Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:49
Vaevictis_ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:20:
[...]

Dan heb ik mono propyleen glycol, want bij de WP onderhoud proefde de monteur met mijn tong in welke leiding glycol zat. Meteen daarna maar gelabeld (bron en CV), Geinstalleerd door Nathan projects.
De monteur proefde met jouw tong? 8)7
Als is het giftig, van even proeven ga je niet dood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:34
De dag waarvan ik nooit verwacht had dat deze zou komen:

De Alpha Home app is vernieuwd. V3.0.0 in de App Store.
https://apps.apple.com/nl/app/alpha-home/id1061033324

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-04 09:27
firecaps30 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:02:

Die wilde ik wel eens proberen. Automatisch verbinden lukt niet. Okay, dan IP-adres invoeren. Lukt ook niet. "Geen antwoord door de Control Box". Als ik dit adres intik in de browser van mijn telefoon kom ik wel in de webserver van de warmtepomp.

Helaas is hiervoor de apart aan te schaffen Control Box nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Hillberg op 14-02-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:35
firecaps30 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:02:

Werkt prima, geen spectaculaire app, maar doet wat hij moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 18:35
Hillberg schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Die wilde ik wel eens proberen. Automatisch verbinden lukt niet. Okay, dan IP-adres invoeren. Lukt ook niet. "Geen antwoord door de Control Box". Als ik dit adres intik in de browser van mijn telefoon kom ik wel in de webserver van de warmtepomp.

Helaas is hiervoor de apart aan te schaffen Control Box nodig.
Dit is niet om je Alpha Innotec warmtepomp te besturen! Dit is om je Alpha Home (een naregeling systeem) aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:14
Ik heb momenteel de AIT WP zo ingesteld staan dat deze gaat verwarmen als er vraag is. Setpoint 20,5 graden en slaat nu aan bij 19,9 graden. Dat werkt op zich prima.

Ik zat te denken om verwarming alleen in de daluren toe te staan zodat de kosten via daltarief verrrekend worden. Het huis is zeer goed geisoleerd en bij 0 graden buiten max. 1 graden afkoeling per 24 uur dus het zou moeten kunnen.

Voordeel zou zijn dat het huis in de ochtend lekker op temperatuur (is nu soms niet het geval), de kosten lager zijn.

Nadeel zou kunnen zijn dat het net niet goed uitpakt qua verwarming als een run start om 6 uur in de ochtend oid.

Wie heeft hier ervaring mee en is het algorithme een beetje slim zodat ie rekening houd met bereiken van setpoint uiterlijk om 7 uur in de ochtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 13:24
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Welk setpoint zou dat moeten zijn bij AIT?

Voor zover ik weet is de regeling van AIT afhankelijk van de buitentemperatuur, wordt daarmee de stooklijn bepaald (en daarmee de gewenste retourtemperatuur) en kun je met de ruimtethermostaat alleen maar een beetje bijregelen. Of heb je hem op "vaste temperatuur" (= retourtemperatuur) gezet?

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is in plaats van nachtverlaging, nachtverhoging toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Turrican schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:49:
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Welk setpoint zou dat moeten zijn bij AIT?

Voor zover ik weet is de regeling van AIT afhankelijk van de buitentemperatuur, wordt daarmee de stooklijn bepaald (en daarmee de gewenste retourtemperatuur) en kun je met de ruimtethermostaat alleen maar een beetje bijregelen. Of heb je hem op "vaste temperatuur" (= retourtemperatuur) gezet?

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is in plaats van nachtverlaging, nachtverhoging toepassen.
Setpoint is gewenste ruimte temperatuur woonkamer. Ik heb juist de WAR (weersafhankelijke regeling) bijna uitstaan door invloed van de RBE op 200% te zetten want ik heb geen goede ervaringen met de WAR.

Nachtverhoging zou interessant kunnen zijn, daarmee kan ik starten misschien heeft dat al het gewenste effect. Zou die ook het setpoint respecteren of heb je kans op een overshoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Je kan ook heating uit zetten tijdens de piekuren, toch? (Via Home assistant). En hem dan alleen vanaf daluren weer aan te zetten. (Als je je energiemeter aan HA hebt, kan je zelf schakelen o.b.v. het huidige tarief).

Ik doe dat ongeveer zo voor SWW, die gaat overdag om 12u aan, want dan is de kans op zon het grootst. Tenzij het boilervat echt te koud is, dan gaat ie ook aan.

Maar je moet wel goed rekenen... want is het verschil in tarief voldoende om een iets lagere COP (want als je niet de hele dag kan verwarmen, maar maar een deel van de dag, moet je stooklijn iets omhoog om dezelfde comfort te behouden, zou ik denken) te compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:16
Vaevictis_ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:33:
Ik heb momenteel de AIT WP zo ingesteld staan dat deze gaat verwarmen als er vraag is. Setpoint 20,5 graden en slaat nu aan bij 19,9 graden. Dat werkt op zich prima.

Ik zat te denken om verwarming alleen in de daluren toe te staan zodat de kosten via daltarief verrrekend worden. Het huis is zeer goed geisoleerd en bij 0 graden buiten max. 1 graden afkoeling per 24 uur dus het zou moeten kunnen.

Voordeel zou zijn dat het huis in de ochtend lekker op temperatuur (is nu soms niet het geval), de kosten lager zijn.

Nadeel zou kunnen zijn dat het net niet goed uitpakt qua verwarming als een run start om 6 uur in de ochtend oid.

Wie heeft hier ervaring mee en is het algorithme een beetje slim zodat ie rekening houd met bereiken van setpoint uiterlijk om 7 uur in de ochtend?
@KC27 heeft dat naar volle tevredenheid.
Check op zijn naam in dit forum en ook in het dynamische prijzen forum

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:10:
[...]

@KC27 heeft dat naar volle tevredenheid.
Check op zijn naam in dit forum en ook in het dynamische prijzen forum
Er zit één groot verschil tussen de wp van @Vaevictis_ en die van mij: zijn wp kan niet moduleren en die van mij wel. Dat maakt de regeling heel anders. Ik werk met stooklijnverschuiving en dat pakt heel goed uit. Dat is in zijn situatie moeilijker.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ja, @KC27, wat @Vaevictis_ nodig heeft is dan meer een berekening van 'hoeveel uur knallen vannacht'. En dat lijkt dan weer meer op de regeling van @Stefannn ..

Wellicht is de simpele versie daarvan:
- inschakelen bij begin nachtstroom (overdag dus verwarmen niet toestaan)
- hysterese hoog zetten (zodat hij flink kan doorschieten)

Verbeterde versie zou er dan voor zorgen dat hij op een te berekenen uur inschakelt, waardoor hij net einde nachtstroom klaar is. (En de iteratie daarna snapt dat hij niet moet uitschakelen bij einde nachtstroom als de nachtstroom periode onvoldoende was om het huis warm te krijgen. Maar dat komt klaarblijkelijk toch niet vaak voor?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:41:
Ja, @KC27, wat @Vaevictis_ nodig heeft is dan meer een berekening van 'hoeveel uur knallen vannacht'. En dat lijkt dan weer meer op de regeling van @Stefannn ..

Wellicht is de simpele versie daarvan:
- inschakelen bij begin nachtstroom (overdag dus verwarmen niet toestaan)
- hysterese hoog zetten (zodat hij flink kan doorschieten)

Verbeterde versie zou er dan voor zorgen dat hij op een te berekenen uur inschakelt, waardoor hij net einde nachtstroom klaar is. (En de iteratie daarna snapt dat hij niet moet uitschakelen bij einde nachtstroom als de nachtstroom periode onvoldoende was om het huis warm te krijgen. Maar dat komt klaarblijkelijk toch niet vaak voor?)
KC27 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Er zit één groot verschil tussen de wp van @Vaevictis_ en die van mij: zijn wp kan niet moduleren en die van mij wel. Dat maakt de regeling heel anders. Ik werk met stooklijnverschuiving en dat pakt heel goed uit. Dat is in zijn situatie moeilijker.
@Vaevictis_
Klopt wel ongeveer. Mijn regeling is nu geoptimaliseerd voor 1 run per dag (de bedoeling was het aantal compressor starts te reduceren vanwege levensduur). Die is “slim” getimed voor optimaal comfort.
Als je de temperatuur ‘s ochtends rond 7:00 op orde hebt hoef je daarna heel lang niet te stoken voor constante temperatuur omdat de buitentemperatuur ongeveer net zo snel toeneemt als de afkoeling van de vloer.
Overigens is 1 start per dag erg extreem. Het was vooral ook een experiment “of dat kan”.

Voor komende winter wil ik naar 2 stops gaan met optimalisatie voor dynamisch contract.
Dat gaat 1 nacht run en 1 dag run worden. En de timing daarvan dus op basis van day ahead prijzen.
Dat moet ik rond september of zo voor elkaar hebben maar pas tegen november..december echt goed getest.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Dank allemaal, ik heb nog geen dynamische energietarief maar nog een jaar hoog/laag en ga het eens proberen door overdag verwarming uit te zetten en tussen 23 en 7 uur de verwarming aan. Eens kijken of ik daarmee red. Sowieso kan ik het huis op temperatuur houden bij +10 graden of hoger.

Ik laat het wel weten hoe het uitpakt. Ik maak wel een automation die bij 19.5 graden overdag toch verwarming inschakelt als safe-guard.

• Stefannn
Vaevictis_ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 05:33:
Dank allemaal, ik heb nog geen dynamische energietarief maar nog een jaar hoog/laag en ga het eens proberen door overdag verwarming uit te zetten en tussen 23 en 7 uur de verwarming aan. Eens kijken of ik daarmee red. Sowieso kan ik het huis op temperatuur houden bij +10 graden of hoger.

Ik laat het wel weten hoe het uitpakt. Ik maak wel een automation die bij 19.5 graden overdag toch verwarming inschakelt als safe-guard.
Overdag uit gaat niet helemaal werken.
Na ongeveer 15:00 wordt het kouder en gaat de warmtepomp aan. Met name tussen 17:00 en 22:00 is het dynamische tarief hoog en moet je dus proberen de warmtepomp uit te houden. De enige manier om dat te realiseren is te zorgen dat het om 17:00 “over warm” is.
Als je puur met thermostaat wilt regelen zou ik denk ik proberen:
  • Tussen 24:00 en 7:00 20 graden > daarmee zorg je voor een goede dag-start-temperatuur
  • Tussen 7:00 en 10:00 18 graden > de bedoeling is dat hij NIET aanslaat want dynamisch tarief is hoog. Als het echt heel koud wordt slaat hij toch nog aan
  • tussen 10:00 en 12:00 20 graden > de gewone temperatuur
  • tussen 12:00 en 17:00 22 graden > het wordt echt niet meteen 22, maar om 17:00 wil je dat wel hebben
  • tussen 17:00 en 22:00 18 graden > de bedoeling is dat hij NIET aanslaat want dynamisch tarief is hoog. Als het echt heel koud wordt slaat hij toch nog aan
  • tussen 22:00 en 24:00 19 of 20 graden afhankelijk van je comfort wens
Defacto ga ik ongeveer zoiets maken maar dan niet gestuurd door actuele temperatuur maar met een voorspellend algorithme dat de warmtepomp aanschakelt zodat op 7:00 en 17:00 de gewenste temperatuur wordt bereikt en om 7:00 en 17:00 uitschakelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
Stefannn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:41:
[...]

Overdag uit gaat niet helemaal werken.
Na ongeveer 15:00 wordt het kouder en gaat de warmtepomp aan. Met name tussen 17:00 en 22:00 is het dynamische tarief hoog en moet je dus proberen de warmtepomp uit te houden. De enige manier om dat te realiseren is te zorgen dat het om 17:00 “over warm” is.
Als je puur met thermostaat wilt regelen zou ik denk ik proberen:
  • Tussen 24:00 en 7:00 20 graden > daarmee zorg je voor een goede dag-start-temperatuur
  • Tussen 7:00 en 10:00 18 graden > de bedoeling is dat hij NIET aanslaat want dynamisch tarief is hoog. Als het echt heel koud wordt slaat hij toch nog aan
  • tussen 10:00 en 12:00 20 graden > de gewone temperatuur
  • tussen 12:00 en 17:00 22 graden > het wordt echt niet meteen 22, maar om 17:00 wil je dat wel hebben
  • tussen 17:00 en 22:00 18 graden > de bedoeling is dat hij NIET aanslaat want dynamisch tarief is hoog. Als het echt heel koud wordt slaat hij toch nog aan
  • tussen 22:00 en 24:00 19 of 20 graden afhankelijk van je comfort wens
Defacto ga ik ongeveer zoiets maken maar dan niet gestuurd door actuele temperatuur maar met een voorspellend algorithme dat de warmtepomp aanschakelt zodat op 7:00 en 17:00 de gewenste temperatuur wordt bereikt en om 7:00 en 17:00 uitschakelt.
Ok maar dat is voor jouw situatie, ik heb geen dynamische tarieven en warmtevraag is behoorlijk laag dus ik denk dat het bij mij wel past en anders zie ik wel de automation ingrijpen. Ik heb setpoint op 20.5 maar misschien verhoog ik die ook naar 21.5 in de nacht. Zo bouw je dan een buffer op, iets warmer in de ochtend is niet vervelend. Te koud in de avond wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
Vaevictis_ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:45:
[...]

Ok maar dat is voor jouw situatie, ik heb geen dynamische tarieven en warmtevraag is behoorlijk laag dus ik denk dat het bij mij wel past en anders zie ik wel de automation ingrijpen. Ik heb setpoint op 20.5 maar misschien verhoog ik die ook naar 21.5 in de nacht. Zo bouw je dan een buffer op, iets warmer in de ochtend is niet vervelend. Te koud in de avond wel.
Top!
Gewoon beginnen.
Ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat.

Nb…
Het hele idee van “buffer opbouwen” en daarmee optimaliseren is eigenlijk heel erg leuk. Dat had ik me totaal niet gerealiseerd toen ik aan warmtepomp/vloerverwarming begon.

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:40
Goed idee om warmtebuffer capaciteit zo te gebruiken, maar helaas heeft dat nog niet bij de aanleg van vloeren aandacht, want normaal wordt de thermische vloermassa niet als gewenste functie bij de bouw meegenomen
op zandgrond houten vloer slopen, kruipruimte volspuiten met lichtgewicht isolerend schuimbeton en dan dun laagje beton met wapening waarover de vloerverwarming met anhydriet wordt geegaliseerd

bij betonnen (broodjes) vloer, isolatie aan onderzijde optimaliseren en vloerverwarming toevoegen met anhydriet egalisatie
Misschien wel phase change pakketten in vloer leggen overwegen?
rand van topvloer-onder de plint- isoleren tov muur?

toch lijkt het mij niet prettig aanvoelen als het na 19.00 buiten steeds kouder wordt en je binnen ook moet wennen van een (te) warme temperatuur die langzaam steeds kouder wordt
als je je kleed om comfortabel te zijn bij 18 graden en stookt tot 20 en daarna weer afzakt naar 18 vrees ik dat je dat vest hebt uitgedaan en bij 19 al klaagt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
sukkel 24 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:31:
Goed idee om warmtebuffer capaciteit zo te gebruiken, maar helaas heeft dat nog niet bij de aanleg van vloeren aandacht, want normaal wordt de thermische vloermassa niet als gewenste functie bij de bouw meegenomen
op zandgrond houten vloer slopen, kruipruimte volspuiten met lichtgewicht isolerend schuimbeton en dan dun laagje beton met wapening waarover de vloerverwarming met anhydriet wordt geegaliseerd

bij betonnen (broodjes) vloer, isolatie aan onderzijde optimaliseren en vloerverwarming toevoegen met anhydriet egalisatie
Misschien wel phase change pakketten in vloer leggen overwegen?
rand van topvloer-onder de plint- isoleren tov muur?

toch lijkt het mij niet prettig aanvoelen als het na 19.00 buiten steeds kouder wordt en je binnen ook moet wennen van een (te) warme temperatuur die langzaam steeds kouder wordt
als je je kleed om comfortabel te zijn bij 18 graden en stookt tot 20 en daarna weer afzakt naar 18 vrees ik dat je dat vest hebt uitgedaan en bij 19 al klaagt
Afkoeling vloer zal van bouw afhangen. Mijn vloer koelt bij 0graden buiten en 20 graden binnen af met een tempo van 0.25 graad per uur. Die waarde kan ik immers eenvoudig meten als de warmtepomp uit staat en vervolgens over heel veel metingen middelen.
Dat valt dus aardig mee.

Lastiger dan de afkoeling van de vloer is dat het ‘s avonds kouder wordt. Je zal de vloer rond 22:00 een paar graden warmer moeten stoken als om 18:00 voor dezelfde binnentemperatuur.
Idealiter stook je dus vooral van 16:00 tot 22:00. Dat is bij mijn regeling momenteel ook zo.
Letop… het betreft een niet-modulerende aan/uit warmtepomp! Mijn regeling heeft 1 run per dag, 1/3 voor 19:00 en 2/3 na 19:00.

Bij de echt koude dagen (als de warmtepomp tegen zijn max zit) houd je dat het om 18:00 warmer is dan om 22:00. Maar….. dat heeft er alles mee te maken dat een warmtepomp nu eenmaal gedimensioneerd is om over 24 uur de energiebehoefte af te kunnen dekken. Ze heeft daarmee een vermogen van 1/3 a 1/4 van de gasketel die je had kunnen hebben. Maar kan stomweg geen piekproductie leveren.

Zoals ik aangaf, het is voor mij geen theorie, ik heb betreffende regeling naar tevredenheid operationeel.
1 start/stop per dag, zoals de bedoeling was.
Inderdaad heb je een terugval van temperatuur als het donker wordt, maar eerlijk gezegd is comfort hoger als voorheen. Vroeger stookte ik op Stooklijn van momentane temperatuur, nu wordt het stoken gepland rekening houdende met de verwachte daling van de buitentemperatuur. Het stoken start dus eerder.

Enige nadeel is dat dit regime dus het hardst stookt tijdens het duurste dynamische tarief. (Nb,.. alle commerciële regelingen stoken nog harder tijdens de dure uren omdat ze de temperatuurdaling niet voorspeld hebben).
Ik heb nu nog een vast contract dus dat geeft niet, maar voor volgend seizoen wil ik naar 2 start/stops per dag met daarbij dynamisch tarief optimalisatie. We zullen zien.

Is het erg dat het dus rond 18:00 warmer is dan om 22:00?
- je kan het dus voorkomen door vooral tijdens de dure dynamische uren te stoken.
- maar ik ben er eigenlijk achter gekomen dat ik het een “aangepraat probleem” vind. Buiten het stookseizoen is dat immers de normale praktijk. Het idee dat een kamer een constante temperatuur moet hebben is redelijk artificieel. Ik gun hierin ieder zijn eigen mening. Maar persoonlijk heb ik bedacht dat als ik zomers kan leven met “overdag warm”, “‘s avonds kouder maar warm genoeg” ik dat ‘s winters ook kan en dus gewoon de boel op kosten kan optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Stefannn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:17:
[...]

Top!
Gewoon beginnen.
Ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat.

Nb…
Het hele idee van “buffer opbouwen” en daarmee optimaliseren is eigenlijk heel erg leuk. Dat had ik me totaal niet gerealiseerd toen ik aan warmtepomp/vloerverwarming begon.
Ging meteen al fout, stroomstoring in de wijk waardoor mijn Proxmox server uitging (met HA) en niet automatisch meer aanging. Dus automation heeft niet gedraaid. Komende week een weekje op vakantie dus dan kan de automation wel zijn gang gaan en kan ik het op afstand monitoren. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frogsfarms
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-02 13:17
Gwaihir,
Check even wat dag en wat nachttarief is.
Bij mij heeft de stroomleverancier dit bewust omgedraaid en nu is de nacht opeens duurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
frogsfarms schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:17:
Gwaihir,
Check even wat dag en wat nachttarief is.
Bij mij heeft de stroomleverancier dit bewust omgedraaid en nu is de nacht opeens duurder
Bedoel je mij, of @Vaevictis_, of..?

Greenchoice heeft het inderdaad omgedraaid: nacht & weekend (heel iets) duurder dan dag. (Is dat de enige die zo ver gaat?) Ik snap het signaal wel een beetje, maar het gaat mij principieel te ver om juist de drukke 17:00 - 23:00u goedkope stroom te hebben en in het weekend dure. Ben daarom bij de contractvernieuwing naar één tarief overgestapt. En heb de warmtepomp nu iets anders afgesteld.

[Overigens, zo gaf ik in een ander topic al aan, ben ik het er wel mee eens dat dit een systeem uit het verleden is. Wat mij betreft wordt die infrastructuur zo snel mogelijk ingezet voor een 'spits' vs. 'dal' tarief, gebruikt voor (op weekdagen?) zowel een ochtend als middagspits.]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Gwaihir schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:07:
[...]
Greenchoice heeft het inderdaad omgedraaid: nacht & weekend (heel iets) duurder dan dag. (Is dat de enige die zo ver gaat?)
Als ik me niet vergis is dat ook zo bij alle locale coöperaties die onder de paraplu van SamenOM zitten.
[Overigens, zo gaf ik in een ander topic al aan, ben ik het er wel mee eens dat dit een systeem uit het verleden is. Wat mij betreft wordt die infrastructuur zo snel mogelijk ingezet voor een 'spits' vs. 'dal' tarief, gebruikt voor (op weekdagen?) zowel een ochtend als middagspits.]
Ja, ik verbaas me ook al vele jaren dat het oeroude dag/nachttarief (en in het weekend altijd nacht) er nog steeds is. Dat was destijds functioneel, maar de logica erachter is al vele jaren non-existent.

Mss kunnen ze dat tariefstelsel meteen ook weggooien als de saldering weggaat?
Tijd om mee te gaan met je tijd. :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Bedoel je mij, of @Vaevictis_, of..?

Greenchoice heeft het inderdaad omgedraaid: nacht & weekend (heel iets) duurder dan dag. (Is dat de enige die zo ver gaat?) Ik snap het signaal wel een beetje, maar het gaat mij principieel te ver om juist de drukke 17:00 - 23:00u goedkope stroom te hebben en in het weekend dure. Ben daarom bij de contractvernieuwing naar één tarief overgestapt. En heb de warmtepomp nu iets anders afgesteld.

Ik heb greenchoice met een oud contract dus hoog/laag tarief zonder omgedraaide tarieven. Dat is alleen voor klanten sinds vorig jaar zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

Tijntje

Hello?!

Voor wie een Alpha Innotec heeft en Domoticz: https://forum.domoticz.com/viewtopic.php?t=43301

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 08:20
Net geïnstalleerd op mijn testopstelling voor domoticz en het ziet er goed uit, meer sensoren die worden weergegeven en daar waar ik met de plugin die er al is van ajarzyn zelf een berekening voor temperatuurverschillen van CV water en bron in en uit heb gemaakt zit dat al in deze module.

Ook een COP berekening zie ik en verder nog drukken en temperaturen in het WP gedeelte.

Ik laat het nog even schaduw draaien maar ben onder de indruk van deze plugin, is een update op de bestaande plugin die al 4 jaar oud is en ook prima werkt.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

JaapB schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Net geïnstalleerd op mijn testopstelling voor domoticz en het ziet er goed uit, meer sensoren die worden weergegeven en daar waar ik met de plugin die er al is van ajarzyn zelf een berekening voor temperatuurverschillen van CV water en bron in en uit heb gemaakt zit dat al in deze module.

Ook een COP berekening zie ik en verder nog drukken en temperaturen in het WP gedeelte.

Ik laat het nog even schaduw draaien maar ben onder de indruk van deze plugin, is een update op de bestaande plugin die al 4 jaar oud is en ook prima werkt.
Dank je, zonder de basis van ajarzyn had ik dit niet gekunnen.
Heb de plugin dmv een maand subscription op Claude en ChatGPT ontwikkeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Tijntje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:07:
[...]

Dank je, zonder de basis van ajarzyn had ik dit niet gekunnen.
Heb de plugin dmv een maand subscription op Claude en ChatGPT ontwikkeld :)
Das wel indrukwekkend. :) Leuk hoor! Ik zit op Home Assistant, dus ga het niet gebruiken, maar vind het wel gaaf dat je dit doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

JaapB schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Je kan niet 1 op 1 over van de plugin van ajarzyn naar die van mij, omdat de ID van de devices anders is en niet op de zelfde volgorde.

Wat ik heb gedaan, is via DBeaver SQL queries de oude data van zijn plugin naar de devices van mij geschreven zodat ik ook de history had.
Dus Domoticz stoppen, de database kopieren en dat met DBeaver de db aanpassen
Dit was het in mijn geval
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
-- ============================================
-- BEGIN MIGRATION SCRIPT
-- This script migrates historical data from old devices to new devices
-- using the new device's earliest recorded Date as the cutoff.
-- Run this on a backup copy of your database with Domoticz stopped.

-- ==================================================
-- Migrate Percentage (Custom) Devices

-- Detailed Data in Percentage table
-- Migrate from old IDX 523 to new IDX 4232
INSERT INTO Percentage (DeviceRowID, Percentage, Date)
SELECT 4232, Percentage, Date
FROM Percentage
WHERE DeviceRowID = 523
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Percentage WHERE DeviceRowID = 4232);

-- Migrate from old IDX 524 to new IDX 4233
SELECT 4233, Percentage, Date
FROM Percentage
WHERE DeviceRowID = 524
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Percentage WHERE DeviceRowID = 4233);

-- Migrate from old IDX 525 to new IDX 4234
SELECT 4234, Percentage, Date
FROM Percentage
WHERE DeviceRowID = 525
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Percentage WHERE DeviceRowID = 4234);

-- Aggregated Data in Percentage_Calendar table
-- Migrate from old IDX 523 to new IDX 4232
INSERT INTO Percentage_Calendar (DeviceRowID, Percentage_Min, Percentage_Max, Percentage_Avg, Date)
SELECT 4232, Percentage_Min, Percentage_Max, Percentage_Avg, Date
FROM Percentage_Calendar
WHERE DeviceRowID = 523
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Percentage_Calendar WHERE DeviceRowID = 4232);

-- Migrate from old IDX 524 to new IDX 4233
INSERT INTO Percentage_Calendar (DeviceRowID, Percentage_Min, Percentage_Max, Percentage_Avg, Date)
SELECT 4233, Percentage_Min, Percentage_Max, Percentage_Avg, Date
FROM Percentage_Calendar
WHERE DeviceRowID = 524
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Percentage_Calendar WHERE DeviceRowID = 4233);

-- Migrate from old IDX 525 to new IDX 4234
SELECT 4234, Percentage_Min, Percentage_Max, Percentage_Avg, Date
FROM Percentage_Calendar
WHERE DeviceRowID = 525
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Percentage_Calendar WHERE DeviceRowID = 4234);

-- Migrate Temperature Devices

-- Detailed Data in Temperature table
-- Migrate from old IDX 504 to new IDX 4214
INSERT INTO Temperature (DeviceRowID, Temperature, Chill, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint, Date)
SELECT 4214, Temperature, Chill, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint, Date
FROM Temperature
WHERE DeviceRowID = 504
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature WHERE DeviceRowID = 4214);

-- Migrate from old IDX 505 to new IDX 4215
INSERT INTO Temperature (DeviceRowID, Temperature, Chill, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint, Date)
SELECT 4215, Temperature, Chill, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint, Date
FROM Temperature
WHERE DeviceRowID = 505
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature WHERE DeviceRowID = 4215);

-- Migrate from old IDX 506 to new IDX 4216
SELECT 4216, Temperature, Chill, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint, Date
FROM Temperature
WHERE DeviceRowID = 506
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature WHERE DeviceRowID = 4216);

-- Migrate from old IDX 507 to new IDX 4217
SELECT 4217, Temperature, Chill, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint, Date
FROM Temperature
WHERE DeviceRowID = 507
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature WHERE DeviceRowID = 4217);

-- Migrate from old IDX 508 to new IDX 4218
SELECT 4218, Temperature, Chill, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint, Date
FROM Temperature
WHERE DeviceRowID = 508
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature WHERE DeviceRowID = 4218);

-- Migrate from old IDX 509 to new IDX 4219
SELECT 4219, Temperature, Chill, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint, Date
FROM Temperature
WHERE DeviceRowID = 509
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature WHERE DeviceRowID = 4219);

-- Migrate from old IDX 510 to new IDX 4221
SELECT 4221, Temperature, Chill, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint, Date
FROM Temperature
WHERE DeviceRowID = 510
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature WHERE DeviceRowID = 4221);

-- Migrate from old IDX 511 to new IDX 4222
SELECT 4222, Temperature, Chill, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint, Date
FROM Temperature
WHERE DeviceRowID = 511
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature WHERE DeviceRowID = 4222);

-- Aggregated Data in Temperature_Calendar table
-- Migrate from old IDX 504 to new IDX 4214
INSERT INTO Temperature_Calendar (DeviceRowID, Temp_Min, Temp_Max, Temp_Avg, Chill_Min, Chill_Max, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint_Min, SetPoint_Max, SetPoint_Avg, Date)
SELECT 4214, Temp_Min, Temp_Max, Temp_Avg, Chill_Min, Chill_Max, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint_Min, SetPoint_Max, SetPoint_Avg, Date
FROM Temperature_Calendar
WHERE DeviceRowID = 504
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature_Calendar WHERE DeviceRowID = 4214);

-- Migrate from old IDX 505 to new IDX 4215
INSERT INTO Temperature_Calendar (DeviceRowID, Temp_Min, Temp_Max, Temp_Avg, Chill_Min, Chill_Max, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint_Min, SetPoint_Max, SetPoint_Avg, Date)
SELECT 4215, Temp_Min, Temp_Max, Temp_Avg, Chill_Min, Chill_Max, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint_Min, SetPoint_Max, SetPoint_Avg, Date
WHERE DeviceRowID = 505
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature_Calendar WHERE DeviceRowID = 4215);

-- Migrate from old IDX 506 to new IDX 4216
SELECT 4216, Temp_Min, Temp_Max, Temp_Avg, Chill_Min, Chill_Max, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint_Min, SetPoint_Max, SetPoint_Avg, Date
WHERE DeviceRowID = 506
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature_Calendar WHERE DeviceRowID = 4216);

-- Migrate from old IDX 507 to new IDX 4217
SELECT 4217, Temp_Min, Temp_Max, Temp_Avg, Chill_Min, Chill_Max, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint_Min, SetPoint_Max, SetPoint_Avg, Date
WHERE DeviceRowID = 507
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature_Calendar WHERE DeviceRowID = 4217);

-- Migrate from old IDX 508 to new IDX 4218
SELECT 4218, Temp_Min, Temp_Max, Temp_Avg, Chill_Min, Chill_Max, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint_Min, SetPoint_Max, SetPoint_Avg, Date
WHERE DeviceRowID = 508
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature_Calendar WHERE DeviceRowID = 4218);

-- Migrate from old IDX 509 to new IDX 4219
SELECT 4219, Temp_Min, Temp_Max, Temp_Avg, Chill_Min, Chill_Max, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint_Min, SetPoint_Max, SetPoint_Avg, Date
WHERE DeviceRowID = 509
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature_Calendar WHERE DeviceRowID = 4219);

-- Migrate from old IDX 510 to new IDX 4221
SELECT 4221, Temp_Min, Temp_Max, Temp_Avg, Chill_Min, Chill_Max, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint_Min, SetPoint_Max, SetPoint_Avg, Date
WHERE DeviceRowID = 510
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature_Calendar WHERE DeviceRowID = 4221);

-- Migrate from old IDX 511 to new IDX 4222
SELECT 4222, Temp_Min, Temp_Max, Temp_Avg, Chill_Min, Chill_Max, Humidity, Barometer, DewPoint, SetPoint_Min, SetPoint_Max, SetPoint_Avg, Date
WHERE DeviceRowID = 511
  AND Date < (SELECT MIN(Date) FROM Temperature_Calendar WHERE DeviceRowID = 4222);

-- Post-Migration Optimizations
PRAGMA integrity_check;
PRAGMA optimize;
VACUUM;
PRAGMA shrink_memory;

-- END OF MIGRATION SCRIPT

Je moet dan alleen de IDX van oud en nieuw uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
Tijntje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:16:
[...]

Je kan niet 1 op 1 over van de plugin van ajarzyn naar die van mij, omdat de ID van de devices anders is en niet op de zelfde volgorde.

Wat ik heb gedaan, is via DBeaver SQL queries de oude data van zijn plugin naar de devices van mij geschreven zodat ik ook de history had.
Dus Domoticz stoppen, de database kopieren en dat met DBeaver de db aanpassen

Je moet dan alleen de IDX van oud en nieuw uitzoeken
Ik was voor mezelf al aan het plannen om het gewoon uit te voeren met het vervangen van de devices zoals dat binnen domoticz ook kan. Heb de IDX'en van wat ik nu heb al op een rijtje en bij de overgang is het dus zaak om die één op één te vervangen.

Wel mooi om te zien hoe je dat hebt gescript en duidelijk voor mij dat er nog veel te leren is. _/-\o_

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

JaapB schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Ik was voor mezelf al aan het plannen om het gewoon uit te voeren met het vervangen van de devices zoals dat binnen domoticz ook kan. Heb de IDX'en van wat ik nu heb al op een rijtje en bij de overgang is het dus zaak om die één op één te vervangen.

Wel mooi om te zien hoe je dat hebt gescript en duidelijk voor mij dat er nog veel te leren is. _/-\o_
De standard replace werkt niet goed, omdat het nieuwe device dan het Unit ID (niet de idx) heeft van de oude. Dat is hoe de plugin devices terug vind als je de naam aanpast.De volgorde van de oude plugin en die van mij komt niet overeen.
Daarom dat ik de sql queries heb gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z8J7Dyk.png

[ Voor 4% gewijzigd door Tijntje op 11-03-2025 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapB
De boel hier over gezet naar je nieuwe plugin en ik kom een klein hiaat tegen wat ik niet heb zien aankomen. Ik krijg de setpoints voor temperatuur warmwater en temperatuurverschil netjes in beeld bij devices en onder utility maar kan ze niet meer gebruiken in een blockly module die ik gebruikte om bij een overschot aan zonne-energie het tapwater extra te verwarmen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYKPfVFgovM--Hw4pvwzJ_NFdIM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KWlXYFrP6vv5u4vpHCnHR9q6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Xb1unsr7MZ3Dr1D7MqAKp3xing=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ii6IvIMIdcyOjbDxQ5Z3kXN3.jpg?f=fotoalbum_large

En het probleem is verholpen dankzij de simpele truc die de ontwikkelaar aangaf van editten van de default van het device, daarna verscheen het netjes als setpoint in blockly.

[ Voor 8% gewijzigd door JaapB op 14-03-2025 08:35 ]

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:55

Matis

Rubber Rocket

Iemand een idee hoe ik het pendelen van mijn Alpha Innotec WZSV 92K3M tegen te gaan gedurende de nacht?
Soms valt hij slecht 5 minuten terug naar "Geen vraag" en start daarna weer de verwarming omdat de aanvoer onder de berekende retourtemperatuur komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-g7ymwvRb3ICqaA97MnCq0nwFY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7G3ZkGUy6icIqvqHslIrNZaQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXxXSbtBt6PtbT0Z9R9qKj311jM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nZepisLp3B5XvK9FN6OP7XjJ.png?f=fotoalbum_tile

Vandaag is daarin helaas niet uniek, het komt de afgelopen week helaas vaker voor. Waarom snap ik niet zo goed, met temperaturen onder het vriespunt had ik niet verwacht dat hij zijn setpoint zou halen.

Misschien komt het doordat het huis gedurende de dag nog zo veel opgewarmd is dat de naregeling een hele hoop zone's dichtzet en zodoende er weinig afgifte nodig is.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Ik zou die naregeling uitzetten en de boel goed waterzijdig inregelen.

Maar dit is inderdaad wel ingewikkeld weer als de zon sommige ruimtes in huis goed op warmt. Maar dat gebeurt weer niet ‘s nachts…
Ik zou de hysteresis iets verhogen. Zodat het minder erg is dat een groep uit gaat. Maar ik zou echt vooral de boel beter inregelen (leuke klus, hoor!), dan heb je geen naregeling nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-05 15:09
Luxtronik.3.90.5 is nu beschikbaar. Redelijk snelle update, dus ik vermoed een kleine bugfix. Heeft iemand een idee wat er in de 3.90 reeks gewijzigd is?

[ Voor 29% gewijzigd door AJediIAm op 24-03-2025 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
AJediIAm schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:59:
Luxtronik.3.90.5 is nu beschikbaar. Redelijk snelle update, dus ik vermoed een kleine bugfix. Heeft iemand een idee wat er in de 3.90 reeks gewijzigd is?
AI is weer scheutig met de changelog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RM8IK4PHmpCdKe3BTlfcy9lYrQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YrNtb0Vn8JRl6quLNvq5UaqE.png?f=fotoalbum_large

Er zijn wel echt wat toevoegingen geweest in deze reeks… ik denk als je terug zoekt in dit topic, wordt er wel wat genoemd. Uit m’n hoofd wel wat zaken rondom beheer op afstand.

Ik heb in ieder ge-update en alles lijkt nog te werken, ook integratie met luxtronik2 in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisM schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:34:
[...]

AI is weer scheutig met de changelog:
[Afbeelding]

Er zijn wel echt wat toevoegingen geweest in deze reeks… ik denk als je terug zoekt in dit topic, wordt er wel wat genoemd. Uit m’n hoofd wel wat zaken rondom beheer op afstand.

Ik heb in ieder ge-update en alles lijkt nog te werken, ook integratie met luxtronik2 in HA.
I second that. Het stookseizoen is bijna ten einde dus ik heb de update gedaan. Via de Myuplink website werkte de update op afstand niet, ik heb het via de USB stick gedaan. #notetomyself voortaan altijd USB stick gebruiken.

Denk dat ik beheer op afstand ook ga uitzetten met HA kan ik er toch bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Hier ook geupdate, werkte gewoon via Myuplink app. Geen issues. Loopt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Hier ook, geen problemen tot zover. Heb ook maar Alpha Home ontkoppeld, iemand interesse in een complete set voor 2 verdelers? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
firecaps30 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:23:
Hier ook, geen problemen tot zover. Heb ook maar Alpha Home ontkoppeld, iemand interesse in een complete set voor 2 verdelers? :+
Wat maakt dat je alpha home hebt ontkoppeld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
austin_77 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:22:
[...]

Voor mij (ook al vroeg je het niet aan mij :): omdat het meer in de war schopt, dan dat het helpt. En een goede, waterzijdige inregeling doet veel meer dan dat geklooi met het open en dichtzetten van de groepen. Verder maakte het voor mij juist ingewikkelder hoe mijn systeem werkte, en had ik problemen met het schakelen naar koelen in de lente/zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
austin_77 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:22:
[...]

Vergelijkbaar met wat @ChrisM zegt. Heb nu goed waterzijdig ingeregeld en dat werkt in mijn geval prima.

Oh, en de enige reden dat ik het toen ben gaan gebruiken is omdat ik het voor relatief weinig over kon nemen via Marktplaats. Anders had het zo 1300+ gekost.

[ Voor 22% gewijzigd door firecaps30 op 03-04-2025 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 16:42
Onlangs een offerte ontvangen voor de installatie van het volgende:
Alpha Innotec SWCV122K3 WP
Alpha Innotec type WWS 507.2 van 500L t.b.v. warm tapwater
Er wordt een buffervat toegepast.
Dit alles inclusief twee verticale boringen.

De nieuw te bouwen woning wordt voorzien van vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping. Ze gaan uit van regeling per ruimte/kamer.

Nu probeer ik te begrijpen of het bedrag een beetje marktconform is bij een dergelijke installatie. Het wordt voor iets minder dan 50K ex BTW aangeboden. Ik moet zeggen dat ik hier wel een beetje van schrik.
Het is bedoeld voor een woning van ca. 230m2 vloer oppervlakte / 920m3 inhoud.

Klopt dit verhaal of heb ik een wel erg prijzige installateur te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:39
Warmtepomp 14k
Boring 15k
Buffervat sw 500l 3k
Regeling per kamer 5k

Neem aan dat vloerverwarming en lucht warmtepomp al in de aanneemsom zitten..
- 8k lucht warmtepomp.
Ongeveer 25 ex btw zou logischer zijn.

Ik ga het voor ongeveer 22k incl btw doen. Nibe s1156, sanitair warmwater 300l vat, één bron 200m, geen extra buffervat en regeling per kamer. Ongeveer zelfde situatie, nieuwbouw woning met opp van 230m2. Deze maand verwacht ik dat ze gaan boren..

[ Voor 10% gewijzigd door Epep op 23-04-2025 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 13:31

bjp

_mijn_ mening:
die regeling per kamer mag je gerust eruit halen. Dat doet weinig in een nieuwbouw (isolatie vooral aan buitenschil, ventilatie dat toch alles door elkaar mixt).

Of je nu echt 500L SWW nodig hebt, moet je maar overwegen. Soms is een groter vat op lagere temperatuur met een spiraal zuiniger (doorstromer).

de boring - ja valt wat je van kracht nodig hebt, en de locatie (toegankelijkheid, wat er in de grond zit). Mijn boring (zie vorige bericht, zoek op mijn naam) was wel veel goedkoper.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Epep schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:02:
Ik ga het voor ongeveer 22k incl btw doen. Nibe s1156, sanitair warmwater 300l vat, één bron 200m, geen extra buffervat en regeling per kamer. Ongeveer zelfde situatie, nieuwbouw woning met opp van 230m2. Deze maand verwacht ik dat ze gaan boren..
Jij laat voor 22k incl BTW een complete centrale verwarming in je woning installeren op basis van een bodemsysteem? Of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
C00KW4US schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:18:

De nieuw te bouwen woning wordt voorzien van vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping. Ze gaan uit van regeling per ruimte/kamer.

Nu probeer ik te begrijpen of het bedrag een beetje marktconform is bij een dergelijke installatie. Het wordt voor iets minder dan 50K ex BTW aangeboden. Ik moet zeggen dat ik hier wel een beetje van schrik.

Tijdens de (grondige) renovatie van onze bungalow (175m2) hebben wij eind 2023 een bodem/water warmtepomp laten plaatsen. Dit was in de nadagen van tekort aan personeel en hoge inflatie.

Uitvoering en kosten van onze oplossing:
  • Nibe S1255-6PC (incl 180L boiler voor 2 personen en koeling), UKV 40 buffervat, RMU S40 kamerthermostaat, buitenvoeler, plaatsing en aansluiten op de bron en vloerverwarming binnenshuis. Kosten €18k excl btw
  • Boring van 175m met dubbele lus en incl alle berekeningen, melding Omgevingsloket, afvullen en certificatie. Kosten €13k excl btw
Samen €31k plus btw en excl €4425 subsidie (in bedrijfstelling begin 2024). Vloerverwarming is een aparte post.

Hoewel de installateur de offerte uitbracht bleek uiteindelijk dat de verantwoordelijkheid voor de gehele aanleg van de put en plaatsing van de warmtepomp (binnenshuis uitgevoerd door de installateur) bij het boorbedrijf lag (Duratherm). Ik denk dat de installateur niet over de BRL 2100, 6000 en 11.000 certificatie beschikte.

[ Voor 11% gewijzigd door macbelly op 23-04-2025 22:32 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epep
C00KW4US schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:47:
[...]

Jij laat voor 22k incl BTW een complete centrale verwarming in je woning installeren op basis van een bodemsysteem? Of lees ik het verkeerd?
Als meerwerk in nieuwbouw op de standaard installatie. Dus standaard in de aanneem prijs zit al een luchtwarmtepomp met al het installatiewerk en de vloerverwarming op alle verdiepingen. Ik vind het zelf ook nog steeds veel geld...

Ik heb wel de regeling per kamer laten vervallen en ook het extra buffervat 100l voor verwarming heb ik laten schrappen. Dit alles om wat geld te besparen en ook voor een hogere rendement van de warmtepomp. Verwacht behalve de badkamers, dat de slaapkamers standaard geen extra verwarming nodig hebben. Voor koeling is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

[ Voor 26% gewijzigd door Epep op 24-04-2025 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB

Hier een woning van vergelijkbare grootte gebouwd in 2005 en daar een Alpha Innotec WZSV92K3M geplaatst inclusief boring tot 145 meter met dubbele lus en zonder een extra buffervat of individuele regelingen en aangesloten op het bestaande systeem met vloerverwarming beneden en boven in de badkamer voor 34000,-

Dus als ik dat vergelijk dan valt het relatief mee, maar vraag me af waarom die extra zware warmtepomp bij jou dan nodig is en wat de reden is voor dat grote warmtevat, hier is het ingebouwde warmtevat ruim voldoende voor douchen en ander warmwatergebruik.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
JaapB schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:16:
[...]

Hier een woning van vergelijkbare grootte gebouwd in 2005 en daar een Alpha Innotec WZSV92K3M geplaatst inclusief boring tot 145 meter met dubbele lus en zonder een extra buffervat of individuele regelingen en aangesloten op het bestaande systeem met vloerverwarming beneden en boven in de badkamer voor 34000,-

Dus als ik dat vergelijk dan valt het relatief mee, maar vraag me af waarom die extra zware warmtepomp bij jou dan nodig is en wat de reden is voor dat grote warmtevat, hier is het ingebouwde warmtevat ruim voldoende voor douchen en ander warmwatergebruik.
Van wanneer dateert deze prijs (om een beter gevoel te krijgen hoe ze zich tot elkaar verhouden)? En de prijs is inclusief btw neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn

Zeker als je vloerverwarming hebt is een buffervat niet echt nodig. de bufferwerking van de betonnen vloerplaat is vele malen groter dan die van het vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapB
macbelly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:45:
[...]

Van wanneer dateert deze prijs (om een beter gevoel te krijgen hoe ze zich tot elkaar verhouden)? En de prijs is inclusief btw neem ik aan?
Dit was november 2024 en is inclusief BTW en zonder de verrekening van de ISDE subsidie.

Had vooraf een energiescan van de woning laten doen met een advies door een onafhankelijk bureau om zodoende geen zaken te doen die niet noodzakelijk zouden zijn.
Met twee personen is het ingebouwde buffervat meer dan voldoende tenzij je mogelijk meermalen een bad wilt vullen.
Mogelijk maakt het nog een verschil als je zonnecollectoren hebt geplaatst maar dat zou uit het totaalplaatje moeten komen.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hoewel ik erg blij ben met AIT W/W WP afgelopen 9 jaar zou ik met de stand van zaken nu geen W/W meer kopen.

Als je ziet dat L/W WP van Lamdba al een COP van 5,5 haalt (rond de -10) dan loont het prijsverschil niet. Moet je wel een groot monoblock in de tuin kwijt kunnen en geen last hebben van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik ben ook verrast in zekere zin dat je een WP van tot 13kW nodig hebt voor een nieuwbouw (als ik de spec zo online opzoek voor Alpha Innotec SWCV122K3).
Hierdoor heb je ook een veel grotere bron nodig (en dus duurder).

6 of 9kW zou ook genoeg moeten zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 24-04-2025 10:46 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bjp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:45:
ik ben ook verrast in zekere zin dat je een WP van tot 13kW nodig hebt voor een nieuwbouw (als ik de spec zo online opzoek voor Alpha Innotec SWCV122K3).
Hierdoor heb je ook een veel grotere bron nodig (en dus duurder).

6 of 9kW zou ook genoeg moeten zijn?
De enige manier is om een warmteverliesberekening te maken (bij -10 graden). Nieuwbouw boven de 10kW zou uitzonderlijk zijn of het moet een hele grote gebruikersoppervlakte zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00KW4US
Op basis van de BENG berekening lijkt mij dit inderdaad een overgedimensioneerd systeem. Betreft een nog nieuw te bouwen woning.

Berekening gaat uit van 238m2 gebruiksoppervlakte en 8.078 kWh/jaar warmtebehoefte.
Dank voor de reacties. Ik ga weer eens het gesprek aan.

[ Voor 8% gewijzigd door C00KW4US op 24-04-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

vooral bij de bron is er zo een schakelpunt : 2 putten kan je typisch nog met een T verbinden ("Tichelmann"), vanaf 3 heb je typisch ook een verbindpunt nodig, met flow valves om af te stellen. Hier komt er dan nog een kost bij.

Maar de voornaamste kost is nog altijd het aantal meters dat je moet boren in totaal, en dat hangt af van piekvermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:48:
[...]

De enige manier is om een warmteverliesberekening te maken (bij -10 graden). Nieuwbouw boven de 10kW zou uitzonderlijk zijn of het moet een hele grote gebruikersoppervlakte zijn.
Wat bij mij voor de bepaling van het vermogen van de warmtepomp van grote invloed was was het wel of niet toepassen van warmteterugwinning in de ventilatie box (in eerste instantie was het bureau dat de warmteverliesberekening uitvoerde dat ontgaan!). Het aansluitvermogen daalde met 25% toen de WTW werd meegenomen.

Ook in de praktijk blijkt dat een WTW echt heel veel energie scheelt: sinds 1/9/24 heeft de warmtepomp 8670kWh geleverd en de WTW heeft 4780kWh warmte teruggewonnen (oftewel de WTW levert 35% van de totale ruimteverwarming). Ook in COP komt het nut van de WTW tot uitdrukking: mijn warmtepomp levert ruimteverwarming met een COP van 7.6 (ook sinds 1/9/24); de WTW met een COP van 21 (en dan heb je 'gratis' ventilatie)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
macbelly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:07:
[...]

Wat bij mij voor de bepaling van het vermogen van de warmtepomp van grote invloed was was het wel of niet toepassen van warmteterugwinning in de ventilatie box (in eerste instantie was het bureau dat de warmteverliesberekening uitvoerde dat ontgaan!). Het aansluitvermogen daalde met 25% toen de WTW werd meegenomen.

Ook in de praktijk blijkt dat een WTW echt heel veel energie scheelt: sinds 1/9/24 heeft de warmtepomp 8670kWh geleverd en de WTW heeft 4780kWh warmte teruggewonnen (oftewel de WTW levert 35% van de totale ruimteverwarming). Ook in COP komt het nut van de WTW tot uitdrukking: mijn warmtepomp levert ruimteverwarming met een COP van 7.6 (ook sinds 1/9/24); de WTW met een COP van 21 (en dan heb je 'gratis' ventilatie)!
Klopt ik bespaar ong. 25% op mijn energierekening met een WTW systeem. Vergeet ook niet de gratis koeling in de zomer met bypass klep. Ik zou nooit meer zonder een WTW willen ook vanwege de luchtkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:45
Vaevictis_ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:41:
Hoewel ik erg blij ben met AIT W/W WP afgelopen 9 jaar zou ik met de stand van zaken nu geen W/W meer kopen.

Als je ziet dat L/W WP van Lamdba al een COP van 5,5 haalt (rond de -10) dan loont het prijsverschil niet.
het is idd zo dat voor verwarmen een w/w wat zuiniger kan zijn. Maar het grote voordeel, in mijn ervaring, is dus het passieve koelen, wat zuiniger is dan actief koelen en het feit dat je energie uit andere seizoenen kan aanwenden tbv verwarmen en koelen en zo een beetje circulair omgaat met energie. Dat was voor mij iig de reden voor een w/w. Mocht ik opnieuw moeten kiezen dan koos ik voor de optie om een w/l airconditioning te verwerken in het systeem zodat ik ook geen buitenunit heb voor deze vorm van koelen en verwarmen. Beetje om even snel een kamer warmer of koeler te krijgen in een kort tijdsbestek.
Moet je wel een groot monoblock in de tuin kwijt kunnen en geen last hebben van het geluid.
Ik wilde dat vanwege het verlies van ruimte en de esthetiek dus niet. Als ik de mogelijkheid had om geen ruimte te verliezen en dat het apparaat buiten het zicht geplaatst kan worden, zou ik er wss ook anders over denken, maar zoals ik er nu in sta heeft bij mij de w/w de voorkeur.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Nog zuiniger is om passief te bouwen :) heb je _geen_ verwarming nodig. Ook geen WP nodig dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:49
bjp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:51:
Nog zuiniger is om passief te bouwen :) heb je _geen_ verwarming nodig. Ook geen WP nodig dus.
Dit is een misverstand, ook als je passief bouwt zul je verwarming nodig hebben. Er zijn namelijk ook dagen dat de zon niet schijnt en je dus niet van de instraling kunt profiteren. Bovendien moet je ook iets hebben voor je warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:41:

Als je ziet dat L/W WP van Lamdba al een COP van 5,5 haalt (rond de -10) dan loont het prijsverschil niet. Moet je wel een groot monoblock in de tuin kwijt kunnen en geen last hebben van het geluid.
Als ik hoge COPs zie word ik altijd nieuwsgierig. Ik neem aan dat het hier gaat om een l/w wp van Lambda uit de Eureka serie. Ik kan die hoge COP echter niet terugvinden in hun (gedetailleerde) gegevensblad.

Ik zie een COP die bij een T=-7C varieert van 3.7-3.9 (van klein naar groot vermogen, 35C afgifte en bij een gemiddeld klimaat (als in NL)). Tegelijkertijd loopt het vermogen ook terug en moet je dus mogelijk een groter vermogen wp aanschaffen om ook bij koud weer je huis warm te houden.
Voor de 10kW l/w wp specifieert het gegevensblad bij A-7W35 een COP van 3.8 en voor -15C is de COP 2.8 (A-15W35).

En let er ook op dat de (gestandaardiseerde) COP voor bodem/water warmtepomp opgegeven wordt voor een aanvoertemperatuur van 0C, terwijl voor lucht/water een aanvoertemperatuur van 7C gebruikt wordt.

Of praten we hier langs elkaar heen?

[ Voor 8% gewijzigd door macbelly op 24-04-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
deejeebv schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:59:
[...]

Dit is een misverstand, ook als je passief bouwt zul je verwarming nodig hebben. Er zijn namelijk ook dagen dat de zon niet schijnt en je dus niet van de instraling kunt profiteren. Bovendien moet je ook iets hebben voor je warm water.
Helemaal mee eens ik ben passiefhuis vakman en je moet dimensioneren op koudste dagen van het jaar. Ik reken tegenwoordig met -10 graden dan zit je redelijk safe. Dus je ontkomt niet aan verwarming maar je komt een heel eind met wtw, luchtdichtbouwen en een kleine wp. Ook infrarood verwarming is interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
macbelly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:39:
[...]

Als ik hoge COPs zie word ik altijd nieuwsgierig. Ik neem aan dat het hier gaat om een l/w wp van Lambda uit de Eureka serie. Ik kan die hoge COP echter niet terugvinden in hun (gedetailleerde) gegevensblad.

Ik zie een COP die bij een T=-7C varieert van 3.7-3.9 (van klein naar groot vermogen, 35C afgifte en bij een gemiddeld klimaat (als in NL)). Tegelijkertijd loopt het vermogen ook terug en moet je dus mogelijk een groter vermogen wp aanschaffen om ook bij koud weer je huis warm te houden.
Voor de 10kW l/w wp specifieert het gegevensblad bij A-7W35 een COP van 3.8 en voor -15C is de COP 2.8 (A-15W35).

En let er ook op dat de (gestandaardiseerde) COP voor bodem/water warmtepomp opgegeven wordt voor een aanvoertemperatuur van 0C, terwijl voor lucht/water een aanvoertemperatuur van 7C gebruikt wordt.

Of praten we hier langs elkaar heen?
De EU08L, data blad staat hier. Hangt natuurlijk wel af van aanvoer temperatuur maar bij 35 graden zou 5,5 mogelijk moeten zijn in ons klimaat. https://lambda-wp.at/wp-c...echnisches-Datenblatt.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

volgens mij zijn er verschillende definities van passief bouwen ... er is er eentje op basis van "onder een bepaald E-peil" of zoiets, en eentje waar er effectief geen verwarming is, of zo goed als niets (hout kacheltje of zo).

Ok dat je nog SWW nodig hebt. maar da's oplosbaar zonder mega investering.

Off-topic trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18
bjp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:40:
volgens mij zijn er verschillende definities van passief bouwen ... er is er eentje op basis van "onder een bepaald E-peil" of zoiets, en eentje waar er effectief geen verwarming is, of zo goed als niets (hout kacheltje of zo).
Noem een houtkacheltje maar "zo goed als niets". De kleinste die je kunt kopen heeft al een vermogen van 5 kW... Zie bijvoorbeeld https://www.drufire.com/nl-nl/assortiment/houtkachels.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Andrehj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:56:
[...]

Noem een houtkacheltje maar "zo goed als niets". De kleinste die je kunt kopen heeft al een vermogen van 5 kW... Zie bijvoorbeeld https://www.drufire.com/nl-nl/assortiment/houtkachels.
in de zin, hoe weinig je hem gebruikt. Namelijk mss voor die paar koudste dagen. Je zou zelf met een elektrische radiator toekomen in zulke huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
Ik zal mijn EED nog even delen, van de nog te boren bron. Gaat om een Nibe S1156-8 PC warmtepomp maar in de SPF verklaring en berekening van EED is gerekend met de S1155-6 PC. Moet ik daar nog een punt van maken?
De Nibe S1156 zou efficiënter moeten zijn en dus meer energie uit de bron halen en daarnaast is het piekvermogen 7,5kW ipv 6KW voor de S1155. Wat achtergrond informatie, gaat om een vrijstaande nieuwbouw woning van 230m2 met overal vloerverwarming h.o.h 100mm, ventilatie WTW, triple glas U=0.6, muren 5,6 Rc, Dak 7.6 Rc en vloer 5.0 Rc.

De EED berekening. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUIvgxWuAz-nLZTW8J0apLyTuGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nV0yxQZ9GcInXvAp4VBxZjKJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_88xPO4y3A0KmeTidd5Nlj9GeZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPrEnORYxkWBTE5JjYoucwxn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCUQdwYG8lWEDkUwSJu0w09yqUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJx03GJTHxm9GzjOShWI8dcr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Epep op 24-04-2025 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Epep schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:29:
Ik zal mijn EED nog even delen, van de nog te boren bron. Gaat om een Nibe S1156-8 PC warmtepomp maar in de SPF verklaring en berekening van EED is gerekend met de S1155-6 PC. Moet ik daar nog een punt van maken?
De Nibe S1156 zou efficiënter moeten zijn en dus meer energie uit de bron halen en daarnaast is het piekvermogen 7,5kW ipv 6KW voor de S1155. Wat achtergrond informatie, gaat om een vrijstaande nieuwbouw woning van 230m2 met overal vloerverwarming h.o.h 100mm, ventilatie WTW, triple glas U=0.6, muren 5,6 Rc, Dak 7.6 Rc en vloer 5.0 Rc.

De EED berekening. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op basis van een EED kun je geen keuze maken voor de capaciteit van een WP. Je moet een warmteverliesberekening als uitgangspunt nemen. Piekvermogen WP zegt overigens helemaal niets zou daar helemaal geen punt van maken.

Wordt het huis luchtdicht gebouwd en met welke eis? Daarmee kun je ook veel comfort en energiebesparing winnen. Overigens denk ik dat aantal verwarmings en koeluren niet klopt als ik kijk naar mijn WP heb ik 3x zo veel koel dan verwarmingsuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-04-2025 08:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
bjp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:35:
[...]

in de zin, hoe weinig je hem gebruikt. Namelijk mss voor die paar koudste dagen. Je zou zelf met een elektrische radiator toekomen in zulke huizen.
Ik heb een hele sterke mening over houtkachel, dat is niet duurzaam en helemaal in een woonwijk moet je dat niet willen. Daarnaast nog veel uitstoot van schadelijke stoffen waaronder kankerverwekkende PAK's. Je kunt beter dan infrarood panelen als bijverwarming gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
Vaevictis_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:26:
[...]

Op basis van een EED kun je geen keuze maken voor de capaciteit van een WP. Je moet een warmteverliesberekening als uitgangspunt nemen. Piekvermogen WP zegt overigens helemaal niets zou daar helemaal geen punt van maken.

Wordt het huis luchtdicht gebouwd en met welke eis? Daarmee kun je ook veel comfort en energiebesparing winnen. Overigens denk ik dat aantal verwarmings en koeluren niet klopt als ik kijk naar mijn WP heb ik 3x zo veel koel dan verwarmingsuren.
Ja vergeten te melden huis heeft een verbeterde luchtdichtheid van waarschijnlijk 0,2. Wordt nog een keer gemeten (blowerdoor test) als het huis af is. Momenteel lekte metname de schuifpui achter veel lucht.

Meer koeling uren is alleen maar positief, voor de bron temperatuur toch? Er is geen specifieke koelkast berekening gedaan, dat was nog niet verplicht toen wij onze vergunning aanvraag deden. De warmtevraag komt wel overeen met de BENG berekening of bedoel jij een andere soort berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Epep schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:47:
[...]

Ja vergeten te melden huis heeft een verbeterde luchtdichtheid van waarschijnlijk 0,2. Wordt nog een keer gemeten (blowerdoor test) als het huis af is. Momenteel lekte metname de schuifpui achter veel lucht.

Meer koeling uren is alleen maar positief, voor de bron temperatuur toch? Er is geen specifieke koelkast berekening gedaan, dat was nog niet verplicht toen wij onze vergunning aanvraag deden. De warmtevraag komt wel overeen met de BENG berekening of bedoel jij een andere soort berekening?
Dat hangt er vanaf. Als je op een watervoerende laag zit (zoals bij mij) maakt het niets uit. Brontemperatuur blijft na een aantal jaren constant en koeling doet dan niets voor de bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Watervoerend is de Nederlandse bodem al snel. Dat betekent dat water zich erdoor kan verplaatsen. Dat je dus bijv. met succes een bron kunt slaan.

Hiervoor is het relevant of het water zich daadwerkelijk verplaatst. Dat kan verkeren.

We weten er tot mijn verbazing wel aardig wat van. @Epep met een beetje zoeken in dit topic, kun je links vinden naar vrij beschikbare kaarten van de grondwaterstroming in Nederland.

Ik heb hier heel hard die seizoensopslag geprobeerd, totdat iemand die eigenlijk best wel dichtbij woonde met de kaart van de grondwaterstroming aan kwam. Toen heb ik m'n experiment maar 'ns omgedraaid. Inmiddels ben ik er redelijk zeker van dat er ook hier inderdaad niets op te slaan valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
Heb even gezocht in het topic over ”grondwaterstroming". Is nog een grote onbekende en data daarover is vaak niet volledig. Sommige bedrijven gokken op waterverplaatsing en bemeten daarom de bron "te" klein. Warmte in de grond van gesloten bodem lussen komt uit de oppervlakte/ instraling zo'n. Waterverplaatsing kan zorgen dat de warmte of koeling in de grond bij de bron na een jaar enkele meters verderop is mee gestroomd. Bij veel waterverplaatsing in de bron heeft het doel de bron regenereren niet veel zin. Wel is de koeling in de zomer natuurlijk fijn voor de binnentemperatuur van het huis.

Mijn onderliggende vraag is of de boorder in mijn EED berekening "te" positief is? Het is al goed gekeurd door de gemeente/provincie.

Als ik de EED goed lees,
0,3 meter per jaar aan stroming
Na 25 jaar een temp van 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bij de berekening van de boring van mijn bron in 2021 werd er o.a. uitgegaan van de vuistregel dat elke meter diepte ca 50W warmtevermogen oplevert in een natte bodem. Dat kan zakken tot 25W/meter in klei.

Mijn bron van 160 meter diepte is dus goed voor 160 x 50W = 8kW volgens die vuistregel. Dat is ruim overbemeten voor mij, maar daarmee heb ik de 'garantie' dat ik mijn bron niet kan overbelasten en dus geen last zal krijgen van een jaarlijks lagere brontemperatuur.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Epep schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:05:
Na 25 jaar een temp van 0 graden.
Niet: 25 jaar garantie op 0 graden of meer?

Ik zou verwachten dat die bron al binnen een paar jaar op een redelijk vaste jaarcyclus komt, niet gestaag zakt om na 25 jaar onder nul te zakken.

Overigens is 0 graden echt kouder dan gewenst. Het is niet makkelijk hoogte te krijgen van hoe krap / ruim een boorder rekent. Een andere garantie is echt heel zeldzaam - nog niet gehoord hier in dit topic, voor een individuele bron. Maar als je het gevoel krijgt dat hij krap gaat zitten, kun je beter nu een paar meter meer laten boren dan blijvend met een slechte COP te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:16
Over die "25 jaar garantie" gesproken: WIE garandeert dat en wat zijn je verhaalsmogelijkheden. Als ik zie hoeveel bedrijven al binnen 25 jaar vertrokken zijn.... En, wat is dan je garantie? Wordt er "gratis" een nieuwe bron bij geboord en aangesloten of hoe moet ik dat voor me zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DjoeC De boorder garandeert dat aan degene met wie deze het contract heeft. Degene met wie jij het contract heeft garandeert dat aan jou.

Gratis een extra bron is inderdaad wat dan gedaan wordt. Een enkeling in dit topic heeft dat ook gekregen. Meer mensen hikken er tegenaan - die bron zou volgens de andere partij nog net warm genoeg zijn - en een enkeling viste inderdaad mis omdat z'n aannemer / installateur failliet is gegaan.

En nog véél meer mensen hebben een bron van pakweg 2 - 4 graden, waar ze er eentje van 7 - 10 hadden kunnen hebben waarvan je de meerprijs op COP gemakkelijk terugverdient.

Die 25 jaar is overigens niet het heftigste element, m.i.. De eerste winter kijken ze de andere kant op; 'droogstoken', maar in de twee jaar daar na moeten problemen toch wel vast komen te staan. Meer dan vijf jaar garantie heb je dus niet heel hard nodig, al heeft het waarschijnlijk wel invloed op de gekozen slangen en koppelingen. (Voor dit werk wordt met heel dik tyleen gewerkt, dat wordt gelast. Vergelijk dat met de knelkoppelingen en dunnere slangen voor beregening en drinkwater.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:38:
@DjoeC De boorder garandeert dat aan degene met wie deze het contract heeft. Degene met wie jij het contract heeft garandeert dat aan jou.

Gratis een extra bron is inderdaad wat dan gedaan wordt. Een enkeling in dit topic heeft dat ook gekregen. Meer mensen hikken er tegenaan - die bron zou volgens de andere partij nog net warm genoeg zijn - en een enkeling viste inderdaad mis omdat z'n aannemer / installateur failliet is gegaan.

En nog véél meer mensen hebben een bron van pakweg 2 - 4 graden, waar ze er eentje van 7 - 10 hadden kunnen hebben waarvan je de meerprijs op COP gemakkelijk terugverdient.

Die 25 jaar is overigens niet het heftigste element, m.i.. De eerste winter kijken ze de andere kant op; 'droogstoken', maar in de twee jaar daar na moeten problemen toch wel vast komen te staan. Meer dan vijf jaar garantie heb je dus niet heel hard nodig, al heeft het waarschijnlijk wel invloed op de gekozen slangen en koppelingen. (Voor dit werk wordt met heel dik tyleen gewerkt, dat wordt gelast. Vergelijk dat met de knelkoppelingen en dunnere slangen voor beregening en drinkwater.)
Over het algemeen heeft het boorbedrijf de certificatie om berekeningen en boring uit te mogen voeren (dus meestal niet de installateur of de aannemer). Het boorbedrijf geeft ook de garantie af, in dit geval op mijn naam (ik ben dus niet afhankelijk van de installateur). Naast onderstaand garantiecertificaat kreeg ik nog een hele rits aan andere documenten die goed aangeven wat er gepland, opgeleverd en gegarandeerd wordt.
Het boorbedrijf leverde in mijn geval min of meer turn-key de bodem en warmtepompinstallatie af hoewel de installateur wel de plaatsing van de wp en pijperij binnenshuis verzorgde.

Deze (verplichte) garantie bestaat volgens mij trouwens pas sinds ongeveer 2013. Voor die tijd mocht 'iedereen' een gat in de bodem boren zonder wettelijke kwaliteitseisen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRfuAEBayPobX2iFrtz33tfFTpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yju3q7HItaICI4J9hpDWAvpB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door macbelly op 30-04-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@macbelly Da's mooi. Ik heb zo'n document nooit gezien, alleen van de uitvoerende boorders gehoord dat dit van een boorder verwacht wordt (verplicht, denk ik). Voor zoverre afgegeven dus naar de installateur gegaan. Die inmiddels ook failliet is. Niet zo'n grote hoop dus, er ooit een beroep op te kunnen doen.

Maar, onze bron is inmiddels vier winters prima gebleken, dus hier maak ik me niet druk om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:16
@macbelly Ik ben wel benieuwd of er ergens in de extra documenten nog een herverzekeraar staat. Duratherm BV kan (ik zeg niet dat het gebeurt) zomaar vertrekken of omvallen. Da's eigenlijk de kern van mijn vraag. 25 jaar is (tegenwoordig) een lange tijd voor een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
macbelly schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:41:
[...]

Over het algemeen heeft het boorbedrijf de certificatie om berekeningen en boring uit te mogen voeren (dus meestal niet de installateur of de aannemer). Het boorbedrijf geeft ook de garantie af, in dit geval op mijn naam (ik ben dus niet afhankelijk van de installateur). Naast onderstaand garantiecertificaat kreeg ik nog een hele rits aan andere documenten die goed aangeven wat er gepland, opgeleverd en gegarandeerd wordt.
Het boorbedrijf leverde in mijn geval min of meer turn-key de bodem en warmtepompinstallatie af hoewel de installateur wel de plaatsing van de wp en pijperij binnenshuis verzorgde.

Deze (verplichte) garantie bestaat volgens mij trouwens pas sinds ongeveer 2013. Voor die tijd mocht 'iedereen' een gat in de bodem boren zonder wettelijke kwaliteitseisen.
[Afbeelding]
Op het certificaat staat utiliteit? Is het een utiliteitsproject? Want dat is andere jurdische context dan residentieel. In 2015 kreeg ik helemaal niets, heb via via het boorrapport wel kunnen krijgen maar geen garantie omdat de hoofdaanemer was omgevallen en dan vervallen alle verplichtingen. Zoek het maar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:42:
@macbelly Ik ben wel benieuwd of er ergens in de extra documenten nog een herverzekeraar staat. Duratherm BV kan (ik zeg niet dat het gebeurt) zomaar vertrekken of omvallen. Da's eigenlijk de kern van mijn vraag. 25 jaar is (tegenwoordig) een lange tijd voor een bedrijf.
Geen verzekeraar en ook geen herverzekeraar tegengekomen. Ik weet ook of de branch elkaar dekt bij omvallen/faillissement wat je elders wel tegenkomt.
Overigens vond ik het getuigen van professionaliteit op welke manier ze de oplevering hebben gedocumenteerd en aan mij ter beschikking stelden. Dat gaf wel een vertrouwd gevoel. Ook om die gegevens later te kunnen gebruiken mocht het nodig zijn en Duratherm is niet meer onder ons.

De eerste winter hebben wij gelukkig goed kunnen overleven met onze wp. Als het allemaal fout gaat zullen wij moeten terugvallen op onze kleine houtkachel en WTW _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:19:
[...]

Op het certificaat staat utiliteit? Is het een utiliteitsproject? Want dat is andere jurdische context dan residentieel. In 2015 kreeg ik helemaal niets, heb via via het boorrapport wel kunnen krijgen maar geen garantie omdat de hoofdaanemer was omgevallen en dan vervallen alle verplichtingen. Zoek het maar uit.
Het feit dat ‘Utiliteit’ boven in het document staat is volgens mij niets anders dan hoe het document bij Duratherm geadministreerd wordt (versiebeheer).

In de hoofdtekst wordt ‘Utiliteit’ ook niet gebruikt. Wat belangrijk is voor mij zijn de BRL nummers die van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
macbelly schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:29:
[...]

Het feit dat ‘Utiliteit’ boven in het document staat is volgens mij niets anders dan hoe het document bij Duratherm geadministreerd wordt (versiebeheer).

In de hoofdtekst wordt ‘Utiliteit’ ook niet gebruikt. Wat belangrijk is voor mij zijn de BRL nummers die van toepassing zijn.
Ok. BRL is inderdaad leidinggevend en natuurlijk de scope van de garantie maar fijn dat er professionele partijen zijn die ook zo werken dat geeft je vertrouwen. Een bedrijf van een vriend van me in de bouw gaf ook 25 jaar energieprestatie garantie op het ontwerp en uitvoering qua energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:54
DJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:49:
  • Nibe S1155
  • Volledig vloerverwarming
  • Danfoss Icon (alle groepen staan vol open, max flow)
Vraagje over vloerverwarming douche. Ik krijg ieder vertrek in huis op temperatuur (21) behalve de douche die qua oppervlakte relatief klein is ten opzichte van de overige vertrekken. In de douche blijft de temperatuur rond de 18,2 graden steken. Danfoss blijft voortdurend warmte vragen (staat dus open). De temp instelling is 20 graden.

Aanvoerleiding (BT2) beweegt tussen 27 en 31 graden. Stooklijn verschuiving +2

Heeft iemand een idee wat ik zou moeten doen? Stooklijnverschuiving nog verder verhogen?
Eventueel een extra (design) radiator in serie met de lus in de badkamer? Dan heb je iets meer capaciteit.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-05 08:53
Iemand die net een huis + bedrijfsruimte heeft gekocht (bouwjaar 2006), vroeg mij eens te kijken naar zijn WP (Viessmann 28kW) met een horizontale bodembron, hij vind sommige dingen wat vreemd en de installateur lijkt niet echt gemotiveerd om dat eens uit te zoeken.

Nu heb ik zelf een lucht/water WP, dus het is niet helemaal mijn terrein, maar wat mij opviel is dat de afgelopen winter (het ding houd een week samenvatting bij) de temperatuur die weer de bron inging wel erg laag was. Ik zag meerdere weken met 3 tot 5 graden aanvoer uit de bron en -5 tot -8 graden retour de bron in.

Dat lijkt mij erg laag. Gaat de grond om het eerste deel van de bronleiding dan niet bevriezen met lagere opbrengst to gevolg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
KarsS schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:36:
Iemand die net een huis + bedrijfsruimte heeft gekocht (bouwjaar 2006), vroeg mij eens te kijken naar zijn WP (Viessmann 28kW) met een horizontale bodembron, hij vind sommige dingen wat vreemd en de installateur lijkt niet echt gemotiveerd om dat eens uit te zoeken.

Nu heb ik zelf een lucht/water WP, dus het is niet helemaal mijn terrein, maar wat mij opviel is dat de afgelopen winter (het ding houd een week samenvatting bij) de temperatuur die weer de bron inging wel erg laag was. Ik zag meerdere weken met 3 tot 5 graden aanvoer uit de bron en -5 tot -8 graden retour de bron in.

Dat lijkt mij erg laag. Gaat de grond om het eerste deel van de bronleiding dan niet bevriezen met lagere opbrengst to gevolg?
3 graden warmtepomp-in en -8 warmtepomp-uit betekent 11 graden delta-T over de warmtepomp. Dat is erg hoog. Dat wil je tussen de 3 en de 5 hebben. Remedie is “flow van grond circuit verhogen”.
Op zich is het niet raar dat de temperatuur die UIT een horizontale bron komt aan het eind van de winter rond de 3 graden zit.
Ik heb zelf een horizontale bron en dat is bij mij ook zo.
(En achteraf had ik wel geweten hoe ik dat anders had moeten doen maar dat wist ik in 2008 nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-05 08:53
@Stefannn Dank voor je reactie. Ik zal eens kijken of ik de flow in het grond circuit kan verhogen. Bij een eerste verkenning van het menu zag ik niets wat daar op duidt. Er zat sowieso weinig detail info in het gebruikers menu vond ik. Zelfs de ta en tr van de vloerverwarming is niet af te lezen (voor zover ik nu weet). De actuele grondbron temperaturen ook niet, ik kon die alleen in een log terugkijken.

Waarschijnlijk is toegang tot het installateurs menu nodig. de code daarvoor moet denk ik van de installateur komen. Viessmann rept er met geen woord over in hun handleiding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
KarsS schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:09:
@Stefannn Dank voor je reactie. Ik zal eens kijken of ik de flow in het grond circuit kan verhogen. Bij een eerste verkenning van het menu zag ik niets wat daar op duidt. Er zat sowieso weinig detail info in het gebruikers menu vond ik. Zelfs de ta en tr van de vloerverwarming is niet af te lezen (voor zover ik nu weet). De actuele grondbron temperaturen ook niet, ik kon die alleen in een log terugkijken.

Waarschijnlijk is toegang tot het installateurs menu nodig. de code daarvoor moet denk ik van de installateur komen. Viessmann rept er met geen woord over in hun handleiding...
Het is een oudje. Dan heb je heel veel functies niet die nu normaal zijn.
Dat is helemaal niet erg.
Mijn warmtepomp is ook een oudje. Geen enkele computer aansluiting. Alles via een lcd display met 4 knopjes. En besturen vanuit de home automation gaat door middel van een relais op de 230V stekker.
Voordeel…. Ze hebben al heel lang profijt van de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Weet iemand hoe je op een Alpha Innotec een thermische desinfectie run forceert? Het lijkt er op dat je deze alleen kan programmeren per dag waarbij deze om middernacht gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
Een vraagje tussendoor, ik heb een Alpha Innotec MSW2-6S warmtepopmp, en vloerverwarming/koeling op de begane grond/1e verdieping. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ahLdohr.jpeg Dit is onze vloerverwarming verdeler op de 1e verdieping.

Nu hebben we plannen om aan te bouwen (45m2), en daar moet uiteraard ook vloerverwarming/koeling komen.
Daarvoor hebben we 2 offertes opgevraagd. 1 offerte geeft aan " rvs vloerverwarming verdeler "
En de andere offerte geeft aan "kunstof verdeler"

Ik denk dat kunstof beter is icm koeling/condens, maar onze 2 huidige verdelers lijken van rvs te zijn als ik het zo zie?

Hoe denken jullie hier er over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Dacuuu Denk dat het niet uit maakt.

Die condens wil je vooral ook niet in je vloer, op draagbalken en zo. Dus bij zulke lage temperaturen moet je toch weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Dacuuu schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:56:
Een vraagje tussendoor, ik heb een Alpha Innotec MSW2-6S warmtepopmp, en vloerverwarming/koeling op de begane grond/1e verdieping. [Afbeelding] Dit is onze vloerverwarming verdeler op de 1e verdieping.

Nu hebben we plannen om aan te bouwen (45m2), en daar moet uiteraard ook vloerverwarming/koeling komen.
Daarvoor hebben we 2 offertes opgevraagd. 1 offerte geeft aan " rvs vloerverwarming verdeler "
En de andere offerte geeft aan "kunstof verdeler"

Ik denk dat kunstof beter is icm koeling/condens, maar onze 2 huidige verdelers lijken van rvs te zijn als ik het zo zie?

Hoe denken jullie hier er over?
RVS is kwa materiaal zeker duurder. In principe ook robuster.
Maar in praktijk ga je dat niet ervaren.
Zeker al niet omdat de temperatuur belasting heel laag is (zeker minder dan 50 graden, waarschijnlijk minder dan 40).
Dan heeft kunststof inderdaad nog een mini-voordeel mbt condens.

NB: is het trouwens echt rvs? geen vernikkeld ijzer (of ijzer met een rvs laagje)? Als dat het geval is zou ik zeker kunststof nemen, dan kunnen er geen roestdeeltjes in de leidingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Iemand anders ook geen verbinding met myuplink voor de Alpha Innotec Warmtepompen? Volgens mij heb ik onlangs een update geinstalleerd, en is deze sindsdien 'offline'. Lokaal netwerk toegang werkt wel gewoon nog, heb het idee dat het aan iets anders ligt..

WZSV62K3M met software versie 3.90.5-12681

[ Voor 8% gewijzigd door firecaps30 op 28-05-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
firecaps30 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:55:
Iemand anders ook geen verbinding met myuplink voor de Alpha Innotec Warmtepompen? Volgens mij heb ik onlangs een update geinstalleerd, en is deze sindsdien 'offline'. Lokaal netwerk toegang werkt wel gewoon nog, heb het idee dat het aan iets anders ligt..

Gewoon online hiero. Zelfde softwareversie als jij al erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
firecaps30 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:55:

Hier ook alles online. Zelfde software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Herstart van de warmtepomp heeft het opgelost..Soms is het zo simpel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

firecaps30 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:33:
Herstart van de warmtepomp heeft het opgelost..Soms is het zo simpel :+
De meeste storingen en fouten zijn simpel. Het is soms echter verre van simpel om de fout te vinden8)

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste