The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
[ Voor 83% gewijzigd door BruceMW op 24-04-2025 16:57 ]
/f/image/zOnX350XyZ7upQnVfm0g33pF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FcNvfxNAwEXcFwJDhTYBXaXL.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een installatieplan liggen voor de pompAO. Mijn zorg zit hem in de leiding waar hij aan gekoppeld wordt.
Dat zijn leidingen van 15mm die in de kruipruimte liggen.
Ter info: woning met bouwjaar 2018, begane grond en 1e verdieping vloerverwarming (verdelers in de trapkast en op de zolder). Zolder heeft 2 radiatoren.
Ik lees overal dat de minimale grootte van een leiding om de PompAO op aan te sluiten 22 mm moet zijn.
Graag advies!
Bij mij was het flink zoeken om inderdaad 22mm leidingen te vinden. Op de 15mm buizen sloten ze niet aan vorig jaar.andrek schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:02:
Goedemiddag!
Ik heb een installatieplan liggen voor de pompAO. Mijn zorg zit hem in de leiding waar hij aan gekoppeld wordt.
Dat zijn leidingen van 15mm die in de kruipruimte liggen.
Ter info: woning met bouwjaar 2018, begane grond en 1e verdieping vloerverwarming (verdelers in de trapkast en op de zolder). Zolder heeft 2 radiatoren.
Ik lees overal dat de minimale grootte van een leiding om de PompAO op aan te sluiten 22 mm moet zijn.
Graag advies!
Dit gedrag heb ik ook weleens gezien met de Netatmo. Het is alsof intern in warmtepomp niet aan een voorwaarde wordt voldaan waardoor hij niet "aanspringt". Wat bij mij helpt is op afstand de warmte aanvraag te stoppen op de Tado/thermostaat, de pomp te laten uitschakelen en daarna opnieuw de thermostaat een warmtevraag te laten doen.dlenstra schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:50:
Iemand een idee wat ik hier aan kan doen? We zijn een paar dagen niet thuis. De Tado staat op een afwezigheidsschema met iets lagere temperaturen. Er is nu al bijna 2 dagen een warmtevraag van de thermostaat, maar de pomp is alleen vannacht, en dan ook maar zachtjes draaiend, aangegaan. Gevraagde kamertemperatuur wordt niet gehaald. Ook het verschil in watertemperatuur en stooklijn lijkt me groot genoeg, maar de pomp slaat niet aan. [Afbeelding]
[Afbeelding]
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Dit zou ik ook proberen.Joarie schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:05:
[...]
Dit gedrag heb ik ook weleens gezien met de Netatmo. Het is alsof intern in warmtepomp niet aan een voorwaarde wordt voldaan waardoor hij niet "aanspringt". Wat bij mij helpt is op afstand de warmte aanvraag te stoppen op de Tado/thermostaat, de pomp te laten uitschakelen en daarna opnieuw de thermostaat een warmtevraag te laten doen.
En support even mailen zodat ze kunnen bekijken waarom dit is, want dit mag niet gebeuren.
Ik heb het in het verleden ook gehad en dat kon men oplossen. Weet niet meer precies wat het was.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Ik heb Netatmo een verzoek gestuurd <contact-support@netatmo.com> voor deze feature. Misschien een idee voor andere Netatmo gebruikers om ook te doen?raven22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:40:
[...]
Bij Evohome is de koelfunctie tijdje geleden toegevoegd, misschien gaat Tado dat ook nog doen?
Wie weet. Het zou voor hen misschien een makkelijke manier zijn om hun product veel meer interessant te maken voor een groeiende markt.
[ Voor 3% gewijzigd door iop op 30-04-2025 23:38 ]
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Goede! Via welke methode heb je deze request gedaan? Een algemene ticket?iop schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:37:
[...]
Ik heb Netatmo een verzoek gestuurd voor deze feature. Misschien een idee voor andere Netatmo gebruikers om ook te doen?
Wie weet. Het zou voor hen misschien een makkelijke manier zijn om hun product veel meer interessant te maken voor een groeiende markt.
Ik las trouwens de handleiding van het koelsysteem en daar enablen ze de koelfunctie door de binnenkomende signaal anders te interpreteren (inverten: dus bitje hoog is niet koelen, bitje laag is koelen). Nadeel wel is dat je elk seizoen even in de app de werking van je thermostaat moet omgooien. Voor de gemiddelde tweaker geen probleem, maar de WAF is laag ("het moet gewoon werken en ik moet er niet naar hoeven omkijken"
Thermostat type
Als eerste kies je welk type thermostaat jij hebt; een thermostaat zonder koelfunctie (de eerste optie), of een thermostaat met koelfunctie (de tweede optie). Als jouw thermostaat een koelfunctie heeft, dan is deze via twee draden verbonden met onze Control Unit; één voor verwarmen en één voor koelen.
Cooling control
Vervolgens kies je hoe de koeling gecontroleerd wordt:
Thermostat heating-only control: de thermostaat stuurt alleen een warmtevraag. Er vindt géén koeling plaats.
Thermostat cooling-only control: zodra de temperatuur van de thermostaat lager wordt gezet als de temperatuur in de kamer, zal de Pomp AO gaan koelen. Er vindt géén verwarming plaats.
contact-support@netatmo.com
Van dat adres kreeg ik een antwoord op mijn ticket.
[ Voor 47% gewijzigd door iop op 30-04-2025 23:38 ]
Ik hoop nog steeds op een Chill bij de Warmte!MR. RHS schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:20:
Iemand nog wat geruchten over de ontwikkelingen die dewarmte in de pijplijn heeft zitten? Die boys van Quatt klussen hard aan de weg, was benieuwd of we nog wat kunnen verwachten van onze leverancier?
[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 01-05-2025 20:06 . Reden: referal ]
[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 01-05-2025 20:07 . Reden: referal ]
[ Voor 85% gewijzigd door twain4me op 01-05-2025 20:05 . Reden: referal ]
Ik heb mijn cooling nu op cooling only control staan.
Nu had ik bedacht, om ervoor te zorgen dat de pomp werkt als ik zon heb, mijn schema te veranderen.
Als ik nu 's nachts mijn thermostaat hoog zet ~30 C oid. En overdag op een normale temperatuur.
Dan zou ik 's nachts niet stoken en niet koelen en overdag enkel koelen...toch?
Hoe lang heb jij de cooling functie al?
Ik ben sinds gisteren aan het experimenteren en snap het nog niet helemaal
Vond in een oudere nieuwsbrief dat hij het best op 18C werkt zonder condens (meestal)
Vloer is lekker koel, radiatoren zijn kouder.. maar weet niet of ik die open moet houden. Daar probeer ik nog wat meer mee uit.
Bij mij draait de wp nauwelijks terwijl de thermostaat wel op vraag staat.
Gisteren vanaf 11.00 uur in totaal 0,7 kWh gebruikt en watertemperatuur die naar de vloer gaat komt niet lager dan 21 graden terwijl de instelling op 18 graden staat
Geen idee.
Helpdesk geeft tot nu toe niet veel bruikbare tips.
Heb je een thermostaat die aan kan geven dat deze kan koelen en verwarmen of alleen verwarmen?HenkHA22 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:52:
OK thanks.
Bij mij draait de wp nauwelijks terwijl de thermostaat wel op vraag staat.
Gisteren vanaf 11.00 uur in totaal 0,7 kWh gebruikt en watertemperatuur die naar de vloer gaat komt niet lager dan 21 graden terwijl de instelling op 18 graden staat
Geen idee.
Helpdesk geeft tot nu toe niet veel bruikbare tips.
En heb je dit ook juist ingesteld bij de cooling settings?
Ik heb bijvoorbeeld een thermostaat die alleen kan aangeven of er verwarmt moet worden.
Met de bijbehorende settings zal de WP koelen op het moment dat de thermostaat aan geeft dat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur is.
Dus als de thermostaat een vlammetje geeft dat er verwarmt moet worden zal de WP niet koelen.
Hoi, wij hebben de koeling functie enkele weken. We hebben convectoren met ventilatoren erop. En een kickspace ventilator in de keuken. Via de support heeft men een script gemaakt waardoor de pomp als koeling redelijk functioneert maar wel is het niet helemaal stabiel. Soms loopt de water temperatuur op terwijl het binnen warm genoeg is. Dus ik begrijp het nog niet helemaal.Pjotter87 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:56:
[...]
Heb je een thermostaat die aan kan geven dat deze kan koelen en verwarmen of alleen verwarmen?
En heb je dit ook juist ingesteld bij de cooling settings?
Ik heb bijvoorbeeld een thermostaat die alleen kan aangeven of er verwarmt moet worden.
Met de bijbehorende settings zal de WP koelen op het moment dat de thermostaat aan geeft dat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur is.
Dus als de thermostaat een vlammetje geeft dat er verwarmt moet worden zal de WP niet koelen.
Ik kreeg niet het idee dat men echt wist waar men mee bezig was. Het is experimenteren. De koeling werkt nu prima. Het wordt niet veel warmer binnen terwijl dat wel het geval was op een dag van 28 graden buiten. Blijft lekker 21 graden. Daarnaast voel je een koele wind. Niet hard maar wel voelbaar.
Inderdaad, warmtevraag betekent afhankelijk van je instelling dat er geen koeling is. Oftewel geen warmtevraag is koelen.
Er wordt gesproken over dauwpunt zoals bij een koud drankje tijdens een warme dag maar mijn watertemperatuur is 12 graden en ik zie geen druppel water. Dus ik hou het zou koud mogelijk. Warmteafgifte (warmte afgeven aan water in CV) is met ventilatoren prima maar de pomp heeft veel vermogen en gaat pendelen. Het is wat het is.
Op zich tevreden maar wel een hele investering en wat gepruts.
Succes!
Ik begrijp niet helemaal hoe de chill werkt. Er staat dat het werkt zoals een airco maar dan krijg je condens of water om af te voeren en dat zie ik dan niet bij de chill gebeuren. Er is blijkbaar een gepatenteerde wijze die ze hebben ontwikkeld maar met de pomp AO en ventilatoren op een convector of vloerverwarming kom je er ook hetzij mogelijk iets minder effectief.
Ik las dat de chill 40 m2 kan koelen. Dat is best fors vind ik en dat met 1 aansluiting.
Bedoel je hier water met 12 graden door je radiatoren?JDOBL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:37:
[...]
Er wordt gesproken over dauwpunt zoals bij een koud drankje tijdens een warme dag maar mijn watertemperatuur is 12 graden en ik zie geen druppel water. Dus ik hou het zou koud mogelijk. Warmteafgifte (warmte afgeven aan water in CV) is met ventilatoren prima maar de pomp heeft veel vermogen en gaat pendelen. Het is wat het is.
Ik zou hier serieus mee uitkijken.
Het probleem zijn niet je radiatoren want zo als ik het bij jou lees heb je er ventilatoren op zitten waardoor je veel circulatie hebt en in combinatie met wat droge lucht zul je niet snel druppels aan de radiatoren hebben hangen.
Maar hoe is de rest van jou CV installatie?
Op het moment dat je ergens anders op een leiding condensatie krijgt waar de lucht wat vochtiger is en minder goed kan ventileren kun je toch serieus problemen krijgen. Denk aan roesten, rotten, vocht in de constructie van je huis waar je het niet wil hebben.
Je moet zo denken dat je een aantal maanden in het jaar gaat koelen. (iig niet verwarmen)
Nu zal er met 1 jaar niks gebeuren maar wel dat de problemen naar een aantal jaren zichtbaar worden.
Bij mij ging vorig jaar bij koelen de watertemperatuur naar 17-18 graden en ik heb condensvorming bij 1 verdeler van de vloerverwarming op 1 specifiek stukje pijp met koppeling.
De rest van de CV installatie gelukkig verder niet. (installatie is bij volledig zichtbaar om de slangen van de vloerverwarming na)
Maar dit jaar gaat deze naar de 19 graden en ga ik weer even testen om er gewoon zeker van te zijn dat het nergens mis gaat en dat ik over een aantal jaren problemen krijg.
Dankje. Ik ga het nalopen. We hebben convectoren en geen radiatoren. Dat is wel een verschil. Ik zag 1x condens na een regenbui en dat de lucht vochtig was alleen daarna nooit meer. Ik heb ook nog even gekeken in de ruimte waar de cv ketel hangt maar daar is ook alles droog. Zo ook op de leidingen op de begane grond en in de gang. Ik hou het wel in de gaten.Pjotter87 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Bedoel je hier water met 12 graden door je radiatoren?
Ik zou hier serieus mee uitkijken.
Het probleem zijn niet je radiatoren want zo als ik het bij jou lees heb je er ventilatoren op zitten waardoor je veel circulatie hebt en in combinatie met wat droge lucht zul je niet snel druppels aan de radiatoren hebben hangen.
Maar hoe is de rest van jou CV installatie?
Op het moment dat je ergens anders op een leiding condensatie krijgt waar de lucht wat vochtiger is en minder goed kan ventileren kun je toch serieus problemen krijgen. Denk aan roesten, rotten, vocht in de constructie van je huis waar je het niet wil hebben.
Je moet zo denken dat je een aantal maanden in het jaar gaat koelen. (iig niet verwarmen)
Nu zal er met 1 jaar niks gebeuren maar wel dat de problemen naar een aantal jaren zichtbaar worden.
Bij mij ging vorig jaar bij koelen de watertemperatuur naar 17-18 graden en ik heb condensvorming bij 1 verdeler van de vloerverwarming op 1 specifiek stukje pijp met koppeling.
De rest van de CV installatie gelukkig verder niet. (installatie is bij volledig zichtbaar om de slangen van de vloerverwarming na)
Maar dit jaar gaat deze naar de 19 graden en ga ik weer even testen om er gewoon zeker van te zijn dat het nergens mis gaat en dat ik over een aantal jaren problemen krijg.
Overigens gaat de pomp nu niet meer lager dan 17 graden..... Dus het wat is niet altijd de 12 graden. Wellicht met reden
Ik heb alleen maar radiatoren dus vandaar dat ik wel geïnteresseerd ben als deze doen wat ze zeggen dat ze zouden doen.JDOBL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:48:
[...]
Ik begrijp niet helemaal hoe de chill werkt. Er staat dat het werkt zoals een airco maar dan krijg je condens of water om af te voeren en dat zie ik dan niet bij de chill gebeuren. Er is blijkbaar een gepatenteerde wijze die ze hebben ontwikkeld maar met de pomp AO en ventilatoren op een convector of vloerverwarming kom je er ook hetzij mogelijk iets minder effectief.
Ik las dat de chill 40 m2 kan koelen. Dat is best fors vind ik en dat met 1 aansluiting.
Inderdaad. Alleen lees ik nergens terug hoe het dan gaat met de condens wat er ontstaat op de leiding of ergens anders in het systeem. Het lijkt erop dat het koelvermogen wel flink hoger is dan koelen met de pomp AO. Ik las nog wat over fancoils en koeling met condensafvoer. Eigenlijk een convector maar dan met condensafvoer. Alleen dat is best wederom een investering en dan niet mogelijk in een huidige setup.Mkw schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:37:
[...]
Ik heb alleen maar radiatoren dus vandaar dat ik wel geïnteresseerd ben als deze doen wat ze zeggen dat ze zouden doen.
Na contact met de support werd aangegeven dat bij hen alles werkte. Het zou aan mijn cookies liggen dan wel ik moest de app maar even opnieuw installeren. beide gedaan en uiteraard hetzelfde issue. Na bellen met de klantenservice werd de koeling aangezet en aangegeven dat er een aantal zaken niet goed stonden.
En nu raad je het al: ik krijg de koeling niet meer uit. Overigens is alles qua instellingen aanpassen niet mogelijk en het effect dat ik de bekende foutmelding krijg. Iemand hier ervaringen mee cq een idee hoe hier mee om te gaan? Ik word er wel een beetje narrig van moet ik zeggen. Als je het spul van de warmte dan eens gebruikt om iets aan te passen dan werkt het niet. Ook is de snelheid op de mails beroerd en feitelijk is het probleem dus niet opgelost. Ik heb overigens het witte kastje ook al een paar keer opnieuw opgestart, ook dat lijkt niets te helpen. Benieuwd naar jullie ervaring in deze....
Nu kom ik er vanmorgen achter dat onze PompAO ook besloten heeft niet meer te functioneren.
Alles lijkt online te zijn, thermostaat geeft vraag maar de PompAO zelf vertikt ook maar iets te doen.
Dit had ik niet zien aankomen, support maar een mail gestuurd. Niet meteen spoed gezien de temperaturen van vandaag maat dit moet wel opgelost worden.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Vrees dat helpdesk niets voor je kan doen zolang je pompao niet on-line is
Zeker niet fijn.HenkHA22 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:55:
Dat is niet fijn!
Vrees dat helpdesk niets voor je kan doen zolang je pompao niet on-line is
Ondertussen is ons internet hersteld maar blijft de AO offline in de portal.
Controller heeft wel een IP gekregen zie ik in mijn router en is ook pingbaar op zowel lan als Wifi.
Reboot van de controller mag ook niet baten, zeer bijzonder allemaal.
Heb dit inmiddels afgerond. Het kan maar werd mij wel duidelijk dat het er niet op ontworpen is. De ribben hebben aan de achterzijde naar de fan uitsparingen die rekening houden met het rooster de de bevestiging hiervan. Dat lijnt niet meer uit meer uit als je het omdraait, maar is geen showstopper.jerring1980 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:38:
[...]
Heel goed te doen! Heb het zelf ook gedaan. Kwestie van paar schroeven loshalen, aantal beugels omzetten en weer vastzetten. Je kan zelfs het logoplaatje draaien dat hij gewoon recht staat. Wel staat het logo dan linksboven ipv rechtsonder. 15 minuten werk maximaal.
Ik heb sinds afgelopen vrijdag de koelfunctie. Ik zie zowel bij forced koelen en ook via de thermostaat dat hij netjes aan en uit gaat. Echter koelen doet hij niet. Voor de beeldvorming in de situaties die ik gemeten heb gaf de app aan watertemperatuur bij aanvang 19 graden. Target is 18, de default ivm condensvorming. Na een uur of 2 gedraaid te hebben waarbij je ook waterflow in de app ziet was de temperatuur opgelopen naar 21 graden waarbij ook het electra verbruik van de WP steeds 0,1 kwh was en je bij de WP zelf geen fan ziet of hoort draaien. Met andere woorden het lijkt alsof hij alleen het warmte rondpompt zonder daadwerkelijk te koelen en ja dan is het natuurlijk niet vreemd dat de temperatuur alleen stijgt. Bovenstaand probleem zojuist ook bij de warmte aangekaart. Ik hou jullie op de hoogte van hun reactie.Slootjuh schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:08:
Goedenavond, ik ben even benieuwd of er meer gebruikers zijn met problemen met de koelfunctie. Ik heb vandaag de functie (nadat ik deze vorig jaar met plezier heb gebruikt) proberen aan te zetten via zowel de app als browser. Het resultaat was dat zowel forced cooling als thermostat cooling-only niet werkte. Nadat ik deze aan klikte werd na het klikken op 'save' de melding gegeven de bekende foutmelding gegeven dat de wijziging niet opgeslagen kon worden.
Na contact met de support werd aangegeven dat bij hen alles werkte. Het zou aan mijn cookies liggen dan wel ik moest de app maar even opnieuw installeren. beide gedaan en uiteraard hetzelfde issue. Na bellen met de klantenservice werd de koeling aangezet en aangegeven dat er een aantal zaken niet goed stonden.
En nu raad je het al: ik krijg de koeling niet meer uit. Overigens is alles qua instellingen aanpassen niet mogelijk en het effect dat ik de bekende foutmelding krijg. Iemand hier ervaringen mee cq een idee hoe hier mee om te gaan? Ik word er wel een beetje narrig van moet ik zeggen. Als je het spul van de warmte dan eens gebruikt om iets aan te passen dan werkt het niet. Ook is de snelheid op de mails beroerd en feitelijk is het probleem dus niet opgelost. Ik heb overigens het witte kastje ook al een paar keer opnieuw opgestart, ook dat lijkt niets te helpen. Benieuwd naar jullie ervaring in deze....
Heb je boel al eens gereset (uit/aan pomp en CV-module)?marcorolla schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:56:
[...]
Ik heb sinds afgelopen vrijdag de koelfunctie. Ik zie zowel bij forced koelen en ook via de thermostaat dat hij netjes aan en uit gaat. Echter koelen doet hij niet. Voor de beeldvorming in de situaties die ik gemeten heb gaf de app aan watertemperatuur bij aanvang 19 graden. Target is 18, de default ivm condensvorming. Na een uur of 2 gedraaid te hebben waarbij je ook waterflow in de app ziet was de temperatuur opgelopen naar 21 graden waarbij ook het electra verbruik van de WP steeds 0,1 kwh was en je bij de WP zelf geen fan ziet of hoort draaien. Met andere woorden het lijkt alsof hij alleen het warmte rondpompt zonder daadwerkelijk te koelen en ja dan is het natuurlijk niet vreemd dat de temperatuur alleen stijgt. Bovenstaand probleem zojuist ook bij de warmte aangekaart. Ik hou jullie op de hoogte van hun reactie.
Wellicht zoiets stoms dat deze parameterwijziging in de software niet lekker opgepakt wordt?
Is er een mogelijkheid om historische data op te vragen in (CSV) format, zowel van de Pomp AO als Pomp T?
Ik wil namelijk vaak dagen onderling vergelijken en trends (laten) ontdekken in de data.
Nu moet dat allemaal via de app die hier niet echt geschikt voor is.
Zoals ik het begrijp op de forums van adlar (zelfde pomp) moet als de hysterese 5 graden is de temperatuur minimaal 5 graden boven de gestelde temperatuur komen voordat de pomp aanslaat. Dus 23 graden. Dan gaat ie pas werken.marcorolla schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:56:
[...]
Ik heb sinds afgelopen vrijdag de koelfunctie. Ik zie zowel bij forced koelen en ook via de thermostaat dat hij netjes aan en uit gaat. Echter koelen doet hij niet. Voor de beeldvorming in de situaties die ik gemeten heb gaf de app aan watertemperatuur bij aanvang 19 graden. Target is 18, de default ivm condensvorming. Na een uur of 2 gedraaid te hebben waarbij je ook waterflow in de app ziet was de temperatuur opgelopen naar 21 graden waarbij ook het electra verbruik van de WP steeds 0,1 kwh was en je bij de WP zelf geen fan ziet of hoort draaien. Met andere woorden het lijkt alsof hij alleen het warmte rondpompt zonder daadwerkelijk te koelen en ja dan is het natuurlijk niet vreemd dat de temperatuur alleen stijgt. Bovenstaand probleem zojuist ook bij de warmte aangekaart. Ik hou jullie op de hoogte van hun reactie.
Dat klopt inderdaad. Ik heb de koelfunctie sinds het begin. Ik kan bevestigen dat hij start met koelen bij 5 graden verschil. Hij moduleerd terug als de doel temperatuur gehaald is. En stopt zodra hij op minimaal vermogen onder de doel temperatuur komtjijzietdezenaam schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:49:
[...]
Zoals ik het begrijp op de forums van adlar (zelfde pomp) moet als de hysterese 5 graden is de temperatuur minimaal 5 graden boven de gestelde temperatuur komen voordat de pomp aanslaat. Dus 23 graden. Dan gaat ie pas werken.
Negeert de Koelfunctie de instellingen van de Heating functie? Dus de Power modus / Silent modus? Of gaat hij hiermee ook draaien?f.welvering schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:38:
[...]
Dat klopt inderdaad. Ik heb de koelfunctie sinds het begin. Ik kan bevestigen dat hij start met koelen bij 5 graden verschil. Hij moduleerd terug als de doel temperatuur gehaald is. En stopt zodra hij op minimaal vermogen onder de doel temperatuur komt
Moet deze functie nog een keer testen deze zomer, maar welke temperaturen vergelijkt hij dan? De thermostaat geeft geen temperaturen door, alleen aan of uit. Vergelijkt de pomp de zelf gemeten buitentemperatuur met de ingestelde temperatuur in de app?f.welvering schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:38:
[...]
Dat klopt inderdaad. Ik heb de koelfunctie sinds het begin. Ik kan bevestigen dat hij start met koelen bij 5 graden verschil. Hij moduleerd terug als de doel temperatuur gehaald is. En stopt zodra hij op minimaal vermogen onder de doel temperatuur komt
Nee het verschil tussen aanvoer en retour.Mkw schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:20:
[...]
Moet deze functie nog een keer testen deze zomer, maar welke temperaturen vergelijkt hij dan? De thermostaat geeft geen temperaturen door, alleen aan of uit. Vergelijkt de pomp de zelf gemeten buitentemperatuur met de ingestelde temperatuur in de app?
Geen idee eigenlijk.Joarie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:18:
[...]
Negeert de Koelfunctie de instellingen van de Heating functie? Dus de Power modus / Silent modus? Of gaat hij hiermee ook draaien?
Maar met koelen heb ik hem nooit hoger zien gaan dan zo'n 600 watt gebruik
Krijg je geen condensatie bij die 13 graden invoer? Of was een momentopname dat de pomp even de 13 graden raakte.HenkHA22 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:22:
Hier ook 600W max
[Afbeelding]
En de navolgende waardes bij “Insights”:
[Afbeelding]
Ik ervaar niet dat er 5 graden verschil tussen invoer uitvoer hoeft te zijn. Hij gaat naar 15 graden koel water maar hij slaat al aan rond 19 graden maar dan ook maar net een momentopname zijn. Het zal rond die koers liggen.
Ik vind het wel jammer dat de pomp niet in de avond koelt... Ook niet als de parameters goed staan. Ik ben al even in contact met dewarmte maar een sluitend antwoord krijg ik niet. Eens kijken als het wat warmer wordt, wat er dan gebeurd.
Hier nog een keer de link:
https://github.com/ronald-willems/dewarmte-homeassistant
https://medium.com/@ronal...isted-coding-c3cf8d39b6f4
Of de LinkedIn post er over:
https://www.linkedin.com/...-7325079756557672448-TZG4
[ Voor 4% gewijzigd door delima op 14-05-2025 12:44 ]
[...]
Krijg je geen condensatie bij die 13 graden invoer? Of was een momentopname dat de pomp even de 13 graden raakte.
Ik heb de doeltemperatuur als experiment op 15 graden gezet. Bij mij gaat het water vanaf de warmtepomp uitsluitend naar de vloerverwarming door de geisoleerde leiding tot aan het punt waar de oorspronkelijke vloerverwarming mengt met het retourwater (vv heeft nog de eigen circulatiepomp) dat ongeveer 18 a 19 graden is. Geen last van condens. Het water dat terug gaat naar de wp is dus 18 a 19 graden wat een ^T van ongeveer 5 graden geeft op de wp. In die situatie gaat de wp zo nu en dan even het water extra koelen, want het is nog niet warm buiten. Totaal energieverbruik over de dag is echt heel weinig, want als de wp draait neemt hij hooguit 600 Watt af als hij eventjes koelt. De wp heeft dus een enorme overcapaciteit voor het koelbedrijf. Benieuwd hoe het gaat ls het echt warm weer wordt.
Ik ben bijna rond met de aanvraag, maar is er iemand die mij de vriendenkorting kan geven?
Ik ben lui vanavond
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
https://developers.home-a...nd/custom-ui/custom-card/
Ik kende dat nog niet. Ik denk dat ik dit wel kan toevoegen. Waar denk je aan?
- Ik dacht in ieder geval om settings netjes te groeperen zoals ook in de UI.
- Metrics ook een beetje netjes ordenen
Meer ideeën?
Wacht, hoe gebruiken jullie HA dan allemaal?delima schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:10:
oh, interessant. Bedoel je dit:
Meer ideeën?
Ik gebruik de front-end om al mijn schakelaars te zien en bedienen, de Tesla, de laadpaal, de stofzuiger, de wasmachine, mijn temp en deur sensoren te weergeven etc.
Anyways; ja in feite zou het mooi zijn als we de DeWarmte app kunnen bouwen in Home Assistant, ik ben fan van alles in 1 app ipv 100 apps op de telefoon en telkens maar zoeken naar de juiste als je iets wilt zien.
Ik gebruik gewoon verschillende dashboards binnen de HA companion app op de telefoon.
Maar feitelijk gaat t me meer om een benadering van de app, een GUI die het overzichtelijker maakt dan alle sensoren en knoppen die we nu hebben.
Laat ik voorop stellen dat het top is dat er een integratie al is gemaakt, top werk.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Ik gebruik nu nogsteeds het oude dashboard dat voorheen is gepost maar een mooi overzicht dashboard zou mooi zijn.delima schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:10:
oh, interessant. Bedoel je dit:
Meer ideeën?
Ik krijg zelf de COP ook niet meer zichtbaar als hier iets voor is
Ik lees hier veel scepsis over de eigen oplossing van DeWarmte met de Pomp T en de doorstroomverwarmer. Als ik het goed samenvat: niet efficient doordat retourwater van cv gebruikt wordt en je indirect je pompAO hoger belast. Daarmee de doorstroomverwarmer nog sneller aangesproken wordt die op z'n beurt COP van slechts 1 heeft.
Nu lees ik ook dat een losse warmtepompboiler (WPB) aanschaffen en parallel schakelen veel efficienter en voordeliger is. Dat lijkt me ook een mooie oplossing (heb oog op de Atlantic Calypso of de Ariston WPBs). Maar ik begrijp nog niet helemaal wat er gebeurt als je vervolgens de CV ketel weghaalt. De binnenunit vd PompAO heeft een directe connectie met de CV. Als je de PompAO configureert op Pomp-AO-only, vervolgens de CV connectie afkoppelt, blijft dan alles goed werken?
Vraag: hoe de cv ketel weghalen als je all-electric gaat zonder de oplossing van DeWarmte zelf?
Los daarvan; je hebt sporadisch nog hele koude dagen. Ik heb bij DeWarmte opgevraagd of ze kunnen nagaan hoevaak de CV aangesproken is op heel koude dagen. Ze stuurden dit grafiekje toe waar de roze lijn het bijspringen vd CV is:
/f/image/yi5JtwoRlyRSG57iXUpKmp0s.png?f=fotoalbum_large)
Vind ik persoonlijk nog best vaak. Tegelijk is gasverbruik miniem. Denk dat voor warmwater gemiddeld verbruik ca 12m3 per maand is. Januari en februari hoger door bijstoken CV, maar ook wat vertroebelt door incidenteel verbruik gashaard:
:strip_exif()/f/image/AtGI4xQKinRLvnCNaaP2YfYQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortom, in mijn geval kan ik (net?) niet met alleen de WP toe. Een doorstroomverwarmer klinkt dan een optie, maar vergt ook weer wat gedoe (eigen groep, naast al een nieuwe groep voor de WPB). Qua isolatie en warmteafgifte systeem is er echter niet veel winst meer te behalen.
met een gasverbruik van ca 180m3 per jaar is het niet echt fijn om de vaste kosten + cv onderhoud te blijven betalen..
Hoe vliegen andere tweakers met een vergelijkbare situatie dit aan?
[ Voor 6% gewijzigd door Igor4 op 27-05-2025 20:32 ]
Staat hiet op 60 graden en gaat soms 2 leeg op een dag ivm kids..
In een tweede setup kijk ik ook naar de wp + calipso (moet staande boiler zijn ) kan niks aan de muur hangen.
Ik gebruik nu onderstaand dashboard. Nadeel van deze integratie aanpak is dat mijn ID er nu in staat..jevin20 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:33:
[...]
Wacht, hoe gebruiken jullie HA dan allemaal?
Ik gebruik de front-end om al mijn schakelaars te zien en bedienen, de Tesla, de laadpaal, de stofzuiger, de wasmachine, mijn temp en deur sensoren te weergeven etc.
Anyways; ja in feite zou het mooi zijn als we de DeWarmte app kunnen bouwen in Home Assistant, ik ben fan van alles in 1 app ipv 100 apps op de telefoon en telkens maar zoeken naar de juiste als je iets wilt zien.
Ik gebruik gewoon verschillende dashboards binnen de HA companion app op de telefoon.
Maar feitelijk gaat t me meer om een benadering van de app, een GUI die het overzichtelijker maakt dan alle sensoren en knoppen die we nu hebben.
Laat ik voorop stellen dat het top is dat er een integratie al is gemaakt, top werk.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
| views: - title: Dashboard path: dashboard cards: - type: history-graph entities: - entity: sensor.netatmo_smart_thermostat_current_temperature - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_actual_temperature - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_electricity_consumption - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_heat_input - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_heat_output - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_outdoor_temperature - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_supply_temperature - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_target_temperature - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_water_flow - entity: binary_sensor.dewarmte_ao_a_534_gas_boiler - entity: binary_sensor.dewarmte_ao_a_534_is_on hours_to_show: 4 title: 4H History - type: history-graph entities: - entity: sensor.netatmo_smart_thermostat_current_temperature - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_actual_temperature - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_electricity_consumption - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_heat_input - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_heat_output - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_outdoor_temperature - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_supply_temperature - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_target_temperature - entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_water_flow - entity: binary_sensor.dewarmte_ao_a_534_gas_boiler - entity: binary_sensor.dewarmte_ao_a_534_is_on hours_to_show: 24 title: 24h History badges: - type: entity show_name: true show_state: true show_icon: true entity: binary_sensor.dewarmte_ao_a_534_is_on - type: entity show_name: true show_state: true show_icon: true entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_heat_input - type: entity show_name: true show_state: true show_icon: true entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_heat_output - type: entity show_name: true show_state: true show_icon: true entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_electricity_consumption - type: entity show_name: true show_state: true show_icon: true entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_heat_input - type: entity show_name: true show_state: true show_icon: true entity: sensor.dewarmte_ao_a_534_heat_output name: Heat output dense_section_placement: true type: sidebar |
Verder gebruik ik de integratie zelf nu nog niet om te bedienen.
De COP heb ik er nu ook niet in staan. Op zich zou dit makkelijk moeten zijn. Gewoon Heat Output delen door Electricity Consumption. Toch??rob2011 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:39:
[...]
Ik gebruik nu nogsteeds het oude dashboard dat voorheen is gepost maar een mooi overzicht dashboard zou mooi zijn.
Ik kan daar nog wel een afgeleide sensor van maken. Of meerdere. Een op basis van kW en één op basis van kWh. Iemand nog andere tips hiervoor?
Ah interessant. Dat is wel heel netjes qua kwh. Dat is COP>4 gemiddeldrob2011 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:57:
Afhankelijk van vvw of radiatoren je zou op koude dagen de temperatuur van de Ao wat hoger kunnen zetten, ik heb zelf de cv uitstaan en sww met een wpb edel air., in de winter 20232024 waren er nog veel issues toen kwam de optie in de app wp only sinds dien is de cv niet weer aan geweest, wel is het belangrijk dat je op koude dagen niet te veel met de temperatuur speelt. Zelf heb ik 18,5 - 20,5 met silent mode aan en alleen radiatoren. Had 1200-1000m3 gas nu 2500kWh deze winter en 1100kWh voor de wpb 200l maar is afhankelijk van je verbruik.
Staat hiet op 60 graden en gaat soms 2 leeg op een dag ivm kids..
In een tweede setup kijk ik ook naar de wp + calipso (moet staande boiler zijn ) kan niks aan de muur hangen.
Heb nog niet veel met die stooklijn gespeeld deze winter, maar wat je schetst kan zeker een oplossing zijn. Heb sinds vandaag de AO-only optie aangezet. Huidige stooklijn is 40c bij -8, 27c bij 15c. Volgens mij kan die aan de onderkant dan nog wel wat opgekrikt worden om het bijschakelen vd CV te voorkomen (ten koste van een beetje COP). In mijn geval zit ie enkel op vloerverwarming dus kan met lage afgifte temp toe.
1100kwh voor een 200ltr ww is ook netjes!
Misschien nog interessant voor iemand die ook cooling gebruikt; ik heb in HA een sensor gemaakt die de dauwpuntstemperatuur berekend vanuit de vochtigheid% en temp gemeten door de Tado thermostaat.HenkHA22 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:23:
[quote]JDOBL schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:58:
[...]
Krijg je geen condensatie bij die 13 graden invoer? Of was een momentopname dat de pomp even de 13 graden raakte.
Ik heb de doeltemperatuur als experiment op 15 graden gezet. Bij mij gaat het water vanaf de warmtepomp uitsluitend naar de vloerverwarming door de geisoleerde leiding tot aan het punt waar de oorspronkelijke vloerverwarming mengt met het retourwater (vv heeft nog de eigen circulatiepomp) dat ongeveer 18 a 19 graden is. Geen last van condens. Het water dat terug gaat naar de wp is dus 18 a 19 graden wat een ^T van ongeveer 5 graden geeft op de wp. In die situatie gaat de wp zo nu en dan even het water extra koelen, want het is nog niet warm buiten. Totaal energieverbruik over de dag is echt heel weinig, want als de wp draait neemt hij hooguit 600 Watt af als hij eventjes koelt. De wp heeft dus een enorme overcapaciteit voor het koelbedrijf. Benieuwd hoe het gaat ls het echt warm weer wordt.
Zo kun je met integratie vd pompAO de cooling doeltemperatuur dynamisch maken adhv die sensorwaarde + een marge (2 a 3c). Zit nog wel wat onnauwkeurigheid in, de vochtigheid & temperatuur op de plek waar je leidingen lopen kan anders zijn, maar t geeft iig een veilig gevoel
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| template: - sensor: - name: "Dauwpunt Binnen" unique_id: "dauwpunt_binnen_berekening" unit_of_measurement: "°C" device_class: "temperature" state_class: "measurement" icon: "mdi:water-thermometer" state: > {% set t = states('sensor.verwarming_temperatuur') | float(0) %} {% set h = states('sensor.verwarming_luchtvochtigheid') | float(0) %} {# Controleer of sensoren bestaan en numerieke waarden hebben voordat we rekenen #} {% if states('sensor.verwarming_temperatuur') not in ['unknown', 'unavailable'] and states('sensor.verwarming_luchtvochtigheid') not in ['unknown', 'unavailable'] and states('sensor.verwarming_temperatuur') | is_number and states('sensor.verwarming_luchtvochtigheid') | is_number and h > 0 %} {% set a = 17.625 %} {% set b = 243.04 %} {% set alpha = log(h / 100) + (a * t) / (b + t) %} {% set dp = (b * alpha) / (a - alpha) %} {{ dp | round(1) }} {% else %} unavailable {# Dit zet de *waarde* van de sensor op 'unavailable' als de condities niet waar zijn, maar de 'availability' template hieronder bepaalt of de *entiteit* zelf beschikbaar is. #} {% endif %} availability: > {# Zorg ervoor dat bronsensoren bestaan, een numerieke waarde hebben en RV > 0 is #} {{ states('sensor.verwarming_temperatuur') not in ['unknown', 'unavailable'] and states('sensor.verwarming_luchtvochtigheid') not in ['unknown', 'unavailable'] and states('sensor.verwarming_temperatuur') | is_number and states('sensor.verwarming_luchtvochtigheid') | is_number and states('sensor.verwarming_luchtvochtigheid') | float(0) > 0 }} |
Kan je met de pomp AO in combinatie met de pomp T (en evt doorstroom verwarmer) tegelijkertijd koelen als water verwarmen? Zelf schat ik in van niet. Stel het is in de zomer warm dan wil je niet heet water door je convectors laten stromen om je water te verwarmen. Wellicht kan je wel alle convectors dicht draaien maar dan werkt de koeling ook niet meer.Igor4 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:00:
[...]
Ah interessant. Dat is wel heel netjes qua kwh. Dat is COP>4 gemiddeld![]()
Heb nog niet veel met die stooklijn gespeeld deze winter, maar wat je schetst kan zeker een oplossing zijn. Heb sinds vandaag de AO-only optie aangezet. Huidige stooklijn is 40c bij -8, 27c bij 15c. Volgens mij kan die aan de onderkant dan nog wel wat opgekrikt worden om het bijschakelen vd CV te voorkomen (ten koste van een beetje COP). In mijn geval zit ie enkel op vloerverwarming dus kan met lage afgifte temp toe.
1100kwh voor een 200ltr ww is ook netjes!
Ps. 80 m2 huis met de pomp ao dus meer dan voldoende capaciteit (of eigenlijk teveel). Alleen convectoren geen vloerverwarming (helaas)
Of ik zie het niet juist, dan kan ook. Ik hoor graag jullie reactie.
[ Voor 5% gewijzigd door JDOBL op 28-05-2025 10:17 ]
Zelf sinds maart een Pomp AO met Pomp T, zonder element. Volgens mij is bij koelen juist het idee dat de Pomp T meehelpt met koelen. Ontrekt immers warmte aan je CV circuit. De pomp AO zou dus minder hard hoeven koelen.JDOBL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:15:
[...]
Kan je met de pomp AO in combinatie met de pomp T (en evt doorstroom verwarmer) tegelijkertijd koelen als water verwarmen? Zelf schat ik in van niet. Stel het is in de zomer warm dan wil je niet heet water door je convectors laten stromen om je water te verwarmen. Wellicht kan je wel alle convectors dicht draaien maar dan werkt de koeling ook niet meer.
Ps. 80 m2 huis met de pomp ao dus meer dan voldoende capaciteit (of eigenlijk teveel). Alleen convectoren geen vloerverwarming (helaas)
Of ik zie het niet juist, dan kan ook. Ik hoor graag jullie reactie.
Ah dat zou mooi zijn. Kan de pomp T dan ook de warmte ontrekking tot dauwpunt (zeg 18 graden?). Omdat het tapwater toch wat hogere temperaturen heeft, zo rond de 60 graden. Of moet ik dat anders ziendlenstra schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Zelf sinds maart een Pomp AO met Pomp T, zonder element. Volgens mij is bij koelen juist het idee dat de Pomp T meehelpt met koelen. Ontrekt immers warmte aan je CV circuit. De pomp AO zou dus minder hard hoeven koelen.
Inderdaad, de pomp T heeft juist warmer retourwater nodig (wat ie dus uit je woning haalt). Bij koelen van 18 aanvoer/23 retour bijvoorbeeld kan de pomp T prima zn warm water opwarmen. Ik heb gemerkt dat bij een retour temperatuur van 15 graden ongeveer de pomp T in storing treed als de Pomp AO niet bij zou schakelen.dlenstra schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Zelf sinds maart een Pomp AO met Pomp T, zonder element. Volgens mij is bij koelen juist het idee dat de Pomp T meehelpt met koelen. Ontrekt immers warmte aan je CV circuit. De pomp AO zou dus minder hard hoeven koelen.
Geen idee of dat ook tot die temperaturen kan. En verwacht er ook geen wonderen van. De Pomp T bevat een kleine R290 warmtepomp. Ik heb zelf nog niet echt gebruik gemaakt van de koelfunctie van de Pomp AO, omdat het simpel nog niet te warm in huis is geweest. In de gevallen waarin het huis van zichzelf warm genoeg is en er wel warm water gemaakt moet worden zie je wel af en toe dat de Pomp AO aanslaat om het CV water iets bij te warmen, die extra warmte onttrekt de Pomp T dan weer uit het CV circuit.JDOBL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:50:
[...]
Ah dat zou mooi zijn. Kan de pomp T dan ook de warmte ontrekking tot dauwpunt (zeg 18 graden?). Omdat het tapwater toch wat hogere temperaturen heeft, zo rond de 60 graden. Of moet ik dat anders zien
Dit ligt aan je opzet van de installatie. Heb je vloerverwarming of niet en dat soort zaken. Wij hebben het dit jaar voor het eerst maar het is nog niet echt heel warm geweest. Ik vond het niet ineens super koeler (het is zeker geen airco). Bij ons is het iets minder (snel) warm. Dus prima. Of het die prijs rechtvaardigt is een een ieder om zelf te bepalen. Voor ons is het het comfort waard.Mgennisse schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:22:
Bij mij is de PompAO geïnstalleerd, nu vraag ik me af of die koelfunctie de €750 waard is. Wat zijn jullie ervaringen ermee?
Ons huis blijft vrij stabiel qua temperatuur. Goed geïsoleerd aan alle zijden. Blijft rond de 20 / 21 graden in deze tijd van het jaar. Ook als het even wat warmer wordt buiten. Wellicht een graadje meer maar niet meer dan dat.dlenstra schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:22:
[...]
Geen idee of dat ook tot die temperaturen kan. En verwacht er ook geen wonderen van. De Pomp T bevat een kleine R290 warmtepomp. Ik heb zelf nog niet echt gebruik gemaakt van de koelfunctie van de Pomp AO, omdat het simpel nog niet te warm in huis is geweest. In de gevallen waarin het huis van zichzelf warm genoeg is en er wel warm water gemaakt moet worden zie je wel af en toe dat de Pomp AO aanslaat om het CV water iets bij te warmen, die extra warmte onttrekt de Pomp T dan weer uit het CV circuit.
Ontrekt de pomp T dan warmte uit de ruimte waar deze geplaatst is? Want dat gaan een nog te bouwen opbouw zijn. De verwachting is dat die opbouw flink zal opwarmen als de zon ook maar iets doorbreekt.... Als het zo is, dan zou dat een voordeel kunnen zijn. We nemen alleen een airco in de opbouw als dat echt nodig blijkt te zijn.
Ps. De pomp T zal niet in de CV ruimte komen maar dus een verdieping hoger in een bergingsruimte.
Nog andere adviezen of wijsheden? We willen voor de 300 Liter variant gaan, zonder doorstroom verwarmer omdat de pomp AO veel overcapaciteit heeft (ook in de winter).
Alvast dank voor de comments
Als de pomp AO dan toch aanslaat. Gaat dit dan het hele cv circuit door? Of alleen naar de pomp T? Omdat je dan toch eigenlijk eerst ook je huis opwarmt? Of zie ik dat niet juistdlenstra schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:22:
[...]
