• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:08
Jeroen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:51:
Hi all, ik ben eens een aantal dagen weg van huis in de koude maanden (nu), dus het gedrag van de warmtepomp komt nu duidelijk uit de grafiek van het energieverbruik.

Op dit moment is er weinig aangesloten in huis op koelkasten en een enkele warmtepomp na. Ik durf dus wel te beweren dat de hoge pieken van de warmtepomp zijn. Deze verwarmt het huis en ook een sanitair-warmwatervat.

Is de hoeveelheid pendelen te rechtvaardigen?

[Afbeelding]
Tja, met 1x aan per 3h kun je nog niet over pendelen spreken, je wilt vooral dat je niet 20 minuten lang 2000W trekt. Twee opties:
- Langere runs. Nu is het waarschijnlijk de thermostaat de de WP uitzet na 20 minuten. Als je huis het aankan kun je kijken of je het gedrag van je thermostaat kunt verbeteren. Idealiter schakelt hij aan bij, zeg 19.7, en schakelt hij uit bij 20.2, hij heeft dan een halve graad speling, als hij bij 19.9 aangaan, en bij 20.1 uit, dan schakelt hij vaker dan je wilt. soms kun je op je WP een uitschakelvertraging aanzetten, dan bereik je ongeveer hetzelfde.
- Betere modulatie. Nu start de WP met verwarmen en stpt pas als de thermostaat zegt dat het genoeg is. Misschien dat je stooklijn erg hoog staat, dus hij blijft doorstoken, misschien dat je modulatie-instellingen te traag zijn.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:00
@Jeroen Nee niet te rechtvaardigen met de huidige temperaturen buiten of je huis moet wel mega geisoleerd zijn.
Nee. Dit lijkt nergens op. Je vermeldt niet welke WP je hebt, maar jouw WP verbruikt ofwel 2.3 kW, ofwel niets. Dat is niet normaal. Bij temperaturen rond het vriespunt moet je WP gewoon rustig continu kunnen draaien.
Staat je watertemperatuur veel te hoog ingesteld? Of zit een of andere ingewikkelde regeling de boel te frustreren? Of is je WP veel te groot?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Geronim0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:50
Zijn die pieken geen defrosts?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Hi all, ik ben eens een aantal dagen weg van huis in de koude maanden (nu), dus het gedrag van de warmtepomp komt nu duidelijk uit de grafiek van het energieverbruik.

Op dit moment is er weinig aangesloten in huis op koelkasten en een enkele warmtepomp na. Ik durf dus wel te beweren dat de hoge pieken van de warmtepomp zijn. Deze verwarmt het huis en ook een sanitair-warmwatervat.

[Afbeelding]
Heb je een Quooker of andere close-in boiler? Dit (korte pieken rond 2000W) past typische bij zo'n apparaat.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Foutje

[ Voor 97% gewijzigd door bensss op 25-11-2025 20:52 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-12-2025

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

blb4 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:21:
[...]

Heb je een Quooker of andere close-in boiler? Dit (korte pieken rond 2000W) past typische bij zo'n apparaat.
Nee heb ik niet.

Defrosts lijkt me ook niet zo heel waarschijnlijk omdat het verbruik tussenin dusdanig laag is dat dat waarschijnlijk alleen de koelkast en vriezer zijn.

Ik snap ook niet waarom hij meestal dus meteen een hoog verbruik heeft, en kort, in plaats van continu. Ik heb hem ook wel eens enkele honderden watt zien verbruiken dus hij kan het wel.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:30
LongTimeAgo schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:31:
[...]

Doe ik ook niet :P
Zodra het buiten (overdag) onder de 2 graden komt gaat die naar "normal" modus en staat die vrij om ook naar "Boost" te springen als het echt nodig is.
Zodra het weer boven de 4 graden is of de klok 20:00 slaat gaat die weer naar Eco/silent :)
Kortom, je knijpt de unit op het koudste moment van de dag, namelijk tussen 20:00 en 8:00....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Blihi
Jeroen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:21:
[...]

Nee heb ik niet.

Defrosts lijkt me ook niet zo heel waarschijnlijk omdat het verbruik tussenin dusdanig laag is dat dat waarschijnlijk alleen de koelkast en vriezer zijn.

Ik snap ook niet waarom hij meestal dus meteen een hoog verbruik heeft, en kort, in plaats van continu. Ik heb hem ook wel eens enkele honderden watt zien verbruiken dus hij kan het wel.
Dit is typisch door een aan/uit gestuurde low-load regeling. Elke periode eventjes aan en dan weer een hele tijd uit.

Welke WP heb je, welke thermostaat?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-01 07:15
Cruiseronline schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:09:
Na wat speurwerk (wat een drama met die specs, haha) het volgende overzichtje koelleiding split WP gemaakt. Alle blauwe tekst heb ik van de keymark.eu certificering. Staat nu gesorteerd op gewicht van de buitenunit (moet op plat dak, hoe lichter, hoe gemakkelijk afveren tegen trillingen dacht ik), maar als je een andere sortering wil zien, roep maar. Ik speur deze week nog even verder of ik er gemist heb. Mocht je data hebben die ik mis, of merken/modellen, laat maar weten.
PS1: ik heb niet echt mn best gedaan om de beste prijs te vinden, dus daar valt nog wat te halen wellicht
PS2: wat ik (nog steeds) erg onduidelijk vind, is of er op enig moment elektrische backup heaters ingezet worden. Ik zou het liefst het vermogen zien op lage temperaturen zonder backup heater)

Kolommen:
D: minimum vermogen, gespecificeerd bij A12/W25 of percentage (daar mis ik er nog een hoop)
E: nominaal vermogen bij A7/W35 gemeten onder EN 14511-2
F: COP bij nominaal vermogen A7/W35 gemeten onder EN 14511-2
G: heating capcity bij -7 gemeten onder EN 14825
H: COP gemeting bij kolom G onder EN 14825
I: SCOP bij W35 onder EN 14825
J: seosonal efficiency bij W35 onder EN 14825
K: koelmiddel
L: sound power level (PWL)
M: sound power level (PWL) in silent mode (mis ik nog een hoop)
N: geluid in silent mode op 1m (SPL: Sound Pressure Level) (mis ik nog en hoop)
O: sound power level (PWL) gemeten onder EN 12102-1
Weet iemand (@Proton_ misschien?)of bij EN 14825 meting van Pdh Tj = -7°C (heating capacity bij min 7) de backup heaters gebruikt (mogen) worden? De COP waardes van de verschillende WP bij deze meting liggen tussen 2.6 en 3.1. Zijn dat normale COP's bij die temperatuur zonder backup heater?

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-01 17:42
Blihi schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:43:
[...]

Kortom, je knijpt de unit op het koudste moment van de dag, namelijk tussen 20:00 en 8:00....
De warmtepomp is een beetje overgespecificeerd dan wat er nodig is voor de woning. Het knijpen maakt gelukkig niets uit in ons geval.
Het is alleen lekker dat tijdens de écht koude dagen hij wat ademruimte heeft overdag.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Cruiseronline schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:49:
Weet iemand (@Proton_ misschien?)of bij EN 14825 meting van Pdh Tj = -7°C (heating capacity bij min 7) de backup heaters gebruikt (mogen) worden?
Ik denk het niet, dan zouden de COP's een stuk lager zijn.
De COP waardes van de verschillende WP bij deze meting liggen tussen 2.6 en 3.1. Zijn dat normale COP's bij die temperatuur zonder backup heater?
Geen idee bij welke watertemperatuur die EN 14825 wordt gemeten en ook niet met welke luchtvochtigheid en of defrosts worden meegenomen, maar dit zijn de cijfers van mijn WP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OLKCqMYOTdgRpw_jUv8V7YpgVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large
Bij A-7W35 haalt die op maximaal vermogen een COP van 3.14 (zonder defrostverliezen, die worden in deze tabel alleen bij +2 meegenomen (grijze balk).

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 26-11-2025 09:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-01 07:15
@Andrehj
Dat is mooi, dan vergelijk ik in ieder geval appels met appels. Vee binnenunits van die splits hebben een elektrisch backup element, en was bang dat die meedeed in de meting. Paar jaar terug 3 LG therma splits geinstalleerd, daar zaten die ook in, maar gelukkig een eigen (3fase) aansluiting, dus die heb ik niet aangesloten. Maar weet niet of dat voor alle merken zo werkt.
Wat betreft watertemperatuur bij EN 14825 Pdh Tj = -7°C , bij de metingen zijn twee varianten, low en medium temperature. In dit document staat bovenaan pagina 3 dat lage temperatuur 35 graden aanvoer is. In mijn tabel heb ik die waarde (low temperature = W35) aangehouden.
Ja mitsubishi is volgens mij de enige die zulke nette tabellen meelevert. Nibe heeft bijvoorbeeld grafiekjes. Zie je mooi de defrost dip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNBBxqNq4aKsChXnqHgOmJsFxcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uOpCODC1kYNYeYMs5e4iCbl6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Cruiseronline op 26-11-2025 09:42 ]

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:32
Cruiseronline schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:36:
@Andrehj
Dat is mooi, dan vergelijk ik in ieder geval appels met appels. Vee binnenunits van die splits hebben een elektrisch backup element, en was bang dat die meedeed in de meting. Paar jaar terug 3 LG therma splits geinstalleerd, daar zaten die ook in, maar gelukkig een eigen (3fase) aansluiting, dus die heb ik niet aangesloten. Maar weet niet of dat voor alle merken zo werkt.
Wat betreft watertemperatuur bij EN 14825 Pdh Tj = -7°C , bij de metingen zijn twee varianten, low en medium temperature. In dit document staat bovenaan pagina 3 dat lage temperatuur 35 graden aanvoer is. In mijn tabel heb ik die waarde (low temperature = W35) aangehouden.
Ja mitsubishi is volgens mij de enige die zulke nette tabellen meelevert. Nibe heeft bijvoorbeeld grafiekjes. Zie je mooi de defrost dip

[Afbeelding]
Wat bedoel je met defrost dips?
Defrosts zijn een product van luchtvochtigheid en buitenlucht temperatuur.
i.e. in Scandinavië zie je ze later in de winter nagenoeg niet meer als de lucht gevriesdroogd is...
Verder vind ik het op z'n zachtst gezegd opmerkelijk dat de 45 graden curve door de 35 heen gaat...

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Wat zijn de mogelijkheden een L/W WP te installeren op een pand zonder tuin in de binnenstad? Dit i.v.m. een huis waarvoor wij in een aankoopproces zitten. Ik zag tijdens de bezichtiging dat bij de buren op het schuine dak ook een airco buitenunit op een stel beugels stond.
Huis is gemeentelijk monument (vooral gevel/aanzicht), dak is niet vanaf de straat zichtbaar. Tijdens een eerdere renovatie is al overal vloerverwarming aangelegd dus afgiftesysteem is prima. Met name het dak is goed geïsoleerd. Huidig verbruik gas is 2100m3 voor 1500m3 inhoud en ruim 360m2 vloeropppervlakte incl.SWW. Hier moet ik wel bij zeggen dat de makelaar aangaf dat zij voornamelijk op de bovenste verdieping stookten, maar niet verkeerd. Vanmiddag ga ik naar het archief om de bouwvergunningen en tekeningen te bekijken, dan heb ik hopelijk meer informatie over de laatste grote verbouwing.

Denk zo'n 12kW nodig te hebben tenzij nog een slag isolatie dan misschien minder. Hybride zou eventueel ook een oplossing kunnen zijn, maar liefst direct full en zonnepanelen erop klappen. Mijn voornaamste punt is de locatie van de buitenunit waar ik met voornamelijk schuine pannendaken heen kan, eventueel is er een stukje muur achter onder dakterras, maar dat moet ik dan nog een keer goed bekijken of straks de tekeningen erbij pakken. Een 12kW buitenunit is natuurlijk vrij zwaar en niet klein. Ik heb naast mijn huidige huis een 7kW staan dat is een stuk hanteerbaarder. We kunnen natuurlijk het SWW ook anders bereiden of met zonneboiler dat helpt wellicht ook wat te verschuiven.

[ Voor 8% gewijzigd door Luiaard op 26-11-2025 11:10 ]

Import van EVs

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
niewste richtlijnen 2026
De voorwaarden van de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) wijzigen per 1 januari 2026. Ventilatie wordt subsidiabel en voor een tweede warmtepomp gaat de subsidie omlaag.

https://solarmagazine.nl/...bf328-9d79cbf9b1-74551160

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:16
Vraagje over de betrouwbaarheid van mijn COP berekening van 6,95.

Volgens Remeha gebruik ik om de COP van een Elga Ace Split warmtepomp te berekenen het volgende.

Bereken eerst het verbruik en het geleverde vermogen:

Warmtepomp verbruik = Verwarming totaal verbruik (AC005) – (backup geleverd vermogen (AC019) / (backup efficiëntie (HP068) / 100%))

Warmtepomp geleverd vermogen = Verwarming totaal geleverd vermogen (AC008) – backup geleverd vermogen (AC019)

Bereken vervolgens de de COP:

COP = warmtepomp geleverd vermogen / warmtepomp verbruik

Gegevens uit mijn warmtepomp:
AC005: 5176 kWh
AC019: 2351 kWh
HP068: 95%
AC008: 21127 kWh

Dan kom ik op COP = (5176-(2351/0,95)) / (21127-2351) ; 18776 / 2701 = 6,95 (!)

Is dit correct? Zo ja dan deel ik graag mijn settings. Zo niet, dan heeft het geen waarde :)

Dank voor de inzichten, reacties.

Toevoeging: Het ding staat circa 3 jaar te draaien.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:45
Cruiseronline schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:09:
Na wat speurwerk (wat een drama met die specs, haha) het volgende overzichtje koelleiding split WP gemaakt. Alle blauwe tekst heb ik van de keymark.eu certificering. Staat nu gesorteerd op gewicht van de buitenunit (moet op plat dak, hoe lichter, hoe gemakkelijk afveren tegen trillingen dacht ik), maar als je een andere sortering wil zien, roep maar. Ik speur deze week nog even verder of ik er gemist heb. Mocht je data hebben die ik mis, of merken/modellen, laat maar weten.
PS1: ik heb niet echt mn best gedaan om de beste prijs te vinden, dus daar valt nog wat te halen wellicht
PS2: wat ik (nog steeds) erg onduidelijk vind, is of er op enig moment elektrische backup heaters ingezet worden. Ik zou het liefst het vermogen zien op lage temperaturen zonder backup heater)

Kolommen:
D: minimum vermogen, gespecificeerd bij A12/W25 of percentage (daar mis ik er nog een hoop)
E: nominaal vermogen bij A7/W35 gemeten onder EN 14511-2
F: COP bij nominaal vermogen A7/W35 gemeten onder EN 14511-2
G: heating capcity bij -7 gemeten onder EN 14825
H: COP gemeting bij kolom G onder EN 14825
I: SCOP bij W35 onder EN 14825
J: seosonal efficiency bij W35 onder EN 14825
K: koelmiddel
L: sound power level (PWL)
M: sound power level (PWL) in silent mode (mis ik nog een hoop)
N: geluid in silent mode op 1m (SPL: Sound Pressure Level) (mis ik nog en hoop)
O: sound power level (PWL) gemeten onder EN 12102-1

[Afbeelding]
Mooi overzicht!

Je pakt van Vaillant de stokoude VWL 75/5 de nieuwe serie is de VWL 75/8.2 met een hydro unit VWL 77/8.2

• Technician-
@Cruiseronline Zit nog wat verder te kijken maar je kunt hier niks mee.
De geluidswaarden kloppen niet, je moet onafhankelijke metingen vergelijken bv van Keymark, ook voor de vermogens e.d.
Een belangrijke factor is het vermogen bij -10C/35 dit is een goede indicator voor het behoud van vermogen bij -0C en veel vocht, bv een Zubadan doet dit heel goed.
De prijzen zijn soms met en soms excl benodigd binnendeel.

Rotenso met geweldig stille dB waardes..

Ik zie heel veel mensen excel lijstjes maken uit folderwaarden. Vd week nog iemand die al weken aan het vergelijken was en op een AUX uitkwam door alle "perfecte" specs.
Daar is toch een mitsubishi Electric ingekomen. Dat is puur praktijk ervaring door ervaring, nu kan een Aux ook goed zijn maar de echte A merken kunnen zo 15+ jaar geweldig meegaan en bij Chinese brands is vaak na 5 jaar al geen onderdeel (of dealer) te vinden.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:42
post.p schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:21:

Volgens Remeha gebruik ik om de COP van een Elga Ace Split warmtepomp te berekenen het volgende.

Warmtepomp verbruik = Verwarming totaal verbruik (AC005) – (backup geleverd vermogen (AC019) / (backup efficiëntie (HP068) / 100%))

Warmtepomp geleverd vermogen = Verwarming totaal geleverd vermogen (AC008) – backup geleverd vermogen (AC019)

Is dit correct? Zo ja dan deel ik graag mijn settings. Zo niet, dan heeft het geen waarde :)

Rekenmethode klopt alleen is de vraag hoe betrouwbaar de gegeven waarden van Remeha zijn.

Over welke periode gaat het? komt het geleverd vermogen van 21127 kWh overeen met je historisch gasverbruik (moet over gelijke periode rond de 2.200 m3 zijn geweest)
... en is je huidige gasverbruik (backup) nu rond de 250 m3 over de gemeten periode? en is je elektraverbruik met ca. 2700 kWh toegenomen? Als dit allemaal zo is dan lijkt het te kloppen.

[ Voor 6% gewijzigd door ArjoK op 26-11-2025 18:12 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:16
ArjoK schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:59:
[...]

Rekenmethode klopt alleen is de vraag hoe betrouwbaar de gegeven waarden van Remeha zijn.

Over welke periode gaat het? komt het geleverd vermogen van 21127 kWh overeen met je historisch gasverbruik (moet over gelijke periode rond de 2.200 m3 zijn geweest)
... en is je huidige gasverbruik (backup) nu rond de 250 m3 over de gemeten periode? en is je elektraverbruik met ca. 2700 kWh toegenomen? Als dit allemaal zo is dan lijkt het te kloppen.
Oke, dank alvast voor je inzicht. Ding draait vanaf november 2022, 3 jaar dus.
Mijn gasverbruik is van 1250 naar 350 gegaan (inclusief tapwater), scheelt circa 900 m3 per jaar, 2700 voor 3 jaar als ik in mijn historische gegevens kijk. Maar laatste 3 jaar wel geïsoleerd, kinderen erbij gekregen dus vind t lastig exact te benoemen.

Allemaal niet ver van jouw richting dus lijkt correct te zijn?

• MotorBeast
ArjoK schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:59:
[...]

Deze discussie is ook net gevoerd bij Vaillant topic. Conclusie was dat de Cop bij sommige van geen kant klopt zowel positief als negatief. Mijn sCop over 1 week was volgens app 3,2 en na rekenen bleek dit 4,5 te zijn. Antwoord Vaillant kort door de bocht: het zijn schattingen en afhankelijk van veel factoren. Ja zo lust ik er nog wel 1.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15

niet betrouwbaar

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Blihi

Die berekening klopt misschien als je de COP van het koelmiddelcircuit wil weten, maar dat is verder totaal irrelevant. Wat relevant is, is de systeem-COP en dan moet je niet ineens de backup-heater weg laten. Doe je dat wel, dan kun je dus de COP van je warmtepomp verhogen door een elektrisch kacheltje in elke ruimte te plaatsen....

De SCOP is dus gewoon 21127 / 5176 = 4.08. Dat is een redelijke SCOP voor een warmtepomp. Ik kom zelf op jaarbasis rond de 4.8/4.9 uit voor verwarming en 3.0 voor warm water. Gecombineerd op 4.3-4.5

• Blihi
MotorBeast schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:56:
[...]

Deze discussie is ook net gevoerd bij Vaillant topic. Conclusie was dat de Cop bij sommige van geen kant klopt zowel positief als negatief. Mijn sCop over 1 week was volgens app 3,2 en na rekenen bleek dit 4,5 te zijn. Antwoord Vaillant kort door de bocht: het zijn schattingen en afhankelijk van veel factoren. Ja zo lust ik er nog wel 1.
Ja, meten moet je niet aan de WP overlaten. Elektrisch verbruik moet je meten met een energiemeter en warmteopwek met een warmtemeter in het waterzijdige deel. De interne metingen zijn vaak zeer onbetrouwbaar omdat de gebruikte sensoren niet bedoeld zijn om te meten, maar om te sturen. Die hoeven niet zo betrouwbaar te zijn.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:46
Blihi schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:27:
[...]

Die berekening klopt misschien als je de COP van het koelmiddelcircuit wil weten, maar dat is verder totaal irrelevant. Wat relevant is, is de systeem-COP en dan moet je niet ineens de backup-heater weg laten. Doe je dat wel, dan kun je dus de COP van je warmtepomp verhogen door een elektrisch kacheltje in elke ruimte te plaatsen....

De SCOP is dus gewoon 21127 / 5176 = 4.08. Dat is een redelijke SCOP voor een warmtepomp. Ik kom zelf op jaarbasis rond de 4.8/4.9 uit voor verwarming en 3.0 voor warm water. Gecombineerd op 4.3-4.5
Die discussie is nooit klaar; elk elektrisch apparaat in huis dat je niet meetelt verhoogt de systeem-COP. Maar ik heb hier nog niemand gezien die de totale warmteopbrengst deelt door wat de elektriciteitsmeter in de meterkast aangeeft :)

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Blihi schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:45:
[...]

Dit is typisch door een aan/uit gestuurde low-load regeling. Elke periode eventjes aan en dan weer een hele tijd uit.

Welke WP heb je, welke thermostaat?
Dit is een Vaillant Arotherm plus VWL55/6 en de thermostaat is een Vaillant Sensocomfort VRC 720. Er zit dus 200L sanitair warm water bij. De thermostaat is ingesteld op continu 16,5 graden (we zijn afwezig) en er is dus geen bedrijvigheid in huis zoals deuren of ramen die open staan. De isolatie van het (rijtjes)huis is niet top notch, ik gok dat het een energielabel C of B zou zijn.

Hier een nieuwe screenshot van de afgelopen 24 uur (10:30 tot 10:30):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otBo3QFeMtLCFLNS7BGj0uJwOOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RhPv9Z4VIwVcpyRwnuUFls4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Jeroen op 27-11-2025 10:33 ]

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08:41
om dit gedrag te voorkomen heb ik er een shelly tussen gezet met timerfunctie. Hij loopt nu in elk geval 3 uur non-stop. Via de stooklijn zorg ik dan dat je geen grote pieken en dalen krijgt. leuke black friday amazon deal is trouwens de shelly thermostaat. bij de hornbach onder laagste prijs garantie kon ik hem voor 13 euro meekrijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door H3nk1960 op 27-11-2025 10:39 ]

Bosch 2000AWF

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:47
H3nk1960 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:38:
om dit gedrag te voorkomen heb ik er een shelly tussen gezet met timerfunctie. Hij loopt nu in elk geval 3 uur non-stop. Via de stooklijn zorg ik dan dat je geen grote pieken en dalen krijgt. leuke black friday amazon deal is trouwens de shelly thermostaat. bij de hornbach onder laagste prijs garantie kon ik hem voor 13 euro meekrijgen.
Over welke Shelly heb je het hier? Heb je een link naar Hornbach?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• dunklefaser
  • Laatst online: 08:08
H3nk1960 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:38:
Ik denk dat twee kamerthermostaten in een ruimte niet goed samenwerken, maar dat bedoel je vermoedelijk niet met jouw Black Friday tip.
@Jeroen Om dit getoonde gedrag op de (puls) meter te dempen gebruik ik o.a. de myVaillant app - werkt ook als je weet hoe het werkt. - Ik hoop dat je ook in de vakantie alle afgifte open hebt staan.

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 27-11-2025 12:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• H3nk1960
dunklefaser schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:17:
[...]

Ik denk dat twee kamerthermostaten in een ruimte niet goed samenwerken, maar dat bedoel je vermoedelijk niet met jouw Black Friday tip.
@Jeroen Om dit getoonde gedrag op de (puls) meter te dempen gebruik ik o.a. de myVaillant app - werkt ook als je weet hoe het werkt. - Ik hoop dat je ook in de vakantie alle afgifte open hebt staan.
klopt, dan is de shelly inderdaad je kamerthermostaat en stuurt hij via aan/uit.
Ik gebruik een shelly mini gen4 en deze:
https://www.hornbach.nl/p...sor-ht-gen3-wit/12084325/ (foto klopt niet, is gewoon wit, en ik zie op amazon dat de deal voorbij is...)
je kan dan ook sturen op vochtigheid, handig voor de lage temperaturen als je weg bent.

Bosch 2000AWF

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-01 18:42
Jeroen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:31:
[...]

Dit is een Vaillant Arotherm plus VWL55/6 en de thermostaat is een Vaillant Sensocomfort VRC 720. Er zit dus 200L sanitair warm water bij. De thermostaat is ingesteld op continu 16,5 graden (we zijn afwezig) en er is dus geen bedrijvigheid in huis zoals deuren of ramen die open staan. De isolatie van het (rijtjes)huis is niet top notch, ik gok dat het een energielabel C of B zou zijn.

Hier een nieuwe screenshot van de afgelopen 24 uur (10:30 tot 10:30):

[Afbeelding]
Zo herkenbaar dit, CV water is afgekoeld, thermostaat zet zone aan en de buitenunit gaat direct op vollast draaien, als er nog een beetje warmte in zit doet de buitenunit dat niet.

Belangrijk om minimaal CV watertemperatuur niet te laag zetten bij kleine afgiftesysteem en alles open te hebben, zeker als je de woning op 16 graden wil houden.

Je kan ook in blokuren verwarmen via de planner, dan laat je de woning even naar 18 graden gaan en dan weer uit.

En de stooklijn uiteraard omlaag.
De Vaillant Sensocomfort VRC 720 is een goede uitgebreide thermostaat, kwestie van goed instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2025 13:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• dunklefaser
H3nk1960 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:18:
[...]

klopt, dan is de shelly inderdaad je kamerthermostaat en stuurt hij via aan/uit.
Ik gebruik een shelly mini gen4 en deze:
https://www.hornbach.nl/p...sor-ht-gen3-wit/12084325/ (foto klopt niet, is gewoon wit, en ik zie op amazon dat de deal voorbij is...)
je kan dan ook sturen op vochtigheid, handig voor de lage temperaturen als je weg bent.
Heb je deze combinatie zelf in gebruik met een Vaillant monoblock warmtepomp (zoals de aroTherm plus)?
Indien ja: Hoe stuur je de wp exact aan? Standaard communiceren de apparaten via de ebus.

Wat ik hieronder lees betekent volgens mij dat jouw oplossing niet voor alle monoblocks geschikt is,
om het maar voorzichtig uit te drukken.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 27-11-2025 13:39 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• H3nk1960
dunklefaser schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:27:
[...]

Heb je deze combinatie zelf in gebruik met een Vaillant monoblock warmtepomp (zoals de aroTherm plus)?
Indien ja: Hoe stuur je de wp exact aan? Standaard communiceren de apparaten via de ebus.
Ik gebruik hem met een bosch 2000awf, die heeft gewoon een ouderwetse aan/uit regeling via een potentiaal vrij contact (en een waardeloze bijgeleverde thermostaat). vandaar dat ik ergens anders ben gaan zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door H3nk1960 op 27-11-2025 13:31 ]

Bosch 2000AWF

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

mr_evil08 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:26:
[...]

Zo herkenbaar dit, CV water is afgekoeld, thermostaat zet zone aan en de buitenunit gaat direct op vollast draaien, als er nog een beetje warmte in zit doet de buitenunit dat niet.

Belangrijk om minimaal CV watertemperatuur niet te laag zetten bij kleine afgiftesysteem en alles open te hebben, zeker als je de woning op 16 graden wil houden.

Je kan ook in blokuren verwarmen via de planner, dan laat je de woning even naar 18 graden gaan en dan weer uit.

En de stooklijn uiteraard omlaag.
De Vaillant Sensocomfort VRC 720 is een goede uitgebreide thermostaat, kwestie van goed instellen.
Minimale cv temperatuur heb ik nog niet als instelling gezien, zou dat betekenen (als ik die vind) dat het systeem het cv water op een bepaalde minimum temperatuur houdt en dus aan gaat of blijft om dat zo te houden, ondanks dat de kamertemperatuur al boven het target zit?

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-01 19:02
Nu tweede seizoen met de Remeha Elga Ace hybride WP 4kW en ik ben toe aan de volgende stap: eigenlijk wil ik toch van het gas af.
Daarom ben ik op zoek naar een all electric lucht/water warmtepomp van 6 - 8 kW met boilervat voor sww.
De Elga Ace gaat dan naar de garage (zonder gasketel) eigenlijk voornamelijk om in de zomer het zwembad te verwarmen met overtollig PV capaciteit en heel incidenteel om de garage een paar graden te verwarmen (vloerverwarming).
Ik erger me nogal aan het constante bevriezen van het huidige systeem en vraag me af of er specs zijn waar ik op moet letten als ik het risico op bevriezen wil verminderen. Voorbeeld: is een groter oppervlak van de condensor nuttig?
Zijn er merken die niet zo snel bevriezen?
De Elga Ace bevriest deze dagen elk uur. Als het 6 graden buiten is staat het ding rustig de hele dag op 400 Watt te draaien, maar als de temp 3 graden lager is verdubbelt het verbruik ruimschoots naar gemiddeld 1.000 W.
In het kort: wat kan ik doen om wat minder defrosts te krijgen?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
ger356 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:50:
Verhuizen 8)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• MotorBeast
Jeroen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:16:
[...]

Minimale cv temperatuur heb ik nog niet als instelling gezien, zou dat betekenen (als ik die vind) dat het systeem het cv water op een bepaalde minimum temperatuur houdt en dus aan gaat of blijft om dat zo te houden, ondanks dat de kamertemperatuur al boven het target zit?
Nee. Alleen als hij moet/wil gaan stoken in opdracht van de thermostaat. Ik stook met radiatoren en heb een minimum van 28 graden ingesteld. Daaronder doen radiatoren weinig tot niets. NB: hier ook Vaillant WP

• Blihi
Martin7182 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:13:
[...]

Die discussie is nooit klaar; elk elektrisch apparaat in huis dat je niet meetelt verhoogt de systeem-COP. Maar ik heb hier nog niemand gezien die de totale warmteopbrengst deelt door wat de elektriciteitsmeter in de meterkast aangeeft :)
Nee, niet de meter in de meterkast. Een aparte meter, specifiek voor de warmtepomp natuurlijk.

Dat is de enige manier om onafhankelijk te meten. Een geijkte meter op de groep van de WP en een geijkte warmtemeter in het watercircuit van de cv.

• Martin7182
Blihi schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:17:
[...]

Nee, niet de meter in de meterkast. Een aparte meter, specifiek voor de warmtepomp natuurlijk.

Dat is de enige manier om onafhankelijk te meten. Een geijkte meter op de groep van de WP en een geijkte warmtemeter in het watercircuit van de cv.
Waarschijnlijk mis je mijn punt. Je zei dat het om de systeem-COP gaat. Dan moet je dus alle elektrische verbruikers in huis meetellen. Aan de andere kant, als je alleen de WP-COP meet (dus zonder pompen, schakelmateriaal, BUH, overige elektra), dan krijg je mogelijk een waarde waar je niet zoveel aan hebt. De eeuwige discussie is wat erbij hoort en wat niet. Een "BUH" kun je ook zelf maken van een elektrische kachel o.i.d. en "aansluiten" (= op een of andere manier mee laten doen). Voor de systeem-COP moet je in feite je elektrische tandenborstel nog meetellen ;)

• Martin7182
Nu tweede seizoen met de Remeha Elga Ace hybride WP 4kW en ik ben toe aan de volgende stap: eigenlijk wil ik toch van het gas af.
Daarom ben ik op zoek naar een all electric lucht/water warmtepomp van 6 - 8 kW met boilervat voor sww.
De Elga Ace gaat dan naar de garage (zonder gasketel) eigenlijk voornamelijk om in de zomer het zwembad te verwarmen met overtollig PV capaciteit en heel incidenteel om de garage een paar graden te verwarmen (vloerverwarming).
Ik erger me nogal aan het constante bevriezen van het huidige systeem en vraag me af of er specs zijn waar ik op moet letten als ik het risico op bevriezen wil verminderen. Voorbeeld: is een groter oppervlak van de condensor nuttig?
Zijn er merken die niet zo snel bevriezen?
De Elga Ace bevriest deze dagen elk uur. Als het 6 graden buiten is staat het ding rustig de hele dag op 400 Watt te draaien, maar als de temp 3 graden lager is verdubbelt het verbruik ruimschoots naar gemiddeld 1.000 W.
Je vraagt denk ik wel veel van de unit. Als ik de specs lees dan is het verwarmingsvermogen bij 2 °C een kleine 3 kW. Bij een COP van 3.3 hoort dan ~1 kW opgenomen vermogen. Je draait dan dus volluit. Als je op 50 % of minder hard draait, dan vriezen de lamellen veel minder snel dicht. Met deze unit is dat waarschijnlijk geen optie (want je houdt maximaal nog maar 1.5 kW over). Een fysiek grotere buitenunit gaat wel helpen. De Elga weegt een kleine 40 kg. Ter vergelijking, onze L/L buitenunit weegt 43 kg en draaide de afgelopen koude periode overdag op 25% met maar enkele ontdooicycli per dag.

https://edge.sitecoreclou...uct-datablad-Elga-Ace.pdf
Blihi schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:28:
Ja, meten moet je niet aan de WP overlaten. Elektrisch verbruik moet je meten met een energiemeter en warmteopwek met een warmtemeter in het waterzijdige deel.
Dat gaat bij een Elga Ace niet zo goed omdat het een hybride is, waarbij je dan dus ook de warmte meetelt die de CV-ketel aan het systeem toevoert.
De interne metingen zijn vaak zeer onbetrouwbaar omdat de gebruikte sensoren niet bedoeld zijn om te meten, maar om te sturen. Die hoeven niet zo betrouwbaar te zijn.
Dat klopt, de interne elekriciteitsverbruiksmeter van een Elga Ace zit er dik naast. Voor betrouwbare data moet je een externe energiemeter via de pulsingangen aansluiten. Voor meer info: Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

Als je helemaal geen defrosts meer wilt:
  • Een W/W warmtepomp kopen (is wel 30k duurder...)
  • Verhuizen naar een warm land
  • Je verwarming uitzetten als het buiten onder de 4 graden is.
Kortom, genoeg mogelijkheden, maar als je die niet acceptabel vind, zul je je erbij neer moeten leggen.

Wat ik zelf doe:
Hier staat een iets te grote WP, wat met erg veel VVW in dikke betonnen vloeren geen probleem is. Vervolgens heb ik nachtverlaging van 0.5K ingesteld, en ik laat de watertemperatuur 's middags 1 graad oplopen tot Ta 25.7. Daardoor draait al een paar weken de WP alleen tussen 10 en 24 uur. Daardoor had ik gisteren en eergisteren maar twee defrosts (en hopelijk haal ik over een november een wat hogere mcop). (Locatie oost NL, dus niet bepaald warm).

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 27-11-2025 22:14 ]

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

MotorBeast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:18:
[...]

Nee. Alleen als hij moet/wil gaan stoken in opdracht van de thermostaat. Ik stook met radiatoren en heb een minimum van 28 graden ingesteld. Daaronder doen radiatoren weinig tot niets. NB: hier ook Vaillant WP
En hoe helpt dat dan om de pieken af te vlakken of verder uit elkaar te krijgen? In mijn hoofd werkt dat juist intuïtief de andere kant op. Overigens heb ik ook hoofdzakelijk radiatoren.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
#andrehj,.. Misschien heb je geen monoblock wp. Maar als je een monoblock hebt zou je dat ook bij redelijke vorst doen... Wellicht heeft een wp bij echte (droge) vorst minder bevriezingen..

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jeroen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:23:
[...]

En hoe helpt dat dan om de pieken af te vlakken of verder uit elkaar te krijgen? In mijn hoofd werkt dat juist intuïtief de andere kant op. Overigens heb ik ook hoofdzakelijk radiatoren.
Het probleem wat ik zie is dat de WP direkt met alle macht probeert zijn watertemperatuur te halen en daarom dus volle bak gaat draaien. Mijn Panasonic heeft 3 ecomodi waarmee ik het vermogen kan beperken (de maximale ventilatorsnelheid wordt beperkt waardoor ook het vermogen bij opwarmen wordt beperkt).

Wat voor stooklijn heb je ingesteld? Een hoge of lage? Maakt het wat uit als je die aanpast?
Je zou kunnen kijken wat verhogen van de ruimtetemperatuur tot gevolg heeft. Dan moet hij langer stoken om die temperatuur te halen, maar daardoor komt hij misschien voorbij die opstookfase.

Signatures zijn voor boomers.

• mr_evil08
De Elga Ace lijkt niks meer dan een airco unit te zijn waar ze een CV aansluiting aan hebben geknoopt, product is niet bedoelt om all-electric te gaan.
Leuke machine's maar beneden vriespunt storten ze in kwa warmteafgifte, daarom is de unit ook als hybride op de markt gezet met als doel dat de gasketel het overneemt.
Kan je beter naar een Remeha mercuria Ace kijken als all-electric het doel is.

Moet zeggen de Valliant Arotherm Plus 55/6 gaat goed om met de-frosts, in 2 minuten voltooid en hup weer verder met verwarmen.
Ik merk er niks van in huis behalve als ik naar buiten kijk op het juiste moment stoom wolken zie.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2025 09:29 ]

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-01 19:02
Martin7182 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:56:
[...]
Je vraagt denk ik wel veel van de unit. Als ik de specs lees dan is het verwarmingsvermogen bij 2 °C een kleine 3 kW. Bij een COP van 3.3 hoort dan ~1 kW opgenomen vermogen. Je draait dan dus volluit. Als je op 50 % of minder hard draait, dan vriezen de lamellen veel minder snel dicht. Met deze unit is dat waarschijnlijk geen optie (want je houdt maximaal nog maar 1.5 kW over). Een fysiek grotere buitenunit gaat wel helpen. De Elga weegt een kleine 40 kg. Ter vergelijking, onze L/L buitenunit weegt 43 kg en draaide de afgelopen koude periode overdag op 25% met maar enkele ontdooicycli per dag.
De keuze voor die Elga Ace en voor hybride was achteraf een verkeerde. Ik heb ooit te snel na een advies van een buro deze set aangeschaft en ben pas later dit forum (en het specifieke Elga Ace draadje) gaan lezen. Dus toen het ding eindelijk geïnstalleerd werd, was ik er al achter dat hij te licht was en dat hybride niet betekent dat het gas er alleen bijkomt bij extreme koude, maar eigenlijk zodra de temp < 5 graden komt. Daarom nu ook de volgende stap. Gelukkig kan ik dit ding goed gebruiken en kennis vergaren kost geld :-)
Andrehj schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:09:
[...]
Als je helemaal geen defrosts meer wilt:
  • Een W/W warmtepomp kopen (is wel 30k duurder...)
  • Verhuizen naar een warm land
  • Je verwarming uitzetten als het buiten onder de 4 graden is.
Kortom, genoeg mogelijkheden, maar als je die niet acceptabel vind, zul je je erbij neer moeten leggen.
Puntje twee heeft dan mijn voorkeur, maar ik ben bang dat ik dan alleen moet verhuizen. :-)
Andrehj schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:09:
[...]
Wat ik zelf doe:
Hier staat een iets te grote WP, wat met erg veel VVW in dikke betonnen vloeren geen probleem is.
OK, dus er zijn geen pompen die minder snel bevriezen, maar een grotere pomp helpt omdat hij dan niet zo hard hoeft te blazen. Ik had gehoopt dat er slimmere dingen bedacht waren, maar het voordeel is dat ik vrijwel elke pomp kan kopen.
Die focus op dat bevriezen doe ik natuurlijk mezelf aan door elke dag naar die verbruiksgrafiek te kijken. Qua verwarming merk ik er verder niet veel van.
ger356 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:10:
OK, dus er zijn geen pompen die minder snel bevriezen, maar een grotere pomp helpt omdat hij dan niet zo hard hoeft te blazen.
De grotere WP helpt bij mij vooral omdat ie de koudste uren van de dag (tussen 0:00 en 10:00 uur) meestal niet hoeft te verwarmen, doordat ie in minder uren genoeg warmte in de keet kan pompen. Dat is de belangrijkste reden voor minder defrosts.

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-01 00:19
Voordat ik een nieuw topic start wil ik even een situatie peilen. Een kennis heeft een oude vloerverwarming die gelegd is in ongeveer 2002. Bij de verdeler hebben de buizen een diameter van ongeveer 16,5 mm. Er is ooit iemand langsgeweest voor een warmtepomp of airco maar die gaf toen aan dat het niet kon omdat het een oude type vloerverwarming is die niet voldoet aan de minimum eisen voor een warmtepomp (of hij wilde misschien liever een airco verkopen). Nu verwarmt ze het huis via de airco's die er hangen alleen mist ze de warmte vanuit de vloer (ze gebruikt de cv niet echt nu). Nu is de vraag, kan ze alsnog de vloer bij verwarmen met warmtepomp? Hoeft niet de hoofdverwarming of enige verwarming te zijn, maar in samenwerking met de airco. De cv wordt nu nauwelijks gebruikt voor verwarmen. Het oppervlakte van het huis is 170 m2 (2 kapper) maar boven wordt er niet echt verwarmd. Het gasverbruik was 2000 m3 (in 2020 denk jk) toen ze de airco daar nog niet voor gebruikte.
Als cv ketel heeft ze de Vaillant ecoTEC Plus 30-34 CW5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Km_JsrJKnu-NYRmWxAdpCzzlUMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmI4CU7T1NBTjx4QOJdboUkp.jpg?f=fotoalbum_large

• Martin7182
@Kruimelvlaai 5 groepen van 15 mm zou volgens mij prima moeten kunnen met een WP, even aangenomen dat b.v. over de hele benedenverdieping vloerverwarming ligt. De aanvoer is toch gewoon 22 mm? Daar gaat makkelijk ~5 kW doorheen. Omdat je kennis alleen bijverwarming nodig heeft, denk ik dat het geen probleem is. Misschien even de verdeler aanpassen/vervangen zonder pomp, maar zelfs dat is geen vereiste.

• tonwes99
Kruimelvlaai schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:08:
Voordat ik een nieuw topic start wil ik even een situatie peilen. Een kennis heeft een oude vloerverwarming die gelegd is in ongeveer 2002. Bij de verdeler hebben de buizen een diameter van ongeveer 16,5 mm. Er is ooit iemand langsgeweest voor een warmtepomp of airco maar die gaf toen aan dat het niet kon omdat het een oude type vloerverwarming is die niet voldoet aan de minimum eisen voor een warmtepomp (of hij wilde misschien liever een airco verkopen). Nu verwarmt ze het huis via de airco's die er hangen alleen mist ze de warmte vanuit de vloer (ze gebruikt de cv niet echt nu). Nu is de vraag, kan ze alsnog de vloer bij verwarmen met warmtepomp? Hoeft niet de hoofdverwarming of enige verwarming te zijn, maar in samenwerking met de airco. De cv wordt nu nauwelijks gebruikt voor verwarmen. Het oppervlakte van het huis is 170 m2 (2 kapper) maar boven wordt er niet echt verwarmd. Het gasverbruik was 2000 m3 (in 2020 denk jk) toen ze de airco daar nog niet voor gebruikte.
[Afbeelding]
Ik verwarm full electric mijn woonkamer, 60m2 met 5 groepen vvw op 25-32oC. Met die vijf groepen kun je voldoende flow krijgen, bij mij staat hij zelfs op high, en er zit voldoende water in het systeem om zonder buffer te draaien. Ook ik gebruikte voorheen 2000m3 (incl. sww).

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Afbeelding]
2000m3 is wel heel veel voor een 2 kapper van 170m2 uit 2002.
Daar zat ik nog niet aan met een vrijstaande woning van ongeveer hetzelfde bouwjaar. Als dat zo is dan zou ik eerst kijken waar het lek zit.

Hier lag eerst ook vloerverwarming als bijverwarming (30cm hoh) en dat is 3x niks, heb het overal vervangen voor 10cm hoh.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:52
Sport_Life schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:37:
[...]

Daar zat ik nog niet aan met een vrijstaande woning van ongeveer hetzelfde bouwjaar. Als dat zo is dan zou ik eerst kijken waar het lek zit.

Hier lag eerst ook vloerverwarming als bijverwarming (30cm hoh) en dat is 3x niks, heb het overal vervangen voor 10cm hoh.
Dat het iets minder goed is, ben ik met je eens, maar 3x niks is overdreven. Bij mij is het ook bijverwarming, maar ik heb alleen een Jaga met boosters erbij om de woonkamer/keuken warm te houden en dat lukt prima (dus zonder airco oid). Met Ta op 32 graden bij Tb =2 en dus ook een goede COP. Huizen rond de eeuwwisseling zijn toch vaak wel op LTV ingericht omdat ook de HR ketel dan het beste werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door LangeFries op 28-11-2025 22:00 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• tonwes99
Sport_Life schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:37:
[...]

Maar… deze vvw met cv ketel kreeg de boel warm, dus er ligt voldoende buis.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

tonwes99 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:47:
[...]

Maar… deze vvw met cv ketel kreeg de boel warm, dus er ligt voldoende buis.
Maar we zitten hier toch in het L/W warmtepomp topic? Dan ga ik ervan uit dat er (ooit) een warmtepomp komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 28-11-2025 20:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• tonwes99
Sport_Life schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:49:
[...]
Maar we zitten hier toch in het L/W warmtepomp topic? Dan ga ik ervan uit dat er (ooit) een warmtepomp komt.
Men had cv ketel op vvw, tussenstap op L/L airco, wil nu L/W, maar installateur zegt dat vvw buizen onvoldoende zijn, ook niet als bijverwarming . Deze stelling klopt niet als eerder het huis warm gemaakt kon worden met vvw.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

tonwes99 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:51:
[...]

Men had cv ketel op vvw, tussenstap op L/L airco, wil nu L/W, maar installateur zegt dat vvw buizen onvoldoende zijn, ook niet als bijverwarming . Deze stelling klopt niet als eerder het huis warm gemaakt kon worden met vvw.
Nou dat viel kennelijk best tegen met een verbruik van 2000m3 per jaar voor alleen de beneden verdieping en SWW in een dergelijke woning. Dan zit er toch ergens iets niet helemaal lekker.
Daarbij werkt een warmtepomp veel efficiënter met veel inhoud en een lage temperatuur (25-30 en niet >50-55 zoals de CV ketel waarschijnlijk).
Het zal allemaal best wel werken als het niet te koud is, maar efficiënt is het niet dus de vraag is waarom zou je dan investeren in een L/W warmtepomp.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 28-11-2025 20:57 ]

• tonwes99
Sport_Life schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:55:
[...]
Nou dat viel kennelijk best tegen met een verbruik van 2000m3 per jaar voor alleen de beneden verdieping en SWW in een dergelijke woning. Dan zit er toch ergens iets niet helemaal lekker.
Daarbij werkt een warmtepomp veel efficiënter met veel inhoud en een lage temperatuur (25-30 en niet >50-55 zoals de CV ketel waarschijnlijk).
Het zal allemaal best wel werken als het niet te koud is, maar efficiënt is het niet dus de vraag is waarom zou je dan investeren in een L/W warmtepomp.
???? Hij had al vvw op zijn cv ketel, dus echt geen 55oC

En… ik had ook 2000m3 op 170m2

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

tonwes99 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:59:
[...]

???? Hij had al vvw op zijn cv ketel, dus echt geen 55oC
Dat een CV ketel de boel warm houdt wil niet zeggen dat een warmtepomp dat ook lukt met een fatsoenlijke COP. De radiatoren staan misschien wel te compenseren op 80 graden :P Nog even los van het pendelen (al kan een buffer daar een oplossing voor zijn)
En… ik had ook 2000m3 op 170m2
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 28-11-2025 21:12 ]

• Kruimelvlaai
Er is wat verwarring zie ik. Het huis is uit 1993, de vloerverwarming is in 2002 gelegd. De woonkamer en serre hebben vloerverwarming. De keuken niet (was oude garage, slechte isolatie) tevens was de thermostaatknop in de garage stuk waardoor deze veel warmte onnodig verloor. 2000m3 is wellicht teveel bij juist gebruik.
tonwes99 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:51:
[...]

Een aantal jaren geleden werd het advies gegeven om geen warmtepomp te nemen. Paar jaar later is een airco geplaatst (2 jaar geleden denk ik) maar nu vanwege koude vloer wordt er toch overwogen om een warmtepomp te nemen (of als alternatief elektrisch verwarmingselement plaatsen bij de verdeler, maar dat raadde ik af en stelde warmtepomp voor)

• PJ_DnB
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:03
Ik ben ook op zoek naar een lucht water warmtepomp om een bestaande niet condenserende gasketel te vervangen (+-30000kwh aan gas, vermoedelijk erg inefficient met draaitijden van 2 minuten aan, 20 min uit bij 40KW) . Bij mijn speurtocht om te bekijken wat voldoende vermogen zou leveren volgende grafiek van de Daikin Alterma 4 10KW teruggevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7F57bsASVBLNXPSFYL4rl28XNt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bcPYhTAbarhuOQDV5SozTEtA.png?f=fotoalbum_large

Iemand die kan verklaren hoe het komt dat bij 2°C er een grote dip in geleverde vermogen (en bijhorende COP) zit? Ik zou min of meer een lineaire grafiek verwachten? Waarom een piek bij 7°C en dan terug omlaag als het warmer wordt? Ook bij -7°C zit een piek, laat dat net de 2 waarden zijn waarmee ze afficheren.

• dunklefaser
@PJ_DnB Trefwoord/zoekterm "defrost". Heb je al het faq-topic over warmtepompen bekeken? Ook hier staat iets over defrosts.Heb je de watertemperatuur van 35°C in de gaten?
Het vermogen bij hogere buitentemperaturen > 10°C is voor verwarmen eigenlijk irrelevant
Verder is de getoonde grafiek exemplarisch - het vermogen van de wp is waarschijnlijk (veel) te klein (koevlaasformule).

[ Voor 29% gewijzigd door dunklefaser op 29-11-2025 06:30 ]

• tonwes99
PJ_DnB schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 01:02:
Ik ben ook op zoek naar een lucht water warmtepomp om een bestaande niet condenserende gasketel te vervangen (+-30000kwh aan gas, vermoedelijk erg inefficient met draaitijden van 2 minuten aan, 20 min uit bij 40KW) . Bij mijn speurtocht om te bekijken wat voldoende vermogen zou leveren volgende grafiek van de Daikin Alterma 4 10KW teruggevonden.
[Afbeelding]

Iemand die kan verklaren hoe het komt dat bij 2°C er een grote dip in geleverde vermogen (en bijhorende COP) zit? Ik zou min of meer een lineaire grafiek verwachten? Waarom een piek bij 7°C en dan terug omlaag als het warmer wordt? Ook bij -7°C zit een piek, laat dat net de 2 waarden zijn waarmee ze afficheren.
Zet het vermogen van je huidige ketel op 8kW (kan met de instellingen) en kijk wat er gebeurt als het koud wordt, wellicht ook max ketel-temp instellen op 45oC. Dan zie je wat er gebeurt als het koud wordt. Ik denk dat je rond de 2oC tekorten krijgt. Koevlaas-formule komt op 14,5kW. Wellicht iets te conservatief, maar met 9kW red je het niet.
Kruimelvlaai schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:08:
Er is wat verwarring zie ik. Het huis is uit 1993, de vloerverwarming is in 2002 gelegd.
In zo'n huis van meer dan 30 jaar oud zit waarschijnlijk nog eenvoudig dubbel glas. Dat vervangen door triple zal al enorm schelen. Dan het dak na-isoleren, want daar zal het isolatielaagje ook maar dun zijn.
Daar geld in investeren is een betere investering dan de capaciteit van de vvw uitbreiden.
En dan een 8 kW WP erin met voldoende modulatiebereik en klaar is het.

@PJ_DnB Antwoord over de dip bij +2 is al gegeven. Paar vragen voordat er een zinnig antwoord gegeven kan worden over de benodigde verwarmingscapaciteit:
  1. Hoe heb je die 30.000 kWh berekend?
  2. Op basis van welk kalenderjaar is die data?
  3. Heb je ook gasverbruiken per dag van zoveel mogelijk koude dagen?

• Kruimelvlaai
Andrehj schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:44:
[...]

In zo'n huis van meer dan 30 jaar oud zit waarschijnlijk nog eenvoudig dubbel glas. Dat vervangen door triple zal al enorm schelen. Dan het dak na-isoleren, want daar zal het isolatielaagje ook maar dun zijn.
Daar geld in investeren is een betere investering dan de capaciteit van de vvw uitbreiden.
En dan een 8 kW WP erin met voldoende modulatiebereik en klaar is het.
Ben ik het mee eens, echter, de reden dat ze een elektrische vloerverwarming heater (flamco) willen is omdat ze de koude vloer niks vinden. En ik zei dat ze dan beter kunnen kijken voor een warmtepomp. Alleen dan was de vraag of dat überhaupt kan. HR+++ of betere dakisolatie gaat niets veranderen aan de vloer temperatuur
Kruimelvlaai schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:52:
Ben ik het mee eens, echter, de reden dat ze een elektrische vloerverwarming heater (flamco) willen is omdat ze de koude vloer niks vinden. En ik zei dat ze dan beter kunnen kijken voor een warmtepomp. Alleen dan was de vraag of dat überhaupt kan. HR+++ of betere dakisolatie gaat niets veranderen aan de vloer temperatuur
Ik snap er niks van.
  1. Toen er nog met de CV-ketel werd gestookt, werd de keet toch ook warm gehouden met die VVW? Dan kan er ook een WP in. Desnoods stuurt die 40 °C water de vloer in. Wel met mindere COP, maar altijd goedkoper dan gas (en zeker dan een COP-1 elektrische VVW).
  2. Uiteraard doet betere isolatie wel wat voor de vloertemperatuur, want als de woning minder warmte verliest, hoef je ook minder warmte toe te voeren. Daardoor kan de vloertemperatuur en dus de watertemperatuur naar beneden. Zo bespaar je dubbel: De hoeveelheid warmte wordt minder, en die wordt ook nog eens met een hogere COP opgewekt.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
[Afbeelding]
Gewoon topic openen. Maar belangrijker: als er beneden geen radiatoren zijn dan kon de gasketel het met 45 graden warm houden en dat kan een warmtepomp ook uitstekend. Deze vloerverwarming verbeteren gaat dan misschien de efficientie met 15% verbeteren maar dat is dan vaak teveel moeite en geld voor de gebruiker

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dunklefaser
@Andrehj Het zou me niet verbazen als de 30.000 kWh van @PJ_DnB in België verbruikt worden.
Een Nederlander kent meestal hooguit zijn kuub's voor cv+sww.
Met een rendement van de VR-ketel van 80% is dit dan waarschijnlijk netto ca. 24.000 kWh aan warmte.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 29-11-2025 10:18 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Kruimelvlaai
Heb je voldoende info of wordt het toch een topic?
Nog niet genoemd: als je de verdeler(s) wil behouden moet óf de thermostaat er uit óf zal een buffervat aangeraden worden om inhoud en debiet te garanderen. Ook willen ze de pomp vervangen, dit oude type doet soms meer dan 500 kWh/jaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Kruimelvlaai
Proton_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:27:
@Kruimelvlaai
Heb je voldoende info of wordt het toch een topic?
Nog niet genoemd: als je de verdeler(s) wil behouden moet óf de thermostaat er uit óf zal een buffervat aangeraden worden om inhoud en debiet te garanderen. Ook willen ze de pomp vervangen, dit oude type doet soms meer dan 500 kWh/jaar.
Dit is voor nu voldoende info op een laatste vraag op jouw opmerking na.
De verdeler vervangen lijkt mij dan het slimste? Waar moeten ze op letten bij het aanschaffen van een nieuwe verdeler? Een bepaald type? En qua maten, zijn de maten gestandaardiseerd en past elke 5 groeps verdeler? Of moeten ze dan op zoek naar een verdeler die precies dezelfde maten heeft?

• tonwes99
Kruimelvlaai schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:49:
[...]
Dit is voor nu voldoende info op een laatste vraag op jouw opmerking na.
De verdeler vervangen lijkt mij dan het slimste? Waar moeten ze op letten bij het aanschaffen van een nieuwe verdeler? Een bepaald type? En qua maten, zijn de maten gestandaardiseerd en past elke 5 groeps verdeler? Of moeten ze dan op zoek naar een verdeler die precies dezelfde maten heeft?
Pomploze verdeler:
- Temperatuur in = temperatuur uit, dus geen verlies door een mengthermostaat op je verdeler
- Geen pomp, dus geen continue energiebehoefte van deze pomp
- En je kunt je volledige volume van je vvw gebruiken voor defrosts. Voor een 6kWh WP is dit 60 liter, die haal je waarschijnlijk (en bij een natte vvw mag je met iets minder dan die 60L rekenen). dus vaak geen buffervat nodig

(6kW zal voldoende zijn, op echt koude dagen kun je immers de airco laten bijverwarmen terwijl de WP de vloer warm houdt)
Kosten zijn iets van eur200, dus dat is het probleem niet.

[ Voor 7% gewijzigd door tonwes99 op 29-11-2025 11:35 ]

• PJ_DnB
dunklefaser schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 06:10:
@PJ_DnB Trefwoord/zoekterm "defrost". Heb je al het faq-topic over warmtepompen bekeken? Ook hier staat iets over defrosts.Heb je de watertemperatuur van 35°C in de gaten?
Het vermogen bij hogere buitentemperaturen > 10°C is voor verwarmen eigenlijk irrelevant
Verder is de getoonde grafiek exemplarisch - het vermogen van de wp is waarschijnlijk (veel) te klein (koevlaasformule).
Jazeker, ergens in de reacties las ik ook over het vriesdrogen van de lucht, dan vermoed ik dat dat idd het effect is dat speelt om terug naar een hoger vermogen te komen bij nog lagere temperaturen. Interpreteer ik de grafiek juist door te denken dat de vochtigheid hier bij 2° 100% is? Bij 0°C dan nog steeds, maar door beperktere hoeveelheid water in de lucht minder defrosts? Ik nam 35°C omdat we vloerverwarming hebben. Ik zie met mijn warmtecamera water van ongeveer 28°C de vloer ingaan.
Andrehj schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:48:
@PJ_DnB Antwoord over de dip bij +2 is al gegeven. Paar vragen voordat er een zinnig antwoord gegeven kan worden over de benodigde verwarmingscapaciteit:
  1. Hoe heb je die 30.000 kWh berekend?
  2. Op basis van welk kalenderjaar is die data?
  3. Heb je ook gasverbruiken per dag van zoveel mogelijk koude dagen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hV3rndrFUxg_7G7i8ApcBvvAdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZ8on1Dt8brxhTAroB2ZtMn8.png?f=fotoalbum_large
Ik heb deze grafiek ter beschikking. Is mijn enige referentiepunt (ben pas in de woning ingetrokken sinds mei). Noot, dit is geen sanitair warm water (die verliep via de elektrische boiler). Noot, verbruik in juni/juli is enkel door de waakvlam, die stond uit in augustus. Baseer ik me op de maand januari 2025 met zo'n 5300 kWh verbruik. Ketelrendement 75% (dit is een heel groot vraagteken, het is sowieso lager dan 80%, volgens EPC 66%) . 5300*0.75 = 3750 / 31 dagen = 120kWh per dag. In januari moet de unit dan op 5 kW werken (50% last +-) . Koevlaas formule met 75% rendement van huidige ketel levert me ongeveer 10.3 kW op. Hiernaast komt er in huis nog +-5 kW aan lucht lucht en 6kW aan houtkachel. Daarom nu twijfel tussen 10 kW (aanraden installateur) en 12 kW.
dunklefaser schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:17:
@Andrehj Het zou me niet verbazen als de 30.000 kWh van @PJ_DnB in België verbruikt worden.
Een Nederlander kent meestal hooguit zijn kuub's voor cv+sww.
Met een rendement van de VR-ketel van 80% is dit dan waarschijnlijk netto ca. 24.000 kWh aan warmte.
Dat klopt inderdaad, maar met de huidige afstelling vermoed ik dat het rendement nog een pak lager zit. De waakvlam alleen al is 250W constant.
tonwes99 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 07:06:
[...]

Zet het vermogen van je huidige ketel op 8kW (kan met de instellingen) en kijk wat er gebeurt als het koud wordt, wellicht ook max ketel-temp instellen op 45oC. Dan zie je wat er gebeurt als het koud wordt. Ik denk dat je rond de 2oC tekorten krijgt. Koevlaas-formule komt op 14,5kW. Wellicht iets te conservatief, maar met 9kW red je het niet.
Helaas, de ketel is zo oud dat zo'n zaken niet mogelijk zijn. 50°C is de minimum instelling. Er wordt dan gemengd alvorens het in de vloerverwarming gaat. Minder vermogen zou de efficiëntie volgens mij inderdaad al sterk kunnen verhogen..

Uit de grafiek van Daikin haal ik met jullie informatie dat 10 kw eigenlijk maar 8 kw nuttig is, dat die -7°C waarde niet echt zinvol is en beter naar -10°C kijk.
Mijn vermoeden is dat de 12 kw versie voldoende zou moeten zijn. 10 kw misschien net te krap, en teveel nood aan de reserve's die via lucht lucht - houtkachel gemaakt kunnen worden.

Dank alvast voor de feedback!

• tonwes99
PJ_DnB schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:30:
[...]
Mijn vermoeden is dat de 12 kw versie voldoende zou moeten zijn. 10 kw misschien net te krap, en teveel nood aan de reserve's die via lucht lucht - houtkachel gemaakt kunnen worden.

Dank alvast voor de feedback!
Als je lucht/lucht als backup hebt als het ooit 24 uur -10 oC, dan zit je meer dan safe. (Verwarming uitdoen op slaapkamer helpt op zulke uitzonderlijke dagen ook).
@PJ_DnB Die grafiek is gebaseerd op een zeer milde winter.
120 kWh gemiddeld per dag moet je delen door hooguit 21 uur. De rest is voor deforsts en SWW. Dan zit je dus al op 5.7 kW.
Ik weet niet hoe het bij jou was, maar hier in Oost-NL was de gemiddelde temperatuur afgelopen januari 3.1 °C.
Bij een stookgrens van 18 graden en een ontwerptemperatuur van -10° (aanname, aan de westkust wellicht wat lager) moet je dan dus een WP zoeken met een vermogen van (18 - -10)/(18-3.1) * 5.7 = 10.7 kW.
Daarna moet je uitzoeken bij welke watertemperatuur je dat vermogen in de woning wilt pompen.
En dan zoek je een WP die dat vermogen bij die watertemperatuur bij jouw ontwerpbuitentemperatuur kan leveren.
Ik zou de Mitsubishi PUZ-SWM100YAA of 120YAA kopen. Die combineren een degelijke constructie met een mooi laag minimum vermogen. Voor meer info: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:59

Carboy54

Duurzaamheid coach

PJ_DnB schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 01:02:
[Afbeelding]

3500 m3 gas ga je niet compenseren met een 10 kW Warmtepomp. Een 16 kW M serie Panasonic komt beter in de buurt.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• PJ_DnB
tonwes99 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:42:
[...]

Als je lucht/lucht als backup hebt als het ooit 24 uur -10 oC, dan zit je meer dan safe. (Verwarming uitdoen op slaapkamer helpt op zulke uitzonderlijke dagen ook).
Ook bij 10kW? Dank.
Andrehj schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:00:
@PJ_DnB Die grafiek is gebaseerd op een zeer milde winter.
120 kWh gemiddeld per dag moet je delen door hooguit 21 uur. De rest is voor deforsts en SWW. Dan zit je dus al op 5.7 kW.
Ik weet niet hoe het bij jou was, maar hier in Oost-NL was de gemiddelde temperatuur afgelopen januari 3.1 °C.
Bij een stookgrens van 18 graden en een ontwerptemperatuur van -10° (aanname, aan de westkust wellicht wat lager) moet je dan dus een WP zoeken met een vermogen van (18 - -10)/(18-3.1) * 5.7 = 10.7 kW.
Daarna moet je uitzoeken bij welke watertemperatuur je dat vermogen in de woning wilt pompen.
En dan zoek je een WP die dat vermogen bij die watertemperatuur bij jouw ontwerpbuitentemperatuur kan leveren.
Ik zou de Mitsubishi PUZ-SWM100YAA of 120YAA kopen. Die combineren een degelijke constructie met een mooi laag minimum vermogen. Voor meer info: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Zou graag eentje met propaan nemen. Zag dat de nieuwe generatie mitsubishi in 10/12 kW nog niet beschikbaar was. Daarom Daikin, heb je daar een slecht beeld over? Toch beter Vaillant of andere?
Carboy54 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:04:
[...]

3500 m3 gas ga je niet compenseren met een 10 kW Warmtepomp. Een 16 kW M serie Panasonic komt beter in de buurt.
in m³ gas uitgedrukt zit ik op +- 2456 met een erg inefficiënte ketel (= niet condenserende, volgens EPC installatierendement 66%). Realistische warmtevraag lijkt me een stuk lager.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

PJ_DnB schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:05:
[...]

Ook bij 10kW? Dank.

[...]

Zou graag eentje met propaan nemen. Zag dat de nieuwe generatie mitsubishi in 10/12 kW nog niet beschikbaar was. Daarom Daikin, heb je daar een slecht beeld over? Toch beter Vaillant of andere?

[...]

in m³ gas uitgedrukt zit ik op +- 2456 met een erg inefficiënte ketel (= niet condenserende, volgens EPC installatierendement 66%). Realistische warmtevraag lijkt me een stuk lager.
Dan klopte die eerdere kWh niet. Met 2250 m3 zit je nog altijd op 12 kW bij -7.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• dunklefaser
@Carboy54 Als ik me niet vergis gaat het om hoogcalorisch gas (België)
met ca. 11 kWh/m³ b.w. vs. 9,8 kWh/m³ laagcalorisch gas in NL.
Maar het rendement van de vooroorlogse ketel is natuurlijk ondergronds
- geen condensatie en bij hoogcalorisch valt nog wat te winnen - plus een waakvlam.
Dus van de 30.000 kWh van de gasrekening blijven waarschijnlijk ca. 20.000 - 22.000 kWh aan warmte voor verwarming over (mijn schatting) en dat moet de wp kunnen leveren.

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 29-11-2025 18:29 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:24:
@Carboy54 Als ik me niet vergis gaat het om hoogcalorisch gas (België)
met ca. 11 kWh/m³ b.w. vs. 9,8 kWh/m³ laagcalorisch gas in NL.
Maar het rendement van de vooroorlogse ketel is natuurlijk ondergronds
- geen condensatie en bij hoogcalorisch valt nog wat te winnen plus een waakvlam.
Ok wist ik niet maar ik rekende met 8,8 kWh/m3 dus dat zit wel goed gezien leeftijd ketel. Dus wordt het met 12 kW nog te krap.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 29-11-2025 18:28 ]

• Blihi
Martin7182 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:38:
[...]

Waarschijnlijk mis je mijn punt. Je zei dat het om de systeem-COP gaat. Dan moet je dus alle elektrische verbruikers in huis meetellen. Aan de andere kant, als je alleen de WP-COP meet (dus zonder pompen, schakelmateriaal, BUH, overige elektra), dan krijg je mogelijk een waarde waar je niet zoveel aan hebt. De eeuwige discussie is wat erbij hoort en wat niet. Een "BUH" kun je ook zelf maken van een elektrische kachel o.i.d. en "aansluiten" (= op een of andere manier mee laten doen). Voor de systeem-COP moet je in feite je elektrische tandenborstel nog meetellen ;)
Volgens mij begreep ik inderdaad het concept "backup" verkeerd in dit geval. Het ging niet om een elektrische backup, maar om de gasgestookte CV. En dan klopt dat wel.

Voor de systeem cop van de WP moet je inderdaad ook de ingebouwde pomp meenemen.

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
Ik ga in de bij te bouwen garage VVW leggen om de ruimte in de winter op ongeveer 15 graden te kunnen houden. Das immers een meer dan prima temperatuur om lekker bij te sleutelen.

Nu de hoofdvraag.... Ik moet toch elektra naar het pand leggen. Leg ik dan ook nog een aan en afvoer van water vanuit de Wolf die het huis verwarmt. Ook al is dat dan een extra 60 m2 om te verwarmen. Of pak ik een klein warmtepompje voor de garage.

Ik neig naar het laatste. Maar welke dan....liefst een goedkoop en intern op te hangen exemplaar die enkel aan en afvoer heeft.
Hebben de kenners dan opties voor mij?
@Nico_GTR Hoe kun je nou een bruikbaar advies verwachten als jij behalve het oppervlak precies niks over je garage vermeldt?
Ik zou zeggen, maak eens een warmteverliesberekening.

• Nico_GTR
Andrehj schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:25:
@Nico_GTR Hoe kun je nou een bruikbaar advies verwachten als jij behalve het oppervlak precies niks over je garage vermeldt?
Ik zou zeggen, maak eens een warmteverliesberekening.
Ik snap niet helemaal wat het benodigde vermogen te maken heeft met de vraag voor wat er nu op de markt is voor intern op te hangen warmtepompen.....

• tonwes99
Carboy54 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:26:
[...]
Ok wist ik niet maar ik rekende met 8,8 kWh/m3 dus dat zit wel goed gezien leeftijd ketel. Dus wordt het met 12 kW nog te krap.
@PJ_DnB noemt dat hij een airco van 5kW heeft hangen, dus die kan bijspringen bij -7oC als de WP toch te weinig reserve heeft. Die 6kW houtkachel die hij ook nog heeft zou natuurlijk de duurzaamheid van de WP teniet doen.

• Technician-
Nico_GTR schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:12:
Ik ga in de bij te bouwen garage VVW leggen om de ruimte in de winter op ongeveer 15 graden te kunnen houden. Das immers een meer dan prima temperatuur om lekker bij te sleutelen.

Nu de hoofdvraag.... Ik moet toch elektra naar het pand leggen. Leg ik dan ook nog een aan en afvoer van water vanuit de Wolf die het huis verwarmt. Ook al is dat dan een extra 60 m2 om te verwarmen. Of pak ik een klein warmtepompje voor de garage.

Ik neig naar het laatste. Maar welke dan....liefst een goedkoop en intern op te hangen exemplaar die enkel aan en afvoer heeft.
Hebben de kenners dan opties voor mij?
Klein monoblocje rechtstreeks op een vloerverdelertje?
Ik denk dat je gewoon nog subsidie krijgt, een Daikin edla04 zou je voor subsidieprijs ongeveer kunnen krijgen en die presteert prima en heeft niks binnen nodig behalve een zwart regelkastje.
Nico_GTR schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:50:
Ik snap niet helemaal wat het benodigde vermogen te maken heeft met de vraag voor wat er nu op de markt is voor intern op te hangen warmtepompen.....
Warmtepompen met enkel een binnenunit zijn er alleen in erg kleine vermogens. Misschien heeft jouw schuur wel 10 kW nodig. Als jij niet met het benodigde vermogen komt is er geen zinnig advies mogelijk.

• Nico_GTR
Technician- schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:20:
[...]

Klein monoblocje rechtstreeks op een vloerverdelertje?
Ik denk dat je gewoon nog subsidie krijgt, een Daikin edla04 zou je voor subsidieprijs ongeveer kunnen krijgen en die presteert prima en heeft niks binnen nodig behalve een zwart regelkastje.
Zoiets had ik inderdaad in mijn hoofd. Ik ga die eens bekijken dank je wel!
Andrehj schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:53:
[...]

Warmtepompen met enkel een binnenunit zijn er alleen in erg kleine vermogens. Misschien heeft jouw schuur wel 10 kW nodig. Als jij niet met het benodigde vermogen komt is er geen zinnig advies mogelijk.
Ah welnee Joh het huis heeft ook voldoende aan 7 kW.

2 a 3 kW warmtepomp is zat.

• tonwes99
Nico_GTR schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:01:
[...]
[...]

Spaarpomp/warmtewinner direct aan één vvw-slang of één LT-radiator?

[ Voor 7% gewijzigd door tonwes99 op 29-11-2025 21:24 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:31

Seafarer

XXX

[...]

[...]

Als je voldoende isoleert tenminste. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Nico_GTR
tonwes99 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:15:
[...]

Spaarpomp/warmtewinner direct aan één vvw-slang of één LT-radiator?
2 lussen vloerverwarming inderdaad. Spaarpompje van Inventum ofzo. Lijkt me wel een mooie oplossing inderdaad.
Nogmaals. Jij vertelt alleen dat je een garage bouwt, en voor de rest niks. Die kan dus zomaar een halfsteens muurtje van Rc 0.1 (of zelfs houten wandje) hebben. Dan heb je nogal wat vermogen nodig om die op 15 graden te houden.
Zonder meer info is elk advies onzinnig.

• Nico_GTR
Andrehj schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:04:
[...]

Nogmaals. Jij vertelt alleen dat je een schuur bouwt, en voor de rest niks. Die kan dus zomaar een halfsteens muurtje van Rc 0.1 (of zelfs houten wandje) hebben. Dan heb je nogal wat vermogen nodig om die op 15 graden te houden.
Zonder meer info is elk advies onzinnig.
Dank je wel voor je advies. Ik dacht dat ik toch wel een klein beetje bekend was in deze hoek onder het mom dat ik geen beginner of amateur was. Maar blijkt toch weer niet zo te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Nico_GTR op 29-11-2025 23:13 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:19
Monitoring WP: Meterstanden opnemen!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-01 18:29
Morgen, toch?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:21
Vannacht 0:00 uur. Morgen ben je te laat.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mr_evil08
@Kruimelvlaai Als het met een L/L warmtepomp lukt dan lukt het ook met een L/W warmtepomp, ze verschillen niet met de juiste afgifte.

Gebruik je vloerverwarming als bijverwarming en plaats een paar fancoils bijvoorbeeld als het niet lukt met alleen vloerverwarming als hoofdverwarming.

Koude vloer is een bekende eigenschap van L/L warmtepompen, komt door het afgiftesysteem wandairco's.

Het vervangen van glas waar men op doelt, is om het comfort te verhogen want bij vloerverwarming en oud dubbelglas ontstaat het risico op kouval doordat vloerverwarming beperkt is in warmteafgifte.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2025 11:04 ]

• dunklefaser
@Naalroc , @RichieB Ik mag er toch van uitgaan dat een beetje tweaker niet zelf de meterstanden om 0:00 opneemt? :Z

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:19
Grolsch schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:58:
Verhip, hij leeft nog! Gelukkig maar
Verhip, er is gelukkig nog interesse in de WP monitoring ha ha.

We doen dit al 8? jaar mede om het gebruik van de WP te promoten en te laten zien dat deze een behoorlijke bijdrage kunnen leveren om van aardgas af te komen. Dat is inmiddels wel maatschappelijk geacccepteerd en ook de installateurs werken goed mee.
De vraag of we hier mee door moeten gaan. Er moeten goede argumenten komen om de maandelijkse opgave te motiveren.

Zomaar een paar argumenten voor monitoring
* Het ondersteunt het forum om te voorkomen dat deelnemers hun eigen meetresultaten gaan presenteren.
* Je kunt aardig vergelijken via de tabel hoe je systeem presenteert, vooral op langere periodes.
* Er zullen bezoekers zijn die niet meedoen met monitoring, maar wel gebruik maken van de informatie. Wie doet nog meer een onderzoek in NL? Wij meten c.a 40 WP's? Over de nauwkeurigheid daarvan kun je een discussie opzetten, maar het geeft zeker wel een goede indicatie over de efficiency van WP's. Het zijn echte niet merk gebonden praktijk gegevens door onafhankelijke particulieren.

Op het forum werd gesteld dat alle op de markt gebrachte WP's op dit moment voor een certificaat gemeten worden om in aanmerking te komen voor subsidie. De laboratorium COP's lopen weinig uit elkaar en ze zijn dus allemaal efficiënt. (A++). Waarom zou ja dan nog meten?

Het rendement van WP installaties wordt niet alleen bepaald door de WP zelf , dat is dik in orde. Het is de schil om de WP heen: de instellingen en regeling, de hydraulische installatie door de installateur, het afgifte systeem en de thermische kwaliteit van de woning. De COP wordt daardaar sterk door beïnvloed en uit "onze" meting blijk dat er wel 30% verschil in kan zitten bij dezelfde aanvoer temperatuur. Toch wel reden om je lage COP te laten onderzoeken, of dit in discussie te brengen op het forum waar deelnemers je kunnen helpen.

De monitoring tabel verdwijnt nu tussen de 900 andere reacties. De tabel zou eigenlijk iedere maand op een meer toegankelijke plaats gepresenteerd moeten worden.

Ik weet niet of voorgaande argumenten voldoende zijn om er mee door te gaan?
Graag commentaar, aanvulling.
Pagina: 1 ... 235 ... 247 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)