De AIT WP draait al weer een maandje goed na de reparatie van het koudecircuit.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Fijn dat het systeem weer draait as usual. Bah wat een gedoe dit he? Voeg vooral foto's toe en posts van dit forum mocht je rechtsbijstand inschakelen. Tja bedrijven die kosten willen besparen op service... Ik snap dat wildgroei van malafide garantievragen tegengegaan moeten worden, maar dit is toch best wel sneu voor jou als consument. Levensduur van dit soort systemen zouden eerder 20+ jaar moeten zijn. Een constructiefout zou gewoon op de fabriek verhaald moeten worden. De bocht is aangepast en dat geeft al aan dat het niet klopt, anders zouden ze gewoon dezelfde buisvorm weer toepassen.Vaevictis_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:18:
***members only***
Ad andere kant een fabrieksfout die pas na 9+ jaar optreedt is ook wel uitzonderlijkVaevictis_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:18:
***members only***
Niet als het een ontwerpfout is (wat het is) waarbij het van de bocht en materiaal afhangt wanneer het kapot gaat. Het is bekend bij Ait dat een modificatie plaats moet vinden bij optredende scheur in leiding. Dat men dat als bedrijf zijnde niet actief gaat repareren kan ik snappen vanuit kostenreductie, klantgericht en prettig is het niet.Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:35:
[...]
Ad andere kant een fabrieksfout die pas na 9+ jaar optreedt is ook wel uitzonderlijk
In theorie zeker, maar ik krijg altijd het deksel op de neus van de installateurs als ik voor een R290-versie vraag. Oftewel claimen ze dat het niet gaat (installatie in de kelder), oftewel willen ze hun oude stock slijten, oftewel is het een premium van meerdere duizenden Euro's.Hippe Lip schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:32:
[...]
@Vnze
Nibe heeft net nieuwe W/W-warmtepompen geïntroduceerd met propaan (R290). Dat heb je uiteindelijk het liefste, toch?
Hoe de NL wetgeving werkt is dat wettelijke garantie van toepassing is. Bij een dure W/W WP mag je van 15-20 jaar uitgaan als levensduur. Als deze eerder stuk gaat is het niet-conform product. Zeker omdat men zelf het ontwerp heeft aangepast en toegegeven dat het om een constructiefout gaat.Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:35:
[...]
Ad andere kant een fabrieksfout die pas na 9+ jaar optreedt is ook wel uitzonderlijk
Let op hoor: stuk mag in z'n algemeenheid wel. Het niet-conforme is dat hij stuk gaat op een manier die ver de voor dit apparaat normale onderhoudskosten overstijgt, zonder dat het aan jezelf te wijten is.Vaevictis_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:42:
Als deze eerder stuk gaat is het niet-conform product. Zeker omdat men zelf het ontwerp heeft aangepast en toegegeven dat het om een constructiefout gaat.
Dat wordt vaak ten onrechte gedacht. Slijtage delen “mogen” stukgaan, dat is onderhoud. En het is ook niet zo dat er niets mag stukgaan. Non conformiteit >2jr is aan tonen dat het om een fabrieks of ontwerpfout gaat.Gwaihir schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Let op hoor: stuk mag in z'n algemeenheid wel. Het niet-conforme is dat hij stuk gaat op een manier die ver de voor dit apparaat normale onderhoudskosten overstijgt, zonder dat het aan jezelf te wijten is.
Daarom moet een onafhankelijk expert ook bindend uitsluitsel geven. Daar heb ik alle vertrouwen in. Jammer dat het zo moeilijk gaat allemaal.Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:39:
[...]
Dat wordt vaak ten onrechte gedacht. Slijtage delen “mogen” stukgaan, dat is onderhoud. En het is ook niet zo dat er niets mag stukgaan. Non conformiteit >2jr is aan tonen dat het om een fabrieks of ontwerpfout gaat.
Anders kan ik 10 jaar een nieuwe auto rijden en elk kapot/te vervangen onderdeel naar de rechtsbijstand verwijzen.
Das waar, succes i.i.g.Vaevictis_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:38:
[...]
Daarom moet een onafhankelijk expert ook bindend uitsluitsel geven. Daar heb ik alle vertrouwen in. Jammer dat het zo moeilijk gaat allemaal.
Het stuk buis is naar mijn idee geen slijtagedeel, immers een buis die gas/vloeistof medium vervoert. Onderhoud hieraan bestaat dan ook niet. Je vergelijk met auto-onderdelen begrijp ik, alleen gaat het naar mijn idee hier over basale structuur van de installatie, niet over een driewegklep bijvoorbeeld. Die staat erom bekend om sneller de geest te geven dan 20 jaar 😉Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:39:
[...]
Dat wordt vaak ten onrechte gedacht. Slijtage delen “mogen” stukgaan, dat is onderhoud. En het is ook niet zo dat er niets mag stukgaan. Non conformiteit >2jr is aan tonen dat het om een fabrieks of ontwerpfout gaat.
Anders kan ik 10 jaar een nieuwe auto rijden en elk kapot/te vervangen onderdeel naar de rechtsbijstand verwijzen.
Onderhoud is ook reguliere vervanging van onderdelen onderhevig aan slijtage.austin_77 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:51:
[...]
Het stuk buis is naar mijn idee geen slijtagedeel, immers een buis die gas/vloeistof medium vervoert. Onderhoud hieraan bestaat dan ook niet. Je vergelijk met auto-onderdelen begrijp ik, alleen gaat het naar mijn idee hier over basale structuur van de installatie, niet over een driewegklep bijvoorbeeld. Die staat erom bekend om sneller de geest te geven dan 20 jaar 😉
Ik ga hier toch even op in. Vanuit je redenatie en daarmee vergelijk met een auto, zeg je dan ook dat de aanzuigleiding van de airco-compressor in een auto onderhevig is aan slijtage en daarmee in onderhoudbeurt vervangen kan worden. Niet onjuist. Echter zou het een bak zijn als alle leidingen van het aircosysteem in auto’s iedere x jaar vervangen moeten worden, want ‘slijtagedeel’. Dat zou dan toch echt een foutief ontwerp zijn, waarbij eigenaren hopelijk (terecht) gaan klagen en rechtsbijstand in gaan schakelen.Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:55:
[...]
Onderhoud is ook reguliere vervanging van onderdelen onderhevig aan slijtage.
Bv je dakpannen vervangen, of je kozijnen thuis.
Het is nathan natuurlijk, daar is het wel vaker moeilijk.Vaevictis_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:38:
[...]
Daarom moet een onafhankelijk expert ook bindend uitsluitsel geven. Daar heb ik alle vertrouwen in. Jammer dat het zo moeilijk gaat allemaal.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het enige dat je mag verwachten is dat het hele product een “normaal” leven mee gaat.austin_77 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:10:
[...]
Ik ga hier toch even op in. Vanuit je redenatie en daarmee vergelijk met een auto, zeg je dan ook dat de aanzuigleiding van de airco-compressor in een auto onderhevig is aan slijtage en daarmee in onderhoudbeurt vervangen kan worden. Niet onjuist. Echter zou het een bak zijn als alle leidingen van het aircosysteem in auto’s iedere x jaar vervangen moeten worden, want ‘slijtagedeel’. Dat zou dan toch echt een foutief ontwerp zijn, waarbij eigenaren hopelijk (terecht) gaan klagen en rechtsbijstand in gaan schakelen.
Wellicht ligt mijn zienswijze ook aan definitie van slijtage, in de analogie van de auto zijn dat voor mij de remschijven bijvoorbeeld. Als de carosserie steeds roest is dat voor mij geen slijtage, maar wellicht een slechte lakafwerking/keuze qua lak.
/einde offtopic/ 😇
Je zegt het zelf al bij normaal gebruik en normale levensduur (15-19 jaar). Dan mag je bij 9 jaar wel klagen dat de WP niet conform is en dan kan inschakelen expert de doorslag geven. Want anders blijft het hangen in welles nietes omdat beide partijen een ander belang hebben. Ik laat het weten.Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:17:
[...]
Het enige dat je mag verwachten is dat het hele product een “normaal” leven mee gaat.
Als er een stuk leiding, pomp, whatever onderdeel in die 15-19jr vervangen moet worden is onderhoud. Een productiefout zal zich normaliter snel laten zien.
Er zijn veel auto’s waar na 180.000km de motor stuk loopt, geen productie fout ansich maar een minder kwalitatief ontwerp (bv riem door olie).
Dan kun je geluk hebben dat een importeur daar coulance op heeft maar meestal met auto >7jr kun je niets meer verhalen.
Ik heb sinds vorig jaar een stiebel elteon wpe 08 warmtepomp. Werkt prima, maar de integratie opties die een tweaker nodig heeft vind ik te beperkt via de isg. Je kunt veel doen via modbus, maar het uitlezen van je bron in en uitvoer temp, de operationele status of het setten van je kamer temp kan dan weer niet...Vnze schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:54:
Wij hebben voor onze woning twee offertes liggen, een Stiebel Eltron HPG-I 08 DCS Premium langs de ene kant, en een Thermia Calibra E Cool 8 aan de andere kant. Beiden komen met een erg vergelijkbaar pakket, de grootste verschillen die ik zie:
Prijs
De Thermia oplossing is zo'n €800 duurder op een budget van +/- €30.000 excl BTW.
SCOP
De Thermia heeft een SCOP van 5.57 vs. 5.12 voor de Stiebel Eltron
Koelmiddel
De Thermia komt met R452b, de Stiebel Eltron R454c. Dat laatste gas heeft een GWP < 150 en is dus toekomstgerichter. Gezien het om een nieuwbouw gaat houdt dit me wel een beetje bezig met de deadline van 2027 (en vooral onderhoud achteraf).
Verder zijn er nog verschillen in gevraagde voorschotten, afstand van de installateur tot de werf etc etc. Voor mij is dit wat te abstract om te kiezen. De Thermia ken ik en weet ik dat een degelijk product is, de Stiebel Eltron is daarentegen iets goedkoper en toekomstgerichter.
Iemand deze exacte knoop al moeten doorhakken?
Hier ga je m.i. de mist in. Met je 'normaliter' geef je eigenlijk al aan dat dit niet altijd het geval is.Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:17:
Als er een stuk leiding, pomp, whatever onderdeel in die 15-19jr vervangen moet worden is onderhoud. Een productiefout zal zich normaliter snel laten zien.
Als je geen periodiek onderhoud laat uitvoeren maak je denk ik geen kans. Het controleren van leidingwerk aan trillingen / schuurplekken is daar nl onderdeel van.Gwaihir schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:20:
[...]
Hier ga je m.i. de mist in. Met je 'normaliter' geef je eigenlijk al aan dat dit niet altijd het geval is.
Een leverancier zal altijd het vermoeden uitspreken dat er wel iets bijzonders mee gebeurd zal zijn. Zo'n auto heeft van alles meegemaakt door de jaren heen en er hebben tal van onderhoudsmonteurs onder die motorkap gezeten. Een productiefout aantonen wordt dan erg lastig. En zo wordt 'normaliter' al snel 'zal dus ook hier wel het geval zijn'.
Maar dat ligt anders als het een afgesloten kast betreft die rustig op z'n plek gestaan heeft, waar al die jaren niemand in heeft zitten klooien, en die ook niet van binnen verroest blijkt o.i.d.. Waarom zou dan door een andere oorzaak dan productie- of ontwerpfout een onderdeel sneuvelen wat gewoon de levensduur mee zou moeten gaan?
Een incidentele productiefout blijft dan nog altijd lastig aan te tonen. Aantonen is nl. een hoge lat. Maar waar de een na de ander hetzelfde overkomt, is een ontwerpfout of systematische productiefout wel duidelijk...
Toch ga je hier erg kort door de bocht (pun intended 😂)Technician- schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Als je geen periodiek onderhoud laat uitvoeren maak je denk ik geen kans. Het controleren van leidingwerk aan trillingen / schuurplekken is daar nl onderdeel van.
Oké, ik kon je eerdere post niet vinden en weet geen in en outs. Was meer voordat zo’n algemene acceptatie is dat alles zomaar onder non conformiteit valt.austin_77 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:28:
[...]
Toch ga je hier erg kort door de bocht (pun intended 😂)
De scheur die ontstaat in het leidingwerk is niet te onderkennen bij normaal onderhoud. Zie mijn eerdere posts met bijbehorende foto’s. Je kunt hier ook niets aan onderhouden/smeren/isoleren/etc. Het zijn haarscheuren die ontstaan door de diameter van de gebogen leiding. Die bocht zorgt voor spanningen in het leidingmateriaal door thermische wisselingen. De modificatie bestaat uit het weglaten van de bocht en er 90 graden hoeken van te maken.
@Technician-Technician- schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Als je geen periodiek onderhoud laat uitvoeren maak je denk ik geen kans. Het controleren van leidingwerk aan trillingen / schuurplekken is daar nl onderdeel van.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Daar heb ik nog nooit van gehoord - en ik las toch de installateurshandleiding geheel door. Laat je dat bij je koelkast ook doen?Technician- schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:42:
Dat waren we juist al me je eens.Technician- schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:58:
Was meer voordat zo’n algemene acceptatie is dat alles zomaar onder non conformiteit valt.
[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 15-02-2026 10:15 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
dunklefaser schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:14:
Zijn er actueel (nog) problemen met diverse websites van de overheid,
o.a. wkotool.nl en ep-online.nl?
[ Voor 13% gewijzigd door macbelly op 15-02-2026 10:47 ]
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Maandag ben je de eerste (na de koffie of vakantie, natuurlijk; 't blijft overheid)dunklefaser schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:14:
Zijn er actueel (nog) problemen met diverse websites van de overheid,
o.a. wkotool.nl en ep-online.nl?
Ik ben dan misschien met het vijfde jaargetijde bezig - Alaaf & Helau, en de overheid ook.Gwaihir schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:04:
[...]
Maandag ben je de eerste (na de koffie of vakantie, natuurlijk; 't blijft overheid)
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 15-02-2026 17:22 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Gelukkig zie ik bij de professionele WPs en chillers nog wel gewoon de basis EER en COP staan. Want eigenlijk is dat het enige getal wat echt de juiste info geeft. SCOP en EERS vergelijken kan inderdaad wel omdat het genormeerd is. Maar COP/EER is toch de harde waarde.Gwaihir schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:57:
[...]
SCOP is de basis van het energielabel en dus van alle WPs wettelijk verplicht goed vergelijkbaar beschikbaar. Wel steevast bij B0/W35.
Een enkele fabrikant geeft meer info. Mogelijk letterlijk een enkele, want eigenlijk komen hier steeds alleen de datasheets van EcoForest langs. Daar staan COP curves in bij verschillende brontemperaturen.
Ah, nice.Gwaihir schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:55:
@wjwithagen COP (en EER indien van toepassing) staan wel op een energielabel hoor.
Maar, aan een B0W35 bij 9kW zie ik niet zo veel als ik een andere warmteverliesberekening heb en andere temperaturen gebruik. Wat dat met de COP doet en hoe het moduleren uitpakt, zie ik daar niet aan af. (Waarschijnlijk zullen aan/uit pompen het zelfs winnen?)
Een SCOP zegt dan al meer, maar eigenlijk heb ik juist ook graag die curves nog. (Blij die van m'n Ecoforest te hebben. Heb ze echt gebruik voor de instellingen.)
[ Voor 3% gewijzigd door bjp op 23-02-2026 18:20 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Waarom zo ondiep? Regelgeving? Kan een grotere machine er niet bij? 4x 122m klinkt goedkoper...mcied schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:22:
Nu kan de bron op 0 graden worden uitgelegd (4x75m) of op 4 graden (7*70m). Wat zijn hier de ervaringen mee? Dit is namelijk een meerprijs van 6K.
Ik zou de bron vooral niet te krap bemeten. Eenmaal aangelegd kost het je een heleboel meer als de bron uiteindelijk tóch net iets groter had moeten zijn.mcied schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:22:
Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwbouwhuis
Nu willen we opdracht gaan geven voor het boren van de bron (8 kW warmtepomp)
Nu kan de bron op 0 graden worden uitgelegd (4x75m) of op 4 graden (7*70m). Wat zijn hier de ervaringen mee? Dit is namelijk een meerprijs van 6K.
<John O`Mill>
Alles wat de anderen zeggen is waar: groter is zeer zeker beter maar 6k is wel enorm veel geld.mcied schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:22:
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
ik heb hier een warmtepomp van 12kW op 3 bronnen van 100 meter, dit is in Limburg dus zandgrond dus zal ongeveer 50W/m zijn.mcied schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:22:
Ik heb een boring van 3x80m met een WP van 12kW. Hier in Twente heb ik daarmee Bron Uit/WP in van 4°C en bijna 0°C Bron in/WP uit. Onder 0°C heb ik nog niet gezien. Ook in de koudste periodes niet.TheMystery schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:30:
[...]
ik heb hier een warmtepomp van 12kW op 3 bronnen van 100 meter, dit is in Limburg dus zandgrond dus zal ongeveer 50W/m zijn.
Mijn temperaturen blijven tijdens de koude dagen tussen de 7 en 8 uit en tussen de 3 en 4 in.
De lage temperatuur krijg ik als de brine pomp harder gaat draaien tijdens de koude dagen, als deze weer langzamer gaat draaien wat nu het geval is gaat de temp terug naar 8 graden, dus vrij stabiel.
[Afbeelding]
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Da's niet handig! Dus als de bron het op koude dagen niet redt moet de airco bijspringen die dan ook een rendement van ruk heeft. Dan kun je het beter anders instellen waarbij je standaard met de airco verwarmd en als die het niet meer redt, de bron bijspringt.mcied schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:26:
Ik woon ook in Twente.
Wij zitten hier op klei grond, dus 25 W/m rekenen ze ongeveer mee.
Ik heb de warmtepomp aan de krappe kant gedimensioneerd. Wij hebben namelijk ook nog 5 kW aan airco die mee kan helpen als het niet lukt.
In de offerte staat dat de bron ontworpen is op een gemiddelde temperatuur van 0 graden.
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Vreemde redenering heb jij: jij laat het dus altijd met -zoals jij het noemt- rendement van ruk werken en allen in geval van nood met een hoog rendement?CvP_tweakers schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:17:
Da's niet handig! Dus als de bron het op koude dagen niet redt moet de airco bijspringen die dan ook een rendement van ruk heeft. Dan kun je het beter anders instellen waarbij je standaard met de airco verwarmd en als die het niet meer redt, de bron bijspringt.
En natuurlijk 's zomers de bron regenereren!
<John O`Mill>
Wat @CvP_tweakers bedoelt, is dat die airco‘s bij matige temperaturen een redelijk rendement hebben, maar als het echt koud is, en ze dus bij moeten springen, de COP rap richting de 1 gaat.Hippe Lip schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 00:28:
[...]
Vreemde redenering heb jij: jij laat het dus altijd met -zoals jij het noemt- rendement van ruk werken en allen in geval van nood met een hoog rendement?
Nou, ik ben blij dat je mijn verwarming niet beheert…
It's time to play the music, it's time to light the lights
big bang schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:47:
[...]
Wat @CvP_tweakers bedoelt, is dat die airco‘s bij matige temperaturen een redelijk rendement hebben, maar als het echt koud is, en ze dus bij moeten springen, de COP rap richting de 1 gaat.
Het zou me zelfs niet verbazen als de COP bij een buitentemperatuur tussen 15 en 20 graden, de airco een betere COP heeft dan W/W vanwege de warmere bron. Draai je op die momenten met airco ipv W/W dan bespaar je de krap bemeten bron een beetje.
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
[ Voor 57% gewijzigd door bjp op 26-02-2026 12:00 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Dacht dat voor de tweede simpelweg de eerste maal 2000 uur werd gedaan.bjp schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:55:
@mcied je hebt "vermogen" als 1 parameter voor een bron, de tweede is "hoeveelheid energie/jaar" dat je onttrekt uit de bodem.
ja zeker, die vuistregel klopt "meestal", maar moet je best ook nakijken.Gwaihir schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:15:
[...]
Dacht dat voor de tweede simpelweg de eerste maal 2000 uur werd gedaan.
Zou bij jouw dan bijv. zijn 6kW = 1 elektrisch + 5 uit de bron. 5x 2000 = 10MWh.
(En met slechts 1/6e elektrisch rekenen ze dan niet al te krap.)
Wat bedoel je met '20kWh aan energie'? Is dat elektrische energie? Bij een COP van 6 voor verwarmen met een b/w wp (dat is geen gekke aanname) stop je dan 120kWh in de vloer. Dat lijkt me behoorlijk veel als je warmteverlies op 6kW berekend is. (mijn huis heeft een vergelijkbaar verlies en gebruikt op de koudste dagen ca 80kWh aan warmte bij gemiddelde buitentemperatuur van -3.5°C)mcied schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:37:
Bedankt voor alle reacties.
Het huis is aardig groot, 450 m2. Woning met inwoning
Het gecalculeerde warmteverlies is 6 kW bij -10°C. Hier komt nog wat bij op voor het sanitair water en verlies van de WTW.
Omdat het 2/3e nieuwbouw en 1/3e renovatie is. Hebben we de isolatie niet overal perfect kunnen maken. Daarom had ik in mijn gedachte de 5 kW airco als backup (bij -10° C ook nog een COP van 2.4)
Tussen de 16 en 20 graden buitentemperatuur verwacht ik geen verwarming nodig te hebben.
Ik denk dat ik toch voor de grotere bron ga, je weet nooit wat de stroomprijs in de winter gaat doen. Omdat alles met vloerverwarming wordt verwarmt verwacht ik ook dat wij de warmtepomp op de dure uren wel uit kunnen zetten. Ik kwam op 20 kWh aan energie om de vloer 1 graad warmer te krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door macbelly op 26-02-2026 20:20 ]
Thermische massa?macbelly schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:18:
Wat bedoel je met '20kWh aan energie'?
[ Voor 10% gewijzigd door Gwaihir op 26-02-2026 21:11 ]
Dat was mijn vraag. Belangrijk om dat steeds helder te hebben.Gwaihir schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:09:
[...]
(Da's dan wel het hele huis, niet de vloer. En thermisch, dus echt 20, geen 120.)
[ Voor 8% gewijzigd door macbelly op 26-02-2026 21:47 ]
[ Voor 28% gewijzigd door mcied op 27-02-2026 09:53 ]
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 03-03-2026 09:19 ]
Doorgeroest is natuurlijk mogelijk.de Peer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:16:
Ik heb een Nibe VPA 300 liter SWW-vat bij mijn Nibe F1145.
Dit vat begint opeens flink te lekken uit de verwarmingsspiraal. Zowel bij de ingang als de uitgang. Het druppelt en de druk van het cv systeem neemt met 0,1 bar per dag af. Ik vang het op met bakjes die ik 2 x per week leeg.
Vat is 16 jaar oud. Vorige bewoner deed (volgens mij) nooit een Legionellarun dus de temp kwam nooit boven de 53 graden.
Ik woon nu net een paar maanden in het huis en voer wekelijks een Legionella run uit.
Mijn eerste vermoeden:
Vat is 'op' door corrosie en zal de nodige scheurtjes hebben. Doordat ik legionella-runs ben gaan draaien zijn de temperatuurverschillen groter geworden en met meer lekkage tot gevolg.
In het verleden (ander huis) is mijn ervaring met een warmtepompboiler dat het druppelen vanzelf stopte door kalkafzetting, dat was dan meestal een koppeling die nét niet goed afsloot. Maar als het deze keer echt om corrosie gaat, hoef ik daar niet op te hopen denk ik?
Klinkt aannemelijk? Wel jammer, ik had toch gehoopt op >20 jaar te doen met zo'n vat.
Ik laat binnenkort mijn installateur langs komen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Terecht, zowel als ik de cijfers van je huis hoor, als omdat we die neiging van installateurs om heel stevig naar boven af te ronden hier voortdurend tegen komen.Renoo schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:15:
Op basis van mijn eigen research en chats met AI heb ik sterke twijfels of ik niet genoeg heb aan 8kw, ook gezien pendelen en efficientie.
De meeste installateurs werken met slechts één of enkele merken. Als je je installateur eenmaal gekozen hebt, zal je dus af moeten ronden op iets wat deze levert. Omgekeerd kan het aanleiding zijn offertes van andere installateurs te vragen.Is de 12kw sowieso nodig als die berekening hoger komt dan 8?
Teveel installateurs denken nog in gasketels. Die zijn als de benzinemotor van een auto: een zwaardere is fijner dan het lichtste motortje wat net zou moeten kunnen; geeft je wat meer trekkracht voor pakweg hetzelfde verbruik.Ik heb het gevoel dat ze zich hier ook een beetje op ingraven om geen gedoe te hebben later.
[ Voor 23% gewijzigd door bjp op 08-03-2026 13:08 ]
Standaard / al in je offerte? EcoForest heeft ook zo'n systeem (al heel wat jaren), maar daar is het een optie. (Waarvan ik pas na aanschaf hoorde.)MrN86 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:02:
De Thermia daarentegen heeft als voordeel dat het gebruik maakt van de HGW technologie (betere warm water productie).
[ Voor 22% gewijzigd door Gwaihir op 09-03-2026 08:53 ]
[ Voor 35% gewijzigd door Gwaihir op 09-03-2026 11:29 ]
Dat zijn heel mooie cijfers. Had gevoelsmatig al een voorkeur voor Nibe en ga dat gewoon volgen.macbelly schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:31:
Het merendeel van de warmteproductie is voor verwarming en dat maakt de efficiëntie van dat deel het meest belangrijk. Om de gedachten te bepalen … wij hebben een Nibe S1255 in gebruik (dus met ingebouwde boiler). De productiegegevens voor de periode sep 2024 t/m aug 2025 zijn (tussen haakjes de bijbehorende verbruikscijfers):Zoals je ziet is de productie van warmwater maar een klein deel van het geheel. Als er geen WTW is moet die warmte ook door de warmtepomp geleverd worden. Concentreer je op de efficiëntie van de produyctie voor verwarming.,
- CV warmte: 8900 kWh (1170kWh) - COP ~ 7,6
- Warmwater 1400 kWh (430 kWh) - COP ~ 3,3 (incl wekelijkse anti-legionella run)
- Koeling 1200 kWh (110 kWh) - COP ~ 10,9
- WTW (balansventilatie) 5400 kWh (285 kWh) - COP ~ 18,9. Dit is een minder betrouwbaar gegeven.
Schimmeltechniek al eens bekeken of gevraagd? Daar verwacht ik een heel eerlijk en volledig antwoord.Jbern schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:30:
Mijn 16 jaar oude WW warmtepomp is aan vervanging toe. Het is een vrij complexe installatie met verschillende aansluitingen (houtkachel levert ook hitte, WTW, zonnepanelen, een boilervat).
Ik ben op zoek naar betrouwbare installateurs die zo'n klus aankunnen. (Want vervangen is iets anders dan compleet nieuw plaatsen). Heeft iemand suggesties?
(Woon in Amsterdam, mocht lokatie een factor zijn).
<John O`Mill>
Klimaat Concept (Weesp), snappen het goed, werken netjes communicatie is top. Hebben hier een mooie installatie opgeleverd (in mijn geval wel zonder houtkachel etc..). Maar ik zou ze even contacten.Jbern schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:30:
Mijn 16 jaar oude WW warmtepomp is aan vervanging toe. Het is een vrij complexe installatie met verschillende aansluitingen (houtkachel levert ook hitte, WTW, zonnepanelen, een boilervat).
Ik ben op zoek naar betrouwbare installateurs die zo'n klus aankunnen. (Want vervangen is iets anders dan compleet nieuw plaatsen). Heeft iemand suggesties?
(Woon in Amsterdam, mocht lokatie een factor zijn).
[ Voor 5% gewijzigd door Chevalric op 13-03-2026 15:52 ]
Xbox Live: Chevalric
@Gwaihir @bjp Kunnen jullie dit nog wat verder toelichten?Gwaihir schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:27:
@bjp HTR noemt EcoForest het, High Temperature Recovery.
Lijkt identiek: alvast warmte onttrekken voor SWW, vóór de condensor uit, met een extra wisselaar.
Deze techniek lijkt mij eerlijk gezegd vooral interessant voor (grotere) installaties (zoals een hotel) indien actief gekoeld wordt. Dan is SWW ineens een gratis bijproduct van je airco.
Indien je gaat koelen, en je kunt daarmee je SWW verwarmen (zoals @Gwaihir schrijft), dan onttrek je dus warmte uit de ruimtes en gebruik je die (deels) voor SWW voorziening.macbelly schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:19:
[...]
@Gwaihir @bjp Kunnen jullie dit nog wat verder toelichten?
Waar ik een tegen aanloop is dat je geproduceerde warmte maar één keer kunt gebruiken: of voor verwarming of voor SWW. Dan gaat het ene toch ten koste van het andere? Tenzij de extra warmte die voor SWW beschikbaar komt anders verloren zou zijn gegaan (maw de efficiëntie van het systeem als geheel neemt toe door minder verliezen).
Ben je dan actief aan het koelen met een water/water wp om warmte mbv de condensor uit te wisselen? Het passief koelen bij een w/w of b/w wp is juist een groot voordeel vergeleken met l/w.big bang schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Indien je gaat koelen, en je kunt daarmee je SWW verwarmen (zoals @Gwaihir schrijft), dan onttrek je dus warmte uit de ruimtes en gebruik je die (deels) voor SWW voorziening.
Als je actief koelt en tegelijkertijd dat gebruikt om de SWW run mee te doen snijdt dat mes aan twee kanten. Je hebt immers een warmere bron dan je bodemwarmte. Dus je koelt passief, tenzij je toevallig toch SWW moet maken, dan verwarm/koel je actief om een andere run te vervangen.macbelly schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:40:
[...]
Ben je dan actief aan het koelen met een water/water wp om warmte mbv de condensor uit te wisselen? Het passief koelen bij een w/w of b/w wp is juist een groot voordeel vergeleken met l/w.
Dank voor je antwoord. Dat maakt het duidelijk.big bang schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:54:
[...]
Als je actief koelt en tegelijkertijd dat gebruikt om de SWW run mee te doen snijdt dat mes aan twee kanten. Je hebt immers een warmere bron dan je bodemwarmte. Dus je koelt passief, tenzij je toevallig toch SWW moet maken, dan verwarm/koel je actief om een andere run te vervangen.
Klopt. Daarom denk ik dat het ook vooral voor grotere installaties interessant is. Een hotel bijvoorbeeld, dat behoorlijk wat SWW nodig heeft (mogelijk nog een zwembad verwarmt ook) en tegelijkertijd (delen) actief koelt. (Of daartoe besluit, simpelweg omdat die koelte toch 'gratis' beschikbaar is.)macbelly schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:40:
Ben je dan actief aan het koelen met een water/water wp om warmte mbv de condensor uit te wisselen? Het passief koelen bij een w/w of b/w wp is juist een groot voordeel vergeleken met l/w.
Mwa.. 'minder verliezen' klinkt een beetje vanuit de gasketel gedacht: ik heb gas en ik kan 100% of minder eruit halen wat erin zit. Bij een WP trekken we, zonder natuurwetten te tarten, veel 'extra / gratis' warmte (of koude) uit de bron, dus hebben we het over de COP. Voor de thuissituatie (zonder actieve koeling) wordt de vraag dan: gaat de (s)COP omhoog als je SWW en verwarming tegelijk doet met zo'n systeem, t.o.v. elk los?macbelly schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:19:
Tenzij de extra warmte die voor SWW beschikbaar komt anders verloren zou zijn gegaan (maw de efficiëntie van het systeem als geheel neemt toe door minder verliezen).
[ Voor 6% gewijzigd door hikhakhok op 16-03-2026 12:57 ]
Exact!bjp schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:45:
ik ga iets dom zeggen misschien:
- als je 24kWh aan warmte uit de grond haalt bij continu belasting, is dat 1kW elk uur.
- als je diezelfde warmte op 20uren doet (dus 4u rust), haal je 1.2kW elk uur eruit indien mooi verdeeld. Alternatief: 5kW het eerste uur, en daarna terug 1kW elk uur (19x1 + 5 = 24). Of iets tussenin.
- je hebt effe een hogere temperatuur, maar daarna trek je harder aan je bron en zakt die feitelijk onder de temperatuur dat je anders zou hebben.
In natuurkunde, dacht ik dat flow van warmte afhankelijk is van delta-T. Neem je tijdelijk geen warmte af, verhoogd de temperatuur idd van je buizen/aarde rond de buizen, maar _vermindert_ ook de warmteflow naar die buizen/aarde rond de buizen, net omdat de delta-T kleiner wordt. Als je dan per dag evenveel eruit haalt, moet er dan de rest van de tijd net _meer_ warmteflow zijn, waardoor de temperatuur rond je buizen net lager moet zijn. Dus je hebt mss effe een hogere COP, maar ook vele uren met een lagere COP.
[ Voor 13% gewijzigd door macbelly op 16-03-2026 13:50 ]
Misschienbjp schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:45:
ik ga iets dom zeggen misschien:
Maar 't is met een heel klein beetje weg strepen slim te maken hoor- als je 24kWh aan warmte uit de grond haalt bij continu belasting, is dat 1kW elk uur.
- als je diezelfde warmte op 20uren doet (dus 4u rust), haal je 1.2kW elk uur eruit indien mooi verdeeld.
dan wel. En dus bij te krappe bronnen typisch.Gwaihir schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:12:
Alleen als je bron een klomp ijs is geworden heeft rust geven zin. IJs geleidt nl. minder warmte dan water.
Zou dat tot een soort van 'urban myth' onder AIT monteurs hebben geleid?
Ja, maar dan nog is het tijdelijk / min of meer eenmalig: je moet 'm laten dooien en dan je WP zodanig instellen (qua minimale brontemperatuur) dat hij niet opnieuw verijst. Vervolgens lijkt me dat hij daar liefst geleidelijk gebruik van maakt.bjp schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:37:
dan wel. En dus bij te krappe bronnen typisch.
Signatures zijn voor boomers.
Als het zit zoals je beschrijft is het absoluut prut.Maasluip schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:21:
Vraagje voor een collega van mij. Hij is verhuisd en het huis heeft een w/w warmtepomp. Hij vindt het verbruik hoog en ik heb mijn vragen bij hoe het aangesloten is en de regeling is.
Zo te horen gaat het warme water in een buffervat dat ook dient als SWW en betrekt de vloerverwarming zijn water uit dat buffervat. Dat buffervat wordt op 58 graden gehouden (met een hysterese waarschijnlijk) want zijn energieverbruik (alleen P1 meter) laat bijvoorbeeld in de nacht 150 W zien en dan periodiek een uur lang 1600-1800W.
Mijn vragen:
• Is het normaal bij w/w dat de vloerverwarming via het buffervat komt en niet direkt uit de warmtepomp? Ik ken mijn l/w warmtepomp en die stuurt het warme water of naar de verwarming of naar het boilervat.
• Is het beter om dit om te bouwen zodat de warmtepomp direkt de vloerverwarming in gaat en dan met 30-35 graden kan draaien? Dan verlies je de verwarming op het moment dat SWW gemaakt moet worden, maar ik begrijp dat dat met vloerverwarming niet zo'n punt is.
• Als dat niet kan/te duur is, dan is de buffer op 58 graden houden natuurlijk niet efficient (zal wel een standaard instelling en goed tegen legionella zijn). 45 graden is beter en dan een keer per week een legionella run?
Je collega woont niet toevallig in Duitsland? Want daar is het heel gebruikelijk om een groot voorraadvat (pufferspeicher) te hebben waar SWW via een warmtewisselaar wordt gevoed uit de bovenste warme laag en de ruimteverwarming lager uit het voorraadvat wordt onttrokken.Stefannn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:29:
[...]
Als het zit zoals je beschrijft is het absoluut prut.
COP wordt rap slechter bij hogere afgifte temperatuur dus eerst naar buffervat op 58 graden brengen en vandaar naar de vloerverwarming is absoluut nuts.
Maar.. je zegt "zo te horen"... dat suggereert dat je het niet live of via fotos gezien hebt. Dat zou ik dan eerst doen want de setup die je beschrijft heb ik werkelijk nog nooit ergens gezien en is dus ook wel heel onwaarschijnlijk.
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro gestuurd door evcc
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Signatures zijn voor boomers.
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Juist niet dus, want in Duitsland had men het wel goed gedaan?Bravo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:16:
Je collega woont niet toevallig in Duitsland? Want daar is het heel gebruikelijk om een groot voorraadvat (pufferspeicher) te hebben waar SWW via een warmtewisselaar wordt gevoed uit de bovenste warme laag en de ruimteverwarming lager uit het voorraadvat wordt onttrokken.
Zonder verdere informatie kunnen we niet zeggen of het wel/niet goed is geinstalleerd.Gwaihir schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:12:
[...]
Juist niet dus, want in Duitsland had men het wel goed gedaan?
Onze installatie heeft ook flinke buffering. Meerdere partijen hebben ons in de ontwerpfase aangeraden er op die 60 graden manier mee om te gaan. Toen heb ik het ontwerp zelf maar ter hand genomen. (En nu moet ik nog steeds een keer een leiding laten verleggen, omdat er nog 'n foutje in bleek te zitten.)
@Maasluip laat je collega dus wel even lezen hoe dit kan werken, alvorens te drastisch aan de slag te gaan. Helemaal niet meteen gezegd dat die buffer op de schroothoop moet. En kom dus inderdaad met meer detail: hoe groot, hoe aangesloten, waarvoor bedoeld / nu nodig, dat soort dingen.
Heb je toevallig ook Home Assistant met de Luxtronik integratie?ChrisM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:30:
Ter info: is een update voor alpha innotec warmtepompen! Update ging goed, geen idee wat er veranderd is.. en luxtronik2 werkt nog steeds!
Yep. Dat bedoelde ik te zeggen met luxtronik2.AJediIAm schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:13:
[...]
Heb je toevallig ook Home Assistant met de Luxtronik integratie?
Zag hier de update ook voorbij komen en de plugin van Domoticz werkt ook hier feilloos mee.ChrisM schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:30:
Ter info: is een update voor alpha innotec warmtepompen! Update ging goed, geen idee wat er veranderd is.. en luxtronik2 werkt nog steeds!
bijnaleek
[ Voor 3% gewijzigd door Chevalric op 27-03-2026 16:20 ]
Xbox Live: Chevalric