Toon posts:

Ervaringen met DeWarmte Heatcycle

Pagina: 1
Acties:

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:31
Ik volg al een tijdje het forum over De Warmte PompAO
Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)
Maar ben ook benieuwd naar de ervaringen, zowel ingebruik, verbruik en installatie van hun andere product de Heatcycle.

Ik mis bijvoorbeeld veel informatie op ee website van de warmte, oa hoe ze omgaan met legionella.

Als er mensen zijn die ervaringen willen delen

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:21
De schrijver van dit blog heeft een Heatcycle geïnstalleerd: https://krispijnbeek.nl

In de basis 150l boiler werkt de Heatcycle hybride voor SWW, wordt naverwarmd door een CV ketel en heeft hierdoor geen legionellacyclus nodig. Tegen meerprijs is full-electric beschikbaar met een groter boilervat van 200l, een extra spiraal voor bijv. aansluiting van heatpipes of een andere warmtepomp + een elektrische element voor de legionellapreventie.

Ik heb hem zelf net besteld, installatie ergens in april (zou wel eerder kunnen, maar ik wil eerst nog een groep in de meterkast toevoegen) dus dan kan ik eraan gaan meten. Werd flink de tijd genomen om de installatie van te voren te ontwerpen, dat gaf wel vertrouwen. Maar het blijft natuurlijk nog een beetje een gok.

Het is dus een water/water warmtepomp met vuil water als warmtebron. Het water wordt wel gefilterd en tijdelijk opgeslagen in een zak in de kruipruimte. Het filter wordt door een CIP systeem gereinigd, en het systeem wordt geclaimd onderhoudsvrij te zijn (dat is natuurlijk het grote vraagteken). Ik wil de Heatcycle gebruiken om helemaal van het gas te gaan, voornamelijk voor SWW. Voor verwarming gebruik ik nu een Elga Ace 4kW lucht/water warmtepomp icm een MHI 3.5kW airco. Dat is in principe voldoende voor de verwarming, maar de Heatcycle kan de Elga nog wat ondersteuning bieden, de Heatcycle zou efficiënter kunnen zijn dan de lucht/water warmtepomp omdat de bron relatief warm is t.o.v. buitenlucht in het stookseizoen. We gaan zien hoe dat in de praktijk uit gaat pakken.

Andere optie die ik heb overwogen was een warmtepompboiler. Deze zou iets goedkoper zijn, maar geen ondersteuning voor de verwarming geven, wat meer hoogte vragen waardoor hij ivm het schuine dak nogal in de weg zou staan, en wat meer geluid produceren terwijl naast de opstelruimte een slaapkamer is. Ik verwacht ook dat de Heatcycle wat sneller weer is opgewarmd. En ik vind het wel leuk om niet de' standaard' keuze te maken :). Ik zal in ieder geval de praktijkervaring delen als hij geplaatst is, in theorie is het best een mooi alternatief voor een warmtepompboiler.

[Voor 75% gewijzigd door JBtL op 15-02-2023 17:31]

• bommer
JBtL schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:10:
De schrijver van dit blog heeft een Heatcycle geïnstalleerd: https://krispijnbeek.nl
Heb het blog gelezen, maar werdt er niet veel wijzer van.

Tevens zag ik op de foto’s het zelfde schrikbeeld kwa installatie netheid. Rommelige kabel boom losse kastjes met een Raspbery pi.

Ik heb niets tegen een pi, alleen vraag mij wel af hoe betrouwbaar dit is. Die sd kaarten willen nog wel een corrupt raken.

Voor zo ver ik nu informatie heb, is de COP gelijk aan die van een WP boiler. Het maakt dus niet uit of de warmte ontrokken wordt uit de omgeving lucht of zoals bij de heatcycle uit afval/restwater .

De geluidsproductie van beide is gelijk, de prijs van de heatcycle is 2x hoger en de installatie gecompliceerder.

• JBtL
@bommer in principe is de brontemperatuur bij de Heatcycle gelijk of iets hoger dan die van een bodemwarmtepomp, en gedurende het jaar ook vrijwel constant. Ik verwacht daarom een iets betere (s)COP dan bij een warmtepompboiler op buitenlucht en ook een lager piekverbruik bij vorst. Dit moet de praktijk echter nog uitwijzen, er zijn inderdaad nog geen goede metingen van.

Qua geluid is het maximaal wellicht vergelijkbaar, maar een water/water warmtepomp heeft alleen een compressor als geluidsbron. De geluidsproductie hiervan zal aan het begin van een run aanmerkelijk lager zijn dan bij een warmtepompboiler die ook nog een ventilator heeft en is bovendien veel beter af te schermen.

Warmtepompboiler vs. heatcycle is wat dat betreft vergelijkbaar met die tussen een lucht/water en bodemwarmtepomp. Die is ook duurder, maar kan in bepaalde situaties voordelen bieden.

[Voor 25% gewijzigd door JBtL op 19-02-2023 14:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bommer
@JBtL ik zie op de website van de warmte dat de heatcycle ook via een app te volgen is.

Heb jij daar al meer informatie over?
Is jouw installatie de full electric?

[Voor 12% gewijzigd door bommer op 05-03-2023 21:48]

• JBtL
De installatie komt over 2 weken, dus dan weet ik meer. Het wordt de all-electric variant om van het gas te kunnen gaan.

Waarschijnlijk is de warmtepomp die in het systeem zit deze:

https://www.alibaba.com/p...r-Heat_1600123402684.html

Deze komt overeen met het vermogen wat gemeten is, en in de lijst van RVO staat bij de Heatcycle "KP50-R32". Ik denk dat ze zelf een nieuwe omkasting maken zodat ook de regelelektronica erin past. De variant is dan die met een 3-wegklep om te kunnen switchen tussen verwarming en warm water, en er zit een inverter in om te kunnen moduleren.

• bommer
De all-electric voor warmtapwater neem ik aan. Of heb je een combi met de pompAO

Wat zijn de extra kosten voor de all-electric versie?

• JBtL
all-electric voor tapwater inderdaad, ik had al een warmtepomp voor de verwarming. De Heatcycle komt ook op het CV-systeem aangesloten trouwens, moet nog wel even kijken op welke momenten het efficiënter verwarmen is met de Heatcycle of de L/W warmtepomp. Extra kosten waren 895 euro, dan krijg je een grotere boiler van 200 liter, met een extra spiraal voor zonneboiler o.i.d. + 3kW verwarmingselement voor de Legionellacyclus.

[Voor 64% gewijzigd door JBtL op 21-03-2023 17:26]

• bommer
Ik denk dat 200 liter hier te weinig is, wijn zijn met 5 volwassenen.
Zal ze eens vragen of Heatcycle ook een 300ltr vat kan vullen per dag.

zou mooi zijn als er dan nog wat vermogen overblijft voor verwarmen.
en dan evt in combinatie met een pompAO van het gas af.

Heb een goed geïsoleerd huis.

• JBtL
200 liter met een 5kW warmtepomp en hoge brontemperatuur is wel een enorme hoeveelheid warm water per dag, lijkt me sterk dat je dat met z’n 5en op krijgt

• bommer
Dat hangt volgens mij af tot welke temperatuur het water in het Boilervat verwarmt wordt.
Hoeveel liter water dat van ongv. 40 graden dat geeft. En hoe snel dat weer opwarmt.

Deze info is niet terug te vinden op de website.

Simpel rekenen zegt bij 9ltr per minuut je 20 min kan douchen, das niet veel!
Allemaal 4 min, ik heb dochters. dat wordt een uitdaging.

• JBtL
Hier staat de uitgewerkte berekening> https://warmtepomp-tips.nl/relevant/

240 liter 40 graden water uit een 200 liter boiler is realistisch, en in 2 uur is dat weer terug opgewarmd met een 5kW warmtepomp als je hem helemaal leegtrekt. Wij hebben een 5 l/min douchekop, dus van die 2 uur kan je 48 minuten onder de douche staan. In de praktijk is dat onbeperkt, tenzij je een rij voor de badkamer hebt staan. Maar met een beetje gedrag aanpassen, dus tijdstip van douchen iets spreiden, kom je ook met een 9l/min douchekop prima uit.

Hier gebruiken ze een Heatcycle voor een studentenhuis met 24 inwoners:

https://www.duwo.nl/over-...n-levert-besparing-van-40

Waarschijnlijk gebruiken ze daar ook een wat groter boilervat, of misschien 2 of meer losse vaten, dus er is vast e.e.a. mogelijk

[Voor 24% gewijzigd door JBtL op 22-03-2023 16:59]

• bommer
Handige site met veel info!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee