Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste
Acties:

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:36
Consulectro schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 01:28:
[...]

Nee hoor, dat is een AAN/UIT warmtepomp. Ik zou altijd gaan voor een modulerende WP.
AAN/UIT is ouderwets!
Weet je dat zeker? Bij NIBE staat dat het een modulerende WP is, aan/uit is niet fijn inderdaad ouderwets en lastig mee te werken.

• Vaevictis_
bbbrumbrum schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:13:
[...]

Maar isolatiewaardes zijn wel aan minimum gebonden door bouwbesluit, daar kun je niet met zonnepanelen omheen.
Klopt maar voor de EPC waarde 0,4 kun je daar wel mee sjoemelen. Je kunt ook een lagere EPC halen door beter te isoleren dan het minimum. Of je isoleert volgens het bouwbesluit en haalt de EPC omlaag met een paar goedkope PV panelen. Als je gaat voor kwaliteit ga je voor betere isolatie als je gaat voor snelheid en geld kies je voor paar PV panelen.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:53
Vaevictis_ schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:37:
[...]

Ok, in Utrecht is het vergunningsplichtig. Bij melding inderdaad geen kosten.
Oh, fijn! Ik hoorde al 'ns eerder dat gemeente Utrecht moeilijk is - lekker duurzaamheidsbevorderend.

(Hoorde van iemand die daarom een kleine open bron gebruikt. Die is kennelijk ook in Utrecht alleen meldingsplichtig. Moet je natuurlijk wel met die maat toekunnen én goed kunnen infiltreren.)

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:41:
[...]

Klopt maar voor de EPC waarde 0,4 kun je daar wel mee sjoemelen. Je kunt ook een lagere EPC halen door beter te isoleren dan het minimum. Of je isoleert volgens het bouwbesluit en haalt de EPC omlaag met een paar goedkope PV panelen. Als je gaat voor kwaliteit ga je voor betere isolatie als je gaat voor snelheid en geld kies je voor paar PV panelen.
Eens, maar ik snap ook dat het geen filantropische instellingen zijn.

Wel vreemd, want aan de ene kant schuiven ze er een verwarmingsinstallatie van >20k in, die ook voor de helft van het geld zou kunnen met LW, en dan gaan ze aan de andere kant weer lopen beknibbelen op vanalles. En als je dan soms de prijzen van huizen ziet.....

Daarnaast, meeste kopers zullen 0,0 waarde hechten aan verbeterde isolatiewaardes, en weten niet eens wat de minimale waardes zijn.

Zelfde als dat iedereen in aantal panelen praat, terwijl er nogal wat verschil zit tussen een poly 275WP en een mono shingled 2x1M van dik >400WP.

De rekenregels zouden beter gewogen kunnen zijn. Binnenkort BENG, hopelijk beter maar begreep dat dit ook al heel ver afgezwakt is tov de initiele doelstellingen.

• Caspervp
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 17-09 22:21
Nog een korte vraag waar ik mee zit. Uit mijn eigen berekeningen die ik heb uitgevoerd, kom ik uit op volgens mij de volgende waarden:
Een transmissie van 4445 Watt,
De ventilatie 3831 Watt.
Totaal geeft van 8276 W.

Het aansluitvermogen is volgens mij 8241 Watt.

kan ik dan stellen dat mijn Warmtepomp minimaal 8 kw moet zijn of moet ik uitgaan van 10 KW of zelfs 12 aangezien 8KW dan toch te weinig is? Kortom hoe kies ik de pomp met de juiste vermogen? Kies ik voor 8 of 10 of 12 KW?

• Vaevictis_
bbbrumbrum schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:30:
[...]

Eens, maar ik snap ook dat het geen filantropische instellingen zijn.

Wel vreemd, want aan de ene kant schuiven ze er een verwarmingsinstallatie van >20k in, die ook voor de helft van het geld zou kunnen met LW, en dan gaan ze aan de andere kant weer lopen beknibbelen op vanalles. En als je dan soms de prijzen van huizen ziet.....

Daarnaast, meeste kopers zullen 0,0 waarde hechten aan verbeterde isolatiewaardes, en weten niet eens wat de minimale waardes zijn.

Zelfde als dat iedereen in aantal panelen praat, terwijl er nogal wat verschil zit tussen een poly 275WP en een mono shingled 2x1M van dik >400WP.

De rekenregels zouden beter gewogen kunnen zijn. Binnenkort BENG, hopelijk beter maar begreep dat dit ook al heel ver afgezwakt is tov de initiele doelstellingen.
Wat betreft filantropische instelling, de focus ligt nu op doorlooptijd en prijs. De meeste kopers vragen juist om kwaliteit. Aan mij werd niets gevraagd maar aannemer koos automatisch voor materialen / mensen met de laagste prijs. Ben zeer actief bij het bouwproces betrokken geweest en aantal keer moeten ingrijpen.

BENG is inderdaad afgezwakt, omdat het anders te lastig zou zijn te realiseren. Ik moet niets hebben van EPC en BENG maar ben meer fan van PHPP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-09 08:51

Consulectro

Techneut

Vaevictis_ schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:38:
[...]

Weet je dat zeker? Bij NIBE staat dat het een modulerende WP is, aan/uit is niet fijn inderdaad ouderwets en lastig mee te werken.
Ja, kijk maar hier op...

De ....45 is Aan/uit en de ...55 is modulerend.

[Voor 6% gewijzigd door Consulectro op 28-07-2020 21:25]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieneutraal sinds 9-6-2019.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:53
Caspervp schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:41:
Nog een korte vraag waar ik mee zit. Uit mijn eigen berekeningen die ik heb uitgevoerd, kom ik uit op volgens mij de volgende waarden:
Een transmissie van 4445 Watt,
De ventilatie 3831 Watt.
Totaal geeft van 8276 W.

Het aansluitvermogen is volgens mij 8241 Watt.

kan ik dan stellen dat mijn Warmtepomp minimaal 8 kw moet zijn of moet ik uitgaan van 10 KW of zelfs 12 aangezien 8KW dan toch te weinig is? Kortom hoe kies ik de pomp met de juiste vermogen? Kies ik voor 8 of 10 of 12 KW?
Weet je dat ventilatie verlies zeker?
Lijkt me hoog voor co2 gestuurd

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Caspervp
Het is niet extra geisoleerd. Verder heb ik geen wtw genomen. Ik heb wat waardes ingevulde en kwam op dit uit. Is dit dan uitzonderlijk?

Dit heb ik als waardes genomen:

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21:55
@Caspervp 3800W ventilatieverlies is 450m3/h met 30 graden verschil.
Gangbaar zonder wtw is 1500W.

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:20
Wij hebben ook geen WTW :( maar tochtroosters/mechanische ventilatie. Dit staat in onze berekening:

Huis, 2 onder 1 kap heeft bijna 750m3 inhoud, vloer oppervlakte is ergens tussen 220-240m2.

Berekening is niet door aannemer of wp leverancier gemaakt, maar een bedrijf die reeds eerder in het topic genoemd is.

Wij hebben 2x 100m bron + Ecoforest ecoGEO b2 3-12kw.

[Voor 5% gewijzigd door EiT op 29-07-2020 09:41]

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Caspervp
Zijn er zaken naast degene die ik hieronder heb neergezet die van belang zijn voor controle van de bron?

- De EED(earth energy designer)
- Warmteverliesberekening
- diameter aan- en afvoer buis

• bbbrumbrum
  • Niet online
EiT schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:37:
Wij hebben ook geen WTW :( maar tochtroosters/mechanische ventilatie. Dit staat in onze berekening:
[Afbeelding]

Huis, 2 onder 1 kap heeft bijna 750m3 inhoud, vloer oppervlakte is ergens tussen 220-240m2.

Berekening is niet door aannemer of wp leverancier gemaakt, maar een bedrijf die reeds eerder in het topic genoemd is.

Wij hebben 2x 100m bron + Ecoforest ecoGEO b2 3-12kw.
12kW in een nieuwbouwwoning? En dan helemaal een 2 onder-1 kap? Pffff, is dan geen kleine kiet maar ook 1 hele buitenmuur van het gebouw is extreem geisoleerd natuurlijk :+

En slaapkamers op 20gr.... 8)7 8)7

Eigenlijk zou je met een 6kW oid dus ook al toekomen... :/

Ben trouwens ook wel benieuwd, weet iemand met wat voor debieten de ventilatieverliezen worden berekend?

[Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-07-2020 00:42]

• BadConnection
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 09:10
Ventilatieverlies is toch iets van 0,9 liter per seconde per m2 voor een leefgebied.

Dus bij -10c kom je wel op die getallen.

Dit is eigenlijk de eis. In de praktijk zal niemand ventileren volgens de eis. Ventilator op stand 1 raam roosters dicht vanwege de tocht etc. Ben daarom bij nieuwbouw altijd wel voorstander van wtw, niet vanwege de besparing maar vanwege het comfort.

• EiT
Installateur zei dat een Nibe F1155-6 ook voldoende moest zijn. Maar wij kwamen uit een tussenwoning van 2015 met WTW en ook EPC 0,4 waar een Nibe F1245-5 in zat. Hier was het stroom verbruik erg hoog. Bron temperatuur was gewoon goed. Wij stoken in de winter 23 graden en de vrouw gooit elke keer de ramen open (eigenwijs....)

Dus vandaar mijn keuze om toch een zwaardere wp te willen. Stroomverbruik is nu ook een stuk lager dan vorig huis, huis zelf is 2x zo groot. Zal ook aan het moduleren liggen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
EiT schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:14:
Installateur zei dat een Nibe F1155-6 ook voldoende moest zijn. Maar wij kwamen uit een tussenwoning van 2015 met WTW en ook EPC 0,4 waar een Nibe F1245-5 in zat. Hier was het stroom verbruik erg hoog. Bron temperatuur was gewoon goed. Wij stoken in de winter 23 graden en de vrouw gooit elke keer de ramen open (eigenwijs....)

Dus vandaar mijn keuze om toch een zwaardere wp te willen. Stroomverbruik is nu ook een stuk lager dan vorig huis, huis zelf is 2x zo groot. Zal ook aan het moduleren liggen.
Maar wat was de COP? Stroomverbruik an sich zegt niet zoveel. Modulatie heeft wel invloed op COP, maar dat is maar bescheiden. Daarnaast zal je te zware WP in voor- en na-seizoen alsnog niet diep genoeg kunnen moduleren.
Maar ook hier, beter om minder starts te hebben, maar dat zal geen wereldschokkend verschil in COP geven.

Klinkt eerder alsof er iets mis was met je oude installatie.

[Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-07-2020 15:04]

• Vaevictis_
BadConnection schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:37:
Ventilatieverlies is toch iets van 0,9 liter per seconde per m2 voor een leefgebied.

Dus bij -10c kom je wel op die getallen.

Dit is eigenlijk de eis. In de praktijk zal niemand ventileren volgens de eis. Ventilator op stand 1 raam roosters dicht vanwege de tocht etc. Ben daarom bij nieuwbouw altijd wel voorstander van wtw, niet vanwege de besparing maar vanwege het comfort.
Vaak rekent men nog met -20 graden volgens ISSO 75.
Comfort maar zeker ook betere luchtkwaliteit!! Ik hoor van mensen met MV dat ze in de winter de roosters dicht houden vanwege de tocht. Lekker voor de luchtkwaliteit. Besparing, minder geluidsoverlast en comfort zijn dan mooi meegenomen.

Ik heb zelfs een pure induct voor de WTW aangesloten. Erg blij mee.

• Vaevictis_
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:40:
[...]

12kW in een nieuwbouwwoning? En dan helemaal een 2 onder-1 kap? Pffff, is dan geen kleine kiet maar ook 1 hele buitenmuur van het gebouw is extreem geisoleerd natuurlijk :+

En slaapkamers op 20gr.... 8)7 8)7

Eigenlijk zou je met een 6kW oid dus ook al toekomen... :/

Ben trouwens ook wel benieuwd, weet iemand met wat voor debieten de ventilatieverliezen worden berekend?
6kW voor een nieuwbouwhuis 2-onder-1 kap is denk ik niet verkeerd, als je standaard bouwbesluit woning neemt eerder 8kW maar 12kW lijkt me te veel.

• EiT
Wij hebben in de winter de verwarming op 23 graden en ik krijg mijn vrouw niet afgeleerd het raam open te gooien. Zij vind de tocht roosters ook beter dan de WTW. Ik niet, voornamelijk ivm geluid. In ons vorige huis hoorde je nooit iets van buiten af. Wel stond de WTW 95%!van de tijd op stand 1, anders werd je van de bank af gezogen.

De installateur zei dat wij het ook wel met een Nibe F1155-6 op 8kW aan konden. Maar niemand kon mij garanderen dat het genoeg zou zijn. COP zit boven de 5, maar hij draait pas vanaf half maart. Qua prijs was het nagenoeg gelijk. Andere partijen boden ook soort gelijke opties.

Zelfs hier nog in dit topic besproken ;) dus nu zeggen dat het te veel is, is a little to late.

Stroom verbruik is nu op dagen > 50% minder dan vorig jaar. Dus ik ben daar al tevreden mee. Toen verbruikte wij elke dag rond de 20kWh stroom, nu dagen tussen zitten van 5-6kWh terwijl wij meer slurpers hebben.

En ja, opbrengst schaduw panelen er af getrokken ;)

Overigens was er bij de bouw niets mogelijk m.b.t. energie besparende maatregelen. Dus geen (douche)WTW, triple glas etc mogelijk. Buiten dat was voor de rest wel alles mogelijk. Huis werd nog opgeleverd met CV ketel.

Voor ons is de koeling voornaamste reden geweest om weer een bodem WP te willen. Voelt prettiger aan dan airco.

[Voor 14% gewijzigd door EiT op 30-07-2020 22:04]

• Leandra66
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 17:34

Leandra66

is onmogelijk

Ik zie iedere keer de Nibe F-serie genoemd worden, maar waarom de F-serie ipv de S-serie?

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• dries_47
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19-09 22:44
Leandra66 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:02:
Ik zie iedere keer de Nibe F-serie genoemd worden, maar waarom de F-serie ipv de S-serie?
Wellicht omdat de S(mart)-serie nog maar enkele maanden geleden op de markt gebracht is door Nibe. De afgelopen jaren (en ook vaak nu nog) werden meestal toestellen uit de F(ighter)-serie verkocht. Voor zover ik het begrepen heb zet de s-serie vooral in op connectivieteit (oa smart grid) en een nieuwe modernere interface. De meerprijs hiervoor is ongeveer 200 a 300 euro dacht ik.

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

dries_47 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

Wellicht omdat de S(mart)-serie nog maar enkele maanden geleden op de markt gebracht is door Nibe. De afgelopen jaren (en ook vaak nu nog) werden meestal toestellen uit de F(ighter)-serie verkocht. Voor zover ik het begrepen heb zet de s-serie vooral in op connectivieteit (oa smart grid) en een nieuwe modernere interface. De meerprijs hiervoor is ongeveer 200 a 300 euro dacht ik.
Ah thnx, ik vroeg het me af omdat ik een half jaar geleden al met de aannemer aan het steggelen was over een water/water warmtepomp en de offerte van de installateur daar in februari ook op gebaseerd werd (nadat ik heel eigenwijs bleef volhouden dat het een water/water pomp moest gaan worden en geen lucht/water)
Maar ik had dus toen die keuze al gemaakt en ik weet niet hoe lang het op de markt was toen ik die keuze maakte, alleen dat de S-serie er was toen dat besluit viel.

De bouw moet overigens nog beginnen, dus voor hij in gebruik genomen wordt zullen we wel weer een klein jaar verder zijn.

• superyupkent
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:09
Goedemiddag,

Vraagje aan de mensen die een Ecogeo warmtepomp bezitten op dit forum. Krijgen jullie waardes te zien wanneer jullie via het scherm of via modbus de verschillende EER waardes raadplegen?

Ik monitor al een jaar alle modbus registers en alles rondom EER blijft op 0 staan. Lijkt me dat de koelwaardes ook relevant zijn.

Hoor het graag!

• Gwaihir
@superyupkent Nee, maar ben er niet heel diep ingedoken. Dacht dat EER uitsluitend betrekking heeft op actieve koeling en ik heb alleen passieve (het B2 model).

Mis inderdaad dat ik niets rondom koeling zie. Flow (of evt. toerental) van bron en productie zou wel top zijn..

• Friemel
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:00

Friemel

Lekker bezig

Ik ben erg benieuwd hoe de laatste hete dagen worden beleefd in een huis met vloerkoeling. Uiteraard is de isolatie ook van belang, wel of geen triple glas etc.

Momenteel hebben wij airco is onze woning, dus weinig problemen met de warmte. In ons nieuwe huis zal een Itho Daalderop WPU worden geplaatst (warmte/warmte, nog geen type bekend).
We spelen nog met het idee of een airco nodig zal zijn, vooral ivm luchtvochtigheid verlagen. Wellicht zijn er betere mogelijkheden.

• bello2011
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:56
Bij ins in huis is het na een kleine week tussen de 30 en 35 graden buiten binnen opgelopen tot net 23 graden. 's-Morgens is het terug gekoeld tot 22,8 en aan het einde van de dag wordt het 23,5.

Bij de bouw van de woning hebben we met een aantal zaken rekening gehouden.
Trippel glas
Ruiten woonkamer aan de zuidzijde maar deze gevel wel voorzien van een luifel. De zon komt in de zomer niet op het glas. In de winter door de laagstaande zon wel.
Een grondgebonden warmtepomp. In de zomer kunnen we dus passief koelen in de vloer maar ook in het plafond. Toevoer 19 graden. Retour 20 graden. Omdat wij volledig plat dak hebben heb ik plafondkoeling aangebracht in het dek. Daarboven 21 cm PIR.
De slaapkamer hebben we gesitueerd aan de noordzijde.
De woning is voorzien van een WTW installatie. Hierdoor is terugkoelen met nachtventilatie mogelijk. Alhoewel dit nu met de warme nachten niet gebeurd.

• Gwaihir
Friemel schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:00:
Ik ben erg benieuwd hoe de laatste hete dagen worden beleefd in een huis met vloerkoeling.

[..]

We spelen nog met het idee of een airco nodig zal zijn, vooral ivm luchtvochtigheid verlagen. Wellicht zijn er betere mogelijkheden.
Nou, als je erom vraagt, dan juich ik graag even mee: onze WP draait sinds ca. een week (eindelijk) en staat lekker te koelen :).

Nog wat kinderziektes dus echt koel blijft het nog niet, maar toch wel de indruk dat 't helpt. De bron houdt zich tot dusverre prima: al dagen op 14.6 graden stabiel. Blijft sowieso een bescheiden koelcapaciteit voor deze woning met een voor koeling ook slechts redelijk afgiftesysteem (VVW begane grond).

WTW staat hier nog op de ToDo lijst. Ik wil daar een voorverwarmer / voorkoeler op zetten met behulp van de bron (die is hier al op gedimensioneerd). Ik verwacht daarvan met name dat hij 's zomers veel vocht uit de instromende lucht zal halen doordat deze in de koeler condenseert.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Gwaihir schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:03:
[...]

Nou, als je erom vraagt, dan juich ik graag even mee: onze WP draait sinds ca. een week (eindelijk) en staat lekker te koelen :).

Nog wat kinderziektes dus echt koel blijft het nog niet, maar toch wel de indruk dat 't helpt. De bron houdt zich tot dusverre prima: al dagen op 14.6 graden stabiel. Blijft sowieso een bescheiden koelcapaciteit voor deze woning met een voor koeling ook slechts redelijk afgiftesysteem (VVW begane grond).

WTW staat hier nog op de ToDo lijst. Ik wil daar een voorverwarmer / voorkoeler op zetten met behulp van de bron (die is hier al op gedimensioneerd). Ik verwacht daarvan met name dat hij 's zomers veel vocht uit de instromende lucht zal halen doordat deze in de koeler condenseert.
Condenserend koelen met een kanaalkoeler? Heb je volledig damp dicht geisoleerde ventilatie leidingen dan?

Zou hem zelf eerder voor de retour zetten en de kruiswisselaar het werk laten doen, maar dan kun je de instromende lucht niet ontvochtigen..

Edit: of met een tweetrapskoeler, eerst volle bak condenseren met koud water (maar 15gr is helemaal niet zo koud, heb mn fancoil nu op Ta 6gr draaien) en dan met een tweede wisselaar de lucht weer opwarmen tot net boven condensatiepunt.

[Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-08-2020 15:13]

• Gwaihir
@bbbrumbrum Kan je niet helemaal volgen. Denk dat je een ander type apparaat in gedachten hebt.

Wat ik bedoel functioneert als een soort radiator in de instromende lucht. Zehnder noemt 'm ComfoFond. Bij grote warmte of koude laat je daar water uit de gesloten bron van de warmtepomp door circuleren (heeft de unit een eigen pomp voor). Dat koelt of verwarmt onder die omstandigheden met effectief ca. 2kW. (En is 't niet hoog zomer of diep winter, dan staat het uit en doet 't niets.)

Tijdens het koelen zal er relatief veel condens neerslaan op die koude radiator (en daarvoor zit er een afvoertje aan), want de radiator is koeler dan het dauwpunt. De luchtstroom als geheel koelt hierdoor niet af tot onder het dauwpunt; zo'n heftige koeling is dit niet. Aangezien bij dat condenseren van water uit de lucht zelf warmte vrij komt, verwacht ik dat de lucht effectief wellicht nauwelijks afkoelt, maar vooral droger wordt.

Lijkt me dat elke kanaalkoeler waar koud water door stroomt condensatie aan z'n oppervlak veroorzaakt en dus ontvochtigend werkt en een condensafvoer moet hebben.

Lijkt me dat de luchtaanvoer van buiten tot de WTW zelf desondanks geïsoleerd moet worden (en zo ook de afvoer vanaf de WTW naar buiten), maar dan omdat er 's winters anders wel condens op de buitenzijde daarvan neerslaat.

Zo'n koeler in de retour net voor de WTW heeft - voor zover mij bekend - doorgaans een heel ander werkingsprincipe, het omgekeerde welhaast: deze koelt de lucht juist door water, uit de waterleiding, in de luchtstroom te laten verdampen. Die lucht wordt dan kouder en erg vochtig, maar ach, dat vocht blaas je toch naar buiten (mits kruiswisselaar zonder enthalpiewisselaar). Voelt voor mij toch raar: zonde van leidingwater. Kan niet werken in bypass mode. Legionella-risico? (En ik wil wél een enthalpiewisselaar..)

• Consulectro
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-09 08:51

Consulectro

Techneut

Hier gaat het goed met de vloerkoeling. We hebben aan de warmtepomp ook een hygrometer hangen. Deze voorkomt dat de vloer te koud wordt. Dus dat het langzaam warmer wordt in de kamer heeft hiermee te maken. Misschien kan ik nog wel wat meer koelen omdat de oppervlaktetemperatuur van de vloer toch nog wel een graad of 3 hoger is.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieneutraal sinds 9-6-2019.

• bbbrumbrum
  • Niet online
2kW lijkt me heel veel voor die 100-200m3 die je WTW in normaalstand verzet.
Iemand zin om hier aan te rekenen?

We bedoelen overigens hetzelfde, gewoon een kanaalkoeler met condensafvoer idd.
Als je het dauwpunt van de instromende lucht in de gaten houdt zou het wel goed kunnen gaan idd.
Maar je hebt wel je schimmel/legionella bron in je aanvoerleiding zitten.
Vandaar mijn suggestie om de retourlucht richting WTW te koelen met kanaalkoeler, en dan de kruiswisselaar dit over laten brengen op de instromende lucht.

• Gwaihir
bbbrumbrum schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:49:
2kW lijkt me heel veel voor die 100-200m3 die je WTW in normaalstand verzet.
Iemand zin om hier aan te rekenen?
Zal vast wel 't max zijn. Dus bij echt grote hitte / koude en bij de volle 600 m3/uur.
Vandaar mijn suggestie om de retourlucht richting WTW te koelen met kanaalkoeler, en dan de kruiswisselaar dit over laten brengen op de instromende lucht.
Tja, toch snap ik wel waarom dat ding zo niet ontworpen is. Want wat je voorstelt kan niet voorverwarmen in de winter en werkt niet tijdens bypass. (En als je deze toch zo plaatst, werkt de bijbehorende aansturing waarschijnlijk ook niet goed.)

En dat puur om iets nader op te lossen wat al opgelost lijkt: elke WTW unit heeft te maken met condensatie en dus die mogelijke schimmelvorming (voor legionella te lage temp) en toch lijkt 't geen ding te zijn. Ook verander je dat niet wezenlijk, want de condensafvoer van deze unit (op de juiste plaats) komt in plaats van die van de WTW, terwijl die bij een koeler op de retour gewoon blijft waar hij is.

• EiT
Even een beetje off-topic vraag:

Ik heb de Komfort verdeler van Nathan en daar heeft de installateur (van de aannemer) alle groepen op de 2e verdieping dicht gezet omdat het in de winter 30 graden werd in die ruimte (nog met cv ketel). Nu krijg ik deze zones voor geen mogelijkheid open (ik denk dat ze nog dicht staan) en in de bouwvak natuurlijk niemand berijkbaar.

Iemand een idee hoe dit werkt? Als ik de Uponor Smatrix T-165 op maximaal of minimaal zet dan gebeurd er niets. De groepen zijn nog niet open geweest.

Of hoe kan ik alles open zetten? Dan koppel ik de Smatrix wel los.

Op de BG en 1e werkt het wel en daar is het 22 graden. Ik heb het idee dat er iets dicht staat op de 2e, daar is het nu 30+.

Zoek helaas nog steeds iemand die Uponor Smatrix en Ecoforest met elkaar kan laten werken. De Uponor snapt nog steeds niet dat we aan het koelen zijn.

[Voor 40% gewijzigd door EiT op 13-08-2020 00:36]

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:10
Als je wit ziet bij de uponor motoren staan ze toch open ?

Wij hebben T-169 style controllers, daar moet je koelen in aan zetten. Volgens mij moet je bij de series eronder een koel schakelaar hebben. Dat is een externe schakelaar die een contact sluit of verbreekt.

Logischer lijkt het op de controller te doen, dan zou het voor alle groepen op die controller zo zijn.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21:55
EiT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:59:
Even een beetje off-topic vraag:

Ik heb de Komfort verdeler van Nathan en daar heeft de installateur (van de aannemer) alle groepen op de 2e verdieping dicht gezet omdat het in de winter 30 graden werd in die ruimte (nog met cv ketel). Nu krijg ik deze zones voor geen mogelijkheid open (ik denk dat ze nog dicht staan) en in de bouwvak natuurlijk niemand berijkbaar.

[Afbeelding]

Iemand een idee hoe dit werkt? Als ik de Uponor Smatrix T-165 op maximaal of minimaal zet dan gebeurd er niets. De groepen zijn nog niet open geweest.

Of hoe kan ik alles open zetten? Dan koppel ik de Smatrix wel los.

Op de BG en 1e werkt het wel en daar is het 22 graden. Ik heb het idee dat er iets dicht staat op de 2e, daar is het nu 30+.

Zoek helaas nog steeds iemand die Uponor Smatrix en Ecoforest met elkaar kan laten werken. De Uponor snapt nog steeds niet dat we aan het koelen zijn.
Als de stelmotoren wit zijn staan ze open. Wat de installateur gedaan heeft is de retour van de groepen dichtzetten. Die plastic buisjes met flowmeter erin staan dicht. Deze moet je dus even open draaien. Dit kan na verloop van tijd zwaar gaan. Desnoods een vaatdoek eromheen en een tang gebruiken. Probeer het wel eerst met de hand hoor!

• EiT
Cpt.Chaos schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

Als de stelmotoren wit zijn staan ze open. Wat de installateur gedaan heeft is de retour van de groepen dichtzetten. Die plastic buisjes met flowmeter erin staan dicht. Deze moet je dus even open draaien. Dit kan na verloop van tijd zwaar gaan. Desnoods een vaatdoek eromheen en een tang gebruiken. Probeer het wel eerst met de hand hoor!
Pfff... |:( inderdaad. Nu zijn ze open. Had dit in eerste instantie geprobeerd, maar ik zag het schroefdraad en dacht dat ik het buisje er uit draaide en de flowmeter kwam ook niet omhoog.

Toen stonden de regelaars waarschijnlijk niet op max.

Bedankt @Cpt.Chaos , veel aan gerommeld, maar nooit te ver aan gedraaid omdat ik alles altijd sloop met mijn 2 linker handen ;)

@jacovn ik heb 2x T-165 en een T-166, de T-166 heb ik op 32 graden gezet, de rest op volledig open, dus ik denk dat ie dan altijd wel iets doorlaat. Op de BG heb ik alles afgekoppeld en staat alles open.

Ik heb wel een koel contact vanuit de WP, geen idee hoe ik dat op de Uponor aansluit. Zal vandaag de handleiding is gaan lezen.

@superyupkent lees jij de modbus uit via de aansluiting van thermostaat of op een andere manier? Ik wil ook graag gaan monitoren wanneer hij verwarmt/koelt en wat de bron doet. Helaas nog geen kant-en-klare oplossing voor Domoticz gevonden en het printje wat ze verkopen ziet er ook gedateerd uit (buiten dat, ik wacht nog steeds op een prijs van de installateur, maar ik heb er ook “pas” 3x over gemaild...)

• bello2011
  • Laatst online: 19:56
EiT schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:06:
[...]

Ik heb wel een koel contact vanuit de WP, geen idee hoe ik dat op de Uponor aansluit. Zal vandaag de handleiding is gaan lezen.

• Gwaihir
[...]
@superyupkent lees jij de modbus uit via de aansluiting van thermostaat of op een andere manier? Ik wil ook graag gaan monitoren wanneer hij verwarmt/koelt en wat de bron doet. Helaas nog geen kant-en-klare oplossing voor Domoticz gevonden en het printje wat ze verkopen ziet er ook gedateerd uit (buiten dat, ik wacht nog steeds op een prijs van de installateur, maar ik heb er ook “pas” 3x over gemaild...)
Dat dacht mijn installateur ook.. had nl. gezien dat die aansluiting (ook) ModBus protocol gebruikt.. Helaas.. dat blijkt het standaard protocol waarmee die EcoForest intern ook tussen componenten babbelt, dus je komt het her en der wel tegen ja.. ;)

Er zit 'n BMS2 aansluiting op de controller zelf (Building Management System). Die dient hiervoor (bedien jezelf via Google van de Service Handleiding (2018 lijkt de laaste) voor nadere info).

Er blijkt daar ook een BMS (1) aansluiting, bedoeld voor een insteekkaart. Voor zover ik weet is de ethernet kaart de enige officieel door EcoForest ondersteunde, maar er zijn ook andere leverbaar vanuit de fabrikant van de controller, zoals voor KNX. Las op een forum van mensen die die combi met succes gebruiken. Via dat forum ook ontdekt dat de ethernet kaart ook ModBus TCP voor je ontsluit. Dat wist de importeur niet te bevestigen of ontkennen toen ik de WP kocht, dus heb ik een 'klassieke' ModBus interface aangeschaft voor mijn (Loxone) domotica systeem. (Kosten voor die ModBus interface waren vergelijkbaar met de kosten van die ethernetkaart, dus reken op pakweg 250 euro.)

Overigens is het nog niet gelukt de passieve koeling te monitoren via ModBus. (Zie de hulpkreet van @superyupkent onlangs.)

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Friemel schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:00:
Ik ben erg benieuwd hoe de laatste hete dagen worden beleefd in een huis met vloerkoeling. Uiteraard is de isolatie ook van belang, wel of geen triple glas etc.
Bij ons begint de temperatuur wel wat op te lopen. 's avonds zit het tegen de 25 graden op de verdieping waar we een lichtstrook van zo'n 600x40cm hebben op het zuiden zonder zonwering. De vloerkoeling kan daar niet tegenop werken. Op de begane grond is het nog goed te doen. Wel loopt de luchtvochtigheid inmiddels wat op. Het gaat om een boerderij met relatief weinig ramen en wat er in zit is bijna allemaal voorzien van luiken of staldeuren, dus we houden alles zoveel mogelijk dicht en 's nacht ventileren we maximaal (hoewel dat met de nachtelijke temperaturen van de afgelopen dagen ook nog maar beperkt effect heeft).

Wat betreft energieverbruik zitten we op 7,7 kWh per dag voor de koelmodule en de vloerverwarmingsventielen. Omgerekend een energieverbruik van 17,9 W per vierkante meter.

De brontemperatuur vind ik wat aan de hoge kant. Mogelijk kan het beter als ik de flow op de 600 meter horizontale collector dicht draai (dan blijft over 6x 60 meter verticaal).

Het is in ieder geval een wereld van verschil vergeleken met collega's die temperaturen over de 30 graden aantikken.

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Even een adviesvraagje hier;
We laten een huis bouwen (bouw moet nog beginnen) en daar komt een Nibe S1155-6 PC in, die kan dus ook (passief) koelen, met alle tigduidzend dingen die we moeten uitzoeken zitten we nu met de keuze voor de vloeren (want de keuze van de trap is voor mij afhankelijk van de keuze van de vloer).
Keuken is makkelijk: natuursteen (Jura) vloer, idem voor de hal en badkamer, slaapkamers en zolder zijn wat dat betreft ook makkelijk: Marmoleum.
Maar dan de woonkamer; onze voorkeur gaat in principe uit naar een parketvloer en het liefst ook nog in mahoniehout en met een bijzonder patroon, de parketman waar we ervaring mee en vertrouwen in hebben zegt "Ik wil geen mahoniehout plaatsen op een vloer die kan verwarmen of koelen, dan kun je beter afzelia nemen".
Aan de andere kant zei hij al dat een PVC-vloer sowieso geschikter is bij vloerverwarming die kan verwarmen en koelen.

Nou zaten we qua gedachten heel erg aan die parketvloer vast omdat we die in ons vorige huis ook hadden (ook door hen gelegd), dus dat "moest" het worden, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook wat dubieus om op zo'n systeem dat kan verwarmen en koelen een vloer neer te leggen met een veel hogere warmteweerstand, al even los van de werking van het hout.

Wat zijn de adviezen hier? PVC-vloer of gewoon toch een parketvloer doen?
Los van het prijsverschil dat ook behoorlijk zal zijn.

Edit:
Met het uitschrijven van het verhaal hier kwam de realisatie dat het bizar is om een vermogen aan een grondgebonden warmtepomp uit te geven en dan het functioneren van de vloerverwarming/koeling te ondermijnen met een vloer die daar eigenlijk niet geschikt voor is vanwege de hogere warmteweerstand.
Dat vloerenboeren zeggen dat het wel kan gaat natuurlijk alleen over hun deel van het verhaal, dat het zonde is om de werking van je dure installatie op die manier negatief te beïnvloeden is hun afdeling niet.
We gaan ons eens op PVC-vloeren oriënteren.

[Voor 16% gewijzigd door Leandra66 op 14-08-2020 10:26]

• Friemel
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:00

Friemel

Lekker bezig

Femme schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:41:
Bij ons begint de temperatuur wel wat op te lopen. 's avonds zit het tegen de 25 graden op de verdieping waar we een lichtstrook van zo'n 600x40cm hebben op het zuiden zonder zonwering. De vloerkoeling kan daar niet tegenop werken. Op de begane grond is het nog goed te doen. Wel loopt de luchtvochtigheid inmiddels wat op. Het gaat om een boerderij met relatief weinig ramen en wat er in zit is bijna allemaal voorzien van luiken of staldeuren, dus we houden alles zoveel mogelijk dicht en 's nacht ventileren we maximaal (hoewel dat met de nachtelijke temperaturen van de afgelopen dagen ook nog maar beperkt effect heeft).
Netjes hoor, de vloerkoeling zal het vrijwel nooit in z'n eentje redden om die warmte weg te krijgen, zonwering is erg belangrijk. Zeker aan de zuidkant zullen er bij ons rolluiken/screens komen.

Een mooi informatiescherm, zeker met die plattegronden met van elke kamer de gemeten temperatuur. Sjiek hoor, zelf gemaakt cq samengesteld neem ik aan?

• EiT
@Femme hoe hou je je luchtvochtigheid zo laag met dit weer?

Hier in Brabant is het al een aantal dagen tussen de 70-90% buiten.

• superyupkent

Zoals al bevestigd door @Gwaihir , ik gebruik de BMS 2 poort, deze kan je aanzetten nadat je de servicecode hebt ontvangen van je installateur. Daarnaast moet je natuurlijk de modbud lijst van installateur ontvangen. Deze krijgt hem weer via distri.

• Gwaihir
@EiT
superyupkent schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:49:
[...]
deze kan je aanzetten nadat je de servicecode hebt ontvangen van je installateur.
Wellicht ten overvloede: het is sowieso wel belangrijk e.e.a. in goede samenspraak met je installateur te doen. Je wilt immers later geen gedoe bij garantie / onderhoud e.d. Als je vroegtijdig overlegt, dan stellen ze wellicht graag die pin-code specifiek voor jou in, in plaats van de standaardcode van het bedrijf weg te geven. Of, nog waarschijnlijker, ze sluiten het draadje voor je aan en zetten die functie voor je aan. (Om netjes de draad naar buiten te geleiden, moet hij best ver open.)

• EiT
Beide bedankt, zal bij het onderhoud vragen of ze dit willen doen.

Dan nog een andere vraag:
Bij ons is het tot zondag 21 graden in huis gebleven, zo/ma steeg het naar rond de 22 graden. De deuren zijn te vaak open geweest dus dat zou de stijging verklaren en zo slecht was dat ook niet.

Nu had ik het idee dat er na maandag niet meer gekoeld werd. Op de th-tune stond de vraag wel open, ook op de WP stond icoon van de koelvraag open.
Alleen stond de pomp naar mijn idee uit. De bron temperatuur was goed, de kinderen waren woensdag in bad geweest en voor vullen van boiler waren de temperaturen goed. Ook was was de luchtvochtigheid veel te hoog, 77-80%.
Donderdag avond hadden wij een temperatuur van 24.5 graden binnen. Ik heb toen alle roosters open gezet en de ventilator op max laten draaien. De volgende ochtend was het 22.5 met nog steeds een 77% lucht vochtigheid.

Omdat de pomp nog steeds niets aan het doen was heb ik de krachtgroep uit gezet om de WP opnieuw te laten starten. Na 30 min was deze nog steeds in stand-by en ben ik een luchtontvochtiger gaan halen. Daarna draaide alles weer naar behoren en voelt de vloer weer koud aan.
Ik ben alleen vergeten om te kijken wat de temperatuur was voor ik de ontvochtiger aanzette. Nu koelt alles weer naar behoren. Temperatuur is nu 22.6 (Luchtontvochtiger produceert hitte) en heb 12 liter water uit de lucht gehaald.

Hier uit maak ik op dat hij stopt met koelen als de luchtvochtigheid te hoog is, klopt dit?
Het lijkt er ook op dat hij nu te koud koelt, Vv verdeler stond op 16 grader met luchtvochtigheid 55%.

Ontvochtiger vanochtend naar boven gezet (ivm warmte die het produceert) en zit nu weer op 67% beneden.

De luchtvochtigheid is buiten tussen 70-80% de hele week en wij hebben tochtroosters.

Waarden:
WP

Maandag: Maandag
Woensdag:
Woensdag
Woensdag(bad)Woensdag - bad
Donderdag:DonderdagVrijdag:VrijdagZaterdag:Zaterdag

Edit:

Vandaag de proef op de som genomen, humidity laten stijgen naar 82% (volgens th-tune) en de pomp staat weer uit. In de handleiding vind ik niet specifiek de waarde voor luchtvochtigheid, maar staat wel dat je een error krijgt als er geen waarde gelezen kan worden. Ik zal de installateur eens mailen bij welke temp. die uit gaat.

Vreemde is wel, een collega heeft pas een bestaand huis gekocht met een Ecoforest en die had vocht op de vloer, hier stond de temperatuur te laag ingesteld, maar die bleef dus doorgaan en zou, lijkt mij, ook een te hoge luchtvochtigheid gehad moeten hebben.

Bij mij stond de verdeler 16 graden vanochtend met de dehumidifier aan ;)

https://tweakers.net/i/Rkzy89IiBZYQiZoZG2TJiv02JE0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSvZ9dUARQJ956g4SqJNdWMs.jpg?f=fotoalbum_small

[Voor 10% gewijzigd door EiT op 15-08-2020 20:18. Reden: Opgelost?]

• Harm Jansen
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20-09 13:26
Klinkt als een dauwpunts beveiliging / regeling. Die zorgt er feitelijk voor dat de aanvoer temperatuur van het water wat de vloer in gaat boven het dauwpunt is en de vloer dus niet condenseert. Wellicht staat deze instelling bij jou verkeerd.

• jemjoo
  • Laatst online: 15-09 18:52
Op dit moment zijn mijn vriendin en ik bezig met de voorbereidingen van de bouw van een passiefhuis. Nu zijn we toe gekomen aan de keuze voor een warmtepomp.
We hebben via de installateur 2 offertes gehad: 1 voor een lucht/water warmtepomp (Nibe F2040-8) voor €25.500 en 1 voor een brine/water warmtepomp (Stiebel Eltron WPC 07 Cool) voor €48.000. In beide offertes is een boiler van ongeveer 400 liter, vloerverwarming (105m2 h.o.h. 10cm en 75m2 h.o.h. 15cm) en installatie meegenomen. Bij de grondgebonden warmtepomp uiteraard inclusief boringen.
De vloerverwarming ligt in beide offertes rond de 7.000 à 8.000 euro.

Wat vinden jullie van deze bedragen voor deze systemen? Onze voorkeur gaat uit naar brine/water, maar beide prijs zijn vele malen hoger dan wij verwacht hadden.
Hebben jullie misschien ook een indicatie van wat jullie warmtepomp systemen hebben gekost, inclusief soort warmtepomp en wanneer deze geïnstalleerd is?

• bbbrumbrum
  • Niet online
jemjoo schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:03:
Op dit moment zijn mijn vriendin en ik bezig met de voorbereidingen van de bouw van een passiefhuis. Nu zijn we toe gekomen aan de keuze voor een warmtepomp.
We hebben via de installateur 2 offertes gehad: 1 voor een lucht/water warmtepomp (Nibe F2040-8) voor €25.500 en 1 voor een brine/water warmtepomp (Stiebel Eltron WPC 07 Cool) voor €48.000. In beide offertes is een boiler van ongeveer 400 liter, vloerverwarming (105m2 h.o.h. 10cm en 75m2 h.o.h. 15cm) en installatie meegenomen. Bij de grondgebonden warmtepomp uiteraard inclusief boringen.
De vloerverwarming ligt in beide offertes rond de 7.000 à 8.000 euro.

Wat vinden jullie van deze bedragen voor deze systemen? Onze voorkeur gaat uit naar brine/water, maar beide prijs zijn vele malen hoger dan wij verwacht hadden.
Hebben jullie misschien ook een indicatie van wat jullie warmtepomp systemen hebben gekost, inclusief soort warmtepomp en wanneer deze geïnstalleerd is?
Bij een passiefhuis zou je toch juist nagenoeg geen technische verwarmingsinstallatue nodig hebben?

Zou daar eerder een 5kW verwachten, dat is de meest gangbare kleine unit.

Prijzen zijn zeer fors. Schandalig eigenlijk, maar schijnbaar kunnen ze ‘t vragen.

Zelf een Pana 5kW geinstalleerd, voor een dikke 3k met alles erop en eraan klaar.

• Gwaihir
@jemjoo
bbbrumbrum schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:38:
[...]

Bij een passiefhuis zou je toch juist nagenoeg geen technische verwarmingsinstallatue nodig hebben?
Dat dus. 105m2 vloerverwarming voor een passiefhuis? Is dat zelf minstens 400m2 woonoppervlak of zo?

De beperkte meerkosten van een passiefhuis zitten 'm er voor zover ik weet in dat je weliswaar meer betaalt voor je isolatie en luchtdichtheid, maar anderzijds installaties als deze niet nodig hebt..

• Sikkek
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19-09 09:10
Hier ook een nieuwe gebruiker van een w-w warmtepomp! Op zich is het meeste functioneel nu, maar de aannemer (nieuwbouwproject) heeft bij alle huizen in de straat de buitentemperatuur sensor voor de warmtepomp aan de zuid gevel bevestigd, zonder schaduw. Dat verpest de instelling op de koel/stook lijn nogal. Als de bouwvak voorbij is, nogmaals aankaarten (had het bij de oplevering ook al gemeld).

• Michielm74
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 14-09 00:38
Hallo,

Met info van threads als:
https://www.energiesparha...trierenoptimieren-3/48995 en
https://www.haustechnikdialog.de/Forum/30/Waermepumpen
en andere heb ik ons huis voorzien van een NIBE F1155 water/water warmtepomp met losse PCM42 passieve koel module. Daarbij ook een HowTo geschreven voor het optimaal afregelen van deze installatie. Wellicht dat het je van pas komt:

https://1drv.ms/b/s!Ai9Po_Lv31bagZYPXMNldEY4XpTpEg?e=ZXvZe6

Mochten er fouten in zitten hoor ik het graag.

Gr,

[Voor 12% gewijzigd door Michielm74 op 19-08-2020 00:13]

• jemjoo
  • Laatst online: 15-09 18:52
Ik had zelf inderdaad ook in gedachten dat de h.o.h. afstand van de vloerverwarming en het vermogen van de warmtepomp lager konden, maar dat schijnt nodig te zijn om voldoende koelvermogen te kunnen krijgen werd ons verteld...

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-09 07:36
Zojuist met het douchen van de kinderen een melding van mijn Nibe f1245 WP. T bron uit te laag. Ik kijken en blijkt dat deze temperatuur enorm fluctueert. Eerst het filter schoongemaakt (niet echt vuil), toen bijgevuld tot 1,5 bar en vervolgens de WP weer aangezet waarbij ik alleen de bronpomp laat draaien. Het vreemde is nu dat mijn t-in netjes op 12,6 stabiel blijft en mijn t-uit echt alle kanten opschiet van 5 tot 20 graden. Deze zou ook stabiel verwachten op 12,6. Er is namelijk geen energieafname als ik alleen de bronpomp heb lopen. Ik denk zelf aan een kapotte temperatuursensor, wat zou het anders kunnen zijn?

• bbbrumbrum
  • Niet online
jemjoo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:54:
Ik had zelf inderdaad ook in gedachten dat de h.o.h. afstand van de vloerverwarming en het vermogen van de warmtepomp lager konden, maar dat schijnt nodig te zijn om voldoende koelvermogen te kunnen krijgen werd ons verteld...
Uh het vermogen zegt toch niets over de capaciteit van de (bron)pomp?

• fishman
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19-09 22:58
Mijn bron temperatuur fluctueert nooit. Lijkt me dus een sensor oid die niet deugt.
PolderPloer! schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:21:
Zojuist met het douchen van de kinderen een melding van mijn Nibe f1245 WP. T bron uit te laag. Ik kijken en blijkt dat deze temperatuur enorm fluctueert. Eerst het filter schoongemaakt (niet echt vuil), toen bijgevuld tot 1,5 bar en vervolgens de WP weer aangezet waarbij ik alleen de bronpomp laat draaien. Het vreemde is nu dat mijn t-in netjes op 12,6 stabiel blijft en mijn t-uit echt alle kanten opschiet van 5 tot 20 graden. Deze zou ook stabiel verwachten op 12,6. Er is namelijk geen energieafname als ik alleen de bronpomp heb lopen. Ik denk zelf aan een kapotte temperatuursensor, wat zou het anders kunnen zijn?

• GerjanT
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18-09 23:34
[...]

Als ik het zo bekijk maakt de Ecoforest gebruik van zgn Carel modules. Mijn warmtepomp is een Smartheat ook met een dergelijke module. Nu lees ik bij mijn warmtepomp via XML de waardes uit en stop dat in een mysql-database waar ook Grafana tegenaan babbelt. Het script zelf is geen rocket science en misschien zelfs dirty te noemen maar het werkt voor mij.
PolderPloer! schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:21:
Het kan een defecte temperatuursensor zijn of, dat heb ik ooit gehad, draadje van de sensor opnieuw goed in de klemmenstrook geduwd (-: had destijds ook een sterk fluctuerende buitentemperatuur.

[Voor 32% gewijzigd door GerjanT op 18-08-2020 20:46]

• Nostalgist
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 18:26
Michielm74 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:01:
Hallo,

Met info van threads als:
https://www.energiesparha...trierenoptimieren-3/48995 en
https://www.haustechnikdialog.de/Forum/30/Waermepumpen
en andere heb ik ons huis voorzien van een NIBE F1155 water/water warmtepomp met losse PCM42 passieve koel module. Daarbij ook een HowTo geschreven voor het optimaal afregelen van deze installatie. Wellicht dat het je van pas komt:

https://1drv.ms/b/s!Ai9Po_Lv31bagZYPXMNldEY4XpTpEg?e=ZXvZe6

Mochten er fouten in zitten hoor ik het graag.

Gr,
Dank , wij gaan ook voor de Nibe F1155/1255-6(PC) dus je handleiding en de links ga ik bestuderen!

• Gwaihir
GerjanT schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:39:
[...]
Als ik het zo bekijk maakt de Ecoforest gebruik van zgn Carel modules.
Ja, voor de EcoGEO's is dat de Carel pCO OEM+ om precies te zijn. Ook het bedieningsunitje bovenop komt duidelijk uit die stal.

Beetje nieuwsgierig zitten snuffelen, maar die dingen lijken me nogal 'kaal' geleverd te worden. D.w.z. wat er aan firmware op draait = hoe hij zich gedraagt, is wel heel erg EcoForest.

• GerjanT
Gwaihir schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:03:
[...]

Ja, voor de EcoGEO's is dat de Carel pCO OEM+ om precies te zijn. Ook het bedieningsunitje bovenop komt duidelijk uit die stal.

Beetje nieuwsgierig zitten snuffelen, maar die dingen lijken me nogal 'kaal' geleverd te worden. D.w.z. wat er aan firmware op draait = hoe hij zich gedraagt, is wel heel erg EcoForest.
Klopt, maar er zit wel functionaliteit in om bv alle analoge waardes, ingangen en uitgangen uit te lezen en naar XML te brengen. Zo heb ik al bijna 1,5 jaar aan data.

• fishman
Ik ben ook wel benieuwd hoe je de luchtvochtigheid zo laag houd @Femme
Doe je daar iets bijzonders voor? Heb je een luchtontvochtiger?

Hier stond vorige week de condens op de vloer omdat de koeling iets te agressief stond afgesteld en de luchtvochtigheid boven de 70% was.

Ik overweeg nu een mobiele luchtonvochtiger, maar wellicht zijn er betere opties.
We hebben een WTW ventilatie systeem, maar ik lees al dat het lastig wordt daar iets mee te doen.
Femme schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:41:
[...]

Wat betreft energieverbruik zitten we op 7,7 kWh per dag voor de koelmodule en de vloerverwarmingsventielen. Omgerekend een energieverbruik van 17,9 W per vierkante meter.

De brontemperatuur vind ik wat aan de hoge kant. Mogelijk kan het beter als ik de flow op de 600 meter horizontale collector dicht draai (dan blijft over 6x 60 meter verticaal).

Het is in ieder geval een wereld van verschil vergeleken met collega's die temperaturen over de 30 graden aantikken.

[Afbeelding]

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

EiT schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:57:
@Femme hoe hou je je luchtvochtigheid zo laag met dit weer?
Ik heb bij de renovatie gekozen voor stucwerk van leem en gips (Knauf Legito) in combinatie met een afwerking met krijtverf vanwege de vochtregulerende eigenschappen. De stuclaag is een paar centimeter dik en heeft een behoorlijke oppervlakte (gebruikt voor alle muren en plafonds). Ik kan me wel voorstellen dat het iets doet, het spul zuigt water op in tegenstelling tot een harde en dunne stuclaag. Verder is het volume ten opzichte van het aantal bewoners relatief groot en de kap is niet helemaal kierdicht waardoor mechanische ventilatie voor de luchtkwaliteit nauwelijks nodig is. Voor de luchtvochtigheid zou dat in de zomer echter weer eerder ten nadele moeten werken, zou ik denken.

Het moet buiten dagenlang vies plakkerig weer zijn willen we er binnen wat van merken.

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:38
fishman schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:41:
Ik ben ook wel benieuwd hoe je de luchtvochtigheid zo laag houd @Femme
Doe je daar iets bijzonders voor? Heb je een luchtontvochtiger?

Hier stond vorige week de condens op de vloer omdat de koeling iets te agressief stond afgesteld en de luchtvochtigheid boven de 70% was.

Ik overweeg nu een mobiele luchtonvochtiger, maar wellicht zijn er betere opties.
We hebben een WTW ventilatie systeem, maar ik lees al dat het lastig wordt daar iets mee te doen.

[...]
Er zijn WTW units die ook vocht reguleren ipv enkel temperatuur. In Nederland een zeldzaamheid, maar bijvoorbeeld in het warme deel van de USA heel gebruikelijk. In Nederland ken ik enkel Lossnay via Alklima.nl. Het gebruikt dan ipv alluminium, celluloze (een soort papier) als wisselaar waardoor als het binnen na temperatuur egalisatie vochtiger is dan buiten, dit ook ge-egaliseerd wordt. Je vervangt dan je huidige WTW door zoiets.

Dat werkt natuurlijk nooit als een ontvochtiger, maar laat het wel nooit tot 70% stijgen in Nederlands klimaat.

Zelf zou ik gewoon een lucht/lucht airco nemen, want 25 graden met 70% zou ik niet trekken :*)

• fishman
Onze WTW is vorig jaar geïnstalleerd, die ga ik dus niet vervangen. 😅

De vloerkoeling werkt perfect, het is niet boven de 23 graden geweest. Alleen de luchtvochtigheid was hoog. Een airco is dus niet nodig, alleen een ontvochtiger is voldoende. Is goedkoper in aanschaf en in gebruik. Ik lees dat die dingen minder dan de helft van de stroom van een airco nodig hebben. En ik ga m waarschijnlijk nog minder vaak aanzetten dan een airco ook.
Armin schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:52:
[...]

Zelf zou ik gewoon een lucht/lucht airco nemen, want 25 graden met 70% zou ik niet trekken :*)

[Voor 6% gewijzigd door fishman op 19-08-2020 23:00]

• fishman
Duidelijk verhaal, bedankt.
Voor mij helaas geen optie, de renovatie is net afgerond. En dik stucwerk past niet bij de stijl en zou niet door de monumenten commisie komen ivm de verhoudingen van het Rietveld huis waar we wonen.
Femme schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

Ik heb bij de renovatie gekozen voor stucwerk van leem en gips (Knauf Legito) in combinatie met een afwerking met krijtverf vanwege de vochtregulerende eigenschappen. De stuclaag is een paar centimeter dik en heeft een behoorlijke oppervlakte (gebruikt voor alle muren en plafonds). Ik kan me wel voorstellen dat het iets doet, het spul zuigt water op in tegenstelling tot een harde en dunne stuclaag. Verder is het volume ten opzichte van het aantal bewoners relatief groot en de kap is niet helemaal kierdicht waardoor mechanische ventilatie voor de luchtkwaliteit nauwelijks nodig is. Voor de luchtvochtigheid zou dat in de zomer echter weer eerder ten nadele moeten werken, zou ik denken.

Het moet buiten dagenlang vies plakkerig weer zijn willen we er binnen wat van merken.

• Armin
fishman schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:59:
De vloerkoeling werkt perfect, het is niet boven de 23 graden geweest. Alleen de luchtvochtigheid was hoog. Een airco is dus niet nodig, alleen een ontvochtiger is voldoende. Is goedkoper in aanschaf en in gebruik. Ik lees dat die dingen minder dan de helft van de stroom van een airco nodig hebben. En ik ga m waarschijnlijk nog minder vaak aanzetten dan een airco ook.

[...]
Dat klopt, ze maken echter wel een bak herrie omdat het doorgaans monoblokken zijn. Ofwel compressor etc in één kast en allemaal in de kamer die je wilt ontvochtigen.

Ikzelf heb zo'n ontvochtiger en gebruik hem dus eigenlijk enkel nog om in de kelder de was die niet in de droogtrommel mag te kunnen drogen.

Tenzij je iets in gedachte had om lucht te drogen via je WTW, maar die units zijn weer net zo duur als een airco en vereisen dat je je WTW op behoorlijk hoog luchtvolume zet. Je mengt dan immers enkel droge lucht met de bestaande vochtige in je woonkamer en krijgt dus een beperkt effect.

Maar je hebt gelijk dat zo'n monoblok droger wel lekker simpel en goedkoop is.

• EiT
Ontvochtiger helpt wel, maar inderdaad een hoop herrie en warmte. Ik had wel een van de grootste gekocht die er stond, maar deze kreeg de luchtvochtigheid ook weer snel naar beneden. Wij hebben geen WTW, dus vocht kwam met dezelfde snelheid naar binnen als je ventilatie/ ramen openzet. Nadeel van hoge luchtvochtigheid is dat je op een lagere temperatuur alsnog snel zweet/warm hebt.

Luchtvochtigheid is nu nog 72%, ding niet meer aangezet omdat temperatuur deze week goed is (21 graden), maar ik twijfel wel om hem langer aan te laten. Huis is begin dit jaar opgeleverd en zit vol met vocht, vraag mij ook af hoe dat van de winter uitpakt. Had met 3 maanden CV ketel (en 1 maand bewoond) al rond de 1000m3 gas verstookt.

Overigens wat het vorig jaar niet vochtig met die hitte, eigenlijk nooit last gehad de vorige 5 jaar. Vorige week was echt vies weer. Ik hoop dat ding niet meer nodig te hebben de komende jaren ;)

• Michielm74
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 14-09 00:38
Koelen gaat met de PC versie(geïntegreerde koeling) iets anders als met een losse koelmodule als ik heb(PCM42). Nibe heeft een document op haar website die beschrijft hoe je de PC versie moet/kan instellen:

https://www.nibe.eu/nl-nl...-naar-koelen-en-omgekeerd
Nostalgist schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:57:
[...]

Dank , wij gaan ook voor de Nibe F1155/1255-6(PC) dus je handleiding en de links ga ik bestuderen!

• Gwaihir
EiT in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Huis is begin dit jaar opgeleverd en zit vol met vocht, vraag mij ook af hoe dat van de winter uitpakt. Had met 3 maanden CV ketel (en 1 maand bewoond) al rond de 1000m3 gas verstookt.
Huis is begin 1979 opgeleverd en zit vol met vocht, vraag mij toch af hoeveel maatregelen ik kan financieren puur met de besparingen daarna op stoken.

Lees hier - en daarom de reactie in dit topic - van diverse posters dat het bouwvocht echt tot fors extra stoken leidt. De oorzaak van het vocht bij ons is dat wij de fundering goed nat houden met regenwater; de drainage die dat af moet voeren is na zoveel jaar vrijwel 'op'. Vernieuwen - zeker zonder onderwijl de tuin te vernielen - is een dure grap die makkelijk is blijven liggen..

• Gwaihir
GerjanT schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:11:
[...]
Klopt, maar er zit wel functionaliteit in om bv alle analoge waardes, ingangen en uitgangen uit te lezen en naar XML te brengen. Zo heb ik al bijna 1,5 jaar aan data.
Ok, ok, die teasers werken wel ;).

Hoe doe je dat?

• Nostalgist
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 18:26
Michielm74 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:37:
Koelen gaat met de PC versie(geïntegreerde koeling) iets anders als met een losse koelmodule als ik heb(PCM42). Nibe heeft een document op haar website die beschrijft hoe je de PC versie moet/kan instellen:

https://www.nibe.eu/nl-nl...-naar-koelen-en-omgekeerd

[...]
Dank; We gaan hem alvast bestuderen! (y)

• Armin
Gwaihir schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Huis is begin 1979 opgeleverd en zit vol met vocht, vraag mij toch af hoeveel maatregelen ik kan financieren puur met de besparingen daarna op stoken.

Lees hier - en daarom de reactie in dit topic - van diverse posters dat het bouwvocht echt tot fors extra stoken leidt. De oorzaak van het vocht bij ons is dat wij de fundering goed nat houden met regenwater; de drainage die dat af moet voeren is na zoveel jaar vrijwel 'op'. Vernieuwen - zeker zonder onderwijl de tuin te vernielen - is een dure grap die makkelijk is blijven liggen..
Ik dacht dat het andersom was: om het bouwvocht eruit te krijgen wordt aangeraden extra te stoken en te ventileren zodat je zo het vocht afvoert?

Immers meer vocht zelf geeft geen extra stookkosten lijkt mij, tenzij wellicht je als persoon het sneller kil vindt aanvoelen en dus de thermostaat dan een graadje hoger zet. Of mis ik iets?

Betreft jouw vocht, als je huis direct op de fundering gezet is zonder kruipruimte, is er weinig aan te doen zonder graafwerk. Als je echter een kruipruimte hebt zijn er kleine dingen die je kunt doen. Ikzelf heb een soortgelijk probleem maar dan met een natuurlijke waterstroom die onder het huis door loopt in de natte maanden. Simpelweg plastic op het zand in de kruipruimte hielp echter al enorm. Immers het zand verdampt het vocht niet meer zo snel.
Dat laat onverlet dat de kern van het probleem aanpakken natuurlijk inderdaad beter is. In mijn geval had ik in in 2018 een aanbouw en heb dus op die plaatsen daar waar men tot de fundering uitgroef tegelijk de afwatering opnieuw gemaakt en dan gelijk ook een maatje 'overkill'. En bij de aanbouw zelf geen zand in de kruipruimte, maar een extra laagje niet-steunend beton storten op het zand. Vocht moet dan door twee lagen heen, hetgeen enorm remt temeer daar we dat onderste beton met vochtremmers/blockers bewerkt hebben. Maar in het deel van het huis waar we niet kwamen hielp gewoon plastic al enorm.

Verder eventueel wat extra ventilatie. Een roosterje hier en daar extra is zo gemaakt en baat het niet, dan schaadt het ook niet lijkt mij?

• austin_77
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:07
Sikkek schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:24:... maar de aannemer (nieuwbouwproject) heeft bij alle huizen in de straat de buitentemperatuur sensor voor de warmtepomp aan de zuid gevel bevestigd, zonder schaduw. Dat verpest de instelling op de koel/stook lijn nogal.
Dit dus...hebben wij ook gehad 16 jaar geleden. Wat mij betreft een f#ckup van jewelste en getuigt van incompetentie van de aannemer. Lekker dan als je systeem gaat koelen in de winter om de tempsensor in de volle zon hangt. WIj hebben het ook aangekaart, kregen een l#lverhaal te horen over ‘verpesten van aangezicht woning’ als de buitensensor op een andere plek aangebracht zou worden. Jaren later bij renovatie van ons systeem (zie mijn eerdere posts) had onze huidige installateur als enige optie (bedrading naar sensor zat muurvast in de pvcleiding) om een kabelgoot over de sensor te monteren zodat instraling en warmte enigzins beperkt zou blijven.

*excuseer me voor mijn lading in mijn tekst, maar heb inmiddels een hekel aan bedrijven die voor het snelle geld veinzen dat ze expertise hebben*

[Voor 0% gewijzigd door austin_77 op 22-08-2020 09:55. Reden: Tekst geedit]

• EiT
Ons vorige woning zat deze op de oost kant, elke ochtend de zon er vol op. Was ook weinig keus, was een rijtjes huis.

Nu hangt hij weer oost aan de garage, maar door schaduw van het huis van de buren komt de zon er nooit op. Wij hebben daar een pad van een meter en is daar veel koeler dan de noordkant.

Wat ik niet begrijp is dat die dingen in 2020 nog nodig zijn. Haal de temperatuur gewoon van internet en pas het daarop aan.
Maar zal dan misschien weer nadelig werken als je in een bos woont ofzo.

• FastFox91
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18:29
Is het zo lastig om meerdere sensoren aan te sluiten en dan het gemiddelde te nemen?

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:50

Matis

Rubber Rocket

FastFox91 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:42:
Is het zo lastig om meerdere sensoren aan te sluiten en dan het gemiddelde te nemen?
Ik denk dat dat lastig wordt, of je moet er een doosje voor zetten die de "facade" is voor de WP aangaande de buitentemperatuur.

Daarnaast moet je juist niet het gemiddelde, maar de mediaan nemen. Je hebt in dat geval 3 sensors nodig. Want de mediaan van 2 waardes is dan weer het gemiddelde :P

[Voor 9% gewijzigd door Matis op 22-08-2020 11:45]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• superyupkent
Heren (of zijn er hier ook verdwaalde dames?),

Ik ben de afgelopen periode bezig geweest om het koelbedrijf te monitoren van onze warmtepomp. Een onderdeel daarvan is de waterzijdige inregeling van de verdelers van vvw.

Wij hebben 175m²/650m³ op 3 woonlagen. De verdelers op de BG staan op 2l/min, de verdelers op 1ste op 1,5l/min en op zolder 1,5-2l/min. Op BG gietvloer, overige etages PVC.

Wat hebben jullie/heeft jullie installateur waterzijdig ingeregeld?

• Gwaihir
Armin schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:32:
[...]
Ik dacht dat het andersom was: om het bouwvocht eruit te krijgen wordt aangeraden extra te stoken en te ventileren zodat je zo het vocht afvoert?
Dat begrijp je goed: door vocht stook je extra. Aangezien het bij ons niet over bouwvocht gaat maar over een voortdurende toestroom nieuw vocht, die we zouden kunnen stoppen, gaat het bij ons om investeren in een besparing op stookkosten.

Bedankt voor het meedenken, maar we kennen oorzaak en oplossing zoals vermeld waarschijnlijk al, hikken slechts tegen de ingreep aan: versleten drainage bed dat gefixt moet worden. (Bij een huis met een rieten kap is het afvoeren van regenwater via een drainage bed rondom de woning normaal, zeg maar een dakgoot op/in de grond. Maar die heeft ook niet het eeuwige leven..)

• Gwaihir
FastFox91 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:42:
Ja.

In een 'custom' stukje regeltechniek (zoals de domotica hier) is dat super simpel, maar zo'n WP verwacht gewoon één sensor van het voorgeschreven type.

• Gwaihir
superyupkent schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:03:
Heren (of zijn er hier ook verdwaalde dames?),
Mag ik hopen op dames die helemaal niet verdwaald zijn?
Ik ben de afgelopen periode bezig geweest om het koelbedrijf te monitoren van onze warmtepomp. Een onderdeel daarvan is de waterzijdige inregeling van de verdelers van vvw.

Wij hebben 175m²/650m³ op 3 woonlagen. De verdelers op de BG staan op 2l/min, de verdelers op 1ste op 1,5l/min en op zolder 1,5-2l/min. Op BG gietvloer, overige etages PVC.

Wat hebben jullie/heeft jullie installateur waterzijdig ingeregeld?
Ik heb op de retour van elke groep een temperatuurmeter en een regelventiel. Die laatste ben ik niet van plan zwaar op te leunen, al heb ik bij twee groepen, waarvan de lus verhoudingsgewijs erg kort is, deze vast half dichtgedraaid.

Komende winter wil ik de DeltaT van de groepen gelijk trekken (op vijf à zes graden). Als je groepen netjes even groot zijn, is dat waarschijnlijk hetzelfde als de flow gelijk trekken. Als ze verschillen, zoals bij ons, is de DeltaT gelijk trekken volgens mij beter.

Dat wil ik trouwens met de stelventielen zelf doen (de aanvoer); die worden nu 0 - 100% aangestuurd door de verwarmingsregeling. Dat wil ik loskoppelen zodat de '100%' vanuit de verwarming gezien niet meer '100%' hoeft te zijn voor het ventiel. Die schaal (de waterzijdige inregeling) mag de domotica dan zelf inleren en zonodig dynamisch aanpassen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Is die 5-6gr op aangeven van WP fabrikant? Begreep dat de meeste LW’s liever rond de 2-3grC dT zitten.

• Gwaihir
@bbbrumbrum Ja. Nooit naar LWs gekeken. WW - in elk geval deze - gaat uit van 5 graden. De zesde graad zou zijn als de warmtecollector (zon) ook eerst de retour ietsje voorverwarmt.

En wellicht trek ik 'm nog verder als ik flink water van de cv-haard bijmeng. Wij hadden in de praktijk een DeltaT van goed 20 graden (42/21) met de CV-ketel en oude VVW-pomp. Begreep van de installateur dat voor VVW een DeltaT van 10 graden gebruikelijk is - voordat de warmtepompen om de hoek kwamen kijken. (Dat zal dan wel afrekenen met de uitgesproken warme en koele plekken in de vloer.) Heb dus nog marge om de WP hoe dan ook bij lekker lage temperatuur te laten werken (22/27).

Maar eerst t.z.t. maar 'ns een eerste versie van dat (dynamisch) waterzijdig inregelen neerzetten en dan daar verder over nadenken.

Twee graden lijkt overigens wat we nu met de eerste koelpoging gedaan hebben. Dat is voor deze vloer echt te weinig; wordt gek van het suizen. Dus ja: ik ga de flow zeker nog goed afregelen (lees: beperken). En de pomp heeft nu dus ook marge zat; staat op de laagste auto-stand en kan daar dus nog wel wat extra weerstand gebruiken.

• GerjanT
Gwaihir schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:01:
[...]

Ok, ok, die teasers werken wel ;).

Hoe doe je dat?
Lees het met een crappy perlscriptje uit. Je geeft aan het CGI-script op de website van de warmtepomp aan welke analoge/digitale in- en uitgangen je uitlezen wilt en die voer ik aan grafana. De cgi zit standaard in de pcoweb firmware die fabrikanten weer customizen.

• Gwaihir
@GerjanT Website van de warmtepomp? Da's dan weer niet standaard.. Krijg je die (altijd?) bij ethernet / WiFi?

• GerjanT
Gwaihir schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:07:
@GerjanT Website van de warmtepomp? Da's dan weer niet standaard.. Krijg je die (altijd?) bij ethernet / WiFi?
We hebben het toch over de PCoWeb module? Die heeft wel een website.

• Gwaihir
GerjanT schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:51:
[...]
We hebben het toch over de PCoWeb module? Die heeft wel een website.
Nope;
Gwaihir schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:03:
[...]
voor de EcoGEO's is dat de Carel pCO OEM+ om precies te zijn.

• GerjanT
Excuus, in mijn situatie is het op basis van PCOweb

• Jan-Thijn
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 16:46
Hoi wij hebben al een aantal jaar een Alpha Innotec warmte pomp waar we heel tevreden over zijn. Nu ben ik pas sinds kort aan het kijken naar de grafieken in de “Alpha control” app.

Zoals te zien is in het plaatje van de grafiek is de warmtepomp op 3 momenten duidelijk het tapwater aan het verwarmen. Echter de zaagtand die de flow en de return laten zien nadat het water op temperatuur is kan ik niet plaatsen.

Heeft iemand hier toevallig een verklaring voor deze zaagtand?

• KC27
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:17
Van tijd tot tijd komt de circulatiepomp van de vloerverwarming in en daarmee wordt dan het water bij de temperatuur sensoren gekoeld.

[Voor 3% gewijzigd door KC27 op 29-08-2020 08:54]

• Harm Jansen
Vandaag de warmtepomp Nibe S1155 6 PC besteld. Hopen dat hij een beetje snel geleverd gaat worden. Aangegeven levertijd is 4 tot 7 weken. Daarna meteen installeren en de bron laten boren. En dan lekker warm de winter in.

• Gwaihir
@Harm Jansen De winter van 2021/22, neem ik aan - als je die bron ná de installatie bestelt? Of heb je die bronboring al lang en breed in gang gezet?

[Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 09-09-2020 13:53]

• Harm Jansen
Gwaihir schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:53:
@Harm Jansen De winter van 2021/22, neem ik aan - als je die bron ná de installatie bestelt? Of heb je die bronboring al lang en breed in gang gezet?
Haha de boorder is een kennis. Aanvragen en melding zijn al gedaan. Boring word gepland als ik de wp binnen heb dan heb ik een week om het leiding werk aan te sluiten en dan boren maar.

• Eduardo M
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22:35
Goedemiddag,

Nieuw hier op dit (zeer interessante) draadje. Vorige week is onze vrijstaande nieuwbouw woning opgeleverd en deze is voorzien van een Nibe Aardwarmtepomp type F1155-06 PC (één boring van 180 meter). De pomp is door de installateur ingeregeld en draait op de auto modus. Wat ik echter (nog) niet kan ontdekken is of de warmtepomp op enig moment bezig is met verwarming, koeling of SWW. Weet iemand waar deze info te vinden is?

• fishman
Als je de pomp via een UTP kabel aan het internet hangt kan je met de Nibe app de status bekijken. Zie dit voorbeeld.
Volgens mij toont ie die icoontjes ook op de pomp display zelf.

Eduardo M schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:41:
Goedemiddag,

Nieuw hier op dit (zeer interessante) draadje. Vorige week is onze vrijstaande nieuwbouw woning opgeleverd en deze is voorzien van een Nibe Aardwarmtepomp type F1155-06 PC (één boring van 180 meter). De pomp is door de installateur ingeregeld en draait op de auto modus. Wat ik echter (nog) niet kan ontdekken is of de warmtepomp op enig moment bezig is met verwarming, koeling of SWW. Weet iemand waar deze info te vinden is?

• Eduardo M
fishman schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:22:
Als je de pomp via een UTP kabel aan het internet hangt kan je met de Nibe app de status bekijken. Zie dit voorbeeld.

[Afbeelding]
[...]
Dank voor je reactie. Bedoel je hier de Nibe Uplink koppeling? Op de warmtepomp zelf heb ik die icoontjes niet kunnen ontdekken...

• fishman
Yep, de Nibe Uplink.
Eduardo M schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:19:
[...]

Dank voor je reactie. Bedoel je hier de Nibe Uplink koppeling? Op de warmtepomp zelf heb ik die icoontjes niet kunnen ontdekken...

• Gwaihir
Eduardo M schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:19:
[...]
Op de warmtepomp zelf heb ik die icoontjes niet kunnen ontdekken...
Dat kan ook zijn omdat hij momenteel niets doet?

Ontbreekt iedere brom, trilling (hand op apparaat), en geluid van stroming, dan zou ik ervan uitgaan dat hij in ruste is en dus niets te tonen heeft.

• Eduardo M
Gwaihir schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:17:
[...]

Dat kan ook zijn omdat hij momenteel niets doet?

Ontbreekt iedere brom, trilling (hand op apparaat), en geluid van stroming, dan zou ik ervan uitgaan dat hij in ruste is en dus niets te tonen heeft.
Inmiddels heb ik wel het idee dat de koeling actief is geworden: temperatuur bron in/uit is 15/17 graden en temperatuur verwarming aanvoer/retour is 19/22 graden. Dat duidt op koeling toch?

• its_me_
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 19:41
Eduardo M schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:07:
[...]

Inmiddels heb ik wel het idee dat de koeling actief is geworden: temperatuur bron in/uit is 15/17 graden en temperatuur verwarming aanvoer/retour is 19/22 graden. Dat duidt op koeling toch?
Zeker!

Hier is de koeling vandaag ook weer actief geworden. Brontemperatur is hier wel wat lager, 14.1/16 graden, aanvoer verarming 17,4/21,3 graden.

• Eduardo M
fishman schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:22:

[Afbeelding]
[...]

Inmiddels is het me gelukt om de koppeling met Nibe Uplink tot stand te brengen. Hier kan ik inderdaad zien dat de warmtepomp zich in de koelstatus bevindt. Dank voor de adviezen!

• Gwaihir
Zit naar een vraag in de subsidieaanvraag te staren:
Is er sprake van een koppeling met een ander verwarmingssysteem, niet zijnde een warmtepomp/zonneboiler? *
Wanneer is daarvan sprake? (O.a. @WoudseHoeve: is dat ja i.v.m. je combinatie met hout?)
Heeft dit invloed op de hoogte van de subsidie of vinden ze 't puur leuk voor de statistieken?
Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True