Helemaal mee eens. Een blowerdoortest kan hier uitkomst bieden en laat de lekken zien dmv infraroodbeelden of mbv toneelrook. Informeer of de energiecoöperatie in jouw gemeente iets dergelijks voordelig aanbiedt (een commerciële aanbieder kost vaak vele honderden euro's; bij LochemEnergie kost dat bijvoorbeeld €150).Hippe Lip schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:07:
[...]offtopic:[...]
En als energiecoach kan ik je aanraden om vóórdat je aan je isolatiewerk gaat beginnen eens goed te gaan kijken naar luchtlekken. Je kunt je huis prima isoleren, maar sommige huizen zijn zo lek als een mandje. Dan helpt isolatie maar zeer beperkt, want je kostbare warmte waait dan gewoon het huis uit.
Bekende, of moet ik zeggen beruchte punten zijn de aansluiting onderaan het schuine dak op de buitengevel. Vooral bij wat oudere huizen is dat een giga luchtlek en kun je vanuit zolder zó langs het dak naar buiten kijken door een smal reepje.
Ik ben ook in huizen geweest waar dat redelijk aansloot, maar keek je vanuit zolder zo bovenin de spouw; en die staat nou eenmaal in open verbinding met buiten.
En de aansluiting tussen het kozijn en de omliggende muur lekt niet zelden, zeker onder de vensterbank.
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
:strip_exif()/f/image/TqGllYrPOuSe3iEiwPebeaRO.jpg?f=fotoalbum_large)