Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:50:
[...]
Boring is 20k ex btw. Nog geen specificatie van. Is in regio Hilversum. Dacht zelf dat 9kw ook genoeg was. Wil wel koelen dus daar is die unit voor. Zelfs zonder buffervat lijkt de prijs me nog steeds echt veel te hoog.
20k voor de bron, komt wss door de grotere kracht dan nodig. Ik ken die regio niet, hier was de boring voor 2x84m 5-6kEUR uit geheugen enkele jaren terug (spoelboor methode - wegens zandachtige grond en 1 kleilaag), max 6-7kW piek en 12-14MWh per jaar. Ja kleine WP. Er is denk ik ook een Calibra 1-9.
ik heb maar 2 putten, hierdoor is een tichelman aansluiting mogelijk (T verbinding), spotgoedkoop tegenover wat je moet doen met 3 of meer (ondergrondse verbindingsputje, debietregelaars…). Soms is het dus simpeler om dieper te boren en het te houden op 2 putten. Hoe dieper hoe meer in het grondwater wat goed is.
Opgepast: meer dan nodig bron is echt goed voor rendement. Ik moest maar 2x65m doen, maar wou betere temperaturen en dat helpt zeker / beste upgrade dat ik kon doen.
Koeling kan op verschillende manieren: passief (goedkoop) maar beperkt in capaciteit/geen compressor voor nodig, of actief (vaak duur en vereist ook dat de compressor ervoor draait + extra kleppen - typisch een extra kost tijdens installatie). Ik koel enkel passief en heb daar geen meerkost voor gehad op offerte. Weet je wat je hebt op offerte?
Bij mij zit het SWW (sanitair warm water) in de behuizing van de WP - maar is maar 165L, tot zover niet echt een probleem.
SWW-lus is een lus met sanitair warm water welke rond je huis gaat dichtbij je tappunten en terug naar je vat, zodat je overal snel warm water hebt. Het kan ofwel door een circulatiepompje aangedreven worden, of zelf op basis van natuurlijke circulatie (dat laatste vereist wel speciale aanleg ivm hoogte verschillen). Je kan het herkennen aan de extra retour buis.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3