Woonboot schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:54:
@
Stefannn Eerder vandaag ontdekte ik jij net als ik twee VWS36/4 warmtepompen parallel hebt opgesteld.
Ik ben nog aan het ophouden en heb er nu 1 operationeel. De eerste 50 m2 is inmiddels verwarnt! Hij schakelt nog wel 8x per dag aan/uit dus ik heb nog iets in te regelen maar verder draait ie prima.
Nu de tweede. Ik ben van plan het omgevingscircuit de delen. Daartoe heb ik in beide uitgaande pijpen een ventiel geplaatst zodat het gepompte van pomp 1 niet via pomp 2 de korte lus neemt. De omgevingspomp van de eerste unit kan ik op 50% laten draaien en dan wordt er nog genoemd warmte buiten opgehaald dus met 2 op 50% zou dat ook moeten lukken lijkt me.
De verwarmingkant wil gescheiden houden en dan met een extra thermostaat de hal / badkamer verwarmen.
Tenminste, dat is het idee dat ik op dit moment heb. Ik zag op een foto dat jij de verwarmingskant ook aan elkaar hebt geknoopt.
Ik vraag me af wat de voor en nadelen van 1 en ander zouden zijn. Heb jij daar over na gedacht?
Verder heb ik 1 vrc/dcf buitenvoeler/ontvanger maar durf het nog niet aan om die met beide units te gelijk te verbinden. Wat gebeurd er als ik de GND van beide units aan elkaar knoop? Wellicht ontstaat er een stroomlus waarmee ik een print plaat opblaas. Bij de e-bus kan dat wel maar die zullen galvanisch gescheiden zijn verwacht ik.
Heb jij hier ervaring mee?
Je heb heel veel geplaatst over de laatste jaren heen. Ik heb het niet allemaal gelezen. Wellicht heb je e.e.a. al ergens benoemd...
Ik zie uit naar je reactie!
Hoi, leuk!!!
8x per dag schakelen is veel te veel. Dat moet je echt reduceren want het is een aan/uit warmtepomp en die slijten met name van het aan/uit gaan. De eerste jaren had ik dat ook niet helemaal voor elkaar. 2 jaar geleden heb ik een controller gemaakt die de warmtepomp maximaal 1x per dag schakelt. Inmiddels heb ik dat verandert naar 2x per dag waarbij dat geoptimaliseerd is voor dynamisch tarief. Komt erop neer dat hij een enkel dag en een enkele nacht run doet en dus de dure ochtend en namiddag uit staat waarbij de schakelmomenten met een slim algorithme bepaald worden (ik heb een achtergrond in regeltechniek dus dat vond ik erg leuk).
Maar anyway…. De 8x/dag moet je terugbrengen. Als je wil kan ik wel aangeven welke parameters dat zijn maar….. als je de boel met de vrc bestuurd is dat wellicht anders.
Bij mij schakel ik de warmtepompen botweg met een relais op de stekker dat vanuit de home automation bestuurd wordt.
Ik heb zowel grond circuit als huis circuit parallel staan. In de aansluiting 1 van de warmtepompen zit een keerklep op beide circuits, die warmtepomp kan ik afschakelen. De andere warmtepomp is zonder keerklep aangesloten en kan ik dus niet afschakelen. Het was beter geweest beiden met keerkleppen (in totaal 4 stuks dus) aan te sluiten maar ik was begonnen met afsluiters en “het werd gewoon teveel werk”.
Zie plaatje onder.
Om de boel aan de praat te krijgen moet je de pompen in kleine stapjes “ophogen”. Het werkgebied is behoorlijk klein. Bij een te grote onbalans gaat 1 van de pompen “het niet redden” en “droogmalen”. Het was wel een middag prutsen om dat voor elkaar te hebben.
De afgifte kant was lastiger dan het grond circuit. Omdat de afgifte kant een behoorlijke hydrolisch weerstand heeft. Het kan de dubbele flow “eigenlijk niet goed aan”.
Afgifte kant parallel heeft als voordeel dat je alles op 1 kamer kan zetten. Ik heb een woonkamer die ik vooral savonds met tv gebruik en een grote woonkeuken die ik overdag gebruik. Ik stook ‘s nachts de woonkeuken warm. Die blijft dan overdag wel warm. Ik stook overdag de woonkamer warm tot ongeveer 21 graden om half 5. Daarna schakel ik af (dynamische tarief wordt dan hoog) en de woonkamer blijft tot ik ga slapen wel warme genoeg.
Iedereen kan er een mening over hebben maar “ik ben er happy mee”.
Je kan ook andere keuzes maken.
Dat is de lol van tweaken… je mag eigenwijs zijn.
Ik heb geen ervaring met buitenvoeler of Vaillant controller. Zoals gezegd zet ik de warmtepompen op de stekker aan/uit en regel via de eigenbouw home automation.
Dat gezegd hebbende…..
De apparaten zijn aangesloten met een randaarde stekker. Als die in dezelfde stekkerdoos zitten of in ieder geval op stekkerdozen die kort met elkaar verbonden zijn dan is de GND doorverbonden. Geen garantie maar ik zou de gnd van het signaaldeel dan ook wel durven doorverbinden.
Ik gok echter dat het een “signaal met protocol” is. Als je dat doorverbindt dan gaan ze door elkaar praten en werkt er niks meer.
Ze hebben ook een “stuur ingang” waar je met een relais contact de boel aan/uit kan zetten. Ik heb die niet gebruikt omdat dan de grondpomp blijft lopen en dat wilde ik niet.
Wat ik zou doen:
- ofwel net als ik op een of andere manier beide warmtepompen apart besturen. Danwel via de stekker danwel via bovengenoemd contact. Daarvoor moet je zelf iets van home automation maken.
- danwel 1 warmtepomp besturen “zoals het hoort” en de andere “mee schakelen”. Je moet dan op 1 of andere manier ergens iets van “aftappen” dat aangeeft of hij loopt (wellicht de spanning van de compressor), en daarmee een relais besturen dat de andere warmtepomp danwel via stekker, danwel via het stuurconact bestuurt.
Nb… ik kan van alles wel wat meer specifieke info geven. Stuur Contact aangeven op schema. En aangeven welke parameters nodig zijn om minder te schakelen. Dat zou ik moeten opzoeken. Duurt wel even. Vraag maar wat je weten wil.
Close up van de twee keerkoppelingen.nb, inmiddels zit er allemaal isolatie omheen zodat die condens er niet meer is.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV