Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:48
Ik zou doorgaan. Ik moet nog steeds de benodigde meetapparatuur installeren om het in de tabel te krijgen. Afgelopen 2 jaar wel met kleine wijzigingen het gehele systeem veel efficiënter gekregen.

Nu het laatste stuk van het dak nog isoleren. Dan kunnen we denk ik nog een graad of zelfs 2 omlaag in de stooklijn om uit te komen op 19,5 in huis.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:17
@Tomexergie zeker genoeg redenen om door te gaan! Er is natuurlijk heel simpel iets te doen aan 't "verdwijnen" van de tabel tussen alle andere berichten en dat is een apart topic aanmaken en ze daar plaatsen. Wel in dit topic de herinnering voor aanleveren gegevens doen :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Zeker blijven doen wat mij betreft.

Je kunt er ook sticked posts van maken

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
De monitoring resultaten werden al gepind.
Een apart topic kan (met PV gebeurt dat ook: Topicreeks: Het grote opbrengst topic)
Helaas is het installeren van fatsoenlijke meters bij warmtepompen niet in de mode en zijn de cijfers die de units zelf rapporteren zonder uitzondering ongeschikt voor een onderlinge vergelijking.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:49
dunklefaser schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:32:
@Naalroc , @RichieB Ik mag er toch van uitgaan dat een beetje tweaker niet zelf de meterstanden om 0:00 opneemt? :Z
Toch wel: ik haal die gegevens voor de complete maand uit de unit zelf, op of na de 1ste van de volgende maand, fluitje van een cent, maar die complete maand is pas vandaag voorbij, dus op de 30ste opnemen geeft een incomplete maand. Maar wat @Proton_ hierboven zegt, doe ik dat dus al vele jaren voor jandoedel, want het is toch niet vergelijkbaar met een ander. Zal ik er daarom ook maar mee ophouden?

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 30-11-2025 14:50 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:41
Technician- schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:58:
@Cruiseronline Zit nog wat verder te kijken maar je kunt hier niks mee.
De geluidswaarden kloppen niet, je moet onafhankelijke metingen vergelijken bv van Keymark, ook voor de vermogens e.d.
Een belangrijke factor is het vermogen bij -10C/35 dit is een goede indicator voor het behoud van vermogen bij -0C en veel vocht, bv een Zubadan doet dit heel goed.
De prijzen zijn soms met en soms excl benodigd binnendeel.

Rotenso met geweldig stille dB waardes..

Ik zie heel veel mensen excel lijstjes maken uit folderwaarden. Vd week nog iemand die al weken aan het vergelijken was en op een AUX uitkwam door alle "perfecte" specs.
Daar is toch een mitsubishi Electric ingekomen. Dat is puur praktijk ervaring door ervaring, nu kan een Aux ook goed zijn maar de echte A merken kunnen zo 15+ jaar geweldig meegaan en bij Chinese brands is vaak na 5 jaar al geen onderdeel (of dealer) te vinden.
@Technician-
1. misschien heb je niet goed gelezen. Bovenaan mn post staat dat alle waardes in blauwe tekst afkomstig zijn van Keymark (dus inclusief geluidswaardes meest rechter kolom PWL)
2. Keymark heeft geen waardes voor min 10, maar wel voor min 7, vandaar dat ik die heb opgenomen
3. de prijzen die ik heb opgezocht zijn met buiten + binnendeel incl BTW. Als je specifieke fout ziet hoor ik het graag.
4. Rotenso heb ik van 1 model geen keymark waardes kunnen vinden (die staat in zwart, daar hecht ik niet al te veel waarde aan) maar andere rotenso modellen stonden wel in keymark (die in blauw)
5. prestatie in het defrost window is inderdaad van groot belang, maar zou dat veel verschillen qua fabrikant? Heb meer het idee dat je instellingen (hoe goed ben je in staat je vermogensvraag relatief laag en zonder pieken te houden) essentieel zijn.

Hieronder nog een keer, deze keer met de waardes van de VWL 75/8.2 van keymark erbij. Prijzen kon ik zo snel niet vinden. En ben met je eens dat de B/C merken niet hoog zullen scoren qua onderdelen. Qua support hoeft een A-merk niet perse beter te zijn. Mijn ervaring bij mn vorige WP installatie (LG) was zowel qua installateur, importeur/dealer en fabrikant slecht (maar dat is n=1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hxbGRn1eIoWqTF9KIHpiL23D6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxvSeBsmdOWSgYINDi8ULR1h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Cruiseronline op 30-11-2025 15:11 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Naalroc Ik bedoel dat de (meet)gegevens automatisch (doorlopend) geregistreerd worden en je deze niet zelf moet om 0:00 moet "opnemen".
In hoeverre de verschillende systemen in de lijst van @Tomexergie met elkaar vergelijkbaar zijn is een ander verhaal. Bij vragen kan je een PM aan de desbetreffende tweaker sturen en hopen op een verhelderend antwoord. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Naalroc schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:42:
[...]

Toch wel: ik haal die gegevens voor de complete maand uit de unit zelf, op of na de 1ste van de volgende maand, fluitje van een cent, maar die complete maand is pas vandaag voorbij, dus op de 30ste opnemen geeft een incomplete maand. Maar wat @Proton_ hierboven zegt, doe ik dat dus al vele jaren voor jandoedel, want het is toch niet vergelijkbaar met een ander. Zal ik er daarom ook maar mee ophouden?
Dan zou ik ook dan moeten doen uit mijn unit/app en ben er sinds een week of 2 achter dat er geen hout van klopt wat Vaillant aangeeft aan warmteopbrengst en Cop en sCop. Ik doe dus maar niet mee met het doorgeven want geeft een totaal vertekend beeld. Alleen met een kWh meter en warmtemeter speel je volgens mij niet vals en is het zuiver.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:17
MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:19:
[...]

Dan zou ik ook dan moeten doen uit mijn unit/app en ben er sinds een week of 2 achter dat er geen hout van klopt wat Vaillant aangeeft aan warmteopbrengst en Cop en sCop. Ik doe dus maar niet mee met het doorgeven want geeft een totaal vertekend beeld. Alleen met een kWh meter en warmtemeter speel je volgens mij niet vals en is het zuiver.
Dit is echt allemaal afhankelijk van de machine. Ik heb externe meters (kWh & warmtemeter) maar het blijkt dat geproduceerde warmte van mijn WP behoorlijk nauwkeurig is als je de 2 temperatuursensoren correct hebt geijkt. Maar hij geeft dan weer geen nauwkeurig waarde voor elektrisch vermogen in. Maar dat is redelijk (eenvoudig en goedkoop) op te lossen met een aparte kW(h) meter. In de diverse WP specifieke topics hier is meestal wel te achterhalen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• MotorBeast
  • Nu online
@blb4 Hier klopt stroomverbruik wel maar warmteopbrengst niet als ik terug rekenen naar graaddagen. Gister zegt app 4,2. Rekenen maakt 4,8 en dat laatste klopt ook met de specs. Ook niet precies maar 4,2 klopt zeker niet

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Hoe kan ik het beste bepalen wat de beste dT is voor mijn WP? Ik moet een dT instellen, en daar stuurt de WP op. Ik had hem vorig stookseizoen op 3 graden staan, nu als test op 4. Bij 3 graden draait de waterpomp harder en is de Ta lager. Nu op 4 graden wordt de Ta hoger, maar draait de waterpomp minder snel.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• MotorBeast
  • Nu online
@manusjevanalles lagere Ta en hogere flow is zuiniger/hogere Cop dus .......

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 30-11-2025 16:51 ]

• manusjevanalles
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:51:
@manusjevanalles lagere Ta en hogere flow is zuiniger/hogere Cop dus .......
True, maar daar staat hoger verbruik van de waterpomp tegenover…

• MotorBeast
  • Nu online
@manusjevanalles Je kan toch zien met een kWh meter wat totaal verbruik is? Zoveel zal die pomp toch niet extra gaan trekken?

• manusjevanalles
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:55:
@manusjevanalles Je kan toch zien met een kWh meter wat totaal verbruik is? Zoveel zal die pomp toch niet extra gaan trekken?
Zo simpel? Dat moet lukken.

MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:55:
Ik denk dat de winst door lagere Ta vanaf een bepaalde flow/dT niet opweegt tegen het extra verbruik van de circulatiepomp.

Bij mijn warmtepomp is er 20 W verschil in verbruik tussen circulatiepomp stand 4 versus 5. Er zijn warmtepompen met een minimumvermogen van 200 W, dan is het toch 10% extra verbruik. En bij 400 W is het 5%.
In het eerste geval (10% extra verbruik door circulatiepomp) moet je Ta 4 gr lager worden voor break-even, in het tweede geval (5% extra verbruik) 2 gr. Dat ga je niet halen, je mag blij zijn als je 1 gr lagere Ta haalt. Niet doen dus in dit voorbeeld.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Pagina: 1 ... 235 236 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)