Geen idee of dat ook tot die temperaturen kan. En verwacht er ook geen wonderen van. De Pomp T bevat een kleine R290 warmtepomp. Ik heb zelf nog niet echt gebruik gemaakt van de koelfunctie van de Pomp AO, omdat het simpel nog niet te warm in huis is geweest. In de gevallen waarin het huis van zichzelf warm genoeg is en er wel warm water gemaakt moet worden zie je wel af en toe dat de Pomp AO aanslaat om het CV water iets bij te warmen, die extra warmte onttrekt de Pomp T dan weer uit het CV circuit.
Of is dit te verwaarlozen
[ Voor 6% gewijzigd door JDOBL op 28-05-2025 15:08 ]
Pomp AO > vloer/radiatoren> pomp T > Pomp AO
Dat betekent ook dat het kleine beetje opwarmen dat de Pomp AO doet wel eerst door het hele huis gaat. Moet zeggen dat ik soms ook wat onlogisch vind klinken, het huis is immers al op temperatuur, maar vermoed dat het wordt gedaan om te voorkomen dat het cv water door het huis dusdanig afkoelt dat je anders het huis al zou gaan koelen. Denk ook niet anders in te richten, behalve wanneer je alles in een zoneregeling zou opnemen, maar dat wordt juist niet geadviseerd voor de Pomp t.
Ik heb zelf een beneden vloerverwarming die altijd open staat, boven convectoren die met een Tado geregeld worden. Beneden merk ik niks van de kleine beetje bijwarmen. Laatst boven wel een beetje, daar had ik de knoppen van de Tado er even af om de batterijen te laden en gingen de ventilatoren in de convectoren draaien omdat er wat warmer water doorheen ging. Gelukkig niet dusdanig dat de temperatuur daar echt steeg. Normaliter ook niet een probleem door de Tado knoppen, die ben ik alleen van plan te verwijderen als er echt sprake is van een periode waarin ik de Pomp ga laten koelen.
Dankje voor je reactie. Helder en duidelijk. Als je het hebt over een beetje opwarmen qua water temperatuur waar moet ik dan aan denken? Ga je richting de 37 graden of helemaal niet in die richting en is het echt een paar graadjes?dlenstra schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:47:
De Pomp T onttrekt de warmte echt aan het CV water, dus de ruimte waar hij in staat heeft daar niks mee te maken. Feitelijk wordt je hele huis dus iets gekoeld. In je circuit moet je het als volgt zien:
Pomp AO > vloer/radiatoren> pomp T > Pomp AO
Dat betekent ook dat het kleine beetje opwarmen dat de Pomp AO doet wel eerst door het hele huis gaat. Moet zeggen dat ik soms ook wat onlogisch vind klinken, het huis is immers al op temperatuur, maar vermoed dat het wordt gedaan om te voorkomen dat het cv water door het huis dusdanig afkoelt dat je anders het huis al zou gaan koelen. Denk ook niet anders in te richten, behalve wanneer je alles in een zoneregeling zou opnemen, maar dat wordt juist niet geadviseerd voor de Pomp t.
Ik heb zelf een beneden vloerverwarming die altijd open staat, boven convectoren die met een Tado geregeld worden. Beneden merk ik niks van de kleine beetje bijwarmen. Laatst boven wel een beetje, daar had ik de knoppen van de Tado er even af om de batterijen te laden en gingen de ventilatoren in de convectoren draaien omdat er wat warmer water doorheen ging. Gelukkig niet dusdanig dat de temperatuur daar echt steeg. Normaliter ook niet een probleem door de Tado knoppen, die ben ik alleen van plan te verwijderen als er echt sprake is van een periode waarin ik de Pomp ga laten koelen.
En mbt koelen? Dan ontrekt de pomp t warmte uit het circuit van de cv en warmt de pomp AO waar nodig bij? Want dan snap ik het
[ Voor 3% gewijzigd door JDOBL op 28-05-2025 16:07 ]
[...]
[ Voor 65% gewijzigd door JDOBL op 28-05-2025 16:07 ]
Waar is die gepost? Linkje?rob2011 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:39:
[...]
Ik gebruik nu nogsteeds het oude dashboard dat voorheen is gepost maar een mooi overzicht dashboard zou mooi zijn.
kijk even in de eerste posts, maar je kan prima starten met wat @delima heeft gepost.
Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)
In de handleiding van de pomp T staat dat de Pomp AO eventueel bijwarmt tot 35 graden, dat heb ik echter nog nooit gezien. Eerder een huis dat rond de 20 graden is, CV water dat een vergelijkbare temperatuur heeft en wordt bijgewarmd tot een graadje of 27 uitgaand van de Pomp AO. Dat bijwarmen gebeurt ook echt niet de hele tijd dat de pomp T warm water aan het maken is. vandaag bijvoorbeeld bij mij:JDOBL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:03:
[...]
Dankje voor je reactie. Helder en duidelijk. Als je het hebt over een beetje opwarmen qua water temperatuur waar moet ik dan aan denken? Ga je richting de 37 graden of helemaal niet in die richting en is het echt een paar graadjes?
En mbt koelen? Dan ontrekt de pomp t warmte uit het circuit van de cv en warmt de pomp AO waar nodig bij? Want dan snap ik het
In de ochtend 2 douchebeurten, Pomp T gaat aan de bak, daarbij is ongeveer een uur lang de Pomp AO aan geweest zonder dat er warmtevraag van de thermostaat is geweest. Pomp AO gaat uit. Pomp T is verder gegaan met warm water maken (ik probeer de pomp T dmv tijdvakken met verschillende temperaturen zoveel mogelijk tijdens zonuren te laten draaien) daarbij is de Pomp AO verder niet aan geweest.
Als je daadwerkelijk wil koelen zullen zowel de Pomp AO, als de Pomp T warmte uit het CV water willen onttrekken. moet je denk ik zo zien (pin me niet vast op de temperaturen)
Pomp AO >18> vloer > 21 > Pomp T > 20 > Pomp AO> 18
Goed om te lezen. Dat geeft een goed beeld. Eens kijken of we zo een opstelling voor elkaar kunnen krijgen. T zal nog even duren maar dan ben je wel van het gas af. Nog een batterij erbij en het is helemaal klaardlenstra schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:43:
[...]
In de handleiding van de pomp T staat dat de Pomp AO eventueel bijwarmt tot 35 graden, dat heb ik echter nog nooit gezien. Eerder een huis dat rond de 20 graden is, CV water dat een vergelijkbare temperatuur heeft en wordt bijgewarmd tot een graadje of 27 uitgaand van de Pomp AO. Dat bijwarmen gebeurt ook echt niet de hele tijd dat de pomp T warm water aan het maken is. vandaag bijvoorbeeld bij mij:
In de ochtend 2 douchebeurten, Pomp T gaat aan de bak, daarbij is ongeveer een uur lang de Pomp AO aan geweest zonder dat er warmtevraag van de thermostaat is geweest. Pomp AO gaat uit. Pomp T is verder gegaan met warm water maken (ik probeer de pomp T dmv tijdvakken met verschillende temperaturen zoveel mogelijk tijdens zonuren te laten draaien) daarbij is de Pomp AO verder niet aan geweest.
Als je daadwerkelijk wil koelen zullen zowel de Pomp AO, als de Pomp T warmte uit het CV water willen onttrekken. moet je denk ik zo zien (pin me niet vast op de temperaturen)
Pomp AO >18> vloer > 21 > Pomp T > 20 > Pomp AO> 18
Hoe is de waterdruk? Neemt deze toe? Of blijft dat gelijk? Merk je het verschil?
Ik heb een nieuwe release gemaakt met CoP sensor. Gebaseerd op de heat output en electricity consumption energy sensors (kWh).rob2011 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:39:
[...]
Daarnaast is de integratie nu ook in de officiele Community Store (hacs) opgenomen. Je kunt 'm nu gewoon vinden door op DeWarmte te zoeken (ipv de URL te kennen)
https://github.com/ronald...stant/releases/tag/v1.3.3
Updaten gaat nu probleemloos 👍
Heb je nog uitbreidingsplannen op je planning?
Dank! En goed te horen dat updates nu goed draaien.HenkHA22 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:20:
Knap stuk werk!
Updaten gaat nu probleemloos 👍
Heb je nog uitbreidingsplannen op je planning?
Ik nu graag Pomp T willen toevoegen. Die heb ik zelf niet. Het eenvoudigst zou zijn als ik van iemand username en wachtwoord tijdelijk kan hebben. Als iemand daarbij wil helpen, stuur me dan hier een DM.
Laat vooral weten als er nog andere wensen zijn.
Ik merk zelf geen verschil in waterdruk, maar had er ook een prima cw5 ketel hangen.JDOBL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:30:
[...]
Goed om te lezen. Dat geeft een goed beeld. Eens kijken of we zo een opstelling voor elkaar kunnen krijgen. T zal nog even duren maar dan ben je wel van het gas af. Nog een batterij erbij en het is helemaal klaar.
Hoe is de waterdruk? Neemt deze toe? Of blijft dat gelijk? Merk je het verschil?
Merk wel dat er sneller warm water is, ook logisch. Daar is nu 200 liter van opgeslagen, terwijl de ketel bij vraag pas begon met opwarmen.
Wie kan mij nu eens precies uitleggen hoe de koelfunctie van onze PompAO werkt?
Steeds als ik denk dat ik het door begin te krijgen reageert hij weer anders…..
Situatieschets van onze opstelling:
- PompAO uitsluitend aangesloten op de vloerverwarming die de hele bg afdekt
- vloerverwarming “oude stijl” dwz met eigen circulatiepomp, dus vermenging van aanvoer en retourwater voordat het water de vloer in gaat
Ben benieuwd!
Hoe bedoel je met reageert hij weer anders?HenkHA22 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:59:
HELP!!
Wie kan mij nu eens precies uitleggen hoe de koelfunctie van onze PompAO werkt?
Steeds als ik denk dat ik het door begin te krijgen reageert hij weer anders…..
Situatieschets van onze opstelling:
- PompAO uitsluitend aangesloten op de vloerverwarming die de hele bg afdekt
- vloerverwarming “oude stijl” dwz met eigen circulatiepomp, dus vermenging van aanvoer en retourwater voordat het water de vloer in gaat
Ben benieuwd!
Het is heel makkelijk thermostaat geeft aan dat het te heet is en de PompAO gaat koelen.
Klein detail: zorg dat je het juiste type thermostaat hebt ingesteld in de app van PompAO en dat je de koelfunctie aanzet als je alleen een thermostaat hebt die kan aangeven dat het te koud is.
Hij heeft alleen heel even gekoeld maar daarna liep de aanvoertemperatuur opeens op naar 40 graden.
Ben benieuwd wat dewarmte daarover zegt.
Is dit een herkenbaar probleem?
Zou me niet verbazen dat het ligt aan de combinatie van de thermostaat met de wp.
Bij dewarmte weten ze zo niet waar het aan zou kunnen liggen.
Gebruik je geforceerd koelen?BadEendTerror schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:03:
Heb het vandaag nog een keer geprobeerd maar nu met max 14 graden aanvoertemperatuur. Dat werkte een tijdje goed tot hij weer besloot om te gaan verwarmen. Ik heb een tado thermostaat en hybride wp.
Is dit een herkenbaar probleem?
Zou me niet verbazen dat het ligt aan de combinatie van de thermostaat met de wp.
Bij dewarmte weten ze zo niet waar het aan zou kunnen liggen.
Of omgekeerde thermostaat?
Geforceerd koelen werkt niet.
[ Voor 40% gewijzigd door BadEendTerror op 04-06-2025 20:31 ]
Gaat je thermostaat warmte vragen?BadEendTerror schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:13:
Omgekeerde thermostaat.
Geforceerd koelen werkt niet.
Gebruik je een zone systeem?
Geforceerd koelen zou wel moeten werken. Waarom werkt dat niet in jouw situatie?
Geen idee waarom geforceerd koelen niet werkt. Vermoed bug in app van Dewarmte of iets dergelijks.
Geforceerd werkt hier prima, dus dat zal niet aan de app liggen.BadEendTerror schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:51:
Thermostaat staat zodanig laag dat er geen warmtevraag is en ik heb geen zone systeem.
Geen idee waarom geforceerd koelen niet werkt. Vermoed bug in app van Dewarmte of iets dergelijks.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen in het maken van een keuze tussen een warmtepomp. Wij zien door de bomen het bos niet meer en er komt er veel informatie op ons af.
Huidige situatie:
Huis uit 1962, met een houten uitbouw geplaatst in 2021. Huis heeft dubbel glas met niet al te beste kozijnen. Aanbouw heel veel glas, hr++. De onderverdieping heeft vloerverwarming á 80m2. Bovenverdieping radiatoren welke we in de winter soms voor de kleine kids een heel klein beetje aanzetten.
Vorige zomer de cv-ketel (intergas, 2021) op 35graden gezet, hiermee zijn wij de winter zonder het koud te hebben doorgekomen. Thermostaat staat altijd op 19,5graden. 1300m3 gas per jaar. Zonnepanelen 7000kw en een EV.
Quatt:
Wordt een hybride duo geadviseerd waarmee wij 1025m3 gas zouden besparen. Dat zou praktisch betekenen dat we alleen nog gas verbruiken voor te douche. Kosten ex subsidie €10.629.-, incl subsidie €5029.-
Dewarmte:
Eigenlijk precies hetzelfde verhaal maar dan met enkele unit. Voordeel van een koel-optie. Bruto €6360, netto €3985.-
Maar waar doen wij dan goed aan? Waarom de dubbele unit van Quatt met 14kw tov de 8,3kw van Dewarmte. Quatt geeft als reden voornamelijk de levensduur omdat er niet zo hard gewerkt hoeft te worden. Ooit all-elektric zit wel in ons achterhoofd. Koelen van Dewarmte vinden we interessant maar in de praktijk lijkt dit tegen te vallen. De Quatt chill vinden we stiekem toch duur voor de 40m2 die het kan koelen.
Puur op gevoel en toekomstbestendigheid wil ik voor Quatt gaan. Maar waar kan ik nog meer informatie winnen om de knoop makkelijker door te hakken?
Hoor het graag! Kritische vragen stel ik op prijs.
De koelfunctie van DeWarmte is weliswaar geen wondermiddel maar levert echt wel genoeg comfort op om het geld waard te zijn.
Jouw keus natuurlijk maar de stroomprijzen zijn direct gerelateerd aan de gasprijzen. In tegenstelling tot gas echter, wek je elektriciteit op op je eigen dak...Precedente schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:22:
Toch een beetje zekerheid in de toekomst, stel de stroomprijzen gaan gek doen kunnen we de pomp uitzetten en ook weer andersom. We vinden het ook fijn om het rustig aan te doen en eerst even de tussenfases te ervaren/leren en verder te kijken.
Edit
lijkt dat de connectie met de warmte weg is. voor het eerst en 2 jaar de pi gereset. met geen effect.
"Failed communication with your system. Please check if your system is online."
[ Voor 58% gewijzigd door rob2011 op 12-06-2025 09:48 ]
Neem contact op net de helpdesk. Heb paar weken geleden precies dezelfde storing gehad die bleek veroorzaakt te worden door een softwarebug. Niet iedere medewerker wist wat er moest gebeuren maar Lars Steverink heeft mij toen goed geholpenrob2011 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:42:
Zijn er issues met de HA integration ? ik krijg nl niks meer binnen. ?
Edit
lijkt dat de connectie met de warmte weg is. voor het eerst en 2 jaar de pi gereset. met geen effect.
"Failed communication with your system. Please check if your system is online."