MadEgg schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:33:
[...]
Dit soort opmerkingen maken het wel erg verleidelijk. Je huis wordt er merkbaar koeler door?
Ik heb inmiddels nog een offerte mogen ontvangen, deze keer fors goedkoper, een kleine 20k incl BTW. Het gaat om een Techneco Toros Vision. De brochure ziet er prima uit, maar uiteindelijk blijft dat allemaal marketing natuurlijk.
Jammer dat de warmtepompen niet in de Pricewatch staan

Ik heb nu offertes voor Thermia, Stiebel Eltron en Techneco. Kan ik nu merkbare verschillen in comfort, levensduur of efficiëntie verwachten tussen deze merken of maakt het niet zo gek veel uit?
De brochure heeft het ook over het toepassen van een zonnecollector om in de zomer tapwater efficiënter te verwarmen en de bron beter te regenereren. Klinkt zeer plausibel maar had ik nog niet eerder gehoord. Heeft hier iemand een dergelijke opstelling en werkt dat een beetje?
Omdat er niet heel veel over de toros vision is te vinden op tweakers, bij deze een mening / review, wellicht heb je daar wat aan. Wij hebben een Toros Vision TVPT9 warmtepomp. Volgens mij heeft onze installateur hierbij het gehele ontwerp uitbesteed aan de Techneco. Qua dimensionering vloerverwarming/bron/WP heb ik hierbij geen zaken kunnen ontdekken die ik anders zou hebben gedaan als ik nareken aan de hand van ISSO publicaties. Dus wat dat betreft ben ik tevreden met Techneco.
Verder vind ik een voordeel van Techneco dat ze tot nu toe goed bereikbaar zijn geweest en ook heel goed geholpen hebben met vragen die ik had.
Aangaande de Toros Vision zelf ben ik tot nu toe ook tevreden. De installatie draait ca 1 jaar storingsloos. En naar aanleiding van de monitoringsdata is ook duidelijk dat de installatie efficiënter draait dan de Vailliant Geotherm in mijn vorige woning.
Het enige aandachtspunt is de wijze van bediening van warmtepomp systeem instelling, in het geval je iets wilt met bijvoorbeeld zaken als stooklijnen en dergelijke settings. Techneco heeft er voor gekozen dit afhankelijk te maken van een web interface, waarvoor je een separate wifimodule moet aanschaffen (NB er is dus geen los bediendisplay op de warmtepomp zelf). Dit heeft als groot voordeel dat je standaard uitgebreide datalogging/monitorings mogelijkheden hebt, waarvan ik veel gebruik heb gemaakt om te kijken hoe je een en ander kunt optimaliseren.
Een nadeel van de webinterface vind ik echter de technische uitvoering. (Als je daar gebruik van maakt)
-Deze gaat niet via een beveiligde html pagina gaat. (weliswaar met gebruikers naam en wachtwoord, maar geen HTTPS).
-Standaard heb je geen bedienmogelijkheden voor systeeminstellingen, daarvoor moet je rechten aanvragen bij Techneco. Als je de bedienrechten wel hebt, dan hapert dat regelmatig, om iets te wijzigen moet je soms meerdere keren op send drukken voordat de wijziging aankomt bij de warmtepomp.
-Ik vind het een risico om een apparaat wat misschien wel 20 jaar meegaat te moeten bedienen via een web pagina, welke garantie heb je dat die webportal nog 20 jaar live blijft? (daar staat tegenover dat als het eenmaal goed werkt ik er in principe niet meer aanzit.)
Verdere zaken waar je bij je keuze nog naar zou kunnen kijken.
-De toros vision is een aan/uit warmtepomp zoals veel W/W wartempompen (geen modulatie en dus is een los buffervat aan te raden). Als je het eenmaal goed ingeregeld hebt voor mij persoonlijk echter geen probleem.
-De constructie met los boiler vat en warmtepomp neemt meer vloeroppervlak in dan zo'n combiwarmtepomp als bijvoorbeeld de vaillant geotherm.
-De koppeling met zonnecollectoren hebben wij geen gebruik van gemaakt omdat ik dat geld liever in extra PV stak.
Qua hardware: De toros vision is lekker simpel en daardoor verwacht ik goed en eenvoudig te onderhouden.
-De compressor module kan als er ooit een storing is volgens de onderhoudsmonteur makkelijk uitgewisseld worden
-Er is 1 simpele Honeywell OEM printplaat voor de besturing aanwezig, alle overige hardware (schakelrelais potentiaal vrije contacten etc.) zijn simpele standaard elektronica gemonteerd op een DIN rail en dus ook eenvoudig en goedkoop te vervangen indien nodig.
-Pompen en kleppen lijken standaard Wilo en Honeywell componenten te zijn.
Update 21-6-2018: Sinds vandaag lijkt bovengenoemde HTML webpagina wel via een beveiligde verbinding te werken. Dus dat genoemde nadeel is niet meer van toepassing.
Update 2-7-2019:
-Rendement en werking van de installatie blijft erg goed. De warmte pomp heeft afgelopen jaar 1124 kWh electriciteit gebruikt om een vrijstaande woning van 767m3 zonder storingen altijd op 20,5 graden te houden.
-Het ophalen van de gelogde monitoring data via de web interface werkt nu al ca 2 maanden niet naar behoren omdat er issues zijn met de logging server van Techneco. (Dit is vervelend aangezien de webinterface de enige manier is om monitoringdata te bekijken.) Het afhankelijk zijn van een webserver van derden blijft dus een minpunt.
-De bereikbaarheid en hulpbereidheid van Techneco bij een andere vraag is wel nog steeds erg goed.
Update 20-1-2020: De issues met de logging server van Techneco lijken over te zijn. Ik kan alle monitoringdata weer goed zien. Verder draait alles al weer 2,5 jaar storingsloos.
Update 6-3-2020: Toch weer issues met de logging server van Techneco. Op zich wordt alle data gelogd, echter de logging is niet consequent, het ene moment worden er 2 minuten waarden gelogd en het andere moment weken niets, op deze manier is monitoring via internet maar beperkt nuttig.
Update 27-12-2020: De installatie draait nog steeds storingsvrij en met hoog rendement. Ik zag vandaag dat de monitoring webpagina nu ook remeha branding heeft en dat de Toros vision nu ook op rechtstreeks op de producten pagina van remeha staat. Hopelijk dat met die grotere partij erachter het stabiel houden van de monitoring server meer aandacht krijgt. De laatste maanden werkte het meestal goed.
Update 6-1-2023: Inmiddels heeft een Remeha een nieuwe portal geïntroduceerd waarbij je als eindgebruiker geen toegang hebt. Hierdoor kun je als eindgebruiker nagenoeg niets meer zoals stooklijn/koeling parameters finetunen. Als je een eindgebruiker bent die wil zien wat het apparaat doet en je wil kunnen bijsturen, dan zou ik deze warmtepomp nu dus sterk afraden.
[Voor 21% gewijzigd door Maarren op 06-01-2023 14:02]