• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-01 12:54
Ik zou doorgaan. Ik moet nog steeds de benodigde meetapparatuur installeren om het in de tabel te krijgen. Afgelopen 2 jaar wel met kleine wijzigingen het gehele systeem veel efficiënter gekregen.

Nu het laatste stuk van het dak nog isoleren. Dan kunnen we denk ik nog een graad of zelfs 2 omlaag in de stooklijn om uit te komen op 19,5 in huis.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:06
@Tomexergie zeker genoeg redenen om door te gaan! Er is natuurlijk heel simpel iets te doen aan 't "verdwijnen" van de tabel tussen alle andere berichten en dat is een apart topic aanmaken en ze daar plaatsen. Wel in dit topic de herinnering voor aanleveren gegevens doen :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Zeker blijven doen wat mij betreft.

Je kunt er ook sticked posts van maken

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
De monitoring resultaten werden al gepind.
Een apart topic kan (met PV gebeurt dat ook: Topicreeks: Het grote opbrengst topic)
Helaas is het installeren van fatsoenlijke meters bij warmtepompen niet in de mode en zijn de cijfers die de units zelf rapporteren zonder uitzondering ongeschikt voor een onderlinge vergelijking.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:52
dunklefaser schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:32:
@Naalroc , @RichieB Ik mag er toch van uitgaan dat een beetje tweaker niet zelf de meterstanden om 0:00 opneemt? :Z
Toch wel: ik haal die gegevens voor de complete maand uit de unit zelf, op of na de 1ste van de volgende maand, fluitje van een cent, maar die complete maand is pas vandaag voorbij, dus op de 30ste opnemen geeft een incomplete maand. Maar wat @Proton_ hierboven zegt, doe ik dat dus al vele jaren voor jandoedel, want het is toch niet vergelijkbaar met een ander. Zal ik er daarom ook maar mee ophouden?

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 30-11-2025 14:50 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-01 07:15
Technician- schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:58:
@Cruiseronline Zit nog wat verder te kijken maar je kunt hier niks mee.
De geluidswaarden kloppen niet, je moet onafhankelijke metingen vergelijken bv van Keymark, ook voor de vermogens e.d.
Een belangrijke factor is het vermogen bij -10C/35 dit is een goede indicator voor het behoud van vermogen bij -0C en veel vocht, bv een Zubadan doet dit heel goed.
De prijzen zijn soms met en soms excl benodigd binnendeel.

Rotenso met geweldig stille dB waardes..

Ik zie heel veel mensen excel lijstjes maken uit folderwaarden. Vd week nog iemand die al weken aan het vergelijken was en op een AUX uitkwam door alle "perfecte" specs.
Daar is toch een mitsubishi Electric ingekomen. Dat is puur praktijk ervaring door ervaring, nu kan een Aux ook goed zijn maar de echte A merken kunnen zo 15+ jaar geweldig meegaan en bij Chinese brands is vaak na 5 jaar al geen onderdeel (of dealer) te vinden.
@Technician-
1. misschien heb je niet goed gelezen. Bovenaan mn post staat dat alle waardes in blauwe tekst afkomstig zijn van Keymark (dus inclusief geluidswaardes meest rechter kolom PWL)
2. Keymark heeft geen waardes voor min 10, maar wel voor min 7, vandaar dat ik die heb opgenomen
3. de prijzen die ik heb opgezocht zijn met buiten + binnendeel incl BTW. Als je specifieke fout ziet hoor ik het graag.
4. Rotenso heb ik van 1 model geen keymark waardes kunnen vinden (die staat in zwart, daar hecht ik niet al te veel waarde aan) maar andere rotenso modellen stonden wel in keymark (die in blauw)
5. prestatie in het defrost window is inderdaad van groot belang, maar zou dat veel verschillen qua fabrikant? Heb meer het idee dat je instellingen (hoe goed ben je in staat je vermogensvraag relatief laag en zonder pieken te houden) essentieel zijn.

Hieronder nog een keer, deze keer met de waardes van de VWL 75/8.2 van keymark erbij. Prijzen kon ik zo snel niet vinden. En ben met je eens dat de B/C merken niet hoog zullen scoren qua onderdelen. Qua support hoeft een A-merk niet perse beter te zijn. Mijn ervaring bij mn vorige WP installatie (LG) was zowel qua installateur, importeur/dealer en fabrikant slecht (maar dat is n=1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hxbGRn1eIoWqTF9KIHpiL23D6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxvSeBsmdOWSgYINDi8ULR1h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Cruiseronline op 30-11-2025 15:11 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:01
@Naalroc Ik bedoel dat de (meet)gegevens automatisch (doorlopend) geregistreerd worden en je deze niet zelf moet om 0:00 moet "opnemen".
In hoeverre de verschillende systemen in de lijst van @Tomexergie met elkaar vergelijkbaar zijn is een ander verhaal. Bij vragen kan je een PM aan de desbetreffende tweaker sturen en hopen op een verhelderend antwoord. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:55
Naalroc schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:42:
[...]

Toch wel: ik haal die gegevens voor de complete maand uit de unit zelf, op of na de 1ste van de volgende maand, fluitje van een cent, maar die complete maand is pas vandaag voorbij, dus op de 30ste opnemen geeft een incomplete maand. Maar wat @Proton_ hierboven zegt, doe ik dat dus al vele jaren voor jandoedel, want het is toch niet vergelijkbaar met een ander. Zal ik er daarom ook maar mee ophouden?
Dan zou ik ook dan moeten doen uit mijn unit/app en ben er sinds een week of 2 achter dat er geen hout van klopt wat Vaillant aangeeft aan warmteopbrengst en Cop en sCop. Ik doe dus maar niet mee met het doorgeven want geeft een totaal vertekend beeld. Alleen met een kWh meter en warmtemeter speel je volgens mij niet vals en is het zuiver.

• blb4
MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:19:
[...]

Dan zou ik ook dan moeten doen uit mijn unit/app en ben er sinds een week of 2 achter dat er geen hout van klopt wat Vaillant aangeeft aan warmteopbrengst en Cop en sCop. Ik doe dus maar niet mee met het doorgeven want geeft een totaal vertekend beeld. Alleen met een kWh meter en warmtemeter speel je volgens mij niet vals en is het zuiver.
Dit is echt allemaal afhankelijk van de machine. Ik heb externe meters (kWh & warmtemeter) maar het blijkt dat geproduceerde warmte van mijn WP behoorlijk nauwkeurig is als je de 2 temperatuursensoren correct hebt geijkt. Maar hij geeft dan weer geen nauwkeurig waarde voor elektrisch vermogen in. Maar dat is redelijk (eenvoudig en goedkoop) op te lossen met een aparte kW(h) meter. In de diverse WP specifieke topics hier is meestal wel te achterhalen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• MotorBeast
@blb4 Hier klopt stroomverbruik wel maar warmteopbrengst niet als ik terug rekenen naar graaddagen. Gister zegt app 4,2. Rekenen maakt 4,8 en dat laatste klopt ook met de specs. Ook niet precies maar 4,2 klopt zeker niet

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:59
Hoe kan ik het beste bepalen wat de beste dT is voor mijn WP? Ik moet een dT instellen, en daar stuurt de WP op. Ik had hem vorig stookseizoen op 3 graden staan, nu als test op 4. Bij 3 graden draait de waterpomp harder en is de Ta lager. Nu op 4 graden wordt de Ta hoger, maar draait de waterpomp minder snel.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• MotorBeast
@manusjevanalles lagere Ta en hogere flow is zuiniger/hogere Cop dus .......

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 30-11-2025 16:51 ]

• manusjevanalles
MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:51:
@manusjevanalles lagere Ta en hogere flow is zuiniger/hogere Cop dus .......
True, maar daar staat hoger verbruik van de waterpomp tegenover…

• MotorBeast
@manusjevanalles Je kan toch zien met een kWh meter wat totaal verbruik is? Zoveel zal die pomp toch niet extra gaan trekken?

• manusjevanalles
MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:55:
@manusjevanalles Je kan toch zien met een kWh meter wat totaal verbruik is? Zoveel zal die pomp toch niet extra gaan trekken?
Zo simpel? Dat moet lukken.

MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:55:
Ik denk dat de winst door lagere Ta vanaf een bepaalde flow/dT niet opweegt tegen het extra verbruik van de circulatiepomp.

Bij mijn warmtepomp is er 20 W verschil in verbruik tussen circulatiepomp stand 4 versus 5. Er zijn warmtepompen met een minimumvermogen van 200 W, dan is het toch 10% extra verbruik. En bij 400 W is het 5%.
In het eerste geval (10% extra verbruik door circulatiepomp) moet je Ta 4 gr lager worden voor break-even, in het tweede geval (5% extra verbruik) 2 gr. Dat ga je niet halen, je mag blij zijn als je 1 gr lagere Ta haalt. Niet doen dus in dit voorbeeld.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:35
@Tomexergie zodra ik mijn warmtepomp heb staan wil ik ook mee gaan doen, dus wat mij betreft doorgaan 👍

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:55
Ik vind ook dat we er zeker mee door moeten gaan en niet al te rabiaat moeten doen over externe kWh meters en Kamstruppen. Bij mij heeft er een tijd een aparte kWh meter voor de Nibe gezeten en dat week zo weinig af dat ik het energielog van de machine wel vertrouw, ook omdat ik qua COP geen hele gekke waardes zie. Ik vind dan ook zeker niet dat ik vals speel met de gegevens die ik via ModBus uit mijn machine trek.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• blb4
Aziraphale schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:56:
Ik vind ook dat we er zeker mee door moeten gaan en niet al te rabiaat moeten doen over externe kWh meters en Kamstruppen. Bij mij heeft er een tijd een aparte kWh meter voor de Nibe gezeten en dat week zo weinig af dat ik het energielog van de machine wel vertrouw, ook omdat ik qua COP geen hele gekke waardes zie. Ik vind dan ook zeker niet dat ik vals speel met de gegevens die ik via ModBus uit mijn machine trek.
Zoals ik hierboven al aangaf hangt 't van de specifieke WP af.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 10:06
blb4 schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:47:
@Tomexergie zeker genoeg redenen om door te gaan! Er is natuurlijk heel simpel iets te doen aan 't "verdwijnen" van de tabel tussen alle andere berichten en dat is een apart topic aanmaken en ze daar plaatsen. Wel in dit topic de herinnering voor aanleveren gegevens doen :).
Goed idee,
Ik kan natuurlijk een apart topic opnenen voor alleen monitoring L/W warmtepompen en daarnaast ook op dit topic de tabel en grafiek laten zien.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Alleen al voor het ontdekken welke wp goede zinnige cijfers geeft is die monitoring zinnig.
De mijne 'doet' een cop van 10+ in oktober en april, aldus zichzelf |:(

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-01 15:37
Mijn Techneco Loria met Honeywell Lyric T6r thermostaten (ja, ik heb nog steeds geen alternatief gevonden voor deze thermostaten) vertoond wat vreemd gedrag.

Het is een 2 zone systeem, zone 1 (VVW beneden) geeft restwarmte aan zone 2 (VVW verdieping). Voorgaande jaren had ik hem altijd redelijk goed afgeregeld en werd het niet te warm. Hij stond deels op WAR maar luisterde wel naar wat de ruimte thermostaat aangaf. Alleen doet hij dat nu niet meer, zonder dat ik instellingen had aangepast.

Voorbeeld: vaste waarde op de thermostaat is 16c, maar hij verwarmd de 2e zone door tot 20 graden of zelfs meer.
Beneden was hij altijd netjes 20.5, maar verwarmd nu gerust door tot 22 graden.

Het wordt dus veel te warm in huis.

Huidige instellingen:
Verwarmingscurve (30/50): 0.4 / 0.4
Verplaatsing curve (31/51): -4.5 / -2.5
Invloed vd omgevingstemperatuur (33/53): 100 / 100 (dit geeft aan dat hij naar de thermostaat moet luisteren)
Hier heb ik dus recent al wat mee gespeeld, maar de eerste 2 instellingen staan altijd hetzelfde sinds ik heb in gebruik heb genomen. Koelen doe ik er ook niet meer mee, dus daar heb ik ook niets aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXBQBLJDHfFcD36TDq8Lt_PVBoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MWRic2NNHpeia2oheLGh0UGM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Mrzyxp9B68twSonrP9lzIcZfCc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ILRxvDdGFFijO0KoOylsyVxE.png?f=user_large

Iemand een idee? Ik heb al langer het idee dat er iets in de thermostaten veranderd is waardoor hij niet goed meer werkt, maar de leveranciers ontkrachten dit. Als ik een losse touch modulation aansluit dan gedroeg hij zich anders, alleen kan ik die niet ophangen, ik heb draadloze thermostaten nodig.

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
die T6 doet sowieso maar wat, dat wil zeggen aan/uit aan/uit en dan weer een tijd aan enzv. ik had er eerst een shelly tussengedaan met timerschakelaar op 3u en nu helemaal hem er uitgehaald en met een shelly h&t gen3 als thermostaat met hysterese van 0.5c. eindelijk rust en geen black box meer in het systeem ;-)

Bosch 2000AWF

• Boeie
H3nk1960 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:17:
die T6 doet sowieso maar wat, dat wil zeggen aan/uit aan/uit en dan weer een tijd aan enzv. ik had er eerst een shelly tussengedaan met timerschakelaar op 3u en nu helemaal hem er uitgehaald en met een shelly h&t gen3 als thermostaat met hysterese van 0.5c. eindelijk rust en geen black box meer in het systeem ;-)
Ja dat gevoel heb ik ook. Shelly had ik nog niet bekeken, die ga ik even opzoeken!

• LongTimeAgo
  • Nu online
Boeie schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:13:
Mijn Techneco Loria met Honeywell Lyric T6r thermostaten (ja, ik heb nog steeds geen alternatief gevonden voor deze thermostaten) vertoond wat vreemd gedrag.
-snip-
Iemand een idee? Ik heb al langer het idee dat er iets in de thermostaten veranderd is waardoor hij niet goed meer werkt, maar de leveranciers ontkrachten dit. Als ik een losse touch modulation aansluit dan gedroeg hij zich anders, alleen kan ik die niet ophangen, ik heb draadloze thermostaten nodig.
Adlar warmtepompen gebruiken ook Honeywell thermostaten voor de aansturing als 'standaard', maar er zijn andere opties die er op werken.

Binnen de Adlar Aurora II forum topic wordt de Tado X (bedraad) ook geprezen. Ik vond de Honeywell Lyric T6R echt een draak van een apparaat en ben blij er vanaf te zijn. De Tado X is vele malen accurater en de ondersteuning toen zij ook inderdaad een keer een versie hadden die niet meer werkte met warmtepompen was relatief vlot gefixed door Tado.
De Tado X draadloos lijken af en toe nog wel problemen mee te zijn.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• Boeie
LongTimeAgo schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:18:
[...]

Adlar warmtepompen gebruiken ook Honeywell thermostaten voor de aansturing als 'standaard', maar er zijn andere opties die er op werken.

Binnen de Adlar Aurora II forum topic wordt de Tado X (bedraad) ook geprezen. Ik vond de Honeywell Lyric T6R echt een draak van een apparaat en ben blij er vanaf te zijn. De Tado X is vele malen accurater en de ondersteuning toen zij ook inderdaad een keer een versie hadden die niet meer werkte met warmtepompen was relatief vlot gefixed door Tado.
De Tado X draadloos lijken af en toe nog wel problemen mee te zijn.
Thanks! Ik wist niet dat deze ook toepasbaar was.
https://shop.tado.com/nl-...-thermostat-x-starter-kit

Ik heb alleen wel 2 sets nodig, want ik heb eigenlijk 2 aparte regelingen.

• LongTimeAgo
  • Nu online
Boeie schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:25:
[...]

Thanks! Ik wist niet dat deze ook toepasbaar was.
https://shop.tado.com/nl-...-thermostat-x-starter-kit

Ik heb alleen wel 2 sets nodig, want ik heb eigenlijk 2 aparte regelingen.
Zoals ik wel zei: De Draadloze versie geeft wél bij sommigen met de Adlar problemen. Dus let daar op ha.
Maar "your mileage may vary" ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
ik zie bij de tado x bedraad geen extra instellingen als maximaal aantal schakelingen per uur... je moet dus maar hopen dat hij standaard zich een beetje rustig houd?

Bosch 2000AWF

• Boeie
LongTimeAgo schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:30:
[...]

Zoals ik wel zei: De Draadloze versie geeft wél bij sommigen met de Adlar problemen. Dus let daar op ha.
Maar "your mileage may vary" ;)
Dat gaan we uitvinden. Even ingelezen op die Tado X maar lijkt een goed alternatief, plus nu nog een redelijke aanbieding :) Thanks voor de tip!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:59
H3nk1960 schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:17:
Die T6 doet niet zomaar wat, maar eigenlijk is hij heel "slim"
Op aan/uit, stuurt hij als het temperatuurverschil tussen gewenst en werkelijkheid klein is veel aan en uit, als een soort moduleren om te voorkomen dat het water te heet wordt.
Als op Opentherm doet hij iets dergelijks als de buitentemperatuur hoog is, (low load sturing). Dan vindt hij dat hij niet ver genoeg terug kan moduleren en gaat ook aan/uit sturen.
Allemaal heel "slim" voor de gasgestookte ketel, maar rampzalig voor een warmtepomp. Vraag niet waarom ik dit weet :)

• Nnoitra
  • Laatst online: 09:02
MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:19:
[...]

Volgens mij kan het ook prima zonder warmtemeter als je iets als HomeAssistant heb draaien.
Dan kun je met een simpele formule de opbrengst berekeken
code:
1
powerProduced = flowRateSec * 4.184 * deltaTemp * 1000
. Maar deze wijkt niet echt heel veel af van wat de Pana J zelf opgeeft.
De grootste afwijking bij iig de Pana J serie zit 'm in het verbruik, dus daar is een kWh meter wel gewenst.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-01 12:50

SBL

ger356 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:46:
[...]

Die T6 doet niet zomaar wat, maar eigenlijk is hij heel "slim"
Op aan/uit, stuurt hij als het temperatuurverschil tussen gewenst en werkelijkheid klein is veel aan en uit, als een soort moduleren om te voorkomen dat het water te heet wordt.
Als op Opentherm doet hij iets dergelijks als de buitentemperatuur hoog is, (low load sturing). Dan vindt hij dat hij niet ver genoeg terug kan moduleren en gaat ook aan/uit sturen.
Allemaal heel "slim" voor de gasgestookte ketel, maar rampzalig voor een warmtepomp. Vraag niet waarom ik dit weet :)
T6 wordt veel gebruikt door Quatt-eigenaren. Voor Quatt is opentherm thermostaat nodig.
Die low load sturing kun je uitschakelen. Dan werkt hij oke, zeker in combinatie met radiatoren. Behoorlijk grote hysterese, dat heeft voor- en nadelen, maar vaak aan/uitschakelen kan ik daarom niet volgen.
(hij is wel traag, geeft temperaturen pas door via opentherm als die 0,2 veranderd zijn, bijvoorbeeld)
O ja, niet op het scherm kijken. Daar wordt "gevoelstemperatuur" weergegeven en daar heb je dus geen klap aan.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-01 10:37
Zo, vriend van me heeft ook weer storing. Het betreft een nieuwbouwwijk waar alle huizen voorzien zijn van een Remeha all-electric WP, waarvan de buitenunit is weggestopt in een schoorsteen waar je dus onmogelijk bij komt.

Er is al vanaf de oplevering gezeur met de installaties. Steeds storingen en vooral steeds drukverlies in het waterzijdige circuit. Bij meerdere WP's moest het interne expansievat vervangen worden omdat dat lek bleek.

Vorige week was er weer storing. Monteurs zijn er bij geweest en hun diagnose: drukverlies in het koelmiddelcircuit, maar ze kunnen er aan de buitenkant absoluut niet bij om dat de testen. De diagnose is gebaseerd op het feit dat er al vijf andere buitenunits met hetzelfde euvel zijn geweest in de straat.

Een goede week later heeft de WP het zelf ook door. Nu staat er op het scherm dat er inderdaad een te lage druk in het koelmiddelcircuit is. Koelzijdige lekkage dus.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:59
SBL schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:27:
[...]

T6 wordt veel gebruikt door Quatt-eigenaren. Voor Quatt is opentherm thermostaat nodig.
Die low load sturing kun je uitschakelen. Dan werkt hij oke, zeker in combinatie met radiatoren. Behoorlijk grote hysterese, dat heeft voor- en nadelen, maar vaak aan/uitschakelen kan ik daarom niet volgen.
(hij is wel traag, geeft temperaturen pas door via opentherm als die 0,2 veranderd zijn, bijvoorbeeld)
O ja, niet op het scherm kijken. Daar wordt "gevoelstemperatuur" weergegeven en daar heb je dus geen klap aan.
Ik kon niet vinden hoe ik die low load sturing uit kon zetten anders had ik hem wel gehouden.Had ik dus toch langer moeten zoeken, maar de menustruktuur in dat ding van mij leek niet op wat er in de handleiding stond. Nu heb ik van narigheid maar zo'n lelijke Remeha eTwist gekocht.

• MotorBeast
@Blihi Het zal vriezen. Levensgevaarlijk om naar boven te gaan en je zit te vernikkelen. En nu? Hoogwerker erbij? Kostbaar grapje.

• Blihi
MotorBeast schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:47:
@Blihi Het zal vriezen. Levensgevaarlijk om naar boven te gaan en je zit te vernikkelen. En nu? Hoogwerker erbij? Kostbaar grapje.
Ja, daar zal een hoogwerker bij moeten ja. En waarschijnlijk niet eens de kleinste. De buitenunit staat op zo'n 10 meter hoogte in die schoorsteen. Kostbaar grapje voor de aannemer uiteraard, maar het probleem zal waarschijnlijk steeds terugkeren.

Ik vermoed dat de luchtstroom in de schoorsteen kortsluiting maakt, waardoor de WP aan de onderzijde kapot vriest.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:41
Blihi schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:01:
[...]

Ja, daar zal een hoogwerker bij moeten ja. En waarschijnlijk niet eens de kleinste. De buitenunit staat op zo'n 10 meter hoogte in die schoorsteen. Kostbaar grapje voor de aannemer uiteraard, maar het probleem zal waarschijnlijk steeds terugkeren.
Elke keer dat ik dit soort verhalen lees ben ik zo blij met m'n platte dak.

• blb4
ASW1 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:52:
[...]

En ik met m'n tuin... Beetje off-topic, maar mogelijk toch interessant omdat dit issue over op 't dak geplaatste L/W warmtepompen regelmatig terugkomt:
Vanuit een studie over Cumulatief geluid warmtepompen kwam naar voren dat plaatsing op het dak veelal de beste plek is. Dat mag dan zo wezen qua geluidsbelasting, qua onderhoudsvriendelijkheid is 't natuurlijk naatje.

De nieuwe Wet collectieve Warmte / WcW (die nog door de 1e kamer moet worden aangenomen) biedt een interessante, alternatieve, route. Warmtenetten tot 10 woningen vallen buiten de wet en mogen zonder ingewikkelde procedures worden aangelegd. Hiermee zouden dus <= 10 huizen met ieder een eigen W/W warmtepomp op 1 of 2 bodembronnen kunnen worden aangesloten. Dit lijkt mij voor nieuwbouwprojecten een zeer interessante optie.

• LongTimeAgo
  • Nu online
[...]

Hier idem. bijna 50 jaar oud huis, maar omdat er dus een plat dakje is gerealiseerd tussen de inloop en de schuur/opslag van het huis, lijkt het wel een perfecte plek voor een wp.
Hebben ze goed over nagedacht in die tijd ;) ;) ;)

• dunklefaser
[...]

Ik vermoed dat de luchtstroom in de schoorsteen kortsluiting maakt, waardoor de WP aan de onderzijde kapot vriest.
Tja - eerst het design en pas dan wordt de techniek erbij betrokken, komt vaker voor dan je denkt.
Gebeurde hier ook bij een renovatieproject van een aantal corporatiewoningen
toevallig ook met een collectieve warmtepomp per 5 huurwoningen in een mooie omkasting
met "pneumatische kortsluiting".
Werd gelukkig nog voor inbedrijfstelling door de wp-producent afgekeurd en snel hersteld.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ook op een schuin dak zijn er onderhoudsvriendelijke(re) oplossingen zonder recirculatie. Wel €.
Bijvoorbeeld de HydroTop en Wattz-Up met lift.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Blihi
Ja, maar in de nieuwbouw moet het allemaal zo goedkoop mogelijk....

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
blb4 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:10:
[...]

En ik met m'n tuin... Beetje off-topic, maar mogelijk toch interessant omdat dit issue over op 't dak geplaatste L/W warmtepompen regelmatig terugkomt:
Vanuit een studie over Cumulatief geluid warmtepompen kwam naar voren dat plaatsing op het dak veelal de beste plek is. Dat mag dan zo wezen qua geluidsbelasting, qua onderhoudsvriendelijkheid is 't natuurlijk naatje.

De nieuwe Wet collectieve Warmte / WcW (die nog door de 1e kamer moet worden aangenomen) biedt een interessante, alternatieve, route. Warmtenetten tot 10 woningen vallen buiten de wet en mogen zonder ingewikkelde procedures worden aangelegd. Hiermee zouden dus <= 10 huizen met ieder een eigen W/W warmtepomp op 1 of 2 bodembronnen kunnen worden aangesloten. Dit lijkt mij voor nieuwbouwprojecten een zeer interessante optie.
Het mooie (en sneue) van dit collectieve onderzoek is, dat het geluid gemeten / gemodelleerd is op 1,5m hoogte. Dus niet heel gek dat warmtepompen op het dak goed scoren :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast
[...]

Dit verhaal is toch al eens hier voorbij gekomen? Stonden die dingen ook niet in zo'n schoorsteen achtige mooie kast want buitenunits zijn niet mooi :X ? En stond het zelfs niet ergens in de krant? Is toch maar 1 echte oplossing. Al die dingen van het dak naar de begane grond en opnieuw aanleggen?

• MotorBeast
Blihi schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:52:
Ja, maar in de nieuwbouw moet het allemaal zo goedkoop mogelijk....
Ja dat zien we aan de prijzen voor woningen. Kost bijna niets. :D

• MotorBeast
[...]

Ik had hem liever op de grond gehad maar in de voortuin zag ik niet zitten met al dat tuig wat rondloopt. Leuk met oud en nieuw een Cobra in je unit.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-01 12:50

SBL

ger356 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:56:
[...]

Ik kon niet vinden hoe ik die low load sturing uit kon zetten anders had ik hem wel gehouden.Had ik dus toch langer moeten zoeken, maar de menustruktuur in dat ding van mij leek niet op wat er in de handleiding stond. Nu heb ik van narigheid maar zo'n lelijke Remeha eTwist gekocht.
Hier kun je zie hoe je low load / laag uit regeling schakelt op T6. Hij moet UIT bij een warmtepomp.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78101568

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• ASW1
MotorBeast schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:11:
[...]

Het geld zit in de grond en nauwelijks in de stenen.
Elke euro die de projectontwikkelaar niet uitgeeft aan stenen is marge.
Maar ik denk dat die schoorsteenunits ook niet goedkoop waren vergeleken met andere oplossingen voor schuine daken, er was alleen niet goed over nagedacht.
Hier een filmpje van het soort klojo's tijdens installatie; er is een steiger, hijskraan, valbeveiliging en in deze fase van de bouw kunnen ze nog over de pannenlatten lopen. YouTube: DHPS HTW HydroCaps Almere
Als je zoveel middelen nodig hebt gaat er dan geen lampje bij ze branden dat er in de toekomst wellicht een installateur langs zal komen om een schroefje vast te draaien oid en dat die helemaal niets kan?
(Merk op dat de beste man eerst z'n valbeveiliging uitvoerig aan het showen is, vervolgens werkt hij op het dak maar het ding is nergens aan vastgemaakt, en uiteindelijk heeft hij dat hele ding maar afgedaan _O- )

Zo'n hydrotop lijkt me ook nog niet ideaal aangezien je alleen aan de achterzijde toegang hebt. Als je bv iets aan de ventilator wilt doen of zelfs alleen maar controleren dan moet je alsnog de hele unit uitbouwen omdat je er anders niet bij komt. Er dat een dergelijke restrictie van de luchtstromen geen enkele invloed op het rendement heeft gaat er bij mij ook niet in.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
ASW1 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:54:
[...]
Zo'n hydrotop lijkt me ook nog niet ideaal aangezien je alleen aan de achterzijde toegang hebt. Als je bv iets aan de ventilator wilt doen of zelfs alleen maar controleren dan moet je alsnog de hele unit uitbouwen omdat je er anders niet bij komt. Er dat een dergelijke restrictie van de luchtstromen geen enkele invloed op het rendement heeft gaat er bij mij ook niet in.
"als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan". En dan kan het veel handiger dan zo'n compleet ontoegankelijke recirculatiekap :)

• blb4
MotorBeast schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:11:
[...]

Dat krijg je met schaarste, de winstmarges worden gemaximaliseerd tot criminele proporties.

• ASW1
Proton_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:23:
[...]

En dan kan het veel handiger dan zo'n compleet ontoegankelijke recirculatiekap :)
Dat in die hydrotop in ieder geval aan de binnenkant luchttoe- en afvoer goed gescheiden zijn wil ik nog wel geloven, niet dat die slurf op de uitblaas geen negatieve invloed op het debiet heeft.

Het kan veel erger, ik zag deze kap, nog steeds geen fatsoenlijke toegang en gegarandeerd recirculatie van koude lucht. Wie ontwerpt dat soort dingen, dan snap je toch überhaupt niet hoe een warmtepomp werkt?
YouTube: Indak Hybride: dakelement voor complete installatie hybride warmtepompAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_slYaNPng1wSlyY0ynNd7_oUYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E81VumxCG8LgonGjAcQAhIib.jpg?f=fotoalbum_large

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:45
Een (hopelijk) kort vraagje: ik ben bezig met de installatie van een relatief grote monobloc van 120kg. De heeft 3 montagepunten. In theorie zou deze dus op 3 bigfoots moeten komen te staan. Ik wil echter ook trillingsdempers monteren maar deze zijn alleen te koop in sets van 4 en niet van 6 (benodigd bij 3 bigfoots),

Heeft er iemand ervaring met het monteren van een dergelijke WP van 120kg op 2 bigfoots? De verdere basis is 40cm grind en een 8 cm dikke betontegel.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:47:
Ze doen het ook wel met een steiger voor onderhoud.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Blihi
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:30:
[...]

Ze doen het ook wel met een steiger voor onderhoud.
Dat kan in dit geval niet. De schoorsteen zit letterlijk midden op een dak, dus een steiger kan van geen enkele kant opgezet worden zodanig dat die schoorsteen bereikbaar is.

Daarbij: wat voor onderhoud zou een buitenunit nodig hebben?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:08
saabfanatic schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:15:
Een (hopelijk) kort vraagje: ik ben bezig met de installatie van een relatief grote monobloc van 120kg. De heeft 3 montagepunten. In theorie zou deze dus op 3 bigfoots moeten komen te staan. Ik wil echter ook trillingsdempers monteren maar deze zijn alleen te koop in sets van 4 en niet van 6 (benodigd bij 3 bigfoots),

Heeft er iemand ervaring met het monteren van een dergelijke WP van 120kg op 2 bigfoots? De verdere basis is 40cm grind en een 8 cm dikke betontegel.
Gewoon 2 setjes bestellen. Als je er maar 4 plaatst gaat de unit alsnog overhellen naar de zware kant waar de compressor, pomp e.d. zitten. Dan doen die dempers ook niets meer.

All-electric.

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:50
als hij niet op een dak staat, dan hebben die dempers geen enkele zin.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-01 22:18

Bravo

Second Best

ingmar89 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:00:
Vertel, leg uit?
Volgens mij hebben ze nog steeds zin als de warmtepomp met bigfoots op de grond staat. Al is het maar op het moment dat er een ijsblok vormt tussen de bigfoots en de muur die de trillingen door gaat geven.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

saabfanatic schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:15:

Hier een warmtepomp va 140kg schoon aan de haak, op 2 bigfoots. Gewicht zit uiteraard aan 1 kant, want daar zit alle componenten als compressor en dergelijke.

2 bigfoots op grind waren hier niet genoeg tbv trillingen.

Ik heb geen dempers. Degene die dat met deze pomp wel hebben, zetten zwaardere dempers onder de zware kant, ivm doorzakken. De default van de fabrikant voldoen niet.

Ikzelf heb er nu een stapel van gemaakt:
Grind weggehaald tbv de poten, rubber mat tegels vanuit een speeltuin erop, 2 tegels gestapeld, dan een betonband op z'n zijkant daarop en dan daarop de bigfoot.

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:45
Get!em schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:42:
[...]

Hier een warmtepomp va 140kg schoon aan de haak, op 2 bigfoots. Gewicht zit uiteraard aan 1 kant, want daar zit alle componenten als compressor en dergelijke.

2 bigfoots op grind waren hier niet genoeg tbv trillingen.

Ik heb geen dempers. Degene die dat met deze pomp wel hebben, zetten zwaardere dempers onder de zware kant, ivm doorzakken. De default van de fabrikant voldoen niet.

Ikzelf heb er nu een stapel van gemaakt:
Grind weggehaald tbv de poten, rubber mat tegels vanuit een speeltuin erop, 2 tegels gestapeld, dan een betonband op z'n zijkant daarop en dan daarop de bigfoot.
en met deze aanpassingen zijn 2 bigfoots wel voldoende?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

saabfanatic schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:57:
[...]

en met deze aanpassingen zijn 2 bigfoots wel voldoende?
Mijn pomp heeft slechts 4 steunpunten (en dus 2 bigfoots) nodig.
De situatie met 6 steunpunten/3 bigfoots ken ik niet. Ik denk dat het ook te maken kan hebben met evt constructiesterkte en doorbuigen op lange termijn met dat gewicht. En evt drukverdeling.

Ik zie hier dat de grond onder de bigfoots aan de zware kant, alsnog nazakt, ondanks dat het zand er al 30 jaar ligt en de hele ondergrond ook zand is.

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
In verband met kansenspreiding plaats ik mijn vraag hier ook even:

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik ben bezig met het aansluiten van de Amber-unit. In de woning heb ik VSH Xpress-koppelingen (28 mm) aangeschaft. Ik ging ervan uit dat dit gangbare materialen zijn, maar tot nu toe heeft geen enkele installateur in mijn omgeving een passende perstang of persbek beschikbaar.

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar hebben jullie zo’n tang gehuurd, of weet je toevallig een installateur die deze koppelingen wel kan persen? Alle tips zijn welkom!

JL-IP(!) in "Itho Daalderop Amber"

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@JL-IP(!) terugbrengen en andere koppelingen halen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:04
JL-IP(!) schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:28:
In verband met kansenspreiding plaats ik mijn vraag hier ook even:

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik ben bezig met het aansluiten van de Amber-unit. In de woning heb ik VSH Xpress-koppelingen (28 mm) aangeschaft. Ik ging ervan uit dat dit gangbare materialen zijn, maar tot nu toe heeft geen enkele installateur in mijn omgeving een passende perstang of persbek beschikbaar.

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar hebben jullie zo’n tang gehuurd, of weet je toevallig een installateur die deze koppelingen wel kan persen? Alle tips zijn welkom!

JL-IP(!) in "Itho Daalderop Amber"
Dit is presprofiel M. Het meest gebruikte profiel voor staal. Die moet echt wel goed te krijgen zijn. Zie: https://benem.nl/informat...pers-profiel-contour.html

Probeer eens Warmteservice.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:08
Ik heb een vraag gesteld over al dan niet opnemen van een terugstroom klep in mijn aan te passen systeem. Kan een van de specialisten daar misschien iets over zeggen? pc_slopert in "Project All Electric Warmte Pomp in ouder huis 1950"

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• mr_evil08
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:43:
[...]

Dat kan in dit geval niet. De schoorsteen zit letterlijk midden op een dak, dus een steiger kan van geen enkele kant opgezet worden zodanig dat die schoorsteen bereikbaar is.

Daarbij: wat voor onderhoud zou een buitenunit nodig hebben?
De condensor schoonmaken?
Die blijft echt niet 15-20 jaar in nieuwstaat.

Of denk aan onderdelen vervangen, net als bij een nieuwe auto kan bij een warmtepomp ook iets simpels zoals een sensor kapot gaan dan moet je toch echt het dak op.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2025 14:18 ]

• mr_evil08
  • Nu online
ingmar89 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:00:
Hebben wel degelijk zin want op zandgrond trilt het gewoon door tot in je huis(als het apparaat naast je huis staat), ja ervaringsdeskundige.
Nee het apparaat staat niet tegen een object zoals muur en de CV leiding is flexibel.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2025 14:21 ]

• dunklefaser
Idd. in de zomer de condensor schoonmaken - in het stookseizoen natuurlijk de verdamper.
En passende, afgestemde dempers - met de klemtoon op afgestemde.
Vaak is een beetje finetuning nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 02-12-2025 14:26 ]

• Blihi
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:17:
[...]

De condensor schoonmaken?
Die blijft echt niet 15-20 jaar in nieuwstaat.
Voor de condensor hoef ik niet op het dak te zijn. Die zit in de binnenunit. Je bedoelt de verdamper (althans, het grootste deel van de tijd fungeert de buitenunit als verdamper. Alleen in koelmodus is het een condensor).

Ik kijk jaarlijks wel een keer naar die WP als ik toch op het dak ben om de zonnepanelen een keer te wassen. Ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat er echt weinig aan schoon te maken is. De verdamper regent schoon elke keer als de regen er op de goede manier op staat.
Of denk aan onderdelen vervangen, net als bij een nieuwe auto kan bij een warmtepomp ook iets simpels zoals een sensor kapot gaan dan moet je toch echt het dak op.
Ja, als er iets stuk is moet je er bij kunnen, dat is logisch, maar dat is geen onderhoud. Dat is toegang bij storingen.

Ik doelde meer op het feit dat veel installateurs "onderhoudscontracten" verkopen voor WP's en op de vraag wat ze dan allemaal doen krijg je een hoop onzin-antwoorden (zoals: "het schoonmaken van de filters in de binnenunit", nou, die zitten er niet in meneer, het is geen airco).

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nou de meeste warmtepompen hebben (als het goed is) wel een vuilafscheider en die moet je wel degelijk jaarlijks even doorspoelen. Is natuurlijk maar weinig werk, maar moet wel even gebeuren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In herfst en lente moet ik hier bijna elke week de bladeren verwijderen uit de buitenunit. In de herfst eerst de eiken die hun blad laten vallen en in de lente komen daar de beuken (haag) bij.

• Blihi
Glashelder schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:06:
Nou de meeste warmtepompen hebben (als het goed is) wel een vuilafscheider en die moet je wel degelijk jaarlijks even doorspoelen. Is natuurlijk maar weinig werk, maar moet wel even gebeuren.
Ook dat ligt aan de WP. Bij mijn Toshiba is een zeef van 40 mazen 0.4 mm voorgeschreven. Die zit er nu een paar jaar in en heb ik eigenlijk nog nooit open gehad. Kan ik op zich wel eens bekijken.

Maar daar heb je geen abonnement voor nodig.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Blihi schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:26:
[...]

Ook dat ligt aan de WP. Bij mijn Toshiba is een zeef van 40 mazen 0.4 mm voorgeschreven. Die zit er nu een paar jaar in en heb ik eigenlijk nog nooit open gehad. Kan ik op zich wel eens bekijken.

Maar daar heb je geen abonnement voor nodig.
Sure? Volgens mij is een vuilafscheider bij elke moderne CV of warmtepomp een must, omdat metalen deeltjes anders hechten aan je CV pomp :)

Anders zit ie er wellicht in.. maar dan moet ie alsnog doorgespoeld worden van tijd tot tijd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• blb4
Glashelder schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:28:
[...]

Sure? Volgens mij is een vuilafscheider bij elke moderne CV of warmtepomp een must, omdat metalen deeltjes anders hechten aan je CV pomp :)

Anders zit ie er wellicht in.. maar dan moet ie alsnog doorgespoeld worden van tijd tot tijd.
Mogelijk eens een stukje onderhoud toevoegen aan het TS. Komt regelmatig weer terug.

Het is in elk geval geen rocket science, de meeste mensen, zeker Tweakers zullen dit allemaal prima zelf kunnen uitvoeren. Al je het mij vraagt gaat ‘t om:
1) ~ 1 x per jaar (voor het “stookseizoen”): waterdruk controleren, waterfilter(s) reinigen, buitenunit schoonmaken, leidingen en kabels nakijken op lekkage en of beschadigingen.
2) Tijdens eerste “stookweek” even analyseren of de boel mooi loopt, dit mogelijk nog eens herhalen bij de eerste “defrostmania week”.
3) Indien nodig (minder dan 1 x per jaar) ventilator schoonmaken en verdamper/lammellenrooster schoonmaken.

Exacte schema is een beetje afhankelijk van de plek waar de buitenunit staat, onder bomen/struiken zal ‘t wat vaker nodig zijn dan op een hoog dak. Alhoewel daar misschien weer Duiven of andere gevleugelden de boel onder kunnen schijten.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:04
blb4 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:44:
[...]

Mogelijk eens een stukje onderhoud toevoegen aan het TS. Komt regelmatig weer terug.

Het is in elk geval geen rocket science, de meeste mensen, zeker Tweakers zullen dit allemaal prima zelf kunnen uitvoeren. Al je het mij vraagt gaat ‘t om:
1) ~ 1 x per jaar (voor het “stookseizoen”): waterdruk controleren, waterfilter(s) reinigen, buitenunit schoonmaken, leidingen en kabels nakijken op lekkage en of beschadigingen.
2) Tijdens eerste “stookweek” even analyseren of de boel mooi loopt, dit mogelijk nog eens herhalen bij de eerste “defrostmania week”.
3) Indien nodig (minder dan 1 x per jaar) ventilator schoonmaken en verdamper/lammellenrooster schoonmaken.
Dit is idd een mooi lijstje. Kan zo in de TS.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
[...]

Exacte schema is een beetje afhankelijk van de plek waar de buitenunit staat, onder bomen/struiken zal ‘t wat vaker nodig zijn dan op een hoog dak. Alhoewel daar misschien weer Duiven of andere gevleugelden de boel onder kunnen schijten.
Bedankt, toegevoegd (met opmerking over Dasty en lage waterdruk)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:04
[...]

Heb in 6 jaar nog nooit wat schoongemaakt.
Verdamper is gewoon nog schoon. :*)

Reinigt niks beter dan een defrost.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Technician- schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:59:
[...]

Hangt totaal af van waar je buitenunit staat. Hier vliegt er elke week veel blad van de bomen in en ben ik in najaar en voorjaar (beuk) dus bezig dat blad weer uit de lamellen te prutsen.

Verder groeit er hier best snel wat. Onder de buitenunit groeien nu (na 1 heel stookseizoen en een zomer ) varens, zoals je dat bij een bronnetje/waterval ziet, waarschijnlijk vanwege de hoeveelheid condens/defrost vocht en de koelere temperatuur. Daarnaast ook wat groene algen op de buitenkant van zowel lamellen als buitenkant in diezelfde tijd.

Vuilfilter/magneetfilter schoonmaken toch ook wel regelmatig (1x per kwartaal minimum).

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Idd, hier wel onlangs de tuinslang er eens over gehouden vanwege de spinnen en hun webben maar voor de rest spik en span.
Filter heb ik na het eerste stookseizoen eens los gehad maar die was blanco dus ik kijk nu en dan naar de flow of die niet gezakt is maar ga niet elke zoveel tijd dat filter eruit prutsen.
Voor de druk hangt er een 100mm manometer in de schuur in het oog en daar kijk je dan onwillekeurig wel regelmatig op.
En voor de rest kijk ik nu en dan even hoe hij het doet via de kwh meter.
Dan heb je het meeste wel in het vizier.

Maar goed die van mij staat een meter van de grond onder een afdak dus die is aardig beschermt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• dunklefaser
[...]

Idd. niets beter dan een defrost - bleef het maar bij eentje :+ .

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Even voor het stookseizoen checken of je ventilator vrij loopt en niet gewurgd is kan geen kwaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GCgbVAzEz7l6P_m43nC3Fqk64w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uanFYwxp3RGne9hY7Mv2U88G.jpg?f=fotoalbum_large
Als je bomen met pluis in de buurt hebt is een lamellenkam aan te raden.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 03-12-2025 08:18 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
De vraag van noucmen is naar noucmen in "Welke Haier monoblock is beter?".
Zie het FAQ topic

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 03-12-2025 08:24 ]

• mr_evil08
  • Nu online
[...]

En de rubberen trillingsdempers controleren op scheuren.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08:02
November 800 kWh verbruikt voor de Mitsubishi PUZ-SWM120YAA ERSF-VM2E warmtepomp.
En dan moet het nog kouder worden..
Nu niet zo erg voor ons ivm saldeercontract maar vanaf volgend jaar zal het wel wat pijnlijker gaan zijn.

Welke mogelijkheden zijn er dat ik een sturing kan maken met dynamisch contract, ‘s nachts op bepaalde uren is het goedkoop om stroom af te nemen en overdag is het goedkoop bepaalde uren om stroom af te nemen dan mag de warmtepomp vol vermogen gaan verwarmen..?
Dus aan/uit warmtepomp gekoppeld aan stroomprijzen..

[ Voor 3% gewijzigd door BaBoK op 03-12-2025 10:00 ]

• MotorBeast
@BaBoK 800kWh? Is hij wel goed ingeregeld? Of heb je een heel groot huis?

Ik vraag me echt af of dat stoken in de nacht (veel kouder buiten) en dan weer uren uit in de ochtend en knallen in de middag gecombineerd met het maken van SWW (ook weer veel lagere Cop door hoog optoeren) wel zoveel goedkoper is. Het lijkt me tevens totaal niet comfortabel.

Ik las in Daikin topic dit: https://www.nox.energy/bl...riciteitsfactuur-verlaagt

Ik moet nog maar zien of dat zoveel gaat schelen in netto Euro's en met gelijk comfort.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:00
BaBoK schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:53:
November 800 kWh verbruikt voor de warmtepomp.
En dan moet het nog kouder worden..
Nu niet zo erg voor ons ivm saldeercontract maar vanaf volgend jaar zal het wel wat pijnlijker gaan zijn.

Welke mogelijkheden zijn er dat ik een sturing kan maken met dynamisch contract, ‘s nachts op bepaalde uren is het goedkoop om stroom af te nemen en overdag is het goedkoop bepaalde uren om stroom af te nemen dan mag de warmtepomp vol vermogen gaan verwarmen..?
Dus aan/uit warmtepomp gekoppeld aan stroomprijzen..
Dat kan wel als je handig bent, kant-en-klare oplossing zijn er weinig tot niet. Nu verwarm je waarschijnlijk met een stooklijn, als je de WP uren uit gaat zetten dan werkt dat niet meer, immers als je WP uitstaat koelt het huis nog steeds af. Dus de uren dat die dan wel aan staat, moet het gas dieper ingedrukt worden, hoeveel dieper kan je redelijk makkelijk uitrekenen. Ga je de WP harder laten werken, dan daalt in de meeste gevallen de COP, dus moet je je afvragen hoeveel de spread in kWh prijs moet zijn voor dit zin heeft. En dan heb je nog defrosts, liever overdag bij 6 graden de WP hard laten werken, dan 's nachts bij 2 graden en iedere 45 minuten een defrost.

Overigens als je niet primair op vloerverwarming verwarmt zou ik het snel vergeten, dat gaat knap oncomfortabel worden met radiatoren.

• BaBoK
@MotorBeast @Oilman ik heb een vrijstaand huis in de regio Tilburg, voorzien van vloerverwarming beneden.
Thermostaat staat ingesteld op 21 graden. Zeer veel thuis zijn we (thuis werken..)
Momenteel nog geen binnendeuren (taatsdeuren) deze verwacht ik eind december..
Met deze reden verliezen we denk ik heel veel warmte naar de 1e verdieping en zolder die we nu aan het isoleren zijn van RC 2,5 naar een RC van 6..

[ Voor 11% gewijzigd door BaBoK op 03-12-2025 10:10 ]

• MotorBeast
@Oilman Precies dat dus. Heb een tijdje met een nachtverlaging van 1 graad gewerkt. Scheelde me 0,5 tot 1 kWh per dag. Comfort gelijk minder en rijk word je er niet van. Helemaal uit is helemaal niets als het echt koud is buiten. Dan zal het hier in deze tijd van het jaar 19,5 graden worden binnen. Als ik dan weer naar 20,5/21 graden staat hij toch zeker 5 a 6 uur op zijn tenen te lopen. En dan heb ik snelle verwarming met radiatoren.

@BaBoK Op hoeveel m2? En goed ingeregeld? Daar zit toch vaak de eerste grote winst. Als je veel thuis bent wil je denk ik helemaal niet op een regelstrategie met afkoelen opstoken. Goedkope uren in de middag en dan opstoken naar 22 of 23 graden en afkoelen in de avond naar 21 dure uren lijkt me echt niet fijn.

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2025 10:20 ]

• BaBoK
@MotorBeast beneden is het +~ 120m2. 1e verdieping ca 70m2 en zolder ca 15m2 dus totaal 205m2.

Of het goed is ingeregeld, weet ik niet, Alklima.. ik heb geen idee hoe ik dit kan controleren?

• Bravo

Bravo

Second Best

MotorBeast schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:09:
@Oilman Precies dat dus. Heb een tijdje met een nachtverlaging van 1 graad gewerkt. Scheelde me 0,5 tot 1 kWh per dag. Comfort gelijk minder en rijk word je er niet van. Helemaal uit is helemaal niets als het echt koud is buiten. Dan zal het hier in deze tijd van het jaar 19,5 graden worden binnen. Als ik dan weer naar 20,5/21 graden staat hij toch zeker 5 a 6 uur op zijn tenen te lopen. En dan heb ik snelle verwarming met radiatoren.
Juist die "snelle verwarming met radiatoren" is killing voor het concept om een warmtepomp prijsgestuurd in te zetten in een woning die blijkbaar relatief snel afkoelt (want je comfort wordt direct minder).
Mocht je echter een goed geisoleerde woning hebben en het liefst ook nog eens een traag/bufferend afgiftesysteem (diepe vloerverwarming), dan is het wel het overwegen waard om bij behoorlijke prijsvariatie de warmtepomp anders aan te sturen.
Je hebt dan veel minder last van comfortverlies omdat de warmte dan vanuit de massa van je woning wordt afgegeven, in plaats van een radiator die afkoelt.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-01 12:40

ErikKo

Rippie

BaBoK schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:25:
@MotorBeast beneden is het +~ 120m2. 1e verdieping ca 70m2 en zolder ca 15m2 dus totaal 205m2.

Of het goed is ingeregeld, weet ik niet, Alklima.. ik heb geen idee hoe ik dit kan controleren?
Hier een vrijstaande woning uit 1983 van ~200m2 omgeving Eindhoven. November heeft de WP 260kwh verbruikt voor verwarming en 66kwh voor SWW. Zelfs met (inefficient) parallel buffervat. Wel alle ramen HR++ en dak Rc 5~6.

• MotorBeast
BaBoK schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:25:

Je inlezen op Tweakers. Stooklijn, verdelertype, flow regelen op verdelers, installatie menu van je wp begrijpen.

Je hebt 60m2 meer dan ik in een nageisoleerd huis uit 78 en ik verbruik de helft met radiatoren. Met VV zou je toch lager moeten kunnen lijkt me.

• Boeie
ger356 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:56:
[...]

Volgens mij hangt het ook af van de versie die je hebt. Mij is toen verteld dat het allemaal niet uitmaakte, maar in de app kan ik mijn verwarmingssysteem niet aanpassen naar warmtepomp (staat dus op Gas). Ook via de interface op de thermostaat zelf niet. De optie is er wel maar je kunt niets wijzigen.

Anyway, de tado's zijn onderweg, kijken of ik daar wel mee uit de voeten kan :+

• MotorBeast
Boeie schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:12:
[...]

Volgens mij hangt het ook af van de versie die je hebt. Mij is toen verteld dat het allemaal niet uitmaakte, maar in de app kan ik mijn verwarmingssysteem niet aanpassen naar warmtepomp (staat dus op Gas). Ook via de interface op de thermostaat zelf niet. De optie is er wel maar je kunt niets wijzigen.

Anyway, de tado's zijn onderweg, kijken of ik daar wel mee uit de voeten kan :+
En in het menu van de WP?

• Boeie
Bij mij niet van toepassing (ik heb geen Quatt maar een Techneco loria duo).

• MotorBeast
Bravo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:46:
[...]

Juist die "snelle verwarming met radiatoren" is killing voor het concept om een warmtepomp prijsgestuurd in te zetten in een woning die blijkbaar relatief snel afkoelt (want je comfort wordt direct minder).
Mocht je echter een goed geisoleerde woning hebben en het liefst ook nog eens een traag/bufferend afgiftesysteem (diepe vloerverwarming), dan is het wel het overwegen waard om bij behoorlijke prijsvariatie de warmtepomp anders aan te sturen.
Je hebt dan veel minder last van comfortverlies omdat de warmte dan vanuit de massa van je woning wordt afgegeven, in plaats van een radiator die afkoelt.
Ik bedoelde met comfort gelijk minder dat als je met verlaging werkt dat massa om je heen ook afkoelt in tegenstelling tot gewoon lekker doorstoken. Dat was/mijn ervaring ook met L/L. Het is niet zo dat als ik hier de WP uitzet de binnentemperatuur gelijk dropt. Ik had het woord gelijk niet moeten gebruiken. 8) Massa zit niet alleen in je vloer maar ook in je muren. Vorige week was hier door werkzaamheden de binnentemperatuur 12 graden geworden na een dag renovatiewerkzaamheden (kon helaas door drukte niet eerder in de warmere maanden). Heb zo'n 2 dagen moeten stoken voordat de WP weer lekker stabiel liep en echt comfortabel was omdat dus alles 12 graden was geworden, ook de muren.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Crosspost uit: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Het YouTube-algoritme schotelde mij deze video voor:
Gaaf project :D In de rest van de playlist op z’n kanaal laat hij ook de aanleg van de bron (slang in meer) zien, wat hij allemaal zelf doet.

Zit alleen al voor een kapitaal aan perskoppelingen in dat project :+

• BaBoK
ErikKo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:02:
[...]

Hier een vrijstaande woning uit 1983 van ~200m2 omgeving Eindhoven. November heeft de WP 260kwh verbruikt voor verwarming en 66kwh voor SWW. Zelfs met (inefficient) parallel buffervat. Wel alle ramen HR++ en dak Rc 5~6.
Thanks, mijn vrijstaande woning is uit 1993.
Verbruik:
SWW: 204kwh
Verwarming: 597kwh

Ramen zijn hier grotendeels dubbel glas en dak is dus RC 2,5, temperatuur in huis staat ingesteld op 21 graden en ik heb 2 dochters en een vrouw.
Alle warmte gaat bij mij echt linea recta door naar de zolder gezien de zoldervloer open ligt (zijn boven aan het verbouwen) en regelmatig staat de voordeur open.
Als alles weer normaal is en beter geisoleerd zal dit dan ook direct effect hebben verwacht ik. Wel staat ik van te kijken dat ons SWW zoveel hoger is 8)7

• MotorBeast
@BaBoK Hier Sww 300 liter boiler en bijna leeg iedere dag 89,6 kWh vorige maand. 1x per dag opwarmen naar 50 graden om 13.30 uur.

Eerst maar zorgen dan dat de boel weer dicht is.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2025 15:27 ]

• Bravo

Bravo

Second Best

MotorBeast schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:56:
[...]

Ik bedoelde met comfort gelijk minder dat als je met verlaging werkt dat massa om je heen ook afkoelt in tegenstelling tot gewoon lekker doorstoken. Dat was/mijn ervaring ook met L/L. Het is niet zo dat als ik hier de WP uitzet de binnentemperatuur gelijk dropt. Ik had het woord gelijk niet moeten gebruiken. 8) Massa zit niet alleen in je vloer maar ook in je muren. Vorige week was hier door werkzaamheden de binnentemperatuur 12 graden geworden na een dag renovatiewerkzaamheden (kon helaas door drukte niet eerder in de warmere maanden). Heb zo'n 2 dagen moeten stoken voordat de WP weer lekker stabiel liep en echt comfortabel was omdat dus alles 12 graden was geworden, ook de muren.
Maar jouw massa is maximaal even warm als de luchttemperatuur binnen, terwijl de massa bij vloerverwarming (of muurverwarming) een hogere temperatuur heeft en nog even blijft 'nagloeien'. Simpelweg doordat deze massa is opgewarmd tot de temperatuur van het verwarmingswater, niet de luchttemperatuur.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:54
MotorBeast schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:09:
Blijft toch ook wel situationeel. Gisteren heeft mijn warmtepomp bijvoorbeeld 7kWH verbruikt, mijn 8kW Daikin draait minimaal op ongeveer 500W dus het maximale aantal uren dat hij kan draaien is 14 uren.

Door mijn nachtverlaging heeft hij gisteren van 04:00-18:00 gedraaid en heb ik de hele dag lekkere warme voeten gehad (en overlap met opbrengst zonnepanelen en hogere buitentemperatuur). Zonder nachtverlaging gebeurt het regelmatig dat hij 's nachts staat te draaien en dan overdag de hele dag uit staat, da's niet handig. 's nachts gaat hij ook nog op iets hoger vermogen draaien door hogere Ta (gevolg stooklijn/buitentemperatuur) en met lagere COP.

Voor mijn specifieke situatie moet de gemiddelde dagtemperatuur echt onder 0 komen voordat ik de nachtverlaging uitschakel.

Conclusie uiteraard dat mijn warmtepomp vrij ruim gedimensioneerd blijkt voor mijn verbruik/gebruik maar zo heel veel lager was het minimum vermogen van de 4kW/6kW variant ook weer niet.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 03-12-2025 16:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 ... 236 ... 250 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)