Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 2 3 ... 72 Laatste
Acties:

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-03 16:41
Er zijn al topics voor lucht/lucht en lucht/water warmtepompen. Dit topic biedt een plek voor het delen van ervaringen met water/water warmtepompen.
Er zijn verschillende forumleden die hebben gekozen voor een water/water warmtepomp of dit als optie hebben overwogen. Mag ik jullie uitnodigen om jullie ervaringen hier te delen?

Zelf gaan we een vrijstaand huis bouwen en ben ik me aan het oriënteren op een water/water warmtepomp. Als onze plannen concreter worden, zal ik het één en ander hier posten. Dit kan nog een aantal maanden duren.

Bij meer animo zal ik deze startpost aanpassen en uitbreiden.

Algemene informatie over warmtepompen
http://www.warmtepomp-info.nl/
Brochure over warmtepompen (BE)

Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE)
Met de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) kunt u een tegemoetkoming krijgen voor de aanschaf van zonneboilers, warmtepompen, biomassaketels en pelletkachels. De regeling is voor zowel particulieren als zakelijke gebruikers. De meerjarige regeling opent op 1 januari 2016 en loopt tot en met 31 december 2020. Per subsidiejaar wordt het budget vooraf bekend gemaakt.

Eisen die gelden voor warmtepompen.

Brine/water
Toepassing: verwarmen of passief koelen van één woning of utiliteitsgebouw of meerdere hiervan, normaliter tot een totaal benodigd afgegeven vermogen van 60 kW. De energiebron voor deze warmtepomp is een gesloten aardwarmtesonde of collector (verticaal of horizontaal buizensysteem) in de bodem, door deze buizen wordt water met een antivriestoevoeging rond gepompt (water met een antivriestoevoeging noemen we brinewater). Aan de afgiftezijde (vloerverwarming bijvoorbeeld) stroomt gewoon water.

Horizontale collector: Een horizontale collector bestaat uit kunststofbuizen die c. a.. 1.2 m tot 2 meter diep in de tuin liggen. Door deze buizen stroomt brinewater* van de warmtepomp. Dit water zal worden opgewarmd door de warmere aarde. De opbrengst bedraagt gemiddeld 10 tot 25 W per meter buis.

Verticale collector: In één of meerdere boringen die tussen 25 en 110 m diep zijn worden kunststofbuizen neergelaten waardoor het water van de warmtepomp circuleert en de warmte opneemt. De boringen dienen minimaal 5 meter uit elkaar te liggen.De opbrengst is gemiddeld 40 watt per meter boring, maar dat is per gebied/plaats in Nederland verschillend.

Water/water
Toepassing:verwarmen of passief koelen van meerdere woningen op één bron of groter utiliteitsgebouw(en), normaliter bij een benodigd afgegeven vermogen van meer dan 60 kW.
De energie haalbron voor deze is een openbron, grondwater wordt aan de ene zijde uit de bodem omhoog gehaald, door een warmtewisselaar geleid en aan een andere zijde weer terug de bodem in gebracht.
Alternatief energiebronnen voor water/water: WKO (Warmte Koude Opslag), rest warmte van industrie, koelwater van energiecentrale, oppervlaktewater.
latielucht.

WKO-Tool
Deze webapplicatie is bedoeld om op quickscan-niveau een indruk te krijgen van de kansen voor de toepassing van open en gesloten bodemenergiesystemen op een bepaalde locatie. Link.

Verbruiksdatabase warmtepompen
In deze multi-vendor-database wordt het verbruik van de warmtepompen van geregistreerde gebruikers weergegeven.Link.

Warmtepomp merken
NIBE
NRQ TEQ
Vaillant
CTC Enertech
Alpha Innotec
EcoForest
Western
Heliotherm
Viesmann
Stiebel Eltron

Bronboorders
Link

[Voor 89% gewijzigd door wiljums op 22-12-2015 11:47]

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:27
Wij zitten in dezelfde situatie. Wij willen geen gasaansluiting en die komt er dus ook niet. Ons huis wordt in januari opgeleverd en we hebben nog geen verwarmingstoestel gekocht, wel alle voorbereidingen om voor een water water warmtepomp te gaan. Ik ben momenteel bezig met 2 leveranciers:

http://www.nibenl.eu/Prod...-warmtepomp/NIBE-F1245PC/
http://www.nrgteq.nl/producten/warmtepompen

Voordeel van de NRGTEQ is dat deze modulerend is ten opzichte van de NIBE. Qua prijsstelling maakt het niet zoveel uit. Voordeel van de NIBE vind ik de Zweedse naam en grootte van het bedrijf. Ook is NIBE duidelijker met de COP, hoewel dat natuurlijk niet alles zegt (kijk naar VW, of bv de CO-2 pomp van Freeman)

Ik ben er nog niet uit, misschien dat andere mensen mijn keuze kunnen vergemakkelijken.

Misschien iets voor de openingspost:

Een aantal links:

Voor het vergelijk met vele andere warmtepompen (allerlei soorten) :
http://www.waermepumpen-v...?button=verbrauch&lang=de

Algemene info en specifiek over de bron:
http://www.warmtepomp-info.nl/bron/bodemenergie/

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:34
Zelf overwegen wij ook om zelf een huis te bouwen. Hiervoor ga ik zeker een warmtepomp gebruiken voor verwarming. Echter, ik denk dat ik dan weer ga kiezen voor een lucht/water systeem. Natuurlijk is het rendement wat lager, maar de kosten zijn ook heel veel lager. Voor een nieuwbouw woning ga je sowieso niet heel veel energie nodig hebben als je goed isoleert. Ongeacht of je nu klein of heel groot bouwt. Ik vraag mij af of een water/water systeem dan nog wel uit kan?

Voor mijn huidige woning was een water/water veelste duur in vergelijk met een lucht/water.

Er zijn wat dat betreft drie nadelen aan een lucht/water systeem;

De buiten unit - niet mooi en maakt geluid
Lager rendement
Kortere levensduur.

Echter, dat geluid valt reuze mee als je hem slim plaatst en de kosten zijn veel lager. Ook heb he geen vergunning nodig

• PolderPloer!
Bij een gesloten bron heb je ook geen vergunning nodig, alleen een klik melding. Je brengt namelijk niets in de bodem en haalt er ook niets uit. Daarnaast vind ik het een nonargument. Want voor een huis bouwen heb je ook vergunning nodig en dat doe je dan wel? Kun je beter gaan huren als je jouw theorie volgt.

Nu ben ik niet de TS en ik wil het topic niet kaapen, maar ik heb het gevoel (zeker bij mijzelf zo) dat dit topic goed kan dienen om ervaringen en kennis over deze techniek te delen. Ik denk dat de discussie over welke techniek te gebruiken om je huis op te warmen hier niet thuishoort, of hoe zeg ik dat netjes.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:00
Hier een 6 Kw NRGteq staan. Nieuwbouwhuis 2015. Geen gas.

Bewust gekozen voor een aardwarmte pomp. Als het echt koud is wil je zeker weten, dat je genoeg warmte naar binnen krijgt. Maar ook heel belangrijk is de koelingsfunctie. We hebben van de zomer gezien, dat er ondanks screens een grote behoefte aan koeling is.

Er wel voor gekozen om warm water te scheiden van vloerverwarming (10 cm hoh alle verdiepingen). De wp kon makkelijk het water tot 60 graden opwarmen, maar de gelaagdheid van de boiler bleef niet in stand door retour van de vloerverwarming en dan kom je in een pendel situatie terecht. Nu gekozen om op de zonneboiler een elektrische doorstromer te gebruiken als naverwarmer.

We zitten nu op een aanvoer van 24/25 graden op de vv.

Let op bij een bronboring dat er niet zoheel veel goede bedrijven zijn en dat je 25 jaar garantie krijgt.

Links:
http://www.wkotool.nl/ om te zien of je mag boren

[Voor 10% gewijzigd door jerh op 20-10-2015 22:08]

• wiljums
jerh schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 22:06:
Hier een 6 Kw NRGteq staan. Nieuwbouwhuis 2015. Geen gas.

Bewust gekozen voor een aardwarmte pomp. Als het echt koud is wil je zeker weten, dat je genoeg warmte naar binnen krijgt. Maar ook heel belangrijk is de koelingsfunctie. We hebben van de zomer gezien, dat er ondanks screens een grote behoefte aan koeling is.

Er wel voor gekozen om warm water te scheiden van vloerverwarming (10 cm hoh alle verdiepingen). De wp kon makkelijk het water tot 60 graden opwarmen, maar de gelaagdheid van de boiler bleef niet in stand door retour van de vloerverwarming en dan kom je in een pendel situatie terecht. Nu gekozen om op de zonneboiler een elektrische doorstromer te gebruiken als naverwarmer.

We zitten nu op een aanvoer van 24/25 graden op de vv.

Let op bij een bronboring dat er niet zoheel veel goede bedrijven zijn en dat je 25 jaar garantie krijgt.

Links:
http://www.wkotool.nl/ om te zien of je mag boren
Presteert de warmtepomp verder naar verwachting? Heb je meetgegevens om te delen?

• jerh
wiljums schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 08:31:
[...]

Presteert de warmtepomp verder naar verwachting? Heb je meetgegevens om te delen?
hij heeft 13 draaiuren sinds 13 oktober, nog niet veel warmte vraag hier gehad. In maart toen hij uitging druk geweest met pendelgedrag en warmwater afscheiden van vloerverwarming. Dus nog niet heel erg veel gegevens.

• PolderPloer!
Dat pendelgedrag bij sww, was dat voorzien? Kun je wat meer vertellen over de oorzaak? Andere fabrikanten bieden een niet modulerende warmtepomp aan met boiler en sww, hier hoor je niemand over pendelen. Een modulerende warmtepomp zou hier toch juist nog minder last van hebben?

• jerh
PolderPloer! schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:59:
Dat pendelgedrag bij sww, was dat voorzien? Kun je wat meer vertellen over de oorzaak? Andere fabrikanten bieden een niet modulerende warmtepomp aan met boiler en sww, hier hoor je niemand over pendelen. Een modulerende warmtepomp zou hier toch juist nog minder last van hebben?
Ik heb deze boiler in 800 liter variant:
http://www.hellmann-behaelterbau.de/index.php?id=85

onderste spiraal zitten de zonnecollectoren, bovenste spiraal de warmtepomp voor warmwater. Ergens in het midden wp voor vloerverwarming.

Ik had het pendelgedrag niet voorzien, er is ergens een discussie hier over gelaagdheid in boiler. Ik had verwacht dat de top warm zou blijven en dat deze alleen af en toe bijgewamd moest worden (in de winter). Maar op het moment dat de vloerverwarming aanging kwam er water van 20 graden de boiler in en verdween de gelaagheid. Waardoor de wp warm water ging opstoken en de vv uitging, prioriteit bij warmwater. Dat duurt best even met een wp, dus als het warm water opgewarmd was, ging de vv weer lopen en kwam dezelfde cyclus op gang. Uiteindelijk opgelost door een elektrische geister als naverwarmer aan te sluiten en wp geen warm water meer laten doen. Geheel is zo te zien ook efficienter, aanvoer vanaf de wp is nu 25 graden en elektrische geiser slaat alleen aan bij warmwater vraag.

Ik denk dus dat je bij een doorstroom boiler dit snel hebt, ongeacht welke wp er draait.

[Voor 3% gewijzigd door jerh op 21-10-2015 11:11]

• wiljums
Heb je aanvullende meetapparatuur geinstalleerd of levert de warmtepomp zelf voldoende gegevens?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:11
Volgens mij gaat er iets gruwelijk mis als een elecrische doorstromer (met COP=1) zuiniger draait dan je warmtepomp?!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 21:20
Hier bewust niet voor een w/w warmtepomp gekozen. heb alles doorgerekend met EED, heb meerdere offertes liggen en met aan afgiftesysteem dat max 10cm h-o-h ligt (en sommige plekken zelfs 5cm), maximale kringen van 100m en op plek in nl waar ondergrondse stromingen erg goed zijn. Desondanks een tvt van 25-30 jaar.

ben tot nu toe erg tevreden over de Elga met een investering van <4k. Erg blij dat ik geen nibe heb liggen van 10k+ want alleen van de investeringskosten kan ik het huis al 15 jaar verwarmen (geen warm water).

Ik zou dus zeggen; ga eerst eens goed rekenen en kies dan pas een systeem.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• jerh
wiljums schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 20:40:
[...]

Heb je aanvullende meetapparatuur geinstalleerd of levert de warmtepomp zelf voldoende gegevens?
De web interface geeft veel informatie. Zit er nog wel over te denken om dat er af te trekken en naar eigen info om te zetten. Heb geen warmtemeter geinstalleerd.
Zaken als brontemperaturen, ruimtetemperaturen, opgenomen en afgegeven vermogen zitten er allemaal in.

Ben nog aan het nadenken wat voor gegevens ik zou willen hebben, die niet in deze standaard gegevens zitten. Een cop waarde echt ik niet zoveel waarde aan. Wel interessant is het totaal stroomverbruik en of de bron goed functioneert.

• jerh
hesselbeertje schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:30:
Volgens mij gaat er iets gruwelijk mis als een elecrische doorstromer (met COP=1) zuiniger draait dan je warmtepomp?!
In mijn ogen is een wp gemaakt voor lage temperaturen, dan draait de wp op zijn best. Met hogere temperaturen zakt de cop al snel. In mijn situatie zorgt het verdwijnen van de gelaagdheid in het vat voor het erg onrendabel draaien van de wp. Die bleef eigenlijk continue draaien om het warm water op te warmen. Nu heb ik in oktober iets van 15 draaiuren tot nu toe. En de elektrische doorstromer draait alleen dan als er warmwater nodig is. Dat is in verhouding heel beperkt.

Als je daardan nog bij rekent dat de aanvoer van de wp nu op lage termperatuur draait (25 graden), dan is de cop van de wp daardoor ook maximaal.

Achteraf had ik wellicht beter twee boilers kunnen nemen alhoewel de huidige oplossing ook mooi werkt.

• jerh
develdonk schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:55:
Hier bewust niet voor een w/w warmtepomp gekozen. heb alles doorgerekend met EED, heb meerdere offertes liggen en met aan afgiftesysteem dat max 10cm h-o-h ligt (en sommige plekken zelfs 5cm), maximale kringen van 100m en op plek in nl waar ondergrondse stromingen erg goed zijn. Desondanks een tvt van 25-30 jaar.

ben tot nu toe erg tevreden over de Elga met een investering van <4k. Erg blij dat ik geen nibe heb liggen van 10k+ want alleen van de investeringskosten kan ik het huis al 15 jaar verwarmen (geen warm water).

Ik zou dus zeggen; ga eerst eens goed rekenen en kies dan pas een systeem.
Het probleem in dit soort situaties is vaak dat iedereen zijn eigen aanpak gaat zitten verdedigen. Ik denk dat jouw opmerking ga eerst eens zitten rekenen, niet de juiste is. Dan zou de beslissing alleen op basis van geld gebeuren.

Ik wilde graag zekerheid dat ik ten alle tijde het huis kon verwarmen hoe koud het ook zou worden. Dat was voor mij het belangrijkste criterium. We kwamen uit een huis waarin mijn vrouw het in de winter te koud vond.... En ik wilde geen gasaansluiting, in het kader dat dit aan het opraken is.

Ik heb ook naar de l/w pompen gekeken en daar zat effectief niet zo heel veel verschil qua prijs in met een w/w pomp. Feitelijk alleen de bronboring.

Verder is een koeling een heel belangrijk aspect, ik zie nu al terwijl er nog bouwvocht in het huis zat van de zomer dat de temperaturen snel oplopen, dan is het wel fijn dat de koeling alleen het draaien van een pompje behelst.

Qua tvt heb ik uitgerekend dat dit ongeveer 14 jaar is. Dat is lang en moet ook nog maar blijken, want de kans dat het langer wordt acht ik groter dan dat het korter wordt. Maar vroeger met een gasketel rekende je ook niet met tvt's.

Ik lees met plezier over de Elga, leuk om te zien wat er allemaal mee bereikt wordt. Maar het is wel goed om te beseffen dat dit een oplossing is waar ook een gasketel bij staat. In een nieuw te bouwen huis zou dat niet mijn uitgangssituatie zijn, maar iedereen moet daarin zijn eigen afweging en keuze maken., waarbij ik denk dat een gasketel op dit moment verreweg de goedkoopste oplossing is qua investering en waarvan ook de meeste kennis voorhanden is.

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 21:20
@jerh: eens dat iedereen zijn eigen overwegingen heeft. Om mijn opmerking in perspectief te plaatsen; Ik betaalde altijd EUR 200 voor gas en elec. Ik wilde dit bedrag omlaag hebben toen de tweede geboren werd en was niet tevreden over de combi gasketel + vloerverwarming + goed geïsoleerd huis omdat de vloer dan erg vaak koud is (ketel hoeft bijna nooit aan te gaan namelijk) en ik wilde een potje maken voor de studie als ze straks 18 zijn.

Ik heb vervolgens (gefaseerd) EUR 0,3k in DWTW (technea(, EUR 4k in een l/w warmtepomp (Elga), 5,1K in zonnecellen (yingli/Omnik) en dadelijk nog een keer EUR 2,3k in zonnecellen om tot een bedrag van EUR 8 in de maand te komen ipv EUR 200 bij een geschat verbruik van 53kwh/337m3 per jaar. Per jaar scheelt dit dus zo'n 2300 EUR.

Je geeft alleen heel terecht aan dat iedereen andere uitgangspunten heeft. Die van mij waren enkel financieel gewin + altijd een warme vloer (de Elga staat nagenoeg 24 uur per dag aan op een temp van rond de 24 graden; dus ook lekker voor de kruipende kids).

hopelijk geeft dit het perspectief weer van min post....

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik sinds vier jaar een Nibe F1145 17kW warmtepomp met een verticale bodemwarmtewisselaar van 360m (zes lussen). Dat werkt mooi hoewel ik in de afgelopen winter wel te weinig capaciteit had. Waarschijnlijk komt dat door een verkeerd uitgevoerde reparatie van een flowmeter op de bronverdeler waardoor twee van de zes lussen geblokkeer zijn. Dat wordt hopelijk binnenkort opgelost.

Ons verbruik zat het afgelopen jaar op 15.000 kWh. Dat viel wel tegen. Hopelijk krijg ik het nog wat omlaag als de bronnen weer allemaal meedraaien en ik het sluipverbruik beter onder controle krijg. Nu draaien de twee vloerverwarmingspompen bijvoorbeeld altijd. Het gaat wel om een groot pand van 2000 kuub inhoud met feitelijk twee wooneenheden. Jaarlijks verstook ik ook nog zo'n zes kuub brandhout uit eigen kap.

Om beter inzicht te krijgen in het functioneren van de warmepomp en betere controle over de warmtepomp te krijgen heb ik een paar weken terug een H1-N-interface van Husdata.se geïnstalleerd. Voor 127 euro biedt die de mogelijkheid om een pc via usb aan te sluiten op de modbus-poort van de warmtepomp. Husdata heeft ook interfaces voor andere merken warmtepompen. Voor originele modbus-adapter van Nibe zou ik een belachelijke 800 euro kwijt zijn.

De Husdata H1-N heeft een eigen serieel protocol. Ik kostte even wat moeite om dit aan de gang te krijgen in Symcom (het softwarepakket dat ik gebruik voor mijn domoticasysteem) maar nu heb ik wel alle temperaturen en statussen op mijn smartphone en kan ik de wenstemperatuur vanuit mijn domotica-app aansturen. Het bijstellen van de stooklijn is ook mogelijk.

De status van de koeling en het kunnen blokkeren van de verwarming, instellen van 'externe afstelling' en het instellen van 'tijdelijk in luxe' (warmer tapwater) had ik al eerder gerealiseerd door de potentiaalvrije uitgang en de ingangen op de warmtepomp te koppelen aan mijn plc.

De vloerverwarming in mijn huis kan ik ook op afstand bedienen met behulp van elektrothermische actuatoren. Wat ik nog moet doen is temperatuursensoren plaatsen en code schrijven om de vloerverwarmingsventielen te regelen op basis van temperatuur.

Met behulp van de data die ik nu heb kan ik ook makkelijk bepalen wanneer de vloerverwarmingspompen uit mogen. Ik vraag me daarbij overigens wel af wat de verwarmingspomp (heat carrier pump) van de warmtepomp doet. Deze draait bijna altijd. Is dit een pomp die vloeistof tussen warmtepomp en buffervat rondpompt? Waarom draait deze pomp als de compressor niet actief is?

• PolderPloer!
Femme schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 19:17:
...

Ons verbruik zat het afgelopen jaar op 15.000 kWh. Dat viel wel tegen. Hopelijk krijg ik het nog wat omlaag als de bronnen weer allemaal meedraaien en ik het sluipverbruik beter onder controle krijg. Nu draaien de twee vloerverwarmingspompen bijvoorbeeld altijd. Het gaat wel om een groot pand van 2000 kuub inhoud met feitelijk twee wooneenheden. Jaarlijks verstook ik ook nog zo'n zes kuub brandhout uit eigen kap.

....

Met behulp van de data die ik nu heb kan ik ook makkelijk bepalen wanneer de vloerverwarmingspompen uit mogen. Ik vraag me daarbij overigens wel af wat de verwarmingspomp (heat carrier pump) van de warmtepomp doet. Deze draait bijna altijd. Is dit een pomp die vloeistof tussen warmtepomp en buffervat rondpompt? Waarom draait deze pomp als de compressor niet actief is?
En wat was je gebruik de eerste 3 jaar? Komt dit overeen met wat je verwacht had en met wat anderen doen bij soortgelijke warmtepompen? Kun je iets zeggen over de COP?

Ik heb geen idee, maar waarom heb je vloerverwarmingspompen. Normaliter met een warmtepomp heb je geen externe pompen op je verdelers. Zit hier niet een dubbeling? Is het huis/vloerverwarming vroeger eerst aangelegd voor een gasketel? Die hebben namelijk wel een pomp op de verdeler nodig.

[Voor 65% gewijzigd door PolderPloer! op 27-10-2015 20:26]

• jerh
Ik gebruik sinds vier jaar een Nibe F1145 17kW warmtepomp met een verticale bodemwarmtewisselaar van 360m (zes lussen). Dat werkt mooi hoewel ik in de afgelopen winter wel te weinig capaciteit had. Waarschijnlijk komt dat door een verkeerd uitgevoerde reparatie van een flowmeter op de bronverdeler waardoor twee van de zes lussen geblokkeer zijn. Dat wordt hopelijk binnenkort opgelost.
Komt het niet omdat je de boring uitput. Volgens mij rekenen ze allemaal met circa 30 tot 35 watt vermogen per geboorde meter en dan kom je in jouw geval aan de lage kant uit. Tenzij je een watervoerende ondergrond hebt.

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PolderPloer! schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 20:22:
[...]

En wat was je gebruik de eerste 3 jaar? Komt dit overeen met wat je verwacht had en met wat anderen doen bij soortgelijke warmtepompen? Kun je iets zeggen over de COP?
De eerste jaren was het huis nog in verbouwing en was het energieverbruik niet vergelijkbaar. Ik heb geen idee wat de COP is. Hoe bereken je die?
Ik heb geen idee, maar waarom heb je vloerverwarmingspompen. Normaliter met een warmtepomp heb je geen externe pompen op je verdelers. Zit hier niet een dubbeling? Is het huis/vloerverwarming vroeger eerst aangelegd voor een gasketel? Die hebben namelijk wel een pomp op de verdeler nodig.
De hele installatie is nieuw. Er zijn twee vloerverwarmingspompen voor de begane grond en verdieping. Op de verdieping ligt de vloerverwarming in Fermacell-platen en zijn de leidingen dunner dan in de betonvloeren op de begane grond. Ik kan me voorstellen dat dit meer weerstand oplevert. De oppervlakte aan vloerverwarming is zo'n 400 vierkante meter.

Ik vraag me af of ik de vloerverwarmingspompen kan uitzetten terwijl de heat carrier pump van de warmtepomp nog draait. Uitzetten kan ik doen op basis van het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour verwarming en status van de koeling. Als de compressor (of koeling) inschakelt kan ik de vloerverwarmingspompen weer inschakelen. De heat carrier pump van de warmtepomp blijft ook draaien als het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour van de verwarming minimaal is terwijl het me niet erg zinvol lijkt om dan water in de vloerwarming te blijven rondpompen.
jerh schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 07:39:
[...]

Komt het niet omdat je de boring uitput. Volgens mij rekenen ze allemaal met circa 30 tot 35 watt vermogen per geboorde meter en dan kom je in jouw geval aan de lage kant uit. Tenzij je een watervoerende ondergrond hebt.
Er is ambitieus gerekend met 40 watt vermogen per meter. Achteraf had ik liever een paar duizend euro bijbetaald voor een overbemeten bron. Afgelopen winter was drama en was de ingaande temperatuur in januari al onder het vriespunt van water maar toen draaiden achteraf gezien dus vier van de zes lussen mee.

Als je offertes aanvraagt voor een warmtepompinstallatie op basis van aardwarmte zou ik goed opletten wat er aan bron geleverd gaat worden.

• PolderPloer!
Helemaal mee eens, mijn aanbevolen Nibe 1245 van 8 kW krijgt een bron van 9 kW. Zwaar overbemeten, maar daarmee voorkom je wel een tekort aan warmte. Daarnaast pas ik ervoor dat het elektrisch element aangaat met een COP van 1.

Jouw 15000 kWh is dat alleen voor je warmtepomp?

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PolderPloer! schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:38:

Jouw 15000 kWh is dat alleen voor je warmtepomp?
Dat is het totaal. Mijn huis heeft een nogal hoge base load van minimaal 350-400 watt. Ik heb wel vrij veel apparatuur: o.a. een NAS, domoticaserver, twee netwerkswitches/routers, adsl-router, 4g-router, twee plc's, wat ethernet domotica-interfaces, een batterij infrarood/multisensoren, drie ip-camera's, schrikdraadapparaat, twee koelkasten, vriezer, warmtepomp, twee vloerverwarmingspompen en een stuk of veertig elektrothermische vloerverwarmingsventielen die ca. watt gebruiken als ze geactiveerd zijn (ventiel open is). Het is een boerderij van 2000 m^3 inhoud met een vakantie-appartement van 100 vierkante meter erin dus eigenlijk twee huizen met een gedeeld elektrisch en verwarmingssysteem. Er is ook nog 1,5kW aan elektrische bijverwarming in de badkamer van het gastenverblijf in de vorm van infraroodpanelen om de badkamer snel warm te krijgen.

Er is destijds berekend dat er 25 kW vermogen nodig was om de tent warm te houden in een worst case scenario. Omdat de kosten van de bronboringen en warmtepomp zo'n beetje lineair stijgen met het benodigde vermogen heb ik besloten om een 17kW warmtepomp te plaatsen. Ik heb ook nog 4kW en 12kW houtkachels (die laatste met externe luchttoevoer zodat er geen opgewarmde lucht uit het huis wordt gebruikt voor de verbranding). Achteraf gezien had ik moeten investeren in een warmtewisselaar voor bij de kachel om de vloerverwarming bij te verwarmen. Met de houtkachel hebben we het voorhuis in notime warm maar het is moeilijk om de warmte elders in huis te krijgen.

Bij een modern huis is het véél makkelijker om de energiezuinig te verwarmen. Ik heb een Rc-waarde van 10 voor de isolatie van de vloer, bijna overal zijn nieuwe geïsoleerde spouwmuren geplaatst (in het voorhuis zelfs een steense buitenmuur + eerder geplaatste ongeïsoleerde spouwmuur + nieuwe geïsoleerde spouw). In het dak konden we alleen dunne isolatiefolie gebruiken. Op de plekken waar het rieten dak niet is vervangen tussen de houten sporen en op de plekken waar het riet is vervangen (of pannen liggen) aan de buitenkant van de sporenkap (stuk beter qua vochtwering). Voor dikke lagen steenwol is geen plaats (het dak wordt dan dikker wat de monumentencommissie niet wil en ook niet mooi zou zijn).

• PolderPloer!
Femme schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:19:

Ik heb geen idee wat de COP is. Hoe bereken je die?
[...]

De hele installatie is nieuw. Er zijn twee vloerverwarmingspompen voor de begane grond en verdieping. Op de verdieping ligt de vloerverwarming in Fermacell-platen en zijn de leidingen dunner dan in de betonvloeren op de begane grond. Ik kan me voorstellen dat dit meer weerstand oplevert. De oppervlakte aan vloerverwarming is zo'n 400 vierkante meter.

Ik vraag me af of ik de vloerverwarmingspompen kan uitzetten terwijl de heat carrier pump van de warmtepomp nog draait. Uitzetten kan ik doen op basis van het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour verwarming en status van de koeling. Als de compressor (of koeling) inschakelt kan ik de vloerverwarmingspompen weer inschakelen. De heat carrier pump van de warmtepomp blijft ook draaien als het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour van de verwarming minimaal is terwijl het me niet erg zinvol lijkt om dan water in de vloerwarming te blijven rondpompen.

[...]
De COP bereken je door de geleverde warmte-energie te delen door de toegevoerde elektrische energie (pompen + compressor). Boven de streep zit de moeilijkheid, de geleverde warmte-energie is niet zomaar 123 te meten. Hiervoor heb je een warmtemeter nodig, welke tussen de leidingen gebouwd moet worden. Staat wel meer info over in het topic Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen

Voor meer info over COP zie ook: Wikipedia: Warmtepomp

Ik begrijp nog steeds niet waarom de pomp dan bijna continue moet draaien icm 2 vloerverwarmingspompen, heb je daar NIBE al eens over geinformeerd? Volgens mij is dat een groot nadeel voor de COP.

Bij laagtemperatuursystemen (vloerverwarming) is normaliter geen menging of pomp op de verdeler nodig dit wordt centraal door de warmtepomp geregeld.

Ik zeg expres normaliter, aangezien een huis van 2000 m^2 natuurlijk niet alledaags is.

• wiljums
Ik gebruik sinds vier jaar een Nibe F1145 17kW warmtepomp met een verticale bodemwarmtewisselaar van 360m (zes lussen).
Hoe groot is je buffervat en welke kachels heb je staan?

• jerh

Er is ambitieus gerekend met 40 watt vermogen per meter. Achteraf had ik liever een paar duizend euro bijbetaald voor een overbemeten bron. Afgelopen winter was drama en was de ingaande temperatuur in januari al onder het vriespunt van water maar toen draaiden achteraf gezien dus vier van de zes lussen mee.

Als je offertes aanvraagt voor een warmtepompinstallatie op basis van aardwarmte zou ik goed opletten wat er aan bron geleverd gaat worden.
Dat lijkt mij ook ambitieus en zelfs daarmee zit je maar op 14,4 kw ipv de benodigde 17. Vaak zie je problemen toch veroorzaakt worden door een te krappe boring. Ik heb zelf voor 8kw laten boren en een 6 kw pomp er op staan om te voorkomen dat het fout gaat. Bij de boring bleek in een keer dat wij 3 water voerende lagen tegenkwamen, dus de bron is zelfs nog wat groter qua vermogen.

Ik vrees dat je op een gegeven moment toch een extra boring nodig gaat hebben of de houtkachel harder moet stoken als het echt koud buiten wordt.

[Voor 0% gewijzigd door jerh op 31-10-2015 08:20. Reden: typo]

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

wiljums schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:07:
[...]

Hoe groot is je buffervat en welke kachels heb je staan?
Ik heb een 300l buffervat en een 500l boiler.

De kachels zijn een Jacobus 12 van Janco de Jong en een Wanders Vero 33 (klein inbouwkacheltje voor in het gastenverblijf, helaas geen luchttoevoer van buiten). Die Jacobus is wel een mooi ding met een goede value for money. De lucht betrekt hij uit de spouw.
jerh schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 08:19:
[...]

Dat lijkt mij ook ambitieus en zelfs daarmee zit je maar op 14,4 kw ipv de benodigde 17. Vaak zie je problemen toch veroorzaakt worden door een te krappe boring. Ik heb zelf voor 8kw laten boren en een 6 kw pomp er op staan om te voorkomen dat het fout gaat. Bij de boring bleek in een keer dat wij 3 water voerende lagen tegenkwamen, dus de bron is zelfs nog wat groter qua vermogen.
Er is gerekend met een COP van 4,6. Van die 17 kW komt dan 3,7 kW uit het elektriciteitsnet en de rest (13,3 kW) komt uit de bodem.

• PolderPloer!
Femme schreef op zondag 01 november 2015 @ 10:05:
[...]

Er is gerekend met een COP van 4,6. Van die 17 kW komt dan 3,7 kW uit het elektriciteitsnet en de rest (13,3 kW) komt uit de bodem.
Dat is wel een klassieker, in de praktijk blijk je dan "altijd" tekort te hebben. Bij mijn weten doen ze tegenwoordig altijd 1 op 1 of zelfs meer. Groot deel van het boren is namelijk transport en kosten boormachine, eenmaal op locatie een extra "meter" boren zijn de kosten niet. Hoe heb je destijds je keuze op de 1145 laten vallen? Heb je ook andere fabrikanten bekeken?

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PolderPloer! schreef op zondag 01 november 2015 @ 21:05:
[...]

Dat is wel een klassieker, in de praktijk blijk je dan "altijd" tekort te hebben. Bij mijn weten doen ze tegenwoordig altijd 1 op 1 of zelfs meer.
De elektrische energie die de warmtepomp gebruikt wordt gewoon benut om je huis te verwarmen dus die hoef je ook niet uit de bodem te halen. Het probleem zit 'm bij de 40 W per meter vermogen waarmee is gerekend. Ik heb een technisch mannetje voor me werken die actief is in bronboringen en warmtepompinstallaties en hij rekent met 25 tot 30W per meter op de grond waarop wij zitten (zandgrond met wat klei uit de IJssel). Door schade en schande zal men inmiddels ook wel wijzer zijn geworden.

Ik ga eerst maar eens kijken wat de bron de komende winter doet met 50 procent meer vermogen. Een extra bron bijboren zal niet goedkoop zijn.
Groot deel van het boren is namelijk transport en kosten boormachine, eenmaal op locatie een extra "meter" boren zijn de kosten niet. Hoe heb je destijds je keuze op de 1145 laten vallen? Heb je ook andere fabrikanten bekeken?
Ik heb destijds een aantal offertes vergeleken voor het complete verwarmingssysteem (warmtepomp, bron en vloerverwarming). Omdat de kosten van de warmtepomp en bron zo'n beetje lineair stijgen met het vermogen van de bron en de warmtepomp heb ik destijds besloten om een 17 kW warmtepomp te nemen en niet 25 kW die berekend was. Ik heb geen fabrikanten van warmtepompen vergeleken (ik was bezig om een compleet gestript huis te verbouwen en had genoeg andere dingen aan mijn hoofd). In 2010 waren er ook nog niet veel gebruikservaringen te vinden en al helemaal niet op het niveau dat er warmtepompen met elkaar werden vergeleken.

• PolderPloer!
Femme schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:13:
[...]

Ik heb destijds een aantal offertes vergeleken voor het complete verwarmingssysteem (warmtepomp, bron en vloerverwarming). Omdat de kosten van de warmtepomp en bron zo'n beetje lineair stijgen met het vermogen van de bron en de warmtepomp heb ik destijds besloten om een 17 kW warmtepomp te nemen en niet 25 kW die berekend was. Ik heb geen fabrikanten van warmtepompen vergeleken (ik was bezig om een compleet gestript huis te verbouwen en had genoeg andere dingen aan mijn hoofd). In 2010 waren er ook nog niet veel gebruikservaringen te vinden en al helemaal niet op het niveau dat er warmtepompen met elkaar werden vergeleken.
Ok duidelijk, kan ik me ook wel voorstellen als je een compleet huis gaat strippen, zeker als ik je hoor in termen van gastenverblijf e.d. Laatste vragen erover: Ben je wel tevreden verder over je Nibe pomp an sich? Zijn er storingen en zo geweest? Hoe is de service?

• wiljums
Helemaal mee eens, mijn aanbevolen Nibe 1245 van 8 kW krijgt een bron van 9 kW.
Heb je definitief voor de Nibe gekozen?

• PolderPloer!
wiljums schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:08:
[...]

hehe hangt van maandag af... als de Nibe op de lijst staat van de overheid waarop subsidie geldt (en daar ga ik met zo'n premium merk gemakshalve maar even vanuit...) dan 100% Nibe.

Anders kijk ik naar alternatieven, waarbij ik een lichte voorkeur heb voor een NRGTeq, echter de installateur welke deze aan mij kan leveren, heeft na zelfs 2 maand nog geen prijs gegeven, hoe bizar is dat?! Terwijl ik leuk en goed contact heb met NRGTeq zelf. Helaas dus tot nog toe doet NRGTeq niet eens mee, erg jammer.

Ben haast bereid hier de naam van de installateur gewoon te noemen, maar aangezien hij al niets doet met de aanmaningen van NRGTeq zelf denk ik dat het weinig nut heeft...

• PolderPloer!
wiljums schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:08:
[...]

Zo, de kogel is definitief door de kerk, ik heb voor de NIBE gekozen. Jammer van het Nederlandse product van NRGTeq, maar goed...

Ik zal mijn ervaringen hier posten zodra ik e.e.a. in gebuik heb. Zal wel net na de winter zijn, dus echt zwaar zal hij het niet krijgen.

De gesloten bron wordt geboord door Klinge uit Koekange. Zeer gerenommeerd bedrijf in grondboringen.

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-03 21:17
Ah kijk eens aan, er is dus toch een water/water WP topic :)
[...]

Ik vraag me af of ik de vloerverwarmingspompen kan uitzetten terwijl de heat carrier pump van de warmtepomp nog draait. Uitzetten kan ik doen op basis van het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour verwarming en status van de koeling. Als de compressor (of koeling) inschakelt kan ik de vloerverwarmingspompen weer inschakelen. De heat carrier pump van de warmtepomp blijft ook draaien als het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour van de verwarming minimaal is terwijl het me niet erg zinvol lijkt om dan water in de vloerwarming te blijven rondpompen. De verdelers i.c.m. een WP hebben geen temperatuur regeling (wat je wel ziet bij gasketels) omdat de aanvoerstemperatuur van de WP al een lage temperatuur heeft.

[...]
Mijn vader heeft altijd een installatiebedrijf gehad en ik heb hier aardig wat Nibe warmtepompen voor ingeregeld. Maar zou je eens kunnen kijken of de BT25 sensor in het buffervat is geinstalleerd? (sevice info menu van de WP, pagina 2) Als dit het geval is dan moet eigenlijk de compressor (en pomp) starten als de temperatuur in het buffervat te laag is (mits deze 4 zijdig is aangesloten). Zoals ik het nu lees staat de CV pomp van de warmtepomp ingesteld op de "auto" stand. Dit zorgt ervoor dat hij op een lage stand (+/-10%) blijft draaien als er compressor niet draait. Als vervolgs de temperatuur van het het CV water in de warmtepomp (BT2) daalt onder de berekende temperatuur (S1) dan start de compressor en gaat de CV pomp sneller draaien. Ik denk dat er in het F1145 model van 2011 ookal een zuinige modulerede pomp zit (Grundfos UPM2 25-75), deze zal zo'n 5W verbruiken bij 10% load. Maar zelfs zonder deze energiebesparing is het beter om te zorgen dat de temperatuur in het buffervat bepaalt wanneer de compressor aan moet i.p.v. de CV temperatuur in de warmtepomp. Om dit te veranderen kan je het volgende doen:

- check of het buffervat 4 zijdig is aangesloten (aanvoer retour vanuit WP, en aanvoer retour vanuit het afgiftesysteem)
- controleer of de BT25 sensor is aangesloten via een relais op het buffervat en de koelmodule (PCM). Dit relais wordt geactiveerd als het systeem gaat koelen en schakelt dan tussen de temp sensoren. (zie pagina 14 van de Nibe pricipeschema's ik verwacht dat dit wel overeen komt met jouw installatie)
- houdt de "back knop" van de warmtepomp 3 sec ingedrukt en open het service menu
- ga naar menu 5.1.10 (bedr. modus circulatiepomp)
- verander de instelling van auto naar intermitterend. Nu zou de pomp samen met de compressor aan moeten gaan als BT25<S1 is.

Voor de mensen die ook een nibe warmtepomp hebben en nu hebben ontdekt hoe ze in het service menu moeten komen: verander alleen instellingen als je weet wat je doet en schrijf op waar de waarde eerst op stond, ik heb namelijk iets te vaak instellingen terug moeten zetten bij mensen die ik nooit had moeten vertellen waar het service menu verstopt zit :P
PolderPloer! schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 20:22:
[...]

Bij een WP i.c.m. een buffervat heb je altijd een losse CV systeem pomp nodig, zie bijvoorbeeld pagina 14 van de Nibe pricipeschema's (Nr. 11 is de pomp). Als je meerdere vloerverwarming verdelers hebt en deze liggen ver uit elkaar dan is het beter om bij iedere verdeler een pomp neer te zetten, anders krijgen de verdelers die het verst van de "hoofdpomp" zitten minder doorstroming.

Ik zal binnenkort eens foto's van de installatie in de nieuwbouw van mijn ouders posten, dan staan er ook wat leuke plaatjes in dit topic :9

• PolderPloer!
GameSmurf schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 16:29:

[...]

Mijn vader heeft altijd een installatiebedrijf gehad en ik heb hier aardig wat Nibe warmtepompen voor ingeregeld.

...

Ik zal binnenkort eens foto's van de installatie in de nieuwbouw van mijn ouders posten, dan staan er ook wat leuke plaatjes in dit topic :9
Leuk! Dat voegt een hoop kwaliteit toe. Mijn NIBE F1245-8 PC is in bestelling, zodra het compleet dooi is (volgende week) worden er drie buizen van 75 meter geboord in de tuin.

Ten opzichte van de principeschema van NIBE op pagina 7 http://iframe.nibenl.eu/docs/schema_1245PC.pdf wil mijn installateur 1 verandering aanbrengen. De CV pomp is getekend in de aanvoer, hij wil deze in de retour doen, zodat bij koeling de pomp geen condens afgeeft. Bij koeling is namelijk de retour warmer dan de aanvoer, dus minder kans op condensvorming.

Trouwens de sensor (aansluiting op BT25) voor de temperatuur in het buffervat kom ik niet tegen bij de 1245. Klopt dit?

Nu nogmaals goed naar de schema's te kijken valt mij op dat het buffervat en verdeler gevoed worden door de WP. Is het niet beter op de WP het vat te vullen en aan de andere kant de CV te pompen via het pompje? Zoals bij de 1145?

[Voor 12% gewijzigd door PolderPloer! op 20-01-2016 22:02]

• GameSmurf
PolderPloer! schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:02:
[...]

Leuk! Dat voegt een hoop kwaliteit toe. Mijn NIBE F1245-8 PC is in bestelling, zodra het compleet dooi is (volgende week) worden er drie buizen van 75 meter geboord in de tuin.

Ten opzichte van de principeschema van NIBE op pagina 7 http://iframe.nibenl.eu/docs/schema_1245PC.pdf wil mijn installateur 1 verandering aanbrengen. De CV pomp is getekend in de aanvoer, hij wil deze in de retour doen, zodat bij koeling de pomp geen condens afgeeft. Bij koeling is namelijk de retour warmer dan de aanvoer, dus minder kans op condensvorming.
Je moet eigenlijk proberen om condensatie van de leidingen en (zeker houten) vloeren te voorkomen in de zomer.
In deze tabel kan je het dauwpunt (condesatiepunt) zien. In de zomer is de RL binnenshuis +/- 65%, bij een binnentemperatuur van 24 graden mag de aanvoertemp dus niet lager staan dan 17 graden.

Ik dacht dat het voor de meeste CV pompen beter is als deze tegen de installatie (en inregelventielen van de vloerverwarmingsverdeler) aanduwt i.p.v. eraan te trekken, maar weet dit niet zeker.
Trouwens de sensor (aansluiting op BT25) voor de temperatuur in het buffervat kom ik niet tegen bij de 1245. Klopt dit?
Deze kan wel geinstalleerd worden, maar als dit niet gebeurt blijft de CV pomp in de warmtepomp altijd op een lage snelheid draaien om de temperatuur van het buffervat/systeem te meten.
Nu nogmaals goed naar de schema's te kijken valt mij op dat het buffervat en verdeler gevoed worden door de WP. Is het niet beter op de WP het vat te vullen en aan de andere kant de CV te pompen via het pompje? Zoals bij de 1145?

Hier zie je het principe van een 2 voudig aangesloten buffervat.

In geval B en C zit er ook stroming in het buffervat. Alleen in geval A zou 4 voudig aansluiten een voordeel opleveren als:
- CV pomp WP volumestroom = externe CV pomp volumestroom, (buffervat buiten werking)
- water buffervat is bv. nog 30 graden.
- een vloerverwarmingsgroep loopt open en zal in het begin bv 21 graden retour geven.

In dit geval stroomt het koude 21C water rechtstreeks de WP in terwijl bij een 4 voudige aansluiting van het buffervat er nog wel energie op kon worden genomen via het buffervat.

Maar deze situatie zal niet heel vaak voorkomen, dus het zal niet veel uitmaken of je hem nu 2 of 4 voudig aansluit :P

Stel er zit een zonneenergie spiraal in het buffervat dan is het natuurlijk wel beter om het buffervat 4 voudig aan te sluiten zodat het retourwater altijd door het vat/spiraal loopt.

• PolderPloer!
GameSmurf schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 19:13:
[...]

Je moet eigenlijk proberen om condensatie van de leidingen en (zeker houten) vloeren te voorkomen in de zomer. [afbeelding]
In deze tabel kan je het dauwpunt (condesatiepunt) zien. In de zomer is de RL binnenshuis +/- 65%, bij een binnentemperatuur van 24 graden mag de aanvoertemp dus niet lager staan dan 17 graden.
Dit is voor mij compleet helder.
Ik dacht dat het voor de meeste CV pompen beter is als deze tegen de installatie (en inregelventielen van de vloerverwarmingsverdeler) aanduwt i.p.v. eraan te trekken, maar weet dit niet zeker.

[...]

Deze kan wel geinstalleerd worden, maar als dit niet gebeurt blijft de CV pomp in de warmtepomp altijd op een lage snelheid draaien om de temperatuur van het buffervat/systeem te meten.

[...]
De pomp zal ik navragen, de reden van in de retour is natuurlijk dat er dan een hogere temperatuur doorgaat met koelen, dus minder snel last van eventuele condensvorming op je pomp.

De sensor is dan toch meer dan logisch om te installeren? Het is toch niet van deze tijd om een cv pomp altijd te laten draaien?

[afbeelding]
Hier zie je het principe van een 2 voudig aangesloten buffervat.

In geval B en C zit er ook stroming in het buffervat. Alleen in geval A zou 4 voudig aansluiten een voordeel opleveren als:
- CV pomp WP volumestroom = externe CV pomp volumestroom, (buffervat buiten werking)
- water buffervat is bv. nog 30 graden.
- een vloerverwarmingsgroep loopt open en zal in het begin bv 21 graden retour geven.

In dit geval stroomt het koude 21C water rechtstreeks de WP in terwijl bij een 4 voudige aansluiting van het buffervat er nog wel energie op kon worden genomen via het buffervat.

Maar deze situatie zal niet heel vaak voorkomen, dus het zal niet veel uitmaken of je hem nu 2 of 4 voudig aansluit :P

Stel er zit een zonneenergie spiraal in het buffervat dan is het natuurlijk wel beter om het buffervat 4 voudig aan te sluiten zodat het retourwater altijd door het vat/spiraal loopt.
Ik heb al wel een invoerbuis laten leggen voor een toekomstige zonneboiler. Echter hier doe ik nu niets mee (geen budget voor). Echter ik wil wel de mogelijkheid behouden voor de toekomst. Ik heb me er ook nog niet echt in verdiept, ging er eigelijk vanuit dat een eventuele zonneboiler voor SWW bedoelt is, maar CV kan natuurlijk ook. Met dit gegeven, heb je dan nog tips qua aansluitingen en zo, zodat ik op de toekomst voorbereid ben?

• GameSmurf
PolderPloer! schreef op zondag 24 januari 2016 @ 09:38:

De sensor is dan toch meer dan logisch om te installeren? Het is toch niet van deze tijd om een cv pomp altijd te laten draaien?
Ja ik zou altijd deze sensor installeren, de sensor wordt samen geleverd met de WP, dus het is een kleine moeite om deze in het buffervat te installeren.
Ik heb al wel een invoerbuis laten leggen voor een toekomstige zonneboiler. Echter hier doe ik nu niets mee (geen budget voor). Echter ik wil wel de mogelijkheid behouden voor de toekomst. Ik heb me er ook nog niet echt in verdiept, ging er eigelijk vanuit dat een eventuele zonneboiler voor SWW bedoelt is, maar CV kan natuurlijk ook. Met dit gegeven, heb je dan nog tips qua aansluitingen en zo, zodat ik op de toekomst voorbereid ben?
De terug verdien tijd van warmwater collectoren is het korst als je ze gebruikt voor het verwarmen van warm tapwater. De COP van een WP tijdens het verwarmen van warm water is lager dan tijdens het verwarmen van CV water. In de zomer heb je de meeste zonuren en als je aan het koelen bent heb je niks aan warm CV water. Men doucht in de zomer ook vaak wat meer.

//offtopic
Voor zonnecollectoren zou ik in de basis kiezen voor een gesloten systeem wat af is gevuld met glycol, een pompstation met modulerende pomp en een zonneboiler die je plaatst tussen de koud waterleiding en de koudwater aanvoer van het boilervat in de warmtepomp.
Je kan de installatie zo uitgebreid maken als je zelf wil door bv.:
- circulatieleiding/pomp/regeling plaatsen tussen de boiler in de warmtepomp en de zonneboiler, hierdoor vergroot je het volume wat de collectoren kunnen verwarmen.
- een zonneboiler met een extra spiraal waar je in het voor/najaar het CV retourwater ook doorheen kan laten stromen.
- Een CV buffervat met zonnespiraal die je tijdens het koelen met een klep afsluit.
Maar je moet bij dit soort dingen altijd goed uitrekenen of het financieel gezien wel interessant is, want al die pompen/regelingen/kleppen etc. moeten uiteindelijk wel terugverdient worden.

Als je nog ooit een zonneboiler wilt plaatsen zou ik de ruimte hiervoor wel alvast reserveren in de buurt van de warmtepomp en dit ook doorgeven aan de monteur die de warmtepomp komt plaatsen :P

• wiljums
Nog foto's kunnen maken?
GameSmurf schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 16:29:

[...]

• wiljums
Voor degene die al een warmtepomp hebben aangeschaft: wat waren ongeveer de kosten voor de pomp warmtepomp zelf (excl/incl bronleidingen etc.), de bronboringen, installatie, ...?
Er wordt nogal snel gezegd dat een water/water warmtepomp €30.000 kost, maar dat lijkt me wat veel.

• jerh
wiljums schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:08:
Voor degene die al een warmtepomp hebben aangeschaft: wat waren ongeveer de kosten voor de pomp warmtepomp zelf (excl/incl bronleidingen etc.), de bronboringen, installatie, ...?
Er wordt nogal snel gezegd dat een water/water warmtepomp €30.000 kost, maar dat lijkt me wat veel.
Ik was voor een Nrgteq 6 kw ongeveer 13.000 euro kwijt. Dat is inclusief de boring en het aansluiten op de bron. Binneninstallatie heb ik geen aparte prijs van, dat zat in de totale prijs van de installateur (nieuwbouw huis).

• PolderPloer!
wiljums schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:08:
30 k is veel te veel. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden, ten eerste betreft het een nieuwbouwwoning? Scheelt alweer 650 euro aansluitkosten want je hebt dan geen gasaansluiting nodig.
jerh schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:17:
[...]

Ik was voor een Nrgteq 6 kw ongeveer 13.000 euro kwijt. Dat is inclusief de boring en het aansluiten op de bron. Binneninstallatie heb ik geen aparte prijs van, dat zat in de totale prijs van de installateur (nieuwbouw huis).
Wat bedoel je precies met binneninstallatie? Alles vanaf de verdeler van de bron? Dus filters, expansievaten, vloerverwarmingspompen, buffervat enz. enz.

Mijn bron ca. 9kW (3 buizen van 75 meter) kosten 6000 euro dat is t/m de verdeler in de bijkeuken. De warmtepomp F1245 PC (8kW) kost 8000. Dan nog eens 500 euro meerprijs voor de aansluitingen, buffervaten, expansievaten en alle overige benodigdheden. Totaal dus 14.500 meer dan een gasinstallatie. Daar kun je dus nog 650 afhalen voor het niet aanvragen van een gasaansluiting en dan kom ik dus op een meerprijs ten opzichte van gas van ca. 14.000 euro uit.

• jerh
PolderPloer! schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:09:

[...]

Wat bedoel je precies met binneninstallatie? Alles vanaf de verdeler van de bron? Dus filters, expansievaten, vloerverwarmingspompen, buffervat enz. enz.
Inderdaad: Dus filters, expansievaten, vloerverwarmingspompen, buffervat enz. enz.

En dat verschilt per huis, dus ook niet heel erg relevant denk ik voor de gestelde vraag.

• GameSmurf
Het heeft even geduurd, maar hierbij de foto's van de WP installatie (aug-2015):

van links naar rechts:
Nibe VPBS 300 boiler (300L + solar coil)
Nibe F1145 12kW + FLM WTW erop.
Nibe AHPS 300 buffervat (300L + solar coil + RVS spiraal)
Nibe PCM 42 passieve koeling
Buiten in de grond zijn 4 bronnen geboord van 100 meter, de bron verdeler hangt buiten en aanvoer/retour bron komt rechts naast het buffervat omhoog, in de smeervloer zijn deze geisoleerd, zodat de vloer niet afkoelt.

Het begin van de installatie :)

Al deze koppelingen moeten met een perstang worden geperst, dus het was even nadenken welke leidingen eerst gemaakt moesten worden, zodat je er nog bij kon met de perstang.

Het begint erop te lijken, automatische ontluchters geplaatst en de ventilatie + geluidsdemper aangesloten.

Kabelgoot in verstek gezagen :9

Printplaat van de F1145

Nibe SPS10 solar pompstation

Nibe SCU10 solar regeling

Nibe collectoren + solar autoclose spirovent ontluchter. Om de aanvoer/retourleidingen zit solar isolatie en vervolgens een geperforeerde drainagebuis ter beschermingen tegen de vogels.

In de centrale meterkast:
Vloerverwarming verdelers met thermische motortjes. In het kastje rechtsboven zitten de stroomsensoren van de warmtepomp. Deze meten of er genoeg stroom afgenomen kan worden om de compressor te laten starten zonder dat de hoofdzekering eruit klapt.

verdelers afgewerkt + rechts nog een hotfill boilertje zodat 2 verre warmwater tappunten sneller warm water hebben. Deze staat ingesteld op 65 graden i.v.m. legionella, maar er zit een TC-500 regeling tussen die de spanning van de hotfill haalt als de aanvoer warmer dan 40 graden wordt. Dit omdat de boiler van de warmtepomp maar +/-50 graden levert en anders altijd de hotfill bijverwarmt bij doorstroming.

Groepenkast WP en omvormer, daarboven de nibe modbus module + Advantech EKI-1221-AE modbus gateway voor de communicatie met het domoticasysteem. Wordt momenteel alleen gebruikt voor uitlezing stroomsensoren en het tijdelijk verhogen van de ventilatiesnelheid d.m.v. co2 sensoren via het domoticasysteem. Ik wil eigenlijk nog een keer een mooi programmatje maken met een overzicht van de installatie met daarin realtime alle temperaturen/waardes/stroomverbruik.

Uiteindelijke installatie zonder isolatie

Uiteindelijke installatie met isolatie (bronleiding + ventilatie)

Nog wat toelichting:
De FLM WTW unit zorgt ervoor dat de afgezogen lucht zijn warmte afstaat aan het koude bronwater. Dit zorgt ervoor dat de afgezogen lucht het huis verlaat met ong. 12 graden. In de winter als de brontemperatuur wat lager is wordt de WTW unit ook efficienter.

Het koudwater gaat eerst door het RVS spiraal in het buffervat heen, hierdoor is het +/- 20 graden als het de boiler ingaat. Met een boiler temperatuur van +/- 50 graden is er ongeveer 600L water van 40 graden beschikbaar. Met enkele regendouches is dit wel een vereiste als er meerdere personen achter elkaar/tegelijk willen douchen. De warmtepomp hoeft met deze oplossing minder tapwater te verwarmen, maar wel meer CV water, dit resulteert uiteindelijk in een gemiddeld hogere COP.

De zonneregeling kan zowel het buffervat als de boiler verwarmen. De temperatuur van de boiler wordt nageregeld met een Esbe VTS 520, de CV temperatuur met een modulerende 3 weg klep met temperatuur regeling Esbe CRA110.

Als er iemand duidelijkere foto's/uitleg wil dan laat het maar weten ;)

• PolderPloer!
Zodra mijn Nibe installatie gereed is zal ik ook wat foto's posten, mijn installatie is veel minder uitgebreid, maar toch.

Misschien kan Jerh ook wat foto's posten, zodat het niet een NIBE only topic wordt.

Dan ff inhoudelijk:

Ik heb een buffervat (200l) voor de CV. Deze is tweezijdig aangesloten, waarbij er een CV pomp in de retour zit. Nu was ik in de veronderstelling dat in het buffervat een temperatuursensor komt zodat de warmtepomp weet hoe warm het water is. Mijn installateur heeft met Nibe gebeld en dit wordt niet noodzakelijk geacht.

Is nu niet noodzakelijk dat de CV pomp van de warmtepomp continue draait om een temperatuur te krijgen? Hoe weet de warmtepomp anders of deze aan moet of niet?

[Voor 54% gewijzigd door PolderPloer! op 09-02-2016 00:35]

• jerh
PolderPloer! schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 00:28:
Zodra mijn Nibe installatie gereed is zal ik ook wat foto's posten, mijn installatie is veel minder uitgebreid, maar toch.

Misschien kan Jerh ook wat foto's posten, zodat het niet een NIBE only topic wordt.
Vooruit dan:

en geen idee waarom de plaatjes gedraaif worden, als je op klikt staan ze goed.

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-03 11:10
GameSmurf schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:35:
Het heeft even geduurd, maar hierbij de foto's van de WP installatie (aug-2015):
Dat ziet er indrukwekkend uit! Nu begrijp ik ook waarom er aangeraden wordt om rekening te houden met een warmtepomp bij nieuwbouw, het neemt redelijk wat ruimte in beslag.

Wat is de beweegreden om om een losse passieve koeling te nemen en niet een Nibe F1145 PC?

• GameSmurf
Brains schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:53:
[...]

Dat ziet er indrukwekkend uit! Nu begrijp ik ook waarom er aangeraden wordt om rekening te houden met een warmtepomp bij nieuwbouw, het neemt redelijk wat ruimte in beslag.

Wat is de beweegreden om om een losse passieve koeling te nemen en niet een Nibe F1145 PC?
De Nibe F1145 PC serie gaat maar t/m een vermogen van 10kW, bij een groter vermogen (12-15-17kW) heb je een losse koel unit nodig om te kunnen koelen. Deze losse unit heeft ook een grotere warmtewisselaar en dus meer koelvermogen dan de ingebouwde warmtewisselaar in de F1145 PC serie. Verder kan een F1145 PC alleen koelen of verwarmen, maar niet allebei tegelijk. Bij een F1145 i.c.m. een losse PCM kan je het cv water door de warmtewisselaar van de passieve koeling sturen terwijl de warmtepomp bv. warm tapwater, het zwembad of een aparte vloerverwarmings groep van de kelder verwarmt. Dit gaat tijdens het koelen met een hogere COP omdat het bronwater is opgewarmd door de koelunit.

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03 22:23
Helemaal mee eens, mijn aanbevolen Nibe 1245 van 8 kW krijgt een bron van 9 kW. Zwaar overbemeten, maar daarmee voorkom je wel een tekort aan warmte. Daarnaast pas ik ervoor dat het elektrisch element aangaat met een COP van 1.
Ik dacht dat jij ongeveer 1000 kuub bouwde, is die 8kW dan genoeg of heb je er nog een houtkachel oid naast?
Wel interessante prijzen trouwens; bij mij kwam de aannemer met een meerprijs van €25000 voor warmtepomp, dus heb er toen niet eens meer serieus naar gekeken.

[Voor 14% gewijzigd door Klaassie op 21-02-2016 22:37]

• PolderPloer!
Klaassie schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:33:
[...]

Ik dacht dat jij ongeveer 1000 kuub bouwde, is die 8kW dan genoeg of heb je er nog een houtkachel oid naast?
Wel interessante prijzen trouwens; bij mij kwam de aannemer met een meerprijs van €25000 voor warmtepomp, dus heb er toen niet eens meer serieus naar gekeken.
Klopt mijn huis is ca. 900 kuub. Ik heb geen bijverwarming van een houtkachel oid. Mijn huis is 11,6 bij 9 exclusief garage en bijkeuken en heeft 2 volledige verdiepingen. Deze beide verdiepingen worden verwarmd door de WP. De 2e verdieping / zolder heb ik geen verwarming aangelegd, terwijl deze wel 88 vierkante meter is. Mijn bedoeling is om hier t.z.t. een lucht-lucht WP te hangen, zodat ik ook kan koelen en ontvochtigen in de zomer. De zolder boven de 2e verdieping is toegankelijk via een vlizotrap en niet geïsoleerd.

Totaal verwarmd oppervlak met de WP is dus 2x 88 = 176 vierkante meter. Dit keer 2,6 meter hoogte is zo'n 460 kuub. Daar komt dan nog de bijkeuken en garage bij, ca. 70 kuub. Dus met een dikke 500 kuub is het wel gebeurd. Dit kan prima met 8 kW, mits goed geïsoleerd natuurlijk. Ik heb 3-voudig glas en vloer, muren en dak respectievelijk 4,5 , 6,0 en 6,0. Daarnaast zit tussen elke verdieping 10 cm piepschuim, aangezien ik overal zwevende cementdekvloeren heb. Tot slot wordt de woning luchtdicht gebouwd, conform Duitse standaard.

25000 euro is bijzonder veel. Kan me voorstellen dat je dat afschrikt. Mijn advies daarbij is om verder te kijken dan alleen je huisleveranciers / aannemers / installateurs.

• jerh
PolderPloer! schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:16:
[...]

Klopt mijn huis is ca. 900 kuub. Ik heb geen bijverwarming van een houtkachel oid. Mijn huis is 11,6 bij 9 exclusief garage en bijkeuken en heeft 2 volledige verdiepingen. Deze beide verdiepingen worden verwarmd door de WP. De 2e verdieping / zolder heb ik geen verwarming aangelegd, terwijl deze wel 88 vierkante meter is. Mijn bedoeling is om hier t.z.t. een lucht-lucht WP te hangen, zodat ik ook kan koelen en ontvochtigen in de zomer. De zolder boven de 2e verdieping is toegankelijk via een vlizotrap en niet geïsoleerd.
Hier ongeveer zelfde inhoud en wij redden het met 6Kw, wel een grote finnoven (accumulerende massakachel) staan.

Overigens hebben wij de zolderverdieping wel van vloerverwarming voorzien, met name voor het koelen, wellicht toch een idee voor je. Qua verwarming is het niet heel erg nodig, merk dat ik nog wel eens even een klein elektische kachel aanzet voor een kwartiertje en dat is dan afdoende.

• PolderPloer!
jerh schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:23:
[...]

Hier ongeveer zelfde inhoud en wij redden het met 6Kw, wel een grote finnoven (accumulerende massakachel) staan.

Overigens hebben wij de zolderverdieping wel van vloerverwarming voorzien, met name voor het koelen, wellicht toch een idee voor je. Qua verwarming is het niet heel erg nodig, merk dat ik nog wel eens even een klein elektische kachel aanzet voor een kwartiertje en dat is dan afdoende.
Ik had van oorsprong ook vloerverwarming op zolder / 2e verdieping echter met vloerkoeling haal je nog niet het vocht uit de lucht. Als de temperatuur daalt, stijgt de relatieve luchtvochtigheid. Vandaar mijn keuze om op termijn een lucht-lucht warmtepomp/airco te plaatsen.

Mijn Nibe is een aan uit machine, dus vol vermogen of niets. Jouw NRGTec is een modulerende machine, dwz dat de compressor op verschillende snelheden kan draaien. Volgens mij zelfs op 130%, wat inhoud dat je bij extreme warmtevraag toch als het ware een 8 kW warmtepomp hebt.

• jerh
PolderPloer! schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:06:
[...]

Ik had van oorsprong ook vloerverwarming op zolder / 2e verdieping echter met vloerkoeling haal je nog niet het vocht uit de lucht. Als de temperatuur daalt, stijgt de relatieve luchtvochtigheid. Vandaar mijn keuze om op termijn een lucht-lucht warmtepomp/airco te plaatsen.

Mijn Nibe is een aan uit machine, dus vol vermogen of niets. Jouw NRGTec is een modulerende machine, dwz dat de compressor op verschillende snelheden kan draaien. Volgens mij zelfs op 130%, wat inhoud dat je bij extreme warmtevraag toch als het ware een 8 kW warmtepomp hebt.
Heldere keuze. De nrgtec kan idd 130 procent doen, is zeker op dit moment geen probleem. Brontemperatuur zit nog steeds tussen de 9 en 10 graden en aanvoer richting vv zit op 23/24 graden. Ik heb er begin februari een zwave stroommeter opgeplaats, hij is nog niet boven de 1kw geweest = circa 60 procent vermogen. Begin januari heb ik hem zien oplopen tot rond de 90 procent.

• PolderPloer!
jerh schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:06:
[...]

Heldere keuze. De nrgtec kan idd 130 procent doen, is zeker op dit moment geen probleem. Brontemperatuur zit nog steeds tussen de 9 en 10 graden en aanvoer richting vv zit op 23/24 graden. Ik heb er begin februari een zwave stroommeter opgeplaats, hij is nog niet boven de 1kw geweest = circa 60 procent vermogen. Begin januari heb ik hem zien oplopen tot rond de 90 procent.
Mijn brontemperatuur kan ik niet meten, wel de ingaande en retour temperaturen en die zijn respectievelijk 2 en -1 graden. Dat is een heel stuk lager dan bij jouw, echter mijn bronpomp draait 100% continue momenteel, zodat alle lucht er goed uit gaat en ook het glycol goed gemengd wordt. Dit is dus tijdens de opstartfase. Doordat het koude water zo snel door de bron gaat heeft het geen tijd om op te warmen. Mijn verwachting is dat volgende week de pomp echt in bedrijf wordt gesteld en dat ik dan betere brontemperaturen bereik, zo niet dan ga ik zelf met Nibe bellen.

@Femme, wat zijn jouw waarden? Die kun je aflezen in het info menu, tab 2/13 uit mij hoofd.

• jerh
PolderPloer! schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:18:
[...]

Mijn brontemperatuur kan ik niet meten, wel de ingaande en retour temperaturen en die zijn respectievelijk 2 en -1 graden. Dat is een heel stuk lager dan bij jouw, echter mijn bronpomp draait 100% continue momenteel, zodat alle lucht er goed uit gaat en ook het glycol goed gemengd wordt. Dit is dus tijdens de opstartfase. Doordat het koude water zo snel door de bron gaat heeft het geen tijd om op te warmen. Mijn verwachting is dat volgende week de pomp echt in bedrijf wordt gesteld en dat ik dan betere brontemperaturen bereik, zo niet dan ga ik zelf met Nibe bellen.

@Femme, wat zijn jouw waarden? Die kun je aflezen in het info menu, tab 2/13 uit mij hoofd.

Voorbeeldje van vandaag, moet eigenlijk nachtverlaging toepassen, want vandaag is het naar 21 graden opgewarmd door de zon en heeft de wp eigenlijk vanochtend vroeg voor niks gedraaid, want ik was niet thuis.... Maar de tegenhanger is als het te koud wordt, dat het een eeuwigheid duurt voordat het weer warm is.

• PolderPloer!
jerh schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:28:
[...]

[afbeelding]

Voorbeeldje van vandaag, moet eigenlijk nachtverlaging toepassen, want vandaag is het naar 21 graden opgewarmd door de zon en heeft de wp eigenlijk vanochtend vroeg voor niks gedraaid, want ik was niet thuis.... Maar de tegenhanger is als het te koud wordt, dat het een eeuwigheid duurt voordat het weer warm is.
Ik kan me niet voorstellen dat je brontemperatuur 21 graden is door de zon. Je hebt toch een verticale bodemwisselaar? Staat de bronpomp niet gewoon uit op dat moment en wordt dus het stilstaande water gemeten? Dat is natuurlijk geen realistische waarde van de brontemperatuur. Wat ik kan doen is de compressor uitzetten en dan de bronpomp aan laten staan. Op die manier pomp ik alleen maar water rond, na een tijdje zal ik dan de bodemtemperatuur bereiken. Misschien dat ik dat een dezer dagen nog wel even ga proberen, ben wel benieuwd namelijk. Met het afpersen van de bron is het water + glycol ook middels een dompelpomp gemixed. Toen was de temperatuur ca 11 graden. Maar er werd dus geen warmte onttrokken.

• jerh
PolderPloer! schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:33:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat je brontemperatuur 21 graden is door de zon. Je hebt toch een verticale bodemwisselaar? Staat de bronpomp niet gewoon uit op dat moment en wordt dus het stilstaande water gemeten? Dat is natuurlijk geen realistische waarde van de brontemperatuur. Wat ik kan doen is de compressor uitzetten en dan de bronpomp aan laten staan. Op die manier pomp ik alleen maar water rond, na een tijdje zal ik dan de bodemtemperatuur bereiken. Misschien dat ik dat een dezer dagen nog wel even ga proberen, ben wel benieuwd namelijk. Met het afpersen van de bron is het water + glycol ook middels een dompelpomp gemixed. Toen was de temperatuur ca 11 graden. Maar er werd dus geen warmte onttrokken.
die 21 graden is idd als de pomp uit staat. Het ging om het stuk er tussen. Idd verticale boring, uitgangspunt was 8 kw en is ruim 10 kw geworden. Gunstige grondsamenstelling met veel stromend water.

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PolderPloer! schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:18:
[...]

Hierbij mijn temperaturen:

De aanvoer zakt momenteel naar 2,2 ℃ als de warmtepomp lang draait. De retour zakt dan naar -2,0 ℃. Per dag wordt er zo'n 60 tot 100 kWh doorheen gejaagd afhankelijk van de buitentemperatuur:

[Voor 10% gewijzigd door Femme op 24-02-2016 13:53]

• wiljums
Wij zijn nu bezig met de architect en vraag me af hoeveel ruimte ik moet reserveren voor een WW warmtepomp. Met name het aantal buffervaten. Worden er normaliter 2 buffervaten gebruikt (1 voor VW en 1 voor SWW) of slechts 1 van die twee. Gaat om een huis van ongeveer 900m3/250m2 met waarschijnlijk vloerverwarming op begane grond en verdieping, dus behoorlijk wat buffer in de vloeren.

• Arnoud2
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-08-2019
Is er hier ervaring met een brine-water systeem op een woonschip?
Momenteel heb ik nog een 19 jaar oude ACV dieselgestookte combiketel staan. Eind dit jaar wordt er een gasleiding aangelegd, en moet ik dus kiezen... gas of een warmtepomp.

Onder het schip heb ik water genoeg, daar zou als bron een flink aantal meters leiding op spoelen afgezonken kunnen worden.

Ik heb de onderstaande aanbieding van een installatie bedrijf gekregen, maar schrik wel van de prijs van €25.000.
Wie (met wat meer ervaring dan ik op dit gebied heb) kan hier wat over zeggen...?

De belangrijkste punten zijn hieronder samen gevat:
• Een wamtepompsysteem voor verwarmen en de bereiding van tapwater conform BRL 6000-21 richtlijnen.
• Toepassing van een open water als bronsysteem.
• Toepassing van laagtemperatuurverwarming met een maximale aanvoertemperatuur van 350C.
• Het berekende nominale verwarmingsvermogen is 11,0kW.
• Toepassing van een buffervat om voldoende vrije systeeminhoud in deellast te creëren.

De door ons aangeboden warmtepomp levert circa 8,0 kW (B0/W35) verwarmingsvermogen. Het restant van de warmtevraag wordt geleverd door het elektrisch element. De warmtepomp zal circa 96% van de jaarlijkse benodigde hoeveelheid warmte ten behoeve van ruimteverwarming leveren. De SPF (Seasonal Performance Factor) van het warmtepompsysteem zal circa 4 bedragen. In het uitvoertraject krijgt u hiervan de exacte calculatie. Wij isoleren het leidingwerk bronzijdig om condensvorming te voorkomen.

Er is een 210 liter boilervat aangeboden ter behoeven van de tapwatervraag.

De warmtepomp is voorzien van een weersafhankelijke regeling en zal op basis van buitentemperatuur in verwarmen- staan. Er is in het ontwerp uitgegaan van na regeling per ruimte welke een vraag signaal genereert. Deze na regeling is niet de aanbieding opgenomen maar dient wel aan een aantal eisen te voldoen. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

Zonne-energie:
Wij hebben de mogelijkheid van zonnecollectoren op de reling van de boot besproken, bijna alle leveranciers hadden daar een probleem mee. Een horizontale buis echter Kingspan Varisol DF buizen kunnen horizontaal geplaatst worden. Het leveren en monteren van 3x10 buizen Varisol DF buizen aan de railing van de boot. Tevens moeten wij een koel mogelijkheid maken zodat de temperatuur in de collectoren niet te hoog worden.

• jerh
wiljums schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:10:
Wij zijn nu bezig met de architect en vraag me af hoeveel ruimte ik moet reserveren voor een WW warmtepomp. Met name het aantal buffervaten. Worden er normaliter 2 buffervaten gebruikt (1 voor VW en 1 voor SWW) of slechts 1 van die twee. Gaat om een huis van ongeveer 900m3/250m2 met waarschijnlijk vloerverwarming op begane grond en verdieping, dus behoorlijk wat buffer in de vloeren.
Voor de ruimte kan je mijn foto's hierboven bekijken. Vooral een grote boiler neemt veel ruimte in beslag. Als je modulerende wp neemt met veel vv heb je in principe alleen een vat nodig voor sww.

Ik zou als ik het nu over zou doen, voor twee vaten gaan. Ik heb hier toch wat last dat de gelaagheid door de grote hoeveelheid water uit de vv naar de knoppen gaat. Met een paar m2 ben je er in elke situatie wel.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:04
Wij zijn (nog steeds) bezig met een nieuwbouwhuis. Het voorstel van de installateur is een Alpha Innotec Brine-Water WP (2-17Kw modulerend) met geintegreerd ~180Liter warm water voorraad vat. Nu hebben wij een gezin met 5 personen, en vragen ons af of dit wel voldoende is. Hoe snel kan zo'n warmtepomp het vat weer opwarmen? hoe lang kun je (comfortabel) douchen van 180L? als we naar een extern vat moeten, hoe groot moet dit dan zijn? en wat is een goed vat?

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:34
Om 180 liter water 30 graden te laten stijgen in een uur heb je 6,33kw aan energie nodig. Jouw WP kan er 17 leveren, dus dat gaat dan bijna 3 keer zo snel.

Zie deze link

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een bestaand huis gekocht.
Ik heb een veen/kleiachtige waterrijke grond in de tuin oppervlakte is 77m2 maar wegens schuur kan ik effectief maar 55m2 benutten, (ik zou nog onder het huis wat kunnen doen) ..

mijn woonvloer oppervlak is ongeveer 40 tot 50m2 waar ik vloerverwarming/koeling zou "willen"

Omdat mijn schuur en huis beide op "perfecte" zuiden liggen als ik check op ligging op diverse websites ...
ik kan hiermee nog bv aanvullend solar boilers aanleggen (voor zwembad/wp gebruik)
ook heb ik nog plannen om een houtcv aan te leggen.

Omdat ik mijn tuin nog ga afgraven (o.a zwembad in de tuin) en tempex tegen verzakking is het een kleine moeite om op 1,2 of iets dieper aantal lussen neer te leggen voor een warmte pomp installatie.

Op dit moment is de relatief hoge waterstand (ongeveer 1,3m vanaf mijn woonkamervloer) een door in het oog van mijn mede huis eigenaren en debat met de gemeente en waterschap is dus heftig.

Al deze factoren hoe handig/nuttig is het om een wp uberhaupt te berekenen ? het liefst zou ik een DIY doen en deze bv voor zwembad "testen" mits dit "schaalbaar" is. ik denk hieraan bv leiding werk aan te leggen in de grond en later de WP installatie te maken.

Overgens alles met zonnewarmte/wp zou ik in 2 traps situatie zien, 1ste trap = cv/douche verwarming, de 2de (meest benutte) is de lagere vloer verwarming .. alle koeling die ik op de slaapkamer kan krijgen / benutten is een extra +

Tja vanalles

• anoniem98
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-02-2022
Waarom heb je gekozen voor warmtepomp?
Voor een water/water warmtepomp gekozen vanwege het rendement. Een warmtepomp voor CV kan een goede investering zijn. Indien er ook warm tapwater mee opgewekt wordt is het oppassen. Met name voor legionella preventie is het niet van zelfspreken dat dit goed / verantwoordelijk werkt.
Hoe is het gedaan?
De installatie van de warmtepomp is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Installateur heeft meerdere fouten gemaakt waardoor in het begin er allerlei problemen waren. bijvoorbeeld: Het huis werd voornamelijk verwarmd vanuit de tapwater boiler ipv het buffervat door het verkeerd aansluiten van de retourleidingen. Tapwaterboiler werd maar voor de helft verwarmd door het verkeerd aansluiten van de retourleiding. Wamtepomp (Nibe) geeft continue foutmeldingen tijdens het desinfecteren op 60 Graden of hoger (nog steeds niet opgelost)
Tips
Het aanschaffen en installeren van een warmtepomp is compleet iets anders dan een CV ketel. Onze installateur had duidelijk moeite om het volledige systeem te begrijpen en goed aan te praat te krijgen. Voorts zijn er Nederlandse normen waaraan het systeem dient te voldoen. Nibe Nederland neemt het niet zo nauw met de nederlandse normen en het ontbreekt bij Nibe duidelijk aan kennis en verantwoordelijkheidsgevoel om goede installaties te willen leveren. Nibe warmtepompen voldoen momenteel NIET aan de nederlandse normen (bouwbesluit 2015) en voorschriften (ISSO) mbt legionella preventie. De warmtepomp kan het tapwater onvoldoende opwarmen en indien 60 graden (norm) voor legionella bestrijding wordt ingesteld, verschijnen er foutmeldingen. Nibe warmtepompen zijn duidelijk ontworpen voor situaties (scandinavie) waar legionella bestrijding op 55 graden mag plaatsvinden. Tip: controleer vooraf of de apparatuur aantoonbaar op alle gebieden aan alle nederlandse normen voldoet. Laat dit aantonen alvorens je een handtekening zet.

• jerh
vso schreef op woensdag 20 april 2016 @ 00:07:

Omdat ik mijn tuin nog ga afgraven (o.a zwembad in de tuin) en tempex tegen verzakking is het een kleine moeite om op 1,2 of iets dieper aantal lussen neer te leggen voor een warmte pomp installatie.

Op dit moment is de relatief hoge waterstand (ongeveer 1,3m vanaf mijn woonkamervloer) een door in het oog van mijn mede huis eigenaren en debat met de gemeente en waterschap is dus heftig.

Al deze factoren hoe handig/nuttig is het om een wp uberhaupt te berekenen ? het liefst zou ik een DIY doen en deze bv voor zwembad "testen" mits dit "schaalbaar" is. ik denk hieraan bv leiding werk aan te leggen in de grond en later de WP installatie te maken.

Overgens alles met zonnewarmte/wp zou ik in 2 traps situatie zien, 1ste trap = cv/douche verwarming, de 2de (meest benutte) is de lagere vloer verwarming .. alle koeling die ik op de slaapkamer kan krijgen / benutten is een extra +
Ik zou eens kijken op haustechnik forum in Duitsland, daar wordt heel veel geschreven over grabencollectoren. Met verwijzingen naar berekeningssoftware.

Rendement krijg je met lage temperaturen, dus vloerwarming verwarmen gaat je meer opleveren dan douche water. Koeling kan met een aardlus heel simpel, eigenlijk alleen een bronpompje nodig. Ik haal met 2x 110meter een redelijke koeling in huis, het is in ieder geval minder warm dan buiten. Screens op tijd dicht doen helpt ook mee.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jerh schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:19:
[...]

Ik zou eens kijken op haustechnik forum in Duitsland, daar wordt heel veel geschreven over grabencollectoren. Met verwijzingen naar berekeningssoftware.

Rendement krijg je met lage temperaturen, dus vloerwarming verwarmen gaat je meer opleveren dan douche water. Koeling kan met een aardlus heel simpel, eigenlijk alleen een bronpompje nodig. Ik haal met 2x 110meter een redelijke koeling in huis, het is in ieder geval minder warm dan buiten. Screens op tijd dicht doen helpt ook mee.
Dankje !
mijn intresse is vooral omdat ik nu mijn tuin aan het omgooien ben .. ideaal om extra diep te gaan en in te graven dus. voor de rest zie mijn relaas hieronder.

Ik heb even gezocht ben niet rekensoftware tegen gekomen.. (nog niet)

2x 110m .. sorry ik ben nog niet zo bedreven in de materie dat ik snap wat je daarmee bedoelt.

Ik vraag me nu vooral af hoeveel m buis kan ik minimaal/maximaal leggen in de tuin van 55m2 zijn er "regels" / voorwaarden. Voor nu vind ik bv 100 tot 200,- in de grond te verwerken niet zo een ramp ..
Zeker niet als ik met wat DIY voor bv 500,- het zwembad zou kunnen verwarmen (10 kuub water ongeveer)

Moment dat ik het geld zou hebben voor een Water/Water WP al is het inderdaad voor alleen de vloerverwarming (die ook nog aangelegd moet worden) hoef ik in iedergeval de kosten voor de tuin te maken (met het overhoop gooien erbij) ik heb gelukkig een aantal mooie plekken in huis waar een WP unit zou kunnen staan.

Als nieuweling denk ik wat een prijs voor alleen een water/water unit vind ik wel erg hoog .. 5.000? zit er goud en andere edel metalen in verwerkt ? krijg ik er een garantie van de leverancier dat ik binnen een jaar een redelijk deel terug verdien ofzo ? natuurlijk erg sarcastisch ingestoken, maar waar zit de meerprijs vooral in .. als het "nieuwigheid" is .. dan is het redelijk om te verwachten dat bv de prijs van de units over de jaren heen zal dalen.

in mijn zoektocht over het interweb heen kom ik nog niet veel DIY stuff tegen .. en eerlijk gezegd met DIY verwacht ik ook niet veel "rendement" maar als ik zou slagen om het zwembad op rond de 29 graden kan houden is missie geslaagd. met zonneverwarming lukt me dit met een 3kuub model redelijk goed. en dan praten we over een zak van 1m x 1m. Maar goed WP is in deze intressant omdat het redelijk constant is?.

Ik zag laatst een totaal plaatje van een (water/water)WP+CV+hout/pelletkachel+veellitervat+zwembad+zonneboiler(s) pfff wat een techniek. bypass en automagische switchers, ontluchters en dat soort zooi. erg intressant.

Mijn doel zou zijn binnen per jaar 10% rendement dus in 10 jaar de unit eruit en 5 jaar later de "winst" alles daaronder word onintressant, daarboven omgekeerde evenredig. eigenlijk meer winst want de "WP" in huis hebben is IMHO een waarde derving van een koophuis. (ook al is het gunstig voor je verbruik)

Tja vanalles

• jerh
vso schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:44:
[...]

Dankje !
mijn intresse is vooral omdat ik nu mijn tuin aan het omgooien ben .. ideaal om extra diep te gaan en in te graven dus. voor de rest zie mijn relaas hieronder.

Ik heb even gezocht ben niet rekensoftware tegen gekomen.. (nog niet)

2x 110m .. sorry ik ben nog niet zo bedreven in de materie dat ik snap wat je daarmee bedoelt.

Ik vraag me nu vooral af hoeveel m buis kan ik minimaal/maximaal leggen in de tuin van 55m2 zijn er "regels" / voorwaarden. Voor nu vind ik bv 100 tot 200,- in de grond te verwerken niet zo een ramp ..
Zeker niet als ik met wat DIY voor bv 500,- het zwembad zou kunnen verwarmen (10 kuub water ongeveer)

Moment dat ik het geld zou hebben voor een Water/Water WP al is het inderdaad voor alleen de vloerverwarming (die ook nog aangelegd moet worden) hoef ik in iedergeval de kosten voor de tuin te maken (met het overhoop gooien erbij) ik heb gelukkig een aantal mooie plekken in huis waar een WP unit zou kunnen staan.

Als nieuweling denk ik wat een prijs voor alleen een water/water unit vind ik wel erg hoog .. 5.000? zit er goud en andere edel metalen in verwerkt ? krijg ik er een garantie van de leverancier dat ik binnen een jaar een redelijk deel terug verdien ofzo ? natuurlijk erg sarcastisch ingestoken, maar waar zit de meerprijs vooral in .. als het "nieuwigheid" is .. dan is het redelijk om te verwachten dat bv de prijs van de units over de jaren heen zal dalen.

in mijn zoektocht over het interweb heen kom ik nog niet veel DIY stuff tegen .. en eerlijk gezegd met DIY verwacht ik ook niet veel "rendement" maar als ik zou slagen om het zwembad op rond de 29 graden kan houden is missie geslaagd. met zonneverwarming lukt me dit met een 3kuub model redelijk goed. en dan praten we over een zak van 1m x 1m. Maar goed WP is in deze intressant omdat het redelijk constant is?.
2x 110 meter diep, ik heb een verticale boring. Daarbij is het vermogen circa 40 watt per meter.

Qua berekeningen gebruiken ze op http://www.haustechnikdialog.de/Forum/30/Waermepumpen vaakt:
http://www.waermepumpen-v...hp?button=grabenkollektor

Ook wel aardig om te lezen:
http://www.hausbauen24.eu...ktor-pe-hd-rohre-verlegt/

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jerh schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:28:
[...]

2x 110 meter diep, ik heb een verticale boring. Daarbij is het vermogen circa 40 watt per meter.

Qua berekeningen gebruiken ze op http://www.haustechnikdialog.de/Forum/30/Waermepumpen vaakt:
http://www.waermepumpen-v...hp?button=grabenkollektor

Ook wel aardig om te lezen:
http://www.hausbauen24.eu...ktor-pe-hd-rohre-verlegt/
Wederom dank, de vertaal module van chrome maakt de berekening onwerkbaar en zonder vertaling is het voor mij erg onbegrijpenlijk..

tja captatienet als ik die op 40m2 krijg (imho meest realistische "oppervlakte" die ik zou kunnen gebruiken..
op 1,5m diep .. waterdragende klei/veengrond .. en bv per m2 4m buis zou leggen (slinky ofzo) en uitga van 15w per meter zou ik 2,4kw? kunnen produceren.. in het net. wat mij al erg "iffy"aanvoelt..

ps 110m de bodem injassen zou aan de voordeur moeten gebeuren .. want in de tuin moet het je met een kraan over het huis heen .. en ik weet niet of die grond van mij is .. :(

Tja vanalles

Acties:
  • +3Henk 'm!

• zrx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-02 03:14
Na zijdelings veel gelezen te hebben wil ik mijn bijdrage geven van mijn speurwerk.
Voor mijn nieuwe woning zal ik ook een warmtepomp toepassen, een brine water van Ecoforest; Ecogeo B2 5-22 kW. Dit is een modulerende warmtepomp. Modulerend bij lucht warmtepomp is gangbaar, maar bij brine water nog pas recent. Veel merken voeren dan ook geen modulerende versies.

Een bronboorder was nog sceptisch over modulerende variant. Daar kreeg opmerkingen die ik aan Nibe heb voorgelegd (Opmerkingen van Nibe):

Van modulerende warmtepompen ben ik zelf niet zo gecharmeerd; de techniek staat nog grotendeels in de kinderschoenen (klopt, bij de meeste fabrikanten is dat zo, NIBE produceert al 10 jaar modulerende geothermische warmtepompen), fabrikanten doen vaak nogal schimmig over de maximale vermogens (neen, het maximaal vermogen van de NIBE F11/1255-16 is 16 kW bij 0/35°C. In de handleiding wordt het nominaal vermogen vermeld), er zijn nog maar weinig modulerende warmtepompen verkocht (in Zweden, waar de grootste warmtepompmarkt van Europa is is de modulerende warmtepomp de meest verkochte) en de COP's zijn niet echt revolutionair te noemen (modulerende warmtepompen blinken vooral uit in SCOP, het jaargebonden rendement wat rond 5,5 ligt voor F11/1255-16). Zo geeft Nibe voor haar modulerende F1255-16 in de documentatie alleen een maximaal vermogen op bij 50Hz en B0/W35 van 8,9kW met een COP van 4,85. Mondeling geven ze aan dat deze machine 16kW zou moeten kunnen halen, maar dan moet hij op 60Hz draaien en daardoor daalt de COP aanzienlijk (omdat de elektromotor van de compressor dan ver over zijn optimale werkpunt zit) (de COP is inderdaad het hoogst bij het nominaal vermogen, de warmtepomp zal ook de meeste uren gaan draaien op nominaal vermogen.
Bij maximaal vermogen daalt de COP iets dat klopt maar zeker niet `aanzienlijk`. Bovendien nogmaals zal de warmtepomp maar weinig uren op vollast draaien.

Bijvoorbeeld hoe het nu zat met het jaarrendement; bij een laag toerental van de compressor zou de COP heel hoog zijn (???), maar bij hogere toerentallen werd het verhaal weer wat schimmig.
Bij max vermogen is de COP nog geen 10% lager dan bij nominaal vermogen.

Het misverstand wat bij modulerende warmtepompen bewust in stand wordt gehouden, is dat een elektromotor bij lagere toerentallen in absolute zin wel minder stroom verbruikt, maar dat is voor een warmtepomp niet interessant omdat de elektromotor (compressor) als hoofdfunctie het opwekken van warmte heeft (anders dan bijvoorbeeld een pomp of een ventilator) De hoge rendementen worden verwezenlijkt doordat een modulerende warmtepomp vele uren maakt op nominaal vermogen. Maximaal vermogen is alleen nodig bij -10°C buitentemperatuur.

In onderstaande tabel is het algemene rendement van een elektromotor met frequentieregelaar weergegeven. Sowieso verlies je al 5% door de frequentieregelaar, zodat het maximale rendement van de elektromotor circa 85% is (anders 90%). Op 40% van het toerental is te zien dat het rendement van de elektromotor is gedaald naar 70%. Ofwel: een vermogensverlies van 20% ten opzichte van een niet toerengeregelde elektromotor, ofwel 20% minder warmteopbrengst van de compressor! Het `verlies` van de freq regelaar is geen verlies, deze warmte wordt aan de woning toegevoegd omdat de koeling van de freq regelaar gebeurt door de condensor, deze warmte wordt dus toegevoegd aan het verwarmingswater.

Hierboven wordt louter over rendementen gesproken, vergeet a.u.b. de andere voordelen van de modulerende machine niet:
Installatie kan zonder of met kleine cv buffer worden uitgevoerd (installatieruimte- en tijd)
Geleverd vermogen past zich aan aan het gevraagd vermogen dus de aanvoertemperatuur zal niet doorschieten zoals bij een aan/uit machine wat de COP verlaagt

Geleverd vermogen past zich aan aan het aanbod van warmte uit de bron, gelijkmatige warmteonttrekking aan de bron
Zeer lage opstartstoom
Ongevoelig voor dimensioneringsfouten

Ondanks dat Nibe uitgebreid gereageerd had, heb ik voor Ecoforest gekozen. De reden is dat mijn woning waarschijnlijk een groter capaciteit nodig heeft dan Nibe modulerende 4-16kW. Ook krijg je nu subsidie gebaseerd op de maximale capaciteit. Voor Ecogeo 5-22 type B blijkbaar voor 25kW :? een bedrag van € 4300,-. Nibe 4-16kW € 3400,-. Dit maakt dat de Ecogeo goedkoper is dan de Nibe.

Wel kwam de leverancier van Ecogeo met een oplossing die nog betere COP geeft door als extra een luchtwarmtepomp buitenunit in het systeem op te nemen:
Hierbij het aansluitschema. De circulatiepomp ( nr 10 ) is niet benodigd, deze zit reeds in de warmtepomp.
Grote voordelen van dit systeem;
- Rendement over het jaar gezien stukken hoger
- Winter - ‘s nachts bron overdag bij 5 -7°C buitentemperatuur schakelt hij over op de air unit ( hoger rendement )
- Kleinere bron benodigd in de bodem
- Zomer bedrijf - tapwater rendement veel hoger ( draait op air unit ) i.v.m. hoge buitentemperaturen.

http://tweakers.net/ext/f/1t5AvU3shtn1dv7Go743yWKF/thumb.png

De volgende prijzen heb ik gekregen voor alleen de units zonder installatie incl btw:
Ecogeo 5-22kW € 7650,- Buiten ventilator unit € 1525,- Bron 3 x 100 meter € 8.800,- of Bron 5 x 100 meter € 12.000,-. Ik ga dit systeem nog combineren met lage temp vloerverwarming hele woning, Itho Quality flow WTW systeem, zonnepanelen, Pellet CV kachel, boiler 500 liter en Loxone domotica.
Wordt nog een hele klus om alles met elkaar duurzaam te laten werken :w

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:34

Jack

MHz Matters

zrx schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 04:28:
Na zijdelings veel gelezen te hebben wil ik mijn bijdrage geven van mijn speurwerk.
Heb je echt 22kW verwarmingsvermogen nodig? Lijkt mij fors een woning. Heb je dit laten berekenen?

Modulerende compressors hebben zich al ruimschoots bewezen in de lucht/lucht warmtepompen en sinds enige jaren ook al in de lucht/water varianten. Alleen de water/water varianten lijken nog achter te blijven.
Het moge inmiddels duidelijk zijn dat het stroomverbruik van de compressor aanzienlijk daalt (en de COP stijgt) in deellast. Zie het L/L topic voor mooie COP plaatjes om een idee te krijgen.

Mocht je daadwerkelijk zoveel capaciteit nodig hebben dan is de extra condensor een snelle besparing t.o.v. de grotere bronboring. De extra buitenunit neemt qua capaciteit wel een stuk af in de winter. De vraag is wel of je dan nog genoeg capaciteit hebt in hartje winter (kleinere bron+verminderde buitenunit). 3x 100m = 10.5kW? Dus dat wordt een hele grote buitenunit?

Nogmaals, aangezien je ook een pellet CV kachel wilt plaatsen, is een 22kW warmtepomp echt nodig?

[Specs]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zrx
Jack schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:16:
[...]

Heb je echt 22kW verwarmingsvermogen nodig? Lijkt mij fors een woning. Heb je dit laten berekenen?

Mocht je daadwerkelijk zoveel capaciteit nodig hebben dan is de extra condensor een snelle besparing t.o.v. de grotere bronboring. De extra buitenunit neemt qua capaciteit wel een stuk af in de winter. De vraag is wel of je dan nog genoeg capaciteit hebt in hartje winter (kleinere bron+verminderde buitenunit). 3x 100m = 10.5kW? Dus dat wordt een hele grote buitenunit?

Nogmaals, aangezien je ook een pellet CV kachel wilt plaatsen, is een 22kW warmtepomp echt nodig?
Ik heb een warmteverliesberekening, 13kW ivm goede isolatie en wtw systeem voor 480m2, maar die gaat alleen uit van warmte vraag. Omdat wij ook nog 3 badkamers hebben met 2 ligbaden, heb ik een hogere capaciteit ingepland. SWW is ook de moeilijkere onderdeel voor een warmtepomp.

Ook door de hogere subsidie maakt het niet goedkoper om een klasse lager aan te schaffen. Prijsverschil is 1000,- met een Ecogeo 3-12kW, maar subsidie verschil is 1100,- ;)

Juist bij niet modulerende variant moet je juist een capaciteit nemen van 80% van je vraag omdat het anders te vaak gaat pendelen wat weer ongunstig is voor de duurzaamheid. Maar bij een modulerende heb je juist een flexibele capaciteit en zoals Nibe al schreef, hebben ze een minder gunstig COP op maximale capaciteit. Zoals de motor van autos denk ik, het zuinigst rond 80 km per uur. Maar als je haast heb, kan die wel 250 halen.

De Pellet cv is meer voor de gezelligheid en omdat ik de warmte niet nodig heb, is het wel handig als 90% er van omgezet kan worden in SWW.

Wat betreft de bron, de leverancier gaat uit van 300 meter, ik aanvankelijk van 500 meter zonder de lucht condensor. Misschien ga ik voor 400 meter, want misschien gaat de pellet kachel toch niet zo vaak aan in de winter.

• PolderPloer!
Beetje off topic, maar mijn qualityflow kan het net aan doen op 200 vierkante meter, neem jij zeker twee units?

Wat ik weet van vat vullen via palletkachel of houtkachel is dat dit alleen goed werkt bij 'vol gas' ivm rookgastemperaturen die teveel dalen bij onvoldoende hitte met als gevolg condensvorming.

• jerh
zrx schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 23:34:
[...]

Ik heb een warmteverliesberekening, 13kW ivm goede isolatie en wtw systeem voor 480m2, maar die gaat alleen uit van warmte vraag. Omdat wij ook nog 3 badkamers hebben met 2 ligbaden, heb ik een hogere capaciteit ingepland. SWW is ook de moeilijkere onderdeel voor een warmtepomp.
Tja groot huis, veel verlies. Ik ben zelf heel erg voorstander van het scheiden van cv en sww. Scheelt veel geemmer met gelaagdheid etc. Dus ik zou daar met het ontwerp wel rekening meehouden.
Juist bij niet modulerende variant moet je juist een capaciteit nemen van 80% van je vraag omdat het anders te vaak gaat pendelen wat weer ongunstig is voor de duurzaamheid. Maar bij een modulerende heb je juist een flexibele capaciteit en zoals Nibe al schreef, hebben ze een minder gunstig COP op maximale capaciteit. Zoals de motor van autos denk ik, het zuinigst rond 80 km per uur. Maar als je haast heb, kan die wel 250 halen.
Ik heb hier zelf de modulerende water/water 6 kW wp van nrgteq en die zie je inderdaad keurig moduleren. Tot 0 graden buiten zie ik hem de meeste tijd tussen de 57 en 62% lopen. Alleen als het heel koud is loopt dat door (maar nog geen historische data, pas 1 jaar in bezit).

Heb je ook gekeken of het mimimum niet te veel is?
Wat betreft de bron, de leverancier gaat uit van 300 meter, ik aanvankelijk van 500 meter zonder de lucht condensor. Misschien ga ik voor 400 meter, want misschien gaat de pellet kachel toch niet zo vaak aan in de winter.
Ik vind de prijs van je boringen aan de hoge kant, maar daar kan je vast nog wel mee overhandelen. Ik betaalde voor 2x 110meter iets meer dan 4K. En ik vind de berekening hierboven aan de lage kant. Je moet best een goede ondergrond hebben om 40 watt per meter te halen. Dus 300 x 40 = 12 kW vermogen, als je pech hebt zit je op 25 watt per meter.

En als je gezelligheid wilt is een accumulerende houtkachel (finoven/speksteen/rocket batch ) misschien een betere keuze.

• wiljums
Voor mijn nieuwe woning zal ik ook een warmtepomp toepassen, een brine water van Ecoforest; Ecogeo B2 5-22 kW. Dit is een modulerende warmtepomp. Modulerend bij lucht warmtepomp is gangbaar, maar bij brine water nog pas recent. Veel merken voeren dan ook geen modulerende versies.
Ik ga ook een offerte krijgen voor een ecoforest, maar ik kan maar weinig gebruikerservaringen vinden over Ecoforest. Op die Duitse site met meetgegevens staat er geen enkele op.. Het is een Spaans merk dacht ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zrx
PolderPloer! schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 00:04:
Beetje off topic, maar mijn qualityflow kan het net aan doen op 200 vierkante meter, neem jij zeker twee units?

Wat ik weet van vat vullen via palletkachel of houtkachel is dat dit alleen goed werkt bij 'vol gas' ivm rookgastemperaturen die teveel dalen bij onvoldoende hitte met als gevolg condensvorming.
Klopt, heb 2 QF van Itho ingepland. Wel een werk om alle buizen weg te laten werken. Was nog niet eenvoudig, verdeling is best wel puzzel, een unit kan maximaal 2 badkamers erop. Zelfs Itho had moeite goede verdeling te maken. De aannemer had daarop ism Itho weer een eigen indeling gemaakt die ik weer heb aangepast.

In de winter heb je wel als voordeel dat als je pellet cv op vol vermogen brand je boiler ook gelijk gedesinfecteerd wordt op legionella door hoge temperatuur.
Risico van onvoldoende hitte is zelfs dat rookgas je kamer inkomt als de deuren niet goed afsluiten.

[Voor 4% gewijzigd door zrx op 06-06-2016 03:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zrx
jerh schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 07:43:
[...]

Tja groot huis, veel verlies. Ik ben zelf heel erg voorstander van het scheiden van cv en sww. Scheelt veel geemmer met gelaagdheid etc. Dus ik zou daar met het ontwerp wel rekening meehouden.

[...]

Ik heb hier zelf de modulerende water/water 6 kW wp van nrgteq en die zie je inderdaad keurig moduleren. Tot 0 graden buiten zie ik hem de meeste tijd tussen de 57 en 62% lopen. Alleen als het heel koud is loopt dat door (maar nog geen historische data, pas 1 jaar in bezit).

Heb je ook gekeken of het mimimum niet te veel is?

[...]

Ik vind de prijs van je boringen aan de hoge kant, maar daar kan je vast nog wel mee overhandelen. Ik betaalde voor 2x 110meter iets meer dan 4K. En ik vind de berekening hierboven aan de lage kant. Je moet best een goede ondergrond hebben om 40 watt per meter te halen. Dus 300 x 40 = 12 kW vermogen, als je pech hebt zit je op 25 watt per meter.

En als je gezelligheid wilt is een accumulerende houtkachel (finoven/speksteen/rocket batch ) misschien een betere keuze.
Met een minimum van 5 kW is met zo'n groot huis denk ik wel goed te doen. Vooral de SWW boiler zal de warmtepomp het hele jaar bezig houden. Veel lager zijn ze niet te krijgen als je ook nog een hoge capaciteit ermee wilt combineren.

Ik vond 40watt per meter ook optimistisch. Juist als het koud is kan ik niet afhankelijk zijn van de lucht unit. Dat is ook de reden dat ik misschien 100 meter erbij doe, achteraf zal dat veel meer kosten.
Welke boorder had jij voor je bron? 4k incl. btw voor 220 meter is inderdaad scherp. Van 3 nationale boorders offertes gekregen en ze zaten allemaal max. 10% verschil van elkaar op basis van 500 meter. De meeste kosten zit in arbeid lijkt mij. Voor 500 meter zouden ze ongeveer 3 dagen bezig zijn zeiden ze.

De types houtkachels die jij opnoemt zijn denk ik vooral geschikt als je warmte wilt. Dat is juist net de sterke punt van mijn warmtepomp waar die de hoogste COP behaald. SWW is de zwakste van een warmtepomp, vandaar combi Pellet CV kachel. Vuur voor de show en warmte voor SWW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R19i80k
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-02-2019
Ik ben zelf een huis aan het bouwen en heb in de stalenbuispalen slangen gestort.
Wil dit alleen gaan gebruiken om in de zomer te koelen en eventueel in de winter mijn schuur vorstvrij te houden. Nu zit ik alleen wat voor pomp ik hiervoor moet/ kan gebruiken.
Hoor veel tegenstrijdige verhalen van circulatie pompje tot mega pomp.

Heeft er iemand ervaring om een gesloten systeem rond te pompen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
zrx schreef op maandag 06 juni 2016 @ 04:12:
[...]

Met een minimum van 5 kW is met zo'n groot huis denk ik wel goed te doen. Vooral de SWW boiler zal de warmtepomp het hele jaar bezig houden. Veel lager zijn ze niet te krijgen als je ook nog een hoge capaciteit ermee wilt combineren.

Ik vond 40watt per meter ook optimistisch. Juist als het koud is kan ik niet afhankelijk zijn van de lucht unit. Dat is ook de reden dat ik misschien 100 meter erbij doe, achteraf zal dat veel meer kosten.
Welke boorder had jij voor je bron? 4k incl. btw voor 220 meter is inderdaad scherp. Van 3 nationale boorders offertes gekregen en ze zaten allemaal max. 10% verschil van elkaar op basis van 500 meter. De meeste kosten zit in arbeid lijkt mij. Voor 500 meter zouden ze ongeveer 3 dagen bezig zijn zeiden ze.

De types houtkachels die jij opnoemt zijn denk ik vooral geschikt als je warmte wilt. Dat is juist net de sterke punt van mijn warmtepomp waar die de hoogste COP behaald. SWW is de zwakste van een warmtepomp, vandaar combi Pellet CV kachel. Vuur voor de show en warmte voor SWW.
Als ik het zo lees dan SWW vooral de uitdaging. Ik zou ze scheiden of naverwarming verbruiken. Dat lijkt me veel efficienter dan boilers ervoor warm houden. Ik zie dat hier ook. De vv trekt de boiler zo leeg qua temperatuur en dan is jouw m2 nog 2x zoveel. Dus 2 boilers lijkt me een beter plan. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, ik zou me alleen niet te veel door Sww laten leiden, dat is duidelijk minder in energieverbruik dan cv.

Bronboring moet ik even nazoeken, is al weer even geleden. Ik weet wel dat er destijds ook al aardig wat verschil in de prijzen zat. Ze waren bij mij uiteindelijk anderhalve dag bezig. Ik heb ze ook gelijk een pulse mee laten nemen, de machine stond er toch al. Hij is nu wat oversized, kan 44m3 per uur doen, maar werkt voor eeuwig. Was niet heel erg duur, feitelijk alleen de kosten van de pijp.

Ze hebben vervolgens die puls ook gebruikt bij de boringen, want dat heeft wel een beetje water nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zrx
jerh schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:30:
[...]

Als ik het zo lees dan SWW vooral de uitdaging. Ik zou ze scheiden of naverwarming verbruiken. Dat lijkt me veel efficienter dan boilers ervoor warm houden. Ik zie dat hier ook. De vv trekt de boiler zo leeg qua temperatuur en dan is jouw m2 nog 2x zoveel. Dus 2 boilers lijkt me een beter plan. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, ik zou me alleen niet te veel door Sww laten leiden, dat is duidelijk minder in energieverbruik dan cv.

Bronboring moet ik even nazoeken, is al weer even geleden. Ik weet wel dat er destijds ook al aardig wat verschil in de prijzen zat. Ze waren bij mij uiteindelijk anderhalve dag bezig. Ik heb ze ook gelijk een pulse mee laten nemen, de machine stond er toch al. Hij is nu wat oversized, kan 44m3 per uur doen, maar werkt voor eeuwig. Was niet heel erg duur, feitelijk alleen de kosten van de pijp.

Ze hebben vervolgens die puls ook gebruikt bij de boringen, want dat heeft wel een beetje water nodig.
De VV zal niet op de boiler komen. Die heeft een directe lijn vanaf de warmtepomp. De boiler van 500 liter zal alleen voor SWW gebruikt worden. De boiler krijgt 2 warmtetoevoer systemen, 1 vanuit de WP en een van de Pellet CV. Ben nog niet uit welke merk boiler. Een 500 liter boiler met 2 afgifte spiralen of een Nibe tank in tank principe. Vanuit binnen koper tank SWW tap en vanuit buitentank warmtetoevoer van de 2 warmteleveranciers. In beide kan je de boel desinfecteren tegen legionella met een elektrische verwarmingselement van max 9kW, maar dat lijkt mij niet efficiënt. Ecoforest bied nog een heetgaswisselaar die het water naar 70 graden kan brengen. Op lange termijn een interessanter oplossing, 500 liter regelmatig extra opwarmen van 55 graden naar ruim boven de 60 kost nogal veel stroom. Moet nog uitzoeken wat het exact inhoud. Misschien dat de boiler dan op 50 graden kan blijven, weer beter voor COP.

Wat bedoel je met PULSE? Heb de term nog niet eerder gehoord icm bronboren.

Wel zijn de regelgevingen een stuk strenger geworden. Blijkt dat mijn huidige installateur niet de benodigde BRL 6000-21 certificaat heeft. Installateur wilde door de boorder laten installeren, blijkt ook die nog met de cursus bezig te zijn. ILT schijnt nu wel zwaarder te controleren en zulke constructies niet toe te staan. Ze willen zelfs bij leveranciers de afnemers opvragen om te kijken of het wel volgens de regels gebeurd. Nu weer beetje rondkijken wie het dan kan doen. Wil toch geen 20k systeem die niet aan de wettelijke eisen voldoet.

http://kvinl.nl/nc/bedrij...1[submit]=zoek&brl_keuze=

https://www.ilent.nl/onde...t_in_sector_bodemenergie/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zrx
R19i80k schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:20:
Ik ben zelf een huis aan het bouwen en heb in de stalenbuispalen slangen gestort.
Wil dit alleen gaan gebruiken om in de zomer te koelen en eventueel in de winter mijn schuur vorstvrij te houden. Nu zit ik alleen wat voor pomp ik hiervoor moet/ kan gebruiken.
Hoor veel tegenstrijdige verhalen van circulatie pompje tot mega pomp.

Heeft er iemand ervaring om een gesloten systeem rond te pompen?
Als je de hele warmtepomp principe over wilt slaan (waar eigenlijk deze forum over gaat) heb je het meer over een vloerverwarmingssysteem met een sterke circulatie pomp. Deze is natuurlijk te combineren met een gasketel op dezelfde vloerbuizen. Dit is ook weer te combineren met een lucht water warmtepomp waar nu leuke subsidies op zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-03 11:10
Gister heb ik me ingelezen in het koelen met betonkernactivering en dat ism een warmtepomp. Nu ben ik benieuwd naar ervaringen uit de praktijk in een woonhuis.

Het de voorkeur van leidingwerk in de vloer voor te koelen verschilt tussen een normale vloerverwarming en voor betonkernactivering. Daar komt nog bij dat betonkernactivering eigenlijk in de vloer van de bovenverdieping zitten, in het plafon van de begane grond.

Koelen jullie met de traditionale vloerverwarming in de cementdekvloer(en)? Zo ja hoe voelt de vloer aan tijdens warme dagen op sokken of blote voeten en hoeveel verkoeling geeft de vloer dan. Of maken jullie gebruik van een extra leiding in een/de vloer?

• wiljums
Wat voor vloeropbouw voor begane grond en verdiepingsvloer hebben degene hier met een water/water warmtepomp? Nog een laag isolatie tussen constructie- en dekvloer waardoor minder massa en sneller reagerend systeem? Of alleen isolatie onder de constructievloer op de begane grond?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
wiljums schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:13:
Wat voor vloeropbouw voor begane grond en verdiepingsvloer hebben degene hier met een water/water warmtepomp? Nog een laag isolatie tussen constructie- en dekvloer waardoor minder massa en sneller reagerend systeem? Of alleen isolatie onder de constructievloer op de begane grond?
alleen isolatie onder de constructievloer hier.

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:37
zrx schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 02:10:
[...]

Wat bedoel je met PULSE? Heb de term nog niet eerder gehoord icm bronboren.
Wikipedia: Pulsboring

In gebieden die niet door het waterleidingnet bereikt worden gebruikt men vaak pulsboringen voor het plaatsen van waterbronnen.

[Voor 94% gewijzigd door Raolte op 02-07-2016 09:18]

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:11

Punkrocker

Mostly harmless

jerh schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:17:
[...]

Even dit topic wakker schoppen 8)

Ook ik (wij) sta(an) voor de keuze van een (nieuwe) WP.

Lucht-water of water-water(brine)?
Het heeft allebei zo zijn voor- en nadelen.

Lucht-water is goedkoper en makkelijker (minder gedoe) te installeren maar weer wel storingsgevoeliger en vergt meer onderhoud. Is ook iets minder efficiënt. Maakt (te veel?) geluid buiten.
Water-water(brine) is duurder om aan te leggen maar is verder weer goedkoper en efficiënter in onderhoud en gebruik.

Ik zoek wat meer kostenplaatjes om te kunnen vergelijken. Voor de extra kosten van aanleg van de water-water WP kan je heel wat jaartjes de extra energie van de lucht-water WP opstoken.

Die 13k€:
Hoeveel bronnen heb je hiervoor laten slaan?
Hoe groot is jouw woning?
Nu je al een tijdje zo draait: Voldoet die 6 kW?

Algemene vraag:
Stel je slaat een bron minder. Al dan niet bewust... Is dat op te vangen met een zwaardere WP? Of gaat die dan zoveel extra gebruiken dat dat op de duur veel duurder is?

"What do you get if you multiply six by nine..."

• jerh
Punkrocker schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:38:
[...]

Even dit topic wakker schoppen 8)

Ook ik (wij) sta(an) voor de keuze van een (nieuwe) WP.

Lucht-water of water-water(brine)?
Het heeft allebei zo zijn voor- en nadelen.

Lucht-water is goedkoper en makkelijker (minder gedoe) te installeren maar weer wel storingsgevoeliger en vergt meer onderhoud. Is ook iets minder efficiënt. Maakt (te veel?) geluid buiten.
Water-water(brine) is duurder om aan te leggen maar is verder weer goedkoper en efficiënter in onderhoud en gebruik.

Ik zoek wat meer kostenplaatjes om te kunnen vergelijken. Voor de extra kosten van aanleg van de water-water WP kan je heel wat jaartjes de extra energie van de lucht-water WP opstoken.

Die 13k€:
Hoeveel bronnen heb je hiervoor laten slaan?
Hoe groot is jouw woning?
Nu je al een tijdje zo draait: Voldoet die 6 kW?

Algemene vraag:
Stel je slaat een bron minder. Al dan niet bewust... Is dat op te vangen met een zwaardere WP? Of gaat die dan zoveel extra gebruiken dat dat op de duur veel duurder is?
2x 110 meter
circa 800m3

Voldoet prima, zie ik mijn meldingen in het l/w topic.

Als je een bron minder slaat, bevriest de boel op een gegeven moment. Zie de meldingen van Femme hierboven. Je rendement loopt dan heel hard terug. De kosten van de boringen zitten vooral in de aan- en afvoer. Een extra boring is qua materiaal te overzien, totdat het een extra werkdag gaat kosten.

Ik verbruik wel duidelijk minder dan de andere melders, maar de vraag is of dat komt doordat het hier goed geisoleerd is of daardat de wp veel effincienter is.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Bij ons zou er tot ca 80m geboord moeten worden om in de juiste laag terecht te komen. Dat zouden dan drie boringen worden.
Alhoewel onze woning niet zo groot is als die van jou :) 455 m3

Liever geen bron te weinig dan.

Je gebruikt minder: Andere warmwaterbehoefte dan andere melders? (Minder personen die douchen?)
Of heb je een aparte warmwatervoorziening?

• jerh
Punkrocker schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:23:
Bij ons zou er tot ca 80m geboord moeten worden om in de juiste laag terecht te komen. Dat zouden dan drie boringen worden.
Alhoewel onze woning niet zo groot is als die van jou :) 455 m3

Liever geen bron te weinig dan.

Je gebruikt minder: Andere warmwaterbehoefte dan andere melders? (Minder personen die douchen?)
Of heb je een aparte warmwatervoorziening?
Als je rekent met 30 watt per m boring kun je uitrekenen hoeveel vermogen je hebt. Dit zet je dan af tegen de warmte/verlies berekening.

Minder gebruik: in kwh. Iedereen heeft een andere consumptiepatroon en een ander huis, vergelijken is lastig.

Ik doe sww via hygieneboiler waarop zonnecollectoren zitten en de wp voor de vv. Naverwarmen doe ik met een elektrische doorstromer en niet met de wp. WP doet alleen lage temperaturen hier.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Hoe bereken ik mijn warmte/verlies?
(Ik ben echt een leek op dit gebied, helaas.)
Hier heb ik de isolatiewaarde van mijn huis voor nodig?

Ik neem aan dat warm water via de aparte installatie goedkoper/efficiënter is?

Ik heb geen ruimte op mijn dak voor zonnecollectoren. Dus dan moet die boiler volledig elektrisch zijn. Lijkt mij dan niet meer zo gunstig...

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:34

Jack

MHz Matters

jerh schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:01:
Ik verbruik wel duidelijk minder dan de andere melders, maar de vraag is of dat komt doordat het hier goed geïsoleerd is of daardat de wp veel efficiënter is.
Kan je de warmte output meten, met externe warmtemeter of met de wp zelf? Dat maakt de vergelijking met de L/W wp bezitters wat makkelijker.
In absolute zin is je verbruik wel bizar laag hoor. Zelfs uitgaande van een hoge COP, dan is de warmtevraag van je huis nog laag. Die zeer lage aanvoer temperatuur doet wonderen voor het verbruik blijkbaar...

Is jouw dekvloer met vloerverwarming nog gescheiden van je draagvloer d.m.v. isolatie?
Punkrocker schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:21:
Hoe bereken ik mijn warmte/verlies?
(Ik ben echt een leek op dit gebied, helaas.)
Hier heb ik de isolatiewaarde van mijn huis voor nodig?

Ik neem aan dat warm water via de aparte installatie goedkoper/efficiënter is?

Ik heb geen ruimte op mijn dak voor zonnecollectoren. Dus dan moet die boiler volledig elektrisch zijn. Lijkt mij dan niet meer zo gunstig...
Is het nieuwbouw of recente bouw? Dan staat het energieverbruik in je EPC berekening namelijk.
Er zijn wel EPC rapporten te vinden via Google om een idee te krijgen.
Anders wordt het een schatting doen aan de hand van het gasverbruik. Of je kan een professionele berekening laten maken.

Een losse boiler laten opwarmen door de warmtepomp is geen probleem natuurlijk. Moderne warmtepompen ondersteunen dit wel. Dat verbruikt minder dan een elektrische boiler.

[Specs]

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Jack schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:07:

[...]

Is het nieuwbouw of recente bouw? Dan staat het energieverbruik in je EPC berekening namelijk.
Er zijn wel EPC rapporten te vinden via Google om een idee te krijgen.
Anders wordt het een schatting doen aan de hand van het gasverbruik. Of je kan een professionele berekening laten maken.
Bestaande bouw (2005). Geen gas maar een collectieve WKO: Centrale bronnen voor de wijk en WP per woning.
Kan ik hiervoor (warmte/verliesberekening) de afgenomen GJ's gebruiken?
Een losse boiler laten opwarmen door de warmtepomp is geen probleem natuurlijk. Moderne warmtepompen ondersteunen dit wel. Dat verbruikt minder dan een elektrische boiler.
Ah, dan heb ik dat in ieder geval goed begrepen. 8)

• jerh
Jack schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:07:
[...]

Kan je de warmte output meten, met externe warmtemeter of met de wp zelf? Dat maakt de vergelijking met de L/W wp bezitters wat makkelijker.
In absolute zin is je verbruik wel bizar laag hoor. Zelfs uitgaande van een hoge COP, dan is de warmtevraag van je huis nog laag. Die zeer lage aanvoer temperatuur doet wonderen voor het verbruik blijkbaar...

Is jouw dekvloer met vloerverwarming nog gescheiden van je draagvloer d.m.v. isolatie?
Op de wp niet. En ik heb geen externe warmtemeter geinstalleerd. Heb er wel een kwh meter tussengehangen. En met dit verbruik vind ik het niet de moeite om meer kosten voor monitoring te maken, ik heb goed zicht op wat er gebeurd op basis van het kwh verbruik.

De cop was volgens opgave iets van 6 bij een brontemperatuur van 10 en aanvoer van 25. Wat ik zelf zie dat goed helpt is dat ik bijvoorbeeld beneden van vier kanten ligt heb. Zonneinstraling werkt dus de hele dag door met het meeste glas op oost en zuid.

De vloer is rc5 geisoleerd. De vv ligt volgens mij op het beton en daarboven op 7 cm dekvloer.

• PolderPloer!
@ jerh: vergeet je niet te melden dat je een finoven hebt?

• jerh
PolderPloer! schreef op woensdag 7 december 2016 @ 07:30:
@ jerh: vergeet je niet te melden dat je een finoven hebt?
Is niet in gebruik op dit moment, hoop dat ze volgende week het rookgaskanaal op orde krijgen. Er lekte "iets" in de inloopkast waar de schoorsteen doorheen loopt. Maar lastig om te maken als er van alles omheen gebouwd is.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-03 21:28
Weet iemand wat de regelgeving is in Nederland voor het zelf aanleggen van een gesloten aardwarmte systeem?. Boren is relatief duur als je naar 100 m of meer wil gaan, maar bij een zandbodem moet je zelf redelijk eenvoudig tot een meter of 10-15 kunnen komen. Dan kun je met een stuk of 8 gaten een aardig eind komen. Ik weet dat je een grondwarmte systeem moet melden, maar mag je ook een "doe het zelf" systeem aanmelden?.
(ik wil coaxiale grondsondes gebruiken voor een hoger rendement).

• wiljums
Voor mijn nieuwe woning zal ik ook een warmtepomp toepassen, een brine water van Ecoforest; Ecogeo B2 5-22 kW. ...
Werkt je installatie al?

Anoniem: 864701

Hallo warmtepomp vriendjes en vriendinnetjes.
ik ga een huis bouwen een tweekapper in 2017 (dus 1 deel wordt van mij) en ik ben me aan het oriënteren of een WP interessant is. Nu heb ik er al eea over gelezen maar vind ik het toch lastig om een (goede) keus te maken. Er is veel keus en ik vind als leek deel materie best complex. Huis wordt totale vloeroppervlakte +-200m2 en 670m3. Er zit een bergruimte aan het huis vast waar de WPT eventueel geplaatst zou kunnen worden. Ook zullen er zonnecollectoren worden geplaatst op het dak van de bergruimte (alleen al om aan de epc norm te voldoen lijkt dit al erg interessant). Ook door de huidige bouwnormen zal de isolatie erg goed zijn. Kan iemand mij adviseren wat voor soort waterpomp en of een waterpomp überhaupt interessant is?

Alvast bedankt.
Groetjes Bart

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-03 11:57
Anoniem: 864701 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:22:

ik ga een huis bouwen een tweekapper in 2017 (dus 1 deel wordt van mij) en ik ben me aan het oriënteren of een WP interessant is. Nu heb ik er al eea over gelezen maar vind ik het toch lastig om een (goede) keus te maken. Er is veel keus en ik vind als leek deel materie best complex. Huis wordt totale vloeroppervlakte +-200m2 en 670m3. Er zit een bergruimte aan het huis vast waar de WPT eventueel geplaatst zou kunnen worden. Ook zullen er zonnecollectoren worden geplaatst op het dak van de bergruimte (alleen al om aan de epc norm te voldoen lijkt dit al erg interessant). Ook door de huidige bouwnormen zal de isolatie erg goed zijn. Kan iemand mij adviseren wat voor soort waterpomp en of een waterpomp überhaupt interessant is?
Het is wel warmtepomp :+, waterpomp is wat anders :)

Ik heb beide gedaan: Alpha Innotec SW 302H3 (via installateur en Nathan), levert 30kW aan verwarmingsvermogen, COP van 4,8 met 8x bronnen van 80 meter, complete huis op vloerverwarming. Daarnaast voor warm tapwater 3x zonnecollector op het dak geplaatst, levert op zonnige dagen genoeg warmte om 300l te verwarmen tot ca 70C. Warmtepomp staat in de kelder, neemt relatief weinig ruimte in, in de tuin ligt nog een verdeler ingegraven om alle bronnen bij elkaar te brengen tot een enkel toe/afvoer naar de WP. Kosten zijn (achterkant bierviltje) €1000 euro per kW benodigd vermogen.

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-03 11:57
HHF schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:37:
Weet iemand wat de regelgeving is in Nederland voor het zelf aanleggen van een gesloten aardwarmte systeem?. Boren is relatief duur als je naar 100 m of meer wil gaan, maar bij een zandbodem moet je zelf redelijk eenvoudig tot een meter of 10-15 kunnen komen. Dan kun je met een stuk of 8 gaten een aardig eind komen. Ik weet dat je een grondwarmte systeem moet melden, maar mag je ook een "doe het zelf" systeem aanmelden?.
(ik wil coaxiale grondsondes gebruiken voor een hoger rendement).
Ik zou de regelgeving er op naslaan (of even je Hoogheemraadschap raadplegen), ik weet niet tot op welke niveau je een vergunning nodig hebt voor een gesloten bodemsysteem.

• PolderPloer!
Asclepius8 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 23:37:
[...]

Ik zou de regelgeving er op naslaan (of even je Hoogheemraadschap raadplegen), ik weet niet tot op welke niveau je een vergunning nodig hebt voor een gesloten bodemsysteem.
Gesloten systeem heb je geen vergunning voor nodig, wel een klik melding. Wie het uitvoert maakt in principe ook niet uit. Wel moeten de professionals een certificaat halen om te mogen boren, als privepersoon dus niet.

Ik vraag me wel af of je zelf moet willen boren, komt meer bij kijken dan je denkt. Sowieso 15 meter in zandgrond zonder watervoerende laag levert je niet veel capaciteit op. Ga maar uit van 25 Watt per meter als richtlijn.

Daarnaast, hoe krijg je je bron dicht? En hoe zorg je dat tijdens het boren het gat niet instort? Wat voeg je toe aan het gat of probeer je het gat weer te vullen met het zand? Hoe voorkom je een luchtinsluiting, welke als grote isolator werkt?

Overal zijn antwoorden op, ik heb ze bij ons zien boren en ik ben blij dat ik het heb laten doen. Ook al vanwege de 25 jaar garantie.
Pagina: 1 2 3 ... 72 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee