Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste
Acties:

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@robin5210
Bij de oplevering van mijn b/w warmtepomp installatie begin 2024 kreeg ik een hele set opleveringsrapporten die licht op je vraag kunnen werpen. Volgens mij zijn een aantal van die rapporten wettelijk verplicht en ik vraag me af of die soms bij de installateur zijn gebleven.
Voorbeelden zijn:
  • Dichtheidsverklaring van het boorbedrijf
  • Gereedheidsmelding naar SIKB voor BRL 6000-21
  • Nibe inbrijfstellingsrapport (vermoedelijk niet verplicht)
  • EED (Earth Energy Designer) ontwerp rapport met theoretische berekning temperaturen van de
  • Afpersrapport
  • Klic revisietekening
In mijn geval had de installateur het geheel van boren en plaatsen van de warmtepomp bij één bedrijf (Duratherm) belegd (al heeft de installateur de aansluitingen van de warmtepomp wel uitgevoerd). Er is dus maar één aanspreekpunt en dat is prettig bij jouw soort vragen.

[ Voor 17% gewijzigd door macbelly op 28-11-2025 08:03 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11 18:47
robin5210 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:24:
Ik ben sinds een jaar ook eigenaar van een geothermische warmtepomp. Ik twijfel echter of er niks misgelopen is tijdens de installatie. Naar mijn gevoel zak de bron temperatuur veel te snel.

Het gaat hier over een Vaillant VWF 87/4 met 2 boringen van telkens 80m diep. Via ebusd heb ik de volgende grafiek getrokken van de brijn output temperatuur (brijn input zit helaas niet in de standaard definities van ebusd) In gebruik is de delta T over in en output ongeveer 3,6 °C.

[Afbeelding]

Verder heb ik al eens handmatig getimed wanneer de warmtepomp zelf aanspringt. Hierbij de ingangstemperatuur op de warmtepomp zelf in het oog gehouden. Deze blijft redelijk stabiel tot een 9 a 10 min na de start van de cycle. Hieruit krijg ik het gevoel dat maar 1 van de 2 boringen effectief gebruikt wordt.

Buitendiameter HDPE: 32mm
Binnendiameter HDPE: 26mm
Lengte boring: 160m (80m naar beneden en 80m naar boven?)
Inhoud brijn per meter: 2,16L
Nominaal debiet brijnpomp: 2100L/uur

Met deze info zou de pomp met 1 boring op net geen 10 min het brijn volledig rondgepompt hebben. (2.16*160/2100*60). Bij 2 werkende boringen zou ik verwachten dat de temperatuur pas merkbaar begint te zakken na ongeveer 20 min.

Klinkt deze theorie logisch?
Appels en Peren is het al snel natuurlijk.
Bij mij in de buurt (Hilversumse Meent) weet ik van 2 bodeminstallaties de temperaturen. Obv 160m bron (1 boring, watergevuld, geen glycol) en 700-100m3 gasverbruik voor de warmtepomp wordt het seizoen gestart met ca. 9 graden bron ingaand bij warmtepomp en en tegen einde seizoen is dat ca 7 graden. Koude week (0 graden) wellicht 6,5-6,8 graad.
Delta T tussen in en uitgaand is 3-4 graden
NB: hier wordt een veel lager vermogen ontttrokken dan bij jou denk ik.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:33
@robin5210

Ik heb dezelfde WP ook net een jaar maar met een 315m grote bron. Dus niet helemaal vergelijkbaar. Ik heb voor een grotere bron gekozen wegens de kleibodem hier (de regel voor een kleibodem is 25W/m).
Ik heb ook geen ebus uitlezing maar ik monitor het wel regelmatig.

Ik heb in de zomer de bron maximaal geregenereerd en op einde zomer zat ik op 12-13 graden.
Op dit moment is de bron ongeveer nog 9 graden en na een run van 12 uur aan een stuk zakt die naar 5-6 graden. Om dan tussen runs (ook 12u of meer) terug naar 9 graden te stijgen.
Als ik naar jouw verloop kijk merk ik op dat je bron temperatuur al veel lager zit en vooral dat de temperatuur in een run heel snel daalt. Vooral dat laatste lijkt jouw vermoeden te bevestigen dat een van de lussen niet werkt.
Mijn putten zijn met tiechelmann aansluiting verbonden (en geen debietregelaar per put.) Vraag eens na of bij jou het tiechelmann princiepe werd toegepast. Bij een simpele parallel aansluiting gaat het water de weg van de minste weerstand volgen en wordt 1 put veel minder gebruikt.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:37
Luiaard schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:05:
Zijn er mogelijkheden voor een huis zonder tuin (binnenstad) om de boring te doen binnen? Pand is groot en reeds voorzien van vloerverwarming door het hele pand. Als dit kan wat voor ruimte/hoogte is hiervoor nodig en hoe groot is het boorapparaat? Het is overigens ook een monument, gemeentelijk dus vooral aanzicht/gevel is beschermd.

Ik zie bij de buren dat die bv. een aircounit op het schuine dak hebben geplaatst m.b.v. een beugel, dus ik zou een L/W ook willen bekijken, maar mogelijk is dit ingewikkeld i.v.m. geluid.
Als je perse een een w/w wil kan in je kruipruimte een buffer kwijt. Maar je hebt dan wel dezelfde Installatie kosten vergeleken met een boring.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@robin5210 Mijn installatie is vergelijkbaar (zie hieronder).

Ter illustratie het temperatuurverloop van mijn brine over de laatste 14 dagen (dus van net voor de koudeperiode die op 17/11 startte tm vandaag). Je ziet op 15 en 16 nov nog dat de wp aan- en afslaat. Dan over de gehele koudeperiode waren mijn graadminuten negatief en daarom heeft de compressor al die tijd gedraaid (behalve wekelijkse bijverwarming voor anti-legionella run op zondagmiddag). Vandaag (vrijdag) zijn alle graadminuten voor het eerst weer op 0 uitgekomen, slaat de compressor af en stijgt meteen de brine temperatuur

Mijn bron is 175m diep, ø16cm met een dubbele u-lus. Vermogen warmtepomp is maximaal 8kW. De compressor heeft de gehele tijd op 20-40Hz gedraaid (met een geschat gemiddelde van net onder 30Hz; 20Hz is mijn ingestelde minimum).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rMqS8EWDub_JnmbOkRAi2Zdx7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExQN41b5IhS6HKRGXLbJOFC1.jpg?f=fotoalbum_large

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:13
jurgen purgen schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:01:
[...]

Als je perse een een w/w wil kan in je kruipruimte een buffer kwijt. Maar je hebt dan wel dezelfde Installatie kosten vergeleken met een boring.
Dank, denk helaas niet dat ik kruipruimte heb daar (binnenstad Gouda en monument) maar zal het nagaan.

Import van EVs

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:37
Luiaard schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:40:
[...]

Dank, denk helaas niet dat ik kruipruimte heb daar (binnenstad Gouda en monument) maar zal het nagaan.
heb je een gracht in de buurt? xD

er bestaan warmtewisselaars dat je in een meer of gracht "gooit".

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:37
bjp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:01:
[...]

heb je een gracht in de buurt? xD

er bestaan warmtewisselaars dat je in een meer of gracht "gooit".
nou.. omdat het kan betekent niet dat het waterschap dat graag ziet gebeuren. Als je kijkt naar hoevol het internet staat met installatiefouten, zou ik als beheerder vd sloot/singel/gracht nietgraag een warmtewisselaar in het water hebben liggen. Bij onderhoud, in bootjes, moet de schipper maar net weten dat de warmtewisselaar er ligt.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:33
Een warmtewisselaar in een meer? Dat is toch niet nodig en het is een extra warmteweerstand in je systeem. Gewoon het meerwater pompen naar de condensor van de warmptepomp lijkt veel logischer en energie efficiënter.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:49

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Baritee schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:39:
@robin5210

Ik heb in de zomer de bron maximaal geregenereerd en op einde zomer zat ik op 12-13 graden.
Op dit moment is de bron ongeveer nog 9 graden en na een run van 12 uur aan een stuk zakt die naar 5-6 graden. Om dan tussen runs (ook 12u of meer) terug naar 9 graden te stijgen.
Hier zie je duidelijk hoe de warmte-overdracht bij een grondlus werkt. De delta-t is over het algemeen zo’n 2 graden.

In de zomer kom je tot 13 graden. De grond is dan 2 graden lager = 11 graden.

In de winter haal je daar warmte uit en verlies je weer 2 graden bij de overdracht, dus krijg je bij een grondtemperatuur van 11 graden, 9 graden uit je bron.

[ Voor 22% gewijzigd door Hippe Lip op 29-11-2025 00:23 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:49

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Baritee schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:07:
Een warmtewisselaar in een meer? Dat is toch niet nodig en het is een extra warmteweerstand in je systeem. Gewoon het meerwater pompen naar de condensor van de warmptepomp lijkt veel logischer en energie efficiënter.
Dat lijkt mss logisch, totdat je het onderhoud moet doen. Als je water gaat oppompen en door je WP laat lopen moet je dat héél goed filteren. Anders lopen de fijne kanaaltjes van de warmtewisselaar in de WP snel dicht.

Een warmtewisselaar in het meer is dan een stuk eenvoudiger, bedrijfszekerder en al snel goedkoper.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste