Dat ben ik helemaal met je eens, maar omdat ik uit eigen ervaring weet dat die warmtepomp met minder vermogen heeft gelopen in dezelfde configuratie, behalve met 1 selector-weerstand waardoor de machine "dacht" dat hij een 12 kW variant was, had ik nog enige hoop dat het allemaal simpelweg wel in de machine zat, maar niet op de machine zelf te configureren was, maar wel in de software.wjwithagen schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:11:
[...]
Lijkt me dat dat een "algemeen feature" is. Als een WP niet kan moduleren, kun je ook geen limiet instellen.
Dat ding loopt, of het loopt niet. Dus 0 kW of x kW. (x zijnde het elektische vermogen van de pomp)
Moduleren gaat ook door de compressor frequentie te sturen, iets waar je echt passende elektronica voor nodig hebt. Daarnaast zul je ventiel ook dynamisch aan moeten sturen, ook weer extra elektronica en passen software in je controller.
Ik heb die warmtepomp niet.joker1977 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:11:
Wij hebben hier op het werk ook 2x Alpha-Innotec MSW19's staan en ik zie een firmware-update, nog neit uitgevoerd..
Maar ik zie in de luxtronik2 integratie nu ook een "power limit (kW)" staan. Onze warmtepompen kunnen niet moduleren, maar ik weet dat ze met een kleine fysieke selectie-weerstand het type bepalen en de hoeveelheid vermogen, dus technisch is er niets wat tegenhoudt om de compressor minder hard te laten pompen.
Weet iemand hoe je die Power Limit gebruikt? Invullen lijkt niets te doen... Of werkt dat pas na de firmware-upgrade? Of is het kansloos ?
Maar als je zeker weet dat het met een weerstand te regelen is kan je daar een bestuurd relais op zetten.
Op zelfde manier regel ik ook mijn jacuzzi. Met 2 relais een parallel of serie weerstand op de temperatuur ntc schakelen en ik kan hem vanuit de home automation bedienen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
@wjwithagen cop 4 ja? Dat zijn cijfers die io voor L/W prima zou vinden maar bij W/W hoop je toch beter te scoren? Heb je gewoon pech qua huis/afgifte/bron of is dit veelvoorkomend?
Geen idee, waarom zou het meer moeten zijn??? Let wel ik heb het over COP en geen Scop.Fr33z schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:35:
@wjwithagen cop 4 ja? Dat zijn cijfers die io voor L/W prima zou vinden maar bij W/W hoop je toch beter te scoren? Heb je gewoon pech qua huis/afgifte/bron of is dit veelvoorkomend?
Soms loopt 't wel richting 4,5, maar dan heb je 't wel gehad.
En het is een WP op R410 uit 2005.
En dit is echt wat ik meet met een belimo flowmeter en pt1000. Stroom wordt met een aparte kWh gemeten.
Zowat alles wat ik aan compressoren op R410 tegenkom zit ergens op deze waarde. Ook de professionele die we in de datacentra gebruiken.
Ik kan bevestigen dat mijn op R410 gebaseerde w/w WP ook maar aan een COP van 4.5 komt.wjwithagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:45:
[...]
Zowat alles wat ik aan compressoren op R410 tegenkom zit ergens op deze waarde. Ook de professionele die we in de datacentra gebruiken.
Nochtans wordt volgens de specificaties van mijn WP opgegeven dat een nieuwe installatie bij B10W35 ruim boven de 5 ligt. In het begin klopte dat ook, maar na een jaar begon de pomp 10% meer electriciteit te verbruiken bij dezelfde warmteafgifte. De servicedienst van de fabrikant is langsgekomen maar kon niets vinden en vertelde dat die binnen de toleranties ligt. Ik blijf het in de gaten houden én deze winter is het rendement wel niet meer verder teruggevallen. Als het op 4.5 cop blijft kan ik er mee leven.
2017 geïntroduceerde WP, als ik me niet vergis. Met R410A, maar R410 kan ik niet (los) terugvinden.
Daarmee deel ik de blik van @Fr33z. Kennelijk is er sinds 2005 toch wat verbeterd? Of jullie zitten beide op een vrij hoge afgiftetemperatuur en / of lage brontemperatuur?
Daarmee deel ik de blik van @Fr33z. Kennelijk is er sinds 2005 toch wat verbeterd? Of jullie zitten beide op een vrij hoge afgiftetemperatuur en / of lage brontemperatuur?
Oef, dat valt tegen dan (voor mij iig). Haal hier met een L/W ook prima een SCOP van 4 en er zijn dagen in de tussenseizoenen (10 buiten, aanvoertemp 28C) dat de COP wel 6 is. Mogelijk valt t prima binnen de specs maar ik schrik er toch wel van. Mogelijk is de techniek sinds 2005 nog wel aat beter geworden...wjwithagen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:45:
[...]
Geen idee, waarom zou het meer moeten zijn??? Let wel ik heb het over COP en geen Scop.
Soms loopt 't wel richting 4,5, maar dan heb je 't wel gehad.
En het is een WP op R410 uit 2005.
En dit is echt wat ik meet met een belimo flowmeter en pt1000. Stroom wordt met een aparte kWh gemeten.
Geen idee of je het bewust doet, maar er is een flink verschil tussen COP en SCOP....Fr33z schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:29:
[...]
Oef, dat valt tegen dan (voor mij iig). Haal hier met een L/W ook prima een SCOP van 4 en er zijn dagen in de tussenseizoenen (10 buiten, aanvoertemp 28C) dat de COP wel 6 is. Mogelijk valt t prima binnen de specs maar ik schrik er toch wel van. Mogelijk is de techniek sinds 2005 nog wel aat beter geworden...
Die S staat voor Seasonal, en is juist bedoelt om een gevoel te geven hoe het gemiddeld over het hele jaar is. En dat is feitelijk anders dan COP die echt gewoon een momentele grootheid is.
Daarnaast is er nog wellicht een ander effect in het tussenseizoen. Geen idee of je een modulerende WP hebt?
Dan geldt daarvoor dat op lagere toerentallen de compressor relatief effectiever draait.
Bij een On/Off model wordt dat niet gedaan want dan moet je de compressor op een of andere manier overdimensioneren. En dat verhoogt de kosten van WP serieus, terwijl je die capaciteit dan niet gebruikt.
'k heb net even naar vannacht gekeken, en de COP vannacht was idd 4.5...
WaterOut temp 33C, WaterIn temp 7,5C
Ik ken het verschil tussen SCOP en zonder S inderdaad. En ja mijn simpele/goedkope L/W wp kan moduleren ja. En de COP is dus geregeld 6 pf hoger en over het seizoen kom ik rond de 4,0 uit dus SCOP.
Ik heb een paar offertes gekregen voor plaatsing water/water warmtepomp. Qua kosten allemaal redelijk hetzelfde. Dus keuze gaat om gevoel/vertrouwen bij de partij, en natuurlijk welke pomp ze leveren. Hierbij zijn twee voorstellen voor een Thermia Calibra en een voor een Ecoforest.
Voor mij is de lange termijn gebruiksgemak (inclusief onderhoud) belangrijker dan op de euro uitrekenen welk rendement ze denken te bereiken.
Zijn er duidelijk voors/tegens bij deze merken waar ik rekening mee moet houden in de keuze?
Voor mij is de lange termijn gebruiksgemak (inclusief onderhoud) belangrijker dan op de euro uitrekenen welk rendement ze denken te bereiken.
Zijn er duidelijk voors/tegens bij deze merken waar ik rekening mee moet houden in de keuze?
Kijk of ze R290 (propaan) als koudemiddel gebruiken. Dat is toekomst bestendig en veel beter voor het milieu. Verder geen ervaring met de merken, heb zelf een Nibe.Jbern schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:32:
Ik heb een paar offertes gekregen voor plaatsing water/water warmtepomp. Qua kosten allemaal redelijk hetzelfde. Dus keuze gaat om gevoel/vertrouwen bij de partij, en natuurlijk welke pomp ze leveren. Hierbij zijn twee voorstellen voor een Thermia Calibra en een voor een Ecoforest.
Ik heb ook een Nibe F1140, maar ons totale verbruik is 6.000kWh per jaar (inclusief elektrisch koken).HammieDuDe schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:23:
Ik begeef me even in het concurrentie topic ;-)
Mijn broer heeft onlangs een nieuwe woning gekocht ( bj 2009 ), deze woning is destijds al voorzien van een brine installatie op basis van de Nibe F1140 Fighter.
De oorspronkelijke installateur is failliet gegaan, de opvolger is van merk gewisseld ( en wil niks meer doen voor deze installatie behalve vervangen door ander merk ) en het schijnt dat er nog een paar installateurs bij zijn geweest "die er verstand van hadden", resulteert in het volgende:Zoals gezegd, ze hebben dit huis net gekocht en het enige wat ze hebben meegekregen van de oude eigenaren is dat het systeem het prima doet maar dat ze ietwat een hoog stroomverbruik in huis hebben.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De eindafrekening is in de bus beland bij mijn broer en heeft stiekem even gekeken, en de oud eigenaren hebben in 2020/2021 maarliefst 21000 kWh verbruikt!
Dit brengt mij meteen naar de waarschijnlijk veroorzaker van het probleem, de warmtepompinstallatie, en dit valt mij in 1 opzicht op:
- Stekker ligt er uit van de warmwatercirculatie ( niet persé nodig, warmwater is vlot voorhanden en de leidingen zijn niet absurd lang )
- Losse thermostaat hangt achter de Fighter ( zie foto's ), hangt een sensor buiten die ook aangesloten is en de thermostaat in de woonkamer werkt niet meer volgens de oud-eigenaren, ze gebruikten altijd die beneden er los bij hangt
- VVW sturing is niet aangesloten op de WP
Comfort technisch is alles wel in orde, woning blijft netjes op temp, ook koeling functioneert, warmwater is ook ruimschoots beschikbaar.
Zijn er ervaringsdeskundigen die eens naar de foto's kunnen kijken en wellicht op bovenstaande informatie wat kunnen schieten?
Ik heb zelf het idee dat het elektrische element van de unit de boosdoener is en meer werk voor zijn rekening neemt dan dat nodig is.
Zijn er zaken die ik op de unit kan checken/nalopen om helderheid te krijgen?
Daarnaast kan ik de data van de warmtepomp uitlezen, wat kan helpen met het vinden van het probleem.
Ons huis is 2007 en ~150m2 (dacht ik zo), vrijstaand met 3 verdiepingen verwarmd.
Mijn Alpha Innotec WZSV 92K3M komt niet meer aan de ingestelde temperatuur van het SWW (tapwater). Ik dacht al een aantal dagen dat het water niet heel erg warm was, maar vandaag spande de kroon.
Toen ik in de logging ging kijken, zag ik dit.
/f/image/fVxIZDZlu2oicN0NkVdW9qs9.png?f=fotoalbum_large)
Sinds ik, begin april, de verwarming heb uitgezet zijn de runs voor SWW opgelopen tot 15, 16 of 18 uur. Gisteren spande de kroon met een run van maar liefst 60 uur. Daarbij is de setpoint van 55 graden niet (meer) gehaald. Sinds vandaag is hij gaan pendelen en schommelt de temperatuur rond de 35 graden.
Als je de SWW-temperatuur van deze week bekijkt, zie je duidelijk de dalende trend.
/f/image/9VqYRpbaQCeMcuixot6AyndB.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zojuist de spanning van de WP gehaald en hoop dat hij er weer uit komt, maar heb er een hard hoofd in.
In de informatie-portal van de WP zie ik dit en komt er telkens de storing / afschakelingvoorbij.
Helaas krijg ik niet echt gevonden wat hier de oorzaak van is / kan zijn.
/f/image/OwQigQuGKVuwG1CBqqAqfncT.png?f=fotoalbum_large)
Wie kan me helpen?
Toen ik in de logging ging kijken, zag ik dit.
/f/image/fVxIZDZlu2oicN0NkVdW9qs9.png?f=fotoalbum_large)
Sinds ik, begin april, de verwarming heb uitgezet zijn de runs voor SWW opgelopen tot 15, 16 of 18 uur. Gisteren spande de kroon met een run van maar liefst 60 uur. Daarbij is de setpoint van 55 graden niet (meer) gehaald. Sinds vandaag is hij gaan pendelen en schommelt de temperatuur rond de 35 graden.
Als je de SWW-temperatuur van deze week bekijkt, zie je duidelijk de dalende trend.
/f/image/9VqYRpbaQCeMcuixot6AyndB.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zojuist de spanning van de WP gehaald en hoop dat hij er weer uit komt, maar heb er een hard hoofd in.
In de informatie-portal van de WP zie ik dit en komt er telkens de storing / afschakeling
I0 Pause
Helaas krijg ik niet echt gevonden wat hier de oorzaak van is / kan zijn.
/f/image/OwQigQuGKVuwG1CBqqAqfncT.png?f=fotoalbum_large)
Wie kan me helpen?
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
en run voor SWW zonder verbruik is hier misschien een uur of zo… waar gaat al je warmte naartoe?? Staat er ergens een warm water kraan open?? heb je verbruik op je watermeter?
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Hier normaliter ook binnen een uur weer netjes op peil. Er is op dit moment geen vraag naar water volgens de watermeter: koud noch warm.bjp schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:28:
en run voor SWW zonder verbruik is hier misschien een uur of zo… waar gaat al je warmte naartoe?? Staat er ergens een warm water kraan open?? heb je verbruik op je watermeter?
Ik heb geen idee waarom er ineens niet meer effectief of efficient warm water opgewarmd wordt.
Ik kijk of ik kan vinden of ik de tweede warmte-opwekker kan activeren om vanavond toch nog een beetje behaaglijk te kunnen douchen.
Verwarming staat dus ook al een paar dagen uit. Dus daarvoor hoeft de warmtepomp ook niet in te springen. Daarnaast heeft, voor zover ik weet, SWW altijd voorrang op verwarming.
[ Voor 12% gewijzigd door Matis op 12-04-2026 20:38 ]
@Matis Ik zet mijn geld op een koudemiddeltekort.
Sowieso is het heel erg tijd om morgenochtend je installateur te bellen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die vrees heb ik ook.Andrehj schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:39:
@Matis Ik zet mijn geld op een koudemiddeltekort.
De installateur die ooit (tijdens de bouw) de Warmtepomp heeft geinstalleerd bestaat niet meer / is failliet. Daarnaast zijn er maar weinig bedrijven die de juiste papieren hebben om ook water/water (brine) warmtepompen te onderhouden. Mijn buurman is ook installateur, maar hij mag dus niet aan onze WP sleutelen vanwege niet de juiste certificering.
Heeft er iemand tips voor een installateur in de regio Tilburg? Wat zijn de termen waarop ik moet zoeken voor een dergelijke installateur?
@Matis Je kunt Alpha Innotec in Zevenaar contacten en vragen of ze een installateur in je buurt hebben?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zal ik doen. In de tussentijd heb ik geprobeerd met de tweede warmte-opwekker het tapwater op temperatuur te krijgen. Maar dat lijkt niets te doen.Andrehj schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:46:
@Matis Je kunt Alpha Innotec in Zevenaar contacten en vragen of ze een installateur in je buurt hebben?
Het water wordt niet warm en ook zie ik geen (extra) vraag van electra.
@Matis Misschien is dat nog 'n heel klein lichtpuntje? D.w.z. dat er iets geks is met een sensor of zo dat 'n stuk goedkoper uitpakt dan een lek F-gascircuit? (En je buurman, of jezelf mag toch wel degelijk naar zoiets kijken, zo lang je van het F-gascircuit af blijft?)
Wat die vrees voor dat laatste aangaat: heb je ook logging van bijv. die heetgas temperatuur?
Wat die vrees voor dat laatste aangaat: heb je ook logging van bijv. die heetgas temperatuur?
[ Voor 17% gewijzigd door Gwaihir op 12-04-2026 21:23 ]
Heetgas staat momenteel op 55.X°C (edit: nu op 56.3°C)Gwaihir schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:19:
@Matis Misschien is dat nog 'n heel klein lichtpuntje? D.w.z. dat er iets geks is met een sensor of zo dat 'n stuk goedkoper uitpakt dan een lek F-gascircuit?
/f/image/epVdnTuR5jXWEVmNshtzjpT6.png?f=fotoalbum_large)
Ik keek net even op de manometer van het grondgebonden circuit en die staat onder de 1 bar.
Denk toch echt dat daar het probleem te zoeken is. Systeem draait nu 7,5 jaar zonder noemenswaardig onderhoud of bijvullen van het grondgebonden circuit. CV-zijde vul ik zelf met enige regelmaat bij, maar de andere kant kan en durf ik niet. Heb geen idee hoe de concentratie glycol is en wat en hoeveel er bijgevuld dient te worden.
Ik ga morgen Nathan maar bellen.
je hebt nog 1 bar op dat circuit, en die meter staat feitelijk redelijk hoog (tegenover je bron), typisch bijna op het hoogste punt. Mijne geeft ook maar 1 bar aan, en is zo stabiel voor jaren.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Van Nathan een lijstje doorgekregen met installateurs uit de buurt. Eentje bestaat niet meer, 3 hebben geen interesse. 1 heeft wel interesse, maar met een wachttijd van 4 tot 6 weken en dan verplicht een onderhoudscontract van (minimaal) 2 jaar...
Meh
Meh
Over onderhoudscontracten; ik heb voorstellen van 400 tot zelfs 900 per jaar gezien. Dat lijkt me heel veel geld voor een onderhoudscontract (zeker voor nieuwe installaties, die contracten lopen niet meer door als de installatie 10 of 15 jaar oud is en de kans vergroot dat er dingen stuk gaan.
Zit ik hier dan volledig naast, wat hebben jullie?
Ik heb hier een bron WP van Danfoss uit 2009 zonder onderhoud, er is in die tijd alleen een keer een sensor vervangen verder heb ik mee gekregen dat onderhoud overbodig is als je zelf een aantal zaken in de gaten houdt zoals de filters en drukmeters.
Gelukkig werkt deze nog steeds erg goed
Gelukkig werkt deze nog steeds erg goed
Probeer mempaey (voorheen energiewacht) te bellen. Die dekken jouw regio volgens mij ook. Ik zit bij hen voor ca 15pm met een AIT WP.Matis schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:51:
Van Nathan een lijstje doorgekregen met installateurs uit de buurt. Eentje bestaat niet meer, 3 hebben geen interesse. 1 heeft wel interesse, maar met een wachttijd van 4 tot 6 weken en dan verplicht een onderhoudscontract van (minimaal) 2 jaar...
Meh
Zo'n onderhoudscontract dus. En wat doen ze dan voor je, voor die 180 euro per jaar?jinglewood schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:37:
Ik zit bij hen voor ca 15pm met een AIT WP.
Een forum om te leren wat (zelf) in de gaten te houden. Mijn koelkast en vrieskast hebben ook geen onderhoudscontracten. En daarvan moet ik ook zelf in 't snotje houden of de deur nog goed sluit. Onderhoud aan een WP is net zo nagenoeg niets.Jbern schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:46:
Maar helaas lijkt het een verdienmodel. Al is koppelverkoop aan consumenten nog steeds niet toegestaan, toch? Dus je kunt de reparatie laten plaatsvinden en laten weten dat je toch afziet van dat onderhoudscontract?
[ Voor 56% gewijzigd door Gwaihir op 13-04-2026 19:49 ]
Ja, maar weet jij wat het hoort te zijn? (Ik niet..)Matis schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:24:
Heetgas staat momenteel op 55.X°C (edit: nu op 56.3°C)
Ik vroeg me af of er een vergelijkbare trend in zou zitten, of niet, als je eerder liet zien.
En je aanname is dat de compressor dan dienst weigert? Lijkt me streng - bij EcoForest pas bij 0,5 bar, zoals ook @bjp al aangeeft - maar zou kunnen. Maar merk je dat dan, aan de stilte / geen trilling / uitleesbare waarden? Als je compressor nog draait is dit (nog) niet je probleem.Ik keek net even op de manometer van het grondgebonden circuit en die staat onder de 1 bar.
Er hoeft maar heel weinig water bij om de druk wat op te hogen (water laat zich nu eenmaal slecht samendrukken). Kun je nu, zo begin voorjaar prima doen en mengt dan voor volgende winter wel door. En ruim voor de winter kun je dan het glycol gehalte (laten) controleren. (Ik kocht er zelf voor 'n habbekrats de refractometer voor. Heb ik (hier of) in het topic over zonneboilers wel over gepost.)
@Gwaihir ik heb vandaag even met een maatje gesproken en die heeft (van afstand) meegekeken in de logging van de WP. Hij gaf aan dat het mogelijk een lekkende 3-wegklep is. Omdat het heetgas en de rest van de waardes gewoon allemaal goed lijken te zijn.
Zojuist de WP gevoeld en er stroomt wel degelijk warm water door mijn VVW. Ik heb naregeling in alle ruimtes (die staan dicht), maar ook een aantal zones (overloop, gang, toilet en woonkamer) waar geen kleppen op zitten. Deze leidingen zijn significant warmer dan de rest van de leidingen waar geen water doorheen stroomt. Ik heb nu de VVW-verdelers (op elke verdieping 1) dichtgezet. De leidingen beginnen af te koelen, maar de temperatuur in de WP en SWW is nog niet veranderd. Maar als ik het stroomschema van de WP bekijk dan is dat ook niet heel vreemd. Want er loopt ook nog een bypass-circuit door de WP heen.
Ga straks de WP eens open schroeven en kijken of de motor van de 3-wegklep stuk is of dat deze misschien geblokkeerd is.
Zojuist de WP gevoeld en er stroomt wel degelijk warm water door mijn VVW. Ik heb naregeling in alle ruimtes (die staan dicht), maar ook een aantal zones (overloop, gang, toilet en woonkamer) waar geen kleppen op zitten. Deze leidingen zijn significant warmer dan de rest van de leidingen waar geen water doorheen stroomt. Ik heb nu de VVW-verdelers (op elke verdieping 1) dichtgezet. De leidingen beginnen af te koelen, maar de temperatuur in de WP en SWW is nog niet veranderd. Maar als ik het stroomschema van de WP bekijk dan is dat ook niet heel vreemd. Want er loopt ook nog een bypass-circuit door de WP heen.
Ga straks de WP eens open schroeven en kijken of de motor van de 3-wegklep stuk is of dat deze misschien geblokkeerd is.
@Matis Waarschijnlijk. Goed zelf te controleren, zeker met de WP open en je handen op de leidingen. En te repareren door elke CV-monteur.
Ik verdenk steeds meer de 3-wegklep zelf. De stelaandrijving (klepmotor) draait netjes tussen positie B (CV, standaard) en positie A (SWW, gestuurd). Echter lijkt er niets te veranderen in de flow van het warme water.Gwaihir schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:05:
@Matis Waarschijnlijk. Goed zelf te controleren, zeker met de WP open en je handen op de leidingen. En te repareren door elke CV-monteur.
Lijkt of de kraan intern in limbo staat.
De spil kan ik handmatig probleemloos draaien, maar lijkt geen ook geen invloed te hebben op stand B of stand A.
Maar dan zou je huis toch waanzinnig warm moeten worden, als je WP continu dmv een SWW-cyclus je huis aan het verwarmen is?Matis schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:38:
Ik verdenk steeds meer de 3-wegklep zelf. De stelaandrijving (klepmotor) draait netjes tussen positie B (CV, standaard) en positie A (SWW, gestuurd). Echter lijkt er niets te veranderen in de flow van het warme water.
Lijkt of de kraan intern in limbo staat.
De spil kan ik handmatig probleemloos draaien, maar lijkt geen ook geen invloed te hebben op stand B of stand A.
Ja, al is het sowieso altijd al redelijk warm in huis als de zon er op staat. Daarnaast beslaat het niet-nageregelde circuit van ons huis maar een 25% van het totale vloeroppervlakte. En met relatief koude nachten warmt het huis ook niet dramatisch snel op.Andrehj schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:41:
Maar dan zou je huis toch waanzinnig warm moeten worden, als je WP continu dmv een SWW-cyclus je huis aan het verwarmen is?
je zou niet de eerste zijn met een kapotte/lekkende 3-weg klep, zover ik weet waren er hier al voorbijgekomen.
Terechte vraag, maar denk het wel. Er was uiteindelijk helemaal geen warmtevraag meer. Dus geen afname van warmte en dan is het feitelijk rondpompen van brine. Je ziet ook dat de BOSUP nog maar op 12% draait.Turrican schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:23:
@Matis Misschien wat laat, maar ik zag in je screenshot dat de bron in en bron uit temperatuur nagenoeg gelijk waren. Doet de bronpomp het wel?
De klep lijkt nu helemaal dicht te zetten. Er wordt geen (warm) water meer rondgepompt.
Gelukkig een nieuwe klep weten te bemachtigen en volgende week komt er een monteur die alleen het "bovenste" gedeelte van de pomp mag onderhouden. Voor nu lijkt dat afdoende, omdat ik niet het gevoel heb dat het probleem in de bodemlus en/of compressor-gedeelte zit.
We wachten af. Douchen kunnen we gelukkig ergens anders.
Begint al bijna te wennen
@Matis Ik zie in je foto dat je op firmware 3.82.5 zit, het gaat je probleem niet oplossen maar de nieuwste versie via AIT is nu 3.92.2. Zitten wat leuke nieuwe functies in (bijvoorbeeld zien hoeveel kWh er volgens de warmtepomp uit het net is getrokken) en een hoop "algemene verbeteringen". Je kan overwegen om ook een keer een update op je warmtepomp te draaien.Matis schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:24:
[...]
Heetgas staat momenteel op 55.X°C (edit: nu op 56.3°C)
[Afbeelding]
Ik keek net even op de manometer van het grondgebonden circuit en die staat onder de 1 bar.
[Afbeelding]
Denk toch echt dat daar het probleem te zoeken is. Systeem draait nu 7,5 jaar zonder noemenswaardig onderhoud of bijvullen van het grondgebonden circuit. CV-zijde vul ik zelf met enige regelmaat bij, maar de andere kant kan en durf ik niet. Heb geen idee hoe de concentratie glycol is en wat en hoeveel er bijgevuld dient te worden.
Ik ga morgen Nathan maar bellen.
Bedankt voor de tip. Heb via https://www.heatpump24.com/DownloadArea.php?layout=1 de laatste firmware voor mijn WP gedownload en geinstalleerd.swennert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:43:
@Matis Ik zie in je foto dat je op firmware 3.82.5 zit, het gaat je probleem niet oplossen maar de nieuwste versie via AIT is nu 3.92.2. Zitten wat leuke nieuwe functies in (bijvoorbeeld zien hoeveel kWh er volgens de warmtepomp uit het net is getrokken) en een hoop "algemene verbeteringen". Je kan overwegen om ook een keer een update op je warmtepomp te draaien.
Ik zie inderdaad wat nieuwe features. Het tapwater wordt er helaas niet warm mee
Monteur vanochtend geweest. Samen met hem (was voor hem ook de eerste keer een Alpha Innotec) de 3-weg klep vervangen. De 3-weg klep die er uit kwam, draaide toch wel netjes en leek de andere kant ook goed af te sluiten. Dus dat leek toch niet het probleem.
Daarna de WP weer aangezet en, door de software update van gisteren, kwamen er ineens wel duidelijkere foutmelding naar voren. Deze keer een Lagedruk afschakeling (721).
Na telefonisch overleg met Alpha Innotec zit het probleem waarschijnlijk dan toch in de druk aan de bodemzijde, die moet idealiter tussen de 1,5 en 2 bar zitten. Morgen gaan ze de glycol bijvullen. Deze monteur heeft dat nog nooit gedaan en had ook geen glycol bij zich.
Morgen verder
De reden waarom het water aan de CV-zijde ook warm werd ten tijde van TW opwarmen blijft vooralsnog een raadsel
Daarna de WP weer aangezet en, door de software update van gisteren, kwamen er ineens wel duidelijkere foutmelding naar voren. Deze keer een Lagedruk afschakeling (721).
Na telefonisch overleg met Alpha Innotec zit het probleem waarschijnlijk dan toch in de druk aan de bodemzijde, die moet idealiter tussen de 1,5 en 2 bar zitten. Morgen gaan ze de glycol bijvullen. Deze monteur heeft dat nog nooit gedaan en had ook geen glycol bij zich.
Morgen verder
De reden waarom het water aan de CV-zijde ook warm werd ten tijde van TW opwarmen blijft vooralsnog een raadsel
@Matis
Ik heb vorig jaar een versleten 3 wegklep vervangen, probeer er eens goed op te blazen als je de open kant dicht houdt, bij mij lekte er wel degelijk lucht uit de gesloten kant en de andere kan op ook. Bij ons kwam de lekkage doordat er teveel gruis in de leidingen aanwezig was. Vanaf de bouw waren de leidingen nooit goed schoon gespoeld en blijkbaar open geweest tijdens het aanbrengen van spack/stukwerk.
Het is bij mij ook zo dat als de boiler opgewarmd wordt de leiding aan de cv kant toch warm wordt ivm de koper geleiding zo kan het lijken dat er iets lekt, na het vervangen van onze 3 wegklep wordt de andere kant op nog steeds warm maar niet verder op de leiding alleen direct na de 3 wegklep.
Door de lekkende 3 wegklep bij ons bleef in de zomer de boiler ieder uur verwarmt worden omdat het koelwater van de cv door het lek de boiler in stroomde.
Ik heb vorig jaar een versleten 3 wegklep vervangen, probeer er eens goed op te blazen als je de open kant dicht houdt, bij mij lekte er wel degelijk lucht uit de gesloten kant en de andere kan op ook. Bij ons kwam de lekkage doordat er teveel gruis in de leidingen aanwezig was. Vanaf de bouw waren de leidingen nooit goed schoon gespoeld en blijkbaar open geweest tijdens het aanbrengen van spack/stukwerk.
Het is bij mij ook zo dat als de boiler opgewarmd wordt de leiding aan de cv kant toch warm wordt ivm de koper geleiding zo kan het lijken dat er iets lekt, na het vervangen van onze 3 wegklep wordt de andere kant op nog steeds warm maar niet verder op de leiding alleen direct na de 3 wegklep.
Door de lekkende 3 wegklep bij ons bleef in de zomer de boiler ieder uur verwarmt worden omdat het koelwater van de cv door het lek de boiler in stroomde.
Op de oude 3-weg klep geblazen, kreeg er geen lucht uit geperst. Maar nu is hydroliek middels een pomp natuurlijk wel en ander verhaal dan pneumatiek op longinhoud.Magnifique schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:51:
@Matis
Vanochtend hebben ze de glycol bijgevuld. De druk staat nu op 1.8 bar, maar helaas blijft de foutcode Lagedruk afschakeling (721) terugkomen. Installateur weer met Nathan gebeld en alle voorstellen die Nathan had, waren al getackeld of al getest door mijn installateur.
Nu zou het, volgens Nathan, ineens het expansieventiel van de compressor kunnen zijn. Helaas beschikt mijn installateur niet over de juiste certificaten (F-gassen). Dat wist ik van te voren al, dus voor hem houdt hierbij het verhaal op
Nu hebben we gepoogd de tweede warmte-opwekker te activeren, zodat we in ieder weer warm tapwater hebben. Maar ondanks dat de pomp zegt in TW te gaan op basis van ZWE, blijft het verwarmingselement koud. Ik zie ook geen noemenswaardige opname van elektriciteit in mijn slimme meter.
Iemand hier toevallig een tip waarom de ZWE wel in komt, maar niet verwarmt?
[ Voor 28% gewijzigd door Matis op 24-04-2026 10:51 ]
bij sommige WPs moet je extra stroomaansluitingen doen naar het lichtnet (andere contactpunten). Soms is dat op te lossen met korte brugjes, soms moet je echt op een andere zekering aansluiten. Ik heb maar beperkte info, ben geen expert. Maar gezien je een compressor heb dat een kW of meer kan opnemen, en daarnaast weerstanden dat ook gemakkelijk een paar KW kan opnemen, lijkt me dat plausibel.
Dus eens nakijken of die aansluitingen er zijn.
Probleem gelocaliseerd.bjp schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:51:
bij sommige WPs moet je extra stroomaansluitingen doen naar het lichtnet (andere contactpunten). Soms is dat op te lossen met korte brugjes, soms moet je echt op een andere zekering aansluiten. Ik heb maar beperkte info, ben geen expert. Maar gezien je een compressor heb dat een kW of meer kan opnemen, en daarnaast weerstanden dat ook gemakkelijk een paar KW kan opnemen, lijkt me dat plausibel.
Samen met technicus van Nathan telefonisch de installatie en electrische aansluiting doorgelopen.
De twee losse draden zijn de 2 fase voedingen naar verwarmingselement.
Als die los hangen, gebeurt er niet zo veel
[ Voor 18% gewijzigd door Matis op 24-04-2026 13:09 ]
Uit interesse, die monteur was van een random installatiebedrijf in de buurt? Kemkens heb je een contract bij voor onderhoud? Hoeveel ben je kwijt voor dit geintje als ik vragen mag of gaat het allemaal binnen contract? Gelijk info voor anderenMatis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:28:
[...]
Op de oude 3-weg klep geblazen, kreeg er geen lucht uit geperst. Maar nu is hydroliek middels een pomp natuurlijk wel en ander verhaal dan pneumatiek op longinhoud.
Vanochtend hebben ze de glycol bijgevuld. De druk staat nu op 1.8 bar, maar helaas blijft de foutcode Lagedruk afschakeling (721) terugkomen. Installateur weer met Nathan gebeld en alle voorstellen die Nathan had, waren al getackeld of al getest door mijn installateur.
Nu zou het, volgens Nathan, ineens het expansieventiel van de compressor kunnen zijn. Helaas beschikt mijn installateur niet over de juiste certificaten (F-gassen). Dat wist ik van te voren al, dus voor hem houdt hierbij het verhaal opHet is nu dus wachten op Kemkens om dat mogelijke probleem te verhelpen.
Nu hebben we gepoogd de tweede warmte-opwekker te activeren, zodat we in ieder weer warm tapwater hebben. Maar ondanks dat de pomp zegt in TW te gaan op basis van ZWE, blijft het verwarmingselement koud. Ik zie ook geen noemenswaardige opname van elektriciteit in mijn slimme meter.
Iemand hier toevallig een tip waarom de ZWE wel in komt, maar niet verwarmt?
Goed dat het gevonden is!Matis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:09:
[...]
Probleem gelocaliseerd.
Samen met technicus van Nathan telefonisch de installatie en electrische aansluiting doorgelopen.
De twee losse draden zijn de 2 fase voedingen naar verwarmingselement.
Als die los hangen, gebeurt er niet zo veel
[Afbeelding]
Ja, deze monteur kwam uit het dorp en was de enige die het "aandurfde" om te komen kijken. Bij de rest, zowel lokaal als verder weg, werd ik direct de deur gewezen om diverse redenen: we hebben geen tijd, we doen geen onderhoud aan Alpha Innotec, we onderhouden alleen warmtepompen die we zelf hebben geplaatst, u heeft bij ons geen onderhoudscontract, wij doen geen zaken met particulieren. Ik heb ze allemaal voorbij horen komen.jinglewood schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:55:
Uit interesse, die monteur was van een random installatiebedrijf in de buurt? Kemkens heb je een contract bij voor onderhoud? Hoeveel ben je kwijt voor dit geintje als ik vragen mag of gaat het allemaal binnen contract? Gelijk info voor anderen
Dit loodgietersbedrijf durfde het wel aan, maar gaf wel meteen aan dat het niet over de benodigde certificaten beschikt om onderhoud aan het koudemiddel-circuit te mogen doen. Dat wist ik al op basis van het "Centraal Register Techniek". Ik had hem (ken de eigenaar persoonlijk, maar niet amicaal) ook aangegeven dat ik niet uitga van garantie of op zoek ben naar een onderhoudscontract, maar gewoon naar iemand die op basis van uurtje factuurtje komt kijken wat hij kan vinden en waar mogelijk (aan CV- of bronzijde) kan verhelpen.
Parallel daaraan bij Kemkens (op advies van de aannemer die onze huizen heeft gebouwd) een onderhoudscontract opgestart; dat duurt tussen de 2 en 6 weken voordat je daar wordt toegelaten. Zij beschikken wel over de juiste certificaten voor F-gassen, onderhouden Alpha Innotec en komen bij consumenten thuis.
Dat kost me 10,30 per maand en daarvoor komen ze eens in de twee jaar langs voor regulier onderhoud. Tevens zijn de volgende kosten gedekt:
- Periodiek onderhoud
- 24/7 storingsservice
- Voorrijkosten
- Arbeidsloon bij onderhoud
Wat het geintje me (in totaal) gaat kosten weet ik niet. Heb nog geen facturen gezien
Dit is aanzienlijk minder dan wat ik betaal voor een onderhoudscontract. En in mijn geval wordt voor onderhoud van een brine/water meer gevraagd dan voor lucht/water, wat ik vreemd vindt. Maar ja, ik wil kunnen bellen als het systeem niet werkt
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Ik ben dichtbij het maken van een keuze voor een grond gebonden (gesloten) warmte systeem.
Ik heb de installateur gevraagd om een EED berekening na opdracht of oplevering. Nu krijg ik het antwoord dat ze dat niet delen want geheim van de smid.
Terwijl de omgevingsdienst wel adviseert om het op te vragen, zie bestand onderaan.
En volgens mij dient de installateur dit ook te maken en op te geven voor de vergunningsvraag. dus ik snap niet zo goed waarom ze dat niet willen terwijl een andere installateur dat wel doet.
Ik zie dit als een systeem wat minimaal 20-25 jaar goed moet werken en niet weet ik wellicht niet zo goed wat die 25 jaar garantie om van toepassing is.
Wat is jullie idee hierbij?
Ik heb de installateur gevraagd om een EED berekening na opdracht of oplevering. Nu krijg ik het antwoord dat ze dat niet delen want geheim van de smid.
Terwijl de omgevingsdienst wel adviseert om het op te vragen, zie bestand onderaan.
En volgens mij dient de installateur dit ook te maken en op te geven voor de vergunningsvraag. dus ik snap niet zo goed waarom ze dat niet willen terwijl een andere installateur dat wel doet.
Ik zie dit als een systeem wat minimaal 20-25 jaar goed moet werken en niet weet ik wellicht niet zo goed wat die 25 jaar garantie om van toepassing is.
Wat is jullie idee hierbij?
Melding. Het is (doorgaans?) geen vergunningsaanvraag maar een melding. (Of is dat recent veranderd?)Shalin schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:45:
En volgens mij dient de installateur dit ook te maken en op te geven voor de vergunningsvraag.
Waar die info inderdaad bij moet zitten, dus je kunt 'm zo bij je gemeente opvragen.
Vage installateur? Of bedoelen ze dat je 'm pas krijgt wanneer de opdracht gegeven is en je niet met hun 'gratis' rekenwerk de concurrent laat uitvoeren?
Ik zou m'n twijfels hebben bij zo'n installateur. Maar als je er verder een goed gevoel bij hebt en meent wat bureaucratie te moeten omzeilen...
Als het echt nodig is, kun je een WOO verzoek indienen (in de variant 'het betreft mij, geef het (alleen) aan mij'). Daaraan moet de gemeente voldoen, tenzij ze uit kunnen leggen om welke zwaarwegende reden die data niet met jou gedeeld mag worden.
Opbellen en vragen hoe of wat? (Liefst wanneer ze de melding net hebben bevestigd.)Shalin schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:03:
Weet je toevallig hoe je die bij de gemeente kan opvragen?
Als het echt nodig is, kun je een WOO verzoek indienen (in de variant 'het betreft mij, geef het (alleen) aan mij'). Daaraan moet de gemeente voldoen, tenzij ze uit kunnen leggen om welke zwaarwegende reden die data niet met jou gedeeld mag worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 07-05-2026 15:27 ]
Ik begrijp niet wat er geheim aan is. EED is een commercieel pakket waarin de berekeningen uitgevoerd worden voor oa de warmteopbrengst over een periode van 25 jaar (ik vermoed dat in de BRL-richtlijnen zelfs is voorgeschreven welke software gebruikt mag worden).Shalin schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:03:
@Gwaihir Nee ze geven aan de EED ook na opdracht niet te delen. Volgens mij valt het concurrent argument dan weg toch?
Weet je toevallig hoe je die bij de gemeente kan opvragen?
Heeft jouw installateur de BRL-certificering om de EED berekening te mogen maken of besteedt hij dat uit aan het boorbedrijf? Dat laatste was bij mij het geval: hoewel ik de opdracht verleend had aan mijn installateur trad die als 'doorgeefluik' op naar het boorbedrijf (Duratherm uit Ermelo). De laatste had volgens mij alle BRL-certificeringen (ondergronds en bovengronds) om de verantwoording voor ontwerp en uitvoering te nemen. De installateur heeft alleen de warmtepomp geplaatst (weer onder verantwoordelijkheid van Duratherm voor zover ik het heb begrepen). Na voltooing van de werkzaamheden kreeg ik van Duratherm een uitgebreid pakket documentatie over het geleverde werk met garantiecertificaten. (dat laatste zul je normaalgesproken niet voor een l/w wp installatie ontvangen)
Dit is de eerste pagina (van 4) van mijn EED berekening. Ik zie er weinig geheimzinnigs aan. Dit is opgesteld toen ik de opdracht gegeven had (dus ik had wel een betaalverplichting al). Ik heb zelfs een aantal malen met degene bij Duratherm gesproken die de berekening had uitgevoerd om vragen te stellen. Allemaal zeer coöperatief.
Na nog een paar invoergegevens krijg je vervolgens te zien:
- BASISVERMOGEN: GEMIDDELDE MEDIUM TEMPERATUREN (aan het einde van het maand) Maand JAAR [°C]
- PIEKVERMOGEN VERWARMEN: GEMIDDELDE MEDIUM TEMPERATUUR (aan het einde van maand) [°C]
- PIEKVERMOGEN KOELING: GEMIDDELDE MEDIUM TEMPERATUUR (aan het einde van maand)
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
@macbelly
Gaat om GEO Energie , die doet volgens mij zelf de boringen en de volgende certificeringen:
https://www.geo-energie.nl/certificering
BRL 2100 Mechanisch boren
BRL 6000-21 Ontwerpen, installeren, beheren warmtepompen
BRL 11000 Ondergrondse deel bodemenergieinstallaties
Verder wel een kundig partij zo het lijkt, maar waarom die geheimzinnigheid rondom EED snap ik niet.
Ik krijg een beetje gevoel dat er een 25 jaar garantie is maar ik niet precies weet op wat ;-).
Gaat om GEO Energie , die doet volgens mij zelf de boringen en de volgende certificeringen:
Verder wel een kundig partij zo het lijkt, maar waarom die geheimzinnigheid rondom EED snap ik niet.
Ik krijg een beetje gevoel dat er een 25 jaar garantie is maar ik niet precies weet op wat ;-).
Ik heb de website ook bekeken en het lijkt erop dat jouw leverancier vergelijkbare diensten levert als de mijne. Alleen de transparantie is ver te zoeken.Shalin schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:27:
@macbelly
Misschien dan nu toch maar uitzoeken wat de gemeente eist (zoals al gesuggereerd door @Gwaihir) van de boorder op grond van de verschillende BRL-eisen. Als je wilt kan ik wel een lijstje maken van wat Duratherm mij aangeleverd heeft na afloop.
Je kunt ook contact zoeken met de instantie die de certificering verleent (sikb.nl) en vragen wat jouw rechten zijn / wat de leverancier aan de overheid moet aanleveren.
Vereniging EIgen Huis is misschien ook nog een instantie die meer helderheid kan verschaffen.
Hier is wel eens besproken om de Smart Grid (SG) ready functionaliteit te gebruiken. @KC27 heeft dat softwarematig opgelost door stooklijn te verschuiven, wat natuurlijk goed kan.
Ik wil graag met een potentiaalvrij relais (zoals de Shelly 1 Mini) de WP schakelen. Meen het ooit in de gebruikershandleiding gelezen te hebben alleen kan het nergens meer vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ben ook benieuwd naar een foto van het contact op de warmtepomp.
Ik wil graag met een potentiaalvrij relais (zoals de Shelly 1 Mini) de WP schakelen. Meen het ooit in de gebruikershandleiding gelezen te hebben alleen kan het nergens meer vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ben ook benieuwd naar een foto van het contact op de warmtepomp.
Ik gebruik smart grid functie adhv 2 smart PlugsVaevictis_ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:20:
Hier is wel eens besproken om de Smart Grid (SG) ready functionaliteit te gebruiken. @KC27 heeft dat softwarematig opgelost door stooklijn te verschuiven, wat natuurlijk goed kan.
Er moet gewoon spanning op de klemmen staan om te schakelen.. foto van de klemmen heb ik niet direct...
De combinatie van welke ingeschakeld is voorziet de binary om de modus te schakelen
Hoeveel spanning? Waar zit de aansluiting bij de stekker of aan de voorkant bij de controller?Kenwood960 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:07:
[...]
Ik gebruik smart grid functie adhv 2 smart Plugs
Er moet gewoon spanning op de klemmen staan om te schakelen.. foto van de klemmen heb ik niet direct...
De combinatie van welke ingeschakeld is voorziet de binary om de modus te schakelen
Zit linksboven op de klemmen strook bij mijn 7kw u43.
Gewoon 2 ingeplugde smart stekkers , zetten 220v op de klemmen .
Gevonden het staat in de handleiding van de luxtronik pagina 39
230V mag ik hopen.Kenwood960 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:52:
Zit linksboven op de klemmen strook bij mijn 7kw u43.
Ok, als het juist moet zijn...
De spanning mag maximaal 10\% afwijken van de nominale waarde. Dit betekent dat de spanning op je stopcontact (gemiddeld over 10 minuten) altijd tussen de 207V en 253V moet liggen.
Ik heb even mijn parameters van mijn installatie, huis en isolatie met gemiddelde dynamische tarieven per dag en maand ingevoerd in Deepseek V4 Pro. Laten uit rekenen wat het zou opleveren.Kenwood960 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:06:
[...]
Ok, als het juist moet zijn...![]()
De spanning mag maximaal 10\% afwijken van de nominale waarde. Dit betekent dat de spanning op je stopcontact (gemiddeld over 10 minuten) altijd tussen de 207V en 253V moet liggen.
Dus bij een setpoint van +2K of -2K. PV niet meegerekend of de TB.
Maar de beste berekeningen komen uit tussen de 30-120 euro per jaar. Dat is niet heel veel. Ik heb een zeer goed geisoleerd huis dus warmtevraag is beperkt totaal zo'n 1600kWh op jaarbasis.
1600kWh/jaar tegen bijvoorbeeld 25c/kWh is dus iets van 400eur/jaar. Ja daar valt geen 1000eur op te besparen
Warmte, of stroom om die warmte te produceren?Vaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:18:
warmtevraag is beperkt totaal zo'n 1600kWh op jaarbasis.
1600kWh/j voor de gehele warmtevraag.Gwaihir schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:19:
[...]
Warmte, of stroom om die warmte te produceren?
Gemiddeld zal het rond de 13 cent liggen.bjp schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:34:
1600kWh/jaar tegen bijvoorbeeld 25c/kWh is dus iets van 400eur/jaar. Ja daar valt geen 1000eur op te besparen
@Vaevictis_ 1600kWh/jaar warmte vind ik wel heel weinig. (Vergelijk: de warmtevraag hier is ca. 30MWh/jaar.) Ik denk dus, net als @bjp, dat je 1600kWh/jaar stroom voor de WP bedoelt...
1600kWh/j is stroom dat is toch duidelijk? Ik heb 19kWh/m2/j nodig.Gwaihir schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:31:
@Vaevictis_ 1600kWh/jaar warmte vind ik wel heel weinig. (Vergelijk: de warmtevraag hier is ca. 30MWh/jaar.) Ik denk dus, net als @bjp, dat je 1600kWh/jaar stroom voor de WP bedoelt...
Om alle misverstanden te voorkomen bij verwarming idd graag erbij vermelden of kWh thermisch (= warmtevraag) of kWh elektrisch (de toegevoegde elektrische energie aan de warmtepomp) is.
Warmte wordt vaak in kWh gemeten en jouw post hierboven suggereert toch echt dat je hier warmte bedoelde. Maar nu is het dus duidelijk dat het om elektriciteitsverbruik voor verwarming ging.Vaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:18:
[...]
warmtevraag is beperkt totaal zo'n 1600kWh op jaarbasis.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Misschien door anderen maar eenheid van warmte de Joule. kWh is de hoeveelheid elektrische energie is nodig is in een uur.SebastiaanPs schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:05:
[...]
Warmte wordt vaak in kWh gemeten en jouw post hierboven suggereert toch echt dat je hier warmte bedoelde. Maar nu is het dus duidelijk dat het om elektriciteitsverbruik voor verwarming ging.
Ik maak altijd het onderscheid. Helaas is kWh/m2/j wel ingeburgd. Zou liever het hele kWh zien verdwijnen. Wordt ook vaak verward met kW.
met distributie/belastingen ligt het eerder in de buurt van wat ik zeg… uit mijn eigen zonnepanelen is het eerder enkele cents, maar in de winter, geen saldering/vlaamse digitale meter, heb ik toch te weinig opbrengst - hooguit 130kWh in heel januari, mijn huis verbruikt dat zonder verwarmingVaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:27:
[...]
Gemiddeld zal het rond de 13 cent liggen.
Ik begrijp het schema niet helemaal.Vaevictis_ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:54:
Gevonden het staat in de handleiding van de luxtronik pagina 39
Als ik het goed lees zou ik het zo aan kunnen sluiten:
/f/image/NFufpxJ6pbV71lWSDsbP1gCi.png?f=fotoalbum_large)
Klopt dit een beetje?
En klopt het dat ik de oranje draad van L naar IN5 moet vervangen?
[ Voor 4% gewijzigd door AJediIAm op 14-05-2026 19:17 ]
Eh.. Zowel de Joule als de kWh zijn eenheden van een hoeveelheid energie. Een WP gaat over energie die erin gaat, vanuit bron en elektriciteitsnet, en eruit komt als warmte. Het is onlogisch om halverwege zo'n berekening van eenheid te veranderen.Vaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:26:
Misschien door anderen maar eenheid van warmte de Joule. kWh is de hoeveelheid elektrische energie is nodig is in een uur.
Wat precies een kWh is, laat ik maar als opzoek-oefening.
En welteverstaan als eenheid voor de warmtevraag van een woning. Voor zover ik weet zo begonnen bij passiefhuizen. (En wie heeft het daar vaak over?)Helaas is kWh/m2/j wel ingeburgd
[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 14-05-2026 19:49 ]
Gas ook energie of de energie nodig voor het verwarmen van water (uitgedrukt in calorieën). Daarom beter onderscheid te maken tussen soorten energie met de juiste SI eenheden.Gwaihir schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:45:
[...]
Eh.. Zowel de Joule als de kWh zijn eenheden van een hoeveelheid energie. Een WP gaat over energie die erin gaat, vanuit bron en elektriciteitsnet, en eruit komt als warmte. Het is onlogisch om halverwege zo'n berekening van eenheid te veranderen.
Wat precies een kWh is, laat ik maar als opzoek-oefening.
[...]
En welteverstaan als eenheid voor de warmtevraag van een woning. Voor zover ik weet zo begonnen bij passiefhuizen. (En wie heeft het daar vaak over?)
@Vaevictis_ Calorieën, m3 aardgas, en kWh zijn geen van allen SI eenheden. Al met al onderbouw je m.i. alleen maar verder dat 't gewoon fijn is even te noemen wat je bedoelt.
Gas is een goed voorbeeld in deze context. Er wordt in aanloop naar de aanschaf van een WP heel wat gerekend aan het verbruik van 'huidig' gas vs. 'toekomst' elektra. En ik zie dat eigenlijk steevast beginnen met de vraag: Hoeveel kWh warmte krijg ik uit een kuub gas?
Gas is een goed voorbeeld in deze context. Er wordt in aanloop naar de aanschaf van een WP heel wat gerekend aan het verbruik van 'huidig' gas vs. 'toekomst' elektra. En ik zie dat eigenlijk steevast beginnen met de vraag: Hoeveel kWh warmte krijg ik uit een kuub gas?
Ik.weet nog.iets leukers voor je, misschien breekt je klomp nu wel totaal ;)Vaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:36:
[...]
Gas ook energie of de energie nodig voor het verwarmen van water (uitgedrukt in calorieën). Daarom beter onderscheid te maken tussen soorten energie met de juiste SI eenheden.
In de BENG-normering worden dingen als totale benodigde thermische energie voor verwarming van een woning ook uitgedrukt in kWh/m2/jaar en is het richtgetal bijv om onder de 50 uit te komen. Dit gaat dus om.thermische energie en is dus los van hoe je dat opwekt. Stel je hebt een warmtepomp met een SCOP van 4 dan zit de dus op 12,5 kWh/m2/jaar aan elektriciteit voor verwarmen voor die woning.
Precies mijn punt. Geen SI eenheden.Gwaihir schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:05:
@Vaevictis_ Calorieën, m3 aardgas, en kWh zijn geen van allen SI eenheden. Al met al onderbouw je m.i. alleen maar verder dat 't gewoon fijn is even te noemen wat je bedoelt.
Dat is een onzinnige vraag. Je gaat een warmteverliesberekening voor een woning of gebouw maken als je warmtepomp krijgt of van gas af. Dan kun je het vermogen van de warmtepomp berekenen en ongeveer schatten hoeveel elektrische energie daarvoor nodig is (per maand of jaar).
Ik weet het heb nog meegeschreven bij de internet consultatie van BENG 1. Veel gedoe over primaire energie factor en TOjuli.Fr33z schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:35:
[...]
Ik.weet nog.iets leukers voor je, misschien breekt je klomp nu wel totaal ;)
In de BENG-normering worden dingen als totale benodigde thermische energie voor verwarming van een woning ook uitgedrukt in kWh/m2/jaar en is het richtgetal bijv om onder de 50 uit te komen. Dit gaat dus om.thermische energie en is dus los van hoe je dat opwekt. Stel je hebt een warmtepomp met een SCOP van 4 dan zit de dus op 12,5 kWh/m2/jaar aan elektriciteit voor verwarmen voor die woning.
Wat gek in 5 zou leeg moeten zijn. Misschien een dummy draad?AJediIAm schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:16:
[...]
Ik begrijp het schema niet helemaal.
Als ik het goed lees zou ik het zo aan kunnen sluiten:
[Afbeelding]
Klopt dit een beetje?
En klopt het dat ik de oranje draad van L naar IN5 moet vervangen?
Ik ga er niets mee doen gezien de beperkte winst.
Als je in het SI-stelsel wilt blijven kun je geen calorieën gebruiken maar gebruik je de Joule. De calorie-eenheid is namelijk een verouderde eenheid die buiten dat SI-stelsel valt.Vaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:36:
[...]
Gas ook energie of de energie nodig voor het verwarmen van water (uitgedrukt in calorieën). Daarom beter onderscheid te maken tussen soorten energie met de juiste SI eenheden.
kWh en Joule zijn wel allebei eenheden in het SI-stelsel en zijn direct aan elkaar gerelateerd (1 W•s = 1J -> 1 kWh =3,600kJ). Zie verder Wikipedia: SI-stelsel voor wat wel en geen eenheden zijn in het SI stelsel.
Voor gas geldt: 1m3 Groningen gas komt in het SI-stelsel (thermisch) overeen met afgerond 9.8kWh (bovenwaarde = incl stoom) of 8.8kWh (onderwaarde = excl stoom). Dat onderscheid onder- en bovenwaarde is relevant bij HR ketels (als ze tenminste met een keteltemperatuur werken van onder de ca 60-65C).
[ Voor 15% gewijzigd door macbelly op 14-05-2026 23:57 ]
Ja dat klopt helemaal behalve dat kWh geen SI-eenheid is.macbelly schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:49:
[...]
Als je in het SI-stelsel wilt blijven kun je geen calorieën gebruiken maar gebruik je de Joule. De calorie-eenheid is namelijk een verouderde eenheid die buiten dat SI-stelsel valt.
kWh en Joule zijn wel allebei eenheden in het SI-stelsel en zijn direct aan elkaar gerelateerd (1 W•s = 1J -> 1 kWh =3,600kJ). Zie verder Wikipedia: SI-stelsel voor wat wel en geen eenheden zijn in het SI stelsel.
Voor gas geldt: 1m3 Groningen gas komt in het SI-stelsel (thermisch) overeen met afgerond 9.8kWh (bovenwaarde = incl stoom) of 8.8kWh (onderwaarde = excl stoom). Dat onderscheid onder- en bovenwaarde is relevant bij HR ketels (als ze tenminste met een keteltemperatuur werken van onder de ca 60-65C).
Ok, en.al.deze.posts dus omdat er verwarring ontstond toen er ergens alleen maar 1600 kwh werd getypt en dat omschreven werd als de energie van de warmtepomp. Daarom dus gewoon benoemen dat je bedoelde 1600 kwh elektriciteit per jaar.Vaevictis_ schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:34:
[...]
Ja dat klopt helemaal behalve dat kWh geen SI-eenheid is.
Verder toffe score trouwens, is erg weinig stroom op jaarbasis. Genoeg huishoudens die dat alleen al in een e-boiler kwijt zijn zodat ze warm kunnen douchen :-|
Dank, heb ook wel wat tijd nodig gehad om de stooklijn goed te krijgen.Fr33z schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:31:
[...]
Ok, en.al.deze.posts dus omdat er verwarring ontstond toen er ergens alleen maar 1600 kwh werd getypt en dat omschreven werd als de energie van de warmtepomp. Daarom dus gewoon benoemen dat je bedoelde 1600 kwh elektriciteit per jaar.
Verder toffe score trouwens, is erg weinig stroom op jaarbasis. Genoeg huishoudens die dat alleen al in een e-boiler kwijt zijn zodat ze warm kunnen douchen :-|
Aanvoer temperatuur is 28 graden en tapwater op 45 graden met een boilervat van 180L. Daarmee krijg ik het huis makkelijk warm ook bij -15 graden. Bij die temperatuur springt wel het E-element bij. Vanaf 19 graden buiten gaat de WP over op koelbedrijf. In 9 jaar nu 12K compressor impulsen.
Dus verwarmingsruns zijn vaak 1x per dag 2-3 uur. Daarmee kan ik het jaarrond tussen 20 (winter) en 22 graden (zomer) houden.
Maar, ... zoals je zelf hierboven al voorrekende, de BENG-norm komt neer op 12,5kWh/m2/jr (elektrisch) bij een SCOP van 4. Daar ligt 19kWh/m2/jr nog wel 50% boven.Fr33z schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:31:
[...]
Ter informatie: voor AI warmtepomp is er een nieuwe firmware, v3.92.3. Geupdate, moest wel even Home Assistant ook opnieuw opstarten (maar kan ook door de nieuwe versie van luxtronik2 komen die net uit is).. alles lijkt nog te werken.
Hopelijk kan hier iemand ons helpen. In onze nieuwe woning hebben we een Thermia Calibra Eco Cool 8, met passieve koeling ingebouwd. Deze wensen we met de huidige temperaturen uiteraard te gebruiken, maar ik heb niet de indruk dat het veel doet wegens volgende zaken:
Koeling staat aan (kan je zien aan het symbooltje), met een ingestelde gevraagde temperatuur van 18 graden.
Echter krijg ik volgende te zien:
aanvoerleiding (WP) 23,6 graden
Retourleiding idem
Gewenste aanvoerleiding: 18 graden
Brine naar: 12.4 graden
Brine van: 12.2 graden
Volgens de installateur normaal dat de aanvoerleiding zo hoog is omdat de chape nog warm staat, maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.
Zijn er zaken die ik nog moet dubbelchecken of nazien?
Koeling staat aan (kan je zien aan het symbooltje), met een ingestelde gevraagde temperatuur van 18 graden.
Retourleiding idem
Volgens de installateur normaal dat de aanvoerleiding zo hoog is omdat de chape nog warm staat, maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.
Er moet zeker een verschil zijn tussen aanvoer en retour. Hier een voorbeeld van een werkend systeem.Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:15:
maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.
18C de vloer-"verwarming" in en 19.8C er uit.
13C uit de bron, 17.3C weer de bron in met 307 l/h. Deze bron draait op schoon water, dus dat geeft zo'n 1.5kW aan koeling.
Als er geen verschil zit in bron in vs uit, gaat er iets mis.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
loopt de circulatiepomp wel of is er een geavanceerd zonesysteem wat kleppen dicht zet omdat er geen warmtevraag is???Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:15:
Hopelijk kan hier iemand ons helpen. In onze nieuwe woning hebben we een Thermia Calibra Eco Cool 8, met passieve koeling ingebouwd. Deze wensen we met de huidige temperaturen uiteraard te gebruiken, maar ik heb niet de indruk dat het veel doet wegens volgende zaken:
Retourleiding idem
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb de circulatiepomp aangezet in het installateursmenu (stond niet aangezet door de installateur blijkbaar..)BarryH schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:55:
[...]
loopt de circulatiepomp wel of is er een geavanceerd zonesysteem wat kleppen dicht zet omdat er geen warmtevraag is???
Voor de rest is er geen geavanceerd zonesysteem, alles staat gewoon opengedraaid (manueel) naar zones zoals de installateur het ingeregeld heeft.
Ik ben gaan kijken bij de "vraag" en daar staat de berekende vraag op 0 en het gewenste toerental dus ook op 0, ook al is de koeling actief. Ik vermoed dus dat het hier misschien iets mee te maken heeft.
Dat betwijfel ik. Klinkt alsof dat over het toerental van de compressor gaat. En dat blijft daadwerkelijk 0 bij passieve koeling.Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:13:
Ik ben gaan kijken bij de "vraag" en daar staat de berekende vraag op 0 en het gewenste toerental dus ook op 0, ook al is de koeling actief. Ik vermoed dus dat het hier misschien iets mee te maken heeft.
En de brine pomp, trouwens? Moest je die ook nog los vrijgeven?
[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 23-05-2026 20:54 ]
Daar was ik niet van op de hoogte, bedankt.Gwaihir schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:48:
[...]
Dat betwijfel ik. Klinkt alsof dat over het toerental van de compressor gaat. En dat blijft daadwerkelijk 0 bij passieve koeling.
En de brine pomp, trouwens? Moest je die ook nog los vrijgeven?
Voor de brine pomp heb ik gecheckt. Daar staan de toeren ingesteld op auto, maar het continue pompen niet aan.
Dit weekend voor het eerst passief koelen met de nibe F1145 en PCM module.
Maar liep er gelijk tegen aan dat er water van 14 graden mijn vloer in ging. Foute boel natuurlijk. Lang bezig geweest met analyse en verdiepen in het systeem en hoe alles werkt met mengkleppen en aansturing. Viel me op dat 1 mengklep precies het tegenover gestelde deed wat ik zou verwachten.
Eindconclusie was dan ook : er zaten 2 draadjes verkeerd om aangesloten (open en dicht aansturing).
Waarschijnlijk 15 jaar zo gezeten bij de vorige eigenaar... Wat me wel doet afvragen of ze dat niet door hadden, en of het geen schade heeft veroorzaakt in al die tijd...
Maar liep er gelijk tegen aan dat er water van 14 graden mijn vloer in ging. Foute boel natuurlijk. Lang bezig geweest met analyse en verdiepen in het systeem en hoe alles werkt met mengkleppen en aansturing. Viel me op dat 1 mengklep precies het tegenover gestelde deed wat ik zou verwachten.
Eindconclusie was dan ook : er zaten 2 draadjes verkeerd om aangesloten (open en dicht aansturing).
Waarschijnlijk 15 jaar zo gezeten bij de vorige eigenaar... Wat me wel doet afvragen of ze dat niet door hadden, en of het geen schade heeft veroorzaakt in al die tijd...
Doet mij denken aan de installateur van de vorige bewoners van ons huis. Die had van 10 van de 20 zonnepanelen (1 string) de + en - omgedraaid bij de aansluiting op de omvormer. Die string had 8 jaar lang helemaal niks opgeleverd. De installateur gaf niet thuis toen we hem daar op aanspraken …
[ Voor 6% gewijzigd door macbelly op 24-05-2026 21:29 ]
Klopt.. er moet verschil zijn tussen aanvoer en retour anders heb je geen warmte uitwisseling.Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:15:
Retourleiding idem
Passieve koeling is geen rocket science. De circulatie pompen voor grond circuit en huis circuit moeten beiden draaien en de klep moet goed staan.
Als je bij de pompen kan dan kan je een schroevendraaier op het centrale schroefje zetten en je oor aan het handvat. Als het zoemt dan draait het. Daarna blijft klep over als checkpunt.
Software die de boel aanstuurt kan best een beetje onoverzichtelijk zijn. Er zitten vaak allemaal “anti pendel” beveiligingen in.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Is er iets op tegen om regelmatig warmwater runs te doen met het elektrisch element in plaats van op de bron met de compressor (Alpha Innotec WZSC62K3M)?
Ik zie dat het vermogen van het element ook nog in te stellen is, als ik dit iets verlaag kan ik het met opwek zonnepanelen dekken.
Ik zie dat het vermogen van het element ook nog in te stellen is, als ik dit iets verlaag kan ik het met opwek zonnepanelen dekken.
Het bleek de platenwisselaar te zijn die niet werkte. Installateur is na veel vijven en zessen toch langsgekomen vandaag, was op 5 minuten gefixt.Gwaihir schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:04:
@Gedlon Heb je alle handleidingen die je je kunt wensen en die nagelopen?
Hierin lijkt vanaf 8.4 wel een paar bladzijden gevuld met na te lopen dingetjes. Wellicht voldoende nabij jouw model, of ook van jouw exacte model te vinden?
Bedankt voor het meedenken!
een platenwisselaar is een passief ding die werkt altijd als de kranen openstaan en de pomp pompt, was er een klep dicht of terugslagklep verkeerd om gemonteerd, want in 5 minuten kan je weinig, wat was de fout-van de installateur, of de onduidelijkheid in de manual?
In de zomer kunnen de zonnepanelen dit verbruik opvangen (bij voldoende zon) maar in de winter is dit onwaarschijnlijk. In de zomer zal verlagen van het vermogen van het elektrische element daarom wel soelaas kunnen bieden maar de helft van het jaar moet je ervan uit gaan dat geen oplossing biedt.firecaps30 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:06:
Is er iets op tegen om regelmatig warmwater runs te doen met het elektrisch element in plaats van op de bron met de compressor (Alpha Innotec WZSC62K3M)?
Ter info: mijn Nibe b/w wp kan verwarmen tot 55C zonder elektrisch element en de rest gaat dan met het elektrische element (ca 2.2kWh per keer voor een 180L boiler).