Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste
Acties:

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Hier sinds +/- 2 dagen condens op de vloer, ik vermoed door te hoge vloerkoeling, ben lichtjes aan het "ophogen" of de koeling minder hard zetten bedoel ik.

Is dit de juiste weg om dat te stoppen? Gewoon hogere koelingstemperatuur instellen op de pomp?

Het betreft een Nibe F serie en ik heb deze op handmatig koelen gezet & hot water (dus in september/oktober moet ik weer handmatig omschakelen naar verwarmen).

Vanochtend heb ik hier alle ramen opengezet voor een half uurtje en de ventilatie C+ draait ook en de mechanische roosters staan open.

Ik heb ook de ruimtesensor (BT50) uitgeschakeld in de Nibe, dat wordt soms aangeraden als het niet koel genoeg is heb ik de indruk, of als gemakkelijkheidsoplossing, heb nu hem terug ingeschakeld en minimum aanvoertemperatuur stond op 18°, heb deze nu naar 21° gezet. Ik vermoed dat dit het probleem zal oplossen, neen?

[ Voor 36% gewijzigd door Pharos1985 op 25-06-2026 12:56 ]

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Pharos1985 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:30:
Hier sinds +/- 2 dagen condens op de vloer, ik vermoed door te hoge vloerkoeling, ben lichtjes aan het "ophogen" of de koeling minder hard zetten bedoel ik.

Is dit de juiste weg om dat te stoppen? Gewoon hogere koelingstemperatuur instellen op de pomp?

Het betreft een Nibe F serie en ik heb deze op handmatig koelen gezet & hot water (dus in september/oktober moet ik weer handmatig omschakelen naar verwarmen).

Vanochtend heb ik hier alle ramen opengezet voor een half uurtje en de ventilatie C+ draait ook en de mechanische roosters staan open.

Ik heb ook de ruimtesensor (BT50) uitgeschakeld in de Nibe, dat wordt soms aangeraden als het niet koel genoeg is heb ik de indruk, of als gemakkelijkheidsoplossing, heb nu hem terug ingeschakeld en minimum aanvoertemperatuur stond op 18°, heb deze nu naar 21° gezet. Ik vermoed dat dit het probleem zal oplossen, neen?
Bekijk deze post (en het document daarin genoemd) in het Nibe L/W optimalisatie forum: wickydude in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Daar staat een flink aantal posts in over koelen die ook van toepassing zijn op B/W warmtepompen.

Een betrouwbare luchtvochtigheidsmeter is op het ogenblik ook onontbeerlijk om te begrijpen waneer je wel de ramen open kunt zetten (bij voldoende lage RLV in de ruimte). En wanneer je die moet sluiten. Zelf maak ik ook gebruik van een ontvochtiger omdat de luchtverversing ook vocht naar binnen brengt die bij afkoelen een (te) hoge RLV kan krijgen met als gevolg condensatie (of automatisch minder koeling als je Nibe daarvoor ingericht is). Zie opnieuw het bovengenoemde document.

[ Voor 16% gewijzigd door macbelly op 25-06-2026 13:22 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17
Condens op de vloer… das wel echt even opletten. Heb je geen temperatuur en vochtigheid sensoren in huis, dan kan je zelf het dauwpunt uitrekenen en daar (flink) boven blijven. Denk ook aan HomePods, Zehnder WTW.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-07 10:52
ChrisM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:59:
Condens op de vloer… das wel echt even opletten. Heb je geen temperatuur en vochtigheid sensoren in huis, dan kan je zelf het dauwpunt uitrekenen en daar (flink) boven blijven. Denk ook aan HomePods, Zehnder WTW.
Waarom is dat (voor een paar dagen) zo'n probleem? Een hoge luchtvochtigheid en dus mogelijk wat condens op een koele vloer? (ik snap dat het vanwege schimmel niet te lang moet duren)

En vanaf welke luchtvochtigheid moet je dan gaan ingrijpen? Dat kan alleen door meer te luchten, mits de buitenlucht een flink lagere luchtvochtigheid heeft. Anders moet je met vochtvreters aan de gang?

• macbelly
  • Niet online
Dirtbiter schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Waarom is dat (voor een paar dagen) zo'n probleem? Een hoge luchtvochtigheid en dus mogelijk wat condens op een koele vloer? (ik snap dat het vanwege schimmel niet te lang moet duren)

En vanaf welke luchtvochtigheid moet je dan gaan ingrijpen? Dat kan alleen door meer te luchten, mits de buitenlucht een flink lagere luchtvochtigheid heeft. Anders moet je met vochtvreters aan de gang?
Ik wil geen vocht op een harde vlakke vloer (steen, linoleum, PVC, ...). Veel te gevaarlijk op blote voeten of zolen die onvoldoende grip hebben. Dat is ook de reden waarom aangeraden wordt om de vloerverwarmingslus in de badkamer in de zomer uit te sluiten van koeling.

Bij Nibe systemen kun je voelers toepassen (bijv RMU S40) die de luchtvochtigheid meten, automatisch het dauwpunt berekenen en dat aan de regeling doorgeven die de aanvoertemperatuur aanpast aan het dauwpunt.

• ChrisM
[...]

ik heb een houten vloer. Dus naast wat hierboven wordt gezegd, wil ik sowieso geen water op m’n vloer hebben. Maar ook… water gaat altijd daarheen waar je het niet wilt. En uitglijden Enzo.
met luchtvochtigheid en temperatuur kan je het dauwpunt uitrekenen. En daar kan je dan boven blijven. Mijn vloerkoeling beweegt mee met het dauwpunt in huis. Dus ja… als het zo warm is, met hoge luchtvochtigheid kan ik iets minder koelen. En proberen te ventileren ‘s nachts, indien mogelijk.

Dat is wat ik doe.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

Pharos1985 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:30:

Daarmee haal je veel vocht binnen dat dan direct kan condenseren op je vloer

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
Weet iemand waar ik voor alpha innotec het aansluit schema kan vinden in de WP om het koelrelais aan te sturen? Op mijn VV controller zit nu een kabel aangesloten maar ik meer dat het relais niet werkt.

Na een tijdje gaan de groepen weer dicht en krijg je ze alleen open als je ruimte temperatuur hoger of lager zet. Ik wil morgen de continuteit van de kabel doormeten als deze is aangesloten.

Heb nu een paperclip in het relais gestoken van de VV om koelstand te forceren.

• Pharos1985
  • Nu online
Ik heb nu een Nibe BT50 als temp sensor. Ik denk persoonlijk als ik die zou vervangen door een Nibe HTS40 dat ik dan effectief de luchtvochtigheid in de kamer kan meten en zo de Nibe WP volautomatisch kan laten sturen.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
En vanaf welke luchtvochtigheid moet je dan gaan ingrijpen?
Bij voorkeur automatisch, doorlopend, zoals @ChrisM uitlegt. Is dat niet ingebouwd in je WP dan?
Dat kan alleen door meer te luchten, mits de buitenlucht een flink lagere luchtvochtigheid heeft. Anders moet je met vochtvreters aan de gang?
Als je de situatie wil verbeteren, ja.

Wat je allereerst doet, als dat nog niet geregeld is, is de koeling automatisch afstellen naar wat kan. Dus: net 'n marge boven dauwpunt. Weet je vervolgens dat dauwpunt te verlagen, dan wordt je koeling dus effectiever.

• Pharos1985
  • Nu online
Gwaihir schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:31:
[...]

Bij voorkeur automatisch, doorlopend, zoals @ChrisM uitlegt. Is dat niet ingebouwd in je WP dan?
In mijn Nibe F serie is dit niet inbegrepen maar kan ie dat volautomatisch proberen berekenen adhv de buitentemperatuur (of dat dan nauwkeurig is nog maar een andere vraag). Een sensor die dat kan voor binnen is optioneel. Misschien is het ingebouwd standaard in de duurdere Nibe S serie.

• macbelly
  • Niet online
Pharos1985 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:34:
[...]

In mijn Nibe F serie is dit niet inbegrepen maar kan ie dat volautomatisch proberen berekenen adhv de buitentemperatuur (of dat dan nauwkeurig is nog maar een andere vraag). Een sensor die dat kan voor binnen is optioneel. Misschien is het ingebouwd standaard in de duurdere Nibe S serie.
Je dauwpunt binnen is bepalend of je wel of geen condensatie op de vloer ondervindt. Dat wordt bepaald door je luchttemperatuur en absolute hoeveelheid vocht binnen.

Zoek bij de leverancier van je wp wat die in de aanbieding heeft. Zoals gemeld heeft Nibe de RMU S40 die het dauwpunt automatisch berekent en doorgeeft. Vraag is of die accessoire ook met de F-serie samenwerkt, of dat er een andere accessoire is of dat je gewoon aan de veilige kant met je minimum koeltemperatuur moet werken om geen gevaarlijke uitglijers te ondervinden.

Voor niks gaat de zon op. Ook voor de S-serie was de aanschaf van een ERMU S40 een extra uitgave.

[ Voor 4% gewijzigd door macbelly op 25-06-2026 22:59 ]

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-07 10:52
Gwaihir schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:31:
[...]

[...]

Als je de situatie wil verbeteren, ja.

Wat je allereerst doet, als dat nog niet geregeld is, is de koeling automatisch afstellen naar wat kan. Dus: net 'n marge boven dauwpunt. Weet je vervolgens dat dauwpunt te verlagen, dan wordt je koeling dus effectiever.
Geen idee of dat in mijn (Alpha Innotec) WP is ingebouwd.

Ik heb zelf ook geen voelbare condens op mijn vloeren. Het is wel erg vochtig in huis deze dagen (ik heb een luchtbevochtiger (uitgeschakeld) staan, die aangeeft nu 72% te meten), maar niet dat ik ergens echt vocht voel. Wel merk ik dat dingen slecht drogen, en je voelt het gewoon.

Ik was gewoon nieuwsgierig of ik hier wel iets mee zou moeten :)

• swennert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-07 23:33
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:55:
Weet iemand waar ik voor alpha innotec het aansluit schema kan vinden in de WP om het koelrelais aan te sturen? Op mijn VV controller zit nu een kabel aangesloten maar ik meer dat het relais niet werkt.

Na een tijdje gaan de groepen weer dicht en krijg je ze alleen open als je ruimte temperatuur hoger of lager zet. Ik wil morgen de continuteit van de kabel doormeten als deze is aangesloten.

Ik heb zelf geen aansluitschema, maar mijn installateur heeft het zo aangesloten op onze WZSV 62K3M:
  • Draad naar neutraal
  • Draad naar OUT27
  • Die draden gaan een relais (46.52.8.230.0054) die het 230V signaal omzet naar een contact voor de HoneyWell HCC100
Ik heb het later bij mijn ouders ook zo aangesloten, daar was de installateur niet toegekomen aan het afmaken van de laatste zaken (groepen inregelen op de HoneyWell en het plaatsen van het relais voor koeling). Installateur is een kennis van ons en gaf aan dat dat zelf ook wel zou lukken.

https://imgur.com/a/OOnqLLt

[ Voor 13% gewijzigd door swennert op 26-06-2026 10:23 ]

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:55:

Ik stuur de koeling in de wp aan vanuit Home Assistant met een automation: als ik de buitentemperatuur hoog genoeg vind en de binnentemperatuur in een referentieruimte is ook hoog genoeg wordt de koeling aangezet en gaat deze koelen (hij zet de "bedrijfsmode" om van "off" naar "automatic", de wachttijd staat bij mij op 0 uur, de "uitlooptijd" op 8 uur).
De aanvoertemperatuur beweegt mee met het berekende dauwpunt (uit gemeten binnentemperatuur en gemeten releatieve vochtigheid).
Mijn pompen draaien nog steeds op 50%.
Mijn ventielen stuur ik aan met twee esphome-devices. Daarop draaien per ruimte een thermostaat-module, waarmee ik kan verwarmen en koelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3ZLxB0EI8u8GBxGv3BmZp3CxQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZEmOxpnMqEJmoCcXlcThbN1.jpg?f=fotoalbum_large
De module van bovenstaande ruimte is zo ingesteld dat hij boven 22°C gaat koelen en onder 19,5°C gaat verwarmen.

[ Voor 21% gewijzigd door KC27 op 26-06-2026 12:29 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Vaevictis_
swennert schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Ik heb zelf geen aansluitschema, maar mijn installateur heeft het zo aangesloten op onze WZSV 62K3M:
  • Draad naar neutraal
  • Draad naar OUT27
  • Die draden gaan een relais (46.52.8.230.0054) die het 230V signaal omzet naar een contact voor de HoneyWell HCC100
Ik heb het later bij mijn ouders ook zo aangesloten, daar was de installateur niet toegekomen aan het afmaken van de laatste zaken (groepen inregelen op de HoneyWell en het plaatsen van het relais voor koeling). Installateur is een kennis van ons en gaf aan dat dat zelf ook wel zou lukken.

https://imgur.com/a/OOnqLLt
Dank ik ga eens kijken of dat is aangesloten. Volgens mij loopt er alleen een UTP kabel voor de LIN verbinding van de RBE en een UTP datakabel voor LAN.

• Vaevictis_
KC27 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Ik stuur de koeling in de wp aan vanuit Home Assistant met een automation: als ik de buitentemperatuur hoog genoeg vind en de binnentemperatuur in een referentieruimte is ook hoog genoeg wordt de koeling aangezet en gaat deze koelen (hij zet de "bedrijfsmode" om van "off" naar "automatic", de wachttijd staat bij mij op 0 uur, de "uitlooptijd" op 8 uur).
De aanvoertemperatuur beweegt mee met het berekende dauwpunt (uit gemeten binnentemperatuur en gemeten releatieve vochtigheid).
Mijn pompen draaien nog steeds op 50%.
Mijn ventielen stuur ik aan met twee esphome-devices. Daarop draaien per ruimte een thermostaat-module, waarmee ik kan verwarmen en koelen:
[Afbeelding]
De module van bovenstaande ruimte is zo ingesteld dat hij boven 22°C gaat koelen en onder 19,5°C gaat verwarmen.
Dank, dat deel werkt ook ging om stuursignaal van de WP naar de VV controller dat deze in koelmodus moet werken.

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-07 09:39
Waarom zijn er eigenlijk geen schroefpalen voor warmtewisseling? In plaats van ondiepe slangen ingraven in gleuven, ~20 ondiepe palen inschroeven zou toch kunnen werken?

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:49

bjp

Pinkys Brain schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:26:
Waarom zijn er eigenlijk geen schroefpalen voor warmtewisseling? In plaats van ondiepe slangen ingraven in gleuven, ~20 ondiepe palen inschroeven zou toch kunnen werken?
ik weet van een groot gebouw in een natte grondgebied, waar bij in de ingeduwde betonsteunpalen er waterleidingen inzitten.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:29
Pinkys Brain schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:26:
Als onderdeel van een heipaal zijn ze er al zo'n 25 jaar vzv ik weet. Volgens mijn zoekmachine al bijna 30 jaar ;) https://www.ew-installati...en/warmte-uit-een-heipaal

• Pinkys Brain
bjp schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:27:
[...]

ik weet van een groot gebouw in een natte grondgebied, waar bij in de ingeduwde betonsteunpalen er waterleidingen inzitten.
Ja, maar dat is weer groot en professioneel.

Ik dacht aan die goedkope schroefpalen van een paar tientjes per stuk (je hebt ze in China ook met een paar slagen brede helische schroefdraad onderop, voor een betere warmtewissel) die je met gehuurd handgereedschap zelf de grond in kan draaien.

Een meer doe het zelf vriendelijk systeem.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:47
Pinkys Brain schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:56:
[...]

Ja, maar dat is weer groot en professioneel.

Ik dacht aan die goedkope schroefpalen van een paar tientjes per stuk (je hebt ze in China ook met een paar slagen brede helische schroefdraad onderop, voor een betere warmtewissel) die je met gehuurd handgereedschap zelf de grond in kan draaien.

Een meer doe het zelf vriendelijk systeem.
Je zou wel veel paaltjes moeten schroeven dan. En met handgereedschap is het een uitdaging om even nog flink dieper te gaan dan de 1,5-2m die horizontale lussen meestal liggen.

Op, bij voorkeur natte, zandgrond kun je wel relatief makkelijk spuitboren.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:11
The Lord schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:31:
[...]

Je zou wel veel paaltjes moeten schroeven dan. En met handgereedschap is het een uitdaging om even nog flink dieper te gaan dan de 1,5-2m die horizontale lussen meestal liggen.

Op, bij voorkeur natte, zandgrond kun je wel relatief makkelijk spuitboren.
Wow, cool!
Heel gaaf om dat zelf gedaan te hebben.
Ik krijg meteen visioenen van “dat ik mijn zelf ingegraven horizontale net eens moet upgraden met wat zelf gemaakte verticale spuit boringen”. Als ik je verhaal zo lees denk ik echter dat dat toch wel een redelijke mega klus is. En aangezien het allemaal best ok werkt is dat een beetje teveel van het goede.
Maar….. wel enorm gaaf “dat dit dus wel degelijk binnen bereik van de doe-het-zelver zit!”

@Pinkys Brain ,
De gedachte is inderdaad heel intrigerend.
Ik heb een zelf ingegraven horizontaal net met 300m slang op 1m50 diep. Op zich werkt het prima maar op die diepte heb je nog duidelijke seizoens invloed. Op 3 meter had ik dat waarschijnlijk nauwelijks nog gehad. Dus…. Als je een serie verticale palen maakt moet je toch wel minimaal 10m diep gaan om 70% onder die 3 meter grens te hebben.
Zoals @The Lord zegt: “vertikaal 10m schroeven met handgereedschap lukt waarschijnlijk niet”. De vraag is dan of zoiets eenvoudig cq voordelig te maken is. Dat moet dan concurreren met een professionele boring. Ik vind die heel duur, maar echt ingewikkeld is dat niet dus ik gok dat “professioneel een serie korte boringen maken” net zo duur is. Bovendien krijg je dan veel koppelingen die het duur maken. (En foutgevoelig).

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• macbelly
  • Niet online
Wat ik me afvraag ... voor verticale boringen zijn bedrijven gebonden aan strenge regelgeving met BRL certificeringen voor ondergronds en bovengronds ontwerp en uitvoering. Zijn die regels ook van toepassing op doe-het-zelvers? Gelden ze pas vanaf een bepaalde diepte die voor een doe-het-zelver eigenlijk niet realistisch zijn?

Voor een verticale boring is een meldplicht die je via het Omgevingsloket indient. Moeten de certificeringen dan ook aangetoond worden bij die melding?

[ Voor 19% gewijzigd door macbelly op 27-06-2026 08:46 ]

• Pinkys Brain
The Lord schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:31:
[...]

Het is een flinke electrische boor met grote arm om alles recht te houden. Kan met opzet stukken ook wel iets dieper gaan, maar ik betwijfel of je 55m komt zoals jij met spuitboren.

• Stefannn
Pinkys Brain schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Het is een flinke electrische boor met grote arm om alles recht te houden. Kan met opzet stukken ook wel iets dieper gaan, maar ik betwijfel of je 55m komt zoals jij met spuitboren.
Houd er rekening mee dat de diameter van je gat, cq van de leiding die je gebruikt enorm grote invloed heeft.

Warmtegeleiding gradient, dus "C/m" over afstand tot aan pijp is omgekeerd evenredig met de radius (dus heeft een profiel van 1/R). Dat is heel logisch. Warmtegeleiding van grond is constant. Naar mate je verder van de pijp komt gaat dezelfde warmteflux door een oppervlak dat evenredig is met 2pi*R. De gradient is dan dus evenredig met 1/R.

Dat betekent dat het temperatuur profiel het "scherpst" is vlak bij de pijp.
Ik heb zelf 300m 32mm typen ingegraven. Mijn "indringlengte" is ongeveer 50cm (dat heb ik kunnen meten door middel van grond sensoren). De slangen liggen op 1m20 uit elkaar, ik had in hetzelfde oppervlak 2x zoveel slang kunnen ingraven

Een geboorde put heeft een diameter van 10cm of meer (slang is dunner maar in een geboorde put zit goed geleidend vulmiddel dus je mag de diameter van de put gebruiken in plaats van de slang). Indringdiepte zal dan 3x zo groot zijn.

Zie onder 2 plaatjes. Vergelijking 32mm tyleen, 10cm en 16cm boring, beiden in geval van 8 graden temperatuur van brine circuit. Warmteflux willekeurig maar realistisch gekozen. Een voldoende grote bron verliest maximaal 5 graden in de aankoppeling. Dit "aankoppel profiel" stelt zich in ongeveer 2 weken in (gemeten).

32mm tyleen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf0VTfv0VfhUkHdqD2a7rrKt8OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkSn2j623V3P5YB4EOQi4Tzs.png?f=fotoalbum_large

10cm boring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUTwFQzBBp1wYkuAmuVsM764fFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQZWMoJizLcKkK6rXtRiaKHl.png?f=fotoalbum_large

16cm boring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNijYUb-gO53cQz0RYtDUwkNER4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qYteRAv8qMXhfJpjFQsIfuIc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Stefannn op 27-06-2026 12:59 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Pinkys Brain
Stefannn schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Houd er rekening mee dat de diameter van je gat, cq van de leiding die je gebruikt enorm grote invloed heeft.
Je hebt schroefpalen met "archimedes" schroef segmenten, dus dan is de diameter effectief veel groter, zonder extra grondverplaatsing/weerstand. Moet natuurlijk nog wel een manier gevonden worden om die paal met verlengstukken thermisch te koppelen aan waterslang.

Maar als ik naar de regelgeving kijk zie ik al waarom er weinig ruimte voor goedkope innovatie is hier. Misschien komt er nog eens wat overwaaien uit armere landen.

• macbelly
  • Niet online
Een geboorde put heeft een diameter van 10cm (slang is dunner maar in een geboorde put zit goed geleidend vulmiddel dus je mag de diameter van de put gebruiken in plaats van de slang). Indringdiepte zal dan 3x zo groot zijn.

...
Is de 10cm diameter een voorbeeld? Bij mij is de diameter 16cm, misschien omdat er plaats moest zijn voor een dubbele U-buis?

EED gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5LmmYC78jA7IfY0JXsbq5wgxEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTZjABgMQlncYXE3PENisao3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door macbelly op 27-06-2026 11:50 ]

• Stefannn
macbelly schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:47:
[...]

[...]

Is de 10cm diameter een voorbeeld? Bij mij is de diameter 16cm, misschien omdat er plaats moest zijn voor een dubbele U-buis?

EED gegevens:
[Afbeelding]
Ah.. dat was zomaar een voorbeeld/gok. Ik heb geen boring dus "geen idee over exacte maten".
Ik heb de post aangepast en een plaatje van 16cm boring toegevoegd.

NB... de hele strekking is dus "dat het niet enkel om de lengte gaat", "maar vooral ook om de diameter".
En "een boring van 100m met diameter 16cm met daarin 3.2cm op-en-neer-slang telt niet zozeer als 200 meter 3.2cm slang maar als 100meter 16cm pijp"

En daar bovenop "de verrassend korte indringdiepte als afstand van de pijp". Dat betreft dan de indringdiepte "over 1 seizoen". Over meerdere seizoenen verspreid het zich wel over de volledige "doorboorde massa". En als je dan dus niet recupereert dan kan dat uitputten (daar is al meer over geschreven, uitputten enkel als er geen langzame compenserende warmte-toevoer is)

[ Voor 17% gewijzigd door Stefannn op 27-06-2026 13:06 ]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 15:45

Nicap

Tsssk....

Vraagje over de toevoer en retour naar een verdeler op de eerste verdieping.
We krijgen een Nibe F1253-6 PC met op de begane grond en eerste verdieping vloerverwarming/koeling.
Oplevering over een week.
De warmtepomp zelf staat in de trapkast, daar zit ook de verdeler voor de begane grond.
Naast de trapkast zit een gang en daarnaast een ruimte waar de wasmachine en droger komen te staan. Kleine ruimte van 4m2. In de hoek van die ruimte hebben ze het leidingwerk van de verdeler van de eerste verdieping geplaatst. Deze loopt dus over de muur(in de hoek) naar boven, de aanvoer+retour+thermostaat.

Aangezien er zowel warm als koud water door die leidingen kan lopen vroeg ik mij af of die niet geisoleerd moeten worden. Die ruimte kan door de plaatsing van wasmachine/droger een stuk warmer en vochtiger worden dan de rest van de ruimte.

Wat is jullie gedachte daar over?

• de Peer

de Peer

under peer review

Nicap schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:05:
Vraagje over de toevoer en retour naar een verdeler op de eerste verdieping.
We krijgen een Nibe F1253-6 PC met op de begane grond en eerste verdieping vloerverwarming/koeling.
Oplevering over een week.
De warmtepomp zelf staat in de trapkast, daar zit ook de verdeler voor de begane grond.
Naast de trapkast zit een gang en daarnaast een ruimte waar de wasmachine en droger komen te staan. Kleine ruimte van 4m2. In de hoek van die ruimte hebben ze het leidingwerk van de verdeler van de eerste verdieping geplaatst. Deze loopt dus over de muur(in de hoek) naar boven, de aanvoer+retour+thermostaat.

Aangezien er zowel warm als koud water door die leidingen kan lopen vroeg ik mij af of die niet geisoleerd moeten worden. Die ruimte kan door de plaatsing van wasmachine/droger een stuk warmer en vochtiger worden dan de rest van de ruimte.

Wat is jullie gedachte daar over?
begrijp ik niet helemaal, wat zou het probleem van niet geisoleerde leidingen zijn?

het oppervlak voor warmteuitwisseling is niet zo groot, dus ik zie geen probleem.

• Gwaihir
  • Niet online
@Nicap Waarom vochtiger? En zou het kwaad kunnen als er incidenteel vocht op neerslaat, of zit er bijv. toch al geen staal aan?

Het lijkt niet nodig, maar je kunt 't uiteraard isoleren. Is ook geen grote moeite.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

de Peer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:31:
[...]

begrijp ik niet helemaal, wat zou het probleem van niet geisoleerde leidingen zijn?

het oppervlak voor warmteuitwisseling is niet zo groot, dus ik zie geen probleem.
Misschien denk ik verkeerd. Maar als ik in de zomer ga koelen en er loopt daar koud water doorheen, dan krijg je toch last van condensatie? Het is een leiding van vloer naar plafond, dus ongeveer 2,6 meter lang. Heb je dan niet dat dat gaat condenseren en het water naar beneden loopt en je onderaan dus een beetje ophoping krijgt?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Gwaihir schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:54:
@Nicap Waarom vochtiger? En zou het kwaad kunnen als er incidenteel vocht op neerslaat, of zit er bijv. toch al geen staal aan?

Het lijkt niet nodig, maar je kunt 't uiteraard isoleren. Is ook geen grote moeite.
Omdat daar de wasmachine en droger hun werk staan te doen in een relatief kleine ruimte.
Zal over het algemeen iets warmer en wellicht iets vochtiger worden in die ruimte.

• de Peer

de Peer

under peer review

Nicap schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Misschien denk ik verkeerd. Maar als ik in de zomer ga koelen en er loopt daar koud water doorheen, dan krijg je toch last van condensatie? Het is een leiding van vloer naar plafond, dus ongeveer 2,6 meter lang. Heb je dan niet dat dat gaat condenseren en het water naar beneden loopt en je onderaan dus een beetje ophoping krijgt?
Ah het gaat je om condens. Heeft je droger geen afvoer?

Je kunt ook de temp van het koelwater hoger instellen. Het moet boven het dauwpunt blijven.

alsje denkt dat alleen deze specifieke ruimte erg vochtig gaat zijn, dan snap ik inderdaad dat je de leidingen zou willen isoleren om condens te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 28-06-2026 12:38 ]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

de Peer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Ah het gaat je om condens. Heeft je droger geen afvoer?

Dan is de temperatuur van je koelwater te laag ingesteld. Het moet boven het dauwpunt blijven.

alsje denkt dat alleen deze specifieke ruimte erg vochtig gaat zijn, dan snap ik inderdaad dat je de leidingen zou willen isoleren om condens te voorkomen.
Idd condensvorming. Ik zie dat ik dat woordje niet heb gebruikt en snap de verwarring. De leidingen komen achter een koof en heb geen zin om erachter te komen dat daar vochtproblemen (kunnen) ontstaan.
Er zal vast een beveiliging in de wartmepomp zitten, maar als het in die ruimte(wasruimte) toch warmer of vochtiger kan worden ontstaat daar wellicht toch condens. Ik denk dat ik uit voorzorg de aanvoer maar ga isoleren dan.

• Gwaihir
  • Niet online
@Nicap Als je er toch een koof omheen doet, zou ik het ook isoleren. Je steekt dan toch al moeite in de afwerking én wil het niet meer loshalen.

Maar vochtig hoort het m.i. niet noemenswaardig te worden in zo'n ruimte. Als je je daar zorgen over maakt, zou je de ventilatie wellicht moeten verbeteren. (Alleen warmte maakt niet uit; dat verhoogt het dauwpunt niet.)

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 28-06-2026 13:19 ]

• ChrisM
Een vraagje... ik gebruik home Assistant, en luxtronik van BenPru. Das super. :) Dus nu zijn we lekker aan het koelen.. ik stel een target cooling temperature in. Dat gaat goed. En dan heb je een "Heat flow out temperature" en "Heat flow in temperature". Welke van die 2 moet nu op de Target cooling temperature komen? Is dat de "heat flow in" of "heat flow out"? Vind die 2 zo verwarrend... "heat flow out" is hoger dan "heat flow in", dus dat lijkt me de retour, en de retour moet de target halen, toch?

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07 22:44
dit is bij mij de aanvoertemperatuur naar de vloer:

sensor.luxtronik_280702_0137_flow_in_temperature_2

Bij koelen wordt de aanvoertemperatuur afgestemd op de ingestelde minimale aanvoertemperatuur: number.luxtronik_280702_0137_cooling_min_flow_out_temperature

[ Voor 49% gewijzigd door wiljums op 01-07-2026 06:35 ]

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• t95bsjj7
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 01-07 16:56
Ik heb een vraag over de vervanging van een brinewater warmtepomp op een schip.

Wij hebben een brinewaterwarmtepomp, 8 jaar geleden geïnstalleerd en nu kapot. Er zat een lek in het koelelement, waardoor F-gassen zijn ontsnapt en daardoor zijn andere elementen van de warmtepomp kapot gegaan. Garantie van 2 jaar is allang verlopen. We hebben een bron onder de steiger gevuld met brine, verder is alles geïnstalleerd en aanwezig: boiler, circulatiepomp, etc. Ook hebben we zonnecollectoren.

Nu kregen we een offerte van 25.000 € alleen maar voor een nieuwe pomp, excl btw en installatie. Dat vinden we wel erg hoog: de tvt wordt met het verlies van de oude pomp wel aan de lange kant, gezien het feit dat er vorig jaar een lekkage in de bron was en de bron uiterlijk nog zo'n 7 jaar mee kan.

Dus wat nu te doen? Overstappen naar een luchtwarmtepomp? We hebben grofweg zo'n 200 m2 aan vloerverwarming en 2 houtkachels, die we liever niet gebruiken ivm het binnen- en buitenmilieu. Wat is wijsheid?

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53
t95bsjj7 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:39:

Wij hebben een brinewaterwarmtepomp, 8 jaar geleden geïnstalleerd en nu kapot. Er zat een lek in het koelelement, waardoor F-gassen zijn ontsnapt en daardoor zijn andere elementen van de warmtepomp kapot gegaan. Garantie van 2 jaar is allang verlopen. We hebben een bron onder de steiger gevuld met brine, verder is alles geïnstalleerd en aanwezig: boiler, circulatiepomp, etc. Ook hebben we zonnecollectoren.

Nu kregen we een offerte van 25.000 € alleen maar voor een nieuwe pomp, excl btw en installatie. Dat vinden we wel erg hoog: de tvt wordt met het verlies van de oude pomp wel aan de lange kant, gezien het feit dat er vorig jaar een lekkage in de bron was en de bron uiterlijk nog zo'n 7 jaar mee kan.

Dus wat nu te doen? Overstappen naar een luchtwarmtepomp? We hebben grofweg zo'n 200 m2 aan vloerverwarming en 2 houtkachels, die we liever niet gebruiken ivm het binnen- en buitenmilieu. Wat is wijsheid?
Één offerte is geen offerte, ik zou nog even doorzoeken naar andere installateurs?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46

hoeveel vermogen en wat voor warmtepomp? 200m2 vloerverwarming is veel maar ik kom met ff zoeken op bijv zoiets als optie: https://www.heizungsdiscount24.de/waermepumpen/stiebel-eltron-wpe-i-12-h-230-premium-sole-wasser-waermepumpe-127-kw-scop-559.html?pid=12395&utm_medium=paid&utm_campaign=W%C3%A4rmepumpen&utm_source=idealo&utm_term=Stiebel-Eltron-WPE-I-12-H-230-238612

• MrFish
  • Laatst online: 10:14

MrFish

Untitled

Ik kom mij nu ook officieel melden in dit topic. Sinds vorige week draait onze water/water warmtepomp in ons gerenoveerde jaren '60 huis.

Het gaat om een Stiebel Eltron WPE-I 06 HK met los 300 L boilervat (De Jong WPS-300). Ons huis is ca 150 m2 met vloerverwarming op alle 3 de verdiepingen en is volledig nageïsoleerd met voorzetwanden (8 cm PIR), dakisolatie (14 cm PIR), nieuwe broodjesvloer, en WTW. De bron is een enkele lus (168 m) en uiteindelijk geboord door Van 't Hof.

Installatie gedaan door een lokale installateur. Stiebel zie je niet zoveel in dit topic, maar de keuze voor dit merk is ingegeven door de goede ervaringen van de installateur met dit merk (en mijn goede ervaringen met de installateur), het brede modulatiebereik, en de uitstekende technische support die Stiebel mij direct heeft gegeven tijdens het keuzeproces. Alles bij elkaar waren we na subsidie 23,5k kwijt inclusief bronboring. (Dus @t95bsjj7: dat moet goedkoper kunnen ;) )

Nog een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFIEdsBF5NUmmJeqXoEBQymMs9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqiyXayq4LUeMz95cs7CPa9K.jpg?f=fotoalbum_large

(Ja, ik moet nog één en ander aan leidingen fatsoeneren O-) )

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• macbelly
  • Niet online

Voordat je nu zo maar accepteert dat jij voor alle kosten opdraait zou ik me eerst verdiepen wat je wettelijke garantie is. Die is meestal veel langer dan de zogenaamde garantie van de verkoper of fabrikant. Dit staat uitgelegd op deze pagina van de Autoriteit Consument en Markt (ACM, zie https://consument.acm.nl/garantie-reparatie-geld-terug/garantie).

In dit geval is er een wezenlijk en essentieel onderdeel kapot gegaan. Normaal gesproken zou je (m.i.) een levensduur van 15 jaar mogen verwachten, mits je het noodzakelijk onderhoud volgens voorschrift hebt uitgevoerd of laten uitvoeren.

Reken je niet te snel rijk en sla je rechtsbijstandverzekering erop na. Zij kunnen je ook adviseren hoe te handelen.

• macbelly
  • Niet online
MrFish schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:01:
Ik kom mij nu ook officieel melden in dit topic. Sinds vorige week draait onze water/water warmtepomp in gerenoveerde jaren '60 huis.
Welkom @MrFish Ik heb al uitgebreid met je thuisbatterijsimulator gespeeld. Ik hoop je hier van dienst te zijn en zo wat terug te kunnen doen!

Voor de goede orde ... heb je een open (water/water) of gesloten (bodem/water of brine/water) systeem?

[ Voor 11% gewijzigd door macbelly op 01-07-2026 17:20 ]

• MrFish
  • Laatst online: 10:14

MrFish

Untitled

macbelly schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:07:
[...]

Welkom @MrFish Ik heb al uitgebreid met je thuisbatterijsimulator gespeeld. Ik hoop je hier van dienst te zijn en zo wat terug te kunnen doen!

Voor de goede orde ... heb je een open (water/water) of gesloten (bodem/water of brine/water) systeem?
Een gesloten systeem inderdaad. De bron is gevuld met 25% glycol.
offtopic:
De thuisbatterijsimulator krijgt door alle verbouwingen de laatste tijd wat te weinig liefde. Ik hoop daar in de toekomst weer meer tijd voor vrij te maken. Ik wil hem o.a. integreren in mijn EPEX forecast site en ook kijken hoeveel mijn voorspellingen bijdragen aan het rendement van een thuisbatterij.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• Hillberg
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06-07 09:24
Na een lange afwezigheid van dit forum ben ik weer terug met een vraag. Intussen zijn er wat veranderingen: de warmteleverancier heeft de capaciteit van de warmtewisselaar vergroot en de kraan in de Caleffi retourklep verwijderd. Dit om het debiet van het water uit de collectieve WKO dat mijn woning binnenstroomt maximaal te maken. Dit was omdat in de winter de capacteit van de warmtepomp onvoldoende was.

Toch is er nog een probleem: het water uit de WKO zou volgens het contract met de warmteleverancier (dat is intussen Eteck dat ReDo heeft overgenomen) tussen de 9 en 14 graden mogen zijn. Dat is echter rond de 18 graden en de temperatuur lijkt op te lopen als de buitentemperatuur ook oploopt.

Wat opmerkelijk is, is dat de HUP (de pomp in de Alpha innotec) die het water in de vloerleidingen circuleert bij mij slechts 600 liter per uur rondpompt. Bij meerdere huizen in de straat ligt dat veel hoger, zo rond de 1200 liter per uur.

Ik heb de kraantjes van de groepen van de vloerverwarming meer open gedraaid maar dat heeft geen effect op het debiet van de HUP. Ook dichtzetten van een aantal groepen heeft geen effect op het debiet van de HUP. Die draait overigens op 100%.

Wat zijn mogelijke oorzaken dat de HUP pompt blijft steken op 600 liter per uur? Is er een manier om dat te verhogen? Of is er iets stuk in de aansturing van de HUP?

• AJediIAm
  • Laatst online: 17:13
Hillberg schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:16: Wat zijn mogelijke oorzaken dat de HUP pompt blijft steken op 600 liter per uur? Is er een manier om dat te verhogen? Of is er iets stuk in de aansturing van de HUP?
Gebruik je de BenPru HA integratie? Misschien staat "efficiency pump" aan. Verder kan ik zo geen parameters bedenken die de pomp snelheid beïnvloeden.

• ChrisM
Wat doet die Efficiency pump eigenlijk?

• AJediIAm
ChrisM schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:04:
Mijn aanname is dat de binary sensor aangeeft of de pomp continue of op intervallen moet draaien en dat de minimal en nominal entities aangeven hoe langzaam de pump mag werken. Ik kon nominal en minimal efficiency niet in de handleiding vinden.

• Hillberg
ChrisM schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:04:
De software van Luxtronik kan de pomp van de vloerverwarming harder of zachter laten draaien door het voltage aan te passen. Als de pomp niet op deze manier is te sturen is pompefficiency uitgeschakeld.

• Hillberg
AJediIAm schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:47:
[...]

Gebruik je de BenPru HA integratie? Misschien staat "efficiency pump" aan. Verder kan ik zo geen parameters bedenken die de pomp snelheid beïnvloeden.
Ik gebruik HA alleen om de warmtepomp uit te lezen. De pomp draait op 100%. Pomp efficiency staat uit.

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:13
Ik ben benieuwd naar jullie visie op de volgende situatie.
Een woning van een klant is voorzien van een water/water-warmtepomp met vloerverwarming en een parketvloer. Tijdens de warme periode van de afgelopen weken draaide de installatie in koelbedrijf. De warmtepomp was correct ingeregeld; de minimale aanvoertemperatuur in koelbedrijf bedroeg 22 °C.
In de woning is een relatieve luchtvochtigheid (RV) van circa 80% gemeten. Vervolgens is de parketvloer bol komen te staan. De bewoner en de vloerenlegger stellen de installateur aansprakelijk voor de ontstane schade.
Mijn vraag is: is dat terecht?

Kia EV6. 27 PV Solaredge. HomeAssistant. Alpha Innotec WP. Zehnder WTW

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met 22gr heb je toch nauwelijks vermogen? Dauwpunt ligt vaak onder de 16gr, maar die warme weken was het idd vaak ruim boven de 20.
Zit er dauwpuntsturing op?

Maar in het geval van houten vloer is vloerkoeling sowieso wel dubieus en had dit bij de bewoner ook wel duidelijk gemaakt mogen worden. Gedeelde verantwoordelijkheid zou ik zeggen, en de RV was zonder koeling ook hoog geweest….

• ChrisM
Ik heb parket en vloerkoeling en doe dat best agressief. Gaat al 3 jaar goed, heerlijk koel.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:43
Als er 22 gr C door de vloer gepompt wordt is het koelen minimaal en dat de rv 80% is of wordt kan de installateur niet helpen. Een goede koeling voor zeil of pvc op de vloer staat het beste op 18 a 19 gr. Aansprakelijk stellen is m.i. onzin.

• Gwaihir
  • Niet online
@bello2011 Doorlopend 22+ graden? Dat lijkt me eerlijk gezegd ook sterk. Dat geeft nauwelijks koelvermogen, zoals al gezegd, terwijl die temperatuur niet doorlopend noodzakelijk was. Is het zelfs vroeg / laat in die periode niet lager geweest? (Zelfs met zeil / pvc was doorlopend 18 graden m.i. ook niet ok, die dagen, @scofield.)

Lijkt me aan de installateur om te antwoorden met info over de (hopelijk deugdelijke) dauwpuntregeling die is toegepast.

Dat er een RV van 80% is voorgekomen lijkt me best aannemelijk en ook logisch. Hadden bewoner en vloerenlegger vooraf specifieke eisen neergelegd m.b.t. maximale RV en hoe constant deze moet blijven? Of is dat hout er gelegd zonder dat de installateur daar weet van had?

En is er dan één installateur verantwoordelijk, of zijn er losse installateurs betrokken bij koeling en ventilatie? Hoe heeft de bewoner zelf zich gedragen? Zet op de verkeerde momenten flink ramen of deuren open (zoals veel mensen doen) en er is geen ventilatie / airco die de RV goed kan houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 04-07-2026 11:16 ]

• Gwaihir
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:18:
Maar in het geval van houten vloer is vloerkoeling sowieso wel dubieus en had dit bij de bewoner ook wel duidelijk gemaakt mogen worden.
Door wie?

Ik denk door de vloerenlegger. Die wordt gevraagd een houten vloer in een nieuwbouwhuis te leggen en behoord hiervan te weten. De installateur heeft geen weet van wat de bewoner gaat doen.

Oogt dat die vloerenlegger het wel erg makkelijk heeft afgeschoven.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
bbbrumbrum schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:18:
Met 22gr heb je toch nauwelijks vermogen? Dauwpunt ligt vaak onder de 16gr, maar die warme weken was het idd vaak ruim boven de 20.
Zit er dauwpuntsturing op?

Maar in het geval van houten vloer is vloerkoeling sowieso wel dubieus en had dit bij de bewoner ook wel duidelijk gemaakt mogen worden. Gedeelde verantwoordelijkheid zou ik zeggen, en de RV was zonder koeling ook hoog geweest….
Hier even een disclaimer, hier een houten vloer met vloerkoeling en een aanvoertemperatuur van minimaal 18 graden (soms zakt deze weleens naar 16 graden) en afgelopen jaren nog nooit problemen gehad.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:43
Het probleem zit hem in de rv van 80%. Daar kan een vloerkoeling niets aan doen.

• macbelly
  • Niet online
Als de koeling werkt zal de RLV stijgen in de kamer. Zeker als er ook nog verse (warme) lucht van buiten aangevoerd wordt (tenzij die wel heel erg droog is).

[ Voor 12% gewijzigd door macbelly op 04-07-2026 18:30 ]

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08

backupdevice

No Risk , Full Push

Wij wonen in een net opgeleverd nieuwbouw huis en hadden ook na een week warmte uitdagingen met de vloerkoeling. Bouwvocht , wtw etc zorgde ervoor dat er condens vorming kwam. Was gewoon alles bij elkaar net iets te veel van het goede. Watertemp naar 20 gezet en probleem was meteen weg qua condensatie. Wel een droger erbij gezet maar dat is vanwege het bouwvocht

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:14
macbelly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:57:
[...]

Je dauwpunt binnen is bepalend of je wel of geen condensatie op de vloer ondervindt. Dat wordt bepaald door je luchttemperatuur en absolute hoeveelheid vocht binnen.

Zoek bij de leverancier van je wp wat die in de aanbieding heeft. Zoals gemeld heeft Nibe de RMU S40 die het dauwpunt automatisch berekent en doorgeeft. Vraag is of die accessoire ook met de F-serie samenwerkt, of dat er een andere accessoire is of dat je gewoon aan de veilige kant met je minimum koeltemperatuur moet werken om geen gevaarlijke uitglijers te ondervinden.

Voor niks gaat de zon op. Ook voor de S-serie was de aanschaf van een ERMU S40 een extra uitgave.
Mss kun je ook met een basis setup van home assistant aan de slag. Er is een integratie voorhanden die het dauwpunt en nog veel andere handige zaken voor je toont adhv een wifi of zigbee temp/LV sensor.

Extra ventileren kun je dus ook bepalen door de LV buiten met binnen te vergelijken. Als je nibe recent genoeg is kun je hem wss koppelen dmv de nibe integratie in ha. Dan heb je complete controle.

Ik garandeer je wel dat je na een tijdje gaat nadenken over meer en meer automatiseringen en met de loop der tijd meer spullen bij krijgt om te sturen / meten 😅

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:01
Ik heb mijn WZSV 62K3M warmtepomp verbonden met Home assistant, ik was ook wel eens benieuwd naar sturen op dauwpunt. Maar de beveiliging laat niet toe om onder de 18 graden te gaan? Hoe kan ik dat aanpassen?

• ChrisM
hikhakhok schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:34:
Ik heb mijn WZSV 62K3M warmtepomp verbonden met Home assistant, ik was ook wel eens benieuwd naar sturen op dauwpunt. Maar de beveiliging laat niet toe om onder de 18 graden te gaan? Hoe kan ik dat aanpassen?
1. De nieuwste versie van BenPru luxtronik downloaden (als je die nog niet hebt), daar is deze aanpassing gedaan.
2. Inloggen in de webserver van je warmtepomp, inloggen als installateur, en dan de min. aanvoer koeling op de gewenste temperatuur zetten. Let op: doe dit niet, als je niet weet wat je doet.
3. Je kan nu de temperatuur verlagen tot aan de door jou ingestelde temperatuur in Home Assistant. (Kan zijn dat je nog even opnieuw op moet starten)

Let op: het dauwpunt verandert gedurende de dag! Dus niet 1x instellen & forget.. maar regelmatig updaten.

[ Voor 47% gewijzigd door ChrisM op 07-07-2026 16:56 ]

• AJediIAm
hikhakhok schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:34:
En de condensatie kan de warmtepomp, bron of vloerverwarming beschadigen. Raadpleeg de handleiding.

• Vaevictis_
AJediIAm schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:11:
[...]

Als ik de smart grid of power limit inschakel wordt alles geblokkeerd. Het lijkt er op dat er een magische combinatie is van instellingen die ik nog niet ken.

Hopelijk zijn de problemen snel opgelost zodat je kan helpen testen.
Ook als je niet help testen hoop ik dat snel opgelost wordt. ;)
Heeft iemand hier recent nog naar gekeken? Zou leuk zijn als je software-matig SG kunt aanzetten.

• Vaevictis_
scofield schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:27:
Het probleem zit hem in de rv van 80%. Daar kan een vloerkoeling niets aan doen.
Ik heb een goede ontvochtiger staan op meerdere plekken in huis. Dit kan het rond de 55% houden.

• AJediIAm
Vaevictis_ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:28:
[...]

Heeft iemand hier recent nog naar gekeken? Zou leuk zijn als je software-matig SG kunt aanzetten.
Er wordt actief aan gewerkt. Er staan verschillende issues open waar recentelijk voortgang op geboekt wordt. Het lijkt voor een deel afhankelijk te zijn van de hardware en bedrading. Alle input en hulp is welkom: https://github.com/BenPru/luxtronik/issues

• Vaevictis_
AJediIAm schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:46:
[...]

Er wordt actief aan gewerkt. Er staan verschillende issues open waar recentelijk voortgang op geboekt wordt. Het lijkt voor een deel afhankelijk te zijn van de hardware en bedrading. Alle input en hulp is welkom: https://github.com/BenPru/luxtronik/issues
"no, the Smart Grid state can only be driven by physically switching the EVU1/EVU2 contacts, e.g. with a relay. There is no software way to set it: EVU1/EVU2 are read-only hardware inputs, and the Luxtronik protocol exposes no writable parameter to override them or force an SG state. So Home Assistant can read the SG state (when the hardware exposes it), but it cannot switch it. The only software-based power/PV control on these units is the separate Modbus "Smart Home Interface", but that controls power-limiting / setpoint offsets directly and does not set EVU1/EVU2, so it's a different mechanism, not SG switching.)"

Dus toch met een relais werken. Iemand al een leuke setup gemaakt met een ESP boardje of Sonoff?

• AJediIAm
Vaevictis_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:14:
[...]

"no, the Smart Grid state can only be driven by physically switching the EVU1/EVU2 contacts, e.g. with a relay."

Dus toch met een relais werken. Iemand al een leuke setup gemaakt met een ESP boardje of Sonoff?
De power limit entities zijn recentelijk toegevoegd. Deze kunnen wel via home assistant aangestuurd worden.

Zo ziet mijn binnenkant er uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22MMjuqy1wxSdxAXjHezokfCl4g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NFufpxJ6pbV71lWSDsbP1gCi.png?f=fotoalbum_large

IN5 is hardwired bij mij, dus ik kan enkel IN6 schakelen. Omdat dit de smart grid functionaliteit beperkt hoop ik de power limit functionaliteit te kunnen gebruiken.

• Vaevictis_
AJediIAm schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:28:
[...]

De power limit entities zijn recentelijk toegevoegd. Deze kunnen wel via home assistant aangestuurd worden.

Zo ziet mijn binnenkant er uit.

[Afbeelding]

IN5 is hardwired bij mij, dus ik kan enkel IN6 schakelen. Omdat dit de smart grid functionaliteit beperkt hoop ik de power limit functionaliteit te kunnen gebruiken.
Waarom is IN5 hardwired? Werd dat zou aangeleverd? Welk relais heb je nu aangesloten?

Power limit is leuk maar is geen smartgrid functionaliteit. Ik weet ook niet hoe dat werkt, bijv. bij thermische desinfectie zal een power limit niet werken?

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:18
Vaevictis_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:36:
[...]

Waarom is IN5 hardwired? Werd dat zou aangeleverd? Welk relais heb je nu aangesloten?

Power limit is leuk maar is geen smartgrid functionaliteit. Ik weet ook niet hoe dat werkt, bijv. bij thermische desinfectie zal een power limit niet werken?
Via Homey gebruik ik de mogelijkheid om het vermogen van het elektrische verwarmingselement in te stellen. Dit kan tussen de 0 en 6 kW. Tevens gebruik ik de Luxe optie om het verwarmen van de boiler wel of niet te triggeren. Als de e-prijs laag is laat ik de boiler verwarmen met het element. Anders staat de limiet op 0 kW en wordt de boiler verwarmd tot de maximale temperatuur van wat de WP met de compressor aan kan. Ik zie geen legionella runs, dus denk dat die dan ook worden geblokt maar dat weet ik niet zeker.

• Vaevictis_
its_me_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:06:
[...]

Via Homey gebruik ik de mogelijkheid om het vermogen van het elektrische verwarmingselement in te stellen. Dit kan tussen de 0 en 6 kW. Tevens gebruik ik de Luxe optie om het verwarmen van de boiler wel of niet te triggeren. Als de e-prijs laag is laat ik de boiler verwarmen met het element. Anders staat de limiet op 0 kW en wordt de boiler verwarmd tot de maximale temperatuur van wat de WP met de compressor aan kan. Ik zie geen legionella runs, dus denk dat die dan ook worden geblokt maar dat weet ik niet zeker.
Dus zonder een relais of met?

• its_me_
Vaevictis_ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:02:
[...]

Dus zonder een relais of met?
Zonder. Maar dit werkt dus alleen voor het SWW.

Nu stopt het element bij 64 graden, maar je zou volgens mij de maximale temperatuur nog kunnen verhogen via de installateur instellingen in de warmtepomp. Heeft voor hier weinig zin omdat ik met 180 liter water ruimschoots genoeg heb voor 24u.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:35
its_me_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:06:
[...]

Dit is een Alpha Innotec warmtepomp toch? Op GitHub was er een issue over iets soortgelijks, blijkt dat het vermogen van het elektrisch element niet aan te sturen is. Of doe je het anders?

• AJediIAm
firecaps30 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Dit is een Alpha Innotec warmtepomp toch? Op GitHub was er een issue over iets soortgelijks, blijkt dat het vermogen van het elektrisch element niet aan te sturen is. Of doe je het anders?
@its_me_ beschrijft de power limit functionaliteit en DHW mode. Die zijn ook beschikbaar in home assistant.

• its_me_
AJediIAm schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:35:
[...]

@its_me_ beschrijft de power limit functionaliteit en DHW mode. Die zijn ook beschikbaar in home assistant.
Het betreft een Nibe F1255. De aansturing verloopt via deze app in Homey.

• AJediIAm
its_me_ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Het betreft een Nibe F1255. De aansturing verloopt via deze app in Homey.
Aha, appels en peren. Daar kan ik geen kaas van maken 😉

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:14
Vaevictis_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:14:
[...]

"no, the Smart Grid state can only be driven by physically switching the EVU1/EVU2 contacts, e.g. with a relay. There is no software way to set it: EVU1/EVU2 are read-only hardware inputs, and the Luxtronik protocol exposes no writable parameter to override them or force an SG state. So Home Assistant can read the SG state (when the hardware exposes it), but it cannot switch it. The only software-based power/PV control on these units is the separate Modbus "Smart Home Interface", but that controls power-limiting / setpoint offsets directly and does not set EVU1/EVU2, so it's a different mechanism, not SG switching.)"

Home assistant , en 2 zigbee of wifi smartplugs om de 220v te schakelen. Werkt prima !

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:21
Even een vraag ihkv koeling. Welke minimale temperatuur krijgen jullie nu uit de grondwarmtepomp met passieve koeling? Kan dit richting de 13 graden?

• de Peer

de Peer

under peer review

Renoo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:00:
Even een vraag ihkv koeling. Welke minimale temperatuur krijgen jullie nu uit de grondwarmtepomp met passieve koeling? Kan dit richting de 13 graden?
Stefangrp in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Dat werd onlangs ook al gevraagd, zie de reacties daarop.

• AJediIAm
Renoo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:00:
Mijn warmtepomp mag niet onder de 18C in verband met condensatie, roest en mogelijke beschadigingen van de vloer (hint naar thermische stress). Waarschijnlijk zit er nog wel wat marge tussen de handleiding en werkelijkheid. 13 graden zou voor mijn opstelling onverstandig zijn

• de Peer

de Peer

under peer review

AJediIAm schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:42:
[...]

Mijn warmtepomp mag niet onder de 18C in verband met condensatie, roest en mogelijke beschadigingen van de vloer (hint naar thermische stress). Waarschijnlijk zit er nog wel wat marge tussen de handleiding en werkelijkheid. 13 graden zou voor mijn opstelling onverstandig zijn
Dat was volgens mij de vraag niet. De vraag is wat de temperatuur van de bronvloeistof is.

• Renoo
AJediIAm schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:42:
[...]

Dit gaat volgens mij allemaal om condensatie als het dauwpunt binnen te hoog is. Als die laag genoeg is dan heb je al die issues als het goed is niet. Anders werd de warmtepomp wel zo ingesteld dat het volledig onmogelijk zou zijn om onder de 18 te gaan; dat is niet zo. Of mis ik iets?

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:49

bjp

uit de grond met passieve koeling actief: <15 graden typisch, tot 16 bij echt warm weer, en ik spreek over de laatste 2 maanden.

[ Voor 18% gewijzigd door bjp op 13-07-2026 19:18 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• macbelly
  • Niet online
Mijn brontemperatuur is de afgelopen maand langzaam van 13C naar 14C gestegen. Passieve koeling gaat aan als de gemiddelde buitentemperatuur gedurende 2 uur filtertijd minimaal 21C is.

[ Voor 40% gewijzigd door macbelly op 13-07-2026 22:24 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:22

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Wat zijn jullie huidige bron temperaturen?

En is er nog een 'verlies' als dat naar het CV systeem gaat? Met andere woorden, kun je met 13 graden bron ook daadwerkelijk 13 graden in je systeem krijgen? (ik wil juist condenserend koelen)

Zit nog steeds te twijfelen tussen passief of actief koelen. Vind de actief koelmodule veel impact hebben aan het systeem..

verder nog in twijfel over een Thermia Atlas 12kW of een Nibe S1157 12kW.. Mochten daar nog meningen over zijn dan hoor ik ze graag.

• rescla
  • Laatst online: 22:55
prein2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:40:

En is er nog een 'verlies' als dat naar het CV systeem gaat? Met andere woorden, kun je met 13 graden bron ook daadwerkelijk 13 graden in je systeem krijgen? (ik wil juist condenserend koelen)

Zit nog steeds te twijfelen tussen passief of actief koelen. Vind de actief koelmodule veel impact hebben aan het systeem..

verder nog in twijfel over een Thermia Atlas 12kW of een Nibe S1157 12kW.. Mochten daar nog meningen over zijn dan hoor ik ze graag.
Mijn bron is op het moment 15.5 graden. Minimale dauwpunt zit binnen op 14.5C. Met wat marge kom ik dan op een minimale aanvoertemperatuur van 15C door de offset op -5 te zetten. Aanvoertemperatuur naar de vloerverwarming/koeling is 15.7. Dus vrijwel geen 'verlies'.

Ik heb een S1155. Bovenstaande is met brine pomp op 75% en heating medium pomp op 70% en een totaal systeemverbruik van 133W volgens een Shelly 3EM.

In Friesland vond ik de 1e hittegolf echt mega vervelend vanwege de hoge luchtvochtigheid. Dauwpunt lag boven de 21 graden, dan doet vloerkoeling vrij weinig. Op de begane grond was het goed te doen, daar hebben we ruim bemeten circuits. Maar op de 1e verdieping hebben we natbouw met noppenplaat, met kleine diameter leidingen. Daar is het koelvermogen gewoon te laag om nog goed te kunnen koelen. Inmiddels is het met extra luchtontvochtigers en rolluiken goed te doen met de daaropvolgende warme periodes. Maar ik zit er wel aan te denken om een paar ACs te plaatsen komende winter, om als het nodig de temperatuur snel naar beneden te krijgen en tegelijkertijd te kunnen ontvochtigen.

• de Peer

de Peer

under peer review

je bent nu de 3e die dat vraagt in een paar weken tijd geloof ik, en de reactie daarboven gaan daar ook al over?

• prein2

prein2

@de Peer ik sta op het punt om een investering van 50k te doen na vorig jaar 40k te hebben stukgeslagen op het vervangen van het complete cv systeem.

Aangezien ik mijn systeem voor de komende jaren wil aanleggen is koelen een belangrijke voorwaarde. Installateurs snappen actieve koeling niet en willen het me allemaal niet verkopen. Dus ja ik probeer zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn.

Info van bv @rescla helpt me enorm.

Je hoeft niet te antwoorden. Zodra er een database is van bodem temperaturen over het jaar heen zal ik stoppen met vragen..

• de Peer

de Peer

under peer review

prein2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:16:
@de Peer ik sta op het punt om een investering van 50k te doen na vorig jaar 40k te hebben stukgeslagen op het vervangen van het complete cv systeem.

Aangezien ik mijn systeem voor de komende jaren wil aanleggen is koelen een belangrijke voorwaarde. Installateurs snappen actieve koeling niet en willen het me allemaal niet verkopen. Dus ja ik probeer zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn.

Je hoeft niet te antwoorden. Zodra er een database is van bodem temperaturen over het jaar heen zal ik stoppen met vragen..
Helder, het meest nuttig lijkt me dan om met de zoekfunctie even in dit topic te zoeken. Dan heb je veel momentopnames met 1 zoekopdracht, in plaats van nu 1 of 2 reacties over de dag van vandaag.

• Fr33z
prein2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:16:

oef, is er iets 'speciaals' aan je installatie dat zorgt dat je tegen 50k aankijkt? want het klinkt me als een totaal bizar bedrag in de oren voor een warmtepomp met boilervat en grondbron eerlijk gezegd. zeker als je cv-systeem al helemaal vernieuwd is en klaar voor lage temp (toch? mag ik hopen na 40k uitgeven)

• prein2

prein2

Fr33z schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:16:
[...]

oef, is er iets 'speciaals' aan je installatie dat zorgt dat je tegen 50k aankijkt? want het klinkt me als een totaal bizar bedrag in de oren voor een warmtepomp met boilervat en grondbron eerlijk gezegd. zeker als je cv-systeem al helemaal vernieuwd is en klaar voor lage temp (toch? mag ik hopen na 40k uitgeven)
Ik hoor graag waar ik beter kan..

De componenten kosten bij nibe 22k ex btw. Dan nog een bron 16k ex. Zeg 6k installatie en klein materiaal dan is 50k (Incl btw) niet gek...

Alleen bron is ingewikkeld (kleine machine nodig).

Ik kies nu voor passief koelen omdat actief me te gek wordt én dan een warmtewisselaar tussen warmtepomp en cv circuit nodig is. Dat laatste vind ik zonde van de cop in de winter.. Maar kan zomaar zijn dat ik binnen een jaar toch overstap. Dat zou zonde zijn van de investering, vandaar dat ik geïnteresseerd ben in bron temperaturen over het jaar heen..

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:12
prein2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:40:
[...]

De componenten kosten bij nibe 22k ex btw. Dan nog een bron 16k ex. Zeg 6k installatie en klein materiaal dan is 50k (Incl btw) niet gek...

Ik kies nu voor passief koelen omdat actief me te gek wordt én dan een warmtewisselaar tussen warmtepomp en cv circuit nodig is. Dat laatste vind ik zonde van de cop in de winter.. Maar kan zomaar zijn dat ik binnen een jaar toch overstap. Dat zou zonde zijn van de investering, vandaar dat ik geïnteresseerd ben in bron temperaturen over het jaar heen..
Als je met passief koelen, het koelen met de vloerkoeling/verwarming bedoeld, zou ik me niet te rijk rekenen. Top-cooling via passief koelen remt alleen de temperatuurstijging enigzins af. Je zal geen koelere ruimtes krijgen. Kijk ff voor de gein op Innova 2.0 H2O 15HP / WLHP topic (W/L warmtepomp)

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• prein2

prein2

jurgen purgen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:12:
[...]

Als je met passief koelen, het koelen met de vloerkoeling/verwarming bedoeld, zou ik me niet te rijk rekenen. Top-cooling via passief koelen remt alleen de temperatuurstijging enigzins af. Je zal geen koelere ruimtes krijgen. Kijk ff voor de gein op Innova 2.0 H2O 15HP / WLHP topic (W/L warmtepomp)
Ik heb 9 fancoils hangen en vloerverwarming in keuken en badkamer.

Wil dus condenserend koelen. Maar misschien wel met alleen de passieve bron functie. Dus met water van 15 graden in plaats van 7.

Afgiftesysteem is geschikt. Ik lijk wel de enige in NL met een systeem geschikt voor 7 graden water en een water water warmtepomp..

• Renoo
jurgen purgen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:12:
[...]

Je bedoelt dat het geen airco is. Maar als je huis goed geisoleerd is en goede zonwering heeft dan kan vloerkoeling wel degelijk koelen. Zeker als je richting de 15 graden aanvoer kan.

• Fr33z
prein2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:40:
[...]

tsja, ik vind een bron voor ruim 19k euro (ex btw is niet handig om te noemen want je moet die toch betalen) echt astronomisch duur. en de componenten van Nibe ook met ruim 26k euros. er zijn in dit topic ongetwijfeld mensen met meer ervaring dan ik dus ben benieuwd wat hun inschatting is. Maar mijn eigen referentiekader is dat je een bron voor zo'n 10k moet hebben en dan nog 10-12k spulletjes + installatie. als je dan tussen 25-30k zit doe je t aardig gemiddeld. Als dat in jouw geval gewoon uitschiet vanwege moeilijk bereikbare boorplek + ultradure Nibe dan kan dat hoor. maar ik schrik er wel van.

neem.aan dat je er zelf niet zo mee.zit om 50k uit te geven? voor max 15k incl alles laat je een top-of-the-line L/W wp plaatsen, als.je wilt.incl geluidsdempende kast etc. Belangrijkste verschil is dan je COP maar voor 35k kun je ongeveer 100.000 kWh kopen. Daar hoop.je totaal met je warmtepomp toch pas na 30-40 jaar aan te zitten.

• Gwaihir
  • Niet online
Zal er ook vooral aan liggen hoeveel kW koelte je probeert te krijgen (in verhouding tot je WP / passieve wisselaar).

Herinner me van een warme nazomer dat hij soms best dicht bij de brontemp kon komen. Maar ik zie bijv. ook op een ochtend als vanochtend, waar 's nachts het dauwpunt lekker is gedaald in huis en de koeling (niet-condenserend) dus omlaag wil in temperatuur, dat hij echt wel een aantal uur daar over doet.

• prein2

prein2

Fr33z schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:24:
[...]

tsja, ik vind een bron voor ruim 19k euro (ex btw is niet handig om te noemen want je moet die toch betalen) echt astronomisch duur. en de componenten van Nibe ook met ruim 26k euros. er zijn in dit topic ongetwijfeld mensen met meer ervaring dan ik dus ben benieuwd wat hun inschatting is. Maar mijn eigen referentiekader is dat je een bron voor zo'n 10k moet hebben en dan nog 10-12k spulletjes + installatie. als je dan tussen 25-30k zit doe je t aardig gemiddeld. Als dat in jouw geval gewoon uitschiet vanwege moeilijk bereikbare boorplek + ultradure Nibe dan kan dat hoor. maar ik schrik er wel van.

neem.aan dat je er zelf niet zo mee.zit om 50k uit te geven? voor max 15k incl alles laat je een top-of-the-line L/W wp plaatsen, als.je wilt.incl geluidsdempende kast etc. Belangrijkste verschil is dan je COP maar voor 35k kun je ongeveer 100.000 kWh kopen. Daar hoop.je totaal met je warmtepomp toch pas na 30-40 jaar aan te zitten.
die bron is gewoon duur, moet ik accepteren.
Nibe/Thermia is een keuze die ik nog moet maken
De Nibe S1157-13 zit kaal zonder modules op 15k ex btw adviesprijs... dan moet er nog een koelmodule en een buffervat bij. Thermia is 20% goedkoper en die wordt het misschien ook wel. prijzen zijn daarvan minder vindbaar op internet.

ik zit er zeker mee om 50k uit te geven, vandaar dat ik het zo goed aan het uitzoeken ben. Ik wil dan ook wel de ferrari onder de warmtepompen hebben voor die prijs. Ik was een L/W van plan, maar krijg geen monumentenvergunning.
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste