Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Fr33z schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Ok, en.al.deze.posts dus omdat er verwarring ontstond toen er ergens alleen maar 1600 kwh werd getypt en dat omschreven werd als de energie van de warmtepomp. Daarom dus gewoon benoemen dat je bedoelde 1600 kwh elektriciteit per jaar.

Verder toffe score trouwens, is erg weinig stroom op jaarbasis. Genoeg huishoudens die dat alleen al in een e-boiler kwijt zijn zodat ze warm kunnen douchen :-|
Dank, heb ook wel wat tijd nodig gehad om de stooklijn goed te krijgen.

Aanvoer temperatuur is 28 graden en tapwater op 45 graden met een boilervat van 180L. Daarmee krijg ik het huis makkelijk warm ook bij -15 graden. Bij die temperatuur springt wel het E-element bij. Vanaf 19 graden buiten gaat de WP over op koelbedrijf. In 9 jaar nu 12K compressor impulsen.

Dus verwarmingsruns zijn vaak 1x per dag 2-3 uur. Daarmee kan ik het jaarrond tussen 20 (winter) en 22 graden (zomer) houden.

  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Verder toffe score trouwens, is erg weinig stroom op jaarbasis. Genoeg huishoudens die dat alleen al in een e-boiler kwijt zijn zodat ze warm kunnen douchen :-|
Maar, ... zoals je zelf hierboven al voorrekende, de BENG-norm komt neer op 12,5kWh/m2/jr (elektrisch) bij een SCOP van 4. Daar ligt 19kWh/m2/jr nog wel 50% boven.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50
Ter informatie: voor AI warmtepomp is er een nieuwe firmware, v3.92.3. Geupdate, moest wel even Home Assistant ook opnieuw opstarten (maar kan ook door de nieuwe versie van luxtronik2 komen die net uit is).. alles lijkt nog te werken.

  • Gedlon
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-05 20:25
Hopelijk kan hier iemand ons helpen. In onze nieuwe woning hebben we een Thermia Calibra Eco Cool 8, met passieve koeling ingebouwd. Deze wensen we met de huidige temperaturen uiteraard te gebruiken, maar ik heb niet de indruk dat het veel doet wegens volgende zaken:

Koeling staat aan (kan je zien aan het symbooltje), met een ingestelde gevraagde temperatuur van 18 graden.

Echter krijg ik volgende te zien:

aanvoerleiding (WP) 23,6 graden

Retourleiding idem

Gewenste aanvoerleiding: 18 graden

Brine naar: 12.4 graden

Brine van: 12.2 graden


Volgens de installateur normaal dat de aanvoerleiding zo hoog is omdat de chape nog warm staat, maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.

Zijn er zaken die ik nog moet dubbelchecken of nazien?

  • Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:15:
maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.

Zijn er zaken die ik nog moet dubbelchecken of nazien?
Er moet zeker een verschil zijn tussen aanvoer en retour. Hier een voorbeeld van een werkend systeem.

18C de vloer-"verwarming" in en 19.8C er uit.
13C uit de bron, 17.3C weer de bron in met 307 l/h. Deze bron draait op schoon water, dus dat geeft zo'n 1.5kW aan koeling.

Als er geen verschil zit in bron in vs uit, gaat er iets mis.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcPXuRi7kXGXjp_XmfUWs3AKWyg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fq1d7cYTa2Cvftjpmf9YcPxd.png?f=user_large

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.


  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:15:
Hopelijk kan hier iemand ons helpen. In onze nieuwe woning hebben we een Thermia Calibra Eco Cool 8, met passieve koeling ingebouwd. Deze wensen we met de huidige temperaturen uiteraard te gebruiken, maar ik heb niet de indruk dat het veel doet wegens volgende zaken:

Koeling staat aan (kan je zien aan het symbooltje), met een ingestelde gevraagde temperatuur van 18 graden.

Echter krijg ik volgende te zien:

aanvoerleiding (WP) 23,6 graden

Retourleiding idem

Gewenste aanvoerleiding: 18 graden

Brine naar: 12.4 graden

Brine van: 12.2 graden


Volgens de installateur normaal dat de aanvoerleiding zo hoog is omdat de chape nog warm staat, maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.

Zijn er zaken die ik nog moet dubbelchecken of nazien?
loopt de circulatiepomp wel of is er een geavanceerd zonesysteem wat kleppen dicht zet omdat er geen warmtevraag is???

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • Gedlon
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-05 20:25
BarryH schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:55:
[...]

loopt de circulatiepomp wel of is er een geavanceerd zonesysteem wat kleppen dicht zet omdat er geen warmtevraag is???
Ik heb de circulatiepomp aangezet in het installateursmenu (stond niet aangezet door de installateur blijkbaar..)

Voor de rest is er geen geavanceerd zonesysteem, alles staat gewoon opengedraaid (manueel) naar zones zoals de installateur het ingeregeld heeft.

Ik ben gaan kijken bij de "vraag" en daar staat de berekende vraag op 0 en het gewenste toerental dus ook op 0, ook al is de koeling actief. Ik vermoed dus dat het hier misschien iets mee te maken heeft.

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:13:
Ik ben gaan kijken bij de "vraag" en daar staat de berekende vraag op 0 en het gewenste toerental dus ook op 0, ook al is de koeling actief. Ik vermoed dus dat het hier misschien iets mee te maken heeft.
Dat betwijfel ik. Klinkt alsof dat over het toerental van de compressor gaat. En dat blijft daadwerkelijk 0 bij passieve koeling.

En de brine pomp, trouwens? Moest je die ook nog los vrijgeven?

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 23-05-2026 20:54 ]


  • Gedlon
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-05 20:25
Gwaihir schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:48:
[...]

Dat betwijfel ik. Klinkt alsof dat over het toerental van de compressor gaat. En dat blijft daadwerkelijk 0 bij passieve koeling.

En de brine pomp, trouwens? Moest je die ook nog los vrijgeven?
Daar was ik niet van op de hoogte, bedankt.


Voor de brine pomp heb ik gecheckt. Daar staan de toeren ingesteld op auto, maar het continue pompen niet aan.

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Gedlon Heb je alle handleidingen die je je kunt wensen en die nagelopen?

Hierin lijkt vanaf 8.4 wel een paar bladzijden gevuld met na te lopen dingetjes. Wellicht voldoende nabij jouw model, of ook van jouw exacte model te vinden?

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Dit weekend voor het eerst passief koelen met de nibe F1145 en PCM module.

Maar liep er gelijk tegen aan dat er water van 14 graden mijn vloer in ging. Foute boel natuurlijk. Lang bezig geweest met analyse en verdiepen in het systeem en hoe alles werkt met mengkleppen en aansturing. Viel me op dat 1 mengklep precies het tegenover gestelde deed wat ik zou verwachten.

Eindconclusie was dan ook : er zaten 2 draadjes verkeerd om aangesloten (open en dicht aansturing).

Waarschijnlijk 15 jaar zo gezeten bij de vorige eigenaar... Wat me wel doet afvragen of ze dat niet door hadden, en of het geen schade heeft veroorzaakt in al die tijd...

  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Doet mij denken aan de installateur van de vorige bewoners van ons huis. Die had van 10 van de 20 zonnepanelen (1 string) de + en - omgedraaid bij de aansluiting op de omvormer. Die string had 8 jaar lang helemaal niks opgeleverd. De installateur gaf niet thuis toen we hem daar op aanspraken …

[ Voor 6% gewijzigd door macbelly op 24-05-2026 21:29 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:26
Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:15:
Hopelijk kan hier iemand ons helpen. In onze nieuwe woning hebben we een Thermia Calibra Eco Cool 8, met passieve koeling ingebouwd. Deze wensen we met de huidige temperaturen uiteraard te gebruiken, maar ik heb niet de indruk dat het veel doet wegens volgende zaken:

Koeling staat aan (kan je zien aan het symbooltje), met een ingestelde gevraagde temperatuur van 18 graden.

Echter krijg ik volgende te zien:

aanvoerleiding (WP) 23,6 graden

Retourleiding idem

Gewenste aanvoerleiding: 18 graden

Brine naar: 12.4 graden

Brine van: 12.2 graden


Volgens de installateur normaal dat de aanvoerleiding zo hoog is omdat de chape nog warm staat, maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.

Zijn er zaken die ik nog moet dubbelchecken of nazien?
Klopt.. er moet verschil zijn tussen aanvoer en retour anders heb je geen warmte uitwisseling.
Passieve koeling is geen rocket science. De circulatie pompen voor grond circuit en huis circuit moeten beiden draaien en de klep moet goed staan.
Als je bij de pompen kan dan kan je een schroevendraaier op het centrale schroefje zetten en je oor aan het handvat. Als het zoemt dan draait het. Daarna blijft klep over als checkpunt.
Software die de boel aanstuurt kan best een beetje onoverzichtelijk zijn. Er zitten vaak allemaal “anti pendel” beveiligingen in.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:22
Is er iets op tegen om regelmatig warmwater runs te doen met het elektrisch element in plaats van op de bron met de compressor (Alpha Innotec WZSC62K3M)?

Ik zie dat het vermogen van het element ook nog in te stellen is, als ik dit iets verlaag kan ik het met opwek zonnepanelen dekken.

  • Gedlon
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-05 20:25
Gwaihir schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:04:
@Gedlon Heb je alle handleidingen die je je kunt wensen en die nagelopen?

Hierin lijkt vanaf 8.4 wel een paar bladzijden gevuld met na te lopen dingetjes. Wellicht voldoende nabij jouw model, of ook van jouw exacte model te vinden?
Het bleek de platenwisselaar te zijn die niet werkte. Installateur is na veel vijven en zessen toch langsgekomen vandaag, was op 5 minuten gefixt.


Bedankt voor het meedenken!

  • sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-06 13:56
een platenwisselaar is een passief ding die werkt altijd als de kranen openstaan en de pomp pompt, was er een klep dicht of terugslagklep verkeerd om gemonteerd, want in 5 minuten kan je weinig, wat was de fout-van de installateur, of de onduidelijkheid in de manual?

  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
firecaps30 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:06:
Is er iets op tegen om regelmatig warmwater runs te doen met het elektrisch element in plaats van op de bron met de compressor (Alpha Innotec WZSC62K3M)?

Ik zie dat het vermogen van het element ook nog in te stellen is, als ik dit iets verlaag kan ik het met opwek zonnepanelen dekken.
In de zomer kunnen de zonnepanelen dit verbruik opvangen (bij voldoende zon) maar in de winter is dit onwaarschijnlijk. In de zomer zal verlagen van het vermogen van het elektrische element daarom wel soelaas kunnen bieden maar de helft van het jaar moet je ervan uit gaan dat geen oplossing biedt.

Ter info: mijn Nibe b/w wp kan verwarmen tot 55C zonder elektrisch element en de rest gaat dan met het elektrische element (ca 2.2kWh per keer voor een 180L boiler).

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:22
firecaps30 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:06:
Is er iets op tegen om regelmatig warmwater runs te doen met het elektrisch element in plaats van op de bron met de compressor (Alpha Innotec WZSC62K3M)?

Ik zie dat het vermogen van het element ook nog in te stellen is, als ik dit iets verlaag kan ik het met opwek zonnepanelen dekken.
Ik dacht dat bij instellingen --> 2e warmteopwekker je het vermogen in kon stellen van het e-element, maar ongeacht de instelling trekt deze 6kW. Vermogensbeperking is het volgens mij ook niet. Iemand die het vermogen elektrische element wel heeft weten aan te passen?

  • prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:29

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik zie dat een nibe warmtepomp niet/nooit actief kan koelen. enkel passief.

Nu is mijn afgiftesysteem berekend op condenserend koelen, met 7 graden water..

zijn er merken water water warmtepompen die wel actief kunnen koelen?

  • bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23

bjp

prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:24:
Ik zie dat een nibe warmtepomp niet/nooit actief kan koelen. enkel passief.

Nu is mijn afgiftesysteem berekend op condenserend koelen, met 7 graden water..

zijn er merken water water warmtepompen die wel actief kunnen koelen?
EcoForest, mits de juiste uitvoering. Thermia dacht ik ook (de "Cool" varianten).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3


  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
"mist" of "mits"

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Mits

  • AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 20:41
prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:24:
Ik zie dat een nibe warmtepomp niet/nooit actief kan koelen. enkel passief.

Nu is mijn afgiftesysteem berekend op condenserend koelen, met 7 graden water..

zijn er merken water water warmtepompen die wel actief kunnen koelen?
Alpha Innotec

  • prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:29

prein2

Monument verduurzamen is leuk

t is een hele zoektocht hoor..

- ecoforest: de 4e variant van elke serie kan actief koelen.
- de Thermia heeft een active/passive cooling module en een passive cooling module. de active/passive kan ik enkel op buitenlandse websites vinden
- Alpha Innotec: niet met het vermogen dat ik nodig heb (12kW)
- Nibe: kan alleen met de hele grote jongens en de niet modulerende Fnogwat unit

tot zover dus de thermia en de ecoforest die aan mijn wensen voldoen. Ecoforest heeft ook R290, klinkt goed.

situatie:
- monumentaal pand. lucht-water warmtepomp is door welstand afgewezen
- 12kW warmtevraag bij -7 buitentemperatuur
- op zich oppervlakte voor boring beschikbaar. wel toegang via bruggetje (max 5500kg) en smalle doorgang naar achtertuin.
- huis wordt verwarmd met fancoils en vloerverwarming. volledige CV is ingericht op condenserend kunnen koelen. Dus als ik toch een warmtepomp koop, dan zou het fijn zijn als deze dat ook ondersteunt.
- inzicht in home assistant wordt ik blij van


heb nu wat info opgevraagd bij boorders, of ze zo smal kunnen etc.

tips zijn welkom.

  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:14:
t is een hele zoektocht hoor..

- ecoforest: de 4e variant van elke serie kan actief koelen.
- de Thermia heeft een active/passive cooling module en een passive cooling module. de active/passive kan ik enkel op buitenlandse websites vinden
- Alpha Innotec: niet met het vermogen dat ik nodig heb (12kW)
- Nibe: kan alleen met de hele grote jongens en de niet modulerende Fnogwat unit

tot zover dus de thermia en de ecoforest die aan mijn wensen voldoen. Ecoforest heeft ook R290, klinkt goed.

situatie:
- monumentaal pand. lucht-water warmtepomp is door welstand afgewezen
- 12kW warmtevraag bij -7 buitentemperatuur
- op zich oppervlakte voor boring beschikbaar. wel toegang via bruggetje (max 5500kg) en smalle doorgang naar achtertuin.
- huis wordt verwarmd met fancoils en vloerverwarming. volledige CV is ingericht op condenserend kunnen koelen. Dus als ik toch een warmtepomp koop, dan zou het fijn zijn als deze dat ook ondersteunt.
- inzicht in home assistant wordt ik blij van


heb nu wat info opgevraagd bij boorders, of ze zo smal kunnen etc.

tips zijn welkom.
In deze post (macbelly in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis") heb ik 2 foto’s geplaatst van de boormachine en slanghaspel die bij mij een 175m diep gat geboord hebben. Niet echt smal. Het werk en algehele verantwoordelijkheid voor boven- en ondergronds werk lag bij Duratherm uit Elburg. Heeft goed werk geleverd met complete documentatie.

Ik heb ook nog mogelijk iets anders interessants (voor alle oude huizen bezitters): https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl . Een mooi uitgevoerd boek over het verduurzamen van oude huizen. Uitgegeven met hulp van Provincie Gelderland en verschillende gemeenten: Gratis te downloaden

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:29

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Dank! Die warme jas heeft me al een heel end gebracht..

Zo'n grote boormachine zakt zeker weten door de brug.. Ik dacht zelf aan een kleinere.. Zoals https://geo4nrg.nl/blog/maatwerk-bodembronnen-voor-een-gasloos-monumentaal-woonhuis/

  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:18:
Dank! Die warme jas heeft me al een heel end gebracht..

Zo'n grote boormachine zakt zeker weten door de brug.. Ik dacht zelf aan een kleinere.. Zoals https://geo4nrg.nl/blog/maatwerk-bodembronnen-voor-een-gasloos-monumentaal-woonhuis/
De grootte (en zwaarte) van het boorapparaat wordt voor een groot deel bepaald door het vermogen wat je nodig hebt (12kW) en hoeveel vermogen de bodem per strekkende verticale meter kan leveren (varieert van 20-70 W/m). Die 2 samen bepalen het aantal te boren gaten die samen de gewenste boorlengte opleveren (die warmteopname vindt zowel in neergaande als opgaande deel van de U-buis plaats). Zeker als je plek hebt voor meerdere boringen hoef je per gat minder diep te gaan. De gaten moeten wel ver genoeg uit elkaar liggen (ik dacht minimaal zo’n 6m).

Maar misschien wist je dit allemaal al. Veel goed onderbouwde informatie over bodem/water warmtepomp vind je bij https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/verticaal/ (dit gaat weliswaar over een geheel ander type woning maar de info is evengoed toepasbaar).

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 23:43
prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:14:
t is een hele zoektocht hoor..


- Nibe: kan alleen met de hele grote jongens en de niet modulerende Fnogwat unit
Nibe heeft zover ik weet ook een losse "actieve koeling" module voor de modulerende S serie,

bij de S serie zit het als volgt: S11xx = zonder ingebouwde boiler, S12xx met ingebouwde boiler, type aangevuld met "PC" betekent dat de "Passieve Koeling" is ingebouwd (bv. S1156-8-PC). https://professional.nibe.eu/nl-nl/productgroup/15507/subgroup/15521

Nibe levert ook losse Passive (PCM S40/42) en Actieve (HPAC S40) koelmodules welke naast de warmtepomp worden geïnstalleerd. De PCM kan alleen m.b.v. de bron koelen, de HPAC module kan zowel passief als actief koelen en zorgt er met regelkleppen voor dat de koude kant van de compressor van de warmtepomp door je afgifte gaat en de warme kant teruggaat in de bron, zie ook pagina 38 van de principeschema's.

  • AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 20:41
prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:14:
t is een hele zoektocht hoor..
- Alpha Innotec: niet met het vermogen dat ik nodig heb (12kW)
12 kw zit tussen de WZSV 92K3M en 122K3M. Lijkt me redelijk om uit 1 van deze modellen te kiezen afhankelijk van je wensen (kosten of comfort)

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De grootte van de boormachine wordt bepaald door hoe diep het gat moet, geeft @macbelly aan. Volstrekt logisch, toch?

Nou... bij ons kwam voor zo'n zelfde diepte nog een flink forsere. Ook keihard volgens diezelfde logica: kleiner kan niet, meneer. (Woog 20 ton, als ik me dat goed herinner. Kon tot 200 meter, was doorgaans tot 180 meter in gebruik - laatste buizen lagen er niet op. Ook deze staat in dit topic wel op de foto.) En @prein2 linkt naar een duidelijk kleinere, waarmee toch ook 160 meter is geboord.

Ik denk dat het heel veel uit maakt op wat voor soort klussen de boorder zich richt. Waarom de boorder die bij ons kwam is aangehaakt, snap ik achteraf niet; die was helemaal ingesteld op lege bouwterreinen aan het begin van nieuwbouw. En dan is een forse, geïntegreerde vrijwel automatische machine handig; kun je meters maken. Maar die boortoren is maar een klein deel van zo'n machine. De spoelpomp kan vast los. Het rek buizen ook. Kunnen dan ook twee kleinere rekken zijn. Het vermogen kan wellicht wat lager, in ruil voor iets meer geduld.

Kortom, @prein2, neem vooral contact op met die partij die je zelf al gevonden hebt :). Die weten echt wel wat hun machine kan en weegt.

  • bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23

bjp

je zou je kunnen aanmelden voor deze innovatieve manier: https://geheco.com/consumer/#waarom

ik denk dat ze stilaan van proefproject aan het overstappen zijn naar "bij mensen".

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3


  • The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:08
macbelly schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:59:
[...]

De grootte (en zwaarte) van het boorapparaat wordt voor een groot deel bepaald door het vermogen wat je nodig hebt (12kW) en hoeveel vermogen de bodem per strekkende verticale meter kan leveren (varieert van 20-70 W/m). Die 2 samen bepalen het aantal te boren gaten die samen de gewenste boorlengte opleveren (die warmteopname vindt zowel in neergaande als opgaande deel van de U-buis plaats). Zeker als je plek hebt voor meerdere boringen hoef je per gat minder diep te gaan. De gaten moeten wel ver genoeg uit elkaar liggen (ik dacht minimaal zo’n 6m).
Nou, ja en nee. De ondergrond bepaalt in veel grotere mate het formaat machine.

Vroegâh, toen er nog geen moeilijke certificaatjes nodig waren heb ik ook een boorder gezien die een aanhanger voor achter zijn pickup had. Die spoelboorde voornamelijk open bronnen (waterbron), maar als je er graag een tyleenlus in wilde duwen dan kon dat ook. Die had 20 buizen van 6m bij zich en had meerdere keren ze allemaal gebruikt. Maar alleen op zand en waar veel water beschikbaar was. Meestal boorden ze eerst een ondiepe put als waterbron en gebruikten die om het spoelboor reservoir te vullen en bij te vullen als het nodig was.

Als je geen zand hebt, maar graniet dan heb je zelfs voor een 'ondiepe' boring nog een bakbeest nodig (in verhouding).

Recent hoorde ik van boring in achtertuin. Die kwamen met machine die door 'achtergang' kon en de draai door de tuindeur kon maken. Dat was echt een compact apparaat begreep ik en zij gingen tot 130 of 150m diep (even vergeten hoe diep precies; ga ik nog eens navragen).

P.S. 1: 20 - 70W/m is wel wat enthousiast; als je op een rug van droog zand zit heb je zomaar 30m die maar 10W/m doet. Met een enkele U zal dat stuk dan maximaal 12W/m (enkele U-lus factor 1,2) aan bronvermogen kunnen leveren. Voor de 70W/m bronvermogen moet je watervoerend grof zand/grind over de hele lengte hebben van de U-lus .

P.S. 2: Huizen worden steeds vaker 'goed geïsoleerd' en krijgen zo een lagere warmtevraag, maar grotere koelvraag. De bodem temperatuur is vanaf een meter of 15 tot 17 gedurende een jaar stabiel, maar loopt wel per 100m weer met een graad Celsius op. Voor koelen kan dus een aantal ondiepe lussen beter werken dan een enkele (hele) diepe.

geeft geen inhoudelijke reacties meer


  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
The Lord schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:30:
Nou, ja en nee. De ondergrond bepaalt in veel grotere mate het formaat machine.

[..]

Als je geen zand hebt, maar graniet dan heb je zelfs voor een 'ondiepe' boring nog een bakbeest nodig (in verhouding).
Ehm ja.. ik denk dat mijn relaas ophoudt wanneer je te ver Limburg in rijdt en ook maar voor een stukkie België geldt.

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
bjp schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:40:
je zou je kunnen aanmelden voor deze innovatieve manier: https://geheco.com/consumer/#waarom

ik denk dat ze stilaan van proefproject aan het overstappen zijn naar "bij mensen".
SV: Ondiepe gaten prima, want met een lekker kleine machine met beperkt zooi eromheen. (Jammer dat je aan een IthoDaalderop WP vast lijkt te zitten, trouwens; die staan niet zo goed bekend in dit topic, terwijl er aan wel prima concurrenten geen gebrek is.)

Tegelijkertijd hoor ik ook juist van nog veel diepere bronnen. Beest van een machine op de parkeerplaats naast / nabij een huizenblok en dan voor 't hele blok één boorgat van 450 meter en in 1x klaar.

Het is duidelijk geen one-size-fits all.

[ Voor 16% gewijzigd door Gwaihir op 30-05-2026 20:42 ]


  • Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning met een Alpha Innotec SWCV 62K3 warmtepomp. Ik probeer het huis nu een beetje op termperatuur te krijgen, maar het blijft warm (23-24 graden). De vloer voelt wel enigszins fris aan, maar zeker niet echt koud. (Ik weet dat de vloer niet koeler dan 18 graden mag worden vanwege condensvorming)

Ik heb voor mijn gevoel alle instellingen in de menu's op de pomp zelf al bekeken en ik gebruik ook de integratie met Home Assistant maar kom er niet uit.

Klopt het dat het totale energieverbruik voor Koeling op 0.0 kWh blijft staan? Ik zou denken dat dit zou oplopen. De bedrijfsuren voor Koeling lopen wel gewoon op.

Smartgrid, moet ik dit laten aanstaan? Als ik dit uitzet via Home Assistant krijg ik op de pomp "EVU-blokkering" te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Bananeman op 31-05-2026 09:44 ]

Motor-forum.nl


  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Te hoge luchtvochtigheid kan ook de koeling stoppen (voorkomt gladde vloer door condensatie). Kan dat de oorzaak zijn? Op Nibe kun je dat in- of uitschakelen.

[ Voor 14% gewijzigd door macbelly op 31-05-2026 11:09 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Bananeman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:42:
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning met een Alpha Innotec SWCV 62K3 warmtepomp. Ik probeer het huis nu een beetje op termperatuur te krijgen, maar het blijft warm (23-24 graden). De vloer voelt wel enigszins fris aan, maar zeker niet echt koud. (Ik weet dat de vloer niet koeler dan 18 graden mag worden vanwege condensvorming)

Ik heb voor mijn gevoel alle instellingen in de menu's op de pomp zelf al bekeken en ik gebruik ook de integratie met Home Assistant maar kom er niet uit.

Klopt het dat het totale energieverbruik voor Koeling op 0.0 kWh blijft staan? Ik zou denken dat dit zou oplopen. De bedrijfsuren voor Koeling lopen wel gewoon op.

Smartgrid, moet ik dit laten aanstaan? Als ik dit uitzet via Home Assistant krijg ik op de pomp "EVU-blokkering" te zien.
23 graden lijkt me normaal. Zeker als je dat meet met een thermostaat op een warme muur. Veel lager ga je niet komen.

Neem aan dat je passief koelt, dan zal het energieverbruik van de pomp niet meegeteld worden waarschijnlijk.

Momenteel is de luchtvochtigheid wat aan de hoge kant, en zal jouw koeling afnemen als hij daar voor corrigeert

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 31-05-2026 12:39 ]


  • ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50
Bananeman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:42:
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning met een Alpha Innotec SWCV 62K3 warmtepomp. Ik probeer het huis nu een beetje op termperatuur te krijgen, maar het blijft warm (23-24 graden). De vloer voelt wel enigszins fris aan, maar zeker niet echt koud. (Ik weet dat de vloer niet koeler dan 18 graden mag worden vanwege condensvorming)

Ik heb voor mijn gevoel alle instellingen in de menu's op de pomp zelf al bekeken en ik gebruik ook de integratie met Home Assistant maar kom er niet uit.

Klopt het dat het totale energieverbruik voor Koeling op 0.0 kWh blijft staan? Ik zou denken dat dit zou oplopen. De bedrijfsuren voor Koeling lopen wel gewoon op.

Smartgrid, moet ik dit laten aanstaan? Als ik dit uitzet via Home Assistant krijg ik op de pomp "EVU-blokkering" te zien.
Dat het totale energieverbruik op 0 staat, klopt. Die verbruik meter meet alleen het verbruik van de compressor, niet van de pompen (die gaat namelijk via een andere stekker). Dus, als je vloer koud voelt, dan is ie wel aan het koelen.

Trouwens, als je het durft, kan je prima lager dan 18 graden gaan, als je maar het dauwpunt in de gaten houdt (kan je zelf berekenen met temperatuur en luchtvochtigheid.)

Maar om het koel te houden.. zijn er ook andere dingen nodig, zoals ramen en deuren dicht, zonwering, etc etc.

En… status in home assistant staat op cooling, neem ik aan?

  • Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:37:
[...]

23 graden lijkt me normaal. Zeker als je dat meet met een thermostaat op een warme muur. Veel lager ga je niet komen.

Neem aan dat je passief koelt, dan zal het energieverbruik van de pomp niet meegeteld worden waarschijnlijk.

Momenteel is de luchtvochtigheid wat aan de hoge kant, en zal jouw koeling afnemen als hij daar voor corrigeert
Ik koel idd passief, maar ik dacht in eerste instantie dat de Alpha Innotec SWCV 62K3 ook actief zou kunnen koelen. (B)lijkt niet het geval te zijn.
ChrisM schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:02:
[...]

Dat het totale energieverbruik op 0 staat, klopt. Die verbruik meter meet alleen het verbruik van de compressor, niet van de pompen (die gaat namelijk via een andere stekker). Dus, als je vloer koud voelt, dan is ie wel aan het koelen.
Vloer voelt idd wel wat koeler, maar ik zou dus verder willen koelen. Heb de thermostaten allemaal op 18 graden gezet, en in Home Assistant via de Luxtronik integratie heb ik "Cooling target temperature" ook op 18 graden gezet. Waar kan ik zien wat de watertemperatuur is? Is dat bij Heating en dan "Flow in temperature"? Die zit op 18,6 graden. Heb hem nog nooit lager gezien.
Trouwens, als je het durft, kan je prima lager dan 18 graden gaan, als je maar het dauwpunt in de gaten houdt (kan je zelf berekenen met temperatuur en luchtvochtigheid.)
Hoe doe ik dat?
Maar om het koel te houden.. zijn er ook andere dingen nodig, zoals ramen en deuren dicht, zonwering, etc etc.
Ja helaas had ik al een klein voorgevoel, dus heb loze leiding voor elektrische screens laten aanleggen bij de bouw en heb gisteren voor 6 ramen screens besteld.
En… status in home assistant staat op cooling, neem ik aan?
Klopt.

Motor-forum.nl


  • ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50
Bananeman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:17:
[...]

Ik koel idd passief, maar ik dacht in eerste instantie dat de Alpha Innotec SWCV 62K3 ook actief zou kunnen koelen. (B)lijkt niet het geval te zijn.


[...]

Vloer voelt idd wel wat koeler, maar ik zou dus verder willen koelen. Heb de thermostaten allemaal op 18 graden gezet, en in Home Assistant via de Luxtronik integratie heb ik "Cooling target temperature" ook op 18 graden gezet. Waar kan ik zien wat de watertemperatuur is? Is dat bij Heating en dan "Flow in temperature"? Die zit op 18,6 graden. Heb hem nog nooit lager gezien.
Ja, bij mij ook, terwijl ik ook naar 18 graden koel. Das prima. Wat is de flow out temperature?
[...]

Hoe doe ik dat?
Luchtvochtigheid berekenen of temperatuur lager dan 18 graden instellen? De luxtronik2 integratie gaat niet lager dan 18 (maar kan je wel in de bron aanpassen.. weet zo niet even meer welke precies dat is, maar zoveel voor ingestelde parameters staan niet op 18, dus heb je zo gevonden)... maar je moet het ook in de WP instellen: in het menu, naar koelen gaan, daar kan je de waarde van MG1 (Meng Groep 1).. ik kan tot 15 graden gaan daar. Maar zou wel voorzichtig zijn daarmee, want je wilt geen condens in huis krijgen.
[...]

Ja helaas had ik al een klein voorgevoel, dus heb loze leiding voor elektrische screens laten aanleggen bij de bouw en heb gisteren voor 6 ramen screens besteld.


[...]

Klopt.
Verder ook beseffen: passieve koeling via de vloer duurt lang.. dus huis dicht houden, zon buiten houden, en dan kan je met permanente vloerkoeling er misschien een graad of 1 tot 3 vanaf halen. Maar het is geen airco, waarbij je het meteen voelt. Het duurt even. (Dus op tijd aanzetten, en lekker aan laten.)

  • Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ChrisM schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:25:
[...]


Ja, bij mij ook, terwijl ik ook naar 18 graden koel. Das prima. Wat is de flow out temperature?
Flow out is 19,8 momenteel. Eigenlijk heel stabiel op die temperatuur.
Luchtvochtigheid berekenen of temperatuur lager dan 18 graden instellen? De luxtronik2 integratie gaat niet lager dan 18 (maar kan je wel in de bron aanpassen.. weet zo niet even meer welke precies dat is, maar zoveel voor ingestelde parameters staan niet op 18, dus heb je zo gevonden)... maar je moet het ook in de WP instellen: in het menu, naar koelen gaan, daar kan je de waarde van MG1 (Meng Groep 1).. ik kan tot 15 graden gaan daar. Maar zou wel voorzichtig zijn daarmee, want je wilt geen condens in huis krijgen.
Na heeeeeel veel geklooi heb ik eindelijk de installateursinstellingen "unlocked" en nu kan ik in het menu op de warmtepomp idd lager dan 18 graden. Heb "Ingest. temp MG1" nu op 17,5 gezet en laat het ff een nachtje draaien, kijken of de flow in temperatuur ook omlaag gaat. Ik wil de flow in temperatuur sowieso 18 graden of hoger houden idd vanwege condensvorming.
Verder ook beseffen: passieve koeling via de vloer duurt lang.. dus huis dicht houden, zon buiten houden, en dan kan je met permanente vloerkoeling er misschien een graad of 1 tot 3 vanaf halen. Maar het is geen airco, waarbij je het meteen voelt. Het duurt even. (Dus op tijd aanzetten, en lekker aan laten.)
Ja de koeling is nu 24/7 actief. Vandaar dat ik wel had verwacht dat de temperatuur (meer) zou dalen. De screens die ik heb besteld gaan zeker ook nog helpen en ik houd ramen en deuren al zoveel mogelijk dicht.

Ben zoals gezegd nu vooral benieuwd of de vloertemperatuur omlaag gaat door de aanpassing van de "Ingest. MG1 temp" naar 17,5 graden. Ik ben voorzichtig en wil die dus niet meet op 16 graden ofzo zetten.

Motor-forum.nl


  • ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50
Bereken ook even het dauwpunt in je huis (temperatuur en luchtvochtigheid heb je daarvoor nodig). Ik bereken die op meerdere plekken in m’n huis (nu max 14 graden dauwpunt) en zorg dat ik daar fors boven blijf.

Mijn target temperatuur is 18 graden, heat flow out is 18,4, heat flow in is 17,4.

  • Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ga ik doen idd, luchtvochtigheid scheelt behoorlijk per ruimte.

Vooralsnog krijg ik de flow in temperature sowieso niet omlaag dus nu loop ik nog geen "gevaar" ;)

Motor-forum.nl


  • ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50
Nou.. het is altijd goed om je dauwpunt in de gaten te houden, want de dauwpunt is ook wel eens boven de 18 graden. ;)

  • Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De aanpassing lijkt te werken, want heat flow in is gedaald naar 18,1 graden (heb target op 17,5 gezet).

Heb ook dauwpunt berekend voor verschillende ruimtes, dan kom ik rond de 14,5 à 15 graden uit dus dan zit ik voorlopig safe. Maar ik ga de heat flow in target temperature sowieso niet lager dan 17,5 zetten.

Motor-forum.nl


  • ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50
Bananeman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:16:
De aanpassing lijkt te werken, want heat flow in is gedaald naar 18,1 graden (heb target op 17,5 gezet).

Heb ook dauwpunt berekend voor verschillende ruimtes, dan kom ik rond de 14,5 à 15 graden uit dus dan zit ik voorlopig safe. Maar ik ga de heat flow in target temperature sowieso niet lager dan 17,5 zetten.
Fijn! Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt.

In home assistant heb je ook dauwpunt integraties, dan kan je hem altijd uit laten rekenen en met een automation je koel target aanpassen.

  • bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23

bjp

ChrisM schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:59:
[...]

Fijn! Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt.

In home assistant heb je ook dauwpunt integraties, dan kan je hem altijd uit laten rekenen en met een automation je koel target aanpassen.
ja ik gebruik bijvoorbeeld "Thermal Comfort" om mijn temp/vochtigheidssensoren om te zetten in dauwpunt per ruimte.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3


  • MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:35

MrFish

Untitled

Gwaihir schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:26:
De grootte van de boormachine wordt bepaald door hoe diep het gat moet, geeft @macbelly aan. Volstrekt logisch, toch?

Nou... bij ons kwam voor zo'n zelfde diepte nog een flink forsere. Ook keihard volgens diezelfde logica: kleiner kan niet, meneer. (Woog 20 ton, als ik me dat goed herinner. Kon tot 200 meter, was doorgaans tot 180 meter in gebruik - laatste buizen lagen er niet op. Ook deze staat in dit topic wel op de foto.) En @prein2 linkt naar een duidelijk kleinere, waarmee toch ook 160 meter is geboord.

Ik denk dat het heel veel uit maakt op wat voor soort klussen de boorder zich richt. Waarom de boorder die bij ons kwam is aangehaakt, snap ik achteraf niet; die was helemaal ingesteld op lege bouwterreinen aan het begin van nieuwbouw. En dan is een forse, geïntegreerde vrijwel automatische machine handig; kun je meters maken. Maar die boortoren is maar een klein deel van zo'n machine. De spoelpomp kan vast los. Het rek buizen ook. Kunnen dan ook twee kleinere rekken zijn. Het vermogen kan wellicht wat lager, in ruil voor iets meer geduld.

Kortom, @prein2, neem vooral contact op met die partij die je zelf al gevonden hebt :). Die weten echt wel wat hun machine kan en weegt.
Ik kom mij ook melden in dit topic vanwege de aanleg van een bodemwarmtepomp voor de renovatie van ons jaren '60 huis. Toevallig heb ik vandaag contact gehad met de partij die @prein2 noemt. Ze kunnen inderdaad tot 160 meter, maar het grote nadeel is dat het geen volautomatische machines zijn. Ze moeten dus ~100 keer handmatig een nieuwe boorstaaf aankoppelen. Met zo'n groot apparaat is een boring in 1,5 uur gepiept, met zo'n klein apparaat zijn ze 1,5 dag met 3 personen bezig. Dat is dus ook navenant duurder. Maar het is wel een uitkomst voor moeilijk bereikbare plekken. Ik heb een offerte gevraagd, dus hoeveel duurder het is kan ik t.z.t. melden.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast


  • prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:29

prein2

Monument verduurzamen is leuk

MrFish schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:08:
[...]

Ik kom mij ook melden in dit topic vanwege de aanleg van een bodemwarmtepomp voor de renovatie van ons jaren '60 huis. Toevallig heb ik vandaag contact gehad met de partij die @prein2 noemt. Ze kunnen inderdaad tot 160 meter, maar het grote nadeel is dat het geen volautomatische machines zijn. Ze moeten dus ~100 keer handmatig een nieuwe boorstaaf aankoppelen. Met zo'n groot apparaat is een boring in 1,5 uur gepiept, met zo'n klein apparaat zijn ze 1,5 dag met 3 personen bezig. Dat is dus ook navenant duurder. Maar het is wel een uitkomst voor moeilijk bereikbare plekken. Ik heb een offerte gevraagd, dus hoeveel duurder het is kan ik t.z.t. melden.
Gelukkig is hun verhaal congruent ;) Ik heb hetzelfde gehoord en heb inmiddels contact met een lokale installateur die met hun samenwerkt.

  • Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:44

Bravo

Second Best

prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:14:
t is een hele zoektocht hoor..

- ecoforest: de 4e variant van elke serie kan actief koelen.
- de Thermia heeft een active/passive cooling module en een passive cooling module. de active/passive kan ik enkel op buitenlandse websites vinden
- Alpha Innotec: niet met het vermogen dat ik nodig heb (12kW)
- Nibe: kan alleen met de hele grote jongens en de niet modulerende Fnogwat unit

tot zover dus de thermia en de ecoforest die aan mijn wensen voldoen. Ecoforest heeft ook R290, klinkt goed.

situatie:
- monumentaal pand. lucht-water warmtepomp is door welstand afgewezen
- 12kW warmtevraag bij -7 buitentemperatuur
- op zich oppervlakte voor boring beschikbaar. wel toegang via bruggetje (max 5500kg) en smalle doorgang naar achtertuin.
- huis wordt verwarmd met fancoils en vloerverwarming. volledige CV is ingericht op condenserend kunnen koelen. Dus als ik toch een warmtepomp koop, dan zou het fijn zijn als deze dat ook ondersteunt.
- inzicht in home assistant wordt ik blij van


heb nu wat info opgevraagd bij boorders, of ze zo smal kunnen etc.

tips zijn welkom.
Ik kwam onlangs ook nog de Qvantum QG-serie tegen, kan actief koelen en is beschikbaar in een enkele 6 kW en dubbele 12 kW variant.
Ondanks dat ze vrij nieuw lijken te zijn, heeft iemand ervaring hiermee?

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10


  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bravo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Ik kwam onlangs ook nog de Qvantum QG-serie tegen, kan actief koelen en is beschikbaar in een enkele 6 kW en dubbele 12 kW variant.
Ondanks dat ze vrij nieuw lijken te zijn, heeft iemand ervaring hiermee?
Ervaringen Qvantum ventilatie warmtepomp

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:44

Bravo

Second Best

Brrr, ventilatiewarmtepompen. Daar heb ik in basis mijn bedenkingen bij. Bedankt (y) , de gebruikerservaringen zullen op de andere onderdelen vergelijkbaar zijn.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10


  • bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23

bjp

Bravo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:32:
[...]

Brrr, ventilatiewarmtepompen. Daar heb ik in basis mijn bedenkingen bij. Bedankt (y) , de gebruikerservaringen zullen op de andere onderdelen vergelijkbaar zijn.
Op zich ben ik niet 100% tegen. Op zich zijn zulke warmtepompen een L/L variant gemixt met de ventilatie unit. Maar dan ook zonder de blaasunits in huis.

Zeker bij _bijna_ passieve huizen, is verwarming/koelen via de ventilatiekanalen mss veel gemakkelijker dan ook vloerverwarming/radiatoren nog te moeten plaatsen.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3


  • Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 07:50
bjp schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:32:
[...]
Op zich ben ik niet 100% tegen. Op zich zijn zulke warmtepompen een L/L variant gemixt met de ventilatie unit. Maar dan ook zonder de blaasunits in huis.
Lucht is geen goede energie drager. Het kan slechts 0.36W per m³/h/°C dragen. (W en niet kW!). Voor een stevige 600m³/h ventilatie unit betekent dat je de lucht al een 30 graden moet verwarmen om 6kW kwijt te geraken. Dat wil zeggen heel veel herrie in huis en lucht van 50 graden in je huis blazen. Het is mogelijk maar wil je dit wel? Bovendien is het ook niet interessant voor je efficiëntie om de warmtepomp op 50 graden te moeten laten draaien.

Voor koelen ben ik nog pessimistischer. Je wil immers niet lager koelen dan het dauwpunt in je huis om condens op je buizen te vermijden (meestal is dat ongeveer 5-10 graden onder kamer temperatuur of dus maximaal koelen aan 1-2kW bij 600m³/h). Tenzij je overal geïsoleerde ventilatiebuizen hebt dan zou je misschien lager kunnen koelen?

  • vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:48

vliegnerd

Nintendo fan.

Baritee schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:04:
[...]

Lucht is geen goede energie drager. Het kan slechts 0.36W per m³/h/°C dragen. (W en niet kW!). Voor een stevige 600m³/h ventilatie unit betekent dat je de lucht al een 30 graden moet verwarmen om 6kW kwijt te geraken. Dat wil zeggen heel veel herrie in huis en lucht van 50 graden in je huis blazen. Het is mogelijk maar wil je dit wel? Bovendien is het ook niet interessant voor je efficiëntie om de warmtepomp op 50 graden te moeten laten draaien.
Met lucht hoef je de ruimte niet te verwarmen, maar alleen de lucht zelf. Je blaast lucht van 25 graden in een ruimte waarvan de muren/meubels 19 graden zijn en dan is het toch vrijwel meteen behaaglijk.

Dat zou wellicht in een (bijna) passief huis kunnen werken: Als het huis net iets kouder is dan behaaglijk enz.

Maar wat je dan doet als het een week -10 graden buiten is met harde oosten wind, weet ik niet, want in dat scenario is luchtverwarming m.i. ongeschikt, zoals de berekening laat zien.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.


  • Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 07:50
Met koude muren, meubels voelt het nooit echt behaaglijk, zelfs bij hogere luchttemperatuur. Een groot deel van de behaagelijkheid wordt bepaald door stralingswarmte. Bovendien zal de lucht tegen de muren snel afkoelen en een tochtgevoel geven.

Maar stel nog dat je de lucht maar aan 25 graden zou aanleveren dan zou de wp maar maximaal 1kW leveren (zonde van de 6kW wp). En als je huis een warmteverlies heeft dat hoger is dan die je er in steeks zal je huis alsmaar meer afkoelen... dat lijkt geen goede oplossing.

Een passief huis zal bij -10°C 1 tot 3kW verbruiken. Voor die enkele keren per jaar dat je moet bijverwarmen kan beter gewoon een elektrisch vuurtje gebruiken. De kost van een wp zal je er nooit uithalen.

  • Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:44

Bravo

Second Best

Centrale luchtverwarming kan zeker (ik heb het momenteel ook, 8 kW), maar heeft zo zijn beperkingen. Ja, de lucht is snel opgewarmd en voelt warm aan, maar het duurt uren/dagen voordat de muren, vloer en meubels ook zijn opgewarmd en de behaaglijk stralingswarmte gaan uitstralen als ze zijn afgekoeld. Het beste is om van de thermostaat af te blijven zodat het gehele huis kan opwarmen.
Ik ben op zoek naar een andere warmteopwekker dan de gas cv die er nu naast hangt. (en ken de topics zoals van luchtverwarming naar ...)

Mijn weerstand tegen ventilatiewarmtepompen zit erin dat de producten die rond 2024 op de markt kwamen redelijk presteerde onder gemiddelde omstandigheden. Maar als het max vermogen met -5 en lager buiten moeten leveren ze terugvallen op de elektrische ondersteuning en doodleuk 5 kW met COP 1 leveren + 1 kW uit de ventilatielucht. Daarmee verwarm je effectief met een elektrisch vuurtje als het koud is en heb je een centrale L/L als hybride voor de rest van het jaar.
Cru gezegd: Een hele dure elektrische COP 1 verwarming met een extra functie om het te kunnen verkopen, aangezien een elektrische CV niet toegestaan is.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10


  • gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Centrale luchtverwarming lijkt me handig snel warm te generen, dus om hooguit een dag te gebruiken en mogelijk als bijverwarming in extreme kou. Zeker op een grauwe en grijs dag kan het toch koud aanvoelen ondanks dat de kamerthermostaat 20 graden aangeeft. De water/water warmtepomp kan dan aan de krappe kant gekozen worden, zodat deze zo efficiënt zijn werk kan doen in een normaal jaar met beperkte vorst.

Ik zag dat er modules zijn om de lucht in een centraal ventilatiesysteem te verwarmen/koelen middels water van een externe bron. Deze bron kan een water/water warmtepomp zijn. Dit lijkt wat efficiëntie betreft de beste keuze. De toevoerlucht kan ook middels een Canadese put al voorverwarmd/gekoeld worden. Zijn er hier ervaringen met zo'n module en/of Canadese put?

  • bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23

bjp

'k ben van plan (ventilatie is nog in aanbouw) om idd zo'n warmte/koudebatterij te voorzien op CV-water.

Dat is voor mij een complement om meer afgifte te hebben (naast de oude radiatoren, geen vloerverwarming in mijn reno-huis).

Het zal beperkt in vermogen zijn, maar elke beetjes helpen. Zeker voor koeling zal dat beter gaan dan radiatoren. Ik vewacht er niet veel van (1kW, max 2kW) maar het kost ook maar een warmtewisselaar en paar aansluitingen (en een beetje stroom naar ventilatiebox door het extra drukverlies). Uiteraard met controle om boven het dauwpunt te blijven, maar dat doe ik al.

[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 12-06-2026 12:54 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3


  • Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:44

Bravo

Second Best

Hou er rekening mee dat de overdracht van water naar lucht via zo'n warmtewisselaar in een luchtkanaal beperkt is bij kleine verschillen tussen de luchttemperatuur en de aanvoertemperatuur. Voor 6 kW via een wisselaar zit ik nu te kijken naar 500 m3/h lucht, T_in 55 graden, T_uit 50 graden en T_lucht_uit 50 graden. Dat zijn niet de temperaturen waar een w/w warmtepomp in uitblinkt.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10


  • bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23

bjp

Bravo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:42:
Hou er rekening mee dat de overdracht van water naar lucht via zo'n warmtewisselaar in een luchtkanaal beperkt is bij kleine verschillen tussen de luchttemperatuur en de aanvoertemperatuur. Voor 6 kW via een wisselaar zit ik nu te kijken naar 500 m3/h lucht, T_in 55 graden, T_uit 50 graden en T_lucht_uit 50 graden. Dat zijn niet de temperaturen waar een w/w warmtepomp in uitblinkt.
ik heb de specs bekeken van de wisselaars, en hierdoor dus een XXL model genomen :) weinig drukverlies, toch wat kW overdracht bij minime delta-T. Het kost me dan nog wat extra verbredingen/versmallingen aan de ingang/uitgang. Nagekeken door ventilatie-specialist. We zien wel eens alles geplaatst is.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Ik heb het koelvermogen weer op 100% gezet zowel bron als cv zijde pomp ook op 100% debiet ong. 1200l/h. Met de 35 graden op komst alle koeling nodig.

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Bravo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:10:
Centrale luchtverwarming kan zeker (ik heb het momenteel ook, 8 kW), maar heeft zo zijn beperkingen. Ja, de lucht is snel opgewarmd en voelt warm aan, maar het duurt uren/dagen voordat de muren, vloer en meubels ook zijn opgewarmd en de behaaglijk stralingswarmte gaan uitstralen als ze zijn afgekoeld. Het beste is om van de thermostaat af te blijven zodat het gehele huis kan opwarmen.
Ik ben op zoek naar een andere warmteopwekker dan de gas cv die er nu naast hangt. (en ken de topics zoals van luchtverwarming naar ...)

Mijn weerstand tegen ventilatiewarmtepompen zit erin dat de producten die rond 2024 op de markt kwamen redelijk presteerde onder gemiddelde omstandigheden. Maar als het max vermogen met -5 en lager buiten moeten leveren ze terugvallen op de elektrische ondersteuning en doodleuk 5 kW met COP 1 leveren + 1 kW uit de ventilatielucht. Daarmee verwarm je effectief met een elektrisch vuurtje als het koud is en heb je een centrale L/L als hybride voor de rest van het jaar.
Cru gezegd: Een hele dure elektrische COP 1 verwarming met een extra functie om het te kunnen verkopen, aangezien een elektrische CV niet toegestaan is.
Infraroodpanelen zijn ideaal zeker voor bij verwarming.

  • Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:02
Voor de mensen met een geothermische warmtepomp (verticale boring): hoeveel koeler krijgen jullie het met deze dagen? De koeling lijkt hier vrij goed te werken, maar ik krijg het met deze dagen niet onder de 23° (buiten is het hier in deze streek in België vandaag 31° tijdens de warmste uren van de dag).

Is dit normaal? Ik ben zeer tevreden met 23°, maar ik dacht gisteren: ik stel het eens in op 22°, maar dat lijkt ie niet te trekken.

Ik kan me ergens voorstellen dat dit soort passieve koeling niet verder kan koelen, of ben ik verkeerd en moet het normaal wel verder kunnen koelen? Zéér goed geïsoleerd appartement, wel met een groot schuifraam op de zuidkant, voor de rest nietveel ramen buiten degene op het oosten gericht).

Betreft een Nibe F1255 WP.

  • thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:07
De afgelopen dagen is voor passieve koeling vooral de luchtvochtigheid een grote uitdaging. Met een dauwpunt tussen 19 en 20 graden kan je in de meeste gevallen de aanvoertemperatuur niet lager dan 20-21 graden instellen. Dan wordt het een hele uitdaging om de ruimte zelf richting 22 te krijgen.

Ik ben zelf voor een toekomstig nieuwbouwproject naar een combinatie passieve koeling met zehnder comfoclime module op de ventilatie Unit. In dat geval zou de relatieve luchtvochtigheid binnen wat naar beneden gaan, waardoor vloerkoeling ook iets steviger zou kunnen werken.

  • theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Pharos1985 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:10:
Voor de mensen met een geothermische warmtepomp (verticale boring): hoeveel koeler krijgen jullie het met deze dagen? De koeling lijkt hier vrij goed te werken, maar ik krijg het met deze dagen niet onder de 23° (buiten is het hier in deze streek in België vandaag 31° tijdens de warmste uren van de dag).

Is dit normaal? Ik ben zeer tevreden met 23°, maar ik dacht gisteren: ik stel het eens in op 22°, maar dat lijkt ie niet te trekken.

Ik kan me ergens voorstellen dat dit soort passieve koeling niet verder kan koelen, of ben ik verkeerd en moet het normaal wel verder kunnen koelen? Zéér goed geïsoleerd appartement, wel met een groot schuifraam op de zuidkant, voor de rest nietveel ramen buiten degene op het oosten gericht).

Betreft een Nibe F1255 WP.
Bij mij met een S1155 ook ca 23 graden. Ben er blij mee, boven helaas geen vloerverwarming dus veel warmer

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l


  • Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:02
Bedankt voor de reply. Ik ben er zeker blij mee (mijn vorig huis werd met deze temperaturen 28°...), maar was me gewoon aan het afvragen of er effectief een "maximum koeling" was. Ik zou verwachten de dat de pomp gewoon sneller begint te draaien zodat het water nog koeler wordt in de vloer?

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Pharos1985 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:31:
Bedankt voor de reply. Ik ben er zeker blij mee (mijn vorig huis werd met deze temperaturen 28°...), maar was me gewoon aan het afvragen of er effectief een "maximum koeling" was. Ik zou verwachten de dat de pomp gewoon sneller begint te draaien zodat het water nog koeler wordt in de vloer?
De luchtvochtigheid is de beperkende factor.

In theorie kan je nog veel meer koelen maar dan krijg je condens op je vloer en dat moet je voorkomen.

  • Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 07:50
Hier ook 31 buiten en 25 graden binnen. Aanvoertemperatuur 21.5 graden. Grote ramen met screens. Luchtvochtigheid is idd de boosdoener, die zit op 75%. Ik heb een kleine luchtontvochter geplaatst in huis maar met de ventilatie is dat dwijlen met de kraan open. Een ontvochtiger op de invoer van lucht, zoals thunderfury voorstelt, is misschien een betere oplossing,

  • TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:54
Hier nu na 5 dagen 30+ zo rond de 22 graden. Heb wel nu 24/7 een luchtontvochtiger (6 liter per dag) aan zodat ik rond de 16 graden kan koelen, maar dat lukt niet altijd na koken b.v gisteren ging het toch naar 18, maar nu weer 16.4.
Ik koel op deze temperaturen omdat ik boven koel met jaga radiatoren en het water boven toch bijna 2 graden hoger aankomt, met 18 aanvoer boven werkt het prima, klein kantoor hou ik 21 graden, alleen slaapkamer wordt 23,5 omdat dit een grote ruimte is met maar 2 kleine jagas maar ik slaap er nog prima bij. Benieuwd wat de 37 graden brengt van de komende 3 dagen.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Baritee schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 04:02:
Hier ook 31 buiten en 25 graden binnen. Aanvoertemperatuur 21.5 graden. Grote ramen met screens. Luchtvochtigheid is idd de boosdoener, die zit op 75%. Ik heb een kleine luchtontvochter geplaatst in huis maar met de ventilatie is dat dwijlen met de kraan open. Een ontvochtiger op de invoer van lucht, zoals thunderfury voorstelt, is misschien een betere oplossing,
Dan moet je voor overcapaciteit gaan. Ik heb zelf net een 25L/dag ontvochtiger besteld. Dan is het niet dweilen met de kraan open.

Die mag lekker draaien. Genoeg overtollige stroom van de zonnepanelen.

  • bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23

bjp

@Pharos1985 hier nog een Belg :) Als je iets voor dat groot schuifraam zou kunnen plaatsen, is het een schaduwdoek, een oud laken of een grote parasol, dat gaat zeker helpen. Door vochtigheid ben je "beperkt" in koelafgifte, dus eventueel zien wat je kan doen om minder warmte binnen te krijgen. Of de lucht in huis "droger" krijgen, maar behalve een actieve airco, zie ik niet direct een mogelijkheid. Heb je iets van een ventilatiesysteem?

Tenzij je een fancoil hebt met condensafvoer, ben je beperkt. Hier met radiatoren gaat het zelf richting de 25 graden in huis. De rolluiken helpen wel veel.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

bjp schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:06:
@Pharos1985 hier nog een Belg :) Als je iets Of de lucht in huis "droger" krijgen, maar behalve een actieve airco, zie ik niet direct een mogelijkheid.
Een ontvochtiger, ook met compressor dus

  • koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:59
de Peer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:46:
[...]

Dan moet je voor overcapaciteit gaan. Ik heb zelf net een 25L/dag ontvochtiger besteld. Dan is het niet dweilen met de kraan open.

Die mag lekker draaien. Genoeg overtollige stroom van de zonnepanelen.
Welke heb je besteld? Valt de warmte mee die ze afgeven?

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

koos.d schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Welke heb je besteld? Valt de warmte mee die ze afgeven?
Qlima D 825 PA

Ja de warmte valt wel mee als je naar het wattage kijkt.

Het effect van drogere lucht is sowieso groter dan 1 graad warmer of kouder. Je bent van die benauwdheid af.

  • Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:02
bjp schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:06:
@Pharos1985 Heb je iets van een ventilatiesysteem?
Ik heb een ventilatiesysteem C met vraagsturing maar ik heb de vraagsturing uitgeschakeld en dat op max gezet en dat is al een paar dagen zo blijven staan. Zal er dus ook zeker vermoedelijk wel iets aan doen om dat gewoon terug op vraagsturing te zetten. Nu trekt dat dus actief warme lucht binnen....

  • JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:38
Ik houd het ongeveer 22 graden door het hele huis. Ik heb beneden vloerkoeling en boven overgedimensioneerde fancoils. Tot voor kort gebruikte ik wel dauwpuntbeveiliging tegen een vochtige vloer, maar die heb ik uitgezet. De aanvoer is nu zo'n 15 a 16 graden. Door de vloerkoeling bijna volledig dicht te knijpen heb ik nog geen last van vocht gehad. De koele lucht van boven zakt ook makkelijk naar beneden, het is beneden niet veel warmer dan toen ik de vloerkoeling verder open had staan, terwijl het boven beter koelt.

Het valt mij trouwens wel op hoe slecht mijn balansventilatie het doet: door de hete zolder (de unit staat op de ongekoelde zolder), zuigt deze lucht van 28 graden uit het huis.

  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:52
Wat pompen jullie nu qua temperatuur op uit de bodem? Ik heb een bodempomp, 2 lussen x 170 meter dacht ik, zandgrond Oost Brabant, en zie de temperatuur toch best fluctueren door het jaar heen. Hij pompt nu 18 graden op bijvoorbeeld, en in de winter gaat het richting nul.

Das niet zo best voor de efficiëntie :)

  • Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:52
Stefangrp schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:55:
Wat pompen jullie nu qua temperatuur op uit de bodem? Ik heb een bodempomp, 2 lussen x 170 meter dacht ik (groot huis), zandgrond Oost Brabant, en zie de temperatuur toch best fluctueren door het jaar heen. Hij pompt nu 18 graden op bijvoorbeeld, en in de winter gaat het richting nul.

Das niet zo best voor de efficiëntie :)

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Stefangrp schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:55:
Wat pompen jullie nu qua temperatuur op uit de bodem? Ik heb een bodempomp, 2 lussen x 170 meter dacht ik, zandgrond Oost Brabant, en zie de temperatuur toch best fluctueren door het jaar heen. Hij pompt nu 18 graden op bijvoorbeeld, en in de winter gaat het richting nul.

Das niet zo best voor de efficiëntie :)
14 graden hier. Ook zandgrond ooost Brabant.

  • JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:38
Ik woon aan de zijkant van de Veluwe, dus dat is vrij gunstig wat betreft grondwaterstroming en grondsoort. Begin dit jaar verwarmde de bron het water van 4 graden naar 7 graden. Nu koelt hij van 15 naar 13 graden en bij een SWW-run zakt hij naar 11 graden

  • Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 07:50
@Stefangrp

Bij mij is de brontemperatuur nu 14.5 graden. In winter tot 4 graden. 3 keer 105m in kleigrond. WP 9 kW en 300m² vloerverwarming hoh 10 cm.

Of je verbruik is hoog of er is iets mis met de bron kant

  • wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:08
Stefangrp schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:55:
Wat pompen jullie nu qua temperatuur op uit de bodem? Ik heb een bodempomp, 2 lussen x 170 meter dacht ik, zandgrond Oost Brabant, en zie de temperatuur toch best fluctueren door het jaar heen. Hij pompt nu 18 graden op bijvoorbeeld, en in de winter gaat het richting nul.

Das niet zo best voor de efficiëntie :)
12,8 nu met bronpomp op 25%, in de winter rond de 9.

3 x 125m in Zuidoost brabant

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp


  • roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:12
JuutieZ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:53:
Ik houd het ongeveer 22 graden door het hele huis. Ik heb beneden vloerkoeling en boven overgedimensioneerde fancoils. Tot voor kort gebruikte ik wel dauwpuntbeveiliging tegen een vochtige vloer, maar die heb ik uitgezet. De aanvoer is nu zo'n 15 a 16 graden. Door de vloerkoeling bijna volledig dicht te knijpen heb ik nog geen last van vocht gehad. De koele lucht van boven zakt ook makkelijk naar beneden, het is beneden niet veel warmer dan toen ik de vloerkoeling verder open had staan, terwijl het boven beter koelt.

Het valt mij trouwens wel op hoe slecht mijn balansventilatie het doet: door de hete zolder (de unit staat op de ongekoelde zolder), zuigt deze lucht van 28 graden uit het huis.
Kun je wat meer vertellen over hoe je de fancoils hebt ingesteld?
Ik ben ook nog op zoek naar wat meer koeling op zolder, daar werkt de vloerkoeling een stuk minder goed dan beneden.
Gebruik je 15 a 16 graden aanvoertemperatuur voor de fancoil?
Maakt de fan veel geluid, of is het niet storend?
Hoeveel graden kun je er ongeveer mee koelen denk je?
Had je nog een vrije groep op je vloerverwarming verdeler? Of hoe heb je het aangesloten?

Alvast bedankt!

  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Stefangrp schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:55:
Wat pompen jullie nu qua temperatuur op uit de bodem? Ik heb een bodempomp, 2 lussen x 170 meter dacht ik, zandgrond Oost Brabant, en zie de temperatuur toch best fluctueren door het jaar heen. Hij pompt nu 18 graden op bijvoorbeeld, en in de winter gaat het richting nul.

Das niet zo best voor de efficiëntie :)
Bron temperatuur is ca 14C en de delta-T varieert van -0.5 tot -1.1C met 75% pompsnelheid voor de brine. In januari was het gemiddeld 7.1C aanvoer en 3.5C terug.
Ik heb een dubbele U-buis in één boorgat van 175m. Woon noord-westen van de Achterhoek (zandgrond?).

Wel kleine delta-T voor de koeling (had ik niet eerder naar gekeken). Ik koel ongeveer 20-25kWh per dag (150m2). Zou kunnen dat de koeling begrensd wordt door de luchtvochtigheid binnen. Die schommelt zo rond de 65% (blijft ook aan de hoge kant vanwege de WTW met enthalpieregeling die vocht kan toevoegen).

[ Voor 22% gewijzigd door macbelly op 24-06-2026 11:37 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:02

backupdevice

No Risk , Full Push

Stefangrp schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:55:
Wat pompen jullie nu qua temperatuur op uit de bodem? Ik heb een bodempomp, 2 lussen x 170 meter dacht ik, zandgrond Oost Brabant, en zie de temperatuur toch best fluctueren door het jaar heen. Hij pompt nu 18 graden op bijvoorbeeld, en in de winter gaat het richting nul.

Das niet zo best voor de efficiëntie :)
ZO Brabant - 3 x 90meter . 14 graden

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:58
Stefangrp schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:55:
Wat pompen jullie nu qua temperatuur op uit de bodem? Ik heb een bodempomp, 2 lussen x 170 meter dacht ik, zandgrond Oost Brabant, en zie de temperatuur toch best fluctueren door het jaar heen. Hij pompt nu 18 graden op bijvoorbeeld, en in de winter gaat het richting nul.

Das niet zo best voor de efficiëntie :)
Midden Brabant (den Bosch) - 2x 100m -13.5 graden invoer. 16.5 uitvoer (naar bron).
Nibe F1255 6 PC.

  • JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:38
roltor schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:23:
[...]

Kun je wat meer vertellen over hoe je de fancoils hebt ingesteld?
Ik ben ook nog op zoek naar wat meer koeling op zolder, daar werkt de vloerkoeling een stuk minder goed dan beneden.
Gebruik je 15 a 16 graden aanvoertemperatuur voor de fancoil?
Maakt de fan veel geluid, of is het niet storend?
Hoeveel graden kun je er ongeveer mee koelen denk je?
Had je nog een vrije groep op je vloerverwarming verdeler? Of hoe heb je het aangesloten?

Alvast bedankt!
Het gaat om een vrijstaand huis met een zadeldak vanaf de eerste verdieping met dakkapellen. Ik heb beneden vloerverwarming met 150mm HOH (achteraf gezien zou 100mm beter zijn geweest). Boven heb ik 4 slaapkamers, één van 27m2 op het oosten, één van 12m2 op het noorden en twee van 12m2 op het zuiden. De grootste kamer is op het oosten, dus blijft relatief koel in vergelijking met de anderen. Daarom heb ik in elke kamer een Innova Airleaf SL600.

Het leidingwerk is compleet los van de vloerverwarming, want een verdeler beperkt de flow best veel en dit was makkelijker in een koof weg te werken. Ik heb 32mm meerlagenbuis met aftakkingen (1-4m lang) van 26mm buis gebruikt (waarschijnlijk was 20mm goed genoeg geweest).

Ik koel nu met 15-16 graden, de deltaT (verschil aanvoertemperatuur en kamertemperatuur) heeft grote invloed op je koelvermogen (de formule om vermogens om te rekenen kun je in dit forum of die van fancoils vinden). Hoeveel je kunt koelen is hier dus echt van afhankelijk en je aanvoertemperatuur is weer afhankelijk van de grote van je bron en de grote van je warmtewisselaar. Om te testen hoever je warmtepomp kan koelen, zou je je vloerkoeling op 12 graden (vloer wordt dan wel nat) kunnen zetten en de pompen op maximaal.

Wat betreft geluid: overdag draai ik ze nu op max, dan hoor je ze wel, maar het is geen storend geluid. 's Nachts staan ze op minimaal, dan klinkt het net alsof het buiten regent. Het piept niet en het went snel

  • Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:02
Hier sinds +/- 2 dagen condens op de vloer, ik vermoed door te hoge vloerkoeling, ben lichtjes aan het "ophogen" of de koeling minder hard zetten bedoel ik.

Is dit de juiste weg om dat te stoppen? Gewoon hogere koelingstemperatuur instellen op de pomp?

Het betreft een Nibe F serie en ik heb deze op handmatig koelen gezet & hot water (dus in september/oktober moet ik weer handmatig omschakelen naar verwarmen).

Vanochtend heb ik hier alle ramen opengezet voor een half uurtje en de ventilatie C+ draait ook en de mechanische roosters staan open.

Ik heb ook de ruimtesensor (BT50) uitgeschakeld in de Nibe, dat wordt soms aangeraden als het niet koel genoeg is heb ik de indruk, of als gemakkelijkheidsoplossing, heb nu hem terug ingeschakeld en minimum aanvoertemperatuur stond op 18°, heb deze nu naar 21° gezet. Ik vermoed dat dit het probleem zal oplossen, neen?

[ Voor 36% gewijzigd door Pharos1985 op 25-06-2026 12:56 ]


  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Pharos1985 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:30:
Hier sinds +/- 2 dagen condens op de vloer, ik vermoed door te hoge vloerkoeling, ben lichtjes aan het "ophogen" of de koeling minder hard zetten bedoel ik.

Is dit de juiste weg om dat te stoppen? Gewoon hogere koelingstemperatuur instellen op de pomp?

Het betreft een Nibe F serie en ik heb deze op handmatig koelen gezet & hot water (dus in september/oktober moet ik weer handmatig omschakelen naar verwarmen).

Vanochtend heb ik hier alle ramen opengezet voor een half uurtje en de ventilatie C+ draait ook en de mechanische roosters staan open.

Ik heb ook de ruimtesensor (BT50) uitgeschakeld in de Nibe, dat wordt soms aangeraden als het niet koel genoeg is heb ik de indruk, of als gemakkelijkheidsoplossing, heb nu hem terug ingeschakeld en minimum aanvoertemperatuur stond op 18°, heb deze nu naar 21° gezet. Ik vermoed dat dit het probleem zal oplossen, neen?
Bekijk deze post (en het document daarin genoemd) in het Nibe L/W optimalisatie forum: wickydude in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Daar staat een flink aantal posts in over koelen die ook van toepassing zijn op B/W warmtepompen.

Een betrouwbare luchtvochtigheidsmeter is op het ogenblik ook onontbeerlijk om te begrijpen waneer je wel de ramen open kunt zetten (bij voldoende lage RLV in de ruimte). En wanneer je die moet sluiten. Zelf maak ik ook gebruik van een ontvochtiger omdat de luchtverversing ook vocht naar binnen brengt die bij afkoelen een (te) hoge RLV kan krijgen met als gevolg condensatie (of automatisch minder koeling als je Nibe daarvoor ingericht is). Zie opnieuw het bovengenoemde document.

[ Voor 16% gewijzigd door macbelly op 25-06-2026 13:22 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50
Condens op de vloer… das wel echt even opletten. Heb je geen temperatuur en vochtigheid sensoren in huis, dan kan je zelf het dauwpunt uitrekenen en daar (flink) boven blijven. Denk ook aan HomePods, Zehnder WTW.

  • Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:47
ChrisM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:59:
Condens op de vloer… das wel echt even opletten. Heb je geen temperatuur en vochtigheid sensoren in huis, dan kan je zelf het dauwpunt uitrekenen en daar (flink) boven blijven. Denk ook aan HomePods, Zehnder WTW.
Waarom is dat (voor een paar dagen) zo'n probleem? Een hoge luchtvochtigheid en dus mogelijk wat condens op een koele vloer? (ik snap dat het vanwege schimmel niet te lang moet duren)

En vanaf welke luchtvochtigheid moet je dan gaan ingrijpen? Dat kan alleen door meer te luchten, mits de buitenlucht een flink lagere luchtvochtigheid heeft. Anders moet je met vochtvreters aan de gang?

  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dirtbiter schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Waarom is dat (voor een paar dagen) zo'n probleem? Een hoge luchtvochtigheid en dus mogelijk wat condens op een koele vloer? (ik snap dat het vanwege schimmel niet te lang moet duren)

En vanaf welke luchtvochtigheid moet je dan gaan ingrijpen? Dat kan alleen door meer te luchten, mits de buitenlucht een flink lagere luchtvochtigheid heeft. Anders moet je met vochtvreters aan de gang?
Ik wil geen vocht op een harde vlakke vloer (steen, linoleum, PVC, ...). Veel te gevaarlijk op blote voeten of zolen die onvoldoende grip hebben. Dat is ook de reden waarom aangeraden wordt om de vloerverwarmingslus in de badkamer in de zomer uit te sluiten van koeling.

Bij Nibe systemen kun je voelers toepassen (bijv RMU S40) die de luchtvochtigheid meten, automatisch het dauwpunt berekenen en dat aan de regeling doorgeven die de aanvoertemperatuur aanpast aan het dauwpunt.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50
Dirtbiter schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Waarom is dat (voor een paar dagen) zo'n probleem? Een hoge luchtvochtigheid en dus mogelijk wat condens op een koele vloer? (ik snap dat het vanwege schimmel niet te lang moet duren)
ik heb een houten vloer. Dus naast wat hierboven wordt gezegd, wil ik sowieso geen water op m’n vloer hebben. Maar ook… water gaat altijd daarheen waar je het niet wilt. En uitglijden Enzo.
En vanaf welke luchtvochtigheid moet je dan gaan ingrijpen? Dat kan alleen door meer te luchten, mits de buitenlucht een flink lagere luchtvochtigheid heeft. Anders moet je met vochtvreters aan de gang?
met luchtvochtigheid en temperatuur kan je het dauwpunt uitrekenen. En daar kan je dan boven blijven. Mijn vloerkoeling beweegt mee met het dauwpunt in huis. Dus ja… als het zo warm is, met hoge luchtvochtigheid kan ik iets minder koelen. En proberen te ventileren ‘s nachts, indien mogelijk.

Dat is wat ik doe.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Pharos1985 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:30:


Vanochtend heb ik hier alle ramen opengezet voor een half uurtje en de ventilatie C+ draait ook en de mechanische roosters staan open.
Daarmee haal je veel vocht binnen dat dan direct kan condenseren op je vloer

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Weet iemand waar ik voor alpha innotec het aansluit schema kan vinden in de WP om het koelrelais aan te sturen? Op mijn VV controller zit nu een kabel aangesloten maar ik meer dat het relais niet werkt.

Na een tijdje gaan de groepen weer dicht en krijg je ze alleen open als je ruimte temperatuur hoger of lager zet. Ik wil morgen de continuteit van de kabel doormeten als deze is aangesloten.

Heb nu een paperclip in het relais gestoken van de VV om koelstand te forceren.

  • Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:02
Ik heb nu een Nibe BT50 als temp sensor. Ik denk persoonlijk als ik die zou vervangen door een Nibe HTS40 dat ik dan effectief de luchtvochtigheid in de kamer kan meten en zo de Nibe WP volautomatisch kan laten sturen.

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dirtbiter schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:32:
En vanaf welke luchtvochtigheid moet je dan gaan ingrijpen?
Bij voorkeur automatisch, doorlopend, zoals @ChrisM uitlegt. Is dat niet ingebouwd in je WP dan?
Dat kan alleen door meer te luchten, mits de buitenlucht een flink lagere luchtvochtigheid heeft. Anders moet je met vochtvreters aan de gang?
Als je de situatie wil verbeteren, ja.

Wat je allereerst doet, als dat nog niet geregeld is, is de koeling automatisch afstellen naar wat kan. Dus: net 'n marge boven dauwpunt. Weet je vervolgens dat dauwpunt te verlagen, dan wordt je koeling dus effectiever.

  • Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:02
Gwaihir schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:31:
[...]

Bij voorkeur automatisch, doorlopend, zoals @ChrisM uitlegt. Is dat niet ingebouwd in je WP dan?
In mijn Nibe F serie is dit niet inbegrepen maar kan ie dat volautomatisch proberen berekenen adhv de buitentemperatuur (of dat dan nauwkeurig is nog maar een andere vraag). Een sensor die dat kan voor binnen is optioneel. Misschien is het ingebouwd standaard in de duurdere Nibe S serie.

  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Pharos1985 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:34:
[...]

In mijn Nibe F serie is dit niet inbegrepen maar kan ie dat volautomatisch proberen berekenen adhv de buitentemperatuur (of dat dan nauwkeurig is nog maar een andere vraag). Een sensor die dat kan voor binnen is optioneel. Misschien is het ingebouwd standaard in de duurdere Nibe S serie.
Je dauwpunt binnen is bepalend of je wel of geen condensatie op de vloer ondervindt. Dat wordt bepaald door je luchttemperatuur en absolute hoeveelheid vocht binnen.

Zoek bij de leverancier van je wp wat die in de aanbieding heeft. Zoals gemeld heeft Nibe de RMU S40 die het dauwpunt automatisch berekent en doorgeeft. Vraag is of die accessoire ook met de F-serie samenwerkt, of dat er een andere accessoire is of dat je gewoon aan de veilige kant met je minimum koeltemperatuur moet werken om geen gevaarlijke uitglijers te ondervinden.

Voor niks gaat de zon op. Ook voor de S-serie was de aanschaf van een ERMU S40 een extra uitgave.

[ Voor 4% gewijzigd door macbelly op 25-06-2026 22:59 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste