• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
H4ldrz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:04:
Klopt het dat het water veel te snel afkoelt. Zou dit wellicht kunnen komen door deze leiding (loopt omhoog) die voor een natuurlijke circulatiestroom zorgt (thermosyphon). Of is er wellicht iets anders aan de hand?
Ik vind 't wel snel afkoelen, ja, voor stilstand. Je zou er nog 'ns aan kunnen rekenen m.b.v. het op het energielabel opgegeven warmteverlies van dat ding. En dan verder zoeken.

Want die leiding helpt niet, maar is ook niet groot (qua oppervlakte). Hij blijft vermoedelijk warm tot de bocht weer naar beneden? Lijkt me het isoleren waard, maar vermoedelijk ook weer geen schokkend verschil.

Zijn er andere leidingen, die naar boven (of horizontaal) meters weg lopen? Blijven die warm?

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-12 22:41
Ik lurk hier al een tijdje en heb nu een offerte gekregen (als onderdeel van de offerte van de aannemer) voor een Thermia Calibra ECO Cool 12kW met grondboring, koel unit, 300l boilervat en 150l buffervat voor 48k ex btw. Daar komt dan ook nog 5k ex bij voor 'cv ruimte regelingen stelpost exc bedrading'.

Dus totaal 60k incl btw en met de isde er af. Het voelt alsof dit echt veel te veel is. Wellicht heeft mijn aannemer er heel veel bij gedaan. Benieuwd naar jullie gedachten/ervaringen.

[ Voor 11% gewijzigd door Renoo op 11-11-2025 12:41 ]

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-12 10:49
Gwaihir schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:24:
[...]

Ik vind 't wel snel afkoelen, ja, voor stilstand. Je zou er nog 'ns aan kunnen rekenen m.b.v. het op het energielabel opgegeven warmteverlies van dat ding. En dan verder zoeken.

Want die leiding helpt niet, maar is ook niet groot (qua oppervlakte). Hij blijft vermoedelijk warm tot de bocht weer naar beneden? Lijkt me het isoleren waard, maar vermoedelijk ook weer geen schokkend verschil.

Zijn er andere leidingen, die naar boven (of horizontaal) meters weg lopen? Blijven die warm?
ALs ik het doorreken (via chatgpt) dan zou mijn boiler maximaal 2 kWh per dag verliezen. Ik verlies nu 8,7 kWh per dag.

Dit zijn de leidingen die warm worden aan de achterkant van de boiler. Alleen de bovenste loopt naar boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIo-OwJOgSBhJ9opoyTJcHLZkl8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/iZf2hqrUPBCfer0J8XpZbE4E.gif?f=fotoalbum_large

Gaston

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:39
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:38:
Ik lurk hier al een tijdje en heb nu een offerte gekregen (als onderdeel van de offerte van de aannemer) voor een Thermia Calibra ECO Cool 12kW met grondboring, koel unit, 300l boilervat en 150l buffervat voor 48k ex btw. Daar komt dan ook nog 5k ex bij voor 'cv ruimte regelingen stelpost exc bedrading'.

Dus totaal 60k incl btw en met de isde er af. Het voelt alsof dit echt veel te veel is. Wellicht heeft mijn aannemer er heel veel bij gedaan. Benieuwd naar jullie gedachten/ervaringen.
Misschien iets meer laten zien van de situatie en omgeving
En even uitleggen wat dat 150 liter buffervat gaat doen.....wat dat kan je ook zonder buffervat designen voor een hoger rendement tegen een lagere investering.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Gwaihir
  • Niet online
FreezingPixels schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:06:
Of is dit nu even de periode dat t buiten net te warm is en de warmtepomp net te zwaar is? (gaat om een A++++ nieuwbouw woning 200m2)
Eh... ja! Wat doet een 3-12 in zo'n huis?

• Renoo
BarryH schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:57:
[...]

Misschien iets meer laten zien van de situatie en omgeving
En even uitleggen wat dat 150 liter buffervat gaat doen.....wat dat kan je ook zonder buffervat designen voor een hoger rendement tegen een lagere investering.
Gaat om totaalrenovatie van huis van 900m3. Buffervat is volgens mij niet nodig idd omdat de thermia dat ook ingebouwd heeft als het goed is. Het gaat mij met name even om het totaal bedrag. Ik had eerlijk gezegd meer op 30-40k all in gerekend.

• Gwaihir
  • Niet online
H4ldrz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:50:
ALs ik het doorreken (via chatgpt) dan zou mijn boiler maximaal 2 kWh per dag verliezen. Ik verlies nu 8,7 kWh per dag.
Helder
Dit zijn de leidingen die warm worden aan de achterkant van de boiler. Alleen de bovenste loopt naar boven.
Daar valt sowieso nog wel wat te isoleren. Maar: wordt 't warm vlakbij het vat ('duh') of ook een meter of twee verder nog (of nog verder weg)?

Als je een leiding vindt die over grote lengte warm blijft, dan is dat je hoofdverdachte. Die zou je dan van een thermosifon moeten voorzien. (Dat is de oplossing, eenpijpscirculatie het probleem.)

• Gwaihir
  • Niet online
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:05:
Buffervat is volgens mij niet nodig idd omdat de thermia dat ook ingebouwd heeft als het goed is.
:? Echt, of verwar je het met een expansievat of SWW vat?

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:31

bjp

Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:38:

hoeveel is de boring zelf, en hoe ziet die eruit? heb je effectief 12kW nodig? is de Cool variant nodig (is dat actief en passief koelen of enkel passief)? wat is die extra koel unit?

wss kan je zonder buffervat, hangt af van je afgifte/regeling

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• bjp

bjp

H4ldrz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]
lijkt idd veel verlies. Zeker dat al je tappunten gesloten zijn? heb je een SWW-lus(bij mij was er daar deze zomer natuurlijke circulatie, daardoor veel verlies - terugslagklep ertussen en probleem opgelost)

ik snap die onderste buis niet. Lijkt gewoon in/uit te gaan. Idd alle warme buizen nakijken/isoleren.

[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 11-11-2025 13:29 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Renoo
bjp schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:24:
[...]

hoeveel is de boring zelf, en hoe ziet die eruit? heb je effectief 12kW nodig? is de Cool variant nodig (is dat actief en passief koelen of enkel passief)? wat is die extra koel unit?

wss kan je zonder buffervat, hangt af van je afgifte/regeling
Boring is 20k ex btw. Nog geen specificatie van. Is in regio Hilversum. Dacht zelf dat 9kw ook genoeg was. Wil wel koelen dus daar is die unit voor. Zelfs zonder buffervat lijkt de prijs me nog steeds echt veel te hoog.

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-12 10:49
bjp schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:27:
[...]

lijkt idd veel verlies. Zeker dat al je tappunten gesloten zijn? heb je een SWW-lus(bij mij was er daar deze zomer natuurlijke circulatie, daardoor veel verlies - terugslagklep ertussen en probleem opgelost)

ik snap die onderste buis niet. Lijkt gewoon in/uit te gaan. Idd alle warme buizen nakijken/isoleren.
Er loopt nergens warm water weg volgens mij. Ik zou wel eens kunnen kijken op de watermeter of er 's nachts koud water wordt verbruikt? Of wellicht is een mengkraan met thermostaat defect?

Wat is een SWW-lus? Ik snap het effect van de onderste buis ook niet. Die verbind twee delen van de boiler met elkaar..

Gaston

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-12 19:29
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:50:
[...]

Boring is 20k ex btw. Nog geen specificatie van. Is in regio Hilversum. Dacht zelf dat 9kw ook genoeg was. Wil wel koelen dus daar is die unit voor. Zelfs zonder buffervat lijkt de prijs me nog steeds echt veel te hoog.
Ik heb begin dit jaar een offerte gehad voor exact hetzelfde model zonder buffervat en met een 180 liter boiler ter vervanging van de oude WP voor €18,5k inclusief installatie.

Wij hebben beneden en boven heel veel vloerverwarming en dus is een buffervat overbodig bij ons.

• Renoo
Magnifique schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:34:
[...]

Ik heb begin dit jaar een offerte gehad voor exact hetzelfde model zonder buffervat en met een 180 liter boiler ter vervanging van de oude WP voor €18,5k inclusief installatie.

Wij hebben beneden en boven heel veel vloerverwarming en dus is een buffervat overbodig bij ons.
Dank hier heb ik wat aan! Mag ik je vragen bij welk bedrijf dit was?

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-12 19:29
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:44:
[...]

Dank hier heb ik wat aan! Mag ik je vragen bij welk bedrijf dit was?
Zeker dat mag, overigens was dit bedrag ook nog inclusief btw.

SinTech Installatiebedrijf zeer vakkundig persoon hij denkt in oplossingen.

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:49
BarryH schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:37:
[...]

Dus de badkamer heeft een eigen zone? Tja, dat is modern bouwbesluit maar gewoon heel dom.
Wat bij de meeste mensen goed werkt is
1/ Afgifte in badkamer maximaliseren (Dus radiator maximaal open of vloerverwarmingsgroep maximale flow)
2/ Ervoor zorgen dat als de zone van de woonkamer/keuken warmte vraagt de badkamer ook warmte krijgt
3/ De afgifte tussen badkamer en woonkamer zo balanceren/inregelen dat die 2 temperaturen zich goed verhouden.

Met name bij woonkamer op het zuiden en badkamer op het noorden is het tobben. Dan moet je eigenlijk een extra warmtebron in de badkamer plaatsen (infraroodpaneel aan het plafond met verlichting?)
ChrisM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:08:
[...]

Ik zou de badkamer niet apart verwarmen, dus niet verwarmen op dit moment.. en gewoon wachten totdat de rest van het huis wel moet worden verwarmd en dan de badkamer meenemen.
Je hebt ook wtw, neem ik aan, en dan gaat de temperatuur in de badkamer echt niet 3 graden lager zijn dan de rest van het huis, toch? Dat stabiliseert vanzelf.

Maar goed.. we zijn tweakers. Wat ik deed, ik had 1 werkkamer die veel ramen heeft en weinig zon, helemaal beneden in het huis (naast de garage die ik niet verwarm).. en wat ik dan deed, om alleen die kamer te verwarmen en toch lange runs te draaien, is via home assistant de hysteresis zo hoog mogelijk te zetten, en als de retour temperatuur op de helft van de target temperatuur is, de stook lijn verhogen met een paar graden. Dan verhoog je kunstmatig de warmte vraag… en kan de warmtepomp nog wel wat warmte kwijt. Maar goed, ik weet niet hoe groot jouw badkamer is (ik deed dit met een ruimte van toch 25m2), dus in dat geval zou ik gewoon voor optie 1 gaan.
Gwaihir schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:02:
[...]

Eh... ja! Wat doet een 3-12 in zo'n huis?
Thanks voor de input en ik ga er mee aan de slag. Eens kijken of het comfortabel te houden is. De zwaarte van de warmtepomp; tja achteraf, met de kennis van nu wellicht te zwaar, vanuit de installateur bekeken een logische oplossing; geen zeurende klant als het buiten -10 is en t huis niet warm te houden is. Ik heb ook nog een airco hangen waarmee ik kan vervangen dus ook die kan nog makkelijk bij verwarmen.

Voor mij is dit de eerste keer dat we een warmtepomp hebben dus aldoende leert men en afgezien van het pendelen ben ik er heel tevreden mee.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:39
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:05:
[...]

Gaat om totaalrenovatie van huis van 900m3. Buffervat is volgens mij niet nodig idd omdat de thermia dat ook ingebouwd heeft als het goed is. Het gaat mij met name even om het totaal bedrag. Ik had eerlijk gezegd meer op 30-40k all in gerekend.
lijkt me idd een mooier bedrag, hoewel ik ook in 2023 36k voor 6kw in een bloemkoolwijk (= weinig ruimte) heb gezien met een ecoforest op een 160m bron

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Renoo
BarryH schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:54:
[...]

lijkt me idd een mooier bedrag, hoewel ik ook in 2023 36k voor 6kw in een bloemkoolwijk (= weinig ruimte) heb gezien met een ecoforest op een 160m bron
Dank ja ik heb meer dan genoeg ruimte. En 36k is nog echt een stuk weg van 60k!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12 20:36
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:59:
[...]

Dank ja ik heb meer dan genoeg ruimte. En 36k is nog echt een stuk weg van 60k!
Ik was voor een Nibe s1155-12 + pcm om te koelen met 300liter boiler en 120l buffer en 3x 100m boring 36k kwijt, hier is de subsidie van 4725 afgeteld.

• Gwaihir
  • Niet online
FreezingPixels schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:54:
vanuit de installateur bekeken een logische oplossing; geen zeurende klant als het buiten -10 is en t huis niet warm te houden is.
Vanuit een gasketel-verkopende installateur, ja. Jammer hoe langzaam dat denken zich aanpast.

Minst ingrijpende wat je nu kunt doen is zorgen dat die badkamer in elk geval zoveel mogelijk warmte krijgt. Dus de temperatuur in die zone hoog zetten, zodat de verwarming nooit (alleen) daar uitschakelt. En tegelijkertijd de drempel omhoog gooien, zodat de WP niet zo snel aan slaat.

Werkt dat onvoldoende, dan is een buffervat de volgende stap. Voor zoverre het om een verhouding gaat, wat dieper de winter in, kun je de andere groepen ook nog wat knijpen (en / of deze verder openen), maar zo lang die allemaal dicht staan, doet dat niets.

• Renoo
TheMystery schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:22:
[...]

Ik was voor een Nibe s1155-12 + pcm om te koelen met 300liter boiler en 120l buffer en 3x 100m boring 36k kwijt, hier is de subsidie van 4725 afgeteld.
Top zeg. Bij welke firma was dat?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:38
[...]

Ik weet niet hoe groot het allemaal bij je is. Maar 12kW is echt heel veel. Behalve prijs is “te grote unit” ook helemaal niet fijn. Dan heb je namelijk kans dat het minimum nivo nog te hoog is en dan gaat hij zelfs bij matige kou pendelen (aan/uit klapperen) in plaats van rustig op minimum continu draaien.
Als je een modern huis hebt met goede isolatie dan moet het wel een mega enorm huis zijn om 12kW nodig te hebben.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Renoo
Stefannn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:31:
[...]

Ik weet niet hoe groot het allemaal bij je is. Maar 12kW is echt heel veel. Behalve prijs is “te grote unit” ook helemaal niet fijn. Dan heb je namelijk kans dat het minimum nivo nog te hoog is en dan gaat hij zelfs bij matige kou pendelen (aan/uit klapperen) in plaats van rustig op minimum continu draaien.
Als je een modern huis hebt met goede isolatie dan moet het wel een mega enorm huis zijn om 12kW nodig te hebben.
Huis is 240m2 900m3. Is nog steeds niet mega enorm denk ik?

• bjp

bjp

[...]

20k voor de bron, komt wss door de grotere kracht dan nodig. Ik ken die regio niet, hier was de boring voor 2x84m 5-6kEUR uit geheugen enkele jaren terug (spoelboor methode - wegens zandachtige grond en 1 kleilaag), max 6-7kW piek en 12-14MWh per jaar. Ja kleine WP. Er is denk ik ook een Calibra 1-9.

ik heb maar 2 putten, hierdoor is een tichelman aansluiting mogelijk (T verbinding), spotgoedkoop tegenover wat je moet doen met 3 of meer (ondergrondse verbindingsputje, debietregelaars…). Soms is het dus simpeler om dieper te boren en het te houden op 2 putten. Hoe dieper hoe meer in het grondwater wat goed is.

Opgepast: meer dan nodig bron is echt goed voor rendement. Ik moest maar 2x65m doen, maar wou betere temperaturen en dat helpt zeker / beste upgrade dat ik kon doen.

Koeling kan op verschillende manieren: passief (goedkoop) maar beperkt in capaciteit/geen compressor voor nodig, of actief (vaak duur en vereist ook dat de compressor ervoor draait + extra kleppen - typisch een extra kost tijdens installatie). Ik koel enkel passief en heb daar geen meerkost voor gehad op offerte. Weet je wat je hebt op offerte?

Bij mij zit het SWW (sanitair warm water) in de behuizing van de WP - maar is maar 165L, tot zover niet echt een probleem.

SWW-lus is een lus met sanitair warm water welke rond je huis gaat dichtbij je tappunten en terug naar je vat, zodat je overal snel warm water hebt. Het kan ofwel door een circulatiepompje aangedreven worden, of zelf op basis van natuurlijke circulatie (dat laatste vereist wel speciale aanleg ivm hoogte verschillen). Je kan het herkennen aan de extra retour buis.

• bjp

bjp

update: zoals ik de Thermia website lees
- je hebt ook een Calibra 2-8 (maar deze is mss net te klein)
- de Eco Cool heeft geen accessoire nodig voor (passieve) koeling
- de Eco (niet Cool) kan ook passief koelen met extra accessoire

Die 2 laatste is bizaar dat je op de Eco Cool ook nog accessoire nodig hebt, maar mss heb ik verkeerd gelezen. Mss is de Eco Cool gewoon een doos rond de gewone Eco met accessoire al in de doos :D.

• Gwaihir
  • Niet online
<nevermind>

[ Voor 97% gewijzigd door Gwaihir op 11-11-2025 20:32 ]

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:11
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:59:
[...]

Hier een iets kleinere woning uit 2005 waar vorig jaar een Alpha Innotec WZSV 92K3M is geïnstalleerd met een boring tot 145 meter. Geen los buffervat en passieve koeling tijdens de zomermaanden en dat voor een prijs van zo rond de 33000 euro totaal inclusief plaatsing en aanleg extra bekabeling waarbij ik daarna nog de ISDE subsidie kreeg.

Dan is het verschil in prijs met wat jouw aannemer aanbiedt wel heel groot.

bijnaleek

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:20
bjp schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:03:
[...]
ik heb maar 2 putten, hierdoor is een tichelman aansluiting mogelijk (T verbinding), spotgoedkoop tegenover wat je moet doen met 3 of meer (ondergrondse verbindingsputje, debietregelaars…). Soms is het dus simpeler om dieper te boren en het te houden op 2 putten. Hoe dieper hoe meer in het grondwater wat goed is.
Het Tichelmann princiepe heeft toch geen limieten op het aantal circuits (putten)?

Bij mij 3 putten op Tiechelmann. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet kan controleren of ik alle putten evenveel benut maar ik zie in theorie geen reden om bezorgd te zijn.

• Baritee
Deleted duplicate

[ Voor 97% gewijzigd door Baritee op 12-11-2025 14:20 ]

• bjp

bjp

Baritee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:17:
[...]

Het Tichelmann princiepe heeft toch geen limieten op het aantal circuits (putten)?

Bij mij 3 putten op Tiechelmann. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet kan controleren of ik alle putten evenveel benut maar ik zie in theorie geen reden om bezorgd te zijn.
ja ik heb het nooit helemaal begrepen. Alvast bij elke offerte en de 2 boorbedrijven waar ik mee gepraat heb, was dat afgeraden/geen optie. Het was ook niet nodig bij mij.

• Stefannn
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:59:
[...]

Gevoelsmatig moet 9kW genoeg zijn maar ik durf dat niet hard te adviseren.
Je zou kunnen vragen naar de berekening en die nalopen.
Met deze grootte van huis kan ik me (alweer gevoelsmatig) ook wel voorstellen dat je 12kW nodig hebt om tot -10C buitentemperatuur goed te zitten maar..... eerlijk gezegd vind ik dat (en meerderen in dit forum) overkil. Je hebt dan een vermogen dat je eens in de 10 jaar 1 week lang nodig hebt en vervolgens zit je elk voor&najaar met een pendelend systeem omdat het niet genoeg kan terugregelen.
Tot -5C lijkt me eigenlijk echt wel genoeg.
Die buitentemperatuur betreft het gemiddelde over een etmaal. Afgelopen winter was de koudste dag hier in mijn tuin -0.4C op 2 februari.
Mijn warmtepomp is genoeg tot ongeveer -1C, maar ik heb nog een open haard en een gashaard in de woonkamer als backup. Die heb ik dan elk jaar een paar dagen wel echt nodig.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Baritee
Ik heb een 9 kw WP voor 320m². Veel berekeningen gedaan met simulaties van de laatste 10 jaar en in theorie zijn er maar een paar dagen in die 10 jaar dat ik het niet op 21 graden binnen kan houden. Ik heb ook wel rekening gehouden met de warmtewinst op zonnige dagen door de ramen en laat nu toevallig dat de koudste dagen ook vaak de meest zonnige zijn.
Ik zeg er wel bij (in theorie) . Ik woon er nog maar 1 jaar en er was niet echt een heel koude periode in (maar mijn WP heeft ook nog nooit 24u aan een stuk op 100% gedraaid).
Mijn uitgangspunt was: van een beetje kouder enkele dagen in het jaar ga je ook niet dood.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:55
Stefannn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:31:
[...]

Met deze grootte van huis kan ik me (alweer gevoelsmatig) ook wel voorstellen dat je 12kW nodig hebt om tot -10C buitentemperatuur goed te zitten maar..... eerlijk gezegd vind ik dat (en meerderen in dit forum) overkil. Je hebt dan een vermogen dat je eens in de 10 jaar 1 week lang nodig hebt en vervolgens zit je elk voor&najaar met een pendelend systeem omdat het niet genoeg kan terugregelen.
Als die 240 m² vloerverwarming is, en de woning goed geïsoleerd, dan pendelt een WP niet (dat doet ie als ie zijn vermogen niet in het afgiftesysteem kwijt kan), maar gaat ie intermitterend verwarmen. Je kunt dan bijvoorbeeld enkel overdag verwarmen, zodat je zoveel mogelijk PV-stroom gebruikt.
Mijn WP is momenteel ook veel te groot, en door de nachtverlaging en de thermostaat met slechts 0.2 K hysterese heb ik minder dan 1 run per dag (afgelopen 7 dagen 5 runs) variërend van 3 tot 10 uur.
Geen enkele reden tot pendelen dus, ook niet met een veel te grote WP.
Mij niet. Je moet dit af laten hangen van waar in NL je woont. Als je in Vlissingen woont klopt die -5 wel (je zou daar nog wel wat hoger kunnen zitten), maar in bijvoorbeeld Twente wil je echt wel op -10 dimensioneren.
In het L/W WP topic is daar een hele mooie post over: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-12 19:48
Hier ook een (Nieuwbouw) woning van 220m2 met een Nibe S1156-8 PC gaat prima. In de Beng berekening of Energielabel staat ook je de (netto)warmtebehoefte per m2 op benoemd. https://www.ep-online.nl/Energylabel/Search dan zoeken op je postcode en huisnummers (9999 AA 1)

Dan is het simpel de warmtebehoefte te vermenigvuldigen en je hebt de benodigde verwarmingscapaciteit om het binnen 21 graden te houden bij -10 en dit voor 24 uur lang.

Officieel moet er dan ook nog wat extra capaciteit bij voor maken van warm sanitair water, maar dat zou ik negeren en denken voor zulke dagen de electrische bijverwarming er is.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:42
Epep schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:00:
Hier ook een (Nieuwbouw) woning van 220m2 met een Nibe S1156-8 PC gaat prima. In de Beng berekening of Energielabel staat ook je de (netto)warmtebehoefte per m2 op benoemd. https://www.ep-online.nl/Energylabel/Search dan zoeken op je postcode en huisnummers (9999 AA 1)

Dan is het simpel de warmtebehoefte te vermenigvuldigen en je hebt de benodigde verwarmingscapaciteit om het binnen 21 graden te houden bij -10 en dit voor 24 uur lang.

Officieel moet er dan ook nog wat extra capaciteit bij voor maken warm sanitair water, maar dat zou ik negeren en denken voor zulke dagen is de electrische bijverwarming er.
Die energiebehoefte is toch per jaar en omvat niet alleen verwarming? Hoe vertaal jij dat naar alleen verwarming op een koude dag met -10 graden dan?
https://www.rvo.nl/onderw...uidingen-energieprestatie

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-12 19:48
SebastiaanPs schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:18:
[...]

Die energiebehoefte is toch per jaar en omvat niet alleen verwarming? Hoe vertaal jij dat naar alleen verwarming op een koude dag met -10 graden dan?
https://www.rvo.nl/onderw...uidingen-energieprestatie
De (netto) warmtebehoefte of (netto) warmtevraag is een ander getal dan de energiebehoefte. Volgens mij gaat warmtebehoefte alleen over het verwarmen van de ruimte en over niks anders. Helaas staat deze indicator pas op de latere Energielabels. Zelf vind ik het een zuivere indicator hoe zuinig of hoe goed een woning geïsoleerd is. Het is dus andere indicator dan de beng 1, beng 2 en beng 3 getallen.

• Renoo
Stefannn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:31:
[...]

Die buitentemperatuur betreft het gemiddelde over een etmaal. Afgelopen winter was de koudste dag hier in mijn tuin -0.4C op 2 februari.
Mijn warmtepomp is genoeg tot ongeveer -1C, maar ik heb nog een open haard en een gashaard in de woonkamer als backup. Die heb ik dan elk jaar een paar dagen wel echt nodig.
Veel dank allen! Ik ga het iig overleggen. Wat zou 12kw vs 9kw moeten schelen in all-in prijs? Ik zie dat de unit wat duurder is maar heeft het ook impact op de boring? Ik kan me toch niet voorstellen dat dit het verschil verklaart tussen de bedragen die ik hier hoor (30-40k) en de 63k offerte die ik heb.

• bjp

bjp

wel... het zou me niet verbazen dat de bron een stuk goedkoper wordt. Je had het over 20k voor 12kW. Stel dat wordt... 15k of zo, toch al een mooie korting.

Er zijn 2 parameters voor een bron: piek kracht, maar ook hoeveelheid energie/jaar. Daarna hangt het af van de grond/locatie.

Bij een WP, afhankelijk of het met of zonder back-up weerstand zit, is de elektrische aansluitwaarde anders. Zou kunnen dat je vanaf een bepaalde kracht ook 3 fase nodig hebt. Volgens de Thermia website:
"de Calibra Eco Cool is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Calibra Eco Cool 8 (2–8 kW), Calibra Eco Cool 12 (3–12 kW) in driefasige versie (400 V)."
Deze vond ik ook, bij de niet Cool versie: "De Calibra Eco is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Calibra Eco 8 (2–8 kW), Calibra Eco 12 (3–12 kW) en Calibra Eco 16 (4–16 kW) in driefasige versie (400 V)".

Mijn WP is enkel-fazig, en geen back-up weerstand dacht ik (of ik heb hem nooit aan gekregen :D) - maar met R290 als koelmiddel kan ik wel SWW inclusief de legionella-run op compressor doen.

[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 13-11-2025 18:31 ]

• Andrehj
Renoo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:24:
Veel dank allen! Ik ga het iig overleggen. Wat zou 12kw vs 9kw moeten schelen in all-in prijs? Ik zie dat de unit wat duurder is maar heeft het ook impact op de boring? Ik kan me toch niet voorstellen dat dit het verschil verklaart tussen de bedragen die ik hier hoor (30-40k) en de 63k offerte die ik heb.
63 k€ enkel voor een warmtepomp? Of zit daar ook de aanleg van bijvoorbeeld VVW bij in?
Want voor dat bedrag kun je vier keer een (12 kW) L/W WP inclusief installatie kopen. Dan moet je wel héél graag W/W willen...
offtopic:
(Bij L/W is het verschil tussen 8 kW en 12 kW ca € 1300, zie https://www.climamarket.e...shi-electric-puz-swm80yaa vs https://www.climamarket.e...hi-electric-puz-swm120yaa)

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 13-11-2025 20:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Gwaihir
  • Niet online
Renoo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:24:
Wat zou 12kw vs 9kw moeten schelen in all-in prijs? Ik zie dat de unit wat duurder is maar heeft het ook impact op de boring?
Bij mijn WP was het verschil na subsidie vrijwel nihil. Toch blij met de 9kW.

De boring hoort gebaseerd te zijn op de warmteverliesberekening van je woning. Die verandert niet, dus zou je nog dezelfde boring moeten krijgen. (En bezuinig vooral niet op de boring, d.w.z. op het aantal meters. De boring is zéér bepalend voor de COP die je jaar in jaar uit gaat halen.)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Gwaihir schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:41:
[...]

Bij mijn WP was het verschil na subsidie vrijwel nihil. Toch blij met de 9kW.

De boring hoort gebaseerd te zijn op de warmteverliesberekening van je woning. Die verandert niet, dus zou je nog dezelfde boring moeten krijgen. (En bezuinig vooral niet op de boring, d.w.z. op het aantal meters. De boring is zéér bepalend voor de COP die je jaar in jaar uit gaat halen.)
En niet alleen is die boring bepalend voor je COP, een te krappe boring (te weinig lengte en dus te weinig capaciteit) verijst op den duur. De grond rondom de boring kan de energie niet snel genoeg aan de omgeving onttrekken, waardoor de brontemperatuur elk jaar een stukje lager is en uiteindelijk (min of meer) permanent onder nul zit. Dan moet er opnieuw geboord worden. Het zal jaren duren voordat een verijsde bron weer bruikbaar is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-12 22:56

Consulectro

Lekker bezig...

Hippe Lip schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:00:
[...]
.........Het zal jaren duren voordat een verijsde bron weer bruikbaar is.
Daarom moet je ook in de zomer de bron als koeling gebruiken. Of een combi met PVT aanleggen. Werkt erg goed.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Consulectro schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:46:
Daarom moet je ook in de zomer de bron als koeling gebruiken.
Dat koelen zal elk weldenkend mens met een grondbron doen. Tegen de energiekosten van een circulatiepomp (zo’n 30 W?) heb je topkoeling in huis die met een L/W-WP heel vele malen meer kost. Dat is het punt dus niet.

Vergeet niet dat je in de winter echt een veelvoud aan energie aan je bron onttrekt van wat je er in de zomer in denkt te stoppen tijdens het koelen. Ik vraag me af of je de 10% gaat halen (nooit uitgerekend of benaderd overigens). Het verijzen van een te kleine bron zal je met het koelen in de zomer in elk geval niet voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 14-11-2025 22:52 ]

<John O`Mill>

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-12 23:41
Hippe Lip schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:50:
[...]

Dat koelen zal elk weldenkend mens met een grondbron doen. Tegen de energiekosten van een circulatiepomp (zo’n 30 W?) heb je topkoeling in huis die met een L/W-WP heel vele malen meer kost. Dat is het punt dus niet.

Vergeet niet dat je in de winter echt een veelvoud aan energie aan je bron onttrekt van wat je er in de zomer in denkt te stoppen tijdens het koelen. Ik vraag me af of je de 10% gaat halen (nooit uitgerekend of benaderd overigens). Het verijzen van een te kleine bron zal je met het koelen in de zomer in elk geval niet voorkomen.
Net als jou heb ik het niet echt berekend, maar uit eigen ervaring weet ik dat er kan een bak aan energie via pvt de bron in gewerkt worden.

Ik heb die les de harde manier geleerd en eigenlijk mn mogelijkheid om te koelen om zeep geholpen in mn eerste jaar met passief koelen.

Je zal niet alle energie uit het bronmedium verliezen in zn rondje door de leidingen, maar je krijgt op een gegeven moment een bepaalde stabiele temp. De hoogte van de temperatuur is afhankelijk van welk type collector je op het dak hebt. Metalen collectors zullen een hogere flowtemp hebben dan kunststof collectoren en de samenstelling van het bronmedium. Te veel antvries zorgt ervoor dat je medium zn warmte niet wil afgeven.
Ik durf zelfs te zeggen dat je, in een zomer, meer energie de buffer in zou kunnen krijgen, dan dat je er in de winter uit kan halen. ALS de warmte probleemloos opgeslagen zou blijven onder de grond om later weer aangesproken te worden.
Ik heb dan geen grondbronnen om mee te testen maar een waterlichaam in de vorm van een zak met water,

De hoeveelheid energie die met een simpel Circ-pompje rondgepompt kan worden in verbazingwekkend.

hier vind je nog een manier om een bron te regenereren

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• Baritee
[...]

Dat hangt af van je isolatie en grootte van raampartijen. (En vele andere factoren)
Ik heb een theoretische berekening gemaakt van mijn huis op basis van weergegevens van de laatste 10 jaar en ik kom uit dat mijn huis geen verwarmingsenergie nodig heeft vanaf een gemiddelde buitentemperatuur van 11 graden en een binnentemperatuur van 21 graden. Omdat dit ook de gemiddelde jaar temperatuur is, heb ik dus evenveel dagen dat ik moet verwarmen als koelen. De log gegevens van mijn WP lijken dat te bevestigen (nog maar 1 jaar).
Dus in theorie lijkt mijn huis thermisch energie neutraal te zijn. Ik zeg wel, in theorie, want het hangt erg af van hoeveel je je ramen openzet en screens gebruikt om de warmte buiten te houden. Ook wil je in de zomer het toch iets warmer dan 21 graden laten worden in je huis.

Om de bron zoveel mogelijk te laten genereren laat ik de screens zo lang mogelijk open, maar als de koeling toch al op maximaal vermogen draait, dan gaan de screens toch dicht.
Dus vermoed ik dat ik toch nog altijd iets minder warmte in de grond terugsteek dan ik er uit haal, maar het zal zeker geen veelvoud zijn.

Na de zomer was mijn brontemperatuur 1 a 2 graden boven de brontemperatuur bij ingebruikname (mid december vorig jaar). Einde winter zat die nog 6 graden onder de initiële brontemperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Baritee op 15-11-2025 07:05 ]

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

jurgen purgen schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 02:00:
Net als jou heb ik het niet echt berekend, maar uit eigen ervaring weet ik dat er kan een bak aan energie via pvt de bron in gewerkt worden.
@jurgen purgen
Begrijp ik nou goed dat je het hier hebt ovrr zowel een grondbron als PVT (dus onder je PV-panelen)?
Dat lijkt me een uitzonderlijke situatie, want is het niet logischer dat iemand investeert in óf alleen een grondbron, óf alleen PVT?

Bovendien: hoe doe je dat met je bronflow als je twee bronnen (grond en dak) hebt? Mix je dat? Schakel je om?
Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.

<John O`Mill>

• Andrehj
Dat koelen zal elk weldenkend mens met een grondbron doen. Tegen de energiekosten van een circulatiepomp (zo’n 30 W?) heb je topkoeling in huis die met een L/W-WP heel vele malen meer kost.
Dat voordeel van W/W is met het fenomeen "terugleverkosten" voor PV-stroom grotendeels vervallen. Verreweg de meeste WP-bezitters hebben immers ook (veel) PV, waardoor de stroom waar de WP in de zomer overdag mee koelt (nagenoeg) gratis is.

Voor de rest heb je uiteraard gelijk. Koelen doe je met de bron. Koelen met PVT gaat ook helemaal niet, want in de zomer zijn de panelen daarvoor veel te warm (denk aan 70°C in de zon...).

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 15-11-2025 11:01 ]

• Stefannn
@Consulectro @Hippe Lip @Renoo
Met betrekking van bevriezen van bron...
Dear heb ik een paar jaar terug al eens iets over geschreven.
Ik heb toen bedacht "wat zou je moeten doen om de boel te laten bevriezen". Niet omdat ik dat wil doen, maar omdat je dan weet wat je moet voorkomen.

Conclusie:
- Bevriezen is voornamelijk een gevaar als je in een dicht bebouwde wijk zit waar iedereen een warmtepomp heeft.
- Zomerse opwarming van Bron gaat primair via zon-opwarming van de oppervlakte.
- Zomerse circulatie is maar heel gedeeltelijk nodig om de huiswarmte in de bron te krijgen. Veel belangrijker is dat de zon-opwarming van de bovenste paar meter oppervlakte grond middels de circulatie naar de diepte wordt getransporteerd.

Zie hier, hier en hier.
En hier een voorbeeld van een dichtbebouwde wijk waar circulatie in de zomer dus erg belangrijk is.

• jurgen purgen
Hippe Lip schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:24:
[...]

@jurgen purgen
Begrijp ik nou goed dat je het hier hebt ovrr zowel een grondbron als PVT (dus onder je PV-panelen)?
Dat lijkt me een uitzonderlijke situatie, want is het niet logischer dat iemand investeert in óf alleen een grondbron, óf alleen PVT?
Ik heb 2 bronnen idd. 1 is zoals gezegd een bufferzak/waterlichaam van 10.000 L en de 2e is de PVT. Ik kan dus kiezen tissen beiden bronnen of elke bron onafhankelijk idd. ik heb de regeling nu op auto. zodat de de regeling op basis van sensordata bepaald welke route het bronmedium zal volgenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3H4E7FcqjnC24xZPlKk6SznjTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/270RISFw8W5TEMqgfb1JbRDO.png?f=fotoalbum_largefoto geeft 45 C richting de vvw aan maar dit is een foute in de weergave. op dit moment wordt SWW bereid.
Bovendien: hoe doe je dat met je bronflow als je twee bronnen (grond en dak) hebt? Mix je dat? Schakel je om?
het is dus of/of/en. Er wordt niet gemixt, maar dus bij overwarmte (dak warmer dan zak en benodigd) wordt de surplus aan warmte gebufferd voor later gebruik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BVBx4f1lWsc5TjCPyaU_qVRDUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dn4piXSz6yiUBS9rPouPNaPo.png?f=fotoalbum_large brontemp door het jaar
minder stabiel dan een grondboring en in de zomer uiteindelijk een steeds verder opwarmend medium door de vloerkoeling. max temp dit jaar was 21C ten einde van het warme seizoen.
Andrehj schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:59:
[...]

Dat voordeel van W/W is met het fenomeen "terugleverkosten" voor PV-stroom grotendeels vervallen. Verreweg de meeste WP-bezitters hebben immers ook (veel) PV, waardoor de stroom waar de WP in de zomer overdag mee koelt (nagenoeg) gratis is.
Ik snap deze beredenering van "ik produceer nu genoeg stroom voor actieve koeling. Dus mag mn compressor lekker veel verbruiken". Ik wil juist zijn draaiuren laag houden
Ik heb dus nog geen AC en heb alleen passief koelen. Dus ook al wek ik genoeg op, kan ik nu nog niet mijn stroom in de wp kwijt en dus werk ik met een zuinig systeem. Zo blijft er ook ruimte over voor laden toekomstige accu, maar ik snap je inkijk ook al deel ik die niet. Als de WLHP's er eindelijk zijn, zullen ze nog niet genoeg verbruiken om echt effect te hebben op mijn teruglevering. Zero-export zal dan toch moeten ingrijpen.
Voor invriezen ben ik dus ook niet bang. Heb nu 3 stookseizoenen een buffertemp van rond de 0 C gehad. Wel met een slechte COP van 3,8 - 4. PVT was voor deze test heel de winter uitgeschakeld. Dit jaar voor het eerst dat ik deze route niet meer zal volgen. Ik krijg de koude/ijs niet verder dan april. In de winter niet genoeg onttrokken en in maart april warmt de bodem zo intes op dat de bufferzak ook opwarmt ook al ligt ie onder de woning en heb ik een aanbouw geplaatst om oa ervoor te zorgen dat er geen instraling rond dat gebied zou zijn. Ondanks dat alles warmt de bodem te snel op om de koude door de lente heen te krijgen. Nu, net als het 1e jaar, de PVT op auto en lekker zelf laten bepalen wat de beste manier van bronbeheer is .
Voor de rest heb je uiteraard gelijk. Koelen doe je met de bron. Koelen met PVT gaat ook helemaal niet, want in de zomer zijn de panelen daarvoor veel te warm (denk aan 70°C in de zon...).
Dit hang af van waar je je pv hebt liggen en welke filosofie je volgt. Oud denken deed alle PV puur zuid want piek opwek. Nieuw denken doet oost-west ( en zelfs op noord) want verspreiding over de dag.
Als je een PVT installatie laat plaatsen moet je dus voor jezelf weten welk doel prio heeft. Is verwarmen in het voor en naseizoen nodig dan kan je idd zeggen leg ze onder de meest beschenen panelen. Is koeling is de zomer meer de reden voor de wp, leg je ze onder de oostgelegen panelen. Want na het middaguur zijn die niet meer zo beschenen als de west panelen en beginnen dus af te koelen.
Nu komt het . Wat is de temp van het te koelen bronmedium.? Voor de vloerverwarming zijn de panelen idd nog te warm. Maar als je actief kan koelen met je w/w kan de PVT opgewarmd gaan worden tot wat de w/w kan afvoeren. Dit kan dus vanaf het moment dat de zon van de panelen is tot het moment dat de zon weer op de panelen schijnt (0530 de volgende ochtend, midzomer).

DUS NOGMAALS: DE T UIT PVT HEEFT GEEN ZONLICHT NODIG.

Wind en regen zijn veel meer waard voor PVT dan zonlicht. Ook dit hangt natuurlijk weer af vd kunde van je installateur. Heeft hij een buffervat/boiler met solarcoil in zn installatie, dan kan de warmte uit de PVT idd opgeslagen worden. Heb je die niet, dan kan je de PVT niet aanraken of iig niet aan het werk zetten tijdens deze hete uren idd, Begin je vroeg genoeg met energie onttrekking voor bv het verwarmen van het zwembad bv dan kan je idd de temperatuur van het bronmedium en zo ook de PVT wat lager houden. Maar dan moet je dus vroeg beginnen en door blijven onttrekken aan de PVT.
In de herfst heb je met oost-west dus niet de instraling om 70C af te voeren. Maar de buitentemp is vaak al hoog genoeg om op PVT alleen te draaien met een mooie COP ( ben zelf geen COP jager). Sws heeft, in het stookseizoen, het laden vd buffer prio boven alles. Dus als de retour uit de PVT hoog genoeg is wordt een deel opgeslagen. En krijgt mijn wp de temp aangeleverd vd buffer.

PVT wordt op dit moment gebruikt om de ontrekking aan de buffer af te remmen. Een deel van de koude uit te wp wordt afgevoerd via de PVT en het bronmedium komt dus warmer van het dak dan uit de wp. Daarna onttrekt het nog wat energie uit de buffer maar dus niet alles wat nodig is voor de wp.

• bjp

bjp

Andrehj schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:59:
[...]

dat is ondertussen ook niet voor iedereen waar. Ten eerste, niet iedereen kan ZP plaatsen (dak, bomen, asbest op het dak, oriëntatie, ...). Ten tweede, je koelt veel langer dan de zon schijnt (is al meermaals aangetoond in Californië bijvoorbeeld). Met passief koelen kan je ook spotdgoedkoop koelen overnacht, zelf heb je geen batterij. Bij mij is de afgifte het probleem, waardoor 24/7 koelen echt meer waarde bied dan "veel koelen tijdens zon", ik hoef ook geen aangepaste sturing te doen om de zon-momenten te matchen, en wie het _niet_ doet zal nog altijd redelijk wat energie van het net blijven halen met zijn L/W. Naast andere kleine voordelen, zoals geen puffende L/W die probeert je huis te koelen op warme dagen, minder draaiuren op de compressor, ...

Waar je wel je herhaaldelijk punt hebt: ZP en L/W is goedkoper om aan te leggen. En als je dan toch al genoeg ZP hebt, dan is ermee koelen redelijk goedkoop. Het is zeker geen onzinnige setup, en zeker als je niet genoeg tuin en/of middelen hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 15-11-2025 13:35 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Ik vind er wel wat voor te zeggen dat we gestaag richting huizen bewegen die over het jaar gezien meer koeling nodig hebben dan verwarming. Koeling gaat toch in hoge mate samen met een overvloed aan zonne-energie. Ook van andermans dak / weide, al dan niet via een accu, is dat stukken eenvoudiger te verduurzamen dan energiebehoefte in de winter.

• jurgen purgen
bjp schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:33:
[...]

dat is ondertussen ook niet voor iedereen waar. Ten eerste, niet iedereen kan ZP plaatsen (dak, bomen, asbest op het dak, oriëntatie, ...). Ten tweede, je koelt veel langer dan de zon schijnt (is al meermaals aangetoond in Californië bijvoorbeeld). Met passief koelen kan je ook spotdgoedkoop koelen overnacht, zelf heb je geen batterij. Bij mij is de afgifte het probleem, waardoor 24/7 koelen echt meer waarde bied dan "veel koelen tijdens zon", ik hoef ook geen aangepaste sturing te doen om de zon-momenten te matchen, en wie het _niet_ doet zal nog altijd redelijk wat energie van het net blijven halen met zijn L/W. Naast andere kleine voordelen, zoals geen puffende L/W die probeert je huis te koelen op warme dagen, minder draaiuren op de compressor, ...

Waar je wel je herhaaldelijk punt hebt: ZP en L/W is goedkoper om aan te leggen. En als je dan toch al genoeg ZP hebt, dan is ermee koelen redelijk goedkoop. Het is zeker geen onzinnige setup, en zeker als je niet genoeg tuin en/of middelen hebt.
waar je verder ook mee te maken hebt is dat je de constuctie koelt ipv alleen de lucht. ik koel ook 24/7 en, dan ook voordat de constructie te warm wordt, tot begin september. Vanaf dat moment gebruik ik de warme PVT om de kou uit het beton te trekken, zodat wanneer het buiten begint af te koelen de constructie al aardig op temp is

• jurgen purgen
jurgen purgen schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:15:
[...]

waar je verder ook mee te maken hebt is dat je de constuctie koelt ipv alleen de lucht. ik koel ook 24/7 en, dan ook voordat de constructie te warm wordt, tot begin september. Vanaf dat moment gebruik ik de warme PVT om de kou uit het beton te trekken, zodat wanneer het buiten begint af te koelen de constructie al aardig op temp is
Edit:ging er vanuit dat er met actief koelen , de AC bedoeld werd. Je kan natuurlijk ook actief koelen via de vloerkoeling. 😕 . Is wel mij intentie om later een watergekoelde AC aan mijn PVT te koppelen.

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-12 16:47
Leuke DIY-video van een Zweedse gast die zelf een water/water warmtepomp installeert met als bron een meer in Zweden (nabij de poolcirkel).

YouTube: Installing a Lake-Based Geothermal Heating System for My Garage

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suipg_LlkZjQBptZqsZO4k2qiAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5VC1KM6esqKJwXA9vn5Ct4a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or2WOTNeAkZjd-HKiStJAfIFuDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NqvRFQvsXzVxkpsFKo1z6Up.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2PlWRd7ajRqZIU4Isp_WICjc0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sipBnxZ4NxbEwppttalD3l6K.jpg?f=fotoalbum_large

• Gwaihir
  • Niet online
jurgen purgen schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:23:
Is wel mij intentie om later een watergekoelde AC aan mijn PVT te koppelen.
Post je hier je aankoop dan ook even? Het is mijn beeld dat dergelijke (kleine) units erg zeldzaam zijn, terwijl het stukje ontvochtiging me een hele mooie aanvulling op vloerkoeling lijkt te zijn. (Dat spul is doorgaans lucht/lucht.)

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12 20:36
Mijn Nibe S1155-12 draait nu 1 jaar
Hij heeft in dit jaar:
1150 starts gehad
3000 kWh verbruikt (hier zit ook de koeling in de zomer bij, gemeten via home assistant via de entity instantaneous power met een linker Riemann som)
Compressor 3900 uur gedraaid voor verwarming en 350 uur voor sww
Volgens de statistieken in de Nibe app een overall cop gehad van 5.4

Volgens mij redelijke cijfers of niet?

• jurgen purgen
Gwaihir schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:28:
[...]

Post je hier je aankoop dan ook even? Het is mijn beeld dat dergelijke (kleine) units erg zeldzaam zijn, terwijl het stukje ontvochtiging me een hele mooie aanvulling op vloerkoeling lijkt te zijn. (Dat spul is doorgaans lucht/lucht.)
Ik loop al een langere tijd met dit idee in mijn hoofd.
De installatie zal samenvallen met de volgende geplande verbouwing, over een jaar of 3. Tegen die tijd hoop ik dat er alternatieven/andere fabrikanten ook dit deel van de markt zullen betreden.
Het wordt idd een soort 2-traps raket. De wp doet een bepaald deel vh werk en de WLHP doet de rest.

Niet lang geleden is er een topic geopend door iemand die mij al voor was met de installatie van een voorganger van de WLHP, namelijk de H2O van Innova.
Is een spin-off van het Innova airco zonder buitenunit topic.

Je kan daar vragen voor info en ervaringen met de H2O.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 21:06
Voor de Luxtronik controller die in verschillende warmtepompen gebruikt wordt, is er met een van de laatste updates een modbus interface bijgekomen (zonder licentie). Die lijkt het mogelijk te van om EVU schakelingen te doen en het eea wat slimmer aan te sturen. Voordeel lijkt em vooral te zitten in het feit dat je geen NAND schrijfacties meer uitvoert die beperkt zijn.

Klein overzichtje:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/20760

Moet via de warmtepomp ingeschakeld worden. Daarna te benaderen over tcp op port 502. Aantal waardes zijn al gereversed:

https://github.com/raibis...dbusSHI/Modbusregister.md

Staan wat merge requests open voor integratie in python-luxtronik

https://github.com/Guzz-T...0/interface/luxtronik/shi

Lijkt een beetje early days maar bied mogelijkheden :*)

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-12 21:08
TheMystery schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:21:
Mijn Nibe S1155-12 draait nu 1 jaar
Hij heeft in dit jaar:
1150 starts gehad
3000 kWh verbruikt (hier zit ook de koeling in de zomer bij, gemeten via home assistant via de entity instantaneous power met een linker Riemann som)
Compressor 3900 uur gedraaid voor verwarming en 350 uur voor sww
Volgens de statistieken in de Nibe app een overall cop gehad van 5.4

Volgens mij redelijke cijfers of niet?
In de nieuwe versie van de app zit ook een energielog. De WP houdt zelf ook bij hoeveel verbruik en productie. Bij mij draait hij iets meer dan 2 jaar:
2428 kWh per verbruikt
14124 kWh productie
2132 starts
6218 uur bedrijfstijd
Is mijn COP dan 14125/2428 =5.8?
Een S1255-6

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Patox schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:06:
[...]

In de nieuwe versie van de app zit ook een energielog. De WP houdt zelf ook bij hoeveel verbruik en productie. Bij mij draait hij iets meer dan 2 jaar:
2428 kWh per verbruikt
14124 kWh productie
2132 starts
6218 uur bedrijfstijd
Is mijn COP dan 14125/2428 =5.8?
Een S1255-6
Ik meet het 'werkelijke' stroomverbruik van mijn S1255-6 ook met een verbruiksmeter in de meterkast. Het blijkt dat Nibe zelf bepaalde componenten niet meeneemt in de vermelde verbruikscijfers. Op jaarbasis scheelt dat bij mij zo'n 150kWh.

Mijn vebruikscijfers (periode sep '24 t/m aug '25):
  • Warmte uit (CV + SWW): 8882+1261=10143 kWh
  • Energie in (CV+SWW): 1171+329=1500 kWh (excl anti-legionella en passieve koeling)
  • COP (CV/SWW/totaal): 7.6 / 3.8 / 6.8
  • COP incl koeling, 150 kWh overhead en anti-legionella: 11442 / 1861 = 6.1
  • Bedrijfsuren / starts / uren per run: 4287 / 576 / 7.4 uur
Het geringe aantal starts komt doordat bij lage buitentemperaturen de warmtepomp vrijwel onafgebroken draait met zo laag mogelijke toeren (dit bereik je door de juiste stooklijn met vallen en opstaan te vinden). Dat drijft het gemiddelde aantal uren per run sterk omhoog. Dit gedrag wil je ook omdat het aantal starts en het toerental bepalend zijn voor de slijtage van de compressor.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

macbelly schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:24:
[...]
Het geringe aantal starts komt doordat bij lage buitentemperaturen de warmtepomp vrijwel onafgebroken draait met zo laag mogelijke toeren (dit bereik je door de juiste stooklijn met vallen en opstaan te vinden). Dat drijft het gemiddelde aantal uren per run sterk omhoog. Dit gedrag wil je ook omdat het aantal starts en het toerental bepalend zijn voor de slijtage van de compressor.
Ik draai al een jaar of vier met mijn Nibe S1255. Tot deze zomer met een 50 liter buffervat en een naregeling (evohome).

Sinds deze zomer heb ik dat buffervat ‘uitgeschakeld’ en gaat de flow van de WP rechtstreeks het huis in. De groepen op de begane grond staan nu permanent helemaal open en de WP stookt uitsluitend weersafhankelijk. Dat gaat bijzonder goed.

Om de stooklijn te bepalen moet je beginnen aan het begin van het stookseizoen. Dan moet je de offset (verticale verschuiving) van de stooklijn uitvinden. De helling van die stooklijn maakt dan nog bijna nix uit omdat je helemaal onderin die lijn zit te werken wanneer het buiten 12-15 graden is. Ik heb die zo staan dat het hier 20 (+/- 0,5) graden in de woonkamer is.
Als het kouder wordt, zoals nu, dan is het tijd om de helling van de stooklijn te bepalen. Let op dat je dan alleen aan de helling van de stooklijn sleutelt en vooral die offset/ verschuiving met rust laat, want anders gaat het in het voor- en naseizoen niet goed.

Inderdaad met vallen en opstaan, maar ik werkte tot vorig jaar met een stooklijn van 3 en een offset van 1. Nu kom ik uit op een stooklijn van 2 en een offset van 0. Dat lijkt dus zuiniger stoken.
En ondanks dat er dus geen kamerthermostaat is die de boel constant houdt, heerst er hier in huis een opvallend constante temperatuur. Dat weersafhankelijk stoken werkt dus erg goed (bij Nibe tenminste).

Binnentemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6fcqsUobvrztC6aR38TnKCyhpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDFDvOaI7HGTIxLLMZyHDLGF.jpg?f=fotoalbum_large

Buitentemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6_fXf4IosuYXSLWAxGNVVsPqVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMKXO9x6BDDVmhpqKNSDH4cS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 23-11-2025 14:03 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Ik draai nu vanaf 16 november in één lange run. Dus 16 november is-ie gestart en heeft sindsdien niet meer stilgestaan. Eén start dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9U7nUqIYr97RofbLNWj27MA8t9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvSX8iCIWLzeW85dBbqYgUkX.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:47
Hippe Lip schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:19:
Ik draai nu vanaf 16 november in één lange run. Dus 16 november is-ie gestart en heeft sindsdien niet meer stilgestaan. Eén start dus.

[Afbeelding]
Ook niet voor SWW?
Bij mij gaat ie, tussen SWW en verwarming, altijd heel eventjes uit. :(

• macbelly
  • Niet online
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

In mijn grafiek hieronder (met achtereenvolgens temperaturen, graadminuten, en compressor frequentie) zie je ook nog de volgende 'verschijnselen':
  • de wekelijkse anti-legionella run die ook kort (ca 20min) gebruikt maakt van de bijverwarming. Dan gaat de compressor uit.
  • De overige pieken zijn van de SWW runs.
  • Ta volgt keurig de gevraagde aanvoertemperatuur.
  • het aantal graadminuten varieert maar heel beperkt.
Prachtige machine die Nibe S-1255! Kost wat maar dan heb je ook wat. En geen defrosts (waar de Nibe L/W thread mee vol staat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEnpVbMp-Sjgk6UXyjThd79zwVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWqPhtvXtygejD5QrvcHa26P.jpg?f=fotoalbum_large

• macbelly
  • Niet online
ChrisM schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:38:
[...]

Ook niet voor SWW?
Bij mij gaat de compressor alleen uit als de bijverwarming aan gaat voor de anti-legionella run. Is ook zichtbaar boven in mijn grafiek. _/-\o_

• bjp

bjp

bij mij gaat hij niet uit, ook niet tijdens SWW (volledig op compressor), enkel als er te weinig vraag is. geheel gestuurd op buitentemperatuur, mooi stabiele temperaturen in huis. Wel met buffervat.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

ChrisM schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:38:
[...]

Ook niet voor SWW?
Nope. Je ziet het in de grafiek: die gaat al dagen lang niet naar de nul.
En ik heb maar eens in de 30 dagen een legionellarun. Ik zie de noodzaak niet zo (maar das een ander verhaal)…

<John O`Mill>

• mrDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12 13:11

mrDevil

C'est la vie...

Goedemorgen, vraagje, wij maken sinds 1,5 jaar gebruik van een Alpha InnoTec SWCV 62K3 WP om ons huis te verwarmen en koelen. Nu zie ik dat de Bron-WP-in al voor de winter ontzettend laag staat, (4,6C). Is dat normaal of wordt het toch tijd om aan de bel te trekken bij de installateur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phgwTASO5ikSAbmH8c38SJn6A_0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SgT6aUL23OKqbyFKogyT6OnT.png?f=user_large

Alvast bedankt!

• bjp

bjp

1. het is een instantopname. Je moet dit over een periode uitmiddelen.
2. welke 'werkregime' is er afgesproken bij de boring? wat "garanderen" ze naar temperaturen toe?

zinnetje uit mijn offerte: "Je kan boren aan een regime van 2/5 of een regime van -3/0. Het regime 2/5 vraagt meer boormeters, wat kostelijker is, maar hierdoor moet de warmtepomp minder hard werken dan een regime -3/0"

• jurgen purgen
mrDevil schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:26:
Goedemorgen, vraagje, wij maken sinds 1,5 jaar gebruik van een Alpha InnoTec SWCV 62K3 WP om ons huis te verwarmen en koelen. Nu zie ik dat de Bron-WP-in al voor de winter ontzettend laag staat, (4,6C). Is dat normaal of wordt het toch tijd om aan de bel te trekken bij de installateur?
[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Hallo @mrDevil

Wat je hier op jouw afbeelding ziet is een momentopname. Je ziet een, van de wp uitgaande, temperatuur van 1,5C en een aangevoerde temp uit jouw bron van 4,6C.
De bron zal een andere temperatuur hebben als jouw aangevoerde temp nu. Het vermogen van de bron bepaald hoe snel de vloeistof op kan warmer in deze warmere bron.
Dit o.a heeft te maken met de lengte vd leiding en dus hoeveel contactvlak er aan de bron aangeboden wordt om energie over te dragen. De samenstelling van de bodem is ook van invloed.

Je moet de data van 1 specifiek moment tegenover seizoens data gaan onderscheiden. Je kijkt bv naar momentdata als je wil weten wat je aanvoer en retour van de cv of de bron nu doet. Zeg je vindt t te warm in huis, dan kijk je naar een momentopname.
Voor waar jij nu naar zoekt, een te lage bron temp, kijk je naar wat de bron de afgelopen week of maand gedaan heeft. En dan kan er idd uitkomen dat je een lage bron temp hebt. Maar wss zal eruit komen dat je mooi je bron aan het koelen bent richting de zomer.

Maak je ook gebruik vd wp om in de zomer mee te koelen? Je bron zal dat erg op prijs stellen want zo wordt ie geregenereerd. Maar hier heeft het ook weet te maken met de samenstelling van de bodem. Als er bv veel water in de bodem aanwezig is, is er de kans dat er stroming is in de bodem en dus zal je bron op die manier geregenereerd worden.
Warmte dumpen is dus erg fijn in de zomer want je bron zal dan minder snel opwarmen. Er zal altijd wat buffering in de bodem plaatsvinden maar dat trekt ook weg mettertijd.

Zelf heb ik een ander soort bron dan een grondboring. Ik zal een verloop van mijn bronkant-in van mijn wp tonen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6iy4ob0ehcsx13XuHeimEiMQkQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zV7hzdwsuv4ujNcPBmkgszFW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5WGw3FQfayya8T74v1dxar5tag=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5vvyxuajs783ri96b7zb9w3m.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA_j28xhroMucWynqHYAQIizmdc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TGJGekZnOhNHI1drtQuECLWs.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uahsBPuXrkHaYeZK9ERYw035cvo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iUTACrYe09VcHLadJ2xlkgJb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yBoWyiQA2gVXSY0mXP1DqDURmo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tPFVmqg2yCOIyw7Fg0Uw19TP.png?f=fotoalbum_tile

• mrDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12 13:11

mrDevil

C'est la vie...

jurgen purgen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:53:
[...]

Hallo @mrDevil

Wat je hier op jouw afbeelding ziet is een momentopname. Je ziet een, van de wp uitgaande, temperatuur van 1,5C en een aangevoerde temp uit jouw bron van 4,6C.
De bron zal een andere temperatuur hebben als jouw aangevoerde temp nu. Het vermogen van de bron bepaald hoe snel de vloeistof op kan warmer in deze warmere bron.
Dit o.a heeft te maken met de lengte vd leiding en dus hoeveel contactvlak er aan de bron aangeboden wordt om energie over te dragen. De samenstelling van de bodem is ook van invloed.

Je moet de data van 1 specifiek moment tegenover seizoens data gaan onderscheiden. Je kijkt bv naar momentdata als je wil weten wat je aanvoer en retour van de cv of de bron nu doet. Zeg je vindt t te warm in huis, dan kijk je naar een momentopname.
Voor waar jij nu naar zoekt, een te lage bron temp, kijk je naar wat de bron de afgelopen week of maand gedaan heeft. En dan kan er idd uitkomen dat je een lage bron temp hebt. Maar wss zal eruit komen dat je mooi je bron aan het koelen bent richting de zomer.

Maak je ook gebruik vd wp om in de zomer mee te koelen? Je bron zal dat erg op prijs stellen want zo wordt ie geregenereerd. Maar hier heeft het ook weet te maken met de samenstelling van de bodem. Als er bv veel water in de bodem aanwezig is, is er de kans dat er stroming is in de bodem en dus zal je bron op die manier geregenereerd worden.
Warmte dumpen is dus erg fijn in de zomer want je bron zal dan minder snel opwarmen. Er zal altijd wat buffering in de bodem plaatsvinden maar dat trekt ook weg mettertijd.

Zelf heb ik een ander soort bron dan een grondboring. Ik zal een verloop van mijn bronkant-in van mijn wp tonen
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Hi Jurgen! Dank je wel voor je uitleg! Dat maakt het voor een leek zoals ik een stuk duidelijker. Nog een vraagje, welke tooling gebruik jij om de bron temperatuur inzichtelijk te maken van je WP? Ik heb ondertussen Luxtronik draaien op HA maar nog geen idee hoe ik het 1 en ander overzichtelijk maak in een grafiek.

• jurgen purgen
mrDevil schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:04:
[...]

Hi Jurgen! Dank je wel voor je uitleg! Dat maakt het voor een leek zoals ik een stuk duidelijker. Nog een vraagje, welke tooling gebruik jij om de bron temperatuur inzichtelijk te maken van je WP? Ik heb ondertussen Luxtronik draaien op HA maar nog geen idee hoe ik het 1 en ander overzichtelijk maak in een grafiek.
Met HA kan ik je helaas (nog ) niet helpen. Ik heb een NIBE en hou met MyUplink mijn wp in de gaten. Op PC en tel.

EDIT:
afbeeldingen zijn idd vd bronleverancier. Gaat via hun cloud. Daarom nog geen HA. want mettertijd wil ik het wel lokaalopslaan mocht de toko omvallen.

[ Voor 12% gewijzigd door jurgen purgen op 25-11-2025 12:13 ]

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-12 16:39
Hippe Lip schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:01:
[...]

Ik draai al een jaar of vier met mijn Nibe S1255. Tot deze zomer met een 50 liter buffervat en een naregeling (evohome).

Sinds deze zomer heb ik dat buffervat ‘uitgeschakeld’ en gaat de flow van de WP rechtstreeks het huis in. De groepen op de begane grond staan nu permanent helemaal open en de WP stookt uitsluitend weersafhankelijk. Dat gaat bijzonder goed.

Om de stooklijn te bepalen moet je beginnen aan het begin van het stookseizoen. Dan moet je de offset (verticale verschuiving) van de stooklijn uitvinden. De helling van die stooklijn maakt dan nog bijna nix uit omdat je helemaal onderin die lijn zit te werken wanneer het buiten 12-15 graden is. Ik heb die zo staan dat het hier 20 (+/- 0,5) graden in de woonkamer is.
Als het kouder wordt, zoals nu, dan is het tijd om de helling van de stooklijn te bepalen. Let op dat je dan alleen aan de helling van de stooklijn sleutelt en vooral die offset/ verschuiving met rust laat, want anders gaat het in het voor- en naseizoen niet goed.

Inderdaad met vallen en opstaan, maar ik werkte tot vorig jaar met een stooklijn van 3 en een offset van 1. Nu kom ik uit op een stooklijn van 2 en een offset van 0. Dat lijkt dus zuiniger stoken.
En ondanks dat er dus geen kamerthermostaat is die de boel constant houdt, heerst er hier in huis een opvallend constante temperatuur. Dat weersafhankelijk stoken werkt dus erg goed (bij Nibe tenminste).

Binnentemperatuur:
[Afbeelding]

Buitentemperatuur:
[Afbeelding]
Hoe zat je buffervat aangesloten en wat heb je gedaan met je circulatiepomp? Ik heb nu een parallel buffervat en zit er ook al langere tijd over te denken om deze met een kogelkraan 'uit te schakelen' om met een lagere stooklijn uit de voeten te kunnen. Ik verlies nu ongeveer 1 graad aanvoertemperatuur op het buffervat en heb nooit de situatie dat mijn warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan (altijd genoeg groepen open). Omdat het vat parallel staat heb ik echter nog een extra circulatiepomp naast de pomp uit de Nibe. Ik heb geen idee of ik die kan laten zitten als het parallelle buffervat afgesloten wordt en de kringen dus niet meer hydraulisch gescheiden zijn.

• Gwaihir
  • Niet online
Swazija schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:28:
Ik verlies nu ongeveer 1 graad aanvoertemperatuur op het buffervat
Hoe komt dat?

In principe moeten beide pompen even hard kunnen draaien en lopen zowel aanvoer als retour daardoor rechtstreeks door, zonder temperatuurverschil.

Het enige verschil is dan het stroomverbruik voor twee pompen in plaats van één. (Die het wellicht allebei makkelijker hebben, dus ik gok dat er pakweg 'een halve pomp' aan stroom te besparen valt.)

Jij ziet wat anders. Weet voor je gaat sleutelen eerst maar 'ns waarom.

• Swazija
Je voorbeeld klopt als beide pompen evenveel debiet hebben. Ik heb echter zoneregeling op mijn verdelers zitten, dus niet alles staat altijd open. Mijn circulatiepomp regelt op druk en mijn flow is daardoor variabel. De pompsnelheid van de Nibe is vast wat ervoor zorgt dat ik altijd menging op mijn buffervat krijg. De 1 graad die ik noemde is de hoogste waarde die ik ooit zie.

Het geheel draait overigens al 5 jaar zonder problemen en het stroomverbruik is ruim binnen de perken (dit jaar tot nu toe 1600 kWh verbruikt voor verwarmen en SWW), dus ik heb er ook geen haast mee. Het is wel iets wat al tijden in mijn hoofd zit als eventuele optimalisatie :)

• Gwaihir
  • Niet online
Swazija schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:51:
Je voorbeeld klopt als beide pompen evenveel debiet hebben. Ik heb echter zoneregeling op mijn verdelers zitten, dus niet alles staat altijd open. Mijn circulatiepomp regelt op druk en mijn flow is daardoor variabel. De pompsnelheid van de Nibe is vast wat ervoor zorgt dat ik altijd menging op mijn buffervat krijg. De 1 graad die ik noemde is de hoogste waarde die ik ooit zie.
En je toekomstige ene pomp zal altijd 'evenveel debiet hebben'.

De situatie die jij beschrijft is exact waar dat parallelle buffervat voor dient. Op die momenten dat jij die ene graad verschil ziet, geeft de zoneverwarming daar aanleiding toe. Mogelijk kan de zoneverwarming zelfs geheel sluiten, wat zonder parallelle buffer er tussen echt niet mag gebeuren. Lekker laten zitten, lijkt me.

Waarschijnlijk valt de meeste besparing te behalen als je de zoneverwarming slimmer kunt maken, zodat er niet teveel zones tegelijk sluiten. Ik heb 'm hier tweerichting verkeer weten te maken. D.w.z. de WP reageert niet alleen op de vraag, maar de zones ook op het aanbod. Een opmerkelijke puzzel om eigenwijs mutli-master zoneverwarming te kunnen benutten, met een mooi resultaat.

• Stefannn
mrDevil schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:26:
[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Naast wat al gezegd is: kijk over 2 dagen nog een keer.
Het was afgelopen dagen extreem koud. Dan trekt de warmtepomp veel vermogen. Daardoor daalt de grondtemperatuur lokaal vrij sterk. Nu het weer wat warmer is zal zich dat (denk ik) herstellen. Ik gok 1 a 2 graden hoger. (maar dat is een gok).

• bjp

bjp

welk schema heb je? ge kunt dat op verschillende manieren aansluiten, een buffervat.

Zie bijvoorbeeld: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:47
mrDevil schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:04:
[...]

Gebruik je Luxtronik2 via HACS? Dat maakt het wel handiger en gemakkelijker.

• Herleifur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-12 13:49
Hi,

Sinds vorig jaar een nieuwe oude woning, waar reeds een W/W WP aanwezig was. Aangezien deze ruim 20 jaar oud was, is deze afgelopen najaar vervangen voor een Stiebel WPE-I 15kw. Afgelopen winter/voorjaar zijn alle kozijnen vervangen (alles was enkel glas, veel rotte kozijnen), maar ondanks dat het huis comfortabel kunnen houden.

In de zomer kwamen we er achter dat de druk van het broncircuit weggevallen is, en na lang zoeken bleek dat er een lekkage in 1 van de twee circuits buiten zit. Vanwege tijdsgebrek, en het niet aanwezig zijn van tekeningen of schema's van de bronnen hebben we besloten om zo lang op 1 circuit te draaien om in ieder geval de winter in te kunnen gaan.

Ik zou graag de brontemperaturen monitoren, echter kan ik deze waardes niet zien in de interface van de ISG, en ook niet via Stiebel Servicewelt. De leverancier geeft aan het voor hun niet mogelijk is om me meer rechten te geven op servicewelt, en dat ik de waarden wel "ergens zou moeten kunnen zien". Heeft iemand een idee waar ik deze zelf vandaan kan halen, voordat ik contact opneem met Stiebel met de vraag voor meer rechten voor mijn account?

• bjp

bjp

eerste vraag: 20j is niet zo extreem oud voor een W/W WP, wat stond er daarvoor? eerder uit curiositeit.

Als ik het begrijp heb je nu de helft van je bron afgezet, dat zou ik haast hebben om te fixen.

Ik kan je niet helpen ivm menu en uitlezen.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Herleifur schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:24:
Ik zou graag de brontemperaturen monitoren, echter kan ik deze waardes niet zien in de interface van de ISG, en ook niet via Stiebel Servicewelt. De leverancier geeft aan het voor hun niet mogelijk is om me meer rechten te geven op servicewelt, en dat ik de waarden wel "ergens zou moeten kunnen zien". Heeft iemand een idee waar ik deze zelf vandaan kan halen, voordat ik contact opneem met Stiebel met de vraag voor meer rechten voor mijn account?
@Herleifur
Ik meet ook een aantal temperaturen op plekken waar mijn WP dat niet doet. Dat doe ik met een Shelly Plus met een Add-on waarop een (of meer) digitale temperatuursensor DS18B20 is aangesloten. Die plak je met tape strak tegen de buis en om het geheel doe je wat buisisolatie om temperatuurinvloeden van de omgeving te minimaliseren.
Werkt perfect, is eenvoudig in HA te koppelen en kan ook zonder dat rechtstreeks uitgelezen worden.

<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Swazija schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:28:
Hoe zat je buffervat aangesloten en wat heb je gedaan met je circulatiepomp?
Het is/was een parallel buffervat met tweede (dus secundaire) pomp. Die twee zijn samen met een driewegkraan overbrugd.
Omdat ik daardoor geen buffervat meer heb, heb ik alle zones op de begane grond permanent open staan (geen naregeling meer dus!), zodat die circuits als buffervat dienen.
De hele boel draait nu 100% weersafhankelijk en ik ben er erg tevreden over.

Voorheen had ik een stooklijn van 3 met een verschuiving van +1, nu een stooklijn van 2 en een verschuiving van 0 (nul). Dat ziet er dus een stuk zuiniger uit.
Ik heb nu een parallel buffervat en zit er ook al langere tijd over te denken om deze met een kogelkraan 'uit te schakelen' om met een lagere stooklijn uit de voeten te kunnen. Ik verlies nu ongeveer 1 graad aanvoertemperatuur op het buffervat en heb nooit de situatie dat mijn warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan (altijd genoeg groepen open). Omdat het vat parallel staat heb ik echter nog een extra circulatiepomp naast de pomp uit de Nibe. Ik heb geen idee of ik die kan laten zitten als het parallelle buffervat afgesloten wordt en de kringen dus niet meer hydraulisch gescheiden zijn.
Het overbruggen van mijn buffervat heb ik met een 3-wegkraan gedaan. Daardoor is het aanvoercircuit naar vat + pomp afgesloten en komt een bypass over vat + pomp in actie. Die secundaire pomp staat hier nu permanent uit.

Is dit duidelijk genoeg omschreven?

<John O`Mill>

• Swazija
Hippe Lip schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:21:
Het overbruggen van mijn buffervat heb ik met een 3-wegkraan gedaan. Daardoor is het aanvoercircuit naar vat + pomp afgesloten en komt een bypass over vat + pomp in actie. Die secundaire pomp staat hier nu permanent uit.

Is dit duidelijk genoeg omschreven?
Ik begrijp hoe je het gedaan hebt. Een driewegkraan had ik nog niet aan gedacht, dat vind ik wel een mooie oplossing. Op die manier kun je altijd nog terug naar de oorspronkelijke situatie. Bedankt voor je antwoord.

• macbelly
  • Niet online
bjp schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:57:
eerste vraag: 20j is niet zo extreem oud voor een W/W WP, wat stond er daarvoor? eerder uit curiositeit.

Als ik het begrijp heb je nu de helft van je bron afgezet, dat zou ik haast hebben om te fixen.

Ik kan je niet helpen ivm menu en uitlezen.
Niet dat @Herleifur er nu veel aan heeft maar tegenwoordig is bodem/water en water/water warmtevoorziening veel strakker wettelijk geregeld. Eén van de verplichtingen is een garantie van 25 jaar
op de duurzame werking van het gesloten collectorsysteem
(schuingedrukte tekst is letterlijk overgenomen uit mijn garantiecertificaat). Voorwaarde is wel dat de gemiddelde temperatuur boven 0C is.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18
Zijn er mogelijkheden voor een huis zonder tuin (binnenstad) om de boring te doen binnen? Pand is groot en reeds voorzien van vloerverwarming door het hele pand. Als dit kan wat voor ruimte/hoogte is hiervoor nodig en hoe groot is het boorapparaat? Het is overigens ook een monument, gemeentelijk dus vooral aanzicht/gevel is beschermd.

Ik zie bij de buren dat die bv. een aircounit op het schuine dak hebben geplaatst m.b.v. een beugel, dus ik zou een L/W ook willen bekijken, maar mogelijk is dit ingewikkeld i.v.m. geluid.

Import van EVs

• Gwaihir
  • Niet online
Luiaard schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:05:
Zijn er mogelijkheden voor een huis zonder tuin (binnenstad) om de boring te doen binnen?
Nee, dat lijkt me niet realistisch.
Als dit kan wat voor ruimte/hoogte is hiervoor nodig en hoe groot is het boorapparaat?
Groot, hoog, en met spoelbakken eromheen en afvoer van wat er uit het gat komt en aanvoer van wat er weer in moet.

De kleinste opstellingen van degenen die er het handigst mee zijn kunnen een bron van 110 meter nog net op 'n opritje maken. (Dat is een maat kleiner dan bij ons kwam.) Wellicht lukt het daarmee ook in een fabriekshal. Maar die heb je niet, toch?

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18
Gwaihir schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:38:
[...]

Nee, dat lijkt me niet realistisch.

[...]

Groot, hoog, en met spoelbakken eromheen en afvoer van wat er uit het gat komt en aanvoer van wat er weer in moet.

De kleinste opstellingen van degenen die er het handigst mee zijn kunnen een bron van 110 meter nog net op 'n opritje maken. (Dat is een maat kleiner dan bij ons kwam.) Wellicht lukt het daarmee ook in een fabriekshal. Maar die heb je niet, toch?
Het is weliswaar ca. 20x8 en vrij hoog maar dat is allemaal al ingericht, voorzien van vv en betegeld dus dan houdt het inderdaad op. Toen het destijds totaal van binnen is gerenoveerd was een mooi moment geweest, maar daar heeft de eigenaar toen geen rekening mee gehouden.
Bedankt, dan ga ik verder in het LW topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 26-11-2025 10:53 ]

Import van EVs

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-12 13:16
https://geheco.com/consumer/ is misschien een alternatief om te verkennen..
Luiaard schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:51:
[...]

Het is weliswaar ca. 20x8 en vrij hoog maar dat is allemaal al ingericht, voorzien van vv en betegeld dus dan houdt het inderdaad op. Toen het destijds totaal van binnen is gerenoveerd was een mooi moment geweest, maar daar heeft de eigenaar toen geen rekening mee gehouden.
Bedankt, dan ga ik verder in het LW topic.

• bjp

bjp

ik dacht idd ook aan Geheco, maar het ding is nog in ontwikkeling.

• macbelly
  • Niet online
Luiaard schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:05:
Zijn er mogelijkheden voor een huis zonder tuin (binnenstad) om de boring te doen binnen? Pand is groot en reeds voorzien van vloerverwarming door het hele pand. Als dit kan wat voor ruimte/hoogte is hiervoor nodig en hoe groot is het boorapparaat? Het is overigens ook een monument, gemeentelijk dus vooral aanzicht/gevel is beschermd.

Ik zie bij de buren dat die bv. een aircounit op het schuine dak hebben geplaatst m.b.v. een beugel, dus ik zou een L/W ook willen bekijken, maar mogelijk is dit ingewikkeld i.v.m. geluid.
Twee foto’s zeggen meer dan … (boren naar een diepte van 175m met plaats voor een dubbele U-slang)

Zolang er maar een paar vierkante meter beschikbaar is en toegankelijk voor de boor kun je al snel wat bereiken. Zie bijv de website van huisenergieneutraalmaken.nl. Daar vind je trouwens ook veel goede informatie over het onderwerp uit de url.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C72NWDyE68oFia_BxxmeaAcMznQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDpqVWGira8mKR7MpZtfvgbR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YMSdp7ZAywTT1Eb4i7R8Fu0oUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYj2T1j07Hel2Xh91ulwCvaK.jpg?f=fotoalbum_large

• bjp

bjp

mss niet het beste topic, maar ik vond niet direct een betere.

omdat ik met verschillende systemen ga zitten, en deze in het oog wil houden, denk ik eraan om een 'eigen' warmtemeter te bouwen (tenzij iemand mij eentje kan aanraden voor redelijk prijs dat ik aan home-assistant kan hangen). Het zou van pas komen voor:
- douche-WTW
- binnenkort ventilatie unit met een extra koudwaterbatterij (aangesloten op geo-bron voor koeling en verwarming) en ook een warmwaterbatterij (aangesloten op CV).
- (toekomstige) zonneboiler

Het idee zou zijn om 2 temperatuursensoren "in" een buis te krijgen (het type met 1/2" of 3/4" aansluiting - via een T-stuk in de buis), en ook een flow-sensor (eentje dat pulsen maakt), en alle 3 aan dezelfde ESP te koppelen. Dan is het nog wat programmeren, en we zijn er (ESPHome bied al veel aan, en direct in HomeAssistant in te bouwen).

Is dat de manier van doen? of zijn er betere alternatieven?

• macbelly
  • Niet online
Is deze 'kant-en-klare' warmtemeter misschien iets ipv zelf bouwen als kosten belangrijk zijn? Zie https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/heatflow/. Misschien dat dit model niet meer leverbaar is maar kan je wel op een goed alternatief spoor zetten.

De schrijver van deze blog was projectleider wetenschappelijke instrumentie bij UvA waarbij hij oa extreem nauwkeurige thermometers ontwierp voor de ruimtevaart. Hij weet waar hij het over heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door macbelly op 26-11-2025 23:30 ]

• robin5210
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-12 22:32
Ik ben sinds een jaar ook eigenaar van een geothermische warmtepomp. Ik twijfel echter of er niks misgelopen is tijdens de installatie. Naar mijn gevoel zak de bron temperatuur veel te snel.

Het gaat hier over een Vaillant VWF 87/4 met 2 boringen van telkens 80m diep. Via ebusd heb ik de volgende grafiek getrokken van de brijn output temperatuur (brijn input zit helaas niet in de standaard definities van ebusd) In gebruik is de delta T over in en output ongeveer 3,6 °C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6T5LHlISxvMiwLvwfUpIykpduo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9lrgWfqBa4PIlBP0wVYEqBPx.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik al eens handmatig getimed wanneer de warmtepomp zelf aanspringt. Hierbij de ingangstemperatuur op de warmtepomp zelf in het oog gehouden. Deze blijft redelijk stabiel tot een 9 a 10 min na de start van de cycle. Hieruit krijg ik het gevoel dat maar 1 van de 2 boringen effectief gebruikt wordt.

Buitendiameter HDPE: 32mm
Binnendiameter HDPE: 26mm
Lengte boring: 160m (80m naar beneden en 80m naar boven?)
Inhoud brijn per meter: 2,16L
Nominaal debiet brijnpomp: 2100L/uur

Met deze info zou de pomp met 1 boring op net geen 10 min het brijn volledig rondgepompt hebben. (2.16*160/2100*60). Bij 2 werkende boringen zou ik verwachten dat de temperatuur pas merkbaar begint te zakken na ongeveer 20 min.

Klinkt deze theorie logisch?

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 28-11 16:26
robin5210 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:24:

Verder heb ik al eens handmatig getimed wanneer de warmtepomp zelf aanspringt. Hierbij de ingangstemperatuur op de warmtepomp zelf in het oog gehouden. Deze blijft redelijk stabiel tot een 9 a 10 min na de start van de cycle. Hieruit krijg ik het gevoel dat maar 1 van de 2 boringen effectief gebruikt wordt.

Met deze info zou de pomp met 1 boring op net geen 10 min het brijn volledig rondgepompt hebben. (2.16*160/2100*60). Bij 2 werkende boringen zou ik verwachten dat de temperatuur pas merkbaar begint te zakken na ongeveer 20 min.

Zijn de bronnen aangesloten op een verdeler binnen in technische ruimte ofwel buiten in een put met flowmeters? Of zijn de bronnen ondergronds met T-stuk aan elkaar gekoppeld?

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

• robin5210
Ik was er helaas zelf niet bij toen de bronnen werden aangekoppeld. Maar de warmtepomp staat in de kelder er komen slechts 1 aanvoer en 1 toevoer leiding binnen. Buiten is geen put te zien. Dus ik vermoed met een T-stuk aan elkaar gekoppeld.

• Gwaihir
  • Niet online
@robin5210 2x 80 meter diep is 160 meter per lus.

Hoe kom je aan die diameter als je de bronleidingen nooit gezien hebt? Op zich klinkt 32mm best logisch, maar jij kijkt toch alleen naar het korte stukje dikkere pijp waarmee ze samen naar binnen komen?

• Stefannn
robin5210 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:24:
Ik ben sinds een jaar ook eigenaar van een geothermische warmtepomp. Ik twijfel echter of er niks misgelopen is tijdens de installatie. Naar mijn gevoel zak de bron temperatuur veel te snel.

Het gaat hier over een Vaillant VWF 87/4 met 2 boringen van telkens 80m diep. Via ebusd heb ik de volgende grafiek getrokken van de brijn output temperatuur (brijn input zit helaas niet in de standaard definities van ebusd) In gebruik is de delta T over in en output ongeveer 3,6 °C.

[Afbeelding]

2100 liter/uur x 4186J/kgK /3600sec/uur = 2442W/K dus ongeveer 2,4kW per graad in/uit verschil.
Bij 3.6graad verschil dus 8.8kW.
Dat is “stevig” maar ook niet extreem raar. Dat moet een bron van dit formaat kunnen opvangen.

Wat opvalt is dat de temperatuur enorm snel instort. Wat mij betreft suggereert dat dat er tussen de slangen en de “bulk van de grond” geen goede thermische geleiding is.
Is wel heel moeilijk voor te stellen. Ik neem toch aan dat het een “gewone boring is”, geen hobby project.

• robin5210
Ik heb de info uit de offerte gehaald van mijn installateur.

De boringen zijn door hun vaste boorder uitgevoerd. Waarna er 2 slangen uit elk boorgat zijn blijven liggen. Even later heeft de installateur deze dan zelf binnen gebracht in de kelder en gevuld. Bij dit laatste was ik helaas niet bij, dus ook geen foto's kunnen nemen van hoe het buiten de kelder allemaal loopt.

Nog ter info, het gaat hier over een installatie in België.
Voorzien van volgende geothermische diepteboring:
- Vermogen: 8 kW
- Aantal boringen: 2
- Diepte boringen: 80 m
- Doormeter U-vormige warmtewisselaars HPE100 met KIWA keuring 16 Bar, doormeter 32 mm,
- Boordiameter: 150 mm
- Afstand tussen boringen: minstens 6 m
- Eventueel plaatsing van een boorschacht ter voorkoming van instorting boorgat.
- Boring volgens spoelboorprincipe met constante debietregeling.
- Boorgatbeschrijving met registratie van eventuele scheidende lagen.
- Eventueel doorboring van klei- en zandlagen.
- Bemonstering van de doorboorde lagen per boorstang.
- Boorspecieafscheiding volgens brevet (Resterende boorspecie blijft op de werf).
- Boorgat wordt opgevuld volgens de huidige wetgeving.
- Boorgatdichting met zwelklei stoppen ter hoogte van de aanwezige scheidende lagen.

• Stefannn
@robin5210
Ik denk dat je de warmtepomp-out, dus bron-in hebt getoond?
Kan je eens kijken wat de bron-out doet nadat hij een paar uur heeft stil gestaan?
Als het water helemaal is rondgepompt moet je een temperatuur piek zien van het “niet volledig afgekoelde water dat bovengronds was”.
Met die wijsheid kan je je een idee vormen van de inhoud van je bron en het afkoelend vermogen,

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste