Ik heb 2 bronnen idd. 1 is zoals gezegd een bufferzak/waterlichaam van 10.000 L en de 2e is de PVT. Ik kan dus kiezen tissen beiden bronnen of elke bron onafhankelijk idd. ik heb de regeling nu op auto. zodat de de regeling op basis van sensordata bepaald welke route het bronmedium zal volgen
/f/image/270RISFw8W5TEMqgfb1JbRDO.png?f=fotoalbum_large)
foto geeft 45 C richting de vvw aan maar dit is een foute in de weergave. op dit moment wordt SWW bereid.
Bovendien: hoe doe je dat met je bronflow als je twee bronnen (grond en dak) hebt? Mix je dat? Schakel je om?
het is dus of/of/en. Er wordt niet gemixt, maar dus bij overwarmte (dak warmer dan zak en benodigd) wordt de surplus aan warmte gebufferd voor later gebruik.
/f/image/dn4piXSz6yiUBS9rPouPNaPo.png?f=fotoalbum_large)
brontemp door het jaar
minder stabiel dan een grondboring en in de zomer uiteindelijk een steeds verder opwarmend medium door de vloerkoeling. max temp dit jaar was 21C ten einde van het warme seizoen.
Andrehj schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:59:
[...]
Dat voordeel van W/W is met het fenomeen "terugleverkosten" voor PV-stroom grotendeels vervallen. Verreweg de meeste WP-bezitters hebben immers ook (veel) PV, waardoor de stroom waar de WP in de zomer overdag mee koelt (nagenoeg) gratis is.
Ik snap deze beredenering van "ik produceer nu genoeg stroom voor actieve koeling. Dus mag mn compressor lekker veel verbruiken". Ik wil juist zijn draaiuren laag houden
Ik heb dus nog geen AC en heb alleen passief koelen. Dus ook al wek ik genoeg op, kan ik nu nog niet mijn stroom in de wp kwijt en dus werk ik met een zuinig systeem. Zo blijft er ook ruimte over voor laden toekomstige accu, maar ik snap je inkijk ook al deel ik die niet. Als de WLHP's er eindelijk zijn, zullen ze nog niet genoeg verbruiken om echt effect te hebben op mijn teruglevering. Zero-export zal dan toch moeten ingrijpen.
Voor invriezen ben ik dus ook niet bang. Heb nu 3 stookseizoenen een buffertemp van rond de 0 C gehad. Wel met een slechte COP van 3,8 - 4. PVT was voor deze test heel de winter uitgeschakeld. Dit jaar voor het eerst dat ik deze route niet meer zal volgen. Ik krijg de koude/ijs niet verder dan april. In de winter niet genoeg onttrokken en in maart april warmt de bodem zo intes op dat de bufferzak ook opwarmt ook al ligt ie onder de woning en heb ik een aanbouw geplaatst om oa ervoor te zorgen dat er geen instraling rond dat gebied zou zijn. Ondanks dat alles warmt de bodem te snel op om de koude door de lente heen te krijgen. Nu, net als het 1e jaar, de PVT op auto en lekker zelf laten bepalen wat de beste manier van bronbeheer is .
Voor de rest heb je uiteraard gelijk. Koelen doe je met de bron. Koelen met PVT gaat ook helemaal niet, want in de zomer zijn de panelen daarvoor veel te warm (denk aan 70°C in de zon...).
Dit hang af van waar je je pv hebt liggen en welke filosofie je volgt. Oud denken deed alle PV puur zuid want piek opwek. Nieuw denken doet oost-west ( en zelfs op noord) want verspreiding over de dag.
Als je een PVT installatie laat plaatsen moet je dus voor jezelf weten welk doel prio heeft. Is verwarmen in het voor en naseizoen nodig dan kan je idd zeggen leg ze onder de meest beschenen panelen. Is koeling is de zomer meer de reden voor de wp, leg je ze onder de oostgelegen panelen. Want na het middaguur zijn die niet meer zo beschenen als de west panelen en beginnen dus af te koelen.
Nu komt het . Wat is de temp van het te koelen bronmedium.? Voor de vloerverwarming zijn de panelen idd nog te warm. Maar als je actief kan koelen met je w/w kan de PVT opgewarmd gaan worden tot wat de w/w kan afvoeren. Dit kan dus vanaf het moment dat de zon van de panelen is tot het moment dat de zon weer op de panelen schijnt (0530 de volgende ochtend, midzomer).
DUS NOGMAALS: DE T UIT PVT HEEFT GEEN ZONLICHT NODIG.
Wind en regen zijn veel meer waard voor PVT dan zonlicht. Ook dit hangt natuurlijk weer af vd kunde van je installateur. Heeft hij een buffervat/boiler met solarcoil in zn installatie, dan kan de warmte uit de PVT idd opgeslagen worden. Heb je die niet, dan kan je de PVT niet aanraken of iig niet aan het werk zetten tijdens deze hete uren idd, Begin je vroeg genoeg met energie onttrekking voor bv het verwarmen van het zwembad bv dan kan je idd de temperatuur van het bronmedium en zo ook de PVT wat lager houden. Maar dan moet je dus vroeg beginnen en door blijven onttrekken aan de PVT.
In de herfst heb je met oost-west dus niet de instraling om 70C af te voeren. Maar de buitentemp is vaak al hoog genoeg om op PVT alleen te draaien met een mooie COP ( ben zelf geen COP jager). Sws heeft, in het stookseizoen, het laden vd buffer prio boven alles. Dus als de retour uit de PVT hoog genoeg is wordt een deel opgeslagen. En krijgt mijn wp de temp aangeleverd vd buffer.
PVT wordt op dit moment gebruikt om de ontrekking aan de buffer af te remmen. Een deel van de koude uit te wp wordt afgevoerd via de PVT en het bronmedium komt dus warmer van het dak dan uit de wp. Daarna onttrekt het nog wat energie uit de buffer maar dus niet alles wat nodig is voor de wp.