De schrijver van dit blog heeft een Heatcycle geïnstalleerd:
https://krispijnbeek.nl
In de basis 150l boiler werkt de Heatcycle hybride voor SWW, wordt naverwarmd door een CV ketel en heeft hierdoor geen legionellacyclus nodig. Tegen meerprijs is full-electric beschikbaar met een groter boilervat van 200l, een extra spiraal voor bijv. aansluiting van heatpipes of een andere warmtepomp + een elektrische element voor de legionellapreventie.
Ik heb hem zelf net besteld, installatie ergens in april (zou wel eerder kunnen, maar ik wil eerst nog een groep in de meterkast toevoegen) dus dan kan ik eraan gaan meten. Werd flink de tijd genomen om de installatie van te voren te ontwerpen, dat gaf wel vertrouwen. Maar het blijft natuurlijk nog een beetje een gok.
Het is dus een water/water warmtepomp met vuil water als warmtebron. Het water wordt wel gefilterd en tijdelijk opgeslagen in een zak in de kruipruimte. Het filter wordt door een CIP systeem gereinigd, en het systeem wordt geclaimd onderhoudsvrij te zijn (dat is natuurlijk het grote vraagteken). Ik wil de Heatcycle gebruiken om helemaal van het gas te gaan, voornamelijk voor SWW. Voor verwarming gebruik ik nu een Elga Ace 4kW lucht/water warmtepomp icm een MHI 3.5kW airco. Dat is in principe voldoende voor de verwarming, maar de Heatcycle kan de Elga nog wat ondersteuning bieden, de Heatcycle zou efficiënter kunnen zijn dan de lucht/water warmtepomp omdat de bron relatief warm is t.o.v. buitenlucht in het stookseizoen. We gaan zien hoe dat in de praktijk uit gaat pakken.
Andere optie die ik heb overwogen was een warmtepompboiler. Deze zou iets goedkoper zijn, maar geen ondersteuning voor de verwarming geven, wat meer hoogte vragen waardoor hij ivm het schuine dak nogal in de weg zou staan, en wat meer geluid produceren terwijl naast de opstelruimte een slaapkamer is. Ik verwacht ook dat de Heatcycle wat sneller weer is opgewarmd. En ik vind het wel leuk om niet de' standaard' keuze te maken

. Ik zal in ieder geval de praktijkervaring delen als hij geplaatst is, in theorie is het best een mooi alternatief voor een warmtepompboiler.
[Voor 75% gewijzigd door JBtL op 15-02-2023 17:31]