en ook vragen waar je warmteverlies berekening op gebaseerd is: soms rekenen ze nog met het ergste van het ergste zoals -20C, terwijl -10C al maar zelden voorkomt (als gemiddelde temperatuur op een dag).
Bij een gewenste temperatuur van ongeveer 20C, en -10C, heb je dus 30 graden over te bruggen. Bij -20C is dat 40 graden. Gezien het verlies typisch lineair met het temperatuurverschil is, is dat nogal significant (van 40 naar 30 is zo'n 25% minder).
Luchtdichtheid gaat ook een factor meespelen, zoals ventilatie (balans D?), ...
warmteverlies berekening is niet zo moeilijk:
- oppervlakte maal temperatuurverschil gedeeld door R
- tel dat voor alle oppervlaktes op
- oppassen dat je de juiste eenheden gebruikt (typisch alles SI)
alle oppervlaktes naar de buitenwereld, ramen, deuren/poorten, daken, muren, dus ook de vloer. Voor de vloer mag je met bijvoorbeeld 0C rekenen, of zelf 5C omdat de grond onder je huis wss nooit onder die temperatuur zakt.
Ik ben heel blij dat ik _maar_ een WP van 6kW hebt, als ik zie dat deze maar tot ~30% kan terug moduleren met behoud van hoge COP. De WP kan in theorie tot 15% terug moduleren, _maar_ met verminderde COP + nog wat rarigheden zoals soms toch versnellen om olie rond te pompen. In dit tussenseizoen laat ik ze dus wat pendelen, maar goed de hele winter heeft op bijna 1 run gedaan.
Zelf bij -10C buiten, had ik nog wat marge op die 6kW.
Gezien ik ook nog kleine dingen aan isolatie ga doen en luchtdichtheid, zit ik goed. Ook ventilatie komt er nog binnenkort bij.
[
Voor 23% gewijzigd door
bjp op 08-03-2026 13:08
]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3