Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
In de basis 150l boiler werkt de Heatcycle hybride voor SWW, wordt naverwarmd door een CV ketel en heeft hierdoor geen legionellacyclus nodig. Tegen meerprijs is full-electric beschikbaar met een groter boilervat van 200l, een extra spiraal voor bijv. aansluiting van heatpipes of een andere warmtepomp + een elektrische element voor de legionellapreventie.
Ik heb hem zelf net besteld, installatie ergens in april (zou wel eerder kunnen, maar ik wil eerst nog een groep in de meterkast toevoegen) dus dan kan ik eraan gaan meten. Werd flink de tijd genomen om de installatie van te voren te ontwerpen, dat gaf wel vertrouwen. Maar het blijft natuurlijk nog een beetje een gok.
Het is dus een water/water warmtepomp met vuil water als warmtebron. Het water wordt wel gefilterd en tijdelijk opgeslagen in een zak in de kruipruimte. Het filter wordt door een CIP systeem gereinigd, en het systeem wordt geclaimd onderhoudsvrij te zijn (dat is natuurlijk het grote vraagteken). Ik wil de Heatcycle gebruiken om helemaal van het gas te gaan, voornamelijk voor SWW. Voor verwarming gebruik ik nu een Elga Ace 4kW lucht/water warmtepomp icm een MHI 3.5kW airco. Dat is in principe voldoende voor de verwarming, maar de Heatcycle kan de Elga nog wat ondersteuning bieden, de Heatcycle zou efficiënter kunnen zijn dan de lucht/water warmtepomp omdat de bron relatief warm is t.o.v. buitenlucht in het stookseizoen. We gaan zien hoe dat in de praktijk uit gaat pakken.
Andere optie die ik heb overwogen was een warmtepompboiler. Deze zou iets goedkoper zijn, maar geen ondersteuning voor de verwarming geven, wat meer hoogte vragen waardoor hij ivm het schuine dak nogal in de weg zou staan, en wat meer geluid produceren terwijl naast de opstelruimte een slaapkamer is. Ik verwacht ook dat de Heatcycle wat sneller weer is opgewarmd. En ik vind het wel leuk om niet de' standaard' keuze te maken
[ Voor 75% gewijzigd door JBtL op 15-02-2023 17:31 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW
Heb het blog gelezen, maar werdt er niet veel wijzer van.JBtL schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:10:
De schrijver van dit blog heeft een Heatcycle geïnstalleerd: https://krispijnbeek.nl
Tevens zag ik op de foto’s het zelfde schrikbeeld kwa installatie netheid. Rommelige kabel boom losse kastjes met een Raspbery pi.
Ik heb niets tegen een pi, alleen vraag mij wel af hoe betrouwbaar dit is. Die sd kaarten willen nog wel een corrupt raken.
Voor zo ver ik nu informatie heb, is de COP gelijk aan die van een WP boiler. Het maakt dus niet uit of de warmte ontrokken wordt uit de omgeving lucht of zoals bij de heatcycle uit afval/restwater .
De geluidsproductie van beide is gelijk, de prijs van de heatcycle is 2x hoger en de installatie gecompliceerder.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Qua geluid is het maximaal wellicht vergelijkbaar, maar een water/water warmtepomp heeft alleen een compressor als geluidsbron. De geluidsproductie hiervan zal aan het begin van een run aanmerkelijk lager zijn dan bij een warmtepompboiler die ook nog een ventilator heeft en is bovendien veel beter af te schermen.
Warmtepompboiler vs. heatcycle is wat dat betreft vergelijkbaar met die tussen een lucht/water en bodemwarmtepomp. Die is ook duurder, maar kan in bepaalde situaties voordelen bieden.
[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 19-02-2023 14:13 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW
Heb jij daar al meer informatie over?
Is jouw installatie de full electric?
[ Voor 12% gewijzigd door bommer op 05-03-2023 21:48 ]
Waarschijnlijk is de warmtepomp die in het systeem zit deze:
https://www.alibaba.com/p...r-Heat_1600123402684.html
Deze komt overeen met het vermogen wat gemeten is, en in de lijst van RVO staat bij de Heatcycle "KP50-R32". Ik denk dat ze zelf een nieuwe omkasting maken zodat ook de regelelektronica erin past. De variant is dan die met een 3-wegklep om te kunnen switchen tussen verwarming en warm water, en er zit een inverter in om te kunnen moduleren.
/f/image/UF7CQIFkbP4ZYSRYLfxWdtqS.png?f=fotoalbum_large)
Wat zijn de extra kosten voor de all-electric versie?
[ Voor 64% gewijzigd door JBtL op 21-03-2023 17:26 ]
Zal ze eens vragen of Heatcycle ook een 300ltr vat kan vullen per dag.
zou mooi zijn als er dan nog wat vermogen overblijft voor verwarmen.
en dan evt in combinatie met een pompAO van het gas af.
Heb een goed geïsoleerd huis.
Hoeveel liter water dat van ongv. 40 graden dat geeft. En hoe snel dat weer opwarmt.
Deze info is niet terug te vinden op de website.
Simpel rekenen zegt bij 9ltr per minuut je 20 min kan douchen, das niet veel!
Allemaal 4 min, ik heb dochters. dat wordt een uitdaging.
240 liter 40 graden water uit een 200 liter boiler is realistisch, en in 2 uur is dat weer terug opgewarmd met een 5kW warmtepomp als je hem helemaal leegtrekt. Wij hebben een 5 l/min douchekop, dus van die 2 uur kan je 48 minuten onder de douche staan. In de praktijk is dat onbeperkt, tenzij je een rij voor de badkamer hebt staan. Maar met een beetje gedrag aanpassen, dus tijdstip van douchen iets spreiden, kom je ook met een 9l/min douchekop prima uit.
Hier gebruiken ze een Heatcycle voor een studentenhuis met 24 inwoners:
https://www.duwo.nl/over-...n-levert-besparing-van-40
Waarschijnlijk gebruiken ze daar ook een wat groter boilervat, of misschien 2 of meer losse vaten, dus er is vast e.e.a. mogelijk
[ Voor 24% gewijzigd door JBtL op 22-03-2023 16:59 ]
Handige site met veel info!JBtL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:51:
Hier staat de uitgewerkte berekening> https://warmtepomp-tips.nl/relevant/
Wij hadden een 150 liter boiler die aan vervanging toe was en ik vond de heatcycle een interessant product. Mede doordat het product ook de CV kon helpen.
Omdat wij met 5 mensen wonen en relatief veel water (120 l/d/p) verbruiken ivm kinderen heb ik gevraagd om een 300 liter vat om te voorkomen dat er geen warm water zou zijn.
Voordat de installatie is geplaatst hebben we de riolering in het huis zo aangepast zodat alles uit zou komen op 1 punt. Het was namelijk een wirwar aan rioolstelsel bij ons. We stonden toch op het punt een grote verbouwing te doen.
De installatie is imo niet fraai uitgevoerd. De ontluchting bijvoorbeeld zit niet op het hoogste punt, waar je hem zou verwachten, maar 30 cm eronder. Dit is erg onhandig zodra er bijgevuld moeten worden. Lucht is erg lastig uit het systeem te halen.
Om het water in de boiler warm te krijgen circuleert het vuile water door de WP. Dit duurt zo lang totdat het water in de bufferzak 2 graden heeft bereikt. Het vuile en dus koude water wordt dan afgevoerd naar het riool.
Het rioolwater wordt in het afscheidingssysteem gescheiden in vaste delen en vuil water. Vaste delen worden direct afgevoerd naar het riool. Het vuile en nog warme water wordt opgevangen in de bufferzak.Om het scheidingssysteem schoon te houden zijn 2 spuitmonden aanwezig in dit systeem die een bepaalde cyclus volgen. Je hoort af en toe de afsluiter opengaan zodat het scheidingssysteem schoon gespoten kan worden door deze 2 spuitmonden.
In theorie zou dat moeten werken. Mijn gevoel/idee hierbij is dat het systeem steeds meer verdicht door vuil waardoor er minder warm water in de bufferzak terechtkomt en dus energie verloren gaat.
Tegen legionella en om bij te springen, als dat nodig is, is een warmte-element geplaatst in de boiler. Dit warmte-element wordt gebruikt om zogenaamde legionella-runs te maken. Dus het water in de boiler komt dan boven de 55 graden.
Het bijspringen van de warmte-element gebeurt ook regelmatig. Dit wordt veroorzaakt doordat er bij ons te weinig vermogen (lees: water) in de bufferzak zit
Er is een webportal waarin je je verbruik kunnen opzoeken. Dit webportal is basic. Er zijn geen mogelijkheden waarmee het systeem anders kunt instellingen. Bijv wanneer het warmte-element aangaat, welke temp je minimaal of maximaal in de bioler wilt etc.Ik heb wel eens gevraagd of er een webservice of api geschikbaar is zodat ik gegevens kan uitlezen en verwerken in mijn Home Assistant systeem.
Helaas kan dat nog niet.
Wat ik dus vooral mis is dat ik zelf geen instellingen kan wijzigen in het systeem of goed te kunnen monitoren. We hebben naast deze SWW voorziening ook een bodemgebonden WP. Daarin zitten allerlei mogelijkheden vwb instellingen. Ook is deze machine prima uit te lezen zodat het geheel goed is te monitoren.
De helpdesk is doorgaans traag met reageren. Ik heb wel eens een storing meegemaakt waardoor we geen warm water hadden en een reactie kregen we pas de volgende dag. Dat is niet prettig met kleine kinderen kan ik melden.
Het stroomverbruik van het systeem is hoog. We hadden dus hiervoor een bioler van 150 liter. Het verbruik van deze boiler was ongeveer 3000 tot 3500 kWh per jaar. Het water was dan wel zeker 80 graden. Met dit systeem hebben we niet meegemaakt dat het warme water op was.
Het verbruik van onze heatcylce met 300 liter boiler, warmte-element en de besturing (rpi) zit op ongeveer 2500 kWh. De temperatiuur is doorgaans 55 graden in de boiler van de heatcycle.Ik meet het verbruik met ons KNX systeem door de stroom (A) te meten en verwerk deze gegevens samen met de gegevens van de slimme meter tot verbruiksinformatie in Home Assistant.
Als ik mijn vorige situatie vergelijk met de huidige situatie dan zijn wij met de heatcycle er niet op vooruit gegaan. Financieel zelfs achteruit. De heatcycle is geen goedkope SWW oplossing.Deze vergelijking wordt versterkt door mijn COP. Die komt namelijk vaak niet hoger dan 2 volgens de webportal.
Ik hoop dat jullie iets aan deze review hebben en dat jullie wijze besluiten mogen nemen!
Dit beantwoord een aantal vragen o.a verbruik/COP en benodigd vuilwater.
Ik heb ook een gezin van 5, echter alle volwassenen en ik ben de enige man. dus er gaat wel wat SWW doorheen hier.
Maak op uit jouw verhaal, dat je zelf kennis hebt van KNX. Ik ben KNX system integrator en programmeur meet en regel techniek.
Heb redelijk verstand van de materie en ook een lijst met 20 vragen gestuurd naar de warmte over de Heatcycle en pompAO.
Dit is echter al weer enige tijd geleden en nog geen antwoorden op mijn (lastige) vragen gehad.
Ze zullen van goede huizen moeten komen mij te overtuigen, zeker gezien de stevige prijs en het gerucht dat het duurder wordt.
All-electric is voor ons de enige optie, gezien het lage huidige gas verbruik.
Installatie
De installatie heeft 2 volledige dagen geduurd, de eerste dag waren ze met 3 man, de 2e dag met 2. De installateurs zijn pools, maar al langer in Nederland en spraken redelijk Nederlands. Aardige gasten waar goed mee te praten viel.
De eerste dag waren ze bezig met het gedeeltelijk verleggen van de rioolafvoer en aanbrengen van de casing, opvangzak, en de leiding vanaf de kruipruimte naar de warmtepomp (bij mij vanaf de kruipruimte, door de meterkast, en vervolgens via het trapgat naar zolder. Ik zal binnenkort wel even een paar foto's posten.
Schematisch ziet de installatie er ongeveer zo uit:
/f/image/xx2JYmo8hNG00BkY9FMACLpv.png?f=fotoalbum_large)
De warmtepomp gebruikt dus het vuile water als warmtebron, en draagt de warmte op hogere temperatuur over aan het CV water, waarmee een indirect gestookte boiler wordt opgewarmd. In de pomp zit ook een 3-wegklep om te kunnen schakelen tussen het verwarmen van de boiler, en warmte afgeven aan het CV-systeem. De schakeling is vrij eenvoudig. In de boiler zitten 2 temperatuur sensoren, 1 bovenin en 1 onderin. De boiler heeft prioriteit en wordt op 55 graden bovenin gehouden. Als de temperatuur onderin 45 graden wordt, is er warmte 'over'. Wordt er warmtevraag vanuit het CV-systeem gemeten (dit gebeurd d.m.v. een debietmeter) dan schakelt de 3-wegklep om en wordt de warmte aan het CV-water afgegeven via een open verdeler. Dit gebeurd dus hydraulisch gescheiden.
Er zitten ook 3 kranen in de aansluiting om manueel de CV-hulp 'aan te kunnen zetten'. Ik zal deze alleen gebruiken als het buiten koud is, zeg december tot februari. Op dit moment geeft onze lucht/water warmtepomp een hoge COP die ongeveer hetzelfde is als die van de Heatcycle. 9 maanden per jaar zal deze dus alleen SWW maken. Over COP gesproken, in de paar dagen dat hij draait wordt in de app een COP van gemiddeld 4.3 gegeven. Ik vind dit best goed, zeker voor een warmtepomp die 55 graden water maakt, en dus sterk afwijkend van @Breedbekkikker. Ik meet het stroomgebruik via een smart plug, en deze lijkt goed overeen te komen met de app. De geproduceerde warmte is alleen lastig te meten, ik ga dit vergelijken op basis van het bekende gasverbruik voor warm water wat redelijk stabiel is over het jaar. Dit is natuurlijk een 'verse' installatie, we gaan zien hoe het de komende tijd uit gaat pakken. De COP van deze warmtepomp is in principe het hele jaar door constant, de temperatuur van de kruipruimte zal een lichte variatie over het jaar geven (hoger in de zomer, lager in de winter). Maar ik denk dat ik over 2 weken een goed beeld heb.
Plus/minpunten tot nu toe
+ kwalitatief goede boiler (ik heb de all-electric variant - 200 liter RVS van De Jong Gorredijk, met 2 spiralen (1 kan eventueel nog worden aangesloten op een andere warmtebron (warmtepomp/zonnecollectoren/pelletkachel etc.)
+ (tot nu toe) goede COP, lijkt (iets) hoger dan bij een warmtepomp(boiler)
+ vrij laag standby-verbruik (8W)
- ik met het met @Breedbekkikker eens dat er zelf weinig te veranderen valt aan de instellingen, en de support is in principe (behalve noodgevallen) alleen tijdens kantooruren. Ik zou zelf graag de temperatuur in de boiler willen kunnen aanpassen bijvoorbeeld, en bijvoorbeeld instellen dat de warmtepomp vooral overdag draait op PV-stroom. In het begin 1x support nodig gehad, binnen 5 minuten na melding was de oplossing gevonden en de instelling gewijzigd.
- de warmtepomp zelf lijkt niet echt hoogstaand en maakt toch nog best wat geluid tijdens een run(1-2x per dag 30min-1uur), maar ik heb dit voorlopig met wat isolatiemateriaal goed kunnen dempen. Omdat het W/W warmtepomp is kan je hem gewoon inbouwen in een kast oid, of op een andere manier isoleren zonder iets van luchtstroming te blokkeren. Edit: de batch warmtepompen waarvan bij mij een exemplaar is geplaatst had een vrij luidruchtige ventilator aan boord die het grootste gedeelte van het geluid produceerde. Deze is door DeWarmte vervangen waardoor het apparaat een enorm stuk stiller is geworden. Met de omkasting die ik al gemaakt had erbij is het systeem nu bijna geruisloos (<30 dB op 1m), dit is naar mijn mening nu juist een pluspunt van het systeem, t.o.v. bijvoorbeeld een warmtepompboiler.
- veel sensoren waardoor best een kabel-spaghetti ontstaat.
Foto's
Warmtepomp (witte kastje links) + Boilervat
:strip_exif()/f/image/euRt15tNv9ygyRIAkUOndDUU.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansluiting aan warmtepomp
:strip_exif()/f/image/LG1SQzGbzqrsD1dTpFuijhXD.jpg?f=fotoalbum_large)
Leiding traject vanuit de meterkast
:strip_exif()/f/image/kcO7aCOPBXC7EZvFQwwwgmjy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UDc6sSOwDSXUXTwBvrjuchUI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mvcPAeQCaxeYVomAQomrQmcr.jpg?f=fotoalbum_large)
Opvangzak:
:strip_exif()/f/image/MotwZqX4PAoCzdOY4FmPkTKK.jpg?f=fotoalbum_large)
Casing:
:strip_exif()/f/image/nfWabXFBXgjF85Xa7FT9yPRt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door JBtL op 06-06-2023 14:57 ]
en 60 graden is/wordt de nieuwe eis.
Die kabel spaghetti is echt niet nodig! Wij maken grote W-installaties (helaas mag ik geen fotos laten zien)
maar dat ziet er echt top en strak uit. Ook sensoren in de buffervaten krijgen wij netjes gemonteerd, zonder hangende snoeren.
Ben benieuwd naar de foto's
[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 16-04-2023 08:50 ]
Gedrag
De Heatcycle houdt 191 liter water constant op ca. 50 graden, zakt de temperatuur onder de 45 graden onder in het vat (bovenin is het dan ca. 48 graden) dan gaat de warmtepomp aan en verhoogt de temperatuur tot 50 graden. 1x per week wordt de temperatuur tot 60 graden verhoogd, dat gaat eerst tot 55 graden via de warmtepomp, de laatste 5 graden gaan via elektrisch bijverwarming (COP1).
Stilstandsverlies
Het boiler vat is geïsoleerd, maar verliest desondanks nog wat warmte, je kan dit volgen aan de hand van het temperatuurverloop, ca. 0.15 graad per uur. Dit komt neer op een stilstandsverlies van ongeveer 30W. Vanwege het stilstandsverlies (en kleine hoeveelheden tapwater) maakt de warmtepomp 1x in de ca. 8 uur een korte run van ca. 20 minuten. Dit kan helaas ook 's nachts zijn, en ik vond het geluid dat de warmtepomp dan maakte storend. Er is ook geen instelling om de warmtepomp 's nachts uit te zetten. Na wat geluidsisolatie (de warmtepomp is relatief eenvoudig te isoleren) - ik heb er een soort halve doos met geluidsisolatieplaten omheen gezet is er geen overlast meer.
Warmteterugwinning
Daarnaast gaat de warmtepomp draaien kort nadat iemand gaat douchen, de warmte die daarbij wordt afgevoerd wordt dus gedeeltelijk teruggewonnen. Afhankelijk van hoe lang er gedoucht wordt heeft de heatcycle 45 tot 90 minuten nodig om weer op temperatuur te komen. De rest van de tijd is het systeem stil, af en toe hoor je wel nog het schoonmaken van de casing in de kruipruimte met water, dit duurt ongeveer 15 seconden.
Verbruik
In 7 dagen verbruikt het systeem bij ons 15 kWh, iets meer dan 2 kWh per dag dus. Het verbruik gemeten met een geijkte kWh meter komt redelijk overeen met die in de app, het standby-verbruik lijkt alleen niet te worden meegenomen (8W continue = 1,3 kWh/week). De hoeveelheid opgewekte warmte is volgens de app (niet zelf gemeten dus) 47kWh, de gemiddelde COP (inclusief legionella-run) is dan 3.1 (3.4 volgens de app). 5kWh hiervan is voor het stilstandsverlies, 42kWh = ca. 5m3 gas bespaard (uitgaande van 8 kWh/m3 gas voor warm water). Dit lijkt te kloppen met het voorgaande gasverbruik, ik zal deze waarden de komende maanden blijven volgen en af en toe updaten.
Conclusie
De Heatcycle presteert vergelijkbaar of iets beter dan een warmtepompboiler of een indirect gestookte boiler door een warmtepomp. Het geluidsniveau is ongeisoleerd te hoog naar mijn mening, maar kan dus vrij eenvoudig beperkt worden. Het vermogen is zodanig dat er een grote hoeveelheid warm water beschikbaar is, ca. 2x zo veel als bij een warmtepompboiler met hetzelfde volume. In de winter gaat het vermogen niet ten koste van de verwarming zoals bij een indirect gestookte boiler door een lucht/water warmtepomp, er is zelfs nog wat warmte extra aan het CV-systeem te leveren door de heatcycle dan (0.5-1kW, afhankelijk van het watergebruik). Het systeem is wel iets duurder (ca. 800 euro t.o.v. een warmtepompboiler + installatie), en het functioneren op langer termijn is nog onzeker.
Al met al ben ik tevreden over de werking, gascontract is ondertussen opgezegd, en als het goed is wordt de meter + gasleiding binnenkort verwijderd.
Ik meet mijn verbruik inclusief besturing van de installatie en verbruik momenteel tussen de 5 a 6 kWh. De heatcycle verbruik in idle stand ongeveer 100 w en dat is inclusief de RPi. Ik zou met het verbruik van RPI het verschil tussen jouw verbruik en mijn verbruik kunnen verklaren.
Meet jij de gehele installatie inclusief besturing van de WP en de RPi?
[ Voor 3% gewijzigd door Breedbekkikker op 02-05-2023 07:55 ]
Hier de vergelijking tussen de fase op de slimme meter (boven), het verbruik van de Heatcycle en het gebruik van warm water (inclusief een Legionella-run op maandagochtend). Over de hele fase zie ik een maximale opname 's nachts van 20W, en dat is inclusief het stand-by verbruik van alle apparatuur die op deze fase aangesloten zit.
/f/image/EPdWE6z4aZ5fEWDvyk5ufpp5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door JBtL op 02-05-2023 09:25 ]
Mijn meet momenteel de stroom middels mijn KNX systeem. Het voltage gebruik ik van de slimme meter. Met die 2 gegevens reken ik het verbruik in Home Assistant. Dat is niet exact,dat weet ik, maar zo’n groot verschil mag het niet zijn.
Ik zal binnenkort meten door alles in huis uit te zetten en de slimme meter monitoren.
Welke sensor gebruik je om de stroom te meten?Breedbekkikker schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:34:
@JBtL dan lijkt er iets niet te kloppen.
Mijn meet momenteel de stroom middels mijn KNX systeem. Het voltage gebruik ik van de slimme meter. Met die 2 gegevens reken ik het verbruik in Home Assistant. Dat is niet exact,dat weet ik, maar zo’n groot verschil mag het niet zijn.
Ik zal binnenkort meten door alles in huis uit te zetten en de slimme meter monitoren.
Ik doel op het KNX component.
Merk en type, de rest vind ik wel terug in ETS
Heb me wat ingelezen (had ik eerder moeten doen) en wat blijkt, deze actor meet niet actief. In de Duits forum lees ik wanneer iets is ingeschakeld de stroommeting aardig klopt, maar dat de standby stroommeting er flink naast kan zitten. Link
Dat verklaart dus mijn hoge verbruik in stand-by. In werkelijkheid is het verbruik dus een stuk lager en dat stelt gerust.
Weet iemand hoe het verbruik in het dashboard van de heatcycle is opgebouwd? Is dat het verbruik inclusief besturing?
Erg jammer dat dit soort gegevens niet beschikbaar zijn via eea service.
Het stand-by verbruik vond ik meevallen. Zeker buiten het stookseizoen kan dit wel belangrijk zijn, de warmte die hiermee geproduceerd wordt ben je liever kwijt dan rijk. Sommige Mitsubishi warmtepompen gebruiken in stand-by 30W continu (is wel een negatieve uitzondering).
Ik meet trouwens een reactief vermogen van 45VA continu in stand-by, misschien dat de RPi daar nog iets aan toevoegt. Als de warmtepomp actief is gaat dit naar 0, dus op die momenten zal je vermogensmeting wel kloppen. Misschien kan je de berekening in HA zo aanpassen dat je wel een (bij benadering) correct verbruik krijgt.
Mijn motivatie voor de aanschaf van dit systeem is dat warmte, welke niet vies is oid (er bestaat niet zoiets als vuile warmte) maar wel reeds geld heeft gekost, niet wordt teruggewonnnen en vervolgens wordt gedumpt in het riool. Het moet daar een redelijke sauna zijn met al dat geloosde warme afvalwater. Het is puur zonde om al die warmte te dumpen en niet te hergebruiken. Alzo werd de keuze gemaakt voor de riool WP, het systeem van deWarmte brengt de temperatuur terug naar 2 tot 5 graden voordat het afvalwater het riool in gaat. Het idee dat je de kosten die je reeds hebt gemaakt mbt warmte kunt terugwinnen en hergebruiken voelt erg goed. In andere woorden: het idee om geld weg te gooien (want dat doe je in feite) voelt, nadat je je dit hebt gerealiseerd, aan als iets verschrikkelijk naief.
Welnu, geleverd is een standaard setup met 190l boiler. Een grotere was niet mogelijk ivm beperkte hoogte.
Huis is vrijstaand, bj 1965, redelijk tot goed geïsoleerd, 4 volwassen bewoners, dagelijks douchen, temperatuur binnen is in de winter max 19 graden. De ruimtes worden verwarmd met radiatoren, vloerverwarming is de laatste klus die nog rest tav reductie gasverbruik.
De besparing welke in het vooruitzicht was gesteld obv een verbruik van 340.000l water op jaarbasis en 2100m3 aan gas was tot 60%.
Dat heeft t systeem niet waar kunnen maken.
Na bijna een jaar te hebben gefunctioneerd komt de besparing uit op 33%, een reductie van 700m3. Dat is een heel interessant gegeven als je zou moeten rekenen bij een kuub prijs van ca. 3 euro. De gemiddelde COP is 3,3.
Wat ik aan elektriciteit kwijt ben zou ik kunnen opzoeken maar interesseert me ook niet zo gezien de aanwezigheid van 27 zonnepanelen.
Er zijn redelijk wat opstartproblemen geweest zoals niet dagelijks willen starten van het systeem welke uiteindelijk terug te voeren was op een defect van het regelkastje. De mensen van deWarmte hebben daarbij prima geholpen, de vertraging in het oplossen van het issue werd deels verklaard door een zomervakantie.
De installatie kan optisch gezien beter. Niet dat het een spagetti aan slangen is, maar netjes is ook weer anders. De raspberry pi is stabiel, nog geen issues mee gezien. De interface die tot je beschikking staat is eenvoudig. Eerlijk is eerlijk : die wordt uitgebreid, weliswaar in een laag tempo. Soms zou je denken dat een apparaat als deze waar al snel >20 sensoren aan bevestigd zijn je toch ook iets zou moeten kunnen vertellen over de intake temp, de hoeveelheid die het verwerkt en de uitlaat temp. Welnu, de interface volstaat net en laat de meest basale getallen zien, juist diegene die je wil zien, namelijk de besparing.
Het systeem staat in een kast buiten, ik ervaar geen herrie of trillen.
1 item dat verbetert kan worden: de opvangzak die onder het huis ligt. Ik heb 1 van de eerste waterzakken die niet luchtdicht zijn. Dus bij condensatie komt er een luchtje mee, en dat is veelal urine. Het is niet veel, maar urine is een sterke geur. Wat ik begrijp is dat ik de zak kosteloos kan laten vervangen door een luchtdichte, geheel op kosten van deWarmte hetgeen ik ook zal laten doen . Netjes!
Al met al zou t fijn zijn als het systeem iets meer kan performen door bijvoorbeeld opschaling. Ik denk niet meteen aan een pomp AO.
Al met al een goede ervaring. Als je rekent met de subsidie en een kostprijs van 3€ per kuub (stel dat je dat kwijt zou zijn geweest agv een energie contract) dan had t systeem zich al ruim voor de helft terugbetaald.
Welnu, ik hoop dat iemand iets heeft aan deze info.
Groet,
John
[ Voor 23% gewijzigd door Johnboyjohn 2 op 17-05-2023 07:36 ]
Dat vind ik wel heel erg veel. Ik kan me voorstellen dat een Heatcycle systeem met dergelijke verbruikswaardes sneller interessant is dan met een meer gemiddeld of relatief laag waterverbruik.
En eerlijk is eerlijk: je kunt het naïef noemen om warmte (/geld) weg te gooien, maar je zou ook kunnen zeggen dat een forse besparing op het waterverbruik op de eerste plaats zou moeten komen.
Uit interesse: hoe heb je de besparing en rendement gemeten?
Het elektriciteitsverbruik is ook interessant om te weten.
Daarnaast: een jaar geleden was t verbruik nog bijna 450m3. Daarmee zeggende: er wordt aan gewerkt net zoals we destijds begonnen zijn met isolatie en duurzaam elektriciteit opwekken. Momenteel ligt de focus op het terugdringen van het gasverbruik.
In het kort: corona doet wat met je. Allemaal thuiswerken tikt zwaar aan mbt verbruik zoals veel sporten, daarmee daags douchen en weer de was en omdat je thuis bent is ook dat weer zo gedaan. Alles gaat mee in een hogere versnelling.
De getallen die ik vermeld komen uit de app die meekomt met de installatie van deWarmte. Door zelf al jaren de verbruiken bij te houden weet ik dat de orde van grootte goed is.
Daarmee ook een vraag (off topic) : als iemand een goed eletriciteitsmanagement systeem weet, laat dan een reactie achter. Ik ben op zoek naar een systeem waarmee ik de pieken uit het elektriciteitsnet kan halen, want daarmee zou ik de capaciteit van mn meterkast kunnen terugdringen, hetgeen ook weer een financiele besparing oplevert. Dank alvast!
[ Voor 34% gewijzigd door Johnboyjohn 2 op 16-05-2023 23:09 ]
Je kunt piekshaven met accu’sDaarmee ook een vraag (off topic) : als iemand een goed eletriciteitsmanagement systeem weet, laat dan een reactie achter. Ik ben op zoek naar een systeem waarmee ik de pieken uit het elektriciteitsnet kan halen, want daarmee zou ik de capaciteit van mn meterkast kunnen terugdringen, hetgeen ook weer een financiele besparing oplevert. Dank alvast!
Volgens het forum hebben jullie beide nu een tijdje deze HeatCycle draaien.
Wat zijn jullie ervaringen nu?
Hebben jullie nog nieuwe (accurate) meet gegevens?
Het zou mij enorm helpen in de keus of dit nu een goed systeem is om toe te voegen aan mijn woning.
/f/image/674ygKWIRjGHQwELRxrUhfNW.png?f=fotoalbum_large)
Het verbruik volgens de app is ongeveer 50 kWh per maand voor het warmwaterverbruik van 4 personen (met een spaardouche) - 150 kWh aan warmte wordt geproduceerd, wat volgens mij overeenkomt met het gasverbruik voorheen, 15 m3/maand. Je moet er daarbij rekening meehouden dat een gasketel een gedeelte van de warmte (20% oid) kwijtraakt via de schoorsteen, ook een HR-ketel is niet zo efficient bij het maken van warm water. Aan de andere kant heeft een boilervat stilstandsverliezen.
Ik kan de warmteproductie helaas niet controleren met een eigen meter - maar dit lijkt dus overeen te komen met de oorspronkelijke warmtevraag. Bij het stroomverbruik komt nog wel een paar (5 of zo) kWh per maand voor de elektronica - dit wordt helaas niet meegenomen in de app, maar meet ik zelf wel.
Ik schat dus in dat het totale jaarverbruik aan stroom ca.650-700 kWh per jaar gaat zijn - in de winter is de COP waarschijnlijk hetzelfde als in de zomer. De gemiddelde COP (met mijn eigen elektriciteitsmeter) is 2.8 - hierin zit ook de wekelijkse legionella-run die de gemiddelde efficiëntie wel naar beneden trekt - en dus de elektronica. De COP van de warmtepomp zelf ligt tussen de 3.5 en 4. Met een 'gewone' boiler zou dit dus 2100 kWh per jaar zijn geweest.
Werkt dus naar behoren, maar ook niet fantastisch veel beter dan een 'standaard' warmtepompboiler. Voordeel is dat de geluidsproductie volgens mij minder is, en je kan hem ook gebruiken voor verwarming. Of het de meerprijs waard is hangt denk ik af van de omstandigheden. Bij mij was een belangrijk argument dat de opstelplaats van het boilervat naast een slaapkamer is, en ik de geluidsproductie tot een minimum wilde beperken. En ondertussen zijn zowel de gasmeter als de CV-ketel verwijderd en draait ons huis alleen nog maar op elektriciteit.
[ Voor 14% gewijzigd door JBtL op 28-09-2023 15:28 ]
Bedankt voor de snelle reactie.
Jij gebruikt de HeatCycle niet voor ondersteuning van de CV installatie?
(dit zal in de zomer trouwens ook niet veel doen)
Het is toch wel een lastige keuze. Het is natuurlijk een hele hoop techniek en spullen voor een relatief klein rendement.
Heb jij trouwens het standaard vat van 150L(?) of heb je het grote vat van 200L gekozen.
Hebben jullie een bad of alleen een douche?
Voor alleen warm water is het rendement inderdaad beperkt, ik bespaar wel ook de kosten van de gasaansluiting nu, ca.250 euro/jaar. Ik heb overigens een 200L vat, en er wordt alleen gedoucht.
Wil niet eindigen met 2 warmtepompen en alsnog niet van het gas afkunnen…
[ Voor 13% gewijzigd door wickeren op 01-12-2023 23:05 ]
/f/image/i2oFrBbWz6JxH4ne9Fftkn60.png?f=fotoalbum_large)
Tnx voor de info!
Eigenlijk zou je dus een CV-buffervat moeten hebben, om de warmte die extra wordt geproduceerd op tijden te gebruiken dat de Heatcycle niets doet, omdat er langere tijd geen afvalwatertoevoer is, bijv. ‘s nachts.
Wordt het allemaal wel weer ingewikkelder van en dat zal je zelf moeten regelen allemaal.
De Warmte gaat daar vast niet doen en een installateur aan zijn verstand peuteren wat je wilt wordt ook een toer. Die verkoopt liever iets standaards wat ie wel snapt.
Ik zou graag wat meer inzicht hebben in het functioneren door de sensoren uit te lezen. Ik begrijp van DeWarmte dat er geen API of iets dergelijks beschikbaar is. Ik krijg verder niet helemaal duidelijk wat er in de interface beschikbaar is.
Heeft er iemand hier een andere manier gevonden om er toch wat meer info uit te halen? Worden er log bestanden geschreven bijvoorbeeld?
:fill(white):strip_exif()/f/image/4hkYJOEu4DhgWns2FAmQmB1X.png?f=user_large)
Ik gebruik hiervoor Multiscrape, je kan deze code hiervoor gebruiken (geïnspireerd door deze post):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
| multiscrape: - resource: https://mydewarmte.com/dashboard scan_interval: 600 headers: User-Agent: 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/99.0.4844.83 Safari/537.36' referer: 'https://www.mydewarmte.com/' origin: 'https://www.mydewarmte.com' host: 'www.mydewarmte.com' form_submit: submit_once: False resource: https://mydewarmte.com/ select: "body > div > div.wrapper > div.form-block > form" input: username: #yourusername password: #yourpassword sensor: - name: Heatcycle Temperature unique_id: heatcycletemp select: "body > script:nth-child(1)" value_template: > {{ (value.split('var')[2])|regex_findall("\s(\-?[0-9\.]+)[\"\s]")|last }} unit_of_measurement: "°C" - name: Heatcycle Daily Heat unique_id: heatcycledayheat select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split('var')[5])|replace('total_heat = \"', '')|replace('\";','')| float}}" unit_of_measurement: "kWh" - name: Heatcycle Daily Electricity unique_id: heatcycledayelectricity select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split('var')[6])|replace('total_electricity = \"', '')|replace('\";','')| float}}" unit_of_measurement: "kWh" - resource: https://mydewarmte.com/yearly scan_interval: 600 headers: User-Agent: 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/99.0.4844.83 Safari/537.36' referer: 'https://www.mydewarmte.com/' origin: 'https://www.mydewarmte.com' host: 'www.mydewarmte.com' form_submit: submit_once: False resource: https://mydewarmte.com/ select: "body > div > div.wrapper > div.form-block > form" input: username: #yourusername password: #yourpassword sensor: - name: Heatcycle Total Heat unique_id: heatcycleheat select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split('var')[5])|replace('total_heat = \"', '')|replace('\";','')| float}}" unit_of_measurement: "kWh" - name: Heatcycle Total Electricity unique_id: heatcycleelectricity select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split('var')[6])|replace('total_electricity = \"', '')|replace('\";','')| float}}" unit_of_measurement: "kWh" |
Heel gaaf, bedankt!JBtL schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:06:
Voor degenen met een Heatcycle die de data in Homeassistant willen uitlezen, ik heb een scraper voor de website geschreven waarmee je (beperkt) data kan uitlezen:
Ik zie dat er bij mij af en toe wat gaten vallen in de data, ook in het dashboard van de warmte. Er wordt dan alleen 0 of 0.0 terug gegeven. Hebben anderen dat ook? Of zou het aan mijn wifi verbinding kunnen liggen?
Ja, heb ik ook gehad - ik heb nu maar een vaste kabel aangesloten.Farai schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:43:
[...]
Heel gaaf, bedankt!
Ik zie dat er bij mij af en toe wat gaten vallen in de data, ook in het dashboard van de warmte. Er wordt dan alleen 0 of 0.0 terug gegeven. Hebben anderen dat ook? Of zou het aan mijn wifi verbinding kunnen liggen?
Dank voor je code en uitleg, het heeft mij zeer geholpen.
Maar wij hebben "helaas" een PompAO EN een HeatCycle.
Dit zorgt ervoor dat op het dashboard van Mydewarmte middels een dropdown beide zichtbaar zijn.
Dit lijkt met de multiscraper niet te doen aangezien we volgens mij met 2 forms moeten werken na elkaar.. ??
Heb jij alleen een HeatCycle? Of is er bij jou ook sprake van het dropdown menu?
/f/image/XFLUSxBRLsfvI0RzUD67QjIG.png?f=fotoalbum_large)
JBtL schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:06:
Voor degenen met een Heatcycle die de data in Homeassistant willen uitlezen, ik heb een scraper voor de website geschreven waarmee je (beperkt) data kan uitlezen:
[Afbeelding]
Ik gebruik hiervoor Multiscrape, je kan deze code hiervoor gebruiken (geïnspireerd door deze post):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 multiscrape: - resource: https://mydewarmte.com/dashboard scan_interval: 600 headers: User-Agent: 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/99.0.4844.83 Safari/537.36' referer: 'https://www.mydewarmte.com/' origin: 'https://www.mydewarmte.com' host: 'www.mydewarmte.com' form_submit: submit_once: False resource: https://mydewarmte.com/ select: "body > div > div.wrapper > div.form-block > form" input: username: #yourusername password: #yourpassword sensor: - name: Heatcycle Temperature unique_id: heatcycletemp select: "body > script:nth-child(1)" value_template: > {{ (value.split('var')[2])|regex_findall("\s(\-?[0-9\.]+)[\"\s]")|last }} unit_of_measurement: "°C" - name: Heatcycle Daily Heat unique_id: heatcycledayheat select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split('var')[5])|replace('total_heat = \"', '')|replace('\";','')| float}}" unit_of_measurement: "kWh" - name: Heatcycle Daily Electricity unique_id: heatcycledayelectricity select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split('var')[6])|replace('total_electricity = \"', '')|replace('\";','')| float}}" unit_of_measurement: "kWh" - resource: https://mydewarmte.com/yearly scan_interval: 600 headers: User-Agent: 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/99.0.4844.83 Safari/537.36' referer: 'https://www.mydewarmte.com/' origin: 'https://www.mydewarmte.com' host: 'www.mydewarmte.com' form_submit: submit_once: False resource: https://mydewarmte.com/ select: "body > div > div.wrapper > div.form-block > form" input: username: #yourusername password: #yourpassword sensor: - name: Heatcycle Total Heat unique_id: heatcycleheat select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split('var')[5])|replace('total_heat = \"', '')|replace('\";','')| float}}" unit_of_measurement: "kWh" - name: Heatcycle Total Electricity unique_id: heatcycleelectricity select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split('var')[6])|replace('total_electricity = \"', '')|replace('\";','')| float}}" unit_of_measurement: "kWh"
[ Voor 4% gewijzigd door dj_freak op 01-04-2024 21:25 ]
Helaas?dj_freak schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:23:
Maar wij hebben "helaas" een PompAO EN een HeatCycle.
[...]
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
"Helaas" in de vorm van scrapen van de heatcycle lijkt nu in ons geval lastig.
Verder bevalt de combi HeatCycle en PompAO ons goed, de cv ketel nog als backup maar die staat uit.
Ik wilde graag inzage en controle in HA en dat is nu wachten op een api oid vanaf DeWarmte.
Maar ze gaven in december al aan dat ze bezig zijn met meer controle voor de gebruikers dus dan moet ik maar geduld hebben..
[ Voor 10% gewijzigd door dj_freak op 02-04-2024 13:15 ]
- Systeem vol met problemen en kinderziektes.
- Veel onderhoud nodig, slechts een partij die dit doet
- Duur systeem met lage COP, zal zichzelf nooit terugverdienen
- Klantenservice gaat laks om met technische problemen
- Geen instelmogelijkheden, afhankelijk van klantenservice
- Geen meldingen bij problemen, moet je zelf maar achter komen
- Er zijn betere alternatieven
================================================
Ik wil hier ook even mijn ervaring met de HeatCycle delen. Afgelopen jaar heb ik een huis gekocht waarin een HeatCycle systeem geinstalleerd was. Beetje met de vorige eigenaar over gepraat en over gelezen op internet, het leek me een mooi systeem en een creatieve manier om met restwarmte om te gaan. In de eerste instantie was ik enthousiast, maar dit veranderde al vrij snel in irritatie.
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: dit systeem zit VOL met kinderziektes! In de 7 maanden tijd dat ik er woon zijn er 3 storingen geweest, en van die 7 maanden heeft het systeem 2 maanden lang niet gewerkt (and counting, want ik heb nu weer een storing). Het systeem is in september 2022 geplaatst, en terugbladerend door de (krakkemikkige) webinterface vond ik nog een heel aantal andere storingen. Iets wat de vorige eigenaar heeft bevestigd trouwens, en ook eerlijk voor de verkoop had gemeld.
De klantenservice gaat nogal laks om met dit soort problemen. Eerst probeert men op afstand dingen te resetten, maar als dit niet lukt duurt het lang voordat er iemand langskomt. Er wordt geclaimd dat zij het enige bedrijf zijn dat op huishoudelijke schaal warmte terugwint (wat ik al discutabel vind), en dat kinderziektes er dan maar bij horen. In de praktijk functioneert de HeatCycle meer als een soort prototype waar om de haveklap software en hardwareproblemen mee zijn. Elk stukje techniek heeft wel eens kuren, maar dit is echt van een andere categorie. Bovendien is er slechts een partij om je te helpen, en dat is DeWarmte. Overigens werd er door de klantenservice geclaimd dat het systeem prima werkte voor ik er woonde, iets wat simpelweg niet waar is.
De installatie van het systeem laat ook te wensen over. In mijn geval zat een aardedraadje van een van de regelkastjes vastgevlochten aan de aardbeugel van de stekkerdoos waar de warmtepomp in zat geplugd! Na aandringen bij de klantenservice is dit kostenloos gefixt, maar netjes is het niet. In de kruipruimte ligt een deel van de spullen ook gewoon direct in het zand. Het werkt, maar het zal de levensduur niet ten goede komen.
Daar komt overigens bij dat ik niet zo onder de indruk ben van de COP van het systeem. Gemiddeld gezien over het jaar komt de COP in mijn geval op 3.1 uit, redelijk in lijn met wat anderen hier beschrijven. Financieel gezien loont het zich pas rond de COP 2.7 om van het gas af te stappen, dus het houdt niet heel veel over. In mijn berekeningen kwam de jaarlijkse besparing uit op enkele tientjes.
Daarnaast kun je zelf vrijwel niks aan het systeem veranderen of inregelen. Je bent volledig afhankelijk van de klantenservice hiervoor, tot en met het doorgeven van je Wifi wachtwoord zodat zij de raspberry pi die het systeem aanstuurt kunnen verbinden. Je kunt het systeem wel draaien zonder internetverbinding, maar dan heb je geen inzicht in je data. En je data wordt ook niet lokaal opgeslagen, dus heb je geen verbinding? Pech gehad, dan geen data.Ook ben je zelf verantwoordelijk voor het monitoren van het systeem, want je krijgt totaal geen melding van eventuele storingen. Ik log met enige regelmaat in op de webinterface en zodoende kwam ik erachter, maar voor hetzelfde geld staat je pomp al weken niks te doen.
Al met al ben ik helemaal klaar met de HeatCycle. Dit systeem mag wat mij betreft uit mijn huis verdwijnen. Het zal zichzelf nooit terugverdienen, en al helemaal niet als je ook nog voor onderhoud moet gaan betalen. Ik ben nu in discussie met DeWarmte over hoe nu verder, maar ik vrees dat dit een gevalletje "niet goed geld weg" is.
Mijn advies: investeer die 3000+ euro in iets nuttigs van een gerenommeerde partij. Er zijn betere alternatieven, denk aan een warmtepompboiler en zelfs een douche-wtw.
- Pomp in kruipruimte maakt veel lawaai, lag inderdaad gewoon los. Nu maar op een dempende mat gelegd waardoor gezoem minder is geworden
- Niet heel netjes aangesloten, leidingen lopen scheef of liggen los
- COP komt hier niet boven de 2 uit
- Bij vragen wordt er traag gereageerd, echte oplossingen blijven uit
- Legionellarun lijkt niet of willekeurig plaats te vinden
- Niets zelf in te stellen, bijvoorbeeld icm dynamisch energiecontract, systeem verwarmt gewoon wanneer het uitkomt, is meestal in de piek
- Om door te spoelen gebruikt het systeem 72 (!) liter water per dag
Meer dan een jaar geleden een mail gestuurd met allerlei vragen over de werking en werkwijze van de Warmte.
Helaas moet ik nog steeds antwoorden krijgen.
Nu gekozen voor Itho, omdat het uitblijven antwoorden geen goed gevoel gaf.
En met deze oplossing niet all-electric kon gaan, of na een dikke meer prijs pas maanden later.
In middels draait de Itho Amber hier naar volle tevredenheid, ben druk met ontwikkeling van een HA integratie. Voor bediening en uitlezing.
Met het installateurs wachtwoord kan je zelf alles instellen, stooklijnen, koellijnen, andere setpoints, klokken enz enz
Alles zit er standaard in, verwarmen, koelen, tapwater en de mogelijkheid voor meerdere zones.
Het ding is fluisterstil, zelfs in vollast hoor je hem bijna niet.
Kan hem echt aanraden en lees ook eens mee in het Itho Amber forum, hier op tweakers.
Itho Daalderop Amber
Jullie ervaringen bevestigen mijn onderbuik gevoel en de foto’s die ik gezien heb van de installaties zijn echt om te huilen.
Daarbij is de installatie veelste duur voor een hybide oplossing, met regeltechniek gebaseerd op instabiele raspberry-pi
De Amber is natuurlijk meer vergelijkbaar met de PompAO en niet de Heatcycle.bommer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:29:
Toen ik op zoek was naar een warmtepomp systeem, dit topic gestart.
Meer dan een jaar geleden een mail gestuurd met allerlei vragen over de werking en werkwijze van de Warmte.
Helaas moet ik nog steeds antwoorden krijgen.
Nu gekozen voor Itho, omdat het uitblijven antwoorden geen goed gevoel gaf.
En met deze oplossing niet all-electric kon gaan, of na een dikke meer prijs pas maanden later.
In middels draait de Itho Amber hier naar volle tevredenheid, ben druk met ontwikkeling van een HA integratie. Voor bediening en uitlezing.
Met het installateurs wachtwoord kan je zelf alles instellen, stooklijnen, koellijnen, andere setpoints, klokken enz enz
Alles zit er standaard in, verwarmen, koelen, tapwater en de mogelijkheid voor meerdere zones.
Het ding is fluisterstil, zelfs in vollast hoor je hem bijna niet.
Kan hem echt aanraden en lees ook eens mee in het Itho Amber forum, hier op tweakers.
Itho Daalderop Amber
Jullie ervaringen bevestigen mijn onderbuik gevoel en de foto’s die ik gezien heb van de installaties zijn echt om te huilen.
Daarbij is de installatie veelste duur voor een hybide oplossing, met regeltechniek gebaseerd op instabiele raspberry-pi
Stooklijnen etc kan je nu bij de Warmte ook gewoon instellen via de webinterface, maar inderdaad de Amber zal een wat beter uitgewerkt product zijn. De prijs is dan natuurlijk ook weer wat hoger.
De verhalen van de Heatcycle zijn wel jammer. In de basis lijkt het een mooi idee. Maar storingen in de warm-water voorziening zit je niet op te wachten.
[ Voor 4% gewijzigd door RobertowNL op 08-05-2024 11:54 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Het idee is ook wat ons aantrok. En ook hier is het leidingwerk wat amateuristisch aangelegd en de COP is niet heel best. Al denk ik dat dit behoorlijk beïnvloed wordt door het aanbod grijze/zwarte water.RobertowNL schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:53:
[...]
De verhalen van de Heatcycle zijn wel jammer. In de basis lijkt het een mooi idee. Maar storingen in de warm-water voorziening zit je niet op te wachten.
Wat betreft storingen hebben we gelukkig niet veel problemen. Het systeem draait de laatste tijd stabiel. In het begin wel wat storingen gehad, maar die zijn opgelost.
Wat mij behoorlijk stoort is dat ik totaal geen mogelijkheden heb om instellingen in te zien of te wijzigen, laat staan het koppelen aan bijvoorbeeld Home Assistant. Als ik dit had geweten, hadden we de heatcycle waarschijnlijk niet gekocht.
Damn! Dus ruim 26 m3 per jaar, a 1,45 per m3 bij mijn waterleverancier, dus 37,70 per jaar aan water. Op deze manier blijft er van de toch al vrij summiere besparing echt niks meer over.dnns85 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:45:
• Om door te spoelen gebruikt het systeem 72 (!) liter water per dag
Het idee is leuk bedacht, maar de uitwerking is slecht en het kan simpelweg niet concurreren met andere technieken. De slechte service maakt het alleen maar erger. Jammer om te lezen dat anderen dit ook hebben moeten ervaren.
En nu maar eens bedenken hoe ik die enorme piszak in de kruipruimte leeggepompt krijg...
Ook de temperatuur van het gemengde afvalwater is me een raadsel. Ding ligt in het koude zand zonder isolatie verder dus denk dat daar al een hoop warmte verloren gaat wat de efficiency niet ten goede komt. Als ze dit in de toekomst mogelijk willen koppelen aan dynamische energietarieven is de hele zooi al afgekoeld voordat je warmte kan terugwinnen. Want we gebruiken vooral water (douchen) in de spits wanneer de tarieven het hoogst zijn en het net het meest belast.
Maargoed. Miskoop?
Ik wilde eerst een combi van de pompAO en de heatcycle.RobertowNL schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:53:
[...]
De Amber is natuurlijk meer vergelijkbaar met de PompAO en niet de Heatcycle.
Stooklijnen etc kan je nu bij de Warmte ook gewoon instellen via de webinterface, maar inderdaad de Amber zal een wat beter uitgewerkt product zijn. De prijs is dan natuurlijk ook weer wat hoger.
De Amber is wel ff meer dan de PompAO, in vermogen, als je de 95 neemt uiteraard.
Gisteren was dan de grote dag aangebroken. Twee monteurs zijn de hele dag bezig geweest, voornamelijk in de kruipruimte. Goeie gasten, werkten netjes en ze hadden wel begrip voor de situatie. De leidingen zijn netjes afgedopt, het filtersysteem is uit het riool gehaald en de rest van de apparatuur hebben ze verwijderd en meegenomen. Toen de boel op de stoep stond was ik toch wel erg blij dat ik het niet zelf hoefde te doen. Laat ik het zo zeggen: je ruikt dat dit systeem rioolwater als bron gebruikt
Voor mij is dit hoofdstuk nu gelukkig afgesloten, ik ben blij dat ik zonder extra kosten van het probleem af ben. Het is jammer van de investering, maar nu heb ik in ieder geval geen gedoe meer met dit systeem. DeWarmte heeft het zo in ieder geval netjes en voor mij voldoende opgelost.
Het enige wat je moet doen is het IP-adres van je RPI invullen en Home Assistant zal zelf de meetpunten ophalen.
Het was even uitvogelen welke temperatuur bij welk meetpunt behoort, maar dat is gelukt.
/f/image/lJL4m2F6DvhVR1G68RP4211m.png?f=fotoalbum_large)
Top, heel erg bedankt!Breedbekkikker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:52:
Voor degene die de heatcycle hebben en ook Home Assistant gebruiken. Je kunt de temperaturen uitlezen van de heatcycle middels de 1-wire integratie.
Het enige wat je moet doen is het IP-adres van je RPI invullen en Home Assistant zal zelf de meetpunten ophalen.
Het was even uitvogelen welke temperatuur bij welk meetpunt behoort, maar dat is gelukt.
[Afbeelding]
Hoe ben je er achter gekomen welk meetpunt bij welke temperatuur hoort?
Er zijn 2 circuits. Een koud circuit dat het vuile water afkoelt en een warm circuit dat de boiler opwarmt. Daar zoek je de ingaande temperaturen en uitgaande temperaturen van. Dat werkt natuurlijk het best als het systeem draait, maar wellicht is het uit de historische meetreeks ook af te lezen.Farai schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:14:
[...]
Top, heel erg bedankt!
Hoe ben je er achter gekomen welk meetpunt bij welke temperatuur hoort?
Als je die hebt dan kun je de temperatuur van boiler makkelijk vinden.
Dit lijkt mijn oplossing.
En wij hebben kennelijk geluk en een nette installatie, geen storingen met zowel PompAO + HeatCycle.
Breedbekkikker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:52:
Voor degene die de heatcycle hebben en ook Home Assistant gebruiken. Je kunt de temperaturen uitlezen van de heatcycle middels de 1-wire integratie.
[Afbeelding]
Mooi om te lezen!dj_freak schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:26:
Top!!
Dit lijkt mijn oplossing.
En wij hebben kennelijk geluk en een nette installatie, geen storingen met zowel PompAO + HeatCycle.
[...]
Doordat ik nu de temperaturen kan monitoren kwam ik erachter dat de warmtepomp throttle gedrag liet zien. Dat zogenaamde throttle gedrag komt erop neer dat de laatste graad naar de doeltemperatuur heel traag ging. Het kwam voor dat het wel een uur duurde.
Samen met servicedesk instellingen van de warmtepomp aangepast en nu is dit probleem opgelost.
Wij hebben een boiler van 300 liter. De website van de warmte meldt dat we een gemiddelde COP hebben van 2.6. Dat is dus vergelijkbaar met de COP van jouw systeem.dnns85 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:38:
Hoe zijn de ervaringen met de COP van de HeatCycle bij anderen? Wij hebben sinds begin dit jaar een installatie met een 200 liter boiler, maar de COP komt amper boven de 3 uit, naar veel getweak. Wellicht is dat gewoon wat het is, maar ben benieuwd naar ervaring van anderen.
Echter heb ik denk ik met mijn laatste bericht de goden verzocht want 2 weken nadien ging de HeatCycle ineens een eindeloze cyclus...
Verbruik 700W per uur en bijna 20 uur per dag aan....
Ook lijkt de warmtepomp een harder/ander geluid te maken dan voorheen en is de uitgaande waterleiding niet meer steenkoud met flinke condens, maar een beetje koud..
Er is ineens iets mis met het systeem maar meerdere mailtjes en belletjes naar DeWarmte heeft tot op heden nog geen reactie of oplossing gegeven.
Het afgelopen jaar was de service telkens prima, uitleg, storing, het werd telkens netjes en redelijk snel opgelost.
Maar ditmaal (waarschijnlijk door de winterdrukte) is het niet fraai.
Hopelijk wordt het snel opgelost.
Hier een paar keer een COP van rond de 3 gehad, maar na m'n bericht hier blijkbaar ook de goden verzocht, inmiddels een gemiddelde COP van 1,8 dit jaar. Verbruik ook regelmatig op random tijden best hoog, maar niet zo lang achter elkaar.
Hier blijft het soms ook weken stil op vragen, en er lijkt niets te veranderen aan de installatie als er wel iets aangepast is.
Inmiddels best wel klaar met de hele installatie en de afhankelijkheid van Dewarmte om iets in te stellen. Inmiddels had ik verwacht dat je toch wel basic dingen zelf kon instellen, zoals de watertemperatuur of een (tijdelijke) boost. En het systeem iets stabieler zou presteren.
Ik had een vergelijkbare situatie. De warmtepomp kreeg het niet meer gedaan en uiteindelijk is die enkele weken geleden overleden. Volgens een medewerker was het gas ontsnapt en dat kunnen zij niet repareren en stelden vervanging voor. Ik zit nu in dat proces en dat duurt, zoals jullie ook gewend zijn van 'DeWarmte' lang.dj_freak schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:03:
Onze COP was ongeveer 3,5, best prima dus en het gebruik van restwarmte is gewoon een "goed gevoel".
Echter heb ik denk ik met mijn laatste bericht de goden verzocht want 2 weken nadien ging de HeatCycle ineens een eindeloze cyclus...
Verbruik 700W per uur en bijna 20 uur per dag aan....
Ook lijkt de warmtepomp een harder/ander geluid te maken dan voorheen en is de uitgaande waterleiding niet meer steenkoud met flinke condens, maar een beetje koud..
Er is ineens iets mis met het systeem maar meerdere mailtjes en belletjes naar DeWarmte heeft tot op heden nog geen reactie of oplossing gegeven.
Het afgelopen jaar was de service telkens prima, uitleg, storing, het werd telkens netjes en redelijk snel opgelost.
Maar ditmaal (waarschijnlijk door de winterdrukte) is het niet fraai.
Hopelijk wordt het snel opgelost.
Ik hoop het niet voor je, maar het zou zo maar kunnen dat de warmtepomp z'n langste tijd heeft gehad.
Dat klinkt precies als wat hier aan de hand is, zowel met de pomp als met (het uitblijven van) de reactie. Alles is begin dit jaar pas geïnstalleerd en heeft heel even goed gedraaid na de nodige tweaks, maar inmiddels dus niet meer.JBtL schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:56:
Ik krijg het gevoel dat het niet helemaal lekker gaat bij DeWarmte - hier loopt de installatie sinds de zomer steeds minder goed, en ze krijgen het niet hersteld. De COP daalt gestaag en zit nu rond de 1.5, met name omdat de bijverwarming het meeste doet. Steeds in goed overleg geweest, maar de laatste paar weken blijft het stil..
Onze warmtepomp heeft dus net iets meer dan 2.5 jaar gedraaid. Als ik de reacties zo lees dan vermoed ik dat die heatcycles toch iets meer onderhoud nodig hebben dan dat uitgevoerd wordt. Ze lijken wel dicht te slippen oid totdat het niet meer gaat.dnns85 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:10:
[...]
Dat klinkt precies als wat hier aan de hand is, zowel met de pomp als met (het uitblijven van) de reactie. Alles is begin dit jaar pas geïnstalleerd en heeft heel even goed gedraaid na de nodige tweaks, maar inmiddels dus niet meer.
Nu wel weer contact gehad - afgesproken met DeWarmte dat de Heatcycle wordt verwijderd. Jammer wel, maar het is duidelijk dat het systeem niet in alle situaties goed werkt. Wat op zich logisch is voor zo'n nieuw idee.JBtL schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:56:
Ik krijg het gevoel dat het niet helemaal lekker gaat bij DeWarmte - hier loopt de installatie sinds de zomer steeds minder goed, en ze krijgen het niet hersteld. De COP daalt gestaag en zit nu rond de 1.5, met name omdat de bijverwarming het meeste doet. Steeds in goed overleg geweest, maar de laatste paar weken blijft het stil..
Hoe ziet het financiële plaatje eruit? Desinvestering of enige vorm van compensatie? Wat ga je hierna doen als alternatief?
Wat betreft het alternatief - daar heb ik maar een nieuw topic voor geopend
Vragen die ik gesteld heb aan de Warmte zijn tot op heden nooit beantwoord.
Kennelijk was ik te lastig, igv had ik geen bevredigend gevoel en ben voor een andere oplossing (merk) gegaan.
waar ik zeer tevreden over ben.
zo zeer tevreden over zelfs, dat ik ook bij mijn dochter een zelfde WP geïnstalleerd heb.
Jammer om te lezen dat bij een aantal van jullie mijn vrees waarheid is geworden.
Hoewel de PompAO redelijk goed draait is het bedrijf wel aan het groeien/veranderen. Daar heb ik voor een groot deel wel begrip voor, maar de HeatCycle heeft het hier nooit goed gedaan. Daar is een keer actie op ondernomen (door een ingehuurde ZZP'er onderdeel vervangen dat vaker problemen gaf en eigenlijk helemaal niet geïnstalleerd had mogen worden bij een nieuwe installatie), maar daarna is het weer stil en zijn de prestaties weer terug bij af. Als dat in het eerste jaar al zo gaat hou ik m'n hart vast voor wat er allemaal stuk kan gaan in de toekomst.
Ik denk dat ze er goed aan doen om te stoppen met deze complexe HeatCycle en zich meer richten op standaard boilers zoals ze nu gaan doen al dan niet in combinatie met de PompAO. Dan kunnen ze wellicht hard groeien als dat de ambitie is.
Alhoewel mijn ervaring tot nu toe er wel voor zorgt dat ik niet nogmaals voor een product van Dewarmte zou kiezen.
Hier dezelfde ervaring. Ik vermoed dat dit ze ooit nog eens duur komt te staan.dnns85 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:00:
Ruim anderhalve maand later nog steeds geen enkele reactie vanuit DeWarmte over de slecht functionerende installatie, ondanks meerdere mails en telefonisch contact. Zelfs op een vrij simpele vraag om de temperatuur in de boiler hoger te zetten geen reactie. Helaas is zoiets simpels als dit ook niet zelf aan te passen. Daardoor regelmatig lauw/koud water als de laatste persoon gaat douchen.
Om de temperatuur hoger of lager te zetten heb ik de RPI gereset (password reset), zodat ik zelf instellingen kon wijzigen. Ze hebben in het begin (+ 2 jaar geleden) een fatsoenlijke app beloofd waarmee ik dergelijk instellingen kan wijzigen. Die app werd telkens uitgesteld. De app gaat niet meer komen, want de heatcycle is uit hun product-overzicht gehaald. Volgens mij kun je de heatcycle niet meer bestellen. Er wordt kennelijk niet meer geïnvesteerd in de heatcycle.
De heatcycle is een ondeugdelijk apparaat en ik denk dat we met z'n allen ons geld moeten terug eisen. Een warmtepomp is een investering waarmee je toch minimaal 10 jaar verder mee moet kunnen. DeWarmte heeft een terugverdientijd beloofd van 5 a 7 jaar. De heatcycle voldoet daar zeker niet aan.
Even een update dan maar.Breedbekkikker schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:51:
[...]
Ik had een vergelijkbare situatie. De warmtepomp kreeg het niet meer gedaan en uiteindelijk is die enkele weken geleden overleden. Volgens een medewerker was het gas ontsnapt en dat kunnen zij niet repareren en stelden vervanging voor. Ik zit nu in dat proces en dat duurt, zoals jullie ook gewend zijn van 'DeWarmte' lang.
Ik hoop het niet voor je, maar het zou zo maar kunnen dat de warmtepomp z'n langste tijd heeft gehad.
DeWarmte is op bezoek geweest en we hebben samen het gehele systeem doorlopen op zoek naar de storing wat best interessant was en fijn dat ze hierin open communiceerden.
Helaas is de Warmtepomp van de HeatCycle overleden, welk component precies is mij onduidelijk.
Op dit moment zijn we in gesprek over het onder garantie vervangen van de HeatCycle of het overgaan naar hun Pomp T.
Al met al natuurlijk niet fijn om na 1 jaar in een dergelijke situatie te zitten, maar mijn vertrouwen dat DeWarmte dit samen met ons gaat oplossen is grotendeels hersteld, benieuwd naar de doorlooptijs die hierbij gepaard zal gaan.
Ik zag trouwens dat de HeatCycle niet meer op hun website wordt vernoemd, waarmee ik de verwachting heb dat ze dit inovatieve en duurzame concept zullen laten varen helaas. (het is immers natuurlijk erg fijn om restwarmte te kunnen gebruiken)
Zelf hebben ze aangegeven dat een COP van 3-4 haalbaar is, dus ik laat het hier niet bij zitten. Ik was al geen fan meer van deze firma, maar met dit soort acties ben ik er helemaal klaar mee. Uitgebreide reactie gestuurd en als er geen oplossing komt geef ik het uit handen.
:strip_exif()/f/image/qSXtAOyl9cM4BMCgmccCtwZt.jpg?f=fotoalbum_large)
De pagina van de HeatCycle is overigens nog wel rechtstreeks te bereiken ondanks dat deze niet meer op de site te vinden lijkt te zijn, maar zelfs die gebruikt teveel stroom 😂
/f/image/wwG48jkn5m0xFxguSgU69ziH.png?f=fotoalbum_large)
Je zou een COP van 2 kunnen verklaren als er niet voldoende afvalwater aanwezig is. Dan gaat het systeem bijverwarmen met het warmte-element en die haalt de COP dan weer onderuit.dnns85 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:26:
Inmiddels een reactie gehad van Dewarmte. Na een jaar waarin de COP zelden boven de 2 uit is geweest en er vanalles is geprobeerd, is de conclusie dat een COP van 1.8 - 2 eigenlijk best prima is. Case closed.
Zelf hebben ze aangegeven dat een COP van 3-4 haalbaar is, dus ik laat het hier niet bij zitten. Ik was al geen fan meer van deze firma, maar met dit soort acties ben ik er helemaal klaar mee. Uitgebreide reactie gestuurd en als er geen oplossing komt geef ik het uit handen.
In een eerder bericht heb je aangegeven dat je COP rond of boven de 3 zat. Die COP halen waarschijnlijk alle heatcycles als ze nieuw zijn geïnstalleerd. Als jouw verbruik dus niet is veranderd en jouw COP wel, dan is er iets anders aan de hand. Het is zeer aannemelijk dat dit het dichtslibben van je leidingen en warmte-wisselaar is, door het rioolwater. Dit probleem is tot op heden niet erkend door DeWarmte. De monteurs praten wel in die richting maar expliciet uitspreken (mogen) doen ze niet.
En hierom wordt de heatcycle ook niet meer aangeboden op het internet.
Omdat er veel meer gedupeerden zijn is het wellicht een idee om de krachten te bundelen en een soort massaclaim neer te leggen bij DeWarmte. Er is vast een advocaat die dit graag doet.
Ik denk dat dat niet meer nodig is, inmiddels hebben ze het probleem erkend. Ze geven aan dat het product niet aan de verwachtingen voldoet en dat rioolwater lastiger blijkt dan gedacht met veel spoelen en een lagere COP tot gevolg.Breedbekkikker schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:02:
[...]
Omdat er veel meer gedupeerden zijn is het wellicht een idee om de krachten te bundelen en een soort massaclaim neer te leggen bij DeWarmte. Er is vast een advocaat die dit graag doet.
Ze hebben mij een alternatief aangeboden. Ik ga me daar nog even op beraden, maar ik denk dat deze stellingname wel betekent dat het over is voor de Heatcycle.
Als ik dit vantevoren geweten had dan was ik nooit in zee gegaan met EN dit product EN dit bedrijf. Dit werkt gewoon niet. De HC hangt er net 2 jaar en is een niet functioneel apparaat, het doet niet wat het beloofd en waar het voor gekocht is. Het verwarmd wel, maar dat komt omdat de good old boiler gewoon zn werk doet, een proces dat men ook 50jaar geleden al had bedacht.
Dus: mocht iemand zich nog bedenken en een HC willen aanschaffen.....bedenk je niet 1x, niet 2x maar op zn minst 5x.
DeWarmte is not living up to the dream.
J.
Ik denk dat het tijd wordt dat Dewarmte gewoon alle systemen gaat verwijderen. Ik heb zwart op wit van ze dat het product gewoon niet doet waar het voor bedoeld is en dat dit het ook niet meer gaan doen. Het is gewoon een mislukt product. Jammer van alle subsidie die hieraan verloren is gegaan.Johnboyjohn 2 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:38:
Nabrander: mocht iemand een sterke vuist gaan maken richting deze leverancier, dan ga ik mee in deze.
Ze hebben mij een Pomp T aangeboden als alternatief, maar omdat de warmtepomp ons huis al bijna niet warm krijgt wil ik dit niet. Ook niet omdat ik geen vertrouwen meer heb in dit bedrijf.
Hoe dan ook, systeem wordt weer verwijderd en er komt niets voor terug van Dewarmte. Details nog uit te werken. PM gerust voor tips of meer info.
Lijkt allemaal redelijk simpel te zijn, dit zijn de endpoints die ik gevonden heb en waar ik zelf al genoeg aan heb.
Authentication (email en password in de body): POST https://api.mydewarmte.com/v1/auth/token/
Refresh tijd nog onbekend
GET https://api.mydewarmte.com/v1/customer/products/
Om het product id en wat andere info op te halen
GET https://api.mydewarmte.com/v1/customer/products/{{product_id}}/insights/?start_date=2025-04-03×pan=hourly
Geeft alle data per uur terug en ook met de sum van de data. Op daily, monthly en yearly niveau is ook data op te halen.
Volgende stap is om een Home Assistant integratie te maken, eens kijken of ik dat voor elkaar krijg.
Ff terug lezen, daar is al iemand mee aan de slag. Misschien krachten bundelen..Farai schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:40:
Nu DeWarmte het dashboard heeft vernieuwd en een app heeft gemaakt is er eindelijk een API beschikbaar. Zo te zien nog wel ongedocumenteerd (verwacht ook niet dat dat komt om eerlijk te zijn).
Lijkt allemaal redelijk simpel te zijn, dit zijn de endpoints die ik gevonden heb en waar ik zelf al genoeg aan heb.
Authentication (email en password in de body): POST https://api.mydewarmte.com/v1/auth/token/
Refresh tijd nog onbekend
GET https://api.mydewarmte.com/v1/customer/products/
Om het product id en wat andere info op te halen
GET https://api.mydewarmte.com/v1/customer/products/{{product_id}}/insights/?start_date=2025-04-03×pan=hourly
Geeft alle data per uur terug en ook met de sum van de data. Op daily, monthly en yearly niveau is ook data op te halen.
Volgende stap is om een Home Assistant integratie te maken, eens kijken of ik dat voor elkaar krijg.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Wie dan? @JBtL had inderdaad een zeer handige scraper geschreven maar die werkt niet meer met het nieuwe dashboard.f.welvering schreef op zondag 6 april 2025 @ 00:31:
[...]
Ff terug lezen, daar is al iemand mee aan de slag. Misschien krachten bundelen..
Ah, dank, dat topic kende ik nog niet.f.welvering schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:17:
Excuus, ander topic.
Zie https://gathering.tweaker...message/82090998#82090998