Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Woudtwe schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:41:
Wij zijn ook bezig met een w/w Warmtepomp. Ik zit echter met een vraag. Zomers kan ik natuurlijk mijn huis koelen hiermee, maar ik wil wel graag savonds de badkamervloer nog even opwarmen om het vocht kwijt te raken. Jan ik de WP gewoon om laten schakelen? Of moet ik dit anders oplossen?

Het zou gaan om deze warmtepomp:

Eltron 12hkw 230 Premium
Volgens mij worden badkamers nooit op de koelmodule aangesloten ivm condensatie. Bij ons in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Woudtwe Als de WP net vloerverwarming in koelmodus staat, dan laat je de badkamervloer meestal niet meenemen om condens (=gladheid!) te voorkomen.

Verder koel je alleen in een periode dat het (erg) warm weer is. Je zal dan toch niet verder koelen dan tot onder de 20-21 graden neem ik aan? Met de gebruikelijke ventilatie die elke badkamer sowieso nodig heeft ben je je vocht zó kwijt. Ikke hier wel in elk geval met mijn nu met ‘vloerverwarming’ tot 22 graden gekoelde huis.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:31
Wij zijn ook bezig met een w/w Warmtepomp. Ik zit echter met een vraag. Zomers kan ik natuurlijk mijn huis koelen hiermee, maar ik wil wel graag savonds de badkamervloer nog even opwarmen om het vocht kwijt te raken. Jan ik de WP gewoon om laten schakelen? Of moet ik dit anders oplossen?

Het zou gaan om deze warmtepomp:

Eltron 12hkw 230 Premium
Zoals hierboven ook al aangegeven is dat geen optie; dan zul je niet badkamergroepen dicht moeten zetten en het systeem forceren om te gaan verwarmen en dan halve tot hele dag wachten todat je badkamer warm is.

Verwacht trouwens ook niet dat je huis ‘airco-koel’ gaat zijn. Hier al 21 jaar een w/w warmtepomp en sinds 4 maanden airco’s erbij laten plaatsen. Koeling uitgeschakeld, want weinig effect op korte termijn en je haalt het vocht in de lucht er niet uit. Begrijp me goed, ben zeer tevreden met de w/w warmtepomp, maar airco’s zorgen met dit warme weer voor een aangenamer binnenklimaat. En ja ik heb ook mijn WTW systeem 4 maanden geleden volledig laten renoveren incl reinigen van alle luchtkanalen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:34
Bedankt voor de antwoorden! Momenteel is onze CV ketel defect dus werken ook zonder verwarming in de badkamer. Echter met 4 kids < 10 jaar. Blijkt het wel een natte bedoeling in de badkamer.

Dat hij niet meegekoeld wordt lijkt me een goed idee, het is ook al een gescheiden circuit nu. Maar even verwarmen tussen 7 en 9 is wel een grote pre. De badkamer zelf hoeft niet warm te worden alleen de vloer.

@austin_77 : ik had begrepen dat je wel moet koelen in de zomer om je bron goed te houden? We hebben overigens overal al airco dus dat is geen probleem.

De vraag is dus eigenlijk of het systeem zou kunnen switchen elke dag of dat er een andere oplossing is om dit redelijk laagdrempelig te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:14

vliegnerd

Nintendo fan.

@Woudtwe Als het om vocht in de badkamer gaat is dan ventilatie niet de oplossing? (of desnoods een luchtdroger — maar je hebt al airco)

Is het een inpandige badkamer zonder raam? Heb ik ook ooit gehad, daar had een eerdere bewoner elektrische vloerverwarming in gelegd. Maar een stuk van de onderkant van de deur afzagen en ventileren werkte goed en veel goedkoper. Hoewel de vloer daar nooit nat was. Dus wellicht is het bij jou veel erger.

Mijn w/w warmtepomp (itho daalderop wpu 5g uit nieuwbouw) kan in ieder geval nooit zo snel omschakelen en de temperatuur van het water (25 graden) is veel te laag.

Als je dit wil, hoe warm wordt je vloerverwarming? Een goed gedimensioneerd warmteafgifte systeem van een w/w pomp werkt als er zoveel mogelijk groepen openstaan en het temperatuurverschil tussen vloer en ruimte zo klein mogelijk is, dus met lage aanvoertemperatuur (dan is het rendement van de w/w warmtepomp het grootst) en dat is nu juist niet wat “even de badkamer opstoken” is.

Mijn warmtepomp kan het niet, dus je moet bij de keuze wel echt kijken of het zou kunnen en je moet het -denk ik- niet willen.

[ Voor 25% gewijzigd door vliegnerd op 16-08-2025 10:22 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:21
Woudtwe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:56:
Bedankt voor de antwoorden! Momenteel is onze CV ketel defect dus werken ook zonder verwarming in de badkamer. Echter met 4 kids < 10 jaar. Blijkt het wel een natte bedoeling in de badkamer.

Dat hij niet meegekoeld wordt lijkt me een goed idee, het is ook al een gescheiden circuit nu. Maar even verwarmen tussen 7 en 9 is wel een grote pre. De badkamer zelf hoeft niet warm te worden alleen de vloer.

@austin_77 : ik had begrepen dat je wel moet koelen in de zomer om je bron goed te houden? We hebben overigens overal al airco dus dat is geen probleem.

De vraag is dus eigenlijk of het systeem zou kunnen switchen elke dag of dat er een andere oplossing is om dit redelijk laagdrempelig te doen.
Omschakelen van warmtepomp van koelen naar verwarmen zou ik niet zo gauw doen omdat je dan veel energie stopt (weggooit) in het op en neer verwarmen/koelen van grote massa’s.

Afgezien van of het slim is ….
Als ik dit zou willen dan zou ik denk ik een warmtewisselaar op het grond circuit zetten waar je dan met wat kleppen en een circulatie pomp de vloer van je badkamer op kan schakelen.
In dat geval gaat het verwarmen van je badkamer vloer tegelijk met het koelen elders in huis.
Echte hobby tweak oplossing.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77

Zoals al gereageerd is; elke dag switchen is niet de bedoeling van dit soort systemen en zou ik dan ook niet aanraden. Het is te bewerkelijk en het systeem is zeer inefficient hierin. Koelen in de zomer om je bron goed te houden hangt echt van de bronlocatie in Nederland af. In dit topic zijn al eerdere opmerkingen voorbijgekomen of het nu echt veel verschil gaat maken qua regeneratie bron. Ik woon in Limburg en heb het geluk dat hier veel waterhoudende lagen zijn die ook stromen. Dat heeft als gevolg dat ik na 21 jaar w/w waterpomp gebruik nog steeds een stabiele 10 of soms zelfs 12 graden aan brontemp haal. Blijft toch een fijne combi airco’s en w/w warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

...

Of moet ik dit anders oplossen?
Zorgen voor genoeg ventilatie, en anders handdoekradiator ophangen met een tijdklok.

[ Voor 9% gewijzigd door Kanarie op 16-08-2025 18:50 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Heb je geen (geforceerde) ventilatie in de badkamer?
Want met deze temperaturen lijkt mij dat het vocht er wel vrij snel uit moet kunnen zijn ( mits geventileerd)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Ik heb op de hele bovenverdieping ventilatie aangelegd vorig jaar met een HRC400. Dus ventileren gaat wel goed. Ging me echt om het water op de grond. Dacht nog evt een extra circuit in mijn boiler dan. Dat mijn badkamer vloerverwarming opgewarmd wordt door mijn tapwater...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Woudtwe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:39:
Ik heb op de hele bovenverdieping ventilatie aangelegd vorig jaar met een HRC400. Dus ventileren gaat wel goed. Ging me echt om het water op de grond. Dacht nog evt een extra circuit in mijn boiler dan. Dat mijn badkamer vloerverwarming opgewarmd wordt door mijn tapwater...
Misschien een te simpele oplossing: na het douchen even met de trekker erover en weg is het water.
Werkt ook goed voor de wanden.

[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 16-08-2025 21:58 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Zir nu nog eens te denken. De WP moet toch ook mijn tapwater verwarmen? Dat haalt hij toch ook uit de grond? Of gaat dat dan ineens COP 1 elektrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
KC27 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:58:
[...]

Misschien een te simpele oplossing: na het douchen even met de trekker erover en weg is het water.
Werkt ook goed voor de wanden.
Ja, is niet helemaal de ideale oplossing. Dan wordt het misschien nog eerder een elektrische handdoekradiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Woudtwe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:17:
Zir nu nog eens te denken. De WP moet toch ook mijn tapwater verwarmen? Dat haalt hij toch ook uit de grond? Of gaat dat dan ineens COP 1 elektrisch?
Heb je dit al eens voor jezelf uitgetekend?

Word erg complex omdat je schoon SWW water moet scheiden van CV water.

Daarnaast moet je het terugmengen want veelste heet voor de vloer. Eigen pomp, aansturing, allemaal lastig.

En geen COP1, maar wel (veel) lager dan de 25-30gr CV water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
bbbrumbrum schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:38:
[...]

Heb je dit al eens voor jezelf uitgetekend?

Word erg complex omdat je schoon SWW water moet scheiden van CV water.

Daarnaast moet je het terugmengen want veelste heet voor de vloer. Eigen pomp, aansturing, allemaal lastig.

En geen COP1, maar wel (veel) lager dan de 25-30gr CV water.
Dacht een spiraal door het tapwater. Dus uiteraard wel een gescheiden circuit. Temp zal uiteraard wel bewaakt moeten worden dan.

Maar wat ik dan nog niet helemaal snap, hij kan dus wel koelen via vloerverwarming en tegelijkertijd het tapwater verwarmen uit dezelfde bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 20:20
Woudtwe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:18:
[...]

Ja, is niet helemaal de ideale oplossing. Dan wordt het misschien nog eerder een elektrische handdoekradiator
Waarom niet, scheelt ook veel in kalkaanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:10
Je geeft niet aan of het per ruimte een thermostaat hebt, maar anders kun je op die badkamergroep nog een koelstop zetten. Dan wordt hij in ieder geval niet gekoeld.

https://albrand.nl/product/koelstop

Ik zou een electrische radiator voorbereiden, maar eerst eens aankijken wat de WTW doet als je die krijgt. Afhankelijk van de hoeveelheid zonnepanelen kun je daar dan wat eigen verbruik kwijt in de zomer.
Mogelijk in huis een ontvochtiger (of airco) plaatsen als ondersteuning voor je WTW tegen luchtvochtigheid in huis (sowieso een aanrader met vloerkoeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Woudtwe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:58:
[...]

Dacht een spiraal door het tapwater. Dus uiteraard wel een gescheiden circuit. Temp zal uiteraard wel bewaakt moeten worden dan.

Maar wat ik dan nog niet helemaal snap, hij kan dus wel koelen via vloerverwarming en tegelijkertijd het tapwater verwarmen uit dezelfde bron.
In de w/w warmtepomp zit een driewegklep die kan schakelen tussen CV zijde en SWW zijde. Als je koeling actief is en SWW vraagt warmte, dan heeft dat altijd prioriteit. De koeling zal dan stoppen omdat de driewegklep schakelt naar SWW zijde en de compressor zal inschakelen. Bronpomp blijft lopen, immers de opgewekte ‘koude’ gaat weer je bron in.

Ergo: koeling en verwarmen van SWW gaat nooit tegelijkertijd.

[ Voor 4% gewijzigd door austin_77 op 17-08-2025 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 09:22
Wij koelen met onze ww warmtepomp en dat ging met de laatste hittegolf zeer goed. Max 24 graden binnen. We hebben wel overal vloerverwarming voorzien en gebruiken de screens op de warmste dagen.
Bij het koelen zetten we de circuits van de badkamer uit en dat zorgt voor een voldoende warme badkamer die snel genoeg opdroogt, de WTW veltilatie helpt hier natuurlijk ook bij.
De vochtigheid in huis natuurlijk hoger dan bij airco maar enkel bij echt vochtig weer buiten wordt het iets te klam naar mijn zin (2 dagen was dat het geval deze zomer). Maar toch liever dat, dan airco, vooral omdat ik de bron maximaal wil genereren. (Op dit moment is mijn bron 15 graden, op het einde van de winter was dat maar 5 graden meer).
Ik denk er aan om een ontvochtiger te kopen voor die enkele dagen dat het te vochtig wordt in huis (idealiter aangesloten op de invoer van het ventilatiesysteem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
FIjn dat je de woning op 24 graden kan houden. Onze woning is in 2004 gebouwd, prima isolatie, nadeel is dat op bovenverdieping de hele dag de zon staat. We hebben overal rolluiken, maar dat voorkomt niet dat ‘eenmaal opgewarmd’ de hitte blijft hangen. Op deze verdieping kwamen we met passieve koeling niet lager dan 26 tot 27 graden. Voor slaapkamers veel te warm. Nu we airco’s hebben is het helemaal geen issue meer.

[ Voor 13% gewijzigd door austin_77 op 17-08-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:07
Hier ging het koelen ook prima, maximaal 23 graden geweest.
Heb beneden vloerverwarming hoh 10 18mm en boven Jaga radiatoren met heatboosters en de rolluiken dicht.

Eerste hittegolf merkte ik ook dat het te vochtig werdt (Wtw met ethalpie werkt hierin niet mee) en hierdoor de koeling van 16 graden naar 18+ ging en dan doen de Jaga’s een stuk minder. Dus voor de hittegolf van vorige week een ontvochtiger gekocht en nu is ie door blijven koelen op 16.5 graden

Vandaag is het huis na 1 frisse dag alweer op 21,5 dus alles werkt prima moet ik zeggen, had het boven warmer verwacht met de jaga’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
Hi,

Ik heb een Nibe F1253-PC (nieuwbouwwoning). Eerste ervaring met een WP (geothermie, diepsonderingen).

Toen ik hier een weken woonde, hoorde ik af en toe de WP "draaien". Ik heb wel WW zonder enig probleem.
Echter heb ik de passieve koeling op 22° gezet en de verwarming op 18°.
Ik heb de indruk dat de warmtepomp niet koelt en eigenlijk al een 3 maand niets staat te doen buiten WW te geven.
Hoe kan ik zien wat de pomp aan het doen is? Zelfde vraag is in dit topic gesteld voor een andere Nibe WP, maar het menu dat daar gespecifieerd wordt, heb ik niet op mijn Nibe.

Iemand?

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:54
Pharos1985 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:33:
Hi,

Ik heb een Nibe F1253-PC (nieuwbouwwoning). Eerste ervaring met een WP (geothermie, diepsonderingen).

Toen ik hier een weken woonde, hoorde ik af en toe de WP "draaien". Ik heb wel WW zonder enig probleem.
Ik heb de indruk dat de warmtepomp niet koelt en eigenlijk al een 3 maand niets staat te doen buiten WW te geven.
Hoe kan ik zien wat de pomp aan het doen is? Zelfde vraag is in dit topic gesteld voor een andere Nibe WP, maar het menu dat daar gespecifieerd wordt, heb ik niet op mijn Nibe.

Iemand?

Tnx!
Iemand? ik zou zeggen: lees de handleiding eens!

https://www.akkerlanen.nl...latiehandleiding-nibe.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Bedankt voor het opbouwend antwoord! Die had ik inmiddels al een paar keer gelezen.
Anyway net gevonden (misschien interessant voor anderen als ze erachter zoeken): je bent verplicht een programma in te stellen en dus een "programmering" te doen op welke dagen hij mag/moet koelen/verwarmen en tussen welke uren.
Bij mij zat er geen programma in, en ik verwachtte dat hij dan continu zou koelen/verwarmen > niet dus.

Programmering zit er nu in en nu doet ie het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
austin_77 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:14:
FIjn dat je de woning op 24 graden kan houden. Onze woning is in 2004 gebouwd, prima isolatie, nadeel is dat op bovenverdieping de hele dag de zon staat. We hebben overal rolluiken, maar dat voorkomt niet dat ‘eenmaal opgewarmd’ de hitte blijft hangen. Op deze verdieping kwamen we met passieve koeling niet lager dan 26 tot 27 graden. Voor slaapkamers veel te warm. Nu we airco’s hebben is het helemaal geen issue meer.
Geen fancoils overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Jawel, maar verhalen over lekkages en watergebruik hebben me resoluut doen besluiten om dit niet te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:04
Pharos1985 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:33:
Hi,

Iemand?

Tnx!
Je bent nieuw in deze wp wereld, dus ik snap het gevoel. Daar zijn wij allen (behalve de Supers😮‍💨) geweest.

Je kan idd de handleiding gaan lezen, maar daarvoor is wat kennis van het systeem vereist.
Veel hebben hier de S-serie en dat is het menu waar jij naar refereert. De F is idd meer basic.

Wat voor een deel van ons hier geldt: zet 'm handmatig op koelen, of je moet echt alle parameters aan gaan passen. Je moet dan sws de filtertijd op 0 zetten zodat hij geen daggemiddelde gaat aanhouden. Je start en stop temps invullen. En zo nog een paar handelingen. Of je zet 'm dus op handmatig en klaar. Als het weer een normale 20°C buiten is en het koelt dusnjuist weer af zet je de setting weer uit.
Als de herfst warm genoeg is laat je de woning langzaam weer opwarmen richting het stookseizoen om tegen end oktober de WP weer op verwarmen te zetten. Ik probeer elk jaar 1 nov te halen. Dan zal als je de settings tbv verwarmen juist hebt staan de WP weer aanslaan om de woning te verwarmen naar jouw instellingen. Hier kan je dus nog even mee spelen richting de winter.

Lees even het topic door. Elke herfst gaat het over de juiste settings tbv verwarmen en elke lente zoekt men de juiste settings tbv koelen.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Pharos1985 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:59:
Bedankt voor het opbouwend antwoord! Die had ik inmiddels al een paar keer gelezen.
Anyway net gevonden (misschien interessant voor anderen als ze erachter zoeken): je bent verplicht een programma in te stellen en dus een "programmering" te doen op welke dagen hij mag/moet koelen/verwarmen en tussen welke uren.
Bij mij zat er geen programma in, en ik verwachtte dat hij dan continu zou koelen/verwarmen > niet dus.

Programmering zit er nu in en nu doet ie het.
Ik weet niet precies hoe dat bij de F-serie gaat, maar een programma lijkt me niet echt nodig. Het kan allemaal natuurlijk maar met de handmatige instelling koel je constant. Je merkt er niks van bij een fijne buitentemperatuur. Je huis is bij een buitentemperatuur van zeg 25 graden heerlijk koel. En je merkt er weinig van bij een hittegolf. Bij 34 graden buiten warmt het toch op binnenshuis. Alleen wat vertraagt. Omdat de wanden en vloeren koud gehouden zijn, trekt de warmte daarheen. Maar ook daar is een max aan en zal de woning dus gestaag opwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Bedankt alvast!
Ik heb hem op handmatig daarstraks gezet toen ik dat in de topic las, dat velen het zo doen. Het lijkt me ook het handigste om dit gewoon om de 2 seizoenen even om te draaien.

Ik heb nu de programmering van de koeling er terug uitgegooid en die programmering ook afgezet met het vinkje. Maar ik hoor de WP niet draaien, ik zie geen condenswater de condensafvoer verlaten, ik denk dat de pomp helemaal niets aan het doen is. In huis is het 23°, buiten 21° volgens WP zijn buitensensor en ik heb de koeling om 17° graden gezet (gewoon als test of hij gaat aanslaan).

Ik zou toch ook verwachten dat deze HA waarde naar "Cooling" moet gaan? Of zie ik dat mis?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aexdH3zje-2HTlalsRpqgd8gGzw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X80smbG8H5u2EQckB8EtyKZV.png?f=fotoalbum_large

Het is een sleutel op de deur woning, dus echt veel uitleg heb ik niet gekregen over de WP. Maar deze kan volgens mij toch passief koelen zonder accessoires dacht ik. De handleiding is wat vaag over vind ik, omdat er ook een "FLV koeling" is blijkbaar waar je accessoire voor nodig hebt.

Ik zou ook verwachten als de WP niet kan koelen door iets dat ontbreekt, dat hij die koelinstellingen in het menu niet laat zien.

Alvast erg bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door Pharos1985 op 17-08-2025 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
deejeebv schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:00:
[...]

Waarom niet, scheelt ook veel in kalkaanslag.
Daar hebben we met een ontkalker geen last van😉. Nou eerlijk gezegd heb ik een hekel aan zon ding in de badkamer. Maar weet ook zeker dat de kids dit niet doen. Dan geloofd mijn vrouw ook dat een handdoek op de grond een goed idee is. Maar helaas droogt dat natuurlijk voor geen meter...

Ik weet het luxe problemen,aar met een installatie van 40/50 k mag je die toch ook benoemen?😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Pharos1985 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:38:
Bedankt alvast!
Ik heb hem op handmatig daarstraks gezet toen ik dat in de topic las, dat velen het zo doen. Het lijkt me ook het handigste om dit gewoon om de 2 seizoenen even om te draaien.

Ik heb nu de programmering van de koeling er terug uitgegooid en die programmering ook afgezet met het vinkje. Maar ik hoor de WP niet draaien, ik zie geen condenswater de condensafvoer verlaten, ik denk dat de pomp helemaal niets aan het doen is. In huis is het 23°, buiten 21° volgens WP zijn buitensensor en ik heb de koeling om 17° graden gezet (gewoon als test of hij gaat aanslaan).

Ik zou toch ook verwachten dat deze HA waarde naar "Cooling" moet gaan? Of zie ik dat mis?:
[Afbeelding]

Het is een sleutel op de deur woning, dus echt veel uitleg heb ik niet gekregen over de WP. Maar deze kan volgens mij toch passief koelen zonder accessoires dacht ik. De handleiding is wat vaag over vind ik, omdat er ook een "FLV koeling" is blijkbaar waar je accessoire voor nodig hebt.
Je bedoelt vast de FLM 45. Die heeft een andere functie en KAN je assisteren bij het koelen idd. Maar voor nu niet nodig. Jij hebt een PC versie met ingebouwde koelmodule. Verder heb ik geen HA. En het lijkt me voor jou eerst handig om je systeem te snappen voordat je HA de teugels in handen geeft. Maar voor de rest zou ik de app in de gaten houden, myUplink. Niet gelijk voor betalen. Maar gewoon je dashboard voor info bijhouden. Dat doen de meeste hier en die is voor een beginner het handigst om je machine te leren begrijpen
Ik zou ook verwachten als de WP niet kan koelen door iets dat ontbreekt, dat hij die koelinstellingen in het menu niet laat zien.

Alvast erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
austin_77 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Jawel, maar verhalen over lekkages en watergebruik hebben me resoluut doen besluiten om dit niet te gaan doen.
Dus je hebt heel je watergevoerde CV installatie opgeruimd? Want allemaal kans op lekkage.
En watergebruik komt natuurlijk dóor de lekkage…

De onkunde van een installateur kun je niet op het product afschuiven….

Of bedoel je de condensafvoer? Maar die heeft je airco ook…..

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-08-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Pharos1985 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:38:
ik zie geen condenswater de condensafvoer verlaten
De wat?
, ik denk dat Maar deze kan volgens mij toch passief koelen zonder accessoires dacht ik.
Kan goed zijn dat HA pas van 'cooling' spreekt als je actieve koeling erin hebt.

Die paar draaiende pompen kunnen erg stil zijn, maar je moet wel qua temperaturen iets kunnen zien: dat 't CV-water er kouder uit gaat dan in en bron-circuit andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Gwaihir schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:39:
[...]

De wat?

[...]

Kan goed zijn dat HA pas van 'cooling' spreekt als je actieve koeling erin hebt.

Die paar draaiende pompen kunnen erg stil zijn, maar je moet wel qua temperaturen iets kunnen zien: dat 't CV-water er kouder uit gaat dan in en bron-circuit andersom.
Ja mijn omschrijving van condensafvoer was wat slecht omdat ik de exacte benaming niet ken. Ik bedoel dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcVDTYUT2emmrXeavV3MjbyGsMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8QZEDs0nkfFURg77St9ivlN.jpg?f=fotoalbum_large

Het werkt hier iig voor geen meter. Ik ga morgen de installateur eens bellen met de vraag om nog eens langs te komen.

Ik vraag me trouwens ook af of deze 2 omcirkelde kraantjes niet open moeten staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnmOXjxSKvpPN1B1LvYV6uhHazs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SgFf6Z84FY17jYkazEKjp54.jpg?f=fotoalbum_large
Bij een gasketel dient dit om water bij in het circuit te steken, maar ik vermoed dat dit met een grondwater WP niet nodig is. Of zie ik dat verkeerd?

Wat me ook opvalt, indien ik de koeling wil programmeren kan ik in die laatste kolom enkel "uit" selecteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGsffFShx6nx99TUNyZdEaGXrN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LErdNtelXG7yvMfHyHB9uCU2.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zou verwachten dat ik hier per schema/dag/uur de temperatuur van de koeling kan kiezen, zoals ik dat met hetverwarming schema/programmering kan doen.

Alvast bedankt allen!

[ Voor 20% gewijzigd door Pharos1985 op 17-08-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
bbbrumbrum schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:52:
[...]

Dus je hebt heel je watergevoerde CV installatie opgeruimd? Want allemaal kans op lekkage.
En watergebruik komt natuurlijk dóor de lekkage…

De onkunde van een installateur kun je niet op het product afschuiven….

Of bedoel je de condensafvoer? Maar die heeft je airco ook…..
Even wat meer context, ik heb de fancoil optie verward met Homevap systemen die op wtw units aangesloten worden.

Ik heb nu nergens radiatoren, dat is heel fijn. En om iedere kamer te gaan aansluiten vanwege fancoil zou betekenen dat ik een compleet leidingsysteem in de woning moet gaan plaatsen. Dat staat in mijn geval niet in verhouding tot het rendement. Airco’s waren de meest voor de hand liggende optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Je gedachten vliegen alle kanten op?
Ja mijn omschrijving van condensafvoer was wat slecht omdat ik de exacte benaming niet ken. Ik bedoel dit:
[Afbeelding]
Dat is de inlaatcombinatie voor je douchewater. Die hoort te druppen als het SWW heet wordt. (En anders niet.)
Ik vraag me trouwens ook af of deze 2 omcirkelde kraantjes niet open moeten staan:
[Afbeelding]
Bij een gasketel dient dit om water bij in het circuit te steken, maar ik vermoed dat dit met een grondwater WP niet nodig is. Of zie ik dat verkeerd?
Ja. Een CV-circuit is een CV-circuit. Dat werkt bij een WP niet anders.

Als je dat zo maar open zet, begint er even later ergens een overdrukventiel een waterballet.

(Grondwater heb je trouwens ook niet. Wel een gesloten lus door de grond, met brine (water + antivries).)
Wat me ook opvalt, indien ik de koeling wil programmeren kan ik in die laatste kolom enkel "uit" selecteren:
[Afbeelding]
Ik zou verwachten dat ik hier per schema/dag/uur de temperatuur van de koeling kan kiezen, zoals ik dat met hetverwarming schema/programmering kan doen.
Als ik jou was, zou ik daar het fijne van willen weten. Al een gebruiksaanwijzing opgesnord?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:16
@Pharos1985
Loop deze (uiterst gebruiksvriendelijke!) handleiding even na en kijk of alles goed ingesteld staat.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 18:16
ChrisM schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:51:
[...]

Heel gaaf! Dit is precies wat ik ook wil doen. Ik heb ook alpha home maar vind het niks. Maar ben nog aan het wachten op de zwave hardware van home assistant.
Kan je de temperatuur sensoren zo via zwave koppelen? En de vloerverdeler groepen ook?
Eindelijk... bijna een jaar later.. is de Home Assistant z-wave hardware beschikbaar. :) Meteen maar even gekocht en uitgeprobeerd, en... de temperatuur sensoren werken, en de vloerverdeler ook! Dus ik ga nu het hele Alpha Home gebeuren er tussenuit halen, en alles zelf regelen (deed ik eigenlijk al, maar nu nog wat gemakkelijker). :) Leuk spul! Blij mee!

(@KC27 @austin_77 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-LZMgW74bjcEFvTEgu_wl_Be0A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W9tsLa95xYsOgRJDQIJ7scJe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2925pGWM2i1Hwy5_Y-jsw2fhyyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z7HSXfx3QtgJPshkjWLixLRY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door ChrisM op 19-08-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Pharos1985 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:45:
[...]

[Afbeelding]
Dat is een inlaatcombinatie. Die zou bij het opwarmen van je SWW vat moeten druppen. Tenzij je een SWW expansievat hebt, maar dat is zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
ChrisM schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:49:
[...]

Eindelijk... bijna een jaar later.. is de Home Assistant z-wave hardware beschikbaar. :) Meteen maar even gekocht en uitgeprobeerd, en... de temperatuur sensoren werken, en de vloerverdeler ook! Dus ik ga nu het hele Alpha Home gebeuren er tussenuit halen, en alles zelf regelen (deed ik eigenlijk al, maar nu nog wat gemakkelijker). :) Leuk spul! Blij mee!

(@KC27 @austin_77 )

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook de regelunits vervangen door SonOff schakelaars en deze omgeprogrammeerd met ESPhome..
Ik heb als zwave-controller de Aeotec Z-wave USB Stick Z-stick 7 gekozen (die van HA was er nog niet).
Het uitlezen van de thermometers gaat prima. Ik heb ze wel anders ingesteld via de ZWAVE-JS-UI: het wakeup-interval heb ik verhoogd naar 420 sec (7 minuten) daardoor loopt de batterij nauwelijks meer leeg.
De schakelaars met ESPhome heb ik per ruimte voorzien van een "thermostaat". Voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sqb0fPfCbCAGhc6GTjxpi1T9Urg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KluIY9IspIldTAlD3pCzVZRl.png?f=user_large
Je kunt dus de setpoints voor verwarming en koeling per ruimte instellen.
Voor de woonkamer heb ik iets extra's gemaakt:
We hebben als "ideale" kamertemperatuur voor onszelf 20,7 graden gekozen.
Wanneer dat afwijkt (door zon-instraling, wind, extraventilatie of wat dan ook) wordt de stooklijn bijgestuurd met deze template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: template
  sensors: 
    stooklijn_verschuiving_compensatie:
      friendly_name: 'Stooklijn verschuiving compensatie'
      device_class: temperature
      value_template: "{{ min(max((20.7 - states('sensor.thermometer_woonkamer_air_temperature') | float(0)) , -0.7), 0.7) |round(1)}}"
      unit_of_measurement: "K"

Ik heb nog meer stooklijn-verschuivingen (o.a. van day-ahead optimizer), die worden getotaliseerd en doorgestuurd naar de luxtronic.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
KC27 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Ik heb ook de regelunits vervangen door SonOff schakelaars en deze omgeprogrammeerd met ESPhome..
Ik heb als zwave-controller de Aeotec Z-wave USB Stick Z-stick 7 gekozen (die van HA was er nog niet).
Het uitlezen van de thermometers gaat prima. Ik heb ze wel anders ingesteld via de ZWAVE-JS-UI: het wakeup-interval heb ik verhoogd naar 420 sec (7 minuten) daardoor loopt de batterij nauwelijks meer leeg.
De schakelaars met ESPhome heb ik per ruimte voorzien van een "thermostaat". Voorbeeld
[Afbeelding]
Wanneer dat afwijkt (door zon-instraling, wind, extraventilatie of wat dan ook) wordt de stooklijn bijgestuurd met deze template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors: 
      value_template: "{{ min(max((20.7 - states('sensor.thermometer_woonkamer_air_temperature') | float(0)) , -0.7), 0.7) |round(1)}}"

Ik heb nog meer stooklijn-verschuivingen (o.a. van day-ahead optimizer), die worden getotaliseerd en doorgestuurd naar de luxtronic.
Jij stookt toch “geoptimaliseerd voor dynamische tarieven”?
Ik ben in de veronderstelling dat je dan extra warmte in de vloer duwt als de tarieven gunstig zijn.
Dat gaat toch niet samen met op 0.1graad nauwkeurig regelen?
Nb, ik vraag dat omdat ik dat ongeveer zo doe. Ik leer graag bij.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:10:
[...]

Jij stookt toch “geoptimaliseerd voor dynamische tarieven”?
Ik ben in de veronderstelling dat je dan extra warmte in de vloer duwt als de tarieven gunstig zijn.
Dat gaat toch niet samen met op 0.1graad nauwkeurig regelen?
Nb, ik vraag dat omdat ik dat ongeveer zo doe. Ik leer graag bij.
Klopt, maar de afwijking van 20,7 is bijna altijd alleen maar positief. Dus een extra stooklijnverlaging is altijd meegenomen (nog meer besparing). Die optimalisering door dyn.tarieven verschuift ook de stooklijn. Die twee verschuivingen worden gesommeerd naar de luxtronic doorgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 18:16
KC27 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors: 

Ja, enerzijds zit ik daar ook over na te denken… maar aan de andere kant: ik heb de boel nu echt goed geoptimaliseerd, ook met een super (S)COP. En dan zet ik eigenlijk alleen de groepen open en dicht tijdens het koelen (slaapkamers altijd, maar woonkamer niet altijd, dat maakt het te koud voor m’n vrouw). Tijdens het stookseizoen is alles open. En waterzijdig ingeregeld door mijzelf natuurlijk.
Ik twijfel welke optimalisatie ik nog zou kunnen doen. Mijn stooklijn blijft grotendeels het hele jaar door hetzelfde.

En ik heb nog een vast contract tot eind 2026, met goede tarieven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Woudtwe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:58:
[...]

Niet tegelijk. Het is of verwarmen of koelen.
En voor verwarmen is het of CV (~25gr) of SWW (>50gr).

Maar waarom zou je een (nog) duur(der) vat willen ipv een 3-weg klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
bbbrumbrum schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Niet tegelijk. Het is of verwarmen of koelen.
En voor verwarmen is het of CV (~25gr) of SWW (>50gr).

Maar waarom zou je een (nog) duur(der) vat willen ipv een 3-weg klep?
Oh je bedoeld eigenlijk dat op het moment dat hij warmte maakt voor de badkamer hij op dat moment ook warmte voor het tapwater maakt. Of vice versa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Woudtwe schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:52:
[...]

Oh je bedoeld eigenlijk dat op het moment dat hij warmte maakt voor de badkamer hij op dat moment ook warmte voor het tapwater maakt. Of vice versa.
Nee. Hij kan geen 2 verschillende temperaturen tegelijk maken. Maar misschien moet je eerst wat meer inlezen want dit zijn wel heel erge fundamentele principes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Goedendag,
2 jaar geleden heb ik een regeling voor mijn 2 aan/uit warmtepompen gemaakt met maar maximaal 1 start per dag waarmee ik minimale slijtage heb gepoogd te realiseren. Dat werkt nu al 2 jaar heel goed. Zie hier.

Vanaf komende februari wil ik naar een dynamisch electriciteit tarief. Derhalve wil ik de regeling daarop optimaliseren.
Mijn gedachte is het (maximaal) aantal dagelijkse runs naar 2 te brengen: een “nacht run” en een “dag run”.
- De levensduur is dan echt nog wel goed.
- Ik vermijd de dure ochtend tarieven en dure vroege avond tarieven.

Ik ben benieuwd naar meningen, inputs, tips, vooral ook van @KC27 aangezien die al iets dergelijks heeft.

Mijn situatie:
- ik heb een serre met vloerverwarming die ik voornamelijk overdag gebruik.
- ik heb een woonkamer met radiatoren die ik voornamelijk ‘s avonds gebruik.

Mijn gedachte is:
- kies in de nacht, geoptimaliseerd op dynamisch tarief, globaal tussen 24:00 en 7:00 een runblock dat voldoende is om de vloerverwarming in de serre op temperatuur te brengen. De ervaring leert dat als die om 7:00 op temperatuur is ze de hele dag eigenlijk wel OK is. Vanaf 7:00 wordt het buiten namelijk net zo snel warmer als dat de Stooklijn de vloertemperatuur naar beneden dirigeert.
Dit gaat waarschijnlijk wel goed.
- overdag wil ik dan een tweede runblock doen. Ook geoptimaliseerd voor dynamisch tarief, globaal tussen 11:00 en 17:00. Daarmee zou ik dan voornamelijk de radiatoren in de woonkamer verwarmen.
Hier worstel ik echter nog mee.
Ik moet de temperatuur om 17:00 dan namelijk zodanig hoog maken dat het met afkoeling om 23:00 “nog net” warm genoeg is.
Dat zal in het voor en najaar wel lukken. Ik gok dat ik het om 17:00 slechts 1 a 1.5 graad “te warm” hoef te stoken. In de maanden december en januari zal dit echter niet werken. Als het echt koud is moet ik dan om 17:00 wel 5 of meer graden te hoog stoken om het om 23:00 behaaglijk te houden.
Waar in de ochtend de opwarming buiten in het voordeel werkt, werkt in de avond de afkoeling juist tegen.

Op zich gaat het me vast wel lukken om iets te verzinnen. Meestal is het dynamisch tarief rond 21:00 al lager en zou ik de warmtepomp weer aan kunnen zetten.
Ik ben echter heel benieuwd naar ideeën en tips die mensen op dit forum hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:48
ik zou altijd zoveel mogelijk 'afgifte' hebben : dus altijd huis *en* serre verwarmen, zelf is het 2x per dag. Dit zodat je temperatuur omlaag kan.

Voor de rest lijkt me dat zeker een verbetering - zowel voor je (2runs per dag met 2 WPs, is echt wel weinig starts per jaar + wss goedkopere elektra) als voor het netwerk - geen verbruik wanneer er al veel vraag is (hierdoor hoge prijzen) - en ook beter voor het milieu, typisch is lage prijs wegens meer groen / geen gas-centrale (en dus minder CO2/kWh).

Indien je ZP hebt is de regeling mss zelf lichtjes anders, met nog meer focus op eigen productie.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:03
Het begint denk ik met het aantal uur dat je WP moeten draaien om voldoende warmte het huis in te krijgen om het warmteverlies te compenseren. dus -10 24 uur/ +12 2 uur iod
Hangt verder ook af van het comfort. In mijn huis is het fijn als de radiatoren warmte afgeven in de uren dat je in de kamer zit. Dus van 1800-1900 radiatoren uit is prima, want je bent actief in de keuken bezig, maar daarna is het fijn als de radiatoren warm zijn.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
bjp schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:33:
ik zou altijd zoveel mogelijk 'afgifte' hebben : dus altijd huis *en* serre verwarmen, zelf is het 2x per dag. Dit zodat je temperatuur omlaag kan.

Voor de rest lijkt me dat zeker een verbetering - zowel voor je (2runs per dag met 2 WPs, is echt wel weinig starts per jaar + wss goedkopere elektra) als voor het netwerk - geen verbruik wanneer er al veel vraag is (hierdoor hoge prijzen) - en ook beter voor het milieu, typisch is lage prijs wegens meer groen / geen gas-centrale (en dus minder CO2/kWh).

Indien je ZP hebt is de regeling mss zelf lichtjes anders, met nog meer focus op eigen productie.
Je hebt een terecht punt dat tegelijk verwarmen voordeel heeft dat de temperatuur omlaag kan. Ik het het origineel zo gemaakt omdat ik “samen met de vloerverwarming” de radiatoren niet warm genoeg kreeg. Met beter inregelen was het waarschijnlijk beter gelukt. Het zit nu echter zo. Er zit een 3weg klep die “kiest” dus “anders regelen” betekent leidingen aanpassen. Dat is me nu te veel werk. Misschien later nog eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
BarryH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:40:
Het begint denk ik met het aantal uur dat je WP moeten draaien om voldoende warmte het huis in te krijgen om het warmteverlies te compenseren. dus -10 24 uur/ +12 2 uur iod
Juist dat stuk heeft @Stefannn al geruime tijd onder controle. Zijn volgende stap is om die uren zo gunstig mogelijk over de dag te verdelen.
Hangt verder ook af van het comfort. In mijn huis is het fijn als de radiatoren warmte afgeven in de uren dat je in de kamer zit. Dus van 1800-1900 radiatoren uit is prima, want je bent actief in de keuken bezig, maar daarna is het fijn als de radiatoren warm zijn.
Wat ik niet snap aan je nieuwe vraagstuk @Stefannn; In je huidige situatie verwarm je alleen 's nachts (en evt de avond er voor) zodat je de volgende dag er weer tegenaan kunt. Vervolgens bereken je wanneer de WP weer aan moet om de volgende dag er weer warmpjes bij te zitten (correct me if I'm wrong).
Nu ga je dan toe naar een systeem waarbij je eventueel een deel van die uren naar overdag trekt (en 's nachts de meest gunstige pakt). Door je betere spreiding zou je comfort toch alleen maar toe moeten nemen t.o.v. je huidige situatie? M.a.w; als het nu al geen probleem is in de avond, dan is dat toch ook met de nieuwe regeling niet te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
BarryH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:40:
Ik zit inderdaad aan iets van een combinatie te denken.
Tot 17:00 “grotendeels op temperatuur brengen,
Van 17:00 tot 19:30 of 20:00 uit
En dan vanaf 20:00 op halve kracht (1 van de 2 warmtepompen aan) om de temperatuur “vast te houden”.
Tot 20:00 zitten we er eigenlijk toch nauwelijks. Meestal beginnen we om 20:00 met het nieuws in de woonkamer.

Ideeen blijven welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
big bang schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:32:
Wat ik niet snap aan je nieuwe vraagstuk @Stefannn; In je huidige situatie verwarm je alleen 's nachts (en evt de avond er voor) zodat je de volgende dag er weer tegenaan kunt. Vervolgens bereken je wanneer de WP weer aan moet om de volgende dag er weer warmpjes bij te zitten (correct me if I'm wrong).
Nu ga je dan toe naar een systeem waarbij je eventueel een deel van die uren naar overdag trekt (en 's nachts de meest gunstige pakt). Door je betere spreiding zou je comfort toch alleen maar toe moeten nemen t.o.v. je huidige situatie? M.a.w; als het nu al geen probleem is in de avond, dan is dat toch ook met de nieuwe regeling niet te verwachten?
Momenteel:
- bepaal ik hoeveel runtijd ik voor een hele dag nodig heb (met aan/uit warmtepomp kan je niet dimmen)
- 2/3 van betreffende runtijd doe ik VOOR 19:00
- 1/3 NA 19:00
Het “verwarmen” valt daarmee grotendeels samen met het dalen van de buitentemperatuur waardoor ik het binnen redelijk constant houd. Dat wil zeggen… binnen +/- 1 a 1.5 graden. In eerste instantie vond ik dat best een ruime range maar bedacht me toen dat je in het “niet stook seizoen” een nog veel grotere range hebt. Op 0.1graad nauwkeurig regelen is eigenlijk heel onnatuurlijk.

Maar goed…. Huidige regeling stookt dus expres in de dure avond uren. Dat wil ik nu dus opknippen.

(Het werkt nog een klein beetje anders want ik heb 2 aan/uit 3kW warmtepompen. Ik kan dus wel “een beetje” dimmen. Ik bepaal de aan/uit momenten ook frequent zodat het schakel tijdstip nauwkeuriger wordt naar mate het nadert. Maar het principe is zoals boven geschetst)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 03-09-2025 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Stefannn
stap 1: benodigde warmte bepalen obv weersvoorspelling: temperatuur/zon/evt wind & neerslag
stap 2: minimale warmte opgewekt in avonduren (1pomp)
stap 3: restant benodigde warmte op te wekken in a/ goedkope nachturen (= afkoeling voorkomen)- 1 pomp ; b/ goedkope middag 1 pomp

tot 1 pomp 24 uur draait
en dan de 2e pomp toevoegen opzelfde logica (dus bij meer dan 3kW * 24 uur= 72kWh warmteverlies)

eventueel is het slim om in de hele goedkope nachturen 2 pompen in te zetten (0200-0600)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
Stefannn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:29:
[...]

Je hebt een terecht punt dat tegelijk verwarmen voordeel heeft dat de temperatuur omlaag kan. Ik het het origineel zo gemaakt omdat ik “samen met de vloerverwarming” de radiatoren niet warm genoeg kreeg. Met beter inregelen was het waarschijnlijk beter gelukt. Het zit nu echter zo. Er zit een 3weg klep die “kiest” dus “anders regelen” betekent leidingen aanpassen. Dat is me nu te veel werk. Misschien later nog eens.
ah ja juist, dat stuk was uit mijn hoofd i.v.m. je setup. Ik heb _enkel_ radiatoren (en straks 2 verdiepingen). Er komt nog wel een water/lucht wisselaar in de nog aan te leggen ventilatie-unit :D Zowel een W/L met bron (voor de ventilatie-unit) als een W/L met CV-water (na de ventilatie-unit).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Stefannn Even een heel andere kijk op jouw vragen …

Heb je wel eens naar emhass gekeken? Moet je wel Home Assistant voor gebruiken maar emhass zou waarschijnlijk jouw vragen een heel stuk kunnen oplossen. Zelf zit ik nog op de wip om het uit te proberen maar hoorde van een kennis dat hij er goede resultaten mee behaalde. Het lijkt me niet een tool die je zo maar 1-2-3 in gebruik neemt maar jouw vragen zijn ook niet triviaal.

De openingsparagraaf van de emhass documentatie:
EMHASS (Energy Management for Home Assistant) is an optimization tool designed for residential households. The package uses a Linear Programming approach to optimize energy usage while considering factors such as electricity prices, power generation from solar panels, and energy storage from batteries. EMHASS provides a high degree of configurability, making it easy to integrate with Home Assistant and other smart home systems. Whether you have solar panels, energy storage, or just a controllable load, EMHASS can provide an optimized daily schedule for your devices, allowing you to save money and minimize your environmental impact.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Stefannn Zoals ik hierboven net nalees, schakel je in de huidige regeling één WP in, voor het aantal uren dat nodig is. En indien dat aantal boven de 24 ligt, pakt de tweede WP die uren.

In de nieuwe situatie zal het waarschijnlijk gunstig zijn éérst naar de prijs te kijken en veelal beide WPs tegelijk in of uit te schakelen. Dat zal evenwel iets met je comfort doen en ook nog iets met de COP. Dat wordt dan een regeling met 'mitsen en maren' die ook nog 'ns niet exact bekend zijn nu / vooraf. Ik zou er dus naar streven die los op te nemen met gemakkelijk te tweaken wegingsfactoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
macbelly schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:14:
@Stefannn Even een heel andere kijk op jouw vragen …

Heb je wel eens naar emhass gekeken? Moet je wel Home Assistant voor gebruiken maar emhass zou waarschijnlijk jouw vragen een heel stuk kunnen oplossen. Zelf zit ik nog op de wip om het uit te proberen maar hoorde van een kennis dat hij er goede resultaten mee behaalde. Het lijkt me niet een tool die je zo maar 1-2-3 in gebruik neemt maar jouw vragen zijn ook niet triviaal.

De openingsparagraaf van de emhass documentatie:

[...]
Dank,
Ik heb het bekeken. Dit Gaat me echter niet helpen.
Het lost perfect alle integraties op, dat is vaak een bottleneck. Maar.... (althans voor zover ik zo snel kan zien), het is een black box mbt "het exacte control algoritme". Het zegt "optimal" maar specificeert niet "wat dat dan is".
Dat is in deze verre van ideaal.
Wat ik probeer te bereiken is een balans tussen:
- weinig start/stops om levensduur te optimaliseren
- goedkope dynamische uren
- comfort: enerzijds "altijd warm genoeg" anderzijds "nooit te warm"
- en dat alles met 2 aan/uit warmtepompen waarmee ik dus slechts 3 nivos heb: 0%, 50% en 100%
Om dit "optimal" te regelen moet je dus specificeren in welke mate je dit wil balanceren. Dat zit er bij emhass zo te zien niet bij (en aangezien ik zeer specifiek ben had ik dat ook niet verwacht.

Dat gezegd hebbende... wel super bedankt. Ik ben deze maand alle ideeën aan het inventariseren. Hoe meer hoe beter. Ergens hoop ik op "een flinke uitdaging". Ik begin in november met implementeren.

NB...
Ik ben afgestudeerd in regeltechniek en heb voor mijn werk veel met zelflerende en AI systemen gedaan. Dus "het control algoritme zelf schrijven" vind ik eigenlijk wel heel erg leuk aan dit project.
Ik heb overigens geen HA. Mijn systeem stamt uit 2008 en toen was er geen HA. Werkelijk alles van scratch geprogrammeerd. Het draait op een 1 watt single core 500MHz processor op tiny core linux.
Ik zit wel eens naar HA te kijken en dat is super leuk. Maar... dat Gata niet lukken op een 1 watt processor en alles overzetten is een gigantische klus. Dus dat zit er nog even niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:08:
@Stefannn Zoals ik hierboven net nalees, schakel je in de huidige regeling één WP in, voor het aantal uren dat nodig is. En indien dat aantal boven de 24 ligt, pakt de tweede WP die uren.

In de nieuwe situatie zal het waarschijnlijk gunstig zijn éérst naar de prijs te kijken en veelal beide WPs tegelijk in of uit te schakelen. Dat zal evenwel iets met je comfort doen en ook nog iets met de COP. Dat wordt dan een regeling met 'mitsen en maren' die ook nog 'ns niet exact bekend zijn nu / vooraf. Ik zou er dus naar streven die los op te nemen met gemakkelijk te tweaken wegingsfactoren.
Dat heb je allemaal haarscherp gezien!
de "mitsen en maren" opmerking klopt ook helemaal!

Grootste "ding" is hoe ik de avond prijspiek doorkom met enerzijds zo weinig mogelijk runtime en anderzijds behoud van comfort bij een dalende buitentemperatuur en derhalve hogere stooklijn gedreven warmtevraag.
>dat zijn stomweg 2 eisen die lijnrecht tegenover elkaar staan.

Maar goed....
Ik geloof dat de oplossing grofweg toch gaat worden:
- tot ongeveer 17:00 flink stoken, met wat over temperatuur om het zonder verwarming tot 19:30 warm genoeg te houden
- van 17:00 tot ongeveer 19:30 laten afkoelen, dat is wel de grootste prijspiek in december
- vanaf 19:30 (adaptief wellicht wat later) 1 warmtepomp aan om de temperatuur tot 23:00 niet verder te laten dalen.

Daar komen inderdaad "piel parameters" bij. Ik denk in ieder geval "maximale overtemperatuur bij afschakeling om 17:00".

Overigens...
- Als het ECHT superkoud is speelt dit niet, dan moet alles vrijwel 24/7 aan
- En bij matige koude ook niet, dan is 1 a 1.5 graden extra om 17:00 genoeg om de afkoeling tot 23:00 te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:27:
Dat heb je allemaal haarscherp gezien!
de "mitsen en maren" opmerking klopt ook helemaal!

Grootste "ding" is hoe ik de avond prijspiek doorkom met enerzijds zo weinig mogelijk runtime en anderzijds behoud van comfort bij een dalende buitentemperatuur en derhalve hogere stooklijn gedreven warmtevraag.
>dat zijn stomweg 2 eisen die lijnrecht tegenover elkaar staan.
Ik weet nog zo net niet of de 'piel parameters' erbij komen. Ik denk dat ze integraal onderdeel zijn van je doelfunctie. Je beschrijft onderhand nl. wel een LP probleem en in het gedeelte wat ik uit het citaat heb gelaten slechts één oplossing daarvoor, waar je vervolgens slechts beperkt van af gaat / kunt / wil gaan wijken. Dat smeekt haast om bredere optimalisering ;).

Helaas schiet me even niet te binnen wie, maar er is hier in dit topic ook een tweaker die z'n WP, als onderdeel van breder home energy management, op basis van een LP berekening aanstuurt. Als ik me goed herinner is bij zijn oplossing die doelfunctie juist geheel naar eigen situatie te tweaken. De conclusie gaat bij hem naar de WP in de vorm van een stooklijnverschuiving, daar heb jij niets aan. Maar de werkwijze is wellicht erg inzicht gevend en daarom het opzoeken waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
je kan altijd een beetje efficiëntie uitwisselen voor comfort en/of minder starts.

Je zou het kunnen inregelen als volgt:
- eerst proberen berekenen hoeveel draaiuren je nodig hebt voor apart dag-run en nacht-run.
- daarna per run, bekijken of je met 1 of 2 WPs werkt, waarbij je maar 1 start per WP neemt als "basis". Je _zou_ ook gewoon de kost minimaliseren (wat er wss toedoet dat je vaak 2 WPs tegelijk aanzet op de goedkoopste uren). In deze formule ga je ergens een aparte COP factor moeten hebben van 1-WP en van 2-WP tegelijk.

Je hebt redelijk wat buffer om door je 'avondpiek' te geraken.
Ik vertrouw erop dat je wel een oplossing gaat vinden.

Je vertelde dat je een klep had om te schakelen tussen serre en huis. Is dat ook eentje dat je procentueel kan instellen? Of is dat exclusief de ene of de andere (binair) ? Indien binair, zou het zinvol zijn om af en toe te wisselen tijdens een run?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:48:
[...]
Helaas schiet me even niet te binnen wie, maar er is hier in dit topic ook een tweaker die z'n WP, als onderdeel van breder home energy management, op basis van een LP berekening aanstuurt. Als ik me goed herinner is bij zijn oplossing die doelfunctie juist geheel naar eigen situatie te tweaken. De conclusie gaat bij hem naar de WP in de vorm van een stooklijnverschuiving, daar heb jij niets aan. Maar de werkwijze is wellicht erg inzicht gevend en daarom het opzoeken waard.
Dat is KC27, die had ik in mijn eerste post expres getagged. Daar kan ik geheid van leren.
Ik ben heel benieuwd hoe hij met de avond piek omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
bjp schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:01:
je kan altijd een beetje efficiëntie uitwisselen voor comfort en/of minder starts.

Je zou het kunnen inregelen als volgt:
- eerst proberen berekenen hoeveel draaiuren je nodig hebt voor apart dag-run en nacht-run.
- daarna per run, bekijken of je met 1 of 2 WPs werkt, waarbij je maar 1 start per WP neemt als "basis". Je _zou_ ook gewoon de kost minimaliseren (wat er wss toedoet dat je vaak 2 WPs tegelijk aanzet op de goedkoopste uren). In deze formule ga je ergens een aparte COP factor moeten hebben van 1-WP en van 2-WP tegelijk.

Je hebt redelijk wat buffer om door je 'avondpiek' te geraken.
Ik vertrouw erop dat je wel een oplossing gaat vinden.

Je vertelde dat je een klep had om te schakelen tussen serre en huis. Is dat ook eentje dat je procentueel kan instellen? Of is dat exclusief de ene of de andere (binair) ? Indien binair, zou het zinvol zijn om af en toe te wisselen tijdens een run?
Dat is inderdaad in grote lijnen wat ik van plan was.

Overigens doe ik het als 2 trapsraket, in 2 stappen met 2 aparte algoritmes.
1/ bepalen hoeveel warmtepompen er actief moeten zijn gezien de warmtevraag voor het komende blok en en block erna.
2/ als er warmtepompen actief zijn bepalen wie er voorrang heeft.

(1) focusseert op kosten/comfort balans. Dat is dus maar 2 aan en 2 uitschakel momenten per etmaal.
(2) enkel op comfort, dat moduleert inderdaad tussen de afnemers. De klep is echt binair.

Dat is in weze wat ik nu ook al doe. Alleen nu doe Ik het met 1 runblok.

(Overigens is dit maar half om geld te besparen. Belangrijker is dat ik het een enorm leuke uitdaging vind om te kijken hoe ver ik hiermee kan komen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
@Stefannn
Ik heb een L/W warmtepomp, een dynamisch energiecontract en wil mijn verbruikskosten optimaliseren. Mijn simpele oplossing is “prohibit heating” tijdens de duurdere en koudere uren, waarbij ik blokkeer obv een Tbuiten moving average obv een nabij KNMI weerstation.

Volgens dit model:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86OpoVJ6VWq6HxklApyn0Oru30I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUhn4ipqV738mkTe0oydiDYC.jpg?f=fotoalbum_large
- geel is verwarmen toestaan, blauw prohibit
- links de Tbuiten moving average waarde
- onderaan de gemiddelde energieprijs per uur, gesplitst per maand

Een paar toevoegingen:
- Bovenstaande kun je ook simpelweg met de thermostaat en tijdsblokken doen.
- Voor W/W hoef je natuurlijk niet de voorkeur te geven aan draaien tijdens uren met een hoge buitentemperatuur.
- wel kun je evt je eigen PV productie meewegen, vooral relevant in het tussenseizoen (dus toch het middagblok de 1e voorkeur geven)
- disclaimer: dit schema moet ik een stookseizoen testen en tweaken, zal vast nog niet optimaal zijn

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
SebastiaanPs schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:27:
@Stefannn
Ik heb een L/W warmtepomp, een dynamisch energiecontract en wil mijn verbruikskosten optimaliseren. Mijn simpele oplossing is “prohibit heating” tijdens de duurdere en koudere uren, waarbij ik blokkeer obv een Tbuiten moving average obv een nabij KNMI weerstation.

Volgens dit model:

[Afbeelding]

Een paar toevoegingen:
- Voor W/W hoef je natuurlijk niet de voorkeur te geven aan draaien tijdens uren met een hoge buitentemperatuur.
- wel kun je evt je eigen PV productie meewegen, vooral relevant in het tussenseizoen (dus toch het middagblok de 1e voorkeur geven)
- disclaimer: dit schema moet ik een stookseizoen testen en tweaken, zal vast nog niet optimaal zijn
Heb je je kWh verbruikt per jaar voor verwarmen beschikbaar per regel? Want als ik dit zo zie vraag ik me af of je hiermee maar 40% van je kWh optimaliseert (omdat 60% opgaat in de Tb<5) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
Bij EcoForest is er een "ingebouwde" mode voor dynamische prijzen. Kortom, het is gelijkaardig: het zet de warmtepomp een zeker aantal uren per dag uit, de duurste. Ook voor SWW.

Te simpel in mijn opzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9mZYXl2DNMJxbBWwXAMeECZ-Fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cncCVeJaUkB7IDXMFXNtZmOP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
BarryH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:34:
[...]

Heb je je kWh verbruikt per jaar voor verwarmen beschikbaar per regel? Want als ik dit zo zie vraag ik me af of je hiermee maar 40% van je kWh optimaliseert (omdat 60% opgaat in de Tb<5) ?
Goed punt.
Ja dat heb ik. Data van afgelopen stookseizoen, alle dagen van 1 okt tot en met 31 maart, voor iedere dag vele parameters zoals:
- daggemiddelde temp (nabij KNMI weerstation)
- productie warmtepomp in kWh voor verwarming
- verbruik warmtepomp in kWh voor verwarming
- enz enz

In deze periode 2046 kWh verbruikt voor verwarming.
- 1184 kWh was bij Tbuiten < 5.0 gr (58%)
- 346 kWh bij Tbuiten 5.1-7.0 gr (17%)
- 309 kWh bij Tbuiten 7.1-9.0 gr (15%)
- 171 kWh bij Tbuiten 9.1-12.0 gr (8%)
- 38 kWh bij Tbuiten >12.0 gr (2%)

Dus je hebt gelijk en jouw schatting van 60% was bijzonder accuraat.

Het zou een leuk experiment zijn om ófwel avondblok altijd te blokkeren (offtopic: dan wel defrost mania bij herstarten na het geblokkeerde avondblok op koude dagen), ófwel avondblok niet te blokkeren bij Tbuiten < 5.0 gr.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:18:
[...]

Dat is KC27, die had ik in mijn eerste post expres getagged. Daar kan ik geheid van leren.
Ik ben heel benieuwd hoe hij met de avond piek omgaat.
Als je overstapt op dynamische prijzen is een eerste orde benadering om niet te verwarmen tijdens de uren (van 1 oktober worden dat kwartieren) met hoge prijzen.
Maar een (ik denk) betere keuze is te werken met een systeem als EMHASS (reeds genoemd) of Day Ahead Optimizer (DAO). Die werken beide met LP en optimaliseren je totale verbruik/productie, maar inderdaad beide alleen in combinatie met Home Assistant.
Omdat jij je eigen aansturing hebt gebouwd zou je ook zelf iets met LP-algoritmes kunnen bouwen, waarbij je afstapt van (vergeef me het woord) starre urenplanning maar het systeem laat bepalen op basis van warmtevraag en de prijsontwikkeling op welke uren/kwartieren je het huis verwarmt. De warmtevraag bepaalt dan hoe vaak je binnen de planningshorizon je warmtevraag opbouwt of daar een voorschot op neemt.In de winter wil je misschien vaker verwarmen dan in voor- en najaar.
Belangrijk bij de inzet van een LP-algoritme is de vraag wat is je strategie:
  • wil je energiekosten besparen
  • wil je zo weinig mogelijk inkopen (met opslag van zelf opgewekte elektriciteit), heel actueel na 1 januari 2027
  • wil je sturen op een zo laag mogelijke CO2-emissie.
In DAO kun je inmiddels je de inzet van je warmtepomp op drie manieren berekenen
  • het programma berekent een aan/uit signaal
  • het programma berekent het elektrische wp-vermogen
  • het programma berekent een stooklijnverschuiving
De keuze is vooral afhankelijk van de aanstuurmogelijkheden van je warmtepomp.
De code van DAO is opensource en staat op Github. Je kunt hem zo kopiëren en aanpassen voor eigen gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
SebastiaanPs schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:27:
@Stefannn

Volgens dit model:

[Afbeelding]

Een paar toevoegingen:
Dank voor deze input.
Op de door jou beschreven manier realiseer je inderdaad heel simpel zonder serieus programmeren een heel behoorlijke optimalisatie voor dynamische tarieven.

Ik ga het toch uitgebreider doen:
- Als je de boel "prohibit" in de dure periodes dan koelt het huis in die tijd af. Met matige buitentemperatuur is dat niet zo erg maar als het echt kouder wordt is dat vervelend. Om dat te compenseren stook ik de boel VOOR het afschakel window wat hoger op zodat het tijdens de afschakelperidoe weliswaar afkoelt maar wel voldoende warm blijft.
- Ik combineer eea met een aan/uit warmtepomp die ik per runblock slechts 1x aan&uit zet om levensduur te optimaliseren. Die kan je dus niet dimmen maar moet je uitgekiend aan/uit schakelen.
- Sowieso (en dat heb ik gemerkt bij het maken van mijn huidige 1block regelaar)... Een warmtepomp verwarmt maar traag. Als je enkel op de actuele temperatuur regelt zal de warmtepomp vooral in december & Januari overdag niet op 100% staan omdat het huis warm genoeg is. Ze houdt het "op temperatuur houden" dan vanaf 17:00 echter niet bij als het buiten afkoelt. Ik heb derhalve een voorspellend algorithm dat de warmtepomp overdag inschakelt om, rekening houdend met verwachtte buitentemperatuur te zorgen dat de target temperatuur om 23:00 gehaald wordt.

Blijft staan dat jouw approach een heel rechttoe rechtaan eenvoudige manier is om een stap te zetten in dynamische energie optimalisatie. Dank voor het delen. Het helpt sowieso om over bepaalde aspecten dieper na te denken.

NB... in jouw schema doe je geen avond-prohibit meer bij een buitentemperatuur onder de 5 graden.
Ik heb de dagelijkse runtijden van mijn 2 aan/uit warmtepompen van afgelopen januari tegen de gemiddelde buitentempartuur uitgezet.
Maximale runtijd is 2x24uur = 48 uur. Ik heb het idee dat de regelaar het boven de 42uur niet helemaal goed heeft gedaan, dwz.. "te veel heeft afgeschakeld" maar behalve dat...
Op basis hiervan zou ik tot gemiddeld 2 graden buitentemperatuur 3uur lang beide warmtepompen in de avond af moeten kunnen schakelen.
ik vraag me af of jij die grens ook niet lager kan leggen en dus meer te besparen.

NB.. je kan ook zien dat mijn warmtepompen slechts tot een gemiddelde etmaaltemperatuur van 0 graden mijn huis op temperatuur kunnen houden. Lager is afgelopen winter slechts 5x voorgekomen, en allemaal hoger dan -0.5. Ik heb nog een houtkachel die ik in dat geval stook. Gezellig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMkJ8fJBmVV2oCVlaaDY2nb4vOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zDAvGn7rgVBFGF2mJbufoeTL.png?f=fotoalbum_large

• Stefannn
KC27 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 00:08:
[...]

Als je overstapt op dynamische prijzen is een eerste orde benadering om niet te verwarmen tijdens de uren (van 1 oktober worden dat kwartieren) met hoge prijzen.
Maar een (ik denk) betere keuze is te werken met een systeem als EMHASS (reeds genoemd) of Day Ahead Optimizer (DAO). Die werken beide met LP en optimaliseren je totale verbruik/productie, maar inderdaad beide alleen in combinatie met Home Assistant.
Omdat jij je eigen aansturing hebt gebouwd zou je ook zelf iets met LP-algoritmes kunnen bouwen, waarbij je afstapt van (vergeef me het woord) starre urenplanning maar het systeem laat bepalen op basis van warmtevraag en de prijsontwikkeling op welke uren/kwartieren je het huis verwarmt. De warmtevraag bepaalt dan hoe vaak je binnen de planningshorizon je warmtevraag opbouwt of daar een voorschot op neemt.In de winter wil je misschien vaker verwarmen dan in voor- en najaar.
Belangrijk bij de inzet van een LP-algoritme is de vraag wat is je strategie:
  • wil je energiekosten besparen
  • wil je zo weinig mogelijk inkopen (met opslag van zelf opgewekte elektriciteit), heel actueel na 1 januari 2027
  • wil je sturen op een zo laag mogelijke CO2-emissie.
In DAO kun je inmiddels je de inzet van je warmtepomp op drie manieren berekenen
  • het programma berekent een aan/uit signaal
  • het programma berekent het elektrische wp-vermogen
  • het programma berekent een stooklijnverschuiving
De keuze is vooral afhankelijk van de aanstuurmogelijkheden van je warmtepomp.
De code van DAO is opensource en staat op Github. Je kunt hem zo kopiëren en aanpassen voor eigen gebruik.
Super bedankt voor deze input!
Ik was sowieso HEEL benieuwd naar jouw input aangezien ik weet dat jij dit voor een regelbare warmtepomp operationeel hebt.

Ik heb de GitHub van DAO met rode oortjes doorgespit (nog lang niet alles natuurlijk maar wel een groot deel).
Het voelt een beetje als mijn "watershed moment".
Om het goed te doen moet ik inderdaad gewoon DAO integreren.

Dat is praktisch echter behoorlijk lastig. Ik heb geen HA. Alles omzetten betekent behalve nuc aanschaffen en HA installeren:
- overzetten van mijn 1wire netwerk, geheid gedoe met interfaces want ik geloof er niks van dat mijn hardware netwerk zonder aanpassingen direct op HA werkt
- opnieuw definiëren/configurereren van alle 1wire componenten
- overzetten van mijn X10 netwerk & ook configuratie daarvan
Dat zijn de grootste hobbels waarvoor ik verwacht dat ik hw danwel sw interfaces zal moeten aanpassen.
Daarnaast sowieso alles opnieuw configureren: zonneboiler, EV, bubbelbad, heater, enz.
pfew...

Op zich zou DAO ook zonder HA moeten kunnen werken als ik het zo zie. Als ik het goed begrijp wordt het via een rest-api bestuurd en dat kan dus ook zonder HA. Echter.... Ik ga dit van zijn langzalzeleven niet aan de praat krijgen op mijn 1watt single core 500MHz processor (via eden, vergelijkbaar met 486). Als ik naar een nuc of RPI ga kan ik er net zo goed meteen HA op zetten.
Oef dus....

Maar goed....
- net als in mijn eigen systeem zit ook bij DAO de bulk van het werk niet zozeer in de algoritmes maar in de interfaces, logging en graphs/gui. Dat heb ik allemaal al.
- ik ga dit najaar dus toch nog even verder met mijn eigen systeem.
- inderdaad geen starre dynamische slots, daar doe ik wel degelijk een optimalisatie op.
- ik spit de DAO GitHub nog flink door om ideeën te krijgen.
- het grootste probleem dat ik heb is eigenlijk "hoe kom ik de avond-kosten piek door". Dat zie ik nog niet 123 in DAO opgelost (maar ik ga beter lezen). Je hebt dan 2 gelijktijdige conflicterende eisen: "comfort & kosten". Inmiddels denk ik dat het gaat lukken door niet "tot 23:00 af te schakelen" maar enkel 2 a 3 uur rond de hoogste piek (grofweg 17:00-20:00). cq niet 2 maar slechts 1 wp aan te schakelen.

Dat alles gezegd hebbende....
Ik ga ook serieus nadenken over het aanschaffen van een nuc en HA erop te zetten. Eerst om het eens te bekijken. Daarna om er naar te migreren. Een strategie zou kunnen zijn om de 1wire & X10 interfaces via de huidige processor te laten lopen en de koppeling met HA op een iets hoger nivo te maken. we zullen zien. Duurt sowieso minimaal tot komend voorjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Stefannn schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:56:
[...]

- het grootste probleem dat ik heb is eigenlijk "hoe kom ik de avond-kosten piek door". Dat zie ik nog niet 123 in DAO opgelost (maar ik ga beter lezen). Je hebt dan 2 gelijktijdige conflicterende eisen: "comfort & kosten". Inmiddels denk ik dat het gaat lukken door niet "tot 23:00 af te schakelen" maar enkel 2 a 3 uur rond de hoogste piek (grofweg 17:00-20:00). cq niet 2 maar slechts 1 wp aan te schakelen.
Betreffende dit stuk kun je aanhouden:
-Voor 17:00* voorstoken, tot aan bovengrens comfortzone, of om tot 23:00* er warm genoeg bij te zitten (naar gelang welke conditie als eerst bereikt wordt)
- Tussen 17:00 en 23:00 Niet persé uit, maar minimaal stoken. (Dus bijvoorbeeld 1 WP aan om 18:30)
- Na 23:00 boel warmstoken voor de volgende dag, zoals je dat nu ook al min of meer doet.

Het is in zekere zin jammer dat je twee warmtepompen even groot zijn, was de één twee keer zo groot als de ander dan had je nog een stap extra gehad om te "moduleren" (mind the quotes).

*heb de tijden uit je voorbeeld even aangehouden voor de leesbaarheid

• Stefannn
big bang schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:43:
[...]

Betreffende dit stuk kun je aanhouden:
-Voor 17:00* voorstoken, tot aan bovengrens comfortzone, of om tot 23:00* er warm genoeg bij te zitten (naar gelang welke conditie als eerst bereikt wordt)
- Tussen 17:00 en 23:00 Niet persé uit, maar minimaal stoken. (Dus bijvoorbeeld 1 WP aan om 18:30)
- Na 23:00 boel warmstoken voor de volgende dag, zoals je dat nu ook al min of meer doet.

Het is in zekere zin jammer dat je twee warmtepompen even groot zijn, was de één twee keer zo groot als de ander dan had je nog een stap extra gehad om te "moduleren" (mind the quotes).

*heb de tijden uit je voorbeeld even aangehouden voor de leesbaarheid
Dank,
Zoiets gaat het worden.
Met inderdaad een mooie toevoeging: "niet perse uit maar minimaal".
Ah... en je hebt een mooi runtijd criterium gevonden voor het dagblok:
- Danwel target-temperatuur 23:00
- Danwel 17:00-max-comfortabel
Whichever is lower

*ik had inderdaad tijden gebruikt om het leesbaar te houden. Die zullen niet fixed zijn maar "dynamisch geoptimaliseerd".

klopt wel "in zekere zin jammer dat ze even groot zijn".
Maar....
- in 2017 had ik mijn eerste Vaillant VWS36 3kW warmtepomp gekocht. Voor ongeveer 3000euro met ook ongeveer 3000euro subsidie. Zelf aangelegd. Afgezien van leidingen en kleppen dus gratis.
Daarmee had ik een hybride systeem: vloerverwarming in serre op warmtepomop en radiatoren in huiskamer op gas.
- Met de hoge gasprijzen in 2023 heb ik toen dezelfde bijgekocht en ben nu kwa verwarming volledig gasloos. Ik heb toen nog gekeken naar andere modellen maar dat werd allemaal veel duurder. Wederom ongeveer 3000euro aanschaf en 3000euro subsidie. Ik heb aanleg opnieuw zelf gedaan maar "in naam van een bevriende installateur" want dat moet tegenwoordig.
Kortom... ik heb een vrijwel gratis systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 04-09-2025 11:11 ]

• Stefannn
Zojuist wat in de data van afgelopen winter zitten grasduinen.
De afkoeling van mijn woonkamer is: 0.01683 x (Tbinnen-Tbuiten) graad/uur
Dus als ik de TargetTemperatuur binnen op 20 graden zet en het is buiten -2 graden dan koelt het 0.01683 x 22 =0.37graad/uur af
Dat is dus 1.1 graad van 17:00 tot 20:00 of 2.2graad van 17:00 tot 23:00

De bruto opwarming (dus in geval van geen afkoeling) van 1 warmtepomp is 0.524graad/uur
1 warmtepomp houdt de afkoeling dus prima bij.

Gaat dus prima werken om de boel om 17:00 1.1graad "te warm" te stoken en dan 1 warmtepomp bij te schakelen zodra de woonkamer tot de target is afgekoeld. Bij buitentemperatuur rond het vriespunt zal dat rond het 8 uur journaal zijn.

Dat allemaal dus "met tijdstippen dynamisch automatisch optimaal bepaald". Bovenstaand sommetje gemaakt om te zien "of zo'n regelaar in zijn werkgebied blijft".

Algorithme voor aantal runuren tot de "dynamisch prijs afschakeltijd" (rond 17:00):
- doel1 om op "dynamisch prijs afschakeltijd" (rond 17:00) genoeg verwarmd te hebben opdat het met inachtneming van de afkoeling (gebaseerd op voorspelde buitentemperatuur) om 23:00 de TargetTemperatuur is.
- doel2 om op "dynamisch prijs afschakeltijd" (rond 17:00) genoeg verwarmd te hebben opdat dan de TargetTemperatuur + ComfortDelta bereikt is.
- aantal runuren is de kleinste voor doel1 & doel2.

Die ene warmtepomp die dan (als het koud genoeg is) tussen 20:00 en 23:00 opschakelt blijft ook daarna nog draaien (ik wil immers nog steeds het aantal start/stops tot maximaal 2/dag beperken). Die begint na 23:00 aan het nachtblok. De 2de warmtepomp komt daar dan "indien nodig" later bij.

NB: en dat alles om grofweg 1.4kW x 3uur x 0.3euro = 1.26euro/dag = 126euro/winter te besparen (uitgaande van ongeveer 0.3euro opslag in de avond. kan ook meer zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 04-09-2025 15:10 ]

• Gwaihir
  • Niet online
KC27 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 00:08:
Dank voor je bijdrage als ervaringsspecialist. Ik vraag er graag wat op door, vanuit een wat breder / ander perspectief.

Optimalisatie vind ik reuze interessant. Slechts met moeite houd ik mezelf overtuigd dat het momenteel (nog) niet voor me uit kan om hierop compleet los te gaan. Wel bouw ik gestaag naar meer goede data toe en al met al toch ook wel steeds meer 'bewegende delen' (dingen die geoptimaliseerd zouden kunnen worden). Dus ooit...

En dan vraag ik me af hoe om te gaan met de vele onzekerheden. De LP aanpak veronderstelt dat het probleem planbaar is. Factoren als zon (invallende warmte en PV-opbrengst), wind, verbruik in huis zijn dat niet. Aan die kant van het spectrum, van omgaan met onzekerheden, is een aanpak met (Monte Carlo) simulatie gebruikelijk. Ik ben geneigd daar te willen beginnen. Heb je wel eens overwogen zoiets ook mee te nemen (of zit het er zelfs al in min of meerdere mate in)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:18:
[...]

Dank voor je bijdrage als ervaringsspecialist. Ik vraag er graag wat op door, vanuit een wat breder / ander perspectief.

Optimalisatie vind ik reuze interessant. Slechts met moeite houd ik mezelf overtuigd dat het momenteel (nog) niet voor me uit kan om hierop compleet los te gaan. Wel bouw ik gestaag naar meer goede data toe en al met al toch ook wel steeds meer 'bewegende delen' (dingen die geoptimaliseerd zouden kunnen worden). Dus ooit...

En dan vraag ik me af hoe om te gaan met de vele onzekerheden. De LP aanpak veronderstelt dat het probleem planbaar is. Factoren als zon (invallende warmte en PV-opbrengst), wind, verbruik in huis zijn dat niet. Aan die kant van het spectrum, van omgaan met onzekerheden, is een aanpak met (Monte Carlo) simulatie gebruikelijk. Ik ben geneigd daar te willen beginnen. Heb je wel eens overwogen zoiets ook mee te nemen (of zit het er zelfs al in min of meerdere mate in)?
Ik gebruik niets van Monte Carlo. Ik maak ook geen simulaties. Het verbruik van mijn woning is goed planbaar als je weet hoe koud het wordt (graaddagen berekening) en je pv- opbrengst kunt voorspellen tot de volgende dag 24 uur. Die meteodata krijg ik via, Meteoserver, van het KNMI.
De energieprijzen van de volgende dag worden dagelijks om 12:45 vrijgegeven. Dus alles is redelijk planbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
KC27 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:49:
[...]

Ik gebruik niets van Monte Carlo. Ik maak ook geen simulaties. Het verbruik van mijn woning is goed planbaar als je weet hoe koud het wordt (graaddagen berekening) en je pv- opbrengst kunt voorspellen tot de volgende dag 24 uur. Die meteodata krijg ik via, Meteoserver, van het KNMI.
De energieprijzen van de volgende dag worden dagelijks om 12:45 vrijgegeven. Dus alles is redelijk planbaar.
@Gwaihir
Zelfde approach hier.
Monte Carlo is vooral handig als je inputs hebt die niet-lineair en met kruis verbanden tot een output leiden. Dan kan je namelijk op basis van de output lastig een parameter verstelling berekenen. Je hebt dan geen goed backward model.
De crux mbt omgaan met veranderende omstandigheden is:
- 24uur modellering gebruiken om beste beslissing, richting, parameter voor “opkomende actie” te bepalen.
- maar zodra dat gepasseerd is de daaropvolgende acties opnieuw uitrekenen. Dus NOOIT een plan “heilig” verklaren.
Mijn regelaar update het 24uurs plan 3x per seconde (dat is overkill, de gedachte is dat ik ten alle tijden de beste toekomst strategie heb gegeven de kennis van het moment).

• big bang
Stefannn schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:11:
[...]

Mijn regelaar update het 24uurs plan 3x per seconde (dat is overkill, de gedachte is dat ik ten alle tijden de beste toekomst strategie heb gegeven de kennis van het moment).
Vergeet niet dat je te maken hebt met een systeem traag als dikke str*** door een trechter. Ik denk niet dat je een noemenswaardig andere output had met updates van 1x per minuut, of zelfs per 10 minuten.
Maar goed, je gaf zelf al aan dat het overkill is. Zolang je niet 259.200x per dag de api van het KNMI aanroept denk ik niet dat er veel aan de hand is.

• Stefannn
big bang schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:19:
[...]

Vergeet niet dat je te maken hebt met een systeem traag als dikke str*** door een trechter. Ik denk niet dat je een noemenswaardig andere output had met updates van 1x per minuut, of zelfs per 10 minuten.
Maar goed, je gaf zelf al aan dat het overkill is. Zolang je niet 259.200x per dag de api van het KNMI aanroept denk ik niet dat er veel aan de hand is.
Is overkill,
Maar ik heb mijn systeem opgezet als een “state machine”.
Eigenlijk inderdaad als “stroop” (of str***).
Er loopt een endless loop die constant de “state” update aan de hand van de actuele situatie.
Dat betekent dus ook dat dingen met een “snelheid” een “snelheids state” hebben waarmee de actuele waarde steeds wordt geupdate.
Het werkt dan als een numerieke integrator dus.
Openbare api’s roep ik buiten mijn systeem met heel veel lagere frequentie met crontabs aan die betreffend resultaat naar een file schrijven.
De “State machine” leest betreffende file voortdurend uit.

“State machine” is de tegenpool van “event drive”.
Het voordeel is dat ik geen events kan missen en dat ik weinig last heb van race condities. Er is ook een zelf reparerend vermogen. Het kan namelijk niet echt vastlopen. “Er is altijd een state”.
Het enige dat belangrijk is is dat ik voor elke “state” een vervolg actie heb gedefinieerd danwel bewust geen vervolgactie nodig acht.
De 3x per seconde is stomweg de looptijd die ik heb. Het is een 1 watt processor die verder niks anders doet.

Door veel vaker te updaten dan dat er tijdsconstantes aanwezig zijn krijg ik de illusie van “instantaan”.

• KC27
  • Niet online
[...]

De voorspellingen van het KNMI veranderen maar eens in de 6 uur.
De day-ahead prijzen veranderen niet, maar worden om 12:45 uur bekend gemaakt voor de volgende dag.
Het enige wat echt verandert is de situatie thuis, bijv:
- snel auto bijladen want "ik moet weg"
- pv productie wijkt af van de werkelijkheid
- er wordt ineens niet gekookt of juist heel veel
- enz
Daarom rekent het DAO-algoritme eens pr uur, dat zal vanaf 1 oktober a.s. (met prijs variantie per 15 min) eens per kwartier worden.

• KC27
  • Niet online
@Stefannn
Wellicht ten overvloede: Home Assistant heeft ook een 1-wire integratie:
https://www.home-assistant.io/integrations/onewire/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
KC27 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:55:
@Stefannn
Wellicht ten overvloede: Home Assistant heeft ook een 1-wire integratie:
https://www.home-assistant.io/integrations/onewire/
Dank…
Even gekeken…
Maakt gebruik van owfs. Daar ben ik in 2008 ooit mee begonnen maar heb het op een gegeven moment in de hoek gegooid, ik ben echt vergeten waarom en het is sindsdien geheid helemaal prettig gemaakt.
Ik ben indertijd in zee gegaan met de open source driver library van Maxim. Al gauw kwam ik er achter dat die ook heel slecht was. Vooral de timings waren extreem beroerd. Uiteindelijk heeft dat ertoe geleid dat ik alle drivers inclusief de usb driver opnieuw geschreven heb.
Ze werken nu bloedsnel. Ik lees een input in ongeveer 30ms maar ze zijn wel wat “dirty geprogrammeerd” dus ik durf ze niet algemeen aan te bieden.
Anyway…. Misschien begin ik er een keer aan.
Maar het is geheid een enorme can of worms.

Nb, kc27 is vast corneel27?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@KC27 @Stefannn Ik wil het gebruiken voor een langere horizon, toch wel zo'n 48 à 72 uur, in sommige opzichten wellicht wel 4 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:08:
@KC27 @Stefannn Ik wil het gebruiken voor een langere horizon, toch wel zo'n 48 à 72 uur, in sommige opzichten wellicht wel 4 dagen.
De grootste winst is denk ik toch te behalen in de 24uur vooruit.
- in die 24 uur heb je 2 periodes van lage energie prijs en 2 periodes van hoge energie prijs.
- je hebt een warme (dag) en koude (nacht) periode
- en je hebt een "gebruikers profiel" dat (in mijn geval) elke dag min of meer hetzelfde is: nachts maakt het niet uit of het warm of koud is; overdag liefst matig warm, avonds wat warmer.

Die 24 uurs behoefte zal je sowieso moeten afdekken dus "zelfs als je een hitte- of vries-golf ziet aankomen" zie ik niet hoe je daar met regelen op in kan spelen.
Een voorspeld veranderend gebruikersprofiel (van week naar weekend of andersom bijvoorbeeld) kan wel een motivatie zijn om meer dan 24uur vooruit te plannen.

Kortom... Persoonlijk houd ik het bij 24 uur vooruit, maar het is altijd leuk om iets anders gewoon te proberen. En als je het voor elkaar bent ben ik wel benieuwd naar de bevindingen.

Iets wat WEL heel belangrijk is bij plannen: "zorgen dat je je opties open houdt"
Ik ben jarenlang navigator bij een wedstrijd zeilteam geweest en dat is precies hetzelfde: "enerzijds koers bepalen op basis van voorspelling" "anderzijds zorgen dat je je niet vastlegt en dat je later nog opties hebt".
Zoals ik in vorige post zei:
- ik maak regelmatig 24uur plan om de eerstkomende beslissing te timen.
- de rest van het plan "staat enkel in dienst daarvan" en is niet perse bedoeld om daadwerkelijk uit te voeren
- Na het nemen van een beslissing (een regelactie) maak ik het plan regelmatig opnieuw om onder de nieuwste omstandigheden de volgende actie te plannen.

Hoe houd ik dan rekening met toekomstige variatie?
Zie onder, dat is een grafiek van het aantal draaiuren van mijn 2 warmtepompen per etmaal als functie van de buitentemperatuur van afgelopen januari-maart.
- Logischerwijs zie je een mooie stooklijn.
- Maar je ziet ook ongeveer +/-15% variatie. Dat is GEEN regel-onnauwkeurigheid. Als ik strak op stooklijn had gestuurd dan hadden alle punten exact op een rechte lijn gelegen.
- Betreffende variatie is een gevolg van de controller.
- Het betekent dat stoken op stooklijn voor 85% ok is. "Onverwachtte variaties" brengen 15% onzekerheid die door de regelaar weggeregeld worden.
- Dat betekent dus ook dat de regelaar ten alle tijden 15% "headroom" moet hebben om in te kunnen spelen op "het onverwachte".

Dus....
Bij het maken van een 24uur plan (waarvan je dus enkel de eerst komende actie daadwerkelijk gaat uitvoeren) moet je ervan uitgaan dat je in die aankomende 24uur je warmtepomp maximaal 85% gebruikt. Dan heb je genoeg headroom om als het tegenvalt 15% extra te verwarmen.

NB, je kan ook zien dat het aantal draaiuren links op 42uur blijft hangen. Dat is waarschijnlijk een fout cq verbetermogelijkheid van mijn controller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBCVKJOPPPiKAMbOCMcmNqV72GE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjweDxrGGj0yJBV1uBNdCDMQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:52:
Die 24 uurs behoefte zal je sowieso moeten afdekken dus "zelfs als je een hitte- of vries-golf ziet aankomen" zie ik niet hoe je daar met regelen op in kan spelen.
Een voorspeld veranderend gebruikersprofiel (van week naar weekend of andersom bijvoorbeeld) kan wel een motivatie zijn om meer dan 24uur vooruit te plannen.
Wat is het verschil?

Een actueel voorbeeld: ik schoof net 2x 6kWh verbruik 24u naar achter. Dat is beregening en dat komt qua weer net beter uit. Maar voor de tuin is het verschil heel klein, tussen zoals het stond, wat ik nu ingesteld heb, of nog een dag later. Daar kan ik dus mee (laten) spelen.

En ik overweeg op langere termijn de zomer (ca. 6 maand schat ik) min of meer zonder netverbruik door te gaan. Dan wil je dus met volle accu aan sombere dagen beginnen.

Toekomstmuziek, die allemaal geen afbreuk doet aan wat jullie en ik nu al doen op 24uurs horizon. Vooral bij uitstek:
Iets wat WEL heel belangrijk is bij plannen: "zorgen dat je je opties open houdt"
En tevens is 'ns concreet aan de slag gaan met scenario planning d.m.v. Monte Carlo simulatie iets wat ik in mijn werk al best lang voor me uit schuif. Dus wellicht wordt dit mijn leer case, zeker indien in leuke combinatie met LP, waar ik wat vertrouwder mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Over toekomstmuziek gesproken: hierover heb ik toch even trots aan m'n vrouw verteld:
nieuws: Tado introduceert waterzijdig inregelen en samenwerking met Panasonic...

Automatisch waterzijdig inregelen. Draait hier sinds de winter van '20/'21 :). 'Extra zetje' voor specifieke kamers (naar omstandigheden) en over-all optimalisatie afgelopen herfst verder geoptimaliseerd :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Maar goed, je gaf zelf al aan dat het overkill is.
Soms is 't gewoon hoe het werkt. Ik heb bijv. een goed gevulde 1-wire bus die het op prijs stelt dat ik een flink aantal sensoren maar eens per 120 seconden uitlees. Maar tegelijkertijd zit in de kern een (fancified) PLC die gewoon steeds opnieuw berekent, meermaals per seconde (Loxone). Echt omvangrijke zaken trek ik bewust uit die cyclus, maar voor de rest.. kost moeite / hoofdbrekens, niets te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:38:
Een actueel voorbeeld: ik schoof net 2x 6kWh verbruik 24u naar achter. Dat is beregening en dat komt qua weer net beter uit. Maar voor de tuin is het verschil heel klein, tussen zoals het stond, wat ik nu ingesteld heb, of nog een dag later. Daar kan ik dus mee (laten) spelen.
A... DAT is zeer zeker handig.
Mijn betoog was puur mbt verwarming. "een dagje in de kou zitten" omdat de energie morgen goedkoper is zit er namelijk meestal niet in.
Gwaihir schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:38:
En tevens is 'ns concreet aan de slag gaan met scenario planning d.m.v. Monte Carlo simulatie iets wat ik in mijn werk al best lang voor me uit schuif. Dus wellicht wordt dit mijn leer case, zeker indien in leuke combinatie met LP, waar ik wat vertrouwder mee ben.
Defacto is dat inderdaad scenario planning.
Voor verwarming denk ik dat het toch niet veel anders wordt dan X% headroom houden.
Voor andere zaken is dat zeker anders.
EV opladen bijvoorbeeld. Meestal zijn de prijzen (swinters als er weinig zon is) in het weekend lager. En lange termijn weersvoorspelling heeft dan zeer zeker impact.
En sowieso leuk om te proberen.

Mijn 2block controller doe ik ook voor een groot deel "omdat ik benieuwd ben hoe dat uitpakt" cq "weten of zoiets werkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik wou effe terugkomen op dit vorig probleem: bjp in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

ik heb er gisterenavond een terugslagklep in de recirculatie bijgezet, eentje met een veertje (je moet er al goed op blazen om open te krijgen, ook horizontaal)... en het helpt niet.

Ik heb ook de plug uit de recirculatie-pomp gehaald (om zeker te zijn dat ze niet draait - ik heb daar een domotica-relai op, maar wie weet werkt die niet goed). Helpt ook niet.

Nu dit wordt stilaan off-topic (is eerder een algemeen SWW-recirculatie probleem).

Ik betwijfel echt dat ik 1-pijp circulatie heb voor de gehele lus. Ik zou _nog_ een terugslapklep kunnen zetten op een andere plek (waar het SWW vertrekt, nu is er eentje net voor het terugkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
bjp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:39:
ik wou effe terugkomen op dit vorig probleem: bjp in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

ik heb er gisterenavond een terugslagklep in de recirculatie bijgezet, eentje met een veertje (je moet er al goed op blazen om open te krijgen, ook horizontaal)... en het helpt niet.

Ik heb ook de plug uit de recirculatie-pomp gehaald (om zeker te zijn dat ze niet draait - ik heb daar een domotica-relai op, maar wie weet werkt die niet goed). Helpt ook niet.

Nu dit wordt stilaan off-topic (is eerder een algemeen SWW-recirculatie probleem).

Ik betwijfel echt dat ik 1-pijp circulatie heb voor de gehele lus. Ik zou _nog_ een terugslapklep kunnen zetten op een andere plek (waar het SWW vertrekt, nu is er eentje net voor het terugkomt).
Van je originele post: "het is weg als je de afsluiter dicht zet"
- dan kan het (dwz..... afhankelijk van waar die afsluiter zit) eigenlijk geen 1-pijp circulatie zijn.

Het lijkt me stug dat die terugslagklep niet afsluit (al circuleert het wel super langzaam
Wellicht circuleert het de andere kant op?

In oplossende sfeer kan je denken aan een zwanenhals (grote U-bocht omhoog of juist naar beneden)

en verder weet ik het ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:16:
A... DAT is zeer zeker handig.
Mijn betoog was puur mbt verwarming. "een dagje in de kou zitten" omdat de energie morgen goedkoper is zit er namelijk meestal niet in.
Inderdaad gingen mijn gedachten veel breder dan verwarming. Maar ook daar blijk ik opmerkelijk veel keuze ruimte te hebben dankzij effectief behoorlijke buffering (en met betere isolatie wordt die traagheid alleen maar groter).

En t.a.v. waar die warmte vandaan komt heb ik ook keuze: warmtecollector (naar keuze naar SWW of CV), CV-haard (SWW in principe eerst, maar dat kan, ook 'achteraf' nog grotendeels voor CV ingezet), WP. (Ook hier kan bij serieuze koude de WP het niet alleen af. Maar de CV-haard is (een) primaire verwarming, niet eentje die pas bij vorst ingezet wordt.)

Soms hebben we geen (of juist wel) zin om de haard te stoken. En is dan de vraag wat dat voor de volgende dag betekent. (D.w.z. komen we er mee weg, of hebben we het dan koud als we na het werk weer thuis komen, en / of de verplichting eerst dat ding aan te maken?) Het ontwijken van stoken bij mist speelt hier een stevige rol: stoken kan nu nog wel wachten, maar voor morgen is er langdurige stevige mist voorspelt, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

Een foto van de fysieke situatie zou wel helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Meer doen van wat eigenlijk niet blijkt te werken als oplossing?

Wellicht is 't inderdaad handiger 'm 'ns in een los topic stevig door te zagen. (Da's toch gek genoeg non-destructiever :P.) Lok je ons wel even met een post hier daar naartoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
ik ga gewoon een laatste post wss erover hier zetten. Gisterenavond geplaatst rond 21-22u. Ook SWW-recirculatie pompje doen draaien. Daarna afgezet (zoals 99% van de tijd, dat ding draait enkel net voor we gaan douche).

De hele nacht is de temperatuur toch snel blijven zakken. Deze morgen douchen ~9h-9h30, wat later is de WP begonnen aan een SWW-run. Tot hier, ging de temperatuur toch met versneld tempo naar beneden.

Het gekke: na die SWW-run, gaat het trager naar beneden, alsof de klep nu wel goed werkt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAUTjZ4kV4r9PAuKGYH49bQclkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ner5ZGOas38en4Ino1MstaU1.png?f=fotoalbum_large

Probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:47
Onze water/water warmtepomp (ITHO WPU8 uit 2002) lijkt het begeven te hebben.

Wij zijn opzoek naar een vervanger. Ik kan echt helaas echt heel weinig vinden qua bedrijven die deze units aanbieden.

Heeft iemand de gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
itho bellen maandag?
En even in je historisch verbruik terugzoeken of je wellicht 1 model kleiner ook uit zou komen
En dan ook even kijken of een nieuw (modulerend) model met gelijkstroompompen je niet veel meer plezier gaat geven.

[ Voor 84% gewijzigd door BarryH op 06-09-2025 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Xisuthros333 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:52:
Onze water/water warmtepomp (ITHO WPU8 uit 2002) lijkt het begeven te hebben.

Wij zijn opzoek naar een vervanger. Ik kan echt helaas echt heel weinig vinden qua bedrijven die deze units aanbieden.

Heeft iemand de gouden tip?
Repareerbaar?
Die van mij was 2 jaar geleden stuk maar heb ik (met hulp van dit forum) met een condensator van 15 euro kunnen repareren.

Stefannn in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

(En bekijk het hele forum in dat tijdsbestek goed om alle relevante Posts te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
Stefannn schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:04:
[...]

Repareerbaar?
Die van mij was 2 jaar geleden stuk maar heb ik (met hulp van dit forum) met een condensator van 15 euro kunnen repareren.

(En bekijk het hele forum in dat tijdsbestek goed om alle relevante Posts te vinden)
Helaas, dat was ook mijn ingeving en die zijn zonder resultaat vervangen.

Compressor doet het prima, maar trekt te veel stroom. Eerst enkel bij de aanloopfase (en daarna netjes verwarmen), maar nu altijd (na circa 5min) - dus geen warm tapwater meer.

Wellicht een flown probleem, dat hij z'n warmte niet kwijt kan. Maandag komt de monteur nog even kijken, maar wil alvast oriënteren op een vervanging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
Xisuthros333 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:47:
[...]

Helaas, dat was ook mijn ingeving en die zijn zonder resultaat vervangen.

Compressor doet het prima, maar trekt te veel stroom. Eerst enkel bij de aanloopfase (en daarna netjes verwarmen), maar nu altijd (na circa 5min) - dus geen warm tapwater meer.

Wellicht een flown probleem, dat hij z'n warmte niet kwijt kan. Maandag komt de monteur nog even kijken, maar wil alvast oriënteren op een vervanging
Even uit interesse. Is dit een aan/uit of modulerende compressor? Kan je uitlezen hoeveel draaiuren en starts hij heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
SebastiaanPs schreef op zondag 7 september 2025 @ 06:10:
[...]

Even uit interesse. Is dit een aan/uit of modulerende compressor? Kan je uitlezen hoeveel draaiuren en starts hij heeft gehad?
Aan/uit. 2 compressors; voor het tapwater (die problemen geeft) en voor verwarming (vloer & muur).

Uitlezen kan ik, maar de data is een keer gereset dus is incompleet. Gezien de leeftijd woning uit installatie (2002) gok ik dat hij qua uren wel op het eind van zijn levensduur is.

[ Voor 12% gewijzigd door Xisuthros333 op 08-09-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:21
Heb zelf Home Assistant met de Luxtronik integratie, maar de start vind ik lastig.

Hoe sturen jullie je warmtepomp aan rekening houdend met energieprijzen? Ik lees wel hoog over wat dingen, maar zoek wat meer praktische handvatten; pas je bijvoorbeeld tijdelijk de stooklijn aan, hoe houd je rekening met opwek en waar haal je de data vandaan?
Pagina: 1 ... 111 112 Laatste