Technician- schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:58:
@
Cruiseronline Zit nog wat verder te kijken maar je kunt hier niks mee.
De geluidswaarden kloppen niet, je moet onafhankelijke metingen vergelijken bv van Keymark, ook voor de vermogens e.d.
Een belangrijke factor is het vermogen bij -10C/35 dit is een goede indicator voor het behoud van vermogen bij -0C en veel vocht, bv een Zubadan doet dit heel goed.
De prijzen zijn soms met en soms excl benodigd binnendeel.
Rotenso met geweldig stille dB waardes..
Ik zie heel veel mensen excel lijstjes maken uit folderwaarden. Vd week nog iemand die al weken aan het vergelijken was en op een AUX uitkwam door alle "perfecte" specs.
Daar is toch een mitsubishi Electric ingekomen. Dat is puur praktijk ervaring door ervaring, nu kan een Aux ook goed zijn maar de echte A merken kunnen zo 15+ jaar geweldig meegaan en bij Chinese brands is vaak na 5 jaar al geen onderdeel (of dealer) te vinden.
@
Technician-
1. misschien heb je niet goed gelezen. Bovenaan mn post staat dat alle waardes in blauwe tekst afkomstig zijn van Keymark (dus inclusief geluidswaardes meest rechter kolom PWL)
2. Keymark heeft geen waardes voor min 10, maar wel voor min 7, vandaar dat ik die heb opgenomen
3. de prijzen die ik heb opgezocht zijn met buiten + binnendeel incl BTW. Als je specifieke fout ziet hoor ik het graag.
4. Rotenso heb ik van 1 model geen keymark waardes kunnen vinden (die staat in zwart, daar hecht ik niet al te veel waarde aan) maar andere rotenso modellen stonden wel in keymark (die in blauw)
5. prestatie in het defrost window is inderdaad van groot belang, maar zou dat veel verschillen qua fabrikant? Heb meer het idee dat je instellingen (hoe goed ben je in staat je vermogensvraag relatief laag en zonder pieken te houden) essentieel zijn.
Hieronder nog een keer, deze keer met de waardes van de VWL 75/8.2 van keymark erbij. Prijzen kon ik zo snel niet vinden. En ben met je eens dat de B/C merken niet hoog zullen scoren qua onderdelen. Qua support hoeft een A-merk niet perse beter te zijn. Mijn ervaring bij mn vorige WP installatie (LG) was zowel qua installateur, importeur/dealer en fabrikant slecht (maar dat is n=1)
[
Voor 13% gewijzigd door
Cruiseronline op 30-11-2025 15:11
]