Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:18
Homer-Simpson schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:51:
[...]

Ben bang dat je niks aan een gemiddelde hebt maar moet zien te achterhalen wat bij jou de situatie is. Bij mij lopen de leidingen horizontaal door de kruipruimte.
Ben de kruipruimte maar in gegaan om te kijken. De leidingen komen niet de kruipruimte binnen zoals op de tekening (paarse pijl) Maar ze komen de kruipruimte binnen via de achterkant van ons huis, dit is positief denk ik zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rCFqNTtQufdFp8L3P9VbatTvy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mz8gmiy0xpeEuD6lzPKqzlcz.png?f=fotoalbum_large

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:41:
Weet iemand toevallig hoe diep een gemiddelde gesloten bron leiding ligt?
Ik krijg net de gegevens door van de bouwer die dit huis een paar jaar terug gebouwd heeft. En op het gele blok met de zwarte pijl willen wij bij gaan bouwen, inc kruipruimte. Maar nu ik deze leiding zie liggen krijg ik wel een beetje kriebels..

[Afbeelding]
Kilcmelding opvragen(via kadaster dacht ik). Bij bodem/water waterboring wordt dat (tegenwoordig) gemeld door boorbedrijf.
Je kunt ook kijken of je jouw bron kunt vinden bij wkotool.nl. Daar staat volgens mij ook de exacte lokatie bij.
Het bedrijf dat gaat bouwen zou dat trouwens ook moeten opvragen als ze x cm onder maaiveld komen.

[ Voor 5% gewijzigd door macbelly op 16-10-2025 11:41 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• wjwithagen
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11-11 10:25
Dacuuu schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Ben de kruipruimte maar in gegaan om te kijken. De leidingen komen niet de kruipruimte binnen zoals op de tekening (paarse pijl) Maar ze komen de kruipruimte binnen via de achterkant van ons huis, dit is positief denk ik zo.
[Afbeelding]
In dit soort gevallen is er maar 1 oplossing: voorzichtig graven en kijken hoe het er werkelijk in ligt.
Klick en andere dingen zijn een fijnen eerste orde benadering voor de telecom markt. Wist niet dat er ook huisgebonden warmtepomp-lussen op zouden kunnen staan.

• Dacuuu
wjwithagen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

In dit soort gevallen is er maar 1 oplossing: voorzichtig graven en kijken hoe het er werkelijk in ligt.
Klick en andere dingen zijn een fijnen eerste orde benadering voor de telecom markt. Wist niet dat er ook huisgebonden warmtepomp-lussen op zouden kunnen staan.
Zie mijn bericht, de leidingen gaan aan de achterkant van ons huis de kruipruimte uit, het ligt dus niet zoals op tekening. Gelukkig!

Maar voorzichtig graven is een goede tip. Je weet nooit wat voor rare kronkel er toch nog in kan liggen..

Dacuuu in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-11 21:21
Ik zie nu dat de retour temperatuur hoger is (0.2) dan de aanvoer. Warmtepomp staat niet aan. Kan dit wellicht aan de laatse Alpha Innotec firmware liggen? Nog meer mensen last van? Nog niet eerder gezien volgens mij..

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
Flexiilex schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:18:
Ik zie nu dat de retour temperatuur hoger is (0.2) dan de aanvoer. Warmtepomp staat niet aan. Kan dit wellicht aan de laatse Alpha Innotec firmware liggen? Nog meer mensen last van? Nog niet eerder gezien volgens mij..
Ik kan me niet voorstellen dat dit fenomeen, wat je trouwens bij alle L/W en W/W warmtepompen ziet, iets te maken heeft met een firmware-versie.

Als de WP uit staat, zal de waterpomp ook uit staan. En de twee sensoren zitten niet op dezelfde plek. Dus de ene zal een iets andere temperatuur meten dan de andere.
Geen idee of het met jouw WP gaat, maar wat je in zo'n geval kunt doen is de waterpomp aan zetten, zonder de compressor. En dit een uurtje laten draaien. Dan moeten de temperatuursensoren een gelijke waarde aangeven. Als ze dat niet doen, kun je ze wellicht ergens in het menu kalibreren, hopelijk per 0.1 graad.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 19-10-2025 10:21 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Flexiilex schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:18:
Kan op zich gewoon waar zijn. Niet elke plek in een WP koelt exact gelijk af naar ruimtetemperatuur. Waarschijnlijke reden als je vaker naar die waarden keek, ze dicht bij omgevingstemperatuur liggen, en jij het fenomeen nog niet eerder zag.

Of je sensoren kunnen nog wat strakker gekalibreerd worden. Zeker in combinatie met de afronding voor je display, zijn dit normale afwijkingen van de ene sensor tot de volgende die uit de fabriek rolt. Doet er niet echt toe voor de werking, dus de fabrikanten kijken er niet naar om.

Er zijn momenten (te creëren) waarop de WP wel CV-water rond pompt, maar het niet verwarmt (of koelt). Lees dan je sensoren af en kalibreer ze. (Is vast een (installateurs)menu voor.) Ik heb voor mijn WP er geloof ik ook eentje 0,1 C bijgesteld.

• Gwaihir
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:41:
Weet iemand toevallig hoe diep een gemiddelde gesloten bron leiding ligt?
Ik krijg net de gegevens door van de bouwer die dit huis een paar jaar terug gebouwd heeft. En op het gele blok met de zwarte pijl willen wij bij gaan bouwen, inc kruipruimte. Maar nu ik deze leiding zie liggen krijg ik wel een beetje kriebels..
Je mag er qua diepte vanuit gaan dat je die wel tegen komt.

Leidingen worden standaard op 60 cm gelegd. Onze boorder hield daarom 80 cm aan; hield er niet zo van terug te moeten komen omdat iemand iets stuk gegraven had.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:56
hier liggen de buizen op 80cm

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Flexiilex
Andrehj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat dit fenomeen, wat je trouwens bij alle L/W en W/W warmtepompen ziet, iets te maken heeft met een firmware-versie.

Als de WP uit staat, zal de waterpomp ook uit staan. En de twee sensoren zitten niet op dezelfde plek. Dus de ene zal een iets andere temperatuur meten dan de andere.
Geen idee of het met jouw WP gaat, maar wat je in zo'n geval kunt doen is de waterpomp aan zetten, zonder de compressor. En dit een uurtje laten draaien. Dan moeten de temperatuursensoren een gelijke waarde aangeven. Als ze dat niet doen, kun je ze wellicht ergens in het menu kalibreren, hopelijk per 0.1 graad.
Gwaihir schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Kan op zich gewoon waar zijn. Niet elke plek in een WP koelt exact gelijk af naar ruimtetemperatuur. Waarschijnlijke reden als je vaker naar die waarden keek, ze dicht bij omgevingstemperatuur liggen, en jij het fenomeen nog niet eerder zag.

Of je sensoren kunnen nog wat strakker gekalibreerd worden. Zeker in combinatie met de afronding voor je display, zijn dit normale afwijkingen van de ene sensor tot de volgende die uit de fabriek rolt. Doet er niet echt toe voor de werking, dus de fabrikanten kijken er niet naar om.

Er zijn momenten (te creëren) waarop de WP wel CV-water rond pompt, maar het niet verwarmt (of koelt). Lees dan je sensoren af en kalibreer ze. (Is vast een (installateurs)menu voor.) Ik heb voor mijn WP er geloof ik ook eentje 0,1 C bijgesteld.
Thanks voor jullie input @Andrehj & @Gwaihir !!

Heeft iemand nog ideeën hoe ik met deze weersomstandigheden de warmtepomp misschien nog wel zachtjes kan laten draaien? De RBE+ touch zit op een wand bij ons waar al snel de zon op schijnt dus de temperatuur stijgt dan snel waardoor de warmtepomp nog minder snel aan zal gaan. (Zit al te twijfelen om hem te verplaatsen) als de zon echt goed schijnt stijgt de temperatuur echt voor langere tijd zo’n 2 graden.

Invloed van de RBE+ staat op 100%. Buiten temperatuur en binnen temperatuur. Nu met deze donkere dagen niet enorm veel last van omdat de zon weinig schijnt. Een andere temperatuur sensor meet bijna t zelfde op een andere plek maar scheelt nu zo’n 0,5 graden. Maar de vloer is wel best koud.

Ik kan de vraag op de thermostaat omhoog doen maar zijn er nog andere opties? En, tweede vraag: hoe kan ik dit wat meer finetunen? Vaak gaat deze periode net niet de verwarming aan omdat retour nog warmer is dan de retour berekend. Deze staat op 1 graden.

Andere vraag: kan je die RBE+ touch nog
Aanpassen qua settings in het installateurs menu ofzo? Als ik soms de temperatuur omhoog doet lijkt t erop dat de thermostaat opnieuw gaat calibrerwn ofzo en dan zakt de temperatuur weergave vaak naar een temperatuur die wat logischer is.

[ Voor 30% gewijzigd door Flexiilex op 20-10-2025 20:02 ]

• Andrehj
Flexiilex schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:57:
Heeft iemand nog ideeën hoe ik met deze weersomstandigheden de warmtepomp misschien nog wel zachtjes kan laten draaien? De RBE+ touch zit op een wand bij ons waar al snel de zon op schijnt dus de temperatuur stijgt dan snel waardoor de warmtepomp nog minder snel aan zal gaan.
Een thermostaat in de zon hangen was nog nooit een goed idee. Hier hangt ie daarom op de overloop. Daar komt nooit zon en daar meet ie dus veel beter de echte temperatuur van de woning.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Andrehj schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:53:
Een thermostaat in de zon hangen was nog nooit een goed idee.
Ik begrijp dat de thermostaat bij @Flexiilex niet in de zon hangt, maar op een muur waarop aan de buitenkant de zon schijnt.
Maar ook dat is niet handig. Ik zag bij iemand anders een vergelijkbare situatie. Die heeft daarom tussen de thermostaat en de muur een stukje isolatie gedaan, waardoor die de warmte van de wand niet zomaar overneemt. Blijft die natuurlijk nog steeds in een warmere omgeving zitten, maar het effect is iets minder erg.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Flexiilex
Hippe Lip schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:24:
[...]

Ik begrijp dat de thermostaat bij @Flexiilex niet in de zon hangt, maar op een muur waarop aan de buitenkant de zon schijnt.
Maar ook dat is niet handig. Ik zag bij iemand anders een vergelijkbare situatie. Die heeft daarom tussen de thermostaat en de muur een stukje isolatie gedaan, waardoor die de warmte van de wand niet zomaar overneemt. Blijft die natuurlijk nog steeds in een warmere omgeving zitten, maar het effect is iets minder erg.
Klopt inderdaad. De thermostaat staat gericht naar de tuin die op her zuid-oosten gericht is. Dus midden op de dag als de gordijnen op zijn schijnt hij volledig op de thermostaat. Zal eens kijken of isolatie werkt maar ik vermoed in dit geval niet omdat hij echt in de zon zit. Misschien verplaats ik hem ooit nog wel en dan om de hoek van de muur waar hij nu hangt. Bizar ook want staat letterlijk in de handleiding. Mja, nieuwbouw he.. niemand denk daarin echt goed na al zeg ik t zelf

• bjp
minder aansturen op binnentemperatuur helpt, dus meer op buitentemperatuur. Afhankelijk waar die sensor dan hangt.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Hippe Lip

Hippe Lip

Flexiilex schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:13:
De thermostaat staat gericht naar de tuin die op her zuid-oosten gericht is. Dus midden op de dag als de gordijnen op zijn schijnt hij volledig op de thermostaat.
@Flexiilex
Oh, maar dan schijnt de zon wel direct op de thermostaat. Wat je nu eenvoudig kunt doen, zolang je de thermostaat nog niet verplaatst hebt, is boven de thermostaat een lange pin in de muur maken (lange schroef bijvoorbeeld) waaraan je aan de voorkant een plaatje (karton, stukje kunststof, doekje) maakt dat dan voor de thermostaat hangt.
Wel vrijhangend maken, niet tegen de thermostaat aan.

Dan schijnt de zon dáárop en hangt de thermostaat in de schaduw. Wil je die aflezen, dan draai je dat plaatje even omhoog/opzij. Als je het loslaat, dan hangt het weer naar beneden.

Niet de fraaiste oplossing, waarschijnlijk wel zeer effectief.

<John O`Mill>

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:40
Kent iemand de Kofri warmtepompen? Merk zit in Ureterp, productie in China. Maar nergens info te vinden, behalve 'subsidiekansen' en dat soort zaken. Ook op de site van Vihamij die er mee in dat Cor & Vic blaadje staat (efficient, duur, hoge subsidie), vind je niet eens de meest elementaire specificaties, zoals gebruikt koudemiddel.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:15
donaldk schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:00:
Kent iemand de Kofri warmtepompen? Merk zit in Ureterp, productie in China. Maar nergens info te vinden, behalve 'subsidiekansen' en dat soort zaken. Ook op de site van Vihamij die er mee in dat Cor & Vic blaadje staat (efficient, duur, hoge subsidie), vind je niet eens de meest elementaire specificaties, zoals gebruikt koudemiddel.
Waarom toon je dan interesse? Als er niets over te vinden is, lijkt mij het niet handig, zeker niet in verband met aftersales, spareparts enz.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
Simpel toch, gewoon niet doen? Er zijn meer dan genoeg prima merken van water water warmtepompen. Nul reden om met iemand in zee te gaan voor een hele grote uitgave waar je 15+ jaar mee.moet doen volgens mij. Als je budget het belangrijkst vindt moet je sowieso niet naar water/water wps kijken... ^^

• donaldk
Leek mij een merk van een grote distributeur/groothandel. Dus voor hetzelfde geld is het populair onder installateurs.

• Gwaihir
  • Niet online
Waarom vraag je dat hier? Ik kon op hun site niet één W/W WP ontdekken..

• donaldk
Oops, dacht dat ik in L/W topic zat sorry.

• Zwerius
  • Laatst online: 21:27
Ik ben op zoek naar een W/W WP met een max. vermogen van ca 5 kW. Ik vind daar bar weinig van. Is hier toevallig iemand die een paar modellen kent?

Zwerius Kriegsman

• bjp
de mijne - EcoForest ecoGEO 1-6 PRO.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zwerius schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:25:
Ik ben op zoek naar een W/W WP met een max. vermogen van ca 5 kW. Ik vind daar bar weinig van. Is hier toevallig iemand die een paar modellen kent?
Mijn Nibe S1255 is een 6 kW exemplaar. Is dat ca. 5 kW?

<John O`Mill>

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:35
Weet iemand hoe je bij een Alpha Innotec WZSV62K3M tijdens het verwarmen van de woning de compressorfrequentie kan limiteren op 20Hz? Dit is voor mij een frequentie waarmee alles rustig en door en door opwarmt en waarmee ik daarnaast 24h runs kan doen. Als ik hem dynamisch laat kiezen dan schiet het alle kanten op wat de COP onnodig negatief beïnvloedt en het comfort omlaag brengt.

Ik bereik dit nu door de retour target altijd net iets onder de retourtemperatuur te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door zwaargeschapen op 25-10-2025 11:34 ]

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:01
Stooklijn lager zetten

• Zwerius
bjp schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:28:
de mijne - EcoForest ecoGEO 1-6 PRO.
Ik begrijp dat dit een Spaans merk is? Eigenlijk nog niet eerder van gehoord, maar de specs zien er wel goed uit. Hoe bevalt die in de praktijk?
Het vervelende vind ik dan weer dat de Nederlandse importeur nergens een adres vermeld. Ik krijg daar altijd meteen al een beetje een negatief gevoel over.
Ik kan alleen mijn contactgegevens achter laten en dan zal een installateur contact met mij opnemen.
Dat is eigenlijk niet de manier waarop ik wil werken.

Zwerius Kriegsman

• Zwerius
Hippe Lip schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:42:
[...]

Mijn Nibe S1255 is een 6 kW exemplaar. Is dat ca. 5 kW?
Nibe is natuurlijk een gerenommeerd (en duur) merk.
Maar er zijn weinig technische details (specs) over te vinden.
In ik wil toch echt wel zelf in detail weten wat ik ga kopen.
Helaas is mijn ervaring met installateurs op WP gebied zodanig, dat ik daar niet veel vertrouwen in heb.
Of heb jij ergens een bron waar ik meer technische details kan vinden?

Zwerius Kriegsman

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:22
Zwerius schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

Ik begrijp dat dit een Spaans merk is? Eigenlijk nog niet eerder van gehoord, maar de specs zien er wel goed uit. Hoe bevalt die in de praktijk?
Het vervelende vind ik dan weer dat de Nederlandse importeur nergens een adres vermeld. Ik krijg daar altijd meteen al een beetje een negatief gevoel over.
Ik kan alleen mijn contactgegevens achter laten en dan zal een installateur contact met mij opnemen.
dealers van eplucon moet je hebben

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:07
Zwerius schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Helaas is mijn ervaring met installateurs op WP gebied zodanig, dat ik daar niet veel vertrouwen in heb.
Of heb jij ergens een bron waar ik meer technische details kan vinden?
misschien vind je wat je zoekt over nibe in een verzameling datasheets en install handboeken

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• Gwaihir
  • Niet online
Zwerius schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:02:
Ik heb 'n generatie ouder, de 1-9 en die doet 't prima.

Fijn vind ik het daarbij dat ik 'm via modbus in m'n smarthome heb kunnen integreren en hij geen enkele internetverbinding (nodig) heeft.
Huh? Waar kijk je? Ik zie onderdaan de pagina gewoon adres, telefoonnummer, en email adres: https://www.eplucon.nl/ . Tevens kom ik hier een dealerkaart tegen: https://www.eplucon.nl/particulier/verduurzaming/ .

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 25-10-2025 18:27 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zwerius schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:04:
[...]
@Zwerius
Dat snap ik. Toch herken ik dat probleem niet van een paar jaar geleden toen ik mijn keuze moest maken. Wat voor soort dingen wil je dan weten die je niet kunt vinden?
Nou weet ik niet in welk deel van het land je zit, maar om ervaringen uit te wisselen: steek je licht eens op bij Schimmel Techniek in Barneveld. Die houden geen slappe verkooppraatjes. In tegendeel, als ze het idee hebben dat je iets wil waar ze niet achter staan (en ze zijn erg principieel) dan doen ze het gewoon niet.

<John O`Mill>

• Zwerius
Gwaihir schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:24:
[...]

Fijn vind ik het daarbij dat ik 'm via modbus in m'n smarthome heb kunnen integreren en hij geen enkele internetverbinding (nodig) heeft.

[...]
Huh? Waar kijk je? Ik zie onderdaan de pagina gewoon adres, telefoonnummer, en email adres: https://www.eplucon.nl/ . Tevens kom ik hier een dealerkaart tegen: https://www.eplucon.nl/particulier/verduurzaming/ .
Ja bij Eplucon misschien wel, maar toen ik dat schreef had ik dus van jou nog niet over Eplucon gehoord, maar had ik gewoon gezocht op ecoforest en keek dus gewoon op: https://ecoforest.com/nl/contact/

Zwerius Kriegsman

• bjp
ik heb idd de eplucon ThTouch dat erbij hoorde. Er zijn wel installateurs te vinden, zowel BE als NL. De mijne deed ook NIBE bijvoorbeeld.

Als alternatief had ik ook Thermia overwogen (de Calibra Eco 2-8 is in de buurt van wat je zoekt). Zelf Vaillant (had toen niets modulerend) en Buderus (wel iets van 1-8kW dacht ik).

• Gwaihir
  • Niet online
Zwerius schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:38:
Ja bij Eplucon misschien wel, maar toen ik dat schreef had ik dus van jou nog niet over Eplucon gehoord, maar had ik gewoon gezocht op ecoforest en keek dus gewoon op: https://ecoforest.com/nl/contact/
Ah! Tja, als je 'gewoon' op de site van de fabrikant kijkt, en dat dan de Nederlandse importeur noemt...

• Zwerius
Gwaihir schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Ah! Tja, als je 'gewoon' op de site van de fabrikant kijkt, en dat dan de Nederlandse importeur noemt...
Tja, dat weet ik natuurlijk niet. Ik ging er van uit dat het vanwege de Nederlandse taal ook een Nederlandse importeur betrof.
Maar los daarvan, ook al is het de fabrikant, dan zouden contactgegevens toch ook wel handig zijn.

Zwerius Kriegsman

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
zwaargeschapen schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:31:
Weet iemand hoe je bij een Alpha Innotec WZSV62K3M tijdens het verwarmen van de woning de compressorfrequentie kan limiteren op 20Hz? Dit is voor mij een frequentie waarmee alles rustig en door en door opwarmt en waarmee ik daarnaast 24h runs kan doen. Als ik hem dynamisch laat kiezen dan schiet het alle kanten op wat de COP onnodig negatief beïnvloedt en het comfort omlaag brengt.

Ik bereik dit nu door de retour target altijd net iets onder de retourtemperatuur te houden.
Met een AIT wp heb je ook stooklijn verschuiving. Die is ook beschikbaar als entiteit in een Home Assistant integratie (net als de berekende retour en gemeten retour temperatuur). Dan kun je in HA een automation maken die ervoor zorgt dat die laatste twee nooit meer dan een halve graad uit elkaar liggen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:35
KC27 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:43:
[...]

Met een AIT wp heb je ook stooklijn verschuiving. Die is ook beschikbaar als entiteit in een Home Assistant integratie (net als de berekende retour en gemeten retour temperatuur). Dan kun je in HA een automation maken die ervoor zorgt dat die laatste twee nooit meer dan een halve graad uit elkaar liggen.
Cool, ik zal daar zo snel mogelijk naar kijken. Is de AIT entiteit standaard beschikbaar of maak je gebruik van iets customs?

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
zwaargeschapen schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Cool, ik zal daar zo snel mogelijk naar kijken. Is de AIT entiteit standaard beschikbaar of maak je gebruik van iets customs?
Nee je moet werken met een custom integratie. Er zijn er twee, zoek maar bij HACS op "luxtronik".

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Dacuuu
Alpha Innotec MSW2-6S icm Home-assistant hier.
Ik warm mijn warmwater elke middag op, zodat ik energie van de zonnepanelen netjes kan gebruiken voor het verwarmen van het warm water. Dat doe ik door DHW auto modus aan te zetten in de middag, en als het water opgewarmd is, zet ik die schakelaar weer uit. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VIUQttt.png

Maar hoe doe ik dat met het verwarmen van ons huis? Op dit moment heeft de wp nog niet ons huis hoeven te verwarmen. Maar je merkt wel dat alles langzaam een beetje afkoelt.
Vanmiddag scheen mooi lang de zon, dan had ik het liefst ook een aantal uur de wp rustig laten draaien om ons huis wat hoger op temperatuur te laten komen. Hoe kan ik dat het beste doen in Home-assistant?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mzbv2QY.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GlShB7O.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SBTRk9v.png

[ Voor 6% gewijzigd door Dacuuu op 27-10-2025 15:59 ]

• ChrisM
Dacuuu schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:47:
Ik warm mijn warmwater elke middag op, zodat ik energie van de zonnepanelen netjes kan gebruiken voor het verwarmen van het warm water. Dat doe ik door DHW auto modus aan te zetten in de middag, en als het water opgewarmd is, zet ik die schakelaar weer uit. [Afbeelding]

Maar hoe doe ik dat met het verwarmen van ons huis? Op dit moment heeft de wp nog niet ons huis hoeven te verwarmen. Maar je merkt wel dat alles langzaam een beetje afkoelt.
Vanmiddag scheen mooi lang de zon, dan had ik het liefst ook een aantal uur de wp rustig laten draaien om ons huis wat hoger op temperatuur te laten komen. Hoe kan ik dat het beste doen in Home-assistant?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan "Heatingmode automatic" aan/uit zetten.
Maar.. de verwarming is toch anders dan heet water verwarmen. Verwarming wil je namelijk zo lang mogelijk, met zo'n hoog mogelijke COP, laten draaien.. dan verbruik je namelijk minder. En aangezien het langzaam gaat, zijn die paar schaarse uurtjes zonne-energie waarschijnlijk niet genoeg. Dus ik zou me daar niet op focussen.
Je gaat straks wel wat reacties krijgen van mensen die kijken hoe ze zoveel mogelijk hebben geoptimaliseerd. Zodat COP hoog is en energieverbruik laag.

Ik heb zelf mijn stooklijn zo laag mogelijk gezet, zodat er wordt verwarmd wat wij lekker vinden (mijn vrouw vindt een wat hogere temperatuur wel fijn in huis.. en ach.. die 4 kWh die ik nu per dag uitgeef om te verwarmen, das prima.)

• firecaps30
  • Laatst online: 14-11 13:01
@Dacuuu Leuk om te zien hoe anderen het doen. Ik heb een button gemaakt die tijdelijk (2 minuten) de hysterese voor warmwater op 1K zet. Dan gaat de WP ook warmwater maken.

Standaard staat de hysterese op 27K, dus als de temperatuur te laag is wordt er altijd warmwater gemaakt ongeacht het tijdstip. Water temperatuur volgens de WP is dan 30. In de praktijk iets warmer en dan nog voldoende warm voor een snelle douche beurt.

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:20
Ik warm mijn warmwater elke middag op, zodat ik energie van de zonnepanelen netjes kan gebruiken voor het verwarmen van het warm water. Dat doe ik door DHW auto modus aan te zetten in de middag, en als het water opgewarmd is, zet ik die schakelaar weer uit. [Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een paar firmware releases terug zijn nieuwe smart grid functies toegevoegd. Dit is in de recentelijke beta van de BenPru HACS integratie als entity toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcPI2TlpmiQcJOYHJn-QKKgeYz4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zXwGeIV0SEqgEmXrNHOLlYn0.png?f=fotoalbum_large
Ik ben er nog niet helemaal achter hoe de smart grid, efficiency en power limit opties precies gebruikt moeten worden. De volgorde waarin dingen aangezet wordt schijnt uit te maken. Er zijn wat beschrijving terug te vinden in de gesloten GitHub issues.
Mocht iemand het terug weten te vinden, let me know. Dan kan ik het aan de documentatie toevoegen.

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:20

Een simpele "hack" is om de een beetje met de target correction te spelen. Zo kan je de warmtepomp voorzichtig "aanmoedigen" om even wat harder te werken en alvast wat extra warmte in je huis op te slaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWGKE6pMIKayM-g-PbC8I2qRUfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOWUSxxO81XrbHSNiPg7wjIE.png?f=fotoalbum_large
Let op dat dit niet altijd optimaal is omdat de warmtepomp meer start/stop gedrag gaat vertonen terwijl het efficiënter is om constant te blijven draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door AJediIAm op 28-10-2025 13:11 ]

• Dacuuu
AJediIAm schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:05:
[...]

Een paar firmware releases terug zijn nieuwe smart grid functies toegevoegd. Dit is in de recentelijke beta van de BenPru HACS integratie als entity toegevoegd
[Afbeelding]
Ik ben er nog niet helemaal achter hoe de smart grid, efficiency en power limit opties precies gebruikt moeten worden. De volgorde waarin dingen aangezet wordt schijnt uit te maken. Er zijn wat beschrijving terug te vinden in de gesloten GitHub issues.
Mocht iemand het terug weten te vinden, let me know. Dan kan ik het aan de documentatie toevoegen.
Thnx voor je reactie.
Betreft de firmware update. Ik zie dit in home-assistant. De Firmware Version V3.92.1 link geeft een bestand
code:
1
wp2reg-V3.92.1_b3923c5c
zonder bestands extensie? En als ik op https://www.heatpump24.com/DownloadArea.php?layout=1 kijk, zie ik mijn MSW2-6S er niet tussen te staan, heb jij toevallig een idee?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yHgFXLk.png

• ChrisM
Dacuuu schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:23:
[...]

Thnx voor je reactie.
Betreft de firmware update. Ik zie dit in home-assistant. De Firmware Version V3.92.1 link geeft een bestand
code:
1
wp2reg-V3.92.1_b3923c5c
zonder bestands extensie? En als ik op https://www.heatpump24.com/DownloadArea.php?layout=1 kijk, zie ik mijn MSW2-6S er niet tussen te staan, heb jij toevallig een idee?
[Afbeelding]
Jouw WP heeft een ander type, even op het type plaatje kijken, dan weet je het zeker. Bij mij staat ook MSW2-9S, maar ik heb de SWCV92K3 gekocht. En die kan je wel downloaden. :) (Volgens mij zorgen ook bij alle selecties die je maakt, dat je hetzelfde bestand download.. maar goed, ik zou het wel even zeker weten).
Je kan trouwens ook de MyUpLink app gebruiken om je firmware te updaten, dat vind je wellicht wat prettiger.

• Dacuuu
ChrisM schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Jouw WP heeft een ander type, even op het type plaatje kijken, dan weet je het zeker. Bij mij staat ook MSW2-9S, maar ik heb de SWCV92K3 gekocht. En die kan je wel downloaden. :) (Volgens mij zorgen ook bij alle selecties die je maakt, dat je hetzelfde bestand download.. maar goed, ik zou het wel even zeker weten).
Je kan trouwens ook de MyUpLink app gebruiken om je firmware te updaten, dat vind je wellicht wat prettiger.
Ah zo. Dan morgen oid maar eens het type plaatje opzoeken.

Ik heb de myuplink app geïnstalleerd. Maar de website lijkt niet te werken. https://login.myuplink.com/ geeft DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

Morgen nog maar eens proberen.

Edit: ah nu staat er dit: We are currently experiencing some operational disturbances in the cloud service which may affect some of our users. If you are experiencing issues, please try again later.

Dit stond er een half uurtje geleden nog niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Dacuuu op 29-10-2025 18:07 ]

• ChrisM
Dacuuu schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:06:
[...]

Ah zo. Dan morgen oid maar eens het type plaatje opzoeken.

Ik heb de myuplink app geïnstalleerd. Maar de website lijkt niet te werken. https://login.myuplink.com/ geeft DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

Morgen nog maar eens proberen.

Edit: ah nu staat er dit: We are currently experiencing some operational disturbances in the cloud service which may affect some of our users. If you are experiencing issues, please try again later.

Dit stond er een half uurtje geleden nog niet.
Oh ja, ik zie dat de app bij mij ook gek doet. Ik zou even wachten tot morgen ofzo.. heeft geen haast, toch?

Edit; dat zei je zelf ook al. :)

• Gwaihir
  • Niet online
Dacuuu schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:06:
nieuws: Microsoft Azure heeft storing waardoor onder meer NS-app niet laadt -...

• Dacuuu
ChrisM schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Type plaatje gaf wzsv 62k3m aan. MyUpLink zat nog niet in mijn huidige fw versie. Dus moest hem wel handmatig updaten. Dat ging erg soepel met een usb stickje.

Zijn wel wat opties bijgekomen hier en daar. Hoop dat ik die niet nog hoef in te stellen of iets mee hoef te doen.

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Zojuist heb ik mijn AIT WP bijgewerkt naar firmware V3.92.1-b3923c5c, maar ik kan niet meer bij de web interface door direct naar het IP adres te gaan in de browser. Is dat iets wat je nu handmatig moet aanzetten of zie ik het verkeerd?

Ja dat moet je dus nu handmatig aanzetten onder webserver op het apparaat zelf. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door jinglewood op 05-11-2025 14:16 ]

• PierreG
  • Laatst online: 07-11 09:00
Gwaihir schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:24:
[...]

[...]
Hier ook de ecoforest 1-9 variant draaien. Sinds februari 2020 en draait nog steeds als een zonnetje zonder enige probleem ondervonden te hebben. In combinatie met 2 geothermische boringen van 94 meter. In België geplaatst door Cloet HVAC maar die zijn ondertussen Eplucon belgië geworden :-)

• Gwaihir
  • Niet online
@PierreG Ah, in België dus ook (een) Eplucon.

Ja, die WP doet 't gewoon. Heerlijk saai ;).

De 'lol' zit 'm in het zo nu en dan toch nog wat slimmer integreren met de (zone)verwarming. Dit zijn de laatste cijfers vanuit de WP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfGu3HxzmLhmOM3B219m3tnI9d8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ocq5QihpE6a4hcPtjymbrgO1.png?f=user_large

Ik vind ze best leuk :).

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-11 18:30
Hallo Allemaal,

Ik heb het idee dat mijn warmwater boiler (Nibe BA-ST 9030) veel te snel afkoelt. Zie de foto. In de nacht, zonder opwarming, koelt hij af van 52,9 C (20:56) naar na 40,4 C (8:46). Gemeten op de BT7, boven sensor. Dit lijkt mij wat fors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3bKe3a4jzGu0wXNy5rV5h4Ssoc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S2rgmaH7zTZLSYFKiIzcaohZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdIeB4YkodHme7G9KASb75StJmg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BaRdItMjQbv4ktCwIOe8KzCF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNV7lBBpbIqBVV-AUJnv3p-p88M=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XFywnlc5vwsFNLStnvvJkI6I.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQwBmAjP9h1OqI77d0tdxS4zt70=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/iJJyAGo59paJT3vF0YSxn2Bm.gif?f=fotoalbum_large

Klopt het dat het water veel te snel afkoelt. Zou dit wellicht kunnen komen door deze leiding (loopt omhoog) die voor een natuurlijke circulatiestroom zorgt (thermosyphon). Of is er wellicht iets anders aan de hand?

Gaston

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13
Vraagje: M'n warmtepomp is nogal aan het pendelen. Dit wordt gedreven doordat alleen de badkamer warmtevraag heeft en de pomp z'n vermogen niet kwijt kan. Ik heb al geprobeerd om de hysterese te verhogen maar dat heeft weinig effect gehad. (DG1) De rest van het huis blijft op temp zonder dat er verwarming aanstaat maar alleen de badkamer laat een drop in temperatuur zien. (1 graad per 12 uur)

Ik heb een Ecoforest b2 3 12 kw en geen buffervat. Wat kan ik nog meer doen? Er een groep bij openzetten is leuk maar het huis is al op temp dus ook daar kan hij z'n vermogen ook niet in kwijt of ik moet tot 23 graden doorstoken. Kan meer flow op de vloerverwarming verdeler nog helpen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRELfnLNYntqIYqzYQI_DAg9ucg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMfeBdPXwQHXeptZ2jc4OD3f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9K7GbGTOeMd6nFKaeaWxzl96Xk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jc3marf24dg0E14UEjLEN6kX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDSHy4oIuEd4CoRpXDFs6usQCog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3k5rnK9IJcRjTxy6pfUyMmx.jpg?f=fotoalbum_tile
Of is dit nu even de periode dat t buiten net te warm is en de warmtepomp net te zwaar is? (gaat om een A++++ nieuwbouw woning 200m2)

• BarryH
FreezingPixels schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:06:
Vraagje: M'n warmtepomp is nogal aan het pendelen. Dit wordt gedreven doordat alleen de badkamer warmtevraag heeft en de pomp z'n vermogen niet kwijt kan. Ik heb al geprobeerd om de hysterese te verhogen maar dat heeft weinig effect gehad. (DG1) De rest van het huis blijft op temp zonder dat er verwarming aanstaat maar alleen de badkamer laat een drop in temperatuur zien. (1 graad per 12 uur)

Ik heb een Ecoforest b2 3 12 kw en geen buffervat. Wat kan ik nog meer doen? Er een groep bij openzetten is leuk maar het huis is al op temp dus ook daar kan hij z'n vermogen ook niet in kwijt of ik moet tot 23 graden doorstoken. Kan meer flow op de vloerverwarming verdeler nog helpen?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Of is dit nu even de periode dat t buiten net te warm is en de warmtepomp net te zwaar is? (gaat om een A++++ nieuwbouw woning 200m2)
Dus de badkamer heeft een eigen zone? Tja, dat is modern bouwbesluit maar gewoon heel dom.
Wat bij de meeste mensen goed werkt is
1/ Afgifte in badkamer maximaliseren (Dus radiator maximaal open of vloerverwarmingsgroep maximale flow)
2/ Ervoor zorgen dat als de zone van de woonkamer/keuken warmte vraagt de badkamer ook warmte krijgt
3/ De afgifte tussen badkamer en woonkamer zo balanceren/inregelen dat die 2 temperaturen zich goed verhouden.

Met name bij woonkamer op het zuiden en badkamer op het noorden is het tobben. Dan moet je eigenlijk een extra warmtebron in de badkamer plaatsen (infraroodpaneel aan het plafond met verlichting?)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ChrisM

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou de badkamer niet apart verwarmen, dus niet verwarmen op dit moment.. en gewoon wachten totdat de rest van het huis wel moet worden verwarmd en dan de badkamer meenemen.
Je hebt ook wtw, neem ik aan, en dan gaat de temperatuur in de badkamer echt niet 3 graden lager zijn dan de rest van het huis, toch? Dat stabiliseert vanzelf.

Maar goed.. we zijn tweakers. Wat ik deed, ik had 1 werkkamer die veel ramen heeft en weinig zon, helemaal beneden in het huis (naast de garage die ik niet verwarm).. en wat ik dan deed, om alleen die kamer te verwarmen en toch lange runs te draaien, is via home assistant de hysteresis zo hoog mogelijk te zetten, en als de retour temperatuur op de helft van de target temperatuur is, de stook lijn verhogen met een paar graden. Dan verhoog je kunstmatig de warmte vraag… en kan de warmtepomp nog wel wat warmte kwijt. Maar goed, ik weet niet hoe groot jouw badkamer is (ik deed dit met een ruimte van toch 25m2), dus in dat geval zou ik gewoon voor optie 1 gaan.

• Gwaihir
  • Niet online
H4ldrz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:04:
Klopt het dat het water veel te snel afkoelt. Zou dit wellicht kunnen komen door deze leiding (loopt omhoog) die voor een natuurlijke circulatiestroom zorgt (thermosyphon). Of is er wellicht iets anders aan de hand?
Ik vind 't wel snel afkoelen, ja, voor stilstand. Je zou er nog 'ns aan kunnen rekenen m.b.v. het op het energielabel opgegeven warmteverlies van dat ding. En dan verder zoeken.

Want die leiding helpt niet, maar is ook niet groot (qua oppervlakte). Hij blijft vermoedelijk warm tot de bocht weer naar beneden? Lijkt me het isoleren waard, maar vermoedelijk ook weer geen schokkend verschil.

Zijn er andere leidingen, die naar boven (of horizontaal) meters weg lopen? Blijven die warm?

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:12
Ik lurk hier al een tijdje en heb nu een offerte gekregen (als onderdeel van de offerte van de aannemer) voor een Thermia Calibra ECO Cool 12kW met grondboring, koel unit, 300l boilervat en 150l buffervat voor 48k ex btw. Daar komt dan ook nog 5k ex bij voor 'cv ruimte regelingen stelpost exc bedrading'.

Dus totaal 60k incl btw en met de isde er af. Het voelt alsof dit echt veel te veel is. Wellicht heeft mijn aannemer er heel veel bij gedaan. Benieuwd naar jullie gedachten/ervaringen.

[ Voor 11% gewijzigd door Renoo op 11-11-2025 12:41 ]

• H4ldrz
Gwaihir schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:24:
[...]

Ik vind 't wel snel afkoelen, ja, voor stilstand. Je zou er nog 'ns aan kunnen rekenen m.b.v. het op het energielabel opgegeven warmteverlies van dat ding. En dan verder zoeken.

Want die leiding helpt niet, maar is ook niet groot (qua oppervlakte). Hij blijft vermoedelijk warm tot de bocht weer naar beneden? Lijkt me het isoleren waard, maar vermoedelijk ook weer geen schokkend verschil.

Zijn er andere leidingen, die naar boven (of horizontaal) meters weg lopen? Blijven die warm?
ALs ik het doorreken (via chatgpt) dan zou mijn boiler maximaal 2 kWh per dag verliezen. Ik verlies nu 8,7 kWh per dag.

Dit zijn de leidingen die warm worden aan de achterkant van de boiler. Alleen de bovenste loopt naar boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIo-OwJOgSBhJ9opoyTJcHLZkl8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/iZf2hqrUPBCfer0J8XpZbE4E.gif?f=fotoalbum_large

Gaston

• BarryH
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:38:
Ik lurk hier al een tijdje en heb nu een offerte gekregen (als onderdeel van de offerte van de aannemer) voor een Thermia Calibra ECO Cool 12kW met grondboring, koel unit, 300l boilervat en 150l buffervat voor 48k ex btw. Daar komt dan ook nog 5k ex bij voor 'cv ruimte regelingen stelpost exc bedrading'.

Dus totaal 60k incl btw en met de isde er af. Het voelt alsof dit echt veel te veel is. Wellicht heeft mijn aannemer er heel veel bij gedaan. Benieuwd naar jullie gedachten/ervaringen.
Misschien iets meer laten zien van de situatie en omgeving
En even uitleggen wat dat 150 liter buffervat gaat doen.....wat dat kan je ook zonder buffervat designen voor een hoger rendement tegen een lagere investering.

• Gwaihir
  • Niet online
Eh... ja! Wat doet een 3-12 in zo'n huis?

• Renoo
BarryH schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:57:
[...]

Misschien iets meer laten zien van de situatie en omgeving
En even uitleggen wat dat 150 liter buffervat gaat doen.....wat dat kan je ook zonder buffervat designen voor een hoger rendement tegen een lagere investering.
Gaat om totaalrenovatie van huis van 900m3. Buffervat is volgens mij niet nodig idd omdat de thermia dat ook ingebouwd heeft als het goed is. Het gaat mij met name even om het totaal bedrag. Ik had eerlijk gezegd meer op 30-40k all in gerekend.

• Gwaihir
  • Niet online
H4ldrz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:50:
ALs ik het doorreken (via chatgpt) dan zou mijn boiler maximaal 2 kWh per dag verliezen. Ik verlies nu 8,7 kWh per dag.
Helder
Dit zijn de leidingen die warm worden aan de achterkant van de boiler. Alleen de bovenste loopt naar boven.
Daar valt sowieso nog wel wat te isoleren. Maar: wordt 't warm vlakbij het vat ('duh') of ook een meter of twee verder nog (of nog verder weg)?

Als je een leiding vindt die over grote lengte warm blijft, dan is dat je hoofdverdachte. Die zou je dan van een thermosifon moeten voorzien. (Dat is de oplossing, eenpijpscirculatie het probleem.)

• Gwaihir
  • Niet online
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:05:
Buffervat is volgens mij niet nodig idd omdat de thermia dat ook ingebouwd heeft als het goed is.
:? Echt, of verwar je het met een expansievat of SWW vat?

• bjp
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:38:

hoeveel is de boring zelf, en hoe ziet die eruit? heb je effectief 12kW nodig? is de Cool variant nodig (is dat actief en passief koelen of enkel passief)? wat is die extra koel unit?

wss kan je zonder buffervat, hangt af van je afgifte/regeling

• bjp
H4ldrz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]
lijkt idd veel verlies. Zeker dat al je tappunten gesloten zijn? heb je een SWW-lus(bij mij was er daar deze zomer natuurlijke circulatie, daardoor veel verlies - terugslagklep ertussen en probleem opgelost)

ik snap die onderste buis niet. Lijkt gewoon in/uit te gaan. Idd alle warme buizen nakijken/isoleren.

[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 11-11-2025 13:29 ]

• Renoo
bjp schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:24:
[...]

hoeveel is de boring zelf, en hoe ziet die eruit? heb je effectief 12kW nodig? is de Cool variant nodig (is dat actief en passief koelen of enkel passief)? wat is die extra koel unit?

wss kan je zonder buffervat, hangt af van je afgifte/regeling
Boring is 20k ex btw. Nog geen specificatie van. Is in regio Hilversum. Dacht zelf dat 9kw ook genoeg was. Wil wel koelen dus daar is die unit voor. Zelfs zonder buffervat lijkt de prijs me nog steeds echt veel te hoog.

• H4ldrz
bjp schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:27:
[...]

lijkt idd veel verlies. Zeker dat al je tappunten gesloten zijn? heb je een SWW-lus(bij mij was er daar deze zomer natuurlijke circulatie, daardoor veel verlies - terugslagklep ertussen en probleem opgelost)

ik snap die onderste buis niet. Lijkt gewoon in/uit te gaan. Idd alle warme buizen nakijken/isoleren.
Er loopt nergens warm water weg volgens mij. Ik zou wel eens kunnen kijken op de watermeter of er 's nachts koud water wordt verbruikt? Of wellicht is een mengkraan met thermostaat defect?

Wat is een SWW-lus? Ik snap het effect van de onderste buis ook niet. Die verbind twee delen van de boiler met elkaar..

Gaston

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:06
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:50:
[...]

Boring is 20k ex btw. Nog geen specificatie van. Is in regio Hilversum. Dacht zelf dat 9kw ook genoeg was. Wil wel koelen dus daar is die unit voor. Zelfs zonder buffervat lijkt de prijs me nog steeds echt veel te hoog.
Ik heb begin dit jaar een offerte gehad voor exact hetzelfde model zonder buffervat en met een 180 liter boiler ter vervanging van de oude WP voor €18,5k inclusief installatie.

Wij hebben beneden en boven heel veel vloerverwarming en dus is een buffervat overbodig bij ons.

• Renoo
Magnifique schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:34:
[...]

Ik heb begin dit jaar een offerte gehad voor exact hetzelfde model zonder buffervat en met een 180 liter boiler ter vervanging van de oude WP voor €18,5k inclusief installatie.

Wij hebben beneden en boven heel veel vloerverwarming en dus is een buffervat overbodig bij ons.
Dank hier heb ik wat aan! Mag ik je vragen bij welk bedrijf dit was?

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:06
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:44:
[...]

Dank hier heb ik wat aan! Mag ik je vragen bij welk bedrijf dit was?
Zeker dat mag, overigens was dit bedrag ook nog inclusief btw.

SinTech Installatiebedrijf zeer vakkundig persoon hij denkt in oplossingen.

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13
BarryH schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:37:
[...]

Dus de badkamer heeft een eigen zone? Tja, dat is modern bouwbesluit maar gewoon heel dom.
Wat bij de meeste mensen goed werkt is
1/ Afgifte in badkamer maximaliseren (Dus radiator maximaal open of vloerverwarmingsgroep maximale flow)
2/ Ervoor zorgen dat als de zone van de woonkamer/keuken warmte vraagt de badkamer ook warmte krijgt
3/ De afgifte tussen badkamer en woonkamer zo balanceren/inregelen dat die 2 temperaturen zich goed verhouden.

Met name bij woonkamer op het zuiden en badkamer op het noorden is het tobben. Dan moet je eigenlijk een extra warmtebron in de badkamer plaatsen (infraroodpaneel aan het plafond met verlichting?)
ChrisM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:08:
[...]

Ik zou de badkamer niet apart verwarmen, dus niet verwarmen op dit moment.. en gewoon wachten totdat de rest van het huis wel moet worden verwarmd en dan de badkamer meenemen.
Je hebt ook wtw, neem ik aan, en dan gaat de temperatuur in de badkamer echt niet 3 graden lager zijn dan de rest van het huis, toch? Dat stabiliseert vanzelf.

Maar goed.. we zijn tweakers. Wat ik deed, ik had 1 werkkamer die veel ramen heeft en weinig zon, helemaal beneden in het huis (naast de garage die ik niet verwarm).. en wat ik dan deed, om alleen die kamer te verwarmen en toch lange runs te draaien, is via home assistant de hysteresis zo hoog mogelijk te zetten, en als de retour temperatuur op de helft van de target temperatuur is, de stook lijn verhogen met een paar graden. Dan verhoog je kunstmatig de warmte vraag… en kan de warmtepomp nog wel wat warmte kwijt. Maar goed, ik weet niet hoe groot jouw badkamer is (ik deed dit met een ruimte van toch 25m2), dus in dat geval zou ik gewoon voor optie 1 gaan.
Gwaihir schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:02:
[...]

Eh... ja! Wat doet een 3-12 in zo'n huis?
Thanks voor de input en ik ga er mee aan de slag. Eens kijken of het comfortabel te houden is. De zwaarte van de warmtepomp; tja achteraf, met de kennis van nu wellicht te zwaar, vanuit de installateur bekeken een logische oplossing; geen zeurende klant als het buiten -10 is en t huis niet warm te houden is. Ik heb ook nog een airco hangen waarmee ik kan vervangen dus ook die kan nog makkelijk bij verwarmen.

Voor mij is dit de eerste keer dat we een warmtepomp hebben dus aldoende leert men en afgezien van het pendelen ben ik er heel tevreden mee.

• BarryH
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:05:
[...]

Gaat om totaalrenovatie van huis van 900m3. Buffervat is volgens mij niet nodig idd omdat de thermia dat ook ingebouwd heeft als het goed is. Het gaat mij met name even om het totaal bedrag. Ik had eerlijk gezegd meer op 30-40k all in gerekend.
lijkt me idd een mooier bedrag, hoewel ik ook in 2023 36k voor 6kw in een bloemkoolwijk (= weinig ruimte) heb gezien met een ecoforest op een 160m bron

• Renoo
BarryH schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:54:
[...]

lijkt me idd een mooier bedrag, hoewel ik ook in 2023 36k voor 6kw in een bloemkoolwijk (= weinig ruimte) heb gezien met een ecoforest op een 160m bron
Dank ja ik heb meer dan genoeg ruimte. En 36k is nog echt een stuk weg van 60k!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:24
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:59:
[...]

Dank ja ik heb meer dan genoeg ruimte. En 36k is nog echt een stuk weg van 60k!
Ik was voor een Nibe s1155-12 + pcm om te koelen met 300liter boiler en 120l buffer en 3x 100m boring 36k kwijt, hier is de subsidie van 4725 afgeteld.

• Gwaihir
  • Niet online
FreezingPixels schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:54:
vanuit de installateur bekeken een logische oplossing; geen zeurende klant als het buiten -10 is en t huis niet warm te houden is.
Vanuit een gasketel-verkopende installateur, ja. Jammer hoe langzaam dat denken zich aanpast.

Minst ingrijpende wat je nu kunt doen is zorgen dat die badkamer in elk geval zoveel mogelijk warmte krijgt. Dus de temperatuur in die zone hoog zetten, zodat de verwarming nooit (alleen) daar uitschakelt. En tegelijkertijd de drempel omhoog gooien, zodat de WP niet zo snel aan slaat.

Werkt dat onvoldoende, dan is een buffervat de volgende stap. Voor zoverre het om een verhouding gaat, wat dieper de winter in, kun je de andere groepen ook nog wat knijpen (en / of deze verder openen), maar zo lang die allemaal dicht staan, doet dat niets.

• Renoo
TheMystery schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:22:
[...]

Ik was voor een Nibe s1155-12 + pcm om te koelen met 300liter boiler en 120l buffer en 3x 100m boring 36k kwijt, hier is de subsidie van 4725 afgeteld.
Top zeg. Bij welke firma was dat?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:38
[...]

Ik weet niet hoe groot het allemaal bij je is. Maar 12kW is echt heel veel. Behalve prijs is “te grote unit” ook helemaal niet fijn. Dan heb je namelijk kans dat het minimum nivo nog te hoog is en dan gaat hij zelfs bij matige kou pendelen (aan/uit klapperen) in plaats van rustig op minimum continu draaien.
Als je een modern huis hebt met goede isolatie dan moet het wel een mega enorm huis zijn om 12kW nodig te hebben.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Renoo
Stefannn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:31:
[...]

Ik weet niet hoe groot het allemaal bij je is. Maar 12kW is echt heel veel. Behalve prijs is “te grote unit” ook helemaal niet fijn. Dan heb je namelijk kans dat het minimum nivo nog te hoog is en dan gaat hij zelfs bij matige kou pendelen (aan/uit klapperen) in plaats van rustig op minimum continu draaien.
Als je een modern huis hebt met goede isolatie dan moet het wel een mega enorm huis zijn om 12kW nodig te hebben.
Huis is 240m2 900m3. Is nog steeds niet mega enorm denk ik?

• bjp
[...]

20k voor de bron, komt wss door de grotere kracht dan nodig. Ik ken die regio niet, hier was de boring voor 2x84m 5-6kEUR uit geheugen enkele jaren terug (spoelboor methode - wegens zandachtige grond en 1 kleilaag), max 6-7kW piek en 12-14MWh per jaar. Ja kleine WP. Er is denk ik ook een Calibra 1-9.

ik heb maar 2 putten, hierdoor is een tichelman aansluiting mogelijk (T verbinding), spotgoedkoop tegenover wat je moet doen met 3 of meer (ondergrondse verbindingsputje, debietregelaars…). Soms is het dus simpeler om dieper te boren en het te houden op 2 putten. Hoe dieper hoe meer in het grondwater wat goed is.

Opgepast: meer dan nodig bron is echt goed voor rendement. Ik moest maar 2x65m doen, maar wou betere temperaturen en dat helpt zeker / beste upgrade dat ik kon doen.

Koeling kan op verschillende manieren: passief (goedkoop) maar beperkt in capaciteit/geen compressor voor nodig, of actief (vaak duur en vereist ook dat de compressor ervoor draait + extra kleppen - typisch een extra kost tijdens installatie). Ik koel enkel passief en heb daar geen meerkost voor gehad op offerte. Weet je wat je hebt op offerte?

Bij mij zit het SWW (sanitair warm water) in de behuizing van de WP - maar is maar 165L, tot zover niet echt een probleem.

SWW-lus is een lus met sanitair warm water welke rond je huis gaat dichtbij je tappunten en terug naar je vat, zodat je overal snel warm water hebt. Het kan ofwel door een circulatiepompje aangedreven worden, of zelf op basis van natuurlijke circulatie (dat laatste vereist wel speciale aanleg ivm hoogte verschillen). Je kan het herkennen aan de extra retour buis.

• bjp
update: zoals ik de Thermia website lees
- je hebt ook een Calibra 2-8 (maar deze is mss net te klein)
- de Eco Cool heeft geen accessoire nodig voor (passieve) koeling
- de Eco (niet Cool) kan ook passief koelen met extra accessoire

Die 2 laatste is bizaar dat je op de Eco Cool ook nog accessoire nodig hebt, maar mss heb ik verkeerd gelezen. Mss is de Eco Cool gewoon een doos rond de gewone Eco met accessoire al in de doos :D.

• Gwaihir
  • Niet online
<nevermind>

[ Voor 97% gewijzigd door Gwaihir op 11-11-2025 20:32 ]

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:24
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:59:
[...]

Hier een iets kleinere woning uit 2005 waar vorig jaar een Alpha Innotec WZSV 92K3M is geïnstalleerd met een boring tot 145 meter. Geen los buffervat en passieve koeling tijdens de zomermaanden en dat voor een prijs van zo rond de 33000 euro totaal inclusief plaatsing en aanleg extra bekabeling waarbij ik daarna nog de ISDE subsidie kreeg.

Dan is het verschil in prijs met wat jouw aannemer aanbiedt wel heel groot.

bijnaleek

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-11 20:53
bjp schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:03:
[...]
ik heb maar 2 putten, hierdoor is een tichelman aansluiting mogelijk (T verbinding), spotgoedkoop tegenover wat je moet doen met 3 of meer (ondergrondse verbindingsputje, debietregelaars…). Soms is het dus simpeler om dieper te boren en het te houden op 2 putten. Hoe dieper hoe meer in het grondwater wat goed is.
Het Tichelmann princiepe heeft toch geen limieten op het aantal circuits (putten)?

Bij mij 3 putten op Tiechelmann. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet kan controleren of ik alle putten evenveel benut maar ik zie in theorie geen reden om bezorgd te zijn.

• Baritee
Deleted duplicate

[ Voor 97% gewijzigd door Baritee op 12-11-2025 14:20 ]

• bjp
Baritee schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:17:
[...]

Het Tichelmann princiepe heeft toch geen limieten op het aantal circuits (putten)?

Bij mij 3 putten op Tiechelmann. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet kan controleren of ik alle putten evenveel benut maar ik zie in theorie geen reden om bezorgd te zijn.
ja ik heb het nooit helemaal begrepen. Alvast bij elke offerte en de 2 boorbedrijven waar ik mee gepraat heb, was dat afgeraden/geen optie. Het was ook niet nodig bij mij.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:38
Renoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:59:
[...]

Gevoelsmatig moet 9kW genoeg zijn maar ik durf dat niet hard te adviseren.
Je zou kunnen vragen naar de berekening en die nalopen.
Met deze grootte van huis kan ik me (alweer gevoelsmatig) ook wel voorstellen dat je 12kW nodig hebt om tot -10C buitentemperatuur goed te zitten maar..... eerlijk gezegd vind ik dat (en meerderen in dit forum) overkil. Je hebt dan een vermogen dat je eens in de 10 jaar 1 week lang nodig hebt en vervolgens zit je elk voor&najaar met een pendelend systeem omdat het niet genoeg kan terugregelen.
Tot -5C lijkt me eigenlijk echt wel genoeg.
Die buitentemperatuur betreft het gemiddelde over een etmaal. Afgelopen winter was de koudste dag hier in mijn tuin -0.4C op 2 februari.
Mijn warmtepomp is genoeg tot ongeveer -1C, maar ik heb nog een open haard en een gashaard in de woonkamer als backup. Die heb ik dan elk jaar een paar dagen wel echt nodig.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Baritee
Ik heb een 9 kw WP voor 320m². Veel berekeningen gedaan met simulaties van de laatste 10 jaar en in theorie zijn er maar een paar dagen in die 10 jaar dat ik het niet op 21 graden binnen kan houden. Ik heb ook wel rekening gehouden met de warmtewinst op zonnige dagen door de ramen en laat nu toevallig dat de koudste dagen ook vaak de meest zonnige zijn.
Ik zeg er wel bij (in theorie) . Ik woon er nog maar 1 jaar en er was niet echt een heel koude periode in (maar mijn WP heeft ook nog nooit 24u aan een stuk op 100% gedraaid).
Mijn uitgangspunt was: van een beetje kouder enkele dagen in het jaar ga je ook niet dood.

• Andrehj
Stefannn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:31:
[...]

Met deze grootte van huis kan ik me (alweer gevoelsmatig) ook wel voorstellen dat je 12kW nodig hebt om tot -10C buitentemperatuur goed te zitten maar..... eerlijk gezegd vind ik dat (en meerderen in dit forum) overkil. Je hebt dan een vermogen dat je eens in de 10 jaar 1 week lang nodig hebt en vervolgens zit je elk voor&najaar met een pendelend systeem omdat het niet genoeg kan terugregelen.
Als die 240 m² vloerverwarming is, en de woning goed geïsoleerd, dan pendelt een WP niet (dat doet ie als ie zijn vermogen niet in het afgiftesysteem kwijt kan), maar gaat ie intermitterend verwarmen. Je kunt dan bijvoorbeeld enkel overdag verwarmen, zodat je zoveel mogelijk PV-stroom gebruikt.
Mijn WP is momenteel ook veel te groot, en door de nachtverlaging en de thermostaat met slechts 0.2 K hysterese heb ik minder dan 1 run per dag (afgelopen 7 dagen 5 runs) variërend van 3 tot 10 uur.
Geen enkele reden tot pendelen dus, ook niet met een veel te grote WP.
Mij niet. Je moet dit af laten hangen van waar in NL je woont. Als je in Vlissingen woont klopt die -5 wel (je zou daar nog wel wat hoger kunnen zitten), maar in bijvoorbeeld Twente wil je echt wel op -10 dimensioneren.
In het L/W WP topic is daar een hele mooie post over: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:12
Hier ook een (Nieuwbouw) woning van 220m2 met een Nibe S1156-8 PC gaat prima. In de Beng berekening of Energielabel staat ook je de (netto)warmtebehoefte per m2 op benoemd. https://www.ep-online.nl/Energylabel/Search dan zoeken op je postcode en huisnummers (9999 AA 1)

Dan is het simpel de warmtebehoefte te vermenigvuldigen en je hebt de benodigde verwarmingscapaciteit om het binnen 21 graden te houden bij -10 en dit voor 24 uur lang.

Officieel moet er dan ook nog wat extra capaciteit bij voor maken van warm sanitair water, maar dat zou ik negeren en denken voor zulke dagen de electrische bijverwarming er is.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:52
Epep schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:00:
Hier ook een (Nieuwbouw) woning van 220m2 met een Nibe S1156-8 PC gaat prima. In de Beng berekening of Energielabel staat ook je de (netto)warmtebehoefte per m2 op benoemd. https://www.ep-online.nl/Energylabel/Search dan zoeken op je postcode en huisnummers (9999 AA 1)

Dan is het simpel de warmtebehoefte te vermenigvuldigen en je hebt de benodigde verwarmingscapaciteit om het binnen 21 graden te houden bij -10 en dit voor 24 uur lang.

Officieel moet er dan ook nog wat extra capaciteit bij voor maken warm sanitair water, maar dat zou ik negeren en denken voor zulke dagen is de electrische bijverwarming er.
Die energiebehoefte is toch per jaar en omvat niet alleen verwarming? Hoe vertaal jij dat naar alleen verwarming op een koude dag met -10 graden dan?
https://www.rvo.nl/onderw...uidingen-energieprestatie

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:12
SebastiaanPs schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:18:
[...]

Die energiebehoefte is toch per jaar en omvat niet alleen verwarming? Hoe vertaal jij dat naar alleen verwarming op een koude dag met -10 graden dan?
https://www.rvo.nl/onderw...uidingen-energieprestatie
De (netto) warmtebehoefte of (netto) warmtevraag is een ander getal dan de energiebehoefte. Volgens mij gaat warmtebehoefte alleen over het verwarmen van de ruimte en over niks anders. Helaas staat deze indicator pas op de latere Energielabels. Zelf vind ik het een zuivere indicator hoe zuinig of hoe goed een woning geïsoleerd is. Het is dus andere indicator dan de beng 1, beng 2 en beng 3 getallen.

• Renoo
Stefannn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:31:
[...]

Die buitentemperatuur betreft het gemiddelde over een etmaal. Afgelopen winter was de koudste dag hier in mijn tuin -0.4C op 2 februari.
Mijn warmtepomp is genoeg tot ongeveer -1C, maar ik heb nog een open haard en een gashaard in de woonkamer als backup. Die heb ik dan elk jaar een paar dagen wel echt nodig.
Veel dank allen! Ik ga het iig overleggen. Wat zou 12kw vs 9kw moeten schelen in all-in prijs? Ik zie dat de unit wat duurder is maar heeft het ook impact op de boring? Ik kan me toch niet voorstellen dat dit het verschil verklaart tussen de bedragen die ik hier hoor (30-40k) en de 63k offerte die ik heb.

• bjp
wel... het zou me niet verbazen dat de bron een stuk goedkoper wordt. Je had het over 20k voor 12kW. Stel dat wordt... 15k of zo, toch al een mooie korting.

Er zijn 2 parameters voor een bron: piek kracht, maar ook hoeveelheid energie/jaar. Daarna hangt het af van de grond/locatie.

Bij een WP, afhankelijk of het met of zonder back-up weerstand zit, is de elektrische aansluitwaarde anders. Zou kunnen dat je vanaf een bepaalde kracht ook 3 fase nodig hebt. Volgens de Thermia website:
"de Calibra Eco Cool is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Calibra Eco Cool 8 (2–8 kW), Calibra Eco Cool 12 (3–12 kW) in driefasige versie (400 V)."
Deze vond ik ook, bij de niet Cool versie: "De Calibra Eco is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Calibra Eco 8 (2–8 kW), Calibra Eco 12 (3–12 kW) en Calibra Eco 16 (4–16 kW) in driefasige versie (400 V)".

Mijn WP is enkel-fazig, en geen back-up weerstand dacht ik (of ik heb hem nooit aan gekregen :D) - maar met R290 als koelmiddel kan ik wel SWW inclusief de legionella-run op compressor doen.

[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 13-11-2025 18:31 ]

• Andrehj
Renoo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:24:
Veel dank allen! Ik ga het iig overleggen. Wat zou 12kw vs 9kw moeten schelen in all-in prijs? Ik zie dat de unit wat duurder is maar heeft het ook impact op de boring? Ik kan me toch niet voorstellen dat dit het verschil verklaart tussen de bedragen die ik hier hoor (30-40k) en de 63k offerte die ik heb.
63 k€ enkel voor een warmtepomp? Of zit daar ook de aanleg van bijvoorbeeld VVW bij in?
Want voor dat bedrag kun je vier keer een (12 kW) L/W WP inclusief installatie kopen. Dan moet je wel héél graag W/W willen...
offtopic:
(Bij L/W is het verschil tussen 8 kW en 12 kW ca € 1300, zie https://www.climamarket.e...shi-electric-puz-swm80yaa vs https://www.climamarket.e...hi-electric-puz-swm120yaa)

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 13-11-2025 20:10 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Renoo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:24:
Wat zou 12kw vs 9kw moeten schelen in all-in prijs? Ik zie dat de unit wat duurder is maar heeft het ook impact op de boring?
Bij mijn WP was het verschil na subsidie vrijwel nihil. Toch blij met de 9kW.

De boring hoort gebaseerd te zijn op de warmteverliesberekening van je woning. Die verandert niet, dus zou je nog dezelfde boring moeten krijgen. (En bezuinig vooral niet op de boring, d.w.z. op het aantal meters. De boring is zéér bepalend voor de COP die je jaar in jaar uit gaat halen.)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:41:
[...]

Bij mijn WP was het verschil na subsidie vrijwel nihil. Toch blij met de 9kW.

De boring hoort gebaseerd te zijn op de warmteverliesberekening van je woning. Die verandert niet, dus zou je nog dezelfde boring moeten krijgen. (En bezuinig vooral niet op de boring, d.w.z. op het aantal meters. De boring is zéér bepalend voor de COP die je jaar in jaar uit gaat halen.)
En niet alleen is die boring bepalend voor je COP, een te krappe boring (te weinig lengte en dus te weinig capaciteit) verijst op den duur. De grond rondom de boring kan de energie niet snel genoeg aan de omgeving onttrekken, waardoor de brontemperatuur elk jaar een stukje lager is en uiteindelijk (min of meer) permanent onder nul zit. Dan moet er opnieuw geboord worden. Het zal jaren duren voordat een verijsde bron weer bruikbaar is.

<John O`Mill>

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:59

Consulectro

Lekker bezig...

Hippe Lip schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:00:
[...]
.........Het zal jaren duren voordat een verijsde bron weer bruikbaar is.
Daarom moet je ook in de zomer de bron als koeling gebruiken. Of een combi met PVT aanleggen. Werkt erg goed.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Consulectro schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:46:
Daarom moet je ook in de zomer de bron als koeling gebruiken.
Dat koelen zal elk weldenkend mens met een grondbron doen. Tegen de energiekosten van een circulatiepomp (zo’n 30 W?) heb je topkoeling in huis die met een L/W-WP heel vele malen meer kost. Dat is het punt dus niet.

Vergeet niet dat je in de winter echt een veelvoud aan energie aan je bron onttrekt van wat je er in de zomer in denkt te stoppen tijdens het koelen. Ik vraag me af of je de 10% gaat halen (nooit uitgerekend of benaderd overigens). Het verijzen van een te kleine bron zal je met het koelen in de zomer in elk geval niet voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 14-11-2025 22:52 ]

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste