Stefannn schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:45:
[...]
Wat mij betreft…..
1/ de bron is NIET te koud. Immers… na een nacht draaien komt er zeker 5 minuten lang 9 graden uit.
Die 9 graden reflecteren de bron temperatuur “in rust”. Die 9 graden zijn op geen enkele manier via warmte van de oppervlakte toegevoegd. Het is even doordenken maar die 9 graden geven de temperatuur van de “onbelaste bron” aan.
Mee eens.
2/ zodra je gaat belasten (warmte onttrekken) zakt de temperatuur bizar snel in. Dat betekent dus dat er geen thermische massa is die de warmte buffert. En dat betekent dus dat de bron geen goed thermisch contact maakt met de grond van 9 graden.
Ofwel de boring is geen 2x80 meter, maar eerder iets van 10, danwel er zit een kortsluiting tussen ingang en uitgang, danwel er zit een isolatie laag om de boring.
Kortsluiting tussen aanvoer en retour van de bron lijkt me uitgesloten, want dan krijg je niet 5 minuten lang die 9 graden uit de bron.
Je kunt controleren hoe lang de bron is door ‘m leeg te blazen, al zal dat niet makkelijk zijn. Je kunt dan meten hoeveel liter vocht eruit komt.
En eenmaal leeg kijken hoeveel liter erin past. Dat moet een betrouwbare indicatie geven, al kan ik nu niet verzinnen hoe je de bron leeg kunt maken tot onderin.
Theoretisch kun je er ook een stevige tuinslang (of iets vergelijkbaars) in duwen, als er geen haakse bochten onderweg zitten. Dat lukt dan tot onderin de bron, waar je de U-turn niet om komt.
Het lijkt me een beetje raar om “per ongeluk geen 80 meter boring te hebben”, isolatie om de boor schacht is fysisch een verklaring maar lijkt me ook raar voor een redelijke standaard klus.
Heeft de bron niet eerst goed gefunctioneerd?
Als dat het geval is, dan zou het nog kunnen dat de omgeving, de grond rondom de bron, droog is komen staan. Dan heb je geen goed contact meer met de grond.
Zou dat een optie kunnen zijn?
Ergens gok ik dat er dan toch iets verkeerd is aangesloten en dat het water dus helemaal niet door de boring gaat maar direct retour komt. Ook onwaarschijnlijk maar “vergissingen gebeuren”.
Dat lijkt me niet, want dan krijg je ook niet eerst 5 minuten die 9 graden, toch?
3/ zoals eerder opgemerkt, tegenwoordig worden boringen getest voor ze worden opgeleverd. Ik zou zeer zeker op zoek naar het oplever rapport. En sowieso…. Deze boring doet echt niet wat hij moet doen dus ik zou de leverancier hiermee confronteren. Hij heeft een niet werkend systeem opgevoerd en zal daar garantie op moeten geven.
Prima conclusie. Laat de leverancier het uitzoeken.
Dit temperatuurverloop is absoluut ongewoon en onacceptabel.