Toon posts:

Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:19
Vraagje, ik heb nu een Evohome Open Therm die onze cv ketel aanstuurt.
Bij een AO warmtepomp zou een Evohome Aan/Uit moeten worden gebruikt, moet ik dan alleen de thermostaat vervangen, of alleen dat ontvangstkastje wat bij de cv ketel hangt, of beide vervangen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ldegroot89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
GijsZePa schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:51:
[...]

Zat ik ook aan te denken. 50 liter jaag je er onder de douche binnen een paar minuten doorheen :)
douchen met je CV water lijkt me ook niet zo fris 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:55
GijsZePa schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:51:
[...]

Zat ik ook aan te denken. 50 liter jaag je er onder de douche binnen een paar minuten doorheen :)
Klopt gaat niet om SWW maar puur om genoeg water te hebben voor all-electric verwarmen. Hoe ze SWW willen gaan doen heb ik ze gevraagd.

Of ik de Pomp AO wil gaat namelijk af hangen of ik efficiënt van het gas af kan. En extra WPB is waarschijnlijk te groot voor onze CV kast (en kan eigenlijk ook niet in een kast vanwege lucht doorstroming) en maakt tevens te veel lawaai binnen.

[Voor 26% gewijzigd door harrr op 08-05-2023 17:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harrr
ldegroot89 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:59:
[...]

douchen met je CV water lijkt me ook niet zo fris 8)7
Als ik zie hoe zwart het water uit de het CV systeem is en hoe dat stinkt bij het ontluchten, kan ik je dat idd niet aanbevelen..:P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
harrr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:01:
[...]

Klopt gaat niet om SWW maar puur om genoeg water te hebben voor all-electric verwarmen. Hoe ze SWW willen gaan doen heb ik ze gevraagd.

Of ik de Pomp AO wil gaat namelijk af hangen of ik efficiënt van het gas af kan. En extra WPB is waarschijnlijk te groot voor onze CV kast (en kan eigenlijk ook niet in een kast vanwege lucht doorstroming) en maakt tevens te veel lawaai binnen.
Hier heb je een heel kleintje :)
https://electraboiler.nl/...Adp2JhMDX24gaAh6dEALw_wcB
(uiteraard heb je minimaal een lucht afvoer nodig)

[Voor 3% gewijzigd door paQ op 08-05-2023 17:30]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:52
@golfgti5 Dat liftje snap ik wel; de buitenunit is echt zeer fors van formaat en gewicht dus die slinger je niet even op je rug.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
PVPaneel schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:44:
@golfgti5 Dat liftje snap ik wel; de buitenunit is echt zeer fors van formaat en gewicht dus die slinger je niet even op je rug.
Kan uiteraard wel kloppen, maar vind 500 ex best veel.
Quatt is dan volgens mij weer veel lichter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Wellicht kun je zelf voor de lift zorgen. Vraag welk type het moet zijn.
Men is de laatste tijd erg streng op naleven van veiligheidseisen aangaande werkzaamheden.
Volgens mij in België de normaalste zaak van de wereld. hier waren we altijd van "mwa... zo gaat het ook"
(totdat het mis gaat)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harrr
paQ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Hier heb je een heel kleintje :)
https://electraboiler.nl/...Adp2JhMDX24gaAh6dEALw_wcB
(uiteraard heb je minimaal een lucht afvoer nodig)
Zou net passen, maar dan moet dus de CV eerst weg, dus dan heb ik eerst een all-electric oplossing nodig voor mijn verwarming.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:19
Aanvullingen van @paQ : vaak gaat het goed met een 'kanaallift'. Te huur bij je lokale verhuur (+karretje)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harrr
paQ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:38:
Wellicht kun je zelf voor de lift zorgen. Vraag welk type het moet zijn.
Men is de laatste tijd erg streng op naleven van veiligheidseisen aangaande werkzaamheden.
Volgens mij in België de normaalste zaak van de wereld. hier waren we altijd van "mwa... zo gaat het ook"
(totdat het mis gaat)
Zelf de WP naar boven tillen (met de trap in de woning met een paar man en dan door het raam op de aanbouw) wouden ze helaas ook niet om schade te voorkomen aan de unit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
harrr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:39:
[...]

Zelf de WP naar boven tillen (met de trap in de woning met een paar man en dan door het raam op de aanbouw) wouden ze helaas ook niet om schade te voorkomen aan de unit.
nou, daar kun je je lelijk in verslikken.
Een Quatt weegt kilo of 60-65, een thermaV 98 kilo.
De AO zal daar ergens tussen in zitten lijkt me. 102 volgens Sunrain (nett of gross staat er niet bij)
ik zou ook nee zeggen :+

[Voor 8% gewijzigd door paQ op 08-05-2023 19:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
paQ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:54:
[...]

nou, daar kun je je lelijk in verslikken.
Een Quatt weegt kilo of 60-65, een thermaV 98 kilo.
De AO zal daar ergens tussen in zitten lijkt me. 102 volgens Sunrain (nett of gross staat er niet bij)
ik zou ook nee zeggen :+
En als hij dan boven is op het dak, hoe verplaatsen ze die dik 100kg dan?
Mag hopen niet schuiven over mijn dakbedekking

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
golfgti5 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:07:
[...]

En als hij dan boven is op het dak, hoe verplaatsen ze die dik 100kg dan?
Mag hopen niet schuiven over mijn dakbedekking
Geen idee.
We hebben het hier met draagbanden gedaan aan een harnas.
Dan is 4 trapjes met 100 (/2) kg aan je lijf ook best pittig. Je moet het ding nog rechthouden ook, en op de bigfoots 'mikken'.

Nee ik zie je dat de trap niet opdragen hoor, of door een raam schuiven en aan de andere kant weer oppakken. Als het ding dreigt te kiepen grijp je ook waar je kan grijpen. En in een reflex zou je zomaar je lamellen plat kunnen vouwen bijv.

[Voor 4% gewijzigd door paQ op 08-05-2023 20:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03:51
harrr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:39:
[...]

Je zou bv dit type lift kunnen gebruiken, kost circa 60 euro per dag.
https://www.boels.com/nl/huren/krachtarmlift-3-m/p/12094
In jou situatie zou dat mogelijk wel kunnen passen, max hoogte 3m

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 17:50
golfgti5 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:53:
Bij een AO warmtepomp zou een Evohome Aan/Uit moeten worden gebruikt, moet ik dan alleen de thermostaat vervangen, of alleen dat ontvangstkastje wat bij de cv ketel hangt, of beide vervangen?
Volgens mij hoef je enkel het regelkastje bij de CV te vervangen door de OT module.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-06 13:39
golfgti5 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:45:
[...]

Kan uiteraard wel kloppen, maar vind 500 ex best veel.
Quatt is dan volgens mij weer veel lichter.
Is zeker niet weinig, maar ik laat hem gelijk met mijn buurman installeren (zelfde dak). 500/2 en vanwege het aanbrengen van dezelfde buurman gaat er nog 100 euro van mijn en zijn totaalprijs af. Uiteindelijk kost die lift me dus 150 euries... dat lijkt me dragelijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• golfgti5
sky_walker schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Volgens mij hoef je enkel het regelkastje bij de CV te vervangen door de OT module.
Ik heb bij de ketel 2 BDR91a1000’s hangen, die zijn Aan/Uit volgens mij en zou dus goed moeten zijn, wellicht het display de evohome touchsensor wel Opentherm en vervangen, of kan dat niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 20:47
De ketel praat met het kastje van de warmtepomp en niet meer met de thermostaat, dus je hebt geen info meer van de ketel, de thermostaat module zit aangesloten op het warmtepomp regelkastje en is dus alleen aan uit. Je houd dus alleen de temp aflezing over van de ruimte

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Itweaknot
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-05 08:42
Hoi,
Ik ben druk bezig om de omgevingsvergunning voor de pomp rond te krijgen. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Alle stukken heb ik in principe op orde, maar de onderbouwing van het geluid (tonaaltoeslag en het A-gewogen geluidsniveau) is blijkbaar lastig om snel op te stellen voor DeWarmte.

Was benieuwd of iemand iets kunnen afgeven waar de gemeente mee akkoord is gegaan ;)

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:36
Itweaknot schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:43:
Hoi,
Ik ben druk bezig om de omgevingsvergunning voor de pomp rond te krijgen. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Alle stukken heb ik in principe op orde, maar de onderbouwing van het geluid (tonaaltoeslag en het A-gewogen geluidsniveau) is blijkbaar lastig om snel op te stellen voor DeWarmte.

Was benieuwd of iemand iets kunnen afgeven waar de gemeente mee akkoord is gegaan ;)
Ik heb geen omgevingsvergunning aangevraagd dus heb eigenlijk geen idee. Als ik de site van milieucentraal.nl zie is dit volgens mij ook in heel veel gevallen niet noodzakelijk.

• MacD007
Itweaknot schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:43:
Hoi,

Voldoen aan de geluidseisen (landelijke norm) is wat anders dan een omgevingsvergunning (plaatselijke regels).
Wat je nodig hebt mbt het geluidsvermogenniveau (vaak weergegeven als geluidsvermogen) is voor de AO pomp bekend (58/55 dB (dag/nacht modus). De pomp heeft geen tonale waarde, dus daarmee kun je dus geen rekening mee houden.
Je moet wel gebruik maken van de rekentool van de overheid, maar ik verwacht dat je dat al wist.
Heb je hulp nodig stuur maar een PM, heb voor meer tweakers een dergelijke berekening gemaakt.
Mbv de tool kun je dus berekenen of de plaats van de WP aan de eis van 45/40 dB op de erfgrens voldoet.

Mbt de omgevingsvergunning is het heel sterk afhankelijk welke regels (muv geluid) er gelden, dat loopt van waar wel en waar niet een WP vergunningvrij geplaatst mag worden, ook aantal buitenunits is soms een ding.

[Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 10-05-2023 08:04]

• MacD007
TeutonMartin schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:53:
[...]

Ik heb geen omgevingsvergunning aangevraagd dus heb eigenlijk geen idee. Als ik de site van milieucentraal.nl zie is dit volgens mij ook in heel veel gevallen niet noodzakelijk.

[Afbeelding]
Het probleem met deze site is dat deze totaal niet specifiek ingaat op de eisen van jouw gemeente mbt een buitenunit van een WP, in de meeste gevallen heb je een vergunning ook niet nodig omdat een heleboel gemeentes, Mn de kleinere hierover nog helemaal geen regels hebben opgesteld.
Mn grotere gemeentes die de omgevingsregels op basis van de opzet van VNG hebben opgesteld hebben wel best strenge regels voor warmtepompen, zowel mbt aantal buitenunits, locatie waar wel en waar niet, afmetingen van de warmtepomp enz. In die gemeentes loop je al snel tegen een vergunningvrij plaatsing aan nen moet je een vergunning aanvragen (ik ken gemeentes die tot wel bijna 700 euro hiervoor vragen (alleen de aanvraag, je loopt dus de kans op een afwijzing)).
Het vervelende is dat veel gemeentes deze informatie niet makkelijk toegankelijk maken en zelfs het niet eens weten.
Overigens gaat de omgevingswet helemaal op de schop.

• Itweaknot
MacD007 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:02:
[...]

Heb je hulp nodig stuur maar een PM, heb voor meer tweakers een dergelijke berekening gemaakt.
Mbv de tool kun je dus berekenen of de plaats van de WP aan de eis van 45/40 dB op de erfgrens voldoet.
Dankjewel! Maar dat is me al gelukt... niet het meest makkelijke klusje, maar bij de gemeente waren ze onder de indruk ;)

Wat betreft de omgevingsvergunning is het zo (los van de details) dat het sinds 2021 verplicht is om een omgevingsvraag/check te doen ivm het geluid. Hoe daar per gemeente dan weer mee om wordt gegaan is natuurlijk wisselend.
Wat het onhandig maakt is dat niemand je daar op wijst of weet. En als je op de site zit van het omgevingsloket dan wordt een warmtepomp, of airco, helemaal niet als een los item genoemd wordt. Hierdoor lijkt of het niet nodig is. Je moet het aangeven als een uitbreiding op je woning of iets dergelijks 8)7
--> maar als je buren gaan klagen over het geluid en je hebt het niet aangevraagd, dan ben je de sjaak.

Er is inmiddels al een nieuwe (beta) site in de lucht, maar ook daar staat het niet veel duidelijker vermeld. Te gek voor woorden eigenlijk.
Wat er ook niet staat, maar wat wel handig is om te weten, is dat ze vanuit Brussel een noodverordening hebben opgesteld voor warmtepompen, een gemeente mag er niet langer dan 4 weken overdoen om te reageren/goedkeuren/afwijzen. Dit in tegenstelling tot het standaardbericht dat je meestal krijgt dat het wel 8 weken kan duren en misschien langer.

[Voor 4% gewijzigd door Itweaknot op 10-05-2023 08:42]

• Itweaknot
MacD007 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:02:
[...]

Wat je nodig hebt mbt het geluidsvermogenniveau (vaak weergegeven als geluidsvermogen) is voor de AO pomp bekend (58/55 dB (dag/nacht modus). De pomp heeft geen tonale waarde, dus daarmee kun je dus geen rekening mee houden.
Klopt. Ik had die waarde ook van DeWarmte doorgekregen en netjes ingevuld. Mijn gemeente wil alleen een onderbouwing van die cijfers. En daar zijn ze bij DeWarmte mee bezig (ze hebben het KIWA rapport), maar kost tijd om die data om te zetten wat iemand kan begrijpen blijkbaar.

• MacD007
Itweaknot schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Klopt. Ik had die waarde ook van DeWarmte doorgekregen en netjes ingevuld. Mijn gemeente wil alleen een onderbouwing van die cijfers. En daar zijn ze bij DeWarmte mee bezig (ze hebben het KIWA rapport), maar kost tijd om die data om te zetten wat iemand kan begrijpen blijkbaar.
Dan snappen ze het bij die gemeente dus niet, conform de eu eisen moet de fabrikant deze metingen publiceren (dat hebben ze dus gedaan) en jij hebt via de wettelijke regels de berekening gedaan, dat is dus de onderbouwing.
Wij als consumenten hebben in feite geen wettelijke mogelijkheid om het meetraport van de gecertificeerde instelling (in dit geval kiwa) op te eisen, als de fabrikant dit niet vrijgeeft, dan krijg je het dus niet. De meeste fabrikanten geven overigens dat niet vrij. Alleen de toezichthouder ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) kunnen dat op vragen.
Overigens is zijn deze geluidswaarden anders dan op het EU ErP (energie) label staat, deze zijn een stuk hoger.

Dus is het mij onduidelijk wat een gemeente nu van je wilt, ik ben eerder bang dat ze het zelf niet weten en maar wat roepen. Met de huidige regelgeving mag een gemeente overigens geen eisen stellen aan het geluid, omdat dit al landelijk geregeld is. Zij hebben uitsluitend een taak bij klachten en dan ben je helemaal blij met een (juiste) berekening. Dan heb jij in ieder geval aangetoond dat jij je aan de inspanningsverplichting tijdens het plaatsen hebt voldaan.

Wat bedoel je met aanvragen, via het loket omgevingsvergunning kun je niets aanvragen, dat moet bij de gemeente. Echter zolang je binnen het vergunningvrij plaatsen blijft kun je zelfs niets aanvragen, dat was namelijk juist de reden om bepaalde zaken vergunningvrij te maken zodat de gemeente niet overspoeld wordt met dingen die ze eigenlijk niet willen weten of er iets mee moeten doen. Dus pas bij een plaatsing die vergunningsplichtig is moet je met de gemeente om de tafel. Kun je aangeven op basis van welke wet en regelgeving zij een vergunningsvrije plaatsing willen weten?

[Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 10-05-2023 09:14]

• Itweaknot
MacD007 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Dan snappen ze het bij die gemeente dus niet, conform de eu eisen moet de fabrikant deze metingen publiceren (dat hebben ze dus gedaan) en jij hebt via de wettelijke regels de berekening gedaan, dat is dus de onderbouwing.
Wij als consumenten hebben in feite geen wettelijke mogelijkheid om het meetraport van de gecertificeerde instelling (in dit geval kiwa) op te eisen, als de fabrikant dit niet vrijgeeft, dan krijg je het dus niet. De meeste fabrikanten geven overigens dat niet vrij. Alleen de toezichthouder ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) kunnen dat op vragen.
Overigens is zijn deze geluidswaarden anders dan op het EU ErP (energie) label staat, deze zijn een stuk hoger.
Interessant. De waarde van 58 en 55 dB staan alleen in een nieuwsbrief (#14) vermeld. Nog niet op de site. Maar die zou ik mee kunnen sturen als 'gepubliceerd' bewijs. Dan moet ik alleen nog een onderbouwing hebben dat de tonaalaanslag van 0 klopt. Anders moet ik met 6dB rekenen.

Ik heb gevraagd of ze van DeWarmte een mail naar me willen sturen met zoiets als "Dit zijn de waarden voor de WPAC rekentool". Dat in combinatie met de nieuwsbrief zou dan misschien al voldoende moeten zijn hopelijk.

• Itweaknot
MacD007 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Wat bedoel je met aanvragen, via het loket omgevingsvergunning kun je niets aanvragen, dat moet bij de gemeente. Echter zolang je binnen het vergunningvrij plaatsen blijft kun je zelfs niets aanvragen, dat was namelijk juist de reden om bepaalde zaken vergunningvrij te maken zodat de gemeente niet overspoeld wordt met dingen die ze eigenlijk niet willen weten of er iets mee moeten doen. Dus pas bij een plaatsing die vergunningsplichtig is moet je met de gemeente om de tafel. Kun je aangeven op basis van welke wet en regelgeving zij een vergunningsvrije plaatsing willen weten?
Ik bedoel 'Aanvraag/melding' doen:

Het is niet vergunningsvrij plaatsen waar ik woon in elk geval. Het is geen monument of beschermdstadgezicht, maar wel midden in een woonwijk waar iedereen dicht op elkaar woont. Het geluid is het belangrijkste vanuit de gemeente.

• MacD007
Itweaknot schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Interessant. De waarde van 58 en 55 dB staan alleen in een nieuwsbrief (#14) vermeld. Nog niet op de site. Maar die zou ik mee kunnen sturen als 'gepubliceerd' bewijs. Dan moet ik alleen nog een onderbouwing hebben dat de tonaalaanslag van 0 klopt. Anders moet ik met 6dB rekenen.

Ik heb gevraagd of ze van DeWarmte een mail naar me willen sturen met zoiets als "Dit zijn de waarden voor de WPAC rekentool". Dat in combinatie met de nieuwsbrief zou dan misschien al voldoende moeten zijn hopelijk.
Zou jij kunnen aangeven hoe je aan de tonale toeslag van 6 dB komt? In de handleiding kon ik zo snel hierover niets vinden, overigens is bij veel warmtepompen deze Kt nul. 6 dB zou een verdubbeling betekenen.

• MacD007
Itweaknot schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:49:
[...]

Ik bedoel 'Aanvraag/melding' doen:

[Afbeelding]

Het is niet vergunningsvrij plaatsen waar ik woon in elk geval. Het is geen monument of beschermdstadgezicht, maar wel midden in een woonwijk waar iedereen dicht op elkaar woont. Het geluid is het belangrijkste vanuit de gemeente.
De vraag is hier echter, ben je verplicht om te melden? Als het om het geluid gaat is er eigenlijk vanuit de gemeente geen verplichting, omdat zij daar niet over gaan, het geluidsaspect is landelijk geregeld via het bouwbesluit. Zij mogen dus hier geen eigen voorwaarden aan koppelen.

De opmerking van het is niet vergunningsvrij omdat ... zou moeten betekenen dat jou gemeente aanvullende eisen (omgevingseisen, dus geen eisen uit het bouwbesluit) gaat stellen waardoor er een meldingsplicht cq vergunningsplichtig is.
In het bouwbesluit staan namelijk al de aspecten waar een vergunningsvrije plaatsing aan moet voldoen, als jou warmtepomp zo geplaatst is dat aannemelijk gemaakt is door de berekening en er geen andere aspecten een rol spelen is het geheel vergunningsvrij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Itweaknot
MacD007 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Zou jij kunnen aangeven hoe je aan de tonale toeslag van 6 dB komt? In de handleiding kon ik zo snel hierover niets vinden, overigens is bij veel warmtepompen deze Kt nul. 6 dB zou een verdubbeling betekenen.
Dat werd me telefonisch verteld toen ik een toelichting kreeg wat voor informatie er nog ontbrak bij mijn aanvraag. Kan het niet onderbouwt worden, dan moet je rekenen met de maximale waarde van 6dB.

Ik heb dat als waar aangekomen. Of dat ook wettelijk klopt begin ik me af te vragen.

Ik heb de persoon met wie contact heb nog maar een mail gestuurd voor de zekerheid. Heb hem gevraagd of hij kan toelichten waarom ik deze aanvraag moet doen aangezien ik kan aantonen dat ik aan de eisen van het landelijke bouwbesluit voldoe.

to be continued...

*** zit me net te bedenken dat ik ook te maken heb met 'overklauterbaarheid' van de installatie. Hij komt op een dakterras te staan en ik moest ook aantonen dat er geen kinderen naar beneden kunnen vallen door het ding als een speeltoestel te gebruiken ;)

[Voor 12% gewijzigd door Itweaknot op 10-05-2023 10:49]

• MacD007
Itweaknot schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Dat werd me telefonisch verteld toen ik een toelichting kreeg wat voor informatie er nog ontbrak bij mijn aanvraag. Kan het niet onderbouwt worden, dan moet je rekenen met de maximale waarde van 6dB.

Ik heb dat als waar aangekomen. Of dat ook wettelijk klopt begin ik me af te vragen.

Ik heb de persoon met wie contact heb nog maar een mail gestuurd voor de zekerheid. Heb hem gevraagd of hij kan toelichten waarom ik deze aanvraag moet doen aangezien ik kan aantonen dat ik aan de eisen van het landelijke bouwbesluit voldoe.

to be continued...

*** zit me net te bedenken dat ik ook te maken heb met 'overklauterbaarheid' van de installatie. Hij komt op een dakterras te staan en ik moest ook aantonen dat er geen kinderen naar beneden kunnen vallen door het ding als een speeltoestel te gebruiken ;)
Een foto zou kunnen helpen om deze situatie beter te kunnen beoordelen. Alternatief tegen de muur op een beugel plaatsen, dat heeft ook andere voordelen, beetje afhankelijk van de constructie van het dakterras, bij hout moet je wel rekening houden met meer resonanties en dus geluid binnen.

Zou ik mogen vragen in welke gemeente je woont, dan wil ik wel eens met je mee kijken, zou weer eens een geval van een overijverige ambtenaar kunnen zijn die echter totaal niet weet waarover hij het heeft.

Mbt de tonale k factor het volgende ; Bij de Europese-Zwitserse methode identificeert men drie stappen met tonaliteitscorrecties van 0 dB, 3 dB en 6 dB. Die 6 dB is dus het max. Echter in de berekening van de tool word al een algemene correctie van 3 dB meegenomen. Deze zijn ook sterk afhankelijk van het vermogen van de pomp, Mn bij grote vermogens speelt dat een veel grotere rol.
Panasonic geeft bv voor hun cu-Tz25wke (is een airco warmtepomp) een K1 waarde op van 0 (dag) en nacht van 3. Tonale waarden zijn nog lastig te krijgen, ik hoop dat DeWarmte je van de juiste waarde kan voorzien, Kiwa zou deze eigenlijk hebben moeten bepalen en dus in hun rapport zichtbaar moeten zijn.
Stel met een K1 waarde van 3 dB kom je dus al snel op 61/58 dB, dat zijn behoorlijke waardes om te overbruggen naar 45/40 dB op de erfgrens, waar kwam jou berekening op uit.

[Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 10-05-2023 11:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Itweaknot
@MacD007 dankjewel voor al je input tot nu toe!

Ik woon in Utrecht.
De plek van de pomp is de enige optie. Maar op zich niet het probleem gelukkig. Los van de onderbouwing van het geluid is alles al akkoord. Zelfs de 'overklauterbaarheid' is afgetikt.

Ik kwam voor de 3 posities op 35, 29 en 32 dB.

Maar als ik de aanvraag helemaal niet zou hoeven doen, scheelt me dat natuurlijk ook weer geld. Zit ik me af te vragen waarom zo'n ambtenaar me dat dan niet gewoon zou vertellen, die heeft het toch al druk genoeg 8)

• tmtudy
  • Registratie: December 2018
First, sorry for writing in english, my dutch is not good enough, I am also in discussion with DeWarmte, also hit the municipality permit snag (initial response is that I am not allowed) but by adding an airco box (max 1m height and 2sqm) the decision was changed to 'no permit required', also meaning I do not need to pay anything 😉
Sound rules are not considered as part of the permit for my case, just mentioned in the decision that it is my responsibility to comply.

Also one other thing to keep in mind is the maintenance after the 2 years, something which so far is not clearly defined at DeWarmte (also not at Quatt, which I did not chose for as they were not flexible enough for my case). Only thing I got is that 'it will be between 7-15e/month and the pump will work without it'.

• MacD007
tmtudy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:34:
First, sorry for writing in english, my dutch is not good enough, I am also in discussion with DeWarmte, also hit the municipality permit snag (initial response is that I am not allowed) but by adding an airco box (max 1m height and 2sqm) the decision was changed to 'no permit required', also meaning I do not need to pay anything 😉
Sound rules are not considered as part of the permit for my case, just mentioned in the decision that it is my responsibility to comply.

Also one other thing to keep in mind is the maintenance after the 2 years, something which so far is not clearly defined at DeWarmte (also not at Quatt, which I did not chose for as they were not flexible enough for my case). Only thing I got is that 'it will be between 7-15e/month and the pump will work without it'.
To help you i need your location (city) because the municipality permit are different.

• MacD007
Itweaknot schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:50:
@MacD007 dankjewel voor al je input tot nu toe!

Ik woon in Utrecht.
De plek van de pomp is de enige optie. Maar op zich niet het probleem gelukkig. Los van de onderbouwing van het geluid is alles al akkoord. Zelfs de 'overklauterbaarheid' is afgetikt.

Ik kwam voor de 3 posities op 35, 29 en 32 dB.

Maar als ik de aanvraag helemaal niet zou hoeven doen, scheelt me dat natuurlijk ook weer geld. Zit ik me af te vragen waarom zo'n ambtenaar me dat dan niet gewoon zou vertellen, die heeft het toch al druk genoeg 8)
ik heb ook even op de site van utrecht en de online omgevingswetgeving gekeken, echter die is verre van compleet.
kijk eens naar art. 2.21 Bijlage II Besluit omgevingsrecht.https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2022-03-02#BijlageII
Een omgevingsvergunning voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of c, van de wet is niet vereist, indien deze activiteiten betrekking hebben op:21.een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a.niet hoger dan 1 m, en
b.de oppervlakte niet meer dan 2 m2;

volgens mij voldoet de warmtepomp daar dus aan.
Hier nog een vergelijkbaar artikel met meer juridische aspecten:
https://wieringa-advocate...-vergunningsvrij-of-niet/
hier gaan ze nog uit van grotere warmtepompen (de kleinere warmtepompen waren er toen nog niet zo veel), met de warmtepomp OA lijkt het dus: Blijft een buitenunit van een warmtepomp binnen deze maatvoering, dan is deze vergunningsvrij te plaatsen.

definities:
voorerfgebied: erf dat geen onderdeel is van het achtererfgebied;
achtererfgebied: erf achter de lijn die het hoofdgebouw doorkruist op 1 m achter de voorkant en van daaruit evenwijdig loopt met het aangrenzend openbaar toegankelijk gebied, zonder het hoofdgebouw opnieuw te doorkruisen of in het erf achter het hoofdgebouw te komen;
bijbehorend bouwwerk: uitbreiding van een hoofdgebouw dan wel functioneel met een zich op hetzelfde perceel bevindend hoofdgebouw verbonden, daar al dan niet tegen aangebouwd gebouw, of ander bouwwerk, met een dak;

het enige wat roet in het eten kan gooien is het volgende: Voor een lucht-water warmtepomp heb je geen vergunning nodig tenzij je in een monument of in een beschermd stadsgezicht woont of indien de buitenunit van de warmtepomp zeer goed zichtbaar is voor de omgeving.
vooral dat laaste is lastig, kijk hierbij of in jou buurt er meerdere warmtepompen of airco's buitenunits staan die gelijkwaardig zijn met die van jou. Is de warmtepomp bijna niet of helemaal niet vanaf de openbare weg te zien heb je denk ik ook geen probleem.

Vraag dan ook direct op welke basis de amtenaar vind dat het gaat om een vergunningsplichtige wijziging van het bouwwerk. Je hebt de kans dat hij dit al op basis van de nieuwe omgevingswet heeft gedaan, dan kun je kijken of dit wel terecht is. (verwacht ik eigenlijk niet), is het op basis van de oude omgevingswet kun je het bovenstaande gebruiken.

[Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 10-05-2023 19:19]

• nivekamoud
Was deze al bekend hier?

• tmtudy
  • Registratie: December 2018
MacD007 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:37:
[...]

To help you i need your location (city) because the municipality permit are different.
Well, as I said, I am not sure what you want to help me with, it was a tip for others. I live in Almere.

• MacD007
tmtudy schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:10:
[...]

Well, as I said, I am not sure what you want to help me with, it was a tip for others. I live in Almere.
Oké, i see what you mentioned as an airco-box, we use the term “mono-blok” or “buiten-unit” and not an “sound box” is exactly my point of view one post before. Thanks

• Itweaknot
MacD007 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:17:
[...]

De vraag is hier echter, ben je verplicht om te melden? Als het om het geluid gaat is er eigenlijk vanuit de gemeente geen verplichting, omdat zij daar niet over gaan, het geluidsaspect is landelijk geregeld via het bouwbesluit. Zij mogen dus hier geen eigen voorwaarden aan koppelen.
Ik kreeg dit terug van de gemeente:

Vergunningplicht

De noodzaak voor een vergunningsplicht komt mede voort uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), artikel 2.1. Dit artikel stelt dat alle bouwactiviteiten omgevingsvergunningsplichtig zijn. Uiteraard zijn hier uitzonderingen op gemaakt. Deze uitzonderingen staan in het Besluit omgevingsrecht (Bor), bijlage II.

Uw plan, het plaatsen van een installatie / bouwwerk geen gebouw zijnde, komt niet voor in deze lijst van uitzonderingen. Er is een hoofdregel omschreven in artikel 1 van bijlage II, welke stelt dat maten buitenwerks gemeten worden, tot een maximum van 0,5m. Uit de toelichting blijkt dat deze afmetingen onder meer gekozen is om installaties niet vergunningsvrij te maken. De toelichting verwoord dit als volgt: “Koelunits, airco-installaties, ontluchtingsinstallaties en andere technische units die veelal op daken of aan gevels worden bevestigd, zullen de maat van 0,5 m veelal overschrijden en dus vergunningplichtig zijn.”

Uw casus is derhalve omgevingsvergunningsplichtig.

Toetsen aanvraag

Het Bevoegd Gezag is verantwoordelijk voor het toetsen van een aanvraag. In het geval van uw casus is de gemeente verantwoordelijk voor de toetsing.

Artikel 1b Woningwet bepaalt dat het verboden is een bouwwerk te bouwen of in stand te laten, dat niet voldoet aan (kort gezegd) het Bouwbesluit. Dit geldt voor vergunningsvrije bouwwerken en voor vergunningsplichtige bouwwerken. Uiteraard betekend dit dat voor een aanvraag voor de activiteit ‘Bouwen’ de gemeente zal toetsen op de eisen van het Bouwbesluit 2012. Dit is vastgelegd in artikel 2.10, Wabo (sub a). De gemeente toetst de aanvraag voor wat betreft de bouwtechnische eisen op aannemelijkheid. Dit houdt mede in dat invoergegevens van een door Bouwbesluit vereiste berekening onderbouwd moeten worden.

• Itweaknot
Itweaknot schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:40:
[...]

En dit bleek ook niet voldoende :-(

“ een email van DeWarmte met enkel een benoeming van de tonaaltoeslag maakt niet aannemelijk dat gerekend is met de juiste waarden. Een email kunnen wij overigens geen onderdeel laten uitmaken van een besluit. Graag ontvang ik onder meer de onderzoeken van de installatie”

• MacD007
Itweaknot schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Ik kreeg dit terug van de gemeente:

Vergunningplicht

De noodzaak voor een vergunningsplicht komt mede voort uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), artikel 2.1. Dit artikel stelt dat alle bouwactiviteiten omgevingsvergunningsplichtig zijn. Uiteraard zijn hier uitzonderingen op gemaakt. Deze uitzonderingen staan in het Besluit omgevingsrecht (Bor), bijlage II.

Uw plan, het plaatsen van een installatie / bouwwerk geen gebouw zijnde, komt niet voor in deze lijst van uitzonderingen. Er is een hoofdregel omschreven in artikel 1 van bijlage II, welke stelt dat maten buitenwerks gemeten worden, tot een maximum van 0,5m. Uit de toelichting blijkt dat deze afmetingen onder meer gekozen is om installaties niet vergunningsvrij te maken. De toelichting verwoord dit als volgt: “Koelunits, airco-installaties, ontluchtingsinstallaties en andere technische units die veelal op daken of aan gevels worden bevestigd, zullen de maat van 0,5 m veelal overschrijden en dus vergunningplichtig zijn.”
was er al bang voor, ze kijken dus niet verder, in dezelfde Bijlage II Besluit omgevingsrecht staat echter ook art. 2.21, en daar zijn de afmetingen dus nader gespecifieerd. Ik zou hun daar gewoon op wijzen en hun reactie daarop afwachten.

overigens is het art. waar zij naar verwijzen slechts een algemene uitleg (in feite een begripsbepaling).
Art 1. lid 2. Tenzij anders bepaald, worden de waarden die in deze bijlage in m of m2 zijn uitgedrukt op de volgende wijze gemeten:
c.maten buitenwerks, waarbij uitstekende delen van ondergeschikte aard tot maximaal 0,5 m buiten beschouwing blijven.
dit betekend dat dit voor alle andere aspecten dus geld, alles met uitstekende delen buiten 0,5m vallen buiten deze regeling (=vergunningsvrij) echter dan komt art. 2.21 nog en deze specifieert bovengenoemde zaken verder zijnde:
Artikel 2. Een omgevingsvergunning voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of c, van de wet is niet vereist, indien deze activiteiten betrekking hebben op:
lid 21 een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a.niet hoger dan 1 m, en
Uw casus is derhalve omgevingsvergunningsplichtig.
Gezien de bepaling in de bijlage II onder 2.21 vraag ik me dat nog steeds af, alleen op basis van art.2 mag je dat zo niet stellen.
Toetsen aanvraag

Het Bevoegd Gezag is verantwoordelijk voor het toetsen van een aanvraag. In het geval van uw casus is de gemeente verantwoordelijk voor de toetsing.
Dat is juist
Artikel 1b Woningwet bepaalt dat het verboden is een bouwwerk te bouwen of in stand te laten, dat niet voldoet aan (kort gezegd) het Bouwbesluit. Dit geldt voor vergunningsvrije bouwwerken en voor vergunningsplichtige bouwwerken. Uiteraard betekend dit dat voor een aanvraag voor de activiteit ‘Bouwen’ de gemeente zal toetsen op de eisen van het Bouwbesluit 2012. Dit is vastgelegd in artikel 2.10, Wabo (sub a). De gemeente toetst de aanvraag voor wat betreft de bouwtechnische eisen op aannemelijkheid. Dit houdt mede in dat invoergegevens van een door Bouwbesluit vereiste berekening onderbouwd moeten worden.
Juist, je onderbouwd deze via een door de overheid verstrekte en in het besluit genoemde softwaretool.

Een gemeente kan niet van je eisen dat jij een waarde verstekt door een leverancier nog verder moet onderbouwen.
Hoe zou deze onderbouwing dan moeten uitzien. In de EU en ook in NL zijn dit soort dingen oa geregeld in minimale eisen aan (bv CE, is dus ook van toepassing op bouwproducten maar ook op bv warmtepompen), alleen de desbetreffende toezichthouder (in dit geval de ILT) heeft inzage in technische documentatie (een gemeente heeft dus ook geen (recht op) toegang tot die informatie), derhalve kunnen zij dit ook niet in twijvel trekken.

Wat zij wel kunnen vragen is de CE verklaring van het product en bv de ErP label (conform Ecodesign) (ik zou dat ook doen bij DeWarmte (heb in het verleden hun daar ook al diverse keren op gewezen dat zij hun CE verklaring op hun site publiceren (overigens zijn zij verplicht dit document bij de levering mee te sturen, een CE label (stikker) op de warmtepomp is dus niet voldoende) cq dat zij deze naar je opsturen.
De eisen wat op een dergelijke CE verklaring moet staan is echter zeer beperkt, verwacht dus niet dat daar bv de geluidsvermogens op staan). Er staat veeal de (basis) normen (EN) op welke dit product voldoet.

[Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 11-05-2023 12:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PVPaneel
@Itweaknot
zullen de maat van 0,5 m veelal overschrijden en dus vergunningplichtig zijn.”
Wonderlijk. Veelal, is niet, altijd. En als de maten niet overschreden worden is er dus geen sprake van vergunningsplicht. Onbegrijpelijk dat iemand een stukje toelichting i.p.v. de daadwerkelijke tekst bezigt en dan ook nog eens foutief...

[Voor 3% gewijzigd door PVPaneel op 11-05-2023 12:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Itweaknot
Ik ga dit maar weer aan ze terugsturen… zucht. Wordt het weer zo’n welles/nietes spelletje van terwijl je van ze afhankelijk bent.

Die gaan hun lol nog op kunnen als straks iedere ‘verplicht’ aan een pomp moet 😶

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Itweaknot schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:34:
Ik ga dit maar weer aan ze terugsturen… zucht. Wordt het weer zo’n welles/nietes spelletje van terwijl je van ze afhankelijk bent.

Die gaan hun lol nog op kunnen als straks iedere ‘verplicht’ aan een pomp moet 😶
Volgens mij ben je niet van ze afhankelijk. Ik weet van een wp-installateur uit Utrecht dat er pas gehandhaafd wordt als er geklaagd wordt. De gemeente gaat niet pro-actief op onderzoek uit. Sterker nog, ik heb wel eens gigantische geluidsoverlast gehad bij onze achterburen door een aanlopende ventilator, en de gemeente Utrecht was tot niets te bewegen. Het lijkt dus belangrijker om met je buren een goede afspraak te hebben, en daar kan een geluidsberekening bij helpen, dan een vergunning te verkrijgen.

[Voor 9% gewijzigd door olafmol op 11-05-2023 12:43]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Toch wel interessant. Als ik op het omgevingsloket een check wil doen of ik vergunningsplichtig ben, welke werkzaamheden vink ik aan? Ik zie wel expliciet zonnepanelen benoemd, maar een warmtepomp (buitenunit) niet...

OhSunnyDay

• MacD007
olafmol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:42:
[...]

Volgens mij ben je niet van ze afhankelijk. Ik weet van een wp-installateur uit Utrecht dat er pas gehandhaafd wordt als er geklaagd wordt. De gemeente gaat niet pro-actief op onderzoek uit. Sterker nog, ik heb wel eens gigantische geluidsoverlast gehad bij onze achterburen door een aanlopende ventilator, en de gemeente Utrecht was tot niets te bewegen. Het lijkt dus belangrijker om met je buren een goede afspraak te hebben, en daar kan een geluidsberekening bij helpen, dan een vergunning te verkrijgen.
Juist, mijn stelling is eerst uitzoeken (zonder de gemeente) of er een vergunning noodzakelijk is, dan moet een een gemeente dat dan ook wel duidelijk op hun site zetten en niet via die niets zeggende online omgevingsvergunning, waar specifiek het warmtepomp verhaal helemaal niet aan bod komt, verwijzen (wat utrecht dus doet).
In mijn eigen gemeente is dat goed geregeld, met duidelijke regels waneer wel en waneer niet. daar kun je wat mee.
En pas dan als het voor 200% duidelijk is dat je wel een vergunning nodig hebt zou ik bij de gemeente aankloppen. (je kunt natuurlijk ook je voor de dome houden en het erop aan laten komen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
Gramser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:53:
Toch wel interessant. Als ik op het omgevingsloket een check wil doen of ik vergunningsplichtig ben, welke werkzaamheden vink ik aan? Ik zie wel expliciet zonnepanelen benoemd, maar een warmtepomp (buitenunit) niet...
Jup, ze lopen behoorlijk achter, hou mijn hart vast met de nieuwe omgevingswet, dan gaat het echt een rommeltje worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Itweaknot
Het is niet te doen. Je moet het hier onder aanmelden:
Werkzaamheid: Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken

• Itweaknot
olafmol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:42:
[...]
. Ik weet van een wp-installateur uit Utrecht dat er pas gehandhaafd wordt als er geklaagd wordt. De gemeente gaat niet pro-actief op onderzoek uit.
Ik heb zulke buren helaas :(

• olafmol
  • Nu online
zegt genoeg toch? ;) Staat er mss iets over airco?

• olafmol
  • Nu online
Itweaknot schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Ik heb zulke buren helaas :(
Dat is vervelend voor je. Maar als mijn buren een of andere brakke Ali express airco buiten gaan neerknallen die de hele zomer staat te knallen, dan bel ik ook bij ze aan, en bij de gemeente. Zo simpel is het ook wel weer.

Ik zie hier bij mij achter een huis waar ze 3 airco buitenunits naast elkaar op een dakkapel hebben geplaatst, ik kan me alleen maar voorstellen hoe dat straks in de zomer gaat klinken. Heb nu al medelijden met ze als straks de boel weer omlaag moet.

• Gramser
  • Nu online
olafmol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Nope…

OhSunnyDay

• olafmol
  • Nu online
Nou dan ben je lekker snel klaar ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
olafmol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Nou dan ben je lekker snel klaar ;)
Sterker nog, hij staat al :+

OhSunnyDay

• mathijsvb
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:03
Zelf ben ik in het bezet van een Intergas Xtreme 36 (bouwjaar 2021), deze is aangesloten op de Intergas comfort touch thermostaat met bijbehorende Intergas gateway.

Nu wil ik graag een monoblock warmtepomp aanschaffen om een hybride installatie te maken voor alleen het CV gedeelte. Het probleem is echter dat veel monoblock warmtepompen een aan/uit aansluiting hebben en geen "opentherm"

De Intergas gateway in de meterkast communiceert draadloos met de Xtreme ketel en de Intergas comfort touch thermostaat communiceert vervolgens hardwire met de Xtreme ketel. De Intergas comfort touch thermostaat heeft geen batterij of accu en krijgt dus voeding door de signaalkabel vanuit de ketel.

Ik wil graag mijn huidige Intergas comfort touch thermostaat behouden. En dan met name de functionaliteiten van de Intergas comfort touch app die feilloos werkt. Weet iemand of dit mogelijk is?

• MacD007
Itweaknot schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:07:
[...]

Het is niet te doen. Je moet het hier onder aanmelden:
Werkzaamheid: Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken
het probleem met deze site is dat met deze keuze : Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken je eigenlijk als uitkomst krijgt vergunningsplichtig, omdat je namelijk niet kunt aangeven dat het object minder dan 1m hoog en kleiner dan 2 m2 groot is.
dan krijg je dus als uitkomst: verhunningsplichtig.

• MacD007
olafmol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:21:
[...]

ook die valt onder: Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken, mits niet minder dan 0,5m uitsteekt (bijna altijd, zelf bij de aliexp. dingen) :-(

• MacD007
mathijsvb schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:45:
Zelf ben ik in het bezet van een Intergas Xtreme 36 (bouwjaar 2021), deze is aangesloten op de Intergas comfort touch thermostaat met bijbehorende Intergas gateway.

Nu wil ik graag een monoblock warmtepomp aanschaffen om een hybride installatie te maken voor alleen het CV gedeelte. Het probleem is echter dat veel monoblock warmtepompen een aan/uit aansluiting hebben en geen "opentherm"

De Intergas gateway in de meterkast communiceert draadloos met de Xtreme ketel en de Intergas comfort touch thermostaat communiceert vervolgens hardwire met de Xtreme ketel. De Intergas comfort touch thermostaat heeft geen batterij of accu en krijgt dus voeding door de signaalkabel vanuit de ketel.

Ik wil graag mijn huidige Intergas comfort touch thermostaat behouden. En dan met name de functionaliteiten van de Intergas comfort touch app die feilloos werkt. Weet iemand of dit mogelijk is?
De enige die die vraag kan beantwoorden is DeWarmte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 00:42
golfgti5 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:37:
[...]

Ik heb bij de ketel 2 BDR91a1000’s hangen, die zijn Aan/Uit volgens mij en zou dus goed moeten zijn, wellicht het display de evohome touchsensor wel Opentherm en vervangen, of kan dat niet?
Als je BDR91's hebt 'praat' je Evohome scherm/touch sensor volgens mij al aan/uit daarmee.
Heb hier BDR91s op zonekleppen, die krijgen gewoon 'open/dicht' (aan/uit :)) van Evohome.

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 00:42
golfgti5 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:53:
Heb je nu een R88 voor de OpenTherm verbinding naar de ketel?
M.i. kan je die vervangen door de BDR91 voor Aan/Uit naar de PompAO.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 17:50
Goedemorgen,

Ik kom via de omgevingsvergunningspagina van onze gemeente Dordrecht op de volgende pagina voor vergunning check:

https://www.omgevingsloke...ulier/home/home?init=true

Dit lijkt een nationale website voor Nederland, en hier kan ik geen Lucht/Water warmtepomp vinden, of Airco, enkel een "Gesloten bodemenergie systeem buiten inrichting" (bodem water/water WP?).

Kan zijn dat ik de lijst voorgeschoteld krijg n.a.v. ingave van mijn postcode en huisnummer, wellicht dat voor andere gebieden de warmtepomp wel verschijnt?

Voor mij is er zo te zien geen melding/vergunningsplicht.

grt skywalker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jnicolaes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 15:30
Gisteren is mijn WP geplaatst. Een installatiebedrijf ingehuurd door dewarmte. Binnen 5 uurtjes waren ze helemaal klaar. Na een korte test run en het checken van de flowrate waren ze er vandoor.

Ik merkte wel dat de WP er na een half uurtje al ermee ophield, ondanks dat de thermostaat nog warmtevraag had. De aanvoertemperatuur zat ook slechts rond de 23 graden, dat lijkt me niet genoeg om te verwarmen. In de avond, toen het buiten iets kouder begon te worden ging deze weer aan. Na kort contact met de helpdesk ligt dit aan de hoge buitentemperatuur, dan zou de stooklijn erg laag liggen. Toch een beetje vreemd lijkt me, aangezien er met een hoge buitentemperatuur niet gestookt kan worden dan? Alhoewel het niet heel realistisch is om flink te stoken als het buiten warm wou ik natuurlijk wel even het systeem uitproberen.

Voor de rest erg tevreden, de WP ziet er netjes uit, alles is goed afgewerkt en heb nergens last van geluid(het staat wel op een gunstige plek). Ik vraag me af of we de WP ook zelf kunnen uitlezen? Er zit een raspberry pi in en het lijkt me dat we op een of andere manier ook zelf ruwe data eruit kunnen halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Itweaknot
MacD007 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Gezien de bepaling in de bijlage II onder 2.21 vraag ik me dat nog steeds af, alleen op basis van art.2 mag je dat zo niet stellen.
Net de meneer van de gemeente gesproken. Hij geeft aan dat dit artikel over kleine bouwsels (hondenhok) gaat op het achtererf en daarom niet voor mij van toepassing aangezien het op mijn terras op 2 hoog komt te staan.
De max. 1m hoogte is ook gemeten vanaf de grond. Dus als de pomp in de tuin zou staan niks aan de hand. Op mijn terras zit ik op meer dan 6m ;-)

Hij gaf ook aan dat ze tot nu toe eigenlijk altijd de KIWA rapporten van fabrikanten krijgen bij aanvragen. En dat DeWarmte het niet wil/kan delen redelijk uniek is in zijn ervaring.

Wel gaf hij aan dat als ik de mail met de waarden van DeWarmte, laat op zetten als een 'notitie' en als PDF mee stuur ze dan onder voorwaarden de vergunning wel willen gunnen. Dan moet er als de pomp geïnstalleerd is een geluidsmeting en rapport door DeWarmte ter plaatsen worden opgesteld die dan naar de toezichthouder gestuurd moet worden.

De notitie moet dan zoiets zijn als: "Hierbij verklaren wij dat..." Wat ik dus al in een mail heb staan, maar dat moet dan als bijlage want die mag wel als bewijs worden ingediend... 8)7

Hij is er zelf ook allemaal niet blij mee met al die regels, maar blijkbaar wordt het vanaf volgend jaar nog erger.
Dus iedereen die nog een vergunning nodig heeft... Ik zou het die jaar nog even regelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ldegroot89
  • Nu online
jnicolaes schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:39:
Gisteren is mijn WP geplaatst. Een installatiebedrijf ingehuurd door dewarmte. Binnen 5 uurtjes waren ze helemaal klaar. Na een korte test run en het checken van de flowrate waren ze er vandoor.

Ik merkte wel dat de WP er na een half uurtje al ermee ophield, ondanks dat de thermostaat nog warmtevraag had. De aanvoertemperatuur zat ook slechts rond de 23 graden, dat lijkt me niet genoeg om te verwarmen. In de avond, toen het buiten iets kouder begon te worden ging deze weer aan. Na kort contact met de helpdesk ligt dit aan de hoge buitentemperatuur, dan zou de stooklijn erg laag liggen. Toch een beetje vreemd lijkt me, aangezien er met een hoge buitentemperatuur niet gestookt kan worden dan? Alhoewel het niet heel realistisch is om flink te stoken als het buiten warm wou ik natuurlijk wel even het systeem uitproberen.

Voor de rest erg tevreden, de WP ziet er netjes uit, alles is goed afgewerkt en heb nergens last van geluid(het staat wel op een gunstige plek). Ik vraag me af of we de WP ook zelf kunnen uitlezen? Er zit een raspberry pi in en het lijkt me dat we op een of andere manier ook zelf ruwe data eruit kunnen halen.
Dit is precies wat een stooklijn doet & moet zijn. Hoe lager de buitentemperatuur, des te groter het warmteverlies, des te hoger de aanvoertemperatuur van de warmtepomp wordt & andersom (hogere buitentemp -> minder warmteverlies -> lager aanvoertemperatuur).
De verwoording "er niet gestookt kan worden" is nog een stuk 'CV ketel-denken', gezien je met een CV ketel gerust bij 30 graden buiten alsnog naar 35 graden binnen kan stoken.
echter een warmtepomp is daar niet voor gemaakt/bedoeld en is vooral gebaat bij een zo constant mogelijke binnentemperatuur, zodat ie zo rustig & met zo laag mogelijke aanvoertemperatuur je woning op temperatuur kan houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ldegroot89
  • Nu online
sky_walker schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:33:
Goedemorgen,

Ik kom via de omgevingsvergunningspagina van onze gemeente Dordrecht op de volgende pagina voor vergunning check:

https://www.omgevingsloke...ulier/home/home?init=true

Dit lijkt een nationale website voor Nederland, en hier kan ik geen Lucht/Water warmtepomp vinden, of Airco, enkel een "Gesloten bodemenergie systeem buiten inrichting" (bodem water/water WP?).

Kan zijn dat ik de lijst voorgeschoteld krijg n.a.v. ingave van mijn postcode en huisnummer, wellicht dat voor andere gebieden de warmtepomp wel verschijnt?

Voor mij is er zo te zien geen melding/vergunningsplicht.

grt skywalker.
heb dit ook gezien wanneer ik informatie zocht voor mijn 2 airco's + quatt, en hetzelfde geconcludeerd.
Daarnaast, als ik zie hoeveel airco's etc. als paddestoelen uit de grond verschijnen, is er hier (ook Dordrecht) geen handhaving voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jnicolaes
ldegroot89 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Dit is precies wat een stooklijn doet & moet zijn. Hoe lager de buitentemperatuur, des te groter het warmteverlies, des te hoger de aanvoertemperatuur van de warmtepomp wordt & andersom (hogere buitentemp -> minder warmteverlies -> lager aanvoertemperatuur).
De verwoording "er niet gestookt kan worden" is nog een stuk 'CV ketel-denken', gezien je met een CV ketel gerust bij 30 graden buiten alsnog naar 35 graden binnen kan stoken.
echter een warmtepomp is daar niet voor gemaakt/bedoeld en is vooral gebaat bij een zo constant mogelijke binnentemperatuur, zodat ie zo rustig & met zo laag mogelijke aanvoertemperatuur je woning op temperatuur kan houden.
Dat CV denken kan kloppen. Heb nog geen 24 uur de WP ;). Buitentemperatuur was 17 graden, binnen 19, en thermostaat op 22. Mijn aanname was, omdat de gewenste binnentemperatuur nog niet behaald was, en de aanvoertemperatuur op 23 graden zat, de WP wel zou aangaan.

Inmiddels verduidelijking gehad van dewarmte omtrent de stooklijn:

Buiten / aanvoer temperatuur:
-10 / 60 graden
15 / 35 graden
Tussen deze twee punten is er lineair geïnterpoleerd.

Evt. kunnen ze dit aanpassen op mijn verzoek. Echter lijkt me niet nodig omdat dit enkel een test was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ldegroot89
  • Nu online
jnicolaes schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Dat CV denken kan kloppen. Heb nog geen 24 uur de WP ;). Buitentemperatuur was 17 graden, binnen 19, en thermostaat op 22. Mijn aanname was, omdat de gewenste binnentemperatuur nog niet behaald was, en de aanvoertemperatuur op 23 graden zat, de WP wel zou aangaan.

-10 / 60 graden
15 / 35 graden

Evt. kunnen ze dit aanpassen op mijn verzoek. Echter lijkt me niet nodig omdat dit enkel een test was.
Als je nogmaals wil testen, dan zou je de temperatuur in stappen van 0.5 tot 1 graad hoger moeten zetten. 3 graden verschil is te groot voor een WP om zelf te doen, en zeker bij een hybride installatie zal die op zo'n moment waarschijnlijk de CV bijschakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jnicolaes
jnicolaes schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:18:
[...]

-10 / 60 graden
15 / 35 graden

Zojuist begrepen na een dubbelcheck van dewarmte dat de stooklijn 25/60 was. Dat verklaart het gedrag. Ze hebben het naar 35/60 gezet en merk meteen al verschil (wel een beetje ten koste van de COP). Ze gaven aan dat ze bezig zijn om aanpassingen van de stoklijn in de webapp beschikbaar te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TeutonMartin
jnicolaes schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Zojuist begrepen na een dubbelcheck van dewarmte dat de stooklijn 25/60 was. Dat verklaart het gedrag. Ze hebben het naar 35/60 gezet en merk meteen al verschil (wel een beetje ten koste van de COP). Ze gaven aan dat ze bezig zijn om aanpassingen van de stoklijn in de webapp beschikbaar te maken.
Dat ze er mee bezig zijn hoor ik al vanaf November, kan nog steeds niet gebruik maken van deze functie (en meer functies), stookseizoen is nu inmiddels voorbij dus mocht het binnenkort beschikbaar komen hebben we er nog steeds niet echt veel aan. Ben best blij met de pomp maar vind dit persoonlijk wel een beetje tegenvallen van DeWarmte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jnicolaes schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:59:
[...]

ligt een beetje aan je afgiftesysteem.
35 is met deze temperaturen echt te hoog.
60 m.i. sowieso

Als het nu om een vloerverwarming gaat, dan zou ik ergens opteren voor bijv 28 graden nu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ldegroot89
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:29:
[...]

ligt een beetje aan je afgiftesysteem.
35 is met deze temperaturen echt te hoog.
60 m.i. sowieso

Als het nu om een vloerverwarming gaat, dan zou ik ergens opteren voor bijv 28 graden nu.
@jnicolaes details over je afgifte systeem zijn inderdaad welkom, vloerverwarming of radiatoren?
in geval van vvw, heb je een mengverdeler & pomp?
Zo ja, dan is de wat hogere aanvoertemperatuur logisch gezien je koud(er) water bijmengd wordt.
Zo nee, dan mag je geen 60 graden bij -10 graden buiten in je vloer stoppen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
mathijsvb schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:45:

Je zou nog kunnen overwegen om de Intergas Xtend te kopen in plaats van een DeWarmte unit. Dan weet je zeker dat de thermostaat goed communiceerd met je setup.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
ErnstvV schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:06:
[...]

Je zou nog kunnen overwegen om de Intergas Xtend te kopen in plaats van een DeWarmte unit. Dan weet je zeker dat de thermostaat goed communiceerd met je setup.
In een warmtepomp setup is de thermostaat niet zo heel belangrijk. Ik zou me daarom niet vastpinnen op een fabrikant alleen om een thermostaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacD007
Itweaknot schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Net de meneer van de gemeente gesproken. Hij geeft aan dat dit artikel over kleine bouwsels (hondenhok) gaat op het achtererf en daarom niet voor mij van toepassing aangezien het op mijn terras op 2 hoog komt te staan.
De max. 1m hoogte is ook gemeten vanaf de grond. Dus als de pomp in de tuin zou staan niks aan de hand. Op mijn terras zit ik op meer dan 6m ;-)
art 2.21 21.een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a.niet hoger dan 1 m, en

ook uit de toelichting blijkt dat het hier om de afmetingen van het bouwwerk (dit geval de warmtepomp) gaat en niet op welke hoogte deze is geplaatst. Dat is dus een foutieve intepretatie van het besluit.

helaas zul je dus weer terug moeten, blijkbaar snaapt die gast zijn eigen regels niet.
zie o.a. de toelichting : (tekst voor 2.21)
Eenentwintigste onderdeel
In dit onderdeel is de restcategorie van kleine bouwwerkjes opgenomen die in artikel
3, eerste lid, onderdeel b, van het Bblb was opgenomen. De gestelde
randvoorwaarden zijn gelijk gebleven. Het gaat om bouwwerkjes die niet hoger zijn
dan 1 m en geen grotere oppervlakte beslaan dan 2 m2

. Het bouwen van een dergelijk bouwwerk mag er niet toe leiden dat het voor- of achtererfgebied voor
meer dan 50% is bebouwd. In de nota van toelichting bij het Bblb worden kleine – in
de regel hobbymatige – dierenverblijven en tuinkasjes als voorbeeld genoemd.
belangrijk, het is een voorbeeld, zo zijn er nog genoeg andere.
https://www.bing.com/ck/a...uZ3NiZXNsdWl0LnBkZg&ntb=F
Hij gaf ook aan dat ze tot nu toe eigenlijk altijd de KIWA rapporten van fabrikanten krijgen bij aanvragen. En dat DeWarmte het niet wil/kan delen redelijk uniek is in zijn ervaring.
Als je het kiwa rapport krijgt, prima, maar hou rekening dat dat wettelijk dus niet hoeft.
Kiwa is een van de TIC waar een dergelijke meting (conform EN 12102-2) gedaan kan worden.
Wel gaf hij aan dat als ik de mail met de waarden van DeWarmte, laat op zetten als een 'notitie' en als PDF mee stuur ze dan onder voorwaarden de vergunning wel willen gunnen.
De omgevingsvergunning staat los van de geluidswaarden, ook omdat ook als de plaatsing vergunningsvrij is betekend dat niet dat je ook niet aan de geluidseisen moet voldoen.
Deze geluidseisen zijn opgenomen via het bouwbesluit en dus altijd van toepassing. De gemeente mag hier ook geen eigen waarden aan toe kennen. Als jij via de tool kunt aantonen dat de geluidswaarden conform de wettelijke eisen (regeling Bouwbesluit 2012 (Staatscourant 2020, 62676) en van de rekentool van de overheid (https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking) aan de gestelde eisen voldoet is dat voldoende, dan vraag ik me ook af waarom je dan geen CE dossier van de warmtepomp zou moeten aandragen, ga je overigens ook niet krijgen, ook de gemeente heeft daar geen recht toe, dat is voorbehouden aan de toezichthouder van in dit geval de warmtepomp (ILT).
ik snap niet waarom hij twijfelt aan de waarden die DeWarmte opgeeft? overigens geloof ik het niet dat anderen wel een dergelijk kiwa rapport krijgen, op internet heb ik nog geen een gevonden, zie oa de info van Kiwa https://www.kiwa.com/nl/n...sniveau-warmtepompen/pdf/ Dergelijke metingen zijn behoorlijk duur, daar kun je een mooie auto van kopen.
Dan moet er als de pomp geïnstalleerd is een geluidsmeting en rapport door DeWarmte ter plaatsen worden opgesteld die dan naar de toezichthouder gestuurd moet worden.
Weet die man eigenlijk waarover hij praat, alleen die meting kost behoorlijk veel (ergens tussen 2.000 - 4.000 euro), dat wil je dus echt niet.
De notitie moet dan zoiets zijn als: "Hierbij verklaren wij dat..." Wat ik dus al in een mail heb staan, maar dat moet dan als bijlage want die mag wel als bewijs worden ingediend... 8)7

Hij is er zelf ook allemaal niet blij mee met al die regels, maar blijkbaar wordt het vanaf volgend jaar nog erger.
Dus iedereen die nog een vergunning nodig heeft... Ik zou het die jaar nog even regelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
olafmol schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:13:
[...]

In een warmtepomp setup is de thermostaat niet zo heel belangrijk. Ik zou me daarom niet vastpinnen op een fabrikant alleen om een thermostaat.
Misschien niet alleen op een thermostaat, maar uiteindelijk is een Xtend door dezelfde mensen ontwikkeld als de ketel en zal daardoor ook beter in hybride mode werken dan een warmtepomp die door een derde partij is ontwikkeld. Uiteindelijk weten ze bij Intergas precies hoe een Intergas ketel reageert. De Xtend praat gewoon via de OpenTherm interface met de ketel en kan dus heel nauwkeurig warmte vragen indien nodig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ldegroot89
  • Nu online
ErnstvV schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:14:
[...]

Misschien niet alleen op een thermostaat, maar uiteindelijk is een Xtend door dezelfde mensen ontwikkeld als de ketel en zal daardoor ook beter in hybride mode werken dan een warmtepomp die door een derde partij is ontwikkeld. Uiteindelijk weten ze bij Intergas precies hoe een Intergas ketel reageert. De Xtend praat gewoon via de OpenTherm interface met de ketel en kan dus heel nauwkeurig warmte vragen indien nodig.
Of de Xtend is een ingekochte WP met Intergas label erop (Remeha haalt de buitenunits van de Elga ook elders (Toshiba bijvoorbeeld), ze maken alleen binnenunit zelf).

Je zou met bovenstaande ook kunnen redeneren dat de Xtend meer afhankelijk van de Intergas CV ketel is dan een WP van een derde partij, zoals de Daikin-Intergas combinatie welke de aansturing van de WP in de CV ketel heeft zitten, waardoor je met deze combinatie nooit gasloos kan zonder ook de volledige WP te vervangen..

Het zijn allemaal aannames, die niet waar hoeven te zijn. Maar laten we in dit topic weer teruggaan naar DeWarmte

[Voor 5% gewijzigd door ldegroot89 op 12-05-2023 20:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:40
Goedemorgen, heeft er iemand ervaring met het terugkrijgen van je inschrijfgeld?
Ik heb twee weken geleden de schouw gehad, daar kwam uit dat er best wat aanpassingen gedaan moesten worden voordat de Pomp geïnstalleerd kon worden.
Daarop heb ik besloten ervan af te zien. Dit heb ik meteen de dag erop gemaild naar Kilian, die de schouw had gedaan. Geen reactie gekregen, zondag nog een reminder gestuurd en nu nog steeds niks gehoord. :|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pvleest
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 18:18
Remuzzz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:08:
Goedemorgen, heeft er iemand ervaring met het terugkrijgen van je inschrijfgeld?
Ik heb twee weken geleden de schouw gehad, daar kwam uit dat er best wat aanpassingen gedaan moesten worden voordat de Pomp geïnstalleerd kon worden.
Daarop heb ik besloten ervan af te zien. Dit heb ik meteen de dag erop gemaild naar Kilian, die de schouw had gedaan. Geen reactie gekregen, zondag nog een reminder gestuurd en nu nog steeds niks gehoord. :|
Ik zou ze even bellen, dat werkt meestal het beste.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:40
Goed punt, had ik inderdaad even moeten doen. Ware het niet dat niet lang na mn post hier een mailtje op mn mat plofte. Kennelijk was mijn mail in de verkeerde mailbox beland :/
Goed, heb er wel vertrouwen in dat het nu netjes opgelost wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harrr
Ik heb DeWarmte gevraagd hoe zij denken in de toekomst SWW te verwarmen en all-electric te gaan. Hierop kreeg ik een antwoord waarvan ik twijfel of ze hiermee niet een verkeerde weg in slaan.

- Buffervat CV. Voor all-electric verwarmen i.c.m. de PompAO is er inderdaad ook een buffervat nodig, aangezien onze PompAO met het huidig vermogen bedoeld is voor een hybride setting. Hierbij is het op dit moment bij ons vooralsnog niet bekend welke afmetingen de (standaard) buffervat zal gaan hebben. Onze all-electric oplossing voor in de toekomst heeft de insteek om een buffervat te omvatten, die zowel het water van het SWW als de radiatoren en vloerverwarming kan verwarmen.

* Bezwaar: dan zou dus het buffervat naar 55 graden moeten om voor SWW te gebruiken. En dus ook voor het CV systeem, wat erg nadelig is voor de COP.
* Ik lees diverse malen op foras hier terug dat een buffervat voor de CV sowieso nadelig is voor de COP en meestal helemaal niet nodig.

- Buffervat SWW. Een kleiner vat van 120-150L zou bij jullie eventueel mogelijk zijn, hierbij kunnen wij echter niet inzien of zo'n buffervat voldoende gaat zijn om zowel jullie warmtevraag van beide componenten op te nemen tot een all-electric oplossing. Zoals je al aangeeft zal zo'n normale boiler in jullie situatie voldoende kunnen zijn om het SWW te voorzien, maar het is niet te zeggen of dat voor het all-electric verwarmen zonder de CV-ketel ook nog voldoende capaciteit heeft. Hierbij adviseert onze technische collega om met de PompAO in ieder geval 1 winter door te komen, waarbij we ook meer inzicht zullen krijgen van hoeveel jullie CV-ketel nog bij moet springen en aan de hand daarvan een schatting te kunnen maken van de benodigde buffervat.

*Bezwaar: Een winter testen lijkt me prima. Maar waarom zou 120-150L mogelijk te weinig capaciteit zijn om te verwarmen voor SWW? Meer water verwarmen kost meer vermogen lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PVPaneel
@harrr Dat lijkt me de verkeerde conclusie trekken?Een buffervat kan toch gewoon gelaagd zijn toch? Bovenste deel warm water van SWW temperatuur, onderste deel kouder voor het cv circuit. Zoals ik het nu zie heb je die cv buffer waarschijnlijk alleen maar nodig als je systeeminhoud te laag is om bij een reverse cycle te defrosten zonder bijverwarming...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ldegroot89
  • Nu online
harrr schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:47:
is er inderdaad ook een buffervat nodig, aangezien onze PompAO met het huidig vermogen bedoeld is voor een hybride setting.
Lijkt mij dat DeWarmte zelf nog niet echt een idee heeft hoe het all electric eruit moet gaat zien, naar mijn weten voegt een buffervat geen vermogen toe 8)7 (los van een eventueel elektrisch element, maar daar wordt hieret geen woord over gerept).
Daarnaast lijken ze een CV buffervat & SWW boilervat als 1 en dezelfde apparaat te zien 7(8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PVPaneel
@ldegroot89 Dat bestaat toch gewoon? Tank-in-tank?
En zo te zien doelen ze op wat ze aan defrost energie beschikbaar moeten hebben. Het is een reverse cycle heatpump, dus er zit nu geen elektrische bijverwarming in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ldegroot89
  • Nu online
PVPaneel schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:46:
@ldegroot89 Dat bestaat toch gewoon? Tank-in-tank?
En zo te zien doelen ze op wat ze aan defrost energie beschikbaar moeten hebben. Het is een reverse cycle heatpump, dus er zit nu geen elektrische bijverwarming in.
Kan er zo snel maar 1 vinden en die is van Nibe en dat is toch een heel ander kaliber WP merk (zowel qua prijs als kwaliteit) dan de toko waar DeWarmte hun WP inkoopt. Dus geloof niet echt dat dit hun oplossing zal zijn.

Daarnaast zal voor SWW er wel een elektrische bijverwarming moeten zijn voor op zn minst de anti legionella runs en wellicht ter assistentie van de WP wanneer het heel koud is.

• harrr
ldegroot89 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:38:
[...]

Lijkt mij dat DeWarmte zelf nog niet echt een idee heeft hoe het all electric eruit moet gaat zien, naar mijn weten voegt een buffervat geen vermogen toe 8)7 (los van een eventueel elektrisch element, maar daar wordt hieret geen woord over gerept).
Daarnaast lijken ze een CV buffervat & SWW boilervat als 1 en dezelfde apparaat te zien 7(8)7
Ik zat nog te denken. Ik denk dat 1 vat voor SWW en de HR gas CV ketel vervangen door een electrische ketel nog voordeliger is. De elektrische CV hang je een keer op en heb je geen omkijken meer naar. Kosten vallen wel mee, want als het goed is hoeft die CV enkel bij te springen als het heel koud is en dan is de COP toch al laag van de WP.

In tegenstelling tot dat kan het SWW gewoon tot 55 graden worden verwarmd en kan het CV water gewoon 35 graden blijven.

Of een WPB naast de opstelling. Dan zou je al van het gas kunnen voor DeWarmte er iets voor verzonnen heeft, want hybride wordt dan met een electrische ketel.

Heb het hun in elk geval voorgelegd: als ik geen ruimte heb voor ene enorm vat voor CV, kan er dan ook gewoon een electrische CV naast de Pomp AO komen om gasloos te worden. Eigenlijk weet ik al dat het kan: beide ketels werken prima met het aan/uit systeem. Ik moet enkel weten of zijn het op die manier zouden willen onderhouden/ondersteunen.

• wheli
Maar dan heb je 2 apparaten nodig (incl onderhoud), offer je met name in tijden van schaarste van duurzame energie (winter) je COP op en douche je op een COP 1. Kan je net zo goed een doorstroomverwarmer nemen. Je winst is alleen dat je gasaansluiting weg is. Maar een gascentrale heeft maar 58% rendement, dus qua CO2 kan je beter op gas blijven...

Een WPB op bv zolder heeft in ieder geval in de zomer een geweldige COP.

Als je alle overwegingen meeneemt zou ik gewoon all electric gaan met backup heater

• pvleest
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 18:18
Wat betreft geluid: DeWarmte bevestigd dat de LwA-max waarden 58db (overdag) en 55db (nacht) zijn. DeWarmte geeft aan dat men bezig is om die nacht waarde nog wat omlaag te krijgen. De tonaaltoeslag (K1) is 0, dus dat is gunstig. Als je met de WPAC-tool aan de slag gaat om het geluid op de erfscheiding te bepalen dan heb je deze gegevens nodig (opgave leverancier).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacD007
wheli schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:09:
Maar dan heb je 2 apparaten nodig (incl onderhoud), offer je met name in tijden van schaarste van duurzame energie (winter) je COP op en douche je op een COP 1. Kan je net zo goed een doorstroomverwarmer nemen. Je winst is alleen dat je gasaansluiting weg is. Maar een gascentrale heeft maar 58% rendement, dus qua CO2 kan je beter op gas blijven...

Een WPB op bv zolder heeft in ieder geval in de zomer een geweldige COP.

Als je alle overwegingen meeneemt zou ik gewoon all electric gaan met backup heater
Kijk, heel simpel als de markt eindelijk een all-electric systeem voor rond de 5-8 kW voor rond de 4.000 - 5.000 euro (incl. installatie) in de markt zet, zal de eerste zijn om hem te kopen. Echter zolang de TVT >10 jaar is (bij de A merken zit je al bijna richting 15 en hoger) vind ik het niet interessant. |:(
Ik ben echter bang dat dit een puur wens denken voor de komende jaaren zal blijven.

Door een tweede systeem (WPB) te plaatsen krijg je ook een extra subsidie. O-)

• wheli
Ik snap op zich dat men kiest voor twee systemen. Maar een electrische CV combineren met een warmtepomp die niet standalone is (dus in de toekomst nog kosten meebrengt) lijkt me echt onlogisch.

Onze wp installatie was al 32 uur arbeid en 2200 euro aan leidingwerk, koppelingen etc. Met een gemiddelde uurprijs van 60-65 ex btw voor een installateur is dat al 4500 zonder boiler en zonder warmtepomp.
De inflatie is ruim boven de 5%. Dus wachten op die wp van 5k is denk ik echt een fata morgana.

Gas werd al schaarser door sluiten ven Groningen, nu RUS er achteraan plus extra belastingen die gepland staan zorgen ervoor dat de tvt lang lijkt maar ik de praktijk korter is denk ik. Toen men over ging van gaskachels op CV was het ook een hele operatie en vast heel duur. Nu is het de standaard. Ik denk dat het onder 'onderhoud' valt in plaats van onder investering. Maar begrijp ook dat je het moet kunnen betalen.

• MacD007
wheli schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:32:
Ik snap op zich dat men kiest voor twee systemen. Maar een electrische CV combineren met een warmtepomp die niet standalone is (dus in de toekomst nog kosten meebrengt) lijkt me echt onlogisch.

Onze wp installatie was al 32 uur arbeid en 2200 euro aan leidingwerk, koppelingen etc. Met een gemiddelde uurprijs van 60-65 ex btw voor een installateur is dat al 4500 zonder boiler en zonder warmtepomp.
De inflatie is ruim boven de 5%. Dus wachten op die wp van 5k is denk ik echt een fata morgana.

Gas werd al schaarser door sluiten ven Groningen, nu RUS er achteraan plus extra belastingen die gepland staan zorgen ervoor dat de tvt lang lijkt maar ik de praktijk korter is denk ik. Toen men over ging van gaskachels op CV was het ook een hele operatie en vast heel duur. Nu is het de standaard. Ik denk dat het onder 'onderhoud' valt in plaats van onder investering. Maar begrijp ook dat je het moet kunnen betalen.
In den Haag heeft men gewoon een hele grote fout gemaakt, ze hadden de gasvelden nooit mogen sluiten, in plaats daarvan hadden de het gebied waar mogelijk bevingen zich kunnen voordoen geheel van de bevolking moeten vrij maken (ten slotte dat doe je ook bij andere rampen). De kosten van herhuisvesting met ruim bemeten woningen in Friesland en Drente en de overgebleven veilige gebieden in Groningen bieden volgens mij meer dan voldoende ruimte. De ruimte zelf kan dan prima als één groot natuurgebied met kleinschalige recreactie gebruikt worden. voor boeren zal dat in ver uit de meeste gevallen een einde betekenen, maar die moesten er toch aan geloven, jammer maar het is zo. Als je kijkt hoeveel aardgas er nog in Groningen zit, daar kan nog een hele generatie (en mogelijk meer) gebruik van maken.

Wat mij stoort is dat met de huidige prijzen het gewoon niet economisch haalbaar is om all electric en dus gasvrij te gaan, de prijzen die de A merken vragen is gewoon absurt, kijk een Quatt en in mindere mate deWarmte proberen daar laten zien dat het dus wel anders kann, alleen nu nog niet all electric maar in hybride modus. Beide zijn wel all electric ready, dus met een aanvulling zou dat in de toekomst wel kunnen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ldegroot89
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:43:
[...]

In den Haag heeft men gewoon een hele grote fout gemaakt, ze hadden de gasvelden nooit mogen sluiten, in plaats daarvan hadden de het gebied waar mogelijk bevingen zich kunnen voordoen geheel van de bevolking moeten vrij maken
Hahaha die zal ik onthouden voor wanneer de Deltawerken & Maeslantkering aan vervanging toe zijn 7(8)7 we verhuizen heel Zeeland en Rotterdam eventjes

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MacD007
ldegroot89 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:33:
[...]

Hahaha die zal ik onthouden voor wanneer de Deltawerken & Maeslantkering aan vervanging toe zijn 7(8)7 we verhuizen heel Zeeland en Rotterdam eventjes
Dat zou ook zo maar kunnen, oa de WUR heeft daar nog niet zo lang geleden een atlas over uitgegeven, hoe Nederland over (ik dacht over 100 of 200 jaar) er uit komt te zien. Daar zie je hele stukken land niet meer. Je kunt dijken niet tot het oneindige verhogen.
zie link:https://nos.nl/artikel/23...-er-over-100-jaar-uitzien
kort uittreksel hiervan:
"Veel scenario's gaan ervan uit dat een derde van Nederland over honderd jaar onder water zal staan", zegt initiatiefnemer en programmaleider klimaat bij de WUR Tim van Hattum. "Wij willen een positief en aantrekkelijk perspectief neerzetten.
Een paar zaken vallen op. Om met de natuur te beginnen: het Nederland van 2120 heeft veel meer bos en veel meer water dan het Nederland van nu. De bekkens van rivieren zijn breder om hoogwaterpieken beter op te vangen. Langs de rivieren en rond de steden vinden we groenbuffers. Die zorgen voor een aantrekkelijk landschap, vergroten de biodiversiteit, zorgen voor verkoeling en vergroten de recreatiemogelijkheden.

De hoeveelheid landbouwgrond is in 2120 gehalveerd tot de helft van wat er nu is. De landbouw concentreert zich op vruchtbare kleigronden, zoals in Groningen, Friesland en de IJsselmeerpolders. De productie in de veehouderij is nog maar een derde van de huidige productie.
"

In Indonesië wordt juist daardoor de hoofdstad verplaatst ( waarschijnlijk naar een ander eiland ) de huidige verzinkt gewoon in het water ( hier onstaan zelfs twee situaties, land zakt in, zeespiegel komt omhoog )
Overigens heb je dat niet alleen aan de kust, rivieren spelen daar ook een belangrijke rol in, kijk maar naar Italië wat daar nu gebeurt. En dat zal zeker nog vaker gebeuren.
Dus bepaalde gebieden die nu nog bewoonbaar zijn zullen dat in de toekomst dus niet meer zijn, twee opties
A) de mens leert hoe je in water kunt leven (verwacht ik niet)

B) ga weg uit dat gebied en zoek een geschikte plaats uit.
Overigens speelt dit ook bv in Azië, mn een aantal megasteden hebben daar nu al behoorlijk last van, oa Singapore, de universiteit daar is daar al een ruime tijd mee bezig.

Update: vandaag staat in een duitse krant; ook New York daalt de grond, dit keer mn door de grote belasting van de wolkenkrabers, de ondergrond kan dat gewicht gewoon niet meer aan, nu nog slechts enkele mm per jaar, maar in combinatie met een stijgende ocean gaat dat op den duur wel een probleem worden, niet dat wij dat nog mee maken, maar onze kinderen en hun kinderen zullen daar wel me te maken krijgen.
Daarom elke actie om de klimaatverandering te kunnen vertragen is welkom, en daarmee zijn we weer geheel on-topic, dus niet alleen het geld speelt hier een rol maar ook de goede zorg voor onze planeet, we hebben er maar een en kunnen voorlopig ook nergens anders naar toe.

Ik snap dat niemand dit geluid wil horen, maar het wel de realiteit. De optie Groningen was overigs toentertijd binnenskamers wel gediscussieerd, echter was men bang voor de publieke opinie en de mogelijke stemmenverlies bij de volgende verkiezing. Ik snap ook dat het in eerste gezicht voor de betroffen mensen niet leuk was geweest, als je echter nu kijkt in wat voor ellende ze nu zitten vraag ik me af welke van deze twee opties nu uiteindelijk de slechtste ist? Ik ben bang dat het de nu gekozen variant is, die aardbevingen stoppen namelijk niet direct.

[Voor 49% gewijzigd door MacD007 op 20-05-2023 13:11. Reden: uptate]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Overigens vraag ik me af of de klus-verslaving in NL niet veel meer geluidsoverlast veroorzaakt ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
harrr schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Ik zat nog te denken. Ik denk dat 1 vat voor SWW en de HR gas CV ketel vervangen door een electrische ketel nog voordeliger is. De elektrische CV hang je een keer op en heb je geen omkijken meer naar. Kosten vallen wel mee, want als het goed is hoeft die CV enkel bij te springen als het heel koud is en dan is de COP toch al laag van de WP.

In tegenstelling tot dat kan het SWW gewoon tot 55 graden worden verwarmd en kan het CV water gewoon 35 graden blijven.

Of een WPB naast de opstelling. Dan zou je al van het gas kunnen voor DeWarmte er iets voor verzonnen heeft, want hybride wordt dan met een electrische ketel.

Heb het hun in elk geval voorgelegd: als ik geen ruimte heb voor ene enorm vat voor CV, kan er dan ook gewoon een electrische CV naast de Pomp AO komen om gasloos te worden. Eigenlijk weet ik al dat het kan: beide ketels werken prima met het aan/uit systeem. Ik moet enkel weten of zijn het op die manier zouden willen onderhouden/ondersteunen.
dit vraagstuk blijft bij jou terugkomen ;)
En het zit echt in jouw afweging. Als je het geluid van een WPB niet wil, of geen extra buitenunit, dan houd je m.i. deze opties over:
1. niks doen en alles zo laten (warm water wanneer je wil)
2. hybride gaan en blijven (warm water wanneer je wil)
3. wp kiezen met een SWW buffervat, waarbij de wp voldoende bemeten is om beiden te kunnen voorzien (warm water / verwarmen meer inplannen)
4. Elektrisch SWW verwarmen (COP1) maar dat is als je allerlei andere opties hebt nou wel echt de minst aantrekkelijke. (altijd duur warm water)

Zoals al eerder uitgelegd kun je een WPB gewoon op gezette tijden niet laten lopen. En in geval van nood elektrisch COP1 bijstoken. Ik zou dat toch nog eens heroverwegen. Daarbij: op een WPB zit subsidie; op een buffervat niet. Neem je een WPB met een extra coil, dan kun je ook later die nog (bij)verwarmen dmv je reguliere wp.

Ik kan vanwege een redelijke lage kelder NET geen 270l WPB kwijt, dus voor een 200 gegaan. Als we familie over de vloer hebben of 4-6 logees oid, dan zet ik het ding op boost, en staat hij aanhoudend warm water te produceren @ 2200W opgenomen vermogen. Maar als het moet kunnen dan gewoon 8 personen achter elkaar douchen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harrr
paQ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:09:
[...]

dit vraagstuk blijft bij jou terugkomen ;)
En het zit echt in jouw afweging. Als je het geluid van een WPB niet wil, of geen extra buitenunit, dan houd je m.i. deze opties over:
1. niks doen en alles zo laten (warm water wanneer je wil)
2. hybride gaan en blijven (warm water wanneer je wil)
3. wp kiezen met een SWW buffervat, waarbij de wp voldoende bemeten is om beiden te kunnen voorzien (warm water / verwarmen meer inplannen)
4. Elektrisch SWW verwarmen (COP1) maar dat is als je allerlei andere opties hebt nou wel echt de minst aantrekkelijke. (altijd duur warm water)

Zoals al eerder uitgelegd kun je een WPB gewoon op gezette tijden niet laten lopen. En in geval van nood elektrisch COP1 bijstoken. Ik zou dat toch nog eens heroverwegen. Daarbij: op een WPB zit subsidie; op een buffervat niet. Neem je een WPB met een extra coil, dan kun je ook later die nog (bij)verwarmen dmv je reguliere wp.

Ik kan vanwege een redelijke lage kelder NET geen 270l WPB kwijt, dus voor een 200 gegaan. Als we familie over de vloer hebben of 4-6 logees oid, dan zet ik het ding op boost, en staat hij aanhoudend warm water te produceren @ 2200W opgenomen vermogen. Maar als het moet kunnen dan gewoon 8 personen achter elkaar douchen.
Een COP1 boiler ga ik niet doen, dat idee heb ik al weggegooid (wil geen 2000kWh per jaar betalen voor mijn SWW). Dat wordt waarschijnlijk een WPB op zolder met leidingen achter het knieschot naar de CV toe. WPB in open ruimte buiten de CV kast zodat er genoeg lucht verplaatsing is. Idd. de extra subsidie is dan mooi meegenomen.

Nee de elektrische CV (een hele kleine) zie ik als optie om gasloos te gaan met de hybride pompen van DeWarmte of Adlar. Want die pompen hebben dus geen ingebouwd verwarmingselement om zonder bij komst van een CV op koude dagen het huis warm te houden. Quatt gaat die nog maken voor hun pomp. Maar DeWarmte en Adlar kiezen dus voor een groot vat 100L-200L en daarmee voorkomen ze dat het water onder de 28 graden komt. Ik zie liever geen extra vat (want geen ruimte) en ik zie meer in hybride bijverwarmen (met elektriciteit) naar 28 graden wanneer het heel koud is. Vandaar die elektrische CV.

Ik heb DeWarmte gevraagd of dit kan en die zien geen problemen, omdat de gas CV en elektrische CV beiden via het aan/uit principe aangestuurd kunnen worden. Ik heb al elektrische CV's gezien van een paar cm dik en 2 A4tjes hoog en een half A4tje breed. Past prima op de plek van de huidige gas CV.

Mijn idee is trouwens wel om dit pas te doen als de WPB er staat en de kosten van COP1 CV (voor die paar keer per jaar als de WP te kort schiet) goedkoper uitvallen dan de gas kosten + netbeheer kosten. Op dit moment daalt de gas prijs enorm, dus zal het eerst hybride worden met een gas ketel. Later hybride met een elektrische CV. Nogmaals: het gaat hier dan niet om SWW.

Naast dat het minder ruimte in neemt denk ik dat het ook nog wel eens goedkoper kan zijn om heel af en toe op COP1 bij te stoken, dan altijd een CV vat van 100L bij te verwarmen. Want dat zijn DeWarmte en Adlar van plan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Sja het kan aan mij liggen, maar waarom kies je dan niet voor een WP die gewoon aangaat zonder steunmiddelen? Moet zo'n Adlar bijv echt perse starten met bijspringen van...? Die Adlar wordt iig niet gemarket alszijnde een hybride, maar gewoon een 6 kW wp.
Hoe je het nu ook wendt of keert, je maakt jezelf afhankelijk van een extra apparaat 'zodat' de (hybride) wp start.
Als je een voorschakelvat van 50 of 100l hebt bijv en je isoleert dat goed, kan zo'n ding als het goed is ook gewoon vanzelf aan. Eea hangt natuurlijk af van huis(houden) dus laat het even goed bekijken.

• harrr
paQ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:19:
Sja het kan aan mij liggen, maar waarom kies je dan niet voor een WP die gewoon aangaat zonder steunmiddelen? Moet zo'n Adlar bijv echt perse starten met bijspringen van...? Die Adlar wordt iig niet gemarket alszijnde een hybride, maar gewoon een 6 kW wp.
Hoe je het nu ook wendt of keert, je maakt jezelf afhankelijk van een extra apparaat 'zodat' de (hybride) wp start.
Als je een voorschakelvat van 50 of 100l hebt bijv en je isoleert dat goed, kan zo'n ding als het goed is ook gewoon vanzelf aan. Eea hangt natuurlijk af van huis(houden) dus laat het even goed bekijken.
Ik snap je punt. Maar waar vind ik een WP zonder steunmiddelen voor de prijs van een pomp van DeWarmte. Quatt is dan een optie (tenminste als je meeneemt dat de module er wel los bij komt). Maar verder zijn die pompen erg duur. Dus als ik nu een WP wil maar ook zeker wil zijn dat ik in de toekomst gasloos kan worden, dan zijn er weinig opties.

Adlar en DeWarme willen beide een tweetal buffervatten in zetten. Dat weet ik door communicatie met hun beide. Ik heb maar ruimte voor 1.

• nivekamoud
Hi, ik heb elke dag rond 12.00 uur dat de warmtepomp even aangaat, volle bak draait en dan weer uit, is dit een periodieke test, hebben andere eigenaren dit ook?

• TeutonMartin
nivekamoud schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:12:
Hi, ik heb elke dag rond 12.00 uur dat de warmtepomp even aangaat, volle bak draait en dan weer uit, is dit een periodieke test, hebben andere eigenaren dit ook?
Nee geen last van. Is dit niet een setting in je thermostaat dat je om 12:00 een warmtevraag hebt?
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee