condens gezien op de koudwaterleiding vanaf de wp. Op zo’n moment wordt het setpoint in de regeling van de wp een graad verhoogd (Met de hand, nog niet geautomatiseerd. Eerst leren welke waardes praktisch zijn.)
Als de koelfunctie van de wp niet nodig is laten we alle instellingen staan behalve de kamerthermostaat. Die wordt verhoogd waardoor de vraagtemperatuur ruim boven de kamertemperatuur komt en de wp stopt. Omgekeerd, kamerthermostaat omlaag, wp begint even later met koelen.
Dit koelen wordt door de wp regeling beperkt om bevriezing van de condensor te voorkomen. De watercirculatie van de wp staat standaard bij koelen op 9 a 9,5 ltr/min. De circulatiepomp draait rond de klok zo lang de kamerthermostaat “vraagt” doordat deze lager staat ingesteld dan de temperatuur in de kamer.
Als het buiten niet warm is koelt de wp zo nu en dan even het circulerende water waardoor de kamer mooi op 22 a 22,5 graden blijft. (Vloertemperatuur 19,5 a 20 graden)
Wordt het buiten warmer dan voert het retourwater uit de vloer zoveel warmte naar de wp dat hij langere tijd achter elkaar blijft koelen. (Dit geldt bij een delta t van 5 graden of meer) Dit is duidelijk te zien in de grafieken hierna.
De temperatuur buiten is op dit moment opgelopen naar 34 graden en binnen stijgt de ruimtetemperatuur langzaam van 22 naar 23 a 24 graden. PRIMA!
Interieur verdelerkast:
:strip_exif()/f/image/lnNUJDztlZvrjAlDPtcwU9sQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Temperaturen buiten en binnen op display weerstation:
:strip_exif()/f/image/PqrrZxhlXjiQ42T3tTvUlm7x.jpg?f=fotoalbum_large)
Grafieken warmtepomp met duidelijk zichtbaar langere koeltijden bij hogere buitentemperaturen:
/f/image/QkVc75JJaKKDPpFe0ETulK2f.png?f=fotoalbum_large)
Bewaking condities in verdelerkast vloerverwarming: temperatuur, vochtigheids % en dauwpunt
/f/image/QVGgLGlkzNiiKw8bNjgzYuzC.png?f=fotoalbum_large)
Het bewijs: mooie vrijwel vlakke kamertemperatuur en pittig oplopende buitentemperatuur!
:strip_exif()/f/image/rtKrXtyvvF72bhjm2IjxOgz9.jpg?f=fotoalbum_large)
En: verrassend laag energiegebruik! Sinds middernacht nog net geen 3 kWh op deze snikhete dag

:strip_exif()/f/image/VXgSbejYNd7yTfQaz5hVcPqo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door HenkHA22 op 01-07-2025 15:05 ]
Onze warmtepomp is vanmiddag om 16.00 ineens spontaan begonnen met koelen (koelen stond uit!). Bij toeval keek ik om 16.45 in de app om te zien dat de aanvoer temperatuur 13 graden was met mega condens als gevolg overal. Ik heb hem handmatig aan en weer uit gezet, wat leek te werken.
De warmtepomp verliest sinds dit weekend (gestart met testen koeling, functioneert niet zoals in eerdere reacties geschreven) regelmatig wifi verbinding. Dat is erg irritant vooral als je net test met koelen en de temperatuur zo hard omlaag gaat dat er condens ontstaat.
Vanmiddag gelijk om 16.45 DeWarmte gebeld, er was niemand die me te woord kon staan.
Mijn e-mail van zondag is ook nog niet beantwoord.
Al met al ben ik inmiddels wel bang voor schade door alle condens. 13 graden aanvoer terwijl het buiten 37 graden is is natuurlijk vragen om problemen.
Ter aanvulling ben ik benieuwd wat het stroomverbruik van jullie warmtepompen is in een tijd zonder koeling of verwarming. Ik zie toch consequent de afgelopen weken rond de 2 kWh verbruik per dag, terwijl hij niets zou hoeven doen denk ik?
[ Voor 11% gewijzigd door jevin20 op 01-07-2025 18:37 ]
Met de slimme stekker er tussen sinds installatie zie ik dat de idle toestand van de pomp 0,2 kWh/dag gebruikt.jevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:34:
Ter aanvulling ben ik benieuwd wat het stroomverbruik van jullie warmtepompen is in een tijd zonder koeling of verwarming. Ik zie toch consequent de afgelopen weken rond de 2 kWh verbruik per dag, terwijl hij niets zou hoeven doen denk ik?
Je zit er daar een factor 10 vanaf. Lijkt me niet correct als je geen warmte- of koudevraag hebt.
Hoe heb jij er een slimme ‘stekker’ tussen? Direct in de meterkast?Joarie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:11:
[...]
Met de slimme stekker er tussen sinds installatie zie ik dat de idle toestand van de pomp 0,2 kWh/dag gebruikt.
Je zit er daar een factor 10 vanaf. Lijkt me niet correct als je geen warmte- of koudevraag hebt.
Ik haal mijn data alleen uit de DeWarmte app, want ik heb geen andere manier om het te meten.
Bij de opstart is het even lawaai daarna wordt het flink minder. Dat metaalachtige geluid had ik ook maar is nu ineens weg. Dat is eigenlijk pas sinds dat het wat warmer is... Wellicht nog even toetsen bij Dwarmte?BruceMW schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:10:
Vandaag ook de koelfunctie geactiveerd. Nog even afwachten of het soelaas biedt, maar wel een goede test bij deze warmte. Wat me alleen wel opvalt is dat de fan behoorlijk aanwezig is, en bij tijden een metaalachtige resonantie heeft. Best wel hard. Herkent iemand dit?
Een homewizard slimme stekker in het contact waar de warmtepomp op is aangesloten. Die meet prima nauwkeurig het verbruik. Kun je ook goed de runs mee in de gaten houden.jevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:30:
[...]
Hoe heb jij er een slimme ‘stekker’ tussen? Direct in de meterkast?
Ik haal mijn data alleen uit de DeWarmte app, want ik heb geen andere manier om het te meten.
Jij hebt de warmtepomp op een stopcontact?Joarie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:49:
[...]
Een homewizard slimme stekker in het contact waar de warmtepomp op is aangesloten. Die meet prima nauwkeurig het verbruik. Kun je ook goed de runs mee in de gaten houden.
Ik heb een stroomkabel voor ze klaar moeten leggen direct vanuit een nieuwe groep in de meterkast 🤔
Het is een stopcontact die vanuit een eigen groep wordt gevoed. Dus tja, daar kan een slimme meter tussenjevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:20:
[...]
Jij hebt de warmtepomp op een stopcontact?
Ik heb een stroomkabel voor ze klaar moeten leggen direct vanuit een nieuwe groep in de meterkast 🤔
Handig. Wist niet dat dat een optie was. Heb je dat zelf gedaan of heeft DeWarmte dat zo aangelegd? Het stopcontact bedoel ik dan…Joarie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:37:
[...]
Het is een stopcontact die vanuit een eigen groep wordt gevoed. Dus tja, daar kan een slimme meter tussen
Door een bevriende elektricien de voorbereiding zodat de juiste groep gepakt werd en het stopcontact op een logische plek hing.jevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:41:
[...]
Handig. Wist niet dat dat een optie was. Heb je dat zelf gedaan of heeft DeWarmte dat zo aangelegd? Het stopcontact bedoel ik dan…
Het geluid blijft, dus gemeld bij De warmte. Inmiddels heb ik zelf op Silent Mode gezet, en daarmee lijkt het verholpen.JDOBL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:37:
[...]
Bij de opstart is het even lawaai daarna wordt het flink minder. Dat metaalachtige geluid had ik ook maar is nu ineens weg. Dat is eigenlijk pas sinds dat het wat warmer is... Wellicht nog even toetsen bij Dwarmte?
Overigens, wordt het water eigenlijk actief rondgepompt in de koel stand? Ik hoor eigenlijk alleen de ventilator.BruceMW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:25:
[...]
Het geluid blijft, dus gemeld bij De warmte. Inmiddels heb ik zelf op Silent Mode gezet, en daarmee lijkt het verholpen.
Als er gekoeld wordt, wordt er rondgepompt. Dit kun je zien in bijvoorbeeld de app, of in HA als je de integratie hebt.BruceMW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:11:
[...]
Overigens, wordt het water eigenlijk actief rondgepompt in de koel stand? Ik hoor eigenlijk alleen de ventilator.
Is rondpompen op hoge snelheid beter bij koelen? Hier staat ie op 20 liter per minuutjevin20 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:25:
[...]
Als er gekoeld wordt, wordt er rondgepompt. Dit kun je zien in bijvoorbeeld de app, of in HA als je de integratie hebt.
Goede vraag, mijn (lang geleden) werktuigbouwkunde achtergrond intuitie zegt dat als je sneller rondpompt de warmtepomp makkelijker zijn koelvermogen kwijt kan aan het water (gezien de WP een minimale hoeveelheid vermogen kwijt moet kunnen). Stroomt het water minder snel, dan koelt het water te hard af wat door de pomp stroomt, waardoor hij in theorie wellicht stopt met koelen?JDOBL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:33:
[...]
Is rondpompen op hoge snelheid beter bij koelen? Hier staat ie op 20 liter per minuut
Bij mij stroomt het met 18.4 l/min,
Misschien heeft er iemand een beter antwoord zonder 'gut feeling'
Overigens is mijn WP zojuist gestopt met koelen, hij zit op Ta en Tr van 20 graden. Wellicht hetzelfde verhaal, dat hij op minimaal vermogen alsnog onder de setpoint zou komen en daardoor is gestopt met koelen? Hij pompt wel gewoon rond in elk geval.
Ik heb de kickspace in de keuken op maximaal gezet. Nu blijft de pomp aan. 17 uit en 18 retour. Verbruik rond 360 /380 watt. Dit is top. Afgifte moet blijkbaar toch wat omhoog zodat het water opwarmt. We hebben helaas geen vvw.....jevin20 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:41:
[...]
Goede vraag, mijn (lang geleden) werktuigbouwkunde achtergrond intuitie zegt dat als je sneller rondpompt de warmtepomp makkelijker zijn koelvermogen kwijt kan aan het water (gezien de WP een minimale hoeveelheid vermogen kwijt moet kunnen). Stroomt het water minder snel, dan koelt het water te hard af wat door de pomp stroomt, waardoor hij in theorie wellicht stopt met koelen?
Bij mij stroomt het met 18.4 l/min,
Misschien heeft er iemand een beter antwoord zonder 'gut feeling'![]()
Overigens is mijn WP zojuist gestopt met koelen, hij zit op Ta en Tr van 20 graden. Wellicht hetzelfde verhaal, dat hij op minimaal vermogen alsnog onder de setpoint zou komen en daardoor is gestopt met koelen? Hij pompt wel gewoon rond in elk geval.
Dat is herkenbaar. Het wordt niet veel warmer maar echt koeler maken is ook niet het geval. Het zou anders wel wat warmer zijn dus is wel effect. En als het zo warm is buiten voelt het koel aan die 24 graden. Op zich tevreden maar liever ook vvw gehad.BruceMW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:22:
Wellicht dat mijn verwachtingen te hoog zijn, maar de WP staat nu al vanaf vanmorgen te koelen, op dit moment houdt het de temperatuur in de woonkamer stabiel op 24 graden, buiten 36 graden, maar geen temperatuurdaling... Ta 17 graden en Tr rond 19 graden.
Tsja, wij hebben 50m2 vloerverwarming, en dan nog. Enfin, we zitten nog in de testperiode, dus kijk het nog even aan. Toch een behoorlijk bedrag die €750,-. "Jammer"JDOBL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:29:
[...]
Dat is herkenbaar. Het wordt niet veel warmer maar echt koeler maken is ook niet het geval. Het zou anders wel wat warmer zijn dus is wel effect. En als het zo warm is buiten voelt het koel aan die 24 graden. Op zich tevreden maar liever ook vvw gehad.
Dat houdt mij ook tegen. De prijsstelling is ongeveer gelijk aan de kale prijs van een airco binnenunit + buitenunit (excl installatie) en dat terwijl het slechts een software-instelling betreft (bitje aan of uit) en het alleen is om het scherpe randje bij warme dagen eraf te kunnen halen (in de meeste huishoudens vanwege hun afgiftesystemen).BruceMW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:36:
[...]
Tsja, wij hebben 50m2 vloerverwarming, en dan nog. Enfin, we zitten nog in de testperiode, dus kijk het nog even aan. Toch een behoorlijk bedrag die €750,-. "Jammer"dat de temperaturen de komende dagen weer omlaag gaan.
Bij mij zijn er in de nok van de zolder twee L/L split-aircos opgehangen, die trekken 800-1000W op de piek van deze dagen maar brengen de temperatuur merkbaar 6-10 graden naar beneden voor de 2 bovenverdiepingen. Dat zou ik nooit verwachten van DeWarmte-opzet. Daarvoor is het afgiftesysteem gewoon niet toereikend en kan ik hooguit inzetten op een temperatuursverlaging van 1-2 graden in de woonkamer (vloerverwarming).
Met vvw kom je denk ik iets hoger uit.... Stond in een online handleiding. Je hebt meer oppervlakte qua afgifteJoarie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:43:
[...]
Dat houdt mij ook tegen. De prijsstelling is ongeveer gelijk aan de kale prijs van een airco binnenunit + buitenunit (excl installatie) en dat terwijl het slechts een software-instelling betreft (bitje aan of uit) en het alleen is om het scherpe randje bij warme dagen eraf te kunnen halen (in de meeste huishoudens vanwege hun afgiftesystemen).
Bij mij zijn er in de nok van de zolder twee L/L split-aircos opgehangen, die trekken 800-1000W op de piek van deze dagen maar brengen de temperatuur merkbaar 6-10 graden naar beneden voor de 2 bovenverdiepingen. Dat zou ik nooit verwachten van DeWarmte-opzet. Daarvoor is het afgiftesysteem gewoon niet toereikend en kan ik hooguit inzetten op een temperatuursverlaging van 1-2 graden in de woonkamer (vloerverwarming).
Bij mij is het wegens alle problemen nog lastig te zeggen, maar wat je ook niet moet vergeten is dat met de huidige isolatie van huizen (huidig bedoel ik de afgelopen 20-30 jaar), warmte heel erg blijft hangen in huis. Het voordeel is dan dat als je 's avonds/'s nachts alles open zet en kan luchten en dus warme lucht eruit werkt, je geen (of beperkt) warmte in je vloeren hebt zitten met vloerverwarming omdat die koel zijn gebleven door de warmtepomp.JDOBL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:54:
[...]
Met vvw kom je denk ik iets hoger uit.... Stond in een online handleiding. Je hebt meer oppervlakte qua afgifte
Daarnaast beperkt het de opwarming van je huis, actief koelen zal het niet doen. Je delta T is daarvoor veel te klein.
In de winter is je vloer een dikke 10 graden warmer dan je huis (of je vloeren) en dat is voldoende om het op temperatuur te houden. Nu in de zomer is je vloer enkele graden kouder dan je huis (T retour ~20 graden inschatting), dat is met die mega warmte van buiten niet voldoende om echt te koelen, maar wel om het zo goed mogelijk op temperatuur te houden/de opwarming te beperken.
Wij hebben 160 m2 vloerverwarming over 3 verdiepingen, waardoor we twee verdiepingsvloeren koel houden, en elektrische screens op de zonkanten van het huis. De woonkamer (midden verdieping) is sinds gisterochtend 0,5 graden opgewarmd naar 23 graden, en dat zelfs nog met matig/niet werkende koeling.
Ten slotte is het ook goed om te realiseren hoe beperkt de capaciteit van airco's zijn. Daarmee bedoel ik dat het geen 'blijvende' kou/warmte is die er uit komt. Dat zie je in de praktijk omdat zodra je hem uitzet de kou verdwijnt, of in de winter de warmte verdwijnt.
Het beste gebruik van een airco is dan ook alleen om de plek te koelen/verwarmen waar je bent, en hem uit te zetten zodra je weggaat uit die ruimte.
Je moet een airco onderhand 24/7 laten draaien met mega stroomverbruik tot gevolg om de warmte/kou die hij afgeeft in de vloeren/muren/plafonds te laten gaan zitten. Dat wordt echt wel een prijzige aangelegenheid.
De aanvoer leiding bij een radiator zit vaak aan de bovenzijde, en de retour leiding onder. Dat is logisch, want warmte stijgt op, dus als je het warme water aan de bovenkant erin laat stromen en aan de onderzijde afvoert dan wordt de radiator lekker warm omdat het koudste water zakt en aan de onderzijde afgevoerd wordt.
Als je gaat koelen, gaat het koude water aan de bovenzijde de radiator in, zakt direct naar onder en wordt zo gelijk weer afgevoerd. Het warme water blijft bovenin de radiator zitten en de warmtepomp krijgt zijn gekoelde water weer teruggevoerd. Dat werkt dus niet (goed). Ik zou in een situatie met radiatoren ook niet zo snel 750 euro uitgeven voor de koelfunctie.
Ja die resonantie ook gehad. Bij mij was dit het roosters de bouten zaten niet goed vast en heb ik toen aangedraaid. Daarna was het verholpen, maar het komt wel weer terug.BruceMW schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:10:
Vandaag ook de koelfunctie geactiveerd. Nog even afwachten of het soelaas biedt, maar wel een goede test bij deze warmte. Wat me alleen wel opvalt is dat de fan behoorlijk aanwezig is, en bij tijden een metaalachtige resonantie heeft. Best wel hard. Herkent iemand dit?
Maar: warmte trekt vanaf de vloer vooral naar boven en kou daalt. Dus een airco unit die vanaf boven naar beneden koelt is vele malen effectiever.
Al met al een goed alternatief als je geen airco hebt. Maar 750€ is veel te veel geld (eigenlijk belachelijk) voor iets wat de PkmpAO zelf gewoon kan. Die 750€ is goed verdiend voor DeWarmte.
heb ook vv...
Condens zat enkel bij de invoer, op metalen deel van de radiator.
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Radiatoren kan je het beste dicht doen.iop schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:30:
Ik heb koelen op 18 C° en vond vandaag bij de radiatoren plasjes condens
heb ook vv...
Condens zat enkel bij de invoer, op metalen deel van de radiator.
:strip_exif()/f/image/9aj45nSlFFub8WHhOwK7Z0Q7.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook gewoon condens met de setpoint op 18 graden. Als je er goed op let in de app zie je dat de aanvoer ook wel eens 19 of 17 graden is.
Vermoedelijk heeft dit met graadminuten te maken. De pomp kan bijv. bij een defrost even geen 18 graden leveren, dus levert hij 19 graden en later 17 graden voor dezelfde periode om dit te compenseren. Maar dan heb je wel direct condens.
Het hangt ook af van de dauwpunttemperatuur natuurlijk. Het was de laatste dagen warm en vochtig (bij mij thuis was het in huis rond de 70% luchtvochtigheid.harrr schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:48:
[Afbeelding]
Hier ook gewoon condens met de setpoint op 18 graden. Als je er goed op let in de app zie je dat de aanvoer ook wel eens 19 of 17 graden is.
Vermoedelijk heeft dit met graadminuten te maken. De pomp kan bijv. bij een defrost even geen 18 graden leveren, dus levert hij 19 graden en later 17 graden voor dezelfde periode om dit te compenseren. Maar dan heb je wel direct condens.
Als de temperatuur in huis dan ook nog rond de 25 graden is krijg je al bij 19+ graden condens.
@HenkHA22 heeft daar een mooie regeling voor gemaakt.
Je zou dus bijvoorbeeld, als je handig bent met Home Assistant, de setpoint van het koelen kunnen regelen op basis van een berekende (luchtvochtigheid vs ruimte temperatuur waar je geen condens wilt) of gemeten dauwpunttemperatuur. Dan schaalt je koel setpoint mee met de verandering van condities in huis om condens te voorkomen. Bij mij werkt echter de integratie in Home Assistant nog niet top, in die zin dat mijn setpoint die ik in de DeWarmte app instel niet met de in Home Assistant weergegeven setpoint overeen komt.
Het is overigens inderdaad zo dat de warmtepomp af en toe onder zijn setpoint schiet, om dat vervolgens weer te compenseren. De tijdsperiode waarop die 16 graden is, is echter maar heel kort (<5min). Zie grafiek hieronder.
:strip_exif()/f/image/WTB05xwwg7jGnKzNpSgLjdQs.png?f=user_large)
Gezien de verversing van de data maar elke 5 (?) minuten gebeurd, is de periode dat de aanvoertemperatuur 16 graden is, dus minder dan 5 minuten.
Overigens zie je in de data ook duidelijk aan het stroomverbruik dat de pomp om een of andere reden ineens veel harder gaat draaien. Ik weet niet waarom dat is, maar dat veroorzaakt de 16 graden piek (dip). Iemand een verklaring?
Misschien kan support@dewarmte ons wat meer kunnen vertellen over het hoe en warom van de wisselende pompcapaciteit? (Lars?)jevin20 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:31:
[...]
Het hangt ook af van de dauwpunttemperatuur natuurlijk. Het was de laatste dagen warm en vochtig (bij mij thuis was het in huis rond de 70% luchtvochtigheid.
Als de temperatuur in huis dan ook nog rond de 25 graden is krijg je al bij 19+ graden condens.
@HenkHA22 heeft daar een mooie regeling voor gemaakt.
Je zou dus bijvoorbeeld, als je handig bent met Home Assistant, de setpoint van het koelen kunnen regelen op basis van een berekende (luchtvochtigheid vs ruimte temperatuur waar je geen condens wilt) of gemeten dauwpunttemperatuur. Dan schaalt je koel setpoint mee met de verandering van condities in huis om condens te voorkomen. Bij mij werkt echter de integratie in Home Assistant nog niet top, in die zin dat mijn setpoint die ik in de DeWarmte app instel niet met de in Home Assistant weergegeven setpoint overeen komt.
Het is overigens inderdaad zo dat de warmtepomp af en toe onder zijn setpoint schiet, om dat vervolgens weer te compenseren. De tijdsperiode waarop die 16 graden is, is echter maar heel kort (<5min). Zie grafiek hieronder.
[Afbeelding]
Gezien de verversing van de data maar elke 5 (?) minuten gebeurd, is de periode dat de aanvoertemperatuur 16 graden is, dus minder dan 5 minuten.
Overigens zie je in de data ook duidelijk aan het stroomverbruik dat de pomp om een of andere reden ineens veel harder gaat draaien. Ik weet niet waarom dat is, maar dat veroorzaakt de 16 graden piek (dip). Iemand een verklaring?
Helaas was er erg weinig communicatie omtrent het installeren. Ik wist niet hoe laat of wie ik kon verwachten. Dus er van uitgegaan dat iemand hier rond 8:00uur wel zou zijn. Maar dat werd dus 10:30uur. Op zich geen problemen mee, maar een berichtje vooraf zou wel fijn zijn.
We hadden 3 mannen op bezoek die later ondersteund werden door een 4e vanuit DeWarmte zelf. Blijkt dat dit de eerste warmtepompinstallatie voor de heren was na hun training bij DeWarmte. Hier ben ik ergens wel blij mee, want ze zullen dit nu wel wat secuurder hebben aangepakt doordat er ook nog iemand meekijkt. Er zijn 2 dingen die mij een beetje tegenvallen; ze zijn nog tot 20:00uur door moeten werken om alles af te ronden. Wij hebben 2 kleine kinderen die al eerder naar bed gaan en die zijn, doordat er telkens trap op/trap af, niet lekker gaan slapen. Als laatste heeft de bus van de werkmannen een flinke olievlek op onze oprit achtergelaten (dusdanig dat ik zelfs twijfel of hij thuisgekomen is).
Al met al staat de kast er mooi bij, ik heb toegang te de app en we hebben alles volledig in werking gezien en de warme vloer gevoelt. Nu weer even de warme dagen afwachten om te kijken wat het koelen voor ons kan betekenen.
Nu ook lekker rustig uitvogelen hoe alles werkt. Zoeken waar jullie die grafiekjes vandaan toveren en dergelijke!
Maar eerst lekker vakantie! Nogmaals bedankt voor jullie inzichten en hulp bij de zoektocht!
Als die het weer doet in ieder geval ook een HA trigger maken op IP beschikbaarheid :-)
[ Voor 8% gewijzigd door Musicmaster20 op 09-07-2025 23:37 ]