Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:49
Jeroen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:51:
Hi all, ik ben eens een aantal dagen weg van huis in de koude maanden (nu), dus het gedrag van de warmtepomp komt nu duidelijk uit de grafiek van het energieverbruik.

Op dit moment is er weinig aangesloten in huis op koelkasten en een enkele warmtepomp na. Ik durf dus wel te beweren dat de hoge pieken van de warmtepomp zijn. Deze verwarmt het huis en ook een sanitair-warmwatervat.

Is de hoeveelheid pendelen te rechtvaardigen?

[Afbeelding]
Tja, met 1x aan per 3h kun je nog niet over pendelen spreken, je wilt vooral dat je niet 20 minuten lang 2000W trekt. Twee opties:
- Langere runs. Nu is het waarschijnlijk de thermostaat de de WP uitzet na 20 minuten. Als je huis het aankan kun je kijken of je het gedrag van je thermostaat kunt verbeteren. Idealiter schakelt hij aan bij, zeg 19.7, en schakelt hij uit bij 20.2, hij heeft dan een halve graad speling, als hij bij 19.9 aangaan, en bij 20.1 uit, dan schakelt hij vaker dan je wilt. soms kun je op je WP een uitschakelvertraging aanzetten, dan bereik je ongeveer hetzelfde.
- Betere modulatie. Nu start de WP met verwarmen en stpt pas als de thermostaat zegt dat het genoeg is. Misschien dat je stooklijn erg hoog staat, dus hij blijft doorstoken, misschien dat je modulatie-instellingen te traag zijn.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:36
@Jeroen Nee niet te rechtvaardigen met de huidige temperaturen buiten of je huis moet wel mega geisoleerd zijn.
Nee. Dit lijkt nergens op. Je vermeldt niet welke WP je hebt, maar jouw WP verbruikt ofwel 2.3 kW, ofwel niets. Dat is niet normaal. Bij temperaturen rond het vriespunt moet je WP gewoon rustig continu kunnen draaien.
Staat je watertemperatuur veel te hoog ingesteld? Of zit een of andere ingewikkelde regeling de boel te frustreren? Of is je WP veel te groot?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Geronim0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:29
Zijn die pieken geen defrosts?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:56
Hi all, ik ben eens een aantal dagen weg van huis in de koude maanden (nu), dus het gedrag van de warmtepomp komt nu duidelijk uit de grafiek van het energieverbruik.

Op dit moment is er weinig aangesloten in huis op koelkasten en een enkele warmtepomp na. Ik durf dus wel te beweren dat de hoge pieken van de warmtepomp zijn. Deze verwarmt het huis en ook een sanitair-warmwatervat.

[Afbeelding]
Heb je een Quooker of andere close-in boiler? Dit (korte pieken rond 2000W) past typische bij zo'n apparaat.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:08
Foutje

[ Voor 97% gewijzigd door bensss op 25-11-2025 20:52 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 21:21

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

blb4 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:21:
[...]

Heb je een Quooker of andere close-in boiler? Dit (korte pieken rond 2000W) past typische bij zo'n apparaat.
Nee heb ik niet.

Defrosts lijkt me ook niet zo heel waarschijnlijk omdat het verbruik tussenin dusdanig laag is dat dat waarschijnlijk alleen de koelkast en vriezer zijn.

Ik snap ook niet waarom hij meestal dus meteen een hoog verbruik heeft, en kort, in plaats van continu. Ik heb hem ook wel eens enkele honderden watt zien verbruiken dus hij kan het wel.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:41
LongTimeAgo schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:31:
[...]

Doe ik ook niet :P
Zodra het buiten (overdag) onder de 2 graden komt gaat die naar "normal" modus en staat die vrij om ook naar "Boost" te springen als het echt nodig is.
Zodra het weer boven de 4 graden is of de klok 20:00 slaat gaat die weer naar Eco/silent :)
Kortom, je knijpt de unit op het koudste moment van de dag, namelijk tussen 20:00 en 8:00....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:41
Jeroen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:21:
[...]

Nee heb ik niet.

Defrosts lijkt me ook niet zo heel waarschijnlijk omdat het verbruik tussenin dusdanig laag is dat dat waarschijnlijk alleen de koelkast en vriezer zijn.

Ik snap ook niet waarom hij meestal dus meteen een hoog verbruik heeft, en kort, in plaats van continu. Ik heb hem ook wel eens enkele honderden watt zien verbruiken dus hij kan het wel.
Dit is typisch door een aan/uit gestuurde low-load regeling. Elke periode eventjes aan en dan weer een hele tijd uit.

Welke WP heb je, welke thermostaat?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Cruiseronline schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:09:
Na wat speurwerk (wat een drama met die specs, haha) het volgende overzichtje koelleiding split WP gemaakt. Alle blauwe tekst heb ik van de keymark.eu certificering. Staat nu gesorteerd op gewicht van de buitenunit (moet op plat dak, hoe lichter, hoe gemakkelijk afveren tegen trillingen dacht ik), maar als je een andere sortering wil zien, roep maar. Ik speur deze week nog even verder of ik er gemist heb. Mocht je data hebben die ik mis, of merken/modellen, laat maar weten.
PS1: ik heb niet echt mn best gedaan om de beste prijs te vinden, dus daar valt nog wat te halen wellicht
PS2: wat ik (nog steeds) erg onduidelijk vind, is of er op enig moment elektrische backup heaters ingezet worden. Ik zou het liefst het vermogen zien op lage temperaturen zonder backup heater)

Kolommen:
D: minimum vermogen, gespecificeerd bij A12/W25 of percentage (daar mis ik er nog een hoop)
E: nominaal vermogen bij A7/W35 gemeten onder EN 14511-2
F: COP bij nominaal vermogen A7/W35 gemeten onder EN 14511-2
G: heating capcity bij -7 gemeten onder EN 14825
H: COP gemeting bij kolom G onder EN 14825
I: SCOP bij W35 onder EN 14825
J: seosonal efficiency bij W35 onder EN 14825
K: koelmiddel
L: sound power level (PWL)
M: sound power level (PWL) in silent mode (mis ik nog een hoop)
N: geluid in silent mode op 1m (SPL: Sound Pressure Level) (mis ik nog en hoop)
O: sound power level (PWL) gemeten onder EN 12102-1
Weet iemand (@Proton_ misschien?)of bij EN 14825 meting van Pdh Tj = -7°C (heating capacity bij min 7) de backup heaters gebruikt (mogen) worden? De COP waardes van de verschillende WP bij deze meting liggen tussen 2.6 en 3.1. Zijn dat normale COP's bij die temperatuur zonder backup heater?

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:11
Blihi schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:43:
[...]

Kortom, je knijpt de unit op het koudste moment van de dag, namelijk tussen 20:00 en 8:00....
De warmtepomp is een beetje overgespecificeerd dan wat er nodig is voor de woning. Het knijpen maakt gelukkig niets uit in ons geval.
Het is alleen lekker dat tijdens de écht koude dagen hij wat ademruimte heeft overdag.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Cruiseronline schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:49:
Weet iemand (@Proton_ misschien?)of bij EN 14825 meting van Pdh Tj = -7°C (heating capacity bij min 7) de backup heaters gebruikt (mogen) worden?
Ik denk het niet, dan zouden de COP's een stuk lager zijn.
De COP waardes van de verschillende WP bij deze meting liggen tussen 2.6 en 3.1. Zijn dat normale COP's bij die temperatuur zonder backup heater?
Geen idee bij welke watertemperatuur die EN 14825 wordt gemeten en ook niet met welke luchtvochtigheid en of defrosts worden meegenomen, maar dit zijn de cijfers van mijn WP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OLKCqMYOTdgRpw_jUv8V7YpgVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large
Bij A-7W35 haalt die op maximaal vermogen een COP van 3.14 (zonder defrostverliezen, die worden in deze tabel alleen bij +2 meegenomen (grijze balk).

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 26-11-2025 09:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
@Andrehj
Dat is mooi, dan vergelijk ik in ieder geval appels met appels. Vee binnenunits van die splits hebben een elektrisch backup element, en was bang dat die meedeed in de meting. Paar jaar terug 3 LG therma splits geinstalleerd, daar zaten die ook in, maar gelukkig een eigen (3fase) aansluiting, dus die heb ik niet aangesloten. Maar weet niet of dat voor alle merken zo werkt.
Wat betreft watertemperatuur bij EN 14825 Pdh Tj = -7°C , bij de metingen zijn twee varianten, low en medium temperature. In dit document staat bovenaan pagina 3 dat lage temperatuur 35 graden aanvoer is. In mijn tabel heb ik die waarde (low temperature = W35) aangehouden.
Ja mitsubishi is volgens mij de enige die zulke nette tabellen meelevert. Nibe heeft bijvoorbeeld grafiekjes. Zie je mooi de defrost dip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNBBxqNq4aKsChXnqHgOmJsFxcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uOpCODC1kYNYeYMs5e4iCbl6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Cruiseronline op 26-11-2025 09:42 ]

Pagina: 1 ... 234 235 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)