Goed dat het gevonden is!Matis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:09:
[...]
Probleem gelocaliseerd.
Samen met technicus van Nathan telefonisch de installatie en electrische aansluiting doorgelopen.
De twee losse draden zijn de 2 fase voedingen naar verwarmingselement.
Als die los hangen, gebeurt er niet zo veel
[Afbeelding]
Ja, deze monteur kwam uit het dorp en was de enige die het "aandurfde" om te komen kijken. Bij de rest, zowel lokaal als verder weg, werd ik direct de deur gewezen om diverse redenen: we hebben geen tijd, we doen geen onderhoud aan Alpha Innotec, we onderhouden alleen warmtepompen die we zelf hebben geplaatst, u heeft bij ons geen onderhoudscontract, wij doen geen zaken met particulieren. Ik heb ze allemaal voorbij horen komen.jinglewood schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:55:
Uit interesse, die monteur was van een random installatiebedrijf in de buurt? Kemkens heb je een contract bij voor onderhoud? Hoeveel ben je kwijt voor dit geintje als ik vragen mag of gaat het allemaal binnen contract? Gelijk info voor anderen
Dit loodgietersbedrijf durfde het wel aan, maar gaf wel meteen aan dat het niet over de benodigde certificaten beschikt om onderhoud aan het koudemiddel-circuit te mogen doen. Dat wist ik al op basis van het "Centraal Register Techniek". Ik had hem (ken de eigenaar persoonlijk, maar niet amicaal) ook aangegeven dat ik niet uitga van garantie of op zoek ben naar een onderhoudscontract, maar gewoon naar iemand die op basis van uurtje factuurtje komt kijken wat hij kan vinden en waar mogelijk (aan CV- of bronzijde) kan verhelpen.
Parallel daaraan bij Kemkens (op advies van de aannemer die onze huizen heeft gebouwd) een onderhoudscontract opgestart; dat duurt tussen de 2 en 6 weken voordat je daar wordt toegelaten. Zij beschikken wel over de juiste certificaten voor F-gassen, onderhouden Alpha Innotec en komen bij consumenten thuis.
Dat kost me 10,30 per maand en daarvoor komen ze eens in de twee jaar langs voor regulier onderhoud. Tevens zijn de volgende kosten gedekt:
- Periodiek onderhoud
- 24/7 storingsservice
- Voorrijkosten
- Arbeidsloon bij onderhoud
Wat het geintje me (in totaal) gaat kosten weet ik niet. Heb nog geen facturen gezien
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Dit is aanzienlijk minder dan wat ik betaal voor een onderhoudscontract. En in mijn geval wordt voor onderhoud van een brine/water meer gevraagd dan voor lucht/water, wat ik vreemd vindt. Maar ja, ik wil kunnen bellen als het systeem niet werkt
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Ik ben dichtbij het maken van een keuze voor een grond gebonden (gesloten) warmte systeem.
Ik heb de installateur gevraagd om een EED berekening na opdracht of oplevering. Nu krijg ik het antwoord dat ze dat niet delen want geheim van de smid.
Terwijl de omgevingsdienst wel adviseert om het op te vragen, zie bestand onderaan.
En volgens mij dient de installateur dit ook te maken en op te geven voor de vergunningsvraag. dus ik snap niet zo goed waarom ze dat niet willen terwijl een andere installateur dat wel doet.
Ik zie dit als een systeem wat minimaal 20-25 jaar goed moet werken en niet weet ik wellicht niet zo goed wat die 25 jaar garantie om van toepassing is.
Wat is jullie idee hierbij?
Ik heb de installateur gevraagd om een EED berekening na opdracht of oplevering. Nu krijg ik het antwoord dat ze dat niet delen want geheim van de smid.
Terwijl de omgevingsdienst wel adviseert om het op te vragen, zie bestand onderaan.
En volgens mij dient de installateur dit ook te maken en op te geven voor de vergunningsvraag. dus ik snap niet zo goed waarom ze dat niet willen terwijl een andere installateur dat wel doet.
Ik zie dit als een systeem wat minimaal 20-25 jaar goed moet werken en niet weet ik wellicht niet zo goed wat die 25 jaar garantie om van toepassing is.
Wat is jullie idee hierbij?
Melding. Het is (doorgaans?) geen vergunningsaanvraag maar een melding. (Of is dat recent veranderd?)Shalin schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:45:
En volgens mij dient de installateur dit ook te maken en op te geven voor de vergunningsvraag.
Waar die info inderdaad bij moet zitten, dus je kunt 'm zo bij je gemeente opvragen.
Vage installateur? Of bedoelen ze dat je 'm pas krijgt wanneer de opdracht gegeven is en je niet met hun 'gratis' rekenwerk de concurrent laat uitvoeren?
Ik zou m'n twijfels hebben bij zo'n installateur. Maar als je er verder een goed gevoel bij hebt en meent wat bureaucratie te moeten omzeilen...
Als het echt nodig is, kun je een WOO verzoek indienen (in de variant 'het betreft mij, geef het (alleen) aan mij'). Daaraan moet de gemeente voldoen, tenzij ze uit kunnen leggen om welke zwaarwegende reden die data niet met jou gedeeld mag worden.
Opbellen en vragen hoe of wat? (Liefst wanneer ze de melding net hebben bevestigd.)Shalin schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:03:
Weet je toevallig hoe je die bij de gemeente kan opvragen?
Als het echt nodig is, kun je een WOO verzoek indienen (in de variant 'het betreft mij, geef het (alleen) aan mij'). Daaraan moet de gemeente voldoen, tenzij ze uit kunnen leggen om welke zwaarwegende reden die data niet met jou gedeeld mag worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 07-05-2026 15:27 ]
Ik begrijp niet wat er geheim aan is. EED is een commercieel pakket waarin de berekeningen uitgevoerd worden voor oa de warmteopbrengst over een periode van 25 jaar (ik vermoed dat in de BRL-richtlijnen zelfs is voorgeschreven welke software gebruikt mag worden).Shalin schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:03:
@Gwaihir Nee ze geven aan de EED ook na opdracht niet te delen. Volgens mij valt het concurrent argument dan weg toch?
Weet je toevallig hoe je die bij de gemeente kan opvragen?
Heeft jouw installateur de BRL-certificering om de EED berekening te mogen maken of besteedt hij dat uit aan het boorbedrijf? Dat laatste was bij mij het geval: hoewel ik de opdracht verleend had aan mijn installateur trad die als 'doorgeefluik' op naar het boorbedrijf (Duratherm uit Ermelo). De laatste had volgens mij alle BRL-certificeringen (ondergronds en bovengronds) om de verantwoording voor ontwerp en uitvoering te nemen. De installateur heeft alleen de warmtepomp geplaatst (weer onder verantwoordelijkheid van Duratherm voor zover ik het heb begrepen). Na voltooing van de werkzaamheden kreeg ik van Duratherm een uitgebreid pakket documentatie over het geleverde werk met garantiecertificaten. (dat laatste zul je normaalgesproken niet voor een l/w wp installatie ontvangen)
Dit is de eerste pagina (van 4) van mijn EED berekening. Ik zie er weinig geheimzinnigs aan. Dit is opgesteld toen ik de opdracht gegeven had (dus ik had wel een betaalverplichting al). Ik heb zelfs een aantal malen met degene bij Duratherm gesproken die de berekening had uitgevoerd om vragen te stellen. Allemaal zeer coöperatief.
Na nog een paar invoergegevens krijg je vervolgens te zien:
- BASISVERMOGEN: GEMIDDELDE MEDIUM TEMPERATUREN (aan het einde van het maand) Maand JAAR [°C]
- PIEKVERMOGEN VERWARMEN: GEMIDDELDE MEDIUM TEMPERATUUR (aan het einde van maand) [°C]
- PIEKVERMOGEN KOELING: GEMIDDELDE MEDIUM TEMPERATUUR (aan het einde van maand)
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
@macbelly
Gaat om GEO Energie , die doet volgens mij zelf de boringen en de volgende certificeringen:
https://www.geo-energie.nl/certificering
BRL 2100 Mechanisch boren
BRL 6000-21 Ontwerpen, installeren, beheren warmtepompen
BRL 11000 Ondergrondse deel bodemenergieinstallaties
Verder wel een kundig partij zo het lijkt, maar waarom die geheimzinnigheid rondom EED snap ik niet.
Ik krijg een beetje gevoel dat er een 25 jaar garantie is maar ik niet precies weet op wat ;-).
Gaat om GEO Energie , die doet volgens mij zelf de boringen en de volgende certificeringen:
https://www.geo-energie.nl/certificering
BRL 2100 Mechanisch boren
BRL 6000-21 Ontwerpen, installeren, beheren warmtepompen
BRL 11000 Ondergrondse deel bodemenergieinstallaties
Verder wel een kundig partij zo het lijkt, maar waarom die geheimzinnigheid rondom EED snap ik niet.
Ik krijg een beetje gevoel dat er een 25 jaar garantie is maar ik niet precies weet op wat ;-).
Ik heb de website ook bekeken en het lijkt erop dat jouw leverancier vergelijkbare diensten levert als de mijne. Alleen de transparantie is ver te zoeken.Shalin schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:27:
@macbelly
Gaat om GEO Energie , die doet volgens mij zelf de boringen en de volgende certificeringen:
https://www.geo-energie.nl/certificering
BRL 2100 Mechanisch boren
BRL 6000-21 Ontwerpen, installeren, beheren warmtepompen
BRL 11000 Ondergrondse deel bodemenergieinstallaties
Verder wel een kundig partij zo het lijkt, maar waarom die geheimzinnigheid rondom EED snap ik niet.
Ik krijg een beetje gevoel dat er een 25 jaar garantie is maar ik niet precies weet op wat ;-).
Misschien dan nu toch maar uitzoeken wat de gemeente eist (zoals al gesuggereerd door @Gwaihir) van de boorder op grond van de verschillende BRL-eisen. Als je wilt kan ik wel een lijstje maken van wat Duratherm mij aangeleverd heeft na afloop.
Je kunt ook contact zoeken met de instantie die de certificering verleent (sikb.nl) en vragen wat jouw rechten zijn / wat de leverancier aan de overheid moet aanleveren.
Vereniging EIgen Huis is misschien ook nog een instantie die meer helderheid kan verschaffen.
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Hier is wel eens besproken om de Smart Grid (SG) ready functionaliteit te gebruiken. @KC27 heeft dat softwarematig opgelost door stooklijn te verschuiven, wat natuurlijk goed kan.
Ik wil graag met een potentiaalvrij relais (zoals de Shelly 1 Mini) de WP schakelen. Meen het ooit in de gebruikershandleiding gelezen te hebben alleen kan het nergens meer vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ben ook benieuwd naar een foto van het contact op de warmtepomp.
Ik wil graag met een potentiaalvrij relais (zoals de Shelly 1 Mini) de WP schakelen. Meen het ooit in de gebruikershandleiding gelezen te hebben alleen kan het nergens meer vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ben ook benieuwd naar een foto van het contact op de warmtepomp.
Ik gebruik smart grid functie adhv 2 smart PlugsVaevictis_ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:20:
Hier is wel eens besproken om de Smart Grid (SG) ready functionaliteit te gebruiken. @KC27 heeft dat softwarematig opgelost door stooklijn te verschuiven, wat natuurlijk goed kan.
Ik wil graag met een potentiaalvrij relais (zoals de Shelly 1 Mini) de WP schakelen. Meen het ooit in de gebruikershandleiding gelezen te hebben alleen kan het nergens meer vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ben ook benieuwd naar een foto van het contact op de warmtepomp.
Er moet gewoon spanning op de klemmen staan om te schakelen.. foto van de klemmen heb ik niet direct...
De combinatie van welke ingeschakeld is voorziet de binary om de modus te schakelen
Hoeveel spanning? Waar zit de aansluiting bij de stekker of aan de voorkant bij de controller?Kenwood960 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:07:
[...]
Ik gebruik smart grid functie adhv 2 smart Plugs
Er moet gewoon spanning op de klemmen staan om te schakelen.. foto van de klemmen heb ik niet direct...
De combinatie van welke ingeschakeld is voorziet de binary om de modus te schakelen
Zit linksboven op de klemmen strook bij mijn 7kw u43.
Gewoon 2 ingeplugde smart stekkers , zetten 220v op de klemmen .
Gewoon 2 ingeplugde smart stekkers , zetten 220v op de klemmen .
Gevonden het staat in de handleiding van de luxtronik pagina 39
230V mag ik hopen.Kenwood960 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:52:
Zit linksboven op de klemmen strook bij mijn 7kw u43.
Gewoon 2 ingeplugde smart stekkers , zetten 220v op de klemmen .
Ok, als het juist moet zijn...
De spanning mag maximaal 10\% afwijken van de nominale waarde. Dit betekent dat de spanning op je stopcontact (gemiddeld over 10 minuten) altijd tussen de 207V en 253V moet liggen.
Ik heb even mijn parameters van mijn installatie, huis en isolatie met gemiddelde dynamische tarieven per dag en maand ingevoerd in Deepseek V4 Pro. Laten uit rekenen wat het zou opleveren.Kenwood960 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:06:
[...]
Ok, als het juist moet zijn...![]()
De spanning mag maximaal 10\% afwijken van de nominale waarde. Dit betekent dat de spanning op je stopcontact (gemiddeld over 10 minuten) altijd tussen de 207V en 253V moet liggen.
Dus bij een setpoint van +2K of -2K. PV niet meegerekend of de TB.
Maar de beste berekeningen komen uit tussen de 30-120 euro per jaar. Dat is niet heel veel. Ik heb een zeer goed geisoleerd huis dus warmtevraag is beperkt totaal zo'n 1600kWh op jaarbasis.
1600kWh/jaar tegen bijvoorbeeld 25c/kWh is dus iets van 400eur/jaar. Ja daar valt geen 1000eur op te besparen
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Warmte, of stroom om die warmte te produceren?Vaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:18:
warmtevraag is beperkt totaal zo'n 1600kWh op jaarbasis.
1600kWh/j voor de gehele warmtevraag.Gwaihir schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:19:
[...]
Warmte, of stroom om die warmte te produceren?
Gemiddeld zal het rond de 13 cent liggen.bjp schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:34:
1600kWh/jaar tegen bijvoorbeeld 25c/kWh is dus iets van 400eur/jaar. Ja daar valt geen 1000eur op te besparen
@Vaevictis_ 1600kWh/jaar warmte vind ik wel heel weinig. (Vergelijk: de warmtevraag hier is ca. 30MWh/jaar.) Ik denk dus, net als @bjp, dat je 1600kWh/jaar stroom voor de WP bedoelt...
1600kWh/j is stroom dat is toch duidelijk? Ik heb 19kWh/m2/j nodig.Gwaihir schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:31:
@Vaevictis_ 1600kWh/jaar warmte vind ik wel heel weinig. (Vergelijk: de warmtevraag hier is ca. 30MWh/jaar.) Ik denk dus, net als @bjp, dat je 1600kWh/jaar stroom voor de WP bedoelt...
Om alle misverstanden te voorkomen bij verwarming idd graag erbij vermelden of kWh thermisch (= warmtevraag) of kWh elektrisch (de toegevoegde elektrische energie aan de warmtepomp) is.
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Warmte wordt vaak in kWh gemeten en jouw post hierboven suggereert toch echt dat je hier warmte bedoelde. Maar nu is het dus duidelijk dat het om elektriciteitsverbruik voor verwarming ging.Vaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:18:
[...]
warmtevraag is beperkt totaal zo'n 1600kWh op jaarbasis.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Misschien door anderen maar eenheid van warmte de Joule. kWh is de hoeveelheid elektrische energie is nodig is in een uur.SebastiaanPs schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:05:
[...]
Warmte wordt vaak in kWh gemeten en jouw post hierboven suggereert toch echt dat je hier warmte bedoelde. Maar nu is het dus duidelijk dat het om elektriciteitsverbruik voor verwarming ging.
Ik maak altijd het onderscheid. Helaas is kWh/m2/j wel ingeburgd. Zou liever het hele kWh zien verdwijnen. Wordt ook vaak verward met kW.
met distributie/belastingen ligt het eerder in de buurt van wat ik zeg… uit mijn eigen zonnepanelen is het eerder enkele cents, maar in de winter, geen saldering/vlaamse digitale meter, heb ik toch te weinig opbrengst - hooguit 130kWh in heel januari, mijn huis verbruikt dat zonder verwarmingVaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:27:
[...]
Gemiddeld zal het rond de 13 cent liggen.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik begrijp het schema niet helemaal.Vaevictis_ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:54:
Gevonden het staat in de handleiding van de luxtronik pagina 39
Als ik het goed lees zou ik het zo aan kunnen sluiten:
/f/image/NFufpxJ6pbV71lWSDsbP1gCi.png?f=fotoalbum_large)
Klopt dit een beetje?
En klopt het dat ik de oranje draad van L naar IN5 moet vervangen?
[ Voor 4% gewijzigd door AJediIAm op 14-05-2026 19:17 ]
Eh.. Zowel de Joule als de kWh zijn eenheden van een hoeveelheid energie. Een WP gaat over energie die erin gaat, vanuit bron en elektriciteitsnet, en eruit komt als warmte. Het is onlogisch om halverwege zo'n berekening van eenheid te veranderen.Vaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:26:
Misschien door anderen maar eenheid van warmte de Joule. kWh is de hoeveelheid elektrische energie is nodig is in een uur.
Wat precies een kWh is, laat ik maar als opzoek-oefening.
En welteverstaan als eenheid voor de warmtevraag van een woning. Voor zover ik weet zo begonnen bij passiefhuizen. (En wie heeft het daar vaak over?)Helaas is kWh/m2/j wel ingeburgd
[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 14-05-2026 19:49 ]
Gas ook energie of de energie nodig voor het verwarmen van water (uitgedrukt in calorieën). Daarom beter onderscheid te maken tussen soorten energie met de juiste SI eenheden.Gwaihir schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:45:
[...]
Eh.. Zowel de Joule als de kWh zijn eenheden van een hoeveelheid energie. Een WP gaat over energie die erin gaat, vanuit bron en elektriciteitsnet, en eruit komt als warmte. Het is onlogisch om halverwege zo'n berekening van eenheid te veranderen.
Wat precies een kWh is, laat ik maar als opzoek-oefening.
[...]
En welteverstaan als eenheid voor de warmtevraag van een woning. Voor zover ik weet zo begonnen bij passiefhuizen. (En wie heeft het daar vaak over?)
@Vaevictis_ Calorieën, m3 aardgas, en kWh zijn geen van allen SI eenheden. Al met al onderbouw je m.i. alleen maar verder dat 't gewoon fijn is even te noemen wat je bedoelt.
Gas is een goed voorbeeld in deze context. Er wordt in aanloop naar de aanschaf van een WP heel wat gerekend aan het verbruik van 'huidig' gas vs. 'toekomst' elektra. En ik zie dat eigenlijk steevast beginnen met de vraag: Hoeveel kWh warmte krijg ik uit een kuub gas?
Gas is een goed voorbeeld in deze context. Er wordt in aanloop naar de aanschaf van een WP heel wat gerekend aan het verbruik van 'huidig' gas vs. 'toekomst' elektra. En ik zie dat eigenlijk steevast beginnen met de vraag: Hoeveel kWh warmte krijg ik uit een kuub gas?
Ik.weet nog.iets leukers voor je, misschien breekt je klomp nu wel totaal ;)Vaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:36:
[...]
Gas ook energie of de energie nodig voor het verwarmen van water (uitgedrukt in calorieën). Daarom beter onderscheid te maken tussen soorten energie met de juiste SI eenheden.
In de BENG-normering worden dingen als totale benodigde thermische energie voor verwarming van een woning ook uitgedrukt in kWh/m2/jaar en is het richtgetal bijv om onder de 50 uit te komen. Dit gaat dus om.thermische energie en is dus los van hoe je dat opwekt. Stel je hebt een warmtepomp met een SCOP van 4 dan zit de dus op 12,5 kWh/m2/jaar aan elektriciteit voor verwarmen voor die woning.
Precies mijn punt. Geen SI eenheden.Gwaihir schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:05:
@Vaevictis_ Calorieën, m3 aardgas, en kWh zijn geen van allen SI eenheden. Al met al onderbouw je m.i. alleen maar verder dat 't gewoon fijn is even te noemen wat je bedoelt.
Gas is een goed voorbeeld in deze context. Er wordt in aanloop naar de aanschaf van een WP heel wat gerekend aan het verbruik van 'huidig' gas vs. 'toekomst' elektra. En ik zie dat eigenlijk steevast beginnen met de vraag: Hoeveel kWh warmte krijg ik uit een kuub gas?
Dat is een onzinnige vraag. Je gaat een warmteverliesberekening voor een woning of gebouw maken als je warmtepomp krijgt of van gas af. Dan kun je het vermogen van de warmtepomp berekenen en ongeveer schatten hoeveel elektrische energie daarvoor nodig is (per maand of jaar).
Ik weet het heb nog meegeschreven bij de internet consultatie van BENG 1. Veel gedoe over primaire energie factor en TOjuli.Fr33z schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:35:
[...]
Ik.weet nog.iets leukers voor je, misschien breekt je klomp nu wel totaal ;)
In de BENG-normering worden dingen als totale benodigde thermische energie voor verwarming van een woning ook uitgedrukt in kWh/m2/jaar en is het richtgetal bijv om onder de 50 uit te komen. Dit gaat dus om.thermische energie en is dus los van hoe je dat opwekt. Stel je hebt een warmtepomp met een SCOP van 4 dan zit de dus op 12,5 kWh/m2/jaar aan elektriciteit voor verwarmen voor die woning.
Wat gek in 5 zou leeg moeten zijn. Misschien een dummy draad?AJediIAm schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:16:
[...]
Ik begrijp het schema niet helemaal.
Als ik het goed lees zou ik het zo aan kunnen sluiten:
[Afbeelding]
Klopt dit een beetje?
En klopt het dat ik de oranje draad van L naar IN5 moet vervangen?
Ik ga er niets mee doen gezien de beperkte winst.
Als je in het SI-stelsel wilt blijven kun je geen calorieën gebruiken maar gebruik je de Joule. De calorie-eenheid is namelijk een verouderde eenheid die buiten dat SI-stelsel valt.Vaevictis_ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:36:
[...]
Gas ook energie of de energie nodig voor het verwarmen van water (uitgedrukt in calorieën). Daarom beter onderscheid te maken tussen soorten energie met de juiste SI eenheden.
kWh en Joule zijn wel allebei eenheden in het SI-stelsel en zijn direct aan elkaar gerelateerd (1 W•s = 1J -> 1 kWh =3,600kJ). Zie verder Wikipedia: SI-stelsel voor wat wel en geen eenheden zijn in het SI stelsel.
Voor gas geldt: 1m3 Groningen gas komt in het SI-stelsel (thermisch) overeen met afgerond 9.8kWh (bovenwaarde = incl stoom) of 8.8kWh (onderwaarde = excl stoom). Dat onderscheid onder- en bovenwaarde is relevant bij HR ketels (als ze tenminste met een keteltemperatuur werken van onder de ca 60-65C).
[ Voor 15% gewijzigd door macbelly op 14-05-2026 23:57 ]
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Ja dat klopt helemaal behalve dat kWh geen SI-eenheid is.macbelly schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:49:
[...]
Als je in het SI-stelsel wilt blijven kun je geen calorieën gebruiken maar gebruik je de Joule. De calorie-eenheid is namelijk een verouderde eenheid die buiten dat SI-stelsel valt.
kWh en Joule zijn wel allebei eenheden in het SI-stelsel en zijn direct aan elkaar gerelateerd (1 W•s = 1J -> 1 kWh =3,600kJ). Zie verder Wikipedia: SI-stelsel voor wat wel en geen eenheden zijn in het SI stelsel.
Voor gas geldt: 1m3 Groningen gas komt in het SI-stelsel (thermisch) overeen met afgerond 9.8kWh (bovenwaarde = incl stoom) of 8.8kWh (onderwaarde = excl stoom). Dat onderscheid onder- en bovenwaarde is relevant bij HR ketels (als ze tenminste met een keteltemperatuur werken van onder de ca 60-65C).
Ok, en.al.deze.posts dus omdat er verwarring ontstond toen er ergens alleen maar 1600 kwh werd getypt en dat omschreven werd als de energie van de warmtepomp. Daarom dus gewoon benoemen dat je bedoelde 1600 kwh elektriciteit per jaar.Vaevictis_ schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:34:
[...]
Ja dat klopt helemaal behalve dat kWh geen SI-eenheid is.
Verder toffe score trouwens, is erg weinig stroom op jaarbasis. Genoeg huishoudens die dat alleen al in een e-boiler kwijt zijn zodat ze warm kunnen douchen :-|
Dank, heb ook wel wat tijd nodig gehad om de stooklijn goed te krijgen.Fr33z schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:31:
[...]
Ok, en.al.deze.posts dus omdat er verwarring ontstond toen er ergens alleen maar 1600 kwh werd getypt en dat omschreven werd als de energie van de warmtepomp. Daarom dus gewoon benoemen dat je bedoelde 1600 kwh elektriciteit per jaar.
Verder toffe score trouwens, is erg weinig stroom op jaarbasis. Genoeg huishoudens die dat alleen al in een e-boiler kwijt zijn zodat ze warm kunnen douchen :-|
Aanvoer temperatuur is 28 graden en tapwater op 45 graden met een boilervat van 180L. Daarmee krijg ik het huis makkelijk warm ook bij -15 graden. Bij die temperatuur springt wel het E-element bij. Vanaf 19 graden buiten gaat de WP over op koelbedrijf. In 9 jaar nu 12K compressor impulsen.
Dus verwarmingsruns zijn vaak 1x per dag 2-3 uur. Daarmee kan ik het jaarrond tussen 20 (winter) en 22 graden (zomer) houden.
Maar, ... zoals je zelf hierboven al voorrekende, de BENG-norm komt neer op 12,5kWh/m2/jr (elektrisch) bij een SCOP van 4. Daar ligt 19kWh/m2/jr nog wel 50% boven.Fr33z schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:31:
[...]
Verder toffe score trouwens, is erg weinig stroom op jaarbasis. Genoeg huishoudens die dat alleen al in een e-boiler kwijt zijn zodat ze warm kunnen douchen :-|
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Ter informatie: voor AI warmtepomp is er een nieuwe firmware, v3.92.3. Geupdate, moest wel even Home Assistant ook opnieuw opstarten (maar kan ook door de nieuwe versie van luxtronik2 komen die net uit is).. alles lijkt nog te werken.
Hopelijk kan hier iemand ons helpen. In onze nieuwe woning hebben we een Thermia Calibra Eco Cool 8, met passieve koeling ingebouwd. Deze wensen we met de huidige temperaturen uiteraard te gebruiken, maar ik heb niet de indruk dat het veel doet wegens volgende zaken:
Koeling staat aan (kan je zien aan het symbooltje), met een ingestelde gevraagde temperatuur van 18 graden.
Echter krijg ik volgende te zien:
aanvoerleiding (WP) 23,6 graden
Retourleiding idem
Gewenste aanvoerleiding: 18 graden
Brine naar: 12.4 graden
Brine van: 12.2 graden
Volgens de installateur normaal dat de aanvoerleiding zo hoog is omdat de chape nog warm staat, maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.
Zijn er zaken die ik nog moet dubbelchecken of nazien?
Koeling staat aan (kan je zien aan het symbooltje), met een ingestelde gevraagde temperatuur van 18 graden.
Echter krijg ik volgende te zien:
aanvoerleiding (WP) 23,6 graden
Retourleiding idem
Gewenste aanvoerleiding: 18 graden
Brine naar: 12.4 graden
Brine van: 12.2 graden
Volgens de installateur normaal dat de aanvoerleiding zo hoog is omdat de chape nog warm staat, maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.
Zijn er zaken die ik nog moet dubbelchecken of nazien?
Er moet zeker een verschil zijn tussen aanvoer en retour. Hier een voorbeeld van een werkend systeem.Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:15:
maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.
Zijn er zaken die ik nog moet dubbelchecken of nazien?
18C de vloer-"verwarming" in en 19.8C er uit.
13C uit de bron, 17.3C weer de bron in met 307 l/h. Deze bron draait op schoon water, dus dat geeft zo'n 1.5kW aan koeling.
Als er geen verschil zit in bron in vs uit, gaat er iets mis.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
loopt de circulatiepomp wel of is er een geavanceerd zonesysteem wat kleppen dicht zet omdat er geen warmtevraag is???Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:15:
Hopelijk kan hier iemand ons helpen. In onze nieuwe woning hebben we een Thermia Calibra Eco Cool 8, met passieve koeling ingebouwd. Deze wensen we met de huidige temperaturen uiteraard te gebruiken, maar ik heb niet de indruk dat het veel doet wegens volgende zaken:
Koeling staat aan (kan je zien aan het symbooltje), met een ingestelde gevraagde temperatuur van 18 graden.
Echter krijg ik volgende te zien:
aanvoerleiding (WP) 23,6 graden
Retourleiding idem
Gewenste aanvoerleiding: 18 graden
Brine naar: 12.4 graden
Brine van: 12.2 graden
Volgens de installateur normaal dat de aanvoerleiding zo hoog is omdat de chape nog warm staat, maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.
Zijn er zaken die ik nog moet dubbelchecken of nazien?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb de circulatiepomp aangezet in het installateursmenu (stond niet aangezet door de installateur blijkbaar..)BarryH schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:55:
[...]
loopt de circulatiepomp wel of is er een geavanceerd zonesysteem wat kleppen dicht zet omdat er geen warmtevraag is???
Voor de rest is er geen geavanceerd zonesysteem, alles staat gewoon opengedraaid (manueel) naar zones zoals de installateur het ingeregeld heeft.
Ik ben gaan kijken bij de "vraag" en daar staat de berekende vraag op 0 en het gewenste toerental dus ook op 0, ook al is de koeling actief. Ik vermoed dus dat het hier misschien iets mee te maken heeft.
Dat betwijfel ik. Klinkt alsof dat over het toerental van de compressor gaat. En dat blijft daadwerkelijk 0 bij passieve koeling.Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:13:
Ik ben gaan kijken bij de "vraag" en daar staat de berekende vraag op 0 en het gewenste toerental dus ook op 0, ook al is de koeling actief. Ik vermoed dus dat het hier misschien iets mee te maken heeft.
En de brine pomp, trouwens? Moest je die ook nog los vrijgeven?
[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 23-05-2026 20:54 ]
Daar was ik niet van op de hoogte, bedankt.Gwaihir schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:48:
[...]
Dat betwijfel ik. Klinkt alsof dat over het toerental van de compressor gaat. En dat blijft daadwerkelijk 0 bij passieve koeling.
En de brine pomp, trouwens? Moest je die ook nog los vrijgeven?
Voor de brine pomp heb ik gecheckt. Daar staan de toeren ingesteld op auto, maar het continue pompen niet aan.
Dit weekend voor het eerst passief koelen met de nibe F1145 en PCM module.
Maar liep er gelijk tegen aan dat er water van 14 graden mijn vloer in ging. Foute boel natuurlijk. Lang bezig geweest met analyse en verdiepen in het systeem en hoe alles werkt met mengkleppen en aansturing. Viel me op dat 1 mengklep precies het tegenover gestelde deed wat ik zou verwachten.
Eindconclusie was dan ook : er zaten 2 draadjes verkeerd om aangesloten (open en dicht aansturing).
Waarschijnlijk 15 jaar zo gezeten bij de vorige eigenaar... Wat me wel doet afvragen of ze dat niet door hadden, en of het geen schade heeft veroorzaakt in al die tijd...
Maar liep er gelijk tegen aan dat er water van 14 graden mijn vloer in ging. Foute boel natuurlijk. Lang bezig geweest met analyse en verdiepen in het systeem en hoe alles werkt met mengkleppen en aansturing. Viel me op dat 1 mengklep precies het tegenover gestelde deed wat ik zou verwachten.
Eindconclusie was dan ook : er zaten 2 draadjes verkeerd om aangesloten (open en dicht aansturing).
Waarschijnlijk 15 jaar zo gezeten bij de vorige eigenaar... Wat me wel doet afvragen of ze dat niet door hadden, en of het geen schade heeft veroorzaakt in al die tijd...
Doet mij denken aan de installateur van de vorige bewoners van ons huis. Die had van 10 van de 20 zonnepanelen (1 string) de + en - omgedraaid bij de aansluiting op de omvormer. Die string had 8 jaar lang helemaal niks opgeleverd. De installateur gaf niet thuis toen we hem daar op aanspraken …
[ Voor 6% gewijzigd door macbelly op 24-05-2026 21:29 ]
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Klopt.. er moet verschil zijn tussen aanvoer en retour anders heb je geen warmte uitwisseling.Gedlon schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:15:
Hopelijk kan hier iemand ons helpen. In onze nieuwe woning hebben we een Thermia Calibra Eco Cool 8, met passieve koeling ingebouwd. Deze wensen we met de huidige temperaturen uiteraard te gebruiken, maar ik heb niet de indruk dat het veel doet wegens volgende zaken:
Koeling staat aan (kan je zien aan het symbooltje), met een ingestelde gevraagde temperatuur van 18 graden.
Echter krijg ik volgende te zien:
aanvoerleiding (WP) 23,6 graden
Retourleiding idem
Gewenste aanvoerleiding: 18 graden
Brine naar: 12.4 graden
Brine van: 12.2 graden
Volgens de installateur normaal dat de aanvoerleiding zo hoog is omdat de chape nog warm staat, maar volgens wat ik online lees zou er toch (logischerwijs) een verschil tussen de aanvoer en de retour moeten zijn omdat hij anders geen warmte wegtrekt uit het huis.. Klopt dit? Ik verwacht geen wonderen, maar op dit moment geeft de vloer geen enkele koelte af, en dat klopt volgens mij niet.
Zijn er zaken die ik nog moet dubbelchecken of nazien?
Passieve koeling is geen rocket science. De circulatie pompen voor grond circuit en huis circuit moeten beiden draaien en de klep moet goed staan.
Als je bij de pompen kan dan kan je een schroevendraaier op het centrale schroefje zetten en je oor aan het handvat. Als het zoemt dan draait het. Daarna blijft klep over als checkpunt.
Software die de boel aanstuurt kan best een beetje onoverzichtelijk zijn. Er zitten vaak allemaal “anti pendel” beveiligingen in.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Is er iets op tegen om regelmatig warmwater runs te doen met het elektrisch element in plaats van op de bron met de compressor (Alpha Innotec WZSC62K3M)?
Ik zie dat het vermogen van het element ook nog in te stellen is, als ik dit iets verlaag kan ik het met opwek zonnepanelen dekken.
Ik zie dat het vermogen van het element ook nog in te stellen is, als ik dit iets verlaag kan ik het met opwek zonnepanelen dekken.
Het bleek de platenwisselaar te zijn die niet werkte. Installateur is na veel vijven en zessen toch langsgekomen vandaag, was op 5 minuten gefixt.Gwaihir schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:04:
@Gedlon Heb je alle handleidingen die je je kunt wensen en die nagelopen?
Hierin lijkt vanaf 8.4 wel een paar bladzijden gevuld met na te lopen dingetjes. Wellicht voldoende nabij jouw model, of ook van jouw exacte model te vinden?
Bedankt voor het meedenken!
een platenwisselaar is een passief ding die werkt altijd als de kranen openstaan en de pomp pompt, was er een klep dicht of terugslagklep verkeerd om gemonteerd, want in 5 minuten kan je weinig, wat was de fout-van de installateur, of de onduidelijkheid in de manual?
In de zomer kunnen de zonnepanelen dit verbruik opvangen (bij voldoende zon) maar in de winter is dit onwaarschijnlijk. In de zomer zal verlagen van het vermogen van het elektrische element daarom wel soelaas kunnen bieden maar de helft van het jaar moet je ervan uit gaan dat geen oplossing biedt.firecaps30 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:06:
Is er iets op tegen om regelmatig warmwater runs te doen met het elektrisch element in plaats van op de bron met de compressor (Alpha Innotec WZSC62K3M)?
Ik zie dat het vermogen van het element ook nog in te stellen is, als ik dit iets verlaag kan ik het met opwek zonnepanelen dekken.
Ter info: mijn Nibe b/w wp kan verwarmen tot 55C zonder elektrisch element en de rest gaat dan met het elektrische element (ca 2.2kWh per keer voor een 180L boiler).
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Ik dacht dat bij instellingen --> 2e warmteopwekker je het vermogen in kon stellen van het e-element, maar ongeacht de instelling trekt deze 6kW. Vermogensbeperking is het volgens mij ook niet. Iemand die het vermogen elektrische element wel heeft weten aan te passen?firecaps30 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:06:
Is er iets op tegen om regelmatig warmwater runs te doen met het elektrisch element in plaats van op de bron met de compressor (Alpha Innotec WZSC62K3M)?
Ik zie dat het vermogen van het element ook nog in te stellen is, als ik dit iets verlaag kan ik het met opwek zonnepanelen dekken.
Ik zie dat een nibe warmtepomp niet/nooit actief kan koelen. enkel passief.
Nu is mijn afgiftesysteem berekend op condenserend koelen, met 7 graden water..
zijn er merken water water warmtepompen die wel actief kunnen koelen?
Nu is mijn afgiftesysteem berekend op condenserend koelen, met 7 graden water..
zijn er merken water water warmtepompen die wel actief kunnen koelen?
EcoForest, mits de juiste uitvoering. Thermia dacht ik ook (de "Cool" varianten).prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:24:
Ik zie dat een nibe warmtepomp niet/nooit actief kan koelen. enkel passief.
Nu is mijn afgiftesysteem berekend op condenserend koelen, met 7 graden water..
zijn er merken water water warmtepompen die wel actief kunnen koelen?
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Alpha Innotecprein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:24:
Ik zie dat een nibe warmtepomp niet/nooit actief kan koelen. enkel passief.
Nu is mijn afgiftesysteem berekend op condenserend koelen, met 7 graden water..
zijn er merken water water warmtepompen die wel actief kunnen koelen?
t is een hele zoektocht hoor..
- ecoforest: de 4e variant van elke serie kan actief koelen.
- de Thermia heeft een active/passive cooling module en een passive cooling module. de active/passive kan ik enkel op buitenlandse websites vinden
- Alpha Innotec: niet met het vermogen dat ik nodig heb (12kW)
- Nibe: kan alleen met de hele grote jongens en de niet modulerende Fnogwat unit
tot zover dus de thermia en de ecoforest die aan mijn wensen voldoen. Ecoforest heeft ook R290, klinkt goed.
situatie:
- monumentaal pand. lucht-water warmtepomp is door welstand afgewezen
- 12kW warmtevraag bij -7 buitentemperatuur
- op zich oppervlakte voor boring beschikbaar. wel toegang via bruggetje (max 5500kg) en smalle doorgang naar achtertuin.
- huis wordt verwarmd met fancoils en vloerverwarming. volledige CV is ingericht op condenserend kunnen koelen. Dus als ik toch een warmtepomp koop, dan zou het fijn zijn als deze dat ook ondersteunt.
- inzicht in home assistant wordt ik blij van
heb nu wat info opgevraagd bij boorders, of ze zo smal kunnen etc.
tips zijn welkom.
- ecoforest: de 4e variant van elke serie kan actief koelen.
- de Thermia heeft een active/passive cooling module en een passive cooling module. de active/passive kan ik enkel op buitenlandse websites vinden
- Alpha Innotec: niet met het vermogen dat ik nodig heb (12kW)
- Nibe: kan alleen met de hele grote jongens en de niet modulerende Fnogwat unit
tot zover dus de thermia en de ecoforest die aan mijn wensen voldoen. Ecoforest heeft ook R290, klinkt goed.
situatie:
- monumentaal pand. lucht-water warmtepomp is door welstand afgewezen
- 12kW warmtevraag bij -7 buitentemperatuur
- op zich oppervlakte voor boring beschikbaar. wel toegang via bruggetje (max 5500kg) en smalle doorgang naar achtertuin.
- huis wordt verwarmd met fancoils en vloerverwarming. volledige CV is ingericht op condenserend kunnen koelen. Dus als ik toch een warmtepomp koop, dan zou het fijn zijn als deze dat ook ondersteunt.
- inzicht in home assistant wordt ik blij van
heb nu wat info opgevraagd bij boorders, of ze zo smal kunnen etc.
tips zijn welkom.
In deze post (macbelly in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis") heb ik 2 foto’s geplaatst van de boormachine en slanghaspel die bij mij een 175m diep gat geboord hebben. Niet echt smal. Het werk en algehele verantwoordelijkheid voor boven- en ondergronds werk lag bij Duratherm uit Elburg. Heeft goed werk geleverd met complete documentatie.prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:14:
t is een hele zoektocht hoor..
- ecoforest: de 4e variant van elke serie kan actief koelen.
- de Thermia heeft een active/passive cooling module en een passive cooling module. de active/passive kan ik enkel op buitenlandse websites vinden
- Alpha Innotec: niet met het vermogen dat ik nodig heb (12kW)
- Nibe: kan alleen met de hele grote jongens en de niet modulerende Fnogwat unit
tot zover dus de thermia en de ecoforest die aan mijn wensen voldoen. Ecoforest heeft ook R290, klinkt goed.
situatie:
- monumentaal pand. lucht-water warmtepomp is door welstand afgewezen
- 12kW warmtevraag bij -7 buitentemperatuur
- op zich oppervlakte voor boring beschikbaar. wel toegang via bruggetje (max 5500kg) en smalle doorgang naar achtertuin.
- huis wordt verwarmd met fancoils en vloerverwarming. volledige CV is ingericht op condenserend kunnen koelen. Dus als ik toch een warmtepomp koop, dan zou het fijn zijn als deze dat ook ondersteunt.
- inzicht in home assistant wordt ik blij van
heb nu wat info opgevraagd bij boorders, of ze zo smal kunnen etc.
tips zijn welkom.
Ik heb ook nog mogelijk iets anders interessants (voor alle oude huizen bezitters): https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl . Een mooi uitgevoerd boek over het verduurzamen van oude huizen. Uitgegeven met hulp van Provincie Gelderland en verschillende gemeenten: Gratis te downloaden
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Dank! Die warme jas heeft me al een heel end gebracht..
Zo'n grote boormachine zakt zeker weten door de brug.. Ik dacht zelf aan een kleinere.. Zoals https://geo4nrg.nl/blog/maatwerk-bodembronnen-voor-een-gasloos-monumentaal-woonhuis/
Zo'n grote boormachine zakt zeker weten door de brug.. Ik dacht zelf aan een kleinere.. Zoals https://geo4nrg.nl/blog/maatwerk-bodembronnen-voor-een-gasloos-monumentaal-woonhuis/
De grootte (en zwaarte) van het boorapparaat wordt voor een groot deel bepaald door het vermogen wat je nodig hebt (12kW) en hoeveel vermogen de bodem per strekkende verticale meter kan leveren (varieert van 20-70 W/m). Die 2 samen bepalen het aantal te boren gaten die samen de gewenste boorlengte opleveren (die warmteopname vindt zowel in neergaande als opgaande deel van de U-buis plaats). Zeker als je plek hebt voor meerdere boringen hoef je per gat minder diep te gaan. De gaten moeten wel ver genoeg uit elkaar liggen (ik dacht minimaal zo’n 6m).prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:18:
Dank! Die warme jas heeft me al een heel end gebracht..
Zo'n grote boormachine zakt zeker weten door de brug.. Ik dacht zelf aan een kleinere.. Zoals https://geo4nrg.nl/blog/maatwerk-bodembronnen-voor-een-gasloos-monumentaal-woonhuis/
Maar misschien wist je dit allemaal al. Veel goed onderbouwde informatie over bodem/water warmtepomp vind je bij https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/verticaal/ (dit gaat weliswaar over een geheel ander type woning maar de info is evengoed toepasbaar).
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Nibe heeft zover ik weet ook een losse "actieve koeling" module voor de modulerende S serie,prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:14:
t is een hele zoektocht hoor..
- Nibe: kan alleen met de hele grote jongens en de niet modulerende Fnogwat unit
bij de S serie zit het als volgt: S11xx = zonder ingebouwde boiler, S12xx met ingebouwde boiler, type aangevuld met "PC" betekent dat de "Passieve Koeling" is ingebouwd (bv. S1156-8-PC). https://professional.nibe.eu/nl-nl/productgroup/15507/subgroup/15521
Nibe levert ook losse Passive (PCM S40/42) en Actieve (HPAC S40) koelmodules welke naast de warmtepomp worden geïnstalleerd. De PCM kan alleen m.b.v. de bron koelen, de HPAC module kan zowel passief als actief koelen en zorgt er met regelkleppen voor dat de koude kant van de compressor van de warmtepomp door je afgifte gaat en de warme kant teruggaat in de bron, zie ook pagina 38 van de principeschema's.
12 kw zit tussen de WZSV 92K3M en 122K3M. Lijkt me redelijk om uit 1 van deze modellen te kiezen afhankelijk van je wensen (kosten of comfort)prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:14:
t is een hele zoektocht hoor..
- Alpha Innotec: niet met het vermogen dat ik nodig heb (12kW)
De grootte van de boormachine wordt bepaald door hoe diep het gat moet, geeft @macbelly aan. Volstrekt logisch, toch?
Nou... bij ons kwam voor zo'n zelfde diepte nog een flink forsere. Ook keihard volgens diezelfde logica: kleiner kan niet, meneer. (Woog 20 ton, als ik me dat goed herinner. Kon tot 200 meter, was doorgaans tot 180 meter in gebruik - laatste buizen lagen er niet op. Ook deze staat in dit topic wel op de foto.) En @prein2 linkt naar een duidelijk kleinere, waarmee toch ook 160 meter is geboord.
Ik denk dat het heel veel uit maakt op wat voor soort klussen de boorder zich richt. Waarom de boorder die bij ons kwam is aangehaakt, snap ik achteraf niet; die was helemaal ingesteld op lege bouwterreinen aan het begin van nieuwbouw. En dan is een forse, geïntegreerde vrijwel automatische machine handig; kun je meters maken. Maar die boortoren is maar een klein deel van zo'n machine. De spoelpomp kan vast los. Het rek buizen ook. Kunnen dan ook twee kleinere rekken zijn. Het vermogen kan wellicht wat lager, in ruil voor iets meer geduld.
Kortom, @prein2, neem vooral contact op met die partij die je zelf al gevonden hebt
. Die weten echt wel wat hun machine kan en weegt.
Nou... bij ons kwam voor zo'n zelfde diepte nog een flink forsere. Ook keihard volgens diezelfde logica: kleiner kan niet, meneer. (Woog 20 ton, als ik me dat goed herinner. Kon tot 200 meter, was doorgaans tot 180 meter in gebruik - laatste buizen lagen er niet op. Ook deze staat in dit topic wel op de foto.) En @prein2 linkt naar een duidelijk kleinere, waarmee toch ook 160 meter is geboord.
Ik denk dat het heel veel uit maakt op wat voor soort klussen de boorder zich richt. Waarom de boorder die bij ons kwam is aangehaakt, snap ik achteraf niet; die was helemaal ingesteld op lege bouwterreinen aan het begin van nieuwbouw. En dan is een forse, geïntegreerde vrijwel automatische machine handig; kun je meters maken. Maar die boortoren is maar een klein deel van zo'n machine. De spoelpomp kan vast los. Het rek buizen ook. Kunnen dan ook twee kleinere rekken zijn. Het vermogen kan wellicht wat lager, in ruil voor iets meer geduld.
Kortom, @prein2, neem vooral contact op met die partij die je zelf al gevonden hebt
je zou je kunnen aanmelden voor deze innovatieve manier: https://geheco.com/consumer/#waarom
ik denk dat ze stilaan van proefproject aan het overstappen zijn naar "bij mensen".
ik denk dat ze stilaan van proefproject aan het overstappen zijn naar "bij mensen".
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Nou, ja en nee. De ondergrond bepaalt in veel grotere mate het formaat machine.macbelly schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:59:
[...]
De grootte (en zwaarte) van het boorapparaat wordt voor een groot deel bepaald door het vermogen wat je nodig hebt (12kW) en hoeveel vermogen de bodem per strekkende verticale meter kan leveren (varieert van 20-70 W/m). Die 2 samen bepalen het aantal te boren gaten die samen de gewenste boorlengte opleveren (die warmteopname vindt zowel in neergaande als opgaande deel van de U-buis plaats). Zeker als je plek hebt voor meerdere boringen hoef je per gat minder diep te gaan. De gaten moeten wel ver genoeg uit elkaar liggen (ik dacht minimaal zo’n 6m).
Vroegâh, toen er nog geen moeilijke certificaatjes nodig waren heb ik ook een boorder gezien die een aanhanger voor achter zijn pickup had. Die spoelboorde voornamelijk open bronnen (waterbron), maar als je er graag een tyleenlus in wilde duwen dan kon dat ook. Die had 20 buizen van 6m bij zich en had meerdere keren ze allemaal gebruikt. Maar alleen op zand en waar veel water beschikbaar was. Meestal boorden ze eerst een ondiepe put als waterbron en gebruikten die om het spoelboor reservoir te vullen en bij te vullen als het nodig was.
Als je geen zand hebt, maar graniet dan heb je zelfs voor een 'ondiepe' boring nog een bakbeest nodig (in verhouding).
Recent hoorde ik van boring in achtertuin. Die kwamen met machine die door 'achtergang' kon en de draai door de tuindeur kon maken. Dat was echt een compact apparaat begreep ik en zij gingen tot 130 of 150m diep (even vergeten hoe diep precies; ga ik nog eens navragen).
P.S. 1: 20 - 70W/m is wel wat enthousiast; als je op een rug van droog zand zit heb je zomaar 30m die maar 10W/m doet. Met een enkele U zal dat stuk dan maximaal 12W/m (enkele U-lus factor 1,2) aan bronvermogen kunnen leveren. Voor de 70W/m bronvermogen moet je watervoerend grof zand/grind over de hele lengte hebben van de U-lus .
P.S. 2: Huizen worden steeds vaker 'goed geïsoleerd' en krijgen zo een lagere warmtevraag, maar grotere koelvraag. De bodem temperatuur is vanaf een meter of 15 tot 17 gedurende een jaar stabiel, maar loopt wel per 100m weer met een graad Celsius op. Voor koelen kan dus een aantal ondiepe lussen beter werken dan een enkele (hele) diepe.
Ehm ja.. ik denk dat mijn relaas ophoudt wanneer je te ver Limburg in rijdt en ook maar voor een stukkie België geldt.The Lord schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:30:
Nou, ja en nee. De ondergrond bepaalt in veel grotere mate het formaat machine.
[..]
Als je geen zand hebt, maar graniet dan heb je zelfs voor een 'ondiepe' boring nog een bakbeest nodig (in verhouding).
SV: Ondiepe gaten prima, want met een lekker kleine machine met beperkt zooi eromheen. (Jammer dat je aan een IthoDaalderop WP vast lijkt te zitten, trouwens; die staan niet zo goed bekend in dit topic, terwijl er aan wel prima concurrenten geen gebrek is.)bjp schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:40:
je zou je kunnen aanmelden voor deze innovatieve manier: https://geheco.com/consumer/#waarom
ik denk dat ze stilaan van proefproject aan het overstappen zijn naar "bij mensen".
Tegelijkertijd hoor ik ook juist van nog veel diepere bronnen. Beest van een machine op de parkeerplaats naast / nabij een huizenblok en dan voor 't hele blok één boorgat van 450 meter en in 1x klaar.
Het is duidelijk geen one-size-fits all.
[ Voor 16% gewijzigd door Gwaihir op 30-05-2026 20:42 ]
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning met een Alpha Innotec SWCV 62K3 warmtepomp. Ik probeer het huis nu een beetje op termperatuur te krijgen, maar het blijft warm (23-24 graden). De vloer voelt wel enigszins fris aan, maar zeker niet echt koud. (Ik weet dat de vloer niet koeler dan 18 graden mag worden vanwege condensvorming)
Ik heb voor mijn gevoel alle instellingen in de menu's op de pomp zelf al bekeken en ik gebruik ook de integratie met Home Assistant maar kom er niet uit.
Klopt het dat het totale energieverbruik voor Koeling op 0.0 kWh blijft staan? Ik zou denken dat dit zou oplopen. De bedrijfsuren voor Koeling lopen wel gewoon op.
Smartgrid, moet ik dit laten aanstaan? Als ik dit uitzet via Home Assistant krijg ik op de pomp "EVU-blokkering" te zien.
Ik heb voor mijn gevoel alle instellingen in de menu's op de pomp zelf al bekeken en ik gebruik ook de integratie met Home Assistant maar kom er niet uit.
Klopt het dat het totale energieverbruik voor Koeling op 0.0 kWh blijft staan? Ik zou denken dat dit zou oplopen. De bedrijfsuren voor Koeling lopen wel gewoon op.
Smartgrid, moet ik dit laten aanstaan? Als ik dit uitzet via Home Assistant krijg ik op de pomp "EVU-blokkering" te zien.
[ Voor 10% gewijzigd door Bananeman op 31-05-2026 09:44 ]
Te hoge luchtvochtigheid kan ook de koeling stoppen (voorkomt gladde vloer door condensatie). Kan dat de oorzaak zijn? Op Nibe kun je dat in- of uitschakelen.
[ Voor 14% gewijzigd door macbelly op 31-05-2026 11:09 ]
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
23 graden lijkt me normaal. Zeker als je dat meet met een thermostaat op een warme muur. Veel lager ga je niet komen.Bananeman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:42:
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning met een Alpha Innotec SWCV 62K3 warmtepomp. Ik probeer het huis nu een beetje op termperatuur te krijgen, maar het blijft warm (23-24 graden). De vloer voelt wel enigszins fris aan, maar zeker niet echt koud. (Ik weet dat de vloer niet koeler dan 18 graden mag worden vanwege condensvorming)
Ik heb voor mijn gevoel alle instellingen in de menu's op de pomp zelf al bekeken en ik gebruik ook de integratie met Home Assistant maar kom er niet uit.
Klopt het dat het totale energieverbruik voor Koeling op 0.0 kWh blijft staan? Ik zou denken dat dit zou oplopen. De bedrijfsuren voor Koeling lopen wel gewoon op.
Smartgrid, moet ik dit laten aanstaan? Als ik dit uitzet via Home Assistant krijg ik op de pomp "EVU-blokkering" te zien.
Neem aan dat je passief koelt, dan zal het energieverbruik van de pomp niet meegeteld worden waarschijnlijk.
Momenteel is de luchtvochtigheid wat aan de hoge kant, en zal jouw koeling afnemen als hij daar voor corrigeert
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 31-05-2026 12:39 ]
Dat het totale energieverbruik op 0 staat, klopt. Die verbruik meter meet alleen het verbruik van de compressor, niet van de pompen (die gaat namelijk via een andere stekker). Dus, als je vloer koud voelt, dan is ie wel aan het koelen.Bananeman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:42:
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning met een Alpha Innotec SWCV 62K3 warmtepomp. Ik probeer het huis nu een beetje op termperatuur te krijgen, maar het blijft warm (23-24 graden). De vloer voelt wel enigszins fris aan, maar zeker niet echt koud. (Ik weet dat de vloer niet koeler dan 18 graden mag worden vanwege condensvorming)
Ik heb voor mijn gevoel alle instellingen in de menu's op de pomp zelf al bekeken en ik gebruik ook de integratie met Home Assistant maar kom er niet uit.
Klopt het dat het totale energieverbruik voor Koeling op 0.0 kWh blijft staan? Ik zou denken dat dit zou oplopen. De bedrijfsuren voor Koeling lopen wel gewoon op.
Smartgrid, moet ik dit laten aanstaan? Als ik dit uitzet via Home Assistant krijg ik op de pomp "EVU-blokkering" te zien.
Trouwens, als je het durft, kan je prima lager dan 18 graden gaan, als je maar het dauwpunt in de gaten houdt (kan je zelf berekenen met temperatuur en luchtvochtigheid.)
Maar om het koel te houden.. zijn er ook andere dingen nodig, zoals ramen en deuren dicht, zonwering, etc etc.
En… status in home assistant staat op cooling, neem ik aan?
Ik koel idd passief, maar ik dacht in eerste instantie dat de Alpha Innotec SWCV 62K3 ook actief zou kunnen koelen. (B)lijkt niet het geval te zijn.de Peer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:37:
[...]
23 graden lijkt me normaal. Zeker als je dat meet met een thermostaat op een warme muur. Veel lager ga je niet komen.
Neem aan dat je passief koelt, dan zal het energieverbruik van de pomp niet meegeteld worden waarschijnlijk.
Momenteel is de luchtvochtigheid wat aan de hoge kant, en zal jouw koeling afnemen als hij daar voor corrigeert
Vloer voelt idd wel wat koeler, maar ik zou dus verder willen koelen. Heb de thermostaten allemaal op 18 graden gezet, en in Home Assistant via de Luxtronik integratie heb ik "Cooling target temperature" ook op 18 graden gezet. Waar kan ik zien wat de watertemperatuur is? Is dat bij Heating en dan "Flow in temperature"? Die zit op 18,6 graden. Heb hem nog nooit lager gezien.ChrisM schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:02:
[...]
Dat het totale energieverbruik op 0 staat, klopt. Die verbruik meter meet alleen het verbruik van de compressor, niet van de pompen (die gaat namelijk via een andere stekker). Dus, als je vloer koud voelt, dan is ie wel aan het koelen.
Hoe doe ik dat?Trouwens, als je het durft, kan je prima lager dan 18 graden gaan, als je maar het dauwpunt in de gaten houdt (kan je zelf berekenen met temperatuur en luchtvochtigheid.)
Ja helaas had ik al een klein voorgevoel, dus heb loze leiding voor elektrische screens laten aanleggen bij de bouw en heb gisteren voor 6 ramen screens besteld.Maar om het koel te houden.. zijn er ook andere dingen nodig, zoals ramen en deuren dicht, zonwering, etc etc.
Klopt.En… status in home assistant staat op cooling, neem ik aan?
Ja, bij mij ook, terwijl ik ook naar 18 graden koel. Das prima. Wat is de flow out temperature?Bananeman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:17:
[...]
Ik koel idd passief, maar ik dacht in eerste instantie dat de Alpha Innotec SWCV 62K3 ook actief zou kunnen koelen. (B)lijkt niet het geval te zijn.
[...]
Vloer voelt idd wel wat koeler, maar ik zou dus verder willen koelen. Heb de thermostaten allemaal op 18 graden gezet, en in Home Assistant via de Luxtronik integratie heb ik "Cooling target temperature" ook op 18 graden gezet. Waar kan ik zien wat de watertemperatuur is? Is dat bij Heating en dan "Flow in temperature"? Die zit op 18,6 graden. Heb hem nog nooit lager gezien.
Luchtvochtigheid berekenen of temperatuur lager dan 18 graden instellen? De luxtronik2 integratie gaat niet lager dan 18 (maar kan je wel in de bron aanpassen.. weet zo niet even meer welke precies dat is, maar zoveel voor ingestelde parameters staan niet op 18, dus heb je zo gevonden)... maar je moet het ook in de WP instellen: in het menu, naar koelen gaan, daar kan je de waarde van MG1 (Meng Groep 1).. ik kan tot 15 graden gaan daar. Maar zou wel voorzichtig zijn daarmee, want je wilt geen condens in huis krijgen.[...]
Hoe doe ik dat?
Verder ook beseffen: passieve koeling via de vloer duurt lang.. dus huis dicht houden, zon buiten houden, en dan kan je met permanente vloerkoeling er misschien een graad of 1 tot 3 vanaf halen. Maar het is geen airco, waarbij je het meteen voelt. Het duurt even. (Dus op tijd aanzetten, en lekker aan laten.)[...]
Ja helaas had ik al een klein voorgevoel, dus heb loze leiding voor elektrische screens laten aanleggen bij de bouw en heb gisteren voor 6 ramen screens besteld.
[...]
Klopt.
Flow out is 19,8 momenteel. Eigenlijk heel stabiel op die temperatuur.ChrisM schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:25:
[...]
Ja, bij mij ook, terwijl ik ook naar 18 graden koel. Das prima. Wat is de flow out temperature?
Na heeeeeel veel geklooi heb ik eindelijk de installateursinstellingen "unlocked" en nu kan ik in het menu op de warmtepomp idd lager dan 18 graden. Heb "Ingest. temp MG1" nu op 17,5 gezet en laat het ff een nachtje draaien, kijken of de flow in temperatuur ook omlaag gaat. Ik wil de flow in temperatuur sowieso 18 graden of hoger houden idd vanwege condensvorming.Luchtvochtigheid berekenen of temperatuur lager dan 18 graden instellen? De luxtronik2 integratie gaat niet lager dan 18 (maar kan je wel in de bron aanpassen.. weet zo niet even meer welke precies dat is, maar zoveel voor ingestelde parameters staan niet op 18, dus heb je zo gevonden)... maar je moet het ook in de WP instellen: in het menu, naar koelen gaan, daar kan je de waarde van MG1 (Meng Groep 1).. ik kan tot 15 graden gaan daar. Maar zou wel voorzichtig zijn daarmee, want je wilt geen condens in huis krijgen.
Ja de koeling is nu 24/7 actief. Vandaar dat ik wel had verwacht dat de temperatuur (meer) zou dalen. De screens die ik heb besteld gaan zeker ook nog helpen en ik houd ramen en deuren al zoveel mogelijk dicht.Verder ook beseffen: passieve koeling via de vloer duurt lang.. dus huis dicht houden, zon buiten houden, en dan kan je met permanente vloerkoeling er misschien een graad of 1 tot 3 vanaf halen. Maar het is geen airco, waarbij je het meteen voelt. Het duurt even. (Dus op tijd aanzetten, en lekker aan laten.)
Ben zoals gezegd nu vooral benieuwd of de vloertemperatuur omlaag gaat door de aanpassing van de "Ingest. MG1 temp" naar 17,5 graden. Ik ben voorzichtig en wil die dus niet meet op 16 graden ofzo zetten.
Bereken ook even het dauwpunt in je huis (temperatuur en luchtvochtigheid heb je daarvoor nodig). Ik bereken die op meerdere plekken in m’n huis (nu max 14 graden dauwpunt) en zorg dat ik daar fors boven blijf.
Mijn target temperatuur is 18 graden, heat flow out is 18,4, heat flow in is 17,4.
Mijn target temperatuur is 18 graden, heat flow out is 18,4, heat flow in is 17,4.
Ga ik doen idd, luchtvochtigheid scheelt behoorlijk per ruimte.
Vooralsnog krijg ik de flow in temperature sowieso niet omlaag dus nu loop ik nog geen "gevaar"
Vooralsnog krijg ik de flow in temperature sowieso niet omlaag dus nu loop ik nog geen "gevaar"
Nou.. het is altijd goed om je dauwpunt in de gaten te houden, want de dauwpunt is ook wel eens boven de 18 graden.
De aanpassing lijkt te werken, want heat flow in is gedaald naar 18,1 graden (heb target op 17,5 gezet).
Heb ook dauwpunt berekend voor verschillende ruimtes, dan kom ik rond de 14,5 à 15 graden uit dus dan zit ik voorlopig safe. Maar ik ga de heat flow in target temperature sowieso niet lager dan 17,5 zetten.
Heb ook dauwpunt berekend voor verschillende ruimtes, dan kom ik rond de 14,5 à 15 graden uit dus dan zit ik voorlopig safe. Maar ik ga de heat flow in target temperature sowieso niet lager dan 17,5 zetten.
Fijn! Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt.Bananeman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:16:
De aanpassing lijkt te werken, want heat flow in is gedaald naar 18,1 graden (heb target op 17,5 gezet).
Heb ook dauwpunt berekend voor verschillende ruimtes, dan kom ik rond de 14,5 à 15 graden uit dus dan zit ik voorlopig safe. Maar ik ga de heat flow in target temperature sowieso niet lager dan 17,5 zetten.
In home assistant heb je ook dauwpunt integraties, dan kan je hem altijd uit laten rekenen en met een automation je koel target aanpassen.
ja ik gebruik bijvoorbeeld "Thermal Comfort" om mijn temp/vochtigheidssensoren om te zetten in dauwpunt per ruimte.ChrisM schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:59:
[...]
Fijn! Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt.
In home assistant heb je ook dauwpunt integraties, dan kan je hem altijd uit laten rekenen en met een automation je koel target aanpassen.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik kom mij ook melden in dit topic vanwege de aanleg van een bodemwarmtepomp voor de renovatie van ons jaren '60 huis. Toevallig heb ik vandaag contact gehad met de partij die @prein2 noemt. Ze kunnen inderdaad tot 160 meter, maar het grote nadeel is dat het geen volautomatische machines zijn. Ze moeten dus ~100 keer handmatig een nieuwe boorstaaf aankoppelen. Met zo'n groot apparaat is een boring in 1,5 uur gepiept, met zo'n klein apparaat zijn ze 1,5 dag met 3 personen bezig. Dat is dus ook navenant duurder. Maar het is wel een uitkomst voor moeilijk bereikbare plekken. Ik heb een offerte gevraagd, dus hoeveel duurder het is kan ik t.z.t. melden.Gwaihir schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:26:
De grootte van de boormachine wordt bepaald door hoe diep het gat moet, geeft @macbelly aan. Volstrekt logisch, toch?
Nou... bij ons kwam voor zo'n zelfde diepte nog een flink forsere. Ook keihard volgens diezelfde logica: kleiner kan niet, meneer. (Woog 20 ton, als ik me dat goed herinner. Kon tot 200 meter, was doorgaans tot 180 meter in gebruik - laatste buizen lagen er niet op. Ook deze staat in dit topic wel op de foto.) En @prein2 linkt naar een duidelijk kleinere, waarmee toch ook 160 meter is geboord.
Ik denk dat het heel veel uit maakt op wat voor soort klussen de boorder zich richt. Waarom de boorder die bij ons kwam is aangehaakt, snap ik achteraf niet; die was helemaal ingesteld op lege bouwterreinen aan het begin van nieuwbouw. En dan is een forse, geïntegreerde vrijwel automatische machine handig; kun je meters maken. Maar die boortoren is maar een klein deel van zo'n machine. De spoelpomp kan vast los. Het rek buizen ook. Kunnen dan ook twee kleinere rekken zijn. Het vermogen kan wellicht wat lager, in ruil voor iets meer geduld.
Kortom, @prein2, neem vooral contact op met die partij die je zelf al gevonden hebt. Die weten echt wel wat hun machine kan en weegt.
Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast
Gelukkig is hun verhaal congruentMrFish schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:08:
[...]
Ik kom mij ook melden in dit topic vanwege de aanleg van een bodemwarmtepomp voor de renovatie van ons jaren '60 huis. Toevallig heb ik vandaag contact gehad met de partij die @prein2 noemt. Ze kunnen inderdaad tot 160 meter, maar het grote nadeel is dat het geen volautomatische machines zijn. Ze moeten dus ~100 keer handmatig een nieuwe boorstaaf aankoppelen. Met zo'n groot apparaat is een boring in 1,5 uur gepiept, met zo'n klein apparaat zijn ze 1,5 dag met 3 personen bezig. Dat is dus ook navenant duurder. Maar het is wel een uitkomst voor moeilijk bereikbare plekken. Ik heb een offerte gevraagd, dus hoeveel duurder het is kan ik t.z.t. melden.
Ik kwam onlangs ook nog de Qvantum QG-serie tegen, kan actief koelen en is beschikbaar in een enkele 6 kW en dubbele 12 kW variant.prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:14:
t is een hele zoektocht hoor..
- ecoforest: de 4e variant van elke serie kan actief koelen.
- de Thermia heeft een active/passive cooling module en een passive cooling module. de active/passive kan ik enkel op buitenlandse websites vinden
- Alpha Innotec: niet met het vermogen dat ik nodig heb (12kW)
- Nibe: kan alleen met de hele grote jongens en de niet modulerende Fnogwat unit
tot zover dus de thermia en de ecoforest die aan mijn wensen voldoen. Ecoforest heeft ook R290, klinkt goed.
situatie:
- monumentaal pand. lucht-water warmtepomp is door welstand afgewezen
- 12kW warmtevraag bij -7 buitentemperatuur
- op zich oppervlakte voor boring beschikbaar. wel toegang via bruggetje (max 5500kg) en smalle doorgang naar achtertuin.
- huis wordt verwarmd met fancoils en vloerverwarming. volledige CV is ingericht op condenserend kunnen koelen. Dus als ik toch een warmtepomp koop, dan zou het fijn zijn als deze dat ook ondersteunt.
- inzicht in home assistant wordt ik blij van
heb nu wat info opgevraagd bij boorders, of ze zo smal kunnen etc.
tips zijn welkom.
Ondanks dat ze vrij nieuw lijken te zijn, heeft iemand ervaring hiermee?
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
Ervaringen Qvantum ventilatie warmtepompBravo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:26:
[...]
Ik kwam onlangs ook nog de Qvantum QG-serie tegen, kan actief koelen en is beschikbaar in een enkele 6 kW en dubbele 12 kW variant.
Ondanks dat ze vrij nieuw lijken te zijn, heeft iemand ervaring hiermee?
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Brrr, ventilatiewarmtepompen. Daar heb ik in basis mijn bedenkingen bij. Bedankt
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
Op zich ben ik niet 100% tegen. Op zich zijn zulke warmtepompen een L/L variant gemixt met de ventilatie unit. Maar dan ook zonder de blaasunits in huis.Bravo schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:32:
[...]
Brrr, ventilatiewarmtepompen. Daar heb ik in basis mijn bedenkingen bij. Bedankt, de gebruikerservaringen zullen op de andere onderdelen vergelijkbaar zijn.
Zeker bij _bijna_ passieve huizen, is verwarming/koelen via de ventilatiekanalen mss veel gemakkelijker dan ook vloerverwarming/radiatoren nog te moeten plaatsen.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Lucht is geen goede energie drager. Het kan slechts 0.36W per m³/h/°C dragen. (W en niet kW!). Voor een stevige 600m³/h ventilatie unit betekent dat je de lucht al een 30 graden moet verwarmen om 6kW kwijt te geraken. Dat wil zeggen heel veel herrie in huis en lucht van 50 graden in je huis blazen. Het is mogelijk maar wil je dit wel? Bovendien is het ook niet interessant voor je efficiëntie om de warmtepomp op 50 graden te moeten laten draaien.bjp schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:32:
[...]
Op zich ben ik niet 100% tegen. Op zich zijn zulke warmtepompen een L/L variant gemixt met de ventilatie unit. Maar dan ook zonder de blaasunits in huis.
Voor koelen ben ik nog pessimistischer. Je wil immers niet lager koelen dan het dauwpunt in je huis om condens op je buizen te vermijden (meestal is dat ongeveer 5-10 graden onder kamer temperatuur of dus maximaal koelen aan 1-2kW bij 600m³/h). Tenzij je overal geïsoleerde ventilatiebuizen hebt dan zou je misschien lager kunnen koelen?
Met lucht hoef je de ruimte niet te verwarmen, maar alleen de lucht zelf. Je blaast lucht van 25 graden in een ruimte waarvan de muren/meubels 19 graden zijn en dan is het toch vrijwel meteen behaaglijk.Baritee schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:04:
[...]
Lucht is geen goede energie drager. Het kan slechts 0.36W per m³/h/°C dragen. (W en niet kW!). Voor een stevige 600m³/h ventilatie unit betekent dat je de lucht al een 30 graden moet verwarmen om 6kW kwijt te geraken. Dat wil zeggen heel veel herrie in huis en lucht van 50 graden in je huis blazen. Het is mogelijk maar wil je dit wel? Bovendien is het ook niet interessant voor je efficiëntie om de warmtepomp op 50 graden te moeten laten draaien.
Dat zou wellicht in een (bijna) passief huis kunnen werken: Als het huis net iets kouder is dan behaaglijk enz.
Maar wat je dan doet als het een week -10 graden buiten is met harde oosten wind, weet ik niet, want in dat scenario is luchtverwarming m.i. ongeschikt, zoals de berekening laat zien.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Met koude muren, meubels voelt het nooit echt behaaglijk, zelfs bij hogere luchttemperatuur. Een groot deel van de behaagelijkheid wordt bepaald door stralingswarmte. Bovendien zal de lucht tegen de muren snel afkoelen en een tochtgevoel geven.
Maar stel nog dat je de lucht maar aan 25 graden zou aanleveren dan zou de wp maar maximaal 1kW leveren (zonde van de 6kW wp). En als je huis een warmteverlies heeft dat hoger is dan die je er in steeks zal je huis alsmaar meer afkoelen... dat lijkt geen goede oplossing.
Een passief huis zal bij -10°C 1 tot 3kW verbruiken. Voor die enkele keren per jaar dat je moet bijverwarmen kan beter gewoon een elektrisch vuurtje gebruiken. De kost van een wp zal je er nooit uithalen.
Maar stel nog dat je de lucht maar aan 25 graden zou aanleveren dan zou de wp maar maximaal 1kW leveren (zonde van de 6kW wp). En als je huis een warmteverlies heeft dat hoger is dan die je er in steeks zal je huis alsmaar meer afkoelen... dat lijkt geen goede oplossing.
Een passief huis zal bij -10°C 1 tot 3kW verbruiken. Voor die enkele keren per jaar dat je moet bijverwarmen kan beter gewoon een elektrisch vuurtje gebruiken. De kost van een wp zal je er nooit uithalen.
Centrale luchtverwarming kan zeker (ik heb het momenteel ook, 8 kW), maar heeft zo zijn beperkingen. Ja, de lucht is snel opgewarmd en voelt warm aan, maar het duurt uren/dagen voordat de muren, vloer en meubels ook zijn opgewarmd en de behaaglijk stralingswarmte gaan uitstralen als ze zijn afgekoeld. Het beste is om van de thermostaat af te blijven zodat het gehele huis kan opwarmen.
Ik ben op zoek naar een andere warmteopwekker dan de gas cv die er nu naast hangt. (en ken de topics zoals van luchtverwarming naar ...)
Mijn weerstand tegen ventilatiewarmtepompen zit erin dat de producten die rond 2024 op de markt kwamen redelijk presteerde onder gemiddelde omstandigheden. Maar als het max vermogen met -5 en lager buiten moeten leveren ze terugvallen op de elektrische ondersteuning en doodleuk 5 kW met COP 1 leveren + 1 kW uit de ventilatielucht. Daarmee verwarm je effectief met een elektrisch vuurtje als het koud is en heb je een centrale L/L als hybride voor de rest van het jaar.
Cru gezegd: Een hele dure elektrische COP 1 verwarming met een extra functie om het te kunnen verkopen, aangezien een elektrische CV niet toegestaan is.
Ik ben op zoek naar een andere warmteopwekker dan de gas cv die er nu naast hangt. (en ken de topics zoals van luchtverwarming naar ...)
Mijn weerstand tegen ventilatiewarmtepompen zit erin dat de producten die rond 2024 op de markt kwamen redelijk presteerde onder gemiddelde omstandigheden. Maar als het max vermogen met -5 en lager buiten moeten leveren ze terugvallen op de elektrische ondersteuning en doodleuk 5 kW met COP 1 leveren + 1 kW uit de ventilatielucht. Daarmee verwarm je effectief met een elektrisch vuurtje als het koud is en heb je een centrale L/L als hybride voor de rest van het jaar.
Cru gezegd: Een hele dure elektrische COP 1 verwarming met een extra functie om het te kunnen verkopen, aangezien een elektrische CV niet toegestaan is.
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
Centrale luchtverwarming lijkt me handig snel warm te generen, dus om hooguit een dag te gebruiken en mogelijk als bijverwarming in extreme kou. Zeker op een grauwe en grijs dag kan het toch koud aanvoelen ondanks dat de kamerthermostaat 20 graden aangeeft. De water/water warmtepomp kan dan aan de krappe kant gekozen worden, zodat deze zo efficiënt zijn werk kan doen in een normaal jaar met beperkte vorst.
Ik zag dat er modules zijn om de lucht in een centraal ventilatiesysteem te verwarmen/koelen middels water van een externe bron. Deze bron kan een water/water warmtepomp zijn. Dit lijkt wat efficiëntie betreft de beste keuze. De toevoerlucht kan ook middels een Canadese put al voorverwarmd/gekoeld worden. Zijn er hier ervaringen met zo'n module en/of Canadese put?
Ik zag dat er modules zijn om de lucht in een centraal ventilatiesysteem te verwarmen/koelen middels water van een externe bron. Deze bron kan een water/water warmtepomp zijn. Dit lijkt wat efficiëntie betreft de beste keuze. De toevoerlucht kan ook middels een Canadese put al voorverwarmd/gekoeld worden. Zijn er hier ervaringen met zo'n module en/of Canadese put?
'k ben van plan (ventilatie is nog in aanbouw) om idd zo'n warmte/koudebatterij te voorzien op CV-water.
Dat is voor mij een complement om meer afgifte te hebben (naast de oude radiatoren, geen vloerverwarming in mijn reno-huis).
Het zal beperkt in vermogen zijn, maar elke beetjes helpen. Zeker voor koeling zal dat beter gaan dan radiatoren. Ik vewacht er niet veel van (1kW, max 2kW) maar het kost ook maar een warmtewisselaar en paar aansluitingen (en een beetje stroom naar ventilatiebox door het extra drukverlies). Uiteraard met controle om boven het dauwpunt te blijven, maar dat doe ik al.
Dat is voor mij een complement om meer afgifte te hebben (naast de oude radiatoren, geen vloerverwarming in mijn reno-huis).
Het zal beperkt in vermogen zijn, maar elke beetjes helpen. Zeker voor koeling zal dat beter gaan dan radiatoren. Ik vewacht er niet veel van (1kW, max 2kW) maar het kost ook maar een warmtewisselaar en paar aansluitingen (en een beetje stroom naar ventilatiebox door het extra drukverlies). Uiteraard met controle om boven het dauwpunt te blijven, maar dat doe ik al.
[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 12-06-2026 12:54 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Hou er rekening mee dat de overdracht van water naar lucht via zo'n warmtewisselaar in een luchtkanaal beperkt is bij kleine verschillen tussen de luchttemperatuur en de aanvoertemperatuur. Voor 6 kW via een wisselaar zit ik nu te kijken naar 500 m3/h lucht, T_in 55 graden, T_uit 50 graden en T_lucht_uit 50 graden. Dat zijn niet de temperaturen waar een w/w warmtepomp in uitblinkt.
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
ik heb de specs bekeken van de wisselaars, en hierdoor dus een XXL model genomenBravo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:42:
Hou er rekening mee dat de overdracht van water naar lucht via zo'n warmtewisselaar in een luchtkanaal beperkt is bij kleine verschillen tussen de luchttemperatuur en de aanvoertemperatuur. Voor 6 kW via een wisselaar zit ik nu te kijken naar 500 m3/h lucht, T_in 55 graden, T_uit 50 graden en T_lucht_uit 50 graden. Dat zijn niet de temperaturen waar een w/w warmtepomp in uitblinkt.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3