Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste
Acties:

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:44

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Fr33z schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:42:
[...]

je blijft ex btw noemen, ga je dingen kopen zakelijk? ik.zou die prijzen gewoon als consumentenprijs noemen want dit is verwarrend. maar verder:

adviesprijs zie ik als de maximale prijs die je als consument zou mogen betalen via een installateur want marge. Heb ff voor je bij Wasco gekeken. Een alpha innotec WZSV 92K3M kan ik.daar bestellen met ruim 35% korting op adviesprijs en is dan 8600 ex ofwel 10.400 euro. natuurlijk moet een installateur ook wat verdienen maar die zal A) echt wel betere korting krijgen dan ik en B ) 20-25% marge moet t echt wel voor kunnen.

weet niet hoe alpha innotec staat tov nibe hoor maar t verschil.is wel groot.

verder echt fascinerend dat je geen vergunning krijgt voor een buitendeel, is er geen achtertuin/andere plek waar het wel kan? desnoods in een schuurtje/bijgebouwtje als dat er is?
Ik koop niks zakelijk. alle offertes zijn qua componenten ex btw en aan het eind de btw over alles. dus ik vergelijk inderdaad de ex btw prijzen.

goed om te horen dat er ook qua componenten nog ruimte voor onderhandeling is..
edit:
ik heb een 12kW machine nodig. de alpha 122serie kom ik voor 13-14k incl btw tegen. scheelt dus meer dan 20% met nibe adviesprijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door prein2 op 17-07-2026 08:59 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Overigen heb ik geen buffervat. Onze begaande grond is rond de 120m2 en die is compleet open. De inhoud daarvan is genoeg om geen buffervat te gebruiken. De andere verdiepingen zijn met naregeling (draadloze shit van uponor) maar is nu ook ongeregeld. Ik heb alle motoren eraf getrokken en de flow zelf ingesteld.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-08 23:31
prein2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:27:
[...]

die bron is gewoon duur, moet ik accepteren.
Nibe/Thermia is een keuze die ik nog moet maken
De Nibe S1157-13 zit kaal zonder modules op 15k ex btw adviesprijs... dan moet er nog een koelmodule en een buffervat bij. Thermia is 20% goedkoper en die wordt het misschien ook wel. prijzen zijn daarvan minder vindbaar op internet.

ik zit er zeker mee om 50k uit te geven, vandaar dat ik het zo goed aan het uitzoeken ben. Ik wil dan ook wel de ferrari onder de warmtepompen hebben voor die prijs. Ik was een L/W van plan, maar krijg geen monumentenvergunning.
Ik vind 50 ook veel maar als je al spreekt over een 13kW unit is er een serieuze warmtevraag. Dan kom je idd al duurder uit. Dat gezegd hebbende... bij NIBE koop je wel een hele slimme machine met een S- serie. Het instellen van schema's is handig, maar de werking met dynamische prijzen is fijn en straks, met andere regluleringen waarin je eigenlijk op een lager pitje wil draaien, zijn die uren gewoon in te programmeren. Vanaf het schermpje. Communicatie met PV en opslag en the list goes on. Je betaald wat meer voor een S-serie, maar je krijgt ook een hoop want naast die leuke software is het gewoon een goede machine.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• jurgen purgen
jacovn schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:00:
Overigen heb ik geen buffervat. Onze begaande grond is rond de 120m2 en die is compleet open. De inhoud daarvan is genoeg om geen buffervat te gebruiken. De andere verdiepingen zijn met naregeling (draadloze shit van uponor) maar is nu ook ongeregeld. Ik heb alle motoren eraf getrokken en de flow zelf ingesteld.
De S11xx heeft geen ingebouwde boiler en in een stuk kleiner

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
jacovn schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:55:
[...]

Bron temperatuur hangt helemaal van de bron af.

Bij ons is nathan project geweest en 1 boring van 125 meter zou meer dan genoeg zijn.

Dat is dus in de winter bron onder 0, en nu in de zomer is het 17.6 uit de grond en er gaat 18.9 vanuit de wp de loop in.

wijze les geleerd. Nooit met Nathan en alfa innotec in zee gaan. Of alleen als je instalateur kennis genoeg heeft. 2e boring was destijds relatief goedkoop geweest. Maar ondanks bron die onder 0 komt houden ze de boot af. “Je kunt je huis toch verwarmen en koelen, er is niets aan de hand”

Het kost waarschijnlijk erg veel als ze nu een 2e bron moeten boren.
Het is allemaal mooi om het internet af te struinen op laagste prijzen maar dan moet je nog wel een bedrijf vinden MET de juiste BRL-certificeringen voor al het ondergrondse EN bovengrondse werk erom heen te ontwerpen en verantwoording te nemen voor de uitvoering. Die ontwerpen vormen onderdeel van je melding ihkv de Omgevingswet (een bodem/water installatie is niet vergunningsplichtig maar wel meldingsplichtig bij de bevoegde instantie).

@jacovn Heb jij de EED berekening (voor berekening van nde putdiepte, vermogen, warmtevraag etc) en alle andere bescheiden wel van Nathan gekregen? (Ik kreeg die ongevraagd van mijn boorder en verantwoordelijke van de hele installatie Duratherm ongevraagd toegestuurd via mijn installateur). Het ontwerp moet aantonen dat de bron het gevraagde vermogen en warmtevraag gedurende 25 jaar aan kan. Moet dan wel op de juiste inputgegevens zoals warmteverlies van de woning gebaseerd zijn. Met die gegevens in de hand kunn je Nathan aanspreken over de al dan niet goede werking van jouw bodem/water systeem. En het lijkt me niet dat je Alpha Innotec wp de schuld moet geven van je mogelijk verkeerd ontworpen verwarmingssysteem.

Mijn installatie (175m diepe put met dubbele lus en Nibe S1255 met 6-8kW vermogen met boiler en koeling) kostte compleet inclusief ontwerp en installatie 2,5 jaar geleden al ca 33k exbtw (40k incl). Dat was wel op het eind van de hoge vraag naar warmtepompen met navenante prijsinflatie 2de helft 2023.

En als laatste opmerking: Nibe is eigenaar van Alpha Innotec (en de Nederlandse importeur van Nibe spullen is ook een dochtermaatschappij van de Zweedse moeder).

[ Voor 10% gewijzigd door macbelly op 17-07-2026 09:58 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:26

theo66

NIBE S1155-6

macbelly schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Mijn installatie (175m diepe put met dubbele lus en Nibe S1255 met 6-8kW vermogen met boiler en koeling) kostte compleet inclusief ontwerp en installatie 2,5 jaar geleden al ca 33k exbtw (40k incl). Dat was wel op het eind van de hoge vraag naar warmtepompen met navenante prijsinflatie 2de helft 2023.
Ik heb een vergelijkbare installatie: 176m diep, dubbele lus, NIBE S1155 met daarnaast een boiler van 300l. Besteld eind 2022 en geïnstalleerd eind 2023 voor ca €40k incl.
Als je kiest voor
- bodemwarmtepomp
- A-merk warmtepomp
- groter, dus separaat, boilervat
- degelijke installateur
dan betaal je aanzienlijk meer dan voor een L/W warmtepomp. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad en NIBE heeft heel veel mogelijkheden om in te stellen. Daarbij er is geen onderscheid in gebruikersmenu en installateursmenu, dus je bent volledig in control op de instellingen.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
macbelly schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Het is allemaal mooi om het internet af te struinen op laagste prijzen maar dan moet je nog wel een bedrijf vinden MET de juiste BRL-certificeringen voor al het ondergrondse EN bovengrondse werk erom heen te ontwerpen en verantwoording te nemen voor de uitvoering. Die ontwerpen vormen onderdeel van je melding ihkv de Omgevingswet (een bodem/water installatie is niet vergunningsplichtig maar wel meldingsplichtig bij de bevoegde instantie).

@jacovn Heb jij de EED berekening (voor berekening van nde putdiepte, vermogen, warmtevraag etc) en alle andere bescheiden wel van Nathan gekregen? (Ik kreeg die ongevraagd van mijn boorder en verantwoordelijke van de hele installatie Duratherm ongevraagd toegestuurd via mijn installateur). Het ontwerp moet aantonen dat de bron het gevraagde vermogen en warmtevraag gedurende 25 jaar aan kan. Moet dan wel op de juiste inputgegevens zoals warmteverlies van de woning gebaseerd zijn. Met die gegevens in de hand kunn je Nathan aanspreken over de al dan niet goede werking van jouw bodem/water systeem. En het lijkt me niet dat je Alpha Innotec wp de schuld moet geven van je mogelijk verkeerd ontworpen verwarmingssysteem.

En als laatste opmerking: Nibe is eigenaar van Alpha Innotec (en de Nederlandse importeur van Nibe spullen is ook een dochtermaatschappij van de Zweedse moeder).
Nooit een berekening van de bron gezien. Het hele systeem is bij Nathan projects afgenomen door mijn instalateur. Het zou 3x80 meter worden, toen 2x120, en uiteindelijk was 125meter genoeg.

Nathan heeft zelf de bron geboord.

We hebben een warmteverlies berekening voor de woning uiteraard.

Alles gemeten en eerste 2 jaar geklaagd. Toen was het: bouwvocht, jaar later dat het huis zich nog moest zetten en verder drogen. Vooreerst maar opgegeven te klagen. Zal het weer gaan meten en opnieuw melden als hij voor paar dagen onder 0 blijft,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
jacovn schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Nooit een berekening van de bron gezien. Het hele systeem is bij Nathan projects afgenomen door mijn instalateur. Het zou 3x80 meter worden, toen 2x120, en uiteindelijk was 125meter genoeg.

Nathan heeft zelf de bron geboord.

We hebben een warmteverlies berekening voor de woning uiteraard.

Alles gemeten en eerste 2 jaar geklaagd. Toen was het: bouwvocht, jaar later dat het huis zich nog moest zetten en verder drogen. Vooreerst maar opgegeven te klagen. Zal het weer gaan meten en opnieuw melden als hij voor paar dagen onder 0 blijft,
Het gebrek aan transparantie van de installateur/boorder is in mei ook aan bod geweest. Bekijk de posts vanaf deze maar eens en lees de suggesties om de documenten alsnog boven water te krijgen (bijvoorbeeld via je gemeente omdat daar de documenten waarschijnlijk wel ingediend zijn bij de melding): Shalin in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:32
theo66 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Ik heb een vergelijkbare installatie: 176m diep, dubbele lus, NIBE S1155 met daarnaast een boiler van 300l. Besteld eind 2022 en geïnstalleerd eind 2023 voor ca €40k incl.
Als je kiest voor
- bodemwarmtepomp
- A-merk warmtepomp
- groter, dus separaat, boilervat
- degelijke installateur
dan betaal je aanzienlijk meer dan voor een L/W warmtepomp. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad en NIBE heeft heel veel mogelijkheden om in te stellen. Daarbij er is geen onderscheid in gebruikersmenu en installateursmenu, dus je bent volledig in control op de instellingen.
Even kort off topic. Welke instellingen vind je dan belangrijk te doen die bij andere merken mogelijk in het installateursmenu zitten? Ik vraag het omdat ik een Thermia ww wp krijg die volgens mij wel die schifting heeft. Weet alleen niet hoe erg dat is.

Mijn instalateur (Schimmel) werkt niet meer met NIBE omdat ze de service kennelijk niet goed vonden. Weet niet of dat waar is of dat ze gewoon betere marges hebben bij Thermia.

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-08 20:35

MrFish

Untitled

prein2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:27:
[...]

die bron is gewoon duur, moet ik accepteren.
Nibe/Thermia is een keuze die ik nog moet maken
De Nibe S1157-13 zit kaal zonder modules op 15k ex btw adviesprijs... dan moet er nog een koelmodule en een buffervat bij. Thermia is 20% goedkoper en die wordt het misschien ook wel. prijzen zijn daarvan minder vindbaar op internet.

ik zit er zeker mee om 50k uit te geven, vandaar dat ik het zo goed aan het uitzoeken ben. Ik wil dan ook wel de ferrari onder de warmtepompen hebben voor die prijs. Ik was een L/W van plan, maar krijg geen monumentenvergunning.
Ik vind het veel geld hoor. Onze bron zat op zo'n 11k, inclusief btw. Het hele systeem op 23,5k, na subsidie. Ik schrik soms enorm van de prijzen die ik hier zie, maar ik heb zelf ook veel duurdere offertes gehad (van Schimmel bijv).

Onze bron is tot nu toe 'in rust' zo'n 13,5°C. Ga je koelen, dan komt daar een paar graden bij. Je kunt de aanvoertemperatuur vrij dicht bij de brontemperatuur krijgen; de passieve koeling gebruikt uiteraard het tegenstroomprincipe. Met passief-koelen ga je niet heel erg condenserend kunnen koelen (dwz aanvoertemperaturen van ~10°C halen). Daarvoor zul je een WP met ondersteuning voor actief koelen moeten nemen. Bij mijn 6 kW Stiebel is het passief koelen ook beperkt tot 4 kW.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Renoo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:00:
Welke instellingen vind je dan belangrijk te doen die bij andere merken mogelijk in het installateursmenu zitten? Ik vraag het omdat ik een Thermia ww wp krijg die volgens mij wel die schifting heeft. Weet alleen niet hoe erg dat is.
Ik heb een EcoForest. En toegang gevraagd tot het installateursmenu. Installateurshandleiding zat ook keurig bij het apparaat. Alleen de code moest ik even vragen aan m'n installateur.

• Renoo
MrFish schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:34:
[...]

Ik vind het veel geld hoor. Onze bron zat op zo'n 11k, inclusief btw. Het hele systeem op 23,5k, na subsidie. Ik schrik soms enorm van de prijzen die ik hier zie, maar ik heb zelf ook veel duurdere offertes gehad (van Schimmel bijv).

Onze bron is tot nu toe 'in rust' zo'n 13,5°C. Ga je koelen, dan komt daar een paar graden bij. Je kunt de aanvoertemperatuur vrij dicht bij de brontemperatuur krijgen; de passieve koeling gebruikt uiteraard het tegenstroomprincipe. Met passief-koelen ga je niet heel erg condenserend kunnen koelen (dwz aanvoertemperaturen van ~10°C halen). Daarvoor zul je een WP met ondersteuning voor actief koelen moeten nemen. Bij mijn 6 kW Stiebel is het passief koelen ook beperkt tot 4 kW.
Als je zegt 'komt daar een paar graden bij' bedoel je dan dat de bron opwarmt of dat de aanvoer temp hoger is dan de bron?

• Renoo
Gwaihir schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:09:
[...]

Ik heb een EcoForest. En toegang gevraagd tot het installateursmenu. Installateurshandleiding zat ook keurig bij het apparaat. Alleen de code moest ik even vragen aan m'n installateur.
Welke functies zitten daar dan in die je echt gebruikt en niet in het consumenten menu zitten?

• MrFish

MrFish

Untitled

Renoo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:29:
[...]

Als je zegt 'komt daar een paar graden bij' bedoel je dan dat de bron opwarmt of dat de aanvoer temp hoger is dan de bron?
Dat de aanvoertemperatuur vanuit de bron omhoog gaat inderdaad.

• Gwaihir
  • Niet online
Renoo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:30:
Welke functies zitten daar dan in die je echt gebruikt en niet in het consumenten menu zitten?
Oh, dat zijn er denk ik heel wat. (Vier jaar geleden had ik dat beter op 't netvlies ;).). Maar dat komt omdat mijn WP vrijwel geheel door mijn BMS beheerd wordt. Zegt niet zo gek veel over een andere situatie, met een ander merk.

Weigert je installateur je die toegang dan? Als je 'm krijgt, maakt het toch niet uit? Als je 'm niet krijgt, zou je 'ns gebruiksaanwijzingen van jouw merk er op na kunnen slaan.

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-08 22:41
[...]

Daarvoor zul je een WP met ondersteuning voor actief koelen moeten nemen. Bij mijn 6 kW Stiebel is het passief koelen ook beperkt tot 4 kW.
Deze zin triggert mij. Het vermogen van een warmtepomp is toch gebaseerd op de compressor, in jouw geval 6kW? En bij passief koelen wordt de compressor helemaal niet gebruikt (daarom heet het passief). Het water van de bron loopt langs een warmtewisselaar en geeft op die manier zijn temperatuur door aan het water van de vloer koeling. Hoe kan dat dan beperkt zijn tot 4kW?

• jurgen purgen
Renoo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:30:
[...]

• Smart Price Adaption (SPA): De NIBE haalt live de dynamische stroomprijzen van de EPEX-beurs op. Hij berekent zelfstandig wanneer stroom goedkoop (of gratis/negatief) is en gaat dán uw boiler extra opwarmen of de vloer als buffer gebruiken. Wordt stroom duur? Dan schakelt hij direct terug naar het absolute minimum.
  • Weersvoorspelling (Weather Forecast): De pomp kijkt naar de weersverwachting. Ziet hij dat er over 4 uur een hittegolf of felle zon aankomt? Dan stopt hij nú al met verwarmen om overshoots en energieverspilling te voorkomen. Andere pompen reageren pas als het binnen al te warm is.
  • Photovoltaic (PV) regeling: Heeft u zonnepanelen? Via Menu 7 koppelt u de omvormer (of energiemeter). Bij overproductie aan stroom verbruikt de NIBE die stroom direct zélf om warm water te maken, in plaats van het goedkoop terug te leveren aan het net.

Menu 7.1 - Bedrijfsinstelling
Dit is het absolute hart van uw controlecentrum. Hier dwingt u de fysieke onderdelen van de warmtepomp in de modus die ú wilt.
  • 7.1.1 - Compressorinstellingen
    • 7.1.1.1 - Blokkeerfrequenties: Handmatig specifieke frequentiebereiken (Hz) uitsluiten om resonantie, trillingen of bromgeluiden in huis te voorkomen.
    • 7.1.1.2 - Startfrequentie: Bepalen op welk vermogen de compressor moet opstarten.
  • 7.1.2 - Instellingen circulatiepomp
    • 7.1.2.1 - Snelheid verwarmingsmediumpomp: Exacte minimale en maximale percentages instellen voor de pomp die het water door uw vloer of radiatoren jaagt.
    • 7.1.2.2 - Snelheid bronpomp (bij water/water): De snelheid van de pomp die energie uit de bodem lakt reguleren.
  • 7.1.3 - Instellingen elektrisch element
    • 7.1.3.1 - Max. elektrisch extra vermogen: De ingebouwde elektrische back-up (het 'element') begrenzen of volledig blokkeren om stroompieken te voorkomen.
    • 7.1.3.2 - Zekeringgrootte: De interne belastingbewaking afstemmen op de hoofdzekering van uw meterkast.
  • 7.1.4 - Instellingen warm water
    • 7.1.4.1 - Start/stoptemperatuur: Exact bepalen bij welke temperatuur de boiler moet beginnen en stoppen met laden (voor economisch, normaal of luxe gebruik).
  • 7.1.5 - Instellingen koeling
    • 7.1.5.1 - Start koeling: Instellen bij welke berekende binnentemperatuur of Delta-T de (passieve of actieve) koeling geactiveerd wordt.
  • 7.1.6 - Instellingen ventilatie (indien WTW/ventilatie-accessoire gekoppeld is)
    • 7.1.6.1 - Snelheid ventilatielucht: De exacte luchtdebieten per ventilatiestand programmeren.
  • 7.1.10 - Algemene instellingen
    • 7.1.10.2 - Automatische modus: De exacte buitentemperatuur bepalen waarop het systeem zelfstandig mag omschakelen tussen enkel warm water maken (zomer), verwarmen (winter) of koelen.

Menu 7.2 - Instellingen accessoires
  • 7.2.1 - Voeg toe/verwijder accessoire: Automatisch of handmatig extra printplaten (zoals een AXC-module) of componenten aanmelden in de software.
  • 7.2.X - [Specifieke Accessoires]: Zodra u een accessoire toevoegt, verschijnt hier een submenu om deze in te regelen (bijvoorbeeld een extra klimaatsysteem 2 voor een aparte bovenverdieping, een zwembadregeling of uw zonnepanelen via een PV-module).

Menu 7.3 - Multi-instellingen

Cruciaal voor grotere systemen of cascade-opstellingen (meerdere warmtepompen samen).
  • 7.3.1 - Configureren: Instellen welke warmtepomp de "Master" is en welke de "Slaves".
  • 7.3.2 - Cascade-instellingen: Bepalen wanneer de tweede of derde warmtepomp moet bijspringen (bijvoorbeeld pas als warmtepomp 1 langer dan 30 minuten op 100% vermogen draait).

Menu 7.4 - Tools/Service

De ultieme gereedschapskist om handmatig de controle over te nemen tijdens storingen of optimalisatie.
  • 7.4.1 - Handmatige werking: Hier zet u de automatische regeling buitenspel. U kunt handmatig klep X openzetten, pomp Y op 50% laten draaien of de compressor dwingen om op een vaste frequentie te draaien om te testen.
  • 7.4.2 - Ontluchtingsfunctie: Een automatisch programma starten dat de pompen laat pulseren om hardnekkige luchtbellen uit uw vloerverwarming of bron te persen.
  • 7.4.4 - Sensor-kalibratie: Als u merkt dat een temperatuursensor een kleine afwijking heeft, kunt u die hier handmatig corrigeren (offset instellen).

Menu 7.5 - Fabrieksinstellingen / Service

De achterdeur voor data-beheer en noodgrepen.
  • 7.5.1 - Fabrieksinstelling herstellen: Alles terug naar af als u er echt een zootje van heeft gemaakt.
  • 7.5.3 - Exporteer Modbus-log: Alle communicatieregisters en storingslogs direct naar een USB-stick schrijven voor diepgaande computeranalyse.
Vanwege deze functies betaal je dus meer maar dan ben je dus ook niet afhankelijk meer van een installateur. Het vergt wat tijd om alles te leren gebruiken maar stap voor stap heb ik het ook geleerd. En voor je het weet ben je systeem aan het finetunen en hoef je er daarna nooit meer aan te zitten. In dezelfde straat kan er een gezin wonen met dezelfde samenstelling maar toch zullen ze allebei iets anders vragen van hun klimaatsysteem. Met menu 7 pas je je systeem aan aan de vraag van de gebruiker van de woning.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:29
fishman schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:41:
[...]

Deze zin triggert mij. Het vermogen van een warmtepomp is toch gebaseerd op de compressor, in jouw geval 6kW? En bij passief koelen wordt de compressor helemaal niet gebruikt (daarom heet het passief). Het water van de bron loopt langs een warmtewisselaar en geeft op die manier zijn temperatuur door aan het water van de vloer koeling. Hoe kan dat dan beperkt zijn tot 4kW?
flow. de beperking is 1: hoe groot je wisselaar is en 2 hoeveel water je er aan beide kanten langsstuurd. best logisch dat je daarna bij gelijk debiet een hogere afkoeling en deltaT haalt als de compressor aan staat vs niet

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:26

theo66

NIBE S1155-6

Renoo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:00:
[...]

Even kort off topic. Welke instellingen vind je dan belangrijk te doen die bij andere merken mogelijk in het installateursmenu zitten? Ik vraag het omdat ik een Thermia ww wp krijg die volgens mij wel die schifting heeft. Weet alleen niet hoe erg dat is.

Mijn instalateur (Schimmel) werkt niet meer met NIBE omdat ze de service kennelijk niet goed vonden. Weet niet of dat waar is of dat ze gewoon betere marges hebben bij Thermia.
Als tweaker (ben ik niet echt maar toch) wil je natuurlijk volledige controle over je eigen apparatuur :)
@jurgen purgen heeft het hele menu al gekopieerd, maar nog wat voorbeelden.
Als gebruiker kun je kiezen uit 4 instellingen voor wamtapwater. In het installateursmenu kun je voor klein-midden-groot etc ook de start/stop temperatuur instellen en de temperatuur voor de periodieke verhoging (anti legionella) instellen.
Je kan modbus over TCP inschakelen om te koppelen met de omvormen van je zonnepanelen. Je kan de regeling van de pompen in stellen, de snelheid van de pomp bij passief koelen, etc.
De alarmen op de temperatuur van de bronvloeistof, de blockfreq. van de compressor, de log's uitlezen, de prioritering van de werking (warm water vs verwarmen). Je kan dus de volledige regeling van de warmtepomp instellen, maar daar moet je je wel goed voor inlezen, dit forum helpt.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• Gwaihir
  • Niet online
Deze zin triggert mij. Het vermogen van een warmtepomp is toch gebaseerd op de compressor, in jouw geval 6kW?
Precies, dus zelden wordt er verder gekeken / gevraagd door de klant. Dat én hoe de fabrikant een doorsnee huis ziet, heeft invloed.
En bij passief koelen wordt de compressor helemaal niet gebruikt (daarom heet het passief). Het water van de bron loopt langs een warmtewisselaar en geeft op die manier zijn temperatuur door aan het water van de vloer koeling. Hoe kan dat dan beperkt zijn tot 4kW?
Grootte van die wisselaar.

Hier een hybride systeem, oftewel de WP is best klein voor de woning. Installateur waarschuwde dat ik niet meer dan 6kW moet verwachten, op het EcoForest model opgesteld voor 9kW (verwarming).

• wjwithagen
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01-08 21:31
bello2011 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:05:
Ik ben benieuwd naar jullie visie op de volgende situatie.
Een woning van een klant is voorzien van een water/water-warmtepomp met vloerverwarming en een parketvloer. Tijdens de warme periode van de afgelopen weken draaide de installatie in koelbedrijf. De warmtepomp was correct ingeregeld; de minimale aanvoertemperatuur in koelbedrijf bedroeg 22 °C.
In de woning is een relatieve luchtvochtigheid (RV) van circa 80% gemeten. Vervolgens is de parketvloer bol komen te staan. De bewoner en de vloerenlegger stellen de installateur aansprakelijk voor de ontstane schade.
Mijn vraag is: is dat terecht?
Wij hebben op 2 plaatsen parket in ht huis, gelegd door een zakelijke vriend van ons.
En ik heb echt wel 10x moten beloven dat ik NOOIT onder het parket moet koelen.
Daar gaf hij geen garantie op. Van andere parketpartijen later ook vergelijkbare stellige adviezen gehad....

Dus geen idee of uberhaupt de leidingen onder het parket af te schakelen zijn. Maar dat zou wel nodig zijn denk ik.
Geen idee welke instructies de installateur heeft gekeregen, maar dit zijn altijd de typische problemen waarbij goed overleg nuttig had geweest. En de vraag waar de "schuld" ligt is dus lekker lastig... Zijn er verslagen van (het) overleg tussen partijen?

• Gwaihir
  • Niet online
theo66 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:27:
Als tweaker [...] wil je natuurlijk volledige controle over je eigen apparatuur :)
Dat dus. Is simpelweg een selectiecriterium bij aanschaffen. Ben ik al zo vaak blij van geworden inmiddels.

Prima als een apparaat een set niet-voor-de-doorsnee-consument instellingen heeft. Als ik maar toegang krijg, want doorsnee ben ik dan kennelijk niet. Ik zal mij als gewaarschuwd beschouwen :).

En dat hebben installateurs trouwens wel door ook. Wanneer ik deze voorwaarde in het offerte traject op tafel leg, is er best 'ns tegenwicht gegeven. Uiteindelijk wordt dan gezegd dat ik een vrijwaring ervoor zal moeten tekenen. Fair. Maar, dat is vervolgens nog nooit doorgezet.

Overigens ook wel partijen gesproken die hier mogelijk niet voor zouden gaan, maar die zijn dan steevast al op andere gronden afgevallen.

• Renoo
wjwithagen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:01:
[...]

Wij hebben op 2 plaatsen parket in ht huis, gelegd door een zakelijke vriend van ons.
En ik heb echt wel 10x moten beloven dat ik NOOIT onder het parket moet koelen.
Daar gaf hij geen garantie op. Van andere parketpartijen later ook vergelijkbare stellige adviezen gehad....

Dus geen idee of uberhaupt de leidingen onder het parket af te schakelen zijn. Maar dat zou wel nodig zijn denk ik.
Geen idee welke instructies de installateur heeft gekeregen, maar dit zijn altijd de typische problemen waarbij goed overleg nuttig had geweest. En de vraag waar de "schuld" ligt is dus lekker lastig... Zijn er verslagen van (het) overleg tussen partijen?
Sorry maar dit heeft echt niets met elkaar te maken. Het probleem hier is de luchtvochtigheid waardoor het dauwpunt boven de temp van de vloer is komen te liggen. Daardoor is er condens ontstaan in de vloer. Zolang je boven het dauwpunt blijft kun je met hout prima koelen. Alleen de isolatiewaarde van hout is hoger dan bijvoorbeeld beton of tegels. Daardoor werkt het minder, met zowel verwarming als koeling. Zeggen dat je nooit mag koelen met parket is gewoon verkeerde informatie om maar 0.0 risico te lopen als installateur.

• wjwithagen
Renoo schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:15:
[...]

Sorry maar dit heeft echt niets met elkaar te maken. Het probleem hier is de luchtvochtigheid waardoor het dauwpunt boven de temp van de vloer is komen te liggen. Daardoor is er condens ontstaan in de vloer. Zolang je boven het dauwpunt blijft kun je met hout prima koelen. Alleen de isolatiewaarde van hout is hoger dan bijvoorbeeld beton of tegels. Daardoor werkt het minder, met zowel verwarming als koeling. Zeggen dat je nooit mag koelen met parket is gewoon verkeerde informatie om maar 0.0 risico te lopen als installateur.
Geen idee waarmee je denkt je vloerkoeling aan te sturen?
Maar de RC van een houten vloer is van dien aard dat de temperatuur onder de vloer gewoon gelijk is aan de watertemperatuur....
En als ik naar mijn invoer op de vloeren kijk is daar al behoorlijk vaak de boel vochtig tot nat.
'k kan me niet anders voorstellen dan dat het onder de vloer ook behoorlijk vochtig gaat zijn.

wellicht dat we hier een wat gelukkige situatie hebben om dat we daarnaast behoorlijk veel tegels hebben. Maar ook die waren de afgelopen warme periode behoorlijk klam.
Dus het mag dan wellicht in sommige situaties best kunnen. Maar als het mis gaat is de schade gewoon gelijk erg groot.
En ik denk dat je echt dan naar RV en de temp van het koelwater moet kijken om geen condensatie te krijgen... Doe je dat niet dan koel je in den blinde, met alle risicos van dien.

BTW dit advies dateert uit 2005, toen wij het huis bouwden... Het feit dat ik een GBS in mijn huis wilde was toen wel een heel erg bizarre vraag. KNX was eigenlijk zo'n beetje wat installateurs kenden... Maar TCP connected/web-based/100+ sensoren/actuatoren dat was voor de meeste een brug te ver.

Dus misschien aanpassen naar: Als je het kunt vermijden, niet koelen onder je parketvloer.

• Renoo
wjwithagen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:28:
[...]

Geen idee waarmee je denkt je vloerkoeling aan te sturen?
Maar de RC van een houten vloer is van dien aard dat de temperatuur onder de vloer gewoon gelijk is aan de watertemperatuur....
En als ik naar mijn invoer op de vloeren kijk is daar al behoorlijk vaak de boel vochtig tot nat.
'k kan me niet anders voorstellen dan dat het onder de vloer ook behoorlijk vochtig gaat zijn.

wellicht dat we hier een wat gelukkige situatie hebben om dat we daarnaast behoorlijk veel tegels hebben. Maar ook die waren de afgelopen warme periode behoorlijk klam.
Dus het mag dan wellicht in sommige situaties best kunnen. Maar als het mis gaat is de schade gewoon gelijk erg groot.
En ik denk dat je echt dan naar RV en de temp van het koelwater moet kijken om geen condensatie te krijgen... Doe je dat niet dan koel je in den blinde, met alle risicos van dien.

BTW dit advies dateert uit 2005, toen wij het huis bouwden... Het feit dat ik een GBS in mijn huis wilde was toen wel een heel erg bizarre vraag. KNX was eigenlijk zo'n beetje wat installateurs kenden... Maar TCP connected/web-based/100+ sensoren/actuatoren dat was voor de meeste een brug te ver.

Dus misschien aanpassen naar: Als je het kunt vermijden, niet koelen onder je parketvloer.
Je kunt de invoer temperatuur sturen met je wp. En idd je moet naar rv kijken. Zolang je daar niet onder zit condenseert het vocht in de lucht niet op je vloer. Als je terugleest naar de originele comment van 4 juli zie je genoeg comments van mensen met parket die gewoon koelen zonder issues zolang je maar dauwpunt bescherming hebt.

• wjwithagen
Renoo schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:30:
[...]

Je kunt de invoer temperatuur sturen met je wp. En idd je moet naar rv kijken. Zolang je daar niet onder zit condenseert het vocht in de lucht niet op je vloer. Als je terugleest naar de originele comment van 4 juli zie je genoeg comments van mensen met parket die gewoon koelen zonder issues zolang je maar dauwpunt bescherming hebt.
Mijn ervaring daarmee is dat je niet echt vaak zo hard wilt koelen als je graag zou willen.
En bij parket moet je toch echt rekenen met de temperatuur van het koelwater, en niet met de temperatuur boven de vloer...
En in de laatste warme periode hebben we hier toch echt 60% bij 35C gehhaald.
Hoe je dan niet uit te leggen dat onder de vloer bij 18C er condensatie optreed...
Dus dan maar omhoog met de temperatuur? Naar wat? 25C

Dan maak maar eens een transmissieberekening met 18mm hout en een deltaT van 10K, volgens mij ben je dan niet echt aan heet koelen?
'k heb net een discussie met Claude achter de rug, en koelvermogen is ongeveer 30-40 W/m2.
Maar de temp op de overgang dekvloer -> hout is het echte probleem waar je naar moeten kijken met condensatie.

En dit is wat Claude er exppliciet over zegt:
<knip> AI dumps zijn niet toegestaan

[ Voor 60% gewijzigd door Septillion op 20-07-2026 15:09 ]

• MrFish

MrFish

Untitled

[...]

Zoals hierboven wordt aangegeven, dat zal te maken hebben met de grootte van die specifieke warmtewisselaar. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat hier softwarematige beperkingen worden opgelegd: als het koelen net begonnen is en mijn vloer is nog warm (en de bron koud), dan draaien de bronpomp en CV-pomp allebei langzaam, en zie ik 4 kW koeling. Begint mijn vloer af te koelen (en de bron op te warmen), dan gaan beide pompen sneller draaien en zie ik nog steeds 4 kW koeling.

Bij deze serie van Stiebel (4, 6, 8 kW) loopt ook het koelvermogen op (3, 4, 5 kW), terwijl de units precies even groot/zwaar/etc zijn. Dus ik denk dat niet alleen wat betreft de compressor softwarematige differentiatie plaatsvindt, maar ook bij het passieve koelen.

• Renoo
wjwithagen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:46:
[...]

Mijn ervaring daarmee is dat je niet echt vaak zo hard wilt koelen als je graag zou willen.
En bij parket moet je toch echt rekenen met de temperatuur van het koelwater, en niet met de temperatuur boven de vloer...
En in de laatste warme periode hebben we hier toch echt 60% bij 35C gehhaald.
Hoe je dan niet uit te leggen dat onder de vloer bij 18C er condensatie optreed...
Dus dan maar omhoog met de temperatuur? Naar wat? 25C

Dan maak maar eens een transmissieberekening met 18mm hout en een deltaT van 10K, volgens mij ben je dan niet echt aan heet koelen?
'k heb net een discussie met Claude achter de rug, en koelvermogen is ongeveer 30-40 W/m2.
Maar de temp op de overgang dekvloer -> hout is het echte probleem waar je naar moeten kijken met condensatie.

En dit is wat Claude er exppliciet over zegt:
<knip> AI dumps zijn niet toegestaan
Ik denk dat je hier een denkfout maakt en Claude daarom ook. Het gaat niet om het dauwpunt buiten, maar om het dauwpunt binnen (waar de vloer ligt). Als je koeling goed werkt is het binnen zeg 22-24 graden. Zelfs bij 60 RLV is het dauwpunt dan 14-16 graden. En bij lagere RLV - die je kunt krijgen door actief te ontvochtigen eventueel middels wtw - nog lager uiteraard. Met goede dauwpunt bescherming kun je dus wel de aanvoer temp lager brengen (idd van het water, niet de vloer)

Oh en dat verhaal over folie gaat over zwevend parket. Dat is weer anders dan parket dat gelijmd is op de dekvloer. Claude haalt hier weer van alles door elkaar. Als je parket neemt voor vl vw moer je 8mm mozaiek ondervloer nemen met 6mm eiken parket. Wordt allemaal verlijmd.

[ Voor 56% gewijzigd door Septillion op 20-07-2026 15:09 ]

• wjwithagen
Renoo schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:15:
[...]

Ik denk dat je hier een denkfout maakt en Claude daarom ook. Het gaat niet om het dauwpunt buiten, maar om het dauwpunt binnen (waar de vloer ligt). Als je koeling goed werkt is het binnen zeg 22-24 graden. Zelfs bij 60 RLV is het dauwpunt dan 14-16 graden. En bij lagere RLV - die je kunt krijgen door actief te ontvochtigen eventueel middels wtw - nog lager uiteraard. Met goede dauwpunt bescherming kun je dus wel de aanvoer temp lager brengen (idd van het water, niet de vloer)
'mmmm, dat is de expliciete vraag die claude had gesteld....
Dat is het grensvlak cementdekvloer -> Hout/tegels...
Volgens mij staat ook in het antwoord.

'k 'm zelfs een tabelletje laten maken:
denkvloer/hout
OpbouwR_totaal (m²K/W)Koelvermogen (W/m²)T_oppervlak (°C)T_grensvlak dekvloer/vloerbedekking (°C)
Parket 18mm, zwevend0,312~3229,726,3
Parket tapis 8mm, verlijmd0,261~3828,626,9
Tegel, dunbed op dekvloer0,220~4527,527,1*
Tegel, direct in specie0,213~4727,2n.v.t.**
Zelf hebben we dus een Tapis parket, en liggen de tegels direct in de specie....
En ik had het in dit geval de specifieke situatie recent hier in Eindhoven: 35C/65%.
Maar de conclusie is eigenlijk dat een watertemp van 10K minder dat de ruimtetemp echt wel aanleiding is voor problemen.

Wat ik even niet snap wat een WtW er mee van doen heeft om te ontvochtigen?. Als het buiten 35C is, en binnen 24C? Jouw aanname is dan dat door de 24C je water kunt onttrekken aan de 35C/65% lucht die je naar binnen neemt?
Als ik Claude weer mag geloven kom je ongeveer op 59% als er buiten 35C/65% is, EN je er 24C als afzuiglucht hebt.... Maar dat haalde wij zeker niet toen het zo warm was.
Dus moet je voor de grenslaag nog steeds kijken naar RV ~60%, maar dan blijkt gewoon dat de dauwpunt temp eigenlijk zowat telkens 9-10k lager is. Dus dan zit je inderdaad bij 22C ergens richting 12-13C, heel precies bin 24C op 15,8C voor het dauwpunt.
Maar de bottleneck is uiteindelijk de koelcapaciteit: 30W/m2, en dus is dat de werkelijke crux. Je moet dus zorgen dat je daar ook beneden blijft. Als je dus bv. veel glas hebt, zoals een tuinkamer, dan heb je het hard te halen om daar beneden te blijven, anders gaat de temperatuur alsnog omhoog.

Maar goed.... ALS je een goed regelend GBS hebt wat de watertemp goed kan regelen dan zou je onder parket kunnen koelen.
Nadeel bij ons is dan wel dat we onder de tegels minder diep zouden kunnen koelen, terwijl de RC van die plaatsen lager is. En het koelen daar dus beter gaat, met 3-4K lagere temp en een 30% betere transmissie.
Ons huis is een open huis zonder deuren (op WC en badkamer (met ook parket) na) dus dat egaliseert prima uit.

Verder blijf ik er wel bij dat bij de orginele vraagsteller het maar de vraag is wat er tussen partijen is gecommuniceerd? En als iedereen gewoon maar het gedacht: Die andere begrijpt het wel. Ja, dan is het zomaar mogelijk dat er iets anders dan bedoeld is uitgekomen.

• wjwithagen
Renoo schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:15:
[...]

Oh en dat verhaal over folie gaat over zwevend parket. Dat is weer anders dan parket dat gelijmd is op de dekvloer. Claude haalt hier weer van alles door elkaar. Als je parket neemt voor vl vw moer je 8mm mozaiek ondervloer nemen met 6mm eiken parket. Wordt allemaal verlijmd.
Nog een 2e dingetje.... De RV is zelden beneden de 60% (hier in Eindhoven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sfw6wXf0s3Te7Q_M8merILU4tCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYqy6w1sSu0Vd8MJc8vOY5Oe.jpg?f=fotoalbum_large
Dus dat verlaagt je bandbreedte in de temperatuur nog meer.

• Renoo
wjwithagen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:56:
[...]

'mmmm, dat is de expliciete vraag die claude had gesteld....
Dat is het grensvlak cementdekvloer -> Hout/tegels...
Volgens mij staat ook in het antwoord.

'k 'm zelfs een tabelletje laten maken:
denkvloer/hout
OpbouwR_totaal (m²K/W)Koelvermogen (W/m²)T_oppervlak (°C)T_grensvlak dekvloer/vloerbedekking (°C)
Parket 18mm, zwevend0,312~3229,726,3
Parket tapis 8mm, verlijmd0,261~3828,626,9
Tegel, dunbed op dekvloer0,220~4527,527,1*
Tegel, direct in specie0,213~4727,2n.v.t.**
Zelf hebben we dus een Tapis parket, en liggen de tegels direct in de specie....
En ik had het in dit geval de specifieke situatie recent hier in Eindhoven: 35C/65%.
Maar de conclusie is eigenlijk dat een watertemp van 10K minder dat de ruimtetemp echt wel aanleiding is voor problemen.

Wat ik even niet snap wat een WtW er mee van doen heeft om te ontvochtigen?. Als het buiten 35C is, en binnen 24C? Jouw aanname is dan dat door de 24C je water kunt onttrekken aan de 35C/65% lucht die je naar binnen neemt?
Als ik Claude weer mag geloven kom je ongeveer op 59% als er buiten 35C/65% is, EN je er 24C als afzuiglucht hebt.... Maar dat haalde wij zeker niet toen het zo warm was.
Dus moet je voor de grenslaag nog steeds kijken naar RV ~60%, maar dan blijkt gewoon dat de dauwpunt temp eigenlijk zowat telkens 9-10k lager is. Dus dan zit je inderdaad bij 22C ergens richting 12-13C, heel precies bin 24C op 15,8C voor het dauwpunt.
Maar de bottleneck is uiteindelijk de koelcapaciteit: 30W/m2, en dus is dat de werkelijke crux. Je moet dus zorgen dat je daar ook beneden blijft. Als je dus bv. veel glas hebt, zoals een tuinkamer, dan heb je het hard te halen om daar beneden te blijven, anders gaat de temperatuur alsnog omhoog.

Maar goed.... ALS je een goed regelend GBS hebt wat de watertemp goed kan regelen dan zou je onder parket kunnen koelen.
Nadeel bij ons is dan wel dat we onder de tegels minder diep zouden kunnen koelen, terwijl de RC van die plaatsen lager is. En het koelen daar dus beter gaat, met 3-4K lagere temp en een 30% betere transmissie.
Ons huis is een open huis zonder deuren (op WC en badkamer (met ook parket) na) dus dat egaliseert prima uit.

Verder blijf ik er wel bij dat bij de orginele vraagsteller het maar de vraag is wat er tussen partijen is gecommuniceerd? En als iedereen gewoon maar het gedacht: Die andere begrijpt het wel. Ja, dan is het zomaar mogelijk dat er iets anders dan bedoeld is uitgekomen.
Lees deze thread maar eens

jacovn in "Ontvochtigen/Koelen dmv Zehnder WTW of toch Fancoils?"

Daar zie je mensen koelen met 13 graden aanvoer zonder condens en ontvochtigen via wtw.

Claude moet je een keer in een nieuwe chat vragen wat hij van je condensrisico vindt bij een binnen temp van 22 met 55 lrv met gelijmd tapis.

• wjwithagen
Renoo schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:06:
[...]

Lees deze thread maar eens

jacovn in "Ontvochtigen/Koelen dmv Zehnder WTW of toch Fancoils?"

Daar zie je mensen koelen met 13 graden aanvoer zonder condens en ontvochtigen via wtw.

Claude moet je een keer in een nieuwe chat vragen wat hij van je condensrisico vindt bij een binnen temp van 22 met 55 lrv met gelijmd tapis.
Claude heeft dat netjes voor me uitgerekend. In de geschetste situatie 35C/65% buiten en 24C binnen, ontvochtig je met:
"Bij een debiet van bijv. 200 m³/h (~240 kg/h lucht) zou dat neerkomen op ~1,4 kg condensaat/uur als de lucht daadwerkelijk tot 24°C afkoelt"

Dus iets van 1,5L/uur, dus ja dat is behoorlijk wat. Maar dan nog ga je maar van 65% naar 59%.

En in de discussie die je aanhaalt is het zeker geen standaard oplossing om te ontvochtigen...
Dat soort dingen haal je zeker niet met een standaard duco of brink WtW.

Maar een RV van 55%.... Dat is best wel laag. Dat heb je maar weinig van de tijd.
MeteoBlue meteo data van Eindhoven

Daarnaast moet je je even bedenken dat elke keer dat je condenseert, je water onder je parket hebt. En dat is niet zomaar weg dat duurt waarschijnlijk wel dagen... En dus accumuleer je gewoon water onder je vloer. 'k moet zeggen dat ik geen idee heb hoe lucht/waterdamp dicht de Polyurethaan-lak is die op onze vloer zit...

Ik ken dus persoonlijk mensen die koelen met 13C en dus gewoon 't vocht op hun tegelvloer hebben/hadden staan. En ja daar hebben we een aparte regeling gebouwd die zorgde dat de T_vloerIn = T_dauw + 2C werd geregeld. Dan nog hebben ze het probleem dat bij een onweerbij met opeens een flinke plus in de RV ze condens op de vloer zien.

Dus dit alles is maar met welke bril je de dingen ziet... Persoonlijk ben ik blij dat ik na deze hele discussie wel naar mijn parketteur heb geluisterd. Anders had ik waarschijnlijk inmiddels ook 2 parketvloeren naar de kloten.

• Renoo
wjwithagen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:39:
[...]

Claude heeft dat netjes voor me uitgerekend. In de geschetste situatie 35C/65% buiten en 24C binnen, ontvochtig je met:
"Bij een debiet van bijv. 200 m³/h (~240 kg/h lucht) zou dat neerkomen op ~1,4 kg condensaat/uur als de lucht daadwerkelijk tot 24°C afkoelt"

Dus iets van 1,5L/uur, dus ja dat is behoorlijk wat. Maar dan nog ga je maar van 65% naar 59%.

En in de discussie die je aanhaalt is het zeker geen standaard oplossing om te ontvochtigen...
Dat soort dingen haal je zeker niet met een standaard duco of brink WtW.

Maar een RV van 55%.... Dat is best wel laag. Dat heb je maar weinig van de tijd.
MeteoBlue meteo data van Eindhoven

Daarnaast moet je je even bedenken dat elke keer dat je condenseert, je water onder je parket hebt. En dat is niet zomaar weg dat duurt waarschijnlijk wel dagen... En dus accumuleer je gewoon water onder je vloer. 'k moet zeggen dat ik geen idee heb hoe lucht/waterdamp dicht de Polyurethaan-lak is die op onze vloer zit...

Ik ken dus persoonlijk mensen die koelen met 13C en dus gewoon 't vocht op hun tegelvloer hebben/hadden staan. En ja daar hebben we een aparte regeling gebouwd die zorgde dat de T_vloerIn = T_dauw + 2C werd geregeld. Dan nog hebben ze het probleem dat bij een onweerbij met opeens een flinke plus in de RV ze condens op de vloer zien.

Dus dit alles is maar met welke bril je de dingen ziet... Persoonlijk ben ik blij dat ik na deze hele discussie wel naar mijn parketteur heb geluisterd. Anders had ik waarschijnlijk inmiddels ook 2 parketvloeren naar de kloten.
Ik vind dat je er te hysterisch over doet. Het conservatieve advies met parket (verlijmd, niet zwevend) is niet te koelen onder 18 aanvoer. Door verlijming zit er geen lucht tussen de dekvloer en het hout. Als alle parketvloeren daardoor 'naar de kloten' zouden gaan dan zou dat met rode letters op elke website van vloerleveranciers staan. In plaata daarvan adverteren ze er zelfs mee.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:23
jurgen purgen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:32:
[...]
  • Smart Price Adaption (SPA): De NIBE haalt live de dynamische stroomprijzen van de EPEX-beurs op. Hij berekent zelfstandig wanneer stroom goedkoop (of gratis/negatief) is en gaat dán uw boiler extra opwarmen of de vloer als buffer gebruiken. Wordt stroom duur? Dan schakelt hij direct terug naar het absolute minimum.
  • Weersvoorspelling (Weather Forecast): De pomp kijkt naar de weersverwachting. Ziet hij dat er over 4 uur een hittegolf of felle zon aankomt? Dan stopt hij nú al met verwarmen om overshoots en energieverspilling te voorkomen. Andere pompen reageren pas als het binnen al te warm is.
  • Photovoltaic (PV) regeling: Heeft u zonnepanelen? Via Menu 7 koppelt u de omvormer (of energiemeter). Bij overproductie aan stroom verbruikt de NIBE die stroom direct zélf om warm water te maken, in plaats van het goedkoop terug te leveren aan het net.

Menu 7.1 - Bedrijfsinstelling
Dit is het absolute hart van uw controlecentrum. Hier dwingt u de fysieke onderdelen van de warmtepomp in de modus die ú wilt.
  • 7.1.1 - Compressorinstellingen
    • 7.1.1.1 - Blokkeerfrequenties: Handmatig specifieke frequentiebereiken (Hz) uitsluiten om resonantie, trillingen of bromgeluiden in huis te voorkomen.
    • 7.1.1.2 - Startfrequentie: Bepalen op welk vermogen de compressor moet opstarten.
  • 7.1.2 - Instellingen circulatiepomp
    • 7.1.2.1 - Snelheid verwarmingsmediumpomp: Exacte minimale en maximale percentages instellen voor de pomp die het water door uw vloer of radiatoren jaagt.
    • 7.1.2.2 - Snelheid bronpomp (bij water/water): De snelheid van de pomp die energie uit de bodem lakt reguleren.
  • 7.1.3 - Instellingen elektrisch element
    • 7.1.3.1 - Max. elektrisch extra vermogen: De ingebouwde elektrische back-up (het 'element') begrenzen of volledig blokkeren om stroompieken te voorkomen.
    • 7.1.3.2 - Zekeringgrootte: De interne belastingbewaking afstemmen op de hoofdzekering van uw meterkast.
  • 7.1.4 - Instellingen warm water
    • 7.1.4.1 - Start/stoptemperatuur: Exact bepalen bij welke temperatuur de boiler moet beginnen en stoppen met laden (voor economisch, normaal of luxe gebruik).
  • 7.1.5 - Instellingen koeling
    • 7.1.5.1 - Start koeling: Instellen bij welke berekende binnentemperatuur of Delta-T de (passieve of actieve) koeling geactiveerd wordt.
  • 7.1.6 - Instellingen ventilatie (indien WTW/ventilatie-accessoire gekoppeld is)
    • 7.1.6.1 - Snelheid ventilatielucht: De exacte luchtdebieten per ventilatiestand programmeren.
  • 7.1.10 - Algemene instellingen
    • 7.1.10.2 - Automatische modus: De exacte buitentemperatuur bepalen waarop het systeem zelfstandig mag omschakelen tussen enkel warm water maken (zomer), verwarmen (winter) of koelen.

Menu 7.2 - Instellingen accessoires
  • 7.2.1 - Voeg toe/verwijder accessoire: Automatisch of handmatig extra printplaten (zoals een AXC-module) of componenten aanmelden in de software.
  • 7.2.X - [Specifieke Accessoires]: Zodra u een accessoire toevoegt, verschijnt hier een submenu om deze in te regelen (bijvoorbeeld een extra klimaatsysteem 2 voor een aparte bovenverdieping, een zwembadregeling of uw zonnepanelen via een PV-module).

Menu 7.3 - Multi-instellingen

Cruciaal voor grotere systemen of cascade-opstellingen (meerdere warmtepompen samen).
  • 7.3.1 - Configureren: Instellen welke warmtepomp de "Master" is en welke de "Slaves".
  • 7.3.2 - Cascade-instellingen: Bepalen wanneer de tweede of derde warmtepomp moet bijspringen (bijvoorbeeld pas als warmtepomp 1 langer dan 30 minuten op 100% vermogen draait).

Menu 7.4 - Tools/Service

De ultieme gereedschapskist om handmatig de controle over te nemen tijdens storingen of optimalisatie.
  • 7.4.1 - Handmatige werking: Hier zet u de automatische regeling buitenspel. U kunt handmatig klep X openzetten, pomp Y op 50% laten draaien of de compressor dwingen om op een vaste frequentie te draaien om te testen.
  • 7.4.2 - Ontluchtingsfunctie: Een automatisch programma starten dat de pompen laat pulseren om hardnekkige luchtbellen uit uw vloerverwarming of bron te persen.
  • 7.4.4 - Sensor-kalibratie: Als u merkt dat een temperatuursensor een kleine afwijking heeft, kunt u die hier handmatig corrigeren (offset instellen).

Menu 7.5 - Fabrieksinstellingen / Service

De achterdeur voor data-beheer en noodgrepen.
  • 7.5.1 - Fabrieksinstelling herstellen: Alles terug naar af als u er echt een zootje van heeft gemaakt.
  • 7.5.3 - Exporteer Modbus-log: Alle communicatieregisters en storingslogs direct naar een USB-stick schrijven voor diepgaande computeranalyse.
Vanwege deze functies betaal je dus meer maar dan ben je dus ook niet afhankelijk meer van een installateur. Het vergt wat tijd om alles te leren gebruiken maar stap voor stap heb ik het ook geleerd. En voor je het weet ben je systeem aan het finetunen en hoef je er daarna nooit meer aan te zitten. In dezelfde straat kan er een gezin wonen met dezelfde samenstelling maar toch zullen ze allebei iets anders vragen van hun klimaatsysteem. Met menu 7 pas je je systeem aan aan de vraag van de gebruiker van de woning.
Als ik dit lees word ik haast jaloers. Mijn Alpha Innotec kan niks van dit ‘af fabriek’.

• Gwaihir
  • Niet online
wjwithagen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:56:
ALS je een goed regelend GBS hebt wat de watertemp goed kan regelen dan zou je onder parket kunnen koelen.
Dat dus. En dat is wanneer je nabij het dauwpunt wil koelen altijd belangrijk. Parket is niet het enige dat er slecht tegen kan.
Nadeel bij ons is dan wel dat we onder de tegels minder diep zouden kunnen koelen, terwijl de RC van die plaatsen lager is.
Dat lijkt mij niet, dat het dauwpunt aan de ene kant van een open ruimte 3-4 graden anders ligt dan aan de andere kant.
En het koelen daar dus beter gaat, met 3-4K lagere temp en een 30% betere transmissie.
Betere overdracht zonder dat isolerend hout, dat wel. Maar je koelt toch ook wel een beetje je hele constructie, wellicht tenzij je wanden ook hout / gips zijn.

En je hebt weer even laten zien waarom het posten van zulke grote stukken AI antwoord op tweakers terecht verboden is; je post echt alleen maar ruis door. Focus je, zoals anderen aangaven, op het dauwpunt binnen. (Vraag gerust aan Claude dat met veel woorden voor je te herhalen / benadrukken.) Uitleg meermaals terug te vinden in de laatste maand of twee van dit topic.

• wjwithagen
Renoo schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:54:
[...]

Ik vind dat je er te hysterisch over doet. Het conservatieve advies met parket (verlijmd, niet zwevend) is niet te koelen onder 18 aanvoer. Door verlijming zit er geen lucht tussen de dekvloer en het hout. Als alle parketvloeren daardoor 'naar de kloten' zouden gaan dan zou dat met rode letters op elke website van vloerleveranciers staan. In plaata daarvan adverteren ze er zelfs mee.
Jammer dat je vindt dat ik er hysterisch over doe... 'k heb je na discussie gelijk gegeven dat je met voldoende GBS power je het inderdaad kunt doen.
Van de andere kant zit de orginele vrager wel met een probleem.

• wjwithagen
Dat lijkt mij niet, dat het dauwpunt aan de ene kant van een open ruimte 3-4 graden anders ligt dan aan de andere kant.
Dat is dus ook niet wat ik zeg...

Ik zeg dat de temperatuur op verschillende oppervlaktes anders door de RC van de bovenliggende materialen. En dat daardoor is het koelvermogen van de diverse vloeren ook anders.
Betere overdracht zonder dat isolerend hout, dat wel. Maar je koelt toch ook wel een beetje je hele constructie, wellicht tenzij je wanden ook hout / gips zijn.
Meeste is hier gewoon vol steen, met betonvloeren.
En je hebt weer even laten zien waarom het posten van zulke grote stukken AI antwoord op tweakers terecht verboden is; je post echt alleen maar ruis door. Focus je, zoals anderen aangaven, op het dauwpunt binnen. (Vraag gerust aan Claude dat met veel woorden voor je te herhalen / benadrukken.) Uitleg meermaals terug te vinden in de laatste maand of twee van dit topic.
Oke, die snap ik. 'heb Claude eigenlijk vooral gebruikt om dingen voor me uit te rekenen.
De rest van de output had wellicht minder gekund.
Alhoewel je iets te luchtig doet over wat ik precies aan Claude heb gevraagd. Beroepsmatig gebruik ik Claude heel veel, ben inmiddels behoorlijk bekend met zijn nukken en vraag dus inderdaad veel door en controleer ook wat het antwoord is.
Dus als jij het ruis vind, dan hoop ik maar dat dat is doordat de essentie van mijn opmerkingen verdronken is.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 06:09
firecaps30 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Als ik dit lees word ik haast jaloers. Mijn Alpha Innotec kan niks van dit ‘af fabriek’.
Met home assistant en luxtronik integratie kom je wel een heel eind! Maar is inderdaad niet “af fabriek”.

• Gwaihir
  • Niet online
@wjwithagen Ja, ik miste welk punt jij wilde maken en jij leek te missen welk punt anderen wilden maken. Nu je nogmaals RC noemt, dringt bijv. pas tot me door wat je daar bedoelt, ook al kwam er wel iets over voor in het lange verhaal. (Ik las het als typo voor RV.)

Inderdaad vermindert isolatie tussen je koelende vloer en de ruimte zelf de effectiviteit van de koeling aanzienlijk. Daarom is koelen (en verwarmen) onder hout minder interessant, zeker. Maar ik zie dat als min of meer los van kan het, verantwoord.

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-08 15:34
[...]

Ik vind het eigenlijk heel gek dat er zoveel water /water wp's worden geïnstalleerd.... Lucht/water kostte me 4 jaar geleden 4000€, ter vervanging van mijn gastketel.

In de zomer, met de digitale meter, word er actief gekoeld omdat anders de PV opbrengst toch 'gratis' naar het net moet, als er al niet voor betaald moet worden zelfs ...

Het lijkt me gewoon kosten/baten beter om lucht/water wp icm met zoveel mogelijk PV te hebben. Bovenverdieping nog een lucht/lucht wp en klaar.

Je komt nooit aan 40, 50k zo, en je hebt betere koeling die bijna nooit moet stoppen voor condens gevaar.

Of mis ik iets ?

• fishman
Puur naar de kosten kijkend heb je gelijk. Maar in de winter is een water/water wp efficienter, en juist dan is er geen PV opbrengst.

Ook heb je geen lawaaiige buitenunit nodig. Er zitten dus wel wat voordelen aan een water/water WP, of de extra kosten dat je waard is moet iedereen zelf uitmaken.

Wellicht ter vergelijking: Er worden veel meer Volkswagens dan Porsches verkocht, maar voor beiden is een markt.

• Gwaihir
  • Niet online
Kenwood960 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:12:
en je hebt betere koeling die bijna nooit moet stoppen voor condens gevaar.

Of mis ik iets ?
Huh? Ja, zeker: de koeling binnenshuis is precies hetzelfde en moet net zo snel stoppen (matigen) voor condensgevaar.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:14:
[...]

Huh? Ja, zeker: de koeling binnenshuis is precies hetzelfde en moet net zo snel stoppen (matigen) voor condensgevaar.
Nee, airco zorgt voor droge lucht in huis. Het is ook de goedkoopste manier om condens te voorkomen.

• Gwaihir
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:26:
Nee, airco zorgt voor droge lucht in huis. Het is ook de goedkoopste manier om condens te voorkomen.
Een lucht/water WP is geen airco hoor...

• MrFish

MrFish

Untitled

Kenwood960 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:12:
[...]

Ik vind het eigenlijk heel gek dat er zoveel water /water wp's worden geïnstalleerd.... Lucht/water kostte me 4 jaar geleden 4000€, ter vervanging van mijn gastketel.

In de zomer, met de digitale meter, word er actief gekoeld omdat anders de PV opbrengst toch 'gratis' naar het net moet, als er al niet voor betaald moet worden zelfs ...

Het lijkt me gewoon kosten/baten beter om lucht/water wp icm met zoveel mogelijk PV te hebben. Bovenverdieping nog een lucht/lucht wp en klaar.

Je komt nooit aan 40, 50k zo, en je hebt betere koeling die bijna nooit moet stoppen voor condens gevaar.

Of mis ik iets ?
Vooropgesteld: iedereen moet voor zichzelf beslissen waar die z'n geld aan uitgeeft. In ons vorige huis hadden we L/W + airco boven. Belangrijke argumenten voor mij om voor een W/W te gaan bij de renovatie van ons "nieuwe" huis: geen buitenunit, passief koelen (= geen pendelen), betere COP in de winter. En 40k hoeft het zeker niet te kosten.

• fishman
MrFish schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:01:
[...]

Vooropgesteld: iedereen moet voor zichzelf beslissen waar die z'n geld aan uitgeeft. In ons vorige huis hadden we L/W + airco boven. Belangrijke argumenten voor mij om voor een W/W te gaan bij de renovatie van ons "nieuwe" huis: geen buitenunit, passief koelen (= geen pendelen), betere COP in de winter. En 40k hoeft het zeker niet te kosten.
En vergeet de defrosts niet als het richting het 0 punt gaat buiten. Op een gegeven moment kan een lucht/water WP je huis dan gewoon niet meer warm krijgen en moeten er electrische elementen gaan bij schakelen enzo. Denk dat het electra net een groot probleem krijgt als ieder huis bij 0 graden buiten ineens 6kW gaat vragen.

• Kenwood960
fishman schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:28:
[...]

En vergeet de defrosts niet als het richting het 0 punt gaat buiten. Op een gegeven moment kan een lucht/water WP je huis dan gewoon niet meer warm krijgen en moeten er electrische elementen gaan bij schakelen enzo. Denk dat het electra net een groot probleem krijgt als ieder huis bij 0 graden buiten ineens 6kW gaat vragen.
Valt wel mee hoor, tussen 0 en 5 is het wat lastiger, en is het verbruik vrij hoog maar vriest het nog harder zijn de defrosts weer weg....

• fishman
Kenwood960 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 00:03:
[...]

Valt wel mee hoor, tussen 0 en 5 is het wat lastiger, en is het verbruik vrij hoog maar vriest het nog harder zijn de defrosts weer weg....
Omdat je dan volledig op het electrisch element draait? Bij een aanvoer temp van -5 graden of kouder moet er sowieso erg veel energie bij om nog te kunnen verwarmen lijkt me, of mis ik iets? Is de efficiëntie niet lineair met de aanvoer temperatuur?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:14

de Peer

under peer review

[...]

dit is natuurlijk onzin. Dan is het systeem verkeerd gedimensioneerd. Defrost zijn irritant (vanwege de onderbreking) maar stoken met COP=1 gebeurt over het algemeen nooit.

Defrost zijn er vooral als er veel vocht is. met name rond het vriespunt dus. Maar bij -5 of -10 heb je juist minder defrosts omdat je dan te maken hebt met droge lucht, en dus vriest de boel niet meer dicht.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 20-07-2026 08:42 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

fishman schreef op maandag 20 juli 2026 @ 00:16:
[...]

Omdat je dan volledig op het electrisch element draait?
euh nee? Je hebt die compressor niet voor niets. Veel units hebben niet eens een elektrisch element.
Mijn L/L unit (Daikin) draaide het proces om en ging kort 'koelen' waarmee hij dus de warmte uit de woning gebruikt om de buitenunit te ontdooien.
Bij een aanvoer temp van -5 graden of kouder moet er sowieso erg veel energie bij om nog te kunnen verwarmen lijkt me, of mis ik iets? Is de efficiëntie niet lineair met de aanvoer temperatuur?
Als de aanvoer -5 is maar de 'afvoer' -8 of -10 dan haal je daar nog prima warmte uit.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 20-07-2026 09:58 ]

• Kenwood960
fishman schreef op maandag 20 juli 2026 @ 00:16:
[...]

Omdat je dan volledig op het electrisch element draait? Bij een aanvoer temp van -5 graden of kouder moet er sowieso erg veel energie bij om nog te kunnen verwarmen lijkt me, of mis ik iets? Is de efficiëntie niet lineair met de aanvoer temperatuur?
Nee hoor, bijlange niet. De mijne heeft zelfs geen elec. Element. De scop van mijn warmtepomp is 4,2. Koelen inbegrepen.

Het is daarom dat ik een beetje nieuwsgierig was, waarom sommige mensen naar de duurste oplossing grijpen .... Soms is het ook een stukje onwetendheid, en als je dan een installateur treft die enkel water/water doet, tja die zal niet aan je neus hangen dat het voor minder dan de helft ook kan .

Er zijn natuurlijk mensen die de buiten unit niet kunnen plaatsen, of die schrik hebben van het lawaai, maar al te dikwijls is het ook onbekend/ onbemind...

[ Voor 38% gewijzigd door Kenwood960 op 20-07-2026 09:26 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Kenwood960 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:14:
Nee hoor, bijlange niet. De mijne heeft zelfs geen elec.
Mooi. Daar heb ik 5+ jaar geleden standaard heel andere verhalen over gehoord, die dus nu de netcongestie opjagen.
Het is daarom dat ik een beetje nieuwsgierig was, waarom sommige mensen naar de duurste oplossing grijpen .... Soms is het ook een stukje onwetendheid, en als je dan een installateur treft die enkel water/water doet, tja die zal niet aan je neus hangen dat het voor minder dan de helft ook kan .
Zou het echt? Die installateurs ken ik niet. Ik verwacht eigenlijk alleen het omgekeerde: dat W/W afgedaan wordt als 'onzin', mede omdat de betreffende installateur 't niet doet. Dat onbekend == onbemind...
Er zijn natuurlijk mensen die de buiten unit niet kunnen plaatsen, of die schrik hebben van het lawaai, maar al te dikwijls is het ook onbekend/ onbemind...
Dat boren is echt wel 'n ding en niet alleen qua prijs. Maar ik hoop toch dat voor seriematige nieuwbouw W/W wel de norm wordt.

En dat kleine stukje airco ergens in huis, voor de ontvochtiging, dat kan inmiddels ook W/L :) (Innova WLHP).

• 6illes
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-08 09:38
(jarig!)
Ik had een vraag over de koelmogelijkheden van een geothermische warmtepomp met diepteboring.

Is het mogelijk om met zo'n systeem actief te koelen? Wordt de koelkring hierbij omgekeerd (reversibel bedrijf), zodat de warmtepomp gekoeld water kan produceren voor ventiloconvectoren?

Mijn idee is om twee aparte pompgroepen te voorzien:
  • een gemengde pompgroep voor de vloerverwarming (verwarmen en passief koelen);
  • een ongemengde pompgroep voor ventiloconvectoren, zodat deze met een lagere watertemperatuur actief kunnen koelen in de zomer of met hogere watertemperatuur extra kunnen bijverwarmen in de winter
Op die manier zouden we geen klassiek split-aircosysteem met koudemiddelleidingen door de woning hoeven te voorzien. Gezien de evoluerende Europese F-gassenwetgeving lijkt een volledig watergedragen systeem mij bovendien een toekomstbestendige oplossing.

Is dit technisch haalbaar? Wat is jullie mening?

[ Voor 5% gewijzigd door 6illes op 20-07-2026 10:28 ]

• Kenwood960
6illes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:25:
Ik had een vraag over de koelmogelijkheden van een geothermische warmtepomp met diepteboring.

Is het mogelijk om met zo'n systeem actief te koelen? Wordt de koelkring hierbij omgekeerd (reversibel bedrijf), zodat de warmtepomp gekoeld water kan produceren voor ventiloconvectoren?

• een ongemengde pompgroep voor ventiloconvectoren, zodat deze met een lagere watertemperatuur actief kunnen koelen in de zomer of met hogere watertemperatuur extra kunnen bijverwarmen in de winter
Op die manier zouden we geen klassiek split-aircosysteem met koudemiddelleidingen door de woning hoeven te voorzien. Gezien de evoluerende Europese F-gassenwetgeving lijkt een volledig watergedragen systeem mij bovendien een toekomstbestendige oplossing.

Ik zou sowieso een gemengde pompgroep proberen vermijden. Die heb je enkel nodig wanneer te warm water de vloer in zou gaan.

• 6illes
(jarig!)
Kenwood960 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:42:
[...]

Ik zou sowieso een gemengde pompgroep proberen vermijden. Die heb je enkel nodig wanneer te warm water de vloer in zou gaan.
Klopt, in verwarmingsbedrijf zou de mengklep volledig kunnen openen, zodat zowel de vloerverwarming als de ventiloconvectoren op bijvoorbeeld 35°C werken.

Mijn reden voor een gemengde groep zit vooral in het zomerbedrijf. Voor actieve koeling hebben de ventiloconvectoren aanzienlijk kouder water nodig, terwijl de vloer enkel met een hogere, dauwpuntgestuurde watertemperatuur mag worden gekoeld. De menggroep zou dan het koelwater voor de vloer dynamisch opmengen, terwijl de ventiloconvectoren rechtstreeks op de koude kring werken.

Zie jij hiervoor een betere hydraulische configuratie zonder gemengde groep?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
En vergeet de defrosts niet als het richting het 0 punt gaat buiten. Op een gegeven moment kan een lucht/water WP je huis dan gewoon niet meer warm krijgen en moeten er electrische elementen gaan bij schakelen enzo.
Dat is onzin, dan heb je een te kleine WP gekozen. Als je een WP netjes hebt gedimensioneerd op het benodigde vermogen bij -10, dan heeft deze rond het vriespunt meer dan 1/3 van het vermogen over voor defrosts. Dat is echt meer dan voldoende.
Ik heb daar afgelopen winter (tijdens sneeuwjacht) nog uitgebreid aan gemeten. Toen deed de WP op vol vermogen elke 20 minuten een defrost. Maar ook met aftrek van het verloren vermogen door defrosts bleef er alsnog netto 6.1 kW aan verwarmingsvermogen over (van een 8 kW warmtepomp). Compleet meetverslag hier: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
(En dat alles uiteraard zonder boosterelement, want die is hard uitgeschakeld)

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 20-07-2026 11:00 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• fishman
Andrehj schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:59:
[...]

Dat is onzin, dan heb je een te kleine WP gekozen. Als je een WP netjes hebt gedimensioneerd op het benodigde vermogen bij -10, dan heeft deze rond het vriespunt meer dan 1/3 van het vermogen over voor defrosts. Dat is echt meer dan voldoende.
Ik heb daar afgelopen winter (tijdens sneeuwjacht) nog uitgebreid aan gemeten. Toen deed de WP op vol vermogen elke 20 minuten een defrost. Maar ook met aftrek van het verloren vermogen door defrosts bleef er alsnog netto 6.1 kW aan verwarmingsvermogen over (van een 8 kW warmtepomp). Compleet meetverslag hier: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
(En dat alles uiteraard zonder boosterelement, want die is hard uitgeschakeld)
Goed om te horen dat mijn aannames niet kloppen. Want dat zou anders echt niet schalen naar alle woningen in NL.

Een buiten unit blijft alleen wel lastig in rijtjes huizen of appartementen, waar er toch veel van zijn. Voor nieuwbouw zou een grond boring inderdaad de standaard moeten zijn. Ook omdat de kosten dan veel lager zijn omdat ze in serie achter elkaar kunnen doorboren.

• Kenwood960
6illes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:57:
[...]

Klopt, in verwarmingsbedrijf zou de mengklep volledig kunnen openen, zodat zowel de vloerverwarming als de ventiloconvectoren op bijvoorbeeld 35°C werken.

Mijn reden voor een gemengde groep zit vooral in het zomerbedrijf. Voor actieve koeling hebben de ventiloconvectoren aanzienlijk kouder water nodig, terwijl de vloer enkel met een hogere, dauwpuntgestuurde watertemperatuur mag worden gekoeld. De menggroep zou dan het koelwater voor de vloer dynamisch opmengen, terwijl de ventiloconvectoren rechtstreeks op de koude kring werken.

Zie jij hiervoor een betere hydraulische configuratie zonder gemengde groep?
Ik snap je redenering, maar ik zou niet weten hoe je dit zou kunnen aansturen. Ik denk dat je dan beter een open verdeler neemt, en dan je ventielen van de vloerverwarming allemaal dichtstuurt als je bij het dauwpunt komt. De ventilo's blijven dan koud water ontvangen .

Of je w/w wp actief kan koelen weet ik niet. Als het kan, dan mag die ook geen meting doen van het dauwpunt, dat zal door een extern systeem moeten gebeuren, anders slaat de wp uit, terwijl je ventilo's wel nog vraag hebben

• Gwaihir
  • Niet online
6illes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:25:
Ja, zo werkt dat. Maar die keerklep is niet op alle modellen leverbaar en altijd een optie.
[...]

Lijkt me niet het handigst. Zoals je het beschrijft zou je moeten kiezen tussen actief en passief koelen, terwijl je eigenlijk beschrijft dat je beide tegelijk wil. Terug mengen van actief gekoeld koud water naar 'passieve temperaturen' is immers zonde van de energie.

Ik vermoed dat ook beide te regelen zou moeten zijn, als je 'n beetje je best doet. De WP zelf zou dan actief koelen. En voor het passief koelen gebruik je een externe module, zoals verschillende merken leveren + wat creativiteit qua aansluiten en regelen.

Alternatief, vermoedelijk eenvoudiger: de WP koelt passief en je gebruikt (units zoals de) Innova WLHP om lokaal toch actief te koelen.

• Fr33z
fishman schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:57:
[...]

Goed om te horen dat mijn aannames niet kloppen. Want dat zou anders echt niet schalen naar alle woningen in NL.

Een buiten unit blijft alleen wel lastig in rijtjes huizen of appartementen, waar er toch veel van zijn. Voor nieuwbouw zou een grond boring inderdaad de standaard moeten zijn. Ook omdat de kosten dan veel lager zijn omdat ze in serie achter elkaar kunnen doorboren.
1 oplossing hoeft ook niet voor alle woningen ;) En je kunt dit ook precies omdraaien: die grondboringen plus de schreeeuwend dure W/W warmtepompen kunnen onmogelijk schalen naar alle woningen in NL helaas vanwege de te hoge kosten.

dit is ook 1 van de redenen dat dit bij nieuwbouw (gelukkig) niet de standaard is. Elke nieuwbouwwoning is eigenlijk "te duur" qua bouwkosten en daarvoor halen ze smerige trucjes uit zoals de warmtepomp verhuren ipv onderdeel van de koop maken etc. Als je daar weer 10k aan extra kosten bijzet voor een boring plus meerprijs w/w warmtepomp gaat het helaas niet de goede kant op.

• Gwaihir
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:22:
de schreeeuwend dure W/W warmtepompen kunnen onmogelijk schalen naar alle woningen in NL helaas vanwege de te hoge kosten.

Elke nieuwbouwwoning is eigenlijk "te duur" qua bouwkosten en daarvoor halen ze smerige trucjes uit
Ja, waarom is dat? Een W/W lijkt eenvoudiger dan een L/W en is toch duurder. Vroeg of laat zou je verwachten dat daar verandering in komt, wanneer de vraag naar W/W's nog 'ns fors toeneemt (al is daar wellicht méér dan Nederland voor nodig).

Nieuwbouwvoorschriften zijn voor zulke zaken al zo vaak gebruikt. De bouwnormen staan vol van dingen die men 'te duur' vond en er alleen zijn omdat ze zijn afgedwongen. En de kantjes daarvan af lopen is ook van alle tijden. Kijk naar de huizen met twee treurige PV-paneeltjes, een aantal jaren lang voldoende om gemakkelijk aan een norm te voldoen.

En 't is ook nog 'ns zo dat omdat een gasketel zo makkelijk klein kan, er in elk huis eentje hing. Als blokverwarming nu handiger is, ook prima. (Al lijkt 't eerder richting gedeelde bron + WP in 'n keukenkastje te gaan, voor appartementen.)

• 6illes
(jarig!)
Gwaihir schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Ja, zo werkt dat. Maar die keerklep is niet op alle modellen leverbaar en altijd een optie.

[...]

Lijkt me niet het handigst. Zoals je het beschrijft zou je moeten kiezen tussen actief en passief koelen, terwijl je eigenlijk beschrijft dat je beide tegelijk wil. Terug mengen van actief gekoeld koud water naar 'passieve temperaturen' is immers zonde van de energie.

Ik vermoed dat ook beide te regelen zou moeten zijn, als je 'n beetje je best doet. De WP zelf zou dan actief koelen. En voor het passief koelen gebruik je een externe module, zoals verschillende merken leveren + wat creativiteit qua aansluiten en regelen.

Alternatief, vermoedelijk eenvoudiger: de WP koelt passief en je gebruikt (units zoals de) Innova WLHP om lokaal toch actief te koelen.
De regeling in mijn scenario zou, afhankelijk van de koelvraag, tussen twee modi schakelen.

Wanneer alleen de vloerkoeling nodig is, kan de geothermische installatie gewoon passief koelen en hoeft de compressor niet te werken. Pas wanneer de ventiloconvectoren bijkomende actieve koeling vragen, schakelt de warmtepomp over naar actief koelbedrijf en produceert ze bijvoorbeeld water van 7 à 12 °C.

De ventiloconvectoren worden dan rechtstreeks met dit koude water gevoed. Alleen voor de vloer wordt het water via een menggroep naar ongeveer 18 °C gebracht, met dauwpuntbewaking. Zodra de actieve koelvraag wegvalt, kan de installatie opnieuw uitsluitend passief koelen.

Het opmengen is op dat moment inderdaad niet thermodynamisch optimaal bekeken op zichzelf, maar het alternatief is een aparte lucht/lucht- of lucht/waterwarmtepomp die gelijktijdig actief moet koelen. Mijn verwachting is dat actieve koeling via de geothermische bron ondanks het mengen nog steeds efficiënter kan zijn dan een afzonderlijke buitenunit, terwijl we bovendien geen koudemiddelleidingen door de woning nodig hebben.

De echte vraag is dus volgens mij of de regeling en hydrauliek deze automatische omschakeling tussen passief en actief koelbedrijf ondersteunen, niet of we principieel voor één van beide moeten kiezen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Gwaihir schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:00:
[...]

Ja, waarom is dat? Een W/W lijkt eenvoudiger dan een L/W en is toch duurder. Vroeg of laat zou je verwachten dat daar verandering in komt, wanneer de vraag naar W/W's nog 'ns fors toeneemt (al is daar wellicht méér dan Nederland voor nodig).
inderdaad, ik denk omdat W/W nu geen massaproduct is. Blijft toch beetje niche en vaak maatwerk. Dat terwijl L/W nu behoorlijk mainstream is geworden.

• Gwaihir
  • Niet online
6illes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:05:
De echte vraag is dus volgens mij of de regeling en hydrauliek deze automatische omschakeling tussen passief en actief koelbedrijf ondersteunen, niet of we principieel voor één van beide moeten kiezen.
Welke regeling?

Zo breed gevraagd is het antwoord zeker ja; de regeling in mijn huis zou hier geen enkele moeite mee hebben. Die is niet echt standaard, maar wel gewoon ok qua kosten in verhouding tot het totaal van zo'n installatie.
Zodra de actieve koelvraag wegvalt, kan de installatie opnieuw uitsluitend passief koelen.
Komt dat zo vaak voor dan? En zo ja, waarom dan al die moeite voor zelden gebruikte actieve koeling?

Ik denk dat je uiteindelijk juist bijna de hele koeltijd óók een beetje actief zult willen koelen. (Omwille van de ontvochtiging.) Dus maak de combi dan goed.
maar het alternatief is een aparte lucht/lucht- of lucht/waterwarmtepomp die gelijktijdig actief moet koelen.
Welk antwoord zoek je? Je herhaalt jezelf zonder op mijn antwoord in te gaan; ik gaf je al twee alternatieve opties die niet verlangen dat je kiest ten koste van je wensen.

• Fr33z
Gwaihir schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:00:
[...]

Nieuwbouwvoorschriften zijn voor zulke zaken al zo vaak gebruikt. De bouwnormen staan vol van dingen die men 'te duur' vond en er alleen zijn omdat ze zijn afgedwongen. En de kantjes daarvan af lopen is ook van alle tijden. Kijk naar de huizen met twee treurige PV-paneeltjes, een aantal jaren lang voldoende om gemakkelijk aan een norm te voldoen.

En 't is ook nog 'ns zo dat omdat een gasketel zo makkelijk klein kan, er in elk huis eentje hing. Als blokverwarming nu handiger is, ook prima. (Al lijkt 't eerder richting gedeelde bron + WP in 'n keukenkastje te gaan, voor appartementen.)
Het lijkt me ook mooi hoor als dat gebeurt. Maar ik zie weinig ontwikkeling op prijsgebied bij W/W WPs en bij L/W WPs juist wel. Ik vermoed dat vanwege de inherent hogere kosten (bronsysteem erbij) en langere aanlegtijd (bronboring doen) ipv gewoon een buitenunit plaatsen de W/W wp nooit zo mainstream gaat worden als de L/W wp.

en voor de leuk: beide optie worden volledig overklast door L/L WPs (airco!) in NL, daarvan worden er jaarlijks 4 tot 5 keer zoveel geplaatst :+

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:38
@6illes

Je wilt dus passief en actief koelen combineren en/of tussen beide schakelen. De B4/C4 Pro-modellen van Ecoforest hebben dit standaard ingebouwd.

De regeling werkt met verschillende klimaatgroepen (zones) die elk hun eigen stook- en koellijnen hebben:
  • Zone 1 (Vloerkoeling): Staat ingesteld op een hoge koeltemperatuur van 18 °C met dauwpuntbewaking via ruimtesensoren.
  • Zone 2 (Fancoils): Staat ingesteld op een lage koeltemperatuur van 7-12 °C voor actieve, snelle koeling.
De prioriteitsregeling werkt als volgt:
  1. Alleen passief: Is er alleen vraag vanuit de vloer? De warmtepomp laat de compressor uit. De interne driewegkleppen sturen het bronwater via de interne platenwisselaar rechtstreeks naar het afgiftesysteem. De passieve koelpomp draait.
  2. Omschakeling naar actief: Zodra een fancoil koud water vraagt, activeert de regeling de compressor. De warmtepomp schakelt softwarematig en hydraulisch direct over naar actieve koeling.
  3. Terugval naar passief: Valt de actieve vraag weg en heeft de vloer nog koeling nodig? De compressor stopt, de kleppen schakelen terug en de installatie gaat direct weer over op passief koelen.
De Hydrauliek
Deze opzet met een menggroep is thermodynamisch volkomen juist. Tijdens het actieve koelbedrijf produceert de warmtepomp water van bijvoorbeeld 7 °C. Dit gaat rechtstreeks naar de fancoils. Voor de vloerkoeling wordt een gemengde pompgroep aangestuurd door de warmtepomp. De mengklep mengt de retour van de vloer met het koude aanvoerwater tot exact de gewenste temperatuur.

Hoewel het opmengen van koud water naar warmer water een exergieverlies (thermodynamisch nadeel) met zich meebrengt, is de totaalefficiëntie om twee redenen nog steeds superieur:
  • Geothermische actieve koeling is extreem efficiënt: Een lucht/water-warmtepomp moet zijn warmte kwijt aan de warme buitenlucht. De water/water-warmtepomp dumpt zijn warmte via de actieve koeling in een koele bodembron. De compressor hoeft hierdoor veel minder hard te werken, wat resulteert in een extreem hoge EER. Dit compenseert het mengverlies ruimschoots.
  • Geen extra buitenunit: Je bespaart op de aanschaf, het onderhoud en de esthetiek van een extra airco-buitenunit en koudemiddelleidingen door de woning.

• Gwaihir
  • Niet online
@Fr33z Ja, ik snap daar eigenlijk weinig van. Voor CV-ketels hadden we diverse echt Nederlandse fabrikanten, die dus aan onze markt prima voldoende leken te hebben. Die ontwikkelden eigen verbrandingskamers, etc., eigenlijk 't hele apparaat op 'n pompje na. Allemaal voor ons aardgas, zonder diezelfde apparaten ver in het buitenland kwijt te kunnen. En leken daarin onderling echt te concurreren.

Dan is de markt voor W/W WPs zeker niet kleiner, door het meer internationale karakter. En lijken kerncomponenten als een compressor (die ook niet echt afwijkt van L/L en L/W) goed ingekocht te kunnen worden (evenals controllers natuurlijk, al weer jaren lang). En weliswaar een inherent prijzig systeem, maar toch zit in bouwprojecten overal de prijsdruk wel op, zoals je zei. Waar stokt 't dan? :?

• Gwaihir
  • Niet online
@xavier_82 Heb je gebruiksstatistieken? Hoe vaak koel jij al met al actief en hoe vaak passief?

D.w.z. in hoeverre is er nog iets te zeggen voor 'n alternatief?
(Actief + passief tegelijk (regeltechnisch lastig?), of passief + actief daar bovenop (Innova WLHP).)

Ik heb hier ook die vraag naar beperkte actieve koeling (voor ontvochtiging) nog over en neig naar dat laatste. (Maar daar zit natuurlijk ook lock-in bij in: de installatie met passieve koeling staat er al.)

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:38
@Gwaihir Wat betreft mijn gebruiksstatistieken: ik heb zelf meer dan 60m² aan glasoppervlak en plafonds van 6 meter hoog. Mijn specifieke data zijn dus verre van standaard en niet representatief voor de situatie.

@6illes moet de warmtepomp nog kopen toch? dus wat ik zei geld voor een nieuwe te plaatsen warmtepomp.

Waarom voor mij passief + actief bovenop (Innova WLHP) voor mij niet logisch of ongewenst zou zijn: De Innova WLHP-units hebben een eigen micro-compressor per fancoil om passief aangevoerd water lokaal verder terug te koelen. In mijn ogen heeft dat een aantal nadelen:
  • Het geluid: Je haalt hiermee een draaiende compressor (hoe klein ook) de slaap- of woonkamer binnen. Een traditionele fancoil op een centrale warmtepomp is fluisterstil, omdat de compressor buiten de leefruimte staat.
  • Rendement (EER): Die micro-compressoren halen nooit het deellastrendement van een grote, centraal modulerende inverter-compressor die gekoppeld is aan een stabiele bodembron.
  • Kapitaalvernietiging & Lock-in: Als je toch gaat investeren in een centrale warmtepomp die (via een menggroep) dit werk perfect kan doen, is de aanschaf van dure WLHP-units zonde van het geld. Daarnaast zit je vast aan één specifiek merk voor onderhoud en vervanging.
Waarom de Ecoforest-methode (centraal) superieur en regeltechnisch simpeler is: Het klopt dat simultaan actief én passief opwekken complex is. Ecoforest lost dit op door de opwekking te cascaderen.
  • Vraagt alleen de vloer? Dan draait het systeem 100% passief.
  • Vraagt een fancoil actieve koeling (bijv. 7 °C voor snelle koeling of ontvochtiging)? Dan schakelt de warmtepomp als bron direct over naar actief.
De vloerkoeling blijft op dat moment gewoon simultaan meedraaien op 18 °C dankzij de menggroep. Omdat de actieve koelbehoefte (en ontvochtiging) vaak in relatief korte, krachtige pieken komt, schakelt het systeem daarna direct weer terug naar de uiterst zuinige, volledig passieve stand.

Het minieme hydraulische exergieverlies tijdens die actieve koelpieken weegt simpelweg niet op tegen de nadelen van decentrale compressoren. Je haalt op deze manier optimaal rendement uit je centrale installatie, zonder in te leveren op comfort.
in hoeverre is er nog iets te zeggen voor 'n alternatief?
In mijn situatie is het economisch gunstiger de hele warmtepomp te vervangen voor een nieuwe, dan airco's te plaatsen en/of decentrale units zoals de Innova WLHP

• 6illes
(jarig!)
@xavier_82 2 Bedankt voor je antwoord. Dit is exact waar ik naar op zoek ben.

Wij moeten inderdaad nog starten met de bouw, dus ik ben momenteel alle technieken aan het uitwerken.

Onze aannemer stelt voor om nu reeds de koperen koelmiddelleidingen te voorzien als voorbereiding voor een toekomstig lucht/lucht-splitsysteem (airco). De buiten- en binnenunits zouden dan pas later geplaatst worden.

Ik vroeg me echter af of dit niet eenvoudiger en toekomstbestendiger kan. Waarom twee volledig aparte warmtepompsystemen voorzien, terwijl één systeem in principe zowel kan verwarmen als koelen?

De aannemer stelt momenteel drie opties voor als CV:
  • Vaillant aroTHERM plus VWL 105/8.1 S2 9 kW 400V (lucht/water)
  • Vaillant flexoTHERM VWF 87/4 S1 8,9 kW 400V (water/water)
  • Vaillant geoTHERM exclusive VWS 84/8.1 iQ 8 kW 400V (water/water)
Alle drie werken reeds met R290 en zijn dus conform de Europese F-gasregelgeving vanaf 1 januari 2027. Bij de twee geothermische varianten worden twee verticale boringen van telkens 110 meter voorzien.

Mijn voorkeur gaat uit naar geothermie, op voorwaarde dat actieve koeling mogelijk is zoals jij beschrijft. Dan kunnen de ventiloconvectoren rechtstreeks op het hydraulische systeem aangesloten worden en hoeven we geen koperen koelmiddelleidingen meer te voorzien. In dat geval volstaan geïsoleerde ALPEX-leidingen (bv. met Armaflex of een gelijkwaardig materiaal), waardoor alles op één centraal systeem draait in plaats van twee volledig gescheiden installaties.

Ik kan echter nergens terugvinden of deze Vaillant systemen dit ondersteunen, het zijn vrij nieuwe modellen denk ik.

Bedankt voor de tip ivm Ecoforest, ik ga dit ook zeker bekijken.

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:19:
@Gwaihir Mijn specifieke data zijn dus verre van standaard en niet representatief voor de situatie.
Tja, n=1 is beter dan niets. We hebben geen massa's info...
De Innova WLHP-units hebben een eigen micro-compressor per fancoil om passief aangevoerd water lokaal verder terug te koelen. In mijn ogen heeft dat een aantal nadelen
Het geluid is voor mij ook een zorg. Ik plaats deze daarom in de woonkamer, of eigenlijk zelfs dat niet: nabij de woonkamer, zodat met name alle binnenkomende ventilatielucht voor de woonkamer koud en droog zal zijn.

Juist daarvoor zie ik de meerwaarde van zo'n unit: het kleinschalige actief koelen voor voldoende ontvochtiging. Het lijken me geen units om je huis mee vol te hangen, zogezegd. Dat alleen voor zover een bestaande situatie ander leidingwerk onmogelijk maakt.
Het klopt dat simultaan actief én passief opwekken complex is. Ecoforest lost dit op door de opwekking te cascaderen.
Dat is niet simultaan.

Veel merken bieden passieve koelwisselaars buiten de WP aan. Vandaar dat ik me afvraag of je beide tegelijk kunt doen: een actief koelende WP + de passieve koeler ernaast, elk naar de juiste stukken van de installatie. (Wat overigens dan ook eventueel nog in jouw situatie zou kunnen, zo'n ding ernaast hangen.)
Omdat de actieve koelbehoefte (en ontvochtiging) vaak in relatief korte, krachtige pieken komt, schakelt het systeem daarna direct weer terug naar de uiterst zuinige, volledig passieve stand.
Kijk da's dus de ervaring die ik zoek. Je koelt dus doorgaans passief, met soms kort de compressor aan? Wat is dan kort? En is het dan niet vervelend dat deze hierdoor (veel?) erg korte runs doet?
In mijn situatie is het economisch gunstiger [...]
Ik bedoel de verschillende opties te verkennen en waar ze goed voor zijn, niet jouw huis overhoop te trekken :P.

We hebben dus:
  1. De cascade. Makkelijk leverbaar, regeltechnisch eenvoudig.
  2. Decentrale unit(s) koelend vanaf de passieve kring. (Kan helaas niet direct op de bron?) Relatief nieuw - er komen vast nog wel meer merken mee. Eén of twee in huis voor dat zo gewenste beetje ontvochtigen. Komt inmiddels meermaals in dit topic langs, als plan, nog geen ervaringsverhalen, dacht ik.
  3. Daadwerkelijk simultaan, om alle voordelen tegelijk vol mee te pakken. Is dit echt onverkend gebied? Zoveel lastiger toch ook niet te realiseren (bij nieuwbouw of als upgrade van een actief of cascade systeem)? Of is actieve koeling zo weinig nodig dat optie twee toch de hoge ogen gooit? (Indien het geluid ok is. Ook daarbij geldt: 's nachts uit laten kan waarschijnlijk prima.)

• prein2

prein2

Om ook maar mijn duit in het zakje te doen:

ik ga voor optie 1, omdat dat simpelweg makkelijker te integreren is in mijn huidige opzet. voor optie 3 moet je dus compleet leidingwerk gaan leggen van de passief koelende delen naar de bron om dat stuk apart te leggen. Is bij mij simpelweg niet haalbaar. Ik heb 80% fancoils en 20% vloerverwarming. Mijn eerste opzet is om de vloerverwarming volledig niet mee te nemen (ligt in fermacell, dus condens echt voorkomen. Mocht ik toch willen passief koelen met mijn vloerverwarming dan komt daar een mengklep met regelaar. Een of twee 3 aderige kabeltjes is makkelijker erheen getrokken dan volledig nieuwe 26mm leidingen..

optie 2: past in het rijtje decentrale WTW ventilatie. luidruchtiger en minder efficient. Wel een oplossing als je niet anders kan. voor mij past dat niet bij de renovatie die ik achter de rug heb. En heb overal al fancoils..

optie 3: de bron aftappen, dan moet je dus twee circuits hebben en die slim schakelen als je dat wilt combineren met actief. voor mij een brug te ver. had ik een jaar geleden moeten designen dan ;)

• Gwaihir
  • Niet online
@prein2 Jij hebt voor je fancoils wel nieuwe leidingen weten te leggen, dampdicht geïsoleerd? Lijkt me nl. dat je daarvoor geen oude, ongeïsoleerde CV-leiding kunt hergebruiken.

• prein2

prein2

@Gwaihir yes, alle dikwandige stalen leidingen zijn eruit en vervangen voor MLB, lekker dik en geisoleerd. Afgiftesysteem is daarom mooi overgedimensioneerd, wat resulteert in lage temperaturen voor CV water.

• jurgen purgen
Gwaihir schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:47:
het probleem wat je hiermee houdt is dat de retour, of afgaande temp, uit de WLHP zo warm wordt dat niet alle energie eruit gehaald wordt door de WP (l/w of w/w) en dat je aanvoer naar de vloer dus stijgt. doe dit een uur lang met een wp die niet bemeten is om de energie van de WLHP af te voeren en je hebt je vloer verwarmd.

Wil je de energie uit de WLHP kunnen afvoeren moet je eerst die berekening maken. 1 unit heeft een max output van 5 kW. dus die 5 plus wat er nog uit je vloer komt moet je WP dus kunnen wegkoelen.

Het fysiek plaatsen van een WLHP (of Aquarea Loop) is zo gebeurd. De energie afvoeren is waar de dimensionering van belang is. Je kan met een buffer een vertraging inbouwen. Maar aan 500 liter heb je niet genoeg. Met een start temp van 8gr C. (nog laag, maar voor het voorbeeld) ben je binnen 2 uur op het punt dat de WLHP zijn energie niet met kwijt kan in het medium. Je hebt voor een WLHP echt een gedegen plan nodig.

Verder is duur een manier van iets waarderen. Ik heb een W/W zonder grondboring en voor mn bron ben ik net zoveel kwijt geweest. Het was een grotere uitgave dan voor een L/W idd maar ik had de bufferzak nodig voor andere doeleinden. De WLHP dus. Ik ben nu net weer begonnen met het uitwerken van een plan om de WLHP aan te sluiten op de bufferzak en wss moet er toch helaas een buitenunit bij. En dat kost allemaal geld en dat heb ik ervoor over. Voor de een is het puur een systeem voor verwarming en bij mij draait het om het samenvlechten van energiestromen. Uit de PV en de PVT. Uit en naar de bron, uit en naar de warmtepomp en naar het zwembad. Ik wil daar een integraal systeem voor bouwen waar energie uit de woning het zwembad verwarmt en andersom dus de woning koelt. De WLHP is hierbij een essentieel onderdeel, als het punt waar de warmte uit de woning wordt gevoerd naar de bufferzak.

Als je kijkt naar een wp en alleen ziet wat hij kost ben je niet echt bezig met ie oplevert en wat voor werk hij verzet. Een W/W met grondbron werkt met een aanvoer van 12-15 grC in de winter. de Periode waarin hij pas echt aan het werk gezet wordt. en omdat je minder water in kg ( ik zei ooit liters maar bedoelde kg maar dat maak je hier op tweakers niet meer goed ) nodig hebt om de energie aan het onttrekken, verbruik je dus minder energie. Energie die niet zo ruim voor handen is in de winter als in de zomer. Dus wil ik een lager verbruik zodat ik mijn goedkoop ingekochte stroom niet te snel uit de accu zie verdwijnen.

En als het gaat om het geluid raad ik je aan op te kijken naar de verschillende versies van de WLHP. Voorheen de Innova H2O.
ik ben al sinds 2019/2020 onder de indruk van de H2O en heb het niet voorelkaar gekregen om ze met de verbouwing te laten plaatsen. Maar er waren al verschillende versies zoals de "Ducted". Die plaats je in de trapkast oid en je maakt twee gaten in de muur waar je de klimaatbeheersing wil hebben. Volgens mij kon je zo vanuit de trapkast oid meerdere ruimtes koelen. Is in het topic nog niet behandeld. Sinds de overname van Panasonic heet de H2O plots de WLHP en zijn er meerdere varianten verkrijgbaar. Dus als geluid een probleem is is ook dat op te lossen

[ Voor 11% gewijzigd door jurgen purgen op 22-07-2026 16:17 ]

• Gwaihir
  • Niet online
jurgen purgen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:59:
Wil je de energie uit de WLHP kunnen afvoeren moet je eerst die berekening maken. 1 unit heeft een max output van 5 kW. dus die 5 plus wat er nog uit je vloer komt moet je WP dus kunnen wegkoelen.
Ja, ze zitten m.i. wat veel op dat 'bestaand systeem uitbreiden'. Ik zou 'm liever rechtstreeks aan de bron hangen, maar brine lijkt niet ondersteund te worden (en je hebt ook weer een extra pomp en regeling nodig).

Ik begin met eentje, van 1kW, misschien komt er ooit een tweede bij. (5kW klopt denk ik niet; de kleinste is 1kW, de grootste 2,5kW.) Samen met nog een paar andere aanpassingen (o.a. stukje koelplafond) verwacht ik de koelcapaciteit van de wisselaar inderdaad wel volledig te benutten. Maar die is wel voldoende, voor de koelingsvraag van de woning.

• jurgen purgen
Gwaihir schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:34:
[...]

Ja, ze zitten m.i. wat veel op dat 'bestaand systeem uitbreiden'. Ik zou 'm liever rechtstreeks aan de bron hangen, maar brine lijkt niet ondersteund te worden (en je hebt ook weer een extra pomp en regeling nodig).

Ik begin met eentje, van 1kW, misschien komt er ooit een tweede bij. (5kW klopt denk ik niet; de kleinste is 1kW, de grootste 2,5kW.) Samen met nog een paar andere aanpassingen (o.a. stukje koelplafond) verwacht ik de koelcapaciteit van de wisselaar inderdaad wel volledig te benutten. Maar die is wel voldoende, voor de koelingsvraag van de woning.
Ik zit even in mn berekeningen te kijken die ik gebruikt heb en ik zie waar ik op die 5kW kwam. Ergens is er een berekening dubbel gemaakt en is uitgegaan van 2 units in de verdere berekening, mijn fout.

Mijn installatie zou minimaal 2 units gebruiken en dat de 3e waarschijnlijk ook wel zal komen al is het wat later.

Het is idd ook moeilijk om de bron te kiezen vanwege de eisen aan de bronvloeistof. Cv zijdig zal de medium schoon genoeg zijn als het een apart circuit is. Je zit bv met verontreiniging uit radiatoren die filters kunnen verstoppen.

Het gaat hier wat off topic, maar leuk om te horen dat het systeem ook bij anderen in het vizier is gekomen. zie je wellicht in het topic

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:15
Heeft iemand wellicht een idee wat het pendelgedrag van m'n ecoforest B3-12 kan veroorzaken? Ik heb de boiler temp op 55 graden staan met een DTstart van 5 graden, boiler is 49.9 graden en compressor gaat aan om t vat op te warmen maar stopt na een paar minuten weer terwijl t vat nog maar 51.3 is. Ik zie dit gedrag ook als er een legionella run gedaan moet worden om 03:00:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5xS3u-3GF0h43vL-tFcLCgxMFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3iSEKFEaFPyTFAYljcszeIq.jpg?f=fotoalbum_large Passief koelen staat aan op dit moment.

• Baritee
  • Laatst online: 05-08 13:59
Ik ken niets van ecoforest WP, maar mijn Warmtepomp stopt ook met draaien als ik SWW aanmaak boven de 50 graden. De WP kan geen hogere temperatuur aan. Daarna gaat de hulpverwarming (COP 1) aan om de temperatuur verder op te drijven.

Kan het zijn dat die hulpverwerming bij jou uit staat?

• FreezingPixels
Volgens mij zit er in deze warmtepomp geen elektrisch element. Net ook geprobeerd om de passieve koeling uit te zetten en de DTstart te verlagen naar 2 graden maar ook nu stopt ie na 5 min met verwarmen

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-08 21:54

bjp

kan het zijn dat er een ‘alarm’ afgaat? te hoge bron temperatuur, … er zijn een hoop limieten in te stellen op pompen en temperaturen, zit allemaal mooi in het installateursmenu.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Gwaihir
  • Niet online
@Baritee Deze doen tot en met legionellaruns op compressor.

@FreezingPixels of er sprake is van een alarm (en ik denk ook welke) is sowieso op het display te zien. Als je er toch maar 5 minuten op hoeft te wachten...

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 24-07-2026 20:57 ]

• FreezingPixels
bjp schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:16:
kan het zijn dat er een ‘alarm’ afgaat? te hoge bron temperatuur, … er zijn een hoop limieten in te stellen op pompen en temperaturen, zit allemaal mooi in het installateursmenu.
Gwaihir schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:57:
@Baritee Deze doen tot en met legionellaruns op compressor.

@FreezingPixels of er sprake is van een alarm (en ik denk ook welke) is sowieso op het display te zien. Als je er toch maar 5 minuten op hoeft te wachten...
Ik kan helaas (nog) niet in t installateurs-menu komen en er zijn verder geen alarmen zichtbaar als de warmtepomp stopt met verwarmen. Gaat gewoon netjes terug naar passief koelen.

• Gwaihir
  • Niet online
@FreezingPixels Even voor de duidelijkheid: is dit een nieuw spontaan verschijnsel? D.w.z werkte het gewoon prima tot voor kort, of is de WP nieuw voor jou, of heb je ergens iets gewijzigd, of ..?

• FreezingPixels
Gwaihir schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:27:
@FreezingPixels Even voor de duidelijkheid: is dit een nieuw spontaan verschijnsel? D.w.z werkte het gewoon prima tot voor kort, of is de WP nieuw voor jou, of heb je ergens iets gewijzigd, of ..?
Tot eind mei werkte het goed, ik kan in homewizard het gedrag tot ongeveer 20 mei terug vinden. Het enige wat ik begin mei heb aangepast is de SWW temp van 60 naar 55 met een DTstart van 5 en de legionella run aangezet daarvoor. Dat is 2 weken goed gegaan en daarna dit dus.

• Gwaihir
  • Niet online
@FreezingPixels Heb je dat ook al 'ns teruggedraaid, puur om te kijken of dat nog uit maakt?

• FreezingPixels
Gwaihir schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:08:
@FreezingPixels Heb je dat ook al 'ns teruggedraaid, puur om te kijken of dat nog uit maakt?
Ja terug gedraaid maar helpt niet. In de alarm history staan er toch een hoop meldingen maar wat het betekend.... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W23K5VBXcwnEuAcgWDLObuTnvL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGwdQCVkc2PYFa90ybTWnzQM.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: Ook uitgebreid met Chat bezig geweest en komt met de volgende conclusie:
Doorstromingsprobleem aan de afgifte-/boilerzijde
  • circulatiepomp draait niet goed;
  • filter vervuild;
  • driewegklep schakelt niet volledig;
  • lucht in het systeem.
  1. Boilervoeler (SWW-sensor)
    • geeft een verkeerde temperatuur door;
    • regeling denkt dat de boiler al warm genoeg is of krijgt tegenstrijdige waarden.
  2. Driewegklep
    • blijft gedeeltelijk richting vloerverwarming staan terwijl hij SWW maakt.

[ Voor 32% gewijzigd door FreezingPixels op 24-07-2026 22:37 ]

• ijlzoeker
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 04-08 22:35
Goeiedag, ik heb een ouder model (2014) Itho warmtepomp WPU-3i met kamerthermostaat MFT en Autotemp. Ik heb enkele vragen, die ik initieel had gepost op het Itho Daalderop - open source wifi control add-on module topic, met de reactie dat dit topic een betere plaats was om te posten.

1) Werkt de non-CVE add-on module van Arjen Hiemstra voor dit model? (Ik vermoed van wel, er is een RJ45 poort voor diagnose.)

2) Ik zou graag mijn zelfconsumptie van zonnepanelen verhogen door het actief blokkeren/starten van DHW (warmwater bereiding). Momenteel verwarmt de WPU elke dag het water naar 60 graden op eco-stand (ook al is de temperatuur nog 56-57 graden omwille van laag verbruik van warm water). Ik zou graag wachten met opwarmen tot het vat (bovenste sensor) bijv. is afgekoeld tot 48 graden om dan één heat-up naar 60 graden te doen. Dit lijkt me beter naar COP toe en naar aantal compressor starts. In eerste instantie zou ik de heatup (indien 48 graden of lager) willen triggeren als er voldoende zon is, bijv. start signaal sturen als er minstens 10 minuten lang 500 W injectie is (ik lees mijn digitale meter uit via een raspberry pi). In tweede instantie zou ik graag online data over verwachte zonne-instraling gebruiken om op basis daarvan te beslissen wanneer de heat-up moet starten. Heeft iemand het 2e scenario al geïmplementeerd?

3) Ik lees op het forum dat de WPU wekelijks een anti-legionella run doet. Is dat standaard op een vaste dag of kijkt hij naar het tijdstip waarop de temperatuur laatst 60 graden is geweest (bijv. door het eigen algoritme hierboven beschreven) en wacht hij dan opnieuw een week?

4) Geeft de MFT nog een normale aanduiding indien de add-on module gekoppeld is en de controle gedeeltelijk (DHW) overneemt?

Alvast bedankt voor de feedback!

Met vriendelijke groeten,

Kristof

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:08
ijlzoeker schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:39:
Goeiedag, ik heb een ouder model (2014) Itho warmtepomp WPU-3i met kamerthermostaat MFT en Autotemp. Ik heb enkele vragen, die ik initieel had gepost op het Itho Daalderop - open source wifi control add-on module topic, met de reactie dat dit topic een betere plaats was om te posten.

Met vriendelijke groeten,

Kristof
IK heb het idee dat Arjen dit forum bedoelde specifiek over de WPU: Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

bijnaleek

• Gwaihir
  • Niet online
FreezingPixels schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:31:
In de alarm history staan er toch een hoop meldingen maar wat het betekend....
Die ontstaat elk keer?

Ik heb er daar ook een paar van, d.w.z 78 - 2082, een getal rechtsonder, en nog één andere waarde. Gelukkig zijn ze bij mij sporadisch...
EDIT: Ook uitgebreid met Chat bezig geweest en komt met de volgende conclusie:
Doorstromingsprobleem aan de afgifte-/boilerzijde
• circulatiepomp draait niet goed;
• filter vervuild;
Geen van beide specifiek voor SWW.

Recent al geprobeerd te verwarmen of koelen?
• driewegklep schakelt niet volledig;
Kan, maar is dan zichtbaar in de verschillende in/uit temperaturen.
• lucht in het systeem.
Automatische ontluchter zou dan stuk zijn?

Ontluchten maar 'ns proberen dan evt.? Het is toch best 'n sterke pomp. Zou hij echt op een luchtbel blijven hangen?
Boilervoeler (SWW-sensor)
• geeft een verkeerde temperatuur door;
• regeling denkt dat de boiler al warm genoeg is of krijgt tegenstrijdige waarden.
Hmm.. waarom start hij dan wel regulier?
Je kunt er een keer met je neus op blijven staan, of de waarden onlogisch zijn. Bijv: vat zegt 'ik ben te koud, ga aan' en dan meteen de 'in' naar de WP 'het is erg heet hier, ga maar uit'.

Al met al is die driewegklep de fix die nog wel 'ns lang komt, maar uiteraard eerst de andere zaken uitsluiten.

Wanneer ik met Gemini ga stoeien met 78: 2082, dan vind hij dat hij een bizarre sensorwaarde krijgt op de brine-in. Dat zou dan een defecte sensor of een verstopt filter kunnen zijn (geen circulatie). Ik geloof 'm nog niet op z'n zweverige bits - geen bijster duidelijke bronnen - maar het is uiteraard het controleren waard. Je hoeft er tenslotte maar 'n paar minuten met je neus op te staan.

• Tweaksince
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-08 12:34
xavier_82 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:04:
@6illes

Je wilt dus passief en actief koelen combineren en/of tussen beide schakelen. De B4/C4 Pro-modellen van Ecoforest hebben dit standaard ingebouwd.
Hallo xavier_82,

Waar zou ik de technische handleiding met schema's hiervoor kunnen vinden ?
De regellng vraag wel wat meer dan aan uit.
Ik wil de vloer pasief blijven koelen, en alleen de fan-coils bij laten komen als dauwpunt of kamertemp worden overschreden. Heeft iemand of is daar al iets op bedacht zonder dat ze elkaar tegen werken ? Ik denk zelf aan een (smart) split range regeling.

Groetjes,

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:25
Tweaksince schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:15:
[...]

Hallo xavier_82,

Waar zou ik de technische handleiding met schema's hiervoor kunnen vinden ?
Bij Ecoforest?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Gwaihir
  • Niet online
@The Lord Is dat zo? De vraag is om een zoneregeling die dit aan kan. Doorgaans komen zoneregelingen van losse leveranciers.

Van EcoForest heb ik nog geen 'eigen' externe regeling gezien, maar dat komt wellicht omdat de NL importeur alles met TECH doet?

@Tweaksince Zelf regel ik met Loxone. Wellicht een tikkie een zijsprong, maar werkt prima. Ik maakte die keuze specifiek omwille van onze verwarming, daar ik 'm ingewikkeld heb gemaakt op een manier waar niemand een net, kant en klaar antwoord op had (CV-haard + WP + warmtecollector). Ook wat jij wil valt hiermee prima te realiseren.

En 't werkt waarschijnlijk een stuk beter om @xavier_82 echt te taggen, wanneer je meer over zijn regeling wil weten. Of, nog wat eleganter, je zoekt even:
xavier_82 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:53:
Wij hebben een elektronisch naregeling van TECH en motortjes van Maincor, aan de vloerverwarming kant hoeven wij niets in te regelen, de TECH controller zorg voor het verwarmen en koelen van het huis. [..]

De Danfoss Link is vergelijkbaar en was daar ook al aan het kijken, maar importeur van ons WP laat alleen TECH controllers installeren.

• Tweaksince
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-08 12:34
Dankjewel voor de reactie.
Maar ik zoek de installatie-/installateurshandleiding van de ecoGEO+ C 2-10 PRO
Afmetingen Height x width x depth : 1943 x 609 x 724

Zo zoek ik bijvoorbeeld de plaatsingsvoorschriften,vrije serviceruimtes rond de kast, opstellingsruimte-eisen voor R290 0,60 kg (minimale vloeroppervlakte, ventilatie, geen ontstekingsbronnen laag bij de grond), vloerbelasting, en de aansluitmaten.

Ik hoop dat die namelijk op de beschikbare ruimte past zonder de kraan te moeten verplaatsen ),
Height x width x depth : 2680 X 700 x 800
De roset van de kraan zit op 70 cm uit de rechter muur.
Dan hoef ik voor de wasmachine/droger alleen de wandcontactdoos links te verplaatsen.
Komt de stroomaansluiting boven de kast ( wordt 3/PE 400 V )?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I3ibo5WQG9Pr1Td6NCVjo3ZecE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdVV0Bf7ffISz59EuFRqGYai.jpg?f=fotoalbum_large

• Sunri5e
  • Laatst online: 05-08 08:05
Zojuist een offerte ontvangen voor het plaatsen van een W/W pomp. Wat denken jullie er van?

Warmtepompinstallatie Brine water.

Het werk omvat:

-het aanleggen van een broninstallatie ten behoeve van de warmtepompinstallatie.

-het levere en plaatsen van een warmtepomp systeem fabrikaat: Alpha Innotec type WP SWCV 92K3 + tapwaterbuffer 400 liter (indien mogelijk hergebruik oude boiler).

-het aansluiten van het warmtepomp systeem op de broninstallatie inclusief bijbehorende appendages.

-het aansluiten van het warmtepomp systeem op het afgifte systeem (vloerverwarming

beganegrond + 1e verdieping) inclusief bijbehorende appendages.

-het bedrijfsklaar opleveren van de warmtepompinstallatie.

-exclusief afvoeren spoelwater en uitgekomen grond

-exclusief leveren rijplaten

-exclusief bestrating werkzaamheden

De kosten voor het leveren en plaatsen van het hiervoor omschreven warmtepompsysteem zijn berekend op: € 39.522,00 ex btw.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:25
Tweaksince schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:55:
[...]

Dankjewel voor de reactie.
Maar ik zoek de installatie-/installateurshandleiding van de ecoGEO+ C 2-10 PRO
Afmetingen Height x width x depth : 1943 x 609 x 724

Zo zoek ik bijvoorbeeld de plaatsingsvoorschriften,vrije serviceruimtes rond de kast, opstellingsruimte-eisen voor R290 0,60 kg (minimale vloeroppervlakte, ventilatie, geen ontstekingsbronnen laag bij de grond), vloerbelasting, en de aansluitmaten.

Ik hoop dat die namelijk op de beschikbare ruimte past zonder de kraan te moeten verplaatsen ),
Height x width x depth : 2680 X 700 x 800
De roset van de kraan zit op 70 cm uit de rechter muur.
Dan hoef ik voor de wasmachine/droger alleen de wandcontactdoos links te verplaatsen.
Komt de stroomaansluiting boven de kast ( wordt 3/PE 400 V )?

[Afbeelding]
Die heb ik eerder direct bij Ecoforest gedownload (voor 1-6 lite). Was niet super duidelijk, maar voor alle modellen waren ze beschikbaar.

Aanvulling:

Allerlei hydraulische schema 's zoals bijvoorbeeld Vaillant doet hebben ze niet. Wel omschrijving van welke poort je voor welke aansturing kan gebruiken c.q. is dat te vinden via handleiding van de Regin Corrigo controllers.

Als ik me goed herinner heb je meerdere bron- en afgifte sturings poorten en is zelfs d.m.v. Modbus mogelijk externe zaken aan te sturen.
edit:
Na @Gwaihir zijn bericht gezien te hebben aangevuld.

[ Voor 15% gewijzigd door The Lord op 02-08-2026 14:10 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sunri5e schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:35:
Zojuist een offerte ontvangen voor het plaatsen van een W/W pomp. Wat denken jullie er van?

Het werk omvat:
-het aanleggen van een broninstallatie ten behoeve van de warmtepompinstallatie.
-het levere en plaatsen van een warmtepomp systeem fabrikaat: Alpha Innotec type WP SWCV 92K3 + tapwaterbuffer 400 liter (indien mogelijk hergebruik oude boiler).
-het aansluiten van het warmtepomp systeem op de broninstallatie inclusief bijbehorende appendages.
-het aansluiten van het warmtepomp systeem op het afgifte systeem (vloerverwarming beganegrond + 1e verdieping) inclusief bijbehorende appendages.

De kosten voor het leveren en plaatsen van het hiervoor omschreven warmtepompsysteem zijn berekend op: € 39.522,00 ex btw.
  1. Er staat niet bij welke leidingdiameters ze gebruiken.
  2. Er staat niets over de bron vermeld. Hoe diep bijvoorbeeld? Of welke temperaturen je kunt halen als je 9 kW warmtevraag hebt?
  3. Regel jij zelf de laatste drie posten? Als zij dat regelen zou ik daar wel een prijs voor willen hebben.
  4. Is je warmtebehoefte dusdanig groot dat je een 9 kW WP nodig hebt? Hoe is dat vermogen bepaald?
  5. Bij een offerte aan particulieren is het vermelden van de incl BTW-prijs wettelijk verplicht.
  6. Inclusief BTW is het € 47.821! In vind dat waanzinnig veel. Voor 1/3 van dat bedrag kun je een A-merk L/W WP laten plaatsen. Het kan natuurlijk zijn dat je geld over hebt en er graag vanaf wilt, maar ik zou die 32k die je nu extra voor W/W uitgeeft aan iets nuttigers besteden.
Edit: De WP zelf kost ca 12 k€. Een bronboring van 100 m diep zal ca 7 k€ kosten.
Reken nog 1000 euro voor leidingwerk en appendages.
En stel 2 dagen werk met 2 man voor het aanleggen. Ruim gerekend dus 2*2*8*€100 = € 3200

Dan zit je in totaal op 12+7+1+3.2 = 23.2 k€.
Ik zou van die installateur willen weten waarom hij het dubbele rekent...

L/W heeft weliswaar een iets lagere sCOP (4.7 tov 5.26), maar met een warmtebehoefte van 15.000 kWh is het verschil in stroomverbruik maar 3191-2852= 339 kWh.
Maal 30 cent is € 102 per jaar. De meerprijs van 32 k€ terugverdienen kost je dus 314 jaar... En waarschijnlijk nog meer omdat een deel van de stroom gratis van je PV komt.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 02-08-2026 18:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Gwaihir
  • Niet online
The Lord schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:59:
Wel omschrijving van welke poort je voor welke aansturing kan gebruiken c.q. is dat te vinden via handleiding van de Regin Corrigo controllers.
Wa's dat / welke rol speelt het?

Hebben de PRO(paan) modellen niet meer dezelfde Carel pCO hardware binnenin als de eerdere?

• Kenwood960

Het werk omvat:

-het aansluiten van het warmtepomp systeem op het afgifte systeem (vloerverwarming

L/W wp van 7kw heeft me 4 jaar geleden 5k gekost. Zelf geplaatst incl. Leidingwerk. Vloerverwarming lag er al.....

Bedragen worden absurd ....

• Baritee
  • Laatst online: 05-08 13:59

Het werk omvat:

Je kan niet alle gevallen 1 op 1 vergelijken maar dit lijkt me wel een heel dure factuur.

Voor een gelijkaardig vermogen heb ik een WW warmtepomp laten installeren (met 3 boringen van 105m diep) voor de prijs van 25K euro excl btw 2 jaar geleden. De warmtepomp was wel een goedkoper model (7k euro) en de boiler was maar 300l. Dit was misschien wel een goedkope installatie maar voor 5k meer (30k) zou je toch al een mooie installatie mogen verwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Baritee op 05-08-2026 13:33 ]

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste