Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste
Acties:

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:59
Hippe Lip schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:19:
Ik draai nu vanaf 16 november in één lange run. Dus 16 november is-ie gestart en heeft sindsdien niet meer stilgestaan. Eén start dus.

[Afbeelding]
Ook niet voor SWW?
Bij mij gaat ie, tussen SWW en verwarming, altijd heel eventjes uit. :(

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

In mijn grafiek hieronder (met achtereenvolgens temperaturen, graadminuten, en compressor frequentie) zie je ook nog de volgende 'verschijnselen':
  • de wekelijkse anti-legionella run die ook kort (ca 20min) gebruikt maakt van de bijverwarming. Dan gaat de compressor uit.
  • De overige pieken zijn van de SWW runs.
  • Ta volgt keurig de gevraagde aanvoertemperatuur.
  • het aantal graadminuten varieert maar heel beperkt.
Prachtige machine die Nibe S-1255! Kost wat maar dan heb je ook wat. En geen defrosts (waar de Nibe L/W thread mee vol staat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEnpVbMp-Sjgk6UXyjThd79zwVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWqPhtvXtygejD5QrvcHa26P.jpg?f=fotoalbum_large

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• macbelly
  • Niet online
ChrisM schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:38:
[...]

Ook niet voor SWW?
Bij mij gaat de compressor alleen uit als de bijverwarming aan gaat voor de anti-legionella run. Is ook zichtbaar boven in mijn grafiek. _/-\o_

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:31

bjp

bij mij gaat hij niet uit, ook niet tijdens SWW (volledig op compressor), enkel als er te weinig vraag is. geheel gestuurd op buitentemperatuur, mooi stabiele temperaturen in huis. Wel met buffervat.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ChrisM schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:38:
[...]

Ook niet voor SWW?
Nope. Je ziet het in de grafiek: die gaat al dagen lang niet naar de nul.
En ik heb maar eens in de 30 dagen een legionellarun. Ik zie de noodzaak niet zo (maar das een ander verhaal)…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• mrDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12 13:11

mrDevil

C'est la vie...

Goedemorgen, vraagje, wij maken sinds 1,5 jaar gebruik van een Alpha InnoTec SWCV 62K3 WP om ons huis te verwarmen en koelen. Nu zie ik dat de Bron-WP-in al voor de winter ontzettend laag staat, (4,6C). Is dat normaal of wordt het toch tijd om aan de bel te trekken bij de installateur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phgwTASO5ikSAbmH8c38SJn6A_0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SgT6aUL23OKqbyFKogyT6OnT.png?f=user_large

Alvast bedankt!

• bjp

bjp

1. het is een instantopname. Je moet dit over een periode uitmiddelen.
2. welke 'werkregime' is er afgesproken bij de boring? wat "garanderen" ze naar temperaturen toe?

zinnetje uit mijn offerte: "Je kan boren aan een regime van 2/5 of een regime van -3/0. Het regime 2/5 vraagt meer boormeters, wat kostelijker is, maar hierdoor moet de warmtepomp minder hard werken dan een regime -3/0"

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:41
mrDevil schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:26:
Goedemorgen, vraagje, wij maken sinds 1,5 jaar gebruik van een Alpha InnoTec SWCV 62K3 WP om ons huis te verwarmen en koelen. Nu zie ik dat de Bron-WP-in al voor de winter ontzettend laag staat, (4,6C). Is dat normaal of wordt het toch tijd om aan de bel te trekken bij de installateur?
[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Hallo @mrDevil

Wat je hier op jouw afbeelding ziet is een momentopname. Je ziet een, van de wp uitgaande, temperatuur van 1,5C en een aangevoerde temp uit jouw bron van 4,6C.
De bron zal een andere temperatuur hebben als jouw aangevoerde temp nu. Het vermogen van de bron bepaald hoe snel de vloeistof op kan warmer in deze warmere bron.
Dit o.a heeft te maken met de lengte vd leiding en dus hoeveel contactvlak er aan de bron aangeboden wordt om energie over te dragen. De samenstelling van de bodem is ook van invloed.

Je moet de data van 1 specifiek moment tegenover seizoens data gaan onderscheiden. Je kijkt bv naar momentdata als je wil weten wat je aanvoer en retour van de cv of de bron nu doet. Zeg je vindt t te warm in huis, dan kijk je naar een momentopname.
Voor waar jij nu naar zoekt, een te lage bron temp, kijk je naar wat de bron de afgelopen week of maand gedaan heeft. En dan kan er idd uitkomen dat je een lage bron temp hebt. Maar wss zal eruit komen dat je mooi je bron aan het koelen bent richting de zomer.

Maak je ook gebruik vd wp om in de zomer mee te koelen? Je bron zal dat erg op prijs stellen want zo wordt ie geregenereerd. Maar hier heeft het ook weet te maken met de samenstelling van de bodem. Als er bv veel water in de bodem aanwezig is, is er de kans dat er stroming is in de bodem en dus zal je bron op die manier geregenereerd worden.
Warmte dumpen is dus erg fijn in de zomer want je bron zal dan minder snel opwarmen. Er zal altijd wat buffering in de bodem plaatsvinden maar dat trekt ook weg mettertijd.

Zelf heb ik een ander soort bron dan een grondboring. Ik zal een verloop van mijn bronkant-in van mijn wp tonen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6iy4ob0ehcsx13XuHeimEiMQkQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zV7hzdwsuv4ujNcPBmkgszFW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5WGw3FQfayya8T74v1dxar5tag=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5vvyxuajs783ri96b7zb9w3m.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA_j28xhroMucWynqHYAQIizmdc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TGJGekZnOhNHI1drtQuECLWs.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uahsBPuXrkHaYeZK9ERYw035cvo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iUTACrYe09VcHLadJ2xlkgJb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yBoWyiQA2gVXSY0mXP1DqDURmo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tPFVmqg2yCOIyw7Fg0Uw19TP.png?f=fotoalbum_tile

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• mrDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12 13:11

mrDevil

C'est la vie...

jurgen purgen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:53:
[...]

Hallo @mrDevil

Wat je hier op jouw afbeelding ziet is een momentopname. Je ziet een, van de wp uitgaande, temperatuur van 1,5C en een aangevoerde temp uit jouw bron van 4,6C.
De bron zal een andere temperatuur hebben als jouw aangevoerde temp nu. Het vermogen van de bron bepaald hoe snel de vloeistof op kan warmer in deze warmere bron.
Dit o.a heeft te maken met de lengte vd leiding en dus hoeveel contactvlak er aan de bron aangeboden wordt om energie over te dragen. De samenstelling van de bodem is ook van invloed.

Je moet de data van 1 specifiek moment tegenover seizoens data gaan onderscheiden. Je kijkt bv naar momentdata als je wil weten wat je aanvoer en retour van de cv of de bron nu doet. Zeg je vindt t te warm in huis, dan kijk je naar een momentopname.
Voor waar jij nu naar zoekt, een te lage bron temp, kijk je naar wat de bron de afgelopen week of maand gedaan heeft. En dan kan er idd uitkomen dat je een lage bron temp hebt. Maar wss zal eruit komen dat je mooi je bron aan het koelen bent richting de zomer.

Maak je ook gebruik vd wp om in de zomer mee te koelen? Je bron zal dat erg op prijs stellen want zo wordt ie geregenereerd. Maar hier heeft het ook weet te maken met de samenstelling van de bodem. Als er bv veel water in de bodem aanwezig is, is er de kans dat er stroming is in de bodem en dus zal je bron op die manier geregenereerd worden.
Warmte dumpen is dus erg fijn in de zomer want je bron zal dan minder snel opwarmen. Er zal altijd wat buffering in de bodem plaatsvinden maar dat trekt ook weg mettertijd.

Zelf heb ik een ander soort bron dan een grondboring. Ik zal een verloop van mijn bronkant-in van mijn wp tonen
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Hi Jurgen! Dank je wel voor je uitleg! Dat maakt het voor een leek zoals ik een stuk duidelijker. Nog een vraagje, welke tooling gebruik jij om de bron temperatuur inzichtelijk te maken van je WP? Ik heb ondertussen Luxtronik draaien op HA maar nog geen idee hoe ik het 1 en ander overzichtelijk maak in een grafiek.

• jurgen purgen
mrDevil schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:04:
[...]

Hi Jurgen! Dank je wel voor je uitleg! Dat maakt het voor een leek zoals ik een stuk duidelijker. Nog een vraagje, welke tooling gebruik jij om de bron temperatuur inzichtelijk te maken van je WP? Ik heb ondertussen Luxtronik draaien op HA maar nog geen idee hoe ik het 1 en ander overzichtelijk maak in een grafiek.
Met HA kan ik je helaas (nog ) niet helpen. Ik heb een NIBE en hou met MyUplink mijn wp in de gaten. Op PC en tel.

EDIT:
afbeeldingen zijn idd vd bronleverancier. Gaat via hun cloud. Daarom nog geen HA. want mettertijd wil ik het wel lokaalopslaan mocht de toko omvallen.

[ Voor 12% gewijzigd door jurgen purgen op 25-11-2025 12:13 ]

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-12 16:39
Hippe Lip schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:01:
[...]

Ik draai al een jaar of vier met mijn Nibe S1255. Tot deze zomer met een 50 liter buffervat en een naregeling (evohome).

Sinds deze zomer heb ik dat buffervat ‘uitgeschakeld’ en gaat de flow van de WP rechtstreeks het huis in. De groepen op de begane grond staan nu permanent helemaal open en de WP stookt uitsluitend weersafhankelijk. Dat gaat bijzonder goed.

Om de stooklijn te bepalen moet je beginnen aan het begin van het stookseizoen. Dan moet je de offset (verticale verschuiving) van de stooklijn uitvinden. De helling van die stooklijn maakt dan nog bijna nix uit omdat je helemaal onderin die lijn zit te werken wanneer het buiten 12-15 graden is. Ik heb die zo staan dat het hier 20 (+/- 0,5) graden in de woonkamer is.
Als het kouder wordt, zoals nu, dan is het tijd om de helling van de stooklijn te bepalen. Let op dat je dan alleen aan de helling van de stooklijn sleutelt en vooral die offset/ verschuiving met rust laat, want anders gaat het in het voor- en naseizoen niet goed.

Inderdaad met vallen en opstaan, maar ik werkte tot vorig jaar met een stooklijn van 3 en een offset van 1. Nu kom ik uit op een stooklijn van 2 en een offset van 0. Dat lijkt dus zuiniger stoken.
En ondanks dat er dus geen kamerthermostaat is die de boel constant houdt, heerst er hier in huis een opvallend constante temperatuur. Dat weersafhankelijk stoken werkt dus erg goed (bij Nibe tenminste).

Binnentemperatuur:
[Afbeelding]

Buitentemperatuur:
[Afbeelding]
Hoe zat je buffervat aangesloten en wat heb je gedaan met je circulatiepomp? Ik heb nu een parallel buffervat en zit er ook al langere tijd over te denken om deze met een kogelkraan 'uit te schakelen' om met een lagere stooklijn uit de voeten te kunnen. Ik verlies nu ongeveer 1 graad aanvoertemperatuur op het buffervat en heb nooit de situatie dat mijn warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan (altijd genoeg groepen open). Omdat het vat parallel staat heb ik echter nog een extra circulatiepomp naast de pomp uit de Nibe. Ik heb geen idee of ik die kan laten zitten als het parallelle buffervat afgesloten wordt en de kringen dus niet meer hydraulisch gescheiden zijn.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Swazija schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:28:
Ik verlies nu ongeveer 1 graad aanvoertemperatuur op het buffervat
Hoe komt dat?

In principe moeten beide pompen even hard kunnen draaien en lopen zowel aanvoer als retour daardoor rechtstreeks door, zonder temperatuurverschil.

Het enige verschil is dan het stroomverbruik voor twee pompen in plaats van één. (Die het wellicht allebei makkelijker hebben, dus ik gok dat er pakweg 'een halve pomp' aan stroom te besparen valt.)

Jij ziet wat anders. Weet voor je gaat sleutelen eerst maar 'ns waarom.

• Swazija
Je voorbeeld klopt als beide pompen evenveel debiet hebben. Ik heb echter zoneregeling op mijn verdelers zitten, dus niet alles staat altijd open. Mijn circulatiepomp regelt op druk en mijn flow is daardoor variabel. De pompsnelheid van de Nibe is vast wat ervoor zorgt dat ik altijd menging op mijn buffervat krijg. De 1 graad die ik noemde is de hoogste waarde die ik ooit zie.

Het geheel draait overigens al 5 jaar zonder problemen en het stroomverbruik is ruim binnen de perken (dit jaar tot nu toe 1600 kWh verbruikt voor verwarmen en SWW), dus ik heb er ook geen haast mee. Het is wel iets wat al tijden in mijn hoofd zit als eventuele optimalisatie :)

• Gwaihir
  • Niet online
Swazija schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:51:
Je voorbeeld klopt als beide pompen evenveel debiet hebben. Ik heb echter zoneregeling op mijn verdelers zitten, dus niet alles staat altijd open. Mijn circulatiepomp regelt op druk en mijn flow is daardoor variabel. De pompsnelheid van de Nibe is vast wat ervoor zorgt dat ik altijd menging op mijn buffervat krijg. De 1 graad die ik noemde is de hoogste waarde die ik ooit zie.
En je toekomstige ene pomp zal altijd 'evenveel debiet hebben'.

De situatie die jij beschrijft is exact waar dat parallelle buffervat voor dient. Op die momenten dat jij die ene graad verschil ziet, geeft de zoneverwarming daar aanleiding toe. Mogelijk kan de zoneverwarming zelfs geheel sluiten, wat zonder parallelle buffer er tussen echt niet mag gebeuren. Lekker laten zitten, lijkt me.

Waarschijnlijk valt de meeste besparing te behalen als je de zoneverwarming slimmer kunt maken, zodat er niet teveel zones tegelijk sluiten. Ik heb 'm hier tweerichting verkeer weten te maken. D.w.z. de WP reageert niet alleen op de vraag, maar de zones ook op het aanbod. Een opmerkelijke puzzel om eigenwijs mutli-master zoneverwarming te kunnen benutten, met een mooi resultaat.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:38
mrDevil schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:26:
[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Naast wat al gezegd is: kijk over 2 dagen nog een keer.
Het was afgelopen dagen extreem koud. Dan trekt de warmtepomp veel vermogen. Daardoor daalt de grondtemperatuur lokaal vrij sterk. Nu het weer wat warmer is zal zich dat (denk ik) herstellen. Ik gok 1 a 2 graden hoger. (maar dat is een gok).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• bjp

bjp

welk schema heb je? ge kunt dat op verschillende manieren aansluiten, een buffervat.

Zie bijvoorbeeld: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

• ChrisM
mrDevil schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:04:
[...]

Gebruik je Luxtronik2 via HACS? Dat maakt het wel handiger en gemakkelijker.

• Herleifur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-12 13:49
Hi,

Sinds vorig jaar een nieuwe oude woning, waar reeds een W/W WP aanwezig was. Aangezien deze ruim 20 jaar oud was, is deze afgelopen najaar vervangen voor een Stiebel WPE-I 15kw. Afgelopen winter/voorjaar zijn alle kozijnen vervangen (alles was enkel glas, veel rotte kozijnen), maar ondanks dat het huis comfortabel kunnen houden.

In de zomer kwamen we er achter dat de druk van het broncircuit weggevallen is, en na lang zoeken bleek dat er een lekkage in 1 van de twee circuits buiten zit. Vanwege tijdsgebrek, en het niet aanwezig zijn van tekeningen of schema's van de bronnen hebben we besloten om zo lang op 1 circuit te draaien om in ieder geval de winter in te kunnen gaan.

Ik zou graag de brontemperaturen monitoren, echter kan ik deze waardes niet zien in de interface van de ISG, en ook niet via Stiebel Servicewelt. De leverancier geeft aan het voor hun niet mogelijk is om me meer rechten te geven op servicewelt, en dat ik de waarden wel "ergens zou moeten kunnen zien". Heeft iemand een idee waar ik deze zelf vandaan kan halen, voordat ik contact opneem met Stiebel met de vraag voor meer rechten voor mijn account?

• bjp

bjp

eerste vraag: 20j is niet zo extreem oud voor een W/W WP, wat stond er daarvoor? eerder uit curiositeit.

Als ik het begrijp heb je nu de helft van je bron afgezet, dat zou ik haast hebben om te fixen.

Ik kan je niet helpen ivm menu en uitlezen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Herleifur schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:24:
Ik zou graag de brontemperaturen monitoren, echter kan ik deze waardes niet zien in de interface van de ISG, en ook niet via Stiebel Servicewelt. De leverancier geeft aan het voor hun niet mogelijk is om me meer rechten te geven op servicewelt, en dat ik de waarden wel "ergens zou moeten kunnen zien". Heeft iemand een idee waar ik deze zelf vandaan kan halen, voordat ik contact opneem met Stiebel met de vraag voor meer rechten voor mijn account?
@Herleifur
Ik meet ook een aantal temperaturen op plekken waar mijn WP dat niet doet. Dat doe ik met een Shelly Plus met een Add-on waarop een (of meer) digitale temperatuursensor DS18B20 is aangesloten. Die plak je met tape strak tegen de buis en om het geheel doe je wat buisisolatie om temperatuurinvloeden van de omgeving te minimaliseren.
Werkt perfect, is eenvoudig in HA te koppelen en kan ook zonder dat rechtstreeks uitgelezen worden.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Swazija schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:28:
Hoe zat je buffervat aangesloten en wat heb je gedaan met je circulatiepomp?
Het is/was een parallel buffervat met tweede (dus secundaire) pomp. Die twee zijn samen met een driewegkraan overbrugd.
Omdat ik daardoor geen buffervat meer heb, heb ik alle zones op de begane grond permanent open staan (geen naregeling meer dus!), zodat die circuits als buffervat dienen.
De hele boel draait nu 100% weersafhankelijk en ik ben er erg tevreden over.

Voorheen had ik een stooklijn van 3 met een verschuiving van +1, nu een stooklijn van 2 en een verschuiving van 0 (nul). Dat ziet er dus een stuk zuiniger uit.
Ik heb nu een parallel buffervat en zit er ook al langere tijd over te denken om deze met een kogelkraan 'uit te schakelen' om met een lagere stooklijn uit de voeten te kunnen. Ik verlies nu ongeveer 1 graad aanvoertemperatuur op het buffervat en heb nooit de situatie dat mijn warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan (altijd genoeg groepen open). Omdat het vat parallel staat heb ik echter nog een extra circulatiepomp naast de pomp uit de Nibe. Ik heb geen idee of ik die kan laten zitten als het parallelle buffervat afgesloten wordt en de kringen dus niet meer hydraulisch gescheiden zijn.
Het overbruggen van mijn buffervat heb ik met een 3-wegkraan gedaan. Daardoor is het aanvoercircuit naar vat + pomp afgesloten en komt een bypass over vat + pomp in actie. Die secundaire pomp staat hier nu permanent uit.

Is dit duidelijk genoeg omschreven?

<John O`Mill>

• Swazija
Hippe Lip schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:21:
Het overbruggen van mijn buffervat heb ik met een 3-wegkraan gedaan. Daardoor is het aanvoercircuit naar vat + pomp afgesloten en komt een bypass over vat + pomp in actie. Die secundaire pomp staat hier nu permanent uit.

Is dit duidelijk genoeg omschreven?
Ik begrijp hoe je het gedaan hebt. Een driewegkraan had ik nog niet aan gedacht, dat vind ik wel een mooie oplossing. Op die manier kun je altijd nog terug naar de oorspronkelijke situatie. Bedankt voor je antwoord.

• macbelly
  • Niet online
bjp schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:57:
eerste vraag: 20j is niet zo extreem oud voor een W/W WP, wat stond er daarvoor? eerder uit curiositeit.

Als ik het begrijp heb je nu de helft van je bron afgezet, dat zou ik haast hebben om te fixen.

Ik kan je niet helpen ivm menu en uitlezen.
Niet dat @Herleifur er nu veel aan heeft maar tegenwoordig is bodem/water en water/water warmtevoorziening veel strakker wettelijk geregeld. Eén van de verplichtingen is een garantie van 25 jaar
op de duurzame werking van het gesloten collectorsysteem
(schuingedrukte tekst is letterlijk overgenomen uit mijn garantiecertificaat). Voorwaarde is wel dat de gemiddelde temperatuur boven 0C is.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18
Zijn er mogelijkheden voor een huis zonder tuin (binnenstad) om de boring te doen binnen? Pand is groot en reeds voorzien van vloerverwarming door het hele pand. Als dit kan wat voor ruimte/hoogte is hiervoor nodig en hoe groot is het boorapparaat? Het is overigens ook een monument, gemeentelijk dus vooral aanzicht/gevel is beschermd.

Ik zie bij de buren dat die bv. een aircounit op het schuine dak hebben geplaatst m.b.v. een beugel, dus ik zou een L/W ook willen bekijken, maar mogelijk is dit ingewikkeld i.v.m. geluid.

Import van EVs

• Gwaihir
  • Niet online
Luiaard schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:05:
Zijn er mogelijkheden voor een huis zonder tuin (binnenstad) om de boring te doen binnen?
Nee, dat lijkt me niet realistisch.
Als dit kan wat voor ruimte/hoogte is hiervoor nodig en hoe groot is het boorapparaat?
Groot, hoog, en met spoelbakken eromheen en afvoer van wat er uit het gat komt en aanvoer van wat er weer in moet.

De kleinste opstellingen van degenen die er het handigst mee zijn kunnen een bron van 110 meter nog net op 'n opritje maken. (Dat is een maat kleiner dan bij ons kwam.) Wellicht lukt het daarmee ook in een fabriekshal. Maar die heb je niet, toch?

• Luiaard
Gwaihir schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:38:
[...]

Nee, dat lijkt me niet realistisch.

[...]

Groot, hoog, en met spoelbakken eromheen en afvoer van wat er uit het gat komt en aanvoer van wat er weer in moet.

De kleinste opstellingen van degenen die er het handigst mee zijn kunnen een bron van 110 meter nog net op 'n opritje maken. (Dat is een maat kleiner dan bij ons kwam.) Wellicht lukt het daarmee ook in een fabriekshal. Maar die heb je niet, toch?
Het is weliswaar ca. 20x8 en vrij hoog maar dat is allemaal al ingericht, voorzien van vv en betegeld dus dan houdt het inderdaad op. Toen het destijds totaal van binnen is gerenoveerd was een mooi moment geweest, maar daar heeft de eigenaar toen geen rekening mee gehouden.
Bedankt, dan ga ik verder in het LW topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 26-11-2025 10:53 ]

Import van EVs

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-12 13:16
https://geheco.com/consumer/ is misschien een alternatief om te verkennen..
Luiaard schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:51:
[...]

Het is weliswaar ca. 20x8 en vrij hoog maar dat is allemaal al ingericht, voorzien van vv en betegeld dus dan houdt het inderdaad op. Toen het destijds totaal van binnen is gerenoveerd was een mooi moment geweest, maar daar heeft de eigenaar toen geen rekening mee gehouden.
Bedankt, dan ga ik verder in het LW topic.

• bjp

bjp

ik dacht idd ook aan Geheco, maar het ding is nog in ontwikkeling.

• macbelly
  • Niet online
Zijn er mogelijkheden voor een huis zonder tuin (binnenstad) om de boring te doen binnen? Pand is groot en reeds voorzien van vloerverwarming door het hele pand. Als dit kan wat voor ruimte/hoogte is hiervoor nodig en hoe groot is het boorapparaat? Het is overigens ook een monument, gemeentelijk dus vooral aanzicht/gevel is beschermd.

Ik zie bij de buren dat die bv. een aircounit op het schuine dak hebben geplaatst m.b.v. een beugel, dus ik zou een L/W ook willen bekijken, maar mogelijk is dit ingewikkeld i.v.m. geluid.
Twee foto’s zeggen meer dan … (boren naar een diepte van 175m met plaats voor een dubbele U-slang)

Zolang er maar een paar vierkante meter beschikbaar is en toegankelijk voor de boor kun je al snel wat bereiken. Zie bijv de website van huisenergieneutraalmaken.nl. Daar vind je trouwens ook veel goede informatie over het onderwerp uit de url.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C72NWDyE68oFia_BxxmeaAcMznQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDpqVWGira8mKR7MpZtfvgbR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YMSdp7ZAywTT1Eb4i7R8Fu0oUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYj2T1j07Hel2Xh91ulwCvaK.jpg?f=fotoalbum_large

• bjp

bjp

mss niet het beste topic, maar ik vond niet direct een betere.

omdat ik met verschillende systemen ga zitten, en deze in het oog wil houden, denk ik eraan om een 'eigen' warmtemeter te bouwen (tenzij iemand mij eentje kan aanraden voor redelijk prijs dat ik aan home-assistant kan hangen). Het zou van pas komen voor:
- douche-WTW
- binnenkort ventilatie unit met een extra koudwaterbatterij (aangesloten op geo-bron voor koeling en verwarming) en ook een warmwaterbatterij (aangesloten op CV).
- (toekomstige) zonneboiler

Het idee zou zijn om 2 temperatuursensoren "in" een buis te krijgen (het type met 1/2" of 3/4" aansluiting - via een T-stuk in de buis), en ook een flow-sensor (eentje dat pulsen maakt), en alle 3 aan dezelfde ESP te koppelen. Dan is het nog wat programmeren, en we zijn er (ESPHome bied al veel aan, en direct in HomeAssistant in te bouwen).

Is dat de manier van doen? of zijn er betere alternatieven?

• macbelly
  • Niet online
Is deze 'kant-en-klare' warmtemeter misschien iets ipv zelf bouwen als kosten belangrijk zijn? Zie https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/heatflow/. Misschien dat dit model niet meer leverbaar is maar kan je wel op een goed alternatief spoor zetten.

De schrijver van deze blog was projectleider wetenschappelijke instrumentie bij UvA waarbij hij oa extreem nauwkeurige thermometers ontwierp voor de ruimtevaart. Hij weet waar hij het over heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door macbelly op 26-11-2025 23:30 ]

• robin5210
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-12 22:32
Ik ben sinds een jaar ook eigenaar van een geothermische warmtepomp. Ik twijfel echter of er niks misgelopen is tijdens de installatie. Naar mijn gevoel zak de bron temperatuur veel te snel.

Het gaat hier over een Vaillant VWF 87/4 met 2 boringen van telkens 80m diep. Via ebusd heb ik de volgende grafiek getrokken van de brijn output temperatuur (brijn input zit helaas niet in de standaard definities van ebusd) In gebruik is de delta T over in en output ongeveer 3,6 °C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6T5LHlISxvMiwLvwfUpIykpduo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9lrgWfqBa4PIlBP0wVYEqBPx.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik al eens handmatig getimed wanneer de warmtepomp zelf aanspringt. Hierbij de ingangstemperatuur op de warmtepomp zelf in het oog gehouden. Deze blijft redelijk stabiel tot een 9 a 10 min na de start van de cycle. Hieruit krijg ik het gevoel dat maar 1 van de 2 boringen effectief gebruikt wordt.

Buitendiameter HDPE: 32mm
Binnendiameter HDPE: 26mm
Lengte boring: 160m (80m naar beneden en 80m naar boven?)
Inhoud brijn per meter: 2,16L
Nominaal debiet brijnpomp: 2100L/uur

Met deze info zou de pomp met 1 boring op net geen 10 min het brijn volledig rondgepompt hebben. (2.16*160/2100*60). Bij 2 werkende boringen zou ik verwachten dat de temperatuur pas merkbaar begint te zakken na ongeveer 20 min.

Klinkt deze theorie logisch?

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 28-11 16:26
robin5210 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:24:

Verder heb ik al eens handmatig getimed wanneer de warmtepomp zelf aanspringt. Hierbij de ingangstemperatuur op de warmtepomp zelf in het oog gehouden. Deze blijft redelijk stabiel tot een 9 a 10 min na de start van de cycle. Hieruit krijg ik het gevoel dat maar 1 van de 2 boringen effectief gebruikt wordt.

Met deze info zou de pomp met 1 boring op net geen 10 min het brijn volledig rondgepompt hebben. (2.16*160/2100*60). Bij 2 werkende boringen zou ik verwachten dat de temperatuur pas merkbaar begint te zakken na ongeveer 20 min.

Zijn de bronnen aangesloten op een verdeler binnen in technische ruimte ofwel buiten in een put met flowmeters? Of zijn de bronnen ondergronds met T-stuk aan elkaar gekoppeld?

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

• robin5210
Ik was er helaas zelf niet bij toen de bronnen werden aangekoppeld. Maar de warmtepomp staat in de kelder er komen slechts 1 aanvoer en 1 toevoer leiding binnen. Buiten is geen put te zien. Dus ik vermoed met een T-stuk aan elkaar gekoppeld.

• Gwaihir
  • Niet online
@robin5210 2x 80 meter diep is 160 meter per lus.

Hoe kom je aan die diameter als je de bronleidingen nooit gezien hebt? Op zich klinkt 32mm best logisch, maar jij kijkt toch alleen naar het korte stukje dikkere pijp waarmee ze samen naar binnen komen?

• Stefannn
Ik ben sinds een jaar ook eigenaar van een geothermische warmtepomp. Ik twijfel echter of er niks misgelopen is tijdens de installatie. Naar mijn gevoel zak de bron temperatuur veel te snel.

Het gaat hier over een Vaillant VWF 87/4 met 2 boringen van telkens 80m diep. Via ebusd heb ik de volgende grafiek getrokken van de brijn output temperatuur (brijn input zit helaas niet in de standaard definities van ebusd) In gebruik is de delta T over in en output ongeveer 3,6 °C.

[Afbeelding]

2100 liter/uur x 4186J/kgK /3600sec/uur = 2442W/K dus ongeveer 2,4kW per graad in/uit verschil.
Bij 3.6graad verschil dus 8.8kW.
Dat is “stevig” maar ook niet extreem raar. Dat moet een bron van dit formaat kunnen opvangen.

Wat opvalt is dat de temperatuur enorm snel instort. Wat mij betreft suggereert dat dat er tussen de slangen en de “bulk van de grond” geen goede thermische geleiding is.
Is wel heel moeilijk voor te stellen. Ik neem toch aan dat het een “gewone boring is”, geen hobby project.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• robin5210
Ik heb de info uit de offerte gehaald van mijn installateur.

De boringen zijn door hun vaste boorder uitgevoerd. Waarna er 2 slangen uit elk boorgat zijn blijven liggen. Even later heeft de installateur deze dan zelf binnen gebracht in de kelder en gevuld. Bij dit laatste was ik helaas niet bij, dus ook geen foto's kunnen nemen van hoe het buiten de kelder allemaal loopt.

Nog ter info, het gaat hier over een installatie in België.
Voorzien van volgende geothermische diepteboring:
- Vermogen: 8 kW
- Aantal boringen: 2
- Diepte boringen: 80 m
- Doormeter U-vormige warmtewisselaars HPE100 met KIWA keuring 16 Bar, doormeter 32 mm,
- Boordiameter: 150 mm
- Afstand tussen boringen: minstens 6 m
- Eventueel plaatsing van een boorschacht ter voorkoming van instorting boorgat.
- Boring volgens spoelboorprincipe met constante debietregeling.
- Boorgatbeschrijving met registratie van eventuele scheidende lagen.
- Eventueel doorboring van klei- en zandlagen.
- Bemonstering van de doorboorde lagen per boorstang.
- Boorspecieafscheiding volgens brevet (Resterende boorspecie blijft op de werf).
- Boorgat wordt opgevuld volgens de huidige wetgeving.
- Boorgatdichting met zwelklei stoppen ter hoogte van de aanwezige scheidende lagen.

• Stefannn
@robin5210
Ik denk dat je de warmtepomp-out, dus bron-in hebt getoond?
Kan je eens kijken wat de bron-out doet nadat hij een paar uur heeft stil gestaan?
Als het water helemaal is rondgepompt moet je een temperatuur piek zien van het “niet volledig afgekoelde water dat bovengronds was”.
Met die wijsheid kan je je een idee vormen van de inhoud van je bron en het afkoelend vermogen,

• macbelly
  • Niet online
@robin5210
Bij de oplevering van mijn b/w warmtepomp installatie begin 2024 kreeg ik een hele set opleveringsrapporten die licht op je vraag kunnen werpen. Volgens mij zijn een aantal van die rapporten wettelijk verplicht en ik vraag me af of die soms bij de installateur zijn gebleven.
Voorbeelden zijn:
  • Dichtheidsverklaring van het boorbedrijf
  • Gereedheidsmelding naar SIKB voor BRL 6000-21
  • Nibe inbrijfstellingsrapport (vermoedelijk niet verplicht)
  • EED (Earth Energy Designer) ontwerp rapport met theoretische berekning temperaturen van de
  • Afpersrapport
  • Klic revisietekening
In mijn geval had de installateur het geheel van boren en plaatsen van de warmtepomp bij één bedrijf (Duratherm) belegd (al heeft de installateur de aansluitingen van de warmtepomp wel uitgevoerd). Er is dus maar één aanspreekpunt en dat is prettig bij jouw soort vragen.

[ Voor 17% gewijzigd door macbelly op 28-11-2025 08:03 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:39

[Afbeelding]

Appels en Peren is het al snel natuurlijk.
Bij mij in de buurt (Hilversumse Meent) weet ik van 2 bodeminstallaties de temperaturen. Obv 160m bron (1 boring, watergevuld, geen glycol) en 700-100m3 gasverbruik voor de warmtepomp wordt het seizoen gestart met ca. 9 graden bron ingaand bij warmtepomp en en tegen einde seizoen is dat ca 7 graden. Koude week (0 graden) wellicht 6,5-6,8 graad.
Delta T tussen in en uitgaand is 3-4 graden
NB: hier wordt een veel lager vermogen ontttrokken dan bij jou denk ik.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:14
@robin5210

Ik heb dezelfde WP ook net een jaar maar met een 315m grote bron. Dus niet helemaal vergelijkbaar. Ik heb voor een grotere bron gekozen wegens de kleibodem hier (de regel voor een kleibodem is 25W/m).
Ik heb ook geen ebus uitlezing maar ik monitor het wel regelmatig.

Ik heb in de zomer de bron maximaal geregenereerd en op einde zomer zat ik op 12-13 graden.
Op dit moment is de bron ongeveer nog 9 graden en na een run van 12 uur aan een stuk zakt die naar 5-6 graden. Om dan tussen runs (ook 12u of meer) terug naar 9 graden te stijgen.
Als ik naar jouw verloop kijk merk ik op dat je bron temperatuur al veel lager zit en vooral dat de temperatuur in een run heel snel daalt. Vooral dat laatste lijkt jouw vermoeden te bevestigen dat een van de lussen niet werkt.
Mijn putten zijn met tiechelmann aansluiting verbonden (en geen debietregelaar per put.) Vraag eens na of bij jou het tiechelmann princiepe werd toegepast. Bij een simpele parallel aansluiting gaat het water de weg van de minste weerstand volgen en wordt 1 put veel minder gebruikt.

• jurgen purgen

Als je perse een een w/w wil kan in je kruipruimte een buffer kwijt. Maar je hebt dan wel dezelfde Installatie kosten vergeleken met een boring.

• macbelly
  • Niet online
@robin5210 Mijn installatie is vergelijkbaar (zie hieronder).

Ter illustratie het temperatuurverloop van mijn brine over de laatste 14 dagen (dus van net voor de koudeperiode die op 17/11 startte tm vandaag). Je ziet op 15 en 16 nov nog dat de wp aan- en afslaat. Dan over de gehele koudeperiode waren mijn graadminuten negatief en daarom heeft de compressor al die tijd gedraaid (behalve wekelijkse bijverwarming voor anti-legionella run op zondagmiddag). Vandaag (vrijdag) zijn alle graadminuten voor het eerst weer op 0 uitgekomen, slaat de compressor af en stijgt meteen de brine temperatuur

Mijn bron is 175m diep, ø16cm met een dubbele u-lus. Vermogen warmtepomp is maximaal 8kW. De compressor heeft de gehele tijd op 20-40Hz gedraaid (met een geschat gemiddelde van net onder 30Hz; 20Hz is mijn ingestelde minimum).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rMqS8EWDub_JnmbOkRAi2Zdx7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExQN41b5IhS6HKRGXLbJOFC1.jpg?f=fotoalbum_large

• Luiaard
jurgen purgen schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:01:
[...]

Als je perse een een w/w wil kan in je kruipruimte een buffer kwijt. Maar je hebt dan wel dezelfde Installatie kosten vergeleken met een boring.
Dank, denk helaas niet dat ik kruipruimte heb daar (binnenstad Gouda en monument) maar zal het nagaan.

Import van EVs

• bjp

bjp

Luiaard schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:40:
[...]

Dank, denk helaas niet dat ik kruipruimte heb daar (binnenstad Gouda en monument) maar zal het nagaan.
heb je een gracht in de buurt? xD

er bestaan warmtewisselaars dat je in een meer of gracht "gooit".

• jurgen purgen
bjp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:01:
[...]

heb je een gracht in de buurt? xD

er bestaan warmtewisselaars dat je in een meer of gracht "gooit".
nou.. omdat het kan betekent niet dat het waterschap dat graag ziet gebeuren. Als je kijkt naar hoevol het internet staat met installatiefouten, zou ik als beheerder vd sloot/singel/gracht nietgraag een warmtewisselaar in het water hebben liggen. Bij onderhoud, in bootjes, moet de schipper maar net weten dat de warmtewisselaar er ligt.

• Baritee
Een warmtewisselaar in een meer? Dat is toch niet nodig en het is een extra warmteweerstand in je systeem. Gewoon het meerwater pompen naar de condensor van de warmptepomp lijkt veel logischer en energie efficiënter.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Baritee schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:39:
@robin5210

Ik heb in de zomer de bron maximaal geregenereerd en op einde zomer zat ik op 12-13 graden.
Op dit moment is de bron ongeveer nog 9 graden en na een run van 12 uur aan een stuk zakt die naar 5-6 graden. Om dan tussen runs (ook 12u of meer) terug naar 9 graden te stijgen.
Hier zie je duidelijk hoe de warmte-overdracht bij een grondlus werkt. De delta-t is over het algemeen zo’n 2 graden.

In de zomer kom je tot 13 graden. De grond is dan 2 graden lager = 11 graden.

In de winter haal je daar warmte uit en verlies je weer 2 graden bij de overdracht, dus krijg je bij een grondtemperatuur van 11 graden, 9 graden uit je bron.

[ Voor 22% gewijzigd door Hippe Lip op 29-11-2025 00:23 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Baritee schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:07:
Een warmtewisselaar in een meer? Dat is toch niet nodig en het is een extra warmteweerstand in je systeem. Gewoon het meerwater pompen naar de condensor van de warmptepomp lijkt veel logischer en energie efficiënter.
Dat lijkt mss logisch, totdat je het onderhoud moet doen. Als je water gaat oppompen en door je WP laat lopen moet je dat héél goed filteren. Anders lopen de fijne kanaaltjes van de warmtewisselaar in de WP snel dicht.

Een warmtewisselaar in het meer is dan een stuk eenvoudiger, bedrijfszekerder en al snel goedkoper.

<John O`Mill>

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:34

vliegnerd

Nintendo fan.

Baritee schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:07:
Verboden door de meeste waterschappen, zoniet alle. Heb je een vergunning voor nodig. Hopelijk krijg je die niet want je kunt ook gewoon een warmtewisselaar gebruiken. Heb je natuurlijk ook een vergunning voor nodig. Enz enz.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 29-11-2025 11:17 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:18
vliegnerd schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:16:
[...]

Verboden door de meeste waterschappen, zoniet alle. Heb je een vergunning voor nodig. Hopelijk krijg je die niet want je kunt ook gewoon een warmtewisselaar gebruiken. Heb je natuurlijk ook een vergunning voor nodig. Enz enz.
Eigenlijk is dat best gek. Door opwarming vriest de boel niet meer dicht, slecht voor t milieu. Waterschappen zouden blij moeten zijn met initiatieven om de omgeving te koelen.....

• Gwaihir
  • Niet online
Waar baseer je je op, @vliegnerd? Je moet inderdaad geen oppervlaktewater (of grondwater) rechtstreeks door een WP pompen, maar wél water verplaatsen klinkt voor veel situaties best logisch.

Het lijkt me nl. dat een warmtewisselaar nogal makkelijk helemaal in het ijs komt te zitten wanneer het water koud is. En zodra dat gebeurt, is de warmtegeleiding vanuit de omgeving knap waardeloos.

Op veel plaatsen zijn huiseigenaren bovendien ook eigenaar van een deel van naburig oppervlaktewater. Dan heeft een waterschap zeker niet alles voor het zeggen.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Gwaihir schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:13:
Waar baseer je je op, @vliegnerd? Je moet inderdaad geen oppervlaktewater (of grondwater) rechtstreeks door een WP pompen, maar wél water verplaatsen klinkt voor veel situaties best logisch.

Het lijkt me nl. dat een warmtewisselaar nogal makkelijk helemaal in het ijs komt te zitten wanneer het water koud is. En zodra dat gebeurt, is de warmtegeleiding vanuit de omgeving knap waardeloos.

Op veel plaatsen zijn huiseigenaren bovendien ook eigenaar van een deel van naburig oppervlaktewater. Dan heeft een waterschap zeker niet alles voor het zeggen.
Hier (hoogheemraadschap Krimpenerwaard, omgeving Gouda) mag je zo ongeveer niets met het oppervlakte water. Officieel ook niet je tuin water geven.
Ik ben ook eigenaar van een stukje water en oever, maar het waterschap is echt de baas.
Moet ook wel: waterstand beheren is best belangrijk.

• Gwaihir
  • Niet online
Mag niet zo maar, of wordt echt niets toegestaan? Ik snap dat je voor zo'n beetje alles overleg en ontheffing / vergunning nodig hebt; het moet sowieso toch ook geregistreerd staan om problemen tijdens onderhoud te voorkomen.

Heb een relaxter beeld dan jij schetst, vanuit mooie installaties waarover verteld wordt en vanuit de afhandeling hier toen m'n buurman wat gedaan had. (Damwand in hun wetering.) Het triggerde een flinke procedure, met o.a. in kaart brengen wat het met grondwaterstromingen deed, maar ze hebben het ding niet laten slopen of zo.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Gwaihir schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:55:
Mag niet zo maar, of wordt echt niets toegestaan? Ik snap dat je voor zo'n beetje alles overleg en ontheffing / vergunning nodig hebt; het moet sowieso toch ook geregistreerd staan om problemen tijdens onderhoud te voorkomen.

Heb een relaxter beeld dan jij schetst, vanuit mooie installaties waarover verteld wordt en vanuit de afhandeling hier toen m'n buurman wat gedaan had. (Damwand in hun wetering.) Het triggerde een flinke procedure, met o.a. in kaart brengen wat het met grondwaterstromingen deed, maar ze hebben het ding niet laten slopen of zo.
Ja, ik bedoel dus inderdaad vergunningsplichtig. Ik denk dat we dus hetzelfde bedoelen.

Ze hebben een prima website en zijn duidelijk over wat je wel en niet mag, maar je hebt zo ongeveer voor alles een vergunning nodig.

• bjp

bjp

het vermijd wel een boring, wat ook vrij stevig is, en prijzig. Gewoon vragen kost meestal niets, en het rendement is meestal hoger. Dus ik zou het zeker overwegen.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12 22:49
Sinds gisteren met mijn AIT WP twee keer storing 721 gehad (lage druk). Dus ik op de manometers kijken en CV-zijde was inderdaad laag 1,1 bar dus tot 1,5 bar gevuld.

Vandaag weer zelfde storing bron zijde is 1,3 bar en dat schijnt normaal te zijn. Na de WP (voorzien van laatste firmware) uit en aan te hebben gezet was deze storing weg.

Plaatje ter illustratie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Owlpa22OYWw0RLScK5xo4OkYKkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QuGXiAAzMAXaG2TCsmhpdIS.jpg?f=fotoalbum_large

• austin_77
  • Laatst online: 10:39
Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:34:
Sinds gisteren met mijn AIT WP twee keer storing 721 gehad (lage druk). Dus ik op de manometers kijken en CV-zijde was inderdaad laag 1,1 bar dus tot 1,5 bar gevuld.

Vandaag weer zelfde storing bron zijde is 1,3 bar en dat schijnt normaal te zijn. Na de WP (voorzien van laatste firmware) uit en aan te hebben gezet was deze storing weg.

Plaatje ter illustratie.[Afbeelding]
Zie posts van mij de 2022 in dit topic…bij mij begon dit ook destijds, eindigde met een modificatie onder coulance van Alpha Innotec omdat de boog die in de compressor aanvoer van koudemiddel zat gescheurd was en alle koudemiddel eruit gelekt was…

Ik hoop van harte dat dat bij jou niet het geval is 😇

• Vaevictis_
austin_77 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:18:
[...]

Zie posts van mij de 2022 in dit topic…bij mij begon dit ook destijds, eindigde met een modificatie onder coulance van Alpha Innotec omdat de boog die in de compressor aanvoer van koudemiddel zat gescheurd was en alle koudemiddel eruit gelekt was…

Ah ja dat herinner ik me wel kun je dat ergens aan zien? Of moet je het glycol niveau daarvoor meten?

• Hippe Lip

Hippe Lip

austin_77 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:18:
[...]

Dat klinkt me in de oren als een bekende fout. Als ik me niet vergis gaat het om dezelfde compressor als die Nibe gebruikt in de S1255 en F1255 en die hebben ook die fout gehad.
Door het trillen van de compressor en een te korte bocht in de leidingen er naartoe en er vanaf (om die trillingen op te kunnen vangen) kon de boel gaan scheuren.

Hoe oud was deze compressor?

<John O`Mill>

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op zondag 30 november 2025 @ 01:01:
[...]

Dat klinkt me in de oren als een bekende fout. Als ik me niet vergis gaat het om dezelfde compressor als die Nibe gebruikt in de S1255 en F1255 en die hebben ook die fout gehad.
Door het trillen van de compressor en een te korte bocht in de leidingen er naartoe en er vanaf (om die trillingen op te kunnen vangen) kon de boel gaan scheuren.

Het is gewoon een constructie / ontwerpfout want een gebogen leiding is altijd vragen om problemen. Flow verlies, druk verlies. En omdat het materiaal dunner is in de bocht dus ook scheurvorming.

• austin_77
Hippe Lip schreef op zondag 30 november 2025 @ 01:01:
[...]

Het systeem draaide toen 5 jaar jaar. Modificatie was vanuit Alpha Innotec een 'u' bocht lassen ipv de boog.
Foto's zijn terug te vinden in dit topic en bij deze hieronder (rechts modificatie, links de originele constructie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYSCylkHqmLgscbmJnljMVEzkXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4wMXR4Ku1hDzo4zsdLcOPXr.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUOf497zk8jVZA33LrWqEcjS_10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YK0vRXtig2pcqWrQmhOSb6C.jpg?f=fotoalbum_large

• austin_77
Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:42:
[...]

Ah ja dat herinner ik me wel kun je dat ergens aan zien? Of moet je het glycol niveau daarvoor meten?
Het ligt niet aan de glycol. Koudemiddel als in het gas dat de compressor weer comprimeert vervliegt dan en je ziet daar niks aan. Je moet dan haast de 'cassette' waar de compressor inzit openen en kijken via het kijkglaasje of je in bedrijf het gas ziet bubbelen als het in vloeibare staat is. Zie ook mijn vorige posts.

• robin5210
Ondertussen heb ik ook eens handmatig gemonitord en kon ik de volgende bron temperaturen uit de bodem noteren nadat de warmtepomp een nacht niet gedraaid heeft:
°CTijd (mm:ss)
9,00:00
9,05:00
7,710:00
6,715:00
6,120:00
5,625:00
5,330:00
4,935:00
4,640:00
4,345:00
4,050:00
3,655:00
3,760:00
3,565:00
3,370:00
3,075:00
2,980:00
2,985:00
2,890:00
2,5105:00
2,2120:00
1,9135:00
1,8150:00
1,6165:00
1,6177:00
Naar wat ik hier allemaal zie en lees zakt de temperatuur veel te snel.

Verder heb ik ook nog een fout in mijn vorige berekening gemaakt en diameter en straal van een cirkel omgedraaid. Een meter bron bevat maar 0,53L i.p.v. 2,16L Aan het nominaal debiet van de warmtepomp zou het broncircuit volledig rondgepompt zijn in een 4 a 5 min. Wat ik ook zie aan de data. Na een 6-tal minuten begint de bron temperatuur uit de bodem te zakken. Hieruit concludeer ik dat mijn vermoeden dat er een lus niet werkt, niet correct is.

De bron heeft rond december 2024 wel een opstookprotocol moeten leveren. Na dit protocol is de thermostaat op 15 graden is blijven staan met uitzondering van de periode dat er vloer gelegd werd. In de zomer is er wel gekoeld.
Baritee schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:39:
@robin5210

Ik heb dezelfde WP ook net een jaar maar met een 315m grote bron. Dus niet helemaal vergelijkbaar. Ik heb voor een grotere bron gekozen wegens de kleibodem hier (de regel voor een kleibodem is 25W/m).
Ik heb ook geen ebus uitlezing maar ik monitor het wel regelmatig.

Als ik naar jouw verloop kijk merk ik op dat je bron temperatuur al veel lager zit en vooral dat de temperatuur in een run heel snel daalt. Vooral dat laatste lijkt jouw vermoeden te bevestigen dat een van de lussen niet werkt.
Mijn putten zijn met tiechelmann aansluiting verbonden (en geen debietregelaar per put.) Vraag eens na of bij jou het tiechelmann princiepe werd toegepast. Bij een simpele parallel aansluiting gaat het water de weg van de minste weerstand volgen en wordt 1 put veel minder gebruikt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

robin5210 schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:16:
[…] Naar wat ik hier allemaal zie en lees zakt de temperatuur veel te snel.
[...]
@robin5210 Dat ziet er niet best uit. Het lijkt me evident dat de bron echt véél te klein is voor de warmte die je eruit trekt.

In het verleden ging dit goed? Trek je er nu dan veel meer energie uit dan in het verleden? Ik kan me geen andere verklaring bedenken, want met flow kan het niet te maken hebben, lijkt me.

Dit zijn toch echt de temperaturen aan de ingang van de WP? Dus vóórdat er warmte aan onttrokken wordt?
Dat is echt schrikken!

<John O`Mill>

• Stefannn
Ondertussen heb ik ook eens handmatig gemonitord en kon ik de volgende bron temperaturen uit de bodem noteren nadat de warmtepomp een nacht niet gedraaid heeft:

Verder heb ik ook nog een fout in mijn vorige berekening gemaakt en diameter en straal van een cirkel omgedraaid. Een meter bron bevat maar 0,53L i.p.v. 2,16L Aan het nominaal debiet van de warmtepomp zou het broncircuit volledig rondgepompt zijn in een 4 a 5 min. Wat ik ook zie aan de data. Na een 6-tal minuten begint de bron temperatuur uit de bodem te zakken. Hieruit concludeer ik dat mijn vermoeden dat er een lus niet werkt, niet correct is.

De bron heeft rond december 2024 wel een opstookprotocol moeten leveren. Na dit protocol is de thermostaat op 15 graden is blijven staan met uitzondering van de periode dat er vloer gelegd werd. In de zomer is er wel gekoeld.

[...]
Wat mij betreft…..
1/ de bron is NIET te koud. Immers… na een nacht draaien komt er zeker 5 minuten lang 9 graden uit.
Die 9 graden reflecteren de bron temperatuur “in rust”. Die 9 graden zijn op geen enkele manier via warmte van de oppervlakte toegevoegd. Het is even doordenken maar die 9 graden geven de temperatuur van de “onbelaste bron” aan.
2/ zodra je gaat belasten (warmte onttrekken) zakt de temperatuur bizar snel in. Dat betekent dus dat er geen thermische massa is die de warmte buffert. En dat betekent dus dat de bron geen goed thermisch contact maakt met de grond van 9 graden.
Ofwel de boring is geen 2x80 meter, maar eerder iets van 10, danwel er zit een kortsluiting tussen ingang en uitgang, danwel er zit een isolatie laag om de boring.
Het lijkt me een beetje raar om “per ongeluk geen 80 meter boring te hebben”, isolatie om de boor schacht is fysisch een verklaring maar lijkt me ook raar voor een redelijke standaard klus. Ergens gok ik dat er dan toch iets verkeerd is aangesloten en dat het water dus helemaal niet door de boring gaat maar direct retour komt. Ook onwaarschijnlijk maar “vergissingen gebeuren”.
3/ zoals eerder opgemerkt, tegenwoordig worden boringen getest voor ze worden opgeleverd. Ik zou zeer zeker op zoek naar het oplever rapport. En sowieso…. Deze boring doet echt niet wat hij moet doen dus ik zou de leverancier hiermee confronteren. Hij heeft een niet werkend systeem opgevoerd en zal daar garantie op moeten geven.

• Hippe Lip

Hippe Lip

austin_77 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:04:
[...]

Het systeem draaide toen 5 jaar jaar. Modificatie was vanuit Alpha Innotec een 'u' bocht lassen ipv de boog.
Foto's zijn terug te vinden in dit topic en bij deze hieronder (rechts modificatie, links de originele constructie).

[Afbeelding][Afbeelding]
@austin_77
Dit ziet er precies uit als de fout die er ook in de Nibe zat. Die veel te korte bocht staat door het buigen al onder spanning. En door het trillen van de compressor scheurt het koper in die bocht.
Het schijnt een aantal jaren geleden bij Nibe aangepast te zijn.

Dit is hoe de bocht bij mijn compressor zit. Nibe S1255 van eind 2021.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNoGlHro3zXHlzZNQzaXdLz7xto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEPExe0uWH1wj96cO6hEL82p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THEBEne4KJ3A17zhEz4--9Gf69w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmWgBdw7Uav7bksyfsrY0wYK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Hippe Lip op 30-11-2025 23:15 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:45:
[...]
Wat mij betreft…..
1/ de bron is NIET te koud. Immers… na een nacht draaien komt er zeker 5 minuten lang 9 graden uit.
Die 9 graden reflecteren de bron temperatuur “in rust”. Die 9 graden zijn op geen enkele manier via warmte van de oppervlakte toegevoegd. Het is even doordenken maar die 9 graden geven de temperatuur van de “onbelaste bron” aan.
Mee eens.
2/ zodra je gaat belasten (warmte onttrekken) zakt de temperatuur bizar snel in. Dat betekent dus dat er geen thermische massa is die de warmte buffert. En dat betekent dus dat de bron geen goed thermisch contact maakt met de grond van 9 graden.
Ofwel de boring is geen 2x80 meter, maar eerder iets van 10, danwel er zit een kortsluiting tussen ingang en uitgang, danwel er zit een isolatie laag om de boring.
Kortsluiting tussen aanvoer en retour van de bron lijkt me uitgesloten, want dan krijg je niet 5 minuten lang die 9 graden uit de bron.

Je kunt controleren hoe lang de bron is door ‘m leeg te blazen, al zal dat niet makkelijk zijn. Je kunt dan meten hoeveel liter vocht eruit komt.
En eenmaal leeg kijken hoeveel liter erin past. Dat moet een betrouwbare indicatie geven, al kan ik nu niet verzinnen hoe je de bron leeg kunt maken tot onderin.

Theoretisch kun je er ook een stevige tuinslang (of iets vergelijkbaars) in duwen, als er geen haakse bochten onderweg zitten. Dat lukt dan tot onderin de bron, waar je de U-turn niet om komt.
Het lijkt me een beetje raar om “per ongeluk geen 80 meter boring te hebben”, isolatie om de boor schacht is fysisch een verklaring maar lijkt me ook raar voor een redelijke standaard klus.
Heeft de bron niet eerst goed gefunctioneerd?
Als dat het geval is, dan zou het nog kunnen dat de omgeving, de grond rondom de bron, droog is komen staan. Dan heb je geen goed contact meer met de grond.
Zou dat een optie kunnen zijn?
Ergens gok ik dat er dan toch iets verkeerd is aangesloten en dat het water dus helemaal niet door de boring gaat maar direct retour komt. Ook onwaarschijnlijk maar “vergissingen gebeuren”.
Dat lijkt me niet, want dan krijg je ook niet eerst 5 minuten die 9 graden, toch?
3/ zoals eerder opgemerkt, tegenwoordig worden boringen getest voor ze worden opgeleverd. Ik zou zeer zeker op zoek naar het oplever rapport. En sowieso…. Deze boring doet echt niet wat hij moet doen dus ik zou de leverancier hiermee confronteren. Hij heeft een niet werkend systeem opgevoerd en zal daar garantie op moeten geven.
Prima conclusie. Laat de leverancier het uitzoeken.
Dit temperatuurverloop is absoluut ongewoon en onacceptabel.

<John O`Mill>

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12 13:20

[...]
Dit is inderdaad niet normaal. Hier 2 boringen van 92 meter met de omschrijving van de installateur onderaan de post. Geplaatst in 2019. Tegen het einde van de zomer is de inkomende temperatuur van de bron zo'n 14 a 16 graden dankzij de passieve koeling. Na een maand stoken zakt dit naar een graad of 8 a 9 en blijft het meestal daar rond hangen. Tegen het einde van het stookseizoen of tijdens een lange koude periode zie ik wel eens inkomende temperaturen van 5,5 a 6 graden maar nooit lager.

Net even gaan kijken en momenteel 7,6° in, 4,6° out tijdens een run die al even duurt. Bij de start van een volgende run wordt dit vermoedelijk weer 8,5°. De temperaturen bij jouw zakken veel te snel en veel te veel. Als je begint met 9° zou ik onderaan de tabel eerder 8° verwachten en niet 1,6°.

Verticale boringen
• Verticale spoelboringen Ø 132mm
• Aantal: 2
• Diepte: 92 m
• 2 x bodemwarmtewisselaar enkele HPDE Turbo U-sondes dia. 32mm PN16 (de gekartelde binnenkant van de sonde zorgt voor een turbulente stroming bij laag debiet waardoor de boorgatweerstand kleiner wordt en de warmteoverdracht met de omliggende bodem groter wordt)
• Aankoppelstukken: In Tichelman aangesloten, fixatiebeugels, eindkraan, electrolasmof, T-stuk, lasknie 90°, horizontale terreinleidingen, inzetkraan, hoofdleidingen Ø 50mm, lasknie Ø 50mm binnengebracht tot in de technische ruimte
• Iedere put tot boven aangevuld met thermische grout (=zorgt voor maximale warmte-overdracht en een perfecte afdichting)
• Leidingen gevuld met monopropyleen glycol 30% / BelgAqua gekeurd

Aankoppelen en binnenbrengen van de aansluitingen + opvullen met glycol
• De nodige HPDE buis Ø 63mm + alle nodige accessoires & isolatie
• De nodige glycolvulling

Thermische grout zijn die zakjes rechts op de foto. Ik weet niet of ze dat bij jouw ook geplaatst hebben in de boorgaten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yI6c0ROxjWnFCM5w9fSy7cO-xlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnqQAE6ek9L9G9f66cACY9k1.jpg?f=fotoalbum_large

• ChrisM
Pfff.. shit zeg. Ik ben wel blij met m'n overbemeten bron (of gewoon weinig warmte vraag). In de zomer rond de 13 graden, in de winter nog niet onder de 11,5 graden geweest (2 winters in gebruik).

• Stefannn
PierreG schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:23:
• Iedere put tot boven aangevuld met thermische grout (=zorgt voor maximale warmte-overdracht en een perfecte afdichting)
Thermische grout zijn die zakjes rechts op de foto. Ik weet niet of ze dat bij jouw ook geplaatst hebben in de boorgaten?

[Afbeelding]
@robin5210
Exact dit...
Op basis van de temperaturen lijkt het er bij jou op dat de bron "overmatig geïsoleerd is" ten opzicht van de omliggende grond.
Dat zou heel goed verklaard kunnen worden door een ontbreken danwel "veel te mager" afvullen met iets dat thermisch goed geleid.
Nogmaals: Dat concludeer ik een beetje op basis van de metingen, maar ik raad je sterk aan de leverancier dit onder garantie te laten oplossen. Er kan echt nog veel meer niet goed zitten.

• Stefannn
@robin5210
Ter vergelijk, een plot van @vliegnerd uit juni 2023 hier.
En mijn analyse hier
letop: dit was in juni dus de grafiek start op "kamertemperatuur in de warmtepomp".
Je ziet mooi dat de circulatie pomp het water in ongeveer 15min rondpompt. In die 15min zie je het temperatuurprofiel over de diepte van de grondtemperatuur voorbij komen (rond de 11.5 graden in juni) zonder nog de koelende werking van de warmtepomp.
Daarna een piekje, dat is de "niet volledig afgekoelde 20graden piek die bij de start de grond in werd gepompt.
En daarna koelt de bron in ongeveer 1 uur af naar ongeveer 10 graden, 1.5 graad onder de start temperatuur dus.
DAT is normaal.....

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:26:
@robin5210
Ter vergelijk, een plot van @vliegnerd uit juni 2023 hier.
En mijn analyse hier.
@Stefannn Ik heb een iets andere analyse van het eerste deel van die grafiek:

Dat eerste stuk grafiek waarbij je de vloeistof de eerste keer rondpompt lijkt symmetrisch rond die rode pijl.
De bobbel geeft een bultje weer en dat zal de temperatuur zijn van het diepste punt, want dan ben je halverwege die eerste omloop. Links van de pijl zie je het temperatuurverloop van boven naar beneden.
Intussen stroomt het spul in de bron aan de andere kant van boven naar beneden en keert daarbij om. Dus daarna zie je het temperatuurverloop van de bron van beneden naar boven.

Dat betekent dat het onderin de bron nèt ietsje warmer is dan hoger, bijvoorbeeld halverwege de diepte. En dat is helemaal niet zo vreemd, als je her temperatuurverloop richting middelpunt van de aarde beschouwt. Daar wordt het warmer. En de aarde is naar buiten toe steeds kouder.
Je ziet dat ook aan de warmwaterbronnen die zo’n 2 kilometer diep geboord worden. Daar komt dan echt warm water uit.

Dat bobbeltje is daarmee wel verklaard, lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 01-12-2025 15:42 ]

<John O`Mill>

• macbelly
  • Niet online
@robin5210
Onderstaande tekst is het antwoord van Gemini (Google) op de vraag wat de verplichte documentatie is bij oplevering van een boring voor een gesloten bodem-water warmtepomp. Ik heb het ongewijzigd overgenomen en ook hier geldt dat dit AI antwoord niet 100% nauwkeurig hoeft te zijn maar ik zie weinig hallucineren op het eerste oog.

Met name de documenten die onder Boorverslag en Aanleggevens en Informatie over het systeem genoemd worden lijken me nuttig om meer inzicht te krijgen over jouw systeem en problemen. Ook als je over 10 jaar vragen hebt zijn de documenten cruciaal voor het bedrijf waar je de hulp van inroept.
De verplichte documentatie bij de oplevering van een boring voor een gesloten bodem-water warmtepomp (gesloten bodemenergiesysteem) is cruciaal en wordt bepaald door de wet- en regelgeving, met name het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en de certificeringseisen (zoals BRL-en).

Hoewel de exacte eisen kunnen variëren afhankelijk van de lokale regels van de gemeente (die het bevoegd gezag is voor gesloten systemen) en de grootte van het systeem (boven of onder $70 \text{ kW}$), moet de opleveringsdocumentatie over het algemeen de volgende elementen bevatten:

## 📜 Wettelijk Verplichte Opleveringsdocumentatie

De documentatie dient als bewijs dat het systeem correct en volgens de melding/vergunning is aangelegd.

As-built Tekeningen/Situatieschets:
* Een plattegrondtekening en situatietekening waarop de definitieve ligging van de bodemlussen (het gesloten bodemenergiesysteem) exact is aangegeven.
* De coördinaten van het middelpunt van het systeem (X-Y-coördinaten, bijvoorbeeld in Rijksdriehoekscoördinaten).
* De uiteindelijke diepte waarop het systeem is aangelegd (einddiepte van de boring).

Boorverslag en Aanleggegevens:
* De naam en het adres van het erkende bedrijf dat de boringen en installatie heeft uitgevoerd (conform BRL-certificering, bijvoorbeeld BRL 11000 en 2100).
* Gedetailleerde gegevens over de uitvoering van de boring(en), inclusief de boordiameter, gebruikte boormethoden en de diepte van de lussen.
* Informatie over de afwerking van het boorgat, met name de gebruikte afdichtingsmaterialen (zoals bentoniet) en de plaats waar en hoe de afdichting is aangebracht, om hydraulische kortsluiting te voorkomen.

Informatie over het Systeem:
* Een schriftelijke verklaring van de installateur over het energierendement (uitgedrukt als de SPF - Seasonal Performance Factor), zoals het systeem dit zal behalen bij het voorziene gebruik.
* Informatie over het bodemzijdig vermogen van het gesloten bodemenergiesysteem.
* Gegevens over de vloeistof die in de lussen wordt gebruikt (het medium) en eventuele toegevoegde antivriesmiddelen.

## 📝 Belang van Registratie in de BRO

Het bevoegd gezag (meestal de gemeente) is verplicht om de gegevens van het geïnstalleerde gesloten bodemenergiesysteem te registreren in de Basisregistratie Ondergrond (BRO). De hierboven genoemde documentatie vormt de basis voor deze registratie. Een correcte en volledige oplevering is essentieel voor de registratie, wat belangrijk is voor:

* Bescherming tegen interferentie: Het voorkomt dat nabijgelegen, nieuwere systemen uw systeem negatief beïnvloeden.
* Controle en toezicht: Het bevoegd gezag kan controleren of de aanleg volgens de regels is uitgevoerd.

Kortom: De installateur, die erkend en gecertificeerd moet zijn, is verantwoordelijk voor het leveren van deze complete en nauwkeurige documentatie aan u als eigenaar en aan het bevoegd gezag (de gemeente).

[ Voor 3% gewijzigd door macbelly op 01-12-2025 11:56 ]

• Swazija

[...]
Wat ook nog mogelijk is is dat je filter van de bron verstopt zit waardoor je flow beperkt wordt. Je uitgaande temperatuur wordt veel lager (je warmtepomp onttrekt dezelfde hoeveelheid warmte uit een kleinere hoeveelheid water) en die lagere uitgaande temperatuur beïnvloedt de meting van de ingaande temperatuur sensor. Als dit aan de hand is verwacht je ook dat je bronpomp continu op 100% draait. Lees dit maar eens: https://www.energiesparha...auf-100-nibe-1155/56277_3

• Hippe Lip

Hippe Lip

Swazija schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:19:
[...]

Wat ook nog mogelijk is is dat je filter van de bron verstopt zit waardoor je flow beperkt wordt. Je uitgaande temperatuur wordt veel lager (je warmtepomp onttrekt dezelfde hoeveelheid warmte uit een kleinere hoeveelheid water) en die lagere uitgaande temperatuur beïnvloedt de meting van de ingaande temperatuur sensor. Als dit aan de hand is verwacht je ook dat je bronpomp continu op 100% draait. Lees dit maar eens: https://www.energiesparha...auf-100-nibe-1155/56277_3
@robin5210 Wat @Swazija hier zegt zou mss ook kunnen. Dat er vuil in het broncircuit zit/zat en het filter daardoor nu half dicht zit.

@robin5210 Heb je de flow ook gemeten?

<John O`Mill>

• Gwaihir
  • Niet online
Eens. Maar nog wel even de vraag: is dit nu wel echt uit de bodem, of nog steeds gemeten naar de bodem, vanuit de WP? Dat maakt immers wel behoorlijk uit
Verder heb ik ook nog een fout in mijn vorige berekening gemaakt en diameter en straal van een cirkel omgedraaid. Een meter bron bevat maar 0,53L i.p.v. 2,16L Aan het nominaal debiet van de warmtepomp zou het broncircuit volledig rondgepompt zijn in een 4 a 5 min. Wat ik ook zie aan de data. Na een 6-tal minuten begint de bron temperatuur uit de bodem te zakken.
Op tijdstip 0 zou je de temperatuur in je opstellingsruimte moeten meten. Die is met 9 graden dan best koud! En je hebt ook nog de ondiep liggende leidingen van / naar elke boring.

Maar m.i. is dat allemaal ingewikkeld maken: ik negeer de eerste 20 minuten. Na 20 minuten is je 'op gang komen' wel klaar.

Oftewel: ik zie je van 6,1 naar 1,6 graad duikelen in ruim 2,5 uur. En da's heftig! Aan de positieve kant: dit is dermate heftig, dat het weinig discussie op hoeft te leveren.

Allereerst het bronfilter controleren. Is er bij de aanleg wat troep in de leidingen gekomen, dan moet dat een aantal keer geleegd worden in de eerste periode. Zit er inderdaad serieus troep in, dan liefst ook snel weer: na een week of zo. En zo voort tot het schoon is.

Vervolgens, als je bron toch nog duidelijk onder nul graden duikt (aanvoer naar de WP), moet elke installateur / boorder onder garantie aan de slag. Het enige excuus wat ze daar omtrent hebben is het opstookprotocol van een nieuw huis. Dat excuus geldt dus alleen de eerste winter, die al achter jou ligt.

(Als je daar net boven blijft, en de installateur het eventueel wel best vind, zijn de hoofdbrekens eigenlijk groter. Horen we dan wel weer.)

• Baritee
Ik denk niet dat het aan de bronfilter zal liggen. Een verstopte filter zou zorgen voor een verlaagd debiet. Dan zou je ook een verhoogde delta T hebben tussen in- en uitgaande temperatuur (en dat is niet het geval bij Robin). Ik geloof meer in de theorie van Stefannn, een lage thermische massa door slecht contact tussen bodem en lus.

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-12 22:56

Consulectro

Lekker bezig...

Baritee schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:55:
Ik denk niet dat het aan de bronfilter zal liggen. Een verstopte filter zou zorgen voor een verlaagd debiet. Dan zou je ook een verhoogde delta T hebben tussen in- en uitgaande temperatuur (en dat is niet het geval bij Robin).
Dit kan nog steeds omdat de warmtepomp een vast temperatuurverschil van ongeveer 4 graden aanhoudt. En om dat te bereiken gaat de brine-pomp minder snel draaien....

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Vaevictis_

[...]
Bron temperaturen meten zonder dat de WP draait heeft geen zin, de sensor zit op de toevoer van de bron dus dan meet je de ruimte temperatuur. :+

Weet je zeker dat dit bron uit is en niet bron in?

• robin5210
Ik heb gisteren contact opgenomen met de installateur, de zaakvoerder was er helaas niet en ging me terugbellen.

Voor de duidelijkheid de Grafana grafiek is gemeten uit de warmtepomp naar de bodem.

De tabel die ik gepost had is uit de bodem naar de warmtepomp. De 9°C zou de brontemperatuur moeten zijn nadat deze een nacht heeft kunnen rusten. Dit was nadat ik het broncircuit test programma voor ontluchting een hele nacht had laten lopen. De bron is heel de nacht rondgepompt zonder dat de compressor van de warmtepomp warmte heeft onttrokken.

Het is duidelijk dat er iets mis is. Wat er mis is laat ik de installateur uitzoeken aangezien de warmtepomp nog geen jaar geleden is opgeleverd.

Verder vraag ik zeker ook alle boordocumenten op voor mijn persoonlijk archief. Bedankt voor de tip!

Van zodra ik meer weet houd ik jullie op de hoogte.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:40:
[...]

Bron temperaturen meten zonder dat de WP draait heeft geen zin, de sensor zit op de toevoer van de bron dus dan meet je de ruimte temperatuur. :+

Weet je zeker dat dit bron uit is en niet bron in?
Dat laatste is een leuke vraag. Het is maar vanaf welk punt je het bekijkt.
Nibe bijvoorbeeld hanteert ‘Bron in’ als datgene wat er vanaf de bron de WP in komt en ‘Bron uit’ komt dan uit de WP.

Als je echt ondubbelzinnig de boel wil weergeven, neem je in je tabel zowel ‘Bron in’ als ‘Bron uit’ op. Dan is ook meteen duidelijk wat de delta-T is.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 02-12-2025 19:24 ]

<John O`Mill>

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-12 20:42
Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:34:

Plaatje ter illustratie.[Afbeelding]
Je ziet in de grafiek rechts onder je bron temperatuur naar 0 graden gaan. Denk eerder dat er een stroming probleem is met de bron. Werkt de bronpomp wel, afsluiters dicht. Geen glycol in de bron?

• bjp

bjp

of lucht in de bron? welke druk staat er op?

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-12 20:42
robin5210 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:29:
Ik heb gisteren contact opgenomen met de installateur, de zaakvoerder was er helaas niet en ging me terugbellen.

Voor de duidelijkheid de Grafana grafiek is gemeten uit de warmtepomp naar de bodem.

De tabel die ik gepost had is uit de bodem naar de warmtepomp. De 9°C zou de brontemperatuur moeten zijn nadat deze een nacht heeft kunnen rusten. Dit was nadat ik het broncircuit test programma voor ontluchting een hele nacht had laten lopen. De bron is heel de nacht rondgepompt zonder dat de compressor van de warmtepomp warmte heeft onttrokken.

Het is duidelijk dat er iets mis is. Wat er mis is laat ik de installateur uitzoeken aangezien de warmtepomp nog geen jaar geleden is opgeleverd.

Verder vraag ik zeker ook alle boordocumenten op voor mijn persoonlijk archief. Bedankt voor de tip!

Je heb een dubbele bron, is deze aangesloten met een verdeler of zit dit getichelt in de grond? Kan het zijn dat er 1 lus niet meeloopt?

• Vaevictis_
BadConnection schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:39:
[...]

Je ziet in de grafiek rechts onder je bron temperatuur naar 0 graden gaan. Denk eerder dat er een stroming probleem is met de bron. Werkt de bronpomp wel, afsluiters dicht. Geen glycol in de bron?
Ik denk dat het een software glitch was want na een harde reset heeft de storing zich niet meer voorgedaan.
Die temperatuur naar 0 komt dus door een harde reset. Kijk maar naar temperatuur VV / buiten die gaat ook loodrecht naar 0. De rest van de grafiek is wel goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 02-12-2025 20:24 ]

• Vaevictis_
Helaas weer dezelfde storing 721 ik heb opgebeld naar Schimmel Techniek die zeiden dat waarschijnlijk het vuilfilter verstopt is.

Weet iemand hoe je die bij een AIT WP zelf kunt schoonmaken? Nog nooit eerder gedaan. Op YT kan ik geen filmpje vinden.

• austin_77
Vuilfilters zitten toch in de aan en afvoer zijde van bron kant? Vlgs mij een moersleutel erop zetten, voorzichtig losdraaien en gaaskokertje eruit halen, spoelen en reverse. Uiteraard afsluiters dichtdraaien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qxCMOPQLzQ26lph_2oXkBehDBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D98oiTibRdwn3ChAZBOOxuPX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door austin_77 op 03-12-2025 11:02 ]

• bjp

bjp

ik vermoed vooral in de aanvoer vanuit de bron naar je WP.

De andere is wss op je CV kant.

• Vaevictis_
Ziet er bij mij heel anders uit. Of ze zijn ingepakt in armaflex? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FG0-ILyW8OZ0DFvuc0nBlTXgSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIIF1QDjzh9ovBB58zBRZubV.jpg?f=fotoalbum_large

Heb rechts bovenin ook nog automatische ontluchters. En die groene is voor condens afvoer en vuilafscheiding? Bij mijn weten zijn de filters nog nooit schoongemaakt in 10 jaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Vaevictis_ op 03-12-2025 14:00 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:19
Het YouTube-algoritme schotelde mij deze video voor:
Gaaf project :D In de rest van de playlist op z’n kanaal laat hij ook de aanleg van de bron (slang in meer) zien, wat hij allemaal zelf doet.

Zit alleen al voor een kapitaal aan perskoppelingen in dat project :+

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2025 14:29 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, denk 't.
En die groene is voor condens afvoer en vuilafscheiding?
Que? Dat is de inlaatcombinatie voor je SWW. Daar komen druppels warm water uit tijdens het opwarmen van de boiler. (Omdat warm water meer plek in neemt dan koud en ze niet terug de koudwaterleiding in mogen.)
Bij mijn weten zijn de filters nog nooit schoongemaakt in 10 jaar.
Hmm.. is wel verstandig. Kun je mee stoppen als je niets meer aantreft, lijkt me. (Want waar kan nieuw vuil vandaan komen?) Maar hoort er in het begin wel bij. Misschien komt een deel van de klachten waar je al langer mee zat ook van vuil in de filters?

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:04:
[...]

Ja, denk 't.

[...]

Que? Dat is de inlaatcombinatie voor je SWW. Daar komen druppels warm water uit tijdens het opwarmen van de boiler. (Omdat warm water meer plek in neemt dan koud en ze niet terug de koudwaterleiding in mogen.)

[...]

Hmm.. is wel verstandig. Kun je mee stoppen als je niets meer aantreft, lijkt me. (Want waar kan nieuw vuil vandaan komen?) Maar hoort er in het begin wel bij. Misschien komt een deel van de klachten waar je al langer mee zat ook van vuil in de filters?
Ah ja een inlaat combinatie. Die heb ik ook bij een close-in boiler nu herken ik het.

Ja inderdaad is een gesloten circuit dus waar moet het vandaan komen. Maar ik vind het wel vreemd, ik zie dat lage druk (bron) op 1,64 bar komt en dan weer rond de 11 bar schiet. Geen idee waarom.

Ik zie wel een duidelijke trend naar benden van de laagste druk vorige maand 9 bar nu dus 1.64 bar. Waar komt dat druk verlies vandaan? Een vuil filter zou ik raar vinden maar kan het niet uitsluiten. Kan ook zijn dat er een lek zit aan bron zijde. Ooit wel eens eerder gehad was een lekkende pakking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okX_Twj1cFw8L0jtQvWEgfdB8zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUM8tTdFzqD1tVfG1ZYxPnuw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 03-12-2025 19:50 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:34:
Ja inderdaad is een gesloten circuit dus waar moet het vandaan komen. Maar ik vind het wel vreemd, ik zie dat lage druk (bron) op 1,64 bar komt en dan weer rond de 11 bar schiet. Geen idee waarom.

Ik zie wel een duidelijke trend naar benden van de laagste druk vorige maand 9 bar nu dus 1.64 bar.
Huh? Hier klopt (nog) iets niet. Dit zijn geen mogelijke drukken voor het brine broncircuit van je WP.

Daar zal een overdrukventiel in zitten van 3 bar (of zelfs slechts 2,5), vermoedelijk zo maar ergens in je WP omdat ze toch zelden aangesproken worden. Kan dus niet boven de 3 bar. En anderzijds is 1,64 bar helemaal niet laag. Waarschijnlijk volstaat 0,5 bar al.

Ik denk dat je naar drukken in het f-gas circuit van je compressor zit te kijken. Daar zit geen vuilfilter in en kun je zelf sowieso helemaal niets aan onderhouden. In welke drukken daar normaal zijn heb ik mij nooit verdiept. Maar heb je dat mogelijk lekkende bochtje al uit kunnen sluiten?

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In mijn AIT LDW70A/RX (verwarmen en koelen) heb ik onder de optie "verwarming" 2 stooklijnen, één voor "Verwarmen" en één voor "Menggroep 1". Onder instellingen staat Mengroep 1 ingesteld op "Verw.+koelen". In de handleiding staat dat ik 2 stooklijnen heb omdat: "Het menu verschaft slechts toegang tot de stooklijn van de menggroep 1 wanneer er in de installatie een mengklep is geïnstalleerd en de menggroep 1 in de systeeminstelling als ontladingsmenggroep (= “Ontladen“) is gedefinieerd."

Ik kan hier alleen geen chocola van maken. Waarom zijn er 2 stooklijnen en welke is nu bepalend voor het verwarmingscircuit. De stooklijn voor "verwarming" geeft normale temperaturen weer (32 graden bij -20 tot 20 bij 20 graden) zo lijkt het, maar bij de stooklijn voor "Menggroep 1" staan temperaturen van 54,5 graad tot 25 graden. De warmtepomp lijkt verder normaal te draaien (iig geen 50 graden aanvoertemperatuur voor verwarming), maar hij maakt geen lange runs (vannacht 6 pieken in de grafiek).

Wat is de 2e stooklijn voor Menggroep 1 en moet ik die ook naar beneden aanpassen om tot langere runs te komen? Online en op basis van handleidingen kom ik er niet uit hoe ik eea moet lezen/duiden. Iemand hier wellicht?

[ Voor 11% gewijzigd door r0el op 04-12-2025 11:02 ]

• Gwaihir
  • Niet online
@r0el Een menger kan alleen warmte doorgeven die er ook is. Die eerste, lagere stooklijn van de WP zelf zal dus bepalend zijn bij deze instellingen en de menger lijkt alle warmte die er is zo door te geven.

En dat roept de vraag op: waarvoor dient die menger dan? Waar zit hij? Is hij er überhaupt?

• robin5210
Update: Ondertussen heb ik contact gehad met de installateur en volgens hem is dit gedrag van de bron zeer normaal en zijn negatieve temperaturen geen uitzondering. Zeker aangezien ik nog maar in de eerste bewoonde winter zit van het huis. Ik vraag me persoonlijk ook af of een geothermische warmtepomp met zo een temperaturen nog beter werkte dan een lucht/water warmtepomp.

Ik heb ook de lussen eens blootgelegd naast het huis. De twee lussen zijn met een elektromof samen gebracht tot 1 aanvoer en 1 retour. Iets verder waar ze uit elkaar liggen heb ik met een infrarood thermometer de temperatuur gemeten toen de warmtepomp in werking was. Beide lussen hadden dezelfde temperatuur op 0,3°C na en een wezenlijk verschil met de bodem er rond. Een verstopping lijkt me dus niet aan de orde.

Het enige dat me wel opvalt is dat Vaillant een vuldruk van 1,7 bar aanraadt voor het broncircuit, terwijl het bij mij op 2,5 bar is gevuld. Ik kan me wel niet voorstellen dat deze druk invloed heeft op de warmteoverdracht prestatie.
robin5210 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:29:

• Baritee
robin5210 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:27:
Update: Ondertussen heb ik contact gehad met de installateur en volgens hem is dit gedrag van de bron zeer normaal en zijn negatieve temperaturen geen uitzondering.
Dag Robin, ik zou met de uitleg van de installateur geen genoegen nemen.
Je stelt je terecht de vraag of je geothermische bron dan wel efficiënter uitvalt dan een lucht water oplossing.
Je bron is misschien wel aan de kleinere kant, maar dan zou die, zelfs in de slechts mogelijk geleidende grond, niet zo snel in temperatuur mogen zakken.
Nu je confirmatie hebt dat beide lussen werken kan het bijna niet anders dan dat de putten slecht contact maken met de bodem.
Ik zou een tegenexpertise aanvragen.

• macbelly
  • Niet online
Helemaal eens met @Baritee : het rendement (COP) van je warmtepomp is met name afhankelijk van de hoogste en laagste temperatuur in de compressor als alle andere invloeden hetzelfde zijn: hoe lager de afgiftetemperatuur en hoe hoger de brontemperatuur hoe beter het rendement. Bij gelijke afgiftetemperatuur is het voordeel van de bodem/water warmtepomp juist de hogere brontemperatuur als het buiten kouder is (onder ca 7C). Dus zit je installateur achter de broek.
Zie voorbeeld berekening: https://www.huisenergiene....nl/vergelijking-bwp-lwp/

Succes!

• Stefannn
robin5210 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:27:
Update: Ondertussen heb ik contact gehad met de installateur en volgens hem is dit gedrag van de bron zeer normaal en zijn negatieve temperaturen geen uitzondering. Zeker aangezien ik nog maar in de eerste bewoonde winter zit van het huis. Ik vraag me persoonlijk ook af of een geothermische warmtepomp met zo een temperaturen nog beter werkte dan een lucht/water warmtepomp.

Ik heb ook de lussen eens blootgelegd naast het huis. De twee lussen zijn met een elektromof samen gebracht tot 1 aanvoer en 1 retour. Iets verder waar ze uit elkaar liggen heb ik met een infrarood thermometer de temperatuur gemeten toen de warmtepomp in werking was. Beide lussen hadden dezelfde temperatuur op 0,3°C na en een wezenlijk verschil met de bodem er rond. Een verstopping lijkt me dus niet aan de orde.

Het enige dat me wel opvalt is dat Vaillant een vuldruk van 1,7 bar aanraadt voor het broncircuit, terwijl het bij mij op 2,5 bar is gevuld. Ik kan me wel niet voorstellen dat deze druk invloed heeft op de warmteoverdracht prestatie.

[...]
Dat is redelijke kul.
“Negatieve temperaturen begin maart na een Elfstedentocht in februari” zou wellicht kunnen, zeer zeker niet nog voor de winter begonnen is eind november.
Ik weet niet precies wat er aan regels is maar volgens mij zijn die er dus wel (eerdere posts in dit forum).
Ik schaar me dus bij de andere beantwoorders,
Niet accepteren, vasthouden, eventueel onafhankelijk onderzoek cq advies.

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste