Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Onlangs een offerte ontvangen voor de installatie van het volgende:
Alpha Innotec SWCV122K3 WP
Alpha Innotec type WWS 507.2 van 500L t.b.v. warm tapwater
Er wordt een buffervat toegepast.
Dit alles inclusief twee verticale boringen.

De nieuw te bouwen woning wordt voorzien van vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping. Ze gaan uit van regeling per ruimte/kamer.

Nu probeer ik te begrijpen of het bedrag een beetje marktconform is bij een dergelijke installatie. Het wordt voor iets minder dan 50K ex BTW aangeboden. Ik moet zeggen dat ik hier wel een beetje van schrik.
Het is bedoeld voor een woning van ca. 230m2 vloer oppervlakte / 920m3 inhoud.

Klopt dit verhaal of heb ik een wel erg prijzige installateur te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:15
Warmtepomp 14k
Boring 15k
Buffervat sw 500l 3k
Regeling per kamer 5k

Neem aan dat vloerverwarming en lucht warmtepomp al in de aanneemsom zitten..
- 8k lucht warmtepomp.
Ongeveer 25 ex btw zou logischer zijn.

Ik ga het voor ongeveer 22k incl btw doen. Nibe s1156, sanitair warmwater 300l vat, één bron 200m, geen extra buffervat en regeling per kamer. Ongeveer zelfde situatie, nieuwbouw woning met opp van 230m2. Deze maand verwacht ik dat ze gaan boren..

[ Voor 10% gewijzigd door Epep op 23-04-2025 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:59
_mijn_ mening:
die regeling per kamer mag je gerust eruit halen. Dat doet weinig in een nieuwbouw (isolatie vooral aan buitenschil, ventilatie dat toch alles door elkaar mixt).

Of je nu echt 500L SWW nodig hebt, moet je maar overwegen. Soms is een groter vat op lagere temperatuur met een spiraal zuiniger (doorstromer).

de boring - ja valt wat je van kracht nodig hebt, en de locatie (toegankelijkheid, wat er in de grond zit). Mijn boring (zie vorige bericht, zoek op mijn naam) was wel veel goedkoper.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Nu online
Epep schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:02:
Ik ga het voor ongeveer 22k incl btw doen. Nibe s1156, sanitair warmwater 300l vat, één bron 200m, geen extra buffervat en regeling per kamer. Ongeveer zelfde situatie, nieuwbouw woning met opp van 230m2. Deze maand verwacht ik dat ze gaan boren..
Jij laat voor 22k incl BTW een complete centrale verwarming in je woning installeren op basis van een bodemsysteem? Of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
C00KW4US schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:18:

De nieuw te bouwen woning wordt voorzien van vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping. Ze gaan uit van regeling per ruimte/kamer.

Nu probeer ik te begrijpen of het bedrag een beetje marktconform is bij een dergelijke installatie. Het wordt voor iets minder dan 50K ex BTW aangeboden. Ik moet zeggen dat ik hier wel een beetje van schrik.

Tijdens de (grondige) renovatie van onze bungalow (175m2) hebben wij eind 2023 een bodem/water warmtepomp laten plaatsen. Dit was in de nadagen van tekort aan personeel en hoge inflatie.

Uitvoering en kosten van onze oplossing:
  • Nibe S1255-6PC (incl 180L boiler voor 2 personen en koeling), UKV 40 buffervat, RMU S40 kamerthermostaat, buitenvoeler, plaatsing en aansluiten op de bron en vloerverwarming binnenshuis. Kosten €18k excl btw
  • Boring van 175m met dubbele lus en incl alle berekeningen, melding Omgevingsloket, afvullen en certificatie. Kosten €13k excl btw
Samen €31k plus btw en excl €4425 subsidie (in bedrijfstelling begin 2024). Vloerverwarming is een aparte post.

Hoewel de installateur de offerte uitbracht bleek uiteindelijk dat de verantwoordelijkheid voor de gehele aanleg van de put en plaatsing van de warmtepomp (binnenshuis uitgevoerd door de installateur) bij het boorbedrijf lag (Duratherm). Ik denk dat de installateur niet over de BRL 2100, 6000 en 11.000 certificatie beschikte.

[ Voor 11% gewijzigd door macbelly op 23-04-2025 22:32 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epep
C00KW4US schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:47:
[...]

Jij laat voor 22k incl BTW een complete centrale verwarming in je woning installeren op basis van een bodemsysteem? Of lees ik het verkeerd?
Als meerwerk in nieuwbouw op de standaard installatie. Dus standaard in de aanneem prijs zit al een luchtwarmtepomp met al het installatiewerk en de vloerverwarming op alle verdiepingen. Ik vind het zelf ook nog steeds veel geld...

Ik heb wel de regeling per kamer laten vervallen en ook het extra buffervat 100l voor verwarming heb ik laten schrappen. Dit alles om wat geld te besparen en ook voor een hogere rendement van de warmtepomp. Verwacht behalve de badkamers, dat de slaapkamers standaard geen extra verwarming nodig hebben. Voor koeling is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

[ Voor 26% gewijzigd door Epep op 24-04-2025 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:49

Hier een woning van vergelijkbare grootte gebouwd in 2005 en daar een Alpha Innotec WZSV92K3M geplaatst inclusief boring tot 145 meter met dubbele lus en zonder een extra buffervat of individuele regelingen en aangesloten op het bestaande systeem met vloerverwarming beneden en boven in de badkamer voor 34000,-

Dus als ik dat vergelijk dan valt het relatief mee, maar vraag me af waarom die extra zware warmtepomp bij jou dan nodig is en wat de reden is voor dat grote warmtevat, hier is het ingebouwde warmtevat ruim voldoende voor douchen en ander warmwatergebruik.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
JaapB schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:16:
[...]

Hier een woning van vergelijkbare grootte gebouwd in 2005 en daar een Alpha Innotec WZSV92K3M geplaatst inclusief boring tot 145 meter met dubbele lus en zonder een extra buffervat of individuele regelingen en aangesloten op het bestaande systeem met vloerverwarming beneden en boven in de badkamer voor 34000,-

Dus als ik dat vergelijk dan valt het relatief mee, maar vraag me af waarom die extra zware warmtepomp bij jou dan nodig is en wat de reden is voor dat grote warmtevat, hier is het ingebouwde warmtevat ruim voldoende voor douchen en ander warmwatergebruik.
Van wanneer dateert deze prijs (om een beter gevoel te krijgen hoe ze zich tot elkaar verhouden)? En de prijs is inclusief btw neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:54

Zeker als je vloerverwarming hebt is een buffervat niet echt nodig. de bufferwerking van de betonnen vloerplaat is vele malen groter dan die van het vat.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapB
macbelly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:45:
[...]

Van wanneer dateert deze prijs (om een beter gevoel te krijgen hoe ze zich tot elkaar verhouden)? En de prijs is inclusief btw neem ik aan?
Dit was november 2024 en is inclusief BTW en zonder de verrekening van de ISDE subsidie.

Had vooraf een energiescan van de woning laten doen met een advies door een onafhankelijk bureau om zodoende geen zaken te doen die niet noodzakelijk zouden zijn.
Met twee personen is het ingebouwde buffervat meer dan voldoende tenzij je mogelijk meermalen een bad wilt vullen.
Mogelijk maakt het nog een verschil als je zonnecollectoren hebt geplaatst maar dat zou uit het totaalplaatje moeten komen.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 16:36
Hoewel ik erg blij ben met AIT W/W WP afgelopen 9 jaar zou ik met de stand van zaken nu geen W/W meer kopen.

Als je ziet dat L/W WP van Lamdba al een COP van 5,5 haalt (rond de -10) dan loont het prijsverschil niet. Moet je wel een groot monoblock in de tuin kwijt kunnen en geen last hebben van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik ben ook verrast in zekere zin dat je een WP van tot 13kW nodig hebt voor een nieuwbouw (als ik de spec zo online opzoek voor Alpha Innotec SWCV122K3).
Hierdoor heb je ook een veel grotere bron nodig (en dus duurder).

6 of 9kW zou ook genoeg moeten zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 24-04-2025 10:46 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bjp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:45:
ik ben ook verrast in zekere zin dat je een WP van tot 13kW nodig hebt voor een nieuwbouw (als ik de spec zo online opzoek voor Alpha Innotec SWCV122K3).
Hierdoor heb je ook een veel grotere bron nodig (en dus duurder).

6 of 9kW zou ook genoeg moeten zijn?
De enige manier is om een warmteverliesberekening te maken (bij -10 graden). Nieuwbouw boven de 10kW zou uitzonderlijk zijn of het moet een hele grote gebruikersoppervlakte zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Nu online
Op basis van de BENG berekening lijkt mij dit inderdaad een overgedimensioneerd systeem. Betreft een nog nieuw te bouwen woning.

Berekening gaat uit van 238m2 gebruiksoppervlakte en 8.078 kWh/jaar warmtebehoefte.
Dank voor de reacties. Ik ga weer eens het gesprek aan.

[ Voor 8% gewijzigd door C00KW4US op 24-04-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
vooral bij de bron is er zo een schakelpunt : 2 putten kan je typisch nog met een T verbinden ("Tichelmann"), vanaf 3 heb je typisch ook een verbindpunt nodig, met flow valves om af te stellen. Hier komt er dan nog een kost bij.

Maar de voornaamste kost is nog altijd het aantal meters dat je moet boren in totaal, en dat hangt af van piekvermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:48:
[...]

De enige manier is om een warmteverliesberekening te maken (bij -10 graden). Nieuwbouw boven de 10kW zou uitzonderlijk zijn of het moet een hele grote gebruikersoppervlakte zijn.
Wat bij mij voor de bepaling van het vermogen van de warmtepomp van grote invloed was was het wel of niet toepassen van warmteterugwinning in de ventilatie box (in eerste instantie was het bureau dat de warmteverliesberekening uitvoerde dat ontgaan!). Het aansluitvermogen daalde met 25% toen de WTW werd meegenomen.

Ook in de praktijk blijkt dat een WTW echt heel veel energie scheelt: sinds 1/9/24 heeft de warmtepomp 8670kWh geleverd en de WTW heeft 4780kWh warmte teruggewonnen (oftewel de WTW levert 35% van de totale ruimteverwarming). Ook in COP komt het nut van de WTW tot uitdrukking: mijn warmtepomp levert ruimteverwarming met een COP van 7.6 (ook sinds 1/9/24); de WTW met een COP van 21 (en dan heb je 'gratis' ventilatie)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
macbelly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:07:
[...]

Wat bij mij voor de bepaling van het vermogen van de warmtepomp van grote invloed was was het wel of niet toepassen van warmteterugwinning in de ventilatie box (in eerste instantie was het bureau dat de warmteverliesberekening uitvoerde dat ontgaan!). Het aansluitvermogen daalde met 25% toen de WTW werd meegenomen.

Ook in de praktijk blijkt dat een WTW echt heel veel energie scheelt: sinds 1/9/24 heeft de warmtepomp 8670kWh geleverd en de WTW heeft 4780kWh warmte teruggewonnen (oftewel de WTW levert 35% van de totale ruimteverwarming). Ook in COP komt het nut van de WTW tot uitdrukking: mijn warmtepomp levert ruimteverwarming met een COP van 7.6 (ook sinds 1/9/24); de WTW met een COP van 21 (en dan heb je 'gratis' ventilatie)!
Klopt ik bespaar ong. 25% op mijn energierekening met een WTW systeem. Vergeet ook niet de gratis koeling in de zomer met bypass klep. Ik zou nooit meer zonder een WTW willen ook vanwege de luchtkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:59
Vaevictis_ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:41:
Hoewel ik erg blij ben met AIT W/W WP afgelopen 9 jaar zou ik met de stand van zaken nu geen W/W meer kopen.

Als je ziet dat L/W WP van Lamdba al een COP van 5,5 haalt (rond de -10) dan loont het prijsverschil niet.
het is idd zo dat voor verwarmen een w/w wat zuiniger kan zijn. Maar het grote voordeel, in mijn ervaring, is dus het passieve koelen, wat zuiniger is dan actief koelen en het feit dat je energie uit andere seizoenen kan aanwenden tbv verwarmen en koelen en zo een beetje circulair omgaat met energie. Dat was voor mij iig de reden voor een w/w. Mocht ik opnieuw moeten kiezen dan koos ik voor de optie om een w/l airconditioning te verwerken in het systeem zodat ik ook geen buitenunit heb voor deze vorm van koelen en verwarmen. Beetje om even snel een kamer warmer of koeler te krijgen in een kort tijdsbestek.
Moet je wel een groot monoblock in de tuin kwijt kunnen en geen last hebben van het geluid.
Ik wilde dat vanwege het verlies van ruimte en de esthetiek dus niet. Als ik de mogelijkheid had om geen ruimte te verliezen en dat het apparaat buiten het zicht geplaatst kan worden, zou ik er wss ook anders over denken, maar zoals ik er nu in sta heeft bij mij de w/w de voorkeur.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Nog zuiniger is om passief te bouwen :) heb je _geen_ verwarming nodig. Ook geen WP nodig dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:51
bjp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:51:
Nog zuiniger is om passief te bouwen :) heb je _geen_ verwarming nodig. Ook geen WP nodig dus.
Dit is een misverstand, ook als je passief bouwt zul je verwarming nodig hebben. Er zijn namelijk ook dagen dat de zon niet schijnt en je dus niet van de instraling kunt profiteren. Bovendien moet je ook iets hebben voor je warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:41:

Als je ziet dat L/W WP van Lamdba al een COP van 5,5 haalt (rond de -10) dan loont het prijsverschil niet. Moet je wel een groot monoblock in de tuin kwijt kunnen en geen last hebben van het geluid.
Als ik hoge COPs zie word ik altijd nieuwsgierig. Ik neem aan dat het hier gaat om een l/w wp van Lambda uit de Eureka serie. Ik kan die hoge COP echter niet terugvinden in hun (gedetailleerde) gegevensblad.

Ik zie een COP die bij een T=-7C varieert van 3.7-3.9 (van klein naar groot vermogen, 35C afgifte en bij een gemiddeld klimaat (als in NL)). Tegelijkertijd loopt het vermogen ook terug en moet je dus mogelijk een groter vermogen wp aanschaffen om ook bij koud weer je huis warm te houden.
Voor de 10kW l/w wp specifieert het gegevensblad bij A-7W35 een COP van 3.8 en voor -15C is de COP 2.8 (A-15W35).

En let er ook op dat de (gestandaardiseerde) COP voor bodem/water warmtepomp opgegeven wordt voor een aanvoertemperatuur van 0C, terwijl voor lucht/water een aanvoertemperatuur van 7C gebruikt wordt.

Of praten we hier langs elkaar heen?

[ Voor 8% gewijzigd door macbelly op 24-04-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
deejeebv schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:59:
[...]

Dit is een misverstand, ook als je passief bouwt zul je verwarming nodig hebben. Er zijn namelijk ook dagen dat de zon niet schijnt en je dus niet van de instraling kunt profiteren. Bovendien moet je ook iets hebben voor je warm water.
Helemaal mee eens ik ben passiefhuis vakman en je moet dimensioneren op koudste dagen van het jaar. Ik reken tegenwoordig met -10 graden dan zit je redelijk safe. Dus je ontkomt niet aan verwarming maar je komt een heel eind met wtw, luchtdichtbouwen en een kleine wp. Ook infrarood verwarming is interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
macbelly schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:39:
[...]

Als ik hoge COPs zie word ik altijd nieuwsgierig. Ik neem aan dat het hier gaat om een l/w wp van Lambda uit de Eureka serie. Ik kan die hoge COP echter niet terugvinden in hun (gedetailleerde) gegevensblad.

Ik zie een COP die bij een T=-7C varieert van 3.7-3.9 (van klein naar groot vermogen, 35C afgifte en bij een gemiddeld klimaat (als in NL)). Tegelijkertijd loopt het vermogen ook terug en moet je dus mogelijk een groter vermogen wp aanschaffen om ook bij koud weer je huis warm te houden.
Voor de 10kW l/w wp specifieert het gegevensblad bij A-7W35 een COP van 3.8 en voor -15C is de COP 2.8 (A-15W35).

En let er ook op dat de (gestandaardiseerde) COP voor bodem/water warmtepomp opgegeven wordt voor een aanvoertemperatuur van 0C, terwijl voor lucht/water een aanvoertemperatuur van 7C gebruikt wordt.

Of praten we hier langs elkaar heen?
De EU08L, data blad staat hier. Hangt natuurlijk wel af van aanvoer temperatuur maar bij 35 graden zou 5,5 mogelijk moeten zijn in ons klimaat. https://lambda-wp.at/wp-c...echnisches-Datenblatt.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
volgens mij zijn er verschillende definities van passief bouwen ... er is er eentje op basis van "onder een bepaald E-peil" of zoiets, en eentje waar er effectief geen verwarming is, of zo goed als niets (hout kacheltje of zo).

Ok dat je nog SWW nodig hebt. maar da's oplosbaar zonder mega investering.

Off-topic trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:31
bjp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:40:
volgens mij zijn er verschillende definities van passief bouwen ... er is er eentje op basis van "onder een bepaald E-peil" of zoiets, en eentje waar er effectief geen verwarming is, of zo goed als niets (hout kacheltje of zo).
Noem een houtkacheltje maar "zo goed als niets". De kleinste die je kunt kopen heeft al een vermogen van 5 kW... Zie bijvoorbeeld https://www.drufire.com/nl-nl/assortiment/houtkachels.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Andrehj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:56:
[...]

Noem een houtkacheltje maar "zo goed als niets". De kleinste die je kunt kopen heeft al een vermogen van 5 kW... Zie bijvoorbeeld https://www.drufire.com/nl-nl/assortiment/houtkachels.
in de zin, hoe weinig je hem gebruikt. Namelijk mss voor die paar koudste dagen. Je zou zelf met een elektrische radiator toekomen in zulke huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
Ik zal mijn EED nog even delen, van de nog te boren bron. Gaat om een Nibe S1156-8 PC warmtepomp maar in de SPF verklaring en berekening van EED is gerekend met de S1155-6 PC. Moet ik daar nog een punt van maken?
De Nibe S1156 zou efficiënter moeten zijn en dus meer energie uit de bron halen en daarnaast is het piekvermogen 7,5kW ipv 6KW voor de S1155. Wat achtergrond informatie, gaat om een vrijstaande nieuwbouw woning van 230m2 met overal vloerverwarming h.o.h 100mm, ventilatie WTW, triple glas U=0.6, muren 5,6 Rc, Dak 7.6 Rc en vloer 5.0 Rc.

De EED berekening. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUIvgxWuAz-nLZTW8J0apLyTuGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nV0yxQZ9GcInXvAp4VBxZjKJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_88xPO4y3A0KmeTidd5Nlj9GeZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPrEnORYxkWBTE5JjYoucwxn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCUQdwYG8lWEDkUwSJu0w09yqUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJx03GJTHxm9GzjOShWI8dcr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Epep op 24-04-2025 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Epep schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:29:
Ik zal mijn EED nog even delen, van de nog te boren bron. Gaat om een Nibe S1156-8 PC warmtepomp maar in de SPF verklaring en berekening van EED is gerekend met de S1155-6 PC. Moet ik daar nog een punt van maken?
De Nibe S1156 zou efficiënter moeten zijn en dus meer energie uit de bron halen en daarnaast is het piekvermogen 7,5kW ipv 6KW voor de S1155. Wat achtergrond informatie, gaat om een vrijstaande nieuwbouw woning van 230m2 met overal vloerverwarming h.o.h 100mm, ventilatie WTW, triple glas U=0.6, muren 5,6 Rc, Dak 7.6 Rc en vloer 5.0 Rc.

De EED berekening. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op basis van een EED kun je geen keuze maken voor de capaciteit van een WP. Je moet een warmteverliesberekening als uitgangspunt nemen. Piekvermogen WP zegt overigens helemaal niets zou daar helemaal geen punt van maken.

Wordt het huis luchtdicht gebouwd en met welke eis? Daarmee kun je ook veel comfort en energiebesparing winnen. Overigens denk ik dat aantal verwarmings en koeluren niet klopt als ik kijk naar mijn WP heb ik 3x zo veel koel dan verwarmingsuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-04-2025 08:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
bjp schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:35:
[...]

in de zin, hoe weinig je hem gebruikt. Namelijk mss voor die paar koudste dagen. Je zou zelf met een elektrische radiator toekomen in zulke huizen.
Ik heb een hele sterke mening over houtkachel, dat is niet duurzaam en helemaal in een woonwijk moet je dat niet willen. Daarnaast nog veel uitstoot van schadelijke stoffen waaronder kankerverwekkende PAK's. Je kunt beter dan infrarood panelen als bijverwarming gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
Vaevictis_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:26:
[...]

Op basis van een EED kun je geen keuze maken voor de capaciteit van een WP. Je moet een warmteverliesberekening als uitgangspunt nemen. Piekvermogen WP zegt overigens helemaal niets zou daar helemaal geen punt van maken.

Wordt het huis luchtdicht gebouwd en met welke eis? Daarmee kun je ook veel comfort en energiebesparing winnen. Overigens denk ik dat aantal verwarmings en koeluren niet klopt als ik kijk naar mijn WP heb ik 3x zo veel koel dan verwarmingsuren.
Ja vergeten te melden huis heeft een verbeterde luchtdichtheid van waarschijnlijk 0,2. Wordt nog een keer gemeten (blowerdoor test) als het huis af is. Momenteel lekte metname de schuifpui achter veel lucht.

Meer koeling uren is alleen maar positief, voor de bron temperatuur toch? Er is geen specifieke koelkast berekening gedaan, dat was nog niet verplicht toen wij onze vergunning aanvraag deden. De warmtevraag komt wel overeen met de BENG berekening of bedoel jij een andere soort berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Epep schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:47:
[...]

Ja vergeten te melden huis heeft een verbeterde luchtdichtheid van waarschijnlijk 0,2. Wordt nog een keer gemeten (blowerdoor test) als het huis af is. Momenteel lekte metname de schuifpui achter veel lucht.

Meer koeling uren is alleen maar positief, voor de bron temperatuur toch? Er is geen specifieke koelkast berekening gedaan, dat was nog niet verplicht toen wij onze vergunning aanvraag deden. De warmtevraag komt wel overeen met de BENG berekening of bedoel jij een andere soort berekening?
Dat hangt er vanaf. Als je op een watervoerende laag zit (zoals bij mij) maakt het niets uit. Brontemperatuur blijft na een aantal jaren constant en koeling doet dan niets voor de bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Watervoerend is de Nederlandse bodem al snel. Dat betekent dat water zich erdoor kan verplaatsen. Dat je dus bijv. met succes een bron kunt slaan.

Hiervoor is het relevant of het water zich daadwerkelijk verplaatst. Dat kan verkeren.

We weten er tot mijn verbazing wel aardig wat van. @Epep met een beetje zoeken in dit topic, kun je links vinden naar vrij beschikbare kaarten van de grondwaterstroming in Nederland.

Ik heb hier heel hard die seizoensopslag geprobeerd, totdat iemand die eigenlijk best wel dichtbij woonde met de kaart van de grondwaterstroming aan kwam. Toen heb ik m'n experiment maar 'ns omgedraaid. Inmiddels ben ik er redelijk zeker van dat er ook hier inderdaad niets op te slaan valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
Heb even gezocht in het topic over ”grondwaterstroming". Is nog een grote onbekende en data daarover is vaak niet volledig. Sommige bedrijven gokken op waterverplaatsing en bemeten daarom de bron "te" klein. Warmte in de grond van gesloten bodem lussen komt uit de oppervlakte/ instraling zo'n. Waterverplaatsing kan zorgen dat de warmte of koeling in de grond bij de bron na een jaar enkele meters verderop is mee gestroomd. Bij veel waterverplaatsing in de bron heeft het doel de bron regenereren niet veel zin. Wel is de koeling in de zomer natuurlijk fijn voor de binnentemperatuur van het huis.

Mijn onderliggende vraag is of de boorder in mijn EED berekening "te" positief is? Het is al goed gekeurd door de gemeente/provincie.

Als ik de EED goed lees,
0,3 meter per jaar aan stroming
Na 25 jaar een temp van 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Bij de berekening van de boring van mijn bron in 2021 werd er o.a. uitgegaan van de vuistregel dat elke meter diepte ca 50W warmtevermogen oplevert in een natte bodem. Dat kan zakken tot 25W/meter in klei.

Mijn bron van 160 meter diepte is dus goed voor 160 x 50W = 8kW volgens die vuistregel. Dat is ruim overbemeten voor mij, maar daarmee heb ik de 'garantie' dat ik mijn bron niet kan overbelasten en dus geen last zal krijgen van een jaarlijks lagere brontemperatuur.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Epep schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:05:
Na 25 jaar een temp van 0 graden.
Niet: 25 jaar garantie op 0 graden of meer?

Ik zou verwachten dat die bron al binnen een paar jaar op een redelijk vaste jaarcyclus komt, niet gestaag zakt om na 25 jaar onder nul te zakken.

Overigens is 0 graden echt kouder dan gewenst. Het is niet makkelijk hoogte te krijgen van hoe krap / ruim een boorder rekent. Een andere garantie is echt heel zeldzaam - nog niet gehoord hier in dit topic, voor een individuele bron. Maar als je het gevoel krijgt dat hij krap gaat zitten, kun je beter nu een paar meter meer laten boren dan blijvend met een slechte COP te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:52
Over die "25 jaar garantie" gesproken: WIE garandeert dat en wat zijn je verhaalsmogelijkheden. Als ik zie hoeveel bedrijven al binnen 25 jaar vertrokken zijn.... En, wat is dan je garantie? Wordt er "gratis" een nieuwe bron bij geboord en aangesloten of hoe moet ik dat voor me zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DjoeC De boorder garandeert dat aan degene met wie deze het contract heeft. Degene met wie jij het contract heeft garandeert dat aan jou.

Gratis een extra bron is inderdaad wat dan gedaan wordt. Een enkeling in dit topic heeft dat ook gekregen. Meer mensen hikken er tegenaan - die bron zou volgens de andere partij nog net warm genoeg zijn - en een enkeling viste inderdaad mis omdat z'n aannemer / installateur failliet is gegaan.

En nog véél meer mensen hebben een bron van pakweg 2 - 4 graden, waar ze er eentje van 7 - 10 hadden kunnen hebben waarvan je de meerprijs op COP gemakkelijk terugverdient.

Die 25 jaar is overigens niet het heftigste element, m.i.. De eerste winter kijken ze de andere kant op; 'droogstoken', maar in de twee jaar daar na moeten problemen toch wel vast komen te staan. Meer dan vijf jaar garantie heb je dus niet heel hard nodig, al heeft het waarschijnlijk wel invloed op de gekozen slangen en koppelingen. (Voor dit werk wordt met heel dik tyleen gewerkt, dat wordt gelast. Vergelijk dat met de knelkoppelingen en dunnere slangen voor beregening en drinkwater.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:38:
@DjoeC De boorder garandeert dat aan degene met wie deze het contract heeft. Degene met wie jij het contract heeft garandeert dat aan jou.

Gratis een extra bron is inderdaad wat dan gedaan wordt. Een enkeling in dit topic heeft dat ook gekregen. Meer mensen hikken er tegenaan - die bron zou volgens de andere partij nog net warm genoeg zijn - en een enkeling viste inderdaad mis omdat z'n aannemer / installateur failliet is gegaan.

En nog véél meer mensen hebben een bron van pakweg 2 - 4 graden, waar ze er eentje van 7 - 10 hadden kunnen hebben waarvan je de meerprijs op COP gemakkelijk terugverdient.

Die 25 jaar is overigens niet het heftigste element, m.i.. De eerste winter kijken ze de andere kant op; 'droogstoken', maar in de twee jaar daar na moeten problemen toch wel vast komen te staan. Meer dan vijf jaar garantie heb je dus niet heel hard nodig, al heeft het waarschijnlijk wel invloed op de gekozen slangen en koppelingen. (Voor dit werk wordt met heel dik tyleen gewerkt, dat wordt gelast. Vergelijk dat met de knelkoppelingen en dunnere slangen voor beregening en drinkwater.)
Over het algemeen heeft het boorbedrijf de certificatie om berekeningen en boring uit te mogen voeren (dus meestal niet de installateur of de aannemer). Het boorbedrijf geeft ook de garantie af, in dit geval op mijn naam (ik ben dus niet afhankelijk van de installateur). Naast onderstaand garantiecertificaat kreeg ik nog een hele rits aan andere documenten die goed aangeven wat er gepland, opgeleverd en gegarandeerd wordt.
Het boorbedrijf leverde in mijn geval min of meer turn-key de bodem en warmtepompinstallatie af hoewel de installateur wel de plaatsing van de wp en pijperij binnenshuis verzorgde.

Deze (verplichte) garantie bestaat volgens mij trouwens pas sinds ongeveer 2013. Voor die tijd mocht 'iedereen' een gat in de bodem boren zonder wettelijke kwaliteitseisen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRfuAEBayPobX2iFrtz33tfFTpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yju3q7HItaICI4J9hpDWAvpB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door macbelly op 30-04-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@macbelly Da's mooi. Ik heb zo'n document nooit gezien, alleen van de uitvoerende boorders gehoord dat dit van een boorder verwacht wordt (verplicht, denk ik). Voor zoverre afgegeven dus naar de installateur gegaan. Die inmiddels ook failliet is. Niet zo'n grote hoop dus, er ooit een beroep op te kunnen doen.

Maar, onze bron is inmiddels vier winters prima gebleken, dus hier maak ik me niet druk om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:52
@macbelly Ik ben wel benieuwd of er ergens in de extra documenten nog een herverzekeraar staat. Duratherm BV kan (ik zeg niet dat het gebeurt) zomaar vertrekken of omvallen. Da's eigenlijk de kern van mijn vraag. 25 jaar is (tegenwoordig) een lange tijd voor een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
macbelly schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:41:
[...]

Over het algemeen heeft het boorbedrijf de certificatie om berekeningen en boring uit te mogen voeren (dus meestal niet de installateur of de aannemer). Het boorbedrijf geeft ook de garantie af, in dit geval op mijn naam (ik ben dus niet afhankelijk van de installateur). Naast onderstaand garantiecertificaat kreeg ik nog een hele rits aan andere documenten die goed aangeven wat er gepland, opgeleverd en gegarandeerd wordt.
Het boorbedrijf leverde in mijn geval min of meer turn-key de bodem en warmtepompinstallatie af hoewel de installateur wel de plaatsing van de wp en pijperij binnenshuis verzorgde.

Deze (verplichte) garantie bestaat volgens mij trouwens pas sinds ongeveer 2013. Voor die tijd mocht 'iedereen' een gat in de bodem boren zonder wettelijke kwaliteitseisen.
[Afbeelding]
Op het certificaat staat utiliteit? Is het een utiliteitsproject? Want dat is andere jurdische context dan residentieel. In 2015 kreeg ik helemaal niets, heb via via het boorrapport wel kunnen krijgen maar geen garantie omdat de hoofdaanemer was omgevallen en dan vervallen alle verplichtingen. Zoek het maar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:42:
@macbelly Ik ben wel benieuwd of er ergens in de extra documenten nog een herverzekeraar staat. Duratherm BV kan (ik zeg niet dat het gebeurt) zomaar vertrekken of omvallen. Da's eigenlijk de kern van mijn vraag. 25 jaar is (tegenwoordig) een lange tijd voor een bedrijf.
Geen verzekeraar en ook geen herverzekeraar tegengekomen. Ik weet ook of de branch elkaar dekt bij omvallen/faillissement wat je elders wel tegenkomt.
Overigens vond ik het getuigen van professionaliteit op welke manier ze de oplevering hebben gedocumenteerd en aan mij ter beschikking stelden. Dat gaf wel een vertrouwd gevoel. Ook om die gegevens later te kunnen gebruiken mocht het nodig zijn en Duratherm is niet meer onder ons.

De eerste winter hebben wij gelukkig goed kunnen overleven met onze wp. Als het allemaal fout gaat zullen wij moeten terugvallen op onze kleine houtkachel en WTW _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:19:
[...]

Op het certificaat staat utiliteit? Is het een utiliteitsproject? Want dat is andere jurdische context dan residentieel. In 2015 kreeg ik helemaal niets, heb via via het boorrapport wel kunnen krijgen maar geen garantie omdat de hoofdaanemer was omgevallen en dan vervallen alle verplichtingen. Zoek het maar uit.
Het feit dat ‘Utiliteit’ boven in het document staat is volgens mij niets anders dan hoe het document bij Duratherm geadministreerd wordt (versiebeheer).

In de hoofdtekst wordt ‘Utiliteit’ ook niet gebruikt. Wat belangrijk is voor mij zijn de BRL nummers die van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
macbelly schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:29:
[...]

Het feit dat ‘Utiliteit’ boven in het document staat is volgens mij niets anders dan hoe het document bij Duratherm geadministreerd wordt (versiebeheer).

In de hoofdtekst wordt ‘Utiliteit’ ook niet gebruikt. Wat belangrijk is voor mij zijn de BRL nummers die van toepassing zijn.
Ok. BRL is inderdaad leidinggevend en natuurlijk de scope van de garantie maar fijn dat er professionele partijen zijn die ook zo werken dat geeft je vertrouwen. Een bedrijf van een vriend van me in de bouw gaf ook 25 jaar energieprestatie garantie op het ontwerp en uitvoering qua energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02:21
DJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:49:
  • Nibe S1155
  • Volledig vloerverwarming
  • Danfoss Icon (alle groepen staan vol open, max flow)
Vraagje over vloerverwarming douche. Ik krijg ieder vertrek in huis op temperatuur (21) behalve de douche die qua oppervlakte relatief klein is ten opzichte van de overige vertrekken. In de douche blijft de temperatuur rond de 18,2 graden steken. Danfoss blijft voortdurend warmte vragen (staat dus open). De temp instelling is 20 graden.

Aanvoerleiding (BT2) beweegt tussen 27 en 31 graden. Stooklijn verschuiving +2

Heeft iemand een idee wat ik zou moeten doen? Stooklijnverschuiving nog verder verhogen?
Eventueel een extra (design) radiator in serie met de lus in de badkamer? Dan heb je iets meer capaciteit.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:17
Iemand die net een huis + bedrijfsruimte heeft gekocht (bouwjaar 2006), vroeg mij eens te kijken naar zijn WP (Viessmann 28kW) met een horizontale bodembron, hij vind sommige dingen wat vreemd en de installateur lijkt niet echt gemotiveerd om dat eens uit te zoeken.

Nu heb ik zelf een lucht/water WP, dus het is niet helemaal mijn terrein, maar wat mij opviel is dat de afgelopen winter (het ding houd een week samenvatting bij) de temperatuur die weer de bron inging wel erg laag was. Ik zag meerdere weken met 3 tot 5 graden aanvoer uit de bron en -5 tot -8 graden retour de bron in.

Dat lijkt mij erg laag. Gaat de grond om het eerste deel van de bronleiding dan niet bevriezen met lagere opbrengst to gevolg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
KarsS schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:36:
Iemand die net een huis + bedrijfsruimte heeft gekocht (bouwjaar 2006), vroeg mij eens te kijken naar zijn WP (Viessmann 28kW) met een horizontale bodembron, hij vind sommige dingen wat vreemd en de installateur lijkt niet echt gemotiveerd om dat eens uit te zoeken.

Nu heb ik zelf een lucht/water WP, dus het is niet helemaal mijn terrein, maar wat mij opviel is dat de afgelopen winter (het ding houd een week samenvatting bij) de temperatuur die weer de bron inging wel erg laag was. Ik zag meerdere weken met 3 tot 5 graden aanvoer uit de bron en -5 tot -8 graden retour de bron in.

Dat lijkt mij erg laag. Gaat de grond om het eerste deel van de bronleiding dan niet bevriezen met lagere opbrengst to gevolg?
3 graden warmtepomp-in en -8 warmtepomp-uit betekent 11 graden delta-T over de warmtepomp. Dat is erg hoog. Dat wil je tussen de 3 en de 5 hebben. Remedie is “flow van grond circuit verhogen”.
Op zich is het niet raar dat de temperatuur die UIT een horizontale bron komt aan het eind van de winter rond de 3 graden zit.
Ik heb zelf een horizontale bron en dat is bij mij ook zo.
(En achteraf had ik wel geweten hoe ik dat anders had moeten doen maar dat wist ik in 2008 nog niet)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:17
@Stefannn Dank voor je reactie. Ik zal eens kijken of ik de flow in het grond circuit kan verhogen. Bij een eerste verkenning van het menu zag ik niets wat daar op duidt. Er zat sowieso weinig detail info in het gebruikers menu vond ik. Zelfs de ta en tr van de vloerverwarming is niet af te lezen (voor zover ik nu weet). De actuele grondbron temperaturen ook niet, ik kon die alleen in een log terugkijken.

Waarschijnlijk is toegang tot het installateurs menu nodig. de code daarvoor moet denk ik van de installateur komen. Viessmann rept er met geen woord over in hun handleiding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
KarsS schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:09:
@Stefannn Dank voor je reactie. Ik zal eens kijken of ik de flow in het grond circuit kan verhogen. Bij een eerste verkenning van het menu zag ik niets wat daar op duidt. Er zat sowieso weinig detail info in het gebruikers menu vond ik. Zelfs de ta en tr van de vloerverwarming is niet af te lezen (voor zover ik nu weet). De actuele grondbron temperaturen ook niet, ik kon die alleen in een log terugkijken.

Waarschijnlijk is toegang tot het installateurs menu nodig. de code daarvoor moet denk ik van de installateur komen. Viessmann rept er met geen woord over in hun handleiding...
Het is een oudje. Dan heb je heel veel functies niet die nu normaal zijn.
Dat is helemaal niet erg.
Mijn warmtepomp is ook een oudje. Geen enkele computer aansluiting. Alles via een lcd display met 4 knopjes. En besturen vanuit de home automation gaat door middel van een relais op de 230V stekker.
Voordeel…. Ze hebben al heel lang profijt van de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:25
Weet iemand hoe je op een Alpha Innotec een thermische desinfectie run forceert? Het lijkt er op dat je deze alleen kan programmeren per dag waarbij deze om middernacht gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:25
Een vraagje tussendoor, ik heb een Alpha Innotec MSW2-6S warmtepopmp, en vloerverwarming/koeling op de begane grond/1e verdieping. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ahLdohr.jpeg Dit is onze vloerverwarming verdeler op de 1e verdieping.

Nu hebben we plannen om aan te bouwen (45m2), en daar moet uiteraard ook vloerverwarming/koeling komen.
Daarvoor hebben we 2 offertes opgevraagd. 1 offerte geeft aan " rvs vloerverwarming verdeler "
En de andere offerte geeft aan "kunstof verdeler"

Ik denk dat kunstof beter is icm koeling/condens, maar onze 2 huidige verdelers lijken van rvs te zijn als ik het zo zie?

Hoe denken jullie hier er over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Dacuuu Denk dat het niet uit maakt.

Die condens wil je vooral ook niet in je vloer, op draagbalken en zo. Dus bij zulke lage temperaturen moet je toch weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Dacuuu schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:56:
Een vraagje tussendoor, ik heb een Alpha Innotec MSW2-6S warmtepopmp, en vloerverwarming/koeling op de begane grond/1e verdieping. [Afbeelding] Dit is onze vloerverwarming verdeler op de 1e verdieping.

Nu hebben we plannen om aan te bouwen (45m2), en daar moet uiteraard ook vloerverwarming/koeling komen.
Daarvoor hebben we 2 offertes opgevraagd. 1 offerte geeft aan " rvs vloerverwarming verdeler "
En de andere offerte geeft aan "kunstof verdeler"

Ik denk dat kunstof beter is icm koeling/condens, maar onze 2 huidige verdelers lijken van rvs te zijn als ik het zo zie?

Hoe denken jullie hier er over?
RVS is kwa materiaal zeker duurder. In principe ook robuster.
Maar in praktijk ga je dat niet ervaren.
Zeker al niet omdat de temperatuur belasting heel laag is (zeker minder dan 50 graden, waarschijnlijk minder dan 40).
Dan heeft kunststof inderdaad nog een mini-voordeel mbt condens.

NB: is het trouwens echt rvs? geen vernikkeld ijzer (of ijzer met een rvs laagje)? Als dat het geval is zou ik zeker kunststof nemen, dan kunnen er geen roestdeeltjes in de leidingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Iemand anders ook geen verbinding met myuplink voor de Alpha Innotec Warmtepompen? Volgens mij heb ik onlangs een update geinstalleerd, en is deze sindsdien 'offline'. Lokaal netwerk toegang werkt wel gewoon nog, heb het idee dat het aan iets anders ligt..

WZSV62K3M met software versie 3.90.5-12681

[ Voor 8% gewijzigd door firecaps30 op 28-05-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:21
firecaps30 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:55:
Iemand anders ook geen verbinding met myuplink voor de Alpha Innotec Warmtepompen? Volgens mij heb ik onlangs een update geinstalleerd, en is deze sindsdien 'offline'. Lokaal netwerk toegang werkt wel gewoon nog, heb het idee dat het aan iets anders ligt..

Gewoon online hiero. Zelfde softwareversie als jij al erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:04
firecaps30 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:55:

Hier ook alles online. Zelfde software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Herstart van de warmtepomp heeft het opgelost..Soms is het zo simpel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

firecaps30 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:33:
Herstart van de warmtepomp heeft het opgelost..Soms is het zo simpel :+
De meeste storingen en fouten zijn simpel. Het is soms echter verre van simpel om de fout te vinden8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:20

DJR

Vraagje: mijn bt1 outdoor sensor (Nibe s1155) zou ik willen calibreren en een paar graden willen corrigeren. Is dit mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DJR schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:09:
Vraagje: mijn bt1 outdoor sensor (Nibe s1155) zou ik willen calibreren en een paar graden willen corrigeren. Is dit mogelijk?
@DJR
Voor zover ik weet niet.

Waarom zou je die willen kalibreren? Je kunt alle acties die de WP doet n.a.v. die buitentemperatuur aanpassen zodat je het gewenste effect krijgt, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Laatst online: 18-06 12:34

JayPe

Ondertitel

Gasten..

Ik heb offerte binnen. Kunnen jullie meekijken?

Warmtepompinstallatie
Warmtepomp
1 st Nibe ruimtethermost. rmu s40
2 stuk ubel koglafsl dn40 1.1/2"+filt
2 st Ubel filter 1.1/2" tbv 2205/t
2 st Ubel pakking 1 1/2" tbv 2205/t
2 st Ubel stop 1 1/2" tbv 2205/t
4 st Sipl nik vul+aftapkr 1/2 m/tl
2 stuk Clff vlotontl mess 77mm 1/2bu
1 st Spir spirocombi l&v mb3 1"
1 st Nibe kb r32 vul-/aftapset g32
1 st Grfs magna3 32-100 180 pn6/10
1 stuks grfs kopp.incl. 2' x1.25 se2
1 stuk nibe buffervat ukv 100
1 st Nibe warmtepomp tempsens bi/bu
1 st Nibe hts 40 vocht/tempsensor
2 stuk flam flexconsole speciaal
2 stuk flam flexcon premium 18/1.0 r
2 stuk mapr kogelafsl opb 35x dn 32
1 st Nibe rvs-boiler vpb s300 282l
1 st Nibe s1155-6 w/w solo w.pomp
2 st Ta strregelafsl z.v&a 1 stad
1 st Nibe pcm s42 koelmod pas 08
1 Montage
1 Leidingwerk en appendages e.d.

Tikt in zijn geheel de 30k aan.
Boring; +/- 7kW, 12,5k (rand Veluwe)

Kunnen jullie het uberhaupt lezen? Een Nibe S1155-6 w/w solo warmtepomp/ En de rest? buffervat, regel units?

Er is een kelder in het huis, net 2 meter sta hoogte, dus ik begrijp dat het niet een hele hoge unit kan zijn, maar wat zijn uberhaupt de verschillen tussen de NIBE F en S series? Er is verwarming en warm tapwater nodig.
en koeling in de zomer ( van de vloeren )

Een evo-home honeywell systeem (termostaat per ruimte) zie ik ook nog niet terug (dat heb ik in mijn huidige woning wel, maar dat is ook gewoon een gasgestookte CV, met radiatoren)

-----------
Huis: 1930, voorzetwanden, dak, vloer, wtw-ventilatie,. warmte afgifte : vloerverwarming beneden verdieping, rest wand en plafond verwarming (én koeling). Alle isolatiewaarden gaan richting huidige bouwbesluit, maar blijft natuurlijk wel ouder, groot huis.

-----------

Twee badkamers: één met bad + douche, één met enkel een douche / toilet. (verschillende verdiepingen, 4 persoonshuishouden, waarvan 2 tieners en sporters (die graag willen douchen).

WTW - Ventilatie
1 st Zehn comfoair q600 nl r vv
2 st Ubb ventus ddv 15-55 180-200zw
20 stuk va vvch 250 290 ventielcollector
4 stuk va vfs 90 flexibele slang 90-78 50m
4 stuk va vtvgs 290 160 instortverdeler
20 st Vent-axia toe/af vent rv125 wt
10 m Ina flex. sl. sonofl. 185 lg10
16 st Flam luchtk.beugel bsl/a 8x180
4 st Splo k-l. gep.bocht 90 180 gb
2 st Splo k-l. t-stuk 90 180 rt
2 st Splo k-l. st.verb.buis 180 sv
16 m Splo k-l. buis 180/0,5 mm lg3
6 st Splo k-l. gep.bocht 45 180 gb
1 Montage

circa 17.500 in de btw

[ Voor 9% gewijzigd door JayPe op 02-06-2025 19:38 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurgen purgen
ik heb niet naar de heel de onderdelenlijst gekeken Maar de prijzen die je noemt voor een w/w installatie zijn wel die van deze tijd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od3EGH45bpT-f-s6YrDBsA20scQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YAcyiTczUbFunLIpVZEowA7c.png?f=user_large

S serie wp van NIBE is een all in one met smart functies zoals o.a.modbus en sunspec. NIBE is een duurder merk maar ook meer opties dan andere wp's. F series zijn qua bouwmaterialen gelijk aan een S serie, alleen dan zonder de modbus e.d. Het prijsverschil is, voor de btw, €6,-, voor een geintegreerde boiler. d:)b
Welke je kiest hangt af van hoe "slim"je de wp wil aansturen. Als je bv op basis van zonneopwek wil aansturen kan je dat makkelijker out of the box met een S-serie. Je hoeft dan geen extra harware erbij te kopen om die kopeling te maken. Al is daar wel een trucje via de externe energiemeter voor maar die moet je er dan ook weer extra voor bij aanschaffen.
De F serie is een minder slimme wp. De aansturing gaat via een minder gelikte interface maar je schakelt nog steeds alleen een instelling aan of uit, of je plant een werkschema in.

Er is wel een SWW vooraadvat in de vorm van een Nibe rvs-boiler vpb s300 282l. Het verschil tussen een S1155 en een S1255 is de geintegreerde boiler. Met een 4 persoonshuishouden zou deze boiler ruim voldoende zijn. Wij douchen dagelijk met zn drieën, Maar bij bezoek lukt het ,door het tijdig aan te geven aan de wp, om met 6 mensen "normaal" te douchen. Dat scheelt een hoop Ruimte. D S12 is wat hoger met zn 1800mm tegenover de S11 met 1500mm. Tel hierbij op dat er nog leidingwerk van boven aangesloten moet worden. Bij mij staat de S1255 op de 2e verdieping onder het schuine dak met 700mm achter de wp beschikbaar als ruimte voor verdeler en buffervat. Maar de footprint van beiden is 600x620mm. Mocht je ruimte aan ingeboekt hebben voor een buffervat of boiler tbv SWW dan kan je(later, maar t liefst gewoon in een keer goed natuurlijk) altijd nog een booster aan de installatie toevoegen. Dit is een w/w warmtepompboiler om de warmwatervooraad te vergroten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KnbrgoJxFTR6biLciBmMd2tGYM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Yp69PlZR4cFNcMmOvBBJ0Wg6.png?f=user_large Maar mijn ervaring is dat het niet nodig is en een buffer energie "lekt"als het niet aangesproken wordt. Dus 280 liter op 50 gr houden of 180 liter scheelt in de kosten door het jaar heen. Daar zitten de echte kosten van een installatie. JE 180 liter grote vat kan je op de S-serie zo instellen dat je wp je verbruik logt en zo zorgt voor genoeg SWW op de gewenste momenten. Als een slimme accu.
Een klein trucje van de booster is ook dat hij warmte uit cv water kan onttrekken en dus eventjes de retour van de vvw koelt.

Naregeling niet geadviseerd bij een wp, als de verwarming in de ruimtes goed gedimensioneerd is. Maar als er bv eerst vloerverwarming was aanglegd volgens een andere ideologie voordat er ooit aan de wp gedacht werd, kan het een mogelijkheid zijn om te kiezen voor naregeling.
In een ouder huis met de huidige isolatiewaarde ga ik er ook vanuit dat er is gekeken naar kierdichtheid. Wat eigenlijk net zo belangrijk is al isolatie. Mocht dit aan de huidige standaarden voldoen zou er niet veel verschil in aanvoertemperatuur door de gehele woning nodig zijn. Mocht je dit wel willen dan zal je per klimaatzone een extra kastje moeten toevoegen met een eigen kamerthermostaat. Dit alles is mogelijk maar vaak niet nodig.
Je zal bv in een kierdichthuis geen ijskoude slaapkamer (zonder het raam open te zetten) krijgen want het huis wordt 1 egale temperatuur in de winter. Doordat de warme lucht opstijgt zal boven misschien een graadje schelen met onder maar meer ook niet.

Mbt koeling is er ook een luchtvochtigheidssensor bijgevoegd zie ik. Handig om de wp van data te voorzien.

Door het advies van mijn installateur , en het budget, niet gekozen voor plafondverwarming. Had wel graag een koelplafond gehad. Volgens de installateur werd stralingswarmte van boven als oncomfortabel ervaren. Koeling vanaf het plafond voelde juist wel comfortabel ivm vallende gekoelde lucht.

Ik ben mij er bewust van dat Zehnder een naam is met een goede reputatie, maar je scheidt nu het werk om de woning op een comfortabel klimaat te houden, over apparaten van 2 bedrijven. Wat geen problemen hoeft te geven.
Maar waarom kies je niet voor balansventilatie van NIBE. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajXvurrnfwxPy4zlUQqurXsWdUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/81LdAWGV17xJqra2wAzbTDH4.png?f=fotoalbum_large. Dit puur zodat je dit dan integreert in je wp systeem. Water uit de bron van de wp wordt dan ook gebruikt om via het balansventilatiesysteem te koelen en zo dus ook de woning. De warmte wordt dan toegevoegd aan de bron.
Alles is dan vanuit 1 punt (app-omgeving) te bedienen.

Dit is absoluut geen reclame voor NIBE, maar je betaald al meer voor een NIBE dan is het financieel gezien beter om dan gebruik te maken van al zijn potentie. Voor de rest moet je je bedenken of 6kW genoeg is voor een grote oudere woning. Maar dat zal je installateur wel berekend hebben. Voor de rest zullen de anderen hier je wss meer kunnen vertellen over hun ervaringen mbt de prijzen. Maar een S1256PC-8 kost ex btw 14k, en de boring dus 12,5k. dan houdt je 3,5k over voor AL het andere. Dus dat is niet duur voor arbeid en garantie. De 17,5k voor de Zehnder tegenover een wtw integratie in je wp installatie is dan duurder maar heb daar geen ervaring mee om daar over te oordelen.

edit: ik zie ook een UKV 100. Ex btw € 719,- Hopelijk als serieel buffer om aan het minimale volume te komen denk ik zo .. dus het is wel een complete installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

@jurgen purgen Je schrijft S1156-8 en in de offerte staat S1155-6

Spreek vanmiddag de installateur, ik zal hem de vragen voorleggen: die NIBE WTW kende ik niet. Wat wel telt: de warmtepomp komt in de kelder ( plek zat ) en de WTW op zolder (ivm ruimte dáár, bereikbaarheid vanuit plafonds, en de aan en afvoer van de verse en vuile lucht.. leidingen om die apparatuur fysiek te koppelen: Dat wordt lastig misschien (al komt er natuurlijk wel een schacht van boven naar beneden)

Thanks voor de uitgebreide reactie! (ik ga vanavond verder studeren)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@jurgen purgen Die balansventilatie van Nibe ziet er idd aantrekkelijk uit. Ik heb een S1255 WP en zou mss wel van een ERS 10 gebruik willen maken, maar dan mis ik de enthalpiewisselaar. Die heb ik nu in mijn Zehnder en ik weet uit eigen ervaring en dat van anderen, dat die heel veel scheelt in de luchtkwaliteit. En dan heb ik het vooral over droge lucht in huis. Sommige mensen hebben snel last van een droge keel bij gebruik van een balansventilatie met WTW omdat je (vooral in de winter) de buitenlucht aanzuigt en opwarmt, waardoor de relatieve vochtigheid daarvan flink daalt. Met enthalpiewisselaar geef je een groot deel van het vocht uit de afgevoerde lucht weer terug aan de toegevoerde verse lucht. Mijn WTW heeft daarom ook geen afvoer voor condenswater. Er IS gewoon geen condens. Alle vocht gaat weer terug het huis in.

En ik zie nergens een mogelijkheid voor enthalpiewisselaar in die ERS 10. Kijk ik verkeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 03-06-2025 12:10 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
JayPe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:39:
@jurgen purgen Je schrijft S1156-8 en in de offerte staat S1155-6

Spreek vanmiddag de installateur, ik zal hem de vragen voorleggen: die NIBE WTW kende ik niet. Wat wel telt: de warmtepomp komt in de kelder ( plek zat ) en de WTW op zolder (ivm ruimte dáár, bereikbaarheid vanuit plafonds, en de aan en afvoer van de verse en vuile lucht.. leidingen om die apparatuur fysiek te koppelen: Dat wordt lastig misschien (al komt er natuurlijk wel een schacht van boven naar beneden)
daar dacht ik idd ook ff aan, maar t gaat puur om de waterleidingen. Wellicht dat het zou kunnen. Dit was puur ter info.
Thanks voor de uitgebreide reactie! (ik ga vanavond verder studeren)
Loop even de catalogus door. Daar zie je dat de S1156 de vernieuwde versie is van de S1155. LET WEL: je hebt de PC versie nodig om passief te koelen. Dat kan alleen de kleinste wp out of the box. De grotere, zwaardere versies hebben daar add-ons voor nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Hippe Lip schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:10:
@jurgen purgen Die balansventilatie van Nibe ziet er idd aantrekkelijk uit. Ik heb een S1255 WP en zou mss wel van een ERS 10 gebruik willen maken, maar dan mis ik de enthalpiewisselaar. Die heb ik nu in mijn Zehnder en ik weet uit eigen ervaring en dat van anderen, dat die heel veel scheelt in de luchtkwaliteit. En dan heb ik het vooral over droge lucht in huis. Sommige mensen hebben snel last van een droge keel bij gebruik van een balansventilatie met WTW omdat je (vooral in de winter) de buitenlucht aanzuigt en opwarmt, waardoor de relatieve vochtigheid daarvan flink daalt. Met enthalpiewisselaar geef je een groot deel van het vocht uit de afgevoerde lucht weer terug aan de toegevoerde verse lucht. Mijn WTW heeft daarom ook geen afvoer voor condenswater. Er IS gewoon geen condens. Alle vocht gaat weer terug het huis in.

En ik zie nergens een mogelijkheid voor enthalpiewisselaar in die ERS 10. Kijk ik verkeerd?
Als ik zo ff snel de korte beschrijving lees zie ik dat niet aangegeven staan. Dat zou het prijsverschil kunnen verklaren. Zelf, Helaas, geen wtw. Daarom daar ook niet al te veel op ingegaan.
Maar ik kan begrijpen dat als dat een prio is, dat je dan verder zal kijken dan de ERS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-06 23:13

theo66

NIBE S1155-6

JayPe schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:36:
Gasten..

Ik heb offerte binnen. Kunnen jullie meekijken?

Warmtepompinstallatie
Warmtepomp
.....

Tikt in zijn geheel de 30k aan.
Boring; +/- 7kW, 12,5k (rand Veluwe)

Kunnen jullie het uberhaupt lezen? Een Nibe S1155-6 w/w solo warmtepomp/ En de rest? buffervat, regel units?

Er is een kelder in het huis, net 2 meter sta hoogte, dus ik begrijp dat het niet een hele hoge unit kan zijn, maar wat zijn uberhaupt de verschillen tussen de NIBE F en S series? Er is verwarming en warm tapwater nodig.
en koeling in de zomer ( van de vloeren )

Een evo-home honeywell systeem (termostaat per ruimte) zie ik ook nog niet terug (dat heb ik in mijn huidige woning wel, maar dat is ook gewoon een gasgestookte CV, met radiatoren)

-----------
Huis: 1930, voorzetwanden, dak, vloer, wtw-ventilatie,. warmte afgifte : vloerverwarming beneden verdieping, rest wand en plafond verwarming (én koeling). Alle isolatiewaarden gaan richting huidige bouwbesluit, maar blijft natuurlijk wel ouder, groot huis.

-----------

Twee badkamers: één met bad + douche, één met enkel een douche / toilet. (verschillende verdiepingen, 4 persoonshuishouden, waarvan 2 tieners en sporters (die graag willen douchen).

circa 17.500 in de btw
@jurgen purgen heeft al veel beantwoord. Hier nog wat aanvullingen uit mijn ervaring

Ik heb zelf een NIBE S1155-6PC en een VPB S300 laten installeren eind 2023. De VPB S300 omdat ik niet wilde inleveren op comfort, en altijd warm water wilde hebben om te douchen. Dat is in 1,5 jaar bijna altijd goed gegaan, één keer net niet. Gezin, 4 personen en op die dag een logé, en vrij snel achter elkaar douchen
De S1255 is een WP inclusief boiler in de kast van 180 liter, de S1155 heeft een aparte boiler. Daarom 'solo'. Met de beschrijving van de badkamers lijkt 280 liter SWW mij wel nuttig.

De S serie is nieuwer, de F serie het oudere model. Ik zou nu altijd een S serie vragen, daarvoor komt ongeveer maandelijks een software update. Voor de F serie weet ik niet hoe lang NIBE daar mee doorgaat.
De S1156-8 is de opvolger van de S1155-6 en heeft iets meer vermogen. Als het kan zou ik die willen/vragen, maar hoeveel vermogen is nodig. Is er een warmteverlies berekening van de woning gemaakt?

De S1156-8PC word ook geleverd inclusief koelmodule. Waarom er en apart PCM (passieve koelmodule module) op de offerte staat is mij niet duidelijk. Zie kopie van spec's die @jurgen purgen heeft gepost, ze staan naast elkaar in de 3e en 4e kolom.

De RMU S40 bevat ook een luchtvochtigheid sensor. Waar is die tweede sensor voor, voor de bovenverdieping?
Ik zie een grundfoss pomp, maar niets over de regeling. Wordt het een parallel of seriële buffer? Moet de vloerverwarmingsverdeler vervangen worden door een pomploze verdeler? Kunstofverdeler ivm koelen? Worden boven- en onderverdieping apart geregeld?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
theo66 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:05:
[...]

@jurgen purgen heeft al veel beantwoord. Hier nog wat aanvullingen uit mijn ervaring

Ik heb zelf een NIBE S1155-6PC en een VPB S300 laten installeren eind 2023. De VPB S300 omdat ik niet wilde inleveren op comfort, en altijd warm water wilde hebben om te douchen. Dat is in 1,5 jaar bijna altijd goed gegaan, één keer net niet. Gezin, 4 personen en op die dag een logé, en vrij snel achter elkaar douchen
De S1255 is een WP inclusief boiler in de kast van 180 liter, de S1155 heeft een aparte boiler. Daarom 'solo'. Met de beschrijving van de badkamers lijkt 180l SWW mij wel nuttig.

De S serie is nieuwer, de F serie het oudere model. Ik zou nu altijd een S serie vragen, daarvoor komt ongeveer maandelijks een software update. Voor de F serie weet ik niet hoe lang NIBE daar mee doorgaat.
De S1156-8 is de opvolger van de S1155-6 en heeft iets meer vermogen. Als het kan zou ik die willen/vragen, maar hoeveel vermogen is nodig. Is er een warmteverlies berekening van de woning gemaakt?

De S1156-8PC word ook geleverd inclusief koelmodule. Waarom er en apart PCM (passieve koelmodule module) op de offerte staat is mij niet duidelijk. Zie kopie van spec's die @jurgen purgen heeft gepost, ze staan naast elkaar in de 3e en 4e kolom.

De RMU S40 bevat ook een luchtvochtigheid sensor. Waar is die tweede sensor voor, voor de bovenverdieping?
Ik zie een grundfoss pomp, maar niets over de regeling. Wordt het een parallel of seriële buffer? Moet de vloerverwarmingsverdeler vervangen worden door een pomploze verdeler? Kunstofverdeler ivm koelen? Worden boven- en onderverdieping apart geregeld?
Mooie beschrijving/vergelijking met de (oudere) S1255.

Korte aanvulling ... de S1255PC komt 'out of the box' met 6kW maar kan middels een installateursinstelling ook 8kW leveren via menu 7.1.3.1 (afbeelding uit inbedrijfstellingsgids). Ik neem aan dat dat ook voor de S1155 geldt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSYT2GMu9uH-tMfoj5nO6T7WujY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74XwsYb8ucY1cRTUR9FVOf96.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

macbelly schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Mooie beschrijving/vergelijking met de (oudere) S1255.

Korte aanvulling ... de S1255PC komt 'out of the box' met 6kW maar kan middels een installateursinstelling ook 8kW leveren via menu 7.1.3.1 (afbeelding uit inbedrijfstellingsgids). Ik neem aan dat dat ook voor de S1155 geldt:

[Afbeelding]
Dat klopt, bij mijn S1155-6 staat de freq block uit omdat ik eigenlijk tot 8 kW nodig heb.
De S1156 heeft een ander (nieuwer) koudemiddel. Als ik kon kiezen zou ik die willen.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Houdt er wel rekening mee dat dergelijke instellingen bedoeld zijn voor 'bij twijfel' / 'best wel incidentele aanvulling'. We zijn van oudsher gewend om een CV-ketel met ruime marge aan te schaffen - wat je bij een WP eigenlijk niet wil - en zo heeft ook je PW toch nog wat marge :).

Het is niet bedoeld om ineens echt een 8kW WP te zijn; denk je dat, dan zal in elk geval je COP flink tegenvallen en wellicht ook geluidsproductie en levensduur een ding worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Warmtepomp loopt heel rustig, lange runs modulerend en gaat eigenlijk nooit naar hoge frequentie (tot 40-50 Hz) voor verwarmen. Voor SWW maakt hij wat geluid, gaat bijv tot 70 Hz.
De warmteverlies berekening was 9,3 kW dacht ik. Daarna heb ik nog het glas vervangen door HR++. Ik had zelf een 12 kW WP gedacht maar de installateur heeft me overtuigd dat 6 kW beter was. Draait nu ruim 1,5 jaar - 2 winters - naar volle tevredenheid. ( voor zover je nog van winter kan spreken in de laatste jaren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

theo66 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:05:
[...]
De S1255 is een WP inclusief boiler in de kast van 180 liter, de S1155 heeft een aparte boiler. Daarom 'solo'. Met de beschrijving van de badkamers lijkt 280 liter SWW mij wel nuttig.
Voor die ene keer in de zoveel jaar ga je een extra grote externe boiler plaatsen? Als je dit weet kun je die limiet door planning voorkomen.
Met een grotere boiler heb je jaarrond grotere verliezen. Ik zou er daarom niet graag voor kiezen.
De S-serie schijnt ook veel meer sensoren te hebben dan de F-serie. Dat had @jurgen purgen nog niet genoemd.
Moet de vloerverwarmingsverdeler vervangen worden door een pomploze verdeler?
Ja, altijd. Een verdeler met pomp heeft een thermostaatkraan en mengt CV-water bij in het VV-circuit. Omdat je de temparatuur van het CV-water zo laag mogelijk wilt houden gaat dat mis met die thermostaatkraan. Het temperatuurverschil is dan niet groot genoeg. Je CV-water is dan (bij een redelijk geïsoleerd huis) in de orde van 30-35ºC en dat scheelt maar een paar graden met wat er uit de vloer komt.
Kunstofverdeler ivm koelen?
Kunststof niet nodig. Je koelt toch niet zover dat er condens ontstaat. Anders krijg je ook condens op je vloer en dat wil je niet. Levengevaarlijk. (Slippery)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Hippe Lip schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:43:
[...]

Voor die ene keer in de zoveel jaar ga je een extra grote externe boiler plaatsen? Als je dit weet kun je die limiet door planning voorkomen.
Met een grotere boiler heb je jaarrond grotere verliezen. Ik zou er daarom niet graag voor kiezen.

[...]
Nou nee, die ene keer was zelfs de 282 liter niet genoeg :-) mijn inschatting is dat het wel regelmatig voor komt dat we aan 180l niet genoeg zouden hebben. Maar alles heeft z’n voor en nadelen, ik heb nu 2 van die NIBE koelkasten in de garage staan, met een S1255 zou dat er 1 zijn.
Voor het totale plaatje: ik heb ook nog een zonneboiler van 120l voor de SWW boiler. De warmtepomp heeft het in de zomer nogal makkelijk. Maar mocht die zonneboiler ooit stuk gaan dan is mijn idee dat ik die verwijder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Hallo :-)

Leuk dat er zoveel gebabbeld wordt, naar aanleiding van mijn post. Ik loop een beetje over met werk, sleutels, verjaardagen en vrije dagen met sociale verplichtingen enzo.

Anyhoe: verdelers: Er hangt nu nog een CV ketel in het huis (Remeha, ik denk een kleine 30kW, 2006), maar bij de overdracht van de week hebben we de gaskraan als eerste dicht gedraaid.

Radiatoren door het hele huis: Gaan eruit. Er komt alleen vloerverwarming op de gehele beneden verdieping. De slaap/studeer/werkkamers boven krijgen alleen plafondverwarming/koeling.

SWW is er nu alleen op de badkamer: in de keuken is er alleen een quoocker. In de garage hangt een close-in boilertje.
Dat SWW gaat straks óók weer met een Quooker gebeuren in de keuken (thee verslaafde partner) maar wasbakje in de bijkeuken en garage worden 'gewoon' op de warmtepomp. Ik houd van warmwater voor het wassen van de auto (ja, dat doe ik met de hand) en een close-in boiler trekt naar mijn idee te veel stroom voor te weinig gebruik. Dan maar wat langer wachten.

Qua sta hoogte is het dus beperkt in de kelder, vooral omdat er boven de WP nog het een en ander aan appendages zit (gezien in huis van vriendin, die nu een F serie all-in heeft hangen).
De losse boiler, parallel of serie: wat is daarvan het verschil?

Warmte verliesberekening: is nog niet gemaakt, weet niet hoe dat werkt ook. Is dat op basis van theorie of praktijk? Alles HR++ glas, en daar waar we gaan veranderen, kiezen we voor vacuumglas (U van 0,5 of lager)

We twijfelen of we de kap in zijn geheel opnieuw laten isoleren. De buitenschil gaat inwendig voorzien worden van voorzetwanden, zodat we aan nieuwbouw Rc waarden gaan voldoen: Vloer 4, gevels 5 of hoger. Dak zit nu (denk ik) in de buurt van renovatie waarde van 2 ( en 6 zou daar veel mooier zijn ). Misschien de slaapkamers op de 2e verdieping wél, maar de bergzolder (3e) niet, die als buffer kan werken. (al komt de Zehnder wel ook op zolder te hangen). Mogelijk dus de slaapkamers op de 2e verdieping een Rc van 6 voor de schuine daken, 5+ voor de gevels. zolder vloer zit al minerale wol tussen, zolder kap waarschijnlijk gewoon steenwol van 12 cm.

De enthalpie van de NIBE WTW ventilatie dus nog even langs die van Zehnder houden,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JayPe Weet je iets van verbruik, gezinssamenstelling en gewoontes van je voorgangers? Daar kun je ook wel iets uit afleiden. (Vermogen van de CV-ketel zegt doorgaans alleen of ze van snel een heet bad hielden ;).)

Anderzijds krijgt de installateur of boorder (wie 't maar doet) de melding er niet door bij de gemeente zonder warmteverliesberekening. Dus, zorgvuldig of 'bierviltje', iets is waarschijnlijk al gemaakt.

Dat kun je vergelijken met de info van de vorige, gecorrigeerd voor je nieuwe isolatie en eventueel andere gewoonten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:45:
@JayPe Weet je iets van verbruik, gezinssamenstelling en gewoontes van je voorgangers? Daar kun je ook wel iets uit afleiden. (Vermogen van de CV-ketel zegt doorgaans alleen of ze van snel een heet bad hielden ;).)

Anderzijds krijgt de installateur of boorder (wie 't maar doet) de melding er niet door bij de gemeente zonder warmteverliesberekening. Dus, zorgvuldig of 'bierviltje', iets is waarschijnlijk al gemaakt.

Dat kun je vergelijken met de info van de vorige, gecorrigeerd voor je nieuwe isolatie en eventueel andere gewoonten.
De boorder zal zelf ook een warmteverliesberekening willen zien omdat hij de warmteopbrengst uit de bodem voor 25 jaar moet simuleren en garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Precies; de gemeente kijkt alleen mee of de boorder z'n werk goed gedaan lijkt te hebben. Anders weigeren ze de melding als incompleet. Dus uiterlijk de boorder (vaak een voorliggende partij) moet aan het rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Gwaihir schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:45:
@JayPe Weet je iets van verbruik, gezinssamensteulling en gewoontes van je voorgangers?
Nope. Huis heeft tijdje leeggestaan, en daarvoor was er ook niet echt een 'standaard' bewoning geloof ik. Ik heb er een aannemer, installateur én energie-coach bij, gelukkig, en in de offerte is al wel benoemd dat er van een 7kW bron wordt uitgegaan. Offerte met soort van potlood, want natuurlijk afhankelijk van hoe de isolatiemaatregelen worden uitgevoerd.

De energie-coach heeft (met ubakus) berekeningen uitgevoerd voor de voorzetwanden, en met eventueel spouwmuur isolatie gaan we voor de gevel naar een Rc van 6+. Luchtdichtheid wil de aannemer niet garanderen; dan zou de offerte nog met een percentage omhoog gaan: Hij kan het wel, maar dan wordt de buitenschil helemaal luchtdicht, ook zonder stopcontacten of installatie erin. Mijn aannemer heeft wel wat ervaring hiermee opgedaan, en ziet het voor ons huis niet als een reële optie om tot zover te gaan (Passief huis).

Krijg ik daar spijt van? Nuja, het budget is nu zo ongeveer volledig opgebruikt, en nog een beetje meer. Keuken en de 2e badkamer zijn niet voorzien 8)7 (geld daarvoor is op :-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:16
JayPe schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:38:
[...]

Nope. Huis heeft tijdje leeggestaan, en daarvoor was er ook niet echt een 'standaard' bewoning geloof ik. Ik heb er een aannemer, installateur én energie-coach bij, gelukkig, en in de offerte is al wel benoemd dat er van een 7kW bron wordt uitgegaan. Offerte met soort van potlood, want natuurlijk afhankelijk van hoe de isolatiemaatregelen worden uitgevoerd.

De energie-coach heeft (met ubakus) berekeningen uitgevoerd voor de voorzetwanden, en met eventueel spouwmuur isolatie gaan we voor de gevel naar een Rc van 6+. Luchtdichtheid wil de aannemer niet garanderen; dan zou de offerte nog met een percentage omhoog gaan: Hij kan het wel, maar dan wordt de buitenschil helemaal luchtdicht, ook zonder stopcontacten of installatie erin. Mijn aannemer heeft wel wat ervaring hiermee opgedaan, en ziet het voor ons huis niet als een reële optie om tot zover te gaan (Passief huis).

Krijg ik daar spijt van? Nuja, het budget is nu zo ongeveer volledig opgebruikt, en nog een beetje meer. Keuken en de 2e badkamer zijn niet voorzien 8)7 (geld daarvoor is op :-) )
voor WCD's zijn er inserts die ze 'luchtdicht' maken. Als de rest beetje netjes wordt getaped met speciale tape haal je hele goede Qv misschien niet, maar kom je wel een heel eind.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-06 08:55
Dag hallo,

Ik heb een Vaillant geotherm en ben nu aan het passief koelen. De retour uit de bodem lijkt me hoog, 14 graden. Maar ik heb geen referentie.

Wat is bij jullie de temp vh water wat uit de grond komt bij koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-06 22:15

vliegnerd

Nintendo fan.

schemert schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:59:
Dag hallo,

Ik heb een Vaillant geotherm en ben nu aan het passief koelen. De retour uit de bodem lijkt me hoog, 14 graden. Maar ik heb geen referentie.

13 graden nu. Loopt op tot 14 graden in september. 150m verticale bron in zuid Holland (groene hart)

14 graden nu is niet gek/raar. Ik schat dat een temperatuursensor makkelijk 0,5 graad systematische fout kan hebben (structureel te hoog of te laag aanwijzen) dus we meten vrijwel hetzelfde.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-06 08:55
Ok, in het begin had ik een issue met de temp en bleek dat er 1 vd 2 bronnen niet meedeed
daar is toen iets aan gedaan

als jij ook rond de 14 zit met passief koelen, zal t wel ok zijn nu,

danks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-06 22:15

vliegnerd

Nintendo fan.

schemert schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:35:
Ok, in het begin had ik een issue met de temp en bleek dat er 1 vd 2 bronnen niet meedeed
daar is toen iets aan gedaan

als jij ook rond de 14 zit met passief koelen, zal t wel ok zijn nu
Ik zou zelf dan vooral het verloop deze zomer bijhouden. Hoe ver loopt de temperatuur op. Als die onder de 15 graden blijft: prima. Maar als je daar een significant overheen gaat dan verlies je koelvermogen. Als het is september 15,5 is dan is dat ook wel prima, maar niet in juni.

14 graden vandaag is prima, zolang het niet volgende week al 15 graden is.

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 17-06-2025 09:40 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
Dag hallo,

Ook hier het eerste jaar met een bodemgebonden warmtepomp en de temperatuur is vergelijkbaar. En nooit gedacht dat het hebben van een vloertemperatuur van 18°C zoveel verschil kan maken.

Eerst maar het complete eerste jaar afwachten hoe het zich ontwikkeld

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Ik heb dit jaar nog niet gekoeld, maar kijk niet op van die waarde.

Ik zie steeds best een sprong tussen het eind van het (serieuze) verwarmingsseizoen en het koelseizoen. Eind verwarmen is het dan nog stabiel op zo'n 10 graden en eer dat ik dan koel zie ik ook al snel zo'n 14 graden langskomen.

Stukje invloed van de ondiepe aanvoerleidingen, vermoed ik; die zijn hier best lang. Hoop 'ns te horen van iemand bij wie de bron niet buiten op het erf zit, maar bijv. in de kruipruimte onder het huis: is het dan anders? Jij hebt het over meerdere bronnen, dus heb je vast ook 'n stuk leiding in de bovengrond liggen om tussenafstand tussen die twee te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
ik had eergisteren een ventilatie expert in huis, omdat we nog geen ventilatie-unit hebben (we mikken op systeem D).

De mens stelde iets grappig voor:
  1. op de aanvoer verse lucht, na de ventilatie-unit, een lucht-water wisselaar aangesloten op CV. Dit om te koelen of verwarmen. Klinkt logisch.
  2. op de aanvoer verse lucht, voor de ventilatie-unit, wou hij een lucht-water wisselaar zetten aangesloten op de geothermische bron. Dit om extra koeling te hebben (warme zomer), of zelf "gratis" voorverwarming wanneer het buiten kouder is dan de bron (bijvoorbeeld -5C lucht). Klinkt eerst onlogisch, maar mss interessant
Die warmtewisselaars zijn vrij goedkoop, een en simpele pomp kan dit ook aan.

Hij stelde ook vast dat mijn CV-expansievat verkeerd ingesteld was (teveel druk erop).

Zonder te willen afwijken op een ventilatie-topic, zijn er mensen met deze warmtewisselaars in dit topic (vooral item 2)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Gwaihir schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:17:
[...]

Ik heb dit jaar nog niet gekoeld, maar kijk niet op van die waarde.

Ik zie steeds best een sprong tussen het eind van het (serieuze) verwarmingsseizoen en het koelseizoen. Eind verwarmen is het dan nog stabiel op zo'n 10 graden en eer dat ik dan koel zie ik ook al snel zo'n 14 graden langskomen.

Stukje invloed van de ondiepe aanvoerleidingen, vermoed ik; die zijn hier best lang. Hoop 'ns te horen van iemand bij wie de bron niet buiten op het erf zit, maar bijv. in de kruipruimte onder het huis: is het dan anders? Jij hebt het over meerdere bronnen, dus heb je vast ook 'n stuk leiding in de bovengrond liggen om tussenafstand tussen die twee te hebben?
Mijn bron zit in de kruipruimte, aanvoer is nu rond de 13,5 graden. In de winter rond de 11-12.
Minimum temperatuur heb ik op 17 graden staan, dus gaat prima, al 5 jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
bjp schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:49:
ik had eergisteren een ventilatie expert in huis, omdat we nog geen ventilatie-unit hebben (we mikken op systeem D).

De mens stelde iets grappig voor:
  1. op de aanvoer verse lucht, na de ventilatie-unit, een lucht-water wisselaar aangesloten op CV. Dit om te koelen of verwarmen. Klinkt logisch.
  2. op de aanvoer verse lucht, voor de ventilatie-unit, wou hij een lucht-water wisselaar zetten aangesloten op de geothermische bron. Dit om extra koeling te hebben (warme zomer), of zelf "gratis" voorverwarming wanneer het buiten kouder is dan de bron (bijvoorbeeld -5C lucht). Klinkt eerst onlogisch, maar mss interessant
Die warmtewisselaars zijn vrij goedkoop, een en simpele pomp kan dit ook aan.

Hij stelde ook vast dat mijn CV-expansievat verkeerd ingesteld was (teveel druk erop).

Zonder te willen afwijken op een ventilatie-topic, zijn er mensen met deze warmtewisselaars in dit topic (vooral item 2)?
Misschien is wat extra uitleg (voor mij) nuttig want ik zie nog niet helemaal hoe dit werkt. Onder 1): ik neem aan dat je in de zomer de ingeblazen luchttemperatuur wilt verlagen. Dat betekent dat er iets anders warmer wordt. Waar blijft die warmte? Gaat dat naar het CV water (dat zou de warmte alleen verplaatsen binnenshuis)?
Onder 2): is je verwarmingssysteem niet geschikt om rechtstreeks te koelen mbv de geothermische bron? Dat lijkt me simpeler. En de koeling die je onttrekt aan de geothermische bron voor de luchtbehandeling kun je niet meer leveren aan je verwarmingssysteem.

Heb je al gekeken naar een complete WTW-installatie, bijvoorbeeld van Zehnder (Q350/450/600)? Die verwarmt passief de verse buitenlucht in de winter zeer efficiënt (COP 20) en koelt in de zomer ook passief. Daarnaast kun je er een accessoire opzetten om de lucht verder te koelen met geothermische energie (ComfoFond als ik me niet vergis).
Zie dit forum: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic Ik denk dat je daar ook beter terecht kunt met jouw vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door macbelly op 18-06-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Systeem D is balansventialatie oftewel een volledig WTW, @macbelly
bjp schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:49:
Hebben: nee. Gepland: beide. (WTW aanleggen is hier geen kattenpis.)

2. Dit is m.i. zeker interessant. 's Zomers hoop ik dat dit met name véél vocht uit de instromende lucht haalt. 's Winters maakt het de elektrische voorverwarming overbodig (die er anders bij stevig koude voor moet zorgen dat er niet een deel van je wisselaar bevriest). En dat alles met zeer gering energieverbruik.

Comfofond is inderdaad het makkelijkst te vinden (@macbelly), maar er schijnt wel beter te zijn en ook combineerbaar met bijv. Brink.

1. Komt er niet centraal, maar op twee plekken en manieren. Een deel van de lucht gaat door onze schouw stromen, om op deze manier de warmte van de CV haard (nog) beter te verspreiden. Aan de andere kant van het huis is nu al de bottleneck, die de aanvoertemperatuur van de verwarming bepaald. Voor dat deel komt inderdaad zo'n 'extra radiator' in de aanvoerlucht (een kanaalverwarmer heet dat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
@Gwaihir Strikt genomen bestaat Systeem D (= balansventilatie) alleen uit mechanisch gebalanceerde ventilatie. WTW kan daar aan toegevoegd worden (en dat gebeurt doorgaans ook). Zie Wikipedia/Ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@macbelly Eh.. [iets met spijkers en laag water..]

Bepaald geen sterk artikel, als je 't mij vraagt - iemand wil daar persé het hele alfabet af. En toch staat erin (onder D):
Gebalanceerde ventilatie wordt vrijwel altijd met een WTW-toestel (warmteterugwinning) toegepast.
Dus, je opwerpend als expert, waarom veronderstelde jij hier dan anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
Kom, kom niet zo aangebrand. Iedereen is er mee gediend dat er geen verwarring over definities bestaat. Als je van mening bent dat het Wikipedia artikel niet een juiste weergave is verbeter het dan aub. Daar is ook iedereen mee gediend en heb ik weer wat opgestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
die subtiliteit had ik ook al zien passeren. D is niet automatisch WTW, maar meestal wel.

ik ga de vraag eerder op ventilatie-topic stellen. Ik kwam ook al (met ook enkele dezelfde mensen als hier aanwezig) op het enthalpiewisselaar topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
@bjp en @Gwaihir op de valreep voordat we afscheid nemen van deze vraag ...

Ik heb het idee dat het voorstel van de ventilatie expert geen warmteterugwinning is. Binnen het gesloten systeem van geothermische bron en CV wordt er in de winter namelijk warmte overgedragen op de koude buiten lucht. Oftewel vestzak-broekzak. Het idee van WTW in de ventilatie is dat je de warmte onttrekt aan de lucht die naar buiten geblazen wordt en dat zie ik hier niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
er zit nog een WTW in de unit ook. Met als extra _voor_verwarming geo-bron-energie (bij -10C, is je bron warmer), en na de unit extra opwarming uit CV water (met bijvoorbeeld CV water aan 25-35C afhankelijk wat je al nodig had). Voordeel hiervan is dat je ook de WTW wisselaar beschermt tegen bevriezing (dus geen elektrische verwarming in de ventilatie-unit).

Bij koeling: _voor_koeling met geo-bron-energie, en eventueel extra koeling na WTW-unit (hoewel bij passief koelen, dat niet zoveel gaat zijn, want bron is wss kouder/in de buurt van CV-water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
macbelly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:39:
Ik heb het idee dat het voorstel van de ventilatie expert geen warmteterugwinning is.
Ah, je vatte het op als 'in plaats van', niet als 'een uitbreiding op'.

(Lijkt me best lastig te realiseren daar de 'standaard' unit die je kunt kopen een WTW unit is, die ook niet meer werkt wanneer je de wisselaar eruit trekt. -- Dus nee, die kant werden mijn gedachten niet uit getrokken ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:17:
[...]
Dat is de temperatuurval over de “aankoppeling” met de omringende grond (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen).
Om een energiestroom (warmte flux) te hebben zal je immers een delta T over het aankoppel medium moeten hebben.
Alle warmteflux moet in eerste instantie door een relatief klein oppervlak direct om de buizen, (bij bijvoorbeeld 300m boring en 10cm diameter is dat 3.14 x 0.1 x 300 =94m2. Op 50cm van de boring gaat diezelfde warmteflux door een oppervlak van 3.14 x 1.1 x 300 =1.036m2, 10x zoveel dus.
Je hebt dus simpelweg een temperatuur val van (in jouw geval) 2 graden tussen de boring en de “bulk” van de grond. Als je wisselt van verwarmen naar koelen gaat dat van -2 naar +2.

Dat is ook de hoofdreden dat “langere boring” betere temperatuur geeft. De “bulk” die je bereikt heeft wel ongeveer dezelfde temperatuur. Maar het “aankoppel verlies” is bij 2x langere boring 2x lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:32:
[...]

Dat is de temperatuurval over de “aankoppeling” met de omringende grond (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen).
Om een energiestroom (warmte flux) te hebben zal je immers een delta T over het aankoppel medium moeten hebben.
Alle warmteflux moet in eerste instantie door een relatief klein oppervlak direct om de buizen, (bij bijvoorbeeld 300m boring en 10cm diameter is dat 3.14 x 0.1 x 300 =94m2. Op 50cm van de boring gaat diezelfde warmteflux door een oppervlak van 3.14 x 1.1 x 300 =1.036m2, 10x zoveel dus.
Je hebt dus simpelweg een temperatuur val van (in jouw geval) 2 graden tussen de boring en de “bulk” van de grond. Als je wisselt van verwarmen naar koelen gaat dat van -2 naar +2.

Dat is ook de hoofdreden dat “langere boring” betere temperatuur geeft. De “bulk” die je bereikt heeft wel ongeveer dezelfde temperatuur. Maar het “aankoppel verlies” is bij 2x langere boring 2x lager.
Mooi verhaal, duidelijke uitleg. Dank, @Stefannn (y)

Wat me bij zo’n boring nog steeds blijft verbazen, is dat de lus de grond in, heen en terug direct naast elkaar loopt. Je hebt het over een temperatuurval van 2 graden in die halve meter, maar dat gaat maar voor de helft op, want de andere helft van de cirkel is voor de andere van de twee buizen. De onderste paar meter is heen en terug ruwweg dezelfde temperatuur, maar bovenin is het verschil het grootste.
Hoe gaat dat dan? Dan is wat er de grond uit komt maximaal opgewarmd (in de winter), en dat wordt daar bovenaan alweer afgekoeld omdat het naast de buis ligt waar de koude brine uit de WP de grond in gaat. Dat lijkt toch verre van ideaal…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:23:
[...]

Mooi verhaal, duidelijke uitleg. Dank, @Stefannn (y)

Wat me bij zo’n boring nog steeds blijft verbazen, is dat de lus de grond in, heen en terug direct naast elkaar loopt. Je hebt het over een temperatuurval van 2 graden in die halve meter, maar dat gaat maar voor de helft op, want de andere helft van de cirkel is voor de andere van de twee buizen. De onderste paar meter is heen en terug ruwweg dezelfde temperatuur, maar bovenin is het verschil het grootste.
Hoe gaat dat dan? Dan is wat er de grond uit komt maximaal opgewarmd (in de winter), en dat wordt daar bovenaan alweer afgekoeld omdat het naast de buis ligt waar de koude brine uit de WP de grond in gaat. Dat lijkt toch verre van ideaal…
Het verschil in temperatuur tussen aanvoer en afvoer van de bron is niet heel groot.
Het verschil met de buitentemperatuur is groter, vandaar dat het gunstig is om een grondbron te gebruiken ipv lucht.

Ik denk dat het ook een kwestie van kosten is, als je aan en afvoer uit elkaar wil, moet je 2 boringen doen. Dat lijkt me niet echt kosten efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:32:

Je hebt warmte uitwisseling tussen slang en omgeving, met een temperatuurval daar. Eens.

Maar ik heb zo'n lange boring, zoals je noemt en de indruk dat het door jou beschreven verschijnsel slechts van +0,5 naar -0,5 verklaart. (En wat @roltor gister postte sluit aan bij mijn vermoeden voor 'de rest'.)

(Wellicht let ik er nog 'ns op. Wat jij noemt zou nl. volledig zichtbaar moeten zijn tussen al langere tijd in koelbedrijf en, kort daarna, een SWW run die op z'n eind loopt.)
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste