compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Een dag werk is hier tegenwoordig minimaal 8 * 65 euro ex BTW, totaal 629,- afhankelijk van de vakman. OP andere plekken in het land (bijvoorbeeld Amsterdam) zou dat zomaar meer kunnen zijn.Stefannn schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:16:
[...]
Ik vind het sowieso extreem duur.
Het zou me echter ook niet verbazen "dat dit de prijs is omdat er maar heel weinig bedrijven zijn die dit doen" (schaarste dus).
- Ik gok toch dat het niet meer dan 1 dag werk is -> maximaal 500..600euro?
- En dan 200euro chemicaliën en 200euro hardware?
Maar goed... niet veel keus vrees ik
Sterkte nogmaals
Voor een 'fabrieksmonteur' inclusief voorrijden, lijkt me die schatting nog te voorzichtig.DjoeC schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:43:
Een dag werk is hier tegenwoordig minimaal 8 * 65 euro ex BTW, totaal 629,- afhankelijk van de vakman. OP andere plekken in het land (bijvoorbeeld Amsterdam) zou dat zomaar meer kunnen zijn.
@Stefannn vooral veel zelf blijven doen!
89 euro ex. Btw en 90 euro ex. voorrijkosten. Dat zijn nu de tarieven.Gwaihir schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:26:
[...]
Voor een 'fabrieksmonteur' inclusief voorrijden, lijkt me die schatting nog te voorzichtig.
@Stefannn vooral veel zelf blijven doen!
Als ik de smart grid of power limit inschakel wordt alles geblokkeerd. Het lijkt er op dat er een magische combinatie is van instellingen die ik nog niet ken.Vaevictis_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:13:
[...]
Ok dat is heel eenvoudig, daarmee kun je dus softwarematig de smartgrid functionaliteit nabootsen. Stel je hebt een dynamisch energiecontract dan wil je op de goedkoopste uren (extra) verwarmen.
De WP heeft een SG ready relais daarmee kun je met een fysiek contact schakelen. Als dat in de software kan van Home Assistant is dat veel fijner.
Hopelijk zijn de problemen snel opgelost zodat je kan helpen testen.
Ook als je niet help testen hoop ik dat snel opgelost wordt.
@Vaevictis_ U got DMStefannn schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:16:
[...]
Ik vind het sowieso extreem duur.
Het zou me echter ook niet verbazen "dat dit de prijs is omdat er maar heel weinig bedrijven zijn die dit doen" (schaarste dus).
- Ik gok toch dat het niet meer dan 1 dag werk is -> maximaal 500..600euro?
- En dan 200euro chemicaliën en 200euro hardware?
Maar goed... niet veel keus vrees ik
Sterkte nogmaals
Het is 1 dag werk met in- en uitbouwen, afpersen, leidingmodificatie buigen en lassen. Zie ook mijn eerdere posts in dit topic.
Aangezien een bekend probleem is en een ontwerpfout, dan zou je met rechtsbijstand wel een kans kunnen maken. Nathan kan dan gewoon fabriekscoulance geven meen ik.
[...]
@Vaevictis_ U got DM
Het is 1 dag werk met in- en uitbouwen, afpersen, leidingmodificatie buigen en lassen. Zie ook mijn eerdere posts in dit topic.
Zoals @Vaevictis_ al zegt, kun je juridisch alleen naar degene met wie jij zelf het contract hebt. En bestaat die in zijn geval niet meer. (Heb ik eerlijk gezegd ook niet bij stil gestaan. Mijn WP installateur is inmiddels (rommelig) met pensioen gegaan en dat bedrijf bestaat ook niet meer.)austin_77 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:44:
Aangezien een bekend probleem is en een ontwerpfout, dan zou je met rechtsbijstand wel een kans kunnen maken. Nathan kan dan gewoon fabriekscoulance geven meen ik.
Coulance kun je per definitie niet juridisch afdwingen. Coulant is iemand omwille van z'n goede naam. Dus, zou het Nathan kunnen schelen wat wij hier van ze vinden? Het is natuurlijk onzin onder fabricagefouten uit te kruipen puur omdat 't kan in dit geval. Zeker daar de onderdelen vermoedelijk gratis van AIT geclaimd kunnen worden vanwege deze fout.
Sinds 2020 is Nibe is zowel de eigenaar van Nathan als AIT dus zij hebben er wel belang bij dat er geen kosten voor hun eigenaar gemaakt worden. Tegelijkertijd kun je ook zeggen dat het niet uitmaakt wie van de 2 betaalt als ze uiteindelijk tocht voor de kosten opdraaien.Gwaihir schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:49:
[...]
Zoals @Vaevictis_ al zegt, kun je juridisch alleen naar degene met wie jij zelf het contract hebt. En bestaat die in zijn geval niet meer. (Heb ik eerlijk gezegd ook niet bij stil gestaan. Mijn WP installateur is inmiddels (rommelig) met pensioen gegaan en dat bedrijf bestaat ook niet meer.)
Coulance kun je per definitie niet juridisch afdwingen. Coulant is iemand omwille van z'n goede naam. Dus, zou het Nathan kunnen schelen wat wij hier van ze vinden? Het is natuurlijk onzin onder fabricagefouten uit te kruipen puur omdat 't kan in dit geval. Zeker daar de onderdelen vermoedelijk gratis van AIT geclaimd kunnen worden vanwege deze fout.
[ Voor 19% gewijzigd door macbelly op 18-12-2025 16:38 ]
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Wat ik zie is dat er veel afgeschakeld wordt op een max. CV uitgaande water temperatuur van rond de 37.5C (2.5 C verschil tussen sensor en door warmtepomp gemeten temp.) Zie het voorbeeld hieronder
:strip_exif()/f/image/Y70EB0XAeOMiyHfrXl7ru1bb.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij Piek 1 en 3 lijkt de max. watertemperatuur bereikt en schakelt de pomp af.
Als ik de max. circuit temperatuur hoger zou kunnen zetten dan scheelt dat wellicht weer wat schakel momenten omdat de gewenste kamertemperatuur eerder bereikt wordt en het systeem daar op afschakelt.
Alleen ik kan nergens vinden hoe ik de max. temperatuur zou kunnen beïnvloeden in VWS36/4 systeemconfiguratie 8.
- Weten jullie dat?
Verder heb ik een zoekopdracht uitstaan voor een tweedehands buffervat om 1-en-ander verder af te vlakken zodat het langer duurt voordat de max. circuit temperatuur bereikt wordt.
Ik heb besloten het eerst nog even op de simpele manier verder te proberen met 2 gescheiden systemen; 1 voor kamer/keuken en 1 voor de rest van het huis. In de rest van het huis loopt een deel van de vloerverwarming door 1m3 betonvloer dus ik verwacht dat dat een behoorlijk dempende bufferfunctie oplevert.
Die 37,5 graden zou in een beveiligingsmenu kunnen zitten; je mag nl. niet al te veel hoger met een vloerverwarming (en met je nieuwe vloer zou ik 'm daar eerst maar 'ns geruime tijd laten staan). Houdt er ook rekening meer dat je COP snel verder indondert bij hoger gaan.
Is een tussenvorm denkbaar? Eén voor alles, totdat het te koud daarvoor wordt. Dan één per 'helft'.
Dat lijkt me met één driewegklep te regelen. Maak dat een elektrische, die schakelt zodra jij de tweede WP inschakelt. Dan zit je allereerst veilig: hij kan niet per ongeluk inschakelen zonder te kunnen rondpompen. Later zou je dat betrekkelijk eenvoudig kunnen automatiseren. Enige wat je ervoor opgeeft is gelijkmatige slijtage.
Die temperatuur zit (curieus genoeg) bij de gebruikers instellingen (dus niet bij het setup gedeelte).Woonboot schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:53:
@Gwaihir @Stefannn Ik ben nu een paar weken verder en heb mbv home assistant temp. sensor inzicht in de uitgaande CV temperatuur en daarmee het aantal start/stops. Die zitten nu na een maand draaien op 4,5 per dag. Dat is alvast beter dan 8 maar het zou mooi zijn om ze nog verder naar beneden te krijgen.
Wat ik zie is dat er veel afgeschakeld wordt op een max. CV uitgaande water temperatuur van rond de 37.5C (2.5 C verschil tussen sensor en door warmtepomp gemeten temp.) Zie het voorbeeld hieronder
[Afbeelding]
Bij Piek 1 en 3 lijkt de max. watertemperatuur bereikt en schakelt de pomp af.
Als ik de max. circuit temperatuur hoger zou kunnen zetten dan scheelt dat wellicht weer wat schakel momenten omdat de gewenste kamertemperatuur eerder bereikt wordt en het systeem daar op afschakelt.
Alleen ik kan nergens vinden hoe ik de max. temperatuur zou kunnen beïnvloeden in VWS36/4 systeemconfiguratie 8.
- Weten jullie dat?
Verder heb ik een zoekopdracht uitstaan voor een tweedehands buffervat om 1-en-ander verder af te vlakken zodat het langer duurt voordat de max. circuit temperatuur bereikt wordt.
Ik heb besloten het eerst nog even op de simpele manier verder te proberen met 2 gescheiden systemen; 1 voor kamer/keuken en 1 voor de rest van het huis. In de rest van het huis loopt een deel van de vloerverwarming door 1m3 betonvloer dus ik verwacht dat dat een behoorlijk dempende bufferfunctie oplevert.
- knop rechts boven (met radiator symbooltje)
- volgens mij is het de eerste entry, anders een paar keer op [volgende] drukken
- met +/- instellen
Hij staat bij mij op 55. Niet dat ik dat ooit bereik. Maar dan loopt hij daar tenminste nooit op vast.
Je zal echt niet zomaar op 80 graden zitten. Het zijn maar 3kW warmtepompen dus bij 400l/uur zal de delta T niet meer dan 6graden per warmtepomp zijn.
In mijn geval wordt alles geregeld door de home automation dus schakelt het sowieso ver daarvoor al af.
In normale gevallen komt de uitgangs temperatuur bij mij tot ergens tussen de 35 & 40 graden voor de vloerverwarming in de serre, tijdens een paar vorstdagen afgelopen winter kwam het totop 45 graden. Dat had ik liever lager gehad maar dat komt doordat de slangen in de serre te klein bemeten zijn (ik had geen idee toen ik dat in 2008 aanlegde).
Als de warmtepomp op de woonkamer staat dan zit de uitgangs temperatuur gewoonlijk tussen de 40 en 45 graden en op diezelfde vorstdagen kwam het totop 49 graden.
Als je een temperatuurlogging van "kort geleden" hebt dan kan je de temperatuur rustig op 55 of zo zetten. Dat zou ik dan op een zaterdag of zo doen, Dan zie je wel hoe ver het oploopt.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik ben er ook niet super blij mee.Gwaihir schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:24:
Opmerkelijke temperaturen om door een vloer te jagen! Ik verwacht ergerlijke barsten in de vloer (in de deuropeningen bijvoorbeeld) wanneer ik dat hier zou doen. En vervolgens het risico van roestende wapening.
De slangen liggen op 10cm van elkaar maar de serre heeft veel glas dus koelt sneller af dan een woonkamer.
Temperatuur is/was met CV natuurlijk net zo hoog.
Geen barsten, geen roest.
Wat wel helpt is dat een warmtepomp maar een beperkt vermogen heeft dus de opwarming gaat heel geleidelijk. 45C lijkt extreem veel meer dan 35C maar 318K ten opzicht van 308K scheelt eigenlijk niet zo heel veel.
Is in 2008 aangelegd. Ik denk dat het nu allemaal wat beter gebeurt.
Voor de efficiëntie van je warmtepomp gaat het om het temperatuurverschil wat je wilt overbruggen en dan maakt het niet uit of je het over Kelvin of Celsius hebt. Of wil je wat anders duidelijk maken met dat argument?Stefannn schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:46:
[...]
Ik ben er ook niet super blij mee.
De slangen liggen op 10cm van elkaar maar de serre heeft veel glas dus koelt sneller af dan een woonkamer.
Temperatuur is/was met CV natuurlijk net zo hoog.
Geen barsten, geen roest.
Wat wel helpt is dat een warmtepomp maar een beperkt vermogen heeft dus de opwarming gaat heel geleidelijk. 45C lijkt extreem veel meer dan 35C maar 318K ten opzicht van 308K scheelt eigenlijk niet zo heel veel.
Is in 2008 aangelegd. Ik denk dat het nu allemaal wat beter gebeurt.
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Ik ben niet blij dat ik op koude dagen 45C nodig heb om de serre op temperatuur te houden.macbelly schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:59:
[...]
Voor de efficiëntie van je warmtepomp gaat het om het temperatuurverschil wat je wilt overbruggen en dan maakt het niet uit of je het over Kelvin of Celsius hebt. Of wil je wat anders duidelijk maken met dat argument?
Dat had ik al niet in 2008 toen hij nog op CV werkte want zoals @Gwaihir zegt was ik best bang dat de boel kapot zou gaan. in Kelvin gezien valt het verschil met 35C echter wel mee dus "zolang je maar langzaam verwarmt" is het "stukga risico" beperkt.
Ik ben er nog steeds niet blij mee. In 2008 al niet. Maar het zit er al 17 jaar in en het is nog niet stuk. Dus "kennelijk valt het probleem mee" (afkloppen).
Verder ben ik er inderdaad ook niet blij mee dat mijn cop vernachelt wordt door die hoge temperatuur.
Tja...
Ik kan er niks mee.
Er ligt een hele mooie natuurstenen vloer die ik er echt niet uit ga slopen.
Niet blij met de temperaturen.
Extreem blij met de serre met veel glas en fantastisch natuur uitzicht.
Maar uitzetting / krimp in constructies (en eventuele scheuren daardoor) gaat over temperatuurverschillen en temperatuurbewegingen. Hoe ver het absolute nulpunt weg is boeit niet zo.
Hopelijk hoef je dat nooit verder te ontdekken...
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Dat zal dan niet met een WP maar met een gasketel geweest zijn?bjp schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:58:
ik was recent aan iemand anders zijn vloerverwarming aan het fixen, en daar was de mengkraan 20-43C, dus zelf op maximum ga je niet hoger dan 43C. In de praktijk was het zelf langer dan 35C ingesteld.
Want met een WP heb je liever geen mengverdeler maar een pomploze verdeler. Anders moet je onnodig hoog stoken.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
zoals @Hippe Lip zegt: ik heb een pomploze verdeler zonder mengkraan.bjp schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:58:
ik was recent aan iemand anders zijn vloerverwarming aan het fixen, en daar was de mengkraan 20-43C, dus zelf op maximum ga je niet hoger dan 43C. In de praktijk was het zelf langer dan 35C ingesteld.
(en al sinds 2008, ver voor de warmtepomp, niet super happy dat er zo heet water in moet om het warm te stoken. Fact of life. Ik overleef het wel)
Een echte mengverdeler kan er gewoon tussen blijven zitten. Die bewaakt alleen het maximum.Hippe Lip schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:40:
Want met een WP heb je liever geen mengverdeler maar een pomploze verdeler. Anders moet je onnodig hoog stoken.
Helaas zijn er ook veel cheap-ass dingen die een vaste mengverhouding hebben, bijv. 50% retourwater, altijd. Da's niks, met een WP.
November..... begint het weer. Kortom, eind van de rit?
WP's worden duurder, subsidies worden lager - wellicht nu maar de kosten nemen, wat toekomstige besparingen doen.
Het is massaal wat een forse hoeveelheid aan data hier staat.
Ik ben niet die techneut, niet de die hard om alles te lezen, laat staan te begrijpen...... Ik heb wel wat gelezen, maar 500 pagina's is best veel.
Opvallend veel hulp; al te lezen op de paar pagina's die ik heb gelezen (400. -410 oid).
Ik wil dus vervangen. Eigenlijk 3 bedrijven langs laten komen, onderzoek, advies, offerte.
- aanbevelingen voor bedrijven en of merken? Dun gezaaid merk ik...
- do's en don'ts ?
- 12-18k - is dat realistisch ingeschat? Vervanging, in basis apparaat vervangen
- Huidig is oud.... geen enkele connectiviteit, niet extern meten, niets. Ik zou graag het scherm ook willen zien, lezen in HA, etc.
O ja, huidig type is een Alpha Inotec WZ S80 HK (Brine). Met boiler van xxx liter (we douchen veel, nooit gebrek aan heet water).
Geen idee of deze WP dik, klein of normaal is.
Huis, vrijstaand 2009, goed geïsoleerd, 230m2 plus.
Vloerverwarming beneden en douche boven, kamers boven, garage en zolder convectoren.
Dank - ik begrijp een reactie, begin even te lezen - maar durf te vragen
THX!
Heb je over een mengverdeler niet altijd een temperatuurval? Ik dacht dat die dingen nooit 100% van de input ook de vloer in jagen. En in dat geval heb je daar met verliezen te maken.Gwaihir schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:07:
[...]
Een echte mengverdeler kan er gewoon tussen blijven zitten. Die bewaakt alleen het maximum.
<John O`Mill>
- Heb je voorkeur voor aan/uit of modulerend?
- Is de capaciteit van je huidige WP aan de kleine kant (draait bij lichte vorst bijna 100% van de tijd), aan de grote kant (komt ook bij vorst niet boven 50% aan) of daar tussenin?
- Heb je zelf voorkeuren voor functionaliteiten of ben je al blij met een basic WP?
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 22-12-2025 22:45 ]
<John O`Mill>
Modulerend lijkt mij in basis beter, maar ik weet of wat dit met de vraagprijs doet. Prima dat het beter en zuiniger gaat zijn, maar als daar veel geld bij moet - kan ik van dat verschil ook jaren van "stoken" .
Voorkeur wel voor modulerend. Scheelt ongeveer 2k voor zover ik weet.
Capaciteit is denk ik afdoende. Eerlijk gezegd, geen idee. Het huis is gewoon warm, nooit tekort aan heet water, etc. Ik meet ook niets, geen enkele metingen, behalve als ik op het scherm zelf kijk / maar niet in verdiept...
Daarom ook maar 3 bedrijven langs laten komen - risico van de domme klant
Voorkeuren - zekers. Zie punt hierboven; ik wil meer weten wat de pomp doet, remote bedienen, etc. Maar is geen showstopper. Nu bedien ik vanaf het schermpje, 2 maal per jaar 1 of 2 graden omhoog of naar beneden.
Het enige wat ik meet is het verbruik, maar dat is niet in de pomp, maar een 3 fase meter van HW.
Logische opvolgers, als ik kijk naar de huidige WSZ80 HK::
Alterra WZS 82K3M (aan / uit) 11k?
Alterra WZSV 92K3M (modulerend) 13k?
[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 23-12-2025 09:22 ]
Type technisch zou dit 80 liter moeten zijn. Ik zie op het type plaatje, omschrijving die op de WP zit geen verwijzing er naar toe.bjp schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:48:
bij mij was het verschil aan/uit modulerend niet heel groot als je ziet dat ik daardoor een veel kleiner buffervat kon plaatsen. Hierbij de vraag of je al een groot buffervat hebt?
Alleen de verwijziging voor de 200 liter buffer voor warm water/douchen, etc.
Hier staat sinds een jaar een Alpha Innotec WZSV 92K3M voor een woning met vergelijkbaar vloeroppervlak en ook de gehele benedenverdieping en boven de badkamer van vloerverwarming voorzien.blue eyes schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:48:
Thx!
Modulerend lijkt mij in basis beter, maar ik weet of wat dit met de vraagprijs doet. Prima dat het beter en zuiniger gaat zijn, maar als daar veel geld bij moet - kan ik van dat verschil ook jaren van "stoken" .
Voorkeur wel voor modulerend. Scheelt ongeveer 2k voor zover ik weet.
Capaciteit is denk ik afdoende. Eerlijk gezegd, geen idee. Het huis is gewoon warm, nooit tekort aan heet water, etc. Ik meet ook niets, geen enkele metingen, behalve als ik op het scherm zelf kijk / maar niet in verdiept...
Voorkeuren - zekers. Zie punt hierboven; ik wil meer weten wat de pomp doet, remote bedienen, etc. Maar is geen showstopper. Nu bedien ik vanaf het schermpje, 2 maal per jaar 1 of 2 graden omhoog of naar beneden.
Het enige wat ik meet is het verbruik, maar dat is niet in de pomp, maar een 3 fase meter van HW.
Logische opvolgers, als ik kijk naar de huidige WSZ80 HK::
Alterra WZS 82K3M (aan / uit) 11k?
Alterra WZSV 92K3M (modulerend) 13k?
Installatie is indertijd aangelegd door lokale installateur die daarvoor via Nathan is gecertificeerd en in bedrijf gesteld door de firma Nathan zelf.
Via de app en webinterface is er veel te zien en in te stellen en door middel van een plugin gebruik ik dit ook binnen domoticz voor trends en instellingen.
bijnaleek
Waar ik benieuwd naar ben, mede gevoed door wat negatieve verhalen en ervaring zelf is dat veel bedrijven dit in mechanische zin, etc. wel kunnen installeren.
Maar inhoudelijk niet weten wat het doet.
Ik denk te lezen dat het config deel dan door Nathan zelf is gedaan?
De kunst is een goede service bedrijf te vinden - ik heb Breman, ik woon in de Flevopolder.
Installatie via Breman ga ik niet doen - in de offertes voor zaken richting Breman zijn ze met afstand, veruit de duurste.
[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 23-12-2025 12:44 ]
De lokale installateur hier heeft een overeenkomst met Nathan, is ook getraind en opgeleid door Nathan en het aansluiten van de installatie op zich is iets wat iedere goed installateur kan doen.blue eyes schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:02:
Thx JaapB!
Waar ik benieuwd naar ben, mede gevoed door wat negatieve verhalen en ervaring zelf is dat veel bedrijven dit in mechanische zin, etc. wel kunnen installeren.
Maar inhoudelijk niet weten wat het doet.
Ik denk te lezen dat het config deel dan door Nathan zelf is gedaan?
De kunst is een goede service bedrijf te vinden - ik heb Breman, woon in de Flevopolder.
Nathan neemt vervolgens het werk af, doet een uitgebreide controle en pas bij het afvinken van hun checklijst wordt de installatie in bedrijf gesteld waarbij ook de bronvloeistof wordt gemeten of die voldoende vorstbescherming heeft.
Nathan is hier nog 1 keer terug geweest vanwege een fout gemonteerde thermokoppel af fabriek maar verder draait het systeem lekker onmerkbaar.
bijnaleek
Waarvoor heb je een alsnog buffervat nodig met een modulerende WP? Ik heb geen modulerende WP en geen buffervat. Mijn WP doet 1 run per dag. Ik gebruik de vloer als buffer en dat werkt prima. Het vermogen van mijn WP is wel tot op de limiet gedimensioneerd, geen overschot.bjp schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:48:
bij mij was het verschil aan/uit modulerend niet heel groot als je ziet dat ik daardoor een veel kleiner buffervat kon plaatsen. Hierbij de vraag of je al een groot buffervat hebt?
Een apart buffervat is toch nefast voor je rendement?
Nee. Mengverdelers komen in veel verschillende soorten.Hippe Lip schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:35:
Heb je over een mengverdeler niet altijd een temperatuurval? Ik dacht dat die dingen nooit 100% van de input ook de vloer in jagen. En in dat geval heb je daar met verliezen te maken.
Degenen die jij in gedachte hebt moet je echt kwijt bij installatie van een WP. Sommige anderen zal je wellicht laten hangen, maar niet nieuw neerhangen omdat die extra pomp meestal niet echt een functie meer heeft.
Dat vind ik wel opmerkelijk. Over wat voor reparaties hebben we het dan?blue eyes schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:14:
Ondertussen traditie; elk jaar even in de kou, wat reparaties en dan de winter weer warm, in de zomer koel.
November..... begint het weer. Kortom, eind van de rit?
Heb je daar de specificaties van? (Datasheet / handleiding / offerte?)Alpha Inotec WZ S80 HK (Brine).
Zo niet, ik vond een Alpha Innotec WZS 81 H/K en WZS 82 H/K, wat dan directe opvolgers lijken. Dat zijn 7,7kW WPs (B0/W35). Met die 7,7 kW zou je op zoek kunnen.
Uitleesbaarheid krijg je welhaast automatisch vandaag de dag. En je wil echt wel modulerend. Dat verdien je zondermeer terug.
Ik kan me niet voorstellen dat er een buffervat in je huidige WP zit. Verwar je dat niet met je boiler (= SWW vat)? Als je er eentje naast hebt staan (zonder eigen pomp) en die nog prima is: lekker laten staan. Anders ook niet als nog toevoegen.
Edit: qua do: een opvolger van hetzelfde merk scheelt wellicht werk en dus kosten. Het zou zo maar kunnen dat de buitenmaten en aansluitingen exact hetzelfde zijn. Maar staar je daar niet blind op. De installateur neemt dat misschien niet eens mee in z'n offerte.
Dat is wel een beetje jammer (vinden wij tweakersblue eyes schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:48:Capaciteit is denk ik afdoende. Eerlijk gezegd, geen idee. Het huis is gewoon warm, nooit tekort aan heet water, etc. Ik meet ook niets, geen enkele metingen, behalve als ik op het scherm zelf kijk / maar niet in verdiept...
Vooral ook niet zwaarder; een te zware WP kost aan meerdere kanten nodeloos geld, zonder enige meerwaarde op te leveren. (Uitleg zo nodig hopelijk makkelijk met de zoekfunctie uit dit topic te diepen.)
[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 23-12-2025 14:49 ]
Dat lijkt me overdreven. Of bedoel je financieel rendement? Een overbodig buffervat kost natuurlijk wel geld. Bij een buffervat in serie is dat het ook wel. Vermoedelijk doet het verder wat goeds en anders niet kwaads.Baritee schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:25:
Een parallel buffervat betekent ook een extra pomp en ingewikkelder regeling. Daarbij is het niet zo dat twee pompen twee keer zoveel gebruiken als één; ze hebben ook elk minder te doen. In de regeling kan het zeker ook mis gaan, qua rendement.
Maar eigenlijk gaat het mis met het gemak waarmee vaak ondoordachte zoneverwarming wordt geïnstalleerd. En schaaft zo'n parallelle buffer daar de scherpe randjes juist weer af
Ik twijfelde al aan de SWW, of buffer vat.... Deze is ingebouwd, staat er niet naast.
Ik zal een foto van het typeplaatje maken.
Met je eens, mbt tweaker, etc. Ik was ook zo - niet met WP, maar generiek. Heb nu andere prio en hobbies. Maar blijft altijd iets trekken, knagen
Vandaar ook de wens voor inzage die ik nu beperkt heb,
Reparaties: de laatste was de circulatiepomp, vorige week vervangen.
Blijven bij het huidige merk - idd zoals je zegt, ook een uitgangspunt van mij.
Vorig jaar een printplaat, etc. Veel al verdwongen. Onderhoud op leeftijd is een gegeven.
Daarnaast ook extra regulier onderhoud, zoals schoonspoelen van de vloerverwarming.
[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 23-12-2025 14:51 ]
allemaal waar als je vloerverwarming hebt. Ik heb radiatoren (renovatie huis '91, alle vloeren opbreken zag ik niet zitten), en ik denk dat dan de redenering helemaal anders is. Zeker met thermostatische kranen die "dicht" kunnen gaan. Niet dat ze zo ingesteld zijn, maar goed zo denkt een installateur niet. Ik heb ook toekomstplan om overschotwarmte naar die buffer te dumpen. En ja sommige installateurs denken nog wat teveel "met buffervaten". Het is ook maar een buffertje van 200L. Enkel bij 1 offerte toen was er geen buffervat nodig (ik denk met een Thermia WP).Baritee schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:25:
[...]
Waarvoor heb je een alsnog buffervat nodig met een modulerende WP? Ik heb geen modulerende WP en geen buffervat. Mijn WP doet 1 run per dag. Ik gebruik de vloer als buffer en dat werkt prima. Het vermogen van mijn WP is wel tot op de limiet gedimensioneerd, geen overschot.
12 december was een redelijk warme dag als ik het goed heb. Ik denk dat het probleem vooral is dat de vloer z'n warmte niet genoeg kwijt kan. Zoals ik eerder aangaf bestaat hij uit op oplegplaten op een houten vloer met gleuven en aluminiumtoplaag om de warmte door te geven. Daarop warmtedoorgeef folie en dun laminaat. De vloer voelt lekker warm maar blijkbaar warmt hij wellicht toch nog wat te snel op.Gwaihir schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:49:
@Woonboot Wat voor dag was 12 december, qua temperatuur? Hij lijkt niet makkelijk z'n warmte kwijt te kunnen.
Die 37,5 graden zou in een beveiligingsmenu kunnen zitten; je mag nl. niet al te veel hoger met een vloerverwarming (en met je nieuwe vloer zou ik 'm daar eerst maar 'ns geruime tijd laten staan). Houdt er ook rekening meer dat je COP snel verder indondert bij hoger gaan.
Is een tussenvorm denkbaar? Eén voor alles, totdat het te koud daarvoor wordt. Dan één per
Dat lijkt me met één driewegklep te regelen. Maak dat een elektrische, die schakelt zodra jij de tweede WP inschakelt. Dan zit je allereerst veilig: hij kan niet per ongeluk inschakelen zonder te kunnen rondpompen. Later zou je dat betrekkelijk eenvoudig kunnen automatiseren. Enige wat je ervoor opgeeft is gelijkmatige slijtage.
Dus de gesuggereerde oplossing om met een driewegklep extra vloeroppervlak toe te voegen bij warmere dagen klinkt als een goed idee! Die ga ik proberen. Dat kan ik ook weer makkelijk onderdeel van m'n home assistant besturing maken. Bij koudere dagen schakelt hij dan automatisch naar een extra pomp erbij voor het overige deel van het huis.
Klinkt als een mooie oplossing en een leuk project! Jammer inderdaad van de onevenredige belasting van de pompen maar als ik daarmee de levensduur van pomp 1 naar 20 jaar kan krijgen vind ik het prima!
Bedankt voor de suggesties allebei.
LTV radiatoren (van bijv. Jaga) kunnen je ook nog helpen, als is 't maar waar de impact het grootst is.bjp schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:06:
allemaal waar als je vloerverwarming hebt. Ik heb radiatoren (renovatie huis '91, alle vloeren opbreken zag ik niet zitten), en ik denk dat dan de redenering helemaal anders is.
Eh ja.. dat valt toch al snel onder de 'onhandige zoneverwarming'Zeker met thermostatische kranen die "dicht" kunnen gaan.
Bedankt voor de waarschuwing!blue eyes schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:50:
Onderhoud op leeftijd is een gegeven.
Ik zie 't ding toch erg als een koelkast. Enige onderhoud daaraan is 'ns een nieuwe deurscharnier geweest (en misschien nog ooit een keer deurrubbers). De WP heeft geen deur
Zo laten of toch maar beter de compressor vrij geven en hem een extra run laten maken in de nacht?
Een vorstbeveiliging op een W/W warmtepomp?de Peer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:34:
Bij mijn Nibe F1145 zie ik in (koude) nachten deze stroompieken. Ik heb elektrisch element en compressor geblokkeerd tot 05 uur maar blijkbaar wordt dat overruled door iets van een vorstbeveiliging? Ik kan er verder niets over vinden en de nibe meldt ook geen storing.
Waarom zou je een W/W warmtepomp een vorstbeveiliging hebben die al bij een paar graden onder nul aan slaat?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het zijn ook wel heel veel start en stops. Das niet goed voor de levensduur. Wat laat je grafiek zien van de brontemperatuur? Zou het wellicht elektrische bijverwarming zijn, gezien de hoogte van het vermogen. Hoeveel kW is je WP?de Peer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:34:
Bij mijn Nibe F1145 zie ik in (koude) nachten deze stroompieken. Ik heb elektrisch element en compressor geblokkeerd tot 05 uur maar blijkbaar wordt dat overruled door iets van een vorstbeveiliging? Ik kan er verder niets over vinden en de nibe meldt ook geen storing.
Zo laten of toch maar beter de compressor vrij geven en hem een extra run laten maken in de nacht?
[Afbeelding]
Geen idee. Vandaar de vraag wat het zou kunnen zijn.Andrehj schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:24:
[...]
Een vorstbeveiliging op een W/W warmtepomp?Ik kan wat gemist hebben, maar waarom dat? Vorstbeveiligingen worden toch alleen gebruikt op monoblock L/W warmtepompen? (Of hooguit een enkele split waarvan het binnendeel niet vorstvrij hangt).
Waarom zou je een W/W warmtepomp een vorstbeveiliging hebben die al bij een paar graden onder nul aan slaat?
Is niet de compressor vermoed ik. Maar elektrische bijverwarming. Maar die heb ik eigenlijk uit staan. Brontemp is 6 graden uit en 3 graden in.PolderPloer! schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:41:
[...]
Het zijn ook wel heel veel start en stops. Das niet goed voor de levensduur. Wat laat je grafiek zien van de brontemperatuur? Zou het wellicht elektrische bijverwarming zijn, gezien de hoogte van het vermogen. Hoeveel kW is je WP?
Heb geen grafiek helaas. Het is een 12 kW pomp. Dus verbruik elektrisch is meestal 2-2,5 kW
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 24-12-2025 11:17 ]
@de Peer Dit ziet er inderdaad niet goed uit. Weet je wel zeker dat je bijverwarming echt uit staat? Ik hoop dat het bijverwarming is, want als dit starts van je compressor zijn dan slijt die nu heel erg hard.de Peer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:34:
[Afbeelding]
Waarom zet je de compressor uit in de nacht? Maakt die teveel geluid? Is het een aan/uit-machine of modulerend? Mijn WP is modulerend en die staat in de nacht heerlijk continu op minimumniveau te snorren.
In jouw geval zou ik beginnen met die compressor in de nacht vrij te geven en te zien hoe het er dan uitziet. Qua geluid en qua verbruik.
En heb je een dynamisch energiecontract? Dan is het zelfs voordeliger om in de nacht te draaien omdat het dan de goedkopere uurtjes zijn, zeker tussen 01:00 en 06:00 (of zelfs 07:00?).
<John O`Mill>
Zowel compressor als bijverwarming heb ik geblokkeerd tot 05:00. Echter zien we alsnog verbruik, daarom ben ik benieuwd hoe dit kan en of deze blokkering dus overruled wordt. Hij staat wel in 'auto' modus ipv 'manueel'. Mogelijk maakt dat nog een verschil en zijn bepaalde regelingen wel actief in auto en niet bij manueel.Hippe Lip schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:09:
[...]
@de Peer Dit ziet er inderdaad niet goed uit. Weet je wel zeker dat je bijverwarming echt uit staat? Ik hoop dat het bijverwarming is, want als dit starts van je compressor zijn dan slijt die nu heel erg hard.
Compressor starts zou niet logisch zijn, die verwacht ik niet in de blokkeer-periode. Terwijl ik me wel iets voor kan stellen bij een veiligheidsregeling waarbij je het elektrisch element gebruikt.
Het is een aan/uit warmtepomp. Compressor zet ik uit puur om te testen. Ik woon hier net een paar weken en probeer beetje controle te krijgen over het apparaat en dus te begrijpen wat er gebeurt.Waarom zet je de compressor uit in de nacht? Maakt die teveel geluid? Is het een aan/uit-machine of modulerend? Mijn WP is modulerend en die staat in de nacht heerlijk continu op minimumniveau te snorren.
Ja denk dat ik dat maar doe.In jouw geval zou ik beginnen met die compressor in de nacht vrij te geven en te zien hoe het er dan uitziet. Qua geluid en qua verbruik.
Nee, ik heb nog een gunstig energiecontract (zonder terugleverkosten en met TLV van 11,5 ct/kWh) dat loopt tot en met einde 2027.En heb je een dynamisch energiecontract? Dan is het zelfs voordeliger om in de nacht te draaien omdat het dan de goedkopere uurtjes zijn, zeker tussen 01:00 en 06:00 (of zelfs 07:00?).
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 24-12-2025 12:58 ]
Staat de tijd wel goed? Anders blokkeert het schema op andere tijdende Peer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:57:
[...]
Zowel compressor als bijverwarming heb ik geblokkeerd tot 05:00. Echter zien we alsnog verbruik, daarom ben ik benieuwd hoe dit kan en of deze blokkering dus overruled wordt. Hij staat wel in 'auto' modus ipv 'manueel'. Mogelijk maakt dat nog een verschil en zijn bepaalde regelingen wel actief in auto en niet bij manueel.
Compressor starts zou niet logisch zijn, die verwacht ik niet in de blokkeer-periode. Terwijl ik me wel iets voor kan stellen bij een veiligheidsregeling waarbij je het elektrisch element gebruikt.
Ja staat goed. Alles werkt verder prima op gewenste tijden.ZuinigeRijder schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:07:
[...]
Staat de tijd wel goed? Anders blokkeert het schema op andere tijden
Zoals gezegd, heb ik niet en gaat er de komende weken ook niet komen. Bron in en uit heb ik genoemd. Heb ook geen netwerkkabel daar momenteel. De vraag was puur of iemand dit herkent, wellicht was het een veel gezien fenomeen en kon ik gelijk geholpen worden.PolderPloer! schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:39:
Toon nou gewoon ff de grafiek van die nacht met de brontemperatuur en als je die niet hebt, maak een account op Nibe en je hebt veel meer parameters. Anders wordt advies geven bijna onmogelijk, zeker als je nog weinig ervaring hebt met de 1145.
Het doet zich alleen diep in de nacht voor, dus vermoedelijk wel gekoppeld aan buitentemperatuur.
Goed laten we het hier even bij. Wie weet heb ik meer info over een paar weken.Nu blijft het gissen of het de elektrische bijverwarming is, de compressor en weten we ook niet of het voor verwarming of heet water is.
Voor hetzelfde geld heb je ergens een lek en warmt ie daarom op. Is onwaarschijnlijk, maar nogmaals zo blijft het gissen en je kent je huis echt niet door en door na een paar weken.
(Ok, ok.. ik kon het niet laten, ook effe serieus dan:)
Je lijkt inderdaad een elektrisch element te triggeren. Verder valt er zo niets over te zeggen. Behalve dat dit experiment maar slecht voor de portemonnee lijkt zo.
Het mooie is, ik ga er vanzelf achter komen met wat trial and error. Ik ga binnenkort met NibeGW werken dus dan kan ik alles mooi uitlezen.Gwaihir schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:27:
Sorry @de Peer, je weet hoe dat gaat bij tweakers: in Apple we trust, all others must bring data![]()
(Ok, ok.. ik kon het niet laten, ook effe serieus dan:)
Je lijkt inderdaad een elektrisch element te triggeren. Verder valt er zo niets over te zeggen. Behalve dat dit experiment maar slecht voor de portemonnee lijkt zo.
Tot die tijd ook maar een nachtrun inplannen om te voorkomen dat het elektrisch element weer 'toe slaat'
@de Peer Om je eerlijk te zeggen vind ik het een nogal opvallende manier om een (voor jou) nieuwe WP te leren kennen. Om een ‘beetje controle te krijgen over het apparaat’, zeg je. Bedoel je dan dat het apparaat niet goed werkte? Is er reden aan te nemen dat het standaard programma van de WP niet goed werkt? Ik bedoel er nix mee, maar probeer je actie te begrijpen.de Peer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:57:
[...]
Het is een aan/uit warmtepomp. Compressor zet ik uit puur om te testen. Ik woon hier net een paar weken en probeer beetje controle te krijgen over het apparaat en dus te begrijpen wat er gebeurt.
Na installatie van mijn Nibe ben ik begonnen met te zien hoe het apparaat zich gedroeg en pas na een heleboel weken heb ik eens één parameter aangepast om te zien wat het effect was. Wel heb ik vanaf het begin met Home Assistant ‘meegekeken’ wat er gebeurde.
Het klinkt voor mij nogal vreemd als je een apparaat dat probeert je huis op een stabiele manier van warmte te voorzien een tijdje uit zet ‘om controle te krijgen’?
Sorry als ik wat direct ben in mijn woorden…
<John O`Mill>
Het huis en de warmtepomp zijn nieuw voor me, de materie niet. Dus ik kan e.e.a. wel snel optimaliseren.Hippe Lip schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:10:
[...]
@de Peer Om je eerlijk te zeggen vind ik het een nogal opvallende manier om een (voor jou) nieuwe WP te leren kennen. Om een ‘beetje controle te krijgen over het apparaat’, zeg je. Bedoel je dan dat het apparaat niet goed werkte? Is er reden aan te nemen dat het standaard programma van de WP niet goed werkt? Ik bedoel er nix mee, maar probeer je actie te begrijpen.
Ja de standaardinstellingen sloegen nergens op. Vorige bewoners hadden geen flauw benul. Warmtepomp maakte 20 of 30 starts per dag. Buffervat 200L met naregeling.
Dat heb ik nu terug gebracht naar 2 a 3 starts en geen gebruik meer van de naregeling.
Controle krijgen daarmee bedoelde ik vooral: geen ruimtes verwarmen die ik helemaal niet wil verwarmen. Badkamer, wc en slaap kamer stonden continu op 22 graden.
Maar alles via KNX thermostaten geregeld zonder te weten welke lus waar bij hoort, en even makkelijk afsluiten was er niet bij. Dus echt trial and error.
Maargoed dat is allemaal gelukt. Ik verwarm nu alleen de ruimtes die ik wil verwarmen en verbruik is al stukken lager.
Vervolgens wilde ik nog weten hoe het zit met al dan niet bijspringen van de bijverwarming. Waarbij ik me vooral afvroeg: als ik die blokkeer, hoe definitief is dat? Zijn er nog regelingen die dit weer overulen, en hoe zit het met bij legionellarun? (Deze WP heeft elektrisch element nodig om 60 graden te kunnen bereiken.
Dus tsja je hebt een beetje een beeld.
Ik had enige haast. Morgen een kerstdiner met 16 man hier in huis waarbij ik een ruimte warm moet krijgen die het minst goed geisoleerd is en die aangestuurd wordt door een KNX thermostaat samen met een aantal andere lussen.Na installatie van mijn Nibe ben ik begonnen met te zien hoe het apparaat zich gedroeg en pas na een heleboel weken heb ik eens één parameter aangepast om te zien wat het effect was. Wel heb ik vanaf het begin met Home Assistant ‘meegekeken’ wat er gebeurde.
Het klinkt voor mij nogal vreemd als je een apparaat dat probeert je huis op een stabiele manier van warmte te voorzien een tijdje uit zet ‘om controle te krijgen’?
Sorry als ik wat direct ben in mijn woorden…
de warmtepomp 6 uurtjes uit zetten tijdens de nacht vind ik geen rare manier om de WP te leren kennen. Dit levert gelijk wat inzichten op:
-Hoe veel koelt mijn huis af?
-Wat is mijn stroomverbruik tijdens de nacht zonder de warmtepomp (ik monitor momenteel alleen nog via de slimme meter)
-'werkt' de blokkering van elektrisch element en compressor echt? (zowel in manual mode als auto mode)
-Door 's nachts niet te verwarmen, heb ik overdag wellicht een iets warmere vloer ?
-Hoe werkt de wisselwerking tussen SWW verwarmen op bepaalde tijden en vloerverwarming?
Voor mij werkt dit prima.
En mijn vraag ging dus uiteindelijk alleen maar over mijn observatie met de vreemde korte verbruikspieken die ik niet direct kan thuisbrengen.
Waar ik nog tegen aanloop is dat de warmtepomp enorm overgedimensioneerd is, waardoor ik gedwongen wordt om meer ruimtes te verwarmen dan de ruimtes waar wij veel in verblijven. Daar is natuurlijk niet eenvoudig iets aan te doen. Voelt een beetje zonde om dan maar een koude slaapkamer te gaan verwarmen terwijl daar niemand slaapt.
ook nog deze (2 weg?) klep gevonden op de toevoer van het buffervat, maar deze lijkt helemaal niet aangestuurd te worden, in ieder geval niet door de Nibe. Mogelijk via het KNX systeem maar daar ben ik nog niet ver genoeg ingedoken.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 24-12-2025 23:43 ]
Dank voor uitgebreide uitleg. Dat maakt de zaak die me eerst zo vreemd leek nu een stuk duidelijker.
Het lijkt erop dat als je de bijverwarming (element) uit wil schakelen, je de boel op ‘manual’ moet zetten? Wel vreemd overigens.
Ik heb bij mijn WP de bijverwarming niet uit gezet, maar het vermogen ervan gemaximeerd. Misschien dat dit bij jou ook kan? Maar of je daarmee je doel bereikt… ?
<John O`Mill>
In de Luxtronik handleiding heet het party mode.ChrisM schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:43:
Even een ander vraagje tussendoor: luxtronik2, daar kan je de DHW op electric, heat pump of performance zetten (of off). Wat is performance?
Als ik het goed begrijp negeert die mode de schedules en maakt continue warm water. Voor zover ik weet wordt de ingestelde hysteresis nog steeds in acht genomen. Er wordt dus warm water gemaakt als target temp - hysteresis > dhw temp.
Ik ben bezig de documentatie van Luxtronik2 te verbeteren, dus het zou heel behulpzaam zijn als mensen dit soort dingen kunnen helpen testen, bevestigen of corrigeren.
[ Voor 13% gewijzigd door AJediIAm op 25-12-2025 10:01 ]
Heb ik afgelopen nacht gedaan en vannacht geen vreemde stroompieken gezien. Dus mogelijk is het zo simpel inderdaad!PolderPloer! schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:44:
@de Peer ik las het nog eens terug en volgens mij moet je stand in manueel zetten, pas dan doet hij wat met je voorkeuren qua blokkeren. Althans das op mijn 1245 (vergelijkbare on off machine) ook zo.
Overigens werkt het blokkeren in de auto stand ook, in ieder geval voor de compressor.
Helaas, afgelopen nacht toch weer de 2 kW pieken gezien terwijl hij op manual staat en elektrisch element geblokkeerd.PolderPloer! schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:44:
@de Peer ik las het nog eens terug en volgens mij moet je stand in manueel zetten, pas dan doet hij wat met je voorkeuren qua blokkeren. Althans das op mijn 1245 (vergelijkbare on off machine) ook zo.
Die Nibe F11456 is een aan/uit warmtepomp. Die stroom pieken kunnen ook prima gewoon compressor starts zijn. Het is nu extreem koud, waardoor je wellicht onder een bepaalde limiet komt en er inderdaad een override actief wordt die de compressor start.de Peer schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:53:
[...]
Helaas, afgelopen nacht toch weer de 2 kW pieken gezien terwijl hij op manual staat en elektrisch element geblokkeerd.
Ik zou gewoon even een UTP kabel die kant op leggen tijdelijk en een accountje aanmaken, dan heb je binnen 1 nacht het antwoord op je vragen.
Zijn er geen anderen die ook koudemiddel lekkage hebben gehad met een AIT wp?
Performance is een combinatie van deze twee. Dus wp maakt warm water samen met elektrisch element. Dan krijg je dus supersnel warm water maar heb je wel een zeer slechte COP omdat je feitelijk een doorstroomboiler krijgt icm wp. Het maximale opgenomen vermogen van de wp.ChrisM schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:43:
Even een ander vraagje tussendoor: luxtronik2, daar kan je de DHW op electric, heat pump of performance zetten (of off). Wat is performance? Electric snap ik. Heat pump ook. Maar die Performance stand, wat doet die?
OK, top.. dank! Ik ben benieuwd of ik dan, met een 6 kW elektrisch element, ook kan blijven douchen met comfortabele watertemperatuur. M'n vrouw heeft nog wel eens koud water tijdens het douchen, en ik heb een watermeter gekoppeld aan Home Assistant, dus ik zou een automation kunnen maken dat als er water verbruik is, en de temperatuur onder xx graden gaat, dat ie dan op Performance mode aan gaat.Vaevictis_ schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:40:
[...]
Performance is een combinatie van deze twee. Dus wp maakt warm water samen met elektrisch element. Dan krijg je dus supersnel warm water maar heb je wel een zeer slechte COP omdat je feitelijk een doorstroomboiler krijgt icm wp. Het maximale opgenomen vermogen van de wp.
Alleen het elektrisch element is namelijk niet voldoende om, als de temperatuur onder xx graden gaat (meestal 45 graden ofzo, dan raakt m'n vat leeg), om dan nog op tijd bij te kunnen verwarmen.
(Als ze stopt met douchen, dan natuurlijk zsm weer op de Heatpump modus, want dan hoeft het niet met een elektrisch element meer). Ik hou zelf trouwens meestal gewoon op met douchen als het water kouder wordt.
Lees maar 'ns hoe doorstroomverwarmers neergezet worden. Als ik me niet vergis is 11kW net genoeg voor een zuinige douche (dus met WTW en / of waterbesparende kop).ChrisM schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:54:
OK, top.. dank! Ik ben benieuwd of ik dan, met een 6 kW elektrisch element, ook kan blijven douchen met comfortabele watertemperatuur.
Waar zou je zitten met 6kW + je normale SWW prestatie van de compressor + het restje warmte in het vat? Net zo'n beetje om en nabij die 11kW?
Onbeperkt blijven douchen lijkt me er niet in zitten, maar je kunt het vast flink verlengen.
En gebruik je die flow meter al om tijdens het douchen de waarde waarop de WP aan slaat (op compressor) wat te verlagen?
[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 28-12-2025 14:32 ]
Ik heb meestal een COP van 3 tot 4, dus dat is misschien 3 kW + 6 kW elektrisch = 9 kW? Dat lijkt me optimistisch...Gwaihir schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:31:
[...]
Waar zou je zitten met 6kW + je normale SWW prestatie van de compressor + het restje warmte in het vat? Net zo'n beetje om en nabij die 11kW?
Nee, die snap ik nog niet helemaal.. wat bedoel je hiermee?Onbeperkt blijven douchen lijkt me er niet in zitten, maar je kunt het vast flink verlengen.
En gebruik je die flow meter al om tijdens het douchen de waarde waarop de WP aan slaat (op compressor) wat te verlagen?
Als ik mijn WP erbij neem 8kW uitvoering, die trekt 9kW op e-element en 2kW (max) bij SWW. Dus 11kW, is wel absurd want dan blijft er heel weinig ruimte over op een 3x 25A aansluiting. Moet je dus geen andere grote verbruikers hebben.Gwaihir schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:31:
[...]
Lees maar 'ns hoe doorstroomverwarmers neergezet worden. Als ik me niet vergis is 11kW net genoeg voor een zuinige douche (dus met WTW en / of waterbesparende kop).
Onbeperkt blijven douchen lijkt me er niet in zitten, maar je kunt het vast flink verlengen.
Volgens mij kan je tapwater en verwarming beide apart instellen dus alleen tapwater op performance.
Ik heb juist de kinderen geleerd max. 5 min douchen en bij 41 graden is de 200L buffervat zo leeg. Goede prikkel dus.
Niet je COP, je opbrengst tijdens SWW maken.ChrisM schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:10:
Ik heb meestal een COP van 3 tot 4, dus dat is misschien 3 kW + 6 kW elektrisch = 9 kW? Dat lijkt me optimistisch...
(Ik heb niet scherp welke WP je hebt, dus als vrij blinde gok: 3 à 4 kW.)
Je kunt kennelijk detecteren dat er water verbruikt wordt en zelfs hoe ver de kraan open staat? Warm water specifiek? De douche specifiek?Nee, die snap ik nog niet helemaal.. wat bedoel je hiermee?
Wanneer je aan een bepaald patroon in de flow kunt zien dat er gedoucht wordt én merkt dat het warm water op dreigt te raken, kun je WP alvast aanzetten. D.w.z. aanzetten op de compressor, gewoon zoals hij nu zelf ook doet, maar dan wat eerder. Omdat je weet dat het op dat moment nodig is. En als dat dan ook niet volstaat, heb je wat je eerder noemde nog achter de hand.
Nu tel je aan de verkeerde kant. Als je 2kW je compressor in gooit, zal daar zo'n 6 - 8kW SWW uit komen. Dan hoef je dus slechts 5kW elektrisch erbij te doen om aan de (vermoedelijk) benodigde 11kW te zitten voor eindeloos blijven douchen.Vaevictis_ schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:27:
Als ik mijn WP erbij neem 8kW uitvoering, die trekt 9kW op e-element en 2kW (max) bij SWW. Dus 11kW, is wel absurd want dan blijft er heel weinig ruimte over op een 3x 25A aansluiting. Moet je dus geen andere grote verbruikers hebben.
Die 9kW kun je neem ik aan in enkele stappen inschakelen? Waaronder bijv. een stap van 6kW? Dan zou je in totaal 8kW van je 18kW aansluiting in gebruik hebben daarvoor.
Ik heb de mazzel gehad om hier 7 jaar geleden een wtw in de douche te kunnen plaatsen. Laatst was ik aan het douchen tijdens een opwarm-ronde van de boiler. Toen ik na afloop keek naar het verloop van de gemeten boiler temperatuur bleek deze tijdens het douchen - weliswaar langzamer - ook nog te zijn gestegen. Het thermisch vermogen tijdens het opwarmen ligt op 6 kW. Ik douche wel met een douche-spaarkop, maar niet met een zeikstraal😉.Gwaihir schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:31:
[...]
Lees maar 'ns hoe doorstroomverwarmers neergezet worden. Als ik me niet vergis is 11kW net genoeg voor een zuinige douche (dus met WTW en / of waterbesparende kop).
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik verwarm momenteel uitsluitend elektrisch dat is 9.2kW zeg 9kW voor het element en de rest voor de cv pomp en regeleling. Als ik met de wp verwarm zonder e-element is dat max 2kW. Beide rond de 11kW.Gwaihir schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:32:
[...]
Nu tel je aan de verkeerde kant. Als je 2kW je compressor in gooit, zal daar zo'n 6 - 8kW SWW uit komen. Dan hoef je dus slechts 5kW elektrisch erbij te doen om aan de (vermoedelijk) benodigde 11kW te zitten voor eindeloos blijven douchen.
Die 9kW kun je neem ik aan in enkele stappen inschakelen? Waaronder bijv. een stap van 6kW? Dan zou je in totaal 8kW van je 18kW aansluiting in gebruik hebben daarvoor.
Je berekening was me helder. Maar zag je mijn vraag ook: kent dat geen standen?Vaevictis_ schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:57:
Ik verwarm momenteel uitsluitend elektrisch dat is 9.2kW zeg 9kW voor het element en de rest voor de cv pomp en regeleling. Als ik met de wp verwarm zonder e-element is dat max 2kW. Beide rond de 11kW.
Ik dacht dat 't gebruikelijk was zulke zware elementen te kunnen regelen, in een aantal stappen, of traploos.
@Vaevictis_ Jazeker. Vrienden hier om de hoek hebben recent lekkage gehad. Aan diezelfde bocht.Vaevictis_ schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:37:
Update: voor de kerst gebeld met Nathan services leidingset staat in backorder. Ondertussen al een maand geen wp. Met de vorst is dat geen pretje maar valt nog wel te overzien met elektrisch element. Ik hoop dat er niets stuk gaat doordat de grondbron en wp niet worden gebruikt.
Zijn er geen anderen die ook koudemiddel lekkage hebben gehad met een AIT wp?
Dat ging weliswaar om een Nibe S1255, maar voor zover ik weet heeft die dezelfde WP-module.
Daar is uiteindelijk na nóg een storing die kubes met de warmtepomp zelf vervangen.
<John O`Mill>
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik heb een 6kW WP op een standaard 16A aardlek. Dit doet me denken dat de 6kW het productie vermogen is en niet het consumptie vermogen.Vaevictis_ schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:27:
[...]
Als ik mijn WP erbij neem 8kW uitvoering, die trekt 9kW op e-element en 2kW (max) bij SWW. Dus 11kW, is wel absurd want dan blijft er heel weinig ruimte over op een 3x 25A aansluiting. Moet je dus geen andere grote verbruikers hebben.
Nee niet bij mijn WP, het is aan of uit kunt vermogen niet traploos regelen. Aan is 9,2kW uit is 0kW.Gwaihir schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:06:
[...]
Je berekening was me helder. Maar zag je mijn vraag ook: kent dat geen standen?
Ik dacht dat 't gebruikelijk was zulke zware elementen te kunnen regelen, in een aantal stappen, of traploos.
Heb een 3 fasen kWh aangesloten op WP dus ik meet het vrij nauwkeurig maar kan bij andere uitvoeringen of andere merken anders zijn. Op het label van de WP staat het exacte vermogen wat de WP kan leveren.AJediIAm schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:22:
[...]
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik heb een 6kW WP op een standaard 16A aardlek. Dit doet me denken dat de 6kW het productie vermogen is en niet het consumptie vermogen.
Dat kloptAJediIAm schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:22:
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik heb een 6kW WP op een standaard 16A aardlek. Dit doet me denken dat de 6kW het productie vermogen is en niet het consumptie vermogen.
Dat klopt. Het noemvermogen van een airco of warmtepomp is altijd het thermisch vermogen. Elektrisch vermogen ligt (gelukkig) een flinke factor (de COP, of EER bij airco's) lager.AJediIAm schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:22:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
AiT SWCV92K3.. ik verbruik max 1,2kW (stroom meter in de meterkast op de groep van de WP) bij SWW, met een COP van 3-4, dus ca. 3 - 4 kW warmte, denk ik. (Snelle berekening.. als ie echt naar 1,2 kW gaat, dan gaat de COP wel naar beneden meestal)Gwaihir schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:29:
[...]
Niet je COP, je opbrengst tijdens SWW maken.
(Ik heb niet scherp welke WP je hebt, dus als vrij blinde gok: 3 à 4 kW.)
Ah zo, ja.. ik kan niet meten welk apparaat water verbruikt, alleen het totale waterverbruik. Maar goed, kan wel een beetje slim kijken natuurlijk: als de temperatuur van het vat naar beneden gaat, en de water flow > 8l (dat is dacht ik het verbruik van onze douche kop), en dat duurt langer dan 2 minuten (ofzo), dan zal er wel gedoucht worden. En dan kan ik inderdaad al wel iets eerder de compressor aan laten gaan, das wel een goed idee (en die kan ik dan ook nog overswitchen naar Performance mode indien nodig).Je kunt kennelijk detecteren dat er water verbruikt wordt en zelfs hoe ver de kraan open staat? Warm water specifiek? De douche specifiek?
Wanneer je aan een bepaald patroon in de flow kunt zien dat er gedoucht wordt én merkt dat het warm water op dreigt te raken, kun je WP alvast aanzetten. D.w.z. aanzetten op de compressor, gewoon zoals hij nu zelf ook doet, maar dan wat eerder. Omdat je weet dat het op dat moment nodig is. En als dat dan ook niet volstaat, heb je wat je eerder noemde nog achter de hand.
Ik heb een 300l vat, die ik laat verwarmen naar ca. 55 graden.. we houden allebei van lang en heet douchen.
Eh, watte? Een COP van 0,9?ChrisM schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:15:
[...]
Alleen m'n legionella run (1x per 2 weken) gaat naar 65 graden met een COP van ~0.9.
Kun je dan niet beter met alleen een elektrisch element verwarmen? Dan heb je tenminste nog een COP van 1 en slijt je compressor niet…
<John O`Mill>
Ja, de legionella run gaat met het elektrisch element. Maar mijn COP berekening is incl pomp etc, dus dan kom je onder de 1 uit. ;-)Hippe Lip schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:33:
[...]
Eh, watte? Een COP van 0,9?![]()
Kun je dan niet beter met alleen een elektrisch element verwarmen? Dan heb je tenminste nog een COP van 1 en slijt je compressor niet…
Dan zou ik die berekening maar eens aanpassen, want de warmte van die pomp komt wel degelijk (voor het grootste deel) in je CV-water terecht.ChrisM schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:22:
Ja, de legionella run gaat met het elektrisch element. Maar mijn COP berekening is incl pomp etc, dus dan kom je onder de 1 uit. ;-)
Daarom werkt een externe Kamstrup warmtemeter ook zo mooi. Die meet gewoon de totale warmte die er via het water uit de WP komt. Of die warmte er nou door de compressor of de waterpomp in is gebracht doet dan niet ter zake.
Zo kun je (in combinatie met een externe kWh meter in de meterkast) ook heel precies de echte COP bepalen.
Andrehj schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:40:
[...]
Dan zou ik die berekening maar eens aanpassen, want de warmte van die pomp komt wel degelijk (voor het grootste deel) in je CV-water terecht.
Daarom werkt een externe Kamstrup warmtemeter ook zo mooi. Die meet gewoon de totale warmte die er via het water uit de WP komt. Of die warmte er nou door de compressor of de waterpomp in is gebracht doet dan niet ter zake.
Zo kun je (in combinatie met een externe kWh meter in de meterkast) ook heel precies de echte COP bepalen.
Goed genoeg voor mij, dat dan weer wel.
We kunnen natuurlijk wel ter discussie stellen of die warmte wel als verloren telt, zo in de winter...
Ik hecht ook niet zoveel waarde aan de COP en meet daarom enkel de SCOP. Je zou de idle power consumptie er vanaf kunnen trekken om wat dichter bij de COP te komen.ChrisM schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:51:
[...]
ok ok... ik meet het stroomverbruik (compressor en pomp, 2 aparte stroommeters) en deel dat door wat Luxtronik2 aangeeft als opbrengst. En dan kom ik toch uit op een COP net onder de 1 meestal. De precieze warmte opbrengst meet ik dus niet.
Goed genoeg voor mij, dat dan weer wel.
De Luxtronik2 integratie heeft ook een heat energy input. Mijn vermoeden is dat dit een afgeleiden waarde is en geen gemeten waarde maar ik weet het niet helemaal zeker. De meeste mensen lijken de voorkeur te hebben aan een eigen energie meter.
Ik heb alles naast elkaar: compressor o.b.v. energie meter in de meterkast, pompen o.b.v. plug die energie meet, en luxtronik2.AJediIAm schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:19:
[...]
Ik hecht ook niet zoveel waarde aan de COP en meet daarom enkel de SCOP. Je zou de idle power consumptie er vanaf kunnen trekken om wat dichter bij de COP te komen.
De Luxtronik2 integratie heeft ook een heat energy input. Mijn vermoeden is dat dit een afgeleiden waarde is en geen gemeten waarde maar ik weet het niet helemaal zeker. De meeste mensen lijken de voorkeur te hebben aan een eigen energie meter.
Zoals je ziet, geeft alles nogal een andere waarde. Ik gebruik compressor + pompen om mijn COP te bepalen.
De COP van DHW Yearly zat een foutje ergens in, die gaat met het nieuwe jaar weer goed lopen.
![]() | ![]() |
De WPs rapporteren alleen het verbruik van de compressor. Integraties werken dus ook met die data.AJediIAm schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:19:
De Luxtronik2 integratie heeft ook een heat energy input. Mijn vermoeden is dat dit een afgeleiden waarde is en geen gemeten waarde maar ik weet het niet helemaal zeker.
Enerzijds onprettig incompleet, anderzijds m.i. best aardig 1:1 vergelijk met de aloude gasketel: daar telt ook niemand het elektraverbruik voor pomp, fan, en elektronica bij het (gas)verbruik op.
Dat klopt met 11kW en zuinige douchekop kom je en heel eind. Heb zelf geen douche wtw.Gwaihir schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:31:
[...]
Hangt ook af van de sww temperatuur. Met 50 graden kun je langer douchen dan met 42 graden.
Heatgeek en Urban Plumbers hebben een "Heat pump combi boiler" inelkaar geknutseld. Werkt boven verwachting, volgens het filmpje...Vaevictis_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:24:
[...]
Dat klopt met 11kW en zuinige douchekop kom je en heel eind. Heb zelf geen douche wtw.
Hangt ook af van de sww temperatuur. Met 50 graden kun je langer douchen dan met 42 graden.
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Ja en nee.b_g_e schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:51:
[...]
Heatgeek en Urban Plumbers hebben een "Heat pump combi boiler" inelkaar geknutseld. Werkt boven verwachting, volgens het filmpje...
Ja "ze hebben wat"
Nee "geen breakthrough"
Defacto een mega grote warmtewisselaar op het warme tapwater zodat je de heatpump power voor sanitair water kan gebruiken.
Dat beperkt de warmteafgifte tot het heatpump vermogen. De meeste heatpumps zitten (gokje) in het 6..9kW regime. Dat is niet genoeg om te douchen. Met 11kW heb je een "goede spaardouche" waar je als energiefreak super tevreden mee kan zijn maar waar mensen die het geen reet kan schelen van gaan klagen. Met 17kW heb je een volwaardige douche.
Wat wel erg leuk is als je dit combineert met bijvoorbeeld een 8kW doorstromer. Dan kan je namelijk met een cop van 4 van 2kW elektrisch naar 8kW thermisch en vervolgens met de 8kW doorstromer 16kW thermisch bereiken en aangezien je minder dan 10kW electrisch nodig hebt volstaan met een 3x16A aansluiting.
Persoonlijk zie ik meer heil in een 11kW doorstromer in combinatie met een WTW op de afvoer. Alleen super vervelend dat dat op bestaande installaties (inclusief bij mij thuis) bijna niet te doen is.
Maar nu ik zie niet direct het nut van ‘oneindig’ douchen of zonder SWW vat te werken. Dat dient net om de pieken op te vangen. Ja je spaart ergens statisch verlies, maar een WP start ook niet zomaar snel op. Met wat dergelijke isolatie valt dat verlies nog mee.
De "caveat emptor" zit in het filmpje al ingebakken. Een regendouche ga je hier niet mee voeden. Het leek me enkel leuk aan te stippen wat er *wel* mogelijk is. Voor veel huizen, waar een dik boilervat niet past, zou dit best een optie kunnen zijn, nietwaar?Stefannn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:10:
[...]
Ja en nee.
Ja "ze hebben wat"
Nee "geen breakthrough"
Defacto een mega grote warmtewisselaar op het warme tapwater zodat je de heatpump power voor sanitair water kan gebruiken.
Dat beperkt de warmteafgifte tot het heatpump vermogen. De meeste heatpumps zitten (gokje) in het 6..9kW regime. Dat is niet genoeg om te douchen. Met 11kW heb je een "goede spaardouche" waar je als energiefreak super tevreden mee kan zijn maar waar mensen die het geen reet kan schelen van gaan klagen. Met 17kW heb je een volwaardige douche.
Wat wel erg leuk is als je dit combineert met bijvoorbeeld een 8kW doorstromer. Dan kan je namelijk met een cop van 4 van 2kW elektrisch naar 8kW thermisch en vervolgens met de 8kW doorstromer 16kW thermisch bereiken en aangezien je minder dan 10kW electrisch nodig hebt volstaan met een 3x16A aansluiting.
Persoonlijk zie ik meer heil in een 11kW doorstromer in combinatie met een WTW op de afvoer. Alleen super vervelend dat dat op bestaande installaties (inclusief bij mij thuis) bijna niet te doen is.
Bovendien gebruiken ze hier een mega-warmtewisselaar ook als opslag, zodat het geheel in dit scenario ook met 6kW warmtetoevoer werkt. Genoeg om twintig minuten op boven de veertig graden te douchen.
Duidelijk geen algemene oplossing dit. Maar wel een positief onderzoek over hoe je van het gas af zou kunnen in een appartement in -zeg- London.
Knutselvreugd, geen standaard-antwoord: eens.
Dat verlies kan behoorlijk hoog zijn.bjp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:55:
ik ben een gelukkige dan :-) dWTW bij renovatie erin gekregen 👍
Maar nu ik zie niet direct het nut van ‘oneindig’ douchen of zonder SWW vat te werken. Dat dient net om de pieken op te vangen. Ja je spaart ergens statisch verlies, maar een WP start ook niet zomaar snel op. Met wat dergelijke isolatie valt dat verlies nog mee.
Zie hier
Zelfs met na-isolatie met 80mm rockwool bij mij nog 1.4kWh per dag.
Wij zijn met 2 en douchen kort. Het standverlies is net zo groot als het warmtegebruik tijdens douchen.
Het betreft hier een zonneboiler die 9 maanden per jaar op heatpipes draait, maar een doorstromer in combinatie met een WTW op de afvoer is helemaal niet zo’n slecht alternatief voor een warmtepomp boiler (en neemt veel minder plek in).
Als je kort doucht, dan heb je toch weinig aan zo’n dWTW?Stefannn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:03:
[...]
Wij zijn met 2 en douchen kort.
[…], maar een doorstromer in combinatie met een WTW op de afvoer is helemaal niet zo’n slecht alternatief
Wij douchen ook kort en tegen de tijd dat die WTW warm is en z’n werk gaat doen ben ik me al aan het afdrogen…
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 30-12-2025 23:57 ]
<John O`Mill>
Ben jij na 1 minuut al klaar. Ik merk hier met mijn wtw, (dunne koperen pijp met mantel) na 1 minuut al duidelijk verschil.Hippe Lip schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:56:
[...]
Als je kort doucht, dan heb je toch weinig aan zo’n dWTW?
Wij douchen ook kort en tegen de tijd dat die WTW warm is en z’n werk gaat doen ben ik me al aan het afdrogen…
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
KC27 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:05:
[...]
Ben jij na 1 minuut al klaar. Ik merk hier met mijn wtw, (dunne koperen pijp met mantel) na 1 minuut al duidelijk verschil.
Ja, zo ongeveer wel. Ik spoel af, gebruik al vele jaren geen zeep. Gaat (in mijn geval) prima. Douchen duurt 1-2 minuten.
<John O`Mill>
:strip_exif()/f/image/ZrL7ooirK82WmcXTma6XrGoJ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z6vuW2pLfR8IfhEasTYNv0O5.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Ww5tjZkv5OiWiQoBLdtn2EF1.png?f=fotoalbum_tile)